ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 22/11/2018

סטאטוס כבישים ומעבירים ביו"ש

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה


הכנסת



38
ועדת משנה של ועדת החו"ב ועדת המשנה לענייני איו"ש
22/11/2018
הכנסת העשרים





הכנסת





מושב חמישי



פרוטוקול מס' 73
מישיבת ועדת משנה של ועדת החוץ והביטחון – ועדת המשנה לענייני איו"ש
יום חמישי, י"ד בכסלו התשע"ט (22 בנובמבר 2018), שעה 9:30
סדר היום
סטאטוס כבישים ומעברים ביו"ש
נכחו
חברי הוועדה: מרדכי יוגב – היו"ר
מוזמנים
אושרית קלפוס - מרכזת בכירה תקציבי פיתוח, משרד התחבורה

דני קריבו - ראש את"ב, המשרד לביטחון פנים

נאג'י סלימאן - ק' את"ן מחוז ש"י, המשרד לביטחון פנים

קובי אלירז - עוזר שר הביטחון להתיישבות, משרד הביטחון

ישראל אפריאט - קמ"ט תחבורה במינהל האזרחי, משרד הביטחון

סרן הילה פנירי - ע' ר' קש"ץ פקמ"ז, משרד הביטחון

אל"מ עופר הינדי - ר' קש"ץ פקמ"ז, משרד הביטחון

ארז צידון - ראש רמי"ם, משרד הביטחון

אלישע חנוכייב - רת"ח מעברים ותפר, מינהל אזרחי

רפי אביטל - יועץ ראש מועצה אזורית שומרון

יואל קופלנד - ראש מטה, מועצה אזורית הר-חברון

שי אלון - ראש מועצת בית אל

מורן צדוק - מנהלת לשכת ראש המועצה, בית אל

שלמה ועקנין - קב"ט, מועצת יש"ע

ישראל גנץ - ראש המועצה האזורית מטה בנימין

שלו קיים - מנהל אגף תכנון ובקרה, המועצה האזורית גוש עציון

בני כשריאל - ראש עיריית מעלה אדומים

ברנדה הורביץ-פרוור - חברת מועצת העיר מעלה אדומים

אייל פישלר - חבר מועצת העיר מעלה אדומים

אריק דושי - חבר מועצת העיר אריאל

עביר ג'ובראן דכוואר - עו"ד, האגודה לזכויות האזרח

גונן סער - ראש אגף רשויות, נתיבי ישראל

יהושע בירוטקר - מתכנן תחבורה, תכנית אב לתחבורה ירושלים
ראש תחום ביטחון
אסף דורון
רישום פרלמנטרי
תמר פוליבוי




סטאטוס כבישים ומעברים ביו"ש
היו"ר מרדכי יוגב
בוקר טוב לכולם. במסגרת ועדת המשנה לענייני יהודה ושומרון, אנחנו היום עוסקים בנושא הכבישים. האנשים שפה אתנו – ישראל, עופר, ראש עיריית מעלה אדומים בני כשריאל ונציגים ממעלה אדומים – ואם אני מבין נכון, עוד מעט גם יגיע ראש עיריית אריאל – דושי ונציג תכנית אב לתחבורה מטרופולין ירושלים. לא אציין פה את כולם.
מטרות הישיבה – ובזה אני אסיים את הפתיחה
1. קידום תכנית אב לתחבורה ליו"ש, ונדמה לי ששנת הייחוס היא 2040. ביחס לתכניות האב, ראיתי בכמה משרדים שנקבו בשנים אחרות. אני שמח שיש פה גם מצגת.

1. התקדמות במכלול הפרויקטים. הבוקר ניסיתי לספור בכמה פרויקטים אנחנו אוחזים. אם הדברים, לכאורה, כוללים צמתים, תאורה ודברים אחרים, כן צריך לציין לחיוב, שזה למעלה מ-60 פרויקטים. יחד עם זאת, אני חושב שכולנו מודעים לכך שאין הקומץ – והוא הרבה – משביע את הארי. היציאות היום מיהודה ושומרון לכיוונה של המטרופולין ירושלים נעשו קשות עד קשות מאוד. המרכזית שבהן היא כביש 60 אדם-חיזמה, שהיא קשה ביותר, ושם נשים את הדגש איך מקצרים טווחים וגמר תכנון בביצוע של "ציר נצרים" הזה, אני קורא לו כבר הרבה שנים, בלי שפתחו לו יציאות נוספות כדי לצאת. גם במקומות האחרים, כמו: מעלה אדומים-ירושלים, גוש עציון, ששם אולי נשמע על התקדמות יותר גבוהה או ההתקדמות הכי גבוהה בפרויקט. כך גם במערב בנימין, למי שמכיר, שנעשה כביש 446. ברוך השם, קריית ספר היא מעל 80,000 נפש, ולצאת לצורך העניין ממקום מושבי – אגלה פה גילוי נאות, שאני גר בדולב – היום זה היה מהר, אבל זה עלול להיות גם כשעתיים בכביש 446. לא המחסום מעכב, אלא פשוט הוא תקוע אחריו, מחסום קריית ספר. בלי עין הרע, לתושבי קריית ספר זה כשעה לצאת לשילת.

אנחנו נעקוב אחרי הפרויקטים התחבורתיים וגם מימושם. בכל ההקשר הזה, נעקוב אחרי כמה מוקדי סיכון שנגענו בהם ואחרי תכניות התאורה, כמה שנספיק.

אני ביקשתי לחזור לפרשיה ישנה של התחבורה הציבורית אל השומרון וממנו, על ההצפה של הפועלים הערבים – שגם להם צריך לדאוג, אבל מסתבר שזה בעת האחרונה בוער יותר. בעבר טיפלנו בזה, לפני שנתיים ושלוש.
קריאה
גם זה טופל השבוע.
היו"ר מרדכי יוגב
אוקי, נשמח לשמוע.

ובנושא המעברים – אם כן נתחיל בתכנית האב. ארז צידון, אני צריך לברך אותך, החלפת את כמיל. ברוך הבא בצל קורתנו. בהקשר הזה, מיקדנו במעבר מיתר, יחד עם ראייה כוללת, שחסר מאחוריה תקציב. התקציב פה הוא אבן נגף להרבה מאוד דברים, אם לפתיחת טבעת מזרחית, אם לכסף נוסף.

גם במעברים הראייה הכוללת היתה העברה למשרד הביטחון. התפיסה שלי היא לא הכול או לא כלום, אלא איך יוצרים איזושהי תכנית עבודה, במקום שבו המצב יותר קטסטרופלי ויותר קשה, במדרגיות של אחד או שניים לשנה – כך צריך להערכתי לראות את זה. יהושע בירוטקר, תכנית אב לתחבורה מטרופולין ירושלים, ואחריך נראה מי הבכירים ממשרד התחבורה.
יהושע בירוטקר
אני מבקש רק לתת סטטוס איפה אנחנו נמצאים.
היו"ר מרדכי יוגב
יהושע, עד שאתה מתארגן, אני רואה שיש פה נציגים שלא ראיתי אותם. אני אומר שהוועדה הזאת עניינה – בדורותיה ההיסטוריים, אני מכיר את עתניאל שנלר לפניי ואחריו אלקין ואחריו אני שתי קדנציות – לקדם את הנושאים האזרחיים ביו"ש, כי יו"ש היא בשליטה צבאית. יש פה קשיים של המערכות הצבאיות והאזרחיות כאחד שצריך להתגבר עליהם בהקשר לסוגיות התשתיתיות, הסוגיות המשפטיות והסוגיות התקציביות. אנחנו עוסקים כמעט ב-10 נושאים, ממרכיבי ביטחון, מיגון, סלולר, תשתיות המים, איכות הסביבה והתחבורה כעורק מרכזי. יהושע למשל ידבר גם על רכבות וגם על שדות תעופה.
יהושע בירוטקר
על אוטובוסים, לא על שדות תעופה. אני רק מבקש לתת סטטוס איפה אנחנו נמצאים בקידום תכנית האב לתחבורה ליהודה ושומרון. אני רק אזכיר שלפני שנה וקצת היתה ישיבת ההתנעה. בינואר 2018 אושר תקציב של 10 מיליון והתחלנו את העבודה.

למעשה, לוח הזמנים היה שעד סוף השנה הזו אנחנו גומרים את השלב הזה שנקרא "איסוף נתונים". אספנו הרבה, הרבה מאוד נתונים. עשינו לא מעט סקרים. עשינו סקר גילאי נסיעה, סקר נוסעים בתחבורה הציבורית, ספירות תנועה, אספנו נתונים על תאונות דרכים, אספנו נתונים על תשתיות הכבישים והתכניות העתידיות, הן של רכבת ישראל, הן של המינהל האזרחי, הן של היישובים שביהודה ושומרון. נפגשנו עם כל הרשויות ביהודה ושומרון, ולמעשה יש לנו המון-המון מידע. גם הצלחנו לשים יד על איזושהי תכנית שאיזו חברה אירופית עשתה.
היו"ר מרדכי יוגב
אני מברך את ראש מועצת בנימין החדש יחד עם ראש מועצת בית אל.
יהושע בירוטקר
למעשה, אנחנו מעט מקדימים את לוחות הזמנים. היינו אמורים לסיים את שלב איסוף הנתונים בסוף השנה; למעשה סיימנו כבר. אנחנו התחלנו את שלב 3, שזה ניתוח נתונים. התקיימה כבר פגישה עם ראש המינהל האזרחי ועם משרד התחבורה. הוצגו הדברים, וסוכם שבינואר אנחנו נציג את הממצאים ואת המשמעויות של מה שלמדנו מאיסוף הנתונים. התחלנו לעבוד על תחזיות דמוגרפיות ביהודה ושומרון. לקחנו לצורך העניין דמוגרף מקצועי מומחה, שבונה את התחזיות, הן לאוכלוסייה היהודית והן לאוכלוסייה הפלסטינית ביהודה ושומרון עד לשנת 2040.
היו"ר מרדכי יוגב
מי זה הדמוגרף? שואלים פה הסקרנים.
יהושע בירוטקר
ד"ר אליהו בן משה. בינואר אנחנו נוכל כבר להציג ממצאים.
היו"ר מרדכי יוגב
בינואר כבר יהיו ממצאים?
יהושע בירוטקר
כן, בינואר הקרוב כבר יהיו ממצאים, מסקנות, משמעויות, איך הדבר הזה עשוי להשפיע על החלופות שאנחנו נבנה. התחלנו לבנות חלופות, אנחנו רק בהתחלה. כמו שאמרתי, החלופות האלה כבר כוללות רעיונות, הצעות, בקשות, פניות, שקיבלנו מכל מיני גורמי מקצוע או מהרשויות וכו'. התמונה תהיה הרבה יותר ברורה בינואר 2019.
היו"ר מרדכי יוגב
בינואר 2019 אתם תעשו עוד "סבב לקוחות"? נקרא לזה כך.
ישראל אפריאט
תחזיר את המתודולוגיה. קודם כל, תכנית האב מובלת על ידי משנה למנכ"ל וראש המינהל האזרחי, שזה יהיה ברור. זה תחום מאוד רגיש.

המטה העליון של צוות תכנית אב זה קמ"ט תחבורה.

כמו שאתם רואים, המתודולוגיה מסודרת לפי מה אנחנו רצינו; באיסוף נתונים וידאנו שהם קיבלו את הכול, וכל אחד שאמור לעשות ניתוח, אמור להגיד: יש לי מספיק. גם עכשיו, במידה ומישהו יגיד שהוא צריך עוד נתונים, הוא יקבל. עכשיו נכנסו לשלב של ניתוח נתונים. כמו שאתם רואים, זה שישה חודשים. הניתוח הוא מאוד מורכב. זה לא פשוט, בייחוד בכל התחומים התחבורתיים, וזה כולל מעברים דרך אגב – מעברים גם מוקצה להם תקציב לצורך סקרים, כי אין מה לעשות, זה משפיע על התחבורה.

אבל קבענו שאחרי שלושה חודשים, דהיינו בינואר, יהיה חיתוך מצב כדי להבין שאנחנו בכיוון הנכון עם החלופות, ולא עושים משהו שבסוף יחזיר אותנו אחורה כדי לעמוד במצב, שאת השלב הזה אני מסיים תוך שישה חודשים. אחרי סיום החלופות, תיבחן החלופה, ואז אם ייווצרו גם תכניות עבודה עד 2040.

בגדול, תכנית האב סוגרת לטווח בינוני וארוך. זה לא רק ל-2040, היא תסגור טווח גם יותר קצר. הרעיון הוא שבטווח הארוך ביותר זה יהיה 2040.
היו"ר מרדכי יוגב
מי נחשב פה לבכיר ביותר בתחבורה?
אושרית קלפוס
מרכזת בכירה.
היו"ר מרדכי יוגב
ברשותך, השאלה לגבי תכנית האב וכמה היא מתוקצבת, כי 10 מיליון זה כסף קטן לתכנון.
ישראל אפריאט
לא לא.
אושרית קלפוס
תכנית אב למעשה זה תכנון ראשוני. על בסיס תכנית האב הזאת נראה אילו כבישים, שכרגע אנחנו לא מקדמים, יהיה צורך לקדם – זאת רק התשתית. אם היה צורך ביותר, זה היה מתוקצב ביותר, אבל האומדן הזה נמסר לנו על ידי צוות אב תכנית התחבורה, שזה מה שצריך.
יהושע בירוטקר
תכנית האב היא ארוכת טווח רב-שנתית, שממנה גוזרים תכניות לטווח הבינוני והקצר.
היו"ר מרדכי יוגב
אושרית, אם בינואר יש כבר רעיונות מרכזיים, חלופות מרכזיות, משמע שאנחנו רוצים להשפיע כבר על תקציבי 2021.
אושרית קלפוס
אבל אנחנו במקביל כבר מבצעים פרויקטים תחבורתיים ביהודה ושומרון.
היו"ר מרדכי יוגב
זה ברור, נכון.
אושרית קלפוס
מלבד ה-800 שהוקצו מכוח החלטת ממשלה, אנחנו מבצעים גם פרויקטים על ידי חברת מוריה במזרח ירושלים וממש בתחילת יו"ש, עד כמה שמוריה יכולה לעבוד במטרופולין, שזה הכפלת כביש המנהרות וכביש 60, שיקוע קלנדיה.
היו"ר מרדכי יוגב
בסדר, נעבור על זה עוד מעט אחד-אחד.
אושרית קלפוס
הדברים נעשים במקביל, זה הרעיון.

לעניין רק"ל אריאל, זה דבר שאנחנו עדיין מגבשים ומנסים לקבל תקציב ממשרד האוצר. כמובן שברגע שתהיה לי תכנית אב, זה יתקף את זה.
ישראל גנץ
כמה משרד התחבורה מתקצב בכבישים חדשים ביהודה ושומרון, לא בתכנון, מעבר לכספים הקואליציוניים של ה-800 שדיברת? אני מכיר שעבודות הפיתוח של משרד התחבורה בכבישים חדשים זה 5.5 מיליארד שקל בשנה. אשמח לדעת כמה מושקע ביהודה ושומרון חוץ מכספים קואליציוניים.
אושרית קלפוס
אני רוצה למסור לך נתון מדויק. אני יכולה עכשיו לחבר לך את הסכומים של המצגות של הפרויקטים.
ישראל גנץ
איזה פרויקטים יש שהם לא מכספים קואליציוניים?
אושרית קלפוס
אני אבדוק.
היו"ר מרדכי יוגב
אנחנו נעבור על הפרויקטים אחד-אחד, אז לגבי תכנית האב, אתה אומר שבינואר כבר יהיו אפשרויות וחלופות. זאת אומרת, מבחינתנו מפברואר אנחנו יכולים – מה ישראל מערער?
ישראל אפריאט
זאת תכנית אב, ריבון העולמים. זה לא משהו שאני כבר נכנס לפירוט. ביו"ש תמיד היינו פועלים על פי אילוצים. עשינו את תכנית החומש, שעניינה איסוף נתונים ונכנסו כל הפרויקטים. הרעיון בתכנית הזאת פעם אחת לראות תמונה מלאה. עד שהיא לא תסתיים, עד שאתה לא תראה שזה הסתיים, מבחינתנו כל דבר צודק, כל מספר זוכה. בכדי שזה יהיה ברור ומדויק, אנחנו מסיימים את התכנית הזאת רק אחרי שסיימנו ואפשר לראות את כל התמונה. לפני זה אי אפשר לעשות דבר. מישהו מוכן להתחייב לי ולהביא לי תקציב על בסיס חצי? בבקשה.
היו"ר מרדכי יוגב
לא לא, אני לא מדבר על תקציב על בסיס חצי, אבל אני מדבר על כך שאם מוצגות חלופות והוועדה פה מייצגת את הציבור, אנחנו למשל יכולים להקדיש יותר זמן לצורך העניין, יכולים לבוא נציגי הציבור כי יש פה שלושה או ארבעה ראשי רשויות ולהעיר הערות, וזה טוב, זה יעשיר את התכנית. זה עוד לא קובע.
ישראל אפריאט
אני בהנחיה שלי אמרתי לעבור מועצה או רשות-רשות, קיבלנו מכולן, זה משותף לכולן. אין פה שום בעיה של שקיפות.
היו"ר מרדכי יוגב
מצוין. ישראל, עוד רגע נגיע אליך גם, הכול בסדר.
אושרית קלפוס
המטרה של תכנית האב הזאת לא שיהיה איזה סקר מדעי או מחקרי. המטרה היא לתקצב כבישים ביו"ש. יש לנו הרבה פעמים בעיות בעיקר במוקדי סיכון ובפניות שמאלה, שאין לנו נתוני תאונות דרכים מלאים. זה גורם לכך שהכבישים ביו"ש לא מתועדפים גבוה. תכנית האב הזאת יכולה לסייע לנו כדי לקבל נתונים מלאים.
היו"ר מרדכי יוגב
את כל זה אנחנו מכירים כבר הרבה מאוד שנים.
אושרית קלפוס
עכשיו אנחנו רואים שיש התקדמות ומשרד התחבורה דואג שיהיו ישיבות מעקב.
היו"ר מרדכי יוגב
הוועדה הזאת גם דחפה שזאת תהיה תכנית אב. זוכר אפילו את השיחות הראשונות שלי עם שר התחבורה בעניין, עם יהושע ועם אחרים? כדי לדחוף את תכנית האב למקום הגבוה שהיא צריכה להיות בו, כמו הגליל והנגב, גם כפתרונות לקו הירוק לצורך העניין בראייתנו את כבישי הבקעה למשל, את השדרה המזרחית, כחלופות לכביש 6. אם היום אני נוסע בו צפונה, ואני נוסע בו היום צפונה, הוייז קופץ בשעה או בחצי שעה לפגישה בחיפה או לפגישה בכל מקום אחר, כי כביש 6 פקוק והמדינה פקוקה. אנחנו רואים בעיני רוחנו את כביש 578 הופך ל-8, את כביש 90 – את זה רואה גם השר – הופך ל-9, 9 יהפוך ל-10, איך שיקראו לו כביש דו-נתיבי עם מפרידן וכל המשתמע מבחינת יכולת ומחבר את המדינה צפון-דרום, בקעת בית שאן, בקעת ערד, גוש אדומים או כל דבר אחר.
ישראל אפריאט
זאת בדיוק תכנית האב.
היו"ר מרדכי יוגב
זה בראייה הכללית של חיבורים, לא בראייה הפרטנית.
ישראל אפריאט
אני כל שנה עושה - - -
היו"ר מרדכי יוגב
אז ברור לנו שבאזור ינואר-פברואר אנחנו גומרים שלב שלישי ויש חלופות, וברור לנו ששלושה חודשים אחרי זה, באזור אפריל-מאי יש בחירה בחלופה, וסדר גודל של ספטמבר שנה הבאה יש תכנית.
יהושע בירוטקר
לא מדויק, אמרתי שבינואר אנחנו נסיים את העיבוד ואת הניתוח. בסביבות פברואר אנחנו נהיה עם חלופות, כי לוקח קצת זמן לבנות את החלופות האלה.
היו"ר מרדכי יוגב
טוב, תודה רבה. ראש עיריית מעלה אדומים.
בני כשריאל
צריך להגיד כמה פעמים עיריית מעלה אדומים, כי הבלבול בין המועצה לבין העירייה - - -
היו"ר מרדכי יוגב
עירייה, עיר ואם בישראל.
בני כשריאל
יש ארבע ערים כאלה ביהודה ושומרון
קריאה
מעלה אדומים יש אחת.
בני כשריאל
קודם כל, אני רוצה לומר לך תודה שהזמנת אותנו ולאחל לחברים החדשים שלי והחדש-ישן שנבחר בהצלחה רבה ובשיתוף פעולה פורה. כמו כן, אני רוצה להודות לישראל אפריאט ולעופר הינדי על הסיוע, שהם תמיד חושבים עלינו.

אני רוצה להעלות כמה נושאים שבאמת מקשים על החיים, לא רק של העיר מעלה אדומים, אלא גם על העיר מעלה אדומים, גם על תושבי קדר, גם על יישובי מזרח בנימין, מגילות, בקעת הירדן, כל אלה שצריכים להגיע לירושלים דרך מחסום א-זעים. המחסום הזה כבר הפך להיות סיוט לתושבי העיר מעלה אדומים בפרט ולשאר בכלל. הלחץ שלנו על הממשלה והלחץ הבלתי פוסק עדיין לא נושאים פרי. אני מדר על מספר רב של שנים. יש בסופו של דבר להזיז את המחסום הזה למקום אחר, ויש תכניות לכך.

אבל אני אגיע מן הקל אל הכבד. צריך לסלול נתיב נוסף במחסום א-זעים, אפילו שני נתיבים. היתה כזאת תכנית אצל שר התחבורה יחד עם אנשי הצבא, כמו עם עופר הינדי ידידי. התכנון הראשוני לסלילת נתיב נוסף כבר קיים, עלותו 13 מיליון שקלים סך הכול. כמובן שזה לא יצא לפועל בגלל ויכוח בין שני המשרדים, ביטחון ותחבורה, מי יסלול את זה ומי יממן את זה, למרות שכאשר היינו אצל שר התחבורה לפני מספר שנים, הוא לקח את זה על עצמו, אבל אחרי זה כנראה אמרו לו שזה עניין ביטחוני והמימון לתקציב צריך להיות של משרד הביטחון. הנושא הזה עדיין לא הסתיים.

נושא שני, שגם אלוף הפיקוד ממליץ עליו, גם המינהל האזרחי ממליץ עליו, וגם כל גורמי הביטחון ממליצים עליו זה כביש עזריה-א-זעיים. כביש עזריה-א-זעיים זה כביש שכבר היה אמור להיות מזמן. כביש "מרקם החיים" שנסלל מחיזמה עד צומת א-זעיים היה אמור להמשיך ולהיסלל עד עזריה. בגלל עניינים מדיניים שכבר לא קיימים, עקב שינוי השלטון בארצות הברית, אפשר לסלול אותו. עלותו על פי עופר הינדי כ-160 עד 180 מיליון שקלים – זה עלה או שזה נשאר אותו דבר?
עופר הינדי
אני בסוף אתייחס לכול, אבל אתה תמיד אומר דברים בטעם.
בני כשריאל
הכביש הזה חייב להיסלל. הכביש הזה חייב להיסלל, אדוני היושב ראש, בגלל כמה סיבות: הסיבה הראשונה היא סיבה לאומית, וזה לא משנה כמה עלותו תהיה. ברגע שהכביש הזה נסלל, זה בעצם עוד צעד אחד להכניס את מעלה אדומים לריבונות ישראלית, כי אז לא תהיה טענה לפלסטינים שיש להם מעבר מדרום יו"ש וההפך.
היו"ר מרדכי יוגב
בני, הדברים ברורים כמעט לכל משתתפי הישיבה.
בני כשריאל
לפני כשנה, אפילו יותר משנה, הבטיח ראש הממשלה לסלול את הכביש הזה בישיבת סיעת הליכוד. ביום שני האחרון היתה לי ישיבה בלשכת ראש הממשלה יחד עם עוזרי ראש הממשלה, הרל"ש החדש שלו אשר חיון, נדמה לי שהיה שם גם רונן מהלשכה. יחד עם זמביש ועם דני תרזה הוחלט לבדוק את הנושא הזה, וכאן אני צריך את העזרה שלך, אדוני היושב ראש, שיתנו לי תשובה בעניין הזה עד אמצע דצמבר. ראיתי גם רוח אוהדת בעניין הזה, ולכן כאן צריך ללחוץ כי באמת הנושא הזה הומלץ על ידי אלוף הפיקוד ועל ידי כל גורמי הצבא.

מאחר וגם בנימין וגם אנחנו נמצאים על שתי הכניסות האלה, הכניסה של חיזמה והכניסה שלנו, יש אפשרות להקל על הדברים ברגע שסוללים כביש טבעת מזרחית. ברגע שסוללים את כביש הטבעת המזרחית, למשל תושבי מעלה אדומים לא יצטרכו להגיע לתוך ירושלים, אם הם צריכים להגיע לתלפיות או לגוש עציון, כנ"ל גם משם, להר חומה, לגילה וכדומה. זה יוריד את הלחץ גם על מרכז ירושלים.
היו"ר מרדכי יוגב
נשמע את אושרית בהמשך.
ישראל גנץ
אתה מדבר על עוקף מזרחי של ירושלים?
היו"ר מרדכי יוגב
כן כן, אל תנהלו פה כרגע דיונים. בני, תעשה את זה קצר, כי אנחנו עמוסים. לא דיברת עוד על כביש הטבעת השני.
בני כשריאל
את כביש 80 אריאל שרון התחיל כבר בתכנון שלו. היו צריכים לגדר את מעלה אדומים רבתי – יש המלצה של הצבא לסלול את כביש 80. כביש 80 נותן עוד נתיב לפלסטינים לעקוף את היישובים שלנו, את מעלה אדומים וקדר ממזרח ירושלים ולהתחבר לכיוון השומרוני הטוב ולצאת ליריחו.

אני לא יודע מה הכוח והעוצמה של הוועדה הזאת, אבל לחץ פוליטי היום עם 61 חברי כנסת – הלחץ הזה כן יכול לפעול.
היו"ר מרדכי יוגב
תודה. אני לא אתייחס כרגע קונקרטית לכל דבר שאמרת, אולי בסיכום אני כן אצליח; אנשים יתייחסו פה בהמשך. ישראל או אושרית? פרויקטים ביו"ש.
ישראל אפריאט
תעלה איזה פרויקט שאתה רוצה, תקבל.
אושרית קלפוס
ניתן לראות את זה במצגת – אני אדבר, ואם תזכו לראות את השקופית, זה יהיה נחמד. שיקוע קלנדיה זה אחד מהפרויקטים של ה-800 מיליון, כבישים עוקפים ביו"ש. אנחנו ממש נמצאים לקראת תחילת עבודות. בדיוק עופר הינדי עדכן אותי שהוא הצליח להחתים את האלוף, זאת אומרת שיש לנו יותר בנייה ומוריה יכולה להיכנס, כי כבר ממאי מוריה מוכנה עם זכיין.
היו"ר מרדכי יוגב
ברוך השם, הייתי מביא יין. עופר יבשר, אחריך.
אושרית קלפוס
תחילת עבודות תלויות במשרד הביטחון.
היו"ר מרדכי יוגב
על הדבר הזה היה צריך לחלץ פקק של שמפניה. אז הסטטוס הוא היתר בנייה.
אושרית קלפוס
כיוון שחלק מהעבודות נעשות בתוך מתחם צבאי, יש צורך בהיתר בנייה ממשרד הביטחון.
עופר הינדי
מה חלק מהעבודות? כל העבודות.
אושרית קלפוס
מספר שבועות אנחנו מתכנסים בקריה אצל הרב אלי דהן, סגן שר הביטחון, תוך ניסיון לקדם. יש כמה בעיות משפטיות, אבל אני בטוחה שמשרד הביטחון יעזור לנו.
היו"ר מרדכי יוגב
צפי לסיום לביצוע?
אושרית קלפוס
זה תלוי בתחילת עבודות.
שי אלון
קלנדיה? 26 חודשי עבודה.
אושרית קלפוס
כשנתיים. מרגע שיתחילו לעבוד – בוא נגיד שאנחנו מתחילים באחד בינואר 2019 - -
היו"ר מרדכי יוגב
- - אז ינואר 2021, בעזרת השם. בוא נמשיך בעל פה בינתיים בלי המצגת.
אושרית קלפוס
מודיעין עילית-לפיד 446 נמצא בתכנון מוקדם, הפרויקט תוקצב ב-120 מיליון. עד היום ניתנו חמישה מיליון, בהתאם לקצב התקדמות העבודה. צפי למכרז – תחילת 2020.
היו"ר מרדכי יוגב
נדחה בשנה.
אושרית קלפוס
כן.
ישראל אפריאט
הוא לא נדחה בשנה, הוא היה מתוכנן ל-2020.
קריאה
הוא היה מתוכנן ל-19'.
ישראל אפריאט
לא לא, יש שם בעיה שלוקחת קצת זמן.
אושרית קלפוס
לב-יהודה (עוקף אל ערוב) – הפרויקט תוקצב ב-250 מיליון; כרגע נמצאים בתכנון מפורט וממש מתחילים בינואר קידומי זמינות, מתוך מטרה שכבר בשנת 2019 נצא למכרז. הפרויקט גם גדל, כפי שקראתם. שר התחבורה הצליח להשיג עוד 70 מיליון.
היו"ר מרדכי יוגב
הבנו שזה מ-446.
אושרית קלפוס
זה מהסכמים קואליציוניים, ממה שהבנתי. גם 446 לא ייפגע. זאת בעצם הכפלה לדו-נתיבי, דו-מסלול, כולל צומת הגוש. צומת הגוש במקור לא היתה חלק מתכולת הפרויקט, כרגע היא התווספה.

לב השומרון זה פרויקט למעשה של משרד הביטחון, אם משרד הביטחון ירצה לתת יותר פירוט.
היו"ר מרדכי יוגב
איך אתם קוראים לו? לב השומרון עוקף חווארה?
אושרית קלפוס
כן. הפרויקט תוקצב ב-250, הוא לקראת מכרז.
היו"ר מרדכי יוגב
זאת אומרת הסתיימו ההפקעות וההיתרים?
אושרית קלפוס
את זה תשאל אותם.

בית אריה בתכנון מפורט, זה גם של משרד הביטחון – תוקצב ב-76 מיליון. אם יש משהו נוסף שהם רוצים להוסיף.
עופר הינדי
נוסיף כשנתייחס.
אושרית קלפוס
תאורה ביו"ש – תוקצב 24 מיליון.
היו"ר מרדכי יוגב
רגע, מה עם 60 מנהרות?
אושרית קלפוס
זה לא חלק מה-800 מיליון, אבל יש לי עדכון לגבי זה.
קובי אלירז
תסיימי שנייה את ה-800.
אושרית קלפוס
אני רוצה לסיים את ה-800 ואנחנו נגיע ליו"ש. 24 מיליון הוקצו לתאורה ביו"ש, חלק כבר יצאו לביצוע, חלק לא. יש לי מצגת שנוכל לראות בה איפה כן ואיפה לא. מה שלא יצא לביצוע, ייצא בשנה הקרובה. אנחנו מיד נראה את זה, יש פירוט של הכול, זה פשוט הרבה כבישים.
היו"ר מרדכי יוגב
אז אולי נשמע בינתיים התייחסויות של משרד הביטחון למה שאמרת? אתה רוצה להתייחס בינתיים למה שנאמר?
עופר הינדי
אני אתייחס לשיקוע קלנדיה, זה כביש חשוב מאוד. יש בו צורך תחבורתי, אזרחי, ביטחוני, כולל לתושבת התושבים המזרח ירושלמים. הוא חלק מתפיסה ביטחונית בעוטף ירושלים. לכן מבחינה סטטוטורית אנחנו הובלנו את זה באמצעות צווי תפיסה, ולא הלכנו לתהליכים אזרחיים רבי שנים, אלא ממש גם על הצו האחרון המתקן חתם אלוף הפיקוד אתמול בערב על הצו האחרון, שמשלים להם את כל העניין הזה מבחינת המקרקעין. זה לא אומר שלא פתוחה בידי הפלסטינים/מזרח ירושלים היכולת החוקית להגיש השגות או לעתור כנגד פעילות הכביש, אבל אנחנו מאמינים בצורך. כפי שהצלחנו לעשות את זה במקומות אחרים, אני גם לא רואה פה שיש בעיה.
ישראל גנץ
היתר סלילה זה שלך?
עופר הינדי
המקרקעין הוא שלי, הוא בצו תפיסה ביטחוני, כי הוא חלק מתפיסה כוללת בעוטף ירושלים. כלל המעברים ככה נבנו פה בהליכי הפקעה, שאנחנו עשינו במדינת ישראל; למעשה, גם פה, גם בכביש המשוקע בצד היו"שי זה צו תפיסה של האלוף, ובצד הישראלי-ירושלמי, אנחנו, מערכת הביטחון, הפקיעה את השטחים לטובת הפרויקט הזה. זה החלק המרכזי בעניין הזה. הכביש הזה גם עבר ולמ"ב. בעניין הזה אנחנו מסודרים מבחינה סטטוטורית.

איפה הבעיות? אל"ף, זאת פעם ראשונה, שלמעשה מערכת הביטחון לוקחת תחת המטריה שלה גוף אזרחי – מוריה. אנחנו כל הפרויקטים לאורך גדר הביטחון והכול עשינו באמצעות מכרזים של משרד הביטחון, פעילות פנימית. פה למעשה נתנו לנו חברה-בת של עיריית ירושלים, שתעשה פרויקט ביטחוני. בסך הכול הם צריכים היו לאשר את כל התכניות בוועדות שיפוט באגף הבינוי וההנדסה. מתמונת המצב הבוקר, לדעתי אנחנו בישורת האחרונה. להערכתי, נשארו להם שם כמה נקודות בנושא חשמל ומים. בשבועיים, שלושה הקרובים ניתן לסגור אותן ולצאת לדרך.

סוגיה נוספת שהיתה על הפרק זה נושא ההסכם המשפטי בין משרד התחבורה/חברת מוריה לצה"ל, משרד הביטחון – שגם אותו לדעתי 90% מהבעיה פתרנו. יש שלושה דברים ברוח ההסכם המשפטי, שצריכים להיות ברורים לכולם, ואמרנו את זה בתחילת התהליך:

1. נושא האחזקה של הכביש ומרכיביו. לא אלאה אתכם בזה, אבל אם יש סמכות למשנה למנכ"ל למשרד התחבורה, כמו שהוא אומר, מבחינתנו מסמך שלו שיגדיר מי לוקח את האחזקה פותר חצי מהבעיה: מה שביו"ש – נתיבי ישראל, מה שבירושלים – עיריית ירושלים. מבחינתנו, זה הנושא המרכזי, האחזקה.

1. הנושא השני שנלקח פה בחשבון בהסכם המשפטי, שלדעתי אפשר לומר אותו בארבעה משפטים קצרים זה כל הנושא של טיפול המעבר מיום השלמת הכביש. פה אני אומר לכולם הערת אזהרה בטבו. אף אחד לא תקצב את תפעולו של המעבר. אנחנו יצאנו לדרך, כי אנחנו חושבים שזה פרויקט לא פשוט, מסובך. אני חותם לכם שה-26 חודש לא יהיו 26 חודש. זה לא פשוט לעבוד במרחב שהוא עובד בכל הדברים, אבל ראו כביש הטבעת שטרם נפתח, שהסיפור הה לא יחזור שם. ביקשנו ממשרד התחבורה לסגור את זה. מבחינתנו, יצטרכו לממן או אזרוח של המעבר הזה, או לחלופין לשפות את משטרת ישראל, כפי שהם עשו עכשיו בכביש הטבעת.

אלה הסוגיות המרכזיות. סוגיה אחת קטנה יותר שקשורה לעניין הזה, וביום רביעי אני סוגר, זה התכולות. הווי אומר שחברת מוריה מחויבת לביצוע כל התכולות, כפי שהגורם המבצעי הגדיר אותה. אין להם שיקול דעת להגיד: הבולארד הזה לא או המצלמה הזאת כן, כי חברת מוריה כפופה להנחיות הביטחוניות, שבגינן המעבר הזה והכביש נבנו.

אלה שלושת הסעיפים שגמרנו אותם. לכן בעניין הזה, לדעתי, כמו שאמרו פה, בלי נדר סוף דצמבר, תחילת ינואר, אני רואה את הקבלן נכנס לעבודות ומתחיל בעבודה, בלוח זמנים הכי ארוך שאני יכול לחשוב עליו. באמת, בסך הכול אנחנו "תפורים", ואני רואה בכביש הזה חשיבות עליונה.

ביחס למה שאמר פה ראש עיריית מעלה אדומים, הרחבת מעבר א-זעיים, מבחינתי חשוב מאוד לרווחתם של התושבים – מי שרווחתם של התושבים לנגד עיניו – לממן את העלויות של הרחבת הכביש הזה, איושו ותפעולו.

ביחס לכבישים העוקפים והכול, אלה סוגיות קצת יותר מסובכות, שפה לא המקום לדון בהן או לפתור אותן.

מצוקת התנועה ברורה לכולנו. אנחנו חשים אותה יום-יום, שעה-שעה. כל פעם אנחנו נתלים בפתרון התחבורתי הבא, אבל אין ספק שאנחנו צריכים להסתכל פה בראייה כוללת על הכול כמקשה אחת.

כביש בית אריה, למען הסר ספק, אנחנו בתכנון מפורט. התקציב טרם הועבר והגיע כולו. למען הפרוטוקול, מערכת הביטחון לקחה על עצמה לעשות את רובו של הכביש, לא את כולו. משרד השיכון הוא פרטנר שלקח על עצמו את סלילת קטע 5 והקטע האקוסטי, לכן שלכולם יהיה ברור מה המשמעות של העניין. אנחנו הסכמנו ללכת לזה עם ה-76 מיליון; כל השאר באחריות משרד השיכון.
היו"ר מרדכי יוגב
אוקיי, ידוע. ואתם קטע 7 – אחריות מלאה.
עופר הינדי
חיובי, את הכול, חוץ מקטע 5 והקיר האקוסטי.
היו"ר מרדכי יוגב
ברור, אז בואו נמשיך אצל אושרית.
אושרית קלפוס
הזכרת את כל נושא המעברים, 437 סגור, שהוא בעצם כביש הטבעת המזרחי. הכביש כבר מוכן מחודש מאי, ובגלל סוגיה תקציבית מי יעמוד בעמדות הבידוק, שהמשרד לביטחון פנים התחייב כבר בשנת 2016 שזה יהיה הוא, זה לא קורה.
דני קריבו
אני הייתי בדיון ב-2016. למען הפרוטוקול, לא היתה הבטחה ב-2016 שהמשרד לביטחון פנים ייקח על עצמו. כמו שאמר גם עופר לגבי קלנדיה, שאני שמלווה את הנושא, פעם ראשונה שומע שיוצאים לביצוע של משהו בקלנדיה. משרד התחבורה לא הודיע, וכמו שגם עופר אמר, ישנן סוגיות של הפעלת מעבר גם בסוגיה הזאת. כך התנהלה גם הסוגיה של כביש הטבעת.
היו"ר מרדכי יוגב
בשביל זה יש פה ועדה, וככל שאני יודע, אתה איש מקצוע בתכנון ובפיתוח.
קובי אלירז
אמנם דני אומר שהם לא לקחו את זה על עצמם, אכן הם לא לקחו את זה על עצמם, אבל מנכ"ל משרד ראש הממשלה בשני פרוטוקולים, כולל יושב ראש המל"ל, הודיע/החליט/קבע, שאמנם יש תכנית שדרוג מעברים, כולל 300, 400, 500 מיליון שקל, לכשתהיה – תהיה. ככל שהיא לא קורית, כרגע המשרד לביטחון פנים נושא ב-437. 437 לצערי הרב לא נפתח, לכאורה ייפתח בינואר – אני אומר לכאורה, כי אני קצת זהיר. אפרופו, משרד התחבורה כבר השקיע בכביש הזה 50 מיליון שקל לאשרר אותו מחדש.
אושרית קלפוס
30 מיליון, נוסף על ה-170 שהושקעו.
קובי אלירז
אין בעיה, 30 מיליון שקלים, כולל עמדות בידוק, לשפוך את זבל הכפר ששפכו על התוואי הקיים. בגדול, אם הוא לא ייפתח, הכסף הלך לריק.
היו"ר מרדכי יוגב
התשובה ברורה.
דני קריבו
אין פה ויכוח מי אמור עכשיו לפתוח את המעבר ולהפעיל אותו, זה בסופו של דבר נקבע, שזאת משטרת ישראל, ועל זה אין ויכוח. משטרת ישראל נמצאת, כפי שגם השר הודיע, בהיערכות לקראת תפקידך, שאמור להתרחש ברבעון ראשון 2019. על זה אין ויכוח ואין ויכוח בינינו לבין משרד הביטחון עובדתית מה צריך לקרות עכשיו. היו טיעונים וויכוחים בעבר, ולא נפתח אותם פה.

אבל כמו שעופר התריע לגבי הכביש המשוקע בקלנדיה, אני ממליץ מאוד, שמשרד התחבורה, כפי שגם עופר - - -
היו"ר מרדכי יוגב
דני, זאת אומרת שאתה אומר שהטבעת המזרחית מאוישת על ידכם עד סוף מרץ 19'?
ישראל גנץ
למה מרץ? הרי קיבלתם תקציב בפברואר - - -
היו"ר מרדכי יוגב
רגע ישראל, חכה שנייה. כרגע אתה אומר איוש מעבר מצודת אדומים – בסוף מרץ 19'.
דני קריבו
משטרת ישראל נערכת לפתיחת המעבר ברבעון ראשון 2019.
היו"ר מרדכי יוגב
אוקיי, סגור.
ישראל גנץ
שנייה, אני אומר פה - - -
היו"ר מרדכי יוגב
זה לא יעזור לך ישראל, בוא נתקדם. אם תגיד ינואר, זה לא יקרה.
ישראל גנץ
אני הייתי מנהל את הישיבות, כשאמרו לי יצאו למכרז – יצאו למכרז.
היו"ר מרדכי יוגב
הכול נכון.
ישראל גנץ
הכסף אצלם, תעביר את זה לצבא, בשעתיים פותחים אותו. יש תקציב מפברואר. לא הגיוני, שאלפי אנשים יחכו כל יום, כשיגייסו אנשים שנה. שנה לוקח לגייס מאבטחים? שנה?
היו"ר מרדכי יוגב
אמר מרץ 19' – אני מתקדם, כי אני רוצה לראות את זה במרץ 19'. אם תתווכח אתו עכשיו, זה לא יקרה בינואר.
ישראל גנץ
אבל יש לי מכתב שאומר ינואר.
היו"ר מרדכי יוגב
אני יודע, אני יכול להסכים אתך, אני מתקדם.
אושרית קלפוס
גם הרב אלי בן-דהן שהיה פעם קודמת, אמר שזה יהיה באוקטובר.
היו"ר מרדכי יוגב
מערכת הביטחון יכולה להגיד מה שהיא רוצה, היא לא נותנת פקודות למשרד לביטחון פנים, אלא או דרך המל"ל או דרך ראש הממשלה או דרך מנכ"ל ראש הממשלה. לכן רשמתי את הדברים, אנחנו לא נתעכב עליהם אפילו דקה אחת נוספת. יש פה פער, שכבר מתעכב כ-10 שנים – בני ואני מכירים – 11 שנים שאנחנו מדברים על הסיפור הזה – 11 שנים, נכון?
בני כשריאל
אני לא כל כך בעד פתיחת הכביש הזה.
היו"ר מרדכי יוגב
אני יודע, אני יודע, אנחנו יודעים. כדי להבהיר למי שכן נמצא פה וגם לדני, הכביש הזה צריך להיות חלק ממערכת, שיאפשר גם למעלה אדומים לצאת דרך 45/שיקוע קלנדיה, הדברים ידועים.
דני קריבו
כמו שאמר היושב-ראש בתחילת הדיון, במרץ באמת צריך להעביר את המעברים לגורם שיודע להפעיל מעברים, אחד, שניים בשנה.
היו"ר מרדכי יוגב
אז אין פה שולחן פינג-פונג באמצע בשביל שיהיה פה פינג-פונג ביטחון פנים-ביטחון, אז אנחנו נתקדם הלאה. נעלה את זה למל"ל, נעלה את זה למשרד ראש הממשלה. נמצא פה עוזר שר הביטחון, שיודע לדבר עם ראש הממשלה ועם שר הביטחון, ויש לו פריבילגיה לחודשים הקרובים.
אושרית קלפוס
ביקשתם בפעם הקודמת לראות את התוואי של כביש הטבעת המזרחי. אנחנו מתחילים בכביש 437 הסגור שייפתח ברבעון ראשון של 2019. אנחנו יורדים לכיוון דרום, לכיוון מחלף הזיתים, כאשר חברת מוריה סיימה את רמפת הזיתים כבר בחודש יולי ונפתחה לתנועה. אנחנו יורדים עוד יותר לכיוון כביש אמריקאי צפוני, שכרגע נמצא בתכנון מפורט, ואנחנו מתחברים באדום לכיוון כביש אמריקאי מרכז, שכרגע נמצא בביצוע. אם אני ממשיכה לרדת, אנחנו מגיעים לכביש אמריקאי דרום.
היו"ר מרדכי יוגב
מה הסטטוס של כביש אמריקאי צפוני?
אושרית קלפוס
כביש אמריקאי צפוני הוא בתכנון מפורט.
בני כשריאל
זה הכביש החשוב ביותר לירושלים.
אושרית קלפוס
הוא בתכנון מפורט, הוא תוקצב בינתיים לתכנון על סך 65 מיליון. אנחנו מתחברים לכביש אמריקאי מרכז, שנמצא בביצוע ויורדים עוד יותר דרומה - -
היו"ר מרדכי יוגב
מתי המרכז מסתיים בביצוע? הוא יגיע עד קדר, מעלה אדומים?
בני כשריאל
הוא מתחבר עד לצומת הר הזיתים, משם אנחנו מתחברים אליו, אבל אני שמח מאוד שהם עושים את זה. מה קורה עם מנהרת א-טור?
היו"ר מרדכי יוגב
מה צפי גמר ביצוע שלו?
אושרית קלפוס
מיד אני אתן לך.

- - מתחבר לכביש אמריקאי דרום עד מחסום מזמוריה לכיוון גוש עציון המזרחי. כביש אמריקאי דרום נמצא בהליך מכרזי.
היו"ר מרדכי יוגב
מה העלות שלו?
אושרית קלפוס
כביש אמריקאי דרום – 150 דרום.
היו"ר מרדכי יוגב
כל זה תוקצב כבר?
אושרית קלפוס
כן כן, תוקצב ופורסם מכרז על ידי חברת מוריה. אנחנו רואים את המקטע הזה, שזה אשר וינר – זה תוקצב לתכנון, וכרגע אנחנו ממש לקראת סיום תכנון מפורט; מקווים לצאת לביצוע בשנת 2019.
היו"ר מרדכי יוגב
איך את קוראת למקטע הזה?
אושרית קלפוס
כביש אשר וינר.
בני כשריאל
אשר וינר היה מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון שנפטר.
אושרית קלפוס
הוא מתחבר לכיוון דרך חברון. המטרה פה, כדי לשחרר תנועה של תושבי - - -
היו"ר מרדכי יוגב
והוא בתכנון מפורט כעת?
עופר הינדי
זה הר חומה, לא?
היו"ר מרדכי יוגב
כן כן.
עופר הינדי
כביש עוקף הר חומה, מה זה אשר וינר?
היו"ר מרדכי יוגב
הכול ברוך. עופר, ברוך השם שאנחנו מכירים.
אושרית קלפוס
זה לא רק כביש הר חומה, זה לסייע גם לתושבים במזרח ירושלים, לא רק לתושבי הר חומה ומזרח גוש עציון.
היו"ר מרדכי יוגב
ברור.
אושרית קלפוס
יא אפשרות בעתיד, אם יהיה גיבוי תקציבי, לעשות עוקף צובה אחר, אבל זה פרויקט שכרגע לא מקודם, זה פרויקט שהעלות שלו כנראה כמה מיליארדים, לכן החלופה של כביש אמריקאי מרכז, שמתחברת לכביש אמריקאי דרום, זו החלופה שנבחרה.
היו"ר מרדכי יוגב
האם אתם חושבים אותו דבר גם על הטבעת המזרחית הצפונית, קרי: 437 סגור, לאן הוא מביא אותנו? הוא צריך להביא אותנו ל-45, את מבינה אותי? אתה מבין אותי, יהושע נכון, וישראל בוודאי מבין.

הטבעת המזרחית הזאת עושה את הסדר לשעבר בצפון של 45, בדרום 35, ובמזרח טבעת מזרחית, והיא עושה את ירושלים למטרופולין ומחברת גם את מעלה אדומים.
אושרית קלפוס
לכן אנחנו מקדמים תכנון ראשוני לציר ליל, שהוא כביש 45, יותר צפונית. כרגע מוריה בבחינת חלופות, מתוך מטרה באמת לקדם כביש שייתן גישה.
היו"ר מרדכי יוגב
אבל זה לא מה שאנחנו מדברים פה 10 שנים, חמש שנים. אנחנו מדברים על 45, קרי: שער בנימין, שיקוע קלנדיה. ציר ליל לא יכול לתת לך כלום, הוא כבר בבתים של א-ראם, הוא כבר לא מאפשר כלום, פשוט לא מאפשר. האלוף התנגד לו במשך 15 השנה האחרונות.
ישראל אפריאט
מוריה עוד יגיעו, אל תדאג - - -
קריאה
זה לא מוריה.
היו"ר מרדכי יוגב
ויש תכנון מקודם.
קריאה
זה נמצא אצלכם בתב"ע כבר שנה, לא עבר כלום.
היו"ר מרדכי יוגב
ציר ליל לא פותר את הבעיה. ישראל הכניס אותנו לציר ליל כדי להכניס אותנו לחוסר ברירה, בצדק מבחינתו, אבל הוא לא פותר, הוא לא מסתכל קדימה, הוא מסתכל אחורה.
ישראל אפריאט
היא נתנה לך סטטוס תקציבי.
קובי אלירז
אבל הכלי שאתה מעלה שנה לא מקודם.
היו"ר מרדכי יוגב
אליו נגיע עוד רגע. אושרית, מה עוד?
אושרית קלפוס
שיקוע קלנדיה – כבר דיברנו. לגבי לוח זמנים, המת"צ ממש לקראת סיום, ואנחנו מקווים שהוא יסתיים במחצית ראשונה של 2019. עלות השיקוע, כמו שאמרנו, תלויה בקבלת היתר, אבל באמת אנחנו לקבל היתר ממש בקרוב, ואז יוכלו להתחיל צו התחלת עבודה ברבעון שני 2019, ואז ברבעון השני 2021 כבר יסיימו ביצוע.

ציר ליל, כפי שהזכרתי קודם, תוקצב לתכנון ראשוני, נמצא בתכנון ראשוני. כבר הוצגו לנו חלופות ראשוניות, מתוך מטרה לחבר את צומת אדם לצומת קלנדיה.

הרחבת כביש 437 צפון – כרגע מוריה מקדמת שם את כל עניין התב"עות תכנון לתב"ע זה 24 חודשים, אנחנו צריכים שמתן תוקף יהיה בסוף שנת 2019, ובמידה וזה ייצא לביצוע – תלוי בגיבוי תקציבי – זה ייקח 36 חודשים.
היו"ר מרדכי יוגב
את מדברת על אדם-חיזמה?
אושרית קלפוס
כן.

מת"צ דוכיפת זה פרויקט שממש נמצא בביצוע. היה קצת עיכוב בגלל התנגדויות של תושבים באזור, לכן מה שעיכב את הביצוע – הביצוע היה אמור להסתיים בסוף שנת 2018, אבל בגלל כל ההתנגדויות, אנחנו צופים שיסתיים באמצע 2019.

שיקוע דוכיפת – בשיקוע דוכיפת הם עכשיו נמצאים בתכנון. אנחנו ביקשנו מהם לעשות רה-תכנון, היתה שם איזו מגבלה על הגובה של המנהרה. כרגע הם מינו צוות מתכננים חדש, והם צריכים להציג לנו חלופות. כרגע אנחנו מקווים שיסיימו את הצגת החלופות לסוף רבעון שלישי 2019.

כביש הטבעת המזרחית 437 סגור, כמו שאמרנו, ממתינים לאיוש המעבר.

רמפת הזיתים זה פרויקט שהושלם כבר בחודש יולי השנה ונפתח לתנועה. כמובן שהוא יהיה יותר אפקטיבי, ברגע ש-437 הסגור ייפתח וייצור רצף תנועה. חניון נחל הצופים זה חניון "חנה וסע" עם יותר מ-1,000 מקומות חניה, שמשמש את כל הבאים מכיוון בנימין וגם מי שבא מאזור הגבעה הצרפתית. המטרה גם שיוכלו להשתמש – דיברנו על תחבורה, לא רק כבישים, אלא גם על מערכת הסעת המונים – ואפשר יהיה להחנות שם ולהתחבר לקו הרכבת הקלה. כרגע זה בהליך מכרזי.
היו"ר מרדכי יוגב
איפה המיקום המדויק שלו?
בני כשריאל
מאחורי גבעת המבתר בין כביש 1 לבין כביש - - -
אושרית קלפוס
אנחנו צופים שהביצוע יסתיים בסוף שנת 2021.
היו"ר מרדכי יוגב
מערבית לתחנת רכבת של הגבעה הצרפתית. מתי את רואה אותו מסתיים?
אושרית קלפוס
סוף שנת 2021.

כביש אמריקאי – צפון – אנחנו נמצאים בתכנון מפורט, כמו שאמרתי. לוח זמנים – כאשר יסיימו את התכנון המפורט, אנחנו צופים שזה ייקח 48 חודשים. מדובר במנהור, לכן מדובר בפרויקט מאוד ארוך וגם יקר. כרגע אין גיבוי תקציבי לביצוע, יש רק לתכנון.

כביש אמריקאי מרכז נמצא בעבודות, השלמת העבודות סוף 2020.
היו"ר מרדכי יוגב
את כל זה את גם שולחת לנו, נכון?
אושרית קלפוס
שלחתי ואני אשלח לעקיבא אחר כך עוד פעם.
בני כשריאל
בסוף 2020 נוכל לנסוע לתלפיות ממעלה אדומים?
קריאה
תחילת עבודות.
בני כשריאל
דרך המכללה האסלאמית, מה רע בזה?
היו"ר מרדכי יוגב
אושרית, תמשיכי.
אושרית קלפוס
כביש אמריקאי דרום – אנחנו נמצאים בהליך מכרזי. אנחנו מצפים לסיים עבודות ברבעון ראשון 2021.
היו"ר מרדכי יוגב
מרץ 2021, מעלה אדומים ייצאו לקניות בתלפיות – קיבלת.
אושרית קלפוס
כביש אשר וינר – אנחנו נמצאים בגמר תכנון מפורט. הביצוע ייקח שנתיים. כרגע אין לנו גיבוי תקציבי לביצוע.

הפרדה מפלסית גבעה צרפתית – אנחנו נמצאים בקידום זמינות. תוקצבו לקידום זמינות כ-150 מיליון. אנחנו מצפים שניתן יהיה להתחיל עבודות ממש במחצית 2019. יש לנו בעיה שהתב"ע עדיין לא אושרה סופית, אני יודעת שבעדכון האחרון דיברתם על סוף רבעון ראשון 2019. מוריה עושה את קידום זמינות, צוות אב לתחבורה עושים את אישור התב"ע.
בני כשריאל
אבל חלק מהעבודות יכולות להיות גם - - -
היו"ר מרדכי יוגב
אושרית, את גרה במעלה אדומים?
בני כשריאל
לא, הלוואי והיא היתה גרה. אני גם מציע לך לעבור אלינו.
היו"ר מרדכי יוגב
כי כל הפרויקטים בינתיים רק משרתים - - -
אושרית קלפוס
מיד נגיע למנהרות.
היו"ר מרדכי יוגב
אז בואי נתקדם בקצב יותר זריז. אני בעדכם, אני לא נגדכם.
אושרית קלפוס
בכביש 60 מקטע רוזמרין-חוסאן – כביש 60 למעשה מחולק לכמה מקטעים: מרוזמרין עד למחסום; מהמחסום עד חוסאן; מחוסאן עד אלעזר; ובנוסף יש מערכות מיוחדות, שיהיה צורך לשים במנהרות. יש לנו מנהרה מאוד ישנה. המטרה להכפיל ולבנות מנהרה חדשה, אז יהיה צורך במערכות ניהול תנועה משוכללות, שיתחברו למרכז הבקרה מנת"י – מרכז ניהול תנועה ירושלים. כרגע המקטע הצפוני – ממש בימים אלו פורסם דוח RFT, ואנחנו צופים לפרסם מכרז בתחילת שנת 2019, כאשר אנחנו צופים שייקח להשלים את כל העבודות 48 חודשים. בגדול, אנחנו צופים שכל המקטעים עצמם יסתיימו בסוף שנת 2023. פחות חשוב מתי יסתיים כל מקטע, כי אי אפשר לפתוח את זה באופן חלקי. יש צורך לשדרג, כי בסופו של דבר מדובר בהכפלה - - -
היו"ר מרדכי יוגב
אבל 48 חודשים, אם התחלה בינואר 19' זה 19', 20', 21', 22' – סוף 22', לא סוף 23'. 48 חודשים זה ארבע שנים.
אושרית קלפוס
אני אבדוק, אני יודעת שזה יוצא בסוף 2023, אולי בגלל כל מערכות - - -

חוסאן-אלעזר – זה מקטע שבינתיים תוקצב רק לתכנון. הוא נמצא בתכנון סופי. משך ביצוע העבודות – 36 חודשים.

תאורה יו"ש – כביש 557 ממעבר תאנים עד שבי שומרון, נמצא בביצוע; 4775 – עד כביש 60, גם לביצוע; 585, 5066 ו-505 – אנחנו צופים שיתחילו ביצוע ממש בימים אלו.

כביש 60 וכביש 5740 מעלה שומרון בביצוע.
קריאה
אנחנו עובדים לפי אזורים, לפני כן דיברנו על עוטף ירושלים, עכשיו אנחנו מדברים על השומרון.
היו"ר מרדכי יוגב
העובדה שכל הכבישים הם בשומרון ויש פה נציגים של גוש עציון, יש פה נציג של דרום הר חברון?
שלמה ועקנין
כן כן.
היו"ר מרדכי יוגב
ואנחנו דיברנו על כך, זה בגלל שלא היה מוכן התכנון? התכנון של גזרת בית חגי-עתניאל.
גונן סער
חגי-עתניאל לא היה בכלל ברשימה המקורית הזאת.
שלמה ועקנין
ברשימת צירים שהיו זה הכביש לאלון מורה-איתמר.
גונן סער
אצלו התחיל לפי מה - - - התחלנו לבצע. חגי-עתניאל – מתכננים אותו עכשיו, אני מניח שיסתיים בחודשים הקרובים - - -
היו"ר מרדכי יוגב
בית חגי-עתניאל, אז עכשיו הוא בתכנון.
שלמה ועקנין
כביש ההרודיון גם מוכן, וגם הוא לא בביצוע. הוא במקרה לא בשומרון, זה הכול. הוא מוכן יחד עם אריאל, יחד עם אלון מורה ויחד עם כביש לנווה צוף.
קובי אלירז
465 מוכן.
שלמה ועקנין
- - - גם מוכן, זאת אומרת: למה עתניאל-בית חגי נכנס יותר באיחור? אבל להבנתי הוא גם מוכן תכנונית, אבל זה לא משנה, כי על בסיס אותו הגיון שדיברנו עליו – מה שמוכן נכנס, מה שמוכן ותועדף על ידי פיקוד המרכז, לא נכנס.
קובי אלירז
מוטי, 465 זאת תכנית עוד בזמנך.
היו"ר מרדכי יוגב
465 נווה צוף. כל מה שאנחנו מבקשים, כשאנחנו נותנים תעדוף ראשוני, זה מערכת הביטחון; ותעדוף שני זה תעדוף שנעשה, גם פה, ואנחנו משתדלים לייצר פה איזשהו תעדוף כללי. יכול יוסי דגן לכעוס עלי, וזה בסדר, אבל בתעדוף הכללי הזה, אחרי ריבוי הפיגועים וריבוי התאונות שהיו בקטע בית חגי-עתניאל, כשם שבסלולר תעדפנו את אזור צפון השומרון ואת אזור נגוהות מזרח, כשהם עוברים בשטח A, אז נתנו להם תעדוף, למרות שהם יישוב קטן, כי הוא עובר בתוך שטח A ללא קליטה. אז יצרנו תעדוף מקומי לדרישה שלנו להשלמת הקליטה הסלולרית. זה נאמר פה כבר למעלה משנתיים, ומסיבות כאלה ואחרות, דרישת שלום לשר התחבורה, זה הכול, כל טוב. נמשיך הלאה את הישיבה. המנדטים נודדים...
אושרית קלפוס
אני אשמח שיהושע ייתן הסבר לגבי הסעת המונים.
יהושע בירוטקר
במסגרת תכניות שאנחנו מקדמים לבית שמש, למעלה אדומים ולמבשרת ציון כרגע בשלב זה, אנחנו בודקים גם מערכות הסעות המונים – לבית שמש זה מאוד ברור. יש היום רכבת, אבל התוואי לא טוב, הוא איטי ונתקעות שם רכבות. אנחנו חושבים על חלופות אחרות, אנחנו גם חושבים אולי על טכנולוגיות אחרות, לא בהכרח רכבת כבדה, אלא יכולה להיות גם מרכבת מסוג אחר, שיכולה להיות עירונית ובין-עירונית. אנחנו גם חושבים על כל מיני אופציות של תוואים, זה יכול להיות 39, שזו החלופה המועדפת עלינו, אבל אפשר גם לשדרג את הקו הקיים.

לגבי מעלה אדומים, בדקנו כל מיני אופציות, שלוש חלופות. בני כשריאל יכול לספר.
בני כשריאל
אני יכול לספר לך, אבל יש לכם כאן טעות, אתם מכוונים את זה לגבעה הצרפתית, כשהחלופה הטובה ביותר היא להר הצופים.
יהושע בירוטקר
זה סכמתי.

שלוש חלופות שבדקנו – גם רכבת קלה, גם רכבל ושדרוג אוטובוסים, עדיין לא הוחלט. כנ"ל לגבי מבשרת ציון, שלא נמצאת.
היו"ר מרדכי יוגב
כל זה רק במטרופולין ירושלים, לא דיברת פה על תכנית אב לתחבורה אריאל או מקומות אחרים – זה רק ירושלים.
יהושע בירוטקר
כן, זה באזור ירושלים. הלא התבקשנו באריאל על ידי נת"י לבדוק רכבת קלה שצפויה לאריאל. המסקנה שלהם היתה שאין הצדקה.
בני כשריאל
מה קורה עם הרכבת? איפה זה נמצא?
היו"ר מרדכי יוגב
אני מכריז על הפסקה לשלוש דקות.

(הישיבה נפסקה בשעה 10:32 ונתחדשה בשעה 10:42.)
היו"ר מרדכי יוגב
חברים, אנחנו ממשיכים. אושרית, אני צריך שתעברי עכשיו במהירות ובחיפזון על כל הפרויקטים שנראה אותם אחד-אחד.
אושרית קלפוס
בעניין המעברים, יהושע במסגרת תכנית האב גם - - -
היו"ר מרדכי יוגב
אתם מחוברים בעניין גם עם ארז צידון? אתה בעניין?
ארז צידון
כן.
קובי אלירז
דיברנו מקודם על התחבורה הציבורית. היום הכניסות לירושלים בעת הזאת הן קטסטרופליות לבאים מכל המקומות – אני מדבר בתור אדם שמנקז המון פניות בעניין. אנשים היום מעבירים חלק מעיסוקיהם ומקום מגוריהם בכלל למרכז. אפרופו בנימין, אם עד היום היו רואים את עצמם כנספחי ירושלים, חלקם הלא מבוטל מתחיל לשנות את זה למרכז – לשנות את מקום עבודתם, את מרכז הכובד.
היו"ר מרדכי יוגב
היכולת להיכנס לירושלים היא קטסטרופלית.
קובי אלירז
לצערי הרב, אנחנו חווים את זה ביום-יום, זה פשוט בלתי נסבל בעליל. אתם כותבים מטה בנימין, למה הקו הזה לא נמשך עד אריאל? למה אין מרחב צירים – אתם עושים את זה ירושלים, זה לא ירושלים, זה צריך להתממשק עם אריאל, ואריאל מתממשקת עם גוש דן.
היו"ר מרדכי יוגב
קובי, אני אעצור את ההערה שלך. יהושע פה נמצא בשני כובעים, הכובע האחד שלו זה מטרופולין ירושלים, וזה מה שהוא הראה. הכובע השני שלו זה תכנית אב לתחבורה 2040, ושם הוא יראה גם את הרכבות לאריאל.
קריאה
הכובע השלישי של 446.
היו"ר מרדכי יוגב
הכובע השלישי זה מה שהוא סובל באופן אישי, את 446.
יהושע בירוטקר
אני הזכרתי את זה קודם בעבודה, שעשינו סקר בכל המעברים, עברנו את כל המעברים, בדקנו בכל מעבר 24 שעות את נפח התנועה שעובר שם החל מכלי רכב, הבחנה בין רכב פרטי, משאיות, אוטובוסים, בדקנו זמני עיכוב של כל אחד מכלי הרכב. בדקנו גם כמה הולכי רגל עוברים שם בבידוק, כמה זמן הם מתעכבים וכו', כי חלק מהאחריות שלנו זה גם שהמעבר שם יהיה קל, גם להולכי הרגל. עשינו את זה לא רק לכל יהודה ושומרון, עשינו את זה גם בעוטף ירושלים, עוד 14 מעברים בעוטף ירושלים, כך שהנתונים האלה זמינים, אפשר ללמוד מהם לא מעט. זה מתקשר לתכנית האב ליהודה ושומרון, כי אנחנו עושים תחזיות ל-2040, ולכן בכל נושא המעברים צריך להיערך לתחזיות של התנועות ב-2040.
היו"ר מרדכי יוגב
אני מבקש שתבקשו – ופה קובי אני חושב שיש גם מקום להתערבות שלך, ואני רואה פה את דני קריבו ומשרדים שונים – שתהיה פה גם מעורבות מל"ל בנקודה הזאת, ואתם מתפ"ש.
ישראל אפריאט
לדעתי מל"ל לא נכנסו לסוגיה הזאת. בסוגיה הזאת אני לא בטוח שזה יעזור.
היו"ר מרדכי יוגב
אני אסביר למה, כי בסוף הוא יצטרך לתכלל בין ביטחון פנים לבין ביטחון לבין תחבורה. עשינו את זה בכמה סוגיות בעזרתו של וובה – נמצא פה כרגע איתן, שירש את וובה בתחומים הללו. לא ביקשתי לישיבה הזאת את נוכחותו. אם ניגע בזה, אם נספיק – כי אתם רואים שהישיבה פה עמוסה בהרבה דברים – בסוף רק הם מל"ל, ואני מודה להם - - -
קובי אלירז
כמו שאתה לחצת פה בוועדה הזאת על תחבורה ציבורית, האירוע הזה בסוף בעיני מדינת ישראל אמור להיות אצל המעברים. מה לעשות שזה עולה לא מעט כסף. אנחנו לא יודעים להביא את זה מתקציב הביטחון. ככל שזה לא מגיע בתכנית סדורה – דרך אגב, שצריך להתחיל אותה מהיום, כי גם היום, עזוב שנייה מהצפי 2040, בסוף יש גוף אחד שיודע "לעשות" מעברים היום, לתפעל אותם, וצריך גם לתכנן אותם, כי חלק לא מבוטל שלהם לא שלו, וגם צריך לתקצב את זה גם בבנייה וגם בתפעול.
היו"ר מרדכי יוגב
ארז, שווה לשמוע אותך רגע, למרות שניגע במיתר ונשמע את ישראל.
ישראל אפריאט
היתה בדיחה כאילו הכבישים בכניסות וביציאות זאת הבעיה של המעברים. זה משהו שהוא תלוש מהמציאות, כי אם לפני ואחרי אין פקק, אני ארים את המחסום, בטוח שכן יהיה פקק. כמו שאתה מבין, זה המעברים, לא צריך ללכת ולהסתבך.

המעברים נבנו על בסיס זמנים בחלקם, עם ראייה יותר גיאומטרית ולא תנועתית עתידית. הגענו למעבר לשיא הקיבולת.

לפי הנתונים שאני רואה – ויש לי את הסקרים כבר של צוות תכנית אב, אני יודע שפקקים זאת סוגיה תחבורתית בכלל. השיטה היא לא לסגור כבישים, השיטה היא לא לחסום כבישים, השיטה היא לא להגיד: לא מפתחים בגלל שיש בעיה עם המעבר. צריך לקרוא לילד בשמו, הבעיה במעבר.
היו"ר מרדכי יוגב
לא רק.
ישראל אפריאט
עוזר שר הביטחון הפליא להגיד עכשיו את האמת. מספיק, הגיע הזמן לתקצב את המעברים, יש להם כבר תכניות. זה משהו מוזר, יש להם תכניות, הם יכולים לעמוד בביצוע. רמי"ם עושה עבודה נפלאה, אבל אם הם לא יקבלו פעם אחת תקציב, גם אם נעשה שם את כל כביש 60 בארבעה נתיבים, זה לא יעזור, הם יגיעו למחסום. הגיע הזמן לתת תקציב למעברים.
היו"ר מרדכי יוגב
זה גם וגם.
ישראל אפריאט
אין לי בעיה עם כבישים, היום המעברים יוצרים יותר בעיה מאשר כבישים.
ארז צידון
אנחנו מחוברים לתכנית, מכירים את הנתונים, ויש תכנית רב-שנתית, שלא מתוקצבת. יש שלושה פקטורים שמגדילים את הקיבולת בצורה משמעותית. צריך להבין, שכל שנה אנחנו גדלים בשני מיליון תנועות של פלסטינים. כדי להביא את הפלסטינים למעבר ולקחת אותם מהמעבר לישראל, זה משפיע מהותית על התחבורה.

אחד הפרויקטים שצריך לעשות זה תחבורה ציבורית בשני הצדדים. זה יוריד את העומס, אחרת אנחנו בקטסטרופה. הגידול בהתיישבות – אני אתן כדוגמה את מעבר חוצה שומרון, שדיברתם פה להסיט מאריאל לגוש דן – מעבר חוצה שומרון בארבע, חמש שנים האחרונות גדל ב-50% מ-14,000 כלי רכב ביום ל-21,000 כלי רכב, זה לא מפסיק.

דבר שלישי שמאוד משפיע זה תנועה של משאיות. משק האגרגטים היום נסגר בישראל, עובר ליהודה ושומרון. כל הדברים האלה בסוף מתנקזים לכיוון המעברים.

יש תכנית פר מעבר גם עם סדר עדיפויות א', ב' ו-ג' – לא מתוקצבת כרגע בכלום, וצריך פה מאמץ רב-שכבתי.

מה שכן אפשר לעשות – וזה אולי כן פה – זה לשפר את האכיפה במעברים, כלומר: אולי צריך פה סיוע של המשטרה או של הצבא סביב המעברים עצמם. זה יכול לעשות סדר כזה או אחר.
ישראל אפריאט
יש בעיה במעברים בשני מישורים, ואתה יכול לראות את זה – אתה בטוח רואה את זה – כשאתה יוצא מכיוון פדואל לכיוון העיר. מי שמגיע או מי שיגיע בסביבות ארבע, שש בבוקר, יראה שאין שם מישהו שמטפל בסדר הציבורי. אני כמפקח תחבורה - - -
היו"ר מרדכי יוגב
את זה קיבלנו. אני רוצה עכשיו תשובות. בוא נצא מהמעברים כדי לחזור גם לתחבורה ציבורית וגם לסבב מקצוענים ולסבב נוכחים. נצא רגע מהמקרו שביטאתם אותו למיקרו, וזה יחייב אותנו לעסוק בזה, עד כמה שנצליח, כמיקוד מעברים. אני אומר את זה פה – גם קובי, כעוזר שר ביטחון, גם משטרה, משטרת ש"י. אני חושב שזה צריך לעלות חזרה לכיוון משרד ראש הממשלה, מל"ל בלית ברירה, ובסוף אני חושב שאתה תוביל את זה, אבל נעזור לך לרכז סביבך - - -
ישראל אפריאט
אבל זה לא רק מעברי רמי"ם.
היו"ר מרדכי יוגב
ברור לגמרי, אנחנו רוצים שהכול יעבור לרמי"ם.
קובי אלירז
מוטי, כמו התחבורה, 50 מיליון בשנה תכנית עשור, לא חומש, זה יפתור את האירוע, אבל צריך להתחיל לפמפם את זה, לא פחות או 100 מיליון, בסדר? אז זה ייגמר יותר מהר. 50 מיליון בחמש שנים, 10 שנים, אנחנו מגיעים לזה.
היו"ר מרדכי יוגב
אוקי, זה קצת יותר. אני רוצה לראות את מעבר מיתר – מה אמור להיות בו, ואחרי זה נשמע את המשטרה ונצא מהמעברים.
ארז צידון
היה גם דיון במשרד התחבורה, אנחנו די מתואמים. אם אתה כרגע שואל אותי מה הכי דחוף, עשינו הסדרה של החניה בצד הפלסטיני, אבל צריך להסדיר על הכביש משני הצדדים שתי כיכרות. צריך להסדיר את זה באישור של תחבורה, צריך להסדיר את זה תקציבית.
ישראל אפריאט
יש פה איזו בעיה, וכדאי שזה יהיה ברור. במקרה יצא לי לפני שבוע לשבת עם משנה למנכ"ל, שכמעט קיבל התקף לב מרוב שאכפת לו וכנראה התאונות כן מפריעות לו. הרעיון הוא מאוד פשוט, רפרנט אוצר לא ייתן לתחבורה, לדעתי, לתקצב נושאים ביטחוניים. מעברים, בהגדרה זה משרד הביטחון, ולכן יש לנו קושי בתחבורה, כי האוצר רוצה לנהל לנו את התחבורה. אתה רוצה שייתן לנו גם תקציב לביטחון – ההיתכנות מאוד נמוכה.

כמו שמוטי אמר, במחשבה שנייה הוא צודק – להכניס את המל"ל, כי צריכה לרדת הנחיה מלמעלה. לא יודע איך להשיג את התקציב הזה. לתת שלושה פתרונות: אחד, לסדר הציבורי לתגבר כוח אדם. אין שם שליטה. אתה שם תמרורים, כולם על הכביש שם, על המדרכות. צריך לראות מה הולך שם, זה שוק. גם אם אני ארחיב ויעמדו על המדרכות, זה יחסום לי את הכביש. שניים, להרחיב את המעברים בהתאם לקיבולת. יש לכם סקרים, משרד התחבורה עשה סקרים עבור משרד הביטחון. מי שחשב שזה בחינם, זה לא היה בחינם. לא היתה לזה ברירה, עשינו את זה בתכנית אב, כי אתם משפיעים לנו על הכבישים. שלוש, שזה הדבר הכי חשוב – איך אמרת? לתת גוף אחד שינווט את כל הדברים האלה. אם החליטו – לא יכול להיות שאתה כל פעם מחפש מישהו אחר, כשזה אומר "זה לא אני", וההוא אומר "זה לא אני", והיחיד שאומר "זה אני", זה רמי"ם. כל אחד מתנער.
אושרית קלפוס
שנתקדם למוקדי סיכון?
היו"ר מרדכי יוגב
מיד, רק בכל זאת מה אומרת משטרת ישראל על מיתר? ונעזוב את המעברים.
ישראל אפריאט
יש שלוש בעיות. במיתר יש לך יותר רכבים.
היו"ר מרדכי יוגב
לא לא, תן למשטרה לענות מה היא עושה. אנחנו דרשנו כוח אדם מהמשטרה.
נאג'י סלימאן
מבחינת מיתר, אמרנו שזאת באמת בעיה ידועה. אנחנו מגבירים שם את הפעילות והאכיפה המשטרתית שלנו, אבל כמובן זה בא תחת על חשבון משהו אחר; אתה מסיט כוח אדם ממקום למקום כדי לתת מענה.
היו"ר מרדכי יוגב
סליחה שאני לא עוצר את עצמי. דני, לא נספיק לגעת פה, ואני אומר לך ולאסף – שהוא הרפרנט של הוועדה הזאת בחוץ וביטחון, היום זה יום רגוע, אבל בדרך כלל הוועדה מתנהלת בדיונים מקבילים, חדר קטן, חדר גדול ואחד אחרי השני ובעומס גדול מבחינתם כרפרנטים בוועדה– שאנחנו נשתולל על יותר ישיבות. פער איוש משטרת ש"י מול משטרות המחוזות האחרים לעומת אוכלוסייה של כשלושה מיליון, 2.5 פלסטינים ולקראת חצי מיליון יהודים. כמות הניידות, כמות השוטרים לא מקבילה לשום מחוז.
ישראל אפריאט
יותר חמור.
היו"ר מרדכי יוגב
היא לא מקבילה לשום מחוז. וכאשר הוא נדרש לאבטח את חברון, אין לו שני שוטרים לשעות של קיבולת המחסום בבוקר, יש שם עשרות אלפים.
קובי אלירז
אני מציע גם שעופר יתייחס בשתי מילים למה שמשרד הביטחון עשה שם, ככל שהוא יכול לעשות, במגבלות הקיימות.
עופר הינדי
אנחנו מודעים וחיים את הבעיות של דרום הר חברון. לא מזמן השלמנו שם עבודה בצו תפיסה ביטחוני של אלוף הפיקוד, יחד עם תקציבים ייעודיים שניתנו לרשות המעברים. הכפלנו את כמות החניונים של הפלסטינים בצורה רצינית.
היו"ר מרדכי יוגב
את זה הוא ציין.
עופר הינדי
היתה שם פעילות אכיפה של יחידת הפיקוח במינהל האזרחי יחד עם משטרת ישראל. עשו שם סדר. האם זה הפתרון הטוב ביותר והאופטימלי? לא, יש עדיין מה לעשות, אבל בהחלט השתנה שם המצב.
היו"ר מרדכי יוגב
אין לי ברירה אלא להתכנס קצת.
נאג'י סלימאן
אני חייב להמשיך בעוד נושא, אחת הבעיות הקשות. גם אם יש לנו רצון טוב לטפל, יש לנו בעיה שמדברים עליה שנים רבות, גם דוח מבקר המדינה נגע בסוגיה הזאת פעמיים – הנושא של ממשקי העבודה של משטרת ישראל מול צה"ל, מול מנהל אזרחי. כשאני מגיע לזירה של אירוע, נגיד למחסום כדי לטפל ברכב שמהווה הפרעה, אין לנו ממשק עבודה.
היו"ר מרדכי יוגב
לא ניכנס לזה כרגע מפאת מחסור בזמן ועומס על הישיבה הזאת. ברור לי שהיא תצטרך להיות הרבה יותר ארוכה בפעם הבאה. אני אבקש עכשיו לשמוע לפי הסדר הבא את ישראל כקמ"ט תחבורה יו"ש; אחרי זה השלמות שאני אתחקר את שניכם על פרויקטים של תחבורה ביו"ש. אתם תעבירו לנו בכתב את מוקדי הסיכון והתאורה, ולא נעבור עליהם כאן, אלא אם אספיק בהבטחה שטיפלנו והיתר נעשה בשוטף ונתקדם.
ישראל אפריאט
אני רוצה להתייחס לשלוש סוגיות. כל מה שקורה בסוף זה תחבורה. אכיפה – כל 1,500 קילומטר בין-עירוני 18 ניידות. ב-45 תקצבו 10 מיליון - - -
היו"ר מרדכי יוגב
ישראל, אני לא אתן לך יותר לדבר, כי הזמן נגמר לי. אני רוצה לתת לך לדבר, אבל אם אתה תתחיל לספר סיפורים סביב – הבהרנו, הבעיה לא נידונה בישיבה הזאת, הפער הזה לא נידון. זה פער גדול מאוד, דני רשם אותו ויודע.
ישראל אפריאט
- - - אם אין אכיפה – זה לא יעזור.
היו"ר מרדכי יוגב
רצית להתייחס לפרויקטים.
ישראל אפריאט
הפרויקטים רצים יפה מאוד. תחבורה – אתה ראית.
היו"ר מרדכי יוגב
אם הם רצים יפה מאוד, תרשה לי לתחקר. על כביש 60 מנהרות דיברתם. מה הסטטוס של כביש 55 עד קרני שומרון?
ישראל אפריאט
55 מפורט עדיין לא הסתיים, אבל הוא עובד מאוד מאוד נכון.
היו"ר מרדכי יוגב
מתי? תכנון ב-19' וביצוע ב-20'?
ישראל אפריאט
לדעתי רבעון ראשון או שני.
היו"ר מרדכי יוגב
מפרידן כיכר אדם, מתי הוא מסתיים?
ישראל אפריאט
קבעו מפרידן ב-10 לחודש, אני מעריך שהמנהרה תיפתח עד ה-10, אבל הוא לא יסתיים ב-10.
היו"ר מרדכי יוגב
סוף 19'?
ישראל אפריאט
לא לא, הוא אמור להיפתח בשני שלבים. השלב הראשון של פתיחת המנהרה יסתיים ב-10 לחודש. אחרי זה תהיה השלמה של עבודות מסביב.
היו"ר מרדכי יוגב
מה זה 10 לחודש? 10 בדצמבר?
קריאה
כן, 10 בדצמבר.
היו"ר מרדכי יוגב
וסיום כל הפרויקט?
ישראל אפריאט
לדעתי גם תוך חודש, חודשיים. אני בבעיה, כי בגשמים אנחנו לא יכולים לעבוד, זאת בעיה.
היו"ר מרדכי יוגב
437 זאת בעצם הבעיה, ואם מתן תוקף רק סוף 19', צפי השלמה 2022. שם צריך לתת את המכה, את ה-push, זה הסיפור. זה תוקע הכול, גם את הטבעת המזרחית של מעלה אדומים, גם הוא לא עושה מאדם דבר.
ישראל אפריאט
שיקוע קלנדיה - - -
היו"ר מרדכי יוגב
עופר, קובי, מי שלא מבין שהקטע אדם-חיזמה – אם הוא ב-2022, כל המערכת הזאת נשארת צולעת עד אז.
קובי אלירז
45 קלנדיה לא פחות חשוב, אם לא יותר.
היו"ר מרדכי יוגב
לא פחות חשוב, נכון.
קובי אלירז
זה בכלל לא עלה פה.
היו"ר מרדכי יוגב
עלה, אתה לא היית.

60 דו-נתיבי דו-מסלולי – אני מבין שזה במסגרת תכנית האב.

465 דו-נתיבי דו-מסלולי.
ישראל אפריאט
יצא לתב"ע, מתקדם יפה. אנחנו עושים כבר את העוקף של בית אריה, שגם הוא כבר יהיה סטטוטורי.
היו"ר מרדכי יוגב
איפה תקועים התכנונים של כביש 45 א-ראם צפון? אני מדבר על ציר המחצבות, איפה תקוע התכנון שלו? או שהוא כבר קיבל עכשיו?
עופר הינדי
אתה מדבר על תל ציון?
היו"ר מרדכי יוגב
לא תל ציון, אנחנו קוראים לזה המחצבות.
עופר הינדי
זה כביש תל ציון.
ישראל גנץ
אנחנו הגשנו תכנית לפני למעלה משנה.
קריאה
- - -
ישראל גנץ
אל תגיד לי מי הגיש, אנחנו חתומים על זה. זה שהוא תקצב אותנו זה בסדר, אנחנו הגשנו, וזה לא מתקדם כי יועמ"ש רוצה לבחון הפקעות.
היו"ר מרדכי יוגב
אני אשאל עכשיו, קובי או עופר יענו את התשובות. ציר המחצבות 45 א-ראם צפון, כביש 375 צור הדסה כנ"ל, אני יכול גם לפרט בתוכניות, כביש 3742 מבואות בית"ר, כביש 367 גוש עציון גבעות, כביש 4431 מודיעין עילית צומת רעות מכבים, הכביש האחורי, כביש 505 תפוח מגדלים, כביש 935 גוש טלמונים ל-443, שאני לא יודע אם הגישו לך – ישראל, עבר דרכך התכנון?
ישראל אפריאט
יש חמש טבעות שהוציאו על ידי משרד השיכון והסתיימו.
היו"ר מרדכי יוגב
ואני אשאל עוד הלאה – כביש צומת אסף בית אל, תב"ע בתוקף דו-מסלולי, איפה הוא עומד? עוקף וואלג'ה, מעלה עמוס. בקיצור, אני פה שיטתי ומשתדל לשמור בהם רצף. אני גם צריך לשבת אתך בנפרד כדי לשמור בהם רצף. איפה הם עומדים? קובי, אנחנו צריכים להגיע לכלל סיכום, איפה הם עומדים?
קובי אלירז
נשמח לראות את תכנית האב הגדולה של משרד התחבורה. בוא נראה כמה מתוך הדבר הזה זה משרד התחבורה. משרד השיכון פה מקדם לחלק מהכבישים פה תב"עות. חלק גם תקועים אצלנו בבחינה מוקדמת של יכולת הפקעות וכדומה מפאת בעיות כוח אדם ידועות אצלנו, הטיעון הקבוע שאנחנו יכולים לומר בעניין, שהוא אמיתי.
היו"ר מרדכי יוגב
לכל הנוכחים, יש פה ועדת משנה מיוחדת לתקני מנהל אזרחי שפתחנו אותה. היא נוהלה פעם אחת, והיא תנוהל בסוף ינואר פעם שנייה.
קובי אלירז
אין לי תשובות ספציפיות על כל אחד מהכבישים. כל אחד תקוע במקום אחר.
היו"ר מרדכי יוגב
מכיוון שהנהלת הוועדה לא מאפשרת לי להאריך את משך זמן הוועדה, אני אבקש שתהיה פה התייחסות אחת לתחבורה ציבורית, ואני אאלץ לסכם תוך בקשה לתשובות, אם בכתב או אם בדרך אחרת.
אושרית קלפוס
אני רק רוצה לעדכן לגבי צומת ברוכין, שביקשתם לקבל לגביה עדכון, זה לקראת ביצוע. אנחנו מקווים שנתיבי ישראל תסיים את הביצוע בסוף רבעון ראשון 2019.
היו"ר מרדכי יוגב
סוף רבעון ראשון כיכר? תשמעו, אתם יודעים לעבוד יפה. זה אומר שהכול אפשר לעשות הרבה יותר מהר. קשה לי להאמין. דרך אגב, כל הכביש כולו, איך שתקראו לו, זה 446 צפון, כולו צריך להיכנס למחשבה אחרת, כי ריבוי האוכלוסייה שם הוא אחר מכביש 5 ועד בית אריה עופרים וקטעי 5 ו-7 שמחברים את עוקף רנתיס.
עופר הינדי
5 זה משרד השיכון.
היו"ר מרדכי יוגב
ברור – לא, 505 משרד השיכון.

תחבורה ציבורית – אני נותן כרגע סבב התייחסויות קצר, תשובות קצרצרות ונצטרך לסכם.
אריק דושי
כבוד היושב-ראש, אני אתייחס לתחבורה הציבורית ולמצוקה שכולכם יודעים אותה. רובכם הגדול בטח הורים לילדים. אני אתן עדות קצרה: שלום אריק, קוראים לי לירז בן-עמי, קרתה לי לפני מספר חודשים סיטואציה לא נעימה. באוטובוס ישב לידי ערבי שהתחיל לגעת בי באזור הירכיים ולא הפסיק גם כשביקשתי להזיז את היד שלו כמה פעמים. יש לי כאלה 150 עדויות בטלפון ועוד 100 עדויות של אנשים שרוצים לעלות לקו האוטובוס, אבל אין מספיק אוטובוס. המצוקה היא כמות הנושאים באוטובוסים שחוזרים לאריאל; אין שום בקרה על חזרת פועלים פלסטינים בבוקר שיצאו דרך המעבר, וכשהם חוזרים, אף אחד לא בודק אותם; כמות האוטובוסים לא מספיקה. יש פה מצוקה מטורפת ובעיה ביטחונית מאוד מאוד מאוד קשה. פתרון לטווח הרחוק – כולם מכירים את סגירת המעבר, כולם מתנערים מזה, ביטחון, ביטחון פנים, אחד זורק את זה על השני. הפתרון הוא סגירת המעבר.
היו"ר מרדכי יוגב
סיכמתם כבר מי יקבל תיק תחבורה בעיריית אריאל?
אריק דושי
יש פה משא ומתן.
היו"ר מרדכי יוגב
ממצוקת זמן, אם אתה באמת תקבל כסגן את תיק התחבורה באריאל, הוא יהיה המוסמך מטעם שבירו להיפגש אתך, תרים טלפון לאפריאט.
ישראל אפריאט
תיכנס, תקבל עדכון איפה זה עומד, ואני בטוח שאתה אפילו לא - - -
היו"ר מרדכי יוגב
עוד גג 10 דקות אנחנו נסיים פה. קחו טלפונים בבקשה ותדברו, ישראל הוא המוסמך לטפל בכול.
ישראל גנץ
קודם כל אני מברך על כך שמשרד התחבורה הכין תכנית אב כוללת ליהודה ושומרון. אני שם את זה על הפרק כדי שלא ניפגש פה עוד שנה ושנתיים לטפל גם בכביש 60. אלה שני כבישים אסטרטגיים, כביש 45 שאדוני היושב-ראש העלה, וכביש ממערב בנימין, מאזור גוש טלמונים ל-443 – היינו יחד בסיור בשטח. אני מבקש שתעלו את זה, זה ייקח זמן.
היו"ר מרדכי יוגב
מכיוון שאתה ראש מועצה חדש, אני מאוד ממליץ שתהיה גם פגישה עם ראש מועצה חדש, למרות שהוא רציפות להמשך.
ישראל גנץ
אנחנו איתם בקשר.
היו"ר מרדכי יוגב
אנחנו יודעים מצוין.
ישראל גנץ
לגבי הטווח הקצר, אדוני היושב-ראש, הייתי אתמול בשבע בבוקר בכביש 446 עם נתיבי ישראל. אין שום סיבה בעולם, שכביש שהתכנון שלו מאושר, יהיה תכנון מפורט של מעל שנה. צריך לזרז את הזמנים, שיתחיל ביצוע תוך חצי שנה. כנ"ל מחסום הטבעת המזרחית שתוקצב. אני דיברתי עכשיו עם מנכ"ל המשרד לביטחון פנים כדי לבקש לפחות פתיחה של שלוש שעות בבוקר. אי אפשר לעמוד שעה, כי לוקח זמן לגייס תקנים.

לגבי מעבר קלנדיה, אנחנו מבקשים ייעול למחסום הזה, כי בסוף האנשים האלה באים אלינו.
שתי נקודות שלא קשורות למעברים
רכבת כבדה – דיברנו על זה; תכנית אב – אנחנו מבקשים למשוך את זה לכיוון ניל"י, לכיוון מודיעין עילית, תיכנסו לתוך בנימין.
יהושע בירוטקר
לא לניל"י, מודיעין עילית כן.
ישראל גנץ
מודיעין עילית בסדר, תתחילו עד ראש העין, תיכנסו.

לגבי תאורה 465 מוכן, ממתין ופשוט לא קורה – תכניות בנות 10. עשינו רענון לפני שנתיים. אין שום סיבה שזה לא יקרה, וזה מתואם דווקא על ידי משרד הביטחון.

נקודה אחרונה – מעבר רנתיס. עופר, אני פונה פה אליך. מעבר רנתיס היום בכשל, כי התנועות שם פשוט גדלו וגדלו וגדלו. עם ההתקדמות של הכביש לבית אריה, יהיה צורך להעתיק את - - -
עופר הינדי
יטופל וישודרג.
היו"ר מרדכי יוגב
ישראל, אני נאלץ לקצר. אני בכוונה עושה סבב.
קובי אלירז
אנחנו כרגע מנסים לפתור את כל החסמים ב-800 מיליון ולהוציא אותם לפועל. לא פשוט, יש הרבה בירוקרטיה, את כל הכבישים, גם בשיקוע קלנדיה וגם בעוקף אל ערוב וגם בעוקף חווארה וגם 446 – היום אנחנו נותנים פוש רציני לכל הכבישים האלה. הם מעסיקים אותנו לא מעט. אכן צריך כל הזמן – חוץ ממה שנקרא הטווח הקרוב, הטווח הבינוני והטווח הרחוק, כל הזמן לדחוף את זה. זה תלוי מאוד בתכנית אב לתחבורה; על זה צריך לעשות גם סדרי עדיפויות. אני מסכים עם מה שנאמר פה לגבי 45, יש הכפלת 60 לא רק עד - - -
היו"ר מרדכי יוגב
תרשה לי להעיר שלא החזון והחלום – ואנחנו שם – יעכבו אותנו ממימוש הצרכים ולהגיד: אנחנו עוצרים עכשיו "פוס" עד עוד שנה.
קובי אלירז
לא לא, הפוך, אמרתי שאנחנו לגמרי, לצערי הרב 99% בשוטף ובטווח המידי, וכמעט ב-10% בטווח הבינוני והרחוק זה מעט מדי.
היו"ר מרדכי יוגב
מה עוד? עופר? דני? גונן? הנציגים שנשארו ממעלה אדומים? אושרית? עוד משהו? אבל אנחנו נקבל מכם את זה בכתב.
אייל פישלר
אני אחזור בקצרה על מה שראש העיר שלי אמר קודם. היום הנסיעה לירושלים ממזרח, גם יישובי בנימין שהיום יורדים דרך חיזמה ועולים למישור אדומים כי פקוק להם במקום אחר, מחייבת פתרון. קודם כל, יש פתרון זול חלקי. דיברו על הוספת נתיב. 13 מיליון שקל זה לא בשמים. מכל התכניות הגדולות, זה דבר מאוד פשוט, וזה לא רע ויעזור הרבה מאוד. ברור שהפתרונות היותר רציניים זה להזיז את המחסום לגמרי, לפתור את מרקם החיים ולעשות עוד כניסה לירושלים, דרומית יותר דרך הכביש האמריקאי. לא ברור אם אנחנו יכולים לנסוע עליו בתכנית הקיימת, אם זה יספיק לנו ועד כמה זה ישרת אותנו.
אושרית קלפוס
זה ישרת.
היו"ר מרדכי יוגב
ישרת, אבל כמו שאמרתי בתפיסה – וישראל האיש שמתכלל את זה או אתם בתכנית האב – הטבעת הזאת צריכה להיות גם צפונית. כשהיא נתקעת באדם-חיזמה, זה פקק.
יואל קופלנד
הובטח לנו בזמנו רבעון ראשון 2019, ואני רואה פה שזה רבעון שני. זה כל פעם נדחה. כל הנושא של הפניות שמאלה אדורה-תלם הובטח ברבעון ראשון 2019 תכנון מפורט ומתקדם.
היו"ר מרדכי יוגב
לא הספקנו לגעת פה בפניות שמאל. אם לישראל תהיה תשובה קצרה, נשמח.
ישראל אפריאט
יש בעיה בפניות שמאלה בתלם-אדורה.
היו"ר מרדכי יוגב
אוקי, קח את זה, זה יהיה בסיכום הישיבה. נוציא את זה בכתב. לוחות הזמנים שאתה רואה פה, אלה לוחות הזמנים.
יואל קופלנד
אין בעיה.

שוב אני מעלה את הנושא של תאורה בחגי-עתניאל כסדר עדיפות עליון גם מבחינת משרד הביטחון ממנו קיבלנו את ההבטחה הזאת.

תח"צ – הנושא מאוד-מאוד אקוטי. אני מדבר גם בשם שיח שיש לי עם תושבי קריית ארבע, אשכות 2, מצב סוציו-אקונומי מאוד בעייתי. צריך תוספת של אוטובוסים, גם מוגני ירי, אולי לחשוב על כיוון של נת"צ ותוספת קילומטרים באופן כללי לכל אזור הר חברון. יש דרישה מאוד גדולה, אנחנו מדברים על גידול של עשרות אחוזים של נסיעות בתח"צ. אנחנו נקדם את זה גם מול ישראל, מול משרד התחבורה.
היו"ר מרדכי יוגב
מה שבשוטף, שבו מול ישראל. זאת צריכה להיות ישיבה, יש ראש מועצה חדש מתחדש, זה אתה, עוזר חדש, בשוטף מול ישראל.
יואל קופלנד
חשוב לעדכן, שמעבר מיתר חייב לקבל פתרון לטווח ארוך של פיצול המעבר בין הולכי רגל לבין רכוב, אי אפשר להשאיר את המעבר בצורה כזאת. יש פתרונות, שהם מבחינתנו רלוונטיים.
היו"ר מרדכי יוגב
ארז, אתה בשיתוף פעולה מלא מול התכנית?
ארז צידון
מכירים את מיתר - - -
היו"ר מרדכי יוגב
משטרת ישראל, עוד משהו? ישראל, אליך, אי אפשר שלא תגיד משהו...
ישראל אפריאט
אני יכול להגיד שעוזר שר הביטחון מחלץ, עוזר לחלץ. יש פה בעיה, כי גם אם יש לנו עכשיו ראש מנהל שהוא לא עם ניסיון מוכח, אלא עם הצלחה מוכחת, הוא צריך תגבור של כוח אדם, אחרת עם כל הכסף וכל מה שנתנו, אנחנו תקועים. כוח אדם, הן ביועמ"ש, הן בכל מיני מקומות כאלה; ועכשיו כשמשרד הביטחון דחף ועכשיו כשקיבלנו את התקציב וגמרנו את התכנונים, הבעיות הבירוקרטיות עכשיו תוקעות את כל הפרויקטים הגדולים – זו הבעיה העיקרית שלנו.

אני שמח שהקטע של המעברים לשם שינוי עלה, וקראו לילד בשמו. צריך להתעסק עם המעברים.
שי אלון
מי שהצטרפה אלינו פה זאת מורן מנהלת הלשכה שלי. כשאני לא נמצא, היא כמובן תייצג אותנו נאמנה.

תודה לכל החבורה המקצועית שנמצאת פה. נעמתם לנו, תודה רבה על העבודה הסיזיפית. אני מודה לכם, באמת שאפו גדול.

לגבי היציאה מבית אל, יש איזו תב"ע היסטורית מפוקוס עד ליציאה לגבעת אסף.
היו"ר מרדכי יוגב
אתה יודע את המספר שלה?
שי אלון
לא.
ישראל אפריאט
הוא צודק, יש תב"ע כזאת.
שי אלון
מה שכן, מכיוון שכל הכבישים פתוחים והכול סבבה, צריך לראות איך אנחנו מקדמים את זה. זה לא נמצא פה בטבלאות שלנו. אנחנו רוצים להכניס את זה לתוך הטבלה הזאת, היא טבלה חשובה. איך מקדמים את הדבר הזה?
היו"ר מרדכי יוגב
היא תיכנס.
שי אלון
לגבי הטבעת המזרחית, דיברנו פה עם הסמנכ"ל ועם ביטחון פנים. אנחנו יודעים שאין כרגע מפכ"ל או משהו בכיוון הזה. אנחנו מבקשים עדיין ללחוץ כמה שאפשר לפתוח את זה.

אני רוצה להגיד בשולי הדברים, שאנחנו יצאנו למאבק בנושא הכבישים. המאבק לא נגדכם, אלא בעדכם.
היו"ר מרדכי יוגב
זה כבר חלק מהסיכום.
שי אלון
הוא בעדכם. לצערנו, אנחנו עושים כל מיני פעולות אנרכיסטיות, אבל זה מכיוון שהתושבים שלנו לא מצליחים להגיע לעיר הבירה. אני נותן דוגמה לאשתי שיוצאת בבוקר, אני מציע לכולכם לא להתעסק עם האישה בבית. היא יוצאת בשעה שש בבוקר כדי להגיע למרכז העיר בשמונה וחצי, וזה קורה כל יום. כיוון שזה קורה כל יום, אין לנו ברירה, אלא המועצה ועובדי המועצה יוצאים לכוון את התנועה. זה מה שאנחנו עושים פה בשבוע, לכן אנחנו יותר ממתחננים ומבקשים זאת.

אני רוצה לדחוף את הנושא הזה של כביש 45, שהוא כביש שצריך לראות איך אנחנו יכולים בכל דרך יצירתית להתקדם, לפרוץ עוד כבישים לכיוון ירושלים. תודה רבה לכל החברים.
היו"ר מרדכי יוגב
אנחנו נסכם את הדברים בצורה פשוטה. תודה רבה לכל מי שנמצא פה, כי כולם שותפים לקידום הכבישים. אני זוכר שמרגע שישראל נכנס, עברנו מקרצוף-ריבוד לביצוע של פרויקטים.

כבישי יהודה ושומרון משרתים היום שלושה מיליון איש, 2.5 מיליון פלסטינים וקרוב לחצי מיליון – משרתים הרבה יותר, עם נכנסים-יוצאים, מסחר והכול. צפויים להיות ב-2040 שישה מיליון. תחשבו שלושה מיליון לעומת כל מדינת ישראל שהיא היום 8.5, תשעה מיליון – זה שליש. האם זה שליש בתקציבים של הפיתוח?

מתפ"ש – מתאם פעולות הממשלה בשטחים – אלישע, אתם חייבים להוציא מכספי הפלסטינים הרבה יותר פיתוח תשתיות. יש כבישים שזה רכב יהודי אחד ותשעה ערבים במקרים מסוימים, יש פקק אדיר בקטע ביר-זית-חרמיה בבוקר, רק רכב עשירי הוא ישראלי, כך גם על כביש 60. לא נעים לומר, אבל זאת המציאות.
אלישע חנוכייב
גם בתחבורה ציבורית.
היו"ר מרדכי יוגב
גם התחבורה הציבורית. לכן אני אומר שהדבר הזה צריך לעלות. אני גם אשתדל להעלות אותו למל"ל – תשתיות מכסף פלסטיני, ואתם צריכים לדבר על זה במתפ"ש.

פערי התשתיות התחבורתיות ביו"ש הם גבוהים. יש עוד מקומות שהם גבוהים בהם. אנחנו מסתכלים על כלל המדינה, שר התחבורה בוודאי חייב להסתכל על כל המדינה. אבל יחד עם זה, בתוך זה שהם גבוהים, בחלק מהמקומות הם גם מגלמים בעיה ביטחונית, זאת אומרת: אנשים עומדים בטור, נשים בודדות עומדות בטור, גם טור של התחבורה וגם טור של הקושי הביטחוני. לי אישית זה קרה ליד נעלין עם שקיות תבערה, שקיות אש שנזרקו עלינו בטור הרכבים לפני כמה חודשים.

אני שמח בזה שגם התאונות הפלסטיניות נספרות כרגע, לא עלינו, ויוצרות באמת את מוקד הסיכון שלא נספר לפני כן. 465 לא נספר על תאונות פלסטיניות בסיבובי הבסיס שם וכו'.

הפערים האלה מחייבים גם את הממשלה, גם את שר הביטחון וגם את ראש הממשלה. יש לך הזדמנות, שאני חושב שצריך לנצל אותה.
ישראל אפריאט
לא נספרים - - -
היו"ר מרדכי יוגב
התאונות הפלסטיניות עוד לא נספרות?
קריאה
לא נספרות.
ישראל אפריאט
זה מה שפוגע בי.
היו"ר מרדכי יוגב
זה מה שקובע - - -
ישראל אפריאט
אותי לא מעניין, מה שיש בלמ"ס אני מתקצב, יש לי פי ארבע.
היו"ר מרדכי יוגב
זה מה שמוריד להם את התעדוף.
ישראל אפריאט
- - - יותר משני פרויקטים.
היו"ר מרדכי יוגב
הבנתי. ברור שהפערים האלה מחייבים את כל השרים להשקיע הרבה יותר. אני אומר פה לכל ראשי הרשויות שנשארו עדיין, ונמצאים פה ראש מועצת בית אל וראש מועצת בנימין: לפני שהולכים לכבישים, צריך ללכת לראש הממשלה, צריך ללכת לשר התחבורה.
שי אלון
אנחנו נגיע לכולם.
היו"ר מרדכי יוגב
וצריך לחבר את שבח שטרן לנתן אנגלסמן.
שי אלון
מי שמכיר אותי, אני מגיע לכולם.
היו"ר מרדכי יוגב
ברור, ברור – לא, להגיע יחד. סיפרתי לך את הסיפור של ראש מועצת גליל עליון. "תרגיל ולנסי", מה עושים כדי ששר התחבורה ישתכנע. אני חושב שבתכנית אב לתחבורה, השדרה המזרחית היא בראייה כוללת של כלל מדינת ישראל. תקרינו ממנה על כלל מדינת ישראל – אני מדבר אל שר התחבורה על 90. אני יודע למה לשכנע על 578, בהיבטים של ירושלים, בהיבטים נוספים, כי לעלות מהערבה לבאר שבע זה אחרת מאשר לעלות מבקעת ערד, למשל: זה חצי דרך, חצי עלייה, אבל לא נאריך בזה כרגע.

אני לא מוריד מסדר היום את שדה התעופה. אנחנו נעלה אותו אולי בפעם הבאה ונביא את היזמים למצגת של חמש דקות.

הישיבה הבאה, אני מקווה מאוד שנצליח לעמוד בה, אנחנו לא יודעים מה יהיה אורך חייה של ממשלת ישראל ושל הוועדה הזאת. אני אשתדל שהיא תהיה, כדי שנתקדם בה גם במעברים.

ארז, מבחינתכם, אני חושב שהנכון הוא להמליץ על ההתקדמות האיטית, זה לא הכול או לא כלום.
ארז צידון
- - -
היו"ר מרדכי יוגב
לא היית פה אתנו. אני שמח שגם עם כמיל וגם עם קודמו וגם עם עופר הינדי שפה, הפכנו את המחסומים למעברים, גם אצל הפלסטינים וגם הרבה מאוד הטכנולוגיה. הגיע הזמן עכשיו גם לטפל ביהודים, כי גם שם זה מגיע בנקודות מסוימות.

אני לא מרגיש הכי מסכן כשאני עומד במחסום קרית ספר נעלין, אבל אנחנו עומדים פה לפעמים גם 20 דקות עם טור עד ניל"י, יש פה עוד עדים לעניין.
ארז צידון
זה בגלל הכביש, לא בגלל - - -
היו"ר מרדכי יוגב
זה בגלל הכבישים, ובנקודה הזאת לא צדק לצורך העניין – לכן זה גם וגם, הדברים ידועים.

עוד מילה על תאורות במשך אולי שנתיים, מאז הרציחות הרבות והפיגועים הרבים בבית חגי ובעתניאל. לפעמים אנחנו מסבים את תשומת לבנו, כפי שבסלולר, לצורך העניין לנגוהות מזרח שזה יישוב קטן, לדותן ולחרמש – משום שכל מי שהגיע לשם, לא היתה לו קליטה בקטע מסוים בצפון השומרון וברח משם, גם סוחרים, גם אספקה, שלא לדבר על תושבים. אז מסתכלים בראייה כוללת יותר.

כפי שהמליץ פה קמ"ט תחבורה, אנחנו נבקש שיבוא לישיבה הבאה ראש המינהל האזרחי ויבוא גם קובי ממלא מקום מנכ"ל ונציג מל"ל, נעלה חצי קומה כדי שנוכל לראות גם את תכנית אב לתחבורה בראייה יותר כוללת, אולי פחות לעקוב אחרי הפרויקטים אחד-אחד, נקדיש לזה פחות זמן.

אני מבקש שאת המפגשים הבין-אישיים עם ראשי רשויות חדשים או לצורך העניין עם תחבורה ציבורית, כל מה שאפשר בשוטף בין לבין – אתם רואים שזה עמוס מדי, אנחנו נשתדל שהיתרון היחסי של הוועדה הזאת יהיה להבקיע את מה שבשוטף לא יכול להיות. ומה שבשוטף יכול להיות, לא לקיים פה בוועדה. אני אומר את זה גם לנציגי הרשויות החדשים והמתחדשים.

תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:22.












































D4)
SEEBBBY,

קוד המקור של הנתונים