ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 13/11/2018

חוק ארגון הפיקוח על העבודה (תיקון מס' 11 - הוראת שעה), התשע"ט-2018

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



71
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
13/11/2018


מושב חמישי



פרוטוקול מס' 880
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שלישי, ה' בכסלו התשע"ט (13 בנובמבר 2018), שעה 9:00
סדר היום
הצעת חוק ארגון הפיקוח על העבודה (תיקון מס' 11 - הוראת שעה) (עוזר בטיחות), התשע"ט-2018
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר
מיכל בירן
חברי הכנסת
איל בן ראובן
דב חנין
מוזמנים
מנהל תחום בכיר בטיחות, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים - רן כהן

ראש תחום הסדרה ואכיפה, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים - סיגל מרד אברגל

מפקח עבודה ראשי בפועל, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים - אריק שמילוביץ

עוזרת ראשית לשכה משפטית, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים - לילך לאה נפתלי

ראש מנהל תורת הבטיחות, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים - ורדה אדוארדס

משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים - מוטי אלישע

עוזר מנכ"ל, משרד השיכון - נתנאל לפידות

רפרנט תעסוקה באג"ת, משרד האוצר - אביעד משה שוורץ

עוזרת ראשית מח' יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - הדיל יונס

מנהל תחום דמי פגיעה, המוסד לביטוח לאומי - שלמה יצחק

מנהל אגף כח אדם ויחסי עבודה בענף הבניה, התאחדות בוני הארץ - יצחק גורביץ

מהנדסת - אגף טכני, התאחדות בוני הארץ - חמוטל בן יעקב

יועץ בטיחות, התאחדות בוני הארץ - מתי רביבי

יושב-ראש ההסתדרות החדשה - אבי ניסנקורן

מנכ"ל אגף הכלכלה בהסתדרות, ההסתדרות החדשה - שי בירן

כלכלן באגף הכלכלה בהסתדרות הכללית, ההסתדרות החדשה - גיורא ואלה

כלכלנית באגף הכלכלה בהסתדרות, ההסתדרות החדשה - מאיה מילר

מחזיק תיק הבטיחות בענף הבניין, ההסתדרות החדשה - צבי רוט

מ"מ יו"ר ההסתדרות, ההסתדרות החדשה - מיכאל כוכבי

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, ההסתדרות החדשה - יצחק מויאל

כלכלן באגף הכלכלה בהסתדרות הכללית, ההסתדרות החדשה - מתן בראל

יו"ר ועד מנהלי עבודה, ההסתדרות החדשה - אמנון שינדלר

ראש מינהל הנדסה, המוסד לבטיחות ולגיהות - מיכאל וינקלר

ראש מינהל הסברה, המוסד לבטיחות ולגיהות - אמציה בר משה

מהנדס העיר מודיעין מכבים רעות, מרכז השלטון המקומי - צחי כץ

יועמ"ש, מרכז השלטון המקומי - מרים סלומון

נציג העמותה, קבוצת קבלני פיגום - מאיר שמש

סטודנטית, אוניברסיטת תל אביב - יסמין אבו דהש

סטודנטית, אוניברסיטת תל אביב - לוטם אברהם

סטודנטית, אוניברסיטת תל אביב - נדאא אלדדה

סטודנט, אוניברסיטת תל אביב - יבגני בניאס

סטודנטית, אוניברסיטת תל אביב - סאלי בראנסי

סטודנט, אוניברסיטת תל אביב - פאדי חיזראן

סטודנטית, אוניברסיטת תל אביב - רון סימן טוב

סטודנטית, אוניברסיטת תל אביב - זכרא סרסור

סטודנטית, אוניברסיטת תל אביב - גוהיינה עאמר

סטודנטית, אוניברסיטת תל אביב - יאנה קניז'ין

ממונה חקיקה, לשכת עו"ד - ח'אלד דגש

שדלן/ית (פוליסי בע"מ), מייצג/ת את התאחדות בוני הארץ - עדן קנובסקי

שדלן/ית (גלעד יחסי ממשל ולובינג), מייצג/ת את מכון התקנים הישראלי - איתן אלון
ייעוץ משפטי
שמרית שקד גיטלין
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי


הצעת חוק ארגון הפיקוח על העבודה (תיקון מס' 11 - הוראת שעה) (עוזר בטיחות), התשע"ט-2018
היו"ר אלי אלאלוף
בוקר טוב לכולם. היום 13 בנובמבר 2018, ה' בכסלו תשע"ט, השעה 9:05. מי שבא מהדרום – חזק ואמץ. תחזיקו מעמד. ככה אשתי שלחה אותי לפה. אנחנו מאחלים לתושבים לחברים, אחים שלנו בדרום, שישמרו על עצמם ויישמעו להוראות פיקוד העורף וצה"ל. הצעת חוק ארגון הפיקוח על העבודה (תיקון מס' 11 – הוראת שעה) זה הוראת שעה לחמש שנים פלוס שנתיים. יש פה צוות שעבד על הנושא הזה כמעט מתחילת הקדנציה: חברי איל בן ראובן, עבד אל חכים חאג' יחיא ואנוכי הקמנו צוות וזה החוק השני שהצלחנו להעביר. החוק הראשון היה, אם אתם זוכרים, סגירת אתרי בנייה שבהם היו פגיעות בנפש ופגיעות קשות בעובדים.

אני חייב להגיד שאנחנו שמחים על כל מי שהצטרף בזמן האחרון לאיום על שביתה כללית במשק שזה כלי שלא ניתן לחברי הכנסת, אלא ניתן להסתדרות ואני שמח שהיא השתמשה בזה. אבל יותר חשוב שהמשרדים הממשלתיים ייקחו על עצמם את האחריות הנדרשת ושיחייבו אותם לעבודה משותפת. ההתמודדות בנגע הנורא הזה של האסונות באתרי בנייה לא יכול להסתדר במעשה ובמהלך של גוף זה או אחר. כולנו חייבים להיות משולבים כדי להתמודד. אין שום סיבה שזה יימשך. אנחנו יכולים לפעמים להגיד שזה קצת יורד, אבל כל נפש שאנחנו מאבדים בתחום הבנייה הוא רק כאב אחד גדול כי תמיד אפשר היה להימנע מהאסון הזה.

אומרים לי שיושב-ראש ההסתדרות יהיה פה איתנו. נגיד לו ברוך הבא ונשמח לשמוע. אנחנו קיבלנו אתמול את ההסכם שיש בין שר העבודה, שר האוצר והיושב-ראש. אנחנו נתחיל לעבוד ונראה מה מחייב חקיקה ומה מחייב הסדרים כאלה ואחרים. אני רק רוצה להזכיר שהמשרד המוביל בעניין הזה הוא חד-משמעית משרד העבודה. עליו לקחת את האחריות הכוללת. אני יודע שיש משחקים פוליטיים. אני לא רוצה להיות מעורב בזה. אני חושב שהנושא הזה מחייב גישה ממלכתית – המושג הזה שנמחק מהז'רגון הפוליטי שלנו – הגיע הזמן שנשתדל להחזיר אותו, בוודאי בתחום הזה. משרד העבודה, משרד השיכון והבינוי באמצעות רשם הקבלנים, ודאי החשב הכללי באוצר שגם מפתח קשרים אדירים עם עולם הקבלנים, הקבלנים עצמם - כולם צריכים להתלכד כדי להתמודד עם הבעיה הקשה הזאת כדי שנרד בצורה חד משמעית במספרים שיכאבו פחות.

אני שמח לפתוח את זה. יש פה הצעת חוק שהיא כמעט סגורה. יש עוד כמה נקודות שהיועצת המשפטית תציין אותן בקריאה וננסה לסגור את זה עוד היום.

שלום לחבר הכנסת דני סיידה.

חבר כנסת איל בן ראובן, בבקשה.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
בוקר טוב לכולם. א', אי אפשר להתעלם ממה שקורה בדרום. לבנו איתכם וכמובן עם צה"ל. נכונו לנו עוד כמה ימים טובים של מערכה לא פשוטה, אבל אין מה לעשות, צריך לקיים אותה ולעשות אותה ולהגיע למצב אחר ממה שאנחנו נמצאנו בו עד לפני כמה שעות.

לעצם העניין, בעיניי, אנחנו בדיון מאוד חשוב ואני פונה פה לכל האנשים. זה, בעיניי, דיון מכריע. אני אומר את זה כי המצב בשטח רע על אף כל מה שעשינו – ונעשים הרבה דברים – המצב בשטח רע. אנשים ממשיכים ליפול כל יום וכל שבוע ואנחנו ממשיכים לאבד אנשים. מה אני רוצה לומר בזה? שמבחינתי כל יום שהחוק שאנחנו דנים בו עכשיו לא עובר ואין עוזר בטיחות זה פוגע בשטח. לא שזה הפתרון הטוטלי לכול, אבל כל יום שעובר ואין עוזר בטיחות למנהלי עבודה – אנחנו בבעיה. אני מבקש מכולם לקחת את זה בחשבון. כי אנחנו יכולים להיכנס שוב ושוב למעגלים ולסיבובים - -

הנה, כבוד יושב-ראש ההסתדרות. אני שמח, אבי, שנכנסת.

אבי, פתחתי ואמרתי שאנחנו בדיון מאוד חשוב כי המצב בשטח הוא מצב רע, וכל יום שעובר שאנחנו לא מתקדמים בגלל ויכוחים כאלה ואחרים – הסיטואציה היא שאין עוזרי בטיחות בשטח למנהלי עבודה והמצב הוא לא טוב. זה מחייב אותנו פה. אני מבקש מכולם – אנחנו צריכים להתקדם. נא לקבל את זה בצורה הזאת הכי פשוטה ואפשרית. אני יודע שנעשתה עבודה. כל אחד שמעלה עוד דבר ועוד עניין, שיבין מה המשמעות. המשמעות היא שאנחנו בסוף שוב נידחה ונידחה ונידחה. אני מזכיר לידידי, החוק הזה – אנחנו עובדים על החוק כבר בערך שנה. כבר שנה אין עוזרי בטיחות, ואנחנו רק מדברים בשטח.

אני רוצה לברך אותך על ההשתתפות שלך פה. אני דיברתי עם אבי בטלפון השבוע, בירכתי ואני מברך את ההסתדרות על המאבק שהם מנהלים. מבחינתי החשיבות העליונה של הכניסה המסיבית של ההסתדרות למאבק הזה הוא קצב העשייה. זה המהות של העניין. כלומר אם עד עכשיו קורים תהליכים ונעשים והרשימה שהגשתם – אנחנו עוסקים בה וכולי – המהלך של ההסתדרות צריך לתת את המשמעות של מה שאני קורא לו "מצב חירום". 38 הרוגים – מתקרבים ל-40 – זה מצב חירום. לכן כולנו חייבים פה לתת ידיים בעניין הזה כדי לקדם את הנושא. יש לנו עוד הרבה עבודה, עוד הרבה נושאים, עוד הרבה דברים. צריך עוד לסכם ולדבר מה בחקיקה ומה בצורות אחרות. אבל אני אומר את זה פה בפתח הדיון – אני מבקש מכולם לתת לעסק לרוץ. אני הייתי רוצה שנסיים היום את הדיון מהר ככל האפשר בימים הקרובים; הגעה לקריאה שנייה ושלישית וכל המערכות יוצאות לממש את העניין זה של עוזרי בטיחות בשטח.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. דני, רצית לומר משהו?
דן סידה (ש"ס)
אני חושב שכדאי להצטרף לדבריו הנחרצים והמבקשים של חבר הכנסת בן ראובן. אם היינו רואים 40 הרוגים בפעילות הזאת זה היה כמעט יותר ממצב חירום. אז זה באמת מצב חירום וכל פעולה הכי מהירה וזריזה מתבקשת.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. בבקשה, אבי. את הדברים עליך אמרתי לפני שבאת.

אני מצטרף לברכה של היוזמה שלכם. אבל אני מסכים שהפעילות הזאת התחילה כמעט מתחילת הקדנציה הזאת על-ידי משוגעים: עבד אל חכים חאג' יחיא, איל בן ראובן ואנוכי. ראינו את זה בצורה הכי חמורה אז. ברור שלנו אין הכוח שלך יש, וטוב שיש חלוקת תפקידים בכוח הזה. האיום על השביתה הכללית עשה את שלו. זה היה מאוד חשוב. אני גם מזכיר שזה החוק השני שעליו עבדנו, שלא אגיד שמשרדים מסוימים ועובדים מסוימים במשרדים – אני קורא לכם פה; אמרתי את זה במילים הראשונות שלי, ואני רוצה לחזור: אם, עובדי המדינה, לא תרוצו ללקיחת אחריות המצב יישאר כמו שהוא. אל תנסו להתחמק מאחריות. הזנחה נוראית של שנים רבות בתחום הזה היא שהביאה להידרדרות. לכן היום אתם, עובדי המדינה, נדרשים לקחת יותר ויותר אחריות; ולא להגיד, זה לא אני, זה הוא. מי שמגיע לאתר ורואה את האסון שעלול להתרחש שייקח אחריות מיד ויטפל בזה. לכן פה אנחנו נמצאים במצב חירום, כמו שאמר ידידי. אנחנו נעשה כל שביכולתנו כדי לרוץ כמה שיותר כדי להעביר את החוק הזה וחוקים נוספים שנובעים מההסכם בינך לבין השרים. אני מזכיר שהאחריות הכוללת היא משרד העבודה. שיהיה ברור. גם אם תגידו לי, לא, רשם הקבלנים – זה לא מעניין אותי. לא יכול להיות שרשם הקבלנים שנים רבות – כמעט עשר, אם לא יותר – לא מצא קבלן אחד אשם בתאונה אחת, ולכן גם לא נשללה שום תעודת קבלן מאף אחד. זה מאוד מוזר. לכן יש לנו פה משימה לאומית אמיתית שמחייבת שילוב של כל הכוחות. ואני בטוח שנוכל לעשות את זה.

בבקשה, אבי ניסנקורן, תודה שבאת.
אבי ניסנקורן
בתור הסתדרות אנחנו לא חידשנו משמעותית בצעדים שביקשנו את הדברים שכבר מבשילים הרבה זמן ויותר באנו לזרז את ההבשלה ולהפנים אותה ולהגיד שזה מצב חירום לאומי. כדוגמה, החוק הזה שאנחנו היום יושבים לאישור שלו לקראת קריאה שנייה ושלישית הוא חלק מההסכמות שלנו מול משרד האוצר ומשרד העבודה והרווחה ומשרד השיכון כשבמפורש הפנינו להצעת החוק הספציפי, לילקוט הפרסומים, להצעת החוק. מתוך ראיה שיש פה יוזמה של הרבה דברים שהבשילו וצריך לקחת ולראות אותם כמכלול אחד שצריך ליישם אותו ולעשות שינוי דרמטי במצב הבטיחות בענף הבנייה.

אני מודה, קודם כול, ליושב-ראש הוועדה שלא רק פה, אלא בשורה של מעשים נרתם לנושאים חברתיים, וזה נושא חשוב מאין כמותו. לכן כל העשייה – אני מודה, אני חושב שאתם מובילים פה מהלכים מאוד חשובים, ואנחנו פה כדי להיות עזר כנגדכם.

אני מודה גם לאיל בן-ראובן שיזם לא רק את הצעת החוק הזאת אלא שורה של הצעות חוק ולחבר הכנסת חאג' יחיא. אנחנו חייבים להבשיל את הצעות החוק האלה ולהביא אותן כמה שיותר מהר לקריאה שנייה ושלישית. צריך להביא בחשבון שכל הצעת חוק, יש לה הוראת מעבר. אני רואה שהיה שישה חודשים, ואני רואה שיש כאן רצון להעביר את זה לתשעה חודשים - -
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו נקדים.
אבי ניסנקורן
אוקיי. כי המקור היה שישה חודשים.

לכל הצעת חוק ולכל צעד שנעשה יש זמן הבשלה, ולכן חשוב מאוד לעשות את זה כמה שיותר מהר ואת כל הפעולות יחד ולהפנים אותם. יושב פה מר מוטי אלישע שנרתם לנושא הזה בחודשים האחרונים – הוא חדש יחסית בתפקיד - -
היו"ר אלי אלאלוף
לא, הוא כבר בפנים עד הסוף.
אבי ניסנקורן
- - ולקח את זה כאירוע מרכזי. כל הסיכומים שהגענו בשבוע שעבר ובעזרתו הנדיבה ובדחיפה גם של הוועדה הזאת – שהכול ייושם וכמה שיותר מהר, ושבאמת נעשה שינוי.

דבר אחרון – יושב פה גם אמנון שינדלר שהוא נציג מנהלי העבודה. הוא תיאר לי את מצב מנהלי העבודה. מצב מנהלי העבודה הוא כמעט בלתי אפשרי; מצד אחד יש להם יוזם הפרויקט שהוא נציג של היזם ומצד שני הם ומתחתיהם יש חברות משנה שהן חברות קבלניות. אני חושב שחיוני שיהיה עוזר בטיחות במשרה מלאה שיוכל לעזור למנהלי העבודה ולהיות עוד עין ועוד אחראי ועוד גורם מפקח, כמובן, בלי לגרוע אחריות ממנהלי העבודה. לכן אנחנו פה בהצעת חוק מאוד חשובה שהיא נדבך על נדבך ועוד נדבך שנצטרך לעשות. אבל אני משוכנע בדבר אחד – שמכלול הדברים שנעשה יורידו דרמטית את מספר הנפגעים. אני משוכנע בזה. הבאנו את הדבר הזה ושורה של נושאים שיורידו דרמטית. זה פשוט מצעד של איוולת מה שקרה בשנים האחרונות. אני מאוד מקווה ובטוח שכולנו יחד נעשה שינוי דרמטי בנושא הזה.

אני גם דיברתי אתמול עם יושב-ראש איגוד הקבלנים. אני חייב להגיד דבר שאמרתי לו: אני לא אתחמק ולא אמנע גם מסנקציות נגד עובדים שלא מקיימים הוראות בטיחות. כשאנחנו באירוע של חירום זה גם לגבי העובדים. והם החלשים, אבל גם הם יצטרכו לקיים את חלקם בקיום הוראות הבטיחות. אז תודה מאוד לוועדה ונדחף כמה שיותר מהר.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה.

נציג משרד העבודה, רוצה לפתוח?
מוטי אלישע
אני רק אגיד כמה מילים.
היו"ר אלי אלאלוף
אז תרשה לי, אני לא שמתי לב שורדה איתנו. אני שמח לראות אותך. ברוכה הבאה לוועדה שאת מכירה היטב.

בבקשה, אלישע.
מוטי אלישע
ראשית, תודה ותודה לכל מי שתמך, סייע, השקיע ומשקיע. לך, אלי, תודה רבה לך על ההירתמות לנושא הזה כמו לנושאים אחרים. תודה לאבי שהתגייס. אני אומר את זה כאן על השולחן – בלי אבי לא היינו משיגים את ההישגים האלה. נכון ששר העבודה והרווחה חיים כץ מקדם את הדברים האלה, אבל בסופו של דבר – ואני אומר את זה בכל מקום – גם מבחינת המשאבים שאנחנו לא אמונים עליהם – תוספת המשאבים שקיבלנו מאוד תסייע לנו. אתמול גם סיימנו תהליך RIA בנושא הפיגומים. הגיעו בקשות לדחות את ה-RIA. אנחנו סירבנו לבקשות האלה. כמו שנאמר כאן כל יום שאנחנו מקדמים את המלחמה בנושא התאונות אנחנו מצילים ויכולים להציל חיי אדם. אנחנו נצא בקול קורא לציבור עם הנוסח הסופי, ושם יוכל להגיב מי שרוצה.

אני רוצה לצטט אנשים שדיברו על נושא ענף הבנייה והבטיחות. יותר מפעם אחת אומרים שזה ענף שיש בו ג'ונגל. וזה באמת זה ג'ונגל. לכן בכל המאבק הזה אי אפשר לשפר משהו עם כלי אחד. אז אני שמח שיש לנו הכלים של החקיקה הזאת כך שיהיה אדם אחד במשרה מלאה בנושא בטיחות באתרי הבנייה; נושא הפיגומים ייכנס; נושא הפיקוח והאכיפה ייכנס ועוד מגוון כלים. כל הכלים האלה רק הם יוכלו לעשות את השינויים האלה. זה נושא שהוזנח עשרות שנים ואני שמח שאתם מקדמים את זה בשנה האחרונה. המצב מאוד גרוע. לולא שילוב האנשים המובילים במשק לא היה שום סיכוי לתקן את המצב הזה. אני קורא כאן לכל משרדי הממשלה: אני קורא למשרד האוצר, אני קורא למשרד הבינוי והשיכון, הצוות שלי כולו מגויס; ורדה גויסה בכל הכוח לעניין הזה. כולנו עכשיו על זה כי אנחנו מצילים חיים. וזה חשוב יותר מהכול. אז אני קורא למשרדי הממשלה שיבינו שהמשאבים האלה הכרחיים. הסיכום שהיה לנו היום בעקבות השביתה - -
היו"ר אלי אלאלוף
לא שביתה. רק איום.
מוטי אלישע
בסדר, כמעט היינו שם.
אבי ניסנקורן
עדיף איום על שביתה.
היו"ר אלי אלאלוף
בערבית מרוקנית שלנו אומרים: "הפחדה זה יותר טוב ממכות".
מוטי אלישע
אין כאן מנצחים ולא מפסידים. כולנו לטובת העניין, ואני מקווה שבעוד שנה נסתכל ונגיד, יש מהפך במגמה, יש ירידה בהרוגים, וכולנו שם. תודה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה.

יש לי הודעה בשם חבר הכנסת עבד אל חכים חאג' יחיא. הוא מתנצל. מסיבה אישית לא צפויה ולא נעימה הוא לא נמצא פה, אבל הוא מתנצל על כך.

עוד מישהו רצה? כן, אדוני.
מיכאל כוכבי
אני ממונה על הבטיחות בהסתדרות. מטעם אבי ניסנקורן. שאלת אותי שאלה איפה ההסתדרות נמצאת - -
היו"ר אלי אלאלוף
לא היום. אז.
מיכאל כוכבי
- - היום יש לך תשובה, ואמרתי לך שתהיה לך תשובה.
היו"ר אלי אלאלוף
לא ידעתי שהיא תהיה כל כך דרסטית. אני שמח. אבל היא לא הייתה אז, שתדע. אני אמרתי את זה גם למויאל שהשתתף ב-99% מהדיונים וגם לשריקי. איפה שריקי היום? אה, הוא בנתיבות, הוא צריך לשמור על הבית.
מיכאל כוכבי
אנחנו דנים גם במסמך התיקונים?
היו"ר אלי אלאלוף
לא היום. היום אנחנו דנים בחוק. אנחנו רוצים להעביר את החוק. אם יש צורך לתקן את החוק נתקן וזה יובא בקריאה שנייה ושלישית, אנחנו נשתדל עוד השבוע.

תודה לך. בבקשה, אדוני.
מאיר שמש
שלום, כבוד יושב-ראש הוועדה. אני מאיר שמש, אני נציג של קבלני הפיגומים. אנחנו שמחים על עניין הבטיחות. אבל אני אתן דוגמה – רוצים למנות עוזר בטיחות למנהל העבודה. רוב תאונות העבודה קורות בגלל מנהלי העבודה, שמה הם עושים - -
היו"ר אלי אלאלוף
בוא לא נתחיל להאשים אחד את השני.
מאיר שמש
סליחה, לא, לא. אני אתן דוגמאות. בנושא של פיגום חופרים מתחת לפיגום. גם אם אני אחפור מתחת לבניין הכנסת הוא ייפול. מנהלי העבודה לא מתפקדים כאנשי בטיחות. הם דואגים לקבלן כדי להריץ את זה כי לוחצים עליו. ועכשיו כשרוצים למנות להם - -
היו"ר אלי אלאלוף
היות שעוד מעט יהיה לנו דיון על סכנות - -
מאיר שמש
סליחה, היושב-ראש - -
היו"ר אלי אלאלוף
לא, חבר, אני מנהל את הישיבה בינתיים. אתה עוד לא מנהל - - -
מאיר שמש
רק לסיים רגע - -
היו"ר אלי אלאלוף
לא, לא.
מאיר שמש
- - רוצים להביא להם עוזר שהעוזר צריך לא להיות כפוף - -
היו"ר אלי אלאלוף
לא, לא.
מאיר שמש
- - ליזם. העוזר צריך לקבל את המשכורת - -
היו"ר אלי אלאלוף
חבר, אנחנו נגיע לנושא הפיגומים כמה שיותר מהר. אני מקווה שתוך שבוע עד עשרה ימים יביאו את התקנות של הפיגומים. אומרים לנו שזה כמעט מוכן.
מאיר שמש
עד היום אף אחד לא יודע מה התקנות.
היו"ר אלי אלאלוף
כשנגיע לנושא הזה כל דבר שקשור - -
מאיר שמש
אף אחד לא יודע מה התקן האירופי שכולם צועקים בתקשורת, בכל מקום - -
היו"ר אלי אלאלוף
מה אתה רוצה שאני אגיד לך? שבכול אתה צודק? אתה צודק אבל לא עכשיו.
מאיר שמש
תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה, שינדלר, החבר שמכין את עצמו בצורה מאוד מיוחדת.
אמנון שינדלר
שלום לכולם. אני יושב-ראש ועד מנהלי העבודה. אני רציתי להגיד כמה דברים, אבל לפני זה אני חייב לענות לאדון שמש.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, לא.
אמנון שינדלר
הוא דיבר על הפיגומים והוא דיבר איתי גם לפני הוועדה. מה שכואב לו זה שיש לו פיגומים ואין לו מה לעשות איתם, ואז הוא מתחיל להאשים את מנהלי העבודה. מה הקשר בין זה לזה? מה הקשר בין מנהלי העבודה לפיגומים שלך?
מאיר שמש
יש קשר - -
קריאות
- - -
היו"ר אלי אלאלוף
רגע, חבר'ה, אני לא - - -
קריאות
- - -
מאיר שמש
- - -
אמנון שינדלר
אני לא הפרעתי לך.
היו"ר אלי אלאלוף
אדון שינדלר - -
קריאות
- - -
אמנון שינדלר
אני רוצה לדבר על הנושא. תדאג קודם לאנשים שמפרקים את הפיגומים.
היו"ר אלי אלאלוף
מה אתה רוצה להגיד על הצעת החוק?
אמנון שינדלר
אני רוצה עכשיו, קודם כול לברך על החוק הזה. אנחנו רוצים את עוזרי הבטיחות, וכבר למעלה משנה אנחנו מטפלים בזה. אני גם רוצה לברך את חבר הכנסת איל בן ראובן שנתן לנו כתף. הוא ומתי רביבי ועכשיו גם ההסתדרות והתאחדות הקבלנים שהצטרפו לזה. זה דבר מבורך, ואני קורא לכולם לתמוך בדבר הזה כי זה דבר שיכול לעזור לנו, ואנחנו נמשיך כדי לתקן את כל הדברים שקשורים לבטיחות באתר. והם הרבה. יש הרבה עבודה לכולם.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. אנחנו עוברים לקריאת החוק, בבקשה. בנקודות שנרצה לעשות שינוי לעומת ההפצה שהייתה אתמול – כי אתמול בערב תיקנה כמה נקודות עם היועצת המשפטית, אז אל תופתעו שזה שונה מהמסמך שיש לכם ביד. בבקשה, שמרית.
שמרית שקד גיטלין
אדוני, רק ברשותך, לפני שאני מתחילה בהקראה – בהתאם להוראות התקנון, כשאנחנו מכינים הצעת חוק שהיא לא הצעת חוק ממשלתית אנחנו מזמינים את נציג משרד האוצר כדי לברר את הערכת העלות התקציבית וכדי שהוועדה תקבע האם מדובר בהצעת חוק תקציבית. כמובן, הדבר משליך על הרוב הדרוש במליאה.
אביעד שוורץ
אני אביעד שוורץ מאגף תקציבים. תלוי אם יהיו שינויים במהלך הקריאה, אבל כרגע אין עלויות תקציביות להצעה.
שמרית שקד גיטלין
אם כך, אדוני, הוועדה קובעת שההצעה איננה הצעת חוק תקציבית.
היו"ר אלי אלאלוף
נכון.
שמרית שקד גיטלין
אני אתחיל בקריאה.

הצעת חוק ארגון הפיקוח על העבודה (תיקון מס' ... – הוראת שעה), התשע"ט–2018
הוספת פרק שני1 – הוראת שעה
1.
בחוק ארגון הפיקוח על העבודה, התשי"ד–1954‏ (להלן – החוק העיקרי), אחרי סעיף 25 יבוא:



"פרק שני1: עוזרי בטיחות



הגדרות –
פרק שני1
25א.
בפרק זה –







"אתר בנייה" – כל אחד מאלה:








(1) אתר שמתבצעות בו עבודות בנייה, ובלבד שמדובר בבנייה רוויה כהגדרתה בסעיף 62א(א)(16)(א)(1) לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה–1965‏;
שמרית שקד גיטלין
המשמעות של ההגדרה הזאת היא בנייה במגרש של ארבע יחידות דיור או יותר במבנה אחד בשתי קומות לפחות.


(2) אתר שמתבצעות בו עבודות בנייה הנדסית ומפקח עבודה אזורי קבע כי הוא אתר בנייה לעניין פרק זה;
שמרית שקד גיטלין
כשדובר בהכנה לקריאה ראשונה הייתה הערה מצד חבר הכנסת עבד אל חכים חאג' יחיא שלאחר קריאה ראשונה ביקש לדון בהחלת החוק גם על בנייה ציבורית שאיננה בנייה רוויה. הוא נתן דוגמאות כמו בתי ספר, בניין משרדים, קניון.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו נכלול את סוג הבנייה הזאת.
שמרית שקד גיטלין
אתה רוצה לשמוע את עמדת משרד העבודה?
היו"ר אלי אלאלוף
זאת עמדתנו. אם משרד העבודה מתנגד או יש לו עמדה אחרת, שיסביר. אני לא חושב שרק מגורים. לפעמים יש מבנים שמשרתים את הציבור – מסחריים וגם חינוכיים שהם ענקיים וגם דורשים עוזר בטיחות.

אתם רוצים להגיב?
רן כהן
כן, ברשותך. אני רן כהן, מנהל תחום בכיר בטיחות במשרד העבודה. העניין של מבני ציבור עלה גם בסבב הראשון ודיברנו עליו גם תוך כדי הדיונים לקראת הבאת הצעת החוק לוועדה. אנחנו נמנענו מלחייב את העוזר גם במבני ציבור משתי סיבות: א', מבני ציבור מסך הבנייה הרוויה הם כ-3%; אבל מעבר לזה הערך המוסף האמיתי של העוזר זה לסייע למנהל העבודה להשתלט על אתרים מורכבים, שהם בדרך כלל אתרים מורכבים שצומחים לגובה רב. לא רצינו – כי גם אין לנו הגדרה מספיק מזוקקת ומדויקת – להפוך את ההצעה הזאת לנטל שתהיה גם כשבונים בית ספר או גן ילדים של קומה אחת או שתיים ומבנים טרומיים, ומנהל העבודה יוכל להשתלט.
היו"ר אלי אלאלוף
אתה ביקרת במוסדות כאלה בזמן האחרון?
רן כהן
כן.
היו"ר אלי אלאלוף
אתה ראית, למשל, קמפוס כמו תל-חי? זה בניין קטן, לא טרומי.
רן כהן
קמפוס כמו תל-חי זה לא גן ילדים או בית ספר.
היו"ר אלי אלאלוף
שום מילה שאמרת לא קיימת באתר הזה, עם עשרות אלפי מטרים. על מה אתה מדבר?
רן כהן
כשאתה אומר "מוסד ציבורי" זה מתחיל מגן ילדים וזה יכול להיגמר גם בקמפוס.
היו"ר אלי אלאלוף
לא אמרתי גן ילדים. אתה רוצה שנחריג - -
רן כהן
לא, אני אומר, ההגדרה. לא הייתה לנו הגדרה מספיק חדה - -
היו"ר אלי אלאלוף
אז אנחנו נגדיר.
רן כהן
סליחה, ברשותך, עוד משפט אחד ואני אסיים.

- - לכן כשהסתכלנו דווקא על מקרים חריגים כמו המקרים הגדולים יצאנו מנקודת הנחה שדווקא במבנים הגדולים האלה אמורה להיות הסדרה של מנהל עבודה וקבלן רציני ולא קבלן שעכשיו נצטרך - -
היו"ר אלי אלאלוף
ולא עוזר בטיחות.
רן כהן
סליחה?
היו"ר אלי אלאלוף
ולא עוזר בטיחות.
רן כהן
בהינתן העובדה שאין לנו הגדרה מספיק חדה, ואז אם נגדיר מוסד ציבורי ייכנסו לזה גם הרבה מאוד גני ילדים ובתי ספר שבדיונים הפנימיים שלנו חשבנו שזה נטל נוסף, החלטנו שלא - -
קריאה
כל מתחם חינוכי הכי קטן היום הוא גדול יותר מארבע דירות דו-קומתיות - - -
קריאה
תציעו איזה מטראז' מסוים.
היו"ר אלי אלאלוף
זה חד משמעי יהיה. זאת בדיוק ההערה שלי בתחילת הדיון כשאמרתי שתתחילו לקחת אחריות במקום שהתחמקו שנים רבות. זה נקרא מבנה ציבור בגודל של עשרות אלפי מטרים בגברים ושטחים מאוד מורכבים. אז תבדוק את זה. תעשו לפי מטראז'.
מוטי אלישע
נגדיר.
סיגל מרד
יש כאן הצעה להגדרה.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, בבקשה.
נתנאל לפידות
אני ממשרד הבינוי והשיכון. יש הצעה שאולי יכולה לפתור את הבעיה הזאת. יש הגדרה של סוגי מבנים צמודי קרקע לעומת מבנים אחרים. מעבר לצמודי קרקע יש מבנים פשוטים, מבנים מורכבים ומגדלים. כדי לסבר את האוזן – מבנים פשוטים זה עד חמש קומות, מבנים מורכבים זה משש עד 15 ומעבר לזה מגדלים בהתאם למפרטים הנדסיים. אני מבין את הסוגיה שרן מדבר עליה. זה יכול לענות על הצורך כי מבנה פשוט שהוא צמוד קרקע, מנהל עבודה יכול להשתלט על פעילות שקורית פה כי הוא מבנה קטן. לכן מבחינת יעילות של הקצאת המשאבים אפשר לעשות את החלוקה הזאת.
שמרית שקד גיטלין
אתה יכול להסביר שוב מבנה מורכב?
סיגל מרד
איפה הם מוגדרים? איפה יש הגדרה שלהם?
נתנאל לפידות
צריך ללכת לחפש בחוק התכנון והבנייה איפה זה בדיוק מוגדר. אני אחפש את זה עכשיו.
היו"ר אלי אלאלוף
בשלב זה אני מוכן לפטור רק מבנים צמודי קרקע. כל השאר לא.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
בניין ציבורי לא כולל בניין צמוד קרקע – משהו בנוסח הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
אפילו עד שתי קומות.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
בניין משרדים - - -
נתנאל לפידות
אני חושב שהחלוקה לא צריכה להיות בין משרדים וציבורי ללא ציבורי. זה סוג הבנייה.
היו"ר אלי אלאלוף
אז אני אומר – עד שתי קומות תקבלו פטור. שיהיה ברור, אם זה מקובל על הקולגה המקצועית שלי – צמודי קרקע או עד שתי קומות אנחנו פוטרים. כל השאר, בבקשה, אם אתם רוצים להוסיף גם גודל ומטראז' כמו שאלישע מציע אז אני גם מוכן לקחת.
דן סידה (ש"ס)
הגדירו את זה כבר בארבעה מבנים של הכללי, אז תיצמד לזה.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי. עוד משהו?
צחי כץ
אני נציג ועד איגוד מהנדסי ערים. במכוני הבקרה שהוקמו והתחילו לפעול לאחרונה במסגרת תיקון לחוק התכנון והבנייה הרבה מאוד מהבדיקות המקצועיות עברו לאחריות מכון הבקרה. כיבוי אש, למשל, לא בודק היום בניינים של עד ארבע קומות. כיבוי אש מתחיל לבדוק בניינים מעל ארבע קומות כי מבחינתו הם בניינים יותר מורכבים. הנה דוגמה שלקחו בניין ולא התייחסו לבנייה רוויה ואמרו, חבל לנו להשקיע שם את המשאבים האלה, אנחנו הולכים לבניינים מורכבים. לדעתי, ההיצמדות הזאת למילה "בנייה רוויה" ולהכניס לתוכה זה גם את מוסדות החינוך כרגע היא טעות, ואני גם סבור שיש לזה השפעה תקציבית כי הדבר הזה ייפול על הקבלנים; הקבלנים יצטרכו לשלם על זה במכרזים כסף לבית הספר ומי שמתקצב את זה זה משרד החינוך. ושמשרד החינוך יבוא ויגיד שאין לזה תוספת תקציב. אני בטוח שיש לזה תוספת תקציבית ויש לזה השלכות תקציביות.
היו"ר אלי אלאלוף
יש לי הצעה – כל אחד יתעסק בתחום שלו. הם יתעסקו בתקציב של משרד החינוך.
צחי כץ
אני יודע איך מתקצבים לי בית ספר, והיום קבלן שיבוא ויגיש מכרז - - - לא יספיק.
היו"ר אלי אלאלוף
אדון כץ היקר, גם לי יש עבר של בונה אתרי בנייה לא קטנים, אפילו במאות – מי שמכיר את ההיסטוריה האישית שלי. אז אני מכיר בדיוק. אל תגידו שעכשיו 0.0 משהו של עוזר הבטיחות זה מה שיעלה בצורה משמעותית את התקציב. תחפשו פראייר אחר שיאמין לכם.
צחי כץ
כשאתה עובד בחסר - - - כל 0.1 משפיע - - -
היו"ר אלי אלאלוף
היום אנחנו יושבים עם אינטרס אחד – שמירת הבטיחות של העובדים.
צחי כץ
ואנחנו מברכים על כך מאוד.
היו"ר אלי אלאלוף
זאת העמדה שלנו.

בבקשה, אדון מויאל.
יצחק מויאל
אני יושב-ראש הסתדרות ענף הבנייה. בנושא עוזרי הבטיחות צריכים להבין שיש אנשים שעדיין לא מבינים את גודל האחריות העצומה שיש למנהל עבודה. מה זה משנה אם זה בנייה רוויה או בניין של שלוש קומות? אתם מבינים מה זה מנהל עבודה באתר שצריך לתמרן בין ארבעה, חמישה או שישה מקורות ופעילות של קבלן כזה או אחר? אתם, כנראה, לא מבינים מה האחריות של מנהלי העבודה. עכשיו מתחילים לדבר על כסף. אם עוזר הבטיחות הזה יעשה את עבודתו כפי שאנחנו מצפים שיקרה אז יכול להיות שההוצאה התקציבית תרד מ-4.7 מיליארד שקל שהביטוח הלאומי משלם עבור נפגעי תאונות העבודה. והנה לך מקור תקציבי אם אתה מחפש אותו. אי אפשר להמשיך לשים ידיים על העיניים. אלוהים יודע איזו אחריות יש למנהל העבודה על הכתפיים. אתם יודעים איך מנהל העבודה מגיע ב-6:00 בבוקר לעבודה כשצריכה להיכנס משאית וצריך להיכנס מנוף וצריכים להיכנס 200 עובדים? הדרכת עובדים, בדיקת רישיונות – אתם יודעים איזו אחריות? אז על מה אתם מדברים? עזבו רגע את העניין התקציבי. אני רוצה להוסיף – באמת, אני מאוד שמח בעקבות המהלך שיושב-ראש ההסתדרות עשה שכולם ברחו מהתפוח הלוהט הזה. אף אחד לא רצה את התפוח הלוהט, כולל משרד העבודה שזרק אותו לכל מקום. דבר אחד קרה במהלך של ההסתדרות, שסוף-סוף המדינה לקחה אחריות על גורל בטיחות העובדים בענף הבניין. פה הוועדה צריכה לעשות הכול כדי שנוכל. אם הצלנו נפש אחת כאילו הצלנו עולם ומלואו. ותפסיקו עם הסיסמאות.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה.

בבקשה, נציגת השלטון המקומי.
מירה סלומון
עורכת הדין מירה סלומון, מרכז השלטון המקומי. אני מבקשת להשלים את דבריו של מהנדס העיר מודיעין-מכבים-רעות ונציג מהנדסי ערים להשלים ולהבהיר כי נראה שהדיון - -
היו"ר אלי אלאלוף
הוא לא פה?

זה אתה? לא הצגת את עצמך ככה.
צחי כץ
הצגתי את עצמי כנציג ועד איגוד מהנדסי ערים. לא אמרתי שאני מהנדס העיר מודיעין-מכבים-רעות שעסוק כרגע בבנייה הכי גדולה בארץ. אני מלווה אותה יום-יום – מוסדות חינוך, מסחר, תעסוקה ב-12,000 יחידות דיור. זה מה שיושב לי על הכתפיים.
מירה סלומון
אני מבקשת להשלים את הדברים ולהבהיר את הנקודה שהעלה המהנדס. בנייה רוויה, לפי חוק התכנון והבנייה, מוגדרת כבנייה במגרש של ארבע יחידות דיור או יותר במבנה אחד בשתי קומות - - - הסוגיה של שתי קומות מול ארבע קומות זאת הסוגיה שהציג מהנדס העיר. על בסיס סטטיסטיקות שטעונות עבודה, על בסיס הבנה של מה שנעשה, אנחנו סבורים שבשתי קומות ומעלה לא נכון להציב עוזר. נכון יהיה להציב אותו בארבע קומות ומעלה. זאת הייתה העמדה שהוצגה. לא אמרנו, חלילה, אם מדובר - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני לא חושב שכל אחד צריך שמישהו אחר יסביר אותו.
מירה סלומון
כי נאמר פה "בנייה רוויה" כאילו בנייה רוויה מתייחסת רק ל-10 קומות ומעלה או כאילו בנייה רוויה זה אך ורק מגורים - -
היו"ר אלי אלאלוף
לא, לא. תודה.
מירה סלומון
- - היה חשוב להציב את הדברים על דיוקם.
היו"ר אלי אלאלוף
גברת סלומון, את יודעת שהזמן זה מוצר יקר בוועדה הזאת.
מירה סלומון
זהו, תודה. סיימתי.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, בבקשה. אנחנו ממשיכים.
שמרית שקד גיטלין
אני מבינה שגם נציג משרד השיכון מנסה למצוא לנו את ההגדרות המדויקות וגם נציגת מנהל התכנון אמורה להיות בדרך לכאן, והם יוכלו לתת את ה-input היותר - -
היו"ר אלי אלאלוף
מי צריכה להיות בדרך?
שמרית שקד גיטלין
מנהל התכנון.

אז אני מבינה כרגע שהחלטת הוועדה היא להחיל את זה על בנייה של מבנים בני יותר משתי קומות. אנחנו נמתין להם בשביל ההגדרות המדויקות.
היו"ר אלי אלאלוף
תעשו את זה בתיאום אחר כך.
שמרית שקד גיטלין
פשוט צריך הגדרה מדויקת כי אני מניחה שהשימושים פה הם לא רק - -
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו רוצים להכניס כמה שיותר בחוק בלי שום צורך לחזור לתקנות.
שמרית שקד גיטלין
ובלי שום הבחנה בין מטרת השימוש? זאת אומרת לא מדובר רק על שימושים ציבוריים שאנחנו מכירים, כמו חינוך, תרבות ודת, אלא הכוונה היא גם למקומות מסחר, משרדים וכולי.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
כל בניין שבו נהרגים אנשים.
היו"ר אלי אלאלוף
תעשו סטטיסטיקה איפה נפגעו.
שמרית שקד גיטלין
אני מבינה את החלטת הוועדה. אנחנו נמתין למנהל התכנון ומשרד השיכון כדי לחשוב אם אנחנו נשים את זה בצורה מדויקת.
היו"ר אלי אלאלוף
אם יש לו מה להוסיף. אנחנו קיבלנו החלטה.
שמרית שקד גיטלין
אז כרגע אני מבינה שההחלטה היא: "אתר שמתבצעות בו עבודות בנייה של מבנה שיש בו יותר משתי קומות".
סיגל מרד
רק שהמונח "שתי קומות" הוא לא אחיד. תלוי מה המטרים של הקומות.
היו"ר אלי אלאלוף
- - - את התיקון הקטן, אם יש עוד.
שמרית שקד גיטלין
סיגל, גם ההגדרה שהשתמשתם בה, שהפניתם אליה אומרת: "מבנה אחד בשתי קומות לפחות".
סיגל מרד
אבל זה קומות מגורים. כשאני מדברת על קומות מסחר אני יכולה לדמיין מבנים שבהם כל קומה עולה על שלושה מטר. זה תלוי בתכנון של האדריכל וכמה הוא היה יצירתי.
היו"ר אלי אלאלוף
נכון. ושם הסכנות הגדולות.
סיגל מרד
יש פה עניין של המטר. הגובה הוא הפרמטר המשמעותי, ואני מנסה כרגע לקבל - -
היו"ר אלי אלאלוף
אז, בבקשה, תעשו את זה.
סיגל מרד
ננסה תוך כדי הדיון - -
היו"ר אלי אלאלוף
מקבלים את ההערה שלך. תשלימו את זה בתיקון הטכני.

כן, בבקשה.
אמנון שינדלר
ברגע שאנחנו אומרים "מעל שתי קומות" יש פה בעיה כי אם אנחנו בונים קניון גדול שהוא שתי קומות והוא אלפי מטרים עם 300 עובדים אז שם לא צריך עוזר בטיחות?
קריאות
זה מה שהיא אומרת.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מבקש. יש שיטה לא להגיע לחוק. זה להמשיך בדיונים אין-סופיים על כל פיפס.
אבי ניסנקורן
לפחות החבר'ה של ההסתדרות, אנחנו רוצים להעביר את זה היום. בסדר?
היו"ר אלי אלאלוף
מאה אחוז.
שמרית שקד גיטלין
כרגע זה כמו שהקראתי.

את הפסקה השנייה של ההגדרה כבר הקראנו. המשמעות היא שמפקח עבודה אזורי קובע שאתר בנייה כלשהו הוא אתר בנייה שחל עליו הפרק הזה.


"בנייה" ו"בנייה הנדסית" – כהגדרתן בפקודת הבטיחות בעבודה;


"הוראות הבטיחות" - הוראות הדין המפורטות בתוספת הראשונה;



אני מציעה שבשלב זה אני לא אקריא בדיוק את ההוראות שמפורטות בתוספת הראשונה כדי שאני אמשיך קצת בקריאה כדי שנוכל להבין מה המשמעות של הוראות הבטיחות האלה ואז אני אחזור לקרוא אותן.
שמרית שקד גיטלין
"מבצע בנייה" – כהגדרתו בתקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בנייה), התשמ"ח-1988;


מבצע בנייה הוא קבלן ראשי או מזמין המבצע את העבודה כולה או חלקה באמצעות עובדים שלו ובאמצעות קבלנים העובדים עבורו. יש גם פירוט בהמשך בתקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בנייה). אני מבינה שההערה של היושב-ראש הייתה שאתה לא רוצה להטיל את זה על קבלן המשנה, אלא על מזמין העבודה?
היו"ר אלי אלאלוף
נכון. הקבלן שקיבל את ההזמנה דרך מזמין העבודה ישירות. זה שזכה במכרז, זה שאמור לבנות את האתר, זה שיש לו אחריות כוללת. שלא יתחילו לטרטר את המערכת – אני קבלן ראשי אבל יש לי קבלן משנה ולקבלן המשנה יש קבלן מבצע ואחר כך יורדים לפרטי פרטים. האחריות היא על הקבלן הראשי שהחוזה שלו הוא ישירות בין המזמין לבין הקבלן. כל הרמות הנמוכות יותר, זה לא מעניין אותנו.
ורדה אדוארדס
המשמעות של מבצע הבנייה בתקנות הבטיחות (עבודות בנייה) זה בדיוק מה שאמרת. כלומר זה אותו אדם שאחראי לעבודות באתר. גם אם הוא מתקשר עם קבלני משנה האחריות נותרת שלו.
היו"ר אלי אלאלוף
זה לא מוריד אותו.
סיגל מרד
אבל צריך לחדד: אנחנו מדברים על "כמשמעותו בתקנות הבטיחות" כי ההגדרה כשלעצמה לא נותנת את כל התמונה. צריך לקרוא את זה יחד עם תקנה 6 שקובעת את המצבים השונים ובעצם אומרת מי נחשב מבצע הבנייה באותה סיטואציה.
היו"ר אלי אלאלוף
אין לנו בעיה.
שמרית שקד גיטלין
אני מציעה שנכתוב את תקנות 1 ו-6.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, בבקשה, נציג הקבלנים.

כהגדרתו בתקנות - -
יצחק גורביץ
אנחנו ממליצים שיהיה מאוד פשוט: מי שממנה את מנהל העבודה ימנה גם עוזר בטיחות כי אחד יצטרך לעבוד עם השני. זה פשוט.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, לא. זה לא חד-משמעי כי לפעמים אתה מבקש מחברת כוח-אדם למנות מנהל עבודה. ואני לא רוצה את זה.
יצחק גורביץ
ממש לא. ממש לא. ממש לא.
היו"ר אלי אלאלוף
אני אהיה חד-משמעי. יש לנו ניסיון. דיברנו על זה כמה פעמים. הקבלנים הם אנשים מאוד אחראים. אנחנו מאוד מעריכים אותם. שייקחו את האחריות שלהם עד הסוף.
יצחק גורביץ
זאת הכוונה.
היו"ר אלי אלאלוף
אז אם הוא יכול גם למנות, בבקשה. אבל האחריות היא על הקבלן הראשי.
מוטי אלישע
יש גם מספר רב של אתרים שאין בהם מנהל עבודה. אז אין מי שימנה בשיטה הזאת.
שמרית שקד גיטלין
"מנהל עבודה" – מי שמבצע הבנייה מינה אותו כמנהל עבודה לפי תקנה 2 לתקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בנייה), התשמ"ח-1988;



תקנה 2 קובעת כך: "מבצע בנייה אחראי לכך שכל עבודת בנייה תתבצע בהנהלתו הישירה והמתמדת של מנהל עבודה שהוא מינה". בסעיף 3 מפורטים מהם - - - של מנהל העבודה. זה בעצם המשמעות של מנהל עבודה.
שמרית שקד גיטלין
"עוזר בטיחות" – כמשמעותו בסעיף 25ב;


זה הסעיף שעכשיו מוצע לחוקק אותו ושם יוגדר מיהו עוזר הבטיחות.
שמרית שקד גיטלין
"פנקס המפעל" – כמשמעותו בסעיף 198 לפקודת הבטיחות בעבודה;



"פקודת הבטיחות בעבודה" – פקודת הבטיחות בעבודה [נוסח חדש], התש"ל–1970‏.


אני רק אומר שיכול להיות שההגדרה "פנקס המפעל" תתייתר כי בשלב זה המשרד ביקש למחוק את הרישום בפנקס. אז ככל שהיא תהיה מיותרת נמחק.
שמרית שקד גיטלין
מינוי עוזר בטיחות, תפקידיו וסמכויותיו
25ב.
(א) מבצע בנייה ימנה עוזר בטיחות, שיסייע למנהל העבודה באתר הבנייה, על ידי ביצוע התפקידים האמורים בסעיף קטן (ב);






(ב) אלה תפקידיו של עוזר בטיחות:







(1) לבדוק באתר הבנייה את התקיימותן של הוראות הבטיחות, לפי רשימת תיוג שיפרסם השר







(2) לדווח בעל פה ובכתב למנהל העבודה על הפרה של הוראות הבטיחות באתר הבנייה, בסמוך ככל הניתן למועד גילויה של ההפרה;







(3) להודיע לעובד באתר הבנייה כי הוא מפר הוראת בטיחות, בסמוך ככל הניתן למועד גילויה של ההפרה.
היו"ר אלי אלאלוף
היועצת המשפטית, בבקשה.
סיגל מרד
אני מבקשת שרשימת התיוג לא תהיה לפי פרסום של השר, אלא שתיקבע על-ידי מפקח עבודה ראשי. ואני אסביר: ברגע שכתוב לי שרשימת התיוג תתפרסם על-ידי השר המשמעות מבחינתנו תקנות. המשמעות היא שאני צריכה את כל הפרוצדורה שמלווה תקנות, ואני רוצה לייתר את זה. מבחינתנו יש כבר תקדימים לזה שהגוף המקצועי הוא הקובע את רשימות התיוג. זה קיים גם מבחינת הממונה על התקינה לעניין הוראות לגבי בדיקות של מעבדות. זה קיים עכשיו במסגרת חוק הפיקוח על מעונות החדש שעבר. זה סמכות שניתנה לממונה לקבוע את רשימת התיוג - -
שמרית שקד גיטלין
סיגל, אני הבנתי מתגובת משרד המשפטים שקיבלנו אתמול שגם אם נכתוב שר ובין מפקח עבודה ראשי ההכרעה תהיה מהותית ולא לפי מה שנכתוב. אם מדובר בתקנה בעלת פועל תחיקתי היא תהיה חייבת פרסום ברשומות בין נכתוב שזה השר ובין נכתוב שזה השר ובין נכתוב שזה מפקח עבודה ראשי ובין אם נכתוב - -
סיגל מרד
ברגע שזה כותב השר - -
שמרית שקד גיטלין
זאת הייתה התשובה של משרד המשפטים. הם נמצאים כאן איתנו. לכן אין הבחנה בין הגורם, אלא בפועל מה המשמעות – אם זה תקנה בעלת פועל תחיקתי או לא.
סיגל מרד
אני לא חולקת על זה שבסופו של דבר אנחנו נקיים דיון אם משרד המשפטים עם רשימת התיוג היא תקנה בעלת פועל תחיקתי. עמדתנו היא שהיא לא, ונוכח לוחות הזמנים שאנחנו עבדנו על ההצעה הזאת לא מיצינו את הדיון מול משרד המשפטים. אז אני מבקשת שקודם כול יהיה כתוב "הממונה". כי ברגע שכתוב "שקבע השר" זה מסנדל אותי ומתעל אותי למסלול מאוד ברור של תקנות. אנחנו יודעים על מה אנחנו מדברים. אני גם רוצה להגיד שרשימת התיוג אמורה להיות כלי גמיש, פרקטי שהממונה יכול לשנות ולטייב אותו ולא בתהליך של תקנות.
היו"ר אלי אלאלוף
לפני שאני שומע את משרד המשפטים אני נותן לעמדה הזאת - - - ניתן ליועצת המשפטית של משרד המשפטים.
הדיל יונס
אני ממשרד המשפטים. כרגע העמדה של מחלקת נוסח החוק שמדובר בהודעה בעלת פועל תחיקתי שמחייבת פרסום ברשומות. לא משנה איך מנסחים את זה כרגע. בשלב הזה לא צריך גם להכריע. אפשר גם לנסח את זה כפי שהציעה היועצת המשפטית של משרד העבודה שגם הממונה יוכל לפרסם, ואחר כך נקבע אם זה צריך להיות ברשימה שמפרסם הממונה או ברשומות.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
אתמול עברנו על ההצעה ואני הכנסתי את העניין של השר כי חשבתי שיש איזה עניין של אחריות. אני אומר פה – אם צריך לקצר לוח זמנים – כל מה שמקצר לוח זמנים אני בעד. לכן אין לי בעיה עם זה.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, בבקשה.
מתי רביבי
אני מתי רביבי, התאחדות בוני הארץ. לעניין תפקידיו של עוזר הבטיחות שני חידודים: א', חסר לי כאן של דיווח מצבים מסוכנים. אנחנו מצפים מכל אדם באתר בנייה לדווח על מצבים מסוכנים, לא כל שכן עוזר הבטיחות. כשהתפקיד הזה חסר בתפקידי העוזר צריך למצוא דרך לתזכר את זה בצורה זאת או אחרת. אבל זה צריך לקבל ביטוי.
שמרית שקד גיטלין
על מה ביקשת שידווח?
מתי רביבי
על מצבים מסוכנים. הרי הוא מסתובב בשטח ורואה מצבים מסוכנים. לא סביר שזה לא יהיה כלול בדיווח שהוא מעביר הלאה.
היו"ר אלי אלאלוף
זה סעיף אחר. אנחנו מגיעים להערה שלך כי ביקשנו דיווח בעל-פה ובכתב.
מתי רביבי
אני מספיק שנים בתחום. הנושא הזה מאוד משמעותי. הציפייה הנורמטיבית ממנו לדווח על מצבים מסוכנים - -
היו"ר אלי אלאלוף
עברנו על הנושא שאתה מדבר עליו? עוד לא קראנו אותו.
מתי רביבי
הוא חסר ברשימה. זה מה שאני אומר.
סיגל מרד
כשנגיע לרשימה אפשר שנדון על זה?
מתי רביבי
דבר שני, לגבי סעיף (3) בתפקידים שלו כתוב פה: "להודיע לעובד באתר הבנייה". אני הייתי נותן את הדגש להודיע למנהל הישיר של העובד, ולא לעובד. אין משמעות להודיע לעובד באופן אופרטיבי. להודיע למנהלו הישיר – יש משמעות אופרטיבית. זה יכול להיות ראש צוות - -
ורדה אדוארדס
גם אם המנהל יושב בעיר אחרת?
מתי רביבי
לא, לא. המנהל הישיר בשטח.
סיגל מרד
אבל אין תמיד.
מתי רביבי
מה זאת אומרת אין?
סיגל מרד
מה שהיה לנגד עינינו - -
מתי רביבי
על מה את מדברת? תגידי לי.
סיגל מרד
אני אסביר מה היה לנגד עינינו.
היו"ר אלי אלאלוף
רגע, מי שמנהל את הדיון זה אני בינתיים. אני מציע שנשאיר את ההערה שלך בצד ונתקדם, ברשותך. רצית לענות להסכם ביניכם בין שתי היועצות המשפטיות של משרד העבודה ושל משרד המשפטים? אם אתם מסכימים אנחנו משאירים לכם את הסמכות יחד עם היועצת המשפטית של הוועדה לסגור את העניין.
שמרית שקד גיטלין
היא כבר אומרת: "מפקח עבודה ראשי".
סיגל מרד
"שיפרסם מפקח עבודה ראשי".
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי. אז בואו נכתוב.
שמרית שקד גיטלין
בפסקה 3 הכוונה הייתה, לדעתי, שלא מדובר על כך שהעובד עצמו מפר הוראות בטיחות, אלא כי בעבודתו אולי הוא מפר את הוראת הבטיחות. זאת אומרת יכול להיות שלא העובד עצמו מפר את ההוראה.
סיגל מרד
זה משולב. זה גם מה שאת אומרת אבל לצורך העניין אם יש חובה של עובד להשתמש בציוד מגן שניתן לו ועכשיו עוזר הבטיחות רואה שהעובד לא משתמש בציוד המגן אני לא רוצה לחכות עד שהוא ימצא את האחראי שלו, אלא שכבר יגיד לו.
שמרית שקד גיטלין
השאלה אם המעביד היה צריך לספק לו משהו ולא סיפק לו. השאלה אם הוא בא לעובד וצריך להסב את תשומת ליבו שיש בעבודה שלו הפרה של הוראות בטיחות, לאו דווקא שהוא עצמו הפר.
קריאה
גם וגם.
אבי ניסנקורן
יש לך סעיף 2.
שמרית שקד גיטלין
השאלה אם הדיווח הוא רק למנהל העבודה ולא לעובד עצמו.
קריאה
זה צריך להיות גם וגם.
שמרית שקד גיטלין
האם בעצם צריך ליידע את העובד עצמו? נניח מישהו היה צריך לספק לו ציוד.
היו"ר אלי אלאלוף
בואו נראה את ההצעה שלך.
שמרית שקד גיטלין
"כי בעבודתו מופרת הוראת בטיחות".
סיגל מרד
אבל אז הוא לא מייחס את זה לעובד עצמו. אז חשוב שזה גם יופנה לעובד וגם לגבי תיקונים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
ההערה הראשונית צריכה להיות לעובד. ההוראה הראשונית זה קודם כול לעובד.
שמרית שקד גיטלין
יש פה הצעה "להודיע לעובד באתר העבודה כי הוא מפר או מופעלת לגביו הוראת בטיחות".
קריאה
וליידע את מנהל העבודה.
היו"ר אלי אלאלוף
יש בהמשך בשתי צורות.
שמרית שקד גיטלין
פה היו שתי הערות שדיברנו עליהן בישיבה המשותפת. נושא אחד הוא שתהיה לעובד אפשרות לדווח על דברים נוספים מעבר לרשימה.
היו"ר אלי אלאלוף
שוב?
שמרית שקד גיטלין
אמרת שאולי ניתן לעוזר הבנייה אפשרות לדווח על דברים נוספים מעבר לרשימה שאנחנו קובעים.
מוטי אלישע
ודאי, זה חשוב מאוד.
היו"ר אלי אלאלוף
ודאי, אם הוא רואה דברים שלא מוגדרים. יש צ'ק ליסט שהוא קבוע וסטנדרטי. אבל אם הוא רואה משהו חריג אז שיזהיר.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
אני מסכים עם זה לגמרי. אנחנו דיברנו על זה גם אתמול. ההגבלה הזאת היא חשובה. אבל צריך גם לתת לו אופציה אחרת. אתה סוגר אותו. צריך לתת לו את האפשרות לדווח על דברים נוספים.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו רוצים עובד עם ראש גדול.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
בדיוק.
סיגל מרד
אני אשמח להתייחס לזה. לפחות איך שאני רואה את הדברים יש הבדל בין מצב שיש לי חובה בדין לבין מצבים אחרים שאני יכול לדווח. האופציה לדווח על הדברים מעבר לחובה בדין פתוחה תמיד. אני לא צריכה בשביל זה סעיף. המשמעות היא שכשאני מנסחת עכשיו את החובה בצורה כללית ורחבה מדי זה שאני חושפת עוד ועוד לעוזר הבטיחות לאחריות על נושאים שלפחות מבחינת תכני ההכשרה ובקונספט של מה שאנחנו חשבנו, אנחנו חשבנו על הכשרה מצומצמת בשים לב להוראות הקונקרטיות שאני אומרת לו שהוא צריך לבדוק אותן.
היו"ר אלי אלאלוף
זה ויכוח אם זאת לקיחת אחריות או לא. אם את רוצה עוזר בטיחות מרובע ויבש – בבקשה, אז תכתבי כל מילה. אם את רוצה שיהיה לו ראש גדול ויסתכל על האתר ויראה שיש סכנות שלא רשומות בצ'ק ליסט, ויש מצבים – ומי שהסתובב באתר יודע – אני לא מעז להשוות את עצמי למי שיושב פה. אז תבינו את זה. תשאירו לו את האפשרות לדווח גם על משהו שלא בצ'ק ליסט.
סיגל מרד
- - -
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
לא לסגור לו את האפשרות - -
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו גמרנו. כשאני מסכם אני מסכם. אני לא פותח את זה לדיון.
סיגל מרד
אולי אפשר - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני לא פתחתי את זה לדיון. הודעתי חד משמעית. תנסחו את זה אחר כך.
שמרית שקד גיטלין
אני אקריא: "עוזר בטיחות רשאי לדווח על הפרות של הוראות דין נוספות בענייני בטיחות מעבר לאמור באלה".
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
הוא חייב - - -
קריאות
- - -
סיגל מרד
אפשר את "או מצבים מסוכנים" שמתי ביקש.
היו"ר אלי אלאלוף
מה?
ורדה אדוארדס
יש דברים שהם לא בדיוק הפרה של הוראת דין אבל אלה מצבים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
לא הבנו כלום, ואתם לא מדברים בסדר. אני מבקש – הסעיף הזה, בעיניי, סגור.
שמרית שקד גיטלין
אז הנוסח נשאר כפי שהוא. אז סעיף קטן (ג) יסומן (ד).


(ד) "מינויו של עוזר בטיחות יירשם באופן מיידי בפנקס המפעל" – אז אנחנו כן צריכים הגדרה – "וכל עוד לא נרשם – המינוי לא ייכנס לתוקף".


(ה) לשם מילוי תפקידו, רשאי עוזר בטיחות לעיין בכל פנקס, תעודה, דין וחשבון או כל מסמך אחר הנוגעים להוראות הבטיחות שחובה לנהלם, לקיימם או להגישם, לפי העניין, לפי חיקוק ששר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ממונה על ביצועו.
מוטי אלישע
חסר לי המשך, שהיזם הקבלן יאפשר לו את זה גם. חשוב לחייב אותו שיאפשר לו את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
שלא ינצל את סמכויותיו.
קריאה
אבל אם כתוב "רשאי" אז הוא רשאי.
סיגל מרד
הוא דיבר על לא לפגוע בתנאי עבודתו.
ורדה אדוארדס
אפשר להוסיף את זה בסעיף 25ב(א); להוסיף שהוא ימנה ויאפשר לו לבצע את כל האמור.
היו"ר אלי אלאלוף
בסעיף 25?
ורדה אדוארדס
25ב(א).
סיגל מרד
אולי "יעמיד לרשותו אמצעים לצורך מילוי תפקידו".
שמרית שקד גיטלין
אז זה יהיה ב-25ו?
אבי ניסנקורן
היא אמרה לשים את זה פה.
שמרית שקד גיטלין
אני חושבת שזה מתאים ל-25ו. גם היה כבר משהו כזה בכחול ואז שינינו את זה. אז אני חושבת שזה מתאים ל-25ו.
ורדה אדוארדס
או ב-ד. גם אפשר.
היו"ר אלי אלאלוף
אם זה רק המיקום תראו את זה בניסוח.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
תקריאי את זה, בבקשה.
שמרית שקד גיטלין
"ויעמיד לרשותו את האמצעים הנדרשים למילוי תפקידו". אני אקרא מחדש כשנגיע לסעיף.

עכשיו כשהבנו מה המשמעות של הוראות הבטיחות האלה שאנחנו מדברים עליהם שהמשמעות היא כפי שאמרתי: א', לבדוק באתר הבנייה את התקיימותם; לדווח בעל-פה ובכתב ולהודיע לעובד; ובהמשך יש חובה גם לתקן ליקויים בהוראות הבטיחות. אז אני מציעה שנקרא את התוספת כי קודם דילגתי.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה. איזה עמוד?
שמרית שקד גיטלין
היא מתחילה בעמוד 7. אלה בעצם הוראות הבטיחות. אנחנו עשינו בעצם הוראה לעניין "רשאי". יש לו רשות לציין ליקויי בטיחות נוספים מעבר לזה, אבל כל מה שנקריא עכשיו זה נושאים שהוא חייב לדווח עליהם. בהמשך תהיה חובה למנהל העבודה לתקן אותם ותהיה חובה גם על מבצע הבנייה וכולי.

"תוספת ‏ראשונה

(סעיף 25א)
חלק א'
הוראות הדין

1. סעיף 204 לפקודת הבטיחות בעבודה [נוסח חדש], תש"ל-1970.
שמרית שקד גיטלין
בעמוד הבא ציטטתי את הסעיפים כדי שנוכל להבין על מה מדובר. עמוד 8.

204. חובה להשתמש בהתקנים

סופק או הותקן לשימושו של עובד, לפי פקודה זו, אמצעי או התקן להבטחת בריאותו או בטיחותו, חובה עליו להשתמש בהם.
אז בעצם עוזר בטיחות צריך לוודא שאם סופק או הותקן לשימושו של עובד אמצעי או התקן להבטחת בריאותו הוא אכן משתמש בהם.
סיגל מרד
כשרשימת התיוג תחדד מה שנדרש מעוזר הבטיחות. אז עוזר הבטיחות יוודא שהעובד משתמש. כך בערך זה יהיה מוגדר.
שמרית שקד גיטלין
אפילו יכול להיות שצריך להגיע לרמת פירוט גבוהה יותר ולומר לו ממש, קסדה וכל הדברים שהוא יחפש.
שמרית שקד גיטלין
1. סעיפים 2, 3, 6 ו-7 לתקנות ארגון הפיקוח על העבודה (מסירת מידע והדרכת עובדים), תשנ"ט-1999.

שוב אני עוברת לדף הבא. מופיעות שם הוראות תקנות 2, 3, 6, 7. אני אקרא אותן:

תקנות ארגון הפיקוח על העבודה (מסירת מידע והדרכת עובדים), התשנ"ט-1999

2. מסירת מידע בדבר סיכונים מחזיק במקום עבודה ימסור לעובד במקום העבודה מידע עדכני בדבר הסיכונים במקום, ובפרט בדבר הסיכונים הקיימים בתחנת העבודה שבה מועסק העובד, וכן ימסור לו הוראות עדכניות לשימוש, להפעלה ולתחזוקה בטוחים של ציוד, של חומר ושל תהליכי עבודה במקום.

המשמעות היא שאותו עוזר בטיחות צריך לוודא שמחזיק במקום העבודה מסר לעובד במקום העבודה מידע עדכני בדבר הסיכונים במקום. הוראות עדכניות לשימוש, להפעלה ולתחזוקה בטוחים של ציוד, של חומר ושל תהליכי עבודה במקום.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
מה שנקרא, קיבל את תדריך העבודה בבוקר.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה, אדוני.
מאיר שמש
משהו פרקטי. לגבי רתמות הבטיחות. לא בכל עבודה אפשר לבצע עם רתמת בטיחות. יש מקרים שהיא יכולה לסרבל את העבודה ולגרום לתאונה. למשל, בדוגמה שלנו, בהרכבת הפיגום צריך לקבוע מתי צריך להשתמש ברתמה ומתי לא. לא כל זמן שנמצאים למעלה על הפיגום – שזה חובה במצב כזה; כי לפעמים לחבר אותה ולהרכיב אותה, אי אפשר לעבוד ככה, וזה יכול לגרום לתאונות.
סיגל מרד
אנחנו כרגע לא כותבים מחדש את הוראות הבטיחות. אנחנו מפנים להוראות בטיחות קיימות. ברור שכל דבר נבחן - -
היו"ר אלי אלאלוף
רגע, רגע. אם את רוצה את רשות הדיבור תבקשי, ותעני לאדון. אדון, אתה רוצה תשובה?
מאיר שמש
כן.
היו"ר אלי אלאלוף
אז משרד העבודה יענה.
סיגל מרד
אני מתנצלת. אנחנו לא כותבים עכשיו את הוראות הבטיחות מחדש. ההוראות שקיימות היום במסגרת החקיקה הן ההוראות שאליהן אנחנו מפנים, אבל גם את הוראה 204 לא קוראים בצורה סתמית, אלא קוראים אותה אל מול זה שיודעים שיש תקנות הבטיחות בעבודה (עבודה בגובה) שמתייחסות לשאלה מתי עובד עובד בגובה ומתי הוא חייב לשים את רתמת המגן. זה לא שעכשיו אנחנו הולכים עם הראש בקיר. לכן אנחנו גם מתכוונים להכשיר את אותו עוזר בטיחות כדי שיבין מה נדרש ממנו, מתי כן ומתי לא. יש כבר מנעד מאוד גדול.
היו"ר אלי אלאלוף
אני חוזר ואומר – האויב שלנו היום זה רק הזמן. אני מברך את חבר הכנסת דב חנין שהצטרף אלינו.
שמרית שקד גיטלין
3. הדרכת עובדים (א) מחזיק במקום עבודה יקיים הדרכה בדבר מניעת סיכונים והגנה מפניהם (להלן - הדרכה), באמצעות בעל מקצוע מתאים ויוודא שכל עובד הבין את הסיכונים והוא בקיא דיו בנושאי ההדרכה, בהתאם לתפקידו ולסיכונים שלהם הוא חשוף; מחזיק במקום עבודה יחזור ויקיים הדרכה כאמור בהתאם לצורכי העובדים ולפחות אחת לשנה. (ב) מחזיק במקום עבודה ינקוט אמצעים כדי לוודא שההדרכה שניתנה לעובדים הובנה על ידם כראוי וכי הם פועלים על פיה. (ג) הדרכה למנהלי עבודה ולעובדי תחזוקה תינתן באמצעות המוסד לבטיחות ולגיהות או מוסד או אדם אחר שאישר לכך מפקח עבודה ראשי.
מוטי אלישע
האם העניין של השפה חיוני או לא? נניח עובד ערבי – האם חיוני שיקבל את זה בשפה הערבית כדי שבאמת יבין את זה?
היו"ר אלי אלאלוף
ודאי.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
התשובה היא כן.
שמרית שקד גיטלין
אני רק מסבירה. סעיף 3 זה לא משהו שאני מחוקקת מחדש. פשוט למען הנוחות כדי שלא אקריא רק סעיפים ואף אחד לא יבין במה מדובר, אני פשוט מקריאה אותם. אבל זה לא משהו שעומד כרגע לדיון מבחינתנו, אלא אני מסבירה מה עוזר הבטיחות יצטרך לבצע.
מיכאל כוכבי
ההדרכה של המוסד לבטיחות וגיהות יהיה בכמה שפות.
שמרית שקד גיטלין
6. פנקס הדרכה מחזיק במקום עבודה ינהל פנקס הדרכה ובו ירשום את אלה: (1) שמות העובדים שהשתתפו בהדרכה; (2) מועדי מתן ההדרכה; (3) סוג ההדרכה; (4) נושא ההדרכה; (5) שם המדריך; (6) כשירותו ותפקידו של המדריך.

אז, שוב, תפקידו של עוזר בטיחות הוא לוודא שאכן מתנהל פנקס עבודה ואכן רשומים בו כל הדברים האלה.

7. תמצית מידע בכתב (א) מחזיק במקום עבודה ימסור לעובד במקום העבודה, לכל המאוחר ביום תחילת עבודתו תמצית בכתב של מידע בדבר סיכונים בעבודה שבה הוא מועסק, או הקיימים במקום העבודה או בכל מקום אחר שבו עלול הוא להיחשף להם עקב ביצוע תפקידו. (ב) תמצית בכתב, כאמור בתקנת משנה (א), תהיה בשפה העברית והערבית ובשפה נוספת המובנת לרוב העובדים במקום העבודה; המעביד ידאג שתוכנו של המסמך האמור יוסבר לעובד בשפה המובנת לו, אם אינו שולט בשפות שבהן נמסרה התמצית. (ג) נשתנו התפקיד או תחנת העבודה של העובד, ימסור לו המחזיק במקום העבודה תמצית בכתב כאמור בתקנת משנה (א) לגבי התפקיד או תחנת העבודה החדשים.

סיגל, אני מבינה שכשמדובר על הביטוי "לכל המאוחר ביום תחילת עבודתו" לא מדובר על תחילת יום עבודה ספציפי, אלא ביום שהעובד מתחיל את עבודתו לראשונה.
סיגל מרד
לא, זה משתנה. נניח עכשיו כשלקחתי אותך לעשות פעולה מסוימת במקום א' אתה צריך לפני תחילת העבודה שלך באותו מקום לקבל הדרכה. שיניתי לך את תחנת העבודה ולקחתי אותך למקום ב', אני צריכה להדריך אותך על מקום ב' ולהסביר מה הסיכונים הספציפיים במקום ב' - -
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
בסדר גמור.
היו"ר אלי אלאלוף
יפה מאוד.
סיגל מרד
- - כי יכול להיות שבמקום ב' הסיכונים שונים לגמרי.
היו"ר אלי אלאלוף
ולא חד-פעמי.
סיגל מרד
לא. זה לא שבהתחלה ושכחנו מהעובד. הכוונה היא שזה משהו רוטיני, שוטף.
היו"ר אלי אלאלוף
מאוד חשוב.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
מאה אחוז.
שמרית שקד גיטלין
אז אני חוזרת לתוספת בעמוד 7: 1. תקנה 1 לגבי פרט 15 לתוספת בתקנות עבודת הנוער (עבודות אסורות ועבודות מוגבלות), תשנ"ו-1995



תקנות עבודת הנוער (עבודות אסורות ועבודות מוגבלות), התשנ"ו-1995
תקנה 1 לגבי פרט 15 בתוספת
1. עבודות אסורות (תיקון התשע"ח) לא יעסיק אדם נער בעבודות, בתהליכי הייצור או במקומות עבודה כמפורט בתוספת; הוראה זו לא תחול על העסקת נער לפי חוק החניכות, התשי"ג-1953, או במרכז להכשרה מקצועית לנערים כמשמעותו בסעיף 1(ב)(3) לחוק, הכל בהתאם לתכנית החניכות למקצועות או בהתאם לתכנית ההכשרה של אותו מרכז.
היו"ר אלי אלאלוף
אבל יש תקנה חדשה שהעברנו לא מזמן.
שמרית שקד גיטלין
כן, זאת התקנה.

פרט 15 לתוספת: אתר בנייה, פעולת בנייה ועבודת בנייה.
שמרית שקד גיטלין
1. תקנה 79 וכן תקנה 80 וכן תקנות 9 עד 11 ככל שנדרשות לצורך מילוי הוראות תקנה 79 ו-80 , תקנה 81 ככל שהיא מתייחסת למילוי הוראת תקנות 79 ו-80, וכן תקנה 164(א) עד (ג) לתקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בניה), התשמ"ח-1988.



עוזר הבטיחות צריך לוודא קיומן של כל ההוראות האלה.
תקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בניה), התשמ"ח-1988
9. גידור (א) משטח עבודה ומדרכת מעבר שמהם עלול אדם ליפול לעומק העולה על 2 מטר יהיו גדורים על ידי - (1) אזן יד ואזן תיכון מתאימים ובחוזק נאות למניעת נפילת אדם; (2) לוחות רגליים בגובה מתאים. (ב) חובת התקנת אזן תיכון, כאמור בתקנת משנה (א) לא תחול אם הפתח האנכי מתחת למעקה אינו עולה על 50 סנטימטרים.

10. אזן יד, אזן תיכון ולוחות רגליים (תיקון התשנ"א) (א) אזן יד, העשוי עץ, יהיה בעל חתך רוחב של 30 סנטימטרים רבועים לפחות, אם המרחק בין הזקפים עולה על שני מטרים; הוא ייקבע מצדם הפנימי של הזקפים בגובה של לא פחות מ-90 סנטימטרים ולא יותר מ-1.15 מטרים מעל רצפת משטח העבודה או מדרכת המעבר; בפיגום יהיה חתך הרוחב של אזן היד 50 סנטימטרים רבועיים לפחות. (ב) אזן יד העשוי מתכת יהיה בין 90 סנטימטרים ל-1.15 מטר מעל פני רצפת משטח העבודה או מדרכת המעבר. (ג) האזן התיכון ייקבע בגובה של 45 עד 50 סנטימטרים מעל למשטח העבודה או מדרכת המעבר והוא ימלא אחר הדרישות הנקובות בתקנות אלה לאזן היד. (ד) להתקנת אזן יד או אזן תיכון לא ישתמשו בחבל, כבל או שרשרת אלא אם הנסיבות אינן מאפשרות התקנה כאמור מחומר קשיח. (ה) לוחות רגליים ייקבעו בצד הפנימי של הזקפים ויהיו סמוכים ככל האפשר זה לזה ולרצפה וגובה שפתם העליונה, מעל פני רצפת המשטח או המדרכה, לא יפחת מ-15 סנטימטרים. (ו) הזקפים יותקנו מחומר מתאים ובחוזק נאות וכשהם עשויים עץ יהיו בעלי חתך רוחב במידות 5 x 10 סנטימטרים לפחות והמרחקים ביניהם לא יעלו על 3 מטרים. (ז) אזן היד והאזן התיכון יחוברו אל הזקפים באופן שיימנע עיתוקם המקרי ממקומם.

11. החזקת אזן יד, אזן תיכון ולוחות רגליים (א) אזן יד, אזן תיכון ולוחות רגליים יהיו במצב תקין, כל עוד לא חדלו לחלוטין להזקק למשטח העבודה או למדרכת המעבר למענם הם הותקנו. (ב) אם קיים הכרח להעביר חומר, מותר להרחיקם לפרק הזמן הדרוש לפעולה זו בלבד ותוך כדי נקיטת האמצעים הדרושים למניעת נפילת אדם או חומר.

79. גידור פתחים - מסביב לפתח ברצפה, במשטח עבודה, במדרכת מעבר, ברצפת פיגום, בגג, במסלול מדרגות או בפיר מעלית יותקן אחד מאלה: (1) אזן יד ואזן תיכון מתאימים ובחוזק נאות למניעת נפילתו של אדם, וכן לוחות רגליים למניעת נפילתם של חמרים או ציוד, כאמור בתקנות 9, 10 ו-11; (2) מכסה בעל חוזק מתאים למניעת נפילת אדם, חמרים או ציוד, שיובטח נגד הזזתו המקרית מהמקום ולא יהווה מכשול.

80. גידור חלל בקיר - חלל בקיר ששפתו התחתונה נמוכה מ-90 סנטימטרים מעל לרצפה, למשטח העבודה או למדרכת מעבר שלידם או שדרכם עלול אדם ליפול לעומק העולה על 2 מטרים יגודר באזן יד ובאזן תיכון מתאימים ובחוזק נאות, כאמור בתקנות 9, 10 ו-11.

81. קיום גידור - אזני יד, אזנים תיכוניים, לוחות רגליים או מכסים שחייבים בהם לפי הוראות פרק זה, לא יוסרו ממקומם אלא כדי לאפשר העברת חומר או ציוד, וזאת לפרק הזמן הדרוש לפעולה זו בלבד, תוך נקיטת האמצעים הדרושים למניעת נפילת אדם או חמרים.

עוזר הבטיחות צריך לוודא את קיומן של כל ההוראות האלה.
שמרית שקד גיטלין
אני חוזרת שוב לתוספת. סליחה, את תקנה 16(א) לא הקראנו.
מוטי אלישע
שמרית, יש לי שאלה לגבי פיגומים – זה לא הוזכר כאן. אנחנו הולכים להתקין תקנות. אפשר להכניס שכל התקנות שיבואו בנושא הפיגומים הוא גם יהיה חייב לדווח?
שמרית שקד גיטלין
יש הוראה שאתם יכולים להביא צו באישור הוועדה ולהוסיף דברים מהתוספת הזאת.
קריאה
אבל למה לא לכתוב את זה כאן?
שמרית שקד גיטלין
כי אני מבינה שאלה תקנות שעוד לא הותקנו.
היו"ר אלי אלאלוף
הם עוד לא סיימו את עבודתם. חבל שנעכב את החוק בגלל זה.
מוטי אלישע
אני לא רוצה לעכב. השאלה אם - - - משפטית. אני לא מבין בזה.
אבי ניסנקורן
אם על-פי דין, אז הדין משתנה.
שמרית שקד גיטלין
אנחנו מנינו הוראות דין ספציפיות.
מוטי אלישע
אולי התקן קיים. אנחנו עושים שינוי בתקן. אולי אפשר להפנות לתקן.
סיגל מרד
אני אסביר. כרגע אנחנו מפנים לסעיפים ספציפיים. ככל שנתקן את אותם סעיפים ספציפיים אין לי מניעה. ברגע שההוראות מפנות עדיין לאותם סעיפים אני בסדר. לגבי סעיפים חדשים שהיתוספו ולא כללנו אותם בהוראות כאן ונרצה שעוזר הבטיחות יבדוק, אנחנו נצטרך לתקן את התוספת. אני דחיתי את הדיון לכשנגיע לדיון על התוספת אבל אני הייתי מבקשת מאותם שיקולים של חיסכון בזמן לא להתנות את זה באישור ועדה אלא שהשר רשאי בצו לתקן את התוספת לא צורך באישור ועדה כי אז אנחנו שוב יוצרים תקנות. אני לא רומזת, חס וחלילה, שהוועדה הזאת מעכבת לנו את העבודה – ממש לא, אנחנו מקבלים את כל הסיוע. אבל בסופו של דבר יש עוד תחנות.
היו"ר אלי אלאלוף
אפשר להתנות באישור השר או באישור הוועדה?
סיגל מרד
זה צו שהשר מוציא.
שמרית שקד גיטלין
אנחנו נגיע לסעיף הזה. זה לא הסעיף כרגע.
היו"ר אלי אלאלוף
אולי נאפשר למהיר ביותר בין שניהם. אני מוכן לוותר למהיר ביותר מבין שניהם.
שמרית שקד גיטלין
עכשיו אנחנו בעבודה בקרבת קווי חשמל. מדובר רק על תקנות א' עד ג'. לא ד'.

164. עבודה בקרבת קווי חשמל - (א) לא תבוצע כל עבודה באתר במרחק קטן מ-3.25 מטרים מתילים של קווי חשמל במתח עד 33,000 וולט, או במרחק קטן מ-5 מטרים מתילים של קווי חשמל במתח העולה על 33,000 וולט, אלא בתנאים האמורים בתקנת משנה (ב). (ב) על אף האמור בתקנת משנה (א), אם מתבצעת העבודה במרחקים קטנים מן האמור בה, יש לנקוט צעדים אלה: (1) העבודה לא תבוצע אלא אם כן הקווים מנותקים ממקור אספקת המתח; (2) אם הדרישה לפי פסקה (1) אינה מעשית בנסיבות העניין, יינקטו אמצעים מיוחדים כגון התקנת מחיצות או גדרות למניעת מגע ישיר, או בלתי ישיר, של אדם בתילים של קווי חשמל הנמצאים תחת מתח; בעת התקנה או פירוק של מחיצות או גדרות כאמור, יהיו הקווים החשמליים מנותקים ממקור אספקת המתח. (ג) עבודה או תנועה בקרבת קווי חשמל תתבצע כך שתימנע כל נגיעה בתילי החשמל או העמודים, לרבות ציודם, יסודותיהם או עוגניהם, או התקרבות יתר אליהם.


השאלה האם מבחינה מקצועית עוזר הבטיחות יכול לדעת אותו? אם יש פה קווי חשמל במתח כזה או אחר.
רן כהן
כן. כשאתה הולך לאתר בנייה, בעיקר בתמ"א ואתה רואה את הזרוע של המנוף מתקרבת למרחק מאוד קצר לא צריך בכלל למדוד. רק בעין אתה מבין שאתה בסכנה מאוד חמורה, ובהחלט הוא יכול לזהות את הסכנה הזאת.
שמרית שקד גיטלין
אבל הוא יכול לדעת איזה מתח יש לקווי החשמל הספציפיים האלה?
רן כהן
הוא יכול. ואם הוא לא יודע שיודיע למנהל העבודה. מנהל העבודה- -
קריאה
מנהל העבודה בטוח יודע.
רן כהן
אבל זאת סכנה שכל שנה אנחנו סופרים שלושה-ארבעה הרוגים בממוצע רק מההתחשמלויות האלה.
שמרית שקד גיטלין
אני ממשיכה ל-7. תקנה 2(א) לתקנות הבטיחות בעבודה:

2(א) לא יופעל עגורן אלא בידי עגורנאי מוסמך שבידו תעודת הסמכה תקפה להפעלת עגורן מסוג ודרגת עומס מתאימים.
זאת אומרת הוא בודק האם העגורנאי מוסמך על-ידי - -
אריק שמילוביץ
העגורנאי הוא המפעיל. הוא בעל המקצוע.
שמרית שקד גיטלין
אז עוזר הבטיחות בודק שזה מופעל על-ידי האדם המוסמך.
היו"ר אלי אלאלוף
מצאתם פתרון לכרטיס שאפשר לא לזייף?
אריק שמילוביץ
יהיה. נפתור את הבעיה הזאת.
היו"ר אלי אלאלוף
כמה זמן ייקח?
אריק שמילוביץ
תוך שלושה חודשים זה יופעל.
שמרית שקד גיטלין
5. מבצע לא יעסיק עובד בעבודה בגובה לכל מטרה שהיא, אלא בהתקיים התנאים שלהלן:
(1) העובד בגיר;
(2) העובד הודרך, כאמור בתקנה 6 על ידי מדריך עבודה בגובה, והוא בעל אישור תקף המעיד על ההדרכה לפי הטופס שבתוספת;
ורדה אדוארדס
ברשותכם, אנחנו רצינו להוסיף לרשימה עוד פריט או שניים שלדעתנו שמאוד חשוב שהוא יבדוק אותם, ויש חשיבות מאוד גדולה בניהולם. א', זה פנקס המפעל שצריך להתנהל באתר בנייה או כפי שזה נקרא באתר בנייה "הפנקס הכללי". הפנקס הזה מאוד חשוב כי מצורפות אליו כל מיני תעודות שמעידות על התנהלות נכונה של אתר בנייה, כמו למשל תזכירי בדיקה של כלים שנמצאים באתר הבנייה וכדומה. זאת מטלה שאפשר - -
היו"ר אלי אלאלוף
אז מה ההצעה הקונקרטית?
ורדה אדוארדס
ההצעה היא להוסיף להוראות הבטיחות גם בדיקת קיומם של פנקסים הנדרשים לפי הפקודה ושל מסמכים שאמורים - -
היו"ר אלי אלאלוף
זה על עוזר בטיחות? זה לא על מנהל עבודה?
ורדה אדוארדס
זה מוטל אפילו על מבצע הבנייה ועל מנהל העבודה, ועוזר הבטיחות יכול לבדוק את קיום אותו פנקס ואת קיום התזכירים שצריכים להימצא בתוך הפנקס. אם יש עגורן צריח באתר העגורן צריך להיבדק אחת לחצי שנה, וחייב להיות תקציר בדיקה שמצורף לפנקס. את הדברים האלה יכול לבדוק עוזר בטיחות בקלי קלות.
שמרית שקד גיטלין
הלשכה המשפטית של משרד העבודה, אני מבקשת את ההתייחסות מכם כי אתם ודאי יודעים שהתוספת מפנה להוראות הדין.
היו"ר אלי אלאלוף
אני חושב שהיום זה באחריות מנהל העבודה. תשאירו את זה אצל מנהל העבודה. אל תעמיסו יותר מדי על עוזרי הבטיחות. בסוף נחפש את העוזר של העוזר.
ורדה אדוארדס
יחסית זאת משימה קלה מאוד. הוא נכנס למשרד, בודק בפנקס ובתוך הפנקס יש תזכירים. זהו. זה ממש לא סיפור כזה.
היו"ר אלי אלאלוף
שמרית נותנת לי רעיון טוב. לשמחתי, אני לא יודע הכול. תעשו את זה בצו. תביאו את זה בצו. אנחנו נוסיף את זה בצו. אוקיי?
סיגל מרד
צריך לתקן את זה אחר כך.
היו"ר אלי אלאלוף
בסדר. אז יש לנו זמן. יהיה לכם זמן לחשוב היטב איך לעשות את זה.
אמנון שינדלר
אני רוצה להעיר משהו. למעשה, ורדה אומרת שאותו עוזר ימלא גם כן פנקס - -
סיגל מרד
לא, לא, לא.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, לא.
אמנון שינדלר
לא משנה. יבדוק אם הפנקס מולא כראוי, אבל אם הוא רואה שלא מילאו את זה כמו שצריך למי הוא ידווח? למנהל העובדה?
ורדה אדוארדס
כן.
אמנון שינדלר
אבל הוא לא צריך לבדוק אותי בפנקס. כי האחריות היא שלי בכל מקרה.
היו"ר אלי אלאלוף
אדון שינדלר, יבדקו את זה ואם יהיה צורך יביאו את זה בצו.
אמנון שינדלר
יש לו מספיק עבודה גם בלי זה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מסכים איתך. לא נעשה אותו הקיר הנמוך - - -
אמנון שינדלר
אנחנו הולכים להציל חיים ולא להתחיל לבדוק ניירות.
שמרית שקד גיטלין
אז אנחנו סיימנו את התוספת. אני רק אומרת שאתמול הייתה לך הערה - -
היו"ר אלי אלאלוף
את מגלה לכולם שאני עובד בלילה?
שמרית שקד גיטלין
דיברנו על הצ'ק ליסט הכללי שיש בכל אתר בטיחות, אבל ביקשת ממני להוסיף הוראה שלא ניסחתי אותה לעומק אבל רשמתי באופן כללי שמפקח עבודה ראשי יהיה רשאי לקבוע צ'ק ליסט ייחודי, רשימת תיוג ספציפית למבנה מסוים. זאת אומרת מפקח עבודה ראשי יהיה רשאי להורות על רשימת תיוג מסוימת.
היו"ר אלי אלאלוף
יש מבנים מאוד מיוחדים. אני ביקרתי עם חלק מהאנשים פה במבנה מאוד מיוחד. אני לא ישנתי בשקט אחר כך כי הייתה לי הרגשה שהמבנה באוויר. אף אחד לא מחזיק אותו. אז במבנים ספציפיים מנהל העבודה צריך להזהיר על זה.
שמרית שקד גיטלין
הכוונה היא לגבי מבנה מסוים. נניח רואים שזה מבנה מאוד מיוחד ורוצים שהוא יתמקד ברשימות בטיחות.
סיגל מרד
אז את מדברת על הוראה פרטנית למבנה ספציפי. לא על סוג מסוים של מבנים.
שמרית שקד גיטלין
כן. לא על סוג מסוים של מבנים, אלא הוראה פרטנית.
היו"ר אלי אלאלוף
תחפשו את העמוד הרביעי בבניין של הספרייה בעמק הירדן. אבל הבניין קיים, עומד. כדאי שיקבלו אזהרות.
סיגל מרד
שמרית, כשאנחנו מדברים על יצירת רשימת תיוג למבנה ספציפי זה משהו הרבה יותר בעייתי - -
אבי ניסנקורן
הכוונה היא לסוג מסוים של מבנה.
היו"ר אלי אלאלוף
נכון.
סיגל מרד
אני לא רוצה למבנה מסוים. אני רוצה לסוג מסוים של מבנים. כי אחרת את הופכת אותי להיות עוזר הבטיחות של עוזר הבטיחות.
שמרית שקד גיטלין
לא, סיגל, את לא צריכה לעשות תקנות. הרי כשמדובר בהוראה ספציפית זה לא הוראה - - -
סיגל מרד
אבל את הופכת את המפקח במנהל הבטיחות להיות העוזר של עוזר הבטיחות שעוזר למנהל שעוזר למבקר. לא לזה התכוונו.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, לא. לפעמים במבנה מנהל העבודה נותן הוראה לעוזר הבטיחות לעבוד רגיל. במקום ספציפי הוא נותן לו הוראה ספציפית נוספת. אני חושב שאין בזה שום - - - להפך. זה כדי לתת לעוזר הבטיחות כלי נוסף להתמודד. בכל אחד מהמבנים שביקרנו במרכז תל-אביב ראינו שיש רצפה שרצה החוצה ללא שום תמיכה. אז אמרנו, בנקודות ספציפיות תנו לו אזהרה מסוימת.
אריק שמילוביץ
אני מפקח עבודה ראשי בפועל. הדבר הזה בעייתי מאוד.
אבי ניסנקורן
אבל אם זה סוג מבנה אז אין לך בעיה.
סיגל מרד
כן. סוג מבנה אני יודעת - - -
היו"ר אלי אלאלוף
ובחלק מהמבנה?
אריק שמילוביץ
מגוון האפשרויות הוא בלתי נגמר.
סיגל מרד
אבל אתה רשאי, לא חייב.
היו"ר אלי אלאלוף
זה לא מחייב. חבר'ה, אני לא מבין. זה עניין מאוד פשוט. היום האדריכלים משתוללים ומשכנעים את היזם שזה יהיה מבנה היסטורי של המשפחה למאה שנה קדימה. אז מתכננים מרכיבים מאוד מסובכים. כדאי שעל המרכיב של המבנה תהיה הדרכה מיוחדת. מה רע בזה?
סיגל מרד
אבל אז אני לא אפעל דווקא מול עוזר הבטיחות. כשאני מגיעה למבנים מאוד מורכבים כאלה לרוב אני אדרוש, למשל, מינוי ממונה על בטיחות; אני אדרוש פונקציות אחרות - -
ורדה אדוארדס
מקצועיות יותר.
סיגל מרד
- - אני לא אלך עכשיו לבעל תפקיד שהוא רמה אחת מעל הפועל אבל הוא עדיין נמוך בשרשרת.
היו"ר אלי אלאלוף
אין בעיה. אם תעשו את זה ככה, תעשו ככה.
אבי ניסנקורן
אבל לסוג מבנה זה בסדר.
היו"ר אלי אלאלוף
אין לי בעיה. גם מבנה מסוים או סוג של מבנים או דרישה של אחראי בטיחות ברמה יותר גבוהה, אין לי בעיה. רק שהאוניברסיטה שמעניקה לו את הקורס תיתן לו את התעודה בזמן.
שמרית שקד גיטלין
אז אני אקריא, בסדר?

"מפקח עבודה רשאי להורות על רשימת תיוג שונה לגבי סוגי מבנים שונים".
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי.

עוד משהו?
שמרית שקד גיטלין
לא. אנחנו יכולים להמשיך ב-25ג.
היו"ר אלי אלאלוף
בואו נמשיך כי הזמן מתחיל להיות - -
אמנון שינדלר
אני רוצה להגיד שאנחנו לוקחים את עוזר הבטיחות שאמור לעזור למנהל העבודה לשמור על חיי העובדים ומכניסים לו כל מיני דברים משרדיים במקום להתמקד. יש מספיק עבודה, תאמינו לי.
היו"ר אלי אלאלוף
אתה צודק - -
אמנון שינדלר
יש מספיק - - - להתמקד רק על העובדים עצמם.
אבי ניסנקורן
אני מציע פחות הערות. בואו נתקדם בחקיקה.
אמנון שינדלר
אנחנו צריכים אותו שישמור - -
אבי ניסנקורן
אבל הערת את זה כבר. מספיק הערות.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו אמרנו את זה. בואו נתקדם.
שמרית שקד גיטלין
תנאי כשירות
25ג.
(א) לא ימונה עוזר בטיחות אלא אם כן מתקיימים בו כל התנאים המפורטים להלן או אם מתקיים בו האמור בסעיף קטן (ג):






(1) הוא בגיר;






(2) הוא בעל ניסיון מוכח של שנתיים לפחות בביצוע עבודות בנייה או עבודות בנייה הנדסית;






(3) בידו תעודה המעידה על כך שסיים בהצלחה הכשרה ייעודית לעוזרי בטיחות בנושא בדיקת התקיימותן של הוראות הבטיחות באתר הבנייה בהתאם לרשימת התיוג האמורה בסעיף 25ב(ב)(1), בהיקף של מספר השעות הקבוע בחלק ב של התוספת הראשונה.


משרד העבודה ומשרד המשפטים ביקשו להוריד את זה לתוספת כדי להשאיר להם גמישות לתקן את מספר השעות בהמשך.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, בבקשה.
סיגל מרד
לגבי תכנית ההכשרה, כשאנחנו רושמים "סיים בהצלחה הכשרה ייעודית לעוזרי בטיחות" הייתי מבקשת להוסיף "שתיקבע על-ידי מפקח עבודה ראשי". כי כרגע בניסוח זה משתמע שהתכנית נקבעת על-ידי מפקח עבודה ראשי, אבל זה רק במשתמע כי זה נובע מזה שאני מכירה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי. את רוצה לדייק.
סיגל מרד
אז אני רוצה לחדד שגם תכנית ההכשרה היא - -
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו מסכימים.
שמרית שקד גיטלין
סיגל, שוב? "תכנית הכשרה ייעודית" - -
סיגל מרד
"שתיקבע על-ידי מפקח עבודה ראשי".
שמרית שקד גיטלין
המילה "תכנית" לא מוזכרת. אני לא מבינה למה את מתכוונת, סיגל.
סיגל מרד
" - - - ייעודית לפי תכנית הכשרה שתיקבע על-ידי מפקח".

לגבי מספר השעות – נכון, אנחנו סברנו שצריך לשמר גמישות לשינוי מספר השעות כי בעצם ככל שנביא הוראות נוספות במסגרת התוספת זה ייכנס.

בגלל שהמספר שכרגע נקבע בתוספת הוא 45, והוא מספר נוקשה, הייתי מבקשת לאפשר בעקבות דיון מהבוקר – ואני מצטערת על ההתקלה כרגע – שזה יהיה בהיקף שבין 45 ל-80 שעות. אם אני חורגת מההיקף הזה אז אני אצטרך להביא את התיקון.
שמרית שקד גיטלין
45?
היו"ר אלי אלאלוף
לא פחות מ-45 ולא יותר מ-80.
שמרית שקד גיטלין
אז אנחנו בעצם הולכים לתוספת הראשונה. בחלק ב' – מספר השעות – כתוב שם 45, ואנחנו כותבים 45 עד 80.
מתי רביבי
אפשר לבקש לא יותר מ-100, בבקשה? במקום 80 שיהיה 100 בקצה העליון?
סיגל מרד
אנחנו חשבנו שגם ב-80 השתוללנו. זה נראה לנו מספיק כרגע. אם נתקן את ההוראות ונרחיב אז אנחנו באמת גם יכולים להרחיב מעבר לזה.
היו"ר אלי אלאלוף
כנראה 100 זה מספר מזל שלו.
מתי רביבי
זאת לא אמירה סתמית.
סיגל מרד
קל וחומר שאם זה - - - אז אני לא רוצה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
בואו נתקדם.
שמרית שקד גיטלין
(ב) ההכשרה הייעודית לעוזרי בטיחות כאמור בסעיף קטן (א)(3) תבוצע על ידי המשרד או על ידי מוסד לימודים שהמשרד הכיר בו לביצוע תכנית הכשרה, לאחר שהמוסד הוכיח, להנחת דעתו, את יכולתו לבצע את ההכשרה ברמה נאותה.



היושב-ראש ביקש להחליף "שמפקח ראשי הכיר בו" ל-"שהמשרד הכיר בו".
סיגל מרד
אבל אני צריכה להבין מה זה "המשרד הכיר בו" כי יש לנו כמה יחידות במשרד כשכל אחת יכולה להכיר בעניינים אחרים. יש האגף להכשרה מקצועית, יש מנהל הבטיחות היום שמכיר בהרבה מאוד מוסדות הכשרה לגבי הכשרות בתחום הבטיחות. זה קיים בממונים ובשורה ארוכה של הכשרות. זה לא משהו שקיים - - -
קריאה
מה ההערה שלך?
סיגל מרד
להשאיר שזה יהיה "מפקח עבודה ראשי הכיר בו".
קריאה
כתוב.
היו"ר אלי אלאלוף
מה העדיפות של המשרד?
סיגל מרד
"מפקח עבודה ראשי".
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
הוא איש מוגדר. אני מציע שזה יישאר.
שמרית שקד גיטלין
אז נחזיר את "מפקח עבודה ראשי"?
היו"ר אלי אלאלוף
כן.


(ג) הוא כשיר להתמנות כמנהל עבודה לפי תקנה 3 לתקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בניה), התשמ"ח-1988;


לפי משרד המשפטים, זאת הצעה חליפית להצעה. כלומר או שהוא סיים את ההכשרה הייחודית של עוזר בטיחות ויש לו ניסיון של שנתיים או לחלופין זה מישהו שיש לו כבר כשירות של מנהל עבודה.
סיגל מרד
אני רוצה לבקש למחוק את הסעיף הזה, ואני אסביר למה. קודם כול אנחנו נמצאים בעולם שבו יש לי מחסור במנהלי עבודה. אז אם יש מישהו שהוא כשיר להתמנות למנהל עבודה אני מעדיפה שיתועל קודם כול לתפקיד של מנהל עבודה. שנית, כשציינו כאן "מנהל עבודה" יש עוד הרבה פונקציות בעולם הבטיחות שיש להם הכשרה שהיא הרבה מעבר למה שהייתי נותנת כאן לעוזר בטיחות או ממה שמתכננים לתת לעוזר בטיחות.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה להבין, בניסוח הקיים אותו אדם יכול למלא את שני התפקידים?
שמרית שקד גיטלין
לא, לא. אם אדם שיש לו כשירות של מנהל עבודה רוצה להתמנות לעוזר בטיחות הוא לא צריך לעבור את ההכשרה הייחודית של עוזר בטיחות.
היו"ר אלי אלאלוף
לא בא בחשבון. הוא חייב הדרכה ספציפית.
חמוטל בן יעקב
אני רוצה להציע הצעה.
היו"ר אלי אלאלוף
קיבלת רשות דיבור?

אני רוצה לחזור ולהבין מה שאמרתי. אמרתי שלא יכולים להיות שני התפקידים.
שמרית שקד גיטלין
זה ברור.
היו"ר אלי אלאלוף
שנית, אנחנו אומרים שכדי להיות עוזר בטיחות הוא צריך להיות עם הכשרה מיוחדת נוספת.
ורדה אדוארדס
נכון.
היו"ר אלי אלאלוף
עכשיו את יכולה לדבר, גברת.
חמוטל בן יעקב
אני מהנדסת בהתאחדות בוני הארץ.

אני מסכימה שיש מחסור גדול במנהלי העבודה. אם זה מישהו שיכול להתמנות למנהל עבודה אז אני אעדיף למנות אותו למנהל עבודה, אבל אני מציעה להכניס את נושא ההנדסאים. אם זה הנדסאי שעדיין לא יכול להיות מנהל עבודה או הנדסאי שרק סיים את לימודיו שיוכל להתמנות אפילו אם אין לו עדיין שנתיים ניסיון באתר עבודה.
ורדה אדוארדס
וכנ"ל ממונים על בטיחות וכנ"ל מהנדסים.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
זה חוק עוזר בטיחות אז בואו נתמקד בעוזר בטיחות. חוק הפשטות פה צריך גם להוביל.
שמרית שקד גיטלין
אנחנו מורידים את סעיף (ג) שמאפשרת למנהל עבודה להתמנות ללא הכשרה וללא ניסיון?
היו"ר אלי אלאלוף
כן.
שמרית שקד גיטלין
העסקת עובד בטיחות באתר בנייה
25ד.
(א) מבצע בנייה אחראי לכך שבכל עת שבה מתבצעות עבודות בנייה או עבודות בנייה הנדסית באתר בנייה יהיה נוכח באתר עוזר בטיחות.



(ב) עוזר בטיחות יועסק באתר הבנייה רק בתפקידים המנויים בסעיף 25ב(ב).



בסעיף (ב) אלה התפקידים שהקראתי. אבל מכיוון שהוספנו לו את האפשרות או הרשות להצביע על ליקויי בטיחות נוספים אז צריך לתקן פה.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
להוריד את המילה "רק".
שמרית שקד גיטלין
לא. אני פשוט הייתי מוסיפה את הסעיף שהוספנו או ב-(ג). כלומר 25ב(ב) או (ג).
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
אוקיי. בסדר.
שמרית שקד גיטלין
אחד משניים. אני אחשוב על הניסוח המתאים. הוא יכול לעשות מה שכתוב ב-(ג) והוא יכול לעשות את מה שיש ב-25ב(ב), אבל הוא לא יכול לעשות דברים אחרים.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
זה לב העניין.
שמרית שקד גיטלין
(ג) מבצע בנייה יציג במקום בולט לעין באתר הבנייה שלט שבו יצוין שמו של עוזר הבטיחות שמונה ותפקידו.
אריק שמילוביץ
אני חושב שהסעיף הזה הוא בעייתי. אני לא הייתי רוצה. מספיק שמנהל העבודה ישים את השלט שלו. עוזרי בטיחות הם אנשים שמתחלפים לעיתים קרובות. אני לא חושב שהפונקציה הזאת היא זאת שצריכה להיות בשלט של האתר.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
אני חושב אחרת. אני חושב שיש משמעות מאוד גדולה להגדיר את האדם כי זה אדם מאוד מיוחד באתר. זה אדם שכל תפקידו הוא בטיחות. אני ראיתי מקומות בחו"ל שהאנשים האלה גם הולכים עם תלבושת מיוחדת, עם כובע בצבע אחר כדי שכולם יידעו מי האיש הזה.
אבי ניסנקורן
אני מסכים. בסיטואציה הקיימת צריך לדעת מי אחראי. הוא אחראי על הבטיחות.
ורדה אדוארדס
החשש שלנו הוא שאנחנו מניחים שזאת תהיה פונקציה לא קבועה.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
בדיוק בגלל זה.
אבי ניסנקורן
אז דווקא בגלל החשש הזה שזה לא יהיה פרטץ' צריך את השם שלו.
ורדה אדוארדס
אנחנו גם מניחים ואפילו מקווים שיהיו אתרים שיהיו בהם יותר מעוזר בטיחות אחד - -
אבי ניסנקורן
אז יכתבו גם שמות.
ורדה אדוארדס
- - וגם קיימת החובה בהצעה כאן ששמם יהיה רשום בפנקס הכללי. כלומר מי שירצה לדעת מיהו - -
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
כל העובדים באתר צריכים לדעת שמשה בן יעקב הוא האיש שעכשיו הם כפופים למרותו בנושא בטיחות. הם צריכים לדעת מי זה, הם צריכים לדעת איך הוא נראה.
אבי ניסנקורן
צריך לתת חשיבות לתפקיד.
היו"ר אלי אלאלוף
תכניסו לתודעת הציבור שיש פונקציה חדשה מרכזית, לא שולית. לא עוד אינסטלטור, אלא עוזר בטיחות שזה פונקציה רשמית ובמעמד כזה.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
- - -
היו"ר אלי אלאלוף
רבותיי, מי שאמור להצביע בעד – העמדה הזאת חד-משמעית.
מיכאל כוכבי
הערה.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה.
מיכאל כוכבי
אני מסתכל על סעיף (א).
היו"ר אלי אלאלוף
לא בסעיף הזה?
מיכאל כוכבי
בסעיף הזה. העניין שכל הזמן צריך להיות עוזר בטיחות – אני שואל שאלה בקול רם –
מה קורה אם הוא חולה? הוא בחופש?
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
אז יהיה מישהו אחר.
אבי ניסנקורן
אז יהיה מישהו אחר.
מאיר שמש
מה קורה אם מנהל עבודה חולה? אתה יודע לענות לי?
מיכאל כוכבי
אנחנו עוסקים בעוזר בטיחות.
היו"ר אלי אלאלוף
אדוני, אתה לא חייב להגיב בכלל. מה קרה לך?
מיכאל כוכבי
למה לגמד אותו ולקרוא לו "עוזר בטיחות"? שיקראו לו "מנהל בטיחות", ויתייחסו אליו יותר בכבוד.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
אתה מתייצב עכשיו לפני שנה בערך. בואו נתקדם.
מיכאל כוכבי
כמי שנמצא בשטח זה מה שאני חושב.
היו"ר אלי אלאלוף
בואו נמשיך.
שמרית שקד גיטלין
אדוני, ברשותך, אני אבקש שנציג משרד השיכון שהתנדב לעזור לוועדה ותוך כדי דיון חיפש את ההגדרה המתאימה ידבר.
נתנאל לפידות
אני מנהל אגף בכיר – תכנון אסטרטגי ומדיניות. אני נתתי את ההגדרה מהזיכרון, ואני רוצה להתנצל בפני היושב-ראש וחברי הוועדה כי זה לא היה מדויק. בחוק התכנון והבנייה יש שתי הגדרות: הגדרה אחת של בניין גבוה: "בניין שבו הפרש הגובה בין מפלס הכניסה הקובעת לבניין לבין מפלס הכניסה לקומה הגבוהה ביותר המיועדת לאכלוס שהכניסה אליה דרך חדר מדרגות משותף, עולה על 13 מטרים". הגדרה של בניין רב קומות היא אותה הגדרה בדיוק, רק מעל 29 מטרים. כל מה שמאפס עד לגובה של 13 מטר מוגדר כמבנה. אין החלוקה של מספר הקומות כמו שדיברנו קודם. בהתייעצות שעשינו פה תוך כדי הדיון אנחנו מציעים שזה יחול על כל המבנים לפי הגדרה של בניין גבוה, שזה אומר 13 מטרים. זאת אומרת זה בערך שלוש-ארבע קומות, זה לא שתיים.
שמרית שקד גיטלין
נתנאל, אין הבחנה בין השימושים?
נתנאל לפידות
זה הנדסי לחלוטין. לא משנה איזה סוג מבנה זה יהיה – זה הגובה שלו.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו לא חייבים להיצמד להגדרה הזאת.
נתנאל לפידות
עוד משהו אחד, אם יורשה לי. התייעצתי עם מנהל התכנון בטלפון תוך כדי, ואפשר לקבוע פה גם הוראות אחרות. זאת הוראה שתהיה קבועה פה בחוק.
היו"ר אלי אלאלוף
אז אנחנו נשארים עם שתי קומות. אני בעד שתי קומות עד גובה של שבעה מטר.
צחי כץ
אם תקראו את החוק של בנייה רוויה - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני לא יודע מי מדבר.
צחי כץ
מהנדס העיר מודיעין.
היו"ר אלי אלאלוף
תבקש רשות ותקבל.
צחי כץ
חשבתי שסימנת לי.
היו"ר אלי אלאלוף
ראש העיר אצלך מדהים וחבר טוב. הוא לא ייתן לך לדבר ככה. אז גם אני לא אתן.

אתה רוצה לדבר? בבקשה
צחי כץ
אם תקראו את ההגדרה בחוק אני לא בטוח שהיא עונה על כל מה שקורה היום סביב תמ"א 38. אני אסביר. תמ"א 38 מוסיפה לך קומה אחת על בניין של ארבע קומות - -
היו"ר אלי אלאלוף
לא, לא. בהגדרה שלו זה מהקרקע.
צחי כץ
זה נכנס להגדרה שלו. בתמ"א 38 לא מדובר רק על בטיחות של עובדים. זה בלב מרקם בנוי. מדובר גם אם נופל משהו על עובר אורח במדרכה. כרגע תמ"א 38 לא בסיפור. אם תקראו טוב את ההגדרה של בנייה רוויה: "בניין חדש בין שתי קומות, ארבע יחידות דיור". כל תל-אביב היום, כל רמת-גן, כל גבעתיים בתמ"א 38 לא מחייבת במקום הכי רגיש אחראי בטיחות. ההגדרה זאת עושה אחידות. היא עושה אחידות גם עם כיבוי אש, כי כיבוי אש מתייחס ל-13 ול-29 מטר; ואם אמרתי קודם שלארבע קומות כיבוי אש לא מתייחס, זה בדיוק ה-13 מטר. הוא מתייחס מעל 13 מטר.
היו"ר אלי אלאלוף
היות שאני רואה שכולם אומרים שאתה צודק - -
סיגל מרד
לא, לא, לא. אנחנו מציעים הגדרה שונה. אנחנו מדברים על הגדרה שמדברת על מבנה שגובהו עולה על שישה מטרים.
היו"ר אלי אלאלוף
שלא עולה.
סיגל מרד
שעולה.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
עולה מעל שישה מטר. יודעים למה? כי בן אדם שנופל מ-10 מטר יכול למות.
סיגל מרד
מעל שישה מטר זאת פגיעה קשה. זה פרמטר שאנחנו משתמשים בו.
אבי ניסנקורן
ואז ההתחדשות העירונית בפנים?
שמרית שקד גיטלין
מה את מציעה, סיגל?
סיגל מרד
"וכן כל מבנה אחר שגובהו עולה על 6 מטרים. אתם רוצים גם מטר רבוע?
אריק שמילוביץ
אפשר להגדיל עוד מטר מרובע.
היו"ר אלי אלאלוף
זה 16 כיתות.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
מספיק 6 מטר גובה. בואו נתקדם.
שמרית שקד גיטלין
מה ההגדרה שלך?
סיגל מרד
"וכן מבנה אחר שגובהו". הרי הגדרנו בנייה רוויה.
שמרית שקד גיטלין
את רוצה שנשאיר את ההגדרה של בנייה רוויה?
היו"ר אלי אלאלוף
תשאירי את הרוויה וגם את המיוחד.
סיגל מרד
"מבנה שגובהו עולה על שישה מטרים".
נתנאל לפידות
אם זה חל על רוויה לא החרגת. את רוצה להחריג. את צריכה לעשות את זה הפוך.
היו"ר אלי אלאלוף
תשאיר את זה למשפטנים.
שמרית שקד גיטלין
זה לא עניין של משפטנים, זה עניין של מהות.
היו"ר אלי אלאלוף
אז המהות היא שישה מטר גובה ובנייה רוויה.
קריאה
לא גם וגם.
היו"ר אלי אלאלוף
אז מ-6 מטר ומעלה.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
שישה מטר זה עונה לכם על העניין? זה ברור?
סיגל מרד
זה אתר שמתוכננת בו עבודת בנייה שגובהה עולה על 6 מטר.
היו"ר אלי אלאלוף
מאה אחוז.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני עדיין לא מבין. גובהה של עבודת הבנייה או הגובה המצטבר?
נתנאל לפידות
גובה המבנה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
גובה המבנה. כי השאלה לגבי תמ"א 38 היא שאלה רצינית. הגובה הכולל הוא מעל 6 מטר.
שמרית שקד גיטלין
מתוכננת עבודת בנייה של מבנה - -
ורדה אדוארדס
שגובהו מעל 6 מטר.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
6 מטר ממפלס הקרקע.
מירה סלומון
זה לאו דווקא של מבנה, אלא גם במבנה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
נכון. במבנה ו-6 מטרים ממפלס הקרקע.
מירה סלומון
אנחנו בכל זאת מזכירים שזה צריך להיות 13 מטרים ולא 6 מטרים - - -
שמרית שקד גיטלין
אני מקריאה שוב כדי שלא יהיה חוסר בהירות. בהתחלה היינו עם "אתר שמתבצעת בו" אז אני מציעה שנישאר אולי עם "אתר שמבוצעת בו" - -
ורדה אדוארדס
שמתבצעות.
שמרית שקד גיטלין
"אתר שבו מתבצעת עבודת בנייה במבנה שגובהו 6 מטרים מעל פני הקרקע". זאת ההצעה שלכם?
ורדה אדוארדס
"שגובהו עולה על 6 מטר".
קריאות
- - -
שמרית שקד גיטלין
"עולה על 6 מטרים".
סיגל מרד
אבל חשוב שיובן מההגדרה, ולי כרגע זה לא ברור כי אני לא רואה את זה מול העיניים שזה לא רק מבנה קיים, אלא זה גם מבנה שנבנה - - - מתוכננת.
היו"ר אלי אלאלוף
ודאי, ודאי.
מירה סלומון
זה לא של מבנה, זה צריך להיות גם וגם.
ורדה אדוארדס
נכון.
שמרית שקד גיטלין
"אתר שבו מתבצעת עבודת בנייה במבנה שגובהו העתידי – זה מה שאת רוצה להגיד? את רוצה להגיד שהגובה בסוף שלו?
אבי ניסנקורן
"של מבנה". מה הבעיה "של מבנה"?
נתנאל לפידות
יש לי הצעה. "בניין שבו הפרש הגובה במפלס הכניסה הקובעת לבניין לבין מפלס הכניסה לקומה הגבוהה ביותר המיועד לאכלוס"; ואז זה לא משנה אם עכשיו זה כבר בנוי או לא לפי התחדשות עירונית - -
אבי ניסנקורן
זה לאו דווקא אכלוס. זה גם מבנה ציבורי.
נתנאל לפידות
הוא עדיין מיועד לאכלוס.

- - "עולה על 6 מטרים".
שמרית שקד גיטלין
תקריא לי לאט.
נתנאל לפידות
"בניין שבו הפרש הגובה בין מפלס הכניסה הקובעת לבניין לבין מפלס הכניסה" - -
שמרית שקד גיטלין
מה זה "הכניסה הקובעת לבניין"?
נתנאל לפידות
אפס. יש לזה הגדרה.

- -"לבין מפלס הכניסה לקומה הגבוהה ביותר המיועדת לאכלוס עולה על 6 מטרים".
דב חנין (הרשימה המשותפת)
לא בטוח שזה נותן פתרון. יש בניינים שבהם הכניסה לבניין מוגבהת; יש מדרגות בכניסה לבניין. המבחן הוא מבחן היחס לקרקע, לדעתי.
נתנאל לפידות
זאת הכוונה. לצורך העניין אתה מדבר על מבנים שהם מדרגות ואז יש הגשר הזה. ואז המפלס הנמוך ביותר על הקרקע הוא מאוכלס.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
זה ברור? אני לא בטוח שזה ברור.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, כן. המדרגות הן חלק מהמבנה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
מאה אחוז. בלבד שזה ברור. אנחנו אומרים לפרוטוקול שזאת כוונתנו.
אמנון שינדלר
יש פה בעיה. מה קורה כשבונים חניון עשר קומות למטה? שם לא צריך? למה בקומת הקרקע, הקומה הנמוכה ביותר - -
שמרית שקד גיטלין
נכון. גם אני גרה בבניין כזה - - -
צחי כץ
החניון הוא מתחת למפלס קומת הכניסה הקובעת. יש מפלס. אבל הוא אמר "מעל" ולא "מתחת".
אמנון שינדלר
נכון. וזה לא נכון. כי מה קורה - - -
קריאות
- - -
היו"ר אלי אלאלוף
כל מבנה שהוא מעל 6 מטר מהמפלס או מתחת לאדמה הוא מבנה שצריך עוזר בטיחות.
נתנאל לפידות
- - שזה חל על כל מבנה שהגובה שלו ממפלס הקרקע - -
קריאות
- - -
היו"ר אלי אלאלוף
אבל זה לא נכון.
נתנאל לפידות
אין כמעט מבנים שנבנים עם חניונים - -
קריאות
יש.
נתנאל לפידות
שהגובה של המבנה הוא מתחת ל-6 מטר.
שמרית שקד גיטלין
אבל יש בניינים שיש קומה -1, -2.
קריאות
- - -
היו"ר אלי אלאלוף
שקט. אף אחד לא קיבל רשות דיבור.

סליחה, אדוני, אני אתן לך דוגמה. החנייה של רמת החייל לא הייתה מגיעה למפלס הקרקע. כל הבניין היה תת קרקעי אז - - -
מיכל בירן (המחנה הציוני)
האדמה הנמוכה ביותר.
קריאות
- - -
היו"ר אלי אלאלוף
אז אני שוב חוזר ואומר: כל מבנה שנבנה מעל 6 מטר, לא קשור לקרקע. למה להצמיד את זה לקרקע?

בבקשה, מיכל.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אני רק תוהה אם ההגדרה שלך כוללת את זה שחלק כבר בנוי וחלק בונים. נראה לי שמה שנאמר פה "מהקומה הנמוכה ביותר", אז בכל מקרה אם זה קרקע זה קרקע ואם יש תת קרקעי אז סופרים משם.
היו"ר אלי אלאלוף
כל מבנה מ-6 מטר ומעלה כולל.
אריק שמילוביץ
הייתי רוצה, אם אפשר להוסיף הערה לגבי עוזר בטיחות שילבש - -
שמרית שקד גיטלין
אנחנו באמצע הגדרה מאוד מסובכת אז רגע.
היו"ר אלי אלאלוף
אמרנו: "כל מבנה שעבודתו תיגמר מעל 6 מטר". אז אם זה קיים או לא קיים זה לא חשוב.
שמרית שקד גיטלין
המבנה עצמו, סך הכול גובהו מעל 6 מטר.
היו"ר אלי אלאלוף
נכון.
שמרית שקד גיטלין
לא מעל פני מפלס הקרקע.
היו"ר אלי אלאלוף
יש לנו הגדרה. תודה על העצה. נתת לנו כיוון, אבל לא סופי.
שמרית שקד גיטלין
"אתר שמתבצעות בו עבודות בנייה של מבנה שגובהו עולה על 6 מטרים".
היו"ר אלי אלאלוף
מה רצית?
אריק שמילוביץ
אני רוצה לחזור חזרה ל-25ד. אחרי "מבצע בנייה יציג במקום בולט לעין באתר הבנייה שלט" הייתי מוסיף עוד סעיף שמדבר על הציוד או הזיהוי של עוזר הבטיחות שייחד אותו משאר העובדים בעזרת קסדה או בעזרת ווסט.
היו"ר אלי אלאלוף
לא הבנתי.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
הוא מתייחס למה שאני אמרתי קודם שבנוסף לשלט שהבן אדם יהיה ייחודי.
היו"ר אלי אלאלוף
אז נשים לו כובע בצבע.
סיגל מרד
שיהיה לבוש ייחודי.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
לתת לו לבוש ייחודי. אני לא יודע אם צריך להכניס את זה פה בחוק.
שמרית שקד גיטלין
יש לכם סמכות להתקין תקנות. אתם יכולים להתקין תקנה.
קריאות
- - -
היו"ר אלי אלאלוף
אם נפתח את בעיית הצבע עכשיו לא נגמור.
שמרית שקד גיטלין
25ה. "חובת דיווח ותיקון הפרות של הוראות הבטיחות" – זה סעיף מאוד חשוב שדנו עליו רבות.
אביעד שוורץ
אפשר להעיר הערה? אני רק רוצה לוודא לגבי ההגדרה שאני מבין שלא הרחבנו את זה יותר מדי. כלומר בהגדרה של בנייה רוויה יש גם התייחסות לגודל של הבנייה, ופה הורדנו את ההתייחסות ורק ניסחנו התייחסות לגובה. אם יש אתר שהוא קטן בגובה, האם אני צריך עכשיו עוזר בטיחות צמוד? אני לא יודע אם זה לא מרחיב מדי.
שמרית שקד גיטלין
התשובה היא כן לפי הנוסח.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
לפי הנוסח צריך, ואני מציע שנגדיר שצריך.
מתי רביבי
- - - סמכות למפקח עבודה אזורי במקרים חריגים להכריע.
קריאות
- - -
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
עקרון הפשטות, חברים. אי אפשר להתחיל לסבך את זה עוד ועוד סיבוכים. מעל 6 מטר הגדרנו כי מעל זה אנשים נופלים ומצבם לא טוב. הם יכולים להיפצע ולהיהרג.
קריאות
- - -
היו"ר אלי אלאלוף
יש פה מספיק מנגנונים שיבדקו שזה לא יהיה. מינוי כזה הוא מיותר.

בבקשה, גברת.
מירה סלומון
משרד האוצר מתייחס למצב שבו - -
היו"ר אלי אלאלוף
אל תסבירי אותו. אנחנו דחינו.
מירה סלומון
אני מציעה.
היו"ר אלי אלאלוף
אבל אני מציע לדחות את זה.
מירה סלומון
אני מציעה פתרון. הוא מתייחס למצב שבו אדם משפץ בבית שלו אבל זה בית שנמצא בגובה מעל 6 מטרים. האם במצב כזה הוא צריך - - -. ההצעה שאני מציעה - -
היו"ר אלי אלאלוף
את רוצה לשמוע אותי? אני אחד כזה. אני הלכתי לשחרר את המרזב שלי, ואשתי כבר הזעיקה אמבולנס. כדאי שאנשים יהיו זהירים.
מירה סלומון
אז אני מציעה להבדיל בין עבודה שמחויבת בהיתר בנייה לבין עבודה שלא מחויבת. אם מדובר בעבודה שאפילו היתר בנייה לא מחויב, שחרור מרזב או משהו מאוד קטן אז אפילו שזה נמצא - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אם תבואי עכשיו לרשויות המקומיות שהם יחליטו - -
מירה סלומון
לא. הקבלן יודע מתי הוא צריך לקבל היתר בנייה. אם הוא צריך היתר בנייה מעל 6 מטרים אז הוא צריך - - - עוזר בטיחות; אם הוא לא צריך היתר בנייה אז הוא לא צריך עוזר בטיחות.
אביעד שוורץ
אדוני, אני רוצה להתייחס. מה שאת מציעה – אם היינו בשלב יותר מוקדם אני מניח שהיינו יכולים לזקק את זה. אנחנו כרגע לא בשלב הזה. אני רוצה להציע חלופה שגם עלתה כמה פעמים גם פה בצוות, גם עם - - - ונראה לי שעושה שכל. אנחנו חושבים שאפשר להוסיף תנאי מעבר לתנאי שכבר קבענו ששטח הבנייה יהיה מ-1,000 מטר רבוע ומעלה.
שמרית שקד גיטלין
לא לחילופין.
אביעד שוורץ
לחילופין להצעה שלך, כן.
מירה סלומון
לחילופין להצעה שלי, לא להגדרה.
אביעד שוורץ
כן.
היו"ר אלי אלאלוף
למה לא 100?
סיגל מרד
- - -
היו"ר אלי אלאלוף
תבוא לראות מה קורה סביבי בבית. תאמין לי, משתוללים. לא צריך להיות 1,000 מטר כדי להשתולל.
אביעד שוורץ
האינטרס של מנהל הבטיחות זה שיהיו שלושה עוזרים בכל אתר. זה בסדר. אנחנו מנסים לתת הצעה ישימה ולא מטילה נטל גדול מדי.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מעדיף את ההגדרה של גברת סלומון.
שמרית שקד גיטלין
גם התקנת פרגולה מחייבת היתר בנייה, לא?
קריאות
- - -
קריאה
אדוני היושב-ראש, יש שכל בהצעה של מנהל הבטיחות כי אם יש לך חמישה עובדים ועליהם עוד עוזר בטיחות זה נשמע יחס לא סביר. אתה אומר, יש לי הרבה עובדים, אני צריך את העזרה של מנהל הבטיחות.
אבי ניסנקורן
מאיפה 1,000 בא? מהבנייה הרוויה?
רן כהן
הרציונל היה במקור בנייה רוויה כי קומה זה 400 מטר רבוע בממוצע. אנחנו שוב צריכים לזכור שהעוזר הזה, המטרה שלו לעזור למנהל העבודה להשתלט על ניהול הבטיחות באתר מורכב. 1,000 מטר זה אנלוגיה לרוויה, לא למבנה - - -
קריאות
- - -
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
- - - 6 מטר ו-1,000 מטר זה נראה לי בסדר.
היו"ר אלי אלאלוף
אז 1,000 מטר ו-6 מטר גובה?
שמרית שקד גיטלין
"אתר שבו מתבצעת עבודת בנייה במבנה שגובהו עולה על 6 מטרים ושטחו של המבנה הוא מעל 1,000 מטר רבוע.
צחי כץ
זה גם פותר גם את בעיית התמ"א.
נתנאל לפידות
זה פותר את בעיית התמ"א.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
המילה "שטחו" לא מספיק ברורה. צריך להיות ברור ששטח הבנייה, לא שטח הבניין - -
שמרית שקד גיטלין
שטח המבנה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
שטח המבנה במובן לא של שטח הקרקע של המבנה אלא כלל השטח - -
קריאה
יש שטח המגרש ושטח המבנה. מה שבונים.
שמרית שקד גיטלין
"שטחו של המבנה עולה על 1,000 מטר רבוע".

אנחנו חוזרים לסעיף 25ה בעמוד 4. זה סעיף מאוד חשוב, כפי שאמרתי. במקור בהצעת החוק הטרומית לא דובר גם על הנושא הזה. זה נושא שהוסף בהמשך.

חובות דיווח
ותיקון הפרות של הוראות הבטיחות
25ה.
(א) מנהל עבודה ינקוט אמצעים מתאימים העומדים לרשותו לתיקון הפרות של הוראות הבטיחות שעוזר הבטיחות הודיע לו עליהם ככל שהחובה לקיים את הוראת הבטיחות מוטלת עליו לפי הוראות כל דין
ניסינו לתת מענה לשני דברים
א', שלא תמיד למנהל העבודה יש כל האמצעים כדי לתקן את ליקויי הבטיחות כי זה כמובן אמצעים שאמורים להיות עומדים לרשותו לפעמים על-ידי גורמים מעליו; וגם צריך לזכור שחלק מהוראות הבטיחות הן הוראות שהחובה לקיימן לא מוטלת עליו. לכן מסויגת פה ההוראה שאומרת שהוא צריך לנקוט אמצעים מתאימים העומדים לרשותו לתיקון הפרות הוראות הבטיחות שעוזר הבטיחות שעוזר הבטיחות הודיע עליהן ככל שהחובה לקיים את הוראת הבטיחות מוטלת עליו, לפי הוראות כל דין.

אני אומר רק שהייתה לי הערה שהערתי גם למשרד העבודה וגם לחברי הכנסת המציעים שאנחנו בעצם יוצרים כאן הסדר מאוד ספציפי רק לגבי הפרות של הוראות בטיחות שעוזר הבטיחות הודיע עליהן כשבפועל יש הפרות בטיחות רבות ושונות שאני מניחה שחייבים לטפל בכולן - -
אבי ניסנקורן
בסדר. זה לא פוטר.
שמרית שקד גיטלין
- - אם יש אי סדר אז באמת אולי היה ראוי לסדר אותו בצורה כוללת ורוחבית יותר ולהבהיר מי צריך לתקן כל הפרת הוראות בטיחות ועל מי מוטלת החובה. כרגע אנחנו הולכים לפלח מאוד צר ומסדירים את ההסדר רק לגביו - -
היו"ר אלי אלאלוף
מתחילים איתו.
שמרית שקד גיטלין
- - שזה מעט חוסר הרמוניה חקיקתית.


(ב) מנהל עבודה ידווח, אחת לשבוע, למבצע הבנייה, על הפרות של הוראות הבטיחות שדווחו לו על ידי עוזר הבטיחות ושלא תוקנו על ידי מנהל העבודה, ועל האמצעים הנדרשים לדעתו לתיקון ההפרות האמורות. ואולם, אם דווח לו על ידי עוזר הבטיחות על הפרות שעלולות לדעת, מנהל העבודה, לסכן חיי אדם, יודיע על כך מנהל העבודה למבצע הבנייה מיידית, בכתב ובעל פה.



זאת אומרת מנהל העבודה מתקן את מה שבאחריותו או את מה שיש לו אמצעים לתקן. על הפרות בטיחות שדווחו לו על-ידי עוזר בטיחות אבל לא תוקנו על-ידו מאחת משתי הסיבות שציינתי הוא צריך לדווח עליהן למבצע הבנייה. כשמדובר על הפרות שמסכנות חיי אדם הוא צריך להודיע מידית.
ורדה אדוארדס
הייתי מוסיפה כאן: "אלא אם כן הוא טיפל בהן".
שמרית שקד גיטלין
כתוב. "שלא תוקנו על-ידי מנהל העבודה".
ורדה אדוארדס
אבל השאלה אם "אולם" גם מתייחס לאותן אלה שלא תוקנו.
רן כהן
אנחנו לא רוצים לייצר מצב שאומרים למנהל עבודה, חסרים שלושה גידורים, על-פניו זה מסוכן, ואז הוא מרגיש - -
ורדה אדוארדס
אני אמרתי משהו אחר.
שמרית שקד גיטלין
את אומרת שגם הסיפא - -
ורדה אדוארדס
כן, גם היא צריכה להיות "אם לא תוקנו". כלומר אם מנהל הבעיה טיפל בבעיה ותיקן אותה אז אין צורך בדיווח. הבעיה פתורה.
שמרית שקד גיטלין
בסדר. אז אני מוסיפה: "שעלולות, לדעת מנהל העבודה, לסכן חיי אדם והן לא תוקנו". זאת ההערה?
ורדה אדוארדס
כן.
אמנון שינדלר
"שלא היה באפשרותו לתקן". לא צריך לדווח למבצע הבנייה על כל בעיית בטיחות שאני מטפל בה. רק אם אני לא יכול לבצע את זה.
שמרית שקד גיטלין
אז נאמר "שלא תוקנו".
היו"ר אלי אלאלוף
זה נראה ברור.
אמנון שינדלר
שלא יכול לתקן.
ורדה אדוארדס
להפך, אם הוא לא יכול הוא חייב לדווח.
היו"ר אלי אלאלוף
חבר'ה, אתם מפריעים לחוק.
שמרית שקד גיטלין
(ג) מבצע בנייה ידאג לתיקונן של ההפרות של הוראות הבטיחות שמנהל העבודה דיווח לו על הפרתן כאמור בסעיף קטן (ב), ואם לא עשה כן – ימסור על כך מבצע הבנייה, בתוך זמן סביר, הודעה מנומקת בכתב למפקח עבודה אזורי.
סיגל מרד
אנחנו חושבים - -
היו"ר אלי אלאלוף
לא, לא. אין "חושבים" יותר. תפסיקו לחשוב. אין לנו זמן. הפירוט הזה - -
שמרית שקד גיטלין
הגנה על
עוזר בטיחות
25ו.
לא יפגע מבצע בנייה, מנהל עבודה או מעסיק בתנאי עבודתו של עוזר בטיחות ובמעמדו בעבודה ולא יפטרו או יגרום לפיטוריו בשל מילוי תפקידו כיאות בהתאם להוראות פרק זה.
קודם דיברנו להוסיף
"ויעמיד לרשותו את האמצעים הנדרשים למילוי תפקידו"; או אולי "ויאפשר לו לבצע את עבודתו"? אולי נאמר גם וגם: "יעמיד לרשותו את האמצעים הנדרשים למילוי תפקידו ויאפשר לו לבצע את עבודתו".
קריאות
כן.
שמרית שקד גיטלין
זה יכלול גם, מן הסתם, את הגישה לפנקסים, את הגישה למסמכים ואולי גם אמצעים פיזיים שממש נדרשים.
שמרית שקד גיטלין
אחריות מבצע בנייה ומנהל עבודה לבטיחות באתר הבנייה
25ז.
אין בהוראות פרק זה כדי לגרוע מהוראות כל דין, או לגרוע מחובתם ומאחריותם של מבצע בנייה ושל מנהל עבודה, לכל דבר ועניין הנוגע לבטיחות באתר הבנייה.


זאת הוראה מאוד חשובה ואני רוצה להסביר. מבצע הבנייה מקבל עדכון, לפי החוק שלנו, רק על הפרות של הוראות בטיחות שלא תוקנו. אבל בעצם יש פה הוראות בטיחות שמלכתחילה מבחינה משפטית מוטלות דווקא על המבצע ולא מוטלות דווקא על מנהל העבודה. ולכן שיהיה ברור שלא קבענו שאם הוא לא קיבל הודעה אז רק אם הוא חייב.
סיגל מרד
זה גם מבהיר שלא התכוונו ליצור פה הסדר שלילי. הייתה כאן כוונה ליצור רובד נוסף של פעילות ולא להגיד שלא צריך - - -
שמרית שקד גיטלין
ככל שמדובר בהוראה של מבצע בנייה זאת הוראה שחלה עליו אז הוא חייב למלא אותה. לא התכוונו לגרוע מהחובה.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
ברור. הלאה.
שמרית שקד גיטלין
התקנת תקנות ושינוי התוספת
25ח.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים רשאי להתקין תקנות בכל עניין הנוגע לביצועו של פרק זה וכן הוא רשאי, בצו, באישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות, לתקן את התוספת.
סיגל מרד
על הסעיף הזה הערתי שאנחנו מבקשים שכאן הצו יהיה ללא צורך באישור ועדת העבודה והרווחה אלא שהשר יהיה רשאי לתקן את התוספת. אנחנו מדברים על עניינים טכניים: גם עניין היקף ההכשרה וגם העניין של סוגי ההוראות שרשאי עוזר הבטיחות לקבוע.
שמרית שקד גיטלין
אני חייבת לציין שיש יתרון באישור של ועדה.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו חושבים שזה נכון להשאיר את המעורבות של הוועדה. בסדר? בואו נמשיך.
שמרית שקד גיטלין
תוקף
25ט.
הוראות פרק זה והתוספת יעמדו בתוקפן עד ליום 31 בדצמבר 2024; שר העבודה הרווחה והשירותים החברתיים, בהסכמת שר המשפטים, רשאי, בצו, להאריך את המועד האמור בשנתיים נוספות."



פה אין אישור ועדה.
היו"ר אלי אלאלוף
אם הם רוצים להאריך, בבקשה. אבל איך הם מודיעים שזה אושר?
סיגל מרד
מפרסמים ברשומות.
שמרית שקד גיטלין
מפרסמים את זה ברשומות. אתה רוצה שהם יבואו לוועדה?
היו"ר אלי אלאלוף
לא. רק לידיעת הוועדה.
שמרית שקד גיטלין
בצו שיובא לידיעת הוועדה?
היו"ר אלי אלאלוף
כן. מספיק.
סיגל מרד
אז אפשר לבקש שיהיה הסדר דומה גם לעניין סעיף 25ח - -
שמרית שקד גיטלין
לא.
סיגל מרד
- - שהצו יובא לידיעת הוועדה? אני מצטערת שאני נודניקית, אבל אלה דברים שהם משמעותיים אצלנו בלוחות זמנים.
היו"ר אלי אלאלוף
יש דברים שכדאי שיבואו לוועדה שיהיה דיון. זה מאפשר גם מעקב. אבל פה החלטה של שני שרים זה כבר מספיק לידיעת הוועדה. זה רק כדי להפעיל את המנגנון של רישום החוק.
סיגל מרד
שמרית, את התוספת הזאת כבר הקראת, נכון?
שמרית שקד גיטלין
כן.
סיגל מרד
אם אפשר רק לבקש לחזור לסעיף - -
שמרית שקד גיטלין
סיגל, רגע, שלא יתפספס סעיף אני אקריא את תחילה ותחולה.


הוספת תוספת
2.
אחרי סעיף 44 לחוק העיקרי יבוא:



"תוספת



אני לא אקריא את התוספת הראשונה שוב. זה סעיף שכבר הקראתי את חלק א' שלה. שימו לב שיש לה גם חלק שני שנקרא מספר השעות, ויש לנו בין 45 שעות לבין 80 שעות. זה היה תיקון שעשינו במהלך הדיון בוועדה.

אני ממשיכה.
שמרית שקד גיטלין
תחילה

3.
(א) תחילתו של חוק זה תשעה חודשים מיום פרסומו.



לבקשת משרד העבודה, התחילה של החוק שונתה לתשעה חודשים מיום פרסומו.
אבי ניסנקורן
למה?
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו מבקשים לסיים את זה בשלושה חודשים. בין ההיערכות של המשרד להכשרת העובדים אפשר לעשות שתי פעולות יחד. נפוליאון היה עושה שלוש. אני מציע שלושה חודשים ותבואו לוועדה.
סיגל מרד
- - -
היו"ר אלי אלאלוף
חברים, יש גם שיקולים נוספים. אם יקדימו את הבחירות הכול נופל. חבל.
צחי כץ
זה חל גם על בניינים שנמצאים בביצוע? - - - שיתחיל מחר בבוקר.
היו"ר אלי אלאלוף
ודאי, ודאי. חבר'ה, נופלים לא מבניינים עתידיים, נופלים מבניינים - - -

חבר'ה, אני יודע – אתם שקלתם, אתם אחראים על הביצוע. אני אומר לכם, אני מעדיף. הניסיון שלי אומר שברגע שמתחילים להאריך את תקופת התחלת הביצוע אנחנו מאבדים שליטה. שלושה חודשים - -
סיגל מרד
אבל זה לא ריאלי - -
היו"ר אלי אלאלוף
- - אם אתם רואים שיש לכם בעיה עם הזמן שנקבע, בבקשה, תבואו לוועדה ונדבר על זה.
סיגל מרד
אני מבקשת רשות דיבור כי יש פה פעולות שמנהל הבטיחות צריך להיערך אליהן. כשאנחנו מדברים על הכרה במוסדות הכשרה, כשאנחנו מדברים על קביעת תכנית לימודים - -
אבי ניסנקורן
הבעיה היא שגם אתם מגזימים כי היה כתוב "שישה" ואנחנו מדברים פה על זמן חירום. אז להאריך לתשעה זה נשמע כמו נצח. בסוף בחיים אסור להגזים.
היו"ר אלי אלאלוף
אתם חוזרים לשישה?
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
אלי, אני מציע כדי שלא אחר כך ייווצר מצב שלא הספקנו להיערך, שניתן להם שישה חודשים - -
היו"ר אלי אלאלוף
אבל הם אומרים לך שלא.
אבי ניסנקורן
לא, הם יסכימו לשישה.
אריק שמילוביץ
לא נעמוד בשישה חודשים.
אבי ניסנקורן
אתם תעמדו בשישה.
סיגל מרד
אם האלטרנטיבה היא שלושה חודשים או שישה חודשים - - - שישה חודשים.
קריאות
- - -
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי. אנחנו קבענו שישה. נעבור להצבעה.
שמרית שקד גיטלין
רגע, אדוני. "שישה חודשים מיום פרסומו".


(ב) רשימת תיוג ראשונה כאמור לפי סעיף 25ב(ב) תפורסם בתוך חודשיים מיום פרסומו של חוק זה.


(ג) על אף האמור בסעיף קטן (א), ניתן להתחיל בביצוע הכשרות לעוזרי בטיחות עוד לפני יום תחילתו של חוק זה.



שלא יובן שההכשרה מתחילה רק אחרי שישה חודשים.
היו"ר אלי אלאלוף
שלא יובן שההכשרה מתחילה כשהחוק נכנס. נכון, אפשר לעשות פעולות מקבילות.

כן, בבקשה.
אריק שמילוביץ
לגבי סעיף 25ג. אנחנו מבקשים להשאיר שמבצע הבנייה ידאג לתיקונן של הוראות - -
סיגל מרד
זה 25ה(ג).
אריק שמילוביץ
כן. "מבצע הבנייה ידאג לתיקונן של ההפרות של הוראות הבטיחות שמנהל העבודה דיווח לו על הפרתן כאמור בסעיף קטן (ב)". לשים שם נקודה ולא להוסיף את הסיפא של הדברים.
אבי ניסנקורן
לא הבנתי.
שמרית שקד גיטלין
לפי הנוסח כרגע, אם דיווחו למבצע הבנייה על הוראות בטיחות והוא לא מתקן אותן הם צריכים לתת הודעה מנומקת בכתב למפקח עבודה אזורי. הם בעצם אומרים שהם לא רוצים לקבל את ההודעות האלה.
סיגל מרד
אני אסביר למה. אנחנו חוששים שהסעיף הזה ישמש את אותם קבלנים שיהיה איזה פתק שהוא שיגר למנהל בטיחות ובכך הוא יצא ידי חובתו. זה מעביר את האחריות למינהל ומתעלם מהחובה שלו.
שמרית שקד גיטלין
זה לא פוטר אותו מהחובה.
סיגל מרד
אבל בסיטואציה שלמשל הגיע מפקח והתחיל תהליך של הטלת עיצום כספי, מה שיעשה מבצע העבודה, ישלח הודעה - -
אבי ניסנקורן
למה זה צריך להיות האפשרות - - -
היו"ר אלי אלאלוף
מפני שאתה מודיע ולא נעשה כלום אז אין אחריות לאף אחד.
אבי ניסנקורן
אבל כתוב פה שמבצע הבנייה ידאג לתיקונן, וכתוב: "אם לא עשה כן ימסור תוך זמן סביר הודעה מנומקת". יפרשו את זה כסעיף טוב.
סיגל מרד
ככה אנחנו פירשנו את זה.
אריק שמילוביץ
הבקשה שלנו היא לשים נקודה אחרי (ב). למחוק את הסעיף הבא.
ורדה אדוארדס
זה סעיף שמעביר את האחריות למינהל הבטיחות.
סיגל מרד
זה כן - - -

אנחנו קובעים פה את החובה שלו לפעול לתיקון ליקויים. נקודה.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
אני מסכים. לעצור. נקודה.
שמרית שקד גיטלין
בסדר. אנחנו בעצם מורידים את ההודעה למפקח עבודה ראשי.
ורדה אדוארדס
אם אפשר לומר מילה לגבי התחילה. לפי ההערכה שלנו, מדברים על הצורך להכשיר עכשיו כ-10,000 אנשים אם אנחנו מסתכלים מה הגדרנו כאתר שיחויב במינוי של עוזר בטיחות - -
היו"ר אלי אלאלוף
מזל טוב. סוף-סוף תהיה עבודה לאנשים.
ורדה אדוארדס
- - זה פרויקט ענק. זאת אומרת אנחנו צריכים להכין את התכניות, לאשר את המוסדות, והשטח צריך להיערך.
היו"ר אלי אלאלוף
חבר'ה, זה לא משימה לפינצטות. זה משימה למערכת שלמה.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
אני ממליץ לכם לא לחכות לחוק. להתחיל כבר.
ורדה אדוארדס
- - -
מאיר שמש
אני רוצה לספר לכם משהו.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, לא. אין לי זמן.
מאיר שמש
זה לא סיפור. לפני שבוע דיווחתי למשרד העבודה על בעיה בטיחותית חמורה ולא הגיבו. התשובה שקיבלתי הייתה: יש לנו זמן תוך 14 יום להגיב לך. אין לנו מפקחים, אין לנו תקציב.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי.

איש האוצר, בבקשה.
אביעד שוורץ
רק להוסיף שלאור השינויים בחוק כן תהיה עלות תקציבית שאני צריך לחשב אותה. בדיקה בהתאם לגודל ולדברים כדי לבחון מה העלות.
שמרית שקד גיטלין
אבל אנחנו צריכים לדעת.
אביעד שוורץ
אין לי - -
היו"ר אלי אלאלוף
עכשיו אתה מנטרל את החוק?
אביעד שוורץ
אני לא מנטרל, אני אומר שצריך לבדוק אותה. זאת החובה שלי לדבר על עלויות תקציביות.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
איפה אתה רואה פה עלות תקציבית נוספת?
אביעד שוורץ
למבני ציבור שעכשיו המדינה - -
אבי ניסנקורן
מישהו חשב שהמדינה פטורה בחוק הזה?
אביעד שוורץ
לא חשבנו שהיא פטורה.
היו"ר אלי אלאלוף
לפי החוק, מותר לו לעשות את הבדיקה במקביל, לא? תעשה את הבדיקה במקביל.
אבי ניסנקורן
לכן הלכנו על מעל 1,000 מטר כדי שזה לא יהיה אבסורדי.
אביעד שוורץ
יש סיכוי שזה פותר לנו את הבעיה. אני פשוט לא יכול להגיד בהחלטיות.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מציע שמבחינה טכנית אנחנו נצביע על החוק. אני מציע בעצמי רביזיה כללית כדי שנוכל להשתמש במכשיר של הרביזיה ולבוא לבדוק מחדש נקודות שונות.
שמרית שקד גיטלין
רגע, אדוני היושב-ראש, אני רוצה שנעשה סדר. אני מבקשת שתתחם את נציג משרד האוצר בזמן – במספר מסוים של ימים עד שתועבר אלינו הערכת עלות תקציבית.
היו"ר אלי אלאלוף
כמה זמן זה ייקח לך? עד יום שני הבא?
אביעד שוורץ
שבוע.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי. זה לא קשור לחוק. אנחנו נצביע עכשיו על החוק עם רביזיה, ויש לנו אפשרות לדון ברביזיה, לפי הודעתך, ביום שני הבא.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
אני שואל את נציג האוצר. אני חושב שזה ארוך. הייתי רוצה שאם אנחנו מצביעים עכשיו, שבשבוע הבא נעלה את זה לקריאה שנייה ושלישית.
היו"ר אלי אלאלוף
זה מה שאני אומר.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
אבל אם הוא יבוא רק ביום שני עם תשובה - -
היו"ר אלי אלאלוף
אז יבוא ביום שני עם תשובה. אם הוא לא בא עם תשובה זה סימן - -
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
אתה לא יכול לבוא עם תשובה ביום רביעי הקרוב? לך לבדוק את זה עכשיו ותבוא עם תשובה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
מה הבעיה? בדיוק. איל צודק.
היו"ר אלי אלאלוף
כמה זמן אתה צריך?
אביעד שוורץ
שבוע נראה לי זמן סביר.
היו"ר אלי אלאלוף
אז קבענו עד יום שני הבא.
שמרית שקד גיטלין
אז כרגע ההצעה היא לא תקציבית. אתה מאפשר לנציג האוצר להביא הערכת עלות תקציבית אחרת ואם תהיה הערכת עלות תקציבית אחרת שהופכת את ההצעה לתקציבית אנחנו נקיים על זה דיון מחדש?
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו נדון במסגרת זאת.

אני רוצה להודות לכולם. גם לחברי חאג' יחיא שלא נמצא פה מסיבות שלא תלויות בו. יש פה ייצוג מאוד מכובד. תודה, אבי ניסנקורן. האיום שלך, אם זה עבר בהמשך לדיון פה בוועדה אז אני שמח שהמעורבות שלך זירזה את הנושא הזה ועוד נושאים אחרים לא פחות חשובים.

מי בעד הצעת החוק? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד הצעת החוק – רוב
נגד – אין
נמנעים – אין
הצעת החוק נתקבלה.
היו"ר אלי אלאלוף
הצעת החוק עברה פה אחד.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
תודה לך, אלי.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
ולהסתדרות ולאיל בן ראובן וליושב-ראש הוועדה. כל הכבוד לכל העוסקים במלאכה.
היו"ר אלי אלאלוף
גמרנו את כל זה מתחילת הדיון. תודה לך על ההערות. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:20.

קוד המקור של הנתונים