ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 28/10/2018

סוגיות לבחינה וטיפול בישוב היהודי בחברון בדגש על מערת המכפלה

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



11

28/10/2018


מושב חמישי



פרוטוקול מס' 69
מישיבת ועדת המשנה של ועדת החוץ והביטחון
לענייני איו"ש
יום ראשון, י"ט בחשון התשע"ט (28 באוקטובר 2018), שעה 12:30
סדר היום
סוגיות לבחינה וטיפול בישוב היהודי בחברון בדגש על מערת המכפלה
נכחו
חברי הוועדה: מרדכי יוגב – היו"ר
חברי הכנסת
יהודה גליק
מוזמנים
קובי אלירז - ע' שר הביטחון להתיישבות, משרד הביטחון

שי מהצרי - עו"ד, לשכת היועמ"ש, משרד הביטחון

סא"ל מלי מאירי - רת"ח תשתיות, מינהל אזרחי, צה"ל

סא"ל חריז ספדי - רמת"ק חברון, צה"ל

נצ"מ מוריס חן - ממ"ר חברון, משטרת ישראל

סנ"צ מירב אטינגר - יועמ"ש מחוז ש"י, משטרת ישראל

ניב יערי - ממונה, ייעוץ וחקיקה (אזרחי), משרד המשפטים

אורית סטרוק - חכ"ל וחברת מינהלת חברון

יגאל דילמוני - מנכ"ל מועצת יש"ע

מתניה שפירא - סמנכ"ל מועצת יש"ע

אברהם בן יוסף - ראש מינהלת חברון

אלנתן זכריה - דובר מועצת יש"ע
ראש תחום ביטחון
אסף דורון
רישום פרלמנטרי
ירון קוונשטוק



סוגיות לבחינה וטיפול בישוב היהודי בחברון בדגש על מערת המכפלה
היו"ר מרדכי יוגב
אנחנו פותחים את חלקה השני של הוועדה שעוסקת בסוגיות חברון, ואנחנו נקצר אותה. ואני אומר ברוך הבא לממ"ר חברון, שכבר שנה שלישית אוטוטו מנהל יחד עם מח"ט חברון, שהוא אולי התחלף, אבל הוא כבר שלוש שנים. אני ממליץ לכם – טוב, את חריז ראיתי – אני ממליץ לך, מלי, לבוא לשבת חיי שרה ולהבין איזו אופרציה מתנהלת שם. אם את מחליטה, אז דירה לכל המשפחה עליי, וארוחות על אורית.
קובי אלירז
מלי כבר הודיעה שהיא מגיעה. בעזרת השם היא מגיעה. אני גם מגיע השנה לראשונה, ואמרתי שהתנאי שלי זה מלי.
היו"ר מרדכי יוגב
לצורך העניין, ראוי היה שהמינהל האזרחי יעשה יום עיון בשבת חברון, להכיר את הסיפור הזה מתוך העניין. זהו.

אני רגע אחד עושה שינוי מסוים. הישיבה הייתה אמורה לגעת ביותר נושאים. גם מבקשה וחוסר הספק של הכנת שיעורי הבית בעניין, והבנה שהנושאים הללו מתקדמים בעבודת מטה במשרד הביטחון, במינהל האזרחי; גם מקוצר זמן שלנו, אני עם הפנים לצפון, למשימות בצפון, אנחנו נעסוק בעיקר בנושא אחד, והוא כוח TIPH.

אני אומר כדרך שאמרתי גם קודם, וחסרים לנו פה גורמים מרכזיים, שהם משרד החוץ ונציג ראש הממשלה, ואנחנו נעביר לו את הדברים עוד השבוע, וכבר הייתי איתם בדברים, גם המטה לביטחון לאומי, ואנחנו נדאג שהם יהיו איתנו גם בקשר וגם בישיבת המעקב.

אני אפתח רגע אחד את דבריי. נמצאים פה איתנו גם חבר הכנסת יהודה גליק – ואנחנו חוזרים בעצם למתכונת של ועדת משנה לענייני יהודה ושומרון – וגורמים נוספים בחברון. אני רואה גם את ידידי דילמוני, מנכ"ל מועצת יש"ע, וכמובן אמרתי נציג המערכת המשפטית של המשטרה, ממ"ר חברון ואחרים שאמרנו קודם.

המנדט לכוח TIPH ניתן לפני כ-24 שנה, עד מקום שדעתי מגעת, ואם אני טועה תקנו אותי, באופן שיגן על האוכלוסייה הפלסטינית אינני יודע בפני מי, אולי בפני צה"ל או בפני גורמים אחרים מהעולם היהודי. לכוח TIPH יש נציגים שלדעתי הגיעו משש מדינות, כולל טורקים אוהבינו, אוהבי שלומנו, שלפחות בשנה האחרונה פעמיים, ממה שהתפרסם, התנהגותם הייתה חד צדדית, עד כדי ההתנהלות היותר עוינת של משקיף שהתחפש לחלק מארגון "שוברים שתיקה", ואיתו נכנס לתוך המתחמים של ההתיישבות היהודית. וסופה של אותה פרשה, שהוא סוטר גם באופן חזק לילד יהודי, סוטר בחוזקה. וגם הדין לא ממוצה אותו, משום שהארגון מושך אותו ומחזיר אותו לארץ מוצאו ולא מאפשר למצות איתו את הדין.

במקרה אחר – אבל פה גם הוועדה ביקשה את מחוז ש"י במשטרת ישראל להביא גם הם, כי הם יודעים טוב מאיתנו את המתנהל בחברון – במקרה אחר תועדו אנשי TIPH כשהם מפנצ'רים מכוניות של יהודים. אינני יודע את כל ההיסטוריה. מפעם לפעם, וגם אני חווה אותם בחברון עושים כרצונם. נדמה לי שניסיון הפיגוע האחרון, שאיש מינהל אזרחי הלך עם אנשי TIPH להראות להם משהו, והיה ניסיון לכאורה - - -
חריז ספדי
במקרה קצינת ארב"ל. היא אמונה על הקשר.
היו"ר מרדכי יוגב
או-אה. אוקיי, אז לא הגעתי עד הרזולוציה הזאת ולא הספקתי. אני אומר רק מכותרות, לא הספקתי לרדת לתוך המאמרים. אני חושב שכשמדינת ישראל נאבקת בארגונים חיצוניים, כמו ארגון בצלם, כמו ארגון שוברים שתיקה, ארגונים שמנסים לפגוע בחיילים או לפגוע באוכלוסייה יהודית ביד אחת, וביד שנייה היא מחדשת מדי שנה את המנדט לכוח TIPH, אין בכך שום הצדקה. הכוח, כפי שאני רואה אותו, הוא מחפש את היהודים וגם פוגע ביהודים, ולדעתי הגיע הזמן להפסיק את המנדט הזמני. לא צריך פה לעשות שום דבר, צריך פשוט בשב ואל תעשה לא לאשר את המנדט. זו מטרת הוועדה בחלק הזה.

ואני מניח שעל חברון ומרחבה יודעים להגן צה"ל ומערכת הביטחון, ומשטרת ישראל ומחוז ש"י וממ"ר חברון; וכך מתפ"ש יודעים להגן בעצמנו, כפי שאנחנו נוהגים להגיד לעצמנו על כל יתר החזיתות. אז בואו ונתחיל.

הדיון לפי סעיף 120(ב)(2) הוא דיון פתוח. מכיוון שאחד האורחים החשובים פה הוא ממ"ר חברון, ובשבוע הזה של חיי שרה הוא העסוק ביותר מבין כולנו, לפי דעתי, חוץ ממח"ט חברון, אז אולי ניתן לו את זכות הדיבור, ניצב-משנה מוריס.
יהודה גליק (הליכוד)
יש בחירות לעיריית חברון עכשיו?
היו"ר מרדכי יוגב
אני יכול לחייך. מפקד תחנת בנימין תחקר אותי מתי אני הולך להצביע, ולתת לי אבטחה מהבית שלי לקלפי. אמרתי לו: תודה, אתה יכול לרדת מזה, לך למשימות אחרות. כן.
מוריס חן
קודם כול, צהריים טובים לכולם, זכות גדולה להיות פה, בטח בראשותך, מפקדי בעבר. לגבי TIPH – כפי שפתחת ואמרת, יש לו את ההיסטוריה שלו, עם ההפסקה, כשהוא חזר לפני שמונה שנים לעבוד בהובלה של הנורבגים. סך הכול מנגנון שפועל יום-יום בכל מרחב היישוב היהודי ואמור לעשות את המשימות שלו.

אני מכיר אצלי בגזרה שלי בשנתיים האחרונות שני אירועים חריגים בהם היו מעורבים נציגי הארגון. הראשון היה ב-1 ביוני 2017, עם תיעוד במצלמת אבטחה של חבר משלחת, שמגיע ליישוב ופשוט מנקב את הצמיגים של כלי הרכב. הוא לא נחקר, למרות שהתעקשנו על החקירה, הוא פשוט נשלח חזרה לארצו בו ביום.

והאירוע הנוסף, אירוע טרי מהקיץ האחרון, אירוע של תקיפה של משקיף הארגון כנגד ילד קטין ביישוב, ילד בן 12 – המשקיף דן פטרסון. ממש מדהים. נרשם לסיור של ארגון שוברים שתיקה ביישוב היהודי, הוא תועד סוטר לילד, ובדין ודברים שאתה היית שותף לו הוא לא נחקר, הוא חזר לארץ גם במוצאי שבת. האירוע היה ביום שישי, במוצאי שבת הוא כבר נשלח לארצו.
היו"ר מרדכי יוגב
באיזה תאריך זה היה?
מוריס חן
זה היה ב-18 ביולי. אלה האירועים החריגים שאנחנו מכירים, שלמעשה תועדו. כשאני אומר תועדו, יש אירועים נוספים.
יהודה גליק (הליכוד)
לא הבנתי, הוא גורש והוא חזר?
מוריס חן
לא, לא, לא.
יהודה גליק (הליכוד)
לא, הוא לא חזר, הוא גורש.
מוריס חן
הוא לא חזר. האירוע היה ביום שישי בבוקר, הוא במוצאי שבת עזב את הארץ. האם יש אירועים נוספים? קרוב לוודאי שיש, מאחר שיש חיכוך כמעט יום-יומי עם ההתיישבות.
היו"ר מרדכי יוגב
סליחה רגע, מוריס, שאני עוצר אותך. חסר לי רקע. עוזר השר קובי, מי יודע מכם לומר – מטרת הכוח, מהות הכוח, תפקיד הכוח וכמה גודל הכוח. מה הוא מחפש פה?
קובי אלירז
תראה, אני לא יודע להגיד דברים חד משמעיים. אני יודע שבהסכם חברון יש סעיף שמגדיר את הכוח הזה כסוג של כוח משקיף.
יהודה גליק (הליכוד)
ניטרלי.
קובי אלירז
לא יודע, אמור להיות סוג של מדווח ל-back office כזה מאחורה, ולתת דיווח. הוא לא אמור להיות כוח שיטור, הוא אמור להיות כוח נקרא לזה מתצפת slash - - -
חריז ספדי
הם נקראים משקיפים, דרך אגב.
קובי אלירז
כן, משקיפים.
חריז ספדי
את הדוחות שלהם אני מקבל. אני מקבל לא מעט דוחות בשבוע, כמאות, על כל אבן שמורמת ועל כל תנועה שיש ביישוב היהודי.
יהודה גליק (הליכוד)
כל אבן מצד יהודי, לא מצד פלסטיני.
חריז ספדי
בעיקר צד יהודי.
יהודה גליק (הליכוד)
לא, לא בעיקר, רק.
מלי מאירי
לא בדקנו עדיין. האמת שלא ספרנו.
יהודה גליק (הליכוד)
רק. הם לא מדווחים לכם על הפעילות של הפלסטינים.
חריז ספדי
יש גם וגם, יש כל מיני. כאחד שמקבל אותם.
היו"ר מרדכי יוגב
אתה יכול להמציא לוועדה את הדוחות שלהם באופן לא גלוי?
חריז ספדי
אם יגידו לי - - -
יהודה גליק (הליכוד)
למה, זה דוח חסוי? זה לא חסוי.
מלי מאירי
אנחנו נבדוק. זאת אומרת, אתה מבקש בעצם לפרסם את זה.
היו"ר מרדכי יוגב
לא, לא.
קובי אלירז
הייתי נותן לך הצעה לסדר. אתה יכול לבקש אולי סיכום של שנת עבודה או של שנתיים עבודה, ולהגיד כמה תלונות הם סיקרו של פלסטינים, כמה של ישראלים, מה סוג התלונות. ולקבל סקירה כזאת עם מספרים, לא תן לי את דוח התלונה בדיוק. לראות שנייה את הנתונים האלה.
מוריס חן
אגב, ההיסטוריה היא שלמעשה זה התחיל מה-25 בפברואר 1994, זה היה סדר גודל של כמעט חצי שנה ככוח משקיפים. הייתה אי הבנה, ולמעשה הם עזבו ב-8 באוגוסט באותה שנה. וזה חזר אחרי הסכם חברון. גם אז זה היה כוח רב-מדינתי.
היו"ר מרדכי יוגב
מה גודל הכוח?
מוריס חן
היום מי שמוביל בו זה הנורבגים, כאשר הם אמונים על כל הנושא של הפיקוח.
היו"ר מרדכי יוגב
מטעם מי הם – האו"ם? האיחוד האירופי? מי הגורם? מי מעליהם? מישהו יודע מכם?
מוריס חן
הנורבגים.
היו"ר מרדכי יוגב
מי זה נורבגים?
מוריס חן
את המנדט הם קיבלו מהאו"ם. מי שאחראי על הכוח הזה זה כוח משקיפים נורבגי.
יהודה גליק (הליכוד)
לא, אבל מי הבוס שלהם? שואל פה מוטי שאלה מצוינת: מי הבוס שלהם?
היו"ר מרדכי יוגב
אולי אין כבר מי - - -
יהודה גליק (הליכוד)
אנחנו כל שלושה חודשים מחדשים את ההסכם. מול מי אנחנו מחדשים את ההסכם
היו"ר מרדכי יוגב
מה אתם יודעים על הכמות שלהם? כמה הם?
מוריס חן
עשרות בודדות.
היו"ר מרדכי יוגב
טוב. השאלות פה הן למשרד הביטחון שמתכלל, אדוני עוזר השר.
קובי אלירז
יש פה נציג אחד שחסר או שני נציגים, שהם בעצם הרלוונטיים והם אמונים על הדבר הזה, על חידוש, זה משרד החוץ/משרד ראש הממשלה. זהו.
היו"ר מרדכי יוגב
לא, אבל מכיוון שמערכת הביטחון היא השולטת על יהודה ושומרון, באמצעות אלוף פיקוד המרכז, מתאם הפעולות בשטחים. אז כשם שאני לא יכול לעשות מה בראש שלי, כך גם משרד החוץ לא יכול לעשות מה בראש שלו ביהודה ושומרון. אז יבוא הרגולטור ויגיד לו: אה, משרד החוץ, רד במקום, אל תעשה כלום, לא מבקשים ממך לעשות כלום, לא להאריך את המנדט של TIPH. זה הכול. תודה, כבוד, נעשה מסדר, נוריד דגל, נעמיס את המכוניות, ירצו – ייקחו, לא ירצו – לא ייקחו. שלום. מי יודע מה התאריך שמסתיים?
יהודה גליק (הליכוד)
כל שלושה חודשים. לדעתי, עכשיו לפני שלושה שבועות הם חתמו עוד פעם על שלושה חודשים. כל שלושה חודשים מחדשים להם את זה. באמת, זאת הבקשה.
היו"ר מרדכי יוגב
לא, אני שואל גם - - -
קובי אלירז
לי לא נראה שבמשך ה-20 שנה האחרונות כל שלושה חודשים מישהו חותם. לא נראה לי שזה ככה.
אורית סטרוק
כל שלושה חודשים.
יהודה גליק (הליכוד)
כל שלושה חודשים, בבקשה.
היו"ר מרדכי יוגב
טוב, אז בואו נשמע רגע אחד אולי את חברת הכנסת לשעבר אורית סטרוק ולעתיד, אולי יש לה מידע יותר רציף בעניין. אבל לפני כן, אני אשאל רגע את מפקד משטרת חברון: האם יש פונקציה כלשהי, לצורך העניין, עבירה שיהודי יפגע בפלסטיני, שאתה כמפקד תחנה לא יודע לטפל בה?
מוריס חן
לא, אין דבר כזה.
היו"ר מרדכי יוגב
אתה יודע לטפל בה אפילו יותר טוב, לצורך העניין, מערבי שילך לעומק חברון, תדע לעצור את היהודי.
יהודה גליק (הליכוד)
ברור. ראינו עכשיו משפט של נעם פדרמן.
היו"ר מרדכי יוגב
אני אזכיר לכולנו פה – לא עלינו, אם זה נכון – שלצורך העניין יהודים הם אלה שפגעו באישה מבידיא, הרי שמשטרת ישראל מחויבת למצוא אותם, לאתר אותם, להשיג את הראיות, לעצור אותם וגם לטפל בהם. ואם זה לא הם, כמו שהייתי מקווה אבל אי אפשר לדעת, אז משטרת ישראל אמונה ביהודה ושומרון על טיפול בכל האוכלוסיות בעניין הזה ללא כחל ושרק. ולא יעלה על הדעת שהיא לא תדע לטפל, ושיש צורך באיזה מין עפיפונים כאלה בתוך היישוב היהודי בחברון, מה גם שהתייחסותם היא חד צדדית עד כדי אלימות כלפי האוכלוסייה היהודית. אורית.
אורית סטרוק
טוב, קודם כול תודה רבה על נושא הדיון הזה. אני ממש מצטערת שאין פה נציגים לא של משרד החוץ ולא של משרד ראש הממשלה, שהם בעצם היו צריכים לתת את התשובות. נכון שמפקד המשטרה וגם חריז עושים ככל יכולתם, אבל בסוף זה לא המנדט שלהם, זה המנדט של משרד החוץ, לפי הבנתי.

לפי כתב המנדט של TIPH יש 180 משקיפים שלהם, והם מגיעים משש מדינות: דנמרק, איטליה, נורבגיה, שבדיה, שווייץ וטורקיה. זה די הזוי בעיניי שמכל מה שאנחנו יודעים על טורקיה וכל מה שאנחנו חווים מול טורקיה, אנחנו מאפשרים למשקיפים מטורקיה להסתובב חופשי בינינו. ולא סתם חופשי, אלא כשהם חסינים מהעמדה לדין והם יודעים את זה. כנ"ל לגבי אחרים ממדינות אחרות.

זה די הזוי בעיניי שמהעבודה באמת החזקה מאוד שמשטרת ישראל עושה ביישוב היהודי בחברון, צריך עוד משהו שיפקח על מה שיהודים עשויים לעשות לערבים. וזה עוד יותר הזוי בעיניי שכל כתב המנדט הוא כל כולו חד צדדי. כתב המנדט שלהם הוא יסוד הבעיה, כי כתב המנדט מגדיר את התפקיד שלהם בתור הגנה על האוכלוסייה הפלסטינית מפני צה"ל ומפני האוכלוסייה היהודית, כשהמציאות שכולנו מכירים אותה היא הפוכה. מי שפוגע – הילדים שלנו המציאו שיר עכשיו, שיש שלוש דקירות ביום – שלושה ניסיונות דקירה, כי ברוך השם צה"ל והמשטרה מסכלים את רובם.

אבל במציאות כזאת מסתובבים משקיפים ודואגים שהיהודים לא ייפגעו בערבים, ומדווחים על מה שצה"ל עושה לערבים ולא על מה שהערבים פוגעים בנו זה - - - ראש, זה כתב מנדט שמראש מייצר מציאות עקומה. מי שחתום על כתב המנדט הזה זו ממשלת ישראל בינואר 1997. אני חושבת שהגיע הזמן בסוף שנת 2018, עם כל מה שחווינו בחברון, להפוך את האות T של שם הכוח הזה – Temporary, זמני – למשהו באמת מעשי.

ואם הירדנים יודעים להפסיק את מה שמותר להם להפסיק בנוגע לאדמות שלנו בנהריים, אז בוודאי ובוודאי שממשלת ישראל יכולה להרשות לעצמה פעם בשלושה או בשישה חודשים - - - להתקרב לזה, להפסיק את המנדט.

חלק מהדברים שאנחנו רואים שהמשקיפים האלה עושים, סתם לדוגמה דיברנו פה על ראש העיר שלנו בחברון שהוא רוצח עם קבלות, ידיו מגואלות בדם ששת חברינו - - -
היו"ר מרדכי יוגב
ראש העיר שלהם.
אורית סטרוק
ראש העיר של חברון, כן. אז המינהל האזרחי למשל מחרים את ראש העיר הזה. הוא לא ייפגש עם נציגי המינהל האזרחי, בגלל הכתם הנורא שיש עליו. אבל ראש משלחת TIPH מחבק את ראש העיר הזה, מצטלם איתו, מפרגן לו, והוא יודע במי מדובר. הוא ממשיך לעשות את זה.

הילדים שלנו חשודים בעיניו, ולכן משקיפי TIPH מצלמים את הילדים שלנו בכל מקום שהם הולכים – הילדים משחקים, בפעילות של בני עקיבא, יושבים בתחנת האוטובוס. מוריס, אתה מכיר את התופעה הזאת.
מוריס חן
בטח.
אורית סטרוק
משקיפים TIPH מצלמים אותם, כאילו שהם איזה עבריינים. עכשיו, יש כל כך הרבה הגבלות על צילום ילדים, זה לא חל על ילדי חברון, מותר לצלם אותם בכל סיטואציה. הם יושבים בתחנות אוטובוס, מגיעה ניידת של TIPH, מצלמת אותם. למה?
מוריס חן
ברשותך, אין סוף שבוע שאין חיכוך. אין דבר כזה.
קריאה
שהם יוזמים.
מוריס חן
ואני אומר את זה בזהירות: אין סוף שבוע - - -
יהודה גליק (הליכוד)
חבר'ה, צריך להבין, הגוף הזה, תפקידו - - -
היו"ר מרדכי יוגב
תיכף, אל תפריע, חבר הכנסת יהודה גליק.
אורית סטרוק
מוריס מכיר את זה יותר טוב ממני, מפקד המרחב. זאת הרגשה מאוד קשה. אנחנו בחברון, האוכלוסייה היהודית חיה בתוך שטח מאוד מאוד מצומצם. אני יודעת שרגילים לשמוע על מגבלות התנועה שיש על הערבים, מגבלות התנועה הכי חמורות שיש בחברון זה על היהודים. מותר לנו לנוע רק לאורך רחוב אחד, שנמשך לאורך השכונות שלנו. זה כל מרחב המחיה המצומצם שלנו. כשבתוך מרחב המחיה הזה מסתובבים אנשים עם מדים שיכולים לפגוע בנו, והם יודעים, ואנחנו יודעים, שאף אחד לא יעשה להם כלום, זה מצב בלתי נסבל.

עכשיו, באותו יום שממשלת ישראל חתמה על המנדט הזה של TIPH, באותו יום בינואר 1997, היא חתמה על עוד החלטת ממשלה, שאומרת שממשלת ישראל תדאג לכל הצרכים הנדרשים לביסוסו ולביטחונו של היישוב היהודי בחברון. אני חושבת שצרכים שנדרשים לביטחוננו זה להפסיק את המנדט שלהם.

ואני מנצלת את ההזדמנות, למרות שאנחנו נפגשים הרבה ואנחנו ביחס טוב מאוד גם עם חריז, גם עם מוריס, גם עם קובי אלירז, בוודאי ובוודאי גם עם מלי, אנחנו מבקשים מכם שאתם כנציגי הגורמים הממשלתיים שכן נמצאים פה, תעלו כלפי מעלה את הדרישה שיפסיקו את המנדט. זה לא נורמלי, זה משהו לא נורמלי, Temporary כזה שנמשך 25 שנה ופוגע בנו בצורה אנושה. לא רק בנו כתושבים, אגב, הוא פוגע במדינת ישראל כשהוא מוציא דוחות כל כך מעוותים וכל כך חד צדדיים. מספיק, שיחזרו לארצות שלהם ויעשו שמה דברים אחרים.
היו"ר מרדכי יוגב
טוב. תודה, אורית. מי מהאנשים פה עוד רוצה להתבטא? אני אתן לחבר הכנסת רגע ואז אתה.
יהודה גליק (הליכוד)
טוב, קודם כול, ברשותך, אני רוצה גם לנצל פה את העובדה שנמצא פה ממ"ר חברון, ולהודות לו על השמירה האישית שמשטרת ישראל מאבטחת אותי בביתי מסביב לשעון, כולל סיורים יום-יומיים כמה פעמים ביום, ותמיד לא מפספסים ובאמת דואגים לביטחוני. אז תודה רבה לך. ועושים את זה תמיד בטוב טעם ודעת.

אני עברתי וראיתי את המסמכים הרשמיים של מה שכתוב התפקיד של TIPH: טיפוח תחושת הביטחון של תושבי חברון, סיוע לקידום היציבות וסביבה נאותה המעודדת שיפור רווחת הדיירים בחברון, פעילות משקיפים, קידום השלום, סיוע בקידום וביצוע פרויקטים משותפים, עידוד הפיתוח הכלכלי, מסירת דוחות ותיאום פעילות הארגון. כלומר, כל מה שהם אמורים לעשות זה לשמור שתהיה פה תחושה של נועם ונחת.

חברים, כשהם מוציאים דוח, אם אין אירוע אז זה לא מצדיק את קיומם. אז הם מעודדים כדי למצוא איזשהו אירוע, אז הם גם יסיתו כדי ליצור אירוע. נדמה לי שברוך השם, אנחנו יודעים לטפח ויודעים לחזק ולקדם – את כל הדברים אנחנו יודעים לעשות מצוין. אין שום סיבה שבעולם שמדינת ישראל לא תודיע להם: עד כאן. רוצים לתת להם תאריך יעד? לקבוע תאריך יעד בעוד חצי שנה? עד כאן. אין צורך בדבר הזה, כי להצדקת קיומם הם מעוררים את החיכוך. בלעדיהם לא יהיה חיכוך. תודה רבה.
היו"ר מרדכי יוגב
יגאל, כן.
יגאל דילמוני
טוב, קודם כול, באמת יישר כוח על קיום הדיון. אני חושב שהגיע הזמן לעשות את הדיון הזה, וברמה הכי גבוהה שיש, ובאמת חבל שנציגי משרד החוץ לא נמצאים כאן. אנחנו במועצת יש"ע הכנו מחקר קצר, שאסף את כל העוולות של TIPH בחברון. ואני רוצה, ברשותכם, לציין כמה מהן, חלקן משנים עברו וחלקן מלאחרונה.
היו"ר מרדכי יוגב
ברשותך, תקצר, בסדר?
יגאל דילמוני
אז אני אתחיל: יש דיווח בעיתון הארץ ובקול ישראל ששר המשפטים מאיר שטרית אומר שאנשי TIPH שיתפו פעולה עם הפלסטינים והדליפו מידע ביטחוני לגורמי ביטחון פלסטינים. בנובמבר 2002, בעקבות פיגוע בציר המתפללים, היה להם איום לפגוע בישראל מבחינה הסברתית. וראש הארגון שלהם אמר שישראל מבצעת טיהור אתני בחברון. זה נזק הסברתי גדול מאוד. בשנת 2011 משקיף מארגון TIPH דחף חייל שניסה למנוע ממנו לעבור, דחף אותו והפיל אותו על הרצפה. והחייל לא הגיב, לא רצה להיכנס לעימות.

ושני האירועים ששמענו עליהם זה שב-2017 משקיף של TIPH פנצ'ר רכב של מתיישב בחברון; וב-2018 הסטירה, שאותו משקיף היכה ילד. אני פגשתי בשבוע שעבר את הילד הזה בחברון, הילד הזה עד היום כואב את המקרה הזה. אני לא יודע אם דמעות היו בעיניו, אבל היה עצב על פניו בזמן שהוא אמר לי: איך זה יכול להיות שמישהו בא לפה מחוץ לארץ ומכה פה ילדים בחברון, מרביץ לילדים בחברון? בכל מקום אחר שמישהו ירביץ לילד, גם אם זה אבא שלו, הוא מיד ייכנס לכלא, והמשקיף הזה נעלם מפה ולא נותן על זה את הדין.

אני חושב שבאמת הגיע הזמן ליישם את השם של TIPH – Temporary זה זמני. הם זמניים, נגמר הזמן. אנחנו קוראים מכאן בקריאה אליכם כנציגינו בכנסת, ולכל מי שיכול לסייע בעניין הזה: הגיע הזמן להעיף את TIPH, וכמה שיותר מוקדם. להעיף אותם מהארץ, הם רק גורמים נזק ומעודדים יותר שנאה ויותר אלימות, במקום לעשות פה שלום. ואני חושב שאנשי היישוב היהודי בחברון תורמים ליציבות ולשלום ולשקט באזור פי אלף יותר מאותם משקיפים של TIPH. אז אני קורא מכאן שוב להעיף את TIPH.
היו"ר מרדכי יוגב
טוב, עוד מישהו פה רוצה להתייחס מגורמי המערכת? כן.
אברהם בן יוסף
אני רק רוצה להוסיף, מעבר לסיכון והפגיעה שיש כלפי התושבים, האורחים, המבקרים, הילדים בחברון, יש גם את הסיכון והפגיעה בעבודה של החיילים, של כוחות הביטחון שנמצאים בשטח. הם מתעסקים איתם, הם צריכים להפנות חלק גדול מתשומת הלב לכל אירוע. הם כל פעם צריכים להפנות את תשומת הלב גם אליהם, מעבר למה שהם צריכים לטפל באירוע. וגם זה דבר חשוב שצריכים לקחת בחשבון.

אמרתי כאן לאורית, היא דיברה על TIPH, ויגאל דיבר על ה-Temporary. אני מציע להחליף את זה מ-TIPH ל-PIPH, שזה Permanent Israeli Presence Hebron. במקום Temporary International Presence - - -
יהודה גליק (הליכוד)
נוכחות ישראלית קבועה.
היו"ר מרדכי יוגב
טוב, את זה תדרוש בדרשה בשבת חיי שרה במערת המכפלה. עוד מישהו פה רוצה להתייחס מהאנשים? כי אם לא, אז נסכם.

אני אומר, אם לא היה פה מישהו בהתחלה, שעקב פניות משני הכיוונים, גם מערכת הביטחון וגם היישוב היהודי בחברון וגם מגורמים אחרים, אנחנו הורדנו מסדר-יומנו, בתיאום שלי גם עם הוועדה, את הנושאים שקשורים לקידום תוכניות בנייה בחברו.
ואנחנו בנושא TIPH נסכם
ראשית, אכן כן, חסרים לנו פה משרד החוץ והמל"ל. ברור שהם נשארים כהמשך, כמי שצריכים לתכלל או אצלם נמצאת גם ההחלטה או ההכרעה על הפסקת המנדט הזמני שניתן לכוח TIPH. אני לא אחזור פה על הדברים שנאמרו לגבי כוח TIPH והתנהלותו. אם פועלים כנגד ארגון שוברים שתיקה פועלים, אז בוודאי שצריך לפעול כנגדו.

בשורה התחתונה, הוועדה תדרוש במכתב מסודר מראש הממשלה, מהמטה לביטחון לאומי, ממשרד החוץ, וממשרד הביטחון שמתכלל את הפעולות ביהודה ושומרון – דרך אגב, יש רגעים שמשרד הביטחון מקבל החלטות לבד, למנות רמטכ"ל ביום שישי – אני סוגר סוגריים, בוודאי לא לבד.
יגאל דילמוני
מוטי, תבקש דוח על הדוחות שלהם.
היו"ר מרדכי יוגב
אכן כן. אנחנו מבקשים באמת ממערכת הביטחון שתמציא לנו דוחות על דוחות TIPH. עוזר השר, אתם צריכים לקבל אותו פנימה ואתם תמציאו לנו, אנחנו לא עובדים מול רמת"ק חברון או מול רת"ח תשתית או גורם אחר, אלא מול משרדי הביטחון וביטחון הפנים.

ואני חוזר לדבר הראשון, שנדרוש מראש הממשלה, המטה לביטחון לאומי, משרד החוץ ומשרד הביטחון, לקיים דיון על המנדט של כוח TIPH. אנחנו מבקשים את הדיון הזה בדחיפות, כי המנדט, אם אני מבין נכון, באזור דצמבר או תחילת ינואר, או שמחדשים או שלא מחדשים. ולדרוש פשוט בשב ואל תעשה, שלא להמשיך את המנדט של כוח TIPH. ואם כן, אז להסביר או לנמק מדוע הם מחליטים לחדש את המנדט. אני את המחקר שלך, יגאל, רואה שיש לי אותו פה בחומר שהוועדה הכינה. אני אעביר אותו גם להנהלת הוועדה, על מנת שיהיה גם עוד חומר רקע בנוסף לדוח של ממ"ר חברון.

אני אומר פה תודה רבה לכל האנשים. הוועדה תמשיך ותעקוב על הנושא הזה של ארגון TIPH, במקביל לדיון המעקב על מערת המכפלה, נכלול את זה יחד בסוגיות חברון. ותודה רבה לכל השותפים פה, נשתדל להמשיך לעשות טוב. סומך על מערכת הביטחון שתדע להגן על כל המדינה וגם על חברון.


הישיבה ננעלה בשעה 13:16.

קוד המקור של הנתונים