ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 22/10/2018

הברית בין תנועת הנוער "בני המושבים" לבין תנועת "הנוער העובד והלומד"

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



2
ועדת החינוך, התרבות והספורט
22/10/2018


מושב חמישי



פרוטוקול מס' 699
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום שני, י"ג בחשון התשע"ט (22 באוקטובר 2018), שעה 10:27
סדר היום
הברית בין תנועת הנוער בני המושבים לבין תנועת הנוער העובד והלומד
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר
איתן ברושי
מכלוף מיקי זוהר
מרדכי יוגב
יוסי יונה
מאיר כהן
סאלח סעד
עודד פורר
חברי הכנסת
מיכל בירן
חיים ילין
איציק שמולי
מוזמנים
אירית ברוק - מנהלת המחלקה לתנועות נוער, קהילה והגשמה, משרד החינוך

שנית פנחסי הראל - עורכת דין, לשכה משפטית, משרד החינוך

סאלווה אבו-כאשף - רכזת מחוז דרום, הקנים הערבים, משרד החינוך

דורון שידלוב - ראש מועצה אזורית ברנר

כרמל סלע - ראש מועצה אזורית חוף הכרמל

שלי ליכט - הנוער העובד והלומד, מועצה אזורית רמת הנגב

אייל מור יוסף - מועצה אזורית רמת הנגב

מאיר צור - מזכ"ל, תנועת המושבים

דבי בראס - מנהלת חינוך חברתי, התנועה הקיבוצית

דפנה כהן נוריאל - דוברת, התאחדות חקלאי ישראל

אורי קידר - עורך דין, משרד עורכי דין כבירי נבוא קידר, ב"כ תנועת המושבים

שירי ארדיטי - מנכ"לית, בני המושבים

פסח האוספטר - יו"ר הנוער העובד והלומד

עוזי דיין - אלוף במיל', יו"ר חוגי הסיירות של קק"ל

אילן גזית - יו"ר, המחנות העולים

ניסים שלם - יו"ר הנוער הלאומי, בית"ר

נתנאל אלק - סמנכ"ל, תנועת בני עקיבא

שירלי שחר - דוברת, תנועת המושבים

עינב לוצטו - תנועת המושבים

עופרי דידי - תנועת המושבים

רועי חיימוביץ' - תנועת המושבים

נתנאל גולדפינגר - מנהל מחלקת תוכן, דוברת וקשרי ממשל, המרכז האקדמי לב

ינון שלום איטח - מושב נס הרים

און רותם - "מושבניק מודאג"

רועי יסוד - רכז הנוער העובד והלומד

לירון אבנת - רכזת תנועת הנוער, המחנות העולים

רימא עווידה - רכזת קן, הנוער העובד והלומד, המעגלים הדרוזים

בר בן משה - מדריכה צעירה, סניף אור יהודה, הנוער העובד והלומד

מוחמד ברהום - הקנים הערבים, תנועות נוער

אריאל כץ - רכז המרחב ההתיישבותי, תנועות נוער

שירה הלר - קומונרית, תנועות נוער

עידית תדהר - אגף מועצות אזוריות

נוהר אטלס - רכזת תנועות הנוער בני המושבים

טל אלשר - בני המושבים

דניאל אמיר - רכזת, בני המושבים

יסמין בן חיים - רכזת, בני המושבים

יובל בשן - סמנכ"ל, בני המושבים

חיים חדד - רכז, בני המושבים

קרן תזן - רכזת הדרכה, בני המושבים

איתי מיכאלי - רכז, בני המושבים

איתי ציפורי - רכז, בני המושבים

יעל רונן - רכזת, בני המושבים

מאיה מזרחי - רכזת, תנועות נוער

אילון כץ - רכז, תנועות נוער

בר אלפסי - רכז, תנועות נוער

יונתן בן משה - רכז, תנועות נוער

ליאור מור - רכז, תנועות נוער

שחר יפה - רכזת, תנועות נוער

גיא בן סעדון - רכז, תנועות נוער

אוהד מצוינים - רכז, תנועות נוער

תומר שמוקלר - רכז, תנועות נוער

שיזף שושני - שנת שירות, הנוער העובד והלומד
מנהל/ת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
א.ב., חבר תרגומים


















הברית בין תנועת הנוער בני המושבים לבין תנועת הנוער העובד והלומד
היו"ר יעקב מרגי
שלום לכולם, בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, 22 באוקטובר 2018, י"ג בחשון התשע"ט. הנושא: הברית בין תנועת הנוער בני המושבים לבין תנועת הנוער העובד והלומד. פה נגמרת הכותרת, אבל צריך להמשיך אותה בסוף הדיון.

הובאה לידיעתנו הסוגיה הזו של הרצון להיפרד של תנועת בני המושבים מתנועת הנוער העובד והלומד, אבל לפני שאני אפתח את הדיון, ארצה לומר, רבות אנחנו מדברים בשבחן של תנועות הנוער, תרומתן לעיצוב הדורות הבאים, השבחת הנוער שלנו. רבות אני מצר על כך שהפסיקו להקים תנועות נוער ושלחו אותם לאגף השני של ארגוני הנוער. יש לנו את התכונה הזו בחברה הישראלית בהרבה תחומים, כמו איזה מועדונים סגורים שמי שרוצה, יש דור א', יש דור ב'. כשעובר הזמן אני חושש שמא יהיה גם דור ג', אם זה אותם רציונליים, אם זה אותו מבחן תמיכה. אנא פחות בירוקרטיה, אבל זה לא הדיון. באמת יש מקום לתנועות הנוער, וארגוני הנוער יחד עושים עבודה חשובה.

בצוק העיתים כפי שציינתי בדיון הקודם, העומס על הוועדה, היו פה מספר דיונים בסוגיית ארגוני הנוער, דיונים חיוביים וסייענו בידיהם, תנועות הנוער, והיו גם דיונים על תנועות הנוער שהלוואי ולא היו קורים, הלוואי ולא היו מתרחשים, ועדיין הנושא פתוח ועוד יתקיים דיון, אם לא השבוע, בשבוע הבא לגבי אחת מתנועות הנוער ותופעות שקורות שם ולא מטופלות כפי שהיינו מצפים שיטופלו.

אני אומר במפורש בתחילת הדיון, אינני מתכוון להיכנס כיו"ר ועדת החינוך לסכסוך ככל שיהיה או לא יהיה, אם הוא משפטי, אם הוא כספי. זו לא מטרת הדיון. מטרת הדיון היא יותר איך אנחנו עושים שתנועת הנוער בני המושבים תמשיך לתפקד בתקופת הביניים הזו, תוכל לתפקד. שוב, כמו כל נושא בכנסת ישראל ובמדינת ישראל, מאז שהנושא עלה לפורטל הוועדה ולסדר היום הציבורי, לא פסקו הטלפונים והחששות והחרדות, אז בואו אומר לכם איך זה נראה מהצד שלי. כשיש צד אחד שהוא חושש יותר מדי, זה מדליק לי נורות אדומות. לא צריך לחשוש. באים לדיון פתוח, מכובד. תינתן במה לכל מי שידבר לעניין ושייך לנושא, בצורה המכובדת ביותר. שוב אני חוזר על מה שאמרתי אך לפני שניות בודדות - אני לא אתן למשוך את הדיון הזה לא לוויכוח פוליטי. לא אהסס להשתיק כל מי שייקח את זה לצד הפוליטי. אני לא אתן לגרור את הדיון הזה לסוגיות המשפטיות והכספיות. הליבה של הדיון היא לכיוון איך מאפשרים לתנועות הנוער להמשיך לתפקד.

חבר הכנסת שיזם יחד איתי את הדיון, חבר הכנסת חיים ילין. בבקשה.
חיים ילין (יש עתיד)
כבוד היושב ראש, תודה רבה. אני חושב שהגדרת את תחום המגרש בצורה בלתי רגילה. אני בא ממקום אחר, בא ממקום שאני מאוד דואג לתנועות הנוער. מי שלא מכיר אותי, אני הייתי שבע שנים וחצי ראש מועצה אזורית אשכול ואצלי הוקם מה שנקרא שולחן עגול שהיו כל תנועות הנוער מ"השומר הצעיר" עד בני עקיבא וגם כל מה שאתם רוצים, גם תנועות נוער חרדיות שהיו שם, כי הקמנו ישובים דתיים. התהליך הזה של בינוי לקח שנתיים-שנתיים וחצי-שלוש. הוא לא היה קל. אצלי לא הייתה קיימת סקטוריאלית, לא קיבוצים ולא מושבים, לא עיירות פיתוח ולא צפונים ולא דרומים. תמיד אמרתי שהילד לא אשם שההורים שלו החליטו להגיע למקום שהם הגיעו. מה הוא אשם? הוא נולד לתוך מציאות מסוימת ואנחנו צריכים לעשות את הכי טוב.

מדינת ישראל בלי תנועות נוער, אני אומר לכם את זה עכשיו, היא מקום אחר לחלוטין. היא מקום מרוקן מערכים, מחיות ומוויכוח, מהחיפוש ומההעצמה ומעתיד המנהיגות של מדינת ישראל, לכן אני בא מהמקום הזה. דווקא ביום שישי לפני עשרה ימים אחרי כל ההתפרעויות שהיו על הגבול אני מקבל טלפון ממי שעבדה איתי, מקיבוץ צאלים, שהיא עובדת בבני המושבים. מה יותר טוב מזה מבחינתי להבין שהנה, קיבוצניקית מתקשרת אלי על בני המושבים. מאותו רגע בעצם התחלתי להבין שאם אני לא מכבה, ותסלחו לי שאני מדבר במושגים של בלונים ועפיפונים, אבל אם אני לא מנסה לכבות את השריפה הזאת, אז היא סתם תהרוס את תנועות הנוער ותכתים אותן, ולא מגיע לכם את זה. זו סוגיה אחת.

סוגיה השנייה, אני בשום פנים ואופן לא אתן, ואלחם, כולל בעשייה שלי ובכל עשייה, שהמפלגות הפוליטיות יכנסו לתוך המרקם של תנועות הנוער. אני אומר לכם את זה כי אני גם יודע שנכנסים. אני קודם כל אזרח שנלחם למען תנועות הנוער. את זה צריך לשים על השולחן, כי כל פוליטיקאי שיכנס פנימה בשביל להשפיע פוליטית על תנועות הנוער, הוא ימצא את עצמו עם הרבה מאוד ח"כים שילחמו כקיר בשביל שהדבר הזה לא יקרה, אז גם מי שכתב לי את המכתבים האלה, הוא לא צריך להיות מודאג. הפוליטיקה לא תיכנס פנימה.

הנושא השלישי שאני גם רוצה להביא אותו, תראו, יש כרגע איך שאני רואה את זה, שתי אפשרויות. אני לא מגיעים שמגיעים למקומות כאלה, לצבעים האפורים או לגוונים האפורים. יש אפשרות להביא מגשר ולנסות לגשר ולהבין בדיוק מה קרה ולנסות לרפא את הפצע הזה. יש לזה השלכות למקומות אחרים, ויש אפשרות להיפרד. אני יודע שכבר תקופה מאוד ארוכה, לפחות עשור מאז שאני ראש מועצה, ההיפרדות הזאת הייתה על שולחן של בני המושבים. אני לא יודע את זה. זה לא חדש לי. גם מי שבא ואומר, עכשיו קרה משהו פוליטי, אז אני אומר לכם, חבר'ה בואו, אני עשר שנים שומע את זה, בואו נשים את זה על השולחן, לכן אני לא מתרגש מכל הפוליטיקאים שמנסים לעשות סיבוב על המצב הזה והם לא מבינים שהם פוגעים בנוער ובתנועות הנוער, לכן אם רוצים להיפרד, לעשות את זה כמו שצריך. בשום פנים ואופן אני לא מוכן שהדבר הזה, כבוד היושב ראש, ואני אומר לכולכם, יתקיים דרך בתי המשפט, דרך עורכי דין. הם לא מדברים במושגים של ערכים.

עכשיו אגיד לכם את הסיכום שלי. בסוף כל תנועות הנוער מחנכות את הנוער לאותם ערכים. כל מי שרוצה לצבוע את זה אחרת, אז הוא מטעה את כולם, כי ערבות הדדית, יש מישהו שלא מדבר פה? עזרה לזולת, מישהו לא מדבר פה על זה? על המשמעות של לתת ולבנות קהילה, מישהו לא מדבר על זה? על להתיישב, מישהו לא מדבר על זה? כולם מדברים אבל כל אחד מנסה כמו המפלגות הפוליטיות, אתם יודעים, כל אחד לקחת.

כבוד היושב ראש, אני רוצה להגיד לכם, אחרי שישבתי גם עם תנועת המושבים וגם עם הנוער העובד והלומד, אני אומר לכם שבמפעל אחד ענק שנקרא חקלאות ותמיכה בחקלאות, והיו פה באודיטוריום לפני שמונה חודשים מאות צעירים שבאו לעבוד בחקלאות והיו כל תנועות הנוער שם. כך אני רוצה לראות את תנועות הנוער.
היו"ר יעקב מרגי
חבר הכנסת עודד פורר.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני אהיה יותר קצר מחיים. אני אגע בנקודה אחת, אדוני היושב ראש, שנגע בה חיים. אני חושב שאתה רואה גם את הנוכחות היפה של חברי כנסת בדיון. זה לא בכל דיון נוכחות כזו רחבה ודווקא פה העניין הפוליטי מתרומם וזה גם מחמם אולי את האווירה פה. אני מצטרף למה שאמר חיים. לקח הרבה זמן להוציא את הפוליטיקה מתנועות הנוער. הבת שלי היום, גילוי נאות, היא מתחנכת בתנועת בני המושבים ועמדותיי הפוליטיות ידועות. אולי לפני 30 או 40 שנה הייתי יכול להגיד שיש פוליטיקה. הוציאו את הפוליטיקה. אסור לנו לאפשר להכניס את הפוליטיקה הזו חזרה לתוך תנועות הנוער ולי יש תחושה שיש פה איזשהו ניסיון לעשות את זה. אנחנו צריכים לעמוד כחומה בעניין הזה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. מזכ"ל תנועת המושבים, מאיר צור.
מאיר צור
תודה. לא תכננתי לדבר ראשון אבל אני שמח לקבל את זכות הדיבור.
היו"ר יעקב מרגי
זו לא תוכנית כבקשתך. אין לי הרבה פריבילגיות חוץ מלהוציא אנשים, לנהל את הדיון.
מאיר צור
אז אני שמח שאני מדבר לפני שאתה מוציא אותי. תנועת המושבים עבדה עשרות שנים. היא הוקמה לפני מעל 80 שנה. תנועת המושבים, מהרגע הראשון הייתה לה תנועת נוער. תמיד היינו קשורים בצורה כזאת או אחרת לנוער העובד והלומד. באיזשהו שלב בגלל עניינים של רגולציה גם כל הענייניים הכספיים עברו דרך הנוער העובד והלומד. כל העניין הזה הלך והתעצם עם השנים.

אנחנו עובדים כתנועה עצמאית כשהנוער העובד והלומד העבירו לנו והם היו לנו גם בתקופות מסוימות לעזר ולפעמים הם היו גם פחות לעזר. אין לנו שום רצון לריב עם הנוער העובד והלומד. אנחנו רוצים להיפרד יפה. התנועה שלנו התפצלה מהנוער העובד והלומד, היא תתקיים לבד. אנחנו יכולים לעשות שיתופי פעולה. אפשר לבדוק שותפות אחרת מזאת שהייתה. השותפות שהייתה לא תהיה.

אדוני היושב ראש, מה שחשוב לי להגיד לך זה שהייתה החלטה במועצת תנועת המושבים, ואצלך בסיעה יש שני מושבניקים גאים. אתה יודע מה זה תנועת המושבים.
היו"ר יעקב מרגי
הנה, כבר טעית. יש יותר משני מושבניקים. היושב ראש מושבניק, חבר אגודה.
מאיר צור
אוקי, אז אני אתנצל, אז זו ממש מפלגה של מושבניקים ואני מברך על זה.
היו"ר יעקב מרגי
ואנחנו סקטוריאליים.
מאיר צור
מסתבר.
היו"ר יעקב מרגי
אבל עזוב, הדיון הוא לא אנחנו. אנחנו לא היינו חכמים, לא זכינו להקים תנועת נוער. לא הצלחנו.
מאיר צור
אנחנו רוצים שיכבדו את ההחלטה שלנו. אנשים שמדברים על דמוקרטיה ועל שוויון ועל המון דברים שהם נכונים, הם נכונים בחברה הישראלית, הם נכונים גם כשמישהו קם בבוקר ואומר, תן לנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה ב"אני מאמין". למה באתם לכאן?
מאיר צור
עכשיו באנו לכאן כי אנחנו רוצים שאתה לאנשים שיושבים מולך ממשרד החינוך ולשר החינוך לאפשר לנו באופן מיידי לקבל הכרה על ידי הממסד של תנועת נוער, לקבל את התקציבים. לא הגיוני שאנחנו נהיה עם 34,000 חניכים ומישהו אחר יקבל את התקציב שלנו. אנחנו, אני חוזר ואומר, מוכנים להגיע גם לפשרות עם הנוער העובד והלומד גם על זה אם הם יבואו איתנו להידברות.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. תשמע את משרד החינוך בסוף.

מיכל בירן, בבקשה.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אני חושבת שאין דיון שציער אותי כמו הדיון הזה. לא היה דיון כזה בשנים האחרונות מאז שאני חברת כנסת.

מאיר, שמעתי את מה שאתה אומר ואני גם מעריכה אותך באופן אישי, אבל אני לא יכולה שלא לחשוב שהדיון הזה לא היה צריך להתקיים כאן. את הדיון הזה, את אי ההסכמות שהן לגיטימיות בתוך אינטראקציה בין קבוצות ואנשים לא היה צריך לעשות כאן.
חיים, אמרת שאתה רוצה להוציא את הפוליטיקה, אבל להביא את הדיון הזה דווקא לכאן, לוועדה, זה בדיוק להכניס את הפוליטיקה למקום שהיא לא הייתה אמורה.
חיים ילין (יש עתיד)
לא הקשבת, פוליטיקה סיעתית. איפה שיש שני אנשים, יש פוליטיקה, גם בזוגיות, רק שתדעי.
היו"ר יעקב מרגי
חיים, בלי קריאות ביניים. אנחנו רוצים לקיים דיון ענייני ומהותי. אין נושא שהוא לא לדיון ציבורי בוועדות הכנסת. זו דעתי.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
דעתך, אני מבינה את הגישה שלך. את הגישה של חיים אני פחות מבינה. אני חושבת שלהביא את זה לכאן בדיוק הכניס פוליטיקה סיעתית.
היו"ר יעקב מרגי
לא ניתן. אל תלכו לשם.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אני שולטת בעברית ואני ממש אשמח לסיים את דבריי ללא הפרעות. מבטיחה לא להאריך.
היו"ר יעקב מרגי
אם לא תפני לחברי כנסת, אישי, הם לא יענו לך.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
בסדר, אבל אני לא יכולה להתעלם מזה שחיים יזם את הדיון הזה.

אני חושבת שזה היה מיותר. אני חושבת שבסוף מדובר בהרבה חניכים ומדריכים ברחבי הארץ. נראה לי שרובכם יודעים שהייתי עד גיל 27 בנוער העובד והלומד בדרור ישראל ולמעשה הייתי רכזת המחוז של הבת שלך, גיל, כשהייתי רכזת מחוז נגב של הנוער העובד והלומד. זה צורם לי שאת כל הפעילות המקסימה הזאת שעושים חניכים ומדריכים בכל רחבי הארץ גם במושבים, בנוער העובד והלומד בכל רחבי הארץ, להביא את זה לכאן למריבה פומבית זה בעיניי מיותר, גורם נזק. מאיר, חבל לי מאוד שבחרת בדרך הזאת. אני רוצה לקוות שאך ורק טובת העניין עומדת לנגד עיניך, אבל כשמביאים את זה לכאן ערב בחירות, אני לא יכולה שהספק לא ינקר במחשבותיי, ומתוך החיבה שאני רוכשת אליך, זה מצער אותי מאוד.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. הנוער העובד והלומד, יו"ר, פסח האוספטר.
פסח האוספטר
אדוני היושב ראש, אני מבקש לפנות אליך ולשאול אותך האם אתה יכול לומר לי מכל היושבים והיושבות כאן עם החולצות הכחולות והשרוכים האדומים, מיהו מושבניק, מיהו ערבי, מיהו עירוני, מיהו דרוזי, מיהו קיבוצניק?
היו"ר יעקב מרגי
אני לא עסוק בכך.
פסח האוספטר
כולם עם שרוכים אדומים וחולצות כחולות, כולם עם אותם סמלים, כולם עם אותם תגים. נשאלת כאן השאלה המאוד פשוטה, האם המחלוקת הזאת שבפניה אנחנו עומדים היא מחלוקת לשם שמיים שסופה להתקיים? על מה אנחנו בעצם מדברים כאן, אדוני היושב ראש? מה עומד כאן בעצם בסיס השאלה של הרצון להיפרד? אומר כאן חברי מאיר צור, בואו, אני רוצה לשבת עם הנוער העובד והלומד ולפתור את הבעיה. האם אני יכול לשבת באיזשהו חדר ולחלק את חניכי הנוער העובד והלומד ביני לבין מאיר צור? האם אני יכול לעקוף את כל המערכות שמשרד החינוך במשך שני עשורים בנה, אם זה ראמ"ה, אם זו הערכה, אם זו מדידה, אם זו רגולציה, אם תקנות, אם חוקים, לשבת ולהגיד, למישהו יהיו 10,000 חניכים ולמישהו אחר יהיו 15,000 חניכים? אני לא רשאי לעשות זאת. זה תפקידו של משרד החינוך. איזה טענות יש כלפי תנועת הנוער העובד והלומד? שאנחנו לא היינו מוכנים לבוא ולשבת באיזשהו חדר חשוך ולחלק את החניכים בינינו? יש בחדר הזה בסך הכול שני אנשים שיודעים על מה המחלוקת, זה מזכיר תנועת המושבים ואני, ואינני רוצה לפרוס כאן בפניכם את המחלוקת משום שהיא איננה לכבודו של הבית הזה.

אני רוצה לומר כאן עוד דבר. אדוני היושב ראש, אם מחר תופיע אצלך קבוצה מדרום הר חברון של תנועת בני עקיבא ותאמר לך, אנחנו מבקשים להיפרד מתנועת בני עקיבא ואנחנו מבקשים להקים תנועת בני עקיבא ב'.
היו"ר יעקב מרגי
זה לא המקרה.
פסח האוספטר
בוודאי שזה המקרה.
היו"ר יעקב מרגי
לכן יש פה בירור ויש פה דיון.
היו"ר יעקב מרגי
סליחה, מי זה אמר דמגוגיה? פעם אחרונה שהזהרתי אותך. פעם שנייה תצא לבד. אנחנו לא בוועדה שהבריונות שולטת בה. כל אחד יאמר מה שהוא רוצה ובלבד שלא יפגע באחר.
פסח האוספטר
לכן אני מבקש לשאול את השאלה הבאה: מה יאמר לילד או לילדה, לנער או לנערה ממושב חדיד או ממושב בית שערים או ממושב שדה צבי שההורים שלהם לבשו חולצה כחולה ושרוך אדום, שהסבא והסבתא שלהם הלכו עם חולצה כחולה ושרוך אדום? אנחנו רוצים לקרוע אתכם מתוך הנוער העובד והלומד, כי מה? כי אנחנו איננו רוצים להיות עם בני הנוער הערבים, עם בני הנוער הדרוזים, עם בני העיר? לכן אני חושב שכל המהלך הזה שיסודו איננו יסוד, לצערי הרב אני אומר את זה, איננו יסוד נקי כפיים, הוא איננו עולה בקנה אחד לא עם החוק, לא עם התקנות, לא עם הרוח הטובה ששררה, ואני קורא מכאן לחבריי ולחברי מאיר צור, איך אמרו פעם? תחזור הביתה.
היו"ר יעקב מרגי
אשאל אותך שאלה, מכובדי. אתה מגדיר את בני המושבים כתנועת נוער?
פסח האוספטר
ודאי שלא.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
פסח האוספטר
האם התקנות מגדירות את בני המושבים?
היו"ר יעקב מרגי
שאלתי אותך. אני לא יודע, אני לא משפטן. בשונה מאחרים שמבינים הכול ויודעים הכול, אני משאיר את זה לסוף. אני אוהב להשאיר את זה לסוף, לשמוע את כולם.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני אגיד לך מה יאמר. יאמר שלא רוצים לא את זה ולא את זה, שיביאו תנועה אחרת.
היו"ר יעקב מרגי
שיעשו מפקד חדש. סאלח סעד.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
שלום לכולם, אני אתחיל בזה שאני הייתי אחרי הצבא חניך בנוער העובד והלומד הדרוזי. יש לי גאווה ואני מאוד גאה בזה.

כל מה שאני חושב, אדוני היושב ראש, גם ככה אנחנו מכירים את תנועות הנוער העובד והלומד. זה היום קרוב ל-100,000 חניכים מכל חבלי הארץ היפה הזאת, גם מושבניקים, גם קיבוצים, גם ערבים, גם דרוזים, מכל העדות. זו פשוט גאווה לאומית למדינת ישראל שיש לנו את החולצה הכחולה והתג האדום בחולצה.

כל פגיעה בתנועה הזו שהיא תנועה עצמאית לחלוטין והיא לא פוליטית. כל פגיעה של לקיחת בני המושבים או כל גוף אחר, זו פשוט פגיעה מהותית, א', במדינה שלנו, כי המדינה שלנו מלפני 80 שנה רגילה לראות את הנוער העובד והלומד חזק, מאוחד, עם כל המגוון הפוליטי והמגוון הדתי.

יכול להיות שקרה דבר לפני שלושה חודשים, שמאיר חברי היקר שאני מאוד מעריך אותו, הוא עבר לגוף פוליטי כזה או אחר - - -
מאיר צור
זה לא יפה - - -
היו"ר יעקב מרגי
ידידי ומכובדי, פה בבניין הזה אם לא תסגל לך תכונות שהמעיים למישהו אחר מתהפכות ואתה שותק, אין מקום.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
מאחורי הדברים האלה אני מריח ריח פוליטי, וכל פגיעה וכל לקיחת הנושא הזה לוועדת החינוך - - -
היו"ר יעקב מרגי
אמרת. זה מרחף בחלל החדר.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
כאן צריך לעשות דבר אחד. חובתנו, א', לשמוע את כל הצדדים, ב', להשאיר את הדברים על כנם, כי 80 שנה של תנועה חזקה, מאוחדת עם כל חבל הארץ היפה הזאת שלנו, צריכה להישאר תמיד כך.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. הבא בתור, חבר הכנסת איתן ברושי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, חברי הכנסת חבריי לדיון, אני מייצג את החתכים של הניסיון גם מהעבר וגם מהווה. הייתי בעצמי י"ג בחטיבת בני הקיבוץ המאוחד אז כשהיה הקיבוץ המאוחד, האיחוד והמושבים. הייתי מרכז החטיבה בעצמי.
היו"ר יעקב מרגי
כמה שנים עברו מאז?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
כל אחד יעשה את החשבון. הייתי מרכז החטיבה שידענו להיות תחת הכפיפות של הנוער העובד עם האבחנה בין הדגשים של אלה, אלה ואלה בלי לפגוע ביכולת הכוללת, כולל של החברה הישראלית. בוודאי היום זו לא הכוונה שלי. הייתי ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, שבלי חטיבת בני המושבים לא היינו יכולים לקיים לעולם את הפעילות התנועתית, והייתי מזכיר התנועה הקיבוצית ואני מכיר פה את רוב השאלות ואת האנשים שעוסקים בזה.

אני רוצה לומר משהו, אדוני היושב ראש, שכדאי להגיד בפתח הדיון, במגבלות הזמן. אי אפשר להשוות את החינוך התנועתי במרחב הכפרי לחינוך התנועתי במקומות אחרים. צריך להבין יותר מזה בלי לנקוט עמדה כרגע. אין חופש בחירה לא לילדים ולא להורים. מי שנולד בישוב כפרי מבודד הוא כפוף להחלטת היישוב שלו ובעיקר המועצה האזורית שלו, לאיזו תנועת נוער הוא ישתייך. אין חופש בחירה בהרבה דברים, אבל מי שנולד להורים במושב או בקיבוץ, הוא מראש מקבל את ההחלטה על איזה בית ספר ובאיזו תנועת נוער. מי שמחליט על תנועות הנוער, בגדול, אלה הן הנהגות היישובים וראשי המועצות האזוריות. אני בטוח שיאשרו את זה פה.
חיים ילין (יש עתיד)
לא מאשר את זה.
היו"ר יעקב מרגי
חיים, אתה לא מפריע.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני גם לא מקבל שאם אנחנו נגיד שזה לא פוליטי, זה לא פוליטי. אין פה מישהו שהוא לא פוליטי חדר הזה.
חיים ילין (יש עתיד)
הכול פוליטיקה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לכן אני חושב שקודם כול צריך להבין מה נקודת המוצא לדיון הזה. אין פה שאלה של כלליות אלא יש שאלה של הייחודיות של מגזרים כאלה או אחרים ויכולת לתת תשובה.

עכשיו אני אוסיף עוד משפט למי שלא מכיר. מי שאחראי על החינוך הבלתי פורמלי ביישובים אלה היישובים והמועצות. לא המדינה לקחה אחריות לעומת בית הספר האזורי שהעברנו אותו לאחריות המדינה, וגם לא יכולה להיות פה כפילות. לא יכולה להיות פעילות רגילה שאני גם חבר בתנועת הנוער ואני גם חבר בחינוך הבלתי פורמלי במושב או בקיבוץ, שגם האגודות מממנות חלק ממנו, או ביישוב הקהילתי.
היו"ר יעקב מרגי
גם אני לא.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
איתן, אנחנו לא מבינים מה אתה אומר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
הדיון הזה הגיע מוקדם מדי לכנסת. אדוני היושב ראש, היה צריך לאפשר מהלכים נוספים לפני שמביאים את זה לכנסת. זה הגיע מוקדם מדי ולא מוכן לדיון בכנסת. אני מציע, לסיכום, לקיים את הדיון אבל לא לסכם אותו. התנועה הקיבוצית בישיבתה אתמול, היא רוצה המשך הדיאלוג.

אני רק רוצה לסכם ולומר שאין סתירה בין דבריהם של חבריי מהנוער העובד לבין דבריו של מזכיר התנועה המושבית או הקיבוצית ביכולת שהייתה גם בעבר ללבוש חולצות כחולות, ללכת עם השרוך האדום ולהיות כמי שנותן תשובה גם לצרכי החברה הישראלית המשתנה וגם לשמירת ייחודו של המרחב הכפרי, שזה לא אותו דבר, כאילו בדיון הזה הכול מובן אבל ברור בצדק, לחברים לא ברורה הסוגיה. לכן אני חושב שצריך לאפשר את הבחירה, מצד אחד, ומצד שני את האוטונומיה הניהולית והתקציבית. אני חושב שחייבים לחזור לשולחן של הידברות כדי לא לשבור את הכללים, אבל כן לאפשר את החופש המוגבל לפעול כל אחד על פי מצפונו והשקפת עולמו, ואני חושב שיש מקום לדחות את ההחלטה בחודש ולאפשר כאן הידברות בין הגורמים ולחזור לסכם בעוד חודש. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. עורך דין אורי קידר.
אורי קידר
אני עורך דין, ב"כ תנועת המושבים ומטפל בהיבטים המשפטיים של ההיפרדות.

כדי לשים את הדברים בפרופורציה ובקונטקסט נאמר כך: לא יושב בחדר הזה בן אדם שהוא חניך בתנועת המושבים, שמזהה את עצמו בצד של הנוער העובד והלומד. יש כאן שתי תנועות שעובדות יחד מזה הרבה מאוד שנים, אבל הן שתי תנועות, והשאלה של כבוד יושב ראש הוועדה, האם מדובר בתנועת נוער בני המושבים שזוכה לתשובה שלפי התקנות אין מדובר בשתי תנועות נוער, היא לא תשובה לדעתי שנכון להעלות אותה במקום הזה, במשכן הזה והיא לא תשובה שנכון להגיד אותה בפנים של 34,000 חניכים.
היו"ר יעקב מרגי
אתה לא יכול לבקר אותי ישירות, להגיד, זה לא המקום לשאול את השאלה?
אורי קידר
להיפך, השאלה הייתה מצוינת. הביקורת היא על התשובה.

בני המושבים היא תנועה שבעצם יש לה סוג של הורים או יש לה אבא ואימא, שזה תנועת המושבים והתנועה הקיבוצית, אפשר לומר, והיא משתכנת אצל דוד שנקרא תנועת הנוער העובד והלומד שדואג להעביר לה כספים. אני לא רואה להלאות אתכם, אבל גם בעניין הזה יש קושי רב, מה קורה עם הכספים האלה שמועברים ומגיעים בחסר לבני המושבים. אין מחלוקת, כולל בכתובים לאורך עשרות שנים, לאחרונה בבית שנכרתה בהסכם לפני כעשר שנים, שלתנועת בני המושבים יש אוטונומיה, ואם הנוער העובד עומד כאן ואומר, אין דבר כזה בני המושבים, הוא לא רק חוטא לאמת שקיימת בפעילות בשטח ובלבבות של 34,000 חניכים, אלא גם למספרים שהוא עצמם חתום עליהם לאורך עשרות שנים, כולל מהשנים האחרונות.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
עורך דין קידר, שאלה, בני המושבים היא תנועה עצמאית?
אורי קידר
בני המושבים היא תנועה שיש לה אוטונומיה. מבחינה ערכית, מבחינת התנהלות, מבחינה ארגונית, מבחינת הסמכויות שלה בתוך ההסכם עם הנוער העובד מול תנועת המושבים, היא תנועה עצמאית. מבחינת הצינור של העברת הכסף, ועל זה אנחנו יושבים כאן, על הצינור של העברת הכסף ממשרד החינוך ומהמקורות הציבוריים האחרים, הכסף הזה עובר דרך תנועת הנוער העובד והלומד.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
במה היא נבדלת ערכית?
אורי קידר
על ערכים לא רצוי שעורכי דין ידברו. יש כאן אנשים מתנועת בני המושבים שידברו.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אבל זה טיעון מופרך. ערכית היא לא נבדלת.
היו"ר יעקב מרגי
אני מודה לך על השאלה המאוד ברורה, אבל דווקא לשם אני לא רוצה ללכת כי יתפתח פה דיון פוליטי שאני לא רוצה אותו.
אורי קידר
יש הבדל ערכי עצום בין שתי התנועות, והוא יעלה כאן על השולחן, אני מניח. אני רק אומר שהנוער העובד לא נלחם על ערכים כאן. הוא נלחם על הכסף.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. איציק שמולי.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
תודה רבה אדוני היושב ראש. תראו, הדיון הזה מעורר תחושות מאוד קשות לפחות אצלי, לפחות משתי סיבות: א', כי יש פה גופים שהם בשר מבשרה של תנועתי. לראות את ההתכתשות הזאת זה דבר שהוא מאוד לא נוח. אני מוסיף את העובדה שמאיר צור, חבר כל כך יקר שלי, שזה בכלל שם אותי במקום מאוד לא נוח. מה שבעיקר לא נוח זה כי ההתייחסות פה ל-30 וכמה אלף חניכים זה כאילו כמו מטבע עובר לסוחר. זה מעורר בי תחושה לא כל כך נעימה.
היו"ר יעקב מרגי
אבל בסוף המטבעות עוברים לסוחר.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
כן, השאלה לאיזה.

תראו, אני חושב שהשאלה האמיתית שצריכה להישאל פה, אדוני היושב ראש, היא כזו: האם החוק מתיר להקים תנועת נוער עצמאית? כן וכן. השאלה שצריכה להיות מופנית פה ומונחת פה על השולחן, זה למה עכשיו? השאלה השנייה שצריכה להיות מונחת על השולחן, מה היא ההצדקה לשבור או לעקוף או לבטל את הכללים שאותם קבע משרד החינוך? לזה לא שמענו תשובה. שמענו תשובה ערכית שלפחות מבחינת מאיר והחברים מהמושבים הם רואים את עצמם נבדלים. הנוער העובד והלומד כמובן לא מסכים לתפיסה הזאת אבל יש פה ויכוח ערכי. לא הונח בפני הוועדה טיעון בשם איזו הצדקה, בשם אלו סיבות נכון עכשיו לבטל ולעקוף את החוקים ואת הכללים שקבע משרד החינוך, שמוכיחים את עצמם עשרות בשנים. זה אחד.

הטענה השנייה, אדוני היושב ראש, זו טענת הפרגמנטציה שאני מציע לוועדה לא להקל בה ראש, מכיוון שמה שעשוי לקרות בתנועה הזאת יכול בהחלט לקרות גם בתנועות אחרות ויש לזה גם היבט חברתי מכיוון שבסוף אנחנו יודעים שלמרות שמדינת ישראל היא מדינה קטנה, אם יש דבר שאנחנו מצטיינים בו זה עוני ופערים חברתיים, גם בהייטק.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אל תגזים, איציק. אנחנו לא מצטיינים לא בעוני ולא בפערים חברתיים. מדד הג'יני כל הזמן מראה שהפערים מצטמצמים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אנחנו עדיין בכובע של ועדת החינוך, התרבות והספורט.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
מקום אחרון ב-OECD בעוני. על מה אתה מדבר?
היו"ר יעקב מרגי
איציק שמולי ברשות דיבור, נא לא להפריע לו.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
חברי, מיקי, אני ממש מצטער על החמיצות על הבוקר, אבל זה מה שאומרים הנתונים של ה-OECD.

תראה, אדוני היושב ראש, בסוף בגלל שלפחות מנקודת מבטי וזה גם מה שמראים הנתונים האובייקטיביים של ה-OECD, יש פערים ולא מעטים במדינת ישראל. בסוף חס וחלילה עלול להיווצר מצב שבו גם בתוך התנועות וגם בתוך האזורים הגיאוגרפיים יקומו תנועות שיתבדלו אחת מהשנייה מבחינת חוזקן ויכולתן הכלכלית לקיים פעילות שוטפת. מה לעשות, כאשר מסתכלים גם על המפה של המועצות האזוריות למשל, יש מועצות שהן חזקות יותר ויש מועצות שהן חזקות פחות מבחינה כלכלית כמובן, ולכן אני חושב שצריך להבין שברגע שמבטלים את הנהלים ואת החקיקה שקבע משרד החינוך מבלי שיש לזה סיבה מצדקת, אנחנו עלולים להפיל את הסכר שלדעתי עלול לשטוף - - -
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו לא עדיין לא שם.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני יודע.
היו"ר יעקב מרגי
אבל האזהרה שלך נשמעה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
תודה.
היו"ר יעקב מרגי
הנוער העובד והלומד, רכז התנועה, רועי יסוד.
רועי יסוד
אדוני היושב ראש, תודה רבה. שמי רועי יסוד, רכז הנוער העובד והלומד. תודה רבה על זכות הדיבור.

אדוני היושב ראש, אני מגיע לכאן אחרי שבועיים מאוד קשים. אני רוצה להתחיל בשתי עובדות ואז ללכת למישור שאתה ביקשת, המישור הערכי.
היו"ר יעקב מרגי
לא, אם טרחת לומר לי שאתה אחרי שבועיים קשים, יש מקום לציין מה עבר עליך בשבועיים האלה?
רועי יסוד
כן.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו יכולים להיות רגועים? אל תפחד, אצלנו פה אתה תקבל הגנה מהיושב ראש. אף אחד לא יתקוף אותך על כלום.
רועי יסוד
תודה רבה. ב-3 באוקטובר בשעות הבוקר פתחתי את הפייסבוק וראיתי שהתנועה שלי עומדת למשפט במכללת אחוה במעמד צד אחד, אני פסח ואף אחד מהנהגת הנוער העובד והלומד לא מוזמן למשפט השדה שנערך בתנועת המושבים. בזה אחר זה עלו אנשים, הטיחו האשמות בתנועה שיקרה לליבם של אני חושבת חמישית מאזרחי מדינת ישראל מגיל 120 ומטה. הביאו הרבה מאוד נתונים שגויים. אני למדתי דבר אחד באזרחות, שמשפט במעמד צד אחד אינו משפט צדק. זה דבר אחד.

דבר שני, בשבועיים האחרונים מוטחת ביקורת בעיתונות ובתקשורת על הנוער העובד והלומד. הנזק כבר נעשה. הנוער העובד והלומד שנצור בלב הרבה מאוד אנשים במדינת ישראל הואשם בבריונות, בכוחנות, בגניבה של לא פחות מ-30 מיליון שקל בעוד הביקורת של החשכ"ל, הביקורת של רשם העמותות, הביקורות של משרד החינוך לא יורדות מציון 98. התקשרו אלינו מבנק הפועלים ומבנק מזרחי כמו שמקובל במערכות גדולות, אמרו, חברים, אנחנו מפסיקים לכם את האשראי, מדוע? כי יש אצלכם בלגן. הנוער העובד והלומד נתמך ממשרד החינוך, זאת אומרת שאנחנו מתקצבים את הפעולה לפני שאנחנו מקבלים עליה כסף, ובום, הבנק סוגר לנו את האשראי. כל זה למה? בגלל משפט שדה שדבר אחד נשכח בו, להזמין את הצד השני.

עכשיו אני רוצה להגיד משהו מדם ליבי. אני בעשור האחרון רכז הנוער העובד והלומד. אני עוסק במאמץ אדיר להחזיק בתנועה אחת, בתקופה של פערים עצומים, יהודים, ערבים, דרוזים, דתיים וחילוניים, יוצאי אתיופיה ודוברי רוסית, קשר עם תנועה אחות בצפון אמריקה. אני יוצא למסע לפולין עם 18 אוטובוסים וחלק ממה שאני אומר לחניכים, התנועה שלנו שיש בה 20% ערבים, היא נגד זכות השיבה, והתנועה שלנו שיש בה 20% ערבים היא בעד חוק השבות. להחזיק דבר כזה זה חיל המשמר של הכנסת, זה חיל המשמר של הממשלה, זה חיל המשמר של מדינת ישראל. זה הנוער העובד והלומד. יותר מזה, לא ויתרנו, ניגשנו לבני עקיבא, ניגשנו לצופים, ניגשנו לנוער הלאומי, ניגשנו לאריאל, ביקשנו לכרות ברית וכבר שבע שנים שאנחנו מובילים את יום השנה לרצח רבין ומסלקים מהמגרש את הוויכוח הפוליטי ואומרים רק דבר אחד, צוואת הרצח היא שמירה על הדמוקרטיה, ולכן החברים שלי כאן מתנועות הנוער האחרות, ואני אשמח שהם ידברו, באו כדי להגיד דבר אחד, אל תפרקו את הניסיון שלנו, של כל תנועות הנוער להצליח ולאחד.

אני בעצמי עמדתי בשם בני המושבים בכמה הפגנות על החקלאות. אני בעצמי עמדתי בשם הקנים הערביים בכמה הפגנות כדי ש-922 יגיע. אני בעצמי עמדתי עם הדרוזים במאבק שלהם עכשיו נגד חוק הלאום. עשיתי את זה לא לבד. עשיתי את זה עם תנועה של 95,000 חניכים, עם תנועה שיש בה 18,000 חניכים על פי נתוני משרד החינוך, בבני המושבים, ועשיתי את זה מסיבה אחת מאוד פשוטה: כי מדינת ישראל יקרה לי ואני יודע שאם הנוער העובד והלומד יהיה חזק, לא חזק מדי, לא מעניין אותנו להיות הכי גדולים. שאף אחד לא ישגה באשליות. אף אחד מאיתנו לא רץ לפוליטיקה. את אף אחד זה לא מעניין שנהיה מספר 1. מעניין אותנו דבר אחד: שמושבניקים וקיבוצניקים וערבים ודרוזים ועירוניים יוכלו לשבת ביחד ולהגיד, יש לנו מערכת ערכים משותפת.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. יוסי יונה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אדוני, כמו באמת חברי כאן, איציק שמולי שדיבר לפניי, זה דיון מאוד מצער והלוואי והוא לא היה מתקיים.
היו"ר יעקב מרגי
למה הוא מצער?
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אני אגיד לך למה, כי אנחנו מדברים על קרע בתוך בית.
היו"ר יעקב מרגי
לא יהיה קרע, אל תדאג.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
בסדר, אני מקווה שלא יהיה קרע.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו שואפים בלי קרעים. אל תאיימו עלינו.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
לא, אני לא מאיים.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אם שני האחים שלך היו באים כאן לעשות את הדיון המשפחתי, היית רוצה למות.
היו"ר יעקב מרגי
את יודעת שאני זוכר את אחי הגדול, הבכור, שהוא בנערותו, עוד היכולת הכלכלית הייתה טובה, חבר תנועת נוער עם חולצה כחולה ושרוך אדום, אבל הוא מ-73' נמצא בקרית ארבע.
רועי יסוד
גם זו הצלחה של תנועת נוער ואני זוקף את זה לזכותנו.
היו"ר יעקב מרגי
אני רואה בו סיפור הצלחה. לא אמרתי את זה בהתנצלות. מכובדי, אולי לא הבנת את המסר. אני מאלה שפורץ תבניות. אתם לאט לאט תכירו אותי. בבקשה אדוני.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אז אם כבר אנחנו מדברים פה על גילוי נאות, ברור שלי יש פינה מאוד חמה לנוער העובד והלומד כי אני חניך של התנועה. במשך שנים ארוכות אני כרוך בפעילות שלהם. מדובר באמת בחבורה ערכית ואידיאולוגית מופתית ובוודאי גם בני המושבים.

בוודאי אני גם חסיד מאוד גדול של רב-תרבותיות ואז באמת נשאלת השאלה האם קבוצות מסוימות אינן רוצות להיכלל בתוך איזשהו מארג מסוים? זו זכותן, אבל כאן עולה השאלה המאוד חשובה שעלתה ולטענתי או לדעתי עדיין לא קיבלה מענה, האם מדובר כאן על שתי תנועות בעלות ייחוד תרבותי ערכי ואידיאולוגי מאוד ייחודי שמצדיק בקשה להיפרדות? ודאי שבישיבה כזאת אנחנו לא מוסמכים לקבוע את העניין הזה. מצד שני, גם קיימת הטענה שהציג אותה כאן רועי יסוד באופן מאוד משכנע, שיש ערך מאוד גדול למיכל המשותף, אז כאן אנחנו באמת בדילמה הזאת, ולכן עמדתי מאוד ברורה. היה וניתן למנוע את המהלך הזה, יכול להיות שהוא מבורך.

אני גם מצטרף לחבריי שאמרו כאן שכן, לא ניתן להתעלם מהשאלה של ההקשר הפוליטי שהסיפור הזה עולה. האם הוא מושפע מההתרחשויות הפוליטיות האחרונות שניחתות?
מאיר צור
תפסיקו עם הפוליטיקה הזאת. שום דבר פה לא פוליטיקה. יש גבול לשטויות האלה שאפשר לדבר, פוליטיקה, פוליטיקה.
היו"ר יעקב מרגי
מאיר צור, אני אוציא אותך.
מאיר צור
הפוליטיקה היחידה זה כאן.
היו"ר יעקב מרגי
ההבדל בינו לבינך, שהוא יכול לומר ואתה לא יכול להתפרץ.
מאיר צור
בסדר, אבל יש גבול לשטויות האלה.
היו"ר יעקב מרגי
מאיר צור, תודה. פעם אחרונה, אני אוציא אותך.
מאיר צור
בסדר, תוציא אותי.
היו"ר יעקב מרגי
אל תגרום לכך. יוסי, לסיכום.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
בכל אופן, אי אפשר להתעלם מההקשר הפוליטי.

עכשיו בואו נעשה איזשהו תרגיל מחשבתי, אני מציע אותו כאן ליושבים מסביב לשולחן הזה, שהדיון בפיצול או באיחוד ידחה בחצי שנה, נניח. מאיר צור שטוען שאין הקשר פוליטי, נניח ומישהו עכשיו יקבע טענה שהדיון הזה יתנהל אחרי הבחירות לכנסת.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, יוסי יונה. מיקי.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ראשית, מאחר והנושא בעיניי הוא נושא קודם כול באמת ערכי וממלכתי, אז אתייחס אליו באופן הזה. ברור לכולם שלכל אחת מתנועות הנוער יש איזושהי אג'נדה פוליטית שעומדת מאחוריה, אבל בסוף זה חינוך בלתי פורמלי חשוב שאנחנו במדינת ישראל רוצים לקדם ויש לנו שאיפה שכל ילד במדינת ישראל ייקח חלק בחינוך הבלתי פורמלי הזה, לא משנה באיזו מסגרת, אגב. חלק ילכו לנוער העובד והלומד, חלק ילכו לתנועת בית"ר, חלק ילכו לבני עקיבא, וטוב שכך, שכל אחד ישתייך לחינוך הבלתי פורמלי הזה, כי זה דבר חשוב, זה דבר ערכי וזה דבר שמוסיף מאוד לחברה הישראלית, לכן העיקרון שאני רוצה לדבר עליו הוא לא קשור לזיהוי הפוליטי או לא למה כל תנועה מייצגת.

מהחשש הזה בלבד אני רוצה להבין את עיקרון הדיון ואת מטרתו. הרעיון הוא בעצם לייצר מצב שיהיו עוד תנועות נוער, לא תנועות נוער מסוימות שקיימות כרגע אלא להרחיב את היריעה.
היו"ר יעקב מרגי
זו לא מטרת הדיון.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
זה בעצם בסוף מה שיהיה כתוצאה מהרעיון שאנחנו מקבלים פה, כי אם וכאשר תהיה אפשרות להתאגד או להתכנס או כל הדברים שאתם עכשיו מנסים לקדם, מחר יבוא כחלון או יבוא יש עתיד ויקימו תנועות נוער וינסו בסופו של דבר לייצר את האג'נדה הפוליטית שלהם.
היו"ר יעקב מרגי
אז אני אמרתי בתחילת הדיון ואני אגיד לך, מטרת הדיון - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני יודע מה אני אומר, חבר הכנסת מרגי, ואני גם תכננתי את דבריי מראש, ולכן הרעיון שאולי פחות מטריד, שאנחנו מנסים להוציא את הפוליטיקה מהעניין הזה, בעצם אנחנו מכניסים את הפוליטיקה לעניין הזה, למה? כי הרי יש איזושהי גחמה, אני מניח, ליושב ראש הסיעה שלך, חבר הכנסת ילין או ליושב ראש סיעת כולנו, כחלון, לנסות להקים איזה שהן תנועות נוער מזוהות פוליטיות.
חיים ילין (יש עתיד)
מיקי, לא שמעת אותי בתחילת הדברים, אז אני לא יכול לענות לך.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אוקי, אני רק אומר את דעתי. אחר כך אני אשמח גם לשמוע.
חיים ילין (יש עתיד)
דיברתי כראש מועצה לשעבר, בלי אג'נדה פוליטית אלא מתוך אחדות, מתוך זה שקיבוצניקים היו בבני המושבים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
תראה, הרי כולם אומרים שאתה באמת זן נדיר ונטע זר - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא נטע זר, זן נדיר.
חיים ילין (יש עתיד)
מיקי, אני חייב להגיד לך שההתפלפלות שלך היא פשוט - - - . לא יודע איך לאכול את זה אפילו.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני ממש לא רוצה להאכיל אותך, גם לא להשקות אותך.
חיים ילין (יש עתיד)
למה, כי אני עוקף אתכם מימין בעוטף עזה?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא, לא, אתה לא עוקף אותנו מימין. עוטף עזה מעולם לא הצביעו לנו וכנראה גם לא יצביעו לנו.
חיים ילין (יש עתיד)
לא, אנחנו עוקפים אתכם מימין.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
זה בסדר, אנחנו דואגים להם בכל מקרה.

המסר שלי, אגב, חבר הכנסת מרגי, הוא מסר שלא שמעתי אותו קודם. אני לא הייתי הרבה זמן בישיבה אבל לא שמעתי שאת המסר הזה. אני חושב שזה המסר המרכזי שאנחנו צריכים להתמקד בו. אם הרעיון שיש פה היום הוא בעצם לייצר עוד תנועות נוער מזוהות פוליטית כדי לקדם אג'נדות פוליטיות, אני לא אתן לזה יד, אני לא אתן לזה לקרות.
היו"ר יעקב מרגי
גם אנחנו איתך.
חיים ילין (יש עתיד)
מיקי, אנחנו איתך בזה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אם וכאשר הדיון פה הוא דיון ערכי במטרה באמת לקדם את הרעיון של תנועות הנוער, לפתח אותו, לחזק אותו, אז כמובן שזה שיח מועיל ומכובד. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. עוזי דיין.
עוזי דיין
תודה על זכות הדיבור. אני כבן מושב היושב, כחניך בתנועת המושבים - - -
היו"ר יעקב מרגי
למי שלא יודע איפה זה היוגב? אנחנו לא מוותרים בוועדה, ידיעת הארץ.
עוזי דיין
היוגב זה ליד מגידו בעמק יזרעאל.
היו"ר יעקב מרגי
אחד המקומות היפים במדינה.
עוזי דיין
כחבר בחוג הטיולים הראשון של תנועת המושבים וכמדריך בהמשך בבני המושבים, אני רוצה לברך ולא להגיד שיש פה הרגשה קשה. אני חושב שצריך לברך על הרצון של עצמאות של בני המושבים, ולומר למה כבר לפני 55 שנה כשהייתי בקורס מדריכים של הנוער העובד, אז עשינו את הקורס בתוך הנוער העובד, כבר אז רצינו עצמאות. העלינו את זה, למה? קודם כול כי רצינו זכות להגדרה עצמית. מעלים את זה בהרבה דברים. כאן אני לא רואה שום מצב שבתנועת נוער, ומישהו שרוצה להקים משהו אחר, לא מבין איך אפשר להתנגד לזה. רצינו אז הכרה בייחודיות שלנו שכבר אז הייתה. רוב בני המושבים לא מרגישים שהם חלק בלתי נפרד מהנוער העובד. רצינו עצמאות בדרך החינוכית שכבר אז היו עליה ויכוחים. רצינו עצמאות ארגונית וניהולית, ואז למען האמת לא ידענו שגונבים אותנו בענייני הכסף. לא חשבנו על זה בכלל. היינו בני 15. רצינו עצמאות בהגשמה. מהסיבות האלה אני מאוד תומך במהלך.

לסיום אגיד, יש פה איום של פוליטיזציה, בואו לא נהיה תמימים. יש פה איום של פוליטיזציה ולכן אני אושיט כל עזרה שאני יכול לכך שבני המושבים יהיו עצמאיים ואני אעשה גם את כל מה שאני יכול שבני המושבים לא יהפכו לתנועה פוליטית.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. מוטי יוגב.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני כן הקשבתי פה למכלול הדברים ויש פה באמת צדדים רבים. תנועות הנוער, אין ספק, פתחת כבר, הן לבנה מאוד חשובה בחינוך הנוער בישראל והלוואי וכל ילד בישראל יזכה להיות בתנועות הנוער.

זה היה פרופ' יחזקאל דרור בקיבוץ שפיים, שנתן לנו את המכנה המשותף. אמר, יש כאלה שרוצים שיהיה במדינה - - -, מדינה נורמלית, מנותקת משורשיה היהודים. יש כאלה שרוצים שיהיה מת, מדינה - - - , ויש כאלה שרוצים שיהיה פה מיץ ויש הרבה סוגי מיץ. מדינה יהודית ציונית, מיץ אשכוליות, מיץ תפוזים. כולנו מיץ. מיץ גזר וכו'. בהחלט זה היה מכנה משותף רחב שאני מאוד שמחתי בו ומאז אני חי אותו.

כמזכ"ל בני עקיבא לשעבר אני חושב שיש מקום להגדיל את התקנות ויש מקום גם שמשרד החינוך, תהיה איזושהי תקנה גם לבניינם של סניפים וכלים כמו בפורמלי, כי בפורמלי ילד נמצא מ-08:00 עד 14:00 ובלא פורמלי הוא יכול לבלות שם גם את הלילות, מכיר אנשים, בבני עקיבא וסניף תל אביב צפון שהתחתנו וגרו בסניף, והנה פסח גר עוד בסניף גם שנים ארוכות.

בשורה תחתונה, עם כל הערכתי, אני חושב שיש פה גם צדדים שונים כפי שביטא גם עוזי, הדובר האחרון. יש קושי מסוים בלהחזיק דברים בכפיה, אבל יחד עם זאת אני הייתי הולך למה שאמר חברי, חבר הכנסת איתן ברושי, אבל הייתי אולי מבטא את זה, ואני פונה פה גם למשרד החינוך, לחפש את הדרך להידברות פנימה. בוודאי אנחנו כוועדת חינוך לתת לכך את הזמן. יש כלל כלשהו בתלמוד שקוראים לו "זבלה". מי שלא מכיר אותו, משמעותו פישור, גישור, זה בורר לו אחד, זה בורר לו אחד. כל אחד בוחר איש רציני לייצג אותו.
היו"ר יעקב מרגי
ותראה מה נהיה מה"זבלה" פה בשיח הציבורי שלנו.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
ושני האנשים הרציניים האלו שכל צד ברר לעצמו, בוררים את השלישי כאדם נטול פניות ואחר, תגידו שופט עליון לשעבר או אינני יודע מה. גם שם יש נטיות, אבל תבחרו. השניים האלה בוחרים את השלישי, ואולי לבוא בדברים ולראות מה יהיה סופה של החלטה זו. בריא שאם זה יחזור אלינו כוועדת חינוך, אז הנטיות הפוליטיות של כל אחד פלוס ההשלכות על תנועות אחרות או דברים אחרים, פשוט שהם יהיו גם בגוף העניין ואני הייתי רוצה שבגוף העניין יהיה טובתם של הילדים שבתנועות הנוער, לכן אני מציע, אדוני היושב ראש, שניתן את הצ'אנס הזה ולא נבחר באופן גורף שאנחנו אלה המחליטים כאן ועכשיו, אלא ננסה לפחות לשאוף לעוד איזה זמן של מאמץ הסדרתי או מאמץ היפרדותי כזה או אחר לפי החלטה בין שתי התנועות.
חיים ילין (יש עתיד)
אני לא מצליח להבין מאיפה נתפס שאנחנו, ועדת חינוך הולכת לקבל החלטה. אני לא מצליח להבין מאיפה זה בא.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אי אפשר לחנך בכפיה ויכול להיות שהתוצאה תהיה יחד ויכול להיות תהיה התוצאה היפרדות, אבל אני מציע שזה יעשה בראש ובראשונה על ידי נציג מכל תנועה ושיבחרו את הנציג השלישי ובאיזושהי הידברות, תגיד אתה את משך הזמן, נגיע גם לתוצאה שבסוף ילדי ישראל ייהנו ממנה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. כרמל סלע, בבקשה אדוני.
כרמל סלע
כרמל סלע, ראש המועצה האזורית חוף כרמל מזה 15 שנים.

משפט הפתיחה שלך היה מאוד מעניין. אמרת, אם לא רוצים דיון, סימן שיש פה משהו, ולמה לא עושים דיון? כי הסיפור פה הוא לא מה שמספרים פה ואין פה ערכים ואל תספרו סיפורים ואין פה פוליטיקה בכלל, כי בהחלטה של תנועת המושבים היו כל המפלגות. אין פוליטיקה. הסיפור בחדר הזה והפיל שיושב פה הוא כסף. רק כסף. אתה אמרת במהלך הדברים שלך, יש פה מטבעות. אמרת מטבעות הסוחר. הסיפור פה הוא המטבעות והסיפור פה שכאבה לו הבטן שבועיים. אתה יודע למה כאבה לו הבטן? כי בספטמבר הוא ביקש הלוואה מתנועת המושבים של חצי מיליון שקל, כי הוא היה בחריגה, אז שלא יספרו סיפורים.

עכשיו תראו, חבר'ה, מה זה הסיפור הזה של קריעה של תנועות שקורעים? אין פה שום קריעה. יש פה תנועות שאומרות תודה רבה, תן לי את מה שמגיע לי, תיקח את מה שמגיע לך, אתה ילד גדול. אני לא צריך שיפקחו עלי, שיבדקו אותי. אני רוצה לחיות לבד, בכייף. זה הסיפור. הסיפור הוא כסף והסיפור הוא שליטה.

משפט אחרון. פה משתמשים הרבה במשפטים מהתנ"ך. מחלוקת לשם שמיים סופה להתקיים. למה סופה להתקיים? כי טובת הציבור. היא המחלוקת. היא לא לטובת הציבור. היא לא מתקיימת. פה היא תתקיים כי היא לטובת הציבור.
היו"ר יעקב מרגי
לפי הסוף נדע מה ההתחלה. סופו מעיד על תחילתו.
כרמל סלע
בסוף ניפרד. תודה רבה לכם. חוויתי את שתי התנועות. הנוער העובד והלומד היו בחוף כרמל כמה שנים. לא הרגשתי אותם, לא שמעתי אותם, לא ראיתי אותם. קשקוש. לעומת זאת בחמש השנים האחרונות בני המושבים, אתה מרגיש תנועה עם מעורבות חברתית, מעורבות קהילתית.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה. דורון שידלוב.
דורון שידלוב
תודה. ראש מועצה אזורית ברנר. אני הצבעתי בעד ההיפרדות. אני לא מכיר את הנוער העובד והלומד, לא ראיתי אותם מעולם, לא שמעתי אותם למרות שאני חלק מהתנועה. בני המושבים זו התנועה וכך היא תמשיך להיות וכדאי מאוד שיפנימו שיש תנועה שנקראת תנועת בני המושבים, תנועה של המרחב הכפרי והיא התנועה ששולטת והיא התנועה שתמשיך להיות וכדאי שיעשו את זה בצעד מכבד ומכובד.
היו"ר יעקב מרגי
יש אחד שמייצג את עצמו ואת ערכו, מחנך מהנגב. אייל מור יוסף, בבקשה אדוני.
אייל מור יוסף
תודה רבה. קוראים לי אייל מור יוסף.
היו"ר יעקב מרגי
מה הביא אותך הלום?
אייל מור יוסף
לפני 14 שנה הובלתי יחד עם ראש המועצה שלי, עם מר שמואל ריפמן ז"ל כניסה של בני המושבים לעבודה ב-13 יישובי רמת נגב. מאז ועד היום חוללנו מהפכה בחינוך הבלתי פורמלי.
היו"ר יעקב מרגי
חוללתם מהפכה בכלל באזור הזה.
אייל מור יוסף
ברמת נגב בכלל ובחינוך הבלתי פורמלי בפרט. כשאנחנו מדברים על תנועת נוער אנחנו לא מדברים על איזו קבוצה איזוטרית שנמצאת באיזשהו מקום, אנחנו מדברים על 90% מהילדים שנמצאים בפעילות מדי שבוע ובמפעלים. בשכבה הבוגרת 60% בערך. זו בהחלט מהפכה. תנועת בני המושבים, תנועה, חטיבה, תקראו לזה איך שאתם רוצים, משהו שמאוד יקר לליבי. כשאחת הילדות שלי עוברת בכיתה ד' בשער אש או שהבת הגדולה שלי סיימה קורס מדריכים, אני הזלתי דמעות כמו ילד.

תנועת נוער בעצם זה צוהר לחברה הישראלית וזה הדבר באמת הכי חשוב שלי חשוב שהילדים שלי יעשו.

אני באמת לא חושב שלחברה הישראלית צריך שתהיה עוד תנועה סקטוריאלית. אני הייתי רוצה לראות כמו שדיברו פה הרבה מאוד דוברים חכמים לפניי, יותר חיבורים. הייתי רוצה לראות יותר חניכים של בני המושבים.
היו"ר יעקב מרגי
המסר הובן והועבר.

רבותיי, יש לי 30 דוברים. יש לנו את משרד החינוך, אז אנא היעזרו בסבלנות. לא כולם ידברו, הנה אני אומר לכם מראש.

דבי בראס.
דבי בראס
שלום לכולם, אני דבי בראס מהתנועה הקיבוצית, אני מנהלת את החינוך החברתי, החינוך הלא פורמלי בתנועה הקיבוצית.

אני רוצה להתחבר למה שנאמר על זה שהחינוך הלא פורמלי במרחב הכפרי, יש לו מאפיינים ייחודיים והחיבור לקהילה הוא מאוד חשוב. האפשרות שהמחלוקת שניצבת פה בחדר תגרום לפגיעה במענה החינוכי החברתי בקיבוצים זאת סוגיה מאוד גדולה, מאוד בעייתית. תנועות הנוער תומכות בחוסן הקהילתי ואני מדברת לא רק קיבוצים, אלא מרחב כפרי בכלל.

בני המושבים פעילים בכ-100 קיבוצים. שביעות הרצון היא מאוד גדולה והתנועה הקיבוצית מברכת את הבחירה לעבוד כתנועה נפרדת מתוך הבנה שצריך לשתף פעולה עם כולם.

בתנועה הקיבוצית פעילות כל התנועות ואנחנו מקיימים שולחן שעובד על שיתופי פעולה. כמו שנאמר קודם, לבנות שפה משותפת זה דבר לא פשוט. אני רוצה להגיד שמה שחשוב זה לזכור את הילדים ואת הנוער ואת הקהילות ולא רק להתווכח על - - -
היו"ר יעקב מרגי
אם הבנתי מהנאום שלך, שאת תודיעי לי אם נחזיר את הייחוד ואת השלווה.
דבי בראס
אני אומרת שאפשר להגיע להרמוניה גם בתור עבודה כגופים נפרדים שיש להם זהות נפרדת.
היו"ר יעקב מרגי
הבנתי, עכשיו חידדת, זה יותר ברור. תודה.

מזכ"ל תנועת בני המושבים, שירי ארדיטי, בבקשה גבירתי.
שירי ארדיטי
תודה, אדוני היושב ראש. יש לי הרבה מאוד דברים להגיד, אני אשתדל לדבר גם לעניין, אבל אחזור רגע לאמירה שלך.

הקשבתי בתחילת דבריך ואמרת שבעצם הנושא שאתה מבקש להביא לדיון זה בעצם ההסדרה לתקופת הביניים. אתה לא רוצה להיכנס לעניינים משפטיים ואתה מבקש גם לא להיכנס לעניינים כלכליים ככל והם לא נוגעים לוועדה הזאת.
היו"ר יעקב מרגי
פשוט חושדים בי בפוליטיזציה.
שירי ארדיטי
גם בי חושדים. כנראה חושדים פה בכולם.
היו"ר יעקב מרגי
לא, אני אמרתי את זה בלשון סגי נהור.
שירי ארדיטי
בסופו של דבר בני המושבים, גוף, תנועה עצומה, ואני לא נכנסת כרגע להגדרה המשפטית. יושבים פה משני צידי החדר אנשים עם חולצות כחולות ושרוך אדום. אם אני אשאל אנשים שפועלים בבני המושבים האם הייתי קוראת להם חטיבה, כל האנשים ששייכים לחטיבת בני המושבים, שיקומו, לא היה פה אף אחד שפועל בבני המושבים שהיה קם. אם הייתי הולכת, ואני אלך למושבים ולקיבוצים וליישובים הקהילתיים שפועלים בבני המושבים ואני אשאל שם את ההורים ואת החניכים האם אתם חלק מהנוער העובד והלומד, לא יהיה אחד שקם אלא אם כן הנוער העובד והלומד הכניסו לשם רכזים ואנשים שפעלו במהלך התקופה האחרונה ונכון לעכשיו מנסים לבלבל את השטח.

בני המושבים זה ישות קיימת ואני לא נכנסת לשאלה המשפטית. הישות הזאת היא נפרדת, היא שונה. היא שונה באופן הפעולה שלה, היא שונה בתוכניות ההגשמה שלה, היא שונה בתפיסות הבוגרים שלה, היא שונה בתוכנית ההדרכה שלה, היא שונה במגוון החברתי. אפשר לטעון שאנחנו סקטוריאליים. הנוער העובד והלומד, במקביל אלינו מתקיים מעגל של קיבוצים ומושבים, שנקרא המרחב ההתיישבותי, זאת אומרת אנחנו לא גוזרים גזירה, ובמרחב ההתיישבותי יש עוד הרבה מאוד אנשים וגופים שפועלים.

גם לשיטת הנוער העובד והלומד, אגב, גם לשיטת משרד החינוך וגם בשיטת המספרים פה שנאמרים על ידי אנשים מכובדים, המספרים כל פעם מראים בצורה שונה. גם הנתונים נמצאים לא אצלנו. אין לנו לא נציגות בגופים של הנוער העובד והלומד, לא שקיפות לגבי מסמכים.

דבי דיברה פה לפני שנייה על התנועה הקיבוצית, על פורום תנועות נוער. אני לא מורשית להיכנס אליו למרות ש-100 קיבוצים עובדים בבני המושבים באופן שונה מהנוער העובד והלומד, קיבוצים שבחרו ברובם לעבור לבני המושבים מהנוער העובד והלומד ונשארים אצלנו, אבל אני לא מוזמנת לפורום. למה אני לא מוזמנת? כי אנשים בנוער העובד והלומד ייצגו את עמדת וטובת בני המושבים.

תקופת הביניים. בשעה זאת מתקיימים שימועים לעוד עובדים מבני המושבים. כל המערכות של בני המושבים נוטרלו. אין לנו יכולת להזמין אוכל לחניכים, הפלאפונים שלנו נותקו. נכון לעכשיו תקופת הביניים שלנו, כולנו כרגע בהשבתה.
היו"ר יעקב מרגי
למי ששאל למה הדיון, הנה, זו הסיבה העיקרית של הדיון.
שירי ארדיטי
יש גוף עכשיו, שייקח אחריות ויבין שיש פה פעילות שוטפת שצריך להמשיך אותה והוויכוח מלמעלה צריך - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה. יש מושבניק מודאג, און רותם, בבקשה. אני אומר לך את האמת, ראיתי הנוער העובד והלומד, מושבניק מודאג, ציפיתי לראות סוף סוף איזה חניך תנועת נוער.
און רותם
שלום, אני בן מושב בשרון. עכשיו חוף הכרמל אבל בעבר הייתי לב השרון, מושב כפר הס. הייתי מהגרעין הראשון שיצא לגרעין עודד. הקמנו את גרעין עודד מרחבים. ישבנו ממש לידך.
קריאה
היית חמש.
און רותם
לא, גרעין עודד זה ישוב מרחבים.
קריאה
היינו באותה שנה.
און רותם
היינו באותה שנה. דווקא בגלל שאני מכיר. הבן שלי בגרעין בוגרים של הנוער העובד והלומד, ממשיך לחנך מטעם הנוער העובד והלומד, גם מועצות אזוריות וגם פעיל בכל הערים בכלל.
היו"ר יעקב מרגי
קיבלת רשות דיבור, אז אתה מודאג. תגיד לי ממה אתה מודאג.
און רותם
אני מפחד שבני המושבים יהיו אליטיסטים ויתנתקו מהעם.
היו"ר יעקב מרגי
זה לא פטרוניזם קצת, תגיד לי?
און רותם
חבר הכנסת יעקב, קשה לי להגדיר אבל אני רוצה רק להגיד, דווקא בגלל הפעילות הרבה והענפה של הנוער העובד והלומד בכל מגדרי הציבור הישראלי על גווניו השונים, הכרח וחשוב שבני המושבים יהיו חלק מזה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. ניתן סוף סוף. בן כמה אתה?
ינון איטח
אני בן 17. אני אציג את עצמי. שמי ינון שלום איטח, אני כאן ממועצה אזורית מטה יהודה ממושב נס הרים. אני רוצה קודם כול להגיד לכם תודה רבה על ההזדמנות שגם אני אדבר, גם החניכים, לשמוע גם את הקול שלהם.

אני גרעינר בתנועת בני המושבים בגרעין עודד. אני עושה את שנת השירות שלי ברמת הגולן. קודם כול אני רוצה להגיד לכם תודה, לנוער העובד והלומד על ההזדמנות. סוף סוף אנחנו יכולים לשבת איתכם באותו שולחן.

אני חניך בתנועה מכיתה ד', גם אפילו לפני. נתקלתי בכל שנותיי בתנועה והייתי גם חניך וגם מדריך בשני קנים שונים והיום אני גם יצאתי לשנת שירות. אף פעם לא הרגשתי חלק מתנועת הנוער העובד והלומד. נתקלתי בהם בדיוק פעמיים, פעם ראשונה בהכנה למסע לפולין שהתבשרתי שהמדריכים שלי צריכים להיות גם כחלק מהנוער העובד והלומד למרות שאין מה לעשות, אנחנו כבר מספיק גדולים כדי להיות עצמאיים, ובפעם השנייה כשהתקשרו אלי לפני שלושה שבועות ואמרו לי, שלום ינון, במידה והצוות המרכזי, הצמ"ר שמעליך מחליט משהו בניגוד למה שאתה רוצה, מה זה בניגוד? מישהו שאל אותי? בניגוד למה שאתה רוצה, אתה מתגייס. אתה מפסיק את השירות המשמעותי שעשית במהלך שנה שלמה, שאני בחרתי לדחות את שלוש השנים המלאות של השירות שלי ובחרתי לבוא ולעבוד במקום אחר שהוא לא הבית שלי, במרחק ארבע וחצי שעות נסיעה לכל כיוון. אני בחרתי לבוא ולעשות את זה מתוך אהבה למקום, מתוך אהבה למדינה, מתוך אהבה לערכים של תנועת בני המושבים. אני בחרתי לבוא ולעשות את זה ועכשיו שיחת טלפון ממחנך, ממישהו שקורא לעצמו מחנך, בא ואומר לי, לא.
היו"ר יעקב מרגי
אתה הרגשת מאוים?
ינון שלום איטח
אני הרגשתי מאוים.
היו"ר יעקב מרגי
אני אוהב את האסרטיביות שלך אבל אין לנו הרבה זמן.
ינון שלום איטח
אני הרגשתי מאוים כי רוצים לקחת את הערכים שלי ולשים פוליטיקה וכסף מעל הערכים שלי, ותנועת בני המושבים היום פועלת בליבם של 34,000 חניכים.
היו"ר יעקב מרגי
ספרת אותם? היה מפקד?
ינון שלום איטח
אני לא בקיא בנתונים אבל הם כן.
היו"ר יעקב מרגי
אל תסמוך עליהם. אני סומך רק על מפקד.
ינון שלום איטח
פועלת בליבם של 34,000 חניכים, כמו שאני יודע, והתנועה הזאת היא אש בלב שלהם כי מהרגע שאתה נכנס בכיתה ד' ועד הרגע שאתה יוצא - - -
היו"ר יעקב מרגי
מר איטח המכובד, תודה, תשאיר לי זמן. הבנו את המסר.

חניך, הנוער העובד והלומד, בבקשה. בן כמה אתה, מכובדי?
שיזף שושני
קוראים לי שיזף, אני בן 18. אני היום עושה שנת שירות בפתח תקווה.

גדלתי בקיבוץ דגניה א' ליד הכנרת, התחנכתי במוסד שנקרא מרחב ההתיישבותי שנזרק פה. אני גדלתי בנוער העובד והלומד, גדלתי כשהדריכו אותי בתוך הקיבוץ, ידעו להדריך מה זה קיבוץ, ידעו לתת מקום לייחודיות שלי בתור בן קיבוץ, ידעו לקחת אותנו להפגנות פה במחאה לפני שנתיים מחוץ למשכן הכנסת במחאת החקלאים. אנחנו הלכנו ובכל זאת אנחנו היינו חלק מהתנועה. אני לא מבין את הניסיון להציג את זה כאיזשהו משהו שסותר אחד את השני בין לגדול בהתיישבות העובדת לבין להיות חלק מתנועת נוער שהיא כללית, שהיא מפגישה חניכים ערבים וחניכים דרוזים וחניכים עובדים וחניכים לומדים.
היו"ר יעקב מרגי
מה אתה ממליץ לנו, למבוגרים, עכשיו לאור המשבר שקורה?
שיזף שושני
בני המושבים הם חלק מהנוער העובד והלומד. ככה אני ראיתי אותם כל השנים, ככה אני חיפשתי אותם.
היו"ר יעקב מרגי
אבל ידעת לומר שהם בני המושבים.
שיזף שושני
ידעתי לומר שהם חלק מהנוער העובד והלומד, חטיבה בתוך הנוער העובד והלומד.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. הנוער הלאומי בית"ר, יו"ר, ניסים שלם.
ניסים שלם
אני רוצה להגיד לכל הנוכחים, ידידיי מכל הצדדים, חולצות כחולות, שרוך אדום.
היו"ר יעקב מרגי
למה באת עם ורוד?
ניסים שלם
בגלל שאני נוער לאומי בית"ר. משמאלי יושב בני עקיבא, שומר צעיר. כולנו יושבים בבית אחד. אני מבקש כולם, חברי מועצה יקרים, אתם באמת אנשים יקרים.
היו"ר יעקב מרגי
חוששים מהשלכות רוחב. תהיו אחראים למעשיכם.
ניסים שלם
תשימו לב, יש לכם בית ואתם יושבים בתוכו. אנחנו מדברים על מכלול הפסיפס של כל תנועות הנוער, מחרדים, וכולם יושבים איתנו. אל תעשו במעשה, תחשבו רגע, שינוי תקנה בואו נעשה. אתם יורים לכל כיוון. אני יודע את הכאב שלכם, אני מרגיש אותו, אני שומע וקורא אותו. אתם צריכים לחשוב. אתם אנשי החינוך. עוזי דיין יושב פה, שלפני כמה שבועות היה אצלי במחנה קיץ ודיבר מול חניכים, ואני בא ואומר לכולם, רגע, תורידו, לאט לאט.
היו"ר יעקב מרגי
אני יכול לשאול משהו? יש מושג שבו כתוב: "מושך באוזני כלב מתעבר על ריב לא לו". הם רבים, מה אתה נכנס באמצע? תסביר לי.
ניסים שלם
אני רוצה להגיד לך, בתקנות ובחוקים כולנו חיים באותה סירה.
היו"ר יעקב מרגי
יש לי חלום, לבטל את כל ארגוני הנוער, להפוך אותם לתנועות נוער. מספיק עם המועדון הסגור. לתת לכולם. פטריה גרעינית, נכון? בצבא לימדו אותנו, או שתהיו תלויים אחד בשני או שתהיו תלויים אחד ליד השני, אז תקשיבו, זה לא איום מה שאמרתי, אבל אני אנטי מועדונים סגורים, אנטי מה שהיה הוא מה שיהיה. יש תהליכים בחברה הזו. יש כאלה שלא אוהבים את זה כי זה נוגע להם. כשזה לא נוגע להם הם חסידים של האוורור, עין השמש מרפאה הכול וכל הסיסמאות היפות האלה, ואני שם, אני הילד המופרע של החצר, למה? אין לי עמותות, אין לי ארגונים, לא זכיתי להיות נוער. כלום. אין לי אבא ואימא רעיוניים, יש לי את הערכים שלי שינקתי מבית אבא. יש כאלו אוהבים אותם, יש כאלה לא אוהבים אותם ויש כאלה, פעם אוהבים, פעם לא אוהבים. זה אופיו של אדם שהוא עובד עם ערכים ולא מוטה צד אחד.

עכשיו אנחנו נשמע את משרד החינוך. בבקשה.
שנית פנחסי הראל
אני אציג את עצמי. עורכת דין שנית הראל מהלשכה המשפטית של משרד החינוך.

לא ניכנס עכשיו להרצאה ארוכה על המסגרת המשפטית. אני רק אומר כמה מילים.
היו"ר יעקב מרגי
הגיע אליכם הנושא הזה למגרש?
שנית פנחסי הראל
הגיעו אלינו כמה פניות מבא כוח המושבים. גם השבתי לפניות האלה בעצמי. אני אגיד בקצרה שהנושא של תנועות חדשות ושל גופים חדשים בכלל בתחום התמיכות מוסדר בכמה נדבכים, אחד זה הנחיות היועץ המשפטי לממשלה ונוהל התמיכות שמתייחס לנושא ולדרישה של שנתיים ניסיון של כל מוסד ציבור שפונה לראשונה לקבלת תמיכה. זה הנוהל הכללי שחל, כל הגופים הנתמכים, בין אם תנועות נוער, בין אם גופים אחרות.

הנדבך הנוסף זה מבחן התמיכה הייחודי לתנועות הנוער ששם מופיע סעיף שנקרא תנועה מועמדת חדשה. הסעיף הזה הוא סעיף שמחייב תנועה שמבקשת להיתמך כתנועת נוער, קודם כול להוכיח שנה של פעילות אחת לפחות כתנועת נוער ואז להיכנס לתקופה של מועמדות שיכולה להימשך עד שנתיים.
היו"ר יעקב מרגי
יש לי שאלה אליך. משרד החינוך, אני לא יודע אם זו את או גברת ברוק. משרד החינוך מכיר לא בצורה של מבחני התמיכה. מבחני התמיכה, אנחנו מכירים את מבחני התמיכה. האם כישות רגולטורית הוא מכיר את המושג הזה שנקרא תנועת נוער בני המושבים?
שנית פנחסי הראל
מבחינת התמיכות?
היו"ר יעקב מרגי
מבחינת תמיכות, ענית לי.
שנית פנחסי הראל
מהבחינה המשפטית לא. מהבחינה המקצועית אתה יכול לשאול את אירית.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, זה מה שאמרתי. תודה. הבנתי אותך מבחינת מבחן התמיכות. בבקשה.
אירית ברוק
כמה מילים, קודם כול, יושבים פה בחדר מיטב האנשים.
היו"ר יעקב מרגי
אני אומר לך את האמת בלי לפגוע בך, אני מקבל את נוכחותך כאן. ראוי שיחד איתך יהיה כאן מר גרוס הנכבד.
אירית ברוק
חגי בחו"ל.
היו"ר יעקב מרגי
אז אני לא יכול לנזוף בו. אם הוא היה בארץ הייתי נוזף בו.
אירית ברוק
אז קודם כול, יושבים פה בחדר מיטב האנשים שאני מכירה את רוב המבוגרים היטב. את הצעירים פה ושם.

תנועות הנוער, אני חושבת שאנחנו נמצאים במצב מאוד מעניין. תנועות הנוער נמצאות במצב הטוב ביותר מעולם, כנראה, במדינת ישראל, כששרי החינוך האחרונים ובראשם שר החינוך הנוכחי בנט תומך ביד נדיבה - - -
היו"ר יעקב מרגי
יד רחבה, מה שקרה עם כל החינוך הבלתי פורמלי בכלל, תנועות הנוער וארגוני הנוער בפרט.
אירית ברוק
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
רוח גבית של הוועדה. גם זה טוב שייאמר.
אירית ברוק
נכון, וגם הוועדה הייתה איתנו בסיור בארגוני הנוער או מוטב לומר, אנחנו היינו איתה בסיור מאוד מעניין. יש פה באמת רוח גבית של חברי הכנסת לתמיכה בחינוך הבלתי פורמלי ורואים את התוצאות.

החינוך הבלתי פורמלי עולה ופורח. תנועות הנוער הן בהחלט חוד החנית של התופעה הזאת. אני יכולה לומר שלפני 15 שנים יכולנו רק לדמיין שהכנסת או מישהו בכלל באיזה כנס יזכיר משהו שקשור בתנועות הנוער או בחינוך הבלתי פורמלי והדבר הזה השתנה, אבל כשמשתנים הדברים האלה, וזו תופעה ידועה - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
כמה חברים יש היום בכל תנועות הנוער? יש לך נתון?
אירית ברוק
כן.
מאיר כהן (יש עתיד)
ב-1973 היו 65,000. יש היום 65,000?
אירית ברוק
תן לי לסיים את המשפט. מה שרציתי לומר, תופעה של פיצולים היא תופעה ידועה כשמתחיל להיות משהו לריב עליו.
היו"ר יעקב מרגי
רווחה כלכלית.
אירית ברוק
לפני 15 שנה לא רק לא דיברו, גם לא היה על מה לדבר ולא היה למה להתפצל כי לא היה לאן.

אני מקבלת את מה שפה אנשים הציעו. צריך להיות חכם בנקודות האלה ואני אומרת פה לשולחן משני צדדיו, לדעת להתגבר על המקומות האלה ולעבור אותם בשלום כי ארגונים יודעים להגיע לרוויה ולהמשיך לצמוח, בניגוד לבני אדם שמה לעשות, יש לנו התחלה וסוף ידועים, אז זו פעם אחת.

עכשיו לשאלתך. באומדן האחרון שהיה ב-2015-2016 נמנו 280,000. אנחנו מעריכים שהיום נכון ל-2018, תשע"ט אנחנו עומדים על 340,000. זו עלייה מאוד גדולה רק של תנועות נוער.
מאיר כהן (יש עתיד)
מי התנועה המובילה, אם אפשר לשאול?
אירית ברוק
חלוקת העוגה לפי האומדן כמובן: הצופים עומדים על 26%, הנוער העובד והלומד 25.2% - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני אשאל שאלה. מגיעה בקשה מתנועת המושבים לחזור להיות עצמאיים. קיבלתם בכלל בקשה כזאת ואם קיבלתם, מה אתם מתכוננים לעשות?
אירית ברוק
אנחנו לא קיבלנו בקשה. הבקשה הוגשה על ידי משרד עורכי דין שפנה לייעוץ המשפטי שלנו. אנחנו כגוף מקצועי טרם קיבלנו בקשה.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, אתם לא אותו משרד?
שנית פנחסי הראל
מה שאירית מתכוונת, מה שלא התקבל זה בעצם בקשה להכרה במסגרת התמיכות.
היו"ר יעקב מרגי
הם לא רוצים הכרה, הם טוענים שהם מוכרים.
שנית פנחסי הראל
לא, הם לא יכולים לטעון שהם מוכרים. יש הליך סדור.
היו"ר יעקב מרגי
הבנתי.
אירית ברוק
לעניין תקופת הביניים, למעשה למשרד אין מעמד בתקופת ביניים.
היו"ר יעקב מרגי
הבנתי. אני אוהב רגולטורים שמחכים שהטיל ייפול ואחר כך מתעסקים, אז בואו תקשיבו, סיכמתי את הדיון.

14 יום מהיום. תנועת המושבים, אם אתם רוצים הגדרה עצמית, תבקשו אותה. לחזור להגדרה, תבקשו, תתנהלו מול המשרד.
חיים ילין (יש עתיד)
לא עם יועצים משפטיים.
היו"ר יעקב מרגי
לא משנה עם מי, איך תעשו את זה. בדרך שלכם.
חיים ילין (יש עתיד)
זה מה שקרה פה.
היו"ר יעקב מרגי
הנוער העובד והלומד, אני מבקש מכם בשבועיים האלה להמשיך להתנהל ולאפשר את קיומן של כל הפעילויות של כלל החניכים שלכם.
בשבועיים האלה אני מבקש מהמשרד להגיש נייר עמדה מקצועי, גם פרק התמיכות וגם פרק ההגדרה העצמית. את העמדה שלכם ברורה, חתוכה.

משפט סיכום, בבקשה.
חיים ילין (יש עתיד)
אני אומר את זה שוב, הנזק של המלחמה ביניכם יותר גרוע מהפירוד. אני אומר את זה לכולם. אם רוצים לעשות את זה כמו שצריך, אני מסיים במה שפתחתי, תנסו בשבועיים האלה, כי אני מכיר את מרגי. אני מציע בשבועיים האלה גם אם הבקשה לשבת, זאת אומרת שכשיהיה עוד שבועיים דיון, שלפחות נשמע שישבתם. הלכתם מכות אבל ישבתם, ולא לשמוע את הדיון הזה שהוא לא מוביל לשום מקום. שמענו גם את בית"ר. את בני עקיבא לא שמענו, את מה שנאמר פה על הר חברון, זה יכול לקרות לכל אחד, לכן הפיצול לא טוב, אבל מצד שני אם רק כסף, סבתא שלי אמרה, כל מה שניתן לפתור בכסף זו לא בעיה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, רבותיי. זה הסיכום ככתבו וכלשונו. עוד שבועיים יהיו תשובות ונקיים דיון נוסף.


הישיבה ננעלה בשעה 12:00.

קוד המקור של הנתונים