פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



2
ועדת הכלכלה
21/11/2018


מושב חמישי



פרוטוקול מס' 863
מישיבת ועדת הכלכלה
יום רביעי, י"ג בכסלו התשע"ט (21 בנובמבר 2018), שעה 9:30
סדר היום
הצעת חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק (תיקון מס' 7), התשע"ח-2018 (פ/4531/20)(כ/797) של חה"כ איל בן ראובן, איתן כבל, יעל גרמן, אכרם חסון, עבד אל חכים חאג' יחיא, דב חנין, נורית קורן, יהודה גליק, תמר זנדברג, נחמן שי
נכחו
חברי הוועדה: איתן כבל – היו"ר
יעקב אשר
דוד ביטן
עבד אל חכים חאג' יחיא
דב חנין
שולי מועלם-רפאלי
איילת נחמיאס ורבין
לאה פדידה
רועי פולקמן
עיסאווי פריג'
חברי הכנסת
דוד אמסלם
נאוה בוקר
מיכל בירן
איל בן ראובן
יהודה גליק
יעל גרמן
תמר זנדברג
יעל כהן-פארן
אוסנת הילה מארק
מוזמנים
מנכ"ל, משרד הבריאות - משה בר סימן טוב

משנה למנכ"ל, משרד הבריאות - פרופ' איתמר גרוטו

מ"מ ראש שירותי בריאות הציבור, משרד הבריאות - אודי קלינר

היועצת המשפטית, בריאות הסביבה, משרד הבריאות - מיכל גולדברג

רפרנט בריאות באג"ת, משרד האוצר - רועי רייכר

מח' ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - שי גלברג-סומך

יועצת השר ומנהלת תחום רגולציה וחקיקה, משרד הכלכלה והתעשייה - נעמי רייש

מנהל תחום בכיר, פיתוח טיפול ושיקום, הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול, המשרד לביטחון הפנים - חגי ברוש

מנהל תחום ענפי, איגוד לשכות המסחר - עומר סלע

יועץ משפטי, פיליפ מוריס בע"מ - דוד קינן

מנהל רגולציה ומסחרי - חברת JUUL - רן שטרית

בעלים - רשת אייסמוק פלוס יבואנים ומשווקים - חיים לנציצקי

מנכ"ל, ידיעות אחרונות - ינון אנגל

עו"ד, יו"ר, המועצה הישראלית למניעת עישון - עמוס האוזנר

מנכ"ל, העמותה לדמוקרטיה מתקדמת - שבי גטניו

מנכ"ל, ג'יימס ריצ'רדסון - אמנון תגורי

יועמ"ש, ג'יימס ריצ'רדסון

הלנה ביילין

חבר עמותה, מדעת - למען בריאות מושכלת - אורי לרנר

מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור, ההסתדרות הרפואית בישראל - ד"ר חגי לוין

חבר בארגון בעלי הפיצוציות - מני חדד

בעל פיצוציות - דודו מתתיהו



מארק לוריא
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
אביגל כספי
רכזת תחום פרלמנטרי בכירה
דיקלה טקו
רישום פרלמנטרי
הדר אביב


הצעת חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק (תיקון מס' 7), התשע"ח-2018, פ/4531/20 כ/797, הצעת ח"כ איל בן ראובן
היו"ר איתן כבל
בוקר טוב לכולם. יום רביעי, וכמדי יום אנחנו פותחים בשיר את דיוני הוועדה. היום יום רביעי, י"ג בכסלו, 21 בנובמבר. היום אמשיך עם הקראת שיר של משורר יליד אשדוד, יניב יוסף קקון, לרגל פסטיבל שירה באשדוד. יניב יוסף קקון נולד, התחנך וחי באשדוד. הוא משורר, פעיל חברתי ואיש חינוך ישראלי, זוכה פרס רמת גן לספרות ולשירת ביכורים לשנת התשע"ו על ספר שיריו הראשון 'שכונה'; הקים וניהל את אגף הקהילה במכון לחינוך דמוקרטי, מנהל המחלקה לפוליטיקה מוניציפלית במכון שחרית, וממייסדי התוכנית האקדמית שבילים במכללת קיי לאנשי חינוך. בשמת 2011 הקים קקון את התנועה החברתית-פוליטית, תנועת אשדודים, ביחד עם אנשים נוספים, ובבחירות 2018 לרשויות המקומיות נבחר קקון למועצת העיר אשדוד כאשר תנועת אשדודים זכתה בשני מנדטים. בימים אלו הוא עמל על ספר שיריו השני.
השיר הוא 'אליך', מתוך 'שכונה'
בא אני אליך בשתיקה רועמת, / דממת מילים בפני האדמה, / אספו אותי שמיים בבדידות פועמת, / גשם על פני יובש להרוות צמא // מחפש הדרך למצוא אני בך, / האם מרחק קירבה יוצר? / במלאות נפשי געגועים, / חלקי זמן מחבר? // אלוהיי, / קשה היא נטיעת העץ, / צאת פירותיו קשה יותר, / ענפיי ועשבים אני קוצץ, / עת להניח ועת לשמר //

תודה לכם, ואנחנו במעבר חד נעבור לסדר יומנו, דיון נוסף ואני מקווה שהאחרון, ואם יהיה עוד דיון זה יהיה רק להשלמות קטנות – הצעת חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק (תיקון מס' 7), התשע"ח-2018. אדוני המנכ"ל, בוקר טוב. גברתי מנהלת הוועדה, יועץ, יעצים, דובר, רשמת, ערוץ הכנסת, חבריי וחברותיי חברי הכנסת, אורחים נכבדים, את הדיון הזה אנחנו מקיימים כבר תקופה ארוכה, אנחנו בהכנה לקריאה שנייה ושלישית. יש מחלוקות כי תמיד יש את אלה שרוצים שזה יהיה עוד יותר, תמיד עוד יותר. ואנחנו אומרים, מה שאנחנו נצליח בדרכנו הצנועה, כבר עשינו דרך. ותמיד האויב של הטוב מאוד הוא המצוין ואנחנו באמת משתדלים לנסות לקדם את העניין.

נכון, יש לחצים מכל הכיוונים. יש עניין שבא לי כהטרלה, עניין הפיצוציות וכל הדבר הזה, שאני מניח אותו פה לפניכם. לא התכוונתי, לא התכוננתי, אין כאן כוונה. אני רוצה רק להזכיר, החוק הוא להורדת העישון. תרצה הממשלה לעזור לבעלי הפיצוציות, בבקשה, אני האחרון שאתנגד. לכן אני אומר את זה בצורה מאוד ברורה. אני מבין, לבי לבי, אני האחרון שאפשר לומר עליו שהוא בא ממקום של לפגוע. אני רק רוצה להזכיר, התפרסם הסקר עכשיו – מיליון מעשנים בישראל, 8,000 אנשים מתים מדי שנה רק מעישון. זה פשוט בלתי מתקבל על הדעת והסיפור הזה שמדבר על כך.

הרי מה העניין? כל סיפור, נקרא לזה, ההצללה של הסיגריות בפיצוציות ובחנויות נוחות ובכל המקומות האלה, זה רק כדי לומר, חברות וחברים, זה נכנס לתוך מסגרת שמשמעותה היא שסיגריות הורגות. זה הסיפור. פשוט מאוד. אומרים לי, מה הסיפור הזה עם הסיגריות, החפיסות האחידות הלבנות? אני רוצה להזכיר, הממשלה כפתה, משרד הבריאות כפה עלינו את העניין הזה. עמדתנו בעניין היתה ברורה שזה יהיה כמו בכל מקום. ההצעה שהביא מנכ"ל משרד הבריאות יחד איתי היא פשרה. היא לא משהו שאנחנו ערגנו אליו. כמו עניין התקשורת, חברות וחברים, זה לא משהו שאנחנו ערגנו אליו.
איתי עצמון
העיתונות.
היו"ר איתן כבל
העיתונות, אני מתכוון. סליחה. תודה על הדיוק. זה לא משהו שאנחנו ערגנו אליו. בסוף החיים בנויים מפשרות. אבל אי אפשר שאני, לא במשמרת שלי, אקח חוק ואני אעשה מעצמי חוכא ואטלולא. לא רוצים להעביר אותו, אל תעבירו אותו. חברות וחברים, אני את דבריי אומַר, ואני אומר את זה כמעשן כבד, לשעבר כמובן. הלוואי שהיינו עומדים במקום שאני יודע לומר בצורה ישירה וברורה שבפיצוציות זה יוריד. זה רק להכניס את כולם לתוך האווירה.

דרך אגב, לא המצאנו דבר. אין בחקיקה שלנו שום המצאה. נהפוך הוא, - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
העולם הרבה יותר מתקדם מאתנו.
היו"ר איתן כבל
- - העולם כבר נמצא כברת דרך הרבה יותר מתקדמת. אנחנו מדינה מפגרת, בפיגור של 20 שנה במאבק הזה.
דוד ביטן (הליכוד)
אז עכשיו אפשר ללכת. נתת נאום.
דוד אמסלם (הליכוד)
כן, נאום טוב.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
בואו נצביע רק, לפני שהולכים.
דוד אמסלם (הליכוד)
איתן, רק משפט אחד. אתה יודע, מדינת ישראל כאן בחוק הזה רוצה לצמצם את הסיגריות, ונלחמת בצד השני להכניס לפה את הקנאביס. תחליטו מה אתם רוצים.
קריאה
מה זה קשור?
דוד אמסלם (הליכוד)
לא. את הקנאביס בכיף של החבר'ה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
חבר הכנסת אמסלם, אנחנו מתנגדים גם לזה וגם להסדרה או דבר דומה לזה של סמים. אין סמים קלים וקשים. כל מי שסביב השולחן הזה מתנגד לסיגריות ומתנגד גם לסמים.
דוד ביטן (הליכוד)
את מיוחדת, את. מה את רוצה?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לא רפואי. לא דיברנו על קנאביס רפואי.
דוד אמסלם (הליכוד)
אני לא מדבר על רפואי.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
דיברנו על הרצון להסדיר סמים קלים, עלרק.
היו"ר איתן כבל
חברים, כדי לשים את הדברים כפי שהם, יקיריי, אנחנו סיימנו כבר את ההקראה, סיימנו גם את הדיון. אבל אני אאפשר לשניים-שלושה ואני עובר להצבעה.
איתי עצמון
לגבי איסור הצגה.
היו"ר איתן כבל
לגבי איסור הצגה.

קודם כל ביקשה חברתי נאוה בוקר להגיד כמה מילים. יש לה משהו אישי לומר. אז בבקשה, אמרי.
נאוה בוקר (הליכוד)
מאז הדיון האחרון התפרסמו כל כך הרבה הכפשות נגדי, כי דיברתי לטובתם של בעלי העסקים הקטנים והפיצוציות. אז יש לי משהו אישי לספר לכם. היתה לי אחות, קראו לה איילת, היא היתה אחותי האהובה. שמונה שנים סעדתי אותה במאבק שלה במחלת הסרטן. היא נפטרה בגיל 45, השאירה ארבעה ילדים קטנים. אחיין שלי, אייל, היה עורך דין מצליח, בן 36, הוא נפטר ממחלת הלוקמיה; ארבע שנים, עבר השתלת מח עצם. עברנו תקופה מאוד קשה. גם אבא של בעלי הראשון נפטר מסרטן בגיל 51. לאימא שלי כרתו את הרחם בגלל גידולים, היא נפטרה בגיל 57, אני הייתי בת 20.

אז אתם לא תספרו לי ולא תגידו לי שלא אכפת לי מחולי סרטן, כי אני יודעת מה זה ללוות חולי סרטן עד מותם, עד הקבר שלהם. וכל מיש הפיץ את השקרים האלה וכתב שלי לא כפת מחולי סרטן צריך להתבייש, כי אני עברתי את מה שהרבה מאלה שיושבים פה לא עברו בחיים שלהם. אז אל תדברו איתי על חולי סרטן. תמשיכו לכתוב את מה שאתם רוצים. אני יודעת מה אני עברתי. אני יודעת כמה אכפת לי מהחולים האלה. ובסך הכול מה שביקשתי פה בדיון שעבר זה היה לדאוג לבעלי עסקים קטנים שמגיעים בסופו של דבר לחרפת רעב. זה מה שביקשתי.

איתן ידידי, אני מכבדת אותך מאוד, אבל זה שלא נותנים להם להיכנס לפה זה סתימת פיות, ומבחינתי זה לא צריך לקרות. הדעה שלהם צריכה להישמע. הם לא מיוצגים על ידי לוביסטים ואין להם גופים גדולים מאחוריהם. וזאת היתה הכוונה שלי.
דוד אמסלם (הליכוד)
דרך אגב, למה לא נתתם להם להיכנס?
היו"ר איתן כבל
קודם כל, יש כאן אנשים שמייצגים.
דוד אמסלם (הליכוד)
לא, אני שואל, יש בחוץ - - -
היו"ר איתן כבל
דודו, ביקשו שאני אכניס אותו, אני אכניס אותו. חברים, אני רוצה להזכיר, אלה לא השיטות שלי. בוודאי, אני לא רוצה לקחת שיטות ממקומות אחרים. אני לא עוסק בדברים כאלה. הכול מונח. חברים, אני רוצה את זה קצר, ברשותכם, כי אני רוצה לעבור לדיון.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
חייבים לעבור להצבעה.
היו"ר איתן כבל
יהודה, בבקשה. עכשיו 9:46, ב-9:50 אני עובר להצביע.
יהודה גליק (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, חבריי חברי הכנסת, אני רוצה להתייחס. אנחנו מחוקקים חוק שהוא מהפכני, וכשמחוקקים חוק מהפכני, זה כואב לפעמים. אנחנו מודעים לכאבים. החוק הזה עבר היריון ארוך מאוד. אנחנו כבר בשלב ירידת המים. אנחנו לא מכניסים את התינוק בחזרה פנימה. אין ספק, גם בשלב ירידת המים וגם בשלב הלידה יש צעקה וזעקה שצריכה להישמע. אני חושב שמן הראוי לאפשר לבעלי הפיצוציות להשמיע את הזעקה.

ויתירה מזאת, אני מוחה, כמו שחברתי נאוה בוקר – לא צריך ללעוג לאנשים שבאים להביע את הכאב על הפגיעה בפרנסה שלהם. אין ספק, אנחנו מחוקקים חוק שעשוי לכאוב להם, ואנחנו מודעים לזה מכיוון שאנחנו רוצים לצמצם את הנזק של הסיגריות. מותר להם להשמיע את כולם, מותר לאישה שיולדת לצרוח, ומותר גם לתת אפידורל. מותר לפנות לממשלה אולי שתפצה אותה, אולי לתת קצת זמן להחיל את החוק הזה. אנחנו נחושים להעביר את החוק הזה, הן את הסעיף של ההצגה והן את הסעיף של החבילות האחידות. זה בנפשנו. הייתי אומר, ייהרג ובל יעבור, אבל ההגדרה היא הפוכה – יעבור כדי שלא ייהרגו אנשים.
היו"ר איתן כבל
תודה. עיסאווי, בבקשה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
איתן, אני צריך להתוודות ולהגיד כמה מילים. אני לא אהבתי את ההתנהלות בחוק הזה - - -
דוד ביטן (הליכוד)
למה לא מפסיקים בכלל את הייצור והשיווק של סיגריות?
קריאות
הלוואי. רעיון טוב. רעיון טוב.
היו"ר איתן כבל
שבי, שבי.
דוד ביטן (הליכוד)
אם רוצים להילחם בזה, להילחם עד הסוף.
קריאה
אתה צודק. רעיון טוב.
היו"ר איתן כבל
סליחה, תודה.
דוד ביטן (הליכוד)
רגע, ולמה אלכוהול כן?
היו"ר איתן כבל
דוד, אני לא רוצה לעבור ישר להצבעה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אז תציע, תציע, תציע. אין לנו אלא לשמוח בהצעות כאלה. לפחות האמירה לא תהיה כלפיי - - -
היו"ר איתן כבל
שולי, שולי, אני רוצה לעבור. תודה, יקירה.
דוד ביטן (הליכוד)
למה רק פרסום? לא, באמת. למה רק פרסום? לא את זה, לא את זה ולא את זה.
היו"ר איתן כבל
דוד, בבקשה - - -
דוד ביטן (הליכוד)
לא. אני לא אוהב שמדברים, הפרסום זה העניין? הסיגריות זה העניין, האלכוהול זה העניין.
יעל גרמן (יש עתיד)
הפרסום מעודד את הצריכה של זה.
דוד ביטן (הליכוד)
אני מבין שזה מעודד, אבל כשמדברים על חיי אדם, אז צריך לבטל את הכול. מה הבעיה?
היו"ר איתן כבל
חברים, דוד, יעל, באמת - - -
קריאה
למקור ישר.
דוד ביטן (הליכוד)
ישר למקור.
היו"ר איתן כבל
תביא הצעה כזו, אני אתמוך.
דוד ביטן (הליכוד)
אין בעיה. אני אביא. מה, אתה מפחיד אותי? רק צריך להוסיף 2,000 שוטרים על השוק השחור של זה - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
איתן, לפני שאנחנו עוברים להצבעה, אני חייב להגיד מה אני חושב.
היו"ר איתן כבל
בבקשה.
דוד ביטן (הליכוד)
ברור שהכול זה מס.
עיסאווי פריג' (מרצ)
חלאס, יא זלמה.
דוד ביטן (הליכוד)
מי?
עיסאווי פריג' (מרצ)
אוסקוט. תן לנו להקשיב.
דוד ביטן (הליכוד)
בסדר. אני שותק.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לפני שאנחנו עוברים להצבעה, אני בן אדם שאוהב ללכת עם האמת של עצמי. ככה נולדתי, ככה גדלתי, ומה שאני רואה מסביבי ומה שראיתי מסביבי, התנהלות הדיון בעניין של הלוביסטים, בעניין תשומת הלב שקיימת על החקיקה, והיא בעצם שמכופפת את ידינו כמחוקקים ונותנת לנו קבלת ההחלטות. מאוד מפריע לי הנושא הזה. אני לא רוצה להעמיד פנים ולשקר. ואין בן אדם, מה שאמרה נאוה ומה שאמרו האחרים, כולנו רוצים ושואפים ונלחמים לבריאות נכונה וטובה יותר משָׁבִּי ודאבל שָׁבִּי וטריפל שָׁבִּי. זה לא מעניין. כל האמירות המיותרות, מי יותר נגד עישון, זה מאוד מציק לי.

לפני שבאתי להצביע, עברתי על הצעת החוק הראשונה שגם יושבת-ראש המפלגה שלי תמר זנדברג חתומה עליה. זאת הצעת החוק. הצעת החוק הזו הפכה להיות פי שניים וחצי. אני עברתי בין זה לבין זה, ואיך שניתחתי את כל הנושאים שהוספנו, בעיניי זה לא פשרה. בעיניי, מי שיש לו לחץ, קיבל. אני לא רואה סיבה לתת לעיתונות ולהחריג אחרים. תחליטו. ואל תגידו לי: פשרות. אל תגיד לי: פשרות.

אני רואה בסעיף ההגדרות שהגשתי עליו רביזיה כי התעצבנתי, שאני קורא את החוק בהגדרה, ואני נכנס לפרסומת פנימה, אתה נותן נתח של 35% למוצרי טבק ללא עישון, ו-65% שטח פרסום על החפיסה למוצרים ללא אידוי. אז אתה מבדיל ביניהם בתוך החוק. בהגדרה אתה לא מבדיל ביניהם. אתה רואה דברים לא עקביים, וכל מה שאני רואה כאן, וכל הלחצים, זה עובד לזה וזה עובד לזה, אני צריך להתכופף. אני חושב שאנחנו כמחוקקים, כשאתה אומר לי: פשרה, משרד הבריאות לא יקבע לי. אם אני מחוקק, אז אני אחוקק. אני אשמע את דעתו ואתחשב בה. אבל אם משרד הבריאות, זה מה שהוא רוצה וזה מה שיקרה, אז אני מבטל את עצמי כמחוקק.
היו"ר איתן כבל
עיסאווי, תודה. אני רוצה להעיר כמה הערות.

קודם כל, מי כמוך יודע שחקיקה, לא משנה אם היא ממשלתית או פרטית, כשהיא מגיעה לכאן זה לא ראה וקדש. ובוודאי שחברי הכנסת במידה מסוימת בעניינים רבים החמירו על ההצעה המקורית. ההצעה היא הרבה יותר מרחיקת לכת ממה שהיא נכנסה. זה לא יעזור. וטוב שכך. אין דבר כאן שאין לו הסבר מקצועי. כשאתה מניח דבר על השולחן, מי כמוך יודע, גם פה, כמה פעמים אתה גרמת לשינוי בתהליכים כאלה ואחרים, וכל אחד מאתנו, זה חלק מהחקיקה. אפשר להגיד על הוועדה הזו הרבה דברים. זה שהיא חותמת גומי, אי אפשר להגיד עליה. היא לא. אני אומר את זה עם אלף סימני קריאה, אלף סימני קריאה.

נקודה שנייה, אני בטח לא האדם שמתנשא על אף אחד בשני נושאים – אני מבין את ליבם של המעשנים, או את ריאותיהם, אני מבין לחלוטין. אני לא רודף, אני לא מאלה שאומר, זוז. לא. אינני צד אותם. אני מבין, ובגלל זה גם אני חדור לעניין הזה כי אני מבין שזו התמכרות. בגלל זה המלחמה הגדולה שלי היא על אי כניסה. אין כאן מצב שאתה אומר, אל תמכור לבגירים מעל גיל 18 סיגריות. אין דבר כזה בחוק הזה. יש כאן מצב שהוא בסך הכול מנסה להכניס אווירה אחרת. לא מעבר.

עיסאווי, לגבי העניין של העיתונות הכתובה, אתה יודע, אמרתי לכם את זה, תפסת מרובה, לא תפסת. יש כאן אנשים - - -
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אבל אין הצדקה לזה. אין שום סיבה אמיתית לזה.
היו"ר איתן כבל
לאה, בחייכם, עשו לי טובה, בואו לא ניתפס לעניין הזה. מי שרוצה להיתפס לעניין הזה ולהפיל את החוק ולהגיד, אני פלס, כל היום העינית חשוב לי איפה היא עומדת - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
למה אתה לוקח אותנו להפלת החוק? אני רוצה לקבל את החוק איך שהונח בהתחלה. אני לא רוצה להפיל את החוק. למה אתה עושה אותי רע? למה מי שאומר את דעתו נהיה רע בעיני גליק, גליק הצדיק הגדול? למה? למה?
היו"ר איתן כבל
עיסאווי, נתתי לך לדבר את הדברים שלך. היתה לך זכות להצביע נגד הסעיף. יש רוב ומיעוט. חברים, נו, מה אנחנו? ממציאים את הגלגל? מי בעד, מי נגד, היתה הצבעה, שלחתי אותם להביא תיקונים כאלה ואחרים והשלמות לעניין הזה לגבי הגודל. היו כאן אנשים מכובדים שאמרו לנו את עמדתם, אנשים שנלחמים בנושא הזה הרבה מאוד שנים. זה הכול.

דב, בבקשה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה, אדוני היושב-ראש. אני רוצה לומר בתשובה לדברים שנאמרו כאן, על החוק הזה נעשתה עבודה מאוד מאוד רצינית בוועדה. האם החוק הזה הוא מושלם? לא, הוא לא מושלם. האם התפשרנו על דברים שרצינו יותר? התפשרנו על דברים שרצינו יותר. אני אומר לכם, עמיתיי חברי הכנסת, החוק הזה הוא חוק שמציל חיים. החוק הזה הוא חוק של פיקוח נפש. אני שמעתי בהתרגשות את הדברים שלך, נאוה, ידידתי, והדברים שלך באמת באו מהלב, אני ראיתי גם את ההתרגשות שלך. מבחינתי ההצבעות שלי היום הן בכדי לנסות ולמנוע מצבים כמו שלמרבה הצער קרו אצלך במשפחה, ואני מקווה שאנחנו נצליח לצמצם את מספר המקרים האלה. תודה רבה.
היו"ר איתן כבל
דודו, בבקשה.
דודו מתתיהו
תודה רבה. אני דודו מתתיהו, בעל שתי פיצוציות, כמו שכל העיתונים תקפו אותי בשבוע האחרון. אני רוצה להגיד שני דברים. קודם כל, בעלי הפיצוציות לא נגד החוקים של העישון. תוציאו את זה. העיתונים, תוציאו את זה.

אני רוצה לשאול עוד שאלה, כבוד היושב-ראש, האם כל הוועדה פה היו פעם סוחרים, היו פעם אנשי עסקים פרטיים? לא, הם לא יודעים מה זה להיות בעל עסק פרטי, הם לא יודעים מה זה להוביל עסק. הם כולם עובדי מדינה, רובם, שקיבלו את הכספים שלהם בלי להתאמץ, לשבת פה ולהחליט על 11,000 עסקים, שזה יוצא 25,000 בתי אב, לגמור להם את העסק, לגמור להם את העסק בלי שום בדיקה. תסתכל, הוועדה נמשכה שנה וחצי, רק בשבוע שעבר ידענו על זה. אף איש לא ידע על הדבר הזה.
אני אומר לכם, זה בכייה לדורות. איתן, אתה אדם מבין. זה בכייה לדורות. אני רואה את האובססיה פה של חבר הכנסת גליק להעביר את החוק. מה זה? להרוג 20,000 בתי אב, העיקר שירשמו אותי בתור חוק? אני מבקש לדחות את זה, לזמן אנשים, להוציא אנשים לראות מה זה פיצוציה. בשעה שבע וחצי פותח בעל חנות פיצוציה, משבע וחצי נשאר עד הלילה, עד שמונה-תשע אלף שקל - - -

יצאנו מהוועדה פה, אישרתם לעיתונות. לא עברו 10 שניות, כתבו, תקפו אותנו. כל העיתונים קיבלו פה על עצמם פרסום. הם לא הודיעו לעם שהם קיבלו פה מתנה. אבל לתקוף את בעלי החנויות ולהשפיל אותם ולהוביל אותם למקום נמוך, זה שקר וכזב. שיבדקו, שירשמו על עצמם, קיבלנו, תודה, קיבלנו מתנה מהמדינה. יש אנשים שנלחמים על פת הלחם שלהם. קברו אותנו בנושא – לא היו לנו נציגים, אין לנו לוביסטים, אין לי לוביסט. לקחו - - - החלטה אישית. נגמר. מחליטים החלטות שרירותיות על בעלי עסקים. להוריד את הסיגריות מתחת למדף, זה קבירת בתי עסק.

איתן, אתה חייב יותר, לא חייבים להעביר את החוק. אתה חייב לשמוע. אני יודע שישבת איתי. אני יודע שאתה לפחות מבין. חייבים לבדוק. בעלי הפיצוציות אלה לא אנשים רעים. אלה מלח הארץ. אי אפשר לקבור אותם. העיתונים קיבלו ותוקפים את הפיצוציות, כל היום תוקפים פיצוציות. הם קיבלו מתנה. לא לתקוף אותנו, או לשתוק אבל לא לתקוף אותנו. ואני מבקש ממך - - -
היו"ר איתן כבל
תודה. יעל גרמן, בבקשה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
איתן, רשמת את ההסתייגות שלי לגבי העיתונות הכתובה?
היו"ר איתן כבל
כן, זה כבר היה. אתה ביקשת רביזיה על הכול בזמנו.
עיסאווי פריג' (מרצ)
כן, רביזיה על ההגדרות. אבל לגבי הפרסום, הגבלת הסכום?
היו"ר איתן כבל
כן, דיברנו על זה. הם צריכים להביא הצעה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
כן, דיברנו על זה בפעם הקודמת.
היו"ר איתן כבל
יש הצעה שתיכף נקריא אותה, בעקבות הדברים שאתה אמרת בפעם קודמת.

יעל, בבקשה.
יעל גרמן (יש עתיד)
בתשובה לחלק מהדברים שנאמרו, אני רוצה לספר על מחקר שהתפרסם בדצמבר 2016 על ידי החוקרים רוברטסון, קמרון, מגי ומארש, והם מצאו שילדים ומתבגרים חשופים במידה רבה יותר לפרסום טבק בנקודות המכירה, ובעקבות החשיפה הזו יש להם סיכוי גבוה פי 1.6 לנסות לעשן, וסיכוי גבוה פי 1.3 לעשן בסופו של דבר.

אבל יותר מזה, במחקר שאתם בעצמכם ביקשתם ומשום מה לא פרסמתם, אני לא יודעת למה, התברר ששיעור החשיפה לעיתונות - - -
היו"ר איתן כבל
זה היה בדיון הקודם והזכרנו את זה, יקירה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אז אני רוצה להזכיר את זה שוב.
היו"ר איתן כבל
אין שום בעיה.
יעל גרמן (יש עתיד)
מפני שאמרו, למה אתם - - -
יהודה גליק (הליכוד)
אבל הצבענו על הסעיף הזה. על העיתונות הצבענו, עכשיו אנחנו מדברים על סעיף ההצגה.
יעל גרמן (יש עתיד)
בסדר. אבל אני היום אצטרך להצביע על הכול, ואני מסבירה מדוע אני אצביע נגד ומדוע אני חושבת שצריך להצביע נגד.
היו"ר איתן כבל
יהודה, תן לה לסיים. חברות וחברים, כל מי שמבקש לעזור לי – יהודה, כתוב, אל תעשה דרכך קפנדריה. מי שמבקש לקצר, מאריך.
עיסאווי פריג' (מרצ)
מה זה, קפנדריה?
היו"ר איתן כבל
זה בארמית, קיצור דרך.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני חוזרת ומספרת ששיעור החשיפה לעיתונות בגילאי 15 עד 18, אלה הגילאים שאתה וכולנו, ואני, רוצים למנוע מהם לעשן. דווקא בגילאים האלה שיעור החשיפה במידה רבה פעם אחת בשבוע, 44.5% - - -
ינון אנגל
זה לא נכון. את לא קוראת את הנתונים נכון.
היו"ר איתן כבל
אני אוציא אותך. ינון, תודה. אתה גם אורח וגם זה, בבקשה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני אחזור בחזרה. לוח 7, שיעור החשיפה לעיתונים בגילאי 15 עד 18 – במידה רבה, לפחות פעם בשבוע, 44.5%, למי שאמר לא נכון; במידה מועטה, לכל היותר פעם בשבועיים, 26.2%; ולא נחשפים, 29%.
דוד ביטן (הליכוד)
מה עכשיו, את מקריאה לנו סקרים?
היו"ר איתן כבל
משפט אחרון, בבקשה.
יעל גרמן (יש עתיד)
זאת אומרת, שכ-70% - - -
דוד ביטן (הליכוד)
אני בעד סקרים. אז למה את נגד הסקר שהליכוד 30 מנדטים?
יעל גרמן (יש עתיד)
אי אפשר לכעוס עליו. זה בן אדם שאי אפשר לכעוס עליו.
דוד ביטן (הליכוד)
לא, אני לא מבין את זה.
היו"ר איתן כבל
יעל, תודה.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא. אני לא סיימתי.
היו"ר איתן כבל
אני עושה לך מערוף כי אני רוצה שכבר – אז, בבקשה, משפט אחרון.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני רוצה להשלים ולומר, 70% מבני הנוער חשופים לפרסומת בעיתונות? אנחנו לא יכולים להתעלם, ולכן אסור להחריג את העיתונים, כמו שאסור להחריג את הפיצוציות, ולכן אצביע נגד.
היו"ר איתן כבל
תודה, יקירה. דודי אמסלם, בבקשה.
דוד אמסלם (הליכוד)
לגבי ההחרגה של העיתונות – דרך אגב, אני כיושב-ראש ועדת הפנים, כשהייתי מחוקק חוקים, לא הייתי עושה משהו שהוא לא אינטליגנטי בעצמי, לא הייתי מבין אותו אני.
היו"ר איתן כבל
כפרה, אני תימני.
דוד אמסלם (הליכוד)
לא אתה. אמרתי, אני. אני מדבר לגביי.

בסוף יש היגיון. גם אם לא, אז אני מסביר גם למה לא. אבל אם כבר אנחנו מדברים על הפרסום, אז זה פרסום. זה אחד.

לגבי הנושא של החוק בכללותו – אני עישנתי למעלה מ-35 שנה, אשתי זיכרונה לברכה נפטרה מסרטן ריאות. אז אני מכיר את זה באופן אישי, ויש לי כעסים עצומים על זה שהבן שלי מעשן היום. הוא חייל. דרך אגב, כשאני התחלתי לעשן לא ראיתי טלוויזיה, זה לא היה בעיתון, לא היה כלום. זה בדרך כלל מהחברים, זה לא בא מהמקומות שאנחנו חושבים.
שבי גטניו
ואיך החברים התחילו?
דוד אמסלם (הליכוד)
אדוני, אתה מוכן? – אתה פעם שלישית מפריע לי.
היו"ר איתן כבל
אני מבקש מכל אלה עם הרוח הגבית, אל תפריעו. אני פשוט אוציא אתכם.
דוד אמסלם (הליכוד)
אז אני מבקש, אל תפריע לי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אתם דוחפים אותנו להיות יותר קשים.
היו"ר איתן כבל
עיסאווי, תודה, נשמה.
דוד אמסלם (הליכוד)
ולכן אני מתפלל שכל עם ישראל יפסיק לעשן. אני חושב שהדרך שאנחנו הולכים בה, היא לא תעזור, בגלל שאני לא חושב שמי שמעשן צריך לרדוף אותו. זאת זכותו. כל עוד אנחנו לא עושים בחוק שאסור לעשן.
היו"ר איתן כבל
אנחנו לא רודפים אותו.
דוד אמסלם (הליכוד)
תן רק שנייה, תאמין לי. תדע לך, אלכוהול וסוכר, וזיהום אוויר של המכוניות הורג יותר אנשים, דרך אגב, שלא נוסעים במכוניות.
שבי גטניו
זה לא נכון. זה לא נכון - - -
היו"ר איתן כבל
שבי, פעם אחרונה. עוד קריאה אחת ואתה בחוץ, ולא חוזר לכאן.
דוד אמסלם (הליכוד)
אתה רוצה להפריע לי עוד?
דוד ביטן (הליכוד)
מה לא נכון? מה. זיהום אוויר לא הורג אנשים?
היו"ר איתן כבל
דוד, דוד, ביטן, ביטן, בבקשה.
דוד אמסלם (הליכוד)
לפי ההערות שלך אני יודע מי משלם לך.
היו"ר איתן כבל
דודי.
שבי גטניו
על מה אתה מדבר, אמסלם? על מה אתה מדבר?
קריאות
- - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
שבי, שבי, אנחנו ממש רוצים להצביע, ויש פה ח"כים שתיכף ילכו לוועדות אחרים.
היו"ר איתן כבל
חברות וחברים - - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
חברים, הם חברי כנסת, אתם לא. אני מבקשת שתכבדו - - -
דוד אמסלם (הליכוד)
אתה מפריע לי. אף אחד לא צריך להגן עליך. אתה לא צריך להפריע לי.
היו"ר איתן כבל
שבי, שבי, בבקשה, בבקשה. אתם עמלים על זה. תודה. העיקר מודעות אתם מפרסמים. אתם עמלים. די.
דוד אמסלם (הליכוד)
עוד מעט נשלח להם מתנה לחג, שלא יפריעו לנו.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
הם מפריעים. ממש הם מפריעים. מפריעים להעברת החוק גם - - -
דוד אמסלם (הליכוד)
לכן אני חושב, כפי שאמר הכוזרי, הכוונה רצויה אבל המעשים אינם רצויים. מדוע? בגלל שמחר יעלה כאן חוק אחר, של אלכוהול וסוכר וכולי - -
היו"ר איתן כבל
בעזרת השם.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
ואנחנו נתמוך בו.
דוד אמסלם (הליכוד)
- - ואז בסוף בסוף אנחנו נמכור רק סובין וטבעונות - -
קריאה
בעזרת השם.
היו"ר איתן כבל
בעזרת השם.
דוד אמסלם (הליכוד)
- - לאזרחי מדינת ישראל. היות ואני חושב שבן אדם בגיר יש לו זכות לעשות עם עצמו מה שהוא רוצה כל עוד זה במסגרת החוק, לכן אני חושב שכל הדבר הזה, גליק, אמרתי, הכוונה היא רצויה, אבל אני חושב שהכיוון הוא לא נכון.
היו"ר איתן כבל
תודה, יקירי. דוד, בבקשה.
דוד ביטן (הליכוד)
אני לא מעשן, אז אין בעיה. אבל צריך להבין שהחוק הזה זה איזון בין אינטרסים, אחרת היינו עוצרים בכלל את הייצור של הסיגריות, אחרת היינו עוצרים בכלל את הייצור של המכוניות, גם זיהום אוויר הורג אנשים. ולכן באיזון בין אינטרסים החלטנו שאפשר לתת לעיתונות הכתובה לפרסם כי הם במצב קשה מאוד מבחינה כלכלית. ובאיזון הזה אנחנו צריכים גם להתחשב בעסקים הקטנים. זה שעושים את זה באיזה מדינה בחו"ל, זה לא אומר שחייבים לעשות את זה בארץ. ולקטוע את מטה לחמם ולהגיד להם, אתם לא יכולים עכשיו לשים את הסיגריות על המדף, אין לזה שום היגיון, כאשר אנחנו מאזנים את זה במקומות אחרים.

ולכן כשמדברים איתי על אנשים שנפטרים מסרטן, אני מסכים שיש אנשים שנפטרים מסרטן. אבל אם אנחנו מאזנים את האינטרסים במקום אחד, אין שום בעיה לאזן במקום שני. בנושא של הקיוסקים אנחנו צריכים ללכת לקראתם, באיזון הזה שאנחנו עושים - - -
קריאה
איך?
דוד ביטן (הליכוד)
אחרת, בוא לא נאזן במקומות אחרים. למה צריכים לאזן?
היו"ר איתן כבל
תודה. חברות וחברים יקרים, העניין הזה של לנסות לייצר את הקורלציה, אני חוזר ואומר, הלוואי ואנחנו נגרום לכך שהחוק הזה יוריד בצורה משמעותית - - -
דוד ביטן (הליכוד)
אולי כן, אולי לא.
היו"ר איתן כבל
לכן אני אומר את זה כך, בעזרת השם - - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אנחנו נשתדל שיהיה כן.
היו"ר איתן כבל
אנחנו עוברים להקראה בעקבות בקשה של מספר חברי כנסת, וביניהם אני, עיסאווי ואחרים, אני רוצה קודם כל לעניין הפיצוציות.
איתי עצמון
הצגת מוצרים למכירה.
היו"ר איתן כבל
אני רוצה לסיים עם התהליך הזה.
נאוה בוקר (הליכוד)
אני יכולה נושא חדש?
היו"ר איתן כבל
זה לא נושא חדש.
נאוה בוקר (הליכוד)
למה? אי אפשר?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
זה לא נושא חדש. זה נדון בוועדה.
יהודה גליק (הליכוד)
זה הנושא.
היו"ר איתן כבל
מהותית זה לא. זה לא נושא חדש.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אבל זה בא להצבעה עכשיו.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אבל אי אפשר. זה לא נושא חדש אחרי שדנו על זה שלוש ישיבות.
היו"ר איתן כבל
להיפך, רק תיקנו אותו.
דוד ביטן (הליכוד)
אם מישהו אומר נושא חדש, צריך - - -
היו"ר איתן כבל
זה לא נושא חדש.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לא, כי זה לא נושא חדש. דנים על זה. איך נושא חדש? ביטן, נו.
קריאה
תקריא. תקריא.
דוד ביטן (הליכוד)
רגע, מה זאת אומרת? אם אני אומר נושא חדש, צריכים להביא את זה לוועדת הכנסת. נכון?
נאוה בוקר (הליכוד)
אני אמרתי נושא חדש, הוא אומר שאי אפשר.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אבל זה לא נושא חדש אם דנו על זה שלוש ישיבות.
נאוה בוקר (הליכוד)
אני יודעת, אבל שאלתי - - -
דוד ביטן (הליכוד)
התחלתם עם נושא חדש.
יהודה גליק (הליכוד)
מה נושא חדש?
נאוה בוקר (הליכוד)
אני יכולה לטעון, אני מבינה, בכל מקרה.
היו"ר איתן כבל
את יכולה לטעון על הכול נושא חדש.
איתי עצמון
על איזה נושא?
היו"ר איתן כבל
על איזה נושא?
דוד ביטן (הליכוד)
על הפיצוציות, נושא חדש.
נאוה בוקר (הליכוד)
על הפיצוציות.
איתי עצמון
לא, אבל זה נושא שנכלל בהצעת החוק כפי שעברה בקריאה הראשונה.
היו"ר איתן כבל
הכול מופיע. חברים, בבקשה, אתם הייתם יושבי ראש ועדות. זה בסדר. זה כלי לגיטימי. אבל בואו לא נייצר הזניה של החוק. נו, באמת. גם של הכללים.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
בוא נצביע.
קריאות
- - -
היו"ר איתן כבל
בבקשה, תקריא. ששש, די. בסך הכול ביקשנו לחדד את הדברים. זה הכול.
יהודה גליק (הליכוד)
אגב, הקראנו את זה פעם.
היו"ר איתן כבל
הקראנו את זה פעם.
איתי עצמון
"הוספת סעיף 4א
6.
אחרי סעיף 4 לחוק העיקרי יבוא:



"איסור הצגת מוצרי עישון למכירה וסייגים לאיסור
4א.
(א) לא יציג אדם מוצר עישון למכירה."
דוד אמסלם (הליכוד)
למה אתה מקריא את זה? עשית כבר את ההקראה.
איתי עצמון
כי יש נוסח חדש בעקבות ההערות - - -
היו"ר איתן כבל
ביקשנו בעקבות הערות.
קריאות
- - -
היו"ר איתן כבל
חברים, אני רוצה ללכת לקראתכם. אתם רוצים שאני אצביע על הנוסח הקודם? אני אצביע על הנוסח הקודם. הוא מצומצם יותר.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
הנוסח הקודם יותר בעייתי.
קריאות
- - -
היו"ר איתן כבל
ששש, די.
דוד ביטן (הליכוד)
אנחנו אומרים נושא חדש. זהו.
היו"ר איתן כבל
דודי, דודי, דוד.
דוד ביטן (הליכוד)
- - - נושא חדש.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לא, לא כדאי.
דוד ביטן (הליכוד)
למה לא כדאי? זה יעבור לוועדת הכנסת.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
כי אז אתה מחזיר אותנו לנוסח הקודם. הוא יותר גרוע.
היו"ר איתן כבל
בבקשה, תקריא. סליחה, די. בבקשה.
איתי עצמון
"הוספת סעיף 4א
6.



4א.
(ב) הוראות סעיף קטן (א) לא יחולו על כל אלה:








(1) מוצרי עישון המוצעים למכירה בחנות שאינה חנות מקוונת והיא אחת מאלה:









(א) חנות למכירת מוצרי עישון בלבד או בחנות למכירת מוצרי עישון ומשקאות משכרים בלבד ובלבד שאינם גלויים לעין מחוץ לחנות;"



וזאת ההרחבה שהוספתי לנוסח בעקבות הערות חברי הכנסת בדיון הקודם:









"(ב) חנות שבה מוצרי העישון מוצעים למכירה בחלק נפרד בחנות ובו מוצעים למכירה מוצרי עישון בלבד, ובלבד שהם אינם גלויים לעין מחלקים אחרים של החנות או מחוץ לחנות;"
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אם הוא מוכר שוקולד אז הוא לא יכול.
עיסאווי פריג' (מרצ)
איך זה מסתדר עם שדה התעופה?
לאה פדידה (המחנה הציוני)
לא, אני לא מבינה את ההצעה.
היו"ר איתן כבל
קבענו הגדרה - - -
לאה פדידה (המחנה הציוני)
לא כתוב פה בהגדרה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
תן לי את זה במציאות, איך הדברים ייראו.
היו"ר איתן כבל
עיסאווי, כבר חזרנו על זה - - -
יהודה גליק (הליכוד)
עיסאווי, מאוד פשוט, מאוד פשוט - - -
היו"ר איתן כבל
היה דיון ארוך, אחד הארוכים, חדר נפרד - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
סבלנות, איתן.
יהודה גליק (הליכוד)
במקום להיכנס לחנות ויש לך שוקולדים וליד זה סיגריות, יש חנות גדולה ומאחורה יש חדר נפרד שכתוב עליו - - -
דודו מתתיהו
- - - שולח אותי לא לעבוד. אמרת לי לחפש עבודה אחרת.
יהודה גליק (הליכוד)
זה הדגם האירופאי.
דודו מתתיהו
אדוני, אמרתם לי תחפשו עבודה אחרת.
היו"ר איתן כבל
דודו, דודו - - -
דודו מתתיהו
הוא אמר לי, תמכור צעצועים.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
זה לא נכון.
דודו מתתיהו
תמכור צעצועים - - -
היו"ר איתן כבל
דודו, תודה.
דודו מתתיהו
אין לו בושה - - -
היו"ר איתן כבל
תודה, תודה. דודו. בבקשה, תמשיך.
דודו מתתיהו
הוא סגר לי את העסק - - -
דוד ביטן (הליכוד)
- - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
כי אנחנו מתנגדים לזה.
דוד ביטן (הליכוד)
גם הם מתנגדים להרבה דברים.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
בסדר. אז מה? בשביל זה - - -
היו"ר איתן כבל
דודו, דוד ודודי, זה סתם.
קריאות
- - -
דוד ביטן (הליכוד)
- - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לא, אנחנו מתנגדים לזה. שום דבר לא הולך לפי מה שאני רוצה. אם היה הולך לפי מה שאני רוצה, גם עם השינויים - - - די, נו, בחייכם.
היו"ר איתן כבל
שולי, שולי.
דוד ביטן (הליכוד)
- - -
היו"ר איתן כבל
דוד, דוד, אני לא רוצה, זה לא מכובד. בבקשה.
איתי עצמון
"הוספת סעיף 4א
6.



4א.
(ב)
(2) מוצרי עישון הנמכרים באינטרנט ובלבד שיוצגו רק פרטים אלה, כולם או חלקם: שם מוצר העישון, ארץ ייצורו, מחירו, רכיבי המוצר, חלקי המוצר וכמותם במוצר, ולגבי סיגריה אלקטרונית – ריכוז הניקוטין במוצר."
היו"ר איתן כבל
תודה. אני עובר להצבעה.
דוד ביטן (הליכוד)
מה הצבעה? התייעצות סיעתית.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני רוצה הסבר, הסבר.
דיקלה טקו
חברת הכנסת יעל גרמן תצביע במקום חברת הכנסת עליזה לביא.
דוד ביטן (הליכוד)
לא, רגע.
היו"ר איתן כבל
שנייה. תן לה שנייה.
דוד ביטן (הליכוד)
לא. לפני ההצבעה.
היו"ר איתן כבל
אני אאפשר לך.
דוד ביטן (הליכוד)
אתם רוצים עכשיו מלחמות? נעשה מלחמות.
היו"ר איתן כבל
אני אאפשר לך. אני אאפשר לך. אני לא רוצה איתך שום מלחמה, דוד.
דוד ביטן (הליכוד)
נעשה התייעצות סיעתית.
היו"ר איתן כבל
אז בבקשה, אין שום בעיה. חמש דקות התייעצות סיעתית. בשעה 10: 18 אני מחדש את הדיון. תודה. אני ב-10:18 מצביע.

(הישיבה נפסקה בשעה 10:13 ונתחדשה בשעה 10:19.)
היו"ר איתן כבל
דוד, אתה ביקשת התייחסות לסעיף?
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אני רוצה להגיד משהו.
היו"ר איתן כבל
לאה, בבקשה.
דוד ביטן (הליכוד)
בבקשה, לאה. רק איזה סעיף? שאני אדע.
היו"ר איתן כבל
מה שהקראנו עכשיו.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אני נמצאת פה מתחילת הדיונים על החוק הזה. ולמרות שאני כמעשנת היו לי אי אילו ספקות, זרמתי עם החוק הזה, הצבעתי על הסעיפים – הסעיף הזה הוא בלתי מאוזן, הסעיף הזה לא נכון, לא הראו לנו פה שום מחקר שחשיפה כן מורידה - - -
חגי לוין
תתביישי. בטח שיש מחקר.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
תתבייש אתה.
היו"ר איתן כבל
החוצה. צא החוצה. צא החוצה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
תתבייש אתה.
היו"ר איתן כבל
צא החוצה. תוציא אותו החוצה. צא החוצה. תסלח לי, אתה גם לא חוזר לאף דיון יותר. אתה תגיד 'תתביישי' לחברת כנסת - - - החוצה, החוצה. אתה לא חוזר לאף דיון. החוצה, החוצה, חוצפן.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אני רוצה לסיים את דבריי. גם חבר הכנסת איל בן ראובן וגם גליק, זה חוק נכון, זו חקיקה נכונה. הסעיף הזה הוא בלתי מאוזן, הוא לא נכון בחוק הזה, הסעיף הזה. הוא לא נותן את האיזון הנכון. כמו שהחריגו עיתונים, כמו שהחריגו את זה. נראה לכם הגיוני? אם הוא מוכר שוקולד – לא. אבל אלכוהול וסיגריות כן.
היו"ר איתן כבל
תודה, לאה. העניין ברור.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
לכן הסעיף הזה - - -
היו"ר איתן כבל
לא, די. חברים. דוד, אתה רוצה להתייחס?
דוד ביטן (הליכוד)
איזה סעיף? 6?
היו"ר איתן כבל
מה שהקראנו עכשיו לגבי הפיצוציות וחנויות נוחות וכל השאר.
תמר זנדברג (מרצ)
איתן, אפשר להגיד מילה?
היו"ר איתן כבל
כן.
תמר זנדברג (מרצ)
סליחה, דוד. אני חייבת הקדמה. הלוואי שכל אחד מחברי הכנסת מהקואליציה שיושבים פה היה מנהל את הוועדות שלו בכזו סבלנות, ענייניות וכבוד לכל הדעות ולכל חברי הכנסת כמוך.
היו"ר איתן כבל
תודה.
דוד ביטן (הליכוד)
כל הכבוד. אני מסכים איתך. מה הבעיה?
תמר זנדברג (מרצ)
אין בעיה. אמרתי, הלוואי שאלה שיושבים כאן ודורשים את זכותם, ונושא חדש, והתייעצות, ובצדק, היו נוהגים אותו דבר עם האופוזיציה בוועדות שלהם.
היו"ר איתן כבל
תודה. בבקשה.
דוד ביטן (הליכוד)
קודם כל, עם כל הכבוד לך, עכשיו אני נעלבתי כי כשאני הייתי יושב-ראש ועדת הכנסת עשיתי אותו דבר. נתתי לכל - - -
תמר זנדברג (מרצ)
לא כולל אותך.
היו"ר איתן כבל
דוד, יקירי, בבקשה, די.
דוד ביטן (הליכוד)
אז זה קודם כל.
היו"ר איתן כבל
דוד ביטן, בבקשה.
דוד ביטן (הליכוד)
כמה דקות יש לי?
היו"ר איתן כבל
דקה.
דוד ביטן (הליכוד)
מה זה דקה?
היו"ר איתן כבל
אח שלי, זה יותר ממה שאתה נותן לי בוועדה שלך.
דוד ביטן (הליכוד)
אני? נתתי לך יותר. מה זה דקה?
היו"ר איתן כבל
דוד, בבקשה.
דוד ביטן (הליכוד)
אני שוב פעם חוזר על מה שאמרתי. שלא יפחידו אותנו עם העניין שאומרים כל הזמן – נכון, אנשים נפגעים מעישון וזה גם עולה למדינה הרבה מאוד כסף, מצד אחד, לטפל באנשים האלה, אני מודע לזה, אבל גם מצד שני, הממשלה גם גובה הרבה מסים על העניין הזה, אני לא יודע כמה מיליארדים. אבל מספיק עם הצביעות הזאת. ברגע שאנחנו נותנים אפשרות לפרסום משיקולים אינטרסנטיים כמו הנושא של העיתונות, אז אי אפשר לבוא עכשיו בטענות לאלה שאומרים לגבי ההצגה בקיוסקים וכולי.

לאור זה שאנחנו מאזנים בין אינטרסים, האינטרס הזה הוא לגיטימי בדיוק באותה מידה שאנחנו עושים את זה במקומות אחרים ללא שום בעיה. ולכן אני לא מוכן לקבל את הביקורת אם תהיה ביקורת. אני מראש אומר לכם את זה.

סעיף 6 אומר: לא יציג אדם מוצר עישון למכירה. תסביר לי, היועץ המשפטי, למה הכוונה בסעיף הזה. לפי זה גם אי אפשר להציג בכלל.
איתי עצמון
נכון. זאת משמעות הסעיף.
דוד ביטן (הליכוד)
לא. גם אי אפשר להציג בחנות.
נאוה בוקר (הליכוד)
אז על זה ביקשתי נושא חדש.
קריאות
- - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אבל זה הליבה של החוק.
יהודה גליק (הליכוד)
זה הלב של החוק. זה החוק.
יעל גרמן (יש עתיד)
כתוב: ובלבד שאינם גלויים.
דוד ביטן (הליכוד)
איפה כתוב ובלבד?
יעל גרמן (יש עתיד)
יש לך את זה בסעיף (ב) קטן: ובלבד שאינם גלויים לעין מחוץ לחנות.
היו"ר איתן כבל
נכון.
דוד ביטן (הליכוד)
נו?
יעל גרמן (יש עתיד)
אז זאת התשובה לשאלה שלך. אם זה לא גלוי, אז - - -
דוד ביטן (הליכוד)
אבל מה זה לא גלוי? הרי יהיה כתוב סיגריות, נכון?
יעל גרמן (יש עתיד)
לא.
יהודה גליק (הליכוד)
לא.
קריאות
לא. לא.
דוד ביטן (הליכוד)
מה לא כתוב?
יהודה גליק (הליכוד)
לא יהיה כתוב. לא יהיה כתוב.
דוד ביטן (הליכוד)
גם בשיטה שלכם אומרים שיהיה בנפרד.
היו"ר איתן כבל
כמו שבאתי לבודפשט, נכנסתי לחנות, שאלתי, יש סיגריות בחנות? אמר לי, אין בעיה, תמתין. פתח לי ארון, יש מקומות שפתחו לי ארון, יש מקום שפתח למטה, נתן לי. הוא לא התכופף, לא היה לו לומבגו מזה, הוא לא התאמץ יתר על המידה, לא התנשף אחרי שמסר לי את קופסת הסיגריות. פשוט מאוד. זה היה עניין הכי פושטי. חברות וחברים, איסור הצגה זה לא יהיה סודי. ברור הוא שזה יתפרסם בצורה מאוד משמעותית. לא יהיה אחד, ואתם יודעים, אתם גם מעשנים, הי, חבר'ה, אנשים עישנו בדלים, שהוא לא ייכנס לחנות ויגיד, אני רוצה סיגריה? נו, בחייכם.
דוד ביטן (הליכוד)
אני רוצה להבין.
היו"ר איתן כבל
טוב, דוד.
דוד ביטן (הליכוד)
רגע, חכה. אתה נואם. אז מה, אסור לי לענות לך אם אתה נואם?
היו"ר איתן כבל
תודה. תודה. דוד, אני עובר להצבעה.
דוד ביטן (הליכוד)
רגע, חכה רגע.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא, לא. אני לא יכולה להצביע על סעיף קטן (2), אני רוצה להצביע בעד. כי מה שדוד אומר, אני מבינה בהחלט שבחנות לא יהיה פרסום, וצריך יהיה לדעת, להיכנס וזה. אבל באינטרנט זה לא יכול להיות. אז ברגע שאתה אומר: מוצרי עישון הנמכרים באינטרנט, ברגע שאתה אומר את זה, ברגע שיש פרסום - - -
לאה פדידה (המחנה הציוני)
הסעיף הזה כולו בעייתי.
היו"ר איתן כבל
לא.
יעל גרמן (יש עתיד)
מה לא? איך אתה יודע?
היו"ר איתן כבל
זה הצגה למכירה.
יעל גרמן (יש עתיד)
מה זה הצגה למכירה?
יהודה גליק (הליכוד)
זה באתר של החברה. יעל, זה באתר של החברה.
היו"ר איתן כבל
המוצר זה פרטים בסיסיים. זה לא מודעה.
יעל גרמן (יש עתיד)
איפה זה כתוב?
היו"ר איתן כבל
כתוב. כתוב.
קריאות
- - -
קריאה
זה לא מודעה קנויה. זה סעיף הצגה.
היו"ר איתן כבל
יעל, די כבר. זה פלס מים עכשיו את עושה לי.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא.
היו"ר איתן כבל
את עושה לי פלס מים.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא. אז תצביע לחוד על סעיף (2) - -
היו"ר איתן כבל
נשמה, באמת.
דוד ביטן (הליכוד)
רגע, זה ייקח לי את הזמן.
יעל גרמן (יש עתיד)
- - כי אני לא מבינה איך אפשר לא לפרסם באינטרנט.
תמר זנדברג (מרצ)
יעל, זה לא פרסום. זה מכירה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אז מה זה מוצרי עישון?
קריאות
- - -
היו"ר איתן כבל
חברות וחברים, אני עובר להצבעה.
דוד ביטן (הליכוד)
מה, אתה לא נותן לי לסיים?
היו"ר איתן כבל
דוד, זה יותר טוב ממה שעשית לי בחוק תאגיד השידור.
דוד ביטן (הליכוד)
איזה? מה עשיתי לך בתאגיד השידור?
היו"ר איתן כבל
אני רחב לב.
דוד ביטן (הליכוד)
תאגיד השידור היה 30 שעות.
היו"ר איתן כבל
סליחה.
דיקלה טקו
חברת הכנסת יעל גרמן מצביעה במקום חברת הכנסת עליזה לביא, - -
יעל גרמן (יש עתיד)
אני מבקשת רק להצביע לחוד על סעיף קטן (2) - - -
היו"ר איתן כבל
נצביע לחוד.
דיקלה טקו
- - חבר הכנסת דוד אמסלם מצביע במקום חברת הכנסת נורית קורן, חבר הכנסת יהודה גליק מצביע במקום חבר הכנסת חמד עמאר על מכסת הליכוד.
היו"ר איתן כבל
תודה.
דוד אמסלם (הליכוד)
אני חושב, כפי שאמרתי קודם, שכל החוק הזה בבסיס, בתפיסת העולם שלו, הוא לא נכון. הוא צבוע לא נכון, גם כתפיסה וגם ברמת הפרטים. אבל - - -
דוד ביטן (הליכוד)
אתה בעצמך אמרת, כשאתה בא לקנות בקיוסק אתה כבר יודע מה אתה רוצה. אז איפה ההפחתה בעישון? איפה ההפחתה בעישון?
דוד אמסלם (הליכוד)
הבהרתי קודם למה.
קריאות
- - -
היו"ר איתן כבל
תודה.
דוד אמסלם (הליכוד)
רק שנייה. אני רוצה להגיד עוד משפט. היות והחוק הוא חוק ממשלתי - - -
קריאות
- - -
היו"ר איתן כבל
יעל, לא עכשיו. נסדר את כל זה אחר כך. יעל, מספיק. באמת, עוד לא ראיתי, וואו, אלוהים ישמור, העינית זזה בפלס.
עיסאווי פריג' (מרצ)
תראה, יש דברים שצריך להסביר אותם.
היו"ר איתן כבל
די.
עיסאווי פריג' (מרצ)
יש דברים שצריך - - -
יהודה גליק (הליכוד)
דודי, אתה צעקת על יואל חסון הצבוע שהוא מפר הכללים. זה הפרת כללים.
היו"ר איתן כבל
יהודה, יהודה, יהודה.
יהודה גליק (הליכוד)
- - - מספיק. די.
דוד ביטן (הליכוד)
אתה מדבר? אתה יודע כמה פעמים אתה איחרת? כמה פעמים אתה לא הצבעת? אתה מעז לדבר בכלל?
קריאות
- - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
- - - די, ביטן.
היו"ר איתן כבל
ששש, די.
דוד ביטן (הליכוד)
פתאום אתה דואג לכללים.
דוד אמסלם (הליכוד)
היות ואתה יודע שמבחינתי, חוק שעבר ועדת שרים, אז הקואליציה תומכת בו גם אם הקואליציה לא מסכימה. לכן זו העמדה שלי בעניין הזה.
היו"ר איתן כבל
תודה.
דוד ביטן (הליכוד)
פתאום הוא מדבר על הפרת כללים, נו. כמה פעמים רצתי אחריך? - - -
היו"ר איתן כבל
דוד, - - -
דיקלה טקו
חברת הכנסת תמר זנדברג מצביעה במקום חבר הכנסת עיסאווי פריג'.
היו"ר איתן כבל
תודה. בבקשה, אדוני היועץ.
איתי עצמון
אני רוצה להגיד על מה ההצבעה עכשיו. ההצבעה היא על איסור ההצגה של מוצרי עישון למכירה, ועל החריג שנוגע לחנויות פיזיות, לא באינטרנט, דהיינו סעיף (ב)(1) שמדבר על הצגת מוצרי עישון בחנות שאינה חנות מקוונת.
דוד ביטן (הליכוד)
ומה עם האינטרנט באמת? אני תומך - - -
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אפשר להוסיף גם מותר שוקולד על כל הסיגריות?
היו"ר איתן כבל
תודה. מי בעד ההצעה? ירים את ידו. בבקשה, נא לספור.
דיקלה טקו
11 בעד.
היו"ר איתן כבל
תודה. מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – רוב
נגד – אין
נמנעים – 1
סעיף 4א(א) וסעיף 4א(ב)(1) אושר.
היו"ר איתן כבל
נמנעת אחת, לאה פדידה. ההצעה אושרה ברוב ברור וחד משמעי. תודה רבה לכם. מאוד מעריך.
יעל גרמן (יש עתיד)
בלי (2), בלי האינטרנט.
היו"ר איתן כבל
עכשיו (2).
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אני יכולה ללכת?
היו"ר איתן כבל
לא, לא. את בעוצר.
איתי עצמון
פסקה (2) עניינה בהצגת מוצרי עישון למכירה באינטרנט. הפרטים שניתן יהיה להציג הם פרטים בסיסיים בלבד כדי לתת גילוי נאות לצרכן שרוכש את המוצרים - - -
יהודה גליק (הליכוד)
תבהיר שזה - - -
איתי עצמון
רגע, רגע, שנייה.
היו"ר איתן כבל
ששש, תן לו.
איתי עצמון
הפרטים הם פרטים בסיסיים בלבד כדי להגן על הצרכן שקונה את המוצרים האלה, שיידע מה הוא קונה. מדובר על שם המוצר, ארץ ייצור, מחירו, רכיבי המוצר, חלקי המוצר וכמותם, ולגבי סיגריה אלקטרונית, ריכוז הניקוטין במוצר.
דוד ביטן (הליכוד)
למה באינטרנט כן?
איתי עצמון
אלה הפרטים היחידים שניתן יהיה להציג כאשר מציגים למכירה מוצרים כאלה באינטרנט.
דוד ביטן (הליכוד)
אבל מציגים בכל זאת - - -
היו"ר איתן כבל
תודה. מי בעד? ירים את ידו.
דוד ביטן (הליכוד)
רגע, רגע. יש לי שאלה.
היו"ר איתן כבל
מי בעד? ירים את ידו.
דוד ביטן (הליכוד)
למה? יש לי שאלה.
היו"ר איתן כבל
מי בעד? דוד, די, מספיק. תאמין לי.
דוד ביטן (הליכוד)
אבל יש לי שאלה. מה זאת אומרת? אני לא מבין.
היו"ר איתן כבל
מי בעד? ירים את ידו.
דוד ביטן (הליכוד)
מה, אין דיונים על הסעיפים?
היו"ר איתן כבל
מי נגד?

הצבעה

בעד – רוב
נגד – מיעוט
סעיף 4א(ב)(2) אושר.
דוד ביטן (הליכוד)
רגע, היועץ המשפטי, תגיד לי - -
היו"ר איתן כבל
שניים נגד. תודה רבה. שלושה.
דוד ביטן (הליכוד)
- - חייב להיות דיון על סעיפים.
איתי עצמון
היה דיון - - -
דוד ביטן (הליכוד)
מתי היה דיון? מה זה, סעיף כללי? עכשיו כשמקריאים צריכים דיון.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני מבקש שיירשם כהסתייגות - - -
היו"ר איתן כבל
אבל חברים, באמת.
דוד ביטן (הליכוד)
לא. מעצבן אותי. עזוב אותך.
היו"ר איתן כבל
אני מבקש מאלה שעוזרים לי, דב, אתם לא עוזרים לי.
דוד ביטן (הליכוד)
למה באינטרנט מותר להציג ובמקום אחר אסור?
היו"ר איתן כבל
זה לא מותר - - -
דוד ביטן (הליכוד)
מה זה, לא? מה זה, לא?
היו"ר איתן כבל
דוד. די, מספיק. דוד, בבקשה, עכשיו כחבר אני מדבר איתך – אתה מפריע לי לנהל את הדיון.
דוד ביטן (הליכוד)
למה? אני רוצה לשאול שאלה, לא נותנים לי.
היו"ר איתן כבל
אז לא ככה. תבקש - - -
דוד ביטן (הליכוד)
הצבעתי. לא נתת לי.
היו"ר איתן כבל
דוד, מעולם לא עשיתי את מה שאתה עושה לי עכשיו. עכשיו אני אומר לך את זה בחברות. והיו לנו מאבקים לא פחות - - -
דוד ביטן (הליכוד)
בסדר, בסדר.
היו"ר איתן כבל
אני רוצה להעיר. חברות וחברים, תקשיבו טוב טוב. אני עושה על זה רביזיה. אם יסתבר שצריך לעשות פיין טיונינג לעניין הזה, נעשה אותו. רק דבר אחד, אל תהיו – כאילו כל אחד מנסה להיות פה יותר מהאחר. אנחנו מנסים לקדם כאן עניין עקב בצד אגודל. אתם רואים את הדברים האלה. אני לא רוצה שאף אחד מאתנו יהיה יותר צדיק מהאחר. זה לא הוגן, זה לא מכובד. הרי מה העניין? כשאתה קונה באינטרנט – זה ההיגיון שלי, תגידו, אני מצדי ששום דבר לא יפורסם. תגידו, השתגעתם? ההבדל הוא שכשאתה קונה חפיסה כתוב עליה המחיר, כתוב עליה זה, את כל הפרטים האלה. כשאתה קונה באתר לא מקוון, מבחינה צרכנית, זה לא קשור לזה, זה כל העניין, אתה לא מקבל את הקופסה פיזית.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
איתן, מתוך אהבה לך ומתוך רצון להעביר את הצעת החוק, אני לא אסביר עכשיו למה אני הצבעתי נגד הסעיף הזה. אני אסביר את זה במליאה. גמרנו. אני רוצה להעביר את החוק.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
תבקש הסתייגות דיבור.
היו"ר איתן כבל
דב, דב, אני הגשתי רביזיה - - -
קריאות
- - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
בוא נתקדם. נתקדם.
היו"ר איתן כבל
חברים, סליחה, הגשתי רביזיה על ההצעה. אם יסתבר שצריך לעשות תיקון, אני האחרון – רק עשו לי טובה, אל תראו שאתם יותר ממני.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אנחנו לא מראים.
היו"ר איתן כבל
איך אומרים, כל אחד פה נהיה צדיק יותר מצדיק. תודה. אנחנו ממשיכים.
איתי עצמון
רגע, זה לא אושר?
היו"ר איתן כבל
אושר. אושר.
קריאות
אושר. אושר.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
רגע, אבל הגשת רביזיה?
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אושר ויש רביזיה.
היו"ר איתן כבל
אני ביקשתי רביזיה.

אני מניח שלעורכת הדין הלנה יש בקשה להבהרה. אז בבקשה. או שנקבל או שלא נקבל. קצר, לא ארוך.
הלנה ביילין
שמי הלנה ביילין, עורכת דין של הדיוטי פרי. לפי התיקון של סעיף 4 צריך לחזור לסעיף 3(2), שם יש את ההגדרה של החנות הייעודית ולהכניס גם חלק מחנות שמוסתר.
היו"ר איתן כבל
משרד הבריאות מתנגד לזה. אני לא מעלה את זה. אני ממשיך. הלאה. אנחנו עוברים לבקשה של חבר הכנסת עיסאווי פריג' ושלי ושל חברים נוספים. אתם זוכרים שדיברנו על העניין של עמוד מול עמוד בעיתונות המודפסת, והיתה כאן הערה של עמוס איך לעשות את זה בדיוק, ושלחתי את הצוותים ללכת ולהביא לנו משהו יותר שלם בעניין הזה. אז בבקשה.
יהודה גליק (הליכוד)
אני רק רוצה לבקש שתכניס את ד"ר חגי.
היו"ר איתן כבל
אני לא מכניס את ד"ר חגי. יש, איך אומרים - - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
יש גבול לכל תעלול.
היו"ר איתן כבל
יש גבול - - -
יהודה גליק (הליכוד)
אבל יש גם - - -
היו"ר איתן כבל
לא. אני לא אתן שמישהו - - -
יהודה גליק (הליכוד)
לא יכול להיות שחברת כנסת אומרת שאין מחקר, כשכל המחקרים עוסקים - - -
היו"ר איתן כבל
יחד עם זאת, אני לא אאפשר שמישהו יאמר על מי מחברי הכנסת – גם ככה עושים מאתנו חוכא ואטלולא.
יהודה גליק (הליכוד)
בסדר. אוקיי. הבנתי, גמרנו.
היו"ר איתן כבל
אין פה סיפור בזה. לא מוכן.
דוד אמסלם (הליכוד)
איתן, אנחנו באמצע ההצבעות?
היו"ר איתן כבל
לא. עכשיו אנחנו מתקדמים לנושא הבא.
איתי עצמון
בהמשך להחרגת העיתונות המודפסת - - - הפרסומת – ערכתי התייעצות עם משרד הבריאות ומשרד המשפטים, וברוח הדברים שעלו כאן גיבשנו הצעה להגבלות נוספות לעניין הפרסומות בעיתונות המודפסת. אני אקרא, זה מופיע בעמוד 5 בנוסח שמופיע בפני הוועדה. אנחנו מדברים על סעיף 4 להצעת החוק, החלפת סעיף 3 לחוק העיקרי.

יהיו שתי אפשרויות להצגת מודעת הנגד בעיתונות המודפסת. ניתן יהיה להציג את המודעה הזו בצמוד לפרסומת למוצר העישון, או שלא בצמוד לפרסומת ובלבד שמתקיימים תנאים מסוימים, שאני אקרא אותם.

"החלפת סעיף 3
4.
איסור פרסומת וסייגים לאיסור
3.
(ב)
(1)
(ג)










(1) המודעה תפורסם באותו חלק או מוסף בעיתון ובאותו מספר עמוד שבו פורסמה הפרסומת ולא יאוחר משבעה ימים מהמועד שבו פורסמה הפרסומת;










(2) פורסמה הפרסומת ביום שישי או בערב חג – תפורסם המודעה באחד מימים אלה;









(ד) המנהל הכללי של משרד הבריאות יפרסם באתר האינטרנט של המשרד את המודעה שעל עיתון לפרסם לפי פסקה זו, והוא רשאי לעדכן מודעה זו מעת לעת;"



הוא רשאי כמובן לפרסם גם מודעה או מודעות, ניתן כמובן גם מספר נוסחים, וככה ניסינו לשמור על איזושהי גמישות למשרד הבריאות לפרסם מעת לעת מודעות שהעיתונים יוכלו לפרסם בעיתון.
יעל גרמן (יש עתיד)
זה יהיה על חשבון משרד הבריאות, הפרסום הזה?
איתי עצמון
אנחנו לא נכנסנו לשאלה הזאת.
איתי עצמון
אבל צריך להיכנס. אז מי משלם על זה?
יהודה גליק (הליכוד)
זה על חשבון הפרסומת של העיתונים.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא הבנתי.
היו"ר איתן כבל
שאלה לגיטימית, יקירה.
יהודה גליק (הליכוד)
מדובר - - -
היו"ר איתן כבל
חברים, עזוב אותי מה מדובר או לא מדובר. שאלה הגיונית היא שואלת, שצריכה להתקבל עליה תשובה. פשוט מאוד.

סיימת?
איתי עצמון
לא. יש עוד רכיב להצעה.
היו"ר איתן כבל
בבקשה, כי יש עוד משהו שחסר לי פה.
איתי עצמון
כן, כן. מיד אני אגיע. בעמוד 8 להצעת החוק יש תיקון לסעיף שקיים היום בחוק. סעיף 6 לחוק הקיים קובע שאסור לפרסם במהדורה אחת של עיתון אחד יותר מפרסומת אחת לאותו שם מסחרי של מוצר טבק. זה המצב המשפטי היום.

בעקבות ההערות שנשמעו כאן בוועדה אנחנו תיקנו את הסעיף ואנחנו מציעים כך שבסעיף 6 לחוק העיקרי, במקום הסיפה החל במילים "או במהדורה" יבוא – אסור יהיה לעשות יותר מפרסומת אחת לאותו שם מסחרי, פרסומת בעיתונות המודפסת; וכמו כן, תהיה הגבלה על מספר הפרסומות שמותר יהיה לפרסם בעיתון. אנחנו השארנו את ההגבלה הזאת עם בלאנק, עם מקום חסר, כדי שחברי הוועדה יחליט. זו לא החלטה משפטית, זו החלטה של מדיניות, כמה מודעות במהדורה יוכל עיתון לפרסם בכלל למוצרי עישון. זאת ההצעה, אלה המרכיבים של ההצעה שנועדה לתת מענה להערות שעלו כאן.
היו"ר איתן כבל
מנקודת המבט שלי יש שתי נקודות שצריך לקבל עליהן תשובה. האחת, מי משלם על המודעה המקבילה. אני שואל, כדי שהדברים יהיו ברורים. מי ממשרד הבריאות?
מיכל גולדברג
אני מיכל גולדברג, ממשרד הבריאות.

החובה של העיתון לפרסם את המודעה הנגדית היא חובה לפי חוק. העיתון יכול להחליט ביחסים בינו ובין המפרסם איך לחלק את העלות. אבל חד משמעית, העלות כמובן שלא נופלת על משרד הבריאות. זו לא פרסומת של משרד הבריאות. זו מודעה נגדית שהעיתון חייב לשים על פי חוק.
היו"ר איתן כבל
זה כדי שהדברים יהיו ברורים.

נקודה שנייה, שעלתה גם על ידי עיסאווי ואחרים - - -
יהודה גליק (הליכוד)
יש הבדל בין שבועון לבין עיתון של 280 עמודים. לכן לא הייתי אומר כמה בעיתון, אלא נגיד אחת לעשרה עמודים או משהו כזה. אם אתה מחליט כמה בעיתון – יש הבדל בין עיתון של 30 עמוד לעיתון של 200 עמוד. אחת לעשרה עמודים, זאת ההצעה שלי.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לא, לא, לא.
תמר זנדברג (מרצ)
בעיתונות מספר העמודים שיוצאים באותו יום הוא פונקציה של המודעות המשולמות.
היו"ר איתן כבל
נכון.
תמר זנדברג (מרצ)
אז זה כותב את עצמו.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
ההתליה לא במקום.
תמר זנדברג (מרצ)
זו לא התליה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
ההתליה שלו.
היו"ר איתן כבל
יש לי הצעה. בכל הכבוד, אני מודה לכם שהשארתם לנו את ההחלטה הפוליטית, אבל היא לא יכולה להיות החלטה בלי ביסוס מקצועי. זאת אומרת, היא לא סתם מונחת ועכשיו אני אומר. בסוף בסוף אמור להיות לזה גם היגיון מקצועי.

ההצעה שלי היא כזו – אני אעלה להצבעה את הנוסח כפי שהוא, הבלאנק יישאר, וממילא ברור לי שצריך עוד דיון אחרון בשביל הרביזיות וכל הדברים האחרים. צריך להיות מודל. זה לא שלנו הח"כים עכשיו יש – יש פרסום, הגדרנו שהוא לא חייב להיות באותו עמוד בצמוד. אתם צריכים לייצר לנו את היחס. אתם לא עניתם לנו על השאלה הכי חשובה פה, איך העיתונות הכתובה לא הופכת להיות משפך, לא צינור.
יהודה גליק (הליכוד)
אם מודעה אחת לעשרה עמודים, אז - - -
היו"ר איתן כבל
אבל לא - - -
יהודה גליק (הליכוד)
אתה יודע למה לא פורסם מודל? כי אין שום מקום בעולם שהחריגו את העיתונות הכתובה. אנחנו חידשנו את - - -
היו"ר איתן כבל
נכון.
יהודה גליק (הליכוד)
אין עוד תקדים בעולם. ואתה אומר, תביאו מודל - - -
היו"ר איתן כבל
סליחה, מה העניין?
יהודה גליק (הליכוד)
זה מצוין. אבל למה משרד הבריאות? - - -
היו"ר איתן כבל
לא. אמרתי, הוא ידע לשים – אני מציע שאנחנו, חברי הכנסת, אני אזמן, אם יש למישהו רעיון, אנחנו נביא הצעה - - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אבל צריך לשמוע את אנשי המקצוע בצד של העיתונות. לא אנחנו יודעים להגיד את היחסיות של הדברים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
איתן, יש היגיון בכל החלטה. אנחנו לא יכולים לייצר לעצמנו היגיון אחר.
היו"ר איתן כבל
נכון.
עיסאווי פריג' (מרצ)
הרי יש תקציב פרסום שהיה לפני הצעת החוק, והיה מחולק על כל מיני מקומות, עיתונות, אינטרנט, כל מיני מקומות, וכל אחד מקבל את חלקו. במצב שאנחנו מציעים אנחנו כופים, בלי שנגיד, זה תהליך טבעי, כל תקציב הפרסום של כל מוצרי הטבק ילך לכיוון הזה, נרצה או לא נרצה. זה ההחלטה שאנחנו מקבלים. זה החלטה לא פיירית, החלטה לא הגונה, החלטה לא ישרה והחלטה נגועה. אני חושב שאנחנו טועים.

כשקראתי את הסעיף הזה במקור בהצעת החוק שעברה בוועדת השרים, סעיף 5, היו כמה מקומות שאפשר לפרסם, ביניהם פרסומת שנמסרה - - - שמלאו לו 18 שנים, התקשורת - - -, ושהורדנו אותה והורדנו אחרים, והשארנו את העיתונים. עצם הבחירה שעשינו, אנחנו לא עושים את התפקיד שלנו נאמנה. יש כאן טעות. וכאן אני אומר, יש להגביל – אני לא שלם, אני לא אצביע על זה - - -
היו"ר איתן כבל
עיסאווי, יקירי, כל מה שאתה אומר אני מבין, אני לא מקבל, אני חושב שאנחנו עושים את עבודתנו הכי נאמנה שיש.
עיסאווי פריג' (מרצ)
כשאתה מחליט את ההחלטה הזו? כשאתה מחריג את זה ומשאיר זה, זה נאמנה? אני לא שלם עם זה.
היו"ר איתן כבל
עיסאווי, נשמה טובה, אני רוצה להזכיר לך שמי שהביא את הצעת החוק הזו על הראש של הממשלה, בניגוד לכל - - -, זה יהודה ואני.
עיסאווי פריג' (מרצ)
- - -
היו"ר איתן כבל
החיים בנויים, וזה לא פעם ראשונה – אם תראה לי הצעת חוק שאת היוצא איתה, גם כולל הצעות חוק שאתה הגשת. אנחנו כבר התקדמנו, כבר דנו בעניין הזה, ואמרנו לפי בקשתך גם, אמרנו, אוקיי, זה המצב, אנחנו מבינים אותו, איך אנחנו מייצרים מצב שלא כל הזרימה היא פנימה. הביאו הצעה, כל מה שנשאר לנו זה להשאיר את השורה - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
אז למה החרגת מסעיף 5 את הדברים האחרים והשארת את העיתונות? זה לא משכנע.
היו"ר איתן כבל
עיסאווי, זה היה דיון, אחד הדיונים הכי הכי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
הילד יראה את המודעה בעיתון.
היו"ר איתן כבל
אבל עיסאווי, אתה מחזיר אותי - - -
קריאה
דנו בזה.
יהודה גליק (הליכוד)
הסברנו את זה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
דנו ואני אדון כי אנחנו עושים פעולה לא נכונה, עושים פעולה לא נכונה.
יעל גרמן (יש עתיד)
נכון. צודק, צודק, צודק.
אודי קלינר
אני אודי קלינר, ממשרד הבריאות.

אפשר ללמוד מהמודל של האלכוהול, שהגבילו שם לשלושה פרסומים. וזה נראה מספר שאפשר לעמוד מאחוריו.
יהודה גליק (הליכוד)
לא משנה מה גודלו של העיתון?
אודי קלינר
בלי קשר, כן.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אז מה המגבלה שאנחנו מתכוונים לעשות אותה?
היו"ר איתן כבל
אני חושב שראוי לקחת את המודל של האלכוהול ולהתאים אותו לכאן.
יעל גרמן (יש עתיד)
מה המודל?
היו"ר איתן כבל
שלושה פרסומים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
למה לא לקחת את הנתונים שהיו לפני החוק, כמה היה - - -
היו"ר איתן כבל
אבל עיסאווי, כבר עברנו את זה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני מגיש הסתייגות על זה, אדוני.
היו"ר איתן כבל
עיסאווי, אין בעיה. תגיש הסתייגות כמה שאתה רוצה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
איתי, אני מגיש הסתייגות שיש - - -
איתי עצמון
קודם כל זו הצעה, צריכה להיות הצבעה עליה, ואם היא לא עוברת אני אצרף אותה כהסתייגות.
יעל גרמן (יש עתיד)
אבל אני עדיין לא הבנתי מה המודל של האלכוהול - - -
יהודה גליק (הליכוד)
שלוש מודעות בעיתון.
יעל גרמן (יש עתיד)
לאיזה גודל?
יהודה גליק (הליכוד)
לא משנה.
יעל גרמן (יש עתיד)
כל העמוד? דאבל-ספרד?
היו"ר איתן כבל
לא, זה מוגדר. יש כבר הגדרה של הגדלים.
יעל גרמן (יש עתיד)
איך?
אודי קלינר
יש הגדרות, על גודל אזהרות, על הכול. זה כבר קיים בחוק.
היו"ר איתן כבל
זה קיים בחוק.
יעל גרמן (יש עתיד)
יש גודל של המודעה?
איתי עצמון
אין הגבלה של גודל המודעה.
קריאה
יש גודל האזהרה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אבל הפרסום, חברים, האם אפשר דאבל-ספרד? לא, באמת, חבר'ה, אני יושבת פה, תחליטו. אתם רוצים לאטום את האוזניים ולעצום את העיניים? זה בסדר גמור. אבל שלי פקוחות.
היו"ר איתן כבל
יעל, אני אגיד לך איך אני משתדל לעבוד, במקום כל הזמן להגיד לי, לא ולא ולא. אם הייתי יודע, היית אומרת לי מהתחלה, בוא נייצר מגבלות גודל, קל לי יותר.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני מתנגדת לזה בכלל, אז אני לא יכולה להציע. אבל אחרי שכבר החלטתם, אז לפחות תגבילו את הגודל.
היו"ר איתן כבל
יפה. אז תלכו לכיוון הזה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אז לך. זה מה שאני אומרת לך. לך על זה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
למה לא ללכת מה שהיה קודם? למה? למה לא להגביל מה שהיה קודם?
יהודה גליק (הליכוד)
מה היה קודם? לא היו הגבלות.
עיסאווי פריג' (מרצ)
מה שפורסם קודם בשנה בממוצע, זה יהיה הבסיס.
יהודה גליק (הליכוד)
אדרבה, בבקשה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אם אתה לא מגביל את הגודל של הפרסום, יהיה לך שלוש פעמים דאבל-ספרד. תפתח את העיתון – בום.
עיסאווי פריג' (מרצ)
למה לתת את זה בחופשיות?
היו"ר איתן כבל
להיפך. אתה פה לא נותן חופשיות.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אתה נותן.
היו"ר איתן כבל
אתה מגביל. אלוהים, עיסאווי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
תן ממוצע שנה אחורה, וזה יהיה תחום ההגבלה. מה הבעיה?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
מה פתאום?! מה פתאום שנה אחורה?!
עיסאווי פריג' (מרצ)
למה לא?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
כי הם לא היו מוגבלים בשנה אחורה. אז מי מבטיח לך מה יהיה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אבל בתנאים החדשים הם הולכים לעבור את זה.
תמר זנדברג (מרצ)
הוא צודק. הוא פוחד שזה - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
יהיה משפך כי אין איפה לפרסם, הכול ילך לשם.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
הפתרון הוא בהגבלה כמותית.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
ההגדרה של עיסאווי מצוינת: לא יותר ממה שהיה קודם.
היו"ר איתן כבל
לי יש הצעה יותר טובה. כל אחד בא עם השבשבת שלו. אני לא עוסק עם שבשבות. אני אומר את הדבר הבא, אני משאיר את זה כמו שאמרתי בהתחלה. חשבתי שתיתנו לי משהו שאני אצעק כמו ארכימדס: מצאתי! מצאתי!

העניין הוא פשוט. מכיוון שאני מתייחס לזה ברצינות רבה ובזהירות רבה, אני אומר, אנחנו נסיים את הדיון, אנחנו נשב בינינו, חברי הכנסת, נבקש לשבוע הבא את ההצעה שעיסאווי אומר אותה ומה המשמעות שלה, מה המשמעות של שלוש מודעות, ואז אנחנו נקבל את ההחלטה. אני לא רוצה סתם עכשיו - - -
איתי עצמון
- - -
היו"ר איתן כבל
מצביעים על הסעיף, להוציא - - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
מצביעים ומשאירים את המקום ריק.
איתי עצמון
למעט לעניין הגבלת מספר הפרסומות?
היו"ר איתן כבל
בדיוק. בדיוק.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אפשר משפט?
היו"ר איתן כבל
כן, בבקשה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
חברים, אני רואה את הדיון כאילו שאנחנו מתחילים בו מחדש - - -
היו"ר איתן כבל
נכון, אתה צודק.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
החוק הגיע אלינו אחרי הסכמת ועדת שרים לענייני חקיקה בהחרגה של העיתונות הכתובה. כך זה הגיע אלינו.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא נכון.
היו"ר איתן כבל
כן נכון.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני אומר לך, נכון. אחרת ועדת שרים לא היתה מאשרת - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
יש דברים אחרים - - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
עיסאווי, אחרת ועדת שרים לא היתה מאשרת וכל החוק הזה היה נדחה מהטרומית. ולכן אני חושב שאנחנו נמצאים היום במצב של מה התנאים, ואנחנו צריכים לחשוב על התנאים - - -
היו"ר איתן כבל
נכון, על זה להתעכב.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
בדיוק, כדי להתקדם. אחרת, אנחנו נעבוד קשה ונגיע למצב שהחוק לא יעבור.
היו"ר איתן כבל
אתה צודק. תודה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אנחנו רוצים להעביר אותו.

עמוס, משפט.
עמוס האוזנר
מאחר שאני מכיר את הנושא ואני יודע מה קרה בארה"ב, כאשר הסיפור שם היה שנתנו מודעת נגד בטלוויזיה מכוח הנושא של ה-fairness doctrine, של זכות התגובה על פרסומות לסיגריות שהיו בטלוויזיה, נתנו זכות למודעת נגד. התוצאה היתה ששיעור העישון בסופו של דבר ירד. ומאחר שכך, אני אישית אינני מוטרד מן הסכנה שהעיתונות תוצף במודעות, מכיוון שיצרני הסיגריות לא מעוניינים במודעות הנגד. מודעות הנגד הן נשק חזק מאוד. על כל מודעה שתופיע בעד הסיגריות, תופיע מודעת נגד.

ולכן ההצעה שלי גם לתקן את מה שנאמר כאן, שההחלטה אם זה יהיה צמוד או לא, משרד הבריאות יהיה שותף בהחלטה הזו, שיהיה צד להחלטה הזו.
היו"ר איתן כבל
תודה.
עמוס האוזנר
עוד הערה קטנה אחת.

לגבי הנושא של הפרסומת לשם מסחרי שהביאו כאן כתיקון, אנחנו צריכים לזכור שהיום שם מסחרי זה מ-1983, ההגדרות האלה. היום יש לנו מודעות רעיוניות, כמו למשל, שסיגריה אלקטרונית זה טוב. זה לא שם מסחרי בכלל. זאת אומרת, צריך לחשוב איך - - -
היו"ר איתן כבל
תודה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אבל למטה כן מופיע השם שלהם.
עמוס האוזנר
לא תמיד.
היו"ר איתן כבל
חבר הכנסת איל בן ראובן, בבקשה.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
מאחר שאני אחד ממציעי החוק, למרות שאיתן מדי פעם שוכח את זה כי אני לא יודע לצעוק מספיק חזק כנראה.
היו"ר איתן כבל
מה שכחתי?
קריאות
שהוא אחד ממציעי החוק.
היו"ר איתן כבל
אני לא שכחתי, אני רק רוצה לומר לך, כפי שהצעת החוק שלך הגיעה היא היתה בלי כלום. אני אישית הלכתי והכנסתי פנימה - - -
יהודה גליק (הליכוד)
דחפנו אותה. אנחנו דחפנו אותה.
היו"ר איתן כבל
אם לא, זה היה אותיות מתות.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
א', זה בסדר גמור.
היו"ר איתן כבל
אני לא שכחתי אותך, חס וחלילה.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
א', זה בסדר גמור.
היו"ר איתן כבל
להיפך, אני עושה את זה ממקום הכי הכי. אבל אני מתנצל בכל מקרה, איל.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
בכל מקרה, אני רוצה לבקש מחבריי חברי הכנסת לזכור שאנחנו גם על זמן שאול. אנחנו על זמן שאול בכנסת, ולפעמים האויב של הטוב הוא הטוב מאוד. לקראת הדיון הבא, כי אנחנו תיכף צריכים לסיים, אני מבקש גם מעיסאווי, תגידו את הדברים הכי עקרוניים כי הדבר הכי גרוע שיכול לקרות לנו הוא שאנחנו ניתקע עם החוק הזה באמצע.
היו"ר איתן כבל
תודה, איל. אני מתכוון לעשות בתוך השבועיים הקרובים מרתון, פשוט מרתון.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
מוכרחים לגמור עם זה.
היו"ר איתן כבל
אני אסיים את החוק. נקודה. אנחנו, סליחה. אני מתכוון בצד שלי כיושב-ראש הוועדה.

כן, אדוני, משפט קצר.
דוד קינן
אני רק רוצה להתייחס למה שפריג' אמר - - -
היו"ר איתן כבל
לא, לא, לא, סליחה - - -
דוד קינן
זה חשוב לי, אדוני.
היו"ר איתן כבל
בבקשה, בבקשה.
דוד קינן
אדוני, זה חשוב לי.
היו"ר איתן כבל
בבקשה, בבקשה. נתתי לך, אני כבר התכוונתי להצביע.
דוד קינן
אני עושה את זה קצר.
היו"ר איתן כבל
שם ותפקיד. לא, אל תתייחס לדברים שחבר כנסת אמר. תתייחס לסעיף. יש פה משהו שאתה רוצה להתייחס אליו? בבקשה. כן, כן, לא, לא.
דוד קינן
כן. אני עורך דין דודי קינן, היועץ המשפטי של פיליפ מוריס.

בנוסח המקורי של הצעת החוק היה חריג קריטי שמאפשר לתקשר עם אדם בגיר מעל גיל 18 שמעשן, שנתן הסכמה לקבל דבר פרסומת וכל עוד הוא רוצה בכך.
היו"ר איתן כבל
העלינו את זה.
דוד קינן
אנחנו מדברים פה על הזכות של המעשנים לקבל מידע. אמרנו קודם, אנחנו לא רודפים אחרי המעשנים. יש פה הבדל בין פרסומת יזומה לבין פרסומת שאותה הצרכן מבקש.
היו"ר איתן כבל
תודה. כבר דנו בעניין הזה, אני רוצה להזכיר לך.
דוד קינן
רק בגיר – נכון, אדוני, דיברנו ואמרנו שנדבר על זה שוב ולכן אני חושב שזו ההזדמנות. אנחנו מעוניינים לתקשר אך ורק עם מעשנים בגירים.
היו"ר איתן כבל
תודה. תודה.
דוד קינן
אין שום היגיון לאפשר לנו לפרסם בעיתון שאליו נחשפים אנשים שלא מעשנים, כאשר אתה מונע מאתנו לפרסם לאנשים שרוצים לקבל מידע.
היו"ר איתן כבל
תודה. תודה, אבל חברים, זה לא הסעיף הזה. תעשו לי טובה, די.
דוד קינן
אבל זה בדיוק היכולת לרסן את אותו משפך לתוך - - -
היו"ר איתן כבל
אני מכבד אותך. תכבד אותנו.
דוד קינן
אני מכבד אותך מאוד, אדוני. אני רק מבקש להבהיר את הנקודה שלי.
יהודה גליק (הליכוד)
הצבעה.
קריאה
הצבעה.
איתי עצמון
אני אגיד על מה הצבעה. ההצבעה היא על ההגבלות הנוספות שהקראתי לעניין פרסומות בעיתונות המודפסת, למעט לעניין הגבלת מספר המודעות המרבי שניתן יהיה לפרסם.
היו"ר איתן כבל
ואנחנו נסגור את זה בדיון הבא.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
זה עוד יתוקן.
היו"ר איתן כבל
תודה. מי בעד? ירים את ידו. מי נגד?

הצבעה

בעד – רוב
נגד – מיעוט
סעיף 3(ב)(1)(ג) וסעיף 3(ב)(1)(ד) אושרו, למעט הגבלת מספר המודעות המרבי שניתן לפרסם.
היו"ר איתן כבל
אחד נגד. תודה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
איתן, אני מגיש רביזיה על זה.
היו"ר איתן כבל
אני כבר מגיש רביזיה על כל החוק.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אין לי בעיה. אני רק מגיש רביזיה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אז יהיה אפשר לחזור לסעיף 6(א)? - - -
היו"ר איתן כבל
אפשר תמיד לחזור לכל דבר אם יש למישהו פתאום, איך אומרים, יוצא מהאמבטיה וצועק: מצאתי.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
יש לי רעיון.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא נהגנו ביושרה - - -
היו"ר איתן כבל
יש לנו חמש דקות. עזוב.
יהודה גליק (הליכוד)
לא. סעיף 7 הוא לא בעייתי.
היו"ר איתן כבל
לא משנה. עזוב. עם הליבה של העניינים סיימנו.
יהודה גליק (הליכוד)
את החפיסות הריקות - - -
היו"ר איתן כבל
החפיסות הריקות, מה איתן? איפה זה?
איתי עצמון
החפיסות הריקות זה סעיף 9א1 - - -
נאוה בוקר (הליכוד)
זה נושא חדש.
היו"ר איתן כבל
זה לא נושא חדש.
איתי עצמון
זה סעיף 14 להצעת החוק.
נאוה בוקר (הליכוד)
אבל היו פה שינויים, אז הוא אמר שכן אפשר - - -
איתי עצמון
החפיסות האחידות לא היו.
נאוה בוקר (הליכוד)
הנה, את רואה?
היו"ר איתן כבל
השיטה. הנושא אותו דבר. זה לא נושא חדש.
נאוה בוקר (הליכוד)
אז כן או לא? אמרת לי לפני כן שאני כן יכולה.
איתי עצמון
אמרתי שאת יכולה לנסות, אבל מהותית אני לא בטוח - - -
היו"ר איתן כבל
את יכולה תמיד, אבל זה לא נושא חדש.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
זה לא. זה היה בהצעה המקורית.
היו"ר איתן כבל
נשמה, תאמיני לי, זה באמת מיותר. לך אני אומר.
יהודה גליק (הליכוד)
מתימני לתימני.
היו"ר איתן כבל
תאמיני לי, בחברוּת אני אומר לך את זה. דרך אגב, אני איתך, שזה יהיה עם כל הכיתובים והאזהרות תאמיני לי, תאמיני לי שאני איתך.
נאוה בוקר (הליכוד)
אז למה? - - -
היו"ר איתן כבל
כי אני מסביר לך, כי הממשלה, לא אני. אני התפשרתי עם הממשלה שאת חברה בה. לא אני. ולכן אני אומר את זה לך. נקודת המוצא היתה, כולנו פה רצינו את זה. זה לא סוד. באמת, אני אומר את זה לך.
איתי עצמון
אני עובר לסעיף הבא.
קריאה
- - - זה מאוד חשוב.
היו"ר איתן כבל
כן. זה או או. זה יותר גרוע.
עיסאווי פריג' (מרצ)
איתן, מתי דנים בהגדרות?
היו"ר איתן כבל
תקריא.
איתי עצמון
אני מקריא עוד סעיף.

"תיקון סעיף 5
7.
בסעיף 5 לחוק העיקרי –



(1) במקום סעיף קטן (א) יבוא:




"(א) לא יעשה אדם, בפרסומת מותרת כאמור בסעיף 3(ב)(1) ו-(2) או בסימון חפיסה או אריזה של מוצר עישון, שימוש בשמם או בדמותם של בני אדם, של בעל חיים או של אבר מאבריהם, או בתמונה של פרי או צמח אחר, לרבות בציור או בהנפשה.";



(2) בסעיף קטן (ב), במקום הקטע החל במילים "תחילתו של" עד המילים "(להלן – תיקון מס' 2)" יבוא "י"ג בתמוז התשס"א (4 ביולי 2001), ואם מוצר העישון אינו מוצר טבק – ובלבד ששווק בישראל ערב יום תחילתו של חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק (תיקון מס' 7), התשע"ט–2018"."



הסעיף הזה נוגע להגבלות נוספות על פרסומות ומחליף סעיף קיים היום שקובע שאסור לעשות פרסומת למוצרי טבק באמצעות שימוש בשמם או בדמותם של בני אדם, של איבר מאיברים, או של בעלי חיים, לרבות דמויות מצוירות או מונפשות. השינויים כאן הם: 1. הוסיפו איסור להשתמש בתמונות של פירות או צמחים. 2. האיסור הזה יחול גם על חפיסות או אריזות של מוצרים. וכמובן, ההרחבה שחלה לגבי כל החוק ממוצרי טבק לסוגים נוספים של מוצרי עישון. ופיסקה (2) נוגעת להחרגת סימן מסחר רשום מהאיסור האמור. זה ההסבר לסעיף שהקראתי.
היו"ר איתן כבל
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד – פה אחד
סעיף 7 אושר.
היו"ר איתן כבל
פה אחד.
יהודה גליק (הליכוד)
על סעיף 8 הצבענו כבר, נכון?
איתי עצמון
לא, על 8 לא.
יהודה גליק (הליכוד)
הצבענו על 8 - - -
איתי עצמון
לא. 8 זה הנושא של המספר המרבי של פרסומות בעיתונות - - -
יהודה גליק (הליכוד)
אז בוא נצביע עליו. הצגת אותו, רק נשאיר את הבלאנק.
היו"ר איתן כבל
הצבענו על זה.
איתי עצמון
זה מה שאמרתי, למעט המספר.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
למעט הבלאנק.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
נכון, למעט הבלאנק שנשאר.
איתי עצמון
סעיף 8 להצעת החוק שעניינו תיקון סעיף 6 לחוק העיקרי נוגע רק למספר המרבי של פרסומות בעיתונות מודפסת. על זה לא הצבענו.
היו"ר איתן כבל
נו, בסדר גמור. נו, מה אתה רוצה? על זה לא הצבענו.
יהודה גליק (הליכוד)
כן הצבענו. הצבענו - - -
היו"ר איתן כבל
הי, הי, הי, יהודה, תודה רבה. אתה תתעסק בעניינים שלך. די, חלאס, נו. הטרלת גם אותי עכשיו. לא מספיק האחרים? תאמין לי, אנחנו בדיוק על העניין הזה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
איתן, אנחנו איתך.
איתי עצמון
סעיף 9 להצעת החוק: "החלפת סעיפים
7 ו־7א
9.
במקום סעיפים 7 ו־7א לחוק העיקרי יבוא:



"אזהרה בפרסומת מותרת
7.
(א) בפרסומת מותרת כאמור בסעיף 3(ב)(1) ו-(2) תיכלל אזהרה, שתוצג במקום בולט, בגודל של 30 אחוזים לפחות משטחה של הפרסומת, בשפה שבה כתובה הפרסומת ולפי האמור בתוספת ובנוסח כמפורט להלן:








(1) לעניין מוצר טבק – נוסחי האזהרה המתחלפים בהתאם להוראות לפי סעיף 9(ג);








(2) לעניין מוצרי עישון שאינם מוצר טבק – נוסחי האזהרה האמורים בסעיף 9(א)(2) ו-(3), לפי סוג מוצר העישון."



אני עוצר כאן, ואסביר בקצרה.

הסעיף הזה מחליף את סעיף 7 הקיים היום וקובע שבפרסומות בעיתון תיכלל אזהרה בשטח של 5% לפחות משטח הפרסומת. כאן מוצע לקבוע שבפרסומות מותרות, כלומר, החריגים המצומצמים לאיסור הפרסומת, תהיה אזהרה בגודל של 30% לפחות משטח הפרסומת, עם נוסחי אזהרה מתחלפים בדומה לנוסחים שקיימים על חפיסות המוצרים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
איתי, יש לי שאלה לזה. כשאתה אומר פרסומת מותרת, ובסעיף (א)(1) אתה אומר לעניין מוצרי טבק, וב-(א)(2) לעניין מוצרי עישון שאינם מוצרי טבק - - -
היו"ר איתן כבל
אני לא יכול להמשיך. אני חייב להפסיק על פי הכללים של הכנסת. תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:00.

קוד המקור של הנתונים