ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 17/10/2018

חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות, התשע"ט-2018

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



2
הוועדה לזכויות הילד
17/10/2018


מושב חמישי



פרוטוקול מס' 245
מישיבת הוועדה לזכויות הילד
יום רביעי, ח' בחשון התשע"ט (17 באוקטובר 2018), שעה 9:30
סדר היום
הצעת חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות, התשע"ח-2018 (מ/1250), של חה"כ יפעת שאשא ביטון, קארין אלהרר, יעקב מרגי, חיים ילין, מיקי לוי, עפר שלח, יואל רזבוזוב, יעל גרמן, עליזה לביא, תמר זנדברג, מיכל רוזין, איתן כבל, דב חנין, חה"כ איציק שמולי, מירב בן ארי, נאוה בוקר, איילת נחמיאס ורבין - בקשה לדיון מחדש, דיון מחדש והצבעות
נכחו
חברי הוועדה: יפעת שאשא ביטון – היו"ר
חברי הכנסת
קארין אלהרר
מוזמנים
הממונה על זרוע העבודה, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים - מרדכי אלישע

ראש תחום הסדרה ואכיפה, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים - סיגל מרד אברגל

יועמ"ש, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים - יובל גד אביעד

מנהלת תוכן מסגרות טיפול יומיות לגיל הרך, מינהל מוגבלויות, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים - דינה בן לביא

מנהל מחוז דרום, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים - אמיר מדינה

עו"ד מחלקת יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - אורי שלומאי

ייעוץ משפטי בבריאות הסביבה, משרד הבריאות - מורן טובדיאן

רפרנטית תעסוקה באג"ת, משרד האוצר - יעל לינדנברג

ע' יועמ"ש, המשרד לביטחון הפנים - שירה בן חיים

יועץ לתכנון ובניה, מרכז השלטון המקומי - יוסי אוחנה

מת"ל, הוועדה לזכויות הילד - כרמית כהן

מת"ל, הוועדה לזכויות הילד - ורד וינדמן
ייעוץ משפטי
שימרית שקד גיטלין
מנהל/ת הוועדה
תמי ברנע
רישום פרלמנטרי
הדר אביב
הצעת חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות, התשע"ח-2018 (מ/1250)
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בוקר טוב לכולם. אני פותחת ברשותכם את דיון הוועדה בנושא הצעת חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות, התשע"ח-2018, הצעת חוק ממשלתית אליה מוזגו הצעות החוק של חברת הכנסת קארין אלהרר ושלי יחד עם קבוצה נוספת של חברי כנסת.

אנחנו נמצאים כאן כדי לסגור את העניין של סעיף 23(ב) שמקרין גם על סעיף 18(א). אני מודה שבהתחלה הי הנדמה לי שסגרנו את הנושא של סעיף 18(א). המשרדים רוצים להציג את מה שנעשה ולאן הגעתם? סליחה, חברת הכנסת קארין אלהרר רוצה כמה מילים לפני.
קארין אלהרר (יש עתיד)
תודה רבה, גברתי יושבת-הראש.

אני חייבת לומר, משרד המשפטים ביקש יומיים אורכה. אמרו שעד יום רביעי תהיה תגובה בעניין הזה. אני אומר מה שברור לכל מי שיושב כאן מסביב לשולחן – האכיפה לא תקוים אם לא תינתן האפשרות להיכנס לחצרים. אם מישהו טוען אחרת, בבקשה שיצביע וינמק. לא יהיה. ולכן אני מאוד מאוכזבת מהעובדה שלא הגיעו לכדי הסכמות ולא הגיעו עם תשובה שיכולה לעזור לנו להוציא תחת ידינו חקיקה שהיא חקיקה הרמטית עד כמה שניתן. כולנו מבינים שלחוקק חוק זה החלק הקל, והחלק הקשה הוא לאכוף אותו.

אם אנחנו לא יכולים במסגרת החוק לתת כלים אמיתיים לאכיפה, אני מרגישה שאנחנו חצי נכשלנו בעניין הזה. ולכן אני מבקשת שבמסגרת הדברים של משרד המשפטים שיובהר כאן לפרוטוקול שאנחנו מתכוונות להגיש הצעת חוק פרטית כבר מחר, אם לא עוד היום.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אומר על זה משהו. יש כאן עניין ראשוני מבחינת משרד המשפטים בהענקת סמכות לגופים פרטיים לעשות את זה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
הם נותנים לעורכי דין פרטיים לעשות דברים הרבה יותר משמעותיים. בואו נשים את הדברים על השולחן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אנחנו לא בוויכוח ביניהם. קודם כל אני מוכרחה לומר שאתמול ניהלנו שיחות לתוך הלילה כולל עם השרה. זאת אומרת, זה באמת משהו שהתמשך. ונאמר לי ממשרד המשפטים – אגב, אני לא חסכתי את הביקורת שלי מהמשרד על זה שזה בכלל נשאר לרגע האחרון ושעכשיו גם מתנהלים ככה. הסיפור הוא שזה משהו מאוד מאוד ראשוני. הם ביקשו עוד שבוע כדי לנסות אולי להגיע לאיזשהו נוסח, והאמירה היתה, זה לא אנחנו נפתור את זה אלא אנחנו נגיע להכרעה אם זה אפשרי או לא. ואמרתי שאני לא משחקת, אני לא ממלאה לוטו, אני לא מוכנה להמר פה על החוק. ואני מזכירה שבדיון האחרון את אמרת, אין בעיה, בואו נעביר את זה ככה, אנחנו נגיש הצעת חוק פרטית. ואז אני הבאתי את זה גם בפני השרה, ואמרתי, תקשיבו, אתם אמרתם שיש לכם עוד שבועיים שאתם מוכנים לעבוד באינטנסיביות כדי לנסות להגיע לאיזשהו פתרון, תנו לי, אני אגיש את הצעת החוק הפרטית, תבטיחו לי שאתם תעבדו בשבועיים האלה, אנחנו נשיג את הפטור מחובת הנחה, את כל מה שצריך, וננסה להגיע לפתרון בשבועיים ולהצביע על זה בחודש הקרוב, וכך אנחנו מיישרים קו ופותרים את הסוגיה.

אם כבר פתחת בדברייך, אז אני משלימה את זה כדי שתבינו את התמונה כולה של כל מה שהיה מאחורי הקלעים ב-24 השעות האחרונות.

עכשיו אני מחזירה בחזרה את הכדור למשרדים, שהם יוכלו להציג את הדברים ומשם אנחנו נתקדם ונראה איך אנחנו עושים את זה.
מרדכי אלישע
אני רוצה רק להבין מה שאמרת. אם הצעת החוק שלכם והתגובה של משרד המשפטים תיתן מענה, זה יתמזג לתוך החוק?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, כן. אנחנו מכניסים תיקון לחוק בלי לעכב את ההצעה. אני מוכרחה לומר שאני כן התרשמתי מהכנות שלהם לנסות ולהגיע לפתרון. הם אמרו לי, אנחנו ניתן את כל המשאבים שצריך בשבועיים הקרובים כדי שנוכל לעשות את זה.
מרדכי אלישע
ממש תודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בואו נראה שזה באמת קורה.

סיגל, בבקשה.
סיגל מרד אברגל
בשלב הזה אנחנו מחויבים לנוסח הממשלתי של הסעיפים האלה, ומאז הדיון האחרון ועד אתמול בשעות המאוחרות של הלילה התקיימו דיונים אינטנסיביים ביותר בניסיון להגיע לאיזושהי נוסחה מוסכמת גם על ידי משרד המשפטים, גם על ידי הייעוץ המשפטי של הוועדה. היתה התקדמות מסוימת. הדברים לא נסגרו סופית. לא הגענו לאיזשהו מקום שכולם שלמים עם התוצאה ולכן בעצם צריכים להימשך עוד דיונים כדי ללבן סופית את הנושא.

באמת היתה התגייסות מצד כולם. הנושא מורכב, הנושא לא פשוט מבחינת משרד המשפטים - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
החיים מורכבים. השאלה היא אם נותנים פתרון או לא.
סיגל מרד אברגל
מבחינתנו, העמדה שלנו היא שבוודאי הדבר הזה יעזור לנו, אבל אני לא יכולה להגיד שאנחנו לא נעשה שום דבר כי בעצם אנחנו עם הנוסח הממשלתי. אנחנו נלמד להסתדר עם הנוסח הזה ונפעיל אותו.
אורי שלומאי
אני אורי שלומאי, ממשרד המשפטים.

אנחנו לגמרי מודעים לצורך של משרד העבודה לתיקון הזה. אנחנו מודעים לכך שיש בעיה בהפעלת החוק אם מנגנון ההסכמה נמצא שם. אבל כמו שאמרו פה, ההסדרה של הנושא הזה היא מורכבת משפטית. יש נוסחים כבר, יש ממש נוסחים כתובים, יש עוד כמה נקודות, רצינו אורכה של עוד שבוע. אנחנו מבינים שזה בעייתי כי אנחנו רוצים כבר שהחוק הזה יעבור. ובהחלט אנחנו מתחייבים לשנס מותניים ולעזור בכל מה שצריך עם קידום ההצעה הפרטית.
ורד וינדמן
אני ורד וינמן, מהמועצה לשלום הילד.

כפי ששתיכן אמרתן, אנחנו מודעים כולנו לכך שהנוסח שהיום עובר והסעיף האחרון שנשאר עובר כי אנחנו לא רוצים לקחת סיכונים שהחוק במלואו לא יעבור. מכיוון שהתחולה שלו היא ממילא עתידית, יש את השהות כדי לעשות את התיקון. ברור לי שמשרד העבודה, מה שהוא צריך ומודע לזה שהוא צריך, זה נוסח שיאפשר פיקוח משמעותי. זה ברור. זה מה שמשרד העבודה רוצה. משרד המשפטים, התפקיד שלו פה הוא לאפשר את זה ולמצוא פתרון - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
משרד המשפטים מסכים עם הגישה המקצועית. אם היה פער, הם אם לא היו מאמינים בזה כמו שקורה לי בדברים אחרים, אז צריך לשכנע אותם. הם משוכנעים שזה הדבר הכי נכון לעשות, הם צריכים לראות איך הם סוגרים את זה כדי שזה לא ייצור תקדים עכשיו לעוד הרבה דברים אחרים שהם לא מעוניינים בהם.
ורד וינדמן
זה הדבר הנכון. אם כולם מסכימים על זה ורק הדרך, אז אפשר להתקדם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה הסיפור. תודה רבה, ורד.

שימרית, אני רוצה שנהיה מיושרים. הצעת החוק פרטית אומנם, אבל את תעזרי לנו בניסוח הצעת החוק הפרטית כדי שנוכל להביא אותה הכי קרוב? - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
אפשר להביא אותה כהצעה של הוועדה.
קריאות
לא, לא, לא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא. אנחנו נביא את זה כהצעת חוק פרטית של שתינו, קארין. אבל שימרית תנסח, בגלל שהיא בתוך רזי הדברים היא תדע להביא את זה בצורה נכונה. אנחנו נגיש נוסח מסוים, נעשה עליו את התיקונים ואז אנחנו נקדם את זה.
שימרית שקד גיטלין
אני רוצה רק להבהיר משהו קטן שמי שצופה בנו חלילה לא יטעה לחשוב שמשמעות החוק שאנחנו מעבירים היום היא שאין אכיפה. המפקחים שמונו כאמור בפרק שעניינו פיקוח, שמדובר אגב לא רק על מפקחים שהם עובדי מדינה, אפשר למנות גם עובדי רשות מקומית, הם יוכלו להיכנס לכל מקום שיש יסוד להניח שפועל בו מעון יום לפעוטות. יש פה הגבלה לגבי מקום למגורים בלבד. לגבי מקום מגורים גם הם צריכים הסכמה של המחזיק בו על פי צו של בית משפט וכולי. אבל בעיקרון יש פה סמכות להיכנס לכל מקום בלי הסכמה, ושלא ישתמע פה במפורש שאנחנו שללנו את ההסכמה הזאת כי זה ברור שהחוק הזה לא היה עובר בלי היכולת הזאת.

כל הדיון מתקיים רק לגבי גורמים פרטיים שכרגע לפי מה שנמסר לנו מהמחלקה הפלילית אין לזה תקדים בחקיקה, יש לזה השלכות רוחב מאוד משמעותיות. היה חשוב לי להבהיר שאנחנו לא שולחים את החוק הזה לדרכו בלי סמכות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה חשוב מאוד. תודה רבה, שימרית, על ההבהרה כי אנחנו כבר מתוך שמחה נדמה לנו שכולם מבינים הכול. זה נכון. זה לא שלא תהיה אכיפה, גם נאמר כאן על ידי חברת הכנסת, אנחנו כאילו מוציאים בלי אפשרות אכיפה. יש אפשרות לאכיפה.
שימרית שקד גיטלין
יש אפשרות לאכיפה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כל מה שאנחנו רוצים למנוע זה צוואר בקבוק או מקרים שבהם יש איזשהו עומס ולא יגיעו בזמן שאנחנו רוצים לכולם. אנחנו רוצים לייעל את זה עוד לפני שהתחלנו. אז חשוב שיובהר שזו הנקודה.

בבקשה, מוטי.
מרדכי אלישע
אני רוצה להעיר משהו למשרד המשפטים. אתמול גם לנו היו שיחות לתוך הלילה לעניין הפתרונות. העניין שמדובר שזו דירת מגורים, אני חולק על האמירה הזאת. ברגע שהיא הפכה את זה לסוג של עסק והיא מקבלת עכשיו מהמדינה והיא מרוויחה כסף או שכר, זה כבר לא דירת מגורים רגילה. היא לא יכולה ליהנות מכל העולמות, לקבל רישיון מצד אחד, לעבוד, ואנחנו לא נוכל לפקח על שלומם של הילדים. כלומר זה לא דירת מגורים שנכנסים לתוך בית מגורים רגיל. צריך לתת את הדגש על זה גם - - - שלכם.
קריאה
- - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כבר הצבענו על זה. זה היה פה.
קריאה
- - - הרביזיה להיום.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הוא לא קשור בכלל. הרביזיה בכלל היא משהו אחר. הרביזיה זה סיפור אחר. שלטון מקומי, הוא שמע רשויות מקומיות הוא נבהל. לא שינינו שום דבר במה שהיה. הרביזיה בכלל מתייחסת למשהו אחר.
קריאה
לסעיף של - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, לא. הרביזיה מתייחסת למשהו אחר. תיכף תשמעו.

תודה רבה, מוטי. לדעתי הסיפור של הסעיף הזה סגור. ההחלטה היא של הוועדה שאנחנו נצביע על הסעיף הזה כפי שהוא, כפי שהוא היה בנוסח המקורי ואנחנו נגיש הצעת חוק פרטית, חברת הכנסת קארין אלהרר ואנוכי כדי לתת למשרד המשפטים שהות של שבועיים נוספים, לראות אם אנחנו יכולים להגיע לנוסח מוסכם.
קארין אלהרר (יש עתיד)
ונגיע. מה זאת אומרת?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו נעשה שני תהליכים מקבילים. כל הזמן אמרתי לשימרית, אנחנו חייבות להגיע להצבעה כי גם עד הרגע האחרון ימשכו אותנו. זה לא נגמר עד שזה לא נגמר. מסתבר שגם אחרי ההצבעה זה לא נגמר עד שזה לא נגמר.
קארין אלהרר (יש עתיד)
גברתי יושבת-הראש, זה לא נגמר עד שאין תקנות.
מרדכי אלישע
ועד שאין לנו תקציב ליישם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש לכם את הכול. קיבלתם את זה כתוב, חתום.

אני רוצה להצביע בבקשה. אנחנו מצביעים גם על סעיף 23(ב) וגם על סעיף 18(א)(3).
שימרית שקד גיטלין
למען הסדר הטוב - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בבקשה, תגידי על מה אנחנו מצביעים.
שימרית שקד גיטלין
אנחנו בעמוד 11, סעיף 18(א)(3) לא הוצבע:

"רישיון זמני
18.
(א)
(3) המפעיל לא סירב לביצוע בדיקות כאמור בפרק ד'."



סעיף 23(ב) גם כן טרם הוצבע:
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל רגע. בסעיף שאומר שאם הוא סירב לבדיקה, אז הוא לא מקבל את הרישיון הזמני אם הוא לא הגיש את זה בזמן. זה ברור. כדי למנוע את הדחייה של הדברים. על זה אנחנו מיושרים.
שימרית שקד גיטלין
מה שהקראתי זה התנאים למתן רישיון זמני. בעיקרון אמרנו שיש מנגנון שאחרי 45 יום שהוא לא מקבל את הרישיון המשרד בוחן מתן רישיון זמני. אבל אמרנו, הרישיון הזמני לא יינתן למי שסירב לביצוע בדיקות כאמור בפרק ד'.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. לא משנה על ידי מי.
שימרית שקד גיטלין
זאת אומרת, הקיצור הזה יינתן למי שאיפשר לבדוק אותו. הוא לא יגיד לבן אדם מצד אחד - - -
קריאה
סירב זה פעולה אקטיבית – רק לוודא. נכון?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן. שהגיעו אליו והוא אמר, אני לא מוכן שתיכנסו אליי.
שימרית שקד גיטלין
אגב, זה לא נכנס לנוסח, אבל אני אשמח שזה יובהר בנהלים שאם הסירוב היה מטעמים של טובת הילד, נניח הגיעו למעון ובדיוק כל הילדים היו ישנים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, לא. אני לא רוצה. אני אגיד לך למה. כי אז כל הזמן הילדים יהיו ישנים ואם לא נכנסת ולא ראית שהם ישנים - - -
שימרית שקד גיטלין
לא, בסדר - - -
קריאה
דיברנו על זה אתמול.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, לא, לא. אני לא הופכת עוד פעם כל חוק לפרצה בחוק. עזבי, אחר כך הם יאכלו כל הזמן כשהם יבואו, הם יישנו כל הזמן כשהם יבואו - - -
קריאה
ואני כל הזמן אפריע לשלומם של הילדים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני סומכת על המפקח שהוא יידע לעשות את זה כמו שצריך.
סיגל מרד אברגל
זה בדיוק העניין. אנחנו מדברים פה על סמכות מינהלית של המפקח, וכמו כל סמכות מינהלית הוא צריך להפעיל אותה בסבירות, בשיקול דעת, במידתיות.
שימרית שקד גיטלין
לא, לא מדובר על המפקח. מדובר על הגורמים הפרטיים.
סיגל מרד אברגל
הממונה. הוא זה שמסרב לתת רישיון זמני. זאת החלטה שלו.
שימרית שקד גיטלין
בסדר, אבל הסירוב נעשה מול הגורם הפרטי, לא מול הממונה.
סיגל מרד אברגל
בסדר, אבל בסופו של דבר זה גוזר סירוב לתת רישיון זמני, והחלטת הסירוב היא החלטה מינהלית והיא כפופה לביקורת שיפוטית ויש פה שיקול דעת מינהלי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כך זה נשאר. אל תפתחו את זה.
שימרית שקד גיטלין
הסעיף שהקראתי: המפעיל לא סירב לביצוע בדיקות, המשמעות היא שמי שסירב לביצוע הבדיקות לא מתקיים בו התנאי למתן רישיון זמני. זה מה שהקראתי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בסדר. כבר היינו שם.
שימרית שקד גיטלין
הסעיף השני שאני מקריאה הוא סעיף 23(ב) בעמוד 15:

"ביצוע בדיקות עזר ומתן חוות דעת מומחה
23.
(ב) בודק או מומחה המסייע לממונה כאמור בסעיף 20(א) רשאי להשתמש בסמכותו לפי סעיף קטן (א)(1), רק בהתקיים כל אלה:




(1) הבודק או המומחה הציג את כתב הסמכתו למפעיל של מעון היום לפעוטות, למנהלו או למחנך-מטפל בו;




(2) ניתנה הסכמה בכתב מאת מי מהאמורים בפסקה (1) לכניסת הבודק או המומחה למעון היום לפעוטות;




(3) בטרם מתן ההסכמה כאמור בפסקה (2), ניתן למפעיל של מעון היום לפעוטות, למנהלו או למחנך-מטפל בו הסבר על מטרתן של בדיקות העזר או של הבדיקות לצורך מתן חוות דעת מומחה, לפי העניין, וכן על זכותו לסרב לביצוע בדיקות כאמור ולחזור בו מהסכמתו עד לתחילת ביצוען."



אז בעצם יש פה שני סעיפים שטרם הוצבעו בדיון הקודם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אנחנו מצביעים עליהם עכשיו בנוסח שסוכם. אפשר להצביע על שני הסעיפים יחד?
שימרית שקד גיטלין
כן.
קריאה
מה עם סעיף 46? לא רצית להצביע?
שימרית שקד גיטלין
לא. את זה נעשה למען הסדר הטוב במסגרת הרביזיה. אז אנחנו מצביעים רק על מה שהקראתי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו עוברים להצבעה על סעיף 18(א)(3) וסעיף 23(ב). מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – פה אחד
סעיף 18(א)(3) וסעיף 23(ב) אושרו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
גם שני הסעיפים האלה אושרו ומצטרפים לאישור של כל הצעת החוק מיום שני.

התייעצות משפטית קצרה. חמש דקות הפסקה.

(הישיבה נפסקה בשעה 09:57 ונתחדשה בשעה 10:02.)
שימרית שקד גיטלין
אני אסביר מה עומד על הפרק. אני מתחילה ממשהו טכני קטן, בסעיף 76, ממש טכני, לא משנה את המהות, אבל אם כבר אנחנו עושים רביזיה אז אנחנו רוצים שיהיה ברור.

אני אקריא נוסח קצת שונה ממה שכתוב פה ואני אסביר: אין בהוראות חוק זה כדי לגרוע מתקנות, הוראות, הנחיות או נהלים החלים על מעונות יום" – כפי שכתוב. וכאן אנחנו מבקשים לכתוב שבהסכם הפעלה, לא מכוח הסכם הפעלה שבהסכם הפעלה, את המילים: עם בעלי סמל מעון מטעם – למחוק. ואז אני מקריאה שוב את הכול מהתחלה.


"76.
אין בהוראות חוק זה כדי לגרוע מתקנות, הוראות, הנחיות או נהלים החלים על מעונות יום שבהסכם הפעלה עם משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים."
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה בין עם בסמל ובין אם לא. כל מי שנמצא בהסכם הפעלה עם משרד העבודה - - -
שימרית שקד גיטלין
לא. היה עלול להשתמע שהתקנות חלות על מעון יום מכוח ההסכם. זה ברור שתקנות לא חלות מכוח הסכם. תקנות הן במדרג - - -
קריאה
המעונות הם מכוח הסכם.
שימרית שקד גיטלין
המעונות הם מכוח הסכם, וזו היתה הכוונה. אז כדי להבהיר אמרנו: מעונות יום שבהסכם הפעלה. כמובן, המהות נשארת כפי שהוועדה ביקשה כדי להבהיר שהחוק הזה לא גורע מתקנות, הוראות, הנחיות או נהלים החלים על מעונות יום שבהסכם הפעלה.
מרדכי אלישע
לא רק היום. גם שיחולו בעתיד כי אנחנו צריכים לעשות עבודה - - -
שימרית שקד גיטלין
כן, כן. הוסבר בדיון הקודם שזה גם בעתיד. אז זה סעיף 76.

אני מבינה שהסעיף השני שרוצים לתקן זה סעיף 2. בסעיף 2 שתי הגדרות. הגדרה אחת, שזו הגדרת המשרד. אני מבינה שהכוונה היא לשנות. במקום, הצבענו על המשרד שעליו ממונה השר, יהיה: משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. והגדרה נוספת באותו סעיף – במקום: השר – השר שמעונות היום לפעוטות הם בתחום אחריותו, יהיה: השר – שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני רוצה להסביר את השיח שהתנהל מאחורי הסעיף הזה.
התנגדותי הנחרצת במהלך כל הדיונים היתה מאוד ברורה. אני חושבת שכשכתוב, השר הממונה, זה באותה מידה שר העבודה והרווח היום וזה באותה מידה כל שר אחר שזה יכול להתגלגל לפתחו. כראיה לכך, זה חנה במגרש של משרד הכלכלה חצי קדנציה, ובחצי קדנציה השנייה זה חונה במשרד העבודה והרווחה. היתה פנייה של השר אליי, חד משמעית, שעל זה ייפול ויקום דבר. מאוד חשוב לו, כמי שהיה שותף בכל התהליך, מבחינתו היום זה במשרד העבודה והרווחה. משרד העבודה הרווחה, זה לא סוד, לזכותם, היו שותפים ויותר מכך בכל התהליך הזה. וחשוב לו שכמו שבכל חוק כתוב מי השר בצורה מפורשת, שהחוק הזה לא יהיה שונה מחוקים אחרים.

לא קל לי. זה לא תלוי בי, אבל לא כי התכוונתי שאני רוצה להעביר את זה למשרד אחר, אלא כי באמת האמנתי שככה זה צריך להיות. אבל בקלקולציה של הדברים, עד כמה אני מוכנה לשחק את השח הפוליטי הזה, גם במחיר שאני עלולה להפסיד את כל מה שעבדנו עליו כל כך קשה. אז בסופו של דבר הסעיף הזה הוא סמלי מבחינתנו, הוא סמלי כי רצינו להעביר פה עיקרון ורעיון.

בפרקטיקה, ברגע שהנושא הזה עובר למשרד אחר, באותה הרמת אצבע של הממשלה שזה עובר למגרש אחר, כל החוקים בעצם מתיישרים עם זה. ולכן אני חושבת שאין צורך על זה ליצור את ה-crisis ובחרתי לכבד את בקשת השר. ולכן אנחנו מביאים את זה לרביזיה, ויותר מכך, אני מתכוונת אפילו להצביע בעד.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני לא אשתתף בהצבעה הזאת. אני מסרבת להיכנס לשיקולי הפוליטיקה הצרה והמיותרת. היה בכוחי להפיל את הבקשה הזאת של השר, כי ברביזיה אם אני מצביעה נגד הרביזיה נופלת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל היינו עושים גיוס.
קארין אלהרר (יש עתיד)
את יודעת שלא הייתי חייבת להודיע מראש מה עמדתי. מכיוון שהחוק הזה חשוב יותר מכל אגו של מישהו, אני לא אשתתף בהצעה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זו בדיוק האמירה. בגלל שהחוק הזה יותר חזק מכל אגו ומכל אמירה סמלית שנרצה לומר בשם האידאולוגיה, אני רואה את הילדים לנגד עיניי ואני אומרת, כבר הגענו עד לכאן, אז מי יהיה כתוב בסעיף של השר, על זה זה ייפול? לא, לא במשמרת שלי.

בבקשה, מוטי.
מרדכי אלישע
ראשית, תודה לוועדה. ואני רוצה לדבר על נימוקי השר כפי שאני רואה אותם. אני חמישה חודשים בתפקיד, ואם יש משהו שלא חשבתי שאני אגע בו זה החוק הזה. אבל מיד עם כניסתי לתפקיד, השר התגייס לעניין הזה. עשינו סיכום תקציבים עם אגף תקציבים, ואני אומר את זה ליד יעל. הם לא חלמו, אנחנו שמנו 100 מיליון משלנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה זה, משלכם? אני כל הזמן אומרת בדיונים, הילדים הם שלכם. ברור שאתם צריכים לשים כסף.
מרדכי אלישע
אבל אף אחד לא היה עושה את זה. יפעת, בינינו, הם התחייבו על עשרה תקנים ואנחנו הוספנו תשעה תקנים ממקורותינו. הם שמו 175 מיליון ואנחנו שמנו 105 מיליון מתקציבנו. ויתרנו. כלומר עשינו הכול למען הילדים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתם לא ויתרתם. אתם הגנתם על הילדים שנמצאים במגרש שלכם.
מרדכי אלישע
בסדר. יפעת, אמרתי לך, אני בא מהאוצר, עשר שנים, לא ראיתי משרד שעושה כזה דבר. השר התגייס לזה והוא הוביל את זה. ואני חושב שכאן המקום כאן להכיר לו תודה על זה. הוא שם את על המפה. מ-2009 החוק הזה - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
מישהו אמר שלא מכירים לו תודה?
מרדכי אלישע
לא, לא. ראית, אמרתי, אני אגיד את העמדה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מוטי, הכרנו לו תודה לפרוטוקול כמעט כל דיון, כדי שחס ושלום מי שיפספס פרוטוקול אחד, אז שבפרוטוקול הבא הוא ימצא את זה.
מרדכי אלישע
אני רק חושב שכל אחד היה נוהג כמוהו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מוטי, הסיפור הוא לא עניין של הכרת תודה. אנחנו מכירים תודה גם לשר וגם לאנשי המשרד. אני אמרתי את זה כמה וכמה פעמים, ואני אחזור ואומר את זה. הסיפור היה עניין של מסר, שאנחנו יודעים שהמעונות לצערנו הרב זה כמו כדור כזה שהיום הוא פה ומחר הוא שם. אמרתי גם לשר, יכול להיות שתעבור למשרד החקלאות או משהו אחר ותרצה את המעונות, אני משאירה לך את זה פתוח. אבל בסוף הבנתי שזה עניין של מהות וזה באמת חשוב לו ברמה האישית, ואמרתי, אוקיי, אנחנו נכבד את זה ועם זה אנחנו הולכים.

אנחנו מצביעים על הרביזיה?
שימרית שקד גיטלין
אנחנו מצביעים על הבקשה לרביזיה? עוד לא על הסעיפים, אלא על הבקשה לפתוח את סעיף 2 וסעיף 76.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מי בעד? אני בעד לפתוח. את לא בעד לפתוח?
קארין אלהרר (יש עתיד)
לפתוח.

הצבעה

בעד – פה אחד
הבקשה לרביזיה אושרה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו שתיים בעד. נגד אין, נמנעים אין. הבקשה התקבלה.
שימרית שקד גיטלין
הבקשה לפתוח את הסעיפים התקבלה. עכשיו אפשר להצביע על סעיף 2 וסעיף 76 כפי שהקראתי אותם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו מצביעים וזה נשאר ככה, נכון? אם אני מצביעה בעד זה נשאר כפי שזה?
שימרית שקד גיטלין
הקראתי שאני משנה, במקום: השר – השר שמעונות היום לפעוטות הם בתחום אחריותו, יהיה: השר – שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. זה הנוסח החדש של הסעיף.

וגם במשרד, במקום המשרד שעליו ממונה השר, הנוסח החדש של הסעיף יאמר: המשרד – משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מאה אחוז. מי בעד הרביזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – פה אחד
סעיף 2 וסעיף 76 אושרו.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה שנקרא פה אחד באופן אמיתי. הרביזיה מתקבלת.
שימרית שקד גיטלין
סעיף 2 וסעיף 76 אושרו בנוסח החדש. אני מבקשת רק הבהרות ממש קלות.

בעמוד 22 כתוב פה שהגדרת הממונה היא לסימן זה, אבל בעקבות ההערה של יובל, ההגדרה: הממונה היא לכל הפרק הזה, לא רק לסימן זה, אלא כל הפרק שעניינו אמצעי אכיפה מינהליים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בזה תם ונשלם?
שימרית שקד גיטלין
רגע. בעמוד 13, סעיף 21(ב) מדובר על תאגיד שהוא עלול להשפיע השפעה מזיקה על התפתחותם של פעוטות. אז רק להבהיר, פעילות התאגיד, בגלל שהוא לא בן אדם אז פעילות התאגיד עלולה להשפיע השפעה. אלה רק הבהרות נוסח.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יובל, בבקשה.
יובל גד אביעד
אני רוצה להגיד מספר מילים. אני רוצה קודם כל להודות לוועדה על ההכרעה האמיצה, לשר כמובן. למעלה מעשור של שנים לפניי ואיתי ועם סיגל עבדנו על החוק הזה ולא הזנחנו אותו אפילו לרגע, למרות שהבהרנו חקיקות במשרד הכלכלה ורפורמות מאוד חשובות בוועדת הכלכלה. החוק הזה היה לב לבנו ולא הזנחנו אותו אפילו רגע. הרבה תזכירים הופצו, כל פעם העלינו אותו לסדר היום כי אנחנו חושבים שהוא חוק חשוב. וכפי שפתחתי ואמרתי בדיון הראשון, זה חוק שדורש אומץ והכרעות משפטיות לא קלות.

ולכן, מעבר לתודות לוועדה על האומץ אני רוצה גם להודות לכל חבריי למקצוע ולעובדי המדינה שתרמו לחוק הזה בעבר ובהווה, כאלו שכבר פרשו וכאלו שעברו לתפקידים אחרים. תודה למשרד, וזה פשוט יום גדול בשבילי. זאת התרגשות עצומה בשבילי. תודה רבה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה, יובל.
ורד וינדמן
אפשר גם להגיד תודה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, בשמחה.
ורד וינדמן
אמרת למעלה מעשור, אז אני ממש זוכרת בעצמי שהגענו כמעט לישורת האחרונה עם הצעות חוק פרטיות. סיגל היתה שם. והגענו כל כך הרבה פעמים לכמעט. וזו באמת התרגשות גדולה ומגיעה תודה לכל מי שהתגייס וישב פה מהמשרדים. וקודם כל לשתי חברות הכנסת, קודם כל ליושבת-הראש יפעת שאשא ביטון ולחברת הכנסת קארין אלהרר. בפרספקטיבה היסטורית אני חושבת שזה הרבה בזכות הנחישות שלכן והעבודה הקשה בפגרה כדי שלא יהיה כמעט הפעם, כדי שהמשימה הזו תושלם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אפשר לסלוח לי על הגמישות, נכון?
ורד וינדמן
כנציגת המועצה לשלום הילד וכמי שהיו שם מהרגע הראשון זאת אחת המשימות הלאומיות הכי חשובות שבפני מדינת ישראל עבור הדור הזה של הפעוטות ועבור הדורות הבאים. ואני חושבת שנפלה בחלקנו כולנו הזכות להיות שותפים להיסטוריה הזאת ולהתמלא גאווה. אם זה לא קרה עד היום, אז צריך לברך על זה שזה קורה היום. ועכשיו צריך להגיד גם בהצלחה כי בלי התקנות המלאכה לא תושלם, ואני בטוחה שכל מי שנמצא כאן היום ימשיך ללוות גם את המימוש. בוודאי שאנחנו נמשיך ללוות את המימוש. תודה רבה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה, ורד.

יש פה קבוצה של תלמידות שנכנסה בסוף התהליך, אז אני אומר לכן על מה אנחנו בכלל דנים כאן. חוק הפיקוח על מעונות היום עוסק בישורת הזו בעיקר בכל מה שקשור לביטחון האישי של ילדים קטנים שנמצאים במסגרות של גילאי לידה עד שלוש. למי מכן שיש אחים קטנים תדעו שעד היום מעל 70% מהמסגרות למדינה לא היה מושג מה קורה בהן, לא מי מטפל בילדים, לא איפה הם מטופלים, לא מה קורה שם, אלא אם כן היה איזשהו crisis והגיעה תלונה למשרד. ואנחנו בעצם מתקנים את השטח הפרוץ הזה היום.

זה באמת מהלך היסטורי. אתן שמעתן פה את אנשי המשרדים בעצמם. הם עבדו על החוק הזה עוד הרבה לפנינו. אנחנו לא המצאנו את הגלגל. זו לא חוכמה שאנחנו הבאנו מהבית. זה ישב כאן על שולחן הכנסת במשך הרבה מאוד שנים וכל פעם נפל בגלל אי הסכמה פוליטית או כל מיני דברים אחרים, אבל אף פעם לא הצליחו להגיע לקו הסיום. ואני מודה על הזכות שיש לי לעשות את זה, לעשות את זה יחד עם החבר'ה הנפלאים.

יושבים כאן נציגים של משרד העבודה והרווחה, משרד המשפטים, משרד האוצר, המועצה לשלום הילד, משרד הבריאות ישב אתנו, היו פה נציגים של הורים, של ארגונים, הרבה מאוד אנשים שהיו שותפים לתהליך הזה, וכמו שאני מרגישה גם שותפים להתרגשות הגדולה.

יש לנו כאן את מנהלת הוועדה תמי שמנצחת על הכול, ושימרית שליוותה אותנו בכל אות ואות בהצעת החוק הזו. וכמובן חברת הכנסת קארין אלהרר, ואם את רוצה לומר משהו, אז בשמחה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
קודם כל אומר שאני מאוד מאוד מתרגשת. אני מרגישה שהצלחתי ביחד איתך ובהובלה שלך, ותודה מעומק הלב, לעשות עוד משהו קטן בשביל ילדים ופעוטות. זה מרגש כי הייתי גם בקדנציה הקודמת וראיתי איך זה הלך ודעך וזה היה נורא חבל. תמיד אפשר למצוא למה אי אפשר ולמה קשה, ולמה יש מיליון שיקולים שיגידו שלא עכשיו. חבל שהיינו זקוקים לקורבנות כדי להבהיר לכולנו ולשים לכולנו את התמרור האדום הזה שהגיע הזמן ומספיק לדחות את זה בסדר העדיפויות.

אני רוצה להודות לכל הנציגים מהמשרדים הממשלתיים. אתם בדרך כלל זוכים להרבה מאוד קיתונות וביקורת. אני יודעת שלהגיע לכנסת זה לא תמיד הדבר הקל. אבל בזכותכם ובזכות ההתגייסות שלכם הדבר הזה קרה כי גם אתם יכולתם להקשות הרבה יותר ממה שעשיתם. ואני יודעת שהחלק שלנו הוא החלק הקל. עכשיו המשימה הגדולה עוברת אליכם וראו הוזהרתם, נעקוב אחר היישום.

מבחינתנו חקיקת החוק היא באמת השלב הראשון, אבל תקנות, אני סומכת על יפעת שהיא תעשה דיוני מעקב לראות מה קורה עם התקנות. ונהיה אותו יתוש טורדני שבודק שהחוק הזה לא היה לחינם, והמהירות שבה – יפעת, כל הכבוד, בפגרה, ממרחקים, כינסת את הוועדה, שזה לא היה לשווא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בזכותכם ויחד איתכם.
קארין אלהרר (יש עתיד)
תודה רבה לכולם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה, קארין היקרה.
שימרית שקד גיטלין
למען הסדר הטוב נצביע על כל החוק כולו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בואו נצביע על כל החוק. אנחנו כולנו בחרדות כל הזמן. אז אנחנו נצביע על כל החוק בנוסח הקיים, קריאה שנייה ושלישית. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – פה אחד
הצעת חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות, התשע"ח-2018 (מ/1250) אושרה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ההצעה עברה פה אחד ותעלה למליאה ביום שני בעזרת ה'. שיהיה בהצלחה לכולנו.


הישיבה ננעלה בשעה 10:20.

קוד המקור של הנתונים