ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 16/10/2018

השלכות מיזוג בנק אוצר החייל והבנק הבינלאומי הראשון, הצעתם של ח"כ מיקי לוי וח"כ מיקי זוהר

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



21
ועדת הכספים
16/10/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 1137
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, ז' בחשון התשע"ט (16 באוקטובר 2018), שעה 10:30
סדר היום
השלכות מיזוג בנק אוצר החייל והבנק הבינלאומי הראשון, הצעתם של ח"כ מיקי לוי וח"כ מיקי זוהר
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני- היו"ר
מיכל בירן
איתן ברושי
יצחק וקנין
מיקי לוי
רועי פולקמן
עודד פורר
מיקי רוזנטל
מוסי רז
מוזמנים
אלעד מקדסי - עו"ד, רשות ההגבלים העסקיים

טובי הריס - עו"ד, רשות ההגבלים העסקיים

מרדכי סידי - בנק ישראל

אמיר ברזני - בנק ישראל

ינון שויקה - סמנכ"ל, ראש מערך פאגי וחבר הנהלת הבנק הבינלאומי הראשון לישראל

דפנה צוקר - דוברת ומנהלת קשרי משקיעים, הבנק הבינלאומי הראשון לישראל

מזל בובליל - יושבת ראש ועד עובדי אוצר החייל

צביקה אוברפרשט - חבר מועצת העובדים, בנק אוצר החייל

יום טוב צרפתי - חבר מועצת העובדים, בנק אוצר החייל

רמי חייט - חבר מועצת העובדים, בנק אומר החייל

דוד חלפון - חבר מועצת העובדים, בנק אוצר החייל

שמעון אפוטה - חבר מועצת העובדים, בנק אוצר החייל

ליאת ביטון - חברת מועצת העובדים, בנק אוצר החייל

נטלי גטניו שלום - חברת מועצת העובדים, בנק אוצר החייל

ליאנה אהרנוביץ - חברת מועצת העובדים, בנק אוצר החייל

גלית זאטנו - חברת מועצת העובדים, בנק אוצר החייל

מירית נגד - חברת מועצת העובדים, בנק אוצר החייל

עופר רוזנבאום - דובר בנק אוצר החייל

צבי פרידמן - מוזמן/ת

מאיר אסרף - עו"ד, שדלן/ית, מייצג/ת את בנק אוצר החייל, ועד העובדים

טל ברונשטיין - שדלן/ית (מאיר אסרף, עו"ד), מייצג/ת את בנק אוצר החייל, ועד העובדים)

קרן ברק - שדלן/ית (קונטקטי בע"מ), מייצג/ת את הבנק הבינלאומי הראשון לישראל

שגיא אהרון - שדלן/ית (קונטקטי בע"מ), מייצג/ת את הבנק הבינלאומי הראשון
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים


השלכות מיזוג בנק אוצר החייל והבנק הבינלאומי הראשון, הצעתם של ח"כ מיקי לוי וח"כ מיקי זוהר
היו"ר משה גפני
אני פותח את ישיבת ועדת הכספים. על סדר היום השלכות מיזוג בנק אוצר החייל והבנק הבינלאומי הראשון, הצעה לדיון של חברי הכנסת מיקי לוי ומיקי זוהר.

ביקשו ממני לדחות את הדיון בעניין חוק בנק ישראל, הוועדה ליציבות פיננסית, ההערה של מיקי לוי מאתמול. ביקש ממני זאת מנכ"ל משרד האוצר שהיום במילואים ונגידת בנק ישראל בחוץ לארץ. אני אמרתי בוועדה, ואני אומר את זה גם עכשיו, שלא אהבתי את הצעת הפשרה עליה דובר, עליה הסכים מיקי לוי אבל אני מסכים לזה.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה המינימום.
היו"ר משה גפני
המינימום. אבל מה שהם שלחו לך, מה שהתחלתי לשמוע מהם, זה שהם לא יודעים שובעה. אז הם באים ועושים את הכול קרקס וצחוק. ממילא, גם בגלל זה דחיתי. אתה אמרת שאתה תגיש אלפי הסתייגויות ואני ביקשתי ממך אתמול שלא תגיש אפילו הסתייגות אחת. אני לא אביא את זה אם לא יהיה אתך סיכום.
מיקי לוי (יש עתיד)
בסדר גמור. אישור שר, אישור ראש ועדה, אישור נגיד בנק ישראל – זאת המתכונת לתקוע את ההודעה אליך.
היו"ר משה גפני
אגב, מדובר במקרה הכי חריג שיכול לקרות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יותר מזה. אני אומר לך – אנחנו לא נכנסים לזה – שכל זמן שאנחנו מנהלים משא ומתן כאן בוועדת הכספים ומתדיינים, ומנכ"ל האוצר הולך להתראיין על כך במקומות אחרים ולא בא להשיב כאן על השאלות, זה בעייתי בפני עצמו.
רועי פולקמן (כולנו)
הוא יבוא. היום הוא לא נמצא.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כן, אבל בדיון הוא לא היה. בשני דיונים בהם דנו בנושא הוא לא היה אבל הוא היה גיבור גדול ללכת להתראיין על זה בעיתון ולתקוף אותנו.
היו"ר משה גפני
אל תגיד. זה לא בסדר, אבל אני לא רציתי להגיד את זה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל אני רוצה לומר את זה.
היו"ר משה גפני
נכון. אני מקבל את זה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
שיבוא לדיון ויעלה את הטענות שלו.
היו"ר משה גפני
שיבוא לדיון ויתווכח. אנחנו ירדנו מהאוורסט, ירדנו למישור ששר האוצר הסכים. אז צריך ללכת להתראיין ולומר שוועדת הכספים מעכבת את זה? אנחנו עיכבנו? היינו יכולים לאשר את זה כבר לפני כמה חודשים, אם הייתה יותר פתיחות בין משרדי הממשלה, נגידת בנק ישראל ועוד כל מיני אנשים שיש להם מה לומר בעניין. אנחנו לא עיכבנו את זה. עלתה בוועדה הצעה ומההצעה הזאת ירדנו. הסכמנו לפשרה. מיקי לוי ניהל אתם דיונים והגיע למינימום שבמינימום. הרי מה יהיה אם חס וחלילה נגיע למצב הזה? זה המצב הכי נורא שיכול להיות מבחינה כלכלית. יהיה הרבה בעיתונים ואנחנו אפילו לא נדע. זה הסיפור ולא מעבר לזה.

אם כן, זה לא יבוא גם בשבוע הבא אם לא תגיע הסכמה. אמר לי שי באבד שנגיע להסכמה. הסכמה זה רק מה שאתה אומר ואז זה יגיע כך. לא צריך להגיש הסתייגויות כי אחרת לא יהיה חוק.

אנחנו עוברים לסעיף הבא. השלכות מיזוג בנק אוצר החייל והבנק הבינלאומי הראשון, הצעתם של חברי הכנסת מיקי לוי ומיקי זוהר. מיקי זוהר אמר לי שהוא לא יוכל להשתתף בדיון היום אבל הוא סומך עלינו שאנחנו נעלה את הנושא.

אנחנו קיימנו דיון על מיזוג בנק איגוד עם בנק המזרחי. אנחנו חוששים מכמה דברים. תכף יאמר מיקי לוי שזאת הצעה שלו. אנחנו חוששים גם מהמציאות הזאת בה אנחנו מצמצמים את התחרות, אנחנו הופכים בנקים לבנקים יותר גדולים, משאירים במיזוג את הבנקים הפחות גדולים או היותר קטנים והם יהיו תחת הבנק הגדול.

הדבר השני כמובן הוא הנושא של העובדים. אנחנו הבאנו חשש מאוד. ועד העובדים של בנק איגוד היה כאן ואנחנו הבענו חשש שהעובדים ייפגעו. אנחנו לא יודעים לגבי העניין הזה. אנחנו דנים בו מכיוון שאנחנו חוששים.

חבר הכנסת מיקי לוי, בבקשה.
מיקי לוי (יש עתיד)
תודה רבה אדוני. אני אומר שלא ברורה לי המגמה הזאת של המפקחת על הבנקים שמצד אחד היא מצהירה שהיא רוצה להרחיב את האפשרות להקים בנקים קטנים ודרישת ההון האישית מהם היא ממש נמוכה מאוד, העיקר שיקומו בנקים כדי להגביר את התחרות במשק, ומצד שני היא מאפשרת רכישת בנקים שונים כאלה ואחרים. לפניו מספר חודשים ועדת הכספים בראשותך הצליחה לעצור את מכירת בנק איגוד לבנק המזרחי טפחות. בדרכי לכאן שמעתי פרסומת של בנק איגוד שאומר ששלוש שנים ראשונות, תביא משכורת של 7,000 שקלים, אין עמלות ואין כלום. אני רוצה לראות שבנק גדול ייתן לי את זה. זה בדיוק המקום שבנקים מן הסוג הזה מגבירים את התחרות במשק.

עם זאת, לא פוסקים הניסיונות לצמצם את התחרות בענף הבנקאות על ידי מיזוג בנקים ורכישתם על ידי בנקים גדולים ענקיים ועל ידי כך גם לסגור סניפים.

בד בבד, בוועדה הזו, בראשותך, לא אחת בשנים האחרונות עמדה לצדם של העובדים. עמדה כנגד פיטורי מאות עובדים וצמצום מספר השחקנים בענף הזה, כדי ליצור שוק בנקאי ריכוזי שאינו מיטיב עם ציבור הצרכנים ונוגס בבנקים הקטנים כמדיניות סדירה. הדבר הזה נתמך על ידי בנק ישראל, דבר שנשגב מבינתי. אני לא מקבל את זה. לא יכול להיות שעכשיו יבלעו את בנק אוצר החייל, ותכף אני אטפל בעניין הזה.

הפעם מדובר במיזוג של הנהלות מאחר ובנק אוצר החייל כבר שנים נמצא בבעלות הבנק הבינלאומי אבל בתפיסת העולם שלי יש כאן מגמה ואני רואה את הרכישה של בנק דקסיה על ידי דיסקונט שהפך למפלצת ענקית בגלל ההחרגה הזאת ממסקנות שטרום. אתם יודעים מה זה עושה לנו עם הכרטיסים של כאל. הוא ענק והאחרים לא מסוגלים להתחרות בו.

אם לא היינו עוצרים את בנק טפחות, בנק טפחות היה עם שוק המשכנתאות הגדול ביותר במדינת ישראל, ואחר כך לך תקבל משכנתאות זולות עבור הזוגות הצעירים. הייתי צריך לראות את שר האוצר באשר הוא – לא הנוכחי – זוחל לפתחי הבנקים כדי להוזיל את המשכנתאות. אפשר לעבוד על הוזלת הדיור כמה שרוצים, אבל ברגע שאתה מייקר את המשכנתאות כי יש לך נתח שוק ענק, אתה לא מסוגל לייצר איזושהי הנחה לבתי עצמם, לבניית הדירות עצמן.

יש כאן תופעה של סגירת סניפים חסרת מעצורים ואני חושש שיסגרו סניפים של בנק אוצר החייל בבסיסי צה"ל והיום הם קיימים בבסיסי צה"ל. אני חושש שתכניות ייעודיות ליתומי צה"ל, אלמנות צה"ל, משרתי הקבע והסדיר ישתנו לרעתם. אני חושש שעובדים יפוטרו ויהיו פחות נציגים שישרתו את הלקוחות.

רוב סניפי בנק אוצר החייל הם בפריפריה. כל שינוי בפריסת הסניפים או במצבת כוח האדם, אין לי בכלל ספק שיפגע בלקוחות וזאת בזמן שהממשלה התחייבה בפני ועדת הכספים ערב אישור תקציב המדינה לשנת 2019 להגדיל את מספר השחקנים הבנקאיים בשטח אבל פתאום אני רואה שהמגמה היא בדיוק הפוכה. נוכח המציאות הזו שנחשפת לפנינו בענף, בנק ירושלים או בנק מרכנתיל הם הבאים בתור. זה לא נגמר רק בעניין הזה.

בכתבה אליה הייתי חשוף בערוץ 2 נחשף כי בשנים האחרונות נסגרו – תקשיב אדוני היושב ראש – 263 סניפי בנק ולא כולם מעבירים כספים דרך האינטרנט. אותם מבוגרים שעדיין לא נחשפים לטכנולוגיה צריכים את הפקיד בבנק. אפילו לא מוציאים כסף מבנקומט. זה פוגע בעיקר באוכלוסייה החלשה, באזרחים ותיקים.

הוצאת הסניף מהישוב ושליחת הלקוחות לסניפים בערים סמוכות פוגעת בנכים, באוכלוסיות מעוטות הכנסה הנאלצות לשלם עבור נסיעות לסניף הבנק.

רווחי הבנקים בשנה החולפת עומדים על יותר מ-9 מיליארד שקלים.

בנק ישראל אישר סגירת סניפים באישור, 95 אחוזים מהבקשות שהובאו לפניו. בדקנו.

אני מבקש לדעת האם צפויים פיטורים. האם אתם מוכנים להתחייב שלא תסגרו סניפים. מה לגבי ההטבות שניתנות כיום ללקוחות הבנק כבנק החמישי בגודלו, 9 אחוזים. האם אתם רואים שיש תחרות בענף הבנקאות ומה עושים על מנת להגדיל את תיק הלקוחות שלכם. תודה.
מוסי רז (מרצ)
אני מסכים עם כל מה שאמרת אבל יש לי שאלה קטנה. למה מפריע לך שיסגרו סניפים בבסיסי הצבא? אתה צודק מאוד לגבי מבוגרים ופריפריה.
מיקי לוי (יש עתיד)
יש בסיסי צה"ל שהסדירים הולכים להוציא את הכסף שלהם, הם צריכים כסף מזומן. יש גבול לצמצום של הסניפים האלה. הם חיים מאותם אנשי קבע ומאותם חיילים סדירים. החיילים הסדירים הם בין האנשים החלשים במשק. איזה שכר הם מקבלים?
היו"ר משה גפני
תכף נקיים דיון בין החברים אבל קודם אני מבקש לומר כמה דברים. קודם כל, אני מבקש לשמוע את רשות ההגבלים העסקיים, את מהבנק הבינלאומי, ונמצא כאן ינון שויקה, ואת העובדים. אני אבקש לעדכן את ההתייחסות אבל קודם נשמע את רשות ההגבלים העסקיים, האם אתם מכירים את הנושא?
אלעד מקדסי
המיזוג הזה, נחשפנו אליו בתקשורת. מדובר במיזוג של חברת בת עם חברת עם שמחזיקה בה 100 אחוזים. במיזוג מהסוג הזה לפי החוק לא נדרש דיווח לרשות ההגבלים העסקיים. הסיבה לכך היא התפיסה שגם כך מדובר בישות משפטית אחת עם אינטרסים אחידים של חברת האם ושל חברת הבת.
היו"ר משה גפני
זה לא המקרה של בנק איגוד.
אלעד מקדסי
אני מדבר על החוק, על הוראת החוק.
היו"ר משה גפני
זאת לא הדוגמה של בנק איגוד.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
סליחה שאני מפריע לך אבל כאשר קיימנו כאן את הדיון על איחוד בנק המזרחי ובנק איגוד, השתמשתם באותה טרמינולוגיה.
אלעד מקדסי
לא.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אמרתם לא הגיע אלינו.
אלעד מקדסי
אני אסביר את האפשרויות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אנחנו כבר אחרי הסיפור ההוא ואני חושב שהגישה שלכם צריכה להיות קצת שונה. אני יודע את ההבדל.
היו"ר משה גפני
אני ארחיב את מה שאומר חבר הכנסת רוזנטל. בפעם הקודמת אנחנו הבענו מורת רוח מהעמדה שלכם. אי אפשר להיצמד לחוק, לפעול על פי זה ולחכות שמשהו ייפול עלינו. אתם הרשות להגבלים עסקיים. ברגע שאתם שומעים דבר כזה – אמרנו את זה גם אז – גם אם מבחינת החוק אתם לא יכולים להתערב, אתם צריכים במה מדובר, שלא יגיע יום אחד ופתאום תעמדו בפני שוקת שבורה כאשר אז מבחינת החוק הייתם צריכים להתערב. אני מבין שזה מורת הרוח שחבר הכנסת רוזנטל מביע. מה זה אתם לא יודעים? התפרסם, תבדקו, תאמרו שאין בעיה וכי מבחינת החוק הם רשאים לעשות זאת.
אלעד מקדסי
אני אסביר את ההבדל. המיזוג של בנק מזרחי טפחות עם בנק איגוד, זה היה מיזוג בין שני בנקים שלא היו קשרי בעלות ביניהם ולכן על פי חוק ההגבלים העסקיים המיזוג הזה מחויב באישור שלנו. כאשר הגענו לכאן, לוועדת הכספים, לפני המיזוג ההוא, אמרנו שעוד לא התחלנו בבדיקה שלו. אמרנו אז שזאת תהיה בדיקה שתהיה מורכבת והיא אכן התבררה כמורכבת. בדקנו את המיזוג במשך כחמישה חודשים וגילינו ממצאים שגרמו לנו שלא לאשר את המיזוג. זה היה המצב שם ולכן הייתה התנגדות למיזוג.
היו"ר משה גפני
ובמקרה הזה?
אלעד מקדסי
במקרה הזה, על פי חוק לא נדרש אישור של רשות ההגבלים העסקיים. הסיבה שלא נדרש אישור רשות ההגבלים העסקיים היא כי כאן מדובר בשתי חברות שהן גם כך ישות משפטית אחת. דרך אגב, גם בבדיקה של המיזוג של מזרחי-איגוד, גילינו שיש הבדלים מאוד מאוד גדולים בין בנק קטן שנמצא בבעלות בנק אם ולכן משקף את האינטרסים של מי שמחזיק בו לבין בנק קטן כמו בנק איגוד שהוא הבנק היחיד במערכת שנותר כבנק קטן עצמאי וחלק גדול מהחשיבות התחרותית שראינו בהישארות של בנק איגוד נבעה מכך שהוא בנק עצמאי, שאין לו בעלים שמשפיעים על התנהלותו והם גם בנקים גדולים.
רועי פולקמן (כולנו)
יש כאן מישהו מהפיקוח על הבנקים?
מרדכי סידי
כן.
רועי פולקמן (כולנו)
נראה לי שהם הכתובת.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בעיקרון אתה צודק, אבל.
היו"ר משה גפני
בואו לא נקיים את הדיון בינינו אלא קודם נשמע אותם.

ינון שויקה, בבקשה. גם אתם התמזגתם, בנק פאגי, עם הבנק הבינלאומי ואתה נשארת מחייך.
ינון שויקה
יותר מזה. כיוון שהיושב ראש הזכיר, אני אזכיר לכל חברי הוועדה הנכבדים שלפני שלוש שנים עבדכם הנאמן ישבתי כאן כמנכ"ל בנק פאגי שהיה בנק קטן שמוזג לתוך הבנק הבינלאומי, בדיוק באותה סיטואציה שקיימת עכשיו. גם אז נשאלנו בדיוק את אותן שאלות, האם אנחנו לא פוגעים בתחרות, האם אנחנו לא פוגעים בסניפים, האם אנחנו לא פוגעים בלקוחות. טענו אז את מה שטענו, שזה בדיוק או בערך מה שאנחנו טוענים עכשיו.
היו"ר משה גפני
מה קרה מאז? העובדים נפגעו?
ינון שויקה
לא נפגע אף עובד. לא פוטר אף עובד ולא נפגע אף עובד. אני יכול לומר שאלה היו שלוש השנים הטובות ביותר ב-פאגי במשך עשרות שנים מאז הוא הוקם, עוד כשהוא היה בנק.

אני מבקש להתייחס לכל הטענות ששמעתי כאן שהעלה מכובדי חבר הכנסת מיקי לוי. אם הבנתי נכון, אתה חושש משלושה דברים עיקריים: פגיעה בתחרותיות, בתחרות הבנקאית, פגיעה בסניפים ופגיעה בלקוחות. אני מבקש לומר אדוני היושב ראש שתי אמירות.
מיקי לוי (יש עתיד)
פגיעה בעובדים.
ינון שויקה
בעובדים, בלקוחות, בסניפים ובתחרותיות. אני מבקש לומר שתי אמירות מפורשות ואני מוכן להסביר כל אחת מהן.

האחת, הנהלת הבנק הבינלאומי החליטה על מיזוג של אוצר החייל לתוך הבינלאומי תוך שמירה מלאה של מותג אוצר החייל מבלי לפגוע בלקוחות, מבלי לפגוע בסניפים, מבלי לפגוע בעובדים. נהפוך הוא.
מזל בובליל
זה לא נכון.
ינון שויקה
מחילה.
מזל בובליל
לא היית בדיונים.
היו"ר משה גפני
עם כל הכבוד, אני מאפשר לכל מי שמבקש לדבר והוא ידבר בתורו. לא נלך הביתה בלי שנשמע את אלה שמתנגדים. זה התפקיד שלנו, אבל לא מתפרצים באמצע. אין מציאות כזאת. מי שמתפרץ, אני אוציא אותו. ינון שויקה יאמר את כל דבריו ואחר כך, מי שיבקש, יקבל את רשות הדיבור.
ינון שויקה
אני אחזור על המשפט. ההחלטה הייתה למזג תוך שימור מלא של מותג אוצר החייל בדיוק כפי שנעשה בבנק פאגי, מבלי לפגוע בלקוחות, מבלי לפגוע בסניפים, מבלי לפגוע בעובדים. אני אומר יותר מזה. כל אחד מהסעיפים שציינתי השתפר. מצב הלקוחות השתפר, מצב העובדים השתפר ומצב הסניף השתפר. אני מוכן להרחיב בכל סעיף.

אני רוצה לומר עוד אמירה. הנהלת הבינלאומי סבורה שהמיזוג של אוצר החייל ישפר את התחרותיות במערכת הבנקאית ואני יכול להוכיח את זה וישפר את פוזיציית התחרות של מותג אוצר החייל, של הבינלאומי, וישפר את פוטנציאל הצמיחה של אוצר החייל. אני אומר דברים על סמך ניסיון, לא כללי, שלי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יש לכם הסכם עם העובדים?
ינון שויקה
אני מוכן להסביר כל סעיף ואם אתבקש להתייחס, אני אתייחס.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני רק שואל אם עשיתם הסכם עם העובדים.
ינון שויקה
אוצר החייל כרגע נמצא בסכסוך עבודה, אבל יש לנו תכנית לגבי העובדים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני שואל ברמה העובדתית. אני עוד לא קובע את דעתי. כרגע אין הסכם עם העובדים.
ינון שויקה
לא. אני מוכן להתייחס לנושא.

לגבי התחרותיות. אני מבקש לציין שנתח השוק של קבוצת הבנק הבינלאומי שכוללת בתוכה את חברות הבנות, מסד ואוצר החייל, הוא בין 7.5 ל-9 אחוזים. אנחנו מתמודדים מול שני בנקים גדולים שמחזיקים 60 אחוזים מהשוק, עוד שני בנקים בינוניים שמחזיקים מעל 30 אחוזים ואנחנו הבנק הקטן במערכת. אין בנק שחשובה לו תחרותיות כמו הבנק הבינלאומי ואין בנק שחשוב לתחרות הבנקאית כמו הבנק הבינלאומי.

לכן לדעתנו המצב שבו אנחנו ממזגים בנק – ואגב, בנק אוצר החייל, חשוב לומר לפרוטוקול, מעולם לא היה בנק עצמאי, הוא התחיל תחת בנק הפועלים, בשנת 2006 נרכש על ידי הבנק הבינלאומי, הוא לתמיד נסמך על שירותי המחשוב של חברת מטע שהיא חברת המחשוב של הבנק הבינלאומי, הוא תמיד נסמך על עסקאות של הבינלאומי, יש הרבה פונקציות משותפות.

מצד שני יש הרבה כפילויות במטה והכפילויות במטה עולות כסף. כל אחד יודע שכשאני חוסך במשאבים וחוסך כספים מבלי לפגוע בעובדים, בלקוחות ובשירותים, אני משפר את הפוזיציה התחרותית שלי. לכן, אם אני מגדיל את חלקו ואת חוזקו ואת חוסנו של בנק שהוא הקטן במערכת מבין חמשת הגדולים, אני מגדיל, אדוני חבר הכנסת לוי, את הפוזיציה התחרותית שלו, משפר את יעילותו ומשפר את יכולתו.

אני מוכן להסביר למה זה לטובת הסניפים, הלקוחות והעובדים. דבר ראשון אני רוצה לומר שוב שהשימור מותג יהיה מלא. לא ייפגעו ההטבות, לא ייפגעו התנאים ללקוחות, הבנק ישמור על ההסכמים היקרים מפז שלנו גם עם חבר וגם עם משרד הביטחון. רק לאחרונה חידשנו את ההסכמים אתם ולטווח ארוך. שם לקוח לא ייפגע, שום לקוח לא ינויד.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני רוצה לשאול שאלות.
היו"ר משה גפני
בבקשה. אחריו אני רוצה לאפשר לעובדים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בסדר. הדברים נאמרים באופן כזה נחרץ שאני מבקש מאדוני להבין. לבנק יש 48 סניפים. אתה מוכן להתחייב כאן שהם לא ייסגרו? רובם בפריפריה.
ינון שויקה
אני מוכן להתחייב שאף סניף לא ייסגר כתוצאה מהמיזוג. אני רוצה להסביר את עצמי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני אשאל את זה ביתר דייקנות.
היו"ר משה גפני
הוא אומר שלא ייסגרו סניפים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לכמה זמן הוא מתחייב? אני רוצה להבין. יש מילים שהן ריקות מתוכן. אומרים כן, אבל אחר כך אנחנו מתמודדים עם המציאות. רוב הסניפים האלה הם בפריפריה, אם אנחנו דואגים לפריפריה, וגם העובדים שלהם. 600 עובדים. אני מבקש להבין מה המשמעות של כל ההצהרות וההבטחות האלה.
ינון שויקה
אני רוצה לומר שוב שאני מתחייב שלא ייסגר אף סניף כתוצאה מהמיזוג. למה אני מוסיף את המילים האלה? מכיוון שגם בבנק פאגי לא נסגר אף סניף כתוצאה מהמיזוג אבל יש סניפים שהאוכלוסייה התמעטה וראינו שאין בהם צורך, ובלי כל קשר למיזוג הוחלט לסגור והיה אחד כזה בפאגי. אני לא יודע מה יקרה עוד כמה שנים אוצר החייל. אין שום כוונה, וזאת אמירה מפורשת, לסגור סניפים כתוצאה מהמיזוג.
היו"ר משה גפני
אמר חבר הכנסת מיקי לוי שיש סניפים של בנק אוצר החייל בבסיסי צה"ל.
ינון שויקה
נכון. אין כוונה לסגור אף אחד.
היו"ר משה גפני
אני מניח ששם הסניפים הם פחות רווחיים או שאני לא יודע בדיוק מה מצבם אבל זה לא סניף רגיל.
רועי פולקמן (כולנו)
האוכלוסייה לא מתמעטת.
היו"ר משה גפני
גם כתוצאה מהמיזוג, הסניפים שנמצאים בבסיסי צה"ל לא ייסגרו?
ינון שויקה
לא ייסגרו.
היו"ר משה גפני
אפילו אחד לא?
ינון שויקה
לא. אפילו אחד לא.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לגבי העובדים. אני שאלתי לגבי מצבת העובדים. מה אדוני מוכן להתחייב?
ינון שויקה
באוצר החייל יש כיום כ-700 עובדים, מתוכם 560 עובדי סניפים ו-130 עובדי מינהלה. אף אחד מהסניפים לא ייסגר ולכן גם אף אחד מהעובדים לא ייפגע. לעומת זאת הוא ירוויח בשלושה סעיפים כתוצאה מהמיזוג, וחשוב להגיד את זה. פעם ראשונה, הוא עובר מהסכם עבודה של אוצר החייל להסכם עבודה של הבנק הבינלאומי שהוא הטוב ביותר במערכת הבנקאית, שמעניק 3.5 אחוזי קידום שנתיים אוטומטית. פעם שנייה, הוא מקבל הסכם עבודה עם שש שעות חודשיות פחות לעבוד. פעם שלישית, פוטנציאל הקידום שלו מתרחב פי שלוש ופי ארבע כי אם עד עכשיו היו רק 700 מקומות שאפשר לאייש אותם, כרגע יש כמה אלפי מקומות. זה לגבי 560 עובדי הסניפים.

יש עוד 130 עובדי מטה. כמה עשרות מתוכם ישובצו בתפקידי מטה בתוך הבנק הבינלאומי. כמה מתוכם, בערך 15, ישובצו בתוך מטה שייקרא מטה אוצר החייל בתוך הבנק הבינלאומי. כמה עשרות מתוכם יפרשו בפרישה מוקדמת, בפרישה מרצון, כאשר אני רוצה גם כאן להדגיש שמדובר בעובדים ותיקים עם שכר מעל לממוצע וחבילת פרישה ממוצעת של כ-1.5 מיליון שקלים לעובד.

אלה התנאים ואלה העובדות. עכשיו אני אשמח לענות על שאלות.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. העובדים, בבקשה.
מזל בובליל
צהרים טובים. אני יושבת ראש ועד העובדים של בנק אוצר החייל. אני מנהלת סניף בבאר שבע. ראשית, תודה לחבר הכנסת גפני ולחבר הכנסת מיקי לוי על שהעליתם את הנושא החשוב הזה.
היו"ר משה גפני
ולכל חברי הוועדה.
מזל בובליל
ולכל חברי הוועדה.
היו"ר משה גפני
אנחנו עוסקים בעניין הזה באופן קבוע.
מזל בובליל
בוודאי לכל חברי הוועדה. תודה שאפשרתם לנו לבוא ולדבר ולא להתייחס אלינו כאל שקופים, כמו שהנהלת הבנק עושה.

אני חייבת להביע תמיהה כשאני רואה את האדון הנחמד כאן. מעולם לא ראינו אותו בשום דיון, בשום משא ומתן ואני לא מבינה למה שלחו דווקא אותך.
ינון שויקה
כי אני עשיתי את זה לפני שלוש שנים.
מזל בובליל
אני רק אעיר הערה קטנטנה לגבי מה שאמרת, שהלקוחות שלכם לא נפגעו. אני אתן רק דוגמה קטנטנה שמראה איך הלקוחות שלכם נפגעו. חודש לאחר מיזוג בנק פאגי, שאתה היום סמנכ"ל בבינלאומי, וןלכן בוודאי שלך זה לא כל כך כואב כי אתה לא הלכת הביתה חס ושלום. כואב למי שנוגע לו בבשר. לזה אני מתכוונת. חודש לאחר שפאגי מוזג, לקוחות פאגי קיבלו מכתב – יש לי אותו כאן, אם חברי הוועדה ירצו לראות אותו – לגבי העלאה של דמי הכרטיס. כל לקוח, רק 10 שקלים או 15 שקלים. אתם יודעים כמה כסף זה כאשר מדובר בעלות שנתית? הרבה מאוד, מאוד, מאוד כסף.
היו"ר משה גפני
לא הבנתי. מה קרה?
מזל בובליל
העלו ללקוחות את העמלות. האדון הנכבד אומר שלא נפגעו לקוחות ולא נפגעו העובדים.
היו"ר משה גפני
בבנק פאגי העלו את העמלות?
מזל בובליל
כן. אני אשלח לך את המכתב.

ברשותך, אני אדבר על העובדים כי זו הפרורוגטיבה שלי. אני יושבת ראש ועד העובדים. אני כאן בשם 700 משפחות של עובדים ועוד 250 גמלאים שבעצם אלפי אנשים נסמכים על שולחנם. עובדי בנק אוצר החייל, כל חטאם היחיד הוא שהם נמנים על בנק מצוין, שמר בינו צדיק היה מוכן לשלם עליו 185 אחוזים פרמיה. כמו שיש לך רכב ב-100, קנית אותו ב-185. לא קונים גרוטאה ב-185 אלא קונים נכס מצוין. זה החטא היחיד שלנו. לאמירה של האדון הנכבד על כך שלא יפוטרו עובדים, אני מוכנה להקליט אותו ולקחת את זה אתי.
היו"ר משה גפני
לא מקליטים כאן. מדברים.
ינון שויקה
יש פרוטוקול.
מזל בובליל
אני אסביר. יושב אתנו בדיון יושב ראש דירקטוריון בנק אוצר החייל שהוא גם סמנכ"ל משאבי אנוש בבינלאומי, חבר של מר שויקה, ואומר לנו: עובדי ההנהלה שלא ירצו לפרוש מרצון, ייסגר להם המשתמש. זה מה שנקרא יפרשו מרצון? כפייה מרצון? זה המושג של לפרוש מרצון? חברים, לא יכול להיות שבמדינת ישראל 2018 במערכת שמרוויחה המון כסף, זה בנק, זאת לא חברת קוקה קולה ולא בסטה בשוק אלא זה בנק בן 74 שנים.
היו"ר משה גפני
מה יש לך עם קוקה קולה.
מזל בובליל
התכוונתי ל-פפסי. זה בנק בן 74 שנים, בנק מפואר עם מסורת, עם רווחים, בנק יציב ויעיל. מה אתם רוצים? אנחנו עובדי אוצר החייל חושבים שלבנק הזה יש הצדקה כלכלית להישאר בנק נפרד ועצמאי.

אגב, ההחלטה לגבי בנק איגוד, האדון שדיבר מטעם הממונה על ההגבלים העסקיים, אתה צודק. אין מה להשוות בינינו לבין בנק איגוד. בנק איגוד גייס 5,000 לקוחות ואנחנו גייסנו 15,000 לקוחות. בנק איגוד חולש על 2.3 מפלח שוק הקמעונאי ואנחנו חולשים על שישה אחוזים מפלח השוק הקמעונאי. אנחנו חושבים שצריך לערב את הנגיד החדש לא לבצע כאן החלטה במחטף בשלהי הכהונה של הגברת פלוג. אנחנו חושבים שחייבים לקיים כאן דיון ענייני ורציני ואנחנו מבקשים מהוועדה הזאת להפעיל את כל הכוח שלה על מנת לעכב את המיזוג הזה.
היו"ר משה גפני
אני מודה לך. אגב, אם את עוזבת את הבנק, אני רוצה אותך כאן בוועדת הכספים.
מזל בובליל
מר גפני, אני הייתי קצינה בצבא. אני כאן מנהלת סניף. יש לי גאוות יחידה. זה הבית שלי, אלה העובדים שלי ואנחנו מתכוונים להילחם עד הסוף.
היו"ר משה גפני
תדעי שבוועדת הכספים יש גם חוש הומור.

אמרת שנמצא כאן סמנכ"ל שאחראי על כוח אדם בבנק אוצר החיים?
רועי פולקמן (כולנו)
הוא לא כאן.
מזל בובליל
הם לא הגיעו. תודה רבה לכם.
היו"ר משה גפני
בנק ישראל. הפיקוח על הבנקים.
מרדכי סידי
בוקר טוב. אני מנהל יחידה ואחראי על הערכת קבוצת הבינלאומי. אני אפתח ואומר שבשלב הזה לא קיבלנו את כל החומרים מהבנק שקשורים למיזוג. שמענו על זה. כמובן קיבלנו חומרים ראשונים בלבד. עד סוף החודש אנחנו אמורים לקבל את כל החומרים ולקבל בקשה רשמית.
היו"ר משה גפני
מה אתם בעניין הזה?
מיקי לוי (יש עתיד)
הוא אמור לאשר או לא.
היו"ר משה גפני
אני יודע.
מרדכי סידי
בשלב הזה אנחנו לא רואים מניעה למיזוג.
היו"ר משה גפני
אין לכם את החומרים.
מרדכי סידי
נכון.
היו"ר משה גפני
אתם עוד לא יודעים. אולי הולכים לפגוע בעובדים ואולי הולכים לפגוע בסניפים.
מרדכי סידי
שלא נטעה. אנחנו קיבלנו חומרים ראשונים מהבנק וניהלנו שיחות מאוד אינטנסיביות עם הבנק. אני רק אומר שמבחינה פרוצדורלית-משפטית, אנחנו אמורים לקבל בקשה רשמית מקבוצת הבינלאומי למיזוג ואז נקבל גם את מלוא החומרים ואותם אנחנו נבחן בקפידה.
היו"ר משה גפני
אחרי שאתם בוחנים בקפידה – סתם אני רוצה לדעת מבחינה חוקית – ואתם מגיעים למסקנה שאסור לאשר את המיזוג, אתם יכולים לומר להם שאתם לא מאשרים את המיזוג?
מרדכי סידי
אנחנו יכולים לבחון את זה ולשקול.
היו"ר משה גפני
אחרי שבחנתם והתברר לכם למיטב שיפוטכם שאסור לעשות את המיזוג הזה, יש לכם סמכות לומר להם שאתם לא מאשרים את המיזוג?
מרדכי סידי
למיטב הבנתי, כן.
רועי פולקמן (כולנו)
אפשר לשאול מה השיקולים?
היו"ר משה גפני
תכף נשאל.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני רוצה לדעת מה לוח זמנים ומה השיקולים של כן ולא.
היו"ר משה גפני
יש לך עוד משהו לומר לפני שאתה עונה על השאלות האלה?
מרדכי סידי
לא. בדיוק רציתי להתייחס לשאלות של חבר הכנסת רוזנטל. הנושא הראשון, אנחנו כמובן בודקים את הנושא של הלקוחות, לראות שהלקוחות לא נפגעים. מערך המחשוב – אני אומר על סמך מידעים, אנחנו כמובן כל הזמן בבנק וכל הזמן עוקבים אחרי הנושא הזה – של קבוצת הבינלאומי היא מערכת מחשוב אחת. לקוחות לא אמורים להרגיש בשינוי. המעבר הזה אמור לעבור חלק. יש תקדימים. זה מיזוג פאגי. מבחינה פיקוחית, כאשר המיזוג הזה עבר לא היו בעיות תפעוליות והלקוחות לא הרגישו בשינוי הזה שקרה. כמו שאמר מר ינון שויקה, לא צפויה סגירת סניפים. המיתוג של אוצר החייל יישאר. בנק אוצר החייל הוא כרגע 100 אחוזים – בעצם בחצי השנה האחרונה, בכמה החודשים האחרונים – בבעלות הבנק הבינלאומי. הוא בנק נישתי. הוא לא התחרה בבינלאומי. הוא שימש וגם היום משמש כבנק שבעיקר משרת את כוחות הביטחון. לכן אנחנו לא רואים פגיעה בתחרות.
רועי פולקמן (כולנו)
למה אתם לא רואים פגיעה בתחרות? הרי יש לו נתח קמעונאי שהוא לא רק צה"ל. בסוף, בתוך זה, יש שחקן שמשרת לקוחות והוא שחקן בשוק הקמעונאי-הבנקאי בישראל. דווקא במקרה הזה שהוא לא רק בנק עסקי או דקסיה, איך יכול להיות שאין פגיעה בתחרות? יש כאן עוד גוף שמתחרה על לקוח, שאומר לו בוא אלי וקבל ממני תנאים אחרים. זאת אומרת, הוא שחקן תחרותי בשוק הבנקאות הקמעונאי.
מרדכי סידי
מול הבינלאומי הוא לא התחרה.
מזל בובליל
לא נכון.
רועי פולקמן (כולנו)
נגיד שלא. גם חייל שעושה את החשבון הראשון שלו, זה אירוע תחרותי גדול. אך זה לא תחרותי בשוק הקמעונאי?
מרדכי סידי
אתה יכול לחזור על השאלה?
רועי פולקמן (כולנו)
אתה מתחרה על לקוחות. דרך אגב, לקוחות צעירים, שזה אולי החשבון הראשון שלהם, זאת במיוחד הזדמנות תחרותית להיכנס ולהתחרות בבנקים הגדולים. אם כן, איך זה לא תחרותי בשוק הקמעונאי? על בסיס מה אתה אומר את זה?
מרדכי סידי
למיטב הבנתנו המיתוג יישאר, הסניפים יישארו, מערך הסניפים יישאר, לא יהיה שינוי בכל המערך הקמעונאי הזה. לכן אני לא חושב שיגיע לקוח ויפנה לאותו סניף, אליו הוא יכול היה לפנות גם קודם.
רועי פולקמן (כולנו)
אתה אומר שזה רק עניין של ההנהלות.
מרדכי סידי
בשלב הזה, זה מה שהבנק אמר.
היו"ר משה גפני
פגיעה בעובדים זה נושא אצלכם?
מרדכי סידי
אנחנו עוקבים אחרי זה. אנחנו מצפים משני הצדדים לנהל משא ומתן מכבד.
היו"ר משה גפני
אני מצפה למשיח, אז לכן אני לא עובד עכשיו? השאלה היא האם אתה מתערב ברגע שאתה רואה פגיעה בעובדים. אתה, בנק ישראל.
רועי פולקמן (כולנו)
זה לא תפקידם.
מרדכי סידי
אנחנו לא מתערבים.
רועי פולקמן (כולנו)
זה לא תפקיד בנק ישראל. זה אולי אנחנו.
מרדכי סידי
אנחנו לא מתערבים. אני רק אומר שבכל המערכת הבנקאית, אנחנו מעודדים תהליך התייעלות.
היו"ר משה גפני
כשאנחנו עשינו את חוק בנק ישראל, נתנו תפקיד לנגיד, לנגידה במקרה שלנו, כאשר היא גם מופקדת על הנושא החברתי. זה מופיע בחוק בנק ישראל.
רועי פולקמן (כולנו)
במאקרו. לא בנושא ניהול עובדים. בנושא מאקרו של צמיחה, אבטלה ואינפלציה.
היו"ר משה גפני
יכול להיות, אבל מאז החוק הזה הנושא החברתי הוא נושא שעומד על סדר יומו של בנק ישראל. נכון שמדובר על נושא כלכלי עקרוני שצריך שהנושא החברתי לא ייפגע. אבל כאשר אתם מפקחים על מיזוג של שני בנקים, אפילו שמדובר על כך שזה בנק אחד, אם העובדים נפגעים, אני חושב שאתם צריכים להתערב.
רועי פולקמן (כולנו)
איך הבנק עוסק ביחסי עובדים במשק? בנק ישראל לא עוסק ביחסי עובדים במשק. זה לא תפקידו.
מזל בובליל
ברשותך, שלוש הערות לאמירה של הפיקוח על הבנקים. בעוד אנחנו שומעים אמירות כמו לא ייסגרו סניפים, במשא ומתן, כאשר עורך הדין של הבנק אומר שהוא מוכן לחתום על זה בהסכם קיבוצי, באותו שבוע נערך כנס מנהלים בבינלאומי וראש החטיבה הקמעונאית שם אומרת ששלב ב' שלהם הוא איחוד סניפים. איחוד סניפים, אין לזה שום משמעות אחרת חוץ מסגירה.

הערה שנייה. האם בנק ישראל קיבל את תכנית ההתייעלות שוועד העובדים הגיש? אנחנו הגשנו כחלק מהמשא ומתן תכנית התייעלות שעומדת בסטנדרטים הכי גבוהים ומחמירים של בנק ישראל. האם קיבלתם אותה

הערה שלישית. תחרות. אנחנו מתחרים. מתוך 200,000 לקוחות, 40 אחוזים בלבד הם מערכת הביטחון. זאת אומרת, 160,000 לקוחות אחרים שלנו הם לקוחות אזרחיים. את ועדות האשראי שלנו עושים לבד ולא הבנק הבינלאומי. אנחנו מתחרים בכולם כולל בבנק הבינלאומי. אין לנו שום הוראה לא להתחרות בהם.
היו"ר משה גפני
ברור. תודה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, חברי הכנסת, השאלה היא מה מטרת הדיון הזה. אנחנו עדים כאן לאין סוף שאלות. בראשית הדיון שאלתי לגבי איום פיטורים על 200 עובדים בנשר רמלה כתוצאה מיבוא מופקר של מלט. החדר הזה סופג אין סוף אמירות, חלקן סותרות על כל מיני מהלכי התייעלות. יש בנקים גדולים שמקבלים החלטות בתוך הבנק כשהן משמעותיות יותר מהאיחוד של הבנקים. בנק הפועלים יכול לסגור סניפים. פרסמתי בפייסבוק לגבי המלט וקיבלתי כמה התקפות כולל משלומי פוגל אבל חלק כתבו שם שהמחיר של בית לא ירד בשקל אחד למרות היבוא המופקר של המלט. אני שואל, למה אנחנו מדברים בנושא הזה?

אני אומר משפט. קודם כל, אנחנו לא אחראים על הלקוחות. יש כאן שאלה לגבי הלקוחות, אבל לשם כך יש בנק. הבנק הוא מסחרי והוא צריך לדאוג ללקוחות שלו. גם אני לקוח. כולנו כאן לקוחות. זאת לא ועדת הכספים שעושה חשבון לגבי הלקוחות. מי שלא דואג ללקוחות, הוא מעביר אותם לבנק השני. כלל ראשון בשיווק הוא שתשאיר את הלקוחות אצלך לפני שאתה מביא חדשים. אין כאן יבוא ויצוא. אם כן, קודם כל, את הלקוחות תורידו מסדר היום.
היו"ר משה גפני
אני לא אוריד מסדר היום.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לשם כך יש הנהלת בנק שתדאג ללקוחות.
רועי פולקמן (כולנו)
מדברים על שוק הקמעונאות בבנקאות.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
בדיבורים אנחנו חזקים. צריך גם לנהל משהו. אני לא נגד אבל אני אומר לחבריי בוועדה ולגפני שכדאי להיות עקביים. יושב כאן נציג שר האוצר. כאשר שר האוצר מביא מוצרים מחוץ לארץ בגלל יוקר המחיה, הוא מפטר למשל את החקלאים. אנחנו צריכים לדעת במה אנחנו עוסקים. לכן יש כאן שאלת גבולות הוועדה.

אני מבקש להדגיש את העניין ולומר שיש כאן עיוות. כלומר, בנק לאומי ובנק הפועלים מקבלים החלטות פנימיות שלא מגיעות לכאן וההשפעה שלהן גדולה מההחלטה הזאת. אני מבקש שנהיה עקביים. אני מקבל את הדאגה לעובדים ואני מקבל את הדאגה מהפריפריה, אני בא מהפריפריה, אבל יש כאן משהו מוזר בדיון הזה, בוודאי אחרי שאומרים שזה לא עניין של ההגבלים וזה לא עניין של רשויות ממלכתיות כי יש כאן עניין פנימי של חברה.

לכן אנחנו צריכים לומר לכל החברות שהדאגה לפריפריה ולעובדים היא נכונה אבל יש כאן גבול, עד היכן הוועדה הזאת מתעסקת.
היו"ר משה גפני
תודה. יש עוד מישהו שרוצה להתייחס?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כן. מאחר וכבר היינו בריטואל הזה של הדיונים האלה אין ספור פעמים, אני מבקש שעד שהמסמכים יגיעו לבנק ישראל, הנהלת הבנק תעשה מאמץ גדול לסכם עם העובדים בטרם כך. זה ממש יקל עלינו בפתרון הבעיה. אני לא רוצה שלעובדים יהיה איזה יתרון במשא ומתן בגלל הבקשה שלנו ולכן אנחנו לא מכניסים את זה אבל אנחנו מבקשים לקיים דיון בעוד חודש, ועד אז העניין של התחרות ייבדק בנפרד על ידי בנק ישראל.

נושא העובדים צריך להיפתר. זה גם לא באחריות בנק ישראל. הנושא צריך להיפתר וצריך להגיע להסכם עם העובדים וצריך לנהל אתם משא ומתן מואץ. לבוא לכאן בעוד חודש ולדווח לנו מה קורה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חבר הכנסת וקנין.
יצחק וקנין (ש"ס)
אתמול בנשיאות אישרנו נושא דחוף למליאת הכנסת, נושא סגירת סניפים של בנקים בכל הארץ, דבר שהפך להיות מובן מאליו. כל יום נסגרים סניפים.
היו"ר משה גפני
הוא ממש נושא בעייתי.
יצחק וקנין (ש"ס)
ממש בעייתי, במיוחד בפריפריה.
היו"ר משה גפני
נכון.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
וכאן זה בנק פריפריאלי.
היו"ר משה גפני
זה בעייתי לא רק בפריפריה אבל בפריפריה זה קיים.
יצחק וקנין (ש"ס)
לא רק בפריפריה, גם במרכז ובכל המקומות. לכן מי ששומע את נציג פאגי, את מר שויקה, הוא יכול ללכת מכאן ולישון בשקט ולומר שלום עליך נפשי, הכול מאה אחוזים. אני כמעט בטוח באלף אחוזים שאם אתה סוגר סניף, אתה מפטר את כל העובדים של אותו סניף או חלק קטן מהם אתה מעביר לסניף אחר או מוצא איזה פתרון.

לכן אני לא קונה את האמירות האלה. לא קונה את זה שלא יהיו פיטורים. פיטורים יהיו. אנשים ילכו הביתה. הם יעשו פרישה מרצון עם כל השיטות שלהם. אני חושב שהדיון הזה אפילו לא מוצה. יושבת ראש ועד העובדים אומרת שאפילו פעם אחת היא לא ראתה אותו ושולחים אותו לכאן.
קריאה
מול מי את יושבת?
מזל בובליל
מול יושב ראש דירקטוריון בנק אוצר החייל שהוא גם סמנכ"ל משאבי אנוש בבינלאומי, יוסי לוי. הוא לא כאן. מול מנכ"ל בנק אוצר החייל שבכלל לא מדבר ומול עורכי הדין שלהם. אלה האנשים היחידים.
יצחק וקנין (ש"ס)
לא פעם אתה מתמודד עם הדברים האלה כאן.
היו"ר משה גפני
בסדר, נכון, ומתמודד.
יצחק וקנין (ש"ס)
סליחה, אני לא מזלזל לא בשויקה ולא באף אחד אבל שלחו לנו אותו לכאן והוא אפילו לא יודע מה לענות לך.
היו"ר משה גפני
יבוא. יהיה בסדר.
יצחק וקנין (ש"ס)
לכן אני אומר שאנחנו צריכים לעמוד מאחורי העובדים ולא לתת להפקרות הזאת להתבצע.
מיקי לוי (יש עתיד)
חד משמעית. שום עובד לא ילך הביתה.
היו"ר משה גפני
תודה. עוד מישהו רוצה להתייחס? אני רוצה לסכם.
ינון שויקה
כפי שאמרתי, חבר הכנסת וקנין, אני אמרתי עובדות. מאז מיזוג פאגי לא נשלח עובד הביתה למרות שסגרנו סניף.
יצחק וקנין (ש"ס)
תשבו עם העובדים.
ינון שויקה
לגבי פוזיציית התחרות. אני רוצה לומר שוב שיהי ברור. אוצר החייל הוא מותג יקר מאוד ואנחנו רוצים לשמר אותו ולפתח אותו. אני מזכיר שהפוזיציה שתהיה אחרי המיזוג, תשפר את מצבו. אני רוצה לומר למה זה לא דומה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אדוני, אם אתה מקבל את הצעתנו, אז היושב ראש יסכם.
ינון שויקה
מקבל בשמחה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
היושב ראש יאמר לך מה הבקשה שלנו ונוכל להמשיך להתקדם.
ינון שויקה
מקבל בשמחה רבה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אם כולם מקבלים את זה, חבל על הזמן.
היו"ר משה גפני
רבותיי, אני מבקש לסכם את הדיון. איתן, אני גם מדבר אליך. אנחנו נמצאים בכל המערכות האלה, לא תמיד עם סמכות חוקית שאנחנו אלה שצריכים לאשר את המיזוג או כפי שנאמר על ידי רשות ההגבלים העסקיים, במה מדובר מבחינת החוק. אנחנו עוסקים בעניין מבחינה ציבורית ואנחנו צריכים לפקח על מה שקורה, גם על הפיקוח על הבנקים.

חשובים לנו כמה דברים. חשובה לנו התחרות, הנושא של הבנקאות נמצא כאן על השולחן באופן קבוע והנושא של העובדים הוא נושא שהוא מאוד חשוב לנו. אתה יכול לחזור לבנק ולומר שייצגת את הבנק באופן יוצא מן הכלל וזה בסדר גמור. ישב לך שם עורך דין ויאמר שעם כל הכבוד לוועדת הכספים, זה לא התפקיד שלה, אין לה סמכות בעניין הזה ואנחנו רוצים לעשות את מה שאנחנו מבינים. תגיד לעורך דין הזה, או עורכת דין, אם מישהו יאמר את זה שלא נצטרך להוכיח את הסמכויות שלנו ושלא נצטרך להגיע למצב הזה. אנחנו מתכוונים גם לטובת הבנק. אנחנו רוצים שהבנק יעשה את מה שהוא חושב שצריך לעשות.
מיקי לוי (יש עתיד)
שירוויח.
היו"ר משה גפני
כן, שירוויח. אנחנו רוצים שתהיה תחרות בבנקים ואנחנו רוצים שהעובדים לא ייפגעו.

לכן אני מציע כדלהלן. אנחנו קיימנו דיון ראשוני, לא הצבענו על מי שאנחנו רוצים שיבוא מהבנק, אמרת לי שאתה מגיע וזה בסדר גמור. מבחינתי אתה איש מוסמך ואתה אומר את הדברים והדברים נרשמו. אתה אמרת שהעובדים לא ייפגעו, שלא יהיה דבר כזה, גם אלה שהם עובדי מינהלה או עובדי מטה, תהיה הסכמה על פרישה מרצון ואם לא, לא יהיו פיטורים. אתם עדיין לא ישבתם עם העובדים ואתם צריכים לשבת אתם.
ינון שויקה
זה לא מדויק. ישבנו חודשים ארוכים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא משנה. אין לכם הסכמות. אנחנו מבקשים שתגיעו להסכמות. תסכמו את זה.
היו"ר משה גפני
תהיה לכם עבודה קשה עם ועד העובדים. אני כבר ראיתי.
מזל בובליל
תודה. אני רואה את זה כמחמאה.
היו"ר משה גפני
תדעו שגם מי שמדבר מאוד בתקיפות ומעלה את הדברים באופן יוצא מן הכלל, יודע בסוף גם לקבל החלטה.
רועי פולקמן (כולנו)
יש לכם רוח גבית אבל חייבים להגיע להסכמות.
היו"ר משה גפני
חייבים להגיע להסכמות.
רועי פולקמן (כולנו)
המטרה היא לא לריב.
מזל בובליל
תאמין לי שיכלו לקנות אותנו בנזיד עדשים. אם רק היו אומרים לנו שהעובדים חשובים ולא מפטרים אף אחד.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אל תגידי את זה.
היו"ר משה גפני
מה אמרת?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
היא אמרה שאפשר לקנות אותם בנזיד עדשים.
מזל בובליל
אמרתי שהדבר הכי חשוב לי אלה הם העובדים. אם היו אומרים לי במשפט הפתיח שלא מפטרים אף עובד, היינו יושבים ומדברים ומנהלים משא ומתן.
מיקי לוי (יש עתיד)
אבל שמעת כאן. זה נכנס לפרוטוקול של ועדת הכספים. לא סתם הוצאנו ממנו את ההצהרה הזאת.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
גפני, אל תסבך יותר מדי. תן להם שיבואו עם תשובות. שיבואו עם הסכם.
היו"ר משה גפני
אמרת חודש. אני מבקש בתוך חודש, תשנו עכשיו את הפזות מבחינת הזמנים. זה שאמרת כאן את מה שאמרת, זה דבר חשוב מאוד אבל הוא נאמר, ואנחנו את השלב ההתחלתי של הדיון בעניין הזה קיימנו. אנחנו לא מביעים עמדה לכאן או לכאן, אנחנו לא אומרים שמה שאתם עושים זה רע או טוב, אנחנו רוצים לעקוב אחרי הדבר הזה. תזרזו את הישיבה עם העובדים שהם בראש ובראשונה הנושא.

אני מבקש מבנק ישראל, מהפיקוח על הבנקים, לבדוק את הדברים, לבקש מהם את החומרים כמה שיותר מהר כך שלא נעמוד פתאום בפני מצב עובדתי והמצב יהיה כזה שאנחנו כבר נהיה אחרי זמן רב שהעסק הזה מתנהל, במיוחד אחרי שכבר התקיים הדיון הזה.

אני מבקש בתוך חודש שתאמרו לנו האם אתם מאשרים את המיזוג. אני מבקש, מר שויקה, בתוך חודש לדווח לנו מה קרה עם העובדים, האם הגעתם להסכמות והאם מה שאתה אמרת לגבי בנק פאגי חל גם לגבי בנק אוצר החייל והגעתם להסכמה עם העובדים. אם המצב יהיה משביע רצון, בסדר, נמשיך לעסוק בדברים האחרים שוועדת הכספים עוסקת בהם. במידה ואנחנו לא נהיה שבעי רצון, נראה שיש כאן פגיעה או בתחרותיות של הבנקים, והמציאות הזאת היא מציאות שתגרום בעיה, או פגיעה בעובדים – אנחנו נקיים דיון.

תודה רבה.
מזל בובליל
תודה רבה לכל הוועדה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:25.

קוד המקור של הנתונים