ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 15/10/2018

דיון על הצורך בהיטל על העסקת עובדים זרים בענפי המשק השונים מכח סעיף 45 לחוק התכנית להבראת כלכלת ישראל (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנות הכספים 2003 ו- 2004), תשס"ג – 2003

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



3
ועדת הכספים
15/10/2018


מושב חמישי



פרוטוקול מס' 1133
מישיבת ועדת הכספים
יום שני, ו' בחשון התשע"ט (15 באוקטובר 2018), שעה 10:23
סדר היום
הצורך בהיטל על העסקת עובדים זרים בענפי המשק השונים מכח סעיף 45 לחוק התכנית להבראת כלכלת ישראל (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנות הכספים 2003 ו- 2004), תשס"ג – 2003
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
דוד אמסלם
איתן ברושי
עמר בר-לב
יצחק וקנין
מכלוף מיקי זוהר
אחמד טיבי
מיקי לוי
עודד פורר
מוסי רז
חברי הכנסת
מירב בן ארי
מיכל רוזין
מוזמנים
נדב שיינברג - ראש מטה שר האוצר, משרד האוצר

אביעד שוורץ - רפרנט תעסוקה, אגף התקציבים, משרד האוצר

ד"ר אסף לוי - סמנכ"ל גורמי ייצור, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

יהורם אלבז - מרכז בכיר, משרד הבינוי והשיכון

תמרה יפה לב - עו"ד, משרד המשפטים

איתמר גולה - ראש ענף, הסוכנות לעסקים קטנים, משרד הכלכלה והתעשייה

מוריה ברוט - מנהלת תחום אסדרת שוק עבודה, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

קרן גלבוע - עו"ד, הלשכה המשפטית, רשות האוכלוסין וההגירה, משרד הפנים

אמיר זלצברג - ראש תחום זיהום אוויר מתחבורה, המשרד להגנת הסביבה

שרגא ברוש - נשיא התאחדות התעשיינים

רובי גינל - מנכ"ל התאחדות התעשיינים

חגי אדרי - התאחדות התעשיינים

מיכל תוסיה כהן - התאחדות התעשיינים

שמואל חרסט - סגן נשיא לה"ב, לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל

אבשלום וילן - מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל

פלג אוריון - התאחדות חקלאי ישראל

דפנה כהן נוריאל - דוברת התאחדות חקלאי ישראל

אליהו אהרון - מזכיר ארגון מגדלי הירקות

עמיר נאור - מנכ"ל ארגון חברות הניקיון בישראל

משה יעקב קלר - חבר הנהלת ארגון חברות הניקיון בישראל

אילן שמעוני - יו"ר, יו"ר ארגון חברות הניקיון בישראל

שי ברמן - מנכ"ל איגוד המסעדות

לילך פיטרמן אדר - עו"ד, סמנכ"לית רגולציה, איגוד המסעדות

ארנון וולוסקי - מנכ"ל ארגון הגג של המסעדות האתניות

חיים חבלין - מנהל מחלקת חקלאות, התנועה הקיבוצית

יצחק גורביץ - מנהל אגף כוח אדם ויחסי עבודה בענף הבנייה, התאחדות בוני הארץ

שניאור קוביטשעק - נציג בית אבות עטרת

מזל נייגו - עו"ד, לשכת עורכי הדין

עלוה קולן - ארגון א.ס.ף.

ששי שדה - יו"ר אג"מ, ההסתדרות הלאומית

גבי מטרסו - יו"ר ועד לאומית, שירותי בריאות, ההסתדרות הלאומית

אדי סטולרמן - יו"ר ועד עובדי אלקטרה מעליות, ההסתדרות הלאומית

פליקס טולנסקי - אלקטרה מעליות, ההסתדרות הלאומית

חגי אדרי - מוזמנ/ת

ברוך שניר - מנהל תחום כלכלה, התאחדות המלאכה והתעשייה בישראל

ליטל סבר - שדלנ/ית (גלעד יחסי ממשל לובינג), מייצג/ת את מסעדנים חזקים ביחד (לקוחות קבועים נוספים שנושא הישיבה נוגע אליהם באופן ישיר: א.ב.א. איגוד בתי אבות ודיור מוגן בישראל)

מירב שמואלי - שדלנ/ית גלעד יחסי ממשל ולובינג), מייצג/ת את א.ב.א, איגוד בתי אבות ודיור מוגן בישראל (לקוחות קבועים נוספים שנושא הישיבה נוגע אליהם באופן ישיר: מסעדנים חזקים ביחד)

מתן אלקלעי - שדלנ/ית (אימפקט (ל.א.ב) בע"מ), מייצג/ת את ארגון חברות הניקיון בישראל

לוטם בכר - שדלנ/ית (גלעד יחסי ממשל ולובינג), מייצג/ת את א.ב.א, איגוד בתי אבות ודיור מוגן בישראל (לקוחות קבועים נוספים שנושא הישיבה נוגע אליהם באופן ישיר: מסעדנים חזקים ביחד)

עדן קנובסקי - שדלני/ת (פוליסי בע"מ), מייצג/ת את התאחדות בוני הארץ, יילמזלר אינטרנשיונל חברה לבנייה, תיירות וטקסטיל בע"מ

גל גולן - שדלנ/ית (אימפקט (ל.א.ב) בע"מ), מייצג/ת את ארגון חברות הניקיון בישראל

יעל גויסקי אבס - שדלנ/ית

יהודה כהן - שדלנ/ית
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים


הצורך בהיטל על העסקת עובדים זרים בענפי המשק השונים מכח סעיף 45 לחוק התכנית להבראת כלכלת ישראל (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנות הכספים 2003 ו- 2004), תשס"ג – 2003
היו"ר משה גפני
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. אני מתנצל על האיחור. אנחנו נתחיל את הדיון בנושא העסקת עובדים זרים, אבל לפני כן הצעה לסדר.
מיקי לוי (יש עתיד)
בוקר טוב אדוני היושב ראש. תודה רבה. בעיתונות הכלכלית הבוקר שוב נדהמתי לגלות שוועדת הכספים אשמה בכך שהוועדה ליציבות פיננסית לא יצאה לדרך. זה לא יאומן והפעם משקרים. אני הפעם לא בצד של האוצר. אנחנו הושטנו יד ואת כל הדרישות להודיע הורדנו. הם עכשיו מוסיפים ראש ממשלה, נגיד בנק ישראל, יושב ראש הוועדה. המטרה היא לתקוע את זה כך שלא יודיעו ליושב ראש הוועדה. אם משרד האוצר ונגידת בנק ישראל חושבים שאפשר לדלג על הכנסת, הם טועים. לכן אני מחר מכין אלפי הסתייגויות. בסגנון הזה, זה לא ילך. לא זאת ועוד אלא עוד עולה לרדיו, מנכ"ל משרד האוצר - על פי העיתונות, אני לא שמעתי אותו – ואומר: כן, הוועדה אשמה. הוועדה אשמה, היא לא העבירה את זה.

אנחנו הושטנו יד לשלום והורדנו את זה למינימום האפשרי. שיודיע שר האוצר, ייתן לו אפילו שיקול דעת להודיע ליושב ראש ועדת הכספים. לא יהיה חייב. אני יוצא מתוך הנחה ששר האוצר, לא יעזו לא להודיע ליושב ראש ועדת הכספים כאשר יהיה משבר וישימו ידם בכספי ציבור.

הדבר הזה מאוד מאוד חמור בעיני. מחר כנראה יהיה כאן יום קרב. אני מכין אלפי הסתייגויות.
היו"ר משה גפני
לא, אל תכין. אל תכין אפילו הסתייגות אחת.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני הבוקר כועס מאוד.
היו"ר משה גפני
אני עומד לומר. אם הוא התחיל, אני אומר את זה.
מיקי לוי (יש עתיד)
חבל שנכנסת עכשיו. היית שומע מה דעתי על מה שעשיתם.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת מיקי לוי, אני חשבתי להביא את זה מחר אבל כיוון שהעלית את העניין הזה, לא צריך להכין הסתייגויות. מה שאני הולך לעשות מחר זה כדלהלן. כל הנושא הזה של ההסתייגות בחוק הזה העלית אתה. אנחנו, כל החברים, כולל אני, קיבלנו. אמרנו שכאשר יש מצב כזה שבאמת הוא קריטי מבחינה כלכלית, צריך להודיע לוועדה. הם אמרו לא לוועדה. אמרת אתה ליושב ראש הוועדה. אחרי כן הסכמת לפשרות ואני עמדתי מאחורי העניין הזה. אני לא ניהלתי אתם משא ומתן. הגעת להסכמה ולכן שמתי את זה על סדר היום. אני אבקש ממך מחר בעזרת השם, תגיד על מה הגעת להסכמה. על מה שהגעת להסכמה, על זה נצביע. אם הם רוצים, שימשכו את החוק. אל תגיש הסתייגויות. זה באמת מתחת לכל ביקורת. ללכת לעיתונות ולומר שאנחנו מעכבים את זה.
מיקי לוי (יש עתיד)
תודה, אדוני.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת מיקי זוהר. זאת הייתה הצעה לסדר מאוד חשובה וחמורה. כל ההתנהלות הזאת של הממשלה היא לא בסדר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני ביקשתי דיון.
היו"ר משה גפני
הוא הגיש את ההצעה לסדר. תאמין לי, האוצר יחכה לך. אין להם לאן ללכת.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני ממהר. אני צריך ללכת לוועדת חינוך שדנה בחוק הקולנוע של מירי רגע.
היו"ר משה גפני
מה יש שם?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא משהו מעניין. אתה לא רואה קולנוע.
היו"ר משה גפני
על סדר היום הצורך בהיטל על העסקת עובדים זרים בענפי המשק השונים מכוח סעיף 45 לחוק התכנית להבראת כלכלת ישראל (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנות הכספים 2003 ו- 2004), התשס"ג-2003.

אני ביקשתי – בעקבות הצעות לסדר, אבל בעיקר הצעה לסדר שלך ואתה גם העלית בעבר את הנושא של הבנייה – להעלות לדיון היום את כל הנושא של בית האבות, של היטל העסקת עובדים זרים אבל אני מתכוון לדון גם על החקלאות אפילו שאיתן ברושי הולך לאוצר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני סומך עליך שתדון בזה גם כשאני לא כאן.
היו"ר משה גפני
רק שתדע שב-2019 הפטור מההיטל בחקלאות מתבטל.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לכן צריך לחדש אותו.
היו"ר משה גפני
בסדר, אבל אם לא עושים אז לא מחדשים ולא כלום.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
נדבר על זה.
היו"ר משה גפני
כל ההיטל הזה הוא היטל שלפי דעתי הוא מיותר וצריך למצוא לו פתרונות. אנחנו נדון בעניין הזה עכשיו ונתחיל בהיטל על עובדים זרים בסיעוד, כולל בתי אבות.

חבר הכנסת מיקי זוהר ביקש את ההצעה לסדר. אמרתי לו שנקיים את הדיון מיד אחרי הפגרה ואנחנו מקיימים אותו ביום הראשון של המושב.

חבר הכנסת מיקי זוהר, בבקשה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני שמח שנדב שיינברג, יועצו הקרוב של שר האוצר, נמצא כאן. אני יודע שיש לנו שר אוצר חברתי ושר אוצר שפועל להורדת יוקר המחיה. אנחנו מבינים שהמס הזה הוא מס שהחטיא את מטרתו, זה פעם אחת, ופעם שנייה, מביא להעלאת יוקר המחיה. למה הוא החטיא את מטרתו? מטרת המס היא לגרום לכך שיהיה עידוד תעסוקה של עובדים ישראלים ולא להעסיק עובדים זרים. זו מטרת המס. ההישג – אפס. העובדים הם זרים כי הישראלים לא מוכנים לעבוד בעבודות האלה. אני מברך את עם ישראל על היכולת בימים אלה – באמת בזכות עבודה קשה של הרבה מאוד שנים, גם של ראש הממשלה וגם של שר האוצר הנוכחי – שיש להם הרבה מקומות תעסוקה. יש היום אבטלה באחוזים שהם האחוזים הנמוכים שהיו אי פעם ולכן אנחנו מבינים שיש להם אפשרות להתפנק ולבחור היכן לעבוד.

אבל אלה שרוצים לבוא לעבוד בעבודות המאומצות והקשות האלה, בין אם זה בתחום הבנייה, בין אם זה בתחום החקלאות, בין אם זה בתחום הסיעוד או הניקיון, אלה דווקא העובדים הזרים. לכן המס הזה החטיא את מטרתו והמטרה לא הושגה. כרגע הוא מביא נטל כלכלי כבד על כל המעסיקים. לאן מתגלגל הנטל הזה? מי נושא בנטל הזה? לא המעסיקים אלא אנחנו אזרחי ישראל. למה? כי מעסיק בסופו של דבר עושה תחשיב כלכלי פשוט לגבי כמה הוא מוציא וכמה הוא צריך להרוויח, ואם זה לא מסתדר לו במאזן, הוא יעלה את המחירים.

לכן, כאשר אנחנו מדברים על יוקר מחיה, יש כאן דוגמה מדויקת איך אנחנו יכולים להוריד את יוקר המחיה באמצעות ביטול המס הזה, שאגב, מכניס לאוצר לא כל כך הרבה כסף כפי שאנשים אולי טועים לחשוב.

אני מבקש מאדוני היושב ראש שבסוף הדיון נוציא פנייה מסודרת לשר האוצר משה כחלון לבטל את המס הזה ובסופו של דבר כך גם להפחית את העלויות ואת המחירים היקרים שיש לנו כמעט בכל דבר ומצד שני גם לאפשר למעסיקים פחות נטל כלכלי, פחות נטל רגולטורי מסוים על מנת להיטיב עמם כי זו העת. עוד מעט בחירות. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. איתן ברושי, בבקשה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, חברי הכנסת, אני מתנצל.
קריאה
אתה לא רוצה לשמוע את התשובה?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אתה בטח תיתן אותה. אתה תעביר אותה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, הייתי אומר שהמשפט הבא מתאים לסיטואציה למרות שעוד לא הגענו לקריאת ההגדה של פסח והמשפט הוא תבן אין ניתן לעבדיך ולבנים אומרים לנו עשו. מתפארים בכושר הייצור, בעמידה ביעדי הייצור והיצוא והממשלה יודעת שאין לה פתרון לכוח אדם במגוון רחב של משימות ומקצועות, גם כוח אדם מקצועי וגם כוח אדם אחר. הממשלה גם יודעת שבחלק מהתחומים כמו חקלאות אין חקלאות מתקדמת בכל העולם בלי עבודה כזאת שאנחנו קוראים לה עובדים זרים או עובדים מחוץ לגבולות ישראל. הממשלה גם יודעת שהיא הגורם המרכזי שמונע – ואני לא מתווכח – את עבודת הפלסטינים שהייתה פעם מרכיב חשוב, אולי מזמן, בעבודת החקלאות וגם בתחומים אחרים. הממשלה גם יודעת שהיא אישרה עובדים מירדן לתיירות באילת והיא לא אישרה עד עכשיו – למרות שפניתי בנושא בימים האחרונים – עובדים מירדן לחקלאות, לפחות בערבה הדרומית, כאשר המרחק מירדן לחקלאות שם הוא לא גדול בהרבה מהמרחק לתיירות שהוא קריטריון. אני יכול לומר לך אדוני שהיום העברתי בקשה גם לעובדים מירדן למפעל עוף טוב שמצוי מזרחית לבית שאן, בקרבת הגבול, עוד לפני שיצרו את אזור התעשייה המשותף שער הירדן.

לכן צריך לומר שהעובדים הזרים הם אילוץ ולא עיקרון ולא אידיאולוגיה. מה שלא מקובל בהתנהלות הממשלה זה שהיא לוקחת את המחסור ואת המצוקה בכוח אדם, שהרי אי אפשר להניע את המשק בלי כוח אדם, והיא יודעת שבישראל הבעיה היא לא האבטלה אלא גובה השכר, והיא הופכת את העובדים הזרים – שהם חוסר ברירה – למקור הכנסה לקופת האוצר. לכן צריך להפריד. מס מעסיקים שבוטל על ידי הממשלה – ויושב כאן נדב, וגפני, בלעדיך זה לא היה קורה – הוא המס שבוטל אחרי ויתור על המס למשקאות חריפים באלכוהול. הדבר הראשון שהממשלה עשתה - ולכן חשבתי שהממשלה שיכורה - היא ויתרה על המס על האלכוהול.

אני אומר שצריך להפריד בין עלויות שעולים העובדים, ויש לנו על זה מחלוקת כי העלות של העובד הזר בסוף, עם תשלומי הממשלה ועם הזכויות הסוציאליות, הופכת את העובד הזר ליותר מוגן מהחקלאי שמעסיק אותו, כולל הפנסיה שאנחנו דואגים שתהיה לו. דווקא אבי שמחון פתאום גילה את אמריקה. בגלל הדאגה ליוקר המחיה הוא גילה שהעובדים הזרים בישראל, לפחות בחקלאות, מועסקים בעלויות שאי אפשר לעמוד בהן.

לכן השאלה הגדולה היא תמיד מה האלטרנטיבה. לכן אני מציע להפריד, ובזה אני מסיים את דבריי, בין עלויות הייצור. למשל, משרדי הממשלה קבעו שלתת לעובד הזר מתאילנד כלכלה ומגורים, זאת עלות של כ-1,000 שקלים בחודש. הממשלה, אחרי מאמץ גדול, אישרה 530 שקלים. לפני כן הסכום היה 265 שקלים.
היו"ר משה גפני
זה לא נושא הדיון.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אבל זה מתחבר לשאלה המרכזית.
היו"ר משה גפני
אנחנו מדברים על היטל על עובדים זרים. ב-2019 זה הולך לחזור.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
הדבר הראשון שאני מבקש זה שאנחנו נהפוך לא להוראת שעה אלא להוראה קבועה את ביטול מס מעסיקים שהוא כ-160 מיליון שקלים בשנה. הדבר השני הוא לצמצם את העלויות שהמדינה מטילה על כוח אדם שהמדינה חושבת שהוא מוצדק. אי אפשר להביא כוח אדם ולומר שעכשיו גם תשלמו את המחיר.

בזה אני מסיים את דבריי. אני פונה לחברים שהגיעו לדיון ואומר שצריכים לבוא עם נייר מסודר ולומר לנו מה להוריד כדי שהעלויות יהיו נסבלות וכדי ששר האוצר יוכל לומר – ומבחינתי גם בעת בחירות – שהמשק עומד ביעדים גם החברתיים וגם הכלכליים. תודה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. לפני שאני מאפשר למיכל רוזין, אני מבקש לומר על מה אנחנו דנים. ההחלטה, בחוק שהתקבל ב-2003 לגבי היטל על עובדים זרים, מה שנקרא מס מעסיקים, התקבלה לגבי כמה תחומים – חקלאות, בנייה, סיעוד ומסעדנות. על המסעדנות קיימנו דיון. על התיירות כמובן ועל כל מה שקשור לעניין הזה. קיימנו דיון על כך כיוון שהיו שם תשלומים רטרואקטיביים והגענו למה שהגענו שזה לפחות הרע במיעוטו על מנת להגיע לפתרון.

אני מתחיל היום את הדיון על ההצדקה בקיום המס הזה. אנחנו נלך לפי נושאים. עם החקלאות אנחנו נמצאים במצב שבו אנחנו ביטלנו את מס המעסיקים עד 2019, זאת אומרת, לשלוש שנים, מ-2016 עד 2019. שלוש שנים היה פטור ממס מעסיקים ואנחנו נצטרך לקיים בעניין הזה דיון. אני אבקש לדבר עם שר האוצר על מנת לבטל את הוראת השעה ולומר שמס המעסיקים בחקלאות הוא מס מעסיקים שלא יתחדש יותר. אם לא תהיה ברירה, נצטרך לחדש אותו. החקלאים לא יוכלו לשלם פתאום מס מעסיקים ב-2019. זה דבר אחד.

הדבר השני הוא המסעדנות כאשר ברור לחלוטין שצריך לבטל את מס המעסיקים.

אני אבקש להכין הצעת חוק - אני גם אדבר על כך עם שר האוצר – שמס המעסיקים במסעדנות ומה שנלווה לעניין הזה, ראינו כאן את האנשים שיכול להיות שנמצאים כאן גם היום, שיכול להיות שיקרסו.

אנחנו כמובן נצטרך לדבר על מס מעסיקים בסיעוד ועל מס מעסיקים בבנייה.

על כל זה נכין חוקים. נדבר עם שר האוצר. לפי דעת כל החברים כאן המס הזה הוא מס מיותר לחלוטין והוא לא השיג את מטרתו. הוא נחקק כדי לעודד עובדים ישראלים אבל זה לא עודד אפילו אחד. אין עובד ישראלי שבגלל מס מעסיקים התחיל לעבוד בחקלאות או בבנייה. אין אחד כזה. אם רוצים לעשות מס, צריך לעשות מס ולא לעשות שקר בעיני כולם ולומר שיש כאן מס מעסיקים.

זה נושא הדיון. אני אבקש לעשות את זה בתיאום עם משרד האוצר על אף שיכול להיות שבסוף לא תהיה ברירה ויהיו דברים שנצטרך לעשות. במסעדנות למשל, לפי דעתי נצטרך לעשות את זה מהר. בחקלאות נצטרך לעשות את זה. אותו דבר לגבי האחרים. אני מקווה שנדבר ונגיע לפתרונות.

זה הנושא. אנחנו לא באים לפתור עכשיו את כל בעיית החקלאות.

חברת הכנסת מיכל רוזין.
מיכל רוזין (מרצ)
כל ההסבר היה בשבילי?
היו"ר משה גפני
לא. זה היה דווקא בשביל איתן ברושי אבל אחרי שהוא דיבר.
מיכל רוזין (מרצ)
הוא הלך.
היו"ר משה גפני
רציתי לומר את זה בתחילת הישיבה. הנושא הוא ביטול מס מעסיקים על כל שלוחותיו וכל אחד הוא נושא נפרד אבל בסך הכול הכללי אני חושב שזה מס מיותר.
מיכל רוזין (מרצ)
תודה. בוקר טוב לכולם. מושב מוצלח וקצר.
היו"ר משה גפני
לא הבנתי.
מיכל רוזין (מרצ)
מושב מוצלח לנו, לאופוזיציה, וקצר עד מאוד לקואליציה.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
לפי הצעות החוק שאתה מתכוון להעביר זה הולך להיות מושב ארוך מאוד.
מיקי לוי (יש עתיד)
לפי התוצאות מאתמול בערב, ב-6:00 בערב, לפי גדולי התורה.
מיכל רוזין (מרצ)
כיוון שאני מלווה את הסיפור הזה, כמו שאתה יודע, כמה וכמה שנים ואני מכירה אותו על כל תהפוכותיו וכל מה שקורה, אני מסכימה עם כל מה שאמרת. אני חייבת לומר שיש כאן שני אבסורדים ושני האבסורדים הם בעצם שתי מטרות החוק. מטרה אחת הייתה באופן ברור לייצר עבודה עברית, כפי שקוראים לה, ואני לא מזלזלת בעבודה עברית. דרך אגב, למרות מה שנוטים לחשוב, הושקעו בכך כספים, הושקעו כספים בניסיון להביא עובדים גם בתחום הבנייה ואני יודעת – נמצא כאן חברי – שהם השקיעו הרבה מאוד כסף במטרה לנסות להביא עובדים בתחום הבנייה. הם ניסו להביא עובדים ישראלים כמובן לחקלאות והם ניסו להביא עובדים למלונאות. אני מזכירה לכם שהמלונאים ספגו את המכה הכי קשה כי להם גם אסור בכלל להעסיק עובדים זרים, כך שעכשיו נתנו להם את הירדני וכל הסיפור הזה אבל נאסר עליהם להעסיק עובדים זרים, בהבדל מהחקלאות, מהסיעוד והבניין.

לכן המטרה הזאת להביא לעבודה עברית לא עבדה. שנים אנחנו מתווכחים גם עם משרד האוצר ועם בנק ישראל שמאוד התעקשו שזו המטרה והם מאוד רצו שזה מה שיביא לכך שיעבדו ישראלים בענפים האלה. בוא נגיד את האמת, העובדה שאתם מתגאים בה שמדינת ישראל יש לה כלכלה חזקה מביאה לזה שישראלים לא רוצים לעבוד בבניין ובניקיון. זה קורה בכל העולם. חברות חזקות, בסופו של דבר לא רוצים לעבוד ואז נכנס כוח עבודה זול.
נדב שיינברג
את זוכרת שזה לא חוק שאנחנו הבאנו אותו.
מיכל רוזין (מרצ)
ברור. אני אומרת שאתם מתגאים בכלכלה חזקה של ישראל. לכן אמרתי אתם.
היו"ר משה גפני
מה זה לא אתם? זה האוצר עשה. אתם לא האוצר?
נדב שיינברג
אני שם מ-2015.
היו"ר משה גפני
כך זה ילך עכשיו? אם כן, מה שאתה לא עשית, אני יכול לבטל.
נדב שיינברג
אין לי בעיה.
מיכל רוזין (מרצ)
הנה, סגרנו את העניין.

זה אבסורד אחד. אין מה לעשות. יש ענפי משק במדינת ישראל שלא יכולים להתקיים בלי העובדים הזרים, כמובן בחקלאות, בבנייה, בסיעוד ועוד. למרות שצריך לשפר את התנאים לעובדים ישראלים, צריך להמשיך לעודד עובדים ישראלים, ובכל זאת, מה לעשות, נידרש גם לעובדים זרים וזה מוכיח משהו טוב על הכלכלה שלנו ועל מצבה של מדינת ישראל.

האבסורד השני, והוא בעיקר נוגע לעניין המסעדנות אבל לא רק, הוא הניסיון דרך המס הזה בעצם לגרום לכך שלא יעסיקו את מבקשי המקלט אלא יעסיקו פחות עובדים זרים, פחות מבקשי מקלט. גם זה לא מוכיח את עצמו וקודם כל כי אין להם לאן ללכת.

יש כאן שלושה אבסורדים. האחד, כמו שאמרנו לגבי עובדים זרים – אין עובדים.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
פשע. חלקם הולכים לפשע.
מיכל רוזין (מרצ)
בדיוק. דבר שני, אם הם לא יעבדו, יהיו פשעי הישרדות. אנשים שחיים ברחוב ללא עבודה, ללא יציבות, אלה אנשים שנוטים כמובן יותר לפשיעה ויותר למצב מעורער. לכן אנחנו רוצים שהם יעבדו ואנחנו רוצים שהם יתפרנסו, ואם היה לנו שכל גם היינו לוקחים דמי בריאות כדי שנוכל לממן כך את הוצאות הבריאות שלהם ועוד הרבה מאוד דברים שהמדינה באמת מתנהגת בנושא הזה במדיניות חלם ומחכה – זה קצת כמו עם הפלסטינים – לאיזה מקל קסם שמשהו ייעלם ומשהו ישתנה, לאיזשהו נס. אתה מאמין בניסים ולי יותר קשה. אבל הנס הזה לא יקרה. לא ייעלמו מכאן ברגע.

לכן זה האבסורד השני.
היו"ר משה גפני
אני מאמין בזה שלא סומכים על הנס. כך חז"ל אומרים וצריך לעשות את מה שצריך לעשות.
מיכל רוזין (מרצ)
נכון. אתה צודק מאוד.
היו"ר משה גפני
צריך להתפלל לנס כי הרבה פעמים עושים ההיפך.
מיכל רוזין (מרצ)
נכון. אותי לימדו שהרשות נתונה.

לכן הגישה הזאת היא אבסורדית. אם לא ניתן להם עבודה, מה הם יעשו? יתגלגלו ברחובות. הם בוודאי לא יכולים לחזור לארצם ואפילו המדינה לא טוענת שהם יכולים לחזור, לא לאריתריאה ולא לסודן.

לכן האבסורד הזה שבו אנחנו מענישים, את מי אנחנו מענישים? את המעסיקים הישראלים ולא משנה באיזה ענף. אנחנו מענישים אותם בכך שהם נאלצים להעסיק עובדים שאינם ישראלים. זה לא שהם לא רוצים להעסיק עובדים ישראלים. יש ענפים שמשלמים משכורות מאוד גבוהות, גם במסעדנות וגם בבניין ואני יודעת את זה בוודאות.
עמיר נאור
וגם בניקיון.
מיכל רוזין (מרצ)
גם בניקיון. משלמים משכורות טובות. לכן התירוץ הזה שכאילו הם איזה מעסיקים נצלנים, אני אומרת את זה מהמקום שלי, שרוצים את העובדים הזרים כי זה יותר זול להם, זה ממש לא הטיעון הנכון. אני חושבת שאנחנו סתם מענישים בזה את המעסיקים הישראלים, את העובדים הזרים ומבקשי מקלט ובואו נודה על האמת, אנחנו זקוקים להם כאן.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
מיכל רוזין (מרצ)
לסיכום, צריך לבטל את זה.
היו"ר משה גפני
יש ויכוח. אני לא בטוח שאנחנו צריכים להיכנס לוויכוח הזה. אנחנו מדברים על המעסיקים שמשלמים היטל.
מיכל רוזין (מרצ)
על זה אני מדברת.
היו"ר משה גפני
יש ויכוח האם כן צריכים להכניס את העובדים הזרים בכלל בנושא האידיאולוגי אבל זה נושא שונה לחלוטין שנוגע לעניין. יהיו שרים שיתנגדו לביטול ההיטל. לכן אני מציע לדבר רק על הנושא הכלכלי של המעסיקים.

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, בבקשה. אני מבקש לומר לך שאתמול דיברנו בטלפון ואני אומר לך שאני נוהג לערב את הגופים השונים בעניין הזה, את לשכת עורכי הדין, את לשכת רואי החשבון, את לשכת יועצי המס, ואני מבטיח לך שבדברים שנוגעים לתעשיינים, לתעסוקה ולכל הדברים האלה, אתה מבחינתי, הלשכה שלכם תהיה חלק מהעניין. אני בסוף מחליט יחד עם חברי הוועדה אבל אתם תהיו חלק מהעניין. תמיד הייתם וגם תהיו בעתיד.
שרגא ברוש
תודה. רק כדי לתקן. הלשכה היא לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים.
היו"ר משה גפני
כן.
שרגא ברוש
היא כוללת בתוכה את כל ארגוני המעסיקים. לשכת עורכי הדין ולשכת רואי החשבון הן חלק מלה"ב כאשר לה"ב היא חלק מלשכת התיאום של הארגונים הכלכליים.
היו"ר משה גפני
הסתבכתי, אבל בסדר.
שרגא ברוש
חילצתי אותך כי אנחנו ידידים.

לגבי העובדים הזרים. לעצם העניין. רבותיי, לפני שנים לא מעטות נלחמה המדינה, בעיקר הממשלה בסיוע של בנק ישראל, פרופסור אקשטיין, להוציא את העובדים הזרים מישראל. המטרה הייתה טובה, להעסיק ישראלים. איך מוציאים אותם מישראל? מנסים לגרום לכך שלא יהיה כדאי להעסיק אותם, המחיר יהיה גבוה ולכן נעסיק ישראלים. אז טענו שלא יישארו עובדים למשל בבניין או בסיעוד או במקום אחר והיום התוצאות ברורות. היום מחפשים איך להביא אותם בחזרה אחרי שגירשו אותם.

השכר הוא לא שם. לנו עכשיו אישרו בתעשייה 2,000 עובדים זרים. על 400,000 עובדים של התעשייה יש לנו אפס עובדים זרים ועכשיו אישרו לנו 2,000 עובדים זרים ובתנאי שנשלם להם לפחות 13,000 שקלים. עד היום שילמנו לפחות 17,000 שקלים. אותו סיפור בבניין. תביאו עובדים, בכל מחיר ייקחו אותם. לכן הנושא הזה של להטיל מס כדי שלא יהיה כדאי להביא עובדים זרים, פשט את הרגל וחבל לדבר עליו.
היו"ר משה גפני
נכון.
שרגא ברוש
התוצאה מצד שני, רבותיי, אלה לא המעסיקים אלא זה יוקר המחיה. הרי אתם יודעים שבשולחן הזה בקדנציה הזאת הנושא ששולט הוא יוקר המחיה. אם אני רוצה לשכנע משהו, אני צריך לדבר על יוקר המחיה כי זו הסיסמה ועם זה כולם מסכימים.

רבותיי, כל שקל שמשלמים למישהו מונח בסוף על המוצר. כשזה מונח על המוצר, יש שתי אפשרויות. האחת, המוצר מתייקר, והשנייה, שאי אפשר למכור את המוצר כי הוא יקר מדי. אם הוא מתייקר, הצרכן משלם. אם אי אפשר למכור אותו, העסק פושט רגל וחוזרים לכאן כי המפעל נסגר כי האריחים של נגב קרמיקה יקרים, כי רוצים לעשות דיור למשתכן כדי שהדירה תהיה זולה. למה צריך להמציא פטנטים אם אפשר פשוט לא לעשות טעויות? לייקר סתם, אני אומר לכם שבסך הכול המסים שגובים על העובדים, מיליארד ו-200 מיליון שקלים. לא משנה כרגע על מי אבל ביחד הסכום הוא מיליארד ו-200 מיליון שקלים. ברור שזה סעיף בהכנסת המדינה.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
על העובדים הזרים?
שרגא ברוש
על כל העובדים הזרים. בסוף יבואו ליושב ראש הוועדה ויאמרו לו, אדוני היושב ראש, מה נעשה עם התקציב? חסרים לנו מיליארד ו-200 מיליון שקלים. חבר'ה, תעלו מסים, תפסיקו לספר לציבור סיפורים שמורידים מסים כי אי אפשר ביד אחת להוריד מסים וביד שנייה להעלות מסים. מה זה משנה שהורידו מס חברות באחוז אחד ומצד שני לוקחים את המיליארד שקלים במקום השני? בסך הכול כאשר מורידים מס חברות - ואני מדבר עכשיו כאילו נגד הורדת מס חברות, למרות שאני כמובן בעד - באחוז אחד, מורידים מחברות שמרוויחות כי החברות שמפסידות לא משלמות מס הכנסה. כאשר לוקחים את המיליארד ו-200 מיליון שקלים אלה מהמעסיקים, לוקחים מכולם, גם מחקלאי שלא מרוויח, גם מעסק קטן ומכולם.

לכן, רבותיי, מדיניות מס היא מלאכת מחשבת. אי אפשר לבוא לכאן ולעשות הוקוס פוקוס, להטיל עוד מיליארד ו-200 מיליון שקלים ועכשיו, אחרי כמה שנים באים ואומרים מה נעשה עם המיליארד ו-200 מיליון השקלים האלה ויהיו חסרים לנו בתקציב מיליארד ו-200 מיליון שקלים.

לכן, אם אתם דנים במשהו, תאמינו לי שאתם בסוף דנים ביוקר המחיה. אתם לא דנים בכלום.
היו"ר משה גפני
מה זה הסכום הזה של מיליארד ו-200 מיליון שקלים?
שרגא ברוש
עלות המס הזה על כל הענפים ביחד, הבניין, החקלאות, התעשייה, הסיעוד, המסעדות, המלונאות. הכול ביחס, עלות המס היא מיליארד ו-200 מיליון שקלים.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
של העובדים הזרים.
שרגא ברוש
של העובדים הזרים. בערך 500-400 מיליון על המסתננים ועוד 600-500 מיליון על החוקיים, אלה שבאים עם היתרים. ברור שמישהו יצטרך להתמודד עם הסכום הזה של המיליארד ו-200 מיליון שקלים בתקציב המדינה. זאת לא בדיחה. זה מה שזה עולה. אבל זה מס לא צודק. זה מס לא נכון. לא כך ממסים.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
זה סוציאלי. גם על העני וגם על העשיר.
שרגא ברוש
על כולם. גם על המרוויח וגם על המפסיד. מה ההיגיון להוריד מס חברות אחוז אחד ולהוסיף כאן?
היו"ר משה גפני
תודה רבה. שתהיה לך בהצלחה.
שרגא ברוש
תודה.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת קנין, בבקשה.
יצחק וקנין (ש"ס)
האמת היא ששרגא נגע בדברים במדויק וגם אתה. אני חושב שמי שדחף את הנושא של הוצאת העובדים הזרים, זה היה רענן דינור, בזמנו כמנכ"ל משרד ראש הממשלה. הוא הלך על זה לאורך ולרוחב ויצר כאן מצב בלתי אפשרי. כשבאת להעסיק עובדים, לא היה לך את מי להעסיק, גם בבניין, גם בחקלאות ובכל התחומים. הורידו את מספר העובדים למצב כזה שאי אפשר היה לתפקד כי לא היה כוח אדם שמסוגל לבצע את אותן עבודות. זאת הבעיה המרכזית.

אם המדינה חושבת שיש לה כאן עודף של אנשים אותם היא יכולה להעסיק, תשים את זה על השולחן ותאמר זאת אבל אין מציאות כזאת. כולנו יודעים את זה. אחד המשברים הגדולים בבניין הוא הדבר הזה. מה קרה לכחלון בשנתיים האחרונות ובשלוש השנים האחרונות? הוא מכניס עובדים בכמויות אדירות בנושא של הבניין. למה? כי הוא רוצה לפתור את בעיית הבניין. זאת אותה פשלה של רענן דינור שנעשתה לפני שנים רבות.

אני אומר שיש כאן דבר שנגע בו שרגא ברוש ולדעתי זה לב המערכת. צריך להבין שהעובדים הזרים זה לא דבר זול אלא יקר. לחקלאים זה עולה יקר מאוד. תוסיפו על זה את המס, אוטומטית זה הולך לכיס של כל צרכן. יוקר המחיה הוא הדבר הזה. מישהו צריך להבין שכל מה שאתה מוסיף, זה כך. לי היה דיון בשבוע שעבר ואתמול התפרסמה איזו כתבה על הפטם. רבותיי, מי שמבין את המשבר שם, תופס את הראש שלו. אתה מדבר עם האוצר והוא שואל מהיכן הוא ייקח את הכסף. אמרתי להם שהם כל הזמן מדברים על יוקר המחיה אבל יוקר המחיה הוא הבלו ולכן תורידו מעט את הבלו. אז הם שואלים מהיכן יילקח הכסף. הם לוקחים את המיליארד שקלים מהעובדים הזרים ואחר כך הם מתלוננים על יוקר המחיה.

רבותיי, יוקר המחיה הוא אחד הדברים ואני חושב שמדינת ישראל בשנים האחרונות – ואני אומר שזה טוב שהדבר הוא כך – דואגת לכל התנאים הסוציאליים של העובדים הזרים. עלות של עובד זר היא יקרה מאוד. בחקלאות זה אפילו מרקיע שחקים.

לכן אני אומר שבשום פנים ואופן אנחנו לא צריכים להאריך את הוראת השעה לגבי המס הזה ולא רק לחקלאות אלא לכל הענפים במשק. על זה צריך לעבוד.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. מי נמצא כאן ממשרד האוצר?
אביעד שוורץ
אני.
היו"ר משה גפני
תאמר לי בבקשה, כמה כסף עולה ההיטל בחקלאות?
מיקי לוי (יש עתיד)
כמה כסף נכנס?
אביעד שוורץ
לגבי ההיטל בחקלאות, כרגע אין היטל ולכן אין לו עלות.
יצחק וקנין (ש"ס)
בחקלאות הסכום היה 14 מיליון שקלים בשנה.
קריאה
150 מיליון.
יצחק וקנין (ש"ס)
150 מיליון אבל אנחנו ביטלנו את זה. אין מס.
היו"ר משה גפני
בכמה כסף מדובר בשנת 2019 אם חוזר המס? או כמה היה ב-2016, לפני שהוא בוטל? על איזה סדרי גודל אנחנו מדברים?
אביעד שוורץ
אני צריך לבדוק את הנתונים.
היו"ר משה גפני
כן. תבדוק את זה. בסדר. מה אתה יודע לומר לנו לגבי עלות המס של המסעדנות?
אבשלום וילן
חבר הכנסת גפני, יש 25,000 עובדים זרים בחקלאות. על כל אחד שולמו 6,000 שקלים בשנה. זה 150 מיליון שקלים.
היו"ר משה גפני
אני לא יודע לעשות חשבון. אני רוצה שמשרד האוצר יאמר על איזה סכום מדובר.
אביעד שוורץ
אפשר לעשות את החישוב.
היו"ר משה גפני
עוד מעט הוא יאמר. הבעיה היא שכאשר אנחנו באים להטיל את המס, הם אומרים שזה הרבה כסף, וכשאנחנו הולכים לבטל, הם אומרים פחות. זה משתנה לפי הדיון.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
אתה קונה או אתה מוכר. זה ברור.
היו"ר משה גפני
זה ברור לגמרי. היה סיפור עם המס על הספרים ובהצעת החוק היה כתוב 50 מיליון שקלים. אחרי כן, כשהם באו לבצע, היה כתוב 500 מיליון שקלים. זה אמיתי. לא חשוב, למה אנחנו צריכים לעשות את החישוב?

בכמה כסף מדובר על מס על מסעדנות וכל מה שנלווה לעניין? אני אומר לך למה אני שואל. אני שואל מכיוון שאנחנו הולכים לדון על כל דבר באופן פרטני. במושב הזה אנחנו צריכים להגיע למסקנות ומסקנות דורשות חקיקה עם האוצר. שנדע על מה מדברים. זאת אומרת, מה הנושא כי העיקר כאן הוא עכשיו תקציבי ולא אידיאולוגי. אנחנו יודעים שזה לא ביטל את הגעת העובדים הזרים, זה לא שינה את המצב אלא רק הכניס כסף במה שהיה היטל.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
אנחנו יודעים שהאידיאולוגיה נכשלה. הייתה אידיאולוגיה.
היו"ר משה גפני
כן. כבר דיברנו על זה.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
זה לא היה עבור הכסף אלא עבור האידיאולוגיה.
היו"ר משה גפני
נכון. זה לא התבצע.
אביעד שוורץ
לגבי המסעדנות, רוב ההיטל במסעדנות הוא על מסתננים. אין עובדים זרים. כמעט לא. כיום הרוב שם אלה הם המסתננים והעלות על המסתננים - - -
היו"ר משה גפני
לא מסתננים. כמה עולה היטל? אין מסתננים בארץ. כמה עולה היטל כאשר הטלתם אותו לפני המסתננים? בכמה כסף אנחנו מדברים?
אביעד שוורץ
קשה להעריך לפני המסתננים. כיום רוב העובדים הם מסתננים. רוב העלות של ההיטל במסעדנות היא על המסתננים.
היו"ר משה גפני
מה הסכום?
אביעד שוורץ
סדר גודל של קרוב לחצי מיליארד שקלים, המסתננים שרובם במסעדנות. אני לא יודע לעשות את הפילוח בפנים.
קריאה
צריך להכניס גם את הניקיון.
היו"ר משה גפני
אני מבקש לא להתערב. גם כך אני מבולבל ואני מבקש שלא תוסיפו עוד.

המסתננים הם סוגיה אחת. המסעדנות היא סוגיה שנייה. לפעמים זה נושק אחד לשני כי מסתננים עובדים במסעדנות. אני רוצה לדעת אם אין היטל על מסעדנות, כמה כסף המדינה מפסידה?
אביעד שוורץ
אני אצטרך לעשות את הפילוח הזה לפי תחומים. אין לי כרגע כאן את המספר. נבדוק אם יש כבר נתונים.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני ממש מצטער. חצי מיליארד שקלים, אתם הולכים לחלק הגבוה. אם יש 40,000 מסתננים, אני מוריד נשים, ילדים וטף, אני נשאר עם 20,000. אני מכפיל אפילו 25,000 – זה 150 מיליון שקלים. איך הגעת לחצי מיליארד שקלים? אין לי טענות אבל המספרים לא מתיישבים. אם יש 40,000 מסתננים, אני מוריד נשים, ילדים וטף.
שי ברמן
העלות לא מגיעה ל-100 מיליון שקלים.
מיקי לוי (יש עתיד)
לא סתם אני אומר שמפחידים אותי בחצי מיליארד שקלים. אמר גפני שכאשר באים לכאן, חצי מיליארד שקלים בור תקציבי אבל אם אני מכפיל 40,000, אני מוריד 15,000, 20,000, מכפיל ב-6,000 – אני מגיע ל-150 מיליון שקלים. איך הגעתם לחצי מיליארד שקלים.
שגית אפיק
עת קיימנו את הדיונים על החקלאות דובר על כך שסך כל ההיטל בכל הענפים הוא 200 מיליון שקלים. עכשיו אתה מדבר על המסתננים. אני מבינה שעד פסק דין סעד, על המסתננים לא שולם היטל עובדים זרים כי כולם יצאו מתוך הנחה שהם לא עובדים זרים. אז מה שאתה אומר לוועדה זה בעצם שמאז פסק דין סעד, לכאורה אמורים להיכנס למדינה 300 מיליון שקלים נוספים בעד המסתננים. זה בעצם מה שאתה אומר?
מיכל רוזין (מרצ)
מהמסעדנות?
שגית אפיק
כן.
אביעד שוורץ
מה שנכנס זה סדר גודל כזה ויש פוטנציאל עוד יותר גדול.
שגית אפיק
להגדלה.
מיקי לוי (יש עתיד)
חלק לא עובד במסעדנות אלא בחנויות.
אביעד שוורץ
הפוטנציאל של הערכות של רשות המסים הן של חצי מיליארד שקלים לגבי המסתננים. לפי רשות המסים, עלות ההיטל.
מיכל רוזין (מרצ)
סך החישוב. אנחנו יודעים כמה נמצאים כאן. אנחנו יודעים כמה מבקשי מקלט נמצאים בישראל. מפרסמים את זה. רשות ההגירה והאוכלוסין מפרסמת. יש פחות מ-40,000 והם מתגאים בכך שהם הוציאו מכאן כ-8,000-7,000. למיטב ידיעתי זה אומר שיש 38,000. סדר גודל של 38,000. יש ילדים ויש נשים שלא עובדות. תוריד 8,000. אני הולכת לחומרה. לא 25,000 אלא 30,000. הגעת ל-200 מיליון שקלים. איך הגעת לחצי מיליארד שקלים ואתה אומר שהסכום יעלה?
אביעד שוורץ
6,000 שקלים לעובד, לדעתי זו עלות שהיא לא נכונה מבחינת ההיטל. ההיטל הוא 20 אחוזים מהשכר.
היו"ר משה גפני
מה קבע בית המשפט?
אביעד שוורץ
שההיטל חל עליהם.
היו"ר משה גפני
הוא דיבר גם על ההיטל על עובדים זרים והוא דיבר גם על נקודות זיכוי.
מיקי לוי (יש עתיד)
תעשו לי טובה. הוא מרוויח שכר מינימום או טיפה יותר. זה 6,000 שקלים ממוצע בשנה.
אביעד שוורץ
זה ממוצע בחודש.
מיקי לוי (יש עתיד)
כן, אבל זו עלות שנתית. זה 10 אחוזים מהעלות השנתית.
היו"ר משה גפני
לגבי עובדי הסיעוד. כמה כסף זה?
אביעד שוורץ
אני צריך לעשות הערכה. כרגע אין היטל סיעוד.
היו"ר משה גפני
משפחה מחזיקה עובד, היא משלמת היטל על העובד הזר? הוא מטפל באב המשפחה שצריך עובד. משלמים היטל?
אביעד שוורץ
לא.
היו"ר משה גפני
בית אבות משלם היטל כשהוא מחזיק עובד זר?
אביעד שוורץ
לפי מה שידוע לי, בסיעוד אין היטל. ככל הידוע לי, אין היטל בסיעוד.
היו"ר משה גפני
לגבי עובדים זרים בבנייה?
אביעד שוורץ
היטל בסדר גודל של 150-100 מיליון שקלים.
מיכל רוזין (מרצ)
כמה עובדים יש לכם עכשיו?
יצחק גורביץ
נכון לעכשיו יש 13,000 עובדים.
שגית אפיק
לגבי הסיעוד, רק לחדד. הבקשה של חבר הכנסת מיקי זוהר לוועדה היא שיש היטל בסיעוד על המסתננים.
אביעד שוורץ
אני צריך לבדוק את הנושא. אני לא מכיר שיש היטל על מסתננים בסיעוד כי הפטור הוא לפי ענף.
היו"ר משה גפני
תכף נשמע את הארגונים. נראה לי שאנחנו ממש בתחילת הדרך. גם משרד האוצר לא ערוך לזה.

יש מישהו מחברי הכנסת שרוצה להתייחס?

אבשלום וילן, בבקשה.
אבשלום וילן
תודה אדוני היושב ראש. קודם כל, לפי מה שבדקתי כרגע, אני רוצה שההיטל בחקלאות הוא עד סוף שנת 2020. אבל אני רוצה להחזיר אתכם ולומר שאני הייתי באותם דיונים ב-2003. לפי הכתוב אצלכם זה עד סוף 2020.
חיים חבלין
זאת הוראת שעה לחמש שנים.
אבשלום וילן
לא צריך לבדוק את הזיכרון. גוגל זוכר את הכול טוב מכולם.

לכן הבעיה היא כללית ואני חושב שאתה צודק בכל מאת האחוזים שאין בזה כל הגיון כלכלי. בשנת 2003 הייתי חבר ועדת הכספים, עת התנהלו הדיונים האלה. טמיר זוכר את זה. באו להציל עם זה את המשק. כולם התייחסו לזה כאל הוראת שעה.

מה קרה פה? וירא כי טוב, זה התנפח עם הפליטים לסכומים אסטרונומיים ולאוצר קשה לוותר אבל כל כלכלן מקרו מתחיל יאמר לך שמבחינת יוקר המחיה, מבחינת התועלת למשק, זה מס לא נכון. זה מס רגרסיבי, זה מס לא הגיוני, הוא בסך הכול מייקר מוצרים. ברגע שאתה מחזיק עובדים ומייקר להם את השכר, ברור לגמרי שהמחירים ללקוחות מתייקרים. כנ"ל בבניין. אפשר לצעוק על דירות למשתכן אבל זה מייקר את הדירות.

לכן אני חושב שההחלטה שלכם לטפל בנושא – ואני אומר את זה כחבר כנסת לשעבר – היא יותר מנכונה. היו אז כל ההתחייבויות שזה זמני אבל בינתיים אנחנו לא ב-2003. כלכלת ישראל לפי כל הפרמטרים במצב סביר פלוס.

לכן היושב ראש, הייתי מציע לך להציע לפיה עד שלוש-ארבע שנים ייכנסו לביטול מודרג של המס הזה. אנחנו מסיימים ב-2020. קחו כיעד עד 2022-2021 להוריד את כולם, להוריד גם בחקלאות, ואני חושב שהמשק רק ירוויח מכך.
מירב בן ארי (כולנו)
השאלה אם ביטול ההיטל היא משיקולים כלכליים או משיקולים פוליטיים. בסוף עסקנו גם במסעדות וקיימנו כבר ארבעה או חמישה דיונים. למה בעצם לא הפחתנו את ההיטל שעלה ב-2010 מ-8 אחוזים ל-20 אחוזים? אחרי שאנחנו יודעים שמסעדות קורסות כאן.
היו"ר משה גפני
לא היית בתחילת הישיבה. אני דיברתי על העניין הזה. אני חושב שצריך לבטל את ההיטל הזה. כדי לבטל את ההיטל הזה, אני צריך לדעת באיזה סדרי גודל כספיים מדובר. עדיין לא קיבלתי תשובות.
מירב בן ארי (כולנו)
כל כך הרבה זמן ועוד לא קיבלת תשובה?
היו"ר משה גפני
מה זה כל כך הרבה זמן? עשינו בדרך עוד כמה דברים.
מירב בן ארי (כולנו)
אני לא מאשימה אותך. אני מאשימה את אלה שאמורים להשיב לך.
היו"ר משה גפני
עדיין אין תשובה כי בדרך נכנסים המסתננים ועכשיו צריך לנתח את זה ולהגיע לפתרונות. אני אבקש לעשות חוק. אני חושב שהמסעדנות, זה יהיה הדבר הראשון.
מירב בן ארי (כולנו)
חייב להיות. דרך אגב, גם בתי האבות.
היו"ר משה גפני
יש את בתי האבות, את חברות הניקיון ואת המסעדנות.

מי מדבר על הנושא של בתי האבות?
שניאור קוביטשעק
אני. אני יושב ראש עמותה שמפעילה בית אבות. אני רוצה לתקן טעות. נציג האוצר אמר כאן שאין היטל על תחום הסיעוד אבל זה לא נכון. יש היטל על תחום הסיעוד, היטל של 20 אחוזים.
שגית אפיק
לא. הוא דיבר על עובד זר שבא למשפחה ורשום לו באשרה.
שניאור קוביטשעק
זה נכון.
שגית אפיק
על זה הוא דיבר.
שניאור קוביטשעק
עליו אין היטל.
שגית אפיק
עובד זר שעובד בבית אבות, משלם את השיעור הגבוה ביותר.
מירב בן ארי (כולנו)
המעסיק משלם.
שניאור קוביטשעק
נכון.
היו"ר משה גפני
הוויכוח עם נציג האוצר הסתיים. אנחנו עכשיו שומעים אותך. תגיד לנו את העובדות.
שניאור קוביטשעק
כבר דיברו על ההיטל הקשה שנופל על המעסיקים. אני רוצה בתחום של סיעוד לחדד משהו. המחוקק הרי הבין שיש שוני בתחום הסיעוד בין שאר התחומים ולכן הוא אישר בתחום הסיעוד להביא עובדים לבתים באופן פרטני ללא תחום הסיעוד. אנחנו באים לבקש שבאותו מקום שהמחוקק הבין שלהביא מטפלים זרים באופן פרטני לבתים, אפשר להבין שגם המוסדות, בתי האבות או ארגונים שמתעסקים בתחום הסיעוד, גם הם יוכלו לקבל את אותה הקלה וגם להעסיק.
מירב בן ארי (כולנו)
כמה מס משולם על עובד בבית?
היו"ר משה גפני
עובד בבית פטור.
שגית אפיק
אפס. הוא פטור.
שניאור קוביטשעק
אנחנו היום כבתי אבות לא מעסיקים ישראלים כי אין לנו יכולת להעסיק עובדים ישראלים. היה בבית האבות שלנו מנכ"ל משרד הבריאות והציע כל מיני הצעות. אמרנו, בבקשה, בוא תביא מה שאתה יכול להביא. הוא לא הביא כלום. אין יכולת להביא. גם אם נשלם יותר לעובדים ישראלים כדי שיעבדו בתחום הסיעוד, העובדים לא רוצים להגיע לעבודה בתחום הסיעוד. זה תחום מאוד קשה. זה תחום שהוא מאוד מאוד בעייתי כי אנחנו לא יכולים להשאיר בתי אבות ללא מטפלים.
היו"ר משה גפני
אתה יודע כמה עובדים זרים מועסקים בבתי אבות?
שניאור קוביטשעק
אני לא יודע. אני יודע לומר כמה מועסקים אצלנו.
היו"ר משה גפני
העובדים הזרים שנמצאים בבתי אבות, הם מסתננים?
שניאור קוביטשעק
בעבר היו הרבה עובדים זרים. היום זה מצטמצם. היום יש הרבה מעסיקים שמביאים או מגרוזיה או מאוקראינה.
עמיר נאור
הם לא חוקיים.
מירב בן ארי (כולנו)
הם לא חוקיים.
עמיר נאור
לא רק שהם לא חוקיים אלא שהם גם מצוידים בתעודות זהות מזויפות. זה עוד נושא שאני אעלה אותו.
היו"ר משה גפני
בקיצור, אתה שואל למה אתה צריך לשלם 20 אחוזים כשאתה מביא עובד מאוקראינה בשעה שאם מביאים אותו הביתה, וזה שצריך את הסיעוד נמצא בבית, הוא פטור מתשלום זה.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
שלא ייתן רעיונות למשרד האוצר שיוסיף על אלה שהם בבית.
מירב בן ארי (כולנו)
חייבים לדבר על המצב שבעקבות ה-20 אחוזים, בתי האבות עכשיו בקריסה.
היו"ר משה גפני
בסדר. נגיע לנושא עצמו, כשהאוצר יצטרך לוותר על כסף, אז יתחילו הבעיות.

לגבי המסעדנות.
שי ברמן
תודה רבה אדוני היושב ראש. אני אתן קצת מספרים. אני חושב שמהאוצר לא תקבלו נתונים, ואני חושב שאתה גם לא מופתע. מה שאני יודע, רשות המסים גובה על ההיטל הזה בכל שנה, מכל המשק, סך של 450 מיליון שקלים. לגבי הענף שלנו מדובר בסדר גודל של 100 מיליון שקלים שרשות המסים לא מצליחה לגבות אותו. כלומר, חלק גדול מהכסף, כמו שאתה יודע מהדיונים שהיו אצלך וניסית לעזור ולסייע בדבר הזה, לא מגיע בסוף לקופת המדינה כי העסקים קורסים לפני כן ויש פשיטות רגל. הדברים האלה קורים היום, כל יום בשעה שאנחנו מדברים.

האבסורד הוא בלתי נתפס. החוק הזה משנת 2003 במציאות כלכלית של אבטלה של 11.9 אחוזים והיטל המס בשיעור של 8 אחוזים. היום כאשר אין אבטלה, פחות מ-4 אחוזים, ההיטל עומד לנו בשיעור של 20 אחוזים. אלו המספרים. זה פשוט אבסורד. זה גומר אותנו. כמו שאתה אומר, אני לא רוצה לחזור כאן על דברים שנאמרו על ידי חכמים ממני, אין אלטרנטיבה. אין עובדים אחרים. לכן גם מבקשי המקלט – עוד נתון שהוא חשוב – אנחנו מעסיקים אותם. לנו זה לא משנה, אנחנו לא ארגון זכויות אדם, אנחנו צריכים עובדים ובשבילנו הם עובדים זרים לכל דבר. תגדירו אותם איך שאתם רוצים. עלות מעביד של עובד כזה היום במסעדה, עובד ששוטף כלים, היא 15,000 שקלים. זה מה שזה עולה למעסיק. זה לא עובד זול. אנחנו לא מעסיקים אותם בגלל שהם זולים אלא אנחנו מעסיקים אותם כי אף אחד אחר לא מוכן לעשות את העבודה.
מירב בן ארי (כולנו)
כי זה מה שיש. מי יעבוד בזה?
היו"ר משה גפני
אתם ניהלתם דיונים עם משרד האוצר על ביטול ההיטל?
שי ברמן
אנחנו דיברנו עם משרד האוצר. בימים הקרובים אנחנו נפגשים עם שר האוצר. כרגע לצערי מבחינת האוצר אנחנו לא מרגישים שהדבר הזה עומד על הפרק.
מירב בן ארי (כולנו)
לפני שבועיים היינו בפגישה אצל שר האוצר. חשוב לומר. אנחנו מנסים למצוא פתרון. הבעיה שצריך לדבר עליה היא ש-60 אחוזים מהמסעדות כבר שילמו את השומות.
היו"ר משה גפני
אני לא מדבר על העבר אלא על העתיד.
מירב בן ארי (כולנו)
אנחנו עוסקים גם בעתיד. אני רוצה להסביר משהו. ההחלטה – גם נדב ציין את זה בדיון הקודם – שכן ניסינו להביא לביטול ההיטל בחוק ההסדרים הקודם. לכן השאלה שלי הייתה כאן, ושי מכיר את זה, זה הפיל שבחדר, האם ההתנגדות לאותו מס היא באמת נובעת משיקולים כלכליים. אפשר לומר שיש כאן שיקולים אחרים שנכנסים. הרי כל אדם מן הישוב, האדם הסביר, היה מבין שהעסקים בקריסה ולכן צריך להחזיר לפחות את ה-8 אחוזים כמו שהיה ב-2003.

כולם בעניין. דרך אגב, אדוני יכול לעשות את זה.
היו"ר משה גפני
אני יכול לעשות כל דבר. אין דבר שאני לא יכול לעשות. אני אתן לך תשובה כנה לגבי מסעדנות והיא יכולה להיות נכונה לגבי דברים אחרים. ההחלטה היא כלכלית. היא מתחילה בכלכלה. היא מתחילה בזה שהאוצר אפילו לא יודע לומר באיזה סכום מדובר אבל מדובר בכמה מאות מיליוני שקלים. זאת תמונת המצב. לדעתי שר האוצר רוצה לבטל את המס על המסעדנות וזאת מסיבות רבות. אפשר לקרוא לזה סיבות כלכליות, אפשר לקרוא לזה הקריסה של המערכת הזאת ואפשר לקרוא לזה פוליטי. אנחנו אנשים פוליטיים. אנחנו חיים בבניין פוליטי וההחלטות ביסודן, כמה שנעשה את זה מקצועי, הן גם החלטות פוליטיות. מה זה פוליטי? אנחנו נבוא מול הציבור והמסעדות קרסו, ואנחנו נצטרך להסביר למה לא תיקנו את זה. אותו דבר יצטרך לעשות שר האוצר.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
לומר למה קלקלנו את זה.
היו"ר משה גפני
כן. למה קלקלנו. אז יבוא נדב ויאמר שזה היה ב-2003 כשהוא לא היה.
מירב בן ארי (כולנו)
אבל ההעלאה הגדולה הייתה ב-2010.
היו"ר משה גפני
זה נכנס כאן גם לנושא אידיאולוגי, לנושא של מסתננים.
מירב בן ארי (כולנו)
זה ברור.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
על אידיאולוגיה סיכמנו. מזמן היא קרסה.
היו"ר משה גפני
צריך למצוא לעניין הזה פתרון. לכן רציתי, בעקבות זה שאני יודע שאצל שר האוצר יש נכונות.
מירב בן ארי (כולנו)
יש נכונות לעשות שינוי.
היו"ר משה גפני
נכון. עולות מחשבות בעניין הזה. אני אומר זאת. יותר טוב שאני אומר כי אני לא מהמפלגה שלו. אני אומר.
מירב בן ארי (כולנו)
אתה צודק.
היו"ר משה גפני
עולות מחשבות לשנות את זה ובמקרים מסוימים אפילו לבטל באופן מדורג. אני רוצה להתחיל את הדיון. יש לנו עכשיו זמן וכנראה גם לא הולכים לבחירות. יש לנו כנראה זמן.
מירב בן ארי (כולנו)
אנחנו יכולים להביא תיקון שיהיה מעתה והלאה. אני תומכת במסעדות וזה ידוע אבל אני חייבת לומר שבתי האבות וחברות הניקיון חייבים להיות בסיפור. אלה כל אותן עבודות שאנשים לא רוצים לעבוד בהן.
היו"ר משה גפני
רק שתדעי שהחיים לא קלים. תמונת המצב היא, אני כבר רואה, שמשרד האוצר לא יודע לומר במה מדובר והוא מערב את זה עם המסתננים. אנחנו הרי ניכנס לפרטים ואני אבקש מהיועצת המשפטית להתחיל להכין סדרה של דברים שבסוף נוכל להצביע עליהם, בין היתר המסעדנות. אנחנו ניתקל בבעיות. היו בעיות עם משרד הפנים, יהיו בעיות גם עם משרד האוצר וצריך לקחת את זה בחשבון אבל צריכים להיות נחושים.
מירב בן ארי (כולנו)
צריכים להיות מגובשים.
היו"ר משה גפני
כך אני אומר.

עודד פורר, בבקשה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
תודה אדוני. גם כמי שעסק בעניין הזה, אני חושב שאם הדיון הוא קדימה, הוא לא צריך להיות סביב ההיטל וההיטל הוא לא האישיו.
היו"ר משה גפני
הוא קדימה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הדיון צריך להיות על מדיניות. כמו שנאמר כאן, וכולם מבינים את זה, הבעיה היא לא רק של המסעדות. הבעיה היא בכוח האדם בסיעוד.
היו"ר משה גפני
אמרתי את זה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הבעיה היא בניקיון. כאשר אנחנו מדברים על כוח האדם בסיעוד, המשמעות היא שאם אין מספיק עובדים סיעודיים, מי שאמור להעסיק אותם, שבוי בידי העובדים. אם יש לו עובד לא טוב, הוא לא יכול לשחרר אותו. אחר כך אנחנו שומעים על מטפלים שמכים מטופלים, למה? כי אתה שבוי בידי המטפלים.

בשורה התחתונה, ממשלת ישראל, משרד האוצר, מי שאמון על העניין הכלכלי הזה, צריך לגבש מדיניות לגבי עובדים זרים. זה לא הסיפור של ההיטל. ההיטל הוא היטל שפוגע במסתננים ואת המסתננים צריך להוציא. מהצד השני, צריך להביא עובדים זרים בצורה מסודרת עם מכסות נכונות, יותר מוגדלות לענפים הרלוונטיים, שיבואו לכאן ואחרי חמש שנים יצאו. יבואו לכאן כדי לעבוד, כדי לאפשר למשק לחיות, כי למשק אין ידיים עובדות בתחומים האלה. אם אין ידיים עובדות בתחומים האלה, אפשר לביא ידיים עובדות בתחומים האלה וככל שאנחנו לא עושים את זה מסודר, אז אנחנו נתקעים עם מסתננים ואז אנחנו נתקעים עם עובדים כאלה. אם היה פשוט למעסיק, הוא מעסיק עובד ברישיון, הוא יודע שהעובד הזה מגיע ברישיון וכאשר העובד הזה ילך, גם יהיה לו עובד אחר ברישיון ואז הוא לא היה מעסיק מישהו שהוא לא ברישיון. אבל כאשר השוק הוא כל כך לחוץ, מעסיקים גם מסתננים. הסיפור הוא לא ההיטל.
היו"ר משה גפני
לכן מה אתה מציע.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הממשלה, משרד האוצר צריך לבוא עם מדיניות שונה לעובדים זרים. מה שהיה נכון לגבי עובדים זרים במשבר הכלכלי של 2003, לא נכון במצב המשק היום.
היו"ר משה גפני
מה אתה מציע? מה שהולך לקרות כאן, אני הולך לתרגם לחקיקה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני מציע לפתוח עוד מכסות לעובדים זרים לענפי הסיעוד, לענפי הניקיון ולענפי ההסעדה בצורה מסודרת ומהצד השני כן להטיל היטלים על מסתננים. אני לא מחפש שיעסיקו מסתננים. אני רוצה שהמסתננים יצאו החוצה ואני רוצה שיבואו לכאן עובדים זרים בצורה מסודרת ויצאו מכאן בצורה מסודרת.
היו"ר משה גפני
תבוא הממשלה בדיון כזה שנקיים והיא תאמר שאתה מעודד מסתננים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לא. להפך.
מירב בן ארי (כולנו)
אתה אומר שייתנו עוד מכסות לעובדים זרים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אם אתה תעסיק מסתנן, אתה תשלם היטל כבד. אם אתה תביא עובד זר ברישיון, אתה יודע שהוא נכנס לכאן ואתה יודע שהוא יוצא מכאן. אם יהיו לך מספיק מכסות של עובדים זרים ברישיון, אף אחד לא ירצה להעסיק עובד זר לא ברישיון.
מירב בן ארי (כולנו)
אם יש לך את העובד שנמצא כאן 15 שנים והוא עובד במסעדה, יכול להיות שהוא ממתוך 38,000, ואם הוא מבקש מקלט, אז מה?
מיכל רוזין (מרצ)
גם אם לא תעסיק אותו, הוא לא יצא.
היו"ר משה גפני
עודד, אני מודה לך. רשמתי את מה שאמרת. אני יודע את הבעיות שיהיו. נצטרך להתמודד עם זה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
תביאו עובדים זרים. תעלו את המכסות של עובדים זרים. אגב, ההיקפים של המסתננים לא פותרים את הבעיה.
היו"ר משה גפני
הבנתי את מה שאתה אומר.
יצחק גורביץ
התאחדות בוני הארץ.
היו"ר משה גפני
רגע, לפני כן, עובדי ניקיון.
אילן שמעוני
יושב ראש ארגון חברות הניקיון בישראל.
היו"ר משה גפני
זה שאתה עורך דין, זה קשור בחברות הניקיון?
אילן שמעוני
לא. אני פשוט מחזיק בתואר עורך דין.
היו"ר משה גפני
יפה. אם בעד עורכי דין, אם הם נורמליים. מאז שאני בכנסת, התברר לי שבכל תחום יש טובים ויש פחות טובים.
אילן שמעוני
אני עוסק בדבר הזה 24/7 כולל ועדת העבודה והרווחה. אני לא אחזור שוב על התפיסה האידיאולוגית של ההיטל הזה. אבל מה שלי חורה זה שמדברים כאן על ענפים כמו חקלאות, בנייה ומסעדנות כאילו בדלת הקדמית אתה מדבר חקלאות אבל בדלת האחורית יש ניקיון, בסיעוד זה אותו הדבר, וכששי ברמן מדבר על המסעדנות וחברת הכנסת מירב בן ארי מדברת על המסעדנות, על מה אנחנו מדברים? לא על הטבחים. לגבי הטבחים יש חוק ומשלמים על טבחים מומחים איזשהו מס כזה או אחר. אנחנו מדברים על ניקיון.

אני רוצה לומר לחברי הכנסת שאתם מחוברים לעם ואני יודע זאת, אבל שתדעו לכם שמדינת ישראל תעמוד בקרוב מאוד בפני מצב אבסורדי שלא יהיה מי שינקה את כל המשרדים בתל אביב, בירושלים ואפילו בבאר שבע כי ניקיון זו עבודה קשה ומוגדרת במחקר שנעשה. לא יהיו עובדים כאלה.
היו"ר משה גפני
לא כל כך הבנתי.
מירב בן ארי (כולנו)
תסביר למה לא יהיו.
אילן שמעוני
אני אסביר.
היו"ר משה גפני
תאפשר לנו להבין במה מדובר. בחלק גדול מהמקרים שאנחנו רואים עובדי ניקיון במשרדים, זאת לא חקלאות, זאת אפילו לא בנייה אלא אלה אנשים שהם תושבי ישראל שהמצב הכלכלי שלהם לא גבוה והם עובדים בניקיון. אז מה הבעיה? למה אתה קשור לדיון הזה?
אילן שמעוני
זה קשור לדיון. במשרדים הממשלתיים המדינתיים יש עובדי ניקיון מתבגרים שאין מי שיחליף אותם, כולל כאן בכנסת. אבל חוץ מהמשרדים המדינתיים, יש כלכלה גדולה, חברות הייטק ומפעלים בכל הארץ שיש קושי כמעט קיומי להשיג עובדי ניקיון, כמוני וכמוך אדוני היושב ראש, אותם ישראלים שפעם נהגנו לומר בוא ניתן להם פרנסה והיום דווקא כאשר סל ההטבות הסוציאליות שלהם הוא חזק.
היו"ר משה גפני
מה זה משנה? אני לא מתווכח אתך. אני הרי לא מעסיק עובדים.
אילן שמעוני
אתה אומר נניח.
היו"ר משה גפני
אני אומר נניח כי אני רואה כאן את האנשים שעובדים. מה הבעיה? אני רוצה להגיע לאיזה מקום.
אילן שמעוני
בין עובדי ניקיון יש את אותם מסתננים שדנו בהם בוועדות הקודמות.
מירב בן ארי (כולנו)
נכון. אתה פשוט לא רואה אותם כאן בכנסת אבל מי מנקה את המשרדים בתל אביב? לא אלה שמנקות כאן. מי שמנקה, אלה מסתננים.
אילן שמעוני
כי אין להם סיווג ביטחוני.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אם היו מביאים לך 10,000 או 20,000 עובדים זרים ברישיון, זה היה פותר את הבעיה?
אילן שמעוני
לא הייתה לי בעיה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אם היו מביאים עובדים ברישיון, אף אחד לא היה מעסיק את המסתננים.
אילן שמעוני
לחלוטין אני מסכים אתך.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני אומר לפתוח את המשרות האלה. תנו משרות לעובדים זרים והמשק יצמח. זה לא עולה כסף. המדינה תרוויח מזה. במקום זה, עושים כאן ישראבלופ כל הזמן. מנסים לעשות כאן כך שהשוק יסתדר, הם יעסיקו את המסתננים, נעשה עליהם היטל, ניתן להם שבע שנים להעסיק את המסתננים ואחר כך נבוא ונגבה את ההיטל, נגיד שכן ניסינו להוציא אותם או לא. תביאו עובדים זרים ברישיון, אם צריך 100,000, תביאו 100,000, אם צריך 200,000, תביאו 200,000.
היו"ר משה גפני
עורך דין שמעוני, מה אתה מבקש?
אילן שמעוני
על מנת שהדיון יהיה פורה גם בהמשך, אני מבקש בכל הזדמנות להכניס את מקצוע הניקיון כחלק מהבעיה.
מירב בן ארי (כולנו)
חייב להיות.
היו"ר משה גפני
אני מתנצל. אחמד טיבי עשה לי טובה ואני שמחתי על כך.
מיכל רוזין (מרצ)
שתף אותנו.
היו"ר משה גפני
לא. אי אפשר.
אילן שמעוני
שאלת אותי מה אני מבקש מאדוני. אני מבקש שמקצוע הניקיון ומשלח היד הזה שהוא ניקיון יהדהד בראשינו פעם אחר פעם בפרלמנט הישראלי ושחברי הכנסת יבינו שהמקצוע החיוני הזה, גם בחקר ניתוח עיסוקים, קיים.
היו"ר משה גפני
מקובל.
אילן שמעוני
אני רוצה להצביע על תופעה שאנחנו בענף הניקיון מרגישים אותה. יש היום תופעה קשה מאוד במדינת ישראל.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
הוא מתכוון שיש רק תופעה אחת קשה במדינת ישראל.
אילן שמעוני
לא. מעבר לבעיות הפוליטיות.
היו"ר משה גפני
עורך דין שמעוני, לפני שאתה ממשיך. אני רוצה לדעת אם הבנתי אותך נכון. אתה טוען שיש עובדי ניקיון שהם עובדים זרים ומשלמים עליהם היטל. זה לא נכון. אנחנו לא מחשיבים את עובדי הניקיון כמו שאנחנו דנים על עובדי החקלאות או המסעדנות או כל מה שנלווה לעניין. אני עכשיו רק רוצה לומר לך שאני מקבל את מה שאתה אומר. אני מבקש לומר לך שהמציאות כפי שאנחנו רואים אותה היא שאי אפשר להביא עובדים ישראלים בשום מקרה ובשום צורה לחקלאות או לסיעוד או לבנייה. אפשר להביא – אפשר, לא שזה דבר שהוא מוחלט אבל אפשר להביא – עובדים ישראלים לניקיון. אפשר.
קריאה
לא. אי אפשר.
היו"ר משה גפני
אז אי אפשר. מה לעשות? אפשר. אני חושב שאפשר. עובדה שיש עובדי ניקיון. אתם יכולים לראות כאן בכנסת. לא חשוב, על מה הוויכוח? אני מסכים עם העיקרון. אתה מחזיק עובד זר שהוא עובד ניקיון והוא צריך להיות בתוך המכלול עליו אנחנו מדברים ולא לשלם עליו היטל. קיבלתי את הדברים האלה. אמרתי שיש הבדל טכני אותו אנחנו רואים ואי אפשר לשנות אותו. זאת תמונת המצב.

אני רוצה ללכת לפתרון של ביטול ההיטל הזה, מדורג או בכל מיני צורות. מה שאמר עודד פורר, מצא חן בעיני כי זה יכול להיות פתרון לנושא של המסתננים כי יהיה לנו קושי מול הממשלה בגלל המסתננים. זה יהיה נושא אידיאולוגיה וצריך להתמודד אתו. זה לא מוציא אותך מהעניין.
אילן שמעוני
ברשותך, משפט אחרון. אני רוצה לדווח לחברי הכנסת שיש תופעה חמורה היום במדינת ישראל שקשורה לכך שמגיעים לארץ מברית המועצות לשעבר אנשים והם באים באשרת תייר ועובדים כאן באופן לא חוקי בניקיון בהרבה מאוד מקומות לרבות מלונות ישראל. אני רוצה להצביע על כך שיש תופעה חמורה של שימוש בתעודות זהות מזויפות, תופעה שלדעתי צריכה להטריד כל אחד שיושב כאן. כל זה נובע מדבר אחד והוא שיש קושי ויש מחסור רציני מאוד בעובדי ניקיון.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אם היו מכסות, כל זה היה נעלם. היית מעדיף להעסיק אותם.
אילן שמעוני
נכון. לחלוטין כן.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. בוני הארץ.
יצחק גורביץ
העסקת המסתננים והעובדים הזרים בהיתר יוצר כאן מציאות וזה מחבר את הכול דרך התקציב. זה מטשטש את העובדה שבמקור כל הסוגיה הזאת כאילו נועדה לצמצם את מספר העובדים הזרים ולהכניס ישראלים. הבעיה כרגע היא הרבה יותר גדולה כאשר בענף הבנייה אנחנו לא כל כך מסתמכים על מסתננים.
היו"ר משה גפני
קיבלתם מכסות נוספות לבנייה.
יצחק גורביץ
כן. קיבלנו ואין לנו עם זה כל בעיה.
היו"ר משה גפני
כמה קיבלתם?
יצחק גורביץ
נכון לעכשיו יש לנו 13,000 ואנחנו יכולים להגיע ל-20,000. אני גם רוצה לבשר לכם שאם היו מביאים לכם כאן נתונים ממשרדי הממשלה, היית רואה שמספר הישראלים בענף הבנייה הגיע לשיא, ל-195,000. התחלנו ב-2012, לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ב-150,000 ויחד עם הכניסה של הזרים וקצת פלסטינאים, הגענו ל-195,000 ישראלים מועסקים.
היו"ר משה גפני
זאת אומרת שההיטל השיג את מטרתו.
יצחק גורביץ
לא. להפך. אם היינו יכולים להביא עוד זרים, היינו מעסיקים עוד ישראלים כי לכל עובד זר או פלסטיני אנחנו צריכים בין שלושה ל-14 ישראלים שיעשו את כל יתר העבודות. העובדים הללו באים אך ורק לעבודות הרטובות. אני אומר שיחד עם העלייה של הזרים והפלסטינים, עלה מספר הישראלים.
היו"ר משה גפני
אני מבין שמה שאתה אומר זה שאתם עוצרים את הבנייה בגלל שאין לכם עובדים שיעשו את מה שנקרא העבודות הרטובות. ברגע שאתם מקבלים מכסה ואתם יכולים להביא עובדים כאלה, הבנייה מתפתחת ואז אתם מביאים עוד שלושה עובדים ישראלים שצריכים לעשות את העבודות מסביב.
יצחק גורביץ
נכון.
היו"ר משה גפני
לכן ה-13,000 האלה לא מספיקים.
יצחק גורביץ
הם לא מספיקים.
היו"ר משה גפני
על ה-13,000 האלה אתם משלמים היטל.
יצחק גורביץ
כן.
מירב בן ארי (כולנו)
מה?
היו"ר משה גפני
20 אחוזים.
יצחק גורביץ
לא. בענף הבנייה זה 15 אחוזים. על כל אחד מהם, זה 14,500 שקלים.
היו"ר משה גפני
מה אתה מבקש?
יצחק גורביץ
אנחנו מבקשים לבטל את זה כדי להקל על העסקתם של ישראלים. מבחינת עלויות הבנייה, תוספת של כ-4 אחוזים בייקור עלויות הבנייה. אנחנו מדברים על ייקור של ארבעה אחוזים בעלויות הבנייה כתוצאה מאותו היטל.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. להב.
שמואל חרסט
אדוני, תודה. נכון שאנחנו צופים קדימה אבל אי אפשר להפקיר את הפצועים בשטח. יש היום חברות כוח אדם רבות שמעסיקות בעיקר בענף הבניין ושם ההיטל הוא בסדר גודל של 5 מיליון שקלים בשנה. קח את 13,000 העובדים ב-30 חברות כוח אדם, תראה שהמתמטיקה מסתדרת בדיוק. יש חברות שהיו בהליכים משפטיים וערעורים על עצם החיוב בהיטל ועברו כבר שלוש וארבע שנים ויש פסיקה לרעתם. עד שלוש-ארבע שנים, זה 18, 20, 25 מיליון שקלים תשלום היטל. כמובן שהחברות האלה לא יכולות לשלם את הסכומים האלה של 25-20 מיליון שקלים ואז הן באוויר או בפירוק או שפקיד השומה כבר מפעיל את הסעיף.
היו"ר משה גפני
אתה סגן נשיא לה"ב.
שמואל חרסט
כן.
היו"ר משה גפני
אני רוצה לדעת האם בלה"ב ישבתם לעשות תכנית איך מבטלים את ההיטל הזה.
שמואל חרסט
לא אדוני. אנחנו נשמח לעשות זאת.
היו"ר משה גפני
אני חושב שאתם צריכים לשבת ולהכין תכנית.
שמואל חרסט
אבל בינתיים אנחנו מבקשים את עזרתך להקפאת הליכים.
היו"ר משה גפני
היו כמה דיונים על הקפאת הליכים.
שמואל חרסט
נכון ולא קורה כלום.
היו"ר משה גפני
כן קורה. יש אנשים שניצלו כתוצאה מההחלטה הזאת. כשהיו בעיות, פניתי לרשות המסים וניסיתי לעזור ובחלק מהמקרים אכן זה עזר. אבל אני מדבר עכשיו על תכנית כוללת. עזוב את העניין כי אני עכשיו מדבר על תכנית כוללת. אתם לא ישבתם לעשות תכנית כזאת.
שמואל חרסט
לא. נשמח לשבת ולהביא לך.
היו"ר משה גפני
בסדר. יש לי בקשה אליכם אבל לא רק אליכם. משרדי הממשלה השונים, יש מישהו שיכול לומר לנו האם התקדם משהו? מי נמצא כאן ממשרד ראש הממשלה? לא נמצא. חקלאות? מה אתה אומר?
אסף לוי
אין לי מה להוסיף לכל הדברים החשובים והנכונים שנאמרו כאן. אני זכרתי שזה ניתן לחמש שנים מ-2016 ואני שמח שאבשלום וילן חיפש בגוגל. בינתיים בודקים לי את זה.
היו"ר משה גפני
אני שמעתי שתי גרסאות. שמעתי גרסה של שלוש שנים ושמעתי גרסה של חמש שנים.
אסף לוי
עכשיו בודקים את זה.
מירב בן ארי (כולנו)
זה בשנת 2015?
אסף לוי
ב-2016.
מירב בן ארי (כולנו)
חמש שנים.
היו"ר משה גפני
אבל הסכימו להוסיף שנתיים והוספנו עוד שנתיים.
אסף לוי
נכון.
מירב בן ארי (כולנו)
רק בחקלאות הסכימו.
היו"ר משה גפני
את יודעת איזו מלחמה התנהלה?
מירב בן ארי (כולנו)
אני בעד, אבל איך זה?
היו"ר משה גפני
בגלל שהחקלאות במשבר נורא.
מירב בן ארי (כולנו)
ומשבר הדיור הוא לא נורא?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
עוד מעט זה ייפתר. לא תהיה חקלאות ואז לא יצטרכו עובדים זרים. זה נראה כאילו שהמדיניות היא שלא תהיה חקלאות ואז לא תהיה בעיה של עובדים זרים. אחר כך לא יהיו מסעדות.
היו"ר משה גפני
משרד הבינוי והשיכון.
יהורם אלבז
אנחנו ממשיכים להתנגד להיטל בענף הבנייה, כפי שאמרנו בישיבות הקודמות.
היו"ר משה גפני
משרד העבודה והרווחה.
מוריה ברוט
אני חושבת שחשוב להפריד בין שני הדברים שעלו כאן בדיון. מצד אחד מדובר בסוגיה כלכלית, לפחות העמדה שלנו, ומצד שני חשוב לומר שהמדיניות של אגרות כפי שהשתקף כאן היא כן מדיניות שמגינה על תעסוקה של ישראלים. חשוב לומר שבתקופה האחרונה התקבלו כמה וכמה החלטות שהגדילו את המכסות גם בענף הבניין, גם של עובדים פלסטינים וגם של עובדים זרים. התקבלה החלטה שהכניסה עובדים זרים לתעשייה, התקבלה החלטה שהכניסה עובדים זרים למלונאות, התקבלה החלטה של צוות בין-משרדי שדן על ההיבטים שיאפשרו להביא בצורה יותר מדויקת עובדים זרים מומחים שפטורים.

מאחר שהסוגיה הזאת של אגרות כן נועדה לייקר עלויות, כפי שעולה כאן הכאב של כל המעסיקים, ובזה להגן כפי שגם אתה ציינת על עובדים ישראלים כדי שלא ייפגע ההיבט הזה, חשוב לטעמנו לראות את ההשלכות בטח בענפים האלה.
היו"ר משה גפני
משרדי הממשלה, עלתה כאן הצעה על ידי עודד פורר. אני נוטה להתחיל לדון עליה. האם אתם תסכימו לתת את ההיטל מבלי להתנגש עם השאלה האידיאולוגית אבל להתחיל להפחית את ההיטל על אלה שיש להם רישיון. כך הציע עודד פורר.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
ובמקביל להוסיף רישיונות.
היו"ר משה גפני
כמובן. להגדיל את ההיצע.
מוריה ברוט
אני צריכה לבדוק את זה כי זו הצעה חדשה.
דוד אמסלם (הליכוד)
גם להוסיף מקצועות. אתה מדבר רק על הבנייה?
היו"ר משה גפני
לא. על הכול. על המסעדנות, על החקלאות, על הכול.
דוד אמסלם (הליכוד)
עשיתי הרבה דיונים בנושא. ביקשתי מכם, הרי אתם מטילים שם מספר היטלים שנתיים.
היו"ר משה גפני
החקלאות פטורה.
קריאה
הוא מדבר על האגרות.
דוד אמסלם (הליכוד)
אתם כל הזמן מוצאים איזה טריקים ובסוף משלמים, וזה מה שמעניין. זה כמעט 2,000 שקלים לעובד רק היטלים משלושה סוגים. אין לי מושג למה אתם משחקים אותה עם שלושה סוגי היטלים. אני ביקשתי מהאוצר להתכנס בעניין הזה ולהתחיל להפחית את ההיטלים. הרי ממה נפשך, ההיטלים, לפי הבנתי, הם כדי שצעירים ישראלים יבואו לעבוד בחקלאות.
מירב בן ארי (כולנו)
והם לא באים.
דוד אמסלם (הליכוד)
היות ואף אחד לא בא, החקלאים סתם משלמים. החקלאים משלמים, מגלגלים את זה על המצרך, מגלגלים את זה על המוצר, הסופרמרקט מגלגל את זה ועוד מכפיל ולוקח אחוז מסוים. מדינת ישראל, אם היא יודעת להביא חיילים לחקלאות, שתביא אותם. אם הם לא באים, צריך להגיב לעניין הזה. ביקשתי בזמנו.
אסף לוי
יש עבודה מסודרת שלנו.
דוד אמסלם (הליכוד)
אבל כמה זמן אתם עובדים? בסוף החקלאים משלמים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
עד שיצטמצם מספר החקלאים.
דוד אמסלם (הליכוד)
עד שלא יהיו חקלאים.
היו"ר משה גפני
קיבלת תשובה לשאלה שלך?
דוד אמסלם (הליכוד)
ודאי שלא. ישבתי עם שר האוצר ואתכם. היה עימות אצלו בלשכה לפני שנתיים. היות ועזבתי את ועדת הפנים, הוא חושב ששכחתי. אני מבקש, תנו לנו תשובה.
היו"ר משה גפני
אנחנו מצטרפים לבקשה שלך.
אביעד שוורץ
אני מצטרף לדבריה של מוריה לגבי המדיניות של הגנה על תעסוקה של מפעלים ועל שכר של ישראלים, של עובדים ישראלים. זה נכון רוחבית לכל התחומים בהם מועסקים גם ישראלים וגם עובדים זרים כאשר יש השפעה וזה כן דוחק. לא סתם יצא הדוח על ההשפעה של עובדים זרים וכלכלנים באמת התייחסו לעניין הזה. המטרה היא לשקף את העלות למעסיק, להשוות בין העלויות של עובדים זרים לעובדים ישראלים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
כמה ישראלים עובדים בסיעוד?
מוריה ברוט
על עובדים בסיעוד אין מכסות.
מירב בן ארי (כולנו)
אין בכלל מכסות לעובדי סיעוד?
מוריה ברוט
לא. אין.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
שאלתי כמה עובדים ישראלים עובדים בסיעוד. אדוני, אתם חיים במציאות וירטואלית.
היו"ר משה גפני
בסוף אנחנו נפוגג את זה.
מירב בן ארי (כולנו)
היא אומרת שאין מכסות בעובדי סיעוד.
מוריה ברוט
אין מכסות. זה אומר שהוא יכול להביא ברגע שיש צורך.
שגית אפיק
את מדברת על סיעוד למשפחה ולא על בתי אבות.
מוריה ברוט
נכון.
שגית אפיק
השאלה שעלתה כאן היא לגבי בתי האבות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
מי שבבית אבות, הוא זה שבבעיה.
מירב בן ארי (כולנו)
כן. הגענו כאן למסקנה לגבי בתי האבות.
היו"ר משה גפני
נציג האוצר, אתה הלכת לבדוק בכמה כסף מדובר. אתה יכול לומר שאתה לא יודע.
אביעד שוורץ
אני עדיין עושה את הבדיקות.
היו"ר משה גפני
תגיד מה אתה יודע.
אביעד שוורץ
אני אומר שוב שלגבי מסתננים יותר קשה לעשות את הפילוח וגם לרשות המסים יותר קשה לעשות את הדברים האלה, את החלוקה לפי הענפים. הם טוענים שזה יותר קשה להשיג את הנתונים ולכן אין נתונים מדויקים. ננסה למצוא מספרים.
היו"ר משה גפני
אתה לא יודע לומר כמה כסף הוא ההיטל בחקלאות. המחיר נע בין 100 מיליון לחצי מיליארד שקלים.
שגית אפיק
דווקא בחקלאות זה קל לך כי ביטלו כאן את החקלאות ב-2016, לפני שהיה את העניין עם המסתננים ולפני שנקבע בפסק הדין. על החקלאות אתה יכול לומר.
היו"ר משה גפני
נכון. תגיד על מה מדובר. אנחנו הבנו שזה בסביבות ה-100 מיליון שקלים, 120 מיליון שקלים. אם אתה יכול לבדוק מה היה ב-2016, בסדר.
אביעד שוורץ
אני אבדוק.
היו"ר משה גפני
הוא משרד האוצר. התפקיד שלו הוא לבלבל אותי.
מירב בן ארי (כולנו)
יש לי שאלה. אני לא מצליחה להבין וזה מפריע לי. על בתי אבות, לא אלה שמגיעים לבית של האזרח. בבתי אבות יש מכסות כמו בחקלאות?
דוד אמסלם (הליכוד)
כן.
שגית אפיק
לא. אין מכסות.
מירב בן ארי (כולנו)
סבא שלי זכרו לברכה היה בבית אבות. כולם שם לא היו ישראלים.
היו"ר משה גפני
מי אחראי על בתי אבות?
מוריה ברוט
משרד הבריאות.
היו"ר משה גפני
שאלה. אם את לא יודעת, תאמרי שאת לא יודעת. אני רוצה לדעת האם יש מכסות של עובדים זרים בבתי אבות.
מוריה ברוט
אני מנסה לענות על זה. אין מכסות של עובדים זרים לבתי אבות. יש מכסה חדשה של 1,000 עובדים פלסטינים לבתי אבות. עובדים זרים שמגיעים מחוץ לארץ, אין מכסות לבתי אבות. יש מכסות לענף הבניין, יש מכסות לענף החקלאות ועכשיו יש מכסה חדשה לענף התיירות ולענף התעשייה. אלו הענפים בהם יש מכסות. יש מכסות בעובדים זרים פלסטינים, עובדים פלסטינים שנכנסים לישראל, יש מכסה חדשה של 1,000 עובדים פלסטינים לבתי אבות. הנושא הזה של העובדים הזרים לבתי אבות, מאחר וזה עלה בכמה דיונים, מלווה בבג"ץ. אני מציעה, אגב, לקבל את עמדת משרד הבריאות שאני לא יודעת אם יש לו כאן נציג, שיסביר את הנושא הזה כי נעשו כמה וכמה פעולות כדי לנסות ולעזור לאיגוד בתי האבות.
דוד אמסלם (הליכוד)
כמדומני עת הייתי בוועדת הפנים עשיתי דיון בנושא. דרך אגב, בתי האבות במצוקה כי אין להם עובדים. יש מצב בבתי אבות כאשר אתה לא סיעודי ואתה בא עם העובד שלך לבית האבות ואין בעיה. הבעיה היא כאשר אתה הופך להיות סיעודי. כאשר המצב שלך מחריף, מה קורה? בעצם לוקחים לך את העובד שלך ואז יש מחלקות בתוך בתי האבות שהן סיעודיות ושם הבעיה. שם אין להם עובדים. על זה הם באו אלי וביקשתי לפתור אתם את הבעיה.

היא נתנה את התשובה שכנראה, כך אני מבין, שרוצים לפתור את הבעיה באמצעות עובדים פלסטינים כי אחרת למה להביא 1,000 אנשים? אם מביאים, אז מביאים ולא משנה מהיכן.
היו"ר משה גפני
התחלנו את הדיון בעניין הזה. אני מעלה בפני נציגי המשרדים את הנושא ונראה איך אנחנו עושים ואיך אנחנו מתקדמים עם העניין הזה. קודם כל, אני רוצה שתהיה תשובה לחבר הכנסת דודי אמסלם לגבי הנושא הזה שהוא איננו נושא הדיון עצמו אבל זה שמשלמים היטלים בחקלאות, ובסוף משלמים 2,000 שקלים על עובד.
קריאה
אגרות.
היו"ר משה גפני
אגרות. לא היטלים.
קריאה
אגרת רישיון.
היו"ר משה גפני
אנחנו רוצים תשובה לעניין הזה.

עכשיו אני חוזר לענייננו. עלתה כאן הצעה. אנחנו כאן מסובכים עם כמה דברים. אנחנו רוצים לבטל את ההיטל על העובדים הזרים. אנחנו נתקלים בכמה בעיות. אחת הבעיות היא הנושא של המסתננים. אני רוצה להפריד בין המסתננים שזה דיון בפני עצמו, שהוא דיון אידיאולוגי, וכל אחד מחברי הוועדה יכול לומר את דעתו אבל אני רוצה להפריד בין המסתננים לבין העובדים שהם בעצם עובדים חוקיים, שמביאים אותם למטרה מסוימת.

המצב של הסיעוד הוא הגרוע ביותר. בסיעוד אין מכסות. אי אפשר להביא עובד לבית אבות. אין מציאות כזאת. המשמעות של זה היא שמעלים כאן את המחירים וגורמים לנזק בל יתואר ואחרי כן אנחנו רואים בחדשות מה קורה כתוצאה מהמצב הזה.

אני מבקש להגדיל את המכסות. לסיעוד בוודאי, אבל גם לאחרים. שיהיו מכסות יותר גדולות. מנתקים את המסתננים מהעניין ואז באופן מדורג של שלוש שנים מבטלים את ההיטל על עובד שהוא עובד חוקי. לבטל גם במסעדנות, גם בסיעוד, גם בבנייה, בחקלאות בוודאי. מבטלים את ההיטל לאט לאט ובאופן כזה שבסופו של דבר תהיינה מכסות יותר גבוהות ממה שיש היום. בסיעוד בכלל יהיו מכסות כאשר היום אין ואז אנחנו מבטלים את ההיטל באופן מדורג, כל אחד לפי עניינו. בחקלאות אנחנו נבטל את הוראת השעה, במסעדנות אנחנו ננסה לבטל באופן מיידי, ובאחרים אנחנו נצטרך לעשות את זה מדורג.

לכן חשוב לי לדעת בכמה כסף מדובר. משרד האוצר.
אביעד שוורץ
אני מנסה לעשות את האומדן לגבי החקלאות.
היו"ר משה גפני
אני לא רוצה עכשיו. אני מקיים דיון נוסף. אני הולך להציע את זה בישיבה הבאה ואני הולך לבקש מהיועצת המשפטית להכין חוק בעניין הזה של ביטול ההיטל של העובדים הזרים ולדרוש מהממשלה לקבל החלטה על הגדלת המכסות באופן כזה שיהיו מספיק עובדים מבלי שיצטרכו להזדקק למסתננים. שיהיו עובדים זרים שאפשר להביא אותם לסיעוד, אפשר להביא אותם לבנייה וכולי. אני רוצה פשוט לברוח מהדיון האידיאולוגי הזה מכיוון שאם אנחנו ניתקע בו, לא פתרנו את הבעיה שהיא לא שנויה במחלוקת.

אנחנו נקיים את הדיון הזה ואז אם יבוא משרד ויאמר שאין לו תשובה, יהיה שמח. אז אני פשוט אתחיל להתעצבן וכשאני מתעצבן, אני לא מזמין את המשרד הזה גם כשיש העברות לאותו משרות.
דוד אמסלם (הליכוד)
בוא נסכם שאם אתה מתעצבן, זה לא טוב.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה גם מעצבן את דודי.
היו"ר משה גפני
אני מבקש תשובות. אני התחלתי את הדיון הזה ענייני ואני רוצה להמשיך אותו ענייני. זאת סוגיה חברתית מהמדרגה הראשונה. זאת החלטה שתלויה גם ביוקר המחיה והיא לא דבר של מה בכך. אני אבקש לקיים את הדיון הזה. תבואו עם תשובות להצעה הזאת שבין היתר עומדת על הפרק ובמקביל אנחנו נצטרך לבטל את ההיטל במסעדנות ולבטל אותו באופן מיידי. אני לא אומר את זה סתם. אני חושב שיש לזה ביסוס ואחיזה במציאות כאשר במקביל נצטרך למצוא פתרון לסוגיית המסתננים, כפי שאמרתי קודם.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
סליחה שאני מתפרץ, אבל כשנתנה הממשלה מכסות לתיירות, מסעדנות היא תיירות. לא תהיה תיירות בתל אביב אם לא יהיו שם מסעדות. לא יבואו תיירים.
חיים חבלין
כבוד היושב ראש, אני מנהל מחלקת החקלאות בתנועה הקיבוצית. בשם אלפי חקלאים אני קודם כל רוצה להודות לך על מה שאתה עושה עבורם. אני חושב שזה לא בטל בכלל. אני חושב שגם הצלת על הדרך כמה חקלאים שלא באו לומר תודה ואני מנצל את ההזדמנות.

שנית. על הדרך בחוק הזה יש עוד 50 מיליון שקלים שהאוצר לוקח מהחקלאים בכל מיני אגרות מיותרות.
היו"ר משה גפני
אמר את זה דודי אמסלם.
חיים חבלין
ותודה לדודי אמסלם. אלה 50 מיליון שקלים שאין לנו איך לשלם אותם וזה יתגלגל לעגבנייה ובסופו של דבר הצרכן ייהנה מזה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אנחנו עוברים לסעיף הבא. אנחנו נמשיך את הדיון הזה. אנחנו רק התחלנו אותו. אני לא מתכוון להרפות מהנושא הזה של ההיטל. אני חושב שהוא לא נכון. אני יודע שיש בעיות ואני לא מתעלם מהן ואני מקווה שנוכל להתמודד. משרדי הממשלה, אני מבקש מאוד שיעורי בית ושתבואו בפעם הבאה כך שתוכלו לתת תשובות על השאלות שעלו כאן.

תודה. אנחנו עוברים לנושא של חישוב שווי שימוש לרכבים המשמשים לצורכי עבודה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:50.

קוד המקור של הנתונים