ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 17/10/2018

חוק פיצויי פיטורים (תיקון מס' 33), התשע"ט-2018

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה


הכנסת העשרים

הכנסת



14
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
17/10/2018


מושב חמישי



פרוטוקול מס' 860
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום רביעי, ח' בחשון התשע"ט (17 באוקטובר 2018), שעה 10:30
סדר היום
הצעת חוק פיצויי פיטורים (תיקון מס' 33) (זכאות לפיצויי פיטורים בעת חילופי קבלנים במקום העבודה), התשע"ח- 2018 פ/5180/20 כ/800, של חברי הכנסת יוליה מלינובסקי, רוברט איליטוב וחמד עמאר
נכחו
חברי הוועדה: יוליה מלינובסקי – מ"מ היו"ר
דן סידה
מוזמנים
אור רוזנמן - עו"ד, עוזר ראשי, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

אביעד שוורץ - רפרנט תעסוקה באג"ת, משרד האוצר

אבי כהן - מנהל תחום מפקח ארצי, מקצועית קופ"ג, רשות, משרד האוצר

שי סומך - עו"ד, מחלקת ייועץ וחקיקה, משרד המשפטים

ורד וייץ - עו"ד, האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, ההסתדרות החדשה

יניר טלקר - רכז יחסי עבודה, ההסתדרות הלאומית

עדי קוסטה - מנהלת חטיבה, ההסתדרות הלאומית

עמיר נאור - מנכ״ל, ארגון חברות הניקיון בישראל

מיכל וקסמן-חילי - ראש אגף עבודה, התאחדות התעשיינים

מתן אלקלעי - שדלן/ית (חברת אימפקט (ל.א.ב) בע"מ), מייצג/ת את ארגון חברות הניקיון בישראל

זכריה יחיאל רייך - שדלן/ית (חברת פרילוג בע"מ)
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
דניאל בלמס
מנהל/ת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
מאיר פרץ



הצעת חוק פיצויי פיטורים (תיקון מס' 33) (זכאות לפיצויי פיטורים בעת חילופי קבלנים במקום העבודה), התשע"ח-2018, פ/5180/20 כ/800, של חברי הכנסת יוליה מלינובסקי, רוברט איליטוב וחמד עמאר
היו"ר יוליה מלינובסקי
שלום לכולם, אנחנו פותחים את הישיבה. תודה רבה לכולכם שהגעתם, אני מצטערת על האיחור כי היה משהו בלתי-צפוי בכביש 1.

חוק פיצויי פיטורים לעובדי קבלן. ברצוני היה מלכתחילה שזה יחול על כל עובדי המשק, אבל אחרי דיונים קשים עם משרד האוצר הבנתי, שבשלב זה אנחנו נוכל להחיל את החוק רק על עובדי שמירה וניקיון שזה גם כן לא מעט. אבל, חשבתי שזה יחול על כל האנשים שמועסקים בדרך קבלנית. זה עוד יעבור במשרד האוצר וכנראה שאנחנו נצטרך לדון על כך. אבל בינתיים אנחנו נפתח את זה בהצעת חוק לענף השמירה והניקיון, שזה גם כן בסביבות 135,000 איש, שכביכול נהוג לחשוב שאלו האנשים הכי פחות מוגנים.

אני אבקש קודם כל מהיועצת המשפטית לעשות הקראה של הנוסח, שאנחנו נשמע את הנוסח, אחר כך נפתח את זה לדיון. אנחנו נעשה את זה קצר וקולע.
נעה בן שבת
אדוני, סליחה, גבירתי.
היו"ר יוליה מלינובסקי
אולי כדאי שתתרגלי.
נעה בן שבת
העברנו את הבוקר בניסיון למצוא נוסח. לכן, יש פה איזשהו נוסח חדש. אנחנו רוצים להקריא. אז אולי נקריא אותו ונסביר גם מדוע היו השינויים.

הצעת חוק פיצויי פיטורים (תיקון מס' 33), התשע"ט–2018

הוספת סעיף 9א
1.
בחוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג–1963‏ (להלן – החוק העיקרי), אחרי סעיף 9 יבוא:



"זכאות לפיצויי פיטורים בעת חילופי קבלנים במקום העבודה
9א.
(א) בסעיף זה –







"מזמין שירות" – מי שמקבל אצלו שירות מקבלן שירות;







"מעסיק בפועל", "קבלן כוח אדם" ו"קבלן שירות" – כהגדרתם בחוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם התשנ"ו–1996‏;








"קבלן" – זה קבלן כוח אדם או קבלן שירות, לפי העניין;




אנחנו מדברים שוב על הקבוצה המצומצמת, על ההגדרה המצומצמת. כמו שאמרת: תחומי הניקיון, השמירה והאבטחה.

עכשיו אנחנו מגיעים לסעיף גופו, סעיף קטן ב. הוא מופיע בנוסח שעכשיו חילקנו בחלופה ב.


חלופה ב' חלופה ב


(ב) הסתיימה ההתקשרות בין קבלן ובין מעסיק בפועל או מזמין שירות, לפי העניין, ועבר עובדו של הקבלן להיות מועסק על ידי קבלן אחר שהתקשר עם אותו מעסיק בפועל או אותו מזמין שירות, יהיה העובד שצבר תקופת העסקה המזכה בפיצויי פיטורים, זכאי לפיצויי פיטורים מהקבלן שההתקשרות עמו הסתיימה כאילו פוטר, אף אם אותו קבלן הציע לו עבודה חלופית



אז פה נמצא היתרון, החידוש בעצם של הצעת החוק, שלמרות שהקבלן הציע לעובד עבודה חלופית – הקבלן היוצא הציע לעובד עבודה חלופית – העובד החליט לא להישאר עם הקבלן שלו אלא להישאר במקום העבודה ,או אצל אותו מעסיק בפועל, או אצל אותו מזמין שירות, הוא יהיה זכאי לפיצויי פיטורים. אנחנו הוספנו את המילים: "העובד שצבר תקופת העסקה המזכה בפיצויי פיטורים" כדי להבהיר שהזכאות המיוחדת הזו היא כשהמעסיק באמת משלם – הקבלן הקודם משלם. אבל, אם הקבלן הקודם לא שילם אנחנו לא יוצרים פה ניקוי שולחן, אין ניקוי שולחן. הקבלן החדש, במידה שהוא יפטר את העובד, או שיהיו חילופים אחרים במקום העבודה, הוא יצטרך לשלם. כמו שאומרת הוראת סעיף 1, שהוותק שצובר העובד הוא ותק במקום העבודה או אצל אותו מעסיק. ואם בסופו של דבר הוא יצבור את הוותק המתאים במקום העבודה, גם התקופה שהוא עבד אצל המעסיק הקודם במקום העבודה תבוא בחשבון, במידה שבאמת לא ניקו את השולחן, לא שילמו את פיצויי הפיטורים, לא הייתה זכאות לשלם פיצויי פיטורים.
היו"ר יוליה מלינובסקי
זאת אומרת, אם העובד עבד עד שנה, שנה פלוס, הוא זכאי לפיצויי פיטורים אז הקבלן הקודם משלם.
נעה בן שבת
נכון.
היו"ר יוליה מלינובסקי
אבל אם הוא עבד שלושה חודשים, ואז נכנס קבלן חדש, והוא רוצה אותו, והעובד רוצה להישאר, אז שלושת החודשים האלו יבוא בחשבון לתקופת הוותק העתידית שלו.
נעה בן שבת
הם יבוא בחשבון כי זו ההוראה של סעיף 1 לחוק שאומרת איך סופרים את תקופת הוותק.
היו"ר יוליה מלינובסקי
אוקיי.
נעה בן שבת
סעיף קטן ג גם היה בקריאה הראשונה ש: (ג) אין בהוראות סעיף זה כדי לגרוע מהוראות סעיף 12א לחוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם, התשנ"ו–1996.



זאת אומרת שאם אנחנו, עובד של קבלן כוח אדם שעובד, אנחנו לא נותנים פה היתר להעסיק יותר מתשעה חודשים. ברגע שהוא הועסק תשעה חודשים הוא כבר הופך להיות עובד של המעסיק בפועל. אנחנו לא גורעים מההוראות האמורות.

עכשיו, יש פה את הנושא של הוותק. אנחנו רוצים להעביר את זה, ורוצים להעביר את זה לתיקון לסעיף 31. סעיף 31 הוא סעיף שקיים בחוק, הוא כבר היום אומר שיש שמירת זכויות. אנחנו רוצים בסעיף הזה להוסיף שני דברים:

דבר ראשון, החוק הישן מדבר משום מה על המונח "חוק": "הוא לא גורע מזכויות העובד לפי כל חוק". אנחנו רוצים, למרות שאני חושבת שהמונח "לפי כל חוק" יש אחרי זה הסכם קיבוצי, ואני חושבת שזה בוודאי לא גורע מזכויות העובדים לפי צווי הרחבה. למשל, צווי הרחבה לניקיון ושמירה שאם הם נותנים הוראות עדיפות מ-2014 בשמירה, נותנים הוראות עדיפות, או כל הוראה עדיפה, או כל צווי ההרחבה: צווי הרחבה לפנסיית חובה, צווי הרחבה מיוחדים – אנחנו לא גורעים מהזכויות.

אנחנו מבקשים להחליף את המילה "חוק" במילה "דין" כדי להעביר את זה. אני לא חושבת ש, זו רק הבהרה נוסחית ואני לא חושבת שזה משנה את המצב הקיים.
היו"ר יוליה מלינובסקי
זה סוגר פרצה לחכמים.
נעה בן שבת
נכון.
היו"ר יוליה מלינובסקי
לחוכמולוגים.
נעה בן שבת
כן. והדבר הנוסף הוא באמת הבהרה. אני חושבת שגם הדבר הזה לא היה שנוי במחלוקת, לפי מה שאמרו לנו נציגי המעסיקים בדיון הקודם. הם אמרו: זה שהיו חילופי מעסיקים, גם אם שולמו פיצויי פיטורים בנסיבות הללו של חילופי המעסיקים, זה לא גורע מהזכויות שתלויות בוותק. אם הוותק של החופשה נחשב לפי וותק במקום העבודה אז גם שם הוותק יישמר. הוותק יהיה לכל תקופת ההעסקה וגם פה – לא יהיה ניקוי שולחן מבחינת הוותק. אז אנחנו רוצים לכתוב את זה במפורש. אני אקריא את כל התיקון של סעיף 31:

תיקון סעיף 31
2.
בסעיף 31 לחוק העיקרי, האמור בו יסומן "(א)" ובו, במקום "חוק" יבוא "דין", ואחריו יבוא:



"(ב) אין בזכאות לפיצויי פיטורים לפי חוק זה כדי לגרוע מזכויות העובד התלויות בוותק."



יש לו זכות לוותק לפי חוק חופשה שנתית, יש לו זכות לוותק לפי דמי הבראה, יש לו זכות לוותק לפי כל חוק אחר.
היו"ר יוליה מלינובסקי
הנושא הזה גם עלה בדיון הקודם. אנחנו דיברנו על כך שאנחנו נבדוק, ביקשתי ממך לבדוק ובאת במגע עם כל הנוגעים בדבר וזו התוצאה, זו כנראה התוצאה הנכונה.

אני רוצה לברך את חבר הכנסת דן סידה שהגיע לדיון. אני מבינה שיש אולי דברים יותר חשובים היום בכנסת, אבל פה מדובר על בני אדם.
דן סידה (ש"ס)
הכי חשוב.
היו"ר יוליה מלינובסקי
זהו, זה בני אדם. סיימנו את הקריאה?
נעה בן שבת
כן, דן, אתה רוצה לפתוח בדברים?
היו"ר יוליה מלינובסקי
לא, אני מקשיב ולומד.
היו"ר יוליה מלינובסקי
כן, מי רוצה להתייחס?
ורד וייץ
עורכת דין ורד וייץ מההסתדרות החדשה.

אני רק באמת רוצה להבהיר שבצווי הרחבה, לפחות בענפי השמירה והניקיון, יש סעיפים רבים שמקנים לעובדים זכויות של שמירת ותק גם בחילופי קבלנים.
עמיר נאור
נותני שירות, זה אותו דבר, רק - - -
ורד וייץ
בסדר, חילופי מעסיקים. מעסיקים התחלפו באותו מקום עבודה אצל אותו מזמין שירות או אצל אותו מעסיק בפועל. בין היתר אם עובד, יש כבר סעיף בצו ההרחבה בענף הניקיון שאומר שאם הקבלנים התחלפו, והעובד הודיע על רצונו להיות מועסק, כמו בהצעת החוק שלך, חברת הכנסת יוליה מלינובסקי, תחשב לו תקופת העבודה הקודמת, והוא יהיה זכאי לפיצויי פיטורים בעבור תקופת עבודתו אצל המעסיק היוצא, כאשר אין מגבלה של משך הזמן שהוא עבד. ולמה? משום שיש באותו צו הרחבה גם חובת הפרשה מהיום הראשון, זו חובת הפרשה של שמונה ושליש. זאת אומרת, שבכל מצב הוא צריך לשחרר לו את הקופה.
היו"ר יוליה מלינובסקי
כן.
ורד וייץ
אני רוצה לוודא שהזכות הזו, למשל, לא נפגעת בהצעת החוק הקיימת.
היו"ר יוליה מלינובסקי
להיפך, החוק הזה מחזק את הזכות הזו. זה נותן לו גושפנקא יותר גדולה. יש הבדל בין צו ההרחבה, עם כל הכבוד, לחקיקה הראשית. זאת אומרת, יש פה אמירה יותר ברורה של המחוקק מה רצונו של המחוקק בנושא לעובדי קבלן. להיפך, זה גם כן לא מוגבל בזמן, זה לא מ-2014 או 2018 זה נכנס לתוקף מידית.
ורד וייץ
כן, מה שמטריד אותי זה רק העניין של - - -
היו"ר יוליה מלינובסקי
נכון נעה?
נעה בן שבת
כן, כן.
ורד וייץ
של המגבלה שהוספה של הזכאות, שכשהוא עבד את התקופה שמזכה בפיצויי פיטורים. כי פה, לפי צו ההרחבה, הוא בעצם זכאי לפיצויי פיטורים בגין כל תקופה כי זה מופרש לקופה, הוא זכאי לשחרור הקופה, זאת הנקודה הספציפית שמטרידה אותי.
נעה בן שבת
אני רוצה רגע להזכיר שכל הנושא של ההפרשה לקופות, בין אם זה לפי צו ההרחבה לפנסיית חובה ובין אם זה צווי הרחבה לענפים ספציפיים, זה רובד נוסף על פיצויי הפיטורים. זה בעצם עושה שימוש, זה רוכב על חוק פיצויי פיטורים. חוק פיצויי הפיטורים הולך בנתיב שלו. הוא אומר שהזכאות היא רק אחרי שנת עבודה וכולי.
היו"ר יוליה מלינובסקי
אני רוצה להבהיר - - -
נעה בן שבת
עכשיו, כשצווי ההרחבה אומרים שאתה חייב להפריש כך וכך אחוזים עבור פיצויי הפיטורים, זה לא, החבות הזו היא מכוח צו ההרחבה.
ורד וייץ
לא זאת הנקודה. אבל צו ההרחבה אומר: אתה חייב לשחרר לו – עזבת והוא רוצה להישאר אתה חייב לשחרר לו.
היו"ר יוליה מלינובסקי
דקה.
נעה בן שבת
אנחנו - - -
ורד וייץ
זאת הנקודה, ואילו הצעת החוק אומרת: אתה חייב בפיצויי פיטורים, שזה המקבילה של השחרור, רק אחרי 12 חודשים.
היו"ר יוליה מלינובסקי
דקה, אני רוצה להסביר לך: חוק זה דבר כללי, הוא נותן מינימום, ככה מתייחסים לחוק. את המעסיקה יכולה לתת לעובד שלך ימי חופשה חודש, למרות שהחוק אומר לך תתני רק 10 ימים. כל מה שמעבר, כל מה שצווי ההרחבה נותנים את זה, זה נשאר. החוק אומר: זה הכלל, זה המינימום הנדרש, אם יש אקסטרות שהמעסיקים או צווי הרחבה כאלו ואחרים נותנים זה נכנס. כן, תודה, ההסתדרות הלאומית.
עדי קוסטה
שלום, עדי קוסטה מההסתדרות הלאומית, חטיבת נותני שירותים.

בצו ההרחבה של ענף הניקיון מ-2014 אכן רשום בסעיף 33 שבהחלפת מעסיקים גם המעסיק היוצא יהיה חייב לשלם פיצויי פיטורים, והמעסיק הנכנס יהיה חייב לקבל את הוותק הקודם באותו מקום העבודה.

אני חושבת, ומהניסיון שלי עם הרבה מעסיקים שמתעלמים מחוק כזה ואחר, מכיוון שלא רשום במפורש בצו ההרחבה של האבטחה, אלא יש רק חובה של הפקדה לשמונה ושליש. אולי כדאי להוסיף לסעיף ב שהחובה של שמירת הוותק היא של המעסיק הנכנס. שזה יהיה ברור לכולם ושלא יהיו ספיקות לגבי זה.
היו"ר יוליה מלינובסקי
נעה.
נעה בן שבת
שהחובה של שמירת הוותק, השאלה אם, הרי אנחנו נמצאים בתוך חוק פיצויי פיטורים.
עדי קוסטה
כן.
נעה בן שבת
חוק פיצויי הפיטורים אומר שהזכאות לפיצויי הפיטורים, התקופה שנמנית, היא תקופת העבודה אצל אותו המעסיק או אותו מקום העבודה. אז אנחנו נמצאים באותו מקום העבודה, ואמרנו שזה לא גורע מזכויות העובד. הזכאות לפיצויי הפיטורים אינה גורעת מזכויות העובד התלויות בוותק.

זאת אומרת, ככל שמדובר על הוותק של פיצויי הפיטורים, הוא מוסדר בסעיף 1. ככל שמדובר בוותק להוראות אחרות הוא מוסדר בהוראת שמירת הזכויות לפי סעיף 31.
עדי קוסטה
לצורך ההבנה של המעסיק שנכנסת שהוותק של העובד צריך להישמר על ידו זאת אומרת שהוא זה שצריך להמשיך לחשב את ההבראה, את החופשה ואלת המחלה?
עמיר נאור
כן.
היו"ר יוליה מלינובסקי
אז אולי כדאי להוסיף מילה ליד.
עדי קוסטה
זה כתוב בצו הרחבת הניקיון אך באבטחה זה לא כתוב. אז אם אנחנו מסדירים את זה אולי כדאי שזה יהיה ברור גם למעסיקים בענף האבטחה שכרגע, וזה לא קיים היום, שכשמעסיק חדש נכנס הוא חייב להתחשב בוותק של העובד במקום העבודה.
נעה בן שבת
אני רוצה אבל לשאול, סליחה.
דן סידה (ש"ס)
הבהרה קטנה: אם המעסיק הראשון, הפתרון הוא שהעובד מקבל מה שמגיע על ידי המעסיק השני, אין בעיה – זה החוק. השאלה אם המעסיק השני יוכל לתבוע את החלק היחסי מהמעסיק הראשון?
היו"ר יוליה מלינובסקי
הוא לא צריך לתבוע, בכלל לא, זו חובה שלו.
דן סידה (ש"ס)
אז למה המעסיק השני צריך לממן את ה - - -
היו"ר יוליה מלינובסקי
כשהוא לוקח עובד עם וותק, הוא לוקח את זה בחשבון – שיש את כל הזכויות הסוציאליות.
דן סידה (ש"ס)
אבל ההוא לא שילם לו, אז פטרנו אותו בלי כלום?
היו"ר יוליה מלינובסקי
לא, אם הוא לא שילם לו – המעסיק הקודם לא שילם לו עבור התקופה שהוא היה המעסיק שלו – אז זו לא חובת המעסיק החדש.
דן סידה (ש"ס)
אז הוא צריך לספוג את השנה הזו, או את פרק הזמן הזה?
היו"ר יוליה מלינובסקי
אם למשל היו לך חובות על - -
דן סידה (ש"ס)
שנים קודמות.
היו"ר יוליה מלינובסקי
- - החופשה, השנים הקודמות, זה חל על המעסיק הקודם אבל כשאתה, למשל פיצויים, אתה יודע, הבראה, בשנה הראשונה השנייה והשלישית ההבראה זה חמישה ימים, ובשנה הרביעית זה כבר שישה ימי הבראה.
עדי קוסטה
נכון.
היו"ר יוליה מלינובסקי
אז אם אתה לקחת עובד עם ותק של ארבע שנים אחורה, אתה תתחיל לשלם את ההבראה לא חמישה ימים אלא שישה, זה הכול. אבל אם הוא לא קיבל מהמעסיק הקודם אתה לא חייב, זו לא חובתך. אנחנו מדברים מבחינה - - -
דן סידה (ש"ס)
אז העובד מקבל כל מה שהיה לו עם הרצף אחורה, נכון? עיגנו את זה פה, כתוב את זה פה.
נעה בן שבת
לעניין החישוב. בעצם יש עניין של חישוב ויש עניין של זכאות.
דן סידה (ש"ס)
לעניין החישוב, כך עשו בבזק.
נעה בן שבת
יש עניין של חישוב ויש עניין של זכאות. אם המעסיק הקודם לא נתן לעובד שלו חופשה בתקופה שהוא היה מועסק אצלו, את פדיון החופשה הוא יצטרך לשלם לעובד בגמר החשבון. אבל לעניין חישוב ימי החופשה – כמה ימי חופשה מגיעים לעובד על ידי המעסיק החדש – המעסיק החדש - - -
היו"ר יוליה מלינובסקי
יספור את הוותק.
נעה בן שבת
כולל כל התקופה הקודמת.
דן סידה (ש"ס)
עכשיו זה יותר ברור.
היו"ר יוליה מלינובסקי
עכשיו נציגי חברות הניקיון, בבקשה.
עמיר נאור
שלום, עמיר נאור, מנכ"ל ארגון חברות הניקיון בישראל.

אז קודם כל אנחנו רוצים לברך על הפעילות של חברת הכנסת מלינובסקי, ואנחנו שמחים, מכיוון שאצלנו מ-2014 זה קיים כבר בצו ההרחבה – על כל מה שאתם אומרים וכל מה שאתם עושים פה. אני אומר שוב שאני שמח, לאחר שיחות עם האנשים האלה, שזה יהיה בחוק ולא רק בצו ההרחבה. אנחנו אומרים שיש לנעוץ, ואנחנו חושבים שהעובד בקטע הזה יהיה מוגן יותר, ויוכל ליהנות ממה שמגיע לו, והכספים האלה שאמורים להפריש לו הם שלו.
היו"ר יוליה מלינובסקי
נכון.
עמיר נאור
ככה שאין ויכוח ואין לאף אחד בעיה עם העניין הזה. לא צריך לעשות מזה בעיה, מעסיק שמפריש את הכסף הזה יכול גם לשחרר אותו עבור העובד. כמו שאמרה פה עורכת הדין.
היו"ר יוליה מלינובסקי
תודה רבה, משרד האוצר, אולי תבשר לי בשורות שאנחנו נעשה את זה גם למורים, עובדות סוציאליות, סייעות בגני ילדים - - -
דן סידה (ש"ס)
אמן.
היו"ר יוליה מלינובסקי
שעכשיו פרצו שביתות בכל רחבי הארץ. רק עכשיו הייתה שביתה של מורי קבלן מול הבית של בנט. אתמול בחולון הייתה שביתה של סייעות של גני ילדים שמועסקות בדרך לא דרך. אולי נעשה צעד קדימה?
אביעד שוורץ
אביעד שוורץ אגף התקצבים, משרד האוצר.

החוק הזה בא באמת לתת מענה ספציפי לעובדים חלשים. אין כרגע פתרון כולל להעסקה קבלנית, אנחנו עדיין לא שם. אבל, רק לחדד, לגבי הסעיף שנוסף בסעיף 31: "אין בזכאות לפיצויי פיטורים כדי לגרוע מזכויות העובד", רציתי לוודא גם עם אור רוזמן מקודם על מה זה חל חוץ מעל אותם עובדים שאנחנו מתייחסים אליהם בסעיף הזה. האם זה חל על עובדים נוספים? זאת אומרת, שלא יתפרש בטעות שכל פיטורים עכשיו בעצם לא מפסיקים את הוותק.
נעה בן שבת
תראה, הנושא של הוותק, מה זה "כל פיטורים"? אם העובד פוטר ממקום עבודה אבל נשאר, הוא פוטר ובכל זאת נשאר במקום העבודה, אז צריך לחשוב על סיטואציה כזו. כי רק אז אנחנו בעצם מדברים על מצבים, אני לא יוצרת פה זכאות, לא אמרתי שתהיה לו איזו זכאות לחופשה או משהו כזה. אני מסתכלת בחוק חופשה שנתית. חוק חופשה שנתית אומר שיש לו זכאות לחופשה לפי השנים שהוא צבר או אצל אותו המעסיק או באותו מקום העבודה. אם הוא נשאר באותו מקום עבודה אז מה טוב, אבל אם הוא לא נשאר באותו מקום עבודה, ובאמת היה פיטורים, והוא עזב את מקום העבודה, אז יש לי מצב אחר.

נניח שבאמת המעסיק פיטר אותו, שלח לו הודעת פיטורים, לא הציע לו בכלל עבודה, אז גם כן – אם יש לו זכאות לחופשה כי הוא עבד באותו מקום עבודה. רק רצינו להבהיר שזה לא מנקה שולחן ככל שיש לו זכאות החוק האחר.
אביעד שוורץ
זה בסדר, רצינו רק לוודא שזה לא נהיה כללי מידי בטעות, רק רציתי לוודא זאת.
היו"ר יוליה מלינובסקי
זה בסדר? אנחנו עומדים בהבטחות?

משרד הרווחה בבקשה.

אגב, באתי בדברים עם סגן שר הבריאות על הדבר הזה – בבעיות שנוצרו במערכת הבריאות – והוא די פתוח לנושא הזה. אנחנו נדבר על זה בהקדם.
אור רוזנמן
ההצעה כמובן מקובלת עלינו ואנחנו גם היינו מעורבים בניסוח. מבחינת הנוסחים, התלבטנו והחלטנו ללכת על חלופה ב. רק חשוב לנו להבהיר שככל שהעובד לא צבר תקופה של שנה והתחלפו המעסיקים אז המעסיק השני מביא איתו בעצם, לוקח בחשבון גם את התקופה שהוא צבר אצל העובד הראשון כפי שקבוע בסעיף לגבי מקום עבודה. זה פשוט משהו שחשוב לנו גם להבהיר לפרוטוקול שיהיה ברור.
היו"ר יוליה מלינובסקי
כן, זה בדיוק ככה.
אור רוזנמן
לצורך העניין, אם עובד עבד שלושה חודשים, התחלפו המעסיקים, הוא עבד אצל המעסיק הזה תשעה חודשים. עכשיו הוא צבר שנה באותו המקום ולכן יש לו זכאות לפי החוק.
היו"ר יוליה מלינובסקי
זה לפחות מה שאני מבינה - - -
נעה בן שבת
זה לפי סעיף 1.
אור רוזנמן
נכון.
נעה בן שבת
אתה היית מעדיף שהיה כתוב נגיד: "בלי לגרוע"? אתה רוצה לחשוב על איזשהו נוסח שיהיה כתוב שאנחנו לא גורעים מהוראות סעיף 1 לעניין הזכאות או משהו כזה?
אור רוזנמן
אני מציע שנשאיר לנו את האופציה פתוחה, בלי לגרוע מסעיף ,1 על מנת להבהיר שלא יצא מצב שמעסקים מתנערים מהאחריות הזאת.
היו"ר יוליה מלינובסקי
זה מקובל?
אור רוזנמן
כן.
היו"ר יוליה מלינובסקי
מי עוד רוצה לדבר?
נעה בן שבת
נראה אם צריך לכתוב את זה, אם אפשר לבקש הסמכה מהוועדה, מכיוון שזאת המשמעות של מה שאנחנו שואלים – האם צריך לכתוב במפורש.
היו"ר יוליה מלינובסקי
אז דן, אנחנו נסמיך את היועצת המשפטית של הוועדה לדייק את הנוסח כך שהוא יהיה ברור ומקובל בנושא של הוותק, נכון?
נעה בן שבת
בעניין הזה שאנחנו לא גורעים מהוראת סעיף 1 בנושא זה. אני לא יודעת אם לכתוב את זה בתחילת הסעיף או רק להגיד - - -
היו"ר יוליה מלינובסקי
אז אנחנו נצביע על הנוסח הזה, ונתחשב בכך שהיועצת המשפטית תדייק את הנוסח לפי רוח הוועדה. מי עוד רוצה להתייחס?
אור רוזנמן
ועוד משפט אחד, אני באמת ביקשתי, אני חושב שנעה כבר אמרה את זה אבל אחזור כדי שהיה ברור: אנחנו לא גורעים פה מצווי ההרחבה, צווי ההרחבה ככל שהם מוסיפים על החוק כמובן שימשיכו לחול.
היו"ר יוליה מלינובסקי
נכון, זה כלל בדיני עבודה.
אור רוזנמן
נכון, וזו הייתה גם המהות של התיקון בסעיף 31, כשהחלפנו את המילה "חוק" ב-"דין" כדי - - -
היו"ר יוליה מלינובסקי
סליחה, אין לנו זמן. כן, מי עוד רוצה להתייחס? רצית להתייחס?
עמיר נאור
אני רק אומר שהשעון הזה מאחר בשתי דקות כך שיש לך פחות זמן.
היו"ר יוליה מלינובסקי
כן.
שי סומך
שי סומך ממשרד המשפטים.

הנוסח מתואם איתנו ואנחנו תומכים בו. גם אני חוזר כמובן על הדברים שנאמרו כאן שאין כאן פגיעה בזכויות עודפות.
היו"ר יוליה מלינובסקי
אוקיי אז אנחנו - - -
נעה בן שבת
רק אני רוצה להגיד, היה לנו ספק אם החוק מוסיף משהו, אבל כפי שהסבירו פה גם החוק דבר ראשון מעגן את הזכאויות שעד היום היו רק בצו הרחבה, לפחות את המינימום שלהן,וגם עובדים שעבדו לפחות עד שנת 2014 בענף השמירה לא הייתה להם את הזכאות- - -
היו"ר יוליה מלינובסקי
אנחנו בעצם - - -
אור רוזנמן
וגם עובדי קבלן בתחום המחשוב שאין להם, לא חל עליהם סעיף 12(א)זה למעשה יחול גם עליהם.
היו"ר יוליה מלינובסקי
אוקיי, תודה רבה, אפשר לעבור להצבעה דן? אני מעלה את החוק הזה להצבעה בהתחשב בכך שהיועצת המשפטית של הוועדה תדייק את הנוסח בנושא הוותק. אנחנו משאירים את זה פתוח, נכון?
נעה בן שבת
רק להדגיש שזה לא גורע - - -
היו"ר יוליה מלינובסקי
זו הרוח של הוועדה, כי יש לנו מטרה לסיים את חקיקת החוק הזה בשבוע הבא נעה.
משרד האוצר, הכול בסדר?

אנחנו מעלים את זה להצבעה. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – פה אחד
נגד – אין
נמנעים – אין

הצעת חוק פיצויי פיטורים (תיקון מס' 33) (זכאות לפיצויי פיטורים בעת חילופי קבלנים במקום העבודה), התשע"ח-2018 נתקבלה.
היו"ר יוליה מלינובסקי
הצעת החוק נתקבלה ותועבר למליאה להצבעה לקריאה שנייה ושלישית. בשעה טובה ובלי הדר ובעזרת ה'
דן סידה (ש"ס)
מילה אחת?
היו"ר יוליה מלינובסקי
כן.
דן סידה (ש"ס)
אני רוצה לברך אותך ואת אלו שעסקו בחוק. אני חושב שהוא חוק חשוב. אני שמח להיות בסוף שלו ולהצביע בעדו.
היו"ר יוליה מלינובסקי
תודה. וכמובן, תודה לנעה בן שבת ולענת מימון.
נעה בן שבת
ואני מודה לכל מי שסייע לנו.
היו"ר יוליה מלינובסקי
תודה מיוחדת ליושב-ראש הוועדה, חבר הכנסת אלי אלאלוף, שבעצם נתן לנו פה גיבוי מלא.
נעה בן שבת, ענת כהן שמואל, משרד האוצר – למרות שרבנו לא מעט וכנראה עוד נמשיך לריב, זה בסדר.


תודה לכל הנוגעים בדבר.


הישיבה ננעלה בשעה 11:00.

קוד המקור של הנתונים