ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 22/10/2018

הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' 138) (חברות גבייה), התשע"ד-2014

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



13
ועדת הפנים והגנת הסביבה
22/10/2018


מושב חמישי



פרוטוקול מס' 721
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שני, י"ג בחשון התשע"ט (22 באוקטובר 2018), שעה 10:00
סדר היום
הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' 138) (חברות גבייה), התשע"ד- 2014 (מ/875) – הכנה לקריאה שנייה ושלישית
נכחו
חברי הוועדה: יואב קיש – היו"ר
טלב אבו עראר
יעקב אשר
יואב בן צור
אחמד טיבי
יעל כהן-פארן
לאה פדידה
חברי הכנסת
קארין אלהרר
דב חנין
רועי פולקמן
מוזמנים
עו"ד, משרד הפנים - אורית מלמד

ממונה מחלקת תקציבים, משרד הפנים - סיון להבי

מנהל אגף תיאום ובקרה, משרד הפנים - ליאור פנחס שחר

ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - שרון רוברטס

מנהל רשות האכיפה והגבייה, משרד המשפטים - תומר מוסקוביץ

מנהל המרכז לגביית קנסות, רשות האכיפה והגבייה - דורון תשתית

דוברת, רשות האכיפה והגבייה, משרד המשפטים - שמרית רגב

דובר מחוז מרכז רשות האכיפה והגבייה, משרד המשפטים - עמאד שחידם

עו"ד, מרכז השלטון המקומי - שירן בן דוד עוזרי

מנהל מחלקה במשכ"ל, מרכז השלטון המקומי - אראל שטרן

חב' למשק וכלכלה, מרכז השלטון המקומי - אלי לוי

יועמ"ש, מרכז השלטון המקומי - מרים סלומון

סמנכ"ל כלכלה, מרכז השלטון מקומי - איתי חוטר

מנכ"ל, מרכז השלטון מקומי - שלמה דולברג

מנכ"ל, תאגידי מים וביוב - יהודה סיסו

עורך דין, חברות הגבייה - אורן אביטל

עורך דין, חברות הגבייה - עודד מהצרי

מנכ"ל, חברות הגבייה - נתן קלימי

יועץ משפטי מילגם שירותים לעיר בע"מ, חברות הגבייה - אייל כץ

דוברת, אמון הציבור - הראל שמש עידית

עורכת דין, האגודה לזכויות האזרח - אן סוצ'יו

ראש תחום מימון ותמריצים, התאחדות התעשיינים - מתן אברמוביץ

ועדת הוצל"פ, לשכת עו"ד - ניר גדעוני

ממונת חקיקה, לשכת עו"ד - מזל נייגו

מנהל אגף גביית ארנונה ומים, עיריית ת"א, פורום ה-15 - גל פרויקט

סגנית מנהל לפעול, עיריית תל אביב, פורום ה-15 - אסנת הרוש

ממונה על ההכנסות ומנהל הארנונה, עיריית פ, פורום ה-15 - ניסים חנגל

מהנדס העיר באר שבע, פורום ה-15 - תומר ביטון

גזברות עיריית פתח תקוה, פורום ה-15 - אשר אילוביץ'

מנהל מחלקת גבייה, עיריית חולון, פורום ה-15 - אילן בוסקילה

רכזת המשמר החברתי - רעות ברג

נציג ארגון קנ"ף - ששון עוזר

סגן מנהלת המחלקה הכלכלית, איגוד לשכות המסחר - איתי בוימן

עו"ד, ידיד – מרכזי זכויות בקהילה - זהבית קורבר

עו"ד - איה רייך-מינא

פעיל חברתי, - בני פרץ

מנכ"ל החברה - ארז בדש

כתב ועדות מדיה בערבית, תאגיד השידור הישראלי - ויסאם גבר

מנכ"ל ארגון נכי הפוליו בישראל - דורון יהודה

יועץ לסיעת המחנה הציוני - דניאל פרנסקי

מוזמן/ת - גלית שניידר

מוזמן/ת - לאה דרווין

מוזמן/ת - סיגל רוטמן

מוזמן/ת - יצחק ח'טיב

שדלן/ית - רות פרמינגר

שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ ), מייצג/ת את פורום ה-15 הערים העצמאיות (לקוחות קבועים נוספים שנושא הישיבה נוגע אליהם באופן ישיר: חברת מ.ג.ע.ר בע"מ, מילגם) - יהושע שלמה זוהר

שדלן/ית (גלעד יחסי ממשל ולובינג), מייצג/ת את מיתר שירותים מוניציפליים מתקדמים (לקוחות קבועים נוספים שנושא הישיבה נוגע אליהם באופן ישיר: עיריית אילת, עיריית ירושלים) - יעל שילוני

שדלן/ית (עו"ד גויסקי-קשרי ממשל, ייעוץ ושירותי חקיקה), מייצג/ת את לשכת עורכי הדין בישראל - אנה וייס
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
גלעד קרן
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
הילה לוי

הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' 138) (חברות גבייה), התשע"ד-2014 (מ/875) – הכנה לקריאה שנייה ושלישית
היו"ר יואב קיש
שלום לכולם, בוקר טוב, שלום לחברות הכנסת לאה פדידה וקארין אלהרר, למנהלת הוועדה לאה, היועצים המשפטיים תומר וגלעד, סיון, שלום לכולם, אני פותח את הישיבה בהצעת חוק לתיקון פקודת העיריות בנושא חברות גבייה. אנחנו בהכנה לקריאה שנייה ושלישית.

חזרנו מתקופת הקיץ ואני רוצה לעדכן בכמה דברים כי אני רואה שהנושא הזה מעניין הרבה מאוד אנשים וחשוב לאנשים מאוד אנשים, גם לאזרחים, גם לחברות הגבייה וגם לעיריות. אני רוצה להציג את המטרה שלי. בכוונתי לקדם את החקיקה הזאת בהקדם האפשרי. הרי בכלל לא ידענו אם נפתח את המושב אז פתחנו את המושב ואנחנו ממשיכים קדימה. יש מספר חוקים על שולחן הוועדה ונושא התיקון בחברות הגבייה הוא בפירוש נושא בעל קדימות אצלי מבחינת סיום חקיקה מהיר שלו.

למעשה עוד לא התחלנו להקריא את החוק והיינו פה בשני דיונים קודם לכן, שבהם דיברנו על נושאים נוספים שלא היו מצויים בנוסח שעבר קריאה ראשונה. את הנושאים האלה אני מייד אציג וגם אומר מה הכיוונים ומה הדברים שאנחנו הולכים לדבר עליהם. אני אשמח לשמוע את התייחסות חברות הכנסת והתייחסות כל הגורמים שנמצאים פה סביב השולחן. כמובן, מי שרוצה לדבר שיירשם אצל מנהלת הוועדה.

הדבר היחיד שהחוק, כפי שמונח כרגע על שולחן הוועדה, בא לעשות זה למעשה להסדיר את נושא הבג"ץ. אני אומר בצורה הכי ברורה – לפחות בשיחות שהיו פה – זה לא מספיק. זה לא מספיק וצריך לעשות שינויים נוספים, שינויים משמעותיים שלהבנתי, ואני מקווה שחברי הכנסת יתמכו במהלך הזה, יביאו קודם כל לרווחת האזרח תוך שמירה על האינטרס החיוני של גבייה. אני חושב שזה המתח שקיים בין האינטרסים האלה. ברור לכולם שחייב להישאר איזון ואני יכול להגיד שלתפיסתי ובלי להכליל – יש עיריות שכן ויש עיריות שפחות – יש מקומות שבהם האיזון הזה מופר. בחקיקה הזאת אנחנו רוצים לוודא שאנחנו אכן משמרים אותו.

אני רוצה לציין את הנושאים שבכוונתי להיכנס אליהם והשלב הבא יהיה שהייעוץ המשפטי יחליט על תיקונים או תוספות להצעת החוק הזאת. הם יבואו לכאן ויישלחו לכולם. הדיון הבא כבר יהיה דיון פרקטי סביב נוסח.

אני רוצה להגיד מה הדברים שאנחנו מתייחסים אליהם. ראשית, נושא שהוא מאוד מאוד רגיש וכואב וזה מה שנקרא הכניסה לחצרים. השם הגנרי שמדברים עליו זה כניסה לחצרים והכיוון שאנחנו מדברים עליו הוא שזה כלי שצריך להשאיר אותו בפקודת הגבייה, בפקודה המנדטורית. אני לא מדבר על ההוצאה של זה משם, אבל ההתנהלות של חברות הגבייה היום דרך צד שלישי, לא ישירות, תופסק. למה הכוונה? העירייה תוכל לעשות את זה בהתקשרות ישירה מול חברה שעושה את הפעולות האגרסיביות של האכיפה, אבל לא דרך חברות הגבייה. כלומר, חברות הגבייה יצטרכו להוציא מטיפולן את הפעילות הזאת. הן יכולות להעביר לעירייה רשימת שמות ולהגיד: על אלה אנחנו ממליצים, "נתקענו" ואנחנו לא יכולים להתמודד מולם. אם היינו יכולים היינו מפעילים אכיפה משמעותית נוספת.

אם העירייה תחליט להיות חותמת גומי ולהעביר את הרשימה, אני לא יודע איך אנחנו נוכל להיכנס לזה, אבל לפחות גם ברמת חותמת גומי, את האחריות הישירה של אותו אדם שמפעיל – הרי גם הן חברות מוסמכות וכמובן שדיברנו על זה שכל העובדים שם צריכים להיות מאושרים. זה קורה גם היום בעולם הגבייה, אני לא אומר שזה לא קורה, אבל הקשר יהיה ישיר בין עירייה לבין פעולת אכיפה מהסוג הזה. זה נושא אחד שבפירוש נקפיד עליו והוא ייכנס לחקיקה.

נושא נוסף שהוא גם דרמה, לדעתי, ולא נמצא היום בחוק הוא הנושא של פיקוח ורישוי. מה קורה בפיקוח ורישוי? בעצם אין. למעשה היום הוא לא מפוקח ואז נוצרת סיטואציה, למשל, שעובדת חברת גבייה מסוימת ברשות מקומית או בעירייה עושה חריגה כלשהי והעירייה מחליטה שלא קביל להתקשר לאותה חברת גבייה ומחליפה חברת גבייה. אותה חברת גבייה יכולה לעבוד בעירייה הצמודה ולפעול כמו שהיא פעלה בלי שהם גילו או ידעו. כל הנושא הזה לא מפוקח ואין עליו אחריות בדיקה של משרד הפנים. אני חושב שהשלטון המקומי עובד, ובצדק, ברמה של עיריות, עם חופש פעולה, אבל השלטון המרכזי – אני מכוון למשרד הפנים – יצטרך לבנות תקנות שגם יבואו לאישור הוועדה.
תומר רוזנר
זה יהיה בחוק.
היו"ר יואב קיש
אבל אחרי זה יצטרכו להתקין תקנות. החוק יגדיר את העקרונות ואני חושב שזה יעשה סדר גם לחברות הגבייה. אנחנו נמצא את עצמנו בעולם שהוא יותר עם סטנדרטיזציה וגם יכולת תפיסתית. יכול להיות שחברות הגבייה, חלקן יאהבו וחלקן לא יאהבו, זה יאפשר תחרות יותר גדולה בעולם חברות הגבייה. למה? כי ברגע שתהיה חברה שתקבל את אישור משרד הפנים ותוכל לשמש כחברת גבייה בשלטון מקומי, אזי היא תוכל לגשת לכל המכרזים של אותן ערים. יכול להיות שיהיו מקומות מסוימים שיהיו להם הצדקה והסבר למה הם צריכים גודל מסוים, וזה נושא שאולי יישקל בשקלול המכרז. נייצר אפשרות גם לחברות הקטנות לקבל את האישור ולהתחרות, כי בסופו של דבר חברות הגבייה הן שחקניות מאוד משמעותיות בהיקף ארצי. אנחנו יודעים את זה היטב ואני לא צריך לספר את זה לאנשים שנמצאים כאן. יש שתי חברות גבייה שעושות עבודה מצוינת – שלא ישתמע שאני מטיל בהן איזשהו דופי, ומצד שני זה קצת כמו שוק הבנקים, פולקמן. זה דואופול. קשה מאוד לשלטון המקומי, לאותה עירייה לייצר איזשהו אלמנט של תחרות מול השוק. לכן אני רואה בנושא הרישוי והפיתוח מספר יתרונות: ראשית, מכניס סטנדרטיזציה ונותן פתרון ומענה לבעיות מקומיות שיכולות לצוץ. שנית, זה יכול לחזק את התחרות. אנחנו צריכים לראות שאנחנו לא מייצרים עודף רגולציה מצד שני, אבל בפירוש היום יש שחקנים שלא מצליחים להיכנס בגלל הכוח של השחקנים הגדולים.

יש פה מישהו מהממונה על ההגבלים העסקיים? הוזמנו? לדיון הבא נא להזמין אותם. אני אשמח לשמוע גם את ההתייחסות שלהם.

נציג לשכת עורכי הדין נמצא פה? יופי, אני שמח שבאת. מה שמך ותפקידך?
ניר גדעוני
אני עורך דין ונציג הלשכה. חבר בפורום הוצאה לפועל.
היו"ר יואב קיש
בהצעת החוק הממשלתית לא נדון הנושא של הגבייה המשפטית דרך עורכי דין. היא עסקה רק בנושא המינהלי, בפקודת הגבייה וכיוצא באלה. נוצר מצב שעיריות לפעמים בוחרות מסלול כזה או אחר ואם הן בוחרות במסלול המשפטי – בניגוד לחברות הגבייה, דרך אגב, שם אנחנו עם תעריפים מסודרים של משרד הפנים, לדעתי. אתם מוציאים את זה? מי מוציא?
קריאה
יש תקנון המסים – גבייה, הוצאות מרביות, של ועדת חוקה.
היו"ר יואב קיש
נכון. אני מכיר שיש בפירוש עולם של הסדרה. העולם המשפטי פרוץ לחלוטין ואנחנו מוצאים את עצמנו עם סכומים שמופיעים מכתבי עורכי דין שיכולים להיות קבילים ובמקומות אחרים, לדעתי, לא קבילים. העניין הזה גם צריך להיות מוסדר. אני אומר בצורה הכי מפורשת שאנחנו ניגע בנושא הזה ואתם תראו לאיזה כיוון אנחנו רוצים ללכת. בגדול אנחנו רוצים בפירוש להסדיר גם את העולם הזה, שלא תהיה סיטואציה שבה נמצא מקומות שבהם מתעללים באזרחים במסלול המשפטי.

אני חושב שלעירייה יש בסופו של דבר הסמכות לבחור איזה מסלול היא רוצה, אם היא רוצה מסלול מינהלי או משפטי. אנחנו לא נקבע לשלטון המקומי באיזה מסלול ללכת. כן חשוב לי לשמוע מהעיריות וכן נגדיר שכל עירייה צריכה להגדיר קריטריונים ברורים למה שהיא מחפשת לעשות. היא יכולה להגיד שחובות עד גובה מסוים למסלול א' וחובות אחרים למסלול ב'. יהיה שיקול דעת אם יחליטו כך או אחרת, אבל שלא ייווצר מצב של איפה ואיפה, כאשר משיקולים שהם לא ענייניים משנים מסלול בין משפטי למינהלי ובכך לא נותנים יחס זהה לתושבים.

תומר ירחיב בהמשך על נושא השקיפות והתקנים. קראנו לזה אמות מידה לשירות, שייקבעו גם בנושא של חברות הגבייה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
בישיבה הקודמת דיברנו גם על הגנה על החייב. החברות נמדדות על פי הרווחים ואמרת שנציע תקנות מה צריך לעשות.
היו"ר יואב קיש
שאלה מצוינת, והנה התשובה. אני אבקש מתומר שירחיב בדיוק בנושא הזה, ותוסיף גם קצת יותר פרטים על הנושאים שדיברתי עליהם ברמה קצת יותר כוללנית. בבקשה, תומר.
תומר רוזנר
תודה, אדוני היושב-ראש, אני אתייחס קודם כל לעניין העקרוני של חברות הגבייה ואני רק אתן סקירה היסטורית קצרה. עד אמצע שנות התשעים פעלו רוב העיריות באופן in house, בתוך הבית לגביית חובות. במהלך שנות התשעים ובעיקר בתחילת שנות האלפיים, חלק בדחיפה מאוד מאוד מסיבית של הממשלה, עברו לגבייה באמצעות חברות גבייה. על פי הנתונים שנמסרו בוועדה, בחלק גדול מהמקרים היה שיפור באחוזי הגבייה באמצעות חברות הגבייה. עם זאת, בתחילת שנת 2000, עם התרחבות השימוש בחברות הגבייה, התעוררו המון בעיות איתן, המון תלונות ומנכ"ל משרד הפנים פרסם חוזר שהתיימר להסדיר את נושא חברות הגבייה. החוזר קבע כל מיני הוראות שבעצם נועדו לטפל באותן בעיות שנוצרו כביכול במהלך התפקוד של חברות הגבייה.

עם זאת, התברר הן בדוחות מבקר המדינה והן בתלונות רבות שהגיעו גם לוועדה הזאת וגם לגופים אחרים, שבעצם חוזר המנכ"ל איננו מיושם כדבעי, ברשויות רבות לא קיימו את הוראותיו ובעצם הוא לא השיג את מטרתו בפועל. במהלך השנים הוגשו כמה עתירות לבג"ץ בנושא של חברות הגבייה וכפי שאתם יודעים, לפני כחצי שנה ניתן פסק דין על ידי בית המשפט העליון שקבע שהפעלתן של חברות הגבייה נעשית ללא סמכות חוקית, ונתן למחוקק שהות של שנה להסדיר את פעולתן של חברות הגבייה.

הצעת החוק שהוגשה לכנסת כבר בשנת 2014 על ידי משרד הפנים – על ידי הממשלה – בעצם נועדה לשקף את המצב הקיים שמופיע בחוזר המנכ"ל ותו לא. היא לקחה בגדול את הוראות חוזר המנכ"ל, עיגנה אותן בהוראות חקיקה כאלה ואחרות והתיימרה לשמר את המצב שהיה לפני חקיקת החוק. כפי שאמרתי וכפי שאמר היושב-ראש, חוזר המנכ"ל לא נותן מענה לסוגיות רבות שהתעוררו במהלך השנים בנושא חברות הגבייה.

שלב ראשון שצריך להסדיר הוא, כפי שאמר היושב-ראש, הוא השלב העליון. עירייה צריכה לקבוע מדיניות, מדיניות אכיפה. מה היא עושה כשיש לה חוב מסוים? האם היא מעבירה אותו לגבייה באמצעות חברת גבייה? האם היא עושה שימוש במסלול המשפטי או האם היא פועלת בדרכים אחרות? בהצעת חוק העיריות משנת 2007 הציעה הממשלה, ואנחנו חושבים שצריך לאמץ את ההצעה הזאת, לקבוע ועדה לטיפול בחובות, שמורכבת מהדרג המקצועי של העירייה, הגזבר, היועץ המשפטי ועוד פונקציונר בעירייה שאני לא זוכר להגיד מיהו כרגע. הוועדה הזאת תקבע מדיניות אכיפה על פי אמות מידה שתקבע מועצת הרשות המקומית. אמות המידה האלה יהיו שקופות.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
17 שנה הייתי חברת מועצה, לא קבענו בחיים אמות מידה.
תומר רוזנר
נכון, כי זה לא היה קיים. שוב, אנחנו משמרים את שיקול הדעת של הרשות.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
מה שאתה אומר עכשיו זה לעתיד.
תומר רוזנר
לעתיד, לעתיד.
היו"ר יואב קיש
אני רוצה לחדד. יש תלונות, וזה לא נאמר סתם. אני לא מאשים, חס וחלילה, ואלה תלונות שצריך לטפל בהם. יש תלונות על כך שנעשית החלטה סלקטיבית משיקולים לא ענייניים במסלול כזה או אחר לגבי חייבים. תמשיך, תומר.
תומר רוזנר
קודם כל תהיה ועדה לטיפול בחובות, שהיא בעצם תסדיר את מדיניות העירייה. כפי שאמר היושב-ראש והדגיש, אנחנו לא מתערבים בשיקול הדעת של העירייה אלא אומרים לה: תקבעי ותהיי שקופה, כך שהציבור יידע מה החלטת, איך את מטפלת בחובות שלך. האוטונומיה של הרשות המקומית לקבוע את מדיניות האכיפה שלה שמורה. אנחנו לא מתערבים בה ולא נתערב בה במסגרת החקיקה הזאת. זה השלב העליון.

כשאנחנו יורדים מהשלב העליון אנחנו מתפצלים לשני מסלולי אכיפה שקיימים היום וימשיכו להיות קיימים גם לפי ההצעה הנוכחית: מדובר במסלול המינהלי, שמשתמש בפקודת המסים –גבייה. זאת פקודה מנדטורית שכבר הוכרזה על ידי בית המשפט ועל ידי מחוקקים רבים כפקודה דרקונית שאיננה מגינה באופן ראוי על זכויות החייבים, ויש מקום לשינויים רבים בכל הנוגע לאכיפה על ידי רשויות מקומיות. בהצעת חוק העיריות משנת 2007, כפי שאמרתי, הציעה הממשלה סדרה של תיקונים שיחולו בגבייה של רשויות מקומיות. אנחנו מציעים לאמץ אותם ולהוסיף עליהם שינויים כאלה ואחרים. כמובן, לא נפרט כרגע אלא כשנגיע לפרטים, בעיקר כדי להחזיר את האיזון בין גבייה יעילה מצד אחד והגנה על החייבים מצד שני.

אתן רק דוגמה אחת שצריך להסדיר אותה בחקיקה, והיא שאפשר יהיה להשתמש בפקודת המסים – גבייה, רק כשהחוב הפך לחלוט. אם לחייב יש עוד הזדמנות לערער, להגיש השגה, להגיש ערער, אי אפשר יהיה עדיין להפעיל את פקודת המסים – גבייה. זאת דוגמה אחת ויש דוגמאות רבות נוספות של דברים שצריך להסדיר. כמובן, אנחנו נשמח לקבל גם הצעות מפורטות בעניין הזה, של השינויים המהותיים שצריך לכלול בתיקונים לפקודת המסים – גבייה.

אני אדגיש שכבר היום הגבייה באמצעות פקודת המסים – גבייה, על ידי רשויות מקומיות, נעשית בשינויים מהפקודה עצמה. הכרזת המסים – גבייה, שהחילה את הפקודה על רשויות מקומיות, הכירה כבר היום. מחוקק המשנה, שר האוצר במקרה הזה, הכיר בכך שהגבייה של הרשויות המקומיות באמצעות פקודת המסים – גבייה, לא זהה לגבייה שגובים אחרים וקבע סדרה של שינויים שיחולו על גבייה באמצעות פקודת המסים – גבייה, על ידי רשויות מקומיות. אנחנו חושבים שהשינויים שנקבעו בהכרת המסים, כפי שהיא כיום, לא מספיקים. צריך לשפר אותם, צריך להוסיף עליהם. אבל העיקרון שהגבייה באמצעות פקודת המסים – גבייה, על ידי רשויות מקומיות שונה מגבייה של גופים אחרים באמצעות פקודת המסים – גבייה, כבר קיים בחקיקה ומופעל גם היום. זה השלב השני של הגבייה המינהלית.

השלב השלישי, כפי שאמר היושב-ראש, הוא הפרדה בין נושא הגבייה ה"רכה" לבין הגבייה שנכנה אותה גבייה אלימה או שיש בה פוטנציאל של אלימות.
היו"ר יואב קיש
לא, אני לא יודע.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
כוחנית, כוחנית.
תומר רוזנר
שיש בה פוטנציאל של חיכוך פיזי בין האזרחים - - -
היו"ר יואב קיש
תקרא לזה גבייה פיזית.
קריאה
גבייה אסרטיבית.
היו"ר יואב קיש
גבייה פיזית, כשלא מדובר בניירת ולא מדובר בעיקולים. מדובר בגבייה פיזית.
קארין אלהרר (יש עתיד)
לו רק הייתה כזאת רגישות כשמעקלים.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
או גבייה משכנעת. אם יש מכבסת מילים, אז עד הסוף.
היו"ר יואב קיש
סליחה, חשוב לי להגיד משהו. חברים, יש פה נקודה מאוד משמעותית. מצד אחד, לאזרחים זה מאוד כואב ואני מסכים איתך. מצד שני, זה מאוד אפקטיבי לעיריות להשיג את התשלומים ואם אתה מוותר על זה, זאת לא חוכמה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אפשר לשבור את הידיים ואת הרגליים.
היו"ר יואב קיש
הכי קל לי להיות פה להגיד שנוריד את זה וזה לא יהיה, אבל אז אתה שופך את התינוק עם המים.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אבל אתה ראית סרטונים.
היו"ר יואב קיש
חבר הכנסת טיבי, לא היית בהתחלה ואני אמרתי שאת הגבייה הפיזית הזאת אנחנו נוציא מידי חברות הגבייה. זה יהיה ישירות של העירייה מול אותן חברות שעושות את זה. אני לא רוצה שלחברות הגבייה, כחלק ממכלול התשלום, יהיה להן אינטרס להפעיל גבייה כזאת או אחרת. נושא החברה הפיזית, ואמרתי את זה, יוצא החוצה מחברות הגבייה ויטופל ישירות על ידי העירייה מול מי שהולך לגבות, כדי למנוע איזשהו אינטרס בדרך. ואז יש כתובת בעירייה שהיא אחראית לכל מהלך של גבייה פיזית.
תומר רוזנר
בהקשר הזה אנחנו נציע שאותם גובים, מה שהיושב-ראש כינה בשם גבייה פיזית, יתבצע אך ורק על ידי בעלי אישורים שאושרו על ידי רשות האכיפה והגבייה. במסגרת ועדת האישורים שהיא מפעילה ממילא כבר היום, רשות האכיפה והגבייה מפקחת על עבודתם של בעלי האישורים. יש לה ועדת אישורים שגם דנה בתלונות, אם יש תלונות על אותם בעלי אישורים, מטילה עליהם סנקציות אם היא מוצאת לנכון אם הם פעלו שלא כדין ואפשר לשמוע את נציג רשות האכיפה והגבייה בנושא.
קארין אלהרר (יש עתיד)
העובדים האלה מקבלים הסמכה או שהם עובדי הרשות?
תומר רוזנר
הם גורמים פרטיים שמקבלים הסמכה מידי שנה ומפוקחים באופן די צמוד על ידי ועדת האישורים.
היו"ר יואב קיש
דרך אגב, גם היום משתמשים רק בהם. ממה שאני מכיר, חברות הגבייה לא עושות זאת בעצמן.
תומר רוזנר
אין חובה להשתמש בהם.
היו"ר יואב קיש
בסדר, אבל אני מכיר שבפירוש כל חברות הגבייה משתמשות באותם גורמים.
קארין אלהרר (יש עתיד)
כן, אבל המדינה לא מעורבת, זאת חברה פרטית.
היו"ר יואב קיש
אני אומר שוב, אנחנו ננתק את הקשר הפנימי שקיים היום כחלק ממהלך הגבייה ונוציא את זה לאיזשהו קשר ישיר עם העירייה.
תומר רוזנר
כפי שאמר היושב-ראש, במסלול הזה ינותק הקשר בין חברות הגבייה לבין פעולות הגבייה הפיזית. לגבי פעולות הגבייה הרכות שנעשות כמו עיקול אלקטרוני, כמו פעולות עיקול ברישום, שלא כרוכות בפעילות פיזית, גם שם יש מקום להסדרה נוספת.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
מה עם הגבייה הרגילה?
תומר רוזנר
לאט-לאט. אני מאוד מסודר, תאמיני לי. גם שם יש מקום לבחון לפחות אפשרות להסדרה נוספת. לדוגמה, האם יש מקום לקבוע שעד סכום נמוך מסוים לא יופעלו עיקולים, נניח האם יש מקום להטיל עיקולים בכל הבנקים על חוב של 100 שקל ולסגור את כל החשבונות של החייבים?
קארין אלהרר (יש עתיד)
שאלה טובה.
תומר רוזנר
הנושא הזה צריך להיבדק. מצד אחד, המצב היום לא משביע רצון ובמקרים רבים, אם יש חוב אפילו של 100 שקלים, מוטל עיקול על כל חשבונות הבנק של החייב. גם אם נתפס כסף באחד החשבונות, לא ממהרים להסיר את העיקולים והחייב צריך ללכת ולבקש, להתחנן מול חברות הגבייה. מצד שני, קביעת סכום מינימלי כזה עשויה ליצור איזשהו - - -
קריאה
מאיפה אתה מביא את כל הדברים האלה?
היו"ר יואב קיש
סליחה, אדוני, אתה תקבל זכות דיבור אם לא תפריע. אם תפריע, אתה לא תדבר. כן.
תומר רוזנר
מצד שני, קביעת סכום מינימלי כזה עלולה ליצור איזשהו "מקלט" שעלול לגרום להתחמקות ולכן צריך לשקול את העניין הזה בכובד ראש. שוב, יש הגנות נוספות שצריך לתת לחייבים עם שמירה על האיזון, ואנחנו ניכנס לפרטים כשנגיע לסעיפים. אני רק נותן את הדברים העיקריים ממעוף הציפור.

המסלול השני הוא המסלול המשפטי, וכפי שאמר היושב-ראש, הנושא הזה בכלל לא טופל בהצעת החוק הממשלתית. כפי שאמר היושב-ראש, הוא מציע לוועדה להיכנס גם לעניין הזה, שכרגע הוא לא מוסדר. אחד הדברים שנבקש לשקול הוא לחייב את הרשות המקומית, אם היא תבחר בוחרות במסלול המשפטי – הבחירה עדיין תהיה של הרשות המקומית – היא תצטרך בחוב עד גובה מסוים להשתמש במסלול המקוצר של ההוצאה לפועל. כלומר, במסלול שבו ההוצאה לפועל מבצעת את פעולות האכיפה ואין חיוב בשכר טרחה של עורכי דין. היום זה מסלול וולונטרי ורשויות מקומיות לא כל כך משתמשות בו. יש כאלה שכן משתמשות, אבל ברוב המקרים לא. ההצעה היא לחייב את הרשויות המקומיות לפעול במסלול המקוצר אם הן בוחרות במסלול של הוצאה לפועל עד גובה חוב מסוים שתקבע הוועדה. בכך לאזן בין האפשרות להשתמש בהוצאה לפועל מצד אחד ואנחנו חושבים שציבורית זה נכון שרשות שלטונית - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
זה עדיין יהיה וולונטרי?
תומר רוזנר
אם היא תבחר ללכת במסלול המשפטי. היא יכולה ללכת למינהלי של פקודת המסים.
היו"ר יואב קיש
שזה לא עורכי דין ומשפטים אלא שימוש בפקודת המסים – גבייה. אם הם בוחרים במסלול המשפטי, זה בלי חברות גבייה. פה בחוק אין על זה כלום ואני הולך להיכנס לזה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני מברכת אותך.
היו"ר יואב קיש
תודה.
תומר רוזנר
בהקשר הזה, גם השימוש במסלול הרגיל של ההוצאה לפועל, אם תבחר הרשות המקומית לעשות בו שימוש במקרים שבהם החוק יאפשר את זה, היושב-ראש מבקש לטפל בנושא של שכר טרחה והוצאות של עורכי דין. חלק מהנושא הזה מוסדר בחוק הוצאה לפועל עצמו, אבל יש חלקים שנותרו עדיין לא מוסדרים, למשל מכתבי התראה ודברים שהם לפני ההליך בהוצאה לפועל כי בתוך ההוצאה לפועל יש הסדרה של שכר הטרחה.

אני חוזר לחברות הגבייה – יש לטפל בנושא של אמות מידה לשירות, כפי שאמר היושב-ראש. אמות מידה לשירות משמעותן חובת קיום מענה טלפוני וחובת מתן מענה בטווחי זמנים מסוימים. אמות מידה לשירות דומות כאלה קיימות בחברות אחרות וצריך לאמץ אותן.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
מה עם תשלום ללא ריבית?
תומר רוזנר
אנחנו מדברים על נושא של עיגון האפשרות לקבל פריסת תשלומים או ויתור על ריבית פיגורים – צריך להסדיר את הנושא הזה, כרגע זה לא מוסדר. יש הסדר חלקי בחוק הרשויות המקומיות – ריבית והפרשי הצמדה, וצריך להסדיר את הנושא הזה בהיבטים השונים שלו גם במסגרת החקיקה הזאת.

נושא של שקיפות, דיווחיות ופיקוח, כפי שאמר היושב-ראש, פיקוח ורישוי ברמה של משרד הפנים. אנחנו נציע לשקול אפשרות של החלת ביקורת המדינה על חברות הגבייה. נציג חובות דיווח גם לרשות המקומית עצמה וגם לציבור, שקיפות לגבי פעולותיהן של חברות הגבייה, שקיפות לגבי יעילות הגבייה וכולי, ושקיפות לציבור כולו. אלה הדברים העיקריים.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
כל הכבוד.
היו"ר יואב קיש
כמו ששמעתם, עשינו פה עבודה מאוד מקיפה וזה עוד צריך לבוא לידי ביטוי בטיוטה, בפרטים ובכתיבה. זה ייקח זמן וגם צריך לשמוע הערות של הציבור, של השלטון המקומי ושל חברות הגבייה. כמובן, ראשון הראשונים הוא משרד הפנים ואני רוצה לשמוע התייחסות שלכם לעניין. בבקשה, סיון.
סיון להבי
בוקר טוב, אדוני, אני מנהל אגף תקציבים במשרד הפנים. אני אשתדל להיות קצר וממוקד. אכן, מדובר בהצעת חוק שמתגלגלת החל מ-2014 ועכשיו שעון החול של ההחלטה הזאת הולך ומתקצר כי בית המשפט באמת קבע שיש להסדיר את הנושא בחקיקה עד מרס 2019. אנחנו מרגישים מהשטח תחושה קשה של חוסר ודאות ולכן אני מודה ליושב-ראש שמקדם את הדיון בלוחות זמנים קצרים כדי לעמוד בלוחות הזמנים שבית המשפט הקציב לנו וליצור ודאות בשטח.

על דבר אחד אין מחלוקת בעיניי והוא שרשות מקומית שגובה את חובותיה עד תומם היא רשות מקומית חזקה שיכולה לתת שירותים מוניציפליים מיטביים לתושבים. לכן, בכל מקום שאנחנו בוחנים את ההתנהלות של רשות מקומית, האם היא מתנהלת בחוסר אחריות תקציבית או באחריות תקציבית גבוהה, שיעורי הגבייה עומדים לנגד עינינו. אין ויכוח על זה שבשנים האחרונות, הן לאור התנהלות אחראית של רשויות מקומיות והן לאור צעדים שהממשלה נקטה בהם – הסנקציות – יש עלייה בשיעורי הגבייה ועלייה בשיעורי הגבייה מובילה לעלייה במתן שירותים מוניציפליים לתושבים. זה מומנטום שאסור לנו לוותר עליו וצריך לדאוג שהחוק הזה לא שומט את הקרקע מתחת ליכולת החוקית של הרשויות לאכוף, לגבות את חובותיהן. בואו נזכור על מה אנחנו מדברים, אנחנו מדברים על חוב של אזרח שמסיבות כאלה ואחרות לא הגיע לשלם אותו, בעוד שכן שלו מקפיד לעשות חודש בחודשו ולא הגיע לסיטואציה שהוא פוגש בכלל את אנשי חברות הגבייה והאכיפה.

אנחנו בהחלט שומעים לאורך השנים את ההד התקשורתי שיש בכל מיני מקרים שבהם חברות גבייה אולי פעלו – אני אבחר את הגדרתו של חבר הכנסת טיבי – בדרך של גבייה משכנעת. כמובן שאנחנו מגנים את המקרים שבהם הייתה איזושהי פגיעה בפרטיות או פגיעה בחוסר מידתיות. צריך באמת לשים את זה על השולחן.

לגבי הצעותיו הקונקרטיות של היושב-ראש, אני חושב שעוד נדון בהן בהמשך במהלך הדיונים ואולי נשמע קודם את כל הצדדים. אני מעריך שבסופו של דבר החוק הזה צריך להיות איזשהו שיווי משקל ואיזון בין הצרכים של הרשויות להמשיך את הגבייה בצורה משכנעת, לבין הכבוד שאנחנו רוצים לתת לצדדים ולחייב באופן שיאפשר שמירה על כבודו.

מילה אחרונה, ברשותך, אדוני, יושב לצידי תומר מוסקוביץ, מנהל רשות האכיפה והגבייה. אנחנו עובדים בשנים האחרונות בשיתוף פעולה איתו ברשויות מסוימות שבחרו במסלול המקוצר במקומות אחרים. כן היינו רוצים לראות באיזה נקודות אפשר להסתייע ולשתף פעולה.
היו"ר יואב קיש
שני דברים לגבי דבריך, ראשית, לגבי בית משפט ופסק דין. אני אומר בצורה הכי ברורה שאני לא הולך לעשות פה חקיקה חאפ-לאפ. זה נושא מורכב ואני מצפה ובטוח שבית המשפט ייתן הארכה, אם צריך. אני לא רואה שום סיבה שבגלל לחץ זמנים אנחנו צריכים לפגוע בהליך החקיקה בכלי כזה חשוב, שעושים פעם בעשור או יותר מזה. זה לא שאנחנו מזניחים את זה, אנחנו נותנים לזה תשומות ואנחנו עובדים על זה ואם נידרש, אני בטוח שנקבל את ההארכה הנדרשת.

דבר נוסף, סיון, אני מבין שאתה לא מתייחס עדיין עניינית לכל הדברים שאמרתי, אבל ברור שנצטרך התייחסות של המשרד לגבי כל אחד מהסעיפים. שמעתם את הדברים ואנחנו נבקש גם מהשלטון המקומי וגם ממשרד הפנים להוציא התייחסות כתובה ביחס לכל אחד מהדברים האלה ולהעביר לוועדה, כדי שזה יילקח בחשבון בשלב הכנת הטיוטה. אני בטוח שננהל שיחות על זה גם עם השר, גם עם המנכ"ל וגם עם יושב-ראש השלטון המקומי. נעשה את זה ויש פה מהפכה. אחרי שאנשים שמעו את מה שאמרנו, אנשים אולי מבינים שאנחנו רוצים ללכת למהפכה. מצד אחד יושבים מולי חבריי מהשלטון המקומי וחוששים מאוד, ואני רוצה להגיד לכם שיהיה פה שינוי מאוד משמעותי ממה שיש היום. מצד שני, אני רוצה להשאיר את הכלים של הגבייה והאכיפה לשלטון המקומי. אני לא בא להשאיר אתכם – סליחה על הביטוי – מסורסים מול חובות שלא תוכלו לגבות. שמעתם את הדגשים, שמעתם את הדברים ואנחנו בעולם הרבה יותר מאוזן מהבחינה הזאת.

נעבור לשמוע את תומר מוסקוביץ, מנכ"ל רשות האכיפה והגבייה.
תומר מוסקוביץ
אני אקצר מאוד כי יש פה המון אנשים, המון נושאים ומעט זמן. רשות האכיפה והגבייה פועלת בשלטון המקומי כבר היום, עוד לפני תיקון החוק, בהצלחה. רשות האכיפה והגבייה כוללת את הגבייה המשפטית, שזאת ההוצאה לפועל, בתוכה פועל המסלול המקוצר שהזכיר תומר, ואת מסלול הגבייה המינהלית שזה המרכז לגביית קנסות שהמנהל שלו יושב פה לידי, דורון תשתית. הוא סמנכ"ל אצלנו ברשות.

נכון להיום, עיריות יכולות לפנות לגביית ארנונה למסלול המשפטי, כלומר להוצאה לפועל. בתוך זה הן יכולות לבחור אם ללכת להוצאה לפועל הרגילה או למסלול המקוצר. הזוכה השלישי שלנו מבחינת מספר התיקים שנפתחים כל שנה, הוא כבר היום רשויות מקומיות בהוצאה לפועל. בשנת 2017 נפתחו 22,000 תיקים של רשויות מקומיות בהוצאה לפועל. חלק מהם עובדים במסלול המקוצר, כמו שאמרתי, וביקשתי שייתנו לי נתונים כמה זה יעיל. ברשות אחת חזקה מאוד שגובה את הארנונה שלה כבר היום במסלול המקוצר, אחוז סגירת התיקים הוא 81%, כלומר 81% מהתיקים נסגרים בתשלום מלא של החוב תוך מספר חודשים.
היו"ר יואב קיש
זה היתרון הגדול של המסלול המקוצר.
תומר מוסקוביץ
בדרך כלל מתווספים לחוב שלושה דברים: ריבית, הוצאות גבייה ושכר טרחת עורך דין. במסלול המקוצר הריבית היא אותה ריבית והוצאות הגבייה הן חצי בממוצע ממה שנגבה במסלול הרגיל. כלומר, נוספים 64 שקלים בלבד לתיק לעומת 131, חוץ משכר הטרחה שנוסף בהוצאה לפועל במסלול הרגיל.
היו"ר יואב קיש
אתה יודע להגיד מה ממוצע החוב?
תומר מוסקוביץ
בדרך כלל זה אלפי שקלים בודדים ולא מגיע למאות אלפי שקלים לחוב ארנונה. ככה זה בדרך כלל. אני מניח שהשכיח הוא פחות מ-10,000, ואני לא יודע מה הממוצע. הממוצע תמיד מטעה.

כפי שאמרתי, רשות חזקה מאוד במרכז הארץ הגיעה ל-81% סגירה ורשות חלשה מהצפון, מהפריפריה, הגיעה ל-70% סגירה.
היו"ר יואב קיש
זה רק מול החייבים, וזה לא 81% בגבייה הכללית.
תומר מוסקוביץ
צריך להגיד נקודה שאמרת גם בדיון הקודם. המילה גבייה היא מילה מאוד מטעה. אנחנו לא מדברים על הגבייה השוטפת. זה לא ענייננו ואני לא מתעסקים עם זה. מי שקיבל חשבון ארנונה מהעירייה, מתקשר לגזברות ומשלם, זה לא מעניין אותי. מדובר בלמעלה מ-90% מהאנשים.
היו"ר יואב קיש
90% במקומות טובים.
תומר מוסקוביץ
על זה אנחנו לא מדברים, זה לא מעניין אותי ואנחנו לא חברת התשלומים של מדינת ישראל. אנחנו מדברים רק על אלה שצריך להתחיל לשכנע אותם, כביטויו הקולע של חבר הכנסת טיבי.
היו"ר יואב קיש
אתם שולחים דואר רשום?
תומר מוסקוביץ
ודאי, דואר רשום.
היו"ר יואב קיש
מה אחוז ההיענות של דואר רשום? כמה אנשים לוקחים אותו?
תומר מוסקוביץ
תלוי אם זה בדואר או לא בדואר. מגיע אליך שליח הביתה ויש אישור מסירה.
היו"ר יואב קיש
לא דואר רשום שצריך לבוא לקחת.
תומר מוסקוביץ
לא, לא כזה. זה לא עובד מספיק טוב.
היו"ר יואב קיש
הבנתי. דואר רשום עם שליח.
תומר מוסקוביץ
כבר היום, המסלול המקוצר גובה עבור עיריות וגובה טוב. לגבי ההליכים הפליליים, הקנסות, מינואר זה יתחיל לעבור למרכז לגביית קנסות באופן וולונטרי. כשעירייה רוצה את זה. זה התיקון בחוק המרכז לגביית קנסות מלפני כמה חודשים. אגב, בסופו של דבר הוא נעשה בתיאום עם השלטון המקומי ומשרד הפנים. העיריות יכולות לבחור בזה ואני חייב להגיד שכבר היום יש התעניינות רבה מאוד של רשויות מקומיות שרוצות שהמרכז יגבה עבורן את הקנסות הפליליים שלהן. אנחנו מניחים שנקבל יותר ממה שנוכל להכיל בחודשים הראשונים ונצטרך לעשות את זה בהדרגה. זה המצב נכון להיום.
היו"ר יואב קיש
במרכז לגביית קנסות אתם עושים גם אכיפה פיזית?
תומר מוסקוביץ
כן, באמצעות אותם בעלי תפקיד שמוסמכים על ידי ועדת האישורים של רשות האכיפה והגבייה. זאת ועדה בראשות שופט בדימוס, השופט טננבאום מכהן בה כרגע.
היו"ר יואב קיש
ומי עושה פיקוח על זה?
תומר מוסקוביץ
ועדת הרישויים. היא דנה בכ-30 תלונות בשנה והיא מתכנסת כמה פעמים בשנה לפי מה שצריך. זה המצב נכון להיום.

מה אנחנו כרשות האכיפה והגבייה מצפים מהוועדה הנכבדה הזאת לקבוע? גם אם תגידו לנו היום לקחת את כל חובות הארנונה של הרשויות המקומיות, אנחנו לא מסוגלים לעשות את זה היום. זאת היערכות שתיקח זמן. מצד שני, כמו שאמרת, אני חושב שזאת הזדמנות שלא תחזור הרבה שנים והעניין הזה צריך להיות מוסדר.

צריך לעשות דיוק בהסמכה – צריך להבדיל בין ההסמכה לעירייה עצמה לגבות את הארנונה באמצעים מינהליים, שזאת הסמכה שקיימת בפקודת העיריות והיא לא עניינה של הצעת החוק הזאת.
היו"ר יואב קיש
זאת פקודת המסים – גבייה.
תומר מוסקוביץ
לא. יש להם סעיפים שמקבילים לפקודת המסים גבייה. יש בפקודת העיריות עצמה הסמכה לעירייה לגבות ארנונה באמצעים מינהליים וזה כשהעירייה עושה את זה. זה לא מעניינה של הצעת החוק וכרגע אין לנו עניין להתעסק בזה. עיריית תל אביב, למשל, שהיא עירייה גדולה וחזקה, גובה את הארנונה שלה באמצעים מינהליים ושיבושם לה. אנחנו עוסקים כרגע רק בהסמכה לחברות פרטיות, שהן לא עירייה ולא עובדי עירייה. בעינינו זה דבר לא נכון. לא נכון בעינינו שגבייה משכנעת תתבצע באמצעות חברות פרטיות. היא יכולה להתבצע או באמצעות עובדי עירייה או עובדי מדינה.
היו"ר יואב קיש
היא מתבצעת בסוף. אתם גם עושים את זה עם חברות שהוכשרו.
תומר מוסקוביץ
לא, זה רק בעלי התפקידים. אנחנו לא עובדים עם חברות גבייה. בשום אופן לא.
קריאה
אצלכם הקבלנים הפרטיים מאוד משכנעים.
היו"ר יואב קיש
העובדים שנכנסים אצלכם לעיקולי בתים - - -
תומר מוסקוביץ
הם בעלי אישורים.
היו"ר יואב קיש
אבל הם לא עובדים של המרכז.
תומר מוסקוביץ
נכון, הם מפוקחים ומאושרים על ידי ועדה. צריך לזכור שהפעילות המשכנעת של הכניסה לחצרים היא אפילו לא פרומילון מהגבייה שלנו.
היו"ר יואב קיש
אבל יש לה אפקט - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
מצנן.
היו"ר יואב קיש
אני לא יודע אם מצנן או מחמם.
תומר מוסקוביץ
עיקולי חשבונות בנק, עיקולי רכב, עיקולי משכורת, כולל קצבה, עיקולי פנסיה - - -
היו"ר יואב קיש
זה אפקט מרתיע. דרך אגב, האפקט לא פחות חשוב.
קארין אלהרר (יש עתיד)
הוא יותר חשוב מהעיקול עצמו.
תומר מוסקוביץ
99.99% מהכסף ומפעולות הגבייה שמבוצעות – עיקולי בנקים, עיקולי רכב, עיקולי שכר – מבוצעות על ידי עובדי הרשות, כמובן.
קארין אלהרר (יש עתיד)
מה אחוז עובדי הרשות ומה אחוז העובדים בחוץ?
תומר מוסקוביץ
יש 1,000 עובדים בכל הארץ.
קארין אלהרר (יש עתיד)
יש מעובדי הרשות כאלה שמגיעים לחצרים?
תומר מוסקוביץ
לא, ממש לא.
היו"ר יואב קיש
לא, אין להם. לכן זה אותו מנגנון.
תומר מוסקוביץ
הם לא מגיעים לחצרים אבל הם מפוקחים. אנחנו מציעים כרגע, וזה על דעת שרת המשפטים, שההסמכה לחברות הגבייה שתקבעו בחוק הזה, וכל התנאים שאתם תקבעו וזה לא מענייננו להביע דעה בעניין הזה, ההסמכה הזאת תהיה כהוראת שעה לתקופה של עד ארבע שנים. במשך ארבע השנים הגבייה הפלילית תתבסס מאוד ברצונם של העיריות במרכז לגביית קנסות. הגבייה האזרחית בארנונה תתבסס מאוד במסלול המקוצר או לא במסלול המקוצר.
היו"ר יואב קיש
נחשוב על זה. אני לא בטוח שאני רוצה את זה כהוראת שעה.
תומר מוסקוביץ
אחרי הוראת השעה תראה שלא יהיה צורך להאריך את זה. אני אומר לך מה דעתנו.
היו"ר יואב קיש
אם ישתנו דברים, ישנו.
תומר מוסקוביץ
חבר הכנסת קיש, זאת ההצעה שלנו, שזה יהיה בהוראת שעה. אני חושב שזה יהיה מאוד נכון. כמובן, אפשר יהיה גם להאריך הוראת שעה.
היו"ר יואב קיש
טוב, נדבר על זה אחר כך.
תומר מוסקוביץ
דבר שני, שאותם בעלי תפקיד יהיו רק בעלי תפקיד שיאושרו על ידי ועדת האישורים שלנו ושהתלונות עליהם לא יהיו לעירייה או לחברת הגבייה, שהן בניגוד אינטרסים.
היו"ר יואב קיש
אם הקשבת לדבריי, אמרתי שחברת הגבייה יוצאת מהלופ של הגבייה הפיזית.
תומר מוסקוביץ
אבל מי מתלונן על בעל התפקיד, המשכנע?
היו"ר יואב קיש
שיתלונן לעירייה.
תומר מוסקוביץ
פה יש בעיה. אני רוצה שיתלוננו אליי ואני אסביר לך למה. אני לא רוצה לשים את העירייה במצב שהיא צריכה לכרות את היד שמאכילה אותה. היא תהיה בבעיה.
היו"ר יואב קיש
זה רעיון מעניין. הרי ממילא העירייה לא תוכל לקחת מישהו שלא הוסמך דרך ועדת האישורים. הבנתי, זה הגיוני.
תומר מוסקוביץ
אלה שני הדברים שאנחנו מציעים. כל השאר לא מענייננו.
היו"ר יואב קיש
זה נשמע הגיוני. לגבי הוראת שעה, אני עוד לא בטוח ואני צריך לחשוב על זה. את נושא הוראת שעה לא פסלתי אבל גם לא שוכנעתי. בנושא השני הוא די שכנע אותי.
תומר מוסקוביץ
אדוני היושב-ראש, אם אתה רוצה מילה אחת לאפשר למנהל המרכז שיגיד איך אנחנו נערכים לגבייה שלנו.
דורון תשתית
אני מנהל המרכז לגביית קנסות ברשות האכיפה והגבייה. אנחנו נערכים לקלוט את החובות הפליליים של הרשויות המקומיות מינואר 2019. המרכז לגביית קנסות אוכף חובות וגובה חובות בהצלחה די גדולה לכל משרדי הממשלה, בין היתר משטרת ישראל ובתי המשפט. אנחנו מציעים איזשהו מודל שבו הגבייה השוטפת תיעשה על ידי מישהו בעירייה או מי שהם יחליטו. גבייה משכנעת בהחלט עוברת למרכז לגביית קנסות מרגע שצריך להפעיל הליכים כנגד החייב. דרך אגב, גם הליך של עיקול חשבון בנק הוא הליך שאנחנו נכנסים אליו בכבוד גדול מכיוון שאתה משבית פעילות עסקית של בן אדם.
היו"ר יואב קיש
יש סכום מינימום שממנו אתם לא עושים את זה?
דורון תשתית
כן. אנחנו לא פועלים בתיקים שהם מתחת ל-50 שקלים. אנחנו מחכים.
היו"ר יואב קיש
על 100 שקלים חוב אתם עושים עיקול חשבון בנק?
'קריאה
בטח.
היו"ר יואב קיש
סליחה, מישהו פה אחראי על המרכז לגביית קנסות חוץ ממנו?
דורון תשתית
אני אסביר את התהליכים שלנו וזה ייתן תמונה קצת יותר רחבה.
דורון תשתית
המרכז לגביית קנסות אוכף לרוב גופי המדינה, כך שלאזרח ממוצע יש ארבעה חובות. אנחנו עובדים איתו באופן מרוכז כי אנחנו רואים את כלל החובות שלו למדינת ישראל. החובות הם גבוהים יחסית וכאשר מגיעים לסכומים זניחים של 20, 30, 40 שקלים אנחנו לא גובים.
היו"ר יואב קיש
תודה. שלטון מקומי, תבחרו נציג שידבר.
איתי חוטר
אני סמנכ"ל כלכלה במרכז שלטון מקומי. שלום תומר, אני שמח שאתה פה ואני מאוד אשמח אם יושב-ראש הוועדה ייכנס קצת יותר לעומק איזה כלים יש ברשותכם לשכנע חייבים לשלם. נשמח ללמוד כי אתם באמת מצטיירים כגוף מאוד משכנע.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
הם נכנסים לחשבון הבנק - - -
היו"ר יואב קיש
חברת הכנסת פארן, אנחנו מקשיבים. זה דיון ענייני, תני לו לומר את דברו.
איתי חוטר
בואו נשים את זה על השולחן.
היו"ר יואב קיש
אני רוצה לשמוע התייחסות כללית לכל מה שנאמר ותחליטו מי ידבר. אנא, תתייחס לכל מה שנאמר על ידי ועל ידי תומר.
איתי חוטר
אני אתייחס בתמצית ואני רק אסגור את הסוגריים. לרשות האכיפה והגבייה יש סמכויות שלא נתונות בידי השלטון המקומי, וצריך לשים את זה על השולחן. לנו אין יכולת להטיל צו איסור יציאה מהארץ לחייב, דבר שכן מצוי בידי רשות האכיפה והגבייה. צריך לזכור את הדברים האלה. כאשר דיבר תומר על הכרזת המסים – גבייה, עם סמכויות מופחתות, לשלטון המקומי יש סמכויות מופחתות מאלה שניתנו למדינה, ויש לנו פחות כלים לשכנע חייבים לשלם. צריך לזכור את זה.

דבר שני, אנחנו שמחים ומברכים על החקיקה. אני רוצה להזכיר לאדוני שאנחנו ביקשנו לקדם אותה. אנחנו לא רוצים להגיד לדד-ליין ואני מאוד מקווה שאם נגיע לדד-ליין ולא תהיה חקיקה בתוקף, כן נקבל הארכה. אנחנו צריכים וחייבים להסתייע בחברות הגבייה. הן עושות עבודה מצוינת. יש הרבה ביקורת, יש הרבה מה לתקן וצריך לתקן, אבל אין מה להשוות את השלטון המקומי מלפני עשור או שניים. אני קושר את זה גם לעניין הכרזת המסים – גבייה, אבל גם לפעולתן של חברות הגבייה. יש שיפור משמעותי ביכולת הגבייה של הרשויות המקומיות לטובת כולנו. כולנו תושבי רשויות מקומיות ואנחנו צריכים את הכלי הזה.

לצד כל התיקונים שאדוני מבקש לבצע במסגרת תזכיר החוק שהגיש משרד הפנים, יש מספר דברים שלא נוכל – כרסום בסמכויות היסוד של השלטון המקומי. כפי שאמרנו, אותם כלי שכנוע, אותה פקודת מסים – גבייה, יהיה לנו קשה מאוד לאפשר תיקונים ושינויים. זה בעצם הכלי שבאמצעותו הרשויות המקומיות יכולות לבצע את הגבייה המינהלית. תודה.
היו"ר יואב קיש
תודה. חברת הכנסת קארין אלהרר, בבקשה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש ואני רוצה גם להודות לך על כיווני החשיבה הטובים שנשמעו כאן בשולחן. אלוהים עדי, וגם יושבי-ראש הוועדות כאן, שמעולם לא חסכתי ביקורת שהייתה לי על מרכז האכיפה והגבייה. יעידו גם היועצים המשפטיים שהיו ועדיין היועצים המשפטיים של הוועדה לביקורת המדינה. אבל יש הבדל אחד שלפעמים אנחנו קצת מתבלבלים בו, אם הרשויות המקומיות היו מבצעות את הגבייה in house, הן היו מבוקרות ואפשר היה לבוא בתלונה והיא הייתה נבדקת in house, הייתי נותנת את הסמכויות ולא הייתי אומרת מילה. אבל מכיוון שהם משתמשים בחברות פרטיות, באנשים שהם לא מבוקרים – הם לא מבוקרים. מי מבקר אותם? חברה פרטית. הם לא כפופים לביקורת המדינה וברגע שאדם פונה לעירייה ומתלונן - - -
תומר ביטון
זה לא נכון. אני גזבר עיריית באר שבע ויושב-ראש איגוד הגזברים.
היו"ר יואב קיש
אני אתן לך לדבר אם לא תפריע. אתה לא בזכות דיבור. אני אתן לך להתייחס אחרי זה לדבריה של חברת הכנסת קארין אלהרר.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני אשמח לשמוע אם אני טועה. אני חושבת שמרכז האכיפה והגבייה עבר שינויים מאוד משמעותיים. רפורמה גדולה לאורך השנים האחרונות.
היו"ר יואב קיש
זה מרכז או רשות?
תומר מוסקוביץ
גם וגם. המרכז הוא זרוע של הרשות.
היו"ר יואב קיש
את מתכוונת למרכז או לרשות?
קארין אלהרר (יש עתיד)
יש להם עוד במה להשתפר, הם ישתפרו. יש מה לבקר – נבקר. דרך אגב, אני לא פוסלת תגבור דרך חברות פרטיות, אני רק אומרת שנעשה את זה בצורה מסודרת. אין כזה דבר בלי ביקורת, אין כזה דבר להגיד שזה עובד נהדר כי עובדה שזה לא עובד כל כך נהדר. אני מתנצלת, אני צריכה לצאת.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
האם בחוק המוצע רשות יכולה לבחור בין חברת גבייה לבין הרשות?
היו"ר יואב קיש
מיד יענו לך. אני רוצה שקארין תקבל תשובה כי היא צריכה לצאת.
תומר ביטון
אני רוצה להתייחס לעניין הבקרה והביקורת. כל פעולותיה של הרשות המקומית, לרבות פעולות שנעשות באמצעות קבלנים ולא רק קבלני גבייה, מבוקרות והן באחריותה של הרשות המקומית. כל הקבלנים וכל מבצע פעולה בשם הרשות הוא שלוח של הרשות ולכן כל פעולה כזאת מתבצעת תחת עינה הפקוחה של הביקורת. אין שום מצב שבסופו של דבר פעולה של חברת גבייה, במידה והיא כשלה, נשארת רק בחצרה של חברת הגבייה. זה מגיע ישירות לראש הרשות, למבקר הפנים של הרשות, לנציב התלונות שפועל בתוך הרשות המקומית, למנהל אגף הגבייה, לגזבר הרשות וכולם נדרשים לתת מענה על כל תלונה ועל כל פנייה של תושב.
היו"ר יואב קיש
חברת הכנסת לאה פדידה, את בזכות דיבור. שאלת קודם שאלה, תחזרי עליה ונתייחס אליה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
האם בחוק המוצע רשות יכולה לבחור בין הרשות לבין חברת גבייה?
היו"ר יואב קיש
זה בסמכות מלאה של הרשות, לשיקולה לפעול איך היא רוצה. היא רק צריכה לקבוע מדיניות. יכולה להיות עירייה כמו עיריית תל אביב, שהמדיניות שלה היא גבייה עצמית, כמו שקורה היום. רצית להתייחס מעבר לזה? בבקשה, חברת הכנסת פדידה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
ללא ספק, התקציב של הרשות המקומית מושתת על הרבה מתוך ההון העצמי שנותנים לתושבים בחזרה. מערכת הגבייה צריכה להיות מסודרת ולכן אני מברכת על כך שיש מערכת גבייה פרטית ולא מערכת גבייה בתוך העירייה, שם השיקולים לא תמיד אובייקטיביים ומאוד קשה לגבות.

יש חשיבות רבה לשים את כל הסעדים והתקנות מתי פונים ואיך פונים. לא להשאיר את שיקול הדעת לחברות הגבייה או לרשות אלא שאנחנו נדע שאנחנו מוצאים את האיזון בין הרצון שלנו לגבות לבין פגיעה פחותה בחייב או בחייבת. אני עדה לעשרות סיפורים שלמרות שהם נשמעים לא הגיוניים, הם בהחלט הגיוניים – עברתי את זה גם על בשרי – כשאתה בא לשלם חוב כשכרטיס האשראי אבד ולא גבו אותו בזמן.

החוק הזה חייב להיות עם תקנות מפורטות איך גובים, מתי, באיזה סכום, מהם האחוזים וצריך סבלנות, כמו שאמרת, על מנת לקרוא ולהעביר אותו. אני כן חושבת שאם לרשות יש ניסיון, אז כן ואם יש מה לתקן, מכניסים תקנה. אבל אם כבר קיים מנגנון כזה ואנחנו סמוכים ובטוחים שהוא בסדר, אפשר לקיים אותו.

אני קוראת לך מפה, חבר הכנסת יואב, לא לוותר על ההגנה. אני לא מאמינה בשיקול הדעת של חברת גבייה פרטית שהמתח של הרווחים שלה הוא מהגבייה, שהם באמת יפעילו את שיקול הדעת לטובת החייב והגנה על התושב שלנו. בשורה התחתונה זה תושב של אותה רשות. תודה.
היו"ר יואב קיש
תודה. רועי פולקמן, בבקשה.
רועי פולקמן (כולנו)
יש סוגיה אחת שאני מלווה אותה בהקשרים אחרים במשך תקופה ארוכה ואני אשמח להתייחסות של משרד הפנים או של המרכז לשלטון מקומי. יש לנו תהליך ארוך, אדוני היושב-ראש, בכל נושא חובת המכרזים ואני רוצה להבין איך מתחלקת עוגת הגבייה בשוק הגבייה בישראל, כמה חברות ואיך זה מתחלק.
היו"ר יואב קיש
אתה לא מכיר?
רועי פולקמן (כולנו)
באמת שאני לא מכיר. האם הדבר הזה נעשה בהליכים של חוק חובת מכרזים? כתוב כאן על הבקרה, צריך לטפל בזה ויש לי הערות. מצד שני, אם השוק הוא מונופוליסטי - - -
היו"ר יואב קיש
הוא דואופוליסטי.
רועי פולקמן (כולנו)
אז גם בזה יש בעיה. לכן אני אומר לחבריי במרכז לשלטון מקומי ולחבריי במשרד הפנים, אתם התחייבתם, גם בפנינו בעבר, בנושא העסקים הקטנים ובכלל שאתם תביאו תיקונים לחוק חובת מכרזים. אני אומר גם לשלטון המקומי שאנחנו לא נרפה מזה. כלומר גם החברות וכולי. לא אכפת לי שכרגע תגידו שתמצאו לזה ניסוח יותר רך וזה עוד לא חוק חובת מכרזים מלא. לא יכול להיות שבחירה של דבר משמעותי כל כך, שלהבנתי מגלגל מאות מיליונים, ייעשה כך שראש רשות אומר: בא לי את ההוא.
היו"ר יואב קיש
רועי, אני אגיד לך איפה זה עומד. קודם כל, יש מכרז וזה עומד בניהול תקין. אני אגיד לך היכן הבעיה. יש בשוק שתי חברות מאוד גדולות שעושות עבודה מצוינת, אבל הן בפער משמעותי אפילו יותר מהבנקים. זה ברמות של מאות עד אלף עובדים ומעלה מול חברות של 50 עובדים. אלה סדרי הגודל. אולי יש חברה עם 200 עובדים.
רועי פולקמן (כולנו)
כמה חברות יש בשוק במדינת ישראל?
היו"ר יואב קיש
שש, משהו כזה. אבל השוק נשלט ברובו הגדול על ידי שתי החברות הגדולות האלה. אני אומר שוב שהן עושות עבודה מצוינת וגם יש יתרון לגודל בשוק הזה. מה נוצר? איפה הבעיה במכרזים? יכולה העירייה לכתוב מכרז ולהגיד: אני רוצה חברה עם ניסיון או עם מעל 100 עובדים, או אני רוצה חברה שפעילה כבר בעשר רשויות. לגיטימי להכניס את זה, אבל אם שמים את זה כתנאי סף, נשארות שתי החברות הגדולות שמתמודדות אחת נגד השנייה. כרגע, זאת התמונה בגדול ואם אני לא מדייק, אני אשמח לקבל תיקון.
רועי פולקמן (כולנו)
השאלה היא האם צריך להתייחס לזה.
היו"ר יואב קיש
ברמת הרישוי והפיקוח. לאפשר לחברה שקיבלה את האישור להתמודד, ואז רק להסתכל על רמת הניקוד ולא לשים את זה כתנאי סף.
רועי פולקמן (כולנו)
מאה אחוז. משרד הפנים יצטרך להגדיר תנאי סף.
היו"ר יואב קיש
כן, בבקשה.
גל פרויקט
אני מעיריית תל אביב. אני רוצה להתייחס לכמה נושאים בשביל להעמיד אותם על דיוקם.
היו"ר יואב קיש
אני אשמח מאוד.
גל פרויקט
נתחיל מזה שמי שיקרא את החוק של המרכז לגביית קנסות, שממנו הוא עובד, הפתיח אומר שהמרכז יעבוד בהתאם לפקודת המסים – גבייה. למי שלא יודע למי שחשב אחרת, המרכז לגביית קנסות עובד בדיוק לפי פקודת המסים – גבייה. כרגע טענו שהשלטון המקומי עושה בזה שימוש לרעה. זה לא רק עם אותה פקודת המסים – גבייה, הוא גם קיבל מהמחוקק סמכויות דרקוניות בהרבה מעבר למה שיש.
היו"ר יואב קיש
אז אם אתה רוצה גבייה טובה, אתה יכול להעביר להם את זה. מה הבעיה?
גל פרויקט
זה לעניין הזה. אני הייתי שותף בתהליך של הפיילוט וחלק מהפיילוט זה העברה של חובות דוחות חניה. אנחנו מאוד נשמח, אחרי שהסבירו לנו שהולכים לגבות דוחות חניה באמצעות עיקולי חשבונות בנקים, כשדוח חניה ממוצע עומד על 150 שקלים, כיצד זה עומד עם האמירה שלא עושים עיקולי חשבונות בנקים על כאלה חובות. לא ברור לי איך הם יגבו את מה שהם הבטיחו.
היו"ר יואב קיש
מוסקוביץ, תתייחס לזה, בבקשה.
גל פרויקט
יש כאלה שיש להם הרבה חובות, אבל יש גם הרבה אזרחים הגונים, כמוני, שלפעמים מקבלים דוח חניה. איך יגבו את הכסף אם לא דרך עיקולי חשבונות בנקים? אנחנו נשמח על הפטנט, אנחנו לא מכירים כזה פטנט בחוק.

הציגו פה שהמסלול המקוצר הוא הדבר הטוב ביותר שיש ויש במרכז הארץ רשות שגובים לה 80%. אני רוצה להסביר. הבעיה היא לא עם החייבים הנורמטיביים. כולנו לפעמים שוכחים לשלם, לכולנו לפעמים יש מצוקה בנקודה כזאת או אחרת שלא שילמנו. היום, כאשר אנחנו כרשות פועלים באכיפה מינהלית ושולחים דרישה לחייבים, כבר בשלב הזה ולאחר מכן עיקול חשבון בנק גם על סכום קטן – 200, 300, 400 שקל – גובים 80% מהחובות. אין פה שום גליק. זאת לא הבעיה. ולכן, כשאומרים שבמסלול המקוצר גובים 80% ברשות, זה כל פעולה אלמנטרית של כל חברת גבייה ורשות שגובה 80%. לא עם החברים האלה הבעיה. הבעיה היא עם ה-20%.

עם כל הכבוד למסלול המקוצר, אחרי שהוא עושה עיקולי חשבונות בנקים ויש לו את הסנקציה של עיכוב יציאה מהארץ שגם היא מאוד בעייתית, ועיכוב רישיון נהיגה רק אם תחדש אותו, הוא לא יודע להתמודד עם החובות של אלה שהם סרבני תשלום. עיקר הבעיות שלנו ברשות הן לא עם אלה שהם לא סרבני תשלום. שולחים SMS, יש אמצעים אלקטרוניים וכולי. עיקר הבעיות שלנו בין להיות בינוניים לבין להיות טובים ביכולת הגבייה הן עם סרבני התשלום.
היו"ר יואב קיש
איך אתם מטפלים בהם?
גל פרויקט
המסלול המקוצר איננו יודע לתת מענה לדברים האלה ואפשר לבדוק את זה בנתונים. זה מאוד פשוט. חוץ מזה, אם עכשיו יעברו מהמסלול המקוצר להליכים משמעותיים יותר בהוצאה לפועל של הוצאה, למשל, שכר טרחת עורכי דין, זה עשרות מונים יותר יקר ממה שעולה בהליכי גבייה מינהליים. וכל הליך בהוצאה לפועל מהנקודה הזאת והלאה עולה עשרות מונים יקר יותר לחייב. אז אם אתם רוצים באמת להסתכל על החייב, ממש זאת לא הדרך. ואם זה היה כל כך טוב, כל הרשויות היו עושות את זה. הרי זה וולונטרי ולמה שרשות לא תעשה את זה?
היו"ר יואב קיש
זה רק התחיל.
גל פרויקט
לא, לא. המסלול המקוצר לא רק התחיל. המסלול המקוצר עובד כבר המון זמן. הוא אומר שהם מטפלים ב-22,000 תיקים, למען הסדר הטוב זה גם כולל לא רק ארנונה, כמובן אלא גם שילוט וכדומה. אני רק אגיד לך שכמות התיקים בעירייה ממוצעת במרכז הארץ הרבה יותר מ-22,000 תיקים. 22,000 תיקים מהשלטון המקומי זה אפילו פחות מכמה אחוזים בודדים. להגיד שזאת הצלחה גדולה אחרי שנים רבות? אני לא חושב כך.
תומר רוזנר
תגיד לנו בערך כמה תיקים יש אצלך בשנה בגבייה בעיריית תל אביב. את העירייה הכי גדולה במרכז הארץ. כמה תיקים יש לך בשנה?
גל פרויקט
אני אענה לך, אבל אני רוצה להסביר מה זה הליכי גבייה.
תומר רוזנר
כמה תיקים?
גל פרויקט
אני אענה לך, אבל לפני שאני אענה אני רוצה שיובן המספר. כאשר אדם מקבל תלוש ארנונה ולא משלם אותו במועד, בניגוד למה שאמרת, לא ניתן לפעול נגדו בהליכי אכיפה מינהלית. ורק לאחר שהחוב הפך להיות חלוט, משחלפו 90 יום והוא לא הגיש השגה והוא לא הגיש ערר, ניתן לפעול. ואם הוא הגיש השגה או ערר, לא ניתן לפעול. בשלב הזה אנחנו מוציאים דרישה לפי סעיף 4 לפקודת המסים – גבייה. אנחנו מוציאים כ-250,000-200,000 דרישות בשנה לחייבים. לאחר הדרישה, חלק גדול מהאנשים משלמים. אנחנו גם שולחים SMS לחייבים ויוצרים איתם קשר טלפוני.
תומר רוזנר
זה לא הגיוני.
גל פרויקט
אני מבקש שלפני שאתה אומר שזה לא הגיוני, זה המספר ואני עומד מאחוריו.
היו"ר יואב קיש
רגע, רק להבין. אנחנו מדברים על תל אביב, כן?
גל פרויקט
תלוש הארנונה הוא דו-חודשי, כבוד יושב-ראש הוועדה, וכאשר אדם לא משלם את חוב ינואר-פברואר הוא מקבל דרישה. יש פה עולם שלם שהיה לפני דיון הוועדה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
רבע מהתושבים לא משלמים?
היו"ר יואב קיש
לא. הוא אומר שיש שישה תשלומים בשנה.
גל פרויקט
צריך להבין, כאשר חייב לא משלם את חובו, הוא צריך לשלם ריבית. אנחנו ברשויות המקומיות לא מעוניינים לחייב אותו בריבית ולכן אנחנו רוצים להודיע לו כמה שיותר מהר, שיסדיר את החוב. זה לא חוכמה שאדם לא משלם את תלוש ינואר ונדבר איתו בדצמבר. בינתיים החוב יצבור ריבית והוא יגיד, ובצדק: איפה הייתם? למה לא אמרתם לי? אתם חושבים שארנונה זה כל מה שבראש שלי? לא זכרתי, למה לא הודעתם לי?
היו"ר יואב קיש
כמה מזה עסקים וכמה תושבים?
גל פרויקט
יש בתל אביב, כמובן, יותר תושבים מעסקים. 75% זה בערך מגורים ו-25% עסקים, שזה בכלל משהו אחר שלא רלוונטי לכל מה שנאמר פה, לדעתי. אחרי הדרישה הראשונה – בערך 250,000 בשנה אנחנו שולחים והרוב מסדירים – יש דרישה מיידית, שזה בערך עוד 100,000 שאנחנו שולחים למי שלא משלם משחלפו 35 יום. אחרי זה מודיעים לו ב-SMS. תבינו שעד לשלב זה, אחרי כל ההליכים שעשינו, חייבו את החייב ב-18-15 שקלים. אתה יודע שאם היינו עושים את אותו הליך במסלול המקוצר, בשלב הזה החייב היה חייב 200 שקל הוצאות, 180 אגרה ועוד 20 שהוא משלם לי? אז מה הועילו חכמים בתקנתם? והרוב משלמים. איזה גליק גדול עושים פה?
היו"ר יואב קיש
שיהיה ברור, אנחנו לא מתכוונים להכריח את העיריות ללכת למסלול הזה.
גל פרויקט
מציגים את זה כאילו זה המסלול האופטימלי לתושבים. ממש לא.
היו"ר יואב קיש
אתה מסכים איתי שאי אפשר להסיק מעיריית תל אביב ולהגיד שזאת דוגמה מאפיינת לכל העיריות?
גל פרויקט
ככה פועלות חברות הגבייה. גם חברות הגבייה שבשלטון המקומי.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
ממש לא. כרטיס האשראי שלי התבטל ולא ידעתי שלא שולמו תשלומים. קיבלתי אזהרה באדום.
גל פרויקט
קיבלת דרישה. זה בדיוק מה שהיית מקבלת מהמרכז לגביית קנסות.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
עם איום – יש לך עשרה ימים - - -
גל פרויקט
כבוד חברת הכנסת פדידה, זה בדיוק אבל זה בדיוק מה שהיית מקבלת מהמרכז לגביית קנסות.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
טוב שלא ירו בי בכיכר העיר.
היו"ר יואב קיש
הנקודה שהייתה לי הכי חשובה מדבריך, ותסלח לי שאני מנסה לתמצת אותם, היא שעל ה-80% חוב אין ויכוח. זה הקל.
גל פרויקט
זה כל מה שהם עושים.
היו"ר יואב קיש
מה קורה עם ה-20%?
גל פרויקט
אני אענה לך.
היו"ר יואב קיש
לא, אני לא צריך אותך. אני רוצה לשמוע את המנכ"ל עונה.
גל פרויקט
הם לא עושים כלום.
תומר מוסקוביץ
אני כל פעם נהנה לראות פה איך כשמקיימים דיונים על חברות גבייה, שולחים קדימה את גל פרויקט שלא מפעיל חברת גבייה. זה הכי קל. מדינת תל אביב, שהיא המדינה השכנה הכי ידידותית למדינת ישראל - - -
איתי חוטר
סליחה, ומה אתה עושה פה? מה אתה עושה פה בדיון על חברות גבייה?
היו"ר יואב קיש
סליחה, הדיון פה ירד לפסים קצת לא ענייניים. תומר, אני מבקש ממך, אל תתחיל להתייחס לעירייה כזאת או אחרת. לשאלה שלי, ל-80% שאתם משיגים יחסית במהירות, מסלול מקוצר. מה קורה עם ה-20%?
תומר מוסקוביץ
כדי לתקן את מה שאמר גל פרויקט, ה-80% הם ה-80% שהגיעו אלינו אחרי שהעירייה עשתה מאמץ לטפל בהם. זאת אומרת, זה כבר 80% מה-20% שנשארו.
קריאה
ממש לא, ממש לא.
גל פרויקט
זה פשוט לא נכון.
היו"ר יואב קיש
אותה עירייה כבר שלחה מכתב ואת הכול?
תומר מוסקוביץ
ברור.
גל פרויקט
לא ניתן לפעול במקביל באכיפה מינהלית במסלול המקוצר.
היו"ר יואב קיש
רק אחרי זה, זה מגיע אליך.
תומר מוסקוביץ
זה מגיע אליי כשהעירייה מחליטה שהיא רוצה לפתוח תיק במסלול המקוצר, אחרי שהיא כבר עשתה את הניסיונות ואחרי שכל האנשים הנורמטיביים שילמו.
היו"ר יואב קיש
זה נושא עובדתי שקל לבדוק.
גל פרויקט
כבוד היושב-ראש, לא ניתן על פי דין לפעול במקביל.
היו"ר יואב קיש
סיון, מכיוון שאני לא יודע לעשות את זה, אני מבקש שתבדקו האם האמירה הזאת נכונה ספציפית. גם תבדקו את הנתונים מול השלטון המקומי, זה מאוד מעניין. לפי דבריו של המנכ"ל, אם הם מצליחים לעשות 80% מה-20% שלא נגבו, זה מצוין. זאת דרמה ואני אשמח לראות את זה. יכול להיות שיש פה נתון שהוא לא מדויק וטוענים בשלטון המקומי שזה מה שהם עושים. זה נושא מהותי, עובדתי וסיון, באחריותך לישיבה הבאה לבוא עם תשובות.
תומר מוסקוביץ
חוק המרכז לגביית קנסות אכן מבוסס על פקודת המסים – גבייה, אבל בשינויים רבים מאוד. אגב, הפעולות הדרקוניות של הגבלת רישיון נהיגה, הגבלת יציאה מהארץ וכל הדברים האלה, גם המרכז לגביית קנסות, כאשר הוא רוצה להפעיל אותם, הוא צריך לפנות לרשם הוצאה לפועל, שהוא סמכות מעין שיפוטית בלתי תלויה לחלוטין. זאת סמכות שלחברת גבייה בכלל אין, היא לא יכולה לעשות את זה.
היו"ר יואב קיש
זה לא רלוונטי כרגע.
תומר מוסקוביץ
זה כן רלוונטי כי כאשר הם יבואו אלינו, יהיה עוד כלי. את הנקודה הזאת צריך לדייק – נכון שלרשות האכיפה והגבייה יש הרבה יותר כלים מאשר לחברת גבייה בגלל שהמדינה סומכת יותר על עובדי מדינה מאשר על חברה פרטית. יש לנו גישה למידע שאין להם ולכן, בסופו של דבר, נהיה הרבה יותר יעילים מהם והרבה יותר הגונים מהם.
קריאה
ועם כל האמצעים שניתנו לכם, מה אתם עושים עם ה-20% שנותרו?
היו"ר יואב קיש
ביקשתי הבהרה לנושא של ה-80%-20%. נקבל מידע מדויק לישיבה הבאה. אני לא יכול לגשר כרגע על הפערים. אני ממשיך עם חברי הכנסת. חבר הכנסת טיבי פה? לא; חברת הכנסת יעל כהן פארן פה? לא; חבר הכנסת דב חנין, בבקשה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה לך, אדוני היושב-ראש, הדיון הזה הוא דיון מאוד חשוב והוא בעצם מתנהל במקביל בכמה מישורים. ברשותך, אני רוצה להתמקד בדיון הנוכחי רק בשאלות העקרוניות. יש שאלות מעשיות מאוד חשובות שגם בהן נצטרך לדבר, ואתה בדברי ההתייחסות שלך בהחלט התייחסת לכמה רעיונות.
ההתנגדות שלי לכיוון של הצעת החוק הזאת באה מכיוון עקרוני, ואני אציג את ההתנגדות הזאת מאוד בתמצית. גבייה היא מהלך שכרוך בהפעלת סמכויות ובהפעלת כוח. כולנו למדנו שהפעלת כוח בחברה המודרנית היא דבר שהמונופולין שלו ניתן בידי המדינה ובידי רשויות השלטון. לכן, הפעלת כוח, כוחות של גבייה, גם אם הם מרוסנים, גם אם הם משכנעים יותר או משכנעים פחות, צריכה להיעשות רק על ידי רשויות שלטוניות, אם זו המדינה או רשויות שלטוניות אחרות כמו הרשויות של השלטון המקומי. זאת נקודה ראשונה.

נקודה שנייה, אחת המושכלות היסודיות שמקובלות בחברות דמוקרטיות היא הקביעה שאומרת: No taxation without representation. יש קשר הדוק בין היכולת שלי להיות מיוצג לבין המנגנונים שגובים ממני כסף בצורה כזאת או אחרת. העיקרון של No taxation without representation זה בעצם פרפראזה על אמירה שהיא אולי יותר מחודדת, והיא האמירה המקורית של ג'יימס אוטיס, 1765, אחת האמירות שהובילו למלחמת העצמאות האמריקנית: Taxation without representation is tyranny"".
אני נותן את הדוגמה הזאת מכיוון שמה שאנחנו רואים עם חברות הגבייה זה באמת בקטן, אבל ממש מקרים של עריצות. התנהלות עריצה מול תושבים.

הנקודה השלישית שבה אני רוצה לסיים היא שהעריצות של חברות הגבייה מול תושבים היא לא איזשהו מקרה יוצא דופן בגלל שפשוט הגיעו האנשים הלא-נכונים, אנשים רעים, אנשים שלא מתחשבים, אנשים שלא מתייחסים לאזרח. ברמת המנגנון הכלכלי, חברות הגבייה מתנהלות כך שהן צריכות לייצר תוצאות כלכליות של גבייה כדי להמשיך לתפקד כחברות גבייה. הרווחים של חברות הגבייה בעצם נשענים על הכוחנות שלהם, על היכולת שלהם, כמו שהגדיר את זה חבר הכנסת טיבי, להיות "משכנעות". לכן, גם ברמה העקרונית, הפעלת כוח וסמכויות שצריכה להיות בידי השלטון ולא בידי גורמים פרטיים, גם העיקרון שהוא עיקרון בסיסי מאוד שאומר שמי שגובה ממני כסף הוא האדם שאני בוחר אותו. אני בוחר, אני מיוצג אצלו ואז הוא יכול לגבות ממני כסף – גם לקבוע כמה אני צריך לשלם וגם לקחת ממני בפועל את הכסף הזה.

גם מכוח העיקרון הזה חברות הגבייה הן דבר פסול ובעייתי וגם בגלל התרגום של זה לשפה אופרטיבית. חברות הגבייה הן המנגנון שבאופן הכרחי כמעט, גם אם יהיו שם האנשים הכי נחמדים והכי טובים, כדי לבצע את התפקיד שלהן, כדי להיות נאמנות לאינטרסים שלהן, חייבות להיות משכנעות ואכזריות.

ולכן אני מציע שבמקום הצעת החוק הממשלתית הזאת לייצר פתרון הרבה יותר פשוט. לייצר פתרון שאומר שגביית החובות, כמו גם קביעת המסים היא באחריות רשויות השלטון. עיריית תל אביב, למשל, מבצעת עם קשיים – אני מבין ממר פרויקט את הקשיים ואני מייד אתייחס לזה – מבצעת את זה. עיריית תל אביב, אגב, היא דוגמה לעירייה שלפחות ברמה הכספית יודעת לנהל ויודעת להתנהל. ואל תגידו לי שוב מדינת תל אביב או בועת תל אביב, כי בתל אביב יש שכונות ואזורים שבהם יש מצוקה כלכלית ובהם יש קשיים לא פחות מאשר במקומות אחרים. יש גם פריפריה חברתית אמיתית בתוך תל אביב. ובכל זאת, עיריית תל אביב יודעת להתנהל עם זה. אם זה אפשרי ב"מדינת תל אביב", שאיננה מדינה אלא בבואה של החברה הישראלית ולא בועה בחברה הישראלית, זה אפשרי גם במקומות אחרים.
היו"ר יואב קיש
נא לסיים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני רוצה לסיים בנקודה חשובה שאמר נציג עיריית תל אביב ותאמינו לי שאין לי שום קשרים מיוחדים עם עיריית תל אביב.
היו"ר יואב קיש
דב, נא לסיים. יש לנו עוד עשר דקות ויש עוד חברי כנסת שלא דיברו.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
משפט אחרון. אני תושב תל אביב, אבל באופוזיציה. אני חושב שנכונה מאוד מאוד התפיסה שאומרת שאנחנו צריכים להבחין בין שני סוגים שונים של בעיות. ברמת המעשה זאת נקודה קריטית. הרוב המכריע של האזרחים, איתם אנחנו צריכים מנגנון קל, מיטיב, ידידותי למשתמש ועם כמה שפחות עלויות.
מצד שני, צריך להקנות לרשויות השלטון הרלוונטיות את הסמכויות ואת הכלים לבצע אכיפה יעילה מול אלה שלא רוצים לשלם.
היו"ר יואב קיש
תודה. חבר הכנסת טלב אבו עראר, בבקשה.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
תודה, מכובדי היושב-ראש, אני מתנגד להפרטת הגבייה לחברות הפרטיות. חברה פרטית היא בעלת מטרת רווח והיו הרבה מקרים שהיו בהם אלימות והתעללות בבני אדם, בתושבים. זה דבר שבאמת פוגע בתושב ופוגע אפילו בהליך של הגבייה. אתה שולח אנשים שיש להם סמכות אפילו להפעיל כוח.

לפני כשלוש שנים קרה אצלנו בערערה בנגב שבא נציג של חברת הגבייה לעקל מטלטלין. לא מצאו דבר חוץ ממיטתה של אישה נכה. בא הגובה הזה, סטר לה סטירה ורצה לקחת את המיטה.
היו"ר יואב קיש
לפי החוק אסור לקחת.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
היא התקשרה לבעלה והוא בא, משוגע ממש, תפס את האקדח וירה בגובה. ממש כך. זה קרה והאדם נמצא עכשיו בבית סוהר. המקרה הזה קרה.

אם אנחנו רוצים שאנשי חברת הגבייה יהיו בני אדם, נקבע סכום מסוים ולא שכאילו מהרווח שהוא מביא לשלם לו.
היו"ר יואב קיש
מה אחוז הגבייה בערערה?
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
הגיע היום אולי ל-50%-60%.
איתי חוטר
כמה היה לפני עשור?
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
8%.
קריאה
אני מכיר את המקרה הזה באופן אישי ומה שנאמר פה לא נכון.
היו"ר יואב קיש
לא, לא, אתה לא מתפרץ. סליחה, אני אוציא אותך. עוד פעם אחת, אתה יוצא החוצה. אל תתפרץ לדיון.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
נשאל למה אחוז הגבייה נמוך ביישובים הבדואים בנגב? כי המצב הסוציו-אקונומי ממש נמוך. אדם שאין לו מאיפה לשלם, הוא ישדוד כדי לשלם לך? 70% אבטלה, לא כמוך בתל אביב.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
מי שמובטל משלם מעט.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
אפילו את המעט הזה הוא לא יכול לשלם.
היו"ר יואב קיש
תודה. חבר הכנסת יעקב אשר, אתה רוצה לדבר? בבקשה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אדוני היושב-ראש, אני מסתכל על הסוגיה הזאת משני היבטים, היבט אחד של האדם הפרטי, של האזרח, והיבט שני של הרשויות.
היו"ר יואב קיש
מוכר לך התחום.
יעקב אשר (יהדות התורה)
מוכר לי התחום הזה ואנחנו רוצים שהרשויות יוכלו להיות יעילות ויוכלו לבצע את עבודתן. הפרטה של פעולות כאלה ואחרות, אלה דברים שנמצאים ביום-יום בעירייה בהרבה מאוד מחלקות ואגפים. אני חושב שצריך לתפוס את השור בקרניו בעניין הזה בשאלה איך יהיו ההסכמים עם החברות. אם ההסכמים עובדים על פי אחוזים מהגבייה, אם זה עובד על כך שהתמחור של זה מגיע בצורות של אחוזים כאלה ואחרים, ברור שחברות שהן חברות עסקיות יתחילו להשתולל. אגב, הן לא יתחילו. הן עושות את זה במקומות מסוימים. אני חושב שהאחריות בסופו של דבר היא אחריות של הרשות. צריך למצוא את המודל שמצד אחד מאפשר לעבוד עם חברות ומצד שני, יש כללים ברורים מאוד לגבי התנהלות מול אנשים, התנהלות מול אנשים במצב סוציו-אקונומי נמוך, התנהלות מול אנשים שיש להם חוב והם מתגלגלים בינתיים בוועדות הנחות כאלה ואחרות או בהליכים כאלה ואחרים. לעקר את הדבר הזה שנקרא בונוסים על גבייה מהירה או על גבייה משכנעת.

אדוני היושב-ראש, ראש עיר לא יכול לברוח ולהסתתר מאחורי חברות גבייה כאלה ואחרות. ברגע שיש לו סמכות להתערב בהליכים כאלה – להתערב במסגרת כללים ברורים ולא כראש עיר שרוצה לעזור לאנשים שהוא רוצה ולא לעזור לאנשים שהוא לא רוצה. אם יהיו כללים ברורים וידועים, שהחברה חייבת לעבוד על פיהן ואם ההכנסות של החברה יהיו פר תיק – תיק גדול, תיק קטן – אבל לא לפי בונוסים של הצלחה, דבר שמכניס את החברות האלה לטירוף וממילא גם לאכזריות, זה המודל שצריך לעשות ואיתו צריך להתקדם. מצד שני, אנחנו צריכים לדאוג לכך שהרשויות המקומיות יוכלו לתפקד, יוכלו לשמור על יציבות כספית תוך כדי שמירה על הערך הכי חשוב, שהוא ערך הרחמים כדי שלא לפגוע באנשים המסכנים.
היו"ר יואב קיש
תודה.
תומר רוזנר
הערה קצרה, אדוני היושב-ראש, הנושא, כפי שהתייחס אליו חבר הכנסת אשר, נושא מודל שכר הטרחה של חברות הגבייה, נדון גם בפסק דין של בית המשפט העליון. בית המשפט העליון הצביע על הבעייתיות הרבה שבמודל הנוכחי של אחוזים מהגבייה ולכן, גם הנושא הזה צריך להיות נדון כאן ולהיות מטופל. יש מודלים אחרים, יש מודלים שקשורים לשכר טרחה שנגזר מקרן החוב ולא מאחוזי ההצלחה בגבייתו. יש מודלים נוספים רבים אחרים, אבל אין ספק שהמודל הנוכחי הוא מודל בעייתי.
היו"ר יואב קיש
תודה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
תודה שחיזקת אותי עם עמדתך.
היו"ר יואב קיש
חבר הכנסת יואב בן צור, בבקשה.
יואב בן צור (ש"ס)
אני מצטרף לדברי חברי. מצד אחד, אי אפשר להשאיר את המקום הזה פרוץ. אנחנו יודעים שמחלקות הגבייה ברשויות לא היו הכי יעילות ולא הצליחו להגיע לגבייה משמעותית. לכן, אני חושב שחברות הגבייה אכן צריכות להתקיים, אבל צריך לשים לב ברגישות יתרה במיוחד לנכים ולחלשים. הבנתי מכמה מקומות ותלונות שהגיעו אלינו שהתנהגו בצורה מחפירה במקומות מסוימים ולא התחשבו במצבו של האדם. לכן אני חושב שצריך לתת את הדעת באיזה תנאים ואיזה אפשרויות בכלל אפשר לעשות את מה שצריכים לעשות, מתוך רגישות והתחשבות, כמו שאמר חברי, לכל האנשים החלשים הללו שלא ייפגעו. אם אתה הולך לקחת ממישהו שסתם מתחמק, תפעיל את כל האמצעים שצריכים לעמוד לרשותך, אבל אם אתה הולך לאנשים חלשים שאין להם, כמו שאמר טלב אבו עראר, צריך לעשות כללים ברורים איך מתייחסים אליהם ואיך מתנהגים איתם.
היו"ר יואב קיש
תודה. אני רוצה לשמוע את נציג לשכת עורכי הדין, שלא שמענו אותם בהתייחסות לנושא הספציפי שלכם. לצערי, אחרים ידברו בדיון הבא כי אנחנו חייבים לסיים.
ניר גדעוני
בוקר טוב, אני נציג לשכת עורכי הדין, חבר פורום הוצאה לפועל, קודם כל, אנחנו נמצאים, אדוני, בנושא של תיקון פקודת העיריות בגבייה מינהלית. לא כל כך ברור לי איך הגענו לגבייה משפטית.
היו"ר יואב קיש
אני הסברתי.
ניר גדעוני
היא מוסדרת בחקיקה אחרת.
תומר רוזנר
ממש לא.
ניר גדעוני
היא מוסדרת בחוק הוצאה לפועל, היא מפוקחת על ידי רשות האכיפה והגבייה. זאת הגבייה הכי מפוקחת שיש. רשות האכיפה והגבייה מפקחת על כל פעולה שאנחנו עושים, כולל על מכתב התראה שגם אנחנו מוסרים במסירה אישית כי כך קובע החוק. לכן, הנושא של התעריפים והפיקוח הוא הכי מוסדר שיש. אגב, הרבה יותר מוסדר מנושא האכיפה המינהלית, וגם בנושא התעריפים.

עניין נוסף, חשוב לנו להדגיש שמכיוון שמדובר בנושא חדש, אכיפה משפטית לא נכללת ולא ניתן בעצם להעלות אותו. זה משהו שאמור להיות מתוקן על ידי חוק ההוצאה לפועל. אי אפשר בנושא של החוק הזה לנסות ולהסדיר בצורה עקיפה כל מיני דברים שרוצים לעשות.

לעניין המסלול המקוצר, אומר מר מוסקוביץ שהמסלול המקוצר מאוד מאוד יעיל. האכיפה המשפטית היום, ברוב הרשויות, היא אכיפה שבאה אחרי אכיפה מינהלית כי הרשות לא יכולה לעשות גם וגם. ברגע שהיא מסיימת וממצה את האכיפה המינהלית, רק אז היא מעבירה לאכיפה משפטית.
גם האכיפה המשפטית הנוכחית שמבוצעת על ידי משרדי עורכי הדין שנבחרים בדרך כלל במכרזים שמפרסמת הרשות – הכול ממוכרז, גם התעריפים – המסלול המקוצר הוא זה שלא יכול להתחרות בדבר הזה מהטעם הפשוט שהוא לא נגיש. אנחנו, משרדי עורכי הדין, עובדים בצורה סימביוטית עם הרשות.
היו"ר יואב קיש
אבל לא עם החייב.
ניר גדעוני
ודאי שעם החייב. הוא בא לשלם אצלנו או שהוא בא לשלם ברשות.
היו"ר יואב קיש
שמענו הרבה חייבים שלא מצליחים ליצור קשר עם עורכי הדין.
ניר גדעוני
אני לא חושב שזה נכון, אדוני. אגב, גם בנושא של חברות הגבייה, אני חושב שהן עובדות די בדומה למשרדי עורכי דין. אתה כן יכול להיות נגיש. הן עובדות בצמוד לרשות ובדרך כלל, כשחברת גבייה עושה עיקול או הליך כלשהו, זה מגיע לרשות. הרשות היא זאת שמבטלת, היא זאת שמקבלת, היא זאת שיכולה גם לעשות הסדרים. כך הדבר גם כשמדובר במשרדי עורכי דין.

כשמדובר במסלול המקוצר, ואני מזמין כל אחד לנסות להתקשר למסלול המקוצר לנסות לבטל עיקול, לנסות להזין הסדר, לנסות לקבל קהל, להגיד שקיבלת הנחה והיא לא מוזנת בשנת 2018, להגיד שאתה זכאי לכל מיני דברים – אין עם מי לדבר. המסלול המקוצר זה גוף שמקבל את החוב, אין לו שום תקשורת עם אף אחד והוא פועל. הוא רץ כמו סוס. בעניין הזה, ארנונה היא חוב מורכב – זה לא חוב סלולר, חוב קטן שאפשר לבוא ולגבות אותו כמו שהוא. זה חוב מורכב ויש בו כל מיני אלמנטים. לא דיברנו על השגות, ערערים וכל מיני דברים. אני חושב שגם הרשות עצמה יודעת שהיא לא מסוגלת ולא יכולה לטפל בארנונה כי זה לא חוב רגיל.
היו"ר יואב קיש
תודה. תומר, תתייחס לדבריו.
תומר רוזנר
אני אתייחס למספר אי-דיוקים שעלו בדבריו של עורך הדין גדעוני. נושא שכר הטרחה של עורכי הדין בפעולות גבייה שהן בטרם הכניסה למסלול ההוצאה לפועל אינו מוסדר.
ניר גדעוני
יש פסיקה בנושא שקובעת שתקנות המסים –גבייה, חלות גם על - - -
תומר רוזנר
הנושא שמוסדר הוא בהחלט נושא שכר הטרחה, כאשר כבר נכנסים למסלול ההוצאה לפועל. נושא הנגישות משרדי עורכי הדין ורמת השירות הניתנת לחייבים – אני חושב שהוא לא טעון ראיה שהמצב לא טוב בחלק גדול מהמקרים. אם נצטרך נראה את הבעייתיות עם המגוון הרחב של התלונות שמקבלים חברי הכנסת ומבקשים את עזרתם בנושא, ואין להם איך לעזור בעניין הזה. זה נושא שלא מקבל טיפול. הטענה לפיה כל ההתקשרויות עם עורכי הדין הן בתהליכים של מכרז רגיל, איננה מדויקת. בחלק מהמקרים הדברים לא נעשים בדרך של מכרז. נושא הנגישות של המסלול המקוצר – אני מציע שיתייחס אליו מר מוסקוביץ כמי שמטפל בנושא הזה. אני אדגיש שאם תיטען טענת נושא חדש - - -
היו"ר יואב קיש
זה בהחלט לגיטימי.
תומר רוזנר
זה בהחלט לגיטימי. יכול לטעון אותה נציג ממשלה או אחד מחברי הכנסת. אם תיטען טענה כזאת, כמובן שהנושא הזה יצטרך להיות מוכרע בוועדת הכנסת.
תומר מוסקוביץ
לגבי הנגישות, אני יכול להגיד לך שאנחנו מפעילים היום מוקד טלפוני ברשות האכיפה והגבייה שעונה היום ל-7,000 שיחות ביום. זמן ההמתנה הממוצע בשיחות שמיועדות להוצאה לפועל הוא פחות משתי דקות. זאת הנגישות הכי טובה ובנוסף אנחנו מפעילים אזור אישי שבו אדם יכול לקבל סיסמה ולראות את כל הפעולות שנעשות בתיק שלו.
היו"ר יואב קיש
מה בנושא ארנונה, אם הוא טוען שיש לו הנחה?
תומר מוסקוביץ
אמרתי כבר בהתחלה.
היו"ר יואב קיש
אתם רק בחוב חלוט.
תומר מוסקוביץ
אנחנו לא מתכוונים להחליף את העיריות.
קריאה
יושב-הראש, אני מבקשת זכות דיבור. אני נרשמתי.
היו"ר יואב קיש
יש פה עוד גופים.
קריאה
אבל החברה האזרחית לא דיברה.
היו"ר יואב קיש
סליחה, אני לא רוצה להוציא אותך. את תיתני לי לדבר ואת לא תפריעי לי.
קריאה
יש פה גורם אחד של החברה האזרחית.
היו"ר יואב קיש
לא, את לא תפריעי לי. יש פה הרבה נציגים של החברה האזרחית שרוצים לדבר. אפילו לידך יש מישהו שרוצה לדבר.
קריאה
אבל הם לא דיברו.
היו"ר יואב קיש
סליחה, זה מפריע עכשיו. אנחנו חייבים לסיים כי יש ישיבות נוספות פה בכנסת. כפי שאמרתי, נקיים דיון נוסף שיהיה אחרי הבחירות לרשויות המקומיות.
קריאה
זאת לא דמוקרטיה ככה.
היו"ר יואב קיש
תוציאו את הגברת הזאת החוצה.
קריאה
זאת לא דמוקרטיה שלא שומעים את החברה האזרחית.
היו"ר יואב קיש
את לא מכירה אותי ואני לא מוכן לדיבורים האלה.
קריאה
אתה גם לא מכיר אותי.
היו"ר יואב קיש
אני לא צריך להכיר אותך. את רוצה להפריע? תפריעי, אבל לא פה.
קריאה
זה לא שולחן דמוקרטי.
היו"ר יואב קיש
בסדר, זה לא דמוקרטי בעינייך. מה אני אעשה. הדיון פה ימשיך אחרי הבחירות. כל נציגי הציבור שלא יפריעו ידברו, ונקשיב להם. הם לא יחליטו מתי הם מדברים. יש הרבה גורמי ציבור שרצו לדבר. לכן אני אומר שוב שאנחנו נמשיך את הדיונים. אני מבקש לעשות את כל מה שביקשתי בכתב, גם את הבדיקה שביקשתי, ואני מודה לכולם על ההשתתפות. תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:35.

קוד המקור של הנתונים