ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 15/10/2018

חוק הסיוע המשפטי (תיקון מס' 22 - הוראת שעה), התשע"ט-2018

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



2
ועדת החוקה, חוק ומשפט
15/10/2018


מושב חמישי



פרוטוקול מס' 680
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שני, ו' בחשון התשע"ט (15 באוקטובר 2018), שעה 10:00
סדר היום
הצעת חוק הסיוע המשפטי (סיוע משפטי לאדם בהליך אזרחי לפי חוק איסור הפליה במוצרים בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, התשס"א-2000) (הוראת שעה), התשע"ח-2018 (מ/1224) – הכנה לקריאה שנייה ושלישית.
נכחו
חברי הוועדה: ניסן סלומינסקי – היו"ר
יעל גרמן
חברי הכנסת
פנינה תמנו
מוזמנים
ברוך משולם - עוזר ראשי ליועמ"ש, משרד האוצר

אייל טולדו - רפרנט ממשל ומינהל, אגף תקציבים, משרד האוצר

אביטל בגין - ממונה ארצית במדיניות ציבורית סיוע משפטי, משרד המשפטים

אווקה זנה - ראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות, משרד המשפטים

ליאת יעקובוביץ - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

פנחס מיכאלי - ממונה חקיקה, לשכת עורכי הדין

ח'אלד דגש - ממונה חקיקה, לשכת עורכי הדין

יעל גויסקי - לשכת עורכי הדין

דבי גילד-חיו - מקדמת מדיניות וחקיקה, האגודה לזכויות האזרח

עודד פריד - ראש פורום המדיניות הציבורית, האגודה לשמירת זכויות הפרט

בועז אחד העם - יושב-ראש, המרכז הישראלי ללימודי חירשות

סיגל ספירמן - רכזת מידע, מחקר ונתונים, אגודת יהודי אתיופיה

אליהו יצחק - פעיל חברתי

נווה יצחק ברכה - מוזמן/ת

פנחס חותה - מוזמן/ת
ייעוץ משפטי
נועה ברודסקי לוי
מנהל הוועדה
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
טלי רם



הצעת חוק הסיוע המשפטי (סיוע משפטי לאדם בהליך אזרחי לפי חוק איסור הפליה במוצרים בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, התשס"א-2000) (הוראת שעה), התשע"ח-2018 (מ/1224) – הכנה לקריאה שנייה ושלישית
היו"ר ניסן סלומינסקי
בוקר טוב. אצלנו נוהגים לברך חורף בריא. אז שיהיה לנו חורף בריא, הכוונה לגשמים וכל מה שצריך, שיהיה טוב. אני מקווה שכולנו אגרנו כוחות לקראת המושב. זה מושב ארוך - יש את חנוכה, יש את פורים במושב - ואנחנו צריכים הרבה כוחות. אז שיהיו לנו הרבה כוחות ושנעשה רק דברים טובים. שוב, ברוכים הבאים. אני מברך בברכת בוקר טוב את חברתי חברת הכנסת, את אנשי הממלכה.
פנינה תמנו (יש עתיד)
ברוך הנמצא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ואת כל המצטרפים. את כל הלשכות – עורכי הדין, האגודה לזכויות, כל האחרים שמצטרפים. אז כולם ברוכים ויש לנו עכשיו חוק שהוא חוק חשוב. בבקשה.
אווקה זנה
אדוני היושב-ראש, עורך דין זנה, ראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות. היחידה הוקמה בעקבות דוח פלמור בהחלטת ממשלה ואנחנו למעשה אחראים לעקוב ולדאוג שיהיו כלים כדי להיאבק בגזענות.

החוק הזה במהותו, אדוני, נועד להיאבק בגזענות שקיימת בחברה הישראלית, בעיקר בגזענות שנובעת על ידי נותני שירות ציבורי. החוק הזה קיים כ-17 שנה וראינו שיש מיעוט של תביעות, גם אזרחיות. החלק הפלילי כמעט ולא מיושם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש מיעוט תביעות בגלל שאין הפליה?
אווקה זנה
בגלל שיש הפליה, והנגישות, אנחנו יודעים שהנושא המשפטי בהתמודדות, גם הנפשית וגם הביורוקרטית, בניהול הליכים משפטיים בתביעה אזרחית הוא לא פשוט. עיקר הנפגעים הם אוכלוסיות, אפשר לומר מוחלשות בשכבות שונות של החברה הישראלית.

אני אומר לאדוני, קודם כול היחידה היא יחידת תיאום. היחידה מתאמת למעשה את הפעילות הממשלתית להתמודדות עם תופעות של גזענות. אנחנו למעשה מעבירים פניות שמגיעות אלינו ליחידה לגורמים שונים במשרדי הממשלה. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם הסיוע המשפטי, והחוק הזה נדרש כדי לאפשר לסיוע המשפטי להיאבק ולנהל הליכים נגד חברות וגופים שמפלים.

רק כדוגמה, השנה הוגשו שתי תביעות - אחת נגד חברת דן על הפליה של שבעה ילדים בתחבורה ציבורית. למעשה, האירוע הוא שנהגת החליטה לא להעלות אותם.
פנינה תמנו (יש עתיד)
שבעה ילדים ממוצא אתיופי.
אווקה זנה
נכון. נהגת החליטה ביום חורפי וגשום לא להעלות ילדים ממוצא אתיופי על רקע מוצאם, וזה מתנהל בבית המשפט.

ישנן עוד תביעות שהסיוע המשפטי עושה מאמצים לנהל. למעשה, אנחנו רוצים לאפשר במסגרת החוק הזה לכל פנייה שמגיעה אלינו על רקע הפליה במתן שירות ציבורי – אני מדגיש, במתן שירות ציבורי – לנהל הליכים על ידי המדינה.

אנחנו מבינים את המורכבות ואת הקושי של אזרח מן השורה להתמודד איתם, ולכן אני מודה לאדוני ולכל מי שתומך ועוסק בקידום החוק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אולי אני אוסיף, זנה. אני חושב שהנקודה העיקרית היא שהיום הרי פתוחה בפני כל אחד האפשרות להגיש, ויש גם את הסיוע המשפטי – עוד מעט נשמע את אביטל – אבל ברגע שיש חסם של הכנסה, ואדם כדי להסתייע בסיוע המשפטי צריך להוכיח שהכנסתו היא כזאת וכזאת ולהביא כל מיני דברים, אדם מתייאש ומוותר בכלל על ההסתייעות בסיוע המשפטי. יכול להיות שהוא גם מעצמו לא הולך לקחת עורך דין ולהשקיע כספים ואז לא עושים כלום.

מהות החוק הזה היא להוריד את נושא ההתניה למבחן הכנסה אלא כל מי שמופלה בגין החוק הזה יוכל לפנות והסיוע המשפטי יעזור לו בלי שהוא יצטרך להוכיח שהוא מרוויח כך או מרוויח כך, ואז זה יפתח את השערים והסיוע המשפטי יוכל לטפל בעוצמה במקרים האלה.
פנינה תמנו (יש עתיד)
אחת הבעיות היא שגם אין מספיק תקדימים. מעבר למיעוט של תובעים, אין מספיק תקדימים גם כתוצאה מכך שבתי המשפט – לאחרונה, הלשכה שלי ואני עשינו ממוצע של הפיצויים שנפסקו על-פי חוק איסור הפליה במוצרים ושירותים ציבוריים, והגענו לסכומים של בין 20,000 ל-30,000.

אם אדם לקח עורך דין, שילם לו 50,000, 60,000 שקלים במקרה הטוב, במשך שנתיים עבר את התהליך הנפשי שהוא לא פשוט מבחינה סוציולוגית, חברתית וכיוצא בכך – אני אומרת לך את זה גם כמישהי שלא מכרו לה פעם בורקס ותבעתי על-פי החוק הזה ואני יודעת מה בחורה צעירה עברה ומה עוברים אנשים – ובסופו של דבר אותם שופטים פוסקים 10,000 שקלים, 20,000 שקלים ואז אומרים: ריבונו של עולם, המאבק הזה בהפליה, בגזענות, בטח במוצרים ושירותים ציבוריים, הוא לא יכול להישאר בידי אדם פרטי כזה או אחר ואני חושבת שבגלל זה ההמלצה בדוח פלמור הייתה מאוד חד-משמעית והיא יוצאת דופן, צריך להודות שזה יוצא דופן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יותר מזה. אפילו מי שכן זכאי להסתייע בסיוע המשפטי, אבל אם יש את החסם הזה, הוא צריך להוכיח את המשכורת ואת כל הדברים. הרבה מתוך אלה אני חושב אומרים – מה, אני אתחיל להביא חשבוניות וקבלות – והם יורדים מזה.

לכן אני אומר, הורדת החסם עוזרת לשני הצדדים. היא עוזרת קודם כול לאותם אלה שגם עם החסם הם זכאים לפנות אבל לא יפנו בגלל הפרוצדורה, ומצד שני, עוזרת לכאלה שלא זכאים כי הם לא עומדים בחסם הזה אבל הם לא ילכו לעורך דין ויתבעו כי הם לא רוצים להשקיע כסף ובסוף עוד יפסידו מכל התביעה אז הם מרימים ידיים. הורדת החסם הזה עושה טוב לשני הצדדים.
פנינה תמנו (יש עתיד)
אדוני היושב-ראש, אני תמיד אומרת – הסיוע וגם הסנגוריה שנועדו להיות עזר לאוכלוסיות מוחלשות, אמורים להיות במינימום ביורוקרטיה וזה נושא שהוא בפני עצמו ראוי. הסנגוריה באופן אוטומטי מצליחה לתפקד ולא צריך טפסים כי זה באמת דיני נפשות וצריך להביא בפני שופט אבל כשמדובר בסיוע אנחנו שואלים את השאלה כמה מערכת המשפט מונגשת לאוכלוסיות המוחלשות והאם אותה פלטפורמה שיצרה המדינה כדי להנגיש את מערכת המשפט לא הופכת להיות מסורבלת מדי.

אני יכולה לומר לך שאתה צודק בהחלט שהטפסים מתישים את האנשים הפשוטים, ובסוף צריך לדון על זה בדיון שלם שאני חושבת שראוי שוועדת החוקה תעשה את זה, איך בכל זאת גורמים לסיוע לפשט את התהליכים, אבל זה דיון אחר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אביטל בגין, מה את אומרת?
אביטל בגין
בוקר טוב. אביטל בגין, הסיוע המשפטי. אני אתחיל דווקא עם ההערה הכללית. הסיוע המשפטי פועל באופן מאוד יסודי ומתמיד בשביל להפחית את החסמים. אדוני צודק בהחלט, ואנחנו רואים את זה, שעצם הצורך להביא את מבחני הזכאות יוצר חסם בפני אנשים ויש לנו אחוז נשירה של אנשים שהתיק בעניינם נסגר, לא בגלל שהם אינם זכאים כלכלית אלא בגלל שהם לא מוכיחים את זכאותם.

ולכן, בעניין הספציפי פה זה באמת קפיצת מדרגה ביכולת שלנו לטפל. אווקה ואני גם מכירים את זה, אנחנו עובדים בשיתוף פעולה של תיקים שמועברים, ולצערנו יש תיקים שמגיעים עם תלונות ליחידה שאנחנו כרגע מנועים מלטפל בהם.

לגבי ההיבט הכללי של הנגישות, יש לאורך השנים עוד ועוד ועוד נושאים ודרכים להנגשה. הסיוע המשפטי עובד בשישה מחוזות, חוץ מזה 66 שלוחות שאנחנו מגיעים אל האנשים שלא יכולים להגיע אלינו, אנחנו מתפרסים בכל הארץ, מגיעים עורכי הדין שלנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
המחוזות הם לפי חלוקה של בתי המשפט המחוזיים?
אביטל בגין
המחוזות הם לפי החלוקה של בתי המשפט המחוזיים והשלוחות הן באופן משתנה לפי העומסים והצרכים – מאילת, רהט, בצפון בכל מיני יחידות – אנחנו מגיעים לעיריות, ליחידות הרווחה של העיריות ויושבים שם.

מעבר לכך, נפתחו חמש עמדות נגישות לצדק בבתי משפט שלום בארץ - גם כן בפיזור גיאוגרפי, עם תקווה שזה ילך ויתפתח - שנועדו לתת מענה למקרים דחופים של אנשים שמגיעים לבית משפט, בעיקר באלימות.

הטפסים הוחלפו לנוסח הרבה יותר פשוט. אני מדי פעם מנסה לשבת בקבלת קהל ולראות איך מתנהלת העבודה בשוטף, הרבה מאוד מהטפסים אינם ממולאים, ומתקבלים תמיד לראיון. אנשים לא יודעים לנסח מה הבעיה המשפטית שלהם בכלל, אבל מספיק שהם יגיעו למקום או ירימו טלפון, ייפתח להם תיק ויחד עם עורך הדין העבודה תיעשה.
פנינה תמנו (יש עתיד)
חלילה שלא יישמע כביקורת.
אביטל בגין
לא. הביקורת תמיד דרושה.
פנינה תמנו (יש עתיד)
דווקא הייתי עובדת בשיתוף פעולה מאוד הדוק עם גלעד סממה ואני יודעת כמה מאמצים אתם עושים, אבל גם את מודה שבאמת מבחינה ביורוקרטית יש בעיה.
אביטל בגין
נכון. ביורוקרטיה היא עדיין כואבת, אנחנו מנסים מאוד לצמצם אותה. בשנה האחרונה התחלנו בפיילוט גישה ישירה, שבכלל קיצר את התהליך ככה שהלקוח מופנה ישירות לעורך דין חיצוני ולא עובר בכלל ראיון פנימי, ואז את כל המסמכים כולם הוא כבר מביא למקום אחד עם העורך דין שמונה לו. זה תהליך ארוך שתמיד צריך בו שיפור, והחוק הזה מבורך ודרוש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יישכוח. תודה.
אביטל בגין
שיאושר במהרה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
סיגל, את רוצה לומר משהו?
סיגל ספירמן
לא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
איל. אתם האוצר, מסודרים עם החוק.
אייל טולדו
כן, אנחנו היינו שותפים גם בוועדה של אמי ואנחנו חושבים שהמסקנות ראויות וטובות ואנחנו בהחלט תומכים בתיקון המוצע.
פנינה תמנו (יש עתיד)
ניסן, אני חייבת לספר לך. אתה יודע מה היה התיק הראשון שהם ייצגו, עוד לפני שהחוק עבר? ובאמת הסיוע בחר לקחת לידיים שלו וללוות את התיק, ודווקא שם כנראה כן הייתה בעיה משפטית.

לפני ארבע שנים בערך הייתה ילדה שעלתה לאוטובוס – לדעתי באזור של גוש עציון – והנהג קרא לה "קופה", ההורים שלך קופים, ליד הילדים. הוא היה כנראה עצבני, היא עיכבה אותו, ילדה בת שמונה. והסיוע הלך עם התיק הזה – האמא היא כמעט לא דוברת עברית - ואני יכולה להגיד לך שבסוף הם הגיעו לפשרה והוא שילם מה שהוא היה צריך לשלם, אבל זה היה התיק הראשון שאלמלא המעורבות של הסיוע זה לא היה קורה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אוקיי. יעל.
יעל גויסקי
עורכת דין יעל גויסקי, לשכת עורכי הדין. קודם כול, לשכת עורכי הדין כן מברכת על הצעת החוק. היא רואה בהכללת הנושא הזה דבר מאוד מאוד חשוב במסגרת הנושאים שבחוק הסיוע המשפטי.

אבל, יש חשש מבחינת פריצת המסגרת של הקריטריונים הכלכליים. למעשה, כשאנחנו מסתכלים על התוספת לחוק מדובר בתביעות שמקבלות פטור שהן תביעות לסעד שהוא לא סעד לפיצוי כספי.

אבל, מאחר שמדובר בערך חשוב ואנחנו מבינים את זה - וקראתי גם את המסמך שהכינה הוועדה - מה שאנחנו מציעים, שזה ייקבע בהוראת שעה לא לשלוש שנים אלא להקטין את תקופת הזמן על מנת שנוכל באמת לעשות מעקב אם מדובר בחסם כלכלי. שכן, אם לא מדובר – כי יש הליך ביורוקרטי מעבר לנושא הכלכלי מול הסיוע המשפטי – אז יכול להיות שאין טעם לפרוץ את המסגרת הזאת. אם מדובר בחסם כלכלי, בטח לא הלשכה היא זאת שתתנגד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יעל, אוקיי. נאמר כך, שבדרך כלל אנחנו לא רוצים שהסיוע המשפטי יטפל בכל עם ישראל, הוא לא יצליח להחזיק מעמד ובשביל זה יש את עורכי הדין. לכן יש חסמים, כדי שרק מי שבאמת לא יכול להשתמש בעורכי דין וזקוק, שהסיוע יעשה את זה.

פה אנחנו בכוונה רוצים להדגיש. מאחר שהחוק הזה הוא חשוב מאוד והוא לא ממומש, אז כדי לתת לו עוצמה – אז אני מסכים, אחרת לא הייתי מסכים לזה – נוריד את חסם ההכנסה או המבחנים האחרים ושהסיוע ירוץ על זה ואחר כך נראה איך זה מסתדר ואחרי שזה יוטמע בקרב המעסיקים, העוסקים, נותני השירותים וכל האחרים, כל הנושא של האיסור בהפליה, אז אפשר יהיה לחזור למצב הרגיל שצריך להיות.

כרגע צריכים לתת דחיפה גדולה, להטמיע את זה חזק ולכן אנחנו רוצים להוריד. אני חושב ששלוש שנים זה זמן סביר, עד שיזוז. פחות מזה, לא יהיה לנו קנה מידה אמיתי.
יעל גויסקי
האם אפשר יהיה לעשות דיון מעקב במהלך שלוש השנים האלה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
ודאי שאפשר יהיה לעשות.
יעל גויסקי
אוקיי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ודאי. אביטל תופיע אצלנו פעם בשנה. היא מופיעה הרבה יותר.
פנינה תמנו (יש עתיד)
לראות שזה באמת עושה את האימפקט. אף אחד לא רוצה להישאר עם קביים לנצח. המטרה היא לייצר פה באמת הרתעה חברתית.
יעל גרמן (יש עתיד)
הנושא הזה של הוראת שעה לא מטריד אותי אבל כן מטרידות אותי השאלות שעלו מהמסמכים ומהניירות שהועברו אלינו, מדוע דווקא בחוק הזה.

אני מסכימה עם זה שבאמת כאשר יש איזשהו נושא שאנחנו שמים בסדר עדיפות, אנחנו רוצים לתת לו גם את מראית העין אבל ישנם הרי כל כך הרבה נושאים נוספים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. הסברתי שהחוק הזה הוא חוק מאוד חשוב, ובפועל הוא לא מתממש. הוא לא מתממש. הסברתי בהתחלה שאני חושב שבשני הכיוונים הוא לא מתממש – מפני כבודך אני אחזור על זה. גם אלה שזכאים להסתייע בסיוע המשפטי, מאחר שהם צריכים להביא את המבחנים ואת כל הדברים, הרבה פעמים הם מרימים ידיים ועוזבים את זה, סופגים את ההפליה ולא משתמשים.

מצד שני, אלה שלא זכאים והם צריכים לקחת עורך דין פרטי אם הם רוצים לא לממש את ההפליה, ולא תמיד זה משתלם. הם אומרים – נקבל סכום כזה ואנחנו נשקיע יותר וגם הם מזניחים את זה.
פנינה תמנו (יש עתיד)
דיברנו על הממוצע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ובסוף, זה חוק שהוא חשוב מאין כמוהו והוא לא ממומש בגלל הדבר הזה. אמרנו, בואו נעשה ניסיון.
יעל גרמן (יש עתיד)
האם זה המקרה היחיד שבאמת חוק אינו ממומש?
היו"ר ניסן סלומינסקי
נאמר ככה. אנחנו כרגע דנים עליו. אם אני אבוא ואגיד בואו נבדוק את כל החוקים כולם ובואו נראה – אם יש עוד חוק שאת חושבת שהוא מאוד מרכזי והוא לא ממומש, תגישי הצעת חוק.
יעל גרמן (יש עתיד)
קודם כול, אני לא יודעת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אומר, נגיש הצעת חוק עליו. כרגע, אני חושב שמסכימים שהחוק הזה הוא מאוד חשוב.
פנינה תמנו (יש עתיד)
אני לא יודעת אם מדובר בחוק. יותר מדובר בתופעה. הגזענות וההפליה הרימו ראש בשנים האחרונות בצורה שהיא בוטה, בטח כלפי אוכלוסיות שחוות את זה יום-יום. זה אחד הכלים הבודדים שלצערי יש את החוק הזה. בוודאי הייתי רוצה שישנו גם את חוק העונשין, כל ההגדרה של גזענות, אבל כשיש כלי שהוא פרקטי - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לאט לאט. לא נתלה אחד בשני.
פנינה תמנו (יש עתיד)
- - אז אנחנו מאמינים שהדרך להגדיל את התביעות – קודם סיפרתי שגם עשינו ממוצע בלשכה שלי כמה שופטים פוסקים. אגב, לא אמרתי את זה קודם, יש שופטים שבכלל אומרים, למה אתה תובע בגין גזענות. הגיעה בחורה צעירה, השופטת אומרת לה, אני לא מבינה למה תבעת. אז הבוסית שלך קראה לך כושית ליד כולם, את היית צריכה לעשות איתה סולחה, משהו כזה, במדינת ישראל. אז אם הפסיקות הן 10,000 שקלים, 20,000 שקלים, והתחושה היא באוכלוסיות מסוימות שאנחנו מופקרים לבד – כל ההצעה הרי באה כדי שהמדינה תיקח אחריות ותאמר אנחנו נותנים לזה סוג של דחיפה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רוצים להטמיע את העיקרון הזה גם במחיר שאנחנו מורידים. אחרי שלוש שנים אני מקווה שזה יוטמע אצל נותני השירותים וכל הגופים האחרים.
פנינה תמנו (יש עתיד)
והשופטים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יוטמע בצורה כזאת שאפשר יהיה אז לחזור למצב הרגיל – לכן זה הוראת שעה – שבו יהיו כן מבחני ההכנסה מבחינת הסיוע המשפטי, אבל לפחות לשלוש שנים לתת את הבום, אחרת לא מממשים את זה.
יעל גרמן (יש עתיד)
עוד שתי שאלות שלמעשה הועלו על-ידי הייעוץ המשפטי בסוגיות לדיון. אחת, שמוצע שהוועדה תקבל נתונים בדבר מספר ההליכים המתנהלים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו נשאל עוד מעט.
יעל גרמן (יש עתיד)
וגם האם התקבלו ההמלצות הנוספות של הצוות למיגור הגזענות בנושא פטור מאגרה ואכיפה פלילית, אז הייתי רוצה לדעת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני כרגע רוצה לדבר על העיקרון ואחר כך נחזור לשאלות האלה. בועז, בבקשה.
בועז אחד העם
תודה רבה, היושב-ראש. בועז אחד העם, המרכז הישראלי ללימודי חירשות. אני מאוד מברך על הצעת החוק מכיוון שזה צעד דה-רגולטיבי, זאת אומרת דה-רגולציה, סוג של הסרת נטל ביורוקרטי לאנשים שמבקשים את הסיוע המשפטי.

הדאגה שלי היא אחרת. הדאגה שלי, שאנשים לא יגיעו, זאת אומרת רק צד אחד. אני אתן דוגמה. כשאנחנו מדברים למשל על אוכלוסיית החירשים, הם עדיין לא יבואו, ויש הבדל בין להסיר נטל, מצד שני לא להגיע לאוכלוסיות.

לכן אני אומר. דווקא מהצד הפרטי, מהמגזר הפרטי יש הרבה פניות ממשרדי עורכי דין לתביעות ייצוגיות ואנחנו רואים את העבודה כיצד בשנים האחרונות התביעות הייצוגיות בנושא הנגישות ואחרים, עולות כי יש שם את האינטרס הכלכלי והנכון.

והדאגה שלנו היא שהצעת החוק הזאת אולי תפספס קצת כי רק תיגע בצד אחד של המשוואה ולא בצד השני.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני מתנצלת, אני לא הבנתי.
בועז אחד העם
אני יכול להרחיב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אחזור לזה. הבנתי חלק, אני אחזור אליו עוד מעט, אני רק רוצה להשלים. דבי.
דבי גילד-חיו
עורכת דין דבי גילד-חיו, האגודה לזכויות האזרח. קודם כול, אנחנו מברכים מאוד על החוק הזה, וההצעה מאוד חשובה. התופעות של הפליה וגזענות הן נרחבות וצריך למצוא דרכים אפקטיביות יותר ויותר להתמודד איתן. ההצעה הזאת היא באמת אחת ההמלצות שהיו בדוח של ועדת פלמור ואנחנו מאוד שמחים על זה.

אני רוצה להתייחס לדברים שעלו פה. נקודת המוצא של החקיקה הזאת ולמה הכניסו את זה דווקא במקום הזה, שלא בהכרח הוא נראה תמיד – זה לדברים של חברת הכנסת גרמן, למה להשתמש בחוק הזה.

נקודת המוצא שלנו מהמון מקרים של הפליה שאנחנו מוצאים היא שאנשים שסובלים מהפליה הם מקבוצות מוחלשות, לאו דווקא כלכלית – חברתית הרבה פעמים – הם סובלים מהרבה מאוד חסמים, בין השאר חששות רבים להתמודד עם הבעיה, להתמודד משפטית עם הבעיה. זה לא קשור רק לבעיה כלכלית.
פנינה תמנו (יש עתיד)
משבר אמון.
דבי גילד-חיו
כן. יש פערי כוח אדירים בדרך כלל במקרים של הפליה. הרבה פעמים זה במקום העבודה, מול עסקים, מול חברות גדולות, ומאוד מאוד קשה להתמודד עם זה.

בנוסף לכל זה, המקרים האלה כרוכים בהשפלה אדירה, בתחושות עלבון. אנשים לא ששים, אחרי שהעליבו אותם והשפילו אותם – ואני רואה את זה עם אנשים שסובלים מהפליה מכל הקבוצות – אנשים שלא קיבלו אותם ליישובים בגלל שהם מזרחים ואנשים שלא הכניסו אותם למועדון כי הם ערבים או אנשים שלא הכניסו אותם לבריכה כי הם עולים מאתיופיה. עם העלבון הזה אחר כך ללכת ולהמשיך תהליכים זה מאוד מאוד קשה.

לכן צריכים לתת דחיפה ולכן החוק הזה הוא גם לא ממומש וצריכים לתת דחיפה. זה הרעיון של החקיקה הזאת, לתת את הדחיפה הזאת, ולכן השיקול הוא לא רק כלכלי במקרה הזה. זה כלי מאוד חזק.

בתוך החקיקה הזאת יש כלי של עונש פלילי שלא השתמשו בו עד היום בכלל. החוק הזה מגביר דווקא את היכולת לטפל בחלק האזרחי, בתביעות האזרחיות.
פנינה תמנו (יש עתיד)
לא משתמשים בו כי כשהולכים למשטרה הם לא מתייחסים לחוק הזה בהיבט הפלילי.
נועה ברודסקי לוי
אבל זה חלק מההמלצות של דוח פלמור.
דבי גילד-חיו
חלק מההמלצות של משרד המשפטים, גם צריך לראות איך הוא אולי נוקט יותר בהליכים מהסוג הזה. זו גם יכולה להיות הרתעה מאוד משמעותית, במיוחד אולי נגד גורמים יותר משמעותיים.

מה שעוד רציתי להגיד – אני יודעת שהסיכוי של זה קלוש כרגע אבל מאוד מאוד חשוב לנו להעלות – שאנחנו לא רואים הרבה הבדל מבחינת המהות בין החוק הזה לבין שורה של חוקים אחרים שעוסקים בסוגיה של הפליה ומגינים על אנשים מפני הפליה.

אני חושבת שאותו היגיון, במיוחד כשמדובר בהוראת שעה לשלוש שנים ובמיוחד כשאנחנו יודעים שמספר התיקים שמגיעים בשנים האחרונות הוא ממש מועט – בגלל זה אני גם מתפלאת על לשכת עורכי הדין, בשביל תיקים שאפשר לספור על פחות משתי ידיים הם נאבקים פה על כמה גרושים האלה שעורכי דין יקבלו.

אני חושבת שגם חוקים אחרים שעוסקים בהפליה, ואנחנו רשמנו פה את הדוגמאות המרכזיות: חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, הפליה בקבלה ליישובים, הפליה בהשכלה גבוהה, מה שקשור בחוק זכויות הסטודנט, במערכת הבריאות ובמערכת החינוך, יש חוקים ספציפיים שמגינים נגד הפליה.

צריך לזכור שבהפליה זה מאוד מאוד קשה להוכיח. אם מישהו דיבר איתך בראיון, קשה לך, זה לא שאנשים הולכים ומקליטים כל מילה שנאמרת להם וכל סיטואציה. אנחנו יודעים למשל שבכניסה למועדונים יש סיטואציה שבן אדם עומד ומייבשים אותו. איך הוא יוכיח הרבה פעמים שלא הכניסו אותו בגלל שהוא עולה מאתיופיה או כל דבר אחר, שמן או מכוער או משהו שלא מוצא חן בעיני הסלקטור באותו רגע? זאת ההמלצה שלנו, שגם החוקים האלה ייכנסו להוראת השעה הזאת. תודה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
האם יש עוד מישהו שרוצה לדבר? אני אחזור למה שאת אמרת, דבי. מהניסיון הארוך שיש לי, לפעמים כשאנחנו רוצים להגיע לטוב ביותר אנחנו בסוף נשארים בלי כלום. יש לנו עכשיו דבר טוב שהאוצר הסכים לו, כי כל דבר כזה עולה כסף. בואו נגמור אותו, אחר כך נתחיל לטפל. ועדת פלמור טיפלה, שתטפל הלאה אם רוצים בסוג אחר של הפליה, יביאו לנו הצעת חוק כי אם ננסה עכשיו להגיד אנחנו רוצים לא לאשר את זה ונחכה עד שהכול יהיה - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
אני ודאי לא התכוונתי. שזה יהיה פתח לבאות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לכן אמרתי. יש לנו עכשיו דבר טוב, נאשר אותו, תוך תקווה שיטפלו בזה כי זה בסך הכול חוק ממשלתי, הכוונה שגם האוצר תומך בזה. יביאו עוד חוק עם עוד דבר – בכבוד, מה שנקרא – וככה נתקדם ונתקדם ולא נעכב אחד את השני.
פנינה תמנו (יש עתיד)
אני חושבת, אדוני היושב-ראש, שצריך גם לאחוז את השור בקרניו. בסוף, הבעיה לא תהיה אם נביא עוד חוק. צריך – ופה לדעתי הבמה הנכונה – לדון דיון אמיתי בגין הטיות של שופטים, חד-משמעית. אפשר לעשות פילוח, אפשר לעשות סקר, מחקר. התחושה הזאת שיש לאוכלוסיות מסוימות שיש קשיחות יתר, מה שנאמר אז על השוטרים, יש גם בבתי המשפט.

השאלה היא אם השופטים מזלזלים בחוק הזה ופוסקים בסוף את ה-10,000 שקלים, 20,000 שקלים, בזמן שבעולם נותנים פסיקות רציניות, מרתיעות, כי הרי מה זה לבית עסק כשאדם מגיע, מושפל, על אותו תהליך נפשי, ובסוף בא שופט ואומר: אוקיי, בית העסק ישלם רק 10,000 שקלים.

אני חושבת שאנחנו נצטרך לפתוח את הדיון הזה - חשוב לי שזה יירשם לפרוטוקול - המדינה יכולה לתת ולתת, אבל מערכת המשפט צריכה גם להתעורר ולדעת שהיא חלק מהתהליך של גיבוש נורמות חברתיות הרבה יותר בריאות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בנושא טענות שיש כלפי מערכת המשפט בדברים מסוימים את יכולה להצטרף אלינו. יש לי גם כן הרבה מאוד דברים אבל בואו לא נערבב שמחה בשמחה.
אווקה זנה
אני רק אעיר לגבי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה שיש נציבות שפועלת ליישום החוק, מכירים אותה גם בפן האזרחי, שם לא צריך להוכיח זכאות כלכלית, צריך להוכיח הפליה, וגם בתחום הפלילי, כך שחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, הוא מיושם, מטופל.

לגבי נושא האכיפה הפלילית, אנחנו עם הגורמים המוסמכים במשרד המשפטים אכן פועלים כדי להגביר גם את הגשת התלונות. בסופו של דבר אנחנו מעלים את המודעות עם הציבור כשהם נפגעים או מופלים בקבלת שירות, גם להגיש תלונה במשטרה כדי שהתלונה תטופל וגם אנחנו נוכל לעקוב אחריה כדי למצות את הדין גם בפן הפלילי, ככה שאנחנו עובדים על מענים שונים בנושא הזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני שמח. אביטל.
אביטל בגין
הבחירה גם בחוק איסור הפליה, במבט אופטימי, זה הלב של תחום איסור הפליה, ואם אני אסתכל אחר כך גם בחוקים הנלווים שמסביב ואני אחפש פסיקה רלוונטית ואבקש לעשות שינוי, אני אבדוק מה קורה בחוק הזה.
ולכן התקווה שלנו גם שהטיפול והקידום של קביעת עיצוב הנורמות הנכונות בפסיקה בתוך החוק הזה, ישפיע בהכרח גם על חוקים אחרים שמתייחסים לאיסור הפליה בגוונים שונים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר גמור. ובהמשך למה שדובר, אני אשמח מאוד אם תביאו לנו המלצה – אחרי שנאשר את החוק הזה – מבחינת מערכת המשפט שיהיה קנס מינימום או עונש מינימום, אני אשמח מאוד.
אביטל בגין
זה לא בתחום הסיוע אבל את עמדתי על עונשי מינימום - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
חבר'ה, אז אמרתי. רציתי רק להגיד שיש לנו גם כן בהרבה נושאים, הצלחנו פעם, פעמיים באמת שכולם הסכימו והבינו שצריכים לקבוע עונשי מינימום כדי לגרום לשופטים לקחת את זה ברצינות.
אביטל בגין
יש מחירים.
נועה ברודסקי לוי
לעונשי מינימום יש מחירים אחרים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני יודע. זרקתי לך אתגר, אמרתי אם תביאו לנו. נתתי לכם את הנושא הזה כי אמרתי שבהרבה מאוד מקרים – אני שומע את זה מהמשטרה – השוטרים פשוט אומרים: עזוב, אין לנו עניין לטפל בזה. למה? אנחנו טיפלנו, עבדנו, מצאנו, הבאנו בית משפט, שם נגמר בקצת, לא השפיע כלום אז בשביל מה אנחנו טורחים ועמלים, וזה מרפה מאוד את הידיים של חלק גדול במשטרה. אני שומע את זה אפילו מהמשטרה, אבל זה סיפור נפרד. בואו לא נערבב ולא נעמיס בחוק הזה הטוב את כל הדברים האחרים שיש לנו.
נועה ברודסקי לוי
עם עונשי מינימום יש בעיות קשות אחרות אבל השאלה היא באמת כן שאלה של אכיפה פלילית שגם עלתה בוועדת פלמור, שאין מספיק אכיפה פלילית של הנושא הזה כי הרי חוק איסור הפליה במוצרים ושירותים הרי קובע גם את האפשרות לתבוע אזרחית וגם שזאת עבירה בעצם פלילית להפלות, וזאת גם שאלה מה נעשה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ומי קובע את זה? זה השופט קובע?
פנינה תמנו (יש עתיד)
לא, זו שאלה למשטרה.
נועה ברודסקי לוי
השאלה היא במשטרה ואם התביעה מגישה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הפרקליטות צריכה להחליט מה היא מגישה.
נועה ברודסקי לוי
אזרחי, זו זכותו של האדם להגיש, וזה מה שאנחנו מטפלים פה עכשיו כדי לאפשר לו גם ייצוג משפטי בנושא, אבל השאלה היא במקביל האם נעשים עוד צעדים גם שתהיה אכיפה פלילית.
אווקה זנה
הערת אדוני נכונה. המשטרה לא מטפלת או אין לה מוטיבציה לטפל בסעיף הפלילי כי זה קנס בסופו של דבר ולא איזושהי סנקציה מרתיעה. ולכן, ההשקעה או לפחות בתפיסה של שוטר שמקבל תיק כזה, אדוני תיאר את זה נכון – למה להשקיע זמן ומשאבים כשבסוף מקסימום הוא יקבל איזשהו קנס.
דבי גילד-חיו
אבל אם יש נניח ראשי ערים או דברים כאלה שאנחנו רואים שגם מאפשרים פרקטיקות של הפליה – אני לא מדברת על מועדון שיקבל איזה קנס – ראשי ערים וכאלה, שהליך פלילי יכול להרתיע בצורה דרמטית, אז הפרקליטות יכולה להמליץ על הליכים כאלה.
נועה ברודסקי לוי
עצם ההרשעה היא משמעותית.
יעל גויסקי
אני רוצה להתייחס לכמה נקודות. דבי אמרה שבעצם הבעיה המרכזית היא התמודדות משפטית, עניין של השפלה, עניין של עלבון.

שוב. פריצת המסגרת, כלומר הפטור מקריטריונים כלכליים, לא בטוח ייתן מענה במקרים כאלה כי יש כאן חסמים נוספים ולכן אני אומרת, צריך דיון מעקב ולהוריד אולי את התקופה של הוראת השעה.

בנוסף, לגבי מה שאמרה, לעשות עוד חקיקה, להכניס לחוק הסיוע המשפטי בנושא של שוויון הזדמנויות בעבודה, השכלה גבוהה, כן החוק הזה דרך סעיף 3 יכול לתת מענה כי הוא מדבר על שירות ציבורי, הוא מדבר כאן בסעיף 3 על המון תחומים שאפשר גם את החוקים האלה להביא דרך החוק הזה.

דבר נוסף. לשכת עורכי הדין מציעה כפתרון מאוזן, פתרון קבע, שיהיה פטור מאגרת השתתפות על-פי חוק איסור הפליה, ואת זה גם ציינו בנייר שהעברנו לכם. לא כהוראת שעה – בכלל מהאגרה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תשיבי, אביטל.
אביטל בגין
האגרה המשולמת לסיוע המשפטי היא 130 ומשהו שקלים עבור כל הטיפול המשפטי שניתן. לראות את האגרה, דווקא הזאת, כחסם, מבין כל הדברים זה הדבר הפחות משפיע.
יעל גויסקי
לא כחסם. מבחינה ערכית אנחנו חושבים שיש בזה משהו נכון.
אביטל בגין
ומבחינה ערכית, במקרים שבאמת הכסף הוא הבעיה, יש הנחיות בתוך הסיוע לפי ההכנסה של האדם, שבו יש גם ויתור. יש הרבה מצבים שבהם אין תשלום של האגרה אם מגיע בן אדם שבאמת יש לו קושי ממשי בתשלום. הסכום הזה, הוא לא זה שעומד בין הדברים, זה באמת איזושהי רצינות, דמי רצינות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני חושב שהנושא של תשלום מסוים – אנחנו יודעים, אצל הציבור הרחב מה שמגיע בחינם אז זה שווה. צריך לפעמים, רק בגלל רצינות או שלא יטרידו בחינם על כל מיני דברים, לקחת משהו של טיפת רצינות שהוא באמת לא מהווה חסם אבל הוא נותן טיפה. וכמו ששמענו מאביטל, במקרה ובאמת נתקלים במישהו שאפילו ה-130 שקלים מהווה בעיה, הם מורידים גם את זה.
אביטל בגין
יש מחצית מזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני חושב שזה מאוד מכובד ואני חושב שכן צריך להיות משהו. שתהיה רצינות, אחרת זה סתם.
יעל גרמן (יש עתיד)
אבל ועדת פלמור המליצה לוותר על זה, לתת פטור מאגרה, ולא כל כך בגלל הכסף.
נועה ברודסקי לוי
הוועדה דיברה על פטור מאגרה בבית משפט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה משהו אחר. כאן מדברים על הסיוע המשפטי.
אביטל בגין
מי שמקבל סיוע משפטי פטור מאגרה בבית משפט.
יעל גרמן (יש עתיד)
בסדר גמור. אני חשבתי שהיא גם המליצה על הסיוע המשפטי.
אווקה זנה
אגרת בית משפט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה לא. אני חושב שצריך שתהיה טיפת רצינות, אחרת זה סתם.
יעל גרמן (יש עתיד)
והאם מיישמים את הפטור מאגרה בבית משפט? האם זה מיושם?
אביטל בגין
כן. כל מי שמגיע מהסיוע המשפטי.
קריאה
לא, של דוח פלמור.
אביטל בגין
מי שיגיע דרך הסיוע המשפטי יקבל את הפטור. מי שלא דרך הסיוע המשפטי, אווקה יצטרך - - -
אווקה זנה
נכון. אנחנו למעשה נמצאים בתהליכי עבודה מול הגורמים המקצועיים כדי לאשר את התקנות הנדרשות לפטור מאגרה, אנחנו עובדים על זה.
יעל גרמן (יש עתיד)
זאת אומרת, זה עדיין לא ממומש.
אווקה זנה
עדיין לא בוטל, עדיין לא מיושם. אנחנו נמצאים בעבודה.
יעל גרמן (יש עתיד)
כמה זמן כבר עבר?
אווקה זנה
שנתיים עוד מעט.
יעל גרמן (יש עתיד)
יש לך מועד שאתה יכול לומר מתי זה ייושם?
ליאת יעקובוביץ
צריך לסיים את הדיון מול האוצר.
יעל גרמן (יש עתיד)
אדוני היושב-ראש, לקבוע להם מועד, שעד המועד הזה בבקשה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
בואו נשמע את סיגל ואחר כך נסכם. סיגל, אגודת יהדות אתיופיה.
סיגל ספירמן
אנחנו תומכים בחוק. רוב הדברים כבר נאמרו אבל אני כן רוצה להתייחס לנקודה על התלונה במשטרה. זה מן הסתם לא יכול להוות תחליף, במיוחד כשמדובר באוכלוסיות שגם ככה יש להן רתיעה מלגשת למשטרה וכל מיני סכסוכים עם המשטרה, כנראה לא ייגשו למשטרה כדי להגיש תלונה בגין הפליה, כשהם גם ככה מרגישים משבר אמון מול המשטרה.

אז יש את המנגנון המשפטי הזה שכן צריך להתנהל. הנושא של התלונות במשטרה ממש לא יכול – במיוחד במקרה של הוראת שעה – להוות תחליף.
נועה ברודסקי לוי
לא, הכוונה הייתה בנוסף. לא הייתה שום כוונה.
בועז אחד העם
רציתי לציין שוב שבמחקר בין-לאומי שנעשה לגבי סיוע משפטי, 73% מהמדינות דורשות את הדרישה הכספית, זאת אומרת את ההכנסה. אמרתי שבמחקר בין-לאומי, 73% מהמדינות שהשתתפו במחקר של האו"ם, דורשות מבחן הכנסה, ויש עוד כמה קטגוריות.

אז אני אומר, המהלך שלכם הוא מאוד מהפכני, מאוד מתקדם, ושוב אני מבקש שיהיה גם את הצד השני, שזה בעצם שליחת יד החוצה, ושתהיה גם בדיקה, זאת אומרת מעקב כמותי ואיכותי כדי שנוכל לפלח ולראות כי אחרת זה יהיה מפוספס לחלוטין.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר. אז קודם כול, זה שאנחנו נהיה אור לגויים בדבר הזה, זה לא מפחיד – וההיפך, אני שמח. גם כשהיה לנו את חוק הכשרות המשפטית והלכנו לא רק על ייפוי כוח עתידי, שזה אולי קיים בכמה מדינות, אבל הלכנו על נושא של תומכי החלטות, שם באמת אנחנו חדשניים בנושא הזה, וההיפך, למה לא? זה מכובד וזה טוב שנעשה את זה.
אביטל בגין
יש דברים נפלאים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמת. נכון שאנחנו נרצה, אביטל – לא חושב שצריך להכניס את זה בחוק – שבאמת יהיה מעקב ואת תבואי פעם בשנה. א. אנחנו נשמח שתבואי לדווח מה רואים כתוצאה מזה. יכול להיות שבשנה הראשונה זה יהיה עוד לאט אבל בשנה השנייה כבר צריכים לראות התגברות ושבאמת זה נותן את אותותיו.
אביטל בגין
בשמחה. רק נבקש להכניס סעיף תחילה שיהיה שבועיים אחרי הפרסום כדי שנוכל להיערך מבחינת המערכת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אין שום בעיה. תקריאי בבקשה.
נועה ברודסקי לוי
"הצעת חוק הסיוע המשפטי (סיוע משפטי לאדם בהליך אזרחי לפי חוק איסור הפליה במוצרים בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, התשס"א–2000) (הוראת שעה), התשע"ט–2018
תיקון התוספת – הוראת שעה
1.
בתקופה של שלוש שנים מיום תחילתו של חוק זה, יקראו את חוק הסיוע המשפטי, התשל"ב–1972‏, כך שבתוספת, אחרי פרט 11 יבוא:



"12. לאדם, בהליך אזרחי לפי חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות ציבוריים, התשס"א–2000‏, וסעיף 3 לא יחול." "



נכניס סעיף תחילה, סעיף 2, שזה ייכנס לתוקף 14 ימים מיום הפרסום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ובעל-פה אנחנו זוכרים את הנושא של הבקרה והדיווח.
נועה ברודסקי לוי
גם האכיפה הפלילית שאולי כדאי שוב לבחון, והכשרת שופטים שגם עלה פה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נרצה לשמוע ממך גם איך זה מתקדם.
נועה ברודסקי לוי
וגם הכשרת שופטים אולי. אני רק אבהיר. מוצע לבטל את מבחן הזכאות הכלכלית במקרים האלה אבל לא ביטלו את מבחן העילה שקיים בסעיף 4, שזה כן מציעים שימשיכו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מי בעד לאשר את הצעת חוק הסיוע המשפטי?

הצבעה

בעד – 2
נגד – אין
נמנעים – אין
הצעת חוק הסיוע המשפטי (סיוע משפטי לאדם בהליך אזרחי לפי חוק איסור הפליה במוצרים בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, התשס"א-2018, נתקבלה לקריאה שנייה ושלישית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אושר פה אחד.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני רק רוצה להזכיר שלא קיבלנו את הפירוט של מספר התביעות שהוגשו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אביטל, נשאלה שאלה אם את יודעת לתת לנו קצת כמויות.
יעל גרמן (יש עתיד)
ההליכים המתנהלים.
אביטל בגין
זה מה שעניתי. השבועיים שביקשתי דרושים לנו לצורך החלוקה. כרגע התיקים נמצאים בתוך אפיון של כל התיקים האזרחיים והם צריכים עבודה ידנית בלתי אפשרית למעשה בשביל לאתר את כל התיקים אחורה.

עכשיו, עם כניסת החוק, מה שאנחנו ביקשנו זה שתהיה קטגוריה נפרדת ואז אנחנו נוכל לעקוב מה הלאה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תוכלו לבודד את זה.
אביטל בגין
יש לי רק את ההיסטוריה של השנה האחרונה של שיתוף הפעולה בינינו של תיקים שאני באופן אישי יודעת פשוט מה קרה איתם. אלה תיקים ספורים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הבנתי. אז ברגע שיהיה לך את זה, גם נשמח לקבל.
נועה ברודסקי לוי
מהנהלת בתי המשפט התשובה שקיבלנו היא שאין להם הסכמים על מספר ההליכים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה היה בתוך הפול הכללי.
יעל גרמן (יש עתיד)
בכלל, הרבה פעמים אנחנו מקבלים תשובות כאלה שבהנהלת בתי המשפט אין מחשוב שמסוגל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עכשיו יהיה להם את זה. עד עכשיו זה לא אופיין בשום דבר.
נועה ברודסקי לוי
הם יוכלו לעשות את זה בסיוע המשפטי, לא בהנהלת בתי המשפט.
אביטל בגין
מערכת המחשוב של הנהלת בתי המשפט - תודה לאל - לא שלי.
יעל גרמן (יש עתיד)
הפטור מאגרה, אני מבקשת מאדוני היושב-ראש להציב לוח זמנים ליישום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זנה, מתי תבוא לבקר אותנו שוב עם תשובה על זה?
אייל טולדו
אייל טולדו, אגף תקציבים. אני מאמין שהנושא יעלה בקרוב לוועדת האגרות הבין-משרדית במשרד האוצר ולאחר מכן ימשיך במסלול הקבוע ויגיע לכאן בקרוב.
יעל גרמן (יש עתיד)
שזה אומר מתי?
אייל טולדו
אני לא יכול להתחייב על החלטות של ועדת אגרות מכיוון שאני לא הגורם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מתי מתכנסת הוועדה?
אייל טולדו
לא ביררתי לפני הדיון מתי הכינוס הבא אבל כל שבועיים פחות או יותר מתכנסת הוועדה, ואני מקווה שזה יהיה הנושא בדיון בוועדה הבאה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב. הוועדה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את חוק הסיוע המשפטי. אני חושב שזו הצעת חוק חשובה מאוד כי הנושא של הפליה במוצרים קיים ואני מקווה שהחוק הזה יאפשר להטמיע עוד יותר את המאבק ואת הגשת התביעות במידה וקיימת ועוברים על ההפליה, בלי הבעיה של החסם שקיים עם הסיוע המשפטי.

אני רוצה לברך את כל העוסקים במלאכה, מלאכת קודש, ולקוות מצד אחד שלא תהיינה הפליות כי יש חוק שאוסר, ומצד שני, אם כן יש, שיעבדו בעוצמה כדי שזה לא יהיה יותר. שיהיה לכולנו בהצלחה.
אווקה זנה
תודה רבה לאדוני.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:50.

קוד המקור של הנתונים