ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 15/10/2018

חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק (תיקון מס' 7), התשע"ט-2019

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



38
ועדת הכלכלה
15/10/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 827
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, ו' בחשון התשע"ט (15 באוקטובר 2018), שעה 9:30
סדר היום
הצעת חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק (תיקון מס' 7), התשע"ח-2018 (פ/4531/20)(כ/797) של חה"כ איל בן ראובן, איתן כבל, יעל גרמן, אכרם חסון, עבד אל חכים חאג' יחיא, דב חנין, נורית קורן, יהודה גליק, תמר זנדברג, נחמן שי
נכחו
חברי הוועדה: איתן כבל – היו"ר
עבד אל חכים חאג' יחיא
דב חנין
עליזה לביא
לאה פדידה
עיסאווי פריג'
חברי הכנסת
איל בן ראובן
יהודה גליק
יעל גרמן
תמר זנדברג
מוזמנים
סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן
מנכ"ל משרד הבריאות - משה בר סימן טוב

משנה למנכ"ל, משרד הבריאות - איתמר גרוטו

יועצת משפטית, משרד הבריאות - מיכל גולדברג

דובר המשרד, משרד הבריאות - אייל בסון

עו"ד, משרד המשפטים - דנה רוטשילד

עו"ד-מחלקת יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - גאל פני אזריאל

עו"ד-מח' יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - שי גלברג-סומך

רפרנט בריאות באג"ת, משרד האוצר - רועי רייכר

מנהל תחום ענפי, איגוד לשכות המסחר - עומר סלע

מנהל בכיר איגוד לשכות המסחר, איגוד לש' המסחר - רונן סולומון

מנהלת רגולציה, פיליפ מוריס, נציגי חברות ליבוא ולשיווק סיגריות ומוצרי טבק - קורל אבירם

מנהלת מחלקת ענייני התאגיד, פיליפ מוריס, נציגי חברות ליבוא ולשיווק סיגריות ומוצרי טבק - נילי ברוש

יועץ משפטי, פיליפ מוריס, נציגי חברות ליבוא ולשיווק סיגריות ומוצרי טבק - דוד קינן

סמנכ"ל, יועץ משפטי, ג'ול ישראל, נציגי חברות ליבוא ולשיווק סיגריות ומוצרי טבק - רן שיטרית

מנכ"ל ג'ול ישראל, נציגי חברות ליבוא ולשיווק סיגריות ומוצרי טבק - אסף שניר

עו"ד חיצוני, ג'ול - איתן אשר האזרחי

בעלים אייסמוק, נציגי חברות ליבוא ולשיווק סיגריות ומוצרי טבק - חיים לנציצקי

יו"ר המועצה הישראלית למניעת עישון - עו"ד עמוס האוזנר

חבר, המועצה הישראלית למניעת עישון - אירית שמש

מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת - שבי גטניו

חבר עמותת אוויר נקי – העמותה נגד עישון - אלעד שפר

מנהלת מחלקת הסברה וקידום בריאות, האגודה למלחמה בסרטן - ד"ר אביטל פאטו בן-ארי

חברת ועד, העמותה לדמוקרטיה מתקדמת - ענת יליזרוב

סגן בכיר ליועמ"ש, רשות שדות התעופה - ענת סתיו

סמנכ"ל מסחר ופיתוח עסקי, רשות שדות התעופה - יורם שפירא

מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור, ההסתדרות הרפואית בישראל - ד"ר חגי לוין

נציג ההסתדרות הרפואית בישראל - אלעד גודינגר

ממונה על קשרי ממשל, קופ"ח מכבי, קופות חולים - פניאל רוזנטל

רכזת בכירה- קידום בריאות, קופ"ח כללית, קופות חולים - ענת יום טוב

חברת וועד, מדעת - למען בריאות מושכלת - מעין ברנע זהר

מנכ"לית, מדעת - למען בריאות מושכלת - אדוה לוטן

ועד החברה, החברה הרפואית למניעה וגמילה מעישון - שוש גן נוי

יו"ר, הוועדה להגבלת העישון - מרק לוריא

נציגת ארגון לובי 99 - מרב דוד

נציגת ארגון לובי 99 - לינור דויטש

נציגת ארגון, מיזם חברתי כלכלי ללא מטרת רווח, לובי 99 - נועה זלצמן רגב

המיזם למיגור העישון - שירה כסלו

מוזמן/ת - גבי יונתן-אלון

שדלן/ית (ח.ב הקבינט ישראל בע"מ), מייצג/ת את JUUL - צח בורוביץ

שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ ), מייצג/ת את שירותי בריאות כללית (לקוחות קבועים נוספים שנושא הישיבה נוגע אליהם באופן ישיר: ג'ימס ריצ'רדסון , העיתונים ידיעות אחרונות, גלובס והארץ) - יהושע שלמה זוהר

שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ ), מייצג/ת את ג'ימס ריצ'רדסון (לקוחות קבועים נוספים שנושא הישיבה נוגע אליהם באופן ישיר: העיתונים ידיעות אחרונות,גלובס והארץ, שירותי בריאות כללית) - נועה גונן

שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ ), מייצג/ת את ג'ימס ריצ'רדסון (לקוחות קבועים נוספים שנושא הישיבה נוגע אליהם באופן ישיר: העיתונים ידיעות אחרונות,גלובס והארץ, שירותי בריאות כללית) - משה ביבי

שדלן/ית (עצמאי/ת), מייצג/ת את פיליפ מוריס בע"מ - אמיר דן

שדלן/ית - מורן פרוחי

שדלן/ית (משרד עו"ד-מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם, טל), מייצג/ת את פיליפ מוריס בע"מ - חגית אברהמי

שדלן/ית (אימפקט (ל.א.ב) בע"מ), מייצג/ת את המיזם הרב מגזרי למיגור העישון - רפאל גרסון

שדלן/ית (קונטקטי בע"מ), מייצג/ת את JUUL - שגיא אהרון

שדלן/ית (אימפקט (ל.א.ב) בע"מ), מייצג/ת את המיזם הרב מגזרי למיגור העישון - רן ונגרקו

שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ ), מייצג/ת את העיתונים ידיעות אחרונות, גלובס והארץ (לקוחות קבועים נוספים שנושא הישיבה נוגע אליהם באופן ישיר: ג'ימס ריצ'רדסון , שירותי בריאות כללית) - ליאור שובכר פרי
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
מנהל/ת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
הדס צנוירט

הצעת חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק (תיקון מס' 7), התשע"ח-2018, פ/4531/20 כ/797, הצעת ח"כ איל בן ראובן
היו"ר איתן כבל
בוקר טוב לכם. אני באמת נרגש. אני הרבה שנים בכנסת, ואני כל פעם מוצא עצמי בפתיחתו של מושב, מתרגש כאילו זה כמעט לי היום הראשון, ואני כבר לא. אני באמת שמח להתחיל את דיוני כנס החורף. ברשותכם, יש לנו כנס מלא אתגרים עצומים, מהיותר גדולים שאני מכיר, אדוני סגן השר בתואר, השר בפועל, שר הבריאות, אדוני המנכ"ל, אורחים נכבדים. ברשותכם, נתחיל איפה שהפסקנו בפעם הקודמת, להתחיל בהקראת שיר, לפתוח את היום במצב רוח – בוועדת הכלכלה מתחילים את היום בהקראת שיר. יש שיר שמתכתב, למשל, עם הדיון שלנו היום.
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן
אז ישיר משה?
היו"ר איתן כבל
גם אנחנו מכירים – אז ישיר משה ובני ישראל את השירה הזאת לה' לאמור.

היום יום שני, ו' בחשוון, 15 באוקטובר, בשבת נקרא את פרשת 'לך-לך'. שמח לפתוח את כנס החורף של הכנסת בדיוני ועדת הכלכלה. קבענו לנו פה מנהג יפה, שאת היום אנו פותחים בהקראת שיר עברי-ישראלי, וכך אעשה גם עכשיו. בדרך כלל אני מקריא שיר של משורר או משוררת לא מוכרים, וכאן זו הבמה לבקש מכם – אם אתם כותבים למגירה ואף פעם לא קיבלתם במה, קדימה, שילחו לי ואקריא כאן בוועדה.

השיר שאקריא היום מתחבר היטב לחוק שנדון בו עוד רגע. הוא נכתב על-ידי לאה גולדברג. לאה גולדברג נולדה בשנת 1911, הייתה מהמשוררים העבריים המפורסמים ביותר בעת החדשה, סופרת מבוגרים וילדים, עיתונאית, כלת פרס ישראל לספרות לשנת 1970. גולדברג, שהייתה מעשנת כבדה, נפטרה ב-15 בינואר 1970 ממחלת הסרטן. היא נקברה בהר המנוחות בירושלים, בחלקת הפרופסורים. גולדברג לא נישאה בחייה, ולא הקימה משפחה. את פרס ישראל "לספרות יפה" שבו זכתה, באותה שנה, קיבלה בשמה אמה צילה, שהוסיפה לחיות עוד 11 שנים אחריה.

לאה גולדברג / על הנזק שבעישון. בֹּקֶר גָּשׁוּם. לֹא לָקוּם. לֹא לְעַשֵּׁן, אֲפִלּוּ לֹא לְהַרְבּוֹת בִּקְרִיאָה. אֵיזֶה אָבִיב מְשֻׁנֶּה. אֵיזֶה אָבִיב מְשֻׁנֶּה. חֹשֶךְ בַּבֹּקֶר כְּאִלּוּ... לֹא לְהַרְבּוֹת בִּקְרִיאָה. אֵיזֶה אָבִיב מִתְעַנֵּן! פַּעַם הָיית מִתְאוֹנֶנֶת. עָזַר לָךְ? הֶחֱיָה אֶת מֵתַיִךְ? הַכְּאֵב שֶׁבַּגּוּף, שֶׁבַּשִּׁיר, בָּעִתּוֹן. בְּשִׁיר הַשִּׁירִים. סְיָג לְחָכְמָה? יִתָּכֵן. טוֹב שֶׁלָּמַדְנוּ בֵּינְתַיִם. לֹא לְהָעִיר שְׁכֵנִים, לֹא לְהַטְרִיד חֲבֵרִים. בֹּקֶר גָּשׁוּם. לֹא לָקוּם. לַיְלָה עָבַר בְּשֶׁקֶט. לַיְלָה עָבַר. וְעַכְשָו - אֵיזֶה אָבִיב מִתְעַנֵּן. בֹּקֶר כְּמוֹ לַיְלָה. זֶה טוֹב. רַק הַדְּמָמָה חוֹנֶקֶת. אֵיזֶה אָבִיב כָּבֵד! אָמַרְתִּי לָךְ: לֹא לְעַשֵּׁן.

ברשותכם, במעבר חד מהשיר הקשה הזה – הייתי שמח לא לפתוח את היום בשיר כל כך טעון, אבל במציאות המתקיימת בנושא שמונח כאן לפנינו, לגמרי מצאתי לנכון להתחיל דווקא בו.

ברשותכם, אני רוצה לומר כמה מילות פתיחה, וגם להצהיר כמה הצהרות באופן כללי וגם לפרוטוקול. לגבי החוק, היו בטוחים במה שתלוי בי, וזה הרבה תלוי בי, בנו, חברי וחברות הכנסת, אנחנו נחושים להעביר את החוק על מגבלותיו. ואפשר תמיד יותר, ואפשר תמיד עוד, ואפשר להשיג עוד הרבה יותר, ושם עושים כך, ופה עוד יותר טוב. אני מאלה שסבורים, יחד עם חברי יהודה גליק והחברים הנוספים ואיל בן ראובן וכל מי שהצטרף אלינו, שמדובר בחוק דרמטי בעל משמעות אדירה במאבק נגד נזקי העישון. ואנחנו נחושים להתמודד אתו, ולא להפוך גם את החוק הזה שלנו לאות מתה. עם כל הבעייתיות, ואני יודע שגברתי, לא כל הדברים שיש בחוק, את אוהבת אותם, אבל למדתי בחיי, ודאי בחיי הנוגעים בחקיקה – טוב ציפור אחת ביד משתיים על העץ, ואין זו קלישאה. עדיף לי להשיג, ושיבואו אחריי, ינסו לתת לזה עוד צעד, מאשר נחכה עד השלמות המוחלטת.

במהלך הפגרה נפגשתי עם לא מעט גורמים. אני מאלה שנפגש עם כולם. איני בשום פנים ואופן מוכן להגיע למצב, שבו אני מחרים כזה או אחר. יש לי עמדות, יש לי דעות. אינני מתיירא לומר אותן בכל הזדמנות, אבל אני מאלה שמאמינים שכמו שאני רוצה שיקשיבו לי גם אם לא מסכימים בכלל עם עמדותיי, כך אני גם רואה לנכון לנהוג כלפי אחרים.

במהלך הפגרה נפגשתי עם שבי גטניו. אני רוצה לומר לך, שבי, קודם כל, יישר כוח על כל אשר אתה עושה. אני יודע שלא כולם אוהבים את הדרך שבה אתה פועל – גם אני לפעמים לא. לא נורא. גם אתה לא אוהב את כל מה שאני עושה, וגם זה לא נורא לך. מה שאני מנסה לומר לכם בשורה התחתונה – אני מאוד לא אוהב שיש פעולות נגד אנשים או חברים שמייצגים את הציבור, ופועלים נגדם בכלים שאין להם יכולות בכלל להתמודד עם העניין הזה. בין היתר, שבי, תקבל ממני את הגיבוי.
שבי גטניו
אתה מדבר על האיומים בעתירה נגדי.
היו"ר איתן כבל
נסחפת. אני מדבר שוטף. אני לא זקוק לעזרה שלך. אני אומר את הדברים בצורה מאוד ברורה וישירה.

אני מצפה מכל חבריי – בוקר טוב יהודה – גם פתחתי ואמרתי את השותפות שלנו בעניין החשוב הזה . ברשותכם, אני רוצה לומר שיש לנו כמה עניינים. צבי הרציג הגיע היום?
קריאה
לא. הוא בחו"ל.
היו"ר איתן כבל
ואילן אלחייני? אני לא חוקר ולא בודק. הנחת העבודה שלי, שכל מי שמגיע לכאן ומציג את עצמו כחלק ממערכת או ארגון, שדבריו יהיו מבוססים. היתה כתבה של יפעת גליק בעניין הזה. איני רוצה להכניס את עצמי, אני לא חוקר, זה לא תפקידי, לחקור את הדברים, אבל אני אומר זאת בצורה מאוד ברורה – אעביר זאת בכל מקרה להנהלת הכנסת. זה תפקידה. היא זו שמאשרת או לא מאשרת למי שמגדיר את עצמו לוביסט או פועל בשם ארגונים כאלה ואחרים. אין זה תפקידי, אבל כיוון שראינו את הכתבה, וכולנו צפינו בה – איפה יפעת? היי. כמובן, אעביר את החומר לבדיקה.
לאה ורון
בכל מקרה הוצאתי למר הרציג מייל שבו הוא מתבקש לפרט את מטרות העמותה, מתי נרשמה אצל רשם העמותות, מה תפקידו בעמותה – הן בעמותה והן במכון שבראשו הוא עומד, כפי שהציג.
היו"ר איתן כבל
עוד כמה נקודות קצרות. האחת, אני רוצה להזכיר - נפגשתי עם נציגי ג'ול, נפגשתי עם נציגי ועד העובדים של דוביק שהציגו בפניי את המצוקות שלהם שנובעות מתוך התהליך. שוחחתי עם הגב' הלנה ביילין שהציגה בפניי את הבעיות שלה. הסתמסתי עם עמוס שוקן לעניין ההתחייבות שלנו לעיתונות הכתובה. אני מקווה שלא פספסתי.
יהודה גליק (הליכוד)
פספסת – בתי הקברות מלאים בהמון אנשים שמחכים שהחוק הזה היה עובר.
היו"ר איתן כבל
נכון. אאפשר לך. מה שיש לנו היום כאן בעיקר - ולשם כך גם ביקשתי מסגן השר להגיע – זה כדי לתת בדיון הזה, יהודה, את המענה לעניין של התיאורים או הציורים הגרפיים על גבי קופסאות הסיגריות. זה מה שמנסה להוביל חברנו איל בן ראובן – זו נקודה אחת.

נקודה אחרת היא עניין האכיפה. לא נמצא עצמנו הופכים את עצמנו לאות מתה, דהיינו שיתחיל קרב בין משרד הבריאות למשרד האוצר, מי אוכף והאם יש תקציב או אין תקציב לבצע את פעולות האכיפה.

העניין של הפרסומות בעיתונות הכתובה - יש התחייבות כזו ויש הסכמה. איני מתכוון לפתוח את ההסכמה הזו, אבל יחד עם זה, יש סוג של דיון שארצה להתייחס אליו – האם צריך שהפרסום של המדינה יהיה מייד, יהיה באותו מקום. יש כל מיני דיונים כאן או עניינים שאני רוצה לדייק אותם כדי להוציא תחת ידינו את התוצאה הטובה ביותר.

יש גם העניין של הפרסומת הסמויה – גם את זה נבקש לדייק יותר, כי החוק פותח דברים, שאני לא בטוח שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו, אם אנחנו כבר מחוקקים את החוק, שיתגנבו לנו כל מיני עניינים דרך סגנון הניסוח.

ודבר אחרון ברשותכם, ואני אומר את זה גם לך, אדוני סגן השר, ואני אומר את זה לך המנכ"ל ואני אומר את זה לכל נציגי הגופים. כל עניין הסוגים השונים של הסיגריות החדשות, מוצרי העישון, יותר נכון – אני כל כך נזהר. המוצרים השונים שנכנסים לתוך השוק. אני רוצה להבהיר – איני איש מקצוע. לא התיימרתי ואיני מתיימר להיות איש מקצוע. אין לי היכולת לבחון, האם מכשיר כזה מסייע, לא עוזר, פחות או יותר. יש לנו נציגי הממשלה, כאן יש פרופ' גרוטו וכל המערכת השלמה, שהיא זו שאמונה עלינו. אין לי דרך אחרת, אדוני סגן השר, להתחיל. מבחינתי, כשאומרים לי: ג'ול הוא במצב כזה וכזה – איני יודע לומר דבר אחר. איני יכול לחלוק מקצועית על הנציגים המקצועיים. מי שיש לו טענות שהדברים לא נבחנו ולא נבדקו בצורה המקצועית הנכונה, פתוחה בפניו להציג את טענותיו במקומות אחרים, וגם פה בדיון. הדבר היחיד שאני מבקש, ולצערי עדיין לא נעשה – אני לא קובע לכם איך לנהוג, אדוני סגן השר, אבל לי ברור דבר אחד – שאתם כן צריכים לשבת אתם, ולקבל או לדחות. אשמח לשמוע את הדברים מכם, כי הטענה שלהם, שאף אחד לא נפגע. חברות וחברים, יש רגע שהמביא דברים בשם אומרם, מביא גאולה לעולם. כך הדברים הוצגו בפניי. כאן הדברים הוצגו בפניי. אני שם אותם כאן באופן הגלוי והברור, וראוי שתהיה התייחסות.

אנחנו יוצאים לדרך. אדוני, היועץ המשפטי, בבקשה.
איתי עצמון
אני מבקש משפט בעניין סמכויות הפיקוח והאכיפה. אני מבקש להסב את תשומת הלב לכך שבניגוד להצעת החוק הממשלתית, שהתפרסמה ב-2012 ונדונה פה ב-2013 ו-2014, הצעת החוק בנוסח שמונח כרגע על שולחן הוועדה אינה כוללת הסמכה של מפקחי משרד הבריאות, ולמעשה לא נותנת שיניים ליישום הצעת החוק. זו נקודה שצריך לזכור. לא מדובר רק על תקציב. ככל שחברי הכנסת חושבים שצריך שיהיו סמכויות כאלה למשרד הבריאות, יהיה צורך להוסיף פרק בהצעת החוק, כמו שמקובל בחקיקה היום, של הסמכת המפקחים ומתן סמכויות פיקוח ואכיפה לאותם מפקחים.
אלעד שפר
יש לי כבר כל הנוסח מוכן.
איתי עצמון
הנוסח זה לא בעיה. השאלה היא שאלה עקרונית.
היו"ר איתן כבל
סליחה, אני צריך לעשות הפסקה של 3 דקות בגלל עניין בבית, טכני מקצועי. הכול בסדר.

(הישיבה נפסקה בשעה 09:52 ונתחדשה בשעה 09:54.)
היו"ר איתן כבל
אני מתנצל. אני מקווה שהכול יהיה בסדר. תודה.

יעל, בבקשה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני מתנצלת – פשוט יש לי דיון. ראשית, אני רוצה לברך על כך שיש כאן מהפכה, יש כאן רפורמה. עם זאת, אני מאוד-מאוד לא שבעת רצון מההחרגה של העיתונים. אני לא יכולה להבין מדוע מחריגים את העיתונים. הכנסת אמרה את דברה, אמרה שמה שחשוב לה זה אינטרס הציבור. אינטרס הציבור במקרה הזה, עלה על אינטרס של בעלי עסקים ושל הדיוטי פרי ושל הרבה מאוד אינטרסים פרטיים אחרים. אין שום סיבה שהאינטרס של הציבור לא יגבר גם על האינטרס של העיתונות הכתובה. אני אומרת זאת מפני שאם רק היינו מחילים את כל האיסורים גם על העיתונות הכתובה, הרי שזו היתה מהפכה אמתית. הייתי רוצה לשמוע – אני מקווה שאצליח לשמוע, אשאר – את סגן השר, ולהבין מדוע הוא מתנגד בצורה כל כך נחרצת על החלת החוק הטוב הזה גם על העיתונות הכתובה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
זה גם עיתונות מקומית?
היו"ר איתן כבל
עיתונות כתובה, כל עיתונות. ברשותכם, אני רוצה לומר, כדי שלא יהיה ספק – אנחנו לא מתכוונים להכריע היום בשאלה הזאת. הנושא המרכזי הוא קודם כל לסיים את עניין הכיתוב, שהוא נושא חשוב, ונושא הפיקוח – אלה שני כלים מאוד מרכזיים בעניין.

בנוסף, אם ירצה סגן השר, ישיב. אנחנו כבר בהכנה לקריאה שנייה ושלישית. איני רוצה להתעכב. איני יודע מה יהיה עם הכנסת הזאת. אני רוצה לקיים את הדיון הזה ועוד דיון, ונסיים. אני לא רוצה לגרור רגליים סביב העניין הזה. זה מסוג הדברים שכבר טחנו אותו, דשנו בו. אנחנו רוצים להוציא מתחת ידינו את התוצאה על המיקום, איך, מה ולעסוק במהות. אני גם אומר את זה לחברים שהגיעו מהעיתונות הכתובה. לא נדון היום ולא תהיה הצבעה, מר שוקן, בעניין זה היום. אתם תמיד מוזמנים להאזין, אבל אם תחליטו שאתם רוצים לקום וללכת - בבקשה. בבקשה, אדוני סגן השר.
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן
בוקר טוב לכולם. כפי שהצהרתי בעבר וגם היום, אני ממשיך בקו הזה. סך הכול משרד הבריאות ברשותי עשה הכי הרבה והכי הרבה חוקים והגבלות בנושא העישון, עם כל זה שיש התקפות ובעיתונים, אין לי בעיה עם זה. שיכתבו מה שרוצים.
היו"ר איתן כבל
רק שלא יכתבו ביתד ובמודיע...
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן
שיכתבו. היתד בין כך כותב...

אני רוצה לומר כמה דברים. עשינו ונמשיך לעשות דברים חדשים. היום אציע דבר חדש שלא היה – אנחנו מדברים על הקופסאות. משרד הבריאות יציע שהקופסאות יהיו אחידות לכולם, רק הכיתוב ושם הסיגריה יופיע שם, בלי תמונות או דברים אחרים.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
והאזהרה.
היו"ר איתן כבל
ברשותכם, אני רוצה לומר את זה כך. אשים את הדברים כמו שהם. חברי איל בן ראובם העלה את ההצעה. יחד עם זאת, היא נכתבה באופן כזה שכנראה לא היה סיכוי להעביר אותה בתוך הדיון עצמו. אני צריך שהדברים ייאמרו.

אני התעקשתי ולקחתי את הסמכות כיושב-ראש הוועדה לשים את הנושא הזה למרות הכול על סדר-יומה של הוועדה. וכמו בהרבה מקומות, החיים בנויים מפשרות. רצינו, ואני עדיין סבור שהדבר הנכון ביותר הוא לעשות אותם ציורים ואותן תמונות שמתקיימות בכל העולם.

יחד עם זאת, אני מוכן לשקול לחיוב את העניין שבו קופסאות הסיגריות תהיינה אחידות – לא יהיה הבדל בין שום חברה. יהיה הכיתוב שמזהיר באופן משמעותי את העניין הזה. אני חושב שזו התקדמות מאוד משמעותית בעניין הזה. גם אם אני לא משתגע על זה, בתפישה שלי זו התקדמות מאוד משמעותית. בבקשה, אדוני.
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן
תודה, אדוני. לא אכנס כרגע לכל הדיון על הג'ול, הסוג השני, אבל מעניין מאוד שלא החלטתי על הסוג הראשון, ואמרתי שאני מחכה ל-FDA – תקפו אותי. כשאני מחליט על ג'ול, תוקפים אותי גם כן, אז תחליטו – או אתם לא רוצים שאחליט, או אתם רוצים שאחליט. אין לי בעיה. תעשו ממני אתרוג, לולב, הדסים. אין לי בעיה. אמרתי בעבר ואגיד – כתוב שכל היהודים מרומזים בארבעת המינים – אתרוג, לולב, הדסים, ערבות. טעם וריח, טעם בלי ריח וכו'. כך כתוב בספרים. איפה מרומזים חברי כנסת? חברי הכנסת מרומזים בערבות – מכים בהם, זורקים אותם, אבל צריך לזכור שאתם עושים הושענא רבא.

משרד הבריאות בדק מה שידע לבדוק, והחליט – אמרתי בזמנו שאני רוצה לחכות ל-FDA. הוא החליט – אנחנו מחליטים אתו ביחד. אבל מעניין שעל זה אף אחד לא כתב.

הדבר השני שרציתי לומר – החלטנו שבתוך קופסאות הסיגריות לצרף טפסים עם כיתוב שמחייב את החברות, עם כיתוב על סכנות העישון. כל מיני כיתובים. אני חושב שגם זה יוסיף לדבר הזה. לא יודע כמה זה יעזור – אני מניח שיתחילו לצעוק שזה מעלה את המחיר, אין לי בעיה. שיעלו מחירים. בזמנו אפילו הצעתי להעלות את מחירי הסיגריות – אבל ביקשתי שזה יהיה עבור סל התרופות . העלו כן, אבל את הכסף לא קיבלנו. אין לי בעיה להעלות מחירי סיגריות, זה עניין של שר האוצר. אבל אלה שני הדברים.
היו"ר איתן כבל
והאכיפה?
יהודה גליק (הליכוד)
תוכל להסביר למה יש לך התנגדות לתמונות הגרפיות? היו פה הרבה אנשים שמאוד חשוב להם הנושא הזה. אנחנו רוצים לשמוע את עמדתך. היא חשובה לנו מאוד.
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן
אני חושב שזה לא אסתטי.
היו"ר איתן כבל
זו הכוונה.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
גם ילד בן 16 חולה סרטן זה לא אסתטי.
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן
מחר על כל קילו סוכר תצטרף להוסיף את הרגליים של האנשים שלצערנו, אלה שסובלים מסוכרת – אני נגד המדיניות הזו. זה בא להרתיע, להזהיר. אני גם בעד האכיפה. מישהו יצטרך לתת כסף לעשות את זה. אני מדבר על אכיפה. כסף לתקנים. מיליארד, שני מיליארד.
יהודה גליק (הליכוד)
אנחנו כרגע במשאים ומתנים עם האוצר על הנושא הזה.
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן
אשמח מאוד. אני תומך, אבל אני רוצה לראות אותו בתוך התקציב, ולא כהעברה תקציבית.
היו"ר איתן כבל
יש לי שאלה שנשאלה על-ידי הגורמים האינטרסנטיים בעניין הזה – טענה, למשל, שחלק מהחברות, שמצד אחד, למשל, ג'ול, ותקנו אותי אם אני טועה, שהכמות של הניקוטין היא 20 מ"ג – אני בסך הכול מנסה להבין את הדברים כדי להתקדם. אני לא תומך בהם. אין חשש כזה. אנחנו טוענים שהולכים להם על הראש, ומצד שני, מכשירים אחרים, שיש שם יותר מ-20 מ"ג, ושיהיה ברור – אין לנו שום כוונה – אם יש כלל, הוא יחול על כולם. בבקשה, אדוני המנכ"ל.
משה בר סימן טוב
הצעת החוק שנמצאת פה, ועברה גם תיקוני נוסח שלנו, עושה שני דברים חשובים: ראשית, היא מחילה את כל המגבלות של החוק על כלל מוצרי העישון, לרבות מוצרי האידוי למיניהם, בכללן ג'ול וחברות אחרות. כיום החוק לא מספיק ברור בעניין הזה, ואנחנו מסדרים את זה.

הדבר השני, שהמגבלה שעשינו על ריכוז הניקוטין תהיה גם מגבלה רוחבית. הסיבה שסגן השר קט בצעד חריג בנוגע לג'ול בריכוז שהיה – כי אכן היתה פה תופעה חריגה. היה פה מוצר בתפוצה מאוד גבוהה, בריכוז ניקוטין גבוה שגרם להתמכרות בצורה חריגה. ראינו מה קורה בארצות הברית, וראינו ששם זה מביא למעבר מסיבי – אנחנו רואים את ההודעות והציוצים של ד"ר גוטליב יושב-ראש ה-FDI על הדאגה העמוקה מאוד ממה שקורה בארצות הברית, ויישרנו קו עם המדיניות באירופה – לא אסרנו לחלוטין את השיווק של המוצר אלא הגבלנו את ריכוז הניקוטין.
יהודה גליק (הליכוד)
שאלה: שמעתי הצעה שבעיניי היא מעניינת. מכיוון שהם טענו כל הזמן שהג'ול הזה הוא כלי שעוזר לגמילה, האם אפשר להפוך את המוצר הזה למוצר שאפשר באמצעות מרשם רופא לקנות בבית מרקחת?
היו"ר איתן כבל
זו אמירה.
יהודה גליק (הליכוד)
ואז רופא שמכיר אדם שמעשן, ייתן לו מרשם, ויוכל לקנות את זה.
משה בר סימן טוב
לכן צריך לרשום את זה.
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן
אני רק מקווה שזה לא יסתיים כמו מרשם לקנאביס... לא אמרתי כלום.
משה בר סימן טוב
יש לנו הרבה כאבי בטן ממה שקורה בקנאביס.
היו"ר איתן כבל
ועדיין, כולנו מכירים בכניסה לפיצוציות, עומדים נערים מתחת לגיל ומבקשים לקנות עבורם כל מיני דברים. עדיין אם זה ייאכף בצורה נכונה, זה לא יפתור את הבעיה לגמרי, אבל הוא לפחות ימקד.
יהודה גליק (הליכוד)
אתה מקבל את ההצעה שאני מציע?
משה בר סימן טוב
ודאי, אבל לכן הם צריכים לרשום את זה כמוצר גמילה מעישון, ואז זה יימכר בבתי מרקחת. זה משהו אחר לגמרי ממה שקורה.
היו"ר איתן כבל
הלוואי שיכולתי לייצר קיר אש שיודע לעשות את ההבחנה וההפרדה בין צעירים, שאין לנו רצון שייכנסו לתוך התהליך הזה, לבין מעשנים שאולי, אם יש תכשיר שיכול לעזור להם, אבל אנחנו יודעים איך הזליגה הזו מתקיימת, ואני אומר את זה גם לכם.
יעל גרמן (יש עתיד)
מי אמר שזה עוזר?
היו"ר איתן כבל
אמרתי – בהנחה ש.
יעל גרמן (יש עתיד)
למה לקחת את ההנחה הזו בכלל? אז אמרו.
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן
לפי חוק, כל מי שמבקש להעביר תרופה, אנחנו מחויבים לבדוק.
היו"ר איתן כבל
אף אחד לא אמר ש. אמרתי שאם יש, בסך הכול.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
השאלה אם מישהו אמר שזו תרופה.
היו"ר איתן כבל
ברשותכם, בבקשה.
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן
אני רוצה להעיר, היות שהשרה לשעבר גרמן העלתה את נושא העיתונות – בזמנו ישבתי עם העיתונים. הם הציעו הצעה, לעשות אחד מול אחד, מודעה מול מודעה, תוך שבוע ימים, אולי פחות – שלושה ימים, לא משנה כרגע. הם הציעו את זה. אני קיבלתי את זה. אני לא רואה סיבה לחזור בי.
היו"ר איתן כבל
נקיים דיון בפרקטיקה. אמרתי את זה בעברית. תודה.
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן
אני לא מאוים. תן לי לדבר, וכאן יש לי זכות לדבר. מילא בעיתון אין לי זכות.
שבי גטניו
גם שם.
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן
אני מבקש שתשתוק.
שבי גטניו
אל תגיד לי לשתוק.
היו"ר איתן כבל
שבי, די. אנחנו לא בגן הילדים. אני נותן לך מעל ומעבר. תכבד. אני מכבד אותך.
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן
אני לא רואה סיבה לחזור בי במה שהסכמתי בזמנו. אני עדיין דוגל בזה. אני חושב שזו דרך נאותה לעשות את זה, שגם הם לא יפסידו, גם הם ירוויחו. הכול יהיה בסדר. כשיבואו לדיון – זו ההצעה שלי. אני מתנצל שאני צריך לצאת.
היו"ר איתן כבל
בסדר גמור. בבקשה.
עומר סלע
עומר סלע, איגוד לשכות המסחר, בשם ענף הסיגריות. הערה אחת בלבד. אני מבקש להדגיש שלפחות ככל הידוע לי, כל הניסיונות שלנו בחצי השנה האחרונה להיפגש באופן פרונטלי – לא רק בהעברת דפים – עם משרד הבריאות ו/ או משרד המשפטים נדחו. עובדה. לא התקיים דיון. אני מניח שהם קיבלו את החומרים, עדכנו אותנו בעל-פה שקיבלו – מכבדים את זה, אבל דיון פרונטלי לא התקיים, ויש פה בעיה גם מקצועית וגם מבחינת שמיעת הדברים.
היו"ר איתן כבל
תודה. בבקשה, אדוני חבר הכנסת איל בן ראובן.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
אל"ף, סגן השר, תודה שהגעת לדיון החשוב הזה.

שנית, אנחנו התחייבנו במעלה הדרך, שנעביר את החוק הזה בתיאום גם בנושא של האזהרות הגרפיות, ונעמוד בדברינו בעניין. עם זאת, חשוב לי לומר לך את עמדתי בעניין הזה. אמרת את עמדתך, אבל אני מבקש לחשוב ולשקול את העניין. כבוד סגן השר, העובדה בשטח – אנחנו מתכוונים פה באמת לייצר, כפי שאמר כבוד היושב-ראש, קיר בעיקר לנושא בני הנוער. המלחמה שלי בכל הסיפור הזה היא על בני הנוער. על הבן שלי שיושב בבית בחוץ עם החברים, מעשנים את הסיגריות המגולגלות - שזה אבסורד בפני עצמו.
היו"ר איתן כבל
גם טבק לגלגול, מנקודת המבט שלי, זה כמו קופסת סיגריות. אני רוצה שההרים יהיו ברורים.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
חד-משמעית.
עליזה לביא (יש עתיד)
תראה מה קורה לבני הנוער כשהם מתגייסים לצבא.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
זה אבסורד. הנושא הזה של הסיגריות המגולגלות, כבוד היושב-ראש, הוא קיר פתוח. זה מול האוצר בעיקר, שאני מבין שהוא מתנגד להעלאת המס לעניין הזה. זה אבסורד שאנחנו צריכים לרכז – יהודה, עשית עבודה, ואנחנו צריכים להמשיך במלחמה בעניין הזה.

לעניין החפיסות, היום יש אזהרות על הקופסאות. העובדה היא שבמדינת ישראל נכון לכרגע כמות המעשנים למרות האזהרות שנמצאות עלך הקופסאות, כמות המעשנים עולה. זו העובדה. זה המחקרים.
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן
לא.
משה בר סימן טוב
יש ירידה.
היו"ר איתן כבל
חברים, אני לא מתכוון לעשות חפירות. נגמר העניין. אנחנו בקריאה שנייה ושלישית. אנא, אל תחזירו אותנו למקומות שדנו בהם בעבר. זה לא משנה לנו. אנחנו כבר בתוך החוק.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
היות שכך, וגם אם יש איזושהי ירידה, ההוכחה מהעולם – אירופה, ארצות הברית, קנדה, אנשים אומרים לנו חד-משמעית – סוגיית האזהרות הגרפיות עשתה עבודה מאוד משמעותית. לכן מה שאני חשבתי, ודיברתי עם כבוד היושב-ראש על דרך של פשרה. אמרתי שלא נפסול את זה, ואת נושא האזהרות הגרפיות שיהיו, אם תאשרו את זה, אתם תשלטו על זה, כלומר זה יהיה משהו שהוא קצת מעל נושא האזהרות הכתובות. כלומר שזה יהיה בידכם. לא אני אחליט על זה אלא ניתן לזה איזשהו מד שמעליו לא עוברים אותו, אבל שיש בו ממד שמפחיד את החבר'ה הצעירים, כי עליהם המלחמה, ואני קצת חושש שאם לא נלך בכל הצעדים האפשריים, אנחנו עלולים לפספס משהו.
היו"ר איתן כבל
תודה. אני רוצה לאפשר לשלושה איש בלבד, ואני מתחיל את ההקראה, ברשותכם. בבקשה.
שבי גטניו
למה הוא בורח? עשה יח"צ, התהדר בנוצות לא לו והוא בורח עכשיו.
היו"ר איתן כבל
שבי, תודה. אמרת את שלך. בבקשה.
חגי לוין
ד"ר חגי לוין, מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור, ההסתדרות הרפואית. חבל שסגן שר הבריאות יצא.
היו"ר איתן כבל
לא סגן השר קובע. אנחנו קובעים. עם כל הכבוד, אנחנו הכנסת. עכשיו היא הריבון. ברשותכם, שאף אחד פה לא יתנשא מעל חברי הכנסת. אנחנו כאן אלה שקובעים את החקיקה ברגע זה, אז לא צריך לא סגן שר ולא אף אחד. בבקשה.
חגי לוין
סגן שר הבריאות מאוד טוב בלספר סיפורים, והוא באמת עשה הכי הרבה – עשה הכי הרבה למען חברות הטבק. יש אזהרות גרפיות ב-120 מדינות בעולם. יש החלטת ממשלה בראשות ראש הממשלה נתניהו ושר הבריאות ליצמן שקבעה ב-2011 שיהיו במדינת ישראל אזהרות גרפיות. אנחנו מתחברים למה שאמר יושב-ראש הוועדה, ששר הבריאות, שהוא אחראי, והוא אחד התפקידים החשובים יותר במדינת ישראל, נושא בסמכות, צריך לתת לו את הסמכות, והסמכות כוללת סמכות, ואנחנו בסך הכול מבקשים שיהיה רשאי לקבוע אזהרות.
היו"ר איתן כבל
תודה. בבקשה.
יורם שפירא
יורם שפירא, סמנכ"ל מסחר, רשות שדות התעופה.
היו"ר איתן כבל
יש לי הצעה – למה שלא אאפשר לך כשנגיע בזמן אמת לדון בסעיף שלך? אני אומר את זה בעצה חברית – לא שאני מנסה למנוע מאדוני רשות דיבור. עדיף לך. יש נאומים מקצועיים. נתתי לחברים שאני מכבד אותם. סיימו – חברים, נגיע לסעיפים, נדון בהם. כפי שאתם יודעים, אני מאשר לעתים אף יותר מדי שכל אחד יאמר את דעתו. אדוני, אנחנו רוצים להתחיל ברשותכם.
שבי גטניו
בבקשה, איתן.
היו"ר איתן כבל
תהיה לך ההזדמנות להעיר.
שבי גטניו
יש לנו שר בריאות שהוא- - - למאבק בעישון במשך שנים, ואתה נותן פה שזה יעבור מבלי לומר את הדברים.
היו"ר איתן כבל
שבי, תודה רבה. אאפשר לך לומר את הדברים בבוא העת.
שבי גטניו
כל הארגונים פה מסכימים.
היו"ר איתן כבל
אני כל כך מכבד אותך - אתה לא מכבד אותי.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אף פעם לא ראיתי את איתן סלחן כזה...
היו"ר איתן כבל
ממש כך. ברשותכם, בבקשה, אדוני.
איתי עצמון
לפני שאתחיל להקריא את סעיפי הצעת החוק אני רוצה לומר, שהנוסח שמונח על שולחן הוועדה הוא הנוסח שעבר בקריאה ראשונה. שילבתי בו הערות של משרדי הבריאות והמשרדים. קיימנו במהלך הפגרה מספר ישיבות, וכמובן לא מעט התכתבויות. ניסינו לתת מענה לסוגיות שונות שעלו – גם בעת ההכנה לקריאה הראשונה. יש סוגיות שאליהן לא התייחסנו – גם נושא הקופסאות האחידות, שמעתי עליו כרגע. יש עוד שניים-שלושה נושאים שהוועדה הותירה אותם לבחינה בעת הכנת הצעת החוק לקריאה השנייה והשלישית, ואסב את תשומת הלב כשנגיע לסעיפים האלה.

הצעת חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק (תיקון מס' 7), התשע"ח–2018. תיקון שם החוק. 1. בחוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק, התשמ"ג–1983‏ (להלן – החוק העיקרי), בשם החוק, במקום "הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק" יבוא "איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון".

שינוי שם החוק נועד לבטא את השינויים העיקריים, שהם הרחבת הפעולה של החוק ממוצרי טבק לסוגים נוספים של מוצרי עישון, וכמובן איסור הפרסומת במקום הגבלת הפרסומת, כפי שקובע היום החוק.
היו"ר איתן כבל
התייחסויות, הערות?
יהודה גליק (הליכוד)
אתה משנה את שם החוק לאיסור במקום הגבלת?
איתי עצמון
איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
זה השם – לא התוכן.
היו"ר איתן כבל
יש איסור ויש סייגים לאיסור. תודה.
לאה ורון
חבר הכנסת יהודה גליק מצביע במקום חברת הכנסת נורית קורן; חבר הכנסת איל בן-ראובן מצביע במקום חברת הכנסת איילת נחמיאס-ורבין.
היו"ר איתן כבל
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – פה אחד
אושר.
היו"ר איתן כבל
הסעיף אושר. תודה.
איתי עצמון
הסעיף הבא עניינו בהחלפת מונחים לאורך כל החוק הקיים היום – במקום מוצרי טבק יבוא: מוצרי עישון. זה, כפי שאמרתי, הרחבת התחולה של החוק, של איסור הפרסומת והגבלות השיווק גם על סוגים נוספים של מוצרי עישון, כלומר לא רק על מוצרי טבק. אקריא.

החלפת מונח. 2. בחוק העיקרי, בכל מקום, למעט בהגדרה "מוצרי טבק" בסעיף 1 – יכול להיות שצריך להחריג כאן גם את סעיף 16 לחוק, שעניינו הוראות מעבר של החוק המקורי מ-83'.
יהודה גליק (הליכוד)
מוצרי עישון כולל גם אידוי?
איתי עצמון
ההגדרות של מוצר עישון ועישון זה בהמשך.

החלפת המונחים, כולל כל הצורות הלשוניות השונות שהמונח מופיע לאורך החוק.

(1) במקום "מוצר טבק" יבוא "מוצר עישון"; (2) במקום "מוצרי טבק" יבוא "מוצרי עישון"; (3) במקום "למוצרי טבק" יבוא "למוצרי עישון"; (4) במקום "למוצר טבק" יבוא "למוצר עישון"; (5) במקום "שמוצר הטבק" יבוא "שמוצר העישון"; (6) במקום "מוצר המשמש לעישון טבק" או "מוצר טבק או מוצר המשמש לעישון טבק" יבוא "מוצר עישון"; (7) במקום "מוצרים המשמשים לעישון טבק" יבוא "מוצרי עישון"; (8) במקום "במוצרי טבק" יבוא "במוצרי עישון".
היו"ר איתן כבל
יהודה, בבקשה.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
איפה ההגדרות?
איתי עצמון
בהמשך.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני חושב שאנחנו צריכים ביחד לקרוא לפני שאנחנו מאשרים את השמות האלה, נדע על מה מדובר.
היו"ר איתן כבל
אין בעיה, רק עישון זה עישון, אידוי זה אידוי.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
מוצרי עישון, שאחרי שנעבור ביחד, יכול להיות תהיה הסתייגות שם.
היו"ר איתן כבל
אין בעיה, אם זה מסייע לנו. זה טכני.
איתי עצמון
אם אתה רוצה אני יכול להקריא את ההגדרה של מוצר עישון.
היו"ר איתן כבל
בבקשה.
איתי עצמון
אני בעמ' 2, במקום ההגדרה מוצר המשמש לעישון טבק – כי ההגדרה של מוצר טבק נותרת כפי שהיא היום בחוק – מוצר טבק זה טבק בכל צורה שהיא הנועד לעישון, להרחה, ללעיסה או למציצה לרבות סיגריות, סיגרים, סיגרלות, טבק לנרגילה וטבק למקטרצ - זו הגדרה שנשארת בחוק. מוצר עישון כולל גם מוצר טבק. מוצר עישון, כפי שאמרתי – כל אחד מאלה: מוצר טבק; (2) חומר ממקור צמחי המיועד לעישון – וכאן זו תוספת שמשרד המשפטים ביקש להוסיף - בדרך של בעירה ואינו מכיל טבק, לרבות תערובת, תרכובת או תמיסה של חומר כאמור; כאן עלתה לדיון השאלה לגבי החומרים ממקור צמחי כך שלא נחיל את החוק על מוצרים שלא התכוונו להחיל אותו לגביהם – למשל, אינהלציה או קטורת.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אפשר דוגמאות?
איתי עצמון
משרד הבריאות יוכל לספק את הדוגמאות.
יהודה גליק (הליכוד)
בעירה כולל אידוי?
איתי עצמון
נכון. זה תוספת של משרד המשפטים. (3) מוצר המשמש לעישון טבק או לעישון חומר ממקור צמחי כאמור בפסקה (2), ובכלל זה סיגריות, סיגרים, סיגרלות, נרגילה, מקטרת ונייר לגלגול סיגריות; (4) סיגריה אלקטרונית, חומר מילוי ומחסנית - למונחים האלה יש הגדרות נפרדות.

הגדרת עישון – לרבות באמצעות יצירת ארסס (Aerosol) או אדים (Vapor) לשאיפה;

אני חושב שעדיף שמשרד הבריאות יסביר את המינוח המקצועי לגבי ההגדרות האלה.
היו"ר איתן כבל
בבקשה.
מיכל גולדברג
עו"ד מיכל גולדברג, משרד הבריאות. לגבי ההגדרה של עישון, מבחינתנו זו הגדרה שבאה לרבות, כפי שמובהר בהגדרה עצמה. בנוסף, זו הגדרה שבאה להבהיר. גם היום אנחנו מתייחסים למונח עישון ככולל כל צורה שהיא של עישון, לא משנה באיזו דרך, גם בדרך של אידוי של נוזל, גם בדרך של חימום ללא בעירה. מה שביקשנו להבהיר לדיון היום, שהעישון יכול להיות הן באמצעות יצירת ארסס – זה מונח של האקדמיה, . הכונה ל- Aerosol.
יהודה גליק (הליכוד)
סעיף (ג).
מיכל גולדברג
זה מה שמונפק בשאיפה במכשירים האלקטרוניים, או באמצעות אדים, וזה מתייחס לחימום הנוזל. זה ביחס להגדרה עישון, שכפי שאמרתי, היא באה להבהיר- - -
היו"ר איתן כבל
כלומר מנקודת המבט שלכם, האופן שבו הדברים מנוסחים, הם מחילים בתוכם ומתייחסים לכל הסוגים שאנו מכירים היום שנמצאים בשוק לסוגיהם השונים נכון להיום.
מיכל גולדברג
נכון. זה גם צופה פני עתיד. יכול להיות שבעתיד יהיו מוצרים חדישים מסוגים שלא צפינו היום. מבחינתנו המונח עישון רחב מאוד, וכולל את כל הדברים האלה.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
מיכל, איפה אנחנו עושים את ההבחנה ברמת הנזק שבין הגורמים השונים? כלומר יש הסיגריה. מוצרי האידוי על פניו, נתפשים באירופה לפחות כמשהו אחר מבחינת הנזק שלהם. השאלה, איפה אנחנו שמים הבחנה, אם שמים.
יהודה גליק (הליכוד)
איפה שדיברנו לפני כן. אם מוכרים את זה כמוצר גמילה, זה בסדר.
משה בר סימן טוב
ראש ה-FDI ד"ר סטיבי גוטליב התייחס מאוד בפירוט – וגם שם ציין – לפחות מבחינתנו זה היה לראשונה, שיש נזקים גם בניקוטין. זה מגיע לפגיעה בהתפתחות המוח, בעיקר בקרב בני נוער. זה מוריד את מנגנוני הריסון הטבעי שיש לאנשים.
עליזה לביא (יש עתיד)
וזה לא מוגדר כמוצר גמילה.
משה בר סימן טוב
אם מישהו רוצה להגדיר מוצר אידוי כמוצר גמילה, הוא יכול לרשום את זה כתכשיר רפואי, כאביזר, תרופה – כל דבר, ולעבור את הבדיקות. ואז – הרי מה בסוף הבעיה? אנחנו מסכימים עם זה שבתנאים מסוימים יש תועלת בכך שאנשים שמעשנים את הסיגריות הרגילות, יעברו לתכשירי אידוי, אבל אנחנו חוששים מאוד ממה שקורה, למשל בארצות הברית, שזה הופך להיות שער הכניסה לעולם העישון לצעירים, והדרך לרשום את זה כתכשיר שמיועד לאוכלוסייה הזאת, נותן את המענה. כרגע הם לא בוחרים ללכת במסלולים האלה. השאלה היא למה.
היו"ר איתן כבל
אתן להתייחסויות רק לסעיפים הרלוונטיים. נגמרו הנאומחם. חבר הכנסת חאג' יחיא, בבקשה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
לגבי החומר ממקור צמחי המיועד לעישון – אני רוצה להבין על מה מדובר. זה משפט כללי שיש למלא אותו בתוכן.
היו"ר איתן כבל
בבקשה, מיכל.
איתי עצמון
ואם תוכלי להתייחס גם לרציונלים להחלת החוק על כל איסורי הפרסומת והגבלות השיווק על שורה רחבה של מוצרים, כלומר לא רק על מוצרי טבק וניקוטין אלא על עוד מוצרים.
מיכל גולדברג
הרציונל הוא מקצועי כמובן. לגבי הרציונל המקצועי – פרופ' גרוטו ירחיב.
איתמר גרוטו
טבק זה צמח מסוים מאוד מוגדר מבחינה חקלאית. יש עוד כל מיני מוצרים שאפשר לגדל אותם לעישון. אפשר לפתח גם - זה צופה פני עתיד.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
זה לא משהו שאנחנו רואים אותו היום. אקליפטוס או דברים כאלה, אנחנו יודעים שלא משווקים כך שיעשו. אנחנו מדברים על איסור פרסומת. זה החוק הזה. לא איסור עישון. לכן אנחנו מדברים על מוצרים שאפשר לייצר אותם ולשווק אותם. זה החוק. החוק לא מדבר על עישון אלא מדבר על פרסום. לכן מה זה צופה פני עתיד?
היו"ר איתן כבל
חבר הכנסת חאג' יחיא, אני מתנצל שאני לא מסכים עם אדוני. יש כאן שני טקטים. החוק איסור הפרסום צריך להגדיר מה אסור לפרסם, ולפני שהוא מגדיר, מה הוא אוסר לפרסם, הוא צריך לומר מהם הדברים שנכללים בתוך ההגדרה הזו. אנשים לא יתחילו למכור מזרנים מקש ויגידו: כולל מזרנים מקש שאנשים יושבים ומעשנים אותם.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
זה תוספת כסעיף שבמידה, שאנחנו לא נחזור שיבוא משהו אחר, אבל במצב דהיום הסעיף הזה, לפי המוצרים שנמצאים בשוק, אנחנו לא צריכים אותו.
היו"ר איתן כבל
אני לא מסכים. אתה יכול להצביע נגד.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
לא אצביע נגד.
היו"ר איתן כבל
אין מבחינתי שום בעיה עם זה. שבי, בבקשה.
שבי גטניו
אני ממליץ לתמוך בסעיף. אני רק רוצה לחדד משהו לדרגים המקצועיים, כיוון שיש לנו פה עסק עם אנשים שכל פעם ממציאים משהו חדש. למעשה העישון תלוי באף אוזן גרון. מחר האנשים האלה עם הכוונות הרעות שלהם ימציאו דרך לעשן דרך האוזן או דרך כל נקב אחר בגוף, אני לא צוחק. האם הסעיף הזה כולל את יכולת ההמצאה שלהם, במיוחד דרך אף אוזן גרון, כי יגידו לכם: זה דרך האוזן ולא דרך עישון כמו בפה.
היו"ר איתן כבל
בבקשה, עמוס.
עמוס האוזנר
עו"ד עמוס האוזנר, יושב-ראש המועצה הישראלית למניעת עישון. אני מטפל במניעת עישון מאז 1983. אני רוצה לענות לשאלות של חברי הכנסת איל בן ראובן וחאג' יחיא. התשובה לחבר הכנסת איל מצויה מצויה בדבר חקיקה אחר, שאינה מצויה כרגע בפנינו. זו חקיקת משנה, זהו צו הגנת הצרכן, סימון טובין, תשמ"ג-1983, ששם מגדירים מוצרי טבק, ואומרים שאסור לכתוב על מוצר טבק, לרמוז אפילו שהמוצר הזה פחות מזיק ממוצרי טבק אחרים. זה החוק היום. אלה תקנות הגנת הצרכן של היום, והן מחייבות.

אם תשים לב, ההגדרה היא של מוצרי טבק. כלומר החוק שלנו כרגע לא יחול על המוצרים האלה. כדי שהחוק שלנו יחול על כל המוצרים, צריך יהיה לשנות את תקנות הגנת הצרכן, סימון טובין. כל זמן שהן לא שונו, מתקיימת ההבחנה שאתה הצבעת עליה.

לגבי השאלה של חבר הכנסת חאג' יחיא, התשובה היא שקיימים היום מוצרי עישון. מאחר שאסור לעשן טבק במקומות ציבוריים, יש כאלה שעוקפים את האיסור הזה על-ידי שמכניסים מוצרי עישון, וכל הנוכחים בהצגת תיאטרון יסבלו מזה – למשל, מאקליפטוס, מפטרוזיליה. מאחר, כמו שאמר אלעד שפר לפני רגע, יש כאן גם תיקון עקיף שאוסר את מוצרי האידוי במקומות ציבוריים, הרי שמעכשיו, ברגע שההוראה הזאת תהפוך לחוק, אסור יהיה גם לעשן סיגריה- - -
היו"ר איתן כבל
תודה. שירה.
שירה כסלו
שירה כסלו, המיזם למיגור העישון. בקשר למוצר עישון, ההגדרה שלו – (1) מוצר טבק, מכיוון שיש מוצרים שלא מכילים טבק, אבל כן מכילים ניקוטין, אנחנו מציעים להוסיף: ומוצאים המופקים מצמח הטבק. ניקוטין מופק מצמח הטבק.
יהודה גליק (הליכוד)
כתוב: חומר ממקור צמחי
שירה כסלו
לא.
היו"ר איתן כבל
תודה. מיכל, בבקשה.
מיכל גולדברג
אנחנו חושבים שאין צורך בתיקון שהוצע כרגע. האקוס נמצא כבר היום בחוק תחת הגדרת מוצר טבק. מוצר טבק כולל כל מוצר שהוא שכולל טבק, בכל צורה שהיא, שנועד לצריכה. מה שאנו מוסיפים לחוק זה את פסקה (2) – חומר ממקור צמחי המיועד לעישון דרך של בעירה, וכמובן הסיגריה האלקטרונית למוצריה, שזה התיקון המשמעותי.
יהודה גליק (הליכוד)
אבל מה אכפת לכם להוסיף מה שהיא מבקשת – מוצר טבק והמיוצר מטבק?
מיכל גולדברג
אם הכוונה למוצר שמכיל ניקוטין בלבד ללא טבק, זה מה שהוספנו בפסקה (4) – סיגריה אלקטרונית.
היו"ר איתן כבל
שירה, תודה. יש לי בקשה. אנחנו נאשר את זה כמו שזה. תבואו בדברים ביניכם, שירה. נסי לשכנע אותה בעניין הזה. אם נשתכנע, אעשה רביזיה ואביא את זה. בואו לא נתעכב עכשיו על כל דבר. אני שם את זה במצריך עיון. בבקשה.
איתן אשר האזרחי
עו"ד איתן האזרחי, בא כוח ג'ול. אנחנו מבקשים לעשות סיווג למוצרי אידוי בנפרד ממוצרי טבק. מדובר על מוצרים לגמרי שונים, על תכלית לגמרי שונה, על הבחנה שנעשית בעולם, במסגרת חקיקה בעולם, בסקוטלנד, באנגליה. אפילו האיחוד האירופאי לא מגדיר את אותה הגדרה על מוצרי טבק. אנחנו מדברים על מוצרים שאינם מוצרי טבק, שלפי משרד הבריאות האנגלי מדברים על כ-95% פחות נזק ממוצרי טבק. דבר נוסף, אנחנו מדברים על אזהרות שונות, שאי-אפשר שמוצר אידוי, תהיה לו אזהרה שהוא מסרטן או שהוא בדומה למוצר טבק, כי מדובר במוצר אחר לגמרי.

גם ההיגיון של משרד הבריאות, כשמדברים כאן על האפשרות לרשום כמוצר גמילה, זה אומר שגם לגישת משרד הבריאות מדובר במוצר טוב יותר – זה לפי חוות הדעת המקצועיות.
איתמר גרוטו
לא אמרנו את זה.
איתן אשר האזרחי
יש חקיקה מכל העולם שעושה את ההבחנה הזאת, ואנחנו מבקשים לכל הפחות, לעשות את ההבחנה, להגדיר את מוצר האידוי בנפרד. האזהרות צריכות להיות בנפרד, וההתייחסות לקטינים צריכה להיות בנפרד.
היו"ר איתן כבל
תודה. מיכל.
מיכל גולדברג
אנחנו קבענו הגדרה למוצר שנקרא סיגריה אלקטרונית. מבחינתנו השם הנכון של המונח הוא סיגריה אלקטרונית, ולא להתייחס לקטגוריה כמוצרי אידוי. זה דבר אחד. קבענו הגדרה לסיגריות אלקטרוניות. עברנו על ההוראות שהחוק הקיים קובע – אחת לאחת, ובחנו, האם נכון להחיל אותן על כלל מוצרי העישון – הקטגוריה החדשה שיצרנו פה או על מוצרים מסוימים. הגענו למסקנה לגבי הוראות החוק הקיים שיש מקום להחילן על כלל הקטגוריה. בנוסף, לגבי ההוראות שאנו מציעים כאן בתיקון, לגבי קביעת אזהרות בריאות וכמה הוראות נוספות, אנו מסמיכים את שר הבריאות לקבוע הוראות שונות לכל קטגוריה, כלומר בהחלט יכול להיות שבקטגוריה של סיגריה אלקטרונית נקבע הוראות שונות, אבל מבחינת ההוראות שהיום החוק קובע והוראות התיקון – למשל, איסור הפרסומת- -
היו"ר איתן כבל
תודה. שאלתי את היועץ המשפטי, שהוא יד ימיני ואמון עלי מקצועית, והוא אמר לי שההחלטה שלכם היא החלטה שמבחינתו המקצועית היא סבירה לחלוטין. כן, שבי.
שבי גטניו
חברי הכנסת, אליכם אני פונה בעניין הזה – דיבר בישיבה הקודמת, גורם של טבק. אמנת המסגרת סעיף 5.3 אומרת למדינת ישראל שאשררנו אותה ב-2005, לא להתחשב בשום אינטרס של גורם טבק, כי אם תתחשבו בו, זו פגיעה בבריאות הציבור. וזה אחרי כל דיבור של גורם טבק שתינתן לו פה רשות לדבר.
יהודה גליק (הליכוד)
אני מבקש הצעה, שהמשפט הזה של שבי נאמר פה, ואין שום צורך לחזור עליו 72 פעם.
שבי גטניו
אני לא מסכים.
היו"ר איתן כבל
תודה. בבקשה.
שוש גן נוי
שוש גן נוי, חברת ועד החברה הרפואית למניעה וגמילה ועישון, ההסתדרות הרפואית. קודם כל, לא הוכח שזה אמצעי יעיל לגמילה מעישון.

בנוגע לסעיף הזה, וזה גם מתקשר למה ששבי אמר, איך יבחינו בצורות השונות וכו'. חומר ממקור צמחי שמיועד לעישון בדרך של בעירה. מדוע לצמצם. יש כל הזמן המצאות שאנחנו לא יכולים לתאר לעצמנו כרגע מה יהיה. אנחנו הארגונים חושבים שצריך להוריד את הסייג הזה. אנחנו יודעים שאידוי זה לא בעירה. פשוט תורידו את המילים "בדרך של בעירה".
היו"ר איתן כבל
משרד המשפטים.
דנה רוטשילד
דנה רוטשילד, ייעוץ וחקיקה פלילי, במשרד המשפטים. הערנו על הסעיף הזה גם במהלך הדיון לקריאה ראשונה. אזכיר לאדוני - הקושי בהקשר החקיקה הספציפי הזו גם מאוד מרחיבה את האיסורים הפליליים וגם מרחיבה את ההגדרות. נוצר מצב שבו ההגדרה של חומר ממקור צמחי המיועד לעישון, כשעישון הוא גם אידוי, יכול להכיל הרבה מאוד חומרים שאין כוונה לאסור אותם במסגרת התיקון הנוכחי. כאשר אנחנו מחייבים איסור פלילי, אנחנו צריכים להיות ברורים, שאדם יהיה ברור לו מה אסור ומה מהות האיסור של הגבלת הפרסומת או של כל כלל האיסורים שנמצאים בחוק הזה. משיח שהיה לנו עם משרד הבריאות הבנו, ומיכל, תקני אותי אם אני טועה, שהחידוד של חומר ממקור צמחי אחר, שאינו טבק, הוא בתהליך של שריפת החומר, ההיבט הבריאותי. לכן זה חודד דווקא בהיבט הזה כאן ונכנס להגדרה, כדי לחדד מה מהות האיסור.
היו"ר איתן כבל
תודה. מקבל את עמדתך. בבקשה.
עומר סלע
עומר סלע, איגוד לשכות המסחר. בקצרה – קודם כל, החשש שהבענו אותו, של תפסת מרובה לא תפסת – וזה לדעתי יפגע בסופו של דבר ביעדים של חברי הכנסת, של המשרדים.

שנית, על פניו לא צופים פה פני עתיד אלא חוסמים פני עתיד בגישה הזו.

שלישית, יש משמעות רבה ביותר לאופן הצריכה של כל מוצר, טבק ואחרים. יש הבדל דרמטי בין אידוי לבין בעירה, כמו שיש הבדל בין שימוש בתפוח אדמה, אם הוא נצלה או אודה. עוד מעט יהיה איסור גם על הכנת קוסקוס, כי זה אידוי. אפילו מנפט מייצרים וזלין לתינוקות ומייצרים דברים אחרים. אז בבקשה.
היו"ר איתן כבל
אמנם דיברת בטון מאוד משכנע, אבל יחד עם זאת אני רוצה להזכיר – זה מוצר עישון. לא משנה איך אתה קורא לזה. אתה יכול לקרוא לזה דוד, משה, יעקב. בסוף זה מאותה משפחה.
עומר סלע
אנחנו חולקים על זה שעישון ואידוי זה אותו דבר? אלה דברים שונים.
יהודה גליק (הליכוד)
יכול להיות שאידוי לא דומה לעישון. הכול יכול להיות. יש להבין את המטרה של החוק הזה, ונדמה לי שאלוף במילואים איל בן ראובן הבהיר – אנחנו רוצים למנוע מבני נוער להיכנס לדבר הזה. יכול להיות שכרגע אותו אידוי הוא נהדר, אבל אם הדבר הה יהיה המתלול החלקלק להוביל אותו לסיגריה, אנחנו בעיתוי הזה רוצים למנוע את האידוי. רוצים למנוע כל דבר שיגרום לבני נוער להידרדר למקום של עישון. מבחינתנו כרגע, כל עוד האידוי לא הוגדר כמוצר גמילה, מבחינתי הוא מוצר עישון, והוא דלת הכניסה לעולם העישון, ואני לא רוצה שאף בן נוער יגיע לשם.
איתן אשר האזרחי
גם אנחנו מתנגדים מכול וכול למכירה לקטינים.
היו"ר איתן כבל
תודה. חברים, אתם קצת נסחפים. בבקשה.
אלעד שפר
בהגדרה של סיגריה אלקטרונית רשום שאפשר להשתמש בו לצריכה של אדים המכילים ניקוטין.
היו"ר איתן כבל
עוד לא הגענו. בבקשה.
רונן סולומון
רונן סולומון, פורום יבואני ויצרני מוצרי איוד. אומר גם לחבר הכנסת יהודה גליק – אני חושב שכולם מסכימים שלא צריך למכור שום מוצר לקטין מתחת לגיל 18 – לא מוצר איוד, לא סיגריה, כלום. מי שלא מעשן, שימשיך לא לעשן. מי שרוצה להפסיק לעשן, שיפסיק. בניגוד למה שאמר מנכ"ל משרד הבריאות, שראש ה-FDA אמר, שמוצרי איוד מזיקים, עדיין מותר בארצות הברית למכור את זה לפחות עד 2022. עדיין יש מדינות בעולם שכן רואות במוצר האיוד – אני מציע שמשרד שהבריאות או הממ"מ יעשה פה השוואה- - -
היו"ר איתן כבל
שום השוואה, שום עבודה. לא יקרה. עזוב אותי מעבודות. אנחנו יודעים לאן אנחנו רוצים ללכת. בבקשה.
דוד קינן
עו"ד דודי קינן, היועץ המשפטי של פיליפ מוריס. אני חושב שיש פה קצת בלבול. יש פה שתי שאלות נפרדות: הראשונה, האם המוצרים האלה, האם החוק יחול עליהם, והשנייה, איך נקרא למוצרים האלה. לגבי השאלה הראשונה, לצערנו הרב, אתם החלטתם שאתם רוצים להחיל את החוק על המוצרים החדשים, וזה בסדר. עכשיו נעבור לשאלה השנייה – איך מגדירים את המוצרים האלה בצורה נכונה, ועל כך יש לנו הרבה מאוד טענות. המוצרים האלה, להגיד עישון לרבות אידוי - מר כבל, בהמשך לדברים שלך, זה כמו לומר יעקב לרבות משה. אסביר - היום יש קונצנזוס מדעי בעולם שהגורם המרכזי למחלות ומוות הנגרמות מעישון סיגריות זה הנושא של עישון הסיגריות. לכן חשובה כל כך ההבחנה בין המוצרים עם עשן למוצרים ללא עשן. יש על זה קונצנזוס מדעי.
קריאה
אתה מטעה את הציבור. אין על זה קונצנזוס מדעי.
עליזה לביא (יש עתיד)
קונצנזוס מדעי שממומן על-ידי החברות.
דוד קינן
ממש לא, גברתי. לכן החשיבות הרבה של הבחנה והגדרה במוצרים עם עשן לבין מוצרים ללא לעשן, כמו שנעשה בכל העולם. ומכיוון שמשרד הבריאות לא נפגש אתנו, אני רוצה להפנות שאלה למשרד הבריאות. הוא לא נפגש אתנו ומסרב להיפגש אתנו חודשים רבים למרות המכתבים.
עמוס האוזנר
יש אמנה.
היו"ר איתן כבל
אתה רוצה לדבר עם עמוס – תזמין אותו לקפה. אני נותן לך את ההזדמנות לדבר – דבר אתי.
דוד קינן
אני רוצה לשאול שאלה פשוטה. הדירקטיבה האירופאית עושה את ההבחנה בצורה כל כך ברורה, ואגב, לוקחת בחשבון את החשש שחלק מהנוכחים כאן העלו שיש מוצרים בעתיד שלא ייפלו לתוך ההגדרות האלה – הדירקטיבה האירופאית עושה הבחנה ברורה בין מוצרי טבק לעישון, מוצרי טבק שאינם לעישון וסיגריה אלקטרונית. אני רוצה להבין - מדוע אנחנו צריכים להמציא את הגלגל מחדש? למה אנחנו לא יכולים להסתמך על דבר חקיקה קיים, שנעשתה עבודה? נשמח לקבל תשובה, כי לא קיבלתי.
היו"ר איתן כבל
תודה. שבי.
שבי גטניו
אקבל את ההערה של חבר הכנסת גליק, רק נכנסה חברת כנסת שלא היתה קודם, ולכן עליזה, סעיף 5.3 באמנת המסגרת לפיקוח על טבק קובע שכל התחשבות באינטרס שהובע עכשיו על חברות טבק, משמעו פגיעה בבריאות ציבור. כבודו התנהל בשקיפות מוחלטת על מפגשיו, אבל אני מבקש מכל חברי הכנסת לעשות כן.
היו"ר איתן כבל
תודה. בבקשה, חאג' יחיא.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
הנקודה העיקרית – אני רוצה שגם משרד הבריאות יבדקו את זה וייתנו תשובה, גם אם לא עכשיו. היות שאנחנו עושים קטגוריה כוללת, ונגיע למצב שיהיו אזהרות אחידות. קופסה אחידה ואזהרות אחידות. אם המוצרים הם כל כך שונים – וזה מה שאנחנו שומעים; אני לא מומחה, לא בדקתי ולא אמור לבדוק. אם יש הבדל באזהרות, אם זה מסרטן וזה לא, אנחנו צריכים לעשות את ההפרדה.
עליזה לביא (יש עתיד)
איך תשנה את זה?
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אם החומרים שונים בתכלית, האזהרות צריכות להיות שונות.
משה בר סימן טוב
אם אנחנו נגלה שיתבסס גוף – המוצרים האלה הם יחסית חדשים. המחקר הבלתי תלוי שיש לגביהם הוא מוגבל. אנחנו, כמו רשויות בעולם, עוקבים בדאגה, כי הדברים האלה, ברגע שמייצרים את המצג למה שפחות בריא – אנחנו בענייני בריאות הציבור, בריאות מונעת זה עיקרון חשוב. כמו שנאמר פה על-ידי עו"ד גולדברג, עברנו סעיף-סעיף, האם רלוונטי והאם לא רלוונטי. אם מחר יהיה מחקר פורץ דרך, שמראה שהמוצרים האלה הם משהו אחר לגמרי, נחזור לפה. אם יהיה צריך לחזור לפה – אנחנו מטעמי זהירות מונעת.
היו"ר איתן כבל
כתוב: ונשמרתם מאוד.

ברשותכם, חברי הכנסת, אני מביא את זה להצבעה. חברי הכנסת שלא ירצו, יתנגדו.
קריאה
הבטחת שאקבל תשובה. למה לא לאמץ את ההוראות של הדירקטיבה האירופאית? למה להמציא את הגלגל מחדש?
משה בר סימן טוב
ברגע שהרחבנו את תחולת המוצרים, עברנו סעיף-סעיף, איסור-איסור, ובדקנו האם הוא רלוונטי והאם הוא לא רלוונטי.
קריאה
אני לא מתווכח על תחולת החוק אלא על ההגדרות.
היו"ר איתן כבל
יש פה גם עניינים שהם מקצועיים – לא רק אידיאולוגיים. יש לכם תמיד לתבוע או לפנות לחברי הכנסת, שיגישו רביזיות כאלה ואחרות. ברשותכם, אני מעלה את הנוסח להצבעה.
יהודה גליק (הליכוד)
רק משפט – היתה פה טענה של אחד הגופים, שטען שמשרד הבריאות לא נפגש אתם. אנחנו כחברי כנסת מבקשים מהמשרד, להשתדל להיענות להיפגש עם כל הגורמים.
היו"ר איתן כבל
אעשה את זה בסוף.
משה בר סימן טוב
אמנם פה יש שלושה-ארבעה גופים, אבל יש הרבה מאוד גופים. אם אנחנו ניפגש פגישה פרונטלית- - -
קריאות
החוק מספיק חשוב כדי שתיפגשו אתנו. פגשו אתכם בעבר.
משה בר סימן טוב
כל חומר כתוב שמועבר אלינו, נקרא בעיון.
היו"ר איתן כבל
תודה. אתייחס לזה בסוף בכל זאת. בבקשה. על מה אני מעלה להצבעה?
איתי עצמון
סעיף 2 להצעת החוק, שעניינו החלפת המונחים, וכן בסעיף 3 להצעת החוק – הגדרת מוצר עישון והגדרת עישון.
עיסאווי פריג' (מרצ)
מה שעכשיו סימן טוב ענה להגדרה האירופאית והישראלית, זה המחלוקת?
משה בר סימן טוב
אנחנו מחילים את הכול. יש לנו סמכות, אחר כך, אם נצטרך לעשות הבחנות, נעשה הבחנות בסעיפים האופרטיביים. אם יהיה צריך לחזור לכנסת, נעשה את זה.
היו"ר איתן כבל
מי בעד הסעיפים שהקריא היועץ המשפטי – ירים את ידו. מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – רוב גדול
נגד – אין
נמנע – 1
אושר.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני נמנע. אני מבקש רביזיה. אני רוצה דיון נוסף על זה.
היו"ר איתן כבל
אין בעיה.
איתי עצמון
סעיף 3 להצעת החוק. תיקון סעיף 1 שהוא סעיף ההגדרות. בסעיף 1 לחוק העיקרי – (1) בכותרת השוליים, במקום "הגדרות" יבוא "מטרה והגדרות"; (2) האמור בו יסומן "(ב)", ולפניו יבוא: (א) מטרתו של חוק זה להגן על בריאות הציבור, ובייחוד על בריאותם של קטינים, באמצעות קביעת איסורים, הגבלות וחובות לעניין פרסומת ושיווק של מוצרי עישון, ובהם איסור עשיית פרסומת למוצרי עישון והגבלת פעולות העשויות לעודד התחלת שימוש במוצרי עישון או להקל את השימוש בהם, וכן באמצעות מתן מידע לציבור, והכול בשל הנזקים הקשים והקטלניים שנגרמים לבריאות עקב שימוש במוצרי עישון.";

אדוני מבקש להצביע על שתי הפסקאות האלה? סעיף מטרה לחוק.
היו"ר איתן כבל
מי בעד –ירים את ידו. מי נגד? מי נמנע?



הצבעה

בעד – רוב גדול
נגד – אין
נמנעים – 1
אושר.
היו"ר איתן כבל
נמנע – חבר הכנסת חאג' יחיא.
איתי עצמון
פסקאות (1) ו-(2) של סעיף 3, אושרו.

(3) בסעיף קטן (ב), לפני ההגדרה "חוק העונשין" יבוא: ""חומר מילוי" – נוזל או חומר בצורה אחרת הנועד לשימוש בסיגריה אלקטרונית.

אני כרגע מדלג לפסקת משנה (ג) שכוללת הגדרות נוספות לעניין הסיגריה האלקטרונית.

(ג) אחרי ההגדרה "מותג" יבוא: ""מחסנית" – אבזר המורכב על גבי סיגריה אלקטרונית, המכיל חומר מילוי; "סיגריה אלקטרונית" – מוצר, ובכלל זה מוצר הדומה לסיגריה, לסיגר, למקטרת או לנרגילה, שאפשר להשתמש בו לצריכה של אדים המכילים ניקוטין, המופעל באמצעי אלקטרוני ומיועד לעישון ויכול לשמש לצריכה
חד־פעמית או לשימוש חוזר, והכול למעט אם המוצר הוא תכשיר הרשום בפנקס או תכשיר המשווק לפי היתר שניתן לפי כללים שנקבעו לפי סעיף 47א לפקודת הרוקחים [נוסח חדש], התשמ"א–1981‏;

אלה ההגדרות המקצועיות שמשרד הבריאות העביר לעניין הסיגריה האלקטרונית.

אני מציע שהוועדה תדון ותשמע הערות, ככל שישנן, להגדרות שרלוונטיות לסיגריה אלקטרונית.
היו"ר איתן כבל
צודק. בבקשה.
אלעד שפר
אני מבקש להוריד את המילים "המכילים ניקוטין". יש סיגריות בלי ניקוטין – למה להגביל את זה? אין טעם להגביל את זה. אין טעם להחריג.
היו"ר איתן כבל
בבקשה, מיכל.
מיכל גולדברג
ההגדרה של סיגריה אלקטרונית – אין חובה שהסיגריה האלקטרונית תכיל ניקוטין דווקא. אם ההגדרה אומרת שאפשר להשתמש בו לצריכה של אדים המכילים ניקוטין.
שוש גן נוי
אבל אז אין- - -
מיכל גולדברג
הסיגריה האלקטרונית הקלאסית משמשת לצריכה של ניקוטין.
היו"ר איתן כבל
גם אם לא היה ברור, הדברים שנאמרים עכשיו הם חלק בלתי-נפרד – אלא אם כן היועץ המשפטי חושב שהטענה- - -
איתי עצמון
אני רוצה להבין, כדי לחדד את השאלה. כשאתם ביקשתם להוסיף שאפשר להשתמש בו לצריכה של אדים המכילים ניקוטין, יכול לבוא בגדר ההגדרה גם מוצר אלקטרוני כזה, שלא כולל ניקוטין?
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
הניסוח מבלבל.
היו"ר איתן כבל
רבותיי, אני רוצה להבהיר ולחדד. אם הדבר לא ברור עכשיו, קל וחומר כשלא נהיה כאן. לכן, אם זה לא מספיק מחודד, כדאי שהדברים יפושטו בלשון המשפטית שלהם. אבל מה שאני מבקש – חבר הכנסת עיסאווי פריג' אינו מבין בדיוק את הסעיף, אז אנא, אם תוכלי, מיכל, לתת הסבר יותר מפורט על הסעיף.
יהודה גליק (הליכוד)
אחדד את השאלה. אם נשאיר בלי זה – המופעל באמצעי אלקטרוני- - -
עמוס האוזנר
למה? אפשר להשתמש בו לצריכת אדים. זה קטע חשוב.
יהודה גליק (הליכוד)
לא. מוצר שמופעל באמצעים אלקטרוניים.
היו"ר איתן כבל
תודה. בבקשה, הגב' רוטשילד.
דנה רוטשילד
תודה. רציתי להתייחס בהקשר הזה של סיגריה אלקטרונית. ההגדרה הרחבה מאוד יכולה להתייחס לכל מיני סוגים של מכשירי אדים וכו'. ההגדרה כאן, כפי שאני מבינה אותה, היא להתייחס למוצר של סיגריה אלקטרונית. ככל שנעשה בסיגריה שימוש מסוג אחר, והכנסה של חומר אחר, זה לא הופך את הסיגריה עצמה למוצר שמותר בפרסום. לכן, ככל שהסיגריה הזו יכולה לשמש לצריכה של אדים שמכילים ניקוטין, גם אם בפועל נעשה בה שימוש כלשהו אחר – עדיין היא יכולה להיכנס להגדרת הפרסומת. יחד עם זאת, אנחנו לא יכולים לאסור על מוצרים רחבים, כל מוצר שמשמש לאידוי, כל מכשיר אדים כזה או אחר שנמכר שבשוק, לאסור על פרסום. לכן צריך לחדד את האיסור לנושאים שאנחנו יודעים כיום שהם אסורים, והאיסורים שאנו מכירים שהם רלוונטיים.
היו"ר איתן כבל
יוצא שכרנו בהפסדנו עם הסיפור של האדים, כך לפחות ממחקרים אחרונים.
אלעד שפר
רשום: ומיועד לעישון.
איתי עצמון
אבל ההגדרה של עישון היא גם רחבה. ההגדרה שהוועדה אישרה היא עישון לרבות באמצעות ארסס או אדים לשאיפה.
אלעד שפר
אבל המכילים ניקוטין- -
היו"ר איתן כבל
זה עניין מקצועי.
אלעד שפר
לא, זה עניין פרקטי.
היו"ר איתן כבל
אנחנו נעלה את זה להצבעה. אם תבואו בדברים, אם הדברים לא ברורים דיים. אולי בכל זאת יש כאן צדק – שהדברים לא ברורים - נתקן את זה בדיון הבא.
אלעד שפר
אז שלא יצביעו על זה עכשיו.
היו"ר איתן כבל
אתה יודע כמה קשה עבדתי ועוד אצטרך כנראה לעבוד קשה כדי להמשיך להיות בכנסת? העניין הוא שאני הולך לקראת החוק. אתה מבקש ממני- - -
אלעד שפר
להוציא את הניקוטין.
היו"ר איתן כבל
אני רוצה לסיים את החוק. אני מתקדם אתו. אני נותן, למרות שאיני בטוח שאתה צודק, אני עדיין משאיר לך את הפתח שבו נאפשר לקיים את הדיון בהמשך מבלי לסגור את החלון כולו. ברשותכם, אני רץ. אם נשתכנע בהמשך, רביזיה – אעשה דיון מחדש. אין בעיה.
רונן סולומון
רק לסעיף עצמו של סיגריה אלקטרונית – רונן סולומון, איגוד לשכות המסחר מטעם פורום יבואני ויצרני מוצרי איוד. אני מציע, במקום הסיגריה האלקטרונית, שהיא הגדרה כוללנית מדי, לכתוב, כפי שהצעתי לוועדה - מכשיר איוד – מכשיר איוד או מחסנית, מכשיר אשר נועד לצרוך אידוי נוזל ו/ או כניסת מלחים לרבות נוזל ניקוטין, ואינו כרוך בשימוש כלשהו בטבק לרבות שריפת גלי טבק. השימוש במכשיר יכול להתבצע הן באמצעות הזנת נוזל ו/ או כניסה לתוכו והן באמצעות הכנסת מחסנית או קפסולה הכוללת בתוכה את הנוזל או התמיסה.

זו הצעה שהצעתי לוועדה.
היו"ר איתן כבל
בבקשה.
איתן אשר האזרחי
אדוני, ההגדרה כאן רק מחדדת את אי-ההתייחסות של משרד הבריאות לקטגוריות בצורה הנכונה. מצד אחד, יש הגדרה של קטגוריה; מצד שני, את שתי הקטגוריות מאחדים להגדרה אחת. בזמן שיש בעולם רגולציה, שמשרד הבריאות בעבר בחר לאמץ רגולציה של ה-FDA, והיום עשה סללום לכיוון הרגולציה של הדירקטיבה האירופאית, גם כשהוא בוחר את הדירקטיבה האירופאית, הוא בוחר רק חלק ממנה, כי גם שם יש הבחנה בין שני המוצרים, שלא לדבר על אנגליה ועל סקוטלנד ועל דנמרק. אז למה ממציאים פה את הגלגל מחדש, תוך כדי כך שיוצרים רשת של בעיות עם החוק הזה, שהחוק המקורי היה על איסור פרסום של סיגריות, ולא על מוצר שהוא טוב יותר, ואנחנו נופלים פה בהגדרות, שזה ממש לא נכון?
היו"ר איתן כבל
עמוס, משפט.
עמוס האוזנר
תודה. כפי שאמרתי קודם, התשובה למה שאתה אומר כרגע – הבחנה בין המוצר שלך לבין מוצר הטבק כבר מופיעה בצו הגנת הצרכן, סימון טובין – רק על מוצרי טבק. לא מציעים פה לשנות אותו, ופה אסור היה למשל, לומר שמוצר טבק אחד מזיק פחות ממוצרי טבק אחרים. לך מותר, כי אתה מוגן לחלוטין.
היו"ר איתן כבל
תודה. בבקשה, שבי.
שבי גטניו
אני חושש שחבר הכנסת עיסאווי לא היה פה קודם. סעיף 5.3 באמנת המסגרת קובע באופן חד- משמעי: כל התחשבות באינטרס של חברות טבק משמעו פגיעה בבריאות הציבור של אזרחי ישראל. אני קורא לך לא להתחשב בהם, למשוך את הרביזיה שהם רוצים.
היו"ר איתן כבל
בבקשה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
שבי, זכותי לחשוב לא כמוך, ואני חושב לא כמוך. למרות שאתה ואני מאותה מפלגה. עקיצות שהיו או שיהיו – אל תעשה אותן, אני מזהיר אותך. אני חושב אחרת. כל החקיקה בחוק הזה וכל האובססיה שמתנהלת כאן בכל מיני הגדרות, לא לטעמי ולא לרוחי.
שבי גטניו
האם נפגשת עם חברות טבק?
עיסאווי פריג' (מרצ)
מי אתה בכלל שתשאל אותי שאלה כזאת?
שבי גטניו
אזרח במדינת ישראל, ויש חובת שקיפות. מבקר המדינה קבע שיש לך חובת שקיפות. תגיד עם מי נפגשת.
היו"ר איתן כבל
שבי, אוציא אותך.
עיסאווי פריג' (מרצ)
באובססיה, בהתנהלות שלך אתה גורם לי להיות אתן.
שבי גטניו
כן? אתה אתן? אתה מודה? חבר כנסת שמודה שהוא עם חברות טבק.
היו"ר איתן כבל
שבי, החוצה. איפה הסדרנים? נא להוציא אותו. עשר דקות.
שבי גטניו
חובת שקיפות, לפי מבקר המדינה.
היו"ר איתן כבל
עשר דקות בחוץ. תרגיע את עצמך. העניין מקובל עליי. עיסאווי, זו זכותך. חבר הכנסת עיסאווי פריג', מותר לך. תודה.
יהודה גליק (הליכוד)
עמוס פה זרק כלאחר יד משפט – יש חוק שנותן?
היו"ר איתן כבל
זה לא רלוונטי. אני מעלה להצבעה את הסעיף.
איתי עצמון
את ההגדרות חומר מילוי, מחסנית וסיגריה אלקטרונית, כפי שהוקראו.
היו"ר איתן כבל
מי בעד – ירים את ידו. מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – רוב גדול
נגד – אין
נמנע – 1
אושר.
היו"ר איתן כבל
הוא נמנע.
עיסאווי פריג' (מרצ)
רביזיה.
היו"ר איתן כבל
תודה. בבקשה.
אירית שמש
אירית שמש, המועצה הישראלית למניעת עישון. למילה אחת בסעיף שהיה – המילה ארסס – לא מצאתי לזה הגדרה, וחיפשתי. זה מופיע כרסס או נתז.
היו"ר איתן כבל
אנא, בררי את זה. אם יסתבר שאת צודקת, נשנה את זה. זה לא משהו שאנחנו – זה עניין של הגדרה, משרד הבריאות. אם תחשבי לנכון, תעבירי להם, תאמרי: עם כל הכבוד, אתם טועים, ושלום עליך נפשי.
איתי עצמון
אני עובר להגדרה הבאה - עשיית פרסומת" – לרבות יצירת פרסומת, הפקתה, הפצתה, הזמנתה או מימונה".
היו"ר איתן כבל
יש הערות להגדרה? מי בעד – ירים את ידו. מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – פה אחד
אושר.
היו"ר איתן כבל
הסעיף אושר.
איתי עצמון
(ד) בהגדרה "פרסומת", אחרי "באמצעים אלקטרוניים" יבוא "ובכלל זה באמצעות האינטרנט או באמצעי טכנולוגי אחר, לרבות בציור, בדמות, בצליל, בתמונה – החלטנו כאן בישיבות הפנימית למחוק: בתנועה - או בכל אמצעי אחר", ובמקום הסיפה החל במילה "לרבות" יבוא "כולו או חלקו, בכל צורה שהיא, באופן גלוי או סמוי, לרבות בדרך של מתן חסות ופרסומת עקיפה; לעניין זה "פרסומת עקיפה" – פרסומת למוצר שאינו מוצר עישון, שמטרתה בין היתר לקדם שיווק של מוצר עישון מסוים;".

אסביר בקצרה מה הרציונלים שהנחו אותנו בצמצום המלל של ההגדרה תוך השארת המהות כפי שאנו מבינים אותה בהגדרה הקיימת. ההצעה כאן היא לתקן את ההגדרה הקיימת היום בחוק של פרסומת. פרסומת מוגדרת כפרסומת בעל-פה, בכתב, בדפוס או באמצעים אלקטרוניים. גם היום לתפישתנו נכללת פרסומת באינטרנט – אלה האמצעים האלקטרוניים. התיקון פה הוא תיקון מבהיר.

לעניין מחיקת ההגדרות פרסומת אגב, פרסומת בלתי-מודעת ופרסומת סמויה - להבנתנו, הן לא הוסיפו הרבה כי גם כך בנוסח ההגדרה נכתב: בכל צורה שהיא באופן גלוי או סמוי לרבות בדרך של מתן חסות – זה פרסומת עקיפה. זה המרכיב היחיד שחשבנו שלא קיים בהגדרה, ולכן השארנו אותו.
עיסאווי פריג' (מרצ)
מי הגורם שיקבע מה מסתתר?
איתי עצמון
הגורם שיאכוף. כרגע החוק כולל הוראות פליליות. ברגע שתהיה חקירה, יצטרכו להוכיח את יסודות האזהרה. מדובר בעבירות של מודעות, אז יצטרכו להוכיח מודעות ליסודות העבירה.
היו"ר איתן כבל
העניין של הפרסומת הסמויה?
איתי עצמון
להבנתי, ברגע שכתוב: באופן גלוי או סמוי, וההגדרה היא כל כך רחבה- -
אלעד שפר
אפשר להכניס את זה במסגרת סעיף נפרד.
היו"ר איתן כבל
למה זה לא טוב פה?
אלעד שפר
סעיף ספציפי שיאסור על הצגת סצינות עישון בתוכניות טלוויזיה וסרטים.
היו"ר איתן כבל
אני לא רואה עם זה שום בעיה.
עליזה לביא (יש עתיד)
מה חסר לך?
אלעד שפר
למשל, בתוכנית "האח הגדול" מוצג עישון לרוב. אף אחד לא יודע שזו פרסומת – כן פרסומת, לא פרסומת. תוכיחי שזו פרסומת בכלל. אני רוצה לאסור הצגת עישון בתוכניות טלוויזיה וסרטים.
היו"ר איתן כבל
העולם החדש הרבה יותר מתוחכם מאתנו חברי הכנסת. יש ילדים בני 12 שמבינים בפרסום ושיווק הרבה יותר מכל האנשים שיושבים פה. היום בעולם האינסטגרם, כשיש לך עוקבים רבים, לכאורה זו חדירה לרשות הפרט. בא מישהו, החברה לוקחת מישהו שהוא בעל 400,000 עוקבים, ובאופן מתוחכם מעלה אצלו באינסטגרם – לכאורה זה מקום פרטי, ושם. החוק הזה, יותר מאשר הוא חוק שבא להתמודד עם עיתונות כתובה, עם כל הכבוד, וגם שם אולי הייתי רוצה שזה לא יהיה, והעולם הישן - אנחנו מחפשים את הדרכים כדי לעצור את העולם החדש. בסוף-בסוף הצעירים שלנו, הרצון שלהם בעיקר בעת הזו להידמות הוא יותר מכל תקופה אחרת, כי זה מגיע כמעט לכל בית. את זה אנחנו רוצים למנוע. לכן העניין הזה של פרסומת סמויה, יש לו משמעות הרבה יותר גדולה ממה שנראה. זה לא העניין שפעם היית שם כוס ויש עליו ציור.
יהודה גליק (הליכוד)
האם מה שהוא הציע כלול?
היו"ר איתן כבל
כן.
עליזה לביא (יש עתיד)
זה לא כלול.
היו"ר איתן כבל
תרשו לי. אני אתכם. אני כבר התקדמתי. העניין ברור לחלוטין. אני אאשר את זה כמו שזה. אני מבקש מאדוני, לדון מול משרד המשפטים.
יהודה גליק (הליכוד)
אחת הסיבות שהחוק הזה עוכב בוועדת השרים היתה כי איגוד הקולנועים טען שהאיסור הזה חל עליו.
היו"ר איתן כבל
נתנו פתרון.
עליזה לביא (יש עתיד)
הוא רוצה להחיל את זה.
היו"ר איתן כבל
חברות וחברים, הבנתי. אין לי כוונה להתחמק. לא אמרתי זאת כדי להתחמק אלא כדי שהחוק יכלול וייעשה בצורה נכונה וטובה. לכן מה שאני מבקש – תבואו בדברים עם משרד המשפטים. מה שהועלה כאן, ראוי לבחינה. תעביר להם אחר כך.
יהודה גליק (הליכוד)
אנחנו רוצים שזה ייכלל.
היו"ר איתן כבל
בבקשה, חגי.
חגי לוין
ד"ר חגי לוין, מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור.
היו"ר איתן כבל
נוצר לנו כאן חלון הזדמנויות. אם לא נעביר את זה עכשיו, שנים זה לא יעבור. כל רוחב שאוכל להרחיב את זה, ואני ארגיש שאני עושה מעשה נכון, ארחיב את זה. יש לנו אפשרות להתנגד. בבקשה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
איתן, אני חושש שההרחבה - כי יש הבדל בין מי שתופס קופסת סיגריות ומראה אותה, או הוא מעשן. לכן אנחנו נכניס פה אולי ממד של צנזורה על הסרטים שמביאים מחו"ל, כי אם יש סיגריות, לפי הבקשה שלך, נצטרך ללכת לכיוון צנזורה.
היו"ר איתן כבל
חבר הכנסת חאג' יחיא, אני לא מצביע עכשיו על ההצעה שלו. אמרתי שאני מבקש שתינתן לנו האפשרות לדיון הבא, להביא לנו הצעה משלימה, מרחיבה, מתקנת, שאם יש צורך, אם חברי הכנסת ישתכנעו – כן.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
צנזורה לכל דבר.
היו"ר איתן כבל
בבקשה.
חגי לוין
אנחנו מסכימים לחלוטין עם יושב-ראש הוועדה, לכן חשוב, אם כותבים: לרבות - לפרט. מה שקורה הוא שפרצה קוראת לגנב, וכל פעם חברות הטבק מוצאות את הדרכים כן לפרסם. לכן חשוב, וגם ללמוד מהניסיון בעולם, שיהיה כתוב: לרבות – קידום מכירות. הפרקטיקות של קידום מכירות, של מתן כל מיני הנחות ומבצעים, וכל מיני דרכים – והנושא של תוכן שיווקי.
היו"ר איתן כבל
תודה. בבקשה.
איתן אשר האזרחי
בקצרה. נבקש גם בסעיף הזה לעשות הבחנה בין מוצרי איוד למוצרי טבק. זה חשוב לצורך הפרסומת, לצורך האזהרות. נבקש שמשרד הבריאות ייתן את התייחסותו המקצועית לשונות בפרסומת, וגם לשונות מבחינת התכנים.
היו"ר איתן כבל
אומר לך איפה הבעיה שלך – מהרגע שהגורם המקצועי, הרשות המבצעת, משרד הבריאות אינו רואה את הדברים שלך עין בעין- - -
איתן אשר האזרחי
משרד הבריאות למרות דרישתך בישיבה הקודמת, סירב להתייחס.
היו"ר איתן כבל
נפגשתם עם ג'ול. הסתבר שאתם לא רואים עין בעין.
איתן אשר האזרחי
נפגשו אתנו בשימוע. לא קשור. ולגבי הפרסום, אדוני, אני חושב שדווקא פרסום דיגיטלי ופרסום באינטרנט יכול להיות פרסום מכוונן לגילאים, לאוכלוסיות- - -
יהודה גליק (הליכוד)
אתם עושים שם מיקוד לנוער.
איתן אשר האזרחי
אפשר לכוונן אותו.
היו"ר איתן כבל
תודה, איתן. אגב, אלה שמחזיקים את הג'ול, כולם יפים וצעירים. לא ראיתי שם אף אחד עם הקמטים מהעישון. זה מזכיר לי את ההוא ממרגו עם הסוס... בבקשה.
עומר סלע
רק יש לשים לב – אני חושב שהדברים של חבר הכנסת חאג' יחיא מאוד נכונים. יש פה – אני אומר לחברים שיושבים פה – צריך להיזהר, גם לשיטתכם, שהתרופה למחלה לא תהפוך למחלה בפני עצמה של רדיפה, של דיקטטורה. הסיפור של האיש הירוק - אז עכשיו תאסור את הכבש ה-16? יש גבול.
יהודה גליק (הליכוד)
תעשיית העישון היא תעשיית רצח. כמו שאין גבול לרדיפה אחרי המחבל שעשה פיגוע בברקת, ואין גבול לרדיפה אחרי אלה ששולחים טילים לילדי שדרות – אין גבול לרדיפה אחרי תעשיית הרצח. כל שעה מת אדם בישראל בגלל עישון.
היו"ר איתן כבל
תודה. בבקשה.
אביטל פאטו בן-ארי
אביטל פאטו בן-ארי מהאגודה למלחמה בסרטן. חבר הכנסת גליק התחיל את הדיון בלומר שהמטרה שאנחנו כולנו רוצים לחוקק את החוק הזה, זה להגן על הנוער ועל הצעירים במדינת ישראל. אנחנו לא מדברים רק על הנוער עד גיל 18. חשוב לציין שבמדינת ישראל יש גם החלת- - - אחרי גיל 18. אנחנו יודעים שהנזקים של הניקוטין משפיעים על המוח גם בגילאי ה-20 המוקדמות. כל מה שאנחנו מדברים על הנושא, על הסעיף החשוב מאוד הזה של הפרסומות, צריך לזכור מה יש.
היו"ר איתן כבל
על מה אנחנו מצביעים?
איתי עצמון
תיקון ההגדרה פרסומת.
היו"ר איתן כבל
מי בעד – ירים את ידו. מי נגד?

הצבעה

בעד – פה אחד
אושר.
היו"ר איתן כבל
אושר.
איתי עצמון
אמשיך להקריא. (ה) אחרי ההגדרה "פרסומת" יבוא: ""פרסומת למוצר עישון" – פרסומת שיש בה כדי לקדם מוצר עישון, שם מסחרי של מוצר עישון או מותג של מוצר עישון; "פרסומת מותרת" – פרסומת למוצר עישון שמותר לעשותה לפי הוראות סעיף 3(ב);

(ו) ההגדרות "פרסומת עקיפה" ו"פרסומת לשם מסחרי" – יימחקו; (ז) בהגדרה "שיווק", במקום פסקה (3) יבוא: (3) הספקה ממחסן לצידת אוניות וכלי טיס, בהתאם להוראות לפי פקודת המכס.

אסביר בקצרה. הגדרות פרסומת עקיפה ופרסומת לשם מסחרי מיותרות – פרסומת עקיפה הגדרנו כבר במסגרת ההגדרה פרסומת.

לעניין ההגדרה שיווק, מדובר כאן גם בהגדרה שקובעת את תחולת החוק, את ההגבלות על השיווק. היום הגבלות השיווק לפי החוק אינן חלות במכירה בחנויות פטורות ממכס – חנויות הדיוטי פרי. כאן מוצע לבטל את הפטור הזה, ולקבוע אותו רק לגבי אספקה ממחסן סגור – מחסן שאין לציבור הרחב גישה אליו.
אלעד שפר
למה צריך את הפטור הזה?
איתי עצמון
משרד הבריאות יוכל להסביר. זו הצעה שלהם.
היו"ר איתן כבל
בבקשה, גברתי.
עליזה לביא (יש עתיד)
אדוני היושב-ראש, דיברנו על זה בדיונים הקודמים, והסברנו והרחבנו, ואין שום סיבה לפטור את החנויות.
איתי עצמון
זה מה שנעשה כאן. כל ההוראות שחלות לגבי כל החנויות או בתי העסק האחרים יחולו – זו הצעת החוק.
היו"ר איתן כבל
בבקשה.
יורם שפירא
למעלה ממיליון איש ממריאים בשנה לטורקיה – רק לטורקיה. בטורקיה לא חל שום כלל מהכללים האלה.
קריאה
לא נכון.
יורם שפירא
אתה יכול לקנות בטורקיה סיגריות- - -
יהודה גליק (הליכוד)
אנחנו לא אוסרים פה מכירה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אדוני, אני לא יודע מתי באחרונה היית בטורקיה, אבל בטורקיה מוצרי עישון נמכרים יחד עם כל האזהרות שכתובות בחוק הזה.
יורם שפירא
לא דיברתי על אזהרות.
היו"ר איתן כבל
אני רוצה להבהיר לדב ולכל האחרים – החוק אינו עוסק באיסור מכירה. אני יודע לאן הוא רוצה להגיע. תנו לו להציג את עמדתו, גם אם נתנגד לה בכל תוקף. בבקשה.
יורם שפירא
אנחנו מדברים על אירופה, ושם זה מתחלק לשני עולמות שונים בתחום המכירה. יש באירופה אותן מדינות שאימצו דירקטיבות כאלה ואחרות, גם של האו"ם וגם של הדרקטיבה האירופאית, שרובן ככולן מוכרים בתוך החנויות במתחם מוגדר, כלומר יש מתחם מוגדר, שבתוכו לא בתפזורת, כפי שזה נעשה היום – אני לא מדבר על הפרסום אלא על המכירה עצמה. מוכרים את זה במתחם במוגדר בתוך החנויות.
היות שיש פה שתי החרגות
לחנות אלכוהול ולחנות טבק. החנות שאנחנו מדברים עליה זה לא בחנויות אופנה או מוצרי ספורט או מוצרי אלקטרוניקה אלא בחנויות שמוכרות מוצרי אלכוהול, טבק וקוסמטיקה, שזה עיקר המוצרים שלהם. בתוך החנויות האלה לאפשר ולא לשים בחנות נפרדת, שעומדת בפני עצמה, אלא בתוך החנויות האלה לאפשר שיהיה מתחם מוגדר שבו יימכרו הסיגריות ומוצרי הטבק. לא לגרום שנוציא את זה לגמרי מתוך החנות. הרי אנחנו יכולים למכור – זה לא שלא נמכור. באותו רגע נאפשר את המכירה.

מה היתרון שאתם חברי הכנסת מדברים עליו – אני שומע את זה בשני הדיונים האחרונים וגם היום – נושא האכיפה. בנתב"ג יש אכיפה של 100%.
עמוס האוזנר
לא נכון.
יורם שפירא
תרשה לי. בנתב"ג יש אכיפה, למי מותר לקנות, ולא חורגים מזה באחד. שתיים, בנתב"ג יש כמות מוגבלת שמותר להכניס לישראל, ואם מישהו עובר על החוק – זה המכס בודק או לא בודק – אולי לזה עמוס מתכוון, אבל לא יכול להיכנס מישהו מתחת לגיל המותר, ולקנות בנתב"ג אפילו לא חצי סיגריה ולא מוצרי טבק. כמובן, גם לא אלכוהול. לכן מה שאני מבקש זה לאפשר לנו שבתוך החנות של הדיוטי פרי המרכזית יהיה מתחם מוגדר שבו יימכרו מוצרי הטבק.
יהודה גליק (הליכוד)
אתה סותר את עצמך. בהתחלה אמרת שאתה רוצה שזה יהיה בחנויות שמוכרים מוצרי אלכוהול. המוצרים שאתה מדבר עליהם מוכרים שוקולד ומוכרים דובי וגם סיגריה. אם אתה אומר שיש חנות שהיא רק אלכוהול ומוצרי טבק – אני מקבל. זה מה שקיים בהרבה מקומות בעולם. אבל אם אתה מדבר על חנות שמוכרים בה שוקולד וסוכריות וסיגריות - זה בדיוק החנות שאני לא רוצה. זו נקודה אחת.

שתיים, הטענה הזו שבטורקיה וכדומה היא טענה שפגה מהעולם. היום העולם הוא כפר גלובלי. כשאסרנו זנות, אמרו: אבל בהונג קונג ובתאילנד זה חופשי. אתה רוצה - לך לשם. אנחנו בישראל לא רוצים להתיר זנות, ואותו דבר לגבי סיגריות. זה שבטורקיה - יבושם לטורקיה. אנחנו יודעים שהעולם הוא גלובלי. הכנסת הזאת אחראית על מדינת ישראל. אנחנו במדינת ישראל, כשם שאסרנו זנות, רוצים לאסור מוצרי עישון. לכן אם תגיד לי שיש חנות שהיא רק אלכוהול וטבק - אני שומע מה שאתה אומר.
היו"ר איתן כבל
עוד משפט אחד, כי אני רוצה לסכם. יש לנו עוד שלוש דקות.
יורם שפירא
החנות בנתב"ג מחולקת לסקטורים. לא תמצא סקטור של שוקולד באזור של מוצרי הטבק- - -
עליזה לביא (יש עתיד)
נו, באמת. אנחנו לא חיים באותה מדינה? אני לא מבינה.
היו"ר איתן כבל
אתה עובר מריצ'רדסון לאגף אחר?
יורם שפירא
אני לא ריצ'רדסון.
היו"ר איתן כבל
אני יודע. אבל אתה אחראי על הכול. אמרתי – סיימת עם חנות אחת – אתה עובר לחנות אחרת.
יורם שפירא
לעניין חנות נפרדת, החוק מאפשר לי את זה. אני לא צריך שום היתר מיוחד מכם. מה שביקשתי, ואפשר ללכת עם זה עוד צעד אחד קדימה – כמו שתלכו למדינות סקנדינביה, אם תלכו לאנגליה, אם תלכו לחלק ממדינות מערב אירופה, תראו שיש חנות בתוך חנות, מאחורה.
שבי גטניו
אתם רשות ציבורית, שהולכת אתם? מדהים.
היו"ר איתן כבל
שבי, די. אתה רוצה עוד עשר דקות בחוץ? עמוס, הבנו את העניין. אתייחס.
שבי גטניו
רשות ציבורית צריכה לדאוג לחיים של אזרחים קודם כל – לא לכסף.
היו"ר איתן כבל
תוציאו אותו, ובפעם הבאה אתה מתחיל עשר דקות באיחור.
איתי עצמון
לגבי הטענות של רשות שדות התעופה, כאשר קובעים דין שונה לגבי חנויות שונה, צריך שיהיה רציונל מבוסס, למה קובעים את הדין השונה הזה. להבנתי, אני חושב שהתכלית של הצעת החוק במניעת עישון היא רלוונטית מאוד לחנויות הפטורות ממכס שמגיעים אליהן מיליוני ישראלים, כלומר החשיפה של הציבור הרחב למוצרים הרבה יותר גדולה בחנויות האלה, אלא אם כן יש נימוק טוב אחר להחרגה. אני לא שמעתי נימוק טוב משפטית שמחייב לקבוע דין שונה דווקא לגבי החנויות האלה לעומת בתי עסק אחרים.
היו"ר איתן כבל
אני רוצה לסכם את העניין. אתה הפנמת, יורם, את מה שאמרתי בפעם הקודמת, וזאת כבר התקדמות גדולה. לא יהיה דין שונה. זה כמו שאני – יש חנויות שהייתי באירופה - אתה נכנס לחנות, זה כמו חדר מילוט של המוסד. אתה לא יודע לאן אתה נכנס. הכול אטום מכל הכיוונים, אתה נכנס ונחשף לעולם תוכן גדול, אבל מבחוץ אין מצב שזה מפתה אנשים להיכנס פנימה.

שנית, לא תהיה חנות בישראל, לא פיצוציה, לא משנה איך קוראים לה, שאתה נכנס והדבר הראשון שנתקע לך בעיניים זה כל הסיגריות. ברור לי שהדברים האלה, כשאתה נכנס - יש או ארון שאתה צריך לפתוח אותו או ארון למטה. יש תמונות בכל מקום. זו נקודה נוספת.

לגבי שדה התעופה - צודק חברי יהודה גליק. כל העניין שעולים למטוס – הטיעונים האלה, אין מה לעשות - כשאני רוצה להביא חוקים מחו"ל, אומרים לי: מה אתה מביא מחו"ל? כשלא, אומרים לי: למה לא תעשה כמו בחו"ל? הקירות האלה יודעים לזמר את כל הטיעונים האלה בעל פה. לגופו של עניין, לא יהיה מצב – יורם, עם כל הכבוד, ואתה יודע שאני עבורכם לאורך כל השנים פעיל, ודאי כיו"ר ועדת הכלכלה, מעל ומעבר. בעניין הזה – הייתי עכשיו בשדה. סיגריות – אין מצב. גם עם פריסקופ תראה אותן. אין מצב שלא תראה אותן מכל זווית. לכן אמרתי כבר - דין הדיוטי כדין חנות בפתח תקווה או בראש העין. אמרנו את זה. לא אמרנו אל תמכור או תשים את זה בחנות אחרת עם שוקולדים. זה לא רלוונטי כל הדיון זה. אמרנו בצורה מפורשת – תקצו מקום מוסתר, כמו בכל מקום אחר בעולם, שאדם שיודע שרוצה לקנות סיגריות, יבקש, יראו לו – לך עוד 10 מטר, ייכנס שם. אני רוצה שיהיה ברור שיש הבחנה. מה ברור לי - מי שרוצה לעשן, הרי הוא יקנה. זה כמו שכשאני עישנתי ב-24:00 בלילה הסתובבתי כמו סהרורי כדי למצוא את הסיגריה. לא צריך לתת לי את ההסברים האלה. מה שאני מנסה לומר, שכשאתה מנסה לייצר את הקו הזה, זה לא כדי למנוע אלא כדי לייצר את האמירה, שאנחנו כאן מייצרים אמירה ברורה חד-משמעית, שמי שרוצה, שילך לשם. תודה רבה.
יורם שפירא
מה שאמרת עכשיו, לא כתוב בחוק.
יהודה גליק (הליכוד)
כתוב. ודאי.
היו"ר איתן כבל
אל"ף, אנחנו מעלים להצבעה. בי"ת, אני מתחייב, יורם, שאם יש, כתוצאה מההחלטה שלנו, שאתם לא יכולים לבצע – אני רוצה חוק; לא רוצה לריב עם השומר. לכן אם יסתבר לי שלמרות הדברים מצריך עוד תוספת סעיף, חידוד, לשון החוק לא משקפת, יש לי האיש הכי אמון עליי בבניין הזה, עו"ד עצמון, והוא יגיד לי: נחה דעתי, זה יודע להתכתב עם מה שהם אומרים – כן או לא.
איתי עצמון
ההגדרות פרסומת למוצר עישון, פרסומת מותרת ופסקאות (ו) ו-(ז) – מחיקת הגדרות פרסומת עקיפה ופרסומת לשם מסחרי ותיקון ההגדרה שיווק כפי שהוגדרו.
היו"ר איתן כבל
מי בעד – ירים את ידו. מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – רוב גדול
נגד – אין
נמנע – 1
אושר.
היו"ר איתן כבל
חאג' יחיא נמנע.
לאה ורון
חברת הכנסת זנדברג מצביעה במקום חבר הכנסת- - -
היו"ר איתן כבל
אני רוצה לסכם. יש לי בקשה למשרד הבריאות.
קריאות
הפרסומות הסמויות גם.
היו"ר איתן כבל
זה כבר סוכם. זה בטיפולו של היועץ המשפטי שלנו. לא צריך לחזור על זה פעמיים. העניין ברור מאוד. אני מבקש עניין שלא חודד. פרופ' גרוטו, המנכ"ל יצא לרגע. אני רוצה לבקש את הבקשה, אפילו לתבוע – אני לא מתכוון כאן כל שבוע להתכתש עם השאלה של נפגשתם, לא נפגשתם, אמרתם, לא אמרתם. דעותיי בעניין שלהן ברורות. יחד עם זאת, אני חושב שגם עם מידת ההיגיון והרצון הכן, הדמוקרטיה, שהדברים שלהם יישמעו. אוהבים אותם, לא אוהבים אותם - אנחנו פה נכריע.
עמוס האוזנר
גם שלנו.
איתמר גרוטו
היתה הפגישה.
היו"ר איתן כבל
פרופ' גרוטו, אני מבקש ואף תובע את זה – אני יותר לא רוצה לשמוע את העניין הזה. אתם תביאו את דעתכם, הם יביאו את דעתם – אנחנו נכריע. כפי שאמרתי לכם, אעשה הכול כדי שבישיבה הבאה נעשה את ההתקדמות היותר גדולה. ישיבה אחת, מקסימום שתיים – החוק הזה יהיה חלק מספר החוקים של מדינת ישראל.

תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:45.

קוד המקור של הנתונים