ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 29/10/2018

הצעת חוק לתיקון פקודת הבנקאות (מס' 33) (הסכם הלוואה לדיור ללא עמלת היוון בשל פירעון מוקדם), התשע"ח-2018

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



21
ועדת הכלכלה
29/10/2018


מושב חמישי



פרוטוקול מס' 839
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, כ' בחשון התשע"ט (29 באוקטובר 2018), שעה 9:30
סדר היום
הצעת חוק לתיקון פקודת הבנקאות (מס' 33) (הסכם הלוואה לדיור ללא עמלת היוון בשל פירעון מוקדם), התשע"ח-2018 (פ/4114/20)(כ/788) של חה"כ יואב קיש, רועי פולקמן, רוברט אילטוב, יפעת שאשא ביטון, טלי פלוסקוב, איציק שמולי, מירב בן ארי, נאוה בוקר, אורלי לוי אבקסיס, דוד ביטן, מכלוף מיקי זוהר, אברהם נגוסה, רחל עזריה, איתן כבל, ענת ברקו, מרב מיכאלי, מיכל רוזין, מיקי לוי, יעל כהן-פארן, עליזה לביא, יואב בן צור, יהודה גליק, מיכאל מלכיאלי, עבד אל חכים חאג' יחיא, עודד פורר
נכחו
חברי הוועדה: איתן כבל – היו"ר
רועי פולקמן – מ"מ היו"ר
יצחק וקנין
לאה פדידה
חברי הכנסת
יואב קיש
מוזמנים
עוזרת ליועמ"ש, בנק ישראל - חן פליישר

סגנית המפקח על הבנקים, בנק ישראל - עודדה צפורה פרץ

מנהלת יחידת ההסדרה, בנק ישראל - גרניט-שרית אופק

רפרנט מאקרו באג"ת, משרד האוצר - איציק יצחק דניאל

המחלקה למשפט אזרחי, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - זוהר פופר

משפטנית מח' יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - לירון מאוטנר לוגסי

מנהל קשרי חוץ, איגוד הבנקים - טיבי רבינוביץ'

כלכלנית, איגוד הבנקים - זהר קריצמן

מנהלת מחלקת מחקר, איגוד הבנקים - גלי כספרי

עו"ד, איגוד הבנקים - מיקי טמיר

כלכלן, איגוד הבנקים - רון מאירי

ראש ענף רגולציה, בנק לאומי, הנהלות הבנקים - ברי ברכיה רוזנברג

יועץ לחבר הכנסת יואב קיש - שלמה קרעי

מנהל מטה המשכנתאות בנק טפחות, בנקים למשכנתאות - דרור פלדמן

יו"ר ארגון יא"ל - ירון שגיא

מנהל פיתוח, ארגון יא"ל - יבגני יורוביצקי

חבר הנהלה, התאחדות יועצי מימון לדיור (משכנתאות) - רימון חייט

מוזמן/ת - אורן בוטבול

שדלן/ית (מאיר אסרף משרד עו"ד), מייצג/ת את בנק אוצר החייל בע"מ ועד העובדים - טל בורנשטיין
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר; נעמה דניאל
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי
























































































הצעת חוק לתיקון פקודת הבנקאות (מס' 33) (הסכם הלוואה לדיור ללא עמלת היוון בשל פירעון מוקדם), התשע"ח-2018 (פ/4114/20)(כ/788) של חה"כ יואב קיש, רועי פולקמן, רוברט אילטוב, יפעת שאשא ביטון, טלי פלוסקוב, איציק שמולי, מירב בן ארי, נאוה בוקר, אורלי לוי אבקסיס, דוד ביטן, מכלוף מיקי זוהר, אברהם נגוסה, רחל עזריה, איתן כבל, ענת ברקו, מרב מיכאלי, מיכל רוזין, מיקי לוי, יעל כהן-פארן, עליזה לביא, יואב בן צור, יהודה גליק, מיכאל מלכיאלי, עבד אל חכים חאג' יחיא, עודד פורר
היו"ר איתן כבל
בוקר טוב לכם. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכלכלה. חבר הכנסת יואב קיש תכף יגיע. חשוב לי להתחיל את הישיבה כשהוא כבר כאן. אבל עד שהוא יגיע אנחנו נעשה את הפתיחה היומית שלנו. בוקר טוב, גברתי מנהלת הוועדה, היועצות המשפטיות, הדובר, הרשמת, חבריי חברי הכנסת. בוקר טוב לכם. היום יום שני, כ' במרחשוון, 29 באוקטובר 2018. בשבת נקרא את פרשת חיי שרה.

הבוקר נקרא את שירה של יעל רם "אמנות". יעל בת 29 ילידת ירושלים מתגוררת כעת במודיעין. בוגרת תואר ראשון וכעת בסטאז' של התואר השני באבחון לקויות למידה והוראה מותאמת באוניברסיטת בר-אילן. כותבת שירה, פזמונאות וקטעי פרוזה קצרים. יצירותיה השתתפו בתחרויות ובתערוכות ופורסמו בכתבי עת רבים. בימים אלה עובדת על ספר שירה הראשון. יעל פנתה אליי בפייסבוק. ושוב, אני מזמין את כולכם לשלוח אליי שירים כדי שאקריא אותם בפתח ישיבת הוועדה.

אמנות / יעל רם

אמנות היא לא שירה יפה
לא מנעד הגוף
או בגדי המעצבים
היא בפיגומים
וצלקות
שריטות
שלא מרפות

אמנות היא לא אישה
מגונדרת
מאופרת
מתוקתקת על במה
היא כל הטעויות
שקורות מעל ומחוץ
להופעה

היא לא בקול
ובטח לא בצעקה
למרחקים רוחשת
בשתיקתה.
והיא אמת גדולה מכול
כשמצמררת
גם אחרי שנים...
במכשיר פטיפון שרוט
כשבקושי שומעים

היא המכוער והקשה
המבורזל והעכור
היא הצורם והבוטה
והלא כל כך ברור

וכל אחד אחר שמחפש אותה יפה,
ודאי לא מנות הוא בסוף ימצא,
אלא רק נוף סתמי וריק
כמו אישה

שסוף אחד
אמת לה –
בלותה.
יואב קיש (הליכוד)
אני רק לא שמעתי מי כתב.
דובר >> יואב קיש (הליכוד)
לא שמעתי מי כתב.
היו"ר איתן כבל
כתבה את יעל רם ושלחה לי בפייסבוק.

המתנו לחבר הכנסת יואב קיש והוא הגיע. בוקר טוב, גברתי, לאה פדידה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
בוקר אור.
היו"ר איתן כבל
הנושא שעל סדר יומנו "הצעת חוק לתיקון פקודת הבנקאות (מס' 33) (הסכם הלוואה לדיור ללא עמלת היוון בשל פירעון מוקדם), התשע"ח-2018. אני רוצה להזכיר שכבר עשינו התקדמות בעניין הזה. יש ויכוח שאני מקווה שנביא אותו היום לסיום, ובמה שתלוי בי אעשה זאת. אני רוצה לומר בעיקר לפיקוח על הבנקים – אני לא נבהל. כל הזמן אומרים לי, זה יגרום, זה יעשה, זה ילך, זה יבוא. השאלה העומדת בפתחנו היא האם הצעת החוק הזאת נכונה או לא. זאת אומרת האם היא ראויה. אם היא ראויה – כן או לא – זאת כל התורה כולה. האם היא באה לסייע ולקדם עניינים כאלה ואחרים לאו בהכרח תמיד חברתיים שצריך שזה יעזור לאחרון האנשים המסכנים, אלא לאנשים שנקלעים לסיטואציות כאלה ואחרות. לדעתי, זה מה שמכוון חבר הכנסת יואב קיש בהצעתו. יש כאן סוג של לקונה שאזרחים משלמים עליה וראוי לתקן אותה. בבקשה, יואב.
יואב קיש (הליכוד)
תודה, חבר הכנסת איתן כבל. אני מרגיש שאנחנו מגיעים לרגע הסיום של הצעה שנמשכת שנים רבות. רק במילה אחת רקע: כשהתחיל עולם המשכנתאות לא הייתה העמלה הזאת. בעקבות האירועים של הריביות הגבוהות והסיטואציה שהבנקים נקלעו אליה אז אמרו, אוקיי, נבנה את הדבר הזה כדי להגן עליכם מפני העולם הזה. אז בוא לא נופתע – עשרות שנים חיינו בלי עמלת פירעון מוקדם. גם אם נסתכל על השוק האמריקני הדבר הזה לא מוכר שם. אנחנו מתעסקים היום במשהו שהתחלנו אז והפך להיות, לצערי, מעין מס נוסף שאני לא רואה את ההיגיון שלו. אני אסביר שוב: בואו ניקח מצב שבו יש לך סל של הלוואות, ואתה נקלעת לקשיים וחייב למכור את הנכס, ואתה מחזיר את הסל של ההלוואות. הכי קל להגיד – ירש כסף, העשיר מחזיר. לא. אבל כולנו מכירים עשרות ומאות מקרים של אנשים שהתגרשו או אנשים שנכנסו לקשיים כאלה ואחרים וחייבים לממש נכס, ועכשיו הם מוצאים את עצמם משלמים עוד עמלת פירעון מוקדם. מצד אחד אנחנו לא באים להגיד לבנקים שאם באמת יש נזק צריך לשלם. אבל מה קורה, אני מתאר לכם מצב שבו יש לך סל של הלוואות, חלקן בריבית כזאת או אחרת ומשתנה, ונוצרת סיטואציה שבהלוואה שאתה מחזיר, לפי החישוב, אתה חייב להחזיר להם; בהלוואה השנייה שאז לקחת הייתה ריבית קצת יותר טובה, אם עושים עכשיו את החישוב עכשיו ומקבלים מספר שלילי אז זה מתאפס, אתה לא זכאי. אז עושים לך פיקים. אתה בא ומחזיר את הכול. אבל על הריבית שהייתה לך הבנק כאילו נפגע אז אתה משלם; ובמקומות שאתה עוזר לבנק – צריך להבין, מה זה "עוזר לבנק"? כשאתה מחזיר משכנתה – אם אני מסתכל היום 10 שנים קדימה אנחנו בעולם של צפי של עליית ריבית. אף אחד לא נביא אבל קשה להגיד לאן הריבית תרד, ואנחנו רואים מגמה של עליית ריבית. אז מה יקרה? רוב האנשים שיחזירו בעשר השנים הבאות – אם הם לקחו בעולם של הריבית הנמוכה – הבנק ימצא את עצמו מקבל כסף שהוא נהנה ממנו בריביות נמוכות ועכשיו כשהוא ימחזר אותו הוא יקבל ריביות יותר גבוהות. זאת אומרת הבנק מרוויח. הוא נתן הלוואה של מיליון שקלים לפני חמש שנים, מקבל עליה 100 שקלים; הוא מקבל מיליון שקלים חזרה, ועכשיו הוא מקבל 200 כי הריביות יעלו. אבל הלקוח לא מקבל כלום. אם היה מצב הפוך – תשלם.

אני ניסיתי – ואני מודה שהיה לי רומן ארוך – לא יודע אם לקרוא לזה "רומן", אבל נשתמש במילה המטאפורית - -
אתי בנדלר
יכול להיות גם רומן מאכזב, אתה יודע.
יואב קיש (הליכוד)
כן, בדיוק.

- - עם המפקחת על הבנקים ובנק ישראל, וניסיתי להסביר להם שלא יכול להיות שהעמלה מורכבת מרווחים עתידיים. מילא העמלה הייתה מדברת על עלויות גיוס, ובאמת נזק אמיתי לבנק. אבל זה הפך להיות משאבת כסף ללא צדק. ובסופו של דבר כשלא הגעתי להסכמות ונכנסנו לנוסחאות – ואני מודה שכנראה, חבר כנסת עם היכולות הכלכליות של הלשכה שלי – קשה לו להתמודד עם היכולות הכלכליות שיש בבנק ישראל ותמיד ימצאו איך לערבב - -
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אז מה יגיד האזרח הפשוט?
יואב קיש (הליכוד)
בדיוק. אז אמרתי, בוא נעשה ככה – כמו שחבר הכנסת כבל, אתה העברת הצעת חוק, אם אני לא טועה, שאם מעבירים לך כסף בטעות אז לוקחים לך אותו חזרה עם ריבית ועמלות; מצד שני אם אתה מעביר בטעות אתה מקבל שקל בשקל. נכון?
היו"ר איתן כבל
אמת.
יואב קיש (הליכוד)
אז אמרת – תחליטו מה, אבל שכולם ישלמו אותו דבר.
היו"ר איתן כבל
בדיוק.
יואב קיש (הליכוד)
אז אני אומר אותו דבר. אני לא הולך להתווכח איתכם. תחליטו על כל עמלה שאתם רוצים, ותעשו מה שאתם רוצים עם העמלה. אני יודע דבר אחד: אם זה יהיה עולם דואלי שבו גם במקום שהבנק נהנה הוא מחזיר ללקוח, נקבל עמלה שפויה. ברגע שאנחנו בעולם לא צודק ולא מאוזן שבו הבנק רק נהנה ואינו חסר אז אנחנו נכנסים למקומות האלה. תודה רבה.
היו"ר איתן כבל
תודה. מישהו רוצה לומר משפט?

כן, גברתי.
גלי כספרי
אני גלי כספרי מאיגוד הבנקים. דבר ראשון – אני חייבת לתקן פה משהו מאוד בסיסי. כשלקוח לוקח משכנתא מדובר על חוזה לתקופה ארוכה שחלקה בריבית קבועה וחלקה בריבית משתנה. על כל החלק של הריבית המשתנה אין עמלת פירעון מוקדם משום כיוון - -
יואב קיש (הליכוד)
ברור. לא על זה אנחנו מדברים.
גלי כספרי
- - נשאר החלק של הריבית הקבועה. מה בעצם ההצעה הזאת אומרת? ההצעה אומרת שלקוח מחליט באופן חד-צדדי – כי ההחלטה היא רק שלו ולבנק אין אופציה כזאת – לשבור את ההסכם ולפרוע את ההלוואה טרם זמנה. במקרה הזה הוא אומר, אני עושה את זה וגם מבקש מהבנק לפצות אותי על ההחלטה הזאת. הבנק לא נהנה מזה. הוא לא מעדיף את זה. הבנק מעדיף שההלוואה הזאת תימשך לאורך חייה כפי שהוא קבע את זה בהתחלה. הסיטואציה הזאת לא טובה לבנק. למרות זאת בתנאים מסוימים כשהריבית תעלה הבנק צריך עוד לפצות את הלקוח על ההחלטה שהוא עשה לפרוע את ההלוואה. הרי אם הוא חושב שנגרם נזק הוא יכול לא לעשות את זה. זאת בחירה של הלקוח.
היו"ר איתן כבל
דרך אגב, רק בשביל הספורט – בלשון העם – בעקבות הצעת החוק כמה סניפים יגידו שהם עמוסים - -
יואב קיש (הליכוד)
לא. זה יהיה רק מפה והלאה. לא רטרואקטיבית.
היו"ר איתן כבל
אני מבין. אבל בוא נחשוב - -
יואב קיש (הליכוד)
מה השאלה?
היו"ר איתן כבל
אני אומר, ממה הם נבהלים כל כך?
גלי כספרי
אני אענה. זה גם מביא אותי לנקודה השנייה. הדבר הזה הוא גורם שמכניס אי ודאות במועד מתן ההלוואות. אי הוודאות הזאת מצטרפת לשורה של נושאים שעלו כאן או יעלו על שורה של שינויים שנעשו בשוק המשכנתאות בשנים האחרונות. אני מזכירה שרק לפני שלוש שנים שונתה הנוסחה של עמלת הפירעון המוקדם כך שהיא לטובת הלקוח.
יואב קיש (הליכוד)
זאת אומרת עד לפני שלוש שנים הלקוח שילם בצורה מופרזת עוד יותר.
גלי כספרי
לא. על זה יש לנו מחלוקת. אפשר להיכנס לזה שוב, אבל לדעתי זה מיותר כרגע. אין ספק שהיא שונתה לטובת הלקוח. נעשו עוד שינויים בהקצאות ההון; עוד שינויים ביכולת לתת משכנתא כפונקציה של ההכנסה של הלקוח; נעשו הרבה שינויים בשוק הזה. צריך לזכור את נקודת ההתחלה שאנחנו יוצאים ממנה אם דיברת על השוק האמריקני– זה שוק שהריביות פה בארץ זולות יחסית למה שמקובל בעולם. זה שוק שהתחרות בו היא גדולה. כל הדברים האלה מכניסים עוד אי ודאות. אני לא יודעת להגיד כמה לקוחות יממשו את הדבר הזה, אבל במועד מתן ההלוואה שזה מה שחשוב זה מכניס אי ודאות. האי ודאות הזאת עלולה להיות מתורגמת למחיר של המשכנתא שהלקוח יקבל.
יצחק וקנין (ש"ס)
אני רוצה להמשיך את השאלה של איתן בצורה אחרת. אנחנו נבחרי ציבור. אנחנו באים לפה כדי לבדוק איך אפשר לתעל דברים בצורה נכונה. לו הייתם באים לפה בצורה אחרת לגמרי ואומרים, תשמעו, אתם צריכים לתת נתון כדי לשקול את השיקול שאת אומרת כרגע. הרי זה לא רק על משכנתאות הבעיה של פירעון מוקדם. גם כשאני לוקח היום הלוואה מהבנק, גם כשאני רוצה לסגור את אותה הלוואה אני צריך לשלם עמלת פירעון מוקדם גם על ההלוואה, לא רק על משכנתא. אתם הייתם צריכים לבוא לפה ולהגיד, יש לנו 100,000 כאלה שעושים בשנה פירעון מוקדם, 50,000, 20,000, 30,000. אתם לא באים לפה עם נתון שאנחנו יכולים להפעיל שיקול דעת ולראות אם זה יכול לגרום לכאוס אחד גדול. לכן אני חושב שאתם באים לפה לא בניקיון ידיים. אני אומר את זה באחריות מלאה. אני לא חושש לומר את הדברים. יש מספיק זמן לומר את הדברים האלה. אתם צריכים לבוא עם נתונים כדי שנשקול. השיקול שמביא חבר הכנסת קיש הוא נכון לחלוטין. גם הריביות – אל תעשי אותן כאלה נמוכות. הן לא נמוכות. הן ריביות שבחלק מהבנקים אתה משלם ריביות גבוהות. לכן בשיקול דעת של מחוקקים אנחנו צריכים לראות את המסה האמיתית של זה. אם זה שולי לגמרי אז הצעת החוק הזאת היא נכונה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
כבוד היושב-ראש - -
היו"ר איתן כבל
בבקשה, גברתי.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
בהמשך לשאלה שלך אנשים שלוקחים משכנתא הם אנשים שאין להם. בדרך כלל הם רוצים פירעון או, חלילה, התגרשו. למה לתת את המס הזה של פירעון מוקדם ובכמה אנשים בשנה מדובר שרוצים לעשות פירעון מוקדם? אם נקבל את הנתון הזה אולי נדע על מה הצעקה.
רועי פולקמן (כולנו)
השוק ישתנה ברגע - - -
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אבל בואו נראה עכשיו.
רועי פולקמן (כולנו)
יש לי שאלה. ברור שזה לא - - - הנתונים של העבר לא מלמדים. אבל אני רוצה לשאול את עודדה משהו בהקשר הזה - -
לאה פדידה (המחנה הציוני)
תודה שפסקת את השאלה שלי לפני שאקבל תשובה.
רועי פולקמן (כולנו)
זכותך לשאול. אני אומר את דעתי שאנחנו לא יכולים ללמוד מהעבר על מה שיהיה בעתיד כי ברור שאם תבטלי - -
היו"ר איתן כבל
אתה מייצר כללי משחק כאלה.
רועי פולקמן (כולנו)
אני יודע, לפחות, מעניין הריבית שהתעסקתי עם יועצי המשכנתאות, שתופעת מחזור המשכנתא במדינות אחרות היא מאוד נפוצה. בישראל תקופת המשכנתא הולכת ומתארכת. פעם היה מקובל 20-15 שנה, והיום זוגות לוקחים משכנתא ל-30 שנה. הציפייה הצרכנית שהיינו רוצים לראות את השוק מתחברת לשני אלמנטים שבחלקם אנחנו נוגעים: אחד, רמת הדוח שמקבל הלווה, שהיא ברמה מאוד נמוכה – דוח לא ברור, לא קריא. ישבתי עם יועצי המשכנתאות והם העבירו לי הרבה מאוד דוחות שמועברים מהבנקים ואתה פשוט לא יכול להבין. גם אני מקבל דוחות מהמשכנתא שלי, ואני מכיר קצת את הנושא - -
יואב קיש (הליכוד)
רק את עמלת הפירעון המוקדם שכתובה למעלה אתה מבין.
רועי פולקמן (כולנו)
כן, אתה באמת לא מצליח להבין – דוחות בלתי קריאים לחלוטין. דרך אגב, כולל נתונים שממש מעלימים וגם אנשי מקצוע שעוברים עליהם. ואני לא מנסה לפגוע, אני מבין את הסיכונים שיש לבנקים. אבל אם הציפייה שלנו היא שבן אדם צריך לעשות שיקול – ואפשר להחליט שזה פעם בשנה או פעם בשנתיים ולתת ודאות הגיונית לבנקים. אבל הציפייה יהא שבן אדם יוכל אחת לשנה או שנתיים לעשות refinancing של המערכת שלו - -
יואב קיש (הליכוד)
מחזור.
רועי פולקמן (כולנו)
- - ככה נהוג, למשל, בארצות-הברית.
יואב קיש (הליכוד)
נכון.
רועי פולקמן (כולנו)
היום לכאורה אתה בא לבן אדם – עשית משכנתא – אני זוכר את השיחות האלה עם הבנקים כשהייתי מנכ"ל ארגון סטודנטים. אמרו לי, אם אנחנו תופסים סטודנט ופותחים לו חשבון בנק בגיל 22 הוא איתנו עד הפנסיה.
יואב קיש (הליכוד)
למה – היום זה גיל 16.
רועי פולקמן (כולנו)
לא, בקמפוסים. למה? אני מניח שאחוז אפסי מעביר משכנתא מבנק לבנק. אני לא יודע מה האחוזים. אני בטוח שזה פחות מ-5%. אבל אני אשמח לשמוע את הנתונים האלה.
יואב קיש (הליכוד)
תלוי לכמה שנים.
רועי פולקמן (כולנו)
לא, בכלל. כמה אחוז משוק הלווים בישראל? אם זה יעד – ואני חושב שזה יעד צרכני שלכם ושלנו שלווים במדינת ישראל באחוזים הגיוניים, בדומה לעולם – 20%, 3% יעשו refinancing, אז בואו נגיע ליעד הזה. אם זה חסר אז יכול להיות שיש כלים אחרים. הדיון הוא לא כמה רוצים. אנחנו רוצים למצב שבן אדם אחת לשנה או לשנתיים יושב עם איש מקצוע ואומר, מה הריבית, כמה לקחתי - -
יואב קיש (הליכוד)
זה חלום פנטזיה. זה לא - - -
היו"ר איתן כבל
רועי, בוא שב דקה.

(היו"ר רועי פולקמן, 10:01)
היו"ר רועי פולקמן
ברור. אבל אם זאת המטרה בואו נגיע לשם. אני לא נכנס כרגע לפרקטיקה הטכנית שעלתה כאן. יכול להיות שיש כאן דברים שצריך לדייק בהצעה, אבל הכיוון שמדבר עליו חבר הכנסת קיש – השאלה היא מה עמדת הפיקוח? האם זה נכון שכתפיסת עולם צרכנית אחוז משמעותי מהלווים יראו את הדוח, ילכו לרואה חשבון וליועץ משכנתאות ויגידו, בואו נעשה refinancing למשכנתא שלי, נחזיר חלק וניקח חלק.
יואב קיש (הליכוד)
בוא נשמע את הפיקוח.
היו"ר רועי פולקמן
רק בוא נשמע את האיגוד.
גלי כספרי
אם המטרה היא להגדיל את התחרות בשוק המשכנתאות אז חשוב מאוד לציין – ועדת שטרום שאתם יודעים שלבנקים יש הרבה מחלוקות איתה, היא עצמה קבעה בדוח שלה שבתחום המשכנתאות יש בישראל תחרות עזה בין הבנקים - -
היו"ר רועי פולקמן
זה לא הדיון. סליחה שאני אומר לך.
גלי כספרי
בנקודת ההחלטה יש תחרות עזה בין הבנקים.
היו"ר רועי פולקמן
בנקודת ההחלטה הראשונית. אנחנו לא מדברים על זה עכשיו. אין ויכוח שיש תחרות בנקודת ההחלטה הראשונית.
גלי כספרי
השאלה מה המחיר של התחרות. הרי יש פה בעצם שני - -
היו"ר רועי פולקמן
המחיר אומר שלאורך הלוואה של 30 שנה - -
יואב קיש (הליכוד)
אני לוקח את מה שהיא אומרת. תבין את האבסורד. למה יש תחרות עזה בנקודת ההחלטה? כי זה נעול איתך ונגמר הסיפור. כי הם עושקים אותך לכל אורך הדרך.
היו"ר רועי פולקמן
תהיה תחרות על אדם. אני מקבל את זה. ראיתי את הדוח היטב ואני מכיר אותו. יש תשעה גופים. ויהיו עוד – אחלה. אם הוא קיבל החלטה, לא יכול שמאותו רגע בן אדם יהיה תקוע 30 שנה עם ההחלטה שהוא קיבל לפני 30-20 שנה. זה לא הגיוני.
גלי כספרי
החוזה הזה הוא דו צדדי. לבנק יש מחויבות וללקוח יש מחויבות - -
היו"ר רועי פולקמן
בסדר. כמה זמן?
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אבל אתם הרבה יותר חזקים מהלקוח.
היו"ר רועי פולקמן
הלקוח לא יכול להחליט שהוא רוצה אחת לחמש שנים, שלוש שנים - -
גלי כספרי
בוודאי שהוא יכול אבל אי אפשר שהוא יחליט לעשות את זה והבנק עוד ישלם לו פיצוי על זה.
היו"ר רועי פולקמן
אוקיי, לגבי הפיצוי בסדר.
ירון שגיא
אני יושב-ראש יא"ל - -
אתי בנדלר
תסביר, בבקשה, מה זה.
ירון שגיא
יא"ל זאת יחידה אזרחית לרביזיה. אנחנו פועלים לטובת גופים שסובלים מעוולות.
היו"ר רועי פולקמן
שם מעניין.
ירון שגיא
אני רוצה להוריד את זה למקום מאוד פשוט. ראשית, כנציג ציבור אני לא רואה את הבנקים מפסידים, אני רואה אותם לא מרוויחים בעניין הזה. אולי מרוויחים פחות, אבל לא מפסידים. דבר שני הדיון איכשהו תמיד מגיע – ואני משתמש בשפה הכי פשוטה – למסכנות של הבנקים. עוד פעם כולם מתחילים ונשארים לדיון הזה. אני רוצה לומר משהו. יש פה ציבור גדול במדינת ישראל שנמצא במצב לא טוב. אם את עושה את הסיכום השנתי של המשפחות הוא לא טוב לעומת הסיכום הכללי של הבנקים. לכן המשימה כאן במקום הזה, בבית הזה, בחדר הזה, הוא לעזור להם לא על חשבון הבנקים.

אני מציע דבר מאוד פשוט. חבר הכנסת קיש הביא לכאן רעיון שלדעתי הוא רעיון ענק. הרי אין הרבה אנשים שבאים לפדות - -
יואב קיש (הליכוד)
ירון, לא שמעתי. תחזור על זה.
ירון שגיא
אנחנו באים ואומרים בשפה פשוטה את מה שחברי הכנסת פולקמן וקיש אומרים – לתת לציבור את האפשרות בנקודת זמן מסוימת שהוא בוחר יחד עם היועץ הכלכלי שלו מכל סוג שהוא שיש לו הזדמנות לצאת מהצרות שלו, להחזיר לבנק את ההלוואות ולחיות בדרך אחרת. זה טוב לכולנו. זה טוב למדינה, זה גם טוב לבנקים. לא טוב יהיה שהבנק ייקח לו את הבית והוא יהפוך להיות נטל חברתי ונטל כלכלי. הרי אין הרבה אנשים כאלה, ואני בטוח שהפיקוח ייתן לנו את הנתונים המדויקים יותר. אני לא מבין למה אי אפשר להגיע להסכם מאוד פשוט ומדבר על רמות. זאת אומרת לא שאני בא ואפדה את המשכנתא והבנק יפסיד כסף; אבל שהמחיר שאני משלם על זה יהיה משהו פרופורציונלי שאני יכול לעמוד בו.
יואב קיש (הליכוד)
זה ניסיתי ולא הצלחתי במשך שנתיים עם הפיקוח על הבנקים. לא עובד.
ירון שגיא
אז אני שואל את השאלה בתור נציג ציבור – למה הוא לא מצליח לעשות את זה?
יואב קיש (הליכוד)
כי יש פה קואליציה חזקה מאוד ששומרת על כך שהבנק לא ייפגע ושימשיך להרוויח; והעלויות האלה לא משקפות נזק לבנק, אלא רווח עתידי. הדרך היחידה שתראה את העמלה יורדת זה אם הם יכניסו את היד לכיס וישלמו גם הם לאזרח. זאת הדרך היחידה.
היו"ר רועי פולקמן
בבקשה, עודדה, תתייחסי גם קצת לנתונים – כמה היום אתם מחזירים משכנתאות? האם זה יעד מבחינת הפיקוח שתופעת מחזור המשכנתאות תהיה גדולה יותר מבחינה צרכנית?
עודדה פרץ
קודם כול, את הנתונים לגבי המחזור הבאנו לישיבות הקודמות. לא הבאנו את זה הפעם כי זה לא משהו על השולחן, זה משהו - - -
היו"ר רועי פולקמן
רק להבין – זה אחוזים בודדים? זה עשרה אחוזים?
עודדה פרץ
זה לא אחוזים בודדים וזה גם מבחינתנו יעד.
היו"ר רועי פולקמן
אבל זה מעל עשרה אחוזים? פחות מעשרה אחוזים?
יואב קיש (הליכוד)
בשנה. אבל כמה זמן? תשאל.
היו"ר רועי פולקמן
רק שיהיו לנו פרופורציות.


(היו"ר איתן כבל, 10:07)
קריאה
הנתון שהיה ואני זוכר אותו: 300 מיליון שקל הכנסות מעמלת פירעון מוקדם בשנה לבנקים.
יואב קיש (הליכוד)
זה העמלות. השאלה היא כמה - - -
רועי פולקמן (כולנו)
כמה מהמלאי של המשכנתאות?
עודדה פרץ
בזמנו עשינו צעד עם הלוואות לזכאות כדי לעודד אנשים שיש להם זכאות - -
רועי פולקמן (כולנו)
זכאות זה סיפור אחר.
עודדה פרץ
לא בהכרח. עשינו מהלך שגרם מאוד לעודד אנשים למחזר. כי אנשים אחרים לא בהכרח - -
רועי פולקמן (כולנו)
ברור. כמה מאחוז - - -
עודדה פרץ
הנתונים אין לי. כדי לעודד מחזורים צריך להבין שכשאדם ממחזר הוא משלם עכשיו סכום גדול אבל אם כדאי לו למחזר המשמעות היא שכשמהוונים את סכום ההלוואה לנקודת הזמן שהוא ממחזר אז זה כדאי לא. זה אומר שהיום הוא משלם פחות מאשר כל מה שהוא ישלם לאורך כל השנים שנשארו להלוואה.
רועי פולקמן (כולנו)
אלא אם הקנס שהוא מקבל הוא גבוה.
עודדה פרץ
לא, כולל הקנס. זאת אומרת שהקנס הזה הוא פחות מההיוון של הריבית להיום. רק במצב הזה כדאי לו למחזר ואז הוא ממחזר. אנחנו חושבים שאולי אנשים לא מבינים שכדאי להם. רק אלה שכדאי להם הם אלה שעושים את זה.
יואב קיש (הליכוד)
אנחנו רוצים שיהיה כדאי ליותר אנשים. זה מה שאנחנו רוצים.
היו"ר איתן כבל
ושזה יהיה נגיש.
יואב קיש (הליכוד)
תראי כמה עוולות יש. אני אתן לך עוד דוגמה. מישהו לקח הלוואה ל-30 שנה. אחרי 10 שנים התגרש וצריך למכור את הבית. נשאר להם 20 שנה למשכנתא. כשהם באים לבדוק עכשיו כמה עמלת פירעון מוקדם אז לא משווים להם ל-30 שנה, אלא ל-20 שנה. ב-20 שנה הריבית יותר נמוכה מריבית על 30 שנה באופן טבעי. ואז משווים להם את ההלוואה שהם לקחו ל-30 שנה, ל-20 שנה ולוקחים את כל הפער. אתם נותנים יד לגזל הציבור, והגיע הזמן שתפנימו את זה ותפסיקו עם זה.
עודדה פרץ
העמדה המקצועית שלנו היא אחרת. אנחנו הסכמנו עם חבר הכנסת קיש על ההצעה שהבנקים יחויבו להציע הלוואות עם פירעון מוקדם ובלי עמלת פירעון מוקדם. זה משהו שהוא מקובל עלינו וגם עבר ועדת שרים בנוסח הזה. ההצעה החדשה שהועלתה לפני כמה ימים, של ההדדיות, היא הצעה שהעמדה המקצועית שלנו היא שהיא תגרום נזק. למרות שאדוני אמר שהוא לא נבהל מזה אני כן אגיד את זה לפרוטוקול – אנחנו חושבים שזה יעלה את הריביות לכלל המשכנתאות כי בעצם נותנים פה אופציה - -
היו"ר איתן כבל
את כבר מייצרת נבואה שתגשים את עצמה.
יואב קיש (הליכוד)
לא בטוח.
עודדה פרץ
- - נותנים פה אופציה לכלל הלקוחות שמי שינצל את האופציה הזאת, מן הסתם, אלה הלקוחות החזקים יותר שיוכלו לפרוע - -
יואב קיש (הליכוד)
למה את חושבת?
זיו נאור
זה מה שאנחנו רואים בנתונים בפועל.
יואב קיש (הליכוד)
אבל לא מגיעים לקוחות להקפאת הליכים שהם מחויבים למכור נכסים? בגירושים זה עוד מקרה שאתה מחויב למכור. חס וחלילה גם במקרה של פטירה. יש הרבה מקומות שבהם אתה מחויב למכור את הנכס בסיטואציה שלא היית רוצה למכור את הנכס. ואז אתה סוגר את המשכנתא כשאתה לא רוצה ואתה מחויב בעמלה מיותרת, גבוהה מדי, לא פרופורציונלית. גם זה אתה לא רוצה אבל אין לך ברירה. וזה לקוח חלש, לא חזק.
עודדה פרץ
יכול להיות שיש גם כאלה.
דרור פלדמן
בעת מימוש אין עמלת פירעון.
יואב קיש (הליכוד)
זה מוסמך? בעת מימוש נכס אין עמלת פירעון מוקדם? אני רוצה לשמוע את הבנקים.
היו"ר איתן כבל
שם ותפקיד, בבקשה.
דרור פלדמן
דרור פלדמן, איגוד הבנקים.
עודדה פרץ
תיקון שחבר הכנסת איתן כבל העביר - - - הלקוח.
היו"ר איתן כבל
נכון, נכון.
יואב קיש (הליכוד)
מתי זה עבר?
היו"ר איתן כבל
לפני כמה שנים. לזה קראתי – "הירשת וגם רצחת?"
קריאה
בינתיים שכחת שזה מה שקרה.
יואב קיש (הליכוד)
אני אשאל אותך שאלה, איתן. כשאתה רצית להעביר את זה לא אמרו לך שזה ייקר את המשכנתאות?
היו"ר איתן כבל
כפרה עליך, מה זה, משאיות של - - -
יואב קיש (הליכוד)
הנה, אותן תשובות.
היו"ר איתן כבל
על זה אני מדבר כל הזמן. אמרו לי, השוק עלול, חס וחלילה, לקרוס.
יואב קיש (הליכוד)
בדיוק. אתה מבין? תראה לאיזו רמה הגיעו.

עודדה עוד לא סיימה.
עודדה פרץ
אני רק רוצה להשלים שאנחנו עושים עכשיו תיקון בהוראה שלנו כדי שתהיה שקיפות של הדבר הזה כדי שאנשים יבינו כמה עלתה להם עמלת הפירעון המוקדם לעומת כמה יעלה להם אם עכשיו הם ישלמו את ההלוואה כסדרה כדי שיבינו. זה תיקון שעומד להיכנס לתוקף עוד מעט כדי לשפר את ה- - - בדבר הזה ויבינו את זה. חשוב להדגיש שהזכות היא רק של הלקוח. רק הלקוח יכול להחליט מתי הוא פורע את ההלוואה. הבנק לא יכול להחליט שבגלל שהריביות עלו שבא לו שהלקוחות יפרעו כדי שהוא ירוויח. זאת בחירה רק של הלקוח, זאת אומרת אין סימטריה בהחלטה על הפירעון ולכן לא אמורה להיות סימטריה גם בצד השני.
יואב קיש (הליכוד)
אבל בעולם אחר שבו אין העמלות האלה – זה לא כזה "עולם" – במדינות אחרות, באופן טבעי לקוח בא - -
זיו נאור
בארצות-הברית גם יש העמלה - -
שלמה קרעי
אין העמלה הזאת. יש רק בשנה הראשונה.
זיו נאור
יש העמלה הזאת. אני יכולה לשלוח לך את ההוראה - -
היו"ר איתן כבל
אפשר לעשות שבשנה או בשנתיים הראשונות תהיה עמלה. אבל באופן טבעי אנשים באים וממחזרים ויש אינטרס של המדינה שאנשים ימחזרו את ההלוואות שלהם.
עודדה פרץ
אבל אין שום תקדים בשום מקום אחר שאתה יכול כל הזמן באופן חד-צדדי לשפר את התנאים - - - אתה קונה טלפון, אתה לא יכול להגיד, אוקיי, המחירים ירדו - -
היו"ר איתן כבל
עודדה, בואי נעשה סדר. זה לא שעכשיו אנשים יקומו בבוקר ויגידו לעצמם, יש לי זמן פנוי, אולי נמחזר את המשכנתא הבוקר. נו, באמת. מה מטריל אותי כל הזמן? תמיד מעמידים את זה כאילו נוצר ליין חדש של אזרחים שישוחחו כך בארוחת הבוקר.
עודדה פרץ
לא אמרתי את זה.
היו"ר איתן כבל
עודדה, זה הכיוון גם אם את לא אומרת אותו. תני לי להסביר, בבקשה.

מה שמנסה חבר הכנסת יואב קיש יכול להיות שלא ייתן מענה. אנחנו תמיד מדברים על "החלשים האלה" – החלשים האלה הם חלשים, לא משנה מה תעשה. אנחנו מדברים על האנשים הרגילים. כשאני מנסה לדבר זה על אנשים רגילים. דרך אגב, חלק ניכר שבסוף נקלעים למצוקה ואתה מוכר להם את הבית זה אנשים שכשהם לקחו את המשכנתא היו – היא חלתה, הוא חלה - -
יואב קיש (הליכוד)
פוטר מהעבודה.
היו"ר איתן כבל
פוטר מהעבודה – כל מיני סיטואציות. אותו דבר כאן. מה העניין? יש מצבים שכשאתה נקלע אליהם אתה אומר לעצמך, למה? לא זו אף זו. זאת אומרת גם אני נקלע לסיטואציה שאני עושה את זה לא בלב שלם. הרי ממה נפשך – אם זה היה מחזור רגיל שבן אדם בא ליועץ משכנתאות ואומר לו, תבדוק בשוק אם שווה לי למחזר – הריבית למעלה, הריבית ירדה, יש מסלולים חדשים – דברים שאתה עושה באופן טבעי, מושכל, מסודר. זה עניין אחד. זאת לא הכוונה בנקודת המוצא של החוק. נקודת המוצא היא שאתה נקלע למצבים שאתה אומר לעצמך, לא מספיק, אני צריך לשלם מחיר כל כך כבד.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
עונש, עונש.
היו"ר איתן כבל
זה סוג של עונש כפול.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אני יכולה לשאול את עודדה שאלה?
היו"ר איתן כבל
ודאי.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
את אמרת קודם שאתם בעצם ממליצים על שני מסלולים: מסלול אחד עם פירעון מוקדם והמסלול השני בלי פירעון מוקדם.
עודדה פרץ
זאת ההצעה של חבר הכנסת קיש.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אבל אמרת שאתם מוכנים לזה.
עודדה פרץ
כן.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
האם במסלול בלי פירעון מוקדם אתם גם תתחמו את גובה הריבית שלא הבנקים יגידו, אוקיי, בלי פירעון מוקדם אני שם לכם ריבית מופרכת ומופרזת, ועם פירעון מוקדם אני עושה לכם ריבית סבירה. איך עם ההצעה הזאת אנחנו מגינים על גובה הריבית שאפשר לקחת?
עודדה פרץ
זה משהו שאמור להסתדר עם התחרות. כשבנקים מתחרים ביניהם הם רוצים לתת את המשכנתאות האלה. עם עמלת פירעון מוקדם, בלי עמלת פירעון מוקדם – הם רוצים לתת הלוואות. זה העסק שלהם. התחרות מייצרת את הירידה בריבית.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אנחנו לא מחייבים אותם.
יואב קיש (הליכוד)
וטוב ששוק הבנקים הוא באמת שוק מאוד תחרותי.
עודדה פרץ
יש תקרה לריבית בכל - - -
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אבל אם אתה לא מחייב אותם הם יכולים לתאם בינם לבין עצמם ולהציע רק מסלול אחד.
עודדה פרץ
זה לא חוקי לתאם.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
האם אנחנו יכולים לתת סעד שאכן יציעו את המסלול הזה בלי ריבית מופרכת לעומת המסלול בלי פירעון מוקדם?
עודדה פרץ
אנחנו לא קובעים לבנקים את הריבית שבה נותנים הלוואות - -
לאה פדידה (המחנה הציוני)
גובה, מקסימום, משהו.
עודדה פרץ
הריבית הזאת נקבעת בתנאי השוק, ויש תחרות בין בנקים, והבנקים רוצים לתת הלוואות. זה העסק שלהם, מזה הם מתפרנסים. זה מה שגורם להורדת הריבית.
רועי פולקמן (כולנו)
- - -
עודדה פרץ
שוק המשכנתאות הוא מאוד תחרותי. שוק המשכנתאות הוא הכי תחרותי, והריבית היא מאוד נמוכה.
יואב קיש (הליכוד)
- - - יכול להגיד שהריבית לא תהיה יותר מ-0.1 מעל הריבית שמוצעת ללא עמלה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
זאת הכוונה שלי. איזשהו משהו שלא יהיה פער ענק.
יואב קיש (הליכוד)
אתה נותן את מה שאתה מציע ללקוח ויהיה לו מסלול ללא עמלת פירעון מוקדם שהבנק ייתן, ובכל מקרה לא יותר מ-0.1 מעל הריבית. אני סתם זורק מספר.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
ויכול להיות שאחד 5% והשני פתאום 20%?
עודדה פרץ
לא. צו הריבית קובע תקרה להלוואות צמודות מדד.
היו"ר איתן כבל
ירון, בבקשה.
ירון שגיא
חשוב לי מאוד קודם כול להגיד לחבר הכנסת קיש – אתה התחלת את הדיון ואמרת שהיכולת הכלכלית או הכספית שלך להתמודד - -
יואב קיש (הליכוד)
לא שלי אישית. הלשכה שלי מול בנק ישראל.
ירון שגיא
לא אמרתי שלך אישית. חס וחלילה. אני לא מדבר פה אישית. בכלל הדיון, כשהוא בא מכיוון הרגולטור, הוא צריך להיות יותר על העיקרון ופחות על החשבון. זאת אומרת כשאתה מציב לבנקים את העיקרון שלך כי לצדו או בבסיסו יש הצעת החוק, אז לשם הם צריכים לקחת את החשבונאות שלהם ולהתאים אותה לעיקרון – ככה נראה לי שצריך להיות. הדבר השני – ברור לי שאם הייתי היום איגוד הבנקים או הבנקים הייתי סותם את הפה לכולם פה לו הייתי אומר, אני עושה שני ערוצים: ערוץ אחד ללקוח עם זכות פירעון והערוץ השני לא. עם זכות פירעון אם הבית עלה לך 800,000 הוא יעלה 1.6 מיליון. בסוף אתה תמצא את עצמך משלם הרבה יותר, ואנחנו נקרא לזה תחרות או לא תחרות. זה ברור לנו בדיוק למה אתם הולכים לכיוון הזה. לדעתי, זה פתרון שכבר מביש לשמוע אותו. תבואו עם משהו קצת יותר יצירתי כי פה זה ממש לפנים. אם אנחנו עושים את זה אנחנו מתקנים עוול בעוול. זאת התוצאה.

בבקשה, שלמה. תציג את עצמך, בבקשה.
שלמה קרעי
אני ד"ר שלמה קרעי. אני יועץ לחבר הכנסת קיש בעניין הזה. אני רוצה להתחיל ולומר שהדרך הזאת כמו שחבר הכנסת קיש אמר היא דרך ארוכה. כבר שלוש שנים אנחנו בעניין. כשהתחלנו לפני כשלוש שנים הגענו לפיקוח על הבנקים עם הרבה אמון וביטחון בזה שהפיקוח הוא נציג הציבור, הוא שידאג לטובת הציבור או בפרט לטובת הציבור מול הבנקים. לצערי – קשה לומר את זה, אבל זה מה שראינו בשלוש השנים האחרונות – איגוד הבנקים ובנק ישראל פועלים דה-פקטו כגוף אחד. הטענות שלהם הן אותן טענות. אני אוכיח לכם את זה. אני לא אומר את זה סתם.

דיברנו על שלושה נושאים ואני אגיד אותם בקצרה: נושא אחד – מ-2016 דיברנו על ביטול עמלת ערבות בנקאית שמגובה בפיקדון. אתם בטח זוכרים את זה. אחרי שנה וחצי ששכנענו אתכם שלעמלה הזאת אין הצדקה בדצמבר שנה שעברה הוצאתם הודעה שהעמלה הזאת כמעט תתבטל. מה קרה מאז? לא קרה שום דבר. הבנקים נשארו עם אותה ריבית לעמלת ערבות בנקאית מגובה בפיקדון ואף אחד לא דואג להם. למה? כי זה, כנראה, לא ממש מעניין.

דבר נוסף – מגבלת שליש הפריים; אותה ריבית שעליה אמרה הגברת כספרי שבארץ היא מאוד נמוכה יחסית למקומות אחרים. מגבלת שליש הפריים מכניסה לבנקים מיליארדים של שקלים בשנה כשהמפקחת על הבנקים אמרה כבר לפני שנה בשיחה סגורה, נכון, הלכנו כאן כנראה קצת רחוק מדי עם שליש, יכולנו לעשות חצי פריים. מה קרה? לא קרה שום דבר. למרות שהמגבלה הזאת לא מצדיקה את עצמה היא לא מגינה על הלוואות בריבית משתנה כל חמש או הרבה מסלולים אחרים. חוץ מהריבית הקבועה הלא צמודה שהיא מגינה עליה היא לא עושה את העבודה שלה, ויש גם פתרונות אחרים.

הדבר האחרון – הנושא שלנו – עמלת פירעון מוקדם. זאת הייתה תקנת שעה, כמו שהציג חבר הכנסת קיש. בשנת 88'-89' היה מצב קיצוני. הריביות ירדו מ-14% ל-5%, ובא המפקח על הבנקים ואמר, אם לא תיתנו לנו פיצוי על עלויות הגיוס שלנו אנחנו נקרוס.
יואב קיש (הליכוד)
לא על רווחים.
שלמה קרעי
על עלויות גיוס. זאת הייתה המטרה של העמלה. אז זאת הייתה עמלה קבועה של חודשיים תשלום, חודש, שלושה חודשים. לא היה דבר כזה "היוון רווחים עתידיים" שיכול להגיע לעשרות אלפי שקלים. בגלל מצב קיצוני החליטו לתת להם את זה למרות שהממשלה אמרה באותו זמן, אנחנו רוצים לבטל אחרי שנתיים. בסוף הגבילו אותה ולא ביטלו אותה לחלוטין. אבל מה קורה באיגוד הבנקים, בבנק ישראל? הם נאחזים בקרנות מזבח הזהב; יש כבר, למה לשחרר? הציבור – ולא רק אדם שבא לממש את הנכס, אלא גם אחד שרוצה לפרוס מחדש את התשלומים לא יכול. הוא לקח ל-15 שנה והוא רוצה לפרוס עכשיו ל-20 שנה. הוא פורע מחדש באותו בנק ובאותו כסף ומשלם עמלת פירעון מוקדם. או אותו אחד שיש לו כמה מסלולים בהלוואה – הבנק גובה את העמלה החיובית ומאפס לו את העמלה השלילית. כל מיני סיפורים כאלה שמראים על עושק ועל חוסר אכפתיות ואולי גם אטימות.

לגבי זה שזה יביא לנחשול של לווים שיבואו לפרוע בפירעון מוקדם – שנת 2014 הייתה ההוכחה לזה שזה לא קרה. בשנת 2014 היה תיקון מסוים שהקטין את הנושא הזה, ובמקום ריבית על ההלוואה הלכו לנמוך מבין ריבית על ההלוואה לריבית ממוצעת. זה היה תיקון טוב שהשאיר את הרע ברובו ולא קרה שום דבר; לקוחות לא רצו לבנקים, הבנקים לא קרסו, והכול בא על מקומו בשלום.
רועי פולקמן (כולנו)
אתה יודע להגיד באחוזים כמה ממחזרים משכנתא בישראל?
רימון חייט
יש דוגמה מצוינת - -
זיו נאור
לא דוגמה, נתון.
רימון חייט
אני אתן נתונים. אני רימון חייט, התאחדות יועצי המשכנתאות. לפני כמה שנים הוציא בנק ישראל יחד עם האוצר את האפשרות לקחת את הלוואת הזכאות ולרדת באמצעות שיחת טלפון, פחות או יותר, מריבית של 2.5% ל-4%. הבנקים נדרשו לשלוח מכתבים לכל מי שיש ההלוואה הזאת, והמחזור היה ללא קנס. נתנו אורכה ראשונה, אורכה שנייה, אורכה שלישית, ובסוף הודיעו שכחמישית מהלווים ביצעו את הפעולה בשיחת טלפון לרדת ביותר מאחוז בריבית. אף אחד לא עשה את זה.
יואב קיש (הליכוד)
זאת סיטואציה ברורה לחלוטין.
רימון חייט
בדיוק. זה כשהיו כל הנתונים ולא היה צורך במשא ומתן, מסמכים – כלום; רק להודיע לבנק שזה מה שרוצים.
יואב קיש (הליכוד)
שלמה, תסיים.
שלמה קרעי
הדוגמה הנוספת האחרונה זה הנושא שהציג חבר הכנסת קיש, ואני אחדד אותה. כאשר לקוח לקח הלוואה ותנאי השוק נשארו אותו דבר – הוא לקח הלוואה ל-30 שנה והיום נשארו לו 20 שנה, והריבית לא השתנתה בכלל – בכל זאת הוא ישלם עמלת פירעון מוקדם כי ההיוון מתבצע בין ריבית ההלוואה שלו שהייתה ל-30 שנה לבין הריבית הממוצעת על הלוואות ל-20 שנה שהיא יותר נמוכה. זה פשוט טירוף. תודה רבה.
יואב קיש (הליכוד)
הכול תחת העיניים שלכן ואתן לא עושות כלום. סליחה על הכאב והכעס בעניין הזה. אתן לא עושות כלום.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
- - -
יואב קיש (הליכוד)
- - -
זיו נאור
אפשר לתת מספרים לגבי פירעון מוקדם?
היו"ר איתן כבל
בבקשה. תציגי את עצמך, בבקשה.
זיו נאור
אני ד"ר זיו נאור, מנהלת היחידה הכלכלית בפיקוח על הבנקים. אנחנו רואים שב-2015 מחזרו קצת פחות מ-10% מכלל המשכנתאות, אבל המחזורים מרוכזים בעיקר בעשירונים הגבוהים, וזה מתקשר למה שירון אמר. כלומר בעיקר עשירון תשיעי ממחזר באחוזים יחסית גבוהים, והאחוזון התחתון ממחזר בשיעורים מאוד נמוכים. זה מתחבר לזה שלוקח הרבה זמן - -
רועי פולקמן (כולנו)
יש לי בעיה עם הנוסח כפי שהוא כאן כי יכול להיות שהוא לא יביא את התוצאה. אבל המטרה שאליה התכנסנו ואליה כיוון חבר הכנסת קיש מראה שהמדיניות לא עובדת. זאת אומרת גם אחוז המחזור נמוך וגם זה, ובסוף נגיע רק לאוכלוסייה מסוימת שיכול להיות שיש לזה סיבות מסוימות – הלוואות יותר יקרות - -
רימון חייט
יכולת ללכת לאנשי מקצוע.
זיו נאור
יותר מודעות. הכול נכון. לכן התיקון צריך להיות דרך רפורמה - -
רועי פולקמן (כולנו)
- - אחוז המחזור בישראל הוא לא טוב. אז יש לנו בעיה עם המחזור. המנגנון פה קצת מאולץ. אני מבין את ההערה של איגוד הבנקים. השאלה למה. דנו בזה כבר כמה פעמים. בואו נבטל את עמלת הפירעון מוקדם הזאת ושהם ישקללו את זה בעלויות שלהם.
גלי כספרי
ההצעה מקורית מציעה שני מסלולים. היא נותנת את הפתרון שאתה - - -
יואב קיש (הליכוד)
זה לא פתרון כי אתם לא תתמחרו כמו שצריך את ההלוואות בלי הפירעון המוקדם. אתם תכניסו שם – סליחה על הביטוי – ואף אחד לא ייהנה מזה.
גלי כספרי
אבל גם היום אין תקרה והריביות בארץ נמוכות ממה שמקובל בעולם. זה לא אני אומרת, זה האוצר בדק את זה - -
רועי פולקמן (כולנו)
יש תחרות.
קריאות
- - -
גלי כספרי
- - - פתאום תתבטל התחרות?
רועי פולקמן (כולנו)
תגידו שמעל תחומים מסוימים מותר - - -
קריאה
זה מהלך מסוכן, רועי.
רועי פולקמן (כולנו)
- - - תגידו, נבטל את הפירעון המוקדם, תנו לתחרות להתנהל. תגידו – מעל אחוז מסוים של היקף יכולה להיות עמלה.
שלמה קרעי
או אחרי שנה-שנתיים.
רועי פולקמן (כולנו)
- - - באירועי דיפולט מסוימים.
יואב קיש (הליכוד)
אני מבקש אם אפשר, קודם כול, לקרוא את ההצעה.
היו"ר איתן כבל
רק שנייה. אני אסיים את הסבב.
זיו נאור
התוצאה של ביטול העמלה היא שאנשים מסוימים יסבסדו אנשים אחרים. אם אנחנו נישאר באותו עולם שהחזקים ממחזרים יותר מהחלשים - -
רועי פולקמן (כולנו)
אבל לא נישאר.
זיו נאור
- - נקבל מצב שהחלשים שלא מודעים לזכויות שלהם מסבסדים את החזקים.
רועי פולקמן (כולנו)
אנחנו נשנה את המציאות הצרכנית של השוק. זאת כל הפואנטה.
היו"ר איתן כבל
אני רוצה להגיד לכם שם בבנק ישראל. אני חבר כנסת ותיק ומכיר. אני אגיד לכם מה אחת הבעיות הכי גדולות. גם כשאתם אומרים לי, יעשה, יוליך יביא – אין לי אמון במערכת. כמו שאומרים עלינו חברי הכנסת – זה לא רק בנו, זה לא רק אנחנו. היום כשאומרים לי פה, זה יעלה, זה יוריד לא מרגש אותי. לא כי אולי אתם לא צודקים, אלא כי אני רואה כל הזמן שבמערכת היחסים בנק-לקוח הלקוח תמיד ייצא נפסד לעומת הלקוחות האחרים. כשהפכו את היציבות למשהו שהוא ייהרג ובל יעבור לי זה מייצר מצב של אי נוחות. אני לא סומך. אין באמת תחרות אמיתית, שזה הדיון בעוד שני דיונים.
רועי פולקמן (כולנו)
במשכנתאות יש תחרות - -
יואב קיש (הליכוד)
לא, רק ברגע הנתינה.
רועי פולקמן (כולנו)
נכון, ברגע הנתינה יש.
היו"ר איתן כבל
נכון, זה הכול.
רועי פולקמן (כולנו)
- - - בשוק המשכנתאות יש תחרות ברגע הנתינה.
יואב קיש (הליכוד)
ובזה זה נגמר. ובגלל זה התחרות. זה ההיגיון של התחרות שם. אני אגיד לך יותר מזה, אם אנחנו ניכנס לעולם שבו אפשר יהיה לתקן ולהחליף משכנתאות אתה תראה שברגע הנתינה התחרות באופן טבעי תרד כי השוק יהיה יותר משוכלל. הוא לא יראה רווחים עתידיים לא הגיוניים שהם מקבלים ברגע התחרות. הם מתאבדים על הלקוח כי הם יודעים איך הם יקרעו לו את הצורה אחר כך.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
הלקוח הוא שבוי אחר כך.
אתי בנדלר
אני רק רוצה להזכיר שכשהצעת החוק הוכנה לקריאה הראשונה סוכם שבעת הכנת הצעת החוק לקריאה השנייה והשלישית – והדברים נאמרו גם בדברי ההסבר – הוועדה תשקול החלת הכללים האלה גם על גופים מוסדיים שנותנים משכנתאות. הייתי מאוד שמחה אם גם מישהו מרשות שוק ההון היה מביע עמדה בעניין הזה.

זה בהצעה של פולקמן? סליחה, אני טעיתי?
רועי פולקמן (כולנו)
כן. זה בהצעה השנייה.
אתי בנדלר
אז אני חושבת שאולי גם את זה צריך, אם כך, להכין.
לאה ורון
אבל לישיבה הזאת לא הוזמנו נציגים.
רועי פולקמן (כולנו)
זה נראה לי מוקדם מדי.
לאה ורון
זה גם לא רשום בהצעת החוק.
אתי בנדלר
נכון.
היו"ר איתן כבל
בבקשה, רימון חייט.
רימון חייט
הועלה פה כמה פעמים שיש תחרות בשוק המשכנתאות. אני רוצה להזכיר שבנק ישראל לא קבע מה אמורה להיות העמלה הזאת, הוא קבע את המקסימום. העובדה היא שכל חמשת הבנקים מתייחסים למקסימום כעמלה שהם גובים מראה שהתחרות לא חזקה. לו הייתה תחרות אחד הבנקים הקטנים היה אומר, אני גובה רק חצי מעמלת פירעון מוקדם באמצע התקופה.
רועי פולקמן (כולנו)
בשלב שאחרי - - -
רימון חייט
אבל זה בחוזה. היו יכולים להציג – אנחנו נותנים הטבה, אצלנו יהיה בעתיד רק חצי עמלה. אף בנק לא עשה את זה, וזה כשל שוק ברור. כולם מתיישרים בדיוק על אותה רמה. כשיש כשל שוק צריך לטפל בו באמצעות חקיקה או רגולציה. העמלה הזאת נגבית על-פי ספקולציה. הבנק אומר, על בסיס הריבית היום אני חושב מה תהיה הריבית בעוד 10 שנים, ועל הפער הזה אני גובה כבר היום עמלה. אילו הבנק היה רוצה פיצוי על הפסד אמיתי היה גובה את הסכום המתאים לכל אורך השנים, ואם באמת הריבית השתנתה – מפסיק לגבות את זה ליתרת השנים. לעשות ספקולציה בצורה כזאת – ראינו בישיבות הקודמות שהרבה פעמים זאת ספקולציה אמיתית, וכבר כעבור שנה העמלה ירדה בחצי.

בפועל הבנקים כל הזמן מדברים על הפסדים ונזקים וכל מיני דברים מהסוג הזה. הפחדות. אמרו לנו כבר שהסאב-פריים קרה בגלל עודף רגולציה. כמובן, זה הפוך אבל לא משנה. מה שהבנקים מסרבים לעשות בעקביות זה להציג נתונים. תראו לנו, לציבור, מהן עלויות הגיוס שלכם ושנדע כמה אתה מרוויחים על משכנתא. ברור שכשרוצים להוריד את יוקר המחיה יש תאגיד שמרוויח פחות. בקוטג', תנובה הראתה בכמה היא קונה חלב – הבנקים מסרבים להראות את עלויות הגיוס שלהם. תראו לנו.
היו"ר איתן כבל
תודה.

כן, אחרון, בבקשה.
דרור פלדמן
אני מאיגוד הבנקים. ברשותכם, שני דברים: א', כבודו הזכיר שב-2015-2014 היה דיון מעמיק מאוד שבו נידון כל נושא העמלה מכל זווית אפשרית ובעקבותיו חל שינוי שציינת אותו. אגב, ציינת אותו בצורה לא מדויקת – הוא חד-צדדי, הוא לא הריבית שלקח הלקוח, אלא הריבית הממוצעת.
שלמה קרעי
אמרתי, הנמוך מביניהם.
דרור פלדמן
כלומר הנושא הזה כבר נבחן לעומקם של דברים.
קריאה
איפה? הוא לא היה פה.
דרור פלדמן
בוועדת הכספים.

אני מאמין שחבר הכנסת קיש רוצה את טובת הציבור ואת טובת העניין אבל הוא מתעלם מהעובדה שגם היום צו הבנקאות, אפילו גם בדברי ההסבר, כבר לא מאוזן. כתוב פה: "הבנק ישלם, הבנק יחזיר" – איזון. בעוד שבצו הבנקאות באותם דיונים שהיו ב-2015 הוחלט להשאיר אותו במתכונתו הנוכחית. פה בעצם הבנק שצריך לקבל או לא לקבל - - - אלא יש פה מנגנון שמפחית את הפרשי הארגון בכ-40%.
שלמה קרעי
אותו מנגנון יהיה גם לצד השני.
יואב קיש (הליכוד)
אין לי בעיה. אני רוצה - - -

רק לשאלתך, אני אגיד למה הייתה לי בעיית ניסוח. כשכתבו את עמלת הפירעון המוקדם הסתכלו על זה רק כעמלה ולא כסכום שמגיע לבנק לקבל. ואז מה נוצר? אם אני אומר שאני רוצה לזכות את הלקוח אין לי בעיה של ניסוח. הכי פשוט היה, וזאת כוונתי – אותו חישוב כמו שאתם עושים גם ככה תעשו בשני הצדדים. כשמגיע לקחת תיקחו, כשמגיע לקבל – תקבלו ושצריך לתת תיתנו. בנק ישראל רוצה לשנות עכשיו את החישוב כי הוא יגלה שזה עמוק מדי, לא משקף ופוגע – בבקשה, יוריד. אבל זה לשני הצדדים. את זה אני רוצה. אני רוצה להשאיר גמישות מלאה במנגנון לבנק ישראל ולכם. מצדי תחליטו על איזו עמלה שאתם רוצים. ברגע שזה יהיה דואלי במקומות שאתם צריכים לקבל תקבלו, ובמקומות שהלקוח צריך לקבל זיכוי – יקבל.
היו"ר איתן כבל
חברים, תודה. אנחנו עוברים להקראה.
לירון מאוטנר לוגסי
רק רגע, בבקשה. אפשר?
היו"ר איתן כבל
כן, בבקשה.
לירון מאוטנר לוגסי
אני ממשרד המשפטים. אני יודעת שיושב-ראש הוועדה לא מחויב אבל לפרוטוקול אני רוצה להזכיר במפורש את ההחלטה בוועדת שרים - -
היו"ר איתן כבל
הפרוטוקול יכול לשאת על כתפיו הכול.
לירון מאוטנר לוגסי
בהחלטת ועדת שרים מעבר לכך שהדיון אמור להיות מוחזר לוועדת שרים לפני קריאה שנייה ושלישית הממשלה התנגדה לכל תוספת לנוסח שמתייחסת לאופן חישוב עמלת הפירעון. במובן הזה ההצעה חורגת ממה שהוסכם בוועדת שרים. היה לי חשוב לציין את זה.
שלמה קרעי
לא נכנסים לחישוב. אותו חישוב, פחות מפחיתים את - - -
היו"ר איתן כבל
עזוב.
יואב קיש (הליכוד)
אני לא מחויב. לא אמרתי בהקראה של קריאה ראשונה שום דבר שאני מחויב אליו. ההתחייבות היחידה שהייתה לי מול בנק ישראל שזה לא יהיה רטרואקטיבי, ולכן זה לא יחול רטרואקטיבית. אני רוצה לראות מי משרי הממשלה יצביע נגד ההצעה ההוגנת הזאת. תודה.
היו"ר איתן כבל
זה כבר לא בבית ספרי.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אבל לפרוטוקול.
היו"ר איתן כבל
כן.

ברשותכם, אנחנו עוברים להקראה. אני אקריא.
הצעת חוק לתיקון פקודת הבנקאות (מס' 33)(הסכם הלוואה לדיור ללא עמלת היוון בשל פירעון מוקדם), התשע"ח–2018, (פ/4114/20)


תיקון סעיף 13
1.
בפקודת הבנקאות, 1941‏, בסעיף 13, אחרי סעיף קטן (א) יבוא:



"(א1) על אף האמור בסעיף קטן (א)(2), טרם כריתת הסכם הלוואה כאמור בסעיף קטן (א), יודיע תאגיד בנקאי ללקוח כי באפשרותו לבחור בין שני סוגים של הסכמי הלוואה, ובלי לגרוע מהוראות כל דין ימסור לו הסבר בכתב בדבר תנאי ההסכם והעלויות הכרוכות בבחירתו בכל אחד מהסוגים:




(1) הסכם הלוואה או חלק מהלוואה הכולל אפשרות לפירעון מוקדם המותנה בתשלום עמלה בשל הפרשי היוון (בסעיף זה – עמלת היוון) שתחושב בהתאם להוראות סעיף קטן (א)(2), ובלבד שאם שיעור הריבית הממוצעת במועד הפירעון המוקדם גבוה משיעור הריבית התקופתית החלה על ההלוואה במועד הפירעון המוקדם, יזוכה הלקוח בסכום ההפרש שבין התשלומים העתידיים שהלווה חפץ לפרוע בפירעון מוקדם, כשהם מהוונים לערך הנוכחי ביום הפירעון המוקדם לפי הריבית הממוצעת נכון ליום זה, לבין אותם תשלומים, כשהם מהוונים לערך הנוכחי ביום הפירעון המוקדם לפי הריבית התקופתית החלה על ההלוואה ביום הפירעון המוקדם;
היו"ר איתן כבל
כבר פה, אני אומר לך – בנוסח הזה כשיושב הלקוח מול יועץ משכנתאות - -
יואב קיש (הליכוד)
המסר הוא פשוט. זה החישוב שלהם. אתה מבין? אין לי בעיה שבמקום זה יהיה כתוב נוסח אחר שיגדיר את ההדדיות בעניין.
היו"ר איתן כבל
אני רק מסביר שהנוסח הזה – מזמינים גם יועצים מיוחדים בבנק להסביר. לא כל טלר ידע עכשיו.
יואב קיש (הליכוד)
זה מאוד פשוט. אני אסביר לך - -
היו"ר איתן כבל
אין לי בעיה. אני לא מבקש את ההסבר אבל האופן שזה מנוסח - -
יואב קיש (הליכוד)
אני מוכן לקבל נוסח אחר - -
שלמה קרעי
זה הנוסח של בנק ישראל.
זיו נאור
לא.
יואב קיש (הליכוד)
- - שישקף את הדואליות.
היו"ר איתן כבל
תן לי רק לסיים.
קריאה
כרגע זה לא בא לידי ביטוי בנוסח.
יואב קיש (הליכוד)
אני מוכן שתציעו נוסח שמשקף.
היו"ר איתן כבל
אני רק אומר שהנוסח כפי שאני קורא אותו - -
יואב קיש (הליכוד)
זה החישוב שלהם.
היו"ר איתן כבל
אין בעיה.

תן לי רק לסיים כדי שנוכל לקיים את הדיון.
טיבי רבינוביץ
אני מאיגוד הבנקים. אמרת שהנוסח הזה ישונה בהתאם לאמירתו של חבר הכנסת קיש שהדדיות היא הדדיות מלאה.
יואב קיש (הליכוד)
אני אסביר לך למה, איתן. ברשותך.
היו"ר איתן כבל
לא אמרתי כלום. תנו לי לסיים להקריא. בסך הכול אמרתי שהנוסח, כפי שאני קורא אותו ברגע זה, הוא למיטיבי לכת.
יואב קיש (הליכוד)
נכון.
קריאה
הוא מורכב מדי.
היו"ר איתן כבל
אמרתי, זה הכול. לא הבעתי אם אני תומך או לא תומך. בסך הכול שכפי שהוא כתוב - -


(2) הסכם הלוואה או חלק מהלוואה הכולל אפשרות לפירעון מוקדם ללא תשלום עמלת היוון."
יואב קיש (הליכוד)
אם היינו מבטלים את עמלת פירעון מוקדם אז אין בעיה. אבל מכיוון שאני יוצא מהנחה שעמלת פירעון מוקדם תישאר, ומה שאני רציתי זה עולם של דואליות, לקחתי את החישוב. זאת הנוסחה ועל זה הם נותנים אחוזי הנחה שלא באים לידי ביטוי פה והם טוענים שיינתנו. הם אומרים שכשהם באים לחייב את הלקוח יש להם עוד אחוז הנחה שהם מחויבים לתת ופה אין אחוז הנחה. אז אני אומר לפרוטוקול ולכם – מצדי נוריד את כל החישוב ושיהיה ברור בצורה כי ברורה שתיאמר שהעמלה היא לא רק עמלה לחיוב, היא גם עמלה לזיכוי. אם אנחנו מצליחים למצוא ניסוח שמדבר על כך שאותה עמלה תהיה או לחיוב או לזיכוי זאת כוונתי. אני כתבתי פה כי לא הצלחתי לנסח את זה עם ההגדרה ששם זה רק עמלה. לכן אני אומר ליועצים המשפטיים – אין לי שום בעיה שהנוסח הזה יזוקק לכך שיהיה פה עולם של הדדיות. העמלה, כפי שהיא מחושבת בעתיד, לו יחליט בנק ישראל לבטל אותה היא תבוטל; אם בנק ישראל יחליט לשנות דברים זה ישתנה בהתאם להדדיות. זה מה שחשוב וזה המסר העיקרי.
רק עוד שתי מילים
צריך גם להכניס מתי ההוראה תיכנס לתוקף; אני מניח שיצטרכו להיערך כמה חודשים. אפשר להוסיף עוד דבר שבעיניי הוא לגיטימי וקורה גם בארצות-הברית – בשנה הראשונה לא ניתן יהיה למחזר בלי לקבל זיכוי. זה כדי לא לייצר מצב שאנשים רצים – לתת שנה זה זמן סביר וממנו והלאה ניכנס - -
היו"ר איתן כבל
יקיריי, מה עמדתכם להצעה שעלתה פה תוך כדי תנועה?
לאה פדידה (המחנה הציוני)
הם מתנגדים לכל דבר.
גלי כספרי
אנחנו חושבים בדיוק כמו קודם.
קריאה
אמרתי "יקיריי" ובלבלת את כולם עכשיו.
היו"ר איתן כבל
אתה אומר, יש פה בנקים – איך יכול להיות שאמרתי את זה.
קריאה
אני לא אמרתי, זה אתה אמרת.
אתי בנדלר
בהקשר הזה אני רוצה לומר. חבר הכנסת קיש פנה אליי וביקש ממני שאני אעזור לו בניסוח הנוסחה ההדדית. אמרתי לו שזה דבר שאני חייבת לשבת עם מקצוענים ואני לא יכולה לעשות את זה כרגע לבדי לצורך הדיון. כל מה שאני יכולה לעשות זה להיעזר בנוסחה שקיימת בצו הבנקאות פירעון מוקדם של הלוואה לדיור, ובעצם לעשות את ההתאמה בלי - -
יואב קיש (הליכוד)
מכנית כאילו.
אתי בנדלר
אני אפילו כתבתי ואמרתי לו שאני מודה שאני לא מבינה את הנוסחה. זה שיושב-ראש הוועדה אמר שזה למיטיבי לכת ואני מנסה להאמין שבתחום ניסוח חקיקה אני מיטיבת לכת, עדיין לא עזר לי כדי להבין את הנוסחה. היא ודאי ברורה לכלכלנים שצריכים לתרגם אותה ממש לנוסחה או לאלה שלמדו את הנושא ובקיאים בו. אני מאוד אשמח שבספר החוקים לא תיכלל נוסחה כזאת. לשם כך אני צריכה סיוע של מי שעוסקים בתחום. אבל אם הוועדה תחליט היום לאשר את ההצעה בלי נוסח שיהיה לפניה, כיוון שמדובר בדבר מורכב אני חוששת שיהיו חילוקי דעות קשים האם הנוסח שיוצע אכן משקף את עמדת הוועדה. יש מקרים שמדובר בשינויים שאני אומרת, אוקיי, הוועדה מסמיכה אותי לתת ביטוי להחלטת הוועדה בנוסח, וזה מה שאני מניחה - -
יואב קיש (הליכוד)
אני יכול להציע הצעה?
אתי בנדלר
- - אני לא חושבת שזה המקרה.
יואב קיש (הליכוד)
אני יכול להציע הצעה, חבר הכנסת כבל. יש נושא של לוחות זמנים, ואחד הדברים שלמדתי הוא שלוקח הרבה זמן לקבל אינטראקציה מבנק ישראל. חשוב לי להעביר את זה כנוסחו, לעשות רביזיה ולחכות לנוסח שיגיע תוך שבוע לכל היותר. יגיע נוסח רלוונטי שמשקף את ההדדיות, נפתח את הרביזיה, נעשה את הנוסח. אם לא יגיע, ישתהה בנק ישראל ולא יגיב ולא יעזור לנו אז יכול להיות שניאלץ בכלים שלנו להתקדם קדימה.
אתי בנדלר
אבל מה שזה אומר שאם לא יגיע תוך פרק הזמן הזה של שבוע הוועדה מאשרת את הנוסח הזה. אני מאוד לא ממליצה שנוסח כזה שאיננו ברור ייכלל בספר החוקים.
יואב קיש (הליכוד)
הוא די ברור מבחינה אחת שזה בדיוק הניסוח שיודעים לקחת דרכו כסף מהאזרח.
אתי בנדלר
אני לא יודעת. לא שמענו עוד תגובות.
טיבי רבינוביץ
סליחה, חבר הכנסת קיש, אני מבין את הרצון שלכם לסיים את כל הנוסחאות מול בנק ישראל אבל מכיוון שזה קשור גם לבנקים – אני קצת מצטער שאני אומר את זה – אנחנו רוצים להיות מעורבים בנוסח כדי לראות מה הנוסח שמתקבל - -
יואב קיש (הליכוד)
אתה יודע להעביר לי נוסח של הדדיות? אני רוצה הדדיות.
טיבי רבינוביץ
אנחנו בשמחה נבדוק את העניין.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אז מה הבעיה? שבוע זה הרבה זמן.
יואב קיש (הליכוד)
לדעתי, זאת הדרך שלנו לייצר שיתוף פעולה, אחרת לא נקבל נוסח. זה הנוסח שהם יודעים לקחת מאתנו כסף. שבוע זה פרק זמן שנוכל לקבל נוסח. חשוב לי להעביר מסר שהוועדה מתכוונת לשנות את הלכי עמלת פירעון מוקדם. אני מוכן להליך של רביזיה שלך, היושב-ראש, ואז נקבל את הנוסח ונעשה.
ירון שגיא
אבל תשנה את הנוסח בקצה.
היו"ר איתן כבל
ירון.
יואב קיש (הליכוד)
אתה חברה לרביזיות, מה אתה רוצה.
ירון שגיא
אני ידעתי. לכן שתקתי כשאמרת רביזיה.
רועי פולקמן (כולנו)
כמי שבא ממפלגתו של שר האוצר, אנחנו משתדלים להגיע להסכמות עם בנק ישראל, ואני לא אוהב לדרוס את העסק - -
יואב קיש (הליכוד)
מה זה לדרוס? שנתיים לא עובדים איתי, לא עונים, לא - - - לא מצליח. דורסים את חברי הכנסת אז אתם נותנים לזה גב. דורסים את הציבור ודורסים את חברי הכנסת שנלחמים בשביל הציבור ואתה נותן לזה גב? לא - - -
רועי פולקמן (כולנו)
יואב, אני רק אומר את הדבר הבא. לנו יש סימן שאלה גדול על המצב. אני אומר משהו שאנחנו אומרים הרבה בדיונים בינינו. אנחנו לא מרוצים מהתוצאה הסופית שמצטיירת פה. מי שאמור להביא מתווה לפתרון הוא אתם. הנוסח הזה לא טוב, לדעתי. אני רק חושב שאני מבין את התסכול של יואב שאומר שבמשך שנתיים הוא רוצה לפתור את בעיית הפירעון המוקדם. ברור שכשמנסחים את זה - -
יואב קיש (הליכוד)
לא רק זה - -
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אבל הם מתנגדים לכל דבר.
יואב קיש (הליכוד)
רועי, תקשיב רגע. פתרנו את נושא עמלת הבנקים כנגד פיקדון בנקאי. עבדנו איתכם שנה ולא יצא מזה כלום. תראו איך אתם נראים. תסתכלו במראה.

אתה רוצה שאני אעבוד איתם?
רועי פולקמן (כולנו)
אתה צודק.

אני לא שלם עם הנוסח הזה - -
יואב קיש (הליכוד)
גם אני לא.
רועי פולקמן (כולנו)
שנייה. אני רק אסיים את המשפט. אני לא שלם עם הנוסח אבל בצדק אומרים, אם אין עבודה על נוסח אז הוועדה לא - - -
לאה פדידה (המחנה הציוני)
- - -
רועי פולקמן (כולנו)
- - התוצאה הסופית שאנחנו מכירים – שהמחזורים הם בהיקף נמוך, שרק עשירון 9 ממחזר, שיש כאן ריביות שלא ברור למה צריך אותן, ולפחות בדיון הראשון היו הסברים לא משכנעים למה צריך. אנחנו בעצם אומרים שאנחנו משאירים את המצב כמו שהוא, ואומרים – יש תחרות ועמלת פירעון מוקדם היא גזרה משמים. אני מודה שגם אני לא השתכנעתי שזה מוצדק ועובדה שהציבור לא ממחזר משכנתאות, ואנחנו רוצים שהציבור ימחזר משכנתאות. השאלה היא איך מתקדמים. ברור שהשיטה הזאת שיהיה ויכוח עכשיו אם להחזיר לוועדת שרים או לא זה פוליטיקה, שאני אישית לא אוהב את ההתנהלות הזאת.
אתי בנדלר
אני גם רוצה לומר שתשימו לב שאף אחד מנציגי בנק ישראל, משרד המשפטים, משרד האוצר וכדומה לא העירו לנוסח עצמו. אני חייבת שיהיה כאן שיתוף פעולה ברמת הנוסח כדי להבין אם ככל שזאת תהיה החלטת הוועדה, האם הנוסח באמת מבטא כראוי את כוונת המחוקק.
היו"ר איתן כבל
ירון, משפט.
ירון שגיא
לדעתי, נוכח ההתנהלות שמרגיש - - - מול בנק ישראל חייבת להיות סנקציה. זה יהיה לא אחראי אם לא תהיה סנקציה - -
היו"ר איתן כבל
ירון, ירון, עזוב. עודדה, תעמדי בפינה.
ירון שגיא
לא, באמת. הוא מדבר בעצמו שאם הם לא יתנו תשובה תוך שבוע הוא יעשה כך וכך.
היו"ר איתן כבל
עודדה, בבקשה, לפני שאני מסכם.
עודדה פרץ
אנחנו קיבלנו את הנוסח הזה. הוא הוצג באתר של הוועדה, למיטב זיכרוני, ביום רביעי - -
יואב קיש (הליכוד)
לפני שבוע.
עודדה פרץ
- - ולפניו הוצג נוסח אחר שהיה מוסכם עלינו. זה לא נכון שלא שיתפנו פעולה. התחייבנו בפני חבר הכנסת שנבחן את הנושא. אנחנו בחנו את הנושא ואת כל החלופות האפשרויות לאיזו ריבית נכון להצמיד את העמלה הזאת או אם לא נכון לבטל אותה וכדומה. נכון שהתוצאה לא הייתה מה שחבר הכנסת קיש היה רוצה אבל זה לא נכון שאנחנו לא משתפים פעולה. אנחנו משתפים פעולה עם כל חבר כנסת.
היו"ר איתן כבל
בבקשה, גברתי.
חן פליישר
אני חן פליישר מהמחלקה המשפטית בבנק ישראל. אני רוצה להעיר שתי הערות קצרות: אחת לעניין הרטרואקטיביות שחבר הכנסת קיש הזכיר. הוא לא מופיע בהצעה - -
לאה פדידה (המחנה הציוני)
הוא אמר שהוא לא מכניס - -
אתי בנדלר
הוא אמר שצריך להוסיף סעיף תחילה.
חן פליישר
אני רוצה לחדד את זה שכרגע בנוסח שעבר קריאה ראשונה זה לא מופיע, וחשוב להוסיף את זה.
אתי בנדלר
יש לכם הצעה בתחום?
חן פליישר
בהצעת החוק של חבר הכנסת רועי פולקמן יש סעיף שנראה לנו - - - שמדבר על הסכמים שייקבעו מכאן והלאה.
רועי פולקמן (כולנו)
- - -
יואב קיש (הליכוד)
זה הגיוני – לא לחול על הלוואות ישנות.
חן פליישר
- - - מוזכר.

והערה שנייה שהיא משפטית מכיוון של הרמוניה חקיקתית – הרי את הצעת החוק שעברה קריאה ראשונה ראינו, והיה עליה שיח והערנו עליה הערות, והיינו בקשר עם אתי ונעמה. הייתה לנו מחשבה שמכיוון שסעיף 13 לפקודת הבנקאות הוא סעיף מורכב שכבר יש בו הרבה תנאים והרבה התניות והוא מאוד עדין, הצענו לייצר את סעיף קטן (א1). התוספת האחרונה של חבר הכנסת קיש עושה פה קצת בלגן מבחינת ההרמוניה החקיקתית בגלל המיקום שלה והאופן שהיא משולבת. להבנתי, מה שאתה מבקש לעשות זה לתקן את סעיף 13(א)(2) לחוק שמסמיך את הנגיד באישור שר האוצר וועדת הכספים של הכנסת לקבוע את אותם מנגנונים של פירעון מוקדם. כאן אתה מבקש לצמצם את שיקול הדעת - - -
יואב קיש (הליכוד)
נכון. בהחלט.
אתי בנדלר
לא רק לצמצם את שיקול הדעת – לחייב החזר ללקוח. פסקה (2) מדברת על הקפאת פירעון המוקדם בתשלום עמלה על-ידי הלקוח.
יואב קיש (הליכוד)
בדיוק.

המיקום נראה טוב. אני לא חושב שיש בעיה עם המיקום.
חן פליישר
ההערה שלי היא שבהסתכלות הכוללת של הדבר הזה יש כאן בעצם התערבות בסעיף ההסמכה וצריך רק לשים את זה על השולחן.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
התערבות לטובת - -
חן פליישר
לא, אני לא מתערבת במהות. זאת שאלה - - -
אתי בנדלר
לכן נשמח לקבל כל הצעת נוסח ולדון עליה.
היו"ר איתן כבל
אני רוצה לומר את הדבר הבא: אני קובע מועד לדיון בעוד שבועיים - -
יואב קיש (הליכוד)
אתה לא רוצה להצביע?
היו"ר איתן כבל
הייתי עושה את זה והייתי עושה גם רביזיה.
יואב קיש (הליכוד)
- - - זה ברור, שהולכים לסיים את החקיקה - -
היו"ר איתן כבל
אני מסיים לך אותה. אני נותן לך התחייבות.
יואב קיש (הליכוד)
חשוב לשמוע. זה מסר לא לי.
היו"ר איתן כבל
אני לא מאשר את זה לא מהסיבה הטכנית. הבעיה היא שהנוסח הוא כל כך טעון תיקון - -
אתי בנדלר
זה ברור שהוא טעון תיקון.
היו"ר איתן כבל
בדיוק. לי ברור שהוא טעון תיקון. אני לא רוצה לעשות מעצמי – בכל זאת אני כבר הרבה שנים פה ולא אוהב לעשות דברים כאלה.
יואב קיש (הליכוד)
אנחנו גם נעבוד על זה.
היו"ר איתן כבל
לכן אני אומר בצורה מאוד ברורה: בעוד שבועיים ייקוב הדין את ההר – אני מעביר את החוק לקריאה השנייה והשלישית. אני לא מתכוון לפתוח כאן דיונים. אני רוצה דיון על נוסח שפחות או יותר מוסכם. גם עשינו התקדמות גדולה מאוד גם לעניין ההדדיות וגם לעניינים אחרים, ואפשר לדבר בשפה משותפת בלי כל הנוסח הזה שהוא אפילו כבר לא למיטיבי לכת. אני חושב ששומרים את אלה שמכירים את הסעיף הזה בפורמלין שלא חס וחלילה יקרה להם משהו. נראה לי שיש איזה שניים-שלושה בבנק שיודעים את הניסוח הזה. אז אני אומר את זה בצורה מפורשת, לא ליד ולא כאילו. הממשלה בכל מקרה לא תיפול עד אז.
לאה ורון
מדובר ב-12 בחודש אז להאיץ מהלכים, בבקשה.
היו"ר איתן כבל
תודה רבה.
אתי בנדלר
רגע, זה לא מספיק, אדוני. אם יהיה דיון ב-12 בחודש אנחנו צריכים לדעת מתי תגיע אלינו הצעת נוסח מתוקן כדי שנוכל לשבת ולדבר עליה.
עודדה פרץ
העמדה המקצועית שלנו היא שההצעה הזאת לא טובה. אני לא מבינה למה אנחנו - -
יואב קיש (הליכוד)
אתם לא רוצים לעזור בניסוח, זה גם בסדר. תגידו.
אתי בנדלר
אתם רוצים שזה מה שיתקבל לקריאה שנייה ושלישית? עם כל הכבוד, אני רוצה לומר לך משהו, עודדה - -
עודדה פרץ
- - -
אתי בנדלר
- - עם כל הכבוד, ואני אומר את זה לפקיד הציבור הבכיר ביותר החל משר ולמטה. פקיד ציבור, עם כל הכבוד, לא יכול להרשות לעצמו להגיד, אנחנו מתנגדים אז פוס – לא משחקים את המשחק הזה. חברי הכנסת עשויים לקבל החלטה – או עלולים לקבל החלטה – תלוי בנקודת המבט – לקבל חקיקה גם בניגוד לעמדת הממשלה. לא יכול להיות שבספר החוקים יהיה נוסח לא ברור ולא ניתן לביצוע בגלל שהפקידות לא מוכנה לשתף פעולה. אין מצב כזה.
היו"ר איתן כבל
עודדה, עוד דבר - -
עודדה פרץ
בוודאי שנשתף פעולה.
יואב קיש (הליכוד)
זה סטנדרט קורפוריישן, אני מרגיש את זה כל הזמן. אתם נחשפים לזה פעם ראשונה? הם לא רוצים אז זה לא יהיה.
אתי בנדלר
- - - את ההערה שלך. למה אתם צריכים להמציא נוסח? כי אתם אומרים שהנוסח הזה - -
עודדה פרץ
- - -
יואב קיש (הליכוד)
המסר הוא הדדיות. תביאו נוסח אחר שמשקף הדדיות. זה מה שמבקשים מכם. תגידו עכשיו שאתם לא רוצים לעשות את זה – זאת גם תשובה - -
אתי בנדלר
הנוסח הזה איננו טוב. לא - - -
יואב קיש (הליכוד)
- - אנחנו כולנו נדע עם איזו פקידות אנחנו מתעסקים.
חן פליישר
קודם כול, אתי יודעת, אנחנו בשיתוף פעולה שוטף - -
אתי בנדלר
תמיד. לכן נדהמתי לשמוע את ההערה הזאת.
חן פליישר
תמיד - - - נוסחים, כותבים אותם בעצמנו - - -
אתי בנדלר
- - שאת לא מבינה למה צריך להביא נוסח.
חן פליישר
אנחנו משתפים פעולה ונשתף פעולה גם - - -
היו"ר איתן כבל
ברשותך, אני רוצה לסכם.

אני שתקתי. אבל אני אומר בצורה מאוד ברורה: עודדה, אל תבני על ההודעה של משרד המשפטים שזה יחזור לוועדת שרים.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
יש תחושה ברורה שהם לא ישתפו פעולה.
היו"ר איתן כבל
אותי זה לא מעניין. אתם רוצים שייצא חוק עקום – אתם שותפים בעניין הזה.
אתי בנדלר
לא, אדוני, אני מתנגדת לכך שייצא חוק עקום.
היו"ר איתן כבל
גם אני מתנגד לזה אבל בסוף אנחנו מחליטים. המשימה שלנו היא הדדיות. הדדיות היא לא רק, לא יעזור לכם נקלקל לכם בכל מקרה. זה לא עובד כך.

אז, בסדר, אנחנו קבענו את 12 בחודש.
יואב קיש (הליכוד)
שיעבירו את זה לשבוע הבא.
היו"ר איתן כבל
אני ב-12 בחודש מקיים דיון.
לאה ורון
אבל מה שאומר חבר הכנסת קיש זה שתעבירו מוקדם ככל האפשר כדי שנוכל להעביר את זה לנציגי הבנקים כדי שיוכלו להיערך להערות.
היו"ר איתן כבל
ברור, ברור.
יואב קיש (הליכוד)
אני אומר שוב לבנקים – נכון שהם לא מסכימים – אם אתם רוצים לתת הצעת נוסח שמשקפת את - - - תביאו. הם יותר משתפים פעולה. הם יודעים שזה הולך לקרות.
טיבי רבינוביץ
לא, חבר הכנסת קיש - -
היו"ר איתן כבל
אתם מתנגדים, אני לא מדבר על זה. אבל אתם מבינים את כוונת המחוקק - -
טיבי רבינוביץ
שלא תהיינה אי הבנות, אנחנו מתנגדים להצעתך באופן מוחלט.
היו"ר איתן כבל
הבנו. זה בסדר.

חברים יקרים, תודה רבה. הישיבה נעולה. 10:55


הישיבה ננעלה בשעה 10:55.

קוד המקור של הנתונים