ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 14/08/2018

תקנות תכנון משק החלב (מדיניות הפיתוח לשנת 2018 בענף הבקר ובענפי הצאן) (הוראת שעה), התשע״ח-2018

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



47
ועדת הכלכלה
14/08/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 826
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שלישי, ג' באלול התשע"ח (14 באוגוסט 2018), שעה 10:00
סדר היום
הצעת תקנות תכנון משק החלב(מדיניות הפיתוח לשנת 2018 בענף הבקר ובענפי הצאן) (הוראת שעה), התשע"ח-2018
נכחו
חברי הוועדה: איתן כבל – היו"ר
חברי הכנסת
איתן ברושי
דן סידה
מוזמנים
ד"ר אסף לוי
אפרת ורד
אבשלום וילן
אילנה דרור




סמנכ"ל גורמי ייצור, משרד החקלאות ופיתוח הכפר
עו"ד, משרד החקלאות ופיתוח הכפר
מזכ"ל, התאחדות חקלאי ישראל
כלכלנית, התאחדות חקלאי ישראל

דפנה כהן נוריאל - דוברת, התאחדות חקלאי ישראל

מיכל קראוס - מנכ"לית, המועצה לענף החלב בישראל

דורית אשכנזי - מנהלת תכנון, המועצה לענף החלב בישראל

איציק שניידר - סמנכ"ל, המועצה לענף החלב בישראל

אביתר דותן - מנכ"ל, התאחדות מגדלי בקר

רחמים אליהו - חבר הנהלה, התאחדות מגדלי בקר

פלג אוריון - יו"ר אגף המשק, תנועת המושבים

גיל הס
ישראל בלוך


מרכז אגף משק, תנועת המושבים
יושב-ראש שולחן החלב, תנועת המושבים

ליאל סיון דוידאן - חבר ועד, תנועת המושבים

משה לוין - חבר ועד, תנועת המושבים

אריה גוברמן - חבר ועד, תנועת המושבים

עוזיאל דובלין - חבר ועד, תנועת המושבים

שמעון עקרי - מושב מדרך עוז, תנועת המושבים

שאול מטמון
רפי פניני


מושב מדרך עוז, תנועת המושבים
כפר יהושע, תנועת המושבים

ירון סולומון - מנהל המחלקה להתיישבות, האיחוד החקלאי

יהודה הרצליך - מנהל פנימיית כפר זיתים

ד"ר אשר מאיר - ראש מחלקה כלכלית, פורום קהלת

אליהו יצחק - פעיל חברתי
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
ענבר הרשקוביץ
מנהל/ת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
מוריה אביגד


הצעת תקנות תכנון משק החלב(מדיניות הפיתוח לשנת 2018 בענף הבקר ובענפי הצאן) (הוראת שעה), התשע"ח-2018
היו"ר איתן כבל
בוקר טוב לכולם, גברתי מנהלת הוועדה, היועצים המשפטיים, רשמת פרלמנטרית, דובר, חבר הכנסת איתן ברושי, אורחים נכבדים, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכלכלה. אני לא אפתח היום בשיר אבל ברשותכם אני רוצה להתייחס לאירועים האחרונים בנושא התאגיד והאירוויזיון. כמי שמלווה את הנושא של התאגיד מתחילתו ועוד מהתקופה של רשות השידור – אנחנו בדקה ה-90 – רוצה לומר להם: משוגעים, רדו מהאנטנה. מה שקורה בתהליך הזה הוא פשוט מופרך. הוא מביך לשני הצדדים. מדינה מנהלת משא ומתן עם התאגיד והתאגיד מנהל משא ומתן עם המדינה בכלי התקשורת? זה פשוט איום ונורא.

האמת, אני מנסה למצוא איזושהי נקודת אחיזה להבין מה בדיוק קורה פה ואני פשוט לא מצליח. זה בלתי מתקבל על הדעת שמדינת ישראל תפספס אירוע הסברתי מהמדרגה העליונה, שכנראה גם יכניס בסוף יותר כסף ממה שצריך להוציא כדי שהאירוויזיון יעמוד על רגליו. אני באמת פונה לגורמים האלה ואומר להם: חברות וחברים, תירגעו, רדו מהעץ וצאו לדרך. אני רוצה להתפלל ולקוות שבאמת ייצאו לדרך כי אפשר לקבל את ההחלטות ולהתווכח גם אחרי. אנחנו מכירים את זה. זו שגרת חיינו. אבל אני אומר לכם שוב, אין לי כאן איזו עמדה חלוטה בעד מי, אני פשוט חושב ששני הצדדים נוהגים באופן חסר אחריות מהמדרגה העליונה ואני קורא להם להתעשת.

כן, בבקשה, חבר הכנסת איתן ברושי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני רוצה, ברשותך, הצעה לסדר. אני רוצה להודות לך על סדרי הדיונים שקיימת, אדוני היושב-ראש, בהמשך ליוזמה של ועדת חקירה פרלמנטרית על המשבר בחקלאות. התקיימו שני דיונים מרשימים, אולי אפילו יותר משניים, בשני נושאים מרכזיים: בנושא הפשיעה המרכזית ובמשבר המים. אני יכול לומר בצער שלא קרה שום דבר כמעט מאז בנושא הפשיעה החקלאית. א', הפשיעה נמשכת – לא היו דרמות אבל הפשיעה נמשכת; ב', הממשלה לא עשתה שום דבר חוץ מעוד ועדה ועוד ישיבה, אפילו לא הוסדר העניין הכספי של הביטוח, שמראש לא התכוונו ברצינות. לא התקדמנו בשום דבר בנושא הפשיעה החקלאית, בהיערכות של משרדי הממשלה ובתפעול, בשורשים של הבעיה, שהפכה להיות פשיעה לאומנית. אתה מכיר לא מעט מקרים, גם בחודשים האחרונים. הייתי לפני מספר ימים בנגב, בצאלים, הפשיעה מתקיימת והממשלה שותקת.

הדבר השני הוא משבר המים. הייתה ישיבת ממשלה שקיבלה החלטות, כרגיל באיחור גדול, דומה לאירוויזיון. אנחנו בדרך כלל מציינים מה היינו עושים אחרת, אבל תדע שהדבר העיקרי שהממשלה עשתה ללא תיאום והתייעצות – היא קיצצה 50 מיליון קוב מים, ללא פיצוי עד לרגע זה. עכשיו היא מעזה בחוצפתה להציע שמי שיסכים – היא עושה מכרז – בחודש אוגוסט לקצץ עוד מים, יקבל פיצוי בין שקל וחצי לשניים וחצי שקלים. כלומר, 50 מיליון קוב היא כייסה את המגדלים, לא נותנת פיצוי בגודל של לפחות כ-150 מיליון שקלים, למרות שהיא משקיעה מיליארדים בתיקון העיוותים במשק המים, ועכשיו היא אומרת: תקצצו. אתה יודע, איתן, שזה יפגע גם בעוטף עזה, שהקיצוץ שם, בנחל עוז, הוא יותר קשה מהמרגמות והקסאמים. לכן אני חושב שאין ברירה, אם תוכל במהלך הפגרה, או מיד בסיומה, לחזור ולראות מה קרה, חוץ מאולמות שמלאים בנציגי ממשלה ובהבטחות שלא מתקיימות. לצערי, זה גם בתחומים אחרים בחקלאות. תודה.
היו"ר איתן כבל
תודה. אני לא רוצה לפתוח ולהרחיב בנושא. אני כן יכול לומר לכם – ואני רוצה להזכיר לכל אלה שתמיד נרדמו בשיעורי האזרחות, אנחנו כנסת – מה שוועדת כלכלה עושה הוא מעל ומעבר למה שנעשה מאז ומעולם. את, גברתי מנהלת הוועדה, כאן, אנחנו מתערבים כמעט כרשות מבצעת בכל תהליך ותהליך, עד כדי כך – אני רוצה רק להזכיר, נמצאים כאן נציגי משרד החקלאות ואני לא יכול שלא להתאפק, אפרופו עושים, לא עושים, אני רק רוצה להזכיר לידידי ד"ר אסף לוי, שבכל הנוגע לפיצויים לדייגי החופים, אני פותח עיתון ואני מתלהב מהעשייה המדהימה של המשרד, כל כך התרשמתי מההשקעה, מהרעיון לתת פיצוי - - -
לאה ורון
ומי הוציא מכתב לשר - - - ?
היו"ר איתן כבל
סגרתי את זה, אני. כל כך התלהבתי שכתוב: משרד החקלאות יוצא, עושה, דוחף, מקדם. הייתי שמח – ואני בן אדם מאוד מפרגן – הייתי מאוד רוצה לשלוח מכתב ברכה לשר, רק פתאום נזכרתי שהרעיון היה שלי, שמי שהלך להביא את הכסף מול משרד האוצר היה בכלל אני, ומי שבכלל עשו לו טובה שהוסיפו איזה חצי מיליון, אחרי לחץ שלי, היה שר החקלאות באופן אישי. אני כבר רגיל לזה ששרים חותמים על חוקים שלי ואומרים שזה שלהם ודברים כאלה, עזוב. אבל, אסף, אני לא אומר את זה בעניין של נעלבים, אלא יש שלב שבו צריך להגיד: קאט, קצת כבוד, קצת לכבד. אני יודע כמובן שהאשמה איננה מוטלת לפתחתך בשום מצב, לא לפתחך ולא לפתחו של צביקה, ששניכם עסקתם ועוסקים בעניין, אבל אני אומר את זה למערכת. ואני מוצא לנכון לומר את זה לא כנעלב, אינני מהנעלבים, אבל בוודאי בוודאי קצת יושרה - - -
אסף לוי
המסר יועבר.
היו"ר איתן כבל
פה מדובר רק ביושרה. לפחות היו מזכירים אומרים: ועדת הכלכלה, משהו.

אני יכול לומר שבכל הנוגע לפשיעה החקלאית, אני עוסק בזה, אני מלווה את זה ממש כמעט מדי שבוע. תראה, אני לא השר, אני גם לא שר האוצר, אני גם לא השר לביטחון פנים, אבל בכוחותינו הדלים אנחנו מצליחים, למרות הכול, לקדם דברים.

אנחנו התכנסנו כאן סביב העניין של מכסות חלב. ההתכנסות המיוחדת הזאת – אל תחשבו ואל יקל הדבר בעיניכם, אתם לא היחידים שעומדים בתור ואומרים שהעניינים שלכם הם הדבר הכי חשוב עלי אדמות. יש פה רשימה ארוכה של דברים שנזכרים תמיד להביא לנו אחרי הדקה ה-99, אחרי שריקת הסיום של התהליך. אבל אני פה מפאת חשיבות העניין ושמדובר בבני אדם, התכנסנו כאן במיוחד.
ברשותכם, אני רוצה לומר כך
בכוונתי – שאף אחד כאן לא יטעה – להעביר את התקנות. בכוונתי גם כן לא לעשות חפירות 1914 – מי שעוד לא מכיר את המושג הזה אז שיבין. אנחנו מתכוונים להעביר את זה הכי מהר שאפשר, בצורה הכי ממוקדת שאפשר. להזכירכם, אתם מטפלים בתקנות האלה כבר תקופה ארוכה, חודשים על חודשים, זה לא דבר שפרץ אל הלוח והוזמנתם. אני גם מוצא את עצמי כל פעם צריך להתייחס לדברים ממש בדקה ה- 90 ויש פה קושי מאוד-מאוד גדול. מה גם, שזה חוזר על עצמו, אותו דבר – מבלי לקבוע עמדה – שנה אחר שנה סביב העניין הזה. אני רק רוצה להזכיר שהרצון שלנו הוא לייצר איזון. אני יודע שהגדולים רוצים להיות עוד יותר גדולים, הבינוניים רוצים להיות גדולים, הקטנים רוצים להיות בינוניים, החדשים רוצים להיות קטנים ובסוף צריך למצוא את נקודת האיזון הטובה ביותר.

אני אומר לכם עוד דבר – אתם יודעים את רצונה של הממשלה, של משרד האוצר, בכל הנוגע למשק החלב. הוא בכלל רוצה כולם נגד כולם. אם בסוף נמצא את עצמנו שבתוככם אתם לא מצליחים להגיע להבנות והסכמות, אז הכי טוב שאולי כולם יהיו נגד כולם ואז נראה איך זה יתנהל. אם הגישה השלטת, שלדעתי היא גם הגישה הנכונה, שמשק החלב עדיין צריך להיות משק מתוכנן, עולם תוכן עם מכסות, אז ראוי שכולם יידעו למצוא את הדרך הנכונה לפעול באופן משותף, נכון ושכלתני.

ד"ר אסף לוי, בקצרה. לאחר מכן מיכל תציג את הדברים. אני אתן ממש מספר התייחסויות. ראיתי כאן את המכתב ששלחו כמה מושבניקים, אני אאפשר להם התייחסות. יש כאן נציג קהלת, אם ירצה לומר, בבקשה, המגדלים הבינוניים והקטנים, כל אחד ממש בקצרה, ונצא לדרך.
אסף לוי
בוקר טוב, ד"ר אסף לוי, סמנכ"ל גורמי הייצור במשרד החקלאות. אדוני היושב-ראש, גברתי מנהלת הוועדה, הייעוץ המשפטי, ראשית, באמת המון תודה על קיום הדיון בפגרה. בתקנות האלה אנחנו מבקשים להסדיר את התוספת שנקבעה בצו למשק החלב. נקבעה תוספת של כ-68 מיליון ליטר. אנחנו מבקשים לשמר את החלוקה הקיימת היום בין הקיבוצים לבין המושבים. אנחנו מבקשים להמשיך ולחזק את המשק המשפחתי הקטן ולהביא כמה שיותר מהר את הרפתות הקטנות ל-700,000 ליטר.
היו"ר איתן כבל
שכבר לפני שנתיים התחייבנו בעניין הזה.
אסף לוי
התחלנו לפני שנתיים וזו שנה שלישית שאנחנו נותנים תוספות מוגברות לסקטור הזה כדי להביא אותם לכך שיהיו כמה שיותר יעילים ונמשיך לשמר את המשק המשפחתי.

במשק השיתופי קבענו שלוש רמות חלוקה: מי שנמצא בעדיפות לאומית, מי שנמצא מחוץ למפת עדיפות לאומית ומי שנמצא ביישובי עוטף עזה. עברה החלטת ממשלה ייעודית לנושא שמאפשרת את האופציה הזאת. אנחנו מבקשים לתת מכסה לשני בתי ספר חקלאיים חדשים, לתת תוספות לבתי ספר חקלאיים קיימים ותוספות קטנות יותר לענפי הצאן. אני אגע בכל סעיף וסעיף כשנגיע אליו, זה בגדול.

עוד משפט – כמו שעשינו שנה שעברה, אנחנו מבקשים לעודד את הדור הצעיר ברפתות ויש תוספת מיוחדת של מיליון ליטר שנתנו שנה שעברה, הייתה הצלחה גדולה ונמשיך לתת אותה גם השנה. כל בעל מכסה שיעסיק את בנו או חתנו או קרבה ראשונה ברפת יקבל תוספת מיוחדת.
אבשלום וילן
או את בתו או את כלתו.
אסף לוי
אמרתי, דרגה ראשונה.
אבשלום וילן
אמרת בנו וחתנו.
אסף לוי
בנו, חתנו, כלתו – מדרגה ראשונה.
לאה ורון
כל המגדרים.
היו"ר איתן כבל
בבקשה, מיכל.
מיכל קראוס
מיכל קראוס, מנכ"לית מועצת החלב. אני באמת רוצה להודות על הדיון הזה.
היו"ר איתן כבל
אחד הודה, קחו בחשבון שלא צריך להודות לי. סעו.
מיכל קראוס
אוקיי. אנחנו נמצאים היום כבר באמצע אוגוסט ואנחנו מדברים על מכסות 2018. מבחינת לוח הזמנים, אנחנו באיחור רב בהקצאת המכסות לשנה זאת, על אף שמייצרים לפי אותה חלוקה שאנחנו הנחינו אותם, כי את המדיניות על אופן ההקצאה כבר הצגנו לחקלאים בתחילת השנה. אני מאוד מקווה שכאשר יהיו תוספות מכסות, לא נגיע לאמצע אוגוסט אלא נצליח להיות בדצמבר ואז פותחים את השנה, כמו בביצים, עם מכסות שמאשרים אותן - - -
היו"ר איתן כבל
אני מקווה שלא תדבקו מהביצים גם.
מיכל קראוס
לא בסלמונלה.
לאה ורון
אדוני, אני מבקשת להעיר לדבריה של גב' קראוס שהפנייה של שר החקלאות לוועדה הייתה ב-1 באוגוסט.
מיכל קראוס
נכון, נכון. אנחנו לא אומרים שהוועדה – לא, זה לא עניין של הוועדה.
לאה ורון
היה חשוב שזה ייאמר.
מיכל קראוס
לוועדה, אמרתי, תודה שכל כך מהר כינסתם אותנו.
היו"ר איתן כבל
ואני אומר הערה לך: שזה לא יהיה כמו בביצים –לא ב-1 באוגוסט, אני אומר בהתאמה, אלא זה פשוט יום אחד לפני שאנחנו יוצאים לפגרה תמיד. גם זו לא שיטה.
מיכל קראוס
אסף ציין כבר את אופן החלוקה. התקנות עברו התייעצות במועצת החלב, הושמעו הערות במועצת החלב, חלקן נכנסו בשינוי, חלקן לא התקבלו. מה שמוצג כאן זה בהסכמה בין מועצת החלב למשרד החקלאות.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
הולכים להקים רפתות חדשות?
מיכל קראוס
השנה לא. אין פה, בהצעה הזאת, רפתות חדשות.
אסף לוי
רק לשני בתי ספר חקלאיים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אבל לא מושביות ולא קיבוציות?
מיכל קראוס
לא. בהצעה פה אין רפתות חדשות.
היו"ר איתן כבל
כן, בבקשה.
ישראל בלוך
ישראל בלוך, יושב-ראש שולחן החלב בתנועת המושבים. אני שלחתי לך מכתב.
היו"ר איתן כבל
נכון.
ישראל בלוך
אנחנו לא באנו לריב בינינו ואנחנו לא באנו לעצור חלוקה. אנחנו, בינינו, המושבניקים, החלטנו שאנחנו מבקשים שהחלוקה תהיה בתוך המושבים חלוקה שווה כי זה מה שלדעתנו נכון לעשות. ישבו בהחלטה הזאת נציגים של כל האינטרסים במושבים, אף אחד לא שאל אותנו. אנחנו נמצאים פה בתאריך שאנחנו נמצאים לא בגלל שמישהו עיכב את הדברים. לא נערכו דיונים חוצי לילה על הדבר הזה. אין לי מושג איך הגענו בכלל לתאריך הזה. אנחנו בדקה לא ה-90, אלא את המכסה צריך לחלק לפני שמתחילה השנה. היום היה צריך להיות דיון בעצם על מכסות 2019 ולא על מכסות 2018 ואין לי מושג למה זה לא נעשה.
היו"ר איתן כבל
יקירי, אמור לי מה אדוני מבקש ממני.
ישראל בלוך
אנחנו טוענים שהמדיניות של משרד החקלאות, שהיא ראויה כביכול וכמו שמקריאים אותה היא צודקת והכול, אבל יש פה מגזר שלם שנפגע. כל מי שעובר את מכסת ה-700,000 ליטר, בעצם עוצרים אותו, ובמכסה הזאת שלא נותנים לו, מבצעים את שאר המדיניות. זה שצריך להגדיל את הקטנים ולחזק אותם זה חשוב, אבל מישהו פה משלם, קבוצה מסוימת משלמת על הדבר הזה – והיא לא קטנה – ובעצם עוצרים אותה. בהסכם שמדובר עליו כרגע דובר על כך שלכל המכסות מתחת למיליון וחצי או למיליון בכלל אין זכות קיום, ופה, ב-700 כבר עוצרים את מי שהגיע ל-700. לכן, אין היגיון במדיניות הזאת ויש פה דילמה גדולה. הביאו אותנו לשעה שאם יעצרו את זה לדיונים אז אנשים יפגעו, יפגעו חזק, אז אין לי מושג מה - - -
היו"ר איתן כבל
אוקיי, תודה. כן, בבקשה.
עוזיאל דובלין
עוזי דובלין ממושב רמת צבי. מכסת החלב שלי, נכון להיום, נושקת ל-1.2 מיליון. לפני חמש שנים מכסת החלב שלי הייתה באזור ה-600,000 ליטר. מכסה קטנה. את כל ההפרש הזה רכשתי באמצעות מועצת החלב, תהליך ניוד מכסות, בכסף. שילמתי מאות אלפי שקלים, מעבר לזה אפילו. היום אני נחשב גדול. אני לא חושב שאם אני הלכתי והסתכנתי ולוויתי כספים כדי לרכוש מכסה, צריך להעניש אותי ולתת לי מכסה פחותה מזה שהיום נחשב קטן ולא עשה מעשה כמוני ולא התחייב בבנקים. אני חושב שמן הראוי היה לחלק את זה שווה.
אסף לוי
רק לענות משפט קטן, ברשותך. בתקנות אנחנו מנכים את הקניות שנעשו בכסף מלא. יש הגדרה למכסה קובעת, במכסה הקובעת אנחנו מנכים קניות שנעשו בכסף מלא, אנחנו לא מנכים קניות שנעשו במחיר של 20 אגורות במתווה לוקר.
עוזיאל דובלין
כמה שנים אתם מנכים, אסף? זה לא לנצח.
אסף לוי
חמש שנים.
היו"ר איתן כבל
תודה. כן, בבקשה.
אריה גוברמן
אריה גוברמן מבית יהושע, בעל מכסה של 700,000 ליטר, שייך לקטנים לצורך העניין מתוך שיקולים ענייניים שלי עצמי. אני מצטרף לתחילת דבריך כשדיברת על איזונים. זה קודם כל כלל בסיסי בחיים – כל הזמן איזונים. מה שמשרד החקלאות מציע פה, זה ברור לגמרי שזה לא מאוזן באופן מוחלט.

דבר שני, כותרת הוועדה הזאת זו ועדת הכלכלה. אין לנו ברירה, אנחנו לא יכולים לנתק את השיקולים הכלכליים מהשיקולים הפוליטיים והאחרים. השר שמחון, לפני 12 שנה, קבע מדיניות של משרד החקלאות, כפי שהממשלה ראתה, על שינוי מדיניות העברת מכסות. מאותו רגע הוא נתן קריאת כיוון לרפתנים לאן מתקדמים. כל אחד עשה את שיקוליו, מה הוא עושה עם היתרות הכספיות שלו. יש אחד שהשקיע בפנסיה, יש אחד שהשקיע בנדל"ן, ויש כאלה משוגעים בינינו שהחליטו שהם משקיעים בענף הרפת והם רצים קדימה. חלקם הגדול מושקע במאות-אלפים ובמיליונים, שאני לא רואה איך הם מחזירים את זה, ויש כאלה שהחליטו לשבת על הגדר, כמוני – בכוונה אני לוקח את הדוגמה – ואת הכספים הפניתי למקומות אחרים. היום באים ומעדיפים אותנו, אחרים – זה לא משנה – על פני הגדולים. לא מאוזן, לא כלכלי. מי שרוצה לראות רפת במגזר המושבי לשנים הבאות, שיהיה ברור: לא הקטנים יקבעו את הרפת במגזר המושבי אלא הרפתות הגדולות והיעילות, לשם צריך לתת כיוון. תודה רבה.
היו"ר איתן כבל
תודה. כן, בבקשה, קטנים.
שאול מטמון
שאול מטמון ממדרך עוז. בתור רפתן קטן של כ-650, לא יתכן שאותי ישאירו קטן ואני לא אגדל מספיק כדי שאני לא אהיה כלכלי מספיק. פתחו רפתות חדשות שנה שעברה, חילקו כל מיני מכסות, זה לא אומר שאותי צריך להשאיר קטן ולא כלכלי. אין שום סיבה שלא להגדיל אותנו קודם כדי שנהיה באמת יותר כלכליים.
היו"ר איתן כבל
תודה. פורום קהלת, בבקשה.
אשר מאיר
ד"ר אשר מאיר, ראש המחלקה הכלכלית בפורום קהלת. בהינתן משטר מכסות החלב, הצעד החשוב ביותר להפרחת הענף, להורדת העלויות והמחירים, הוא להגדיל את המכסות ולהקל על ניודן. אנחנו למדנו, בעזרת ד"ר אסף לוי, את הנוהל של קביעת המכסות ואנחנו סבורים שקיים שיקול דעת לא מבוטל למשרד, לשר, להגדיל את המכסות. אנחנו מברכים על הגדלת המכסות מהצד הזה, ואנחנו מעודדים את המשרד והשר להגדיל עוד יותר בעתיד את תקרת מכסות החלב.
היו"ר איתן כבל
תודה. כן, בבקשה.
רחמים אליהו
רחמים מפרזון, דירקטור במועצת החלב וחבר במועצת ההתאחדות. בקשר לטוטי, יש שולחן חלב הוא שולחן רעיוני, הוא מורכב מכול הרפתנים הגדולים. בשביל זה גם ההחלטה, אם הייתה – אני אומר "אם הייתה" כי היא לא הייתה, כי אני יושב גם שם, לא הייתה כזאת – אם יש החלטה כזאת היו צריכים להביא את זה למועצת ההתאחדות, שזה הארגון היציג על פי חוק שחוקק כאן בכנסת והוא היה צריך להביא את ההחלטה של אותו שולחן. זה לא נעשה וגם לא היה דיון. בקשר לעוזי דובלין, גם עוזי - - -
היו"ר איתן כבל
אני לא רוצה שתגיב.
רחמים אליהו
מילה, איתן, בקצרה. גם הרפתנים הגדולים קיבלו בלוקר. כשהקטנים קנו ב-20 אגורות את המכסה, הגדולים קיבלו את המכסה בחינם; וגם, במשך הזמן הזה שהוא קנה, הוא קיבל כל הזמן את התוספות. לא את כל ה-500 הוא קנה. מה שאני מבקש, הקטנים בברוך לא רגיל. יש היום כמעט 100 מיליון שקל קנסות על החריגות ואנחנו חייבים להעביר את זה היום בשביל שהקנסות האלה לא יבוצעו על הרפתנים הקטנים, שיסגרו את הרפתות.
היו"ר איתן כבל
תודה. אחרון הדוברים, יהודה הרצליך.
יהודה הרצליך
יהודה הרצליך, אני מנהל בפנימיית כפר זיתים. סיבוב שני שלי פה, אם אתה זוכר.
היו"ר איתן כבל
נכון.
יהודה הרצליך
בעזרת הוועדה ומשרד החקלאות - - -
היו"ר איתן כבל
כבר סייענו לכם.
יהודה הרצליך
נכון, במועצת הלול, קיבלנו מכסה. אנחנו נמצאים פה עכשיו באותו סיפור פחות או יותר. אנחנו רצים שנתיים – מיכל הייתה אצלנו בביקור – בעניין של הקצאת מכסת חלב בקר. גם השר ביקר אצלנו לפני חודש וכל התהליכים נעשו, אבל מתברר שבתקנות שאנחנו רואים היום אנחנו לא מופיעים – בדיוק בדומה למה שקרה במועצת הלול, שהיושב-ראש פה דאג לתקן, להכניס את האפשרות של בתי ספר מקצועיים לקבל מכסת חלב, כמו במועצת הלול, וזה לא נעשה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
תגיד איפה אתם.
יהודה הרצליך
אנחנו בכפר זיתים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אבל איפה זה, תסביר פה.
יהודה הרצליך
כפר זיתים זה בגליל התחתון.
היו"ר איתן כבל
יש לי משפחה בכפר זיתים, סע.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
שכולם ישמעו.
היו"ר איתן כבל
אני מניח שמי שנמצא פה יודע איפה זה כפר זיתים – צוק ארבל, כינרת.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אזור עדיפות.
יהודה הרצליך
אנחנו מדברים פה על מכסות קטנות, בינוניות, גדולות, על כמה וריאציות של רפתות קיימות. אנחנו מדברים על חבר'ה לא צעירים - - -
היו"ר איתן כבל
יהודה, תודה. אסף, בבקשה.
אסף לוי
צריך לבחון את זה.
היו"ר איתן כבל
לא היה מספיק זמן, אתה אומר, רק 365 יום בלוח. אפשר להוסיף לכם.
אסף לוי
זה עלה לא מזמן, צריך לבחון את זה, איך להגדיר את זה. אחת הסיבות שהתעכבנו בכל הנושא של הגדרות בתי ספר חקלאיים היא שהייתה לנו סאגה עם משרד המשפטים איך להגדיר את זה.
היו"ר איתן כבל
למה, לא הייתה לנו כבר הגדרה תחת המטילות?
אסף לוי
משרד המשפטים זה משרד המשפטים, בוחן דברים מחדש, עניין של הגדרות יותר ברורות.
היו"ר איתן כבל
איך אני יכול לייצר מצב - - -
אסף לוי
יש שם מגמת לימוד של חקלאות?
יהודה הרצליך
לא מגמה רשמית, אבל יש חוג במשרד העבודה - - -
היו"ר איתן כבל
חברים, תודה שהבאתי אתכם לנהל משא ומתן פה, לפני כולנו. אם תרצו נצא, נחזור שנה הבאה. שנה אני חושב שצריך. נצא ותנהלו את המשא ומתן. חברים, תקשיבו טוב-טוב למה שאני אומר לכם: אני לא יודע איך אבל אני רוצה פתרון לעניין הזה.

חברות וחברים, אני רוצה לומר שתי נקודות: קודם כל, העובדה שאף אחד פה לא מרוצה כבר מעוררת בי תחושה שהדברים אכן מתנהלים לא רע. כמו שפתחתי ואמרתי בלי לדעת: הגדולים רוצים להיות עוד יותר גדולים, הבינונים רוצים להיות גדולים והקטנים אומרים שהם רוצים לשרוד או להיות בינוניים וכן הלאה וכן הלאה. אני יכול להקליט את הדברים שאתם אומרים משנה לשנה. אם עדיין לא הבנתם, אחד הדברים שאני נלחם פה עליו בשיניים הוא המשק המשפחתי. אם אנחנו רק נהפוך את הגדולים – והם צודקים בכל, אין לי מילה להגיד נגד האנשים שמשקיעים ונותנים מעצמם, אבל יחד עם זאת, המשמעות היא שבסוף רק החזקים ישרדו. הסיכויים בסיטואציות כאלה הם שהקטנים לא יתקיימו במשק המשפחתי.

אם המדינה תחליט שהיא לא רוצה את המשק המשפחתי, תתכבד, תבוא ותגיד, תהיה מחלוקת, נצביע על זה. יהיו כאלה שיהיו בעד, יהיו כאלה שיהיו נגד, אבל נגמור אחת ולתמיד את העניין הזה. אי אפשר שכל פעם אנחנו מגיעים ושומעים את אותו דיבור שחוזר על עצמו. אני חושב שהעבודה שנעשתה על ידי מועצת החלב והשולחן גם – אביתר, אני צודק?
אביתר דותן
צודק לגמרי.
היו"ר איתן כבל
חברים, אם השולחן בעיניכם לא עושה את עבודתו נאמנה – תפזרו אותו. מה אתם רוצים ממני? תעשו בחירות חדשות. תגידו: השולחן לא נותן חלב, או: זה בעצם תיש, זה לא מספק סחורה – תעיפו אותו. אבל אי אפשר שאנחנו קובעים כללים שעל פיהם צריך לפעול – השולחן הוא שולחן מגדלים בראש ובראשונה. הוא לא שולחן שאמור לייצג את המשרד. אני אומר את זה בצורה הכי ברורה. הוא השולחן, כמו שאנחנו עושים את זה במקומות אחרים, שצריך למצוא את נקודות האיזון. להגיד אם הם יודעים לתת את נקודות האיזון האופטימליות, המקסימליות – לא יודע, אבל לפחות אני אומר שאלה הכללים. אני לא יכול כל פעם לבוא, לפעול ולהיכנס.

כמו כן, לפעול בניגוד לעמדת השולחן – חוץ מנקודות כאלה ואחרות כדי לאזן – זו כניסה ברגל גסה לתהליכים שאנחנו קבענו. אם כך, תודה רבה. אם אני בא לפה להתחיל את כל הדיון מחדש, בואו נפזר את מועצת החלב, בואו נפריט וזה הכול. אז יש כאלה שאולי רוצים שמשק החלב יופרט לחלוטין – בסדר, זו דעה. זה לא הדיון עכשיו. הדיון הוא לא על הפרטת משק החלב. יש דיון באגף תקציבים על העניין הזה, נכון, אסף?
אסף לוי
לא הוזמנו.
היו"ר איתן כבל
אבל אתה יודע שיש. האמת היא שגם אצלכם, בלשכה הקרובה לידך – אתה מכיר אותה – גם שם משתעשעים ברעיונות האלה. לא צריך להגיע רק לירושלים, גם בבית דגן אפשר לשמוע קולות כאלה. אז זה המצב.

אנחנו נתחיל את ההקראה, ברשותכם, אלא אם כן יש מישהו שממש מרגיש שהוא חייב לומר משהו אז אני אאפשר לו.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
רק שאלה אחת, אדוני היושב-ראש, אני לא יודע אם יש פה מישהו מהאוצר: האם ברור שהתמורה לחלב תהיה מינואר 18 ולא ממועד החלוקה המאוחר באשמת הממשלה?
מיכל קראוס
זה ברור. הקצאת המכסה היא מינואר 2018.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
היושב-ראש הוכיח שהוא פועל גם מעבר לכללים, אני פונה ליושב-ראש שיהיה פה ברור.
איציק שניידר
אין צורך, אלה הכללים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אז שייאמר לפרוטוקול.
מיכל קראוס
איתן, אני אענה לפרוטוקול: המכסה היא מכסה שנתית. גם כשהתוספת הזאת מגיעה באוגוסט או בספטמבר – עד שזה יפורסם ברשומות – היא חלה החל מה-1 בינואר 2018.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
ויהיה תשלום עליה?
מיכל קראוס
ברור, מכסה כוללת תשלום, זו המשמעות.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אוקיי, אז שיהיה ברור.
היו"ר איתן כבל
תודה. גברתי, בבקשה.
אפרת ורד
"תקנות תכנון משק החלב (מדיניות הפיתוח לשנת 2018 בענף הבקר ובענפי הצאן) (הוראת שעה), התשע"ח - 2018
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 12 ו-38 לחוק תכנון משק החלב, התשע"א - 2011 (להלן – החוק), בהתייעצות עם מועצת החלב, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:
פרק א'
הגדרות

הגדרות
1.
בתקנות אלה –
"אגודה שיתופית" – אגודה רשומה כהגדרתה בפקודת האגודות השיתופיות;



"אזור עדיפות לאומית", "יישוב חדש" - כמשמעותם בהחלטת הממשלה מס' 3738 מיום ל' בניסן התשע"ח (15 באפריל 2018), שהתקבלה לפי פרק כ"ו לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית לשנים 2009 ו- 2010), התשס"ט – 2009;



"בית ספר חקלאי" - מוסד מהמוסדות המפורטים בתוספת;



פה אני רוצה להעיר.
היו"ר איתן כבל
את ההתייחסות ליהודה.
אפרת ורד
גם, אבל יש לי גם התייחסות מעבר לזה. הרשימה שבתוספת היא רשימה שהועברה אלינו מהמינהל לחינוך התיישבותי. מבדיקה שעשינו באתר רשם העמותות זיהינו שיש צורך לדייק את השמות ואנחנו מבקשים שהוועדה תסמיך אותנו להשלים את הבדיקה מול המינהל, כך שהרשימה תכלול את השמות המדויקים של בתי ספר בכפרי נוער חקלאיים, אלו שמפוקחים על ידי המינהל לחינוך התיישבותי.
איתי עצמון
כלומר, לפי מה שאני מבין – תכף הוועדה תעיין בתוספת – לא יהיה שינוי מהותי ברשימה אלא רק דיוק של השמות?
אפרת ורד
כן, אבל למשל, בבדיקה שעשיתי אתמול עם בועז מהמינהל - - -
היו"ר איתן כבל
מזל שקבענו את הדיון להיום.
אסף לוי
לא, אנחנו רודפים אחריהם - - -
היו"ר איתן כבל
אני רק אמרתי מזל שקבענו, היה זמן מאתמול.
אפרת ורד
לא, אנחנו העברנו בקשה מזמן, הם גם העבירו לנו את הרשימה ואת הבדיקה עשיתי מיד כשקיבלתי את הרשימה. לא קיבלנו תשובות מסודרות אבל באמת בועז מנסה לסייע לנו. בנשי אמי"ת כתוב אמי"ת כפר בתיה ואמי"ת - - -
איתי עצמון
סליחה, תפני רק את הוועדה איפה את קוראת.
אפרת ורד
בתוספת, ברשימת בתי הספר החקלאים. נשי אמי"ת רשום - - -
איתי עצמון
זה המוסד השני ברשימה.
אפרת ורד
כן, המוסד השני רשום אמי"ת כפר בתיה ואמי"ת פתח תקווה. אני לא מצאתי את שני השמות באתר הרשם ומבדיקה מול בועז - - -
היו"ר איתן כבל
אני אומר לך בוודאות, יש אמי"ת פתח תקווה. זה בצומת שהיה נקרא כפר אברהם ונקרא היום צומת גנים.
אפרת ורד
יפה. אז באמת מבדיקה מול בועז, פתח תקווה הוא חקלאי והוא אמר שאת כפר בתיה צריך למחוק, לא מופיע. מה שחשוב באמת מבחינת המהות הוא שבתי הספר האלה הם בתי ספר חקלאיים ומפוקחים על ידי המינהל, כשמיכל פה מעירה לי - - -
היו"ר איתן כבל
אתם בדקתם שיש שם מגמות חקלאיות?
אפרת ורד
לגבי חדשים זה מופיע כחלק מהתנאים.
אסף לוי
בתנאי, הם יצטרכו להוכיח שיש להם.
לאה ורון
בתוספת הראשונה מופיעים מוסדות חינוך שכשמסתכלים באתרים שלהם, במה שהם מפרסמים את עצמם בוויקיפדיה, לא מופיעה מגמה חקלאית.
אפרת ורד
זה מה שביקשתי, לדייק את הרשימה מול המינהל כדי שזה יהיה - - -
היו"ר איתן כבל
חברים, על הקשקוש הזה עכשיו נבזבז את הזמן שלנו? אני מבקש כדי שהדברים יהיו ברורים: לא יקבל אף בית ספר שאין בו מגמה חקלאית שיודעת להתכתב עם העניין הזה. לא יקבל.
אסף לוי
אמת.
היו"ר איתן כבל
אל תסבירו לי. הייתם צריכים לבוא מסודרים עם ההסבר, לא שעכשיו אני אהיה פה האגף החקלאי במשרד החינוך.
אסף לוי
זה מופיע בתקנות, אדוני היושב-ראש.
היו"ר איתן כבל
אז אני מבקש שהם ידייקו את הרשימה – אני מסמיך אתכם – כדי שייכנסו פה רק בתי ספר שעונים על הקריטריונים. זה הכול.
אפרת ורד
בנוסף, מיכל גם העירה לגבי בתי ספר שקיבלו בעבר ופרשו, שהם לא זכאים. אז גם למחוק אותם מהרשימה כי הם לא זכאים.
היו"ר איתן כבל
אוקיי.
איתי עצמון
לפני כן אני מבקש לשאול: ההגדרה של בית ספר חקלאי היא לא הגדרה מהותית, היא רק הגדרה שמפנה לרשימה בתוספת? וברשימה הזו יהיו איזשהם קריטריונים להכללת המוסדות האלה מעבר למוסדות שהוכרו על ידי משרד החינוך?
אפרת ורד
אלה בתי ספר חקלאיים שמפוקחים על ידי המינהל לחינוך התיישבותי.
היו"ר איתן כבל
חברים יקרים, אתם – תסלחו לי על הביטוי – מבלבלים לי את המוח. יש כאן שני מעגלי התייחסות: יש מעגל התייחסות ראשון – בתי ספר חקלאיים. אני מניח שבתוספת, בוויקיפדיה, לא חשוב איפה, באיזשהו מקום, יש להם הגדרה של משרד החינוך, ובעזרת-השם, יום אחד תגיעו אליה. דבר שני, יש בתי ספר חקלאיים שאין בהם התעסקות בענף החלב. בגלל שיש פה שני מעגלי התייחסות, לא כל מי שהוא בהגדרה בית ספר חקלאי יש לו גם זכאות לקבל את המכסה. זאת אומרת שאתם תצטרכו לתת לנו את שני מעגלי ההתייחסות האלה.
אפרת ורד
כבוד היושב-ראש, אני מבקשת להפנות לתקנה 9 – אלה קיימים, הם כבר קיבלו ויש בהם מגמה. אני מדברת על תקנה 9.
איתי עצמון
מי זה אלה שכבר קיבלו?
אפרת ורד
יש בתי ספר, מיכל יכולה למנות אותם.
מיכל קראוס
בית ספר כנות, בית ספר מקווה ישראל ובית הספר הכפר הירוק.
אסף לוי
אני יכול לעשות סדר?
איתי עצמון
אני רק אשמח אם תתייחס לשאלה שלי: האם לא ניתן לקבוע הגדרה מהותית במקום רשימה, לכתוב שמדובר במוסד שיש בו מגמה חקלאית?
אפרת ורד
זה מופיע, איתי, ב-9(ב)(4).
איתי עצמון
אז בשביל מה צריך את הרשימה? ההגדרה רק מפנה לרשימה, אבל אם אנחנו כותבים הגדרה מהותית זאת אומרת שכל מוסד ללימוד מקצועות חקלאות, שיש בו מגמה חקלאית וכו', הוא זה שיקבל מכסה בכפוף לתנאים המהותיים. לשם מה יש צורך ברשימה הארוכה של המוסדות האלה, שיכול להיות שהיא מדויקת או לא מדויקת? זאת השאלה.
לאה ורון
44 מוסדות מופיעים ברשימה בתוספת שלכם, האם בדקתם שאצל כל אחד מהם יש מגמת חקלאות, יש עיסוק בחקלאות?
אפרת ורד
זה תנאי, זה חלק מהתנאים המופיעים בתקנות.
אסף לוי
זה חלק מהתנאים שמופיעים בתקנות. יש הגדרה מהו בית ספר חקלאי ויש בתי ספר חקלאיים שאין להם כרגע מגמת חקלאות חלב. חלק מהתנאים בהמשך, כדי להיות זכאים, זה שהמנהל של המינהל לחינוך התיישבותי אומר שכן, הם בדרך להקים מגמה כזאת. לא יהיה בית ספר חקלאי שיקבל מכסה שאין לו מגמה, נקודה.
היו"ר איתן כבל
אני מקבל את עמדתו של היועץ המשפטי. אין צורך ברשימה. אנחנו לא נתחיל לעבור - - -
אפרת ורד
אבל אנחנו לא יודעים מהם כרגע.
היו"ר איתן כבל
תקשיבו לי, זה בדיוק העניין. העניין הוא כזה: בא בית ספר, יש הגדרה, אתם אומרים, בית ספר חקלאי – מבלי להגדיר עכשיו מהו בית ספר חקלאי – הוא אומר לכם: הנה האישור ממשרד החינוך, אני בית ספר חקלאי, פעם אחת, ופעם שנייה, יש לי מגמת חלב.
איתי עצמון
שזה בתנאים המהותיים.
היו"ר איתן כבל
שזה בתנאים המהותיים. אתם רוצים לבוא לבדוק? אתם הולכים אליהם, בודקים שיש שם באמת ארבע פרות עם עטינים - - -
אפרת ורד
זה חלק מהתנאים. עכשיו צריכים לתקן את כל התקנות. גם אם אין להם כרגע ויהיה להם בעוד חודש אז אנחנו נוריד אותם מהרשימה.
היו"ר איתן כבל
לא, את לא מגדירה רשימה.
אפרת ורד
אתה מוריד אותם מהרשימה האופציונלית, לא זאת שמופיעה.
היו"ר איתן כבל
את טועה. ההפך. אם אני קובע היום רשימה ובא בית ספר שרוצה להוסיף - - -
אסף לוי
לא, הרשימה זה כל בתי הספר החקלאיים, זה לא מי שיש לו - - -
איתי עצמון
במה תורמת הרשימה עכשיו לתקנות?
היו"ר איתן כבל
בואו נתקדם, אני אחזור לזה אחר כך.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לקחתם את החלוקה הכי שולית והפכתם אותה לבעיה של הוועדה. השתגעתם לגמרי.
היו"ר איתן כבל
למהות, בדיוק. חבר'ה, בואו נתקדם. בואו נדלג. אני אחזור לזה בסוף.
אסף לוי
אדוני היושב-ראש, אתה מבקש להוסיף בתי ספר מקצועיים?
היו"ר איתן כבל
כן, בוודאי שאני רוצה.
אסף לוי
אז צריך להכניס את זה להגדרה.
היו"ר איתן כבל
אוקיי, בואו נתקדם. זו דוגמה מצוינת למה הקביעה של השמות מייצרת - - -
יהודה הרצליך
אני חושב, כמו שהיושב-ראש אמר, שמי שמתעסק בפועל בחקלאות זה הקריטריון העיקרי.
היו"ר איתן כבל
תודה. נחזור לזה.
אפרת ורד
""היקף הייצור הכולל" – היקף הייצור הכולל לחלב בקר, חלב כבשים וחלב עיזים לפי העניין – זה בעקבות הערה של איתי, "לפי העניין" – "שנקבע בצו תכנון משק החלב (קביעת היקף הייצור המקומי הכולל לשנת 2018), התשע"ח – 2017;



"ועדת המכסות" – כמשמעותה בסעיף 5 לחוק;



"יישובי עוטף עזה" – כהגדרתם בהחלטת ממשלה מס' 2156, מיום י"א בכסלו התשע"ז (11 בדצמבר 2016);



"יצרן בתת-ביצוע מתמשך" – כל אחד מאלה:




(1) יצרן חלב בקר שבמשך כל אחת משלוש השנים הקודמות לשנה השוטפת, ייצר פחות מ-93% מהיקף המכסה שהוקצתה לו בכל שנה;




(2) יצרן חלב עיזים או חלב כבשים שבמשך כל אחת משלוש השנים הקודמות לשנה השוטפת, ייצר פחות מ- 80% מהיקף המכסה שהוקצתה לו בכל שנה;



"יצרן שיתופי" – כל אחד מאלה:




(1) יצרן שמכסתו נקבעה לראשונה בהיותו קיבוץ שיתופי, קיבוץ מתחדש או מושב שיתופי;




(2) יצרן שהוא אגודה שיתופית שחברים בה עד שלושה קיבוצים או מושבים שיתופיים, ושנקבעה לו מכסה לפי דין לפני תחילתו של חוק זה;"
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני רוצה לשאול: למה אתם מפרידים בין קיבוץ שיתופי למתחדש? מה זה עניינכם? החלב הוא של הקיבוץ המשתנה או - - -
אסף לוי
זה ההגדרות בעבר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אבל זה של האגודה החקלאית שיתופית. זה לא משנה לכם אם זה שיתופי או מתחדש. למה אתם מתערבים בזה? למה צריך את הפירוט הזה? זה מופיע בעוד סעיפים.
היו"ר איתן כבל
מה החשיבות?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אין לזה שום חשיבות.
אסף לוי
זו הגדרה כדי לדייק. זה עניין של הגדרות. יש קיבוץ שהיה פעם כזה, פעם כזה. זה למי שנקבעה בעבר מכסה. אם עכשיו נלך למי שהיה בעבר, והיה כזה, ונוריד אותו מההגדרה - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אסף, תרשה לי להגיד שאתה לא מתמצא בתחום הזה. זה לא עניינכם ואין פה הפרדה. קיבוץ זה קיבוץ.
מיכל קראוס
אני רוצה להעיר, אנחנו נתקלים בבעיות שקיבוץ מתפרק והופך למושב - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
זה משהו אחר.
מיכל קראוס
ולכן אנחנו פה מדגישים - - -
היו"ר איתן כבל
העניין ברור, מיכל. תודה. בואו נמשיך.
אפרת ורד
""מושב שיתופי" – לפי תקנה 2(6) לתקנות האגודות;



"מנת מכסה" – חלק ממכסה;



"צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (ייצור חלב)" - צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (ייצור חלב), התשכ"ז-1967;



"קיבוץ מתחדש" – לפי תקנה 2(5)(ב) לתקנות האגודות;



"קיבוץ שיתופי" – לפי תקנה 2(5)(א) לתקנות האגודות";
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מה ההבדל בתקנות האלה? מה ההבדל בין שתי התקנות? הרי זה לא משנה לחלב ולחברים. מה זה ההבדל הזה? היועץ המשפטי, למה צריך את זה? מה ההבדל בין שתי התקנות?
אסף לוי
זו הגדרות שהשתמשו בהן בעבר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אסף, אני שאלתי – יש פה משפטנים – למה אתה מתעסק עם זה? למה צריך את זה? מה ההבדל בין שתי התקנות? אצלכם זה יכול לסבך את העניינים.
אפרת ורד
כל אחד מהם הוגדר אחרת.
אסף לוי
איתן, זה שנים מופיע בתקנות האלה.
אפרת ורד
בתקנות האגודות השיתופיות, סוגי האגודות, כל אחת מהן הוגדרה אחרת.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מה ההבדל – אני טוען שאין הבדל – בין קיבוץ שיתופי למתחדש? בשביל מה צריך את זה? תסבירי רגע.
אפרת ורד
מה המניעה אבל? לא הבנתי עדיין.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני שואל מה המניע שלכם. תסבירי מה ההבדל, מה זה 2(5)(ב) ומה זה 2(5)(א). עוד מעט יסתבר שיש פה איזה מוקש.
אסף לוי
זו הגדרה.
אפרת ורד
איזה מוקש? (5)(א) "קיבוץ שיתופי – אגודה להתיישבות שהיא יישוב נפרד, המאורגנת על יסודות של בעלות הכלל בקניין, של עבודה עצמית...", ו-(ב) "קיבוץ מתחדש" – זו הגדרה אחרת.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אין הגדרה אחרת. רפת החלב - - -
אסף לוי
אבל זה לא משנה לרפת, זה עניין של הגדרה כפי שמגדירים אותה במועצה.
אפרת ורד
כשאני מפנה לתקנות, אני מדייקת לפי התקנות.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב-ראש, רפת החלב היא של האגודה החקלאית השיתופית והיא לא קשורה אם הפריטו או לא הפריטו.
היו"ר איתן כבל
איתן, עשה לי טובה, בוא לא נבזבז עכשיו את הזמן שלנו על העניין הזה כדי שאני אספיק. אני לא מתכוון לשבת פה כל היום.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אתה צודק, בשביל זה אני שואל למה צריך את זה.
היו"ר איתן כבל
עוד כשעה אני מסיים, חבר'ה. כל הדברים פה אמורים להיות תיק-תק. אין שום חדש תחת השמש ברגע שגם הגדרתי את העניינים. איתן ברושי, אני לא מתכוון עכשיו לקיים את הדיון ברשם האגודות איך אנחנו עכשיו מנהלים את העניין. ממש לא. אלה הגדרות שעוברות משנה לשנה. אם אתם רוצים - - -
אפרת ורד
אותה הגדרה בדיוק גם ב-2017.
היו"ר איתן כבל
בוודאי, אני זוכר את זה. אם יש מישהו שרוצה לערער על העניין הזה – יבוא, יפנה אליהם, יערער על זה כמה שהוא רוצה. אין לי בעיה.
אביתר דותן
בדוק משפטית, איתן.
היו"ר איתן כבל
אני אומר את זה.
אסף לוי
זה כדי שלא נפספס אף אחד, שאם נעשה "קיבוץ" אז יגידו: זה קיבוץ כזה, קיבוץ כזה לא.
היו"ר איתן כבל
הלאה.
אפרת ורד
""השנה השוטפת" – השנה שבה נבחנת הבקשה או נדון הנושא, לפי העניין;



"תקנות האגודות" – תקנות האגודות השיתופיות (סוגי אגודות), התשנ"ו – 1995;



"תקנות מדיניות הפיתוח לשנת 2014" - תקנות תכנון משק החלב (העברת מכסות בשנים 2014 עד 2016 ומדיניות הפיתוח לשנת 2014 בענף הבקר) (הוראת שעה), התשע"ד-2014;



"תקנות קביעת מכסות חלב" - תקנות תכנון משק החלב (קביעת מכסות חלב), התשע"ד – 2014".
היו"ר איתן כבל
למעט ההגדרה "בית ספר חקלאי" אני מעלה להצבעה. מי שבעד ירים את ידו. חבר הכנסת איתן ברושי מצביע במקום חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין וחבר הכנסת דן סידה מצביע במקום חבר הכנסת יצחק וקנין.

הצבעה
בעד – פה אחד
תקנה 1 אושרה למעט ההגדרה "בית ספר חקלאי".
היו"ר איתן כבל
תקנה 1 אושרה. קדימה.
אפרת ורד
מתי אתה רוצה שנציע הצעה לבית הספר, בסוף?
היו"ר איתן כבל
בואי נתקדם, אחרי זה. בינתיים לבית הספר עוד אין שום דבר. בואו נסיים.
איתי עצמון
אולי כשהוועדה תדון בתקנה המהותית שקובעת את המכסות לחקלאים?
היו"ר איתן כבל
בדיוק, אז אנחנו נתעסק בזה ונדייק בזה. זה לא כזה מסובך.
אפרת ורד
יש לי הצעה בינתיים פשוט.
היו"ר איתן כבל
אני מקווה שעד שנגיע לסעיף הזה אולי תירגעו. "אתה חונן לאדם דעת", מה שנקרא.
אפרת ורד
"פרק ב': חלוקת היקף הייצור הכולל בשנת 2018

תנאי מקדמי להקצאת מכסות ליצרנים קיימים
1.
ועדת המכסות לא תקצה תוספת מכסה ליצרן לפי תקנות אלה, אם הוא יצרן בתת ביצוע מתמשך".
היו"ר איתן כבל
מי בעד?

הצבעה
בעד – פה אחד
תקנה 2 אושרה.
היו"ר איתן כבל
אושר. הלאה.
אפרת ורד
"סימן א': מכסות בענף חלב הבקר

הגדרות – סימן א' לפרק ב'
1.
בסימן זה -



"יצרן" – יצרן חלב בקר;



"יצרן מושבי" – יצרן שאינו יצרן שיתופי ואינו בית ספר חקלאי או מכון מחקר חקלאי;



"יצרן קטן" – יצרן שמכסתו הקובעת אינה עולה על 700,000 ליטרים;



"המכסה הקובעת" - המכסה שנקבעה ליצרן בשנת 2018, בתוספת מנת המכסה לפי תקנה 5 לתקנות אלה ובניכוי תוספות המכסה שהועברו אליו בחמש השנים שקדמו לשנה השוטפת, לפי סימן ב' לפרק ב' לתקנות מדיניות הפיתוח לשנת 2014, או מכסות של יצרן יחיד בשותפות ויצרן יחיד שאינו יצרן קטן, כמשמעותם בתקנות מדיניות הפיתוח לשנת 2014, שהועברו אליו בהליכי העברת מכסות ערב תחילתן של התקנות האמורות".
אסף לוי
זו בדיוק התקנה שמנכה את אלה שכן גדלו בכסף מלא ומנכה אותם מהמכסה הקובעת.
היו"ר איתן כבל
זו התשובה לרמת צבי, שיצא.
אסף לוי
אמת. חמש שנים מנכים רכישות מלאות.
היו"ר איתן כבל
תודה. מי שבעד ירים את ידו.

הצבעה
בעד – פה אחד
תקנה 3 אושרה.
היו"ר איתן כבל
אושר. הלאה.
אפרת ורד
"שמירת היחס הקיים בין סוגי יצרנים
1.
בפעולותיה לפי פרק זה תשמור ועדת המכסות על יחס קבוע בין סך כל מכסותיהם של היצרנים המושביים לסך כל מכסותיהם של היצרנים השיתופיים" – הורדנו את הסיפה בהמלצת איתי - - -
איתי עצמון
לא את כל הסיפה, רק את החלק "מתוף היקף הייצור"?
אפרת ורד
"מתוך ההיקף", כן.
"כמפורט להלן
(1) סך כל מכסותיהם של היצרנים המושביים – 42%;




(2) סך כל מכסותיהם של היצרנים השיתופיים – 58%".
היו"ר איתן כבל
הערות? תודה. מי שבעד ירים את ידו.

הצבעה
בעד – פה אחד
תקנה 4 אושרה.
היו"ר איתן כבל
אושר. הלאה. אם אין הערות אני מאפשר לך לקרוא ברצף. מי שיש לו הערה יעצור אותי כי ההצבעה רק עוצרת את התהליך. גם אלה שכבר הבינו יצאו. בבקשה.
אפרת ורד
"הקצאת מנות מכסה של יצרנים שפרשו ולא היו זכאים להעבירן ליצרנים אחרים
5.
ועדת המכסות תחלק את סך כל מנות המכסה של יצרנים מקבלים לפי סימן א' לפרק ב' לתקנות מדיניות הפיתוח לשנת 2014 שפרשו מייצור חלב ולא היו זכאים להעבירן ליצרנים אחרים לפי תקנה 20(ג) לתקנות מדיניות הפיתוח לשנת 2014, שטרם חולקו, במנות שוות בין כל היצרנים שמכסתם אינה עולה על 700,000 ליטרים ושאינם בתת-ביצוע מתמשך".
איתי עצמון
אותה הוראה, הוראה דומה, נקבעה גם בתקנות מדיניות הפיתוח לשנת 2017. האם המכסות האלה לא חולקו?
אסף לוי
לא. מדובר ביצרנים פורשים השנה, שקנו במסגרת לוקר מכסה וכרגע המכסה הזאת מתפנה כי הם לא יכולים למכור את המכסות שהם קנו במסגרת לוקר. לכן כל שנה צריך לקבוע את ההוראה, כי כל שנה לצערנו יש פורשים חדשים וייתכן והם רכשו במסגרת לוקר ולכן אינם יכולים לממש את זה במכירה.
אפרת ורד
"הקצאת תוספות למכסה של יצרנים שיתופיים ומושביים קיימים ובתי ספר חקלאיים
6.
(א) בשנת 2018 ועדת המכסות תקצה ליצרנים שיתופיים, מנות מכסה בהיקף כולל של 34.22 מיליון ליטרים (להלן – תוספת המכסה ליצרנים שיתופיים) כמפורט להלן:




(1) לכל יצרן שיתופי באזור עדיפות לאומית – מנת מכסה בהיקף של 162,000 ליטרים;




(2) לכל יצרן שיתופי שאינו באזור עדיפות לאומית – מנת מכסה בהיקף של 135,000 ליטרים;




(3) בנוסף לתוספת המכסה לפי פסקה (1), לכל יצרן שיתופי המייצר את מכסתו ברפת המצויה ביישובי עוטף עזה - מנת מכסה בהיקף של 13,500 ליטרים;




(4) ליצרן שיתופי שהוא אגודה שיתופית שחברים בה עד שלושה קיבוצים או מושבים שיתופיים, ושנקבעה לו מכסה לפי דין לפני תחילתו של החוק, תוקצה מנת המכסה האמורה בפסקאות (1), (2) או (3), לפי העניין, לפי מספר הקיבוצים או המושבים השיתופיים החברים בה והזכאות של כל אחד מהם;




(5) נותרה תוספת מכסה ליצרנים שיתופיים שלא חולקה לפי פסקאות (1) עד (4), תחולק יתרה זו באופן שווה בין כל היצרנים השיתופיים.



(ב) בשנת 2018 ועדת המכסות תקצה ליצרנים מושביים תוספת של מנות מכסה, בהיקף כולל של" – יש פה תיקון – "23.78 מיליון ליטרים (להלן - תוספת המכסה ליצרנים המושביים), כמפורט להלן:




(1) ליצרן מושבי קטן שמכסתו הקובעת בתוספת מנות מכסה שהופחתו ממכסתו בשל תת -ביצוע ואשר ועדת המכסות הקצתה לו אותן מחדש לפי תקנה 6(ב) או 6(ג) לתקנות קביעת מכסות חלב, פחותה מ- 500,000 ליטרים, תינתן מנת מכסה לצורך השלמת מכסתו להיקף של 500,000 ליטרים; ואולם מנת מכסה לפי פסקה זו לא תפחת מ- 53,800 ליטרים;




(2) ליצרן מושבי קטן שאינו זכאי לתוספת מכסה לפי פסקה (1) ומכסתו הקובעת, בתוספת מנות מכסה שהופחתו ממכסתו בשל תת-ביצוע ואשר ועדת המכסות הקצתה לו אותן מחדש לפי תקנה 6(ב) או 6(ג) לתקנות קביעת מכסות חלב, פחותה מ – 600,000 ליטרים, תינתן מנת מכסה לצורך השלמת מכסתו להיקף של 600,000 ליטרים; ואולם מנת מכסה לפי פסקה זו לא תפחת מ- 53,800 ליטרים;




(3) ליצרן מושבי קטן שאינו זכאי לתוספת מכסה לפי פסקאות (1) או (2) - מנת מכסה בהיקף של 53,800 ליטרים; ואולם, אם מכסתו הקובעת של היצרן בתוספת מנת המכסה בהיקף האמור עולה על 700,000 ליטרים, מנת המכסה שתוקצה ליצרן תופחת והיקפה יהיה ההפרש שבין 700,000 ליטרים לבין מכסתו הקובעת, אך היא לא תפחת ממנת המכסה שתיקבע ליצרנים לפי פסקה (4);




(4) יתרת תוספת המכסה ליצרנים מושביים שלא חולקה לפי פסקאות (1) עד (3), תחולק באופן שווה בין יצרנים מושביים שאינם יצרנים קטנים; לעניין פסקה זו, יצרן מושבי שהוא אגודה שיתופית, ושנקבעה לו מכסה לפני תחילתו של החוק, ייחשב כשלושה יצרנים מושביים שאינם יצרנים קטנים".
היו"ר איתן כבל
לפני שאת מקריאה את (ג) אני רק רוצה לומר, מה שהקראנו עד עכשיו זה אותם נהלים שאתם תיארתם כדי לסגור את העניין של ה-700, כדי לאפשר לקטנים יותר כוח, ופה נקבעים בעצם הכללים. כפי שמיכל וגם אסף אמרו, בעצם זה אחד מסעיפי המהות שקובעים את כללי המשחק בתוך המערכת. אז קודם כל בואו נצביע עד הסעיף הזה.
ישראל בלוך
איתן, אני יכול להגיד מילה?
היו"ר איתן כבל
בבקשה.
ישראל בלוך
מכיוון שהיום אנחנו כבר יודעים שיש עודפי חלב וכנראה שהמכסה המחולקת יוצרת איזשהו עודף, כבר כרגע יש דיבורים על קיצוץ בשנה הבאה. אני פה רוצה להגיד שהקיצוץ צריך להיות בהתאם לתוספת של השנה. זאת אומרת, הקיצוץ, אם יהיה, יכול לפגוע פגיעה כפולה במי שפוגעים פה כבר עכשיו.
היו"ר איתן כבל
אני רוצה להגיד לך בכנות, זה אפילו לא מכובד. תסלח לי, כבודו.
ישראל בלוך
התלבטתי מאוד אם להעלות את זה אבל - - -
היו"ר איתן כבל
אני אאפשר לך. אני רוצה שתהיה אמירה עקרונית בסוף הדיון, לשיטתך. אבל, תגידו, מה אתם חושבים – רק כשאני מתכנס פה יש לכם את הזמן להגיד את כל הדברים האלה? יש לכם שולחן מגדלים. יש לכם משרד. אם אתם רואים את הדברים האלה מבעוד מועד – אנא, לא שולחים לי יומיים לפני שאנחנו מתכנסים כאילו זה כל עולמי. אני מנסה להגיד לכם שיש דרך עבודה. אתה יודע שאני מעולם לא מנעתי מכם לבוא ולהשמיע בפניי את עמדותיכם. אף אחד כאן סביב השולחן - - -
ישראל בלוך
אני יכול להסביר?
היו"ר איתן כבל
אבל, בבקשה, טוטי, אתה מבקש פה דבר שהוא לא עניין של מה בכך. אתה לא אומר: אח שלי, יש בתי ספר מקצועיים, בואו קצת ניתן להם גם כן, אתה מדבר פה על עניין שהוא מזיז ספינה מצד אל צד ואני לא יכול, בכל הכבוד. אני מעולם לא ביקשתי להתחרות באנשי המקצוע, לא אלה שיושבים פה ולא אלה שדנים בזה. התפקיד שלנו הוא למצוא איזשהן נקודות איזון שהמערכות יודעות לשבת עליהן. אני מבקש מאדוני להירגע, אני כבר רואה את אדוני עם המשפט בחוץ.
רחמים אליהו
איך הוא יודע מה יהיה שנה הבאה? מה שנה הבאה? אנחנו לא יודעים מה יהיה מחר, הוא כבר יודע מה יקרה שנה הבאה.
היו"ר איתן כבל
עזוב, הבנו.
ישראל בלוך
אפשר להעיר?
היו"ר איתן כבל
סיים רק.
ישראל בלוך
בכל הדיונים אמרנו את מה שאנחנו אומרים – אף אחד לא הקשיב. לא היו הרבה דיונים, היה בעצם דיון אחד שבו אמרנו את עמדתנו והיא בעצם לא נשמעה, מאז לא היה אף דיון. עכשיו הוועדה הזאת צריכה לאשר את המדיניות. הוועדה מאשרת את המדיניות. אנחנו באים ואומרים: תעזרו לנו בעניין של הפגיעה שנעשית פה.
היו"ר איתן כבל
אני מציע לכם את הדבר הבא: כל שינוי בכל אחת מהמועצות זה כמו שינוי שאתה מנסה להזיז נושאת מטוסים ב-1944, להעביר אותה מהחרטום אל הצד השני של הספינה. אם יש לכם טענות לגבי האופן שבו הדברים מתנהלים, אנא תפנו אלי בצורה מסודרת ואני אשקול ברצינות לקיים דיון.
ישראל בלוך
נעשה את זה.
היו"ר איתן כבל
זה לא דיון ראשון. קיימנו פה רק לא מזמן דיון על התנהלות מועצת הצמחים. היה דיון מעמיק, מאוד משמעותי, יותר מדיון אחד, תיקון חוק. אנחנו עוסקים עכשיו במועצת הדבש, שכפי שגם התחייבתי לבג"ץ אנחנו נסיים את זה בשליש הראשון של חזרתנו, ואני מתכוון לסיים, בהנחה שכמובן הכול יהיה על משכבו בשלום. אותו דבר כאן. אני לא יכול שכל פעם כשמתחילים לעלות במעלה ההר, מחזירים אותי לעניינים העקרוניים הגדולים של התהליכים. זה לא עובד ככה. אני גם מקווה שגם אצלכם זה לא יעבוד כך. אין. זה פשוט לא יכול לעבוד כך. דברים אמורים להיות סדורים. זה לא שכל אחד בא ואומר: יאללה, אני אנסה לחטוף. לא עובד כך. לא אצלי. אתה יודע את זה, טוטי. אתה מכיר אותי.
ישראל בלוך
גם אצלנו. לא באתי פה לחטוף. באתי לקבל עזרה.
היו"ר איתן כבל
טוטי, יכול להיות שאני אחליט ששכחתי את הערכה. אני לא אמרתי שאני לא רוצה לעזור, אני לא יכול לעזור כשאני לא מצליח עדיין לרדת לשורשם של דברים וכולם נראים לי צודקים. מה אתה חושב, ששמעתי את הקטנים ויש לי חלושס באוזן?
ישראל בלוך
הם צודקים, גם אני חושב שהם צודקים.
היו"ר איתן כבל
רק בסוף צריך לאזן את השוק. אני גם מציע לכם כבר עכשיו להתחיל לנהל את הדברים של 2019.
אסף לוי
מנהלים את הדיונים.
היו"ר איתן כבל
הוא אומר שבסוף אתה מגיע אליו רק יום לפני. זו טענתו לפחות. אני אומר קצת בהגזמה.
אסף לוי
קודם כל, לפני בכלל שזה מגיע לוועדה יש חובת התייעצות עם המועצה והוא חבר מועצה.
היו"ר איתן כבל
אסף, תודה. כן, בבקשה.
ליאל סיון דוידאן
ליאל דוידאן, יושב-ראש התארגנות מרחבים. אני חושב שיש לנו את היתרון לראות את מה שקורה ב-2019 בגלל שעכשיו מדברים על סוף 2018. מה שאנחנו מנסים לומר זה שאנחנו לא רוצים שאנשים פה ייפגעו פעמיים. אין בעיה שהוחלט כרגע שהקטנים מקבלים את הסדר היחסי הגדול יותר מאשר הגדולים - - -
היו"ר איתן כבל
מר דוידאן, יש לי הצעה: כשנסיים את הדיון – ממילא אני לא אשנה את זה – נעלה את ההתייחסות. אני אתייחס לעניין הזה, אבל, ברשותכם, תודה, הבנתי את העיקרון.
איתי עצמון
מכיוון שההגדרה של בית ספר חקלאי עדיין מתגבשת - - -
אסף לוי
אבל זה לא משנה לנוסח הזה. אפשר לקבוע את זה כי זה רק אחרי זה בהגדרה. זו לא החלוקה עצמה.
איתי עצמון
אבל יכול להיות שההגדרה לא תהיה בית ספר חקלאי אלא גם בית ספר מקצועי, לפי מה שהיושב-ראש ביקש.
היו"ר איתן כבל
אני ביקשתי להוסיף בית ספר מקצועי.
איתי עצמון
אז לכן אין טעם כרגע - - -
היו"ר איתן כבל
מה שאמרתי בסך הכול: בואו נצביע עד (4) כולל, ואת (ג) נשאיר.
איתי עצמון
כלומר, תקנה 5 ותקנה 6 עד תקנת משנה (ג).
היו"ר איתן כבל
בדיוק, שזה העניין שמצריך מאתנו את ההתייחסות. מי שבעד ירים את ידו.

הצבעה
בעד – פה אחד
תקנה 5 ותקנה 6(א)(ב) אושרו.
היו"ר איתן כבל
אושר.
אסף לוי
אז אני קופץ ל-7.

הקצאת מכסה מיוחדת ליצרנים מושביים
קיימים

7.
(א) נוסף על התוספות לפי תקנה 6(ב), תקצה ועדת המכסות, עד ליום כ"ד כסלו התשע"ט, (2 בדצמבר 2018)" - - -
היו"ר איתן כבל
אני מקווה שבדקתם בלוח.
אסף לוי
בדקנו שזה לא יוצא שבת.
היו"ר איתן כבל
אני הרי לא יכול לסמוך עליכם.
אסף לוי
"תוספת מכסה מיוחדת בהיקף כולל של מיליון ליטרים (להלן - המכסה המיוחדת), ליצרנים מושביים שהגישו בקשה כאמור בתקנת משנה (ב) המעסיקים ברפת את ילדיהם או את בני הזוג של ילדיהם, במהלך 12 חודשים רצופים קודם למועד הגשת הבקשה, בהיקף של כשמונים אחוזי משרה לפחות ובלבד שהם עומדים בתנאים הקבועים בתקנה זו".



(ב) יצרן מושבי רשאי להודיע לוועדת המכסות עד ליום ו' בחשוון התשע"ט (15 באוקטובר 2018) על בקשתו לקבל מנת מכסה מהמכסה המיוחדת ולצרף לבקשתו תלושי שכר ואישור רואה חשבון על העסקתם של ילדיו או בני זוגם ברפת, כנדרש בתקנת משנה (א); על תלוש השכר יוותרו גלויים פרטים אלה: שם המועסק, שם המעסיק, מספר הזיהוי שלו או מספר התאגיד ומען העסק, החודש שלגביו ניתן תלוש השכר, תקופת ההעסקה וגובה השכר ברוטו; היצרן רשאי למחוק מתלוש השכר פרטים אחרים.



(ג) ועדת המכסות תחלק את המכסה המיוחדת באופן שווה בין כלל היצרנים הזכאים לקבלתה, ובלבד שלא תעלה על 11,000 ליטרים ליצרן.



(ד) ועדת המכסות לא תקצה ליצרן יותר ממנת מכסה אחת מן המכסה המיוחדת.



(ה) מסמכים שנמסרו לפי תקנה זו יישמרו בוועדת המכסות עד תום שנת 2018 ויושמדו בתום התקופה האמורה; יושב ראש ועדת המכסות ינקוט את כל האמצעים הדרושים לאבטחת המידע שבמסמכים האמורים ולהגנה על סודיות המידע; אין בהוראות תקנת משנה זו כדי לגרוע מהוראות לפי חוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981;



(ו) בתקנה זו, "בן זוג" – לרבות ידוע בציבור".
היו"ר איתן כבל
מי בעד תקנה 7?

הצבעה
בעד – פה אחד
תקנה 7 אושרה.
היו"ר איתן כבל
אושר. הלאה.
אסף לוי
"הקצאת מכסה ליצרנים שיחלו את ייצור החלב במשקם לראשונה
8.
אדם שנקבעה זכאותו למכסת חלב לפי פרק ג' לתקנות קביעת מכסות חלב, בשנים 2016 עד 2017, ואשר החל או יחל" – זה התיקון בעקבות הערתו של איתי – "את ייצור החלב באופן עצמאי במשקו, בשנה השוטפת, יקבל, בנוסף למכסה שאותה הוא זכאי לקבל עם תחילת הייצור, תוספת מכסה כפי שיפורט להלן:




(1) יצרן מושבי - תוספת מכסה בהיקף של 200,000 ליטרים;




(2) יצרן שיתופי - תוספת מכסה בהיקף של 500,000 ליטרים".



"הקצאת מכסה למבקשי מכסות חדשים שהם בתי ספר חקלאיים" – נדלג גם על זה, ברשותך? זה בתי ספר חקלאיים.
היו"ר איתן כבל
תקנה 8 – יש הערות? התייחסויות? אני מעלה להצבעה עם התיקון שהוקרא. מי שבעד ירים את ידו.

הצבעה
בעד – פה אחד
תקנה 8 אושרה.
היו"ר איתן כבל
אושר. הלאה. מדלגים לתקנה 10.
אסף לוי
"הוכחת יכולת מימון להקמת רפת
10.
1. להוכחת יכולת מימון להקמת רפת, יידרשו מבקשי מכסות לפי תקנה 9 להציג לוועדת המכסות מסמכים המעידים, להנחת דעתה של ועדת המכסות, על קיומם של מקורות המימון האמורים.



1. בתקנה זו -




"מוסד פיננסי מוכר" – כל אחד מאלה:





(1) גוף מוסדי כהגדרתו בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981;





(2) תאגיד בנקאי כהגדרתו בחוק הבנקאות (רישוי), התשמ"א-1981;





(3) מנהל קרן כמשמעותו בחוק השקעות משותפות בנאמנות, התשנ"ד-1994;
"מסמכים" – כל אחד מאלה
(1) אישור מרואה חשבון;





(2) אישור ממוסד פיננסי מוכר או תצהיר בחתימתו של הגורם שהעמיד לרשות מבקש המכסה את המימון".
היו"ר איתן כבל
הערות? מי שבעד תקנה 10 ירים את ידו.

הצבעה
בעד – פה אחד
תקנה 10 אושרה.
היו"ר איתן כבל
אושר.
אסף לוי
"סימן ב': מכסות חלב כבשים

הגדרות – סימן ב' לפרק ב'
11.
בסימן זה -



"יצרן" – יצרן חלב כבשים;



"יצרן מושבי" - יצרן שאינו יצרן שיתופי;



"יצרן מושבי קטן" - יצרן שמכסתו הקובעת אינה עולה על 150,000 ליטרים.



"המכסה הקובעת" - המכסה שנקבעה ליצרן בשנת 2018 בניכוי תוספות מכסה שהועברו אליו במסגרת הליכים להעברת מכסה בין יצרנים בחמש השנים שקדמו לשנה השוטפת;

הקצאת תוספות למכסות יצרנים קיימים
12.
בשנת 2018 תקצה ועדת המכסות לכלל היצרנים, תוספת מכסה בהיקף כולל של 1.5 מיליון ליטרים (בסימן זה - תוספת המכסה), כמפורט להלן:




(1) ליצרן מושבי קטן שמכסתו הקובעת פחותה מ- 95,000 ליטרים, תינתן מנת מכסה לצורך השלמת מכסתו להיקף האמור; ואולם מנת מכסה לפי פסקה זו לא תפחת מ- 35,500 ליטרים;




(2) ליצרן מושבי קטן שאינו זכאי למנת מכסה לפי פסקה (1) – מנת מכסה בהיקף של 35,500 ליטרים;




(3) ליצרן מושבי שאינו יצרן קטן – מנת מכסה בהיקף של 17,750 ליטרים;




(4) ליצרן שיתופי – מנת מכסה בהיקף של 71,000 ליטרים;




(5) נותרה תוספת מכסה שלא חולקה לפי פסקאות (1) עד (4), תחולק יתרת תוספת המכסה באופן שווה בין כלל היצרנים".
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אין יצרנים ערביים?
אסף לוי
למה אין?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
למה הם לא מוזכרים?
אסף לוי
קטן, משפחתי.
מיכל קראוס
במשפחתי זה גם ערבי.
אסף לוי
יצרן קטן.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לא מוצג פה משפחתי, כתוב מושבי. מושבי קטן, מושבי שאינו קטן ושיתופי, לא מוזכר המגזר הערבי.
מיכל קראוס
סקטור המיעוטים אצלנו הוא בתוך הסקטור המשפחתי.
אסף לוי
המושבי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אבל למה זה לא כתוב?
מיכל קראוס
זו ההגדרה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אבל זה צריך להיות כתוב.
אסף לוי
הגדרה של יצרן מושבי זה יצרן שאינו שיתופי. הגדרנו שיתופי, ולכן כל - - -
היו"ר איתן כבל
זו בדיוק הנקודה. אתה לא עושה הבחנה על פי עדה. ההבחנה היא על פי העיסוק.
דן סידה (ש"ס)
אבל מוזכר מושבי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מוזכר מושבי, לא מוזכר ערבי.
דן סידה (ש"ס)
תוריד את המילה "מושבי" או שתוסיף "ערבי".
היו"ר איתן כבל
תסביר. חבר'ה, זו לא פעם ראשונה, תאמינו לי.
אסף לוי
בגלל שהסדר של ההגדרות הוא לפי הא'-ב' אני אקריא: יצרן זה יצרן חלב קיבוצי, ויש לנו "יצרן מושבי – יצרן שאינו יצרן שיתופי". כלומר, כל מי שאינו יצרן שיתופי נקרא יצרן מושבי, גם בתי ספר, גם מגזר המיעוטים. אנחנו מגדירים את כולם כמושבי, כל מי שהוא לא, בצורת השלילה.
איתי עצמון
אני מציע שהוועדה תאשר את תקנות 11 ו-12 . תקנה 13 כבר עוסקת בבתי ספר חקלאיים.
היו"ר איתן כבל
אוקיי. מי שבעד ירים את ידו.

הצבעה
בעד – פה אחד
תקנות 11 ו-12 אושרו.
היו"ר איתן כבל
אושר. הלאה.
אסף לוי
אני מסמן שאת 13 לא.
היו"ר איתן כבל
כן, תכף נחזור לכל זה.
אסף לוי
"סימן ג': מכסות חלב עיזים

הגדרות – סימן ג' לפרק ב'
14.
בסימן זה -



"יצרן" – יצרן חלב עיזים;



"יצרן מושבי" – יצרן שאינו יצרן שיתופי;



"יצרן קטן" - יצרן שמכסתו הקובעת אינה עולה על 300,000 ליטרים;"



"הקצאת מכסה למבקשי מכסות חדשים" זה גם בתי ספר.
איתי עצמון
אני מציע שהוועדה תאשר את תקנה 14.
היו"ר איתן כבל
מי שבעד ירים את ידו.

הצבעה
בעד – פה אחד
תקנות 14 אושרה.
היו"ר איתן כבל
אושר.
אסף לוי
"פרק ג': כללי

מגבלות על העברת מכסה
16.
יצרן חלב שקיבל מנת מכסה לפי תקנות אלה, לא יהיה זכאי להעבירה לאחר במשך 5 שנים מיום קבלתה.
פרק ד
תוקף

תוקף
17.
תוקפן של תקנות אלה עד יום כ"ג בטבת התשע"ט (31 בדצמבר 2018)".
היו"ר איתן כבל
הערות? מי בעד?

הצבעה
בעד – פה אחד
תקנות 16 ו-17 אושרו.
היו"ר איתן כבל
עכשיו בואו, ברשותכם, נחזור להגדרה הראשית שעוסקת בבית ספר חקלאי, ואולי מקצועי, ובכך נוכל להשלים את שלושת הסעיפים הנותרים. בבקשה, גברתי, אפרת ורד.
אפרת ורד
"בית ספר חקלאי שבפיקוח המינהל לחינוך התיישבותי במשרד החינוך, או בית ספר מקצועי שבפיקוח האגף להכשרה מקצועית במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים".
איתי עצמון
ואז לא תהיה רשימה.
אפרת ורד
לא תהיה רשימה אבל, שימו לב, אנחנו צריכים לתקן רק - - -
אסף לוי
לא הקראנו את הסעיפים האלה.
איתי עצמון
התקנות שעוסקות בבתי ספר חקלאיים בכוונה לא הוקראו.
היו"ר איתן כבל
בואו נעשה את זה כדי שגם יהיה "אתה חונן לאדם דעת", שתבינו על מה אתם מדברים מבלי שאנחנו כל פעם נתחיל להתווכח מהתחלה.
איתי עצמון
אז אני רוצה להבין, אתם כוללים גם בתי ספר מקצועיים? ההגדרה היא לא בית ספר חקלאי.
אפרת ורד
את ההגדרה אנחנו נעשה בית ספר חקלאי, זה כולל גם וגם.
אסף לוי
בית ספר חקלאי, כשגם בית ספר מקצועי יקרא בהגדרה בית ספר חקלאי, שלא נצטרך אחר כך בהגדרות - - -
לאה ורון
תקריאו שוב את ההגדרה שלכם.
אפרת ורד
"בית ספר חקלאי שבפיקוח המינהל לחינוך התיישבותי במשרד החינוך, או בית ספר מקצועי שבפיקוח האגף להכשרה מקצועית במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים".
איתי עצמון
ניתן פשוט, לדעתי, לקבוע שתי הגדרות – הגדרה לבית ספר חקלאי והגדרה לבית ספר מקצועי.
היו"ר איתן כבל
חברים יקרים, הייעוץ המשפטי יישב על כך לאחר מכן. אנחנו מסמיכים אתכם לעשות את הניסוחים המדויקים, העיקר שהמהות עליה אנחנו מצביעים תישמר. הכוונה שלנו ברורה בעניין הזה.
אסף לוי
איתן, שתי הגדרות, בסדר.
היו"ר איתן כבל
מי בעד ההגדרות כפי שהוגדרו כאן? ולמרות שאני אומר את שתי ההגדרות, אם יידרשו בהמשך, יסתבר לכם, שצריך לעשות תיקוני נוסח טכניים, אנחנו מאשרים את זה. מי שבעד ירים את ידו.

הצבעה
בעד – פה אחד
ההגדרות לבתי ספר חקלאיים ומקצועיים אושרו.
היו"ר איתן כבל
ההגדרות אושרו. הלאה, בבקשה.
אסף לוי
"6.
(ג) בשנת 2018 ועדת המכסות תקצה ליצרנים שהם בתי ספר חקלאיים, תוספת מנת מכסה בהיקף כולל של 300 אלף ליטרים";



כאן לא צריך בתי ספר מקצועיים כי זה יצרנים קיימים.
היו"ר איתן כבל
הבנתי. הלאה.
אסף לוי
"ליצרן שהוא בית ספר חקלאי והמכסה שנקבעה לו בשנת 2018, פחותה מ-900,000 ליטרים, תינתן מנת מכסה לצורך השלמת מכסתו" - - -
אפרת ורד
רק שזה יהיה "כ-300,000 ליטרים".
מיכל קראוס
אסף, "כ-300,000 ליטרים" ולא "300,000 ליטרים" כי סך ההקצאה תהיה 304,000 אז לכתוב "בהיקף כולל של כ-300,000 ליטרים".
אסף לוי
בסדר.
איתי עצמון
אי אפשר לכתוב את המספר המדויק, את המספר שציינת?
מיכל קראוס
לא, כי אנחנו - - -
היו"ר איתן כבל
אני מבין את זה, אתה לא יכול לדייק את זה.
איתי עצמון
בדרך כלל הם מאוד מדייקים, לכן אני שואל.
אפרת ורד
למה? גם בלול אנחנו כותבים "כ".
היו"ר איתן כבל
בזה אני חושב שהם צודקים.
אסף לוי
איתן, 310. מקסימום תישאר יתרה, שיהיה רגוע, שלא יהיה כתוב "כ".
מיכל קראוס
אוקיי, 310,000 ליטרים.
אסף לוי
"ליצרן שהוא בית ספר חקלאי והמכסה שנקבעה לו בשנת 2018, פחותה מ- 900,000 ליטרים, תינתן מנת מכסה לצורך השלמת מכסתו להיקף של 900,000 ליטרים, אך לא יותר ממנת מכסה בהיקף של 100,000 ליטרים; ואולם, תוספת המכסה האמורה תינתן ליצרן האמור בכפוף לכך שהוא יציג לוועדת המכסות, עד ליום ו' בחשון התשע"ט (15 באוקטובר 2018) אחד מאלה:





(1) תכנית לביצוע ההשקעות הנדרשות לייצור מנת המכסה שלה הוא זכאי;





(2) חוות דעת מקצועית של מדריך שירות ההדרכה והמקצוע במשרד החקלאות, כי הוא אינו נדרש להשקעות נוספות לצורך ייצור מנת המכסה שלה הוא זכאי".
איתי עצמון
יש לי שאלה: מכיוון שכתבנו 310, האם יש צורך בשינוי המספרים?
אסף לוי
לא.
היו"ר איתן כבל
הערות?
אפרת ורד
בגלל זה עדיף "כ". אני חושבת שעדיף "כ" כי אחרת יש לנו הוראה מוחלטת ל-310 וזה לא בטוח שיש בדיוק 310. אני חושבת שנכון יותר לכתוב "כ".
היו"ר איתן כבל
אני חושב שאין בעיה עם העניין הזה. אני מקבל.
אסף לוי
אז "כ-300,000 ליטרים". אני אקריא את ההתחלה של (ג) רק בשביל הפרוטוקול:

"(ג) בשנת 2018 ועדת המכסות תקצה ליצרנים שהם בתי ספר חקלאיים, תוספת של מנות מכסה בהיקף כולל של כ-300 אלף ליטרים";
היו"ר איתן כבל
תודה. מי שבעד עם התוספת, השינויים והתיקונים ירים את ידו.

הצבעה
בעד – פה אחד
תקנה 6(ג) אושרה.
היו"ר איתן כבל
אושר. הלאה.
אסף לוי
"הקצאת מכסה למבקשי מכסות חדשים שהם בתי ספר חקלאיים" – ונוסיף פה "או בתי ספר מקצועיים".
היו"ר איתן כבל
אוקיי.
אפרת ורד
אני לא יודעת למה הגעתם קודם אבל הייתה הוראה שלך שזה "תקבע" ולא "רשאית".
איתי עצמון
רגע, עוד לא הוקרא הסעיף.
אפרת ורד
9.
(א) ועדת המכסות תקבע זכאות לשני מבקשי מכסות, בהיקף של 500 אלף ליטרים לכל אחד מהם; מבקשי המכסות יהיו יצרנים חדשים שהם בתי ספר חקלאיים העומדים בתנאי הסף" - - -
איתי עצמון
"או מקצועיים".
אפרת ורד
"או מקצועיים העומדים בתנאי הסף האמורים בתקנת משנה (ב) וזכאותם תיקבע לפי הליך ההגרלה האמור בתקנת משנה (ג)".
איתי עצמון
בתקנת משנה (ב) הייתה לי הערה מכיוון שבתקנת משנה (א) כתוב: חובה לקבוע זכאות, בתקנת משנה (ב) יש רשות לקבוע אז צריך להתאים את הנוסח.
היו"ר איתן כבל
צריך להתאים, נכון.
אפרת ורד
אז המכסה לפי תקנת משנה (א) תיקבע לבתי ספר חקלאיים או מקצועיים שמתקיימים בהם כל אלה:



"(1) הוא בעל זכות במשק חקלאי שבו ניתן להקים רפת לייצור חלב, בהיקף המכסה האמור בתקנת משנה (א) לפחות;




(2) הוא הציג מסמכים להוכחת יכולתו להעמיד מקורות מימון בהיקף של 1.5" - - -
דן סידה (ש"ס)
איך בבית ספר מקצועי יש זכות למשק חקלאי?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
כרגע סיכמנו.
אסף לוי
הוא עדיין רפת - - -
דן סידה (ש"ס)
אבל אין לו זכות. אם הוא בית ספר מקצועי לא הייתה לו אף פעם זכות.
אסף לוי
יש לו קרקע חקלאית. הוא בית ספר מקצועי שיש לו קרקע חקלאית. לפי החוק לא ניתן להקים רפת אלא בקרקע חקלאית. הוא חייב להיות קרקע חקלאית.
היו"ר איתן כבל
יש נקודת מוצא.
מיכל קראוס
יש בתי ספר כאלה, זה לא שאין. יש בתי ספר מקצועיים, שהוגדרו כמקצועיים, ויש להם קרקע חקלאית.
דן סידה (ש"ס)
אוקיי.
אפרת ורד
"(2) הוא הציג מסמכים להוכחת יכולתו להעמיד מקורות מימון בהיקף של 1.5 מיליון שקלים חדשים לפחות לצורך הקמת רפת לייצור חלב בהיקף המכסה שתוקצה לו, כמפורט בתקנה 10;




(3) לא נקבעה לו מכסה לייצור חלב בקר לפי החוק או לפי צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (ייצור חלב), בעשר השנים שקדמו לשנה השוטפת";




(4) – פה יהיה לי עדכון – "לבקשה צורפה חוות דעת של מנהל האגף לחינוך התיישבותי במשרד החינוך, או של מנהל האגף להכשרה מקצועית במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, לפיה קיימת היתכנות להקמת מגמת לימוד הכוללת רפת, ושמספר התלמידים הרשומים ללימוד במגמה זו הוא 20 לפחות;



הבקשה תוגש בידי מנהל בית הספר".
אסף לוי
זו בדיוק התקנה שאומרת את ההפרדה בין ההגדרה, שהתנאי להקמת רפת הוא שבאמת תהיה מגמת לימוד.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
למי מוגשת הבקשה?
מיכל קראוס
ועדת המכסות.
אסף לוי
"(ג) היו בפני הוועדה יותר משני מבקשי מכסות אשר יעמדו בתנאי הסף האמורים בתקנת משנה (ב), תבחר ועדת המכסות את המבקשים הזכאים למכסה, בדרך של הגרלה, שתיערך בפיקוח עורך דין.



(ד) לא היו שני מבקשי מכסות אשר עומדים בתנאי הסף האמורים בתקנת משנה (ב), תחולק המכסה הכוללת" – "הכוללת" זו תוספת של איתי – "באופן שווה בין כלל יצרני החלב שהם בתי ספר חקלאיים לרבות בתי ספר שקיבלו תוספת לפי תקנה 6(ג), ובלבד שהמכסה שתחולק לכלל יצרני חלב שהם בתי ספר חקלאיים לפי תקנה זו ולפי תקנה 6(ג), לא תעלה על מיליון ליטרים.



(ה) היה בית הספר שנבחר לפי תקנת משנה (ג) תאגיד - תוקצה מכסת החלב לתאגיד, ואם היה הוא מוסד ממשלתי שאינו תאגיד - תוקצה המכסה לאגף לחינוך התיישבותי בעבור בית הספר כאמור ובאמצעות מנהל בית הספר באותה העת".
איתי עצמון
כאן צריך לעשות התאמה.
אסף לוי
כן, אנחנו נבדוק איך עושים את זה.
איתי עצמון
ההתאמה צריכה להתייחס גם למשרד העבודה והרווחה.
אפרת ורד
כן.
היו"ר איתן כבל
הערות עם ההתאמות, עם התוספות? מי שבעד ירים את ידו.


הצבעה
בעד – פה אחד
תקנה 9 אושרה.
היו"ר איתן כבל
אושר. הלאה.
אסף לוי
"הקצאת מכסה למבקשי מכסות חדשים
13.
(א) ועדת המכסות תקבע זכאות לחמישה מבקשי מכסות בהיקף של 100,000 ליטרים לכל אחד מהם; מבקשי המכסות יהיו יצרני חלב כבשים מושביים חדשים או בתי ספר חקלאיים, העומדים בתנאי הסף האמורים בתקנת משנה (ב) או (ג), לפי העניין, וזכאותם תיקבע לפי הליך ההגרלה האמור בתקנת משנה (ד)".
איתי עצמון
אז גם צריך התאמה?
אסף לוי
אני לא בטוח. הסעיף ההוא דיבר על מכסת חלב בקר, אני לא יודע אם בצאן אני רוצה להכניס - - -
איתי עצמון
למה לא? מה הסיבה?
אסף לוי
היתכנות, צורך.
איתי עצמון
אם אין היתכנות הם לא יקבלו את המכסה כי יש תנאים מהותיים.
אסף לוי
בסדר, נוסיף.
היו"ר איתן כבל
אסף, אני אסביר כי זה לא סתם, כי לוחצים אותך – או שיש שכל או שאין שכל. אם יש הגיון צריך ללכת אתו, אם אין היגיון אז אין היגיון.
אסף לוי
אין בעיה.
היו"ר איתן כבל
ממה נפשך? אם לא נידרש או יש עודף – ממילא לא יקבלו.
איתי עצמון
או שהם לא עומדים בתנאים המהותיים.
היו"ר איתן כבל
או שהם לא עומדים בתנאים המהותיים.
אסף לוי
"מבקשי המכסות יהיו יצרני חלב כבשים מושביים חדשים או בתי ספר חקלאיים, או בתי ספר מקצועיים, העומדים בתנאי הסף האמורים בתקנת משנה (ב) או (ג), לפי העניין, וזכאותם תיקבע לפי הליך ההגרלה האמור בתקנת משנה (ד).



(ב) ועדת המכסות רשאית לקבוע זכאות למכסה למבקש מכסה חדש שהוא יצרן מושבי, לפי תקנת משנה (א), ובלבד שמתקיימים בו כל התנאים האלה:




(1) הוא בעל זכות במשק חקלאי שבו ניתן להקים דיר לייצור חלב, בהיקף המכסה האמור בתקנת משנה (א) לפחות;




(2) משקו מצוי באזור עדיפות לאומית;




(3) לא נקבעה לו או לבן זוגו מכסה לייצור חלב או זכאות למכסה כאמור, לפי החוק או לפי צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (ייצור חלב), בעשר השנים שקדמו לשנה השוטפת, למעט יצרן שקיבל מכסה לייצור חלב צאן במשק סגור, לפי תקנה 36 לתקנות קביעת מכסות חלב;




(ד) הוא או בן זוגו, אינם בעלי מכסה לייצור ושיווק ביצי מאכל לפי חוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד - 1963;



(ג) ועדת המכסות רשאית לקבוע זכאות למכסה למבקש מכסה חדש שהוא בית ספר חקלאי, או בית ספר מקצועי, לפי תקנת משנה (א), ובלבד שמתקיימים בו כל התנאים האלה:




(1) הוא בעל זכות במשק חקלאי שבו ניתן להקים דיר לייצור חלב כבשים, לפחות בהיקף המכסה האמור בתקנת משנה (א);




(2) לבקשה צורפה חוות דעת של מנהל האגף לחינוך התיישבותי במשרד החינוך, או מנהל האגף להכשרה מקצועית במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, לפיה קיימת היתכנות להקמת מגמת לימוד הכוללת דיר;



הבקשה תוגש בידי מנהל בית הספר.



(ד) היו בפני הוועדה יותר מחמישה מבקשי מכסה אשר עמדו בתנאי הסף האמורים בתקנות משנה (ב) ו- (ג), תבחר ועדת המכסות את המבקשים הזכאים למכסה, בדרך של הגרלה, שתיערך בפיקוח עורך דין, בשלבים, כמפורט להלן:




(1) מבין מבקשי המכסה שהם בתי ספר חקלאיים או בתי ספר מקצועיים - יצרן אחד;




(2) מבין מבקשי המכסה שהם מקרב האוכלוסייה הערבית, הדרוזית או הצ'רקסית – יצרן אחד;




(3) מבין מבקשי המכסה שהם מקרב ישובים חדשים – יצרן אחד;




(4) מבין כלל מבקשי המכסה, לרבות אלה שלא נבחרו לפי פסקאות (1) עד (3) - חמישה, בהפחתת מבקשי המכסה שנבחרו לפי פסקאות (1) עד (3).



(ה) היה בית הספר שנבחר לפי תקנת משנה (ד) תאגיד - תוקצה מכסת החלב לתאגיד , ואם היה הוא מוסד ממשלתי שאינו תאגיד - תוקצה המכסה לאגף לחינוך התיישבותי בעבור בית הספר כאמור, באמצעות מנהל בית הספר באותה העת".


כמובן שכאן נעשה את ההתאמה הנדרשת.
היו"ר איתן כבל
אני רק אומר בכלל, כל התאמה שנדרשת כתוצאה מהתוספת של בית הספר המקצועי, התאמות נוסחיות שאולי לא שמנו לב אליהן עכשיו, כמובן שאנחנו נאפשר. מי שבעד ירים את ידו.

הצבעה
בעד – פה אחד
תקנה 13 אושרה.
היו"ר איתן כבל
תקנה 13 אושרה.
אפרת ורד
"הקצאת מכסה למבקשי מכסות חדשים
15.
(א) ועדת המכסות תקבע זכאות לשישה מבקשי מכסות בהיקף של 160,000 ליטרים לכל אחד מהם; מבקשי המכסות יהיו יצרני חלב עיזים מושביים חדשים או בתי ספר חקלאיים, העומדים בתנאי הסף האמורים בתקנת משנה (ב) או (ג), לפי העניין, וזכאותם תיקבע לפי הליך ההגרלה האמור בתקנת משנה (ד).



(ב) ועדת המכסות רשאית לקבוע זכאות למכסה למבקש מכסה חדש שהוא יצרן מושבי, לפי תקנת משנה (א), ובלבד שמתקיימים בו כל התנאים האלה":
היו"ר איתן כבל
ב-15(א) בתי ספר חקלאיים או בתי ספר מקצועיים. הלאה.
אפרת ורד
(1) הוא בעל זכות במשק חקלאי שבו ניתן להקים דיר לייצור חלב עזים, בהיקף המכסה האמור בתקנת משנה (א) לפחות;




(2) משקו מצוי באזור עדיפות לאומית;




(3) לא נקבעה לו או לבן זוגו מכסה לייצור חלב או זכאות למכסה כאמור, לפי החוק או לפי צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (ייצור חלב), בעשר השנים שקדמו לשנה השוטפת, למעט יצרן שקיבל מכסה לייצור חלב צאן במשק סגור, לפי תקנה 36 לתקנות קביעת מכסות חלב;




(4) הוא או בן זוגו, אינם בעלי מכסה לייצור ושיווק ביצי מאכל לפי חוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד -1963;



(ג) ועדת המכסות רשאית לקבוע זכאות למכסה למבקש מכסה חדש שהוא בית ספר חקלאי או מקצועי, לפי תקנת משנה (א), ובלבד שמתקיימים בו כל התנאים האלה:




(1) הוא בעל זכות במשק חקלאי שבו ניתן להקים דיר לייצור חלב, בהיקף המכסה האמור בתקנת משנה (א) לפחות;




(2) לבקשה צורפה חוות דעת של מנהל האגף לחינוך התיישבותי במשרד החינוך" – או בהתאמה – "לפיה קיימת התכנות להקמת מגמת לימוד הכוללת דיר;



הבקשה תוגש בידי מנהל בית הספר".
איתי עצמון
מדובר כאן על סמכות שבשיקול דעת לתקנת משנה (ג) בכפוף לתנאים? כלומר, אם מתקיימים התנאים אז היא נותנת את המכסה, מקצה את המכסה – אז למה בעצם כתבתם "רשאית לקבוע"?
אפרת ורד
זו אותה הערה שהערת בבקר – נעשה התאמה. זאת אומרת, היא תקבע אם מתקיימים התנאים.
דן סידה (ש"ס)
לגבי סעיף (4) "הוא או בן זוגו, אינם בעלי מכסה לייצור ושיווק ביצי מאכל לפי חוק המועצה לענף הלול" – ואם בתוך המשק הזה ההורים הם בעלי המכסה ואחד הבנים רוצה לגדל דיר והכול מאושר?
אסף לוי
אבל בעל המשק הוא בעל המשק.
דן סידה (ש"ס)
נו, אז מה הבעיה שהבן שלו יגדל?
אסף לוי
הוא לא בעל המשק, הוא לא בעל הנחלה ולא בעל הקרקע.
דן סידה (ש"ס)
אבל הוא חי בבית.
היו"ר איתן כבל
אתה עכשיו פותח עולם תוכן.
דן סידה (ש"ס)
יש את זה?
היו"ר איתן כבל
כנראה שהם הולכים ומישהו מאשר להם את זה. פה אתה מבקש בעצם עכשיו שאני אשנה כללים שהם במקום - - -
דן סידה (ש"ס)
אני לא ביקשתי שתשנה, ביקשתי שתבהיר.
היו"ר איתן כבל
אז אני אומר, נכון לרגע זה פה, אני לא יכול לעשות את השינוי. אלה הכללים נכון להיום.
אסף לוי
אני אסביר גם את הרציונל.
היו"ר איתן כבל
דרך אגב, בענף הלול יש לנו בדיוק את אותם כללים ואותן בעיות. היה ויכוח מאוד לא פשוט שנגע לכל מי שנמצא בקו העימות, של בנים שניסו לגדל, ונקבעו כללים, גם בהסכמת כל המערכות והתנועות. הם מבינים את העניין הזה.
דן סידה (ש"ס)
בהתייחס לביצים – אז הוא לא יוכל לגדל ביצים שיהיו ברפת, אבל אם זה דיר באותו משק ואחד הבנים - - -
אסף לוי
אני אסביר. מאחר ושני הענפים האלה הם ענפים מתוכננים ויש בהם סוג של ודאות כלכלית והבטחת מחיר, אנחנו רוצים לתת לכמה שיותר חקלאים את האפשרות הזאת, ולא לתת למי שכבר יש לו אחד מהסוגים האלה של הענפים המתכוננים יתרון נוסף. אנחנו רוצים לאפשר לאחרים.
היו"ר איתן כבל
בדיוק.
דן סידה (ש"ס)
ביקשתי רק להבהיר את זה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
עוד מעט לא תהיה בעיה כי תבטלו את התכנון בכל מקום.
היו"ר איתן כבל
זה שני ענפים שהם מאוד מרכזיים היום, ענף ההטלה וענף החלב, הם גם ענפים מתוכננים ובאמת הרצון הוא תמיד להרחיב את המעגל ולא שתהיה שליטה – הרי זה בדיוק הפתיח שאמרתי לגבי הגדולים. אני רוצה שבעיקר בכל הנוגע למשק המשפחתי לאפשר לכמה שיותר אנשים להיות חלק מהמשק המשפחתי, לפחות לפי התפיסה שלי.
מיכל קראוס
אני רק אענה. אני חושבת שאני מבינה את השאלה שלך. יש רק אחד שהוא בעל הנחלה. אם אתה שואל: למה לבן אנחנו לא נותנים, או למה לאימא אנחנו לא נותנים את המכסה, גם אם יש להם ביצים, למה לא נותנים להם דיר או רפת? אז הוא לא בעל הנחלה.
היו"ר איתן כבל
זה ברור. זו הייתה נקודת המוצא.
דן סידה (ש"ס)
אני מדבר מניסיון במשקים שאני חי אותם. היו מקרים כאלה, היום אינם ואני תוהה למה שהם לא יהיו בהמשך. אוקיי, ברור, הבנתי.
אסף לוי
(ד) היו בפני הוועדה יותר משישה ממבקשי מכסה אשר עמדו בתנאי הסף האמורים בתקנת משנה (ב) ו-(ג), תבחר ועדת המכסות את המבקשים הזכאים למכסה, בדרך של הגרלה, שתיערך בפיקוח עורך דין, בשלבים, כמפורט להלן:




(1) מבין מבקשי המכסה שהם בתי ספר חקלאיים או בתי ספר מקצועיים - יצרן אחד;




(2) מבין מבקשי המכסה שהם מקרב האוכלוסייה הערבית, הדרוזית או הצ'רקסית – יצרן אחד;




(3) מבין מבקשי המכסה שהם מקרב ישובים חדשים – יצרן אחד;




(4) מבין כלל מבקשי המכסה, לרבות אלה שלא נבחרו לפי פסקאות (1) עד (3) – שישה, בהפחתת מבקשי המכסה שנבחרו לפי פסקאות (1) עד (3).



(ה) היה בית הספר שנבחר לפי תקנת משנה (ד) תאגיד תוקצה מכסת החלב לתאגיד, ואם היה הוא מוסד ממשלתי שאינו תאגיד - תוקצה המכסה לאגף לחינוך התיישבותי בעבור בתי הספר כאמור, באמצעות מנהל בית הספר באותה העת.


כאן גם נעשה את ההתאמה הנדרשת.
היו"ר איתן כבל
אוקיי. הערות? אני מעלה להצבעה. מי שבעד ירים את ידו.

הצבעה
בעד – פה אחד
תקנה 15 אושרה.
היו"ר איתן כבל
אושר.
אסף לוי
צריך להגיד משהו על כך שהתוספת נמחקת?
איתי עצמון
נמחקת.
היו"ר איתן כבל
כן. ברשותכם, לפני שאני סוגר את הדיון, טוטי, אני אאפשר לך להציע את ההצעה שלך ואני אתייחס אליה.
ישראל בלוך
מה שאני מבקש – במידה ותהיה הפחתה בשנה הבאה, קודם תופחת התוספת שניתנה השנה ואחר כך, אם יהיה צורך, יופחתו שאר המכסות, על פי הצורך.
היו"ר איתן כבל
אני לא אומר לך להיענות לבקשתו, אני אומר שתתייחס.
אסף לוי
שמענו. קודם כל שתתקבל החלטה, נראה מה הכמות שבהחלטה וניקח את זה בשיקולים במסגרת קביעת המדיניות.
היו"ר איתן כבל
תודה, אסף. כן, איתן ברושי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב-ראש, הערה אחת כללית: כידוע לך, אתמול בוטלה ישיבה כי משרד החקלאות לא הוזמן לישיבה, אבל דנים בממשלה ובעיתונות בעתיד ענף החלב. אני חושב שזה יהיה נכון, אדוני היושב-ראש, לקיים פה דיון בטרם יביאו לנו את הנייר עם התקנות של אבי שמחון או של מישהו אחר, ואני בעד להיפגש עם כולם. לכן אני מציע שלא יהיה מצב שהממשלה מסכמת את דעתה ואנחנו דנים אחר כך, ברוורס, כמו שאתה קורא לזה. אני מציע לקבוע פה דיון. אנחנו בשני ענפים תקועים – בענף הפטם, כשהגשנו הצעה לפני הפגרה ולא הצלחת להשלים את המהלך, ובענף החלב מתקיימים דיונים דרמטיים. אני מציע שיתקיים אצלך דיון לא אחרי שהם סגרו את הדיונים אלא תוך כדי הדיונים. אני חושב שאתה צריך להיות מעורב במדיניות ולא לקבל פה תכתיבים.
היו"ר איתן כבל
תודה. בבקשה.
דן סידה (ש"ס)
אני רוצה לצדד בדרישה שלו.
היו"ר איתן כבל
בסדר. ברשותכם, אני רוצה לומר קודם כל למה שהעלה חבר הכנסת איתן ברושי, אין לך מושג כמה ידיי ורגליי בתוך התהליכים האלה. אני ממש לא סומך על המערכות. אני יכול לומר שבנושא הפטם כבר קיימנו פגישה עם כל הגורמים המקצועיים, והדבר הבסיסי, הראשון, שהבנתי שהוא בבעיה, שאתה לא יכול להתקדם בתהליך הזה אם לא תהיה להם שפה משותפת. כשהוויכוח הוא האם השעה בחוץ היא 11:35, השני אומר: לא, השעה היא לא 11:35 לפי שעון יפן, והשלישי אומר: זה לפי שעון אחר – אתה בכלל לא יכול להתקדם. זאת אומרת שהוויכוח הוא על הנתונים שאמורים להיות הנתונים המוסכמים שהם נקודת המוצא הכי בסיסית שיש. אני יודע שהתקיימה הפגישה הזו. הם קיבלו ממני את האופן שבו צריך להמשיך. אנחנו נמשיך לעקוב. הייתה פגישה עם נציגי אגף תקציבים - - -
אסף לוי
יחד עם אתנו.
היו"ר איתן כבל
בדיוק. ואני מקווה מאוד שאנחנו נצליח להתקדם בתהליך הזה. אני אומר לך, ואני אומר את זה בשיא הרצינות – אני האדם האחרון שמישהו פה מכתיב לו. אבל אני אומר את הדבר הבא: יש הליכים סדורים, אם היו באים אלי מהשולחן, ראש השולחן או מישהו מהחברים בשולחן – והם יודעים לעשות את זה לא רע, יושבים פה אנשים שיודעים לעשות את זה מולי – מבעוד מועד, לא בדקה ה-90, ואומרים לי: תשמע, זה נעשה בצורה שנכפתה עלינו - - -
אביתר דותן
איתן, ההתאחדות זה משהו נפרד מהשולחן.
היו"ר איתן כבל
כן, אני יודע.
ישראל בלוך
איזה שולחן? יש כל מיני.
היו"ר איתן כבל
חברים, אנחנו לא נפתור את כל הבעיות ביניכם, כי גם בתוככם – אחרי שנפתור ביניכם – גם בתוככם לא נצליח. אני מכיר את עולמות התוכן האלה.
רחמים אליהו
בתוך עמי אני חי.
היו"ר איתן כבל
נכון. אני מכיר. חייתי את זה. אני מכיר את זה באמת מקרוב. לכן אני מנסה לומר לכם, מההתאחדות והשולחן, תמיד תמיד הבית הזה נכון לשמוע, אבל אי אפשר לבוא אלי, וזו כוונתי, אחרי שהתהליכים מסתיימים. אנחנו במקרה במקרה קבענו את הדיון להיום. הוא היה יכול להיות אתמול. כמו שאפרת לא הייתה מספיקה לעבור על הרשימות אם הדיון היה אתמול, ואם זה היה בעוד שבוע? זה לא עובד כך. זה לא עובד כך. לפעמים אני רוצה לומר לכם שיש איזה סוג של זלזול בעבודה שלנו, בעבודה של הנהלת הוועדה והעומדת בראשה, חברי הכנסת והייעוץ המשפטי. הרצים יצאו דחופים. כל אחד דוחף לך את זה כאילו הוא היחיד שעומד בתור ועכשיו צריך להתפנות ולהתעסק רק בעניינים הנוגעים אליו – ולא היא. ולא היא.

אני מקבל את זה כנראה צריך לקיים את הדיון העקרוני שנוגע למקומם של המגדלים הגדולים, המגדלים הבינוניים והמגדלים הקטנים. יכול להיות שאחרי כמה שנים שהעסק הזה רץ צריך לקיים דיון עקרוני לאן פני הדברים הולכים, כי היום זה כבר עובד ברוטינה. אבל אם יש טענה, כמו של הבחור מרמת צבי שבא וטוען: אני רכשתי, אני עשיתי – אני לא יכול עכשיו, בדקה ה-90, לבוא ולומר: אוקיי, מה עושים? הוא רכש. אני גם לא בטוח שהוא מדבר בשם כל המגדלים. הוא במקרה בעל עניין – וזה לגיטימי, אני לא אומר שלא, חס וחלילה, שלא יובן פה או ישתמע.

אני כן מבקש שני דברים: שהבקשה שלהם תידון ואני גם מבקש את ההתייחסות מבעוד מועד. אני רוצה שעכשיו אתם תקבעו את השיח. דהיינו, שעכשיו תגיד לי: תשמע, חזרנו למשרד, ישבנו, בדקנו אם בכלל ההצעה שלו שווה משהו והיא לא. בדקנו, עם כל הכבוד, זה נשמע יפה כשישבנו בדיון בוועדה, אבל יש לזה עניינים נוספים; או לחילופין, לבוא ולהגיד לנו: תשמע, בדקנו את העניין, יש טעם בדברי טוטי וחבריו. אני לא רוצה להגיע לזה בעוד שנה. אם אנחנו קובעים מסגרת - - -
אביתר דותן
מועצת החלב דנים עכשיו על תכנון 19. כל מה שטוטי אמר, אנחנו כבר אחרי ארבע פגישות ואין עדיין פתרון. טוטי אמר את עמדתו, אבל העמדה המקצועית, גם של ההתאחדות וגם של השולחן - - -
היו"ר איתן כבל
מה אני אמרתי? חברים, אמרתי בעברית מדוברת: אני לא הכתבתי לכם, אני רק אמרתי שאם אנחנו נחליט לדון בשלב כזה או אחר, שזה לא יהיה אחרי הדקה ה-99 אלא בזמן אמת. תודה רבה לכם, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:45.

קוד המקור של הנתונים