ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 04/09/2018

סיור במרכז למאיצים ושימושי קרינה באוניברסיטת אריאל

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



20
ועדת המדע והטכנולוגיה
04/09/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 187
מישיבת ועדת המדע והטכנולוגיה
יום שלישי, כ"ד באלול התשע"ח (04 בספטמבר 2018), שעה 11:00
סדר היום
סיור במרכז למאיצים ושימושי קרינה באוניברסיטת אריאל
נכחו
חברי הוועדה: אורי מקלב – היו"ר
מוזמנים
פרופ' מיכאל זיניגרד - רקטור אוניברסיטת אריאל

פרופ' אלברט פנחסוב - סגן נשיא ודיקן למו"פ, אוניברסיטת אריאל

פרופ' שמואל שחם - דיקן הסטודנטים, אוניברסיטת אריאל

פרופ' אהרון פרידמן - ראש מרכז המאיצים, אוניברסיטת אריאל

פרופ' משה עינת - חבר במרכז מאיצים, אוניברסיטת אריאל

ד"ר יגור דיונין - חבר במרכז מאיצים, אוניברסיטת אריאל

ד"ר איציק שי - סגן דיקן למו"פ, אוניברסיטת אריאל

ד"ר אריאל נעוס - המחלקה לפיזיקה, אוניברסיטת אריאל

דני חרדון - מנהל הרשות למו"פ, אוניברסיטת אריאל

יחיאל ושדי - מנהל מרכז מאיצים, אוניברסיטת אריאל
רכזת תחום פרלמנטרי בכירה
איילת חאקמיאן
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר תרגומים



סיור במרכז למאיצים ושימושי קרינה באוניברסיטת אריאל
היו"ר אורי מקלב
בוקר טוב, היום יום שלישי, 4.9.18, כ"ד באלול התשע"ח. היום אנחנו מקיימים סיור באוניברסיטת אריאל. מטרת הסיור היא ביקור בתוך מרכז המאיצים ושימושי קרינה שקיים כאן באוניברסיטה. מכאן ואילך אנחנו באמת יכולים להתחיל באופן רשמי.

רק במשפט פתיחה אחד. אנחנו שמחים לקיים את הסיור הזה, זה סיור שאנחנו רצינו והייתה מחשבתנו לקיים אותו מתוך הערכה ומתוך היכרות ושיתוף הפעולה שיש לוועדה עם האוניברסיטה ומתוך היכרות, שהיא אולי חיצונית, בהתפתחות של האוניברסיטה, בשם הטוב שהיא קנתה לעצמה, בדגש שהיא אוניברסיטה שמקבלת לגיטימציה, שזה לא קל, ושאנחנו שותפים ללגיטימציה שלה. אני חושב שיש חשיבות מעבר לאוניברסיטה גם בסופו של דבר למיקום של האוניברסיטה. רמת הלימודים שיש פה, שביעות הרצון של לסטודנטים, בדגש על מחקר ושיתופי פעולה, שזה קרוב ללבנו, הנושא של מחקר, ואנחנו יודעים שזה לא קל, בימים אלה בכלל ולהתחיל מחדש כאוניברסיטה, להתחיל מ-א', לבנות נדבך אחר נדבך.

באמת מלוא ההערכה, מלוא ההכרה ואנחנו רוצים, גאים ורואים זכות להיות שותפים אפילו במשהו בחלקכם, להיות חלק מהעניין הזה, כוועדת כנסת, ועדת המדע והטכנולוגיה, שהיא גם אחראית על הפיקוח והיא גם קרובה לכך וזה על שולחנה, כל הנושא של האקדמיה והאוניברסיטאות בחלק הזה, בוודאי של המחקרים והפיתוח. היום זה לא רק מחקר ופיתוח, זה גם הנושא של לימודים שקשורים, שקרובים ללבנו. אני אתן דוגמה, למשל לימודי הסייבר שאנחנו מנסים היום להעלות את המודעות ולדחוף קדימה את הלימודים. כמה שנים, אני לא זוכר, נדמה לי ששמעתי מכם, אני תוהה אם אני לומד משפת הגוף שלכם, אתם משלבים את זה בתוך מדעי המחשב?
פרופ' אלברט פנחסוב
כן.
היו"ר אורי מקלב
בתוך לימודי המחשב, שזה ייחודי לכם, בתוך לימודי התואר במחשבים, שאתם מכניסים, זה נקרא קורס או הרבה יותר מקורס, סוג של לימודים שאתם משלבים את זה בתוך התואר. דהיינו אדם שיוצא מפה עם תואר במחשבים לא צריך לעבור עוד הכשרה של סייבר, אלא זה מוטמע בתוך הלימודים שלו? אני אמרתי את זה נכון?
קריאה
הסייבר, כן.
היו"ר אורי מקלב
אז סימן שאני מקשיב למה שאני שומע אצלכם ואני מטמיע את זה. אני ציינתי את זה, אני גם מכרתי את זה הלאה.

דרך אגב, אני חושב שאנחנו צריכים בעניין הזה לעשות עוד פעולה משותפת. יש חוסר מודעות בהכרה ובאופק ההעסקה של סייבר, בצורך בסייבר, מכל הבחינות, גם מבחינה ערכית, זה משהו בעל חשיבות לאומית. זה יכול להיות גם אופק של העסקה ופרנסה טובה, דהיינו היום גם משרדי ממשלה, דמיינו לעצמכם שאנחנו יושבים בשולחן של ועדת המדע והטכנולוגיה וממשל זמין, שאחראי לזה, לא משנה, הגוף שאחראי בממשלה על העסקה, או הנציבות שמסכימה לשכר ולדירוג, משרד ממשלתי מכובד מאוד לא ידע שהוא יכול להעסיק עובדים ברמה טובה מאוד, בשכר הוגן, שהוא יכול להתחרות בשוק החופשי. לדוגמה, 200 שקל לשעה שהמדינה תשלם, לא לבכיר בסייבר, למיישם סייבר, תפקיד שהוא שוטף. מיישם סייבר, שהוא מקבל את ההוראות ויכול להיות ברמה טובה מאוד, וזה חוסר מודעות.

יש עוד עניין. הוועדה רואה שיש לה חלק בזה שכל הנושא של הטמעה של הסייבר, למשל, הוא צריך להיות מובנה כבר בפיתוח, גם בגופים הפרטיים, גם בחברות. אז חברות מסחריות יודעות לעשות את זה, אבל אנחנו מדברים גם על אנשים שיש להם עסקים קטנים. היום כל מדינת ישראל חשופה לסייבר, הם לא בוחלים בשום דבר. עמותת חסד, עמותה וולונטרית, עמותות, לא רק צפויים, הם מותקפים בגלל שהשם ישראל נמצא. הם מאכילים אנשים או גם לא, לא משנה מה, כולם יעד.

זה חלק ממה שאני רואה כאן וודאי הנושא של מחקר, שאתם עסוקים בו. אנחנו באנו מתוך הערכה ושיתוף פעולה, ומתוך הוקרה שיש לוועדה אנחנו מקיימים את הסיור הזה. אני רוצה לציין כאן את איילת, יש אצלנו משהו חדשני, בשמחה, איילת, זו הישיבה הראשונה שהיא משתתפת בה כמנהלת הוועדה. היא זכתה במכרז, אחרי שהרבה שנים היא בוועדה. זה לא דבר מובן מאליו, זו התמודדות לא קלה, היא הגיעה לשלב הסיום וזכתה בזה מתוך המקצועיות הרבה, המסירות הרבה, האנושיות, כל הדברים ביחד, אז אנחנו מברכים. את תזכרי את זה תמיד, את הישיבה הראשונה, נכון? אני אזכור גם כשתזמיני אותי אם ירצה ה' לפרישה, בעוד 20 שנה, נכון? פחות או יותר. אז תזמיני אותי, אני אזכור את הישיבה הראשונה שהייתה פה.

בעצם מבחינתנו זו גם תחילת הפעילות של מושב החורף שלנו, זה אומר שהיינו בפגרה, היינו לפני זה בדיונים וזו בעצם הישיבה הראשונה. זה אומר שיש המשכיות, זה מסמל לנו את ההמשכיות ואנחנו מתכוננים כאן להמשיך במושב החורף ואנחנו נמשיך לשתף פעולה מתוך הערכה והוקרה למוסד החשוב שלכם, שעומד בכל הקריטריונים ברמה המקצועית.

אני אגיד לכם משהו, אתם על שולחן הכנסת. מנסים לתת לזה משהו פוליטי ואני יודע שבסופו של דבר האוניברסיטה רואה את עצמה משוחררת מהכול. ואני גם נמצא כאן, בסופו זה מקום אקדמי של לימודים, שזו הכוונה שלו והחשיבות היא שבכל מקום בארץ ישראל אפשר לקיים. אני רואה בזה, גם בפני הציבור שאני מייצג, שלא מחריגים משהו. אנחנו סובלים כל היום מהחרגות וממיתוג. אני רואה את זה גם כן, צריך לעבוד, ילד בישראל הוא ילד בישראל, מי שלומד הוא לומד, הנושא של התיוג, הנושא של ההחרגות, אלה דברים שאנחנו צריכים להילחם בהם ואני גם בחלק הזה שותף איתכם. אלה דברי הפתיחה שלי.
אלברט פנחסוב
תודה רבה לך. פרופ' זיניגרד הוא הרקטור שלנו. אז גם הרקטור הצטרף אלינו ואני מציע, פרופ' זיניגרד, שאתה תפתח.
היו"ר אורי מקלב
אבל לפני זה, ברשותך, איזה היכרות ככה קטנטונת
אלברט פנחסוב
אנחנו נתחיל מההיכרות ואז אנחנו נבקש מהרקטור לפתוח.
היו"ר אורי מקלב
אומרים שאנשי ירושלים לא היו יושבים לסעודה לפני שהיו מכירים. ככה כתוב - - -
מיכאל זיניגרד
אפילו שלא למדנו את זה אנחנו עושים בדיוק אותו דבר.
היו"ר אורי מקלב
כן, מדרש, שאנשי ירושלים לא היו יושבים לסעודה בלי שהיו מכירים עם מי הם יושבים.
אלברט פנחסוב
נתחיל מההיכרות.
משה עינת
שמי משה עינת, אני חבר סגל במחלקה להנדסת חשמל ואלקטרוניקה. יש לי קבוצת מחקר שבהמשך אני אציג אותה ואת מה שהיא עושה. אני פה מאוקטובר 2002, זה די הרבה שנים, ומאז אני חלק ממרכז המאיצים. בהמשך נראה את עבודות המחקר של הקבוצה שלי.
איציק שי
אני איציק שי, ראש החוג לארכיאולוגיה וראש המכון לארכיאולוגיה וסגן דיקן למחקר ופיתוח.
יחיאל ושדי
יחיאל ושדי, אני מנהל את מרכז המאיצים.
אלברט פנחסוב
שמי אלברט פנחסוב, אני סגן הנשיא ודיקן המחקר לפיתוח. אני הייתי ראש המחלקה לביולוגיה מולקולרית וביחד עם יאיר שפירא אני הקמתי מחלקה לקדם רפואה ואני גם חבר בוועדה לתכנון והקמת בית הספר לרפואה, ופה באוניברסיטה אני אחראי על הפעילות המחקרית.
היו"ר אורי מקלב
שמעתי שמישהו לחש, בשביל הפרוטוקול, פרופ' פנחסוב.
מיכאל זיניגרד
פשוט אנחנו רוצים להפגין עד כמה אנחנו צנועים.
אהרון פרידמן
פרופ' אהרון פרידמן, כיום אני ראש המרכז למאיצים. אני הגעתי לארץ לפני חמש שנים וחצי, אחרי שהייתי 30 שנה בארצות הברית. דיברת על סייבר, בין השאר הייתה לי שם גם חברת סייבר שנמכרה לג'נרל דינמיקס. ואם מדברים על סייבר אז החברה שלי, למעשה עד היום כל התקשורת האלחוטית של משרד ההגנה האמריקאי משתמש בטכנולוגיה שלנו. כאן הגעתי ועזרתי להחיות את מרכז המאיצים שהיום קיבל בחזרה מעמד של מרכז ידע. זה של משרד המדע, יש חמישה מרכזי ידע ארציים ואנחנו אחד מהם.
מיכאל זיניגרד
מיכאל זיניגרד, אני הרקטור של האוניברסיטה, אני פרופסור לחומרים ולכימיה פיזיקלית בטמפרטורות גבוהות. כאן אני הגעתי למצב שאין כבר מישהו שיכול להגיד שקיבל אותי, למרות שבמוסד יש עוד כמה כאלה, אני כאן מ-93' והגעתי לכאן כשהיו 100 סטודנטים במכללה קטנה, מתוכם היו 30 בערך שלנו ו-70 של בר אילן והקבוצה הראשונה שלנו היו אצלי בהנדסת כימיה. היו שתי מחלקות, הנדסת כימיה וחשמל ואלקטרוניקה, בהנדסת כימיה היו שלושה סטודנטים, אחת, אילנית מצוינים, שאני זוכר אותה, הייתה שלנו - - -
קריאה
אילנית מצוינים?
מיכאל זיניגרד
אילנית ושם המשפחה מצוינים. אתה לא מכיר את השם מצוינים, זה אומר שאתה חדש, בגלל שאריאל מצוינים, דוד שלה, עבד אצלנו הרבה שנים.
היו"ר אורי מקלב
מצוינים נמצאים פה.
מיכאל זיניגרד
ושניים היו מבר אילן, זו הייתה הקבוצה. בגלל שהמוסדות הרשמיים הממשלתיים אמרו לנו ש'אנחנו לא נמשיך לתת לכם אישור למחלקה הזו אם במחלקה לא יהיו לפחות עשרה סטודנטים', לא שלושה, אלא עשרה, אז אחרי שנה אנחנו דיווחנו שיש לנו כבר שבעה, אבל זה לא היו שבעה בשנה ראשונה, אנחנו הגענו בשלוש שנים לעשרה סטודנטים סך הכול.

אז ב-96' בערך אני הקמתי כאן מעבדה, זו הייתה מעבדה ראשונה מחקרית, אז הכנס הראשון בינלאומי אני הייתי והמאמר הראשון היה כאן, בגלל שהמחקר היה רק בנקודה התחלתית. אחר כך הקמתי מרכז לחקר חומרים, שהיום הוא מאוד מוצלח, חבר'ה שכבר שנה השתתפו בכנסים שלנו. השתתפתי בהקמת הפקולטה למדעי הטבע, הייתי הדיקן הראשון של הפקולטה למדעי הטבע וביחד עם שמואל שחם היינו שני חברי הסגל הראשונים במוסד הזה.

אז זו ההיסטוריה. אני צריך קצת להשוויץ כי בזמן האחרון קשה לי להשוויץ במשהו, אז אני מדבר על זה.
יגור דיונין
יגור דיונין, אני חבר בהנדסת חשמל, עובד במרכז מאיצים על פיתוח ושימוש ושיפור מאיצים, גם עובד בשיתוף פעולה עם נחל שורק, בפרויקט 'שרף' שלהם שם.
היו"ר אורי מקלב
כמה שנים אתה כאן?
יגור דיונין
פה ארבע שנים.
קריאה
יגור דיונין סיים באוניברסיטת תל אביב דוקטורט, עשה פוסט דוקטורט ב-UCLA בתחום הזה של מאיצים והוא תכנן את המאיץ המתקדם ביותר.
היו"ר אורי מקלב
מה שיתוף הפעולה שיש לנו, איפה נמצא המאיץ הראשי, בצרפת?
אהרון פרידמן
לא, שיתוף הפעולה למאיץ הספציפי שאני אציג זה עם UCLA כאשר גם לאיטלקים, ל-NFM, שזה מכון וייצמן האיטלקי, יש גם חלק בזה, למעשה הם עשו חלק מהעיצוב.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו שותפים למחקר הבינלאומי, יש לנו מעמד מקצועי מכובד.
אהרון פרידמן
בהחלט. הם רוצים עכשיו לבוא לפה, זה עבודה בעיקר של אריאל, שיציג את עצמו עוד מעט, שהחבר'ה מ-UCLA רוצים לבוא לפה ולעשות ניסיונות על המאיץ שלנו, כי המאיץ שלנו הוא ייחודי.
מיכאל זיניגרד
זה אחת מהאלטרנטיבות של האנשים שמשתתפים בפעילות המאיץ בצרפת. זה באמת נכון, אני לא יודע אם היום, מיליון דולר בערך השקיעה המדינה כל שנה במאיץ בצרפת.
היו"ר אורי מקלב
להיות שותפה.
מיכאל זיניגרד
כן, ואנחנו עכשיו כאן, זה לא בדיוק אותו סוג של מאיץ, אבל זה - - -
קריאה
איזה מיליון דולר? יותר מפי עשרה.
אהרון פרידמן
לא, הוא מדבר על צרפת, לא על CERN.
מיכאל זיניגרד
אני מדבר על המאיץ הספציפי שהוא בגרנובל.
היו"ר אורי מקלב
אבל אני חושב שהמשקל שלנו, ככה הוצג בפני הוועדה, היה דיווח, הוא הרבה יותר מהשקעה כספית. כלומר המשקל הסגולי הוא יותר בהערכה שאנחנו מקבלים, שם ממש הביאו לנו מבחינה בינלאומית, יחסי החוץ שלנו, שמה אנחנו מקבלים מעמד חזק על אף שאולי אצל אחרים זה לא דבר שמובן מאליו, אנחנו צריכים לדעת שבאירופה אנחנו נלחמים בכלל על המעמד שלנו ויש לנו שם מעמד חזק, המדעי והמקצועי.
אהרון פרידמן
אם מדברים על מעמד, אז למשל ליגור יש מחקר משותף עם נחל שורק שמפתחים את ה'שרף', ה'שרף' נעשה בפיתוח בשיתוף פעולה עם הוועדה לאנרגיה אטומית הצרפתית. כבר הוועדה לאנרגיה אטומית הצרפתית אמרה שהרכיב שהם מפתחים, כשזה ייגמר הם רוצים להשתמש ברכיב הזה גם במאיץ שהם בונים.
היו"ר אורי מקלב
אחרי כן נגיע גם למה הייחודיות שיש פה במאיץ שלכם? אני בכל אופן עם הארץ, אבל קצת להבין מה הייחודיות שיש פה.
אהרון פרידמן
בהחלט.
אריאל נעוס
אני אריאל נעוס, חבר סגל במחלקה לפיזיקה, גם באתי לפה להיות חלק ממרכז המאיצים ויש לי מעבדה ל - - - במחלקה לפיזיקה.
אהרון פרידמן
גם הוא עשה פוסט דוק ב-UCLA והוא למעשה בנה את המאיץ. אותו מאיץ שיגור תכנן והתחיל, עשה את כל ההזמנות וכל זה, אריאל למעשה בנה אותו.
היו"ר אורי מקלב
זה אריאל מאוניברסיטת אריאל. אתמול לקראת סוף השנה פורסם שהשם הכי נפוץ אצל בנים בארץ זה אריאל, תמר אצל הבנות.
דני חרדון
דני חרדון, מנהל רשות המחקר וראש מינהל טכנולוגיות והנדסה, בעצם אחראי על כל התשתיות הטכנולוגיות וההנדסיות. אני הגעתי לכאן ב-2005 אחרי שעשיתי קריירה בצבא, בחיל מודיעין, הייתי מנהל המאיץ ולמעשה התחלנו להקים את מרכזי המחקר. אחרי שפרופ' זיניגרד הקים בשנת 93' אז אחד הבאים זה היה בשנת 2007, הקמנו את המרכז ל- homeland and securityומרכז למערכות אנרגיה משולבות. קידמנו הרבה שיתופי פעולה מול משרד הביטחון, מפא"ת, זה היה אחד הגורמים שמממנים את המחקרים באוניברסיטה והיום אני אחראי גם על התשתיות המעבדתיות למחקר, להוראה, לנושא של ההצטיידות.
מיכאל זיניגרד
כשדיברת על מרכז הסייבר מי שבעצם הקים את מרכז הסייבר זה - - -
היו"ר אורי מקלב
אתה בקשר עם רשות הסייבר? מערכת הלימודים שלכם, זה אתם יצרתם?
דני חרדון
אני אגיד, מרכז הסייבר הוקם לפני כארבע שנים כמרכז לטכנולוגיות סייבר, היום זה מרכז לחדשנות בסייבר. תמיד כשאנחנו מקימים מרכז יש לו רגל אחת אקדמית, בעצם זה שפרופ' זיניגרד אחראי על האקדמיה, יש מסלול של תואר ראשון במדעי המחשב עם מסלול השתלמות בסייבר ובעצם יש - - -
היו"ר אורי מקלב
אבל יש ממשק עם החלק הממשלתי? לא בתכנים של הלימודים אלא בהכוונה של ה - - -
דני חרדון
רשות הסייבר הלאומית. אנחנו, לצערנו, עד היום לא אחד מהמרכזים שלהם, אבל השנה הזו אנחנו מתחילים את שיתוף הפעולה מולם. אנחנו כרגע בטיוטת חוזה להקים במימון שלהם מרכז לסייבר שיגדל את הדור הבא של המדענים, יגדל את הדור הבא של החוקרים ויאפשר לנו לקדם את הסייבר באוניברסיטה באריאל.
היו"ר אורי מקלב
חשוב מאוד.
דני חרדון
אנחנו כרגע בשלבים, לא מתקדמים, אבל בשלבים של משא ומתן על החוזה.
היו"ר אורי מקלב
אם אנחנו נוכל לתרום בעניין הזה אנחנו נשמח.
דני חרדון
בשמחה.
מיכאל זיניגרד
סליחה, אני פשוט רוצה את פרופ' שחם, הוא הקים פקולטה להנדסה וזה בדיוק מה שאמרתי, זה חבר הסגל בין הראשונים.
היו"ר אורי מקלב
אני רוצה להגיד לכם, רק היכרות, בעצם למדנו כאן את האנשים, אבל גם מה עומד מאחורי זה. הספקנו מה שנקרא על רגל אחת לשמוע במה האוניברסיטה פועלת ועוסקת.
שמואל שחם
שמי שמואל שחם. כמו שהרקטור אמר, אני באוניברסיטה משנת 92', הקמתי את המחלקה הראשונה שלא במסגרת בר אילן, לפני כן היינו שלוחה של בר אילן, והייתי ראש המחלקה שנים רבות, דיקן הפקולטה להנדסה 14 שנים ובתשע השנים האחרונות אני דיקן הסטודנטים.
משה עינת
הוא קלט אותי.
שמואל שחם
ועוד הרבה חברים אחרים. במקביל, עד לפני שלוש שנים - - -
מיכאל זיניגרד
כל ההנהלה של הפקולטה שלכם הוא קלט.
שמואל שחם
לימדתי גם בטכניון במשך שנים רבות, עד לפני שלוש שנים. תחום המחקר שלי זה מיקרו וננו אלקטרוניקה ופה אנחנו משתפים פעולה עם פרופ' פרבר יותר בתחומים של על מוליכוּת, אלקטרוניקה מהירה, תקשורת, תחומים שהם בחזית המדע.
היו"ר אורי מקלב
למה אתה קורא ננו? משהו מצומצם יותר?
שמואל שחם
כן, הממדים של האלקטרוניקה הולכים וקטנים כל הזמן בצורה מדהימה. ננו, היום הטכנולוגיה בעולם עוסקת בסדר גודל של עשרה ננו, נגיד 1 חלקי 500 מקוטר שערה, סדר גודל, והקצב הולך ויורד, אם כי מגיעים די לגבול, אנחנו כבר עוסקים ממדים של מולקולות. השאלה מה יהיה בעוד עשר שנים זו שאלה שמטרידה את כל העולם.
היו"ר אורי מקלב
ובזה יש לכם ייחודיות, בחלק הזה?
שמואל שחם
אנחנו מנסים למצוא את התחומים שלנו, שבהם אנחנו יכולים לתת את הייחודיות.
היו"ר אורי מקלב
יפה מאוד. מרתק, מעניין מאוד. אם הייתי יכול להיות סטודנט אצלך, נראה לי שאלה תחומים שהם מאוד מעניינים. אתה אומר שזה נראה לך המקסימום, אני אומר לך שזה עוד לא המקסימום כפי שאנחנו רואים. יופי.

זה הצוות שלי, יהודה זה העוזר, אליאך הוא הדובר של הוועדה. הוא לא מהצוות, הוא דובר הוועדה, הוא עם יד על הלפטופ.
אלברט פנחסוב
אני חושב שבהתחלה אנחנו נשמח מאוד להציג לכם את האוניברסיטה, גם פעילות אקדמית וגם הפעילות המחקרית, את ההישגים שלנו וגם את האתגרים שלנו ואחרי זה אנחנו נתמקד בנושאים שיותר קשורים למאיץ, נבקר במעבדות ואז נדון איך אנחנו - - -
היו"ר אורי מקלב
אני לרשותכם.
אלברט פנחסוב
אני מציע, מיכאל, שאתה תציג את החלק האקדמי.
מיכאל זיניגרד
אני אשתדל קצר מאוד להגיד על הנקודות איפה אתם נמצאים. היום אנחנו אוניברסיטה. אנחנו שינינו מין כמה פעמים. היינו מכללה, אחר כך היינו מרכז אוניברסיטאי וחזרנו לנתיב, עכשיו אנחנו אוניברסיטה. אנחנו כבר שנה חמישית אוניברסיטה ואמרתי שהתחלנו ממכללה קטנה, היום יש לנו קרוב ל-15,000 סטודנטים.
היו"ר אורי מקלב
מה היה החוק האחרון שקיבלנו בכנסת שהיה קשור אליכם?
אהרון פרידמן
מל"ג, שמפרקים את מל"ג איו"ש והאוניברסיטה עוברת למל"ג ישראל.
אלברט פנחסוב
אנחנו עכשיו אוניברסיטה ישראלית לכל דבר.
מיכאל זיניגרד
מפברואר. אתם יודעים שהייתה התנגדות מאוד מאוד חזקה, זה לא חדש במדינה שלנו, הייתה התנגדות מאוניברסיטת - - - נגד האוניברסיטה העברית וכל השלבים האלה ואפילו הגישו בג"צ נגדנו, רק אוניברסיטת בר אילן ברגע האחרון יצאה מזה ואנחנו קיבלנו הכשר של בג"צ. שום אוניברסיטה אין לה תעודה כזו.
איילת חאקמיאן
אתם חברים בוור"ה או שזה עדיין לא?
מיכאל זיניגרד
לא, לא.
קריאה
זו כשרות מהדרין.
דני חרדון
זה הכשר מסוג מסוים.
מיכאל זיניגרד
זה כמעט כמו בד"צ, כמעט, ואני, כאשר דיברתי לפחות עם שני רקטורים בישיבה, אז כשאמרו 'טוב, אבל תשמעו, זה זמן עד שאתם תהיו אוניברסיטה', אמרתי 'סליחה, תראו לי את התעודה שאתם אוניברסיטה'. אומרים שאתם אוניברסיטה, יש לנו, בבקשה, רציתם קיבלתם'.

אז אנחנו קרוב ל-15,000 סטודנטים אצלנו, אנחנו רוצים לשנות את התוכן, את ההרכב, בגלל שיש לנו היום יותר מ-11,000 סטודנטים לתואר ראשון ויש לנו כ-2,000 סטודנטים לתואר שני ויש לנו רק, 'רק' אני אומר, למרות שזה עסק כבר רציני, יותר מ-200 סטודנטים, משהו כמו 230 סטודנטים, לתואר שלישי ובוודאי שאנחנו מתכוונים לעלות.

ככה טלגרפית, הפקולטה למדעי הטבע, כמו שאמרתי - - - בכלל כשבנינו את המחלקות ואת המקצועות אז לא רצינו לעשות copy של מה שקורה באוניברסיטאות, בגלל שהיה לנו ברור שאם ילד צריך לבחור לבוא לטכניון או אלינו אז הוא יילך לטכניון, אם זה אותו דבר, אותן הדרישות. אז אנחנו הלכנו דווקא לכיוון מדעי, כמו שאומרים. איך אומרים בארץ? מקצועות ריאליים. אז מדובר כאן במדעי הטבע, בהנדסה חלקית, זה מדעי הבריאות, שזה יותר מ-50% מהסטודנטים שלנו ואנחנו מוסד שני בגודלו בארץ שיוצאים מהנדסים מהמוסד הזה אחרי הטכניון.

בפקולטה הזו הנדסת חשמל ואלקטרוניקה, הנדסת כימיה, שיש שם ביו טכנולוגיה וחומרים, יש הנדסת תעשייה וניהול, הנדסת מכונות ומכטרוניקה, וזה ייחודי גם, והנדסה אזרחית.

כשהתחלנו, אני זוכר, שמואל גם זוכר, התחלנו מכמות סטודנטים מאוד קטנה, לא קיבלנו אישור והיו כל מיני שאלות. היום, אני כבר לא יודע אם זה לטוב או לרע, יש לנו כבר קרוב ל-500 סטודנטים רק בשנה א', זאת אומרת זה קרוב ל-2,000 סטודנטים וזה מתחיל להיות קצת בעייתי, הניהול לא פשוט. זה הנדסה.

עכשיו מדעי הטבע. במדעי הטבע יש גם ייחודיות של המחלקות. אנחנו, המחלקה לכימיה והמסלולים - - -
היו"ר אורי מקלב
כמה גברים וכמה נשים לומדים בתוך ה-2,000 האלה?
אלברט פנחסוב
48% נשים ו-52% גברים.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו עובדים על הנתון הזה עוד בשלב החינוך, בכל המקצועות של פיזיקה ודברים כאלה אנחנו מנסים, יש - - -
מיכאל זיניגרד
היום פיזיקה וכימיה, שזה במדעי הטבע, פיזיקה פרופר וכימיה פרופר זה בעיה, בגלל שאין סטודנטים. זו בעיה בכל העולם.
היו"ר אורי מקלב
אבל גם כדי להשתלב בתוך התחום צריך - - -
מיכאל זיניגרד
זה לא מקרה. כאשר אני התקבלתי לאוניברסיטה ובפיזיקה היו 40-30 אנשים מועמדים למקום אחד, המצב השתנה, הביזנס חוגג.
היו"ר אורי מקלב
ואצל נשים זה עוד יותר נמוך. כאן האחוז יחסית גבוה, אבל - - -
אהרון פרידמן
לא, אבל בהנדסה אנחנו עדיין באחוזים נמוכים.
אלברט פנחסוב
אבל בכל שנה יש מגמה של עלייה.
מיכאל זיניגרד
כן. אז כימיה אמרתי. ביולוגיה, אלברט אמר שהוא היה ראש המחלקה לביולוגיה. ביולוגיה מולקולרית, זה לא ביולוגיה פרופר, ביולוגיה מולקולרית, אחר כך ביולוגיה רפואית, אחר כך על בסיס זה נוצרה המחלקה לקדם רפואה בשיתוף פעולה עם הפקולטה האחרת.

יש מתמטיקה ומדעי המחשב. דיברו כאן על הסייבר, שזה אחד הכיוונים המאוד חזקים אצלנו במדעי המחשב. בעצם בפקולטה למדעי הטבע יש הישגים בפקולטה עם תארים מתקדמים יותר. יש סטודנטים לתואר שני וגם תואר שלישי ויש הרבה פוסט דוקטורנטים. חלק מהמחלקות עברו כבר לאנגלית בסמינרים בגלל שיש - - - כשאתם תיכנסו אתם תגלו שאתם בהודו, בגלל שיש לנו הרבה סטודנטים הודים, סטודנטים לתואר שלישי ופוסט דוקטורט.
היו"ר אורי מקלב
הם באים לפה במסגרת שיתוף פעולה או במסגרת של - - -
מיכאל זיניגרד
לצערנו לא הרבה סטודנטים שבאים במסגרת שיתוף פעולה ומקבלים מלגה מאותה חבילה שיש הסכם בין המדינות, אבל יש לנו פניות למנחים שלנו, לפרופסורים שלנו, שמקבלים את הפוסט דוקטורט.
היו"ר אורי מקלב
דרך אגב, במאמר מוסגר, אני חושב שאחד מההישגים של הוועדה, שאנחנו הצלחנו לייצר את הפטור ממס לפוסט דוקטורנטים. הייתה בעיה קשה מאוד, הוועדה הובילה את ה - - -
קריאה
זה הישג גדול.
היו"ר אורי מקלב
את ההישג של הפטור דרך רשות המסים, אנחנו התחלנו בזה, המשכנו בזה, שיתפנו את ועדת הכספים בשיתוף הפעולה החזק שיש לי עם חבר סיעתי, אבל לא רק חבר סיעתי חבר הכנסת משה גפני, שהוא יושב ראש ועדת הכספים, הוא גם היה יושב ראש ועדת המדע והטכנולוגיה קודם. בשיתוף הפעולה וההיכרות עם השטח, בכמה ישיבות, ביחד עם היועצים המשפטיים הגענו להישגים האלה שרשות המסים שמה את המקום שהיא יכולה, גם בארץ וגם בחוץ לארץ. זה היה יכול להיות משבר בכל הנושא של הפוסט דוקטורנטים, אני חושב שהיום הגענו למנוחה ולנחלה והביטחון הזה, זו הייתה גם הוצאה, האוניברסיטאות אמרו שלא יעמדו בתשלום של זה ובאמת צפה התקופה הלא פשוטה של המחקר ושל היישום, שגם ככה הם נמצאים במשכורת מאוד קטנה.

ואם זה לחוץ לארץ, דיברנו גם שבאים מפה ולנסוע ולשלם על זה מס, הם פשוט לא היו עומדים בזה. אני מבין שזה על פי רוב זוגות נשואים ותמיד יש את הצד השני של המשוואה או של המטבע, ולכן היה צריך עוד מטבע קטן וזה באמת גרם למשבר בכל הנושא הזה. ברוך ה' זה מאחורינו.
אלברט פנחסוב
בהקשר הזה שאלה, איפה אנחנו יכולים לקבל קריטריונים מפורטים לפטור ממס? זה בוועדה, ברשות המסים?
היו"ר אורי מקלב
זה מה שהם מסתירים, הם לא רוצים לתת את זה - - -
אהרון פרידמן
שיוכלו לשנות את זה בלי להגיד.
היו"ר אורי מקלב
ולהגיד שזה לא נכון. יש בזה גם בנייה, שרשות המסים בונה את עצמה בדברים לא כל כך ברורים, כאילו שיקול דעת של אותו פקיד שומה. אני לא רוצה להרחיב פה, קיימנו על זה לא מעט דיונים בוועדה, היום פקידי השומה, חלק מהשכר שלהם, הם לא מראים את זה ככה באופן ישיר, אבל זה בעצם כמות השומה שהם הגדירו. עכשיו מגיע היום שכבר רואי החשבון באמת מייעצים, תנו משהו כאן שיכול להיות שזה לא יעבור, אבל שהפקיד ירגיש שכאן הוא עשה את שלו. לכן זה משהו שבונים לא נכון את כל העסק.
מיכאל זיניגרד
אנחנו מכירים את זה.
היו"ר אורי מקלב
זה בשיקול הדעת שלו והוא אומר לך 'לא, אני חושב אחרת' ואז הוא נותן לך שומה לפי שפיטה. יש לו סמכויות ואתה בא להתפשר איתו וההתפשרות שלו, יש פה ממד אישי של אותם פקידים. ולא רק פקידים, גם כל מחוז נמדד לפי מה שהוא - - - אז לא אכפת לו לייצר, שתחשוב שאתה נותן לי נמוך אז הוא כבר מייצר והוא יגדיל את זה. הגדלת השומות ואי קבלת השומות זה מגיע להסכמות. עכשיו איפה זה? רק מתוך שיקול דעת, אז הוא לא רוצה להגיד לך מראש. אותו רואה חשבון שמבקר אותך לפעמים או לפעמים נותנים, הוא, כשהוא היה במגזר הפרטי, הוא ככה גם ייצג את זה, הוא גם ככה ראה את הדברים, הפרשנות שלו איך צריכים לראות הוצאות כאלה ואיך צריך להגדיר אותן ואיפה לשים אותן, איך אתה משייך כל דבר, כל פעולה שלך, איפה אתה שם אותה. אבל זה לא הנושא, זה נושא שאנחנו יכולים - - -
מיכאל זיניגרד
איך אומרים סטודנטים? היינו בסרט הזה. כשאנחנו רצינו להיות אוניברסיטה, אתה זוכר? אנחנו ביקשנו קריטריונים, אז אמרו לנו, אפילו אחד אמר, פתוח, הוא אמר 'אם אנחנו ניתן קריטריונים, אז מה לעשות אחר כך כשאתם תעמדו בהם? אנחנו נצטרך לתת לכם את התואר'.
אלברט פנחסוב
פרופ' זיניגרד, אנחנו נצטרך טיפה לקצר כי יש לנו זמן עד אחת ויש לנו עוד הרבה.
מיכאל זיניגרד
אני ממש מקצר. פקולטה שלישית היא הפקולטה למדעי הבריאות. זו לא הפקולטה לרפואה שאנחנו פותחים ומשנה הבאה יהיו סטודנטים, זו פקולטה לפרא רפואה. אלה מקצועות מאוד פופולריים, פיזיותרפיה, הפרעות בתקשורת, ניהול מערכות בריאות, סיעוד, ועכשיו אנחנו בדרך לפתיחת ריפוי בעיסוק וגם קדם רפואה, זה גם שייך לפה. וזה פופולרי מאוד, מי שלא מתקבל - - -
היו"ר אורי מקלב
תואר ראשון.
מיכאל זיניגרד
גם תואר שני, גם דוקטורט. זה מצחיק, אבל מי שלא מתקבל לפיזיותרפיה אז אומרים לו 'אולי תרצה ללמוד פיזיקה, בבקשה', יש פקולטה - - -
היו"ר אורי מקלב
אני אגיד לכם, אני מבין גם למה זה מאוד נדרש ומאוד פופולרי, יש היום דרישה גדולה מאוד בעניין. יש מחסור אדיר.
דני חרדון
בקלינאות תקשורת אנחנו מפעילים מערך של קליניקות לטובת הציבור במרחב הציבורי שלנו. דרך קופות החולים באים עם טופסי 17 ומפעילים מערך של קליניקות.
היו"ר אורי מקלב
יפה מאוד.
דני חרדון
אני חושב שזה חשוב החיבור לקהילה.
היו"ר אורי מקלב
ודאי, חיבור לקהילה, נותן לכם גם את המיומנות המקצועית מצד אחד, מצד שני התורים שיש היום והמחסור בכמה מקומות הוא משווע, אנחנו צריכים להבין שממד הזמן בקלינאות תקשורת, לתת תורים בעוד תקופות - - - כמו שבהתפתחות הילד, נותנים לך את זה בעוד חצי שנה, אנחנו מדברים על ציר זמן מאוד מאוד דחוף, שכל יום וכל שבוע זה חשוב.
מיכאל זיניגרד
הפקולטה לארכיטקטורה, אדריכלות, אחת מהמובילות בארץ והסטודנטים תופסים מקומות מאוד מאוד רציניים ובאמת זה בטופ של ההצלחה. יש לנו בית ספר לתקשורת, שזה גם פקולטה מאוד מוצלחת. אני אובייקטיבי בוודאי, כפי שאתם מבינים. היא מאוד מוצלחת ויש שם את כל האספקטים של תקשורת, יש טלוויזיה ורדיו ואולפן הטלוויזיה, אם אתם תראו אותו, הוא אולפן רדיו שלנו, הוא לא פחות מפואר מ - - - אני הייתי בכל האולפנים בטלוויזיה בארץ ואצלנו זה לא פחות טוב. יש גם את הקולנוע וגם ביזנס וגם פרסומת וגם עיתונאות, הכול יש שם.

ופקולטה גדולה, אחרי הנדסה זו הפקולטה השנייה, זו הפקולטה למדעי החברה והרוח. עדיין זה ביחד, מדעי החברה והרוח, עם כל המקצועות הקלאסיים. אלה שפופולריים זה NBA ו-BA זאת אומרת זה business administration, זה ניהול עסקי - - -
קריאה
תואר שני.
מיכאל זיניגרד
כן, וגם יש עבודה סוציאלית, בית ספר מאוד חזק.
היו"ר אורי מקלב
איזה מגמות אתם חושבים שהייתם רוצים וזה בתכניות שלכם לגבי העתיד? אני הבנתי שרפואה אתם פותחים עכשיו.
מיכאל זיניגרד
רפואה, אנחנו פותחים את הפקולטה. עכשיו אנחנו מדברים על הפקולטה למדעי הרוח וזו משימה לא פשוטה, בגלל שבארץ - - -
היו"ר אורי מקלב
זה נסגר ואתם פותחים, אין היום - - -
מיכאל זיניגרד
כן, ואנחנו דווקא פתחנו עכשיו שלושה מסלולים.
היו"ר אורי מקלב
בגלל דרישה?
מיכאל זיניגרד
מסלול אחד זה לימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה, מסלול מאוד מוצלח, חוץ מזה שאין מספיק סטודנטים. תולדות עם ישראל בעת החדשה זה עוד מסלול אחד, ספרות עברית זה עוד מסלול אחד. יש לנו עכשיו מסלול לחינוך.
היו"ר אורי מקלב
יש דרישה?
מיכאל זיניגרד
כן, למורים דווקא כן. יש לנו תעודת הוראה, זה הישג מאוד רציני.
היו"ר אורי מקלב
יש עוד אוכלוסייה בארץ שרוצים את מדעי הרוח ורואים את זה - - - אני מבין שאם אתם פותחים - - -
מיכאל זיניגרד
לא, אנחנו פותחים את זה ויש לנו סימן שאלה קטן איך אנחנו נצליח לעשות את זה, בגלל שיש אוכלוסיות פוטנציאליות שאנחנו חושבים ש - - - אתם יודעים, זה כמו בבדיחה הזו, שאנחנו יודעים שהאוכלוסייה קיימת, האוכלוסייה עוד לא יודעת שהיא צריכה את זה. יש פה בעיה.

זה בקיצור, הדברים האלה. לגבי מחקר, אני חושב שאלברט יספר. אני רק רוצה שתי מילים, אלברט, ברשותך. אין לנו גישה לקרנות.
אלברט פנחסוב
אני אדבר על זה.
מיכאל זיניגרד
אתה תדבר, אני לא אדבר ספציפית. אין לנו גישה לקרנות תחרותיות, להרבה מהן, בינלאומיות במיוחד, אבל יש לנו יתרון שאנחנו גמישים, שאנחנו מוכנים לקחת כל דבר. אני אגיד לכם, כשפונים אליי ואומרים 'האם אתם רוצים לשתף פעולה?' אני עוד לא שומע עד הסוף ואני אומר 'כן'. ואחר כך אנחנו מסתכלים מה ומה לעשות עם זה.
היו"ר אורי מקלב
מחקרים מסחריים יש לכם?
מיכאל זיניגרד
אוה, זה מה שאני רוצה להגיד. כאן אנחנו מצליחים ברמה של אוניברסיטאות, אפילו יותר, בהזמנות של התעשייה, בגלל שאנשי התעשייה, גם התעשייה הצבאית בארץ והתעשייה האווירית והתעשיות בחוץ, כבר הבינו שכאשר הם פונים לטכניון או לאוניברסיטה מבוססת, אז הם אומרים דבר ראשון 'כמה כסף?', אם זה פחות מחמישה או עשרה מיליון אז אין מה לדבר, זה שלב ראשון. שלב שני, בטכניון יודעים מה צריך לעשות, 'מה, אתם תספרו לנו מה לעשות?'. אנחנו לא במצב הזה עדיין ומקווה שאנחנו נמשיך בכיוון הזה, אנחנו לוקחים את המשימות לפי הדרישות של הלקוח וכבר יש הרבה לקוחות שמעוניינים לבוא לכאן וכאן יש לנו, אלברט יגיד ספציפית. זה מה שרציתי להגיד וזה בדיוק בתחום של הוועדה.
היו"ר אורי מקלב
אז באמת אלברט אולי תמשיך. השאלה שיש לי, אם מותר לשאול אותה, האם אתם מרגישים שיש חסמים או חוסר שיתוף פעולה בגלל המיקום שלכם? אנחנו במדינת ישראל יודעים את המגבלות שיש, השאלה אם אתם מרגישים גם בנושא הזה מניעה או חסמים בשיתוף הפעולה, איך אתם מתגברים על זה?
מיכאל זיניגרד
קודם כל אנחנו מרגישים את זה מעמיתינו.
היו"ר אורי מקלב
בפנים.
מיכאל זיניגרד
בפנים, בארץ, כן. כאשר מדברים על חרם חיצוני, אבל רק אתמול הייתי בטלוויזיה עם השאלות האלה, פרופ' אהרוני כתב ל-BDS שלא צריך להשתתף בכנס הבינלאומי המיוחד הראשון בתולדות עם ישראל בקוסמולוגיה. גם שבוע לפני זה היה כנס בחומרים, אז הם פונים ומבקשים לא לבוא ולא לעשות. וור"ה וכל הדברים האלה ועד כדי כך שהנשיא של וייצמן אומר שאם אוניברסיטת אריאל תתקבל בוור"ה 'אז אנחנו יוצאים מוור"ה'. מה זה? אנחנו מפתחים כאן הרבה דברים חדשים, חדשניים, יש לנו גם - - -
איילת חאקמיאן
אבל איך זה מסתדר עם מה שעשו לשר המדע כשהוא עכשיו פסל פרופסורית מסוימת שקראה להחרים גיוס לצה"ל ופעילות צבאית? איך זה מתיישב עם זה? מצד אחד הם אומרים שהמדע חוצה גבולות - - -
אריאל נעוס
אבל זה לא דעה אישית, הם אומרים שהעובדה שיש אוניברסיטה שנמצאת לא בישראל היא פשע מלחמה. זה היה הטיעון שלו. כל פעילות שמתרחשת כאן, ככה הוא הגדיר את זה, פרופ' אהרוני.
מיכאל זיניגרד
וזה שקר מוחלט. הם אומרים דברים כאלה. אני פעם זכיתי, התמונה שלי הייתה במידל איסט סייט, שזה הפרופסור מאריאל שעושה כנס על הדם של ילדים, בגלל שזה היה בשנת 2000. ועכשיו מה שהוא כותב, הוא כותב שבגלל האוניברסיטה הזו פלסטינאים עוזבים את השטח ובורחים וכל מיני דברים. איך זה מסתדר? ור"ה זה גוף ציבורי, אז הם מחליטים את זה.
היו"ר אורי מקלב
כמה שיתופי הפעולה נפגעים ללא ה - - -
מיכאל זיניגרד
אבל מאותו מכון וייצמן יש לנו שיתופי פעולה מצוינים ויש לנו עם מקומות אחרים ואנשים עובדים איתנו, אבל פורמלית, כאשר מדובר - - - ואני רוצה להגיד שצובעים את זה באידיאולוגיה, אבל כאן זה הרבה יותר פשוט, זה פשוט אם יש חנות ירקות בפינה הזו ובפינה השנייה בונים עוד חנות ירקות הוא לא רוצה, 'למה, שיילכו לשם?', הדיקן של בית הספר לרפואה - - -
אלברט פנחסוב
מקליטים כאן.
מיכאל זיניגרד
בסדר גמור. אני יכול להגיד לו את זה ואמרתי את זה. הדיקן לבית הספר לרפואה בטכניון פנה לסגל שלו, וזה כתוב, ואמר להם 'חבר'ה, תראו, מה יהיה? יהיה עוד בית ספר, אנשים שיכולים לבוא אלינו יילכו לשם' והיה, באמת הוא צודק. זו בעיה.
היו"ר אורי מקלב
דווקא אומרים שהטבע היהודי הוא בדיוק הפוך. כשמגיע לא יהודי לרחוב, הוא רוצה לפתוח עסק, הוא אומר 'מה אין פה? אין פה חנות ירקות, אז אני אפתח חנות ירקות'. אצל היהודי זה בדיוק הפוך, 'מה החנות שהכי מצליחה? אני אפתח אחת על יד'. זו המוטיבציה, לכן תראו אצל יהודים רחוב החלקים, רחוב הצורפים. היו רחובות, דווקא שם אחד פתח על יד השני.
אהרון פרידמן
ויש בזה גם המון היגיון.
היו"ר אורי מקלב
זהו, שאתה הופך למרכז והתחרות הזאת עושה אותך יותר טוב, אתה צריך להיות מקורי יותר, שאם לא, כולם נמצאים, בסופו של דבר אני כבר הגעתי למקום אני אלך להכי מקצועי. אז כל הזמן אתה חייב להיות - - -
מיכאל זיניגרד
לא כולם רוצים להיות הכי טובים, הם רוצים להיות הכי עשירים.
אהרון פרידמן
הם רוצים להיות בטופ בלי להיות הכי טובים.
היו"ר אורי מקלב
אני אומר, בסופו של דבר אתם מגיעים להרבה הישגים מדעיים והישגים באמת גבוהים מבחינת המקצועיות שלכם בגלל שאתם חייבים להיות בני תחרות ובאים אליכם בעיקר מקצועית, לא בגלל הדברים האחרים. לכן זה נותן הרבה מוטיבציה לכל מי שנמצא פה, אני צריך להצטיין, אני צריך להיות הכי טוב, מבחינה אקדמאית אני חייב להיות הטוב ביותר.

אבל אנחנו צריכים ככה קצת - - - אבל אני לא מנהל את הישיבה, לכן אני לא נותן רשות דיבור, אז אולי - - - מתי אנחנו יוצאים לסיור?
מיכאל זיניגרד
אלברט, אני אעשה משהו חיובי פעם אחת, בגלל שאני חייב לעזוב אני לא אפריע יותר. אז תודה רבה.
היו"ר אורי מקלב
באמת התרשמנו מאוד והיה נעים להכיר. תודה רבה שבאתם, אנחנו באמת מאוד התרשמנו מהדברים, היטבתם להציג זאת.
אלברט פנחסוב
הרקטור שיקף את הפעילות האקדמית, אני חייב לציין פה שהייתה תרומה מאוד משמעותית של כבוד סגן השר יעקב ליצמן לפתיחת בית הספר לרפואה, אנחנו מאוד מודים לו על זה, הוא גם היה כאן. אני רוצה גם לציין שיגאל כהן אורגד, שהוא הנגיד של האוניברסיטה, הוא מאוד רצה להיות בפגישה, אתה בטח יותר, מטעמי בריאות נבצר ממנו להשתתף, כנ"ל גם פרופ' - - -
היו"ר אורי מקלב
תמסרו לו גם רפואה שלמה וגם שנה טובה.
אלברט פנחסוב
תודה רבה, אנחנו נעביר לו את המסר. חשוב לי לציין שיש לנו פה גם כ-9% בני מיעוטים. אומרים אריאל אריאל, אבל יש לנו פה 9% וזה לא מבוטל. אנחנו גם בשיתוף פעולה מאוד רחב עם צה"ל, יש לנו מלגות מיוחדות מטעם אימפקט.

אני יודע שמאוד חשוב לך אישית גם לתמוך באוכלוסיות החלשות, אז האוניברסיטה הזו שמה כפעולה אסטרטגית לתמוך באנשים שאין להם יכולות להשתלב בסביבה האקדמאית. אנחנו תומכים בעולים חדשים, אנחנו גם תומכים באנשים עם מגבלות. יש לנו פה תכנית ייחודית בעולם בתחום של האספרגר, זה לא מובן מאליו. אין הרבה זמן, לא ארחיב, הם באים ולומדים אצלנו.
היו"ר אורי מקלב
איילת מכירה את זה.
אלברט פנחסוב
לכן אם תרצו אנחנו נרחיב בהזדמנות אחרת, תכנית מרתקת, היא משנה לא רק אותם, אלא גם אותנו.
איילת חאקמיאן
הם משלבים סטודנטים שמלווים אותם, חיים איתם.
אלברט פנחסוב
הם עושים פה תואר ראשון, תואר שני, משתלבים אחר כך בהייטק. זה משנה אותם בצורה דרמטית.

יש לנו גם הרבה פרויקטים לסטודנטים, גם עם בתי חולים וגם עם אוניברסיטאות אחרות בחו"ל. אנחנו משתפים פעולה עם איטליה, עם ספרד. אין זמן, לא אגיד הרבה, אבל אנחנו האוניברסיטה היחידה שממשיכה לגייס הרבה חברי סגל חדשים ובזה אנחנו בעצם מונעים נשירה של אנשים, של מדענים מובילים בארץ, וזה חשוב גם להעביר את המסר הזה.

פוסט דוקטורטים, דיברנו, לא ארחיב. מרכזי מחקר, יש לנו פה הרבה מרכזי מחקר. אתה אמרת שאנחנו על השולחן של הכנסת, אבל לנו זה ברור שאתם תשפטו אותנו בהתאם להישגים האקדמיים והמחקריים שלנו. מעולם לא ביקשנו הנחות וגם לא נבקש, הדבר היחידי שאנחנו מבקשים, שכולם, כל האוניברסיטאות, יתייחסו אלינו בצורה שווה. לא הנחות, אבל תיתנו לנו הזדמנות להוכיח את עצמנו ולכן אנחנו גם מקדמים פה פעילות בדיסציפלינות שונות. יש לנו מרכז לסייבר, לא ארחיב, דני דיבר, אנחנו באמת גאים שהוא מאוד מתקדם, יש לנו הרבה שיתופי פעולה, לא רק בארץ, גם בעולם.

אני לא אדבר על מרכז המאיצים, אהרון ידבר על זה. יש לנו פה מכון לארכיאולוגיה מרתק, פרופ' איציק שי הקים את המכון ועומד בראשו. אנחנו משתפים פעולה עם הרבה אוניברסיטאות.
היו"ר אורי מקלב
אתם מוכרים גם כגוף?
אלברט פנחסוב
כן.
היו"ר אורי מקלב
הגופים יודעים את זה? אנשים יודעים?
איציק שי
רשות העתיקות - - -
היו"ר אורי מקלב
אני ידעתי שיש בבאר שבע, לא ידעתי שיש - - -
איציק שי
אנחנו המכון הצעיר ביותר שהוקם על ידי - - -
היו"ר אורי מקלב
כמה יש כאלה מכונים?
איציק שי
יש בכל האוניברסיטאות.
היו"ר אורי מקלב
שמאושרים?
איציק שי
שמאושרים.
היו"ר אורי מקלב
שאם אני רוצה לעשות חפירות הצלה, כמו שזה נקרא, אני יכול להזמין דרככם את העבודה?
איציק שי
כן.
אהרון פרידמן
יש גם בתל בורנה ו - - -
איציק שי
תל בורנה וחברון.
אלברט פנחסוב
אם אנחנו כבר מדברים על זה, ב-2016 ו-2017 עשרה הממצאים החשובים ביותר בעולם בתחום של ארכיאולוגיה היו ממצאים שלנו, נכון, איציק?
איציק שי
בין העשרה.
היו"ר אורי מקלב
מה זה היה? סתם לסקרנות שלי בעניין הזה.
איציק שי
זה מקדש כנעני שמצאתי ב - - -
היו"ר אורי מקלב
יש שרידים, מצאת - - -
איציק שי
יש שם אבן מצבה וכל מיני פסלונים שקשורים לזה.
אלברט פנחסוב
אנחנו פה הקמנו פה מכון לרפואה מותאמת אישית ואנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם הרבה בתי חולים בארץ ובעולם.

יש לנו גם מרכז, היחידי בארץ, בתחום של החקר האקדמי של היין, יש לנו גם מגמה ללימוד היין, אם יש לך זמן או שתבוא בהזדמנות אחרת אנחנו נשמח לארח אותך שם.
היו"ר אורי מקלב
אני אמרתי ככה בשקט שאני חתן של יקבן, זאת אומרת אצל הילדים שלי זורם דם מדורי דורות, הם מכירים את הנושא הזה ומגיל קטן הם אוהבים יין. זה לא מסוג היקבים שהיו פעם, שאבא, לפני שהוא הלך מן העולם, הוא היה מספר להם סוד, שבזמן בצורת אפשר לעשות גם יין מענבים.
אלברט פנחסוב
אנחנו גם הקמנו מרכז לחקר המזרח התיכון, משתפים פעולה בו עם מדענים מהאזור, כולל גם מדענים מאירן, אמנם הם לא נמצאים באירן, אבל מדענים אירניים ואנחנו די מובילים גם בתחום הזה.

יש לנו מרכז לסימולציות, אני חייב לציין שגם במרכז הזה הייתה תמיכה מאוד מאוד רחבה של משרד הבריאות וכבוד השר מאוד התעניין. אני יכול להגיד בגאווה שאנחנו מצליחים שם מאוד.

יש לנו מחקר מאוד רחב בתחום של טכנולוגיות אלטרנטיביות לאנרגיות חלופיות. עוד פעם, אין זמן, אבל אני אשמח אם תבואו עוד פעם.
איילת חאקמיאן
יש לנו ועדת משנה שעוסקת בנושא הזה.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו מאוד פעילים, כפי שאומרת איילת, יש לנו ועדת משנה לאנרגיה חלופית. בהסכם שהיה בוועידת האקלים מדינת ישראל התחייבה להרבה דברים. אנחנו עוקבים אחרי זה. בעצם המדינה מחפשת להיות בזה, היא גם התחייבה והיא רוצה להיות קצת ייחודית, אז יכול להיות שצריך לעשות את הממשק הזה. אמנם בראש ועדת המשנה עומדת מישהי שאולי בהשקפת העולם לא תרצה, אבל אנחנו נחייב לעשות שיתוף פעולה.
איילת חאקמיאן
לא, היא רצתה לבוא, היא תכננה להשתתף בסיור.
היו"ר אורי מקלב
אבל אני רוצה את שיתוף הפעולה כאן. היא עכשיו יוזמת מחקרים ותחלופות והמדינה רוצה להשקיע בזה, יכול להיות שבאמת שיתוף הפעולה כאן בעניין הזה, אנחנו נציף לכם ונגלה לכם שיכול להיות שאתם יכולים כאן לקבל איזה ממשק בעניין הזה.
אלברט פנחסוב
תודה רבה. אני גם ארחיב אז בנושא של - - -
היו"ר אורי מקלב
איילת כתבה את זה, היא תנסה לעשות בזה.
אלברט פנחסוב
אנחנו גם עוזרים פה לאוכלוסייה הפלסטינית בכל מה שקשור לאיכות סביבה. מכיוון שזו ועדה רשמית אז אני אגיד בצורה לא רשמית שהנהלות האוניברסיטאות הפלסטינאיות לא כל כך תומכות בשיתוף פעולה בינינו לבין המדענים באזור, אבל ברמה הפרסונלית יש שיתוף פעולה.
היו"ר אורי מקלב
יפה מאוד.
קריאה
זה מוקלט.
קריאה
זה צורה לא רשמית, אלא מוקלטת.
אלברט פנחסוב
לא, אמרתי שזה לא רשמי, ברגע שאמרתי שזה לא רשמי אז זה לא לפרוטוקול.

חזקים מאוד בחקר הסרטן. ועוד פעם, כשאנחנו מדברים על אוניברסיטה אנחנו מדברים על איכות מדעית. שים לב, מ-2012, באותה תקופה שקיבלנו הכרה כאוניברסיטה, עד 2017 הייתה צמיחה מדהימה בפרסומים מדעיים. אנחנו מדברים על פרסומים בעיתונות שהיא עיתונות שפיטה. יתרה מכך, איכות המאמרים עולה בצורה דרמטית, יש מה שנקרא אימפקט פקטור של אותם עיתונים שבהם אנחנו מפרסמים.
היו"ר אורי מקלב
זאת אומרת תגובות, מדרגים - - -
אלברט פנחסוב
גם ציטוטים וגם - - -
היו"ר אורי מקלב
בפרמטרים אוניברסליים, זה לא שפיטה שלכם.
אלברט פנחסוב
הגאווה שלנו, יש מה שנקרא מדד שנחאי, שהוא מודד את כל האוניברסיטאות בעולם. השנה זו הפעם הראשונה שאנחנו נכנסנו ל-1,000 האוניברסיטאות המובילות בעולם. אני חייב לציין, תזכרו, אנחנו רק ארבע שנים אוניברסיטה ואנחנו כבר חולקים מקום 900-800. נכון, אנחנו עוד לא שם, אבל יש לנו שאיפות מאוד מאוד ברורות, אנחנו רוצים להיות מובילים במדע ואנחנו נהיה שם. אם תבוא אלינו גם בשנה הבאה אתה תראה שאנחנו נהיה במקום אחר.
דני חרדון
למעשה הקדמנו את היעד שלנו. היעד שלנו להיכנס למדד שנחאי היה בעוד שנתיים והקדמנו את זה מכיוון שהגדלנו את מספר הפרסומים האיכותיים. אלברט דיבר על אימפקט פקטור, זה מה שהכניס אותנו לתוך מדד שנחאי.
אלברט פנחסוב
זה מדד אובייקטיבי.
דני חרדון
אנחנו לא מעורבים בזה, זה משהו בינלאומי שבודק - - -
היו"ר אורי מקלב
אין לכם השפעה על זה.
אלברט פנחסוב
לא, לנו אין השפעה על זה.
היו"ר אורי מקלב
יפה מאוד, באמת הישג, גאווה.
אלברט פנחסוב
כן, גאווה מאוד גדולה וגם סיפוק.
היו"ר אורי מקלב
יפה מאוד, אתם קונים את המעמד שלכם בזכות.
אלברט פנחסוב
דיברת על הקשר שלנו עם התעשייה. יש לנו גם חברת מסחור שלנו, יש לנו כ-106 פטנטים שהם פעילים, יש לנו כאלה שהם כבר granted, שזה בעצם - - -
היו"ר אורי מקלב
יישומים, הוטמע.
אלברט פנחסוב
כן. כל שנה יש לנו כ-20 פטנטים חדשים. יש לנו פה חברות סטארט אפ שהן בשלבי מסחור שונים, עושים לייסנסים, דיאבסט, קיורונס, ממיק, כל המדינה דיברה על זה, שזה בין ההמצאות הכי חשובות במדינת ישראל.
דני חרדון
כן, הממיק זו זרוע רובוטית שעוזרת לסייע בניתוחים. היום כל הניתוחים נעשים דרך רובוטים גדולים וזה מאוד מסורבל לבצע ניתוחים באמצעותם, הממיק זה יד רובוטית שיכולים לעשות ניתוחים מאוד עדינים. היום הגענו לשלב כזה שהם קיבלו אישור וזה נעשה על חולים בבתי חולים.
איילת חאקמיאן
פרופ' שילר, הוא מכאן, הוא עשה אצלנו כמה כנסים ברובוטיקה.
דני חרדון
פרופ' צבי שילר, הוא יושב ראש האגודה של הרובוטיקה.
היו"ר אורי מקלב
יש לו פיתוח על ניתוחי ראש. זה מאוד יפה, אנחנו רואים את זה כרפואה של המחר. הרובוטיקה ברפואה היא באמת המילה וזה באמת שטח שאני מאוד שמח שאתם - - -
דני חרדון
רק לאחרונה חתמנו על הסכמים עם שלושה בתי חולים, אלברט יוכל להרחיב על זה.
היו"ר אורי מקלב
ההישגים והאיכות שאפשר להגיע ברובוטיקה ברפואה זה יותר מידי אנוש, ניתן להגיע לדיוק באופן מפליא. עושים ניתוח מוח בערות. עושים ניתוח מוח, במקום הכי לא ידוע, במקום הכי רגיש, שכל מילימטר שם יכול להיות משמעותי והיום עושים את הניתוחים האלה, מעירים את המנותח - - -
דני חרדון
נכון, לא נותנים לו להירדם, רוצים את הערנות שלו.
אהרון פרידמן
כן, צריכים למדוד את התגובות שלו.
היו"ר אורי מקלב
מדובר על רפואה אחרת לגמרי, שהיא מצילת חיים לפי כל קנה מידה וברמה הכי מתקדמת וכאן השטח הזה הוא שטח שהוא בעצם האופק. ההכרה הבינלאומית או היישום שלו הוא מאוד מאוד חשוב.
דני חרדון
אנחנו עכשיו עושים שיתופי פעולה גם עם אסותא, גם עם בילינסון וגם עם בית חולים מאיר, הסכמים לשיתופי פעולה מחקריים משותפים.
היו"ר אורי מקלב
כן רוצים, לא רוצים, בסופו של דבר האיכות שלכם והמיצוב שלכם מביאים את שיתוף הפעולה.
אלברט פנחסוב
חד משמעית.
דני חרדון
ברמת השטח.
אלברט פנחסוב
כולם רוצים לעבוד עם החזקים ואם אתה מציג מצוינות אז - - -
היו"ר אורי מקלב
נכון. אני מאוד מתרשם לכל אורך ההיכרות איתכם, אני שם את זה במוטו של הדברים, בלי שאתם רואים את זה.
אלברט פנחסוב
יהיה פה גם מרכז רפואי שגם ישרת אוכלוסייה מקומית פלסטינית והמסר הזה הוא מאוד חשוב לנו. זה המקום גם לשלום, אם אנחנו מדברים על זה, והאוכלוסייה הפלסטינית מחכה שנבנה את בית החולים. דיברנו על בית ספר לרפואה. דיברנו על האוכלוסיות המוחלשות, אנחנו גם מספקים להם מעונות במחיר יחסית מופחת ולכן באים אלינו חבר'ה - - -
היו"ר אורי מקלב
כתבתי לי לשאול אתכם גם על הפיתוח, מה תכניות הפיתוח שלכם, בכלל על התקציב שלכם, מה התקציב ומעניין אותנו הפיתוח. ועל המעונות, אני מבין שבאופן יחסי אתם באחוז גבוה במעונות? איך הפתרונות שלכם?
דני חרדון
כרגע יש לנו 2,000 מיטות במעונות. אם ראיתם, יש לנו את אתר הקרוונים הגדול באזור ועוד שלושה בניינים שכבר בנויים. כרגע יש 2,000 מיטות. אתם רואים את חמשת הבניינים האלה, שלושה בניינים באוקטובר הקרוב כבר יאוכלסו על ידי סטודנטים. התכנון שלנו הוא להגיע בחומש הקרוב ל-7,000 מיטות.
היו"ר אורי מקלב
אולי אני טועה, אבל לי, מהידע המועט שלי, פתרונות הדיור הרבה יותר קשים פה, המרחק מהעיר האורבנית זה לא דומה, שיש לך הרבה פתרונות כאן. למצוא פתרונות אחרים מחוץ לאוניברסיטה זה יותר קשה, יותר יקר גם, אולי - - -
אהרון פרידמן
בעיקרון האוכלוסייה של אריאל בזמן הלימודים מוכפלת. יש פחות או יותר אותו מספר סטודנטים כמו מספר תושבים באריאל.
היו"ר אורי מקלב
הם בטח מתגמשים על פתרונות של צפיפות ודברים כאלה יותר מאשר - - - הם צריכים למצוא הרבה יותר פתרונות - - -
דני חרדון
כן, אז אנחנו בדיוק נותנים להם את האלטרנטיבה הזו. המעונות שלנו, התפוסה שלהם מלאה, כרגע יש לנו אפילו רשימת המתנה. התכנון שלנו להגיע ל-7,000 מיטות בחומש הקרוב, אנחנו בונים במרץ.
אלברט פנחסוב
כבוד היושב ראש, האתגרים שלנו. זו הגשה לקרנות דו לאומיות, נציגות וחרם. עכשיו תסתכל, אנחנו לא ב- BARD, לא ב-BSF, אנחנו לא ב- BIRD , אנחנו לא ב-NIH, אנחנו לא יכולים לקבל מימונים שם, אנחנו לא ב-ERC, אנחנו לא בהורייזן, האיחוד האירופי בכלל לא רוצה לדבר איתנו, אנחנו לא ב- GIF, אנחנו לא ב- DARPA, אנחנו לא ב-HBS. כל חבר סגל שמגיע מבחינתנו הוא גיבור, כי למרות הכול אנחנו מצליחים לעשות פה, למה? כי יש פה איזה שהוא שיתוף פעולה בין כולם, גם בין הנשיא וגם בין חבר הסגל הצעיר. זה לא קל לחקור פה, לכן הרבה חברי סגל צעירים כמוהם נכנסים לדיכאון.

תסתכל, יש ISF, זו הקרן הלאומית למדע, בתשע"ב אפס זכיות, בתשע"ג אפס זכיות, באוניברסיטאות זה כ-40% זכיות. בתשע"ה - - - למה? כי אנחנו לא בוועדות. גם עכשיו באקדמיה מדברים על זה הרבה.
איילת חאקמיאן
אבל אם עכשיו צירפו אתכם למל"ג?
אלברט פנחסוב
לא, אנחנו לא בוועדות. ברור לנו שאנחנו צריכים כל הזמן לשאוף למצוינות אקדמית, אבל כשמגיע חבר סגל חדש שעשה שני פוסט דוקטורטים בחו"ל והוא לא מקבל במשך מספר שנים ברציפות את ההוקרה מה-ISF ואז כשהוא שולח עם שותף מאוניברסיטה אחרת הוא כן מקבל, פה זה מעלה הרבה שאלות. קשה לנו מאוד והאנשים האלה, חלקם אפילו נשברים.

אנחנו מאוד חסכוניים. במקרים רבים אנחנו לא מצליחים להציע לאנשים כאלה מה שיכולים להציע להם באוניברסיטאות אחרות. זו בעיה מאוד גדולה, אני מאוד רוצה ורציתי גם שתדע את זה. יש פה בעיה מאוד גדולה.

זה מקרה מהשבוע. יש לנו פה חבר סגל מפיזיקה, עידו בן דיין, שני פוסט דוקטורטים, בגרמניה ובאנגליה, השנה הוא רצה לעשות פה כנס בינלאומית בפיזיקה. הוא הזמין הרבה אורחים מכובדים מחו"ל, פרופסורים מובילים בעולם, הם הסכימו לבוא, הוא פרסם את זה באתר, יש חברי סגל, ספציפית במכון וייצמן, שכותבים לאותם פרופסורים 'אל תבוא לאוניברסיטת אריאל כי', אחת, שתיים, שלוש, ארבע. חלקם גם מבטלים.
היו"ר אורי מקלב
BDS ישראלי.
אלברט פנחסוב
זה BDS ישראלי.
קריאה
15 מתוך 40 ביטלו.
אלברט פנחסוב
15 מתוך 40 זה הרבה, ומי מבטל? זה מתסכל מאוד ואנחנו חסרי אונים. אנחנו רוצים לקדם את המדע, אותו חבר סגל, הוא החליט לא להישאר בחו"ל, בארצות הברית, הוא החליט לחזור ארצה. אנחנו נתנו לו מקום, אם אנחנו לא נאפשר לו פה לחקור בכבוד, כמדען הוא פשוט יידרדר. הרבה גם מחליטים אחר כך לחזור לחו"ל. אני לא בטוח שאתם יודעים על זה. יש אנשים ספציפיים באוניברסיטאות שבאופן שיטתי פשוט פוגעים, לא באוניברסיטה, בחברי סגל צעירים בעיקר.
משה עינת
תן לי לתת דוגמה אחת כזאת. אני הגשתי ארבע או חמש פעמים הגשה ל-ISF. ISF זה Israel Science Foundation, העבודות הולכות לשיפוט בינלאומי, אנונימי, המדענים בחוץ לארץ, אין להם שום דבר נגדנו, הציונים שקיבלתי היו טוב מאוד, מהשופטים, השופטים אמרו 'הצעות נהדרות, צריך לתת להם כסף'. קיבלנו ציון טוב מאוד בלי כסף, פעם ועוד פעם ועוד פעם ועוד פעם. כל עבודה כזאת, כל כתיבה כזאת היא קשה, בסוף אתה אומר בשביל מה? אני אוציא את כל האנרגיה וזהו, אני הפסקתי לכתוב לשם הצעות.
היו"ר אורי מקלב
מי שקובע את הכסף זה בעצם לא החוקרים, זה - - -
משה עינת
לא, זה מגיע לוועדות והוועדות פה מסתכלות על ההצעות ואומרות אוקיי. ברור שאם ההצעה לא טובה לא תקבל כסף, זה ברור.
היו"ר אורי מקלב
איך אנחנו מציפים את זה? איזה דיון אנחנו יכולים לעשות?
איילת חאקמיאן
פגיעה במחקר.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו צריכים למצוא איזה רעיון לעשות דיון בכנסת.
אלברט פנחסוב
עכשיו אתם בכנסת הולכים לקדם את הורייזן 2025, נכון?
היו"ר אורי מקלב
כן.
אלברט פנחסוב
אנחנו לא שם. מדינת ישראל משקיעה המון כסף בקידום המדע וזה מצוין שיש לנו שיתוף פעולה עם אירופה, אנחנו לא שם. אז בגלל שאנחנו לא שם אנחנו לא יכולים להתחרות עם האוניברסיטאות.

מילה אחרונה על מרכז המאיצים, אהרון עכשיו ידבר על זה. מבחינתי הם עושים פה נס. בלי הכספים הנדרשים הרבה עבודה שנעשתה פה נעשתה בהתנדבות, אני מדגיש, בחינם. אהרון הגיע לפה ותקופה ארוכה הם פשוט עבדו על גרושים, למה? כי רצינו להצליח, רצינו להראות לכולם שגם במקום הזה, גם בלי מקורות המימון אתה יכול לעשות משהו והגענו לאן שהגענו.
היו"ר אורי מקלב
זה גם מפעים, אבל גם מצער מאוד ומאכזב מאוד לשמוע.
אלברט פנחסוב
ותודה רבה שבאתם, תודה רבה שמצאת זמן.
היו"ר אורי מקלב
אני חושב שאנחנו נצטרך לעשות משהו. אני אדבר עם איילת, צריך להוציא את הדבר, להציף את זה בכנסת ולראות את האפליה הזו, להביא אנשים שידברו על זה ונתחיל להניע את זה, גם לגבי הממשלה וגם אני מקווה שהם ירגישו אי נעימות ושזה יביא לשינוי. אנחנו נעשה משהו בעניין הזה, נעשה את זה בצורה ששם יצוף כל הנושא הזה, האפליה הזו וההחרמה הזו וששיקולים לא מקצועיים מנחים. זה לא יכול להיות, זה כבר צועק מעצמו, לא צריך להיות מומחה גדול להבין שיש כאן שיקולים חיצוניים.
איילת חאקמיאן
או קרנות ישראליות שלא תומכות בהם - - -
אלברט פנחסוב
הם לא מצהירים שהם לא תומכים בנו ואז יש לנו שביתה איטלקית.
איציק שי
אני רוצה להוסיף מילה. רק בימים האחרונים פרסם דיקן מדעי המוח באוניברסיטת חיפה על אותה בעיה שאוניברסיטת חיפה - - - זאת אומרת הקרן הלאומית למדע, האנשים החזקים בה זה בעיקר, מעבר לאנשי הקרן, יושבי ראש הוועדות, הם בדרך כלל מתל אביב ומירושלים.
היו"ר אורי מקלב
יש גם אפליה פנימית.
קריאה
בין אוניברסיטאית.
היו"ר אורי מקלב
בסדר, אין לי בעיה שזה עוד מקום, אבל - - -
אריאל נעוס
לא, אבל זה בתוך ישראל, הבעיה שלנו היא שאנחנו מנועים מלגשת לקרנות אירופאיות. זה גם וגם וגם.
יחיאל ושדי
אני רוצה להוסיף מבחינה תקציבית. בעצם ההזמנה לישיבה הזאת באה מישיבה שאנחנו התארחנו אצלכם בוועדת המדע בנושא של מאיצים ואז הציגו שם את סיזאמי והציגו את CERN. הציגו שם שמדינת ישראל מתקצבת 28 מיליון יורו בשנה, אם אני זוכר נכון, את סיזאמי בירדן ובעיקר את CERN, ושם טרכטנברג היה והוא התהדר בזה שהוא דאג לכסף וכו'. אתם יודעים כמה אנחנו מקבלים ממשרד המדע וקרן מרכז ידע? 300,000 שקל. זה חדש, זה מלפני שנה. ממשרד הביטחון גם כן, משהו כמו 300,000 שקל.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו נוציא על זה מכתב ל - - -
יחיאל ושדי
אתם מבינים על מה אנחנו מדברים? התקציב כבר קיים, לא צריך למצוא תקציב.
היו"ר אורי מקלב
לא צריך לייצר את הכסף, צריך רק לחלק את זה נכון.
קריאה
בסיזאמי היו בערך שלושה מדענים ישראלים בשנה האחרונה, זהו.
קריאה
וב-CERN יותר, אבל בכל זאת - - -
אהרון פרידמן
ב-CERN יש רק שני מדענים ישראלים שהם בסגל הקבוע.

(בישיבת סיכום)
אלברט פנחסוב
אני אגיד רק משפט אחד. אני מתייחס לאירוע הזה כאירוע היסטורי. אני שוב רוצה להודות לך על זה שמצאתם זמן ובאתם לבקר אצלנו. אנחנו מאוד רוצים להצליח ויש לנו במה להתגאות. אני חושב שאחת מהגאוות הגדולות שלנו זה מרכז המאיצים. ראית, הייתם, התרשמתם. אנחנו נשמח מאוד גם בהמשך לחשוף אתכם לכל הפעילויות המדעיות שמתרחשות פה בקמפוס. וגם התמיכה, לא רק כספית, אלא גם הפסיכולוגית שלכם בכל מה שנעשה פה. תודה רבה לך.
היו"ר אורי מקלב
אז אני אענה כנגד המברכים. אני מסיים פה את הדבר הזה לא באופן שחשבתי שכך יהיה הסיור, לא רק בטעם של עוד, בטעם שרק התחלתי, של גירוי, רק של טעימה. אני באמת התפעמתי ואני סקרן ללמוד. אני עוצר את עצמי, בכל נושא שהעליתם רציתי לשמוע עוד ועוד ונסחפתי יחד איתכם בפעילות שלכם ובאופן שאתם מנהלים פה. אני לא הכרתי את זה, לא ידעתי שזה עד כדי כך, המוטיבציה, אמרתי, ההרגשה שפועלים בדרך שהיא לא רגילה, בתנאים לא רגילים, לבנות סטנדרטים של אוניברסיטה, של מקום אקדמאי. צריך ליצור יש מאין, ממש ליצור יש מאין. אני אתחיל בזה שאנחנו באנו כאן לאיזה סיור ובסופו של דבר אנחנו כמעט עושים כאן ישיבת עבודה.

זה לא רק סיור. סיור זו התרשמות, להכיר עוד מקום, כהוקרה, כהכרה מהכנסת, מוועדת המדע והטכנולוגיה שנחשבת הוועדה שמייצגת את כל התחום של מחקר ופיתוח. אולי עשינו באיזה מקום אחד את המפגשים באוניברסיטה ועשינו את זה והלכנו רחוק רק כדי לתת לכם חיזוק. זו הייתה המטרה, חיזוק והכרה, שאנחנו מכירים את זה, גם מבחינה ערכית וגם מבחינה מקצועית ואקדמאית. אבל הישיבה, מה שנקרא חיפשנו אתונות, במרכאות, ומצאנו מלוכה. המפגש היה מתוך מפגש על מאיצים שהיה בדיון, שם זה התחיל והנה באמת נחשפנו לפעילות הרבה יותר, לא נקפח את המאיצים, אבל זה היה המחולל וזה המאיץ של ה - - -
אהרון פרידמן
זה האיץ את זה.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו מצאנו כאן בהצגה שלכם, באמת התרשמות בלתי רגילה, אני יודע שזה לא רק להתרשם, יש מה לעזור לכם בעניין הזה. אני חושב שאנחנו נשתף פעולה, באפשרויות שיש לנו וביכולות ובממשקים שיש לנו ובהשפעה שיש לנו אנחנו נעשה את זה. אנחנו לא נסיים בסיור הזה, אנחנו נמשיך בשיתוף הפעולה, אנחנו נמשיך בנושאים שאנחנו יכולים לעזור בלקדם ולהיות שותפים. אנחנו רואים את זה ככבוד והערכה.

אני חושב שאין לנו מספיק זמן כדי שאני אביע את ההתרשמות מהיכולות שלכם ומהמוטיבציה שלכם ומהרגשת השליחות שיש לכם. אני חושב שזו גם זכות, אבל גם חובה, להיות שליח בעניין הזה.

מילה אחרונה על המאיצים. זה גם מראה, זה מראה את מה שאתם מחוללים פה. להיות במקום של הגדולים, במקום של הכי גדולים. מהמקום שלכם להגיע לזה זה באמת, אני לא אוריד את הכיפה, אבל להוריד את הכובע. להוריד את הכובע בעניין הזה.

אני שמח שאצלכם אין אפליה, בין כל מי שלומד פה, כולם מרגישים שותפים ולא משנה מאיפה הוא מגיע ומה הוא עושה היום. אני חושב שבמקום שרוצים להחריג אתכם ולהחרים אתכם אתם נמצאים במקום שהכי מחבר, אתם רואים את כל האוכלוסיות, רואים מקום לכולם. זה מתאים מאוד לימים האלה, ימים של חשבון נפש, הימים הנוראים, מסר של אחדות, מסר שכולנו באים מאותו מקום. אני חושב שנתתם לי חיזוק, הכנסתם אותי לאווירה של הימים האלה ואני מאחל לכם הצלחה גדולה ותודה רבה. בסופו של דבר אני צריך להגיד לכם תודה רבה שלמדתי דברים, אמנם על רגל אחת, אבל למדתי דברים והתרשמנו מאוד. אני מודה לכם על ההזדמנות שהייתה לי להכיר, לא רק ארבע אמות חדשות בארץ ישראל, ארבעה דונם, יותר מארבעה, כמה יש לכם פה? 30? הרבה מקום, עוד פינה בארץ ישראל, כמה שאפשר היה, אבל לא סתם, פינה גדולה ואיכותית מאוד.

אני מאחל לכם ולכולנו כתיבה וחתימה טובה, שתהיה לנו שנה של עשייה, שנה מוצלחת, שנה של התפתחות והתפתחות גדולה מאוד.
אלברט פנחסוב
תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:30.

קוד המקור של הנתונים