ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 09/08/2018

חשש משימוש בחקירות רדומות לטובת סיכול פוליטי

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



83
ועדת הפנים והגנת הסביבה
09/08/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 710
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום חמישי, כ"ח באב התשע"ח (09 באוגוסט 2018), שעה 11:00
סדר היום
חשש משימוש בחקירות רדומות לטובת סיכול פוליטי.
נכחו
חברי הוועדה: יואב קיש – היו"ר
אורן אסף חזן
בצלאל סמוטריץ
לאה פדידה
חברי הכנסת
אמיר אוחנה
יחיאל חיליק בר
מיקי לוי
נורית קורן
רוברט טיבייב
אורי מקלב
מוזמנים
שי ניצן - פרקליט המדינה

רוני לבנה - פרקליטות המדינה

עדן קליין - עוזרת דובר, פרקליטות המדינה

ניצב גדי סיסו - ראש אח"מ במשטרה

נצ"מ מירב לפידות - דוברת המשטרה

גבריאלה פיסמן - ע' ליועץ המשפטי לממשלה, משרד המשפטים

אבישי קראוז - עוזר לפרקליט המדינה, משרד המשפטים

חגי הרוש - עוזר ליועץ המשפטי לממשלה, משרד המשפטים

נצ"מ אלעזר יצחק כהנא - עו"ד, המשרד לביטחון הפנים

סנ"צ שלומית זכריה - ע' ר' אח"מ, המשרד לביטחון הפנים

סנ"צ יפעת חסון - ע' ר' אח"מ לענייני משפט, המשרד לביטחון הפנים

ערן יהודה - דובר אח"מ, המשרד לביטחון הפנים

עדי מנחם - עוזרת ליועץ המשפטי לממשלה, משרד המשפטים

חי בר-אל - יו״ר עמותת "עוגן"

שמואל שניידר - מרכז חקיקה, התנועה למשילות ודמוקרטיה

תומר נאור - עו"ד מנהל אגף משפטים, התנועה לאיכות השלטון

טל שפירא - עורך הדין של גל הירש

גור מגידו - עיתונאי

אמיר לוי - עיתונאי

אביעד גליקמן - עיתונאי

משה נוסבאום - עיתונאי
ייעוץ משפטי
איילת לוי-נחום
מנהל/ת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
ירון קוונשטוק


חשש משימוש בחקירות רדומות לטובת סיכול פוליטי
היו"ר יואב קיש
שלום לכולם, אני פותח את הישיבה בפתח הדברים כמובן שכולנו מפה מחזקים את תושבי הדרום והעוטף, ומאחלים להם שהשקט יחזור מהר וללא נפגעים, ואצל כולנו הלב איתם. אני פותח את הדיון. הנושא הוא חשש משימוש בחקירות רדומות לטובת סיכול פוליטי. נמצאים איתנו: עורך דין פרקליט המדינה שי ניצן פרקליט המדינה, וניצב ראש אח"מ במשטרה ניצב גדי סיסו ראש אח"מ במשטרה.

מטרת הדיון וההתנהלות, אני למעשה מחזיק פה גם פרוטוקול של הוועדה שנעשה מלפני כשנתיים, קצת יותר, מה-6 ביולי 2016, שדן בנושא "איסוף חומרים על אנשי ציבור על ידי משטרת ישראל", מה שהיה בזמנו קרוי "מסמך יצחקי". הדיון הוא דיון חשוב ומשמעותי.

אני רוצה להבהיר לכולם שהליך הפיקוח הפרלמנטרי שאנחנו עושים פה היום הוא לא הליך של פגיעה במשטרה. אני מודה שהיה מאוד מדאיג לשמוע קולות כאלו, שכאילו מחפשים והולכים לשם, שהרי אנחנו בסופו של דבר עושים את ליבת העשייה הדמוקרטית. תפקיד הכנסת ותפקיד הוועדה הזו - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
שמעתי את דוברת המשטרה בערוץ 2 אומרת שאנחנו רוצים לקעקע את שלטון החוק.
היו"ר יואב קיש
עוד לא התחלתי ואתה כבר מפריע לי. בסדר.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא, כמעט נבהלתי מעצמנו.
היו"ר יואב קיש
אני אומר בצורה הכי ברורה. אני גם לא מדבר על דוברת המשטרה, אבל גם כל מיני כתבי – אני לא רוצה להעליב, אבל הם באים אליי בביקורת שאני עושה עבודת פיקוח על המשטרה. אז ככה, זה תפקיד הוועדה הזו, וכך יהיה. ואני מאוד מקווה שהקולות האלה לא מגיעים מכיוון המשטרה, ואלה דעות של אנשים שלא מבינים מהי דמוקרטיה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
הגיע יושב-ראש האגף החדש?
אמיר אוחנה (הליכוד)
כן, הוא יושב לפנייך.
היו"ר יואב קיש
כן, הצגתי. לפנייך.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
לא, הכוונה – האגף לשעת הצורך.
היו"ר יואב קיש
חברת הכנסת פדידה, נא לא להפריע. אני מבקש, אני לא הולך להאריך, אנחנו תיכף נתחיל את הדיון, וכל חברי הכנסת יקבלו את הדיבור כמובן.

לכל גורמי אכיפת החוק – לפרקליטות ולמשטרה – כוח עצום, וטוב שכך. מטרת הפיקוח של ועדה זו היא לוודא שבכוח זה נעשה שימוש ענייני ולא אינטרסנטי. ואין מקום אחר בכנסת מלבד ועדת הפנים של הכנסת שתפקידה לפקח על פעילות זו.

הפרוטוקול – אני רוצה להקריא קטע מהפרוטוקול של המסמך, מה שהיה לפני שנתיים. אמר המפכ"ל אז, זה היה כבר בעצם רוני אלשיך בתחילת תפקידו, הוא אמר על המסמך: ברור שהיות וזה יכול להתפרש לא נכון, ראוי שאנחנו נשנה את שיטת הבקרה – המסמך הוצג כשיטת בקרה שנעשה לטובת בקרה פנימית – לא סיימנו את התהליך, ראש אח"מ קיבל ממני הנחיה לגבש תהליך. זה תהליך שיתואם עם משרד המשפטים, עם היועץ הממשלתי, עם הפרקליטות, הוא נגזרת של הנחיותיהם. אבל אני מניח שנמצא את הדרך איך לעשות את זה בצורה שלא יכולה להתפרש אחרת.

זאת אומרת, אחד הדברים שאני הבנתי, לפחות מהעניין הזה, שכנראה דברים הולכים להשתנות בנושא זה. וכמובן שהמשטרה בדבר הזה צריכה לערב גם את הפרקליטות ואת היועץ המשפטי לממשלה. ולכן זה מביא אותי לשאלות האלה. ואני מציע שנעשה ככה: אני אפתח בכמה שאלות, אנחנו נשמע גם את הפרקליט וגם את ראש אח"מ, ואז הח"כים יוכלו להגיב, ויגידו את דבריהם ואנחנו נתקדם.
אורן אסף חזן (הליכוד)
שיישארו לשמוע גם אותנו.
היו"ר יואב קיש
לא לא, כולם יישארו. אני רוצה לדעת, האם באמת הוגדרו נהלים חדשים? האם יצאה הנחיה ברורה שאוסרת על איסוף חומרים? האם כל בקשה למידע מתועדת? למי זה מועבר? פיקוח של היועמ"ש, והאם הוא מתבצע? למשל, אחד הדברים שמסתובבים כבר זה שיש גם "מסמך יצחקי" על ראשי רשויות. ואתם יודעים, אלה שאלות קשות. ואולי השאלה הכי קשה זה עם אני מקווה שנסיים את הדיון, אז פתאום מישהו יחליט שחבר הכנסת יואב קיש שואל פה שאלות קשות, בואו נראה רגע איזה חומר יש לנו על יואב קיש.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
זה הם עשו כבר לפני הדיון.
היו"ר יואב קיש
ואני יכול להגיד לך שאני שומע אנשים שאומרים לי את זה. ואני מאוד מאמין ומקווה שאנחנו לא במדינה שכזו.
מיקי לוי (יש עתיד)
תתלונן במשטרה, יואב.
היו"ר יואב קיש
אנחנו לא במדינה שכזו. נושא שני שאני מבקש שנתייחס אליו ובאריכות זה לפני שלוש שנים נבחר מועמד לתפקיד המפכ"ל – גל הירש. הודעת שר הבט"פ על המינוי הייתה ב-25 באוגוסט 2015. החקירה עדיין לא הסתיימה, ואין בכוונתי להיכנס לנושא של חקירה פעילה. אנחנו לא נעשה את זה, אנחנו לא נוהגים לעשות את זה בכנסת.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אבל זאת השאלה, למה שלוש שנים לוקחת חקירה.
היו"ר יואב קיש
חברת הכנסת פדידה, מספיק.
מיקי לוי (יש עתיד)
פעם ראשונה.
היו"ר יואב קיש
הוצאת לי את המילים מהפה. אנחנו לא נדון בתיק עצמו. מצד שני, ופה אני מתחבר בהחלט למה שאמרת, שלוש שנים של חקירות – אני רוצה לדעת ולקבל תשובות לא לגבי החקירה, אמרתי שאת זה שם בצד, אבל כן לגבי ההליך של פתיחת החקירה ותקינותו. למשל, שאלות כמו: מתי קיבל ניצב יצחקי את פניית היועץ המשפטי לממשלה לבדיקה של גל הירש? האם היוזמה התחילה כיוזמה פרטית של ניצב יצחקי בתוך המשטרה? האם הליך הפנייה של יצחקי היה תקין ולפי הנהלים.

לזה מצטרף חשש של אמירה של ניצב יצחקי שאני לא שמעתי אותה, אבל כאילו נאמר – האם באמת אמר יצחקי לממלא מקום המפכ"ל דאז בנצי סאו: בנצי, איך סידרנו לך את המפכ"לות?
אמיר אוחנה (הליכוד)
לא הוכחש.
היו"ר יואב קיש
אני שואל. אנחנו נשמע תשובות, תאמין לי, אנחנו לא נצא מפה בלי תשובות.
מיקי לוי (יש עתיד)
מה זה שייך לדיון, יואב?
היו"ר יואב קיש
זה שייך. ועוד איך שייך.
אמיר אוחנה (הליכוד)
זה הדיון.
היו"ר יואב קיש
שאלה נוספת: אני רוצה לדעת, אם היה חומר – ועוד פעם, בלי להיכנס לחומר – שהיה כנגד גל הירש, שהצדיק חקירה של שלוש שנים, מדוע לא נפתחה חקירה כנגד גל הירש לפני שהיה מועמד למפכ"ל? האם היועץ המשפטי היה מעורב והיה יוזם בכל ההליך של בחינת המפכ"ל דאז? ויותר מזה, מדוע בכלל נושא של מועמד למפכ"לות, ההתנהלות צריכה להיות במשטרה? מדוע זה לא מרוכז על ידי היועץ המשפטי לממשלה בניתוק מהמשטרה? לדעתי זה טריוויאלי.

בסופו של דבר, ואם קודם אמרתי ממה אני חושש, אני מאוד חושש ואני מקווה שאנחנו לא נמצאים במקום שבו מחליט ניצב לסכל מועמד של מפכ"ל. ואני שם את זה על השולחן עכשיו. ואני לא מדבר על החקירה עצמה, אני אומר עוד פעם, אני מדבר על ההליך, האם היה תקין? וכל המהלך של פתיחת החקירה עצמה.

אלה הדברים, אלה שני הנושאים העיקריים שאני רוצה לפתוח איתם. ואנחנו באמת נבחן את כל הנושא, כפי שאמרתי, גם של המשך הישיבה הקודמת, גם עכשיו, וגם את האירוע – כן, חבר הכנסת מיקי לוי – הנושא של פתיחת החקירה והאופן שלה כנגד גל הירש. עזוב את השלוש שנים שהיא הזכירה פה, עזוב את מה יש בחקירה – אני לא נכנס לזה. אני נכנס לאמירה הברורה של איך, מה ומי מחליט לפתוח חקירה כזאת.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
שאלה קטנה.
היו"ר יואב קיש
לא, את רשומה. סדר הדוברים, אז אמרתי - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אני אחרון, בבקשה.
היו"ר יואב קיש
יכול להיות שידברו אחריך עוד אנשים, אני לא מבטיח.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני אחרון הדוברים.
היו"ר יואב קיש
סדר הדוברים: עורך דין פרקליט המדינה שי ניצן יתחיל, ואחריו ניצב ראש אח"מ במשטרה ניצב גדי סיסו, ואחר כך חברי הכנסת לפי הסדר שנרשמו. אני רק אומר לחברי הכנסת: מי שיפריע, שלוש קריאות והוא בחוץ. אז אני מבקש, אל תבחנו אותי.
אורן אסף חזן (הליכוד)
צודק.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אז רק שאלה לתוספת.
היו"ר יואב קיש
לא, לא עכשיו. אחרי שהם ידברו את הראשונה ששואלת. את ראשונה ברשימה. אוקיי, בבקשה, עורך דין פרקליט המדינה שי ניצן.
שי ניצן
בוקר טוב. בפתח הדברים, מעבר להצטרפות לדברי היושב-ראש, שכולנו מקווים שיירגע המצב בדרום ושאיש לא ייפגע, בוודאי אין לי שום בעיה, אני חושב שזו הוועדה, בהתייחס למה שאמרת, זו ועדה שתפקידה לפקח על פעולת המשטרה, אין שום מניעה לדבר הזה. אנחנו בדיונים כאלה באים, אומרים את כל מה שניתן לומר. אנחנו משתדלים להשיב לכל השאלות, כמובן מבלי להיכנס לחומר מודיעיני ומבלי להתייחס לתיקים ספציפיים. זה הנוהל מאז ומעולם, ולפחות לנו, ואני בטוח שגם למשטרה, אין שום בעיה עם הדבר הזה.

אני אשתדל ללכת לפי השאלות שיושב-ראש הוועדה אמר. ואני כבר אומר שכמובן אחר כך, אם חברי כנסת ישאלו שאלות נוספות אני אשמח להשיב, יחד עם ראש אגף החקירות והמודיעין. אני מתלבט מאיזה חלק להשיב. אני אלך לפי הסדר שאדוני אמר.

קודם כול, ואת זה ייטיב להסביר חברי, אבל אני אגיד כמה מילים. משטרת ישראל מקבלת מאות אלפי, אם לא מיליונים, של ידיעות מודיעיניות נגד אנשים. חלקם, רובם הגדול, כמובן אנשים שהם לא אישיות ציבורית – לא נבחרי ציבור, לא עובדי ציבור בכירים – אלא אזרחים שיש ידיעות מודיעיניות.

אגב, זה שיש ידיעה מודיעינית זה כמובן לא אומר שמה שכתוב בה נכון. אנחנו מכירים הרבה מאוד ידיעות, הגדיר את זה המפכ"ל, עברתי לכבוד הדיון על הפרוטוקול הקודם, הגדיר את זה המפכ"ל – רוב גדול של הידיעות זה, כלשונו, זבל, כלומר דברים שאין להם ערך.

ולכן צריך להתייחס כמובן בזהירות. זה חשוב מי מקור הידיעה, האם מכירים אותו, מה אמינותו, האם יש סימני אמת? כל דבר כזה צריך להתייחס בזהירות. מצד שני, שום משטרה בעולם לא יכולה לעבוד כמובן בלי מודיעין. חלק מהידיעות, מתוך הכלל כמובן חלק קטן, מתייחס גם לנבחרי ציבור, לעובדי ציבור בכירים.

עכשיו, יסביר אחר כך, ולכן אמרתי שאני מתלבט, אני אגיד רק במילה וראש אח"מ ישלים. הידיעות מגיעות ומסווגות במשטרה, כל אחת לפי ערכה הנחזה – מידע עם אמינות גבוהה, מידע עם אמינות נמוכה, ככה ככה. ואז מחליטים מה עושים. יש ידיעות, מיעוטן, שמובילות לפתיחת חקירה שחלקה סמויה, ולפעמים היא מתגלגלת לגלויה או שמיד לגלויה. יש ידיעות שמחליטים לעשות בשפה המשטרתית זה נקרא העשרה – אוספים עוד מידע כדי לראות מה עם זה. ויש ידיעות שמחליטים שכרגע אין מה לעשות איתן.

עכשיו, הדברים מתועדים כמובן במחשבי המשטרה, ויכול להיות מצב שידיעה שהגיעה היום ולא נראתה כמצדיקה פעולה, בעוד חודשיים או שנה או כמה חודשים תגיע עוד ידיעה ממקור אחר ונפרד, וההצטלבות של הדברים יכולה להציף אותה ולחייב פעולה, כגון חקירה סמויה או גלויה. זה ככה ממש ברמה כללית.

עכשיו, הדברים כאמור מתועדים, וחשוב שכך, כי אחרת אי אפשר לתפקד. זה במילה אחת כללית. לשאלת אדוני, האם כל נגישות למידע מודיעיני מתועדת? לפי מה שאני יודע, שוב, חברי ייטיב להסביר ממני, כל כניסה למערכת המשטרתית המודיעינית החסויה בוודאי מתועדת, או כל אדם שנכנס למחשב יודעים מי נכנס. זה לא שכל אחד יכול להיכנס, כמובן רק גורמים שהוסמכו לכך יכולים להיכנס, ומי שנכנס יש לזה חותם.

עכשיו, אני לא אחזור כמובן על כל הפרוטוקול שהיה כאן, אבל למשל חשוב לי להגיד, ראשי רשויות – אנחנו לקראת הבחירות לרשויות המקומיות, ואני הצהרתי את זה בפומבי, לי יש אינטרס שכמה שאפשר תיקים יקודמו, תיקים שבהם התנהלו חקירות על ראשי רשויות יקודמו. ולכן אנחנו עשינו מאמץ, ועדיין עושים מאמץ, ואני מקווה שעד סוף אוגוסט כל מה שניתן יבשיל, לנקות את השולחן בדבר הזה.

באיזה מובן? יש תיקים שכבר הוגש כתב אישום נגד ראשי מועצות וראשי רשויות, התיקים בבית משפט, בית משפט קובע את הקצב. יש קבוצה לא מבוטלת של תיקים כאלה, בזה אין לנו שום שליטה. יש קבוצה שנייה של תיקים, שהחקירות הבשילו והסתיימו, ואני לשאלתך בוודאי ביקשתי לעשות לצרכיי, כדי לנסות לקדם כמה שאפשר את כל התיקים של החקירות. ביקשתי לקבל רשימה, כל מחוז שלח לי איזה תיקים יש אצלו. ואנחנו מנסים ועושים מאמץ - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אבל חקירות, לא מודיעין?
שי ניצן
לא, לא מודיעין.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
במקרה של גל לא היה תיק.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא, כי הסתבר שב-2015 עשו מסמך על ראשי רשויות של מודיעין, ואתם לא אמרתם לנו את זה בדיון הקודם שהייתה ועדת פנים על מסמך יצחקי. שאלנו, שאלנו האם יש עוד מסמכים כאלה?
אורן אסף חזן (הליכוד)
טוב, תן לו הזדמנות, אולי הוא יגיע לזה, בוא נראה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
עברתי גם אני על הפרוטוקול, לא שיקרתם – אני חושב ששיקרתם בדברים אחרים, תיכף אני אגיע לזה - - -
היו"ר יואב קיש
הוא יגיע. טוב, תן לו, בצלאל.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא, בעניין הזה התחמקתם. שאלנו: האם יש מסמכים נוספים שניסו?
היו"ר יואב קיש
בצלאל, אתה אחרי חברת הכנסת לאה פדידה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא קיבלנו תשובה. והיום אנחנו קוראים, לפני כמה שבועות בעיתון, שב-2015 עשו "מסמך יצחקי" על ראשי רשויות.
היו"ר יואב קיש
בצלאל, אתה אחרי פדידה. אני מבקש לא להפריע. זהו, רמת החסד שלי נגמרה, מעכשיו אני קורא לסדר. בבקשה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני שמח שאתה שומר עליהם, זה טוב. מי ישמור על הציבור, יואב?
היו"ר יואב קיש
אבל מה שכן, אני מבטיח שהם ייתנו תשובות, כי לא נמשיך רק בזה. בבקשה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
בוא נראה.
שי ניצן
עשינו מסמך, כמו שאמרנו, שאוסף את כל החקירות שמתנהלות, ומנסה לראות כל חקירה איפה היא נמצאת. לכן הזכרת את המסמך, יש מסמך כזה ודאי, כי אני רוצה, אני חושב שהציבור זכאי לזה שמה שאפשר - - -
היו"ר יואב קיש
אבל זה לא בדיוק אותה מסמך.
שי ניצן
זה לא בדיוק בכלל.
היו"ר יואב קיש
נכון. זה מסמך של - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
פה אתה ביקשת, פה המשטרה עשתה בעצמה.
שי ניצן
אתה צודק. רק כיוון ששאלת על מסמך כזה, אני אומר: יש מסמך כזה, אצלי - - -
היו"ר יואב קיש
שמרכז את המצב של ראשי הרשויות.
שי ניצן
שמרכז את כל החקירות הגלויות, אלה שמתנהלות - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
זה לגיטימי שיהיה.
היו"ר יואב קיש
כן, בבקשה. אבל הוא עונה לשאלתי.
שי ניצן
שאלת אם יש מסמך כזה, שמתי את זה על השולחן.

עכשיו, יש עניין אחר, וקודם אני אסביר אותו ברמה העקרונית, ולמרות שבדרך כלל אנחנו לא מתייחסים לתיקים ספציפיים, דיברתם על יושב-ראש לפני כן, על זה בגלל המורכבות והרגישות הציבורית אני כן אתייחס לסיפור, איך נפתחה או איך התגלגלה החקירה בגל הירש, כי אני חושב שיש עניין ציבורי גדול להבין את הדבר הזה.

אבל קודם אני אגיד כמה מילים ברמה הכללית. ככלל, כאשר יש מינוי של אדם לתפקיד בכיר ורגיש יש פעולות שננקטות. נציבות שירות המדינה בודקת בכללים שלה, אנשים ממלאים שאלון, האם יש להם עבר פלילי? האם יש להם חקירות תלויות ועומדות? דבר כזה.

בנוסף, יכול לקרות מצב, שיש לקראת מינוי, כשמתפרסם שם המועמד, מגיעות תלונות אנונימיות או טענות שאנחנו כבר הגשנו תלונה ויש תיק תלוי ועומד או מכל כיוון אחר יכול, ואז מטבע הדברים מי שאחראי לדבר הזה זה בראש וראשונה הגורם הממנה. כגון, שר שממנה אדם לתפקיד רגיש ובכיר, בדרך כלל מה שקורה הוא פונה ליועץ המשפטי לממשלה ואומר לו: בכוונתי למנות את פלוני, ואני מבקש שתגיד לי אם ידוע לך האם יש איזושהי בעיה צפויה במינוי? ואני חושב שזה מאוד חכם, כי עדיף לדעת את הדברים לפני ולא שדברים יתפוצצו בדיעבד.
היו"ר יואב קיש
כן, ראינו דוגמה לזה.
שי ניצן
גם במקרה של גל הירש, שאני תיכף אתייחס אליו, השר לביטחון הפנים הודיע ברבים שהוא מתכוון למנות את גל הירש שהיה לפני כן אזרח, ופנה ליועץ המשפטי לממשלה, ובמקביל לוועדת טירקל – היום זה נקרא ועדת גולדברג – שהיא הוועדה לבדיקת מינויי בכירים. יש שבעה בעלי תפקידים בוועדת גולדברג-טירקל, שהוועדה בודקת אותם מבחינת התאמה, אבל הוא פנה גם לוועדה וגם ליועץ המשפטי לממשלה, האם יש איזושהי בעיה על המינוי?

עוד דקה אני אתייחס למה שקרה בפרשה הספציפית, אבל אני רוצה רק לומר דבר כללי. יכול למשל להיות מצב, ואנחנו בודקים, שיש חקירה תלויה ועומדת נגד המועמד. יכול להיות שהדבר הוא פומבי, אבל הוא לא ידוע לגורם הממנה, כי הגורם הממנה כמובן לא יודע כל דבר על המועמד שלו. יכול להיות גם שזה בשלב של חקירה סמויה, שאוספים מידע. ומטבע הדברים, כמובן רוצה הגורם הממנה לדעת אם יש חקירה סמויה, כדי להתרחק מהאופציה של המינוי הזה, או לא להתרחק, תלוי בטיב החקירה ובעוצמתה.

ולכן פונים ליועץ המשפטי לממשלה לעיתים. זה לא קורה הרבה, מדובר בקבוצה יחסית מצומצמת. למשל, למיטב ידיעתי, כשממשלה מתמנה לא פונים לשאול על מועמדים לשרים, בוודאי כשיש בחירות של חברי כנסת. אבל תפקידים רגישים כמו מפכ"ל, כמו נציב שב"ס, כמו כל שבעת התפקידים שבוועדת טירקל, שזה כולל ראש מוסד, ראש שב"כ, פונים לבדוק. דרך אגב, אנחנו בדרך כלל פונים בראש ובראשונה ליועץ המשפטי של הגוף הרלוונטי, אם זה ליועמ"ש שב"כ או ליועמ"ש המשרד לביטחון הפנים, כדי לראות אם יש משהו – הערה, נזיפה. לא כל דבר - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
זה לא תפקיד הוועדה למינוי בכירים? מה צריך פה את היועץ?
שי ניצן
לא. גם הוועדה למינוי בכירים, כתוב שם שהיא יכולה לבקש חוות דעת מהיועץ המשפטי לממשלה. צריך להבין, לוועדה למינוי בכירים אין כלים לפעול - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא, אז שהיא תפנה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אבל אתה לא מדבר על בקשה, אתה מדבר על זה - - -
היו"ר יואב קיש
אבל יש הבדל בין המידע הפלילי או לא, כי אם זה למשל השב"כ או דברים כאלה, אז אתה צריך לבחון את הנושא הפלילי שאתה רוצה לבדוק.
שי ניצן
לא נכון. יש כל מיני דברים. זה יכול להיות החל מהערה או נזיפה שהבן אדם קיבל בעברו, וזה יכול להיות רלוונטי למינוי, כי אדם שקיבל הערה פיקודית או נזיפה זה יכול להיות רלוונטי. זה יכול להיות תיק משמעתי - - -
קריאה
זה לא קשור אליכם.
שי ניצן
שנייה. יש לי בקשה, כמו שאמר היושב-ראש, אני מבטיח שאני אשתדל להשיב - - -
היו"ר יואב קיש
כן, אבל אני אשמח שתתחיל רגע אולי להתמקד באירוע שלפנינו, ואז מזה אפשר יהיה לגזור הלאה, כי זה מסקרן פה את כולם.
מיקי לוי (יש עתיד)
הוא נותן לך את הרקע, את המארג.
שי ניצן
זה ברור. אבל קודם כול, חברי כנסת, חזקה שיכולים להתאפק עם הסקרנות. ואני חושב שחשוב להבין - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
תרשה לי לחלוק עליך. תרשה לי.
אמיר אוחנה (הליכוד)
זאת אמירה הניתנת להפרכה.
היו"ר יואב קיש
אין בעיה. תמשיך, אבל רק נראה שאנחנו נקבל את התשובה גם למקרה הנוכחי.
מיקי לוי (יש עתיד)
תראה מי קפץ כאן.
קריאה
תרשום בפרוטוקול, יואב.
שי ניצן
מה שאני רוצה להגיד, חייבים להסתכל על התמונה הכללית. זה לא עניין גל הירש. יש שורה של בעלי תפקידים – מצומצמת, אבל בעלי תפקידים רגישים – ששם זו הפרקטיקה, שאם יש משהו שעולה או שפונים אלינו, ובדרך כלל, כמו שאמרתי, אנחנו לא פועלים מיוזמתנו. הרבה פעמים או רוב הפעמים הגורם הממנה פונה ואומר תבדקו האם יש משהו שאני צריך לדעת לפני המינוי?
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אז ארדן פנה?
שי ניצן
כן. גם במקרה הספציפי.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
ומה ענו לו?
שי ניצן
אז רגע. אני יודע לדבר גם בלי שאלות מדריכות.

בכל מקרה, כיוון שאתם סקרנים, אז בגדול זו התמונה הכללית. ומפכ"ל בראש ובראשונה זה תפקיד כמובן מאוד רגיש, זה ראש המערכת שאוכפת את החוק. ולכן זה ודאי תפקיד שמתאים לדבר הזה, שאם יש מועמד.

עכשיו, בדרך כלל או לרוב המועמדים הם מתוך המשטרה, ואז הפרקטיקה היא שפונים קודם כול למח"ש. מח"ש זה המשטרה של המשטרה. וכאן אני אגיד למקרים של גל הירש, שכמו שאמרתי באופן חריג אני הסכמתי לדבר, לא חלילה על התיק ולא מה יש בתיק, שהתיק הוא תלוי ועומד ועדיין לא התקבלה החלטה, אלא על השאלה איך התגלגלה החקירה, כי זו שאלה באמת שיש בה אינטרס ציבורי להבין את הדבר הזה.
מה שקרה הוא כדלקמן
ב-25 באוגוסט.
קריאה
שנה?
היו"ר יואב קיש
2015.
שי ניצן
לפני שלוש שנים, 2015. נדמה לי שאנחנו כולנו למדנו על זה מחדשות השעה 20:00 בערב, הודיע שר הבט"פ שהוא החליט למנות את גל הירש. לפני כן לא ידענו על הדבר, איש לא פנה אלינו, בוודאי לא למשטרה, אבל גם לא אלינו ליועץ המשפטי ולפרקליט המדינה. והדבר התברר, נודע בציבור. ובמקביל אחרי כן, כמו שאמרתי, השר פנה ליועץ וביקש – זה מה שראיתי בניירות. אני לא זוכר את זה מזמן אמת, אבל זה מהניירות.

ואז כבר באותו לילה, כבר באותו ערב, מיד אחרי שהדבר פורסם, פנה גורם ליועץ המשפטי לממשלה, רשות אכיפת חוק שאינה המשטרה. ואמר ראש הרשות ברשות: שמעתי עכשיו בטלוויזיה שעומדים למנות את גל הירש.
אמיר אוחנה (הליכוד)
זה ישבש את החקירה אם תאמר איזה רשות?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
פורסם בתקשורת.
אמיר אוחנה (הליכוד)
נו, אז למה? לא צריך עמימות.
מיקי לוי (יש עתיד)
ממש לא חשוב לפרטים - - -
שי ניצן
צריך עמימות, כי יש דברים בחוק שקובעים שיש חסינות לרשויות מסוימות ושאסור לנקוב. אז מה שפורסם בהדלפות אני לא אחראי, לי יש מניעה להגיד את זה. מה שחשוב כאן כמובן שזה לא המשטרה.
היו"ר יואב קיש
שאתה אומר שבאותו ערב, ב-25 בערב, לאחר שזה נודע, הייתה פנייה ליועמ"ש?
שי ניצן
נכון.
היו"ר יואב קיש
לא מהמשטרה. מה הפנייה, שגל הירש בחקירה סמויה?
שי ניצן
לא, לא, לא. הוא אמר: חובתנו להגיד לך, דע שיש אצלנו בגוף הזה מידע מסוים הנוגע לגל הירש, שמעלה חשדות, ספקות לגבי מידת התאמתו. אנחנו מטפלים בזה בדרך שלנו, אבל ברגע שמדובר – הרי תזכרו שלפני כן גל הירש היה אזרח, לא עובד ציבור, איש עסקים, תת-אלוף לשעבר.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
הוא עדיין אזרח.
שי ניצן
כן, אבל אז הוא הפך להיות בבת אחת מועמד למפכ"ל. וזו הייתה הפנייה.
אמיר אוחנה (הליכוד)
והמידע הזה הועבר קודם למשטרה או - - -
שי ניצן
לא, זה לא קשור למשטרה.
היו"ר יואב קיש
עוד לא הזכיר את המילה משטרה. עד ה-25 בלילה המשטרה מבחינת היועמ"ש לא בעסק כרגע.
אמיר אוחנה (הליכוד)
לא יודעת מהמידע הזה?
שי ניצן
עד 25 בשעה 20:00 איש לא ידע, מלבד שר הבט"פ ומי שהוא שיתף אותו. בשעה 20:00 זה פורסם בחדשות, ואז זה נודע לכל עם ישראל או לכל צופי החדשות. זמן קצר אחרי כן ממש הגיע הטלפון. הדבר הובא מיד לידיעת היועץ המשפטי לממשלה שאמר: יש כאן עניין דחוף ביותר וצריך לברר אותו. ולכן היועץ אמר: אני קובע ישיבה למחר בערב, כדי לברר, האם יש מידע? מה משמעות המידע? האם יש לזה השלכה? האם צריך להגיד לשר, להביא לידיעת השר?

כדי שהישיבה תהיה שלמה, פנה היועץ המשפטי לממשלה למשטרת ישראל, לראש אגף החקירות הקודם, ניצב מני יצחקי, ואמר: אני מבקש שתגיע לישיבה מחר, וגם תבדוק, האם יש במשטרה מידע רלוונטי שמעלה ספקות? כגון, כמו שאמרתי, חקירה - - -
היו"ר יואב קיש
אז רגע, זה נושא שחשוב להבהיר. אתה אומר כרגע, שהפנייה של היועמ"ש למני יצחקי הייתה ב-25 באוגוסט בערב?
שי ניצן
למיטב בדיקתי. נמצא כאן עוזר היועץ.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אבל יצחקי אמר שהוא פנה ליועץ המשפטי - - -
היו"ר יואב קיש
אני מכיר מידע אחר, וחשוב לי לחדד את הנקודה הזו.
שי ניצן
גם לי זה חשוב, זה מאוד חשוב.
היו"ר יואב קיש
אז בבקשה.
שי ניצן
עשינו את הבדיקות. אני לא דיברתי איתו, אבל כל הבדיקות שעשיתי מובילות לזה. למה? מה שבטוח יש, וזה רואים בכתובים, שהפנייה – זה עניין של זיכרון, אנחנו יודעים שב-20:30 או 21:00 הגיע הטלפון. באותו לילה אמר היועץ: תקבעו ישיבה למחר. באותו לילה הוזמן מני יצחקי לדיון.

למחרת, כשהחל הדיון, אמר היועץ, ויש לנו את פרוטוקול הדיון הפנימי: אדון יצחקי, תגיד לנו מה יש לכם על גל הירש, אם יש לכם. ואז ברור לגמרי שניצב יצחקי התבקש לקראת הישיבה, כמו שהתבקש איש אותה רשות, שגם הוא הוזמן לישיבה, להביא איתו את המידע ולפרט, הרי בטלפון אתה לא מדבר דברים כאלה, אתה אומר בראשי פרקים. ולכן ההיסק הברור מהדבר הזה שהוא התבטא.
היו"ר יואב קיש
הבנתי. זאת אומרת, זה לא היועץ אומר: אני זוכר שעשיתי בערב שיחה, אלא רצף הדברים כפי שתיארת אותו מביא אותך להסקת המסקנות?
שי ניצן
נכון. לא היועץ עשה את השיחה אלא עוזרו של היועץ, והוא אומר שלמיטב זכרונו זה בדיוק מה שהיה, שהוא צלצל וביקש שיבוא לדיון ושיביא את המידע.
אמיר אוחנה (הליכוד)
הגיוני.
שי ניצן
למחרת, ב-26, עשו במשך היום את הבדיקות. וזה מה שפורסם בסוף שבוע הדלפה של הקלטה, אז היא מדברת מה שהיה בעד עצמה, אבל רואים שם שניצב יצחקי אכן ב-26 באוגוסט אסף מידע, כפי שהתבקש לעשות.
אורן אסף חזן (הליכוד)
וקיבל תשובה שאין כלום, שאין מידע.
היו"ר יואב קיש
אצלם במשטרה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
לא, זה מה שאני אומר, זה העניין העקרוני פה. כי הם בעצם שואלים: תגידו לנו אם יש מידע. הוא קיבל תשובה שאין מידע. ואז הוא קיבל את ההחלטה תתחילו לחקור.
אמיר אוחנה (הליכוד)
אני ראיתי הנהון שלילי.
שי ניצן
חבר הכנסת חזן, אם אתה יודע - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
לא, אני אומר על פי ההקלטות. אלא אם כן ההקלטות מזויפות, אני לא יודע.
היו"ר יואב קיש
אז בוא נשמע. כן.
שי ניצן
ניצב יצחקי בדק בכמה מקומות שזה היה זה, ומצא מידע שהיה רלוונטי לגל הירש.
אורן אסף חזן (הליכוד)
איפה?
שי ניצן
במשטרה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
איפה?
שי ניצן
לא נראה לי שאני הולך לפרט כאן באיזה יחידות משטרה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
באגף לשעת הצורך.
אורן אסף חזן (הליכוד)
לא, אני אסביר. זה עקרוני, יואב, כי בהחלטות שפורסמו, ושוב, אלא אם כן ההקלטות מזויפות, צוינו אגפים עיקריים שבהם אין שום דבר. אנחנו רוצים לדעת איפה – אולי במשטרת התנועה.
מיקי לוי (יש עתיד)
ההקלטות הן חלקיות, הן רק מול בן אדם אחד.
היו"ר יואב קיש
אני מבין את השאלה. אנחנו תיכף ניכנס לזה, כי יש פה את הדקויות של עד כמה אנחנו יכולים לגעת בהליך הזה, ואני מבין את הרגישות.
שי ניצן
נכון. כי זה גם הליך תלוי ועומד.
היו"ר יואב קיש
אבל אין ספק שהנושא הכי רגיש היה, ואני לזה לפחות - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
יואב, אבל מני יצחקי בשיחת טלפון אומר שכבר ב-26 באוגוסט בצהריים כבר התקיימה ישיבה אצל היועץ. הוא מקיים את השיחה ב-26 בצהריים. אומר לנו עכשיו פרקליט המדינה שהישיבה התקיימה ב-26 בערב. בשיחת הטלפון שהתקיימה ב-26 בצהריים מני כבר אומר שהתקיימה פגישה אצל היועץ.
היו"ר יואב קיש
כנראה פגישה אצל היועץ לא הייתה עד אז.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
רגע, ושחר גינוסר שפרסם את זה בידיעות, פרסם שהיועץ אמר, בהודעה לתקשורת שיצאה ממשרד המשפטים, משרד המשפטים אומר שבשלב הזה וינשטיין עדיין לא פנה למשטרה. שזה בניגוד מוחלט למה שהוא אומר, שזה בניגוד מוחלט למה שאתה אומר.
היו"ר יואב קיש
אז פה הוא אומר לך משהו אחר. יש פה שתי גרסאות שונות.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אבל יש הודעה רשמית של משרד המשפטים, חבר'ה. בואו נבקש משחר גינוסר שיוציא את ההודעה, זו הודעה שנשלחה כתובה.
היו"ר יואב קיש
זה מה שאני לא מבין, כי פה יש הסבר - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
משרד המשפטים הוציא הודעת תגובה לכתב ידיעות אחרונות, שוינשטיין לא פנה למשטרה בשלב הזה.
שי ניצן
הסברתי בדיוק, אבל בדיוק, את הבדיקות שעשיתי לקראת הדיון.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
בסדר. אז אני רק אומר לך שזה לא מסתדר עם שני אלמנטים: אחד זה הודעה של משרד המשפטים. לי אין אותה, צריך לבקש אותה אולי משחר גינוסר. ושתיים, זה העובדה שבהקלטה, שכולנו שמענו.
שי ניצן
נו, מה יש בהקלטה?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
עוד פעם, אם מישהו שמה בישל הקלטות, ועשו מערבל קול, וזה לא הוא בהקלטה – מני יצחקי ב-26 בצהריים אומר שהישיבה אצל היועץ כבר התקיימה. כשהוא מסביר לגיא ניר למה הפקידה שלו - - -
שי ניצן
אני שמעתי את ההקלטה, אני לא זוכר את זה.
היו"ר יואב קיש
אני לא ראיתי, לא זוכר.
שי ניצן
אני זוכר שהוא אמר: עשינו ישיבה של שלוש שעות, אבל אני לא זוכר שהוא אמר אצל היועץ. אבל אני אומר לכם כעובדה שהישיבה אצל היועץ, במקרה זה כתוב, בדרך כלל לא כתובה שעת הישיבה, הישיבה התחילה בשעה 19:00.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אפשר לראות ביומן מתי יש ישיבה, זה לא בעיה.
היו"ר יואב קיש
בלילה של ה-26. טוב. בבקשה, תמשיך.
שי ניצן
אוקיי. עכשיו, אני כמובן לא אכנס לפרטי המידע, הגיעה הישיבה בערב, ראש הגוף האחר פירט את החומר שיש בפניו; ניצב יצחקי פירט את החומר שיש במשטרה. עכשיו, אני לא מתכוון להתווכח עם הקלטות. אני אומר לכם, כיוון שיש לנו את פרוטוקול הישיבה - - -
אמיר אוחנה (הליכוד)
עם הקלטות אי אפשר להתווכח, אתה יודע.
שי ניצן
לא, תתפלא.
גדי סיסו
בוודאי שכן.
שי ניצן
בוודאי שכן, בדיוק. יש הקלטות - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
אם תהיה פה טענה שההקלטה מזויפת - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אתה צריך לדעת שיש הקלטות שהן - - -
גדי סיסו
בוודאי בהקשר של מה שאנחנו דנים עכשיו.
שי ניצן
יש הקלטות מבושלות. אבל אני לא יודע.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אדוני הניצב, אין ויכוח. השאלה אם אתם טוענים שההקלטות מבושלות.
היו"ר יואב קיש
אני את האמירות האלה אשמור - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא, אם זה מבושל – בסדר.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אם ההקלטות ערוכות, מבושלות, מזויפות, אנחנו רוצים לדעת.
מיקי לוי (יש עתיד)
הוא לא אמר את זה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
לכן אני שואל.
היו"ר יואב קיש
לא, חברים, צריך להבין, הקלטות - - -
שי ניצן
אמר חבר הכנסת שאי אפשר להתווכח עם הקלטות – אפשר.
היו"ר יואב קיש
חבר הכנסת אוחנה, הנושא של ההקלטות זה נושא הפישינג למינהו. ברגע שמישהו מקליט הוא כבר באסטרטגיה מסוימת. זה פועל לשני הכיוונים, דרך אגב, גם - - - חברי כנסת שהוקלטו.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אגב, אדוני היושב-ראש, זה בעצמו מעלה את השאלה למה הוא הקליט. האם באמת הוא ידע - - - איזה משהו, הכין גיבוי לעצמו. הוא פחד שהוא יהיה הש"ג.
מיקי לוי (יש עתיד)
עניינים אישיים.
שי ניצן
בישיבה פירט ניצב יצחקי את המידע שהיה במשטרה. ואני יכול להגיד באופן כללי, חלק מהמידע זה מידע שהן בקשות לחיקורי דין. אני מניח, במקרה שמישהו לא יודע, בקשה לחיקור דין, מדינה זרה מנהלת חקירה, והיא שולחת למדינה אחרת, בהקשר הזה לישראל, בקשה שישראל תעזור לה לאסוף מידע, כמו שישראל עושה לפעמים. מסתבר שהיו כמה בקשות לחיקורי דין שהיו במשטרת ישראל, שנגעו לעסקיו של גל הירש, עם עוד אנשים כמובן.
אמיר אוחנה (הליכוד)
ממתי?
שי ניצן
אז אני אומר לך. הייתה בקשה אחת שנים אחורה, והיו בקשות הרבה יותר חדשות, לרבות בקשה אחת שהיא בקשה מרכזית שהגיעה, יש לי אפילו את היום, ממש חודש או חודשים לפני המועד הרלוונטי. הייתה בקשה אחת שנים אחורה, בקשה שנייה שנתיים או שלוש אחורה, ובקשה אחת מאוד מאוד עדכנית חדשה. ואת כל זה פירט, והוא פירט עוד דברים שאני כמובן לא יכול להיכנס אליהם. היועץ המשפטי לממשלה שמע - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
רק שאלה אחת בהקשר לבקשות שהגיעו קודם: אם גל לא היה - - -
היו"ר יואב קיש
אורן, תן לו לסיים.
מיקי לוי (יש עתיד)
אתה קוטע לו את הרצף.
אורן אסף חזן (הליכוד)
חזקה עליו שהוא יודע לשמור על הרצף.
היו"ר יואב קיש
אתם תיכף תקבלו להתייחס.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
יכול להיות שאותו ראש רשות כבר לא היה בתפקידו כשהוא הרים טלפון ליועץ?
היו"ר יואב קיש
בצלאל, רגע. בבקשה, תן לו להמשיך, אני עוד רגע אתן. אנחנו נעשה הפסקה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
היושב-ראש, הגעת לליבה. כי אם הגיעה בקשה שנה קודם, ובמשך שנה לא נגעו בה, ופתאום החליטו לחקור רק בגלל שגל הירש – אני שואל: אם גל הירש לא היה ממונה למפכ"לות, האם הבקשות היו נידונות? האם היו חקירות? זו הליבה.
היו"ר יואב קיש
בבקשה.
שי ניצן
עדיין אני חושב שהשיטה שאצלנו נוהגים היא יותר טובה, שבן אדם מדבר ברצף, מסביר את הרקע, אחר כך שואלים שאלות.
היו"ר יואב קיש
בוא, סליחה, אם הם שואלים – ואם אני אחליט שחשוב לי גם תענה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
תודה לך, המורה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אי אפשר כך.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
הוא לא רק פרקליט, הוא גם מחנך.
אורן אסף חזן (הליכוד)
המורה, המורה, נקרא לו המורה.
היו"ר יואב קיש
אני מבקש להמשיך ולהתייחס באמת לשאלה העקרונית הזו, שעלתה גם ממני.
שי ניצן
אני ודאי אתייחס. רשמתי את מה שהיושב-ראש אמר.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
חייב להיות - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
רגע, אני לא מבין, מדברים עם פרקליט המדינה או איתך?
היו"ר יואב קיש
מיקי, זה דיון. אני לא צריך ללמד אותך מה זה דיון.
מיקי לוי (יש עתיד)
אבל אי אפשר כך.
היו"ר יואב קיש
כשאומר הפרקליט דברים - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
הוא לא מספיק להגיד משפט אחד - - -
היו"ר יואב קיש
לא, הוא דיבר. ולפעמים קוטעים אותו וזה בסדר.
אורן אסף חזן (הליכוד)
הוא מדבר כבר חצי שעה.
היו"ר יואב קיש
יש פה דברים ענייניים, וחברי הכנסת – זה תפקידם. וזה בסדר גמור, אני שומר על האיזון הזה.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
רק תעשה סדר, כי כולנו רוצים לדבר. יואב, באמת, נו.
היו"ר יואב קיש
ותתייחס עניינית, לא צריך פה - - -
שי ניצן
בעקבות הישיבה, ורואים את זה יפה בפרוטוקול, היה די ברור שצריך לבדוק מה יש בחומר, מה עושים עם החומר, מה משמעות החומר לעניין המינוי, כרגע אנחנו מדברים על מינוי. והיה ברור שצריך לקיים בדיקה רלוונטית למינוי. ניצב יצחקי אמר בפתחה של הישיבה, עוד לפני שמישהו בכלל העלה את זה, אמר: מאוד לא נוח לי הדבר הזה, אנחנו לא רוצים להיות קשורים לעניין, כי מדובר שמועמד להיות מפכ"ל המשטרה וממונה עלינו. ולכן אני מבקש שאנחנו לא נתעסק בבדיקה הזאת.
אורן אסף חזן (הליכוד)
איך זה מתיישב עם ההקלטות?
היו"ר יואב קיש
נו, עכשיו הוא עונה לך. רגע, אז עכשיו אל תפריעו. זה לא הזמן להפריע. השאלה הקודמת – בסדר, הבנתי.
שי ניצן
לשאלתך, התשובה היא: זה מתיישב מצוין.
אורן אסף חזן (הליכוד)
איך?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
הוא אומר כמה פעמים שהוא לא רוצה - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
הוא אומר, הוא אומר.
היו"ר יואב קיש
חברים, מספיק. בבקשה.
שי ניצן
עלתה השאלה, אם לא המשטרה, אחרי ששמענו את כל המידע, מי יעשה את הבדיקה. ואז עלתה אפשרות, לפעמים כשהמשטרה לא יכולה אז מח"ש. אבל מח"ש עלתה האפשרות וירדה, כי זה לא בדיוק תחום המומחיות של מח"ש, הוא גם אזרח. זה בעייתי.

ואז סוכם שאת הבדיקה הזאת יעשה צוות שיורכב מאנשי פרקליטות, אנשי הייעוץ המשפטי לממשלה, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה פלילי, ויהיה מעורב בבדיקה גם הגוף שאותו הזכרתי, שפנה בלילה, כי הוא גוף שהוא לא משטרה ואין לו עניין.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני שואל שוב: ראש הגוף שפנה ליועץ המשפטי לממשלה היה בתפקידו באותה עת?
שי ניצן
ברור.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
או בפנסיה הכוונה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אז אני אומר לך שלא.
שי ניצן
אז אני אומר לך שכן.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אז אני אגיד לך אחר כך את השם.
שי ניצן
אני יודע את השם שאתה אומר.
אמיר אוחנה (הליכוד)
אתה יכול להגיד - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא, אני רוצה להגן עליו. תבדוק, נו.
שי ניצן
זה יפה, אני מעריך את זה.
מיקי לוי (יש עתיד)
בצלאל, לפי הניסיון בוועדת הכספים כן.
שי ניצן
הטלפון הגיע מאדם שבאותה עת היה ראש הגוף - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
חד משמעית. מד משמעית.
שי ניצן
לא, כיוון שאני יודע ממי הגיעה השיחה. אוקיי. ואז סוכם, היועץ ביקש ממני, ואני הקמתי צוות, או היועץ הקים אפשר להגיד, כי הוא נתן את ההנחיה, הקמנו צוות שהיו בו אנשי פרקליטות, אנשי ייעוץ משפטי לממשלה ואנשי הגוף הזה. הצוות נכנס להליך מאוד מאוד מהיר של בדיקה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
מי היה ראש הצוות?
שי ניצן
ראש הצוות הייתה ליאת, נכון? אני כמעט בטוח, פרקליטת מחוז תל אביב מיסוי וכלכלה, ליאת בן ארי. כן, ליאת בן ארי שהיא פרקליטת מחוז, היא הייתה ראש הצוות. זה גם נושאים שבתחום מומחיותה, נושאים כלכליים. הצוות נכנס לבדיקה מאוד מהירה. כל כמה ימים היה סטטוס, נתנו דיווח, בגלל שהיה לחץ גדול, כי השר כבר הכריז. בסופו של דבר ראינו שבבדיקה יש מורכבות רצינית. היועץ עדכן את השר לביטחון הפנים, נדמה לי שהוא גם עדכן את ראש הממשלה, ובסופו של דבר בוטלה המועמדות אחרי כחודש ימים, והבדיקה המשיכה.

וכאשר עשו את הבדיקה, לרבות הבקשות לחיקור דין והמידע, נדמה לי כשלושה חודשים אחרי כן, יש לי כאן באיזשהו מקום את התאריך, כשלושה חודשים אחרי שנפתחה הבדיקה, דהיינו כחודשיים אחרי שהמועמדות של גל הירש כבר לא הייתה רלוונטית ומונה מפכ"ל חדש, החליט היועץ המשפטי לממשלה שיש לעבור מבדיקה לחקירה פלילית.

ואז נפתחה חקירה פלילית. כיוון שכמו שאמרתי, גם אין לנו גוף אחר שחוקר וגם כבר לא הייתה מניעה, החקירה הוטלה על משטרת ישראל. ומאז מתנהלת החקירה במשטרת ישראל, בשיתוף עם - - -
לאה פדידה (המחנה הציוני)
כשראש החקירה היה יצחקי בהתחלה?
מיקי לוי (יש עתיד)
בצוות של עורכת הדין לא היה נציג משטרה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
הוא אמר, לא הייתה משטרה.
שי ניצן
לא הייתה שום משטרה, והמשטרה גם לא עודכנה. כל הבדיקה הזאת התנהלה בלי המשטרה.
מיקי לוי (יש עתיד)
שמעתי אותך, רק אני אומר את זה לפרוטוקול.
אורן אסף חזן (הליכוד)
יענה לנו הניצב, בזמן הזה המשטרה ביצעה בדיקות משלה?
גדי סיסו
מה פתאום.
אורן אסף חזן (הליכוד)
כלום.
מיקי לוי (יש עתיד)
על מה?
גדי סיסו
אגב, מהטעם הפשוט, שגם הבדיקה שנעשתה באותו רגע בחו"ל, היא כדי לבודד ולייצר בידוד מהמשטרה בתהליך קבלת ההחלטות ממה שאתם חוששים ממנו. וזה תהליך שמעיד על מינהל תקין.
אורן אסף חזן (הליכוד)
תיכף אני אספר את הסיפור שלי ואנחנו נבחן את זה.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
גם לא הייתה בקשה לאיסוף חומר מודיעיני על גל מיד אחרי ההודעה של המפכ"ל?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
זה הוא אמר שכן. לא היית קודם, זה הוא אמר שכן. הייתה פנייה של מישהו ליועץ, היועץ זימן דיון, ביקש מכולם לבוא מוכנים.
מיקי לוי (יש עתיד)
לא, הוא הורה על איסוף - - - בין איסוף לבין מודיעין? איסוף זה אתה מטיל דופי.
היו"ר יואב קיש
בבקשה, חיליק, משפט.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
הבנתי שהחקירה הפלילית נפתחה אחרי שמונה כבר מפכ"ל. אני שואל: האם אחרי ההודעה של ארדן על המינוי לא הייתה בקשה פנים משטרתית ממי שביקש ופורסם על איסוף חומר מודיעיני פלילי על גל – אני לא אגיד בשביל לסכל את המינוי, אבל האם זה היה או לא היה?
לאה פדידה (המחנה הציוני)
ההקלטות מראות שכן.
שי ניצן
ניסיתי להסביר. אנחנו יודעים מה שאנחנו יודעים. אני לא יודע אם היו דברים - - - אבל השכל הישר אומר שבאותו הלילה הוזמן ראש אגף החקירות לישיבה דחופה שנקבעה מהיום למחר, זה דבר די נדיר. אמרו לו על מה תהיה הישיבה, והוא בא עם מידע שהוא התבקש להביא אותו.

עכשיו, ברור שבשביל להביא מידע ליועץ המשפטי לממשלה הוא צריך לפנות לאנשי אגף המודיעין כדי לאסוף את המידע, וכדי לדעת אם יש למשל בקשות לחיקור דין או אין בקשות לחיקור דין. וכמו שאמרתי, התברר שהיו לפחות שלוש, נדמה לי, בקשות לחיקור דין – אחת ממש ישנה, שהוחלט כנראה לא לטפל בה, אחת נדמה לי שלפני כשנתיים, ואחת מלפני חודש שהגיעה למשטרה. יש לי כאן באיזשהו מקום את התאריכים, אם אנחנו מדברים על ה-26 באוגוסט, נדמה לי שהבקשה הגיעה לאגף החקירות מתישהו ביולי.
היו"ר יואב קיש
תגיד, שאלה רק לגבי זה. הפנייה הזו שאתה מתאר ליועץ היא הייתה גם בכתב?
שי ניצן
בעל פה.
היו"ר יואב קיש
בכתב אין שום דבר.
שי ניצן
אבל לא צריך בכתב, כי הוא זימן דיון מהיום למחר.
היו"ר יואב קיש
בסדר, אני עושה רגע הפסקה. חברת הכנסת לאה פדידה, בבקשה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
רק שאלה, לפני שאני אומרת את דבריי. מה עם העניין הזה שאומרים שהמשטרה אמרה שאין ממש לחקירה פלילית על גיאורגיה, על מה שהם נתנו.
שי ניצן
אז זו דווקא שאלה חשובה, אני רוצה להסביר משהו. בקשות לחיקור דין וכל מידע מודיעיני, צריך להבין את זה, כמו שאמרתי, מגיעות מאות בקשות לחיקור דין בשנה ומגיעות מאות אלפי ידיעות מודיעיניות. מטבע העברים המשטרה לא יכולה לעשות הכול מיד. ולכן יש עניין של תעדוף. זה שלא עושים משהו תוך חודש או חודשיים לא אומר שזונחים את זה.
אמיר אוחנה (הליכוד)
- - - שנים.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
הייתה אמירה שאין פה ממש לתיק פלילי.
שי ניצן
שנייה. אני לא יודע למה את מתכוונת הייתה אמירה, אבל אני אומר לך מה אני יודע. הבקשה החדשה של חיקור דין, שהיא המרכזית בהקשר הזה, הגיעה למשטרה כחודש לפני. להערכתי גם אם לא היה קורה כלום והוא לא היה ממונה למפכ"ל היו מגיעים לטפל בזה בקצב הדברים הרגיל, והיו מחליטים לאן זה – רק צריך להבין, שבקשה לחיקור הדין, הרעיון הוא שמדינה זרה מבקשת עזרה מאיתנו. אבל לפעמים אתה קורא בבקשה לחיקור דין מידע שמלמד על עבירה שנעשתה גם לפי חוקי ישראל, ואז מטבע הדברים גם אתה צריך לפתוח בחקירה.

עכשיו, זה יותר בולט לגבי מידע מודיעיני. צריך להבין שוב, בוודאי שיש עניין של תעדוף. אם מגיע מידע מודיעיני על גורם מאוד בכיר שיש לו אחריות למשהו זה דבר אחד, אם מגיע על איש עסקים זה דבר אחר.

ולכן זה בהחלט סביר, שמידע לא מטופל מיידית כאשר מדובר באחד ממאות אלפי אזרחים, גם אם הוא איש עסקים, גם אם הוא תת-אלוף לשעבר. ולעומת זאת, ברגע שאומרים: האיש הזה עומד להיות מפכ"ל, אז רוצים לבדוק כדי שהדבר הזה יתלבן. נדמה לי שזו אחריותנו שהחוק מטיל עלינו, והשר הממנה, זכותו לדעת, אם נגד מי שהוא הולך לשים בראש המשטרה כל אחד מאתכם היה רוצה שיהיה אדם שאין שום רבב. אבל עזוב אין שום רבב – שאין משהו רציני מהותי.
היו"ר יואב קיש
לא, אבל על זה אין ויכוח. הוויכוח הוא על התהליך שהיה שם. אתה נתת פה מידע. המידע שנתת פה זה לא מידע שהיה בציבור, זה מידע שידעו דברים אחרים. פעם ראשונה אני שומע שבערב למחרת הייתה ישיבת יועץ מסודרת עם כל הגורמים. אף אחד לא – לא יודע, יושבים פה כתבי המשטרה הבכירים.
שי ניצן
כתבי המשטרה יודעים את זה היטב.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אה, הם יודעים הכול. זה ברור. אגב, על זה אין ויכוח.
היו"ר יואב קיש
אז איך אמרו שהיועץ המשפטי לא התחיל - - -
משה נוסבאום
אתם לא רציתם לשמוע. אנחנו יודעים. לא רציתם לשמוע.
קריאה
תלוי מי אמר ומי לא אמר.
היו"ר יואב קיש
בסדר. חברת הכנסת פדידה, בבקשה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני חושב שצריך לתת להם דרגות בכירות. כתבי משטרה צריכים לקבל דרגות בכירות גם.
מיקי לוי (יש עתיד)
אל תשבו בשקט, תגידו את זה.
משה נוסבאום
הנה, אני אומר.
היו"ר יואב קיש
הנה, יש הודעה של משרד המשפטים. מצאו את ההודעה הזו של משרד המשפטים?
אביעד גליקמן
מה זאת אומרת? הודעה שיצאה גם השבוע.
אורן אסף חזן (הליכוד)
מי לא רצה לשמוע, נוסבאום?
היו"ר יואב קיש
איפה ההודעה של משרד המשפטים?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
צריך את שחר גינוסר, שייתן - - -
משה נוסבאום
אנחנו דיווחנו על זה. הטענות שלכם אומרות שלא רציתם לשמוע.
חי בר-אל
אני אומר לך שלשחר גינוסר וינשטיין בעצמו אמר שבשלב הזה הוא לא פנה למשטרה.
היו"ר יואב קיש
משהו פה לא מסתדר.
חי בר-אל
במפורש אני אומר לך. מה שפרקליט המדינה אמר הוא פשוט לא נכון. וינשטיין בעצמו אמר לשחר גינוסר, אני בדקתי את זה היטב, אפשר לשמוע את זה בקולו של וינשטיין, שבשלב הזה הוא לא פנה למשטרה והיוזמה הייתה של יצחקי.
היו"ר יואב קיש
טוב, תודה.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
יואב, רק הוא לא ענה לשאלה של לאה.
היו"ר יואב קיש
תיכף יגיע. הוא ניסה לענות.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
לא, לאה שאלה - - -
שי ניצן
אני רוצה לקרוא לכם הודעת דוברות.
היו"ר יואב קיש
טוב, בסדר, תקרא.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני אשאל עוד שאלה על זה.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
יואב, זה מי שמתפרץ שואל? אני לא מבין.
היו"ר יואב קיש
לא, אתה צודק. חברים, עצרו רגע. בואו נעשה ככה: לאה פדידה, את היית בזכות דיבור. אז התשובה עדיין ללאה פדידה או - - -
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
שיענה על הפלילי, שב-2015, כבר לפני ההודעה של ארדן, נתנו חוות דעת למשטרה שאין פלילי בנושא של גל.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
גם יאח"ה וגם יאחב"ל.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
ושצריך לגנוז את זה.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
מה השתנה מאז אחרי ההודעה של השר? זה מה שמעניין פה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
זה הליבה, זה הסיפור.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
זה הסיפור.
שי ניצן
דקה. קודם כול, לשאלת היושב-ראש, שאמר שהוא לא מכיר, ואין לי טענה, הוא לא מכיר את כל – אבל אני רוצה לקרוא מתוך הודעת דוברות. ואני חושב שצריך – אני לא רוצה להגיד מה דעתי על הטחת האשמות כמו שאמר אדון בר-אל.

אני אקרא הודעה רשמית של משרד המשפטים, מתאריך 30 באוגוסט 2015, חמישה ימים לאחר המינוי: "מצאנו לנכון להבהיר, במענה לפניות כתבים, ובעקבות טענות ופרסומים שונים שהועלו היום בעניין המידע הנוגע למועמד לתפקיד מפכ"ל המשטרה גל הירש, הרינו להבהיר" – כל מה שאמרתי כתוב הודעה מלפני שלוש שנים – "הרינו להבהיר, כי המידע הראשוני שהגיע ליועץ המשפטי לממשלה הגיע מגורם אכיפה אחר, ולא מפנייה של משטרת ישראל. בעקבות מידע זה, ובעקבות פניית השר לביטחון הפנים, שביקש לבדוק את המינוי" – לשאלתך, חברת הכנסת פדידה, השר ביקש – "ביקש היועץ המשפטי לממשלה מראש אגף החקירות והמודיעין להעביר לעיונו חומרים רלוונטיים המצויים ברשות המשטרה" - -
היו"ר יואב קיש
זה ברור, השאלה מתי ביקש.
שי ניצן
בסדר, אז לא כתבנו, אבל אני אומר לך - - -
היו"ר יואב קיש
נו, אז זה לא פותר את העניין.
אורן אסף חזן (הליכוד)
כמה נוח. כמה נוח.
שי ניצן
מתי זה יכול להיות, הבקשה הזאת?

- - "היכולים להיות רלוונטיים למינוי. ראש אח"מ פעל כמתחייב, והעביר חומר כאמור לעיון היועץ המשפטי לממשלה בהתאם לבקשה. כפי שמסרנו, הדברים נבדקים כעת בידי צוות בדיקה שמונה על ידי היועץ המשפטי לממשלה, המורכב מאנשי פרקליטות המדינה, מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים. הצוות בוחן אם יש בדברים כדי להשליך על מועמדותו של הירש. הצוות החל את תפקידו - - - תפקידם של כל גורמי מערכת אכיפת החוק להביא לידיעתו של היועץ המשפטי לממשלה מידע כאמור".

עכשיו, כשאנחנו מפרסמים הודעה, אנחנו לא נכנסים באיזה שעה זה. אבל כיוון שראיתי שזה מטריד - - -
היו"ר יואב קיש
בסדר, אני לא מצפה. אבל זה הסימן שאלה.
חי בר-אל
אבל כשעיתונאי בודק אז הוא כן נכנס לזה, וזה בדיוק מה שהוא נכנס.
היו"ר יואב קיש
מספיק.
חי בר-אל
רק להבהיר.
היו"ר יואב קיש
רגע. אתה יודע מה? אני אתן לך. אחרי חברי הכנסת, גם מהציבור מי שירצה, ותקשורת, תקבלו את ההתבטאות. בבקשה, חברת הכנסת פדידה, ואנחנו ממשיכים. שלוש דקות, לא יותר.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
תודה. בישיבה הקודמת, כשהיו נוכחים כולם, זה היה על ועדת ההמלצות, ואכן התקוממתי על כך שרוצים איכשהו לנגוע באיזושהי סמכות של המשטרה, ואמרתי: הצדק גם צריך להיראות, ואנחנו צריכים להיות סמוכים ובטוחים שנעשה הכול. אי אפשר, כבוד פרקליט המדינה, על פי מה שדיברת ואמרת, להתעלם משורה של נורות אדומות שקורות כאן, ושאנחנו שואלים את עצמנו איך וכמה ולמה. העדויות של השיחות שנחשפות מראות על רצון לתפירת תיק, ולזה לא התייחסת.
מיקי לוי (יש עתיד)
מאיפה הבאת את זה, לאה?
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אל תפריע לי, מיקי.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה לא נכון אבל.
היו"ר יואב קיש
מיקי, פעם ראשונה עכשיו. אתה הראשון.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
לא התייחסת לעמדתי לשיחות שמתומללות, מוקלטות, וכולנו ראינו. ואם אנחנו רוצים – אכן, כולנו, אני לא חושבת שיש פה מישהו בחדר הזה שלא רוצה שמישהו שימונה ימונה ללא רבב, אנחנו רוצים שגם מי שבודק, ושהבדיקה תהיה ללא רבב.

אם יש תיק, וזה באופן כללי על כל איש ציבור או על כל אזרח – אנחנו צריכים להבין שגל הירש היה אזרח – אם יש תיק שנועד לגניזה, דינו להיגנז, ולא לחכות באיזה מגרה סודית, ובבוא היום – אופס, קוסם, הוצאנו את התיק.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אוה, נכון, תודה רבה.
היו"ר יואב קיש
טוב.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
רגע, אני לא סיימתי, עוד דקה.
היו"ר יואב קיש
נא לסיים.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אופס, קוסם. ואם בתיק יש חקירה פעילה החקירה צריכה להיות פעילה.

חבר'ה, שלוש שנים, שלוש שנים, על דבר כזה, לתת צו עיכוב יציאה מהארץ, לעשות דברים כאלה, זה בלתי נסבל. אתם רוצים לחקור? תחקרו. אשם – אשם; נקי – נקי. אי אפשר להתעלם, שיש פה ריח של רדיפה וסיכול פוליטי, ותיק לא בהתאם לנהלים, ועל זה אנחנו צריכים לקבל תשובות.
היו"ר יואב קיש
טוב, תודה. חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ, בבקשה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני רוצה הערה קטנטנה על הדברים של פרקליט המדינה, ואז אני אגיד כמה דברים בצורה מסודרת. טענתי, ואני מבקש שתבדוק אותה, שאותו ראש רשות מדובר כבר לא היה בתפקידו כשהוא פנה ליועץ. הוא פנה מכיוון שאשתו שלומית לנדס הייתה עוזרתו הראשית של מני יצחקי. היא זו שפנתה – אגב, שלא בערוצים המקובלים – לאותה קצינה זוטרה בחטיבת החקירות, וביקשה לאסוף את החומרים שקיימים בתוך המערכת היום על גל הירש.

אבל אני שמח מאוד שאמרת קודם שזה משהו מקובל. שלא פעם כשיש בדיקות של מינויים בכירים אז עושים בדיקות. אז כיוון שזה משהו מקובל, אני מניח שאפשר להשוות את התהליך, את ה-process, לתהליכים אחרים.

אני מבקש שתבדוק בבקשה, תן לנו דוגמה על דמות אחרת שרצו למנות: האם הבקשה הזאת נעשתה בכתב או בעל פה? ההוראה של היועץ המשפטי לממשלה, שפונה למשטרה או למי שהוא מבקש את החומרים. האם הפנייה נעשית בשרשרת הפיקוד הרגילה? קרי, שניצב פונה לראש חטיבת חקירות, והוא פונה אחר כך לכפופים לו, או שהעוזרת האישית שלו פונה – זאת אומרת, האם אלוף בצה"ל פונה למ"פ ומבקש ממנו ישירות לקבל חומר, או שיש איזשהו מדרג שדרכו העסק עובר בצורה ממוסמכת, מסודרת, אפשר לעקוב אחריו? עוד פעם, מאוד טוב לי, מאוד נוח לי, שאמרת שזה קיים במקומות אחרים. אז תבדוק בבקשה. אם אין לך את זה, אז תבדוק.

עכשיו אני הולך לעניין עצמו. תראו, אני מתחיל ממש מהסוף. בעיניי, אדוני היושב-ראש, וגם פרקליט המדינה וראש האגף, יש אנומליה לא דמוקרטית בטירוף במערכת היחסים שיש בין הדרג המדיני לבין המשטרה. אין שום סיבה בעולם שהמשטרה תהיה שונה מהצבא בעניין הזה, ובדיוק כמו שצבא כפוף לשר ביטחון ולממשלה משטרה חייבת להיות כפופה לשר לביטחון פנים ולממשלה בדיוק באותו האופן.

עכשיו, מה הטענה? שכיוון שהמשטרה מתעסקת לפעמים גם בחקירות על נבחרי ציבור, אז לא יכול להיות מצב שנבחר ציבור ינהל אותה. זו טענה הזויה לחלוטין, בשביל אחוז אחד או חצי אחוז או פרומיל, אני יודע כמה, שהמשטרה מתעסקת בחקירות נבחרי ציבור, אי אפשר בשביל זה לייצר מערכת לא דמוקרטית. היום השר לביטחון הפנים לא יכול לתת הוראות למשטרה על תעדופים.
מיקי לוי (יש עתיד)
וטוב שכך.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
הוא החליט עכשיו שיש מכת מדינה בנושא מסוים, הוא מבקש שהמשטרה תתמקד בזה – בפשיעה חקלאית, בעבריינות אחרת – הוא לא יכול.
מיקי לוי (יש עתיד)
בזה הוא יכול לתת, אגב.
היו"ר יואב קיש
מיקי, לא להפריע.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
הוא לא יכול.
מיקי לוי (יש עתיד)
מה אתה אומר לי לא? יש לך חוסר הבנה.
היו"ר יואב קיש
לא, מיקי, המפכ"ל לא מחויב.
אורן אסף חזן (הליכוד)
הוא לא מחויב. הוא יכול להמליץ. מה אתה מדבר שטויות?
מיקי לוי (יש עתיד)
חברים, אתם מבלבלים את כל נושא החקירות.
היו"ר יואב קיש
מיקי, נא לא להפריע. בבקשה, בצלאל.
אמיר אוחנה (הליכוד)
גם על סדרי עדיפויות על התקציב - - - הוא לא יכול.
היו"ר יואב קיש
אמיר, נא לא להפריע.
מיקי לוי (יש עתיד)
בוודאי.
היו"ר יואב קיש
מיקי, אל תפריע. תן לו לסיים.
מיקי לוי (יש עתיד)
מי מפריע?
היו"ר יואב קיש
אתה ביקשת להיות אחרון, נכון? אל תפריע.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני אחרון.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
צריך לייצר כאן תיקון חקיקה, שיכפיף את המשטרה באופן מוחלט, בדיוק אגב כמו שצה"ל והרמטכ"ל – צה"ל לא יורה טיל אחד לעזה, אחד, בלי שהוא מקבל אישור של שר ביטחון. יש בעניין הזה מדרג מאוד מאוד ברור איך הדבר הזה קורה. והמשטרה צריכה להיות כפופה.

עכשיו, למה אני אומר את זה? מכיוון שכאשר אין פיקוח, ויש גוף עם כל כך הרבה כוח, ובצדק, כל כך הרבה סמכויות, גוף ענק, ותפקיד כל כך קריטי, שבסוף בסוף פועל בסוג של מחשכים, כי אין עליו את הפיקוח הנורמלי של דרג מדיני, אז צומחת תרבות מאוד מטרידה.

ואני הולך עכשיו לעבור ב-brief מאוד מהיר על נורות אדומות, על נורות אדומות. אני הולך לעבור ממש על נורות אדומות. ואני אומר לך עוד מילה אחת, שי, במחילה, שאני קצת חריף. התחושה שלי ששוויון הנפש, שבו אתה כמי שאתה כסוג של עומד בראש המערכת, מקבל את הביקורות האלה, ואוטומטית עומד לצופף שורות ולהגן על המערכת, אני אומר בלשון עדינה, לא תורמת לאמון לא שלנו ולא של הציבור במערכת הזאת, וגם בסוף לא מאפשר לסמוך על הבדיקה הפנימית שלכם ודורש בדיקה חיצונית.

לכן אני ביקשתי גם משרת המשפטים וגם מהשר לביטחון הפנים שימנה ועדת בדיקה - - - כמה וכמה דברים.
מיקי לוי (יש עתיד)
מצוין, היא ממפלגתך, שתמנה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
נכון, ועדת בדיקה בלתי תלויה, על פי סעיף 8א לחוק הממשלה.
היו"ר יואב קיש
אני חושב שאני מצטרף להמלצה הזאת.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
יהיו לה סמכויות של ועדת חקירה ממלכתית שתבדוק את זה. ואחת משתיים, אם יסתבר שכל מה שאנחנו חוששים זה עורבא פרח, אני הראשון שאשמח לברך על זה, אני מבטיח לצאת בהודעה לתקשורת שאני מברך לחלוטין. ואם לא, אז יצטרכו לעשות שם איזשהו ניקוי אורוות.

עכשיו, אני עובר ממש ב-brief, שי, על הדברים, כולל בימים האחרונים שאתה, אני מוכרח לומר, שאני התאכזבתי מהתגובות שלך.
היו"ר יואב קיש
בבקשה, אבל נא לסיים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
בוא נתחיל מפסק הדין בשבוע שעבר על אלישע חייבטוב, שמי שקורא אותו לא יכול לישון טוב בלילה לנוכח ההתנהלות של המשטרה בחקירה הזאת, וגם לא של הפרקליטות, שידעו על הדברים ועל המחדלים האלה בזמן אמת. ואתה עמדת ובסוג של – בסדר, נבדוק. זו רעידת אדמה. ומי שאחראי להתנהלות בפרשייה הזאת, והיא לא קשורה כרגע לפוליטיקאים, היא קשורה לאזרח הקטן שישב 11 שנה בכלא - -
קריאה
12.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
- - 12 שנה, עם התנהלות שאני אומר לך שאני לא ישן טוב בלילה.
היו"ר יואב קיש
והחזיקו אותו לשחרור של השופט.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
שאני אומר לך שאני לא ישן טוב בלילה. ומי שאחראי להתנהלות הזאת וידע עליה בזמן אמת, ושאף אחד לא יספר לי שמדובב יושב שבועיים בתא ומכניס סמים פנימה ואף אחד לא יודע. אתה יודע מה? אם הוא לא ידע, שילך הביתה; אם הוא ידע, שילך מאחורי סורג ובריח, ואם הוא לא ידע שילך הביתה.
היו"ר יואב קיש
ומחכים לשופט למסיבת פרידה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
הלאה, מסמך יצחקי. אז הטענה שאתם הסברתם לנו, רז נזרי הסביר לנו בדיון הקודם, מסמך לצרכי בקרה. חבר'ה, אני הייתי בחטיבת מבצעים. צוחקים עליי שהייתי ג'ובניק – מה לעשות, לא זכיתי להיות קרבי. אבל מסמכי בקרה ועבודות מטה אני מבין מצוין. אין במסמך הזה כלום שהופך אותו למסמך בקרה, חוץ משם ורכילות, שם ורכילות. אין סטטוס, אין מה צריך לעשות עם זה, לא נעשה דיון על המסמך הזה. הרי נניח שעכשיו יצחקי ביקש: תכינו לי עכשיו ריכוז שנבדוק את עצמנו. אז עושים על זה דיון - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אבל איך אתה יודע את זה?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני יודע את זה. סמוך עליי. אתה יודע מה, אני גם אתן לך את המסמך אם אתה רוצה. אני לא רוצה, כי אני לא רוצה לחשוף את הח"כים שרשומים בו.
מיקי לוי (יש עתיד)
אולי כדאי.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
עושים דיון סטטוס, ומוציאים מסקנות ומשתפרים. לא היה שום דיון. אין במסמך הזה שום טבלה. הרי, שי, אני יודע איך נראים מסמכים כאלה, הייתי בחטיבת מבצעים. אגב, זה בדרך כלל חלק מתוכנית עבודה, זה לא קפריזה, שקם בבוקר ראש אגף חקירות, מחליט עכשיו תרכזו לי את החומר.

אחר כך היה פה דיון. ואתם, שוב, לא אמרתם. אני עברתי על הפרוטוקול, אני כן זכרתי, ישב לי בראש שאמרתם: חבר'ה, זה היה ונגמר, לא יהיה. באותו זמן עושים מסמך – ועוד פעם, חומר מודיעיני, לא כמו שאתה אמרת עכשיו, שעושים איזה סטטוס חקירות כדי לבדוק עכשיו מה קורה לפני בחירות – עוד פעם מסמך שמבקש לקבל את כל המידע המודיעיני.
היו"ר יואב קיש
על ראשי רשויות.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
על ראשי רשויות ועל בכירים נוספים. על ראשי רשויות אני יודע שבוצע המסמך, על בכירים אחרים אני לא יודע אם בוצע.

גל הירש – דיברנו קודם על ההודעות הסותרות מלשכת היועמ"ש. אני רק רוצה לשים את זה עוד פעם בהקשר הרחב. כל המשטרה, ואני מזכיר לכם, תחזרו לאווירה, עומדת - - -
שי ניצן
איפה ההודעות הסותרות?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
בין אותה אמירה של וינשטיין – עוד פעם, אני קראתי מתוך שחר גינוסר, אני מודה שאני לא יודע להעיד על זה, יכול להיות שכדאי לבדוק את זה אבל – שאומר וינשטיין: אני בשלב הזה לא פניתי ולא ביקשתי לאסוף חומרים. ומני יצחקי אומר בהקלטה, שכבר בוצעה ישיבה – אגב, הסתכלתי עכשיו עוד פעם בתמליל – של ארבע-חמש שעות עם היועץ, שאתה אומר שהיא התקיימה בכלל בלילה ולא בצהריים.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה יום לפני אבל.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
עכשיו, בוא נבין רגע את ההקשר: כל המשטרה עומדת על הרגליים האחוריות מהרגע שמינוי הזה פורסם – מפכ"לים בדימוס וקצינים בהווה. ועל הרקע הזה עכשיו ראש אח"מ, ועוד פעם, לא הוא, העוזרת שלו פונה לאיזה קצינה זוטרה, לא בשרשרת הפיקוד הנורמלית שבה דברים כאלה אמורים להיעשות, בהנחה שהם נעשים בצורה מסודרת ורשמית, ומבקשת לקבל את החומרים.

הלאה. רוני ריטמן – כאילו שכחנו כבר מהפרשייה הזאת. מפכ"ל המשטרה, תוך כדי שמתנהלת נגדו חקירה פלילית במח"ש בחשד להטרדה מינית, נפגש איתו, מדבר איתו על החקירה, פונה בשמו לראש מח"ש, ושואל אותו: למה לא עשיתם פוליגרף ולמה לא ביצעתם פעולות חקירה כאלה? מה זה אם לא שיבוש חקירה?
מיקי לוי (יש עתיד)
אני לא מבין, אתה נותן, אדוני היושב-ראש? לא, מה זה קשור לדיון?
היו"ר יואב קיש
כן, אני נותן לו. הוא מעניין אותי, אני נותן לו, כן.
מיקי לוי (יש עתיד)
אבל סליחה, מה זה קשור לאופי הדיון?
אורן אסף חזן (הליכוד)
הוא מדבר דברי טעם. מה, נהיית עורך דין של המשטרה?
מיקי לוי (יש עתיד)
כן.
אורן אסף חזן (הליכוד)
כואב לך לשמוע את האמת?
היו"ר יואב קיש
מיקי, אני קורא לך לסדר פעם שנייה.
מיקי לוי (יש עתיד)
לא. אל תבלבל את המוח.
אורן אסף חזן (הליכוד)
כואב לו לשמוע את האמת.
היו"ר יואב קיש
מיקי, אתה בפעם שנייה. אורן, די.
מיקי לוי (יש עתיד)
הוא צועק אתה אומר לי?
אורן אסף חזן (הליכוד)
לא, תן לו לדבר.
אמיר אוחנה (הליכוד)
תגנו על הציבור, לא על הקצינים.
היו"ר יואב קיש
הבא שצועק אני אתחיל להוציא החוצה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מגן על הציבור לא פחות ממך.
היו"ר יואב קיש
טוב, הבא שצועק יוצא החוצה.
אמיר אוחנה (הליכוד)
יושב-ראש ועד - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
נכון, אני גאה בזה.
היו"ר יואב קיש
אמיר, אתה לא הפרעת עד עכשיו. בבקשה, בצלאל.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
רגע, רק שפרקליט המדינה יהיה איתנו.
היו"ר יואב קיש
אוקיי. שי. בבקשה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני עובר עכשיו ב-brief על סוגיות של מינויים, של נפוטיזם. ממש ב-brief. הבת של מני יצחקי, ניצן, שירתה ביחידת המודיעין תחת פיקודו של אביה, עברה אחר כך לשרת בסיגינט, עם השכר הגבוה ביותר - - -
היו"ר יואב קיש
בוא נדבר - - -
שי ניצן
- - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
מה? למה זה לא לגיטימי?
שי ניצן
זה קשור לדיון?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
ודאי. רגע, לא, אני אסביר.
קריאה
יואב, זה לא קשור לדיון.
מיקי לוי (יש עתיד)
יש גבול.
היו"ר יואב קיש
עצרו רגע, שקט. בצלאל, עצור רגע, עצור רגע. שנייה, אני רוצה לחדד. הדיון פה הוא מאוד מהותי, עקרוני, לגבי התנהלות החקירות. מינויים כאלה או אחרים - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא, אני אסביר לך.
היו"ר יואב קיש
אז בבקשה תסביר, כי אני רוצה לראות איך זה - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אז אני אסביר לפני. תראו, הדיון מבחינתי זה על התנהלות של להב 433, ועל השאלה האם תחת החשאיות והמעטה, שהוא אינהרנטי בעבודה של היחידה הזאת, צומחת תרבות ארגונית מאוד בעייתית שלא ראויה לאמון הציבור? ולכן צריך לבדוק אותה כרגע באופן בלתי תלוי בוועדת בדיקה או בוועדת חקירה פרלמנטרית. זה לא יכול להיסגר בפנים. אני אתן לך עכשיו בשבעה "בריפים" כמה בני משפחה שלך, סיסו, עכשיו משרתים תחתך במעגל שלך.
היו"ר יואב קיש
עצור רגע, בצלאל.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אם הייתי מחליף עכשיו את כל רשימת המנויים הזאת ברבנות הראשית לישראל אתם הייתם חוקרים חקירה פלילית – איך הבן של ההוא ואח של ההוא ממונה. אז כל האחים והגיסים והנשים ובני הדודים ממונים ביחידות הכי טובות במשטרה, עם השכר הכי גבוה, תחת הפיקוד של בני המשפחה שלהם.
קריאה
- - -
היו"ר יואב קיש
בסדר, אז הוא הסביר למה הוא מדבר על זה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
עכשיו, זה משהו שלציבור מותר לקבל על זה דין וחשבון. אתם יודעים את זה, שי. באף גוף, באף גוף לא הייתם מאפשרים מינויים של בני משפחה ברמות הכי קרובות, כולל שמי שקובע להם את השכר בסוף זה בני המשפחה שלהם, בטח ובטח ובטח כשיש לא מעט כשלים בתוך כל המינויים האלה. וזה משהו שצריך לבדוק כראוי.
היו"ר יואב קיש
טוב, אמרת את הנקודה, תמשיך.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
עוד שני משפטים אחרונים.
אמיר אוחנה (הליכוד)
ראש אח"מ רצה להגיב ופרקליט המדינה היסה אותו. למה?
היו"ר יואב קיש
הוא ידבר גם. הוא גם יגיב.
שי ניצן
כי הוא לא צריך לענות עכשיו לעניינים אישיים שלו - - -
אמיר אוחנה (הליכוד)
אני רוצה לשמוע את ראש אח"מ. אתה לא תגיד לו - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
למה לא? זה לא אישי. זה לא אישי.
מיקי לוי (יש עתיד)
מה, הוא לא אצלך בחקירה. הוא לא אצלך בחקירה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אבל זה לא אישי.
היו"ר יואב קיש
תעצור בבקשה. בצלאל, עצור. אני שאלתי את בצלאל, כשהוא התחיל עם המינוי ודיבר על זה, שאלתי אותו מה הקשר. ואמרתי לו: תסביר, כי אם לא תסביר זה לא קשור. הוא טען, אמירה מאוד קשה דרך אגב, על מינויים משפחתיים, עזוב ספציפית את השם, שיש פה התנהלות לא תקינה. וזה אני מבקש כן להתייחס, לא חייב אישית לבן אדם כזה או אחר. זה אני מקבל. בבקשה, בצלאל, אבל נא לסיים, סיים את דבריך.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
שלושה בני משפחה של יצחקי, שלושה בני משפחה שלו, שני בני משפחה של קובי זריהן, ראש החטיבה הנוכחי, והם ביחידות הכי מיוחדות של המשטרה.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
למה להסיט את הדיון?
לאה פדידה (המחנה הציוני)
זה כמו בקיבוץ.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
שני דברים אחרונים. שוב, אני חוזר וטוחן את זה מחדש, כי זה מטריד, מטריד, מטריד. אמר מפכ"ל המשטרה שהוא חושב שראש הממשלה הורה לשכור חוקרים פרטיים נגד החוקרים שלו. אמר רוני ריטמן, מי שעמד בראש החקירה נגד ראש הממשלה, שאשת ראש הממשלה אחראית לתלונה נגדו, שאגב בג"ץ קבע שהוא מאמין למתלוננת ולא לרוני ריטמן. האם זה לא ניגוד עניינים? זה האמא של האבא של הסבתא של ניגוד עניינים בחקירות ראש הממשלה.

עכשיו, תגידו עד מחר בבוקר – הנה, את יכולה ללכת עכשיו כדוברת המשטרה ולספר כמה אנחנו רוצים לפגוע במשטרה – אתם פוגעים במשטרה. אתם כורתים את הענף שאתם יושבים עליו.
אורן אסף חזן (הליכוד)
לא, הם פוגעים בדמוקרטיה גם.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אתם, בהתנהלות שלכם, שאתם לא סופרים את הביקורת, זה לא מעניין אתכם.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני לא מבין מה קורה פה. אני פשוט לא מבין אותך, אדוני היושב-ראש. מה זה?
היו"ר יואב קיש
אתה תדבר ואז אתה תגיד מה שאתה רוצה.
מיקי לוי (יש עתיד)
לא, מה זה קשור אבל? מה זה קשור?
אורן אסף חזן (הליכוד)
מיקי, ביקשת לדבר אחרון, אל תפריע. האמת כואבת. שמים את האמת על השולחן.
היו"ר יואב קיש
בבקשה, נא לסיים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
משפט אחרון.
היו"ר יואב קיש
משפט אחרון.
מיקי לוי (יש עתיד)
איזה אמת כואבת? הלוואי והייתם שמים את האמת על השולחן.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
חברים, אין דבר מזיק יותר למשטרה ולשלטון החוק ה – שחשוב לכולנו, ואל תחלקו אותנו לטובים ורעים בעניין הזה – אין דבר מזיק יותר מלהתעלם מהביקורת הזאת, מלתת כל פעם תשובה נקודתית לאיזה משהו ולהתעלם מהיער שהציבור רואה אותו והציבור צועק: המלך הוא עירום, בשורה של חשיפות מהשבועות האחרונים. מישהו צריך כאן לתת תשובות על ההתנהלות של היחידה הזאת.
מיקי לוי (יש עתיד)
מה שייך חקירות ראש ממשלה? אני הייתי במקומך לוקח את הדברים שלי בחזרה.
היו"ר יואב קיש
טוב, תודה. ניצב סיסו, בבקשה, אתה יכול להתייחס.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
יואב, תן לי שני משפטים.
היו"ר יואב קיש
אחר כך. בבקשה.
גדי סיסו
האמת היא שבתחילת הדברים אני שמעתי את היושב-ראש פותח את הדברים ונותן מסגרת לדיון. והבעת גם אמון בדיון. הייתי בטוח שהדיון ייכנס לאיזשהם קווים - - -
היו"ר יואב קיש
כן, אבל ככה זה בכנסת, חברי כנסת יכולים להגיד מה שהם רוצים. אף אחד לא אומר להם מה להגיד.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
משהו פה לא ענייני?
אורן אסף חזן (הליכוד)
לא, אבל הוא מדבר לעניין, מה זה יכולים להגיד מה שהם רוצים?
מיקי לוי (יש עתיד)
איזה לעניין?
גדי סיסו
אגב, אני מוכן לתת תשובה לכל דבר. אגב, גם לעניינים האישיים. ואם תתפנה אחרי הישיבה, חמש דקות תדבר איתי בארבע עיניים, אתה תחזור לפורום הזה כדי להתנצל.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
בשמחה. אבל למה לא תגיד את זה פה לכולם?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
כל מה שפרסמתי פורסם במעריב. אני לא אמרתי עכשיו שום דבר שלא פורסם, עם השמות, עם הכול.
גדי סיסו
רגע, אדוני, אני כיבדתי - - -
היו"ר יואב קיש
אני רק רוצה - - -
גדי סיסו
רגע, שנייה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
נשאלת שאלה אם יחקרו במעריב.
היו"ר יואב קיש
לא, תעצור, מי שמנהל את הדיון זה אני, אז תעצור. לא, אתה מחכה עכשיו. מה שאני רוצה להגיד, עוד פעם, וזה לגבי איך שהדבר הזה מתנהל: כל חבר כנסת יכול להגיד מה שהוא רוצה, אנחנו בדמוקרטיה, ואני לא חושב שמישהו אמר פה משהו שפוגע בביטחון ישראל.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא, אם אני פוגע, חס וחלילה, אני לא מתכוון. אם חשפתי משהו - - -
אמיר אוחנה (הליכוד)
אמרת את המילה סיגינט, אוי ואבוי. מישהו לא יודע שיש סיגינט?
היו"ר יואב קיש
רגע, לא להפריע, אמיר. אבל אני מקבל את ההערה שלך, ניצב סיסו, שהוא העלה פה טענה אישית כלפיך. ואני כן מבקש, בצלאל, ממך וממך, אחרי הדיון ללכת לחמש דקות, ולשמוע את הנקודה האישית שהעלית.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
בסדר, בשמחה.
היו"ר יואב קיש
ובבקשה, לא חייבים להתייחס לנקודה האישית הזו. בבקשה.
גדי סיסו
ואני גם משוכנע שבחמש דקות של שיחה בארבע עיניים אתה תחזור כדי להתנצל.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
טוב, אין בעיה.
גדי סיסו
ואני אשמח אם תעשה את זה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אפשר שהיא תהיה בשש או בשמונה, שגם אנחנו נשמע?
גדי סיסו
הוא יבחר כבר, אם הוא רוצה לעשות את זה – כן או לא.
אורן אסף חזן (הליכוד)
לא, למה, אנחנו גם אבל רוצים לדעת.
היו"ר יואב קיש
אורן, תן לו.
גדי סיסו
הוא יבחר, כי הוא העלה את זה, לא אני.

עכשיו, תראו, אני באמת באתי לדיון מתוך כוונה כנה ואמיתית. שמחתי על הדיון, כי חשבתי שזאת הזדמנות אמיתית מטעם משטרת ישראל, בטח למי שעומד בראש המערכת, לתת תשובות אמיתיות שמטרידות אתכם. אגב, אני גם יכול להבין למה חלק מהדברים עובדתית מטרידים אתכם. אני יכול להבין את זה. ואין פה פער או סתירה בין איך שהדברים מתבצעים נכון או לא נכון.

אפשר לדבר על להב 433 בהקשר שאתה מתאר אותו, לדוגמה, ואפשר לדבר על להב 433 בהישגים של עשר שנים, על מגוון של מאות דברים.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
זה לא סותר, אגב.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אבל אנחנו לא מדברים על הדברים הטובים. אנחנו רוצים לנקות את מה שלא בסדר. אף אחד לא הכתים את כל המשטרה.
היו"ר יואב קיש
תנו לו לסיים.
גדי סיסו
אני ישבתי והקשבתי בקשב רב. ואגב, תאמינו לי שכל דבר שאמרתם, לא רק שאני מכבד אותו, אותי מדאיג שאתם מודאגים מזה.
היו"ר יואב קיש
אז אתה רואה? מאוד מודאגים.
גדי סיסו
אבל אני רוצה לתת תשובות.
היו"ר יואב קיש
בבקשה.
גדי סיסו
כיוון שאני לא רוצה להיגרר רגע לאותם נושאים שנמצאים בחקירה במה שמותר, אני לא רוצה לבקש חיסיון מפני הפללה מפרקליט המדינה על דברים שקשורים לחקירה, אני אשאר על הרמה העקרונית ואדבר על הדברים - - -
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אבל זה באמת אצלכם כמו בקיבוץ?
היו"ר יואב קיש
עד עכשיו הייתה הקדמה. תני לו רגע לדבר, אל תעצרו אותו. בבקשה.
גדי סיסו
מה שחשוב לי להגיד, קודם כול, בין אם זה יישמע לכם אמרה כוללת, אבל אני אגיע ממנה לפרט, אבל חשוב לי להגיד אותה כבר בפתח הדברים שלי, כי חשוב שהם ייאמרו, ואני אומר אותם, ראש אגף החקירות והמודיעין של המשטרה, שמשטרת ישראל לא עוסקת באיסוף יזום, בוודאי שלא בפעילות איסוף ממוקדת כנגד נבחרי ציבור. אין כזה דבר. אין כזה דבר. וכל מה שאפשר לייחס למשטרה בכוונת זדון של פעולה של חומרים רדומים שבבוא העת יעשו שימוש כדי לפגוע באדם, אני אומר לכם באחריות מלאה: היא לא נכונה, נקודה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
רק מילה אחת. כמו שאתה אומר את זה, אמר לי קצין בדימוס בדיוק ההיפך: דע לך, מרגע שאתם בכנסת עוקבים - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אורן, תן לו לדבר - - -
היו"ר יואב קיש
אורן, אני קורא לך לסדר פעם ראשונה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני שקרן?
מיקי לוי (יש עתיד)
כן. תגיד לי מיהו.
היו"ר יואב קיש
אתה בראשונה ומיקי בשנייה. מספיק.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני אגיד לך מיהו, אל תדאג.
גדי סיסו
כך היו פני הדברים בעבר, כך הדברים מבוצעים היום, ואני משוכנע שגם יבוצעו בעתיד. אבל כדי להבין את זה - - -
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
רגע, וכנגד אזרחים ומפכ"לים מיועדים יש איסוף?
גדי סיסו
אני אמרתי את זה לכל נבחרי הציבור.
היו"ר יואב קיש
חיליק.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
לא, הוא אמר רק על נבחרי ציבור. אמרת רק על נבחרי ציבור.
גדי סיסו
אדוני, אני אגיד לך ככה: מי ששמע את פרקליט המדינה מתאר את התהליך שבוצע, אפשר לראות אותו ולעשות לו הקבלה לתהליך שמתקיים מבחינת הנהלים והסמכויות, ומכיר את המכניזם ואת כל מערכות האיזון והבלמים שקיימים במשטרה, בינינו לבינם, בינינו לבין היועץ המשפטי לממשלה – אגב, גם ביניכם, כי מה אנחנו עושים פה? זה סוג של דין וחשבון שאנחנו נותנים לכם על המהלכים שאנחנו עושים.

כל מערכות האיזון והבלמים האלו עבדו, כי לראיה, בין אם נאמר ככה או נאמר אחרת, המידע הרלוונטי היה על המדוכה, נבחן על ידי הגורמים המקצועיים שקיבלו החלטות, והתקבלה החלטה כדין לבצע בדיקה וחקירה עד שהמשטרה נכנסה לתמונה. אפשר לגלגל את זה, לסובב את זה, אלו העובדות.

כן, יש שאלות מטרידות ביחס לסוגיות של מתי נאמר, איך נאמר, אבל בואו תשמעו איך מערכות איזון הבלמים בתוך המשטרה עובדות, לא במקרה של גל הירש, איך זה עובד בדרך כלל. איך זה עבד בעבר, ואיך היום, אדוני היושב-ראש, זה עובד אפילו יותר טוב.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
אבל אנחנו רוצים על המקרה של גל הירש.
היו"ר יואב קיש
תיכף, אחרי זה הוא ישלים לך את זה.
גדי סיסו
על גל הירש הסביר פרקליט המדינה. אני לא רוצה להיכנס לגל הירש מסיבה אחת פשוטה, כי אני עדיין אחראי על החקירה שמתנהלת, ולכן אני לא רוצה להיכנס.
אורן אסף חזן (הליכוד)
לא, אבל לא רוצים את תוכן החקירה.
גדי סיסו
אבל התייחס פרקליט המדינה.
היו"ר יואב קיש
תן לו, תן לו. בסדר, אני רוצה לשמוע עכשיו את התהליך ומה הם הפיקו לקחים מהסיבוב הקודם.
גדי סיסו
ולכן התחלנו את הדיון באותן שאלות שקשורות לתהליכים, שאתם אמורים לכאורה להיות לא מוטרדים ממה שאנחנו עושים. והדבר שהכי מטריד אתכם הוא המידע המודיעיני, ואתם תגלו עוד דקה למה המידע המודיעיני שעדיין נשאר במאגרי המידע משרת אתכם כנבחרי ציבור, ולמה חשוב - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
אבל המידע המודיעיני - - -
היו"ר יואב קיש
אז בבקשה, קדימה.
גדי סיסו
אז קדימה. כל אגף החקירות והמודיעין בנוי למעשה מחטיבות מקצועיות. החטיבות המקצועיות – טיבן לעסוק קודם כול בפיקוח על כל מה שנעשה במערכי השטח. אגף החקירות והמודיעין אחראי, אני למעשה המפקד של להב 433, ובתוך להב 433 יש מטה שמבצע פיקוח ובקרה גם על המערכים של להב 433. ככה שכל הנחיה, בוודאי ובוודאי כשהיא קשורה לנבחרי ציבור, מתנהלת מתוך אותן חטיבות מקצועיות, שמנהלים את הפיקוח על אותם גורמים שמנהלים את החקירה. אין שום דבר, אין שום תהליך, אין שום אירוע, שיכול להתרחש בסביבתו של נבחר ציבור על ידי חוקר בודק, מבלי שהוא עובר את כל מדרג הסמכויות עד ראש אח"מ. ורק לאחר מכן גם ראש אח"מ מוגבל בשימוש שהוא יכול לעשות במידע, הוא חייב להביא אותו לפתחם של הגורמים במשרד המשפטים.
היו"ר יואב קיש
עד איפה? במה לראש אח"מ יש סמכות עצמאית?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא, אבל "מסמך יצחקי" לא עבר ליועץ.
היו"ר יואב קיש
נכון. לא עבר לאף אחד. למפכ"ל הוא עבר?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
גם המפכ"ל לא ידע מזה, דנינו.
היו"ר יואב קיש
נכון.
גדי סיסו
אני תיכף אתייחס גם לזה ול"מסמך יצחקי".
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
שאלה פשוטה: את ביקשת להכין מסמך דומה בתקופה הזו? אחרי שב-2014 היה מסמך על נבחרי ציבור, 2015 על - - -
גדי סיסו
חד משמעית לא. ישנה הנחיה ברורה, לא מתפשרת.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אין מסמכים כאלה יותר?
גדי סיסו
אין דבר כזה. חברים, אין דבר כזה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
גם לא ראשי רשויות?
מיקי לוי (יש עתיד)
ולא היה דבר כזה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
לא, היה.
מיקי לוי (יש עתיד)
לא, היה ריכוז שנמסר לפרקליט המדינה, אתה לא מבין?
אורן אסף חזן (הליכוד)
לא, אתה לא מבין. אל תעבוד עלינו. אין ריכוז חקירות, יש איסוף מודיעין.
היו"ר יואב קיש
מיקי ואורן, יש הבדל אם זה בא מדרישה מסודרת של פרקליט המדינה ליוזמה פרטית במשטרה. אתה לא מבין את זה?
אורן אסף חזן (הליכוד)
על זה אין ויכוח.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה מה שפרקליט המדינה אמר. אין יוזמה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני רק אומר, כיוון שבדיון הקודם לא אמרו לנו חד משמעית – אתה אומר אין?
גדי סיסו
אבל דיון קודם היה לפני ארבע שנים.
היו"ר יואב קיש
לא, שנתיים.
גדי סיסו
אבל "מסמך יצחקי" מתי נכתב?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
ארבע שנים. וב-2015 עשו על ראשי רשויות. אז אני רק אומר, תגיד לפרוטוקול: אין היום מסמך כזה - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אמר.
היו"ר יואב קיש
אמר, אמר.
גדי סיסו
אני לא אומר, אני מצהיר. מצהיר.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
גמרנו. זו הערה חשובה.
גדי סיסו
200 מ' מבית המשפט העליון.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
סומך עליך, נו, גדי.
גדי סיסו
אין מסמך כזה, לא מתקיים מסמך כזה, אין תהליך כזה. ותנוח דעתכם שאלו פני הדברים. אגב, אני מוכן, במה שנקרא באופן חריג, אפילו להוכיח את זה על ידי גורם שיבוא - - -
היו"ר יואב קיש
זה מספיק.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
סומכים עליך. אמרת - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
ראש אגף חקירות נתן הצהרה. מספיק.
גדי סיסו
חברים, התחלנו ואמרתי שאני רוצה לגעת בנקודות האמיתיות. מה טיבו של מידע? ובסוף מה שמטריד אתכם זה המידע המודיעיני. המידע המודיעיני שמתקבל במשטרה, אגב הוא מתקבל כשהוא מגיע לנבחרי ציבור. הדבר הראשון שאנחנו עושים איתו הוא קודם כול לבדוק את מידת אמינותו. אתם נחשפים רק לאותן ידיעות כשכבר התפתחה חקירה. אילו הייתי אומר לכם את המספרים שניקינו בהם נבחרי ציבור, וגרמנו להם להתקבל לתפקידים, ולהיבחר לאור המידע שהזמנו אותו, כנראה שהייתם אומרים - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
זו אמירה בעייתית. אם ניקיתם זה אומר שהם היו נקיים, זה לא אתם ניקיתם אותם.
היו"ר יואב קיש
הוא אומר שיש המון האשמות שווא.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אמירה חשובה.
מיקי לוי (יש עתיד)
המידע היה צריך להיפסל.
היו"ר יואב קיש
הוא אומר שיש המון האשמות שווא כנגד נבחרי ציבור.
גדי סיסו
רגע, ידידך אומר שזו אמירה חשובה. הוא אומר שזה חשוב. אני אומר את זה מסיבה אחת פשוטה, כי טבעו של מידע, שחובתנו לבדוק אותו. כי אם מתקבל מידע עליך, התפקיד שלי קודם כול לבדוק שהמידע אמין, לא אמין. לא רק שאנחנו בודקים אם הוא אמין או לא אמין, אנחנו גם מתייגים אותו לסוג של טיפול. עכשיו, מידע שסווג לטיפול, מיד הוא מוגדר, גם אם הוא לא מתנהל כחקירה, הוא עובר מיד למסלול שכאילו הוא נמצא בחקירה. למה? כדי להטיל עליו את כל הסמכויות - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
שזה אומר מה, הנחיית יועץ משפטי לממשלה?
גדי סיסו
הנחיית יועץ משפטי לממשלה. יש בינינו פגישות כמעט שבועיות, שאני מגיע עם המידעים המודיעיניים, יושב עם פרקליט המדינה, ושנינו אחרי זה הולכים ליועץ המשפטי לממשלה ומחליטים איזה מידע מטופל, איזה מידע לא מטופל. ולשאלת הפיקוח והשוואה לצבא, מה יותר, גם כשיורים טיל או רוצים לפגוע באוכלוסייה בעזה הולכים ליועץ המשפטי לממשלה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
מה פתאום?
מיקי לוי (יש עתיד)
עזוב את זה, גדי, זה לא שייך.
גדי סיסו
אז אני אומר שיש החלטות שהיועץ המשפטי לממשלה מקבל גם בסוגיות שקשורות להתנהלות של הצבא וכן הלאה. ולכן אני אומר את זה: אין גורם יותר - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
זה רע מאוד.
מיקי לוי (יש עתיד)
מה זה רע מאוד? בסוף תצטרך לתת איזושהי הגנה לאותו קצין שקיבל החלטה.
גדי סיסו
אבל זה דיון אחר, זה דיון אחר. עכשיו, למה חשוב להזכיר את זה? כיוון שהיועץ המשפטי לממשלה מחליט אם לטפל או לא לטפל במידע.

עכשיו, מה מטריד אתכם עוד יותר? מה קורה למידע שהחלטנו לא לטפל בו? אבל מה טיבו? מה זה אותו מידע? האם אתה תרצה שהמידע הזה שהוזם יישאר במערכת? המידע עליך?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אם הוא לא רלוונטי, החלטת שהוא הוזם, אז ודאי - - -
גדי סיסו
אתה תרצה שהוא ייגנז? מה יקרה כשתרצה להיבחר בעוד שלוש שנים, ואותו מידע שגנזתי, הגיע מידע מאותו אדם במועד אחר, ואני צריך לבדוק אותו, ואז הוא יכול להיבדק. המידע שנשמר למעשה מאפשר לנו את יכולת הפיקוח.
אורן אסף חזן (הליכוד)
מה זאת אומרת? אבל אם הם בדקו ואין שום דבר?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
- - - למה לבדוק מחדש? אני יכול להגיד: כבר בדקתי, לא רלוונטי, ולזרוק.
אמיר אוחנה (הליכוד)
או לחילופין יגיע מידע שמצליב - - -
גדי סיסו
לכן מידע שלא מסווג לטיפול מסווג לשלוש רמות פיקוח.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
וזה על כל אזרח?
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני רוצה שאלה: אתה אמרת אבל שמגיע מידע - - -
היו"ר יואב קיש
אי אפשר ככה. נו, תנו לו לסיים משפט. כן.
גדי סיסו
עכשיו, המידע המודיעיני הזה, המידע שהוחלט לא לטפל, הוא מסווג לשלוש רמות טיפול ומעליו יש פיקוח. אין ידיעה שנשארת חיה, מה שאתם מגדירים נושמת – היא לא רדומה, היא נושמת, זו מילה הפוכה, וכדאי להתרגל למושג הזה. היא נושמת. וככל שהיא נושמת תפקידי, ותפקיד כל מנגנוני הפיקוח והבקרה, לוודא שהיא מתקיימת בקונטקסט נכון ותחת פיקוח ובקרה. למה היא נושמת? כיוון שהמידע הזה יכול להיות מאושר, הוא יוכל להצטלב עם מידע אחר. הוא יכול גם להזים מידע אחר.
היו"ר יואב קיש
לא, אבל לפני רגע אמרת שהזמת אותו? עכשיו אתה אומר שאתה שומר אותו.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
רגע, יואב, זה על כל אזרח? כל מידע מודיעיני נשמר, או רק על נבחרי ציבור אתה שומר?
גדי סיסו
ההבדל בין נבחרי ציבור למידע רגיל, שבתהליך הטיפול אני חייב להגיע ליועץ המשפטי לממשלה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אבל אתה שומר את כל המידעים על כולם?
גדי סיסו
בוודאי. חד משמעי שכן.
היו"ר יואב קיש
גם כשהזמת אותו?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
כן, כי אולי מחר הוא יוצלב עם מידע אחר.
גדי סיסו
ולא רק שהוא יוצלב עם מידע אחר - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
סליחה, אבל הבעיה היא לא זו. הבעיה עם מידע שלא בודקים - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
עכשיו הוא הזים אותו, ובעוד שש שנים הוא יכול להנשים אותו.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אבל זו בדיוק הבעיה, שהוא יושב אצלו בארון והם לא בודקים אותו.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אם יש המלצה לגנוז - - -
היו"ר יואב קיש
אנחנו תיכף נגיע אליכם.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, אבל בתשובה שלו הוא אומר משהו מאוד חמור. ברגע שאתה מקבל מידע, ואתה בוחר לא לבדוק אותו ולשים אותו בצד, ואז אתה מחליט לבדוק אותו - -
גדי סיסו
לא אני בוחר.
אורן אסף חזן (הליכוד)
לא אתה אישית, אתה מבין על מה אני מדבר.

- - ואז אתה מחליט לבדוק אותו כשאדם מגיע לתפקיד, זו הבעיה וזו החומרה. ועל זה יש לנו ביקורת. אתה אומר את זה בדברים שלך – מגיע מידע, אם הוחלט לא לטפל בו הוא נושם. עד מתי הוא נושם? עד שבן אדם מועמד למפכ"לות? עד מתי הוא נושם?
מיקי לוי (יש עתיד)
לא, עד שבא מידע מקביל בעוד עשר שנים.
היו"ר יואב קיש
בוא נשמע, חזן. הוא רוצה לענות לך.
גדי סיסו
אתה תרגמת את מה שאני אמרתי בצורה לא נכונה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אז תסביר.
גדי סיסו
אז אני אומר: מידע שמתקבל והזמתי אותו – הזמתי אותו זה אומר שהמידע נבדק, נבדקה אמינותו, הוא תויג, והוא לא נמצא מתאים באותו רגע לטיפול, או לחילופין שהמידע לא תואם את העובדות. עכשיו, הוא עדיין מידע.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אבל אם הוא לא תואם את העובדות? ואם הוא לא מתאים לטיפול? אז משהו פה לא מסתדר. אז מחפשים למצוא משהו שישלים אותו?
גדי סיסו
אז הוא מתויק אחרת.
קריאה
אבל זה בדיוק מה שהיה אצל גל הירש.
מיקי לוי (יש עתיד)
- - - לחפור כדי למצוא. גם בצבא מידעים נשארים לאלפי שנים.
אורן אסף חזן (הליכוד)
לא אמרתי לזרוק.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה מה שהוא אומר. הוא לא זורק. זה מה שהוא אמר.
היו"ר יואב קיש
אני רוצה רגע לחדד את השאלה. סליחה, אני מחדד את השאלה, וזו שאלה שגם אני שאלתי אותה והיא שאלה שחשובה להבנה. אנחנו מדברים על מידע שהגיע, שאתה בחנת אותו והחלטת לא לחקור אותו, כי אתה אומר שהוא שולי לצורך העניין. אם הוא לא היה שולי היית נכנס לחקירה, אבל הוא לא רדום, הוא נשאר נושם, כמו שאמרת. עכשיו, השאלה היא אם לא בגלל שהשתנה משהו בחקירה, לא התווסף מידע, לא כלום, אותו מצב שלפני שנה אמרת: המידע הזה נושם אבל אני לא מתעסק איתו, כי הוא לא מעניין משיקוליך. עכשיו מגיעה סיטואציה ציבורית שמשתנה, ואתה אומר: אני הולך לבדוק. זו השאלה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
בדיוק.
גדי סיסו
התשובה היא מאוד פשוטה. השאלה קודם כול לגבי איך סיווגנו את המידע, ועד כמה המידע סווג כמידע אמין; עד כמה במידע יש את היכולת מה שנקרא - - -
היו"ר יואב קיש
לא, אבל אתה לקחת אז את ההחלטה לא לפתוח בחקירה.
גדי סיסו
אז כנראה שמידע כזה לא יהווה שום ערך לקבלת החלטה בעניינו של נבחר הציבור.
היו"ר יואב קיש
הבנתי. זאת אומרת, אם אתה לקחת החלטה - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
לא תיפתח חקירה בהקשר למידע הזה בעתיד?
מיקי לוי (יש עתיד)
תיפתח חקירה אם יגיע מידע מצליב.
היו"ר יואב קיש
לא, זה בסדר, שם את זה בצד.
מיקי לוי (יש עתיד)
ויכניס את זה לקצה הפירמידה.
היו"ר יואב קיש
מיקי, זה פשוט. מיקי, זה פשוט, זה לא מעניין. השאלה אם לא מגיע מידע מצליב, השאלה אם במידע קיים ששמת בצד, מחר אתה פותח אותו. זו השאלה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
שומרים על מדף. בדיוק.
מיקי לוי (יש עתיד)
בעוד עשר שנים הגיע מידע נוסף על אותו אדם - - -
היו"ר יואב קיש
טוב, לא נמשיך עם הצעקות. עכשיו בוא נשמע את ניצב סיסו, בבקשה.
גדי סיסו
במקרה הזה תנוח דעתכם כי למידע אין ערך. אין ערך בקבלת החלטה.
היו"ר יואב קיש
אוקיי. אתה אומר שזה לא קורה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
לא קורה מצב שיודעים משהו על מישהו ואומרים: כרגע זה לא מספיק חמור ביחס - - -
גדי סיסו
המידע הוא לא בעל ערך לקבל החלטה. אם הוא לא התקבל לחקירה, בוודאי ובוודאי היועץ המשפטי לממשלה או מי שיבחן אותו, לא ימצא בו ערך לקבל החלטה לחקירה. אבל המידע כן נשמר במערכת, גם כדי להגן - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
לא, לשמור לא מפריע לי, השאלה מה - - -
היו"ר יואב קיש
טוב, תודה. עצור רגע.
גדי סיסו
ברשותך, אני חייב להגיד עוד משפט, כי בסוף נכנסנו למדרג הסמכויות, ושאלת מה התקיים מאז. ובשנתיים האחרונות הקמנו צוותים בתוך אגף החקירות והמודיעין, מכל המערכים המקצועיים ובתיאום עם משרד המשפטים, בחנו מחדש את כל תהליכי העבודה, קיימנו מנגנוני בקרה חדשים, ואנחנו מתקפים עכשיו גם את המערכים המקצועיים שקשורים אל הסמכויות.
היו"ר יואב קיש
שאלה עקרונית: האם נושא של מועמדי מפכ"לות, שיכול להיות שיהיה לנו בקרוב כאלה, האם הבחינה שלהם נשארה לגמרי בידי המשטרה בעניין הזה או שהגדרתם תהליך אחר?
שי ניצן
היא לא נשארה והיא לא הייתה.
גדי סיסו
היא לא הייתה לפני כן.
שי ניצן
הרי בדרך כלל מועמדים למפכ"לות באים מתוך שורות המשטרה, ואז בוודאי שאיש לא שואל את המשטרה.
גדי סיסו
הגדרנו שלוש רמות של טיפול באחריות: רמה א', רמה ב' ורמה ג'. רמה א' הם נבחרי הציבור הבכירים – שרים, בעלי תפקידים שהזכירו אותם, ביניהם גם המפכ"ל. וכל הטיפול בהם הוא טיפול שמגיע, בדרך שבה תיארתי, ליועץ המשפטי לממשלה. לנו אין סמכות, לי אין סמכות לקבל בעניינם החלטה. כן בידי הסמכות להביא את המידע שיש ברשותי, על פי הנהלים שמגדירים את זה, למי שצריך לקבל החלטה.

ואני אומר לכם שוב, גם אם מטיחים בנו דברים אחרים שלא רלוונטיים לישיבה הזאת, לגבי מה שהישיבה הזאת התכנסה, תנוח דעתכם שזה מתבצע טבין ותקילין, ואין מאחורי זה, ואני אומר את זה באחריות מלאה, מלאה.
היו"ר יואב קיש
טוב, תודה. אמיר אוחנה, בבקשה.
אמיר אוחנה (הליכוד)
תודה, אדוני. קודם כול, אין לי שום בעיה עם זה שמידע נאגר, מידע נשמר. כך צריך להתנהל עם מערכות מידע. והיות שיש לי קצת ניסיון, אז אני גם יודע מה זה מידע. יכול להיות שעל חלק מהיושבים פה בחדר הזה יש מידע. ואיך אמרתם בעצמכם, אדוני פרקליט המדינה? מיליוני ידיעות שנכנסות למערכת – אני לא יודע אם מיליוני זה מספר נכון, אבל בטח לאורך השנים, בוודאי מיליוני ואפילו יותר מזה. זאת לא הבעיה.

הבעיה היא אם מחליטים לטפל במידע הזה, כאשר מגיע מידע שמצליב אותו, שמאמת אותו, מידע נוסף, אז זה תקין, או שמחליטים לטפל במידע הזה כשפתאום מינו את אותו אדם לתפקיד.
גדי סיסו
אבל, ידידי, לא תרגמת נכון את מה שהוצאתי פה עכשיו - - -
אמיר אוחנה (הליכוד)
אבל שמעתי היטב והבנתי היטב את מה שאמרת. אני אומר עוד פעם: אין בעיה עם זה שהמידע נאגר ונשמר כלפי כל אדם, גם אם הוא נבחר ציבור וגם אם הוא אזרח רגיל. זו לא בעיה, אני לא רואה בזה בעיה בכלל. השאלה מתי מחליטים להפוך את המידע הזה לחקירה, או מתי מחליטים לטפל בו. אם זה מכיוון שהגיע מידע שמצליב אותו ומאמת אותו, זה בסדר גמור, זה תקין, זו המטרה שאוגרים אותו. הכול טוב.
גדי סיסו
אלו המקרים.
אמיר אוחנה (הליכוד)
אבל אם זה המקרה שאדם מונה לתפקיד, אז אני שואל את עצמי: רגע - - -
גדי סיסו
הוא לא יכול להיות. אבל אם המידע הוא לא בעל - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני תיכף אספר לך ואתה תראה שזה יכול להיות.
גדי סיסו
אם המידע הוא לא בעל ערך לטיפול - - -
אמיר אוחנה (הליכוד)
אני אגיד לך, אדוני, מה הציבור צריך לחשוב על מקרה שבו - - -
גדי סיסו
אני כבר אומר לך שהציבור יכול להיות רגוע. ואני אומר את זה - - -
היו"ר יואב קיש
אנחנו שמחים. זה טוב - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
גדי, הבעיה היא שהציבור כבר לא מאמין לכם. וזו הבעיה.
נורית קורן (הליכוד)
הציבור ממש לא רגוע.
מיקי לוי (יש עתיד)
איך, הרגע באת, שיחה שלמה.
היו"ר יואב קיש
חבר הכנסת אוחנה בזכות דיבור.
אמיר אוחנה (הליכוד)
אדוני, אתה נמצא פה בפני נבחרי ציבור, שמבטאים את מה שהם שומעים מהציבור. הציבור לא רגוע. הציבור – לא מספיק שתגידו לו: תנוח דעתך – לא נחה דעתו. והוא שואל את עצמו: מה אני צריך לחשוב כציבור על חקירה שהתחילה יום לאחר שנודע על מינוי של קצין מצטיין, מלח הארץ, שאין מחלוקת לגבי היכולות שלו.
אורן אסף חזן (הליכוד)
גיבור ישראל.
אמיר אוחנה (הליכוד)
כאשר ידוע לכולם שמתוך המשטרה, מתוך בכירי המשטרה, יש התנגדות עזה למינוי שלו למפכ"לות. מה הציבור צריך לחשוב על אמירה של ראש אח"מ – לא אדוני, קודמו בתפקיד – אמירה של ראש אח"מ, שנאמרה ולא הוכחשה, אין הכחשה לדבר הזה: אה, בנצי, איך סידרנו לך את המפכ"לות?
מיקי לוי (יש עתיד)
מאיפה אתם מביאים את זה?
אמיר אוחנה (הליכוד)
רגע, היא לא הוכחשה. אני חוזר ואומר: לא הוכחשה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אז תלך למי שאמר את זה, מה אתה רוצה.
היו"ר יואב קיש
- - - לא נאמרה או שאתה לא יודע?
גדי סיסו
אני לא יודע.
אמיר אוחנה (הליכוד)
הדבר הזה פורסם ולא הוכחש.
מיקי לוי (יש עתיד)
אז מה אתה רוצה?
אמיר אוחנה (הליכוד)
מה הציבור צריך לחשוב על זה? אני שואל.
מיקי לוי (יש עתיד)
נו, באמת.
אמיר אוחנה (הליכוד)
עכשיו, רגע, עוד לא סיימתי. מה הציבור צריך לחשוב על הטיוח והגיבוי של פרשיית ריטמן? מה הציבור צריך לחשוב על האופן שבו נהגו בפרשייה הזאת?
אורן אסף חזן (הליכוד)
והפרקליטות עם רות דוד? מה, רק המשטרה? הפרקליטות עם רות דוד? מסתובבת חופשיה היום.
אמיר אוחנה (הליכוד)
מה הציבור צריך לחשוב על טוהר השיקולים של קצינים במשטרה, של חוקרים במשטרה, שלפי דבריהם הם בטוחים שהנחקר שלהם שלח אחריהם חוקרים, ניסה להפליל אותם, ואנחנו אמורים להגיד: לא, הם טהורים, הם יחליטו החלטות אובייקטיביות, למרות שהם בטוחים שזה מה שקרה.
מיקי לוי (יש עתיד)
גם זה נבדק.
אמיר אוחנה (הליכוד)
אני אומר לכם, רבותיי: התחושה הציבורית היא תחושה קשה, היא תחושה שמשהו רקוב במערכת. ואדוני היושב-ראש, לא בטוח שזה המקום שבו אפשר לברר לעומק את הסוגיות, אלא ייתכן, וצריך לשקול את זה בכובד ראש, להקים ועדת חקירה בין אם ממלכתית בראשות שופט, ובין אם פרלמנטרית כאן בכנסת.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
ועדת חקירה בודקת.
אמיר אוחנה (הליכוד)
ועדת חקירה מיוחדת, שתדון בדיוק בדברים שהציבור לא נחה דעתו לגביהם.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
ושתסיר את החשש.
היו"ר יואב קיש
טוב, תודה. אורן חזן, בבקשה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני אשתדל לקצר. הנושא של הדיון הזה הוא האם המשטרה והפרקליטות תופרים תיקים? ואני מסתכל לכם בעיניים ואני אומר לכם: אתם תופרים תיקים. ואתם מדברים פה על גל הירש, שתפרתם לו תיק, ואני אתן לכם סיפור - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
על סמך מה אתה אומר את זה?
אורן אסף חזן (הליכוד)
עצור, תיכף תשמע את הכול.
מיקי לוי (יש עתיד)
אבל על גל הירש, שאומר לך דברים אחרים פרקליט המדינה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני אראה לך חמור יותר איך תפרתם תיק לחבר כנסת. שאלה אתכם חברת הכנסת פדידה לפני רגע, האם ייתכן, שהרי המשטרה אמרה שהתיק עומד בפני גניזה, ופתאום הפלא ופלא הכול התהפך. אז אני אתחיל בקטנה, ואני אתן לך תשובה גם על הסיפור הזה. אני אענה לה על השאלה.

אני פעם נתפסתי לכאורה על מהירות. נתפסתי. אני מניח בצד לרגע את העובדה שהשוטרים בשטח שחררו אותי.
מיקי לוי (יש עתיד)
כמה?
אורן אסף חזן (הליכוד)
היה ויכוח, לא היו בטוחים, המכשיר עובד, לא עובד – 137, 127, 140.

נניח לרגע בצד את העובדה שהשוטרים בשטח שחררו אותי, נתנו לי ללכת לדרכי, נסעתי. שעות אחרי אני מגלה ב"אולפן שישי" ב-20:00 בערב, שביום ראשון אני הולך להיות מוזמן לשימוע לפני משפט. אני תופס את עצמי ואני אומר לעצמי: איך יכול להיות? הרי דוח לא קיבלתי.

בשעה 22:00 בלילה אני מקבל סמ"ס משוטר, הוא אומר לי: אני קצין מתנ"א, נשלחתי כדי לתת לך דוח, באיזה מלון אתה? הוא מתחיל לחפש אותי במלונות באילת. שים לרגע את העניין התקשורתי בצד. מגיע קצין מתנ"א, אחרי שהוא קיבל הנחיות, מה הוא אומר לי? קיבלתי הוראות. עכשיו, מי יאמין לי שאני אספר "קיבלתי הוראות"?

אבל אז מגיעים לבית המשפט. ובבית המשפט השופט שואל את המשטרה: תגידו לי, היום חתמתי לכם 400 הסדרי טיעון חמורים מזה, למה אתם לא מסדירים גם פה? אומר נציג התביעה לפרוטוקול, וזה מופיע בפרוטוקול: קיבלתי הוראות מלמעלה.

ממשיכים. בפעם הראשונה המשטרה גם מפסידה והפרקליטות דוחפות, וגם גוררים אותי למחוזי.
היו"ר יואב קיש
טוב, אורן, זה לא נושא - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
רגע, תן לי, לא, תבין למה זה הנושא.
היו"ר יואב קיש
אז רק תסיים את זה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
תן לי בבקשה, תבין למה זה הנושא.
היו"ר יואב קיש
בבקשה. אבל קצר.
אורן אסף חזן (הליכוד)
תן לי בבקשה, תאמין לי, אתה תקבל תשובות לכל השאלות שלך.
היו"ר יואב קיש
אני מבין שזה על ליבך, אבל אנחנו פה בנושא קצת - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
זה לא על ליבי. תמתין בסבלנות, אתה תופתע.

בית המשפט אמר את דברו, גלגל אתכם מכל המדרגות. אני לא צריך סיפורים שבצלאל מביא, אני מכיר את זה, כי הוא גלגל אתכם עם ביקורת חריפה, בשלום ובמחוזי.
אבל אז מגיע עוד סיפור
אמרו עליי שהיה לי ויכוח הדדי עם ראש העיר באריאל. תלונות הדדיות. הייתה חקירה. ואז אני, רגע לפני שאני נבחר לכנסת, בודק במשטרה – לא אני, עורך דין – פונה למשטרה ומקבל הודעה: רבותיי, התיק נסגר, בימים הקרובים תקבלו הודעה, התיק בדרך לגניזה.

אבל מה לעשות, רצה הקדוש ברוך הוא, נבחרתי לכנסת. והפלא ופלא, פתאום מתעורר בתיק ומגיע לחקירה מחדש ביאח"ה. עכשיו, תגידו: חזן אולי הזוי, אולי הוא טועה, אולי חזן ממציא. אבל אומרת נציגת הפרקליטות בבית המשפט בפתיחה: כן, אנחנו החלטנו בהוראה לבדוק את התיק מחדש ולשלוח אותו – כן, אתם תופרים תיקים, וכן תפרתם לי תיק.
היו"ר יואב קיש
טוב. נא לסיים, אורן.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, אני מגיע לשימוע אצל היועץ המשפטי לממשלה. אתה יודע מי ישב שם? ישב שם היועץ המשפטי, ישבו שם פרקליט מחוז דרום או מחוז מרכז ופרקליטת מחוז – 14 פרקליטים. מה, אני ג'ק המרטש?
היו"ר יואב קיש
לא, אבל כשיש חבר כנסת - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אולי, אולי. אתה יותר מג'ק המרטש.
אורן אסף חזן (הליכוד)
על סיפור, אדוני, רגע, שנייה - - -
היו"ר יואב קיש
לא, אתה מסיים. אורן, די.
אורן אסף חזן (הליכוד)
מילה, יואב, ברשותך.
היו"ר יואב קיש
30 שניות.
אורן אסף חזן (הליכוד)
משפט אחרון. על סיפור שכמוהו אלפי תיקים נסגרים בשנה, על זה שאומרים שאולי הוא דחף אותי, אני דחפתי אותו. עזוב שאני אנצח בבית המשפט. אני גם פניתי לפרקליט, ביקשתי: בוא נעשה משפט משודר בטלוויזיה, שידור חי בפייסבוק, שכולם יראו איך אתם תופרים.
היו"ר יואב קיש
טוב.
אורן אסף חזן (הליכוד)
רגע.
היו"ר יואב קיש
לא, זהו, אורן, אתה אמרת שאתה מסיים.
אורן אסף חזן (הליכוד)
ועכשיו המשפט האחרון: אם פעם היה משפט בוזגלו, אז היום זה הפוך, אתה יכול לקרוא לזה משפט חזן. אתם מחפשים לתפור אנשים. ואני לא מדבר על פואד, זכרונו לברכה, שכולם ידעו, ההאשמות היו חמורות, אבל שום דבר לא צף עד רגע לפני שהוא רצה להיות נשיא.
מיקי לוי (יש עתיד)
אורן, אתה יודע למה?
אורן אסף חזן (הליכוד)
כנראה שבשיטת המשטר שלכם יש מי שמותר לו להגיע רחוק גם כשהוא עבריין, ויש כאלה שלא. ואם יש מישהו שפוגע בדמוקרטיה ופוגע במשטרה זה לא יואב קיש וזה לא אמיר אוחנה וזה לא אורן חזן או אמסלם או סמוטריץ – זה אתם. אתם הרס הדמוקרטיה.
היו"ר יואב קיש
אורן, מילים חריפות.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני אומר את האמת.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מבקש לא לפגוע בכבודו של פרקליט המדינה.
היו"ר יואב קיש
לא, זה לא מתאים. לא מתאים.
אורן אסף חזן (הליכוד)
ורק שיהיה ברור, אדוני הניצב, לא צריך לקרוא את העיתון - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
לא, לא מתאים. אתה לא יכול לפגוע בהם, אורן.
היו"ר יואב קיש
טוב, תודה. אורן, סיימת. לא, אתה הגזמת.
אורן אסף חזן (הליכוד)
לא, רק שיהיה ברור.
היו"ר יואב קיש
לא, אתה סיימת.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני לא נגד המשטרה.
היו"ר יואב קיש
סיימת, תודה. תודה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
ברשותך, יואב, לא צריך לקרוא את העיתון היום לדעת כמה המשטרה חשובה לי. וגם הדוברת יכולה להעיד. ומספיק לשאול את השוטרים בשטח.
היו"ר יואב קיש
טוב, תודה. מיקי לוי.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אבל זה שהמשטרה והשוטרים טובים - -
היו"ר יואב קיש
אורן, מספיק. אורן, אני קורא לך לסדר פעם שנייה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
- - את הכתמים השחורים למעלה צריך לנקות. ואת האורוות צריך לנקות.
היו"ר יואב קיש
אורן, אתה בפעם שנייה. מיקי, אתה בזכות דיבור.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה בגלל שרצית - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
זה בגלל שהם תופרים את מי שנוח להם.
היו"ר יואב קיש
אורן, אני אוציא אותך. מספיק. אורן, אתה רוצה לצאת? סיימת לדבר. זהו.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אבל בגלל זה גם התיק של גל הירש נגנז ונפתח מחדש. לא התאים להם.
היו"ר יואב קיש
סיימת, תודה. חבר הכנסת מיקי לוי, בבקשה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני ביקשתי אחרון.
היו"ר יואב קיש
חיליק, בבקשה, חבר הכנסת חיליק בר.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
קודם כול, כדי שמיקי לוי לא יקבל התקף לב או שבץ מוחי, אני רוצה להגיד, לפחות מבחינתי: אנחנו לא באים פה לא בשביל להשחיר את המשטרה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני אמרתי את זה הרגע, אתה לא צריך לחזור על דבריי.
היו"ר יואב קיש
אורן, בוא רגע. אורן, בוא רגע.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
תן לו איזה התאווררות בחוץ, חמש דקות.
היו"ר יואב קיש
חמש דקות. אתה יוצא, בסדר.
אורן אסף חזן (הליכוד)
במקרה נמצא פה כתב בכיר עם משפחתו שרוצה תמונה לילדים. אמיתי לגמרי.
מיקי לוי (יש עתיד)
כל הכבוד, אורן. אתה יודע מי תפר לך את התיק? ראש עיריית תל אביב, שרצית לרוץ נגדו.
היו"ר יואב קיש
טוב, חבר הכנסת חיליק בר, בבקשה.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
אפשר לחזור לדיון רציני?
היו"ר יואב קיש
כן, חוזרים לדיון. כן.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
אז אני אומר גם לשי ניצן וגם לגדי סיסו ולכל הקצינים – ניצב סיסו, אני רוצה את תשומת ליבך, כי אמרת פה דברים – אנחנו לא באים לא להשחיר את כל המשטרה ולא לפגוע בשמה הטוב, יש שוטרים רבים, ביניהם שוטר לשעבר מיקי לוי, פרקליטכם הידוע בכנסת, שעושים יום-יום עבודה בשביל להגן על כולנו, ואנחנו מצדיעים לכם.

אבל גם אתם צריכים להבין שיכול להיות שאתם לא יודעים הכול, שיכול להיות שיש כתמים שחורים, שיש עשבים שוטים. יכול להיות. ואתם רוצים לא פחות מאיתנו כמדינת חוק לחקור את זה, ולדעת איפה יש גם בתוך המשטרה, אם יש, בעיות.

עכשיו, תראה, עורך דין שי ניצן, אני אומר כמה דברים: אחד, הבנו גם ממך וגם מאחרים, שגם בפרקליטת יש תרעומת, יותר מתרעומת, על הסחבת הממושכת בנושא של חקירת גל הירש.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
שלוש שנים.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
נכון. והסחבת הזאת קיימת. ואני רוצה לקבל תשובות על למה יש כזאת סחבת. כבר מנעו סבב אחד של מינוי שלו למפכ"ל, האם יש מישהו שרוצה למנוע עוד סבב מינוי של מפכ"ל, אם זה גל הירש ואם זה מישהו אחר?

הבנתי גם ששי ניצן פנה לפרקליט המלווה בטרוניה קשה בעניין הסחבת, תקן אותי אם אני טועה או לא, ואני רוצה לדעת איזה תשובות קיבלת על הסחבת, ולמה כל כך קשה לחקור או להחליט לכאן או לכאן – אגב, אם עשה משהו אז שיחקרו, שיתבעו, ואם לא אז שיגנזו את התיק ויפסיקו עם זה – לכאן או לכאן למה זה לוקח שלוש שנים, על דברים שב-2015 כבר נאמר עליהם שכנראה אין בהם דבר פלילי.

אדוני היושב-ראש, חשוב גם להבין את הנושא האישי. החקירה הזאת נמשכת שלוש שנים. היא כבר מנעה מגל עצמו מינוי למפכ"ל, אבל גם בנו כחברה היא פגעה. אבל בנושא האישי של גל, וזה לא נאמר פה, יש פה עינוי נפש ודין, שאני לא יודע אם מישהו בכלל יכול לתאר לעצמו מה עובר עליו, על משפחתו, על כלכלתו – אני לא רוצה להגיד בכלל כמה כסף שהולך על עורכי דין – ועל בריאותו, ובוודאי על שמו הטוב לא של איזה ראש מאפיה – של קצין מצטיין בכיר מצה"ל, שכמוכם בדיוק במשטרה, לפחות כמוכם תרם לביטחונה של ישראל.

ואני רוצה להבין איך זה לא מטריד, שלוקחים אדם כזה, שנתן את נפשו בשביל המדינה, סוחבים שלוש שנים, ומתעללים בו בעינוי נפש ודין שאי אפשר בכלל לתאר. עכשיו, עוד פעם, מילא היה מדובר על איזה ראש משפחת פשע, שאנחנו מבינים שקצת גם בא לנו לתת לו סתירות. מדובר פה על קצין צה"ל בכיר, שנתן הרבה, לא פחות מאף ניצב במשטרה.

עכשיו, תראו, עורך דין ניצן, יש עדויות ועדויות קשות, חלקן גם באו לכתב, על אופן פתיחת החקירה, על העיתוי שלה, על אולי הייזום שלה, אני לא רוצה להגיד תפירת תיק או לא תפירת תיק, על זיהום של החקירה הזאת במובנים רבים, ובעיקר אחרי ההודעה של גלעד ארדן על המינוי הצפוי שלו, וכנראה שאנחנו גם יודעים שלפני ההודעה שלו הייתה ב-2015 איזושהי ידיעה שאין בזה דבר פלילי.

יש גם סיפור שאני לא יודע אם התייחסו אליו בכמה דקות שיצאתי, סיפור עד המדינה. מי זה עד המדינה הזה? למה הוא כזה נסתר? גור מגידו רשם, אם אני לא טועה בדה-מרקר, שאם תיחשף הזהות של עד המדינה הזה כנראה שזה יהיה מאוד מאוד מביך. ממי מסתירים את עד המדינה? עדי המדינה בפרשה של נתניהו, ראש הממשלה שלנו, ידועים, בפרשה של גל הירש עד המדינה חסוי. אני רוצה לשמוע פה גם מהמשטרה וגם מעורך דין שי ניצן את הסיפור.
מיקי לוי (יש עתיד)
- - -
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
בסדר, אני שואל. מטריד אותי למה זה כזה חסוי, את מי אנחנו חוקרים פה.
מיקי לוי (יש עתיד)
לא, לפעמים מגינים על חייו.
היו"ר יואב קיש
טוב, תודה.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
רגע. בוא הנה, סמוטריץ נתן פה מונולוג של חצי שעה.
היו"ר יואב קיש
אתה גם מקבל.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
אבל רגע, לא דיברתי עוד שתי דקות.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני נלחם על זכותו של חיליק לדבר.
היו"ר יואב קיש
אתה לא צריך להילחם.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
תודה, סמוטריץ, תודה רבה, אתה מרגש אותי כל פעם מחדש. אני רוצה לשמוע על עד המדינה. עוד פעם, אם עדי המדינה בפרשת ראש הממשלה, עם כל הכבוד, גל הירש, שאני מאוד מכבד אותו - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
הם לא נתונים ל - - -
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
בסדר. למה עד המדינה – אני רוצה לדעת על זה.

עכשיו, חשוב להבין, זה גם למשטרה אני רוצה להגיד, גל הירש לא ביקש להיות מפכ"ל, הוא נתבקש להיות מפכ"ל. ומרגע שנתבקש להיות מפכ"ל ושמו היה על השולחן, הוא עובר את מסכת ההתעללות הזאת, שבאמת נראית כמו סיכול ממוקד של המינוי שלו.
מיקי לוי (יש עתיד)
אבל, חיליק, כשהיית בחוץ, באמת, אמר פרקליט המדינה שניצב מני יצחקי אמר: לא נוח לי, תוציאו את המשטרה מהעסק, ולא היה נציג משטרה בתוך השבעה שדנה בעניין הזה. מה אתם רוצים?
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
מיקי, אבל אני התחלתי בזה שאני רוצה למנוע ממך שבץ והתקף לב, ואתה לא עוזר לי בזה.
היו"ר יואב קיש
חיליק, נא לסיים, בבקשה. אמרת שאלות חשובות לגבי השלוש שנים, העינוי דין. אני רוצה שיתייחסו, אז בוא תסיים.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
נכון. אני רוצה גם שיתייחסו להדלפות שיטתיות שהיו מהתיק הזה והעיתוי שלהן.
היו"ר יואב קיש
רק בתיק הזה?
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
לא, אבל אני באתי לפה, כי הנושא הזה של גל הירש, כמי שאמור להיות או היה אמור להיות מפכ"ל המשטרה - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני מציע למנות אותו עכשיו למפכ"ל.
היו"ר יואב קיש
אורן, קריאה לסדר פעם ראשונה. אני אוציא אותך עוד פעם, אל תפריע. מספיק.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
ולכן אני קודם כול רוצה, אגב, יואב, לקרוא בסופה של הוועדה הזאת, להפסיק באמת את הפרסה הזאת, את העינוי הזה, עינוי הנפש והדין שהוא עובר שלוש שנים לכאן או לכאן. אגב, יש לניצב סיסו משהו שהוא יכול להעמיד אותו לדין? אנא, תעשה את זה. הוא לא בן דוד שלי ולא אח שלי, בסדר? אבל אם לא, תגנזו את התיק, תפסיקו אותו; ואם כן, תגידו בזה הוא אשם, בזה לא. ואם לא, תיתנו לו להמשיך בחייו, ואולי גם להתמודד. אני, אגב, פה מסכים באופן נדיר עם אורן חזן, לתת לו - -
היו"ר יואב קיש
טוב.
מיקי לוי (יש עתיד)
יש לך בעיה. לוועדת אתיקה אני רוצה לזמן אותו.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
- - לעשות צדק, ולמנות גם למפכ"ל הבא.
היו"ר יואב קיש
טוב, תודה.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
אחי, אני לא דיברתי חצי מסמוטריץ.
היו"ר יואב קיש
לא, אתה דיברת, אתה לא שם לב. הזמן עובר כשנהנים.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אני הכי - - - גם נשים, גם אופוזיציה.
היו"ר יואב קיש
בבקשה, תסיים.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
שאלה אחרונה, וזה גם בהמשך לשאלה שלך, על "איך סידרתי לך את המפכ"לות, בנצי" - - -
היו"ר יואב קיש
נאמר, לא נאמר.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
אגב, אם לא נאמר, ניצב סיסו - - -
אמיר אוחנה (הליכוד)
למה לא הוכחש?
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
לא, לא רק למה לא הוכחש. דבר קשה. היה יכול לתבוע את יצחקי דיבה, את מי שפרסם את זה. לא הייתה הכחשה, לא הייתה דיבה על האשמה סופר קשה. אני רוצה לדעת.
מיקי לוי (יש עתיד)
אתה יודע כמה לא תובעים דיבה? ראש הממשלה לא תובע את בן כספית.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
בסדר. אבל השאלה שלי לסיום זה ששי ניצן, פרקליט המדינה, וניצב גדי סיסו יסתכלו לנו בעיניים ויגידו לנו, באמת, אם הם חושבים, שלחוסר שביעות הרצון של משטרת ישראל מזה שיהיה מינוי חיצוני למפכ"ל לא הייתה שום השפעה בכל הסיפור הזה לא על החקירה, לא על הייזום שלה ולא על הסחבת שבה. על זה אני באמת רוצה לקבל תשובה.
היו"ר יואב קיש
טוב, תודה. נורית, את רוצה? בבקשה, נורית קורן.
נורית קורן (הליכוד)
כן, אני אנצל את ההזדמנות שנמצא פה גם פרקליט המדינה, ובאמת לומר שהציבור לפעמים מרגיש, ואנחנו מביאים את זה כאן לשולחן, שבאמת תופרים תיקים. וכדי למצות את הדין - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אני ממש לא מוכן - - -
היו"ר יואב קיש
מיקי, אתה תדבר בזמנך. נו, מספיק. היא תגיד את דעתה. מה אתה רוצה? מה קרה?
מיקי לוי (יש עתיד)
לא, אבל זו האשמה חמורה, אתם לא מבינים את זה?
אורן אסף חזן (הליכוד)
הוא רוצה לדבר אחרון, לא?
היו"ר יואב קיש
בסדר, אז הם באים פה לתת תשובות והם אומרים לך - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אפשר להגיד טעו - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
לי תפרו תיק. אשמה, מה אשמה, מה אתה מספר סיפורים?
היו"ר יואב קיש
היא אומרת מה שהיא שומעת. בבקשה.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
אני מציע שתעביר את חבר הכנסת לוי לצד הזה. הוא שכח שהוא עבר מהרשות האוכפת לרשות המחוקקת.
היו"ר יואב קיש
בבקשה, חברת הכנסת נורית קורן.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
די, יש לך תפקיד פה.
נורית קורן (הליכוד)
חברים, אני נפגשת עם הציבור - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
את יודעת, נורית, צריך לשאול את הדוברת אם היא קראה חומר, כי היא מינוי חיצוני שלא תפרו לו תיק.
היו"ר יואב קיש
אורן, אתה מפריע.
נורית קורן (הליכוד)
אורן, יש לי באמת הערה קצרה. לפעמים יש באמת את ההרגשה הזאת. אני שואלת באמת: מה קרה עם רות דוד? למה שום דבר לא התפתח בעניינה?
קריאה
מה עכשיו קשור רות דוד?
נורית קורן (הליכוד)
עבר כל כך הרבה זמן. היא עשתה דבר חמור ביותר. המשטרה הייתה צריכה להזים את הדברים הללו כמה שיותר מהר.
אורן אסף חזן (הליכוד)
ברגע שזה יקרה היא תפתח על כל הפרקליטות.
נורית קורן (הליכוד)
ואני אומרת לכם: אני מעריכה את המשטרה, אני מעריכה את כל עניין החקירה, גם את בתי המשפט - -
מיקי לוי (יש עתיד)
מערכת אכיפת החוק.
נורית קורן (הליכוד)
- - מערכת אכיפת החוק, וגם את בתי המשפט. ואני חושבת, כדי להראות לציבור גם כן שכולם נחקרים אותו דבר ובאותה עמדה צריך לעשות גם את הדברים הללו.
היו"ר יואב קיש
טוב, תודה.
נורית קורן (הליכוד)
כי אם זה היה מישהו פשוט היו קוטלים אותו לגמרי, והוא לא היה יכול לעמוד על רגליו. תודה.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה. הצטרף אלינו חבר הכנסת החדש רוברט טיבייב. אז קודם כול, אני שמח לראות אותך פה בוועדה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
רוברט, באיזה מפלגה אתה?
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
- - - שזו הוועדה הראשונה שהוא בא אליה.
היו"ר יואב קיש
אני שמח שיש לנו את הזכות שזה הדיון הראשון שלו.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני רוצה לדעת באיזה מפלגה הוא פשוט.
רוברט טיבייב
אתה תשאל עוד הפעם, אני אענה לך.
היו"ר יואב קיש
סליחה, אורן, לא להפריע. חבר הכנסת מיקי לוי, בבקשה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני בסוף.
היו"ר יואב קיש
לא, אתה עכשיו.
מיקי לוי (יש עתיד)
בסוף.
היו"ר יואב קיש
אתה עכשיו. מיקי, אתה לא רוצה?
נורית קורן (הליכוד)
הוא רוצה לסכם את הדיון.
היו"ר יואב קיש
אתה רוצה לדבר? אז עכשיו. מיקי, אתה רוצה לדבר או לא?
אורן אסף חזן (הליכוד)
הוא רוצה להיות נציג המשטרה בדיון.
מיקי לוי (יש עתיד)
אבל אני רוצה לשמוע, יואב. זכותי.
היו"ר יואב קיש
אז אתה רוצה לשמוע, בסדר. תודה. זכותך. אתה לא רוצה לדבר, אין בעיה.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
הוא טרם גיבש את דעתו.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מגובש.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אני רוצה רגע להגיד משהו.
היו"ר יואב קיש
יש לנו בערך עוד חמש דקות. אני רוצה לשמוע אנשים שרצו להגיד – במילה, לא להאריך – גם שבאו לפה מהציבור. רגע, נראה. עורך דין חי בר-אל, בבקשה. דקה יש לך, בקצרה.
חי בר-אל
אני רוצה לומר כמה דברים.
היו"ר יואב קיש
יש לך דקה.
חי בר-אל
ואני אשתדל לקצר. קודם כול, אני יוצא עוד יותר מוטרד. אני רוצה להגיד, מי שלא מכיר, אני גם יושב-ראש עמותת "עוגן", שמגינה על חושפי שחיתות ונלחמת בשחיתות. ואני גם מייצג את הקצינה רב-פקד צ' האמיצה, שעברה ועוברת עד היום מסכת ייסורים ותלאות, ודיבות שמוציאים עליה מצד בכירי המשטרה. אז אני גם מייצג אותה.

אבל אני רוצה להגיד, במיוחד לניצב סיסו: ניצב סיסו, הדברים שאמרת לא רק שאינם מרגיעים, אלא הם מפחידים הרבה יותר. הידיעה הנושמת הזו, כפי שאמרת, הדוגמה של גל הירש היא דוגמה מצוינת לסתור את הדברים שלך לחלוטין. כי בדוגמה של גל הירש, ושמענו את ההקלטות וראינו את הכתבות, בדוגמה של גל הירש נאמר במפורש על ידי מני יצחקי, לאחר שיאח"ה החליטו שאין להם מה לבדוק יותר בקשר לגל הירש, מני יצחקי אומר לתת-ניצב גיא ניר: אז הוא לא היה היעד שלהם, אז הם היו בסדר. כלומר, הוא נהיה היעד שלהם ביום של המינוי, על אותו עניין בדיוק ולא על העניין שהגיע מרשל"ה. פרקליט המדינה שי ניצן, לא מהעניין שהגיע מרשל"ה – על אותו עניין בדיוק עכשיו הוא היעד שלהם.

אז זה לא נכון מה שאתה אומר. גם אם בדקת והזמת ידיעה מודיעינית שנמצאת, אתה – או יותר נכון קודמך בתפקיד, אבל לך יש את אותן סמכויות – יכול פתאום להחליט שהנשימה שלה תהיה עכשיו בצורה שונה. אומנם הזמנו, אבל אז זה לא היה יעד, עכשיו אנחנו נשים אותו יעד. וזה מה שקרה במקרה של גל הירש. זה דבר אחד.
היו"ר יואב קיש
טוב. משפט אחרון.
חי בר-אל
דבר אחד נוסף וחשוב, המחשבה שלכם שהכול תקין והכול בסדר, ואתם באים רק להסביר שהכול בסדר, זה חלק מהבעיה, כי מה שחשוב גם לצ', אני אומר לך את זה במפורש, גם לצ', לקצינה האמיצה הזו, שאתם מונעים ממנה לדבר, עד היום אתם מונעים ממנה לדבר, ומתראיינים כנגדה תחת כל עץ רענן, מה שחשוב זה שתהיה משטרה נקייה. וזה צריך להיות חשוב גם לך. זאת אומרת, לא לשמוח על הדיון הזה כדי להסביר לנו שהכול בסדר, אלא לשמוח על הדיון הזה כדי לשמוע את הביקורת ולנסות לתקן.
היו"ר יואב קיש
טוב.
חי בר-אל
ודבר אחרון.
היו"ר יואב קיש
לא, תודה, אנחנו צריכים לעבור לדוברים הבאים.
חי בר-אל
יואב, בבקשה, דבר אחרון.
היו"ר יואב קיש
בקצרה.
חי בר-אל
דבר אחרון, צריך להיות ברור, יותר לא צריכות להיות פעולות במחשכים. אמון הציבור במשטרה הוא הכרחי, והוא דורש שהכול יתבצע באור יום. ולכן אני חשוב שהקמת ועדת חקירה ממלכתית תביא לטובת המשטרה, לניקיונה.
היו"ר יואב קיש
טוב, תודה. עורך דין שמואל שניידר, רצית לדבר? ויתרת. יש לנו את תומר נאור מהתנועה לאיכות השלטון. רוצה לדבר?
תומר נאור
שתי מילים.
היו"ר יואב קיש
דקה, בבקשה.
תומר נאור
בקצרה, רק להתחבר לדברים שאמר חבר הכנסת סמוטריץ, לתחילתם ולסופם, אם אנחנו מדברים על אמון הציבור, אמון הציבור דורש קודם כול בדיקה פנימית של משטרת ישראל. וציפוף השורות האלה והתגובות המאוד אגרסיביות גם היום בוועדה וגם בתקשורת לכל שאלה לגיטימית שמגיעה מהציבור על משטרת ישראל היא מטרידה כשלעצמה. יכול להיות שלא קרה שום דבר, ויכול להיות שתהיה ועדת בדיקה פנימית קודם כול שתבדוק את הדברים כהווייתם ותפרסם את הדברים בפני הציבור, ונגלה שלא היה שום דבר.

אנחנו נמצאים בשנה מאוד רגישה מבחינת חשיבות אמון הציבור במערכת אכיפת החוק כולה – לא רק במשטרה, אלא גם בפרקליטות ובמוסד היועץ המשפטי לממשלה. אנחנו לא יכולים כחברה חפצת חיים להרשות לעצמנו שיוטל דופי בעבודת גורמי אכיפת החוק, שהולכים השנה לשנה של קבלת החלטות סופר חשובות, קריטיות, אולי מהחשובות בתולדות המדינה. וזה מתחיל באיזושהי הסתכלות פנימה, ושתתמנה ועדת בדיקה פנימית, תציג את המסקנות שלה בפני הציבור, לא בהודעות לתקשורת - - -
היו"ר יואב קיש
אתה בעד ועדת בדיקה?
תומר נאור
בוודאי שאנחנו בעד זה.
היו"ר יואב קיש
לא, כי אמרת שאתה לא רוצה להטיל - - -
לאה פדידה (המחנה הציוני)
ברור. זה גוף ציבורי. במקום שיש ספק – אין ספק.
תומר נאור
בוודאי שאני בעד. וביקורת פנימית.
היו"ר יואב קיש
טוב.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
כל ביקורת זה אתם רוצים לפגוע בשלטון החוק.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
ביקורת היא דבר חשוב.
תומר נאור
במשפט, בבקשה, יואב. התחושה כרגע היא שהודפים ביקורת מבחוץ, ולא מסתכלים פנימה. ולפני שאנחנו הולכים אולי לוועדות חקירה ממלכתיות, חשוב שקודם כול יצא איזשהו מסמך מסודר, לא באיזשהם הודעות לתקשורת - - -
היו"ר יואב קיש
תודה. אנחנו לקראת סיום הדיון. אני מבקש מעורך דין שי ניצן, פרקליט המדינה, רצית להגיד עוד כמה דברים. בבקשה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
שאו תזים את החששות או - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
מיקי לוי לא מדבר?
היו"ר יואב קיש
לא, הוא לא רצה. בבקשה.
שי ניצן
היו כאן הרבה מאוד שאלות, שמטבע הדברים אין לי מספיק זמן.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני נותן את הזמן שלי לפרקליט המדינה.
היו"ר יואב קיש
אתה לא רצית לדבר.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני רוצה לדבר. אני רוצה לדבר בסוף, אחרי כל מיני כאלה שתוקפים את מערכת אכיפת החוק.
היו"ר יואב קיש
אז אין סוף. אתה היית אחרון חברי הכנסת, לא רצית לדבר, איבדת את זכותך.
אורן אסף חזן (הליכוד)
יאללה, די עם הדמגוגיה בשקל, גם להם מגיעה ביקורת.
מיקי לוי (יש עתיד)
אורן, שב, שב בשקט - - - ראיתי אתכם בסדרת חוקים, איך תקפתם את מערכת אכיפת החוק. אתם נוראים.
היו"ר יואב קיש
מיקי, תודה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
כשיש לנו ביקורת אני גם יודע להגיד אותה.
מיקי לוי (יש עתיד)
ביקורת גם אני יודע להעביר.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אל תבלבל את המוח. מספר לנו סיפורים.
היו"ר יואב קיש
מיקי, תודה רבה. בבקשה, שי ניצן.
שי ניצן
התחלתי לומר שהיו כאן עשרות שאלות, שמטבע הדברים אין לי זמן להשיב על הכול. אבל אני רוצה להגיד כמה דברים שחשוב לי, וחלקם זה יהיה תשובה לזה. תראו, יש כאן נושא דיון ספציפי. בהזדמנות חגיגית זו, בעיקר חברי הכנסת סמוטריץ ועוד חברי כנסת, פתחו באני לא יודע איך לקרוא - -
לאה פדידה (המחנה הציוני)
תיבת פנדורה.
שי ניצן
- - פתחו ומנו כל מיני נושאים שאין שום קשר ביניהם אחד לשני, למעט קשר אחד – טענות נגד המשטרה במגוון תחומים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
ביחידה מאוד מסוימת.
שי ניצן
אתם לא רוצים אז אני לא אדבר.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא, אבל תהיה הגון, אל תשים לי מילים בפה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אבל תיתנו לו לדבר. נו, תיתנו לו לדבר, הוא ישב בשקט.
היו"ר יואב קיש
בוא ניתן לו. בצלאל, אם הוא יתייחס אישית – מה שאני מבקש ממך, תשתדל לא להתייחס אישית לחברי הכנסת, ואז לא יהיו פידבקים. תגיד על השאלות, זה יהיה הכי טוב. ואני מבקש מכם לא להפריע, אנחנו מסיימים את הדיון.
שי ניצן
אין בעיה. היו חברי כנסת, בלי להתייחס אישית, שמנו רשימה של נושאים, שהדבר היחיד שמשותף בינם לבין נושא הדיון זה טענות נגד משטרת ישראל במגוון תחומים. עכשיו, אני לא חושב שמשטרת ישראל היא צדיק מושלם, גם הפרקליטות היא לא צדק מושלם, ודאי שאנחנו טועים בדברים מסוימים. אבל אין לי שום יכולת, ואני חושב שזה לא רציני בהזדמנות חגיגית זאת, להעלות - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
תענה לטענות שקשורות לדיון.
היו"ר יואב קיש
אורן, אני קורא לך לסדר פעם ראשונה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אבל שיענה לטענות – רגע, היושב-ראש.
היו"ר יואב קיש
לא, אתה לא מתפרץ.
אורן אסף חזן (הליכוד)
תגיד לו שיענה לטענות שכן קשורות לדיון.
היו"ר יואב קיש
אתה לא מתפרץ עכשיו. אתה לא מתפרץ. בבקשה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
שיענה למה שקשור.
היו"ר יואב קיש
אורן, אתה בקריאה פעם שנייה. אתה פעם שנייה. בבקשה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
הוא הולך איתנו ככה.
שי ניצן
אני לא חושב שאפשר במסגרת כזאת להתייחס – למשל, הפנו אליי שאלות על בני משפחה של קציני משטרה. אין לי מושג. אני לא יודע איפה הילדים של מני יצחקי ואני לא יודע איפה הילדים של קצינים אחרים. ואם יש טענות בדבר הזה, אז אפשר להעלות אותן באופן מסודר, צריך להביא אולי את ראש אגף משאבי אנוש של המשטרה ולשאול אותו. אין לי שמץ מושג. אני באתי לכאן לדיון מאוד ספציפי.

עכשיו, תפסה אותי דווקא אמירה של אחד מחברי הכנסת, אני לא אגיד, שאמר: תסתכל לנו בעיניים ותגיד לנו, האם באמת לא הייתה השפעה לחוסר שביעות הרצון של המשטרה מזה שרוצים למנות מישהו שהוא מחוץ לשורות המשטרה? לשאלה הזאת זה הדבר הכי קל לי לענות.

התשובה היא חד משמעית – והנה, אני מסתכל לך בעיניים – אני בטוח שלא הייתה השפעה, מן הטעם הפשוט, שמי שיזם את כל הפנייה הזאת ליועץ המשפטי לממשלה לא הייתה המשטרה; מי שביקש מראש אח"מ דאז שיביא לו מידע זה היועץ המשפטי לממשלה, וראש אח"מ חייב לציית לדבר הזה; ומי שאחרי שהביא את המידע, לא נתנו להם מדרך רגל בדבר הזה, זה משטרת ישראל. הבדיקה נוהלה, בדיוק בגלל הסיבה הזאת, ללא שום קשר למשטרת ישראל.

הייתה בדיקה, כמו שאמרתי, של שלושה חודשים, על ידי אנשי פרקליטות וייעוץ משפטי לממשלה. ולכן אין לי ספק – יכול להיות שהיה חוסר שביעות רצון, אני יודע שפנו מפכ"לים לשעבר ואמרו: צריך למנות מפכ"ל - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
איך קורה שתיק שנסגר נפתח שוב?
היו"ר יואב קיש
אורן, אתה יוצא החוצה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
לא, אבל למה הוא מתחמק מלענות.
היו"ר יואב קיש
אורן, אתה בקריאה שלישית.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
דווקא - - -
היו"ר יואב קיש
חיליק, אתה בקריאה ראשונה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
לא, שיענה על נושא הדיון.
היו"ר יואב קיש
תוציאו אותו, בבקשה. תוציאו את אורן.
אורן אסף חזן (הליכוד)
איך קורה שתיק שנגנז נפתח שוב?
מיקי לוי (יש עתיד)
אורן, מזמן לא יצאת.
היו"ר יואב קיש
חיליק, אתה בקריאה ראשונה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
גנזתם את התיק לגל הירש, פתחתם אותו כשרצו למנות אותו להיות מפכ"ל. איך זה קורה?
היו"ר יואב קיש
תוציאו את אורן, בבקשה. תודה, תודה.
מיקי לוי (יש עתיד)
הטלוויזיות פעלו? הכול בסדר? זהו.
אורן אסף חזן (הליכוד)
מה זה קשור לטלוויזיות?
מיקי לוי (יש עתיד)
אנחנו מכירים אותך, אורן.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
האם תיק גנוז זה כדין תיק סגור?
היו"ר יואב קיש
בבקשה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
נציג משטרת ישראל, מיקי לוי.
מיקי לוי (יש עתיד)
נכון. ואני גאה בזה, אורן.
היו"ר יואב קיש
חברים, אנחנו מסכמים את הדיון.
אורן אסף חזן (הליכוד)
לפחות אתה מנצל משהו.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני אומר, אני גאה בזה. אני גאה בזה.
היו"ר יואב קיש
אורן, מספיק. תוציא אותו בבקשה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
"פקה-פקה".
מיקי לוי (יש עתיד)
מי שמדבר.

(חבר הכנסת אורן חזן יוצא ממליאת הוועדה.)
היו"ר יואב קיש
תודה. בבקשה, תמשיך.
שי ניצן
אני לא מבקש שתסמכו על מה שאני אומר כי אני בתפקיד כזה או אחר. יש כאן עובדות, ועם העובדות קשה להתווכח. העובדות מראות שהמשטרה, בכל מהלך הבדיקה היה יום אחד שפנו אליה, היא הביאה את מה שהיא התבקשה, ואחרי כן היא לא הייתה מעורבת.
חי בר-אל
לא נכון. לא נכון. פשוט לא נכון.
היו"ר יואב קיש
סליחה, תוציאו אותו החוצה בבקשה. תוציאו אותו החוצה. אין לו שלוש קריאות, לא מפריעים עכשיו. בבקשה, תמשיך.
שי ניצן
ולכן לשאלה הזאת קל לי.

עכשיו, אני רוצה להגיד עוד מילה: כל הדיבורים על סיכול ממוקד – משטרת ישראל, לפחות מהיכרותי, עובדת, יש לה שיטות עבודה עם נהלים, עם בקרות. עכשיו, אני לא אומר שאין תקלות. היו תקלות גם על מידע ששכב, למרות שלא היה צריך לשכב, בפרשה אחרת. ודאי שיש תקלות. יש סיפורים של מדובבים שמגיעים לבית משפט – יש תקלות.

השאלה היא לא אם יש תקלות. ארגון של 30,000 איש שעודד – ברור. הרי גם יש אנשים שעושים עבירות פליליות בארגון הזה ובשביל זה הקימו את מח"ש. השאלה היא לא זו. השאלה אם יש חלילה מלמעלה כוונת זדון, האם מישהו באמת תופר תיק? ואני אומר לכם, אני שומע את הסיפורים האלה על תפירת תיקים מזה 30 שנה שאני במערכת. זה פשוט מופרך בעיניי. אני יודע איך אנחנו עובדים, אנחנו מתייחסים רק לראיות. אני שמעתי שאנחנו תופרים תיקים לערבים, ושאנחנו תופרים תיקים לימין ותופרים תיקים לשמאל, ולאשכנזים ולספרדים ואני לא יודע מה.

אני אומר לכם באחריות, ושוב, בעיניי אלה פשוט טענות מופרכות: לגל הירש לא תפרו שום תיק. רצו למנות אותו לתפקיד הכי בכיר במשטרה, היה מידע, ועצם העובדה שהחליטו לעבור מבדיקה לחקירה היא בגלל שהיה חומר שהגיעו למסקנה שמצדיק לברר את האמת.

עכשיו, למה זה לוקח כל כך הרבה זמן? יש לזה תשובות, אני אמרתי ליושב-ראש שאנחנו לא מתכוונים כמובן להיכנס לתיק. אבל במילה אחת, תיק עם חיקורי דין ממדינות זרות, צריך להבין, זה בכלל לא תלוי בנו. ותיקים בין-לאומים, אנחנו תלויים במדינות הזרות. אז זו אחת הסיבות, יש עוד כמה, אבל אני לא אכנס.

עכשיו, כואב לי על כל יום של חקירה מעבר לנדרש, זה נכון. מצד שני, יש לנו אחריות לברר את האמת. ובמובן הזה כל האזרחים שווים. גם אם הם היו תתי-אלופים, גיבורי ישראל, גם אם הם היו אדם פשוט, יש לנו חובה לברר. אני מאוד מקווה שהתיק הזה, ואנחנו מנסים לזרז במה שתלוי בנו, ייגמר במהרה בימינו בטווח סביר, ואז אנחנו נפרסם. ואני אומר לכם: יש הרבה מאוד דיסאינפורמציה.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
מה זה סביר? תן לנו רק זמן. מה זה סביר בערך? חודש, חצי שנה?
שי ניצן
אני לא יודע.
היו"ר יואב קיש
טוב, תודה.
שי ניצן
עוד משפט אחד.
היו"ר יואב קיש
משפט, כן.
שי ניצן
יש הרבה דיסאינפורמציה. אני חושב שהודעות רשמיות של המשרד – אמר היושב-ראש שאנחנו לא ידענו? הראיתי לכם הודעה מ-30 באוגוסט 2015 שאומרת את הכול. חברים, יש לנו בעיה, פינו חסום, אנחנו לא חברי כנסת. אמר חבר כנסת אחד שאני מתייחס בשוויון נפש. אז נכון, אני לא מתלהם ואני לא צועק. נכון, זו דרכי. אני מדבר ואני משתדל לדבר - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
- - -
היו"ר יואב קיש
טוב, לא לא.
שי ניצן
אבל אני אומר לך שטענות חמורות כמו שנשמעו כאן בעיניי זה לא ראוי להטיח. אמרה חברת כנסת אחת: מההקלטות עולה שרצו לתפור תיק. אז אני מכיר את ההקלטות, כי שלחו לי את ההקלטות, ואני אומר לך שקראתי אותן בעיון רב – לא עולה שום רצון לתפור תיק ושום דבר דומה.
נורית קורן (הליכוד)
איך ההקלטות יצאו החוצה?
מיקי לוי (יש עתיד)
גיא ניר.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
שי, חייבטוב.
שי ניצן
וחבל, יש משפט של חז"ל, מה צריכים לעשות חכמים. אני חושב שצריך להיזהר לפני שמטיחים - - -
היו"ר יואב קיש
טוב, תודה. לא, חברים, אנחנו הגענו - - -
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
- - -
היו"ר יואב קיש
אני אגיד לך עכשיו.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
לא, אבל השאלה - - -
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
אני רוצה תשובה בכן ולא.
היו"ר יואב קיש
לא, זה לא ייגמר.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אם יש אינפורמציה, למה לא - - - על בדיקה. לא יהיה לנו יותר חששות.
היו"ר יואב קיש
חברת הכנסת פדידה, בסדר.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
- - -
היו"ר יואב קיש
חברים, אני רוצה להגיד ככה.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
התשובה שהוא נתן לי הייתה ישירה. אני רק רוצה להגיד - - -
שי ניצן
לא התייחסתי לאף חבר כנסת.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
לא, אליי. אמרת לחבר כנסת שביקש להסתכל בעיניים. אז אני רק שואל ופעם אחרונה: אתה כפרקליט המדינה יכול להסתכל לנו בעיניים, ולהגיד שלהחלטה של השר לביטחון הפנים למנות מפכ"ל מחוץ לשורות המשטרה לא הייתה שום השפעה בתוך המשטרה, לא על ייזום החקירה, לא על התנהלותה ולא על הסחבת?
אמיר אוחנה (הליכוד)
מה פתאום, הוא לא אומר את זה.
היו"ר יואב קיש
לא, עצור. אתה חוזר על כל הדיון מהתחלה. תודה.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
הוא אמר, לא.
היו"ר יואב קיש
חברים, אני גם רוצה שנצביע. אני מבקש רגע תשומת לב. חיליק ומיקי, אני מסכם את הדיון, ואני רוצה להגיד: בדיון הזה התחלתי באמת בנושא - - -
לאה פדידה (המחנה הציוני)
ממשפט שאומר "סידרתי לך את המפכ"לות" כן עולה חשש - - -
היו"ר יואב קיש
חברת הכנסת פדידה, עכשיו זה מפריע.
מיקי לוי (יש עתיד)
תגידי לי, מאיפה - - - תשאלי את מני.
היו"ר יואב קיש
פדידה, אנחנו רוצים להצביע, מספיק.

אני רוצה להגיד ככה בצורה הכי ברורה: אנחנו דיברנו פה על מספר דברים, עלו פה באמת שאלות קשות שחברי כנסת העלו, גם לך, פרקליט המדינה, וגם לך, ניצב סיסו. אני שמח לשמוע שאתם סמוכים ובטוחים – אתם אומרים: עושים טעויות, אבל באמת באמירה מאוד חזקה – שאין לנו מה לחשוש.

ואני הולך עם זה קדימה. אני מקבל את זה, אבל אני אומר: אם אין לנו ממה לחשוש – אני אומר את זה גם לכם, כי אני בטוח שיבואו אחרי זה אלינו בטענות – גם לכם אין ממה לחשוש. ואם אנחנו נחליט פה על הקמת ועדת בדיקה או ועדת חקירה, אין מה לחשוש, כי המצב טוב וההליך הוא ראוי, ולשם צריך לכוון.
מיקי לוי (יש עתיד)
באיזה סמכות? - - - היועצת המשפטית. מה פתאום ועדת חקירה?
היו"ר יואב קיש
אני מקריא את ההחלטה.
מיקי לוי (יש עתיד)
רגע, אני רוצה להתייעץ. סליחה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
תוכל להצביע נגד.
היו"ר יואב קיש
מיקי, מיקי, אתה יכול להצביע נגד.
מיקי לוי (יש עתיד)
לא, לא, אני רוצה ייעוץ משפטי.
היו"ר יואב קיש
אתה תקבל אחרי שאני אקריא.
מיקי לוי (יש עתיד)
לא.
היו"ר יואב קיש
טוב, מיקי, אתה בקריאה לסדר פעם ראשונה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אתה לא יכול.
היו"ר יואב קיש
אני יכול.
מיקי לוי (יש עתיד)
אתה לא יכול.
היו"ר יואב קיש
אני מציע הצעה להצבעה, ואתה תקבל ייעוץ משפטי.

החלטת ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת – סיכום דיון בנושא: "חשש משימוש בחקירות רדומות לטובת סיכול פוליטי". הוועדה מביעה דאגה עמוקה - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
- - -
היו"ר יואב קיש
אני מסכם את הדברים איך שאני הבנתי בדיון הזה, ואתה רשאי להצביע נגד, וגם תקבל ייעוץ משפטי.
מיקי לוי (יש עתיד)
אבל לפני ההצבעה, אדוני.
היו"ר יואב קיש
הוועדה מביעה דאגה עמוקה - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אסור לך.
היו"ר יואב קיש
אנשים עוד לא יודעים על מה מדובר, תן לאנשים להקשיב.
מיקי לוי (יש עתיד)
אבל אתה רוצה להצביע.
היו"ר יואב קיש
אני לא מיד מצביע.

הוועדה מביעה דאגה עמוקה מהתנהלות במקרי חקירה שונים, כפי שבאה לידי ביטוי בפרסומים שונים. הוועדה מאמינה כי יש לבחון את התנהלות מערכות האכיפה הרלוונטיות, ולכן קוראת לשרי המשפטים וביטחון הפנים להקים ועדת בדיקה ממשלתית בראשות שופט, עם סמכויות של ועדת חקירה ממלכתית, לפי סעיף 8א לחוק הממשלה באופן מיידי לנושא הנ"ל. הוועדה תתחיל לקדם בעצמה הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא הנ"ל, ותעצור את ההליך רק אם אכן תוקם בדיקה של ועדת חקירה ממשלתית כאמור.

זה בעצם המסר, שאנחנו רוצים שהנושא הזה ייבדק.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
אפשר תוספת אחת קטנה?
היו"ר יואב קיש
רגע, אני אתן קודם כול ליועצת המשפטית שתגיד. אני בכלל חשבתי, ממה ששמעתי פה בדיון, שאנחנו יכולים להצביע עכשיו על הבקשה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
נכון, נכון.
מיקי לוי (יש עתיד)
אסור.
היו"ר יואב קיש
אמרה לי היועצת המשפטית: מכיוון שזה לא בסדר-יום – אסור.
מיקי לוי (יש עתיד)
נכון.
היו"ר יואב קיש
זו לא הצבעה על הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
להתחיל לקדם.
היו"ר יואב קיש
אבל יש פה מסר מאוד ברור, מיקי, ואני חושב שאתה יכול לקרוא אותה ולהבין אותה. יש לעוד מישהו שאלה לגבי ההחלטה?
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
רק כתוספת.
מיקי לוי (יש עתיד)
אבל תן לה לדבר.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
אני חושב שראוי, גם לטובת המערכת וגם בשביל חייו וכבודו של גל הירש, שהוועדה תקרא לסיים את החקירה באופן הכי זריז - - -
היו"ר יואב קיש
אני מסכים. אני מסכים. כמו שאמרת, גל הירש, המועמדות שלו סוכלה לפני שלוש שנים.
מיקי לוי (יש עתיד)
אתה לא יכול. פרקליט המדינה גם לא יכול להתחייב לך.
היו"ר יואב קיש
אני מאוד מקווה שהיום זה לא יקרה. ואני מקווה שהאמת תצא, ושתחליטו כבר לכאן או לכאן, אבל תחליטו. זה הופך להיות עינוי דין.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
שאנחנו קוראים למשטרת ישראל לקבל החלטה בנושא.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
יואב, תוסיף משפט, שקוראים - - -
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
או לגנוז את התיק - - -
היו"ר יואב קיש
קוראים למשטרת ישראל לזרז את החלטותיה בנושא חקירת גל הירש. זה המשפט. רשמתם?
אמיר אוחנה (הליכוד)
רגע - - - עוד חקירות במשטרת ישראל על העניין הזה או שזה בידיים של פרקליט המדינה?
היו"ר יואב קיש
לא, זה עוד לא הגיע לפרקליטות. עוד אין מסקנות חקירה.
אמיר אוחנה (הליכוד)
החקירה הסתיימה או לא?
היו"ר יואב קיש
לא. קוראים למשטרת ישראל לסיים בהקדם האפשרי את החקירה בנושא גל הירש.

חברים, ההחלטה ברורה? אתה רוצה שאלה ליועצת המשפטית?
מיקי לוי (יש עתיד)
שאלתי אותה.
איילת לוי-נחום
התהליך של הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית מופיע בתקנון הכנסת בסעיף 128. לפי התקנון יכול חבר כנסת ומי שאינו שר או סגן שר או ועדה מוועדות הכנסת. לעמדתי, החלטה על הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית - -
היו"ר יואב קיש
דורשת סדר-יום.
איילת לוי-נחום
שנייה, אני אסביר.

- - כשהיא מובאת בהצבעה על ידי ועדה מוועדות הכנסת, ואנחנו בוועדה מוועדות הכנסת, צריכה להיות בסדר-היום של הוועדה לפני החלטה על הצבעה כזו. ולכן אין יכולת לוועדת הפנים כרגע, מאחר שהנושא לא הובא בסדר-היום, להצביע על הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית.
היו"ר יואב קיש
ולגבי ההחלטה הזו, היא לגיטימית לגמרי לקבל אותה?
איילת לוי-נחום
לגבי ההחלטה הזו, ככל שאין בה המלצה - - -
לאה פדידה (המחנה הציוני)
לקדם.
איילת לוי-נחום
לקדם זה עניין אחד, והוא כללי יותר. ככל שאין בה המלצה - - -
היו"ר יואב קיש
נכון. אני אומר בצורה הכי ברורה, כדי שיהיה ברור: אם אנחנו לא נראה מהלך ממשלתי של השרים, אנחנו נקבע דיון נוסף עם סדר-יום של הקמת ועדת חקירה.
איילת לוי-נחום
- - - זו לא החלטה קונקרטית כרגע של הוועדה.
היו"ר יואב קיש
נכון. מי בעד ההחלטה? שירים את ידו.
לאה קריכלי
6.
היו"ר יואב קיש
מי נגד? 1.

הצבעה

בעד – רוב
נגד – מיעוט
הצעת הוועדה נתקבלה.
היו"ר יואב קיש
1-6. ההחלטה התקבלה.

הישיבה נעולה. תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:59.

קוד המקור של הנתונים