ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 07/08/2018

צו העיריות (עבירות קנס) (תיקון), התשע"ז - 2017 ראשון לציון, תקנות חובת המכרזים (תיקון), התשע״ט-2018

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



26
ועדת החוקה, חוק ומשפט
07/08/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 675
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שלישי, כ"ו באב התשע"ח (07 באוגוסט 2018), שעה 12:40
סדר היום
1. הצעת תקנות חובת המכרזים (תיקון), התשע"ח–2018
2. צו העיריות (עבירות קנס) (תיקון), התשע"ז–2017 ראשון לציון
נכחו
חברי הוועדה: ניסן סלומינסקי – היו"ר
אורי מקלב
מוזמנים
עו"ד, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - יפעת רווה

משפטנית, משרד המשפטים - רעות אופק

מנהלת תחום מתודולגיית פרויקטים, משרד האוצר - אמנה שגיא

מנהלת פרויקט יישום הרפורמה בתקנות חובה, משרד האוצר - שרית כרמי

מ"מ מנהל היישומים, מרכב"ה, משרד האוצר - מיכאל חלמסקי

עו"ד בלשכה המשפטית, משרד האוצר - צביאל גנץ

מתמחה בלשכה המשפטית, משרד האוצר - ליאור קלנג

רפרנט רשות מקרקעי ישראל, משרד האוצר - דניאל מלצר

יועצת משפטית, משרד הפנים - נאוה אושר

מתמחה, משרד הפנים - שרה ברוכים

רשות מקרקעי ישראל - טלי מורלי

יועץ משפטי, רשות מקרקעי ישראל - אסף אהרונוביץ

אגף מכרזים, רשות מקרקעי ישראל - אורן יעקב

ראש העיר ראשון לציון - דב צור

אחראי חקיקה, עיריות ומועצות אזוריות ומקומיות - יובל יעקובי

מתמחה, עיריית ירושלים - אתי עטיה

מתמחה צוות מכרזים, עיריית ירושלים - נוי צעדי סבג

נציג ועד - בני יגאלי
ייעוץ משפטי
נעמה מנחמי
ניצן רוזנברג
מנהל/ת הוועדה
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
אסתר מימון

הצעת תקנות חובת המכרזים (תיקון), התשע"ח–2018
היו"ר ניסן סלומינסקי
צוהריים טובים לחבריי חברי הכנסת, לכשיגיעו, לאנשי הממלכה ולמצטרפים. אנחנו עוסקים בתקנות חובת המכרזים ואחר-כך בצו העיריות, כשחלק נמצאים פה מכוח היותם אנשי העיריות. נתחיל בחלק הראשון. קראנו לזה "חתימה אלקטרונית".
נעמה מנחמי
תקנות חובת המכרזים (תיקון), התשע"ח–2018. זו הצעה של משרד האוצר, אז אולי הם יסבירו אותה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תציג את הנושא של החתימה.
צביאל גנץ
התיקון לתקנות חובת המכרזים זה לשנות את דרישת החתימה האלקטרונית במכרזים ממוכנים, זה אומר שאלה מכרזים שמתנהלים באופן בלעדי או כמעט בלעדי בצורה מקוונת. כיום דרישת החתימה היא מה שמוגדר בחוק חתימה אלקטרונית כחתימה מאובטחת או חתימה מאושרת. הדרישה הזאת שקיימת היום מטילה נטל מאוד מאוד כבד על עורכי מכרזים של גופים ממשלתיים. בפועל זה אומר שכמעט ולא עורכים מכרזים ממוכנים. יש רק קצת. יחסית לכמות המכרזים שנערכים, מעט מאוד נערכים באופן מקוון.

התיקון שאנחנו מציעים עכשיו הוא להוריד את הדרישה לחתימה מאובטחת או מאושרת, לעשות חתימה אחרת שמייצרת אבטחה על ההצעה, שעומדת בתכליות שמנויות בטיוטה של התקנות, כדי להקל על שימוש במכרז מקוון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתם חושבים שיהיה שימוש רב יותר? האם עשיתם בדיקה ומצאתם שזה החסם?
צביאל גנץ
למכרז מקוון כן, זה החסם המרכזי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה אנשים לא עושים מכרזים מקוונים? אתה אומר שזה הנושא.
צביאל גנץ
המכרזים שאנחנו מדברים עליהם כאן הם לא רק מכרזים ממשלתיים לשירותים, יש כאן גם נציגים של רמ"י, שהם יכולים לפרט בעולם המכרזים שלהם, והתיקון הזה כמובן יחול גם עליהם, כשזה נוגע לכל אזרח בישראל.

זה חסם מאוד מאוד משמעותי. ברגע שאנחנו מסירים אותו, באופן יחסית מהיר הרבה מאוד גופים יכולים להשמיש את המכרזים המקוונים.

זה תיקון יחסית פשוט. אני רק אוסיף שהם תיקנו את חוק חתימה אלקטרונית בתחילת השנה, וזה תיקון שהוריד את הדרישה של חתימה מאובטחת או מאושרת באופן בלעדי לכל מקום שיש דרישת חתימה בדין, והתיקון שלנו זה תיקון שמתאים את המצב בתקנות חובת המכרזים לחוק המרכזי הזה.

סתם כעניין טכני, הדרישה לחתימה מאושרת ומאובטחת, המשמעות היא כרטיס, לקנות כרטיס מגורם שמוכר את הכרטיסים, גורם שמפוקח על-ידי משרד המשפטים, ורק ככה אפשר להגיש הצעה במכרז. היום אנחנו פוטרים את העניין הזה, לא נדרוש כרטיס, נדרוש הליכים אחרים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה הם אותם הליכים? אני מבין שיש שלושה אלמנטים מרכזיים. מהם אותם הליכים שכן נדרוש? הרי בסך-הכול אנחנו רוצים להקל, אבל אנחנו רוצים גם לוודא שאכן האיש שמגיש הוא האיש האמיתי, צריכים להיות בטוחים בזה, לאבטח את זה. מה האלטרנטיבה שאתם מציעים?
צביאל גנץ
אני יכול לענות על עולם התקנות, העולם המשפטי, ויש כאן נציגים של מרכב"ה, של משרד האוצר, שמתעסקים יותר בפן המחשובי. אני רק אדגיש שאחת ההנחיות של מחלקת ייעוץ וחקיקה של משרד המשפטים בהיבט של חתימה אלקטרונית זה לא לקשור בחוק בין הטכנולוגיה ובין דרישת החתימה, אלא לדבר על תכליות. את היישום של התכליות והדרישות שמוודאות את הדברים האלה מבצעים בעזרת אנשי מחשוב וכו', אבל זה לא יהיה בחוק, כי קשירת טכנולוגיה לחוק יוצרת עיוותים שמעכבים התפתחות במקרה שלנו, של מכרזים.

אני רק אגע בתכליות שכתבנו כאן. התכליות שדיברנו עליהן בתיקון זה שהחתימה צריכה לוודא שההצעה הוגשה על-ידי מי שהזדהה לשם הגשתה, המציע, כשהובהר למציע שבחתימה האלקטרונית שלו הוא מתחייב להצעה שלו, זאת אומרת, שיש לו גמירות דעת ושהוא מבין שזאת חתימה, הוא מבין שבמקום חתימה בכתב הוא מבצע פעולה אלקטרונית שמחייבת אותו. כמובן אחרי שהוא חתם לא ניתן לעשות שינוי בהצעה. גם הוא לא יכול לבצע שינוי וגם כל גורם חיצוני לא יכול לבצע שינוי בהצעה שלו.

אלה התכליות, ואם תרצה לשמוע קצת יותר פירוט במובן הטכנולוגי, אני אוכל להעביר - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מנסה להבין. אני מגיש מכרז, מה אני צריך לעשות? אני צריך לחתום שזה אני?
צביאל גנץ
חוק חתימה אלקטרונית - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה היה הדבר הפשוט לפני כן. כך פעם הגישו – אני לא יודע אם אתה יודע – מכרזים, חתימות.
צביאל גנץ
חוק חתימה אלקטרונית מגדיר חתימה אלקטרונית. אני יכול להגדיר את ההגדרה בדיוק, אבל הוא מגדיר איזה סימן אלקטרוני על מסר אלקטרוני, זאת אומרת, ביצוע פעולה. בתרגום מהעולם הישן לעולם שלנו, יש מרחב גדול מאוד של אפשרויות מה זה ביצוע של חתימה אלקטרונית. זה יכול להיות החל מלעשות וי, לכתוב את השם שלך, לקבל הודעה שאומרת שאתה מבין שאתה חותם עכשיו על ההצעה שלך ואי-אפשר לעשות בה שינוי אחר-כך – כל אחת מהאפשרויות האלה תעמוד במובן התיאורטי בדרישת חתימה אלקטרונית. במערכות שיהיו, וודאי בגלל שמדובר בדרך כלל בכסף ובהתחייבויות, יצטרך להיות רף גבוה, זאת אומרת, אנחנו צריכים לוודא שאדם שחתם מבין את הפעולה שהוא עשה.
נעמה מנחמי
באלו מקרים יהיה צורך לשנות את ההצעה או כן יתאפשר לשנות את ההצעה? לדוגמה, מכרז מתגלגל – אין מקרים שבהם כן נכון יהיה לאפשר שינוי של ההצעה?
צביאל גנץ
הצעה במכרז, במובן מה שהגשתי, מחייבת אותי ולא משנים אותה, אבל יש מכרזים שבהם יש שני שלבים או שההצעה מורכבת מהצעה ראשונית, זה נקרא "מכרז עם שלב מיון מוקדם" או "מכרז עם הליך תיחור דינמי מקוון". יש כל מיני דברים שמוסיפים, ואז כל שלב ייחתם בחתימה. כל הצעה שלך, חתמת, אתה לא יכול לחזור בך ממה שהתחייבת עליו ותידרש להתחייבות נוספת בהמשך.
נעמה מנחמי
במובן מסוים יכול להיות שגם צריך לשקף את זה בנוסח. זה לא שלא ניתן יהיה להגיש עוד הצעה, אלא רק לעשות שינוי בהצעה כפי שהיא.
צביאל גנץ
האפשרויות האלה כבר קיימות בתקנות.
נעמה מנחמי
אני יודעת שקיימות האפשרויות הנוספות, רק להבהיר. הכוונה שלא ניתן לחזור מההצעה.
צביאל גנץ
לא ניתן לעשות שינוי בהצעה לאחר החתימה.
נעמה מנחמי
רק להבהיר את המשמעות של הסעיף.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה השינוי שיהיה? הוא לא צריך עכשיו כרטיס?
צביאל גנץ
זה לא אומר שבאופן גורף לא יצטרכו כרטיס, יכולים להיות מכרזים, למשל על מאות מיליונים שמינהל הרכש ינהל, והוא יחליט שבמכרז כזה מציעים בסדר גודל מסוים, אז דורשים שהם יוציאו 200 שקל ויקנו את הכרטיס. שיקול הדעת של התאמה לדרישת החתימה למכרז תהיה לעורך המכרז.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ההבדל יהיה בכרטיס של 200 שקל. זה ההבדל?
צביאל גנץ
ההבדל יכול להיות בזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה אומר ש-200 השקלים האלה הם אלה שגורמים שאנשים לא יגישו מכרזים מקוונים אלא יעשו דברים אחרים?
צביאל גנץ
אני רק רוצה להסתייג. אני לא יודע אם זה 200 שקלים, יכול להיות שזה גם יהיה יותר. זה משנה לגמרי את אופן הגשת ההצעה במכרז. כרטיס גם דורש בדרך כלל תשתית, אפשרות לחבר את הכרטיס למחשב, זה מונע הגשת הצעות באנדרואיד, באייפון, זה מונע הרבה מאוד אפשרויות של התפתחות בניהול מכרזים.
אמנה שגיא
רק להוסיף שזה לא רק לשלם את הכסף, שזה בדרך כלל יותר מ-200 שקלים, זה ללכת פיזית לחברה, להנפיק את הכרטיס. זה אומר שאם יש לך עכשיו עסק שיש לו הצעה קטנה, לא שווה לו לנסוע עכשיו עד המרכז - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
כלומר, מי שיש לו הרבה מכרזים, קבלן או מישהו כזה שבין כה וכה זה משתלם לו. את מדברת רק על מקרה שיש מכרז יחידני.
אמנה שגיא
לא רק, למשל אנשים פרטיים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם אדם פרטי יש לו הרבה עסקים שהוא צריך להשתמש בזה, שווה לו שיהיה לו כרטיס. הכרטיס הזה טוב אחר-כך לכול. נכון?
צביאל גנץ
לא בהכרח. זה קשור קצת לסוגי הכרטיסים שיש היום. יש כרטיס שהוא רק הזדהות אישית, יש כרטיס שהוא גם כולל הזדהות של החברה, יכול להיות אדם עם שתי חברות, יכול להיות מכרז שבו נדרשת רק הזדהות מסוג אחד, אחר-כך הוא רוצה להגיש מכרז של רמ"י בתור אדם פרטי - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
בנו עולם שלם על כרטיסים, ועכשיו אתה אומר: לא צריך את זה, אנחנו הולכים בצורה יותר פשוטה. סיבכתם, הסתבכו כולם, ועכשיו אנחנו רוצים ללכת לשיטה פשוטה?
צביאל גנץ
אם אפשר לעשות שיטה יותר פשוטה, בהחלט, אבל אנחנו לא מבטלים את העולם של הכרטיסים. העולם של הכרטיסים יישאר רלוונטי, פשוט בסוג ספציפי של מכרזים, בסוג של מכרזים שבהם, כדי לעמוד בתכליות שאנחנו דורשים פה, עורך המכרז - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה לא הנושא שלנו, אבל ממה שאני מבין, גם בנושא של הכרטיסים אתה אומר שיש סוגים שונים. בסוגים שונים המשמעות היא שזה מסובך, שיש תסבוכת. למה אתם לא מפשטים את זה?
צביאל גנץ
זה בדיוק מה שאנחנו עושים עכשיו. אנחנו מפשטים את התהליך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. אנחנו מפשטים שלא יהיה צורך בכלל בכרטיס. אבל אם כן צריך כרטיס, למה סוגים שונים ובלגן?
נעמה מנחמי
יכול להיות שזה השלב הבא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה כמו שיהיה לאדם תעודת זהות מסוג א', מסוג ב', מסוג ג', והוא ילך עם חבילה של תעודות זהות, ולכל דבר הוא יצטרך תעודת זהות אחרת.
רעות אופק
לגבי השאלה הספציפית הזאת, נראה לי שמשרד המשפטים עדיף. אני אשמח אחרי זה להגיד כמה מילים.
צביאל גנץ
יש כאן נציגה של משרד המשפטים שמתעסקת בעניין של הכרטיסים.
רעות אופק
הנושא של חתימה אלקטרונית מוסדר באופן רוחבי, וזה לא נוגע רק למשרד האוצר או למכרזים. יש כמה סוגים של כרטיסים כאלה שמוגדרים, והמטרה של התיקון היא להתאים את אופן החתימה והגשמת התכליות של החתימה לקהל היעד, כשאנחנו יודעים שכרטיסים חכמים לא מתאימים לכלל האזרחים מהסיבות שנמנו כאן: זה עולה כסף, טרחה, צריך לגשת להביא, צריך הבנה טכנולוגית איך לעשות שימוש בזה, צריך קורא כרטיסים – יש פה מכלול של מאמצים שנדרשים, שעבור האדם הפשוט זה מאוד מאוד קשה, ולכן זה לא ישים בהקשר של המכרזים.

מה שהתקנות באות לעשות זה לאפשר לעורך המכרז לאפשר דיפרנציאציה וממש לקבוע ביחס לכל קהל יעד והסיכונים שרלוונטיים למכרז, לרבות סכומים, לרבות כל הנסיבות – להתאים את סוג הכרטיס.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו יוצאים מתוך הנחה שמי שמפרסם את המכרז רוצה להקל, ואנחנו משתדלים למצוא לו דרך להקל. יכול להיות שהוא רוצה להחמיר, ומי שיוצר את המכרז יחפש איך להחמיר?
צביאל גנץ
כעניין רוחבי המגמה – אנחנו מדברים על הקלה במובן של אופן הגשת הצעה – המגמה היום היא ללכת כמה שיותר לכיוון של הגשת הצעות באופן מקוון ולהקל במובן הזה. צריך להגיד שהמושג כאן הקלה או החמרה, או לשימוש לשני הכיוונים, בגלל שיש מקרים שבהם ניהול הסיכונים, הבנת קהל היעד וכו' יגרמו לזה שלא נכון להקל, ועורך המכרז יידרש לא להקל, אלא ידרוש את דרישת החתימה שיוצרת אבטחה ברמה גבוהה יותר.
רעות אופק
אם אפשר, יש עיקרון מנחה בעניין הזה בחוק. בחוק חתימה אלקטרונית נקבע שסוג החתימה צריך להגשים את התכליות במידת ודאות מספקת, שזה אומר שאנחנו בודקים כל מטרה של החתימה ומוודאים שהיא טובה מספיק.

לצד זה יש הנחיה לממשלה, על-ידי משרד המשפטים, על-ידי המשנה האזרחי ליועץ המשפטי לממשלה, שמסבירה איך לבחור בין סוגי החתימות, ונוקטת בגישה של ניהול סיכונים אחראי, ולכן אנחנו מזהים באופן רוחבי, כמי שאחראים על תחום החתימה, דווקא גישה מאוד מאוד אחראית שמקלה על האזרחים, וזאת גם הגישה שאנחנו מעודדים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את אומרת שכל זה, קבוצת הייעוץ הזאת, אין אותה לאדם הפרטי.
רעות אופק
נכון, אבל מי שקובע את זה זאת הממשלה שמוציאה את המכרזים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
גם אנשים פרטיים הבנתי שמוציאים מכרזים על כל מיני דברים, הם רוצים למכור בית וכל מיני דברים פרטיים.
צביאל גנץ
תקנות חובת המכרזים שאנחנו מתעסקים איתן כאן זה מה שמחייב משרדי ממשלה, גופים ציבוריים שמוגדרים בחוק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כשפתחת אמרת שזה גם אנשים פרטיים.
צביאל גנץ
המציעים.
נעמה מנחמי
הם משתתפים כמציעים.
צביאל גנץ
גם במכרזים ממשלתיים לפעמים יש מציע שהוא אדם פרטי עוסק מורשה, ויש גם מכרזים, זאת דוגמה שהראיתי מרמ"י, שהם אדם פרטי ממש, אדם פרטי שרוצה להציע הצעה על מגרש או כל דבר אחר שהוא רלוונטי. חסם גדול מאוד בהיבט הזה – אני כמובן יכול לפרט מעט, כי אני פחות מכיר, יש כאן נציגים שבהחלט יוכלו לפרט – זה לדרוש כרטיס, שילך למקום, יוציא כרטיס ורק בעזרתו תקנה את הטכנולוגיה. זה מקשה מאוד על עריכת מכרז מקוון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כמה זמן הכרטיס קיים?
רעות אופק
הרבה מאוד שנים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לקח לכם הרבה זמן להבין שזה קשה, שזה מסובך?
רעות אופק
כן. רק בפברואר האחרון תיקנו את העניין הזה בצורה רוחבית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ופותחו המערכות שיאשרו את המכרזים החלופיים. אם תרצה, תוכל לשמוע עליהם, על צורות הזדהות חלופיות ומספיקות ביחס למנגנון הסיכונים שהגופים הממשלתיים יכולים לקחת על עצמם.
רעות אופק
אנחנו במגמת שיפור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מישהו רוצה להגיד עוד משהו בנושא?
נעמה מנחמי
"בתקנות חובת המכרזים, התשנ"ג–1993, בתקנה 19ג(א) לתקנות העיקריות" – נקרא נוסח משולב של התקנה, זה יהיה יותר ברור. עמ' 2 למי שיש לו – "(א) מכרז ממוכן ייערך בדרך של הגשת הצעות אלקטרוניות לתיבת מכרזים אלקטרונית, כך: (1) הצעה אלקטרונית תוגש בידי מגיש הצעה שהזדהה לשם כך, כשהיא חתומה בחתימה אלקטרונית באופן המבטיח את כל אלה "(א) ההצעה הוגשה על ידי מי שהזדהה לשם הגשתה; (ב) הובהר למגיש ההצעה שבחתימתו הוא מתחייב לאמור בהצעה; (ג) לא יהיה ניתן לעשות שינוי בהצעה לאחר החתימה."
צביאל גנץ
רק שלא תהיה חוסר בהירות, ב-(ג) כאן "לא יהיה ניתן לעשות שינוי בהצעה לאחר החתימה", כמובן שזה מתכוון לכל גורם חיצוני, שהוא לא המציע בעצמו. המציע בעצמו גם לא יוכל לבצע שינוי, אבל לפחות תיאורטית, אם זה יהיה מכרז שבו נותנים אפשרות לבצע שינוי, דבר כזה יכול להתאפשר.
נעמה מנחמי
יכול להיות שצריך להבהיר את זה בנוסח "אלא אם כן נקבע כך בתנאי המכרז".
צביאל גנץ
ברמה התיאורטית, אם נותנים אפשרות להגיש הצעה בעולם המכרזי, זה כמו הצעת הגשה חדשה. אנחנו לא פוגעים בזה. זה רק הבהרה. זה אפרופו מה ששאלת קודם.
נעמה מנחמי
למקרה שיהיה לכם הצורך, נראה לי שהוועדה מקבלת גם את האפשרות הזאת. למקרה שתזדקקו לזה. רק נבהיר שלא נמחקו ההגדרות של חתימה אלקטרונית מאובטחת או מאושרת, מאחר שהחתימה הזאת עדיין קיימת בסעיפים 24(ב) ו-(ג), שעוסקים בניהול אתרי האינטרנט, בין היתר של משרד המשפטים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
התהליך הזה הוא תהליך מבורך, כמה שאנחנו מפשטים את האפשרות להתקשר, הגם שבזה אתה גורם לכך שאנשים לא ירצו לעשות את הכרטיסים האלה. זה נכון שכרטיס שיש בו הרבה שימושים, יש מוטיבציה לעשות. כשאתה מוריד את הצרכים, בשביל מה צריך לעשות? בכל אופן, הערך שאתה מפשט ואתה יכול בדרכים אחרות שיש לך היום - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אורי מקלב הוא יושב-ראש ועדת המדע שאישרה את החתימה האלקטרונית.
אורי מקלב (יהדות התורה)
עד שנכנסה לי לראש הטרמינולוגיה מה זה "מאושרת" ומה זה "מאובטחת", ה"מאובטחת" נראתה לי יותר חזקה מ"מאושרת". עד שהפנמתי שה"מאושרת" זו חתימה חד-ערכית והיא צריכה גורם מאשר וכל מה שיש מסביב לחתימה מאושרת לקח לי זמן. בעצם זה לא מאושרת ולא מאובטחת.
צביאל גנץ
אנחנו ממשיכים את השינוי שהתחיל בוועדת המדע.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הצלחנו לאשר את במהירות שיא את החקיקה. הפנמנו את ה"מאובטח", את ה"מאושר" ואת האפשרויות. הפנמנו את כל הנושא הזה, זה נושא חשוב מאוד.
רעות אופק
הנוסח של התקנות מתווסף על הנוסח שאושר בוועדה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אין אף אחד שמתנגד לזה כאן? אם אף אחד לא מתנגד, נאשר. מי בעד לאשר את התקנות?
נעמה מנחמי
תיקון תקנות חובת המכרזים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מי בעד לאשר את תקנות חובת המכרזים (תיקון), התשע"ח –2018? מי בעד לאשר, ירים את ידו.

הצבעה

בעד התקנות – פה אחד
תקנות חובת המכרזים (תיקון), התשע"ח–2018 אושרו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אושר פה אחד.


צו העיריות (עבירות קנס) (תיקון), התשע"ז–2017 – ראשון לציון
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו מקבלים בברכה את ראש העיר, את דב צור. יש לנו כאן תקנות של ראשון לציון.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אמרת שדב צור נמצא פה. אני חושב שזה לא דבר מובן מאליו שראש עיר בעצמו - - -
דב צור
לא אומרים שבחו של אדם בפניו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה מקצת.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא אומרים הכול, אבל לפחות מקצת.

אנחנו חברים די ותיקים בוועדת החוקה, כבר דנו בהרבה חוקי עזר, בברירות קנס או בעבירה מינהלית בנושא של חוקי עזר מוניציפליים של רשויות מקומיות, וראש עיר שמגיע בכבודו ובעצמו אני חושב שזה מאוד מכבד את הוועדה, זה מכבד את ראש העיר, על אף שאנחנו נמצאים בציר של מערכת בחירות. בכל הצעת חוק שמגיעה לכנסת, וזה לא הדיון הראשון שאנחנו נמצאים פה – אתה אחד מראשי הערים ששותפים מאוד בהליכי חקיקה, בדיונים שבכנסת – אני חושב שאתה דוגמה לראש עיר שגם פועל בעיר שלו בצורה טובה ומיטבית, היא עיר גדולה, עיר שמתפתחת. ביקרתי לאחרונה בראשון לציון, זה לא ייאמן המהפכה במערב ראשון לציון, יש שכונות שלמות, נחלת יהודה - -
דב צור
גם.
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - שנמצאת במערב העיר, רואים את השינויים שנמצאים סביבה, מבנים ומרכזים מסחריים, החופים שפופולריים מאוד, כולל החוף הנפרד, אדוני ראש העיר. אני שואל: לאן נוסעים? אומרים לי: חוף ראשון לציון. אתה נותן שירות גם לעם ישראל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יכול להיות שעכשיו יפעת תגיד שעם כל הכבוד לנאום שלך, בזה פסלת את היכולת שלך להצביע על חוקי העזר... לכן אני שומר על שתיקה, כדי שלפחות אני אוכל להצביע. וכשתשמע על מה חוקי העזר, תראה שבבני ברק אין צורך בחוקים כאלה, אני חושב.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אין מקום להולכי על ארבע. בקושי יש מקום להולכים על שניים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כולנו מצטרפים לברכות ולאיחולים.
ניצן רוזנברג
התיקון שבפני הוועדה היום זה תיקון לצו העיריות (עבירות קנס), התשל"א–1971, הצו הזה הוא צו שמתייחס לחוקי העזר של כל העיריות וקובע איזה עבירות מחוקי העזר האלה הן עבירות קנס. זה צו ששר הפנים התקין בהסכמת שרת המשפטים, וזה צריך להגיע לוועדת החוקה, לפי סעיף 221 לחוק סדר הדין הפלילי.

הדבר המרכזי שהעירייה מבקשת לתקן פה זה סעיף שעוסק באי-איסוף גללים של כלב. מדובר בסעיף 14(ג)(1) לחוק עזר לראשון לציון (החזקת בעלי חיים ופיקוח על כלבים), התשנ"ט–1999.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה אין חוק כזה בבני ברק?
אורי מקלב (יהדות התורה)
אמרתי שאין מקום להולכים על ארבע, בקושי להולכים על שניים. אני חושב שגם שם יש חוק עזר כזה, אבל לא ברירת קנס.
ניצן רוזנברג
אני לא יודעת מה יש בבני ברק, אני יכולה לבדוק לדיון הבא.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני בטוח שכל הנושא הזה מטופל בצורה מיטבית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו בטוחים. אם לא נאשר, מה יש היום?
ניצן רוזנברג
העבירה שקבועה היום בחוק העזר קובעת כך: "14(ג)(1) עשה כלב את צרכיו על ידי הטלת גללים במקום ציבורי, יאסוף בעל הכלב את הגללים וישליכם לכלי פסולת". היום, לפי צו העיריות (עבירות קנס), העבירה הזאת שקראתי כרגע היא עבירת קנס בדרגה ב', שזה אומר 475 שקלים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הבעל של הכלב צריך לשלם.
ניצן רוזנברג
אם הוא לא אוסף את הגללים. כרגע מבוקש להעלות את הקנס ל-730 שקלים, שזה דרגה א'.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש לנו כלל שאם יש כלב שאין לו בעלים, אז כמו שבית דין הוא אביהם של יתומים, בטח העירייה היא הבעלים של כל הכלבים האחרים, שאין להם בעלים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני מניח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
העירייה מצווה לפנות את כל הגללים של הכלבים שאין להם בעלים?
דב צור
העירייה בסופו של דבר אוספת את הגללים גם של אלה וגם של אלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש לכם מערכת מיוחדת שאוספת גללים?
דב צור
מערכת הניקיון הרגילה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מערכת הניקיון הרגילה לא אוספת, כי עד שהיא תגיע למקום הזה, כבר אנשים דרכו על זה והתלכלכו. הציווי פה על האדם, וראיתי את זה בכמה מקומות שאדם הולך עם הכלב, יש לו שקית - - -
דב צור
שקית ביד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
גם שקית ביד וגם שקית שהוא שם על היד שלו, כדי שהוא יוכל לשים את הגללים. הכלב עושה, אין התרגשות, הוא לוקח, שם בתוך השקית, הוא מחפש וזורק. העירייה את זה לא עושה, אני מניח.
דב צור
זאת הציפייה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
דרגה ב' זה קביעה של ראשון לציון או שזו קביעה שלנו?
היו"ר ניסן סלומינסקי
זאת הבקשה. יש להם בקשה לשנות את הסכום.
אורי מקלב (יהדות התורה)
דרגה ב' זו שפה אחת לכל העיריות?
ניצן רוזנברג
כן. זו שפה אחת לכל העיריות, זה הסכומים שקבועים בצו. אתה לא מתקן את זה עכשיו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
תמיד השתמשנו בדרגה הזאת או שרק לאחרונה התחלנו להשתמש?
נאוה אושר
לאחרונה יותר ויותר אושר שהטלת גללים תהיה דרגה א'.
אורי מקלב (יהדות התורה)
כשיש דרגה א' ודרגה ב', לא תמיד ראיתי - - -
נאוה אושר
זו השפה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מנסים ליישר קו, שלא יהיה מצב שבגלל שבראשון לציון האגרה גבוהה מאוד על הנושא הזה, אדם יעבור לשוהם או למקומות אחרים או למודיעין, שהוא לא יעבור בגלל זה, לכן יש אחידות.
נאוה אושר
אני רק אבקש להעיר שברור שהאחידות היא מטרה חשובה, אבל כן דווקא פה המטרה היא לתת לכל מקום את הצרכים הייחודיים לו. כלומר, אם יש מקום שהוא מרגיש שצריך הרתעה רבה יותר, שהנושא הזה בוער יותר, זה בסדר שהוא יקבע. כלומר, כן יש פה את הצרכים המקומיים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה נקבע לפי ריבוי הולכי על ארבע או לפי זה שאנשים לא מפנים?
דב צור
גם וגם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה דיון מעניין.
נאוה אושר
מן הסתם גם וגם. רוצים להגיע לאיזה מטרה, וההסתכלות פה היא לפי שלטון מקומי, כן לאפשר איזה שונות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש שתי דרגות. אי-אפשר לקבוע סתם סכום שמישהו רוצה.
נאוה אושר
יש ארבע דרגות שניתן.
קריאה
רק ארבע? נדמה לי שיש יותר.
קריאה
שש.
נאוה אושר
יכול להיות שאני לא זוכרת.
יפעת רווה
יש כמה דרגות. בגדול, יש חוקים ארציים, ואז זה אחיד בכל הארץ. בחוקים שהם לא חוקים ארציים, זאת אומרת, חוקי העזר, אנחנו משתדלים. השאיפה אומנם שתהיה אחידות, אבל אם עירייה מנמקת, ובמקרה הזה יש רצון של העירייה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
תיכף נשמע את העירייה. מה האופציות? הוא יכול לקבוע איזה סכום שהוא רוצה - -
יפעת רווה
לא. זה לא איזה סכום שהוא רוצה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
- - או שיש דירוג והוא יכול להגיד א', ב', ג', ד', ה', ו'?
יפעת רווה
לא. הסכום המרבי זה 730 שקל. זו הדרגה הכי גבוהה. אנחנו משתדלים שהסכומים לא יחרגו לחלוטין בלי סיבה מרשויות מקומיות אחרות, אבל בתך המדרג זה לא מתמטיקה ויש לפעמים הבדלים בין הרשויות לאור הצרכים של הרשויות או לאור מטריה מסוימת.

במקרה הזה, בזמנו העירייה ביקשה שנשנה את שיעור הדרגות, ואמרנו להם: אתם יכולים להעלות לדרגה יותר גבוהה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
היום הם נמצאים בדרגה ב', שזה 475 שקלים, והם רוצים להעלות ל-730.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מסיבות - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
תיכף נשמע את הסיבות. קודם כול, שאלה פשוטה. יש מערכת בחירות, בדרך כלל ראשי ערים במערכת בחירות לא מעלים אגרות. פה צריכים לדעת מי האוכלוסייה. מצד אחד, ודאי שאתה מפסיד את בעלי הכלבים, אבל אולי אתה מרוויח את הציבור הרחב שהוא נפגע מבעלי הכלבים.
דב צור
לענות?
אורי מקלב (יהדות התורה)
יעשו בחירה לכלבים, זה יכול להיות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה דיון עמוק. כראש עיר לשעבר, אני יכול - - -
נאוה אושר
רק לעניין הזה אולי חשוב להעיר שכל הסיפור הזה התחיל לפני יותר משנה. זאת אומרת - - -
דב צור
2013.
נאוה אושר
הוא התחיל לפני המון זמן, עלו שאלות, ולכן גם כשהם הגיעו לדיון הקודם, הוחלט לא לדון. צריך להביא גם את זה בחשבון בשיקולים, כשאנחנו עכשיו דנים בזה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני רוצה להבין את המטריה עצמה. יש היום קנס מינהלי של 500 שקל, שזה לא קשור לחוק העזר?
יפעת רווה
זה לא לנושא של צרכים של כלבים, זה יש בחוק הפיקוח על הכלבים בנושאים של רצועות - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
פה יש 475. זה קיים עכשיו, והם רוצים להעלות את זה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ברירת קנס זה כבר היום.
יפעת רווה
העבירות הפליליות זה בנושאים של מניעת נשיכות ופיקוח על הכלבים, זה לא בעניין של ניקיון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה לא בית משפט, זה לא ברירת - - -
נאוה אושר
נכון. כיום זה 475 שקלים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
כברירת קנס. דבר ראשון זה קנס. אם הוא מבקש - - -
נאוה אושר
נכון.
יפעת רווה
ברירת משפט, לא ברירת קנס. ביטלנו את ברירות הקנס.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ברירת משפט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כלומר, יש קנס ורק אם הוא לא רוצה, הוא הולך - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
ברירת המחדל זה הקנס.
יפעת רווה
תשלום קנס.
היו"ר ניסן סלומינסקי
דב, המיקרופון לרשותך. תחליט אתה על מה אתה רוצה לענות ומה אתה רוצה להסביר.
דובר
צוהריים טובים. קודם כול, רק בשביל הסדר, החלטנו על זה במועצה בדצמבר 2013, ממש אחרי הבחירות הקודמות, אבל התהליך היה ארוך. זה נבע מזה שכמעט בכל מקום שהייתי הולך אליו – גם היום אנחנו במקרה במערכת בחירות – הטענה הראשונה, הליקוי הראשון שהייתי שומע מהתושבים של ראשון לציון זה נושא צואת הכלבים.

אני רוצה שתדע שכבר ב-2013 נתנו פי עשרה קנסות, כבוד היושב-ראש, מאשר היה קודם לבחירתי ב-2008. זאת אומרת, הגם שהעלינו את כמות הקנסות, זה לא נתן את התוצאה הרצויה. ביקשנו להעלות – זה מה שאמרה הגברת ממשרד המשפטים – ביקשנו להעלות את שיעור הקנסות. אני חושב שבקנס הזה יסתכלו עלינו כמי שבאים להעשיר את הקופה הציבורית, זה ממש לא, זה רק פועל יוצא של התופעה הזאת. דרכת על סיגריה שמישהו זרק, לא קרה שום דבר, אם דרכת על זה, זה מאוד מאוד לא נעים, זה מפריע, זה מייצר זבובים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הרי קשה מאוד לתפוס את הכלב. קשה מאוד, צריך מסה גדולה של מפקחים. יכול להיות שמה שירתיע את האנשים זה לא הגובה של הקנס, אלא מה שירתיע והיום לא מרתיע, זה שאין מספיק פקחים שיתפסו. אני מניח – אני לא יודע כמה כלבים יש לכם, אתה יכול לדעת כי יש לכם בטח חיסונים – שמתוך מסה גדולה של כלבים, אולי תופסים 5% מהם, ואז אין הרתעה, כי אדם אומר: יתפסו אותי, אני אשלם, אבל הסיכוי שיתפסו אותי הוא קטן. לעומת זאת, במקום להעלות את הקנס אם הייתם מגדילים את מספר הפקחים, יכול להיות שזה כן היה מונע.
דב צור
אין ספק שזה שילוב של שני הדברים ואמרתי לפני דקה שהעלינו את כמות הקנסות. זאת אומרת, הפנינו את הטיפול של הפקחים העירוניים לזה כמשימה ראשונה. אני מקבל דוח של הפיקוח בכל חודש, זה הסעיף הראשון שאני רוצה לראות וזה הסעיף הראשון שאני רואה.

יש לנו שתי חוליות פיקוח בלילה, כשהן מסיימות את משמרת הלילה, הן ניגשות לשכונה מסוימת במשך שבועיים רצופים, בשביל ליצור אפקט והרתעה, והן תופסות את אלה שמזהמים את הרחובות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בדרך כלל בערב אנשים יוצאים.
דב צור
לא. בבוקר יוצאים הרבה מאוד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש בבוקר ויש בערב.
דב צור
בערב יותר מסובך לעקוב כמובן אחרי התנועה של האזרחים, כי זה לילה, לכן אנחנו משתדלים לעשות את זה בעיקר בבוקר. יש לזה תוצאות, אבל עדיין צריך להוסיף את ההרתעה הזאת, וזה נזק גדול מאוד.

בחנו כל מיני אפשרויות אחרות של מערכות של דנ"א, סקירה דרך דנ"א של הכלב, למצוא בדיעבד. יש פיתוח כזה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
השם ישמור, זה הרבה יותר משוכלל מאשר טיפול בבני אדם אפילו.
דב צור
זה אומר שבעל כלב כאשר הוא בא לחדש רישיון נותן דגימה של הדנ"א של הכלב, ואחר-כך אפשר באמצעות לקיחת דגימה לזהות את הכלב עם הבעלים, ובהתאם לטפל בו. זה עדיין בפיתוח, זה קצת מורכב, זה מחייב איזה מעבדה בארצות-הברית מאוד מאוד יקרה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
צריך להעביר חוק שהדנ"א מתקבל - -
דב צור
נכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
- - בישראל זה לא תמיד. הדנ"א הוא חיזוק, אבל הוא לא תמיד ההוכחה.
דב צור
נכון. נתקלנו בבעיות משפטיות, לכן קצת עצרנו. אני חושב שהעלאה של הקנס - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
באבהות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה רק מחזק, אבל לא קובע.
דב צור
העלאה של הקנס תאפשר לנו - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
העלות היום של בדיקות הדנ"א ירדה באופן דרמטי, זה לא מה שהיה פעם. היום בדיקות דנ"א הן כמעט מוצר מדף. המחיר היום סביר. יש בזה שינויים דרמטיים מאוד.
דב צור
אני חושב שהשילוב של העלאת סכום הקנס והפעילות שלנו יביאו לתוצאה יותר טובה, וזאת הבקשה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כמה אחוז מהבתים או האזרחים יש להם כלב?
דב צור
אין לי, אבל זה אחוז מאוד מאוד גבוה. וככל שרמת החיים עולה אנחנו רואים תוצאה הרבה יותר גבוהה, כמות כלבים הרבה יותר גדולה. לדעתי בראשון לציון יש סדר גודל של כמה עשרות אלפי כלבים. יש 80,000 בתי אב, זה אומר שכמעט לכל בית אב יש כלב. זה מדהים. אני אומר לך שאני עושה היום "door to door", ב-80% מהבתים שאני מתדפק על הדלת שלהם נובח כלב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עשיתם פעם בדיקה האם יש קורלציה בין כלב למספר הילדים?
דב צור
לא.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ראשון לציון עיר הכלבים – זאת הכותרת שתצא מפה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה מדהים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
בדנ"א זה יעבור לוועדת המדע והטכנולוגיה. אני אבקש דיון מיוחד בעניין הזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה לא בתים פרטיים ששם זה קל.
דב צור
בבתים משותפים. אני מדבר איתך על בתים משותפים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אתה יכול להגיד למה בראשון לציון יש יותר מחולון בעניין הזה?
דב צור
למה בראשון לציון יש יותר מחולון? במה?
אורי מקלב (יהדות התורה)
בכמות הכלבים לכל בית אב.
דב צור
אני לא יודע אם זה יותר מחולון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
פה יש ראש עיר שתופסת. אנחנו קוראים לזה "מוקש", כשנתקלים בזה זה מאוד לא נעים. זה הדבר היחיד שיש בראשון לציון?
ניצן רוזנברג
לא. יש עוד. מה שלא ציינתי קודם שמבקשים אומנם להעלות את דרגת הקנס ל-730 שקלים, אבל הם מוסיפים גם החרגה שאומרת "למעט אם עשה הכלב את צרכיו במקום שנקבע כבית שימוש לכלבים".
דב צור
זאת בקשה של משרד המשפטים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש דבר כזה?
דב צור
לא בראשון לציון. יש לנו פארקים לכלבים, אבל זה לא בית שימוש לכלבים. לשם עוד לא הגענו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
האם יש מושג כזה?
אורי מקלב (יהדות התורה)
למה הוספת? זה נראה לי מיותר?
יפעת רווה
לא עסקתי בזה, אבל יש כנראה רשויות שיש בהן.
אורי מקלב (יהדות התורה)
גם אם יש, זה דבר מאוד מובן מאליו.
ניצן רוזנברג
הכוונה היא לא פארק לכלבים? זה משהו אחר?
יובל יעקובי
מה שיש לנו זה בחוק עזר אחר, כשלא מדובר על כלבים, אלא על בעלי חיים אחרים, אז מדובר בהטלת גללים על ידי בעל חיים אחר, אם יש לצורך העניין, ואז בסיפה רשום "לא יחול אם בעל החיים עשה את צרכיו במקום שקבע לכך ראש העירייה". זה די תואם את זה, רק לא כתוב בית שימוש. אין מקום כזה כרגע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מדובר על כלבים וגם על חתולים או רק על כלבים?
יובל יעקובי
רק על כלבים. בכל מקרה לא אנחנו ביקשנו את הסיפה הזאת, אז אין לנו בעיה לוותר עליה.
ניצן רוזנברג
אתם רוצים שנשנה את זה שזה יהיה תואם למה שיש היום?
נאוה אושר
זה קצת בעייתי, כי בכל זאת הצו לא אמור לשנות את חוק העזר. ברגע שאנחנו חורגים ממקום שראש העיר קבע, אנחנו קצת מעניקים פה סמכות שלא קבועה בחוק העזר. עם זה קצת יותר קל לנו. זה גם רואה פני עתיד במקרה שיהיה. זה לא צריך להפריע לנו יותר מדי.
ניצן רוזנברג
זה דבר אחד. התיקון הנוסף שנתבקש כאן זה לכתוב "למעט כלב", להחריג כלבים משני מקומות, מקום אחד זה סעיף 5(א) לאותו חוק עזר "החזקת בעלי חיים ופיקוח על כלבים", שמדבר על כך שמחזיק בבעל חיים יהיה אחראי לכך שבעל החיים לא ישוטט חופשי במקום ציבורי ולא יהווה מטרד לציבור. והבקשה כאן - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז מה - - -
ניצן רוזנברג
הבקשה היא להוציא מכאן כלבים, זאת אומרת, שזה יהיה בעל חיים שהוא אינו כלב, כי מה שנמסר לנו על-ידי העירייה שהם לא אוכפים את העבירה הזאת בחוק העזר לגבי כלבים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא הבנתי. כלב יכול ללכת חופשי?
ניצן רוזנברג
לא. יש סעיפים אחרים. סעיפים אחרים, ייחודיים, ספציפיים לגבי כלבים, שמכוחם הם אוכפים עבירות של שוטטות לגבי כלבים.
נאוה אושר
יש חוק הסדרת הפיקוח על כלבים, הסדרה ארצית. בעקבות מדיניות משרד המשפטים, כשיש הסדרה ארצית צריך ללכת יותר לפיה, ולכן הם ביקשו להחריג כלבים מההוראה הזאת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
החוק הכללי – מה הקנס שהוא נותן?
ניצן רוזנברג
500.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ופה 475.
יפעת רווה
אני רוצה לומר משהו. בצו שמשרד המשפטים אישר והועבר לוועדה לא נכללו ההחרגות האלה, אבל אנחנו עומדים מאחורי הצו של שרת המשפטים.
ניצן רוזנברג
ביקשתי שיוסיפו - - -
יפעת רווה
כאן במקרה הזה זה לא בא מאיתנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז מי כן?
יפעת רווה
בדרך כלל מחכים שאנחנו נאשר סעיף, ואנחנו לא מאשרים.
ניצן רוזנברג
דיברתי גם עם משרד הפנים וגם עם משרד המשפטים, ובשיחה שלי עם משרד הפנים עלה שקיים חוק ארצי, זה נקרא "חוק הסדרת הפיקוח על כלבים", שיש בו סעיף 11(א), שמדבר על עבירה של החזקה של כלב, שהיא בעיקרון, אם היית בעולם הרצוי, היית רוצה שכל העיריות בנושא שנקבעה בו עבירה ברמה הארצית עם סכום של 500 שקלים, יישרו קו לכיוון הזה.

כשדיברתי עם העירייה, התשובות שהם נתנו לי הן למה הם אוכפים נושא של שוטטות לא באמצעות החוק הארצי, הם דיברו על זה שאין להם כרגע את המנגנון הדרוש כדי לאכוף את החוק הארצי, שזה עבירות מינהליות וצריך להסמיך לצורך זה פקחים ולעשות עוד כל מיני פעולות כשרגע אין להם אפשרות לעשות, והסיבה היותר מהותית, הם אמרו שהם אוכפים את זה באמצעות עבירות קנס שמקלות יותר. זאת אומרת, הם נותנים סכום קנס של 475 - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
פה זה 500.
דב צור
זה לא הבדל משמעותי.
ניצן רוזנברג
זה חלק מהעניין. אם אתה רוצה, יובל, להרחיב, אז בבקשה.
יובל יעקובי
רק לגבי "למעט כלב" שזה באמת בקשה שלך, חוק העזר העירוני עוסק בבעלי חיים וכלבים, כל אחד בנפרד יש לו פרק נפרד.

העבירות המקבילות של שוטטות לגבי בעל חיים זה 730 שקלים, כי העבירה של שוטטות כלב היא 475 שקלים. לכן כדי שהעירייה לא תוכל בתיאוריה לעשות דין לעצמה ולבחור, אנחנו מחריגים "למעט כלב", למרות שגם ככה הפסיקה הייתה מגבילה אותנו, אבל זה עושה סדר בעניין. זה גם ככה משמר מצב קיים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם אתם מגבילים, אתם מצטרפים לחוק הכללי. האם זאת הכוונה או שהפוך?
יובל יעקובי
זה שומר מצב קיים.
דב צור
אנחנו שומרים על המצב הקיים. החוק השני בא לגבי עשיית צרכים, זה הכול.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא הבנתי.
ניצן רוזנברג
המצב הקיים הוא שהולכים לפי עבירה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
את ההחרגה הזאת הכנסת בהתייעצות עם משרד הפנים, אבל הרשות המקומית לא ביקשה את זה.
ניצן רוזנברג
הם לא ביקשו את זה אבל מבחינתם הם היום לא משתמשים בסעיף – הסעיף החשוב יותר להחרגה זה סעיף 10(א) לחוק עזר לראשון-לציון (שמירת הסדר וניקיון). למה? כי הוא מאפשר להם באופן תיאורטי לקחת גם 730 שקלים, שזה יותר גבוה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא רק כסף, הוא לא צריך פקחים מיוחדים וכו', הוא יכול לקחת כל אחד מהעובדים.
ניצן רוזנברג
בשביל זה הוא לא צריך פקחים מיוחדים. החוק שהוא צריך בשבילו פקחים מיוחדים זה חוק שמאפשר 500 שקלים. העבירה כאן מאפשרת להם 700 שקלים, ואני ביקשתי שיחריגו, "למעט כלב", כי זה אומר שהעבירה שבה הם משתמשים לאכיפת שוטטות היום היא בסכום של 475 שקלים. אומנם הם לא עושים את זה היום, אבל קיימת להם האפשרות. הם מסכימים להחריג פה, "למעט כלב", כך שהם לא יוכלו להשתמש בעבירה עם הקנס הגבוה יותר, שהוא גבוה יותר מהעבירה שנקבעה בחוק הארצי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אם יש כמות כלבים גדולה מאוד, כמו שיש בעיות עם הצואה יש גם בעיה של שוטטות בהתאם. אם זה התרבות של אנשים, גם השוטטות היא גבוהה יותר. אם יש ריבוי כלבים ועוד עיר שצריכה להתמודד עם בעיה כזאת, למה שלא ניתן לה את האפשרות לתת קנס גבוה לשוטטות של כלב? אני דווקא מכיר הרבה תלונות שכלבים משוטטים ויש בעיה בעניין הזה. למה לא לשלם את הקנס הגבוה?
דב צור
לא ביקשנו. אנחנו אומרים ש-475 זה קנס ראוי לשוטטות, עוד לא נגרם הנזק. כשנגרם הנזק אנחנו אומרים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
עזוב, אורי, בוא נשאיר את זה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
יש אפשרות לקחת 730 לפי הסעיף של היום, זה מה שהיא אומרת.
ניצן רוזנברג
אחד הסעיפים מאפשר 730. סעיף 10(א) מאפשר 730.
יובל יעקובי
לא. הוא לבעל חיים. מבחינה פרשנית זה בעייתי. יתקפו אותנו בבית משפט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נעזוב את זה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
רק להבין, לא בשביל העניין. מה ההבדל בין 5(א) ל-10(א)? שניהם מדברים על בעלי חיים - - -
יובל יעקובי
לא שניהם מדברים על בעלי חיים. אחד מדבר על כלב ואחד מדבר על בעל חיים למעט כלב בכל מקרה, אם תכתוב את זה או לא תכתוב את זה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
למה?
יובל יעקובי
כי הפסיקה מדברת על מצב שברגע שיש הוראה כללית - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
כשאני קורא את הנוסח של היום כתוב "מחזיק בבעל חיים" ב-5(א) וקובע מי אחראי לכך שבעל החיים לא ישוטט חופשי במקום ציבורי ולא יהווה מטרד לציבור, כשעל זה הקנס הוא 475 שקלים. ב-10(א) "לא ישאיר אדם ולא ירשה להשאיר בעל חיים במקום ציבורי באופן המהווה או עלול - - - ולא ירשה לבעל חיים בבעלותו" – כשזה בעצם אותו דבר – "או שבפיקוחו לשוטט במקום ציבורי." שניהם מדברים על שיטוט כשאחד מדבר על 475 שקלים ואחר מדבר על 730, וכולם מדברים על בעלי חיים ולא מדובר רק על כלבים.
דב צור
הפסיקה אומרת שכאשר יש סעיף ספציפי שמתייחס לכלב היא מחריגה אותו מההגדרה הכללית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם הפרט יצא מן הכלל.
דב צור
העירו לנו שאתה לא יכול לגבות על כלב 730 שקלים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
כשכתבת על שוטטות של כלב שזה רק 430 שקלים.
דב צור
נכון.
אורי מקלב (יהדות התורה)
475 שקלים.
דב צור
זה מה שאנחנו חושבים שצריך להישאר. קיבלנו את העצה של הוועדה בעניין הזה.
ניצן רוזנברג
זה לא משנה את המצב הקיים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הם לא רוצים יותר. נשאיר את זה כפי שזה קיים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני לא משפטן, אבל נניח שיש סעיף כזה, למה בעלי חיים צריכים שני סעיפים שסותרים אחד את השני?
ניצן רוזנברג
אלה הסעיפים הקיימים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
נעזוב רגע את הכלב, אתה אומר שזה סביר, אבל אני אומר לא כמשפטן אלא כחבר ועדת החוקה שזה סעיף שסותר את עצמו. אם תיתן 730 שקלים לבעל חיים משוטט, יבוא מישהו בבית משפט ויגיד: מה פתאום נתת 730 שקלים, החוק - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש הבדל בסעיפים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
בשוטטות אין הבדל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה קיים גם בחוקים אחרים. אם הוא משוטט בפארק של כלבים זה סיפור אחד, אם הוא משוטט במקום שעלול לגרום לנזק זה סיפור אחר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הוא כותב "לא ירשה לבעל חיים בבעלותו" - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. סעיף 10(א) מדבר במקום ש"עלול להוות מכשול או לגרום נזק", ולכן הקנס הוא יותר גדול, ולכן הזהירות צריכה להיות יותר גדולה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הפירוש הוא שגם אם הוא לא משוטט, דהיינו קושר אותו במקום שיש גינה ציבורית - - -
נאוה אושר
כתוב "באופן המהווה".
אורי מקלב (יהדות התורה)
הוא לוקח עמוד, הוא משאיר בתוך גינה, הוא קשור, הוא לא משוטט.
נאוה אושר
יש לך פה תנאי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם הוא מסוגל לגרום לנזק.
אורי מקלב (יהדות התורה)
כן, הוא יכול לאכול את הפרחים.
נאוה אושר
אתה צודק שיש פה שאלה פרשנית, זה ייסגר במרחב האכיפה ככל הנראה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
כל דבר שאני קורא, אני יודע. הבעיה אצלי כשאני לא מבין דבר, אני אומר את זה. כך הרגילו אותי. כשלומדים זה מאלץ אותי לשאול שאלות.
נאוה אושר
נכון, זה חוקים ישנים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה ההבדל בין קריאה ללמידה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה נכון פה, רק שהנקודה היא אם הוא יכול לגרום למכשול או לגרום לנזק.
יובל יעקובי
רק אחדד שסעיף 10 זה בחוק עזר אחר, שמדבר על שמירת הסדר והניקיון, והוא מדבר על מפגעים, והסעיפים 5 ו-14 הם מחוק עזר של פיקוח על בעלי חיים ויש להם תכלית שונה, שימושים שונים.
ניצן רוזנברג
צו העיריות (עבירות קנס) (תיקון מס' ) – נשלים בהמשך – התשע"ח-2018.

"בתוקף סמכותי לפי סעיף 265 לפקודת העיריות, בהסכמת שר המשפטים ובאישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, לפי סעיף 221(ד) לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב] אני מודיע ומצווה לאמור:

תיקון התוספת הראשונה

1. בתוספת הראשונה לצו העיריות (עבירות קנס), התשל"א-1971, בחלק י"ז – ראשון-לציון: (א) בפרט 1, בטור ב', לצד דרגת קנס א', אחרי "10(ב)" יבוא "למעט כלב"; (ב) בפרט 5, בטור ב' – (1) לצד דרגת קנס א' אחרי "14(א)" יבוא "14(ג)(1) – למעט אם עשה הכלב את צרכיו במקום שנקבע כבית שימוש לכלבים"; (2) לצד דרגת קנס ב', אחרי "5(א)" יבוא "למעט כלב", והמילים "ו-(ג)(1)" – יימחקו."

יש פה הוראת תחילה שלא דיברנו עליה קודם. "2. תחילתו של צו זה 30 ימים מיום פרסומו".
אורי מקלב (יהדות התורה)
לסעיף 5 את לא מתייחסת עכשיו. שני סעיפים לא קראת.
ניצן רוזנברג
זה גם 1(א), יש פה "אחרי 10(א) יבוא למעט כלב", וגם (ב)(2), "אחרי 5(א) יבוא למעט כלב".
היו"ר ניסן סלומינסקי
מי בעד לאשר את הצו, ירים את ידו.

הצבעה

בעד הצו – פה אחד
צו העיריות (עבירות קנס) (תיקון), התשע"ז–2017, ראשון לציון, אושר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אושר.


הישיבה ננעלה בשעה 13:40.

קוד המקור של הנתונים