ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 05/08/2018

אישור דרך הפרטת חברת דואר ישראל בע"מ ("החברה") - לפי סעיף 59ב(ח) לחוק החברות הממשלתיות

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



13
ועדת הכספים
05/08/2018


מושב רביעי


פרוטוקול מס' 1120
מישיבת ועדת הכספים
יום ראשון, כ"ד באב התשע"ח (05 באוגוסט 2018), שעה 11:37
סדר היום
אישור דרך הפרטת חברת דואר ישראל בע"מ ("החברה") - לפי סעיף 59ב(ח) לחוק החברות הממשלתיות
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
מיכל בירן
מיקי לוי
מיקי רוזנטל
מוסי רז
מוזמנים
דלית זמיר - היועצת המשפטית לרשות החברות הממשלתיות, משרד האוצר

יניב אדרי - רפרנט תעשיות בטחוניות ברשות החברות הממשלתיות, משרד האוצר

נירית איבי - יועצת למנכ"ל משרד האוצר, משרד האוצר

שני מנדל לאופר - רפרנטית שיכון באג"ת, משרד האוצר

חזי כהן - רפרנט משרדי מטה-אג"ת, משרד האוצר

ליאור קוטלר - רפנטית בריאות באג"ת, משרד האוצר

דנה נויפלד - יועצת משפטית, משרד התקשורת

אורן לביאן - מנהל מינהל הדואר, משרד התקשורת

יונתן צוויקל - עו"ד, רשות ההגבלים העסקיים

דניאל גולדשטין - מנכ"ל, חברת דואר ישראל

שמעון פרג'ון - יו"ר ארגון העובדים הארצי, חברת דואר ישראל

משה פריאל - פעיל, המשמר החברתי

ליאור שובכר פרי - שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ), מייצג/ת את מסר

תמר אברבמוביץ - שדלן/ית (פוליסי בע"מ), מייצג/ת את דואר ישראל

חניתה חפץ - שדלן/ית (פוליסי בע"מ), מייצג/ת את דואר ישראל
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם



אישור דרך הפרטת חברת דואר ישראל בע"מ ("החברה") - לפי סעיף 59ב(ח) לחוק החברות הממשלתיות
היו"ר משה גפני
אנחנו עוברים לסעיף האחרון בסדר היום - הנושא של ההפרטה. מי מציג את הנושא של ההפרטה?
דלית זמיר
אנחנו מבקשים את אישור ועדת הכספים לאישור דרך ההפרטה לפי סעיף 59ב(ח) לחוק החברות הממשלתיות ואישור לפי סעיף 63א לחוק. מדובר בהפרטה של חברת הדואר. פירטנו את החלטת ועדת שרים להפרטה לגבי דרך ההפרטה. לפי החוק ההחלטה הזאת לגבי מכירת המניות טעונה אישור הוועדה. כמו כן צריך אישור ועדה לגבי הסרת סעיפים מסוימים במסגרת חוק החברות הממשלתיות. אנחנו צריכים את האישור של ועדת הכספים לביטול ההוראות לגבי מכירת המניות לציבור בטרם ההנפקה לציבור בשלב ב' של ההפרטה.
שגית אפיק
את יכולה לפרט מה היה בהחלטת הממשלה, גם על השינויים המבניים?
דלית זמיר
ההחלטה מדברת על מכירת מניות בשני שלבים: שלב ראשון, מכירה למשקיע אסטרטגי, ושלב שני, הנפקה לציבור
מיכל בירן (המחנה הציוני)
מה מקבל המשקיע האסטרטגי בתמורה?
דלית זמיר
הוא מקבל כסף.
מיקי לוי (יש עתיד)
לדואר יש נכסים במיליארדי שקלים, נכסי נדל"ן בעיקר. יש גם צמצום של שירותי הדואר מטעמים כאלה או אחרים, זה לא המקום כרגע להיכנס. אנחנו גם יודעים מה עובר על הדואר בשנים האחרונות בגלל כל המכירה המכוונת. שם טובעים בכל העניין הזה. זה לא פשוט. הנושא של בנק הדואר לא מצליח להתרומם. אם הייתי מקבל את זה לניהול זה היה משאת חיי, זה היה כיף. אני מוכן מחר בבוקר לעשות את זה, תאמיני לי. היו דברים בימיה של מדינת ישראל שמכרו למשקיע חיצוני, אחר כך נתנו סטירה לעצמם "מה עשינו", "איזה נדל"ן מכרנו".
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בשנת 84 היה את מכירת הכשרת היישוב. שני נכסים בשני מיליארד שקל לא נלקחו בחשבון ממחיר המכירה.
מיקי לוי (יש עתיד)
החברה צברה נכסים ממשיים. אני רוצה לדעת מה קורה עם זה. יש מבנה היסטורי בירושלים, יש את כל השיווק המכוון במודיעין, יש במרכזי ערים.
היו"ר משה גפני
על כמה כסף בנכסים אנחנו מדברים?
דניאל גולדשטין
בין מיליארד למיליארד פלוס.
מוסי רז (מרצ)
אפשר לראות את המאזן של הדואר?
דניאל גולדשטין
רשום בספרים שזה בסביבות מיליארד שקל, בסביבות 800 מיליון. ייעשה שערוך לקראת המכירה. הערכה שלנו היא מיליארד וחצי, תלוי בשערוך עצמו.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
משהו מונע מהיזם האסטרטגי למכור את זה אחר כך?
דניאל גולדשטין
אל"ף, הוא רואה רק 20%.
מוסי רז (מרצ)
עוד מעט גם 40. עוד טיפה זה 51.
דניאל גולדשטין
זה לא עובד ככה. יש הגדרות של משרד התקשורת מה זה נכס אסטרטגי. אסור למכור יותר מכמות מסוימת. כל נכס אסטרטגי מוגדר. זה רק באישור של שר התקשורת.
מיקי לוי (יש עתיד)
פה אני מודאג. מה זה "אישור של שר התקשורת"? האם שר התקשורת יכול להחליט מחר על מכירה של עוד 10%?
נירית איבי
לא, הוא מדבר על נכס.
דניאל גולדשטין
זה מנוהל טוב. יש הגדרות ברורות. חלק מנכסי הדואר מוגדרים כאסטרטגיים, לכן לא ניתן למכור אותם. דיברתם על מודיעין. מודיעין זה בשכירות, זה לא נכס בבעלות. אנחנו נמצאים היום במקום אחר לגמרי. אני חושב שלהכניס משקיע אסטרטגי זה חשוב. אתה דיברת על כך שכיף לנהל את הדואר. תאמין לי, אני מסכים איתך. העולם של הסחר המקוון זה עולם שמתפתח. זה הנכס העיקרי של הדואר היום. בעולם הזה כל משקיע אסטרטגי שבא עם שכל, עם חוכמה, עם ידע, מכפיל את כוח הדואר. כל התהליך הזה מנוהל בצורה מסודרת על ידי רשות החברות, על ידי כל המשרדים. לא תהיה פה מכירה כזאת או אחרת. הכל מסודר, מנוהל, מתוכנן. יהיו שערוכים של כל הנכסים. חלקם בכלל אי אפשר למכור, חלקם לא רשומים.
היו"ר משה גפני
מתי יהיה השערוך של הנכסים?
דלית זמיר
במסגרת תהליכי ההפרטה נדרשות שתי הערכות שווי. זה נעשה כדבר שבשגרה בכל תהליך הפרטה. ברגע שנתחיל את התהליך נבקש הערכות שווי.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
למה לא ידעת את זה לפני?
דלית זמיר
במסגרת המכירה זה יהיה.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
את באה לכאן לדיון בלי שאת אומרת לנו על מה אנחנו מדברים.
דלית זמיר
הדיון הוא לא לגבי המחיר.
מוסי רז (מרצ)
אפשר לראות מאזן של החברה?
נירית איבי
רציתי להתייחס לשתי נקודות שהעליתם גם על בנק הדואר וגם על המתווה.
היו"ר משה גפני
אתם בעד האישור?
נירית איבי
כן, חד משמעית.
מיקי לוי (יש עתיד)
כמה כסף זה?
נירית איבי
אנחנו באים ומנהלים היום איזה שהוא מתווה בו המדינה אומרת שהיא רוצה להפריט חלק מהמניות שלה. אנחנו מסבירים את המתווה. אנחנו מאשרים פה בוועדה איזה שהוא מתווה להפרטה, את הערך או את השווי של החברה. אנחנו לא מסתפקים רק בחברה אחת לתת הערכת שווי, אנחנו הולכים לשתי חברות בלתי תלויות. הן מהראשונות בשוק, מהמוסמכות בשוק לעשות הפרטות ותשקיפים לא רק לחברות ציבוריות. הן יבחנו את כל הפרמטרים ויתנו הערכת שווי. ישבו המשרדים ויבחנו את שתי הערכות השווי. זה תהליך מוסדר ומאוד מאוד ארוך ומפורט.

לעניין בנק הדואר - אנחנו מנהלים היום שיח ודברים עם דואר ישראל בנוגע לתכנית האסטרטגית של בנק הדואר. בנק הדואר צריך יחס הלימות הון מסוים, פיקוח. דואר ישראל התחיל בשיח עם המפקחת על הבנקים. השיח עם הרגולטור כבר נעשה ונבנה. זה לא רק על יחס הלימות ההון או ההון הראשוני שצריך להביא, זה גם הלבנת הון, זה נהלים טכנולוגיים שונים שצריך לקחת בחשבון ולראות את ההשקעה, זה גם הסכם שירותים שצריך להיחתם בין הדואר לבנק הדואר, להחליט באיזה נכסים יהיה בנק, באיזה יש דואר. יש הרבה הרבה רבדים בתוך הדואר שצריכים לעשות. רק שתדעו שזה הולך למסלול הנכון. מנכ"ל הדואר מנהל את השיח הזה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יש לי 5 שאלות. ראשית, קראתי שיש הסכמה והבנה עם העובדים. אני מבין שהעובדים הסכימו למתווה שכתוב פה.
שמעון פרג'ון
כל אלה שהצביעו אוטומטית נעלמו בלי להבין על מה הצביעו.
מוסי רז (מרצ)
הם יחזרו להצביע אוטומטית עוד מעט.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מה מספר העובדים היום בדואר?
קריאה
5,400.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
האם הקונה העתידי מתחייב להשאיר את מספר העובדים כך שלא תהיה ירידה במצבת העובדים? מה האלטרנטיבות הידועות? עד 2025 יש את המסגרת. מה אחריה? אם יש התחייבויות, הסכמות או הבנות, אני מבקש שתגידו אותן. הדאגה שלי היא בעיקר לעובדים. זה דבר אחד.

דבר שני, האם ה-20% המדוברים כוללים את בנק הדואר? אמרתם פה, וזה קצת מטריד אותי, שיש נכסים שאתם לא יודעים עליהם, נכסים שלא עברו שערוך. אולי לא הבנתי נכון, זו בעיית הבנה שלי. האם יש לדואר מסמך או למדינה מסמך של כל הנכסים של הדואר?
היו"ר משה גפני
אמרת שני דברים מרכזיים, שזה העובדים והנכסים.
מוסי רז (מרצ)
קשה לי להתייחס ברצינות כשלא מונח בפנינו מאזן. אני לא יודע מה יש בדואר, מה אין בדואר. מדובר כאן על סך מאזן של 6 מיליארד, זה מה שכתוב.
נירית איבי
בהחלטה יש לך - -
מוסי רז (מרצ)
לא כתוב לי ממה מגיעים ה-6 מיליארד האלה. אין אפילו ראשי פרקים של מאזן. זה לא ראשי פרקים של מאזן, זה לא דומה למאזן. אם היינו מדברים על חנות מכולת, היו מביאים לפה מאזן. צריך להפסיק את הדיון עכשיו. תכינו שיעורי בית. גפני, זה פשוט לא רציני. קודם על ביטחון אמרנו להם ללכת להביא. אין פה שום דבר. לפי מה אני אמור להחליט, לפי מה אני אמור לדעת?
מיכל בירן (המחנה הציוני)
הדיון הזה מאוד מורכב מבחינתי. דבר ראשון, נראה לי שאתם יודעים שאני נגד הפרטה. אני כן מברכת על זה שבחרתם כאן בחלופה של הפרטה חלקית שמשאירה את הרוב בידי המדינה. זה מרגיע אותי במידה מסוימת. אני באה בראש פתוח. ההחלטה הזאת אמנם כבר התקבלה, אבל זה לא אומר שאנחנו לא יכולים להשיג עליה כמיטב יכולתנו.

אני רוצה לברך אתכם על המאמצים הגדולים שנעשו בשביל לשפר את הדואר בשנים האחרונות. היינו כאן בכל הדיונים. אני מברכת על זה. המאמצים מורגשים. עדיין יש הרבה מקום לשיפור, אבל מורגשים המאמצים.

כמה דברים מטרידים אותי. אני רוצה להצטרף לשאלה של מיקי על העובדים, לחדד שם לגבי העניין של מה קורה עם עובדי הקבלן. היו פה כמה דברים שהעלמנו עין במהלך הזה. כל כך רצינו שתצאו מהמשבר, שקצת העלמנו עין מזה שחלוקת הדואר עברה לספקים במידה רבה.
דניאל גולדשטין
זה לא של הדואר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
היו זכיינים שזכו בחלוקת דואר.
קריאה
מפה מתחילה הבעיה. מרוב עצים לא רואים את היער.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הם לא אשמים.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אני בכל מקרה לא מאשימה. אני בצד של הדואר. אני חושבת שחשוב שהדואר קיים. העובדים של הדואר זה הפריזמה העיקרית שלי. הפריזמה הנוספת היא אזרחי מדינת ישראל. השירות האוניברסלי חשוב, אני רוצה שהמדינה תשלם עליו. אי אפשר שהמדינה תתייחס לדואר כמו אל כל חברה, שהיא תגיד: מה קורה עם המאזנים שלכם, למה אתם כך וכך, תוך כדי שהיא מאלצת אותם להגיע למקומות הכי לא רווחיים. אני רוצה שהמדינה תשלם על זה. אני מקווה שמתוך המהלך הזה המדינה תצטרך לשלם על השירות הזה. אני רוצה לוודא שבמהלך הזה לא יקרה מצב שהדואר יגיד: זה לא רווחי לי לשלוח לאיזה קיבוץ בקו העימות בצפון איזו חבילה וחצי. אני רוצה לוודא שמעוגנת הזכות של אזרחי ישראל לקבל דואר בתוך המהלך הזה.

העניין עם הנכסים מאוד מטריד אותי. אני רוצה שיבוא משקיע, כי אתם כל הזמן מתחרים עם ידיים קשורות. המדינה יכולה להוסיף את הכסף הזה. היה צריך לתת לכם את הכסף הזה מקופת המדינה, כדי שתוכלו להתחרות, רק אז לשפוט אתכם על הביצועים. המדינה לא עושה את זה. אני מבינה שאתם זקוקים להון הזה כדי שתוכלו להשתדרג. אני רוצה לוודא שלא יגיע משקיע, כפי שראינו באין ספור דוגמאות, שלכאורה מכניס כסף, אבל כל מה שמעניין אותו זה הנכסים של הנדל"ן שהוא מוכר אותם אחר כך במחירים מטורפים לעומת מה שהם הוערכו. בזה הוא מרוקן אתכם ומפריע לכם. אני רוצה לוודא שזה לא קורה.
דניאל גולדשטין
זה 20%, מיכל.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אני רוצה שהוא יביא לכם עוד כסף, כדי שתוכלו להתייעל, אני לא רוצה שיגיע מצב שמישהו יבוא רק בשביל לרוקן אתכם, כי זה לא יועיל לכם, זה רק יפריע.
משה פריאל
ההפרטה הזאת, למרות שהיא 20%, היא שוב מסמר קבורה בנושא של הביטחון החברתי של מדינת ישראל. בבאר שבע ובפריפריה הדואר, תסלחו לי, זו צרה צרורה. ראש הרשות, הדבר המרכזי והעיקרי שהוא עומד בפני פניות הציבור זה בנושא הדואר. כשנכנסתי שאלתי את מר גולדשטיין איך ייתכן שחולפים שבועיים משליחת מכתב וזה לא מגיע. מרוב עצים לא רואים את היער.
דלית זמיר
קודם כל, לגבי החשש מהעניין של הנכסים והשווי של החברה, אז כמו שאמרנו, אנחנו בתחילת התהליך. אמורות להיות פה הערכות שווי. אין כוונה למכור את החברה במחיר שלא משקף את השווי שלה ואת הנכסים הקיימים בה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא הייתה כוונה כזאת.
דלית זמיר
ההערה היא לא לגבי עצם התהליך, היא לגבי הערכות השווי. אנחנו עוד לא שם.
היו"ר משה גפני
מיקי, לא נחזור על מה שאמרת שהיה בעבר. לא יהיה את זה פה.
דלית זמיר
הכוונה היא למכור, כמו שאמרנו קודם, 20%, אחר כך 20% נוספים. השליטה נשארת בחברה. לפי ההסכמה היא תישאר. אנחנו נשארים ב-60%. אין פה כוונה להגיע ל-51. הדבר הזה טעון ועדת שרים להפרטה וועדת כספים של הכנסת.
מוסי רז (מרצ)
כשהקימו את הדואר לא הייתה כוונה להגיע ל-40%.
דלית זמיר
בשביל זה נצטרך לבוא אליכם שוב. נצטרך לבוא שוב לוועדת שרים להפרטה ולכנסת. אנחנו לא בהליך הזה.

לגבי כל העניין של הרגולציה, אני חושבת שכדאי שמשרד התקשורת יענה על זה. אין פה הפחתה של הרגולציה. אנחנו לא כתוצאה מהמכירה מונעים את הרגולציה.
אורן לביאן
הרגולציה קבועה בחוק הדואר ובתקנות. ישנן תקנות שירות אוניברסאלי שפורטות את רשימת השירותים האוניברסאליים שחברת הדואר צריכה לספק בכל הארץ לכלל הציבור. ישנן גם הוראות בנוגע לטיב השירות האוניברסאלי שמעוגנות ברישיון שהוענק לחברת הדואר. גם לעניין הנכסים יש הוראות שמעוגנות ברישיון חברת הדואר. בין ההוראות זה שנכסים חיוניים, נכסי מקרקעין חיוניים למתן שירותי הדואר כפי שהוגדרו על ידי המשרד לפני שנה וחצי, שנתיים, אסור למכור, אלא אם מתקבל אישור מראש של השר. יחד עם זאת, לחברה יש לפי הרישיון זכות למכור עד 20% מהנכסים. אלה נכסים שלא משמשים אותה בייצור הכנסה, בפעילות.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אני מנסה לדמיין רגע באיזה נכסים לא משתמשים.
דניאל גולדשטין
יש.
אורן לביאן
אני ראיתי נכסים שלא משתמשים בהם.
מיקי לוי (יש עתיד)
סגרו כל מיני חנויות דואר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא רק. גם ראיתי דירות מגורים.
מיקי לוי (יש עתיד)
מה זה "דירות מגורים"? יש חוסר של דירות במדינת ישראל.
היו"ר משה גפני
מה אתה רוצה לעשות עם זה?
מיקי לוי (יש עתיד)
כמה דירות יש לכם?
מוסי רז (מרצ)
למה שיגיד לך? את המאזן הם לא מוכנים לתת.
דניאל גולדשטין
המאזן גלוי, הוא מפורסם.
מוסי רז (מרצ)
תביא אותו לפה. מה זה "גלוי"?
דניאל גולדשטין
עשינו עבודה מאוד גדולה, אסטרטגיה לדואר קדימה, להסתכל לאיפה הדואר הולך. הדואר משתנה, אתם יודעים את זה. הדואר הולך יותר לכיוון החבילות, לכיוון הסחר המקוון, יותר לכיוון הורדת יוקר המחייה של האזרחים. הוא עושה את זה יפה מאוד. כל העולם הולך לכיוון הזה. העולם הולך לשילוב נכון בין משקיעים פרטיים למדינה עצמה, כשהמדינה שומרת על הזכות של האזרחים. המשקיעים הפרטיים מכניסים ערך נוסף, ערך מקצועי. 20% זה השילוב.
מיקי לוי (יש עתיד)
על זה אנחנו מברכים. כמה חבילות בחודש?
דניאל גולדשטין
700,000 חבילות ביום. מעל 70 מיליון חבילות - -
היו"ר משה גפני
מה עם המכתבים?
דניאל גולדשטין
גם המכתבים השתפרו. אנחנו רוצים לשפר את זה עוד יותר.
היו"ר משה גפני
מה אתם רוצים להגיד על העובדים?
שמעון פרג'ון
צריך לזכור שאנחנו נשארים חברה ממשלתית 60%. צריך לזכור שכל ההסכמים הקיבוציים הקיימים ממשיכים גם ביום המחר, כך שאין לרוכש או לתהליך ההפרטה שום קונוטציה עם העובדים. ככל שהחברה תהיה יותר חזקה כן ייטב עם העובדים. אנחנו מאמינים מאוד במהלך הזה. המהלך זה מגובה ומובל על ידי יושב-ראש ההסתדרות, אבי ניסנקורן. אני חושב שהמהלך הוא גם לטובת העובדים, אבל בעיקר לטובת אזרחי מדינת ישראל.
היו"ר משה גפני
אני אגיד לכם מה אני מבקש. יש פה תהליך חיובי. כולנו הסכמנו שהתהליך הוא חיובי, טוב שהוא מתבצע. התהליך של הפרטה הוא דבר חיובי. לו היו פה את כל הנתונים הייתי מציע לחברי הוועדה להצביע על הכל בעד. אנחנו צריכים לאפשר לכם להתחיל את התהליך. אנחנו לא נאפשר לכם, שזה מה שאני מציע, להעביר את הכסף עד שלא נקבל את שווי הנכסים ואת הסיכום עם העובדים. עד שזה לא יקרה, שאני מעריך שזה בערך חודשיים - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יש לכם נתון כזה?
היו"ר משה גפני
המאזן.
דניאל גולדשטין
הכל ישנו.
נירית איבי
המאזן מפורסם, אין בעיה.
מוסי רז (מרצ)
תביאו אותו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אם אין בעיה, תעבירו את זה.
מוסי רז (מרצ)
לא היה צריך לקיים אפילו דיון של דקה אחת ברגע שהם לא הביאו, אפילו של דקה. לזה את קוראת תקציב מאזן, את לא מתביישת? את יודעת מה זה מאזן?
נירית איבי
אמרתי שזה ראשי פרקים.
מוסי רז (מרצ)
זה ראשי פרקים של מאזן? את יודעת טוב מאוד שלא. איך את יכולה לבוא ולהגיד דבר כזה?
נירית איבי
זה לשנות את הפוקוס מהדבר החשוב ביותר שקורה פה.
מוסי רז (מרצ)
זה לא חשוב? הדבר החשוב הוא שנדע על מה אנחנו מצביעים. אם אתם לא רוצים שנדע על מה אנחנו מצביעים, כנראה שיש לכם מה להסתיר.
דניאל גולדשטין
הדואר נמצא בתהליך של הבראה, בתהליך של התכנסות כבר 3 שנים. הנושא הזה הוא חלק מהתהליך. אנחנו בנושא הזה כבר דנים הרבה זמן. אם נדחה את זה או לא נעשה את זה, זה יפגע בשני דברים: אחד, בתהליך עצמו. זה גם יעצור את כל תכנית ההבראה.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
תסביר.
דניאל גולדשטין
אנחנו נמצאים לקראת סיום הקטע הראשון של תכנית ההבראה. זה יפגע בקרוב ל-170 עובדים שאמורים לצאת לפנסיה עם תנאים. אם הנושא הזה לא יסתיים, הדואר חוזר חזרה לימים האפלים שלו. חבל שזה ככה.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
יעצרו את מה שאתם צריכים בשביל להוציא את העובדים?
דניאל גולדשטין
לגמרי. חבל, אנחנו נמצאים בתהליך מתכנס. חבל לפגוע בזה.
היו"ר משה גפני
תאמרו לגבי הדוח.
יניב אדרי
סך נכסים 6 מיליארד 134.
היו"ר משה גפני
יש מאזן?
יניב אדרי
כן, אני יכול לתת לכם את זה.
היו"ר משה גפני
תעביר את המאזן.
יניב אדרי
יש לי את הפירוט.
היו"ר משה גפני
אני לא רוצה את הפירוט. תעביר את המאזן. אני מציע שתעבירו את המאזן.
דניאל גולדשטין
הוא גלוי באינטרנט.
היו"ר משה גפני
אני לא מסתכל באינטרנט. תעביר את המאזן, אין ויכוח לגבי העניין הזה. אם המצב יהיה שאנחנו לא נאשר את מה שהם מבקשים, הדואר ילך אחורנית. אנחנו כולנו לא רוצים את זה. היו פה הרבה דיונים על הדואר. המצב היה קטסטרופה מוחלטת. יש שיפור, רק לא מספיק. אנחנו לא רוצים לתת יד לעצור את התהליך. אנחנו נושאים באחריות על העובדים, אנחנו נושאים באחריות לגבי הנושא של הנכסים. אנחנו לא רוצים שבעוד 20 שנה יבואו ויגידו שישבה פה ועדת כספים ואישרה מבלי לדעת מה שווי הנכסים וכל מה שנלווה לעניין הזה. יש בהחלטות הממשלה כמה סעיפים שצריכים לבצע אותם. אני מציע לאשר את המתווה, לא לאשר את העברת הכסף, לא לאשר את המשך התהליך.
דניאל גולדשטין
איזה כסף?
היו"ר משה גפני
להפרטה יש גם עלות כספית.
נירית איבי
אין עלות תקציבית.
היו"ר משה גפני
לא אמרתי פנייה תקציבית. אנחנו מאשרים את התהליך. אתם תתחילו את התהליך, תעשו את כל מה שאתם נדרשים לעשות. כדי לאשר את זה אתם תצטרכו לחזור לכאן. כשנדע מה שווי הנכסים, מה המכירה שהולכת להיות מבחינת העניין של הנכסים של הדואר, מה השווי שלהם - -
דלית זמיר
את הערכות השווי אסור לפרסם.
מיקי לוי (יש עתיד)
הוא לא מתכוון ל-20%, הוא לא מתכוון למכירה.
דניאל גולדשטין
זה פוגע בכל התהליך של העובדים.
היו"ר משה גפני
תבואו לאשר פה את שווי הנכסים אחרי שסיכמתם.
דניאל גולדשטין
אנחנו מחזירים כרגע את הכל אחורה. יש תהליך ארוך. חבר'ה, לא מוכרים מחר בבוקר. מחזירים את החברה אחורה.
היו"ר משה גפני
לא מחזירים לשום מקום. אתם מתחילים את התהליך. את מה שאתם רוצים עכשיו אתם מקבלים. אתם תצטרכו לבוא לכאן.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אתם אומרים שההפרטה לא עולה כסף, אבל שיש כסף שאתם זקוקים לו בשביל להוציא את העובדים.
שמעון פרג'ון
אנחנו לא זקוקים לו. הוא קיים בתוך הסכם.
היו"ר משה גפני
אנחנו לא נאשר בלי שתביאו.
שמעון פרג'ון
אני חושב שיש כאן אי הבנה קטנה. אנחנו עברנו תכנית הבראה של 1,200 עובדים במשך 4 שנים. עד סוף השנה האזרחית הזאת אנחנו אמורים לסיים את מבנה ההבראה עם 126 מיליוני השקלים שמונחים כאן עכשיו אצלך. הם לא שייכים להפרטה בכלל, הם שייכים כפעימה נוספת בתכנית ההבראה. את אישור ההפרטה נתנו ברפורמה.
היו"ר משה גפני
אתה בדקת בממשלה מה העמדה של כולם?
שמעון פרג'ון
קטונתי.
היו"ר משה גפני
אתה רוצה שאני אראה לך אס-אם-אסים שאני מקבל? נמצאים פה רק חברי אופוזיציה, אין פה אף אחד מהקואליציה. כל ארבעת חברי האופוזיציה פה. אנחנו תומכים במתווה, אנחנו רוצים שהוא יתבצע, אנחנו לא מעכבים אותו אפילו לדקה. אנחנו נצביע על זה שאנחנו מאשרים את המתווה. ברגע שיתקדם העניין - אתם צריכים בלאו הכי לבוא לכאן - אנחנו נאשר את העברה ואת הכל. תגיד, זה דוחה עובדים שצריכים לצאת?
שמעון פרג'ון
כן.
קריאה
למה?
שמעון פרג'ון
אם לא יהיה כסף, איך יצאו?
שגית אפיק
מה שהוא מבקש זה שלפני המכירה תגיעו לכאן. הוועדה מאשרת עכשיו את דרך ההפרטה. זה נותן לכם את היכולת לצאת לדרך. הכסף שאתם מדברים עליו הוא כסף שקשור בהחלטת הממשלה, הוא לא קשור בוועדה. אומר היושב ראש שלפני שאתם יוצאים למכירה אנחנו רוצים שתחזרו לכאן. כדי שתחזרו לכאן לא רק עם דיווח ולוועדה הזאת לא יהיו שיניים, תביאו איתכם במועד הזה גם את צו האינטרסים החיוניים שעליו הוועדה צריכה להצביע. זה ייתן לוועדה סמכות לפני המכירה. יש לכם לעשות עוד דברים לפי החלטות הממשלה – תיקון 11. את זה ישאלו אתכם כשתבואו לכאן לפני המכירה.
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור המתווה, ירים את ידו? מי נגד, מי נמנע?

הצבעה

בעד – 2
נגד –1
נמנעים – 2
המתווה אושר.
היו"ר משה גפני
2 בעד, 1 נגד, 2 נמנעו. המתווה אושר. אתם תבואו לכאן, בתוך חודשיים, אני מעריך, גם עם הצו, גם עם הדיווח לגבי העובדים. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:12.

קוד המקור של הנתונים