ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 05/08/2018

הצעת תקנות אומנה לילדים(גוף מפעיל), התשע"ח 2018

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה


הכנסת



37
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
05/08/2018

הכנסת העשרים


הכנסת


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 848
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום ראשון, כ"ד באב התשע"ח (05 באוגוסט 2018), שעה 11:30
סדר היום
הצעת תקנות אומנה לילדים(גוף מפעיל), התשע"ח 2018
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר
עבד אל חכים חאג' יחיא
חברי הכנסת
קארין אלהרר
אורן חזן
מוזמנים
ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - מצדה מצלאוי

עו"ד-מח' יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - צילה רבקה נאה

מפקחת ארצית-נפגעי עבירה קטינים, משרד הרווחה - רחל איגר

ממונה רישוי משפחות אומנה, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים - יוסי וקנין

עוזר ליועמ"ש, משרד הרווחה - נועם פליק

מנהלת תוכן אומנה וקלט חרום, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים - מרינה יורובסקי

רפרנט רווחה וביטוח לאומי באג"ת, משרד האוצר - נתנאל אשרי

מנכ"ל, שחר - חברת רווחה ומשפחה - זכי חרוב

מנכ"ל, מכון סאמיט - אומנה - יונתן בוגט

מנהלת שרות האומנה, מכון סאמיט - אומנה - אורית עמיאל

מנכ"ל, עמותת אור שלום - טלי חלף

ראש צוות השמות ואיבחונים, עמותת מטב - עידית לרנר

מנהל שרות אומנה, א.ד.נ.מ. בע"מ השירות לאומנה - רונן כהן

מנכ"לית א.ד.נ.מ. בע"מ, א.ד.נ.מ. בע"מ השירות לאומנה - עמליה ברחד

מנהלת חטיבת דיור ואומנה, א.ד.נ.מ. בע"מ השירות לאומנה - עדה בורדמן

מוזמן/ת - יובל בריק

מוזמן/ת - יוסף נעים

שדלן/ית (עצמאי/ת), מייצג/ת את מטב - יובל יפת
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
מנהל/ת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
הדס צנוירט

הצעת תקנות אומנה לילדים(גוף מפעיל), התשע"ח 2018
היו"ר אלי אלאלוף
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה. על סדר-היום: הצעת תקנות אומנה לילדים. למה יש לנו שתי ישיבות על אותו נושא?
נעה בן שבת
אחת זה תקנות שנוגעות לגוף המפעיל והתנאים שנדרשים לגביו, והשנייה – נוגעות לבקשה לרשיון. אלה שתי תקנות עם מוזמנים שונים.
היו"ר אלי אלאלוף
נתחיל בגוף המפעיל. בבקשה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אדוני היושב-ראש, בבקשה, אם אפשר הערות מקדימות. כמה הערות לגבי נושא האומנה באופן עקרוני. בדיון לפני האחרון, שנערך כבר לפני כמעט חצי שנה, משרד הרווחה ציין שבנובמבר 2017 ישבו עם חשב המשרד בנוגע לתקנות תשלום לאומן, והם יעדכנו את הוועדה מה קרה מאז. אני לא ראיתי עדכון, אז אם הוועדה קיבלה עדכון, אשמח לדעת.

אני מקבלת עד היום פניות ציבור של משפחות אומנה שלא מקבלות בזמן את תשלום האומנה. אני יודעת, אדוני היושב-ראש, שגם אתה מקבל פניות בנושא הזה, וראיתי לדעת, האם נראה סוף לעניין הזה.

הנושא השני שאשמח לקבל אליו התייחסות – ילדים שמקבלים קצבת שארים או גמלה מביטוח לאומי, שלא היו מוכרים כילדי אומנה. אמרתם בדיונים הקודמים שרק 60% מהילדים בגילאי 0 עד 6, הצלחתם להכיר בהם בגלל טעות שהיתה עם הנתונים של הביטוח הלאומי, ואמרתם שגילאי 9 עד 18 ייכנסו לתקציב 2018. אם זה קרה, אשמח לדעת.

ועוד שנושא שבעיניי הוא מאוד כאוב – ילדים שמגיעים לגיל 18, ומשתחרר להם המון כסף. פנינו – הפסקתי לספור – אין ספור פעמים למשרד הרווחה, כדי שיהיה אדם שיוודא שהכסף הולך למקומות הנכונים, ולא יבוזבז למקומות מאוד שליליים. גם על זה קיבלתי לא מעט פניות ציבור. בדיון הקודם אמרתם שזה מאויש על-ידי סטודנט או יאויש – אשמח לדעת היכן זה עומד, ואם יש אדם, בכמה אחוזי משרה וכו'. תודה.
היו"ר אלי אלאלוף
לא יועץ משפטי עונה לשאלות כאלה. לשאלות חברת הכנסת עדיף שיענו אנשי המקצוע, ותקבלו גיבוי, עזרה, ייעוץ, מה שתרצו מהיועצים המשפטיים, כי החזר תשלומים למשפחות זה בעיניי לא עניין של תקנה אלא עניין מהותי מאוד. בבקשה.
רחל איגר
שמי רחל לוין-איגר, ואני מפקחת ארצית על האומנה. לעניין הנושא של קצבת שארים, עשינו עם ביטוח לאומי, האפוטרופוס הכללי והמשרד, ושינינו את התע"ס, להתאימו לתנאים של היום - גם את הנושא של סכום הכסף שהצעירים יקבלו וגם את התנאים שיקבלו. אנחנו בשלבים שאושר הנוסח החדש, ואנחנו בשלבים של חתימות לפני פרסום התיקון. ראינו שהיה מקום לתקן גם למה הצעירים יוכלו להשתמש בכספים, ומה כבר לא רלוונטי למה שהיה בעבר. זה נמצא בשלב של טיוטה אחרונה לחתימה על אישור ופרסום.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אבל יש מנגנון שעובד?
רחל איגר
יש כבר עכשיו מנגנון שעובד. יש סטודנטית במשרה מלאה של סטודנט שעובדת על הנושא הזה. גם חשבנו שנכון להוסיף את הילדים ממינהל מוגבלויות, שעד היום לא היו בפנים. הנערים והנערות של חסות הנוער בפנים. אנחנו מתחילים לעשות פנייה למשרד החינוך, אבל זה ממש בהתחלה, לגבי יתומים שנמצאים במסגרות של משרד החינוך, שנתחיל לחשוב אתם על לחסוך את קצבת השארים. עד היום זה היה בפנימיות של משרד הרווחה או אומנה של משרד הרווחה. יש עוד קבוצת ילדים שנמצאים במסגרות חוץ ביתיות, פנימיות, שבפיקוח של משרד החינוך, ואנחנו מתחילים אתם שיח.
קארין אלהרר (יש עתיד)
רחל, השאלה אם יש נער שמגיע היום לגיל 18, ורוצה לפדות את הכסף. האם יש מישהו שבודק אתו, לפני שמגיע אליו השקל הראשון, לאן הכסף הזה הולך?
רחל איגר
כן. הם צריכים להמציא תוכנית שאתה הם הולכים. עשינו עבודה יחד עם ארגוני האומנה ויחד עם הפנימיות להתאים את המכתבים. בתוכנית שלנו רצינו כבר עכשיו בקיץ הזה לכנס את כל הגורמים המטפלים גם בפנימיות וגם באומנה, כדי שהצוותים יכירו טוב יותר את התע"ס החדש, כדי לתת הסברה טובה יותר לילדים. בכל מקרה, מבחינתנו, משפחות האומנה מקבלות מכתב לגבי ילדים יתומים, היתום אמור לקבל מכתב מי האומנה ומסבירים לו את זה.

גם אנחנו רוצים להגיע למצב שלא בסנכרון הנתונים של ביטוח לאומי – מי מקבל קצבת שארים ומי שאצלנו מסומן שנמצא בסיכון חוץ ביתי, שהסנכרון יהיה יותר מדויק.
קארין אלהרר (יש עתיד)
לפי איזה קריטריונים זה עם התע"ס?
רחל איגר
נכון לעכשיו אנחנו במסגרת ועדת היגוי – התע"ס הוא כן בפעימות רק לא היה לנו כוח אדם לבצע את זה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
את אומרת שהקריטריונים לאיך יוצא הכסף בימים אלה נסגר בצד, אז בעצם אין קריטריונים קיימים?
רחל איגר
לא. עדינו עדכון. חלק ממה שהיה בתע"ש, הרי הטענה היתה שלא ביצענו אותו. עכשיו אנחנו מבצעים אותו כלשונו. עוד יותר עדכנו אותו שזה יתאים למה שקורה היום כמו נסיעות לחו"ל, לנסות לא רק בארץ – התע"ש הקודם היה, למשל, לא מתאים. אבל זה דיוקים של הניצול של הכספים. אז היתה טענה נגדנו, שכל הכסף עבר אליהם כי לא היה כוח אדם, וזה כבר לא שם. גם האפוטרופוס הכללי הקצה כוח אדם וגם אצלנו יש סטודנטית שמטפלת בזה.

לעניין התשלומים למשפחות, יש לנו קשר קבוע באמצעות הצוות שלך לגבי כל פנייה של משפחה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אבל זה לא הגיוני שהם צריכים לעבור דרך הצוות שלי.
רחל איגר
לא, זה ממש לא תקין. פנינו באמצעות הפיקוח שלנו לכל הארגונים שיושבים פה כדי לראות איפה התקלות, ובמקביל אנחנו עובדים עם הרשויות המקומיות כדי שההשמה תהיה במידיי. בכל מקרה, גם כשמתברר לנו, שמשפחה לא קיבלה כסף – ברגע שהדבר מוסדר, אנחנו לא מחכים עוד חודש כדי לשלם; באמצעות מקדמה אנחנו נותנים להם.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אבל איך אפשר למנוע מצב שהם לא יקבלו את הכסף?
רחל איגר
עכשיו עלתה הצעה חדשה במשרד לעשות שינוי כדי שקודם המשפחות יקבלו כסף, אבל יש לנו בעיה, כי מי שמשלם – הרשויות צריכות לשלם.
היו"ר אלי אלאלוף
למה הסרבול הזה? למה צריך לעבור דרך מערכת שבלאו הכי מסורבלת, שזה רשויות מקומיות, ולא התפקיד שלנו לייעל אותם עכשיו, ולא לדאוג למשפחות? למה זה לא יכול להיות ישירות בין המשפחות לארגונים? למה התחנה המיותרת הזאת, המעכבת? כאילו על כולם. אתם צריכים למצוא נוסחה, למה – כי ה-25% גם באים פה, המאצ'ינג של הרשויות המקומיות? אז תמצאו דרך. התחנה של הרשויות המקומיות היא תחנה מיותרת, מסורבלת ומעכבת. זה גם מכביד. תארו לכם שרשות מקומית צריכה להתעסק עם 100 ילדים שלה. למה? למה שלא תחשבו להעביר את זה ישירות בדרך הגופים שהם כל היום בקשר עם הילדים והמשפחות שמטפלות? זו היתה הבקשה שלנו – תורידו את התחנה הכבדה, המיותרת הזו של רשויות מקומיות. אין לי טענות לרשויות המקומיות, אבל תארו לכם שכל אחד – טיפול שיניים – 800 שקל, תבוא, תלך. זה סרבול.
נעה בן שבת
במילא 75% משלמת המדינה.
היו"ר אלי אלאלוף
תתחשבנו ברשויות אחר כך. אבל המלצה שלי – אתם רוצים שנעשה את זה בצורת תקנה, לא יודע מה – תורידו את התחנה של הרשויות המקומיות. היא המעכבת. זה גם לא הרשויות החזקות, אתם יודעים את זה. יש רשויות שלא מסוגלות להוציא צ'ק של 100 שקל, אז משפחה שהקדימה את ההוצאה כדי לשלוח לטיפול שיניים – זה לא שחסר כסף. כסף קיים. אני דואג לכם. הכסף קיים. רק הפרוצדורה היא כבדה. ומי שמשלם זה המשפחות שבלאו הכי לא מקבלות את כל מה שהיו צריכים לקבל. אז גם לעשות מימוני ביניים למדינה המטורפת הזאת שנקראת מדינת ישראל? למה הם צריכים לעשות מימון ביניים? זה טירוף.
רחל איגר
ההשמה היא באמצעות הרשויות. מה שכבר אמרנו בפעם הקודמת, שיש האבחנות האלקטרוניות. זה הולך מהר מאוד באמצעות המחשב – כבר לא בניירות. זה אמור לקצר לגמרי.
היו"ר אלי אלאלוף
תתקנו את המערכת הזאת לפני שיגיעו – זה אני זוכר מתפקידי הקודם, כמה טענות. אני הייתי מוכן להקים קרן, רק תממנו להורים. למה שימתינו? תחשבו על זה, כי זה לא מחסור בכסף. זו החלטה מינהלית, שאמורה להקל על סרבול בירוקרטי. אשמח לשמוע שהצלחתם, שפתרתם. אני לא חושב, לאור מספר התלונות שמקבלים – אתם מתלבשים על אנשים שלא הכי חזקים במשק. לעשות מימון ביניים של אלף שקל למשפחה – אתם טוב ממני יודעים שזה לפעמים כבד מאוד.
נעה בן שבת
היתה שאלה לגבי הילדים בגילאי 9 עד 18.
רחל איגר
בתחילת השנה הזו שלחנו לכל הרשויות עוד רשימה של 500 ילדים מהרשימות של מקבלי קצבת שארים וקצבת ילד נטוש, והגענו לגיל – עד גיל 14 אנחנו בבחינת כל התוכניות של הילדים שגרו בקרב קרובי משפחה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
יש פער של עוד 4 שנים.
רחל איגר
חלק מהילדים שהיו ברשימות 14-18 כבר נכנסו לתוך הקליטה. מבחינתנו בכל הרשויות יודעים שברגע שיודעים על ילד שלא גר עם הוריו, צריך כבר לטפל בבניית התוכנית המתאימה – או הביתה או להכיר בהם כאומנה. בכל מקרה, נכון לרגע זה, לפי התקציב שאושר, שלחנו עוד 500 שמות וזה עד גיל 14.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני רוצה להבין. בדיון הקודם אמרתם שהיתה טעות בביטוח הלאומי לגבי המספרים. איך הגעתם להכרה שיש טעות, אם אתם לא יודעים איפה הילדים?
רחל איגר
הטעות היתה שקיבלנו מביטוח לאומי את רשימת הילדים שקיבלו קצבת ילד נטוש, מה שקוראים גמלה מיוחדת לילד, והיו עוד 1,600 ילדים שמי שטיפל בהם קיבל קצבת שארים ליתומים.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אי-אפשר פשוט למצוא את הילדים האלה בלי הצורך לפנות לרשויות?
רחל איגר
הרשויות צריכות לבנות את התוכנית.
קארין אלהרר (יש עתיד)
בסדר, אבל תעבירו את השמות לרשויות.
רחל איגר
עברו 1,000 שמות, ויש גם היום הנחיה מאוד ברורה, שכל ילד שלא גרם עם הוריו ויודעים עליו, כן צריך לטפל בזה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אבל לפי מה שאת אומרת, חסרים עדיין ילדים בגילאי 14 ל-18. איך תמצאו אותם?
נועם פליק
נועם פליק, לשכה משפטית, משרד העבודה. אנחנו יודעים את כל הילדים שנמצאים – גם הרשימות. הרי גילינו את ה-1,600 ילדים, ידענו את הרשימות האלה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אבל אמרתם שמ-9 עד 18 הכול נכנס לשנת התקציב 18'. נכנסנו לשנת התקציב 18'.
רחל איגר
אני ידעתי על עוד 500. לא על כולם.
קארין אלהרר (יש עתיד)
זה מה שאמרתם. קראתי שוב את הפרוטוקול כדי להיזכר.
נעה בן שבת
אמרתם שגיליתם שיש יותר ילדים ולכן אתם מטפלים בהם בקבוצות - קודם כל הקבוצה של הצעירים יותר.
רחל איגר
נכון. עכשיו הוספנו את 9 עד 14.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אבל אתם מבינים שאתם אחראיים עד 18?
רחל איגר
ודאי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אז מתי ייכנסו 14 עד 18? אני לא המצאתי את העובדות. אתם אמרתם אותן לפרוטוקול. גם הזיכרון שלי לא כזה טוב – חזרתי לפרוטוקול. אמרתם – שנת התקציב 18' - נטפל תקציבית בילדים שהם נשארו. מה שנשארו לפי החישוב שלי זה 9 עד 18. עכשיו אתם אומרים שיש 9 עד 14. מעולה. מתי ייכנסו 14 עד 18?
רחל איגר
ב-2019. קודם כל, ברגע שאנחנו יודעים על ילד, אנחנו יודעים איפה הוא נמצא, והרשויות יודעות לחפש גם את הילדים עד גיל 18 – נבנית להם תוכנית.
נעה בן שבת
תוכנית טיפול אתם מכינים גם לילדים עד גיל 18?
רחל איגר
ברגע שמגיעים להם.
נעה בן שבת
איזה חלק עוד לא מטופל?
רחל איגר
אנחנו העברנו רשימה מסודרת – ב-2017 500 ילדים, וב-2018 עוד 500.
היו"ר אלי אלאלוף
ממי למי העברתם?
רחל איגר
מהמשרד את רשימת השמות שקיבלנו לביטוח לאומי לכל הרשויות באמצעות המחוזות.
נעה בן שבת
זה אומר שהילדים מגיל 14 עד גיל 18 רובם לא מטופלים לא בתוכנית טיפול ולא בתשלום עבור משפחות האומנה.
רחל איגר
אל"ף, בכל הרשויות התבקשו לחפש את כל הילדים עד גיל 18. מבחינת העלויות, אנחנו מתחילים איפה שיותר צעירים. איפה שמוצאים ילד ובונים תוכנית טיפול, הוא נכנס. לא מעכבים את זה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אבל אני לא מבינה איפה הקושי. את אומרת שהקושי הוא לא באיתור הילדים. אתם אמרתם שהתקציב ב-2018 יכסה את כל היתר הילדים. עכשיו הבעיה היא תקציבית? אני לא מבינה איפה הבעיה במתן מענה לכל הילדים.
היו"ר אלי אלאלוף
ואם מתגלים עכשיו ילדים?
רחל איגר
הם מטופלים ונכנסים.
היו"ר אלי אלאלוף
הם נכנסים אוטומטית?
רחל איגר
כן.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אבל דור א' – אנחנו לא יודעים את כולם.
רחל איגר
לי יש השמות של כולם.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אז מה הבעיה שהם יקבלו מענה?
רחל איגר
500 ועוד 500, בגלל הנושא התקציבי. אני זוכרת שדובר על 17', 18', 19', אבל אלך הביתה לעשות שיעורי בית. אבדוק את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
מה התקציב הדרוש פר ילד, ממוצע? כמה חסר? חסרים ברשימות המטופלות 500 ילדים. כמה כסף זה? כי אם אין תקציב, זה אומר שהמשפחה לא מקבלת מה שמגיע לה. ואז היא במירכאות, יש לה זכות להזניח את הילד. בסוף זה הילד. אתם גיליתם לנו במקרה, באחד הדברים שאותי הכי זעזע, שפתאום יש 1,600 ילדים שהיו צריכים להיות באומנה, ולא הגיעו לאומנה במערכת האומנה. בכל העולם היו עושים מזה כותרות. אז לא עשינו כותרות. לא רוצים לעשות כותרות. רוצים טיפול בילדים. אז כשאתם דוחים התחלת טיפול, דחיתם התחלת מענקים שמגיעים למשפחה לצורכי טיפול בילד. זה לא כדי להתעשר. לא ביקשנו רטרואקטיבית. ביקשנו שתתחילו לטפל. אם יש פה בעיה תקציבית, אני רוצה לדעת כמה היא.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אדוני היושב-ראש, זה מעבר לזה. זה בהתאם לתוכנית.
היו"ר אלי אלאלוף
נכון. יש לי כל הרשימה, אבל לא יכול להעביר כי אין תקציב. התקציב הוא הבולט – זה מה שנאמר. אז אני מבקש, תגידו לנו גם בלי ישיבה, גם במכתב, מה הבעיה התקציבית? אנחנו מוכנים להיות עוזרים למשרד הרווחה לטפל בנושא הזה אצל האוצר, אבל כמה? מה? תבינו - זה ילדים שהוזנחו על-ידי המערכת. הלוואי שתתקן אותי.
נועם פליק
אתקן, כי לפני חוק האומנה השמה אצל קרובים לא היתה נחשבת כאומנה. החידוש בחוק האומנה, שגם השמה אצל קרובים תיחשב כאומנת קרובים.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אבל היה רציונל לדבר הזה. אתם ביקשתם את זה, כמשרד.
נועם פליק
האחריות על ילדים שמוצאים מבית הוריהם היא אחריות המדינה – בין אם הוא באומנה ובין ובין באומנת קרובים.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אבל ברגע שיש הוראת חוק, שקובעת שצריך לשפר את מצבם, אתה מסכים אתי שכל עוד לא מיישמים את הוראת החוק, המדינה לא עומדת בהתחייבות שלה?
נועם פליק
אני לא חולק על העמדה הזאת. אני רק אומר שלא היתה הזנחה לפני שזה לא היה. הרציונל היה אחר.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
לפעמים יש בעיה אחרת – זה לא הנקודה, אבל צריך לקחת גם אותה בחשבון – שיש ילדים שמוציאים אותם ממשפחות האומנה, וזה לפעמים דרך בית משפט או מודיעים להם שזה דרך בית משפט, הם לא מקבלים את ההחלטות, ולא רק זה - לא מודיעים להם, הם לא צריכים להגן על עצמם – כלום. יש מקרה ששאלתי שאילתא – כבוד היושב-ראש, שלחתי לך את זה עכשיו בווטסאפ, תראה את זה יותר מאוחר – שיש אנשים שלוקחים להם את הילד. ילד או ילדה שמחה בבית, יושבת שם ארבע שנים, מוציאים אותה בלי לשאול, פתאום מזמינים אותם לישיבה, לוקחים את הילדה. סוללת עורכי דין.
נועם פליק
משפחות האומנה?
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
לא, העמותה שמעבירה למשפחת האומנה אומרת: יש לנו פסק דין. תראו לנו אותו. למה לא זומנו? מה הסיבות? יש מעקב של עובדת סוציאלית. יש מקרה מפורט. לא רק שלא מקבלים, אלא מי שנכנס ושמח במקום מסוים, לא יודע למה – פתאום מוציאים אותו.
נועם פליק
גם חוק האומנה קובע שהמקום הראשון שעל הילד לגדול זה בבית הוריו. ככל שהילד מוצא, גם המטרה בחוק האומנה זה להבטיח את החזרה שלו הביתה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני משבר על מקרה שלא חזרה למשפחה הביולוגית.. אני מדבר על מקרה שהמשפחה היתה פוגשת פעם בשבוע-שבועיים.
היו"ר אלי אלאלוף
יש לי שאלה כללית. זה לא הדאיג אתכם, שמצב כזה יכול לקרות וקרה מספר שנים, עד שבא החוק ותיקן את זה? זה לא עניין אתכם, לעשות בדיקה, היכן היו הטעויות כדי לתקן את זה? 1,600 ילדים. תארו לכם איזה מספר עצום של ילדים שזקוקים לאומנה. אני בטוח שחבריי חברי הכנסת וכל היושבים פה חושבים שזו מסגרת טובה לילדים מסוימים. לא היו בכלל בפוקוס של המערכת, מתחת לרדאר של המערכת של האומנה? זה לא הדאיג אתכם? זה לא מחייב אתכם לעשות בדיקה, ולראות בצורה יסודית, איך מתלבשים מהר על הפשלה הזאת שנעלמו לנו 1,600 ילדים? אני זוכר את המספרים הקודמים – לא, אבל יש לנו, וזה בזכותכם ובזכות מי שהיה לפניכם – אמרתי, גילינו שיש פה 1,600 ילדים שלא ידענו שאמורים להיות באומנה. אותי, זה היה מצלצל לי אזעקה. תלכו תחפשו, למה זה קרה? ולפטור אותם. איך אפשר לפטור אותם בשלבים? זה בעיה שהיה צריך לפתור מיידית, כולם, באותו יום, באותה שעה כמעט, הייתי אומר. גם אם אשמע פופוליסט.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
מה זה בשלבים, כבוד היושב-ראש? הגרלה?
היו"ר אלי אלאלוף
לא הגרלה. לפי גילאים, כדי שזה יהיה הכי הגיוני.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
יש לי שאלה. האם חסר במשפחות שרוצות להיות משפחות אומנות? יש מחסור?
רחל איגר
הם נמצאים אצל קרובי משפחה. גם הילדים עם הגמלה המיוחדת לילד וגם מקבלי קצבת השארים – יש להם משפחה שמטפלת בהם. ב-90% מהמקרים כשהלכו לבנות תוכנית טיפול, הילדים נשארו בבית שבו היו. השינוי המהותי היה – אל"ף, שזה הוסדר, וגם קילבו תוכנית טיפול רחבה ומקיפה יותר – גם המשפחות שקיבלו גמלה מיוחדת לילד היו מוכרים בשירותי הרווחה, והיתה התערבות טיפולית – רק שלכן תוקן החוק - רצינו לתת הרבה יותר. לגבי קצבת השארים, לא מצאנו ילדים שהוזנחו בקרב בני משפחתם. המעטפת של חוק האומנה נותנת מעטפת טיפולית הרבה יותר רחבה, וההכרה במשפחה מאפשרת לנו לחסוך להם את קצבת השארים, שזה עושה להם הבטחה כפולה ועתיד נוסף, שדיברנו קודם על החיסכון של קצבת השארים.
היו"ר אלי אלאלוף
יש לי בקשה, ונסכם ברשותכם את הנקודה הזו – תנו לנו דוח בכתב על המצב של האומנה הזאת במשפחה ישירות בין ביטוח לאומי ללא תיווך שלכם, או תיווך ללא הניהול, המקצועיות שלכם. אשמח לקבל דוח כזה; ושתיים, מה שביקשנו לפני כן, את העלות התקציבית הנדרשת כדי להפעיל את זה בצורה מקסימלית במועד הכי קרוב שאפשר.

בבקשה, נעבור על התקנות. מי מסביר אותן? תפקיד הגוף המפעיל. בבקשה. איזה ארגונים יש פה?
רונן כהן
אדנ"מ. אנחנו פועלים בצפון ומרכז.
עמליה ברחד
אנחנו פועלים כבר שלוש שנים.
היו"ר אלי אלאלוף
זה ראשי תיבות?
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
אני המנהלת של אדנ"מ, וזה ארבעת ילדיי.
היו"ר אלי אלאלוף
יפה. יש פה גם מכון סאמיט ומטב אומנה, אור שלום, שחר שירותי אומנה.
זכי חרוב
אנחנו עוסקים באומנה טיפולית במחוזות מרכז וצפון ואומנה רגילה במחוז ירושלים.
היו"ר אלי אלאלוף
זה חמישה ארגונים. זה טוב. פעם היו פחות. שיהיה לכם בהצלחה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אור שלום – המקרה שדיברתי עליו הוא אצלכם.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה, תציגו את התקנות.
נועם פליק
תקנות אומנה לילדים, גוף מפעיל, אלה תקנות שמדברות גם על כוח האדם, שעומד לרשות הגוף המפעיל, שהגוף המפעיל צריך להעמיד לצורך החוק, גם אופן שמירת המידע בגופים המפעילים וגם אופן שמירת התיק האישי של הילד. מדובר פה בשלושה סעיפים שאיחדנו לסט אחד לש תקנות – זה סעיף 49א4, שזה כוח האדם, 49ה, שזה אבטחת מידע בגופים, ו-58ב, שזה שמירת התיק האישי של הילדים בתוך האומנה.

אפשר לקרוא את התקנות.
היו"ר אלי אלאלוף
מה אתם אומרים על התקנות, הגופים?
זכי חרוב
זכי חרוב, מנכ"ל שחר שירותי אומנה. לגבי העברת החומר למשרד הרווחה אחרי שהילד סיים את השהות שלו באומנה שלוש שנים, בעצם הילד יכול לתבוע את הגוף המלווה בעיקר בפגיעות מיניות כל החיים. החומר גם חייב להישאר אצלנו, כדי שנוכל לתת מענה במקרה שיש תביעה של ילדים או משפחות של ילדים. אז המגבלה הזאת להעביר את כל החומר ולא להשאיר את התיק אצלנו, לא מאפשרת לנו לתת מענה.
היו"ר אלי אלאלוף
להעביר למשרד?
זכי חרוב
כן, בלי שיש העתק אצלנו. ברגע שיש תביעה, אני חייב את התיק, אז הייתי מבקש לתקן את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה.
טלי חלף
טלי חלף, אור שלום. היבט נוסף לשמירה על החומרים הוא היבט טיפולי. הרבה פעמים ילדים צעירים חוזרים אלינו בבקשה ללמוד על סיפור החיים שלהם, רוצים לדעת עוד מידע. נכון שזה יהיה נגיש לנו כדי שנוכל ללוות אותם.
היו"ר אלי אלאלוף
מתי מותר להם לפתוח? באיזה גיל?
טלי חלף
אחרי 18.
היו"ר אלי אלאלוף
למה זה לא לפני 18? האומנה לא מאפשרת לילד לדעת?
טלי חלף
הוא עדיין באומנה. אני מדברת על השלב שצעיר סיים, ויצא לחיים עצמאיים, ורוצה לחזור ו- - -
היו"ר אלי אלאלוף
מותר לו לדעת מה קורה, אבל גם בתקופת האומנה אין לכם התיק.
נעה בן שבת
בתקופת האומנה התיק נמצא אצלם. אין בעיה. רק אומרים להם שאחרי תקופת האומנה, אחרי כמה שנים, הם צריכים להעביר את התיק למשרד הרווחה, להמשך שמירת התיק. הם אומרים: אנחנו רוצים שהילד יבוא אלינו לעמותה שלנו ואצלנו ירצה לעיין בתיק.
נועם פליק
מתוך הגנה על פרטיות התיקים והמידע שיש בהם.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אבל מה שאמר הנציג של שחר אומנה – יש פה היגיון. הרי אם הוא נתבע, זה הגיוני שהוא יהיה כי יש לו אחריות לגבי המקרה. איך הוא אמור?
נועם פליק
אנחנו נתבעים לרוב יחד עם הגופים- - - וברגע שהמידע נמצא אצלנו, והתיק נמצא אצלנו- - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
אבל אתם מייצגים את עצמכם – לא אותו.
נועם פליק
אבל אנחנו יכולים להעביר אליהם את התיק שעבר אלינו מהם, להעביר להם העתק ממנו.
קארין אלהרר (יש עתיד)
ואז הוא נתון לחסדים שלכם?
נעה בן שבת
מצד שני, התיק נשאר בידי גורם פרטי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני מבינה את הבעייתיות.
זכי חרוב
אנחנו מחויבים לאבטחת מידע בדיוק כמו המשרד. אין בעיה עם זה. אנחנו מחויבים בהסכם.
נעה בן שבת
אותה בעיה של התגוננות תהיה גם למשרד. המשרד ירצה לבוא ולעיין בתיק כדי לראות מה היה.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי. נמשיך. עוד הערות, בבקשה. יש עוד הערות לנציגים? אז נעבור לקריאה, וכשנגיע לסעיפים הספציפיים. איש האוצר רוצה לעזוב אותנו?
נתנאל אשרי
נתנאל אשרי, רפרנט רווחה באגף תקציבים באוצר. התקנות האלה מקבעות נוהל קיים, כלומר תקציב תוספתי לא יידרש, מעבר לכמיליון וחצי שקלים שנדרשים כאן באופן תוספתי עבור תוספת של אבחון של רופא, שייתנו מהתקציב השוטף.
קארין אלהרר (יש עתיד)
ומאגרי המידע, הכול מוקם מבחינתכם?
נועם פליק
מבחינת המשרד? זה לא קשור לתקנות האלה. זה סעיף 22 לחוק.
נעה בן שבת
אני חושבת שנציג האוצר צריך להישאר כאן בדיון ולהתייחס, ככל שיהיו שינויים. הוועדה יודעת מה היא מביאה. היא לא יודעת מה היא מחליטה בסוף.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני גם רוצה להוסיף – אם אני מבינה נכון, לפי התקנות, המשרד אמור להקים מאגרי מידע של מידע, מידע שחוזר אליו. מי מביא את התקציב למידע הזה? הרי בסוף הם צריכים להחזיר לכם את התיקים.
נועם פליק
אחרי שלוש שנים.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אבל אתם צריכים להקים מאגר מידע. נכון?
נועם פליק
למה? זה עובר למגנזה, כמו כל תיקים אחרים - לשמירה לצמיתות.
קארין אלהרר (יש עתיד)
יש לכם מערכת לדבר הזה?
עידית לרנר
התיקים שלנו ממוחשבים.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אם התיק ממוחשב, יש לך היערכות לכך?
נועם פליק
צריך לבדוק את זה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
נועם, עוד עשר שנים הכול יהיה ממוחשב. אתם צריכים לחשוב על זה עכשיו, לא עוד עשר שנים לומר: אין לנו תקציב דבר הזה ולהתחנן למשרד האוצר שייתן כסף.
רחל איגר
כרגע במשרד התחלנו לבנות את מאגר המידע של המשפחות בהתאם לחוק. בתוך מאגר המידע של המשפחות אפשר יהיה להתארגן לגבי שמירת מידע.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני לא אומרת לכם איך לנהל. אני רק שואלת אם יש לכם היערכות תקציבית לקבל נתונים ממוחשבים במאגרי מידע, לפי חוק הגנת הפרטיות. אם יש לכם – נהדר, אין דיון. אם אין לכם, תדברו על זה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני אקשה עליך. הכי חשוב זה לדעת מה ההיערכות שלכם על התיקים האלה. לי יש ניסיון אישי, שאני עוד מחפש את התיק 27 אצלכם, ולא מצאו אותו. מה זה היערכות, להעביר בדואר תיק? ואז הוא מגיע לגנזך? ומה קורה בגנזך? תעשו בדיקה.
נועם פליק
ככה נשמרים כל התיקים של המשרד, במגנזה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה ספציפית. אני לא אחראי על כל המשרד. כרגע אני רק מעורב בנושא שאני מטפל בו - האומנה.
נועם פליק
לגבי תיקים ידניים, שוב - יש לנו האומנה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה שההנחיה הזאת, שאומרת: אחרי שלוש שנים של גמר טיפול בילד האומנה, התיק צריך לעבור אלינו, ומה אצלנו. תסבירו לנו מה זה. איך אפשר להגיע אליו? עם כל הפרוטקציות, והיד שלי היא לא קצרה, לא הצלחתי לקבל תיק אישי מסוים, מהמשרד שלך.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אדוני, בדיון הקודם העליתם רעיון, שכל הנושא הזה ייכנס לתוך מאגר המידע שיהיה לרשותו של הממונה על הרישוי.
נועם פליק
זה מה שרחל הציעה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
ואז אמרתם שהמאגר יתחיל להיבנות. איפה זה עומד? זה כבר בנוי?
יוסי וקנין
אני יוסי וקנין, אני הממונה הרשמי, משפחות אומנה. אנחנו עובדים בשיטה של יישום החוק, לפי השלבים. כרגע אנחנו משלימים את המהלך הגדול מאוד של בניית מאגר המשפחות. אני צופה שתוך חודשים ספורים יהיה לנו מאגר זמין שאליו יחברו כל הארגונים, וכל הנתונים על משפחות האומנה יהיו ממוחשבים.

במקביל התחלנו עכשיו מהלך מאוד רציני של ניסוח תיק הליך ממוחשב.
קארין אלהרר (יש עתיד)
מבלי לפגוע בכבודכם, הניסוח הספציפי הזה נאמר בנובמבר 2017, שזה יהיה בתוך חודשים ספורים.
יוסי וקנין
אני נכנסתי לתפקיד, ויש מהלכים שאנחנו לומדים תוך כדי קריאת החוק המאוד-מאוד מורכב הזה. זה לא חוק פשוט בכלל.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני יודעת.
יוסי וקנין
בתור מי שמיישם את החוק, אני יכול להעיד שהוא חוק מאוד מורכב. יש הרבה חשיבה, הרבה כוונות טובות והרבה תהליכים. למשל, מה שעשינו בפנימיות – סיימנו את זה – בנינו שם את תיק החניך. אנחנו מיישמים בהתאמות את תיק החניך שבנינו שם לתיק החניך של ילדי האומנה. יחד ובשיתוף נקים ועדה יחד עם נציגים של הארגונים, הפיקוח המחוזי. ננסח ונגדיר אותו. התיק הזה, שיהיה ישים, ויימסר גם לארגונים כדי שיתחילו לעבוד אתו – חלק מהם יש להם – שמענו כרגע – תיקים משלהם - תהיה האחדה של צורת העבודה. אנחנו נבנה את המאגר.

כרגע המאגר הזה של תיקי החניכים לא בנוי, אבל הוא ייבנה. יש לנו עבודה מול אגף מערכות מידע של המשרד, יש לנו רפרנטית לנושא הזה. אני צופה שתוך שנה נוכל גם על זה- - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
חודשים ספורים – 12 חודשים.
יוסי וקנין
כן. לא מאגר המשפחות – אני מדבר על מאגר הילדים באומנה.
היו"ר אלי אלאלוף
נשאיר קצת עבודה לוועדה הבאה.
נעה בן שבת
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 49(א)(4) ו-(ה) ו-58(ב) לחוק אומנה לילדים, התשע"ו-2016 (להלן – החוק), בהתייעצות עם שרת המשפטים לעניין סימן ב' לפי סעיף 49(ה), ובאישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת לעניין סימן ב' ו-סימן ג' לפי סעיפים 49(ה) ו-58(ב) לחוק האמור, אני מתקין תקנות אלה:

1. הגדרות. בתקנות אלה – "אומנת חירום" – כהגדרתה בסעיף 59 לחוק; "אחראי אבטחת
מידע" – מי שמונה לפי תקנה 2(ב); התקשרות" – התקשרות המשרד עם גוף מפעיל למתן שירותים לפי סעיף 49 לחוק; "חוק הגנת הפרטיות" – חוק הגנת הפרטיות , התשמ"א–1981; "ילד מושם" – ילד בתהליך השמה באומנה או באומנה; "מאגר מידע", "מנהל מאגר" – כהגדרתם בסעיף 7 לחוק הגנת הפרטיות; "מוסד מוכר" - כמשמעותו בחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח–1958; "מפקח ארצי על האומנה" – כהגדרתו בסעיף 52 לחוק; "עובד סוציאלי" – כהגדרתו בחוק העובדים הסוציאליים, התשנ"ו–1996 – גם מי שלמד עבודה סוציאלית וגם מי שרשום בפנקס – צריך להינתן, כל התנאים; "תקנות הגנת הפרטיות" – תקנות הגנת הפרטיות (אבטחת מידע), התשע"ז–2017.
סימן א'
כוח אדם בגוף המפעיל. 2. כוח האדם. (א) לצורך מתן השירותים כנדרש בחוק, יעמיד הגוף המפעיל בכל תקופת ההתקשרות כוח אדם בהתאם לדרישות המנויות בתוספת הראשונה, לפחות, לפי סוג האומנה שאותה הוא מפעיל לפי ההתקשרות ובהתאם למספר הילדים המושמים, והכל בכפוף להוראות סעיף 49(א)(4) לחוק.

הנושא של כוח האדם הנדרש לעניין הילדים, הוא באמת אחד הדברים שהחוק ביקש שייקבעו בתקנות. כאן מופיע לנו החל מעמ' 7 לנוסח, מופעה התוספת הראשונה עם פירוט כוח האדם – כרגע בחלוקה לאומנה רגילה, אומנת חירום והאומנה לילדים אחרי אשפוז או בתחליף לאשפוז – ילדים שזקוקים לטיפול תרופתי מיוחד או מעקב תרופתי מיוחד. אולי נעבור לתוספת הראשונה, ונראה מה היא מכוונת בנושא הזה.

כוח האדם באומנה רגילה ובאומנת חירום דורשת דבר ראשון מנהל פרויקט שהוא משרה אחת. מנהל הפרויקט הוא שונה ממנהל התאגיד – זה לא מנהל הגוף המפעיל בהכרח אלא הוא מנהל הפרויקט. הוא צריך להיות בעל תואר שני לפחות בעבודה סוציאלית ובמדעי החברה בתחום חברתי או מינהלי במדעי החברה ובעל ניסיון של שנה לפחות בניהול צוות של שני אנשים לפחות - זו דרישה אחת.

בנוסף, מנחה האומנה – באומנה רגילה – משרה אחת לכל שלושים ילדים מושמים, לרבות לילדים עם מוגבלות, ובאומנת חירום, משרה אחת לכל 12 ילדים מושמים, ואם היא אומנת חירום לילדים עם מוגבלות – משרה אחת לכל 9 ילדים מושמים. התנאים: שיהיה עובד סוציאלי בעל תואר ראשון לפחות בעבודה סוציאלית ובעל ניסיון של שלוש שנים לפחות כעובד סוציאלי.

ראינו את התפקידים של מנהל פרויקט ושל מנחה אומנה. ראש צוות ייעודי להדרכת מנחי אומנה ולהנחייתם. זו משרה אחת. עובד סוציאלי בעל תואר ראשון לפחות בעבודה סוציאלית, ושתיים, בוגר קורס הדרכה לעובדים סוציאליים שאושר על-ידי המשרד ושניתן על-ידי מוסד מוכר; בנוסף, הוא צריך להיות בעל ניסיון של שלוש שנים לפחות בהדרכה של עובדים סוציאליים.

אם האומנה מטפלת בילדים עם מוגבלות, במקום מדריך צריך מרכז ייעודי לתחום ילדים עם מוגבלות, והוא צריך להיות בעל אותן דרישות הכשרה בדיוק. לכן לא ברור מה היחס בינו לבין המדריך הרגיל – האם הוא בא בנוסף למדריך הרגיל, לראש הצוות הייעודי להדרכת מדריכי אומנה או הוא בא במקום זה? ואם כן, מה מייחד אותו?

בנוסף, מוצע להוסיף התייחסות לנושא הרופא. הזכיר את זה גם נציג האוצר. בדיונים בתקנות רשיון האומנה דובר על כך, שצריך לבחון את משפחות האומנה. צריך להעריך אותן, וחלק מההערכה נוגעת למצב הרפואי. עלה קושי בשאלת ההערכה של המצב הרפואי – האם אנחנו מבקשים מרופא של קופת חולים או רופא המשפחה, להעריך את היכולת של אדם, האם המחלה שלו מונעת ממנו להיות משפחת אומנה, וזה מעורר קושי. אני מבינה שיש למשרד הצעה. אולי תוכלו להציג את הצעתכם לעניין הרופא.
יוסי וקנין
עלו קשיים מהשטח מהשיחות שקיימנו עם מערכות האומנה בפענוח הממצאים הרפואיים – זה מצד אחד. מצד שני, היתה גם התנגדות של קופות החולים, לספק לנו את האישור, את החותמת שהמצב הרפואי מאשר או לא מאשר את הנושא של להיות- - -
היו"ר אלי אלאלוף
איזו קופת חולים?
יוסי וקנין
כולן. לכן החלטנו כמשרד, מתקציבי המשרד, לתקצב בכל אחת מהעמותות הגדלה של עד שעתיים לכל מסגרת, עד שעתיים בדיקה, אישור שרופא משפחה, שכל אחד מהארגונים יעסיק. המשפחה תביא את דוח הסיכום הרפואי מקופת החולים – זה כל אזרח זכאי ורשאי לקבל, ואותו רופא יעשה תרגום של הממצאים שהוא מקבל מהמועמד לשאלה, אם הוא כשיר להיות אומן או לא אומן. למשל, אם יש מחלה מידבקת, מן הסתם לא יהיה שם. רופא משפחה שנגדיר את הקריטריונים, מי יהיה הרופא שכל אחד מארגוני האומנה יעסיק, הוא שיקבע ויציין האישור שאין או שיש עילה לפסול או לאשר את המועמדות.
קארין אלהרר (יש עתיד)
יש מנגנון מקביל כזה במקום אחר? נשמע לי מוזר שתוך שעתיים רופא – הוא אמור לאשר את הסיכום הרפואי, ובסוף הוא צריך לחתום. אתם מבינים למה קופות החולים לא מוכנות.
יוסי וקנין
לא מבינים.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אז אסביר לך למה הן לא מוכנות. כי בסופו של דבר זה עניין של אחריות מקצועית, והם לא רוצים להיות חתומים על טופס שאומר שהם אישר, ובסוף קרה משהו.
יוסי וקנין
אבל אני לא מבין את החלק שאומר, למה הגוף שאמור לתת אחריות רפואית לאזרחי מדינת ישראל לא לוקח אחריות.
קארין אלהרר (יש עתיד)
זה המצב.
היו"ר אלי אלאלוף
מי קיים דיון עם הקופות?
נעה בן שבת
גם בדיון שנערך פה, אדוני, עלתה הבעייתיות של הנושא הזה, של הסתמכות על מסמך שמביא הרופא בקופת החולים. הרופא בקופת החולים קובע אם המצב הרפואי של האדם יכול לאפשר לו להיות הורה אומנה. הוא לא מכיר את הדרישות של משפחות אומנה. אולי הוא יודע מה מצב האדם של האדם, ולפעמים זה רופא שאדם נכנס אליו, ורואה אותו פעם ראשונה. גם הוא לא מכיר בהכרח את המועמד לאומנה שמגיע אליו. הרופא לפחות מכיר את הצד של האומנה. הוא לא מכיר אמנם את החולה, אבל הוא מכיר את הדרישות.
רחל איגר
המחשבה היתה שלא יהיה מצב שבו עובד סוציאלי מקבל, גם אם היו נותנים לנו חוות דעת, שלא יהיה מצב שעובד סוציאלי, שלא יודע לקרוא דוח רפואי, הוא לא מוסמך לעשות הערכה, האם בדוח רפואי שהמשפחה מביאה יש משהו שימנע לאשר אותם. בגדול, אין לנו משהו כללי שאנחנו אומרים – אפילו מחלה כזו או אחרת מונעת מאדם להיות אומן. הדבר שאנחנו מבקשים מרופא, זה לומר: יש פה משהו חריג שמונע, שיכול להשפיע על הטיפול בילד.
קארין אלהרר (יש עתיד)
זה לא רק מחלות מדבקות. אני יכולה לחשוב גם על מוגבלות נפשית.
היו"ר אלי אלאלוף
אני חוזר - מי ניהל משא ומתן עם קופות החולים?
נועם פליק
המשרד בעזרת היועץ המשפטי פנינו- - -
היו"ר אלי אלאלוף
מי זה? שמות, תפקיד. מי פנה מטעמכם?
נועם פליק
פנינו ללשכה המשפטית של משרד הבריאות.
נעה בן שבת
הנושא הזה נוגע גם לתקנות רשיון האומנה, אבל פנינו גם להר"י כדי לנסות לברר האם אותה הערכה שהוצעה שם כטופס כנספח לתקנות יש בה ממש והיא באמת נדרשת. פנינו גם ללשכה המשפטית של משרד הבריאות כדי לברר האם ההערכה הזו מתאימה, והם הביעו את עמדתם, שההערכה כזו יהיה קשה לתת אותה לרופא המשפחה, שלא תמיד מכיר את ההיסטוריה של אותו אדם, ושעדיף להסתמך על הסיכום הרפואי. גם אז נדרש – אלה היו דברים שנאמר לנו מהלשכה המשפטית של משרד הבריאות – גם אז צריך רופא שיקרא את התיקון, ויבין מה הוא אומר.
קארין אלהרר (יש עתיד)
זה תירוץ מוזר, כי לרופא של קופת החולים יש הרבה יותר סיכוי להכיר את המטופל מאשר לרופא שרואה אותו פעם אחת בחיים.
היו"ר אלי אלאלוף
יש לי הצעה לטיפול בנושא הזה, אחרת ממה שעשו. אני חושב שאתם צריכים להגדיר, מה אתם רוצים מרופא של הקופה, שמטפל באותה משפחה.
יוסי וקנין
החוק קובע בפירוש.
היו"ר אלי אלאלוף
תגדירו את זה. אתם צריכים לפנות לראשי הקופות החולים – לא ליועצים המשפטיים, שהמומחיות היא להתחמק. ואני רוצה באופן אישי להיות במעקב אחרי ארבע הקופות, גם אם צריך לשלם להן ישירות. כמה יש לנו – 3,000 משפחות באומנה? זה כלום בקופות חולים. נאמר, הגדולה תקבל 60%, והאחרים יתחלקו. לכן אני רוצה לחזור, וזו הנקודה החשובה בעיניי – לא צריך להקים מנגנון כפול, שהוא לא יעיל, ויהיה עם פחות ידע מאשר קופות החולים. אם צריך לבקש ממשרד הבריאות, להוסיף איקס מסוים כדי שקופות החולים ייתנו את השירות – נחזור למשרד הבריאות. אבל אנחנו רוצים לדעת מה בדיוק מבקשים מרופא המשפחה לפי החוק, לפי מה שתרצו – מה חוות הדעת שצריכים לקבל. כי הם מטפלים במשפחות האלה לא יום ולא יומיים. התוספת הזו המלאכותית של אחד שיבוא לשעתיים זה לא אפקטיבי; זה חתימה – איך אתם אומרים במילה לא גסה - כיסוי משהו.
נעה בן שבת
אדוני, אולי נוכל לבקש שנוכל להעלות את הנקודה הזאת גם בדיון הבא שיבואו נציגי משרד הבריאות וגם נציגי הר"י יוזמנו, כי אתם התייעצנו לגבי הנקודה הזאת.
היו"ר אלי אלאלוף
אבל ההצעה שלכם הזמינה את הסירוב שלהם להתחמק מאחריותם. זה תפקידם. לכן יש ארבע קופות חולים, והם צריכים לתת את השירותים. אם אני רוצה ללכת למועדון ספורט, להרים משקל – הם מייד נותנים לי. למה? למה אי-אפשר לתת? הם מטפלים במשפחה. יכולים לומר שהמשפחה הזאת לא עברה שום מחלה זו וזו. תגדירו, למה. למה צריך ללכת, להביא תוספת של כוח אדם של מישהו שלא שייך לאף מערכת? אין לו אחריות. מה, הרופא הזה שיקבל שעתיים לעיין הוא אפילו לא יקרא את הטופס.
נעה בן שבת
הוא יהיה נותן שירותים של הגוף המפעיל.
היו"ר אלי אלאלוף
אבל הגוף המפעיל הוא לא מקצועי בתחום הבריאות.
נעה בן שבת
לכן יהיה לו רופא שיהיה מקצועי בתחום הבריאות.
היו"ר אלי אלאלוף
אבל הרופא הזה לא מספיק.
קארין אלהרר (יש עתיד)
השאלה היא לא מומחיות באומנה. לא צריך להבין מה אומנה אומרת הלכה למעשה; מה שצריך להבין זה ברפואה - האם מצבו הבריאותי של אדם מסוים מונע ממנו לטפל בילד – כן או לא. זו השאלה.
נעה בן שבת
גם נציגי קופות חולים יהיו בדיון הבא, אדוני. אולי אפשר לחזור לדון.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מוכן לדון גם אתם. אני רוצה שקופת חולים תאמר שמשפחה זו וזו אין לה הסממנים האלה שאתם דורשים. שלא יהיו מחלות מדבקות, מחלות נפש.
נועם פליק
מחלת נפש. אמרנו את זה. זה מה שרשום היום.
היו"ר אלי אלאלוף
אז לא הפעלתם את האנשים הנכונים.
קארין אלהרר (יש עתיד)
זו שאלה בריאותית; לא שאלה של אומנה.
נועם פליק
זה מה שהצגנו גם בטופס בקשה לרשיון, בטופס הערכה- - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
אם הם לא מסוגלים להיות רופאים, אז שלא יהיו.
נועם פליק
אבל איגוד הרופאים לא אישר את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
למה פנית אליו? תפנה למנכ"לי קופת חולים – צריך לפנות אליהם ולומר להם: אנחנו מבקשים שתיתנו למשפחות אלה ואלה – ויש לנו רשימה – תגידו לנו שאין להם התופעות האלה.
נעה בן שבת
הם לא יכולים לדעת, כי לפעמים זה צירוף. מה התופעה שיכולים לחפש אותה? הם לא יכולים לדעת.
היו"ר אלי אלאלוף
אולי חולי נפש?
נעה בן שבת
יש חולי נפש שמתפקדים מצוין.
היו"ר אלי אלאלוף
אבל הם לא רוצים אותם. זה לא עבודת מחקר על כל משפחה ומשפחה.
נעה בן שבת
זה עבודת מחקר על כל משפחה.
היו"ר אלי אלאלוף
שיצלמו את המצב של המשפחה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא מדובר בצילום מצב משפחת אומנה. אנחנו רוצים לדעת, אם יש נורות אזהרה, שמתריעות בפנינו לא לתת למשפחה הזאת ילד.
היו"ר אלי אלאלוף
שעתיים זה בלוף.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני מסכימה אתך, אדוני. אני חושבת שהרופא של קופת החולים מכיר את המשפחה הזאת הרבה יותר טוב, יודע לתת חוות דעת בריאותית טובה. אין שום סיבה בעיניי. זה ללכת עקום.
היו"ר אלי אלאלוף
אתם פה מפתחים מנגנון שלא יספק לכם שום תשובה אמיתית, יהיה מסורבל, וזה יעלה כסף. למה? אני לא מבין את זה. אם אני רוצה להיכנס לחדר כושר, בודקים לי אם אני יכול להרים 10 או 100 קילו? לא בודקים. בקושי מסתכלים.
נעה בן שבת
השאלה אם אתה רוצה שאותו אישור שבקושי מסתכלים, יינתן גם למשפחת אומנה, ועל סמך זה ילך למשפחה הזאת, שיכול להיות שבאמת יש בעיה בריאותית שמסכנת את הילד- -
היו"ר אלי אלאלוף
זה כתוב בדוח שלך. הרופא המשפחתי מרכז.
נעה בן שבת
הובלתי את משרד הרווחה לפתרון הזה, כי זו היתה הבעיה שעלתה בדיון הקודם.
נועם פליק
כי הרופאים סירבו לתת, האם יש מניעה או אין מניעה לאותו אדם לשמש כאומן לטיפול בילד.
נעה בן שבת
אמרו לנו שזה בעייתי. פנינו למשרד הבריאות, להסתדרות הרפואית.
היו"ר אלי אלאלוף
צריך לשבת עם ארבעת המנכ"לים אחד-אחד, ולשכנע אותו שזה שירות שהקופות צריכות לתת.
נעה בן שבת
בדיון הבא עוד כמה דקות הנציגים יהיו פה - נוכל לשמוע מהם, גם מנציגי משרד הבריאות, מה הם אומרים – כך אנחנו נמצאים בהרכב חסר.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אם יש חוות דעת רפואית, שאומרת שלמי מבני המשפחה יש מחלה מדבקת, אתם לא יכולים לומר שלא תיתנו לו ילד אומנה?
נועם פליק
צריך לבחון את זה - איזו מחלה, גר בבית או הוא רק מבקר שם.
רחל איגר
ואם אומרים שהם בחדרים נפרדים ושירותים נפרדים, ועוד כל מיני דברים. אני עובדת סוציאלית. השאלה אם אנחנו רוצים שמנחת אומנה, שהיא עובדת סוציאלית, תעשה- - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
אבל רופא בדרך כלל כותב: יש לו מחלה מדבקת – להלן המלצותיי. בדרך כלל משפחות האומנה יש להם ילדים משל עצמם. כמו שהוא מתנהל עם ילדיו, אפשר להתנהל עם ילדי האומנה? ההמלצות של הרופא חלות על הילדים הפרטיים שלו? למה אתם לא יכולים לקחת את ההמלצות האלה ולהחיל אותם על ילדי האומנה?
רחל איגר
מה שקיבלנו זה דוחות רפואיים על מצב המשפחה, ואת ההמלצות הם סירבו, כי אמרו שהם לא מכירים את עולם האומנה, ולכן הם לא רוצים.
קארין אלהרר (יש עתיד)
מה יש להכיר? ילד שגר בבית.
נועם פליק
אנחנו לא ראינו דוחות מקומיים. יש דוחות שמנפיקים – אין בהם המלצות.
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא הבנתי. אם יש לי ילדים פרטיים שלי, ויש לי מחלה מדבקת, הרופא לא יגיד: להלן המלצותיי?
רחל איגר
בדוחות שקיבלנו – לא.
נעה בן שבת
למה אנחנו לא מאפשרים למשרד הבריאות להיות פה? הדיון יתחיל עוד כמה זמן, והם יהיו פה, אז אולי נוכל להמשיך בדיון.
היו"ר אלי אלאלוף
אז קודם כל, הסעיף הזה לא לדיון כרגע.
נעה בן שבת
הדיון הבא מתחיל ב-13:00. הם יגיעו לפה - הם מוזמנים. זה נושא ששלוב בין שתי התקנות. כמובן, מה שהוועדה תחליט ותנחה.

אפשר לשאול שוב, למה צריך ראש צוות ייעודי הדרכה וגם את המדריך הייעודי?
נועם פליק
אפשר לאחד. במקום מדריך באומנה רגילה, באומנה עם מוגבלות הוא צריך מרכז ייעודי.
נעה בן שבת
אבל הובלתם אותה הכשרה והוא בא במקום. רק קוראים לו בשם אחר. זה אדם עם אותה הכשרה.
אורית עמיאל
באומנה של הצרכים המיוחדים צריך גם וגם. יש מרכז של התוכנית. אני לא מדברת על מנהל פרויקט אלא מדברת על רכז צרכים מיוחדים.
נעה בן שבת
אנחנו מדברים על אומנה שהיא- - -
אורית עמיאל
אני מדברת על צרכים מיוחדים, של ילדי- - - ושיקום.
נעה בן שבת
אתם אומרים שבנוסף למדריך הרגיל, יש גם מרכז ייעודי?
היו"ר אלי אלאלוף
למה? למה זה נולד אתמול?
יונתן בוגט
יוני בוגט, מכון סאמיט. קודם כל, זה לפי דרישות המכרז. דרשו את זה מאתנו. זה משרה נוספת, בנוסף למדריכים. בצדק הם דרשו שיהיה מי שירכז את כל התחום, כי זו התמחות.
היו"ר אלי אלאלוף
היום אתה לא מטפל בילדים האלה?
יונתן בוגט
בטח שכן.
היו"ר אלי אלאלוף
אתה לא מטפל נכון, אז חסרה משרה?
יונתן בוגט
לא. אני כבר נותן את המשרה. כבר יש לי.
היו"ר אלי אלאלוף
אז זו משרה קיימת – לא נוספת.
יונתן בוגט
זו משרה נוספת למדריך.
קארין אלהרר (יש עתיד)
בהגדרת התקנות יש שלושה בעלי תפקידים שקיימים היום.
היו"ר אלי אלאלוף
כל מה שקיים, אנחנו לא נוגעים. מודה – אני לא מחפש להגדיל משרות.
קארין אלהרר (יש עתיד)
נועם, למה רציתם לאחד?
נועם פליק
חשבתי שהדרישה היא של אותו תחום ספציפית. אני רואה במכרז – וכן ראש צוות ייעודי שיעמוד בראש צוות המנחים. במקור זה היה. זה טעות שלי.
נעה בן שבת
שניהם נשארים. לגבי ההיקף של הילדים, אנחנו מדברים על משרה של 30 ילדים, אומנה ל-30 ילדים באומנה רגילה. בנוסף, מנחי האומנה צריכים לבחון גם את המשפחות, המועמדים. הם צריכים לעשות הערכת כשירות, הם צריכים להכין בנוסף תוכנית טיפול לילד, צריך מפגש אישי פעם בחודש ובנוסף צריך להכין תוכנית טיפול. השאלה אם הם יכולים – אם בתהליך הזה אפשר לעשות את כל הטיפול.
רונן כהן
רונן כהן, מנהל שירות האומנה באדנ"מ. מנחות האומנה לא יכולות לתת עבודה מקצועית מלאה בתקינה כזו של 30 ילדים. יש להם, מצד אחד, הרבה מאוד עבודה לעשות - החל מלגייס משפחות, מלעשות אבחונים, לעשות ביקורי בית, להשתתף בוועדות, ביקורים.
קארין אלהרר (יש עתיד)
תוכל לעשות לנו חלוקה, כמה שעות בשבוע הן מקדישות לכל דבר?
רונן כהן
כן. ברשותך, עוד דבר אחד – וכל זה כשהן כל הזמן נוסעות בשטח, כלומר זאת הנקודה, בפריסה גיאוגרפית רחבה מאוד.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אם אפשר שתיתנו לנו פריסה, חלוקה של כמה שעות בשבוע מקדישים לכל עניין מהעניינים המנויים.
אורית עמיאל
אני חושבת שמעניין גם לשמוע על סמך מה היה המספר הזה.
נעה בן שבת
אני מבינה שהוא גם המספר שקיים לכם היום במכרז.
נועם פליק
לא קיים במכרז.
קארין אלהרר (יש עתיד)
איך אתם מתנהלים היום? מה היחס – צוות-ילדים?
טלי חלף
טלי חלף, אור שלום. קודם כל, יש שונות וניואנסים בין הארגונים, אבל למשל, באור שלום יש צוות ייעודי רק לנושא של גיל ובדיקת משפחות.
קארין אלהרר (יש עתיד)
כמה אנשי צוות כאלה יש?
טלי חלף
באור שלום יש ארבעה אנשי צוות רק כדי לגייס ולבדוק ולהכשיר משפחות לתפקיד הזה. גם רואים בזה מומחיות, שמנחת אומנה בשגרת העבודה שלה, כשהיא מתרוצצת בין משפחות, בין מקרי חירום, לא יכולה גם- -
קארין אלהרר (יש עתיד)
בסדר. וכמה מנחות אומנה יש?
היו"ר אלי אלאלוף
הצוות של ארבעת האנשים האלה הם חיצוניים?
טלי חלף
לא. בתוך שירות האומנה.
היו"ר אלי אלאלוף
אין להם תפקיד מול הילד?
טלי חלף
לא.
היו"ר אלי אלאלוף
ארבע משרות רק כדי לגייס משפחות ולבדוק אותן?
טלי חלף
ולעשות השמות.
היו"ר אלי אלאלוף
כמה משפחות בשנה אתם מקבלים?
טלי חלף
אנחנו בודקים קרוב ל-1,000 משפחות בשנה כדי לאשר 100.
קארין אלהרר (יש עתיד)
וכמה מנחות אומנה יש?
טלי חלף
אין לי בדיוק המספרים אתי.
היו"ר אלי אלאלוף
במכרז שלכם כלול ארבע המשרות האלה?
טלי חלף
אנחנו מקבלים תשלום רק על משפחה שאושרה וקיבלה סמל. לא על ה-1,000 שבדקנו.
היו"ר אלי אלאלוף
וזה מכסה את ארבע המשרות?
טלי חלף
לא.
היו"ר אלי אלאלוף
אז אתם בונים מראש תקציב גירעוני?
טלי חלף
מתרומות או מדברים אחרים. כן.
היו"ר אלי אלאלוף
כלומר זו לא דרישה של המשרד, שיהיה צוות כזה חיצוני לילדים.
טלי חלף
אין דרישה כזו של המשרד, אבל אין דרך אחרת לעשות את נושא גיוס המשפחות.
קארין אלהרר (יש עתיד)
את תוכלי לבדוק לנו, טלי, כמה מנחות אומנה יש, ועל כמה ילדים?
טלי חלף
כן. אני לא רוצה לעשות את זה בשלוף.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אדוני היושב-ראש, המטרה היא שיהיה יחס צוות מטופלים סביר והגיוני. אני חושבת שליווי של 30 ילדים פלוס מציאת המשפחות החדשות, זה נשמע לי יחס בעייתי. לכן אשמח לשמוע, מה הניסיון הקיים.
טלי חלף
אני חוזרת, שבמכרזים שעומדים לצאת בחודשים הקרובים היחס הוא 17 ילדים לעובדת סוציאלית במשרה מלאה, כשזה בתוך מתחם של פנימייה.
היו"ר אלי אלאלוף
ובארגונים האחרים יש גם תפקיד של חיפוש משפחות?
נעה בן שבת
הם חייבים לפי החוק.
היו"ר אלי אלאלוף
אבל זה לא תקצוב. דורשים מהם תפקיד ללא תקצוב?
זכי חרוב
אי-אפשר לגייס משפחות אם אין מישהו ייעודי שגם לומד את התחום הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני בטוח שמה שאתה אומר, זה נכון. אתם מבקשים מהם תפקיד כלשהו, שהוא חשוב, בלי לתקצב להם את הפעילות הזו. ברור שאתם אחר כך באים להתחנן לקבל את הכספים שמגיעים להם. זה תפקיד מרכזי, אני בטוח, לחפש משפחות. אני יודע כמה קשה עד שמוצאים את הטוב, אבל איך זה שזה לא מתוקצב? זה התקצוב. וקבעתם 30. למה 30? אני מעדיף 40, זה יותר זול. למה לא 20? אם זה לפי החוק שקבעתם, ללא בדיקה עם הגופים, אתם מסבכים אותם. בבקשה.
טלי חלף
אני רוצה להוסיף ולומר שהתקינה הזו היא אולי היתה אפשרית לפני חוק האומנה. חוק האומנה הוסיף – וטוב שכך - עוד מטלות ועוד אחריות על מנחת האומנה. הוא גם שינה הרבה את פרופיל המשפחות, כי מעל 50% הם היום סבים וסבתות וקרובי משפחה שהמעטפת והליווי שהם צריכים היא אחרת – היא הרבה יותר אינטנסיבית והרבה יותר דורשת השקעה. אלה משפחות הרבה פעמים ממעמד סוציו אקונומי אחר, שצריכות ליווי הרבה יותר מוחזק. מנחות האומנה לא עומדות במשימה היום.

אני חושבת שלפחות התקינה צריכה להיות שווה.
היו"ר אלי אלאלוף
למה ההכשרה לחיפוש המשפחות זה לא תפקיד מרכזי של המשרד?
נעה בן שבת
לפי החוק, זה הוטל על הגוף המפעיל.
היו"ר אלי אלאלוף
אבל מותר לנו למרות החוק לחשוב בהיגיון, כי פה אתם מבקשים חמש מערכות חיפוש, חמישה צוותים שונים לאור מספר הארגונים. למה לא חשבתם שיותר טוב שהמשרד יחפש אותם, ואז זה היה חוסך? פה – ברור שהתקנים שקובעים הם כבדים על מערכת התקצוב. האוצר יקפוץ פה ובצדק. גם אם שנה יבלעו את הצפרדע, בסוף תרימו ידיים. ארבע משרות – מינימום 250,000 שקל, 300,000 שקל בשנה, גירעון מוזמן על-ידי המערכת.
נעה בן שבת
אבל אם המשרד היה מבצע, גם היה צריך פריסה ארצית.
היו"ר אלי אלאלוף
אבל אם הוא היה עושה בצורה משולבת, הוא היה חוסך אולי? חוץ מזה, במשרד יש כמה אנשים שמחפשים עבודה מעניינת. זו עבודה מרתקת.
קארין אלהרר (יש עתיד)
כמה אנשים אתם במערך האומנה במשרד?
רחל איגר
את רואה אותם לנגד עיניך ברמה הארצית.
קארין אלהרר (יש עתיד)
שניים?
נעה בן שבת
יש מפקחים.
רחל איגר
יש מפקחים במחוזות.
היו"ר אלי אלאלוף
יש באור שלום ארבעה עובדים שעוסקים בגיוס משפחות, גם בשחר, גם במטב. זה 18 משרות, 15.
רונן כהן
בנוי מעט אחרת, אבל מספרית זה אותו דבר.
יונתן בוגט
אבל חשוב לי לומר שהדיון הזה מתנהל כבר שנים, על כמה עולה לגייס משפחה, לבדוק ולעשות את ההתאמה.
היו"ר אלי אלאלוף
למרות גילי, בשבילי זה דיון ראשון. מה אתה רוצה, שנשאיר את זה? כרגע רק סעיף אחד ירדנו לפרטי-פרטים שלו, שזה גיוס משפחות, שזה מהות האומנה, והנה אנחנו מגלים שיש פה 20 משרות, בגלל הפיצול. אני בטוח שכל מהנדס דרגה ג' מהתעשייה וניהול היה אומר לכם: בואו נחסוך.
נעה בן שבת
אני רק רוצה לברר: האם משפחה שנבדקת על-ידי גוף אחד – כל הנושא של מאגר המידע, שמונה על-ידי רישוי אומנה נועד כד למנוע את הכפילויות, כלומר שמשפחה שנבדקה על-ידי ארגון אחד, לא תיבחן על-ידי אחר.
קארין אלהרר (יש עתיד)
זה לא קורה, אין כפילות, כי כל אחד על שטח גיאוגרפי אחר.
נעה בן שבת
זה לא שמשפחה אחת נכנסת ונבדקת גם על-ידי גוף אחר.
זכי חרוב
בדרך כלל משפחה שפונה, אנחנו שואלים האם פניתם לגוף אחר. אם כן, אנחנו פונים לאותו גוף ובודקים מה קורה עם המשפחה. אין מצב שיש כפילות.
נועם פליק
גם המאגר החדש אמור למנוע את זה.
נעה בן שבת
אז זה לא שמשפחה אחת נבדקת על-ידי חמישה גופים. כל גוף מנהל את המשפחות שלו.
זכי חרוב
זה לא כל כך נורא שאנחנו בודקים את המשפחות. זו מערכת שאנחנו בונים אותה מחוץ לתקן.

בנושא של 30 בילדים למשרה, מעבר לעניין התקציבי יש פה גם עניין שחיקה של עובד סוציאלי. להחזיק 30 משפחות, אדם אחד, זו מערכת מאוד מכבידה. היא משפיעה גם על תחלופת העובדים.
קארין אלהרר (יש עתיד)
כמה צוות יש לכם של מנחי אומנה וכמה ילדי אומנה יש לכם בעמותה?
זכי חרוב
יש לנו 70 עובדים סוציאליים, שהם מנחי אומנה על 640 ילדים. לטיפולית.
טלי חלף
אצלנו על 780 יש 60.
יונתן בוגט
אצלנו זה 115, אבל זה גם אומנה טיפולית.
היו"ר אלי אלאלוף
אז היום זה ממוצע 1 ל-10, ופה אנחנו מבקשים מכם לקפוץ ל-1 על 30?
נעה בן שבת
באומנה טיפולית מוצע יותר. לא, רק אומנת חירום זה 1 ל-12.
נועם פליק
גם אומנה טיפולית.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה.
יונתן בוגט
אם יורשה לי, שתי הערות: קודם כל, ההשוואה שעשו בין ליווי ילדים עם מוגבלויות לבין ילדים שהם לא בעלי מוגבלויות זה לא טוב, לא נכון, הילדים עם המוגבלויות מקבלים גם יותר דמי אחזקה, גם יותר עבור טיפולים, והם חייבים לקבל יותר גם ליווי, כלומר הקייס שייקבע, שהוא באמת 30 זה יותר מדי למנחת אומנה, זה צריך להיות הרבה פחות לאותה מנחת אומנה שמלווה משפחה שמלווה ילד עם בעיה שיקומית או בעיה- -
היו"ר אלי אלאלוף
אבל פה זה 1 ל-9.
יונתן בוגט
לא. זה 1 ל-30. רק באומנה הטיפולית. לא באומנה של ילדים עם צרכים מיוחדים.
זכי חרוב
אנחנו מדברים על אומנה רגילה.
יונתן בוגט
אומנה רגילה לילדים בעלי צרכים מיוחדים זה אותו תקן כמו באומנה הרגילה עם ילדים אחרים. זה דבר שאני חושב שגם יהיה טוב לאותם ילדים, גם אם זה יהיה בחוק ובתקנון, שהם יקבלו יותר ליווי, כלומר שה- - - של מנחת האומנה יהיה הרבה יותר קטן מאשר ילדים אחרים, וזה יהיה כתוב.
קארין אלהרר (יש עתיד)
מה עמדת משרד הרווחה?
מרינה יורובסקי
אני מרינה יורובסקי, אני מנהלת תוכן אומנה במינהל מוגבלויות. אני חדשה בתחום, לכן בצניעות אני יכולה לומר שילדים עם מוגבלויות מקבלים המון טיפולים והמון תחזוקה, גם מעבר למשפחה – הם לומדים בבית ספר לחינוך מיוחד. הם מקבלים צהרון, שעות טיפול בצהרון או בכל מיני פעילויות אחר הצהריים. אשמח אם יהיה יותר, אבל כנראה שכשחשבו על כמות – הם גם חשבו על זה שילדים מקבלים גם דמי תחזוקה יותר גבוהים וגם כל מיני טיפולים בשעות בית ספר ושעות אחר הצהריים.
יונתן בוגט
אנחנו מדברים על העומס על המשפחה, שמלווה ילד שהוא הכי-הכי פגיע, ויושב גם באומנה וגם עם מוגבלויות גופניות או שכליות. למשפחה הזאת מגיע - אני לא יודע למה בכלל צריך להידרש לזה – למשפחה הזאת מגיע ליווי יותר אינטנסיבי ממשפחה שמטפלת בילד שאין את זה. הם גם לקחו על עצמם איזו משימה חברתית ערכית שבאמת אני – ממש להוריד את הכובע בפניהם, ואנחנו אומרים שזו כאילו אותה משימה שלקחו אומנה לילד שהוא לא בעל צרכים מיוחדים. אני חושב שזה משהו גם פה בתקנות, שנראה לי לא נכון, שיש לנו הזדמנות לשנות ולומר שילדים בעלי צרכים מיוחדים, למרות שהם מקבלים טיפול בבית ספר, ולמרות שהם בבתי ספר מיוחדים- -
היו"ר אלי אלאלוף
אז מה הביא את הפיקוח על האומנה למספרים ופרופורציות כאלה?
נועם פליק
מה שיצא במכרז של 2014 או 2015, סליחה – לפי התקצוב, זה 50 תקנים ל-1,500 ילדים וזה יוצא 30 ילדים.
יונתן בוגט
זה לא הגיע אלינו.
נועם פליק
זה התקצוב שנעשה.
היו"ר אלי אלאלוף
והפיקוח על האומנה חושב שהמספרים האלה נכונים?
קארין אלהרר (יש עתיד)
מקצועית. עזבו רגע את התקציב בצד. דברו רק בעניין המקצועי.
היו"ר אלי אלאלוף
אקל עליכם. אני תקנות כאלה לא מעביר. לפי הניתוח, זה לא שטחי, לטעמנו. עשינו פה עבודה שאתם הייתם צריכים לעשות. תשימו גם 40, גם 50 – זו אותה תוצאה. זו הזנחה. אי-אפשר להביא כך. התקנות האלה זה על-מנת לפתור בעיות. לא כדי להכביד על המצב. אני מבין שיש לכם פה נאמנות למערכת. אל תשכחו שיש לכם גם חובה לילד, ופה אין דילמה. שהמערכת תתאמץ, כולל אגף התקציבים. הוא לא יכול לאשר מהלך כזה אדיר של חוק האומנה, לחסל. אם החוק נהיה דבר שמסתירים ככה את הצרכים האמתיים, לא עשינו כלום. היוזמה של קארין היתה לשפר את מערכת האומנה – לא להסתיר דברים.

אני מצטער על כל העבודה, אבל בואו נמשיך אותה כולנו ביחד. לא אכפת לי לעשות דיון המשך בפגרה. זה נושא כל כך חשוב וקרוב ליבנו, שתעשו שיעורי בית נוספים. תביאו תשובות, כולל משאבים, וטוב שאמרתי לנציג האוצר להישאר בדיון הזה. במצב הנוכחי אנחנו במהלך רשלני כלפי האומנה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אדוני, אבקש שהחשיבה תהיה חשיבה מקצועית. אל תחלקו את מספר הילדים בכסף שיש.
נועם פליק
זה לא מה שנעשה. זה רשום במכרז, שהיה רשום תקינה כמו במכרז, שהיה רשום במפורש.
היו"ר אלי אלאלוף
סלחה, נועם, אני חייב להתפרץ - לא שמעתם אותה? ואנשי המקצוע שלך לא חיים אתם? זה לא הגיע אליהם? אני לא חושב שבאנו להתלהם או לפגוע. זה דיון הכי אנושי שיש, הכי מקצועי שיש. אז זה לא נראה לי.
נועם פליק
ככל שזו דרישת הוועדה, נעלה את זה גם הלאה, גם לאגף תקציבים, וככל שיידרשו, אולי תהיה ועדת תקציבים שתשנה – של המשרד – לא של האוצר.
קארין אלהרר (יש עתיד)
זה מה שאני אומרת – אל תדברו מתוך הכסף. תדברו קודם ברמה המקצועית - מה צריך כדי לתת את השירות הטוב ביותר. לא האקסטרה-אקסטרה אלא טוב, שאתה יודע לעמוד מאחוריו, ולומר: לא התרשמנו כמדינה. קודם תגידו מה צריך. אחרי זה נראה בעיה תקציבית, אם קיימת.
היו"ר אלי אלאלוף
גם אם זה בשלבים. אני מוכן שתגידו: בשלב א' נעשה ככה, ובשלב ב' נוסיף כך, ו-ג'. אבל בצורה שזה הוצג פה – ההגדרות נכונות – המספרים לא מתאימים.

ברשותכם, אני רוצה לנצל את הזמן להמשיך הקריאה.
טלי חלף
רק רציתי לומר שנעשתה יוזמה של הארגונים- - - כדי לשבת ולחשוב יחד איך אנחנו משפרים את המצב. הוא נקבע לסוף החודש.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה. תעשו את זה ותבקשו – נתאם מועד נוסף לדיון פה בוועדה.
נעה בן שבת
בואו לא נתעכב על קריאת כוח האדם, גם אומנה פוסט אשפוזית, כי אני מבינה שזה גם ייבחן.
נועם פליק
גם פוסט אשפוזית? אני לא יודע.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מציע שתבדקו.
קארין אלהרר (יש עתיד)
1 ל-12 זה בסדר, פוסט אשפוזית?
נעה בן שבת
כוח אדם באומנה לילדים לאחר אשפוז או כתחליף אשפוז או לילדים הזקוקים לטיפול תרופתי מיוחד או למעקב רפואי מיוחד. תפקידים. מנהל פרויקט – משרה אחת. הוא בעל תואר שני לפחות בעבודה סוציאלית או במדעי החברה (בתחום חברתי או מינהלי); בעל ניסיון של שלוש שנים לפחות בעבודה טיפולית, חינוכית או שיקומית עם ילדים עד גיל 18 במצבי סיכון וסכנה – זה מיקוד של מנהל הפרויקט הזה; ובעל ניסיון של שנה לפחות בניהול צוות של שני אנשים לפחות.

מנחה אומנה - משרה אחת לכל 12 ילדים מושמים. עובד סוציאלי בעל תואר ראשון לפחות בעבודה סוציאלית; ובעל ניסיון של שלוש שנים לפחות כעובד סוציאלי בטיפול בילדים במצבי סיכון או סכנה.

זה הייחוד של הניסיון שלו.

פסיכיאטר - 80 שעות עבודה בחודש לכל 60 ילדים מושמים. רופא מומחה בפסיכיאטריה של הילד והמתבגר; בעל תואר שני (M.A) לפחות בפסיכיאטריה של הילד – אני לא יודעת אם זו דרישת חובה מכל רופא מומחה או זה דרישה מיוחדת, אבל זה כרגע מופיע כדרישה מיוחדת; בנוסף - בעל ניסיון של שלוש שנים לפחות בעבודה כפסיכיאטר של הילד והמתבגר.
היו"ר אלי אלאלוף
כל פעם שתשימו פסיכיאטר ותשימו את המילה ילדים, אתם מסתבכים שלא תמצאו את השירות הזה.
יונתן בוגט
נכון. מאוד קשה למצוא.
היו"ר אלי אלאלוף
יש שבעה מרכזים לטיפול בילדים. בפסיכיאטריה – תחכו לתור.
זכי חרוב
אדוני היושב-ראש, אתה צודק. יש חוסר בפסיכיאטרים לילדים.
נעה בן שבת
מצד שני, זו אוכלוסיית יעד מאוד רצינית פה – ילדים באומנה ועם רקע פסיכיאטרי ודאי הם אנשים שצריכים את השירות הזה.
זכי חרוב
מעט מאוד פסיכיאטרים יש בארץ שמומחים לילדים.
נעה בן שבת
זו אוכלוסיית יעד מאוד רצינית.
נועם פליק
זה ילדים שהם באומנה טיפולית.
זכי חרוב
אולי לא להגביל, אבל לעשות מאמץ שנמצא- - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
אבל אתה לא יכול להביא פסיכיאטר שלא מבין בילדים.
זכי חרוב
יש כאלה שלא מומחים בילדים- - -
היו"ר אלי אלאלוף
גם לזה לא חיברתם קופות חולים? אני לא מבין. יש חוק. קודם כל תנצלו את הזכות לשימוש.
קארין אלהרר (יש עתיד)
מה אתם עושים היום?
זכי חרוב
אנחנו מעסיקים באופן ישיר את הפסיכיאטרים.
היו"ר אלי אלאלוף
איזה בזבוז. יש חוק בריאות ממלכתי שכולל את הייעוץ הפסיכיאטרי. למה לא לנצל את זה? הם לא עושים לכם טובה, קופות החולים. הם חיים בזכותכם, בזכותנו, בזכות כל אזרח ואזרח. לא להפך.
זכי חרוב
דווקא בפסיכיאטרים אם נחכה לקופת חולים – לא נוכל לטפל בילדים. טוב עשה המשרד שתקצב לנו את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
עוקף קופת חולים – זה יעלה לך כסף שאף אחד לא מתקצב לך אותו. כאילו אתה מסתבך בתקציב גירעוני מראש.
זכי חרוב
זה מתוקצב, הפסיכיאטריה.
היו"ר אלי אלאלוף
אבל במסגרת עצמאית. לא במסגרת חוק בריאות ממלכתי. למה צריך להוציא כסף איפה שלא צריך להוציא? חסר לך משימות?

יש חוק בריאות ממלכתי. כלל עכשיו מזה שנתיים את נושא בריאות הנפש. כל אחד מאתנו זכאי לזה. מספיק. אתם גם אזרחים. לא רק פראיירים של המערכת.
נעה בן שבת
נבדוק את זה גם עם משרד הבריאות את הנושא של הפסיכיאטר. יש גם ראש צוות ייעודי להדרכת מדריכי אומנה.
זכי חרוב
זה יהיה אסון טיפולי בשבילנו.
היו"ר אלי אלאלוף
עוד לא קיבלת הוראה להפסיק לעשות את מה שאתה עושה, אבל זה לא אומר שבמקביל המערכת הממשלתית צריכה לעשות את מה שהיא צריכה. תמשיך. לא אמרתי לך להפסיק משהו.
זכי חרוב
יש לנו ניסיון עם קופת חולים בנושא הזה. אנחנו אחרונים בתור.
היו"ר אלי אלאלוף
עם כל הכבוד, אני שוקל מאה קילו. יש לי קצת יותר השפעה ממך. זה התפקיד שלנו. לכן אנחנו אמורים לקבל שכר.
זכי חרוב
ילד לפעמים נמצא במצב שהוא חייב פסיכיאטר מייד - אחרת יתאבד. אני לא יכול להרים טלפון, לומר לו: תמצא לי פסיכיאטר. אני שולח אותו אליו הביתה, לקליניקה הפרטית של הפסיכיאטר, שבאותו רגע יקבל טיפול. זו המציאות.
קארין אלהרר (יש עתיד)
צודק.
היו"ר אלי אלאלוף
למה שקופת חולים לא תחזיר לך את הכסף אחר כך?
זכי חרוב
המדינה מחזירה לי דרך משרד הרווחה.
היו"ר אלי אלאלוף
לא. זה אתה קובע. זה לא חוזר. חברים, אם אלי אלאלוף השמן הזה, שהולך לרופא מיוחד, מפני שהקופה לא מסוגלת לתת לי בזמן הנכון את הטיפול – אני הולך לבקש את הכסף חזרה.
זכי חרוב
שהם יסתדרו ביניהם, אין לי בעיה, אבל אם אני מקבל טלפון בחצות: יש לי ילד- - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
צודק. תמשיך ככה.
היו"ר אלי אלאלוף
שלא יישמע מדבריי שאל תיתן שירות. תציל את הילד. זה פיקוח נפש. אבל תבין – המערכת – לא אתה. המערכת, המשרד, ברמה של מנכ"לים, צריכים לשבת עם מנכ"ל הבריאות, ואם צריך מנכ"ל האוצר, ולדרוש את הדברים האלה. למה לבזבז כסף כפול? למרות שאנחנו אומרים שהמדינה עשירה. אתם יודעים כמה רשימות של דברים חסרים במדינה? טוב שאתה עושה מה שאתה עושה. אני מברך אותך, רק שהילד חלילה לא ייפגע. מצד שני, למה לבזבז כסף? למה עושים חוק בריאות ממלכתי - כדי לשלם כפל-כפליים? ואוי ואבוי לקופה שתגיד שהשירות לילד באומנה צריך להיות אחרון. אוי ואבוי לה.
זכי חרוב
אבל זו המציאות.
נעה בן שבת
בפגישה הזו עם איריס פלורנטין תוכלו לברר גם את הנושא הזה עם משרד הבריאות, הנושא של קופות החולים?
היו"ר אלי אלאלוף
אני מוכן לעשות בירור מיוחד פה בוועדה עם מנכ"ל הבריאות ומנכ"ל הרווחה. תעשו את הדיון, תבדקו ותבואו עם התשובות. לא אתה בשם הגוף – אני מעריך כל גוף – אלא משרד, יגיד: לא הצלחנו לעשות תיאום עם משרד הבריאות. זה נראה לי אבסורד. לפגוע, לומר: אתם אחרונים בתור? מה, נולדו בלונדיניים? מה קרה? מה זה הסיפור הזה? אל תסכימו לזה.
נעה בן שבת
אם אפשר עוד כמה דברים – יש לנו גם ראש צוות ייעודי להדרכת מנחי אומנה ולהנחייתם. משרה אחת לכל שמונה משרות של מנחי אומנה.
יונתן בוגט
אני רק רצה להעיר שגם באומנה הרגילה צריך לומר כמה תקן של מודרכים יש במשרה אחת הזאת. חסר שם.
נעה בן שבת
נכון, באמת מה התקן לגבי משרה אומנה רגילה. אולי זה נשמט בטעות. כתוב משרה אחת - לכל מנחי האומנה?
יונתן בוגט
זה לא יכול להיות.
היו"ר אלי אלאלוף
אתם צריכים גם להבין – בדיון הכנה שהיה לנו עם היועצת המשפטית, אני אומר לכם בכנות – אני לא מחפש משרות-על. אני מחפש שתעשו כמה שיותר משרות בקשר ישיר עם הילד והמשפחה, כי אלה שתי האוכלוסיות שאתם אמורים לשרת. אל תחפשו כל הזמן משרות-על, מפקח-על. אל תלכו על משרות-על, משרות תיאום. כדאי שחלק מהמשרה של המדריך או של המפקח, שיהיה לו גם חלק מעשי עם האוכלוסייה שלו.
נעה בן שבת
זו גם תשובה שאנחנו מחכים לה ממשרד הרווחה, אבל הוא צריך להיות עובד סוציאלי עם תואר ראשון לפחות בעבודה סוציאלית, בוגר קורס הדרכה לעובדים סוציאליים שאושר על-ידי המשרד ושניתן על ידי מוסד מוכר; ובעל ניסיון של חמש שנים לפחות בהדרכה של עובדים סוציאליים.

גם פה נושא הרופא שנחזור אליו תכף, אדוני, ברשותך.

אני רוצה לעבור לנושא של אבטחת המידע הממוחשב.
אורית עמיאל
לעניין התקן, הערה. לגבי עניין של מנחה אומנה עובד סוציאלי עם מפקח שלוש שנות ותק בעבודה עם הילדים – אני מראיינת הרבה מאוד עובדים סוציאליים כדי להתקבל למשרת מנחות אומנה. יש לחשוב על זה כדי שלא ניפול לזה. אני חושבת שאם היה אפשר למחוק שם שעובד סוציאלי – זה היה עוזר לנו. שלוש שנים ובטיפול או באיזשהו קשר עם ילדים.
נעה בן שבת
אבל הוא צריך להיות עובד סוציאלי עכשיו.
אורית עמיאל
עובד סוציאלי בהכשרה ועכשיו, אבל עם שלוש שנות ותק.
נעה בן שבת
במסגרת מה נצברות שלוש הוותק? במסגרת הדרכה של תנועות נוער?
אורית עמיאל
זה יכול להיות גם מדריך- - - מבחינתי. מאוד קשה לגייס עובדים סוציאליים למשימה הזאת. זה רצון טוב שלנו שהם יהיו עם שלוש שנות ותק. בפועל זה לא קורה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
זה לא חייב להיות שלוש שנות ותק באומנה.
נועם פליק
היא אומרת שהיא לא רוצה במסגרת עבודה עובד סוציאלי. יכול להיות מדריך בצהרון או משהו כזה.
היו"ר אלי אלאלוף
זו החלטה שלכם במשרד.
אורית עמיאל
זה אחד. הדבר השני הוא לגבי מדריך. העובדים שלנו הופכים בשלב מסוים גם למדריכים, ומתחלים מההתחלה, אז הם לא יכולים להיות כבר עם שלוש שנות ותק בהדרכה. זו הערה שלי לגבי שני המקומות האלה.
היו"ר אלי אלאלוף
תבדקו אתם במשרד.
זכי חרוב
כתוב: מוסד מוכר – שזה מוסדות אקדמיים שעוברים הדרכה. אם אני מעביר את ההדרכה על-ידי גורם מקצועי פנימי, האם אפשר שגם את זה יקבל את ההכשרה שלהם כמדריכים? אין בכל המוסדות את הקורסים האלה. מאוד קשה לעשות. אני יכול לקחת מרצה מהאוניברסיטה, לעשות את זה אצלי ולקבל הכשרה. למצוא קורסים כאלה במוסדות אקדמיים, זה מאוד קשה.
רחל איגר
יש גם במכללות, יש גם בבית הספר המרכזי של העובדים הסוציאליים.
היו"ר אלי אלאלוף
אני חושב שטוב שבתוך הגופים יכשירו. ככה הידע נשאר בגוף.
נעה בן שבת
הידע נשאר בגוף, אך מצד שני, הם לא יודעים מה הסטנדרט של הלימודים.
היו"ר אלי אלאלוף
אז מה? לכן יש המשרד, שיגיד להם מה הסטנדרט שהם רוצים. טוב שהידע יישאר בגוף. מי שמכשיר, הוא מכשיר גם את עצמו – לא רק את האחרים.
זכי חרוב
אני גם יכול לבנות עתודה ככה של מדריכים.
היו"ר אלי אלאלוף
אני נאלץ לצמצם, אבל תבדקו את זה. בדיון הבא נסכם.
נעה בן שבת
נחזור לתקנה 2ב. מנהל גוף מפעיל ימנה ממונה על אבטחת המידע מבין עובדיו, בעל הכשרה מתאימה בתחום אבטחת המידע, שיהיה אחראי על אבטחת המידע אודות הילדים המושמים, משפחות האומנה ומי שניתן להם רישיון אומנה והמשפחות הביולוגיות של הילדים המושמים, שמידע על אודותיהם מצוי ברשות הגוף המפעיל, עובר או נשמר במערכת המידע שברשותו, או מצוי בתיקים האישיים, ולעניין תקנות הגנת הפרטיות יראו אותו כממונה על אבטחה כהגדרתו באותן תקנות.
טלי חלף
זו משרה חדשה.
נעה בן שבת
זה לא חייב להיות משרה חדשה. זה יכול להיות אדם מתוך העובדים. זה יכול להיות כובע שני לאדם שכבר מועסק.
טלי חלף
לקחת עובד סוציאלי ולעשות אותו אבטחת מידע?
היו"ר אלי אלאלוף
למה לא?
נעה בן שבת
אני מניחה שעובדת סוציאלית, גם הנושא של אבטחת מידע לאור הדרישות של חוק עובדים סוציאליים, הנושא של אבטחת מידע ושמירת מידע וסודיות זה לא נושא שהוא בלתי-מוכר לה.
טלי חלף
אבל זה עוד תוספת זמן שאני צריכה- - -
היו"ר אלי אלאלוף
אי-אפשר כל פעם – אנחנו מגדירים תפקיד, ואומרים: תביאו תקן. תתחילו להתעסק בעובדים. תנו לאנשים שעוסקים יותר מתפקיד אחד בבת אחת.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אבל אדוני, גם ככה הם בתקינה חסרה. אלא אם כן מעלים להם את התקינה, אני לא רואה איך זה קורה.
היו"ר אלי אלאלוף
תחפשו בכוח האדם הקיים.
נעה בן שבת
יכול להיות שמנהל הפרויקט יכול להיות בעצמו גם ממונה על אבטחת מידע.
קארין אלהרר (יש עתיד)
הוא לא חייב להיות עובד סוציאלי.
נעה בן שבת
משרד המשפטים, שאומר: הכשרה מתאימה בתחום אבטחת הידע - על מה מדובר? זו דרישה שקיימת להם בהרבה תקנות.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה.
צילי נאה
צילי נאה, משרד המשפטים, ייעוץ וחקיקה. אציין של חובה של מינוי ממונה אבטחת מידע היא חובה רוחבית, שקבועה בחוק הגנת הפרטיות בסעיף 17ב לגבי חלק מהגופים, ביניהם גופים ציבוריים. למען הסר ספק, וכדי שלא תעלה שאלה, האם הגופים הרלוונטיים הם גוף ציבורי או לא גוף ציבורי לענייננו, ראינו לנכון להעביר את הדבר הזה בתקנות.

לגבי ההכשרה הנדרשת, אני לא רוצה לומר כאן תשובה שאינה מבוססת. אני רוצה לבדוק את זה ולחזור בעניין.
היו"ר אלי אלאלוף
טוב. אני מתנצל, ברשותכם. יש דיון המשך, חלק ב' של חוק האומנה. נעצור בתקנות האלה של הגופים המפעילים, ונתחיל מייד בדיון הבא.

תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:12.

קוד המקור של הנתונים