ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 05/09/2018

חוק התקנת מצלמות לשם הגנה על פעוטות במעונות יום לפעוטות, התשע"ט-2018

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



48
הוועדה לזכויות הילד
05/09/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 239
מישיבת הוועדה לזכויות הילד
יום רביעי, כ"ה באלול התשע"ח (05 בספטמבר 2018), שעה 11:00
סדר היום
הצעת חוק התקנת מצלמות לשם פיקוח והגנה על קטינים וחסרי ישע, התשע"ז-2017
נכחו
חברי הוועדה: יפעת שאשא ביטון – היו"ר
שולי מועלם-רפאלי
פנינה תמנו-שטה
חברי הכנסת
קארין אלהרר
מוזמנים
סוהייר שקור - מנהלת תחום בכיר רישוי ואכיפה, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

נועם פליק - יועץ משפטי, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

מיכל כרמל - ממונה הכשרה, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

יובל גל אביעד - עו"ד, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

חן כהן לאביאן - עו''ד, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

אופל דטלפזן לוי - סטודנט, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

יעל לינדנברג - רפרנטית תעסוקה אגף תקציבים, משרד האוצר

חגי ראובן פורגס - מנכ"ל מטה אגף מעונות יום, משרד הרווחה

צפרירה הלל דיאמנט - ממונה ארצית על יישום סטנדרטים בסיעוד - ג, משרד הבריאות

אורי שיינין - רפרנט כלכלה-אגף תקציבים, משרד האוצר

נינא כהן קרן - עו"ד, משרד הבריאות

ליאורה סולטן - ע' יועמ"ש משטרה, המשרד לבטחון פנים

איילה ויינשטיין - עוזרת ליועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

לילך וגנר - יעוץ וחקיקה פלילי, משרד המשפטים

מצדה מצלאווי - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

אייל זנדברג - משרד המשפטים

תמר רוסמן - משפטנית, משרד המשפטים

שחר סומך - עו"ד, משרד המשפטים

יוסי אוחנה - יועץ לתכנון ובניה, מרכז השלטון המקומי

שגב שביט - עוזר ראשי ליועמ"ש ע. ת"א, מרכז השלטון המקומי

מירי נתן - עוזרת ראשית ליועמ"ש ע. ת"א, מרכז השלטון המקומי

ריקי רוזמרין - מפקחת חינוכית, ארגון נעמ"ת

חנן דגן - מנכ"ל, איחוד גני הילדים

ליאת גלנץ - מרכזת הקואליציה לחינוך מלידה

אורלי גת - חברה ופעילה, הקואליציה לחינוך מלידה

אחז אגם - יו"ר פורום הגנים בתל אביב, פורום וועדי ההורים הישוביים

ורד וינדמן - מנכ"לית, המועצה הלאומית לשלום הילד

יערה שילה - נציגת ארגון אנו

שירן יחיא - הנהלת ארגון ההורים, ארגון ההורים הירושלמי

קונסטנטין שוויביש - מנכ"ל, איגוד מורים עולים

אינסה ליאחוביצקי - רכזת גני ילדים, איגוד מורים עולים

אסתר עטיה אוליאל - מתמחה, עיריית ירושלים

ענת דייגי - אזרחית, הורים

נטלי שכטר - הורים

בן פישר - הורים

אסנת ואתורי - יוזמת ומובילה הורות בזכות

מתן צדיק - שדלן/ית
ייעוץ משפטי
שמרית גיטלין שקד
מנהל/ת הוועדה
תמי ברנע
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם


הצעת חוק התקנת מצלמות לשם פיקוח והגנה על קטינים וחסרי ישע, התשע"ז-2017, פ/4025/20, הצעת ח"כ יפעת שאשא ביטון
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בוקר טוב לכולם, אני מתכבדת לפתוח את דיון הוועדה בנושא: הצעת חוק התקנת מצלמות לשם פיקוח והגנה על קטינים וחסרי ישע, התשע"ז-2017, הצעת חוק של חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון, טלי פלוסקוב, איילת נחמיאס ורבין, איציק שמולי, אורי מקלב, רועי פולקמן, מירב בן-ארי, יעל גרמן, עאידה תומא סלימאן, חנין זועבי, אלעזר שטרן, איתן ברושי, איל בן ראובן, מאיר כהן, קארין אלהרר, עליזה לביא, מסעוד גנאים, יעקב מרגי, דוד ביטן, אכרם חסון, מיכאל מלכיאלי, אלי אלאלוף, יואב קיש, רוברט אילטוב, סתיו שפיר. אני בכוונה מציינת את כולם. אני יכולה לומר לכם, מעבר לרשימה הזאת יש עוד רבים שתומכים בקרב חברי הבית בהצעת החוק הזאת.
פנינה תמנו (יש עתיד)
השאלה אם בכנסת - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון, ופנינה שהצטרפה אחרי שהחוק הוגש ומלווה אותנו. רוב חברי הבית, אם לא הרוב המוחלט של חברי הבית, תומך בהצעה, אפילו ברמה קשוחה יותר מכפי שאנחנו ננסה להעביר אותה. אני שמחה שאנחנו נמצאים כאן כולנו, כששוב, כמו שציינתי אתמול, המטרה היא להכין את ההצעה להצבעה כבר בתחילת המושב כדי שנוכל להתקדם כמה שיותר בתהליך הזה. זה חלק מהחבילה שעליה דיברנו, של האסדרה של מסגרות גילאי לידה עד 3 שמדברת גם על הפיקוח שאנחנו כמובן נמשיך את הדיונים בו, גם על הנושא של המצלמות, גם על הנושא של הכשרת הצוותים שנמצאים במעונות היום.

אנחנו כבר דיברנו על המהות, על כמה זה חשוב. קיימנו את כל הדיונים. כמו אתמול, גם היום אנחנו ניגשים להקראת החוק. אני אתחיל רק עם דברי פתיחה של חברת הכנסת קארין אלהרר וחברת הכנסת פנינה תמנו-שטה. אם יש לכן משהו לומר לפני שאנחנו מתחילים, בבקשה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
תודה רבה, גברתי. קודם כל, שוב לברך גם על הצעת החוק וגם על הדיון בעת הזאת, עדיין אנחנו בחופשת הקיץ. אני חושבת שהדבר המשמעותי ביותר הוא להעביר את הצעת החוק. אני הייתי שמחה אם זה היה פחות וולונטרי, יותר חובה. בהרבה מאוד דברים גם אני רוצה להקל על רגולציה, להקל על עוסקים. בעלי מעונות הם עוסקים קטנים כאלה, הם לא איזה מפעל גדול. מצד שני, בשונה מממתקים שמייצרים במפעל, פה מדובר - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
דווקא שם יש מצלמות.
קארין אלהרר (יש עתיד)
בדיוק, שם יש מצלמות, היגיינה, בודקים קוליפורמים. פה מדובר בדבר הכי יקר. אין לזה אפילו מחיר. אני חושבת ששגה משרד המשפטים שעמד על כך שזה יהיה באופן וולונטרי. אני מבינה שאחת הסיבות לוולונטרי, לפחות ממה שאני שמעתי, זה העדר היכולת לפקח.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני תיכף אסביר את הסיבה ללמה זה וולונטרי. זה כדי להתמודד עם האזנות סתר והעניין של ההסכמה. ברגע שזה וולונטרי ניתנת הסכמה להצטלם. את יודעת, זה העניינים המשפטיים, הניואנסים המשפטיים.
קארין אלהרר (יש עתיד)
הסכמה של ההורים ניתנת. מוותרים על סודיות לכל כך הרבה דברים. הרבה פעמים הורים רוצים לראות את הילדים שלהם. את יודעת מה, אני גם נגד לשדר ישירות, אני בעד שזה יהיה במעגל סגור. שוב, זה לא פותר את כל הדברים שדיברנו עליהם בפיקוח, זה לא פותר אפילו חצי, אבל כן נותן איזה שהוא שקט, כן נותן הרבה פעמים את הבדיעבד. שלא נדע, אבל זה יכול לתת איזה שהוא מענה לשאלות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה נתן.
קארין אלהרר (יש עתיד)
כן, במקרה של הפעוטה - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
במקרה של יסמין וינטה המצלמה שינתה את התמונה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
בדיוק, אני שומעת מקרב הורים צעירים שאני פוגשת אותם. את יודעת, הפרטיות, דברים שהם מאוד חשובים והם ערכים מאוד יקרים לליבנו, מתגמדים לעומת ביטחונם ובריאותם של הילדים. אני באמת מקווה שתוך כדי דיון, בשיח עם המשרדים, לא על הראש של אף אחד, ובאמת מתוך הבנה משמעותית שמדובר בדבר היקר ביותר, כן נצליח להגיע לאיזו שהיא נוסחה שתחייב פעוטונים, כמובן עם עזרה של הממשלה במימון שאני מבינה שבלאו הכי מדובר בה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון.
קארין אלהרר (יש עתיד)
העניין של הפגיעה בפרטיות - אמרתי אתמול, אני חוזרת ואומרת גם היום - הוא סופר חשוב, אני לא מזלזלת בו אפילו לא לרגע, אבל אני חושבת שיש איזונים. כשיש זכויות שהן בקונפליקט, צריך לדעת לאזן את הדברים בצורה ראויה. צריך לתת משקל לכל הדברים, לא לדבר אחד שיבוא על חשבון השני. תודה רבה. ושוב, תודה על הדיון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה, חברת הכנסת קארין אלהרר. אני בכל זאת אומר כמה מילים, כי הדברים שנאמרו פה הם חשובים. הצעת החוק שמונחת פה על השולחן היא הצעת חוק קשוחה, היא מדברת על כל חסרי הישע, קרי: קשישים, קטינים. הרעיון היה שזה יחול לא רק על גילאי לידה עד 3, אלא על מעונות של חוסים, על מסגרות לגיל הרך של גילאי 3 עד 6, בתי קשישים וכו'. אנחנו יודעים שאת הנושא של הקשישים כבר מקדמים לאיזה שהוא פתרון. נשאלת השאלה: אם אנחנו מצליחים לקדם פתרון בגזרה אחת, למה אנחנו לא מסוגלים לעשות את זה גם כשמדובר בילדים. נאלצנו להתפשר ולתחום את ההצעה לגילאי לידה עד 3 בכל המסגרות, לא רק המפוקחות, לא רק הפרטיות, וללכת לערוץ שהוא וולונטרי.

אני מוכרחה לומר כבר עכשיו, חברת הכנסת קארין אלהרר, שאנחנו מנסים בשיח שלנו לגבש שההתחלה תהיה וולונטרית, כולל תמריצים של המדינה, כדי לייצר מציאות בשטח. אגב, צריך לומר ביושר, בזכות השיח שנעשה בבית הזה כבר התחילה להיווצר מציאות בשטח, יש רשויות שלקחו על עצמן התקנה של מצלמות ברמה הרשותית גם בלי החוק. זאת אומרת, אנשים כבר מתחילים להבין. אם לפני שנה היינו כאן לבד וניסינו להילחם, היום אנחנו כבר יודעים שיש תמיכה מאוד מאוד רחבה בשטח. כעבור שנתיים- שלוש זה ייכנס לתוקף כחובה, כחלק מהרישוי בחוק הפיקוח, ואז גם התמריצים ייעצרו.

אני חייבת לומר משהו לגבי כל הפופוליזם הזה שמנסים להכניס לנו על התשלום של המצלמות, כן על ההורים, לא על ההורים. תקשיבו, מצלמה עולה פחות ממזגן. אני לא זוכרת שמישהו הכניס מזגן לאיזה מעון ובא וביקש החזר מהמדינה. כמו שמכניסים את האבזור הבסיסי לתוך המעונות, אין שום סיבה שלא ייכנסו מצלמות. זה עלות של 1,000, 1,500 שקלים לערכה של מספר מצלמות, כולל הבקר. יש את זה היום כמעט בכל בית, בכל חניה. אני לא מדברת כבר על הרשתות השונות, החנויות, המסעדות. אי אפשר לבוא ולספר לנו סיפור, אנחנו כבר שם. הרעיון הוא עניין של נכונות לשתף עם זה פעולה, עם רצון טוב שזה יהיה.

צריך גם לומר את הסייגים. אף אחד לא מדבר על עניין של שידור און-ליין, אנחנו ממש לא שם. היום באים ומבקרים אותנו על זה, רוצים את המצלמות פתוחות. המקרה של יסמין וינטה, זיכרונה לברכה, יצר פה שינוי, שינוי בתודעה הציבורית, בגלל שהוא הוכיח את כל מה שאנחנו ניסינו לצעוק כאן ואף אחד לא שמע במשך שנה. זה משנה מציאות מבחינת היכולת שלנו לדעת מה קורה, מבחינת היכולת למצות דין עם מי שצריך. המטפלת של יסמין וינטה יכלה היום לטפל בילדים אם לא היו מגיעים לגן ופותחים את המצלמה ורואים שזה לא מוות בעריסה כמו שנקבע, שזה משהו אחר לחלוטין. אני יודעת שגם רשויות החוק חושבות שזה כלי שיכול להיות מאוד יעיל במקרים כאלה ובמקרים פחות קיצוניים כדי למנוע התעללות ודברים אחרים. זה גם יכול להציל הרבה פעמים גננות ומטפלות מתלונות שווא, מחרדות של הורים. מה לעשות, היום כל סימן כחול הוא עילה לחשד. אנחנו ננסה את כל זה להביא בדיון. אנחנו ננסה לראות, כמו שאמרה חברת הכנסת קארין אלהרר, איך אנחנו מוצאים את האיזונים והבלמים, איך אנחנו נותנים את המענה. אנחנו ננסה להדק את זה כמה שאנחנו יכולים, כמובן בשיח ובהסכמה של כולם, כדי שבסוף בסוף נעשה הכי טוב בשביל הילדים האלה. חברת הכנסת פנינה תמנו שטה, בבקשה.
פנינה תמנו (יש עתיד)
בוקר טוב לכולם. גברתי היושבת-ראש, גם אני אפתח בלברך על כך שבפגרה אנחנו מתכנסים על שני חוקים שקשורים זה בזה. את יודעת, יש רגעים שאפשר לומר על הכנסת שזה איפה שהוא תמצית השליחות הציבורית. הרגעים שפשוט כדאי להיות כאן הם הרגעים האלה. אתמול ישבנו פה על חוק הפיקוח, צללנו לתוך נושאים, סעיפים. יש עדיין ויכוחים, יש מה לתקן. אני מצטרפת לדברים של חברתי קארין על כך שאת הרשאי, גם אם זה סוג של פריצת דרך, צריך להפוך לחייב, ואת הוולונטרי למחויבות, אם יש דרישה של הורים. צריך למצוא את הקונסטלציה. אני רוצה להאמין שהצעת החוק הזאת שנמצאת כאן היא פתיחת דלת לאותן דלתות שהיו סגורות הרבה מאוד שנים, איזה שהוא סוג של מענה לשפה אילמת של ילדים שבאים וזועקים: בואו תעזרו לנו, תצילו אותנו. את יודעת, בעולם המודרני קל מאוד לחשוב שהילדים שלנו גדלים בתוך עולם מאוד מוגן שיש בו זכויות ילדים, אבל לא. שנים רבות, גם בעשורים האחרונים שהיו מאוד מאוד מתקדמים, הנושא הזה הוזנח פעם אחר פעם, הוא הוסר מסדר היום של הכנסת. גם בכנסת הקודמת וגם לפניה פשוט לא היו מוכנים לשמוע, ועדות השרים זרקו את זה מהשולחן פעם אחר פעם. זה הגיע אחרי שכולנו התעוררנו לטרגדיה המאוד קשה של יסמין ושל אחרים. אני חושבת שבמקום שאנחנו נמצאים, שהוא מקום הרבה יותר טוב מבעבר, אנחנו נצטרך לעשות את ההשתדלות המרבית והטובה. את זה צריך לעשות עוד לפני הבחירות, שזה מאוד מאוד משמעותי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בשביל זה אנחנו כאן בפגרה.
פנינה תמנו (יש עתיד)
כדי לראות איך אנחנו מכניסים תיקונים קלים שיובילו לכך שהוולונטריות תהפוך להיות מחויבות. אנחנו כאן בשביל לדאוג שזה יקרה. תודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה. חברת הכנסת שולי מועלם, את רוצה לומר משהו?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
רק מילה. הנקודה שהכי תפסה לי את העין בנוסח שמוצע היום לדיון זה העניין של הפטור בסעיף 9. הייתי רוצה שכשנגיע אליו, נפתח מאיפה בכלל הבאנו את רעיון נתינת הפטור למישהו. ממה נפשך? אם אנחנו חושבים שזאת הדרך, נכניס את כולם בדלת הראשית מבחינה משפטית - אני מנהלת שיח עם חברנו מהמשרד - והרצון של כל מי שמאמין שזו דרך נכונה. סיפור הפטור לא כל כך יושב לי באופן שלם. זה סוג של איזו דלת אחורית שנראה לי שנפתחת. זה הדבר היחיד. נראה לי שבדברים המהותיים כולנו שם, כדאי להתכנס.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה, חברת הכנסת שולי מועלם. גם בסעיף הזה וגם בסעיף שמאשר פתיחה רק בהוראה של בית משפט אנחנו נבקש שינוי. המשטרה היא גוף מספיק סמכותי כדי לעשות את זה, אולי אפילו למנוע את כל הנהירה הזאת לבית משפט על כל דבר.

אנחנו נעבור סעיף סעיף, יש תיקונים שנדרשים. כמובן יש את הנושא שבעיני ייקח הכי הרבה זמן, הנושא של הוולונטרי, איך אנחנו יכולים לייצר מדרג. אני רק אומר לפני שאנחנו נכנסים לדיון, היום השטח הוא ג'ונגל. היום אנחנו חיים בג'ונגל, כי מכניסים מכשירי הקלטה בצורה לא מבוקרת, אין לנו שום שליטה על ההקלטות שנעשות שם. גם רשויות, גנים או ארגונים שבחרו להכניס מצלמות, מכניסים את זה באופן וולונטרי על פי שיקול דעתם הם. זאת אומרת, אין לנו שום "סיי" שם. איך שלא נסתכל על זה מבחינת הגנה על הפרטיות, אנחנו נמצאים היום במקום הרבה פחות טוב מאשר אם נעביר חוק כזה בחובה, עם תנאים שיוגדרו בחוק ויחייבו את כולם בשימוש נכון במצלמות. חשוב לי לומר את זה בתחילת הדיון, כדי שגם לאנשי המקצוע זה ישב במקום שבו הם לוקחים את כל מכלול השיקולים. ננסה לראות איך אנחנו מתקדמים מכאן. בבקשה, שמרית, את מקריאה.
שמרית גיטלין שקד
הצעת חוק התקנת מצלמות לשם הגנה על פעוטות במעונות יום, התשע"ח-2018 (פ/4025/20)

הגדרות 1. בחוק זה –

"חינוך וטיפול" – השגחה על פעוטות, לרבות הבטחת קיומם של תנאים תברואתיים
ותזונתיים, חינוכם, וכן מילוי צרכים רגשיים, חברתיים וחינוכיים הנדרשים לשמירה
על התפתחות שכלית וחברתית תקינה של הפעוטות;

"מעון יום לפעוטות" –מקום שמתקיימים לגביו כל אלה:

(1) הוא משמש או נועד לשמש מקום לשהות יומית לפעוטות לצורך מתן
מתן טיפול חינוכי לפעוטות;

(2) מספר הפעוטות בו הוא x לפחות;

"פעוט" – מי שטרם מלאו לו שלוש;

"השר" –השר הממונה על מעונות היום.

מטרה 2. מטרתו של חוק זה להגן על שלומם של פעוטות השוהים במעון, תוך שמירה, ככל
האפשר, על כבודתם ופרטיותם של הפעוטות, של אנשי הצוות במעון ושל כל אדם
אחר השוהה במעון.

התקנת 3. מעון יתקין מצלמות שיפעלו בכל השעות שבהן מתקיימות פעילות במעון יום לפעוטות,
מצלמות ויתעדו בווידיאו את הפעילות במעון יום לפעוטות במקומות האמורים בסעיף 5.

חובת יידוע 4. (א) בכניסה למעון ובכל שטח מצולם, יוצב במקום בולט שילוט קריא וברור, המודיע
בדבר על קיום והפעלת מצלמות במעון.
התקנת
המצלמות (ב) השילוט יהיה בסמל ובמילים, בשפה העברית, ובמידת הצורך –בשפה נוספת המובנת
לרוב הורי הפעוטות והעובדים במעון.

(ג) מנהל המעון יידע את כל עובדי המעון, וכל עובד חדש בסמוך לתחילת עבודתו, על
המצלמות המותקנות בו, לרבות מטרת הפעלתן, אופן הפעלתן, מיקומן, והשימושים
שיעשו בהקלטות הצילום; היידוע יעשה בכתב ובעל פה, בשפה המובנת לעובד, ואם
הוא אדם עם מוגבלות הנוגעת לעניין – תוך שימוש בהתאמות ובאמצעי העזר כמשמעותם
בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998.

(ד) מנהל המעון יביא לידיעתם של הורי הפעוטות במעון את דבר התקנת המצלמות
במעון בדרך המקובלת במעון למתן הודעות להורי הפעוטות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
התייחסות לסעיפים עד כה. אני רק אומר לגבי מספר הפעוטות, למה השארנו את זה פתוח. ככל שזה וולונטרי זה כל מי שבוחר. אנחנו נגדיר מספר פעוטות מסוים, כי מדובר פה בתמריצים. אנחנו נצטרך לדעת איזה מסגרות אנחנו מתמרצים, כדי שלא ייוצר מצב שמישהו שיגיד שהוא פותח בבית מסגרת ל-3 ילדים יבקש מצלמות בלי לפתוח מסגרת כזאת. יש דברים שאנחנו נצטרך לשים עליהם את היד על הדופק. אם אנחנו הופכים את זה לחובה, אולי נרצה לייצר איזה שהוא מדרג כמו שיצרנו בחוק הפיקוח - מסגרות של 7 ילדים או יותר. אנחנו נקיים פה דיון, נחליט ביחד איך אנחנו רוצים שזה ייראה.
אחז אגם
ההגדרות הן בהלימה לחוק הפיקוח?
שמרית גיטלין שקד
הן אמורות להיות בהלימה. יש כל הזמן שינויים בחוק הפיקוח. מקסימום נשנה את ההגדרות גם כאן.
אייל זנדברג
האם אפשר לומר כאן על היחס בין החוקים כאיזו שהיא מסגרת?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בבקשה.
אייל זנדברג
בוקר טוב. שוב, תודה רבה על הדיון. אנחנו כמשרד המשפטים תומכים בהצעת החוק. קיימנו תהליכים כדי שהדבר הזה יתקדם באיזו שהיא מסגרת שמוסכמת על כל הצדדים. שתי הערות כלליות כדי להבין איך להעיר הערות שיהיו קונסטרוקטיביות בהמשך הדיון. הערה אחת, היחס בין הצעה פרטית לבין ההצעה הממשלתית שעוסקת בפיקוח על מעונות יום באופן כללי. ההנחה של ועדת שרים הייתה שההצעה הזאת תבוא שוב בפני ועדת שרים, שלפני הקריאה הראשונה ייערך בירור איך לשלב אותה. יכול להיות שהצעת הזאת תמוזג עם ההצעה הכללית. אני מזכיר שבהצעה הממשלתית יש פרק, שהוא כרגע מאוד רזה, שעוסק בנושא הזה של מצלמות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני תיכף אתייחס.
אייל זנדברג
צריך לחשוב בהמשך הדרך. זה לא צריך לעכב כרגע את הדיונים, אני רק מעיר את זה לפרוטוקול.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אתייחס לזה. דיברנו על כך גם אתמול.
אייל זנדברג
הדבר הזה יסייע לנו, הוא יכול לחסוך. חבל לדבר על הגדרות אם בלאו הכי זה ישתלב או ברור שתהיה התאמה. אני מניח שאין כוונה שיהיו הגדרות שונות. אני רק שם על השולחן שיכול להיות שבהמשך הדרך יהיה צורך לשלב את ההצעות להצעה אחת סדורה וברורה, כדי שיהיה מקום אחד שמנהל מעון או הורה ששולח את הילד שלו למעון יקרא את כל ההוראות שחלות, לרבות המצלמות. זו הערה אחת כללית.

הערה שנייה קשורה לנושא של הוולונטריות. כשמעירים על החוק, מאוד משנה – מהצד שלנו המהותי, כשאני מניח שגם מהצד של כל המשתתפים בדיון –אם זו חובה או לא חובה. השאלה איך יושבת הראש רוצה לכוון את ההערות - האם אנחנו מדברים כרגע על מודל וולונטרי וכך נעיר, או שאנחנו בונים הערות שיהיו גם לוולונטרי וגם לחובה, להעיר גם וגם מבחינת לא לבזבז את הזמן של הדיון ולא לפספס הערות מהותיות.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אתם מסכימים לחובה?
אייל זנדברג
ועדת שרים החליטה החלטה מאוד ברורה על כך שזה יהיה וולונטרי. אני מבין שיש שיג ושיח, שיש עוד על מה מדובר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אתייחס לגבי איך זה יתנהל. העניין של הטמעת החוק הזה בתוך חוק הפיקוח - אמרתי את זה גם בראשית דבריי, גם ציינו את זה אתמול - יהפוך להיות חלק מהרישוי. חוק הפיקוח מדבר על תנאי הרישוי, הוא כולל התקנת תקנות של השר. אנחנו שואפים לכך שבסופו של דבר זה יהפוך מוולונטרי לחובה. השלב הראשון - אנחנו נגדיר פרק זמן מסוים שזה יהיה וולונטרי, אחר כך ייהפך לחובה - יהיה חלק מתנאי הרישוי. אז אפשר יהיה ליצור זיקה בין שני החוקים. ברור שמבחינת הגדרות והכל תהיה הלימה בין שני החוקים, כי אנחנו מתבססים על אותו דבר. אני כן הייתי רוצה לשמוע התייחסות גם לוולונטרי וגם לחובה, כאשר אני רוצה שישב לכולנו בראש שאנחנו צריכים לכוון את זה למשהו שהוא מחייב, גם אם נצטרך להביא את זה לשיח נוסף. גם אם עכשיו אנחנו נקבע שזה וולונטרי, חשוב לי שבסוף נאפשר צו של שר, שהשר יוכל להוציא צו, או כל ניסוח משפטי אחר. אנחנו לא נישאר עם הוולונטרי לנצח, אלא ניתן איזה שהוא אופק של סטנדרטיזציה. הסיבה שאני לא רוצה שמלכתחילה זה יהיה בתוך חוק הפיקוח זה מכיוון ששם זה מופיע בתקנות. אני לא רוצה שנסיים את כל התהליך אבל נצטרך לחכות לתקנות של השר.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אפשר להכניס את הפרק לתוך החוק?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא. מופיע היום בחוק שהשר מתקין תקנות. זה בטח לא יוכל להיכנס. אני מעדיפה שהחוקים יתכתבו.
אייל זנדברג
אני מניח שתהיה מסגרת. חבל לבזבז את הזמן של הדיון המהותי פה. אני חושב שיהיה אפשר לשלב את זה שם בתור פרק. אני מניח שהוועדה רוצה לצאת כרגע עם טקסט על-מנת להתקדם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו רוצים להתקדם עם הטקסט.
אייל זנדברג
אנחנו מעירים הערות. נשמח להשמיע דעה על כל נושא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו רוצים התייחסות לוולונטרי, עם איזה שהוא אופק של חובה. אני רוצה רגע לתת דוגמה.
אייל זנדברג
זה דבר שצריך להתברר מול הדרג הפוליטי, כי הדרג הפוליטי, ועדת שרים החליטה על וולונטרי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בסדר, נביא את זה כהצעה. אני רוצה לתת דוגמה. בחוק הצהרונים יש את כל הנושא של מזון בריא. אנחנו לא בנינו את זה בתוך החוק, אנחנו התכתבנו עם חוק מזון בריא בצהרונים. יש אפשרות שחוקים יתכתבו אחד עם השני. מה שחשוב זה שנעשה את זה בדרך היעילה ביותר, שאנחנו לא נצטרך אחרי הצבעה לחכות לתקנות. זה מה שחשוב לי. אני שמה את זה בצורה מאוד שקופה על השולחן.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אייל, יש אופציה – אני שואלת מבחינה משפטית - שכל מה שכתוב בחוק הזה יהיה פרק בתוך חוק הפיקוח? למה צריך תקנות?
אייל זנדברג
אני לא מספיק מכיר את החוק ההוא, גם לא ליוויתי אותו כדי לתת לך תשובה מספקת, אבל אמור להיות פרק שעוסק בנושא. האם בחלק מהדברים פה צריך תקנות? את זה אנחנו נראה בהמשך. זה לא אמור להיות מצב שמעכב את התהליך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בואי קודם כל נעבד ונגיע להסכמות רעיוניות, אחר כך נחליט איך אנחנו מכניסים את זה. אני לא רוצה לקבור את הכל ביחד.
פנינה תמנו (יש עתיד)
זה לא קובר הכל. אם אפשר להכניס את זה, כמו שהיא אומרת, כפרק, מצוין. לא חייבים תקנות.
אייל זנדברג
יכול להיות. לא צריך להתעכב על זה. צריך להגיע למהות מוסכמת.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני אסביר למה אני שואלת. אחד הטיעונים שנשמעו ממשרד המשפטים – דיברתי עם אחד היועצים – זה שיש קושי לחייב כשאין דרך לפקח על זה. אם זה יהיה כחלק מתנאי הרישיון, יש לי דרך ועוד איך.
אייל זנדברג
אני לא מכיר את הטיעון שיש מניעה לחייב.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת קארין אלהרר, בואי אני אגיד לך בצורה גלויה ומפורשת - חבל שחברת הכנסת שולי מועלם לא נמצאת פה - שכל מה שמספרים לך, סליחה שאני אומרת את זה ככה, זה תירוצים להסביר את הסיפור.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני יודעת, אבל אני רוצה לעזור להם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש פה התנגדות עקרונית של מי שעומד בראש המערכת שאמורה לתת לנו את התשובות. הוא אומר: אני לא מאמין בזה, לא רוצה את זה שם.
פנינה תמנו (יש עתיד)
הוא לא מאמין בחובה. כשאת מכניסה את זה לחוק הפיקוח, אנשים שרוצים לבוא ולקבל רישיון דווקא יבואו וירצו להציג שיש להם מצלמות, אפילו שזה וולונטרי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת פנינה תמנו שטה וחברת הכנסת קארין אלהרר, אני לא רוצה לקשור ביניהם עכשיו. אני גם לא רוצה שאחד יהיה תלוי בשני ויקברו לי את שניהם.
פנינה תמנו (יש עתיד)
למה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בגלל חוק אחד יכולים לקבור לי את החוק האחר. אני רצה בשני מסלולים. אנחנו צריכים להגיע להסכמות בשני מסלולים. אם נראה פה שאנחנו מגיעים לאיזו שהיא הסכמה של כולם, נראה שאנחנו שבעי רצון ממה שאנחנו משיגים, אין לי בעיה שיהפכו את זה - -
פנינה תמנו (יש עתיד)
יש לך אינדיקציה לכך שהם יתנגדו למצלמות?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
התשובה היא כן, חד משמעית.
ורד וינדמן
אני רוצה רגע להתייחס לנושא של הוולונטריות, וזה מבלי להתייחס לנימוקים שניתנו למה כן וולונטרי, למה לא וולונטרי. בסיפור של הוולונטריות אין שמץ של היגיון. אם כולנו מקבלים את העיקרון של החוק הזה של המצלמות, את זה שהן מספקות הגנה, הן מונעות התעללות - אנחנו מדברים על מקרים מאוד קיצוניים של התעללות נפשית, התעללות פיזית והתעללות מינית - אין היגיון שבמקום א' נספק הגנה לילדים, במקום ב' לא נספק הגנה לילדים ונשאיר את זה פרוץ לשוק. אם אנחנו מסדירים את הנושא הזה, אין שום ספק שהדבר הזה צריך להיות חובה. אין עוד דוגמה של דבר שמספק הגנה לקטינים והוא עניין וולונטרי. אם זה מספק הגנה, זה חייב להיות חובה. הדברים האלה צריכים להיאמר, לפחות מבחינת המועצה לשלום הילד, בקול ברור ובהיר. אי אפשר להתייחס להצעה הזאת רק כאל עניין וולונטרי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו לא ניכנס למהות, אנחנו היינו שם. אני רק אזכיר, וזה בהמשך לדברייך, שמצאו פתרון בכל הנושא של קשישים. יש כבר מודל שבנו. מאוד יכול להיות שאנחנו יכולים להעתיק את המודל של קשישים, מודל שהוא מוסכם.
אייל זנדברג
הוא שונה מאוד. אני חושב שאנחנו מספיק מתקדמים פה, לא צריך להעתיק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בסדר, אז בואו נראה איך אנחנו עושים את זה.
חן כהן לאביאן
נתחיל מסעיף ההגדרות. יש להצמיד את הנוסחים, לפחות בכל מה שנוגע לחינוך וטיפול במעון יום לפעוטות, להצעה הממשלתית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יוצמד.
חן כהן לאביאן
לעניין ההגדרה של השר - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
איך קרה שעברו 10 דקות לתוך הדיון וההערה על השר עוד לא הגיעה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
דיברנו על זה אתמול. מי שלא היה יכול לראות את זה. הרחבנו על זה. אנחנו לא ממחזרים את השיח. השר צריך להיות השר הממונה. היום זה משרד העבודה והרווחה, לפני שנתיים זה היה משרד הכלכלה. באותה קדנציה, לא עברנו מקדנציה לקדנציה.
חן כהן לאביאן
מקסימום - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אין מקסימום. זה לא פרטי של אף אחד מהבית, זה שייך למדינת ישראל. זה צריך להיות השר הממונה. אם מחר השר חיים כץ, שנתנו לו אתמול את כל הפרגון בדיון, יעבור למשרד החינוך ויצליח לשכנע את כל העולם שזה צריך להיות במשרד החינוך, זה יעבור איתו. לא צריך לבוא עכשיו ולשנות את זה. חברים, אני לא מתעסקת בפוליטיקות. אין פוליטיקה עכשיו, יש פה עניין מקצועי. מי שמטפל בזה יקיים את החוק.
יוסי אוחנה
כפי שגברתי אמרה, העיקרון הוא רצוי ומבורך, הלוואי ואפשר יהיה ליישם אותו תמיד. יש רשויות שמפעילות מעונות, בין בהגדרה הנוכחית, בין בהגדרה לפי חוק הפיקוח. הנטל התקציבי הוא גדול עליהן, הן לא יכולות לעמוד בזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הנטל התקציבי של מי?
יוסי אוחנה
אם רשות מקומית מפעילה מעון, בין אם לפי ההגדרה פה, בין אם תהיה הלימה להגדרה בחוק הפיקוח, זה יושת על הרשות. היא צריכה להתקין מצלמות, מערכת בקרה. אני גם לא יודע אם זה יצטרך לעבור למוקד.
אייל זנדברג
זה לא יעבור למוקד.
יוסי אוחנה
לא משנה. צריך להתקין, צריך להפעיל, צריך לתחזק. זה עולה כסף.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא דרמות ביחס לכל ההוצאות של הרשויות. מביקור שעשיתי במערכות חינוך, גם את המזגנים שלכם אתם צריכים קצת לתחזק. יש לכם הרבה עבודה בתוך המערכת. תאמין לי שהמצלמות בטל בשישים ביחס לכל הדברים האחרים שאתם נדרשים להם. הרשויות לא מפעילות את כל המעונות, יש גם מפעילים נוספים. אני סומכת עליכם שתמצאו דרך. הכסף לא יהווה מכשול.
יוסי אוחנה
גברתי צודקת בכך שכל סעיף בטל בשישים בפני עצמו, אבל זה הכל מצטבר לחבילה אחת.
קארין אלהרר (יש עתיד)
כמה מעונות אתם מפעילים?
יוסי אוחנה
אני לא יודע לומר לך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא מפעילים הרבה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אתה לא יודע להגיד לי מספר?
יוסי אוחנה
אין לנו מספר.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אולי זה מעט ולא הרבה כסף.
יוסי אוחנה
זה לא 5, לא 10 ולא 20, זה מעבר לכך.
קארין אלהרר (יש עתיד)
גם אם זה יהיה 100, אתם יכולים לעמוד בזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר'ה, הכסף הוא לא מכשול.
יוסי אוחנה
ההתייחסות הזאת עלתה מהרשויות. עוד נטל ועוד נטל מכביד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, אני יודעת, זה מאוד סקסי בכל דיון שבאים לפה, לא משנה באיזה נושא, להגיד שיש נטל על הרשויות, נטל על כולם. בואו רגע נשים את זה, זה לא במקרה הזה. חברת הכנסת תמנו שטה, זה לא במקרה הזה, ואני גם אוכיח למה. יש הרבה מאוד רשויות - ראשון לציון, תל אביב, הרצליה, מודיעין - שלא חיכו לי, לא להם, לא לך, הן יצאו ורישתו את כל המערכת. אגב, גם מסגרות שהן לא תחת הרשות.
יוסי אוחנה
גברתי צודקת לחלוטין.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
את הרחובות הם מרשתים במצלמות לא כי אני ביקשתי. אני רוצה שמישהו יסביר לי עד סוף כל הדיונים שלנו, לא חייב היום, למה כשזה מגיע לילדים במעונות יש לנו את כל הצרות שבעולם, פתאום הכל רובץ לנו על הגב. לשים ברחובות זה בסדר, לשים בחנויות זה בסדר, לשים בקניונים זה בסדר, לשים בתחנת משטרה זה בסדר, לשים בעירייה זה בסדר. לשים אצל הילדים זה לא בסדר, כי הם קטנים, הם לא מרגישים, עד שהם יגדלו הם ישכחו. די, אני לא מוכנה לנהל את השיח הזה.
יוסי אוחנה
אנחנו שותפים למטרה שגברתי מציגה. את הדוגמה שגברתי נתנה לגבי הרשויות שהיא מנתה אני שומע בהרבה דיונים. מדובר בשלוש מאות ומשהו רשויות. לא כולם הם ראשון, תל אביב ומודיעין.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש גם רשויות קטנות. יש מסגרות חב"ד שהתקשרו אלי והלכתי לבקר אותן ברשויות שהן לא חזקות כמו תל אביב, ראשון.
יוסי אוחנה
אין שם מצלמות ברחובות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הם מתקינים מצלמות בגנים. אנחנו כולנו יודעים שזה לא סיפור גדול. אני מבינה את הקושי, אני יודעת שאתם כן רוצים להירתם. בואו תמצאו את הדרך היצירתית לעשות את זה מבלי להעמיס עלינו את כל הצרות של הרשויות.
יוסי אוחנה
אני לא בא להעמיס. אם גברתי תכניס סעיף של מקור תקציבי בהצעת החוק, נגמר הסיפור.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו לא מדברים עכשיו על כסף, למרות שבכל ההיבט הוולונטרי יש תמרוץ לכל מי שרוצה להצטרף. זה רק בשלב של הוולונטרי מבחינתי.
אייל זנדברג
הערה כמעט טכנית לסעיף 2, לסעיף המטרה, לגבי המילים "כל אדם אחר השוהה במעון". נדמה לי שהמילה "שוהה" מתייחסת בדרך כלל למישהו שמתגורר, למישהו שנמצא שם באופן קבע. אני מניח שכאן הכוונה הייתה למישהו שחולף. העובדים מנויים פה, הפעוטות מנויים.
שמרית גיטלין שקד
מה אתה מציע?
אייל זנדברג
נוכח, נמצא. זאת הייתה הכוונה, לא?
שמרית גיטלין שקד
בסדר, נמצא במעון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה כל אדם אחר השוהה במעון.
פנינה תמנו (יש עתיד)
שוהה זה מתמשך הרבה יותר מאשר נמצא. לפעמים אנשים מגיעים.
שמרית גיטלין שקד
אנחנו נדייק את זה.
אייל זנדברג
זאת הייתה הכוונה. לגבי סעיף 3, לגבי המילים "מעון יתקין", אם הכוונה שהנוסח ישקף וולונטריות, צריך לשנות את הסעיף. מה שכתוב פה משקף מודל של חובה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הוולונטריות באה לידי ביטוי בסעיף התחולה.
אייל זנדברג
זו דרך שהיא לא בהירה, לא מוצלחת ולא מקובלת.
מצדה מצלאווי
גם עצם זה שהוא נותן פטור מראה שיש חובה.
אייל זנדברג
מה שכתוב פה זו חובה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
איך אתם מציעים לנסח את זה, בהנחה שבשלב ראשון אנחנו רוצים להיות וולונטריים?
אייל זנדברג
בחר מנהל מעון להתקין מצלמות, יפעל לפי הוראות חוק הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אומר לכם משהו שיכול ליצור לנו בעיה ציבורית. אתה יודע, אנחנו ממש חצופים, כי אנחנו אומרים: אתה תבחר אם אתה רוצה להתקין או לא, ואם אתה תבחר, אתה תעשה את זה בתנאים שלי.
אייל זנדברג
למה? זו בחירה שנוגעת לזכויותיהם של אנשים אחרים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ככה אנחנו אומרים.
אייל זנדברג
זה נכון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, ואני אגיד לך למה. היום הם מתקינים בלי לשאול אותך בכלל. כשאני מביאה את החוק, אני נכנסת להם לתוך המעון ואומרת להם איך לעשות את זה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אייל, ממתי אתה מחוקק ושואל מישהו: הנאה החוק בעיניך?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אומרת את זה, כדי לחזק את העובדה שבסוף כולנו מאמינים שזה צעד שצריך לעשות אותו. צריך להסדיר את המציאות שיש היום בשטח. אנחנו חייבים להסדיר אותה. הג'ונגל הזה שיש היום בחוץ חייב לקבל אסדרה. גם אם אנחנו מציעים חלופות, בכל חלופה יהיה הוולונטרי של עכשיו, כמובן עם האופק של החובה. אתה מבין מה אני אומרת?
אייל זנדברג
בגלל זה פתחתי בשאלה, כדי שלא נעיר הערות מיותרות ונחזור לוויכוח העקרוני.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, זה לא מיותר. אני רוצה שניתן את שתי האופציות.
אייל זנדברג
רציתי שיהיה ברור על מה אנחנו מדברים. 3 הערות כתשובה. הערה אחת היא הערה ניסוחית, משפטית. בהנחה שאנחנו מניחים שהנוסח צריך לשקף וולונטריות, הנוסח הזה לא משקף וולונטריות. אין טעם לשאול אותי למה זה צריך להיות וולונטרי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
יש בכלל חוק כזה?
אייל זנדברג
חברת הכנסת קארין אלהרר, את שואלת אותי אם נכון או לא נכון שזה יהיה וולונטרי. אני שם את זה רגע בצד.
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא, אני לא שואלת. האם אתה מכיר דוגמה לדבר חקיקה במדינת ישראל שמראש הכניסה אליו היא וולונטרית?
אייל זנדברג
את חוזרת לשאלה אם נכון וראוי שזה יהיה וולונטרי, כן או לא. זה לא נוגע להערה שלי. אני מוכן להשיב על זה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
הסכמנו על זה שהאקט עצמו יהיה וולונטרי כרגע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כרגע, עם אופק חובה. אני תמיד אדגיש את זה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
בדיוק. המטרה היא לכרגע. כרגע זאת הוראת מעבר מבחינתי. אני לא מכירה - תקן אותי אם אני טועה - חוק שבמשפט הראשון אתה אומר: החוק הזה טוב לך רק אם בא לך.
אייל זנדברג
מה שקורה היום בשטח כפוף לחוק הגנת הפרטיות. בשונה מהחוק שנמצא פה, והוא מבורך, הרגולציה של הגנת הפרטיות היא רחבה וכללית. אין שם הסדר ספציפי שתופר את היחסים בין מנהלת מעון לילדים, מדובר על הסדר כללי. גם היום יש מגבלות. גם היום מי שבאופן וולונטרי בוחר להתקין מצלמות במעון היום או בחוג הבית שהוא עושה - כפוף לחובות של הגנת הפרטיות. הוא בוחר לעשות פעולה. מרגע שהוא בחר לעשות את הפעולה הוא כפוף למחויבות של החוק. רוב החוקים בנויים ככה, כי את רוב הפעולות אתה בוחר. אם אני בוחר להציב מצלמות בחוג המקרמה שאני עורך אחר הצהריים בביתי, אני זה שבחרתי. משעשיתי את הבחירה אני כפוף לכל חוק הגנת הפרטיות. זה לא עניין של כותרות.
פנינה תמנו (יש עתיד)
נראה שנטיית ליבכם, אנשי המקצוע, היא כן לחייב.
אייל זנדברג
אתן חוזרות. אני רוצה לקדם את הדיון, לא לעכב אותו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אמרתי מפורשות, מי שמוביל את הספינה לא רוצה את זה. אמרתי את זה, לא צריך לחזור על זה.
פנינה תמנו (יש עתיד)
זה שהם לא רוצים את זה, לא אומר - - גברתי היושבת ראש, לא באתי להיות פה קישוט. זה שהממשלה לא רוצה שזה יהיה חובה, לא אומר שאנחנו נשב פה כמו - - מה זה צריך להיות?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת פנינה תמנו שטה, בסוף יש ועדת שרים שצריכה לאשר את זה. את רוצה להפיל את החוק? בבקשה. אני רוצה להכניס רגל בדלת, נקודה.
פנינה תמנו (יש עתיד)
אני רוצה לשמוע את ההורים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ההורים לא צריכים, ההורים אמרו את זה כבר במשך שנה.
פנינה תמנו (יש עתיד)
אני רוצה לשמוע אותם גם היום.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני רוצה להתקדם בהקראת החוק. אנחנו לא הולכים למחזר דיונים ולספר כמה זה חשוב. כולנו יודעים כמה זה חשוב, כולנו חושבים שזה צריך להיות חובה ולכלול את כולם, עם כסף, בלי כסף. ברור לכולם שאנחנו שם.
פנינה תמנו (יש עתיד)
אולי נציע לממשלה לעשות את זה הדרגתי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה מה שאני מציעה.
פנינה תמנו (יש עתיד)
3 שנים רשות, ואז חובה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת פנינה תמנו שטה, זה מה שאמרתי.
פנינה תמנו (יש עתיד)
לא שמעתי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
איך לא שמעת, אמרתי את זה 8 פעמים.
פנינה תמנו (יש עתיד)
שמה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שנייצר את זה וולונטרי לפרק זמן מסוים, עם אופק של חובה.
פנינה תמנו (יש עתיד)
אם נכתוב את זה, מצוין.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן.
אייל זנדברג
ההערה שלי הייתה משפטית, נוסחית. אני מבין שיש כאן הצעה –אני לא הכרתי אותה קודם - שזה יהיה וולונטרי לשנים מסוימות. אנחנו נביא את זה בפני ועדת השרים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו לא מביאים את זה לוועדת שרים. אנחנו ננסח את זה עכשיו כך שזה וולונטרי, עם אופק של חובה. אנחנו ממילא צריכים להביא את זה לוועדת שרים לאישור לקריאה ראשונה, חבל שנבזבז את הזמן פעמיים. היה וממש יעמדו על הרגליים האחוריות כך שלא תהיה ברירה, אנחנו נוכל להחזיר את זה לנוסח הוולונטרי כי יהיה לנו גם את זה וגם את זה. אנחנו לא ניתן שזה יקרה. אני מאמינה שאם כולנו נעשה את ההשתדלות ואת המאמץ, נוכל לייצר מסלול שבו - - אתם יודעים, כל אחד יישאר עם חצי תאוותו בידו - גם ניתן את העניין הוולונטרי בשלב ראשון, גם נהפוך את זה אחר כך - -
פנינה תמנו (יש עתיד)
היה והם יעמדו על הרגליים האחוריות, תגידי להם שלא צריך את החוק הוולונטרי שלהם, אפשר לצאת בקריאה אל הגנים: בואו באופן וולונטרי. למה צריך אם זה וולונטרי? את האופק אני מקבלת. אם הם לא ישימו, שיעשו טובה ופשוט יגידו שהם לא רוצים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אסביר גם לך למה, חברת הכנסת פנינה תמנו שטה, וגם לטובת כל אלה שלא מבינים. ברגע שאנחנו מציעים בחקיקה שזה וולונטרי, אנחנו גם מתמרצים את זה, זאת אומרת, אנחנו יוצרים עידוד בשטח דרך תמרוץ כלכלי להתקין מצלמות. העידוד שלנו יחד עם הלחץ מההורים יכול לייצר מציאות בשטח. הרעיון הוא בסדר, הוא נכון, הוא עובד בחלק מהמקרים. אני מוכנה להסכים לו כשלב ראשון.
פנינה תמנו (יש עתיד)
העידוד יהיה אם זה ייכנס לחוק הפיקוח, ייתן איזה סוג של תמריץ ויזרז רישיון או משהו כזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בואו נתקדם בקריאה.
פנינה תמנו (יש עתיד)
אל תזלזלי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני לא מזלזלת. חברת הכנסת פנינה תמנו שטה, אני לא באתי לנהל את הדיון הזה בשביל תגרה של חברי כנסת.
פנינה תמנו (יש עתיד)
עם כל הכבוד לזה שאנחנו רוצים לתמרץ, זה מתמרץ אם את שמה את זה ליד קבלת רישיון, זה מתמרץ אם את נותנת לצד זה משהו. אני בעד זה שאת מביאה את האופק להפוך את זה לסוג של מדרגה לפני החובה. אם הם לא ישימו, שיואילו בטובם אותם אנשים שנבחרו לנהל את המדינה הזאת להגיד שזה לא מעניין אותם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה, חברת הכנסת פנינה תמנו שטה. אני לא מוכנה לקבל את השיח הזה, עם כל הכבוד. לא היה פה שום זלזול. אני פשוט חושבת שיש פה חוסר הבנה של תהליך שנעשה במשך שנתיים. אנחנו יושבים עם ההורים האלה - הם יוכלו להרים אפילו את ידם - מעל לשנתיים בשיח. אני לא שופטת אותך, את לא היית כאן. הסיפור של חיבור הנושא הזה לתוך הרישיון יכול להוביל למצב שוועדת שרים או כל האמונים האחרים יגידו: חברים, אם זה חלק מתנאי הסף לקבלת רישיון, לא יהיה חוק פיקוח, ואז אני לא אקבל לא את זה ולא את זה. מה לעשות, אני לא בן אדם שהולך על או הכל או כלום, בטח לא בקונסטלציה הפוליטית שבה אנחנו נמצאים. אני מוכנה לעשות את הדברים בהדרגה, גם אם אני צריכה לבלוע איזו שהיא צפרדע או שתיים. אני יכולה להגיד לך שאני עדיין לא התרגלתי לטעם של הצפרדעים פה. מה לעשות, לפעמים צריך לבלוע אותן. זו הסיבה שאני מתעקשת כן לקרוא את החוק, כן לגבש איזה שהוא נוסח. אמרתי שיש לנו את שניהם ביד. אם בסופו של דבר נוכל להגיע לאיזו שהיא הסכמה שבה אנחנו אומרים שזה יהיה וולונטרי לשנתיים - אני נותנת את זה רק כדוגמה – לשלוש או לכמה שיוחלט ואחר כך ייכנס כחובה, אין לי בעיה שזה ייכנס תחת חוק הפיקוח. אז זה כבר בא מן המוגמר, אני יודעת שלא תהיה שום התנגדות, אנחנו מסכימים על כל המהות. אם אני יודעת שאני צריכה להילחם על החוק הזה בצד אחד – את ראית אתמול - ואני צריכה להילחם על עוד כל מיני עקרונות בחוק השני מהצד השני, אני לא רוצה להפיל את שניהם, אני לא רוצה לקבור אותם. זה מה שהיה. זה הרציונל והמהות שעומדים מאחורי ההתעקשות הזאת. לא זלזול ולא כלום. אני כבר הבנתי איך זה הולך להתנהל. זה הסיפור.
אייל זנדברג
ההערה שלי הייתה טכנית. רשמתי את הדברים שצריך להביא בפני ועדת שרים. כרגע אתם רוצים לגבש נוסח שיאפשר את שתי החלופות, כדי שכשתגיעו להבנה פוליטית לא נצטרך לחזור לוועדה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בדיוק.
אייל זנדברג
אני מציע שיהיה כתוב גרסה א' וגרסה ב'. מה שכתוב פה כרגע בסעיף 3 זה הגרסה של החובה. אני לא מקבל - ברמה המשפטית - את המודל שכותבים חובה וכותבים בהסדר התחולה שזה וולונטרי. אם וולונטרי, זה צריך להיות וולונטרי, ואם חובה, חובה. נעשה גרסה א', גרסה ב', נעיר הערות גם לזה וגם לזה, ואז יהיו לנו ביד שתי חלופות שאפשר בסוף להחליט על איזה הולכים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מצוין. עם זה צריך להתקדם.
אייל זנדברג
הערתי היא שצריך לנסח פה סעיף אחר שמשקף וולונטריות, כי הנוסח הזה משקף את החובה.
שמרית גיטלין שקד
מה אתה מציע, אייל? איך הוולונטריות תתבטא?
אייל זנדברג
מנהל מעון שבחר להתקין מערכת מצלמות יהיה צריך לעמוד בהוראות חוק זה, ואז מה שהחוק טוען זה שזה לא הוראות כלליות של הגנת הפרטיות אלא יש הסדרים פרטניים. מה שמנוסח פה זה שהוא חייב.
פנינה תמנו (יש עתיד)
מוסיפים עליהם חובה.
אייל זנדברג
מוסיפים מגבלות. נרוץ עם שתי גרסאות. הבחירה תהיה בחירה פוליטית.
אחז אגם
אנחנו תומכים באמירה של המועצה לשלום הילד על כך שהחוק חייב להיות חובה. אנחנו גם תומכים בדבריה של חברת הכנסת תמנו שטה. אנחנו היינו שותפים בתהליך לאורך כל התקופה עד עכשיו. אנחנו כן שמים את מבטחנו בתפיסה שלך לאיך הדברים אמורים להיות. אנחנו מקווים שיהיה עיגון בחוק להדרגתיות של הדברים, שאכן הדברים ייכנסו להיות חובה בהקדם האפשרי, ובלבד שהחוק יעבור בצורה המיטבית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה, אחז. אנחנו יכולים להתקדם בהקראה? אנחנו סגורים על הסעיף הזה שבו יש לנו שתי גרסאות: האחת של החובה, האחת של הבחירה.
שמרית גיטלין שקד
אזורי הצילום 5. המצלמות יתעדו את כל הנעשה בכיתות המעון, בחצר, ובכל המרחבים בהם
ניתן חינוך וטיפול לפעוטות במעון יום לפעוטות למעט חדרי רחצה ושירותים.
אופן התקנת 6. (א) התקנת המצלמות והפעלתן תיעשה באופן שבו מספרן, אופן הצבתן,
המצלמות מיקומן, זוויות הצילום, בחירת האמצעים הטכנולוגיים לצילום, זמני
והפעלתן הצילום, וכן טיב ואיכות הצילום, יתעדו את כל הנעשה במקומות האמורים
בסעיף 5, במטרה להגן על שלומם של פעוטות השוהים במעון תוך שמירה
ככל הניתן על כבודם ועל פרטיותם של פעוטות, עובדי המעון וכל אדם
אחר הנמצא במעון.

(ב) מבלי לגרוע מהאמור בסעיף (א), המצלמות יותקנו ויופעלו בהתאם
לכללים הבאים
(1) המצלמות יוצבו במקום בו הן גלויות ולא יוסתרו או יוסוו בכל
אמצעי או דרך;

(2) המצלמות לא יקליטו קול;
(3) המצלמות וכל מחשב או התקן מדיה על גביו נשמרות הקלטות
הצילומים לא יהיו מחוברים לקו טלפון, לרשת האינטרנט, לרשת
אחרת או למאגרי מידע אחרים.
פנינה תמנו (יש עתיד)
למה לא יוקלט הכל?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה זאת אומרת "לא יוקלט"?
פנינה תמנו (יש עתיד)
למשל קללות. יכולה המטפלת להגיד לו: אתה מפגר, כאשר כל הזמן זה חוזר על עצמו. אלה מקרים ידועים.
ורד וינדמן
אני מצרפת את קולנו לעניין הזה. אני מכירה את הנימוקים של משרד המשפטים לגבי האזנת סתר, אבל יחד עם זאת אנחנו יודעים שההתעללות הנפשית בפעוטות לא פחות חמורה מאשר ההתעללות הפיזית. גם הכי קשה לזהות אותה. הנושא של האודיו הוא קריטי. אנחנו מדברים על הצעה מאוזנת מראש, על כך שרק רשויות אכיפת החוק יכולות - -
קריאה
זאת הסיבה שהורים שמים מכשירי הקלטה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
למה יש התנגדות לאודיו? אנחנו יודעים שהרבה הורים הכניסו הקלטות. בשמע חשפנו את כל ההתעמרויות וההתעללויות למיניהן.
לילך וגנר
ההחלטה של ועדת שרים היא שזה לא יכלול אודיו.
פנינה תמנו (יש עתיד)
יש להם טראומה שמקליטים אותם?
לילך וגנר
זה לא קשור לטראומות, זה קשור לחוק איסור האזנת סתר שאוסר על הקלטה של אדם ללא הסכמתו. ההקלטה תופסת הכל. היא תופסת גם דברים שאתם רוצים, גם דברים שאתם לא רוצים. היא תופסת שיח בין הגננות, שיח עם הורים. היא תופסת הכל. ההקלטה היא לא הקלטה שלוקחת רק את העניינים שמעניינים אתכם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
גם הקלטה בצילום לא לוקחת רק את מה שמעניין אותנו.
לילך וגנר
התצלום לא מנוגד לעקרונות של חוק איסור האזנת סתר. אנחנו לא מכירים החרגות של חוק איסור האזנת סתר. אנחנו חושבים שכאן מדובר בדבר שעלול לפגוע מאוד בכל מי שנוכח שם, בכל שיח שנעשה בתוך המעון. זה לא רק ביחסים הקונקרטיים בין מטפלת לבין קטין שנמצא במעון. זה מאוד מאוד גורף ורחב. אין לזה תקדים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש דברים שאנחנו יכולים לייצר את התקדים. לכל דבר לא היה תקדים לפני שהוא נוצר מלכתחילה. המצלמות בכלל לא פתוחות לאיזה שהוא מעקב קבוע. זה לא שאנחנו נחשפים לדברים שאנחנו רוצים או לא רוצים. ייחשפו להקלטות רשויות חוק שאנחנו נקבע רק במקרים של חשד לפגיעה. אנחנו לא עוקבים אחרי אף אחד. גם בצילום את רואה את מה שהתכוונת ואת מה שלא התכוונת לראות. אני לא באמת מצליחה להבין את המהות. יש הצעת חוק אחרת - היא כרגע בצד, כי אם נסדיר את המצלמות לא יהיה בה צורך - שמדברת על כך שכשמדובר בהגנה על קטין או חסר ישע כן יהיה ניתן להקליט גם בקול וגם בצילום.
לילך וגנר
ההקלטה היא הקלטה גורפת של כל השיח ושל כל הדברים שמסביב.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הוא לא חשוף.
פנינה תמנו (יש עתיד)
אני לא מקבלת את הטענה שלך. איזו האזנת סתר יש פה? את מעקרת הכל. בהרבה מאוד מהמקרים זאת הייתה אלימות מילולית קשה כנגד ילדים. אתם מעקרים את החוק.
קארין אלהרר (יש עתיד)
יש בזה הרבה פחות בעייתיות ממה שאתם מציגים. הרי הסרטונים או התצלום לא משודרים לאף אחד. אם חלילה יש חשד למשהו, מישהו שהוא בר סמכא – מנהל המעון או המשטרה - בא ובודק עניין נקודתי לגבי ילד. הם לא ישבו לשמוע את כל שיחות המסדרון.
אייל זנדברג
אני רוצה להוסיף למה שאמרה לילך על הצד של הפרטיות. אנחנו מבינים לחלוטין שההגבלה על הקלטה קולית פוגמת או גורעת מהאפקטיביות הכללית שהחוק מנסה להשיג.
פנינה תמנו (יש עתיד)
80% גרעת.
אייל זנדברג
אני לא יודע אם 80%.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
למה ההתעקשות?
אייל זנדברג
אני מנסה להסביר למה בכל זאת יש הגבלה. התזה הכללית שהוצגה פה קצת מטרידה, כי היא יכולה להיות מושלכת על מקרים אחרים. הציגו כאילו שאם צילמתי או הקלטתי אבל זה שמור באיזה שהוא מקום אז לא נעשית פגיעה או לא נעשה מעקב. יש בהחלט מעקב. כשאדם מגיע לעבודה – אני מסתכל כרגע על העובדת, אבל אני מבין שצריכים להסתכל גם על הילדים -והוא יודע שהוא נמצא תחת עין המצלמה או אוזנו של המיקרופון בכל השעות שהוא מבצע את העבודה שלו, בכל יום, בכל אחד מימי העבודה שלו - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
ברוך הבא לחיינו.
פנינה תמנו (יש עתיד)
אתה יכול לאזן את זה על ידי איסור שימוש בחומרים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אפילו הטלפון שלנו שומע אותנו עכשיו כשהוא כבוי.
אייל זנדברג
הרעיון הוא שכשאדם מתועד על ידי מצלמה או בהקלטת קול – מיד אני אתייחס לפער התפיסתי בין השניים - הדבר פוגע בפרטיות שלו. למרות האמירות הציניות שנשמעו, תנסו שמישהו יצלם אתכם כל הזמן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו מצולמים כל הזמן.
אייל זנדברג
אנחנו לא מצולמים. בכל שעות העבודה שלך את לא מצולמת על ידי אותה מצלמה בכל מקום. כשאת יוצאת מפה את אולי מצולמת במסדרון, אבל כשאת נכנסת לאוטו את לא מצולמת, כשאת יושבת בחדר שלך את לא מצולמת. רוב העובדים במשק לא מצולמים 24 שעות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אלה שעובדים במסעדות לא מצולמים? אלה שעובדים בבנקים לא מצולמים? אלה שעובדים בקניונים לא מצולמים? אני לא שואלת אותך בציניות, אני שואלת אותך באמת. נדמה שאנחנו כאילו באים משתי פלנטות שונות. אתם מנסים לצייר איזו שהיא מציאות שהיא נקייה, שהיא סטרילית, כאשר אנחנו בכלל לא נמצאים שם. למה בבנקים הם מאשרים את זה? אנשים שם מצולמים באותה מצלמה לאורך כל שעות היום. למה בחנויות הם מצולמים? למה אתה יודע לאיזה מסעדה אני נכנסת ואיך אני משלמת?
אייל זנדברג
מבחינה מושגית יש בכך פגיעה בפרטיות. האמירה שאם מישהו מקליט אבל רק מעטים מסתכלים במחשב עוד לא אומר שאין פגיעה בפרטיות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מאשרים אותם.
אייל זנדברג
יש פה פגיעה בפרטיות. הפגיעה העודפת שנגרמת בעקבות הקלטת קול היא פגיעה משמעותית, לכן בכל המקומות שציינת אין את זה. מה שאנשים צופים בהתנהלות שלי מלמד על האישיות שלי, על התוכן, על סוד שיחי, על חיי הרבה פחות מאשר כששומעים את השיחה שלי. זה נכון גם בעולם אחר. כשיודעים למי חייגתי זה דבר שפוגע בפרטיות שלי, אבל מה שאמרתי פוגע יותר. זה לרוחב החוק הישראלי. זה לא בגלל תקדים או לא תקדים. כך התפיסה בספרות ובעולם לגבי מה היא פגיעה בפרטיות. הקלטת הקול היא פגיעה מוגברת. העובדה שרק מעטים יראו מה מוקלט לא מפחיתה משמעותית או לא הופכת את זה ללא פגיעה בפרטיות. יש פגיעה, כי אדם מרגיש תחת מעקב. אם כל מילה שאני אומר למצדה מוקלטת, ונניח שאנחנו שנינו מטפלים בגן, אז אני מרגיש שכל הזמן עוקבים אחריי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
מה אתה מציע?
אייל זנדברג
צריך לאזן ולראות האם הכלי הזה הוא הכלי ההכרחי. נכון שזה יגביר את האפקטיביות, אני מסכים, אי אפשר לחלוק. צריך לראות האם הכלי הזה הוא הכלי הכרחי, לראות כמה הוא יגביר את האפקטיביות, לראות כמה זה משמעותי ליצור פה תקדים של הקלטת קול של עובדים וקטינים שלא בחרו בזה ואין להם שום שליטה. אני מניח שהמטפלות גם לא יכולות להחליף מקום עבודה, כי הגמישות התעסוקתית של מטפלות בגני ילדים היא מוגבלת. אם הן ייאלצו להיות מוקלטות כל יום בחייהן, הן לא יוכלו לדבר את השיחות הכי פשוטות שלהן. מטפלות שמטפלות בילדים, בשונה מאדם שעובד עם אנשים מבוגרים, מרשות לעצמן - כך אני מניח - לשוחח בהנחה שהקהל של הפעוטות לא מקשיב להן. אם יש שיחות שמקליטים אותן, זה משנה עד מאוד את אופי החיים והעבודה שלהן. זה שיקול משמעותי. אם רוצים שמטפלות לא יכו ילדים או לא יתעללו בהם, לא יכול להיות, עם כל הכבוד לטכנולוגיה, שזה הפתרון הראשון והאחרון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה לא.
אייל זנדברג
בואו לא נטיל את מלוא יהבנו על זה. נראה לי לא נכון להוסיף הקלטת קול.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני לא מוכנה שאנחנו עוד פעם נברח למקום הזה. חלק מהניסיון לבטל את הנושא של המצלמות זה שאמרו ששם אנחנו שמים את יהבנו. זה לא הפתרון היחיד. גם הכשרה היא לא הפתרון היחיד. אנחנו מכירים הרבה מאוד מקרים של גננות ותיקות שהיו מצוינות במשך 30 שנה, רק שבשנה ה-31 משהו השתבש והן היכו את הילדים.
אייל זנדברג
ולכן אנחנו תומכים בהצעת החוק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אף אחד לא היה מאמין שאותה מלאכית תהיה מסוגלת להרים יד על ילד אם לא היו רואים את זה במצלמות. ראינו את זה. יש פה איזו שהיא רשת רחבה שאנחנו מנסים לתת כאיזה שהוא ביטחון והגנה. זה רק למקרים שאנחנו מזהים שיש חשד לאיזו שהיא בעיה אמיתית.
אייל זנדברג
ההקלטה מתקיימת כל הזמן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו לא חשופים לה.
אייל זנדברג
אנחנו חשופים לה. מעצם זה שהקליטו אותי הפרטיות שלי כאדם מתפוגגת. אם מקליטים אותי במשך כל היום, אז אני לא יכול לדבר עם מי שעובד איתי, אני לא יכול לספר לו שום דבר. זה דבר שפוגע בפרטיות שלי. השאלה אם צריך להרחיק לכת. אני יכול להציע עוד טכנולוגיות שאפילו ישפרו יותר את האכיפה. הקלטת קול זה תקדים שהוא פוגעני עד מאוד, לכן אנחנו מתנגדים לו. גם ועדת שרים מתנגדת לו בצורה ברורה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני לא מתנגדת לדברים שאמרת, אני רק שואלת. נקודת המוצא היא שהרבה מאוד מהפגיעות - אני לא יודעת מה האחוזים המדויקים - הן לא פגיעות פיזיות, הן פגיעות מילוליות מאוד מאוד קשות שפוגעות בילדים פגיעה אנושה. הילדים מתעצבים בגיל הזה, אני לא צריכה לספר. אם מקללים אותם, אם מדברים אליהם בצורה לא מכבדת, זה דבר שפוגע בהם. אי אפשר להקל ראש בפגיעה מהסוג הזה. זה שלא פתחו לו את הראש או לא משכו לו בשיער לא אומר שהכל בסדר.
אייל זנדברג
אני מסכים לחלוטין.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני אשמח, אם למישהו יש נתונים, לדעת את האחוזים של הפגיעות המילוליות. מתוך הבנה שהמצלמות עם האודיו הן לא המענה הבלעדי אלא מענה נוסף, האם יש לכם הצעה אחרת? אני חושבת שיש הרבה מטפלות מצוינות. זכיתי לראות מטפלות מצוינות ומטפלות פחות טובות. יש מטפלות שלפעמים מרשות לעצמן, בגלל שמדובר בילדים קטנים שלא באים הביתה ומספרים לאבא ואימא מה הם שמעו, לדבר על דברים שילדים לא אמורים לשמוע.
אייל זנדברג
אני מקווה שזו לא מטרת החוק.
קארין אלהרר (יש עתיד)
זו ממש לא המטרה. זה לא נשאר בשום מאגר, כמו שאמרו כאן. מבחינתי, שבתום שנת הלימודים תשמידו את החומר. אין לי כוונה שיהיה איזה מאגר שמישהו יפרוץ אותו. דיברת מקודם מקסים על מידתיות. אתה איש המקצוע, אתה יודע טוב ממני על הגנת הפרטיות. הגנת הפרטיות – נהדר, אני בעד. גם אני לא הייתי שמחה אם כל היום היו מקליטים אותי. האם יש לך פתרון שהוא הולם, שהוא עומד בקריטריונים ובסטנדרטים שאתם רוצים להציב ומקובלים בכל העולם, בשים לב ובהתחשב בכך שכל היום אנחנו מצולמים, אפילו ברחוב?
לילך וגנר
אנחנו מצולמים, אנחנו לא מוקלטים. אנחנו חשבנו שזה האיזון היותר נכון. החוק מנסה ליצור איזון בין הפרטיות של העובדים, ההורים וכל מי שמגיע לגן, ובין הצורך להגן על ביטחונם של קטינים.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אין לי שום בעיה לחשוב על פתרון אחר. אם אתה אומר שהפתרון שאנחנו מציעות הוא פתרון פחות טוב, תבואו אתם ותגידו לנו איך אתם יודעים באמצעות דבר החקיקה הזה למנוע פגיעות שהן מילוליות.
אייל זנדברג
אם הצוות מונה יותר משני אנשים, הפגיעה המילולית זה משהו שיש סיכוי שהעובדת האחרת תשמע.
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא בטוח.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אייל, הן ראו אלימות ולא עצרו אותה.
פנינה תמנו (יש עתיד)
יש עובדות ועמיתות שפחדו להתלונן. לעניין האזנת סתר – אני מבחינה משפטית לא חושבת שנכון לקחת את זה לשם, מה גם שהם מודעים לכך שיש מצלמות. זו החובה שקיימת גם בחוק הנוכחי. הם מודעים לכך. מיידעים כל עובדת שמגיעה לעבוד. לאנשים האלה יש את יכולת לבחור לעבוד במקום כזה. יש הרבה שבוחרים כבר היום לעבוד תחת מצלמות ותחת הקלטות. אני מסכימה איתך בעניין של ההגנה על הפרטיות, שזה לא נכון להגיד שכשאנחנו מצולמים ברחוב ובכל מקום זה אותו דבר. זה נכון שהעמיתות לעבודה רוצות לדבר לפעמים על הבית ועל הדברים האישיים. יש לך דרך להגן על הדבר הזה באמצעי הרבה יותר נכון. ההגנה צריכה להיות מרגע שיש גישה לחומרים. אתה אומר מי מוסמך לגשת לחומרים האלה, באיזה חומרים מותר להשתמש, איפה ההפרה נכנסת בהאזנת סתר. ברגע שהשימוש נעשה על ידי גורם שאינו מוסמך, על ידי גורם שלקח חומרים שאינם קשורים לפגיעה בילדים, אז יש סעיפים שנותנים את ההגנה. לבוא ולומר מלכתחילה: אנחנו שוללים את האודיו, מספיק שיש את המצלמות, זה לדעתי ללכת למקום הקל. אתם אנשי מקצוע, אתם אמורים להביא את הפתרונות היותר יצירתיים. הפתרון היצירתי זה לדעת איך להגן על החומרים האלה, שהשיחות האישיות לא יגיעו לעולם לידיים שאין אינן צריכות להגיע אליהן. אם זה יגיע לידיים שלא צריכות להחזיק בחומרים, זו תהיה עבירה פלילית מהקשות ביותר.
ענת דייגי
דווקא בפגיעה המילולית היד על ההדק הרבה יותר קלה, כי אין בזה פגיעה פיזית, אין לזה סימנים, אי אפשר להראות את זה אחר כך. דווקא במקום הזה יש הרבה איפה להגן על הילדים. גם כשזו לא פגיעה מילולית אלא פגיעה פיזית, לפעמים בלי הקונטקסט המילולי יהיה מאוד קשה להוכיח את הנסיבות שהדברים קרו בהן.
אחז אגם
זה גם יכול לשמור על הצוות.
ענת דייגי
זה יכול לשמור על הצוות. אני מחזקת את חברות הכנסת שאומרות שקודם כל צריך לשמור על הילדים. לאלו שעובדות במעון, לפחות עם מי ששוחחתי, אין כל כך הרבה זמן לשיחות פרטיות, הן אמורות להיות עם הילדים. אם אנחנו מגדירים שהן מצולמות אך ורק בשעות פעילות המעון, אני מאמינה שלא יהיה פתח לכל מיני סיפורים אישיים שהן לא ירצו לחשוף.
אייל זנדברג
ההערה הייתה לא רק לשיחות אישיות. זה עניין של משטור. אתה ממשטר אדם כשאתה שם אותו בשעות העבודה שלו בהקלטה. במשך איקס שעות, שהן רוב שעות הערנות שלו, הוא יהיה מוקלט. הקלטה זה משטור, גם אם הוא לא אומר שום דבר שהוא נורא רגיש.
אסנת ואתורי
אני רוצה רק לחדד משהו שלדעתי אנחנו קצת בורחים ממנו פעם אחר פעם. הורים שמים בקלות הרבה יותר גדולה מכשירי הקלטה מאשר מצלמות. זה משהו נגיש. זורקים את זה בכל תיק ובכל מקום אחר. אני חושבת שצריך למצוא פתרון למציאות הזאת. עדיף לנו לעשות את זה בצורה מבוקרת. אפשר גם למצוא פתרונות יצירתיים, למשל לתת איזו שהיא הפוגה. אם יש שעות שהילדים יותר ישנים, דווקא שם אפשר לתת איזו שהיא הפוגה. הגישה צריכה להיות אחרת. אולי אפשר שהמשטרה תוכל להגיע לחומרים המוקלטים רק עם צו של בית משפט.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה בא ביחד.
אסנת ואתורי
קשה כאימא לשמוע את הסוגיה הזאת של הגנה על העובדת במצב שנוצר היום. חברת הכנסת תמנו שטה דיברה על זה שמי שנכנסת לעבוד בשטח הזה יודעת שזה מצולם ומוקלט. אין פה שום דבר שהוא מוסתר. אם יש לה שיחות אישיות שהיא לא רוצה שידברו עליהן - שלא תעשה את זה בשעות העבודה. זה בדיוק כמו שמישהי שנותנת שירות לקהל לא תשב ותדבר כי היא יודעת שכרגע היא מקבלת קהל ויש עוד אוזניים ששומעות אותה. אני חושבת שדווקא בגלל הקלות הזאת שבה הדברים קורים אסור לנו לפטור את עצמנו מהדבר הזה.
ורד וינדמן
אני מבינה שהנושא של פרטיות מהצד של זכויות ילדים בתוך מעון הוא מאוד מאוד חשוב. אנחנו גם לא רוצים שמערכות היחסים מבחינת הצוות יהיו מלאכותיות. גם זה לא טוב לילדים. אנחנו צריכים כל הזמן לזכור שאנחנו רוצים לאפשר הגנה מצד אחד - התעללות מילולית ונפשית היא משמעותית בגילאים האלה – ומהצד השני, לצמצם עד קצה גבול היכולת את מי שמתבונן, את מי שמחזיק. זה האיזון הנכון. אני מבינה את הנימוק שנימקתם. אייל, אני אפילו יכולה להבין את ההבדל מבחינת הפרטיות של מה שהסברת כרגע.
אייל זנדברג
גם של ילדים.
ורד וינדמן
תגבילו את מי שמחזיק, תגבילו את הנסיבות של מתי מוסרים. במרבית המקרים לא ייפתחו החומרים האלה. אנחנו מדברים רק על חשד להתעללות. כשהדבר הזה מצומצם, אפשר להרחיב את המקום של ההגנה. ככה צריך להסתכל על הדברים. ההצעה הזאת קובעת הסדר מאוזן. היא באה להגן על הפרטיות. אל תשימו הגנה בצורה חלקית בסיטואציות מאוד ספציפיות של ילדים מאוד קטנים שהתעללות מילולית עשויה להיות יותר נפוצה ומזיקה לא פחות מהתעללות פיזית.
אסנת ואתורי
על מה שמוקלט פיראטי פחות קל להשתלט.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הקשבתי בקשב רב לכל מה שנאמר כאן. תוך כדי חשבתי על הדברים, חשבתי על כל המקרים שהגיעו אלי, על כל ההקלטות שהגיעו אלי. אני חושבת שהעניין של הקול דורש מחשבה נוספת. כשאדם צועק, כועס, תוקף מילולית, אפילו בלי לגעת בילד, שפת הגוף שלו מאוד מאוד ברורה. אני באה מהעולם הזה של שפת גוף. תוך כדי שאתם מדברים הכל רץ לי בראש. גם אם תראו בן אדם כועס אומר משהו נחמד אתם תהיו בטוחים שהוא קילל. אם הייתם שומעים הייתם רואים שזה לא קרה. הדברים באים בדרך כלל מתוך מקום מאוד אמוציונאלי. זה הוכיח את עצמו בכל מה שהגיע אלינו לשולחן. ורד, אני חושבת שגם את ראית חלק מהחומרים. זה תמיד בא עם שפת גוף מאוד מאוד קשה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
זה יכול להיות גם ההיפך, יפעת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
את מכירה אדם שבא בנועם ואומר: אני ארביץ לך?
פנינה תמנו (יש עתיד)
יש לי דוגמה של גננת שאומרת לילדה: שחורה, כושית. היא חוזרת על זה כל יום. זו אלימות קשה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ברור שזו אלימות קשה. בדרך כלל זה בא עם שפת גוף. יכול להיות שאני טועה, אני לא יודעת. אני אומרת את דעתי. אני הקשבתי פה להכל. אני לא יודעת אם על הסעיף הזה צריך לשים את כל יהבנו. בעיני זה דורש מחשבה נוספת, איזו שהיא בחינה נוספת.
אסנת ואתורי
זה לא חייב להיות הכל או כלום, אפשר למצוא פתרון ביניים.
פנינה תמנו (יש עתיד)
האודיו חייב להיכנס.
קריאה
השאלה אם זה יכול לעבור משפטית.
קארין אלהרר (יש עתיד)
זה במקום של להגן על המטפלות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מודה שמשהו בי התעורר בסיפור הזה.
ליאורה סולטן
אני לא נכנסת לפן של פרטיות, זה באמת לא המקום שלנו. גברתי אמרה עכשיו שהיא לא נתקלה במצב של אדישות כשנאמרו דברים מאוד מאוד קשים. דווקא אנחנו כן נתקלנו. היו מקרים של אדישות, מקרים שאי אפשר היה בכלל לקרוא את שפת הגוף. כאשר שמענו את המלל לא רק הזדעזעו לנו אמות הסיפים, גם לא האמנו שאפשר להיראות כ-poker face ותהיה תוצאה של איומים, של התעללות. יכול להיות שהווידיאו יוכיח שלא הייתה שום תקיפה, האודיו יוכיח שהיו איומים חמורים. זו עבירה פלילית שאפשר להגיש כנגדה כתב אישום. זו אחת הדרכים החשובות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה על הדברים. אני שמחה שהם נאמרו דווקא אחרי מה שאמרתי, שהם נאמרו ממקור שפוגש את המקרים האלה במקום המקצועי שלהם, לא במקום האמוציונאלי של הורים. אייל, אני חושבת שהדברים האלה, גם אם ננתק אותם מכל השיח האחר, מדברים בעד עצמם. עבור המשטרה זה כלי אמיתי. עם כל זה שהתחלתי להתערער במחשבה, עם כל זה שאמרתי שאולי צריך לחשוב על זה, אנחנו כאילו בולמים את עצמנו בכך שאנחנו אומרים שאנחנו מוכנים לתת מענה שהוא לגמרי לא עד הסוף. אולי סעיף 8 ייתן את התשובה של כן או לא להיכנס למקום הזה. האם אנחנו יכולים לנעול לגמרי את האפשרות של חשיפה לתכנים האלה, שנשאיר את זה לשיקול דעת של גננת או של הורים? האם אנחנו נוכל לעשות את הצעד הזה או כל צעד אחד שאתם תציעו שייתן לנו את המענה לפגיעה המילולית?
לילך וגנר
הדיון פה חותר תחת כל הרציונל של חוק איסור האזנת סתר, כי יכולים להיות גם מקרים אחרים. לא רק הגנה על קטינים, גם ענייני ביטחון מדינה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בואו נגדיר רק מעונות.
לילך וגנר
אני מבינה שכרגע אתם מאתגרים את חוק האזנת סתר ואת ההסדר שנמצא בו, שהוא הסדר כללי ומאוד מאוד הדוק ומדויק. המקומות שהוא מאפשר הקלטות הם מקומות נדירים. מאפשרים פה רציונל שיכול לחול גם על דברים אחרים. הדברים האלה צריכים להיות מאוד מאוד מאוד זהירים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נניח שכשאת ואני מדברות בחוץ אני מקליטה אותך מבלי שאת יודעת את זה. זה לא חוק האזנת סתר. גם פה את יכולה להגיד: בוא נלביש את ביטחון המדינה.
אייל זנדברג
כאן אין בחירה.
לילך וגנר
יש הבדל גדול בין הסכמה לאי הסכמה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
את לא מסכימה שאני אקליט אותך, את לא יודעת מזה.
לילך וגנר
אולי יש לחוק הזה חסרונות, אבל הוא קובע איזה שהוא הסדר שיש בו היגיון. לא הייתי רוצה בתור אימא שיקליטו אותי בבית עם הילדים שלי, כי לא תמיד אני מדברת בצורה הולמת לילדיי.
אחז אגם
מה זה קשור אחד לשני?
לילך וגנר
לא הייתי רוצה שמישהו יקליט אותי כשאני שמה את הילדה שלי בגן והיא צורחת כשאני הולכת לעבודה. יש מצבים בהם אנשים לא רוצים שיקליטו אותם.
אחז אגם
זו לא העמדה של ההורים.
לילך וגנר
אני חושבת שההסדר שיצרתם פה הוא הסדר מאוזן. אפשר אפילו לעשות אותו טוב יותר. הנושא של וידאו ומצלמות עוזר בהמון מקומות, הוא באמת משרת את הצורך הזה של להגן על ביטחונם ושלומם של אנשים. אני חושבת שהאיזון הנכון הוא לא לפרוץ את ההסדרים של חוק האזנת סתר, אלא ללכת עם ההסדר של המצלמות כפי שאתם הצעתם. הצעת החוק הזאת ממילא תחזור לוועדת שרים, לכן ההחלטה תהיה בסופו של דבר של ועדת שרים.
ליאת גלנץ
אני אדבר פה בכובע של מנהלת מעון. הייתי מנהלת מעון כ-8 שנים. אסור לנו להתפשר על ההון האנושי. לא צריך להיות תחליף לזה. אנחנו כל הזמן צריכים לוודא שהאנשים הנכונים נמצאים במקצוע הנכון. בגלל שהנסיבות כל כך קשות צריך שהמצלמות יעשו את העבודה, אני אומרת את זה כמנהלת מעון. יש לנו מתחם מאוד מאוד גדול, יש הרבה מאוד כיתות. גם אם מאוד רוצים לא יכולים להיות בכל מקום. זה עוד איזו שהיא אפשרות להגיע ולראות מה קורה כשאנחנו לא נמצאות בשטח. זאת אומרת, גם צריך שיהיו המנהלות הטובות בתחום, הצוות הטוב - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
השיח פה הוא על כך שאת לא תראי את זה.
ליאת גלנץ
מי שיראה וישמע את זה צריך לסייע.
אייל זנדברג
מי יראה את זה?
ליאת גלנץ
צריך למצוא את הדרך להעביר את המסרים האלה, באמת לוודא שהאנשים הטובים נמצאים במערכת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בשביל שנרגיע את כולם פה, כולל אותנו, אנחנו נגיד שהחומר יהיה פתוח רק במקרה של חשד סביר. התיקון היחיד שנכתוב פה זה שהמשטרה תוכל לפתוח ללא צו של בית משפט. לא יהיה מצב של מישהו שיהיה אח גדול שיראה מה קורה בכל הגנים ואם הוא מזהה משהו הוא מתריע. זה לא יקרה. אנחנו לא בעולם הזה. אני חושבת שגם אף אחד מאיתנו לא רוצה להיות.
אייל זנדברג
חלק מהאלימות המילולית לא בהכרח תגיע לרמה שהמשטרה תחקור. גם זה לא בהכרח תהיה עבירה פלילית. השאלה אם העובדה שמקום העבודה מקליט את העובדים בכל רגע ורגע תגרום לאנשים טובים יותר להגיע לעבוד בתחום. אנשים בוחרים את מקום העבודה שלהם. מי שיכול להתפשר על מקום העבודה שלו - מתפשר, מי שלא - לא. הדבר הזה לא מעודד אנשים לבוא לעבוד במקום.
קארין אלהרר (יש עתיד)
מה אתה מציע? איך אתה יכול למנוע פגיעות מילוליות?
מצדה מצלאווי
יש הרבה מאוד כלים אחרים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מציעה שאנחנו נשאיר את הסעיף הזה. אנחנו ננסה לחשוב עליו אחר כך. ננסה להגיע עם הצוותים המקצועיים לאיזו שהיא הסכמה על רעיון יצירתי, או על כך שאנחנו משאירים את זה כמו שזה.
אסנת ואתורי
חוק המצלמות של הקשישים כולל שמע?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בלי שמע.
פנינה תמנו (יש עתיד)
היא טרם אושרה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כל המקומות שיש בהם מצלמות הם ללא שמע.
שירן יחיא
אתם מדברים פה על מי ישמע. צריך לזכור, העובדות נמצאות עם הילדים. גם לילדים יש אוזניים. אם יש דברים שהילדים לא צריכים לשמוע, אולי הדברים האלה לא צריכים להיאמר. הילדים האלה סופגים. זה הגיל שהם הכי הרבה קולטים, זה הגיל שהם הכי הרבה מתפתחים. הם שומעים. אם יש משהו שאותן עובדות מרגישות שאין צורך שאנשים אחרים ישמעו, כנראה שגם הילדים לא צריכים לשמוע אותם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מוכרחה לסנגר פה רגע. אנחנו כולנו בלהט וברצון להגן על הילדים. אני יודעת את זה, כי זו לא הפעם הראשונה שאנחנו נפגשים. אנחנו צריכים לראות איך אנחנו לא הופכים את המטרה הקדושה שלשמה אנחנו נמצאים כאן למשהו שהוא מעבר למה שביקשנו. אני לא באה לבלוש אחרי הגננות, אני אומרת את זה הכי על השולחן. אתם מכירים את השיח שלי לא מהיום. אני לא רוצה שאנחנו נהיה במקום של אם כן דיברו ברמה כזאת או אחרת, בהגייה כזאת או אחרת. אני לא נכנסת לשם. אם הם דיברו על הבעל או על האישה, זה לא מעניין, זה עניין מוסרי שהם ביניהם יכולים לתקן את עצמם. אני לא שם. אני במקום של למנוע התעללות ופגיעה. אני במקום של למנוע. אנחנו יודעים שהמצלמות כשמתרגלים אליהן הן לא בהכרח מונעות את הפגיעה. הן אולי יכולות למזער מקרים, אבל הן לא ממגרות את זה. אני רוצה שבמקרים שבהם תהיה התעללות נוכל לדעת, להוכיח, להוציא את מי שמתעלל החוצה, זאת המטרה שלנו. בואו נזכור למה אנחנו כאן. קל מאוד להיגרר למקומות הקיצוניים.
שירן יחיא
שמעתי על מקרים של גננות שסמכו על הילדים, שהן אפילו לא היו באותו חדר. הגננת צרחה על הילד מהחדר השני. המצלמה לא תמיד תדע לקשר בין זה לבין זה. גננת שעובדת לא תמיד שלווה ורגועה. לא תמיד אפשר לגלות את זה.
חנן דגן
אני רוצה להתייחס לסעיף 6(3), לגבי זה שאסור להתחבר לקו טלפון או רשת. יש הרבה גנים ששייכים לרשתות, לסניפים. בעלי הגן לא יוכלו לצפות במצלמות במקרים האלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתם לא אמורים לצפות.
אייל זנדברג
זו בדיוק הכוונה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אף אחד לא יצפה חוץ מהמשטרה שתפתח את זה.
חנן דגן
נתקלנו לא מזמן במקרים שנחשפו על ידי בעלי הגן. בעל הגן אמור להשגיח לא רק בחשד. אנחנו רוצים למנוע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אם תרגיש שמשהו לא טוב קורה בגן שלך, וסביר להניח שאם אתם מנהל טוב אז אתה בטח מסתובב בין הגנים שלך, תוכל להגיש תלונה. בעקבות התלונה הזאת המשטרה תפתח ותבדוק אם אכן היה או לא היה. אנחנו לא הופכים את המעונות לבית האח הגדול. אני יודעת שהיום יש הרבה שרוצים להפוך את זה לבית האח הגדול, בניגוד ללפני שנה שלא הבינו מה המשוגעת הזאת בכנסת רוצה מהם.
חנן דגן
בפירוש לא. אנחנו רוצים להגביל את זה רק לאלה שמנהלים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, רק המשטרה. אני אומרת את זה מראש. אנחנו גם נגיע לסעיפים שמתייחסים לכך. רק משטרה, רשויות חוק, אכיפה יוכלו לפתוח את זה במקרה של חשד סביר. לא נהפוך כל סיטואציה בגן לאיזו שהיא חקירה פנימית של מי שנמצא. זה לא נכון לכם, זה לא נכון להם.
חנן דגן
מנהל הגן רשאי לצפות בצילומים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו תיכף נדבר על הסעיף הזה. זה סעיף שהוא רק בטיוטה, כנראה שנצטרך לבטל אותו.
אייל זנדברג
העניין של מי יוכל לעיין בחומר המצולם נוגע לסעיף 8, אני לא מתייחס עכשיו. הסעיף הזה מדבר על משהו אחר, מקדמי יותר. גם אם אתה מנהל רשת שיש לה גנים שפרוסים במרחק של קילומטרים זה מזה, אל תעביר את זה על רשת האינטרנט, כי מבחינת אבטחת מידע זה מגיע למקומות אחרים. אלא תעשה לך בכל גן מחשב בנפרד. תבוא ותיקח את החומר הפיזי לאן שצריך.
חנן דגן
יש מערכות מאובטחות.
אייל זנדברג
אנחנו לא רוצים מערכות מאובטחות ורשתיות, אנחנו רוצים שזה יהיה stand alone.
חנן דגן
אם החוק הזה וולונטרי, אני כן יכול לעשות את זה? קיימת הגבלה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נדון בזה כשנגיע לסעיף 8. אנחנו משאירים את הסעיף של הקול לעוד חשיבה.
שמרית גיטלין שקד
שמירת 7. (א) מנהל מעון אחראי לשמור את הקלטות הצילומים לפי חוק זה (להלן -
הצילומים הצילומים) לתקופה בת 90 יום ממועד הצילום, שלאחריה תימחק ההקלטה
באופן אוטומטי.
(ב) מנהל המעון ימנע גישה לצילומים, למעט כאמור בסעיף 8.
אסנת ואתורי
הרי אנחנו יודעים שלפעמים חלק מהמטרה זה לראות הישנות של מקרים. יכול להיחשף איזה משהו, כאשר אז נגלה שזה כבר משהו שקורה המון המון זמן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
90 יום זה הרבה זמן. במקרה של יסמין החודש האחרון הספיק. בן אדם לא נורמאלי - סליחה אם אני חוטאת בהגדרות, זה רק כדי לבטא את הרעיון - זה לא מופע חד פעמי, זה לא קורה אחת לחצי שנה, זו שיטה של התנהגות, יש מכניזם שעובד כל הזמן. 90 יום זה הרבה. זה הוכיח את עצמו גם במקרים אחרים. אגב, בגלל שאנחנו מדברים על חשד סביר - נניח ילד מגיע עם סימן של מכה – אז זה כאן ועכשיו, זה עניין של שעות וימים שאת צריכה לבדוק את זה.
קונסטנטין שוויביש
אין מכשירים ששומרים 90 יום.
חנן דגן
אני לא בטוח שזה נכון. יש.
קונסטנטין שוויביש
אין. כל הגנים שלנו מצויידים במצלמות. אנחנו בעד החוק הזה, בעד הוולונטריות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה נחמד מאוד שאנחנו סוף סוף באותו צד.
קונסטנטין שוויביש
אנחנו תמיד באותו קו. אנחנו בעד וולונטריות, כי יש תחרות בין הגנים הפרטיים. זה היתרון. אותם מקומות שאין אצלם תחרות, שזה ויצו, נעמ"ת, שהם מקבלים את הילדים לפי רשימות, לא רוצים את זה. הם ממילא מקבלים, הם לא צריכים את התחרות. אין מכשירים ששומרים 90 יום. כל שבוע אצלנו זה טרה.
אייל זנדברג
זה עניין של נפח אחסון?
קונסטנטין שוויביש
כמובן. 90 יום זה 12 טרה.
אייל זנדברג
זו טענה של עלות, לא של חוסר - -
קונסטנטין שוויביש
במכשיר עצמו אין כונן.
חנן דגן
זה די וי ארים, לא מכשירים. יש בדי וי אר 4,8, 16 ערוצים. יש הגבלה לכמות הטרה שהוא יכול להכיל. בשביל לשמור 90 יום אני צריך להתחבר לענן או לשים שרת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
או שתשים פחות מצלמות על כל די וי אר.
קונסטנטין שוויביש
כן, אבל זה מצמצם את השטח.
אייל זנדברג
זו עלות.
קונסטנטין שוויביש
אם אלו מצלמות שגם שומרות קול, זה פי כמה וכמה.
חנן דגן
השאלה אם יש צורך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
צריך להתייעץ עם המשטרה. הרבה פעמים גם חודש נותן את התמונה. אם אנחנו מסתכלים על המקרה של יסמין כאיזה שהוא מקרה בוחן, אז 20 הימים האחרונים הספיקו בשביל להבין שיש משהו שחוזר על עצמו. אנחנו נתייעץ לגבי הנושא ונחזור עם ההגדרה של מספר הימים. אנחנו נבדוק את זה גם עם אנשי המקצוע, נראה מה אפשר לעשות.
אייל זנדברג
כמה הם מקליטים היום?
חנן דגן
כשלושה שבועות, זה הממוצע.
קונסטנטין שוויביש
כחודש. זה עולה בין 12 ל-18 אלף שקל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כמה מצלמות?
קונסטנטין שוויביש
תלוי בשטח.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כמה מצלמות עולות לך 18 אלף שקלים?
קונסטנטין שוויביש
12 מצלמות.
חנן דגן
5,6 מצלמות הן סביב 5,000 שקלים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש היום דילים של 4 מצלמות ודי וי אר ב-1,000 שקל, 1,800 שקל.
קונסטנטין שוויביש
מדובר במצלמות שנכבות כשאין תנועה בגן. אלו המצלמות המתקדמות.
יעל לינדנברג
צריך לוודא שאנחנו לא מגבילים בחוק סוג מסוים של מצלמות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תזכרו שברגע שהחוק הזה יאושר אתם תקבלו תמריצים כלכליים, זה יהיה מאושר לכם כהוצאה מוכרת.
קונסטנטין שוויביש
אני רוצה להגיד מילה אחת לגבי שמירת פס קול. אתן אומרות שהמטפלת אשר מגיעה לעבודה כבר יודעת שמצלמים ומקליטים אותה. המטפלות לא באות. אנחנו השנה במחסור של 30% בכוח אדם. כל שנה המחסור רק עולה. אחרי הקיץ הזה הגיעו עוד פחות. זו עבודה קשה. מקבלים גם שכר נמוך. אם מצלמים ומקליטים, אז זה רק מוריד את הרצון לעבוד בעבודה הזאת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתה אומר שלא צריך קול?
קונסטנטין שוויביש
בסוף נישאר עם אבטחה מצוינת במעונות אבל בלי מטפלות.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
מה אתה מציע?
קונסטנטין שוויביש
לגבי הסעיף הספציפי הזה?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אולי בכלל.
קונסטנטין שוויביש
אנחנו עובדים כבר 4 שנים בידיעה של הגננות שמצלמים אותן. דרך אגב, היום רק לנו יש גישה, דרך האינטרנט אנחנו רואים את זה. אם יש ספק להורים, אנחנו יחד איתם רואים קטע מסוים. אחרי המקרים הטראגיים שקרו ההורים יותר ויותר דורשים לראות חודשיים אחורה. זו מציאות שאנחנו צריכים להכיר בה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו לא נאפשר את זה בחוק, אתה יכול להיות רגוע.
קונסטנטין שוויביש
כשיש חשד אצלנו ואצל ההורים, אנחנו מזמינים אותם לראות יחד איתנו.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
בספרו של הרמב"ם "היד החזקה" הוא כותב שטבעה של מטוטלת שנמצאת בקצה האחד לעבור לצד השני כדי להתאזן. אני מניחה שכולנו בתקופה הזאת של הקצה השני. כשיחזור האמון, בעזרת השם, כולנו נגיע לאיזון שיחזיר את הגננות לעבודה, ישמור על הילדים וייתן את המענה שיש הסכמה סביב השולחן שצריך אותו, רק צריך לעשות אותו הכי נכון.
אחז אגם
יש היום מעונות שיש בהם כבר מצלמות. יש מעונות שיש בהם מצלמות שמשדרות בשידור ישיר להורים. החוק הולך צעד אחורה בהשוואה למעונות האלה. המעונות האלה יצטרכו לעמוד בדרישות החוק, או שיתאפשר להם להישאר במתכונת הנוכחית?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
התשובה היא כן. זה מה שציינתי בתחילה כשאמרתי שאנחנו קצת חצופים, כי אנחנו אומרים להם גם לבחור וגם כשהם בוחרים אנחנו נגיד להם באיזה תנאים. זאת שאלה שככה יושבת על השולחן. גם אני ושמרית תוך כדי דיון מדסקסות אם אנשים בכלל יתנדבו להתקין מצלמות עם כל הסייגים האלה. אם אנחנו רוצים להסדיר את התחום הזה כך שהוא יהיה תחת איזה שהוא פיקוח, כדאי שנעשה את זה חובה, כי בוולונטרי אף אחד לא ירצה להיכנס לתוך כל המסגרת הזאת. אולי לא אף אחד, אבל הרבה שכבר התנדבו מלכתחילה והתקינו מצלמות, יגידו: אה, אם זה לא משרת אותי לזה, לזה ולזה, אז לא צריך. אנחנו צריכים לראות איך אנחנו יוצרים כאן את האיזונים. אנחנו צריכים להפוך את זה באופק למשהו שהוא חובה. אם זה לא יהיה חובה, זה פשוט יעקר את החוק.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
מה זה "באופק"?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הצעתי שנקבע תקופת זמן של שנתיים-שלוש שבה זה יהיה וולונטרי, כאשר בתקופה הזו נתמרץ אותם. את מי שיגיע ויתקין מצלמות נעודד דרך תמרוץ כלכלי, כאשר בעוד כמה שנים זה יהפוך להיות חובה ויהיה חלק מתנאי הרישיון.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
עשינו את זה בדברים הרבה פחות חשובים מזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה אפילו ייכנס לתנאי הרישוי. אם פעם אחת נתחיל לייצר מציאות, כולם יבואו. הם ידעו שבעוד 3 שנים לא יהיו תמריצים, זה ממילא יהיה חובה. זה ביצה ותרנגולת.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
זה סוג של כניסה הדרגתית.
שמרית גיטלין שקד
צפייה 8. (א) מנהל המעון בלבד רשאי לצפות בצילומים אם קיים חשש לפגיעה או סיכון
בתצלומים לפגיעה בביטחונם, בשלומם, בגופם, בבריאותם (הגופנית או הנפשית) או בחייהם
של הפעוטות השוהים במעון על ידי איש צוות במעון.

(ב) הצילומים לא יימסרו לכל גורם מלבד רשויות אכיפת החוק לצורך ההליך
הפלילי, במקרה של חשד סביר לביצוע עבירה של פגיעה או סיכון לפגיעה בביטחונם,
בשלומם, בגופם, בבריאותם הגופנית או הנפשית או בחייהם של הפעוטות השוהים
במעון על ידי איש צוות במעון;

(ג) רשויות האכיפה והתביעה יהיו רשאיות לעשות שימוש בצילומים, לרבות
העברתם לאחר, לצורך ההליך פלילי בשל ביצוע עבירה כאמור בסעיף קטן (ב).

(ד) לא יצפה אדם בצילומים, לא יעתיק אותם, לא יעביר אותם לאחר, ולא יעשה
בהם כל שימוש, אלא אם הוא רשאי לצפות בהם לפי סעיף זה, או לקבלם, ולצורך
ההליך הפלילי כאמור בסעיף זה.

הסעיף הזה עבר הרבה מאוד שינויים, כולל גם אתמול, אז הוא עדיין לא מנוסח הרמטית. פשוט יהיה צורך להחליט למי אנחנו מרשים לצפות בצילומים. יושבת ראש הוועדה הנחתה אותי אתמול להוריד את הנושא של צו בית משפט, לכן הוא לא מופיע. כתוב פה במפורש שזה יימסר לרשויות אכיפת החוק. אנחנו הורדנו את הדרישה של הצו. השאלה אם אנחנו נותנים, כפי שמופיע בסעיף קטן (א), אפשרות גם למנהל המעון לצפות.
חנן דגן
או מי מטעמו. אם זה רשת שיש לה מישהו שאחראי על הנושא, גם הוא יוכל. זה צריך להיות מנהל המעון או מי מטעמו.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
מי מטעמו, לדעתי ממש לא.
חנן דגן
ברשתות הגדולות לא יושב המנכ"ל, יש מישהו שאחראי על התחום. צריך לשבת שעות כדי לצפות, זה לא רגע אחד. לא כל אחד יכול להרשות לעצמו את הזמן. המטרה היא למנוע.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
יפתחו את זה כשיהיה חשד למשהו. הייתי רוצה שהאינסטנציה הכי עליונה תראה את החשד הזה.
ורד וינדמן
זה סעיף מאוד בעייתי.
חנן דגן
צריך למצוא לזה פתרון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
על פניו זה נשמע הגיוני. הסעיף הזה נולד בדיון הקודם שעשינו לפני שיצאנו לפגרה. אז הם אמרו: מה, על כל נשיכה ירוצו למשטרה? אני חושבת שבתוך כל התהליך שאנחנו עושים, שהוא תהליך חשוב ונכון, אנחנו רוצים להחזיר מחדש את האמון לתוך המערכת. אני חושבת שיש הרבה דברים שצריכים להתברר בתוך המערכת בין ההורים לבין הגננת, לא שבכל דבר רק מצלמה היא זאת שתחשוף את האמת. זה מחזיר אותי שוב לעניין של חובה, שאם נחליט שאנחנו הולכים לאופק של חובה, זה ייתר את הסעיף הזה. אם אנחנו מחייבים, אנחנו מחייבים בסטנדרטים שלנו. היום בשטח יש מוסדות שמתקינים מצלמות. הם עושים את זה כטוב בעיניהם, כל אחד על פי שיקול דעתו.
אסנת ואתורי
הם משדרים בזמן אמת להורים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
על ידי זה שאני מביאה את החוק הזה אני בולמת את מי שכבר מראש בא לטובתנו.
מצדה מצלאווי
לא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
למה את אומרת לא?
מצדה מצלאווי
זו פעם ראשונה שהחוק מדבר בצורה מסודרת. זה לא בהכרח מרחיק יותר מדי לכת ממה שעושים היום.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה מרחיק לכת.
מצדה מצלאווי
זה בסך הכל מסדיר את הפרוצדורה. יכול להיות שזה שאתה עושה את זה לפי החוק נותן תמריץ להורים להירשם למעון שלך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
התמריץ הוא להתקין מצלמות. אם אני מתקינה מצלמות ואת אומרת לי מה לעשות, אז לא תודה, אני יכולה להסתדר גם בלי זה. אני אומרת את זה בתפיסה של מי שנמצא שם. מצדה, איך שאנחנו לא מסתכלים על זה ומסתובבים סביב זה - לרגע נניח את הנושא של ההגנה על הילדים שלשמו הגענו - אנחנו חייבים ללכת למסלול שבסופו של דבר יחייב וייתן את כל הסייגים שאנחנו נותנים, כדי שבמסגרת זה שאנחנו מחייבים נוכל להגיד גם איך לעשות את זה. תחשבי על ההיגיון שעומד מאחורי זה.
אסנת ואתורי
יש המון המון מסגרות שלא רק שמו מצלמות, הן גם משדרות לפלאפון של ההורים בזמן אמת. איפה זה שם את מי שעשה את זה לפני? אני חושבת שזה צריך להיות מאוד מאוד מדויק ומוסדר גם לטובת המקומות שלקחו את זה 10 צעדים קדימה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו לא רוצים שהם יישארו שם. זה מטורף גם עבור ההורים. הכפייתיות הזאת של לראות בכל רגע יכולה לשגע.
אסנת ואתורי
שם דברים יוצאים מהקשרם, כי ההורה הציץ ל-5 דקות וראה דברים, הוא לא ישב וצפה בחומרים כל היום. אני חושבת שהאסדרה הזאת היא לטובת כולם.
ורד וינדמן
אני רוצה להתייחס לסעיף הספציפי. כפי שאמרתי בהתחלה, זו חייבת להיות חובה. צריך להסדיר את הדברים בצורה מאוד ברורה וחד משמעית. זה צריך להיות האינטרס של משרד המשפטים שמעוניין באסדרה.

לעניין של למי זה פתוח. אני אהיה קונסיסטנטית ואני אומר שאני חושבת שזה צריך להיות מוגבל לרשויות אכיפת החוק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לגמרי.
ורד וינדמן
זה שלמנהל מעון זה יהיה פתוח, זה דבר שיפגע פגיעה יותר גדולה בפרטיות. אני חושבת שזה רעיון לא טוב. אם כבר רוצים להרחיב מעבר לרשויות אכיפת החוק, אם רוצים לאפשר טיפול בעניינים שהם פדגוגיים ולא פליליים, הדרך היחידה לעשות את זה היא דרך פיקוח, כאשר זה תלוי בהתקדמות ובסיום של חוק הפיקוח. זה הפתח היחיד להרחבה מסודרת ומובנת. מעבר לזה לא הייתי מרחיבה בשום פנים ואופן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני נוטה להסכים עם הדבר הזה. אנחנו נלך לערוץ שמשלב גם וולונטרי וגם חובה. זה יחזור לוועדת שרים, כדי שנוכל לתת את זה עם כל הסייגים שאנחנו מבקשים להכניס.
לילך וגנר
לגבי סעיף קטן (ב) העמדה המקצועית שלנו היא שהסעיף כפי שהוא מנוסח היום יוצר מגבלה מאוד גדולה על המשטרה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מגבלה דווקא?
לילך וגנר
מגבלה על המשטרה שלא נהוגה במקרים דומים. זה מכרסם את סמכות התפיסה של המשטרה לכל חומר שעשוי לשמש לצורך חקירה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
למה?
לילך וגנר
זה מגביל את המשטרה רק למקרה של חשד סביר לביצוע עבירה של פגיעה או סיכון לפגיעה בביטחונם, בשלומם, בגופם ובבריאותם הנפשית של הפעוטות. עשויים להיות מקרים, והם קורים, שבאותם מעונות מתרחשות עבירות אחרות - בכניסה למעון, במבנה המעון. אלו יכולות להיות עבירות בשעות הפעילות וגם לא בשעות הפעילות שלא נוגעות לקטינים או לשלומם ולביטחונם, כמו למשל עבירה של אונס של אחת המטפלות, למשל רצח. אפילו בלילה יכולה להיות פריצה למעון. יש מצלמה שמצלמת. האם במקרים כאלה אנחנו רוצים למנוע מהמשטרה לעשות שימוש בחומרים האלה? היא יכולה לעשות היום שימוש בכל חומר שהוא רלוונטי לביצוע עבירה, כולל מצלמות אבטחה ביתיות שאנשים מתקינים. אנחנו חושבים שסעיף קטן (ב) צריך להיות מנוסח: הצילומים לא יימסרו לכל גורם מלבד רשויות אכיפת החוק, לצורך הליך פלילי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מקובל בהחלט.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
איך היום נוצר האיזון?
לילך וגנר
סעיף 32 יוצר את האיזון, נותן סמכות למשטרה לתפוס במצב של חשד לביצוע עבירה כלשהי. אנחנו רוצים להותיר את הסמכות הזאת בידי המשטרה, כי יכולות להיות פה שלל עבירות. במידה ומוגש כתב אישום בעקבות עבירה כזאת והנאשם טוען לחפותו, גם הוא ירצה שאם יש איזה שהוא חומר שיכול להועיל לו במהלך משפטו החומר הזה ייתפס וייבדק. אי אפשר לשלול ממנו את הגנתו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מקבלת לחלוטין את מה שאת אומרת. המטרה שלנו לא הייתה לצמצם, אלא להרחיב ולתת למשטרה את חופש הפעולה. ההרחבה הזאת כוללת גם את כל המקרים שאנחנו התכוונו לגבי פגיעה בקטינים.
לילך וגנר
בוודאי, לחלוטין.
חנן דגן
יש פה עוד בעיה. כאשר אנחנו באים ושמים מערכת מצלמות שאף אחד לא פותח, מאיפה אנחנו יודעים שהיא ממשיכה לעבוד, אם יש תקלות או אין תקלות? אנחנו יכולים להגיע למצב שבמשך שנתיים אנחנו חושבים שיש הקלטה, כשבפועל לא קיימת שום הקלטה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
את הפרוצדורה המקצועית הזאת נצטרך לבדוק. אנחנו יושבים עם אנשי מקצוע - גם ביחידת הסייבר יצא לי לדבר עם כמה אנשים – לגבי איך אנחנו בודקים שהמצלמה אכן עובדת. זה עניין טכני שאנחנו נצטרך לחשוב עליו. המעון לא יכול לצפות בחומרים, נכון? המצלמה כביכול עובדת. איך הוא יכול לדעת שבאמת זה עובד ואין תקלה? איך הוא יכול לדעת אם זה הפסיק להקליט או השתבשו שם התאריכים והשעות? זה קורה מכל מיני סיבות.
אייל זנדברג
מה הבעיה לפתוח את המצלמה חצי שעה לפני שנפתח הגן או חצי שעה אחרי שהגן נסגר?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כדי לראות אם יש שם הקלטה?
אייל זנדברג
כן.
חנן דגן
אם המצלמה נהרסת, איך אני יודע אם אני לא צופה?
אייל זנדברג
אתה לא צריך לצפות במה שצולם בזמן פעילות הגן. ההקלטה נכבית בשעה 16:00?
חנן דגן
לא, זה אוטומטי נעשה הכל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ההקלטה נשארת תמיד.
אייל זנדברג
איך הטכנאי יתגבר על ההגדרות?
חנן דגן
הרבה פעמים הוא צריך לראות, לעשות restart למערכת כשהיא לא עולה. הוא לא יכול לדעת אם הוא לא צופה.
אייל זנדברג
ב-16:15 בא הטכנאי, מדליק את המערכת. מותר לו לצפות. זה לא נחשב - -
חנן דגן
טכנאי לא יגיע אם אין בעיה.
אייל זנדברג
הבעיה שלך היא טכנית או בעיה משפטית?
חנן דגן
טכנית, לא משפטית.
אייל זנדברג
הבעיה היא לא טכנית. הבעיה שלך היא משפטית, כי אנחנו אוסרים עליך לצפות. מותר לך לצפות כשהגן לא פעיל. מותר לך להדליק את המצלמות כשהגן ריק כדי לבדוק אם הן עובדות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתה יודע מה זה אומר. זה אומר שיש להם גישה לכל החומרים המצולמים.
אייל זנדברג
זה בידיו, הוא מחזיק את זה. הוא יכול לרמות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה אומר שהוא יכול להיכנס ב-18:00 בערב.
אייל זנדברג
לא לצילומים שצולמו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
למה שקרה מ-16:30, שזה זמן שלא הייתה פעילות בגן, רק כדי לראות שזה הקליט.
אייל זנדברג
הוא יכול לבדוק לרגע אם זה מקליט.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו נתקדם במהות. נשב עם מי שצריך, כדי שזה יהיה ישים באופן שזה ימלא את הוראות החוק ויאפשר לכם את הבדיקה נדרשת.
אחז אגם
יפעת, זה גם בענישה. מה קורה אם אותו מנהל מעון מפסיק את הפעילות של המצלמה כי הוא חושב שבאותו רגע יכול להיות משהו כנגדו? בסעיף הענישה לא התייחסנו לסיטואציה כזאת. הסיטואציה התמימה הייתה שיש תקלה, אבל יכולה להיות גם כוונת זדון להפסיק את המצלמות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כל עוד זה וולונטרי יש בעיה עם כל העניין של ענישה. אם מראש הוא לא חייב להכניס את המצלמות, זה לא משנה אם הוא הקליט או לא הקליט.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
מהרגע שהוא הכניס אותן הוא נמצא תחת חקיקה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
השאלה אם זה תקף. זה שוב מחזיר אותנו לעניין שבסוף זה חייב להיות חובה. איפה שאנחנו לא מנסים להיפתח בסוף מגיעים לאותה נקודה.
אייל זנדברג
האם לא יהיו הורים במדינה שירצו לשלוח את ילדם לגן שאין בו צילום? האם אנחנו לא רוצים לאפשר להם גן כזה? החובה הטוטאלית לא מאפשרת להם.
פנינה תמנו (יש עתיד)
אני בעד לאפשר. אם היינו מטילים חובה רק בגנים ש-50% מההורים חתמו שהם רוצים מצלמות זה היה מצוין.
אייל זנדברג
כשאתן מדברות על חובה, האם אתן אומרות את הדבר הזה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זאת גם אופציה. אני לא הייתי הולכת לשם. מה אם 60% רוצים?
פנינה תמנו (יש עתיד)
יכול להיות גן שאומר: אם רק 10% מההורים רוצים, זכותי לרצות שלא יהיו מצלמות. אפשר להגיד שמאחוז מסוים של הורים שרוצים זאת תהיה חובה. זה המצב האולטימטיבי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת פנינה תמנו שטה מצאה איך לרכך את החובה.
פנינה תמנו (יש עתיד)
בדיוק. זה דבר יותר חיוני.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זאת אפשרות למחשבה. אם זה מה שיעזור לכם לעזור לנו להפוך את זה למשהו שהוא קצת יותר קשוח מהוולונטרי - -
פנינה תמנו (יש עתיד)
זה עדיין מאפשר את מה שהוא אמר.
אייל זנדברג
צריך לאפשר גמישות לאלה שלא מעוניינים בזה, שלא רוצים את זה.
פנינה תמנו (יש עתיד)
אייל, אני באה כמה צעדים לקראת הרעיון שלך. אולי יש סיכוי לרעיון שבמעל איקס אחוזים של הורים שרוצים זאת תהיה חובה.
אייל זנדברג
זה לא בדיוק ככה.
פנינה תמנו (יש עתיד)
זה הרבה יותר טוב מאשר וולונטרי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני חושבת שאנחנו יכולים ללכת למסלול שבו אחרי שנתיים-שלוש כל המערכת הופכת להיות מחויבת במצלמות. כשאנשים נכנסים למסעדה, הם לא שואלים אם יש מצלמה או אין מצלמה. יש שם מצלמות.
אייל זנדברג
זה לא בא להגן עליהם. אם אני מכניס את הילד שלי למערכת שאמורה להגן עליו - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
על אחת כמה וכמה כשזה בא להגן על הילדים שלהם.
אייל זנדברג
יש הורים שהאידיאולוגיה שלהם היא לא לחסן, יש הורים שהאידיאולוגיה שלהם היא לא לשחק בפלסטיק. השאלה אם הוועדה רוצה למנוע מההורים את זכות הבחירה במקרה הזה של המצלמות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לי כהורה יש זכות לחנך את הילד שלי איפה שאני רוצה, אני משלמת על זה והכל, ובכל זאת המדינה מחליטה בשבילי לאיזה בית ספר הילד שלי ילך. למה בדברים האלה שבעיני הם פי כמה יותר חשובים מאם הגן מצולם או לא המדינה קובעת לי, כאשר פה אנחנו לא יכולים כמדינה לקבוע את ההגנה של הילדים של ההורים האלה? אחרי המקרים האחרונים רוב ההורים, אם לא כולם - אני פשוט משתדלת לא להכליל - נמצאים במקום היותר קשוח שהם רוצים לראות, רק אנחנו אומרים להם: יהיו, רק אתם לא תראו.
ליאורה סולטן
אנחנו נבקש להשמיט מהמילים: "לצורך ההליך הפלילי בשל ביצוע עבירה כאמור בסעיף קטן (ב)", וזה מהסיבה שרשויות האכיפה והתביעה עושות שימוש בצילומים לצורך הליך פלילי כשיש עבירה פלילית, כאשר בד בבד יכול להיות הליך שנקרא "תביעה נגררת לפלילים", שזה הליך אזרחי שיכול אזרח להגיש נגד אותו נאשם. זו תביעה כספית. התולדה שלה היא בעקבות ההליך הפלילי. את התוצרים של ההליך הפלילי צריך להגיש בתביעה האזרחית, לכן מבקשים את החומרים מהמשטרה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מבקשים למה? לצורך הליך משפטי כלשהו.
ליאורה סולטן
רק להליך משפטי. הרבה פעמים התולדה של ההליך המשפטי הזה היא מהתוצרים שהמשטרה אספה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה אם נכתוב את המילים "הליך משפטי"?
ליאורה סולטן
זה מספיק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז תכתבי את המילים "הליך משפטי".
שמרית גיטלין שקד
זה כל הליך משפטי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ברור שזה כל הליך משפטי. כל הרעיון הוא למצות דין.
שמרית גיטלין שקד
גם אם היא מחר רוצה לתבוע את המעבידה שלה.
לילך וגנר
לא התכוונו לתביעה של מעסיק כנגד העובד שלו.
שמרית גיטלין שקד
זו יכולה להיות כל תביעה אזרחית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כל הליך משפטי שהוא בעקבות מעשה פלילי.
ליאורה סולטן
עבירה פלילית.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
המצלמות האלו אמורות לשמש את הגננת נגד המעסיק שלה?
אייל זנדברג
לא.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אז זה לא יכול להיות על כל - -
ליאורה סולטן
אני לא מומחית בדיני עבודה. לא לשם כיוונתי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נניח שהגננת הזאת הכתה את הילד שלי, שברה לו את היד, וזה מגיע להליך פלילי, מוגש כתב אישום. עכשיו אני רוצה לתבוע אותה תביעה אזרחית כדי לקבל פיצוי כספי.
שמרית גיטלין שקד
יש את פסק הדין.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לפעמים זה הליכים מקבילים.
ליאורה סולטן
להורים של יסמין אין מה לתבוע בד בבד, לא יצא להם כלום מזה. יש מצבים שבהם בתביעה נגררת לפלילים צריך את גזר הדין. זה מצב אחד. יש מצב נוסף שבו הראיות שאנחנו אספנו לא הגיעו לכתב אישום, התיק נסגר מבחינת המשטרה, כאשר עדיין יש סמכות לאותו אזרח לבקש את החומרים, את התוצרים מהמשטרה. יש הנחיית פרקליט מדינה מספר 14.8 שמאפשרת לאזרחים או לצד ג'. הם יכולים מהתוצרים האלה להגיש תביעה כספית על מנת לטפל באותו פעוט שנפגע והתעללו בו.
שמרית גיטלין שקד
השאלה אם אי אפשר יהיה להסתפק בסיכומי חקירה, בכל מיני דברים שרשומים בתיק, לא בסרטון עצמו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני לא מבינה את ההקבלה.
שמרית גיטלין שקד
אנחנו יוצרים מצב שמצד אחד למנהלת הגן עצמו, שהיא זאת שאחראית לשלומם ולבטיחותם של הפעוטות שנמצאים אצלה, לא מרשים להשתמש בצילומים, ומצד שני, אם יהיה שם איזה סכסוך עבודה - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
במקרים כאלה זה לא.
שמרית גיטלין שקד
כל סכסוך אזרחי בין שניים זה הליך משפטי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תגדירו אתם את התחומים שבהם אפשר יהיה לתת את זה.
לילך וגנר
אנחנו לא התכוונו לכל הליך משפטי. ליאורה כיוונה לתביעות נזיקיות שנועדו לטפל בקטינים שנפגעו.
אייל זנדברג
הכוונה היא שהוא לא יוכל לגשת ישירות לחומר. אם היה הליך פלילי, הוא יקבל את החומר כנגזרת מההליך הפלילי, לא ישירות מהמאגר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בדיוק. תתנו לזה את הניסוח המשפטי הנכון, כדי שזה לא יגיע למה ששמרית אומרת, שזה יישאר במקום של מה שליאורה אומרת.
ליאורה סולטן
בדיוק. אני בכלל לא מכוונת למצב של דיני עבודה. אני לא שם בכלל. אני מכוונת לתביעות נזקיות, תביעות כספיות לטיפול באותם פעוטות שנפגעו כתוצאה מעבירה שהופנתה כלפיהם. גם אם היה גזר דין וגם אם התיק נגזר, כל התוצרים האלה נמצאים אצל המשטרה. אי אפשר לבוא ולקחת אותם משום מקום אחר למעט מהמשטרה, כאשר זה נעשה לפי הנחיה מוסדרת של פרקליט המדינה.
איילה ויינשטיין
התיבה "לא יעביר אותם לאחר" בסעיף קטן (ד) תצטרך להיות מותאמת לנוסח בסעיף קטן (ג). גם הסיפא של סעיף קטן (ב) מדברת על לצורך הליך פלילי וכו'.
אסנת ואתורי
החלטתם להוריד את סעיף 8(א) שמדבר על כך שמנהל המעון לא יוכל לצפות. מבחינה טכנית למנהל המעון יש גישה. יכול להיות מצב - ממנו אני פוחדת - שמנהל המעון יצפה בחומרים, ייחשף למשהו שדורש התייחסות, אבל אם הוא יגיד אותו זה יגרום לו לעבור על החוק. יכול להיות שמנהל מעון באיזה שהוא חדר יצפה במשהו.
אייל זנדברג
אסור לו.
אסנת ואתורי
טכנית יש לו גישה. אם הוא יראה משהו שדורש התייחסות - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
גם כשאת נכנסת לחנות יש לך גישה לכל המוצרים ואסור לך לגנוב אותם.
אסנת ואתורי
אם יש שם משהו שמטריד אותו, הוא לא יוכל להגיד. מנהל המעון יכול לצפות בחומרים, מבחינה טכנית יש לו גישה. בתוך החדר הוא נחשף למשהו שמאוד מטריד אותו. נניח שהוא חשף התעללות, הוא ראה אותה.
לילך וגנר
יש חובת דיווח.
שמרית גיטלין שקד
לא תחול עליו חובת הדיווח אם אסרנו עליו לצפות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה שאומרת אסנת זו מציאות של הורים שמכניסים היום הקלטה, מגלים אלימות מאוד מאוד קשה, אבל זו לא ראיה קבילה. אנחנו נמצאים פה באיזה שהוא מלכוד.
אייל זנדברג
אני חושב שאין כאן מלכוד, כי ההקלטה תקינה, רק הצפייה היא מעשה אסור. אם אמנם הגננת עשתה עבירה וצפתה, היא מחויבת לחייג 100, לדווח על כך - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
היא חשופה לעונש?
אייל זנדברג
זו בעיה. זה לא פגם ראיתי, כי ההקלטה עומדת בפני עצמה.
קריאה
אז למה לא לתת לה גישה?
אייל זנדברג
ההקלטה נעשתה כדין. ההפרה היא בצפייה בהקלטה.
לילך וגנר
המנהלת שצופה מבצעת עבירה פלילית. ברגע שהיא נחשפת בכל דרך שהיא, לא משנה אם היא שמעה את זה מאחת המטפלות או צפתה בסרטון שלא כדין, היא מחויבת מכוח חובת הדיווח בחוק העונשין לדווח על זה לפקיד סעד או למשטרה. עצם זה שהיא פעלה באופן בלתי חוקי לא מאיין את חובת הדיווח.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
השאלה אם היא חשופה לעונש.
לילך וגנר
ברור, היא מבצעת עבירה פלילית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש פה מלכוד. קודם כל, תודה רבה על ההערה. אנחנו נצטרך לחשוב על זה. אני מודה שכשאני ישבתי ודיברתי עם אנשי מקצוע על שמירה במעגל סגור, לא חשבתי שהחומר יהיה נגיש למנהלי המעון, אבל כשעלתה השאלה של חנן על איך אנחנו בודקים שהמצלמות תקינות, איך אנחנו בודקים שהכל מתנהל באופן תקין, ברור הוא שמישהו צריך לפתוח. אנחנו צריכים לשבת ברמת הפרקטיקה והיישום על הסוגיות המקצועיות האלו. אמרתי מקודם, כשנסיים את המהות של החוק מבחינת תנאים מחייבים, איך מחייבים, כל המסגרת שאנחנו רוצים, אנחנו נשב עם מי שצריך על מנת לייצר את הפתרונות המעשיים לכל הסיפור הזה. ניקח בחשבון, כמובן, את ההערות שעלו כאן. מקובל, אייל?
אייל זנדברג
כן, אני חושב שזה כיוון נכון.
חנן דגן
הדברים שלא הגיעו לשולחנך במהלך כל השנים על אלימות הם דברים שעלו מתוך המערכת עצמה, בעלי הגן עצמם גילו אלימות וטיפלו בה. את הדברים האלה אנחנו סוגרים. אלה מרבית מקרי האלימות שמתגלים. אתם הופכים את המצלמות לדבר של ענישה במקום של מניעה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני חולקת על הטיעון. את כל מה שגילית עד עכשיו בעין שלך בלי המצלמות אתה תמשיך גם לגלות בעתיד.
חנן דגן
בזכות המצלמות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אהיה נוקשה. אני לא רוצה שתפתרו את זה לבד, כי הרבה פעמים פתרתם את זה בצורה כזאת שסגרתם דיל עם המטפלת, כאשר אנחנו מצאנו אותה אחר כך במוסד אחר. אני מעדיפה שמקרים פליליים כאלה יגיעו לרשויות החוק כמו שצריך.
חנן דגן
אבל אז אנחנו לא נמנע. אני רוצה למנוע את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
סיימנו את ההתייחסות. בסעיף 9 נדון בפעם הבאה. יש עוד התייחסות עד כה?
ריקי רוזמרין
אנחנו כן מבקשים לתת את הדעת על עניין העלות. זה לא נמצא בסטנדרטים היום, זה משהו שהוא תוספת תשלום, צריך בכל זאת לדון בו. לנעמ"ת יש 200 מעונות. זו עלות משמעותית.

אני רוצה להוסיף עוד משהו שיכול להיות שהוא לא שייך, אני לא משפטנית. חגי העלה לי איזו שהיא שאלה. בחלק מהמעונות וכחלק מהדרכים הפדגוגיות שלנו אנחנו משתמשים בהדרכה דרך מצלמות וידיאו או דרך הסרטות. אמנם לא מדובר במצלמות האלו, אבל ייתכן שצריך לחשוב איך לא ייוצר מצב שימנע מאיתנו לעשות שימוש פדגוגי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
קודם כל, זה לא ימנע מכם, כי אנחנו מדברים רק על מצלמות שעובדות ומצלמות את הפעילות. את מדברת על כל התהליכים של הרפלקציה. זה כמו שיש עכשיו את מכון הלב שמקליט סיטואציות של סימולציות שאחר כך יושבים ומנתחים אותן. בתוך המקום שלכם מול הצוותים אתם תוכלו להמשיך ולהקליט את אותן סיטואציות, את כל מה שעשיתם עד עכשיו. זה סיפור אחר. פה אנחנו מדברים על חובה של התקנת מצלמות. הכלי שלכם הוא כלי פדגוגי, מנותק, מבוקר, אתם מגדירים אותו בזמן מסוים, מול אנשים מסוימים. כולם גם יודעים שאתם חלק מהתהליך.
שמרית גיטלין שקד
אלו מצלמות שמותקנות במעון?
ריקי רוזמרין
לא, זו מצלמה ידנית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כמו במכון הלב.
ריקי רוזמרין
מצלמים סיטואציות.
קריאה
אנחנו שמענו על ארגונים שמשתמשים במצלמות במעגל סגור לצרכים האלה.
חן כהן לאביאן
חשוב שייאמר לפרוטוקול בעניין הנושא של הוולונטרי והחובה. עד עכשיו כוונת המשרד הייתה שהצעת החוק תחול באופן וולונטרי. הכוונה שלנו הייתה להסדיר את המצב הקיים. פה אנחנו שומעים לראשונה על הכוונה להפוך את זה מוולונטרי לחובה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
במהלך הזמן. יש לי חדשות בשבילך, גם השר שלכם רוצה שזאת תהיה חובה, רק שתדעו.
חן כהן לאביאן
אנחנו צריכים לבחון את הנושא הזה שוב בבית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אין שום בעיה. אני רק מבקשת שבבחינה תגדירו את זה כמו שהגדרנו את זה, לצאת לדרך עם וולונטרי בעידוד ובתמרוץ מצד המדינה, כאשר אנחנו נהפוך את זה אחר כך לחובה כחלק מהרישוי. אגב, בהצעת החוק שאתם הבאתם זה מופיע בתוך הרישוי, כאשר אתם הם אלה שתתקינו תקנות. אם אנחנו נסתכל על זה בעיניים אמיתיות, כולנו נמצאים שם, אין שום סיבה שלא נלך לכיוון. נדון על זה בדיון הבא. תודה רבה לכולם.


הישיבה ננעלה בשעה 13:16.

קוד המקור של הנתונים