ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 16/07/2018

תקנות שירות המדינה (מינויים) (קביעת בעלי התפקידים שהנציב רשאי לאצול להם מסמכותו לפי סעיף 40 לחוק) (תיקון מסי 2), התשע״ח-2018, תקנות שירות המדינה (מינויים) (קביעת בעלי התפקידים שהנציב רשאי לאצול להם מסמכותו לפי סעיף 40 לחוק) (תיקון), התשע״ח-2018, תקנות שירות המדינה (מינויים) (חוזה מיוחד) (תיקון), התשע״ח-2018

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



14
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
17/07/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 842
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שלישי, ד' באב התשע"ח (16 ביולי 2018), שעה 13:22
סדר היום
1. הצעת תקנות שירות המדינה (מינויים) (חוזה מיוחד) (תיקון), התשע"ח-2018
2. הצעת תקנות שירות המדינה (מינויים) (קביעת בעלי התפקידים שהנציב רשאי לאצול להם מסמכותו לפי סעיף 40 לחוק) (תיקון), התשע"ח-2018
3. הצעת תקנות שירות המדינה (מינויים) (קביעת בעלי התפקידים שהנציב רשאי לאצול להם מסמכותו לפי סעיף 40 לחוק) (תיקון), התשע"ח-2018
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר
מיכל בירן
מוזמנים
ציונה טגניה - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

מיכל רשף - מחלקת ייעוץ וחקיקה - ציבורי-מינהלי, משרד המשפטים

עידו בן צור - עו"ד, סגן היועץ המשפטי לנציבות שירות המדינה

אורי תמר - מנהל תחום פרט ותנאי שירות בחו"ל, משרד החוץ

אסתי כהן - משרד הבטחון

גד אלון - מנהל מחלקת עובדים מקומיים, משרד החוץ

ראובן אידלמן - עו"ד, משרד החוץ

יהונתן פת - ראש ענף שכר באגף השכר והסכמי עבודה, משרד האוצר

אורלי ישי גנץ - עו"ד בלשכה המשפטית, אגף השכר והסכמי עבודה

מרדכי אלמליח - מנהל אגף פיקוח ותקציב, משרד החקלאות

טלי אוברמן - רפרנטית חינוך באגף השכר והסכמי עבודה, משרד האוצר

אורית קוגמן הררי - עו"ד, לשכה משפ0טית, הנהלת בתי המשפט

מורן פרוינד - עו"ד, לשכה משפטית, הנהלת בתי המשפט

איילת קדוש - סגנית הממונה על מערכת הבטחון, אגף שירות, נציבות שירות המדינה

עמית בן ארצי - מרכז בכיר הון אנושי במשרדי הממשלה, נציגות שירות המדינה

עידית ביטמן - ממונה ייעוץ משפטי, נציבות שירות המדינה

אלה ברבי - מרכזת בכירה - הון אנושי, משרדי הממשלה, נציבות שירות המדינה

עדו בן צור - עו"ד, סגן יועץ משפטי, נציבות שירות המדינה

שאול אידה - אגף להתאגדות עובדים, ההסתדרות החדשה

שי בירן - מנכ"ל אגף הכלכלה בהסתדרות החדשה

יצחק גורדון - יו"ר, איגוד המשפטנים, ההסתדרות החדשה

שרית טוביס - יו"ר ועד עוזרים משפטיים, ההסתדרות החדשה

מאיה מילר - כלכלנית, אגף הכלכלה, ההסתדרות החדשה
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
עופרה ארגס - חבר תרגומים


1. הצעת תקנות שירות המדינה (מינויים) (חוזה מיוחד) (תיקון), התשע"ח-2018

2. הצעת תקנות שירות המדינה (מינויים) (קביעת בעלי התפקידים שהנציב רשאי לאצול להם מסמכותו לפי סעיף 40 לחוק) (תיקון), התשע"ח-2018

3. הצעת תקנות שירות המדינה (מינויים) (קביעת בעלי התפקידים שהנציב רשאי לאצול להם מסמכותו לפי סעיף 40 לחוק) (תיקון), התשע"ח-2018
היו"ר אלי אלאלוף
צהריים טובים, מתנצלים על האיחור. היום ה-16.7.2018 ד' באב תשע"ח השעה 13:22. יש לנו תקנות. לעובדי עמ"י. מי שאמור להציג את זה הוא עו"ד עידו בן צור. בבקשה.
עידו בן צור
אני סגן היועץ המשפטי לנציבות שירות המדינה. למעשה יש פה שני נושאים, שני תיקוני תקנות, הן פשוט הזדמנו מבחינת העיתוי ביחד אבל זה שני נושאים שונים, אחד בהקשר של העוזרים המשפטיים בהנהלת בתי המשפט והשני בעניין עובדי עמ"י, או בשם החדש שלהם עובדי איתן. אני אציג באופן כללי את התיקונים שנדרשים ואת הנושא של העוזרים המשפטיים ואיילת קדוש ועו"ד עידית ביטמן שלצידי ישלימו לגבי עובדי איתן שהם עסקו בנושא.

באופן כללי בשירות המדינה, לפי חוק שירות המדינה יש שני מסלולי העסקה מרכזיים. יש לנו עובדים שמועסקים בכתב מינוי, עובדים קבועים, שבעצם יש להם כתב מינוי שהוא לצמיתות, העסקה קבועה בשירות המדינה, היא לא מוגבלת זמן, עד שמפטרים אותך או שאתה יוצא לפנסיה. לצד זה יש סמכות לנציב שירות המדינה לפי סעיף 40 לחוק שירות המדינה (מינויים) להעסיק עובדים בחוזה מיוחד. סוגי התפקידים שבהם מועסקים עובדים בחוזה מיוחד נקבעים בתקנות מכח חוק שירות המדינה (מינויים) חוזה מיוחד. ובעלי התפקידים שהנציב רשאי לאצול להם מסמכותו לחתום על החוזים האלה נקבעים בתקנות נפרדות שזה תקנות שירות המדינה (מינויים בעלי תפקידים) שהנציב רשאי לאצול להם מסמכותו לפי סעיף 40 לחוק. למעשה אנחנו מבקשים לתקן פה את שתי התקנות האלה, הן לגבי העוזרים המשפטיים, הן לגבי עובדי איתן.

לגבי העוזרים המשפטיים, למעשה מדובר בעוזרים משפטיים של השופטים בהנהלת בתי המשפט, לכל שופט יש עוזר משפטי. מתכונת ההעסקה מתאפיינת במערכת של יחסי אמון בין השופט לעוזר המשפטי. אנחנו למעשה נמצאים אחרי סכסוך עבודה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
חברת הכנסת מיכל בירן.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
רק מכיוון שאחי נוכח בדיון, שוב גילוי נאות, אחי עובד בהסתדרות, שי בירן, מנכ"ל האגף לכלכלה.
עידו בן צור
אנחנו למעשה לגבי העוזרים המשפטיים נמצאים אחרי סכסוך עבודה מאוד ממושך באורך מספר שנים שגם הגיע לערכאות משפטיות, הגיע בסופו של דבר גם לבג"צ. אני לא אלאה לגבי כל ההיסטוריה אבל אנחנו נמצאים אני מקווה לקראת עידן אחר, למעשה בעקבות פסק הדין של בג"צ ומשא ומתן שהתנהל עם ההסתדרות, הגענו להסכמות שנמצאים ממש בימים אלה בניסוחים של הסכם קיבוצי ולפיהן העוזרים המשפטיים יועסקו בחוזה מיוחד לתקופה שלא כתובה, אלא למעשה על פי שיקול דעת השופט הממונה.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
שזה כל מה שביקשנו אגב בדיון אז.
עידו בן צור
בסדר. זה בסופו של דבר מה שהוסכם. לצורך כך אנחנו למעשה מבקשים לתקן את תקנות שירות המדינה מינויים חוזה מיוחד ולהוסיף את סוג העובדים, את העוזרים המשפטיים כתקנה נפרדת בתקנות ולקבוע שההעסקה שלהם לא תהיה מוגבלת בזמן. כמובן, עוד פעם, סיום ההעסקה יהיה על פי שיקול הדעת של השופט שזה ייקבע גם בהסכם הקיבוצי. בנוסף אנחנו מבקשים לתקן את התקנות של בעלי התפקידים שהנציב רשאי לאצול להם מסמכותו ולאפשר לנציב לאצול מסמכותו למנהל בתי המשפט ולסמנכ"לית למשאבי אנוש במערכת בתי המשפט, שהם למעשה יחתמו על החוזים. למעשה לייעל את העבודה ולא ליצור בירוקרטיה שכל חוזה כזה צריך להגיע לנציבות שירות המדינה, בסוף זה חוזה גנרי שגם הוסכם שהוא יהיה נספח להסכם הקיבוצי, כך שאין פה שיקול דעת.
היו"ר אלי אלאלוף
אם אני מבין טוב יש לנו בעצם שלושה דברים לטיפול כרגע, עובדי איתן, העוזרים של השופטים ומינויים של ה- - -
עידו בן צור
לא. זה שני נושאים. עובדי איתן ועוזרים משפטיים. בשני הנושאים אנחנו מבקשים לתקן שתי התקנות, אחת להוסיף את סוג העובדים, עוזרים משפטיים שיועסקו בחוזה מיוחד ולתקן את התקנות לגבי - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי.
עידו בן צור
רק להשלים לגבי עובדי איתן, אני מבקש שאיילת תשלים.
היו"ר אלי אלאלוף
אתה רוצה להגיד משהו לפני?
שי בירן
לגבי העוזרים המשפטיים אני רוצה להגיד ממש משהו קצר.
היו"ר אלי אלאלוף
כשנגיע לזה. כרגע זה עובדי איתן.
איילת קדוש
אני מנציבות שירות המדינה. למעשה נעשתה א יזו שהיא עבודת מטה של הנציבות בשיתוף משרדי הממשלה העיקריים שמעסיקים עובדי עמ"י, שזה משרד החוץ, משרד הבטחון, משרד ראש הממשלה, משרד הכלכלה ומשרדים נוספים, שאנחנו בחנו את המעמד של עובדי עמ"י, יש החלטת ממשלה משנת 1959 שהחליטה להחריג את עובדי עמ"י מעובדי המדינה ולמעשה קבעה שחוק המינויים לא יחול על ההעסקה שלהם.

חברי הצוות הבין משרדי המליצו לנציב שירות המדינה דאז משה דיין שהחוק כן יחול על עמ"י בשני היבטים: ההיבט הראשון היה מבחינת הסדרה של כללי העסקה על עובדים שהם עובדים מטעם המדינה בנציגויות הישראליות בחו"ל, והטעם השני מבחינת החלה של תנאי העסקה וכללים להעסקת עובדי מדינה גם על עובדי הנציגויות בחו"ל.

בינואר השנה עברה החלטת ממשלה שלמעשה קבעה שחוק המינויים יחול על העובדים, על עובדי עמ"י בנציגויות ושאכן מאותו מועד באמת השם שלהם ישונה לעובדי איתן, שהמשמעות היא אזרח ישראלי תומך נציגות. העובדים, תפקידי עזר לנציגויות, הם מועסקים לתקופה קצובה והם לא נמנים על הסגל הדיפלומטי של הנציגויות. במקביל לכל אלה, למעשה כרגע מה שאנחנו מבקשים, החלטת הממשל קבעה שמועד התחולה יהיה או חצי שנה מיום ההחלטה או עד לתיקון תקנה ייעודית להעסקה של עובדי איתן. כרגע אנחנו מבקשים לתקן תקנה שהיא נועדה להעסיק, תקנה ייחודית להעסקה שלהם, ההעסקה מוגבלת לארבע שנים עם אפשרות הארכה של שנה בכל פעם ולא יותר משש שנים.
נעה בן שבת
שש שנים הארכה או שש שנים בסך הכל?
איילת קדוש
שש שנים בסך הכל. ושוב, כדי לצמצם את נושא הבירוקרטיה ביקשנו גם כאן להאציל סמכות לסמנכ"ל משאבי אנוש במשרד החוץ או לראשי הנציגויות לחתום על חוזי ההעסקה של העובדים.
היו"ר אלי אלאלוף
נציגי עובדי איתן החדשים.
שי בירן
אדוני, עובדי איתן נמצאים בחו"ל ואני נמצא בקשר עם הועד.
היו"ר אלי אלאלוף
כי בדיונים הקודמים היו נציגים פה.
שי בירן
רק בגלל שהם במקרה היו בארץ באותו זמן. התקשורת איתם מבוצעת באמצעות שיחות וידאו ושיחות רמקול.
היו"ר אלי אלאלוף
בסדר. תציג את עצמך.
שי בירן
אני מנכ"ל אגף כלכלה בהסתדרות. את הגילוי הנאות כבר אחותי עשתה, אבל בכל זאת, אחותי היא חברת הכנסת מיכל בירן.

ראשית לגבי העוזרים המשפטיים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
לא לגבי איתן?
שי בירן
לגבי איתן יש כמה דברים.
היו"ר אלי אלאלוף
אז בוא נתחיל בזה.
שי בירן
אוקיי. אז לגבי איתן, האמירה הראשונה זה שהתקנות האלה הן תקנות טובות שעושות תיקון היסטורי ונותנות מעמד ברור לעובדים האלה כעובדי מדינה, התקנות האלה וההסדרה הכלכלית של העובדים הם המשך של משא ומתן ממושך שבו ההסתדרות עבדה מול הצוות הממשלתי. לצערנו משרד האוצר מסרב לחתום על הסכם קיבוצי בעניין העובדים האלה ואנחנו חושבים שאין לזה שום הצדקה שהסדרה קיבוצית לא תמומש באמצעות הסכם קיבוצי ובד בבד התקנות האלה צריכות לעבור כי הן חשובות, במקביל מתנהל עדיין משא ומתן על המודל הכלכלי, על תיקון בעיות במודל הכלכלי של העובדים, זה לא ממין העניין הזה אבל המשא ומתן הוא ענייני ורציני ומשרד האוצר מתייחס לנושא, מתעדף אותו מאוד גבוה, ולכן על השולחן הזה רק שני חידודים, מאוד מאוד חשוב לנו שהזכויות של העובדים כעובדי מדינה יחולו למפרע, יחולו מינואר 2018 שזה היה התכנון המקורי ועניינים פרוצדורליים עיכבו אותו. חשוב לנו מאוד שהוותק שלהם כעמ"י ייחשב לכל זכות שקשורה לגישה למכרזים בשירות המדינה כי זה בעצם האופק שלהם להעסקה שהיא לא קצובה בזמן והיא פה בישראל, וחשוב לנו מאוד שימי חופשה ומחלה כמו עובדי מדינה, זו זכות שתתוקן לעובדים האלה מינואר 2018 מאחר שזה המועד שסוכם שההסכמות יחולו בו, וכמו שאמרתי התקנות הן מבורכות, צד העובדים מברך עליהן. העובדים האלה צריכים להיות עובדי מדינה.
היו"ר אלי אלאלוף
זה התיקון המוצג על ידי נציג ההסתדרות.
שי בירן
אדוני זה לא תיקון מאחר שהתקנות הן לא המקום שמסדיר את הזכויות הכלכליות. אלה דברים שהיה חשוב לי לומר, אבל לעניין התקנות, אין לנו הערות על התקנות.
עידו בן צור
כמו שנאמר, ההסתדרות לא מתנגדת לתקנות, היא תומכת למעשה בתקנות. התקנות גם מתואמות עם ההסתדרות, אגב, בשני הנושאים שדיברתי עליהם.
היו"ר אלי אלאלוף
אז אנחנו בנוסח התקנות מאשרים אותו וזה הכל בסדר? זה נגמר?
שי בירן
ככל שהנציבות יבהירו שהתקנות מנותקות מנושא הזכויות הכלכליות וקביעתן למפרע.
עידו בן צור
התקנות בוודאי מנותקות מנושא הזכויות הכלכליות. ככל שיש טענות או בקשות בהקשר של הזכויות הכלכליות דינן להתברר במסגרת המשא ומתן שמתנהל וזה המקום להעלות אותן, לא פה.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
יש כאן נציגים של האוצר?
קריאה
כן.
היו"ר אלי אלאלוף
אז לא הבנתי, מה לא רוצה לאשר האוצר?
מיכל בירן (המחנה הציוני)
הוא לא רוצה, אם אני מבינה נכון - - -
היו"ר אלי אלאלוף
נשאל את האוצר. מה אתם לא רוצים לאשר? האשימו אתכם שאתם לא רוצים לאשר את ההסכם הקיבוצי.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אם ההסכמות זה מתחילת 2018 למה שלא ישלמו להם על זה מאז?
שי בירן
אגב, זה לא עניין של תשלום, זה עניין של זכות סוציאלית. ימי חופשה ומחלה. הכסף הוסדר במקום אחר.
היו"ר אלי אלאלוף
תאפשר לי ניהול דיון. בסדר?
שי בירן
סליחה אדוני.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה. תציגו את עצמכם.
טלי אוברמן
אני מהממונה על השכר במשרד האוצר. האמת שהבקשה הזאת, שהיא הסכמה כלכלית ונציבותית, היא עלתה היום לראשונה. לא הייתה הסכמה כזאת שזה יחול רטרואקטיבית.
שי בירן
מאחר שכולם חשבו שהתקנות יעלו לפני ינואר 2018. לכן החידוד מגיע כמו שהוא מגיע.
היו"ר אלי אלאלוף
טוב. כרגע אנחנו מאשרים תקנות לפי בקשתכם, כי זה התקנות שלכם. אנחנו מאשרים, זה לא כולל רטרואקטיביות. ואתם מנהלים משא ומתן על הרטרואקטיביות?
עידו בן צור
הסוגיה של הרטרואקטיביות לא קשורה לתקנות עצמן, עוד פעם, זה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אבל אני שואל לגבי - - -
טלי אוברמן
לא, אנחנו עד עכשיו לא ניהלנו כי עד עכשיו לא הועלתה הדרישה הזאת. זו הפעם הראשונה שאנחנו שומעים את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
אז זה חדש.
טלי אוברמן
כן. במקביל זה נכון שאנחנו מקיימים משא ומתן כמו ששי אמר, מאוד רציני, מאוד ענייני, ברמה אפילו היום יומית, לגבי כמה נקודות במודל שהעובדים, אנחנו דנים לגבי היישום של מודל השכר החדש.
היו"ר אלי אלאלוף
בגלל זה אנחנו לא נתייחס למה שיכול להיות בעתיד. כרגע בתקנות זה ברור שזה לא רטרואקטיבי.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אני אשמח - - - שמסיימים את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה טלי.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אתם אמנם הגעתם להסכמות אבל כמו שהייתה לי בעיה בעוזרים המשפטיים בעניין קציבת הכהונה, יש לי בעיה גם פה עם עובדי איתן. דה פקטו גם שם הגבלת המועד של העסקה היא לא סבירה, בסוף הם עובדי מדינה, את קוראת לזה תומכי הסגל הדיפלומטי, בסוף אני פוגשת אותם ברחבי העולם בכל המשלחות שאני יוצאת אליהן, הם עושים עבודה חשובה ואני מקווה שגם הדבר הזה יתוקן בעתיד.
שי בירן
אדוני, אני אשמח להגיב על הדבר הזה. חשוב לי שאני אוכל להגיד גם משהו על העוזרים המשפטיים אבל לגבי הנושא הזה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
רגע, אנחנו אחד-אחד. זה לא קשור אחד בשני.
שי בירן
בסדר. להבדיל מהעוזרים המשפטיים שם סברנו שהגבלת הכהונה היא חטא ועוול לעובדים, במקרה הנדון אנחנו חושבים שגם צד העובדים וגם צד המדינה יש להם אינטרס משותף לייצר מצב שבו חוק שירות המדינה מינויים עם החסמים שהמחוקק התכוון אליהם יגנו על שירות המדינה מפני דברים ארעיים מדי. ההעסקה הזאת מטבעה ארעית, הם לא עוברים קורס צוערים ולא עוברים בדרך המלך - - -
היו"ר אלי אלאלוף
יש לי עקרון. אני אוהב לדון - - -
שי בירן
רק חשוב לי לחדד שהוועד צופה בנו עכשיו והוועד מקבל את זה, את עניין הקצבת הגבלת הכהונה. גם הם לא באו כדי להזדקן ולפרוש כעמ"י.
קריאה
הם - - - את השידור של הדיון.
היו"ר אלי אלאלוף
השידור הרשמי?
קריאה
כן. דרך האינטרנט.
שי בירן
כן. והם כמובן מודים לך אדוני. בוואטסאפים אני מקבל את זה תוך כדי.
היו"ר אלי אלאלוף
טוב. אז תן לי להעביר את זה. בבקשה. בואו נעבור להקראה.
נעה בן שבת
כיוון שאחד הסטים של התקנות, הסט הראשי שקובע שהם יועסקו בחוזה מיוחד הוא הסט שכולל גם את העוזרים המשפטיים, אולי קודם נדון גם בנושא העוזרים המשפטיים?
היו"ר אלי אלאלוף
לא. אני רוצה לסגור אחד, לברך אותם, וכך מי שקשור לראשון יילך.
נעה בן שבת
תקנות שירות המדינה (מינויים) (חוזה מיוחד) (תיקון), התשע"ח-2018

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 40 ו-55 לחוק שירות המדינה (מינויים),
התשי"ט-1959, על פי המלצת ועדת השירות ובהתייעצות עם ועדת העבודה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 1 1. בתקנות שירות המדינה (מינויים) (חוזה מיוחד), התש"ך-1960, (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 1, אחרי פסקה (19) יבוא:

"(20) אדם שיועסק כאזרח ישראלי תומך נציגות בנציגויות ישראל בחוץ לארץ
(21) אדם שיועסק בתפקיד של עוזר משפטי לשופט בהנהלת בתי המשפט."

תיקון תקנה 2 2. בתקנה 2 לתקנות העיקריות, אחרי פסקה (8) יבוא:

טור א' טור ב' טור ג'
"(9) אדם כאמור 4 שנים שנה אחת בכל פעם,
בתקנה 1(20) אך לא יותר משש
שנים בסך הכל.
נעה בן שבת
אנחנו מדברים בסך הכל יחד עם ה-4 שנים שבמקור. אגב, השש שנים האלה ייספרו מ-1 בינואר, אם אתם תגיעו ל-1 בינואר התכוונתם שהשש שנים ייספרו מה-1 בינואר או מחתימת חוזה כשייחתם כבר חוזה מיוחד? זאת אומרת אנשים שכבר מועסקים נניח שנתיים - - -
איילת קדוש
אנחנו מבחינתנו לכל דבר ועניין רואים גם את ההעסקה הקודמת של העובדים כעמ"י כרצף, גם לנושא הזכויות ולכן זה הסך הכל, לא יעלה על שש שנים.
נעה בן שבת
זה סט אחד של התקנות. הסט השני הוא בעמוד האחרון ברצף.

תקנות שירות המדינה (מינויים) (קביעת בעלי התפקידים שהנציב רשאי לאצול להם מסמכותו לפי סעיף 40 לחוק) (תיקון), התשע"ח-2018

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 40 ו-55 לחוק שירות המדינה (מינויים),
התשי"ט-1959, ובאישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות, אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 1 1. בתקנות שירות המדינה (מינויים) (קביעת בעלי התפקידים שהנציב רשאי לאצול להם מסמכותו לפי סעיף 40 לחוק), התשכ"ז-1967, בתקנה 1, אחרי פסקה (3א) יבוא:
"(3ב) סגן מנהל כללי במשרד או ראש נציגות ישראל בחוץ לארץ, לגבי חתימה על חוזים מיוחדים לפי תקנה 1(20) לתקנות שירות המדינה (מינויים)(חוזה מיוחד) התש"ך-1960."
;
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי. הכל בסדר? אז נעבור להצבעה.

הצבעה

בעד – פה אחד
נגד – אין
התקנות אושרו.
היו"ר אלי אלאלוף
עבר פה אחד. תודה רבה. מזל טוב לעמ"י שהפכו לאית"ן. באמת מגיע להם. מבחינתי אני מאוד מבקש שהאוצר ישקול בצורה מאוד חיובית, וגם אתם, נציבות שירות המדינה, על האפשרות של רטרואקטיביות כי תקופת המאבק היא חלק מעבודתם. היא הייתה ארוכה מדי לעניות דעתי ולכן כדאי שתבדקו את האפשרות.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
העיכוב הבירוקרטי לא באשמתם.
היו"ר אלי אלאלוף
לאפשר להם את התיקון הזה, ותלכו בצורה חיובית. לפחות חלקית אם לא בכלל. כן בבקשה.
שי בירן
אדוני לגבי העוזמ"שים, קודם כל תודתנו נתונה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
עוזמ"שים?
שי בירן
עוזרים משפטיים.
היו"ר אלי אלאלוף
למה אתה מקטין אותם? עוזרים משפטיים. הם עושים אדירה. אם השופטים מצליחים זה גם בעזרתם. יש פה נציגים של העוזרים המשפטיים?
שי בירן
נמצא איתנו גם יו"ר איגוד המשפטנים וגם יו"ר ועד העוזרים המשפטיים, שרית, ויו"ר האיגוד איציק גורדון.
היו"ר אלי אלאלוף
אני זוכר אותך מהדיון.
שרית טוביס
אני רוצה להודות לאדוני על כל הליווי. גם בשנה האחרונה, גם כשלא היו דיונים, היה ליווי צמוד של הוועדה, לעקוב ולראות מה קורה עם המאבק, ותודה רבה גם לחברת כנסת מיכל בירן על כל הליווי והתמיכה בשנה האחרונה גם לפני כן בשביתה, באמת, זה לא יסולא מפז. אז תודתנו של כל העוזרים המשפטיים.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו שמחים וזה תפקידנו. בבקשה.
שי בירן
הערה קצרה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אבל הם פה, למה אתה צריך לייצג אותם? תן להם לדבר.
שי בירן
באנו לדיון עם שני נושאים. היה צריך מישהו שיעשה את סידור העבודה.
היו"ר אלי אלאלוף
עכשיו הם פה סידרת את העבודה, תאפשר להם להתבטא. על התקנות שלכם, זה לטובתכם. אבל אתה יכול להמשיך לדבר. כל עוד אתה מחייך.
שי בירן
הסכם העוזרים המשפטיים מסיים סאגה שאתם לקחתם בה חלק מאוד מאוד חשוב, שנמשכת כבר למעלה מעשר שנים. אנחנו מאוד מאוד שמחים שלכשייחתם ההסכם הקיבוצי בעניינם אנחנו נשים את הסאגה הזאת סופית מאחורינו. החוזה המיוחד שאושר פה היום בא לבטא את הייחוד של האוכלוסייה הזאת שהיא באמת שונה מהמודל הקלאסי של שירות המדינה ולכן מצריכה גם מודל אחר של קביעות, ואנחנו מאוד מאוד שמחים שיהיה הסכם קיבוצי כזה והאוכלוסייה הזאת תלך לדרך חדשה ביחד עם המעסיק שלה. אותו חוזה מיוחד, הוסכם שינוסח בהסכמה עם ההסתדרות ויהווה נספח להסכם הקיבוצי ואני חושב ששני הצדדים עובדים מאוד קשה כדי שזה יקרה מהר, אז שוב תודה לכל מי שעזר ובאופן ספציפי לוועדה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. מישהו רוצה להתייחס?
קריאה
אולי שרית בכל זאת?
שרית טוביס
שי אמר כבר את כל מה שהיה לי לומר לגבי התקנות.
היו"ר אלי אלאלוף
יופי. אז נעבור לקריאה שלכם. בבקשה.
נעה בן שבת
אני רק רוצה לוודא, אבל כשאנחנו מדברים על חוזה אמנם הוא לא קצוב בזמן אבל בזמן סיום ההעסקה אז כפופים לכל ההוראות שחלות על עובד בעת סיום העסקה לגבי פיטורין.
עידו בן צור
זה גם מופיע בהסכם הקיבוצי וגם בחוזה המבוקש.
נעה בן שבת
אז אנחנו קראנו את הרישא של התקנות, תקנות שירות המדינה (מינויים) (חוזה מיוחד) תיקון התשע"ח-2018. אחרי אותה פסקה 20 שתתווסף לתקנה 1 תתווסף גם פסקה 21:

"אדם שיועסק בתפקיד של עוזר משפטי לשופט בהנהלת בתי המשפט."

בתיקון לתקנה 2 לתקנות העיקריות, אחרי פסקה 9 שקראנו אותה קודם יתווסף:

"10. אדם כאמור בתקנה 1(21)"
בטור ב' יופיע
"החוזה המיוחד אינו קצוב בזמן."

אין פה צורך בהארכה כי ממילא החוזה הזה לא קצוב בזמן. זאת אומרת אנחנו מצד אחד מאפשרים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אבל זה מותנה בהסכמת השופטים. לא צריך לציין את זה?
שי בירן
החוזה לא יהיה מוגבל בזמן. כמובן סיום ההעסקה שלו יהיה כמו שאמרתי, נתון לשיקול דעת השופט. זה סוכם גם במסגרת המשא ומתן ויעוגן גם במסגרת ההסכם הקיבוצי.
נעה בן שבת
זה שאתם עושים פה חוזה מיוחד, אמנם הוא חוזה מיוחד כדי להקל על הפרידה, אבל מצד שני זה חוזה מיוחד אבל הוא לא קצוב בזמן, זה בגלל האיזונים שאתם נדרשים להם פה במקצוע המיוחד הזה?
שי בירן
בגלל שבסופו של דבר מה שסוכם מבחינת מתכונת העסקה, אין פה הכרח שיהיה מועד של סיום העסקה. כן יש הכרח שכששופט אינו רוצה את העוזר המשפטי או ששופט פורש או קורה אירוע אחר שבסופו של דבר יש נתק בין העוזר המשפטי לשופט בדרך זו או אחרת, ניתן יהיה לסיים את ההעסקה.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אבל זו תהיה הכרעה אקטיבית, נכון? או שהוא פורש או שהוא מביע את בקשתו שהעוזר שלו יסיים.
שי בירן
נכון. בסופו של דבר זה עילת סיום העסקה, ההחלטה תהיה של מי שבעל הסמכות לסיים את ההעסקה שזה מנהל בתי המשפט. זה בסופו של דבר ההסכמות שגובשו במשא ומתן שהתנהל בין הצדדים. אני אומר, היו פה מהמורות ולאורך הדרך היו עמדות שונות, בסופו של דבר זה ההסכמה ועם זה אנחנו מגיעים לוועדה.
נעה בן שבת
המטרה היא בעצם להשיג איזה שהם איזונים, מצד אחד כח אדם מיומן, מצד שני כח אדם מעודכן ומרוענן ולאפשר לשופטים להביע אי שביעות, כלומר לפטר מישהו במקרה של אי שביעות רצון.
היו"ר אלי אלאלוף
עוזר כזה יכול לעבור משופט לשופט?
עידו בן צור
הוא יכול לעבור משופט לשופט ככל שהשופט השני ירצה אותו.
היו"ר אלי אלאלוף
כן בבקשה.
שרית טוביס
רק קודם כל הערה כללית. כח אדם מרוענן וכולי זה דברים שאנחנו הוצאנו אותם מהשיח שלנו, כי אנחנו מאפשרים גם לצאת לפנסיה מהתפקיד. לגבי צורת ההעסקה, זה נועד למנוע את כתבי המינוי. בעצם זה בא כדי לייתר את כתב המינוי שהיום כדי להפוך לעובד מדינה צריך כתב מינוי. כיוון שאנחנו מדברים על עובד מיוחד בלי קביעות נוצר פה איזה שהוא יציר כלאיים, נקרא לו, שמצד אחד הוא מועסק בחוזה מיוחד שהחוזה כול כולו יהיה רשום, הנוסח שלו, כנספח להסכם הקיבוצי, והוא בעצם יפנה להסכם הקיבוצי. זה החידוש שיש פה לאור השינוי בתנאי ההעסקה והתנאים המיוחדים של העוזרים המשפטיים.
היו"ר אלי אלאלוף
טוב. אתם מרוצים?
שרית טוביס
אנחנו מרוצים, נהיה עוד יותר מרוצים אחרי שההסכם ייחתם.
נעה בן שבת
בסיום ההעסקה ובכפוף לוועדת חריגים או ש- - -
שי בירן
לא, שיקול דעת בסופו של דבר של שופט וההחלטה תתקבל.
היו"ר אלי אלאלוף
זה נפלא.
נעה בן שבת
אז אדוני קראנו את התקנה הזאת, יש עוד תיקון בתקנות - - -
מיכל בירן (המחנה הציוני)
תראו, כשאתם באים בסדר אנחנו לא צועקים. שווה.
נעה בן שבת
תקנות שירות המדינה (מינויים) (קביעת בעלי התפקידים שהנציב רשאי לאצול להם מסמכותו לפי סעיף 40 לחוק) (תיקון), התשע"ח-2018


תיקון תקנה 1 1. בתקנות שירות המדינה (מינויים) (קביעת בעלי התפקידים שהנציב רשאי לאצול להם מסמכותו לפי סעיף 40 לחוק), התשכ"ז-1967, בתקנה 1, בפסקה (3א)(ב) במקום "13 ו-(14)" יבוא "13), (14) ו-(21)".

אנחנו בעצם מוסיפים אותם לרשימת התפקידים שבהם מנכ"ל המשרד יכול - - -
עידו בן צור
מנהל יחידת הסמך או הסמנכ"ל.
היו"ר אלי אלאלוף
אפשר לעבור להצבעה.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
בשמחה כי ישיבות הסיעה החלו.
היו"ר אלי אלאלוף
לפני שנצביע אני באמת רוצה להודות לשי בירן באופן אישי וגם להסתדרות על כך שבאמת ליוותה את כל המאבק הזה ולאחל רק טוב לכל העוזרים והיועצים של השופטים. עבודתכם חשובה. תמיד יהיו רעננים, גם בגיל כמו שלי עוד יש רעננות, לא לדאוג. במיוחד שעשו עבודה אדירה. זו מערכת אדירה. בהצלחה.

הצבעה

בעד – פה אחד.
נגד – אין
נמנעים – אין
התקנות אושרו.
היו"ר אלי אלאלוף
בהצלחה לכולם ותודה לכם על העבודה. של הנציבות ושל הממונה על השכר. תודה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:51.

.

קוד המקור של הנתונים