ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 18/07/2018

תקנות עבודת הנוער (עבודות אסורות ועבודות מוגבלות) (תיקון), התשע״ח-2018

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



10
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
18/07/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 845
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום רביעי, ו' באב התשע"ח (18 ביולי 2018), שעה 09:03
סדר היום
הצעת תקנות עבודת הנוער (עבודות אסורות ועבודות מוגבלות) (תיקון), התשע"ח-2018
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר
עבד אל חכים חאג' יחיא
מוזמנים
הילה שיינוק - מנהלת תחום טיוב רגולציה, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

אורית וקנין שילה - ממונה חניכות ונוער, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

רן כהן - מנהל תחום בכיר, בטיחות בעבודה, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

דפנה אביטבול - מרכזת בכירה, מינהל הבטיחות והבריאות, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

חן כהן לאביאן - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

הדיל יונס - עו"ד, משרד המשפטים

לירון אשל - עו"ד, המועצה הלאומית לשלום הילד

אורי מתוקי - יו"ר אגף לאיגוד מקצועי, הנוער העובד והלומד

עמרי בן עברי - האגף לאיגוד מקצועי, הנוער העובד והלומד

צביה לוי - מעורבות

הדס תגרי - מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
דניאל בלמס
מנהל/ת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים






הצעת תקנות עבודת הנוער (עבודות אסורות ועבודות מוגבלות) (תיקון), התשע"ח-2018
היו"ר אלי אלאלוף
בוקר טוב. בוקר טוב חברי חבר הכנסת עבד על חכים חאג' יחיא. היום ה-18 ביולי 2018, ו' באב התשע"ח, השעה 9:03 ואני פותח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות.

יש כאן הצעת תקנות לעובדים צעירים, נוער בענף הבנייה. תרשו לי כמה אזהרות בטעם טוב. אני שמח לראות אנשים נכנסים לעבוד בענף הבנייה, גם צעירים, אבל למרות הכול זה ענף מסוכן שלצערנו אתם ודאי שמים לב, כל זמן מה, יותר מפעם-פעמיים בחודש, יש תאונות קטלניות, תאונות שפוגעות במספר לא קטן של עובדים וגם של צעירים ושל הצעירים זה בגלל חוסר ניסיון ובגלל ההתלהבות שבדרך כלל מאפיינת את הצעירים. הצעירים פייטרים וגם רוצים להוכיח לעצמם, למעסיקים וחברים, בואו נראה כמה אנחנו חזקים. לצערי זה מה שמביא לתאונות וגם לתאונות קטלניות. לכן הדבר הראשון, מי שפועל ועוזר כדי שצעירים יגיעו לענף הבנייה, במיוחד בקיץ, בחום, בתנאים שהם לא תמיד תנאים אופטימליים, ואני גם חייב לומר שהמעסיקים לא תמיד מתכוננים טוב. רוב התאונות הן נפילה מגובה, בגלל רשלנות בפיגומים, בגלל חומרים שמשאירים בשטח, סתם עץ עם מסמר שיכול לגרום לפציעה לא נעימה ומאוד קשה.

לכן אני שמח שיש לנו תקנות ומודה למשרד העבודה על שהכין אותן ומודה לחברים שלנו מהייעוץ המשפטי של הוועדה שהתכוננו כמה שיותר מהר ולמרות הלחץ המטורף שיש לנו בסוף המושב הזה, מצאו לנכון לעשות זאת מהר מאוד. אני בטוח שאין כאן זלזול בהכנת החומר. בבקשה, תיזהרו אתם הצעירים, תיזהרו אלה שעולים לשטח. בחיים שלי היו לי הזדמנויות לעסוק בבנייה ציבורית לטובת גופים שונים ולפעמים אפילו משונים, אבל חברי עבד אל חכים, זה המקצוען היחיד בכנסת, הוא המהנדס היחיד שיש לנו בכנסת, בוגר הטכניון והפעיל מערכות שלמות בעניין זה. הוא ויתר על זה למרות שאומרים ששם יש כסף, אבל הוא ויתר על זה כדי לשרת את הציבור.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
יש כסף.
היו"ר אלי אלאלוף
שיהיה להם לבריאות. מי שמרוויח, שייקח ביושר ובשמחה.

אתה רוצה להוסיף משהו?
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
בשנים האחרונות אנחנו רואים שהרבה נפגעים בעבודות. בשנה שעברה יש לפחות שניים שאני מכיר שנפלו מפיגומים ונהרגו. אנחנו לא שומעים על ילדים שנפגעים אלא שומעים יותר על ילדים או נערים שנהרגים. ברור שלילדים האלה אין הכשרה מקצועית. הם מגיעים רק בחופש הגדול, באים עם המשפחה ובאים לעבודה בלי כל הכשרה וללא כל ידיעה. הוא בא ישר לעבודה וכך מגיעים למצבים מסוכנים.

לא הייתי הולך גורף על כל העבודות כי יש עבודות שהן בפנים, בתוך הבניינים, אבל אנחנו רוצים שתהיה אזהרה גדולה. אולי אחרי תקופה מסוימת לחזור ולבדוק זאת מחדש. לא הייתי בעד כי אנשים שירצו לעבוד לפרנסתם, אין להם מקום אחר לעבוד. הם יכולים לעבוד בתוך הבניינים ולא במקומות מסוכנים. מה שהבאתם, הבאתם גורף. כל עבודה. הייתי חושב שוב ובודק מה כן ומה לא.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. אני חייב לספר לכם על מקרה מאוד קשה. ביקרנו משפחה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
כן. בדיר חנא, דוקטור מג'די סאלב, הרופא שסיים את הלימודים.
היו"ר אלי אלאלוף
בחור שסיים שבוע לפני כן לימודי רפואה ברומניה, בא לכאן לעזור בפרנסת המשפחה וביום הראשון הלך. תארו לכם את המשפחה שיש לה רק בת אחת נוספת. הדבר היחיד שביקשו מאתנו, היינו קבוצה של חברי כנסת, שהילד הזה יהיה הבן האחרון שנהרג באתר בנייה. תחיו את החיים, החיים יפים, תשפרו לנו את החיים אבל אל תשכחו את הדוגמה המאוד מאוד כואבת של הילד הזה של המשפחה הזאת כדי שתבינו מה זה אסון שלא מגיע לאף אחד.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני הגעתי לכפר קנא לנחם את משפחת מוחמד קמייסי, הבן בן 16 שנפל מפיגום ונהרג. זה היה בשנה שעברה. הגעתי לנחם שם וזה היה מאוד קשה. הפיגום נפל והוא נפל אתו יחד ונהרג. הוא היה בן 16.
היו"ר אלי אלאלוף
למרות זאת, תיהנו בעבודה הזאת. מישהו רוצה לדבר?
חן כהן לאביאן
בוקר טוב לכולם. הלשכה המשפטית של זרוע העבודה. כעיקרון באמת כפי שנאמר כאן, חוק עבודת נוער מסמיך את השר לאסור או להגביל עבודות מסוימות בהקשר של בני נוער במקומות מסוימים כאשר באמת קיימת איזושהי סכנה לשלומם וביטחונם.

רק כדי לסבר את האוזן. בין השנים 2015 ל-2017 נהרגו כחמישה בני נוער באתרי בנייה ונפצעו כ-75 בני נוער. ברגע שהנתונים האלה נמצאו על ידינו, החלטנו לערוך איזשהו מסמך, מסמך השפעת רגולציה, במסגרתו בחנו את החלופות השונות לפני שגיבשנו את ההסדר שמונח כאן לפניכם.

בחנו שם שלוש חלופות. החלופה הראשונה הייתה להותיר את המצב על כנו, החלופה השנייה הייתה לאסור בצורה גורפת עבודות בנייה באתרי בנייה, והחלופה השלישית הייתה לאסור על עבודות בנייה בבנייה רוויה. רק כדי שנבין על מה מדובר, מדובר על בנייה רוויה שהיא קצת יותר מוגבלת, זה לא כל אתר בנייה, אלא זאת בנייה במודל של ארבע יחידות דיור או יותר במבנה אחד בשתי קומות לפחות.

את המסמך הזה העברנו להערות הציבור ובתגובות שקיבלנו הייתה הסכמה גורפת שהחלופה השנייה של איסור על עבודות בנייה זו החלופה הנכונה כאשר לעניין הכשרה מקצועית היו דעות לכאן ולכאן, אם כן להחריג או לא להחריג. בסופו של דבר מצאנו לנכון לבחור בחלופה הזו וכן להחריג את ההכשרה המקצועית מהטעמים שהיחידה כאן תוכל להמשיך ולפרט.

הטיוטה הזו הועברה גם למשרד המשפטים וגם למועצת הנוער שתמכה בצורה גורפת בהחלת האיסור על עבודות בנייה.

נעשתה כאן עבודה מתאימה וכולם בגישה זהה, שצריך לשמור על בטיחותם של בני הנוער.
היו"ר אלי אלאלוף
פעם ראשונה שיש תקנות כאלה?
נעה בן שבת
לא. יש כבר היום הוראות שקובעות. גם בתקנות עבודת נוער היום יש כל מיני הוראות שאוסרות על עבודות מסוימות, על עבודת התקנה, חפירה, בנייה של באר, בור שופכין ומנהרה. יש כל מיני עבודות שקשורות וכבר היום הן אסורות לנערים כמו עבודה במקום מוקף שאני מניחה שגם זה קשור. יש כבר היום איסורים וגם תקנות עבודה בגובה, אוסרות עבודה על קטין. מי שמותר לו לעבוד בגובה זה רק בגיר.
היו"ר אלי אלאלוף
עוד מישהו רוצה להתייחס?
אורי מתוקי
אני מהסתדרות הנוער העובד והלומד.
היו"ר אלי אלאלוף
אבא שלך עבד בקרן היסוד?
אורי מתוקי
הדוד שלי. אני רוצה לומר כמה דברים. קודם כל, אני רוצה לברך את משרד העבודה על התקנות ועל כל המהלך שהיה כאן. בוועדה אחרת שדנה בעניין הזה, הוועדה לזכויות הילד, עלה חשש מתהליך ה-ריא"ה והאורך שלו ואני חושב שהייתה כאן הירתמות לעשות את התהליך כמה שיותר מהר. לצערי אנחנו כבר באמצע חופשת הקיץ אבל אני מבין שזה המקצב המהיר ביותר שאפשר.

אני כן רוצה לומר כמה נקודות.
היו"ר אלי אלאלוף
שמעת את התהליך שזה עבר.
אורי מתוקי
כן. ציינתי ואמרתי שהתהליך היה מהיר הרבה יותר ממה שדמיינו כולנו ובאמת כל הכבוד לכל מי שעסק בכך.

אני אומר שאנחנו הארגון היציג של בני נוער בעבודה מ-1924.
היו"ר אלי אלאלוף
ונשארתם נוער. זה טוב.
אורי מתוקי
כמו שאתה רואה, לגבי חלקנו רק החולצה נשארה מהנוער. הדברים שאנחנו בדרך כלל מטפלים בהם אלה זכויות בעבודה, ניצול בני נוער בעבודה, דברים חשובים בפני עצמם אבל אני חושב שבעניין הזה אין חולק, והייתה הסכמה גורפת גם במועצת הנוער העובד ואני חושב שגם כאן, שבדברים כאלה שהם פשוט שמירה על החיים, אי אפשר להתפשר. אני חושב שההחלטה שהוחלטה היא מאוזנת וחשוב לי לומר כמה דברים.
היו"ר אלי אלאלוף
יש לכם הערכה לגבי מספר בני הנוער שעוסקים בתחום הזה?
אורי מתוקי
אני אומר שמסקרים שערכנו ומחקרים, בערך 220,000 בני נוער עובדים באופן כללי, לא בענף הזה. זה ענף שיחסית עובדים בו מעט. הענפים המרכזיים הם מסעדות, בתי קפה, מזון מהיר.
היו"ר אלי אלאלוף
220,000 נכנסים לעבודה בקיץ?
אורי מתוקי
לא רק בקיץ. לאורך כל השנה. ברור שהאחוז יותר גדול.

יש נקודה נוספת. עוד 140,000 מחפשים עבודה ולא מוצאים. זה בעיקר בקיץ. זאת אומרת, הם מחפשים עבודה ולא מוצאים ולכן גם חשוב לנו האיזון שנשמר בהחלטה ובהצעה כפי שהיא. זאת אומרת, להחריג את העבודה באתרי הבנייה, היכן שיש עבודה בגובה וכל הבעיות האלה, אבל באמת עבודות שיפוצים לדוגמה, שזה דבר שאנחנו יודעים שבני נוער עובדים בו, מה שאמר אדוני חבר הכנסת, בתוך הבתים, לא בנייה הנדסית ולא דברים מסובכים, חשוב לשמור על העניין. כך גם על נושא הכשרה מקצועית.

חשוב לי לציין דבר נוסף, אחרי שאני מעריך שהדבר יאושר ויתקדם, והוא שיש גם חשיבות מאוד גדולה - ואני קורא לחבריי במשרד העבודה – לפיקוח. בשבוע שעבר נהרג נער בן 17 מהכפר נחף, שכן שלי שעבד במקום שהוא אסור. לפי התקנות אסור לעבוד בבתי מטבחיים, במשחטות והוא פשוט עבד במקום אסור. לכן גם יש חשיבות מאוד מאוד גדולה להסברה ולפיקוח.

שוב, אני רוצה לברך על זה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
בנוסף למה שאמרת, אחת הבעיות שקשורה לסטטיסטיקה, במיוחד בישובים הערביים או באוכלוסייה הערבית יש אנשים שהולכים לעבוד עם המשפחה והם לא רשומים, אין להם ביטוח לאומי ואף אחד לא יודע על העסקתם. הוא יוצא מהבית, חוזר הביתה ואתה לא תראה אותו כי הוא לא יירשם. זה סיכון כפול, כי אם הוא נפגע, הוא לא מכוסה בשום מצב אלא אם יש ביטוח צד ג'. לכן הסטטיסטיקה שלכם, במיוחד בעבודה בבניין, לא יכולה להיות מדויקת כי אתם לא מבקרים באתרים כדי לספור את האנשים. אתם לוקחים את הנתונים מהלשכות, במיוחד לשכת התעסוקה או ביטוח לאומי.
אורי מתוקי
אנחנו עושים סקרים שהם מעבר ללשכות כי אין נתונים מספיק על עבודת נוער.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
כי אנשים לא נרשמים בשום מקום ואז אתה לא יכול לדעת עליהם ולהכניס אותם לסטטיסטיקה.
היו"ר אלי אלאלוף
איך משרד העבודה נערך לפיקוח וליווי קבוצת הנוער?
רן כהן
משרד העבודה, מינהל הבטיחות. אני אתן הקדמה, מעבר למה שאמרה חן. ההצעה הזאת היא הצעה שהיא באמת חריגה יחסית בהיקף שלה ובתחולה שלה אבל המצב בישראל מחייב נקיטת צעדים בהיבט הזה, עד שנצליח לתקן את כל הדברים שאנחנו עכשיו עובדים על תיקונם ולשפר גם את הרגולציה, לשכלל אותה אבל גם באמת את האכיפה ואת המודעות. זה באמת מהלך שלם שאנחנו כבר שנתיים בהילוך חמישי ביחד עם שותפים נוספים. עשינו את זה גם לפני אבל אני חושב שגם אתם מרגישים את השינוי בסנטימנט לגבי בטיחות העובדים ובפרט בבנייה.

להצעה הזאת אנחנו מוסיפים עוד שני נדבכים מיידיים. ראשית, קמפיין של הסברה. תקצבנו קמפיין שאמור לצאת לפועל בשבוע הבא. אני לא רוצה להבטיח יום מסוים אבל אנחנו רוצים שזה יהיה בתחילת השבוע. הקמפיין יהיה מורכב גם מקמפיין למגזר, אם אלה שלטי חוצות במגזר, כמובן בעיתונות הערבית, בפייסבוק וכולי וגם לקבלנים כדי שמצד אחד גם הנערים וגם ההורים של הנערים ידעו על השינוי, ידעו שאסור היום לעבוד באתר בנייה וגם הקבלנים ידעו על כך. האמת היא שהקבלנים הגדולים פחות מדאיגים אותנו אלא שמדאיגים אותנו כל קבלני הטנדר, שם זאת פרצה שאנחנו רוצים לסגור ולכן הקמפיין הזה מיועד להגיע גם לאוזניהם בעיקר.

מעבר לזה, אנחנו נתמקד באכיפה באתרי בנייה בתקופת הקיץ, אם זה מבחינת הנוכחות של המפקחים שלנו. אנחנו לא יוצאים לחופשה מרוכזת השנה, יש הוראה של ראש המינהל על תפוסה – אני לא רוצה לומר כמעט מלאה כי עדיין חודש אוגוסט הוא חודש שבו לאנשים יש עוד כמה עניינים להם הם צריכים לדאוג – אבל היקף הפיקוח יישמר בסדר גודל כמעט כפי שהוא בשגרה ואנחנו גם נגביר את הפיקוח על האתרים שמועדים לפורענות, שמבחינתנו אלה לאו דווקא אתרים בתוך המגזר אלא אלה יכולים להיות גם אתרי תמ"א 38, כמו שמצאנו באשדוד.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
הם הכי מסוכנים היום.
רן כהן
נכון. אני מקווה שלפחות התקופה של הקיץ, שהיא התקופה הרגישה גם בעינינו בגלל החופשים וכולי, היא תקופה שניתן בה איזה בליץ גם של החקיקה אבל גם של הסברה ואכיפה ממוקדת, אז נוכל באמת למזער את הסיכונים ונסיים את החודשים האלה בלי פגיעה בבני נוער.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. אולי לא הספקת לשמוע אבל חברים שלי אמרו לי שפרסמו שהיחידה המיוחדת של המשטרה לחקירות תאונות, עבורה פעלנו והבאנו את המשאבים הנוספים עם המפכ"ל, אני שמח שזה התחיל בוועדה הזאת.
הדס תגרי
זה עוד לא ממש. הם אמרו שהם מקווים שב-2019 היא תתחיל לפעול.
היו"ר אלי אלאלוף
זה תמיד מתחיל באיזה יום. אין ברירה אבל הכוונה לשים את זה ב-433 ולא סתם יחידה אלא במקום הכי מקצועי שיש למשטרה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
כבוד היושב ראש, אומרים יום יבוא. אנחנו התאמצנו להביא את היום הזה.
הדס תגרי
זה מאוד מאוד חשוב אבל עוד לא להרפות.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אנחנו לא מרפים. יכול להיות שהיית בישיבות שאני ניהלתי והקפדתי ואמרתי שלא מקובלים התאריכים שהם נוקבים בהם. אנחנו ממשיכים ללחוץ.
היו"ר אלי אלאלוף
הכי קשה במערכת זה לשלב משרדים שונים.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
ולהתגבר על האגו פה ואגו שם.
היו"ר אלי אלאלוף
ודאי. כאן זה שילוב של הפרקליטות והמשטרה ולא תמיד אני יכול לומר דברים חיוביים על שניהם ביחד. אבל זה מהלך אדיר. למשל, אנחנו עוד לא יודעים כלום על התאונה ברמת החייל.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
החברה אמרה תאונת דרכים.
לירון אשל
המועצה לשלום הילד. אנחנו מברכים על כל התהליך של ה-ריא"ה. המועצה לשלום הילד במשך שנים מלווה את כל סוגיית עבודות הנוער ולקחנו חלק בדיונים השונים בנוגע לעבודות הבנייה. גם הבענו את העמדה שלנו לעניין ה-ריא"ה. אני אומר שהמועצה לשלום הילד סברה שיש לאסור איסור גורף. הבנו מתוך השטח שהמציאות מכריחה ומאלצת לאסור בצורה כזאת מאחר והתקנות והחוק, אין בהם ממש, לפחות לא כדי להסיר את הסיכונים הקיימים כיום. כמו שאמרו, חמישה נערים בין 2015 ל-2017 מצאו את מותם באתרי בנייה, מתוכם שלושה בנפילה מגובה למרות שעבודה בגובה אסורה. הבנו שאין בזה די.

אני אחבור למה שנאמר כאן, שגם בנוגע לפיקוח, השילוב, אני אומר שהחוק העמום והיעדר פיקוח מספק, השטח צעק שאין די מענים לסוגיה. אני כן אומר שמהדוח של ה-ריא"ה עולה שיש 28 מפקחים על 12,500 אתרי בנייה פעילים. מבחינתנו צריך להגביר את הפיקוח. לא רק להשאיר את המתכונת הקיימת אלא להגביר את הפיקוח על אתרי בנייה בכל הנוגע להעסקה של בני נוער.

אנחנו חושבים שאיסור גורף יביא – כמובן לצד ביטחון ושמירה על שלומם של קטינים – לאיזושהי בהירות, גם מבחינת אוכלוסיית המעסיקים וגם מבחינת המועסקים וגם יסייע כמובן להליך האכיפה.

אני אוסיף ממש במשפט שהאמנה בדבר זכויות הילד בעצם מבטיחה את זכותו של הילד בין השאר להיות מוגן מפני ביצוע עבודה שעלולה להיות מסכנת עבורו או להזיק לבריאותו והתפתחותו. דוח ארגון העבודה הבינלאומי גם מציין – הוא עוסק בנושא של קטינים בעבודות מסכנות – ומתייחס לענף הבנייה כמובן כאחד הענפים המסוכנים ביותר. אנחנו רואים את זה גם בדוחות שיצאו במהלך השנים בארץ אבל הוא מתייחס בצורה מאוד מאוד רצינית וחמורה גם כאשר בני הנוער מועסקים בעבודות תומכות בנייה כמו עבודה בסביבת חפצים נופלים, שהייה בסביבת כלי עבודה כבדים, אפילו מתייחסים לנזקי רעש כבדים.

לכן כל הנתונים וכל הנסיבות הביאו אותנו לתמוך באיסור גורף על מנת להבטיח את שלומם של בני הנוער.
היו"ר אלי אלאלוף
אפשר לשאול מה המועצה לשלום הילד עושה בתחום הזה?
לירון אשל
קודם כל, המועצה לשלום הילד לוקחת חלק בוועדות הכנסת השונות וגם בפורומים מקצועיים. יש גם ועדה מייעצת שעוסקת בתחום הנוער. כמובן שבתחום האכיפה והתקנות, זה נתון למשרדים השונים. אנחנו גם מקבלים פניות במהלך השנים ובהחלט הכוח של המועצה לשלום הילד הוא לקבל את הפניות בשטח ולשמוע את הצרכים של בני הנוער או את החסמים ולהביא את זה לשולחן הכנסת או הוועדות הציבוריות כדי להשמיע את קולם ולהביא לשינוי המצב.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. ניתן ליועצת המשפטית שלנו.
נעה בן שבת
כמה שאלות. רציתי לחדד ולברר. שמענו את דברי הנוער העובד והלומד. דיברו על כך שבשיפוצים האיסור לא קיים אבל שוחחתי אתמול עם עורכת הדין חן כהן ממשרד העבודה ואחר כך עיינו בפסיקה, בעקבות השיחה הזאת, ואנחנו רואים שההגדרה של עבודות בנייה בהן מדובר כאן, כוללות גם עבודות לקיומם של מבנים ולקישוטם. אנחנו רואים פסיקה שאומרת שלפעמים גם ניקוי חלונות בתוך בניין וגם שיפוצים בתוך בניין קיים שכבר הוקם, יכולות להיחשב כעבודות בנייה. אני לא בטוחה אם אנחנו לא כותבים שום דבר שמחריג צביעה בתוך בית, לא בטוח שאנחנו באמת מחריגים ומאפשרים לנערים לעבוד למשל בעבודות כאלה.

לגבי אתר בנייה. דיברת על האכיפה וגם דוח ריא"ה באמת הבהיר שאם נערים לא אמורים להימצא באתר בנייה באופן גורף, ודאי קל יותר לאכוף את האיסור. השאלה אם נניח עבודות מינהליות באתר הבנייה, האם עבודות כאלה ניתן לעשות. העברת מים בין הפועלים. כרגע התקנות מדברות על פעולות בנייה באתר בנייה. זה חיבור של שניהם ואז לא ברור מה קורה עם שניהם.

נקודה נוספת היא הנושא של החניכות. יש כאן את החריג של החניכות. אני מניחה שזה באמת אומר כי בחניכות ודאי יש יותר פיקוח ונערים ודאי צוברים ניסיון או צברו ניסיון אגב זה. השאלה אם זה באמת כך והאם יש את הפיקוח לעניין הזה.
הדס תגרי
מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין. אני רוצה להתייחס באופן כללי ואני אתייחס גם להערות הנקודתיות וכמובן גם משרד העבודה יתייחס אליהן. אני רוצה כמה מילים על הרקע ולמה הגענו לכאן.
היו"ר אלי אלאלוף
יש לנו מגבלת זמן.
הדס תגרי
עוד לא אמרתי כלום. שנתיים וחצי שאנחנו מתעדים אתרי בנייה. לפי הספירה שלנו שישה נערים נהרגו. יש נער אחד בן 16 שנפל באישון לילה באתר גינדי ומשרד העבודה לא סופר אותו. זה קורה יותר מאשר אחת לחצי שנה. בהתחלה, לפני הקיץ שעבר, אמרנו שיש איסורים על עבודה בגובה וכולי. אמרנו שנלך למסלול של אכיפה. פנינו למשרד העבודה, למינהל הסדרה באכיפה ולמינהל הבטיחות והיה דיון בוועדה לזכויות הילד שם דובר על אכיפה. סיימנו את הקיץ הזה עם מוחמד אמרה בן 16 שנפל מפיגומים שקרסו. עבר עוד קצת זמן ואז נהרג מחמוד כנענה בנובמבר 2017. פשוט, זה ברור שכל הנושא הזה של לנסות לאכוף איסורים מסויגים, זה בלתי ישים בתנאי מדינת ישראל לפחות. אי אפשר שנער יחלק מים באתר בנייה וניתן יהיה לאכוף את זה שהוא לא יעלה על פיגומים. דרך אגב, לעבוד על פיגומים מגודרים, זה כביכול, לפי ההגדרה המשפטית, לא נקרא עבודה בגובה, שזאת לדעתי בעיה בהגדרה אבל זה המצב שקיים כיום.

זה לא מעשי. כל סצנריו שבו ניתן לנער להיכנס למקום בו מבוצעות עבודות מסוכנות – אני מדגישה, עבודות מסוכנות, כלומר, אם נכנסים לדירה של השכנה ומחליפים את הריצוף או צובעים לא עובדים בגובה, זאת לא עבודה מסוכנת, אם זה כל מה שנעשה וזה בסדר ולאף אחד אין בעיה שנער יעשה את זה אבל אם גם שוברים קירות וגם מטפסים על הגג כדי להחליף את הרעפים, האתר הזה הוא אתר מסוכן ואם נער נכנס למקום הזה, אין לנו רבותה שהוא לא ייהרג.

בתגובה להצעה לגבי בנייה רוויה, הלכתי ובדקתי אחת לאחת את התלונות וראיתי ששליש מהתאונות הקטלניות באתרי בנייה מתרחשות באתרים שהם לא אתרי בנייה רוויה. גם האתר של תחנת הכוח בגלבוע, בו הייתה התאונה רבת הנפגעים ביום שישי, זה לא אתר של בנייה רוויה. לכן זה באמת בלתי אפשרי לאכוף את זה אלא אם כן זה לא מסויג.

לדייק את זה. זה נכון שיש הגדרה וזו בעיה שכל החקיקה הזאת היא סופר מיושנת, טלאי על טלאי. עבודות בנייה, יש שם הגדרה, יש שם איזה קטע שכאילו גם לתקוע מסמר בקיר זה תיקון.
היו"ר אלי אלאלוף
זה עמד לעיון הציבור. למה לא הערתם?
הדס תגרי
אני הערתי. הקבוצה למאבק בתאונות בניין העירה ולכן אנחנו תומכים בחלופה הזאת של האיסור המוחלט. אנחנו אמרנו שכן ניתן לסייג שיפוצים. את הקטע הזה של לדייק את זה. שיפוצים זו מילה כללית והיא נשמעת מאוד יפה. יש בשיפוצים דברים מסוכנים ויש דברים שהם לא מסוכנים. אני אומרת שאולי אנחנו מסכימים ב-90 אחוזים.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
שיפוצים יכולים להיעשות על פיגומים.
הדס תגרי
יש כאן עניין של שיקול דעת כי זה ברור שגם ההגדרה אומרת תיקונו, אז אף אחד אתנו לא חושב שלתקוע מסמר כדי להחליף את התמונה זה נקרא עבודות בנייה. נכון, יש כאן איזשהו עניין של שיקול דעת ואולי בהמשך טיפה ידייקו את זה. כמו שאמר חבר הכנסת חאג' יחיא מה שחשוב זה שאפשר יהיה להגיד פעם ראשונה בצורה ברורה שזה אסור.

אני רוצה להתייחס לנקודה של פרנסה. זה כן חשוב בעיני. לפני שיצאתי עם היוזמה הזאת ופניתי לשר כץ לפני שמונה חודשים, אחרי מותו של מחמוד כנענה בדרישה שיאסור על עבודה של בני נוער, בדקתי את הנושא הזה. גם דיברתי עם אנשים מתוך הענף וגם הסתכלתי על המספרים. משרד העבודה, במסמך ה-ריא"ה מדבר על 2,400 בני נוער שעובדים בבנייה. מן הסתם חלקם בעבודות שאסור להם לעבוד בהן. אני לא מזלזלת בנער שהולך לעבוד שבוע בקיץ כדי להרוויח כסף ואולי קצת לעזור למשפחה. אנחנו לא מדברים כאן על פרנסה במובן שזה מה שמביא את הלחם למשפחה. שוב, אני לא מזלזלת בזה אבל באיזון הנער הזה שהולך לעבוד שבוע-שבועיים ואין לו הכשרה ואין לו ניסיון, ואין לו שיקול דעת ולכן הוא נפגע בשיעורים הרבה יותר גבוהים מאשר מבוגר, באיזון הזה, וגם אנשים מתוך המגזר אמרו את זה, זה לא שווה את זה. זאת לא באמת הפרנסה של הלחם וזה לא שווה את זה. אני בטוחה שגם ההורים של מוחמד אמרה שנפל בגיל 16 מהפיגומים וגם ההורים של מחמוד כנענה שברח מבית ספר והלך לעבוד וגם של מוחמד אליאן בן 17 שהתחשמל ממכונת טיח, כולם, אין להם ספק, וגם אומרים את זה, שזה לא היה שווה לקחת את הסיכון הזה. הנערים האלה יקרים לכולנו.

אני רוצה להודות. הרבה אנשים התגייסו כדי שהדבר הזה יקרה בפרק זמן יחסית מהר. אתה וחבר הכנסת חאג' יחיא שהצטרפתם לפנייה שלנו מיד אחרי ששלחנו אותה. לחברת הכנסת יפעת שאשא ביטון שבאמת התגייסה לדבר הזה. למשרד העבודה, אמנם בהתחלה קרטע אבל לאחר הדיון האחרון התגייס, בראשות ראש המינהל החדש ארז מימון וכל המשרד, כדי להטיס את ה-ריא"ה - אנחנו יודעים כמה זמן לוקח ל-ריא"ה, בדרך כלל שנה - ולהביא אותנו לכאן היום כדי להספיק שנסיים את הקיץ הזה שלא כמו הקייצים הקודמים ושלא כמו חופשות החורף הקודמות ושכל הנערים חוזרים בשלום לבתי הספר.
היו"ר אלי אלאלוף
אמן. ברכות גוררות ברכות וזה נפלא. אני באמת רוצה להודות לך ולארגון שלך על הפעילות המתמדת, גם אם לפעמים היא כעסנית. היות וזה רק לטובת העניין באמת ברכות. תודה.

נעבור להקראה.
נעה בן שבת
אנחנו כרגע לא עושים החרגה בצביעה בתוך בניין.
היו"ר אלי אלאלוף
ניתן להם להריץ את זה ותבואו תוך שלושה או שישה חודשים.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
נעבור את חופשת הקיץ הזאת.
היו"ר אלי אלאלוף
יעדכנו אותנו ואם צריך לעשות תיקונים, נשמח. נעמוד לרשותכם. בשלב זה נעביר את זה כמו שזה.
דניאל בלמס
הצעת תקנות עבודת הנוער (עבודות אסורות ועבודות מוגבלות) (תיקון), התשע"ח-2018

בתקף סמכותי לפי סעיפים 5, 6, 7 ו-42 לחוק עבודת הנוער, התשי"ג-1953 (להלן – החוק), לאחר התייעצות עם המועצה לענייני נוער עובד ובאישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת לפי סעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977, אני מתקין תקנות אלה:

1. תיקון תקנה 1

בתקנות עבודת הנוער (עבודות אסורות ועבודות מוגבלות), התשנ"ו-1995 (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 1 –

(1) במקום "יעביד" יבוא "יעסיק".

(2) במקום "העבדת" יבוא "העסקת".

2. תיקון תקנה 2

בתקנה 2 –

(1) בכותרת השוליים, במקום "העבדת" יבוא "העסקת".

(2) בגופה, במקום "העבדת" יבוא "העסקת".

3. הוראת שעה

בתקופה של 5 שנים מיום פרסומן של תקנות אלה יראו כאילו בתוספת לתקנות העיקריות בחלק ראשון: גורמים מכניים ואחרים, אחרי פרט 14 יבוא:

"15. בנייה, עבודת בנייה או פעולות בנייה באתר בנייה. לעניין זה, "בנייה" "עבודת בנייה" או "פעולת בנייה" – כהגדרתם בתקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בנייה), התשמ"ח-1988. "אתר בנייה" – כמשמעותו בסעיף 6א(ב) לחוק ארגון הפיקוח על העבודה, התשי"ד-1954".
נעה בן שבת
זו כמובן הוראת שעה לחמש שנים.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
ארוך מדי.
הדיל יונס
משרד המשפטים. הערה קטנה לגבי מועד התחילה של התקנות האלה. התקנות קבועות למועד של תחולה מיום פרסומן. אני יודעת שמשרד העבודה יוצא בקמפיין ואני מקווה שזה יהיה בימים הקרובים במקביל לימים הנדרשים עד לפרסום. אבל התקנות האלה, הפרה של התקנות האלה דינן מאסר של שנה או קנס מוגבר ויש אנשים, הקבלנים הקטנים או האנשים שלא כל יום קמים וקוראים עיתונים, ויום אחרי הפרסום הם קמים בחזקת עבריינים כשהם עוד לא ידעו על כך.

לכן אנחנו מתלבטים אם נכון לדחות את התחולה של התקנות בשבוע מיום פרסומן או שמשרד העבודה יבטיח שבמקביל לימים הנדרשים עד לפרסום יצא הקמפיין כדי שכל האנשים יוכלו לדעת על כך ותנו כמה ימים שזה יגיע מפה לאוזן.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
הגיוני.
הדיל יונס
האנשים שמעסיקים היום בני נוער לא עשו את זה בניגוד לחוק ויום למחרת הם קמים ועושים זאת כאילו בניגוד לחוק. פספסנו עיתוי מאוד נכון שהוא 20 ביוני. שלא נתבלבל, זה לא שאנחנו לצד המעסיקים יותר מחיי אדם, אבל אני חושבת שלא נכון שאנשים יקומו בחזקת עבריינים יום למחרת כשבעצם פספסנו את המועד הכי חשוב.
היו"ר אלי אלאלוף
הצעה שונה אבל מתבססת על העקרונות שצריך לתת להם זמן להיערך. אני חושב שטוב יותר היה שהפעלת הסנקציות, העיצומים והקנסות שיהיו על הקבלנים, לדחות את זה בחודש, אבל כמה שיותר מהר להיכנס.
הדס תגרי
זו נקודה ממש קריטית. זאת לא נקודה שמעלים בדקה ה-90 אלא צריך לדבר עליה אלא אם כן דוחים אותה על הסף. כולנו רצינו שזה ייכנס לתוקף לפני הקיץ.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
יכול להיות שבעניין של האכיפה אנחנו צריכים לקחת בחשבון שבתקופה הקצרה הראשונה אולי תהיה אזהרה כך שלא נדחה אלא נתחיל באזהרה. עם הקמפיין נוכל גם לדחוף כך שאנשים ידעו. הוא קיבל אזהרה והוא ידע שזו אזהרה אחרונה.
הדיל יונס
לכל הפחות.
הדס תגרי
כל הקבלנים רשומים במשרד העבודה ויכולים לשלוח להם הודעה ב-SMS. זה לא חוק פלילי רגיל שכל אזרחי מדינת ישראל כפופים אליו אלא אלה קבלנים. אני בהחלט מסכימה שבמסגרת שיקול הדעת שמפעילים, יש להניח שיום אחרי שזה ייכנס לתוקף, לא מיד יפעילו את כל מערכת אכיפת החוק אלא זה יהיה במסגרת שיקול הדעת. המאמץ נעשה כדי שאפשר יהיה לומר שהיום זה חוק וזה אסור בצורה מוחלטת בלי סייג ובלי כוכביות.
היו"ר אלי אלאלוף
אני סומך על הקומנסנס של המשרד. באמצעותך, תעבירי תודה למנכ"ל משרד העבודה על המאמצים שעשה. מרגישים שמאז שהוא נכנס הדברים זזים בכיוון הטוב.

אני רוצה לעבור להצבעה.

מי בעד אישור תקנות עבודת הנוער (עבודות אסורות ועבודות מוגבלות) (תיקון), התשע"ח-2018 כפי שהוקראו? מי נגד?

הצבעה
בעד – פה אחד
הצעת תקנות עבודת הנוער (עבודות אסורות ועבודות מוגבלות) (תיקון), התשע"ח-2018 נתקבלו.
היו"ר אלי אלאלוף
התקנות אושרו פה אחד.

תודה. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 09:44.

קוד המקור של הנתונים