ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 28/10/2018

בחינת התנהלות בנק לאומי בהסדרי אשראי ללווים עסקיים גדולים

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



2
ועדת החקירה הפרלמנטרית להתנהלות המערכת הפיננסית בהסדרי אשראי ללווים עסקיים גדולים
28/10/2018


מושב חמישי



פרוטוקול מס' 5
מישיבת ועדת החקירה הפרלמנטרית להתנהלות המערכת הפיננסית בהסדרי אשראי
ללווים עסקיים גדולים
יום ראשון, י"ט בחשון התשע"ט (28 באוקטובר 2018), שעה 10:30
סדר היום
בחינת התנהלות בנק לאומי בהסדרי אשראי ללווים עסקיים גדולים
נכחו
חברי הוועדה: איתן כבל – היו"ר
יצחק וקנין
דב חנין
חיים ילין
איילת נחמיאס ורבין
בצלאל סמוטריץ
רועי פולקמן
עיסאווי פריג'
יואב קיש
מוזמנים
רוני טלמור - ראש אשכול תאגידים ושוק ההון, משרד המשפטים

יעל רגב - מחלקת השקעות ושוק ההון, משרד האוצר

דוד ברודט - יו"ר הבנק, בנק לאומי לישראל

רקפת רוסק עמינח - מנכ"ל הבנק, בנק לאומי לישראל

חנן פרידמן - סמנכ"ל אסטרטגיה ורגולציה, בנק לאומי לישראל

ברי רוזנברג - מנהל רגולציה, בנק לאומי לישראל

דוד תדמור - מייצג את הבנק, בנק לאומי לישראל

לירן גורדון - דוברת הבנק, בנק לאומי לישראל

רעיה שפרנט - יחידת סיכוני אשראי, בנק ישראל-הפיקוח על הבנקים

ורד יפת - מנהלת יחידת ביקורת סיכוני אשראי, בנק ישראל

ניר מיכלשטיין - יחידת ביקורת סיכוני אשראי, בנק ישראל-הפיקוח על הבנקים

איתי מילברג - עו"ד, רשות ההגבלים העסקיים

חנוך הגר - עו"ד מחלקת ייעוץ משפטי, רשות לניירות ערך

לילי לאה בורוכוב - נציגת ארגון להב, מלכ"ר

אליסה מלכה דברה - מנכ"לית עוז בנקים לא מעל החוק

ענת פילצר סומך - יועמ"ש-איגוד החברות הציבוריות

הראל פרימק - יו"ר משותף צדק פיננסי, ארגוני החברה האזרחית

תום שחר - דוברת התנועה, התנועה למען איכות השלטון בישראל

רן מלמד - סמנכ"ל עמותת ידיד, עמותות וארגונים חברתיים

לינור דויטש - סמנכ"לית לובי 99, ארגוני החברה האזרחית

גיא גלוברמן - מנכ"ל ישראל 2050, התאחדות הסטודנטים, התאחדות הסטודנטים בישראל

אנה וייס - שדלן/ית (עו"ד גויסקי -קשרי ממשל, ייעוץ חקיקה), מייצג/ת את התאחדות המלאכה והתעשייה בישראל, להב- לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר
מנהל/ת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם








בחינת התנהלות בנק לאומי בהסדרי אשראי ללווים עסקיים גדולים
היו"ר איתן כבל
שלום לכולם, בוקר טוב, אני מבקש לפתוח את הישיבה השנייה של ועדת החקירה של הכנסת. מר דוד ברודט, יושב-ראש דירקטוריון בנק לאומי, הגברת רקפת רוסק-עמינח, מנכ"לית בנק לאומי, אורחים נכבדים, חברי ועדה, אני רוצה לקבוע את נוהל הדיון כפי שיתקיים היום. אני אפתח בכמה מילים קצרות, לאחר מכן אני אעביר את שרביט ניהול הדיון לחברי חבר הכנסת יואב קיש. אני פה. אל תהיו מודאגים, אני נוכח, אתערב מעת לעת, אבל בשורה התחתונה מי שינהל את הדיון זה חברי יואב קיש. כך יהיה גם בדיונים הבאים. אני מאפשר לחברים נוספים לנהל את הדיונים עצמם. אנחנו נסיים את הדיון לא יאוחר מהשעה 13:30.

דמיינו לעצמכם מצב בו היו מגיעים אלינו אנשי מקצוע וברי סמכא מכל קצוות הארץ והעולם ואומרים לנו שיש סיכוי טוב שבעוד שנתיים עומדת לפרוץ מלחמה עם שכנותינו, האם כנסת ישראל הייתה יושבת בחיבוק ידיים, האם היינו אומרים: אוקי, יש לנו רמטכ"ל מצוין, נסמוך עליו והכל יהיה בסדר? הרי ברור לכם שלא. היינו הופכים את כל העולם, מזמנים לוועדת החוץ והביטחון את כל צמרת צה"ל, מוודאים בדיוק מה מידת המוכנות של צה"ל - מה נעשה, מה לא נעשה, כיצד למנוע זאת. היינו עושים כל שלאל ידינו כדי להבטיח את ביטחונה של מדינת ישראל ותושביה. אתם מוכנים להסביר לי איך ייתכן שכשמגיעים מומחים בכירים ואומרים שעלול להיות מצב שבו יהיה משבר פיננסי כתוצאה מההתנהלות של הבנקים שאמונים על הכסף של כולם, כנסת ישראל אמורה לסמוך על המפקחת בעיניים עצומות? האם אנחנו צריכים להקשיב למנכ"לים של הבנקים שמסבירים לנו שהכל בסדר, שהכל תוקן, שאין מה לדאוג? אני אומר בדיון הזה, וזה בהמשך לדיון שהיה עם בנק הפועלים, שלא באנו לשמוע את מה שתוקן, כי אל"ף, שום דבר לא מונח בפנינו כדי שנדע שתוקן או לא. הדיון הוא על מה שהיה, לא על מה שתיקנתם. ועוד אנחנו רואים שפעם אחר פעם הפיקוח על הבנקים, לפחות מנקודת המבט שלי, לא בדיוק עשה את עבודתו כמו שצריך. והציבור משלם. אז אני שואל את עצמי: האם ביטחונה של מדינת ישראל יותר חשוב מהמצב הכלכלי כאן במדינת ישראל. אני לא חושב שכך.

ואני אומר, גברתי היועצת המשפטית, מנהלת הוועדה, שאם הוועדה הזאת קמה רק כדי לראות ולהיווכח שאי אפשר להתקרב ולגעת בבנקים, שזה דבר שמצריך תיקון ושינוי, דיינו כבר, מבחינתי זה כבר מעשה גדול מאוד מאוד. ההחלטה שנתן השופט אורנשטיין בתיק של פישמן בשבוע שעבר הזכירה לבנקים את מה שהם יודעים כבר מזמן והעדיפו לשכוח. הסודיות הבנקאית היא זכות של הלקוח, שלו בלבד. היא אינה שייכת לבנקים, היא לא נולדה כדי להגן עליהם מחשיפת מחדליהם לציבור הרחב.

אני מודיע כבר כעת, אחת המסקנות של ועדת פישמן היא הקמתה של ועדת משנה בוועדת הכלכלה, ועדת משנה לרגולציה פיננסית, שתהה בעלת סמכויות זהות לוועדת המשנה של ועדת החוץ והביטחון העוסקת במידע מסווג. הכנסת היא הגוף שהציבור בחר כדי לייצגו אל מול האינטרסים של האנשים שחושבים שיש להם הכל ואיש לא יכול להם. הגיע הזמן שהבנקים יתנו לציבור דין וחשבון. תודה רבה לכם. אני מעביר את רשות ניהול הדיון לחברי יואב קיש. בבקשה אדוני.
יואב קיש (הליכוד)
תודה רבה. בהמשך ישיר לדבריך, חבר הכנסת כבל, אני רוצה להתחיל בסוגיית הסודיות. הוועדה שלחה אליכם מכתב לקבלת מידע ביום 26 ביוני 2018. למי שלא יודע, אני מדגיש, ביקשנו לקבל נתונים בקשר לארבע קבוצת לווים גדולות: קבוצת פישמן, קבוצת אפריקה ישראל, קבוצת אי. די. בי וקבוצת דלק. בנק לאומי העניק אשראי רב לקבוצות אלו, כאשר כל אחת מארבע הקבוצות נכנסה להסדר חוב ולא פרעה את מלא החובות לבנק. קיבלנו כתשובה את המכתב של עורך דין תדמור, לפיו אינכם יכולים להעביר שום מידע, אפס, ואתם מפנים לסוגיית הסודיות הבנקאית. אני מבקש לדעת בעניין הזה, גברתי המנכ"לית, האם לדעתך סוגיית הסודיות תופסת לכל אחת מבקשות המידע במכתב שהוועדה העבירה לכם?
רקפת רוסק עמינח
התשובה היא כן. לפי הייעוץ המשפטי שלנו, אנחנו כפופים לסודיות בנקאית לגבי כל הלווים שלנו.
יואב קיש (הליכוד)
רצית לפתוח בכמה דברים. בבקשה, הבמה שלך.
דוד ברודט
אני אפתח.
יואב קיש (הליכוד)
בקשה, מר ברודט, הבמה שלך.
דוד ברודט
אז קודם כל, בוקר טוב ליושב הראש, בוקר טוב לחברות וחברי הכנסת הנכבדים. אתם כבר הצגתם, אבל אני בכל זאת אציג - נמצאת איתי רקפת רוסק-עמינח, מנכ"ל הבנק. גם מצטרף אלינו מר חנן פרידמן, מנהל חטיבת האסטרטגיה והרגולציה בבנק. אני מודה לכם על ההזדמנות להביא בפניכם הבוקר דברים. חלק מהדברים שתשמעו כאן אולי יפתיעו אתכם. אנחנו נביא מידע עובדתי שחלקו, אולי, עומד בניגוד לקונספציית הוועדה.

לפני כן אני אומר כמה מילים אישיות. עברתי דרך ארוכה עד שהגעתי לתפקיד הזה. כיום אני יושב-ראש בנק לאומי. הייתי ממונה על התקציבים במשרד האוצר, הייתי מנכ"ל משרד האוצר. בין שאר התפקידים הייתי גם יושב ראש הדסה, יושב-ראש אוניברסיטת בן-גוריון. הובלתי הרבה מאוד יוזמות ציבוריות וממשלתיות לאורך השנים. אני מאוד גאה שהייתי איש מפתח כמפקח על המחירים בתכנית הייצוב בשנת 1985. אני מקווה שכולכם יודעים שהייתי מעורב הרבה מאוד בוועדות ממשלתיות, בכנסת, לא זר לי כל הנושא הזה. הייתי יושב ראש הוועדה הממשלתית להחזקות הבנקים בתאגידים ריאליים, יושב ראש הוועדה לבחינת תקציב הביטחון, ועוד כהנה וכהנה. בשנת 2010 התמניתי ליושב ראש בנק לאומי.

אני רוצה לספר לכם מה מצאתי כשהגעתי ללאומי. מצאתי בנק מקצועי. בנק לאומי מאז 1902, מאז שהוא נוסד, הוא ספק מרכזי של אשראי למשק הישראלי. היום מדובר על אשראי בהיקף של 275 מיליארד שקל. בנק לאומי הוא בנק אוניברסאלי וציוני. מה המשמעות של בנק אוניברסאלי? זה בנק שאנחנו מעורבים בחיי המשק ובחיי הלקוחות שלנו לכל אורך הדרך. אנחנו מספקים אשראי למשקי הבית בהלוואות, במשכנתאות, אשראי לעסקים קטנים. אנחנו מעניקים אשראי לעסקים בינוניים, שזה הליבה של המגזר העסקי, ואנחנו נותנים אשראי לחברות גדולות ולפרוייקטי תשתית גדולים. אנחנו עושים את זה, וזה קורה 116 שנה. בנק לאומי צומח ומשתנה יחד עם המשק הישראלי. השינויים שקורים במשק הישראלי משתקפים במלואם בתיק האשראי של בנק לאומי. אין צמיחה ופיתוח במשק מודרני ללא אשראי בנקאי. בכל פרויקט מרכזי שהיה ביישוב היהודי ערב הקמת המדינה ובשנים לאחר הקמת המדינה בנק לאומי היה מעורב - חקלאות, תעשייה, מים, התפלה, חשמל פרטי, אנרגיה ירוקה, כבישים, רכבות, בתי חולים, מה שאתם רוצים, עוד ועוד. כשהמשק הישראלי הפך להיות משק גלובאלי והייצוא הפך להיות קטר הצמיחה של המשק, בנק לאומי היה שם. כשהמשק הפך להיות משק בעל תעשיות הייטק, בנק לאומי היה שם. הוא מוביל את מימון תעשיות ההייטק במדינת ישראל. אנחנו מכירים במשמעות ובאחריות הרבה לספק אשראי, כי זה סם החיים של המשק, זה סם החיים של הלקוחות שלנו. לא היססנו לתת אשראי בשנים 2008 ו-2009, בשנות המשבר הגדול, כי ידענו שכל עיכוב באשראי מצידנו יכול להוות נזק למגזר העסקי ולצמיחת המשק הישראלי.

בנק לאומי הוא בנק מצוין. הוא מנוהל בצורה מקצועית ואחראית. הוא היה כזה גם בעבר. עם זאת, בנק לאומי הוא ארגון מתחקר, לומד ומפיק לקחים. כשהגעתי לבנק - אני הגעתי ב-2010 - מצאתי את הבנק בעיצומה של מהפכת אשראי שכבר החלה בשנת 2006. עכשיו נשאלת השאלה: מדוע היה צריך את המהפכה הזאת. כשמסתכלים על שנות השמונים והתשעים בבנקאות בארץ ובחו"ל, וזה לא דבר ספציפי לבנק לאומי, רואים שהאופן בו ניתנו הלוואות עסקיות גדולות - לרכישת שליטה ולמטרות אחרות - היה הרבה פחות משוכלל מהמצב היום. גם שיטות העבודה היו אחרות. כתוצאה מכך אופן מתן האשראי לעסקים גדולים דרש בדיקה מחודשת, תיק האשראי של בנק לאומי לעסקים גדולים הצריך עבודה רבה. זה מה שעשינו ב-2006 ואילך לפני כל גורם אחר בבנקאות הישראלית, לפני כללים שהוצאו על ידי בנק ישראל. בנק לאומי החל במהפכת האשראי, כאשר את המהפכה הזאת יזמה מי שיושבת כרגע לצידי, המנכ"לית דה היום שהייתה ראש החטיבה העסקית דאז. עכשיו אני רוצה להדגיש, היוזמה לשינוי לא נבעה ממשבר, כי 2006 הייתה שנתיים לפני המשבר הגלובאלי הגדול. השינוי גם לא בא מציווי רגולטורי. עשינו את זה מבחירה ומרצון אמיתי לשדרג את תיק האשראי של הבנק על ידי פרקטיקות חדשות שמשפרות את הפרקטיקות של העבר שלא התאימו עוד. ביצוע מהפכת האשראי הזאת לא היה טריוויאלי, זה היה שינוי חד לעומת המציאות שהייתה קיימת בעולם הבנקאות. אני יכול לומר לכם שהשינוי לווה גם בעימותים עם חלק מהלווים הגדולים שלא ראו בעין יפה את הסדר החדש ואת המתודולוגיה המוקפדת שנהגנו בה.

השינוי הזה התמקד בשני מישורים, בשני צירים. אחד, אופן מתן האשראי, ושניים, טיוב תיק האשראי. על זה אני רוצה לדבר בכמה נקודות. נתחיל בשינוי העמוק באופן מתן האשראי. בשנת 2006 שינינו מהיסוד את תהליכי החיתום והניהול של האשראי בבנק לאומי, ביססנו את הזיקה בין אשראים למקור ההחזר כדי להבטיח את כושר הפירעון, הקפדנו שזהות מקבל האשראי לא יהיה שיקול עיקרי בנתינתו, שיפרנו את ההתניות הפיננסיות, הוספנו מסמכים להצהרות הלווים, הוספנו בקרות כהנה וכהנה. אמצעי חשוב, מרכזי ומהותי בשינוי הייתה הקמתה של יחידה מיוחדת בבנק, מופרדת ועצמאית, אשר תפקידה להעריך באופן אובייקטיבי ובלתי תלוי את סיכוני האשראי במקביל ובנפרד מהגורם העסקי שנותן את האשראי. זה שינוי מהותי. זה שינוי מהותי בצורה שבה ניתן אשראי עסקי גדול בישראל. הוא גם היה מאוד חשוב לגביית האשראי. קראנו ליחידה החדשה הזאת נס"א. מה זה נס"א? ניהול סיכוני אשראי. השם הקליט הזה הפך להיות סטנדרט במערכת הבנקאות הישראלית. אבל זה לא רק השם, כי בשנת 2012 בנק ישראל הפך אותה להוראה מחייבת לכלל מערכת הבנקאות בישראל.

עכשיו לגבי טיוב תיק האשראי. פה היו לנו שני מוקדים, כאשר אני רוצה את תשומת ליבכם. במוקד הראשון נפרדנו מהרבה לווים בעייתיים גדולים. אסור לי להזכיר שמות. כפי שאתם יודעים, החוק לא מאפשר לי להזכיר שמות ולספר פרטים, אבל אני אומר לכם שעשינו בלאומי עבודה כל כך יסודית שאין לי ספק שבלעדיה לא על ארבע קבוצות לווים גדולים היינו יושבים איתכם פה היום, אלא על יותר קבוצות עם הרבה יותר בעיות. המוקד השני שטיפלנו בו בתחום טיוב האשראי היה תהליך גבייה מאומץ ביותר של כל החובות הקיימים. להבנתי, ואני אסביר את זה בהמשך, הוא הכי טוב שאפשר היה לעשות. אני רוצה להדגיש, אנחנו רואים בהחזר חוב ערך מוסרי. חובות צריך להחזיר, זה הבסיס של בנקאות. אם נורמה של אי החזר חובות תשתרש בעולם העסקי ובחברה הישראלית, יתערער לא רק הבסיס של הבנקאות ומערכת האשראי, יתערער הסדר החברתי כולו.

לשינוי העמוק שעשינו בכל תהליכי החיתום וניהול האשראי בבנק היו תוצאות יוצאות דופן. התוצאה הראשונה של השינוי שעשינו היה צמצום בקבוצות הלווים הגדולות. בשנת 2004 היו לנו שש קבוצות לווים גדולות. בשנת 2013 היו לנו אפס קבוצות לווים גדולות. כלומר, מזה שש שנים אין לבנק לאומי קבוצות לווים גדולות. קבוצת לווים הוגדרה כ-15% מהון הבנק. מה זה אומר ירידה במספר קבוצות הלווים? המשמעות היא אחת: ירידה גדולה בהיקף החוב של אותן קבוצות לבנק. קבוצות אלו חייבות לבנק היום, בשנת 2018, הרבה הרבה פחות, עוד יותר הרבה פחות ממה שהיו חייבות לבנק בשנת 2004. תוצאה שנייה של השינוי הגדול שעשינו בתחום האשראי הייתה קיטון משמעותי מאוד בשיעור הפסדי האשראי מעסקים גדולים. בעשר השנים האחרונות מאז אותו שינוי עמוק שעשינו בתחום האשראי בבנק, כולל בשנות המשבר של 2008 ו-2009, שיעור הפסדי האשראי הממוצע ללקוחות העסקיים הגדולים בבנק לאומי הוא 0.18%. אני חוזר, 0.18%. זה השיעור הנמוך ביותר בבנקאות הישראלית. זה גם אחד מהשיעורים הנמוכים ביותר בבנקאות בקנה מידה עולמי. כשמחברים את הירידה הזאת משש לאפס במספר קבוצות החוב של הלווים עם הפסדי האשראי שלנו במגזר העסקי שהם כל כך נמוכים, מקבלים תוצאה יוצאת דופן. הירידה הזאת בהיקף האשראי של הלווים הגדולים היא פועל יוצא של החזר חובות, לא של מחיקת חובות. אני חוזר, החזר חובות. זו ירידה בהיקף חוב שלא יכולה להיות תולדה של הפסדי אשראי. במילים אחרות, אצלנו בבנק לאומי הייתה גביית חוב של מיליארדים, לא מחיקת חוב של מיליארדים. עבדנו בנחישות, בהתמדה, בלי לעשות טובות לאף אחד, והחזרנו את הכסף לבנק.

עכשיו אתם יודעים את האמרה "יהללך זר ולא פיך". מה אומרים עלינו אחרים? קודם כל, מה אומר שוק ההון. "לאומי הגיע לשווי השוק הגבוה ביותר מכל הבנקים בישראל". זה בוודאי ביטוי לדברים שציינתי. בנוסף, מתוך סקירות רבות של אנליסטים המובילים בישראל ובעולם בחרתי רק שני ציטוטים. אחד של "לידר", שהוא ישראלי: "ההפרשה האפסית מלמדת על איכות התיק של לאומי". והשני של סיטי בנק האמריקאי: ‘top credit quality, the best in the sector’, או במלים אחרות: איכות תיק מעולה, הטוב ביותר בסקטור הבנקאי. יש הרבה ציטוטים אחרים.

עכשיו בנוגע לממשל התאגידי המתקדם בבנק לאומי. כדי שיינתן אשראי ללקוח צריך הגורם העסקי בבנק לאומי להביא המלצה כתובה, מתועדת ומנומקת. במקביל צריכה נס"א, אותה נס"א שדיברתי עליה, לחוות דעה על האשראי. בפני ועדת האשראי שדנה באשראים הגדולים מונחות המלצה של הגורם העסקי וחוות דעת של נס"א. התהליך הוא מובנה, הוא מפורט, הוא מתועד, הוא מפוקח גם על ידי הרגולטור. כל מתן אשראי עסקי בבנק כפוף לתהליך הזה. ברור שאנחנו נוקטים במתן אשראי בזהירות מופלגת. יש לבנק לאומי כללים מאוד מחמירים למניעת ניגודי עניינים, מעבר לנדרש ברגולציה. אנחנו, כידוע לכם, בנק ללא גרעין שליטה, אין לנו חשש לעסקאות עם בעל שליטה, רשימת הצדדים הקשורים אצלנו מאוד מצומצמת. הנהלים אצלנו למניעת ניגוד עניינים פוטנציאליים סביב מתן אשראי רחבים ומוקפדים ביותר. זה לא מקרה וגם לא מובן מאליו ש"אנטרופי" דירגה את איכות הממשל התאגידי של בנק לאומי מבין הבנקים בישראל בדירוג הגבוה ביותר בחברות הנסחרות בבורסה בתל אביב.

שלוש הערות לסיום. ראשית, מתן אשראי הוא לא מדע מדויק. תחשבו לדוגמה על בנק שנתן הלוואה יום לפני ה-11 בספטמבר לעסק בוול סטריט, או על בנק שמימן את רכישת רישיונות הנהיגה רגע לפני שהגיע "גט אובר". יש עסקים שיצליחו, יש עסקים שייכשלו, כי מתישהו תהיה הרעה במצב המקרו כלכלי בסקטור או בענף מסוים, מתישהו יהיו התפתחויות טכנולוגיות שלא ניתנות לחיזוי, מתישהו ניתקל גם בבעיות של משברים אישיים, מצבי חיים שאי אפשר לצפות מראש. גם כשנותנים את האשראי בצורה הכי מושלמת, על פי הנוהלים המוקפדים והמחמירים ביותר, יש סיכוי שהאשראי לא יחזור במלואו. בנקאות טובה היא לא בנקאות של אפס סיכונים, כי המשמעות של אפס סיכונים היא אפס אשראי. בנקאות טובה היא ניהול סיכונים נכון.

הערה שנייה - אני רוצה להבהיר את תפקידם של בנקאים, את טיב הקשר בינם ובין הלקוחות העסקיים הגדולים של הבנק. אנחנו גוף עסקי הפועל בסביבת תחרות מורכבת. אנחנו לא יושבים במגדל שן ומחכים שהלקוחות יתייצבו אצלנו במשרד, אין לנו את הפריבילגיה הזאת. התפקיד שלנו כבנקאים הוא לספק את הצרכים הפיננסיים של הלקוחות שלנו, ללוות אותם, לתמוך בהחלטות הכלכליות שלהם, כשהליווי הזה כרוך באינטראקציה, אינטראקציה עם הלקוח בכל הרמות, כולל ברמות הבכירות. הקשרים שבין בנקאי ללקוח הם קשרי עבודה. הם נשארים כאלה גם אם הם אוכלים עם לקוח ארוחת צהריים. ההחלטות מתקבלות רק בהתאם לנהלי הבנק, על פי כל כללי הרגולציה, ובמעורבות של כל הגופים הרלוונטיים.

הערה אחרונה - תראו, אני חושב שנדרשת זהירות בביקורת על העבר. "דור לדור יביע אומר". כל דור עושה את הטוב ביותר שהוא יודע, על פי השיטות, הניסיון והאמצעים שעומדים לרשותו. כל דור לומד מטעויות של קודמיו. אין לי ספק שהדור הבא ילמד מהטעויות שלנו, מהטעויות שלצערי אנחנו אפילו לא יודעים שאנחנו עושים. כך זה בבנקאות ובכל תחום בחיים.

אדוני היושב-ראש, חברות וחברי כנסת נכבדים, באנו לכאן היום בתקווה לקיים איתכם שיח מכבד ומכובד במגבלות החוק שכולנו כפופים להן, להשיב על שאלותיכם. אנחנו לרשותכם. תודה רבה.
יואב קיש (הליכוד)
תודה רבה, מר ברודט. אני חייב להגיד שאני מסכים לדבריך שהבנקים הם מנוע צמיחה ושללא אשראי בנקאי כל המשק ייפגע, זה ברור, אבל צריך גם להבין שלא יכול להיות מצב שבנקים חסינים מביקורת, לא יכול להיות מצב שאין טעויות בבנק ולא מפיקים לקחים מהעניין הזה. אני יושב-ראש ועדת הפנים בתפקידי. יש לנו גופים כמו משטרה שגם אצלה ביקורת היא נושא מאוד רגיש. אם היינו רואים תחרות אמיתית בשוק הבנקאות, יכול להיות שהתחרות הייתה עושה עבודה רבה בעניין הזה. יש לנו בעיה עם שוק שאין בו תחרות, עם דו-אופל שנשלט על ידי שני בנקים גדולים, ולכן הכנסת, אני חושב, בתפקידה בפיקוח הוא דרמטי ומשמעותי. תודה רבה על דבריך.

אני רוצה לחזור לשאלות שהתחלנו איתן בנושא הסודיות. שמענו את תשובתך, המנכ"לית. אני רוצה להפנות אותך לבקשה ספציפית במכתב שנשלח על ידי חבר הכנסת כבל: "רשימת כל דוחות הביקורת של הפיקוח על הבנקים שעסקו במתן אשראי על ידי הבנק לקבוצות הלווים, במישרין או בעקיפין, הכוללות את כותרת הדוח, תאריך הגשת הדוח לבנק ותאריך הגשת דוח הביקורת הסופי". אני מבין שיכולה להיות בעיה בתכנים עצמם, אבל מדוע מסירת הכותרת של הדוח, התאריכים של הדוח מהווה הפרה של סודיות בנקאית?
רקפת רוסק עמינח
נמצא איתנו כאן חנן פרידמן, ראש חטיבת רגולציה. הוא היה היועץ המשפטי הראשי של קבוצת לאומי לאורך שנים, הוא יוכל לענות על זה.
יואב קיש (הליכוד)
את לא יודעת לענות על השאלה הזאת?
רקפת רוסק עמינח
כל דוחות הביקורת כפופים לחיסיון. אין לנו שום אישור משפטי להתייחס.
יואב קיש (הליכוד)
האם הכותרת של הדוח, האם התאריך שבו הוגש הדוח זה גם מבחינתכם נושא של הפרת סודיות?
רקפת רוסק עמינח
בשביל זה יש לנו כאן עורך דין שיוכל לענות.
יואב קיש (הליכוד)
אבל לא תשובת עורכי דין ארוכה. אני רוצה תשובה של כן או לא, זה מספיק טוב.
חנן פרידמן
הנושא של חיסיון של דוחות ביקורת של בנק לאומי - -
יואב קיש (הליכוד)
סליחה, לשאלתי בבקשה. אני אחזור על שאלתי, כאשר אני רוצה תשובה של כן או לא, זה יהיה הכי טוב. אני חוזר על השאלה לטובתך. במכתב ששלחנו ביקשנו, מעבר לתוכן עצמו שאני מבין שייתכן ויש איתו בעיה של סודיות, את הכותרת של הדוח ואת התאריכים של הדוח. האם תאריך הגשת הדוח מהווה מבחינתכם מידע סודי?
חנן פרידמן
אני מפנה לפסק דין שניתן על ידי בית המשפט העליון בעניין התנועה לאיכות השלטון רק לפני שלושה חודשים. בית המשפט העליון עמד על כך שהפרת החיסיון על דוחות ביקורת של בנק ישראל היא עבירה פלילית. לנו אין את הפריבילגיה לעשות עבירות פליליות.
יואב קיש (הליכוד)
לתפישתך התשובה היא כן?
חנן פרידמן
התשובה היא שלנו אסור למסור כלום. היחידים שיכולים למסור - -
יואב קיש (הליכוד)
גם לא את התאריך.
חנן פרידמן
לנו אסור למסור שום דבר שקשור לדוחות הביקורת של בנק ישראל.
יואב קיש (הליכוד)
אני רוצה להתייחס לשאלה נוספת בעניין הזה, זה בהמשך לדבריו של השופט אורנשטיין מ-22 לאוקטובר 2018. "החיסיון הבנקאי בין בנק לבין לקוח הוא של הלקוח של הבנק". אנחנו במקרה הזה לא מדברים על המפקח. במילים אחרות השופט כתב, וזה בהמשך לפסיקות קודמות, שהחיסיון והסודיות בנושא לקוח אינם של הבנקים אלא של הלקוח. הזכרנו את ארבע הקבוצות: תשובה, פישמן, דנקנר ואפריקה ישראל. רציתי לשאול, האם פניתם לכל אחת מהקבוצות האלו ושאלתם אותן אם הן מוותרות על הסודיות הבנקאית, או שמא על דעת עצמכם החלטתם, בלי לשאול את הלקוח, שהזכות לחיסיון היא לא של הלקוח? האם הייתה פנייה ברורה ללקוחות בנוגע לחיסיון?
רקפת רוסק עמינח
כפי שאתם בוודאי יודעים, פנינו אליכם על מנת לבקש לדעת מה הם הנושאים שבהם תרצו לעסוק. מאחר שלא ידענו את הנושאים שנדבר עליהם היום, אז גם - -
היו"ר איתן כבל
זו הסיבה שלא העברתם לנו חומר, אני מבין.
יואב קיש (הליכוד)
האם באיזה שהוא שלב בתהליך הייתה פנייה ללקוחות, כן או לא?
רקפת רוסק עמינח
התשובה היא לא, כפי שהסברתי.
יואב קיש (הליכוד)
אני מניח שאתם מכירים, לפחות לאחרונה, שמר פישמן ויתר על סודיות בקשר לבקשת העיון שהוגשה בתיק פשיטת הרגל שלו.
היו"ר איתן כבל
עם כל הכבוד למר חנן פרידמן, הוא לא אמור עכשיו להיות זה שמשיב על כל השאלות. זה גם היה עם בנק הפועלים. אנחנו לא עכשיו משנים את העניין כך שמר פרידמן יהיה קולט הנתזים של הדיון. צריך להיות ברור שיש יושב-ראש, יש מנכ"לית.
חנן פרידמן
אני רק אשלים בעניין הזה. החלטת הביניים של הנשיא אורנשטיין משבוע שעבר, מ-22 לחודש, היא החלטת ביניים, היא בדיוק מחדדת את הנקודה. קבע הנשיא אורנשטיין שאמנם מר פישמן ויתר על הסודיות הבנקאית שלו, אבל כדי שהוא יוכל – אגב, זה לא הליכים שקשורים אלינו, כי הבקשה הוגשה לגבי הליכים שנוגעים לבנק אחר - לתת החלטה אופרטיבית בעניין, הוא צריך לדעת מי הצדדים השלישיים הנוספים שעלולים להיפגע. סודיות בנקאית, כמו שחבר הכנסת קיש אמר, היא סודיות של הלקוח. בתאגידים גדולים יש יותר מאדם אחד שהוא הלקוח, לכן בית המשפט ביקש –אני לא זוכר את התאריך - שתוגש לו רשימה של הצדדים השלישיים על מנת שהוא יוכל לתת - -
יואב קיש (הליכוד)
עד ה-31, לדעתי.
חנן פרידמן
אני לא זוכר. גם אם פונים למר אליעזר פישמן או לכל לווה אחר, זה עדיין לא פותר את הבעיה של הסודיות הבנקאית.
יואב קיש (הליכוד)
בקשתי מבנק לאומי היא לפנות לכל ארבע קבוצות הלווים האלה, לפנות אליהם עם בקשה של ועדת החקירה, כדי לראות אם הם מוכנים לוותר על חובת הסודיות שלהם, ואם כן, על מה. גם אם הם יתנו תשובה חלקית לנושאים מסוימים, נא להעביר לנו את תשובתם ואת החומרים הנובעים בהמשך לתשובתם במידה והם יאשרו אותה.

אני עכשיו שם רגע בצד את הסודיות של הלקוחות, אני עובר לדבר על דוחות ביקורת. פה אני רוצה להפנות את תשומת ליבכם לרשימה של כלל רשימות הביקורת של בנק ישראל בנוגע ללווים גדולים. יש 95 דוחות שהעביר הפיקוח על הבנקים לוועדה, זאת מבלי להעביר את כותרות הדוחות המפורשות. מתוך 95 דוחות הביקורת בנושא לווים גדולים, כמה מהם נוגעים לבנק לאומי? 20,30? כמה דוחות קיבלתם בעניין הזה, או שגם מספר זה הינו סודי לתפישתכם?
רקפת רוסק עמינח
אני לא יודעת.
יואב קיש (הליכוד)
סדר גודל. האם מדובר בבודדים, בעשרות?
רקפת רוסק עמינח
לא ספרנו.
יואב קיש (הליכוד)
אבל יש דוחות שנוגעים בכם?
רקפת רוסק עמינח
אני מניחה.
יואב קיש (הליכוד)
היושב-ראש, אני מצטרף לאמירת הפתיחה שלך על כך שאנחנו רואים שנושא הסודיות הוא נושא מאוד מורכב בתפקידה של ועדת החקירה הפרלמנטרית. אני רואה את זה בשני כיוונים. אחד, מה שהגדרת בתחילת דבריך על ועדת המשנה שתטפל ותהיה רשאית לקבל את החומרים האלה. אני חושב שזה חייב לעבור חקיקה. צריך לקדם חקיקה פרטית - כל חבריי יצטרפו לעניין - כדי שמפה והלאה נושא הסודיות לפחות כלפי הכנסת לא יהיה. זה משהו שאני חושב, היושב-ראש, שאתה צריך לקדם בהקדם האפשרי.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
זאת לא הצעת חוק פרטית, זו הצעה של ועדה.
היו"ר איתן כבל
כן.
יואב קיש (הליכוד)
לא בטוח שהוועדה יכולה לחוקק. אם אנחנו נגלה, חבריי חברי הוועדה, שלאור כך שאנחנו לא מצליחים לקבל חומרים אין ביכולתנו לקיים את מטרת הוועדה, אני חושב שעלינו להמליץ לממשלה להקים ועדת חקירה ממלכתית בנושא על-מנת שתוכל לקבל את כל החומרים ללא שום מגבלה. אנחנו נתקדם עם הפעילות של הוועדה, אבל זה מהלך שיכול להיות.

אני ממשיך הלאה בנושאים נוספים שקשורים לדוחות הביקורת שבנק לאומי קיבל. אמרת שאת לא זוכרת כמה. אנחנו מניחים שחלקם מופנים לבנק לאומי. הפיקוח על הבנקים בדק ב-2013 וב-2014 את האשראי שניתן לקבוצת דנקנר גם בבנק לאומי. ככתוב בתגובת בנק ישראל לבית המשפט העליון בעתירה של התנועה לאיכות השלטון, ואני מצטט: "בכל הקשור לעניינה של העתירה, יצוין כי בביקורות האמורות נבדקה מידת סיכון האשראי שניתן גם לקבוצת נוחי דנקר. בביקורות אלו נבדקו תהליכי הערכה של הסיכון כמו גם מערכות הסיכון עצמן, ונדרש תיקון של ליקויים שנמצאו". אני אשמח לקבל הסבר על מה הליקויים שנמצאו בבנק לאומי, ומה סיבות העומק שהביאו לליקויים אלה.
רקפת רוסק עמינח
כפי שאמרנו, לא נוכל לדבר על לווה ספציפי או על הלוואה ספציפית. בנק לאומי מנהל תיק אשראי של 275 מיליארד שקל עם מיליון וחצי לווים. תמיד, למרות כל המאמצים שנעשים, יש ליקויים, תמיד יש דברים לתקן. חלק מהעיסוק שלנו זה לתקן כל הזמן ולהשתפר.
יואב קיש (הליכוד)
בשבוע שעבר הייתה לנו קליטת דוח ביקורת על בנק פועלים. היו שם חריגות מניהול בנקאי תקין במתן אשראי ללווים גדולים. הוועדה מבקשת לקבל עבור כל שנה מ-2003 עד היום תיאור - אני לא צריך שמות של לווים דווקא, ככה אולי נצא ממלכודת הסודיות שלכם - של כל אחת מהחריגות מהוראות ניהול בנקאי תקין בקשר ללווים הגדולים אשר נמצאו ליקויים בפעילותכם. אנחנו נבקש את זה לוועדה. אנחנו מבקשים גם את מספר הפעמים שבהם חרגתם בכל הקשור ללווים הגדולים.
היו"ר איתן כבל
האם אתם יכלים להעביר את החומר שביקש יושב-ראש הישיבה?
רקפת רוסק עמינח
בכל דבר שתבקשו נתייעץ עם היועצים המשפטיים. ככל שנוכל לסייע נסייע ונעביר.
יואב קיש (הליכוד)
גברתי המנכ"לית, האם את יכולה לתת לי אפילו מספר אחד מסך הפעמים שחרגתם מניהול בנקאי תקין באשראי?
רקפת רוסק עמינח
המדיניות שלי כמנכ"ל בנק לאומי והמדיניות של הדירקטוריון - דוד ברודט יושב פה לצידי, הוא יכול להעיד על זה - זה לנהל את הבנק לפי כללי הרגולציה, לפי כל הוראות הדין, לפי כללי ניהול בנקאי תקין. לגבי חריגה כזו או אחרת שאתה שואל לגביה, אם אתה שואל, אנחנו נצטרך לבדוק, תעביר לנו למה אתה מתכוון ונתייחס. לא ידוע לי שום דבר.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
גברתי, יש להניח שיש דוח כזה גם בנוגע לבנק לאומי, כי כמו שאתם יודעים יש בעיות במתן אשראי, זה נוהל עסקים רגיל שיש בו בעיות. הוא מבקש, מבלי להתייחס לשמות של לווים, להעביר לנו את החריגות.
רקפת רוסק עמינח
אני לא יודעת שהיו חריגות כאלו בכלל.
יואב קיש (הליכוד)
את זה ראינו בדוחות של הבנקים. אמרת בעצמך שחלקם נוגעים לבנק לאומי. אמנם לא נכנסנו לנושאים עצמם, אבל יש חריגות שהיו במתן אשראי ללווים גדולים בבנק לאומי שבאים לידי ביטוי בדוחות האלה. הבנתי שהדוח סודי. אני מבקש את כמות החריגות להעביר לוועדה, לפחות שנדע על איזה מספר אנחנו מדברים.
רקפת רוסק עמינח
כמו שאמרנו, יש לנו דוחות ביקורת כמו לכל בנק. כשאנחנו מנהלים אשראים יש דברים שבהם יש צורך בתיקון. אני לא בטוחה שבין זה לבין חריגות מנוהל בנקאי תקין יש קשר, לכן נבדוק את מה ששאלת ונחזור אליכם בצורה מסודרת.
דוד ברודט
בנק לאומי הוא ארגון מאוד מתחקר, מאוד לומד, מאוד משפר ליקויים ומפיק לקחים. בטוח שב-275 מיליארד שקל, שזה גודל תיק האשראי שלנו, ובמאזן של 450 מיליארד שקל נופלות פה ושם טעויות. אם אני מסתכל על הדנ"א של הבנק הזה - אני כחובב היסטוריה בדקתי את העניינים, הסתכלתי עליהם גם הרבה מאוד שנים אחורה – זה בנק עם דנ"א מאוד מיוחד. מצד אחד, יש לנו את הזהירות ואת השמרנות שמאפיינת בנק, מצד שני, יש לנו את הדנ"א ואת התפישה.
יואב קיש (הליכוד)
מר ברודט, אני רוצה להזכיר לך שבדנ"א נדרשתם לשלם מיליארדים לארצות הברית על התייחסות לא ראויה כלפי רשויות המס, אז בוא לא נדבר על דנ"א של ארגון שאני אישית לא עבדתי בו ולא מכיר אותו אבל יש בו ליקויים בוודאות.
דוד ברודט
אמרתי שיש ליקויים, אבל יש לנו תהליך מאוד מובנה של שיפורים, לימודים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
כל מה שביקשנו זה לקבל דוגמאות.
דוד ברודט
אני רוצה להעמיד את הדברים בקונטקסט הרלוונטי.
היו"ר איתן כבל
לא נראה לי שבתוך כל הדוחות - -
דוד ברודט
לא אמרתי.
היו"ר איתן כבל
אני מתייחס לדבריה של המנכ"לית. אולי אני אפילו חושש שאתם סומכים יותר מדיי על עניין הסודיות. אפילו שאלה לגבי איזה דוח כזה או אחר אינכם יודעים?
יואב קיש (הליכוד)
זה היה המסר. מזה אני מבקש להמשיך. אני רוצה להתייחס לממצאים של הביקורת שבוצעה בבנקים בתחום הלווים הגדולים, זה על פי מסמך של בנק ישראל מפברואר 2017. בנק ישראל כותב: "התיקונים שהוא הנהיג פעלו לצמצום החשיפה שקודם לכן הייתה גדולה מידי. הפיקוח דרש כי תתקנו את ההתנהלות שלכם, שתסווגו חובות של לווים בעייתיים כנדרש. לווים אלה נחשבו עד אז על ידי חלק מהבנקים כלווים טובים ותקינים אשר עובדים איתם רגיל". האם בין הלווים האלה שסווגו אצלכם כטובים הייתם צריכים לשנות סיווג בעקבות הערות הפיקוח על הבנקים?
רקפת רוסק עמינח
חשוב להגיד שאנחנו מקבלים בברכה את הביקורת של הפיקוח על הבנקים, מקשיבים לאמירות שלהם אלינו. כפי ששמעתם את דוד ברודט בתחילת דבריו, אנחנו בשנת 2006 עשינו מהפכה בלאומי בניהול האשראי, דבר שהביא לכך שבנק לאומי מסווג אשראים מהר מאוד.
יואב קיש (הליכוד)
לא היו בפנייה של הפיקוח על הבנקים ל-2017?
רקפת רוסק עמינח
את התשובה של מה שאמר בנק ישראל תשאל את בנק ישראל.
יואב קיש (הליכוד)
מה קרה בבנק לאומי עם ההנחיה שקיבלתם לגבי לווים גדולים ובעייתיים? היו כאלה שמהגדרה של לווה טוב הפכו להיות לווה בעייתי. האם אצלכם בבנק היו כאלה?
רקפת רוסק עמינח
כמו שאמרנו, יש חיסיון על דוחות ביקורת. לעבור עליו זו עבירה שאני לא אעשה.
יואב קיש (הליכוד)
לא שאלתי מי, שאלתי אם היה.
רקפת רוסק עמינח
חיסיון על דוחות ביקורת לא קשור רק ללווה ספציפי. אני כן חושבת שיש תשובה שתניח את דעתך. בנק לאומי מסווג את החובות באופן מאוד מאוד שמרני ומאוד מהר. אני לא זוכרת שבנק לאומי נדרש שמישהו יגיד לו שיש איזו שהיא בעיה.
יואב קיש (הליכוד)
אני אגיד לך למה זה לא עונה לשאלתי. אני רוצה לעסוק פה במספרים ובעובדות. תשובה כללית על כך שבנק לאומי עושה ככה וככה, יכול להיות שזה נכון, יכול להיות שלא, קשה לי לשפוט אותה. אם היית אומרת לי תשובה כמו: לאור ביקורת 2017 לא נאלצנו לשנות סיווג של אף לווה, זו תשובה טובה. להגיד שהיו מספר לווים שהייתם צריכים לשנות, אני חושב שזו גם תשובה טובה. לתת לי תשובה שאומרת שככה זה בבנק לאומי - לא עוזר לי.

אני רוצה להוסיף דבר נוסף. הפיקוח טוען שבאותה תקופה הוא נאלץ לדחוף את הבנקים להפעיל לחץ לגביית כספים מהלווים ולקבל ביטחונות נוספים. את יכולה להסביר לי למה במקרה שלכם הפיקוח צריך לדחוף אתכם לגבות חובות, האם זה לא מובן מאליו.
רקפת רוסק עמינח
גביית חובות מובנת מאליה. גביית חובות של לווים גדולים נעשתה בלאומי לפני שנים רבות. כמו שאמר כאן דוד, החל מ-2013 אין בלאומי אף קבוצת לווים גדולה. החל מ-2015 אין אף קבוצת לווים שמגיעה ל-10% מהון הבנק. רק לסבר את האוזן, ב-2004 היו ללאומי קבוצות לווים רבות שהגיעו בין 25% ל-30% מההון של הבנק. איך ירדנו ממקום שבו היינו עם קבוצות לווים של 25%,30% מההון של הבנק ב-2004 לכך שאין לנו אף קבוצת לווים ב-2013, כשב-2015 אין לנו אפילו קבוצת לווים שמגיעה ל-10% מהון הבנק? כל הנתונים שאנחנו נותנים הם נתונים מתוך הדוחות הכספיים.
יואב קיש (הליכוד)
את יודעת שגם כשאומרים, בסוף המספרים מחביאים בתוכם הרבה מאוד משמעויות. גם 10% יכול להיות הרבה כסף. אני לא זוכר בדיוק את המספר של כמה היה ה"דיפולט" לבנק לאומי מול כל אחת מהקבוצות האלו. אפשר לבדוק, אפשר להיכנס לזה.
דוד ברודט
ציינתי שכל ה"דיפולט" של בנק לאומי באשראים גדולים היה 0.18%.
יואב קיש (הליכוד)
מה זה "גדולים"? מה הכנסת בפנים?
דוד ברודט
גדולים הגדרנו.
יואב קיש (הליכוד)
הנושא של דחיית מועדי פירעון האשראי, גלגול. לפעמים יש לזה סיבה עסקית טובה, אבל לרוב זה יכול להעיד על קושי אצל הלווים. האם זה מובן לכם? האם היו מקרים כאלה בבנק?
רקפת רוסק עמינח
מחזור חובות זה חלק מפרקטיקה בנקאית. גם במקרים שבהם יש רצון להמשיך ללוות לקוח ולתת לו אשראי מחדש - - מחזור אשראי זה אשראי מחדש גם באשראי פרטי וגם בלווה גדול.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לזה אנחנו מסכימים.
רקפת רוסק עמינח
זה יכול להיות דווקא ללווים מאוד מאוד חזקים. זה יכול להיות גם ללווה שהוא לווה שנמצא בקשיים. זה יכול להיות להרבה מאוד מצבים. התשובה היא בהחלט כן, ולכל סוגי הלווים.
יואב קיש (הליכוד)
האם במקרי ה"דיפולט" נבחנו המסקנות לגבי מדוע החוב גולגל? ההליך הזה של בחינה אחורה נעשה?
רקפת רוסק עמינח
יש לנו ועדות הפקת לקחים בבנק לאומי שבוחנות כל מקרה של "דיפולט". אולי אני בכל זאת ארחיב לגבי הנתונים שאמר דוד. תראו, במגזרי הנדל"ן, עסקית ומסחרית, שזה כל הלקוחות שהם לא קמעונאות בלאומי - אנחנו מדברים על עשר שנים, כולל שנת המשבר, החל מתקופת המהפכה שעשינו ועד היום - שיעור הפסדי האשראי בלאומי הוא זניח, בכל קנה מידה הוא הנמוך ביותר בישראל. הוא אחד מהנמוכים בעולם. ציטטנו לכם שני גורמים, אפשר לצטט עוד הרבה.
יואב קיש (הליכוד)
אז אני מבין שהדוח של בנק ישראל רלוונטי בעיקר לבנקים האחרים, לא ללאומי לפי דברייך.
רקפת רוסק עמינח
את השאלה הזאת כדאי לשאול את בנק ישראל.
יואב קיש (הליכוד)
בשבוע שעבר ראינו שבנק הפועלים העניק אשראי במאות מיליוני שקלים ללא ניתוח רגישות. תגובת מנכ"ל הבנק הייתה: "חוכמה בדיעבד היא קלה". ניתוח רגישות ברור לכולנו, חייב להיות טרם הענקת אשראי. זו לא חוכמה בדיעבד. אני רוצה לדעת מה מספר הפעמים שנקבע כי הענקתם אשראי ללווה גדול ללא ביצוע ניתוח רגישות.
רקפת רוסק עמינח
בתקופה שבה עשינו שינוי, ב-2006, הכנסנו מתודולוגיה לפיה אנחנו עושים ניתוחי רגישות לכל אשראי שאנחנו נותנים, בוחנים את כל הסיכונים.
יואב קיש (הליכוד)
לא היה אשראי שניתן ללא ניתוח רגישות, זה מה שאת אומרת.
רקפת רוסק עמינח
אשראים שעוברים את נס"א, שזה האשראים הגדולים, שזה כל אשראי בלאומי שהוא מעל 25 מיליון שקל, ניתן במתודולוגיה החדשה החל מ-2006. שם אנחנו מסתכלים על כל הסיכונים, עושים ניתוח לאותם סיכונים.
יואב קיש (הליכוד)
שאלה ששאלנו את בנק פועלים אני שואל אתכם עכשיו - האם יש מקרים שאת מכירה שבהם פוטרו או נענשו עובדים בכירים בבנק לאומי בגין חריגה חוזרת ונשנית מכללי ההתנהלות של הבנק?
רקפת רוסק עמינח
תראה, אשראי הוא לא מדע מדויק. אנחנו נותנים אשראי - -
יואב קיש (הליכוד)
את ה-error ו-mistake דיברנו עם בנק הפועלים. אני שואל ספציפית במקומות שזיהיתם שעובדים כשלו בתפקידם.
רקפת רוסק עמינח
כשזיהינו שעובד כשל בתפקידו, כשהכשל כלל מרמה, מעילה וכו', אנשים הועברו מתפקדים באופן מיידי, ננקטו כנגדם אמצעים הכי הכי.
היו"ר איתן כבל
זאת לא השאלה, ברור לך.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
חריגה מנוהל בנקאי תקין, לזה אנחנו מכוונים. לא אשראי שלא הצליח, לא אשראי שכשל, גם לא גנבה.
רקפת רוסק עמינח
בהנחה שאנחנו לא מדברים על מרמה, נשארו האשראים שבהם נולד כשל. אנחנו לא נוקטים צעדים כשהאשראי לא נגבה, זה חלק מהעסק שלנו.
יואב קיש (הליכוד)
אני רוצה לתת דוגמה, אולי מזה נסיק לאשראי. בניהול לא תקין בתביעה נגזרת שהוגשה נגד נושאי משרה בבנק לאומי ב-2014 - יש לי את מספר התיק למי שרוצה, אבל נחסוך את זה לציבור - נטען כי בנק לאומי התיר לקבוצת אי.די.בי לשלם דיבידנדים למעלה והחוצה. המשמעות של הדבר היא: אל"ף, זרמי המזומנים לא שימשו להקטנת החוב ללאומי, נהפוך הוא, קבוצת אי.די.בי קיבלה אשראי נוסף שלא יכלה בבוא העת להשיבו, ובי"ת, הבטוחות, כלומר המזומן בקופת החברה שלא היה צריך לשחרר - שוחרר. הבנק הגיש מסמך שנשאר חסוי, כשכותרתו היא: נושא השיפורים לאור מסמך העקרונות לעומת המצב ערב בקשת ההליך. אני מניח שכל הסיפור הזה מוכר לך היטב. נדמה לי ששולם סכום של כ-300 אלף שקלים לאותו תובע והסיפור ירד מסדר היום הציבורי. לאור כל החריגות האלה מניהול בנקאי תקין, האם היו עובדי בנק שנתבקשו לעזוב את הבנק? מה בנוגע לחברי ועדות האשראי, איזה צעדים נקטתם כלפי מי שפעל שלא כשורה?
רקפת רוסק עמינח
כפי שאמרתי, לא אוכל להתייחס ללווה ספציפי ולאנשים ספציפיים, אני רק אומר את הדבר הבא: לא רק במרמה, גם במקומות שבהם אנחנו מגלים איזו שהיא סטייה חמורה מנהלי הבנק יכול שתהיה איזו שהיא סנקציה. לא בדרגים שאני זוכרת, לא מקרה שאני כרגע יכולה לזכור.
היו"ר איתן כבל
גברתי מבינה שאנחנו מתכוונים לעובדים, לא ללווים.
יואב קיש (הליכוד)
האם היו עובדים שנענשו במסגרת הפקת הלקחים מההתנהלות מול רשויות המס בארצות הברית?
רקפת רוסק עמינח
אני חושבת שהנושא של האמריקאים הוא נושא שצריך לנתח אותו בנפרד. צריך להתייחס לוועדה בראשות השופט גורן. אחרי עבודה של חודשים מאוד מאוד ארוכים היא קבעה מה הן המשמעויות לגבי כל אחד בבנק לאומי, כאשר אני מתייחסת במקרה הזה לאנשים שעבדו בבנק לאומי, לא ללווים.
דוד ברודט
הרבה מאוד עובדים – אני לא זוכר כמה – שהיו מ-2002 עד 2010 לא נמצאים בבנק לאומי מאז שנת 2011,2012. מבחינה זו, כן, יש עובדים שאינם נמצאים בבנק מסיבות כאלו ואחרות.
יואב קיש (הליכוד)
לכל האירוע עם רשויות המס בארצות הברית תהיה התייחסות נפרדת.
דוד ברודט
נענה לשאלה בבוא הזמן.
יואב קיש (הליכוד)
האם הפיקוח על הבנקים הטיל קנסות כלשהם על בנק לאומי מ-2003 עד היום בעקבות חריגות מניהול בנקאי תקין?
רקפת רוסק עמינח
אני מוכנה לבחון את השאלה הזאת ולחזור אליך.
יואב קיש (הליכוד)
לך זכור קנס?
רקפת רוסק עמינח
לא.
יואב קיש (הליכוד)
את אומרת שלאורך תקופתך את לא זוכרת.
רקפת רוסק עמינח
לא זוכרת.
יואב קיש (הליכוד)
אני רוצה לפנות בשאלה מאוד רגישה בסיטואציה שאנחנו נמצאים, וזה מערכת היחסים בין הבנקאי ללווים הגדולים. ברור לי שהיא יכולה להיות קרובה ואינטימית, שהיא יכולה לייצר ניגוד עניינים. מה המנגנונים שקיימים היום בבנק שימנעו ניגוד עניינים וקרבה מוגזמת בין עובד בכיר לבין מי מהלווים הגדולים?
רקפת רוסק עמינח
אני אבקש מחנן, שהוא ראש חטיבת הרגולציה ומטפל בכל התחום הזה בבנק לאומי, לתת איזו שהיא סקירה קצרצרה.
חנן פרידמן
נושא מניעת ניגוד העניינים בלאומי זה נושא שאנחנו מקדישים לו הרבה מאוד משאבים. זה גם לא נושא שכל מנהל מחליט על עצמו. כל מנהל שמתחיל לעבוד, וזה באופן תקופתי פעמיים בשנה, נדרש למלא שאלון מאוד מפורט על כל הקשרים העסקיים שלו, על ההחזקות שלו, של בני משפחתו הקרובים והרחוקים יותר, כאשר על בסיס זה מזכירות הבנק קובעת לכל אחד מהמנהלים – יש שם עורכי דין שזו התמחותם - את גבולות המותר והאסור. אנחנו לא רק מסתפקים בלקבוע את גבולות המותר והאסור ואת המגבלות שיחולו על כל מנהל, אנחנו גם דואגים שבמערכות המיגוניות שפיתחנו אותם מנהלים לא יקבלו את החומר שנוגע לאותם גורמים שהוגדר לגביהם, שנקבע שיש להם ניגוד עניינים. הם גם לא מוזמנים לאף אחת מהישיבות שבהן נדונים הנושאים שקשורים לאותם גורמים.
יואב קיש (הליכוד)
גברתי המנכ"לית, האם לאור הנוהל, כפי שהגדיר מר חנן פרידמן, היו מקרים בהם את בתקופתך כמנהלת האשראי העסקי נאלצת לא להשתתף בדיונים של לווים ספציפיים?
רקפת רוסק עמינח
אני מקיימת את כללי מניעת ניגוד העניינים של בנק לאומי, ככל שזה נוגע אלי, קלה כחמורה.
יואב קיש (הליכוד)
זה אומר שהיו מקרים שבהם לא היית בישיבות של לווים גדולים?
רקפת רוסק עמינח
במקרה שבו נוצר ניגוד עניינים לא הייתי.
יואב קיש (הליכוד)
שאלה נוספת לגבי הרגולציה. שמענו לפני רגע שלפי מיטב זיכרונך רגולטורים לא הטילו - אולי קרה, אבל את לא זוכרת - קנס של הפיקוח על הבנקים כלפי בנק לאומי.
רקפת רוסק עמינח
שאלת שאלה ספציפית.
יואב קיש (הליכוד)
ספציפית.
רקפת רוסק עמינח
התשובה היא שאני לא זוכרת.
היו"ר איתן כבל
אני לא יכול להרשות ככה לעצמי לעבור כלאחר יד. ממה נפשך? אם לא היה, כנראה שאת לא אמורה לזכור, אבל אם את מתלבטת בעניין הזה - -
יואב קיש (הליכוד)
היא רוצה לבדוק.
היו"ר איתן כבל
ברור לי שהיא רוצה לבדוק, אבל הייתי מצפה ממנכ"לית לזכור אם היה אירוע אחד, הרי בכל זאת זה אירוע מכונן. זה מדליק נורה.
יואב קיש (הליכוד)
אפילו אם אחד לא היה, רגולציה שלא אוכפת אכיפה משמעותית ומרתיעה - - אחד החששות שלנו זה שהמפקחים, שבעצמם הופכים להיות מפוקחים, מה שנקרא הדלת המסתובבת יכולה להשפיע, לצערי, גם על העניין הזה. אני רוצה שחבר הכנסת וקנין ימשיך בנושא הזה של הדלת המסתובבת. בקשה, חברי חבר הכנסת וקנין.
יצחק וקנין (ש"ס)
תודה. אני פונה אליך, מר ברודט, כיוון שאתה שימשת בחלק מהתקופות גם בתפקיד בכיר מאוד במשרד האוצר. טיב האיכות והפיקוח מוסברים לעיתים באמצעות התיאוריה של השבר הרגולטורי. על פי התאוריה הזאת, הפיקוח מגן על הבנקים מפני תחרות או תופעות אחרות שיפריעו לבנקים. ישבתי במספר ישיבות בוועדה הזאת ובוועדות האחרות. נוכחתי לראות את הדומיננטיות הזאת של המפקח על הבנקים, ראיתי שהרשות המפקחת נשבית באופנים הבאים: אל"ף, המפקחים עבדו בעבר בתחום הבנקאות ולכן הם מזדהים עם המטרות של הבנקים, ובי"ת, המפקחים צופים כי בגמר תפקידם יעברו לעבוד בבנקים. המפקח על הבנקים, ד"ר חדוה בר, היא יוצאת בנק לאומי. היא אף הייתה מבכירי הבנק באותה תקופה בה אנחנו עוסקים. זה לא ייחודי רק לבנק לאומי, כי גם המשנה לנגידה, ד"ר נדין טרכטנברג, היא יוצאת בנק הפועלים. המפקח על הבנקים לשעבר רוני חזקיהו, שאני מכיר באופן אישי, הגיע מבנק דיסקונט ומשם המשיך להיות יושב-ראש הבנק הבינלאומי. כידוע לך, מר ברודט, יש דוגמאות נוספות. אתה הגעת ממשרד האוצר וגם קובי הבר. סמנכ"ל בכיר וראש החטיבה העסקית הגיע מאגף התקציבים. אוהד מראני, דירקטור בבנק, היה מנכ"ל משרד האוצר. ציפי סאמט, שהיא דירקטור, היא גם מהאוצר וגם מבנק ישראל. מר אידלמן, עוד דירקטור, היה במועצה המנהלת של בנק ישראל. נראה כי בנק לאומי הפך להיות מעין לשכת תעסוקה של עובדי המדינה, לפחות ממה שמצטייר פה, לאלה שמגיעים מהבנק ישראל וממשרד האוצר. מדובר במסורת די עתיקה בבנק לאומי, זה לא איזה דבר חדש. קודמתה של המנכ"לית הנוכחית, הגברת גליה מאור, הייתה המפקחת על הבנקים בעת משבר ויסות מניות הבנקים. עולה הסבר הגיוני מדוע רגולטורים אינם אוכפים אכיפה משמעותית. אתה אומר: אני באיזה שהוא שלב אהיה שם. היום אני המפקח, מחר אני המפוקח. אך אומרים? הדלת המסתובבת עובדת. אתה אמרת שאם היו צריכים לבדוק את כל מתן האשראי, לא רק של ארבע החברות האלו, היינו נמצאים במקום אחר לגמרי. זה לא רק ארבע החברות. זה מוכיח מעל כל צל של ספק שפה הייתה בעיה של מפקח ומפוקח. המפקח לא עשה את עבודתו, כי הוא ידע באיזה שהוא שלב שהוא יגיע לצד השני. מה יש לך לומר על זה?
דוד ברודט
העלית פה כמה נקודות, אני אשתדל לענות כמיטב יכולתי. לגבי מדיניות בנק ישראל במינוי מפקחים, את זה אתה צריך לשאול אותם. אני מאמין שבנק ישראל עושה את הבדיקות של ניגודי העניינים שלו בצורה הטובה ביותר. הוא גוף ממלכתי, חזקה עליו שהוא יודע לבחון את הדברים.
יצחק וקנין (ש"ס)
לא שאלתי על ניגוד העניינים, שאלתי על ביצוע העבודה שלך כמפקח שצריך לבדוק בזמן אמת. תראה, אתה מדבר איתי על מה שקורה היום, על מה שעשיתם. מה קורה בזמן אמת? פה התמונה מאוד עגומה.
דוד ברודט
אני לא יודע למה התמונה היא עגומה. אני חושב שמעבר אנשים מסקטור אחד לסקטור שני הוא דבר שקורה במדינת ישראל בענפים שונים. מה שחשוב הוא לבדוק אם ישנם ניגודי עניינים וקשרי זיקה. בנק לאומי מנהל, ואני אומר את זה בתוקף תפקידי כיושב ראש הדירקטוריון, את בדיקות הזיקות של הדירקטורים שלו בצורה כל כך קפדנית וכל כך יסודית, שאנחנו שומעים טענות ותלונות מצד דירקטורים שרוצים להתמנות בבנק ולא יכולים בסופו של דבר כי נמצאה איזו שהיא זיקה שיכולה לפסול אותם. אנחנו לא נבוא ונאמר שאם אדם היה פעם באיזה שהוא תפקיד ציבורי אז אסור לו להיות באיזה שהוא תפקיד במגזר העסקי.
יצחק וקנין (ש"ס)
את זה לא אמרתי. לא הייתה לי כוונה כזאת. הכוונה שלי לכשלים בזמן אמת.
דוד ברודט
אז בוא נדבר על הכשלים.
יצחק וקנין (ש"ס)
זאת הבעיה המרכזית.
דוד ברודט
בדברי הפתיחה ניסיתי להסביר לכם שאנחנו בבנק לאומי התחלנו ב-2006 בתהליך של צמצום כשלים. הראיה היא שהיום בבנק לאומי - זה לא היום במובן של שנה בודדת, אלא במשך העשור הזה, ב-11 השנים האלה מ-2007 עד 2017 - שיעור הפסדי האשראי הוא 0.18%. יש לי רושם שאולי זה נראה לכם דבר קל ומובן מאליו. 0.18% הוא הנמוך ביותר שקיים.
יואב קיש (הליכוד)
מתוך מה? מתוך לווים גדולים או בכלל?
רקפת רוסק עמינח
עסקיים ומסחריים.
יואב קיש (הליכוד)
אם היינו מוציאים החוצה ומתעסקים רק עם הלווים הגדולים עצמם, כמה אחוז שם?
דוד ברודט
זה אותו דבר. אתה רוצה שאני אתייחס רק לארבע הקבוצות?
יואב קיש (הליכוד)
האם הכנסת לבפנים גם אשראי ללווה קטן?
דוד ברודט
עסקים קטנים לא בתמונה.
היו"ר איתן כבל
אני מבקש להמשיך לעסוק בתופעת הדלת המסתובבת. אני מאוד מבקש, חבר הכנסת וקנין, לחזור לשאלה ששאלת.
יצחק וקנין (ש"ס)
באחד הציטוטים שלך, דוד, אמרת שיום ליום יביע אומר.
דוד ברודט
דור לדור יביע אומר.
יצחק וקנין (ש"ס)
הפסוק אומר: "דור לדור יביע אומר ולילה ללילה יחווה דעת". אחרי היום בא הלילה. לדעתי היום היה יום אבל הלילה לא היה לילה, כי התוצאה שהגענו אליה היא שאתה עובר מפה לשם, אתה מבין שבאיזה שהוא שלב אתה תהיה שם. כך התבצעה העבודה בזמן אמת. אין לי תשובה אחרת לתוצאה.
דוד ברודט
תראה, אני לא יכול לענות לך כשאתה מביא לי פה שמות של אנשים אחרים. אני יכול לענות לגבי עצמי, לגבי היסוד הנפשי שלי. אני הייתי בשירות הציבורי 30 שנה. אני רואה את עצמי משרת ציבור גם היום. יש לי כבר 50 שנות קריירה. אני רואה את עצמי משרת ציבור בכל התפקידים שמילאתי - בשירות הציבורי בתכנית הייצוב, במשרד התעשייה, במשרד האוצר, בתעשייה האווירית, שזו הייתה חברה ממשלתית.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
כולם אותו דבר?
דוד ברודט
כולם אותו דבר.
יצחק וקנין (ש"ס)
מי שלא בא אליכם מהאוצר, מבנק ישראל או מהמפקח על הבנקים הולך לחברות ההחזקה, שזה, לדעתי, עוד מדרגה. ניר גלעד הלך ל"חברה לישראל", אודי ניסן הלך ל"דלק". זה כבר הופך את הקו למשולש של מפקחים, מפוקחים ונושאי משרה. זה משולש ברמודה.
דוד ברודט
חבר הכנסת וקנין, אני חושב את עצמי לאדם מכובד. אני לא יכול לייצג את ניר גלעד או את כל האנשים שהזכרת, אני יכול לייצג את עצמי.
יצחק וקנין (ש"ס)
זו התוצאה, ידידי היקר.
היו"ר איתן כבל
האם המשמעות שאדוני מתחכך, מכיר ויודע לא משפיעה עליו בשום פנים ואופן? האנשים שהוא ישב איתם אתמול בחדר, האנשים שהוא התייעץ איתם אתמול בעניינים כאלה ואחרים, פעם אחת, ופעם שנייה, העובדה שיש דלת מסתובבת שהיום אני באוצר, מחר אני בבנק, וחוזר חלילה. האם אתה רוצה לומר לי שאתם נקיים? זאת צדקנות מעולה דרך אגב.
דוד ברודט
חבר הכנסת כבל, יושב-ראש הוועדה, אתה שואל אותי משהו כללי. אני יכול לענות בשם עצמי.
יצחק וקנין (ש"ס)
תענה ספציפית על בנק לאומי. אני חושב שהבנק שלכם הוא אחד הבנקים שיש לו את הכי הרבה אנשים שהגיעו ממשרד האוצר או מאותם גופים שציינתי, שזה בנק ישראל או המפקח על הבנקים.
דוד ברודט
אדוני חבר הכנסת וקנין, אני מדבר בשם עצמי, זה הדבר הכי אותנטי שאני יכול לומר. לגביי אין שום משמעות לעובדה שהכרתי או התחככתי עם מישהו. ענייני עבודה זה ענייני עבודה. ככה דנתי גם כשהייתי באוצר. הייתי בחיכוכים באוצר כממונה על תקציבים מול מנכ"לים של משרדים אחרים, מול שרים, אפילו מול חברי כנסת שהיו פה.
יצחק וקנין (ש"ס)
להיפך, אני שמח על הניסיון שיש לך. לפי השיטה שלך, איך עם הניסיון הכל כך גדול של אנשים שבאים ממשרד האוצר לאותם גופים היה כשל כזה גדול בארצות הברית?
דוד ברודט
אתה רוצה לדבר על ארצות הברית?
יצחק וקנין (ש"ס)
להיפך, זה היה צריך למנוע את הכשל. אותו ניסיון רב שצברתם כולכם היה צריך למנוע את הכשל.
דוד ברודט
כשתגיע השאלה לגבי ארצות הברית אני אענה על ארצות הברית.
יואב קיש (הליכוד)
חבר כנסת וקנין, אני חושב שהיושב-ראש ברודט הציג את תפישת עולמו. השאלות שלך מהותיות ומשמעותיות בעניין הזה, אבל אני מבקש להמשיך הלאה.
יצחק וקנין (ש"ס)
לאור כל הידע העצום והניסיון העצום של אותם אנשים שמשמשים בתוך הבנק, לא יעלה על הדעת שמגיעים למצב שארצות הברית קונסת אותם בקנס כל כך גבוה. הניסיון הזה היה צריך למנוע את הכשל הזה. הוא לא מנע אותו.
יואב קיש (הליכוד)
חבר הכנסת וקנין, איתן ירחיב מעט בעניין ארצות הברית.
היו"ר איתן כבל
על פי "דה מרקר", סעיף מספר 1 בהסכם בין בנק לאומי לרשויות האמריקניות שעליו חתום המשנה למנכ"לית דאז מר דני צידון קובע: "כי החל משנת 2000 עד 2011 בנק לאומי הפעיל עסק בנקאי בינלאומי בלתי חוקי שבמודע וברצון סייע ללקוחות אמריקאים בפתיחת חשבונות לא מוצהרים במדינה זרה, הסתרת נכסים מרשויות המס והגשת דוחות ומסמכים שקריים". אני מבקש מכם לתת לי את התשובות, לא לשלוח אותי לפיקוח על הבנקים. אני רוצה לדעת את הדברים מכם. מתי לפי דעתכם נודע לפיקוח על הבנקים בבנק ישראל על הונאה זו? האם היא ידעה על הפרשייה לפני הרשויות בארצות הברית?
דוד ברודט
אני רוצה לענות על האמריקאים, אבל לא הבנתי את השאלה. אתה רוצה שאני אגיד לך מה בנק ישראל ידע?
היו"ר איתן כבל
אם אני הבנתי ואני לא בנקאי, אני מניח שאתם הייתם אמורים להבין לא פחות. מתי לידיעתכם בנק ישראל ידע על ההונאה הזאת? האם ידוע לכם שהוא ידע זאת לפני הרשויות בארצות הברית, כן או לא?
דוד ברודט
לגבי מתי בנק ישראל ידע אני לא יודע להגיד לך את התשובה, אני יודע להגיד לך מתי אנחנו ידענו. אנחנו ידענו בפברואר או מארס 2011, מתי שבו פורסם בפעם הראשונה בעיתון ש-13 בנקים בשוויץ - מהם שלושה בנקים ישראלים - נחקרים בסוגיה הזאת. כך למדנו את הסוגיה הזאת.
יואב קיש (הליכוד)
לא נחקרתם בזמן שזה פורסם?
דוד ברודט
לא.
היו"ר איתן כבל
כשנודע לפיקוח על הבנקים העניין הזה, ואני לא אכנס עכשיו לתאריך כי כולנו יודעים שהוא יודע, האם הוסקו מסקנות אופרטיביות, מסקנות כנגד הבנק?
יואב קיש (הליכוד)
מנושאי המשרה.
היו"ר איתן כבל
בוודאי, מנושאי המשרה.
דוד ברודט
כשנודע לנו על פתיחת החקירה הזאת מהעיתונות הבינלאומית בפברואר-מארס 2013, לא מהעיתונות הישראלית או מהפיקוח, עוד לא ידענו פרטים. לגבי בנק ישראל אני לא יודע להגיד לכם מה הוא ידע, מה לא, אבל עדכנו את בנק ישראל על הידיעה הזאת, אמרנו להם שאלה הדברים - -
היו"ר איתן כבל
האם הוסקו מסקנות? האם קיבלתם איזה מידע? האם בנק ישראל ביקש מכם לעשות פעולות כאלו או אחרות מאז?
יואב קיש (הליכוד)
או שהכל זה רק הסיפור שלכם עם רשויות המס בארצות הברית?
דוד ברודט
את המגעים בנושא החקירה אנחנו הם אלה שניהלנו מול ארצות הברית, בוודאי לא בנק ישראל. בכל השלבים עדכנו - החל מהנגיד, כולל את המפקח.
היו"ר איתן כבל
מתשובתך אני מבין שהפיקוח על הבנקים לא הפעיל שום מערכת סנקציות כזו או אחרת.
דוד ברודט
למה להפעיל סנקציות?
היו"ר איתן כבל
אני רק שואל. האם ההסבר לכל פרשיית המס האמריקאית הזו היא שבנק לאומי - כמו בנקים אחרים - פשוט התרגל לעובדה שהפיקוח על הבנקים בישראל אינו מבצע פעילויות אכיפה משמעותיות, הוא אינו מעניש, ולכן הוא גם לא חשש מלהונות את רשויות המס? בנק לאומי התרגל לא לחשוש מהרגולטור עד שהגיעו האמריקאים, שזה רגולטור רציני, וקנסו אותו בקנסות ענק. האם אין בכל הפרשייה המדהימה הזאת עדות נוספת לבעיה מערכתית במערכת הבנקאית בישראל ובפיקוח על הבנקים? אני מבקש לשמוע את דעתכם בעניין הזה.
דוד ברודט
לגבי בנק ישראל - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
מר ברודט, מה גובה הקנס שהבנק קיבל בארצות הברית?
דוד ברודט
400 מיליון דולר.
היו"ר איתן כבל
הפיקוח, כפי שאנחנו מבינים נכון לרגע זה, אינו מעניש. בהעדר אכיפה משמעותית הבנקים אינם חוששים מהרגולטור ומרגישים בנוח לחרוג מכללים - דרך אגב, חבר הכנסת וקנין, יכול להיות שזה גם קשור לאותה דלת מסתובבת שלא מפסיקה להסתובב - מהוראות ומחוקים גם בעניין מיסוי ומתן אשראי ללווים גדולים. האם את הקנסות לאמריקאים הנהלת בנק לאומי אינה משלמת מכיסה אלא הציבור הישראלי כמחזיק המניות בבנק לאומי הוא אשר משלם את הקנס לאמריקאים? האם לדעתכם הגברת גליה מאור הייתה אחראית על הפרשייה? מדוע היא אינה נושאת בתוצאות כלשהן בעקבות הפרשייה? אם את, גברת רקפת רוסק-עמינח, ידעת על הפרשייה של רמאות המס, מדוע אינך נושאת בתוצאות? אם מר דני צידון ידע על הפרשייה, מדוע הוא אינו נושא בתוצאות? אם חברי הדירקטוריון ידעו ויושב ראש הדירקטוריון ידע, מדוע הם אינם נושאים בתוצאות? מדוע רק הציבור מחזיק המניות בבנק לאומי הוא היחיד שנושא בתוצאות כתוצאה מהתנהלות בנק לאומי? האם אתם יכולים לומר מדוע היחס של הרגולטור הוא יחס כל כך סלחני כלפיכם?
דוד ברודט
אני מבקש מחנן פרידמן שיענה על הנושא הרגולטורי שקשור בתחום הזה, הוא עסק בעניין, ואני אמשיך אחריו.
חנן פרידמן
לגבי כל סוגיית האחריות, כפי שחברי הכנסת בוודאי יודעים, הוגשה תביעה נגזרת לבית משפט. באישור בית משפט מונתה ועדה בלתי תלויה בראשות נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב בדימוס, השופט אורי גורן, יחד עם שופטת מבית המשפט המחוזי בירושלים, אורית אפעל-גבאי, ויחד עם עוד שלושה שבדקו לעומק במשך חודשים את כל הסוגיה הזאת הם פרסמו דוח מאוד מפורט שהוגש לבית משפט. כבוד השופט כבוב בבית המשפט המחוזי בתל אביב אימץ את הדוח, הפך אותו לפסק דין. הדוח הזה קבע את אשר קבע. במסגרת הדוח הזה שלושה נושאי משרה החזירו לבנק סכומים מתוך הבונוסים שהם קיבלו בשנים הרלוונטיות. בית משפט קבע, בעקבות אימוץ המלצות הוועדה, שזו התוצאה הנכונה.
יואב קיש (הליכוד)
הדוח פורסם?
חנן פרידמן
הדוח פורסם.
היו"ר איתן כבל
אני עדיין מבקש לדעת אם הוסקו מסקנות.
יואב קיש (הליכוד)
זה נושא מאוד כבד. 400 מיליון דולר זה סכום כבד. אני אשמח אם תחדד. אנחנו באנו לזה מהסיפור של הפיקוח הישראלי. יש לנו פשוט דוגמה מאוד בולטת איך פיקוח אמריקאי מתנהל. בצד של הפיקוח הישראלי שמענו על אפס קנסות לאורך שנים. האם אתה יכול להגיד איך דבר כזה חומק מתחת לרדאר של הפיקוח הישראלי? איך אנחנו מוצאים מציאות שבא רגולטור אמריקאי ומחייב 400 מיליון דולר - זאת עוד פשרה - כשהפיקוח הישראלי בכלל לא בתמונה?
היו"ר איתן כבל
מר חנן פרידמן, אמרת שהדוח פורסם?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לא במלואו, לא כולו. רובו לא.
חנן פרידמן
יש שני דוחות. יש דוח של בנק ישראל שהתמצית שלו פורסמה בדיווח מיידי של הבנק.
היו"ר איתן כבל
כולל תאריך?
חנן פרידמן
יש את הדוח של הוועדה הבלתי תלויה בראשות הנשיא גורן שהוגש לבית משפט ופורסם. יש שני דוחות.
דוד ברודט
כל הנושא האמריקאי זה אירוע קשה. אני לא אומר שהוא לא אירוע קשה לבנק לאומי. כפי שאתם יודעים, זה אירוע קשה למערכת הבנקאות הישראלית בארצות הברית. אם נסתכל על העניין בצורה רחבה, זה היה אירוע שהיו מעורבים בו המון בנקים זרים חוץ מהבנקים הישראלים. עשרות בנקים בעולם היו בחקירה במשרד המשפטים האמריקאי. מה שחשוב לציין בפניכם זה שגם במקרה הזה בנק לאומי היה הבנק הראשון שהגיע להסדר ונקט את כל הצעדים אשר התבקשו כתוצאה מהאירוע הזה. אתם רק רוצים את הצעדים של האנשים, אבל אני אומר את הצעד המערכתי. בעקבות האירוע הזה חיסלנו את כל מערכת הבנקאות הגלובאלית והפרטית שלנו בעולם.
יואב קיש (הליכוד)
זה לא ללכת יותר מידי?
דוד ברודט
סגרנו את הבנק שלנו בלוקסמבורג, סגרנו את הבנק שלנו בשוויץ, סגרנו את הבנק שלנו בג'רזי, סגרנו בנק בפנמה ובאורוגוואי, סגרנו את כל הנציגויות שלנו בדרום אמריקה, בצפון אמריקה ובאירופה אין לנו היום נציגויות. בנוסף לכך עשינו שינויים ארגוניים גדולים מאוד. אם תרצו עוד יותר פירוט, זו הרגולציה שחנן עשה. איחדנו בשני סניפים את כל הלקוחות הזרים כדי שתהיה התמחות גדולה של האנשים המומחים בדבר, שינינו נהלים, שינינו תהליכים. זה הפקת הלקחים.
היו"ר איתן כבל
אני לא מבקש שאדוני יספר לי על הפקת הלקחים שלו. אם לא עשית את זה, אני לא יודע כבר מה להגיד. אני רוצה להתייחס לנקודה מאוד מאוד ספציפית שנוגעת לשני מעגלי התייחסות: מעגל אחד, מה קרה עם כל אותם אנשים, ומעגל שני, מדוע הפיקוח על הבנקים, שזה תפקידו - - השאלה בדיוק מתכתבת. לא לחינם נכנסתי סביב הדברים של חבר הכנסת וקנין. זה קשה, אני מסכים. אם מחר אני צריך לשפוט את חברי, זה קשה. יאמר לך יושב ראש ועדת האתיקה, חבר הכנסת וקנין, כמה קשה לו לשפוט אנשים כשהוא פוגש אותם במסדרונות. היא הנותנת. על זה אנחנו לא מקבלים תשובות. לא על התיקונים. איפה האנשים שהיו חלק בלתי נפרד מהתהליך הזה, מה קרה איתם, האם העניין טופל?
דוד ברודט
אין אנשים שהיו מעורבים בנושא האמריקאי שמכהנים כנושאי משרה בבנק לאומי.
יואב קיש (הליכוד)
כמה כספים הוחזרו על ידי העובדים?
דוד ברודט
אם אני זוכר נכון, חמישה פסיק משהו מיליון שקל.
עיסאווי פריג' (מרצ)
צריך להתמקד יותר בבנק ישראל, יותר בעניין הפיקוח.
היו"ר איתן כבל
זה ברור.
יואב קיש (הליכוד)
יגיע גם הבנק.
יצחק וקנין (ש"ס)
דיברתי על הפיקוח, על כך שיש שם ליקוי מאורות. בלשון המעטה אני אומר את זה.
יואב קיש (הליכוד)
חלק מזה זה בגלל שאנחנו בכנסת לא יודעים מה הם עושים.
יצחק וקנין (ש"ס)
מר ברודט, אני רוצה להקריא בפניך קטע מתוך דוח ועדת ברודט שעמדת בראשה. כתבת כך: "כי ענף הבנקאות מתאפיין בעצמו והוא מאוד ריכוזי ופופוליסטי". וכתבת "כי היעד של הגברת התחרותיות והקטנת הריכוזית במשק כולו הוא יעד חשוב של המדיניות הכלכלית של הממשלה. ריכוזיות זו יכולה ללבוש פנים רבות כמו קונגלומרטים המאגדים תאגידים ריאליים, פועלים במגוון של ענפי משק ואין ביניהם קשרים הדוקים, וכי קיימת חשיבות רבה בחיזוק הוראות חוק מבססות חובת אמון, הימנעות מכניסה למצבים של פוטנציאל ניגוד האינטרסים". האם אתה עדיין סבור כי קיומם של קונגלומרטים עלול לפגוע בתחרות בישראל?
דוד ברודט
קודם כל, אני מאוד גאה על הדוח, זה היה בשנת 1995. בואו נראה את הפרופורציה. אני מאוד גאה על המסקנה שהוועדה בראשותי הגיעה. היא עשתה עבודה מאוד מקצועית ומאוד זריזה נוכח צרכים כפי שנדרשנו אז על ידי ראש הממשלה דאז יצחק רבין וגם שר האוצר דאז אברהם בייגה שוחט. הוועדה בראשותי גרמה לכך שהבנקים נפרדו מהחזקות ריאליות בהיקף משמעותי. אם אני זוכר נכון, ואני לא רעננתי את עצמי לקראת הישיבה לגבי כל אחד מהם, קונצרנים גדולים כמו "כור", "כלל" ו"פועלים השקעות" שהיו בבנק הפועלים וחברה כמו "אפריקה ישראל" שהייתה בבנק לאומי הופרדו בתיקון 11 לחוק הבנקאות - היה לי הכבוד להיות זה שהציג אותו בפני ועדת הכספים בכנסת. הם הופרדו מהבנקים. כתוצאה מכך חל שינוי גדול מאוד בנושא הריכוזיות. אני חושב שאני בתור יושב ראש הוועדה הייתי פעם ראשונה האיש שהזכיר את המילה ריכוזיות במדינת ישראל. זה היה בשנת 1995. מאז עברו הרבה מים בירדן, בירקון, בכל מקום שאתם רוצים.
יצחק וקנין (ש"ס)
אני אזכיר לך. אחת המסקנות של הדוח שלך - -
דוד ברודט
אנחנו הבאנו לתוצאה ששינתה את מפת הנכסים הריאליים, את מפת הבעלויות, את מפת השליטה של הבנקים על החזקות ריאליות. הבנקים כיום מחזיקים מקסימום מניות פסיביות, לא שליטה על תאגידים ריאליים, וזה שינוי גדול מאוד במערכת הבנקאות הישראלית ובמשק הישראלי.
יצחק וקנין (ש"ס)
אחת המסקנות של הדוח שלך הייתה כי תהיה הפרדה בין הבנקים לבין הדירקטורים של החברות הריאליות. הוחלט כי שיעור הבעלות של החברות הריאליות יצומצם. בעת ההיא, כלומר באמצע שנות התשעים, ועל פי הדוח שנושא את שמך, בנק לאומי שלט בשתי חברות גדולות, ב"אפריקה ישראל" וב"מגדל". נכון?
דוד ברודט
כן.
יצחק וקנין (ש"ס)
אני מבין שהנושא של הבעלות על החברות הריאליות תוקן מזמן אצלכם, לפני 20 שנה, כאשר דווקא בשנים 2003 עד 2017 אנו רואים דירקטורים שממשיכים לשבת בבנק לאומי, ב"מגדל", ב"אפריקה ישראל", שלה הענקתם אמון אשראי במשך השנים, תופעה המכונה דירקטורים צולבים. האם אתה מבין את המושג "דירקטורים צולבים"?
דוד ברודט
מאז כניסת תיקון 11 לחוק הבנקאות בשנת 1996, בעקבות הוועדה של שנת 1995 שבה נקבע שבנק לא יכול להחזיק יותר מ20% - קבענו 20%, כי זה הסף העליון של שליטה או סממני שליטה - אין דבר כזה שבנקים שולטים על חברות ריאליות.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אדוני, שאלו אותך על דירקטורים צולבים. אתה מוכן לענות על השאלה הזאת?
דוד ברודט
אני לא יודע על דירקטורים צולבים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אתה לא מכיר את זה?
יואב קיש (הליכוד)
את התופעה אתה מכיר.
דוד ברודט
לא בבנק.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
היום.
דוד ברודט
היום לא. מ-1996 - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
דירקטורים צולבים לא עשו מ-1996.
יצחק וקנין (ש"ס)
האם דירקטורים צולבים, אם ישנם כאלה, זה לא דבר שמהוה ניגוד עניינים בבנק לאומי?
דוד ברודט
אין. מה זה דירקטורים צולבים בבנק לאומי?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
דירקטור שהוא דירקטור גם בחברה פיננסית וגם בחברה ריאלית.
רועי פולקמן (כולנו)
בלי קשר ל-20%.
דוד ברודט
זה משהו אחר לגמרי.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זה מה שהוא שאל אותך.
דוד ברודט
אז לא הבנתי את השאלה. אני אומר שוב, יש את דוח ועדת ברודט.
יואב קיש (הליכוד)
הנקודה שזה מביא למצב של ניגוד אינטרסים כשהדירקטור הזה יושב גם בבנק המלווה וגם בדירקטוריון של הלקוח שמבקש.
דוד ברודט
קודם כל, לא יכול להיות מצב שבו דירקטור, גם אם הוא במקרה דירקטור שיש לו מינוי בחברה ריאלית, ישב על האשראי שבנק לאומי מעורב. בפירוש לא יכול לקרות. זה חלק ממה שאמר מקודם חנן.
יואב קיש (הליכוד)
אם הוא יושב, הוא פשוט יוצא מישיבה כזאת?
דוד ברודט
הוא לא מקבל את החומר, הוא לא יושב. על כל דירקטור לפני כל ישיבה בנושא אשראי – הנושאים של אשראי כמעט ולא עולים בדירקטוריון – חובה להצהיר אם יש לו אינטרסים בהלוואה.
יצחק וקנין (ש"ס)
אני אומר לך שדווקא בתקופה האחרונה - אני יכול לציין את השמות - מר יעקב אורבך, מנהל החטיבה העסקית בבנק הפועלים, עבר לעבוד בקבוצת "דלק" של יצחק תשובה. היא קיבלה אשראי רב מבנק הפועלים. האם תופעה כזאת קיימת גם בבנק לאומי?
יואב קיש (הליכוד)
אני יכול להגיד לך גם שאיתן רף, קודמך בתפקיד, מכהן כבר 5 שנים בדירקטוריון ב"אפריקה ישראל". הוא כיהן בדירקטוריון של "מגדל" בשעה שהוא היה יושב-ראש בנק לאומי. הא גם שימש דירקטור ב"חברה לישראל" בשעה שבנק לאומי החזיק ביותר מ-10% ממניות החברה.
יצחק וקנין (ש"ס)
לא צריך לקבוע נוהלים של שלוש שנים צינון, ארבע שנים צינון?
דוד ברודט
יש נוהלים מאוד ברורים, חבר הכנסת וקנין, לגבי דירקטור צולב, אם זה דירקטור צולב בשעת כהונתו. איתן רק פרש, אני לא יודע מה היה אחר כך. מר אורבך בכלל לא היה בבנק לאומי. זה לא יכול לקרות.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
ציפי סאמט, שהיא יוצאת האוצר ויוצאת בנק ישראל, מכהנת בדירקטוריון אצלכם מ-2011 עד היום. היא שימשה מ-2009 עד 2014 גם כדירקטורית ב"אפריקה ישראל". יש עוד הרבה דוגמאות.
יצחק וקנין (ש"ס)
זה בזמן אמת.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
וזה "בהתאם לנוהלים", הכל בסדר.
דוד ברודט
לא יכול להיות מצב שהיא תשב בישיבה - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אם היא לא יושבת בישיבה, אין לה השפעה?
יצחק וקנין (ש"ס)
האם הצל שלה לא משפיע?
דוד ברודט
לא הצל שלה, ולא - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
בזמן הסדר החוב של "אפריקה ישראל" ב-2009 ציפי סאמט הייתה דירקטורית בבנק לאומי ודירקטורית ב"אפריקה".
דוד ברודט
היא לא הייתה דירקטורית בבנק לאומי בשנת 2009.
יואב קיש (הליכוד)
האם בנק לאומי עוקב אחרי מעבר של בנקאים מהבנק לחברות הלוות?
דוד ברודט
אני רוצה לענות על השאלה הקודמת, לארוז אותה באופן מאוד ברור. אין דבר כזה שבו חבר דירקטוריון של בנק לאומי, אם הוא גם חבר בחברה ריאלית שיש לה איזה שהוא אשראי בבנק לאומי, יהיה מעורב בדרך ישירה, עקיפה או צל צילה של עקיפה. אין לו שום השפעה על ההחלטות העסקיות של בנק לאומי בנושאים האלה.
יואב קיש (הליכוד)
דיברנו קודם על המעבר מהגוף המפקח, מהפיקוח על הבנקים לבנקים, עכשיו אנחנו מדברים על מעבר אחר, מהבנקים לקבוצות האשראי הגדולות. אנחנו מנסים להבין את הקשר בין הגורמים האלה. האם יש איזה שהוא משהו שמשמעו צינון, או שהיום הוא יושב-ראש ועדת אשראי לעסקיו של נוחי דנקנר, מחר הוא מנהל ראשי אצל נוחי דנקנר בעסקיו?
דוד ברודט
תראה, אני לא רוצה להגיד לך בוודאות שאין אנשים שהיו בבנק לאומי ולא עברו למגזר העסקי, אבל אני יכול לומר לך שלא תהיה השפעה על מצב העסקים ומצב האשראי של בנק לאומי כלפי אותו גוף.
חיים ילין (יש עתיד)
אני רוצה לשאול על הקשרים בין בנק לאומי לבין הלווים הגדולים. גברתי המנכ"לית, אני רוצה להקריא לך קטע מעדותה של עובדת בכירה באגף האשראים המיוחדים בבנק לאומי, הגברת אורטל אבל, בפני בית המשפט בתיק הפירוק של קבוצת בן דוב. בעדותה אומרת העובדת הבכירה מספר פעמים ובוורסיות שונות, ואני מצטט: "מאחר ואנחנו מטפלים בלקוחות רבים, לא היינו נותנים אשראי אלמלא היינו מקבלים ביטחונות בצורה תקינה. ככלל, הבנק לוקח שעבודים על נכסי החברה. כל אחד כמוני שפועל בבנק ביצע את נהלי הבנק, נתן אשראי ושעבד את הבטוחות". האם האמירה הזאת מקובלת עליך?
רקפת רוסק עמינח
כשבנק לאומי נותן אשראי, הוא מבקש לקבל כנגד האשראי שני מקורות סילוק: תזרים מזומנים וביטחונות.
חיים ילין (יש עתיד)
שאלתי אם כן או לא. האם מקובל עלייך שזה נוהל הבנק? היא הקריאה אותו, היא ציטטה.
רקפת רוסק עמינח
אתה יכול לשאול שוב את השאלה. אני עונה לפי הבנתי על השאלה ששאלת. כשבנק לאומי נותן אשראי ללווים עסקיים, שזה להבנתי מה שאתה שואל, הוא מסתמך כמקור סילוק ראשון על תזרים מזומנים, כמקור סילוק שני על ביטחונות.
חיים ילין (יש עתיד)
אם הנוהל של הבנק הוא כפי שאת אומרת כרגע, אני מעוניין לדעת למה לפני קריסת "אי.די.בי" הענקתם אשראי לדנקנר ול"אי.די.בי. החזקות" בסכום של 180 מיליון שקל ללא ביטחונות.
רקפת רוסק עמינח
כפי שאמרתי, מרבית האשראים שניתנים ללווים עסקיים, וזה כחלק מהמהפכה שעשינו ב-2006, הם לא כנגד ציוד, כנגד נדל"ן או כנגד איזה שהוא ביטחון פיזי, הם כנגד תזרים מזומנים שהחברה יודעת לייצר. כל אשראי שאנחנו נותנים אנחנו בוחנים מול תזרימי המזומנים. הביטחונות הם בדרך כלל מקור סילוק שני.
חיים ילין (יש עתיד)
מר ברודט, אמרת שזה לא מדע מדויק. אם הייתם לוקחים ביטחונות ריאליים, לא תזרים מזומנים, לא הייתה לכם שום בעיה. זה לא מדע מדויק, אבל הייתם מדייקים הרבה יותר.
רקפת רוסק עמינח
נהפוך הוא. כשלמדנו ועשינו הפקת לקחים לאורך שנים, ראינו שהרבה פעמים ערכם של ביטחונות יורד. היום יודעים בבנקאות שכדי לשרת חוב באופן ראוי צריך לייצר מקור סילוק בדמות תזרים מזומנים. ביטחונות זה טוב שיש, אבל לפעמים ערכם יורד. מניות, למשל, אם הערך שלהן יורד, אין לך מקור סילוק. לעומת זאת, כשאתה מחזיק מול החוב שלך מקור סילוק בדמות תזרים מזומנים, אתה נמצא במקום הרבה יותר בטוח.
חיים ילין (יש עתיד)
האם כשאת נושה ראשון, או כשאת נמצאת בשרשרת של תזרים המזומנים במקום שלישי או רביעי? תראו, אני לא מבין יותר מידי בבנקאות, אבל אתם אמרתם שזה לא מדע מדויק. אני מנסה ללמוד מכם איך אנחנו מדייקים יותר כך שלא יינתנו הלוואות בלי ביטחונות. אם הערך יורד, תמיד אפשר לבוא ולדרוש יותר ביטחונות, או להגיע להסכם מול הלקוח שכשהביטחונות יורדים מהערך המקובל הם צריכים להשלים בביטחונות נוספים.
רקפת רוסק עמינח
כשאנחנו אומרים שאשראי הוא לא מדע מדויק, אנחנו מתייחסים לזה שכשאנחנו נותנים הלוואות תמיד יש סיכון ויש מצבים שבהם יהיה כשל באשראי. לזה חבר הכנסת מתכוון. חשוב לומר שעל כל מאה שקל שבנק לאומי נותן ללווים עסקיים ומסחריים, הבנק מקבל חזרה מעל 99.8. רמת הדיוק שלנו היא מאוד מאוד גבוהה בכל קנה מידה, לרבות בקנה מידה בינלאומי.
חיים ילין (יש עתיד)
למדנו עכשיו על שני סוגי ביטחונות. ב-180 מיליון שקל שנתתם לא היה שקל אחד של ביטחונות - לא בתזרים המזומנים, לא במניות, בשום כלום. אך נתתם את זה?
רקפת רוסק עמינח
חבר הכנסת, אני לא יכלה להתייחס להלוואה ספציפית.
חיים ילין (יש עתיד)
אתם יודעים למה באתם לפה, אתם יודעים מה רמת השאלות, הרי הוכנתם מראש. אין לכם עכשיו חבר טלפוני שיכול להציל אתכם. אני רוצה לדעת למה נתתם 180 מיליון שקל בלי ביטחונות. דרך אגב, נתתם גם 200 יותר מאוחר עם ביטחונות.
רקפת רוסק עמינח
מאחר והתשובה שאנחנו לא יכולים לתת מענה יוצרת איזה שהוא קושי בחדר, אני אנסה דרך המקרה הכללי לענות גם על המקרים הספציפיים.
חיים ילין (יש עתיד)
אם יש שני סוגי ביטחונות, למה נתתם 180 מיליון שקל ללא שום ביטחון, ללא הבטוחות שאתם מדברים עליהן, שזה תזרים מניות, מניות או בניין? אם נכנס בן אדם עם אקדח, כמו שאמרתי לבנק ישראל בוועדת הרפורמות על הבנקאות, לוקח 180 מיליון שקל, אז או שהורגים אותו, או שמכניסים אותו לכלא כי זה שוד. אם נכנס בן אדם אחר, לוקח 180 מיליון שקל באישור הבנק, אין עם זה שום בעיה. אנחנו עומדים היום בוועדת חקירה על זה.
רקפת רוסק עמינח
בבנק לאומי יש אשראים של עשרות מיליארדי שקלים רק ללווים העסקיים. כמו שניסינו להסביר, ואני אשמח לפרט כי אני חושבת שזה הנושא של הדיון היום, בבנק לאומי היתרות של האשראים לקבוצות הלווים הגדולות ירדו באופן דרמטי במהלך העשור האחרון. לא קצת, לא הרבה, אלא דרמטי. באותו עשור ראינו שלבנק לאומי היו הפסדי אשראי מזעריים מלווים גדולים. מה המסקנה מהדברים האלה יחד? שבנק לאומי הצליח לגבות מעל 99.8% מתוך האשראים שהוא נתן.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זה לא המבחן היחיד. הפסדי האשראי זה לא המבחן היחיד מבחינת המשק.
חיים ילין (יש עתיד)
אני לא שאלתי אם הצלחתם לגבות, אם הצלחתם לעשות כל דבר כדי להציל את הכסף, לא זה מה ששאלתי. אני שאלתי שאלה שאת מתחמקת מתשובה עליה, והיא: למה מישהו מקבל כסף ללא ביטחונות. זאת הייתה השאלה. זה הנוהל של הבנק שלכם. את מנסה עכשיו "למרוח" אותי. אין פה סודיות. אני מוכן לזוז מהסודיות, מהתאריכים, מכל מה שאת רוצה.
יואב קיש (הליכוד)
השאלה היא שאלה עקרונית. מה ששאל חבר הכנסת חיים ילין היא שאלה עקרונית. האם בגלל "אפקט ההילה", כפי שבנק ישראל קורא לו, אותם כוכבים מקבלים הלוואות ללא ביטחונות של נכסים ותזרים?
רועי פולקמן (כולנו)
אנחנו מוטרדים מהקצאת מקורות האשראי, לא רק מהיכולת של הבנק לגבות. הדרך שבה אתם מקצים אשראי ללווים הגדולים - זה הדבר המרכזי.
רקפת רוסק עמינח
אני אשמח לפרט ולהסביר. התשובה החד משמעית לשאלתך, חבר הכנסת קיש, היא שאנחנו לא נותנים אשראי על בסיס "אפקט הילה", אנחנו לא מקצים היום אשראי ללווים גדולים אלא במספרים מזעריים. המספרים החד משמעיים שהבאנו לכאן - ציטט אותם דוד, אפשר לחזור עליהם - מראים שהפכנו מבנק שפעם נתן אשראים - -
חיים ילין (יש עתיד)
שאלתי שאלה כל כך פשוטה. עזבי עכשיו את "אפקט ההילה". אני שואל בלי קשר לאף אחד, בלי קשר לסודיות. ציטטתי פה משפטים על כך שזה הנוהל הבנקאי.
רקפת רוסק עמינח
מדיניות האשראי שלנו אומרת את הדבר הבא: אנחנו נותנים אשראים כנגד מקור סילוק.
חיים ילין (יש עתיד)
תסבירי לי למה דנקנר ו"אי.די.בי" קיבלו 180 מיליון שקל בלי ביטחונות. את יכולה להגיד שזו טעות של הבנק. אף אחד לא הולך לכלא פה, אל תדאגי.
יואב קיש (הליכוד)
חיים, היא אומרת שהיא לא יכולה להגיד בגלל סודיות.
רקפת רוסק עמינח
אני לא יכולה להתייחס ללווה ספציפי.
חיים ילין (יש עתיד)
עקרונית. לא 180 מיליון שקל, אלא שקל וחצי תוספת. אם הנוהל של הבנק שהקראתי, וגם את מסכימה, מדבר על כך שאנחנו חייבים שני סוגי ביטחונות, למה נתתם שקל וחצי בלי אפילו ביטחון של סנט אחד?
רקפת רוסק עמינח
אני לא יודעת מה זה "שני סוגי ביטחונות". יש אלפי סוגי ביטחונות.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
נכסי ותזרים.
חיים ילין (יש עתיד)
נכסים ותזרים מזומנים. זה מה שאת אמרת, אני זורם איתך.
רקפת רוסק עמינח
נכון. בנק לאומי נותן אשראי רק כשהוא חושב שהוא יוחזר לו.
חיים ילין (יש עתיד)
לא שאלתי את זה. אני מדבר על ביטחונות. מותר לך לבוא ולהגיד: טעינו, פישלנו, אין שום בעיה, אף אחד לא הולך לכלא בגלל זה.
היו"ר איתן כבל
חיים, עזוב, אין תשובה.
חיים ילין (יש עתיד)
שיגידו שאין תשובה.
היו"ר איתן כבל
היא לא תיתן לך.
יואב קיש (הליכוד)
היא לא יכולה להתייחס להלוואה של נוחי. ברמה העקרונית היא אומרת לך שהכל בסדר. יש פה מצב שכשרוצים לרדת ספציפית למשהו, אז אין תשובה כי אסור לדבר, אבל ברמה העקרונית הכל בסדר. אתה לא מבין, אנחנו מכדררים, זה המצב.
חיים ילין (יש עתיד)
אני לא מבין, אני קשה תפישה.
דוד ברודט
אנחנו רוצים לראות מה הוא כושר הפירעון של חוב. כושר הפירעון של חוב זה יכולת החזר החוב ממקורות שונים. הליך מתן האשראי שבו ועדת האשראי דנה זה מצד הגורם העסקי בבנק ומצד נס"א. אנחנו רוצים לראות שיש כושר פירעון נכון. הוא יכול להיות כתוצאה מביטחון וכתוצאה מתזרים מזומנים. בשנים האחרונות הבנו שתזרים המזומנים של החברה המייצרת הוא הדבר החשוב, לכן אנחנו שמים את הדגש בתחום הזה. המנכ"לית ניסתה לומר לך שלפעמים נראה שאתה מביא ביטחון שהוא נהדר, אבל בסופו של דבר הביטחון יורד.
חיים ילין (יש עתיד)
אתם בהחלט לא רוצים לענות. זה גם סוג של תשובה כשלא רוצים לענות על השאלה. בנק ישראל, כידוע מכל הפרסומים, קרא לזה "אפקט הילה". "אפקט הילה" זה שכולנו נמצאים באותו קוקטייל, מרימים את הכוסית, כאשר בסופו של דבר יוצאים עם כל מיני הלוואות, כולל לאנשים שאמרתי, למר נוחי דנקנר ולמר אליעזר פישמן, שקיבלו את כל מה שהם רצו. ראו בזה מעין הלם שאותם אנשים מכובדים מגיעים למערכת הבנקאית לקבל מימון פיננסי. האם אתם מסכימים לאמירה של בנק ישראל לגבי "אפקט הילה"? האם ככה גם אתם פעלתם?
רקפת רוסק עמינח
אחד השינויים הגדולים שעשינו בנושא - -
חיים ילין (יש עתיד)
אני רוצה לחדד את מה שהיושב-ראש בתחילת הדרך אמר על כך שאנחנו בודקים מה שהיה.
היו"ר איתן כבל
לא את התיקונים.
חיים ילין (יש עתיד)
אני יודע שנעשו הרבה מאוד תיקונים, אבל אני שואל מה שהיה. אתם עונים תמיד בפרספקטיבה של כל השינויים שעשיתם. אני מבין את הצורך הזה לענות דרך התיקונים. אני שאלתי שאלה אחרת. האם ראיתם את "אפקט ההילה" באותה תקופה, כמו שבנק ישראל דיבר עליה, זאת אומרת, נכנס אדון לחדר וקיבל מה שהוא רצה?
רקפת רוסק עמינח
לא.
חיים ילין (יש עתיד)
בשאלות הבאות אנחנו מעלים הסבר אחר, הגיוני הרבה יותר. אם זה לא "אפקט הילה", צריך להיות אפקט אחר. אני מקווה שתסכימי למה שאני אומר. אני רוצה להקריא לכם ציטוט של מר יעקב אורבך, ראש החטיבה העסקית לשעבר בבנק הפועלים. מבחינתי זה לא רק תקף לבנק פועלים, זה למערכת הבנקאית בכלל, כי בנקאי בבנק הפועלים לא שונה מבנקאי בבנק לאומי. אולי הוא שונה מבחינת אידיאולוגיה עסקית, אבל הוא לא שונה מבחינת האמירות האלו. "לתת אשראי לדנקנר זה לתת אשראי גם ל"שופרסל", ל"סלקום", ל"נכסים ובניין" ו"לאדמה". כבנקאי אתה לוקח את כל המכלול. כשבא אליך מנהל של קונצרן כזה, אתה לא יכול להגיד לו "אני נותן אשראי ל"אדמה", אבל לחברות מסוכנות יותר לא". אם היום דנקנר היה בא אלי ומבקש לתפור את חבילת המימון שקיבל בעבר, לא הייתי נותן לו. לא בגלל שהפסדתי, כי לא הפסדתי, אלא ממניעים אחרים". אורבך מסביר לנו שיש כאן עסקת חבילה, ככה אני מבין את זה, ככה כולנו מבינים את זה, בין הבנק לדנקנר, שהוא הלווה הגדול, וכתוצאה מכך בנק הפועלים לא הפסיד מהלוואות לפירמידת "אי.די.בי" של דנקנר. אני טוען כי כמו בנק הפועלים גם בנק לאומי נהנה מעסקת חבילה זו. ברור לכם שאשראי במעלה הפירמידה, למשל לחברת "גנדן", מסוכן, אבל בתמורה לאשראי הזה קיבלתם פתח לתת אשראי לכל קבוצת "אי די בי". על אשראי זה אתם מרוויחים". אני עיינתי בדוח השנתי של "אי.די.בי החזקות" לשנת 2010. אם נחבר את הסעיפים, זה קרוב ל-17 מיליארד שקל יתרת אשראי לכל קבוצת "אי. די.בי", כאשר הבנקים הרוויחו על אשראי זה בשנה אחת מאות מיליונים של שקלים. איך אתם רואים את הניתוח הזה? אמרתם שזה לא "אפקט הילה", אני זורם איתכם, אבל אולי להחיל את הדינוזאור הזה שנקרא פירמידה זה כן חלק מהאידיאולוגיה שלכם כמערכת בנקאית.
רקפת רוסק עמינח
האידיאולוגיה שלנו כמערכת בנקאית היא אחת. אנחנו לא נותנים אשראי בשום סכום - לא בשקל, לא ב-100 מיליון שקל - אם אנחנו לא חושבים ביום מתן האשראי, בטוחים ומשוכנעים שכל הבדיקות שלנו מראות שאנחנו נקבל את הכסף חזרה. זאת האידיאולוגיה שלנו, אין לנו אידיאולוגיה אחרת, לכן תיק האשראי שלנו כל כך טוב.
חיים ילין (יש עתיד)
העסק ברור לחלוטין. כשאתם נותנים את ההלוואות, את המימון לפירמידות, אתם נכנסים להרבה מאוד עסקים שאם הם היו באים לבקש מימון, בחיים לא הייתם נותנים מימון. אתם כן הייתם נותנים לפירמידה. יש פה כספת ענקית עם הרבה מאוד תאים. אתם לא יכולים להיכנס לתאים, אתם כן יכולים להיכנס לכספת. האפשרות היחידה להיכנס לתאים היא דרך זה שאתם נכנסים לכספת. אתם נותנים שם מימון בשביל להיכנס למטה, כאשר למטה יש חברות מאוד מסוכנות. יש גם חברות פחות מסוכנות. לחברות הפחות מסוכנות אתם תמיד יכולים להיכנס, אין לכם בעיה בכלל, אבל למסוכנות אתם לא יכולים להיכנס. דרך המימון הזה את מסבסדים אותם.
רקפת רוסק עמינח
המציאות שאתה מתאר היא לא המציאות בבנק לאומי, ממש לא.
חיים ילין (יש עתיד)
את יודעת מה, אנחנו נמשיך. תיכף נחזור חזרה לאותה מציאות שאת אומרת שהיא לא נכונה. מדובר, וזאת הטענה שלנו, ביחסי גומלין בין המערכת הבנקאית ללווה הגדול. הבנק בונה ומשמר את המבנה של הפירמידה באמצעות מתן אשראי מפוקפק ללווה בראש הפירמידה, כאשר בתמורה לכך הבנק מקבל גישה נוחה לחברות רבות במורד הפירמידה. זה נמצא בשקף.
היו"ר איתן כבל
מה שנקרא בגמרא "זה נהנה וזה לא חסר".
חיים ילין (יש עתיד)
אם מה שאמרתי לא נכון, מה כן נכון?
רקפת רוסק עמינח
אני התייחסתי לבנק לאומי. אני מדברת פה אך ורק בשם בנק לאומי. בבנק לאומי, כמו שאנחנו רואים, התהליך היה תהליך הפוך. בבנק לאומי היו קבוצות לווים גדולות – קוראים להן בכל מיני שמות שאתה פה מציין - בכמות מאוד מאוד גדולה לפני 15 שנה. מה שאנחנו רואים זה תהליך מאוד מהיר שלא רק שלא נתנו עוד אשראים מהסוג שאתה מתייחס אליהם, אנחנו מדברים על פחות ופחות אשראים. אנחנו מספרים לך שכבר לפני שש שנים לא הייתה בבנק לאומי קבוצת לווים אחת.
חיים ילין (יש עתיד)
כשאת מדברת על לפני שש שנים, את מדברת אחרי חוק הריכוזיות?
דוד ברודט
לפני חוק הריכוזיות.
רקפת רוסק עמינח
הרבה לפני. אם תסתכל על המערכת הבנקאית כולה, תקבל תמונה שונה לחלוטין. ב-2015 לא הייתה בבנק לאומי אף קבוצת לווים שיש לה 10% מהון הבנק. אם אתה מסתכל על בנק לאומי בפרספקטיבה של המערכת הבנקאית בישראל, אתה רואה שבנק לאומי היה בנק שהיו בו הרבה לווים עסקיים בעבר אבל הפך להיות בנק של משקי בית ועסקים קטנים. היום שני שליש מתיק האשראי שלנו הוא משקי בית ועסקים קטנים, כאשר שליש זה עסקים, נדל"ן ומסחרי. המצב הוא הפוך ממה שראינו לפני 15 שנה. התהליך שאתה מתאר הוא בדיוק הפוך בלאומי.
חיים ילין (יש עתיד)
אנחנו בודקים לא את מה שעשיתם כדי לתקן, אנחנו בודקים את העבר. אתם בעצמכם בניתם את הפירמידות האלו. אתם באים היום ואומרים: לא, זה לא הנוהל שלנו, תיקנו.
רקפת רוסק עמינח
אנחנו מתייחסים לתקופה שהוועדה בחרה להתייחס אליה. את השנים אתם הגדרתם.
חיים ילין (יש עתיד)
את עונה לי על לפני 15 שנה. ברודט עונה לי גם על לפני 30 שנה, כשהוא היה דירקטור אני לא יודע איפה.
רקפת רוסק עמינח
אתם הגדרתם את השנים. אמרתם שאתם רוצים להסתכל החל משנת 2004, לכן הסתכלנו החל משנת 2004.
חיים ילין (יש עתיד)
זה מספיק לי.
רקפת רוסק עמינח
אמרנו שב-2004 לבנק לאומי היו שש קבוצות לווים גדולות. חלק משמעותי מהן הגיעו כמעט ל-30% מהון הבנק.
חיים ילין (יש עתיד)
איך הן הגיעו ל-30%? הפירמידות נולדו מאיזה שהוא מקום. אתם עזרתם לבנות את זה. זה שאחרי זה מנסים לפרק אותן זה כבר סיפור אחר. אני מדבר על הבנייה.
רקפת רוסק עמינח
כשנבנו הפירמידות האלו, שזה היה מאוד מאוד ממזמן, הייתי עוד באוניברסיטה. אני לא יכולה להתייחס עכשיו לשאלות שנוגעות לשנות ה-90.
חיים ילין (יש עתיד)
אז נשאל את מר ברודט, למרות שהוא עוד לא היה בבנק לאומי. מי עזר לבנות במערכת הבנקאית את הפירמידות? הרי אי אפשר לבנות פירמידות בלי עזרה של המערכת הבנקאית. אני לא מכיר מושג כזה.
דוד ברודט
ביקשתם מאיתנו להתייחס לשנים 2004 ואילך.
היו"ר איתן כבל
האם ב-2010 הענקתם לדנקנר הלוואות במעלה הפירמידה?
רקפת רוסק עמינח
אנחנו לא יכולים לענות על לווים ספציפיים והלוואות ספציפיות.
היו"ר איתן כבל
סליחה, ביקשתי שתגידי לי מה המחיר, את התאריך? בסך הכל שאלה של כן או לא. אני לא רוצה להיכנס פה ליועצים משפטיים שאני לא יודע איפה הם היו כשהיה צריך את הייעוץ של מה לתת ומה לא לתת. האם הענקתם אשראי ב-2010 לדנקר או האחרים במעלה הפירמידה?
רקפת רוסק עמינח
אני לא יכולה לתת תשובה לשאלה הזאת.
רועי פולקמן (כולנו)
אנחנו יודעים שהם נתנו.
היו"ר איתן כבל
ברור כשמש לאור הירח.
חיים ילין (יש עתיד)
אני רוצה דרך הפירמידות לעבור לחוק הריכוזיות. מצד אחד בניתם פירמידה, מצד שני בא חוק שמנסה לפרק את הפירמידה לא עם D9 אלא עם חוק. לא הייתי אז חבר כנסת, אבל הגעתי הרבה לכנסת בגלל סיבות אחרות. ראיתי יותר אנשים עם שרוכים כתומים שנלחמו נגד חוק הריכוזיות מאשר חברי כנסת.
יצחק וקנין (ש"ס)
שרוך כתום זה לוביסט.
חיים ילין (יש עתיד)
גם לנו יש שרוך כתום, רק הוא שרוך שקוף. אנחנו לוביסטים של הציבור. פה יש אינטרסים, אינטרסים מאוד גדולים. אני חייב להגיד לכם שאפילו "סלקום", שאפילו בן דוב הגיע לפה באופן אישי בלי לוביסטים. למה? הוא בא להודיע לכולם שהפירמידה וחוק הריכוזיות זה הדבר הטוב ביותר שקרה למדינת ישראל. איך אתם רואים את העניין של הריכוזיות?
דוד ברודט
חבר הכנסת ילין, אנחנו לא מעורבים בעניין של הריכוזיות ובחוק הריכוזיות, לכן השאלה הזאת לא רלוונטית לבנק לאומי.
חיים ילין (יש עתיד)
העבודה של הלוביסטים - אמרת שאתה מכיר איך שהכנסת עובדת – היא לשנות בתוך החוק ולהקל. איך אתה כיושב-ראש של בנק מכובד מאוד רואה את הפרצות שיש בתוך חוק הריכוזיות? האם היית ממליץ לנו לסגור אותן?
דוד ברודט
אני מודה שאני לא מכיר את הפרצות שאתה מדבר עליהן, אבל לנו, כפי שהצגנו בפניך, אין קבוצות לווים גדולות משנת 2013.
רועי פולקמן (כולנו)
יו"ר בנק לאומי מר ברודט, מנכ"ל האוצר לשעבר, לא מכיר את הפרצות בחוק הריכוזיות?
דוד ברודט
אני לא יודע על איזה פרצות מדובר.
רועי פולקמן (כולנו)
היכולת להחזיק פירמידות שליטה במשק הישראלי ולהחזיק בחברות החזקה.
דוד ברודט
אנחנו לא מתעסקים בעניין הזה. אנחנו לא מתעסקים בפרצות של חוק הריכוזיות.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לא היה לכם אינטרס לשמר את הפירמידות?
דוד ברודט
לא, ממש לא.
חיים ילין (יש עתיד)
אני רוצה לנסות דרך האמירות לסכם את הפרק הזה, איך שאני רואה. אני מסכים לגמרי עם הרבה מאוד דברים שאתם אומרים על "אפקט הילה". אני מקבל גם חלק מהתשובות. אני רוצה להקריא לך ציטוט של אייל רביד, בעלי רשת המזון "ויקטורי". מאוד חשוב שכולנו נבין למה כל הח"כים פה נלחמים, כי בסוף מישהו משלם את המחיר של הריכוזיות. ""לשופרסל" יש חוב עצום לשרת, קרוב לשני מיליארד שקל. ל"שופרסל" חובות פיננסיים נטו של 1.66 מיליארד שקל (נכון לסוף הרבעון הראשון של 2018). כשלחברה יש כזה חוב לשרת – היא צריכה להרוויח כמה שיותר. מובן שזה מתאים לי להסתתר מאחוריה... "שופרסל" שומרת על השוק". מה הוא אומר? אני אגיד לך מה הוא אומר. הוא חווה את זה דרך אותה חברה שעם הלוביסטים שלה הצליחה בחוכמה רבה להפיל חלק מהחוקים שלי על פערי תיווך. אם אתה קונה, ואני נכנס לתחום של חקלאות שאני בקיא בו קצת יותר, בשקל ו"שופרסל" מוכר את זה בשישה שקלים, מה "ויקטורי" בא ואומר? למה שאני אמכור ב-3? למרות שאין לי חוב ויש לי המון הון עצמי, יש לי יתרות כספיות, אני "ארכב" על המחירים של "שופרסל", אני ארוויח טונה כסף, כאשר "שופרסל" יחזיר את הריבית ואת החוב שלו לבנק לאומי. איך אתה רואה את זה?
דוד ברודט
אתה שואל אותי שאלות על התנהלות שווקים שאינן קשורות בכלל לנושא של בנק לאומי. מר ויקטורי או מר אייל רביד - -
חיים ילין (יש עתיד)
הבנתי. יש עסק עם חוב גדול מאוד. בשביל לשרת את החוב ואת הריבית הוא צריך למכור במחירים יותר יקרים כך שהציבור בסופו של דבר משלם את המחיר. בא לך מתחרה שלו שאומר: אם הוא צריך לשרת את החוב, אני "ארכב" על המחירים האלה. אני מדבר עקרונית לחלוטין.
דוד ברודט
אני לא מבין את השאלה שאתה שואל.
חיים ילין (יש עתיד)
כשאתה בא ואתה נותן אשראי בלי ביטחונות, כשאתה ממשיך לנפח את המערכת הזאת בהלוואות ללווים עסקיים עשירים מאוד שמגדילים את החוב כלפיך וסעיף ההוצאה שלהם הוא יותר גדול מהארנונה וממה שהם משלמים לחקלאים, בסוף מישהו צריך לשלם את המחיר הזה. מי שמשלם את המחיר הזה זה הציבור. הוא משלם אותו על ידי זה שהוא משלם יותר ביוקר על מחייה. אני לא מדבר על עמלות הבנקים, אני מדבר על כמה יקר עולה לחיות במדינת ישראל.
יואב קיש (הליכוד)
תודה רבה חבר הכנסת חיים ילין. חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין, בבקשה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
תודה רבה. תודה רבה לכם גם על התשובות שפחות נוח לנו איתן. גברתי המנכ"לית, את ציינת פה בעצמך שגלגול אשראי, שמחזור חוב, מה שהוא נוהל עסקים רגיל במגזר העסקי, הוא בהעמדת אשראי מחדש. עד כאן אנחנו לגמרי לגמרי מסכימות. גם ציינת את המדיניות השמרנית של בנק לאומי. יש דבר אחד שאני לא מבינה אותו. כאן אני אגיד שיש מי שבגללו הקמנו את הוועדה הזאת, אבל לא רק בגללו. את אומרת שהמטרה שלכם היא לגבות חובות. אני לא מצליחה להבין איך בהעמדת האשראי החדש לפישמן הנוהל הזה שירת את המטרה שאתם מדברים עליה? הגיע לידינו מסמך שמכונה "עמדה עדכנית מטעם הנאמן" שהוגש לכבוד השופט אורנשטיין בתיק הפירוק של אליעזר פישמן. אנחנו יודעים שאתם לא הבנק היחיד שצריך להתמודד עם חדלות הפירעון של הנכסים שלו. באחת מכתבות העיתון יש ציטוט מפרוטוקול, ציטוט של שיחה בין פישמן לבין פקידת השומה. זה עולה מדוח של יוסי בנקל, שהוא המנהל המיוחד של הנכסים. הפקידה אומרת: "נכון להיום עמדת בהסדרי החוב עם הבנק". עונה לה פישמן: "לא היו הסדרי חוב עם הבנקים". הפקידה אומרת: "אני מתכוונת להסדר של ההתחייבויות". היא מנסה לעשות מניפולציה, איזה שהוא הנדוס מחדש של מה שאנחנו מכירים. עונה לה מר פישמן: "לא היה לוח זמנים, לא ידעתי מתי יהיה לי כסף. היה רכוש, היו חובות גדולים מהרכוש בהרבה. לא עשינו שום הסדרים, כי ידענו שאין כסף". המשפט הזה מוכר לכם?
רקפת רוסק עמינח
כשמדברים על מחזור חובות או על העמדת אשראי חדש צריך להפריד בין לווים שהבנק רוצה לתת להם אשראי, למשל חברה גדולה שעוסקת במזון, בתקשורת או בכל תחום שהוא שיש לה אשראי כל שלושה חודשים. יש להניח שאחרי שלושה חודשים היא תקבל את האשראי הזה מחדש. מישהו יכול לקרות לזה מחזור אשראי. זה סוג אחד של מחזור.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זה לא האשראי הזה.
רקפת רוסק עמינח
זה לא נוגע לאשראים שבהם נוצר כשל או קושי, שאז המחזור הוא לא בא מהעמדה של אשראי חדש אלא מקושי בתשלום. אלה שני סוגים. כמובן שספציפית אני לא יכולה להתייחס ללווה כזה או אחר, בטח לא להתייחס לדברים שציטטת מפי לקוח מסוים או לווה מסוים. את יכולה לשאול רק אותו כדי לפרש את מה שהוא אמר.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זה ציטוט מבית המשפט. זה משהו שהוא בחוץ. זה לא משהו סודי, זה לא משהו - -
רקפת רוסק עמינח
זה לא עניין של סודי. אני לא יודעת לפרש את מה שהוא אמר. אני ממש לא מבינה מה הוא אמר.
יואב קיש (הליכוד)
הוא אמר משהו מאוד ברור. הוא אמר שלא היו לוחות זמנים של החזר חוב מול הבנקים. הוא אמר שהיה רכוש, שהיו חובות גדולים, אבל לא היו שום הסדרים כי ידעו שאין כסף. זה מה שאמר פישמן.
רקפת רוסק עמינח
אמר.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לפחות מול רשויות המס אנחנו מבינים למה הוא ניסה להגיד את זה.
רקפת רוסק עמינח
אני יכולה להגיד לכם איך אנחנו מתנהלים בבנק. לווים גדולים לאורך השנים החזירו סכומים ענקיים, ראיתם את המספרים. זה מתייחס לכל קבוצות הלווים. אני נותנת לכם תשובה מצרפית רק בגלל שאני כבולה ולא יכולה לספר לכם על קבוצה א' או קבוצה ב'. אנחנו מראים לכם את הנתונים. הלווים שלנו ירדו, הם נעלמו. הם לא נעלמו סתם, הם נעלמו כי גבינו מהם את הכסף.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
גברת רוסק-עמינח, אנחנו תיכף נדבר על הגבייה הזאת. אמרתי קודם בשקט, ככה בתגובה לדברים שאמר חבר הכנסת ילין, אבל אני חוזרת ואומרת, גביית האשראי לא בהכרח מעידה על הבעייתיות שנגרמה למשק כתוצאה ממתן האשראי ללווים הגדולים. אני יכולה לחזור על כל הנתונים שנתתם, על 0.18 בקבוצות הלווים הגדולות. אני יכולה לחזור על כל הנתונים בעל פה. אני רוצה רגע להדגיש, מר פישמן - אני מבינה שאת לא תתייחסי באופן אישי אליו - מאז 2006, מאז כניסת הלירה הטורקית, נמצא כל הזמן במעמד של חייב שצריך בעיקר להחזיר חובות ולמחזר אותם. אני מנסה להבין, האם כבר ב-2006 - אני מזכירה שרשות המיסים הלכה לבית המשפט רק בפברואר 2017 - ידעתם שהחובות שלו גדולים משווי נכסיו?
רקפת רוסק עמינח
את הרי אמרת שאני לא אענה ספציפית לגבי לווה ספציפי, אז אני אשמח להבין בכל זאת את השאלה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
האם במצבים כאלה אתם ממשיכים לגלגל את האשראי? כפי שאמרנו, גלגול אשראי הוא דבר לגיטימי, השאלה אם הוא היה לגיטימי פה.
היו"ר איתן כבל
אם זה לא היה פישמן, האם הייתם נוהגים כך?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
ואני אגיד יותר מזה, אני אשתמש במה שאתם דיברתם במסגרת התיקונים. אני אעבור על הכלל שאנחנו הצבנו לעצמנו. האם זה היה יכול לעבור את ניהול סיכוני אשראי, את המחלקה שאתם הקמתם, את נס"א, כפי שציין מר ברודט?
רקפת רוסק עמינח
אני אנסה לענות על כל חלקי השאלה. קודם כל, את נס"א הקמנו ב-2006. החל מ-2006 נס"א הייתה שותפה מלאה בכל התהליכים, גם בהעמדות אשראי חדשים, גם במה שאת קוראת - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זאת אומרת, פישמן עבר את נס"א.
רקפת רוסק עמינח
מעל 25 מיליון שקל היו בדיון בגורם העסקי ובצד הסיכונים. ההמלצה שהגיעה לוועדת האשראי לגבי כל החלטה אם לגבות, אם למחזר, איך לעשות, נעשתה בשיתוף שני הצדדים, גם של העסק וגם של הסיכונים.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זה דבר מדהים. הבעיה הגדולה בהקשר של הלווה הספציפי הזה היא הברחת הנכסים. האשראי שהועמד כל פעם מחדש זה מה שכרגע ניצב. המנהל המיוחד יוסי בנקל נמצא מול המצב של גלגול האשראי כל הזמן מחדש. הבנקים אפשרו לאליעזר פישמן להבריח למעלה ממיליארד שקלים החוצה. חבר הכנסת סמוטריץ', אני מקדימה את המאוחר, אבל אני פשוט לא מצליחה להבין את הדבר הזה, במיוחד על רקע זה שציינתם שב-2012 כבר התחלתם לטייב את תיק האשראי.
רקפת רוסק עמינח
לא אמרנו 2012, אמרנו 2006.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
2006 זה נס"א. ב-2012 התחלתם תהליך של טיוב תיק האשראי.
רקפת רוסק עמינח
לא.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
סליחה, אני טועה בתאריך.
דוד ברודט
ב-2006 התחלנו את תהליך נס"א. גם את הטיוב התחלנו מאז. ב-2012 הייתה הפעם האחרונה שהייתה לנו קבוצת לווים גדולה. ב-2013 כבר לא הייתה קבוצת לווים.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני רוצה רגע להקשות עליכם בשאלה שבעיני היא מאוד מהותית. אחד הדברים אצל מר פישמן, שהייתה לו היסטוריה של אדם שמחזיר חובות ובגלל זה שוק ההון נתן לו קרדיט לאורך הרבה מאוד שנים, זה שהיו לו הרבה נכסים משעובדים לבנקים. אחד הדברים שאני מנסה להבין תוך כדי שחפרתי בחומרים האלה ואני חיה אותם די הרבה שנים, זה למה לא נגעתם בנכסים המשועבדים באף אחת מנקודות הזמן, רק ב-2015, שאז, אם אני זוכרת נכון, קרס הרובל ברוסיה, "מירלנד" הגיעה למצב קשה. רק אז פניתם לממש את המניות שלו ב"כלכלית ירושלים". עד אז, בין 2006 ל-2015,2016 שום דבר, שום פעולה בנכסים המשועבדים. בשביל מה משעבדים לכם נכסים, אני מנסה באמת להבין את זה.
רקפת רוסק עמינח
אנחנו מנסים לא לנהל דיון על לווה ובכל זאת לתת לך תשובה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
תשובה עקרונית על שעבוד.
רקפת רוסק עמינח
אנחנו נוגעים בקבוצות שביקשתם להתייחס אליהן בוועדה היום. אנחנו מראים לכם שכבר ב-2013 לא הייתה אף קבוצה בבנק. מה זה אומר? שהלקוחות האלה פרעו את הכסף.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
גברת רוסק-עמינח, אני חוזרת עוד פעם ואומרת, זה לא קשור לניהול אשראי. גביית חובות היא דבר חשוב, אני מעריכה את זה, אנחנו כולנו יודעים. כולנו אמרנו פה שבנקים צריכים להרוויח, חשוב שירוויחו, מאה אחוז, אין שום בעיה. אני גם יודעת להגיד שעל פישמן אתם כנראה גביתם מאות מיליוני שקלים של ריבית. אגב, הוא בעצמו, אם אינני טועה, אומר שהחוב נשאר בעינו. הוא היה 5.7 מיליארד שקלים. אחרי שהוא קיבל העמדות אשראי מחדש, החוב עדיין נותר בעינו כי שילמו מאות מיליוני שקלים של ריבית. הרי בסופו של דבר אתם משעבדים נכסים כדי להיפרע מהם אם הלווה נקלע לקשיים. אל תדברי על פישמן, רק באופן כללי. אם לא פונים כדי לטפל בנכסים המשועבדים, אז למי באים, מתי באים?
היו"ר איתן כבל
איך אתם משכנעים אותנו אם אתם לא עונים בכלל על השאלות שלנו?
רקפת רוסק עמינח
אנחנו עונים על כל שאלה.
היו"ר איתן כבל
לא, סליחה גברתי, עם כל הכבוד.
רקפת רוסק עמינח
אנחנו מנסים.
היו"ר איתן כבל
גברתי, את לא יכולה להגיד שאת עונה לנו והשתכנענו. אנחנו לא השתכנענו. נכון לרגע זה יש פה כדרור שלם, זאת האמת. לפחות השאלה שלה ממוקדת, תעני עליה.
דוד ברודט
אנחנו, כפי שהסברנו, מנועים בגלל הסודיות הבנקאית לדבר על לווה בודד, אבל עשינו בפניכם איזה שהוא מעקף שמנסה להסביר שלא יכול להיות מצב שלווה בודד חייב כל כך הרבה כסף. מה הסברנו לך? הסברנו לך שמצד אחד אין לנו קבוצות לווים גדולות, הורדנו את החוב, ומצד שני הירידה הזאת לא קרתה כתוצאה ממחיקה של חוב אלא כתוצאה מגבייה. מה התוצאה אומרת? היא אומרת שאם תיקח את החובות של ארבע הקבוצות האלו שנמצאות בתוך ה-0.18, לא יכול להיות מצב שלא גבינו מיליארדי שקלים מהחובות האלה ונשאר כרגע חוב שהוא בגדר - -
היו"ר איתן כבל
דנקנר החזיר את הכסף?
חיים ילין (יש עתיד)
כבודו, זה לא עובד ככה.
דוד ברודט
זה עובד ככה.
חיים ילין (יש עתיד)
שאלנו למה מקבלים אשראי בלי ביטחונות.
דוד ברודט
שאלו לגבי גביית החוב, אז הסברתי.
יואב קיש (הליכוד)
אנחנו בסיטואציה שבה אם אומרים את השם פישמן או דנקנר מיד אין תשובה. את זה הבנו היטב. אני מבקש, חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין, תמשיכי. אנחנו הבנו שתשובות בנושאים האלה, גם אם זה זועק לשמיים, לא נקבל.
דוד ברודט
אמרת את המילים "זועק לשמיים". הפוך. מה שאנחנו באים ואומרים זה שבנק לאומי עשה מבצע אדיר בגביית מיליארדי שקלים מארבע הקבוצות האלו.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
ואנחנו טוענים, אם מותר לנו, שהעובדה שגביתם, וזאת העבודה - -
דוד ברודט
חשוב שהעובדה הזאת תהיה בפניכם.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני חושבת שהעובדה הזאת כבר ניצבת פה. היא ניצבת גם על ידכם וגם על ידי בנקים אחרים. היא נשמעה, היא נשמעת, אנחנו לא מעלימים אותה, אנחנו רק טוענים שיש פה משהו שורשי יותר חמור מזה, הדאגה לנגד עינינו.
דוד ברודט
הדאגה לנגד עינייך כשאנחנו מסבירים?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
יש טענה שגלגול חובות של פישמן לאורך השנים היה צעד נכון. אחד הדברים שעורך דין בנקל טוען, ואני לא בטוחה שיש הרבה נאמנים ומפרקים שצריכים להתמודד עם מה שהוא צריך להתמודד איתו היום, זה שתחת החברות לא היה שום ממשל תאגידי. הוא העיר הערה ספציפית לנושא של הממשל התאגידי בחברות של פישמן. האם בנס"א אתם בודקים ממשל תאגידי בחברות שאתם נותנים להן אשראי, ועד כמה זה מטריד אתכם כשאתם נותנים את האשראי או מעמידים אותו מחדש?
רקפת רוסק עמינח
קודם כל, לבנק אסור להתערב. זה אותו תיקון שקודם דיברו עליו עם דוד ברודט. לבנק אסור להתערב במה שעושה הלקוח שלו - בהחלטות עסקיות, בהחלטות תאגידיות. הבנק אמור לעמוד מהצד ולא לנקוט עמדה בתהליכים עסקיים שעושה הלווה שלו. זה על פי החוק.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זה לא תהליך עסקי.
יואב קיש (הליכוד)
מדובר פה על ממשל תאגידי, אם אתם רואים חברה שמתנהלת בצורה x או בצורה y, לא בהחלטה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
ממשל תאגידי של החברה. כמו שאת צריכה לעשות תסקיר סביבתי כחלק ממה שדורש ממך בנק ישראל, אותו דבר לגבי ממשל תאגידי. האם אתם בודקים את הממשל התאגידי של החברות שאתם נותנים להן אשראי, בוודאי במצב של "דיפולט"?
רקפת רוסק עמינח
אנחנו מסתכלים על החברות ככל שניתן להסתכל על החברה מבחוץ. מי כמוכם יודע שכשאתה מלווה לחברה אתה יודע רק את מה שיודעים עליה מבחוץ, אתה לא חלק מניהול החברה. זה לא אותו דבר.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אתה לא אמור להתערב, אתה אמור להיות מעורב.
רקפת רוסק עמינח
אתה לא שם שם דירקטור, אתה לא יודע כל דבר. אתה בנק.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
ציין מר ברודט קודם - אני יכולה להבין למה אתה מתגאה בזה. אני גם מקווה באופן אישי שזה נכון, כי בנק לאומי הוא הבנק של כולנו - ש"אנטרופי" נתנה לכם ציון מאוד מאוד גבוה בנושא הממשל התאגידי שלכם. כל חברות ההשקעה הכי גדולות בעולם בודקות פרמטרים של ממשל תאגידי כשהן מחליטות אם הן משקיעות או לא משקיעות. כשאתם נותנים אשראי אתם לא בודקים?
רקפת רוסק עמינח
בודקים.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
התשובה היא שאתם כן בודקים. מה קורה כשהחברה נקלעת לקשיים? זה ציון כל כך ספציפי של עורך דין בנקל במקרה הזה, אבל אין בעיה לגזור אותו לכללי. האם בודקים אם יש ממשל תאגידי או אין?
רקפת רוסק עמינח
אנחנו בודקים כשאנחנו נותנים אשראי את כל מה שניתן לבדוק על לווה, לרבות ממשל תאגידי. תשימי לב שאנחנו לא מדברים על שנים שבהן אנחנו נותנים אשראי, אנחנו מדברים על שנים שבהן אנחנו גובים אשראי. זה לא אותו דבר.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני שוב חוזרת למה שציינת, להפרדה בין נוהל העסקים הרגיל להעמדת האשראי לחברות לצורך ההתנהלות הרגילה שלהן, לבין המצב שהיה לך פה, המצב שבו כבר הייתם באגף אשראים מיוחדים ודברים מהסוג הזה. אני מניחה שכל פעם שגלגלו את החוב הייתה בדיקה של האם כדאי, נכון, ראוי. אני תקועה עם העניין המוסרי של גביית החובות, זה מהדהד לי בראש. אני רוצה לקוות שהדברים האלה נבדקו גם לאורך חיי ההלוואה.
רועי פולקמן (כולנו)
איזה אורות אדומים אמורים להידלק פה?
רקפת רוסק עמינח
אני חושבת שחשוב שנבין את ההבדל הגדול בין מתן אשראי חדש ללווה שהבנק רוצה ומחפש לתת כחלק מעיסוקו היום יומי, לבין תהליך שבו אתה גובה אשראים שנקלעו לאיזה שהוא סוג של קושי. יש הרבה דרגות.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
מבחינת נוהל בנקאי תקין, האם הנוהל הבנקאי שונה? פה הוא עוסק רק בגביית חובות, כאשר בפועל – את בעצמך אמרת – העמדתם את האשראי מחדש.
רקפת רוסק עמינח
אנחנו משתמשים במילים "נוהל בנקאי תקין" באופן שאני מודה שבכלל לא ברור לי. כל נושא ניהול האשראי לא בא מנוהל בנקאי תקין. מקורו של ניהול האשראי הוא במדיניות אשראי ובנהלי אשראי שהבנק מייצר. כל בנק מייצר לעצמו.
עיסאווי פריג' (מרצ)
היא יכולה להיות לא תקינה?
רקפת רוסק עמינח
כמובן שיש כללים של בנק ישראל.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לזה אני מתכוונת.
רקפת רוסק עמינח
הכללים של בנק ישראל לא מגדירים בכל צעד וצעד איך אתה גובה אשראי. אלה דברים שכל בנק מייצר לעצמו במסגרת הכללים הקיימים.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני רוצה לסכם בשתיים- שלוש שאלות קצרות מאוד. אתם צריכים להבין שזה במידה רבה עניינה של הוועדה. האם חברות בסדרי גודל הרבה הרבה יותר קטנים היו מקבלות אפשרות לאורך חיי ההלוואה לגלגל את ההלוואות שלהן עד כדי הברחה של למעלה ממיליארד שקלים?
רקפת רוסק עמינח
אני לא עונה על לווה ספציפי.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
שאלתי בכללי.
רקפת רוסק עמינח
אני גם לא מתייחסת לשנים שאני לא מכירה אותן, לא הייתי חלק - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
גברת רוסק-עמינח, את נמצאת בבנק מ-1992, אם אני לא טועה.
רקפת רוסק עמינח
אני נמצאת בבנק מ-2004.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אבל היו לך שני גלגולים בבנק, נכון?
רקפת רוסק עמינח
הייתי בבנק פחות משנתיים ב-1992. לא על זה את מתייחסת.
היו"ר איתן כבל
אנחנו מצפים ממי שעומד בראש המערכת, וזה גם מה שנאמר לנו, שידע להשיב גם על השנים שהוא לא היה. אם הוא לא יודע להשיב על השנים שהוא לא היה, הוא צריך לדעת לומר לנו: אני אשוב לביתי, אעשה שיעורי בית, ואשיב לכם על זה בכתב.
רקפת רוסק עמינח
נשיב ככל שנוכל על כל דבר שיהיה צורך שנשיב. אני מתייחסת לשנים שהוועדה הגדירה כשנים שאותן היא בודקת. לגבי השנים האלו, זו התשובה שנתתי.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני רוצה לחזור באופן סופי לנושא הממשל התאגידי, כי אחד הדברים שלא דיברנו עליו - זה לא עניינה של הוועדה - זה שכל פעם שמנסים להחליף לכם את שומרי הסף זה נתקל בהתנגדות מאוד מאוד גדולה מצד הבנקים. אני תוהה לעצמי למה. אני מדברת על שומרי סף חיצוניים – רואי חשבון - -
דוד ברודט
תסבירי לנו למה התכוונת.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
כשבאים ומבקשים להחליף לכם את רואי החשבון או לעשות רוטציה אצל רואי החשבון, אתם נוטים להתנגד לדבר הזה באופן עקרוני ושיטתי.
דוד ברודט
אני אתייחס לגבי רואי החשבון. אנחנו בבנק לאומי מתייחסים לשירות רואי החשבון כדבר מאוד רציני. אנחנו רוצים שיהיו לנו את רואי החשבון הטובים ביותר. בבחינת שומרי הסף יש כללים. קודם כל, פעם בחמש שנים מחליפים את השותף המנהל בכל משרד רואה חשבון אשר מבקר את הבנק כביקורת חיצונית. זה נוהל שקיים. אני חושב שזה באתיקה של לשכת רואי חשבון, ואם לא, זה בפיקוח על הבנק. חידוש מינוי רואי החשבון נעשה פעם בשנה באסיפה כללית. הנושא נבחן על ידי ועדת הביקורת, מקבל את האישור של הדירקטוריון ואז מגיע לאסיפה הכללית של הבנק.
רועי פולקמן (כולנו)
מתי פעם אחרונה בנק לאומי החליף את משרד רואי החשבון שלו? אני מבין שכל שנה את מביאים את זה לדיון נחמד בדירקטוריון.
דוד ברודט
זה לא דיון נחמד, זה דיון.
רועי פולקמן (כולנו)
אם זה דיון, מתי הייתה הפעם האחרונה שבנק לאומי החליף את רואי החשבון שלו?
דוד ברודט
אני אומר בערך, כי אני לא יודע, זה לא היה בזמני. לפני איזה 40 או 50 שנה.
רועי פולקמן (כולנו)
כל שנה יש דיון מעולה ונוקב על תפקוד חברת רואי החשבון, אבל פעם בארבעים או חמישים שנה מחליפים. זה נשמע לי מאוד סביר, מר ברודט.
חיים ילין (יש עתיד)
אנחנו לא נהיה בעוד 40 שנה בוועדת החקירה.
דוד ברודט
כפי שאתם יודעים, יש ארבע רשתות גדולות של רואי חשבון בעולם וארבע רשתות רואי חשבון גדולות במדינת ישראל. הרשת במדינת ישראל, שהיא המתמחה ביותר בבנקים, וזה לא רק בנק לאומי, זה הרשת של KPMG. היא עושה את הביקורת החשבונית כמעט בכל הבנקים הגדולים. תבדקו את זה – אני לא אנקוב בשמות - גם במקומות אחרים. הרשת הזאת יודעת לעשות ביקורת בנקאית טובה. הרשת הזאת מחליפה את השותף המנהל את הביקורת - -
יואב קיש (הליכוד)
אנחנו לא בשלבים של פרסום רשת כזאת או אחרת.
רועי פולקמן (כולנו)
היא גם רואת חשבון של הלווים הגדולים.
דוד ברודט
ודאי לא נעשה פרסומת לאף רשת.
רועי פולקמן (כולנו)
סוגיית האורות האדומים היא מרכזית.
דוד ברודט
יש שני משרדי רואי חשבון שבודקים.
היו"ר איתן כבל
אני רוצה רק לומר משפט שעולה לי כל הזמן ומונח לפניי. תראה, אי אפשר להתחמק מהעובדה - אתם לא עונים, אתם מכדררים - שבשורה התחתונה נבנתה כאן פירמידה. היה לכם נוח להחיל את הפירמידה הזאת לאורך כל הדרך. איך הציבור נפגע? דנקנר עשה את הכל כדי לפגוע ברפורמות. אתם נותנים לפירמידות לצמוח. יש את אותם יחסי גומלין שמתקיימים, יש את "אפקט ההילה". גם מהלאו שאתם לא עונים, לפחות בעיני עולה ההן.
יואב קיש (הליכוד)
חבר הכנסת סמוטריץ', בקשה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
איך קוראים לחטיבה שמנהלת את האשראי לכל הלווים הגדולים?
רקפת רוסק עמינח
חטיבה עסקית.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
יש איזה גוף אחר בבנק שבוחן את טבלת הסילוקים והחזרי הלוואות?
רקפת רוסק עמינח
יש בבנק מערך אשראים מיוחדים, הוא לא חלק מהחטיבה העסקית.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
יש חטיבה עסקית ויש מערך אשראים מיוחדים.
רקפת רוסק עמינח
מערך אשראים מיוחדים נמצא בחטיבת ניהול הסיכונים של הבנק.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
מי מקבל את ההחלטה להעביר מהחטיבה העסקית למערך הלווים המיוחדים?
רקפת רוסק עמינח
יש נוהל מסודר שמגדיר מה הם המצבים שבהם צריך להעביר לקוח.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אפשר לקבל את הנוהל הזה? הוא כתוב? הוא לא סודי, נכון?
רקפת רוסק עמינח
אין לי מושג אם הוא סודי או לא סודי. אם הוא לא סודי, נעביר לכם.
היו"ר איתן כבל
יעשו אותו סודי, חבל לך על הזמן.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
מי מקבל את ההחלטה? האם ההחלטה מתקבלת בחטיבה העסקית או שההחלטה מתקבלת בגורם שאליו מעבירים את זה, באגף האשראים המיוחדים?
רקפת רוסק עמינח
ההחלטה היא החלטה משותפת שמבוססת על התקיימותם של אורות אדומים שמראים שיש מצב אפשרי לכשל בהלוואה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
ענית על השאלה מתי תתקבל החלטה כזאת. מי מקבל את ההחלטה, מי הגורם? האם זה את כמנכ"לית? מי בסוף האיש שנותן הנחיה לחטיבה העסקית להעביר את כל התיק – זה בטח גם קלסרים, גם קבצי מחשב – לאגף לאשראים מיוחדים?
רקפת רוסק עמינח
יש אוסף של פרמטרים שכשהם מתקיימים - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
את זה הבנתי. הרי זה לא מחשב שמקבל החלטה.
רקפת רוסק עמינח
ההחלטה היא החלטה משותפת לגורם העסקי ולגורם של האשראים המיוחדים שיושב בסיכונים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
זה לא ראש האגף או ראש החטיבה.
רקפת רוסק עמינח
יש החלטה משותפת אם זה עובר ממקום למקום.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
מי מתניע את התהליך שבוחן את התקיימות התנאים שנמצאים באותו נוהל שאני מקווה שנקבל?
רקפת רוסק עמינח
בכל רבעון נס"א, שזו היחידה של ניהול הסיכונים, מקיימת review על כל הלווים שנמצאים בחטיבה העסקית, ממיינת מתוכם גובים שנמצאים ברמת נגישות גבוהה ומוגדרים לווים רגישים, ממיינת מתוכם לווים שהם ברמת רגישות יותר גבוהה ומוגדרים כבר לווים בעייתיים ומסווגים ככה גם בדוחות.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
כשנס"א מרימה דגל, לאן עובר הדגל? נס"א הרימה דגל על לווה מסוים, לא חשוב כרגע מי, שהוא לווה מסוכן שיש סימנים מסוכנים שעלולים להעיד על מצוקה של תיק האשראי הזה.
רקפת רוסק עמינח
כל לווה מגיע פעם בשנה לוועדת האשראי של הבנק. בוועדת האשראי יושבים כעשרה אנשים.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
שזה ועדת דירקטוריון ועדת האשראי, או שזו ועדה למטה?
רקפת רוסק עמינח
לא של הדירקטוריון. בעבר היו גם מצבים שהיו עולים לדירקטוריון.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
כל עובד מגיע פעם בשנה לוועדת האשראי, אבל נס"א עושה את החיתוך הרוחבי של הערכת הסיכונים אחת לרבעון.
רקפת רוסק עמינח
נכון.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
נניח שנס"א הרימה דגל אדום ברבעון השלישי של השנה, לאן הולך הדגל הזה? מי מרים אותו וממשיך איתו הלאה?
רקפת רוסק עמינח
מעבר לוועדת האשראי שעושה review על האשראים כל שנה, מתקיים תהליך נוסף לקראת הדוחות הכספיים כל רבעון שבו יש דיון שמגיע עד לרמת מנכ"ל לגבי הלקוחות הרגישים והבעייתיים בבנק. שם יכולה להתקבל החלטה גם להעביר את הלקוח.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
זאת אומרת, המנכ"ל מקבל החלטה להעביר.
רקפת רוסק עמינח
זה יכול להיות גם ללא מנכ"ל.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
בתיקים גדולים ומורכבים זה מגיע לשולחן המנכ"ל, כאשר הוא מקבל החלטה אם להעביר מהחטיבה העסקית.
עיסאווי פריג' (מרצ)
יש מינימום של הלוואה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
מדברים עכשיו על מעל 25 מיליון, על ההלוואות הגדולות, לא משק בית. מה המשמעות מבחינת הבנק והנהלים להעברת התיק מהחטיבה העסקית לאגף לניהול אשראי מיוחד?
רקפת רוסק עמינח
מערך אשראים מיוחדים הוא מערך שיודע להתנהל במצבים בהם הלקוח נמצא בכשל של ממש. יש במערך שני סקטורים שונים. יש סקטור אחד שעוסק בלקוחות שהם ממש ממש בכשל, שאז הולכים לתהליכים של פירוקים, כינוסים ומימושים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
זה קורה מעט מאוד, לפי הנתונים שאמרתם קודם. אם אנחנו ב-0.18% חובות לא גבויים, אז אין לנו כמעט פירוקים, כי שם הרבה נוזל בצנרת.
רקפת רוסק עמינח
זה קורה מעט ביחס לגודל התיק. זה 0.18% מגודל התיק. בנק לאומי הוא בנק ענק, יש לו 275 מיליארד שקל אשראי. צריך להבין שגם המעט הזה הוא לא כל כך מעט.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
כמה תיקים כאלה מנוהלים היום על ידי האגף הזה? האם זה שלושה תיקים, 30 תיקים או 300 תיקים?
רקפת רוסק עמינח
בטוח מאות. חלקם הם תיקים שנמצאים בטיפול המון המון שנים. הם עוברים תהליך כינוס, פירוק.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אם יש תיק שבסופו של יום מגיע עד כדי פירוק ופשיטת רגל, לא עבר בדרך את האגף לאשראים מיוחדים אלא קפץ מהחטיבה העסקית ישירות להליכי כינוס ופשיטת רגל, של מי התקלה? האם נס"א לא עלתה על זה?
רקפת רוסק עמינח
יכול שהתקבלה איזו שהיא החלטה. הסיכוי שנס"א לא תעלה על זה והוא יגיע לכינוס, לדעתי הוא אפסי. יכול להיות שהתקבלה איזו שהיא החלטה שלא לנהל את זה בדרך רגילה אלא בדרך אחרת בגלל צורכי הגבייה של הבנק. אני לא זוכרת מקרה כזה מיוחד. זה לאו דווקא תקלה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
השיקולים של נס"א מבוססים רק על הדוחות שמונחים בפניהם או שגם על מידע שיכול להגיע מגורמים אחרים?
רקפת רוסק עמינח
נס"א, להבדיל מהגורם העסקי שמטפל בלקוח, לא מכיר את הלקוח. הוא לא יושב איתו, הוא לא מנהל איתו דיאלוג. הוא מסתכל על הניירות. הניתוח שלו הוא מתוך הניירות, מהמספרים.
דוד ברודט
כפי שאמרתי, אובייקטיבי ובלתי תלוי.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני אתן עכשיו איזה נתון שאתם ודאי לא תתייחסו אליו כיוון שאסור לכם. אנחנו חלילה לא נבקש מכם לעבור על החוק. אתם הוצאתם שני מכתבים - הראשון בשנת 2011, השני בשנת 2013 - לחברה של משפחת פישמן על כך שמ-2009 היא איננה עומדת בהסדר החוב. להסדר החוב הם נכנסו מ-2003. פישמן ויתר על חלק מהחיסיון שלו ביחס לוועדה, אז לקחנו את החומר מהתיק המשפטי. מ-2009 הוא לא עומד בהחזרים, מ-2011 הוא לא מחזיר בכלל. עד 2015 התיק שלו נשאר מנוהל בחטיבה העסקית, הוא לא עבר לאגף לאשראים מיוחדים. יש לכם התייחסות?
רקפת רוסק עמינח
כמו שאמרתי, אני לא אתייחס ללווה הספציפי.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא ציפיתי. דיברנו קודם על איזה process שאמור להיות הגיוני, שעושה שכל - יש גוף שעושה ניטור, מרים דגלים, החטיבה העסקית והאגף לאשראים מיוחדים אמורים לדבר ביניהם, בסוף זה מגיע למנכ"ל, כשהמנכ"ל אומר: חבר'ה, זה מה שנראה לי שצריך לעשות. פה זה לא קרה.
רקפת רוסק עמינח
כל הגורמים הרלוונטיים בכל התיקים הרלוונטיים מעורבים בכל מקום, בין אם זה ישב במקום א' ובין אם זה ישב במקום ב'.
יואב קיש (הליכוד)
אין משמעות באיזה מקום זה יושב? זו שאלה מהותית. חבר הכנסת סמוטריץ', אתה שאלת מדוע זה לא עבר. ניסו פה להגיד שזה לא ממש קשור אם זה עבר או לא. בעיני זה דרמטי מדוע זה לא עבר. לבוא ולהגיד "כולם ידעו" זו לא תשובה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
זה דרמטי, כיוון שאחרת לא היו מקימים את האגף לאשראים מיוחדים.
רקפת רוסק עמינח
אני לא אתייחס ללווה הספציפי. כל התהליכים האלה נעשים בצורה מאוד מסודרת ומאוד מוקפדת. המטרה שלנו, שגם הצליחה, היא לגבות את הכסף ולהחזיר אותו הביתה. זאת המטרה שלנו. זה מה שאנחנו עושים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
יש פער בין ההסברים שלכם, שאני מוכרח לומר שהם נשמעים משכנעים, אני לא מטיל דופי. התחושה היא שיש תהליך מאוד מאוד מסודר, אחראי, שיקול דעת וכו'. אתם גם מציגים נתונים בשורת התוצאה שנראים מרשימים ביחס לסיכונים שאתם חשופים אליהם. יש פער גדול בין זה לבין העובדה שבסוף אנחנו כן רואים שיש כשלים. התפקיד שלנו וגם שלכם – זה אמור להיות סוג של אינטרס משותף, למרות שאנחנו יושבים משני הצדדים של השולחן – הוא לחפש איפה ה-process הנהדר הזה בכל זאת לוקה קצת בחסר כדי לשפר להבא. הרי בסוף יש פער. אצל פישמן – אנחנו לא נתייחס אליו ספציפית – הפסדתם, הפסדנו, הציבור כולו הפסיד המון המון כסף. אי אפשר להגיד: תראו, ה-process הוא 10, אבל בתוצאה נכשלנו, אלא אם כן יש כשלים שאי אפשר לתקן אותם, שגם זה יכול להיות. יש סיכונים שהם אינהרנטיים, גם את זה אנחנו יכולים לקבל.
רקפת רוסק עמינח
דוד סיפר שב-2006 עשינו את כל השינוי. אנחנו מספרים לכם שהבנק כבר לפני 12 שנה עשה שינוי. הוא לא עשה שינוי אתמול.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
שאלתי על השנים האחרונות. כשהתחלתי בלשאול מאוד מאוד פשוט, קיבלתי תשובה טובה על נוהל מסודר שאמור להיות הגיוני, ואז שאלתי על השנים האחרונות, על בין 2011 ל-2015. משהו בנוהל הזה לגבי המקרה הספציפי, ואני מבין שלא תעני לי כי אתם לא רוצים להתייחס - - יכול להיות שזה בכלל לא משפיע על התוצאה. יכול להיות שגם אם הייתם מעבירים את פישמן ב-2009 מהחטיבה העסקית לאגף לאשראים מיוחדים, לא היינו פותרים את הבעיה. יכול להיות שכן.
יואב קיש (הליכוד)
ולהגיד שאין הבדל בין האגפים זו לא תשובה טובה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
יכול להיות שכן. אתם הקמתם את האגף הזה, אתם קבעתם תהליך שאמור להדליק את אותן נורות אדומות, אולי אפילו יותר מזה. פה זה לא קרה. האם הבנק רשאי לנטר פעולות חריגות בחשבון בנק של לווה גדול שעומד בטבלת הסילוקים שלו ושל לווה שלא עומד בטבלת הסילוקים שלו?
רקפת רוסק עמינח
אני לא מבינה את השאלה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
יש לווה שקיבל הרבה מאוד כסף מהבנק. הוא כרגע עומד בטבלת הסילוקים שלו. האם לבנק יש עניין לבחון מה קורה בחשבון הבנק שלו - העברות כספים חריגות, הכנסות, הוצאות, או שכל עוד הוא עומד בטבלת הסילוקים הבנק לא רוצה, אולי גם לא יכול מבחינת הפרטיות? האם לבנק יש נגישות? האם החשבון של אותו לווה שקוף לבנק כך שהוא יכול לראות את כל הפעולות שהלווה הזה מבצע מתוקף היותו לווה - נכסיו, מניות, תזרים המזומנים שלו?
רקפת רוסק עמינח
אותו חשבון שנמצא אצלנו.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
כן, על זה אני מדבר.
רקפת רוסק עמינח
בוודאי.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
פתוח לכם לחלוטין. מותר לכם על פי חוק לראות כל העברת כספים שמתבצעת בחשבון?
רקפת רוסק עמינח
אנחנו מנהלים את החשבון.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
זה שאתם מנהלים את החשבון לא אומר שמותר לכם. יש לכם חובות מסוימות בחוק. מכוח החוק להלבנת הון אתם מחויבים על כל העברה מעל סכום מסוים לדווח. אני שואל עכשיו לגבי חברה עסקית שחשבונה מנוהל אצלכם. זה לא אומר שלפקיד מותר לעמוד כל היום מול המסך של המחשב ולראות מה עושה בכל רגע נתון כל חברה. האם מכוח העובדה שמדובר בלווה שלכם - התמונה הכוללת של אותו לווה, שזה הנכסים ותזרימי המזומנים, אמורה לבסס אצלכם את התחושה שתקבלו בחזרה את האשראי הזה - אתם מסתכלים על החברה שלו, מנטרים את פעילותה באופן סיסטמתי, קבוע, אולי אחת לרבעון באמצעות נס"א?
עיסאווי פריג' (מרצ)
אם לקוח עומד בכל הסטנדרטים של לוח הסילוקים, הוא נמצא במסגרות - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
האם אתם עוקבים אחרי הפעילות העסקית שלו?
רקפת רוסק עמינח
יש קשר יומי-יומי עם הלקוחות העסקיים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
עכשיו יש העברה של 300 מיליון שקל מחשבון של לווה לחשבון אחר, זה מעניין אתכם? הוא עשה עסקה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
עסקה חריגה.
רקפת רוסק עמינח
האנשים שמטפלים בלקוח יעקבו וידעו במה מדובר.
יואב קיש (הליכוד)
זה לא יצא בלי שהבנק ידע.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
האם הבנק שואל את עצמו לגבי טיבה של העסקה, אם היא פוגעת באיתנות הפיננסית של הלווה וביכולת ההחזר שלו, אם היא לוקחת משהו מהבטוחות? האם אלו שאלות שיישאלו על ידי הבנק?
רקפת רוסק עמינח
להערכתי כן. אני לא בטוחה שאני יורדת לסוף דעתך, אבל נראה לי שהתשובה היא כן.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
באחת החברות של לווה גדול שחייב לכם מיליארדים בוצעה עסקה ב-500 מיליון שקלים. הלווה הוציא כסף מהחשבון שאמור להחזיר לכם את החוב. האם אתם בוחנים את טיב העסקה? האם זה משרת את האינטרס שלכם? האם זה תורם לסיכויים שהאשראי הזה יוחזר?
רקפת רוסק עמינח
הבנק לא מנטר כל עסקה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני מדבר על עסקאות גדולות.
רקפת רוסק עמינח
הבנק מודע לעסקאות שהלקוחות שלו עושים, בטח בגודל משמעותי.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
יש הבדל בין לווה שעומד בהחזרי החוב ללווה שלא עומד בהחזרי החוב?
רקפת רוסק עמינח
יש הבדל.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אפשר לפרט בקצרה?
רקפת רוסק עמינח
לווים ברמת רגישות גבוהה, כל המעקב עליהם - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
מי מבצע את המעקב? האם אותו צוות בבנק שעובד מולו, בין אם זה בחטיבה העסקית, בין אם זה באגף לאשראים מיוחדים?
רקפת רוסק עמינח
כן.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
האם הבנק יאפשר הוצאת נכסים במזומן מלווה שלא עומד בטבלת הסילוקים באופן שעלול לפגוע בתזרים המזומנים שאמור לשמש להחזר האשראי?
רקפת רוסק עמינח
צריך לראות את התנאים. לא תמיד לבנק יש מה להגיד, אבל במקום שבו יש לבנק אפשרות לא לאשר הוצאת כספים - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
מתי לבנק יש אפשרות כזאת? שאלתי קודם אם לבנק יש אפשרות או אין אפשרות. שאלתי קודם אם הוא מסתכל.
רקפת רוסק עמינח
עניתי לך שהוא מסתכל ומודע.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
הוא יכול לעצור העברת כספים כזאת?
רקפת רוסק עמינח
לאו דווקא, תלוי בחוזה ההלוואה. אנחנו תמיד אומרים שגבייה טובה מתחילה בהלוואה טובה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
המשמעות היא שיש הסכמי הלוואות מסוימים שמעניקים לבנק זכות וטו על עסקאות מסוימות, על ביצוע פעולות מסוימות בחשבון של הלווה, ויש הסכמי הלוואה אחרים שלא כוללים. זה מה שאמרת קודם. אני רק הסברתי.
רקפת רוסק עמינח
אמרתי שיש הסכם. לצד כל הלוואה גדולה יש הסכם הלוואה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
ולפעמים ההסכם הזה מעניק אפשרות לבנק למנוע פעולה מסוימת.
רקפת רוסק עמינח
אני לא מכירה את המינוח - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
למנוע פעולה בנקאית מסוימת.
רקפת רוסק עמינח
תלוי מה התנאים. אני אתן דוגמה כדי שיהיה יותר ברור. תראה, בדרך כלל כשגוף עסקי לוקח הלוואות הוא חתום על התניות פיננסיות. בדרך כלל ההתניות הפיננסיות נוגעות לאיזה שהם יחסים שקשורים לדוחות כספיים. אם לווה באיזה שהוא סוג של כשל עושה פעולה שיכולה להביא אותו או גורמת לו לאי עמידה ביחסים הפיננסיים, הבנק ירים דגל.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
מה הבנק יעשה? האם הבנק יכול למנוע את העברה, את לחיצת הכפתור, או שיש פה רק עילת תביעה בגין הפרת הסכם מול הלווים?
רקפת רוסק עמינח
חנן יענה על זה הרבה יותר טוב ממני, על מה רשאי הבנק בדיוק לעשות.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
יכול להיות שרק יאמרו לו: נוציא לך עכשיו מכתב מעורך דין על כך שהפרת את הסכמי ההלוואה? האם אתה יכול לעשות יותר מזה?
חנן פרידמן
זה תלוי בהסכם ההלוואה. אם יש לנו זכות להעמיד לפירעון מיידי, אנחנו יכולים להתריע על העמדה לפירעון מיידי.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אם אין לו מאיפה להחזיר, אתה יכול עד מחר בבוקר להעמיד לפירעון מיידי.
חנן פרידמן
אין לנו זכות לעשות פעולות חד-צדדיות.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אין לך זכות לעצור את הפעולה?
חנן פרידמן
אלא אם כן מדובר בנכס שמשועבד אלינו. אם יש פיקדון בנקאי שמשועבד אלינו, אז הלווה לא יכול לשחרר אותו, אלא אם הוא עומד בתנאים - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
כפי שאמרה נכון המנכ"לית, בדרך כלל מה שיניח את דעתו של הבנק ביחס ליכולת ההחזר של האשראי לא תהיה בטוחה פיזית, גם לא פיקדון, אלא ההתרשמות הכוללת ממהלך העסקים של אותו לווה, ההנחה שתזרים המזומנים שלו יאפשר לו להחזיר. אין לך כרגע נכס - -
חנן פרידמן
הפרה של תנאי פיננסי מאפשרת לבנק להעמיד לפירעון מיידי. יש פרוצדורה מה עושים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני יוצא מנקודת הנחה שבנסיבות מסוימות פירעון מיידי לא עוזר כי אין ממה להיפרע. מה שאני מבין זה שאין לכם יכולת לעצור. נניח שלווה מסוים כבר הרבה מאוד שנים לא עומד בהחזר ההלוואה, לא עומד בטבלת הסילוקים מהחברה שהיא הלווה ואתם רואים, כיוון שהמסכים פתוחים לעיניכם, איך אותו לווה שחייב לכם כסף מוציא הרבה מאוד כסף מהחשבון שאמור להיות זה שאחר כך מכוחו אתם תפרעו. אין לכם יכולת לעשות כלום, אתם חיים עם זה בשלום. אני יודע שלא תתייחסו, אבל פישמן הוציא באותן שנים שכבר הודעתם לו שהוא לא עומד בטבלת הסילוקים הרבה מאוד כסף לחברה בשם FTT. הוא הוציא 1.6 מיליארד שקלים, מתוכם למעלה ממיליארד שקלים לא הוחזרו מעולם והומרו במניות. הם הומרו במניות של FTT שהיו שוות אפס. אל תתייחסו, אסור לכם. אמנם לא העברתם אותו לאגף לאשראים מיוחדים, השארתם אותו בחטיבה העסקית, אבל ידעתם, כיוון שהאנשים שמלווים אותו העבירו לו מכתבים על כך שהוא איננו עומד בטבלת הסילוקים. אין לכם בטוחות פיזיות על הכסף הזה, אתם לא מאמינים בבטוחות פיזיות, זה בסדר גמור. אם זו האידיאולוגיה שלכם, אני מקבל, אני מכבד אותה. כל מה שיש לכם זו החברה הזאת ותזרים המזומנים שלה. הוא מוציא 1.6 מיליארד, כשמתוכם 1.062 מיליארד לא חוזרים והופכים למניות. זאת אומרת, פישמן קיבל מניות שהיו שוות אפס. עד היום אף אחד לא יודע מה נעשה בחברה הזאת, למה הכספים שימשו שם. הבנק ראה את זה. יכול להיות שאם הייתם מעבירים את זה מהחטיבה העסקית לאגף לאשראים מיוחדים, זה היה פותר את הבעיה, יכול להיות שלא. יכול להיות שאם היה לכם סעיף שמאפשר לכם למנוע את העברות האלו, זה היה פותר את הבעיה, יכול להיות שלא. אם היינו מקבלים תשובות, יכול להיות שהיינו יכולים להמליץ על תיקון חקיקה שכן יאפשר לכם למנוע בלחיצת כפתור הברחת נכס, לעשות שינויים בנכס מתי שאתם יודעים שהכסף לא חוזר אליכם, מתי שאתם יודעים שהוא לא עומד בהחזרי החוב.
חנן פרידמן
אם אנחנו מדברים על אם, אז מה שקורה במרבית המדינות - בעיקר בארצות הברית, אבל לא רק, גם בקוד המוצע של האיחוד האירופי – זה שבנקים יכולים לעשות מימוש עצמי של מניות. במדינת ישראל אין לנו את הלוקסוס הזה.
יואב קיש (הליכוד)
מה הכוונה במימוש עצמי של מניות?
חנן פרידמן
כבטוחה.
יואב קיש (הליכוד)
כשאתה היום משעבד מניות, אתה לא יכול לממש אותן?
חנן פרידמן
רק דרך בית משפט.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
פה זו לא הייתה בעיה, כי לא הגעת לרמה - -
יואב קיש (הליכוד)
בדיוק. פה זה לא היה כנגד מניות.
רקפת רוסק עמינח
יושבת כאן ועדה במפגש שני, היא בטח תשב עוד. יש מקומות שבהם אפשר לעשות קפיצת מדרגה בנושא של גביית חובות מחייבים. אחד המקומות הכי קשים להתנהלות זה המקום שבו אנחנו צריכים לממש חברות חיות, במיוחד חברות ציבוריות. אם בנקודה שתיאר כרגע חנן יהיה שינוי, זה יכול לתת קפיצת מדרגה גדולה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
כאן זה לא היה עוזר לכם. כאשר הכסף הועבר מחברה א' לחברה ב', חברה ב' לא הייתה שווה כלום.
יואב קיש (הליכוד)
בצלאל, זו לא הייתה תשובה לדבריך. בא פה צוות בנק לאומי ואומר שמימוש מניות שניתנו כבטוחה כנגד ההלוואה מהווה נקודת כשל משפטית ביכולת לממש את החוב.
חנן פרידמן
זה מתחדד בגלל תיקון 11.
יואב קיש (הליכוד)
זה לא קשור למה שחבר הכנסת סמוטריץ' שאל.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
כאן זה כנראה לא היה מועיל. מתי תיקפתם בפעם האחרונה את נהלי הקצאת האשראי ללווים הגדולים בבנק?
רקפת רוסק עמינח
כל שנה, כל הזמן.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
מה פירוש "כל הזמן"?
רקפת רוסק עמינח
מדיניות האשראי של בנק לאומי ללווים גדולים נבחנת מחדש, מתוקנת ומתוקפת כל שנה ומגיעה לאישור הדירקטוריון.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא ביחס ללווה מסוים, באופן כללי.
רקפת רוסק עמינח
לא ללווה מסוים. מדובר במדיניות.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
האם יש נהלים מיוחדים ללווים מסוכנים – מינוף, פירמידות?
רקפת רוסק עמינח
בכל אשראי יש סיכון. אנחנו לא מכירים את המינוח "לווים מסוכנים". אשראי זה ניהול סיכונים. אחד מהשינויים הגדולים שעשינו החל מ-2006 הוא לממן הרבה פחות חברות החזקה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
האם יש נוהל מסודר שמגביל את נהלי הקצאת האשראי לחברת פירמידה?
רקפת רוסק עמינח
התייחסות מדיניות האשראי היא לכל דבר, כולל לזה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
האם אנחנו יכולים לקבל את הנהלים האלה?
רקפת רוסק עמינח
מדיניות האשראי של בנק לאומי היא לא משהו שאנחנו - -
דוד ברודט
זאת האסטרטגיה העסקית שלנו.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
האם כאשר אתם מקצים לחברה במעלה הפירמידה אתם בוחנים גם את הרגישות שנמצאות מתחת? עד איזו רזולוציה אתם יורדים? אם מדובר בפירמידה מאוד מאוד גבוהה, האם יורדים עד למטה או לא בהערכת הסיכונים? זה סוג של נוהל שנדמה לי שהציבור אמור להתעניין בו. הרי אין לכם גרעין שליטה, כפי שהתגאיתם בצדק, אתם שייכים לציבור. הציבור אמור לדעת איך זה קורה.
דוד ברודט
חבר הכנסת סמוטריץ', זו לא בעיה של נוהל. אני חושב שבנושא הזה מאוד מובן למה אנחנו שומרים על כך.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
האם משהו השתנה באופן הערכת הסיכונים שמבצע הבנק ללווים גדולים בין השנים 2015 ל-2016, ואם כן, מה גרם לשינוי?
רקפת רוסק עמינח
אני בוודאי לא יכולה לזכור בעל פה מה השתנה בין 2015 ל-2016. כל שנה יש שינויים כאלה ואחרים, לפעמים יותר מינוריים, לפעמים פחות מינוריים. אני יכולה להניח שגם בין 2015 ל-2016 - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני אתן רמז. האם משהו השתנה בהנחיות של בנק ישראל שגרם לכם לשנות את הנוהל שלכם?
רקפת רוסק עמינח
לא שאני זוכרת. תן עוד רמז.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
פורסמו באפריל 2015 ונכנסו לתוקף בינואר 2016 שתי הוראות חדשות של בנק ישראל. האחת, 327, והשנייה, 3111. הוראת ניהול בנקאי תקין מספר 327 דורשת מהבנק, נותנת לבנק כמה וכמה הנחיות שהבנק אמור לשקלל בבדיקות הסיכונים שלו במתן אשראי.
דוד ברודט
אם בנק ישראל מנחה אותנו בהוראה מסוימת, באופן אוטומטי זה נכנס לנוהל.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
האם בעקבות ההנחיות האלו שונו הנהלים של הבנק?
רקפת רוסק עמינח
אני לא זוכרת מה היה בין 2015 ל-2016. מרבית הדברים שכתובים כאן קורים אצלנו. אני חושבת שחשוב להבין את הנושא של הנחיות בנק ישראל ואת מה שהגופים הבנקאיים עושים. תראה, מדיניות האשראי שלנו מתוקפת על ידנו ונבחנת על ידנו אחת לשנה. אנחנו מתקנים אותה לפעמים גם במהלך השנה כתוצאה מאירועים כאלה ואחרים. יש הרבה מאוד דברים שאנחנו עושים בעצמנו. לעיתים יוצא בנק ישראל באיזו שהיא הנחיה שכשאתה מסתכל על ההנחיה אתה אומר: אני כבר עושה את זה, אני לא צריך לתקן.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
האם בעקבות שלוש הפסקאות שציטטנו כאן שונה משהו בנוהל הפנימי, או שהן כבר בוצעו לפני כן?
רקפת רוסק עמינח
נשמע לי שהן בוצעו לפני כן, אבל כמובן צריך לבדוק מ-2015 להיום - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
האם אפשר לבדוק ולקבל תשובה.
רקפת רוסק עמינח
נבדוק.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני מניח שאין סודיות בעניין הזה. האם הנהלת הבנק והדירקטוריון מקבלים דיווחים תקופתיים ביחס להרכב תיקי האשראי של הלווים הגדולים, אולי גם המסוכנים, ואם כן, באיזו תדירות?
רקפת רוסק עמינח
בוודאי.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
כל כמה זמן?
רקפת רוסק עמינח
על בסיס רבעוני. אם יש אירועים חריגים, גם אד-הוק.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
כל רבעון הנהלת הבנק וגם הדירקטוריון מקבלים דיווח על הרכב תיק האשראי?
רקפת רוסק עמינח
בוודאי.
יואב קיש (הליכוד)
אני רוצה להודות לך, מר ברודט, ולך המנכ"לית על כך שהגעתם לפה. ניסיתם ככל יכולתם לתת לנו תשובות על השאלות. אני רוצה להגיד מספר דברים שעלו מהדיון. ראשית, לגבי חובת הסודיות. כפי שאמרנו, אנחנו מבקשים שתפנו ללקוחות שלכם ותשאלו אותם באופן ישיר אם ניתן להעביר חומרים ספציפיים שעלו בוועדה. נשמח לקבל את התשובות של אותם לקוחות. בהרבה מקרים מצאנו שיש מידע שאתם לא העברתם וכן ניתן להעביר. גם על זה דיברנו. אמרתם שתעשו את הבדיקות האלו. אני מבקש להעביר את כל התשובות לוועדה. כפי שציינתי קודם, נושא הסודיות הוא נושא מאוד מורכב שמונע מאיתנו דיון הרבה יותר משמעותי. חבר הכנסת כבל, אנוכי ושאר חברי הוועדה נצטרך להחליט איך אנחנו מתקדמים בעניין הזה.

הנושא השני נוגע בנושא הפיקוח על הבנקים. אני רוצה להגיד שראינו פה שני רגולטורים: אחד אמריקאי, אחד ישראלי. האמריקאי שם את הרגל שלו על 400 מיליון דולר קנס. מהישראלי לא זכור שהגיעו קנסות. אני חושב שזאת שאלה שנצטרך לשאול באופן מעמיק גם את הפיקוח שלנו. אני רוצה לקחת את זה למה שהגדיר חבר הכנסת וקנין, לעניין של הדלתות המסתובבות. אין לנו רק דלת אחת, יש לנו כמה. יש לנו את המפקח, שזה בנק ישראל, יש לנו את הבנקים, ויש לנו את הלווים. אנחנו מוצאים אנשים בכל מיני קטגוריות. אולי במידה מסוימת זה טבעי, אבל לא יכול להיות שאין הגדרות ברורות, שאין התייחסות ברורה, כולל בבנקים. אתם לא יכולים להתנער מהדבר הזה שבכירים שלכם יום אחד מנהלים אשראי, יום אחר נמצאים בשוק העסקי.
היו"ר איתן כבל
בעניינים האלה הבנק הוא גוף מאוד סוציאליסטי, שיתוף פעולה.
יואב קיש (הליכוד)
נושא אחרון, ופה אני נכנס, סמוטריץ', למה שאתה הובלת. בלי קשר לכלום דיברו כאן על העניין של יכולת מימוש מניות, על כך שזה כלי שחסר. אם יש עוד דברים שאתם רואים בהם מהלך שמקשה על ניהול העסקים הטבעי והגביה, אנחנו בחקיקה נשמח לקבל הצעות בצורה מסודרת.
היו"ר איתן כבל
אני רוצה לומר תודה לחבריי חברי הכנסת, לצוות המקצועי של הוועדה. הייתי שמח לדעת כמה זמן לוקח להפעיל הוצאה לפועל נגד טייקון שלא עומד בהחזר לעומת אזרח, לווה מן השורה שלא עומד בלוח הסילוקים שלו. אני אומר את זה לנו. שווה לעשות לעצמנו את הבדיקה הזאת. זה אחד.

אני מניח שהיועץ המשפטי שלכם אמר לכם מה מותר, מה לא מותר. אם יש דברים שכשתלכו הביתה תבדקו ותגידו: וואלה, יש עניינים כאלה ואחרים שאנחנו בכל זאת יודעים לתת תשובות מלאות או חלקיות, נשמח מאוד מאוד לקבל. אני רוצה להודות לך, אדוני היושב ראש, ולך גברתי המנכ"לית. תודה לך, מר חנן פרידמן, על החלקים שלך. אני רוצה להזכיר שאמנם בנק הפועלים היה בשבוע שעבר אצלנו בדיון, אבל הוא יוזמן שוב כי יש שאלות נוספות שראשי הבנק צריכים להישאל ולא הספקנו לשאול. אני מודה לכם. תודה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:30.

קוד המקור של הנתונים