ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 16/07/2018

פניות ציבור בנושא: מצב התחבורה הציבורית לכותל המערבי

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



23
הוועדה לפניות הציבור
16/07/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 149
מישיבת הוועדה לפניות הציבור
יום שני, ד' באב התשע"ח (16 ביולי 2018), שעה 14:14
סדר היום
פניות ציבור בנושא: מצב התחבורה הציבורית לכותל המערבי
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר
חברי הכנסת
יהודה גליק
מיכאל מלכיאלי
מוזמנים
מורן יונה - משרד התחבורה

יובל ראובן - מ' ימ"ק, המשרד לבטחון פנים

שבתי גרברצ'יק - מלווה - חטיבת הדוברות, משטרת ישראל, המשרד לבטחון פנים

רויטל מרזן - מנהלת אגף החניה, עירית ירושלים

הילה בלומנטל - אחראית קשרי קהילה תכנית אב לתחבורה, עירית ירושלים

שירי שטראוס - אגף תושי"ה, עירית ירושלים

ישראל שיינפלד - יו"ר ועדת התחבורה, מינהל קהילתי פסגת זאב

תומר מתוק - מנכ"ל תנועה אשכול צפון ירושלים

מאיר דוד - מנהל אשכול, מטרופולין צפון ירושלים

ישי בלך - יו"ר ועדת התחבורה, מינהל קהילתי רמות אלון

ברוך ברנדווין - יו"ר ועדת התחבורה, מינהל קהילתי רוממה

ארז לבחר - סגן מנהל תח"צ, אגד

מאיר מלכה - מנהל תנועה דרום ירושלים, אגד

עדן שמעון - סגן מנהל אגף תפעול, הקרן למורשת הכותל המערבי

רות קפלר - פעילה חברתית וסופרת

משה דוד שהרבני - מוזמן/ת

נתן גלנט - פעיל חברתי
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
עופרה ארגס – חבר תרגומים
פניות ציבור בנושא
מצב התחבורה הציבורית לכותל המערבי
היו"ר ישראל אייכלר
רבותיי אני פותח את הישיבה של הוועדה לפניות הציבור בנושא מצב התחבורה הציבורית לכותל המערבי. אני רוצה להגיד לכם שיש לי טראומה אישית בעניין. למה? כי אני לא נוסע לכותל המערבי באוטובוס כי בפעמים שנסעתי כמעט עשיתי נדר שרק אצל הכותל המערבי אפשר להתיר אותו, שאני באוטובוס לאיכול לעלות שם. פשוט מאוד לא יכולתי לראות את הסבל של האנשים ואני שומע יום יום, ביום ובלילה טלפונים, הרי בכל העיר ירושלים יש בעיות תחבורה. אבל בכותל זה קטסטרופה לא נורמלית, הופכים את האנשים לחיות. זאת אומרת אם יש 100 אנשים באוטובוס אחד, אז אחד דוחף את השני, הצעירים את הזקנים, הגברים את הנשים, בושה וחרפה, גם מבחינת אנושיות. ואני למדתי כבר בכל ספרי ההיסטוריה שקראתי שכאשר זורקים לחם אחד ל-100 אנשים הופכים את כל 100 האנשים לחיות. כל אחד צריך לתפוס את הלחם. כאשר נותנים אוטובוס אחד ל-200 אנשים, הופכים את האנשים לחיות.
רות קפלר
אוטובוס קצר, אם אפשר להזכיר.
היו"ר ישראל אייכלר
קצר או ארוך, אבל בכל אופן, אם 200 אנשים צריכים להידחף על אוטובוס, כל התפילות שהם התפללו וכל האווירה הרוחנית שהם שאבו בכותל המערבי הם מאבדים בגלל האוטובוס. זה לא יאומן, זה לא שאלה של תחבורה, זו שאלה של אנושיות. כבר קיימנו דיונים בנושא ב-26 בפברואר, בל' שבט תשע"ז קיימנו סיור עם כל גורמי המקצוע, נציג המשטרה, אני חושב שהיית שם איתנו, בעקבות פניות שלאזרחים מודאגים, והמצב רק הולך ומחמיר. אנחנו מקבלים טלפונים בימים ובלילות מקשישים ומצעירים, עכשיו יום ההילולה אחרי תשעה באב של חמי ז"ל, ארבע שנים הוא כבר לא פה, אבל עדיין מהדהדים באזני הקולות שלו, והוא היה יהודי שלא התלונן על שום דבר, אבל היה לו מנהג להתפלל בכותל המרבי, כל יום הוא היה בצער כזה, יהודי מבוגר, ואני כמעט רציתי להגיד לו "אל תלך לכותל" אבל יכולתי להגיד לאנשים האלה לא ללכת לכותל? אנשים ונשים שהולכות ומתפללות ומתפללים ורוצים, מה הם רוצים בסך הכל? שיתנו להם תחבורה ציבורית. ואת התירוצים אנחנו כבר מכירים, בסיור האחרון שהתקיים בכותל הובטח לנו על ידי נציגי אגד תחבורה ובטחון פנים שהשתתפו בסיור וגם בישיבת הוועדה שהתקיימה בנוכחות רב הכותל, שיעשו סקר משתמשים, מה שקורה בכיכר גורן, לגבי הכניסות והחסימות יעשו הסדרים וידווחו לציבור באמצעות השילוט האלקטרוני בכותל המערבי, כבר אפשר היה לבנות את בית המקדש עד שהביאו את חוט החשמל בשביל השילוט האלקטרוני הזה, ולמרות הזמן שעבר אנחנו לא יודעים עד היום מה השיפור, ההיפך.

אני הצעתי בישיבה קודמת עצה כל כך פשוטה וסידרנו לאגד על ידי עירית ירושלים שיהיו להן שתי חניות עם אפשרות לעמוד שם, שיורידו את האנשים בצד הזה של שער האשפות ושיהיו איזה שני טנדרים בסך הכל שיעלו את הקשישים ואת הנשים שנזקקות אל כיכר גורן ולרדת, והתחנות יהיו רק בחוץ לשער האשפות. דבר כל כך טכני שאפילו בור ועם הארץ כמוני בענייני תחבורה הבין שזה יכול לפתור את כל הבעיה, שהאוטובוסים יזרמו על הכביש, לא יצטרכו להיכנס ולצאת, שיפסיקו את ההפסקות שעושים ב- - - שמעתי שהפסיקו כבר, יש בשורה, נשמע את זה עכשיו, אבל עד עכשיו זה היה נורא ואיום שעד שכבר האוטובוס הגיע הוא היה צריך לנוח ואין לי טענות אל הנהג, בסך הכל בשר ודם.

השבוע סיפרה לי אישה שעלו הרבה אנשים על אוטובוס והנהג, בגלל שהיו יותר מדי אנשים עשה דבר פשוט ביום חם ולוהט, כיבה את המנוע ואת המזגן ואת החשמל ואת האור. ואנשים נשארו שם והוא אמר "עד שלא יורדים מספר האנשים שאני אוכל לנסוע, אין מזגן ואין תאורה ואין כלום".

אני רוצה להגיד לכם שבכל ציבור אחר מהודו ועד סין, שגם שם נדחסים, הנהג הזה היה מקבל מכות. רק הציבור החרדי שהוא ציבור מחונך וממושמע, וכמה שמדכאים אותו הוא עדיין שומר על האנושיות שלו, הוא יכול רק על זה לעשות דבר כזה, לסגור את המזגן, אתה מבין? לא רק שהוא לא נוסע. לא נוסע אני מבין.

אנחנו ביקשנו את ההתייחסות של המשרדים ועל ביטול התחנה בכיכר גורן דיברנו כבר, רק מבוגרים ונשים שמתקשים ללכת תהיה להם את העלייה לכיכר גורן עם רכב קטן, הצענו לבטל את מקומות החניה לרכבים פרטיים שבין חניון גבעתי לשער האשפות כדי שאוטובוסים יוכלו לעמוד שם בקווי שירות, ולחייב הצבת פקח של אגד /משרד התחבורה, זה בעיה, תמיד אגד אומר שמשרד התחבורה ישלח, משרד התחבורה אומר שאגד ישלח, שהוא יעמוד שם כל הזמן ויראה שתהיה זרימה, ולהודיע לציבור אם כן נכנס אוטובוס או לא נכנס אוטובוס.
רות קפלר
לא צריך להודיע, שלא ייכנסו. למה שייכנסו?
היו"ר ישראל אייכלר
זו הטענה שלי, אבל אומרים לי שזה בגלל שיש לי רכב פרטי אני אומר את זה. לתת סמכות לפקח שיעמוד בשטח להוציא את האוטובוסים העומדים במפרץ לפי רמת הביקוש. ביקשתי הצבת מצלמת חניה, עירית ירושלים יכלה לעשות, שמי שעומד שם ותופס את החניה של האוטובוס, יצולם.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
כמו בבר אילן.
היו"ר ישראל אייכלר
כמו בכל מיני מקומות היום. בקיצור, זה מה שאני אומר. עכשיו אני רוצה לתת לפונים לדבר ואחרי זה לאנשים אשר בידם הפתרון שיתנו לנו תשובות. אנחנו עכשיו לפני תשעה באב ובתשעה באב זה יהיה עוד יותר חורבן. משה דוד שהרבני תציג לנו את המצגת.
משה דוד שהרבני
קודם כל אני מודה שעצם ההתכנסות שלנו כאן זו בשורה טובה.
שלומית אבינח
תגיד את כל התאריכים שהתכנסנו שלא הייתה בשורה.
היו"ר ישראל אייכלר
התכנסנו כבר בכ"ה באלול תשע"ו, י"ג אלול תשע"ז, כ"ט בתמוז - - - י"ד באייר תשע"ח.

(מוקרן סרטון)
משה דוד שהרבני
הקטע שאני רוצה להראות לכם, שימו לב איך שתוך כדי שאנשים עולים לאוטובוס, הנהג משנה את מספר הקו. זו סתם נקודה קטנה, אבל זה מעניין. זה בסביבות השעה 10:00, 11:00 נדמה לי. יום רגיל, שגרה.
יובל ראובן
היה איזה אירוע באותו יום.
משה דוד שהרבני
לא, שום אירוע.
יובל ראובן
זה לא יום רגיל.
משה דוד שהרבני
אולי במוצאי ראש חודש זה היה.
(הקרנת הסרטון נמשכת)
היו"ר ישראל אייכלר
זה כל אלה שזכו להיכנס לאוטובוס. מה קורה עם אלו שנשארו בחוץ?
קריאה
הם יידחפו לאוטובוס הבא ואם הם יתעקשו הם גם יצליחו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה רצית להוסיף, מר שהרבני?
משה דוד שהרבני
אני אוסיף שבעצם אני הייתי שם כמה פעמים לאחרונה כדי לקדם את הנושא, וכל פעם שאני נמצא שם, אני אומר לנתן, תשמע, אני לא רוצה שיהיו דחיפות, צר לי עם המציאות הזאת, אבל אני צריך שיהיו לי קצת תמונות במצלמה כדי להראות את המציאות, ותמיד אני אומר לו תשמע, "בדיוק היום ובדיוק היום ובדיוק היום" כל יום יש את הסחורה הזאת. אתמול הייתי שם, לשם שינוי היה יותר משוחרר, אולי זה קשור לתשעת הימים, אנשים לא רוצים להידחף ולהזיע ואחרי זה לא יכולים להתקלח. המציאות הזאת חוזרת על עצמה, מציאות יום יומית. רציתי להביא כאן כמה מתושבי הרובע, אנשים קפצו אמרו לי בשמחה. אפילו יצחק פינרוס אמר לי "תשמע, אני לא נוסע ברכבים אבל אני שומע כל הזמן תלונות של אנשים". ישנה גברת - - -
שלומית אבינח
לא לומר את שמה לפרוטוקול.
משה דוד שהרבני
אוקיי. בסדר גמור. היא אמרה לי ש - - -
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, אישה שמוכנה שיגידו את השם שלה - - -
משה דוד שהרבני
אני מאמין שכן.
היו"ר ישראל אייכלר
אז בוא נעשה כך, אדם שאתה יודע שלא יהיו לו טענות "למה הזכירו את שמי" אתה יכול להזכיר. אבל עדיף - - -
משה דוד שהרבני
בסדר גמור. היא ניסתה להביא לשם חבר כנסת לרובע, כדי שיראה את המציאות והוא לא הפסיק לקלל אותה, אמר לה "שלוש שעות נתקעתי בפקקים בגללך". המציאות הזאת קורית כל הזמן, אם משרד התחבורה או אנשים אחרים שיודעים לספר דברים אחרת, אני אשמע אותם בשמחה, אנחנו לא באנו למצוא את האשמים, באנו למצוא פתרונות.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לך הצעות לפתרון?
משה דוד שהרבני
אנחנו נשמע את הגופים ואחרי זה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להעריך את האופטימיות שלך כי אני כבר התייאשתי מזמן, אז כשאתה פנית ואמרת "תראה", אמרתי מה זה תראה, אני רואה את זה כבר בחלום, את כל התמונות האלה. אבל בזכותך עכשיו עשינו את הדיון ואני ממש בתקווה ובבקשה, חייבים לשנות פה.
משה דוד שהרבני
אני אתן את הקרדיט לנתן גלנט מאתר ברוק שהוא יזם את הדיון, דרך שם הכרתי אותו ואתמול הוא מתקשר אלי ואמר לי "תשמע, אחרי שהבעיה תיפתר, צר לי כבר לא נכיר כל כך" אמרתי לו "אני יכול להרגיע אותך שהבעיה לא תיפתר בקרוב".
היו"ר ישראל אייכלר
נתן - - -
נתן גלנט
אני יכול - - -
שלומית אבינח
אין לנו זמן נתן. יש לנו עוד דיון, אז בקצרה.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, הנושא מדי חשוב, אני לא אפסיק אותם.
איתמר זינגר
רק אם אפשר מילה אחת, היום הייתי בקו 1. בחזור מהכותל לא היה דו מפרקי, היינו בערך 150 באוטובוס, אני לא מגזים. אוטובוס רגיל, קו 1. זה היה מלא עד בנייני האומה. נסעתי בכוונה עד התחנה האחרונה לראות, היה מלא פשוט עד הסוף. פשוט פיצוץ. במצב רגיל.
היו"ר ישראל אייכלר
בבקשה נתן גלנט.
נתן גלנט
בקצרה אני אומר, ביקשתי מאנשים שישלחו תלונות לחבר'ה הנכבדים פה, לאגד ומשרד התחבורה, אמרתי לאנשים "תתלוננו ותביאו צילומי מסך" אנשים הולכים ומתלוננים, ואני רוצה שתראו קצת, ממש טעימה מהתלונות של האנשים, וסימנו תאריכים, ריבונו של עולם. אלה שכבר הספיקו לקבל תשובות, יש רובוט שלא אציין את שמו, הרובוט נותן תשובה אחידה וכותב "התדירות עומדת בתנאי - - - שלום". זה מה שאנשים מקבלים.
היו"ר ישראל אייכלר
איפה התגובה שאתה רואה?
נתן גלנט
יש גם את התגובה, זה מסמך PDF. נמצא בדיסק און קי שהבאתי איתי. זה משהו מדהים.
משה דוד שהרבני
התגובות אותו דבר, העתק הדבק.
היו"ר ישראל אייכלר
כי התגובות שאנחנו קיבלנו ממשרד התחבורה בדרך כלל על בעיות בתחבורה הציבורית, שזה אורך להם שישה חודשים לברר.
ישי בלך
תהליך האכיפה המנהלית נמשך כחצי שנה.
היו"ר ישראל אייכלר
נתן גלנט בבקשה.
נתן גלנט
אני אומר שזה פשוט בזיון, חבר'ה, אני אומר לכם את האמת לא נעים, לפנים, אבל זה בזיון. שולחים קו קצר, אני לא רוצה לראות את הדבר הזה. קו קצר שעולה לכותל, אני לא רוצה לראות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אמרו לי שקו קצר זה רק ברמדאן, נכון?
ארז לבחר
לא, אוטובוס קצר קו 1 וקו 3 לכותל מוגדרים על ידי משרד התחבורה כאוטובוס קצר. יכול להיות שפה צריך לשבת ולקבל החלטה לשנות את זה.
נתן גלנט
זה לא יכול להיות חבר'ה, זה בזיון, אי אפשר לראות את הדבר הזה. כואב הלב לראות את זה. אתה רואה את האוטובוס והאנשים, אתה יודע מה - - -
רות קפלר
למה מפעילים בקו קצר?
ארז לבחר
כי כרגע יש לנו מחסור באוטובוסים - - -
רות קפלר
אז 68 אולי יהיו קצר ו-3 ארוך?
ארז לבחר
אפשר לבדוק - - - יש לנו ככה, אנחנו - - -
נתן גלנט
חבר'ה, אין לי בעיה, יש לי פתרון. שיישאר קו קצר, תביאו 3 לכל קו.
ארז לבחר
דקה, בשביל לטפל בנושא לעומק, גם אנחנו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה לא דו שיח, כי אתה שואל אותו והוא עונה.
ארז לבחר
גם אנחנו רוצים לתת את השירות הטוב ביותר לכותל הן בקו 1 והן בקו 3 לתת באמת את השירות הטוב ביותר. מינינו גם מנהל תנועה נטו שיהיה על האשכול הזה של קווי הכותל, אדם שיתעסק נטו עם הקווים של הכותל.
היו"ר ישראל אייכלר
מה השם?
ארז לבחר
תומר מתוק. הוא גם מתוק, כשמו כן הוא, ולדעתי מתוך 12 שעות עבודה ביום הוא איזה 8-9 שעות מבלה באזור הכותל, הן על הצירים והן, הוא יכול גם לתת לנו סקירה על מה שקורה בכותל, אבל אנחנו מינינו אדם נטו שייתן מענה לכותל. יש לנו את מאיר דוד, הוא מנהל האשכול של כל ירושלים צפון, כל אזור ירושלים, הסניפים הצפוניים שלנו בירושלים, הוא אחראי על האשכול. אנחנו פיתחנו את האזור הזה, נתנו יותר ריכוזיות לבעיות, לפתירת הבעיות.

אני יכול להגיד לכם שאת קו 1 ואת קו 3, הפכנו אותם, מזה כחודשיים-שלושה ואת קו 3 רק באחרונה לקווים סיבוביים, כך שלדעתי הבעיה בגורן הולכת ונעלמת, לא תהיה יותר בעיה באזור הגורן של אוטובוסים שממתינים, יכולים לעלות רק שני אוטובוסים, אוטובוס מגיע לגורן, אוסף את האנשים בצורה סיבובית ויוצא חזרה לפזר אותם בעיר. אז את נושא ההמתנה בגורן פתרנו, לא יהיו אוטובוסים שימתינו והאוטובוסים שאמורים להגיע לא יצליחו לעלות לגורן, הבעיה הזאת נפתרה ואנחנו עדים לתשבחות שקיבלנו מהאנשים לנושא הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
כן. זו הייתה שערורייה. הנהגים לא הסכימו לפתוח לאנשים קשישים את האוטובוס, אמרו "עכשיו אני בחופש".
ארז לבחר
אז זהו, הבעיה הזאת נפתרה גם כן בשיתוף פעולה עם מורן. החלפנו את צי האוטובוסים, צי האוטובוסים לכותל הוא חדש. כל צי האוטובוסים לכותל הוא חדש, משנת 2018, באמת ממוזגים, חדשים, אנחנו עושים את כל המאמצים.

גילינו לאחרונה שבין 4 ל-5 בבוקר יש בעיה בכותל של אי איסוף נוסעים. בשעות הבוקר המוקדמות. אז אנחנו פה בשיתוף עם משרד התחבורה נראה איך להוסיף. אנחנו בשלב זה נותנים אוטובוסים ארוכים שם. בשעות הבוקר, מספר נסיעות בבוקר, אנחנו שולחים אוטובוסים מפרקיים והבעיה הזאת גם הולכת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל לנו אמרו כל הזמן שרק ברמדאן אי אפשר להכניס מפרקיים כי צריך להסתובב בהר ציון. למה כל השנה אי אפשר לשים מפרקיים?
ארז לבחר
כי לא היו מספיק אוטובוסים מפרקיים. אנחנו נראה, יכול להיות שהתפנו לנו עכשיו, נעשה על זה עבודה ונבדוק את זה שוב.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה חייב בתקופה הזאת שזה גם תשעה באב וגם בין הזמנים להביא אוטובוסים מפרקיים.
משה דוד שהרבני
השאלה שלי, הרי זה המסקנות של הוועדה הקודמת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
שהרבני, הוא באמצע זכות דיבור. אני אתן לך כמה שאתה רוצה אחר כך.
ארז לבחר
אז כמו שאמרתי, מנהל תנועה, מנהל אשכול. דבר נוסף שלפעמים אנחנו נתקלים בבעיות, זה הפגנות בעיר או כל מיני סגירות כלשהן של אח"מים, הפגנות כאלה ואחרות שאנחנו נתקלים ושמשבשות לנו את לוח הזמנים וגורמות לנו לעיכובים. יש נהגים, אני אומר לכם שלפעמים בשעות השיא יוצאים בשעה 15:00, 16:00, לוקח להם בין שעתיים וחצי לשלוש, להגיע חזרה. אלה דברים שאנחנו גם כן - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הצענו לכם פתרון לזה, ואתם עשיתם את זה, ראיתי, שבזמנים כאלה אתם מעבירים דרך הנביאים עד בנייני האומה את קו 3 ואת קו 1 אתם מעבירים דרך רמת אשכול, נכון?
ארז לבחר
יש, אני לא יודע בדיוק - - -
היו"ר ישראל אייכלר
צריך לתמרן, לא לעמוד כמו - - -
תומר מתוק
כמעט 50% מהחודש כיכר השבת נסגרת.
ארז לבחר
כיכר השבת משפיעה גם.
תומר מתוק
1 נוסע אגריפס-נביאים וה-3 נוסע רגיל. אבל אוטובוסים שנשארים שם - - -
ארז לבחר
הצירים לכותל מאוד פקוקים, זה מה שגורם גם לשיבושים ולאי הגעת אוטובוסים. כמו שאמרתי, תומר מעלה לנו את כל המסקנות שלו ואנחנו פועלים, בימים אלה, נקים גם ועדה פנים משרדית שלנו באגף התחבורה הציבורית באגד ואנחנו נראה איך לשפר את השירות. אנחנו נעשה את הכל כמו שאמרתי בפתיח, נעשה את הכל לתת את השירות הטוב ביותר לכותל שהן קו 1 וקו 3 ישרתו את האנשים בצורה טובה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רושם ממך שתי בשורות. א. שההפסקות האלה בתוך הכותל ייפסקו.
ארז לבחר
נפסקו כבר.
היו"ר ישראל אייכלר
זה הכי חשוב. דבר שני, אני רוצה שעד אחרי החגים לפחות, אני מקווה שמורן שומעת. הגברת מורן, נציגת משרד התחבורה, אני רוצה שמעכשיו עד אחרי סוכות יהיו אוטובוסים מפרקיים כמה שיצטרכו, ואם לא, ניקח אצל הערבים, נשכור כמה אוטובוסים שיש להם כאלה. אי אפשר להשאיר את הציבור בלי אוטובוסים מפרקיים שזה לפחות נותן כפל מקום. בסדר?
מורן יונה
אנחנו נבדוק מה ניתן לעשות בזמנים מסוימים. שוב, צי המפרקיות הוא לא צי שנמצא ב- - -
היו"ר ישראל אייכלר
תקנו. יש היום בסין חברות שמייצרות - - -
ארז לבחר
במועדים מיוחדים בכותל פועלים רק אוטובוסים מפרקיים.
היו"ר ישראל אייכלר
הנה, אנחנו עכשיו בתשעת הימים, תשעה ימים, תשעה באב, בין הזמנים, אלול, סליחות, שישי, יש לך עכשיו רצף אחד.
ארז לבחר
כל מועד כזה אנחנו מגייסים מכל הארץ. אני מעלה מחולון, אני מעלה מראשון, אני מעלה מכל הארץ אוטובוסים מפרקיים לטובת קווי הכותל.
היו"ר ישראל אייכלר
אני ממש מודה לך ארז.
משה דוד שהרבני
אני רוצה לציין שבחג הפסח באמת לקחו את הנושא הזה בצורה יוזמתית, והיה הכל חלק. בלי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
נכון. השנה כמעט לא היו בעיות בזרימה.
ארז לבחר
זה גם בזכות הצוות הזה שיש - - -
קריאה
קו 1, כל תוואי הדרך היה פקוק.
קריאה
ליד קבר רחל שעשו עבודה חבל על הזמן.
היו"ר ישראל אייכלר
עכשיו אני מבקש לתת שתי דקות לנתן גלנט. אל תפנה לאף אחד, רק אלי, ובזרם, אל תפסיק. אם תפסיק, איבדת את הזכות כי זה לא דו שיח.
קריאה
יש פה את מנהל האשכול שאחראי על - - - אני רוצה שתחליפו טלפונים וכל בעיה נקודתית או דברים כאלה יהיה פה מענה, קו ישיר.
נתן גלנט
אחת הטענות שחוזרות על עצמן זה תורים כשיש הפגנות. העיר ירושלים היא עיר מופגנת, כמו ששדרות מופצצת, היא עיר מופגנת. זו תופעת טבע, לא פתרנו ולא ייפתר. משיח יטפל בזה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה אתה מציע?
נתן גלנט
אני לא יודע מה. אני רוצה מוקד טלפוני שיהיה מסלול מוגדר, מצב חירום של הפגנות.
היו"ר ישראל אייכלר
יש אלטרנטיבה.
נתן גלנט
אני רוצה פתרון.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה רוצה שהמוקד יתעדכן?
נתן גלנט
אני רוצה שיהיה טלפון או משהו שבנאדם יכול - - -
היו"ר ישראל אייכלר
המוקד יכול להתעדכן שהקו נוסע עכשיו - - -?
ארז לבחר
ודאי, אבל יש בעיה עם זה מבחינת משרד התחבורה. כעקרון, יש לנו מסלול שאנחנו אמורים לנסוע על פיו ומשרד התחבורה לא מאשר לנו לא לסטות ימינה ולא לסטות שמאלה, כי אחר כך זה גם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל על זה כבר דיברנו, נכון שאתם מאפשרים?
מורן יונה
מה שקורה, הקו צריך לפעול לפי מסלול שנמצא ברישיון שלו. אם יש הפגנה או שיש איזה שהוא אירוע מסוים בדרך, זה מה שקורה בירושלים כל שני וחמישי, בייחוד בכיכר השבת. מה שקורה זה שאגד שולחים את האוטובוסים לנסיעה במסלולים חלופיים, דרך הנביאים, דרך אגריפס, בדרכים חלופיות. הרבה פעמים החלופה הזאת היא רלבנטית רק לנסיעה אחת או לשתי נסיעות, כי ההפגנה מתפזרת. מלא פעמים מעדכנים על זה שבאמת האוטובוס נוסע במסלול חלופי אבל זה כבר הופך להיות למידע לא עדכני, לא רלבנטי כי באיזה שהוא שלב ההפגנה מתפזרת ואז האוטובוס חוזר למסלול הרגיל שלו.
היו"ר ישראל אייכלר
נו אז המוקד גם יתעדכן. אם המשטרה מודיעה שאפשר לעבור, אז המוקד יכול להתעדכן.
מורן יונה
אגד ובכלל מפעילים באופן כללי, מחויבים וגם אין להם שום סיבה לא לנסוע במסלול שלא נמצא ברישיון הקו. אין דבר כזה. כל עוד יש הפגנה, או שיש איזה שהוא מחסום בדרך, לא יודעת מה, וזה קורה הרבה ואני מעודכנת על זה, נמצאים בשטח, כל הזמן - - -
ארז לבחר
יש לנו כל ערב בירושלים שלושה פקחים שמסתובבים בעיר בכל רחבי העיר, בכל השכונות , בכל הנקודות הבעייתיות. הם מדווחים למרכז מידע, יש לנו מרכז מידע פעיל שפועל עד 1 בלילה. כוכבית 2800 ומרכז המידע הזה יש לציין שהוא מקבל את הציונים הגבוהים ביותר ברמת שירות, והוא מעודכן על ידי הפקחים על כל שינוי, אם יש סגירה של כביש או פתיחה של כביש, אז פה לא צריכה להיות בעיה בקטע הזה כי אנחנו מעדכנים.
היו"ר ישראל אייכלר
אז צריך לבקש ממוקד משרד התחבורה שפשוט יקבל - - -
ארז לבחר
לא, המוקד מעודכן, זה מוקד משותף.
שלומית אבינח
הציבור לא מעודכן.
ארז לבחר
הציבור כנראה צריך לדעת שיש את כוכבית 2800 שנותן - - -
קריאה
סליחה על החוצפה, אני רוצה - - -
קריאה
גם הפקח - - -
קריאה
זה לא בדיוק נכון כי לפעמים מסתיים בתשע ועוד פעם בעשר מתחיל עוד פעם.
ארז לבחר
נבדוק את זה.
קריאה
- - -
היו"ר ישראל אייכלר
רבותי אני רוצה לאפשר למאיר דוד שנמצא בשטח כל הזמן, מנהל האשכול. אתה פה מספיק פעמים לדעת שלא מדברים כאן בהפרעות. מאיר דוד בבקשה.
מאיר דוד
קודם כל צריך להבין שמסלול הנסיעה של קו 1 הוא מסלול לא טריוויאלי, הוא מסלול קשה, מתחילים אותו מביטוח לאומי סניף אומה, המסלול עובר בשרי ישראל –מלכי ישראל, אזור שהוא מאוד פקוק, אזור שיש בו הפגנות. אנחנו נתקלים פעמיים בשבוע לפחות בהפגנות. גם כשההפגנות מתפזרות והציבור מתפזר נשארים פחים דולקים, קשה לנו מאוד לעבור, לא פעם ולא פעמיים מנהל התנועה יחד עם פקח בבוקר פותחים את הצירים, הם בעצמם, עם הפרייבטים שלהם ומזיזים פחים על מנת שתהיה עבירות, לא פשוט.

כשמגיעים לרחוב סולטן סולימאן, רחוב סולטן סולימאן רוב שעות היום פקוק, רק בשעות הלילה יש לנו שם אויר ואפשר לעבור כמו שצריך וכל הציר משבש את השירות תחבורה הסדיר. זה לא פשוט ואנחנו מתמודדים עם זה.

ארז ציין כמה פעולות שעשינו לאחרונה. מבחינת רכב מפרקי, רכב ארוך, בכל מועד, קרי ערב תשעה באב, תשעה באב שיבוא אנחנו מוציאים רכבים מפרקיים בכל הקו, בכל מסלול הנסיעה, בכל הקווים. אם זה 1, 3, 33, אנחנו מתגברים ברכב מפרקי.

בשגרה אנחנו מוציאים אוטובוסים קצרים כי זה מה שיש לנו ואיפה שצריך אנחנו מתגברים בתקופות הזמנים.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל צריך להוציא לפי מספר האנשים. בכותל המערבי כמעט תמיד יש יותר אנשים מאשר בשביל אוטובוסים קצרים.
מאיר דוד
אנחנו ראינו פה איזה שהוא סרטון לפני שלושה שבועות. צריך להבין, בתקופה האחרונה באזור הכותל, באזור שער יפו היה עיר האורות, אז היו פקקים, זה שיבש את השירות, כל פעם יש אירוע או משהו באזור הכותל שמשבש את השירות. אנחנו משתדלים לתגבר מתי שאפשר ומתי שצריך.
מאיר דוד
מאיר, אני רוצה שתענה לי למה אני רואה פה שקו 1 יש נסיעות, 13% אי ביצוע ובקו 3 יש אי ביצוע של 12%. אתה יודע מה זה, 10%, 13% אי ביצוע? מה ההסבר.
ישי בלך
קו 68 זה רק 4% אי ביצוע.
מאיר דוד
קודם כל הנתונים לא עדכניים.
ישי בלך
זה נתונים מיוני 2018.
מורן יונה
אני יכולה להגיב על הנתונים האלה? זה הנתונים של כל - - - נתונים שהם לא מכוילים.
מאיר דוד
הנתונים לא עדכניים.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לשמוע ממשרד התחבורה על הנתונים האלה.
ישי בלך
זה נתונים שלהם, זה לא - - -
מורן יונה
אני רוצה להגיב על זה. קיבלתי את הרשימה הזו בדרך לכאן. מדובר ברשימה שמתייחסת לכמה החודשים האחרונים, הרשימה הזאת עוברת כיול ולכן הנתונים שנמצאים שם, אחוזי האי ביצוע הם לאו דווקא נכונים.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת שיכול להיות יותר.
שלומית אבינח
למה הנתונים לא עברו לוועדה? אני רוצה לשאול כמנהלת ועדה.
מורן יונה
כי הוועדה לא ביקשה את הנתונים.
ישי בלך
העברתי.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה העברת, אבל צריכים לקבל את זה ממשרד התחבורה.
ישי בלך
- - - פניות הציבור שתפקידם לשמוע אותנו. כל הטלפונים ב-12 בלילה, ו-5 בבוקר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
את מבינה? ישי בלך צריך להעביר לוועדה של הכנסת נתונים שמשרד התחבורה צריך להעביר?
מורן יונה
אם צריך להעביר נתונים, אני אעביר נתונים. אין לי בעיה. כבר היו כאן כמה ועדות שהגעתי עם נתונים.
שלומית אבינח
שלחנו שאלות רקע לכל מוזמני הוועדה. אף אחד מהגורמים לא ענו לוועדה לפני וזה לא בסדר.
מורן יונה
השאלות לא כללו התייחסות לנתונים. אני הגעתי לכאן לוועדה כמה פעמים עם נתונים, זה לא משהו שאני - - - אבל כן חשוב לי להגיב על הנתונים הללו. הרי המערכת הזאת היא מערכת אוטומטית. היא בודקת האם האוטובוס יצא או לא יצא מנקודה מאוד מסוימת.
היו"ר ישראל אייכלר
נו למה לא יצא?
מורן יונה
אם האוטובוס יצא כמה מטרים מהנקודה, לא בפוליגון שהיא תופסת, המערכת תופסת את הנסיעה כאילו היא לא יצאה.
היו"ר ישראל אייכלר
ואם הנוסעים אומרים לי שחצי שעה הם חיכו לקו 3, מה זה אומר? שהוא לא יצא באמת, לא פוליגונים.
מורן יונה
זה תלוי, שוב. כי יכול להיות, כל פניה לגופה. כן? יש פניות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כן אבל אני מספר לך על עובדות. באים אלי אנשים אומרים "חיכיתי חצי שעה לאוטובוס".
מורן יונה
זה מצב שהוא לא 100%, ברור לנו, וגם נציגי אגד באים ומספרים ואומרים בדיוק מה הם עושים כדי לשפר את המצב. אבל שוב, הנתונים האלה, צריך לקחת אותם בערבון מוגבל.
היו"ר ישראל אייכלר
תני לי את הרשות ואת מספיק הידע הציבורי שלי שאומר שאם פה כתוב 13%, זה הרבה יותר.
מורן יונה
אני לא מסכימה עם זה.
ארז לבחר
ממש לא. אולי זה 2%, אולי 2%. אין כזה דבר, זה לא יכול להיות. ברגע שאנחנו משנים את המסלול - - -
היו"ר ישראל אייכלר
האינטרס של החברה זה לא להציג - - -
ארז לבחר
ממש לא. אני מוכן להביא אם תרצו נתונים. אין. אין נסיעות פתוחות בקווי הכותל. אין כזה דבר.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מאמין לכל מילה שאתה אומר, אבל במציאות שאין מספיק אוטובוסים אז גם הזמנים שקבעתם להם גם לא רלבנטיים, כי אם יש שם 200 אנשים ואתם נתתם להם הוראה לתת כל 8 דקות, אז זה לא רלבנטי, צריך לתת להם כל 3 דקות אוטובוס. הישועה לציבור לא תבוא מזה שזה 13% או 15%. אולי צריך להוסיף עוד 20 אוטובוסים. זה הכותל, זה לא סתם - - -
ארז לבחר
אנחנו עכשיו בתהליך.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לתת לתומר מתוק שייתן לנו קצת פתרונות, קצת נחמה בימים אלה.
תומר מתוק
אני נמצא הרבה בכותל, בכל המועדים אני בכותל. ברכת כוהנים, י"ז בתמוז, תשעה באב, יש לי כמה בעיות בכותל. קודם כל דיברת על החניות, אף אחד לא אוכף אותן. החניות האלה זה צחוק מהעבודה. אף אחד לא אוכף את החניות של האוטובוסים שצריכים לעמוד מצד ימין בכניסה לגורן. זאת אומרת אם אני נמצא ואני מביא אוטובוסים בי"ז בתמוז בפיזור של התפילה, אף אחד לא יכול לעמוד. שמו שלטים.
היו"ר ישראל אייכלר
שישימו גם מצלמה ופתרנו את הבעיה.
תומר מתוק
אף אחד לא אוכף את זה, קחו בחשבון, היה לי ויכוח דווקא עם אחד מקציני המשטרה בי"ז בתמוז, הבאתי שש מפרקיות שיחכו לסיום התפילה, הוא אמר להם "אתה חוסם לי את הכביש, שיסעו" הוציא אותם ריקים. אני הבאתי אותם במיוחד ריקים, והוא החזיר לי אותם ריקים חזרה. אז לך תתחיל להתמודד עם זה.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב שיש כאן נציגות של המשטרה, צריך תשובה על זה.
תומר מתוק
עכשיו - - - יוצאים 5,000 איש, אתה עומד עם אוטובוס קצר. אז אתה - - -
ישי בלך
שיעבירו את הפקח של בית וגן שדופק דו"חות כל צהריים בשעה 13:00, שיעבירו אותו לשם.
היו"ר ישראל אייכלר
תומר, בוא נשמע פתרונות מה שאתה אומר, מתוך ניסיון. מה הפתרון?
תומר מתוק
אני פעם הצעתי ואף אחד לא קיבל את זה, לעשות שלושה אוטובוסים ארוכים בכותל שיעשו שאטל עד ממילא, זה אני חושב, זה החלום שלי. שיקחו שלושה אוטובוסים ארוכים, הם יוציאו, יעשו סבב של סולטן סולימאן, הכותל עד ממילא ומממילא נתחיל את קו 1, 3. שלושה או ארבעה אוטובוסים שהתפקיד שלהם יהיה להוציא את האנשים מהכותל. כי הקטע של סולטן סולימאן וה- - - זה משהו שזה, רק מי שנוסע לשם יודע מה קורה שם. מי שנוסע לשם יודע שפעם לוקח 10 דקות ופעם לוקח שעה וחצי, וההוא חטף אבן, וההוא - - - ואת האוטובוסים האלה למגן אותם מאבנים. זה חוטף אבן, מגיע, "חטפתי אבן" הוא לא יכול לנסוע. הוא מחכה למשטרה, חוסם את כל העולם, השוטר רוצה לראות שהחלון שבור.
יהודה גליק (הליכוד)
משער האשפות עד בריכת הסולטן אתם עומדים שם גם בפקק.
היו"ר ישראל אייכלר
כן. מאיר אמר לי.
תומר מתוק
הוא מעמיד את האוטו, הוא רוצה לראות את החלון שבור- - -
היו"ר ישראל אייכלר
תומר, אני מקבל את ההצעה שלך. בנוסף, גברת מורן, בנוסף לאוטובוסים שנוסעים רגיל, צריך לתת גם שאטלים כאלה, שלושה אוטובוסים - - -
יהודה גליק (הליכוד)
למה צריך בנוסף? למה שייכנסו אוטובוסים נוספים? שכל האוטובוסים יתחילו מממילא.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אני יודע מה אני אומר.
יהודה גליק (הליכוד)
השאטל הזה, שלושה שטאלים, אוטובוסים ארוכים, לוקחים לממילא. מממילא יוצאים לכל העיר.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת שאדם שחיכה והתייבש חצי שעה ליד הכותל, יתייבש עוד חצי שעה בממילא. אני לא מוכן.
תומר מתוק
בשבועות התפילה של הערבים - - -
יהודה גליק (הליכוד)
אם תוסיף עוד אוטובוסים בכותל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז אני אומר, בסדר, אבל שיזרמו.
יהודה גליק (הליכוד)
צריך לדעת שמספר המבקרים בכותל לא יילך ויקטן, הוא יילך ויגדל. אז אם יש עוד צורך אז - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני מאמץ את הרעיון שלך כתוספת כי הרי במילא צריך תוספת, כתוספת לקווים הקיימים. אני לא מסכים בשום אופן שאנשים יחכו חצי שעה בכותל ועוד חצי שעה בממילא, וזה מה שיקרה. אני יודע מה שקורה מתוך ניסיון. אין חכם כבעל ניסיון. בבקשה, עירית ירושלים. רויטל מרזן, מנהלת אגף שירותי חניה. נאמרה פה האשמה חמורה ביותר. העיריה הקציבה, עד שנלחמנו חצי שנה או שנה עד שהעירייה הקציבה שטח, ויש שלט, פקחי העיריה לא נותנים דו"חות שם.
רויטל מרזן
קודם כל אני לא הבאתי נתונים כי באמת רק היום הודיעו לי על הדיון הזה.
שלומית
רק היום הודיעו על הדיון?
רויטל מרזן
לי הודיעו רק היום. הוזמן כנראה אגף תנועה, לי הודיעו רק היום על הדיון. אני אבדוק וגם אבקש ואנחה לתגבר שם אכיפה.
היו"ר ישראל אייכלר
מה את אומרת על הרעיון של מצלמה להציב שם?
רויטל מרזן
בהחלט זה רעיון מצוין, אני אביא- - -
היו"ר ישראל אייכלר
רק מצלמה צריך שם, לא צריך שום דבר.
רויטל מרזן
אני אתאם עם נציג המשטרה ואני אביא את החברה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
שזה יצולם אצלכם, יש לכם הרי מרושת.
רויטל מרזן
אנחנו עובדים עם חברה שעושה לנו אכיפה באמצעות מצלמות וידאו, אני אביא את החברה, אנחנו נבדוק את ההיתכנות הפיזית לשים שם מצלמה, אני מקבלת את זה בסדרי העדיפות.
היו"ר ישראל אייכלר
במקום לשים את זה ליד איזה בית אבות.
רויטל מרזן
הצרכים מאוד גבוהים, גם ליד בתי אבות זה מאוד חשוב כי זה שומר על הבטיחות, אבל בהחלט ניתן לזה קדימות בסדר העדיפויות.
היו"ר ישראל אייכלר
דבר נוסף לגבי השלט. למה השלט אף פעם לא עובד?
רויטל מרזן
זה לא קשור אלי, זה קשור לאגף תנועה במשרד התחבורה.
תומר מתוק
השלט עובד.
היו"ר ישראל אייכלר
מה עובד? אנשים לא יודעים אם יש אוטובוס או אין.
תומר מתוק
לא לוחצים אותו, זה עובד. זה שלוחץ לא לוחץ.
היו"ר ישראל אייכלר
מי זה האיש שצריך ללחוץ?
תומר מתוק
השומר שם בבוטקה.
ישראל שיינפלד
אני דיברתי פעם אחת עם פקח, הייתי בכותל, אני עושה הרבה פעמים, אני גר קרוב לכותל. אני נוסע קבוע רק עם מוניות מאז האסון של קו 2, שראינו ששם המצב לחוץ, אני עומד ליד אוטובוסים, תמיד בכל השנה אפשר לעמוד עם מצלמות ולראות את האוטובוסים מפוצצים, אנשים נשים וטף אחד על השני. הלכתי פעם לכותל, דיברתי עם פקח בחול המועד, בזמן של מנחה גדולה 13:00, 13:30, רצינו לעלות, רק לשבת. אשתי הייתה במצב לא היה לה נוח, היא לא יכלה לעמוד ולהדחק שם, וביקשנו את הפקח שם למה אתה לא מעלה אוטובוסים. כל הירידה הייתה מלאה באוטובוסים ריקים, אני שואל אותו "למה אתה לא מעלה". הוא אמר לי "אל תתערב, זה לא עניין שלך, מה אתה מתערב". אמרתי לו "תקשיב, צילמתי אותך, את המספר, תענה לי יפה. זה שירות לציבור" הוא אומר לי "אני אדאג לך באוטובוס הבא, לך ולאשתך הכל יהיה בסדר, אתם תשבו כמו מלכים" אמרתי לו "זה יפה מאוד מצידך אני מעריך את זה, אפילו שחיכינו לפחות חצי שעה, אבל תסביר לי למה הציבור מזלזלים בהם ככה, מעלים אותם" אני רואה פקח, עד שלא מפוצץ אנשים כמו סרדינים בקופסה, לא פחות, הוא לא נותן לאוטובוס לנסוע. אמרתי לו "אני אתלונן", הוא אמר לי בסוף "אתה יודע, אני אגיד לך את האמת. אתם תעלו בין כה וכה בסוף, לאגד זה עוד כסף". זו התשובה היחידה. היו שם את כל האוטובוסים, כל הירידה הייתה מלאה ואין לי שום עניין נגד אגד ולא שום דבר.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להגיד לך שהסיפור שלך הוא אמיתי ושמעתי את זה מהרבה אנשים, אבל אני לא מבין, כי אני יודע שאגד שולח במקומות אחרים כמעט אוטובוסים ריקים, כך שאם הוא היה רוצה דווקא לדחוס אנשים כדי להוסיף אנשים, הוא היה עושה את זה במקומות אחרים, למה דווקא בכותל? כנראה שיש עוד סיבה שהוא דוחס, אולי אין לו מספיק אוטובוסים בשביל הקהל הגדול הזה.
קריאה
הוא אומר שזה לא נגד אגד.
ישראל שיינפלד
- - - מה שהיה הסיפור כמו שהוא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה הסרטון הזה? אל תביא סרטונים ממקומות אחרים. רגע, זה גם האוטובוסים - - -

(מוקרן סרטון)
משה דוד שהרבני
דרך אגב הרב אייכלר, זה הדו שיח הרגיל. אם אתה רוצה לשמוע את זה תבוא כל יום בשעות ה- - -
ארז לבחר
אני רוצה לציין משהו. זה לא משנה כמה אוטובוסים נוסעים. אם תוואי הדרך לכיוון הכותל לא יהיה פתוח, לא יהיה סביר, ימשיך להיות פקוק, זה לא משנה כמה אוטובוסים אנחנו נוסיף כי בסופו של דבר האוטובוסים נתקעים. ויכול להיות נהג, במקום לבצע שניים או שלושה סיבובים, הוא מבצע בסידור העבודה שלו סיבוב אחד.
היו"ר ישראל אייכלר
אז מה אתה מציע?
ארז לבחר
אנחנו צריכים עזרה גם מהעירייה, גם מהמשטרה, לפתוח את תוואי הדרך לכיוון הכותל, זה לא סביר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה זאת אומרת, לאסור חניה ב- - -
ארז לבחר
את החניות, סולטן סולימאן הכל פקוק שם.
היו"ר ישראל אייכלר
מה אתה רוצה לעשות בסולטן סולימאן?
ארז לבחר
צריך להסדיר שם, כל רכב שנוסע בסולטן סולימאן עושה כאוות נפשו, עומד בצד, חונה איפה שהוא רוצה, הכל פקוק שם.
היו"ר ישראל אייכלר
יש שוטרים שם?
ארז לבחר
מסלול הנסיעה לכותל הוא לא כל כך - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז למה אי אפשר לפנות את הכביש?
יהודה גליק (הליכוד)
צריך לפנות את זה לכיוון ההפוך. בירידה משער האשפות לכיוון בריכת הסולטן. כמו שמאפשרים לכם להיכנס לתוך שער האשפות, לאפשר את הירידה מצד שמאל, לתת את הירידה רק לאוטובוסים ואז - - -
היו"ר ישראל אייכלר
עכשיו רבותי, היות ולקחנו מקבר רחל הרבה זמן, אני רוצה את תשובת המשטרה לבעיות, מה שאתם יכולים לעשות.
יהודה גליק (הליכוד)
אם יפתחו בזמן שהאוטובוס יוצא משער האשפות, לפתוח את הכיוון השני, לאפשר לאוטובוס לנסוע, זה יהיה כמו נת"צ.
היו"ר ישראל אייכלר
רבותי, אני רוצה את עמדת המשטרה. סגן ניצב יובל ראובן.
יובל ראובן
הזכיר חבר הכנסת גליק את הרכבל שאמור להגיע עד לכותל, אבל זה עוד הרבה זמן. עד אז נצטרך להמשיך ולהתמודד עם כל הבעיות שיש לנו כאן.
יהודה גליק (הליכוד)
לא כל כך הרבה זמן. אל תשכח שאו-טו-טו מגיע האוטובוס גם מתל אביב לכותל.
יובל ראובן
אני אתייחס ברשותך לגבי השאלות ששאלתם במסמך, דבר ראשון לגבי מניעת חניה מכיוון גבעתי לשער האשפות, מומלץ בהחלט, יתירו שם רק לאוטובוסים לחנות.
היו"ר ישראל אייכלר
בינתיים תתנו הוראה לשוטרים לתת שם דו"חות?
יובל ראובן
השוטרים לא נותנים דו"חות על חניה. רק על הפרעה לתנועה. חניה זה בפיקוח של העיריה.
היו"ר ישראל אייכלר
יש פקחים של העיריה עד המצלמה? אז אני רוצה שיגבירו את זה עכשיו - - -
מורן יונה
צריך להאריך את זה גם עד שעות מאוחרות.
יובל ראובן
אני אמרתי את זה גם בפעמים הקודמות, לגבי כל העלייה של האוטובוסים לכיכר גורן - - - לדעתי זה לא טוב.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אתה יודע שזה יוצר לכם את עיקר הבעיה.
יובל ראובן
לא, זה לא יוצר את עיקר הבעיה. אני גם נתתי שם שוטר ואני ביקשתי שיהיה פקח, לא משנה של מי, בשער האשפות, שיעבוד מולו ואז הכל יעבוד הרבה יותר טוב ממה שיש כרגע. אני לא יודע אם זה יהיה 100% אבל זה יהיה הרבה פעמים, אמרתי את זה מספר פעמים.
היו"ר ישראל אייכלר
זה בוצע?
יובל ראובן
לא.
היו"ר ישראל אייכלר
אז מי עומד שם?
יובל ראובן
שוטר שלי למעלה.
היו"ר ישראל אייכלר
והוא מעלה אותו, לא מעלה אותו?
יובל ראובן
מה שאפשר, בערך כזה.
קריאה
הוא לא מסונכרן עם מי שנמצא למעלה.
יובל ראובן
זה לא - - - שהולך טוב.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אולי זה הפקק. למה אמרתי לבטל את גורן? כי אני יודע שבפועל שנתיים שאנחנו מדברים - - -
יובל ראובן
אם אתה תוסיף למה שקיים עוד את מה שרצית, טרניזיטים כאלה שיקחו ויורידו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
טרנזיט אחד.
יובל ראובן
שני דברים. דבר ראשון, אמרתי את זה גם בפעם הקודמת. מי זה זקן, מי זאת זקנה, מי זה קטן, מי זה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הנהג רואה אם זה - - -
קריאה
אבל יש חוק שמדבר על - - -
יובל ראובן
מצלמה, אנחנו ממליצים בהחלט. הטכנולוגיה היום בהחלט יכולה לסייע.
רויטל מרזן
מצלמה ווידיאו ואנחנו נותנים זמן מינימום וזה מנוהל.
יובל ראובן
וזהו, אני חושב שכן צריך להתייחס למה שהוא אמר עם הנושא של השאטלים של האוטובוסים שיקחו את כל האנשים ל - - - ואז תהיה להם אופציה נוספת של הרכבת שהיא כבר די קרובה. זה מרחק של 100, 200 מטר.
יהודה גליק (הליכוד)
או לרכבת או לממילא.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל בתנאי שזה יהיה תוספת למה שקורה היום כי אם זה לא יהיה תוספת אז נאכל גם את זה וגם את זה.
יובל ראובן
אנחנו מבחינתנו נסייע ככל שנידרש.
היו"ר ישראל אייכלר
לפני שאני מסכם את הדיון - - -
רויטל מרזן
רק עוד משפט אחד בבקשה. רק לעדכן, אנחנו בחניון הר ציון מוסיפים מכפילי חניה, זה ארבעה מתקנים כפול 16, יוסיף עוד סדר גודל של 60 מקומות חניה.
יהודה גליק (הליכוד)
תת קרקעי.
רויטל מרזן
לא, זה מתקני חניה לגובה. זה כבר עבר את אישור אדריכל העיר ומהנדס העיר.
שולמית אבינוח
מתי זה יהיה?
רויטל מרזן
אני מניחה שתוך חודשיים. סדר גודל של חודשיים אני מקווה, ברמה האופטימית, בין חודשיים לשלושה חודשים. על הדרך אנחנו גם בחניון הר ציון לבקשת המשטרה וגם לבקשת המשתמשים נעשה סובה לאוטובוסים בשביל באמת להקל את הסיבוב של אוטובוסים, בעיקר מדובר לא באוטובוסים של אגד אלא באוטובוסים שמעלים ומורידים תיירים וגם ביקשנו מאגף תנועה לבחון מחדש את כל הסדרי התנועה באזור הזה לקראת השינוי הזה. אז כל זה בטיפול.
ברוך ברנדווין
הפתרון החדש שיש ל- - - יהיה מצב כזה שאם מגיעים שלושה אוטובוסים בבת אחת, ייצא שאחר כך מחכים איזה חצי שעה, שלושת רבעי שעה.
היו"ר ישראל אייכלר
ברור לי.
משה דוד שהרבני
אפשר חצי משפט לסיום? אחרי ששמענו את כל המצב כאן, אני רשמתי לעצמי כמה נקודות. הנקודה הראשונה, כמה דברים שאתה בעצמך הרב אייכלר דאגת, ביקשת בשאילתה משר התחבורה, אנחנו רוצים אוטובוסים כל הלילה כדי לפזר את הנוסעים במשך כל היממה כדי שלא ייווצר לחץ. אם למועדונים וכאלה דברים יש תקציבים, לא תהיה כוהנת כפונדקאית.
היו"ר ישראל אייכלר
אל תקרא לזה קווי לילה כי אז שר התחבורה נלחץ שזה תקציב. פשוט לעשות את זה עד אחרי החגים שזה יעבוד כל הלילה, כמו שעושים בהושענה רבה ובסליחות, שיעשה את זה כל התקופה.
משה דוד שהרבני
כן. כמו שאמרנו, לא תהיה כניסה לכיכר גורן ואז האוטובוסים יזרמו, ברגע שתהיה אכיפה לחניות שם יוכלו לעמוד אוטובוסים בהיכון וגם אם אוטובוס עוד לא יצא אנשים יוכלו לשבת במזגן, לא להידחס כמו בקר, כשיגיע הרגע שהאוטובוס כבר רוצה לצאת.

דיברו כאן כמה פעמים על הפגנות. מנתונים שאנחנו אספנו, רוב התלונות שהציבור התלונן, זה לא תלונות בזמנים של הפגנות כי בזמנים של הפגנות הציבור ידע שזה זמן של הפגנה ולא מתלוננים על אגד. מה קשור אגד כאן בסיפור. התלונות היו בזמנים רגילים ולמרות שהיה זמן רגיל, באגד סיפרו לנו, היה הפגנות. הציבור החרדי יודע יותר טוב מתי יש הפגנות ומתי אין הפגנות וחבל שמפילים את זה סתם על דברים כאלה.
קריאה
לא מפילים סתם, זה דברים אמיתיים.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לך עוד נקודה מעשית?
משה דוד שהרבני
כמו שהצעת גם חניון והיא דיברה על זה.
רות קפלר
הרב אייכלר, אפשר גם כבוד לנשים? שהפקחים בעצמם שמגיע האוטובוס יגידו קודם כל קשישים וילדים, שיזיזו את כל - - - כי אישה ש- - - עם ילד, זה לא הגיוני.
היו"ר ישראל אייכלר
השבוע אנחנו מעבירים חוק בכנסת שבכל תור, בכל עניין, אישה בהריון תהיה לה זכות קדימה.
קריאה
אבל למה צריך חוק?
היו"ר ישראל אייכלר
כי אנשים לא- - - זה בכל הארץ. לגבי תורים בכלל. זה יעבור - - - אני מציע לפעילים של נציגי המנהלות והאנשים שעוסקים בזה שיחליפו טלפונים עם - - - אני חושב שתוכלו לעזור אחד לשני הרבה יותר.

רבותי, אני רוצה לסכם את הדיון. הוועדה שמעה את תלונות הציבור על העומס הרב בכותל המערבי. הוועדה מבקשת לוודא שקווי הכותל המערבי יהיו רק באוטובוסים מפרקיים לפחות עד אחרי החגים, ואם רוצים להוסיף עוד אוטובוסים, לא נורא, אבל לא במקום האוטובוסים המפרקיים.

הוועדה מברכת על הודעת אגד שאין המתנה בכיכר גורן, והאוטובוסים נעים בתנועה סיבובית כל הזמן בלי הפסקות. אנחנו מבקשים לשקול את הרעיון של מר מתוק, להוסיף עוד שלושה אוטובוסים שתפקידם יהיה לעשות רק את השאטל מאזור ממילא, את הסיבוב הקטן דרך סולטן סולימאן עד ממילא, עד הרכבת הקלה, דרך שאטלים בנוסף על הקווים הקיימים. מורן, לא על חשבון הקווים שאתם נותנים, אלא בנוסף. זאת אומרת לא להוריד.

אגב, שר התחבורה שאל אותי בשבוע שעבר אם אני יכול להגיד כבר איזה מילה טובה על משרד התחבורה, אז אני רוצה שתעזרו לי בעניין, שאני אוכל להגיד על המשרד דבר טוב.

הרב מלכיאלי מציין שמאיר עשה עבודה טובה בשמואל הנביא.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אנשים מאוד הודו לו שהכל דפק שם וזרם כמו שצריך.
היו"ר ישראל אייכלר
עוד שני סעיפים, הוועדה מבקשת מעירית ירושלים את הגברת אכיפת החניה באזור שמפריעה לאוטובוסים ורשמה לפניה את הודעת נציגת העיריה הגברת רויטל מרזן שתוצב מצלמה שתצלם את עברייני החניה, צריך כל הלילה.
רויטל מרזן
יש לנו שליטה מלאה על שעות האכיפה. אין בעיה.
היו"ר ישראל אייכלר
ועד שתוצב המצלמה, לשים פיקוח גם בשעות הלילה ולא רק משמונה בבוקר עד ארבע אחר הצהריים.

הוועדה מבקשת להפעיל קווי אוטובוסים תחבורה ציבורית במשך כל הלילה מהיום עד אחרי החגים. אני רוצה לומר הערת אגב, שאני עומד מאחורי אוטובוס שכתוב שם "קווי לילה בואו תבלו, אנחנו ניתן לכם קווי לילה" ואני מבקש קווי לילה בכותל המערבי, לא קוים ריקים אלא קוים מלאים אז אומרים לי שלא יהיו קווי לילה. אז אני לא אתקן את העולם, אבל לפחות מעכשיו עד אחרי החגים אני רוצה שיהיו קוים בכל הלילות, גם בתשעת הימים, גם באלול, גם בסוכות, האמינו לי אנשי אגד, לא יהיה אוטובוס אחד שיהיו שם מקומות ריקים. אנחנו סוגרים את הישיבה, תודה רבה לכולכם שהגעתם.


הישיבה ננעלה בשעה 15:04.

קוד המקור של הנתונים