ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 15/07/2018

הצעה לסדר-היום בנושא: "מוכנות כוחות ההצלה הימיים"

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



22
ועדת הפנים והגנת הסביבה
15/07/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 702
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום ראשון, ג' באב התשע"ח (15 ביולי 2018), שעה 10:14
סדר היום
הצעה לסדר-היום בנושא: "מוכנות כוחות ההצלה הימיים"
של חבר הכנסת ג'מעה אזברגה
נכחו
חברי הוועדה: זאב בנימין בגין – מ"מ היו"ר
חברי הכנסת
ג'מעה אזברגה
מוזמנים
עאטף חיר אל-דין - מנהל תחום אתרי רחצה, משרד הפנים

עמיחי דוד - רפרנט בטחון פנים באגף תקציבים, משרד האוצר

יעקב חזן - סנ"צ, רמ"ד שיטור ימי, משטרת ישראל, משרד בטחון פנים

אהוד בן עזרא - רמ"ד הדרכה מחוזי קצין כיבוי ימי תחנת חיפה, המשרד לביטחון פנים

אילה אליהו - חוקרת, מרכז המחקר והמידע, הכנסת

בילי חבה - רע"ן תקציבים, המשרד לביטחון פנים

דרור בוימל - מנהל תחום תכנון, החברה להגנת הטבע

חאלד ג'ורבאן - מזכיר מועצת ג'סר א-זרקא

עופר שניר - תמ"ג, מנהל מחלקת כוננות ומבצעים, מגן דוד אדום

חיים יהודה אותמזגין - מפקד יחידת צוללים, זק"א

חיים וינגרטן - ראש אג"מ זק"א, זק"א

אבי אפיה - יו"ר ארגון המצילים

אבי אפיה - יו"ר ארגון המצילים, ארגון המצילים הארצי

דוד תמיר - סגן יו"ר ארגון המצילים, ארגון המצילים הארצי

סמי עלי - יועץ של חה"כ ג'מעה אזברגה

יהודית אילני - שחיינית, מייצגת ארגון שחיינים וסקיפרים
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
עופרה ארגס - חבר תרגומים
הצעה לסדר-היום בנושא
"מוכנות כוחות ההצלה הימיים"
של חבר הכנסת ג'מעה אזברגה
היו"ר זאב בנימין בגין
בוקר טוב, אני פותח את הישיבה הזאת מתוך התנצלות נוספת, הפעם לפרוטוקול, על האיחור. אנחנו הצבענו בהצעת חוק מסוימת שהיא במחלוקת קשה ונקראתי לוועדה הזאת. אני חבר בשתי הוועדות ולמזלי הן יושבות חדר ליד חדר אז הריצה איננה ארוכה.

נותרו לנו שלושה רבעים של השעה עד השעה 11:00. הנושא כפי שהועבר מן המליאה אל הוועדה, מוכנות כוחות ההצלה הימיים. בהסכמתו של המציע, אני מציע לכנות את הנושא "מוכנות שירותי ההצלה לחופי הארץ" אולי זה גם כולל ים המלח וגם הכינרת.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
ההצעה מקובלת עלי, אדוני.
היו"ר זאב בנימין בגין
את התוכן יציג כמובן החבר המציע חבר הכנסת ג'מעה. בבקשה.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
תודה רבה אדוני היושב ראש, תודה רבה חברי הנוכחים שבאו לנושא החשוב הזה. אדוני היושב ראש, רק אתמול בערב איימן דרוויש בן 44 מכפר יאסיף טבע בחוף אכזיב כשניסה להציל את הבן שלו ועוד בחור אחד שהוא מאושפז בבית חולים, שהוא ניסה להציל אותו, כבר שלושה אנשים נפגעו מזה.
היו"ר זאב בנימין בגין
ועוד אלמוני בחוף תל אביב.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
לא אלמוני.
היו"ר זאב בנימין בגין
בחוף תל אביב.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
לא, בחוף אכזיב.
היו"ר זאב בנימין בגין
אני אומר, מלבד זאת, מישהו שנמצא בחוף תל אביב.
קריאה
יותר טובעים למוות בתל אביב.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
אנחנו מצטערים על כל אדם שמת ושולחים את תנחומינו למשפחות הנפטרים והטובעים. הנושא הזה הוא כזה חשוב שטובעים הרבה אנשים. הגשתי את ההצעה הזאת מה-10 ליולי אדוני היושב ראש, ואני שמח שסוף סוף הגיע הזמן לדון בנושא. דיברתי עם חברי חבר הכנסת יואב קיש שאנחנו נעשה את הדיון החשוב הזה לפני תחילת עונת הרחצה. זה לא קרה אמנם, אבל זה קרה עכשיו ואנחנו באמצע, חודשיים אחרי תחילת עונת הרחצה ובכל זאת אני חושב שזה נושא חשוב מאוד. אנחנו מדברים על הצעה לסדר שהיא פוגעת ביום יום ויכולה לפגוע בכל אחד מאתנו. לצערי הרב המצב בחופים היום הוא כזה שיש כוחות הצלה, יש מצילים, יש מד"א ויש משמר החופים, אבל לפי מה שהבנתי, לא מסונכרנים ביניהם. פניתי בעקבות זה כי גם אין לנו הרבה מידע, פניתי לממ"מ ותודה רבה על החומר שסיפקו לנו, ולמדתי מזה הרבה. באמת עשו עבודה יפה ומסודרת, ואני מקווה לפתוח את הדיון הזה, אולי עד עכשיו טבעו 10 או 11 אנשים מתחילת 2018. נפתח את הדיון ברשותך אדוני היושב ראש, ובסוף אנחנו מקווים שנגיע להמלצות ובסופו של יום מדובר בגופים שיש להם מצוקה, אם זה תקציבית, מצוקת ציוד, לפעמים צריך להתחדש. בכך סיימתי את דברי הפתיחה שלי ונתחיל את הדיון וברשותך תגיד לפי הסדר שרשום לך, אם בכלל על מנת שנגיע לסיכום ואני מקווה שנפיק את התועלת המרבית מהיום הזה.
היו"ר זאב בנימין בגין
תודה רבה. אני מודה לך על היוזמה. אנחנו נפנה גם על פי הדברים שאתה השמעת כדי לשמוע נתונים ממחלקת המחקר והמידע של הכנסת. ד"ר אילה אליהו בבקשה.
אילה אליהו
תודה רבה. אנחנו נציג נתונים ממסמך שהגשנו לחבר הכנסת אזברגה בנובמבר 2017. זמין עבורכם באתר הכנסת.

שירותי ההצלה בחופים בישראל, יש חופים מוכרזים שבהם יש שירותי הצלה בעונת הרחצה, השירותים האלה ניתנים על ידי הרשויות המקומיות שאחראיות גם על תפעול החופים, ובדרך כלל לא גובות דמי כניסה. בחופים הלא מוכרזים ובזמנים שאין שירותי הצלה על ידי הרשויות השיטור הימי של משטרת ישראל אחראי על ההצלה, כשיש לו כמה בסיסים, שלושה בים התיכון, אחד בכנרת ואחד בים סוף ויש לו גם תפקידים נוספים מלבד פעולות ההצלה.

מערך החופים בישראל מחולק לחופים מוכרזים מותרים לרחצה, לחופים אסורים ולחופים חסרי סטטוס, כשבשנת 2017 היו 149 חופים מוכרזים מותרים לרחצה, שהם רק 6% מסך החופים בישראל. משרד הפנים מתכנן לפתוח חופים חדשים, כאשר הייתה תכנית לפתוח 24 חופים חדשים בין השנים 2015-2020. אנחנו יודעים שלשנת 2017 היו כמה עיכובים בביצוע, לא כל החופים שתוכננו להיפתח נפתחו.
היו"ר זאב בנימין בגין
האם בדרך כלל החלוקה של מספר המתרחצים בעיקרה שווה בין החופים השונים? כי יכול להיות שהנתון הזה של מספר החופים איננו מצביע על רמת השימוש בהם, ייתכן שמקרי הטביעה קשורים לאיזה שהיא הסתברות מתוך כלל המתרחצים, אני לא בטוח שזה כך, אבל השאלה אם אנחנו מכירים גם את ההתפלגות הזו.
אילה אליהו
יש הבדלים כמובן בשימוש בחופים, אין - - - מספר המתרחצים - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
כך אני חושב. יש חופים קטנים, לא צריך לנקוב בשמותיהם, ואני שואל, אם אין לך את הנתונים עכשיו תעזבו את זה אבל האם המדד הנכון בהסתכלות הלאומית הכללית הוא מספר החופים או היחידה שבה אנחנו צריכים לעסוק הוא החוף ולא מספר המתרחצים לקילומטר מרובע או ל-300 מטר חוף.
אילה אליהו
זה אחד המדדים, הוא מדד חשוב כי אנחנו שומעים שיש עומס באופן כללי בחופים, לכן זה נראה שיש כנראה צורך בפתיחת חופים חדשים ומשרד הפנים אומר את זה גם. בנוסף, יש עוד נתון שהוא מספר המתרחצים שבאים להתרחץ בכל חוף - - -
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
המבקרים שהם מחוץ לישוב.
אילה אליהו
זה לא ברשות עצמה, ויש כאן פערים.
היו"ר זאב בנימין בגין
והאם יש לנו משך השנים נתונים בשאלה האם בחוף מסוים אנשים טבעו, בעניין זה אין חשיבות, בעניין זה אם טבעו ומתו כתוצאה מהטביעה או טבעו ונזקקו לשירותי ההצלה. יש חופים אופייניים כאלה?
אילה אליהו
לי אין את הנתונים. אז עונת הרחצה נמשכת לרוב שישה חודשים, כשבחלק מהחופים יש שירותי הצלה במשך שמונה חודשים וכ-30 חופים פתוחים במשך כל השנה, יש גם הבדלים בין שעות ההצלה, מינימום שמונה שעות אבל יש גם חופים שבהם יש יותר שעות.

לפי משרד הפנים עלות האחזקה והתפעול של חוף היא בין 800,000 שקלים ל-1,200,000 שקלים בשנה, כשמשרד הפנים מעביר 7.5 מיליון שקלים שמתחלקים בין כל הרשויות עבור ציוד הצלה. בנוסף יש תקציב - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
חוזרת השאלה מהו הבסיס לחלוקה.
אילה אליהו
יש קריטריונים שונים.
היו"ר זאב בנימין בגין
אני שואל, מהו הבסיס לחלוקה?
אילה אליהו
זה לפי הצרכים של החופים, יש חופים שבהם יש ציון מיושן במיוחד, כאלה שיש להם תכניות לשיפוץ, זה מתחלק בין כל הרשויות. בנוסף יש תקציבים שמיועדים ייעודית לרשויות שנחשבות חלשות. יש 7 מיליון ₪ בשנה לרשויות חלשות לפי ניתוח מ-2018 והיה תקציב מיוחד של 10 מיליון ₪ לשנים 2017-2018.

עכשיו יש לנו נתונים של מקרי טביעות למוות בשנים 2017 ונתונים חלקיים ל-2018. יש לנו נתונים עד 25 ביוני. ב-2017 היו 36 מקרי מוות, כאשר אנחנו רואים שבסך הכל רוב המקרים הם כשאין שירותי הצלה, ומחוץ לעונת הרחצה. זה גם בשנים קודמות.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
גבירתי זה רק בחופים המאושרים. חופים שהם לא מאושרים לא נכנסים לסטטיסטיקה.
אילה אליהו
לא, יש כאן את סך הכל.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
כולל?
אילה אליהו
סך הכל המקרים. בשנת 2018 אנחנו רואים שיש נתונים רק עד סוף יוני כשעונת הרחצה התחילה באמצע אפריל ואנחנו שמענו, כפי שציינת חבר הכנסת, שהיו עוד מקרים בסוף השבוע האחרון.
היו"ר זאב בנימין בגין
אם כך מה יועילו תוספות תקציב בחופים אם רוב הטובעים הם בעונות שאין שירותי הצלה או בחופים שאין בהם בכלל מלכתחילה מצילים. מה יועילו חכמים בתקציביהם?
אילה אליהו
אם מאריכים את עונת הרחצה, אז יש - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
עונת הרחצה לגביכם זה עונת ההצלה, לא עונת הרחצה. או קיי. זה לא העונה שבה אנשים מגיעים לחוף.
אילה אליהו
לא בהכרח.
היו"ר זאב בנימין בגין
אז זו עונת שירותי ההצלה. אני מציע לדייק, אני למשל טעיתי במובן הזה. בסדר.
סמי עלי
כי הרחצה לפעמים מתחילה לפני שמתחילים שירותי ההצלה.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
בשעות שאין שירותים, 86% מהמקרים לפי הדו"ח שלכם, קרו בשעות שאין שירותי הצלה. זה המון.
אילה אליהו
אנחנו קיבלנו ממשרד הפנים פילוח לפי לאום. יהודים, לא יהודים, תיירים, ויש גם הרבה מקרים של טביעות שלא ידוע מהו המוצא של הטובעים. בשנת 2016, 21% היו ערבים, כשיש 22% שלא ידוע מיהם הטובעים.
היו"ר זאב בנימין בגין
זאת אומרת שהם תושבי חוץ.
אילה אליהו
לא. יש לנו תיירים, 16%. זה יכול להתחלק לשאר ה- - -
היו"ר זאב בנימין בגין
אבל הם כן מזוהים. הם לא נותרו אלמונים, יש להם תעודות.
אילה אליהו
אני לא יודעת.
היו"ר זאב בנימין בגין
למה זה חשוב?
עאטף חיר אל-דין
סליחה, בנקודה הזאת של לא ידוע. אלה שלא ידועים למעשה טבעו בשעות הלילה, בשעות מאוחרות, אזרחים גילו אותם, פונו על ידי מד"א, הועברו לבתי חולים ואחרי זה אנחנו לא יכולים לקבל את הנתונים. אבל בטוח שהם אחרי זה בבית החולים כבר זוהו ויודעים מה הזהות שלהם.
אילה אליהו
אני אסיים - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
על פי זאת צריך לדון לא רק בהארכת תקופת שירותי ההצלה אלא גם בהארכת שעות שירותי ההצלה, על פי הנתון הזה. כן? טוב.
אילה אליהו
לסיכום ציינתי פה מספר פערים. אנחנו רואים מספר נמוך של חופים מוכרזים מותרים לרחצה, אי התאמה בין מספר החופים המוכרזים לבין הגידול באוכלוסייה ובתיירות ועיכוב בביצוע תכניות להרחבת מערך החופים. מבחינת התקציב אנחנו רואים שעלות התפעול של החופים מוטלת על הרשויות המקומיות בעוד מספר רב של מתרחצים מגיעים מחוץ לרשות. ככלל, לרשויות אסור לגבות דמי כניסה, יש סיוע חלקי של משרד הפנים.

מבחינת בטיחות יש ליקויי בטיחות ומחסור בכח אדם של מצילים. אין מערכת קשר ישירה בין המצילים לבין המשטרה ומד"א, יש מחסור בפקחים ברשויות המקומיות, יש מחסור בפקחים של משרד הפנים בפיקוח על הרשויות המקומיות ואין סנקציות מספקות מול הרשויות.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
כמה פקחים יש בסך הכל? שניים?
אילה אליהו
שניים. שני פקחים של משרד הפנים.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
שניים אדוני היושב ראש. שני פקחים על כל החופים.
היו"ר זאב בנימין בגין
כמעט כמו באתרי בניה. אבל זה משרד אחר.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
אתרי בניה 17 פקחים.
אילה אליהו
מבחינת השיטור הימי אנחנו רואים פרישה מצומצמת של הבסיסים, בחלק מהחופים אין נוכחות משטרתי בפרקי זמן ארוכים ואין נהלי עבודה של השיטור הימי מול המצילים. תודה רבה.
היו"ר זאב בנימין בגין
משרד הפנים בבקשה. מר חיר אל דין, מנהל תחום אתרי רחצה, תן לנו תמונה, נשתדל להיות מתומצתים כדי שנפיק את המירב מהדיון המקוצר הזה, אני שוב מתנצל עליו.
עאטף חיר אל-דין
אני מנהל אגף חופי רחצה ומנהל תחום. אני רוצה להתחיל למעשה בנושא הטביעות למוות. כפי שהזכירה איילה 86% מכל הטובעים הם טובעים שאין בהם שירותי הצלה, או בחופים שיש בהם שירותי הצלה ובשעות שהתחנות לא פעילות. לכן הנקודה פה היא נכון, צריך להאריך את שעות הפעילות של המצילים, אבל שעות הפעילות הן למעשה, מי שמעסיק את המצילים זה הרשויות המקומיות והן אלה אשר הסכמי העבודה בינם לבין המצילים.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
אין הסכם יחיד בין כל הרשויות והמצילים.
עאטף חיר אל-דין
יש הסכם. שעות העבודה ומנוחה, יש חוק שעות עבודה ומנוחה ולפי זה הרשויות פועלות עם המצילים. לגבי הפיתוח, נכון, קיים מחסור בחופי רחצה יחסית לגידול באוכלוסייה. אבל אני רוצה לסבר את האוזן, בשנת 2010 היו 138 תחנות הצלה, היום בשנת 2018 אנחנו עומדים על 157 תחנות הצלה, שזה גידול של 19 תחנות הצלה מ-2010.
היו"ר זאב בנימין בגין
מה שעות הפעילות בדרך כלל? בכל החופים אחיד?
עאטף חיר אל-דין
החוק קובע שעות פעילות, שמונה שעות לפחות וזה תלוי בהסכמים של הרשות המקומית עם המצילים. אם מאריכים או לא, בדרך כלל הם פועלים או שהתחנות ההצלה פעילות מעבר לשמונה שעות, לפחות תשע, עשר שעות ביממה. יושב פה גם יו"ר ארגון המצילים והוא יודע בדיוק מה קורה.

לגבי הפיתוח, הכנו תכנית של פיתוח חופים חדשים. ב-2015 נפתחו שלושה חופים, ב-2016 שלושה חופים, ב-2018 היום בתחילת העונה, פתחנו שמונה תחנות הצלה נוספות, מתוך ה-24 של התכנית הרב שנתית שהכנו עד ל-2020. 18 תחנות הצלה פתחנו מתוך 24 תחנות שאמורות להיפתח, ואנחנו מעודדים את הרשויות בקשר לתקציבים, וגם מתקצבים, אנחנו קיבלנו מהאוצר 10 מיליון שקלים לפיתוח חופים חדשים. לקראת החודש הבא אנחנו מוציאים קול קורא לכל הרשויות המקומיות שכל מי שרוצה לפתוח חוף חדש, הוא יקבל, קודם כל יגיש בקשה בהתאם ונאשר ואנחנו תמיד נעודד פתיחת חופים חדשים.
היו"ר זאב בנימין בגין
תן לי להבין, התקציב הזה אתה קורא לו פיתוח.
עאטף חיר אל-דין
פיתוח חופים חדשים.
היו"ר זאב בנימין בגין
אני שואל האם הפיתוח מוקדש לשירותי הצלה בלבד או לפיתוח כללי, נופי.
עאטף חיר אל-דין
לא, רק לתחנות הצלה.
היו"ר זאב בנימין בגין
לזה אתם קוראים פיתוח, רק שתהיה לנו שפה משותפת.
עאטף חיר אל-דין
בדיוק.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב ראש, למשרד הפנים יש תכנית משנת 2015 עד 2020 לפתוח 24 תחנות, סליחה, חופים נכון?
עאטף חיר אל-דין
נכון. תחנות הצלה. תחנת הצלה זה חוף רחצה מוכרז, זו הכוונה. כי החוק קובע שצריך להתרחץ רק בחוף רחצה מוכרז. מי שמתרחץ בחוף - - -
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
ב-2018 נפתחו שמונה?
עאטף חיר אל-דין
כן. שמונה תחנות ב-2018 נפתחו. תקציבים, אנחנו גם למעשה מסייעים, הבעיה בחופים זה לא לפתוח חוף רחצה. אוקיי, פתחנו חוף רחצה, עלה 2 מיליון, 3 מיליון. הנקודה היא להפעיל אותו כפי שהוזכר פה, בין 800,000 ל-1,200,000 שקל להחזיק חוף רחצה כולל כוח אדם שצריך לפעול בחוף הרחצה. שנתי. לכן התקציב הזה, הרשויות לא ששות כל כך לשים את הכספים האלה, מה עוד שהטיעון הוא למעשה שלא רק התושבים של אותה רשות מקומית מגיעים לאותם חופים אלא מגיעים מכל הארץ. היה לנו 7 מיליון שקל שקיבלנו מהאוצר עד שנת 2016, - - - על דמי כניסה, לשש רשויות מקומיות היה אישור לגבות דמי כניסה בעשרה חופים בלבד בכל הארץ.
היו"ר זאב בנימין בגין
טוב, לא נוכל להיכנס לפירוט, באמת זמננו קצר. אתם טוענים שדרוש לכם עוד תקציב מלבד התקציב המיוחד שכבר קיבלתם?
עאטף חיר אל-דין
להפעלה שוטפת. לא לפיתוח אלא להפעלה שוטפת.
היו"ר זאב בנימין בגין
לו קיבלתם, לפעמים זה קורה, מקבלים תוספת תקציב אבל אין יכולת ארגונית, אחרת, לממש את התקציב הזה, התקציב הזה הוא עד שנת 2020 או ל-2018-2019?
עאטף חיר אל-דין
לא, לשנת 2018. בתקציב 2017-2018 קיבלנו עשר ועוד עשר, ו-2019 - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
בסדר, אבל השנים האלה, התקציב מספק את צרכי התכנית שלכם?
עאטף חיר אל-דין
נכון. בהחלט.
היו"ר זאב בנימין בגין
טוב. אני מבקש ממר חאלד ג'ורבאן, מזכיר מועצת ג'יסר א-זרקא, אתה גם מנהל חוף הרחצה בישוב. תתאר לנו את הבעייתיות, באמת בקצרה. כולם מכאן מתבקשים לקצר. אני עוד 10 דקות אצטרך לשוב להצבעה נוספת, אבל לא נפסיק את הדיון והדיון יימשך.
חאלד ג'ורבאן
אני לא ארחיב, לא אכנס לתפקידים של אנשים פה שעושים את עבודתם נאמנה. אני אדבר ספציפית על ג'סר א-זרקא. ג'סר א-זרקא קודם כל מוגדרים כמועצה מקומית. לפי הוראות משרד הפנים ולפי החוק אנחנו חייבים להעסיק רק שני מצילים להבדיל משלושה בערים אחרות. למרות שאותה כמות אנשים מגיעה עד אלינו. אנחנו גם בתכנית הבראה, כך שהסבל הוא ממש כפליים. עלות שנזכרה פה, כמעט מיליון שקל, עולה למועצה מקומית ענייה בתכנית הבראה כמו ג'סר א-זרקא, בנוסף לעוד חוף, למרות שיש לנו רק חוף אחד מוכרז יש עוד חוף שלא מוכרז ויש עוד חוף שאסור לרחצה. ואנחנו בדיוק נתקלים כאן בעוד בעיה נוספת שאין לנו שירותי פיקוח וזה מאותם טעמים שאמרתי, שאנחנו בתכנית הבאה ומשרד הפנים אפילו לא מאשר לנו להעסיק עוד פקחים. יש לנו אותן בעיות של אותם חופים אחרים, בשעות אחרי הצהריים.
היו"ר זאב בנימין בגין
הוא לא מאשר תקציב לפקחים. הוא לא אוסר עליך להעסיק פקחים.
חאלד ג'ורבאן
גם בחצי משרה לו. - -- משרה להעסיק, אין. למרות שיש לי חוק עזר ואני לא יכול להפעיל אותו נגד אנשים שבאים אחרי שעות הפעילות, אחרי שש-שבע, כשעדיין אור ואנשים נכנסים והיו מקרים, לפני שנתיים במאי 2016 טבע אצלנו בחור צעיר, מאותה סיבה, הוא נכנס אחרי שבע למים, אחרי שהמצילים כבר הלכו. אז אין לי שירותי פיקוח, אני לא יכול לאכוף את החוק. נכון שאנחנו מקבלים תקציבי פיתוח אבל בשוטף יש לנו בעיה רצינית מאוד. זה מה שרציתי להדגיש. תודה.
היו"ר זאב בנימין בגין
תודה שהגעת מרחוק ביום ראשון עם הפקקים. תן לי בבקשה להבין, עאטף. אם אני מבין נכון מזכיר המועצה המקומית היחיד שהגיע. לדידכם יש ייחוד בג'יסר? מלבד שהיותו חוף יפה באופן יוצא מן הכלל?
עאטף חיר אל-דין
ג'סר מבחינתנו מקבלת גם תקציב מהתקציב השוטף שאנחנו מחלקים היות והיא גם רשות חלשה ואיננה איתנה, מתוך זה, יש לה נתח. הרי יש לה רק חוף אחד. הבסיס למעשה לחלוקת התקציב הזה לרשויות חלשות שאינן איתנות גם, מתבסס על מספר החופים המוכרזים באותה רשות. הרי סתם אני אתן לו כסף? יש לו חוף אחד, ואז מה קורה עם רשות אחרת שיש לה שלושה חופים? אז הנתח שלה יחסית - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
אני לא יודע אם זה נתמך במספרים שביחוד בשנים האחרונות יותר אנשים מכירים את החוף, יותר אנשים שחשים צפיפות בחופים אחרים מצטופפים עכשיו בג'יסר, אני מקווה שיש בזה הכנסות מסוימות במועצה לפחות שמוכרים ארטיקים שם.
סמי עלי
זה מצריך שינוי של מנגנון חלוקה מחדש אולי, כל המציאות החדשה.
היו"ר זאב בנימין בגין
אתם ערים להתפתחות המואצת, אני חושב שהיא מיוחדת אולי לעוד שניים שלושה, אבל בג'יסר קורים דברים בשנים האחרונות, מבורכים מבחינתי, לפחות אתם על המפה, אם כי הבעיות לא נפתרו.
עאטף חיר אל-דין
ג'יסר לא מקופחת, הוא יודע, מקבלים מכל מה שהם מבקשים. נכון?
חאלד ג'ורבאן
בפיתוח אמרתי שאין לי בעיה, הבעיה שלי זה בשוטף, ואמרתי, אני ממש מועצה עניה בתכנית הבראה עם גירעון שנתי של 8 מיליון שקל, וזה הרבה יחסית למועצה מוחלשת כמו ג'סר א-זרקא.
היו"ר זאב בנימין בגין
עאטף, אני מציע, יש כאן השתדלות מיוחדת מטעם המועצה, תיקחו את זה בחשבון בהמשך. גם במידה מסוימת בגלל העובדה שציינתי, אני לא מומחה לחופים, אני ירושלמי. זה עניין אחר. אבל בכל זאת, אני ער לזה. בסדר?
חאלד ג'ורבאן
כבוד היושב ראש, מגיעים 80,000 לג'יסר.
סמי עלי
הרבה אנשים אוהבים את הדיונות שם ומגיעים, אנשים אפילו מהמגזר החרדי. בגלל הלבוש הצנוע, ממש מגיעים הרבה אנשים.
היו"ר זאב בנימין בגין
כן. המפרץ מאוד מתאים לזה. כן.
חאלד ג'ורבאן
אני אומר, בג'יסר מגיעים 80,000 לפי הממ"מ, לישוב של 14,000.
היו"ר זאב בנימין בגין
זה לא היה כך.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
אני לא מכיר את החוף, אני בכלל במדבר. אני כאיש שחי במדבר גם לא מכיר את החוף.
היו"ר זאב בנימין בגין
ברהט בונים עכשיו את בריכת השחייה הראשונה לבדואים. טוב. אז עכשיו אנחנו נפנה לזק"א. מפקד יחידת הצוללים. אני רוצה שאנשים לא יטבעו בכלל, אני הולך עד צוללים. בבקשה. תציג את עצמך בקולך ובאופן מדויק.
חיים יהודה אותמזגין
אני מפקד יחידת הצוללים של ארגון זק"א. אנחנו כמובן חלק מהמענה שלאחר אירוע הטביעה שמטפל במשפחה ועומד לצידה עד שהנעדר נמצא, וזה באמצעות יחידת צוללים מקצועית שאנחנו מפעילים. אנחנו כאן תחת הכותרת של האם מוכנות יחידות ההצלה קיימת או לא, התשובה שלנו היא שיש צורך בהרבה מאוד שיפור בסוגיית מוכנות כוחות ההצלה גם למתן תגובה בעזרה מיידית ואסור לנו להניח לעובדות שבמשך כמה ימים יכול להיות אדם מתחת למים והמשפחה שלו נמצאת ועומדת חסרת אונים על החוף על מנת לקבל עזרה וסיוע. יש הרבה מה לעשות בעניין הזה, קצרה היריעה מלהרחיב כרגע אבל בהחלט שיש לנו אמירה בעניין הזה.
היו"ר זאב בנימין בגין
תודה. רק שאני אבין, עאטף, איך אתם קשורים. זה רשמי, חצי רשמי או שאנחנו באותה מסכת?
עאטף חיר אל-דין
גם זק"א, גם מד"א, גם כל כוחות ההצלה שנמצאים הם למעשה הקשר שצריך להיות עם הרשויות המקומיות כי הם למעשה נמצאים בשטח, הם למעשה מגלים את הטביעה והם קוראים להם כדי להציל.
היו"ר זאב בנימין בגין
כשאתם מממנים שירותי הצלה בחוף, אתם לוקחים בחשבון את האנשים האלה, או מדובר רק על המצילים עצמם, שזה קו ראשון, מגיבים ראשונים כדי לנסות להגיע לטובע?
עאטף חיר אל-דין
לוקחים בחשבון רק את המצילים, כוח האדם שעובד בחוף פיזית. זה גם ניקיון וזה גם מגיש עזרה ראשונה שמחויב להיות בכל חוף רחצה.
היו"ר זאב בנימין בגין
קודם כל הצלת החיים. אחר כך הבנתי ממך שאתם בשלב הבא הטראגי בו המשפחה נחשפת לאסון, והטובע מקומו לא ידוע. הבנתי. תודה.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
אחת המטרות שלנו אדוני היושב ראש, להציף את העניין על מנת לעשות סנכרון בין כל הגופים האלה. זו אחת המטרות, לא רק התקציב. בדיוק זה מה שאני, אני חותר לזה לפחות.
היו"ר זאב בנימין בגין
לכן שאלתי מי ומה בחוברת, שנדע מי קשור רשמית, חצי רשמית. אבל אני מציע מיכאל שנשמע עוד שתיים-שלוש תלונות ואז תוכל להתכונן. יו"ר ארגון המצילים אבי אפיה בבקשה.
אבי אפיה
בוקר טוב לכולם. אני יו"ר ארגון המצילים, מכהן בתפקיד כבר מ-1995, 1996. בדרך כלל אני פה לפני סכסוכי עבודה וסגירת חופים אבל כבר שנתיים אנחנו בהסכם קיבוצי, אין סכסוכי עבודה, עובדים מהבוקר עד הלילה, ככל שנדרשים. הייתי בוועדות קודמות שהיו פה, דנו בסוגיה להאריך את שעות הרחצה, מירי רגב הייתה יו"ר הוועדה בזמנו, ביקשה, אמרנו שאנחנו מוכנים כל מה שיידרש בשביל להציל חיי אדם, אנחנו יושבים שם כל היום, וגם נדרשנו להאריך את תקופת עונת הרחצה. גם זה מבחינתנו נעשה. מצילים דור ב' כבר נערכים מחודש לפני עונת הרחצה וחודש אחרי עונת הרחצה, כך שעונת הרחצה היום היא אמורה להיות שמונה חודשים עם הזמן. כרגע היא שישה חודשים באופן פורמלי, תחילת עונת הרחצה מתאפשרת על ידי זה שמצילים מדור ב' פותחים את עונת הרחצה עם תחנה או שתיים ומסיימים את עונת הרחצה גם תחנה או שתיים.

מבחינתנו אנחנו עושים מקסימום שאפשר, הטביעות נעשות מחוץ לתחומי הרחצה המוכרזים ובשעות שאנחנו לא נמצאים. כשאנחנו נמצאים, רוב הטביעות, אנחנו מגיעים אליהם, כמעט שאדם לא יודע שהוא עומד לטבוע אנחנו כבר לידו, מי שמכיר - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
על זה יש לנו מספרים? יש סיכום במשרד הפנים - - -
עאטף חיר אל-דין
אי אפשר לעקוב אחרי זה.
אבי אפיה
אני אסביר לירושלמים.
היו"ר זאב בנימין בגין
אני שואל, כי אם המספר הוא גדול יש לו ערך חינוכי. אם אומרים, חברים, אתם רואים, היו פה 1,000 מקרים, הצלנו את כולם, מקום שלא היו יש לנו 30.
קריאה
זה נתון חשוב. אם יש רישום קבוע בכל תחנה, טביעות לא למוות. מקרי טביעה. רושמים את זה כתיעוד, זה חשוב. לבקש את זה מהתחנות זה גם חשוב.
היו"ר זאב בנימין בגין
למרות הבטחתי, ואנחנו רוצים שהדברים יירשמו בפרוטוקול, חברת כנסת בכבודה ובעצמה באה לקרוא לי. נעשה הפסקה.

(הישיבה נפסקה בשעה 10:40 ונתחדשה בשעה 10:45.)
היו"ר זאב בנימין בגין
אני שוב מסביר, לא רק כירושלמי אלא גם כזקן חברי הכנסת. יש לנו עוד יומיים לסיום המושב, הכל בלחץ, מביאים חוקים ברגע האחרון, עדיין לא הצבענו בוועדת החוקה. אני פותח את הדיון, יקראו לי בעוד דקות אחדות כשהם יתארגנו, אני לא יודע מתי זה יהיה. היינו עם מר אפיה. הוא יצא. עכשיו תדבר יהודית אילני, שחיינית ומייצגת ארגון שחיינים וסקיפרים. את מייצגת את עצמך או ארגון?
יהודית אילני
זה לא ארגון פורמלי. אנחנו קבוצה שהתארגנה סביב הסוגיה, מאוד ספונטנית, כבר שנתיים.
היו"ר זאב בנימין בגין
תסבירי את הפילוסופיה ואת האנרגיה של הרעיון הזה. סליחה. אבי תשלים בקצרה.
אבי אפיה
אני מוחל על כבודי, אני יכול להמשיך אחרי זה.
היו"ר זאב בנימין בגין
תסיים במשפט-שניים.
אבי אפיה
אלפי טובעים יש לנו בשנה. אנחנו מונעים את הטביעות בכך שאנחנו מסמנים בתוך תחומי הרחצה איפה לשחות. הסוגיה הזאת שבסופו של דבר אדם מגיע לבית החולים, זו תוצאה סופית של העניין אבל אנחנו מונעים וכך אנחנו גם דואגים במשך כל היום. שירותי ההצלה לא מתאפיינים רק בשירותי הצלה, הם מעבר לכך. אני חושב שצריכים לשים לב שהמודעות של העניין הזה של השמש, והבעיות של הגידולים הסרטניים שכל היום יש לנו תופעות - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
אנחנו נעסוק בזה לחוד.
אבי אפיה
לא, הם גורמים לכך שאנשים יגיעו מאוחר יותר. הם לא מגיעים בשעות החמות, ואז יש לנו היווצרות של כמויות קהל שמגיעות לאחר הצהריים. הטביעות עצמן נעשות בערב כמעט. לכן אני מדבר על כך שצריכים לשים את הלב ואת הדעת על כך ששירותי ההצלה מסתיימים בשעות מוקדמות יחסית למה שהקהל מגיע. על כך צריכים לשים לב.
היו"ר זאב בנימין בגין
זו הערה חשובה, לא הבנתי אותה בתחילה. טוב.
אבי אפיה
מעבר לכך, תחומי הרחצה מצומצמים. מי שלא יודע, תחנות ההצלה עובדות על 150 מטר, 75 מטר לכל צד. וכשרואים את תחנות ההצלה אנשים חושבים שמרחוק, יש תחנת הצלה אז המציל נמצא במקום וזה לא כך, כי תחנות ההצלה הן על 150 מטר.
היו"ר זאב בנימין בגין
אני חושב עוד פעם, אין אולי כאלה, זו עבודת פרך לצאת לחוף הים עם ארבעה נכדים, תאמינו לי הבנאדם חוזר רצוץ רק מהזאטוטים והחששות. גבירתי יהודית אילני בבקשה.
יהודית אילני
מספר דברים. קודם כל הערכתי למצילים בתור מי ששוחה חורף וקיץ בים יום יום. אנחנו התארגנו כמה פעמים אחרי שראינו שבאזורים מסוימים יש הרבה מאוד מתרחצים ומתרחצות, במיוחד בחגים כמו עיד אל פיטר ועיד אל אטחה, התארגנו מתנדבים מטעם עצמנו באותו חוף כי ידענו שהיו שם הרבה טביעות בעבר, וניסינו לעזור כמה שיכולנו. אני חושבת שמאוד חשוב מזה ללמוד שיש את המקומות האלה וצריך להתארגן לקראת זה.
היו"ר זאב בנימין בגין
אתם מאומנים?
יהודית אילני
פשוט באנו בעצמנו, התארגנו אחרי ששנה לפני כן היו הרבה מאוד מקרי טביעה והבנו - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
לא, אתם הכשרתם את עצמכם בכיוון הזה? כל תוספת היא טובה.
יהודית אילני
אנחנו יודעים החייאה.
היו"ר זאב בנימין בגין
זו הכשרה חשובה ביותר.

(הישיבה נפסקה בשעה 10:50 ונתחדשה בשעה 10:55.)
היו"ר זאב בנימין בגין
אני מתנצל אבל אלה החיים פה בשבוע האחרון. נציג האוצר צריך ללכת. תני עוד משפט והוא ילך.
יהודית אילני
נדמה לי שאת הנושא ההתנדבותי הזה צריך לבסס כמו שהוא קיים במדינות אחרות, להכשיר אנשים, לארגן אותם במשמרות מסודרות, לחשוב איך עושים את זה.
היו"ר זאב בנימין בגין
זה בהתנדבות?
יהודית אילני
בהתנדבות, כן. זה קיים בהרבה מאוד מקומות בעולם.
היו"ר זאב בנימין בגין
עאטף, אתם מכירים את הקבוצה?
עאטף חיר אל-דין
אנחנו מכירים וגם בדקנו, מנתונים שלנו, אכן בחוץ לארץ למעשה שיטת ההצלה שונה לגמרי. יכולה להיות רכובה, שיטה של הצלה רכובה, לאורך - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
לא, בוא נשאל, אתם חושבים על האפשרות להיעזר במתנדבים לאורך החוף?
עאטף חיר אל-דין
הרשויות פועלות להעסיק וגם כאלה מתנדבים צעירים ולהכשיר אותם והם עושים את זה. היום זה קיים.
היו"ר זאב בנימין בגין
עמיחי בבקשה.
עמיחי דוד
אני רק אציין שהתקציבים של הרשויות המקומיות, שירותי ההצלה ניתנים מתקציב הרשויות המקומיות וככל שרשות יש לה מגבלה תקציבית יש לה מענקי איזון אבל רק אציין שזה לא התחום שלי. הנושא פה הוא מוכנות כוחות ההצלה הימיים ואליו התכוננתי, אז ככל שתעלה סוגיה נוספת בנושא של המשטרה, של זק"א או מד"א, אני אשמח בהמשך להחזיר תשובה כתובה.
היו"ר זאב בנימין בגין
אתה הבנת את זה כמוני.
עמיחי דוד
זה מה שהיה כתוב - - - אחראי על תקציב בטחון הפנים. מה שאני אומר לגבי התקציבים של הרשויות המקומיות זה ממה שאני מכיר וממה שבדקתי בבית עכשיו בהודעות, זה שהתפעול של המצילים הוא מתקציב הרשויות המקומיות. ככל שיש רשויות שחסר להן או שנמצאות במצב של הבראה, יש מענקי איזון ובהתאם לזה שאר השירותים המוניציפליים באותה מידה.
היו"ר זאב בנימין בגין
הטענה היא, כך אני מבין, שעדיין חסרים תקציבים למרות מענקי האיזון בהתחשבנות הכוללת.
עמיחי דוד
כנראה שזה תמיד נכון.
היו"ר זאב בנימין בגין
טוב, אתה יכול להגיד "אני מתקצב את משרד הפנים, שמשרד הפנים יתעדף על פי הבנתו" זה מה שאני יכול להבין.
עמיחי דוד
נכון. יש מענקי איזון שניתנים דיפרנציאלית ולפי - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
הם ניתנים, התקציב חונה במשרד הפנים, נכון? מענק האיזון חונה במשרד הפנים.
עמיחי דוד
נכון.
קריאה
כן אבל מי שחלש הוא חלש, הוא לא יקבל את זה.
עמיחי דוד
אני נזהר, זה לא הנושא שבסמכותי לכן אני לא רוצה לתת פה שום תשובה שהיא לא - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
טוב. סע לשלום.
עמיחי דוד
תודה רבה.
קריאה
זה מותנה, אני דיברתי על מועצה חלשה.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
זה לא שייך לתקציב של הרשויות. אדוני היושב ראש, רכישה של סירות הצלה למשל או חידוש שלהן, האם זה נחשב גם תקציב שמעביר האוצר לרשויות?
היו"ר זאב בנימין בגין
לא אמרתי זאת. יש לנו פה עוד אפשרות לשמוע מנציג המשטרה, בבקשה. אנחנו חוזרים עכשיו לכותרת הראשונה כדי למלא גם אותה תוכן.
יהודית אילני
אפשר להשלים?
היו"ר זאב בנימין בגין
סליחה, מצטער.
יהודית אילני
יש כלי שנעשה בו שימוש באוסטרליה ובעוד מקומות שזה רחפן שזורק בעצם גלגל הצלה מתנפח אופן אוטומטי ליד מישהו שנסחף, הוא נמצא בשימוש, הוא הציל שם המון מקרי מוות ואנחנו עוד לא ראינו אותו כאן, אני חושבת שזה כלי שכדאי לבדוק אותו.
היו"ר זאב בנימין בגין
מעניין. אבל הוא פיתוח ייעודי או משתמשים ברחפן רגיל? הוא מסחרי?
קריאה
הראשון שפיתח את זה הוא איראני.
יהודית אילני
יכול להיות, אבל הוא נמצא בשימוש באוסטרליה - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
אצלנו, אתם מטפלים בזה? זה חשוב?
אבי אפיה
היינו ביחד עם התעשייה האווירית בישיבה בנושא הזה, הם אמרו שהעלויות הן מאוד גבוהות ואם אין לזה שוק ממש גדול, אין צורך לפתח דבר כזה.
יהודית אילני
זה קיים, לא צריך לפתח.
קריאה
אם התעשייה האווירית תיקח את זה ברור - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
אבל אם זה קיים למה צריך לפתח?
אבי אפיה
כי זה לא אותו דבר וזה לא תואם למה שאנחנו צריכים פה בארץ בהכרח.
היו"ר זאב בנימין בגין
נשמע לי מוזר, אבל בסדר. העלית את הנקודה הזאת.
יהודית אילני
סוגיה אחרונה, בתור סקיפרית שאנחנו שומעים לפעמים שיש מקרי טביעה שכבר הגיעו רחוק מהחוף, ערוץ 16, ערוץ ההצלה, לפחות חודשיים סובל מהפרעות מאוד קשות, לא ניתן לשמוע שום דבר.
היו"ר זאב בנימין בגין
מי מפעיל את הערוץ הזה?
יהודית אילני
RCC חיפה. אנחנו פנינו ל- RCC חיפה ולא קיבלנו תשובה.
היו"ר זאב בנימין בגין
ממי זה, ממי צריך לקבל תשובה? משרד התקשורת?
יהודית אילני
כן.
היו"ר זאב בנימין בגין
הם לא מיוצגים פה. גם אני לא הייתי מניח שהם צריכים להיות כאן, אבל זו נקודה חשובה. הכל נרשם. כן, משטרת ישראל בבקשה.
יעקב חזן
אני מאגף השיטור, ראש מדור שיטור ימי. אני אתייחס לכמה דברים בנושא תפקיד השיטור הימי כי אמרו פה איזו שהיא מילה קצת משמעותית מאוד, אחריות. משטרת ישראל לא אחראית על ההצלה בים אבל היא עושה זאת מתוקף אחריות שיורית לביטחון הנפש והרכוש.

התפקיד של השיטור הימי הוא מילוי תפקידי המשטרה בתווך הימי. התווך הימי אומר 22 קילומטר, קרי 12 מייל משפל המים. שם אנחנו נמצאים. אנחנו פרוסים בחמישה מוקדים, בכנרת, שלושה מוקדים בים תיכון – חיפה תל אביב ולכיש קרי אשקלון ואילת. לשאלתך חבר הכנסת, אנחנו התחדשנו בספינות חדשות וכבר הן לא סירות גומי, ספינות טובות, חדשות.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
שמחים לשמוע.
יעקב חזן
נכנסו עשר ספינות, שתיים בכל בסיס ועוד שני אופנועי ים בכל בסיס בנוסף, בסך הכל אנחנו עם 20 כלי שייט חדישים ביותר, בעלי יכולת איתור, זיהוי, מכ"מ, פליר, יום, לילה ועובדים 24/7 למעט באילת.
היו"ר זאב בנימין בגין
מה זמן ההתראה שהוא מבחינתכם זמן ההתראה הקבוע. למה תחנה נדרשת?
יעקב חזן
התחנה נדרשת לביצוע פעולות אכיפה בתווך הימי שזה באזור ה-4-6 מייל בפועל, למרות שהתווך הוא 12 מייל. אנחנו פועלים בעיקר לאכיפה נגד כלי שייט, חוק השייט והצלה, אנחנו גם מצילים המון. אני יכול לתת כאן נתונים כמה הצלנו בשנה שעברה. גם סיוע לכלי שייט כולל גרירה.
היו"ר זאב בנימין בגין
לגבי הצלה אני שואל מהו זמן ההתראה? אתם כל הזמן - - -
יעקב חזן
אדוני היושב ראש זה משתנה, כי אנחנו נמצאים גם בים אבל לא כל הזמן בים. אנחנו גם מוגבלים במצב של הים. הסירות שלנו מוגבלות ל-1.5 מטר גג, קצת יותר.
היו"ר זאב בנימין בגין
זה אצלכם ים 2?
יעקב חזן
זה ים גבוה.
היו"ר זאב בנימין בגין
לא, אתם מוגבלים עד ים 2?
יעקב חזן
ים 5.
היו"ר זאב בנימין בגין
אתם מוגבלים עד?
יעקב חזן
2 מטר הכוונה אדוני? הגלים. לא הבנתי את השאלה, אני אשמח לענות.
היו"ר זאב בנימין בגין
בסדר, תמשיך.
יעקב חזן
כלי השייט עצמו מוגבל. יש בעיה בכלי השייט. הסירות החדשות. הן הרבה יותר טובות מהישנות, מסירות הגומי שדובר עליהן בעבר, כמו שאמרתי קודם.

הבסיסים שלנו ממוקמים, כמו שאמרתי, שלושה בים התיכון, טווחי השייט שלהם, אם אני מסתכל על 80 קילומטר, זה הבסיס שיושב בחיפה, ממכמורת ועד ראש הנקרה, של תל אביב זה בערך 60 קילומטר ואילת זה מפלמחים ועד עזה.
היו"ר זאב בנימין בגין
מה המהירות שלהם?
יעקב חזן
מהירות כלי השייט משתנה, בעיקר בסביבות ה-30 קשר.
היו"ר זאב בנימין בגין
30 קשר זה כפול 1.8. זה כמעט 60 קילומטר.
יעקב חזן
נכון. זה טווח טוב מאוד, זה מהירות טוב בים טוב.
היו"ר זאב בנימין בגין
אבל זה בשעה. זאת אומרת בכל זאת לוקח לכם נגיד בממוצע חצי שעה כדי להגיע לאירוע.
יעקב חזן
אמת. אלא אם כן - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
אם אתם בבסיס.
יעקב חזן
אמת. זה יכול לקחת גם יותר אם אתה נמצא - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
אבל אתם מפטרלים בעונה?
יעקב חזן
אמת. מבצעים גם פעילויות אכיפה, אז אנחנו גם נמצאים בשטח. אנחנו מפעילים כל כלי שייט באמצעות שני אנשי משטרה או איש משטרה ומתנדב, שמכפיל, כולל אופנועי ים. אופנועי הים יכולים לעבוד יותר. לגבי שיתוף הפעולה עם מצילים, הייתה פה שאלה, אז אנחנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם המצילים, אנחנו גם הדרכנו מצילים בנושא הצלה בתל אביב והעברנו להם קורס הצלה עם אופנועי ים בתל אביב, בגלי חוף, והדרכנו אותם גם כמדריכים. אתם מכירים את זה?
סמי עלי
יש ערוץ פתוח ביניכם לבין תחנות ההצלה?
יעקב חזן
בוודאי.
סמי עלי
או שזה מסורבל? אזרח צריך להתקשר לתחנת המשטרה הקרובה ואז תחנת המשטרה יוצרת קשרים עם השיטור הימי? כך אנחנו עושים, אני אומר לך, הייתי עד למקרים, מתקשרים למשטרה, המציל עסוק במקרה ההצלה עצמו כדי להציל את הנפש, ואז המשטרה דואגת לעדכן את השיטור הימי. אני כאזרח אין לי ערוץ וגם למצילים אולי, ערוץ ישיר בשביל להודיע ולהתריע שיש מקרה טביעה? זו שאלה חשובה.
יעקב חזן
כשאתה מתקשר 100 אתה מגיע למשטרה. המציל עובד בטווח של ה-150 מטר שלו זה החוף, וה-300 מטר שלו זה לעומק. מעבר לזה, המציל לא שם. היחידים שנמצאים שם ויכולים לתת מענה כשאתה מתקשר 100, זה השיטור הימי. אם זה עונה על השאלה שלך, כן. הקשר שלנו, ברגע שאתה נותן לי נקודה של אירוע אני יכול ליצור קשר ישירות עם המציל הטריטוריאלי, ולהכווין אותו וגם להפעיל אותו. אנחנו עושים זאת. יש לנו קשר הדוק טלפוני ישיר.
היו"ר זאב בנימין בגין
בקשר להצעה ששמענו לגבי רחפני הצלה, אבל קודם כל לתצפית, יהודית אולי גם לגבייך כדאי לציין, על פי הבנתי, יש מגבלת רוח גם לגבי הרחפנים, יש מגבלה של מזג אויר, ואנחנו יודעים להגיד באוגוסט, אלה הרוחות היותר חזקות וכמובן זה מצטרף לעובדה שבאוגוסט או ביולי-אוגוסט אנחנו גם בים היותר גבוה ולכן גם בזרמים ולכן מערבולות, הכל. באותו זמן הרוחות יותר חזקות, אני לא יודע מה תהיה המגבלה לרחפן אבל כנראה שהיא תהיה. אני חוזר אליך, רחפנים יועילו לכם? עדיין לא זורקים כלום, רק לתצפית.
יעקב חזן
יש לנו רחפנים בבסיסים.
היו"ר זאב בנימין בגין
רק כדי להחזיק אדם שנקלע לצרה, להחזיק אותו במצלמה, רק שתדעו כל הזמן איפה הוא.
יעקב חזן
יש לנו רחפנים בבסיסים, אנחנו מפעילים אותם במקרה הצורך. רחפנים שעברנו עליהם הכשרה, אנחנו מפעילים אותם, והם נמצאים בבסיסים גם בכנרת.
היו"ר זאב בנימין בגין
אז הם רחפני תצפית?
יעקב חזן
כן.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
לא ל- - -
יעקב חזן
לא, הם לא מסוגלים, הם רחפנים קטנים לבנים, בגודל הזה בערך, שמבצעים את הפעולה, אנחנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק גם עם היחידה האווירית אם צריך, עם חיל הים, עם 669 וכל מה שקשור בזה, אנחנו יודעים לעבוד איתם.
היו"ר זאב בנימין בגין
מד"א, יש לכם תוספות?
עופר שניר
בעקרון אנחנו פועלים במענה לחוף. בהתייחס לדיון על פי קריאה, זה יכול להיות או מציל דרך אגב, או אזרח.

לנושא הקשר והתקשורת שנאמר, המלצתנו היא לחייג 101. 101 גם יכול לתת לנו איתור מיקום של אותו אזרח שמתקשר, כולל מציל. הווה אומר שאני יכול לשלוח - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
אנחנו נסיים את הכנת החוק אני מקווה, שעדיין ההצבעה - - -
עופר שניר
אני יכול לאתר איתור מדויק. סך הכל מומלץ, ואני יודע שהמצילים עוברים הדרכה בתחומי עזרה ראשונה ובכל קריאה אנחנו כמובן מפעילים באופן מידי כוננים ורכבי הצלה על פי מיקום האירוע. כולל הדרכה טלפונית של אותם אזרחים שמתקשרים, לתת מענה ראשוני.
היו"ר זאב בנימין בגין
נהגי האמבולנס מאומנים בנתיבים, הם יודעים לאן להגיע, הם יודעים איזו דרך תהיה יותר פתוח, פחות פתוחה?
עופר שניר
הם יודעים, הם מכירים. יש להם גם יכולת רכבי 4 על 4.
סמי עלי
בחופים פתוחים?
עופר שניר
בחופים פתוחים אני אומר שוב, אמרתי, בחופים פתוחים שהם לא מאושרים ולא מסודרים, אנחנו בסך הכל במקרים האלה יש לנו יכולת להפעיל רכבי 4 על 4 או טרקטורונים שנמצאים במרחבים, ובחלק מהמקרים אנחנו גם מסתייעים ביחידות המשטרה או הכיבוי לאיתור מיקום וסיוע בהגעה.
היו"ר זאב בנימין בגין
במקרה טביעה יש ציוד מיוחד הדרוש להצלת החיים?
עופר שניר
הציוד הטיפולי הוא אותו ציוד. אין ציוד שונה - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
לא, כי התקלה היא בכל זאת מיוחדת. זה לא קורה כל יום.
עופר שניר
ברור, אבל הציוד הוא אותו ציוד. זה ציוד החייאה שקיים בכל רכבי ההצלה.
היו"ר זאב בנימין בגין
אותה פרוצדורה.
עופר שניר
נכון מאוד.
היו"ר זאב בנימין בגין
עוד מישהו שרוצה להעיר כי אנחנו מתקרבים לסיום? אדוני היוזם, קיבלת תשובות, לפחות חלקיות?
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
חלק כן. חלק, אני אמשיך להמליץ, אני מקווה. קודם כל אפילו לא בכל בתי החולים יש תא לחץ שהוא משתמש, יגיד לי האיש של מד"א - - -
עופר שניר
תא לחץ זה כבר לא בתחום אחריותנו, זה משרד הבריאות.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
אני מתוך המערכת אז זו הערת ביניים. אנחנו בסופו של יום, אדוני היושב ראש, חותרים להגיע למצב כזה שיהיה לפחות קשר בין כל הגופים האלה, אם זה מד"א, אם זה שיטור אזרחי, אם זה המצילים. על מנת להעלות את הנושא הזה שיהיו מקושרים ביחד, הסנכרון הזה. זה ההצפה.
היו"ר זאב בנימין בגין
היום חסר קשר כזה? בדרך כלל, משטרה או מד"א בדרך כלל - - -
סמי עלי
אין איזה גוף שמתכלל את הכל.
היו"ר זאב בנימין בגין
עדיין אין לנו גוף שמתכלל את הכל גם ברצון של משרד הבריאות לקיים ולהקים מוקד ארצי, אז אנחנו לא שם.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
לא חשוב, אנחנו חותרים להיות שם.
היו"ר זאב בנימין בגין
זה הכל בסעיף שאיפה.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
דבר שני, אני חותר להגיע למצב כזה שאנחנו נעשה קמפיין. הקמפיין הזה שיהיה גם במשרד החינוך להיכנס אפילו לילדים, על מנת להעלות את המודעות ולהוריד את מספר התובעים. בסופו של יום אחת המטרות שלנו היא גם חינוכית.
היו"ר זאב בנימין בגין
אני חושב שכדאי להתרכז במבוגרים.
אבי אפיה
אני רוצה להעיר הערה קטנה, אנחנו עושים את זה בערים מסוימות בארץ, מצילים ניגשים לפני עונת הרחצה לגני ילדים, חינוך, באים לבתי ספר, נותנים דוגמאות, מראים.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
למשל קורסים לשחייה.
היו"ר זאב בנימין בגין
מה אתם מצפים? שילד בן שמונה יגיד לאבא שלו "שמעתי בקורס בבית הספר שכאן לא טוב להיכנס"?
אבי אפיה
נכון. חלק מהעניין הוא שהילד בא ומכווין את האבא להיות ליד שירותי ההצלה ולא להיכנס למים האלה.
עאטף חיר אל-דין
אני יכול להעיר משהו? אנחנו במשרד הפנים מקיימים כל שנה קמפיין רחצה באינטרנט, או כל אמצעי התקשורת השונים, כולל סרטונים.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
האם זה גם בערבית?
עאטף חיר אל-דין
גם בערבית גם באמהרית וגם ברוסית. חוץ מזה, באתר משרד הפנים ישנה חוברת הדרכה לתלמידי בתי הספר של חטיבות הביניים, יכולים להוריד אותה ולהעביר שיעורים כאלה, זה מיועד לחטיבות הביניים ודרך אגב זה בשיתוף משרד החינוך.
קריאה
יש - - - חוף פתוח. הקמפיין - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
עוד מישהו?
דרור בוימל
באמת בעשר שניות, אני מהחברה להגנת הטבע. אני גם מהמתבלבלים בגלל הכותרת של הדיון. אבקש, בגלל שזה נושא שחשבתי שהוא רלבנטי להיום, נושא התלמ"ת, המוכנות של ישראל לאירועי שמן וזיהום ים, זה נושא מאוד דחוף בגלל החיבור של אסדת לויתן שעומד להתקיים תוך כשנה מהיום, זה לא רלבנטי להיום אבל אני חושב שהדבר הזה חשוב שיהיה לו דיון נפרד בוועדה הזו. כיום חסרים 20 תקנים למשרד להגנת הסביבה ליכולת להגן על הים והחופים, דבר שצריך להיפתר בזמן קצר ואני אשמח אם יהיה על זה דיון נפרד. תודה.
היו"ר זאב בנימין בגין
תודה.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
תודה רבה אדוני היושב ראש.
היו"ר זאב בנימין בגין
תודה רבה לכם. הדיון היה קטוע. יכול להיות ש- - - תזמן לסיכום אולי בעוד כמה חודשים, אני מקווה שהדיון יהיה יותר מסודר. אני מאוד מודה לכם על המידע שקיבלנו, על ההשתדלות בדרך כלל ותמיד יש לשפר. אתה מאוד הפתעת אותי עם המספר של אלפי אירועים שבהם ניצלו טובעים. אני לא הייתי מתאר לעצמי מספר כל כך גבוה. זה יפה מאוד.
עאטף חיר אל-דין
זה בזכות - - - העבודה - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
כן. וצריך את זאת להדגיש. תודה רבה.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
מה שלא קיים בסטטיסטיקה. אגב.
היו"ר זאב בנימין בגין
ולכן אני מדגיש. תודה רבה לכם.


הישיבה ננעלה בשעה 11:30.

קוד המקור של הנתונים