פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



48
ועדת החינוך, התרבות והספורט
11/07/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 678
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום רביעי, כ"ח בתמוז התשע"ח (11 ביולי 2018), שעה 9:30
סדר היום
הצעת חוק הקולנוע (תיקון מס' 5), התשע"ח-2018
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר
מירב בן ארי
מסעוד גנאים
יוסי יונה
מאיר כהן
אברהם נגוסה
חברי הכנסת
תמר זנדברג
דב חנין
עליזה לביא
מרב מיכאלי
מיקי רוזנטל
עפר שלח
מוזמנים
מנכ"ל משרד התרבות והספורט - יוסי שרעבי

ראשת מינהל תרבות, משרד התרבות והספורט - גלית שאשו והבה

יועצת משפטית, משרד התרבות והספורט - הדס פרבר

משפטנית-מחלקת יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - דפנה גוטליב

משפטן, מחלקת יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - חנן ארליך

אחראית קשרי כנסת, המכון הישראלי לדמוקרטיה - אליזבט זלטקיס ג'ייקובס

עמיתת מחקר וראש תכנית, המכון הישראלי לדמוקרטיה - עדנה הראל פישר

עוזרת מנכ"לית קרן גשר לקולנוע רב תרבותי, גשר - יעל יקירביץ

קשרי ממשל, שח"ם - נעמה מושקוביץ

מנכל איגוד העובדים בקולנוע - איתמר אביטן

מנכ"ל פורום היוצרים הדוקומנטריים - ענת מוזס

האגודה לזכות הציבור לדעת - Dan Zaitsev

מנכ"ל האגודה לזכות הציבור לדעת - אלעד מלכא

מנכ"ל האגודה לזכות הציבור לדעת - זיו מאור

חבר הנהלה- איגוד המפיקים - אסף אמיר

שדלן/ית (קונטקטי בע"מ), מייצג/ת את קופרו-קרן לשיווק סרטי תעודה ע.ר - שגיא אהרון
ייעוץ משפטי
מירב ישראלי
מנהל/ת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
הילה מליחי


הצעת חוק הקולנוע (תיקון מס' 5), התשע"ח-2018
היו"ר יעקב מרגי
שלום לכולם, בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, הספורט והתרבות. היום ה-11 ביולי 2018, כ"ח בתמוז תשע"ח. הצעת חוק הקולנוע (תיקון מס' 5), התשע"ח-2018. הצעת חוק ממשלתית שמספרה מ/1241, הכנה לקריאה שנייה ושלישית. אני אתן לכם משפטים קצרים על מה שהיה לנו אתמול. אתמול משרד התרבות הציג את הרציונל, למה החקיקה החדשה נדרשת, הציג מצב ישן מול מצב חדש, מצופה. חברי הכנסת שהיו בדיון התבטאו. והנה פנים חדשות באו לכאן היום, ואני אתן להם, למרות שתכננו היום להתחיל להקריא. כפי אמרתי, סדרי הדיון אצלי בוועדות, במיוחד בחקיקה – אנחנו מקריאים קטע, צוברים הערות, עוצרים ונותנים התייחסויות סביב השולחן, משמאל לימין, מימין לשמאל, כך שלא נפקד מקומו של אף אחד שרוצה להתבטא בנושא.

ומאחר שבאו חברי כנסת ויש להם צרכים נוספים בוועדות אחרות, ומאחר שהצהרנו אתמול שאנחנו לא ממהרים, שלא אתן לזות שפתיים לאף אחד שמישהו פה הולך לחטוף, אז ניתן לחברי הכנסת שרוצים להתבטא, אבל שוב, זה יהיה על פי הנחייתו של זוהיר בהלול, דקתיים התייחסות, ולא דקותיים. בבקשה, נתחיל לפי סדר הישיבה. למרות שאני יודע מה סדר ההגעה, נתחיל מסדר הישיבה. יוסי יונה, תעמוד בדקתיים? בבקשה אדוני.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
כן, אני אעמוד בדקתיים. תודה, אדוני היושב-ראש. אני מאוד שמח על הדברים שאמרת. קודם אני רוצה להחמיא לך על הדברים שאמרת בפתיחת הדיון על כך שאתה לא תאפשר את העברתו של החוק ללא דיון.
היו"ר יעקב מרגי
אני נפגע כרגע. הייתה לך הווה אמינא אחרת? הרי אתה שותף איתי בחקיקות.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
לכן חשוב לציין את דברים האלה. אני צריך להחמיא לך. אדם שהוא נאה, מחמיאים לו יותר מפעם אחת, הוא לא מסרב למחמאה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. תודה. אני באתי מבית המדרש, שם אמרו: מכלל אתה שומע את ההן, אתה שומע את הלאו, אז הייתי רגיש. בבקשה אדוני. מכאן שעון החול מתחיל לעבוד, והחול אוזל.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
תודה אדוני, אתה עושה את זה, כפי שציינת, באופן קבוע – דיונים מעמיקים, מפורטים, מתן אפשרות לכל אחת ואחד לבטא את עמדתו, את עמדתה, ורק לאחר מכן אנחנו מגיעים לקריאת החוק, וזה נהדר וזה מה שהולך להיות. זה יופי. אדוני, מהפעילות המשותפת שלנו כאן בוועדת החינוך אתה יודע שאני מאוד מאוד רגיש לכל הנושא הזה של מגוון, רב תרבותיות ומתן מקום, במיוחד מפעלים תרבותיים, למגוון הרחב של החברה הישראלית. כך שכאשר החוק הזה בא תחת האתוס הזה, אין אלא לברך על כך. אנחנו בעד חקיקתו של חוק שיסדיר את הדברים הללו. אבל עדיין קיים חשש, מקריאה ראשונית, מרפרפת, של החוק הזה שיכול להיות שהסיבוב של ההגה הולך להיות יותר מדי קיצוני לכיוון ההפוך. במקום שאנחנו נוציא מתחת לידינו – ואני מעלה את זה כחשש, אני מקווה שהדברים האלה יקבלו ביטוי בסופו של דבר בנוסח האחרון של החוק. עולה חשש שמא שרת התרבות רוצה למנות את עצמה באמצעות החוק כאן לקומיסרית של התרבות בישראל בתחום הקולנוע.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
היא רוצה להיות במאית בעצמה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
ראינו אפילו סעיפים ספציפיים שבהם השרה מבקשת לעצמה איזושהי פררוגטיבה, שתהיה לה איזושהי סמכות להקצות כספים כאלה ואחרים לקולנוע מסחרי. אנחנו כאן, אדוני היושב-ראש, בעמדה עקרונית שאנחנו מברכים על חוק שמטרתו היא להבטיח גיוון בפעילותן של קרנות הקולנוע, אבל אנחנו בו בזמן מתריעים בקול גדול שאנחנו לא ניתן את קולנו למהלך שבו שרת התרבות הופכת להיות קומיסרית של התרבות בתחום הקולנוע. תודה אדוני.
היו"ר יעקב מרגי
חברתי, יושבת-ראש מרצ.
תמר זנדברג (מרצ)
תודה רבה אדוני. תודה על ניהול הדיון הזה כפי שהוא. אני מצטרפת למחמאות.
יהודית גידלי
אף אחד לא מברך אותו לפרלמנטר המצטיין של השנה?
תמר זנדברג (מרצ)
נכון, את צודקת.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
נכון. אני בירכתי בישיבת סיעה שלי.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה לכולם. אנחנו יוצאים מידי חובה – אצלי זה עובד בתפילות. יוצאים מידי חובה בברכות של כולם. בבקשה גברתי. תודה. אני כבר שכחתי מהפרס.
תמר זנדברג (מרצ)
אני חייבת לעצור את הדיון ובשם כל חברי הכנסת לברך אותך. יש פה ימים מוטרפים, אנחנו לא ישנים בלילה – חוק הלאום. אבל, תודה יהודית, מנהלת הוועדה, ברכות, ובאמת מגיע לך.

החוק הזה, אני רוצה לומר עליו שני דברים: אחד, אמירה מקדימה באופן כללי על חוק הקולנוע. חוק הקולנוע הוא אחת ההצלחות של התרבות הישראלית. באופן כללי. זה חוק שהביא לכך שתעשיית הקולנוע הישראלית היא מוצלחת, יש בה כסף ממשלתי וציבורי שמושקע, ויש לו תוצאות. יש פה קולנוע ישראלי מצליח, פופולרי, שממלא אולמות, שזוכה בפרסים ושהוא משהו להתגאות בו. לא מפתיע שדווקא שרת התרבות הזאת, אל הדבר הזה שמצליח, ושיכול לענות לאמירה הידועה: if it ain't broke why fix it? דווקא לשם מפנה את חציה. כשאני מרפרפת בחוק הזה, אני רואה שזה חוק שכל כולו עשרה עמודים שמופנה אך ורק למקום אחד – אצבע אישית ופרסונלית – ואני מרשה לעצמי לומר גם פוליטית – לבני אדם, לאנשים. אין כאן שום דבר מלבד רצון לשלוח יד למינוי הלקטורים, שאותם שרת התרבות תופסת כשמאלנים, כביקורתיים, וכאנשים שבשפה הרגילה שלנו עוסקים פשוט מאוד ביצירה חופשית, רגילה וטבעית, כפי שצריך להיות. וזה דבר שככל הנראה שרת התרבות לא מסוגלת לסבול. ראינו את זה במקרים אחרים, ועכשיו אנחנו רואים את זה כאן: מה שווה תעשיית הקולנוע הישראלית אם אני לא יכולה לשלוט בה? זה מה שאומרת לעצמה שרת התרבות, ואולי שהתעשייה הזו היא תעשייה מצליחה, זה עוד יותר מהווה מוקד ללכת לכיוון הזה ולנסות לשלוט בה באמצעים מאוד מאוד דרקוניים, ואף צנזוריאליים.

לסיכום, אני חושבת שהצעת חוק שבאה למנות את שרת התרבות לצנזורית, או ללקטורית, או לבמאית, או לעורכת הראשית של תעשיית הקולנוע הישראלי, זה דבר לא ראוי. זה לא תפקידה של שרה בממשלה, זה לא תפקידה של ממשלה. כשניכנס יותר לדיון נראה שזה גם דבר שאין בו צורך.
עפר שלח (יש עתיד)
תודה אדוני. אתה תיתן לי דקתיים וחצי, כי אני אתחיל בסיפור. סיפור זה תמיד טוב. בעוונותיי, לפני חקיקתו של חוק הקולנוע, הייתי לקטור בקרן הקולנוע. הייתה אז קרן אחת בארץ, היום יש חמש. נודעתי לשמצה כאחד מארבעת הלקטורים שחתמו על מתן סיוע לסרט בשם "אבא גנוב 2".
תמר זנדברג (מרצ)
כמה אבא גנוב יש?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
שלוש. השלישי היה כישלון. השניים הראשונים היו טובים.
עפר שלח (יש עתיד)
לתחושתי – דווקא על זה אני לא בטוח ששרת התרבות הייתה מערערת – הוא עמד בקריטריונים של פריפריה ומה שאתם רוצים. אני אגיד לכם למה חתמנו על זה, ארבעת הלקטורים של אז. כי הייתה מצוקה אדירה. התחושה הייתה שאנחנו לא מצליחים אפילו למלא את כמות התסריטים שאתה רוצה לתת להם כסף כדי שתהיה תעשיית קולנוע בארץ. הגיע מאז חוק הקולנוע. כדי לא לחזור על הדברים של תמר, המצב של אחרי חוק הקולנוע זו תעשיית קולנוע שהיא משגשגת בכל המובנים שלה, כולל זה שצופים ישראלים הולכים לראות, כשפעם לא הלכו לראות סרטים מישראל. והיא מייצרת קולנוע מגוון ורב תרבותי ומצליח בעולם וכל מה שאנחנו רוצים. ופה יש לא רק ניסיון לשליטה פוליטית, יש פה גם סעיף אחד שהוא ניסיון להטיית כספי ציבור למטרה שכספי ציבור לא צריכים להית בה, וזו תמיכה בסרטים שכבר הצליחו. אני אשמח שסרטים יצליחו, לא - - -
היו"ר יעקב מרגי
הטענה הזו עלתה, ונצטרך לקבל על זה תשובות.
עפר שלח (יש עתיד)
יש פה פוליטיקה, יש פה טובות הנאה, שבעיני, הן לא ממין העניין. ויש פה תהליך, וגם זה אפרופו סוגיית הזמן. יש פה תהליך שהוא תהליך לקוי בכל הדרך שבה החוק הזה נעשה, כולל חוות דעת משפטיות, שאומנם נוגעות לוורסיה מוקדמת שלו, אבל כשאתה מסתכל עליהן, חלק גדול ממה שהן נוגעות בו נמצא גם בחוק הקיים. וכל זה מייצר תהליך, אדוני. המטרה שלי – ואני חושב ששל כולנו – היא לבקש ממך שתעמוד על כך שיהיה פה תהליך ראוי, ותהליך ראוי בעיני זה שבועות רבים. אנחנו פה עומדים לשפוך תינוק מאוד מאוד בריא עם מי אמבטיה שהם נקיים לגמרי. ולכן אנחנו צריכים להיזהר בזה ולהאריך בתהליך. תודה רבה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה, אדוני היושב-ראש. אני מצטרף לדברי קודמיי, להדגיש עד כמה ענף הקולנוע הישראלי הוא ענף מוצלח. הוא ענף מוצלח לא רק מבחינת ההצלחה האומנותית שלו, לא מבחינת הפופולריות שלו בציבור, לא רק מבחינת המעמד הבינלאומי שלו – אם כי מעמד בינלאומי זה לא הדבר שמעניין את השרה רגב, היא עושה את הכול כדי להחריב את המעמד הבינלאומי הזה – אבל גם מבחינת המעמד הבינלאומי, הקולנוע הישראלי הוא בהחלט מקור של גאווה. אני חושב שאין תחום תרבותי ישראלי שהוא יותר מצליח מאשר ענף הקולנוע בכל ההיבטים האלה. הוא גם מאוד מאוד מאוד מגוון. מאוד מגוון. זה נכון, אני מכיר את הביקורת שאומרת שקשה היום לראות סרט ישראלי שלא עוסק בחרדים, או לפחות בדתיים לאומיים. אגב, סרטים נהדרים. סרטים נהדרים. הסרטים על חרדים, הסדרות על חרדים – "שטיסל", אחת הסדרות - - -
היו"ר יעקב מרגי
החרדים לא מבסוטים מזה, אבל לא משנה. אמרתי את זה רק להווה אמינא, לידיעה כללית.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
יכול להיות. אתה צודק.
תמר זנדברג (מרצ)
למה לא?
היו"ר יעקב מרגי
את רוצה עכשיו לנתח? בואי נקיים ישיבה על ניתוח.
תמר זנדברג (מרצ)
כן. "רשעים ארורים" – זה הפך אצלנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני יודע שכל אמירה בתרבות, צריך לנתח אותה. ככה חונכתי.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, אתה מעלה נקודה חשובה מאוד, אני אתייחס אליה בחצי דקה. אני לא אומר שסרט על חרדים הוא בהכרח שסרט שהחרדים יאהבו אותו. וגם לא סרט על ערבים. אבל יש משהו - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, אני פחדתי ממשהו אחר. אני לא ביקרתי את התכנית. פחדתי שמישהו יגיד החרדים קיבלו את שלהם.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
נכון. נכון. נכון.
היו"ר יעקב מרגי
הם עדיין מסתפקים בגרובייס.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני אומר את זה בהיבט אחר. אני אומר את זה בהיבט אחר. לא בהיבט של הייצוג, אלא בהיבט של שבירת מחסומים וחומות בתוך החברה. כאשר אתה רואה סרט על חרדים, שהם אנשים מעוררי סימפטיה, אהדה – בלי קשר לשאלה אם חרדים אוהבים את זה או לא – זה משהו שמסיר דעות קדומות ומייצר לנו חברה יותר טובה. אני רוצה, אדוני היושב-ראש, להדגיש נקודה אחת. לגיטימי, אם כי מאוד מאוד בעייתי מוסרית, אבל חוקית זה אפשרי, ששרת התרבות תגיד שהיא רוצה להחריב את ענף הקולנוע. לא לגיטימי ששרת התרבות תגיד אני רוצה להיות בעצמי מנהלת ענף הקולנוע. אבל יש משהו נוסף, שהוא אפילו יותר חמור. מותר לעשות דברים בפוליטיקה. אסור לשפוך דם של אנשים, אסור להשמיץ אנשים, ואסור לשקר. כאשר אומרים שענף הקולנוע הוא לא ענף מגוון – אני מסתכל על הרשימה הצבעונית הזאת. זו רשימת היועצים והלקטורים. אחת הרשימות הכי צבעוניות – או אדום, או ירוק, או צהוב, לפעמים גם זה, גם זה וגם זה. אני מסתכל על רשימת ההפקות – כל הצבעים שבעולם. הצבע הלבן הוא הצבע שהכי פחות נמצא שם.
היו"ר יעקב מרגי
מישהו שאל אותי מה הכוונה בלבן, אשכנזי?
דב חנין (הרשימה המשותפת)
כנראה. אני לא יודע. לא יודע.
תמר זנדברג (מרצ)
לבן זה גבר אשכנזי סטרייט.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני אומר גם כאלה יש. יש מיעוט כזה. אני רוצה לסיים ולומר, אגב, המיעוט הזה של גברים לבנים סטרייטים, גם הוא ראוי לייצוג. אני חושב שזה לא מיעוט שאפשר למחוק אותו.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
יואב קיש ישמח.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
יואב קיש ישמח, בדיוק.
תמר זנדברג (מרצ)
זה מיעוט שמיוצג כאן בייצוג יתר.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
כן, בהחלט. אבל חשוב לי להגיד את הדבר הזה. אי אפשר להשמיץ ולשפוך דם של אנשים. כאשר ישנה מערכת, שהיא מערכת מאוד מאוד מגוונת, אפשר להגיד אולי שאלו לא האנשים הנכונים, רוצים להחליף אותם באנשים אחרים. בסדר. אבל אי אפשר להגיד שזה לא מגוון. אי אפשר להגיד שזה לא פריפריה. אי אפשר להגיד שזה לא מזרחים. אי אפשר להגיד שזה לא דתיים. אי אפשר להגיד. אי אפשר להגיד. יש גבול.
היו"ר יעקב מרגי
מסעוד גנאים. מיקי, אתה לא בסבב הזה, אתה מימשת אותו אתמול.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אני לא צריך דקתיים, אלא דקה. אני לא עקבתי אחרי הדיונים שהיו בוועדה. אבל ככלל, כאשר השרה, או כל גורם פוליטי כלשהו מתערב בחופש היצירה והתרבות, זה בעייתי. כפי שאמרתי לכבוד השרה כאשר היה דיון על התקציב ועל מה שהיא עשתה למשל לתקציב בחברה הערבית – לצערי, השרה ביד נותנת תקציבים, וכן יש עלייה בתקציבים, אבל ביד השנייה היא מתנה את זה. היא מגבילה את חופש היצירה והתיאטרון, וזה מאוד חמור לדעתי. אני הסתכלתי על הרשימה הזו עם הצבעים. במשרד שמו את כל המיעוטים ביחד – מיעוט אתני, דתי, עדתי, להט"ב. מכל המיעוטים - - -
קריאות
זה לא המשרד. זה לא המשרד.
יהודית גידלי
זו קרן הקולנוע הישראלי.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אז סליחה. אבל מצאתי בכל המיעוטים האלה רק ערבי אחד. תודה.
יוסי שרעבי
דרך אגב, אנחנו לא קיבלנו את הרשימה הזאת.
היו"ר יעקב מרגי
יוסי. אני מבקש, אתה הולך לדבר עכשיו, או מישהו מטעמך, גם להתייחס לשאלות שעלו אתמול מחברי הכנסת.
קריאה
מיקי לא פה?
היו"ר יעקב מרגי
לא, מיקי דיבר אתמול, גברתי. הוא מחכה לתשובות. הוא בא לשמוע את התשובות כי אתמול הוא לא הספיק לשמוע את התשובות. התייחסות, אם תרצה, אתה לא חייב, לדברי חברי הכנסת שדיברו היום והוסיפו על מיקי דברים נכוחים עם טעם. בבקשה אדוני.
יוסי שרעבי
בוקר טוב. תודה רבה, אדוני היושב-ראש. אני מצטרף גם לברכות על הדרך שבה שאתה מנהל את הישיבה. אני רוצה לומר לחברי הכנסת היקרים ולכל האנשים שהגיעו לכאן היום, נדמה לי שמוצגת כאן תמונה שלא עולה בקנה אחד עם העובדות. שרת התרבות והספורט, בהצעה שמובאת כאן על השולחן של הוועדה בכלל לא מדברת על מציאות שבה המשרד או השרה מתכוונים להתערב בבחירת הלקטורים, בהגדרת הלקטורים, להכתיב לקרן איזה לקטורים לבחור, לבחור את התוכן של הסרט, או כל דבר אחר שיש בו משום איזושהי התערבות כלשהי. מה שאנחנו מנסים לעשות כאן, במידה מסוימת, לפרמל, לעשות נראות או לעשות שקיפות של כל תהליך קבלת ההחלטות בעולם הקולנוע. אני מצטרף לכל אלה שחושבים שקולנוע ישראלי הוא הצלחה מסחררת ומקור לגאווה ויצואן בלתי רגיל של התרבות הישראלית. אבל מה שמוצע כאן בתזכיר החוק ממש לא עולה בקנה אחד עם מה שמוצג ומה שעולה כאן. מה שאנחנו מבקשים זה לעשות סדר בכל עולם הלקטורים. יש מציאות היום שכל קרן בוחרת איזה לקטור שהיא רוצה על פי שיקול דעתה, על פי טעמה, על פי רצונה. אנחנו חשבנו - - -
קריאה
יש קריטריונים.
תמר זנדברג (מרצ)
מה זאת אומרת? ואתם לא שולטים בזה, אתה מתכוון?
יוסי שרעבי
ממש לא.
תמר זנדברג (מרצ)
אוקיי. ומה רע בזה?
יוסי שרעבי
לא רע. אבל אני שומע טענות שעולות.
היו"ר יעקב מרגי
תמר, תני לו. תני לו. הוא ישב, שמע, ואפילו היה מי שביקר אותי איך אני מאפשר כשהשרה פה - - - תנו לו להגיד.
יוסי שרעבי
יש טענות, חברת הכנסת. חברים, אנחנו מגיעים לתזכיר החוק הזה אחרי שאנחנו נמצאים בתפקיד שלנו מזה שלוש שנים. במהלך שלוש השנים האלה נחשפנו לעולם הקולנוע על כל רבדיו, על כל היבטיו, על כל האנשים שעוסקים בו. הופנו אלינו לא מעט טענות מלא מעט אוכלוסיות שמרגישות שהן לא שותפות באופן אמתי בתעשיית הקולנוע – המצליחה והמשגשגת הזאת. מדינת ישראל שמה עליה סכום מכובד. תמיד טוב שיהיה במספרים גדולים יותר, אבל בהחלט סכום מכובד. הטענות האלה חייבו אותנו לחשוב מה אנחנו עושים, בהינתן שאנחנו לא רוצים להכתיב את הלקטורים, בהינתן שאנחנו לא רוצים להתערב; אבל כן בהינתן שאנחנו רוצים לייצר מצב שבו יש שקיפות לכל תהליכי קבלת ההחלטות, וגם שקיפות בהתנהלות של הקרנות. אחת הטענות הגדולות שעולות – הטענה המרכזית שעולה – היא לגבי השקיפות בדרך שבה הקרנות מקבלות את ההחלטות שלהן. זה עלה באופן מאוד בוטה וחד לאורך כל דיוני הוועדה שבראשה עמדה גלית והבה שאשו, ראש מינהל תרבות. אנחנו חיפשנו דרך מצד אחד לא לשפוך את התינוק עם המים, מצד שני, ליצור כאן כללים של מינהל תקין, ליצור כאן שקיפות, ליצור כאן מציאות שבה כל אחד יודע איך ההחלטות מתקבלות, איך נבחרים הלקטורים, מיהם הלקטורים, מהם תנאי הסף.
קריאה
אז תעשו תהליך ציבורי - - -
עפר שלח (יש עתיד)
שהפרוטוקולים שלהם יתפרסמו.
תמר זנדברג (מרצ)
איך זה עונה - - -
יוסי שרעבי
מה שעשינו, זה דבר שקוף - - -
עפר שלח (יש עתיד)
- - - מאגר שינהל המשרד.
היו"ר יעקב מרגי
תנו לו. תנו לו.
יוסי שרעבי
גם את זה אנחנו נעשה. גם את זה אנחנו נעשה בתכנית - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
- - - שהמטרה היא שקיפות.
תמר זנדברג (מרצ)
יש לכם פה עשרה עמודים שרק מסבירים איך אתם ממנים את הלקטורים. איזו שקיפות פה?
היו"ר יעקב מרגי
חברי הכנסת. חברי הכנסת.
יוסי שרעבי
אני אתייחס גם לזה בהמשך לשאלתו של חבר הכנסת רוזנטל מאתמול. אנחנו בוחרים את הלקטורים. אני אבהיר את זה ואסביר את זה, ואני אסביר למה זה מנוסח בדרך הזו בתוך תזכיר החוק, ולא מנוסח בדרך אחרת, מהסיבות שאני כבר אבהיר אותן. לכן אני רוצה לומר, אנחנו אמרנו את הדבר הבא: יהיה מאגר. יהיה מאגר של לקטורים. דרך אגב, מאגר לא סגור, מאגר לא מוגבל. רשימה פתוחה, היא יכולה להתעדכן כל הזמן, יום-יום. כל מי שעומד בתנאי הסף יכול להיכנס למאגר הזה. המאגר הזה מגדיר תנאים מאוד ברורים מי יכול להיות במאגר ומי לא. התסקיר מבהיר את זה, הוא מאוד פתוח, הוא מאוד מאפשר.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
תהיה ועדה. נניח אם 1,000 יגישו בקשה?
יוסי שרעבי
אז הקרן יכולה, מתוך המאגר הזה, על פי מיטב שיקול דעתה, בלי שום התערבות של יד מכוונת – לא יד שלטונית ולא קומיסר תרבות, כמו שהוצג כאן – לקחת מתוך המאגר הזה אנשים שנמצאו ראויים להיכנס לתוך - - -
עפר שלח (יש עתיד)
אני מבקש לצטט מהחוק, אם אתה יכול להתייחס לזה. אחרי שכתוב שהמשרד ינהל את המאגר, ואם אתה יכול להתייחס מה זה אומר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
למה המשרד מנהל את המאגר?
עפר שלח (יש עתיד)
אדם המעוניין להיכלל במאגר הלקטורים הגיש למשרד בקשה. המנהל הכללי של המשרד או מי שהוא הסמיכו יקבל החלטה בבקשה. זאת אומרת, אתה תחליט מי יושב בתוך המאגר. אני קורא עברית.
יוסי שרעבי
לא, אני אסביר. אני אסביר. השאלה היא טובה, דרך אגב, ואני שמח שאתה שואל. אני רוצה להבהיר אותה, כי חבר הכנסת רוזנטל העלה אותה גם אתמול. אז אני רוצה להבהיר אותה. הסיבה היחידה שכתוב כאן המשרד ולא המועצה לתרבות היא מאחר והמועצה לתרבות היא לא ישות משפטית. בתזכיר חוק חייב להיות גוף שהוא ישות. לכן נמצא כאן המשרד.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
כן, אבל זה בכוונת החוק. חוק אדוני נותן תשובה - - -
תמר זנדברג (מרצ)
זה כבר חוק. אתה כבר כותב חוק.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה לא נכון. זה לא נכון.
היו"ר יעקב מרגי
תרשמו לכם את ההערות שלכם. בבקשה.
יוסי שרעבי
תיכף תשמעו את היועצים המשפטיים שיבהירו את זה. תיכף היועצים המשפטים יבהירו לכם את זה. אם הייתה אפשרות לכתוב בחוק שהמועצה לקולנוע עושה את זה, אני אומר לכם שאין שום בעיה שיהיה כתוב שהמועצה לקולנוע תנהל את כל התהליך הזה. אבל הובהר לי שמאחר שאי אפשר לכתוב המועצה לקולנוע, כי המועצה לקולנוע היא לא ישות משפטית, ואם אפשר - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אז איך היא מקבלת כסף?
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אז אפשר - - - אותה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
איך היא מקבלת כסף אם היא לא ישות משפטית? אז מה היא?
עפר שלח (יש עתיד)
שם כתוב בחוק המנהל הכללי של המשרד. המנהל הכללי של המשרד זו ישות שיושבת מולי. זה אומר שאתה תנהל את זה.
יוסי שרעבי
לא, אני לא מנהל שום דבר.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אבל זה כתוב בחוק.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אז למה כתבתם בחוק?
קריאות
- - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע, רגע. יוסי.
יוסי שרעבי
היות וזו סוגיה משפטית - - -
היו"ר יעקב מרגי
יוסי. יוסי, רגע.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
לכן אנחנו אומרים לך - - -
היו"ר יעקב מרגי
רבותי, אין כפל מבצעים. מאחר ואנחנו הולכים לעבור על כל החוק, אני לא אקיים עכשיו דיון. לכן אני מתעקש שלא תפריעו לו. ולא יהיו קריאות ביניים. תנו לו. אני לא הולך להקריא ולהצביע. אני הולך להקריא, לדון, להקריא, לדון, להקריא, לדון. אני לא עושה כפל מבצעים, נקודה. אין לי זמן, זה משאב יקר. יש כאלה שמבזבזים את המשאב הזה של הכנסת.
יוסי שרעבי
כבוד היושב-ראש, מאחר שאני לא רוצה שהחלטה משפטית תפורש כהחלטה של הניהול, אני מבקש - - -
היו"ר יעקב מרגי
אנא לסכם.
יוסי שרעבי
אני מבקש, מאחר ואני לא רוצה שההחלטה המשפטית, או כתיבה של חוק שנובעת משיקולים משפטיים תתפרש כהחלטה של מדיניות של השרה או של המרכז, של כל גורם אחר במשרד הזה, אני מבקש מהיועצת המשפטית להבהיר את הסוגיה הזאת. הדס, לעניין למה כתוב המשרד והמנכ"ל ולא כתוב המועצה וכן הלאה.
הדס פרבר
עקרונית, כשיש סמכות שמוקנית בחקיקה, צריך לקבוע מי הגורם שיבצע את זה. זו לא יכולה להיות מועצת הקולנוע כי מועצת הקולנוע איננה אישיות משפטית. זה גם מאגר מידע, הוא צריך להיות מוחזק על ידי המדינה בהתאם לכללים שחלים לגבי מאגרי מידע.
היו"ר יעקב מרגי
נו, ואתה לא שומע דבר חשוב - - -
עדנה הראל פישר
יש עמדה משפטית אחרת.
היו"ר יעקב מרגי
עדנה. עדנה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מה זאת אומרת? אני רוצה רק להבין מה זה היא לא ישות משפטית? אז איך היא - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע. אני הולך לבקש ממנה משהו. גברתי היועצת המשפטית של משרד התרבות, אנא הגבירי את קולך. לא שמעתי אם הצגת את עצמך לפרוטוקול. תחזרי על העמדה שלך כך שהיא תישמע בבירור.
הדס פרבר
עורכת הדין הדס פרבר אלמוגי, היועצת המשפטית, משרד התרבות והספורט. נבהיר פה קודם כל שני נושאים. קודם כל, השאלה מי. ברגע שיש סמכות שמוקנית בחוק, צריך להיות הגורם המוסמך. הגורם המוסמך צריך להיות לעניין סמכות סטטוטורית עובד מדינה. מועצת הקולנוע היא מועצה ציבורית מייעצת, היא לא אישיות משפטית והיא לא מורכבת ברובה מעובדי מדינה. זה לעניין השאלה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
זה הסבר טכני להחלטה מהותית ערכית ממדרגה ראשונה.
הדס פרבר
נכון. נכון.
עפר שלח (יש עתיד)
מחר המנכ"ל יחליט שזה הוא, ויגיד שזה משפטית בחוק.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
- - - שזה מה שכתוב בחוק - - -
היו"ר יעקב מרגי
תנו לה. תנו לה. אני מבקש לא להפריע לה. לא יעזור כלום. לא להפריע לה. עדנה, נכון שתרצי לדבר. לא יהיה לי הווה אמינא שלא תדברי במהלך הדיונים, אז אנא. בבקשה.
הדס פרבר
יש פה שתי חגורות ושלייקס נוספים. יש פה מספר איזונים ובלמים נוספים בשביל להבטיח את חופש היצירה ואי מערבות פוליטית בבחירת הלקטורים. אחד מהם הוא שתנאי הכשירות הם מאוד מאוד בסיסיים, הם לא מאוד גבוהים. הם מאוד מאוד ברורים ונטולי שיקול דעת, וזו העילה היחידה שלא לכלול מישהו במאגר – היעדר ניסיון או את ההשכלה הנדרשים. יש חובה שההחלטה תתקבל בתוך זמן קצר בשביל שעצם הצורך בהיכללות במאגר לא יהווה חסם בפני עצמו. המאגר איננו מוגבל כדי שכל אחד שעומד בתנאים יוכל להירשם. הקרונות יהיו מחויבות להשתמש בעד 70% מהלקטורים במאגר. כלומר, יש להם חופש פעולה מסוים להיעזר בלקטורים שאינם נכללים במאגר.
תמר זנדברג (מרצ)
תודה רבה לכם.
הדס פרבר
כל אלה הם איזונים ובלמים שכלולים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
רק לעניין הזה ספציפית. האם שקלתם אופציות אחרות? כי אתם מבינים את הבעייתיות שאנחנו מציגים. כמו למשל חברות בארגון מקצועי, או דברים אחרים שאינם מהווים זיקה כל כך ברורה בין המשרד לבין הלקטורים.
היו"ר יעקב מרגי
השאלה ברורה, תן לה. השאלה ברורה, היא תשיב לך.
הדס פרבר
נשקלו שיקולים נוספים. האופציה של חברות בארגון מקצועי לא נשקלה כיוון שאנחנו לא רוצים חסם שאנחנו לא יודעים מה המשמעות שלו. נשקלו אופציות נוספות. הוחלט שזאת האופציה שהיא מיטבית מבחינת היכולת של המשרד לוודא את הגיוון ואת הרמה המקצועית של הלקטורים.
תמר זנדברג (מרצ)
כלומר לשלוט.
יוסי שרעבי
אי אפשר על כל דבר להגיד לשלוט כשמסבירים עקרונות משפטיים.
תמר זנדברג (מרצ)
אפשר, מה זאת אומרת? לא, זו לא סוגיה משפטית, סליחה. אתם לקחתם את היועצים המשפטיים וביקשתם מהם להכשיר תירוץ שיהיה כתוב שאתה זה שממנה, זה מה שקורה כאן, נקודה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אדוני, אנחנו נבקש חוות דעת נוספת לסוגיה הזאת. יש כבר חוות דעת אחרת, ואנחנו מבקשים להציג אותה בפני הוועדה לגבי הסמכות השלטונית של מועצת הקולנוע.
היו"ר יעקב מרגי
מיקי, תודה. זו תשובתה של היועצת המשפטית של משרד התרבות. אני סמוך ובטוח שמשרד המשפטים מגבה אותה. אם לא, אז נשמע את משרד המשפטים בהמשך.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
רק - - -
תמר זנדברג (מרצ)
יגבה אותה במה? מה יש פה לגבות?
היו"ר יעקב מרגי
רבותי, רגע. לא יהיה. אין כפל מבצעים, אמרתי. את עדיין בהתייחסות שלך, גברתי?
הדס פרבר
סיימתי.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה אדוני, תסכם.
יוסי שרעבי
אני רק אסיים את דברי.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו הרי לא נדלג על שום סעיף, נפתח לדיון.
יוסי שרעבי
אני רק אסיים את דברי בהקשר לשאלותיו של חבר הכנסת רוזנטל מאתמול. אני חוזר ומבהיר, אנחנו בונים כאן איזשהו מהלך שיוצר שקיפות בכל תהליך הבחירה של הלקטורים, מי הם. ברור לחלוטין שהמשרד לא מעורב כאן, לא השרה, לא המנכ"ל ולא אף אחד אחר. שמעתם את חוות הדעת המשפטית, הכול בא מהמקום הזה ולא ממקום אחר. מי שינהל את התהליך הזה תהיה המועצה לקולנוע. דבר נוסף, חבר הכנסת רוזנטל, שאלת אותי לגבי קרנות אזוריות. אנחנו לגמרי מתכוונים כחלק מהתהליך של בניית אמות המידה להעמיד מסגרת תקציבים משמעותית לטובת קרנות אזוריות בדיוק ברוח הדברים שאתה הצגת אתמול.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אז למה זה לא בחוק? מחוקקים חוק קולנוע אחד.
היו"ר יעקב מרגי
מיקי. מיקי. אני רוצה אותך בכל הדיונים פה. אם אני אשביע את רצונך היום אתה לא תבוא יותר.
יוסי שרעבי
אני חושב שהמקום הנכון לעשות את זה הוא בתוך מבחני התמיכה ולא בתוך החקיקה. נראה לנו שזה המקום היותר טבעי לעשות הליך כזה של חלוקה תקציבית לקרנות השונות. זה לא בתוך הליך החקיקה, זה מופיע בתוך מבחני התמיכה, בתוך אמות המידה וזה יבוא לידי ביטוי שם.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
רגע, אבל מה עם השאלה השלישית ששאלתי?
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה אדוני, תענה לו על השאלה השלישית. אתה זוכר מה הייתה הראשונה, השנייה והשלישית?
יוסי שרעבי
כן, אני כתבתי. עניין ניגוד העניינים?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
ניגוד העניינים של השרה, ובכלל הרעיון של תמיכה בסרטים שכבר הצליחו.
יוסי שרעבי
אנחנו נביא בפניכם הצעה בהמשך, מתואמת עם משרד המשפטים ועם האוצר. אנחנו מתכוונים לבחון שתי אופציות או שני מסלולים. אופציה אחת היא סרטים שכבר הצליחו, והמבחן היחיד להצלחה שלהם הוא כמות הכרטיסים שנמכרו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל למה?
היו"ר יעקב מרגי
רגע, אני שאלתי יותר פשוט – מה היה הרציונל לתמוך? אני אענה לך, אתה יודע מה, אני לא מכיר - - -
יוסי שרעבי
הרציונל הוא מאוד פשוט. הרציונל הוא מאוד פשוט.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, תן לי. תן לי. אני עכשיו משתתף בדיונים. נכון שיש עניין לתמוך ולעודד את היצירה ולתת להתחלות, פריפריה, הכול. אבל זה לא חייב להיות רק. יכול להיות שיש שיטת תמרוץ. למה נותנים פרסים? למה אני קיבלתי אתמול פרס? כדי לעודד את הבאים בתור אחרי להיצמד לקו מסוים. זו לא תמיכה כספית כדי שתעשה. זה פרס כדי לתת לך תמריץ ליצור.
תמר זנדברג (מרצ)
אבל זה לא פרס, זה משהו אחר.
היו"ר יעקב מרגי
תמיכה. תמיכה. תמיכה בסוף זה לעזור.
תמר זנדברג (מרצ)
לשים תמיכה ממשלתית על סרט שכבר הצליח לפחות - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע. רגע. חברת הכנסת תמר זנדברג עוד לא הכירה אותי. מי שלא מכיר אותי, אני אומר דברים לדיון כדי להרגיז כמה אנשים כדי שיהיה דיון ער. אז לא להעיר לי תוך כדי שאני מדבר.
קריאה
- - -
היו"ר יעקב מרגי
אני רואה שאתה מושפע לרעה מהבחור שיושב לימינך. אני אפריד ביניכם. אני לא כופר בזה שתמיכה צריכה לבוא למי שמצליח כדי לסמן לו - - -
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אבל השרה תיתן באופן אישי?
תמר זנדברג (מרצ)
לא תמיכה של כסף. לא.
היו"ר יעקב מרגי
לא השרה. אני לא נכנסתי לסוגיה מי נותן. אני לא שר התרבות, אני רק זרקתי משהו למרכז.
תמר זנדברג (מרצ)
רגע, אדוני היושב-ראש, אפשר להוסיף טיעון לדיון?
היו"ר יעקב מרגי
תני לו לסיים. מיקי, זה היה לעצבן אותך. כדי שיהיה דיון - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני רגוע. אני עדיין מחכה לשמוע על ניגוד העניינים של השרה.
יוסי שרעבי
אני אשמח להשיב. הרעיון ליצור מסלול נוסף נועד להרוויח כמה דברים שברגע זה אנחנו מתקשים להרוויח. אחת, אנשים שרוצים להשקיע מכספם באופן יזום ולקחת אחריות ולקחת סיפור, וחוששים לעשות את זה, הגם שהם בטוחים שהסרט שלהם הוא סרט מצליח ומוצלח. אומרים להם תקשיבו, בהינתן שאתם לוקחים סיכונים, אנחנו רוצים לקדם יותר סרטים ישראלים, אז אנחנו מייצרים מסלול נוסף שאומר לאנשים אם תיקחו סיכון ואכן הסרט יצליח, יכול להיות שתפגשו את המדינה בהמשך הדרך. זה עניין אחד. אנחנו מאמינים שזאת היא גם הדרך להכניס - - -
תמר זנדברג (מרצ)
מה ההיגיון?
יוסי יונה (המחנה הציוני)
למה לא בתחילת הדרך? זה יותר הגיוני.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בתחילת הדרך אי אפשר לדעת אם הסרט יצליח.
היו"ר יעקב מרגי
תנו לו לענות. תנו לו להשיב.
תמר זנדברג (מרצ)
בכל מקרה, אי אפשר לדעת.
יוסי שרעבי
שאלה מצוינת, חבר הכנסת יונה. לכן אנחנו החלטנו, יחד עם האוצר, לבחון בהמשך הדרך לתמוך בסרטים שהצליחו הצלחה מסחרית בשני אופנים – גם כאלה שבדיעבד בעקבות הצלחה מסחרית כמות גדולה מאוד של אנשים הגיעו לקולנוע וקנו כרטיסים; וגם כאלה שאנחנו נבחן כמו שבוחנים קרנות הון סיכון אחרות, קרנות של מו"פ וקרנות של עסקים קטנים. מציאות שבה אנחנו נוכל לתת סכום מראש. במצב הזה – במצב הזה, אני אדגיש, וזו ההבנה שלנו גם עם משרד המשפטים וגם עם האוצר – אנחנו מחדדים ומגדירים את רמת המעורבות של המשרד, שהיא לא תהיה קיימת. אנחנו גם מביאים את זה בתוך הליך החקיקה, וזה יופיע בהמשך בתוך הצעת החוק.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
יש תקדימים?
יוסי שרעבי
לכן מה שאני רוצה לומר, אני חושב שבמעלה הדיון - - -
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אני שואל – יש תקדימים ממדינות - - -
קריאה
המדינה היחידה שאין בה את זה. המדינה היחידה בעולם שאין בה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אדוני. אדוני. התפרצות הבאה, אתה בחוץ. לא יהיה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כמובן שאדוני לא ענה על השאלה. אני אמרתי במפורש - - -
היו"ר יעקב מרגי
אדם שלא מזדהה ולא מבקש רשות דיבור – לא. יוסי, אני שואל עוד שאלה, מאחר ואני לא ניצב נוכח נפקד. עוד שאלה. אם זה הליך תמיכה, למה זה בכלל מופיע בגוף החוק? הרי הסמכות המוקנית לשרה – לכל שר יש סמכות לקבוע מבחני תמיכה.
מירב ישראלי
אלה לא גופים ציבוריים.
היו"ר יעקב מרגי
סליחה? משרדי ממשלה לא תומכים בעמותות שהם לא – מה הקשר?
מירב ישראלי
לא, הם רוצים לתמוך בגופים מסחריים.
היו"ר יעקב מרגי
זו תשובה. אומרת היועצת המשפטית, מאחר ואלה גופים מסחריים – הו.
הדס פרבר
לא, התשובה היא קצת אחרת. החוק קובע במפורש שהתמיכה לתחום הקולנוע תהיה באמצעות מוסדות הציבור. לכן צריך לקבוע חריג לכלל הזה. אם החוק היה שותק ולא אומר, משאיר לשרים את שיקול הדעת לקבוע את כללי החלוקה, זה היה לגיטימי.
היו"ר יעקב מרגי
יכול להיות שאם השרה הייתה מתוחכמת יותר ממה שחושדים בה, יכול להיות שבמקום לתקן ולומר דברים ברורים, הייתה משמיטה בגוף החוק.
מירב ישראלי
אז חוק יסודות התקציב היה מתערב. זה לא כל כך פשוט להוריד.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אדוני, אני לא קיבלתי מענה על השאלה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו פותחים דיון? לא, אני שואל.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא. לא.
היו"ר יעקב מרגי
הנה, אני אומר לכם – אין לי בעיה לפתוח עכשיו את הדיון. אני מקריא ומצביע אחריו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא פותח שום דיון. אדוני, אתה אמרת - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתם רוצים דיון רציני, נכון?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה. זו התייחסות אחרונה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני אתמול העליתי סוגיה, ואמרתי כדלקמן: השרה הודתה בעבר שהיא חברה טובה אישית של האחים אדרי. לצערנו, נשאר רק אח אחד לבית אדרי. הם כמעט היחידים שמשקיעים בקולנוע הישראלי. אני שאלתי על הדבר הזה ולא קיבלתי תשובה. עדיין לא קיבלתי תשובה.
היו"ר יעקב מרגי
ניגוד עניינים. בבקשה, לא צריך לנאום. ניגוד העניינים – לא התייחסת. ניגוד העניינים.
יוסי שרעבי
אני אגיד את זה בצורה מאוד ברורה, השרה לא תהיה מעורבת – כל שר. כל שר. השרה הזאת, השר הבא, כל מי שזה לא יהיה - - -
היו"ר יעקב מרגי
כי בממשלה הבאה אבי גבאי מקים את הממשלה. הוא לא חבר שלו?
יוסי שרעבי
אף שר – גם אתה, חבר הכנסת תהיה בעתיד – לא יכול להיות מעורב משום שכל המתכונת שנבנית כאן לא מאפשרת לשרים להיות מעורבים בכל התהליך.
קריאה
אבל כשיש שני שחקנים - - -
תמר זנדברג (מרצ)
מה זאת אומרת?
היו"ר יעקב מרגי
סליחה, תודה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה סעיף אדרי. אין - - -
יוסי שרעבי
אדרי זו רכילות. אדרי זו רכילות. לא מתייחס לרכילות.
היו"ר יעקב מרגי
יש פרק בחוק. כנראה לא קראתם את החוק. אני אפנה את תשומת לב הקורא.
תמר זנדברג (מרצ)
עשיתם פה שלושה עמודים על ניגוד עניינים. תגיד, על מה אתה מדבר? השרה מביאה את החוק הזה בשביל לתת כסף לחברים שלה. אני לא מבינה. יש פה שלושה עמודים שהשרה עצמה לא עומדת באף סעיף – או מקורבו - - -
היו"ר יעקב מרגי
תמר, תודה. תמר לא מקשיבה. תמר, יש לה תכונה – היא לא מקשיבה. בע"מ 4 - - -
קריאות
לאן אתה מפנה?
היו"ר יעקב מרגי
ע"מ 4 בתיקון החוק, בסעיף 9. יש פרק שלם של ניגוד עניינים.
תמר זנדברג (מרצ)
בדיוק.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
ללקטורים.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו נדון שם.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
ללקטורים.
תמר זנדברג (מרצ)
אבל השרה היא זאת שמביאה את החוק הזה.
היו"ר יעקב מרגי
אני אומר לך, אני פותח עכשיו ניגוד עניינים, לא דן בסעיף 9.
יוסי שרעבי
השרה לא נמצאת כאן בניגוד עניינים.
היו"ר יעקב מרגי
יוסי, אתה מפריע לי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתה תנהל את זה איך שאתה רוצה, אדוני.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, אני שואל אותך שאלה. אתה רוצה שנמצה עכשיו את ניגוד העניינים? אני לא פותח אותו לדיון ואת סעיף 9.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא. אני רוצה שנדון.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אז תהיו ממושמעים. סיכמת אדוני? תודה רבה. אנחנו מתחילים הקראה. סדר הדיון, רבותי, אני חוזר על זה: החוק העיקרי מחולק לארבעה פרקים. פרק ראשון מכיל את סעיף 1. אנחנו נקריא את סעיף 1, נעצור להתייחסויות כי הוא סעיף מרכזי. פרק ב' הוא סעיף 12-2. נקריא אותו ונקיים דיון. בפרק ג' סעיף 12(א) בלבד. בפרק ד' סעיף 16-13. אנחנו נעשה סבב התייחסויות. כל מי שתהיה לו הערה בזמן ההקראה, תהייה, לא יודע מה, מה שאתם רוצים, תרשמו לכם שלא תשכחו. אני מזהיר אתכם לא לפספס שום דבר שאתם רוצים לומר. חז"ל אומרים נביא הכובש נבואתו חייב – לא אמשיך. אל תכבשו את נבואתכם, תאמרו מה שאתם חושבים, אבל תנו לנו לנהל את הדיון בצורה מכובדת. תודה רבה. הקראה. מי מקריא? את.
מירב ישראלי
"הצעת חוק הקולנוע (תיקון מס' 5)" – הפרק הראשון לחוק הוא פרק של הגדרות, אז זה רק סעיף אחד. אלו תיקונים טכניים של התאמות. אני אקריא אותם.

"1. בחוק הקולנוע –
(1) במקום ההגדרה "חוק הבזק" יבוא:
"חוק הבזק" – חוק התקשורת (בזק ושידורים)"" – זה השם החדש של החוק.
"(2) אחרי ההגדרה "מועצת הרשות השנייה" יבוא:
""המשרד" – משרד התרבות והספורט""" – מוסיפים את ההגדרה משרד כי משתמשים בה אחר כך בחוק.
"(3) בהגדרה "השר" המילה "חינוך" – תימחק" כי בעבר זה היה שר החינוך התרבות והספורט. אלו תיקונים טכניים.
היו"ר יעקב מרגי
להגדרות האלה יש הערה מהותית? אבקש לשמוע התייחסות מימין לשמאל. אני שואל שנייה-שתיים לראות אם יש תגובות. יש הערות? ידיים אין. אין הערות לסעיף ההגדרות.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
שאלת הבהרה.
היו"ר יעקב מרגי
אני אוהב את שאלות ההבהרה שלך. להגדרות בלבד. אני אהיה תקיף בנושא הזה. הגדרות. בבקשה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
תסביר לנו את משמעות הזו של השינוי, אחרי מועצת הרשות השנייה.
מירב ישראלי
בעיקרון, סעיף ההגדרות הוא קיצורים. זאת אומרת, אם אתה רוצה אחר כך להשתמש במהלך החוק בהערות המהותיות בהגדרה מסוימת, בשביל קיצור, לא - - -
תמר זנדברג (מרצ)
הוא שואל על ההוספה של משרד התרבות והספורט.
מירב ישראלי
אז אני אומרת, בגלל שמשתמשים בהמשך, בהוראות המהותיות, שאתם תראו בהמשך, איפה מכניסים את זה.
תמר זנדברג (מרצ)
נראה לי שאת זה חבר הכנסת יונה יודע. מה שהוא מתכוון - - -
מירב ישראלי
אז אני לא בטוחה שאני הבן אדם שהוא צריך לשאול אותו את השאלה הזאת.
היו"ר יעקב מרגי
תשאל את השאלה בצורה ברורה.
תמר זנדברג (מרצ)
המשרד מוסף כאן לחוק לראשונה בתולדות החוק.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
בדיוק. בדיוק.
הדס פרבר
לא נכון. לא נכון.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, התייחסות.
תמר זנדברג (מרצ)
זה שהוא מופיע - - -
היו"ר יעקב מרגי
הנה, ענתה לך. היא ענתה לך. היא ענתה לך.
מירב ישראלי
זה לא בהכרח.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
בבקשה, הבהרה.
הדס פרבר
טכניקה חקיקתית – כאשר תחום התרבות, כולל תחום הקולנוע, עבר ממשרד החינוך למשרד המדע, התרבות והספורט, ואחר כך התרבות והספורט, נעשתה העברת סמכויות על פי חוק יסוד: הממשלה. העברת סמכויות נעשית בהחלטת ממשלה באישור הכנסת. זה לא מקבל ביטוי בחוק. זה מוסף כהערת שוליים בחוק. עשינו סדר היום ותיקנו את זה פורמלית שזה יופיע.
תמר זנדברג (מרצ)
את עונה על סעיף (3). הוא שואל על סעיף (2). הוא שואל האם זו הפעם הראשונה שמשרד התרבות והספורט מופיע בחוק הקולנוע?
היו"ר יעקב מרגי
אחרי ההגדרה מועצת הרשות השנייה, נכנס משרד התרבות והספורט.
מירב ישראלי
אז התשובה היא לא. התשובה היא לא, כי היום בין חברי המועצה יש שני עובדי משרד החינוך התרבות והספורט. לכן זו לא הפעם הראשונה שזה מופיע בחקיקה, אבל זה נכון שמוסיפים למשרד כל מיני סמכויות שלא היו שם קודם.
היו"ר יעקב מרגי
עכשיו אנחנו מקריאים.
תמר זנדברג (מרצ)
הכול טכני. סמכות למנכ"ל זה טכני. מאגר לקטורים – הכול טכני. רק שרת התרבות היא לא טכנית.
היו"ר יעקב מרגי
תמר, אני מבטיח לך שיהיו לך עוד הרבה סעיפים שיהיה הרבה מה לומר. סעיף הגדרות, במקרה הזה, בינינו, אין מה לומר. יהיו לך עוד הרבה.
תמר זנדברג (מרצ)
בסדר. עזרתי לחבר הכנסת יונה. לי לא הייתה הערה.
היו"ר יעקב מרגי
יוסי צריך עזרה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
לפעמים כן.
היו"ר יעקב מרגי
פרופסור לפילוסופיה, שהתמחה בנוסף לפילוסופיה של החינוך. בבקשה גברתי. אנחנו מקריאים פרק ארוך. אנא היו בהקשבה. מי ש – שיעשה תרגילי נשימות ארוכות להקשיב הרבה זמן.
מירב ישראלי
מסעיף 2 לחוק עד סעיף 12. אני אקריא את התיקונים.
היו"ר יעקב מרגי
הם היו אתמול? תהיה לך בהמשך הזדמנות, אני מבטיח לך, לא ייעדר שום דבר שחשבת לומר בשלב ההקראה אם תעכבי אחרינו. תודה. בבקשה גברתי.
מירב ישראלי
"בסעיף 3 לחוק העיקרי –
(1) בפסקה (2)(א), במקום "דרמות" יבוא "סרטים עלילתיים באורך מלא ובאורך קצר"".
היו"ר יעקב מרגי
יש כאלה שבלי דרמות לא יכולים לחיות.
קריאות
- - -
היו"ר יעקב מרגי
מה יהיה? זו הערה שלי, לא שלכם, נקודה. לא לדיון.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יש גם הרבה אנשים שחיים בסרט.
תמר זנדברג (מרצ)
למה זה? למה זה סרטים עלילתיים?
היו"ר יעקב מרגי
תמר, בסוף ההקראה שאלות. ממשיכים.
מירב ישראלי
"(2) אחרי פסקה (3) יבוא:
"(4)" - יש גם נוסח מתוקן שהמשרד העביר לנו. ברגע שזה יהיה רלוונטי, אנחנו נקריא מהנוסח המתוקן.
תמר זנדברג (מרצ)
מונח לפנינו המתוקן?
היו"ר יעקב מרגי
זה המתוקן. אצלנו זה המתוקן.
מירב ישראלי
אני מקריאה - - -
תמר זנדברג (מרצ)
מה שאצלנו זה המתוקן.
מירב ישראלי
בסדר גמור.

"(4) לברר באופן עצמאי קבילות שהגיש מי שרואה את עצמו נפגע בשל דרכי העבודה וההתנהלות של מוסדות ציבור הנתמכים לפי חוק זה או בשל אי עמידתם של המוסדות כאמור בהוראות מבחני התמיכה, בנושאים דיוניים בלבד; מצאה המועצה כי הקבילה מוצדקת תעביר לוועדת התמיכות את המלצתה בעניין ובלבד שלא תמליץ על מתן סיוע לסרט כלשהו; המועצה תפרסם, מדי שנה בשנה, באתר האינטרנט של המשרד, דוח כללי על מספר הקבילות שהתקבלו בשנה שקדמה לדוח ועל מספר הקבילות מתוכן שנמצאו מוצדקות, בחלוקה לפי מוסדות הציבור הנתמכים כאמור; בפסקה זו, "ועדת התמיכות" – ועדה שמונתה במשרד לשם דיון בבקשות לתמיכה מתקציב המדינה לפי סעיף 3א(ו) לחוק יסודות התקציב".

"תיקון סעיף 4 –
בסעיף 4 לחוק העיקרי" - - -
תמר זנדברג (מרצ)
רק הסדר, בסוף ההקראה שאלות והבהרות על כל הסעיפים?
היו"ר יעקב מרגי
כן. 12-2, זה נקרא פרק ב'. זה החוק המרכזי. מסעיף 12-2 הקראה, ואחר כך הערות. תרשמו לכם. בבקשה גברתי.
מירב ישראלי
"בסעיף 4 לחוק העיקרי -
(1) בסעיף קטן (ב)(3), במקום "משרד החינוך התרבות והספורט" יבוא "המשרד";
(2) במקום סעיף קטן (ו) יבוא:
"(ו) לא ימונה לחבר המועצה מי שהורשע בעבירה פלילית או בעבירת משמעת אשר מפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לכהן כחבר המועצה, או שהוגש נגדו כתב אישום או קובלנה בעבירה כאמור וטרם ניתן פסק דין סופי בעניינו"".

אני אומר לגבי כל הוראות הפרק הזה - - -
תמר זנדברג (מרצ)
זה חל גם על ראש הממשלה?
מירב ישראלי
אני אסביר.
היו"ר יעקב מרגי
כשהוא יהיה שר התרבות, כן. לא עכשיו.
מירב ישראלי
אני רק רוצה להגיד מה אנחנו מקריאים. מועצת הקולנוע היא גוף ציבורי שהוקם בחקיקה. יש מודל - - -
תמר זנדברג (מרצ)
גם ממשלת ישראל.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל הוא לא ישות משפטית.
מירב ישראלי
הוא גוף שהוקם בחקיקה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל הוא לא ישות משפטית.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו עסוקים בחוק הקולנוע, לא סטנדאפיסטים.
מירב ישראלי
אני אגיב למה שנאמר. בעיקרון, גופים שמוקמים בחקיקה, יש להם הסמכויות שאתה נותן להם בחקיקה. לכן אם אתם רוצים להעניק למועצה סמכויות נוספות, אפשר לעשות את זה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יפה. בדיוק. אז אפשר להעביר למועצה את הסמכות שנגזלה עכשיו לטובת משרד התרבות.
מירב ישראלי
זה בתגובה למה שנאמר פה.
יוסי שרעבי
לנו אין בעיה. משפטית אי אפשר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
גם לנו יש יועצת משפטית.
תמר זנדברג (מרצ)
למה לא עשיתם את זה? אתם הבאתם את החוק.
יוסי שרעבי
משפטנים אומרים שאי אפשר.
היו"ר יעקב מרגי
רבותי, לא יהיה. אם אנחנו מקיימים דיון עכשיו, לא יהיה דיון אחר כך.
תמר זנדברג (מרצ)
רגע, יש לנו כאן breaking news – שרת התרבות מקשיבה למשפטנים. בעיניה, שומרי הסף והמשפטנים הם האנשים החשובים שהם צריכים לנסח את החוקים.
היו"ר יעקב מרגי
תמר, אני יודע שקשה לך להתנהל, את רגילה לוועדות אחרות - -
תמר זנדברג (מרצ)
זה תקדים. זה חדש.
היו"ר יעקב מרגי
- - פה אין את זה. לא יהיה. אני אומר לכם, אני לא אקיים דיון. אם זה הדיון, אני לא מקיים דיון. תחליטו אתם איזה דיון אתם מעדיפים – של קריאות ביניים, או דיון אמתי, שנסתובב ונשמע גם את החברה האזרחית ואת בעלי העניין, או להמשיך בעקיצות שלא מביאות - - -
תמר זנדברג (מרצ)
אולי נעצור - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא יהיה. לא יהיה. לא אתן לך את זה.
תמר זנדברג (מרצ)
קשה לזכור.
מירב ישראלי
רגע. אני אסביר. אני אסביר את הבלוק.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא אתן לך כפל מבצעים ולא 20 מבצעים.
תמר זנדברג (מרצ)
לא, על כל סעיף.
היו"ר יעקב מרגי
לא, אני עוצר.
מירב ישראלי
אני אסביר את הבלוק של הסעיפים.
היו"ר יעקב מרגי
לא, גברתי. לא, גברתי, את לא - - -
מירב ישראלי
כן, זה בסדר.
היו"ר יעקב מרגי
לא, מרגע זה אני לא עוצר בהקראה. לא עוצר בהקראה. ואם יהיו התפרצויות והפרעות, לא יהיה דיון אחרי זה. או שיהיה – אני אשמע את החברה האזרחית ולא אשמע את חברי הכנסת בשלב הבא. נקודה. לא יהיה, נקודה. אתם רוצים הצהרות? צאו החוצה, יש "טוויטר". אפילו אל תצאו, מפה ל"טוויטר", מה שאתם רוצים תעשו. אני לא שם.
תמר זנדברג (מרצ)
קשר לזכור.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא שם. לא יהיה, תמר, לא יעזור כלום.
תמר זנדברג (מרצ)
בסדר. אין בעיה.
מירב ישראלי
אז אני רק אומר שיש לי גם כובע אחר בלשכה המשפטית, בתחום חקיקה ומחקר משפטי. אנחנו עושים מודלים לחקיקה. מה שאני מקריאה עכשיו תואם למודל חקיקה שגובש בנושא תפקידים וכהונה של מועצות ציבוריות. כל הסעיפים האלה. לכן אני מקריאה אותם כבלוק אחד, זה תואם איזשהו מודל שיש בחקיקה, זה מודל אחיד, לגבי כהונה ותפקוד של מועצות ציבוריות. זה מה שאני מקריאה עכשיו.

"החלפת סעיפים 5 ו-6 –
במקום סעיפים 5 ו-6 לחוק העיקרי, יבוא:
"תקופת כהונה –
5. תקופת כהונתו של חבר המועצה שמונה לפי סעיף 4 תהיה ארבע שנים, ורשאי השר להאריך את תקופת כהונתו לתקופת כהונה נוספת, ובלבד שלא יכהן יותר משתי תקופות כהונה רצופות.
הפסקת כהונה לפני תום תקופת הכהונה –
6. (א) חבר המועצה יחדל לכהן לפני תום תקופת כהונתו, בהתקיים אחד מאלה:
(1) הוא התפטר במסירת כתב התפטרות לשר;
(2) הוא חדל להיות עובד המשרד הממשלתי או הגוף שאותו הוא מייצג במועצה, ואם הוא נציג ציבור – הוא נתמנה לעובד המדינה.
(ב) התקיימה נסיבה מהנסיבות כמפורט להלן לגבי חבר המועצה, יעבירו השר מכהונתו לפני תום תקופת הכהונה ובסמוך למועד התקיימות הנסיבה, בהודעה בכתב:
(1) הוא הורשע בעבירה פלילית או בעבירת משמעת אשר מפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לכהן כחבר המועצה, או הוגש נגדו כתב אישום או קובלנה בעבירה כאמור;
(2) נבצר ממנו דרך קבע למלא את תפקידו;
(3) חדל להתקיים בו תנאי מהתנאים הדרושים למינויו.
(ג) השר, בהתייעצות עם יושב ראש המועצה, רשאי להעביר את חבר המועצה מכהונתו לפני תום תקופת הכהונה אם חבר המועצה נעדר בלא סיבה מוצדקת מארבע ישיבות רצופות של המועצה או מיותר משליש מהישיבות שקיימה במהלך שנה אחת.
(ד) השר לא יפסיק כהונתו של חבר מועצה לפי סעיפים קטנים (ב) ו-(ג) אלא לאחר שנתן לו הזדמנות לטעון טענותיו לעניין זה.
(ה) הפסיק חבר המועצה לכהן לפי הוראות סעיף זה, יפעל השר בהתאם להוראות סעיף 4, למינוי חבר אחר במקומו, בהקדם האפשרי"".

"ביטול סעיף 7 –
סעיף 7 לחוק העיקרי" – נגיד מה הוא אומר. למעשה זה משהו שנקבע בסעיף אחר, שזה העברה מכהונה, לכן הסעיף המקורי של העברה מכהונה נמחק והותאם למודל הרגיל של תפקוד של גופים ציבוריים שמוקמים בחקיקה.
תמר זנדברג (מרצ)
כלומר, מה שכתוב פה, לפי מה שאת אומרת, זה מה מודל – איזה מועצות?
מירב ישראלי
הרבה מאוד מועצות. אני צריכה לחשוב על דברים חדשים.
היו"ר יעקב מרגי
גברתי, אנחנו מקריאים. את הסברת, נקודה.
מירב ישראלי
בסדר. אני יכולה לתת לך דוגמאות אחר כך אם תרצי. ביטול סעיף 7 – כי הנושא של העברה מכהונה כבר הוכנס בסעיף קודם.

"תיקון סעיף 8 –
1. בסעיף 8 לחוק העיקרי" – שעוסק בתוקף פעילות של המועצה, שוב, זו התאמה של הניסוח. אני אקריא את סעיף 8, איך הוא יהיה עכשיו.

"קיום המועצה, סמכויותיה ותוקף החלטותיה ופעולותיה לא יפגעו בשל הפסקת כהונתו של חבר מחברי המועצה, או מחמת ליקוי במינויו או בהמשך כהונתו, ובלבד שמכהן בהרכב החברים הדרוש לצורך המניין החוקי וישיבותיו לפי סעיף 10א".

זה סעיף 8 אחרי התיקון כאן בסעיף 6.

"החלפת סעיפים 9 ו-10 –
במקום סעיפים 9 ו- 10" – שהם סעיפי ניגוד העניינים וסדרי עבודתה של המועצה, יש את הסעיפים שתואמים את המודל החדש של ניגוד עניינים וסדרי פעולה.

"במקום סעיפים 9 ו-10 יבוא:
"9. ניגוד עניינים" – פה צריך להבהיר שמדובר פה על ניגוד עניינים של חברי המועצה. יש לנו סעיף אחר שעוסק בנושא של הלקטורים, שנדון בו בנפרד. לכן זה רק לגבי חברי המועצה.

"9. (א) לא ימונה לחבר המועצה ולא יכהן כחבר כאמור מי שעלול להימצא, במישרין או בעקיפין, באופן תדיר, במצב של ניגוד עניינים בין מילוי תפקידו כחבר המועצה לבין עניין אישי או תפקיד אחר, שלו או של קרובו.
(ב) חבר המועצה לא יטפל במסגרת תפקידו בנושא העלול לגרום לו להימצא, במישרין או בעקיפין, במצב של ניגוד עניינים בין מילוי תפקידו במועצה לבין עניין אישי או תפקיד אחר, שלו או של קרובו.
(ג) נודע לחבר המועצה כי הוא עלול להימצא במצב של ניגוד עניינים כאמור בסעיפים קטנים (א) או (ב), יודיע על כך בהקדם האפשרי ליושב ראש המועצה; היה חבר המועצה האמור היושב ראש – יודיע על כך לשר.
(ד) בסעיף זה -
"טיפול" – לרבות קבלת החלטה, העלאת נושא לדיון, נוכחות בדיון, השתתפות בדיון או בהצבעה, או עיסוק בנושא מחוץ לדיון;
"קרוב", של חבר המועצה – כל אחד מאלה:
(1) בן משפחה של חבר המועצה;
(2) כל אדם שלחבר המועצה עשוי להיות עניין במצבו הכלכלי או האישי;
(3) תאגיד שחבר המועצה, בן משפחתו או אדם כאמור בפסקה (2) הם בעלי עניין בו;
(4) גוף שחבר המועצה, בן משפחתו או אדם כאמור בפסקה (2) הם מנהלים או עובדים אחראים בו;
"בן משפחה" - בן זוג, הורה, הורה הורה, בן או בת ובני זוגם, אח או אחות וילדיהם, גיס, גיסה, דוד או דודה וילדיהם, חותן, חותנת, חם, חמות, נכד או נכדה, לרבות קרוב כאמור שהוא שלוב (חורג);
"בעל עניין" – כהגדרתו בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968".
תמר זנדברג (מרצ)
זה גם מודל שקיים?
מירב ישראלי
כן, הכול תואם מודל אחיד של הקמת גופים בחקיקה. אין פה חריגות מגופים אחרים. יש שאלה, אני אגיד, האם המודל הזה בהכרח מתאים למועצה הזאת? יהיה צריך לדון בזה. אבל בעיקרון, הוא לא חורג מהמודל הרגיל.

"סדרי עבודתה של המועצה –
10. (א) המניין החוקי בישיבות המועצה הוא רוב חבריה, ובהם יושב ראש המועצה.
(ב) החלטות המועצה יתקבלו ברוב דעות החברים המשתתפים והמצביעים בישיבה; היו הדעות שקולות, תכריע דעתו של יושב ראש המועצה.
(ג) המועצה תקבע את דרכי עבודתה וסדרי דיוניה, ככל שלא נקבעו לפי חוק זה, והיא רשאית למנות ועדות משנה מקרב חבריה, דרך כלל או לעניין מסוים; דרכי עבודת המועצה וסדרי דיוניה יפורסמו באתר האינטרנט של המשרד.""

"הוספת סעיפים 10א ו-10ב" – שוב, בהתאם למודל החדש של המועצות שנקבעו בחקיקה. נוספים פה שני סעיפים – גם של גמול והחזר הוצאות לחברי המועצה, וגם החלת דינים כי רואים בהם סוג של עובדי ציבור.

"גמול והחזר הוצאות –
10א. חבר המועצה שאינו עובד המדינה, עובד גוף מתוקצב או עובד גוף נתמך, יהיה זכאי לתשלום בעבור השתתפות בישיבות המועצה, בהתאם להוראות שקבע החשב הכללי במשרד האוצר לעניין חברי ועדות ציבוריות" – זה היה כדי ליצור האחדה בנושא של גמול והחזר הוצאות – "בסעיף זה, "עובד המדינה", "עובד גוף מתוקצב" ו"עובד גוף נתמך" – כהגדרתם בסעיף 32 לחוק יסודות התקציב".

"החלת דינים על חברי המועצה" – שוב, מכיוון שחברי המועצה מפעילים סמכויות סטטוטוריות, רואים בהם סוג של עובדי ציבור לצורך מספר חיקוקים, ולכן מוטלות עליהם מגבלות מכוח החוקים האלה.

"10ב. חברי המועצה שאינם עובדי המדינה, דינם, בפעולתם כחברי המועצה, כדין עובדי המדינה, לעניין חיקוקים אלה:
(1) חוק הבחירות לכנסת;
(2) חוק שירות המדינה (סיוג פעילות מפלגתית ומגבית כספים);
(3) חוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה);
(4) חוק שירות הציבור (מתנות);
(5) חוק העונשין – ההוראות הנוגעות לעובדי הציבור"". אלה הוראות שאוסרות על עובדי ציבור לעשות דברים מסוימים, וגם הוראות שמגנות על עובדי ציבור במקרה שעושים כלפיהם כל מיני דברים.

תיקון סעיף 11 – זה כבר נושא אחר ממה שאמרתי, שזה מודל של פעילות של מועצה. סעיף 11 הוא סעיף התקציב. הוא היה סעיף מרכזי בתיקונים הקודמים שהיו בחוק הקולנוע. הפורמט שהיה הוא שהיו כל פעם משעים את סעיף 11(ב) שפה מתבקש לבטל אותו.
תמר זנדברג (מרצ)
מה היו עושים, אתו משהים?
מירב ישראלי
משעים. עושים הוראת שעה שהוא לא חל חמש שנים, ובתמורה, האוצר נתן 80 מיליון שקל לקולנוע לחמש שנים. זה מה שהיה בעבר, עשינו את זה מספר פעמים. אני אקריא כדי שנבין על מה אנחנו מדברים.

"תיקון סעיף 11 –
1. בסעיף 11 לחוק העיקרי -
(1) בסעיף קטן (א), במקום "משרד התרבות והספורט" יבוא "המשרד", והמילים "(להלן – תחום תרבות)" – יימחקו" – זה התיקון של ההגדרה. אני אקריא את הסעיף שנבין על מה אנחנו מדברים. זה הסעיף של תקציב הקולנוע.

"תקציב שנתי לתמיכה בקולנוע לפי פרק זה (להלן – תקציב הקולנוע) ייקבע בתכנית נפרדת במסגרת ההקצאה לתחום פעולה תרבות בסעיף תקציב המשרד; בחוק התקציב השנתי" – מחקו פה את תחום תרבות. אני לא יודעת אם זה עניין טכני שאין היום תחום תרבות או שרוצים לקבוע את זה בתכנית אחרת, אני לא יודעת. "לעניין זה, תכנית תחום פעולה בסעיף תקציב כהגדרתם בחוק תקציב שנתי כמשמעותו בחוק יסודות התקציב". זה תיקון סעיף (א).

תיקון סעיף (ב) – סעיף (ב) היום אומר:

"במסגרת תחום תרבות, יוקצה לתקציב הקולנוע סכום השווה לצירוף שניים אלה:
(1) 50% מסכום התמלוגים המועברים לאוצר המדינה לפי סעיף 100 לחוק הרשות השנייה;
(2) 50% מסכום התמלוגים לפי סעיפים 6לו(ב) ו-6נו(א) לחוק הבזק". זה סעיף שבזמנו בחוק המקורי הכניסו אותו כדי להבטיח תקציב לקולנוע מהזיכיונות של גופי השידור. מכיוון שחלו נרחבים בכל הפעילות - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
חתכו את ההכנסות באופן מהותי.
מירב ישראלי
בדיוק. מה שקרה, שבמהלך – אני חושבת שעשר השנים האחרונות, או משהו כזה.
קריאה
יותר.
יהודית גידלי
15.
מירב ישראלי
15 כבר? כנראה כבר פעמיים היה תיקון. מה שנעשה, היה הסכם מחוץ לחוק בין האוצר לאנשי התחום ולמשרד, שהאוצר הקצה סכום של כמה עשרות מיליוני שקלים בכל שנה לתקופה של חמש שנים בכל פעם, והכנסת עשתה הוראת שעה שהשעתה את הסעיף הזה. זאת אומרת, השתמשו בסעיף הזה כסוג של הבטחה שהתקצוב ימשיך ובכל חמש שנים היו צריכים לחדש את זה. ברגע שמבטלים את סעיף קטן (ב), אין יותר את הדבר הזה. אין יותר את הבטוחה הזאת, וצריך להגיד את זה. זה סעיף 11.

"(2) סעיף קטן (ב) – בטל".

הרצון הוא לבטל את זה. אני משערת שיסבירו גם למה, אבל צריך לדעת את ההיסטוריה של הדבר הזה. 12 הוא לגבי הלקטורים, זה נושא מאוד גדול. השאלה אם אתה רוצה שאני אקריא אותו, כי זה נושא קצת אחר.
היו"ר יעקב מרגי
תקריאי אותו. נקריא אותו ואנחנו ניתן את כל הזמן הנדרש.
מירב ישראלי
תיקון סעיף 12 – בעבר זה היה מתן תמיכות מתוך תקציב הקולנוע. הופכים את זה עכשיו לסעיף שעוסק במתן תמיכות ומאגר לקטורים. לכן כותרת השוליים:

"תיקון סעיף 12 –
1. בסעיף 12 לחוק העיקרי -
(1) בכותרת השוליים, בסופה יבוא "ומאגר לקטורים";
(2) האמור בו יסומן "(א)"" – (א) זה הסעיף הקיים בסעיף הזה שקובע שמתן תמיכות מתוך תקציב הקולנוע ייעשה על פי מבחנים לתמיכה במוסדות ציבור שהשר קבע לאחר התייעצות עם המועצה, ובלבד ש-60% לפחות מתקציב הקולנוע יופנה להפקת סרטים ישראליים, ועוד שיעור לשיווק סרטים ישראליים בשוק הסרטים הבינלאומי. זה סעיף קיים שהוא נשאר. לסעיף הזה מוסיפים סעיף קטן (ב) שאומר כך:
"(ב) השר רשאי לקבוע במבחנים לתמיכה לפי סעיף 12, כי מוסד ציבור המקבל תמיכה בעד סיוע להפקת סרטים (בסעיף זה – המוסד), יעסיק לקטורים הנכללים במאגר שינהל המשרד לפי הוראות סעיף זה (בסעיף זה – מאגר הלקטורים), בשיעור שיקבע ושלא יעלה על 70% מכלל הלקטורים שמעסיק המוסד.
(ג) במאגר הלקטורים זכאי להיכלל" – אני מקריאה את הנוסח החדש שהמשרד העביר לנו – "מי שהוא בעל תואר, תעודה או ניסיון מקצועי לפי אחד או יותר מאלה:
(1) תואר אקדמי ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בתחום הקולנוע, התיאטרון או הספרות וניסיון מקצועי כאמור בפסקה (3) של שנה אחת לפחות" – עשו פה בחדש הצטברות של השכלה וניסיון, מה שלא היה קודם.
"(2) תעודת בוגר בתחום הקולנוע, תסריטאות, כתיבה יוצרת" – הוסיפו פה משחק - -
יוסי שרעבי
אנחנו רוצים כאן לעשות תיקון.
מירב ישראלי
אוקיי. הוסיפו משחק, ראיתי, בעקבות הערה שעלתה פה אתמול.

- - "או משחק, מבית ספר על-תיכוני להוראת אומנויות המקבל תמיכה בידי המשרד וניסיון מקצועי כאמור בפסקה (3) של שנה אחת לפחות" – מה רציתם להוסיף?
יוסי שרעבי
אנחנו רוצים לעשות תיקון כאן. היו לנו הרבה פניות מהשטח, אז אנחנו רוצים להיענות לפניות הללו. בסעיף (ג)(1) אנחנו מוחקים ניסיון מקצועי כאמור בפסקה (3) של שנה אחת לפחות. משאירים את זה: תואר אקדמאי ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בתחום הקולנוע, התיאטרון או הספרות.
קריאות
למה - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, תנו לי לשאול את השאלה למה? לא תיתנו לי את הלמה הזה כל הדיון?
יוסי שרעבי
חבר'ה, זה הכול מצטבר. בסעיף (2) אנחנו מוחקים ניסיון מקצועי כאמור בפסקה (3) של שנה אחת לפחות. משאירים את כל השאר. סעיף (3) נשאר כמו שהוא.
מירב ישראלי
זאת אומרת זה אחד מאלה.
היו"ר יעקב מרגי
זה מצטבר זה וזה וזה?
יוסי שרעבי
אחת או יותר מאלה. זה חלופי, זה לא מצטבר.
מירב ישראלי
הם הפכו את זה לחלופי.
היו"ר יעקב מרגי
אני רוצה לשאול שאלה. מאחר ואתם אלופים בהתנסחות, אני אשאל שאלה מעשית: אדם גמר אתמול - - -
קריאות
בדיוק. כן.
היו"ר יעקב מרגי
אתם כבר יודעים מה אני הולך לשאול? מה אתם שמחים? חכו, אל תהיו בטוחים שאתם יודעים. אדם גמר אתמול. מימש את החלום מגיל ילדות, בחיים שלו לא ראה מה זו יצירה. גמר אתמול את הלימודים שלו, והוא בעל תואר. לעומת זאת, אדם מגיל 12 ניחן בכישרון ולא למד במוסדות החינוך הממלכתיים של מדינת ישראל, בר מינן, אבל מגיל 12 הוא כוכב. הוא טאלנט. יצר ועשה. זה שסיים – יוסי, אתה לא מקשיב לי, אחר כך לא תוכל לענות למה שאני רוצה לשאול. זכור לי שפעם נזפתי בך באיזה דיון, נכון? לא למדת. ראה הוזהרת.

אני הייתי שר בממשלה כשהממשלה אישרה בזמנו – עדנה בטח זוכרת, זה הקפיץ הרבה אנשים. בוועדה שהקים ראש הממשלה, שעמד בראשה פרופ' יעקב נאמן, זיכרונו לברכה, הוא היה שר המשפטים דאז ויו"ר ועדת השרים לענייני חקיקה. הוועדה הזו הגישה המלצות מי יכול להתמנות למנכ"ל משרד ממשלתי. אמרו: בעל תואר אקדמי וניסיון של שלוש שנים לפחות, או מי שיבוא עם ניסיון של חמש שנים לפחות, מומחה, שיוכיח מומחיות, נוותר לו על התואר האקדמי. אפשר להתנגד, אפשר לברך – זוכרים משהו כזה? ואז אימצנו את זה, תתפלאו לשמוע, אפילו ראשי מועצות דתיות. אני כשר אימצתי את הנוהל הזה. אני, אני אימצתי, לא הכריחו אותי. אימצתי את אותם כללים. אמרתי ראוי שיהיה כמו מנכ"ל משרד ממשלתי. אתה שואל שאלה – אנחנו רוצים את טובת הציבור, טובת היצירה, לעודד יצירה. אדם עתיר ניסיון לעומת אחד שסיים אתמול את לימודיו – מי יתקבל?
יוסי שרעבי
גם זה וגם זה יכולים להיות בתוך המאגר.
היו"ר יעקב מרגי
איך? תסביר לי איך.
מירב ישראלי
עכשיו זה חלופי.
יוסי שרעבי
גם זה וגם זה יכולים להיות בתוך המאגר.
היו"ר יעקב מרגי
השלישי זה החלופי.
יוסי שרעבי
כן, ודאי.
היו"ר יעקב מרגי
טוב, אז אני שמח שהתברר.
יוסי שרעבי
אנחנו פשוט מרחיבים את היריעה. היו לנו המון פניות של האיגודים.
מירב ישראלי
זו שאלה אחרת כי ברגע שאתה מוריד את הניסיון המקצועי, אז השאלה השנייה שלך עומדת. זה שאתמול סיים.
היו"ר יעקב מרגי
ואין לו ניסיון, הוא לא יודע מה זה בכלל. ואני אגלה לך סוד שאף אחד לא יודע אותו – בוגרי הנדסה שבאים להתקבל בשוק, לא מתקבלים. "אינטל", רפא"ל, תע"ש, "אלביט", כל החברות, כל אלה שואלים מה הניסיון שלך? לעומת זאת, קחו עתודאי שהתמזל מזלו ולמד את התואר שלו להנדסה לפני הצבא, הרביץ עוד שלוש שנים חובה ושנתיים חובה בחתימה, חמש שנים שנות ניסיון – נחטף. הוא לא הולך לחפש עבודה אפילו. משחררים אותו מצה"ל וחוטפים אותו. ויש היגיון בדבר. למה פה אני מאפשר מציאות כזו?
יוסי שרעבי
כבוד היושב-ראש, אנחנו רוצים לאפשר למקסימום אנשים להיכנס לתוך עולם הלקטורים, לעולם התעשייה. אנחנו לא רוצים לשים חסמים מיותרים איפה שאנחנו לא חושבים שיש בהם צורך.
היו"ר יעקב מרגי
מה תפקידו של הלקטור? תגיד מה תפקידו של הלקטור.
יוסי שרעבי
כבוד היושב-ראש, בסוף הקרנות יחליטו את מי הן לוקחות.
קריאה
- - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה נוגע בדבר, אני רוצה שהמנכ"ל יסביר לי.
יוסי שרעבי
בסוף הקרנות יחליטו את מי הן לוקחות, לא אנחנו נאמר להן מי הן לוקחות. אני רוצה להוסיף, לאור בקשתו של חבר הכנסת - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה יכול על רגל אחת – מה תפקידו של הלקטור?
יוסי שרעבי
הלקטור הוא זה שמקבל את החומר, מקבל את התסריטים, עובר עליהם, מעיר את הביקורת, נותן את חוות דעתו.
היו"ר יעקב מרגי
אז בכל זאת הניסיון חשוב פה. מרכיב הניסיון, הפרקטיקה, איך כוחות השוק, איך זה עובד בעולם.
יוסי שרעבי
נכון. אבל אנחנו חושבים שאם בן אדם למד קולנוע שלוש שנים, או למד בבית ספר גבוה, השקיע בזה, שיהיה במאגר. תחליט הקרן שהיא רוצה - - -
היו"ר יעקב מרגי
יוסי, אני מכיר אותך.
תמר זנדברג (מרצ)
זהו, רק על סמך זה שהוא למד? בלי שיום אחד הוא - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, תני לי רגע. תמר, את דיברת. אני לא דיברתי.
יוסי שרעבי
הוא למד שלוש-ארבע שנים, למה אתם פוסלים את זה?
היו"ר יעקב מרגי
יוסי, אתה עונה לי, לא לה. יוסי, אתה יכול להקשיב לי? אני מכיר את הרצינות שלך, את המקצועיות שלך ואת הכוונה האמתית שלך.
תמר זנדברג (מרצ)
יוסי יונה, כשהוא היה לקטור - - -
היו"ר יעקב מרגי
תמר, לא, זו חוצפה, אני באמצע הדיבור. מה זה? אולי לכם המחשבה יוצאת – אני צריך להתאמץ כדי לחשוב על שאלה. אז אל תפריעי לי. אני צריך להתאמץ לשאול שאלה כי אין לי התלבטות אם לדבר עם מישהו. אני עובד בדיון שלי עכשיו. אני אומר לך, אנחנו פה בדיונים לא פעם ולא פעמיים – וחברי הכנסת היו בדיונים פה, דוחות מעידים על זאת, אפילו הסקר, המחקר שהסטודנטים פרסמו, שלרוב שחלק גדול מהלימודים האקדמיים לא משמשים את הבוגרים שלהם במקצוע שלהם. למרות שבהגדרה של המקצוע, הם למדו את המקצוע. אני לא יודע אם אדם סיים עכשיו תואר בתקשורת, הוא אלוף התקשורת. ספרות, כל דבר אחר. יש פרקטיקה.
יוסי שרעבי
אני חוזר ואומר, אדוני היושב-ראש, אנחנו מייצרים כאן מאגר - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני זרקתי את זה באוויר, אל תענה לי. זה ייכנס לדיון.
יוסי שרעבי
אני כן רוצה להגיד משהו לשאלתם של חברי הכנסת, להראות כמה הידיים שלנו נקיות ואנחנו פועלים בתום לב ומתוך כוונות מקצועיות, חברת הכנסת. אנחנו בדקנו את האמירה, כי אני אמרתי והצהרתי כאן לפרוטוקול שאנחנו כמשרד – לא השרה, לא המשרד, לא המנכ"ל – לא מתכוונים להתערב בכל סוגית הלקטורים, הבחירה שלהם והמינויים שלהם. אמרנו שהכתיבה בתוך החוק המשרד ולא המועצה נבע מחוות דעת משפטית. אני ביקשתי שיעשו את הבדיקה המשפטית הזו תוך כדי הדיון הזה פעם נוספת עם משרד המשפטים. ככל שהמשרד יתיר את זה, אנחנו נאפשר את זה. אין לנו עמדה כאן, זו עמדה משפטית לחלוטין. אשר על כן אני שמח לומר שאחרי בדיקה שנעשתה עכשיו תוך כדי - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה אומר לי עמדה משפטית, אני מתפלא שמשרד המשפטים והיועצים המכובדים של המשרד שלך זרמו עם זה, כי על גבי חרשו חורשים.
יוסי שרעבי
אני חוזר לסעיף 10.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
יושב-ראש הוועדה היה שר פעם. הוא זוכר את זה.
יוסי שרעבי
אז אני חוזר לסעיף 10 ואני אומר לגבי סעיף 10(ב) – אני מבקש לתקן כאן: "(ב) השר רשאי לקבוע במבחנים לתמיכה לפי סעיף 12, כי מוסד ציבור המקבל תמיכה" - - -
תמר זנדברג (מרצ)
רגע. רגע.
יוסי שרעבי
בינתיים לא תיקנתי כלום.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, זה סעיף שהקראנו אותו?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
רק תגיד לנו איפה אתה קורא. שנדע לעבור.
יוסי שרעבי
אני חוזר ואומר סעיף 10(ב). אה, סליחה, סליחה.
היו"ר יעקב מרגי
סעיף 12, ע"מ 6.
יוסי שרעבי
לא, ע"מ 7.
קריאה
זה 10 להצעת החוק, 12(ב) לחוק העיקרי.
יוסי שרעבי
נכון. "(ב) השר רשאי לקבוע במבחנים לתמיכה לפי סעיף 12, כי מוסד ציבור המקבל תמיכה בעד סיוע להפקת סרטים (בסעיף זה – המוסד), יעסיק לקטורים הנכללים במאגר" – וכאן השינוי. כתוב "שינהל המשרד", ואנחנו כותבים שתנהל המועצה. זה השינוי שאנחנו עושים עכשיו בעקבות בדיקה שאנחנו עשינו.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
יופי. יופי.
יוסי שרעבי
ללמדכם שלא עשינו מכוונות זדון.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בסדר, אנחנו רצינו לתקן את מה שנראה לנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו כבר מסיימים הקראה, תקבלו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מה אתה רוצה? הערנו הערות, קיבלנו תיקונים. אנחנו מרוצים, אומרים תודה.
היו"ר יעקב מרגי
סיימת תיקונים? נמשיך הקראה. סיימנו תיקונים להקראה?
הדס פרבר
לא, יש תיקונים נוספים ומשרד המשפטים - - -
היו"ר יעקב מרגי
בסעיפים שהקראנו?
הדס פרבר
כן. כן. יוסי מחזיק את זה ביד. את ההמשך צריך לקרוא, זה חלק מהסדר כולל.
יוסי שרעבי
ההמשך לא שונה – אה, אוקיי.
הדס פרבר
יש תיקון למה - - -
היו"ר יעקב מרגי
איפה אתה מקריא?
יוסי שרעבי
אני חוזר לסעיף, קורא אותו עד הסוף.

"לקטורים הנכללים במאגר שתנהל המועצה לפי הוראות סעיף זה (בסעיף זה – מאגר הלקטורים), בשיעור שיקבע ושלא יעלה על 70% מכלל הלקטורים שמעסיק המוסד".

לאחר מכן עשינו את התיקון ב-(1) וב-(2). אני עובר לסעיף (ד). הקראתם, אדוני היושב-ראש, את סעיף (ד)?
היו"ר יעקב מרגי
לא, עוד לא.
הדס פרבר
משרד המשפטים מבקש להבהיר - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה הולך להבהיר על מה שהקראנו? על מה שהוא הקריא? בבקשה אדוני.
חנן ארליך
כן. חנן ארליך, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים. שתי האפשרויות הן אפשרויות מבחינה משפטית. זאת אומרת, גם הנוסח המקורי שהובא, שהמשרד יקים את המאגר וינהל אותו, זה אפשרי, גם במטריה המדוברת. וגם האפשרות שהזכיר יוסי עכשיו, שהמועצה היא זו שתנהל את המאגר - -
היו"ר יעקב מרגי
זה עוד יותר טוב.
חנן ארליך
שתיהן אפשרויות. שתיהן אפשרויות.
היו"ר יעקב מרגי
כדי להסיר לזות שפתיים וחשש – הוא פתר לנו את הבעיה. חנן, אתה יודע מה, אני לא מבין אותך.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לנו הייתה בעיה, אתה מבין גם למה.
תמר זנדברג (מרצ)
- - - היועצים המשפטיים החליטו - - - שלא יהיה טכני, אלא מהותי. כל הכבוד לייעוץ המשפטי.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. תודה. אני רוצה להרגיע את חברי הכנסת, אני רואה תכונה.
חנן ארליך
אני רק אוסיף - - - היא המועצה.
יוסי שרעבי
הוא לא הקריא את זה עדיין.
היו"ר יעקב מרגי
עדיין לא הקראנו את זה. חנן ארליך ממשרד המשפטים רוצה להוסיף. בבקשה. חברי הכנסת, להרגיע, אין הצבעה. אני רואה תכונות, אין הצבעות. בבקשה.
חנן ארליך
כמובן שיש כפיפות לדיני הגנת הפרטיות גם כשהמאגר במועצה, לדינים ולחוקי התקנון.
קריאות
אנחנו לא שומעים. אי אפשר לשמוע אותך.
חנן ארליך
אני אומר שכמובן שיש כפיפות, גם כשהמאגר יהיה במועצה, הוא יהיה כפוף לדיני הגנת הפרטיות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לגמרי.
חנן ארליך
דבר נוסף שנכנס, אנחנו מבקשים שתהיה אפשרות, לתת אפשרות להסתייעות של המועצה בעובדי המשרד בעניינים הטכניים והארגוניים, כי המועצה מיסודה היא לא גוף ביצועי.
היו"ר יעקב מרגי
בסדר.
מירב ישראלי
מה שאני מציעה, חנן, מכיוון שזה תיקון, ואנחנו צריכים עוד לחשוב עליו, יכול להיות שיש עוד השלכות לזה שזה עובר מהמשרד הממשלתי למועצה, אני מבינה מה אתם מכניסים, יכול שיש דברים נוספים. כי כשאתה מוסיף לגוף סמכויות אופרטיביות לגוף שהיה עד היום מייעץ – עד היום המועצה הייתה מייעצת - - -
היו"ר יעקב מרגי
רק תרוויחו מזה בשיטה הזאת. אני לא עונה לך, אני עונה לו. בכל פעם שאני עונה לדב, אתה קופץ.
מירב ישראלי
מה שאני אומרת, שמועצת הקולנוע עד היום הייתה גוף מייעץ בלבד. לא היו לה סמכויות אופרטיביות בכלל. בהצעת החוק הזאת מוצע להוסיף לה שתי – בהצעת החוק המקורית הציעו להוסיף לה סמכות של בירור קבילות, שזה סוג של דבר שהוא כבר לא מייעץ, אלא סמכות שהיא יותר אופרטיבית, ועכשיו רוצים לתת לה גם סמכות נוספת של ניהול מאגר הלקטורים הזה. היא צריכה לעשות את זה בשקיפות, בשוויוניות. היא כפופה לכל כללי המשפט המינהל בדבר הזה. לכן מה שאני מציעה זה שבנושא הזה אנחנו בינינו כאנשי מקצוע נחשוב אם יש עוד הוראות שצריך להכניס לגבי המועצה שנותנים לה עכשיו גם סמכויות אופרטיביות. לא לסגור את הכול עכשיו.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אנחנו ממשיכים בסעיף (ד) הקראה. מאחר ויש כאלה שיש להם לב חלש והם לא מסוגלים לעמוד בהפתעות, ב-10:55 ייכנס לפה הסדרן ואנחנו ננעל את הישיבה כי הוא לא יאפשר לי לקיים אותה. אנחנו עוצרים, תמיד, בכל דיון, איפה שעצרנו וממשיכים בישיבה הבאה, מי שלא מבין, מהנקודה שעצרנו בה. לכן, שאלות, תהיות, מחאות, אין להם מקומות. שמתי לכם את זה על השולחן כמפה פרוסה. אנחנו בהקראה, לא גברתי, לא. הקראה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אבל אני לא יכולתי לצאת מוועדת חוקה, אדוני.
היו"ר יעקב מרגי
מרב, אני מכבד אותך. היה לי רב שלא היה מוכן לקבל ממני שאלות בגלל שאיחרתי. נקודה. לא.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אבל אני הייתי בוועדת חוקה. זה לא - - - אני לא יכולתי - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא מעניין אותי. תגמרי את החקיקה בוועדת חוקה. אני בחינוך, נקודה. תודה. מרב, לא יהיה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אי אפשר.
היו"ר יעקב מרגי
לא יהיה, מרב, אני אוציא אותך. אל תפריעי לי, אנחנו בהקראה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אז לפני שאתה מוציא אותי אני אגיד - -
היו"ר יעקב מרגי
לפני ההצבעה אני אתן לך לדבר.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
- - לפני שגם אתה התחלת להעביר חוקי סיפוח – אתם מעבירים חוקי סיפוח של השטחים ואתה מספח חוקי סיפוח של הקולנוע.
היו"ר יעקב מרגי
גברתי, אני אוהב פופוליזם. אתמול קיבלתי פרס בגלל שאני לא פופוליסט. בבקשה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
ברכות על הפרס, אבל זה לא אומר שאתה צריך לעבור לשתף פעולה עם כל דבר נורא שהם מביאים.
היו"ר יעקב מרגי
אני מבקש פופוליזם לא כאן. אני עוד לא חטפתי, עוד לא גנבתי, עוד לא סיפחתי, עוד לא כלום. יש לך מה לומר כבר. את מכירה את החוק? למדת אותו? אנשים יושבים פה – אל תלעגי לחברים שלך, שיושבים פה שעה לפחות, חוץ מאתמול, שעדיין מתאפקים ורוצים לומר דברי חוכמה. אל תפריעי להם בבקשה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
החברים שלי יודעים שאני רחוקה מללעוג להם.
היו"ר יעקב מרגי
הגעת לסיפוח, הגעת לחוק הלאום. מזל שלא הגעת גם לחוק צער בעלי חיים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, - - - כי יש לי איזושהי הערה על מה שהוקרא.
היו"ר יעקב מרגי
לא עכשיו. דב, יעמוד לך הזמן. הנה, אני אומר לכם, אם תחושו שלא נתתי לכם את הזמן המתאים להתבטא - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יש לנו הרבה הערות.
תמר זנדברג (מרצ)
לא היה דיון על שום דבר.
היו"ר יעקב מרגי
לא היה דיון, אנחנו בהקראה. רק על ההגדרות היה דיון. חוץ מהדיון המקדים שנתתי לכם לפני כן.
מירב ישראלי
אני מקריאה את סעיף (ד).
תמר זנדברג (מרצ)
וזה האחרון לפרק הזה?
מירב ישראלי
לא, יש את כל הסעיפים הקטנים וההגדרות. כן, לפרק הזה, סעיף הלקטורים הוא האחרון. אבל אני מקריאה את כל סעיף הלקטורים, הוא די ארוך. עד ע"מ 9 למטה.
היו"ר יעקב מרגי
אם נספיק.
תמר זנדברג (מרצ)
אז זה כל החוק.
היו"ר יעקב מרגי
לא, יש עוד פרק ג' ו-ד'. החלוקה עם חוכמה ותבונה. תמר, אם תרצי, אני אתן לך הסבר אחר כך.
תמר זנדברג (מרצ)
אני סומכת עליך.
מירב ישראלי
ע"מ 8 למעלה. הדס נותנת לי את התיקונים של המועצה.
יהודית גידלי
אבל אין אותם לאף אחד.
מירב ישראלי
אני אקריא אותם.
היו"ר יעקב מרגי
תקריאי.
מירב ישראלי
אני אנסה תוך כדי להסביר את התיקונים. הם עשו את זה בזמן אמת, יהודית, בגלל זה.

"(ד) אדם המעוניין להיכלל במאגר הלקטורים יגיש" – במקום למשרד – "למועצה בקשה שבה יפרט את אופן עמידתו בתנאים שלפי סעיף קטן (ג) (בסעיף קטן זה – תנאי הזכאות);" – במקום המשרד יפרסם – "המועצה תפרסם באתר האינטרנט של המשרד טופס להגשת בקשה מקוונת להיכלל במאגר הלקטורים לפי סעיף קטן זה ורשאית היא" – המועצה – "לכלול בטופס אפשרות של המבקש להצהיר כי הוא משתייך לפריפריה;" – יורדת השורה שהמנהל הכללי של המשרד או מי שהוא הסמיכו לעניין זה, לאחר התייעצות עם המועצה - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
מה יהיה במקום?
מירב ישראלי
המועצה.
מאיר כהן (יש עתיד)
או מי?
מירב ישראלי
לא, המועצה.

"המועצה תקבל החלטה בבקשה בתוך 60 ימים מיום שהוגשה, והיא רשאית להורות למבקש להגיש לה מידע ומסמכים נוספים לעניין תנאי הזכאות כפי שתורה;" – פה זה התיקון שחנן דיבר עליו – "המועצה רשאית להסתייע בעובדי המשרד בעניינים מינהליים וארגוניים הדרושים לביצוע סעיף זה" – אני מבינה שזה בגלל שאין לה מנגנון משלה. יש לנו דוגמה לזה בחוקים אחרים, אז אנחנו נבדוק את זה. – "החלטה שלא לכלול מבקש כאמור במאגר הלקטורים תישלח למבקש ותפרט את תנאי הזכאות שאינו מתקיים לגביו".
"(ה)" במקום המשרד יעביר – "המועצה תעביר למוסדות רשימה של שמות הלקטורים שבמאגר הלקטורים, תוך ציון תחום העיסוק שלהם, המועד שבו נרשמו במאגר והאם הם משתייכים לפריפריה, על יסוד הצהרתם בלבד; מידע שיועבר לפי תקנת משנה זו לא יכלול מידע או נתונים אישיים נוספים על אודות הלקטורים הכלולים בו". זה גם נוגע לפרטיות שדובר בה קודם.

"(ו) לא יגלה אדם מידע שהגיע אליו לפי סעיף זה בתוקף תפקידו, אלא לשם מילוי תפקידו לפי סעיף זה" – זו תוספת – "ובהתאם להוראות כל דין" – הוסיפו גם: – "ולא ייעשה בו שימוש". גם בנושא הזה, חנן ודפנה, אנחנו נבדוק את הנוסח של סעיף הפרטיות שיתאים לסעיפים בחקיקה.

"(ז)(1) מוסד לא יעסיק לקטור שעלול להימצא, באופן תדיר, במצב של ניגוד עניינים בין מילוי תפקידו כלקטור לבין עניין אישי או תפקיד אחר, שלו או של קרובו; לא יראו בעיסוק בתחום הקולנוע, ניגוד עניינים לפי פסקה זו;
(2) לקטור שמועסק בידי מוסד לא יטפל במסגרת תפקידו בנושא העלול לגרום לו להימצא, במישרין או בעקיפין, במצב של ניגוד עניינים בין מילוי תפקידו כלקטור לבין עניין אישי או תפקיד אחר, שלו או של קרובו".

"(ח) אין בהוראות סעיפים קטנים (ב) עד (ז) כדי לגרוע מסמכותו של השר לקבוע במבחני התמיכה לפי סעיף קטן (א) תנאים נוספים לעניין העסקת לקטורים בידי מוסד ציבור, ובכלל זה הוראות לעניין הרכב הלקטורים, תקופת ההעסקה של הלקטורים, מניעת ניגוד עניינים ושקיפות בעבודת הלקטורים". אני אגיד שיש לי כל מיני הערות לזה, אני רק מקריאה כרגע.
היו"ר יעקב מרגי
אחרי זה, בשלב הדיון. יכול להיות שיתחבר.
מירב ישראלי
אלה ההגדרות לצורך הסעיף.
"(ט) בסעיף זה -
"לקטור" – בעל תפקיד במוסד, שבתוקף תפקידו הוא שותף להערכה, בחינה או ברירה של בקשות המוגשות למוסד לסיוע בהפקת סרטים, ולמעט המנהל הכללי של המוסד, המנהל האמנותי בו וחבר הוועד המנהל של המוסד או גוף מקביל לו;
"מוסד מוכר להשכלה גבוהה" – אחד מאלה
(1) מוסד שקיבל הכרה לפי סעיף 9 לחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח-1958 (בסעיף זה – חוק המועצה להשכלה גבוהה);
(2) מוסד שקיבל תעודת היתר או אישור לפי סעיף 21א לחוק המועצה להשכלה גבוהה;
(3) מוסד שהתואר שהוא מעניק הוכר לפי סעיף 28א לחוק המועצה להשכלה גבוהה;
"פריפריה" – כל אחד מאלה, כפי שייקבע במבחני התמיכה
(1) ישוב במיקום גיאוגרפי מרוחק ממרכז הארץ;
(2) ישוב בסיווג סוציו-אקונומי נמוך;
(3) שכונה בסיווג סוציו-אקונומי נמוך;
(4) מגזר מקרב הפריפריה החברתית;
"קרוב", "בן משפחה" ו"בעל עניין" – כהגדרתם בסעיף 9(ד)"". עד כאן הפרק הזה.
היו"ר יעקב מרגי
ומאחר ויש לנו בסך הכול חמש דקות לדיון, אנחנו נמשיך הקראה ונקיים דיון מקיף על הכול. ארבע שורות, מה נשאר? בבקשה, נמשיך.
מירב ישראלי
אני גומרת להקריא את החוק.

"הוספת סעיף 13א –
1. אחרי סעיף 13 לחוק העיקרי יבוא:
"מסלול סיוע נוסף לסרט".

גם בסעיף הזה הוגש לנו תיקון של משרד התרבות, ועכשיו יש תיקון נוסף שאני אקריא אותו.

"מסלול סיוע נוסף לסרט –
13א. (א) על אף הוראות חוק זה, השר יקבע, באישור הוועדה" – זה אומר שאלו תקנות. בא לאישור הוועדה זה תקנות – "ולאחר התייעצות עם המועצה כי סכום, בשיעור שלא יפחת מ-15% מתקציב הקולנוע, ושלא יעלה על 20% מהתקציב כאמור, יוקצו, בדרך שיקבע, למי שאינו מוסד ציבור הנתמך לפי סעיף 12 לחוק, המפיק סרטים או מסייע להפקתם, לצורך השאת רווחים". פה יש תוספת שעכשיו המשרד מבקש להוסיף: "ובלבד שלא יהיה בתנאים להקצאת הסכום כדי להתייחס לתוכן הסרטים או לפגיעה בחופש הביטוי והיצירה".
היו"ר יעקב מרגי
כשאת אומרת אישור ועדה, איזו ועדה? כדאי שייאמר כבר עכשיו.
מירב ישראלי
אני אבדוק אם יש הגדרה בחוק. אם אין, אנחנו נוסיף.
היו"ר יעקב מרגי
תוסיפי הגדרה – ועדת התרבות. כדאי שבהגדרה יהיה התרבות והספורט ולא ועדת הכספים.
מירב ישראלי
השאלה אם יש בחוק. אני אבדוק את זה.
חנן ארליך
יש הגדרה בחוק.
היו"ר יעקב מרגי
יש הגדרה.
מירב ישראלי
יש, זה בסדר.
היו"ר יעקב מרגי
וזו ועדת החינוך, התרבות והספורט. אוקיי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יש לנו כל מיני הערות.
היו"ר יעקב מרגי
אין ספק. רבותי, אנחנו הקראנו את החוק. הישיבה הבאה שתיקבע – אתם תעקבו אחרי פורטל הוועדה – אנחנו נתכנס אצלנו - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
אתה תקיים עוד ישיבה במושב הזה? תספיק?
היו"ר יעקב מרגי
אם נספיק, נספיק. אם לא, אז בפגרה. אם לא בפגרה, בתחילת המושב. אני רץ למרחקים ארוכים. אני לא מאמין לביבי שהוא יקדים את הבחירות, אל תדאגו. אנחנו נתכנס, הצוות המקצועי.
עליזה לביא (יש עתיד)
בדיוק, לא צריך למהר, אדוני.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני רוצה להעיר הערה נקודתית, אדוני היושב-ראש. אם אפשר, משפט אחד.
היו"ר יעקב מרגי
מאחר ואמרתי דברי תוכחה בתחילת הדיון של אתמול, והיום אני לא אחזור על זה משום כבודך.
עליזה לביא (יש עתיד)
באנו לברך אותך.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. תודה. בבקשה דב, רצית הערה?
דב חנין (הרשימה המשותפת)
משפט אחד, אדוני היושב-ראש. אני אומר את זה גם לצוות המקצועי כבקשה שלנו, חברי הכנסת. גברתי, את אמרת בצדק שחלק מהסעיפים שאת הקראת הם – אפשר להגיד – כמעט גנריים. זאת אומרת, ככה ממנים מועצות. אלה דברים, כמובן, נכונים, אבל אני הייתי מבקש שבכל זאת תיעשה בדיקה של הסיטואציה.
מירב ישראלי
בוודאי.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני רוצה לומר באופן גלוי מה מטריד אותי. יש לנו היום שרת תרבות שאמרה מה הקולנוע שווה אם אנחנו לא שולטים בו? אותי זה מפחיד. אני רוצה שהמטרות – שגם המנכ"ל אומר שאלה מטרות שמקובלות על המשרד. מבחינת ההבטחה שאנחנו מייצרים מנגנון ספציפי שיגן על התחום הזה בצורה הראויה והנכונה, אנחנו מייצרים מעטפת כזאת שהיא לא רק לקחת משהו גנרי שמתאים להמון סיטואציות, אלא אנחנו תופרים משהו שמייצר שקיפות, בסדר גמור, אבל לא פוגע בכל הדברים המאוד חשובים, שכולם מסביב לשולחן טוענים שהם תומכים בהם ורוצים לקדם אותם.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
תודה אדוני. חבר הכנסת דב חנין אמר עכשיו את משפט המפתח שמטריד אותנו.
היו"ר יעקב מרגי
זה נאמר שבע פעמים מאתמול.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אבל אני רוצה לצטט עוד דבר שחבר הכנסת חנין אמר שלשום בלילה, כשהחוק הזה עבר בקריאה ראשונה במליאה. הוא ציטט את האמירה האמריקאית –אם זה לא שבור, אל תתקנו אותנו.
היו"ר יעקב מרגי
גם תמר זנדברג אמרה לנו את זה, באנגלית, היום.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
לכבוד הוא לי להיתלות באילנות כל כך גבוהים כחברי וחברותי. אי אפשר להיתמם לגבי הרצון הפוליטי שעומד מאחורי הצעת החוק הזו.
עליזה לביא (יש עתיד)
אני רק אגיד את מה שאמרתי, לא נמהר עם החוק הזה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אי אפשר להיתמם לגבי הרצון הפוליטי שעומד מאחורי החוק הזה, ולא בכדי אמרתי שזה חוק סיפוח.
היו"ר יעקב מרגי
תנו קרדיט לשרה, אולי אין לה שום כוונה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אולי. השרה, יאמר לזכותה שהיא לא מסתירה את כוונותיה, כמו ששרת המשפטים לא מסתירה את כוונותיה היא. ולכן הקו המנחה של הממשלה הזאת, שהיא מספחת לעצמה את כל מה שהיא רוצה לשלוט עליו בנוסף.
היו"ר יעקב מרגי
אני שמח שלקחת את זה לממשלה, לא אלי.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אנחנו פה, במקום לעמוד נגד, לעמוד - -
היו"ר יעקב מרגי
תני לנו קרדיט, עוד לא עשינו כלום.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
- - נגד הדברים הרעים שעושה הממשלה, יוצא שהממשלה מצליחה לכופף את ידה של הכנסת.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. את הצהרת הצהרה חשובה ונכונה. אני מבקש סולידריות עם מאיר, לתת לו דקה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
ואת זה אנחנו צריכים למנוע בחוק הזה.
מאיר כהן (יש עתיד)
אדוני, החוק כמו שהוא מונח הוא חוק איום ונורא, ואנחנו נתנגד בכל תוקף ונילחם בחוק. אני מאוד מקווה שאכן, כדבריך, בין מה שהונח לבין מה שיצא - - -
היו"ר יעקב מרגי
הוא כבר השתנה. כבר השתנה בין מה שאושר במליאה למה שהונח היום.
מאיר כהן (יש עתיד)
יפה. עכשיו בנימה אישית, חשוב מאוד מחבר ועדת החינוך. אתה קיבלת פרס, ואנחנו שמחים על הפרס שאתה קיבלת. חשוב להגיד לך בשם חברי הוועדה שאנחנו מרגישים שאתה ראוי לפרס הזה לגמרי. גם כשמתווכחים וגם כשרבים אתך, יש הגינות. האטמוספירה פה היא מאוד הגונה ומאוד מאפשרת להגיד הכול.
היו"ר יעקב מרגי
אמרתי אתמול שהפרס הוא לא שלי, הוא של חברי הוועדה, של צוות הוועדה, של הציבור, של כולם. וגם של אשתי. תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:00.

קוד המקור של הנתונים