ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 11/07/2018

חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 249), התשע"ח-2018

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



31
ועדת הכספים
11/07/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 1103
מישיבת ועדת הכספים
יום רביעי, כ"ח בתמוז התשע"ח (11 ביולי 2018), שעה 9:35
סדר היום
הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 248) (עדכון הטבות המס ביישובים), התשע"ח-2018
הצעתם של חברי הכנסת משה גפני, מכלוף מיקי זוהר, יפעת שאשא ביטן, רועי פולקמן, עודד פורר, יצחק וקנין
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
איתן ברושי
יצחק וקנין
מכלוף מיקי זוהר
אחמד טיבי
עודד פורר
מוסי רז
חברי הכנסת
ראובן בן איל
מוזמנים
מירי סביון - משנה למנהל רשות המסים, משרד האוצר

יצחק אורבך - מנהל תחום חטיבת השומה, רשות המסים, משרד האוצר

גיא גולדמן - עו"ד, ממונה חקיקה, רשות המסים, משרד האוצר

ישי פרלמן - עו"ד, הלשכה המשפטית, רשות המסים, משרד האוצר

נטליה מירנצ'וב - מנהלת תחום, מפקח ארצי, רשות המסים, משרד האוצר

איליה כץ - אגף התקציבים, משרד האוצר

אלישבע לסרי - עו"ד, משרד המשפטים

ששון דקל - מנהל תחום בקרה ותקצוב, משרד הפנים

ז'קי סבג - ראש עיריית נהריה

גיורא זלץ - ראש המועצה האזורית גליל עליון

שמעון גואטה - ראש המועצה האזורית מעלה יוסף

יורם ישראלי - ראש המועצה האזורית מטה אשר

יוסי אדוני - יושב ראש ועד מושב זרעית

אשר שמואלי - יו"ר מועצת פועלים, נהריה

יעקב טלמון - קיבוץ עברון

מאיר מסטאי - יו"ר הגיע זמן גליל

ימית ינאי - עו"ד, הגיע זמן גליל

צח בורוביץ - שדלן/ית (ח.ב. הקבינט הישראלי בע"מ), מייצג/ת את עיריית נתיבות

קרן ברק - שדלן/ית (קונטקטי בע,מ), אינו/ה מייצג/ת לקוחות בדיון זה
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
שלומית ארליך
שיר שפר
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים








הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 248) (עדכון הטבות המס ביישובים), התשע"ח-2018

הצעתם של חברי הכנסת משה גפני, מכלוף מיקי זוהר, יפעת שאשא ביטן, רועי פולקמן, עודד פורר, יצחק וקנין
היו"ר משה גפני
הסעיף הבא בסדר היום הוא הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 248) (עדכון הטבות המס ביישובים), התשע"ח-2018.

כאשר הכנו את הצעת החוק לקריאה ראשונה הסברתי שבהצעת החוק המקורית אנחנו קבענו קריטריונים עם פרמטרים שונים לפיהם נקבעו הטבות המס. לא קבענו לפי ישובים. התברר שהיה צורך לתקן גם את הנושא של נהריה כאשר באמת הייתה כאן בעיה שהדרום והצפון לא היו בדיוק אותו הדבר והיה צריך לתקן את הנושא של נהריה והיה צריך לתקן את הנושא של נתיבות.

ברבות הימים נקלענו לעוד מספר בעיות. ישבנו אתמול להתייעצות בין חברי הכנסת והועלו הבעיות הללו. אני אקדים ואומר שבשנת 2019 הולכת להיות בעיה כי הולכים להיות שינויים. המדד הפריפריאלי הולך להיות שונה. יש מקומות בהם עלה המצב הסוציו אקונומי. ב-2019 ייעשו שינויים ואנחנו דיברנו על כך שאנחנו נקים צוות והצוות הזה יכין את מה שהציע חבר הכנסת יצחק וקנין שיעמוד בראש הצוות הזה, יחד אתי. אנחנו נצטרך לתקן דברים ל-2019. יכול להיות שנצטרך לפתוח את החוק ויכול להיות שלא.

אני מודיע ואני אמרתי את זה אתמול לחברים, למי שהשתתף בהתייעצות הזאת, שאם יהיה מצב שבו אני אצטרך לעוות את החוק ולעשות דברים הם אינם על פי קריטריונים שייפלו בבג"ץ, אני לא אעשה את זה. אני אצא מהעניין. אצלי זה חד משמעי. החוק הזה הוא חוק שאני לא רוצה שהוא ייפגע כתוצאה מהחלטות שאנחנו נקבל בגלל אילוצים, גם אילוצים חבריים וגם דברים שאנחנו נרצה לתקן אבל לא תהיה לנו דרך חוקית ולא תהיה לנו דרך הקריטריונים ונצטרך לעשות שינויים. אני לא אהיה בעניין הזה. אני אהיה בעניין הזה בעזרת השם כל עוד זה יתנהל על פי ההחלטות של הקריטריונים עליהם אנחנו מדברים, ואני אומר של-2019 נצטרך לעשות שינויים. אם נוכל להתמיד בשיטה הזאת, זה ייעשה. אם לא, אני לא אעשה את זה ומה שיהיה, יהיה.

יש מישהו שרוצה להתייחס להצעה הזאת?
יצחק וקנין (ש"ס)
אדוני היושב ראש, בישיבה הקודמת אמרתי מספר דברים שלא אחזור עליהם אבל אתמול בהתייעצות שהייתה בין מספר חברי כנסת במשרד שלך יחד עם היועצת המשפטית ומנהל הוועדה העליתי מספר בעיות.

אני אומר שלא רק שאני בעד לתת לנהריה ולנתיבות את ההטבות אלא אני גם חתום על החוק הזה. אני חתום על החוק ואני בעד לתת. אבל העליתי מספר בעיות שלדעתי הן לא בעיות שוליות שאפשר לעבור עליהן לסדר היום. העליתי את הבעיה של זרעית, שתולה, שומרה, אבן מנחם, ישובים שהם יישובי גדר. הם בסיס צבאי לכל דבר ועניין. הייתי קורא להם מוצב צבאי. לא יכול להיות שהם יקבלו פחות מאשר מקבלת עיר. בשום פנים ואופן לא יכול להיות. אמרתי את זה בישיבה. אמרה לי היועצת המשפטית, ואני רוצה ששגית תשמע את מה שאני אומר, שזרעית מקבלת 12, אבל לא.
קריאה
כתוב 11.
יצחק וקנין (ש"ס)
לא יעלה על הדעת. עשינו תיקונים.
קריאה
משפחות שם מתפרקות. ישובים שמתפרקים.
שגית אפיק
אני אמרתי ששלושה ישובים מקבלים 11, ישוב אחד מקבל 12 וכל יתר הישובים ששני קילומטרים מקבלים 13 אחוזים. זרעית היא אחד משני הישובים שמקבלים 11.
יצחק וקנין (ש"ס)
אני שואל אותך איזו הגינות יכולה להיות כאן? העליתי את העניין של עברון, להבות הבשן וגונן. אני חושב שזה עוול גדול שנגרם ליישובי גדר. זה מוצב קדמי. רבותיי, לא יכול להיות שהעיר תקבל יותר ממנו. אין שם לא גן ילדים, לא מעון יום, לא כלום. אין מרפאה. אין כלום.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אבל יש הרבה חיילים.
יצחק וקנין (ש"ס)
מישהו יכול להבין שנהריה תקבל יותר מזרעית? אני חתום על החוק של נהריה, אני בעד נהריה, אני אצביע בעד נהריה, אבל לא יכול להיות שהיא תקבל יותר מזרעית. בשום פנים לא יכול להיות. שיבנו איזה פרמטר שרוצים. אם תפרתם את החליפה בגודל הזה, צריך לתפור אותה לאותם ישובים. אני אומר לכם, לא בגלל שהישובים יושבים כאן. אף אחד לא דיבר אתי אלא אני לבד אמרתי את הדברים. זה עוול נוראי שזועק לשמים. רבותיי, ישוב גדר, ישוב שאין בו כלום. אתם רוצים שתהיה הגירה? בבקשה, אז תשימו מוצב צבאי במקום וגמרנו.

אני חושב שהדבר הזה צריך לבוא לתיקון. אם הוא יתוקן, אני בעד ההצעה. שוב אני אומר שאני חתום על ההצעה של נהריה, אני בין אלה שמציעים את ההצעה הזאת ואני חושב שלנהריה כן מגיע. אני אומר את זה לאורך כל הדרך. גם לנתיבות וגם לישובים אחרים. אין לי בעיה עם זה אבל רבותיי, צריך לתקן את העיוות.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
יכול להיות שמזרע לא תהיה? היא צמודה.
היו"ר משה גפני
היא בפנים.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מי עוד בפנים?
היו"ר משה גפני
הרבה. נדבר על זה. היא צריכה לעשות עבודה. טיבי, אתה יוצא ברכוש גדול. נאמר אתמול שחורפיש בפנים.
מוסי רז (מרצ)
חורפיש דרוזים. לא מספיק לו.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני רוצה להזכיר למשרד האוצר שמטרת החוק נולדה כדי לתקן עיוותים שנוצרו בעקבות עדכון המדד הפריפריאלי. המדד הפריפריאלי שהיה עדיין בחיתוליו במהלך חקיקת החוק, בעצם התחילו רק לבחון את המדד הפריפריאלי, לא היווה חלק מהחקיקה הנוכחית ומהרגע שהוא נכנס לתוקף בתוך החקיקה הנוכחית, נוצרו עיוותים רבים בחקיקה. לכן הבאנו את תיקון החקיקה הזה, כדי לייצר את התיקונים.

אבל צריך להבין גם משרד האוצר ואגף התקציבים, שאנחנו יודעים שהתנגדתם לחוק, שהשינויים שנעשו בחוק כדי לתקן את העיוותים, הם לא יכולים להיות פרטניים ספציפיים לישוב אחד. אם אנחנו עושים את זה פרטנית וספציפית לישוב אחד, אנחנו בעצם בסכנה של עתירה לבג"ץ.
היו"ר משה גפני
לא. אני לא מביא. לא בג"ץ.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני אומר שנהיה בסכנה.
היו"ר משה גפני
אם מביאים ישוב, אני לא מביא את זה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני מסכים אתך. אני יודע.
היו"ר משה גפני
לא בג"ץ. אל תגיד לי בג"ץ. בג"ץ הוא לא מורה הדרך שלי.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
גם לא שלי.
היו"ר משה גפני
בסדר. אני לא מביא את זה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אבל זה המסר אדוני היושב ראש.
היו"ר משה גפני
כן. אתה צודק.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אנחנו לא רצינו לחוקק חוק פרטני ספציפי לישוב מסוים. דיברנו על קריטריונים רחבים ובתוך הקריטריונים ניסינו לייצר משוואה שהיא באמת פותרת את הבעיות שעלו לסדר יומה של הוועדה וכן, צריך לציין אדוני היושב ראש, שעל הדרך יש עוד מספר ישובים שייהנו כתוצאה מהתיקון הזה כי התיקון הזה הוא תיקון רחב ולא תיקון פרטני. מהרגע שאנחנו עושים את התיקון הזה ויש ישובים שנהנים, אז מה לעשות שזה עולה קצת יותר כסף.

בסוף בכל קונסטלציה שלא תהיה, העניין מוסכם ומסוכם עם שר האוצר משה כחלון. אני דיברתי אתו, הרב גפני דיבר אתו, ויש סיכום ברור אתו שהוא בעד המהלך והוא חושב שזה מהלך נכון וראוי.

בסך הכול מבחינה תקציבית כלכלית, כדי לסבר לאנשים את האוזן, זה סדר גודל שלל כ-60 מיליון שקלים פלוס-מינוס. זה לא יהיה יותר מזה. נכון, זו הצעת חוק תקציבית ולכן היא גם עברה ברוב של יותר מ-51 חברי כנסת והיא גם תעבור בקריאה שנייה ושלישית ברוב של יותר מ-51 חברי כנסת.

לך היושב ראש אני מציע שנלך על החקיקה שאנחנו שלמים אתה, גם אם היא תעלה לאוצר המדינה עוד כמה מיליוני שקלים. אני לא רואה שום סיכוי ששר האוצר יגיד לאנשי סיעתו, סיעת כולנו, להתנגד לחוק שמיטיב עם תושבי הפריפריה. אני מאוד מכבד את אגף התקציבים כמוך אבל גם אם הם יחליטו לומר שהם מתנגדים, זה לא אומר שהחוק הזה צריך להיעצר. החוק הזה יכול להמשיך לכנסת. אנחנו הריבון וההחלטה שלנו תחייב את אגף התקציבים לתת את הפתרונות הכלכליים. לכן בעניין הזה אני מציע לאדוני לגמור את החקיקה.

ספציפית לעניינים אני רוצה לדבר עליהם. עניין אחר הוא עניין נתיבות. בעניין נתיבות לא יכול להיות שיהיה פער בין נתיבות לאופקים. הן צריכות להיות שוות וזהות בתנאים שלהן. לא יכול להיות שמרחק של קילומטרים בודדים בין ישוב לישוב, יהיה שוני בגובה ההטבה. זו צריכה להיות הטבה זהה.

לעניין שדות נגב ומרחבים. מרגע שנתיבות ואופקים עולות לאזור ה-18 אחוזים או ה-16 אחוזים, זאת בערך העלייה שלהן, הפער בין שדות נגב ומרחבים לנתיבות ואופקים, הוא פער עצום. כשיש פער עצום, גם זה צריך להביא פתרון כי אנחנו לא רוצים להביא למצב שישוב שהוא גם סמוך לעיר, הוא בפער של 12-13 אחוזים ממנו.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אתה מתכוון מושב או קיבוץ.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מושב או קיבוץ. זה פער שהוא גדול מדי. אני לא אומר הם צריכים להיות זהים במפת ההטבות, ברור שצריך להיות פער בי אנחנו רוצים לעודד הגירה לרשויות החלשות ולאו דווקא לישובים חזקים, זה נכון, אבל הפער הוא צריך להיות פער סביר.

לעניין הצפון. אני חושב שאת נהריה כבר פתרנו בהצעת החוק הזאת והיא גם חייבת לעבור היום מהסיבה הפשוטה שהיו פערים שאין להם מה שנקרא שום קשר למציאות. מרגע שיש לנו עיר שרוצים לעודד לתוכה הגירה חיובית, לא יכול להיות שישובים מסביב לה יהיו בפערים גדולים לטובתם. זה צריך להיות פלוס-מינוס שווה להערכתי וברגע שזה יהיה שווה ונהריה תוכל לקבל את ההטבה שמגיעה לה, התחרות תהיה תחרות הוגנת ואזרחים יחליטו איפה הם רוצים לגור.

עניין כלכלי לא צריך להיות על הפרק, הרב גפני. על הפרק צריך להיות עניין חברתי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
צודק.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מה שנכון לתושבי הפריפריה, להעביר את זה כאן היום, ללכת לכנסת ולהעביר את זה כבר בימים הקרובים, וכנראה ביום שני הבא בקריאה שנייה ושלישית, ואם יחליט שר האוצר להגיד לאנשי סיעתו להתנגד, זה משהו שאני באופן אישי אופתע. אני יכול להבטיח לך אדוני היושב ראש שיימצא רוב להחלטה הזאת, גם עם חברי האופוזיציה שיצביעו בעדה כולם.
היו"ר משה גפני
אני מבקש להודיע לגבי הרביזיות. יש רביזיה אחת על הנושא של אתמול. הרביזיה תהיה בשעה 10:45 ובאותו זמן תהיה הרביזיה גם על החוק של מס הכנסה בנושא של מעונות ראש הממשלה. אני מבקש, אם אפשר להודיע שיהיו הצבעות על שתי רביזיות.

הממשלה, התייחסות.
מירי סביון
משנה למנהל רשות המסים.
היו"ר משה גפני
נטליה, את אחריה.
מירי סביון
נטליה תתחיל ואני אתייחס אחר כך.
נטליה מירנצ'וב
אני אתחיל בכללית. קבענו את המודל לפי דרישות הבג"ץ. לפי קריטריונים אחידים ושוויוניים שהוסכם עליהם הקריטריון הפריפריאלי, סוציו כלכלי וקירבה לגבול, עם איזה שהם נתונים פנימיים, ם איזושהי מסגרת תקציבית. אנחנו עדים למהלך שאנחנו פשוט מתרחקים ומתרחקים יותר ויותר ממה שבנינו וזו תופעה מסוכנת. עכשיו אומרים שלא יתכן שישוב קרוב לישוב אחר יקבל הטבות שונות אבל הם שונים בקריטריונים שקבענו. הם שונים באשכול סוציו כלכלי, הם שונים בצד הפריפריאלי. לכן הם שונים ולא בגלל שיש לנו איזה שהן רגשות אחרים כלפי אחד מהישובים האלה. זה מה שקבענו, זה מה שהמחוקק הצביע עליו וזה מה שיוצא במבחן התוצאה.

לכן אני מבקשת שלא יגידו כאן שלא יתכן זה ולא יתכן זה. זו התוצאה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני מתנצל שאמרתי. אני חוזר בי מדבריי. זו הייתה בדיחה. אני יכול להגיד מה שאני רוצה, את יודעת. אני חבר כנסת. חופש הביטוי אצלי אפילו הוא רחב יותר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מיקי לקח אותו הכי רחוק שאפשר.
נטליה מירנצ'וב
אני מתייחסת לדברים שהמחוקק אמר בזמנו.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
עם כל הכבוד, אנחנו לא עובדים אצל רשות המסים. אנחנו עובדים אצל הציבור.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
היושב ראש, אני רוצה לשאול האם עמדתכם לגבי נהריה היא חיובית או שגם לגבי נהריה אתם שליליים?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הם מתנגדים לכל.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני רוצה לשמוע בקולה.
נטליה מירנצ'וב
מקצועית אנחנו חושבים שהקריטריון שנקבע לגבי עיר גדולה, יש בו הגיון. אפשר להתווכח אם הגבול צריך לעבור ב-75,000 או 85,000. החליט השר ש-85,000, זה גם בסדר. יש לנו בעיה לגבי תחולת ההטבות שתהיה רטרואקטיבית ומירי תדבר על הבעיה התפעולית שיש לנו. אבללגבי נהריה, אנחנו יכולים לקבל את העמדה הזאת.
היו"ר משה גפני
אני רוצה שחברי הכנסת יאמרו את ההצעות.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
זה טוב שאתם יכולים לקבל. נראה איך זה יעזור לנו עם כל היתר.
היו"ר משה גפני
נראה איך אנחנו מתגברים על הבעיות האלה ונראה גם מה העלות שלהן. יש מי מחברי הכנסת שרוצים להציע עוד הצעות? אני רוצה לדעת אם יש עוד הצעות.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
כן. יש הצעות.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
גפני, המשמעות שאתה אמרת היא הסתייגות?
יצחק וקנין (ש"ס)
המשמעות שלי. אתמול נאמר לנו בתוך הישיבה הפנימית שזרעית, לא רק זרעית, ואני לא יודע אם מישהו מבין מה אני אומר. זו בעיה קריטית. אני לא יודע איך זרעית בכלל עומדת על 11. אני לא תופס את זה. זה מוצב צבאי ממדרגה ראשונה. לא יכול להיות שישוב לידו, אני לא יודע לפי אילו פרמטרים. זרעית ושתולה.
ז'קי סבג
איפה הייתם עד עכשיו? למה התעוררת עכשיו?
קריאה
זה מפריע לך שיישובי גדר יקבלו? אסור לנו לריב. אנחנו עוזרים גם לנהריה. אני מבקש ממך, עם כל הכבוד.
יצחק וקנין (ש"ס)
אתה רוצה לקבל יותר מזרעית. אין שם לא גן ילדים, לא מעון יום, אין מרפאה, אין כלום אלא מוצב פעיל. ישוב כזה שהיום חיים בו רק זקנים. אתה רוצה להגיד לי איך להתנהל כאן? עם כל הכבוד לך.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת וקנין, העלית אתמול את הנושא הזה.
יצחק וקנין (ש"ס)
העליתי את הנושא. אתם אמרתם במפורש שזרעית הולך להיפתר ושתולה הולכת להיפתר. זה מוצב צבאי. יש ישובים אחרים שמקבלים 13 לעומת זרעית.
היו"ר משה גפני
תכף נשמע את היועצת המשפטית. אנחנו דיברנו אתמול. זרעית, 11.
שגית אפיק
זאת הרשימה שאמרתי גם אתמול.
יצחק וקנין (ש"ס)
זה זועק לשמים.
היו"ר משה גפני
זרעית – 11. מרום גולן – 12. שומרה – 11. שתולה – 11. שלושה ישובים ששגית אמרה אתמול שהם 11. אמרנו שצריכים לפתור את הבעיה הזאת.
שגית אפיק
כל היתר – 13.
קריאה
כבוד היושב ראש, אני רוצה לומר משהו.
היו"ר משה גפני
אתה לא מדבר יותר. אני אוציא אותך. אי אפשר לנהל כך ישיבה. המתח הוא גבוה. לי אין בעיה, אני פשוט אסגור את הישיבה. אני מעדיף שלא יהיה חוק.
קריאה
אבל היא מטעה.
היו"ר משה גפני
ברחתי מזה? לשם כך קיימתי אתמול התייעצות, הבאתי את היועצת המשפטית. הנתונים היו לפנינו. אנחנו מדברים על ניסיון למצוא פתרון. זה שתריבו אחד עם השני, לא נרוויח כלום אלא אני אקום ואסגור את הישיבה ונבוא להצביע על ראש הממשלה כדי שיהיו לו מעונות.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, חברי הכנסת וכל השותפים לדיון החשוב הזה שהמכנה המשותף בין כולנו הוא הרצון לתקן עיוותים ולשדרג את התנאים. אני רוצה לומר משפט ראשון. הנכס הגדול של החוק הזה הוא יושב ראש הוועדה חבר הכנסת גפני. בלעדיו זה לא היה קורה. מדובר כאן על חוק של שני מיליארד שקלים שאלמלא הייתה הוועדה בראשותו מקדמת אותו, זה לא היה קורה. זה לא קרה בזכות הממשלה וזה קרה למרות כחלון והאוצר.
היו"ר משה גפני
כחלון עזר. אני חייב לומר את זה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אמרתי למרות כי זה היה בוויכוחים. אני רוצה לומר משהו עקרוני לחברות מהממשלה או לחברים. תקשיבו טוב למה שאני אומר. החוק הזה הוא חוק אישי ולא חוק של רשות או עירייה. בניגוד להטבות של תעשייה, חקלאות או הטבות אזוריות, זאת הטבה אישית. אין הבדל בהטבה אישית בין חבר מושב, קיבוץ, ישוב קהילתי או עיר. ההבחנה הזאת הייתה בזכותנו כשרצינו להקל במידה רבה על קריית שמונה ושלומי ולסלול את המסלול המאוד מסובך לחוק הזה שידענו שצריך לעשות בו תיקונים. צריך להבין שההטבה הזאת לא ניתנת לעיריית נהריה כי היא כביכול משרתת את האזור או קריית שמונה. היא ניתנת לאזרחים תושבים מכל המינים והצבעים.

לכן אני מראש מתקומם, כמי שהיה ראש מועצה אזורית וכמי שבא מהמרחב הכפרי, כי גברתי שגית, בחוק הזה מוציאים את המועצה האזורית. לא היו הרבה חוקים בכנסת שכתבו שזה כולל את זה ואת זה למעט מועצה אזורית. תארו לעצמכם שהיה כתוב למעט מישהו אחר, כי אז הייתה כאן מהפכה.
קריאה
תהיה מהפכה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לכן אני מבקש למחוק את המילה "למעט".
היו"ר משה גפני
לא נאומים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לא נאומים. אני רוצה לומר שיש לנו מספר הערות שעלו כמו להבות הבשן וגונן. יש לנו את עברון ואת יישובי הגדר ויש עוד. אתה העלית אתמול שאלות נוספות. מה בעצם אומרים החברים האלה? אם אתם מתקנים ופותחים, תכניסו גם אותנו מאחר ויש כאן נימוקים נכונים. אם נהריה תאושר מיידית, ספק מי ישמע את הטענות האחרות. אם נוצרת הלימה וקשר בין פתרונות לא רק לנהריה או לנתיבות כמו בישובים בדרום, אז אפשר.

הרב גפני הציע אתמול שתוקם ועדה.
היו"ר משה גפני
כן. אמרתי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
ועדה מצומצמת בתוכנו שתגבש את הפתרונות לכלל השאלות תוך כדי נחישות שלנו להאריך את החוק ולהחיל אותו על יותר. עכשיו השאלה, אדוני היושב ראש וחברי הכנסת, האם כאשר אנחנו נאשר עכשיו את נהריה – ואני בעד – אנחנו מטילים ספק ביכולת לטפל בבעיות האחרות או שאנחנו יוצרים התאמה בלוח זמנים, לא בישיבה עכשיו אולי כי זה לא מוכן. שלא יהיה פתרון מצד אחד כאן והפקרה מצד שני. לכן צריך למצוא כאן חיבור בין שני הדברים. תודה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. שגית, את רוצה להתייחס לנושא?
שגית אפיק
כן.
היו"ר משה גפני
רק לנושא המועצות האזוריות.
שגית אפיק
אני אתייחס רק לנושא של מועצה אזורית שחבר הכנסת ברושי מבקש להשמיט.
היו"ר משה גפני
לראשונה הוא מבקש.
שגית אפיק
לראשונה.
היו"ר משה גפני
אחרי 600 פעמים.
שגית אפיק
כן. נטליה הסבירה כאן שהם רואים הצדקה מקצועית לישוב עירוני. אני מעריכה שההצדקה המקצועית הזאת לא תהיה קיימת עוד אם אנחנו נוסיף גם את המועצות האזוריות כי אז בעצם זה לא יהיה ישוב עירוני, עיר שנותנת שירותים לסביבתה, אלא זה יהיה פשוט כל ישוב ולא תהיה לזה יותר התאמה מקצועית.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לא קשור להטבות מס.
נטליה מירנצ'וב
הפער של נהריה אל מול הסביבה שלה בעצם יישמר.
שגית אפיק
נכון.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
הפער יכול להישמר. זה לא הנימוק. הנימוק הזה הוא פסול.
היו"ר משה גפני
איתן, אנחנו לא נקיים את כלל הדיון על מה שאתה אומר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
על זה נצביע.
שגית אפיק
אי אפשר להחזיר את המועצה האזורית להגדרה של ישוב עירוני כאשר ההגדרה של ישוב עירוני באה לומר שיש עיר שנותנת שירותים ליישובי סביבתה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אין מושג כזה בהטבות מס. לא רלוונטי לעניין.
שגית אפיק
זה היה קריטריון שהוועדה קיבלה אותו. ישוב עירוני קיים בחוק עצמו. זה לא תיקון חדש שהמצאנו אותו עכשיו. יש ישוב עירוני צמוד גבול, יש ישוב עירוני בנגב. זה קיים כבר וזה קריטריון שהוועדה הכירה בו ורשות המסים קיבלה את הרציונל שעומד מאחוריו שמדובר בעיר כמו קריית שמונה, כמו ערים אחרות, שנותנות שירותים לישובים שהם ישובים קטנים יותר שנמצאים בסביבה ורצו לחזק את הערים האלה ולתת להם תוספת של הטבת מס על מנת למשוך לשם אוכלוסייה חזקה. זה היה הרציונל. נטליה גם כאן אמרה שהם רואים בזה הצדקה מקצועית והם יודעים לנמק את זה. הוועדה גם קיבלה את זה וסברנו שזה קריטריון ראוי.

מה שקרה בחקיקה המקורית, התייחסנו אך ורק לישובים בצפון, לישובים עירוניים שנמצאים בגדר שני קילומטרים. יש ישובים עירוניים בתוך תשעה קילומטרים ומה שנעשה כאן עכשיו זה בעצם לתקן את העיוות הזה כי בדרום כל ישוב עירוני זכאי לתוספת הזאת של הטבות המס. עכשיו יש כאן תיקון של העיוות הזה שיחול לא רק על נהריה אלא הוא יחול על עוד ישובים עירוניים.

אם אנחנו נבטל את המונח ישוב עירוני ונכניס גם את הישובים שבסביבה, אין שום הנמקה ואין שום רציונל ותכלית לקריטריון הזה והוא לא יכול לעמוד בשום מבחן משפטי שאני מכירה.
יצחק וקנין (ש"ס)
זה לא יעמוד משפטית. אני אוכיח שזה לא יעמוד משפטית.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מה ההבדל בין שדרות לניר-עם? הם שניהם באותו מרחק מהגבול.
מוסי רז (מרצ)
אחרי הדברים של חבר הכנסת ברושי, קל לי לדבר בקיצור. אני מבין שהייתה הגדרה של ישוב עירוני, עדיין קיימת, אני לא חושב שיש לי אתה בעייתיות מסוימת וצריך לעזור לערים בהרבה דברים, ברכבת, בתשתיות וכולי. אני לא בטוח שזה קשור לתושבים.

מה שלי נראה כאן מאוד חשוב זה לא ליצור את האפליה הזו בין ישובים מסוגים שונים. אני חושב שצריך להכניס לחוק את האפשרות לתת לכל יישובי קו העימות בצפון ואני גם אגיש את זה כהסתייגות.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
שנינו נגיש.
היו"ר משה גפני
על איזה ישובים אתה מדבר? צמודי גדר?
מוסי רז (מרצ)
כל הישובים שמוגדרים כקו עימות. אני אגיש על זה הסתייגות.
היו"ר משה גפני
משרד האוצר.
איליה כץ
אגף תקציבים. להתייחס לעניין הוועדה ולדבריו של חבר הכנסת ברושי וגם לגבי כמה דברים שעלו בוועדה הקודמת. אנחנו חושבים שאם מקימים ועדה כזאת, מן הראוי – וזה גם מופיע בחוק הנוכחי – שיוצגו המחקרים בכל הנוגע לאפקטיביות הטבת המס.
היו"ר משה גפני
יש כבר מחקרים?
איליה כץ
יש מחקר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לפי המחקרים שלכם לא היו מקימים את המדינה.
איליה כץ
אני אשמח לסיים את דבריי.
היו"ר משה גפני
איתן, זה לא מנומס.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אבל זו אמת.
היו"ר משה גפני
זו לא אמת. בן גוריון היה מתחשב באיליה?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לא. לבן גוריון הייתה אמירה: להחליף את היועצים.
איליה כץ
כמו שחבר הכנסת ברושי ציין, הטבת המס הזאת עולה 2 מיליארד שקלים ואני בטוח שחבר הכנסת ברושי יסכים שצריך לבדוק האם 2 מיליארד שקלים מחולקים בצורה אפקטיבית.
היו"ר משה גפני
חכה רגע. באופן זמני אני יושב ראש הוועדה הזאת. לא איתן ברושי. איתן ברושי הוא סגן היושב ראש. אנחנו היום מגישים חוק ביחד על החקלאות. הוא החזיר אותי בתשובה, לחקלאות.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני מוכרח לומר שזה לא היה קשה.
היו"ר משה גפני
איליה, יש בחוק, אנחנו הכנסנו את זה ביוזמתנו, שייעשה מחקר ויצטרכו להגיש את המחקר לוועדה עם כל מה שנלווה לעניין הזה. אתם מכירים את זה. אנחנו לא רוצים שילך כסף לאיבוד, כשבעצם אפשר להשתמש בכסף על פי המחקרים האלה לצרכים שונים אחרים, תיקונים וכל מה שנלווה לעניין. אנחנו מחכים למחקר הזה. יש מועד מתי צריך להגיש אותו .
איליה כץ
אדוני היושב ראש, רק לחדד, במחקר האחרון שפורסם בנושא הזה נמצא ש-12 אחוזים מהשכירים שגרים באותם ישובים שמקבלים את הטבות המס, ספק אם גרים באותם ישובים.
היו"ר משה גפני
זה לא הגון מה שאתה עושה עכשיו.
איליה כץ
למה זה לא הגון אדוני היושב ראש?
היו"ר משה גפני
עם כל הכבוד, אל תגיד לי מחקר. אני אתן לך עוד מחקרים.
איליה כץ
עולה שההטבה הזאת היא הון שחור.
היו"ר משה גפני
אני גרתי באופקים. אתה לא גרת שם. אני יודע מה זה עשה לישוב. עם כל הכבוד, איליה, יש חוק. זה לא עכשיו פרטצ' שאתם תבואו מאגף התקציבים ותגידו שהיה מחקר כזה ו-12 אחוזים שם ואף אחד לא יודע על מה אתם מדברים. יש חוק. החוק קובע איך עושים את זה. אני מאוד תומך בעניין הזה אבל שזה יהיה מסודר ויבוא לוועדה.
איליה כץ
זאת הייתה המלצתי, שזה יוצג לוועדת היישום. שהוועדה תראה את הדברים.
היו"ר משה גפני
בסדר. אחד הדברים הנכונים שאמרתם בקדנציה הזאת.
מירי סביון
חשוב לי לציין עוד נקודה. ההתייחסות שלנו היא באמת לנוסח שהועבר אלינו. מה שחשוב לי לציין בנושא שאנחנו מבקשים לתקן בנוסח שהובא לעיוננו, זה את הנושא של תחולת החוק. כרגע התחולה הרשומה היא משנת 2018. חשוב לי להבהיר שמדובר בתחולה רטרואקטיבית מתחילת השנה. כל המשק, שאלה המעסיקים בעיקרם, מתנהל במצב של הטבות כפי שהן קיימות היום. אם התחולה של החקיקה של השינוי הזה תעבור רטרואקטיבית, אנחנו יוצרים כאן בלגן שלם. מדובר כאן על עשרות אלפי אנשים שנמצאים בשוק העבודה ויושפעו מהתיקון הזה. מדובר כאן בדיווחים מתקנים, כנראה באלפי דיווחים מתקנים של מעסיקים שיצטרכו להחזיר את הכסף, לפנות לרשות המסים ולקבל החזרים. בסוף השנה הזאת אנשים, כדי לממש את ההטבות , יצטרכו להגיש דוחות, חלקם ידעו על כך וחלקם לא ידעו. כל החלה של החוק הזה מ-2018 באופן רטרואקטיבי יוצרת מבחינתנו קשיים תפעוליים שהופכים את היישום שלו למאוד מאוד קשה ומורכב, לא נוח ולא שוויוני לאוכלוסייה.

אנחנו מבקשים בהיבט היישומי של הדברים, ככל שהחקיקה הזאת תעבור, להחיל אותה בתחולה מ-2019. החלה רטרואקטיבית בסיטואציה כזאת ובזמן הזה של השנה, יוצרת קשיים מאוד מאוד גדולים ותביא לעיוות ביישום החקיקה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. גיורא זלץ.
גיורא זלץ
גם אני מצטרף לתודות ולהערכה לוועדה הזאת על עיסוק מקצועי בתחום הזה. אני רוצה לומר שני משפטים, אחד על ה-למה ואחד על ה-איך. אני רוצה להתחיל ולומר שהמשימה הגדולה היא באמת לוודא שההטבות האלה ימשיכו גם אחרי 2019 והלאה.

לגבי ה-למה. הוא מאוד חשוב. ההטבות האלה באות לתת לאנשים שחיים בעוטף ישראל, אנשים שחיים בעוטף ישראל, בדרום, בצפון, הטבות כאלה כדי שיהיה אפשר לחיות שם. הסיבה היא מאוד פשוטה. מכיוון שהחוסן של התושבים מורכב ממצב ביטחוני, שהצבא עובד עליו מאוד מאוד יפה אבל הוא גם מורכב מהתושבים.
היו"ר משה גפני
מה אתה מציע?
גיורא זלץ
קודם חשוב לי להסביר למה זה מאוד מאוד חשוב.

לגבי ה-איך. אני חושב שבמדדים שצוינו כאן, וכמו שנאמר, זה נכון שיש קריטריונים ואני חושב שצריך להבין את החשיבות ואת השוני בין הקריטריונים. אני חושב שלמדד הסוציו אקונומי יש פחות משמעות בהקשר הזה, בדיוק כפי שנאמר כאן כי אני חושב שהתושבים, בכל רשות יש תושבים מסוגים שונים. מה ששווה לכל התושבים בכל רשות זה המרחק שלהם מתל אביב והקרבה אל הגבול. לכן אני חושב שבדיונים שהצוות הזה עושה, המדד הפריפריאלי שמורכב גם מהקרבה לגבול וגם מהמרחק מתל אביב לירושלים, הוא צריך להיות המדד עם המשקל המרבי בתיקונים שתעשו.

חשוב לי מאוד כבוד היושב ראש שהצוות הזה, יהיה לו איזשהו מועד לסיום העבודה שלו כך שנוכל להכניס את זה לתיקונים של 2019.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. יורם ישראלי, ראש המועצה מטה אשר.
יורם ישראלי
אני אשתמש בשפה שלך כי אנחנו מאותו בית מדרש. במשך שנה שלמה הסברת לנו את החוק שבסלנג שלנו קוראים לו חוק גפני. הופעת בערך בנובמבר, ירדת מההר, הצגת לנו את הלוחות וכולנו אמרנו נעשה ונשמע. עד 31 בדצמבר ז'קי ידידי מנהריה, אני, עברון וכל הגליל המערבי, כולנו נהנינו מהטבות מס אחידות. ירד היושב ראש גפני מההר, הביא לנו את הבשורה וכולנו אמרנו נעשה ונשמע. פתאום יחיעם עם 400 מטרים ממני מקבלים 7 אחוזים ואני מקבל 12 אחוזים, ועברון מקבלים 7 אחוזים, ונהריה מקבלת 10 אחוזים ואין ציפור מצייצת. כולם בשקט. גפני ירד מההר ולא מערערים.

אני מבין שאנחנו עכשיו בשלב המשנה, הגמרא. מתחילים לפרש את החוק של גפני. זה השלב שאנחנו נמצאים בו. למה נהריה ככה, ואם נהריה כך – אז יעלה על הדעת שהחבר שהולך בכביש, אדון אשר שמואלי שגר 15 מטרים מתושבי עברון, יקבל פתאום בגלל שהוא תחת רשות עירונית יותר כסף מאדון יענקלה שיושב כאן?

הדברים הם כל כך מסובכים. אני לא נגד נהריה ואני לא רוצה שאנשי נהריה יכעסו עלי בגלל הדברים שלי. מגיע להם, אבל גם מגיע לאחרים. לכן אני אומר שאם אתה מתכוון ברצינות להקים ועדה שתפתח עכשיו מה שנקרא את התורה שבעל פה לחוק שלך, אז בסדר. מקובל. אבל אם אתה לא מסוגל לעשות את זה, ואני שומע כאן את כל הדברים שהעלו, בוא תחשוב מה עושים במצב הזה.
היו"ר משה גפני
מה שאמרתי, ואני חוזר על זה כמה פעמים, שבינואר 2019 הולך להיות שינוי בחוק הזה ולא בגלל שאנחנו משנים.
יורם ישראלי
אלה הקריטריונים.
שגית אפיק
זה בגלל הוראות השעה. לא הקריטריונים.
היו"ר משה גפני
כן, יש הוראות שעה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
שמסתיימות.
שגית אפיק
בדיוק.
היו"ר משה גפני
אבל זה לא רק זה. מאוד יכול להיות שאנחנו נעשה את הדיונים אצלנו, אנחנו נשמע את כולם ונגיד שאנחנו לא יכולים לעשות כלום. אני חושב שכן יכולים. אני חושב שצריך לעשות. יש הוראות שעה שפוקעות. אמרתי בהתחלה שאני לא הולך לשנות ופתאום נעשה איזה דברים שזה לא יהיה על פי קריטריונים אבל צריך לעשות את זה. אנחנו לא יכולים לחכות שהגזרה הזו תנחת עלינו.
יורם ישראלי
אנחנו מרגישים שברגע שתיגמר הבעיה של נהריה, אז זהו.
היו"ר משה גפני
לא. יושב כאן מיקי זוהר. תשאל אותו אם נגמרת הבעיה של נהריה, אם נגמרת הבעיה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
היא רק מתחילה.
היו"ר משה גפני
הנושא של צמודי גדר. אני מבקש לדעת אם אתם יודעים לתת לנו עלות, אם נעלה את זה שזה יהיה באחוז נוסף כמו נהריה. צמודי גדר.
נטליה מירנצ'וב
בשלוף אנחנו לא יכולים לעשות את החישובים.
יצחק וקנין (ש"ס)
לדעתי אין כאן יותר מחצי מיליון שקלים, שלושה ישובים. אני אומר את זה באחריות.
שגית אפיק
בתיקון האחרון שעשינו, הצעת החוק האחרונה בה הארכנו את הוראות השעה בשנה נוספת, הוספנו אחוז אחד לצמודי גדר. את זוכרת לומר? סך כל אותה הצעה הייתה 90 מיליון שקלים אבל זו הייתה הארכת כל הוראות השעה וגם התוספת של אחוז אחד לצמודי גדר.
נטליה מירנצ'וב
אני לא זוכרת את הפירוט. צריך לראות במה מדובר ולחשב.
קריאה
מדובר בשלושה ישובים.
שגית אפיק
אלה לא שלושה ישובים. אלה כל הישובים שבשני קילומטרים. אי אפשר להבחין בין ישובים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אדוני היושב ראש, אין שום בעיה להוסיף את האחוז הזה.
מירי סביון
אני חושבת שמכיוון שמדובר כאן בסכומים, לא נכון שננקוב בסכומים בשליפה. אם רוצים אומדנים לעלויות, צריך לעשות אותם.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אין לנו זמן.
מירי סביון
אנחנו לא יכולים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
יש כאן עוד שני ראשי מועצות. תנו להם לדבר. מהדרום.
היו"ר משה גפני
אני אתן. רגע. אני רוצה לפתור את הבעיות. אני לא רוצה לשמוע נאומים. יש כמה דברים נוספים שנוגעים לעיוותים שנעשו בעניין הזה. נניח אחרי שעתיים תוכלו לתת לנו אומדנים? אנחנו רוצים לגמור את זה היום.
איליה כץ
היושב ראש, לשנת 2018, אותם שינויים של המדד הפריפריאלי, נוספו 55 ישובים למפת מקבלי ההטבות. זה חוק שהוא מאוד מאוד עדין. כל שינוי בו, יכולות להיות לו הרבה מאוד השלכות רוחב.
היו"ר משה גפני
הבנתי.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אנחנו עושים כל שינוי באמת בפחד ממצב שזה ייפתח לגמרי.
איליה כץ
אלה 55 ישובים שלא תכננו להוסיף.
יצחק וקנין (ש"ס)
אם אני לוקח אותך עכשיו לזרעית, אתה תראה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הכול נבדק והכול נבחן לפני שאנחנו עושים את השינוי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
היית פעם בזרעית.
איליה כץ
כן.
היו"ר משה גפני
בניגוד למה שאתם אומרים, אני נוהג בעניין הזה בזהירות. אני מקבל הרבה ביקורת. אתם העליתם את העניין שאתם לא רוצים את זה רטרואקטיבית. הרי העברנו את זה ב-62 חברי כנסת במליאת הכנסת בניגוד לדעתכם. אתם רוצים שאני אעלה עם זה ואני אקבל 100 חברי כנסת? אני לא עושה את זה. אני מבקש לדעת. יש כאן כמה עיוותים שיכול להיות שיפתרו בעיות, יכול להיות שיפתרו את הבעיה עם נתיבות, עם אופקים, עם הנושא של עכו. יכול להיות שיפתרו כמה בעיות שאנחנו נשלם על זה שזה לא יהיה מינואר. מה דעתך?
איליה כץ
לא הבנתי.
היו"ר משה גפני
לא חשוב. אני גם לא שואל. אני מבקש שהיועצת המשפטית של הוועדה תביא תכנית שתפתור בעיות, תהיה על פי הקריטריונים, תוסיף אחוז אחד, תוסיף משהו.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
לא רק ליהודים. לאחרונה בכנסת יש נטייה כזאת. הטבות מס לערבים כמו לראש הממשלה. אני מבקש, אל תעשה דיל עם הליכוד.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אתה מוכן לתמוך בחוק הלאום ואנחנו ניתן לכם הטבות מס?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
בלאום שלי, כן.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אם תבטלו את חוק המואזין.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
בסופו של דבר חוק המואזין נקבר. מילה שלי היא מילה, מילה שלו היא מילה, אצלכם מילה היא לא מילה. חוק הנאום מתרסק לא בגללם ולא בגללנו.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
בואו נתקדם לבעיות האמיתיות.
היו"ר משה גפני
אפשר לחזור לשפיות? חבר הכנסת טיבי, הבנו . החלק האומנותי הסתיים ועכשיו אנחנו חוזרים לחוק.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אם אני לא אדע איזה ישובים ערביים יקבלו הטבה, אני מגיש רביזיה אפריורי.
היו"ר משה גפני
שאלת שאלה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
גם וקנין מקשיב.
היו"ר משה גפני
וקנין מקשיב. הוא גם יודע. גם אתה.
יצחק וקנין (ש"ס)
אני הכי הרבה מקשיב.
היו"ר משה גפני
שאלת שאלה. התשובה היא חד משמעית לא עומדת לדיון.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לא היה חוק שוויוני יותר מהחוק הזה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אתה שייך למפלגה שדפקה אותנו 50 שנים. כאן מדברים על יהדות התורה שאף פעם לא פגעה בנו.
היו"ר משה גפני
חשבת שכאן זה בין הלורדים? יש כאן את איתן ברושי, את אחמד טיבי ואת גפני וראשי רשויות. שום דבר לא הולך מאליו.

חבר הכנסת טיבי, אני רוצה לומר ברצינות. כאשר נעשה החוק הזה ומספר הישובים גדל מ-185 ישובים ל-506 ישובים, והייתה תוספת תקציבית - ואני משבח את שר האוצר על העניין הזה – אין מציאות כזאת שיהיה ישוב יהודי שיקבל ויהיה ישוב עם קריטריון והוא ערבי והוא לא מקבל או מקבל פחות. אין מציאות כזאת.
יצחק וקנין (ש"ס)
הישובים הערביים נכנסו לפי הקריטריונים.
היו"ר משה גפני
אני אתן לך את הרשימה.

מי ביקש את רשות הדיבור?
מאיר מסטאי
אני מגיע מהגיע זמן גליל. זה כבר דיון שני. כ-10 חודשים אנחנו עובדים גם עם נהריה ומלווים אותה, עוד מהצדק החלוקתי של מיקי. הנושא הזה של הקיבוצים שאנחנו מתעסקים אתם והישובים כמו זרעית ושתולה שהם צמודי גדר, אנחנו חושבים שאם מתכנסת כאן ועדה והוועדה הזאת תהיה אחרי החוק של נהריה, אנחנו נגיע ל-2020. לממשלה הבאה, לבחירות הבאות ונשכחנו פעם נוספת.
היו"ר משה גפני
מה זה נשכחנו? את מה אתה מייצג?
מאיר מסטאי
אני מייצג את הגיע זמן גליל.
היו"ר משה גפני
איזה ישוב שכחנו בגליל?
מאיר מסטאי
בהטבות המס.
היו"ר משה גפני
בהטבות המס, את מה שכחנו? הכנסנו את כולם.
מאיר מסטאי
יש פה עוול עם יישובי הגדר ויש כאן עוול עם להבות הבשן וגונן.
היו"ר משה גפני
מטפלים בזה. יישובי גדר, אנחנו לא מדברים על ועדה שהיא תצטרך לסיים לפני 2019.
מאיר מסטאי
אז תן להם עכשיו, לזרעית.
היו"ר משה גפני
רגע. אנחנו מדברים על יישובי גדר עכשיו, בחוק הזה.
מאיר מסטאי
אנחנו מנסים להגיע אליך כבר כמעט חודשיים. לא מצליחים.
היו"ר משה גפני
מה לעשות, אני גם לא מגיע לעצמי.
מאיר מסטאי
לא מצליחים להביא את החוק אליך. עם היועצים המשפטיים שלך אנחנו כן מדברים.
היו"ר משה גפני
מצוין.
מאיר מסטאי
אבל אנחנו חושבים שהבאנו לכאן חוק, אנחנו נמצאים במדד פריפריאלי 2, הגליל המזרחי, 80 קילומטרים מנהריה וזה חשוב לנו שנהריה תקבל.
היו"ר משה גפני
על איזה ישוב אתה מדבר? תן לי דוגמה.
מאיר מסטאי
אני מדבר על להבות הבשן, על גונן, ועכשיו החברים מזרעית שהגיעו.
היו"ר משה גפני
תכתבו את המכתבים יותר בעדינות.
מאיר מסטאי
אנחנו כותבים לכם מכתבים ומנמקים אותם.
היו"ר משה גפני
אנחנו מחפשים גם לזה פתרון.
מאיר מסטאי
מר גפני, אנחנו חושבים שאם הוועדה הזאת מתכנסת לאחר החוק של נהריה בקריאה השלישית, היא לא תטופל.
היו"ר משה גפני
אם נגיע למסקנה שאי אפשר לעזור להם, היא לא תטופל.
מאיר מסטאי
אני ממליץ לראש המועצה נמצא כאן להגיש בג"ץ כי זה לא יטופל.
היו"ר משה גפני
תודה. שמעון גואטה, ראש מועצה.
שמעון גואטה
שלום. כבוד היושב ראש, מה שהיא טענה קודם ואמרה שהישובים 11 והרוב 13, אני רוצה לומר לך שבישובים שעד 4 קילומטרים, 2.5 ו-2 קילומטרים, יש ישובים של 10.
היו"ר משה גפני
אבל הם לא צמודי גדר. לא עליהם דיברנו.
שגית אפיק
צמודי גדר הם בשני קילומטרים. לא בארבעה קילומטרים.
שמעון גואטה
עיני לא צרה בנהריה. תנו לנהריה אבל נהריה צריכה להיות פלטפורמה לכל הישובים. אני רואה מה אתם עשיתם, נתתם לשלומי. אני היום משווק מגרשים, אני רוצה לקלוט אוכלוסייה חזקה, באים אנשים שמקבלים 17. אתם רוצים לחסל את ההתיישבות. פשוט לחסל את ההתיישבות. אם בא בן אדם ורוצה לקנות באבן מנחם ורוצה לגור באבן מנחם, הוא מקבל 17 בשלומי, איך הוא יבוא? חבר'ה, למה? אותה פלטפורמה. יישובי גדר, מגיע להם ועוד איך מגיע להם אבל צריך לתת לכל הישובים של ארבעה קילומטרים ושל תשעה קילומטרים באותה מידה. להחריג את המועצות האזוריות? איזה חוק יכול להיות? באף מקום לא יכול לתפוס חוק כזה.
היו"ר משה גפני
תודה. מיותר אפילו שאני אתייחס לעניין הזה. הרי מה לי ולהתיישבות? תקשיב, גואטה, אנחנו חברים.
שמעון גואטה
חברים טובים. לא סתם.
היו"ר משה גפני
אין לי שום אינטרס, אין שם אף ישוב חרדי בכל הישובים שעשינו. אין לי שום אינטרס. אין לי חמאה על הראש. אני דואג להתיישבות. אני שברתי כאן את הראש. לשבת כאן ולשמוע שרוצים לחסל את ההתיישבות, למי יש כאן אינטרס לחסל את ההתיישבות? הייתי יושב בבית ולא עושה כלום.
קריאה
אבל זה מה שהוועדה עושה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אתה בטח לא חשוד בזה.
היו"ר משה גפני
אבל זה החוק.
שמעון גואטה
כבוד היושב ראש, ראש הרשות תומך במפלגה חרדית ועובד בשבילה. אני מזוהה עם מפלגה חרדית ואני אומר את זה בריש גלה. מה זה קשור?
היו"ר משה גפני
תקשיב לי רגע. אני חוזר על זה בפעם האלף אבל חייבים לומר את זה. יש קריטריונים. אין לי עניין בשלומי יותר ממעלות או במעלות יותר מנהריה. אין לי שום עניין בעניין הזה. אנחנו פועלים על פי קריטריונים. שלומי נכנסת לקריטריון. אני שאלתי את היועצת המשפטית, אני פחות נמצא בפרטים, איך שלומי הגיעה למצב כזה. היא הסבירה לי, בקריטריון. מה לעשות? התמזל מזלו והוא נכנס לקריטריון. זה מה שנטליה אמרה. זה עלה הרבה כסף אבל זה נכנס לקריטריון. היה ולגבי נהריה, ראינו את העוול הזה, עכשיו לגבי נתיבות. אני מבין שיש עוד כמה דברים.
שמעון גואטה
העוול הכי גדול הוא מעלה יוסף.
היו"ר משה גפני
בסדר. מעלה יוסף נמצאת בפסגה של הישובים הטובים. אני עוזר לך עכשיו בבחירות.
שמעון גואטה
אנחנו מתפתחים.
היו"ר משה גפני
אני אומר שזה מקום טוב.
שמעון גואטה
מקום מצוין אבל כבוד היושב ראש, אתה ביקרת בכפר ורדים.
היו"ר משה גפני
ולכן תמונת המצב היא כזאת שבה אנחנו צריכים לחפש פתרון לגבי כמה בעיות שעלו כאן.

זרעית, בבקשה.
יוסי אדוני
שלום כבוד היושב ראש, שלום לכולם.
היו"ר משה גפני
אנחנו כבר חודש עובדים בשבילך.
יוסי אדוני
אני יושב ראש הוועד של מושב זרעית. אני בא לכאן גם בשם מושב שומרה, מושב שתולה, ובשם כל יישובי מעלה יוסף ו הגליל.
היו"ר משה גפני
מה הבעיות שלכם? אנחנו מטפלים בזה.
יוסי אדוני
אני יודע שאתם מטפלים ואני רוצה להודות לכם על הטיפול.
היו"ר משה גפני
לא. עזוב. מה הבעיות?
יוסי אדוני
אני רוצה להעלות שתי סוגיות. הראשונה, הנושא שאתה רוצה להעלות בוועדה הבאה. חברים, אתם צריכים לשנות את המתווה הכללי על פי מרחקים מהגדר, מהגבול, ולעשות פרמטרים כך שמי שיותר קרוב לגדר, יקבל ולהשוות את כולם. גם בצפון יקבלו 20 אחוזים כמו בדרום וכן הלאה, על פי מרחקים מהגבול. כל הישובים במעלה יוסף, מרום גליל, צריכים לקבל אחוזים גבוהים אם אתם לא רוצים לרסק את ההתיישבות. זה בראייה רחבה.

אני יודע שיש כאן חברי כנסת – גם אתה היושב ראש – שדוחפים לדבר הזה, לשנות ולהשוות את התנאים וכמו שיש בדרום , יהיו גם בצפון ובכל גבולות המדינה, אם אתם רוצים לחזק את ההתיישבות. אנחנו נקראים השכפ"ץ של המדינה. אני מקווה שתובילו לשם ואני חושב שראשי הרשויות צריכים לדפוק על השולחן ולדחוף אתכם מאחור כדי להוביל את המהלך הזה בעתיד.

סוגיה שנייה. העיוות עליו אני מדבר הוא לגבי כל יישובי הגדר. נכון להיום בגבולה הצפוני של המדינה, שני קילומטרים, מקבלים 13 אחוזים הנחה ותקרה של 207,000 שקלים למעט שלושה ישובים שנפלו בין הטיפות וזה העיוות. הישובים האלה קורסים. אני שומע כאן אנשים מדברים וחושבים שהגיע שלום לארצנו אבל עדיין לא הלכנו לעשות קניות בשוק בביירות. הישובים האלה קורסים. משפחות קורסות במושב זרעית, שתולה, שומרה, אבן מנחם, גורן, גרנות. יש עוד ישובים שקורסים שם. התעשייה בורחת מאתנו, הישובים שלנו בורחים ובשביל להביא אותם, אנחנו צריכים לתמרץ אותם.
היו"ר משה גפני
מה אתה מבקש?
יוסי אדוני
אני מבקש לתקן את העיוות. הוועדה של 2019, אנחנו נצטרך להילחם בעזרתכם ולהוביל למהלך שישווה את התנאים, 20 אחוזים, לכל הישובים בגבולות המדינה וככל שמתרחקים מהגבול, האחוז יורד. נכון לעכשיו מושב זרעית, מושב שתולה, מושב שומרה, אלה שלושת הישובים שנכון לעכשיו יש ביכולתכם לתקן את העיוות מה גם שהם היו צריכים לקבל את התוספת הזאת עוד לפני שנתיים ועוד לפני שנה וחצי. אנחנו העלינו את הנושא הזה מספר פעמים גם בוועדה של צדק חלוקתי וגם אצלך, הוצאתי אני בעצמי מכתבים והגשנו את הבקשות האלה. בתיקון האחרון שאתה הובלת וייאמר לזכותך שיישובי מטה אשר צמודי גדר כמו ראש הנקרה, חניתה, דיברנו גם לתקן את העיוות לגבי זרעית, שתולה ושומרה, אבל עוד פעם הם נפלטו.

בינתיים, מה קורה כאן? כולנו מדברים ויש כאן שלושה ישובים ומשפחות שכל היום חיילים מסתובבים בין הבתים שלהם. אף אחד במדינה לא מודע למה שקורה שם. משפחות קורסות. למה הוא מקבל 13 ואני מקבל 15. גרים על הגבול. כל היום חיילים, כוננות, צבא. כולם שכחו שב-2006, משם חטפו את החיילים? כולם שכחו שכל יום מחפשים לנו דרכי מילוט? כולם שכחו שכל היום החיזבאללה מתכנן לכבוש את הגליל וזרעית הוא אחד היעדים וכך גם שתולה ושומרה ואבן מנחם? אבל כאן מדברים ואומרים, לא, נדחה את זה. זה עיוות שהיה צריך לתקן אותו לפני שנתיים, לא היום ולא מחר. לפני שנתיים היו צריכים לתקן את העיוות ביישובי הגדר האלה. העמדה שלי , אני מקווה שאתה תוביל את זה בעזרת כל חברי הכנסת, ואיציק וקנין יישר כוח, וברושי ומיקי זוהר, ויש חברי כנסת נוספים. כל יישובי הגדר הם השכפ"ץ של המדינה. זאת התיישבות, צריך לתת לכולם 20 אחוזים הנחה במס, ליישובי הגדר. עד תשעה קילומטרים לתת להם 15 אחוזים הנחה. כולם צריכים לקבל בצורה שוויונית, אם רוצים באמת לפתור ולא לשכוח שהמציאו את הנושא הזה, הטבות ממס, בגלל מרחק מהגדר. לא מצב סוציו. לא יכול להיות שהשכן שלי הוא מיליונר אבל עוד 70 תושבים הם עניים וצריכים לשלם את המחיר.

אני לא צריך לשלם על כך שכל הצעירים שלנו הולכים ליחידות קרביות. אני לא צריך לשלם על זה שהתלמידים שלנו מוציאים תוצאות טובות בבגרויות. אנחנו לא צריכים לשלם על זה. את העיוות הזה היה צריך לתקן לפני שנתיים ואנחנו נשמח, אתם תעלו חיוך למספר משפחות כאשר כל הזמן חיילים מסתובבים שם. אנחנו מודים לך.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, אני אדבר ממש בקצרה. ראשית, אני חושב שמגיעה לך הערכה מאוד מאוד גדולה בחקיקה של החוק הזה ובכל הדחיפה של העניין בשנים האחרונות. זאת לא משימה פשוטה כלל ועיקר וצריך לומר את האמת. לא משנה איזה קריטריונים ואיזה קו הוועדה מתחה ותמתח בעתיד, תמיד השלב הבא בעניין יהיה הישוב שלא קיבל מספיק, הוא נמצא כמה קילומטרים מחוץ לעניין.

יחד עם זאת, בהחלט מקובלת עלי גישתו של גיורא זלץ. אני חושב שהקריטריון העיקרי והמשמעותי והרלוונטי הוא מרחק מהמרכז וכמובן סמיכות לגבול. זה אותו הדבר. פחות הדיפרנציאליות שעושים בתוך האזור עצמו.

השאלה שלי מוכוונת או לייעוץ המשפטי או לראשי הרשויות. אני מבקש שתדברו לא רק בשפה של ישובים אלא גם בשפה של קריטריון. בסוף השינוי שאותו אתם מבקשים הוא למעשה הכנסה או יותר משקל של קריטריון של סמיכות לגדר, אם אני מבין נכון.
קריאה
אתה מבין נכון.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
מה שנקרא קו עימות, צמודי גדר. העניין של קו העימות, זו הגדרה בחוק של משרד הביטחון? שלמי זה?
קריאה
משרד הביטחון.
היו"ר משה גפני
לא. הנושא עליו אנחנו התבססנו כל הזמן הוא נושא של החלטות ממשלה. זאת אומרת, אנחנו לא יצרנו קריטריון. אמרנו שהקריטריון הזה נותן כך וכך אחוזים. אנחנו יכולים לשנות את האחוזים אבל הקריטריון הוא על פי החלטת ממשלה. מה שהממשלה החליטה, שהנושא הוא נושא ביטחוני. הביאו לי החלטת ממשלה לגבי הישוב האזרחי שהוא ישוב עורפי. אין החלטת ממשלה כזאת. זאת אומרת, אם אנחנו מתחילים לייצר החלטות ולהחליט מה פריפריאלי ומה ביטחוני, אנחנו לא גומרים את העניין ואין חוק. אנחנו התבססנו על מה שהממשלה החליטה. הממשלה הייתה צריכה להחליט גם את החוק הזה אבל לזה לא היה לה אומץ. ישב ראש הממשלה ושר האוצר ושרים בכירים בממשלה וישבתי אתם. הם הזהירו אותי מהחוק הזה. הם אמרו, תדע לך שאתה תיכווה, אל תכניס את הידיים שלך לנושא. לא קיבלתי את ההצעה הזאת. היה שלב שכמעט התייאשתי אבל לא קיבלתי את ההצעה הזאת ונכנסתי. אין לי פריימריס. אני יכול לדבר אובייקטיבית לגמרי. אני אומר את האמת. אם היית יודע איזה מסכת לחצים עברה בעניין הזה, אני יכול לספר לך אבל אלה דברים שאתה יכול גם להבין לבד, את מי רצו להכניס ואת מי צו להוציא. הכול נעשה על פי קריטריונים.

נכון שאני חושב שהיות והולכים להיות עכשיו שינויים דרמטיים, אנחנו צריכים בצוות, מה שדיברנו כל הזמן, להיערך לזה. זה לא רחוק. זה סוף 2018. אתה תתחיל לשמוע זעקות שבר בכל מיני מקומות. לא השתנה שום דבר דרמטי ולכן אנחנו צריכים להיערך לזה. לא אצליח, אני ארים ידיים. זה תפקיד הממשלה ולא תפקיד הכנסת. אנחנו יצרנו כאן משוואה שהיא איננה נכונה מבחינת סדרי שלטון. את החוק הזה הייתה צריכה להביא הממשלה לפני עשר שנים.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
צהרים טובים. אני מתנצל שלא הייתי כאן בתחילת הדיון. אני חושב שאנחנו שומעים כאן דברים מאוד מאוד חשובים. כבוד היושב ראש, אני חושב שהעברת כאן חוק מאוד מאוד חשוב אבל כאשר מעבירים חוק כזה, ברור לחלוטין שזה חוק שהוא ברמה הלאומית וצריך להיות מוכנים – ואני אומר את זה גם לאוצר וגם לממשלה – ולהבין שברמה כזאת יש וצריך לעשות תיקונים כאלה ואחרים. זה ברור לחלוטין. אני חושב שאנחנו נמצאים כרגע בסיטואציה שאנחנו יודעים יחסית טוב לאבחן היכן החריקות בחוק. אני חושב שאתמול עשינו פגישה מאוד חשובה של מספר חברי כנסת שמאוד מאוד אכפת להם הנושא הזה.

הקריטריון הביטחוני הוא הקריטריון המוביל. נקודה. רבותיי, יש לנו ישובים שאנחנו לפני עשרות שנים הבאנו לשם נשים ומסיבות כאלה ואחרות הישובים האלה היום בקשיים. הישובים האלה בקשיים וצריך להודות בכך. לא יתכן ברמה הלאומית שהישובים האלה יקרסו. זה פשוט לא יכול להיות. זו פגיעה בביטחון המדינה בעניין הזה. זרעית מבחינתי, כאחד שעשה כמה דברים בצבא בעניין הזה, זה מוצב צבאי שממנו יוצאים לפעילות בלבנון. לכן הסיפור של צמודי גדר, ואנחנו מדברים כאן על מספר ישובים צמודי גדר, אתה יודע מה כבוד היושב ראש? אני מכה על חטא שאנחנו עת דיברנו על נושא אדמית וראש הנקרה ואילון ועשינו את התיקון - - -
יצחק וקנין (ש"ס)
ותיקנו את זה.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
ותיקנו את זה, אני מודה שאני לא יודע כרגע להסביר לעצמי למה זרעית לא הייתה שם.
קריאה
זרעית ושומרה.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
אלה ישובים כמו חניתה. לצורך העניין הם כמו חניתה. גם משם רואים את דגלי חיזבאללה.
היו"ר משה גפני
התיקון חל גם על זרעית. בגלל המדד הסוציו אקונומי הגבוה היא לא נמצאת. צריך למצוא לזה פתרון. אני מסכים.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
צריך למצוא לזה פתרון.
היו"ר משה גפני
לא ששכחנו אותה.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
אנחנו צריכים למצוא לזה פתרון. הם נמצאים בקריטריון עליון.

אני חושב שלצמודי הגדר אנחנו צריכים למצוא פתרון מיידי. אלה שנמצאים על הגדר – זרעית, שתולה – צריך למצוא פתרון מיידי.

לגבי העיוותים האחרים. אני חושב שסיכמנו אתמול, ואני רוצה שזה יובא לסיכום, שנקים צוות שעוסק בעיוותים האלה. אני חושב שאם חבורת חברי כנסת ביחד אתך תבוא עם אמירות מאוד בהירות ובדוקות באשר למה צריך לתקן – גונן, להבות, עברון – אנחנו יודעים היום למקד מאוד מדויק את מה אנחנו צריכים לתקן, אני חושב שאת זה אפשר לפתור לקראת 2019. אנחנו צריכים להיות מחויבים – ואני אומר את זה כאן לאנשים – לעשייה הזאת. לא לתת לפגרה לדחוק את זה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. עודד פורר.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
כמו שאמרתי לך כבר ואמרתי בעבר, הטבות המס האלה בראש ובראשונה נולדו מצרכים ביטחוניים. צריך לזכור את זה ולהזכיר את זה. כמו שגם ידענו עת חוקקנו בהתחלה את הטבות המס, הנושא הזה תמיד יישאר על סדר יומה של הוועדה. אנחנו נהיה חייבים למצוא כאן את הפתרון שייתן מענה לישובים ברמה הביטחונית, גם גונן, גם להבות הבשן, שדה פקטו יש לתושבים שם הוצאות מעבר לשוטף, וגם בוודאי ישובים צמודי גדר.

מהצד השני כל פעם שאנחנו צריכים לעשות תיקון, אנחנו עושים אותו כפי שעשינו גם בעבר, עת תיקנו את התיקונים. תיקנו בחוק הזה כמה וכמה תיקונים לאורך הדרך וזה אחד מהתיקונים שאנחנו חייבים לעשות גם בשביל נהריה ונתיבות.
היו"ר משה גפני
אני הולך להצביע.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אפשר להצביע. אנחנו שלושה.
היו"ר משה גפני
בפני עומדות שתי ברירות. ברירה אחת היא לדחות את ההצבעה לסוף היום, לאפשר למשרד האוצר לבדוק את העלויות. אמרתי את זה בהתחלה. אני לא הולך להתפרע עם העניין. אני יכול לחכות עם ההצבעה עד שמשרד האוצר יאמר מה העלויות. אני חושב שהעלויות הן מזעריות באופן כללי.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
העלויות של התוספות?
היו"ר משה גפני
של התוספות. יש שם גם הפחתות וגם תוספות. לפי דעתי זה לא כצעקתה ואפשר לעמוד בקריטריונים האלה. בין היתר למשל את יישובי הגבול להעלות באחוז אחד. אני לא חושב שזאת עלות גדולה, אבל אז נהריה ויישובי הגדר שווים.
קריאה
זה תמיד היה כך.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
לנהריה אין בעיה עם זה.
היו"ר משה גפני
בנהריה אנחנו לא נוגעים. עם כל הכבוד, אנחנו לא דנים על נהריה. אנחנו דנים על זה שאנחנו עומדים בקריטריונים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני רוצה להגיש את הנוסח הסופי של החוק ולדבר על הסעיפים.
היו"ר משה גפני
בבקשה. תגיש אותם. אני הולך לאפשרות השנייה. אם בדברים שלו אכן מתברר שזה דבר סביר, כמו שאמרתי קודם - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
זה דבר סביר מאוד.
היו"ר משה גפני
אנחנו נצביע ואני אגיש רביזיה. אני אאפשר להם במשך הזמן הזה להגיד את העלויות. אנחנו נראה מה מצב העלויות. אם הן גבוהות מאוד, אני אחזיר את זה לוועדה ונצביע על זה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אם הן לא יהיו גבוהות, איך הם יחסכו כסף?
היו"ר משה גפני
אתה רוצה להחליף אותי כיושב ראש ועדה?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא. אין לי יומרות כאלו. אתה רוצה להחליף אותו כיושב ראש ועדת הכנסת?
היו"ר משה גפני
לא.

אם אכן יתברר שהעלויות הן נמוכות כמו שאנחנו סבורים, שאין בזה עלות גבוהה, אני אבטל את הרביזיה. אבל אנחנו מאפשרים לממשלה – אני לא רוצה להתנהל בצורה כזאת שכאילו הממשלה תנהל מאבק נגד העניין. אני לא יודע מה היכולות שלהם, אבל אני לא רוצה בעניין הזה עימות מכיוון שמשרד האוצר, אמרתי, שר האוצר ומשרד האוצר, עזר לי בחוק הזה. נקודה. המציאות היא שהתחלנו ב-850 מיליון ואנחנו נמצאים אי שם ב-2 מיליארד. זה לא יכול היה לבוא מאליו, אם לא משרד האוצר.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
קודם כל, יישובי הגדר. אמרנו תוספת של אחוז אחד.
שגית אפיק
ליישובים שהם בשני קילומטרים, אתה מציע להוסיף תוספת של אחוז אחד.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
כן. אחוז אחד.

אשכול פריפריאלי שלוש, במקום המספר 80 יבוא המספר 90.
שגית אפיק
אתה מדבר על הניקוד.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
על הניקוד.

אשכול פריפריאלי ארבע, במקום המספר 50 יבוא המספר 60.

אשכול פריפריאלי 1 או 2, במקום המספר 100 יבוא המספר 105.

ישוב עירוני בנגב, יש בונוס שלקחנו אותו בדיון הראשון של 42,000 שקלים.
שגית אפיק
מדד חברתי-כלכלי 3.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
כן. אני מבקש להחזיר אותו. לקחנו אותו ואני מבקש להחזיר אותו אבל אני גם אנסח שם סעיף סייג כדי שהאוצר לא יצא מגדרו, שבכל מצב , לא משנה מה, התקרה לא תעלה על 205,000 שקלים.
שגית אפיק
רק לגבי התוספות לישוב עירוני.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
כן. אני מגביל את התקרה ל-205,000 שקלים.
נטליה מירנצ'וב
אני כבר אומרת שיש כאן עלויות גבוהות. כל זמן שמזיזים את הנקודות, זה מעביר.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
תבדקי. יש לך עד סוף היום אפשרות לבדוק. תבדקי ותביאי לנו סכום מדויק.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אתה יכול לחזור על הנקודה השנייה והשלישית? אחרי תוספת אחוז אחד לקו עימות.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אחרי אחוז של קו עימות, באשכול פריפריאלי 3, במקום ניקוד של 80, אני מוסיף את הניקוד ל-90. באשכול פריפריאלי 4, במקום ניקוד של 50, אני מוסיף את הניקוד ל-60. באשכול פריפריאלי 1 ו-2, במקום הניקוד 100, אני מוסיף את הניקוד ל-105.
קריאה
למה לא 120? תבדוק את זה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני בדקתי. אנחנו אנשים שעושים שיעורי בית.

ישוב עירוני בנגב, אמרנו שמחזירים את הבונוס שלקחנו אבל מגבילים את התקרה ל-205,000 שקלים. זה לא יחצה את ה-205,000 שקלים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לגבי גונן ולהבות, הגדרת הגבול ולא הגדרת התנאים.
קריאה
זה לא משפיע על להבות הבשן.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני שואל אותו.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אדוני, בוא נצביע. אתה מגיש רביזיה וברביזיה אפשר לפתוח הכול.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, החוק הזה הוא חוק שנתפר למטרות ברורות. אני לא רוצה להתווכח.
היו"ר משה גפני
מה המטרות הברורות? לפי ההצעה הזאת ייכנסו לכאן מה שזלץ ביקש.
גיורא זלץ
לא. מה שאנחנו דיברנו זה שההגדרה של הצבא כקדימות תיחשב כמו קדימות. תשעה קילומטרים או קו עימות על פי הצבא. זה מה שביקשנו שייכנס.
שגית אפיק
אתם ביקשתם קריטריון חדש ואי אפשר לעשות אותו. זה מה שאתם מבקשים, עוד קריטריון שגם אותו אי אפשר לעשות.
היו"ר משה גפני
אנחנו עושים הפסקה וקודם כל מצביעים על הרביזיות.

מי בעד הרביזיה על החוק של מעונות ראש הממשלה עליו הצבענו קודם?
מיקי לוי (יש עתיד)
אם אני אעביר את הווילה בקיסריה לישוב סמוך גדר, אני אצביע בעד.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
יש כאן מפלגות שרוצות שקיסריה תהיה סמוכת גדר.
היו"ר משה גפני
מי בעד?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אין לך רוב.
היו"ר משה גפני
הצבעה
בעד – 5
נגד – 6
הרביזיה לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
הרביזיה לא התקבלה.

אני עובר לרביזיה השנייה לגבי העברה של משרד הפנים לרשויות המקומיות לאחר שששי דקל הביא את הרשימה.
טמיר כהן
פניות מספר 81 ו-82.
היו"ר משה גפני
מי בעד הרביזיה? מי נגד?

הצבעה
בעד – 5
נגד – 6
הרביזיה לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
הרביזיה לא התקבלה.

לגבי הצעת חוק הטבות המס, אני אכנס את הוועדה בסוף היום. אמרתי בתחילת הישיבה ואני מבקש את הקשבת האוצר. אני מבקש בתוך שעתיים או בתוך שלוש שעות – אני היום מצביע – שתאמרו את הנתונים לגבי הנושא של העלויות ועל מה אנחנו מדברים. הרי חלק אנחנו מורידים. אתם גם ביקשתם שזה לא יהיה מה-1 בינואר 2018. אנחנו נתחשב בבקשות שלכם כדי שהעלויות וכל מה שנלווה לעניין הזה יהיו פחות.

אני מבקש תשובות על כל מה שעלה כאן. עלה הנושא של גונן, עלה הנושא של צמודי הגדר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
להבות הבשן, גונן ועברון.
היו"ר משה גפני
עברון לא יהיה.

הם מבקשים שלא נצביע. הם אומרים שאז אנחנו מעמידים אותם במצב כאילו כל מה שעכשיו יבוא, אנחנו מאשימים אותם. אנחנו לא מאשימים אותם. אנחנו רוצים את הנתונים. אני לא אצביע בלי שכל חברי הוועדה ידעו על מה אני מצביע, גם אם מישהו לא יוכל להיות כאן. לא אצביע בלי זה. זה חוק שיהיה בהסכמה. הוא לא חוק שיהיה באוויר. בטוח יהיה צמודי גדר. בטוח. על זה גם דיברנו בהתייעצות. לא תהיה נהריה יותר מזרעית.
קריאה
ובטוח תהיה נהריה.
היו"ר משה גפני
בטוח תהיה נהריה. בנהריה לא נשנה כלום. בטוח תהיה נתיבות וגם שם לא נשנה. יש שם עוד כמה בעיות שהתגלו שהן לא משנת את החוק אבל משנה בעלויות, מה שקודם היועצת המשפטית כתבה, להעלות באחוז מסוים. אם מישהו חושב, רבותיי וחברי ראשי הרשויות, אם אתם חושבים שעכשיו בהזדמנות החגיגית הזאת נעשה מהפכה ונשנה את הכול – לא יהיה. מה שאנחנו מנסים לעשות זה להעלות קצת את הניקוד, להביא את זה למצב שיהיה קצת יותר טוב ואז אנחנו מתקרבים ב-2019 עם שינוי, אם נוכל לעשות, כללי. יכול להיות שנקבל את ההצעה הזאת אבל שתדעו, ואתם יודעים את זה, שמה שקורה בכל הדבר הזה זה שבסוף גם מסתכלים מה יש לשכן. יכול להיות שאנחנו נחליט לעשות הכול שווה אבל אז זה לא יהיה חוק של הטבות מס.

תודה רבה. אני עושה הפסקה עד אחרי סיום הישיבה במליאה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:54.

קוד המקור של הנתונים