ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 17/07/2018

דו"ח מחמ"ד- מחלקת המדינה האמריקאית

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



14
ועדת משנה למאבק בסחר בנשים ובזנות
17/07/2018


מושב רביעי


פרוטוקול מס' 38
מישיבת ועדת המשנה של הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי
למאבק בסחר בנשים ובזנות
יום שלישי, ה' באב התשע"ח (17 ביולי 2018), שעה 09:30
סדר היום
1. דו"ח מחמ"ד- מחלקת המדינה האמריקאית
2. המלצות ומסקנות פרויקט מיפוי צרכים ומענים לאוכלוסיות פגיעות שעברו עינוי בסיני
נכחו
חברי הוועדה: עליזה לביא – היו"ר
חברי הכנסת
מוסי רז
מוזמנים
מייקל סנואדן - שגרירות ארצות הברית

כריסטי לדרידג' - שגרירות ארצות הברית

ענת בן נון - שגרירות ארצות הברית

דינה דומיניץ - עו"ד, מתאמת המאבק בסחר בבני אדם, משרד המשפטים

סטפני קולטון - מתמחה, משרד המשפטים

שרון כהן - מינהל הסדרה ואכיפה, משרד העבודה והרווחה

נועם כאהן - לשכה משפטית, רשות האוכלוסין ההגירה ומעברי הגבול

שרית פרץ - רפ"ק, ראש חוליות סחר בבני אדם, משטרת ישראל

בוסנה מהרט יצפה - לשכה משפטית, המשרד לבטחון הפנים

מיכל יוסיפוף - רשות האוכלוסין וההגירה

דבורה לילך בן ישעיהו - ממונה בכירה אגף חקיקה, המוסד לביטוח לאומי

שלומית שבו - רמ"ח מודיעין, רשות שדות התעופה

רחל להבה - רמ"ח תעשיה וניהול, רשות שדות התעופה

עדי דרורי-אברהם - רכזת פעילות ציבורית, ארגוני סיוע לפליטים

ח'אלד דגש - ממונה חקיקה, לשכת עו"ד

טל שטיינר - המוקד לפליטים ולמהגרים

הדס צוקרט - ראש צוות המרכז הארצי לטיפול בשורדי עבדות וסחר, מסיל"ה

מיכל שכטר - רכזת פרויקט ליווי קורבנות עינויים, א.ס.ף

אסתר אמי סער - מנהלת המאבק בסחר בבני אדם, המוקד לפליטים ולמהגרים

איילת רוזין - נציגת איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי/ות תקיפה מינית

יסמין קונפינו - מנהלת המסגרות לטיפול בקורבנות סחר, "מעגן" - מקלט לקורבנות סחר בנשים

ניצן כהנא - עו"ד, המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות

יערה חלקון - אשת צוות, המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות

טל שטיינר - מנהלת המחלקה המשפטית, מוקד לסיוע לעובדים זרים

עלוה קולן - מקדמת מדיניות, פורום ארגוני הפליטים ומבקשי המקלט בישראל

תהל רן - שחקנית ויוצרת

שירי בין - במאית שותפה בהצגה המשמיעה קולן של נשים
ייעוץ משפטי
ענת מימון
מנהלת הוועדה
אריאלה אהרון
רישום פרלמנטרי
עופרה ארגס – חבר תרגומים


דו"ח מחמ"ד- מחלקת המדינה האמריקאית

המלצות ומסקנות פרויקט מיפוי צרכים ומענים לאוכלוסיות פגיעות שעברו עינוי בסיני
היו"ר עליזה לביא
בוקר טוב לכולם. אני שמחה מאוד לפתוח את הדיון שלנו ה בוקר, זה לא סוד שהדיון הזה נתקל בכמה קשיים אבל אנחנו כאן למרות הכל, יצאתי אתמול מהכנסת ב-4:45 בבוקר, המליאה עבדה עד 7:00 בבוקר ותתחדש ב-10:30, אנחנו חייבות לסיים ב-10:25, אני מודה למנהלת הוועדה ולצוות על כך שהצליחו להכניס את הדיון הזה.

הדיון שלנו הבוקר יום שלישי ה' באב תשע"ח 17.7.2018 באמת עוסק בדו"ח מחמ"ד, מחלקת המדינה האמריקנית, ואנחנו נציג אותו. כמו שכולן יודעות, היינו צריכות גם לדון בנתוני הדו"ח של מיפוי וזיהוי אוכלוסיות קורבנות סחר. אז אנחנו לא נשמע את הדו"ח הזה הבוקר וזה גם הקרין על השאלה אם נקיים הבוקר את הדיון, ואני קודם כל נענית לבקשה של הארגונים כן לקיים את הדיון הזה הבוקר. אני מודה ששקלנו גם בהצטברות של המציאות והנתונים, ואי הנתונים, לשקול לדחות את זה לראשית המושב, אבל גם נסיים מושב, ובאמת יש לנו ברוך השם הישגים מאוד יפים במושב הזה, שיתוף פעולה פורץ דרך של כולנו ושל התגייסות רבה בזרועות מגוונות, אז גם צריך לומר תודה על היש וגם צריך לומר שאנחנו נמשיך לחקור באין.

התכנסנו כמו שאמרתי על דו"ח מחלקת המדינה של ארצות הברית לשנת 2017, שסוקר את מאמצי מדינות העולם במאבק בסחר בבני אדם ומדרג גם השנה את מדינת ישראל ברמת דירוג ראשונה, כל מי שמלווה ומלווה את העולם הזה יודע שזאת השנה השביעית שמדינת ישראל מדורגת ברמה הזאת והדבר הזה מעיד שישראל בין המדינות שעומדות בסטנדרטים הרבים במאבק בסחר ואני רוצה לבוא ולומר תודה כאן בחדר הזה לכל הידיים הרבות שמעורבות בעשייה הברוכה, החשובה הזאת. אני רוצה לברך את משרדי הממשלה, את יחידת התיאום למאבק בסחר בבני אדם, אותך, גברת דינה דומיניץ, את הארגונים הרבים שעובדים למען הנשים והגברים שלכודים במעגלי הסחר והזנות.

יחד עם זאת, יש לנו כמה וכמה נתונים ואתגרים שעולים וגם כאן דנו בהם סביב השולחן הזה, בקורבנות סחר באופנים חדשים, דפוסים שהתוודענו אליהם בשנה האחרונה, ואנחנו כאן כולנו עם עיניים פקוחות, עם הבנה מצטברת שצריך לפעול ולגלות ערנות ולשתף יותר ויותר זרועות וגופים. ירידה במספר ההרשעות וקשיים שעולים בדפוסי הסחר החדשים, בזיהוי שלהם, בשיתוף פעולה, אין לנו עדיין מספיק מידע על ההיקפים של הסחר החדש. אבל אנחנו גם בדו"ח המדינה נחשפים לגידול במספר קורבנות הסחר, בעיקר ממדינות רוסיה, אוקראינה, גיאורגיה, מולדובה ובלארוס, עקב החתימה שלנו על הסכמים דיפלומטיים שפוטרים מהוויזות, גם כאן אני רוצה להודות לכם, רשות ההגירה, על העבודה הרבה, על ההשקעה, על הלקיחה של המסקנות והאחריות שהתבקשתם כאן בוועדה, על יום העיון ובכלל על השפה החדשה שאימצתם, אתם בוודאי ובוודאי תרחיבו, ככל שהזמן יתיר לנו.

דפוס חדש-ישן, שאנחנו מטפלים בו, זה כמובן כל הנושא של הטכנולוגיה האכזרית שמאפשרת יותר ויותר מידע ויותר ויותר הנגשה של שירותי זנות וסחר ורק אתמול התפרסם שהמשטרה עצרה חמישה חשודים בהפעלת רשת לסרסור בעשרות נשים ובקטינות באמצעות הפייסבוק. אני רוצה לברך את המשטרה וגם את השר ארדן על המבצע החשוב והאמיץ הזה ובכלל להודות למשטרה על הפעילות הרבה, על שיתוף הפעולה, וגם לשר על הראייה וההבנה של העולם שאנחנו מתמודדים, ראינו את ההתבטאות החשובה שלו בנושא של החשפנות, וגם בחוק ההפללה, שכמו שאתן יודעות לצערי הרב לא עלה ביום ראשון בוועדת השרים כמו שרצינו, ייחלנו, קיווינו, הובטח לנו כאן כמה וכמה פעמים. אירחנו כאן גם את שרת המשפטים וגם את מנכ"לית משרד המשפטים. מה שאני יכולה לשתף אתכם זה שיש הבטחה שתוך שבועיים זה יעלה בוועדת שרים מיוחדת, גם בפגרה, ועדה שתתכנס בפגרה לצורך העניין ואנחנו באמת מקווים שנראה את זה במהלך השבועיים הקרובים.

אני יודעת שיש פה את הקמפיין הנהדר והחשוב של המטה ושל שותפים רבים, אני רוצה גם לברך אתכם. אנחנו לא ננוח ולא נשתוק, גם כי צריך לתקן ולשנות, גם כי זה הובטח פה בוועדה, וגם כי אנחנו לא יודעות לעשות את זה אחרת. עד שלא נאמץ את החוק, חוק שבא ואומר שמדינת ישראל אוסרת צריכת זנות, אנחנו לא נעצור רגע. קודם כל זה רוח המפקד, קודם כל זה מערכים שאנחנו משדרות ומשדרים ומהי הסביבה שבה אנחנו כמדינה יהודית ודמוקרטית רוצים שתהיה, ובראש ובראשונה אנחנו כאן כדי להמשיך את החוק המאוד אוד חשוב הזה.

בדיון שהתקיים בחודש מרץ האחרון שמענו את הדיווח שלכם, של היחידה למאבק בסחר בבני אדם ושאלו והקשינו לגבי הפרויקט של המיפוי וזיהוי אוכלוסיות קורבנות סחר ממחנות עינויים בסיני, לצורך למידה של המענים המתאימים לאוכלוסייה. הפיילוט המדובר, הפיילוט המשותף שהבטחתם לנו להציג פה את הנתונים.

קיימנו דיון מקדים והבטחנו תאריך ודחינו את התאריך על פי בקשתכם ודחינו את התאריך על פי בקשתכם, והגענו לתאריך הזה היום. בעקבות פניה של משרד המשפטים ושל העומדת בראשו, המנכ"לית, אין לכם את הדו"ח להציג בפנינו, יש בדו"ח כמה וכמה קשיים ואני קיבלתי הבטחה ממנכ"לית משרד המשפטים שאת הדיון הראשון במושב הבא אנחנו נקדיש לטובת העניין הזה וגם כאן, כמו שאמרתי קודם לגבי החוק שלנו, גם כאן אני אומרת שאנחנו לא נמשיך ונתרה בכם ונפנה אליכם ונחזור ונזכיר לכם גם את התפקיד שלכם, גם את העבודה שמוצבת בפניכם וגם את האחריות שלנו. הגוף פה, הוועדה הזאת, התפקיד שלה בראש ובראשונה זה לבקר את העבודה, זה לפקח, זה להתבונן וזה להזכיר וזה לשתף פעולה וליישם ואנחנו כאן נמשיך ונעסוק בזה.

אני רוצה לברך את נציגי שגרירות ארצות הברית שנמצאים איתנו כאן הבוקר, ברוכים הבאים.
תודה על היותכם כאן עמנו הבוקר. אנחנו רוצים לקדם בברכה את ענת בן נון מהמחלקה הפוליטית. מישל סנואדן וכריסטי לדרדיג'.

אז כמה עדכונים שלנו במושב האחרון. אחרי עבודה ממושכת כמו שדיווחנו, אני רוצה לדווח כאן באופן רשמי לפרוטוקול ולכל מי שעדיין לא יודע ויודעת, אני שמחה מאוד מאוד לבשר כי לאחר עבודה משותפת ופניות שנעשו גם הארגונים וכאן בוועדה מול השר לבטחון פנים והביקור האחרון שהיה לו כאן בוועדה, המשטרה הפיצה לשוטרים נוהל חדש לליווי נשים במעגל הזנות במסגרת פעילות משטרתית. על פי הנוהל החדש בכל מפגש של המשטרה עם הנשים, יועבר דף מידע הכולל בתוכו פרטים אודות כל ארגוני הסיוע הקיימים והשוטרים מחויבים לסייע לנשים להגיע לדירות החירום, אם הן ירצו בכך. אני רוצה לומר שזה הישג ענק וגדול, וכל מי שהתחילה וחלמה וייחלה שהרגע הזה יגיע, הרגע הזה נמצא כאן. אנחנו מאוד מאמינות ויודעות שהדרך לשקם או לחלץ נשים מהמעגל זה קודם כל לומר להן שאנחנו איתם ולהבין שהשוטרים שמגיעים למשימה הם האיש הטוב ולא האיש הרע, וזו עבודה שגם במשטרה הבינו ואני מאוד שמחה על הנוהל הזה וגם בשטח, ואני באמת מצפה שנראה את היישום ואת ההשלכות ואת היציאה של כמה שיותר ממעגל הזנות.

גם כאן זה המקום להזכיר ולומר שעל פי הדו"ח האחרון וגם כל מי שנמצא בשטח יודע, שקרוב ל-75% מהנשים שנמצאות במעגל הזנות, אם הייתה להן את האפשרות ואם היה להם את הסיוע הן היו מבקשות לצאת מהמעגל.

נמצאת איתנו תהל רן, אחרי קשיים רבים, ועוד עובדה מצערת שאתמול כייסו אותך. את הגעת לכאן ואנחנו באמת כדי להספיק את הכל אני עוצרת כאן ושוב אני רוצה לברך על היש אבל גם לשאול על האין. מעבירה אליך גבירתי את רשות הדיבור, עו"ד דינה דומיניץ מתאמת המאבק בסחר בבני אדם במשרד המשפטים. תודה.
דינה דומיניץ
תודה רבה ותודה לך כבוד יושבת הראש וכל שותפינו בוועדה. זה אכן כבר דיון מסורתי בדו"ח מחלקת המדינה האמריקאית אבל זה גם הזדמנות לעצור ולרגע כן להסתכל אחורה כמו שהזכרת בפתיח, להסתכל אחורה ולראות שגם אם אנחנו מרגישים לפעמים שאנחנו דורכים במקום, ואנחנו מקיימים עוד ישיבה ועוד ישיבה ושוב מדברים על אותו דבר, בסופו של דבר, כשאנחנו מגישים, אוספים את המידע מכל המשרדים שיושבים כאן וגם מאלה שלא הצליחו להגיע היום ובאמת נמצאים כאן נציגים רבים שכולם נרתמים, כמו גם הוועדה שנרתמת ומדווחת על כל הפעילות שהיא עושה במשך השנה, זו באמת הזדמנות לעצור ולהגיד "וואו, באמת הצלחנו להגיע להישגים, עבדנו מאוד קשה וכן אנחנו רואים התפתחות, רואים התקדמות", כמובן שלצד זה אנחנו גם רואים מה עוד נשאר לנו לעשות ותמיד אנחנו שואפים להמשיך ולהשתפר ואנחנו גם מודעים לזה שמדובר בתופעה דינמית שהסחר בבני אדם לובש פנים ופושט פנים, זה תחום שהוא כמובן מאוד רווחי לסוחרים וככל שאנחנו מצליחים לחסום אותם מכיוון אחד, הם מיד מפתחים שיטות חדשות ומגיעים מדרכים שונות ואנחנו חייבים כל הזמן לעמוד על המשמר, לא להוריד את הרגל מהגז ולהמשיך כל הזמן לפעול בכיוונים שאנחנו צריכים.

זו הזדמנות להודות לוועדה על הפעילות, על הליווי. אנחנו מברכים על הביקורת, בהקשר של מה שהזכרת על הפיילוט אנחנו מברכים על הביקורת, אנחנו נעזרים בזה, אנחנו רואים בזה כלי חשוב, שותפות חשובה מאוד לקידום המטרות המשותפות שלנו, ואנחנו גם מודים לכל החברים שיושבים כאן מהממשלה ומחוץ לממשלה, גם הארגונים האזרחיים שאנחנו עובדים איתם בשיתוף פעולה מלא, ואנחנו בהחלט רואים את עצמנו שותפים וגם הנציגים הבינלאומיים, כולל מחלקת המדינה האמריקאית שאנחנו גם איתם פועלים כל השנה, לא רק סביב הדו"ח, אנחנו מנסים באמת לעבוד יחד ולהיעזר אחד בשני ואנחנו מודים גם להם על כך, מבחינת המשרדים אני רוצה להודות גם למשטרה, משרד הבט"פ, משרד העבודה ומשרד הרווחה והשירותים החברתיים על שתי זרועותיו, משרד הבריאות, משרד התיירות, רשות האוכלוסין וההגירה, משרד החוץ, אני מקווה שלא שכחתי איזה שהוא משרד, משרד האוצר, אבל באמת כמעט ואין משרד ממשלתי שלא עובד ולא מחויב ולא רואה את עצמו חלק מהשליחות הזו הגדולה ובכל זאת ראוי גם לציין את זה בהזדמנות הזו.
היו"ר עליזה לביא
את רוצה שנציג לך שאלות או שאת מציגה מצגת?
דינה דומיניץ
אני לא מציגה מצגת, פשוט אולי תרצי שהנציגים האמריקאים יתייחסו.
היו"ר עליזה לביא
בוקר טוב חבר הכנסת מוסי רז. תודה שהצטרפת ואתה איתנו. אני רוצה לשמוע נתונים אודות מספר התיירים נתיני אוקראינה, שאלות שהועברו אליכם. מיכל תציג את הנתונים ואחרי זה אעבור לשגרירות לשמוע את הביקורת של מחלקת המדינה. בבקשה גברת מיכל יוסיפוף, ממונה ביקורת גבולות ברשות האוכלוסין וההגירה, לקבל קצת נתונים גם על מספר התיירים נתיני אוקראינה, גיאורגיה, רוסיה, מולדובה ושאר מדינות ברית המועצות לשעבר שנכנסו לישראל, חתך של מין, גיל, את מי הכנסתם, את מי לא הכנסתם, נהלים חדשים ועוד ועוד.
מיכל יוסיפוף
בוקר טוב לכולם. היום כל הנושא של בדיקת תיירים מחבר העמים נמצא בסדר היום שלנו וכל המאמץ וכל כובד המשקל עבר לבקרי הגבול כתוצאה מהסכמי הפטור מאשרות שמדינת ישראל חתמה עם המדינות האלה. לדוגמה, אם נגיד פעם תייר מאוקראינה היה צריך להגיע לשגרירות כדי לקבל אשרה והוא היה אמור להיבדק בנציגות, כיום מי שעושה את זה, זה הבקר בגבול. אני אתן לכם קצת נתונים כדי שתראו על איזה סדר גודל של בדיקות בקר עושה במעבר, ואיך אנחנו מנסים למנוע כניסתם של אנשים בלתי רצויים לארץ.

נתינים מאוקראינה, בשנת 2011 מדינת ישראל חתמה על הסכם פטור עם אוקראינה. אם בשנת 2011 נכנסו 91,000 דיירים, אז אנחנו מדברים היום בסוף שנת 2017, הייתה מגמת עליה, נכנסו קרוב ל-170,000 תיירים. אנחנו כל שנה רואים מגמת עליה. אני רק אתן לכם, בשנת 2017 למעשה סירבנו קרוב ל-5% מהתיירים שנכנסים מאוקראינה שזה קרוב ל-8,500 תיירים, סירבנו את כניסתם לארץ.
היו"ר עליזה לביא
שזה גידול באחוזים?
מיכל יוסיפוף
זה גידול משמעותי, כמו שאמרתי, בכל שנה ושנה יש לנו גידול במספר התיירים וכתוצאה מזה גם יש לנו גידול במספר הסירובים.
היו"ר עליזה לביא
ברור. אבל באחוזים?
מיכל יוסיפוף
משנה לשנה יש לנו בערך קרוב ל-50% עליה במספר הסירובים.
היו"ר עליזה לביא
50% כל שנה במספר הסירובים.
מיכל יוסיפוף
כן. לדוגמה התחלנו ב-2011 ב-404 סירובים, ב-2017 סירבנו קרוב ל-8,500 סירובים. זאת אומרת שאני מעלה את זה, הקפיצה הכי גדולה באוקראינה הייתה בין 2013-2014. ב-2013 סירבנו 970 תיירים וב-2014 סירבנו 2,000. זו הייתה הקפיצה הכי גבוהה, בין 2013 ל-2014.
היו"ר עליזה לביא
כשאת אומרת סירוב, זה סירוב בשדה התעופה, נכון?
מיכל יוסיפוף
סירוב בשדה התעופה. ואז אותה אחת חוזרת בחזרה לאוקראינה באותו יום, או בטיסה הכי קרובה שיכולה להיות, אם למחרת או יום יומיים אחרי זה.
היו"ר עליזה לביא
את יכולה לשתף אותנו במנגנון שפיתחתם גם בעקבות הדיונים וגם בעקבות ההבנה שלכם שיש פה ניצול שלדלת פתוחה בעקבות ביטול האשרות?
מיכל יוסיפוף
התחלנו לעשות הכשרות מאוד מסיביות לכל הבקרים. לדוגמה, בשנה שעברה 160 בקרים עברו הכשרה מיוחדת. כל מחזור חדש של בקרים מקבל גם את ההכשרה הזאת כדי שיוכל לזהות. המסלול הוא כזה, ברגע שתייר מגיע לבקר והבקר מתשאל אותו בכמה שאלות והוא מבין שלמעשה יש פה איזה שהוא חשד להגיע לכאן לכל מטרה אחרת שהיא לא מטרה של תיירות שלשמה הוא בא, יש לנו מנגנון שנקרא, אנחנו קוראים לזה קו שני של תשאול קצת יותר מעמיק לפני מתן החלטה.
היו"ר עליזה לביא
את יכולה לתת לנו נתונים של גברים ונשים?
מיכל יוסיפוף
את הנתונים של גברים ונשים אין לנו כרגע, אנחנו נמסור את זה לוועדה בסוף השבוע הבא כי זה עיבוד מיוחד שאנחנו צריכים לעשות על הנתונים.
היו"ר עליזה לביא
ביקשנו את זה גם בפעם הקודמת.
מיכל יוסיפוף
כן, אבל מאחר והזמן היה קצר, לא יכולנו להוציא את זה, נמסור את זה לוועדה בסוף השבוע הבא, הוועדה תקבל את זה.
היו"ר עליזה לביא
הערכה שלך שמתבססת על שנים קודמות, סדר גודל?
מיכל יוסיפוף
נראה לי שיותר נשים מגברים, עד כמה שזכור לי משנה קודמת. מה שכן אני יכולה להגיד, שבמהלך השנה הזאת עד סוף יוני, המעבר זיהה 160 מקרם של נשים שבאו לכאן לצורך עיסוק בזנות, והן סורבו על הסף. מקרה אחד שהיא הייתה מוכנה להעיד, הכנסנו אותה לארץ, והיא נמצאת כרגע במקלט. מתוך ה-160 זה מקרה אחד, זה היה בשיתוף פעולה עם המשטרה שהם הגיעו לחדר מסורבים, הם תחקרו אותה, היא הסכימה לשתף פעולה ואז הכנסנו אותה לארץ והיא נמצאת במקלט. רוב המקרים, נשים לא מוכנות להעיד, מבקשות ישר לחזור חזרה. למעשה כולן, הן לא מוכנות להעיד, הן רוצות לחזור בחזרה. הן אפילו לפעמים לא נותנות לנו את שם איש הקשר פה בארץ. אנחנו צריכים ממש לחקור אותן לעומק, לתשאל אותן, כדי שהן ירצו לשתף פעולה. רוב המקרים שאנחנו מצליחים להגיע לזה, זה כתוצאה מזה שאנחנו רואים מודעות בנייד שלה, שהיא התכתבה עם אנשים ישראלים פה בארץ, ואז כשאנחנו באים ואומרים לה "בואי להעיד נגדם" או שהיא תגיד מי האיש ומה, היא לא מוכנה בשום אופן והיא מבקשת לחזור חזרה. אז אנחנו נמצאים פה בנושא הזה קצת בבעיה, כי ללא שיתוף פעולה אנחנו לא יכולים לעשות דבר בנושא הזה.

תופעה נוספת שהייתה לנו כתוצאה מפטור מאשרות, זה עליה בהגשת בקשות למקלט. הרבה אוקראינים שהיו נכנסים לארץ, ברגע שהם היו נכנסים ועוברים את ביקורת הגבולות, יוצאים מהשדה, הם היו הולכים לרחוב סלמה ביפו והיו מגישים בקשות למקלט. אני אתן לכם, למשל מ-2015 ל-2016, אם ב-2015 היו 700 בקשות למקלט מאזרחי אוקראינה, ב-2016 הייתה עליה של עשרות אחוזים, הגיעו ל-6,880 בקשות למקלט. ב-2017, 7,700 ולשמחתנו ב-2018 יש ירידה כתוצאה מזה שהכנסנו תיקון לנוהל שנקרא "סדר דין מהיר", זה אומר שמשרד המשפטים כולל רשות האוכלוסין בדקו את הנושא ומצאו שאוקראינה היא מדינה בטוחה וכתוצאה מזה שאוקראינה היא מדינה בטוחה, ברגע שאדם הגיש את הבקשה, באותו יום יש החלטה לגבי הבקשה למקלט , האם באמת הוא פליט או לא ורוב הבקשות נדחות על הסף.
היו"ר עליזה לביא
וגם כאן הרוב זה נשים?
מיכל יוסיפוף
אין לי פה את הנתונים, אבל אם אתם רוצים גם בנושא הזה אני אתן את הנתונים.
היו"ר עליזה לביא
אני מבקשת שתעבירו.
מיכל יוסיפוף
כתוצאה מהתיקון בנוהל שלנו בנושא הזה, יש לנו ירידה דרסטית מ-2017 ל-2018 למבקשי מקלט מ-7,700 ב-2017, עד היום הגישו רק 1,131 מקרים. אז אנחנו רואים את הירידה הזאת, כנראה שהפעילות שלנו בנושא הזה עזרה, ויש פחות בקשות למבקשי מקלט. זה לגבי אוקראינה.

לגבי גיאורגיה, המצב הוא אותו דבר אבל המספרים קצת יותר נמוכים. מדינת ישראל חתמה עם גיאורגיה הסכם פטור מאשרות ב-2014, מספר התיירים שהגיעו מגיאורגיה ב-2014 היה 8,600, ובסוף 2017 11,758, עליה לא גדולה של מספר התיירים, לא כמו שהיה לנו מאוקראינה במספרים גדולים יותר, אבל גם כאן מספר בקשות המקלט עלה מ-2015 ל-2016 בעשרות אחוזים. אם ב-2015 היו 730 איש, ב-2016 הגענו ל-3,668 בקשות למבקשי מקלט. ב-2017 הייתה ירידה כי גם פה הכנסנו את הנושא של סדר דין מהיר, והייתה בדיקה וגיאורגיה גם הוכרזה כמדינה בטוחה, ואז הייתה לנו ירידה ב-2017 ל-1,351 מבקשי מקלט.
היו"ר עליזה לביא
יש מדינה שמוגדרת כלא בטוחה שאנחנו רואים ממנה או בעקבות ההגדרה עליה במבקשי מקלט? של - - -? אנחנו מדברות כרגע על אוקראינה גיאורגיה, ששתיהן הוגדרו.
נועם כאהן
אני אעדכן אולי, אני יועצת משפטית. נכון להיום החלנו את סדר הדין המהיר במסגרת נוהל טיפול במבקשי מקלט רק על מדינות אוקראינה וגיאורגיה אחרי בדיקה יחד עם משרד החוץ ומשרד המשפטים, על פניו הן נמצאו כמדינות שאין מניעה להחזיר את נתיניהן חזרה אליהן. כרגע נבחנת אפשרות לבדוק מדינות נוספות שיש בהן עליה של מבקשי מקלט, אבל זה עדיין רק ברמת הבדיקה ולא נערכה בדיקה וחוות דעת ספציפית לגבי מדינות אחרות, אבל יש כמה על הכוונת.
היו"ר עליזה לביא
תודה רבה. חבר הכנסת מוסי רז אתה רוצה להוסיף או לשאול?
מוסי רז (מרצ)
לא.
היו"ר עליזה לביא
אוקיי תרגיש נוח מתי שתרצה. עוד נתונים מגברת רחל להבה, ראש מחלקת תעשיה וניהול של רשות שדות התעופה. נשמח לקבל נתונים גם לגבי טיסות ממדינות מזרח אירופה שנוחתות בשדה התעופה בן גוריון בשנים האחרונות, התבקשתם להעביר לנו לגבי כל שנה בנפרד וגם כמה טיסות נחתו בשדה התעופה עובדה ומה קורה שם. המידע שחשפתם כרגע בפנינו זה נכון גם לגבי עובדה וגם לגבי בן גוריון, נכון מיכל? את מדברת איתנו גם על עובדה וגם על בן גוריון?
מיכל יוסיפוף
הנתונים הם על כל מעברי הגבול. לא רק אוויריים, גם יבשתיים וגם ימיים.
היו"ר עליזה לביא
תודה. בבקשה גבירתי.
רחל להבה
המדינות שמהן נכנסים ממזרח אירופה דרך נתב"ג, מדוברבכ-20 מדינות. ב-2012 היו כ-10,000 טיסות, ב-2017 כבר קפצנו ל-16,400 טיסות שהן בערך 2.4 מיליון נוסעים נכנסים. בעובדה ב-2013 היו כ-250 טיסות והיום אנחנו מדברים על 2017, 500 טיסות, 2018 כבר יותר טיסות.
היו"ר עליזה לביא
היערכות שלכם - - -
רחל להבה
מבחינתנו מי שאחראי על ביקורת הגבולות זה משרד הפנים. מה שסיפקתי פה זה רק נתונים לגבי הנוסעים שנכנסים, כמובן שהם כוללים גם תיירים וגם ישראלים.
היו"ר עליזה לביא
תודה. לפני שאחזור אליך דינה, שתואילי בטובך לשתף אותנו בנתוני הדו"ח, אני לא הבנתי את התגובה שהייתה עד כה, אז אני אשמח שאחרי שנשמע את נציגי מחלקת המדינה האמריקנית, תואילי בטובך לשתף אותנו במעט מהנתונים. בבקשה. The floor is yours.
מייקל סנואדן
(אומר דברים בשפה האנגלית, להלן התרגום החופשי)

שלום לכולם, אני מתנצל על זה שאני מדבר באנגלית. אנחנו יכולים לספק תרגום בעברית אם זה הכרחי, ואני שמח על כך שהצלחנו לחלק את הגרסה העברית של דו"ח 2017 לנוכחים. זהו כבוד גדול להיות כאן שוב בשנה זו כמו בשנה שעברה ותודה על ההזמנה, גבירתי יושבת הראש.

הדו"ח כפי שהזכרתם שם את מדינת ישראל ברמת דירוג ראשונה במאמצים למאבק בסחר באנשים, וכפי שגברת דומיניץ אמרה, זהו באמת מאמץ משותף ואנחנו משבחים את המאמץ של כל הגורמים בממשלת ישראל והגופים החברתיים שמשתפים פעולה בעניין חשוב זה.

הדו"ח כפי שהוא בכל שנה, מציין את המאמצים שנעשים. אני חושב שכדי לחסוך זמן אתמקד על שני תחומים שאולי אפשר לשפרם. זיהוי הקורבנות הוא לבטח אחד התחום שנעשו בהם שינויים והתקדמות בשנה החולפת ואנחנו רוצים לראות המשך המגמה, אבל אחד התחומים שנזכרו בדו"ח הקודם הוא גזרי הדין שניתנו לאחר הרשעות. אנחנו מבינים שבית המשפט משחק תפקיד משמעותי וחשוב וזה לא בתחום השליטה של הממשלה, אנחנו יודעים שלקורבנות יש תפקיד משמעותי ו- - - אנחנו רואים גזרי דין על פשעי סחר באנשים במדינות אחרות, וישראל ממשיכה להיות בולטת בגזרי דין קלים יותר מאשר ברוב המדינות האחרות.

תחום אחר, גבירתי יושבת הראש, הוא הנושא של מהגרים אפריקנים, שאני יודע שזהו נושא שנדון רבות. אנחנו - - - את האוכלוסייה הזאת כקורבנות אפשריים של סחר באנשים ועינויים, ובנושא הזה היינו רוצים לראות בו התקדמות ושינוי. מדובר במיוחד במהגרים מאריתריאה וסודן, שאנחנו רואם בהם ככאלה שפגיעים ביותר בניצול מיני וסחר. כמו כאלה ממזרח אירופה שזה עתה שמענו עליהם, שהם מגיעים במספרים גדולים.

קטגוריה פגיעה אחרת שהדגשנו ואנחנו יודעים שגם היא על סדר יומה של הממשלה, הם הקהילה הגאה והטרנסית הפלשתינית שהיא פגיעה מאוד להתעללות וניצול, וכמו כן טרנסג'נדרים ישראליים.

גבירתי יושבת הראש, אני יודע שדיברנו על כך בעבר. דו"ח הסחר באנשים נוגע גם בנושאים של עבדות, נושא שהוא לא בתחום עיסוקה של הוועדה. זהו סקטור חשוב, זה משהו שהודגש בדו"ח שלנו. אני מבין שהיו תתי ועדות בכנסת הזו ובכנסת הקודמת שהתמקדו על עבדות, כולל בטיחות בעבודה, נושא של מפקחים למקומות עבודה, ואנחנו ממשיכים לקוות שהכנסת בשלב כלשהו תיתן לנושא הזה יותר תשומת לב.

שוב, אנחנו מודים מקרב לב על שיתוף הפעולה שיש לנו עם הממשלה הישראלית, עם הכנסת, עם תת ועדה זו ועם הגופים האזרחיים ואנחנו מקווים להמשיך ולעבוד בשיתוף פעולה.
היו"ר עליזה לביא
תודה רבה. דינה בבקשה, יש פה כמה וכמה הערות שנשמח להתייחסות שלך אחרי שנאמרו על ידי מייקל בהיבטים השונים ובנקודות היותר חלשות שלנו, כמו שהודגשו כרגע בדברים שנאמרו. אז בבקשה.
דינה דומיניץ
בהחלט. הדו"ח מחלק את המאמצים לשלושה מישורים באופן מסורתי, זה גם בהתאם לדין הבינלאומי, אכיפה, הגנה ומניעה. לכן אני אציג נתונים בכל אחד מהמישורים האלה ואני אתייחס גם להערות.

במישור האכיפה הדו"ח מציין שהממשלה הקשיחה במאמצים לאכוף כנגד סוחרי האדם גם בתחום הזנות, בתחום העבדות מדווח שלא נפתחו חקירות אבל אנחנו נפגשנו והבהרנו שאנחנו למעשה דיווחנו כן על שתי חקירות שנפתחו בשנה הזו ומשום מה לא מופיעים בדו"ח.
היו"ר עליזה לביא
לצערי נציגי הפרקליטות לא נמצאים כאן, אני מבקשת לבדוק למה הם הוזמנו והם לא כאן. אני מבקשת לקבל תשובה מהפרקליטות למה הם לא נמצאים בדיון.
דינה דומיניץ
כן. אבל זה בהחלט משהו שאנחנו דיווחנו כמובן בשם הפרקליטות ואנחנו גם הבהרנו את זה בהשלמות שהגשנו אחרי שביקשו מאתנו להבהיר את הנקודה הזאת והבהרנו שכן נפתחו שתי חקירות בתחום הזה של סחר לעבדות.
ענת מימון
באיזה שלב נמצאות החקירות כרגע?
דינה דומיניץ
בשלבי חקירה. כתבי אישום לא הוגשו בתחום הזה, זה נכון, אבל הדו"ח מחלק בין חקירות שנפתחו לבין כתבי אישום והרשעות.

בתחום הסחר לזנות יש לנו 231 תיקים שנפתחו, אנחנו תיארנו, דיווחנו וזה מופיע גם בדו"ח הרשעות שהתקבלו, האכיפה המשולבת שנעשית ובאמת התגברה מאוד בשנה האחרונה בין גופים אזרחיים, והפרקליטות לשם סגירת מקומות וגם נוכח החוק החדש שעבר, גם ברמת הסייבר, גם ברמת הפיזית, סגירת מקומות.

אנחנו דיווחנו על עליה במספר הקורבנות שזוהו. בשנת 2017 זוהו 73 קורבנות סחר חדשים, הן לסחר לזנות והן לסחר לעבדות, כל סוגי הסחר, שזו עליה ניכרת משנת 2016, מתוכם 24 נשים ו-49 גברים. כל הקורבנות האלה שהוכרו על ידי המשטרה, על ידי ה- - - המשטרתיות שיושבות כאן הופנו למקלטים, מנהלת המקלטים גם נמצאת כאן, הן מקבלות וזכאיות לכל השירותים וההגנות המאוד נרחבות שישראל מעניקה לקורבנות האלה במימון משרד העבודה והרווחה ומשרד הבריאות, כל טיפולי הרפואה, הסיוע המשפטי שיושבת כאן נציגת הסיוע המשפטי, סיוע משפטי חינם לכל קורבנות הסחר ואשרת העבודה מסוג ב1, שנותנים רשות האוכלוסין וההגירה לכל קורבן סחר למשך שנת השיקום וככל שמדובר בעדות שמעידות, עדים שמעידים בהליך הפלילי שנפתח, כל ההגנות האלה ניתנות גם עד לסיום ההליך הפלילי ולאחר שמסתיים ההליך הפלילי הם זכאים לשנת שיקום נוספת במקלט עם כל ההגנות.

מבחינת הסיוע המשפטי, גם כן יש נתונים מעניינים בדו"ח, הסיוע המשפטי נתן סיוע לקורבנות הסחר למעל 200 מקרים שגם זו עליה משנה קודמת, שקיבלו סיוע משפטי בחינם, מדובר הן בהגשת תביעות אזרחיות לפיצויים עבור הקורבנות, קרן החילוט המיוחדת לקורבנות סחר בבני אדם התכנסה שוב וחילקה סכום כפול כמעט ממה שחולק בשנה הקודמת, זה ה- - - השני שאנחנו מחלקים, ניתן סיוע ל-50 קורבנות, נשים וגברים וגם ארגונים ועמותות שקיבלו כספים מקרן זו. כמעט 1 מיליון שקל חולקו.
היו"ר עליזה לביא
חילקתם 886,960 שקל. מה התחזית לגבי השנה הבאה?
דינה דומיניץ
אנחנו מחכים לסכומים נוספים שהם בהליכי מימוש ביחידת החילוט של האפוטרופוס הכללי, הם אלה שמנהלים את הקרן הזו. מיד שתיכנס הקרן אנחנו ערוכים להתחיל את התהליך של הבקשות.
היו"ר עליזה לביא
מה התחזית שלכם, גם נוכח הדברים שאנחנו שומעות ונוכח השינוי וההתחכמויות שהולכות וגדלות, מה האג'נדה שלכם לשנה הקרובה מבחינת התרגום שלכם למציאות ולהיערכות?
דינה דומיניץ
זה חלק בהחלט חיוני מהתפקיד שלנו, אנחנו נערכים, אנחנו הכנו טיוטת תכנית לאומית חדשה שלמעשה מתייחסת מכל הבחינות בכל המישורים לאיך אנחנו מתכוונים בחמש השנים הקרובות לטפל בנושא הזה. אנחנו מקווים שעד סוף השנה אנחנו נוכל להביא אותה ולאשרר אותה בממשלה ולצאת לדרך. אנחנו לא מחכים לאישרור הזה, אנחנו בעצם כבר מיישמים את התכנית, אנחנו מקווים, למשל אחד מהיעדים שם זה להצטרף לאמנת מועצת אירופה בדבר סחר בבני אדם, שגם שם אנחנו מקווים שעד סוף השנה נוכל לסיים את ההיערכות ולהיות המדינה הראשונה מחוץ לאיחוד האירופי שמצטרפת לאמנה הזו.
היו"ר עליזה לביא
מתי לדעתך נוכל לשמוע כאן את התכנית שלכם, מתי תוכלו להציג אצלנו בוועדה?
דינה דומיניץ
אנחנו ערוכים להציג במושב הבא.
היו"ר עליזה לביא
אז בדיון שיהיה גם על נושא הפיילוט, זה גם על התכנית שלכם, תכנית החומש הבאה, אנחנו נפתח את המושב הבא עם הדיון הזה.
דינה דומיניץ
בהחלט. חשוב לי לציין שזו תוצאה, בעצם הטיוטה שגובשה היא תוצאה של תהליך מקצועי ארוך שנעשה יחד עם ארגוני החברה האזרחית, נעשה יחד עם משרדי הממשלה, סיעור מוחות ארוך, ליבון נושאים ואנחנו באמת גיבשנו את הכל לתכנית שאנחנו חושבים שהיא בהחלט יכולה לתת מענה, עד כמה שניתן לחזות, נוכח השינויים הדינמיים שקורים, אבל אנחנו סבורים שהיא כן יכולה לתת מענה.

אני רק אשלים בתחום המניעה, אנחנו דיווחנו וזה מופיע גם בדו"ח על תיקוני החקיקה שעברו כאן גם בהקשר של עובדים זרים. אנחנו בהחלט מדווחים על זה למרות שאנחנו - - - במנדט של הוועדה. נעשו תיקונים חשובים, משרד העבודה ורשות האוכלוסין, יש לשניהם זרועות של אכיפה נגד מעסיקים וסמכויות שונות, ואנחנו בהחלט גם מכשירים אותם וגם מגדילים כל הזמן את המספר שעוסק בזה.

אנחנו פועלים כל הזמן לחתימה על יותר ויותר הסכמים בילטראליים לגיוס עובדים זרים. משרד החוץ ביחד עם משרד המשפטים - - -
היו"ר עליזה לביא
נעצור כאן כי יש לנו עוד עשר דקות לדיון ואני חייבת לתת לשותפים נוספים. מהמשטרה, שרית פרץ, קצינת חוקרים ארציים. בבקשה.
שרית פרץ
בוקר טוב. ראשית רק רציתי לתקן לעניין הנוהל, ההנחיה שהוצאנו בנושא של ליווי נשים בזנות במהלך פעילות משטרתית, אז אנחנו כמובן מברכות על ההנחיה הזאת שהוצאנו. יחד עם זאת, חשוב להבין שמדובר בארגוני סיוע ממשלתיים, ארגוני הסיוע האזרחיים יודעים את זה, מי שילווה ויהיה שותף בעצם זה ארגוני הסיוע הממשלתיים. זה לעניין הזה.

לעניין דו"ח המחלקה האמריקאית, אנחנו שמחים שנשארנו בדירוג הראשון. יחד עם זאת אנחנו מבינים שיש הרבה מה לשפר, יש לפנינו שנה שלמה, או בעצם מחצית שנה נוספת של עשייה מתוכננת, חלקה כבר בהווייתה. אנחנו בעצם משלבים פעילות שלמה של החוקים החדשים שבעצם מהווים עבורנו כלים מאוד מאוד חשובים ומשמעותיים למנף את הפעילות שקיימת היום, הרבה דברים שבעבר לא יכולנו לעשות היום אנחנו עושים בצורה טובה יותר.
היו"ר עליזה לביא
גם כאן זה שיתוף פעולה פורה כי שמענו כאן בוועדה אתכם ואת החברים שלכם בשטח, את הבלשים ואת כל מי שנמצא, והכלים שבאמת פיתחנו והעברנו בחקיקה זה הודות לשיתוף הפעולה וההקשבה למה שאתם זקוקים.
שרית פרץ
זה נכון. תודה. אני חושבת שבכלל הבסיס, במיוחד בתחום העבירות האלה זה שיתוף פעולה, גם בוועדות הקודמות ציינו ונתתי דוגמאות לאירועים שבאמת הגיעו מארגוני הסיוע. אנחנו בקשר יום יומי עם ארגוני הסיוע, עם משרדי הממשלה השותפים. אני חושבת שעבודה בסוג העבירות האלה לא ניתן לעשות בלי שיתוף פעולה. אנחנו מבינים היום למשל שסוג העבירות הללו של סחר בבני אדם וכל העבירות הנלוות לזנות הן עבירות שיש שם המון המון כסף שמסתובב, מזיק למדינה בצורה כזו או אחרת ומהווה בעצם איזה שהוא מניע עיקרי, ולכן בכל תיק בעיקר התיקים הגדולים של סחר בבני אדם אנחנו משלבים אכיפה כלכלית, גם בהיבט של הכשרות, אנחנו מעבירים הכשרות של אכיפה כלכלית לאנשים שעוסקים בתחום. בהמשך הדרך, ברגע שבאמת התכנית הלאומית למאבק בסחר בבני אדם בתחום המשטרתי תצא לפועל ויהיו מחלקי מוסר בשאר המחוזות, אנחנו נגיע למצב שהשוטרים מוכשרים, גם כשוטרים שעוברים הכשרות הקשורות בעבירות של סחר בבני אדם וגם בתחום אכיפה כלכלית, אני חושבת ששם אנחנו נראה את השינוי המשמעותי ביותר.

לעניין הדו"ח, הדברים החיוביים שנאמרו – נאמרו, אני רוצה רק לשים דגש לעניין הזה שאמנם יש ירידה בתיקים אבל יש עליה בכתבי אישום, מה שמצביע באמת על טיפול איכותי יותר בתיקי החקירה שכבר נפתחים.

אחת ההערות שהעלו שם, זה הנושא שהמשטרה החמירה את רף הראיות הנדרש בזיהוי קורבנות סחר, קצת סותר את העובדה שיש עליה במספר הקורבנות שזוהו והוכרו, אז אני חושבת שכדאי לשים לב לזה. זה דיווח שהגיע מארגונים שונים, כלומר לא מארגונים ממשלתיים. אז חשוב לשים לב שיש כאן סתירה בדיווח.

לעניין עובדי ציבור, נאמר באמת שבשנת 2017 לא נפתחו תיקים נגד עובדי ציבור ששותפים לעבירות של סחר בבני אדם ונותנים יד לעבירות אלה, אז אני יכולה לומר שבשנת 2018 כבר יש כמה תיקים, אנחנו נראה את זה בדו"ח הבא.

זהו. שוב, חשוב לי באמת לומר תודה רבה לכל הארגונים השותפים.
היו"ר עליזה לביא
תודה. יש לי כמה דקות לארגוני השטח ותהל שביקשנו ממך לבוא ואת תסיימי את הדיון הזה. מי מארגוני השטח רוצה לקבל זכות דיבור? עו"ד ניצן כהנא מהמטה למאבק בסחר בנשים בבקשה.
ניצן כהנא
תודה רבה. ראשית גם אני רוצה קודם כל לברך, אני חושבת שזה לא עניין של מה בכך שמדינת ישראל נשארת שנה שביעית בדירוג הגבוה ביותר במאבק בסחר בנשים, אבל לצד הברכות אני רוצה להגיד לנו שאנחנו חייבים לשנות את ההתייחסות ואני מודה שציפיתי לדיון קצת אחר, ושוב, עם המון המון צער. אני רוצה להגיד שאנחנו לא עושים את הדברים כדי להישאר בדירוג הגבוה. אני רוצה לקוות שמדינת ישראל עושה את הדברים פשוט כי היא מבינה שמדובר באחת התופעות הכי אכזריות, הכי אלימות, ואם אנחנו לא נתעורר אנחנו נמצא את עצמנו איפה שהיינו בשנות התשעים.

רק כמה התייחסויות לדברים בדו"ח וכמה התייחסויות למה שאנחנו יודעות מהשטח. דובר על הענישה הנמוכה, דובר על ידי מחלקת המדינה האמריקאית על מעט מדי אכיפה, אז אני רוצה להזכיר את המעצר הגדול והחשוב של סוחר הנשים הגדול דימיטרי איסקוב שנגמר בהסדר טיעון עם שנתיים מאסר, שלא יכולנו בכלל להכיל את הדבר הזה, שאדם שסחר בנשים, אנס נשים, הייתה אישה מאוד מאוד אמיצה, גורבן שלו שהרימה טלפון למשטרה ובגלל זה בכלל הכל התגלה, העידה נגדו וזה הסתיים בשנתיים מאסר. איזה מסר זה מעביר? באותו עניין חשוב להגיד שמחלקת המדינה האמריקאית מתייחסת גם לזנות קטינים כסחר בבני אדם, ומדינת ישראל לא עושה את זה. ברור שגם ברובריקה הזאת אנחנו בבעיה. סיימנו את 2016-2017 עם אפס כתבי אישום על זנות קטינים, מאידך צריך להגיד, אני חושבת שאתמול באמת ראינו את זה, קורה משהו באמת, מתוך החלטה של המשטרה ושל השר ארדן, הבינו שזה לא נושא שאפשר להמשיך להפקיר אותו, יש שינוי בשטח, אנחנו מקוות שהוא יתעצם. כן אולי כדאי לפתוח פה סוגריים ולחשוב, יכול להיות שמדינת ישראל צריכה גם היא להתייחס לצריכת זנות מקטינים כעבירת סחר ולהחמיר עליה ענישה ולהתייחס אליה בהתאם.
היו"ר עליזה לביא
כן אבל זה דיון נוסף. אני עוצרת אותך. הקדשנו לזה כמה וכמה דיונים יחד עם הוועדה לזכויות הילד.
ניצן כהנא
אני חייבת משהו אחר.
היו"ר עליזה לביא
אני מצטערת, סיימת את רשות הדיבור.
ניצן כהנא
רגע, בבקשה משהו נורא חשוב, רק על הפילוח של הנשים.
היו"ר עליזה לביא
יש לי הוראה, סוגרים לי דיון עוד חמש דקות.
ניצן כהנא
משפט אחרון אני מתחננת. אנחנו הגענו לכאן, בנובמבר ישבנו כאן ואמרו לנו "אולי יש תופעה, לא יודעים מה הממדים שלה" ישבנו פה בפברואר אמרנו "נכון, יש תופעה, לא יודעים מה הממדים שלה". לא יכול להיות שאין נתון כמה נשים מתוך ה-170,000 שמגיעות מאוקראינה, בואו נתחיל להבין מה ממדי התופעה ואז אולי נתחיל להבין איך מטפלים בה. לא יכול להיות שהמדינה לא יודעת בכלל מה ממדי התופעה והנתונים היחידים מגיעים מאתנו כי אנחנו - - -
היו"ר עליזה לביא
אנחנו פתחנו ואמרנו, ולכן אנחנו מקדישים את הדיון הבא, אחרי שאת הדיון הזה תיאמנו ודחינו ותיאמנו מול משרד המשפטים ואת המחאה שלנו הבעתי גם בפני שרת המשפטים, גם בפני מנכ"לית משרד המשפטים וגם בפנייך וגם עכשיו, אני חוזרת ואומרת, אנחנו נמשיך ונעקוב ונפקח. תהל רן בבקשה. תודה רב שאת איתנו.
תהל רן
תודה לכם שאתם פה. אני יוצרת הצגות חברתיות כבר כמה שנים ויש לי הצגה שיצרתי אותה בדם דמי, זה סיפור על חלי, כולכם מכירים אותה, הארגונים, ואני מקדישה אותה לחלי. הצגה שמספרת סיפור עצוב על אישה שנאבקה על החיים שלה, שבעצם מתה, יצאה מהשוליים של השפה העברית, וההצגה הזאת, רציתי דרך הבמה להשמיע את הקול של הנשים האלה שלא רואים אותן ולא שומעים אותן ובאמת בארץ הזאת יש כל כך הרבה - - -
היו"ר עליזה לביא
בואי נשמע כי יש לך חמש דקות ואחרי זה אני רוצה לתת את רשות הדיבור לסיום לטלי.
תהל רן
את רוצה לשאול אותי שאלה?
היו"ר עליזה לביא
איך הגעת לזה.
תהל רן
הגעתי לזה כי אני נמשכת תמיד לדמויות שהן מחוץ לשוליים, דמויות פגיעות, גם בגלל שאני הגעתי ממקומות מאוד מאוד שבירים, הייתי ילדה שעברה התעללות מינית, נערה שעברה התעללות מינית. הייתי בת 16 בתחנה המרכזית בחיפה, לא היה לי לאן ללכת, הסתכלתי ימינה, שמאלה, לא היה לי לאן ללכת ואז הגיע אדם ואמר "בואי אלי" וכמעט הלכתי אליו וברגע האחרון עובדת ניקיון של מוסד שהייתי בו לפני שנים אמרה "בואי אלי" וכך בעצם ניצלתי. הגוף שלי והנשמה שלי, עברתי המון התעללויות וכששמעתי על חלי ועל ג'סיקה ועל כל הנשים האלה שאני מרגישה שהן אחיות שלי, חשבתי שבהצגה הזאת, זה כמו גלעד, נר זיכרון לכל אותן נשים שבאמת באמת מייללות ובוכות וכואבות וההווה מאוד מאוד קשה להן והן קוראות לעזרה וחשבתי שההצגה באמת זו הזדמנות שלי להראות לקהל המבוסם במרכאות שלא יודע, שלא מכיר, קצת לעצור, להיות עם חלי אפילו לשעה. אז אני חושבת שזה המקום שהגעתי אליו והוא מאוד מאוד יקר לי.
היו"ר עליזה לביא
בואי תשתפי אותנו בחלק מהמונולוג שאת יכולה לשתף אותנו בכמה דברים.
תהל רן
"אתה רוצה צהוב. זה מה שאתה רוצה. צהוב. זה מה שאתה רוצה". אני מדברת מתוך המונולוג מההצגה. "אתה רוצה צהוב, זה מה שאתה רוצה. אני אביא לך צהוב. אתה רואה את סימה? אבא שלה אנס אותה מגיל 4. מגיל 4 הוא יושב עם הביצים שלו פתוחות, עם בקבוק של ערק והוא אונס אותה ואמא שלה רואה את הכל ושותקת ומחכה ליום הזה שיגידו לה שהילדה שלה מתה. היא רוצה שהילדה שלה תמות. אבל לא לקחו את אבא של סימה לכלא כי הוא מפרנס את המשפחה. וסימה יום יום, שעה שעה, שיפחה, מנקה, הורגים אותה בלילה. את יודעת עליזה מאיפה באתי בלילה? אתם יודעים מאיפה אני באתי בלילה בזמן שאתם ישנתם? לא שאני כועסת עליכם שישנתם. שני שיכורים בתחנה המרכזית נתנו לסימה שני בקבוקים על הראש שלה, הם ירקו עליה, בעטו בה והיא צעקה 'תצילו אותי, תעזרו לי, אני לא רואה, אני לא רואה, חלי, תעזרו לי' ויש לי חיישנים, יש לי חיישנים לסימה, רצתי מהר, ירקתי עליהם שיהיה להם בפנים את ה-DNA שלי. באו משטרה, שוטר טוב, חיבק אותי. לקחו את סימה לאברבנאל, למה לאברבנאל? היא משוגעת? היא לא משוגעת. היא ילדה פצועה. אני לא רוצה ללכת לגמילה. עליזה אני לא רוצה, אי אפשר לשקם אותי. אני כבר פצועה. אבל אולי אני כן אלך, כי גיורא יבוא לקחת אותי וגיורא הבטיח לי ולסימה ולכל הבנות שהוא יסדר לנו קיבוץ. אני רוצה קיבוץ עם ציוץ של ציפורים". תודה.
היו"ר עליזה לביא
תודה. מילים שלך, עו"ד טלי שטיינר מנהלת המחלקה המשפטית במוקד לפליטים ומהגרים בבקשה.
טל שטיינר
תודה רבה. תודה לתהל. קשה להמשיך אחרי הדברים האלה ולחזור אולי לדברים פרוזאיים, אבל אנחנו נגיד מאוד בקצרה. למרות התוצאה החיובית כביכול של דו"ח מחלקת המדינה החשש המשותף של ארגוני השטח היא שתופעת הסחר בבני אדם מתרחבת ולא קטנה בשנים האחרונות. הסיבה בעינינו היא שבמקום להילחם במצב הזה, המדינה היא שיוצרת כר פורה לסחר בבני אדם, למשל על ידי הרחבת הבאה של עובדים על ידי חברות ביצוע, על ידי העובדה שעובדות הסיעוד שהן רוב מהגרות העבודה בישראל, עדיין נכנסות לישראל ללא הסכמים בילטראליים שיגנו על זכויותיהן ויגנו עליהן מפני סחר. עוד חשש שלנו שבמקום לחקור ולהעמיד לדין, המדינה, רשות האוכלוסין, ממהרת הרבה פעמים לגרש אנשים מתוך מתקני המעצר, במקום להגיע לחקר האמת ולגדוע את התופעות האלה באיבן.

אנחנו דורשים שינויי חקיקה לטובת הסכמים בילטראליים וההרחבה שלהם, אנחנו מבקשים להגביר את האכיפה, אנחנו מזכירים שהייתה את זרוע השר של המשטרה שעשתה עבודה מצוינת, נסגרה ומאז אין לה תחליף ואנחנו מקווים שהנתונים בדו"ח הזה יתמרצו את כל הנוגעים בדבר לחזור ולהיאבק בתופעה הזאת כדי לשמור על הדירוג הטוב והחיובי. תודה רבה.
היו"ר עליזה לביא
תודה רבה.
מיכל יוסיפוף
אני יכולה להגיב? לגבי הטענה שלה.
היו"ר עליזה לביא
בקצרה כי אני חייבת לסיים.
מיכל יוסיפוף
זה לא נכון שאנחנו מרחיקים מהמשמורת. אנחנו בודקים, מחליטים, אנחנו מעבירים למקלט במקרים שהמשטרה קובעת שיש ראשית ראיה לקורבן סחר.
טל שטיינר
הנתונים שלנו מראים שהיו אינדיקציות, בדיוק מה שדובר על היעדר ההדרכה, מהאינדיקציות והנתונים - - - שלנו. יש מקרים שלדעתנו לא מקבלים את הטיפול הנכון.
היו"ר עליזה לביא
טלי, אני מבקשת שתעבירי בבקשה למנהלת הוועדה את הנתונים, אנחנו נעביר אליכם את הנתונים ואני רוצה תשובות מנומקות ומסודרות לדיון הבא.
מיכל יוסיפוף
אין לי בעיה, אנחנו ניתן, אנחנו מבקשים אם היא חושבת, שתיתן לי שמות כדי שאני אבדוק את זה.
טל שטיינר
אנחנו בקשר רציף עם כל הנוגעים פה בדבר ומעבירים מקרים שנראים לנו נכונים. לא תמיד המקרים שאנחנו רואים כנכונים אתם רואים כנכונים.
היו"ר עליזה לביא
חברות. אני חייבת לסיים. עשינו את הדיון הזה בה בלפנים משורת הדין, המליאה כבר התחילה בעשר, קיבלנו עוד חצי שעה. אני רוצה להודות, thank you very much for being with us, אני מבקשת להודות לכולם, אנחנו נמשיך גם בפגרה. תעבירו אלינו. אנחנו עובדים, אנחנו עם היד על הדופק וניפגש כאן בראשית המושב הבא. תודה רבה לענת, תודה רבה לכם, המשך יום פורה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:35.

קוד המקור של הנתונים