ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 05/07/2018

חוק תיירות מרפא, התשע"ח-2018, הצעת חוק להסדרת התיירות הרפואית בישראל, התשע"ו-2016

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



62
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
05/07/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 819
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום חמישי, כ"ב בתמוז התשע"ח (05 ביולי 2018), שעה 10:00
סדר היום
1. הצעת חוק תיירות מרפא, התשע"ז-2017
2. הצעת חוק להסדרת התיירות הרפואית בישראל, התשע"ו-2016
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר
מיכל בירן
חברי הכנסת
אחמד טיבי
מרב מיכאלי
עודד פורר
מוזמנים
ליאור קוטלר - רפרנטית בריאות באגף התקציבים, משרד האוצר

ודיע עואד - רו"ח- מח' ביטוח כללי אגף שוק ההון, משרד האוצר

ירון גולן - עו"ד בלשכה המשפטית, משרד האוצר

חדוה קולפניצקי - מחלקת ביטוח בריאות ברשות שוק ההון, הביטוח והחסכון, משרד האוצר

אביעד משה שוורץ - רפרנט תעסוקה באג"ת, משרד האוצר

נועם ויצנר - יועץ מנכ"ל, משרד הבריאות

מרים גראשי כהן - ע. משנה למנכ"ל, משרד הבריאות

טל נשרי - לשכה משפטית, משרד הבריאות

ציון שלוסברג - מנהל המחלקה לאוכלוסיות מיוחדות, משרד הבריאות

לילך וגנר - יעוץ וחקיקה פלילי, משרד המשפטים

סבטלנה גרנר - עוזרת בכירה ליועצת המשפטית, משרד המשפטים

שי סומך - לשכה משפטית, משרד המשפטים

איה דביר - משפטנית-ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

אור רוזנמן - עו"ד בלשכה המשפטית, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

חגי ראובן פורגס - מנהל מטה אגף מעונות יום, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

ברק סימנטוב - פרקליטות צבאי, משרד הביטחון וצה"ל

דליה בסה - מתאמת הבריאות במינהל האזרחי

תמי קרני - יו"ר הלשכה לאתיקה, הר"י, ההסתדרות הרפואית

אלעד גודינגר - ראש תחום מדיניות ציבורית, ההסתדרות הרפואית

בני אבישר - ראש תחום אתיקה, ההסתדרות הרפואית

ויקי דיין לוי - עוזרת סמנכ"ל ומנהלת מחלקחת תכנון, שירותי בריאות כללית

ג'קי עובדיה - מנהל תחום רפואה בינלאומית ותיירות רפואית, שירותי בריאות כללית

דבי גילד-חיו - מקדמת מדיוניות וחקיקה, האגודה לזכויות האזרח בישראל

רונן סולומון - מנהל תחום תיירות רפואית, איגוד לשכות המסחר

אלה בסנטין - מלווה רפואית, לשכת המסחר תל אביב

סטס אנדרוסון - בעלים, לשכת המסחר תל אביב

לודמילה גידרוב - רופאה, לשכת המסחר תל אביב

ורוניקה טיכונוביץ' - מנכ"ל, לשכת המסחר תל אביב

ויולטה ירמקוב - מנהלת אדמיניסטרטיבית, לשכת המסחר תל אביב

אנה כץ - מנהלת אדמיניסטרטיבית, לשכת המסחר תל אביב

מרק כצנלסון - מנכ"ל, לשכת המסחר תל אביב

דניס משקו - מנכ"ל, לשכת המסחר תל אביב

מיכאל צ'יגירינסקי - מנכ"ל, לשכת המסחר תל אביב

אלכסנדרה צימקובסקי - מנהלת אדמיניסטרטיבית, לשכת המסחר תל אביב

רומן צ'לוסקין - מנהל יחסי ציבור, לשכת המסחר תל אביב

יואל קובלב - סמנכ"ל, לשכת המסחר תל אביב

יבגני שילמן - מנכ"ל, לשכת המסחר תל אביב

אורי קירשנבום - קשרי ציבור וממשל, ארגון לביא

מירב דמארי - מנהלת מערך המידע, האגודה למלחמה בסרטן

אליהו ששון - מנכ"ל

רועי שלם - שדלן/ית

גילית רובינשטיין - שדלן/ית (פוליסי בע"מ), מייצג/ת את אסותא

יהושע שלמה זוהר - שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ), מייצג/ת את שירותי בריאות כללית
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
מנהל/ת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם


הצעת חוק תיירות מרפא, התשע"ז-2017, מ/1126
היו"ר אלי אלאלוף
בוקר טוב לכולם, היום 5.7.2018, כ"ב בתמוז התשע"ח, השעה 10:32. הצעת החוק היום זו הצעת חוק מרפא של הממשלה. יש גם הצעת חוק פרטית של חברת הכנסת מרב מיכאלי. יש לנו 4 נושאים. עם 2 מהם נתחיל באופן מיידי. אחד מהם קשור לרשות הפלסטינית, לגבי חולים שמגיעים במסגרת החוק הזה מיהודה ושומרון. השני זה הנושא שהעליתי בשבוע שעבר - תפקיד הביטוחים הנדרשים. יש לנו פה את הנציג של המינהל האזרחי ואת הנציג של הרשות לשוק ההון. היועצת המשפטית, בבקשה.
נועה בן שבת
עלתה בקשה לפני שני דיונים להתייחס לנושא של הביטוח - אולי ביטוח של סוכנים, אולי במצבים שבהם תייר מרפא נשאר בארץ ואין מימון מספיק עבור הטיפול הנדרש לו. ביקשנו התייחסות של רשות שוק ההון לנושא, אם כי לא היה כל כך ברור לאיזה ביטוח הייתה הכוונה. ביקשנו הבהרות בנושא הזה. ביקשו שהם יגיעו. הם הגיעו לפה היום. רצינו לברר על איזה סוג של ביטוח אנחנו מדברים - האם הביטוח הוא לסוכן, האם הביטוח הוא לבית החולים, האם הביטוח הוא של התייר.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו זיהינו שאין בפעולה הזאת התייחסות לנושא של הביטוחים - לא לטובת החולים, לא לטובת בית החולים, לא לטובת המתערב. חשבנו שיש מקום שרשות שוק ההון תנתח את המצב, תבוא עם הצעות קונקרטיות. הפחד הראשון שלי זה דווקא לגבי החולים שבאים לעבור פה פעילות פולשנית. לא באים לראות רופא ישראלי על בעיה של שפעת או משהו קל יחסית. להשאיר פה אנשים ללא שום ביטוח, אחר כך זה תביעות אין סופיות. חשבתי שיש מקום לנתח את המצב, לראות מה קורה להם, איזה סוג ביטוח אפשר וכו'. יש פה התערבות של גוף ישראלי על תושב זר. האם אין פה צורך לבדוק אם יש כיסוי ביטוחי מסודר? אני יודע שזה יותר מסובך מאשר אזרח ישראלי. אלה הדברים שהביאו אותנו לבקש מכם חוות דעת. אם אתם מזהים דברים נוספים, אין לי שום בעיה לתת לכם את הזמן ואת היכולת לנתח ולהציע את הפתרונות שלכם.
ודיע עואד
עברנו על ההצעה. לא הצלחנו להבין מי צריך לבטח כאן, האם המוסד הרפואי או הסוכן. עשינו בדיקה מהירה לגבי הנושא הזה מול חלק מהחברות. קודם כל, אם הכוונה היא להטיל חובת ביטוח במוצר הזה – זה רלוונטי גם למוצרים אחרים - הרשות מתנגדת להטלת חובת ביטוח. יש לזה המון משמעויות. הראשונה שבהן זה הקשחת עקומת הביקוש של המוצר הזה. הטלת חובת ביטוח מלמדת אותנו מניסיון עבר שהמחירים יהיו מחירים מאוד גבוהים. בעל המקצוע או המוסד הרפואי יהיו חייבים לרכוש את הביטוח הספציפי, המיוחד הזה. תהיה גם תלות של המבוטחים בחברות הביטוח. יש כאן התערבות בהחלטות של הפרט אם לרכוש ביטוח או לא לרכוש ביטוח. הטלת חובה כזאת מחייבת אותנו בפיקוח על התעריפים. אנחנו התנגדנו להטלת חובת ביטוח. זה בהקשר לכוונה להטיל את החובה.

לגבי החובה עצמה - חברות הביטוח הן גופים פרטיים שמנהלים את הסיכונים שלהם בהתאם לסיכון שהם רואים. לא הצלחנו להבין מה הכוונה. אם הכוונה שהסוכן או המוסד הרפואי ירכשו ביטוח, אני לא יודע אם חברות הביטוח ידעו לתמחר את זה. מדובר כאן על לאמוד את הסיכון הביטוחי של התייר שמגיע לקבל טיפול רפואי במוסד רפואי בארץ. אנחנו רואים קושי לתמחר את זה. גם חברות הביטוח רואות קושי לתמחר את המוצר הזה. אנחנו צריכים להיות יותר ממוקדים לגבי הכוונה. עד עכשיו לא הצלחנו להבין מה הכוונה, איזה מוצר רוצים לייצר כאן. אם צריך לבדוק, אנחנו נבדוק את זה, אבל צריך להיות יותר ממוקדים לגבי הכוונה, לגבי הרצון, לגבי המוצר שמועלה כאן על השולחן.
היו"ר אלי אלאלוף
אתם לא מזהים בפעולה הזאת צורך באיזה ביטוח כלשהו? אם אתם לא מזהים, השיחה הסתיימה. אני אעשה דיון על מה שהמערכת המקצועית לא יודעת לזהות, איך יכול להיות? יש פה מערכת אדירה. מביאים אנשים, מחזירים אנשים, מנתחים אותם, מוציאים מהם כסף, משלמים עבורם. אין צורך בשום ביטוח? שנשאיר את זה באוויר? אתם מבינים מה זה ביטוח. אני מבין בביטוח על רכב שאני צריך לשלם פעם בשנה, זה מה שאני מבין. אתם אנשי המקצוע. כשאתם רואים מערכת כזאת, אין לכם שום הצעה כדי להתמודד עם הבעיה הזאת? אם אתם לא רואים, אז ביי ביי, עשינו את חובתנו לדון בזה, אנחנו נמשיך הלאה. שיהיה ברור, האחריות היא עליכם מעכשיו.
ודיע עואד
אני אחזור שוב למטרה, לשאלה מה המוצר שמבקשים כאן. בתי החולים היום רוכשים מוצר של ביטוח רשלנות רפואית. קיים מוצר כזה. אנחנו לא מצליחים להבין מה המטרה של הביטוח שמוצע כאן. בתי החולים תמיד יכולים לרכוש ביטוח.
היו"ר אלי אלאלוף
תעשו שיעורי בית יותר עמוקים.
נועה בן שבת
אני חייבת להגיד לזכותם שהם התקשרו כמה פעמים וניסו לברר. ניסינו לשאול על המהות של הביטוח. כיוון שהנושא של הביטוח עלה כנושא כללי, ניסינו לבדוק מה הייתה הכוונה. אנחנו לא מבינים על מי אנחנו רוצים להטיל חבות לבטח. האם אנחנו מדברים על חבות התייר שמגיע ויכול להיות שהוא לא יוכל לממן את הטיפולים הרפואיים הנוספים שיידרשו, או שמדובר על הסוכן?
היו"ר אלי אלאלוף
גם זה וגם זה.
נועה בן שבת
הסוכן לא כל כך ברור לנו, כי הסוכן לא מחויב אישית מול בית החולים לממן. לא הוצג לנו עד היום שום הסכם שנחתם על כך שסוכנות תיירות מרפא מתחייבת לשאת במימון. אם זה מה שכתוב, אולי נכתוב בחוק שהסוכן מתחייב לשאת במימון, ואז יש מה לדבר גם על הביטוח. אם אין לנו חוזה שהוא התשתית, אז לא ברור מה ההתחייבות של הסוכן לבטח בהקשר הזה. כדאי להבהיר את הנקודה הזאת.
ירון גולן
צריך להבחין בין השאלה אם קיים מוצר ביטוחי בשוק החופשי שמתאים לבטח את האירוע הזה, כאשר ודיע ציין שיש כל מיני מוצרים בשוק שאפשר לבדוק את ההתאמה שלהם, כמובן לפי הצורך. זו סוגיה אחת. סוגיה אחרת היא סוגית הטלת חובה בחוק לבטח, כאשר לזה יש המון המון השלכות שליליות שאנחנו מזהים בשוק. כמדיניות של רשות אנחנו חושבים שלא נכון להטיל חובת ביטוח בחקיקה ראשית, למעט מקרים של ביטוח חובה. יצרו תשתית משלימה למקרים שבהם מבטחים. הטלת חובת ביטוח בחוק היא אירוע מאוד מאוד משמעותי. אפשר לדבר על הסוגיה הראשונה, שזה לראות אם יש היום בשוק הביטוחי מוצר דומה למה שרוצים לבטח, או לחלופין - לבדוק אם יש לחברות הביטוח עניין לייצר מוצר ביטוחי חדש בשוק הוולונטרי.
שי סומך
כשמדובר בתייר, מדובר באדם שהוא בהכרח חולה. קשה לי להאמין שחברת ביטוח תבטח אדם חולה. היא צריכה לעשות לו חיתום. ספק אם יש מוצר בשוק שמאפשר לבטח את התיירים עצמם.
היו"ר אלי אלאלוף
מה אם האדם החולה הזה נכנס לבית חולים, נהייה יותר חולה ולא יוצא משם? מי אמור לשלם על נוכחותו שם?
שי סומך
צוין כאן שחברות הביטוח הן חברות עסקיות. הן עושות חיתום לכולם.
היו"ר אלי אלאלוף
אני שואל שאלה לגבי החולה. על חברת הביטוח אני יודע.
טל נשרי
הסוגיה הביטוחית עלתה כבר בשלבים מוקדמים של הדיונים מול המוסדות הרפואיים. כמו שנאמר כאן בנושא של הביטוח, בטח בהקשר של הבריאות, יש המון כשלי שוק. גם למוסדות רפואיים בישראל אין חובה לבטח את עצמם. יש מוסדות רפואיים שמתנהלים באמצעות ביטוח, יש כאלה שפועלים באמצעות כל מיני קרנות פנימיות. בזמנו, כשישבנו עם בתי החולים, נאמר לנו: אנחנו כבתי חולים יודעים לעשות את ניהול הסיכונים שלנו, אנחנו יודעים לדרוש ערבויות אם נדרש. הטלת חובת ביטוח רק תקפיץ את המחירים למעלה בצורה מלאכותית, היא לא תפתור שום בעיה. קיבלנו את העמדה הזאת, לכן אין חובת ביטוח בהצעת החוק.
רונן סולומון
אני מסכים שאין צורך פה בחובת ביטוח. זה פשוט עיוות לעשות פה חובת ביטוח. יש שני מוצרי ביטוח קיימים היום בשוק. הביטוח הראשון הוא ביטוח של הרופאים לגבי רשלנות רפואית. יכול להיות פציינט שהגיע לישראל, כמו שאדוני ציין, והטיפול היה טיפול כושל, הרופא לא טיפל בו כמו שצריך. למטופל ישראלי יש אפשרות לתבוע את הרופא במקרה כזה. לרופא יש כיסוי של פוליסת ביטוח רשלנות רפואית. היא לא חובה, אבל מרבית הרופאים ומרבית המוסדות הרפואיים אכן מחזיקים פוליסה כזאת. הבעיה שנוצרה זה בעיקר מחברות ביטוח אמריקאיות. הן חוששות לשלוח פציינטים אמריקאים לטיפול בישראל רק בגלל שאין בפוליסת ביטוח רשלנות רפואית של הרופאים את ההרחבה לגבי פציינטים מחו"ל. לפציינט ישראלי יש כיסוי, לפציינט שמגיע מחו"ל אין כיסוי, לכן חברות ביטוח אמריקאיות מאוד חוששות מהמהלך הזה. זה הנושא הראשון. זה הביטוח לגבי הרופא עצמו.

הביטוח השני שדיברנו עליו, שזה גם מוצר שקיים, זה ביטוח אחריות מקצועית של אותה חברה לתיירות רפואית. חברה לתיירות רפואית אמורה - אנחנו נחליט איך היא עושה את זה בהמשך –לעשות תכנית טיפולים. על אותה תכנית טיפולים היא לוקחת סיכון, כי יכול להיות שיצטרכו לעשות טיפולים נוספים. יכול להיות שהיא עשתה תכנית ל-8 טיפולים אבל בסופו של יום צריכים לעשות 12 טיפולים. האחריות שלה לשלם על תוספת הטיפולים. היא צריכה את הכיסוי הביטוחי עבור אותה טעות שהיא עשתה. זה ביטוח אחריות מקצועית על הפשלה שלה. שני המוצרים האלה קיימים בשוק. אלה מוצרים שקיימים בחברות הביטוח. אחד דורש הרחבה מסוימת לגבי הרשלנות הרפואית של הרופא, וצריך לראות איך עושים את זה, ואת השני צריך לפתח. זה לא מוצר שקיים. חברות הביטוח מסרבות היום לבטח את חברות התיירות הרפואית. זה מוצר שצריך לפתח אותו. אולי צריך לראות עם רשות שוק ההון איך עושים את זה. לא מדברים על חובה.
נועה בן שבת
הצעת החוק לא מדברת על הזמנה מידי הסוכן, היא מדברת על הזמנה מידי המוסד הרפואי. ממילא חוזרים לביטוח הראשון של הרשלנות, כי המוסד הרפואי הוא זה ששולח את ההזמנה. אם נלך להצעה שלכם, תיווצר הבעיה של הצורך בביטוח החדש הזה. לפי הצעת החוק זה לא נדרש.
רונן סולומון
אם הולכים לפי הצעת החוק, הסיכון הוא על בית החולים.
מיכאל צ'יגירינסקי
מה שנאמר פה לא נכון. חברת תיירות מרפא שרוצה לעבוד עם כל בית חולים, קודם כל חותמת על הסכם. לפי ההסכם הזה, בכל דבר שחולה מסתבך, כל טיפול או ניתוח שמסתבך ולתייר אין כסף לשלם, הסוכן משלם במקום התייר.
נועה בן שבת
תוכל להעביר לנו חוזה כזה?
מיכאל צ'יגירינסקי
בוודאי. בשבוע שעבר שילמתי לאיכילוב על תייר שנגמר לו הכסף. זו טעות שלי. אלה הסיכונים שאנחנו לוקחים. אם אנחנו לא נהיה בשוק, מי שישלם במקרים כאלה זו המדינה. כרגע הסוכנים משלמים על כל דבר.
היו"ר אלי אלאלוף
לך יש ביטוח לזה?
מיכאל צ'יגירינסקי
לא, אין ביטוח.
היו"ר אלי אלאלוף
זה הון פרטי שלך?
מיכאל צ'יגירינסקי
בוודאי. יש מקרים שאני מרוויח, יש מקרים שאני מפסיד. זה ניהול סיכונים שלי.
היו"ר אלי אלאלוף
לא היית רוצה ביטוח שיעזור לך?
מיכאל צ'יגירינסקי
אני בשמחה אקח ביטוח כזה, אם יהיה ביטוח כזה. כמו שנאמר, חברות ביטוח לא ממהרות לעשות את זה.
יואל קובלב
מקרה טיפוסי שבו אנחנו מאבדים כסף, וזה בהתאם למה שמיכאל אמר, זה בן אדם שמגיע עם תכנית טיפולית ובמהלך ביצוע הטיפולים הוא מסתבך, או מתברר שהוא צריך לקבל טיפול יותר רציני. בית החולים ממשיך לתת טיפול לאותו בן אדם גם כשנגמר לו הכסף, כי לרופא יש את תחום האחריות שלו, הוא לא מוכן לקחת אחריות על זה שהפציינט לא יקבל את כל הטיפול שהוא צריך. אנחנו משלמים לפי הסכם טיפוסי מול בתי החולים את ההפרש בין מה שהבן אדם שילם למה שבית החולים אמור לחייב אותו בסוף הטיפול. אני חושב שזה המקרה הטיפוסי. הפתרון יכול להיות ביטוחי. הוא יכול להיות חלק מהחוק. זה מוריד את האחריות הזאת מהסוכן. במידה והסוכן הודיע שזה הכסף שיש לפציינט, זו החלטה של בית החולים אם הוא ממשיך לתת את הטיפול או מתנהל בצורה אחרת, שזה כבר עניין מקצועי של בית החולים.
נועה בן שבת
תוכל להעביר לנו העתק של החוזה הטיפוסי שאתה מציין?
יואל קובלב
אני יכול. אני יכול להביא דוגמה של מקרה שכנראה יסתיים ב-100,000 שקל.
נועה בן שבת
אנחנו רוצים לברר עם משרד הבריאות אם יש פרקטיקה שמי שמתחייב ונושא בתשלום זה סוכן התיירות הרפואית.
יואל קובלב
אני אשמח. תגידו לי לאן להעביר את החוזה.
נועה בן שבת
אלינו לוועדה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני אעצור את הנושא בנקודה הזאת. יהיו עוד הבהרות עם שוק ההון. יש סיכון גבוה מידי לכל אחד, כולל הפציינט. אני חושב שצריך למצוא פתרון באמצעות ביטוח. איך תעשו את זה וכו', בשביל זה אתם קיימים, זו המקצועיות שלכם שאמורה להיות מופעלת.

הנושא השני הוא לגבי תיירות מרפא מיהודה ושומרון, לכן הזמנו את נציג המינהל האזרחי. נועה, את רוצה להעלות את הנושא?
נועה בן שבת
אנחנו דיברנו על ההגדרה של תייר. בנושא הזה הוגשה הסתייגות של חברי הכנסת נורית קורן ועודד פורר. ראינו שההגדרה של תייר כוללת את מי שהכנסתו לישראל טעונה קבלת אשרת תייר או פטור מקבלת אשרה לפי סעיף 17. זה היה הנוסח המקורי. כרגע אנחנו מציעים לדבר על 17(ב). בין הגורמים שפטורים מקבלת אשרה לפי סעיף 17(ב) לחוק הכניסה לישראל יש גם את תושבי הרשות הפלסטינית. הם נכנסים עם היתרים שפוטרים אותם מהצורך באשרה. ההסתייגות של חברי כנסת נורית קורן ועודד פורר הייתה לא להחריג מטופלים כאלה מהגדרת תייר, לכלול אותם כך שהם ייחשבו תיירים. המשמעות היא להחיל עליהם את ההוראות לעניין הקבלה שלהם. זה אומר שבית החולים צריך להוציא הזמנה, שבית חולים ציבורי לא יכול לטפל בהם בשעות הבוקר.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מה אם יורים עליהם בלילה והם מגיעים בבוקר?
נועה בן שבת
לא מדובר על טיפולי חירום, זו לא הסוגיה שלפנינו. אנחנו מדברים על איך מטפלים בתייר שמגיע לקבלת טיפול רפואי בישראל.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אמבולטורי.
נועה בן שבת
לא רק אמבולטורי.
היו"ר אלי אלאלוף
זה כולל גם אשפוז.
נועה בן שבת
אשפוז, טיפול מתואם. מה שהוצע זה להרחיב פה את מי שכניסתו לישראל לפי היתר לשהייה בישראל לפי חוק האזרחות והכניסה לישראל (הוראת שעה), התשס"ג -2003, אם הרשות הפלסטינית כמשמעותה בהסכם הביניים התחייבה ומחויבת לפי ההסכם האמור לשלם בעד טיפול רפואי הניתן לו, לעניין זה – הסכם הביניים, שזה ההסכם כמשמעותו בחוק יישום הסכם הביניים בדבר הגדה המערבית ורצועת עזה (סמכויות שיפוט והוראות אחרות), תיקוני חקיקה, התשנ"ו-1996. מי שמתקיימת בו ההוראה הזאת ימועט מההגדרה הזאת של תייר. לעומת זאת, תושבי הרשות הפלסטינית שמחליטים לבוא לפה כדי לקבל טיפול בישראל, הם יעמדו בכל הכללים כמו כל תייר אחר. זאת בעצם החלוקה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
איך חילקת?
נועה בן שבת
אם יש אנשים שהרשות הפלסטינית מחויבת לשלם בעד הטיפול, בין אם הם נפצעו או חלו בשטחי הרשות והיא מבקשת שיקבלו טיפול בישראל, ובין אם הם נמצאים בישראל ומתחילים לקבל טיפול. אם היא לא מממנת את הטיפול, הפרקטיקה היא שהם מועברים להמשך טיפול ברשות. שני המקרים שמטופלים פה בישראל שהרשות הפלסטינית לקחה אחריות לגביהם לא ייחשבו כתיירים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
מה עם המקרים האחרים? תני דוגמה למקרה אחר.
נועה בן שבת
אנשים שרוצים לבוא לקבל טיפול בישראל באופן פרטי, על חשבונם.
ברק סימנטוב
אני אפרט בנוגע לסעיף 17 למסמך האזרחי של הסכם הביניים. זה סעיף שקובע שהאחריות לעניינים רפואיים של התושבים הפלסטינים מועברת לרשות הפלסטינית. היא זו שמסדירה את כל הנושא של טיפול רפואי של פלסטינים בישראל. יש כאן מנגנון שמסדיר את הטיפול במקרי חירום רפואיים ובמקרים של טיפולים יזומים.

לגבי מה שנאמר כאן קודם - יכול להיות מצב שהרשות הפלסטינית לא מעוניינת לטפל בתושב מסוים והוא בוחר להיות תייר מרפא. במקרה שהרשות הפלסטינית כן מממנת את הטיפול, כל התיאומים וכל הדברים נעשים באמצעות המנגנון שכבר קיים בהסכם הביניים. יכול להיות שהחלה של כללים באופן ישיר תיצור שני מנגנונים שמטפלים באותו נושא.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מבחינת עלות, אדוני היושב-ראש, האם טיפול בתייר מרפא יקר יותר מטיפול רגיל?
היו"ר אלי אלאלוף
אני לא יודע.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
האם יש הבדל בין תושבי יהודה ושומרון לתושבי עזה בהקשר הזה?
דליה בסה
אותו דבר.
ברק סימנטוב
מבחינת הסכם הביניים אין הבדל, מבחינת המדיניות של מה מדינת ישראל מאשרת ומה לא - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
ישנם בבתי החולים בישראל מטופלים מעזה?
דליה בסה
כל מה שמשרד הבריאות הפלסטיני מאשר להעביר מעזה. זה לא הרבה, אבל יוצאים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אפשר לדעת מספרים?
קריאה
הרבה מבקשים. לא מאשרים הרבה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הם ממומנים על ידי הרשות הפלסטינית?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
האם יש מקרים שהרשות הפלסטינית מבקשת להעביר מעזה חולים במחלות קשות, כמו חולי סרטן, והם מסורבים?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
מי שאחראי על המצב בעזה זו הרשות הפלסטינית.
דליה בסה
מי שנושא באחריות של התשלום זו הרשות הפלסטינית.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
לא התשלום. מגישה משפחה בקשה, או מגיש רופא בעזה בקשה להעביר ילד בן 14 שחולה בלוקמיה לטיפול בתל השומרון או באיכילוב. הרשות הפלסטינית מסכימה להעביר, רק הוא מקבל סירוב מהמינהל האזרחי.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
יש מקרים שהיא מבקשת להעביר לבית חולים בקהיר? ההסכם הזה לגבי עזה כבר לא כל כך רלוונטי.
היו"ר אלי אלאלוף
למה?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
כי המצב ברצועת עזה הוא כזה שהרשות הפלסטינית לא שולטת.
היו"ר אלי אלאלוף
יש הסכם. מחר זה יכול להשתפר.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה כמו שיש לי הסכם עם מישהו על שטח שהוא לא שולט בו.
היו"ר אלי אלאלוף
ביום חמישי האחרון ביקרנו בהדסה, במחלקת המטו-אונקולוגית ילדים. אחד החברים בוועדה רצה - דבר שלא אהבתי במיוחד, כי בבית חולים אני שואל על הפציינט, לא על המוצא שלו - לקבל דיווח מבית החולים. באותו יום היה תייר מרפא מיהודה ושומרון ועוד שלושה שהופנו על ידי הרשות הפלסטינית. ברור שתייר המרפא שלא קיבל את התמיכה או את התקציב הנדרש מהרשות הפלסטינית שילם יותר. אני חושב שפה זה עניין של מדיניות של הרשות, לא של בית החולים. בית החולים קיבל את הילד הזה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
השאלה של מי האחריות על עזה.
ברק סימנטוב
אם נלך להסכם הביניים, האחריות הכוללת על העניינים הרפואיים היא של הרשות הפלסטינית.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הרשות הפלסטינית מקיימת את כל ההסכמים איתנו לגבי רצועת עזה?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
שאלתי שאלה לגבי העלות.
טל נשרי
לא משנה אם פלסטינים יוגדרו כתיירי מרפא או לא יוגדרו כתיירי מרפא, הסכם הבינים קובע שמי שמגיע בהפניה של הרשות צריך לשלם את המחיר המקובל שמשלמים ישראל. התעריף שלנו לתיירי מרפא מוסדר במחירון משרד הבריאות, לא במסגרת החוק הזה. הוא מחיר מקסימום. הוא לא מחיר חובה, הוא לא מחיר מינימום, הוא מחיר מקסימום. אם יהיה צורך, נצטרך לבצע התאמות ביחס להסכם הביניים. גם אם הצעת החוק תחול ביחס לתיירי מרפא, התעריף שהם ישלמו לא יהיה יותר גבוה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
חולה פלסטיני משלם יותר מאזרח ישראלי?
טל נשרי
יש מחיר לתייר מרפא. מחירון משרד הבריאות הוא מחירון שמגדיר את מחירי המקסימום שהמוסדות הרפואיים בישראל יכולים לגבות עבור שורה ארוכה של פרוצדורות רפואיות. יש מחירון מקסימום למטופל שהוא ישראלי, יש מחירון מקסימום למטופל שהוא תייר. אם הצעת החוק תוחל על פלסטינים, יצטרכו להתבצע התאמות. קודם כל, הנושא של שעות טיפול בשעות אחר הצהריים - ככל הנראה יהיה צריך להחריג את המטופלים הפלסטינים מההוראה הזאת, מכיוון שיש פלסטינים שמגיעים לישראל עם היתרים חד-יומיים. אם תהיה אפשרות לטפל בהם רק בשעות אחר הצהריים, אז בשעות הערב לא יהיה לאן ללכת כי מעבר ארז סגור בלילה. גם אם יש כוונה להחיל, אני לא חושבת שיש לזה הרבה משמעות. מבחינת התעריפים - יש התחייבות של מדינת ישראל במסגרת הסכמי הביניים שהפלסטינים משלמים מחיר מקובל. בשעות הפעילות נצטרך לבצע החרגה כי זה פשוט לא מתאים. אני לא בטוחה שבשאר הדברים זה כל כך רלוונטי. יש דברים שהם רלוונטיים, יש דברים שהם לא רלוונטיים.
נועה בן שבת
הוצאת הזמנה למשל.
טל נשרי
הוצאת הזמנה לא מזיקה ולא מועילה. הסיטואציה היא לא של מטופל שיושב באוקראינה ועכשיו צריך להתלבט אם הוא רוצה לבוא לישראל או לגרמניה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
האם את התייר הרפואי שלא ממומן על ידי הרשות הפלסטינית אתם תראו כתייר מרפא?
טל נשרי
מי שלא ממומן על ידי הרשות הוא תייר מרפא לכל דבר ועניין, גם לפי ההגדרה הנוכחית שלנו. אין שום הבדל בינו לבין כל תייר מרפא אחר. זה ברור. זה היה ברור לאורך כל הצעת החוק. השאלה היא לגבי מטופלים מהרשות הפלסטינית שהרשות במסגרת הסכמי הביניים שישראל חתומה עליהם מתחייבת לממן את הטיפול הרפואי בהם.
היו"ר אלי אלאלוף
עודד, מה המטרה של השאלות שלך? אם אני זוכר, הדיון התחיל בזה שאולי הם תופסים את המקומות של הישראלים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לא. ישנם לא מעט מטופלים מהרשות הפלסטינית בתוך בתי החולים. ישנן טענות שהתיירים הרפואיים גוזלים את המיטות של המטופלים הישראלים. אני לא חושב שנכונה הטענה הזאת. אני רוצה לדעת מי מממן את מי שלא ממומן על ידי מדינת ישראל. אני לא רוצה שיהיה מצב שאנחנו נממן.
היו"ר אלי אלאלוף
אני חושב שקיבלנו את התשובות המתאימות.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני מבקש להעלות כהסתייגות את מה שאמרה גברתי על ההחרגה של תושבי הרשות לגבי הזמנים, בוקר וערב.
טל נשרי
אם יוחלט שהצעת החוק תוחל על מטופלים מהרשות, אנחנו כמשרד בריאות נבקש להחריג את הנושא של השעות.
נועה בן שבת
חבר הכנסת טיבי, גם לגבי התייר האמיתי, האותנטי אתה מבקש להחריג את השעות?
היו"ר אלי אלאלוף
בוודאי.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מקבלים אישור חד פעמי.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו מחכים לנוסח של משרד הבריאות בעניין הזה?
אורי קירשנבום
רציתי לתמוה על דבריה של החברה ממשרד הבריאות. מונח לפניכם נייר עמדה שהפקנו, חוזר של ראש מינהל רפואה מדצמבר 2013. הוא מגדיר במפורש את תושבי הרשות הפלסטינית כתיירי מרפא. אם מהחוק הנוכחי האוכלוסייה הפלסטינית תוחרג, המצב שלהם ישתנה מבחינה חוקית. אם ראש אגף רפואה מחיל עליהם כיום רגולציה, והחוק הזה יחריג אותם מהרגולציה, ממילא המצב שלהם יוחרג.
היו"ר אלי אלאלוף
לא הבנת. אתה מאמץ לעצמך חוקים שלא קיימים.
אורי קירשנבום
החברה שאלה על התועלת בכך שהחוק יתייחס לאוכלוסייה הפלסטינית. רציתי להפנות את תשומת ליבכם לדוח מבקר המדינה שקבע שבהיבטים רבים האוכלוסייה הפלסטינית מקבלת תעדוף על פני אזרחים ישראלים. הדברים האלה באים לידי ביטוי בתחומים נוספים. דוח מבקר המדינה קבע שהאוכלוסייה הפלסטינית מקבלת תעדוף בקביעת בדיקות סי.טי ובדיקות אם-אר-איי בבית חולים.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אחרי שיורים בהם.
היו"ר אלי אלאלוף
מאיפה יצא המשפט הזה של מבקר המדינה, באיזה קונטקסט?
אורי קירשנבום
אני יכול להקריא מתוך הדף. "נמצא כי במרכז רפואי שיבא בתל השומר המתינו כ-36% מהישראלים יותר מ-64 ימים לבדיקת אם-אר-איי לא דחופה, לעומת כ-6% מהתיירים. ברמב"ם – 24%. הדוח נמצא לפניכם. תיירות מרפא - שירות רפואי הניתן לתיירים, לרבות תושבי הרשות הפלסטינית.
היו"ר אלי אלאלוף
אתה לא רואה את ההבדל בין הדיון הזה לבין מה שאתה אומר?
אורי קירשנבום
חלק מסעיפי החוק שנידונים היום מתייחסים לסוגיה של תעדוף זרים על פני ישראלים. לפחות להחיל את אותם סעיפים שמדברים על תעדוף ועל היקף ההשקעה של מרכז רפואי בתייר מרפא גם על האוכלוסייה הפלסטינית.
טל נשרי
זה נכון שיש חוזר מינהל רפואה משנת 2013 שמגדיר מטופלים מהרשות הפלסטינית כתיירי מרפא. מבירור שערכתי במשרד עם הגורמים שהוציאו את החוזר הזה, ככל הנראה הכוונה הייתה למטופלים שמגיעים ומוציאים כסף מהכיס. זה בדיוק מה שאמרנו. הם תיירי מרפא.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הם נכנסים תחת החוק הזה.
טל נשרי
לא מישהו במסגרת הסכמי הביניים. אין לנו התנגדות לעניין של התעדוף. למעט הנושא של טיפול בשעות אחר הצהריים ששם צריכה להתבצע הבחנה ברורה, ולמעט הזמנה בכתב שהיא פשוט לא רלוונטית לסיטואציה, ברור שהתעדוף צריך להיות על בסיס רפואי. אני לא חושבת שיש מחלוקת. הנתונים שדוח מבקר המדינה הציג היו נתונים כוללים ביחס לתיירי מרפא שאינם פלסטינים ומטופלים שהם פלסטינים. אני לא יודעת איך אפשר לגזור מזה איזו שהיא אמירה חד משמעית לגבי המצב של מטופלים פלסטינים.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, אני כחבר כנסת מקבל המון פניות, בקשות של תושבים מהגדה המערבית, מעזה, לנסות לעזור בכיסוי רפואי, בהעברה רפואית. הרשות הפלסטינית מחליטה לכסות איקס מקרים. יש תקציב ברשות הפלסטינית. המצב הכלכלי שלה לא מי יודע מה. יש אנשים שנשארים ללא הכיסוי הרפואי של הרשות הפלסטינית. הצעת החוק אומרת שהם ייאלצו לשלם יותר מאשר פלסטיני שמקבל אישור של הרשות הפלסטינית. ההסתייגות שלי היא שכל מי שגר בגדה המערבית ובעזה ומתקבל לטיפול רפואי בישראל ייהנה מאותם תנאים, כלומר, הוא לא ייחשב כתייר מרפא עם העלויות וההגבלות. לא יעלה על הדעת, אדוני, שמי שגר בשכם וחלים עליו כל דיני הצבא והשליטה הצבאית, פתאום בנושא שירות רפואי יתייחסו אליו כאילו הוא תייר מפורטוגל. זה פשוט לא הגיוני, לא רציונאלי, הזוי. זה מהווה מעמסה נוספת. ההסתייגות שלי מבקשת שכל הפלסטינים שמגיעים מהגדה המערבית ומעזה יהיו באותו סטטוס, לא משנה עם אישור של הרשות או בלי אישור של הרשות.
היו"ר אלי אלאלוף
לגבי תעריפים שמופעלים עליהם.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
בהחלט.
נועה בן שבת
למרות שאנחנו לא עוסקים בתעריפים.
טל נשרי
הצעת החוק לא מדברת על התעריפים.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
יש הבדל בתעריפים.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו נלמד את העניין הזה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
יש את הביטוי "אזור יו"ש". אני מבקש להתייחס אותו דבר לכל מי שבא מהאזור שאתם מגדירים כיו"ש – פלסטינים ולא פלסטינים.
היו"ר אלי אלאלוף
מה זה אומר?
נועה בן שבת
שגם אזרח ישראל שמגיע מהאזור.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אתם אומרים שאיתמר הוא באזור יו"ש. אני מבקש שיתייחסו אל התושב באיתמר אותו דבר כמו אל התושב שכם.
נועה בן שבת
החוק הזה מדבר על מי שאינו תושב ישראל, על מי שכניסתו לישראל היא לפי היתר. לא דיברנו על התושבות. תושבי ישראל והאזור לא נדרשים לאשרה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מנחש שההצעה שלך תידחה, חבר הכנסת טיבי. זו לא ההזדמנות הנכונה לשנות את המצב הנוכחי.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
נא לרשום את זה כהסתייגות דיבור. ההסתייגות הראשונה היא הסתייגות מהותית.
היו"ר אלי אלאלוף
הראשונה לא מפריעה לי. זה אפילו בא עם חיזוק של משרד הבריאות. ברור שההסתייגות השנייה לא תעבור. זה נותן לך זכות דיבור.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הטענה של חבר הכנסת טיבי היא ממש זעקת הקוזאק הנגזל. הוא בא ומספר לנו על הקשיים הכספיים של הרשות הפלסטינית בלממן את החולים ברשות הפלסטינית, בה בעת שמידי שנה משלמת הרשות הפלסטינית סדר גודל של מיליארד 200 מיליון שקל למחבלים שיושבים בבתי הכלא, בין היתר גם למחבלים שהם אזרחי ישראל שמקבלים תעריף גבוה יותר. כמובן שהם משלמים יותר למי שרצח לעומת מי שרק פצע. ההסתייגות הזאת של לבוא ולבכות על הכספים שחסרים לרשות הפלסטינית היא שיא הצביעות, שיא הציניות של עידוד טרור.

לגבי ההתייחסות לעניין האזרח באיתמר או התושב בשכם. אני חושב שהסכמי אוסלו צריכים להיות בטלים מעיקרם. אני חושב שהסכמי אוסלו כשלו, היה צריך לבטל אותם, אבל ככל שהתחייבה מדינת ישראל כפי שהיא התחייבה, אני חושב שאנחנו לא יכולים לשנות בחקיקה את ההתחייבות.

חבר הכנסת טיבי, אני לא יכול להיכנס לשכם. שכם עברה במסגרת ההסכמים האלה לאחריות מלאה של הרשות הפלסטינית.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
לא מלאה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
היא מוגדרת כשטח איי.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אתה יודע כמה פעמים פרצו חיילים לתוך בית חולים רפידיה? לקחו חולים משם. לא מקובל בעולם. שכם עדיין תחת שליטה ישראלית. זה כיבוש.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לא מקובל בעולם שמחבלים, שטרוריסטים מתחבאים בתוך בתי חולים תוך שהם משתמשים בילדים כמגן אנושי. אני מתפלא עליך כרופא שעוד מגן על העניין הזה. ככל שההסכמים האלה קיימים, בוודאי שההסתייגויות של חבר הכנסת טיבי צריכות להיות בטלות מעיקרן.
נועה בן שבת
יש עוד קבוצה שיכול להיות שכניסתה במקור הייתה בהיתר כזה. מדובר על קבוצת איחוד משפחות, אנשים שמגיעים במסגרת איחוד משפחות. זו סוגיה שהעליתם. אתם אומרים שמעמדם שונה. הם מוסדרים בתקנות?
דליה בסה
כל מי שיש לו ביטוח איחוד משפחות מחויב בקופת חולים. זו חובה.
נועה בן שבת
את אומרת שכל ההסדר הזה לא מתאים כי חלים עליו הסדרים אחרים.
היו"ר אלי אלאלוף
נושא נוסף שהתלבטנו בו זה הנושא של התשלום הדיפרנציאלי לפעילות רופאים במשמרת הרגילה שלהם אל מול התשלום מהחולים בתיירות מרפא. משרד הבריאות, יש לכם עמדה ברורה?
טל נשרי
כמו שציינו, הצעת החוק הזאת מאפשרת למוסדות רפואיים לקבל לטיפולם תיירי מרפא. הצעת החוק הזאת מאפשרת להזרים כסף לתוך מערכת הבריאות בישראל, לרבות לתוך מערכת הבריאות הציבורית, בעיקר למערכת הבריאות הציבורית, מתוך רצון שהתועלות מתיירות המרפא יגיעו לטובת המטופל הישראלי.

הנושא של שכר דיפרנציאלי חותר תחת היסודות הכי בסיסיים של החוק הזה, הוא מהווה השחתה של המערכת. המצב שבו מטפל לא אדיש לשאלה באיזה מטופל הוא מטפל, שיש לו תמריץ כלכלי לטפל במטופלים מסוג מסוים, יכול לגרום להסטה של הרופאים הבכירים במערכת מטיפול במטופלים ישראלים לטיפול בתיירי מרפא, כל זה בשעה שהמוסד הרפואי כן יקבל יותר כסף, רק השאלה איך הכסף הזה יגיע - האם הכסף הזה יחזור לטובת המטופל הישראלי או ילך לכיס של הרופא. אנחנו ביקשנו שהוא לא ילך לכיס של הרופא, שהוא יחזור לטובת מערכת הבריאות, לטובת המטופלים הישראלים. זו עמדה שמשותפת לכל משרדי הממשלה שעוסקים בנושא הזה - משרד המשפטים, משרד האוצר, משרד הבריאות.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
זה כל כך נדיר שיוצא לי להסכים בדיוק עם כל מילה של משרדי הממשלה.
טל נשרי
ההוראה הזאת חלה ביחס למטפל במוסד רפואי ציבורי, לא ביחס למטפל במוסד ציבורי פרטי.
היו"ר אלי אלאלוף
הם לא יישארו במוסד הציבורי. את כולם תמצאו בפרטי.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה בדיוק מה שיקרה. זה שוק חופשי לעומת רגולטורי.
טל נשרי
אנחנו נסביר למה לעמדתנו אין סיכון שזה יגרום להסטה של המטופלים מהמערכת הציבורית למערכת הפרטית. קודם כל, ההוראה הזאת של איסור על קבלת שכר דיפרנציאלי היא הוראה שקיימת כבר היום במסגרת חוזר משרד הבריאות מ-2013. אנחנו רק מעגנים את זה במסגרת הצעת החוק. זה לא משהו חדש.
היו"ר אלי אלאלוף
זה לא מופעל.
טל נשרי
אנחנו רוצים להניח ומקווים מאוד שבמרבית המקרים זה כן מופעל. יכול להיות שיש מעט מקרים שבהם זה לא מופעל, אבל בדיוק בשביל זה אנחנו מבקשים מהוועדה לתת לנו את הכוח לאכוף את הדבר הזה. הצעת החוק כן מאפשרת לנו כלי אכיפה ביחס להוראה. הפעילות בשעות אחר הצהריים במוסד רפואי ציבורי מתוגמלת ממילא בשכר גבוה יותר מהשכר בשעות הבוקר. ממילא התשלום יותר גבוה. גם היום מטפל במערכת הציבורית יכול להגיד: מה אני צריך תשלום קבוע בבוקר, תשלום אחר הצהריים, אני אלך לשוק הפרטי, אני אעשה מיליונים. אנחנו לא רואים שזה קורה. הרבה מתיירי המרפא רוצים להגיע למערכת הציבורית דווקא בגלל השם הטוב שיש לה בעולם. רמתם של מרבית בתי החולים בישראל היא רמה מאוד גבוהה. יש טיפולים רפואיים שיכולים להינתן רק במסגרתם, לא במסגרת בתי חולים או מוסדות אחרים. בוא ניתן קצת קרדיט לרופאים. לא רק תאוות הבצע היא הסוגיה שמניעה אותם בשאלה אם לעבוד במסגרת מוסד רפואי ציבורי או פרטי.
היו"ר אלי אלאלוף
אל תשמשו בתאוות הבצע, במיוחד אתם המשפטנים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
תראו, מדינת ישראל - משרד הבריאות בוודאי מכיר את הנתונים שפורסמו רק לאחרונה - הולכת ומתדרדרת במספר הרופאים ל-1,000 נפש.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
זה לא בגלל שאתה לא נותן להם להרוויח כסף, זה בגלל שאין מספיק מסגרות להכשיר אותם, אין מספיק תקנים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני מכיר את כל הסיבות. אני יכול לתת לך רשימה שלמה של סיבות. זה המצב. הוא ילך ויחמיר. התחרות היום על רופאים היא מאוד מאוד משמעותית. אותו רופא הופך להיות יותר ויותר מבוקש. אגב, זה היצע וביקוש. גם בדיור זה ככה. פחות דירות עולות יותר, יותר דירות יעלו פחות. פחות רופאים יעלו יותר. אין מה לעשות, זה המצב במדינת ישראל.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
יש מה לעשות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
מה שהם לא עושים אני יודע.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אתה בקואליציה. תדאג שיעשו.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני דואג. הצלחנו לא מעט עם חבר הכנסת אלאלוף להביא את הרופאים העולים. מדינת ישראל במשך שני עשורים הייתה מעל הממוצע בגלל העלייה והיכולת כן לאפשר ולמצוא את המקום להכניס את הרופאים העולים לתוך המערכת. פחות רופאים – יותר תחרות. הרופא ירצה, ואין לי טענות אליו, למקסם את הרווחים שלו. הוא ילך לטפל איפה שישלמו לו יותר. בתוך המערכת הציבורית תהיה פחות תיירות רפואית, יהיו פחות רופאים שעוסקים בנושא הזה. הם כולם ילכו למקום הפרטי, שם ישלמו להם יותר. ככל שתשימו רגולציה, כך תגרמו יותר נזק בעניין הזה, לא תועלת.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
המדינה לא יכולה לזגזג כל הזמן. הייתה ועדת גרמן. התקבלה החלטה. חשבו להכניס אחר הצהריים את שירותי הבריאות הפרטיים לבתי החולים הציבוריים. התקבלה החלטה עקרונית שזה לא הכיוון שהחברה הישראלית הולכת אליו. מאז שמים משאבים בניסיון לקצר תורים, בניסיון לחזק את המערכת הציבורית. אי אפשר שהצעת החוק הזאת תיקח לכיוון אחר לגמרי. העניין של לתגמל את הרופאים דיפרנציאלית זה להכניס בדלת האחורית את מה שבדלת הקדמית קיבלו החלטה ריבונית ועקרונית שלא רוצים לאפשר.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
המחסור ברופאים זאת סוגיה כאובה ומקוממת. היא ממש לא קשורה לסוגיית השכר. הרופאים מככבים בראש טבלת השכר במגזר הציבורי. אנחנו גם ככה מדברות בימים שבהם יש דוח של ה-OECD על הפער ההולך וגדל שישראל מובילה בו בין עשירים לעניים. אין בעיה של להשתכר הרבה כסף למי שעושה מצוין בתחומו, גם לאלה שהם במערכת הציבורית. אני מחזקת את דברי נציגת משרד הבריאות על כך שהמערכת הציבורית מציעה עדיין דברים שהמערכת הפרטית לא יכולה להציע - מחקר, רוחב היריעה, איכות עבודה. יש לי הרבה כבוד למערכת הפרטית, אבל המערכת הציבורית מציעה דברים שהפרטית לא יכולה להציע מבחינת אתגר מקצועי. אם נפתח פתח לתשלום דיפרנציאלי לפי סוג המטופל, זה אומר שפתחנו פתח. עכשיו זה לתייר רפואי, אחר כך זה יהיה לפי קופות חולים. יהיו כל מיני קריטריונים אחרים וסיווגים אחרים שיצדיקו לתת טיפול דיפרנציאלי. זה מדרון שאנחנו נמצא את עצמנו מתרסקות בו בטווח זמן הרבה יותר קצר ממה שנדמה. זאת מעילה באתיקה הרפואית הכי הכי בסיסית. אני ממש מפצירה בך, אסור לנו בכלל לשקול את זה.
ויקי דיין לוי
אנחנו בעד לטפל בכמה שיותר מטופלים ישראלים, זאת בתנאי שיעבירו לנו מספיק כספים להפעיל את בתי החולים שלנו אחרי השעה 15:00.

לגבי תיירי מרפא. כמו שציין פרופסור שרף בישיבה הקודמת, אנחנו מדברים על מטופלים עם מורכבות הרבה יותר קשה מאשר המטופל הישראלי. אי אפשר להשוות ניתוח לב אחר הצהריים למטופל ישראלי שבא כבר מעובד, שבא כבר מוכן, לעומת מטופל שבא מחו"ל ואנחנו צריכים להתחיל לעבד אותו. הזמן שהצוות והמטפל משקיעים הוא הרבה יותר גבוה. אנחנו גם הוכחנו את זה. העברנו נתונים. אנחנו מבקשים שיהיה שכר דיפרנציאלי.
היו"ר אלי אלאלוף
מה הפער?
ויקי דיין לוי
פי 2. לפעמים גם פי 3 ו-4. אנחנו העברנו חומר לוועדה.
היו"ר אלי אלאלוף
מחייבים את התייר לשלם פי 2?
ויקי דיין לוי
לא. אני מדברת על שעות העבודה של הרופא.
היו"ר אלי אלאלוף
זה מתבטא בתעריף.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
הרופאים מתוגמלים פר שעה, לא? אם הנושא מורכב כך שהוא שצריך להיות שם עוד שעה או עוד שעתיים, הוא יתוגמל לפי השעות. למה שהשעה תהיה שווה אחרת?
ויקי דיין לוי
השעה היא לא אחרת. אתה יוצר שכר דיפרנציאלי אם אורך הפעולה יותר גדול.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
זה לא משנה אם אורך הפעולה הוא בישראלי או בתייר. אין הבדל. את משלמת יותר שכר על יותר עבודה, את משלמת לפי מורכבות העבודה, את לא משלמת לפי סוג המטופל. זאת הבחנה שאסור לעשות אותה. אחרי הדיון שהיה פה בפעם שעברה, הלכתי להתייעץ עם כמה בכירים בבתי חולים ציבוריים שלא הופיעו כאן בוועדה, אנשים שיש להם עניין להכניס הרבה כסף למערכת, אנשים שהם מנהלים. הם אמרו שהטיעונים האלה שהעלית עכשיו הם פשוט לא נכונים. האזהרות שאני השמעתי פה מגובות על ידי רופאים מאוד מאוד בכירים בסקטור הציבורי. אני מבקשת לקחת בעירבון מוגבל את התיאורים שאת מתארת.
היו"ר אלי אלאלוף
מה שאתם מחייבים בגלל הזמן הנדרש, בגלל סוג החומרים שאתם משתמשים, בגלל סוג האולם שבו מנתחים וכו', על זה אף אחד לא מתווכח. כשאתם גומרים את הבדיקות האלו, האם אתם מוסיפים משהו מיוחד לרופא בגלל שהוא טיפל בתייר מרפא?
ויקי דיין לוי
לא.
היו"ר אלי אלאלוף
למה אתם לא יכולים להסביר את זה?
ויקי דיין לוי
אתה מתמחר פר פעולה. אם לקחתי ניתוח לב שלישראלי זה ייקח 3 שעות, לתייר המרפא זה ייקח 5 או 6 שעות, את הניתוח לתייר המרפא אני צריכה לתמחר ביותר.
היו"ר אלי אלאלוף
אתם לא יודעים לנמק את זה?
ויקי דיין לוי
בוודאי שאנחנו יודעים לנמק. אני מבקשת שלפחות בהצעת החוק יהיה רשום שעל פעולות מורכבות למנהל בית החולים תהיה סמכות לקבוע תעריף אחר מאשר למטופל פרטי. אם לא נעשה את זה, זה פשוט ילך לרפואה הפרטית. בתי החולים הפרטיים מוחרגים לפי סעיף 26 או לפי סעיף 27.
היו"ר אלי אלאלוף
אתם צריכים להחליף נימוקים מידי פעם. יותר פעולות בסקטור הפרטי זקוקות להצלה של הסקטור הציבורי, אתם יודעים את זה. כשמסתבכים בטיפול פרטי, לאיפה הולכים הרופא והפציינט כדי לחפש את המזור? לבתי החולים הציבוריים. אני לא רואה פעולות הפוכות. תשנו. עיני לא צרה על מי שיודע להרוויח כסף. אם הוא מנתח את אותו ניתוח בישראלי ובתייר, הוא צריך לקבל את אותו סכום. זה מה שפה מבקשים. כל השאר זה עניין של נימוקים אחרים שלכם. תקבלו יותר כסף מהתייר בגלל המורכבות של הניתוח שלו, לא בגלל איפה שהוא נולד.
טל נשרי
כתבנו בהצעת החוק ששר הבריאות מוסמך לקבוע תקנות לעניין שכר דיפרנציאלי אם מתעורר צורך. אני מציעה שאנחנו לא נעכב את הסעיפים בהצעת החוק בגלל הדבר הזה. אנחנו יכולים להתחיל לפתוח דיונים. אם תראו לנו שיש איזו שהיא מורכבות רפואית מיוחדת, אפשר יהיה לחשוב אם נדרשות איזה שהן תקנות בנושא.
ויקי דיין לוי
הראינו לכם את זה.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
לא ירדתי לסוף דעתך. האנטומיה של תיירים ושל ישראלים היא אנטומיה זהה. ניתוח לב זה ניתוח לב. את אומרת שיכול להיות שלפני ניתוח לב של תייר מרפא הרופא יהיה צריך לשבת עוד שעה כדי להתעמק בבדיקות. בסדר, תחייבי על עוד שעה. זה שאתם אומרים מראש: "וואלה, אני לא יודע כמה ייקח ניתוח הלב, אני מתמחר מבעוד מועד שזה יהיה 7 שעות ולא 4 שעות", זה כדי לעקוף את הכללים השוויוניים.
ויקי דיין לוי
זה לא נכון. ניתוח לב לא זהה לכל אחד ואחד. יש ניתוח לב שיכול לקחת 3 ו-4 שעות, יש ניתוח לב שיכול לקחת 7 ו-8 שעות.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אם אתם מתמחרים לפי מה שיש בפועל, אין בעיה.
ויקי דיין לוי
הדברים המורכבים מגיעים לארץ, לא המקרים הפשוטים.
היו"ר אלי אלאלוף
אתם קובעים את התעריף מראש או אחרי הניתוח?
ויקי דיין לוי
אנחנו קובעים את התעריף מראש, אחרי שאנחנו מקבלים את כל הנתונים.
ויקי דיין לוי
את יודעת לקחת את הסיכונים שלך מראש?
ויקי דיין לוי
בהחלט.
שי סומך
אני מצטרף לעמדה של משרד הבריאות. אני חושב שהנתונים כאן על פי 2, על פי 3 או על פי 4, מלמדים על החשיבות שהתעריף יהיה זהה. מדובר כאן בעובדי מדינה, בעובדים של גופים ציבוריים. הם צריכים לקבל את השיקול הרפואי השוויוני. אם התעריף יהיה אחר, השיקול הרפואי לא יהיה השיקול שינחה את הרופאים, השיקול הכלכלי הוא זה שינחה. במצב כזה, אם יהיה מטופל ישראלי ומטופל זר, כשיכול להיות שהמטופל הישראלי הוא במצב יותר חמור, קרוב לוודאי שהרופא הבכיר יעדיף לטפל במטופל הזר. זה לא מתאים למערכת ממשלתית או למערכת ציבורית. במובן מסוים זה כמו בחירת רופא, דבר שתושבי ישראל יכולים לחלום עליו.
היו"ר אלי אלאלוף
אתה טועה.
שי סומך
זאת המשמעות.
היו"ר אלי אלאלוף
הוא בוחר בתנאי שיש לו פרוטקציה.
שי סומך
אם התעריף יהיה גבוה, אפשר להבטיח לתייר הרפואי את הרופא הבכיר.
היו"ר אלי אלאלוף
הלוואי שהרפואה הציבורית הייתה שוויונית. אני אומר את זה באחריות מלאה, בהערכה מלאה לרפואה הציבורית.
ליאור קוטלר
אני מבקשת להצטרף למשרד המשפטים ולמשרד הבריאות בהקשר של השכר הדיפרנציאלי. החשש שלנו הוא ששכר דיפרנציאלי לרופאים יביא להעדפה של טיפול בתיירים, יפגע בזמינות של הטיפולים לאזרחים ישראלים. צריך לציין שמדיניות הממשלה בשנים האחרונות היא חיזוק מערכת הבריאות הציבורית. היא באה לידי ביטוי בקיצור זמני המתנה לניתוחים. נזכיר את התכנית לקיצור תורים. המדינה השקיעה כמעט מיליארד שקלים בקיצור תורים.
קריאה
היא הבטיחה. זה לא הגיע לבתי חולים.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
תורים לא התקצרו, זה בטוח.
ליאור קוטלר
משאבים רבים הושקעו במערכת הבריאות יחד עם תכניות של משרד הבריאות לשיפור איכות מערך האשפוז, צמצום זיהומים, שיפור הפגיות, שיפור המרכזים לרפואה דחופה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני אגיד לך את האמת, אף אחד עוד לא אמר לי מה דיפרנציאלי. כמה זה?
ויקי דיין לוי
אמרתי.
היו"ר אלי אלאלוף
זה לא זה. היא לא דיברה על התעריף. היא אמרה שצריך להשקיע יותר זמן. האם על תיקון אצבע ימין או שמאל לוקחים מישראלי א', מתייר לוקחים ב'?
מיכל בירן (המחנה הציוני)
האם אתה מדבר על מה שהתייר משלם, או על מה שרופא מתוגמל?
היו"ר אלי אלאלוף
גם וגם.
נועה בן שבת
יש הבדל. יש תעריף נפרד למוסד.
היו"ר אלי אלאלוף
למה לרופא שנכנס לטפל באזרח ישראלי משלמים איקס אבל כשהוא נכנס לחדר עם תייר מרפא משלמים לו וואי?
ג'קי עובדיה
אני רוצה להזכיר לכולכם סיפור שהתחיל באיכילוב. שם התחלתי לעבוד כמנהל פיתוח עסקי לפני כמה שנים. הסיפור התפרסם ב"עובדה", כולכם מכירים. זו הייתה הדרך של מנהל בית החולים דאז, פרופסור גבי ברבש, לסייע לתקציב של בית החולים. הוא איפשר פעילות של רופאים סופר סטארים במתקני בתי החולים. על-מנת שהם יבצעו זאת בבית החולים הציבורי, הם ביקשו תוספת שכר. מה שקרה זה שזה בוצע בבית חולים ציבורי, ההכנסה הייתה לבית החולים הציבורי, אבל גם אותו סופר סטאר קיבל את השכר שלו. אם זה לא היה כך, הכסף על ההכנסות בחדר הניתוח היה מוצא את דרכו לאסותא. אם החוק הזה עוסק בנושא חיזוק המערכת הציבורית ואנחנו נותנים לכל הסופר סטארים לעזוב ב-15:00, אני לא יודע מה יקרה. האם המומחה יהיה בערב כדי לראות פציינט שהסתבך בבוקר בניתוח? כשהוא מנתח אחר הצהריים, הוא יהיה שם גם לראות את הפציינט של הבוקר.
היו"ר אלי אלאלוף
עד יום ראשון יהיה דיון בין שר התיירות לבין סגן שר הבריאות בנושא הזה. אני מודיע מראש, פה אני לא מסכם, אני רוצה לשמוע אותם. אנחנו נתכנס שלושתנו ביום ראשון. אני אביא את דבר השרים בעניין הזה.
דבי גילד-חיו
אני באתי בגלל הסעיף הזה. הסעיף הזה לא נוגע לתיירות מרפא. מדובר בסוגיות שנדונו בוועדה הזאת ובמשרד הבריאות. אלה סעיפים מרכזיים בהקשר של קידום שוויון וחיזוק הרפואה הציבורית. המסקנה המרכזית בשנים האחרונות הייתה שחייבים להבטיח שיהיה שוויון בתשלום על שירותים רפואיים. בגלל זה גם לא קודם השר"פ במהלך השנים האלה בבתי החולים. מהחשש שרופאים יעזבו גם הוחלט על זה שיהיו רופאים מסוימים בתוך המערכת הציבורית שיעבדו ויקבלו תוספות שכר. הייתה מערכת שלמה של חיזוקים כדי להבטיח שלא יהיה הדבר הזה. הסיטואציה הזאת לא שונה. כשמערכת הבריאות הרפואית מטפלת בחולים, לא משנה אם הם מקומיים או מחו"ל, אין להפלות. זה נופל בדיוק במקום הזה.

בהתייחס לטענה כאילו הרופאים יברחו. אחד הדברים שעלה באופן קבוע בדיונים על המערכת הציבורית זה שכל המקרים המורכבים נשארים בבתי החולים הציבוריים. את מה לוקחים המערכות הפרטיות? את המקרים הקלים. זה הכסף הקל שבתי החולים הציבוריים יכלו להרוויח. לבוא עכשיו ולהגיד את הטענה ההפוכה? אנחנו הרי יודעים שבתי החולים הציבוריים מוציאים את כל הכסף על הצוותים ועל הטיפולים הכי יקרים. הפרטיים לוקחים את הכסף על הקל והנוח. בגלל זה צריך את ההפרדה הזאת.
מרק כצנלסון
משעה 07:00 עד שעה 15:00, עד כמה שאני מכיר, הרופאים מקבלים את אותו שכר על תיירי מרפא ועל ישראלים.
היו"ר אלי אלאלוף
אם יש ניתוח לתייר מרפא בשעות הבוקר?
מרק כצנלסון
כן. הוא לא מקבל שכר נוסף.
היו"ר אלי אלאלוף
אבל אסור לתת שירות בבוקר.
מרק כצנלסון
מתי נותנים שירות בבוקר? כאשר אין ברירה, כאשר מדובר בהצלת חיים. אנחנו מדברים עכשיו אחרי השעה 15:01, כאשר חלק מבתי החולים כבר עובדים. אם זה 15:01, אז או שאותו רופא הולך לבית חולים פרטי, או שהוא נשאר בבית חולים ציבורי. אם אתם רוצים כסף לבית חולים ציבורי, למה לי לתגמל את הרופא? גם ככה הישראלים לא מטופלים.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
היינו כבר בדיון הזה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
הדיון הוא לא לפי השעות, הדיון הוא לגופו של מטופל או מטופלת. אנחנו מסרבות לאפשר מצב שבו על מטופלת מסוג אחד הרופאה או הרופא יקבלו איקס, על מטופלת מסוג אחר הם יקבלו איקס כפול 3. לא יכול להיות.
מרק כצנלסון
יש תאוריה פונקציונאלית מאוד ידועה לכולם.
היו"ר אלי אלאלוף
אני חושב שמיצינו את הדיון בינינו לבין עצמנו. אני מודה שההחלטה תושפע מההתייעצות בין השרים.

הדבר האחרון שרצינו להתלבט בו איתכם זה הנושא של השקיפות כלפי סוכני מרפא. בפשרה שהצענו בפעם שעברה אמרנו שהיינו רוצים שסוכני מרפא יהיו שקופים במה שקשור לטיפול הרפואי. לא תיירות, לא זמן איכות, לא מלון, זה לא מעניין אותנו. אמרנו שכדאי שתהיה שקיפות כלפי התייר וכלפי המערכת בכל מה שקשור לנושא הבריאות, לשירותים שמספקים. הצענו שעד 2,500 דולר לא צריך לדעת על מבקשים כסף, גם אם זה נוגע לשירותים בריאותיים. אמרנו שמעל הסכום הזה צריך לתת שקיפות אפשרית. זה היה הדיון כולו. אם אתם רוצים לשנות את ההחלטה שלנו, את הפשרה שלנו, תנמקו.
נועה בן שבת
האם ההזמנה צריכה לפרט את כל הצעת המחיר ולצאת מהמוסד הרפואי, או שסוכן תיירות המרפא עושה את ההזמנה, כותב אותה באופן כוללני?
טל נשרי
רק לעניין הצעת המחיר.
נועה בן שבת
לעניין הצעת המחיר וההזמנה.
היו"ר אלי אלאלוף
ברור שההזמנה היא מבית החולים.
נועה בן שבת
גם השאלה מי נותן. הבנתי שיש מחלוקת על מי שנותן את ההזמנה, מי מוציא את ההזמנה, מי אומר איזה טיפולים יידרשו.
היו"ר אלי אלאלוף
רק בית החולים.
מרק כצנלסון
אני הייתי קורא לסעיף הזה "חיסול ענף תיירות המרפא במדינת ישראל". אנחנו דיברנו על זה רבות. אני חייב לחזור על זה, בשבילנו זה קריטי. אם הסעיף הזה עובר כפי שהוא, כשהפשרה של 2,500 דולר לא מקובלת עלינו לחלוטין, מבחינתנו החוק לא רלוונטי. אם אני מראה ללקוח כמה כסף אני מרוויח, כמה רווחים אני עושה, העסק שלי לא מתקיים. זה לפי כל המודלים הכלכליים. בגלל זה הבאנו דוקטור לכלכלה שיסביר את המודלים הכלכליים הקיימים. אנחנו פה אור לגויים. באים מכל העולם כדי ללמוד על המודל הישראלי. באים יפנים, אנגלים, צרפתים. ראיינו אותי בלשכת המסחר, שאלו איך הצלחתי להרים ענף תיירות מרפא. כל המדינות האלו, כולל טורקיה שהשקיע הון תועפות, כולל דרום קוריאה - רוסיה קצת מתחילה להתרומם, כי היא ראתה שיש זליגה של תיירות מרפא, היא ראתה שנותנים הרבה כסף למדינות אחרות - משקיעות בבתי חולים. כשהעסקים העצמאיים של תיירות מרפא בישראל נכנסו לענף בשיווק, במכירות, נתנו את הליווי הנכון, נתנו את הרפואה הכוללנית, דאגו שהחולה לא יוזנח בארץ ובחו"ל. הם הצליחו להביא יותר אנשים מכולם.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
יחד עם העניין הקטן שהושקעו שנים בכוח אדם איכותי, במערכת ציבורית איכותית לעילא ולעילא. קשה לחשוב מה הסיבה המרכזית. אני לא מפקפקת, גם לחברות תיירות המרפא יש חלק בעניין, אבל אם לא הייתה פה מערכת רפואית איכותית, שום שיווק שהייתם עושים - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לשיטתך, העובדה שיש עכשיו ירידה בתיירות המרפא בישראל ובמקומות אחרים, היא סימן לכך שמערכת הבריאות שלנו בהתדרדרות. אם את אומרת שגורם המשיכה היחידי - -
מיכל בירן (המחנה הציוני)
המרכזי. תנאי הכרחי, אבל לא מספק.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
בלי מוצר אין שיווק.
היו"ר אלי אלאלוף
למה שקיפות זו מילה פסולה במסחר?
יבגני שילמן
השקיפות היא ערך כמעט עליון. היא לא מתבטאת בחוק המוצע. יש עוד הרבה ערכים למילה "שקיפות". זה פופוליסטי. אני מסכים עם מרק, בהחלט יש לנו מערכת בריאות טובה, מערכת בריאות ציבורית. אם תסתכלו בסטטיסטיקות, במחקר, בבתי החולים, אין לנו שפע של תיירים מאיטליה, מגרמניה, ממקומות אחרים, רק ממדינות חבר העמים. זה אומר הרבה. בזכות העבודה הקשה שלנו והסיכונים שאנחנו לוקחים יום יום צלחנו לשווק ולמתג את מדינת ישראל, את מערכתה הציבורית כיעד מועדף לתיירי מרפא. הלוואי שמשרד הבריאות יצליח לעשות. אנחנו עשינו את זה באפס תקציב. אני מתחבר למילה של מרק. שקיפות לא רק בזה. אם החוק יתקבל כלשונו, אני לא אומר שהוא יחוסל, אני לא מאמין במילים האלו, אבל זה יביא אותנו 20 שנים אחורה. הוועדה צריכה להחליט אם היא רוצה תיירות מרפא או לא רוצה. אם לא רוצים תיירות מרפא, אפשר "להרוג" אותה בכל מיני צורות. זו אחת הצורות.
רועי שלם
אני דוקטור לכלכלה. נשכרתי על ידי איגוד חברות תיירות המרפא. עשינו עבודה כלכלית שנשלחה אליכם.
היו"ר אלי אלאלוף
נשלחה אלינו אתמול.
רועי שלם
אני מתנצל. עשיתי את העבודה יחד עם ד"ר טל מופקדי. ביקשו מאיתנו לתת את חוות דעתנו המקצועית, הכלכלית על שתי סוגיות: הפרדת חשבוניות, השקיפות של כמה עולה החלק הרפואי, והסעיף של פיקוח המחירים הפוטנציאלי שנמצא בהצעת החוק. כתבנו את דעתנו ב-66 העמודים שהעברנו.

אתם מבינים שיש גם יתרונות וגם חסרונות בתחום של התיירות הרפואית. היתרונות זה להשתמש בהכנסות לטובת מערכת הבריאות, ציוד וכו', לקדם את העצמאות של המוסדות הרפואיים בפריפריה, לייצר תעסוקה גם במעגלים נוספים בענף. גם בהיבט התיירותי יש הכנסות מתיירות פנאי, מצליחים אולי לשמר בישראל רופאים מומחים שרוצים להגדיל את ההכנסה שלהם, יש הכנסות למדינה מייצוא שירותים. לצד זה יש את החסרונות, שאלה הדברים שאתם מטפלים בהם - אם זה הנושא של אילוצים ומעמסה על מערכת הבריאות איך לעשות את זה כך שזה לא יפגע במטופלים הישראלים, אם זה עיסוק של גורמים לא מקצועיים שמטפלים בתייר לא נכון, אם זה כל מיני בעיות אתיות ורפואיות שדיברתם עליהן ממש לפני רגע כמו אם מעדיפים טיפול של מטופל אחד על מטופל אחר. אלה דברים מאוד מאוד חשובים. המטרה היא להקטין כמה שיותר את ההשלכות השליליות כדי ליהנות מהיתרונות של תחום התיירות הרפואית. שמתם 3 מטרות על בחוק: שמירה על המטופל הישראלי, חיזוק מערכת הבריאות הציבורית, והבטחת טיפול מקצועי ואתי.

אסור לשכוח שבדומה לכל שאר מדינות העולם ההכנסה העודפת מייצוא שירותים לאותם תיירים זה המוטיבציה העיקרית למדינה לקדם את תחום התיירות הרפואית. זה ייצוא כמו כל ייצוא. מה היקף התיירות הרפואית האופטימאלי למדינה זה לא חלק מהעבודה שלנו, אבל בעבור כל היקף האינטרס של המדינה זה להגדיל את ההכנסות מהשירותים שניתנים לתייר הרפואי ולמלווים שלו בדרך שתהיה אתית, לא תרמיתית, בדיוק כמו שמוכרים שירותים אחרים. כמו שהייתם שמחים שהילטון מוכרים את החדר שלהם ב-3,000 דולר, לא ב-1,000 דולר, כשהכל אתי, הכל על השולחן, הכל נעשה בצורה שהיא לא תרמיתית, אותו דבר גם בתחום התיירות הרפואית.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אף אחד לא כופר בזה שזה בסדר שיחייבו את התיירים על יותר. הישראלים משלמים על זה במס הכנסה שלהם. הם מממנים את מערכת הבריאות במס הבריאות שלהם.
נועה בן שבת
שתהיה שקיפות, שהתייר ידע על מה הוא משלם.
רועי שלם
נכון מאוד. כשבאנו ולמדנו את הפעילות של אותן חברות תיירות רפואית, ראינו שזה מאוד שונה מהדרך שבה זה מוצג בהצעת החוק. הן לא מתווכות פרופר. יש להן כמה תפקידים. הפעילות שלהן שונה מפעילות של מתווך. קודם כל, הן מתכללות את כלל גורמי הרפואה בישראל. אפשר לעשות בדיקה במקום אחד, טיפול מסוים במקום אחר. לתכלל את המערכת זה משהו שבית חולים לא יכול לעשות בעצמו.
היו"ר אלי אלאלוף
כל זה לא קשור. שייקח מה שהוא רוצה, כמה שהוא רוצה, רק בשקיפות.
רועי שלם
זה נורא חשוב שהם לא מתווכים. הם נותנים שירותים כמו קופת חולים.
היו"ר אלי אלאלוף
אמרנו 2,500 דולר רק בגלל שהם מתווכים? לא אמרנו. שיעשו מה שהם רוצים, זאת
בתנאי שמעל ל-2,500 דולר הם יתנו דיווח.
רועי שלם
בזה שהם מתכללים בין הגורמים השונים בישראל הם מאפשרים להתגבר על כל מיני קשיחויות בתוך המערכת, על עומסים.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מסכים. אל תיקח אותנו לכיתה א'. דיברנו על השקיפות במה שקשור לבריאות בלבד.
רועי שלם
הפרדת החשבוניות צפויה לפגוע בחברות התיירות הרפואית. אפשר להשתכנע מזה מכמה היבטים. עצם זה שהן כאן, שהן נלחמות, מוכיח שהן חושבות שההכנסות שלהן ייפגעו.
היו"ר אלי אלאלוף
עוד לא שילמו לך? מה אתם מגן עליהן? ביקשנו שלנהג המונית שלוקח את האיש במונית יהיה רשום כמה הוא יכול לחייב. אותו דבר ביקשנו פה מול מערכת הבריאות. כל מה שקשור לתיירות זו בעיה של התיירות, שיעשו מה שהם רוצים. זה כמו נהג מונית, ואני מבדיל אלף הבדלות ברמה ובאנשים, שלוקח בטעות 70 דולר במקום 70 שקל. אנחנו מבקשים שאם הוא מבקש מעל ל-2,500 דולר - שייתן דיווח. לא ביקשנו שום דבר אחר. מה אתם עושים מזה תיאוריות?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
איזה דיווח?
היו"ר אלי אלאלוף
יש פה בעיה, ההזמנה יוצאת מבית החולים.
מרק כצנלסון
ואם ההזמנה יוצאת מהרופאים?
היו"ר אלי אלאלוף
הוא מתחייב למשהו. הבית חולים אמור לתת. יש פיקוח של מערכת הבריאות על בית החולים. הוא לא יכול להוציא מתייר או מחולה כלשהו סכום מטורף. האינטרס שלנו לדעת שלא לוקחים יותר ממה שצריך מהחולה.
רועי שלם
למה כשצ'ק פוינט מוכרת את התוכנה שלה לחו"ל אתה לא מתערב בזה שהמחיר גבוה יותר מידי עבור התוכנה? כי אתה מייצא שירותים, אתה רוצה כמה שיותר הכנסות למדינה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מייצא שירותים שאני רוצה לבקר אותם.
רועי שלם
כשאתה מפצל את החשבונית, הרבה מהתיירים מקבלים החזרים מצד ג'.
היו"ר אלי אלאלוף
לא איכפת לי שאחר כך יעשו חשבונית אחרת. אתה יודע מה התשובה ללמה באים לפה ומראיינים אותך בצרפתית? כי מבינים שכשתהיה מערכת בריאות ברוסיה אז יבואו פחות חולים לפה. שישפרו את מערכת הבריאות שלהם. הם באים לפה, מוצאים שפה רוסית, מוצאים רופאים מצוינים שבאו מרוסיה וקיבלו תגבור ושיפור תפקוד. אל תדאגו, זה גם ירד. אל תיבהלו מזה. אנשים לא באים לפה כי טוב להם שם, הם באים כי רע להם שם מבחינה טיפולית. אל תאשימו אותם. זה נפלא שהגיעה עלייה מדהימה ששינתה את פני המדינה, כולל בבריאות, ושאנחנו יכולים לייצא את הבריאות הזאת למזרח אירופה. לא יבואו מצרפת, לא יבואו מארצות הברית. כל הסיפור שלא שולחים לנו בגלל בעיה ביטוחית –שטויות. אם מערכת הבריאות ברוסיה תשתפר, ואני מאחל להם, יש להם את היכולות ואת הידע, הם לא יבואו יותר לפה, אל תדאג.
רועי שלם
החברות האלו מוכרות חבילה של שירותים. אם תפצל את חבילת השירותים הזאת, יהיה קושי לאותם חולים לקבל החזרים של צד ג' על דברים שהם לא רפואיים גרידא. ברגע שאתה אומר בצורה מאוד מאוד מפורשת מה החלק הרפואי ומה החלקים האחרים, אתה מעודד את אותם תיירים לבדוק גם דברים נוספים.
היו"ר אלי אלאלוף
אתה יודע ששם המדינה חשוב?
נועה בן שבת
אתה מדבר על החבילה שבונה התייר. את מכניס את הנושא הרפואי יחד עם חבילה נוספת. אנחנו אומרים כאן שצריך לבודד. כל חבילת התיירות לא צריכה פירוט. הדבר היחיד שצריך פירוט זאת אותה חבילה רפואית. חברות הביטוח מממנות את כל החבילה כי מוכרים להן שהכל רפואי? נותנים להם הכל כחבילה רפואית?
רועי שלם
לא. היתרון היחסי של מדינת ישראל זה לא בזה שהמערכת שלנו היא הכי זולה והכי טובה. יש מדינות מקבילות, למשל גרמניה, שהן יותר זולות, אולי גם טובות יותר במערכת הבריאות שלהן. מוכרים כאן מוצר אחר. זה מוצר שהוא חבילה כוללת. החבילה כוללת הסעות, כוללת תיאומים.
היו"ר אלי אלאלוף
מי מונע את זה? מה הקשר לעלות הרפואית? גם אני התעסקתי בתיירות.
מרק כצנלסון
אנחנו מתעסקים ברפואה יותר מאשר בתיירות. הרווחים שלנו הם מרפואה.
היו"ר אלי אלאלוף
אז מה הבעיה? תן לנו פירוט.
מרק כצנלסון
אין בעיה לתת פירוט, אבל פירוט שלנו. אנחנו נותנים פירוט עם המחירים שלנו. אנחנו לא רוצים שאף אחד ייכנס לכיס של החברות שיושבות פה וישאל כמה הן מרוויחות. בוא נבקש מנהג מונית שיגיד כמה הוא מרוויח על כל נוסע.
היו"ר אלי אלאלוף
קובעים לו. זה הבדל מהותי.
נועה בן שבת
בדיון הקודם נתנו לנו דוגמה של שמלה באיזה רשת, את המרכיבים שלה. האם אתה לא חושב שמבחינה כלכלית יש הבדל בין לקנות שמלה, שלזה יש הרבה מאוד חלופות ופערי המידע מאוד קטנים, לבין טיפול רפואי שלגביו פערי המידע עצומים כי אני לא יכולה לדעת מה הטיפול שאני נדרשת לו, כמה עלות הניתוח, איזה חלקים יש בניתוח? האם אתה לא חשוב שיש הבדל מהותי בנושא הזה?
רועי שלם
אני מסכים איתך שאת כל הפרטים, וזה גם מה שניסה מרק להגיד, של הפרוצדורות הרפואיות מאוד חשוב לתת. החבילות זה מה שגורם להם להרוויח, מה שגורם לישראל לתת משהו שהוא שונה מחו"ל. צריך להיות שקופים במה שניתן. האינטרס זה להיות מסוגלים למכור חבילות.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
עמדה מפתיעה יש לי בעניין הזה. אני בעניין הזה עם הסוכנים. התלבטתי עכשיו אם אני קונה חופשה מ"בוקינג" או אצל סוכן נסיעות. מה שמעניין אותי כלקוחה זה המחיר שהציעו לי. לא איכפת לי אם הסוכנת קיבלה ככה או ככה, או אם היא הצליחה להגיע להנחה בגלל שהיא קנתה כמות. מה שמעניין אותי זה כמה אני שילמתי.
נועה בן שבת
למרות פערי המידע?
יואל קובלב
אנחנו מפספסים פה נקודה מאוד חשובה. חלק מהעלות שאנחנו נותנים לתייר זה מהקנייה של השירות. יש לנו סוכן שיושב שם, הוא מקבל אחוזים מסוימים מהשירות. אם אנחנו נגיד למטופל שלנו שהוא ישלם עוד 1,500 דולר לאותו אחד שהפנה אותו אלי, הוא לא יבוא אלי. זה לא נלקח פה בחשבון. נניח שאני מוכר שירותים רפואיים ב-10,000 שקלים. אני יכול לקבל מזה עמלה של 15% מבית החולים. זה נטו העלות שמקבל הסוכן עבור השירות. יש מערך מכירות שעולה כסף, הוא כלול במחיר. אם אנחנו נהיה שקופים, אני חושב שאנחנו פשוט לא נמכור.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
גם כשאתה קונה בגד ב"קסטרו", לא אומרים לך כמה משלמים לזאת ששאלה אותך אם מישהו עזר לך. בשום מקום אחר אין שקיפות.
יואל קובלב
בדיוק אחד לאחד, אני מסכים עם כל מילה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני מתנגד לסעיף הזה בכל תוקף, אמרתי את זה גם בעבר, וזה מהטעם העקרוני של כלכלה חופשית. אני דווקא כן אלך לעניין של התיירות, אפילו לדוגמה שנתנה מיכל. שווה בנפשך שאתר "בוקינג" יפרסם בכל הזמנה שאנחנו מזמינים מה העמלה שהוא גובה מבית המלון עבור אותה הזמנה. מכל בית מלון הוא לוקח עמלה אחרת. לעיתים העמלה הזאת מגיעה ל-20% ו-25% ממחיר חדר המלון שאתה משלם. אם אתה תראה את זה, אתה תצא מהאתר, אתה תלך ישירות לאתר של בית המלון ותזמין מולו. אתה יודע מה יקרה כשנעשה את זה? חברת "בוקינג" תיסגר. כשחברת "בוקינג" תיסגר, כבר לא יהיה מישהו שירכז לך את כל המלונות תחת מקום אחד, לא יהיה מי שישווה לך את מחירי החדרים, אתה תצטרך לשבת ולעבור אתר אתר.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
יש בתי מלון שלא נמצאים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
נכון, יכול להיות שיש בתי מלון שאני לא יודע שהם קיימים. אנחנו נמצאים בעולם פתוח וחופשי. אותו תייר רפואי יכול לפנות לסוכן בגרמניה, לסוכן באנגליה או לסוכן בארץ. כל אלה שיושבים פה מתחרים אחד בשני. תאר לך שהיא תדע כמה הוא מרוויח, שהוא ידע כמה הוא מרוויח, מה החישובים הכלכליים שלו. מי שצריכה לדעת כמה הם מרוויחים זה רשות המיסים.
נועה בן שבת
אם אני רוצה חדר במלון מסוים, בעיר מסוימת, אני יכולה להרים טלפון לאותו מלון ולנסות לברר. אם אין פה את פערי המידע - -
מרק כצנלסון
את יכולה.
נועה בן שבת
אני יכולה להתקשר לבית החולים?
מרק כצנלסון
לכל בית חולים. ודאי.
נועה בן שבת
אני יכולה לראות במחירון משרד הבריאות שטיפול בשריר כזה וכזה עולה כך וכך?
יואל קובלב
המחירון קיים במשרד הבריאות.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אני רק רוצה להצטרף לחבריי בעניין הזה.
טל נשרי
אני מבקשת להסתייג רק מדבר אחד, מההגדרה של חברת תיירות מרפא כסוג של קופת חולים. קופת חולים זה דבר שניתן בו שירות על ידי רופאים בלבד, לא על ידי סוכני תיירות מרפא. כל הזמן יש את הטענה הזאת כאילו יש פה איזה שהוא גורם רפואי מתכלל. זה לא גורם רפואי מתכלל. אין ולא יהיה פיקוח על חברות תיירות מרפא שירצו להכניס רופא.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
סוכני המכירות של קופות החולים הם רופאים?
טל נשרי
אם אתם רוצים שסוכני תיירות מרפא יהיו רק רופאים, זאת אופציה שאנחנו בהחלט יכולים לבדוק. אנחנו לא אוסרים על חברת תיירות מרפא לתת שירותים נוספים, כולל של רופא מתכלל. אנחנו לא מחייבים את זה במסגרת הצעת החוק.
שי סומך
אני מבין מה רוצים חברי הכנסת, אבל אני בכל זאת רוצה להביע את עמדתי. לב העניין זה התיווך, כל השאר זה מעטפת. המעטפת חשובה, אבל היא מעטפת. לב העניין הוא התיווך בשירות שניתן. דווקא שוק חופשי מתבסס על שקיפות ועל גילוי מידע. הנוסח כאן הוא הדבר הנכון. השירות המרכזי שמתווך כאן צריך להיות שקוף לתייר. זה נכון, זה יוריד את הרווחים של סוכני תיירות המרפא.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
באיזה מוצר זה קורה?
שי סומך
בתיווך דירות זה קורה. בתיווך דירות אתה יודע מה מחיר הדירה, אתה יודע מה מחיר התיווך. כבר היינו בהרבה דיונים שכשניסו לעשות רגולציה איימו שהחברות ייסגרו. את "לבנת פורן" ואת "זכותי" ליוויתי. הן לא נסגרו.
היו"ר אלי אלאלוף
זה לא אותו דבר. הם לא מכבדים את החוק.
שי סומך
בכל נוסח שלא יהיה צריך שתהיה שקיפות לגבי החלקים הרפואיים של ההזמנה.
היו"ר אלי אלאלוף
זה מה שאמרנו. הישיבה נעולה. אנחנו ניפגש ב-12:45.

(הישיבה נפסקה בשעה 12:15 ונתחדשה בשעה 12:45.)
היו"ר אלי אלאלוף
אני מחדש את הדיון. רוצים עוד שאלות אליך. היועצת המשפטית פותחת.
נועה בן שבת
תיארת את מודל ההכנסות של חברות תיירות המרפא כאילו יש להן שני מודלים. אתה אומר שיש מודל שההכנסות הן באמצעות גבייה עקיפה, יש מודל של מסלול גבייה ישירה. האם המצב בישראל הוא כזה שהסוכנות מקבלת גם עמלה מהמוסד וגם ישירות מהתייר?
רועי שלם
יש מקומות שמקבלים גם מזה וגם מזה.
נועה בן שבת
אמרת שיש פה עלויות, שהעלויות מועמסות בכל מיני צורות. לא זה המודל. המודל הוא שבתי החולים גוזרים מתוך התעריף הקיים את העמלה של הסוכנות לתיירות מרפא, כאשר בנוסף לזה הסוכנים מקבלים מתיירי המרפא.
רועי שלם
עבור זה שהם מוכרים שירותים נוספים, ועבור התיווך פרופר.
נועה בן שבת
זה קצת משנה את תמונת המצב. זה שהמודל הוא מודל משולב משנה את האילוצים שאתה מתאר פה.
רועי שלם
למה זה משנה?
נועה בן שבת
דיברת על מי ישלם לסוכן תיירות מרפא את כל העלויות שלו על הגיוס בחו"ל. יש פה סוכנים שמשולמים מהמוסד. יכול להיות שזה אפילו פר טיפול, יכול להיות אפילו שזה אחוזים מעלות הטיפול, בלי קשר לטיפול שבפועל הוא השקיע.
מיכאל צ'יגירינסקי
בתי החולים נותנים לפעמים הנחה על טיפול מסוים, לא על כל הטיפולים. לפעמים הם רוצים לקדם מוצר מסוים, איזו שהיא בדיקה מסוימת. זו הנחה שהם נותנים. זו לא עמלה שהם משלמים לנו. זו הנחה שאנחנו מקבלים. בתי החולים משנים את זה לפי הצורך.
נועה בן שבת
בית החולים לא משלם עמלה לתייר מרפא?
מיכאל צ'יגירינסקי
מחלקת אונקולוגיה ילדים באיכילוב מקבלת ילדים ישירות לבית חולים, מטפלת בהם ישירות, בלי התערבות של תיירות מרפא. בית החולים מבקש לעשות את זה כך. בכל בית חולים זה אחרת. הוא משלם עמלה למי שמפנה אליו את המטופלים. זה די נדיר. ברוב המקרים אנחנו קונים מספק השירותים. אנחנו לא מתווכים. אנחנו עושים משהו אחר, ממש משהו אחר. יש לנו רופאים שבונים תכנית טיפולים, הם כל יום רואים את החולה. אנחנו לוקחים את הרופאים. יש לנו רופאים במשכורת.
נועה בן שבת
הם גם מטפלים בחולים?
מיכאל צ'יגירינסקי
הם גם מטפלים בחולים.
נועה בן שבת
זה סיפור אחר. אנחנו מבינים שרוב החולים לא באים לקליניקה שיושבת בסוכנות שלך, הם מגיעים לבית חולים, למכון, למרפאה, לרופא מחוץ לסוכנות.
מיכאל צ'יגירינסקי
לא נכון. לרוב הסוכנויות שיושבות פה יש רופא.
נועה בן שבת
אם הרופא שלך הוא פנימאי, אתה לא תקבל מישהו שהוא אונקולוגי, מישהו שהוא אורטופדי.
מיכאל צ'יגירינסקי
אני לוקח רופא שמתמחה בתחום מסוים. הוא מטפל בחולה הספציפי.
טל נשרי
מה זה "מטפל"? מבצע בו פרוצדורה רפואית?
מיכאל צ'יגירינסקי
כימותרפיה זה רק בבתי חולים. הוא נותן ייעוץ, הוא נותן מרשמים. הוא עושה את מה שעושה רופא משפחה בקופת חולים.
נועה בן שבת
נטען שישראל היא לא הראשונה שמחוקקת. הפנו אותנו לגרמניה. ביקשנו ממחלקת המחקר המשפטי שלנו לברר מה קורה בגרמניה. התברר שבגרמניה יש הוראות שאוסרות על מתן או לקיחת שוחד במסגרת שירותים רפואיים. בעבר הם חלו רק על מי שהועסק בבתי חולים ציבוריים, לא על רופאים שפעלו במסגרת שירותי רפואה פרטיים. אחד מהסעיפים מטיל אחריות פלילית על עובדי מגזר הבריאות בגין לקיחת שוחד. הדבר הזה יכול להיות רלוונטי אם אנחנו מדברים על סוכן שנמצא בתוך מגזר הבריאות ונותן עדיפות - מה שאנחנו מבקשים שלא יהיה - וגם לגבי סוכן תיווך שמקבל תשלום או פרמיה ממרפאה או ממוסד רפואי עבור הפניית חולים לטיפול אצלם כחלק מההסכם של שירותי התיווך בין הסוכן לבין המרפאה או המוסד הרפואי. אלה שני המקרים שבהם יכולה להיות עבירה פלילית בגרמניה.
היו"ר אלי אלאלוף
מה זה אומר לגבינו?
נועה בן שבת
זה מאיר באיזה שהוא אור כמה שאלות שעלו פה במהלך הדיונים. דיברנו על כך שסוכן תיירות המרפא מקבל עמלה מבית החולים. אנחנו רואים עכשיו שהוא מקבל עמלה. יכול להיות שהוא מקבל עמלה מבית החולים ועמלה מהחולה. הוא לא מגלה לחולה. דיברנו בדיונים קודמים על אם הוא צריך לגלות לחולה שהוא מקבל עמלה, כאשר יכול להיות שבגלל העמלה הגבוהה שהוא מקבל ממוסד פלוני הוא מפנה למוסד הזה את תייר תיירות המרפא. זו שאלה אחת. אנחנו רואים שזה בא במערכת השיקולים של התייר.

דבר שני קשור לכל הנושא של זמינות התורים, הפעילות, אפילו השכר הדיפרנציאלי, עד כמה אנחנו רואים כלגיטימי שהכנסת הכסף תשפיע על השיקולים הרפואיים בטיפול. זו נקודה שאני חושבת שחשוב לזכור אגב הטיפול.
דניס משקו
המטרה שלנו היא לתת את השירות המירבי והכי טוב. חשוב להבין שאנחנו כן שקופים עם המטופלים שלנו - אם זה לגבי הרופאים שהם מגיעים אליהם, אם זה לגבי כל הפרוצדורות ההתחלתיות שהם מתחילים איתן. המטרה שלנו היא שהאנשים יהיו מרוצים, שיהיו תוצאות טובות. אנחנו עובדים קרוב לעשור. אם האנשים לא היו מקבלים את השירות הטוב ביותר והתוצאות הטובות ביותר, אף אחד לא היה מגיע אלינו. זה חשוב להבין.

לגבי העמלות של בתי חולים. אתם צריכים להבין, זה או עמלה מבית החולים, או עמלה מהמטופל. אין ביחד.
היו"ר אלי אלאלוף
איך אנחנו יודעים שזה רק זה או רק זה, לא שניהם?
דניס משקו
קל מאוד לבדוק מול כל בית חולים. כשאנחנו באים לבית החולים עם המטופל בפעם הראשונה, בית החולים קולט אותו כגורם מממן, כגורם עמלה. קל מאוד לבדוק את זה. אין גם וגם. או שאני משלם עבורו, או שהוא משלם לבית החולים ואני מקבל עמלה. כל המידע הזה פתוח, אפשר לבדוק אותו.
טל נשרי
איך בית החולים יכול לדעת שלא גבית עמלה גם מהמטופל?
דניס משקו
תחום התיירות מרפא בארץ נמצא בבעיה מאוד גדולה. אנחנו כמעט שנתיים נלחמים על הישרדות מול מדינות מתפתחות כמו טורקיה, הודו, דרום קוריאה. בשנה האחרונה נסעתי להודו ולטורקיה. הודו שילמה על הטיסה שלי, על המלון שלי, על הזמן שלי, וזה רק כדי שאני והנציגה שלי נגיע לשם ונשמע מה יש להם. היה כנס ענק. אנחנו היינו הנציגים היחידים מישראל. היה כנס של קרוב ל-50 מדינות. כל ההגעה של הנציגים הייתה ממומנת על ידי ממשלת הודו. המדינות תומכות בתיירות מרפא, הן מנסות לפתח את זה. אי אפשר להתעלם מזה שאנחנו אלה שפיתחנו את המשאב הזה. כמו שהחבר שלי פה אמר, אף אחד לא מגיע לפה מאיטליה או מצרפת. מגיעים רק מחבר העמים. כל זה רק בזכותנו. קשה להסביר לאנשים כמה כסף, זמן ומשאבים אנחנו משקיעים בנושא הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
כדאי להיות צנוע. זה גם בזכותכם.
דניס משקו
כבוד היושב-ראש, זה רק בזכותנו, כי כשאנחנו התחלנו בפעילות הזאת אף אחד לא ידע שיש במדינה הזאת משאב אדיר.
היו"ר אלי אלאלוף
היית יכול לפתח דבר כזה גם בזכות זה שהייתה לנו עלייה מרוסיה. היא הביאה אנשים מצוינים שיודעים את השפה. הם קיבלו עוד משהו מהמדינה. זה לא רק בזכותכם. צניעות לא תזיק.
דניס משקו
אפשר לבדוק את זה, הנתון הוא גלוי. מגיעים אלינו מחבר העמים, לא מגיעים ממדינות אחרות. יש בעולם שני סוגים של תיירות מרפא. יש תחום של תיירות מרפא בארצות הברית, שאנשים מחפשים רפואה יותר זולה, לא בהכרח רפואה יותר טובה, ויש תיירות מרפא כמו אצלנו, שאנשים מגיעים לקבלת טיפול מציל חיים ותקווה אחרונה. יש עוד תחום מאוד חשוב שלדעתי אנחנו לא מתייחסים אליו. אנחנו מייצרים שגרירים למדינה שלנו. אנחנו לא רק בשביל להרוויח כסף. אתה יכול לעבוד על בן אדם אחד, על בן אדם שני. הבן אדם השלישי כבר לא יגיע. אנחנו מייצרים שגרירים למדינה שלנו.
היו"ר אלי אלאלוף
יש פה נציג ממשרד התיירות? אני לא זוכר שפעם היה נציג ממשרד התיירות.
דניס משקו
חבל מאוד שלא מגיעים. המטרה האישית שלי כציוני ופטריוט זה שכל מטופל וכל בן אדם שמגיע אלינו ירגיש שהוא הגיע למדינה שדואגת לו. אתם יודעים שלעבוד מול בתי חולים ממשלתיים וגורמים ממשלתיים זה לא קל. לפעמים אנחנו מחכים לעמלות קרוב ל-6,7, ו-8 חודשים.
היו"ר אלי אלאלוף
למה אתה ממשיך לעבוד איתם?
דניס משקו
יש אילוצים. כשמדובר בילדים אונקולוגים, המטופל מחויב על ידי בית החולים להפקיד 50,000 דולר. אין לנו כל נגיעה לכסף שלו, הוא משלם ישירות. מצד שני, בכל ביקור שלו אצל רופא אנחנו מלווים אותו. אנחנו מוציאים כל מסמך. כשאומרים שאנחנו מתווכים, זה ממש פוגע. אנחנו לא מתווכים שמגיעים ומראים דירה בת 5 חדרים. אנחנו מתעסקים ברפואה. אנחנו מתאמים כל ביקור שלו, כל בדיקת דם שלו. אתה צריך להבין מה העבודה שלנו. בכל בית חולים יש קודים לבדיקת דם. לפעמים אנחנו ממתינים 5 שעות בשביל להשיג קודים.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מבקש להתקדם עם החוק.
נועה בן שבת
הייתה לנו סוגיה של סוכני תיירות מרפא בחו"ל. הכיוון שהוועדה הובילה אליו היה שהם יוכלו להיות רק תושבי ישראל. זה דבר שיקל מבחינת בדיקת הרישום הפלילי. אני מבינה שמשרד הבריאות מבקש לשקול את הדבר הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
מה הקשר?
טל נשרי
אנחנו חשבנו שלא נכון להגביל את הנושא של תיירות מרפא רק לתושבי ישראל. יש חברות בינלאומיות שעוסקות בתחום הזה. יש חברות שלא עוסקות בתיירות מרפא רק בישראל. אני חושבת שמערכת הבריאות הייתה שמחה שהן גם יפנו מטופלים לישראל. כשקבענו את הכללים מי יכול להיות סוכן במדינת ישראל, קבענו כללים מאוד מאוד בסיסיים. זה צריך להיות מישהו שהוא בן 21, בלי עבר פלילי.
נועה בן שבת
והוא לא עובד מוסד רפואי.
טל נשרי
זה כבר ברמה הערכית. יש הפרדה במערכת הבריאות בין עובדי מערכת הבריאות לבין מי שהוא סוכן.
היו"ר אלי אלאלוף
הוא לא יכול להיות גם זה וגם זה.
טל נשרי
הייתה שאלה בוועדה: האם נכון לקבוע שסוכן תיירות מרפא יכול להיות רק תושב ישראל. אנחנו לא חשבנו שנכון להגביל את זה רק לתושבי ישראל. יש חברות בינלאומיות שעוסקות בתחום הזה. אנחנו לא חושבים שנכון לסגור להן את הדלת. אדרבא, שישלחו מטופלים למערכת הבריאות הציבורית והפרטית בישראל. חלק מהחשש שעלה זה שעל גורמי חוץ אין אפשרות לבדוק אם יש להם או אין להם עבר פלילי. הסעיף מאפשר למנהל הכללי לקבל מידע בהתאם למה שאפשר לקבל מכל מדינה.
מרק כצנלסון
מאוד קל להחליט ולקבל עמדה. קיבלנו פה הסבר מאוד נכון, עמוק ואמיתי על איך עובדת חברה לתיירות מרפא. אם אנחנו מביאים את אלכסנדר אלכסנדרוביץ' מסיביר להירשם כסוכן במדינת ישראל, מה הוא יודע בתיירות מרפא? אם הוא שוכר חברה, לוקח מנכ"ל, עובדים, פותח נציגות וכו', אין עם זה בעיה. איך אפשר לתת לבן אדם זר להתעסק בתחום כל כך מורכב ומסובך של חיי אדם?
טל נשרי
יש סוגים שונים של חברות ושל סוכני תיירות מרפא. כשאנחנו ישבנו וכתבנו את הצעת החוק, נפגשנו עם הרבה נציגויות של סוכני תיירות מרפא. חלקם נמצאים כאן, חלקם לא נמצאים כאן. מהבדיקה שעשינו, שערוריות וסקנדלים היו גם בחברות גדולות שמחזיקות רופאים וגם בחברות קטנות, מה שהחברות הגדולות מגדירות כחאפרים. אנחנו חשבנו שלא נכון להגביל את השוק הזה. כל אחד יצטרך להיבחן לפי הפעילות שלו בפועל.
היו"ר אלי אלאלוף
איך את יודעת על מישהו בסיביר?
טל נשרי
אם לא תהיה לי אפשרות לקבל שום מידע לגבי האמינות שלו, אני לא חייבת לרשום אותו. אם יש לי איזו שהיא אפשרות לקבל סוג של תעודת יושר או אישור על העדר עבר פלילי מהמדינה שבה הוא חי, מבחינתי זה מספיק כדי לרשום אותו כסוכן. אם הוא מבצע איזו שהיא פעילות בעיתית, יש לי את הסמכות למחוק אותו מהמרשם.
רונן סולומון
הישראלי ישלם קנס.
טל נשרי
ההצעה של החברות להטיל כל מיני מגבלות על חברות תיירות המרפא, כמו לחייב שיהיה רופא, כמו לחייב חברות בינלאומית לפתוח נציגויות בישראל, זה משהו שמשפיע על המחיר.
רונן סולומון
איך זה משפיע על המחיר?
טל נשרי
הסוכנים כל הזמן אומרים: תעודדו, תאפשרו, תורידו מחירים, תאפשרו אפילו שכר דיפרנציאלי, אבל מהצד השני הם רוצים להטיל כל מיני מגבלות רגולטוריות שיאפשרו רק לחברות הגדולות לעשות את זה. אם חברה בינלאומית תצטרך לפתוח בישראל נציגות, זה אומר שיהיו לה עלויות. העלויות האלו יפלו על תייר המרפא. בסוף זה ישתקלל במחיר שלו. כשהוא יבוא ויבדוק אם כדאי לו ללכת לגרמניה, הוא יראה ששם אין חובה רגולטורית כזאת. אגב, גם ברמה הבינלאומית זה יכול להציב בפנינו בעיה. אם אנחנו נסגור את השערים לכל תושבי החוץ, יכול להיות שמדינות אחרות יבואו ויגידו לנו: אוקי, גם אנחנו נסגור, גם אנחנו לא נאפשר לסוכנים ישראלים לעבוד.
יבגני שילמן
העמדה של משרד הבריאות היא צביעות. עלויות נוספות זה העמסה על בית חולים על ידי גורמים זרים כל מיני חולים שאין להם מרפא. משרד הבריאות רוצה לתת קריטריון פשוט של נשימה ודופק כדי להתעסק בתחום של תיירות מרפא, כאשר מצד שני הוא אומר שזה ענף מאוד מורכב. הם מתנגדים לכל מיני מחסומי כניסה רפואיים שיעזרו לעשות את הענף הזה טוב יותר, כמו רופא אחראי.
היו"ר אלי אלאלוף
אתם מפנים תיירי מרפא גם למדינות אחרות?
מרק כצנלסון
לפעמים כן. אנחנו לא מתערבים בשום דבר.
היו"ר אלי אלאלוף
אתם לא רוצים הדדיות? אחד החששות של היועצת המשפטית של משרד הבריאות זה שיום אחד יגידו: חבר'ה, אם אתם סוגרים לנו את הדלת, גם אנחנו נסגור לכם.
יבגני שילמן
אין לנו בעיה, רק שהתחרות והתנאים יהיו הוגנים.
היו"ר אלי אלאלוף
איזו תחרות? שנעשה חוק לגרמניה?
יבגני שילמן
חס וחלילה. אם אנחנו חייבים להירשם במרשם כך שחלות עלינו כל ההגבלות, אז שגם עליהם יחולו כל ההגבלות.
טל נשרי
כל ההגבלות חלות על כולם.
יבגני שילמן
אין בקרה על זה.
רונן סולומון
מרבית החברות הזרות שפועלות בישראל פותחות חברה ישראלית או שלוחה ישראלית. החשש הוא שעל אותו סוכן שנמצא בחו"ל, שעובד בשיטת שגר ושכח, שגוזר את העמלה שלו, הסנקציה היחידה שתהיה למשרד הבריאות היא לבטל את הרישיון שלו. אין לו שום דרך אחרת לאכוף, לבדוק מה קורה עם התייר. יכול להיות שהוא צריך טיפולים נוספים. מי לוקח את האחריות עליו? אנחנו משאירים פה איזה פתח לכל מיני אנשים. לא מספיק שיש חאפרים בישראל, עכשיו יהיו גם חאפרים בחו"ל שיעבדו בשיטת שגר ושכח, ישלחו לפה, יגזרו את העמלה, ולך תחפש את הבן אדם. זה מה שיהיה. אני לא מדבר על גוססים שישלחו לפה, על מי יטפל בהם אם הם ימותו.
טל נשרי
גוססים שהגיעו לבתי החולים בישראל, והיו מקרים כאלה, לא הגיעו רק על ידי סוכנויות זרות, זה קרה גם עם מקומיים.
רונן סולומון
אבל הוא לוקח אחריות. ברגע שחברה הזמינה אותו היא לוקחת אחריות.
טל נשרי
החוק מאפשר לך לעשות את זה רק פעם אחת. כחברה בינלאומית אתה צריך להחליט אם שווה לך את האדם הגוסס הזה לשלוח בשביל שאחר כך תימחק מהמרשם ולא תוכל לעסוק אף פעם בתיירות מרפא בישראל.
רונן סולומון
הוא יקים חברה נוספת.
טל נשרי
זה אחרי שעשינו איזו בדיקה רקע בסיסית, לפי מה שהסעיף מאפשר לנו.
רונן סולומון
הוא יקים חברה חדשה. אנחנו יודעים איך מקימים חברות פיקטיביות.
טל נשרי
האישור הוא פרטני, הוא לא לחברה.
מרק כצנלסון
רוצים לתת רישיון להתעסק בתיירות רפואית לאזרח זר שאין לו שום זיקה למדינת ישראל, נכון?
טל נשרי
כן. זה כמו שאתה מפנה מטופלים לגרמניה והיא לא מבקשת שתהיה לך זיקה אליה.
מרק כצנלסון
יכול להיות שהכוונה פה שבתי החולים או החברות לתיירות מרפא יתקשרו עם הסוכנים שיושבים בחו"ל, אלה ישלחו להם פציינטים, כאשר הם על זה יקבלו עמלה. אולי על זה מדובר. אני לא חושב שאחד מאיתנו יכול לדמיין שאנחנו פולשים לגרמניה, לרוסיה או לארצות הברית ומתחילים להתעסק בתיירות מרפא.
היו"ר אלי אלאלוף
אמרת שלפעמים אתם מפנים אנשים לטיפול במקום אחר. יש לכם סוכן מקומי?
מרק כצנלסון
רק סוכן מקומי. משתדלים לא לעבוד עם בתי חולים, רק עם חברות כמונו, כי אנחנו יודעים שהן נותנות שירות יותר טוב.
היו"ר אלי אלאלוף
זה נדרש בפעילות שלכם שיהיה סוכן מקומי?
מרק כצנלסון
לא נדרש. אפשר גם לשלוח ישירות לבית חולים. אנחנו מעדיפים חברות לתיירות מרפא, כי אנחנו יודעים שהפציינט יהיה הרבה יותר מוגן. באיזו זכות נוכל להתערב ברפואה בגרמניה? מה אנחנו בכלל מבינים בזה? מישהו יודע עברית מכל האנשים שיושבים בחו"ל?
נועה בן שבת
יש פה שני דברים. יש את העניין של האיתור. אנחנו מדברים על אדם שנמצא בחו"ל ומביא לבית החולים את התייר. אנחנו לא מדברים פה על הקמת מרכזים רפואיים לטיפול בתיירי מרפא. אנחנו מדברים בתיווך, בהבאת אנשים לטיפול במוסדות הרפואיים בישראל. כל מה שמתואר פה על כך שהוא יודע עברית או לא יודע עברית זו שאלה אחרת. הרופא צריך לדעת להתקשר עם המטופל, הוא צריך לאבחן אותו. הסוכן או הרופא שעובד עם הסוכן לא צריך להיות מומחה בתחום הרפואי שלו המטופל זקוק.
טל נשרי
הוא גם לא יכול להיות. הסוכן הוא לא איש מקצוע רפואי. אני יכולה להפנות אתכם לסעיפים בפקודת בריאות העם. הם קובעים שבישראל מתן טיפול רפואי נעשה רק על ידי מי שקיבל רישיון ממשרד הבריאות. יש סנקציות פליליות על מי שחושב שהוא עוסק ברפואה. אתם לא עוסקים ברפואה. זה נכון שאתם נותנים שירות שנושק למערכת הבריאות, ולכן גם זכיתם בחוק הזה לפרק שלם. כולם רואים את התרומה האדירה שלכם לכל הנושא הזה של תיירות מרפא. זה עדיין לא אומר שכל תיירות המרפא תקבע רק בהתאם לסוכנים. הנושא של תיירות המרפא מוסדר על ידי המוסדות הרפואיים שאמורים לתכלל את הטיפול בתייר המרפא. הם אמורים לתת לו את הטיפול הרפואי המיטיבי. אם יש חברת תיירות מרפא שמסוגלת לתת לו טיפול נוסף, אדרבא, אנחנו לא מונעים את זה, אנחנו לא אוסרים את זה, אבל אנחנו גם לא נחייב את זה בחוק.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו היינו בנקודה שבה אזרח שהוא לא ישראלי מפנה מישהו לטיפול במערכת הבריאות הישראלית. אין לו שום קשר לישראל. מה יקרה אם צריך יהיה לקיים מו"מ והוא לא יענה למייל ולטלפון? אנחנו מרימים ידיים?
טל נשרי
חלילה. בהצעת החוק הזאת הטלנו על המוסדות הרפואיים חובות מאוד משמעותיות ביחס ליכולת שלהם לקבל תיירי מרפא, כולל הוצאת הזמנה בכתב. קשר חייב להיווצר עוד לפני הגעה לארץ. זה נכון גם לגבי סוכן שנמצא מחוץ לישראל וגם לגבי סוכן שנמצא בתוך ישראל.
היו"ר אלי אלאלוף
בית החולים סורוקה יתחיל לחפש עכשיו בסוף העולם את האיש ששלח לו את המטופל?
טל נשרי
לא. אם יפנה אל המוסד איש שירצה לשלוח אליו מטופל, המוסד יעשה את הבדיקה וייצור איתו קשר.
היו"ר אלי אלאלוף
אם את רוצה גם את הסוכנים מחוץ לארץ, אני מציע שזה יהיה בתנאי שיש לו תחנה שתתאם איתו ועבורו את השירות פה בארץ.
יבגני שילמן
צריך שתהיה אחריות.
היו"ר אלי אלאלוף
זה כל כך רגיש. מי מכיר את מי שחולה? זה בסוף העולם, זה לא במרכז מוסקבה.
טל נשרי
הנושא של נציג בישראל - כל עוד לא מחייבים חברה ומנכ"ל כמו שמבקשים כאן - זה משהו שאנחנו יכולים לחיות איתו.
היו"ר אלי אלאלוף
אני לא רואה מערכת שתתחיל לבזבז זמן כדי לחפש את הסוכן. סוכן בחו"ל יהיה בתנאי שיש לו כתובת בארץ.
נועה בן שבת
כתובת או שלוחה?
היו"ר אלי אלאלוף
שלוחה או סוכן ישראלי. אני גמיש בעניין הזה. אתם המשפטנים תצטרכו למצוא. לא יהיה אחד שמנותק מהארץ.
טל נשרי
בגלל שבנושא הזה ספציפית משרד החוץ פנה אלינו ואמר שישראל חתומה על כל מיני אמנות של סחר חופשי, אני מבקשת לברר את הנקודה הזאת מולם.
היו"ר אלי אלאלוף
אני לא מאמין שהם יתנגדו.
יואל קובלב
עד כמה אנחנו סומכים על תעודת יושר מרוסיה? התיירות באה מרוסיה. חבר'ה, אנחנו יודעים מה רמת השחיתות שם. זה עניין של כסף.
היו"ר אלי אלאלוף
אם ראש הממשלה שלנו נוסע לרוסיה כדי לתאם את מצב הביטחון של המדינה, אני לא יכול להשתמש בטרמינולוגיה שלך. אנחנו זקוקים ליחסים טובים עם רוסיה.
יואל קובלב
אני בעד שיתוף פעולה עם כולם.
נועה בן שבת
בגלל הקושי בבדיקת ההרשאות במדינות חוץ, רצינו להציע שהמנגנון הזה ייקבע בתקנות.
טל נשרי
עוד נקודה אחת שצריך לחשוב עליה היא חברות הביטוח שפועלות במדינות אחרות. לפי הגדרת החוק הן יכולות להיחשב כסוכנים אם הן מפנות מטופלים לישראל. השאלה אם תרצה לחייב חברת ביטוח.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה שלכל מי ששולח חולה מחו"ל לטיפול בארץ תהיה כתובת בארץ.
טל נשרי
אם זאת תהיה האופציה של חברת הביטוח, יכול להיות שזה מה שיגרום לה לא לשלוח מטופלים לישראל.
היו"ר אלי אלאלוף
שלא ישלחו. זאת אחריות גדולה. אתם לא מטפלים באנשים שהם עצמאיים. שולחים לכאן חולה במצב הכי קשה. אתם מסתפקים בכתובות בחו"ל? אני רוצה להיות בטוח לגבי האדם הפרטי, לא בין מערכות. האדם הפרטי מגיע חלש. יכול להיות מישהו בחו"ל שהוא לא מספיק אחראי. בוא ניתן לאדם הפרטי ביטחון.
טל נשרי
לא חייבנו היום מטופל להגיע רק עם סוכן. אם יש מישהו שיושב באוקראינה ורוצה להגיע לישראל לטיפול רפואי, הוא יכול לפנות ישירות למוסד הרפואי ולהגיע לקבל טיפול.
מיכאל צ'יגירינסקי
כמו שקורה היום.
היו"ר אלי אלאלוף
אז שהמוסד הזה שלקח אחריות לא יעיז לבוא אחר כך למשרד הבריאות ולהגיד: זה גרם לי לגירעון, תכירי בגירעון.
טל נשרי
השאלה מה ההבדל בין זה לבין מצב שבו סוכן זר שולח. אנחנו מטילים פה חובה לעבוד עם סוכן.
היו"ר אלי אלאלוף
ברגע שבית חולים מקבל פנייה כזאת ומטפל הוא הופך לסוכן. שיהפוך לסוכן. תנו להם להיות סוכנים, שייקחו אחריות.
נועה בן שבת
אתה אומר שהנציגות תוכל להיות גם בית חולים. הוא לא יוכל להיות סוכן, כי לסוכן אסור להיות עובד מוסד רפואי.
טל נשרי
יכול להיות שאנחנו יכולים לאפשר שבמסגרת מחלקות תיירות המרפא של בית החולים יהיה גורם מקצועי אחד שמוגדר כסוכן שלא עוסק בשום פעילות אחרת.
נועה בן שבת
את לא חוששת שתהיה לו השפעה על קידום תורים?
טל נשרי
זה יכול להיות. צריך לחשוב על זה.
היו"ר אלי אלאלוף
לאדון עובדיה יש תפקיד להיות אחראי על זה בתוך המערכת. בקשה, שיגדירו אותו כסוכן של הכללית. לי לא מפריע. רק שלא נשאיר את זה בידיים של מישהו שאין לו שום קשר לארץ, שאין לו כתובת בארץ, שאין לו אחריות אזרחית ישראלית.
ג'קי עובדיה
כבר היום יש מצב שחברות ביטוח זרות מטפלות בביטוח של תיירים שמטיילים בישראל ונפצעים במסגרת הטיול. הן ממנות גורם מטעמן שמטפל בלקוחות שלהן. הוא נותן להם שירות 24/7.
טל נשרי
הוא לא סוכן תיירות מרפא.
ג'קי עובדיה
הוא מתווך בין חברת הביטוח הזרה. זה כמו ש"כלל" מבטחת ישראלי שיוצא לחו"ל. כשנפצע תייר שלנו באירופה, אני מניח שיש מישהו שמטפל בתביעה הזאת. אותו דבר כאן. יש כאן 3,4 חברות שעובדות מולנו. למה בתייר רפואי זה צריך להיות שונה? זה תייר וזה תייר.
היו"ר אלי אלאלוף
זה לא אותו דבר. אל תברחו מאחריות. לוקחים פה מישהו חולה, חלש. אתם רוצים לקבל אותו על סמך כתובת בהונולולו? זו לא אותה תיירות, את זה הבנתי מהיום הראשון שביקשתם שאני לא אגיד עליכם שאתם סוכני נסיעות. האחריות עליכם. בסוף, משרד בריאות ישלם עבור כולם. כל פשלה תיפול עליכם, על התקציב שאין לכם. כל יום אנחנו צריכים להילחם כדי להוסיף גרושים למערכת. למה שתיקחו סיכון מיותר? אם יש סוכן בחו"ל, שיבוא ויגיד שיש לו פה סוכן. זה יכול להיות בית חולים, חברת ביטוח. צריך שיהיה מישהו שאני אוכל לפנות ולתבוע אותו בארץ.
נועה בן שבת
אם אפשר לבקש ממשרד הבריאות להביא הצעה שתמנע את הסתירה עם העניין שהסוכן לא אמור להיות עובד מוסד רפואי. אנחנו מאוד חוששים מהחיבור הזה.
טל נשרי
זה מצריך עוד טיפה חשיבה.
נועה בן שבת
החשש היה שאותו עובד של המוסד הרפואי ייתן העדפה לקידום תורים.
היו"ר אלי אלאלוף
רופא שעובד בבית חולים ומביא לשם את החולה שלו, זו לא העדפה לבית חולים שלו? זה נראה לי טבעי. למה להגדיר את זה כעבירה?
טל נשרי
כתבנו בהצעת החוק שסוכני תיירות מרפא לא יכולים לעמוד מול מטפל במוסד רפואי.
נועה בן שבת
הם לא אמורים להתקשר ישירות עם רופא.
היו"ר אלי אלאלוף
זה אני מסכים. אני לא מבין למה סוכן תיירות מרפא לא יכול להיות עובד באיזה שהוא מוסד? אם מותר לו לעבוד בעבודה נוספת, למה לא?
טל נשרי
כשאתה נמצא ועובד בתוך מערכת הבריאות הציבורית, השאיפה שתהיה מוכוון למה שנשכרת עבורו.
היו"ר אלי אלאלוף
אני עבדתי בקרן רש"י. תפקידי היה להביא כסף. אם הייתי עובד עם מישהו שהייתי אומר לו להשקיע בפרויקט של קרן רש"י, זה אומר שהייתי משוחד?
טל נשרי
השאלה אם יכולת להציע לו איזה שהוא פרויקט שלך היה יכול להיות רווח אישי ממנו.
היו"ר אלי אלאלוף
אני חושב שפה זה ממש מיותר. זה תנאי מיותר. מה עושה מנהל בית חולים? אין לו ברירה, הוא חייב לחפש קליינטים כדי לאזן את התקציב שלו.
נועה בן שבת
השאלה אם אנחנו רוצים שמישהו בתוך מערכת בית החולים, לא רק הרופאים, יהיה זה שמביא את התייר, דואג לו. אולי הוא גם יוכל לקדם את התור, אולי הוא גם יוכל לבקש מהרופא שיקפוץ אליו אחרי ביקור רופאים.
היו"ר אלי אלאלוף
הוא יכול להביא תייר לבית החולים שלו. לקבל שוחד, לקבל הטבות מיותרות – לא. להיות סוכן מרפא שמזדהה עם המוסד שלו, מה רע בזה? חבר'ה, תחשבו. אתם רוצים שאנשים יהיו פלסטיק, שיבואו לעבוד וילכו.
נועם ויצנר
אני חושב שאין סתירה במה שנאמר פה. זה בסדר אם יש בתי חולים שעושים את הפעילות הזאת של קשר עם תיירי מרפא. זה לא רופא בודד שמחליט לעשות את זה, זה לא מרפא בעיסוק בודד בבית החולים שמחליט לעשות את זה. זה לא בסדר. אם בית החולים כמוסד עושה את ההתקשרות זאת, זה מה שאנחנו רוצים להמשיך ולאפשר. אני לא חושב שיש סתירה בין הדברים. זה לא בן אדם ספציפי, זה מוסד.
היו"ר אלי אלאלוף
הגיע הזמן שתבינו שההזדהות עם המוסד כוללת את זה שאני אשדל, אני ארוץ, אני אשכנע לבוא לעבוד במוסד שלי, שאני אבוא לקבל טיפול במוסד. תבינו את זה.
נועם ויצנר
לא הבנת את דבריי. אם בית חולים נותן לרופא ספציפי את הגושפנקא לעסוק בזה, זה משהו אחד. מה שבעייתי זה אם הוא עושה את זה באופן פרטי, לא קשור לעבודה שלו בבית חולים.
היו"ר אלי אלאלוף
אם אתה לא יכול לפקח על מה שאתה מייצר, אל תתחיל לפקח. חבר'ה, זו בעיה של בית החולים. אם לבית החולים יש עובד שהוא לא בסדר, שבית החולים יטפל בו. זה לא חייב להיות סוכן מרפא. זה תנאי מיותר. זה להזמין מתח מיותר במערכת. עוד מעט תגידו שהאחות שבאה לעשות זריקה לא תיקח את הזריקה הצהובה אלא את הכחולה כי הסוכן של הכחולות שכנע אותה.
טל נשרי
אנחנו מבקשים לבדוק ולחזור לוועדה.
היו"ר אלי אלאלוף
תעשו עוד בירור. העיקרון הוא שתושב, שעובד של מוסד יפנה למוסד שלו מישהו לא תמורת איזו הטבה.
טל נשרי
זה נאמר. אם הוא לא עושה את זה עבור שום תמורה, הוא בכלל לא סוכן.
היו"ר אלי אלאלוף
אם הוא עושה את בגלל אהבה למוסד - -
טל נשרי
עם זה אין בעיה כבר בהצעת החוק הנוכחית. בן אדם מוגדר כסוכן תיירות מרפא רק כשהוא עושה את זה עבור תמורה. אנחנו ביקשנו למנוע את ניגוד העניינים של אדם שעובד בתוך מערכת הבריאות הציבורית וצריך להיות מוכוון למשהו מסוים, ירוויח כסף ממשהו אחר.
היו"ר אלי אלאלוף
יש למשרד הבריאות קוד אתי? אני מאוד ממליץ שהסעיף הזה ירד מהנוסח.
מיכאל צ'יגירינסקי
אני בעד שכל סוכן זר יוכל להתעסק בתיירות מרפא בארץ.
היו"ר אלי אלאלוף
בלי נציג?
מיכאל צ'יגירינסקי
בלי נציג.
היו"ר אלי אלאלוף
אתה במיעוט.
מיכאל צ'יגירינסקי
לפי הצעת החוק הקיימת, לפי זה שאנחנו צריכים להציג את עלות הטיפול למטופל, אף חברה זרה לא תתקרב לישראל.
היו"ר אלי אלאלוף
שלא תתקרב.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אנחנו מחפשות הגדרה לזה שיהיה אחראי על התיירות הרפואית בתוך המוסד הציבורי. זה לא בדיוק סוכן, זה מישהו שהוא הכתובת.
היו"ר אלי אלאלוף
אדון עובדיה עובד בשביל המוסד שלו כדי לקדם תיירות מרפא, מה רע בזה? זה נפלא
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
זה משהו אחר מאשר סוכן. הוא לא לוקח עמלה.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
האינטרס שלו זה המוסד שבו הוא עובד. אין איזה מצב שהוא גם עובד במוסד וגם במקביל עושה את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
נכון, לזה אני מסכים.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
כשאמרנו שסוכן לא יכול להיות עובד מוסד רפואי, זה מה שהתכוונו.
היו"ר אלי אלאלוף
לזה אני מסכים.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אדון עובדיה היה עושה את זה בכל מקרה. אתה רוצה שתהיה לו איזו שהיא אחריות. אתה אומר שאתה לא רוצה תיירים תועים פה. את זה צריך למצוא איך להסדיר.
טל נשרי
המוסד הרפואי לוקח אחריות.
ג'קי עובדיה
אני חושב שעובד מערכת הבריאות עוסק באופן ישיר בשיווק. כל מומחה שנוסע להרצות בחו"ל והופך את עצמו לבר סמכא, גורם ותורם לכך שיבואו לכאן תיירים. עכשיו עולה השאלה הבאה: אם הוא לא יכול לטפל בתייר במסגרת הפעילות שלו אחרי הצהריים בבית החולים, הוא מסיט את התנועה הזאת לבית חולים פרטי. מה את חושבים על זה?
טל נשרי
הנושא של טיפול אחר הצהריים נדון במשך שתי ישיבות.
ג'קי עובדיה
איך אנחנו מחזקים את מערכת הבריאות הציבורית?
טל נשרי
גם הנושא של חיזוק מערכת הבריאות הציבורית כבר נדון בכל הישיבות הקודמות של הוועדה הזאת.
נועה בן שבת
חבר הכנסת עודד פורר ביקש לדרוש תנאי ידע בסיסיים מסוכן תיירות המרפא כתנאי לרישום שלו.

(ב1) תנאי לרישום במרשם הוא הוכחת הבנה/בקיאות של מבקש הרישום בחובות החלות
עליו לפי חוק זה, באופן שייקבע השר.
אפשרות אחרת שדובר עליה
עמידה בקורס של המועצה המדעית של ההסתדרות הרפואית בנושא אתיקה רפואית, בהיקף שלא יעלה על 20 שעות.
מרק כצנלסון
אני מאוד גאה שהייתי חלק מאלה שכתבו את הקוד האתי לתיירות הרפואית. העבודה הייתה, מה שנקרא, עם הרבה אינטרסים, עם הרבה אגו, אבל בסופו של דבר נוצר מוצר פנטסטי שכולם מרוצים ממנו.
היו"ר אלי אלאלוף
כולל משרד הבריאות?
מרק כצנלסון
חוץ ממשרד הבריאות.
טל נשרי
אנחנו מאוד מרוצים מהקוד האתי, אין לנו התנגדות, אנחנו רק לא חושבים שכולו צריך להיות מוטמע בחוק.
היו"ר אלי אלאלוף
למה לא?
טל נשרי
אתיקה וחוק חיים אחד ליד השני.
היו"ר אלי אלאלוף
אם זה מקובל, תתקני פסיק כזה או אחר עכשיו. למה שזה לא יהיה?
טל נשרי
כי אלו לא הוראות מינימאליות מחייבות. אלה סטנדרטים שטוב שאנשים יאמצו אותם, רק הם לא מחייבים. ההסדר בחוק תיירות מרפא הוא הסדר מספק. אם מישהו רוצה לקחת על עצמו יותר, מצוין. מעולה שיש קוד אתי. אתם יכולים לשווק את עצמכם גם כמי שפועלים בהתאם לקוד האתי, זה ייתן לכם יתרון.
היו"ר אלי אלאלוף
אי אפשר לאשר אותו כנספח לחוק?
טל נשרי
אנחנו לא רוצים שזה יהיה חובה בחוק.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אם אנחנו שמות את זה כחובה, זה יוצר עוד חסם.
היו"ר אלי אלאלוף
ההיפך, ככה גמרתם להתווכח.
אלה בסנטין
כל מה שמציעים לטובתו של המטופל, כמו הקוד האתי, לא מעניין את משרד הבריאות. אנחנו בעד שוויון.
היו"ר אלי אלאלוף
אל תשמיצי את משרד הבריאות.
אלה בסנטין
זה מה ששמעתי מהגברת. היא אמרה שהקוד האתי לא מתאים.
היו"ר אלי אלאלוף
אני לא הבנתי את זה כך. היא אמרה שהקוד האתי מצוין, מקובל, רק הוא לא יהיה בחוק.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
הרבה פעמים מביאים קוד אתי כדי להימנע מחוק עם שיניים. זה קרה בכללי האתיקה של חברי הכנסת. אני קצת חשדנית.
טל נשרי
הכנסנו לחוק הוראות שנוגעות לדברים מהותיים מבחינת החובות של סוכן תיירות המרפא כלפי תייר המרפא וכלפי המוסד הרפואי. במהותן הן גם חובות אתיות. מה שחשבנו שצריך להיכנס לחוק נכנס לחוק. השארנו סמכות לשר הבריאות לקבוע בתקנות הוראות אתיות ככל שיידרשו. אנחנו לא רואים כרגע צורך מעבר.
היו"ר אלי אלאלוף
אני יורד מהרעיון.
מרק כצנלסון
כולנו מדברים על הקוד האתי. אני חושב שהרוב המכריע, לפחות בחלק הזה, לא יודעים מה יש בקוד האתי. למה מנהלי בתי חולים, למה רופאים, למה חברות מרפא הסכימו?
נועה בן שבת
האם יש לך התייחסות לנושא של ההכשרה, לא לקוד האתי? אני לא שואלת על הקוד האתי, אני שואלת לגבי הצעתו של חבר הכנסת פורר לגבי שתי החלופות.
מרק כצנלסון
במסגרת הקוד האתי החלטנו שהעובדים שלנו לא יעברו שום הדרכה. אנחנו הם אלה שמלמדים אותם מה לעשות. רוב האנשים שהתחילו לעבוד בענף תיירות המרפא לא ידעו מה זו אתיקה רפואית. דוגמה פשוטה לכך זה שהם סיפרו לכל העולם מי המטופלים שמגיעים אליהם, למי הם עוזרים. הבסיס לאתיקה רפואית זה שאסור לפרסם את שמם של המטופלים. אנחנו רוצים שהאנשים יעברו קורס הכשרה בסיסי, ילמדו שפה רפואית.
היו"ר אלי אלאלוף
איפה ילמדו?
מרק כצנלסון
יחד עם הסתדרות הרפואית, יחד עם אחד מבתי החולים, יחד עם איגוד לשכות המסחר. אנחנו גם עשינו סילבוס. אנחנו רוצים את זה בשבילנו. אנחנו רוצים את זה לא בשביל להקשות. אנחנו רוצים שאנשים יהיו יותר מקצועיים.
נועה בן שבת
חבר הכנסת פורר מציע קורס של המועצה המדעית של ההסתדרות הרפואית בנושא אתיקה רפואית, בהיקף שלא יעלה על 20 שעות. המטרה היא אתיקה, לא רפואה.
מרק כצנלסון
ברור. אף אחד גם לא מתכוון ללמד אותם רפואה. הקוד האתי כולל מערכת ניהול לקוחות, חיוב חברה לתיירות מרפא לשמור מסמכים במשך 7 שנים. כל אחד עכשיו עושה מה שבראש שלו. למה לא לקחת את זה מהקוד האתי? בחוק אין את זה. מדובר על דברים בסיסיים חשובים ביותר. אנחנו כעמותה נותנים אפשרות להשתמש במערכת ניהול לקוחות תמורת 2 שקלים. זה לא מצמצם חברות.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו רוצים לדעת מה ההכשרה הנדרשת לסוכן תיירות מרפא. הוא צריך הדרכה והכשרה כלשהי. לא יכול להיות שהתנאי יהיה כל מי שהוא בן 21 ויש לו תעודת זהות ישראלית. זה לא יכול להיות. זה פוגע במי שקיים היום במערכת, במי שהשקיע שנים רבות, ידע וכו'. כדאי שתהיה תכנית הכשרה אמיתית למי שרוצה להיות סוכן כלשהו.
טל נשרי
כל מי שיושב כאן לא עבר שום הכשרה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
איך נהייתם סוכני מרפא?
מרק כצנלסון
למדנו על בשרנו. אני רוצה שהטעויות האלו לא יהיו. אנחנו מלמדים ומסבירים לחברות חדשות שמצטרפות לעמותה מה צריך לעשות במקרה כזה או כזה, איך לבחור רופא, לאיזה בית חולים לגשת.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
זה נחמד שאתם עושים את זה, השאלה אם צריך להתנות את זה.
טל נשרי
אפשר לעשות את זה וולונטרי.
היו"ר אלי אלאלוף
וולונטרי לא כלול בחוק.
ג'קי עובדיה
יש תחומים שיש להם קוד אתי, למשל ענף היהלומים. יש גורם מרכזי שמפקח ומטפל בזה מטעם הענף. זה עומד בסתירה למה שהמחוקק עושה היום בעולם של הסוכנים. למשרד התיירות אין יותר סוכני תיירות מורשים. הענף יכול להתנדב לבצע את זה בעצמו, לקחת את זה על עצמו. אנחנו מאוד מעודדים את הדבר הזה בבתי החולים.
נועה בן שבת
אתה רוצה להשאיר את זה אתי, לא בחוק.
ג'קי עובדיה
קוד אתי הוא חיוני. הייתי מחזק את הגורמים שאחראים על הארגז, כדי שלא יהיו בו תפוחים רקובים.
היו"ר אלי אלאלוף
כך אתה משאיר קליקה.
ג'קי עובדיה
לא בהכרח. התאחדות המלונאים היא סוג של קליקה? לא. יש כללי הצטרפות. בקוד האתי צריך להקפיד על כל הדברים שדיברו פה בוועדה - רופא מטעם משרד הבריאות שכותב תכנית טיפול, איך עושים, מה עושים. אני רוצה להבין מה משרד הבריאות מציע כאלטרנטיבה. האלטרנטיבה שהם מציעים זה בן 18 ללא רישום פלילי. זה כלום.
טל נשרי
מה שחשבנו שהוא חיוני נמצא בחוק, מה שלא חיוני לא נמצא בחוק.
היו"ר אלי אלאלוף
אפשר לדעת איזה הכשרה יקבל סוכן?
מרק כצנלסון
אתיקה רפואית, שפה רפואית, עברית רפואית, תרגום, כללי התנהגות, שזה אומר לדבר נכון, מה מותר להגיד, מה אסור להגיד, ושמירת סודיות. אולי גם רקע כללי בעזרה ראשונה.
ג'קי עובדיה
הייתי מוסיף את העניין של שיווק, שלא ייוצר מצב שהמשווקים יכפישו זה את שמו של זה, כמו שקרה בענף הזה בעבר.
היו"ר אלי אלאלוף
מה משרד הבריאות מציע?
טל נשרי
כל הנושא של הכשרות וחסמים לצורך כניסה למעגלי תעסוקה זה נושא בעיתי בהיבט של חוק יסוד חופש העיסוק. צריכה להיות זיקה ממשית בין החובה הזאת, המגבלה שמטילים על חופש העיסוק, לבין היתרון שזה נותן. היתרון לא יכול להיות רק בזה שזה הופך אותך לסוכן תיירות מרפא טוב יותר. ברור שאם תיתן להם הכשרה של חודשיים, זה יהפוך אותם לסוכני תיירות מרפא יותר טובים. השאלה מה יקרה אם אני לא אעשה את זה. אני חושבת שכל מי שיושב כאן ליד השולחן לא יגיד שמה שקורה היום איתם הוא קטסטרופה. הם עובדים עם מוסד רפואי שאמור לתכלל את עיקר הפעילות מול המטופל גם בהיבטים של הסודיות הרפואית. יש עליהם חובות בתוך החוק לשמור על הסודיות הרפואית של המטופל. אם הם רוצים לעשות את זה במסגרת ההסתדרות שלהם או במסגרת האיגוד המקצועי שלהם, מצוין, שיעשו את זה. אנחנו לא חושבים שצריך לחייב את זה בחוק. אני חושבת שהכנסה של זה לחוק תעכב את החוק שלנו בהמון המון זמן.
היו"ר אלי אלאלוף
למה?
טל נשרי
כי אנחנו רואים מה קורה לגבי גורמי בריאות.
היו"ר אלי אלאלוף
גם אם נשאיר לכם את זה לתקנות?
טל נשרי
תקנות זה משהו אחר. יש לנו פה סמכות לקבוע תקנות בנושא הזה. אפשר לשבת ולבדוק אם יש הכשרה נדרשת, מה היא.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו נעביר לתקנות את העניין של ההכשרות הנדרשות לסוכני מרפא.
מרק כצנלסון
אם משרד הבריאות לא רוצה, הוא לא יעשה את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו לא בובה של משרד הבריאות. הם גם לא בובה שלנו. תשמרו על הכבוד שלהם. אל תזלזלו אחד בשני.
מרק כצנלסון
מה האינטרס שלהם לעשות את זה?
היו"ר אלי אלאלוף
שיהיו סוכני תיירות מרפא טובים יותר.
מרק כצנלסון
למה לא הציעו את זה?
היו"ר אלי אלאלוף
הסכמנו על העיקרון של הכשרה. תשבו על התוכן. יש לכם זמן.
מרק כצנלסון
עם הרופאים נחליט. בטוח שהמוצר יהיה כמו שצריך.
היו"ר אלי אלאלוף
אני אומר מראש, בהשתתפות הנציגות המוכרת היום.
מרק כצנלסון
מסכימים. אני רוצה להתייחס לנושא של החסמים. כאשר הקמנו את העמותה הישראלית לתיירות רפואית הייתי בין אלה שאמרו שהחברים בעמותה צריכים להיות חברות גדולות וחברות של בן אדם אחד. אמרתי שמהסעיף הזה אני לא יורד. אמרתי שאנחנו חייבים לתת לחברות גדולות של 50 איש וגם לחברות קטנות של בן אדם אחד לעבוד. כולם עובדים פחות או יותר לפי אותה שיטה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
כולכם עשיתם את זה בלי לעבור קורס של הכשרה. אני לא בטוחה שזה נכון לעשות את זה בתור רישיון מנדטורי. זה שהר"י תציע קורס כזה כך שמי שתרצה תלך אליו, בכיף, זה ממש סבבה, אבל אני לא חושבת שזה נכון היום להפוך את זה לתנאי מחייב.
מרק כצנלסון
למה דיברנו על קורסים? כי העובדים עשו כל כך הרבה טעויות. אנשים שהתחילו לעבוד בתיירות מרפא עשו כל כך הרבה טעויות. נתנו לאדם הפניה לאם-אר-איי כשהוא הלך בכלל לסי.טי. אנשים לא ידעו איפה ימין ושמאל.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
זה כמו לתת לחתול לשמור על השמנת.
מרק כצנלסון
למדנו על בשרנו.
היו"ר אלי אלאלוף
מיכל, לא ראית שרואי החשבון מכשירים?
מיכל בירן (המחנה הציוני)
זה בדיוק מה שאני אומרת. אם הר"י עושים את זה - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
תראה מה קורה היום עם לשכת עורכי הדין.
היו"ר אלי אלאלוף
גיל 21 נראה לכם גיל נכון?
נועה בן שבת
לפי מה נקבע הגבלת גיל אחרת?
היו"ר אלי אלאלוף
למה 21?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
בוא נודה על האמת, אין אף גיל שאתה מבוגר.
היו"ר אלי אלאלוף
גיל 21 נראה לי סתם. למה 21? מי ייתן אמון בילד בגיל 21 בנושא בריאות? את מכירה רופא בן 21?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
תלוי מה הרקורד של בן ה-21 הזה.
טל נשרי
מי שלא ייתן בו אמון לא חייב להתקשר איתו.
היו"ר אלי אלאלוף
הייתי מוריד את הגיל. צריך שיהיה איזה קשר לרפואה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
יש הבדל בין מה שיקרה במציאות לבין הקו שאתה מותח בתור תנאי סף. יכול להיות שלא יתנו לבני 21, זה בסדר, אבל אתה לא מונע מהם לנסות.
היו"ר אלי אלאלוף
תני למישהו שיש לו ניסיון של 5 שנים בפעילות רפואית כלשהי.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אנחנו לא רוצות שהסוכנות תהיה גוף רפואי, זה לא האינטרס שלנו.
היו"ר אלי אלאלוף
בוא נוריד את הגיל.
ג'קי עובדיה
כדי לחזק את מעמד מערכת הבריאות, את התחום הזה בכלל, מן הראוי שיהיה איזה שהוא סוג של תו איכות. כמי ששימש בעבר כיועץ של משרד התיירות בתחום הזה, הרציניים ביותר בתחום היו דרום קוריאה. הם עשו קוד אתי מטעם משרד הבריאות. אפילו הגרמנים עוד לא העיזו לעשות את זה. הם הובילו את זה באופן מאוד נחרץ. זה היה מטעם המדינה. זה אומר שיש תו איכות לסוכן קוריאני, הוא מקבל סמכות מהמדינה לעסוק בכך. כאן כל ארחי פרחי יכול לעשות. אולי זה מאוד רלוונטי שתיקחו לידיים את העניין הזה. אנחנו אומרים שאנחנו מדינה אחראית, שמערכת הבריאות כאן אחראית. היו כאן בעיות של תפוחים רקובים. בשביל לצמצם את הפעילות של האומבודסמן הזה שיטפל בתלונות אחר כך, צריך ליצור איזו שהיא קרקע יותר יציבה מאשר לברוח מחוק חופש העיסוק. זה תחום אחראי.
טל נשרי
יש שתי דרכים להסדיר תחום. אפשרות אחת, לבוא ולהגיד: אני חוסם מראש. אני בוחר בפינצטה מתוך מיליוני אנשים שנמצאים רק את הטובים והמוכשרים ביותר, ואז אני אהיה רגוע שהם יעשו את העבודה הכי טובה. שיטות כאלו לא מצליחות, הן יוצרות חסמים. אלה כלים רגולטורים מאוד מכבידים. זו דרך אחת שבעינינו לא מוצלחת. הדרך השנייה היא לבוא ולהגיד: אוקי, בנקודת הכניסה אני אאפשר לך. אני אצא מנקודת הנחה שמי שנכנס לעסוק בתחום יכול לנסות לעסוק בו, זאת בתנאי שאין לו עבר פלילי, שהוא לא קטין. אגב, חשבנו על 21 רק בגלל שמדובר על מי שסיים שירות צבאי. זה היה פחות או יותר השיקול. כשאתה לא מכביד על נקודת הכניסה, אתה צריך לתת שיניים וכלים לרגולטור לטפל במי שמפר. ההנחה היא שמי שרוצה להישאר בפנים יירתע מזה שהוא יהיה חייב להיות רשום בשביל לעסוק. הוא לא ירצה להגיע למצב שבו הוא יימחק מהמרשם.
ג'קי עובדיה
על מנת להעיד על איכותם של בתי החולים קבעתם שמערכת הבריאות תיקח את ה-JCI כתקן. ל-JCI יש גם תקן לנושא מרפאות. אולי ל-JCI יש גם תקן בנושא סוכני תיירות רפואית.
טל נשרי
סוכני תיירות רפואית לא מוסדרים ולא מוגדרים בשום מקום בעולם במסגרת חקיקה או במסגרת דברים שהם לא חקיקה. אנחנו לא צריכים להיות חלוצים בבירוקרטיה מיותרת שאנחנו לא יודעים מה ההשלכות שלה.
היו"ר אלי אלאלוף
יש איזה רישום ראסמי, נכון? הם יכולים לרשום על כרטיס הביקור: סוכן מורשה על ידי המדינה?
טל נשרי
סוכן רשום.
נועה בן שבת
לא מורשה, רשום.
היו"ר אלי אלאלוף
איפה רשום?
טל נשרי
במשרד הבריאות.
היו"ר אלי אלאלוף
מה זה אומר למי שלא יודע את הפלפול המשפטי? שהוא סוכן של משרד הבריאות. אם זה היה בסמכותי, הייתי רושם משרד הבריאות, ואז אתם הייתם אחראים על המהלך.
נועה בן שבת
צריך להבהיר שמה שמותר לו לרשום זה שהוא רשום. מותר לו לפעול כי הוא נרשם במרשם.
היו"ר אלי אלאלוף
יהיה לו מספר?
טל נשרי
יהיה מספר רישום. המרשם יהיה פתוח באינטרנט.
נועה בן שבת
אחד השיקולים זה שלא ייקחו ילד בן 16 ויגידו שהוא עכשיו סוכן תיירות מרפא.
היו"ר אלי אלאלוף
בתנאי שזה לא אוטומטי.
טל נשרי
זה לא אוטומטי.
היו"ר אלי אלאלוף
יש ועדה שמראיינת אותו?
טל נשרי
לא, אין ועדה שמראיינת. אין את זה בשום מקצוע בריאות קיים, גם לא במקצועות בריאות הרבה יותר רציניים. עם כל הכבוד, זה לא מקצוע, לא לומדים את זה בשום מקום.
היו"ר אלי אלאלוף
אם הוא בא להירשם, תשלחו אותו למסחר ותעשייה. למה הוא אצלכם?
טל נשרי
אין לי התנגדות שהרישום יהיה במשרד התעשייה. בגלל שהנושא של ההפרות חשוב לנו, בגלל שחשוב לנו שמי שיוסמך לשלול את הרישום מסוכן תיירות מרפא יהיה משרד הבריאות, צריך שזה יהיה במשרד הבריאות.
ג'קי עובדיה
בעבר הייתה הצעה שלמשרד הבריאות יהיה אתר אינטרנט שבו הוא יפרסם את הסוכנים שנרשמו. אולי יש מקום לשקול את האפשרות שהאתר יעיד על איכותם של מי שלקחו על עצמם.
טל נשרי
אנחנו לא עושים את זה ביחס לרופאים, ביחס לאחיות או ביחס לבעל מקצוע אחר. אין שום סיבה שביחס למקצוע שהוא אפילו לא מקצוע בריאות אנחנו נתחיל לעשות את זה.
מרק כצנלסון
לרופאים יש מאגר.
טל נשרי
יש מאגר. הוא לא מעיד על האיכות שלהם.
היו"ר אלי אלאלוף
פייסבוק יעשה במקומכם, אין בעיה.
מרק כצנלסון
אני רוצה רק להגיד מה יקרה. הניסיון הרע שהיה לחברות תיירות מרפא זה כתם להרבה שנים שאנחנו לא מצליחים להתנער ממנו. מגיע בחור בן 21, מחפש לעשות כסף קל. הוא אומר: אני אביא איזה תייר מאיזה מקום נידח שאפילו לא יודע שם מה זה אינטרנט, אני אגיד לו שאני אארגן את כל הטיפולים הרפואיים, אני אזייף בקלות את הכל. הוא יביא את הבן אדם, ייקח את הכסף ויברח. מה עשינו בזה? זה מה שיהיה. זה מה שהיה, כי לא היה שום קריטריון לפעול בתיירות מרפא. לזה אנחנו רוצים להגיע? אנחנו בורחים מזה.
מיכאל צ'יגירינסקי
בשביל זה צריך לקחת רופא שיהיה אחראי. כל צעיר צריך להעסיק רופא. רופא דואג לרישיון שלו. רופא ישגיח על כל מה שקורה בתוך החברה, תהיה לו אחריות אישית.
טל נשרי
גם הרופא במוסד הרפואי דואג לרישיון שלו. הוא צריך לקבל מישהו שהוא חושב שהוא יכול לטפל בו.
היו"ר אלי אלאלוף
יש לכם דרישות. ברגע שאנחנו מתחילים להסכים לדרישות, אתם אומרים: זו לא רפואה, זה לא אנשי מקצוע, לא צריך רופאים.
טל נשרי
הדרישות שלנו הן לא רפואיות.
היו"ר אלי אלאלוף
לא שאלו אותנו לפני שהכינו את הצעת החוק. מביאים אותה כדי שנשפוט אותה. כדאי שנשפוט אותה עם ראש פתוח.
טל נשרי
אנחנו לא דורשים מסוכני תיירות המרפא דרישות רפואיות. את הדרישות הרפואיות אנחנו דורשים מהמוסדות הרפואיים. אנחנו חושבים שבאיזון שבין סוכני תיירות המרפא לבין המוסדות הרפואיים, מי שעיקר האחריות - -
היו"ר אלי אלאלוף
מי הכתיב לך את המדיניות?
טל נשרי
מנכ"ל משרד הבריאות, הוועדה המייעצת, כל גורמי המקצוע. זה אחרי שעות רבות של דיונים בכל הנושאים האלה.
מרק כצנלסון
אף פעם לא ירדתם לשטח כדי לראות.
טל נשרי
ישבנו עם סוכני תיירות המרפא יותר מ-3 פעמים.
מרק כצנלסון
בכוח ישבתם.
מיכאל צ'יגירינסקי
לא קיבלתם שום הצעה.
נועה בן שבת
יש את סעיף 2א בעמוד 5.
ג'קי עובדיה
מה סוכם בעניין של ההכשרה?
נועה בן שבת
אני מבינה שאנחנו מעלים את זה כהסתייגות. כיוון שהשארנו את הדרישה של ההכשרה בתקנות, זה יעלה כהסתייגות של חבר הכנסת עודד פורר.
היו"ר אלי אלאלוף
בנוכחותו.
נועה בן שבת
התחלנו לדון באפשרות של פעילות במסגרת אתר אינטרנט, שהיא לא תיחשב כסוכן תיירות מרפא. התבקשנו להביא נוסח.

פטור מרישום 2א. הוראות סעיף 2 לא יחולו לעניין פעילות איתור תיירי מרפא עבור מוסד רפואי
וביוזמתו, המבוצעת באמצעות אתר אינטרנט בלבד אף שלא במסגרת המוסד
הרפואי, ובלבד שמתקיימים בה כל אלה:

(1) למוסד הרפואי יש שליטה מוחלטת על תוכן הפרסום באתר האינטרנט;

(2) למוסד הרפואי יש שליטה מוחלטת על תנאי ההתקשרות עם תייר
המרפא;

(3) תייר המרפא אינו משלם תמורה לגורם נוסף מלבד המוסד הרפואי.
מרק כצנלסון
החברה שמפעילה את אתר האינטרנט לא נוגעת בפציינטים, אין לה שום זיקה רפואית.
היו"ר אלי אלאלוף
מי בוחר את האתר הזה?
מרק כצנלסון
בית החולים. הוא רק מפעיל. אם זה רק של בית החולים, זה בסדר.
נועה בן שבת
הנוסח מצביע על הדבר הזה.
מיכאל צ'יגירינסקי
בבית חולים שיבא היה מקרה של זכיין שהפעיל אתר אינטרנט, שהביא כל מיני חולים סופניים. לא הייתה לו אחריות כמו שלנו יש, הוא חי רק מהאחוזים. המדינה שילמה על זה בסוף.
היו"ר אלי אלאלוף
זו בעיה של המדינה אם היא מינתה מנהל כללי כזה.
נועה בן שבת
גילוי עניין אישי 12. (א) סוכן תיירות מרפא לא יבצע תיווך לעניין תיירות מרפא אם יש לו
עניין אישי בנוגע למוסד הרפואי שבו יינתן הטיפול הרפואי או לאיש צוות
באותו מוסד רפואי, אלא אם כן גילה לתייר המרפא את עניינו האישי
כאמור וקיבל את הסכמתו בכתב לביצוע התיווך לעניין תיירות מרפא
במוסד הרפואי.

(ב) לא יראו בסכומי עמלה בעד תיווך לעניין תיירות מרפא המשולמים בידי
מוסד רפואי לסוכן תיירות מרפא כעניין אישי לעניין סעיף זה.
טל נשרי
אין לנו התנגדות לסעיף הזה. לא קבענו בישראל שזאת עבירה פלילית לקבל עמלה מהמוסד הרפואי.
נועה בן שבת
המגבלה הזאת מקובלת.
מרק כצנלסון
האם הכוונה שמותר לא להגיד על זה שיש עמלה, נכון?
טל נשרי
נכון.
נועה בן שבת
את אומרת שמותר לא להזכיר בכלל שהוא מקבל עמלה? אנחנו כתבנו סכומי עמלה.
טל נשרי
גם עצם קיום העמלה. לא תפסנו את זה כמשהו שמחייב דיווח.
נועה בן שבת
איסור התניית 13. סוכן תיירות מרפא לא יתנה תיווך לעניין תיירות מרפא ברכישת שירות
תיווך לעניין אחר שאינו חלק מהטיפול הרפואי המוצע לתייר המרפא על ידי המוסד
תיירות מרפא הרפואי.
ברכישת שירותים
נוספים
ג'קי עובדיה
אם בית החולים רוצה לעשות מבצע ביחד עם חברת "אל על", והוא מקבל סיוע שווקי מ"אל על", הוא מתנה את ההגעה של התייר באמצעות "אל על". למי זה מפריע?
טל נשרי
הסעיף הזה נולד כשהייתה כוונה לפקח על המחירים של סוכני תיירות המרפא. אנחנו מסכימים עם זה שמרגע שהוחלט לא לפקח על מחירי העמלות הסעיף הזה קצת לא נחוץ.
ג'קי עובדיה
אז אפשר להוריד.
נועה בן שבת
איסור על יצירת 14. יצירת קשר של סוכן תיירות מרפא עם מוסד רפואי, בכל הנוגע לתיווך
קשר עם מטפלים לעניין תיירות מרפא, תתבצע רק עם גורם בהנהלת אותו גורם מוסד רפואי
שלא דרך הנהלת שנקבע על ידי מנהל המוסד הרפואי.
המוסד הרפואי
יבגני שילמן
גם בפרטי וגם בציבורי?
נועה בן שבת
בכל מוסד רפואי.
מרק כצנלסון
בפרטי מעסיקים רופא, בציבורי זה ככה עובד.
היו"ר אלי אלאלוף
הוא בא בשם המוסד.
מרק כצנלסון
זה בדיוק מה שישראלים עושים כשהם רוצים רפואה פרטית. כשהם רוצים ניתוח באופן פרטי, הם בוחרים רופא. הוא מארגן את הכל.
היו"ר אלי אלאלוף
אני חושב שיש פה דבר שמאפשר קשר עם איש המוסד. המוסד מגייס. זאת זכותו המלאה.
נועה בן שבת
זיהוי באמצעות תג 15. סוכן תיירות מרפא יענוד, באופן גלוי, תג המזהה את שמו ואת עיסוקו
כסוכן תיירות מרפא, בעת שהוא שוהה במוסד רפואי במסגרת עיסוקו
כאמור.
היו"ר אלי אלאלוף
מי מנפיק לו את התג?
מרק כצנלסון
בית חולים.
נועה בן שבת
אתם דורשים צורה מסוימת לתג?
טל נשרי
לא. חשוב לנו שיהיה מצוין על התג שהוא סוכן תיירות מרפא.
היו"ר אלי אלאלוף
כל בית חולים יוציא לעצמו?
מרק כצנלסון
כן. זה מה שקיים עכשיו. זה עובד טוב.
טל נשרי
לא כל כך משנה איך התג הזה ייראה. מה שחשוב זה שיהיה ברור שהאדם הזה עוסק בתיירות מרפא. זה חשוב בשביל להשלים את ההוראה.
היו"ר אלי אלאלוף
אתם עושים רישום, לא?
טל נשרי
כן.
היו"ר אלי אלאלוף
למה שבאותה הזדמנות משרד הבריאות לא יוציא לו תג?
טל נשרי
מה יקרה אם הוא יאבד את התג?
היו"ר אלי אלאלוף
אני לא מבין למה כל אחד צריך להוציא את זה. למה משרד הבריאות לא יכול להוציא תג?
מיכאל צ'יגירינסקי
יש פה מספר משלם. לפי המספר הזה משלמים בכל בית חולים. כשאני מגיע למטפל, מזהים אותי, מחייבים אותי לפי המספר הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
במה מחייבים אותך?
מרק כצנלסון
זה כמו תעודת זהות, כדי שלא תהיה רמאות מבחינת החברות, כדי שלא יבוא מישהו ויקנה שירותים.
מיכאל צ'יגירינסקי
זה כמו כרטיס אשראי. בכל מקום שאני מגיע סורקים את זה. אחר כך אני מקבל חשבון.
נועה בן שבת
אתה מקבל חשבון לתשלום עבור התייר שלך?
מיכאל צ'יגירינסקי
עבור התייר שלי. לבית חולים לא איכפת אם הוא שילם לי או לא שילם לי. אני צריך לשלם.
היו"ר אלי אלאלוף
אתם אומרים שצריך שיהיה לו תג. מי שרושם את הסוכן זה משרד הבריאות, נכון?
טל נשרי
נכון.
היו"ר אלי אלאלוף
למה שלא ינפיקו לו?
טל נשרי
גם היום הרישום לא יהיה חייב להיעשות בדרך פרונטאלית, יהיה אפשר להירשם דרך האינטרנט.
היו"ר אלי אלאלוף
תעשו לו דרך האינטרנט, לא צריך שהוא יבוא.
טל נשרי
זה לייצר תגים, זה להתחיל לשלוח אותם לכל הסוכנים.
היו"ר אלי אלאלוף
הבעיה היא היכולת הטכנית?
נועם ויצנר
אלה כרטיסים חכמים.
טל נשרי
אני חושבת שיותר נכון שזה יהיה במוסד הרפואי.
היו"ר אלי אלאלוף
מה אם הוא עובד עם 5 מוסדות?
טל נשרי
אין לנו פה איזו שהיא התנגדות מהותית. זה לא משנה לנו עם איזה תג הוא יסתובב בבית חולים. לנו זה לא משנה. לנו חשוב הזיהוי שלו. חשוב לנו שכשהוא מסתובב בבית החולים, ידעו שהוא סוכן תיירות מרפא. קבענו הוראה שאסור לו לפנות ישירות למטפל, רק לגורם בהנהלת המוסד הרפואי.
נועם ויצנר
הכרטיס של כל בית חולים הוא כרטיס חכם. פה הוא לא יוכל לעשות את זה.
מיכאל צ'יגירינסקי
הוא פותח גם דלתות.
מרק כצנלסון
את חדר ניתוח הוא לא פותח.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מבקש שמשרד הבריאות יבדוק את זה. אני חושב שיהיה יותר אמין שיהיה כרטיס של משרד הבריאות.
טל נשרי
יכול להיות שיהיו בנוסף גם תגים לכל בית חולים. אפשר לבדוק את זה.
מרק כצנלסון
אני חושב שיהיה הרבה יותר קל לעקוב אחרי הכל.
היו"ר אלי אלאלוף
בוודאי.
נועה בן שבת
נעבור לדברים שנשארו פתוחים בפרק של המוסדות הרפואיים. יש פה נושא של מסירת מידע למנהל, סעיף 24.

מסירת מידע למנהל 24. (א) מוסד רפואי המטפל בתיירי מרפא ימסור למנהל, לפי הוראותיו, מידע
בעניינים אלה
עלתה הצעה לחייב בדיווח רק את המוסד הרפואי הראשון.
היו"ר אלי אלאלוף
אמרנו שהראשון שמקבל את התייר צריך לעשות את הרישום. אחר כך זה רישום משנה.
טל נשרי
מה שמעניין אותנו זה היחס במוסדות הרפואיים בין הטיפולים בתייר מרפא לבין הטיפולים בישראלים, בשביל לוודא שטובת המטופל הישראלי נשמרת. אם רק המוסד הראשון מדווח, אני לא יודעת מה קורה במוסדות שהוא אחר כך יגיע אליהם. חשוב לי שאני אקבל את הדיווח מכל המוסדות הרפואיים שמטפלים בתיירי מרפא. אלה נתונים כלליים, אלה לא נתונים פרטניים. זה לא פר תייר. הדיווח הוא דיווח כללי.
מרק כצנלסון
אם הייתי הנציג של משרד התיירות, הייתי מבקש לספור כמה תיירי מרפא נכנסים למדינת ישראל.
היו"ר אלי אלאלוף
יש שיטות אחרות, אל תדאג.
מרק כצנלסון
חולה אמבולטורי לא מגיע לבית חולים.
היו"ר אלי אלאלוף
כמה תיירי מרפא הגיעו בשנה עברה?
מרק כצנלסון
אנחנו לא יודעים מספר מדויק, אבל זה בין 20,000 ל-30,000 איש.
נועה בן שבת
בהערכה שקיבלנו על סמך נתוני 2016, דובר על 37,000 איש.
מרק כצנלסון
יש ירידה מתמדת. אולי השנה קצת יותר טוב.
נועה בן שבת
(1) התפוסה במחלקות שבהן ניתן טיפול רפואי לתיירי מרפא.

חברת הכנסת מרב מיכאלי הציעה שיהיה מובהר שאנחנו מדברים פה על היחס בין תיירי המרפא לבין המטופלים האחרים באותן מחלקות.
טל נשרי
זאת הייתה הכוונה.
היו"ר אלי אלאלוף
מה היחס?
טל נשרי
היחס המינימאלי המחייב הוא שעיקר הפעילות ניתנת למטופלים הישראלים.
היו"ר אלי אלאלוף
מעל ל-50%.
טל נשרי
מעל ל-50% חייב להיות לישראלים. אם נראה מקומות שיש בהם מחסור בזמינות של שירותים, גם אם יש שם מעל 80%, זה עדיין ייחשב כמשהו שפוגע במטופל הישראלי. תהיה לנו את הסמכות להורות להם לקבל פחות תיירי מרפא.
היו"ר אלי אלאלוף
ואם באותה מחלקה אין ישראלי אחד?
טל נשרי
בסדר גמור. זה לא יכול להיבדק בנקודת זמן בודדת, זה חייב להימדד לאורך שנה, לאורך תקופת זמן. אם במקרה אין עכשיו ילדים ישראלים חולים, מצוין, טוב שכך. אם באופן כללי התפוסה במחלקה נמוכה מ-100%, גם אין בעיה. אם אנחנו יודעים שכל ישראלי שהיה רוצה להיכנס לשם יכול להיכנס לשם, גם אין לנו בעיה עם זה.
ג'קי עובדיה
יש מחלקות שאין להן בכלל ביקוש, זה לא רלוונטי. יש מחלקות שהביקוש אליהן הוא גבוה. הבעיה היא דווקא בצווארי הבקבוק, כמו חדר טיפול נמרץ או טיפול מוגבר אחרי ניתוח. זה שהוא לא יהיה זמין לישראלים זה חמור ביותר. צריך לראות איך יוצרים את זה. זה לאו דווקא באחוזים, זה להגדיר מה הוא צוואר הבקבוק. האם עשיתם מדידה בעניין הזה, האם אתם מכירים את התפוסות? זה לא עניין של תפוסת מיטות.
היו"ר אלי אלאלוף
לא לשכוח שהמחלקות עבדו כבר אתמול, הם יודעים עליהן.
ג'קי עובדיה
במחלקות פנימיות נהוג במשרד הבריאות להחזיק גם 114%, 120% בחורף. מה עם חדר טיפול נמרץ? אני חושב שכדאי שמשרד הבריאות יסתכל על העניין הזה מחדש. אי אפשר להגיד אחוזים מסך המחזור או 50%, כי ברגע שיש בריאים ישראלים ורק חולים תיירים, זה 100% תיירים. זה כבר לא עומד בחוק 50%.
טל נשרי
יש עוד סעיפים בחוק. כדאי לקרוא את כל הסעיף לפני שמעירים עליו. הזמינות של השירותים הרפואיים הניתנים בשירות האמבולטורי והאשפוזים במוסד הרפואי זה גם משהו שצריך לדווח עליו. השר באישור הוועדה רשאי לקבוע הוראות לעניין מידע נוסף שעל המוסד הרפואי למסור. ככל שיידרש מידע נוסף יש לנו את הסמכות לבקש אותו.
נועה בן שבת
בהצעת החוק של חברת הכנסת מיכאלי דובר על מגבלה של אחוזים, לא לעבור על 5% מסך המטופלים.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מעדיף את השיטה של משרד הבריאות.
נועה בן שבת
"עיקר פעילותו" מתייחס למוסד הרפואי בכללותו, לא לכל מחלקה ומחלקה.
טל נשרי
וגם ברמת המחלקות.
נועה בן שבת
גם ברמת המחלקות?
טל נשרי
בוודאי.
ויקי דיין לוי
לגבי סעיף 21, לגבי הנושא של זמינות תורים. אי אפשר להשוות זמינות תור של תייר מול מטופל ישראלי בבוקר.

דבר נוסף – מעבדות. אם לקחתי בדיקות דם, מה את מצפה, שאני אעשה אותן אחר הצהריים? אני מכניסה את זה ל"פול", עובדים בכל מקרה 24 שעות. אני לא מבינה איך זה ייבדק.
טל נשרי
הסעיף הזה כבר נדון. היו פה נציגים מבתי החולים.
ויקי דיין לוי
זה אומר שלא קיבלתם את עמדתם.
נועה בן שבת
הנושא הבא הוא נושא של ייעוד משאבים של מוסד רפואי, ייעוד חלק מההכנסות שלו לבתי החולים בפריפריה. מה שחשבנו להוסיף: ובלבד שבתכנית כאמור ייועדו 10% לפחות מהמשאבים של המוסד הרפואי לטובת חיזוק שירותי הבריאות הניתנים למטופלים שאינם תיירי מרפא במוסד רפואי אחר שנכלל ברשימה שקבע משרד הבריאות, ושעמו התקשר המוסד הרפואי.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
זה אחד הסעיפים החשובים. גם למרב זה היה חשוב בהצעת החוק שלה.
היו"ר אלי אלאלוף
זה לא היה בהצעת החוק שלה.
נועה בן שבת
זה היה.
היו"ר אלי אלאלוף
כשהצעתי את זה פעם ראשונה, שר הבריאות אז – היום הסגן – אמר שהוא לא ייתן את זה.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אין ספק שתרמת לזה שיש לזה סיכוי. איך זה יהיה טכנית? האם איכילוב או איזה בית חולים במרכז שמרוויח מזה הרבה כסף יבחר בית חולים עני?
טל נשרי
העלינו את הנושא הזה בפני מנכ"ל משרד הבריאות. מנכ"ל משרד הבריאות חשב להציע איזה שהוא מתווה של הצהרה לוועדה של ויסות, שמשרד הבריאות יבצע את הוויסות בין בתי החולים.
היו"ר אלי אלאלוף
ברור שזה משרד הבריאות. רק לא לשכוח את אילת.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
השאלה אם זה יקרה.
היו"ר אלי אלאלוף
לא לשכוח שמשרד הבריאות בהתחשבנות עם כל בתי החולים.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
בכולם יש בורות ענקיים.
טל נשרי
אנחנו נוכל לבוא ולהצהיר על ויסות בפני הוועדה אחת לשנה במשך 5 שנים. אחר כך נראה איך ממשיכים הלאה. זאת הייתה ההצעה של המנכ"ל.
ג'קי עובדיה
אני לא מצליח להבין את המילה "משאבים". משאבים זה הכנסות?
טל נשרי
זה לא רק הכנסות.
ג'קי עובדיה
זה לא ברור.
טל נשרי
זה יכול להיות הכנסות.
ג'קי עובדיה
אם זה הכנסות, זה אומר שזה מנפח את המחיר בכמעט 40%.
היו"ר אלי אלאלוף
למה 40%?
ג'קי עובדיה
אם כבודו יעשה חשבון ויגיע לבדיקת הרווחיות, שזה מה שיישאר למוסד הרפואי, זה יכול להעלות את המחיר אפילו ב-40%.
היו"ר אלי אלאלוף
אמרנו 10% מהרווח. אל תגזים.
ג'קי עובדיה
זה מנפח מאוד את המחיר.
היו"ר אלי אלאלוף
10% ממה שהרווחת?
ג'קי עובדיה
אז זה לא משאבים.
טל נשרי
ייעוד משאבים, שזה 10% מהרווחים.
ג'קי עובדיה
הבנו שהמילה "משאבים" היא רווח?
היו"ר אלי אלאלוף
לא נדון בזה עכשיו. אנחנו מבקשים לסיים. אני מודה על העקשנות ועל הנוכחות שלכם. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 14:30.

קוד המקור של הנתונים