ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 04/07/2018

חוק ארגון הפיקוח על העבודה (תיקון מס' 11 - הוראת שעה), התשע"ט-2018

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



17
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
04/07/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 815
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום רביעי, כ"א בתמוז התשע"ח (04 ביולי 2018), שעה 9:00
סדר היום
הצעת חוק ארגון הפיקוח על העבודה (תיקון - עוזר בטיחות), התשע"ח-2018
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר
עבד אל חכים חאג' יחיא
חברי הכנסת
איל בן ראובן
מוזמנים
עוזר היועמ"ש, בטחון פנים - רועי הראל

עוזר ראשי, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים - לילך לאה נפתלי

רפרנט תעסוקה באג"ת, משרד האוצר - אביעד משה שורץ

משרד האוצר
_
טוביה שוורץ

רכז בכיר אכיפה-רישום -סיווג קבלנים, אגף, משרד הבינוי והשיכון - מנשה אברהם

מנהל תחום בטיחות בעבודה, משרד הרווחה - רן כהן

מנהל תחום דמי פגיעה, המוסד לביטוח לאומי - שלמה יצחק

מהנדסת האגף הטכני, התאחדות בוני הארץ - חמוטל בן יעקב

ראש אגף כוח אדם ויחסי עבודה, התאחדות בוני הארץ - יצחק גורביץ

ראש מנהל הסברה, המוסד לבטיחות ולגהות - אמציה בר משה

סמנכ"ל, המוסד לבטיחות ולגהות - אלון פל

מ"מ יו"ר ההסתדרות, ההסתדרות החדשה - מיכאל כוכבי

מחזיק תיק בטיחות בענף הבניין, ההסתדרות החדשה - יוסף שריקי

יו"ר ועד זמני מנהלי עבודה, ההסתדרות החדשה - אמנון שינדלר

מחזיק תיק הבטיחות בענף הבניין, ההסתדרות החדשה - צבי רוט

יועץ בטיחות, התאחדות בוני הארץ - מתי רביבי

מוזמנת - יעל הס

שדלן/ית (פרילוג בע"מ), אינו/ה מייצג/ת לקוחות בדיון זה (לקוחות קבועים נוספים שנושא הישיבה נוגע אליהם באופן ישיר: קליל תעשיות בע"מ) - זכריה יחיאל רייך

שדלן/ית (פוליסי בע"מ), מייצג/ת את התאחדות בוני הארץ - עדן קנובסקי

שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ ), מייצג/ת את פורום ה-15 הערים העצמאיות - יהושע שלמה זוהר
ייעוץ משפטי
שמרית שקד
מנהל/ת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
אתי בן-שמחון


הצעת חוק ארגון הפיקוח על העבודה (תיקון - עוזר בטיחות), התשע"ח-2018, פ/4959/20, הצעת ח"כ איל בן ראובן
היו"ר אלי אלאלוף
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה. היום ה-4 ביולי 2018, כ"א בתמוז 2018. יש לנו הצעת חוק של חבר הכנסת איל בן ראובן, על המלחמה בתאונות העבודה. עוד יום עצוב אתמול ושלשום, והמשרדים לא מצליחים להסתדר ולעבוד ביחד. בינתיים מי שמשלם – בעצם הוא כבר לא יודע שהוא משלם ונהרגים בתאונות העבודה. השנה היה יותר גרוע מהשנה שעברה - 21-22 הרוגים.

איל, אתה בוודאי מכיר את זה לפרטי פרטים. אז בבקשה.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
אני רוצה לומר קודם לפתיחה, ואני אומר לך, כבוד היושב-ראש, החוק הזה בהתאמה לתוצאות שדיבר עליהן עכשיו כבוד היושב-ראש, היה צריך כבר לעבור לפני שנה. צר לי להגיד לכולם, אנחנו עובדים בקצב שפשוט לא מתאים למציאות. המציאות היא שנהרגים אנשים. למה אני אומר את זה, כבוד היושב-ראש, כי חוק כל כך פשוט, כל כך ברור – אתמול מגיעים אליי כל מיני מידעים, כאלה רשימות – רוצים לשנות פה, רוצים לשנות שם, אז אני אומר בסדר, אז תבואו לדיון מוכנים. אומרים לי לא, אי אפשר, אי אפשר לבוא מוכנים.

אני כבר אומר דבר ראשון, אני מבקש ממך, כבוד היושב-ראש, לקבוע פה שבשבוע הבא אתה מתכוון, אנחנו מתכוונים להעביר את זה פה בהצבעה.
היו"ר אלי אלאלוף
הדבר הכי יקר שיהיה לי בשבוע הזה זה זמן. אני רוצה להצטרף לכעס של איל. תבינו, כל האפקטיביות של ההתמודדות בתאונות, זו המאסה שצריכה לבוא בבת אחת של רפורמות בנושא הזה של תאונות עבודה. אם כל פעם נביא איזה חוק, אף אחד לא התייחס ברצינות. אם אתם מתכוונים, במיוחד משרד העבודה שלא רציתם שמשרד השיכון גם התמודד עם זה – אז תיקחו אחריות. החוק הראשון העברנו אותו לפני שנתיים של סגירת אתר, אחר כך נרדמנו. אתם יודעים שזה אפקטיבי. אי אפשר כל פעם לבוא ולעשות לנו דיון על פסיק ששכחתם להעיר לנו בזמן כדי שהחוק יהיה בהתאם, אי אפשר כך. אני בטוח שאף אחד מאתנו לא נהנה לראות מישהו נפגע והולך לעולמו, אף אחד מאתנו לא יכול לחשוב על זה בצורה חיובית. אז תתמודדו, תתעוררו.

אי אפשר להמשיך כך. אולי אנחנו הפכנו למועדון סימפטי כזה שכדאי להיפגש מדי פעם עם תה על חשבון הכנסת - אי אפשר יותר. מה שאפשר לתקן נתקן היום, מי שלא מעוניין - לא לשכוח, הם אמורים לייעץ לנו, ההחלטה היא פה, האחריות היא עלינו, אף אחד לא יבוא בטענות. תלכו פעם ללוות איזה משפחה שאיבדה בן שהיה צריך להיות רופא, ובינתיים שמים אותו בקבר - חארם, פשע, ואז תרגישו איזה סוג של אסון. יש אנשים שהולכים לשם לעבוד, לא מפני שזו אלטרנטיבה חיובית, אלא בלית ברירה הולכים לעבוד, ואז הם לא יודעים את המקצוע, ואז הם ילדים. עכשיו יש מאות ילדים שנכנסו לאתרי בנייה - איפה אתם? תוציאו אחד, תצלמו אחד, ותראו שכולם ייזהרו מלעשות את זה. אז קחו אחריות, אי אפשר יותר. תתייחסו בלי תירוצים, תודו באשמה, תמשיכו. מי שרוצה לתת תירוצים למה ילד בן 16 נופל מפיגום, אז אין לכם מה להסביר – רשלנות שלכם.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
אני רק רוצה לסיים את דבריי לפני ההתייחסות ולומר כך. כבוד היושב-ראש, החוק הזה עבר בקריאה טרומית אחרי זמן רב, והוא חייב לעבור בקריאה ראשונה במושב הזה נקודה, חייב, חייב לעבור.
ארז מימון
ההתנהלות שהגדרנו עד היום לא התקיימה.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
החוק הזה עובר בקריאה ראשונה גם אם זה על בסיס מה שעבר בטרומית. יעבור, ואני מזכיר לכבוד היושב-ראש ולנו, לצערי, יש לנו עוד לעבור את השנייה שלישית. על בסיס כל מה שיש אצלי בראש, זה היה חייב לעבור כבר, אבל המציאות היא שהחוק הזה כנראה יעבור רק איפשהו בסביבות אוקטובר, שזה ארבעה חודשים נוספים של הרוגים, ופצועים בלי עוזר בטיחות, ותסלחו לי שאני כועס, כי זה באמת מכעיס אותי הדבר הזה, כל הקצב הזה.

אנחנו עכשיו צריכים להסביר, וכדאי שנסביר לעצמנו, כל אחד מפה כולל אני, על כל הרוג. אני היחידי שעומד בתקשורת ואומר - אני נכשל. תגידו את זה גם אתם, כולכם, כי אני אומר את זה, אני לא מתבייש. להגיד נכשלתי במשימה – שנתיים אני מתעסק עם זה - ו-20 הרוגים עכשיו. אז כדאי, שנגיד את זה כולנו, אבל לפחות בואו נעשה משהו. איך יכול להיות שאתמול באים אליי ומסבירים לי, אה, תשמע חודשיים וחצי היינו עסוקים בדברים אחרים וזה, אז נגיע לדיון, ונבוא להנה, ונעשה עוד סדרה של עשרים דיונים, וניפגש בעוד שנתיים.

תגידו, מה אנחנו השתגענו? מה, אנחנו משחקים פה בזה - כן, משחקים באש, אנשים נופלים, כל יום, נהרגים אנשים. ואנחנו ככה - נאמן בטיחות, עוטר בטיחות, נעשה ככה, ונעשה ככה. מה הבעיה הייתה היום לשבת ולהגיד היום - אנחנו רוצים להגדיר את הגודל של האתר, שתי קומות בזה, זה אתר בנייה. אני לא רוצה לבזבז את הזמן, כי אין לנו זמן, כמו שאמר כבוד היושב-ראש. מה שאני מציע, בוא נשמע את ההערות, נסכם היום עם מה אנחנו ניגשים, נצביע ונלך הלאה.
היו"ר אלי אלאלוף
נתחיל בקריאת החוק, ואז מי שיש לו הערות לסעיפים שנקריא, נתקן אותו במקום.
ארז מימון
אני ראש מינהל האחריות התעסוקתית והבטיחות. נכנסתי לתפקידי לפני חודש וחצי. אני רוצה להגיד מספר דברים. קודם כל, לגבי האמירה של כבודו, שאנחנו לא עושים דבר.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, תעשה לי טובה, תמשיך הלאה. אל תתייחס לדברים שלי אם זה בשיטה. עושים שום דבר, לא עושים מספיק.
ארז מימון
אני אתן פה סטטוס איך אנחנו עובדים מבחינת הפעילות הענפה בתחום של בטיחות באתרי בנייה.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
ארז, בוא נדבר על החוק. אתם עושים הרבה עבודה וזה בסדר גמור. אני כועס על החוק הזה, כי באו אליי שלשום והסבירו לי למה אנחנו לא מגיעים נכון לדיון.
ארז מימון
בכל זאת, אני חושב שחשוב לומר את הדברים. אנחנו עושים פעילות ענפה בהרבה מאוד מישורים, ואני אגע בהם ברמת הבולטים.

דבר ראשון, מול הרשויות המקומיות. היום אני נפגש יחד עם מנכ"ל המשרד עם מנכ"ל של הרשויות המקומיות כדי לקדם פיקוח שלהם בסוגיות הבטיחות, על-פי מה שאנחנו קבענו יחד איתם, בתהליך סדור שמתקיים כבר חודשיים, כדי להכניס עוד 800 אלף פקחים שלהם לתוך העבודה, יחד אתנו. אני מוכן לפתוח את זה אם תרצה בהזדמנות אחרת.

שנית, בשבוע הבא, אנחנו מעלים – אני מקווה שכל החוזה ייסגר, אנחנו מעלים לאוויר מספר טכנולוגיות של רחפנים וטכנולוגיות נוספות שאמורים להגביר בצורה משמעותית את יכולת האכיפה שלנו בשטח. הטכנולוגיות מתבססות גם על רחפנים, גם על מצלמות חכמות. זה עוד איזושהי זרוע שאנחנו מייצרים חוץ מהמפקחים, חוץ מהשילוב עם הרשויות. הכנסנו את חוק בני נוער. אנחנו הלכנו ורצנו – אנחנו בתוך פרק זמן של חודשיים, הרצנו פה - - - דבר שאני לא חושב שנעשה בשנים האחרונות, ואנחנו מביאים את החוק הזה לשולחן הוועדה כבר בשבוע הבא, אני מקווה. כך שנעשית פה עבודה מכל הכיוונים, ואני יכול פה לפרט.
היו"ר אלי אלאלוף
מה זה אומר חוק הנוער?
ארז מימון
חוק הנוער זה אומר שאנחנו ביקשנו בחקיקה לאסור את הכניסה של בני נוער לאתרי בנייה בפרק זמן של - - -
היו"ר אלי אלאלוף
דרך מי העברתם?
ארז מימון
דרך הוועדה של זכויות הילד.
יצחק גורביץ
זה תקנות שצריכות להגיע לכאן.
ארז מימון
זה אמור להגיע אליכם סוף השבוע הזה בבקשה להכניס בצורה דחופה לסדר היום.
היו"ר אלי אלאלוף
זה אומר שהקיץ – אתה לא סותר את דבריי, יהיו ילדים באתרים.
ארז מימון
אמת. בשביל זה נעשה מאמץ עילאי לנסות לקדם את זה לפני הקיץ, פספסנו בשבוע, שבועיים. אני מקווה שנצליח להכניס את זה לפחות לחלק מהקיץ. נכון. אבל את הרעיון ואת ההתנעה התחלנו לפני חודש וחצי. זה לגבי הסוגיות האלה.
היו"ר אלי אלאלוף
אתה אומר שעשינו את הטיפול בחוק הנוער, זה אומר שרק אדמיניסטרציה. הילדים באתרים הם בסכנה. ומה תעשה אם יתחילו להיפגע?
ארז מימון
מסכים. אז אני אסביר. עשינו בנוסף לכך שני דברים. עוד מעט יעלה קמפיין לאוויר ברשויות המקומיות שהוא הולך להתריע בפני המשפחות שעומדות לשלוח את הילדים שלהן לאתרי בנייה.

שנית, העברנו לכל המפקחים שלנו ריענונים ודגשים – זאת אומרת, עשינו יום מיוחד רק לסוגיה של התמודדות מול בני נוער, כדי שייכנסו לאתרים ויפקחו על כך שבני נוער לא יהיו.

שלישית, לפני כחודש וחצי, במבצעים משולבים, שזה גם חלק מהעשייה המשולבת שלנו, במבצעים משולבים שביצענו באשדוד, אתרנו בן נוער שעבד שם בעבודות לא תקינות, עבודה בגובה, והאתר נסגר ל-15 יום. בנוסף, קיימנו פגישה עם מנכ"ל משרד השיכון והבינוי, חיברנו אותו בשטח עצמו – הלך וראה את האנשים שעומדים שם ללא חגורות בטיחות. חיברנו אותו לכל תחום הבטיחות, הוא נרתע עד כדי כך שהוא אפילו ביקש מאתנו שאנחנו ניתן לו את הסרט "הקבלנים המובילים" בתחום של רשלנות בתחום הבנייה, והוא יפעל איך לעשות איתה, כאשר הכוונה שלנו דרך רשם הקבלנים לעשות מה שאנחנו חושבים שהוא צריך לעשות. כך שאני ממש חושב שאנחנו מאוד מתאמצים ואנחנו עושים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
לעומת העבר, אתם תקבלו קנס על מהירות מופרזת..
ארז מימון
אני מסכים אתך. אבל המינהל שלי שעוסק בעוד הרבה מאוד דברים חוץ מאשר תחום הבנייה, מנקז את רוב המשאבים שלו לתחום הזה.

אני רוצה להתייחס לאמירה של חבר הכנסת איל בן ראובן. אנחנו תאמנו בינינו בתחילת מאי, זה היה שבוע, שבועיים לאחר שנכנסתי לתפקידי. שוחחנו בטלפון, ואמרת שאתה רוצה להעלות את הצעת החוק.

עמדתי, שיש מקום לעוזר בטיחות באתר בנייה, ברור. אמרתי את זה, אני יודע את זה, אני מבין את זה. אבל סגרנו באותה נשימה שהדבר הזה לא יעלה לוועדה עד שאנחנו לא נסגור את כל הפינות בינינו. יכול להיות שהאחריות מוטלת עליי שלא יזמתי, היא מוטלת עליכם, אתה יוזם החוק. למה לא פניתם אלינו? למה לא נפגשתם אתנו. זה לא קרה וזה לא התרחש. הפעם היחידה שאנחנו שוחחנו על זה, זה היה ביום חמישי האחרון. מיד ביום ראשון, כבר אנשיי ישבו עם אנשיך. אז לבוא ולהגיד, שאנחנו נרדמנו בשמירה, אולי, אבל אני לא לבד. לכן אני חושב שצריך לתקן פה את הדברים.
היו"ר אלי אלאלוף
נתחיל ללא מצגת.
שמרית שקד
הצעת חוק ארגון הפיקוח על העבודה (תיקון – עוזר בטיחות), התשע"ח–2018
תיקון כותרת פרק שני
1.
בחוק ארגון הפיקוח על העבודה, התשי"ד–1954[footnoteRef:1] (להלן – החוק העיקרי), בכותרת פרק שני, אחרי "על בטיחות" יבוא "ועוזרי בטיחות". [1: ]


תיקון סעיף 9
2.
בסעיף 9 לחוק העיקרי, אחרי ההגדרה "נאמן בטיחות" יבוא:



""עוזר בטיחות" – עובד שמונה על ידי מבצע הבנייה כדי לסייע למנהל העבודה באתר הבנייה, בענייני בטיחות כמפורט בסעיף 25א."

הוספת סעיף 25א
3.
אחרי סעיף 25 לחוק העיקרי יבוא:



"עוזר בטיחות
25א.
מבצע בנייה ימנה עוזר בטיחות, שיהיה כפוף למנהל העבודה באתר הבנייה, ותפקידו לסייע למנהל העבודה בשמירה על הבטיחות באתר ובמילוי תפקידיו בהיבטי הבטיחות השונים, לרבות בביצוע עבודות ומשימות המוטלות על מנהל העבודה בתחום הבטיחות בעבודה לפי תקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בנייה), התשמ"ח–1988[footnoteRef:2] (להלן – תקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בנייה)); בסעיף זה – [2: ]






"אתר בנייה" – אתר שבו מתקיימות פעולות בנייה ובנייה הנדסית כמשמעותן בפקודת הבטיחות בעבודה [נוסח חדש], התש"ל–1970[footnoteRef:3], ובצו הבטיחות בעבודה (עבודות בנייה הנדסית), התשכ"ב–1961[footnoteRef:4]; [3: ] [4: ]






""מבצע בנייה" – כהגדרתו בתקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בנייה);





"מנהל עבודה" – מי שמונה על ידי מבצע הבנייה לפי תקנות 2 ו-3 לתקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בנייה).
רן כהן
אני מנהל תחום בכיר בטיחות, משרד העבודה.

האמת, שאנחנו לא באנו עכשיו מוכנים להכניס את כל ההערות. אנחנו יודעים מה אנחנו רוצים. הייתי רוצה ברשותך 60 שניות כדי להגיד על קצה המזלג מהם מרכיבי ההערות. תדע גם להגיד איפה לעצור בערך מפני שההרכב של הלשכה המשפטית שלנו הוא לא הרכב רחב לדיון הזה, כי לא חשבנו שהדיון ילך לכיוון הזה.

אנחנו מבקשים שההצעה תהיה כהוראת שעה לחמש שנים. יש לזה סיבות, לא ארחיב. אנחנו מבקשים שלא יהיו תקנות שההצעה תחייב לעשות, אלא שכבר תכולת האחריות או העבודה – אנחנו מבקשים שתכולת העבודה של עוזר הבטיחות כבר תקבע פה. זאת אומרת, שזה לא יהיה לסייע לו בעבודה, כי אז יהיה לנו עוד מישהו שעוזר בלסייע בלהביא משאיות בטון. אלא מישהו שהתפקיד שלו זה לאתר את הפראטו של הליקויים שמהם נהרגים עובדים. מישהו שהסתובב ויוודא שהגידורים קיימים, שאין ליקויי חשמל בולטים. שיש הקפדה על שימוש בציוד מגן אישי.
היו"ר אלי אלאלוף
למה זה לא יכול להיות בתקנות תוך שלושה חודשים?
רן כהן
בעניין הזה אנחנו רוצים מהר.
היו"ר אלי אלאלוף
תקנות אפשר לאשר גם בפגרה.
רן כהן
אנחנו מעוניינים שזה יהיה בחוק. חשבנו שזה אפשרי. לא אמרו לי שזה לא אפשרי שזה יהיה בחוק, אני לא מכיר עכשיו למה לא.
שמרית שקד
לא שלא אפשרי - כרגע הנוסח שהוקרא זה הנוסח שכולל תקנות.
רן כהן
ולכן, דרך המלך באמת הייתה, אם זה היה אפשרי באמת שבוע הבא, והיינו יומיים, שלושה, עושים עבודה מסודרת. נכון, אני מסכים, דרך המלך אנחנו לא פה, לצערנו, אבל זה בדיוק העניין.

אגב, אנחנו רוצים שזה לא יהיה עובד שנוסף על תפקידו, אנחנו רוצים שזה יהיה עובד רק לבטיחות, אקסטרה על - - - .

אנחנו מבקשים שבכל אתר בנייה, יהיה כזה עוזר. כרגע זה מוגדר - רשאי לדרוש, לא. אנחנו רוצים שהסמכות שלנו לדרוש תהיה סמכות להוספת עוזר נוסף במקומות שנחשוב שהבטיחות היא בעייתית. אנחנו מבקשים שגם נוכל כמובן לפסול אותו וכו', ולקבוע את תכני ההכשרה שלו כבר פה. זאת אומרת, חמישה ימי הכשרה, אנחנו מוכנים גם לשקול הכשרה מקוונת שזה יוריד את זה מחמישה ימים, וגם העלויות יהיו יותר צנועות, אני מעריך. אבל כרגע כמו שזה מנוסח, זה שולח אותנו לעוד חודשים של עבודה בהתייעצויות, אנחנו נגיע לאותה נקודה.
היו"ר אלי אלאלוף
תנו לי לתת תשובות. יום רביעי בבוקר אנחנו נפנה משהו. בואו נתכנס - כל מה שנתכנן לקראת יום רביעי הבא.
שמרית שקד
אם עד יום רביעי רוצים לדון פה, אנחנו רוצים שהנוסח יועמד לעיון גם לחברי הכנסת המציעים.
היו"ר אלי אלאלוף
עד יום שני, ואנחנו נקיים דיון ביום רביעי בבוקר.
יצחק גורביץ
אני מהתאחדות בוני הארץ.

קודם כל, מה שאנחנו מאוד מבקשים שהדבר הזה כן יעבור לפחות היום as is ואני גם מציע שאם הם היו כל כך מהירים לאסוף נערים לעבוד באתרי הבנייה, ובאמת, הייתה עבודה מהירה, שגם עליה אנחנו התייחסנו, גם אסרנו, ואנחנו אוסרים על קבלנים להכניס נערים כאלה. אותו דבר ייעשה כאן, כדי שלא נפספס אלמנטים מרכזיים רק מבחינת החיפזון הזה.

בסופו של דבר, משימות שהוגדרו פה שאנחנו מבינים שאתם מקדימים לגבי עוזר בטיחות הן לא מספיקות. הוא צריך לעשות עוד כמה דברים, ואני אומר לך בתור מי שמבקש שיהיו עוזרי בטיחות, לא בתור מי שלא מעוניין שיהיה עוזר בטיחות. בוודאות צריך להיות גם עוזר בטיחות כדי שיהיה minded רק לסוגיה הזאת, כי זה מה שאנחנו התחייבנו מול חברי הכנסת.

לכן ההצעה שלי, זה כן להעביר את הצעת החוק as is לקריאה ראשונה, ובתוך פרק זמן של רצי מרתון הכי מהירים, כמו שעשו עם הנערים, להביא לפה תקנות מסודרות כמו שצריך. לדעתי, זה דרך המלך. אחרת נגיע למציאות של עוד ויכוחים, עוד דיונים. אפרופו, כל ההסתייגויות או ההערות אנחנו רואים אותם רק היום.
היו"ר אלי אלאלוף
באמת, אני מעריך את הניסיון המאוד חיובי שלך לזרז. בין זריזות לפזיזות יש עוד כמה - - -

אנחנו נביא להצבעה ולאישור בקריאה ראשונה ביום רביעי בבוקר. אז כל מה שאנחנו יכולים לעשות עד אז, אחר כך אני גם אלחם בכנסת בזכות הצוות הנפלא שלנו, להגיע ואולי נצליח לעשות גם קריאה שנייה ושלישית לפני הפגרה.
אמנון שינדלר
אני יו"ר ועד מנהלי העבודה הארצי של ההסתדרות החדשה. אני קודם כל רוצה לברך על החוק הזה. אני חושב שהחוק הזה יעזור לנו, אבל זה ממש מעט ממה שצריכים לעשות. זה טיפה בים. אני רוצה להתייחס לסעיף 25(א). אני חושב שהסעיף הזה לא מוגדר באלו אתרים יהיה עוזר בטיחות, איך יאכפו את החוק הזה. איך יידעו שהבחור שרשום כעוזר בטיחות, הוא רק רשום והוא לא באמת נמצא באתר ומתעסק בבטיחות, אלא בדברים אחרים? אני חושב שהחוק הזה מאוד מורכב, ואני לא יודע איך משרד העבודה יאכוף אותו ויראה באמת שיש עוזר בטיחות בשטח שהתעסק כל היום רק בבטיחות.
היו"ר אלי אלאלוף
מבלי לפגוע באנשים של העבר. אני חושב שיש פה רוח אחרת במשרד. זו בעיה שלהם, תטיל עליהם את האחריות ותראה כמה שהתמודדו.
אמנון שינדלר
עוד משהו שאני רוצה להגיד. חייבים לעשות שינוי חקיקה. החוק הזה הוא כעזרה ראשונה בלבד. אני דיברתי על זה. אני רציתי אותו כרגע כדי למנוע מעוד כמה שאפשר פחות נפגעים שיהיו כרגע באתרי בנייה, אי אפשר למנוע את הכול. אבל זה רק כעזרה ראשונה, זה כמו אקמול למחלה קשה.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו נשמח להתייחס למסמך שלכם.
אמנון שינדלר
אבל אני לא רואה שום שינוי ושום התחלה של שינוי חקיקה לגבי אחריותם בשטח, אחריות נוספת גם של מנהלי פרויקטים והגדרה בחוק של מנהלי פרויקטים, אין את זה. אי אפשר רק לעשות את החוק הזה שהוא ממש טיפה בים. אז אני מבקש גם מנציגי משרד העבודה, חבר'ה, שלא תחשבו שהחוק הזה יפתור את הבעיה. זו עזרה ראשונה בלבד.
יוסף שריקי
יש לי שתי הערות. החוק הוא מצוין, באמת בזמן. אבל אם העוזר בטיחות ימונה, זאת אומרת, השכר שלו יהיה על ידי הקבלן, זה פדלים באוויר.
היו"ר אלי אלאלוף
סליחה, נמצא פה איש האוצר, והוא יקפוץ עלינו. זה לא יהיה על חשבון המדינה, זה ברור, זה על חשבון הרווחים של הקבלנים.
יצחק גורביץ
לכן, בנושא הזה היה לנו מאוד חשוב. אנחנו חידשנו משא ומתן עם ההסתדרות על הסכם הקיבוצי. אנחנו רוצים לתת מעמד מיוחד לאותו עוזר בטיחות, לכן אנחנו רוצים לקדם את זה, שיהיה מוחלט.
אביעד שוורץ
אני מאגף תקציבים. רק נשמח שבאמת נזומן לדיונים שיהיו בפעם הבאה, ודיונים שיהיו גם לפני, כי גם בהחלטת ועדת שרים זו הסכמה שלנו, וגם כן כדי שנוכל להיות מעורבים, ודווקא לקדם את התהליך, ולא שנופתע ברגע האחרון.
היו"ר אלי אלאלוף
אתה לא יודע כמה אתה משכנע אותנו.
שמרית שקד
אביעד, לפי תקנון הכנסת, כשאנחנו מכינים הצעת חוק לקריאה ראשונה, אנחנו צריכים להזמין את נציג האוצר ולבקש את הערכתו לעניין העלות התקציבית של הצעת החוק. ולכן אנחנו מבקשים ממך את ההערכה שלכם לגבי העלות התקציבית.
אביעד שוורץ
אין בעיה. אני אומר פשוט רצינו לעשות שינויים בנוסח וזה משפיע על כל - - -
שמרית שקד
אתם תהיו מוכנים לדיון הבא עם הערכת עלות תקציבית.
היו"ר אלי אלאלוף
יש לך את יום שני, ונוכל ביום רביעי ליישם.
הדיל יונס
כמה הערות ברשותך. חסרה מבחינתנו התייחסות לאחריות של עוזר בטיחות, שיהיה בהרחבה - תיאור תפקיד שלו, אחריות, הכלים שעומדים לרשותו כדי לבצע את העבודה שלו כמו שצריך.

שאלה שנייה – פקודת הבטיחות בעבודה מטילה אחריות פלילית, האם גם כאן על עוזר הבטיחות תהיה אחריות פלילית? צריך גם לתת את הדעת על חלוקת העבודה בינו לבין מנהל באתר בנייה, מנהל העבודה - כל השאלות האלה לא נבחנו, לפחות לא ראינו שנבחנו בצורה מספקת. ההגדרה של אתר בנייה, היא הגדרה רחבה, אולי צריך גם לתת את הדעת על הרלבנטיות של מינוי של עוזר בטיחות לסוג האתר. אולי גם לחשוב על האכסניה. בעצם, היום מבצע העבודה, מנהל העבודה קבועים בתקנות הבטיחות עבודות בנייה. האם לא נכון בעצם גם להגדיר את התפקיד של עוזר בטיחות, באותה אכסניה באותן תקנות מבחינת קוהרנטיות ומבחינת יכולת קבלת מידע מלא באותה מסגרת חקיקה. אלה נקודות שחשוב לנו שייבחנו.
היו"ר אלי אלאלוף
זה התפקיד שלכם, אני בטוח שתדעו למלא אותם.
חמוטל בן יעקב
אני מרכזת בטיחות בהתאחדות בוני הארץ. רק מה שאני רוצה להגיד לגבי כן ייכנס בחוק, לא ייכנס בחוק.
היו"ר אלי אלאלוף
איזה הכשרה יש לך בתפקיד?
חמוטל בן יעקב
אני מהנדסת בניין. קונסטרוקטורית, הייתי מנהלת פרויקטים. אני הרבה שנים כבר במקצוע.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
ועושה עבודה מצוינת.
חמוטל בן יעקב
אני בוגרת הטכניון.

מה שרציתי להגיד. אנחנו בבית כבר עשינו עבודה דיי רצינית שאנחנו מאוד נשמח לשבת עם מינהל הבטיחות על העבודה הזו שעשינו, בדיוק על העניין של מה הוא עושה, תחת מי הוא כפוף. לפרט את כל הנושאים. פה באמת, מבחינתנו השאלה האם זה באמת צריך להיות בחוק הראשי, ואם זה יהיה בחוק הראשי, אנחנו לא נפספס משהו. כן, אני נוטה, למרות שאני פוחדת שזה לוקח אותנו אחורה, כי אנחנו לא רוצים שזה ייקח אותנו אחורה, אולי כן צריך לגרור איזשהו תיקון בפקודת הבטיחות, איפה שמופיעים כל שאר האנשים. יש לנו בפירוש חוברת עם הרבה מאוד עבודה שעשינו, ואנחנו מאוד רוצים שמינהל הבטיחות יישב אתנו.
היו"ר אלי אלאלוף
אז תעבירו לעיונם. חבל שידע כזה לא עבר.
יצחק גורביץ
אנחנו נעביר עוד פעם.
ארז מימון
העברנו את החומרים הללו לפני מספר חודשים.
היו"ר אלי אלאלוף
אבל זה צוות חדש.
לילך לאה נפתלי
אני מהלשכה המשפטית של משרד העבודה.
תודה על הערות, אנחנו מודעים לזה. אני רק רוצה לחדד כמה דברים שלא נאמרו פה. שני דברים יחסית טכניים. קודם כל, שנבקש לקבוע שהנאמן יהיה בעל ניסיון של לפחות שנה בעבודת בנייה. דבר נוסף, שמפקח העבודה האזורי תהיה לו אפשרות לדרוש יותר מעוזר בטיחות אחד במידת הצורך. אני רוצה להעיר לגבי היקף האחריות, אנחנו כמובן ננסח את הכול בצורה מסודרת עד ליום שני. המטרה היא לא שעוזר הבטיחות יישא עכשיו באחריות ויחליף את מנהל העבודה או את מבצע הבנייה. המשמעות היא - אני רק רוצה להזכיר למי שלא יודע, שבגלל המורכבות שיש באתרי בנייה וריבוי הגורמים שיש בפועל לא מתבצעים עבודות של נאמני בטיחות לפי חוק ארגון הפיקוח.

אחד התפקידים המרכזיים של נאמן בטיחות, זה להתריע בפני ליקויים בכתב למעסיק, או לבא כוחו. כיום, אין פונקציה כזאת באתרי בנייה, בגלל המורכבות שלהם. ולכן, התפקיד המרכזי, מבחינתי היחידי של עוזר בטיחות, לפי הצעת החוק הזאת, יהיה להתריע בפני מנהל עבודה ומבצע הבנייה בכתב ובעל-פה על ליקויי בטיחות שקיימים באתר. לא להחליף את האחריות, ולא לשאת באחריות פלילית מעבר לרגיל לפי חוק העונשין לגבי כל הליקויים שמתבצעים באתר הבנייה. אלה דברים שהיו חשובים להגיד, אנחנו כמובן ננסח את הכול.
היו"ר אלי אלאלוף
סליחה, מה תפקידך?
לילך לאה נפתלי
בלשכה המשפטית של המשרד.
מתי רביבי
אני יועץ הבטיחות של התאחדות בוני הארץ.

אני רוצה להתייחס לנקודה שקשורה למי מדווח בכתב עוזר הבטיחות. בהחלט, מכיוון שהוא הזרוע הארוכה של מנהל העבודה, ומכיוון שהוא יונק את סמכותו ממנהל העבודה, ומכיוון שתחומי התפקיד שלו מוחלים בתפקידים של מנהל העבודה, הוא ידווח למנהל העבודה בלבד, כי אחרת זה יוצר מנגנון מאוד מסוכן בתוך אתרי הבנייה. מנהל העבודה צריך לממש את סמכותו, ואת אחריותו, לצורך העניין, הוא מקבל עוזר שיעזור לו - הקשר שלו יהיה עם מנהל העבודה, ומנהל העבודה בלבד, לא שום - -
כי זה יחליש את כל המנגנון שאנחנו עושים עכשיו. יחליש את האחריות, יחליש את הסמכות, ייצור מתחים פנימיים בתוך המערכת, וייצור סוג של פוליטור שאנחנו לא רוצים אותו שם.
יצחק גורביץ
מנהל העבודה יכול להגיד, אני מדווח למבצע.
מתי רביבי
אנחנו לא רוצים את זה. אנחנו רוצים שהסמכות והאחריות יהיו אחודות - - -
היו"ר אלי אלאלוף
במידה וההערות שלו שיילכו למנהל עבודה לא התבצעו בפרק זמן סביר, הוא יכול להעביר את זה הלאה.
מתי רביבי
אני אישית סבור, שלא זו התרופה למחלה. אני חושב שאם אנחנו מבינים שאנחנו רוצים לעזור למנהל עבודה לממש את תפקידיו וסמכויותיו, וזה מה שאנחנו רוצים לעשות בעצם. אנחנו נותנים לו כלי, אז בואו נחזק את הכלי הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
אבל זה לא סותר מה שאני מציע. או שאפשר להעביר עם העתק לאחראי אתר הבנייה, או במידה ובפרק זמן סביר של יומיים, שלושה, בגלל הדחיפות שהוא יכול ללכת לממונה הראשי, אני חושב שזו הצעה נכונה. הוא צריך לתת אחריות כוללת, כי עד עכשיו מה קרה. כל פעם מישהו מחפש הקיר הנמוך שעליו מטפסים, וזה הקטן. כדאי שהגדולים יידעו מה קורה להם באתר. אני בטוח שאם הם היו יודעים, היו מונעים הרבה מאוד דברים, כי בסך הכול, זו עוגמת נפש.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
שהדיווח יהיה גם למנהל עבודה.
מתי רביבי
מנהל עבודה אמור לדווח למנהל הפרויקט וכן הלאה. כל שרשרת הניהול שם, וזה אכן צריך להימשך בצורה הזו.
היו"ר אלי אלאלוף
הממונה על בטיחות, אני ממליץ שלא יהיה חבר של אחרים, זה התפקיד.
הדיל יונס
אם זה המתווה שיקודם, בגלל שזה לא יהיה התפקיד האהוב על כולם באתר בנייה, יינתנו לו הגנות איסור פיטורין בשל התראה של עוזר בטיחות על ליקויים בעבודה עשינו את זה לא מזמן.
לילך לאה נפתלי
בהקשר להערה הזאת. אנחנו נבקש שכל ההגנות שחלות וכל הסעיפים שחלים על נאמן הבטיחות לפי חוק ארגון הפיקוח, יחול גם על עוזר בטיחות. זאת אומרת, שאי שאפשר לפטר אותו בגין ליקויים שהוא התריע.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
אני רוצה להתייחס, כבוד היושב-ראש. קודם כל, להתייחסותך באשר לזה. אם נשמע מקולי קודם הכועס שלא עושים עבודה, אז אני מתנצל, ועוד איך עושים עבודה. כפי שאתה אמרת, יש היום רוח אחרת במשרד. יש מנהל חדש, ואני מאחל לארז פה בפורום הזה הרבה הצלחה בתפקיד. יושב פה רן, שאנחנו מכירים אותו כבר. אני חושב שנעשית עבודה גדולה ורצינית וצריך להמשיך בה.

לגבי החוק. אנחנו קודם כל באמת נקיים את הדיון ביום שני. מי שהאחראי המקצועי מבחינתי, זה ארז, רן, אתם צריכים לתת את הסתנפה המקצועית, כי זה מה שקבענו את זה, וזה צריך להיות בתיאום. חשוב מאוד בעיניי, מאחר והחבר'ה האלה באמת עושים עבודה – אני אומר לכם, להוריד את הכובע בפני המאמצים שעושה התאחדות בוני הארץ בכל נושא הבטיחות. חשוב שהם יוזמנו, שיביעו את עמדתם, ונקבע את הדברים. אני, כפי שאני מזהה פה, ממה שנאמר עד עכשיו, אין פה איזה מרחקים ענקיים. החוק צריך להיות פשוט, כי אנחנו מדברים פה על פונקציה פשוטה, אנחנו לא מדברים פה על איזה מהנדס, ירדנו מזה. אני מזכיר לכם. לפני זה דיברנו על מהנדס שילמד חמש שנים, הבנו שזה לא יקרה. אנחנו צריכים פה אדם שבחמישה ימים עם ניסיון, בחמישה ימים נוכל לתת לו את היכולת לעשות את זה.

ארז, אני מאוד מבקש, שלא הוא צריך להיות אדם, ותנסחו את זה בצורה הכי בהירה. זה אדם שצריך לבוא בבוקר, לדעת שהוא לובש את הכובע האדום ותפקידו בטיחות. נקודה. הוא לא עושה שום דבר. התפקיד שלו זה לא עוד פקיד שמדווח ומתריע. לא. הוא עובד בשטח. הוא נמצא בשטח. זאת אומרת, התפקיד שלו זה להסתובב בשטח, וכשהוא רואה מישהו בקומה החמישית הולך בלי רתמה, הוא ניגש אליו, והוא אומר לו, אדוני, עכשיו אתה זה, או שאתה עף מפה - זה התפקיד שלו בסוף. בואו לא נהפוך אותו לאחד שעובד עם ניירות כל הזמן הוא צריך רק לדווח. הוא לא מדווח, הוא עובד, הוא פועל בטיחות. תנסחו את זה באיזושהי צורה, אתה מבין מה אני אומר, הוא לא פקיד, הוא פועל. צריך לנסח את זה. יש לו אחריות מסוימת מול מנהל העבודה שלו. אני מאוד מקבל את הרעיון הזה לתת לו את ההגנות כדי שלא יהיה מצב שבו מנהל העבודה שיש פה חברות בין השניים, כאשר חס וחלילה יש תאונה, או שהוא דיווח משהו להוא, וההוא לא אמר. צריך פה באמת לבנות את ההגנות, זה בסדר גמור.
אמנון שינדלר
איפה ההגנות של מנהלי העבודה. מנהלי עבודה אין להם הגנות, אז לעוזר יהיה להגנות? הרי אנחנו נשארים שעירים לעזאזל בכל מקרה. אני דרשתי את החוק הזה כעזרה בשבילנו, אבל אני חושב שאולי לא כל כך מבינים את זה. העוזר בטיחות זה משהו שבא לעזור לנו בלבד כעזרה ראשונה בלבד. אבל אם לא נגדיר אחריות נוספת באתרים, גם על מנהלי הפרויקטים שהם לא מוגדרים בחוק, אף אחד לא אומר מי יכול לשמש כמנהל פרויקט. לא יעזור.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
אתה יודע מה אני חושב על מנהלי עבודה, ואנחנו רוצים לעזור למנהלי עבודה. אנחנו נעזור למנהלי עבודה, ואם באת הנה עכשיו בשביל לפתור את כל בעיות הבנייה, אז טעית בכתובת, זה לא ייגמר פה עכשיו. יש לנו עוד הרבה דברים לעשות, וצריך לעבור פרק פרק, מה לעשות, מה שלא עשו 70 שנה, אנחנו לא נצליח לתקן בחודש. לאט לאט, אנחנו עכשיו עוסקים בעוזר בטיחות בעניין הזה, ואנחנו מנסים להגדיר את התפקיד שלו בצורה הכי בהירה.
אמנון שינדלר
אני מבקש שגם אני אשתתף בוועדה, אם אפשר. אני חושב שמין הראוי שגם אנחנו נייצג את הצד שלנו.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
הדבר האחרון שאני רוצה לומר. לגבי הוראת שעה, אני מקבל את זה. יש להם טיעון טוב למה זה נכון שיהיה בהוראת שעה.
היו"ר אלי אלאלוף
ברשותך, היות ופתח בזה איל והקדים אותי ובצדק – שום דבר לא כעס אישי. אם זה התפרש, אני מבקש סליחה. הכעס הוא מה שאנחנו רואים כתוצאה. אני בטוח שכולנו באותה סירה, כך אני מבין. אז לא פגיעה אישית. תיקח את הדברים שנאמר, רק בגלל שכואב לשמוע אתמול. חבר הכנסת חאג' יחיא, למה אתמול אמרנו שזה 21 או 22?
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
היה ויכוח לגבי ההרוג מדלית אל כרמל אם זה באתר בנייה או הכנה לחתונה. אפילו שדיברו אחר כך, אמרתי שרן העלה שזה לא תאונת עבודה.
היו"ר אלי אלאלוף
ברשותכם, נקרא. במצגת, רוב הדברים שביקשנו עכשיו בעל-פה, כתבתם שרציתם להציג. הרווחנו לעשות את זה ככה, ואז בעצם אתם תכננתם הכול, אז תעשו את זה ישר בניסוח משפטי.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
כבוד היושב ראש, כשבאנו עם החוק הזה, באנו כתחליף, כפי שאיל אמר עכשיו, שתחליף לחוק הראשון שהצגנו אפילו ועוד לא הצבענו עליו, וכנראה לא נצביע עליו במליאה של ממונה בטיחות, ואמרו שזו משוכה גדולה מדיי. אבל העיקרון בין אם החוק הזה ובין אם חוק אחר, הכוונה שאנחנו נגיע למצב של בטיחות בשטח, ולצמצם למקסימום שאנחנו יכולים את תאונות העבודה - זו הכוונה. עוזר בטיחות, או כל תפקיד אחר, זה אחד הכלים שאנחנו רוצים להשתמש בהם כדי להגיע לבטיחות. אבל יש תקן בטיחות, אנחנו גם צריכים לדאוג בנוסף שזה מיושם. צריך למצוא את הדרכים. יכול להיות שהצילומים מרחוק עדיין יכולים להבין אם זה כלי באמת נכון או לא, העיצומים הכספיים והכול.

מה שאנחנו צריכים זה לתת את הנושא הזה שהוא עובד ולא רק מדווח וגם למי מדווח. אנחנו צריכים גם בניסוח שלנו לדאוג שהוא לא רק מדווח למנהל העבודה, ומנהל העבודה מעמיסים עליו לקרוא עוד דוח, לא זו הכוונה. הוא מדווח לו בכתב, אז מנהל העבודה צריך לקרוא עוד דפים. ממש אני רוצה להדגיש שזו לא הכוונה שרק עוד דוח שיעמיס על העבודה של מנהל העבודה, אלא אנחנו רוצים שיהיה כלי לבצע בטיחות, בין היתר גם שיהיה גם על הממונים. שהקבלן שיידע מזה, או היזם שיידע מזה, ולפי זה גם התנהג.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה רבה.
שמרית שקד
ביצוע ותקנות
25ב.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, באישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת יקבע –







(1) הוראות לעניין תפקידיו של עוזר הבטיחות וסמכויותיו;







(2) הוראות לעניין מספר עוזרי הבטיחות שמבצע הבנייה חייב למנות;







(3) הוראות לעניין דרישות הסף והניסיון הנדרשים מעוזר בטיחות, וכן דרישות הכשרה מקצועית ובחינות לקבלת תעודת הכרה, ורשאי הוא לקבוע את ההיקף הנדרש של שעות ההכשרה וההשתלמויות ואת תוכניהן."
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
אם אפשר עוד הערה אחת. יש הגדרה מאוד חשובה שצריך להגדיר אותה לגבי גודל האתר. זאת אומרת, לא כל בניין בן קומה אחת צריך עוזר בטיחות. לכן, בהערות שקיבלתי פה, דיברנו על זה, צריך למצוא משתי קומות – צריך להגדיר את זה שיהיה ברור - מגודל מסוים יש עוזר בטיחות.
מתי רביבי
בהתאחדות בוני הארץ יש עמדה מסודרת בנושא הזה.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
את זה צריך להגדיר.

יש נושא אחד שאני קצת מוטרד ממנו, אז תחשבו אם להכניס אותו או לא – זה סוגיית תכולת העבודה. למה אני מוטרד ממנו, כבוד היושב ראש, מבחינת תכולת העבודה צריכה להיות מצד אחד, מאוד ברורה, מצד שני, לא ספר, כי צריך להגיד לו על מה הוא זה, וצריך להיזהר ממצב שבו בגדול, לכן בחוק זה היה ברור, שהוא צריך לעסוק בנושא הבטיחות בבניין. עכשיו להגדיר מה זה בטיחות בתוך הבניין על נושא חשמל, ועל נושא מים, זה יכול להיות מצד אחד משהו שתקנות חייבות לעסוק בעניין הזה.

אני מציע לעשות עוד חשיבה, או תחשבו מה שתחליטו. אם תחליטו לשים את הבולטים בעניין הזה, אני בעד, אבל לראות שזה מאוד קצר, ממוקד. אני מציע להתייעץ עם אנשי המקצוע, שמצד שני, זה גם לא ישחרר אותו מלהגיד, רגע, בזה אני לא. כי בסוף כשהוא מתעסק בתוך בניין, כל הערת בטיחות על פי האינטואיציה שלו, הוא חייב להעיר עליה, הוא חייב לתקן אותה. לכן אני לא רוצה שהוא יילך עם איזה בד"ח כזה שיהיה בו עשר נקודות, ואת הנושא השנים עשר וממנו לא, הוא לא עוסק בו, זה לא יהיה טוב. הוא העיניים של המנהל. מצאנו שמנהל העבודה כאשר הוא עובד, הוא צריך לדאוג לכמה כמויות יהיה, ולכמה זה, ולכן אין לו עיניים. האיש הזה הוא הולך להיות הסיירת שלו, הכוח הקדמי שלו שמסתובב באתר כל היום ורואה, וכל הדברים הללו.

לכן, תשקלו את העניין הזה, אתם הגורם המקצועי ואתם תחליטו, ואנחנו בסך הכול נקבל את ההחלטה המקצועית. זה דבר שאני קצת חושש ממנו. תחליטו - אני מזכיר שיש לנו גם את העניין של שנייה שלישית. ביום שני חשוב מאוד שנגיע ליום רביעי, כמו שאמר כבוד היושב ראש, מה שנקרא - מוסכמים, בהירים, ברורים, נצביע, ונלך לשנייה ושלישית. אם נצליח בשנייה ושלישית - אני מה שנקרא...
היו"ר אלי אלאלוף
היות ושנתיים עובדים מול הבית שלי, רק ב-300 וילות שונות, אבל חלקם של קבלנים. יום אחד אני אספר בכתיבת ספר למה לא לעשות טוב. אז יש 300 וילות, ויש אתרים של 36 וילות - התקשורת בין ממונה בטיחות או עוזר בטיחות לבין העובד, עד שהוא תופס אותו חזרה, גם הוא ירוץ יותר ממסי על המגרש, הוא אף לא יצליח להגיע אליו. לא חשבתם פעם על תקשורת אלקטרונית בין העובדים לבין בעלי תפקידים מרכזיים? שזה מכשיר קטן בדרך כלל. רק שנבין למה אני אומר את זה.

יש עייפות בסוף היום, אני ראיתי את זה. מול הבית ישבו 70 עובדים שהמתינו לאוטובוס - איזה מצב פיזי יש להם - על הפנים. ולמה? כי אני בטוח שהם מסתובבים, אם זה 36 וילות שבנה קבלן מסוים פה בבאר שבע, אתם צריכים לראות איזה קילומטראג' הם מרביצים. אם התקשורת ביניהם הייתה אלקטרונית, אני בטוח שזה היה מקל, גם בלתת הוראות, גם בלתת אזהרות. אני חושש שפה מפילים על אדם אחד לרוץ בגודל של אתר, מסביב למספר גדול של עובדים לרוץ - תחשבו על הטכניקה איך להעביר את זה. אי אפשר יותר להמשיך ולהשאיר גם אם זה בשלבים, גם אם זה בהתחלה רק מלמעלה בהיררכיה של העובדים בשטח. הרגשתי האישית שזו נקודה מרכזית.
אמנון שינדלר
אני רוצה להתייחס למה שאמר כבודו, אבל זה בלתי אפשרי, כי כל העובדים הם לא עובדים בהעסקה ישירה, אותם עובדים שאתה רואה מהאוטובוסים מתחלפים כל יום אז איך תעשה תקשורת?
היו"ר אלי אלאלוף
אתה רוצה תשובה מיד? אז מי שייכנס בהעסקה לא ישירה, יקבל גם מכשיר, אז מה? באמת. תחשבו על זה, בבקשה. אל תתנו שליפות כאלה.
יצחק גורביץ
בסוגיה הזו בין מה שקודם הועלה לגבי האחריות של אותו עוזר בטיחות. ממה שפה הוגדר, זה מאוד מצומצם, ואנחנו מכירים את תאונות העבודה, או נפגעים במצבים אחרים שלא מוגדרים כאן. צריך לאפשר למנהל העבודה להגדיר גם הוא מהו סכנה, ולהפנות את אותו עוזר בטיחות לסכנה הזאת. כי אם זה לא יוגדר בחוק, מה יגיד עוזר בטיחות אני לא עושה את זה? מנהל עבודה אם הוא מזהה שיש בעייתיות, גם צריך את העוצמה, את הכלי הזה שאני רגיל לו, גם אם מבחינתי אתה תעסוק בסוגיה הזאת. למשל, אם אתה עובד בצמתים, אם אתה קבלן כבישים, ואתה עובד בצמתים ויש תנועה לידך, פה זה לא מופיע. מנהל העבודה הצטרך לבדוק שמזהה את העוצמה, את הכלי הזה, כדי להגיד לו, למשל, אם אתה עומד בצמתים, ויש תנועה על ידך, פה זה לא מופיע. מנהל העובדה הצטרך לבדוק שאף אחד לא נפגע, דוגמה, יש עוד כל מיני אלמנטים.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מזהיר, הגדרות מדויקות זה גם בסיס להתחמקות. השר שלכם דווקא נתן לנו דוגמאות בחוק אחר, שהוא צודק, לא להגזים בהגדרות.
יוסף שריקי
אני מציע לצרף את נציג מנהלי האתרים, לצרף אותו לוועדה של בוני הארץ והעבודה. חשוב מאוד שיהיה נציג שם של כל מנהלי העבודה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני בטוח שיש לכם הזדמנויות להיפגש, אז תעשו את זה ביניכם. היופי בוועדה הזו, זה שמחליפים דעות. תשתפו פעולה, אין ברירה.
אמנון שינדלר
זה חוק שקשור אלינו באופן ישיר. אני חושב שאנחנו חייבים להשתתף ביחד גם עם התאחדות בוני הארץ, וגם לשמוע את דעתנו במהלך הפגישה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני בטוח שכולם יסכימו לשיתוף פעולה. אני רוצה לשאול, אמרו לי שיש רשם קבלנים, אנחנו עוד לא ראינו אותו. מי זה רשם הקבלנים?
קריאה
אליהו. הוא פשוט השבוע בחופשה.
מני אברהם
אני רכז אכיפה ברשם הקבלנים.
היו"ר אלי אלאלוף
תגיד לרשם הקבלנים שאנחנו מזמינים אותו לדיון.
לילך לאה נפתלי
מבקשת להגיד בתגובה לדברים שנאמרו על ידי חבר הכנסת ואדוני היושב-ראש. אני מסכימה שנושא האחריות של עוזר הבטיחות, הוא נושא שמצריך חשיבה נוספת. אנחנו לא רוצים שיהיה איזשהו חלל לאקוני של איזושהי סמכות כללית שמנהל העבודה יכול להטיל את האחריות על עוזר הבטיחות, כי צריך להבין שכל סמכות כזאת גם גוררת אחריה השלכות מבחינת האחריות. לכן אנחנו עובדים על תוספת לחוק שבה כן יפורטו התפקידים כפי שאנחנו רואים אותם של עוזר הבטיחות.
היו"ר אלי אלאלוף
אמרנו מראש שיש תוספת לחוק בצורה של תקנות.
לילך לאה נפתלי
אבל פקידי עוזר הבטיחות יוגדרו בתוספת, זו המטרה שלנו.
היו"ר אלי אלאלוף
אני שוב מזהיר, שהגדרות מדויקות מדיי זה לא משאיר זמן, משאיר יכולת.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
אסור להשאיר מצב שבו משהו שהוא לא.
מתי רביבי
עדיף להבהיר מה לא כולל, מאשר להתחיל לעשות רשימת מכולת. תגיד מראש, זה לא יחליף אותו בדברים האלה והאלה, וזהו.
היו"ר אלי אלאלוף
בסדר. אני שמח שמסיימים בזמן. תודה רבה לכולם.

הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:00.

קוד המקור של הנתונים