ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 03/07/2018

במסגרת ציון יום השפה הערבית בכנסת על סדר היום: קמפיינים בשפה הערבית לגברת המודעות לזכויות ובטיחות בעבודה.

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



16
עדת המשנה של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות לעניין בטיחות בעבודה בענף הבניין
03/07/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 5
מישיבת עדת המשנה של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
לעניין בטיחות בעבודה בענף הבניין
יום שלישי, כ' בתמוז התשע"ח (03 ביולי 2018), שעה 8:47
סדר היום
במסגרת ציון יום השפה הערבית בכנסת על סדר היום: קמפיינים בשפה הערבית להגברת המודעות לזכויות ובטיחות בעבודה
נכחו
חברי הוועדה: עבד אל חכים חאג' יחיא – היו"ר
אלי אלאלוף – יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
חברי הכנסת
יוסף ג'בארין
דב חנין
מסעוד גנאים
מוזמנים
הדיל יונס - עוזרת ראשית, מחלקת יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

רפ"ק עינת גדעוני כץ - ק' מדור אג"ת, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק לינור קאן - רמ"ד ארגון, אג"ת, המשרד לביטחון פנים

ליאת לב - קמ"ד חקירות באח"מ, המשרד לביטחון פנים

רן כהן - מנהל תחום בכיר בטיחות, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

מני אברהם - רכז בכיר אכיפה-רישום-סיווג קבלנים, משרד הבינוי והשיכון

אביעד משה שוורץ - רפרנט תעסוקה באג"ת, משרד האוצר

מירב מרום - המחלקה לבריאות העובד, משרד הבריאות

גדעון זעירא - מרכז המחקר והמידע של הכנסת

שבי ונה - מנהלת תחום שירות לקוחות, המוסד לביטוח לאומי

סמר חאוילה - יועצת פוליטית, שגרירות בריטניה

גל ויסמן - ממונה בטיחות, נתיבי ישראל

אלון פל - סמנכ"ל, המוסד לבטיחות ולגהות

סאמי סעדי - מנהל מחוז צפון, המוסד לבטיחות ולגהות

אמציה בר משה - ראש מינהל הסברה, המוסד לבטיחות ולגהות

כמאל מוספטא - מדריך בטיחות בנייה, המוסד לבטיחות ולגהות

דוד פפו - יו"ר הסתדרות הרוקחים בישראל

יוסף שריקי - הסתדרות פועלי הבניין והעץ

יעקב איברהים - עורך דין, יוזמות קרן אברהם
מנהל/ת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
א.ב., חבר תרגומים

במסגרת ציון יום השפה הערבית בכנסת על סדר היום: קמפיינים בשפה הערבית להגברת המודעות לזכויות ובטיחות בעבודה
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
בוקר טוב, היום הוא יום השפה הערבית. בוועדת המשנה החלטנו, גם זו ההמלצה של חבר הכנסת, ד"ר יוסף ג'בארין שהוא יוזם את היום הזה של השפה הערבית. היום קבענו שאנחנו נדבר על הקמפיינים בשפה הערבית. אם אנחנו נדבר על תאונות עבודה, אז מתחילת השנה עד היום, וזה מאוד חמור, זה כבר 21 הרוגים ועשרות פצועים קשה ועוד עשרות רבות של פצועים בינוני. אם אנחנו נדבר על ה-21 לפני הנתונים שיש לנו, 15 מה-21 הם ערבים.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אולי 16.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
אתמול נהרג עימאד - - - מדלית אל כרמל. שלשום נהרג מאום אל כתאב בחריש. גם בשבוע שעבר עוד אחד שנהרג. הקצב הזה של ההרוגים מאוד מדאיג וכנראה שצריך לעשות מעשה חוץ ממה שעושים בתוך אתרי הבנייה.

לפני שאפתח את הדיון, אתן גם את ההקדמה לחבר הכנסת אלי אלאלוף שהוא יושב ראש ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, כמה מילים.
אלי אלאלוף (כולנו)
אני היום אורח שלך.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
כדאי רק להזכיר שאלי ואייל בן ראובן ואני, אנחנו שלושתנו צוות משימה שלקחנו על עצמנו גם לנסות ולעזור ולטפל בנושא של תאונות עבודה בבניין. יש לנו חקיקה מסוימת שהתחלנו איתה. יש חקיקה בקנה. יש חקיקה שגם מחר ננסה לקדם כדי להכין אותה לקריאה ראשונה. הנושא הזה, מהיום הראשון גם אלי נרתם לנושא והעבודה שלו והעזרה שלו גדולה מאוד ואנחנו מקווים שנמשיך לשתף פעולה בנושא הזה. בבקשה.
אלי אלאלוף (כולנו)
תודה עבד אל חכים, תודה יוסף, שלום אדוני, דב חנין.

אני שמח שהדיון דווקא בנושא של תאונות העבודה, במיוחד בבניין, הוא ביום השפה הערבית מפני שלצערנו, בכלל על כל אחד שנפגע ונפטר בגלל תאונות העבודה, רוב הנפגעים זה הרוגים, הם ערבים, חלק מישראל וחלק מיהודה ושומרון, לכן יש צורך לדעתי להשקיע יותר במניעה בשפה הערבית כדי שאנשים יבינו מה הן הסכנות שיש להם כשהם יוצאים לעבודה, וזה חבל, כי יש פה צעירים שנפגעים בגלל חוסר ניסיון, אבל בגלל שגם המערכת לא מתכוננת. אתמול היה דיון על הנושא הזה. שמעתי ברדיו שבכלל גם את הנושא של רשם הקבלנים, כל המצב של רשם הקבלנים מול תאונות העבודה הוא פשוט פסיבי. הקבלנים טועים, הקבלנים לא עושים כלום ואין שום צעדים נגד המערכת. כנראה כדאי לבדוק את זה, אם בכלל מתפקדת.

אחד ההישגים האחרונים אני חושב של הצוות שציין עבד אל חכים, זה הצוות של הפרקליטות ושל המשטרה, צוות חקירה משותף. הייתה בעיה תקציבית. לשמחתנו פתרנו אותה שלא בדרכים הרגילות. האוצר הקדיש את ה-14 מיליון שקל שהמשטרה ביקשה כדי להקים את היחידה המשותפת, כדי לזרז את החקירות כדי להגיע למסקנות ולצעדים אופרטיביים כמה שיותר מהר.

אני רוצה להזכיר למשטרה שעד עכשיו, שנה וחצי אחרי האסון של רמת החייל, לא קיבלנו שום דיווח.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
למרות שקיימנו דיון בוועדה.
אלי אלאלוף (כולנו)
בוודאי. אני מבקש שתעבירו הלאה לבוסים שלכם שבמסגרת יום תאונות העבודה, במסגרת יום השפה הערבית הנושא שוב עלה וכדאי שנקבל דיווח גם אם מבקשים מאיתנו שיהיה דיסקרטי, פנימי לאדם אחד. כדאי שיעבירו את זה, כי לא יכול להיות שאסון שפגע בשישה אנשים, אחרי שנה וחצי אין לנו רמז מה הסיבה של התאונה הנוראית הזו.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
זו גם זכות הציבור לדעת.
אלי אלאלוף (כולנו)
ודאי, אבל אמרו, לטובת החקירה כדאי שזה יהיה. הוסתר כרגע מהציבור, אז אני מזכיר את זה. שני דברים: אני מבקש שיבדקו אנשי המשטרה, א', התקציב הגיע, 14 מיליון שקל להקמת היחידה המשותפת למשטרה ולפרקליטות, ושניים, את המסקנות שלכם או את הממצאים הראשונים שלכם בנושא התאונה של רמת החייל שבה נהרגו שישה אנשים. אין שום סיבה שהדבר הזה ימשיך להיות מוסתר מעיני הוועדה. תודה לך.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
תודה רבה. יוסף, זה היום שלך, זה יום השפה הערבית.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
בוקר טוב, תחילה תודה ליושב ראש הוועדה וחברי, עבד אל חכים חאג' יחיא.
אלי אלאלוף (כולנו)
יושב ראש ועדת המשנה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
של תאונות עבודה. אני מודה לכם על ההתגייסות לנושא החשוב הזה. תודה גם לחברי, חבר הכנסת דב חנין שהוא אחד מחברי הכנסת, כמובן, המאוד פעילים בנושא הזה.

הנושא מאוד כואב. כשמתייחסים גם למספרים, מדברים על 21 הרוגים. בפילוח המגזרי אנחנו מדברים על 16 ערבים, בין מישראל, בין מהשטחים. זה ייצוג שעולה בהרבה על השיעור הכללי של האוכלוסייה.

רצינו למקד את הדיון הזה בהקשר של יום השפה הערבית, בסוגיית הקמפיינים להגברת המודעות לבטיחות בעבודה, ולחבר את זה לזכויות העובדים. כל מאמץ כדי להתמודד עם התופעה הוא מבורך ויש הרבה אספקטים בדיון הזה, גם פעילות האכיפה וכדומה, אבל לדעתי כדאי להתרכז היום בנושא הספציפי שמשתלב ביום השפה הערבית, עד כמה יש מערכת ראויה של הפצת מידע, של הגברת המודעות לנושא הבטיחות, לזכויות הפועלים, לזכויות העובדים. חלק יגידו שאנשים יודעים ובכל זאת מתעלמים, וכדומה. אני חושב שהניסיון מלמד שלהגברת המודעות יש תפקיד משמעותי והוא גם מניב פירות, ולכן אני מקווה שנוכל להבין את תמונת המצב כאן ולראות איך ניתן לשפר ולקדם אותה.

אני רק אגיד לכם שלפני כמה ימים הייתי בביקור תנחומים אצל המשפחה בעין אל-סהלה, אותו עובד שנהרג בחריש, והסיפור, הוא עבד בחברת בטון שהגיע למקום עם הבטון והוא פשוט רצה לעלות לגג. הוא הפעיל את משאבת הבטון. הוא נכנס מהקומה הראשונה, חיכו לו למעלה ולא הגיע. אחרי 20 דקות הסתבר שהוא נפל ומצא את מותו. סיפרו לי הפועלים שמייד אחרי האירוע התחילו להתקין כמו מיגון כזה במדרגות, מה שלא היה קודם.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
העליתי את זה בגלל שברגע שדיברנו על האכיפה, ואנשים מומחים, המשטרה שחוקרים מומחים, אמרתי, ההבדל בין התאבדות לבין רשלנות באמצעי מיגון, זה זמן קצר מאוד, כי אם לא היה קיים מעקה, כדי להתקין מעקה זה ייקח כמה דקות.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
כמה דקות השלימו את זה. זו רק דוגמא, שיכול להיות שאם יש באמת מודעות בקרב הקבלנים, מנהלי העבודה ואולי גם הפועלים עצמם לענייני הבטיחות הללו, יכולנו לחסוך חיים מאוד יקרים. זה פחות או יותר הנושא שנתמקד בו.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
תודה רבה. אתה מוזמן להמשיך לסוף הדיון. אם תחליט לצאת, כי אתה צריך ללכת לוועדות אחרות. גם נברך את דב חנין. היום גם יש את יום התחבורה הציבורית ואנחנו יודעים שאתה עסוק מאוד ותודה רבה שהגעת קודם כול. נשמע ממך כמה מילים לפני שנפתח את הדיון לאורחים ולנציגי משרדי הממשלה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה רבה אדוני יושב ראש ועדת המשנה ואדוני יושב ראש ועדת העבודה והרווחה, וחבר הכנסת, חברי, יוסף ג'בארין יוזם היום החשוב הזה.

גבירותיי ורבותיי, אתם יודעים שבתקופה האחרונה הנושא של מעמד השפה הערבית הפך להיות לצערי הגדול לאיזו מן סוגיה פוליטית רגישה, אבל בדיון הזה אנחנו מתמקדים בצד אחר של העניין. לשפה הערבית יש לא רק משמעות סמלית וערכית ורגשית לציבור מאוד גדול בחברה הישראלית. יש לה גם משמעות מעשית מאוד גדולה, ושימוש בשפה לפעמים זה עניין של חיים ומוות. כשאנחנו מדברים על בטיחות והוראות בטיחות, אני אומר לכם, אני דובר אנגלית מצוין ודובר צרפתית לא רע, אבל אם אני אקרא את הוראות הבטיחות בצרפתית או באנגלית, למרות שאני דובר את השפות האלה, אני לא אשמור על בטיחותי, ולכן שפת האם כל כך חיונית בנושאים שאנחנו מדברים עליהם, נושאים של בטיחות ופגיעה בעבודה. אנחנו בניין, אבל לא רק בענף הבניין, וכפי שאנחנו יודעים, למרבית הצער חלק גדול מאוד מהנפגעים הם עובדים ערבים, לכן הסוגיה הזו היא באמת סוגיה של חיים ומוות.

כמו שאמר יושב ראש הוועדה, היום הזה הוא גם יום התחבורה הציבורית, לכן אני מתנצל שאני בתור יוזם היום אצטרך לצאת לדיונים אחרים, אבל יש גם כאן קשר בין יום התחבורה הציבורית ויום השפה הערבית, כי אני יכול להגיד לכם שיש הרבה מאוד קשיים בתחבורה הציבורית, אבל תחום אחד שלאט-לאט מתקדם ואני מאוד מברך על כך, הוא הנושא של השפה הערבית בתחבורה הציבורית. אתם יכולים לא רחוק מכאן לראות את הרכבת הקלה שנוסעת בירושלים, לשמוע את הכרוז שמדבר בעברית ובערבית, לראות את כל השלטים בעברית ובערבית ולראות שהשימוש בשתי שפות, אין בו שום נזק לאף אחד. אתם יודעים, ירושלים היא עיר מאוד רגישה, אבל עם כל הרגישויות שקיימות, השימוש בשתי השפות כל הזמן, בכריזה, בשלטים, על הרכבת, תחנות, לא גורם לנזק לאף אחד, מתקבל בצורה טבעית לחלוטין על ידי כולם, מייצר הרגשה טובה ומאפשר שימוש נוח לאנשים שמשתמשים בשפות השונות. אני חושב שזאת צריכה להיות הדוגמא שלנו בהתייחסות לשפה הערבית. תודה רבה.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
תודה רבה. הערה טכנית, מי שלא מוזמן ומבקש רשות דיבור, שיבוא להירשם, כך שאנחנו גם נדע לחלק את הזמן שלנו, כי הזמן מאוד קצר.

יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת אלי אלאלוף דיבר על רשם הקבלנים. אני חבר ועדת הכלכלה. אתמול המשרד הביא תקנות לרישום קבלנים ואני שם העליתי את הנקודה שמאז קום המדינה עד עצם היום הזה לא נשלל הרישום של קבלן בגלל רשלנות, אפילו אם הוכח בבית משפט גרימת מוות ברשלנות. עוד לא שללו את הרישיון של קבלן רשום. התשובה שלהם, שמבחינה חוקית אנחנו לא יכולים, זה לא נמצא בתקנות. ביקשנו שעד תחילת המושב הבא, שהם יבואו עם תיקון בנושא הזה כך שתתאפשר - - -
אלי אלאלוף (כולנו)
מי יבוא?
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
משרד השיכון. זה שייך למשרד השיכון והם צריכים לבוא, או שינוי חקיקה או שינוי בתקנות, שיאפשר גם שלילת רישום של קבלן.
אלי אלאלוף (כולנו)
אני מאמין שגם נעשה הצעת חוק פרטית כדי שזה יזרז אותם. אם יהיה צורך, נמזג.
ענת כהן שמואל
שם זה תקנות אמור להיות.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
אפשר דרך התקנות. אם אין תקנות, אתמול גם העליתי את זה במליאה, שהתלוננו כמה שיש הרבה חקיקה פרטית. זה מה שאני העליתי שם. התשובה הייתה, חקיקה פרטית היא בגלל שמשרדי ממשלה לא מביאים תקנות בזמן ואז במקום תקנה באים עם חקיקה.

רן כהן, מינהל הבטיחות, הבנתי גם מהשר חיים כץ שיש התקדמות בכיוון הנושא של הפיגומים, אבל אנחנו היום נדבר יותר על הקמפיין, כי הזמן שלנו כל כך קצר. מה עושים עם השפה הערבית, במיוחד שאחוז גבוה מאוד בין עובדי הבניין זה ערבים. מה אתם עושים ומה אתם מתכוונים? אנחנו גם נכוון מה שאנחנו חושבים שכדאי שתעשו. בבקשה, רן.
רן כהן
בוקר טוב, רן כהן, מנהל תחום בכיר בטיחות, משרד העבודה.

אני אגע רק בהיבט של ההסברה שהיא במובנים מסוימים תחום שהוא פחות ב- core business שלנו, כי אנחנו יותר הפיקוח והאכיפה, אבל עדיין אנחנו עושים כמה מהלכים.

אז יש קמפיינים מתוכננים, אחד כבר מעבר לפינה, שהם מכוונים למגזר הערבי בין היתר, כאשר אנחנו בעצם מייצרים רגולציה חדשה, כמו לדוגמא הרגולציה שאוטוטו צריכה להגיע לוועדת עבודה בנושא של איסור העסקת בני נוער באתרי בנייה, שם יש כבר עבודה עם לפ"מ. כבר הגדרנו להם שאנחנו גם מעוניינים לפנות למגזר, גם בשפה שלהם מן הסתם.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
אבל עוד לא נכנסתם.
רן כהן
לא, לא, זה ממש עניין של שבועות ספורים. אנחנו עושים את זה במקביל עם - - -
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
שבועות ספורים. אנחנו נפגשנו בוועדת זכויות הילד ודיברנו כמה חשוב שיש לנו את החופש הגדול שזה הזמן שהילדים בעצם נכנסים לעבודות בניין ואנחנו צריכים להתחיל את הכול לפני החופש הגדול. היום אתה תמצא גם עובדים קטינים שנמצאים באתרי בנייה.
רן כהן
אנחנו דוחפים את זה הכי מהר שרק אפשר. השר מעורב בזה ברמה דו-שבועית לפחות, מבקש סטטוסים. אנחנו לא השחקן היחיד, משרד המשפטים וכו', אבל זה באמת מעבר לפינה והסיבה שעוד לא יצא, אגב הקמפיין, זה כי הקמפיין הולך לדבר על זה שאסור להעסיק בני נוער, אז אנחנו לא רוצים עכשיו להגיד שאסור להעסיק, מפני שיש חוק שמגבה את האמירה. אז יש קמפיין אחד שמיועד להסביר על רגולציה.
אלי אלאלוף (כולנו)
יש היום הסברה בערבית? יש פרסומים בערבית? כל יום בונים. גם אתמול בנו וגם מחר יבנו.
רן כהן
בסוגריים, אתמול היה מפקח שלנו במקום שבו נהרג האדם. לא מדובר בתאונת עבודה, מדובר בהכנות לקראת חתונה בבניין קיים, תלה קישוטים, נפל מגובה, אז זה נכון שהמספרים הם לא מעודדים, אבל אני לא רוצה עכשיו להגיד שזה, אבל רק לגבי המקרה הזה ספציפית אתמול, זו לא הייתה תאונת עבודה.
אלי אלאלוף (כולנו)
אני שאלתי שאלה פשוטה. אם אני בא למשרד שלך בעוד שעה, אני אמצא חומר הסברה בערבית?
רן כהן
יש למשרד שלוש זרועות עיקריות שקשורות לבטיחות. זרוע אחת זה אנחנו, מינהל הבטיחות. הזרוע השנייה זה המוסד לבטיחות וגהות שגם הוא יסביר את כל הפעילות שהוא עושה בתחום ההסברה. אנחנו הרי לא רוצים לחפוף בפעולות של המשרד, כדי להיות כמה שיותר יעילים ולא להתחיל להסית אנשים שלנו לתחום של הסברה, אז יש את הזרוע שהיא תחת השר, זה משרד העבודה לכל דבר ועניין, זה המוסד לבטיחות, ויש זרוע נוספת שתומכת במחקרים ופעולות עומק, שהיא יושבת תחת הביטוח הלאומי. גם משרד העבודה, למשל הכשרה לא מזמן אושרה, שכבר רצה בשטח, של בסביבות 500 בני נוער להקניית אוריינטציה בבטיחות, נאמני בטיחות, לתת להם. זה משהו שמשרד העבודה דרך הביטוח הלאומי וקרן מנוף, שם כבר שם כסף. זה רץ בשטח, אז לשאלתך, יש עבודה, השאלה מי עושה אותה. אתה לא רוצה לייצר מצב שמי שאחראי על פיקוח ואכיפה עושה גם יותר מדי הסברה כשיש ממילא גוף שעושה את העבודה בשטח בנושא של ההסברה.
אלי אלאלוף (כולנו)
לא משכנע.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
מי שאחראי על הנושא של ההסברה זה המוסד לבטיחות וגהות. יש לנו פה שניים, אנחנו ניקח רק אחד, אז תחליטו ביניכם מי ידבר.
אלון פל
אלון פל, סמנכ"ל המוסד לבטיחות.

אני אתן הקדמה של שתי שורות ואני אשאיר את הבמה לד"ר סאמי סעדי שיושב פה לשמאלי. הוא מנהל מחוז צפון שלנו.

המוסד לבטיחות ולגהות הוא מוסד ציבורי ללא כוונת רווח שמקדם בטיחות במדינת ישראל. אנחנו בשנתיים האחרונות הרחבנו משמעותית את הפעילות שלנו במגזר הערבי. הלכה למעשה, התעצמנו מעוד אחד, שזה ד"ר סאמי סעדי. יש לנו היום ארבעה עובדים מקצועיים בשטח שעוסקים בבטיחות ובריאות תעסוקתית. מצטרפת אלינו עובדת נוספת בשבועות הקרובים, מהגזר הבדואי במסלול שאנחנו עשינו, צוערות למגזר הערבי. היא בוגרת תואר שני בבריאות תעסוקתית.
אלי אלאלוף (כולנו)
המגזר הבדואי, דרום, צפון?
אלון פל
היא במקרה מהצפון אבל יש לנו קול קורא פתוח גם לאזור הדרום.

נמצא איתנו גם כמאל מוסטפא שהוא מדריך בטיחות במגזר הערבי שלנו.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
אני קיבלתי את נייר העמדה שלכם, מה שאתם עושים.
אלון פל
אשמח מאוד שד"ר סאמי סעדי יספר קצת - - -
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
טוב, בשתיים-שלוש דקות מקסימום בוא נשמע באופן מרוכז, כי אנחנו נמצאים ביישובים הערביים. מה שכתבתם לנו אנחנו לא כל כך רואים, אבל בוא נשמע.
סאמי סעדי
בוקר טוב לכולם. בשנתיים האחרונות כפי שאלון אמר, אנחנו שינינו למעשה גישה בכל מה שקשור לבטיחות במגזר הערבי, בעיקר בתחום העיסוק שלנו שזה הסברה והדרכה בנושא בטיחות. אנחנו פיתחנו והנגשנו פעילות ייחודית ברשתות החברתיות, פייסבוק בשפה הערבית ששם אנחנו מפרסמים הרבה מאוד חומר לצורך הגברת המודעות, בשפה הערבית.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
כמה כניסות לעמוד שלכם בפייסבוק?
סאמי סעדי
בממוצע 5,000 כניסות ליום. יש לנו בערך 6,200 חברים, אבל מבחינת כניסות יש לנו בערך 5,000 חשיפות ליום.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
אתם מקדמים את הדף שלכם?
סאמי סעדי
אנחנו מקדמים את הדף הזה באופן יומי. אנחנו מפרסמים שם חומרים לצורך הגברת המודעות בצורה ממש יומית. אנחנו מקבלים תגובות וזה הפך לא רק כאמצעי לפרסום עמדה שלנו או לפרסום כל מיני דברים, אלא יש תגובות ויש דו-שיח עם העובדים בשטח דרך הפייסבוק.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
זה הפייסבוק, ומה עוד?
סאמי סעדי
קמפיין תקשורתי דרך הרדיו והעיתונות. אנחנו משתתפים כמעט אחת לחודש בתוכניות שהמטרה שלהן זה לקדם את הבטיחות במגזר הערבי.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
באיזה עיתונים?
סאמי סעדי
בכל מיני רשתות טלוויזיה לדוגמא, כמו טלוויזיה של מוסאווא, טלוויזיה של יהלה אל תנאת, באתרי האינטרנט כמו קול אל ערב, כמו פאנת.

בנוסף, בתחום הגברת המודעות אנחנו בדקנו דרך הנתונים של ביטוח לאומי איפה יש יותר תלונות, באיזה ישובים. ביציאה מהיישובים האלה שיש בהם יותר תלונות, אנחנו הצבנו שילוט.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
לדוגמא, איפה שמתם?
סאמי סעדי
כמעט בכל אזור הצפון, לדוגמא, יפיע עלית.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
מתי שמתם ביפיע?
סאמי סעדי
הקמפיין הזה היה בערך לפני שנה. כרגע אנחנו עושים ניתוח לנתונים של שנת 2017 כדי לצאת בקמפיין דומה.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
את האמת, אני מגיע רבות ליפיע ואני לפני כחודשיים השתתפתי בכזה יום עיון ביפיע עם מנהלי עבודה, עם עובדים, ואני לא ראיתי כלום ואפילו לא שמעתי מהם שיש לכם שם משהו. אני הייתי שם.
סאמי סעדי
אני מכיר את היום הזה. אנחנו עשינו בעבר גם כן ביפיע בשיתוף עם - - -
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
ביפיע נהרגו 13 עובדים.
סאמי סעדי
אנחנו עשינו לפני כשנה בערך גם כן כנס כזה ביפיע. גם חבר הכנסת דב חנין השתתף באותו כנס. הכנס האחרון, אנחנו לא השתתפנו בו, אבל זה אורגן על ידי איזשהו ארגון חברתי שאנחנו בשיתוף פעולה איתו היום.

פיתוח חומרי הסברה – בשנה האחרונה אנחנו פיתחנו ותרגמנו הרבה מאוד חומר הסברתי בשפה הערבית, כולל, והנגשנו את זה לציבור הרחב, לממונים על הבטיחות ולעוסקים בתחום הבטיחות כדי שיהיה להם יותר קל להדריך ולהנגיש את החומר הזה לעובדים בשטח.

מילה אחרונה לגבי הדרכה. ניידת בטיחות שלנו מגיעה לאתרי בנייה ולתעשייה והיא מסוגלת להדריך עובדים בשש שפות שונות, אחת מהן זו השפה הערבית.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
כמה ניידות יש לכם?
סאמי סעדי
יש לנו סך הכול בכל הארץ ארבע ניידות כאלה, הרבה מאוד פעילות לניידת הזאת באתרי בנייה. חצי מהפעילות, ממוצע, שתי ניידות כאלה עובדות יום-יום באתרי בנייה.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
בסדר, אנחנו מכירים את הניידת, ראינו את הציוד שיש בה, ראינו את השפות. ראינו אותה פיזית והיינו שם. ארבע, אני לא חושב שזה מספיק.

השאלה האחרונה בנושא שלך, הניידת איך שהבנתי, מגיעה לאתרים הגדולים. השאלה איך הקבלנים ומנהלי העבודה בשטח משתפים פעולה אתכם. היום אנחנו לא פנויים, היום יש לנו יציקה. כשהניידת מגיעה זה לא אומר שאנשים קיבלו את ההדרכה, והאנשים המתאימים. השאלה כמה ואיך משתפים פעולה אתכם.
סאמי סעדי
יש שיתוף פעולה גם כשאומרים לנו היום זה לא נוח לנו, אז אנחנו מתאמים איתם ליום אחר ומגיעים, ממשיכים לאתר הבא. אנחנו בערך משהו בין 60 ל-80 עובדים ביום, מדריכים בעזרת הניידת הזאת.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
אם אתם מדריכים את המספר הזה, זה אומר שלא מדריכים אותם, מבחינתי, כי אני ראיתי גם הדרכות של מנהלי העבודה, של בין שלוש לחמש דקות הדרכה והוא חותם שהוא קיבל את כל ההדרכות. אם יש לך 60 עד 80 עובדים ביום, זה אומר שהם לא קיבלו הדרכה. הם ראו כזה סרטון מהר ושכחו מזה וחזרו לעבודה.
סאמי סעדי
זה 45 דקות לכל עובד.
אלון פל
80 עובדים זה אומר עשרה עובדים כל 45 דקות - - -
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
אני ראיתי את הניידת. עשרה ביחד לא יכולים לקבל הדרכה.
אלון פל
יושב ראש הוועדה, כיושבים אנשים, כל אחד מול מסך, רואה סרטון, נשאל שאלות, לוחץ על המסך לתשובה, במשך 45 דקות, בהתאמה למה שהוא עושה מחוץ לניידת, זו הדרכה - - -
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
טוב.
אלי אלאלוף (כולנו)
ואם אתה עושה מכפלות, ארבע ניידות, 80 עובדים ביום, זה אומר בתום שנה, נגיד 250 ימי עבודה, כמה אתה מגיע?
אלון פל
קודם כול, זו טיפה בים, זה נכון - - -
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
זו לא טיפה בים. 320 כפול 250 זו לא טיפה בים.
אלון פל
אלה המשאבים שיש ואנחנו מנצלים אותם בצורה אופטימלית.
אלי אלאלוף (כולנו)
זה יותר טוב מכלום אבל זה לא מספיק.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
אתר האינטרנט טוב, אבל אתר אינטרנט כשאנחנו מדברים על 5,000 או על 6,200 שהם חברים באותו דף אינטרנט, זה יכול להיות גם הבן שלי ויכול להיות גם האישה שלי וגם יכול להיות כל החברים. לא קהל היעד חייב להיות שם. כל אחד יכול להיכנס לכל דף פייסבוק. הדף של הפייסבוק הוא כזה כללי ולא יהיה ממוקד. השאלה שלי, ההדרכות שמקבלים, אם אתם נכנסים לבתי ספר, את הכנסים של העובדים, את התאום הזה, אם אני אתן הדרכה, הקבלן שייתן לך 45 דקות לפועל שייצא, אני לא כל כך רואה אותם נותנים את ה-45 דקות לעובד שיבוא, יקבל בניידת.

עכשיו האכיפה ברשם הקבלנים.
מני אברהם
מני אברהם, רכז אכיפה.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
תודה רבה לאלי אלאלוף, יש לו דיון אחר שהוא מתכונן אליו.
מני אברהם
רק בהקשר של מה שאמרת, של הרשעות, בנושא של שינוי תקנות. אתמול הוסבר לך שהרף הוא לא גבוה. קבלן שהורשע בגרימת מוות ברשלנות והוענש או בשלושה חודשי מאסר או בקנס מעל 7,200 ₪, זה מקנה לרשם סמכויות לנקוט באמצעים, אז הקנס הוא בסך הכול מעל 7,200 ₪. בית המשפט מלכתחילה כדי לא לפגוע במשלח ידו של הקבלן, לא קובע את הרף הזה כדי שלא ישללו את הרשיון שלו.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
לכן אני ביקשתי שהתקנות האלה ישתנו. מספיק לי מבחינתי שיש הרשעה ואני לא צריך להיכנס לעונש עצמו. הכוונה היא לא לפגוע בעבודה שלו, בהכנסה של קבלן. הכוונה היא להרתיע, ואני לא רוצה לשלול לאף אחד את הרישיון שלו, אבל אני לא רוצה שגם עובדים יהרגו, אז אם ידעו שזה יכול לשלול את הרישיון שלו כקבלן רשום, אז הוא יחשוב פעמיים לפני שהוא מתרשל באמצעי הבטיחות, לכן ביקשנו שהתקנות האלה ישתנו ונסתפק בזה שיש לו הרשעה. זה הכיוון ואני מפה פונה אליכם.
מני אברהם
זה היה חד משמעי מה שאמרת?
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
אני אומר לך חד משמעי ואם זה לא היה כל כך ברור שם, אני חושב שפה גם אליך זה ברור, שאתה יכול גם להעביר.
מני אברהם
בסדר גמור.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
אנחנו נשמע מגדעון מהממ"מ אם יש לכם חומר או יש לך שאלות שאתה מתכוון לשאול בנושא הזה.
גדעון זעירא
גדעון זעירא, מרכז המחקר והמידע של הכנסת.

לאור העובדה שאנחנו יודעים שיש מעט מפקחי עבודה במינהל הבטיחות, אני מציע לוועדה לשאול אם יש מפקחים דוברי ערבית.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
רן, השאלה אליך.
רן כהן
חיכיתי שהוועדה תשאל. אני רגיל לענות לכל המסמכים של גדעון. א', כן, יש.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
כמה?
רן כהן
אני חושב סביב חמישה או שישה, אבל אם אני אגיד לך את זה באחוזים, זה ישמע יותר טוב, אבל גם אלה שהם לא דוברי ערבית, יש למשל תקנות מסירה והדרכת עובדים. פשוט הזכיר את זה חבר הכנסת דב חנין לגבי האם הם בכלל מודעים לסכנה ואם מסבירים להם בשפה שלהם, אז התקנות האלה הן מ-99', הן קובעות באמת שההדרכה תהיה באופן שהעובד יבין את הסיכונים באתר וגם שתיתנן לו תמצית מידע בכתב, ככה זה מוגדר בתקנות, בשפה הערבית והעברית, במינימום, ואת זה גם המפקחים הצברים שלא יודעים ערבית, בודקים ומאמתים במהלך ביקורי הפיקוח.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
אתה מתכוון להדרכות שנותן מנהל עבודה בשטח, באתר.
רן כהן
אני מדבר על הדרכות לגבי באמת הסיכונים הספציפיים באותו אתר.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
יש מנהלי עבודה באתר, אני אומר לך, שלא שסיפרו לי אלא נכחתי בהדרכות. עמדתי מהצד. לפני שהגעתי לכנסת אני ניהלתי פרויקטים כמהנדס ועשיתי עבודות והגעתי לאתרים שיש בהם מנהלי עבודה. בין שלוש לחמש דקות זו הדרכה, והדרכה לקבוצה, וחבר'ה, כולם ממהרים לעבודה, אז תחתום לי. אני אומר לך, הם חותמים אפילו בלי לקרוא. זה המצב, לכן הנושא הזה שיש לי חוק, אנחנו לא מדברים. אנחנו יוזמים חקיקה ואנחנו מבקשים לשפר חקיקה, אבל הבעיה היא לא בחקיקה, הבעיה היא ביישום של החוקים הקיימים ובאכיפה שלהם.

אני אתקדם כי אנחנו נצטרך גם לשמוע מהמשטרה. במשטרה יש נושאים שהחקירה היחידה, אנחנו דחפנו, דאגנו, ישבנו עם כל מי שצריך לשבת איתו בנושא. יחידת החקירות היא משותפת עם הפרקליטות. ישבנו אפילו עם מפכ"ל המשטרה, עם פרקליט המדינה, עם השרים הרלוונטיים בנושא הזה ואפילו לחצנו על האוצר כדי לספק את ה-14 מיליון שקל שזה בשנה הראשונה, כולל הקמת יחידת חקירה שיודעת מה זה עבודה בבניין. עד היום אין חוקרי משטרה שיכולים לטפל או לחקור תאונות עבודה בבניין. אם יש תאונות, למשל המקרה של החניון ברמת החייל, עשו מיקור חוץ, נתנו את זה למומחים מחוץ למשטרה. זה לא פסול, מבחינתי מקובל, אבל לפחות שחוקרים ידעו, והמקרה שאתה דיברת עליו, ד"ר יוסף ג'בארין, שבאו אחרי שהפועל נפל, הם כבר התקינו. הצעתי בישיבה קודמת שהמשטרה תגיע לאתר, תסגור את האתר, תבודד את הזירה של המקרה ותחקור את העובדים במיידי, כי אחרת יתחילו לתאם ויגידו להם, אתה לא ראית, אתה לא היית. תחת ההשפעה של המקרה שיש לנו פצוע קשה או הרוג אתה יכול לקבל את הנתונים האמיתיים. לא רק זה, אלא גם יש משפחות שעד עצם היום הזה, אנחנו כבר שנתיים אחרי, כמעט בכל ישיבה אני חוזר על זה, מג'די סאלם מדיר חנא במאי 2016 נהרג. מג'די סיים את לימודי הרפואה שלו, בא לחופשה לפני טקס הענקת התארים. ביום הראשון הוא נפל ונהרג. שנתיים המשפחה מתחננת לקבל מהמשטרה נתונים. לא חושב שאם יתנו נתונים היום אחרי שנתיים, תהיה השפעה או הטיה של החקירה. האם בכלל עשיתם חקירה? ביקשתי את זה כמה פעמים מהמשטרה. כל פעם אתם שולחים נציגים אחרים ואז אנחנו גם לא מקבלים, אז אני מבקש, תרשמו אצלכם, אני רוצה בכתב לוועדה, איפה הנושא עומד, האם יש מישהו חשוד, האם יש כתב אישום, האם התיק נסגר, מה קורה? כי על סמך החקירה שלכם המשפחה תתקדם לכיוון מסוים גם בתביעה שלה, אז גם הנושא הזה, לפחות הבן שלהם שנהרג, ידעו בדיוק איפה הגיעה המשטרה. אם יש לכם משהו להוסיף לנו על היחידה, מתי היא מתחילה לעבוד, אחרי התקצוב שיש לנו כבר.
רפ"ק לינור קאן
בוקר טוב לכולם, שמי לינור קאן, סנ"צ מחטיבת התכנון באג"ת.

בסיכום התקציבי באמת הוגדרו משאבים עבור משטרת ישראל לשם המאבק בתאונות העבודה. לאחרונה, ממש בשבועות האחרונים משטרת ישראל גיבשה את תוכנית העבודה לשנים 2018-2019. במסגרת הזו תוקם יחידה. אנחנו כרגע עוסקים בעיצומה של עבודת המטה בנושא הזה. צריך לקחת בחשבון שיידרש גם זמן התארגנות, גיוס האנשים, איתור שלהם, הדרכה שלהם. אנחנו מעריכים שברבעון הראשון של 2019 היחידה כבר תפעל.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
זה מאוד מאוחר, כי על היחידה דובר ממש לפני שנה. לפני שנה היינו אצל המפכ"ל והמפכ"ל בישיבה פה בוועדה אמר, אם יתקצבו אותי, אני עוד השנה אוכל להפעיל אותה, ו-14 מיליון זה היה בתשובה לשאלה שלי מה התקציב הדרוש, והתקציב 14 מיליון בשנה הראשונה כולל הקמה ו-9 מיליון בכל שנה, בשוטף. אני חושב שתלכי מפה עם מסר שאנחנו מבקשים יותר דחוף. הרבעון ב-2019 זה מאוד מאוחר. אנחנו רואים הרבה תאונות ויכול להיות שאם היחידה הזו תתחיל לפעול, תהיה גם רתיעה, אבל אני לא רוצה את החקירות, אני רוצה את ההתרעה.
רפ"ק לינור קאן
אני אחדד ואומר שאנחנו בשבועות הקרובים נתקנן אותה ונעמיד את המשאבים שנדרשים. אנחנו פשוט צריכים לאתר את האנשים וזה תהליך שלוקח זמן, אבל המסר יועבר.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
טוב, תודה רבה. אנחנו נשמע את יעקב איברהים מיוזמות קרן אברהם.
יעקב איברהים
בוקר טוב לכולם. אני חושב שחשוב מאוד שתהיה כאן השפה הערבית וגם דוברי השפה הערבית, אבל עוד יותר חשוב לפי דעתי שהערבית תהיה גם תקינה, שאנשים יבינו אותה, וזה לא קורה בפועל בהרבה מקומות. אתן לכם למשל כמה דוגמאות. לפני כמה שבועות הייתי באחד מבתי החולים ואחד העובדים שנתן לי ממש הוראות על הבטיחות שם, היה מילת התרגום לחבוש קסדה, כאילו התרגום של קסדה, קסידה, כאילו ממש באותיות שלא הוא ולא אני הבנו מה היה כתוב שם, עד שהלכתי וחזרתי לעברית.
קריאה
בכתב זה היה?
יעקב איברהים
זה היה בכתב. זה היה שלט באחד מבתי החולים. כשחזרתי לעברית ווידאתי מה הם מתכוונים בכלל, ומקודם חבר הכנסת דב חנין למשל אמר על השלטים ברכבת הקלה. כאן הכריזה היום למשל, מי שעושה את זה, זו לא דוברת ערבית כשפת אם, וגם שם ממש לא מובן מה שהיא אומרת גם על הבטיחות, לא לעובדים, רק לאנשים, אז חשוב מאוד שאם תהיה ערבית, תהיה גם תקינה וברורה לאנשים שיבינו.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
קודם כול תודה רבה. אני פונה מפה, אצלכם גם. אני רוצה שמי שיעשה את זה, יעשו את זה אנשים שיכתבו את זה בשפת האם ולא רוצה לראות את התרגום של גוגל תרגום, כי ראינו את זה ואני נתתי דוגמא פעם במליאה ואני נותן אותה פה. באחד מבתי החולים כתוב שמותר רק לשני מלווים להיות עם החולה. כשתרגמו את זה לערבית, מלווים, כאילו מהלוואה. מותר לשניים שיכולים כאילו לתת הלוואות, אז התרגום הזה של גוגל זה עצוב. נכון שזה מצחיק, אבל זה עצוב. השפה הערבית היא שפה שמדברים בה כשפת אם יותר מ-20%, ואני אומר לכם, יש גם הרבה שבאו ממדינות ערב שהם עדיין מדברים בשפה הערבית, אז גם שם אנחנו צריכים לתת את הכבוד הזה שאנשים יבינו. אני אומר לכם, הרבה טפסים גם של משרדי ממשלה, ואנחנו העלינו את זה במקומות אחרים, כשהיינו צריכים ללכת לשפה, אני כדובר שפה העברית, ללכת לשפה העברית כדי להבין מה התכוונו בתרגום לערבית.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
הנושא שמעלה יעקב, אם זה לא היה כל כך משמעותי ועמוק, אולי לא היה מעלה את זה. זו לא סתם טעות פה וטעות שם, אלא לפעמים מזהים באמת שזה משהו שמסמל יחס אולי מזלזל לשפה, בין אם זה היה תרגום של גוגל תרגום, בין אם זה מישהו לא מקצועי, ולצערי מה שקורה, חבר הכנסת חאג' יחיא, שבהרבה מקומות יש במקרה עובד ערבי ומבקשים ממנו לתרגם. כל מה שקשור לתרגום, כאילו מפילים עליו, כאילו זה התפקיד שלו, ואני שומע את זה מהרבה עובדים ערבים שאומרים לי, מה, אני עכשיו נהייתי המתורגמן של המשרד? זה לא התפקיד שלי. זה מקצוע. התרגום והעריכה של התרגום זה מקצוע. אנשים לומדים את זה.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
נכון. אני עברתי את זה כשהייתי סטודנט בטכניון. עבדתי כסניטר ברמב"ם. במיון הייתי צריך לבוא ולתרגם גם שם, חלק מהעבודה שלי כסניטר.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
ביום הראשון לשפה הערבית, לפני שנתיים, מישהו שלח לי שלט על חוף באילת. בעברית היה כתוב "הרחצה אסורה". בערבית שמותר - - - . זה שלט שהיה קיים.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
הראו לי גם צילום של אותו שלט שבעברית ובערבית, פה בירושלים, שבעברית "החניה אסורה". בערבית – מותרת. הדוח לא ירשם בערבית, אז הוא אוכל אותה בזה. זה ממש אותו שלט גם בעברית וגם בערבית. אתה הראית לי, אם אני לא טועה.
יעקב איברהים
אני כתבתי על זה מאמר.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
אתה הראית לי גם את התמונה אם זוכר את זה נכון.

טוב, אנחנו נשמע את יוסף שריקי שמחזיק תיק בטיחות בענף הבנייה. תיק בטיחות, איפה, בהסתדרות?
יוסף שריקי
הסתדרות פועלי הבניין והעץ.

אדוני היושב ראש, אנחנו פרסמנו לפני המון זמן הסכמים קיבוציים בערבית, הכוללים סעיפי בטיחות. אנו מקיימים כמובן סמינרים בנושא הבטיחות במגזר הערבי במיוחד, לעובדים בענף הבנייה ולעובדים הפלשתינאים. לאחרונה קיימנו מפגש עם מנהלי העבודה שאולי 90% מהם היו מנהלי עבודה מהמגזר הערבי, ב-28 בחודש.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
איפה קיימתם אותו?
יוסף שריקי
בהסתדרות, ברחוב ארלוזורוב 93 בתל אביב. אני מדגיש, 90% מהם מנהלי עבודה.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
כמה היו בכנס הזה?
יוסף שריקי
כ-300 איש. אנחנו שמנו דגש על הנושא של הבטיחות. דיברנו והדרכנו. היו טענות רבות של מנהלי עבודה בנושא של הבטיחות, שהם לא מקבלים את כל הכלים הדרושים על מנת לבצע. הרי אנחנו יודעים היום כי מנהל אתר בכל מחיר הוא אשם.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
מנהל העבודה. אנחנו ננסה לתקן את האחריות של מהנדס או מנהל האתר. צריך להיות שינוי מסוים, שתהיה לו אחריות. היום האחריות בנושא הבטיחות זה על מנהל העבודה. מהנדס האתר הוא בא מחוץ - - -
יוסף שריקי
באותה ישיבה אנחנו מציעים ליושב ראש ההסתדרות לתת לעובדים האלה, למנהלי האתר האלה ביטוח על רשלנות או משהו כזה שקורה באתר, שהמנהל לא יישאר לבד, ואנחנו הבטחנו את הדבר הזה.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
אתה מנהל עבודה?
יוסף שריקי
לא. אני מוניתי על הנושא של הבטיחות מטעם הסתדרות פועלי הבניין.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
בסדר. אני שאלתי אם אתה מנהל עבודה.
יוסף שריקי
אני בכל אופן מציע, כבודו, שבכל אתר יהיה ממונה בטיחות מהמגזר הערבי, כי רוב העובדים, מי שלא יודע, זה עובדים מהשטחים ועובדים מהמגזר הבדואי והערבי.

איפה הבעיה? אנחנו לא ירדנו לעומקם של דברים. מי שיודע מה זה קבלני משנה, קבלני משנה, שורש הבעיה, שהם מעסיקים את כל העובדים האלה מהשטחים בלי שום הדרכות, בלי שום דבר.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
אני מגיע לזה.
יוסף שריקי
נקודה אחרונה, יש חוברת שאנחנו מפיצים, שזה נקרא פיגומים, וגם שם אנחנו נותנים את כל ההסבר על נושא של הבטיחות. שמים דגש לנושא הזה למנהלי האתר, וכמובן אנחנו מתפזרים בכל המרכז, צפון ודרום. אני למשל ממונה על הדרום, מאשדוד ועד אילת. כשאני מבקר בכל אתרי הבנייה, מדווח על כל הליקויים. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם משרד העבודה כמובן, והנושא של הבטיחות.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
הנושא של קבלני המשנה והנושא של ההדרכות – פה אני אפנה למשטרה. יכול להיות שאנחנו צריכים לקשור בין מחלקת הקישור בצה"ל אולי עם השטחים, אלה שנותנים את ההיתרים לעבודה לכניסה לישראל. השיטה היא כזו, שקבלן, ממליצים לו על איזה עובד מסוים, שולח את הפרטים שלו ומבקש שיתנו לו היתר כניסה והיתר לעבוד כעובד בניין והוא יוצא על השם של הקבלן. העובד הזה שבא מהשטחים לא עובר שום הדרכה, כי היום אתה לא צריך להיות מוסמך בכלום.

אין לך אפילו קורס שאתה צריך ללמוד כדי להיות עובד בניין ואין לך את הנתונים של ההדרכות, אז מי שבאים מהשטחים, קודם כול רובם התרגלו למבנים חד קומתיים שגם הנושא של הבטיחות לא הכי, ונכנסים לפה. החוזה של מדינת ישראל עם הסינים מחייב להעביר את ההדרכות, סדנא, קורס, לכן אני מבקש שאנחנו גם נפנה בשם הוועדה, שעובד בניין שיקבל היתר להיכנס לעבוד בישראל, אסור לו להיכנס אם הוא לא עבר סדנא לפחות של יום אחד מלא. אני מבקש שאנחנו נעביר את זה גם בשם הוועדה, כי אחרת ההדרכה שבאים, אני אומר לכם, אני מכיר מקרוב. הקבלנים לא יתנו לאנשים לקבל את ההדרכה על חשבון יום העבודה, ויום שהם לא עובדים, גם אם לא יקבלו את ההדרכה, ובמיוחד אנשים שבאים עם הסדנא שבאה מהשטחים, יקבל בשפה שלו, יקבל עם אנשים שיש לנו גם אנשים שהם מאושרים על ידי המשרד שלכם, רן, שיתנו את ההדרכות, גם עבודה בגובה, גם אמצעי הבטיחות, ואני אומר לכם מהתרשמות שלי, שאני ביקרתי בהרבה אתרים. ביקרנו. אחרי שהקמנו את הוועדה ואפילו לפני, שאני כחבר כנסת, ביקרנו, אנחנו צוות, ביקרנו באתרים. ההתרשמות שלי, שכל, שימו קו מתחת למילה כל. מנהלי העבודה מבינים את התיאוריה נכון. מבינים מה זה אמצעי בטיחות, מה צריך להיות, אבל הם נתקלים עם הבעיה של הקבלנים שלא מאפשרים להם, כאילו מאפשרים, כאמצעי בטיחות אני אתן לך. אמצעי הבטיחות זה עולה כסף וכל עוד שלא תהיה הרתעה, יחפשו לחסוך.
רן כהן
אני רק רוצה ברשותך להתייחס למה שאמרת, הצעת ייעול. אני יודע שיש סמנכ"ל במשרד השיכון שרוצה בדיוק לקדם את מה שאמרת, כי זה רעיון שמתבקש. הם עושים אותו דבר עם הפועלים הסינים ולכן אם שולחים מכתב לצבא, אז גם לשיכון כי זה יעזור כדי לדחוף את הסיפור.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
בסדר. אמרת ממונה בטיחות. הגשנו הצעת חוק, שלושתנו שדיברנו, שיהיה לנו ממונה בטיחות באתרים בגודל מסוים. זה לא קיבל את התמיכה של הממשלה. שינינו את זה שיהיה עוזר בטיחות, עבר בקריאה טרומית ומחר יש לנו ישיבה שאנחנו דנים בקידום של החוק הזה. אני מקווה שלפני סיום המושב הזה, שזה בעוד שבועיים, אנחנו נעביר את זה בקריאה ראשונה ונמשיך, כי החוק הזה מתבקש. שמנו לב לזה. החוק הזה מתקדם ויש לו גם תמיכת ממשלה. עם תאומים מסוימים אנחנו נעביר אותו ואז תהיה חובה, והעיסוק היחידי של אותו עובד, זה יהיה רק בבטיחות, כי אנחנו אמרנו כמה פעמים שמנהל עבודה הוא לא סופרמן. הוא לא יכול להיות. אחד האתרים שביקרנו בהם, שבו נהרג עובד, היה 200 יחידות דיור, שלושה מגדלים, שיש לו מנהל עבודה אחד. אין סיכוי שהוא יוכל להשתלט על האתר הזה, במיוחד מבחינת בטיחות, כי יעדיף את לוחות הזמנים לסיום העבודה, וגם קבלני משנה.

חבר הכנסת מסעוד גנאים.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
תחילה, אני מברך את כל האורחים, מברך על קיום הדיון הזה לרגל יום השפה הערבית בכנסת. מברך גם את חברי עבד אל חכים חאג' יחיא שמנהל את הישיבה.

חשוב מאוד בכל עניין הבטיחות לאור הטרגדיות שאנחנו רואים כל יום, של עובד נהרג במקום עבודה, כבר אנחנו בקורבן ה-20 נדמה לי - - -
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
21.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
21. יש עוד קורבן מדלית אל כרמל, נכון, שהיה אתמול.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
כן, שהיה אתמול, שערן מדבר שזו לא תאונת עבודה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
ככה פורסם.
רן כהן
אתה פשוט נכנסת באיחור. אני הסברתי - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
בסדר גמור, אז העלאת התודעה בעניין הזה, הכוונה הדרכה להרגלי עבודה בטוחים יותר. זה דבר חשוב מאוד, חיוני, מציל חיים, וגם כאשר הוא יהיה בשפה הערבית, בשפתו של העובד. תודה.
היו"ר עבד אל חכים חאג' יחיא
תודה רבה. אנחנו ממש צריכים להתכנס לסכם.
הסיכום הוא כזה
נתחיל עם בטיחות וגהות. מה שאתם עושים זה צעד ראשון בכיוון הנכון אבל זה לא מספיק. מה שצריך, צריך להיכנס לעובדים עצמם. אתר אינטרנט שזה פתוח או פייסבוק שזה פתוח לכולם, זה לא אומר שזה עדיין הגיע לקהל היעד, לכן צריך לעשות סוויץ' בזה, לעשות את זה בקשר עם הקבלנים עצמם, לעשות יותר הדרכות. אנחנו ננסה גם לדאוג בצורה מסוימת, אולי דרך המשרד שלכם, רן, שתהיה חובה על הקבלנים, גם אולי בחקיקה, אולי בתקנות, תהא חובה פעמיים בשנה שכל קבלן ייתן לכל העובדים שלו הדרכות ריענון. היום אפילו נהגים מקבלים ריענון, אז שיהיה לפחות פעמיים בשנה שזה יום שלא באים, מוציאים אותם מהעבודה ואומרים לו, תשמע, קיבלת הדרכה, והנושא הזה של חתמנו ולא חתמנו. זה אחד.

שניים, העובדים מהשטחים, דיברנו על זה שהם צריכים לקבל את ההדרכות, סדנא לפני שהם מגיעים.

שלוש, העניין של היחידה של המשטרה, לדאוג שהיא תתחיל לפעול כמה שיותר וגם תערב את האנשים ותיתן גם הקמפיין של הפרסום תחת הכותרת של זכות הציבור לדעת, שהחקירות הגיעו כך וכך, שהגענו לכתב אישום. גם הנושא הזה מצד המשטרה, אם אנחנו מפרסמים, כי כל חקירה היום מפורסמת. חוץ מתאונות עבודה אנחנו לא רואים שמהדוברות של המשטרה יוצא הנושא הזה כאילו כעזרה בקמפיין. אנחנו לא רואים את זה מצד המשטרה, שגם אחרי שתוקם היחידה, גם מהמשטרה רוצים לדעת איפה הגיע הנושא של חקירת תאונת עבודה והמוות של מג'די סאלם. אמרנו, זה היה במאי 2016. זה היה במעגן מיכאל אם אני לא טועה. האתר היה שם. השם מוכר. אני פניתי למשטרה וקיבלתי תשובות בשאילתא, אבל זה היה לפני שנה. אני מבקש, הגיע הזמן, וגם להודיע לנו שהמשפחה גם מעודכנת.

רשם הקבלנים, אנחנו מבקשים שתבוא עם תקנות, עם חקיקה, ולא, אז נצטרך לעשות את החקיקה כחקיקה פרטית, ואני אומר לכם, אם לא תהיה התרעה, אנחנו לא רוצים לפגוע בשום קבלן. יש לנו מחסור בקבלנים. אנחנו צריכים עוד קבלנים ואנחנו צריכים עוד מנהלי עבודה, אבל אנחנו רוצים גם לשמור על החיים של העובדים, כי הפגיעה בעובד זה לא פגיעה רק בו אישית, אלא גם במשפחתו, גם בבנים שלו, גם בעתיד שלו. מי שאנחנו שומעים שנפצע בינוני, אתם חושבים שמי שנפצע בינוני, אני לא מדבר אפילו על קשה, הוא יוכל לחזור בכלל לתחום של העבודה בבנייה? לא יוכל. החיים שלו הם אבודים, כי יכול להיות שהוא לא יודע אפילו לעשות מעשה אחר. כל הדברים האלה שדיברנו עליהם מתחייבים לקחת אותם בשפה הערבית לעובדים של הערבית, וגם מי שיכין קמפיינים, מי שיכין את ההדרכות, ירשום את זה בשפה הערבית, בן אדם שזו שפת האם שלו ולא ללכת לתרגום שהתרגום הוא לא מדויק.

התכוונו לדבר על פיגומים. אנחנו נעשה את זה בישיבה אחרת כישיבת המשך, כי הייתה לנו ישיבה קודמת בנושא של פיגומים. השר אתמול אמר שמקדמים בתקנות. אני ישבתי עם אנשים מהמשרד שלכם וממכון התקנים, שאנחנו רוצים שהתקינה תהיה לפחות כמו התקינה האירופית, והשר הבטיח שהוא בכיוון. אני מקווה שתוך פרק זמן קצר, גם לפני סוף השנה אנחנו נהיה עם תקנות חדשות לפיגומים, כי הרוב, יותר מ-80% מההרוגים והפצועים קשה בתאונות העבודה בבניין הם או נפילה מגובה או נפילת חפצים מגובה. שני הדברים, ניתן לשלוט עליהם.

תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 09:48.

קוד המקור של הנתונים