ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 27/06/2018

ישיבת ועדת הכספים

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



37
ועדת הכספים
27/06/2018


מושב רביעי


פרוטוקול מס' 1087
מישיבת ועדת הכספים
יום רביעי, י"ד בתמוז התשע"ח (27 ביוני 2018), שעה 9:45
סדר היום
שיטת חישוב שווי השימוש לרכבים המשמשים לצרכי עבודה - ישיבת מעקב
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
דוד אמסלם
עודד פורר
מוסי רז
חברי הכנסת
יעקב אשר
מוזמנים
נטליה מירוניצ'ב - מנהלת תחום תכנון וכלכלה, רשות המסים, משרד האוצר

ישי פרלמן - עו"ד, הלשכה המשפטית, אגף המסים, משרד האוצר

אפרת ריץ - עו"ד, הלשכה המשפטית, רשות המסים, משרד האוצר

אלישיב - עוזר מקצועי למנהל רשות המסים

אייל טולדו - אגף התקציבים, משרד האוצר

ברוני חירמן - מנהלת תחום כלכלת תחבורה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

צבי רוט - מחזיק תיק בטיחות בענף הבניין, ההסתדרות החדשה

ששי שדה - יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, ההסתדרות הלאומית

רובי גינל - מנכ"ל התאחדות התעשיינים

נתנאל היימן - מנהל אגף כלכלה, התאחדות התעשיינים

יואש בן יצחק - סמנכ"ל שיווק ותקשורת, התאחדות התעשיינים

רועי כהן - עו"ד, נשיא לה"ב, ארגוני העצמאים

נמרוד הגלילי - הארגון הישראלי להשכרת רכב וליסינג

ג'ון יוסף חדד - יו"ר העמותה לשווי מס רכב

יובל קמאנציק - סמנכ"ל רגולציה, איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל

אוריאל דגן - רו"ח, מנהל דגן ושות'

יוסף חדד - יושב ראש העמותה לשווי שימוש ברכב

אריה גרינשטיין - דיגיטר רוני רימון, בני כהן, יועצי תקשורת בע"מ

ערן יואלס - תקציבאי, רוני רימון, בני כהן, יועצי תקשורת בע"מ

דן קדרון - תנו יד לחירש ונכים למען נכים

איל בלנק - מוזמן/ת

זכריה יחיאל רייך - שדלן/ית (פרילוג בע"מ), אינו/ה מייצג/ת לקוחות בדיון זה

טל אלוביץ - שדלן/ית (פוליסי בע"מ), מייצג/ת את העמותה לשווי מס רכב הוגן
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים
שיטת חישוב שווי השימוש לרכבים המשמשים לצרכי עבודה - ישיבת מעקב
היו"ר משה גפני
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. אנחנו נדון היום – נדמה לי כבר פעם שלישית – בשיטת חישוב שווי השימוש לרכבים המשמשים לצרכי עבודה.

איפה החוק שלך?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לחוק שלי יש פ'.
היו"ר משה גפני
לא העברת אותו לוועדת שרים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לא. מספיק שאנחנו כוועדה מקדמים אותו. אני אתייחס לזה בכמה מלים, אם תאפשר לי.
היו"ר משה גפני
תכף אני אאפשר לך. אני רוצה שאתה תציג את זה.

אנחנו חיים בתחושה ששווי השימוש ברכבים, גם בעקבות הדיונים הקודמים וגם בעקבות פניות רבות שהיו אלינו בעניין הזה, הוא כאילו מסחטה לכסף. יש שיטת חישוב שקוראים לה גם מיסוי ירוק ובעצם זה כדי להביא כסף לקופת האוצר. אין בזה צדק, זה לא שיש רכבים שהם רכבים ישנים והם צריכים לשלם כמו רכבים חדשים, יש רכבים שברור לחלוטין שהם משמשים לצרכי עבודה והם אינם לשימוש פרטי. דיברנו על רכבים כאלה שלש אינסטלטור, של חשמלאי, שרואים שהרכב מלא צינורות אבל מחייבים אותו בחיוב רב. לא התקדמנו עם העניין הזה בדיונים עם משרד האוצר. תכף נשמע אותם אבל הם מתעקשים על העובדה הזאת שזה ימשיך להיות באותה צורה.

שמתי את הנושא הזה בשני דיונים בשבועיים האלה, גם היום וגם בשבוע הבא. או שנלך לחקיקה או שנגיע להסכמה. אני כבר די התייאשתי מההסכמה עם אגף התקציבים, אבל תמיד טוב לנסות. ולכן אנחנו נדון בנושא הזה.

עודד, אני מאפשר לך להציג את הנושא.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
תודה אדוני. ראשית, אני חייב להודות על העובדה שאתה מקיים את הדיון הזה כבר מספר פעמים. זאת לא פעם ראשונה שאנחנו דנים.
היו"ר משה גפני
כנראה זה הדיון השלישי.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
כולל גם פגישות שעשינו אצלך יחד עם המנהל הקודם של רשות המסים.

השבוע, ביום שני, היה דיון חשוב שהתקיים בוועדת החוקה. הדיון עסק בדרכי המינוי של יועצים משפטיים למשרדי הממשלה. האולם היה מלא מפה לפה בחברי כנסת, ביועצים משפטיים, באנשי משרדים. הגיעו שופטים עליונים. באמת, נושא שהוא נושא חשוב. בהחלט נושא חשוב. אבל כאן יש נושא שהמדינה מכניסה את היד לכיס וגובה מאנשים שלא כדין כשני מיליארד שקלים. מדובר כאן על גניבה של שני מיליארד שקלים. כשבא מישהו ומשלם מס על רכב שכל כולו לעבודה כאילו הוא רכב פרטי, כאילו הוא משתמש בו לשימושו הפרטי, זה אומר שהמדינה לקחה ממנו כסף שלא כדין. זה אומר שהוא לא משלם מס אמת. כשבא מישהו עם רכב בן 10 ו-15 שנים ומשלם עליו מס כאילו הוא רכב חדש, זה אומר שהמדינה הכניסה את היד לכיס שלו ולקחה ממנו כסף סתם, שלא כדין.

אני הייתי מצפה לראות כאן את כל ראשי המשק מצד אחד ומהצד השני גם סוללה יותר ארוכה אפילו של חברי כנסת. סליחה, אדוני, באמת. הנושא הזה לא יכול להימשך. יש כאן עוול מתמשך שמדינת ישראל התמכרה למיסוי הרכבים הרי כשהיא גובה מס על רכב ישן כאילו הוא רכב חדש, היא עושה את זה כדי לדחוף אותך לקנות עוד רכב חדש. למה? כי על הרכבים החדשים, גם שם היא גובה מסים מנופחים בהשוואה לכל העולם. כשהיא גובה מס שווי שימוש גבוה בכל השוואה בינלאומית, היא עושה את זה כדי להכניס את היד לכיס כי לפני שינוי של התקנות גבו סדר גודל של 3 מיליארד שקלים על שווי שימוש מרכבים, והיום גובים סדר גודל של קרוב ל-6 מיליארד שקלים על רכבים. יכול להיות שהיה צריך לתקן את התקנות כפי שהן היו קודם אבל מה שעשו זה עוול על עוול.

יש כאן שלושה נושאים שאנחנו חייבים לתקן אותם בוועדה ועליהם גם מדברת הצעת החוק שהגשנו. הנושא הראשון הוא יצירת פחת על רכבים ישנם. לא יכול להיות שאם יש לי עובד שאני נותן לו רכב בן 10 שנים, הוא משלם שווי שימוש יותר מעלות הרכב ויותר מההטבה שהוא מקבל. זה לא הגיוני. פעם אחת חייבים לתקן את זה. על זה אני חושב שאין בכלל מחלוקת.

הנושא השני. לא יכול להיות שיש מישהו שמקבל רכב שכל כולו משמש אותו לעבודה והוא משלם עליו כאילו הוא רכב פרטי. השלב הבא הוא שיאמרו לו שהוא גם נהנה מהמזגן בעבודה, שלם עליו. אם זה כך, לא נכיר בשום הוצאה. רכב הוא כלי עבודה ממדרגה ראשונה, בוודאי בעסקים מסוימים. אם אני לא יכול לשלוח את העובד שלי עם ציוד על הרכב כדי לטפל ולתקן תיקונים, מה אתם רוצים שאני אעשה? זה הנושא השני שחייבים לטפל בו.

הנושא השלישי הוא הממוצע שהם קבעו לשווי השימוש, שגם הוא גבוה משמעותית לעומת מה שאנחנו מכירים במדינות אחרות.

יש פתרונות. כמו שיש קופה רושמת בעסק, הרי אני לא נכנס לאיזושהי חנות ואומר שאני אקח ממנה ממוצע של הקניות שעושים בה. אין חיה כזאת. אומרים לה לרשום, מה שמכרת, על זה תשלמי מס. אותו דבר אפשר לעשות היום ברכבים. מה שנסעת, על זה תשלם מס.
היו"ר משה גפני
דיברת על שלושה דברים. אתה דיברת על הפחת, רכב שהוא רכב שמתיישן וצריך להתחשב בעובדה שהוא היום איננו רכב חדש. הדבר השני, רכב שהוא מיועד לעבודה והוא איננו רכב פרטי. הוא אמנם פרטי אבל הוא משמש רק לעבודה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אלה שני הנושאים. אלה בעצם שני נושאים. הנושא השלישי מדבר על הממוצע. הם הרי קבעו ממוצע. מה עשתה רשות המסים? היא אמרה שלא נוח לה לבדוק כמה נסעת פרטי וכמה נסעת בעבודה, אני לכן אעשה ממוצע. אם אתם עושים ממוצע, הממוצע צריך להיות שונה וגם שם צריכה להיות הבחנה בין מי שעיקר השימוש הוא לעבודה לבין מי שלא עיקר השימוש הוא לעבודה. לא דין אינסטלטור, חשמלי, קבלן מיזוג אוויר, קבלן שיפוצים כדין רואה חשבון ועורך דין, עם כל הכבוד. דינם לא שווה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. מוסי רז, בבקשה.
מוסי רז (מרצ)
בוקר טוב. אני חושב שאנחנו צריכים לקבוע עקרונות מאוד ברורים משום שהרכב הצמוד בישראל, הליסינג, הוא מכת מדינה. אפילו הייתי אומר שהוא אחד מהאויבים של מדינת ישראל, עד כדי כך.
היו"ר משה גפני
הליסינג?
מוסי רז (מרצ)
כן. אני עומד על מה שאני אומר. הוא אחד האויבים של מדינת ישראל.
היו"ר משה גפני
אני מקשיב לך בדריכות.
מוסי רז (מרצ)
מאות אלפי עובדים מקבלים רכב צמוד מבלי שזה קשור לעבודה שלהם. אני מסייג. אני לא אומר שכל מי שמקבל, זה לא קשור לעבודה שלו. בעצם אנחנו יוצרים מצב שלעובדת ולעובד שמקבלים ליסינג, שהם רובם בשני העשירונים העליונים או שניים משלושת העשירונים העליונים, אם נגדיר את זה יותר בדיוק, עלות הדלק היא אפס, הם נוסעים חינם, משום שאת השווי כבר חישבנו.
היו"ר משה גפני
בגלל שזה ליסינג.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אבל זה לא מדויק כי רוב האנשים האלה שאתה מדבר עליהם, צריכים לשלם על זה וחלקם משלם על הליסינג הזה. אגב, רובם מעדיפים לעבור לרכב פרטי.
מוסי רז (מרצ)
אני שמח שעוברים לרכב פרטי, אז חישוב המס הוא יותר נכון. אם אנשים עוברים לרכב פרטי, הם חושבים לפני שהם נוסעים ואולי הם נוסעים פחות ואולי משתמשים בכלים אלטרנטיביים. לצערי לא מספיק עברו לרכב פרטי אבל זה נכון שיש כאלה שהפסיקו את השימוש בליסינג ועברו לרכב פרטי, משמע, המיסוי הזה כן עוזר בניגוד לאלה שחשבו שהוא לא עוזר.

יש בעיות שניתן להצביע עליהן, ואני מקבל את מה שאתה אומר. אם מדובר על רכב שמשמש לעבודה, אבל גם אז צריך להפריד. זה בדיוק אותו דיון שהיה לנו כאן לפני יומיים על ראש הממשלה. אין הבדל, זה אותו דיון בדיוק. גם אז אין להפריד מהנסיעה הפרטית.

אם עובד יכול להוכיח למס הכנסה ולהראות שאי לו נסיעות פרטיות ברכב הזה כי הוא לא מתאים לנסיעה פרטית או שיש לו רכב אחר שהוא משמש אותו לנסיעה פרטית, אז זה רכב עבודה לכל דבר.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
מד של נסיעה פרטית.
מוסי רז (מרצ)
גם בסדר. אז אנחנו צריכים לקבוע מבחנים. אני מסכים עם מה שאמרת על הפחת. אני מסכים על מה שאמרת לגבי רכב ישן. לכל הדברים האלה אני מסכים. בסופו של דבר הם צריכים להביא אותנו לתשלום מס אמת. אם למישהו יש הטבה, הוא צריך לשלם עליה. אם למישהו אין הטבה וזה קשור לעבודה שלו, הוא לא צריך לשלם עליה.
היו"ר משה גפני
על זה מדברים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אין בינינו מחלוקת.
מוסי רז (מרצ)
עכשיו אנחנו צריכים לנסח את הדברים. אם אנחנו מפסידים אפילו מהמס, לא אכפת לי שיעלה שווי המס על האחרים, על אלה שעבורם זאת הטבה, כי אני חושב שהוא היום נמוך מדי.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני חושב שכולם מסכימים לזה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. רובי גינל, מנכ"ל התאחדות התעשיינים.
רובי גינל
תודה על הדיון. אני חושב שגם במקרה הזה יושב ראש ועדת הכספים וועדת הכספים – וחבר הכנסת עודד פורר כמובן - מתגייסים לתקן עיוות שכולם מסכימים שהוא עיוות למעט מי שנהנה ממנו, שזאת הממשלה. אנחנו חושבים שהעיוות הזה צועק כבר הרבה מאוד שנים, ואני הייתי מעורב במגעים לשיטת שווי השימוש החדשה, וגם במגעים האלה סוכם – וזה כתוב – שרכבי שירות יקבלו מענה מיוחד לצערנו עד היום רכבי השירות לא קיבלו מענה מיוחד ויותר מזה, שווי השימוש הריאלי קפץ, כפי שאנחנו רואים ממחקרים שמתפרסמים מדי כמה חודשים, לחצי אחוז יותר ממה שאנחנו היינו אמורים לשלם. אני מזכיר שעלות שווי השימוש, חציה נופלת על המגזר העסקי, חציה נופלת על מגזר השכירים שמקבל את שווי השימוש, כך ש-2 מיליארד השקלים האלה מתחלקים גם בין המגזר העסקי שנאלץ לייקר את מחירי המוצרים והשירותים שהוא מוכר בישראל וגם על מגזר השכירים שמקבלים את הרכב הצמוד.
היו"ר משה גפני
מה אתם מציעים? אתה היית גם בדיונים הקודמים. אנחנו מתלבטים בשאלה הזאת. איך אנחנו קובעים מהו רכב לצורך עבודה ומהו רכב לשימוש פרטי? אני הולך לקבוע את זה. לשם כך עשיתי את שני הדיונים. אגב, אני אבקש שמנהל רשות המסים יהיה בדיון הבא. חשוב מאוד.
רובי גינל
הוא היה מעורב אישית במשא ומתן עת קבענו את שווי השימוש.
היו"ר משה גפני
כן. אני יודע. הוא מאוד מעורב בזה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הוא מכיר את הנושא הזה היטב.
היו"ר משה גפני
הוא מאוד לא רוצה לשנות את המצב הקיים אבל ננסה לשכנע אותו.
רובי גינל
הפתרון הזה הוא פתרון טכנולוגי, כפי שאמר חבר הכנסת פורר.
היו"ר משה גפני
איך?
רובי גינל
יש פתרונות טכנולוגיים שמאפשרים לקבוע אם נסיעה היא נסיעה במסגרת העבודה או נסיעה פרטית.
היו"ר משה גפני
אני לא אוהב את זה.
רובי גינל
אני יודע.
היו"ר משה גפני
לא אהבתי את זה בדיון הקודם. איזה עוד הצעות לפתרון יש לכם?
רובי גינל
להפחית את שווי השימוש כפי שנהוג במדינות המפותחות, שזה 1.8, 1.9. אנחנו חושבים ש-1.8 יתקן את העיוות של השנים האחרונות.
שגית אפיק
2.48.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הצעת החוק שלי מדברת על הצהרת המשתמש. צריך להצהיר. תתפוס רשות המסים מישהו שרימה בהצהרה שלו, יענישו אותו.
היו"ר משה גפני
זאת הצעה אחת. אני לא אוהב את ההצעה הזאת. בכל אופן, אנחנו מדברים על המון אנשים, מדברים על כל המערכת המשקית. השאלה אם יש עוד פתרונות. האם אי אפשר להגדיר עבודה כזאת, חשמלי במפעל, הגדרות מהסוג הזה.
רובי גינל
זה יטפל לא רק בסוגיה אחת משלוש הסוגיות שהעלה חבר הכנסת פורר, להגדיר מה הם רכבי שירות. ניסינו לעשות את זה בשנים האחרונות. הצענו מספר מודלים לרשות המסים ובהם גם לפי תפקידים. כלומר, ברור שטכנאי שירות של הוט, זה רכב שירות. רשות המסים דחתה את כל ההצעות שלנו כי פשוט נוח לה לקבל מסים מכל הרכבים ולא ליצור החרגות. אנחנו חושבים שכן ניתן לבסס מודל.
היו"ר משה גפני
הצעתם לרשות המסים?
רובי גינל
כן. הצעה קונקרטית.
היו"ר משה גפני
שמגדירה תפקידים.
רובי גינל
שמגדירה תפקידים שאין חולק על כך שאלה רכבי שירות.
היו"ר משה גפני
אני יכול לקבל את ההצעה הזאת?
רובי גינל
ודאי. אנחנו חושבים שהפתרון הפשוט ביותר הוא להפחית את שווי השימוש למה שמקובל במערב ל-1.8 אחוזים ובזאת להפחית גם את העלות העודפת על המגזר העסקי.
שגית אפיק
עדיין רכבי השירות הם סוגיה שצריך לפתור אותה, גם אם מפחיתים.
רובי גינל
כן. ללא ספק. צריך להחריג אותם לגמרי משווי שימוש.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. רועי כהן, נשיא לה"ב.
רועי כהן
בוקר טוב אדוני היושב ראש וחברי הכנסת. אני רוצה לדבר על איך אנחנו מהצד השני של המתרס מרגישים את היחס כלפינו מצד רשות המסים ומשרד האוצר, בעיקר אגף התקציבים. איך המדינה מתייחסת אלינו.
היו"ר משה גפני
מה זה אלינו?
רועי כהן
אני מדבר בשם כל העצמאים והעסקים הקטנים בישראל. 50 ארגונים, למעלה מ-200,000 בעלי עסקים שאני כלה"ב מייצג. אנחנו מרגישים שהפכנו להיות הפרה הנחלבת של מדינת ישראל והדוגמה הזאת היא דוגמה חיה ליחס של מדינת ישראל אלינו.
מוסי רז (מרצ)
תכף מעלים את מחיר המטרה.
רועי כהן
אני הלכתי ללמוד את החומר, כמוך אדוני היושב ראש. אני קראתי את הכול. אפילו הזמינו למילואים את בועז סופר שהוא אז ריכז את כל העניין. נקבע בדיוני הוועדה שיהיה נוהל כלפי טכנאים ועובדי כפיים. נאמר שם על השיפוצניקים, על קבלני מיזוג אוויר, על האינסטלטורים, על הגננים. כולם דיברו. לא המצאנו את הגלגל. אמרו שיהיה נוהל. אנחנו עוד מעט מגיעים ל-2019 ואין נוהל.

ב-26 ביולי 2017 התקיים כאן דיון ראשון בנושא, אחרי שנלחמנו. קבעו שתוך 45 ימים יביאו לכאן את הנתונים, גם לחברי הוועדה וגם לנו. לא הביאו את הנתונים.

לאחר כחודש וחצי, ב-6 בספטמבר 2017, שוב דיון, הודעה של נציגי רשות המסים שיציגו מתווה ורעיונות לפתרון הנושא.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
תוך ארבעה חודשים.
רועי כהן
תוך ארבעה חודשים. אנחנו כמעט שנה אחרי. מה זה הזלזול הזה? אנחנו אלה שמשלמים את המסים עבורם, אנחנו אלה שמשלמים את המסים כדי שבמדינת ישראל יוכלו לעשות נטו מכסים, כדי שישלמו פחות על נעלי נייק, אבל כאן, כאשר מדובר כאן על אלפי שקלים שלוקחים מס לא אמת מאנשים, הם לא זכאים לקבל את היחס והדיון הראוי? אני לא מבין מה קורה כאן.

אני אומר לך אדוני היושב ראש לאן דוחפים אותי. באים אלי מתוך רשות המסים ואומרים לי ללכת לבג"ץ, למה אתה לא הולך לבג"ץ? אני בחרתי בשופטי הבג"ץ? אני בחרתי כאן בחברי הכנסת שיתקנו את העיוותים האלה. למה שאני אלך לבג"ץ? כדי שעוד שלוש שנים ועוד ארבע שנים הם יוכלו לקחת את המס לא האמת הזה? מדברים כאן על משילות, מדברים כאן על רצון לעזור ולסייע לעם, אותי רוצים לדחוף לבג"ץ, תתקוף את התקנות בבג"ץ, למה אתה לא תוקף?

אני לא בחרתי בבג"ץ. אני בחרתי בכם חברי הכנסת. זה בית העם. האבסורד הוא שאנשים משלמים מס לא אמת. אנשים שהרכב שלהם כולו מלא בצינורות, בגז, בחומרי הדברה. רואים את זה. הוצאנו את ראש רשות המסים בכינוס שהוא היה ביפו, בשוק הפשפשים, הוצאנו אותו והראינו לו מה זה רכב מלא. שאלתי אותו אם הוא ייקח את הילד שלך לגן? אמר לי, לא. שאלתי אותו למה הוא לוקח מהרכב הזה שווי שימוש, למה אתה נותן רק 45 אחוזים הכרה? הוא אמר, תשמע, הייתה שיטה ואנחנו עושים ממוצע. שאלתו אותי מה זה עושים ממוצע, אבל הבן אדם משלם עכשיו מס לא אמת, אתה לוקח ממנו מס על רכב עבודה וזה מס לא אמת. אמרתי לו שהוא יכול לתקן את זה מחר בבוקר. מחר בבוקר אפשר לתקן את זה.

חבל לי שאנחנו שוב פעם שנה אחרי הדיון שקבע שתוך ארבעה חודשים תהיה כאן בשורה, אבל שוב אנחנו רואים את הזלזול בנו, בעצמאים ובעסקים הקטנים.

אני קורא באמת גם לרשות המסים וגם לאגף התקציבים, אנחנו לא נוותר. אם הם חושבים שאנחנו ניעלם, הפריץ ימות והשיירה תעבור – זה לא יקרה. אני אהיה בכל מקום. הגעתי אליהם לשוק, אני אגיע אליהם לכנסת, אני אגיע אליהם לכל מקום כי זה מאבק צודק, זה מאבק של העם, זה מאבק של האנשים שמשלמים מס לא אמת ואין שום סיבה לשלם אותו.

אדוני היושב ראש, באמת, אני שמח שאתה נחוש בסוגיה הזאת כי אתה מבין שיש כאן עיוות שזועק לשמים. מחר בבוקר אפשר לתקן את זה. לא צריך לחכות לא לבג"ץ ולא לחכות לשום דבר. מחר בבוקר אפשר לתקן. צריך רק לגבות מס אמת מהאנשים. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. יוסף חדד, יושב ראש העמותה לשווי שימוש ברכב.
יוסף חדד
בוקר טוב. אני נמצא כאן אתכם בדיון מספר 3. אני קבלן ויש לי עובדים.
היו"ר משה גפני
בשבוע הבא יהיה דיון מספר 4. זה אומר למשרד האוצר ולממשלה שאנחנו בוועדת הכספים לא נרפה מהעניין.
יוסף חדד
אני אומר לך למה לא צריך להרפות. כי רכב שעולה 6,000 שקלים, ברלינגו, מודל 2007, אני הראיתי לערן יעקב מול העיניים שלו, הרכב עולה 6,000 שקלים, ההוצאות השנתיות שלו לא מגיעות ל-15,000 שקלים, גם אם העובד נסע נסיעות פרטיות ואני משלם עליו, איך רשות המסים גובה ממני מס וירטואלי של 36,000 שקלים? ברכב אחר היא גובה 60,000 שקלים מס וריטואלי, באיסוזו. הם מבקשים מאתנו לשלם מס אמת. ערן יעקב אומר שבטכנולוגיה ניתן לתפוס את האנשים שלא משלמים. למה ברכב ממוחשב הוא אומר שזה לא מקובל עליו ללכת בטכנולוגיה הזאת? בטכנולוגיה אחרת, כן מותר לו, כן הוא אומר לתפוס את האנשים שמרמים. אנחנו לא רוצים לרמות. אנחנו רוצים לשלם מס אמת, מס צודק למדינה.

אתם חברי הכנסת, אנחנו בוחרים בכם לעשות לנו צדק. אנחנו לא צריכים את המלחמה הזאת מול פקידי האוצר, מול רשות המסים. הם באים, נותנים, מציגים איזו תקנה, מרימים יד ומעבירים את התקנה וכל האזרחים אחר כך צריכים להילחם. אנחנו רוצים בבוקר לצאת לעבוד, להרוויח את פת הלחם שלנו, לשלם מס צודק ולהגיד תודה רבה לבורא. מי שעושה לנו את הדבר הזה, הוא עושה לנו גזל. דין תורה, זה גזל. גזל שלוקחים שלא בצדק מהאוכל של הילדים שלנו.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. ששי שדה.
ששי שדה
יושב ראש אגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הלאומית. אני מייצג אלפי עובדים שיש להם רכבי עבודה ואני מדבר בעיקר על הצווארון הכחול ופחות על הצווארון הלבן, אבל אני אתייחס גם לצווארון הלבן בהתייחס למה שאמר חבר הכנסת רז.

לעובדים האלה אין ברירה. אין להם זכות לבחור אם הם לוקחים את הרכב או לא ואין להם ברירה, הם גם לא יכולים לבחור אם הם משאירים אותו בלילה בעבודה או שהם לוקחים אותו אתם הביתה. יש לא מעט עובדים – וזה גם עונה לך על השאלה אדוני של איך תגדיר רכב שירות – שמגיעים לעבודה ומכתיבים להם שהם לוקחים רכב כי אם הם יאמרו שהם לא רוצים, ייקחו מישהו אחר במקומם. מכתיבים להם שהם לוקחים רכב, מכתיבים להם איזה רכב, וזה גם קובע את שווי המס, ומכתיבים להם שהם חייבים גם לקחת אותו הביתה כי הם צריכים בערב לקפוץ לאיזה מקום במסגרת הכוננות. לדוגמה, כדי שנבין על מה אנחנו מדברים, טכנאי מעליות, אינסטלטורים, היעלה על הדעת שאינסטלטור שההכנסה הכי גדולה שלו בלילה, יתקשרו אליו באמצע הלילה והוא יגיד שהוא צריך לקחת את הרכב ממקום אחר? לא. האנשים האלה חייבים את הרכב אתם. הם חייבים את הרכב צמוד 24 שעות לצורך העבודה ואין להם ברירה אחרת. זאת הדרך הכי קלה גם להגדיר איזה רכב הוא רכב שירות ואיזה לא.

גם בנוגע לאנשי הצווארון הלבן. אני אקח את עצמי כדוגמה. אני לא אוהב את זה אבל זה קל לי. נאמר שתשאירו את הרכב הפרטי או שמעדיפים לקנות רכב בעצמם. מי שבוחר לקחת את הרכב, לקנות רכב לבד, אלה שאין להם לאן לנסוע. הם נוסעים בית-עבודה בלבד. אם אנשים צריכים לנסוע אלפי ועשרות אלפי קילומטרים בשנה - ואני מאמין שיושבים כאלה סביב השולחן - לצורך עבודה, הם לא יכולים לקנות רכב פרטי ולהשתמש בו ולנסוע כל כך הרבה קילומטרים.
מוסי רז (מרצ)
לא הבנתי. אתה חושב שאם אתה נוסע נסיעה פרטית, היא לא צריכה להיות ממוסה?
ששי שדה
לא. אני תומך לגמרי באמרה שכל מה שפרטי, צריך להיות ממוסה וממוסה עד הסוף. זאת הטבה. הנסיעה הפרטית היא הטבה ואנחנו עומדים על כך ומוכנים להכיר בכך. לכן גם הצענו את היומן הדיגיטלי, שהוא הכי טוב. כל הנסיעות. אגב, שאל אותי ערן יעקב ראש רשות המסים - - -
מוסי רז (מרצ)
מה עם הגעה למקום העבודה?
ששי שדה
לדעתי זה ויכוח משנה.
מוסי רז (מרצ)
אבל זה ויכוח חשוב.
ששי שדה
כמו שמכירים בזה בביטוח הלאומי.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
ברשות המסים זה מוגדר כנסיעה פרטית.
ששי שדה
איך ביטוח לאומי מכיר בנסיעה לעבודה בהקשר לתאונות עבודה?
מוסי רז (מרצ)
אני פוגע גם במוחלשים וגם בסביבה.
ששי שדה
אני חושב שזאת לא המהות. זה יחסית חלק קט מאוד בכל הסיפור.
מוסי רז (מרצ)
רק רציתי לוודא שאנחנו מסכימים.
ששי שדה
אמרה רשות המסים שהיא ממסה רק 16 אחוזים. הנה, נטליה יושבת כאן והיא אמרה זאת בקולה אצל המשנה לראש רשות המסים. אנחנו ממסים רק 16 אחוזים על נסיעות פרטיות. עם כל הניסיונות שעשיתי לבדוק איך הם הגיעו ל-16 אחוזים, לא מצאתי. 16 אחוזים, אם אני לוקח את ערך הרכב ומחלק אותו כמו בליסינג ב-36 ומכפיל ב-16 אחוזים, יוצא פחות מחצי אחוז לזקוף בשכר וכאן זוקפים 2.5 אחוזים. פי חמש. לא מצאתי את הדרך לעשות את החישוב כמו שאתם מצאתם.
נטליה מירוניצ'ב
זה לא מדויק.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת יעקב אשר, בבקשה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אדוני היושב ראש, אני מודה לך על קיום הישיבה השלישית. אני חושב שפקידי האוצר כבר מכירים את השפה שלך.
היו"ר משה גפני
בשבוע הבא יש המשך ישיבה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
הבנתי ואני מבין שהם כבר מספיק ותיקים להבין את שפת הגוף שלך ולדעת שהנושא הזה חייב לבוא לידי פתרון ולכן אנחנו נמשיך הלאה את הלחץ הזה. בזמנו ביקשנו את ההצעה לסדר הזאת, עודד ועוד מספר חברי כנסת.

אני לא רוצה להרחיב יותר מדי, אבל חוסר שוויוניות שיש בדבר הזה, שמדינה קובעת איזשהו מספר שגם אם המציאות טופחת על פני המספר הזה, לא משנים אותו ולא נוגעים בו. הנושא הזה של רכב ישן וחדש בכלל לא בא לידי ביטוי כאילו אין לזה שום ערך.
היו"ר משה גפני
הם מדברים כל הזמן, גם בישיבות הקודמות, על ממוצע. אתה תכף תשמע. צריך להתמודד עם הטיעון.
יעקב אשר (יהדות התורה)
צריך להתמודד עם זה אבל אני חושב שעם קצת חשיבה אפשר. גם בממוצע אפשר לעשות כמה ממוצעים, משהו דיפרנציאלי שנותן שלוש דרגות בממוצע הזה. לא חייב להיות ממוצע אחד לכל עם ישראל. זה לא עובד כך.

אם כן, ראשית, בנושא הזה של חדש וישן. שנית, לגבי הנושא של איזה סוגי עבודה, אם עבודה של אינסטלטור או חשמלאי, אדם שעובד בעירייה ומסתובב עם הרכב שלו, ואומרים לו, כן, אתה יכול להחנות את הרכב במחסני העירייה, תגיע בלילה ואם נוציא אותך לקריאה באמצע הלילה, תבוא עם האופניים, קח את הרכב ותיסע. זה דבר שהוא לא יכול לבוא בחשבון.

דבר נוסף שאני חייב להעלות אותו כי הוא צודק ונכון. זה נכון שזה מדבר על אנשים שהם דתיים, או אולי חלילה חרדים, אבל גם אי השוויוניות הזאת, אני בהחלט חושב שאף אחד לא מבין את הדבר הזה. אם יש אנשים שההטבה שלהם – אנחנו הרי רוצים להבדיל, כפי שאמר מוסי, בין ההטבה לבין העבודה. בוא ניקח את החלק של ההטבה. אם החלק של ההטבה, יש אנשים שנהנים מההטבה הזאת רק שישה ימים בשבוע, לפי בחירתו של כל בן אדם, והשני נהנה במשך שבעה ימים, גם את זה צריך לקחת בחשבון כי שוב, מס חייב להיות צודק. אין סתם מס. אם יש סתם מס, זה בסדר.
מוסי רז (מרצ)
אתה רוצה שהמדינה תרוויח מסים מנסיעה בשבת?
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני לא רוצה שום דבר.
מוסי רז (מרצ)
מה שאתה מציע סותר את ההלכה. הוא רוצה שימסו יותר את מי שנוסע בשבת והמדינה תרוויח מס מנסיעה בשבת. אני חושב שזה סותר את ההלכה.
היו"ר משה גפני
לא. הוא אמר ההפך.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הוא אמר שאדם שלא נוסע בשבת, ישלם פחות.
מוסי רז (מרצ)
אז המדינה תרוויח ממי שנוסע בשבת.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
חברות הביטוח יודעות להבדיל בין מי שנוסע בשבת לבין מי שלא נוסע בשבת.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בביטוח יש את ההבחנה הזאת.
מוסי רז (מרצ)
זה בסדר, אבל המדינה תרוויח מנסיעה בשבת?
קריאה
היא מרוויחה גם היום.
מוסי רז (מרצ)
תתייעץ על זה עם גדולי התורה.
קריאה
גם חברות הביטוח מרוויחות בשבת.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אתה לא הראשון שמפרש אותנו.
היו"ר משה גפני
אני בעד להוריד מחיר אם מישהו בוחר יום אחר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
נכון.
מוסי רז (מרצ)
מה שמציע עודד, זה הדבר הנכון.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אם הבן אדם מדווח מתי זאת נסיעה פרטית ומתי לא, אז באופן טבעי מי שלא נוסע בשבת, לא יהיו לו נסיעות פרטיות.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני מודה למוסי על הדאגה הכנה שלו לשבת קודש. מוסי, אני מודה לך על הדאגה הכנה שלך לכבודה של השבת בארץ ישראל ואני מזמין אותך להצטרף אלינו.
היו"ר משה גפני
אגב, אני חייב לומר לך לגבי מוסי. אני לא יודע לגבי הדאגה שלו לשבת, לא בדקתי את זה וזה גם לא ענייני אבל זה שהוא דואג לזה שאדם שומר שבת, שצריך להתחשב בו בזה שהוא שומר שבת, זה עולה מפעם לפעם.
יעקב אשר (יהדות התורה)
נכון. לכן הודיתי לו אלא שהוא נהיה מחמיר קצת יותר בעניין אבל אנחנו רגילים לזה לאחרונה ממקומות אחרים כשיש כאלה שהם יותר צדיקים מאתנו.
היו"ר משה גפני
כן. לא קשור אליו.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני באמת פונה ליושב ראש ואני פונה גם לפקידי האוצר ורשות המסים. כשאתה הולך עם האמת, אתה יודע גם לגבות. אף אחד לא אוהב לשלם מס אבל אם הוא אמיתי, זה עושה את שלו ואנשים מבינים שזה מה שצריך לעשות. צריך לעשות מס אמת גם על השווי, גם על ההפרש בין חדש לישן, גם על ההפרש בין סוגי העבודה וגם על ההפרש בסוגי ההטבה. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. רואה חשבון אוריאל דגן.
אוריאל דגן
אני ממשרד רואה חשבון שנקרא דגן ושות'. כתבתי חוות דעת ביחד עם חברת אדקיט, חברת ייעוץ, שאולי תעשה איזשהו יישור קו בכל מה שקשור לסוגיה. חוות עת מקצועית ושקולה. ברשותכם, אני אעבור עליה בצורה מהירה כי חלק גדול מהדברים כבר נאמרו.

באופן עקרוני, חוות הדעת שמונחת גם לפניכם, אני מקווה, עוסקת בסקירה ראשונית של עולם הרכב בישראל. יש נתונים סטטיסטיים. לאחר מכן סקירה מהירה של חבות המס בישראל, רכבים. בתמצית, רכב עד 3.5 טון חייב במס לשכיר לפי זקיפת שווי של 2.48 אחוזים, כפי שנאמר. מבחינת עצמאים, 45 אחוזים מההוצאה בלבד מוכרת. אם אנחנו מדברים על היבט המע"מ, רק שני שליש מהמע"מ מוכר לעצמאים. ביטוח לאומי, זה בעצם זהה למס הכנסה בהיבט הזה. מעל 3.5 טון, כל ההוצאה מוכרת, כל המע"מ מוכר.

אנחנו יכולים להסתכל על מספר פערים שנמצאים בשיטה הקיימת היום, חלקם פערים אקוטיים וחלקם פחות. ההיבט הראשון, כפי שאפשר לראות בעמוד 5 לחוות הדעת, ששכיר לעולם ישלם יותר מס מעצמאי על רכב שניתן לו. דבר שני, השווי למס גבוה מההוצאה הכלכלית. זאת אומרת, במידה ואנחנו בוחנים, כמו שאנחנו יכולים לראות בעמוד 7 לחוות הדעת, את ההוצאה הכלכלית, זאת אומרת כמה שווה לי רכב בחודש. לפי החישוב שלנו רכב שווה לי 2,630 שקלים בחודש. אני לא מדבר על רכיב ההטבה אלא אני מדבר על כמה עולה רכב בחודש למשפחה ממוצעת בישראל. זקיפת השווי הראשונית לרכב בישראל היא 2,700 שקלים. היא 70 שקלים יותר מסך כל העלות של רכב. אנחנו מבינים על מה אנחנו מדברים?

ברשותך, אני אחזור על זה. הגענו לחישוב כלכלי שמציג ששווי רכב, לא הטבה אלא שווי רכב למשפחה בישראל, הוא 2,630 שקלים. לא הטבה. שווי הרכב. הזקיפה הראשונית לרכב הזול ביותר היא 2,700 שקלים. זה לא יתואר.
מוסי רז (מרצ)
למה לא יתואר?
אוריאל דגן
כי זה לא הגיוני כלכלית.
מוסי רז (מרצ)
מה לא הגיוני?
היו"ר משה גפני
שמחיר הרכב עולה פחות והוא צריך לשלם יותר.
מוסי רז (מרצ)
זה לא רק הרכב אלא גם הביטוח. זה כולל הכול.
אוריאל דגן
אפשר להסתכל ברשימת הרכיבים שמרכיבים את העלות.
מוסי רז (מרצ)
הכול. זה כולל לך את כל הרכיבים. חברות ליסינג, באופן פרטי – אני יודע כי אני עושה את זה עבור הבת שלי – הרכב הכי זול עולה 2,000 שקלים בחודש.
קריאה
שכולל את הרווח של חברת הליסינג.
מוסי רז (מרצ)
2,000 שקלים בחודש. תוסיף על זה דלק, כבר עברתי את הסכום שאמרת. זאת אומרת, שווי השימוש שאמרת הוא לא גבוה מדי אלא הוא נמוך מדי.
אוריאל דגן
ברשותך, אני אחלוק עליך.
ששי שדה
לך בשיטה שלו. תכפיל ב-16 אחוזים כמו שרוצה רשות המסים ותראה לאן תגיע.
היו"ר משה גפני
תחזור שוב על הדברים.
אוריאל דגן
עסקת ליסינג היא לא זהה לבעל רכב. עסקת ליסינג כוללת בתוכה, בתוך ה-2,000 שקלים, רכיבים נוספים כמו תיקונים, בלמים, צמיגים וכולי שכולם מופיעים כאן.
מוסי רז (מרצ)
וכאשר צריכים לקבל את זה, הוא לא מקבל תיקונים?
אוריאל דגן
הוא מקבל.
קריאה
הוא לקח את זה בחשבון.
אוריאל דגן
אנחנו מגיעים לעלות רכב למשפחה ממוצעת בישראל, לפי הנתונים הסטטיסטיים שמבוססים על נתוני מדינה, שהיא 2,630 שקלים בחודש.
קריאה
כולל הכול.
אוריאל דגן
כולל.
מוסי רז (מרצ)
אבל למשפחה ממוצעת יש חצי רכב ולא רכב שלם. מה זה משפחה ממוצעת? מישהו טבע בבריכה של חצי מטר גובה. למשפחה ממוצעת אין רכב.
אוריאל דגן
למשפחה ממוצעת המחזיקה רכב. בסדר?
קריאה
אפילו רכב וחצי.
אוריאל דגן
דבר נוסף. שווי הרכב המהווה בסיס לשווי ההטבה הנו לפי מחיר מחירון. כמו שנאמר כאן, רכב שהוא בן 10 או 15 שנים - - -
מוסי רז (מרצ)
על זה יש כבר הסכמה.
אוריאל דגן
כן. יש הסכמה.
מוסי רז (מרצ)
כלי רכב חדשים, הם העיקר.
יוסף חדד
מה למדתם בהשוואה בינלאומית?
אוריאל דגן
אנחנו כבר נגיע לזה.

עוד נקודה בהיבט המחירון. המחירון בישראל כולל כמעט 100 אחוזים מס בתוך המחירון. הרי מס הקנייה בישראל הוא גבוה מאוד. זאת אומרת שאנחנו מדברים על כפל מס. אנחנו לוקחים 2.48 אחוזים משווי מחירון שהוא כולל בתוכו כבר 100 אחוזי מסי קנייה.

נקודה נוספת שהועלתה כאן. יש מקרים בהם יש יוצאי דופן, לדוגמה בעלי מוניות כאשר 90 אחוזים מההוצאה מוכרת להם.
יוסף חדד
מורי נהיגה.
אוריאל דגן
מורי נהיגה וכולי.
יוסף חדד
חקלאים.
אוריאל דגן
לעומת זאת, מהצד השני הוועדה הזאת דנה בנושא נושאי המשרה החשובים ביותר במדינה שנזקקים להגנה מוגברת ברכבם ולהם ההוצאה לא מוכרת. זאת אומרת, אנחנו יודעים שהמדינה, כשהיא רוצה, יודעת לקחת את הצד השמרני, נקרא לו כך, ואת הצד הפשרני. כשהיא רוצה.

עוד נקודה. שיטת המס היום מביאה לתכנון מס שהוא תכנון מס לגיטימי. כמו שהבנתם, עוד כשהתחלתי את דבריי, במקרה של רכב מעל 3.5 טון – בעמוד 6 לחוות הדעת – אפשר לראות למה שווה לי לקנות רכב יקר יותר שהוא מעל 3.5 טון, שהוא גם מזהם את הסביבה בהרבה, כי כל ההוצאה מוכרת לי. אני מהר מאוד מחזיר את ההוצאה ואנחנו יכולים לראות את זה בחוות הדעת.

בחנו מספר מודלים, גם לנושא בסיס עלות הרכב וגם לבסיס ההטבה. בסיס עלות הרכב יכול להיות לפי הוצאות חשכ"ל לדוגמה. אנחנו יודעים שהיום כל נותן שירות למדינה או כל עובד מדינה שהוא נוסע ממקום למקום, יכול לקבל החזר הוצאות לפי 1.4 שקלים כפול קילומטרז' פלוס מע"מ. השיטה הזאת, אני לא בעדה בעיקר בגלל הסיבה שה-1.4 שקלים אלה לא עודכנו כבר מעל 10 שנים. אני חושב שצריך להוריד את זה, את החלופה הזאת מהדיון.

החלופה השנייה, והיא החלופה המרכזית לחלופה הכלכלית כפי שהזכרתי קודם, ששווי הרכב הוא כ-1.89 אחוזים ממחיר מחירון הרכב הממוצע. זאת אומרת, אנחנו לא מדברים יותר על 2.48 אחוזים אלא אנחנו מדברים על 1.89 אחוזים.

לשאלתך, לגבי ההשוואה ל-OECD, אנחנו נמצאים ב-OECD בממוצע של המדינות שבאמת מתבססות על מחיר מחירון, על 1.81 אחוזים ועוד מעט אני אגיע לזה במסקנותיי.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אתה אומר שהמדינות שמקבילות לנו בשיטה גובות 1.81 אחוזים ממחיר רכב כשמחיר הרכב מראש הוא חצי ממחיר הרכב בישראל.
אוריאל דגן
אני לא יודע אם הוא חצי. צריך להסתכל פר מדינה. לכל מדינה - גם כתוב בחוות הדעת – כמה מסי גבייה היא גובה אבל ללא ספק פחות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
יש מדינה שגובה מסי קנייה כמו ישראל?
אוריאל דגן
לא.
מוסי רז (מרצ)
דנמרק גובה כפול מישראל.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
מסי קנייה על רכב?
מוסי רז (מרצ)
כן. אגב, זו גאווה. אם מישהו ביקר בקופנהגן, זה אחד הדברים שממש מתגאים בו. אני לא אומר שזה צודק.
אוריאל דגן
אתה צודק, בדנמרק באמת גובים כפול אבל חוץ מדנמרק, כל המדינות גובות פחות.
היו"ר משה גפני
מה המסקנה שלך?
אוריאל דגן
המסקנות, ברשותכם.
היו"ר משה גפני
מסקנה. המחקר שלך והעבודה שלך מעניינת מאוד. אנחנו גם נשתמש בה. בכל מקרה, אני מבקש לדעת מה המסקנה שלך. אנחנו לא יכולים לדון בזה בלי סוף.
אוריאל דגן
המסקנה שלי. לגבי שכירים, שווי ההטבה צריך להיות לפי 1.81 אחוז, לפי הממוצע ב-OECD. הוא בכוונה נמוך יותר.
היו"ר משה גפני
כמה הממוצע של ה-OECD?
אוריאל דגן
1.81 אחוז.
מוסי רז (מרצ)
כמה הממוצע באירופה?
היו"ר משה גפני
הגעתם למסקנה שזה כמו ב-OECD. היית צריך לעשות 0.1 למעלה או למטה.
אוריאל דגן
המסקנה שלי הייתה 1.89 אחוז וזה גם כתוב בחוות הדעת, אבל אני חושב שכיוון שמדובר על כפל מס, כיוון שיש לנו מסי קנייה כל כך גבוהים, נכון יהיה להתחשב בעוד איזשהו היבט.
היו"ר משה גפני
ולהיות כמו ה-OECD.
אוריאל דגן
כן. להיות כמו ה-OECD.
מוסי רז (מרצ)
מה הממוצע באיחוד האירופי?
אוריאל דגן
קשה לעשות את הממוצע.
מוסי רז (מרצ)
יש כמה מדינות שמטות את ה-OECD למעלה.
אוריאל דגן
לא. ההשוואה הזאת היא לא אפשרית כיוון שבסיס ההטבה לא מחושב אותו הדבר. חלק על בסיס מחירון, חלק שווי הוגן, חלק על בסיס עלות. לא ניתן לעשות את ההשוואה.
קריאה
תתייחס לירידה של המחירון. שלא יהיה לפי המחיר הגבוה.
אוריאל דגן
דיברנו על זה.
היו"ר משה גפני
בקיצור, אתה מציע 1.81 אחוז, בדיוק כמו ה-OECD.
אוריאל דגן
כן.
היו"ר משה גפני
מה ענית לגבי האיחוד האירופי? אתה לא יודע?
אוריאל דגן
אני יודע. אני פשוט אומר שאי אפשר לעשות את ההשוואה הזאת כיוון שכל מדינה מתבססת על בסיס הטבה שונה.
מוסי רז (מרצ)
איך אפשר לעשות ל-OECD ואי אפשר לאיחוד האירופי?
אוריאל דגן
אם תסתכל בחוות הדעת, הדברים מופיעים.
מוסי רז (מרצ)
אתה לא רוצה לומר את הנתון?
קריאה
יש לו כאן את הכול.
אוריאל דגן
מבחינת ה-OECD אנחנו יכולים לראות שבמדינות בהן מחיר המחירון – בעמוד 7 לחוות הדעת – במדינות המתבססות על מחיר מחירון, הממוצע הוא 1.81 אחוז. במדינות שמתבססות על מחיר עלות, הממוצע הוא יותר לכיוון ה-1.5 אחוז.
היו"ר משה גפני
כמה כסף זה, אם אנחנו מקבלים את ההצעה שלך לעומת מה שקיים היום?
אוריאל דגן
אני חושב שזאת שאלה טובה.
היו"ר משה גפני
כמה כסף בפער?
אוריאל דגן
מבחינת בעל הרכב?
שגית אפיק
לא. סך הכול.
אוריאל דגן
מבחינת המשק? אני חושב שזאת שאלה שצריכה להיות מופנית לאוצר.
מוסי רז (מרצ)
הם מדברים על 400-500 מיליון.
אוריאל דגן
אפשר לעשות את החשבון אבל אני לא חושב שזה מתפקידי.
מוסי רז (מרצ)
אני בעד, אם זה יורד מההתנחלויות.
אוריאל דגן
תרשו לי לא להתייחס להערה.
היו"ר משה גפני
כן, אתה צריך להימנע.
אוריאל דגן
לגבי השכיר, אמרנו 1.81 אחוז. לגבי עצמאי, אנחנו מציעים להשוות את האחוז של המע"מ לאחוז מס הכנסה. זאת אומרת, היום המע"מ מוכר ב-66 אחוזים ואנחנו מציעים להשוות את זה גם במס הכנסה. זה נראה לי הגיוני. בכל מקרה, לבעלי הרכבים, מה שאנחנו קוראים היום בשפת העם טנדריסטים, אנשים שעיקר עיסוקם הוא ברכב, אני מציע הצהרה, כמו שמס הכנסה יודע להתבסס על הצהרות, על בסיס רשימה סגורה. גם ביטוח לאומי יודע להתבסס על הצהרות. כל בסיס המס בישראל מתבסס על הצהרות. אני מציע הצהרה שתאושר על ידי פקיד שומה פר משתמש או פר חברה והאנשים האלה יקבלו פטור מלא ממס הכנסה כיוון שהשימוש שלהם לעניינכם, לגבי מה ששאלתם על נסיעה לעבודה ובחזרה, לאנשים האלה השימוש הוא שולי לחלוטין.

זאת חוות הדעת שלי.
מוסי רז (מרצ)
על זה יש הסכמה. הדבר היחיד עליו יש הסכמה.
שגית אפיק
רשות המסים לא עובדת פר משתמש.
אוריאל דגן
תהיה רשימה סגורה.
קריאה
כל עצמאי מגיש דוח. זה פר הצהרה שלו.
אוריאל דגן
אם רשות המסים צריכה לעבוד קצת יותר קשה, זה לא פוטר אותנו.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
גם כשאתה מגיש דוח, הדוח שאתה הגשת, רואה החשבון חתם עליו, הדוח הוא דוח אמת והם עושים בדיקות. הם עושים ביקורות לעסקים. יעשו ביקורות לרכבים. פעם אחת ימצאו בעל רכב ששיקר בהצהרה שלו, הוא ישלם מחיר כבד. גם לא יהיה אינטרס. כאשר בן אדם מרגיש שהוא משלם מס אמת, הוא חי עם זה בנוח.
יעקב אשר (יהדות התורה)
הגזבר צריך לחתום על זה או החשב או יועץ משפטי.
היו"ר משה גפני
מר דגן, אתה לא התייחסת לרכבים בטיחותיים ולרכבים ירוקים.
אוריאל דגן
לא. אני לא נכנס לעולם הזה. אני מבין את הרצון לעשות את החלוקה הזאת.
היו"ר משה גפני
זה לא רצון, זה חלק מהעניין לגביו נצטרך להחליט. ברור לחלוטין שמדינה מעוניינת שבכבישים יסתובבו רכבים שהם בטיחותיים ויסתובבו רכבים שלא מזהמים.
אוריאל דגן
אני מסכים לחלוטין.
היו"ר משה גפני
לא נגעת בזה.
אוריאל דגן
אני אומר לך יותר מזה. אני חושב שזאת שאלה פילוסופית שהיא מכווינת מס.
רועי כהן
כרגע זה הפוך. נותנים הטבה לסוואנה שהוא הרכב הכי מזהם. אתה רואה את כל הסוואנות הגדולות האלה שהקבלנים נוסעים עליהם, זאת ההטבה שהם נותנים ושם לא משלמים מע"מ.
היו"ר משה גפני
אם אנחנו הולכים לרפורמה ואנחנו רוצים להתערב בעניין של הרכבים, אתה לא יכול להתעלם מרכבים שלא מזהמים, מרכבים ירוקים, לבין רכבים שהם בטיחותיים ולא מעמידים בסכנה את הנוסעים בכביש.
רועי כהן
אבל היום זה הפוך.
היו"ר משה גפני
אני יודע.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
חשוב גם לציין שברגע שיהיה דיווח על נסיעה פרטית ונסיעת עבודה, אנשים לא ירוצו לנסיעות פרטיות.
היו"ר משה גפני
עם כל הכבוד לכם, אתם יושבים כאן שעה ומשתכשכים בתיאוריות שלכם. עכשיו תשמעו ותתחילו להתעצבן. נטליה, בבקשה.

אגף התקציבים כאן?
קריאה
למה שיבוא?
היו"ר משה גפני
אם אפשר לברר למה הם לא הגיעו.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
גם כך הם לא סופרים אותנו.
היו"ר משה גפני
אני רוצה שיבואו. רשות המסים היא גורם מרכזי כאן אבל אגף התקציבים הוא גורם מרכזי בכל דבר ובוודאי כאן.
נטליה מירוניצ'ב
אנחנו רק אתמול קיבלנו את הזימון.
היו"ר משה גפני
את רוצה לומר לי שהוועדה עושה לכם קשיים? אני צריך לדעת את זה.
רועי כהן
ביום ראשון אנחנו ידענו על הדיון.
היו"ר משה גפני
כן. ביום ראשון. נטליה, הייתה כאן תקלה כי אנחנו עשינו שינוי ואני אומר לך גם למה עשינו את השינוי. אני רציתי שדורית סלינגר תהיה בדיון על נושא של העלאת גיל הפרישה והחובות האקטואריים. מאחר והיא לא יכלה לבוא היום, החלפתי את הנושא והעברתי את שווי השימוש לכאן ואת הנושא של העלאת גיל הפרישה ליום רביעי הבא. אבל זה כבר כמה ימים. אם קיבלתם את ההודעה מאוחר, אני מתנצל אבל אגף התקציבים יודע מה נעשה כאן.
נטליה מירוניצ'ב
אני אתייחס לפי הסדר. דובר כאן על רכב של בעלי מקצועות שבזמנו, עת עשינו את הרפורמה, דובר על כך שאנחנו ננסה לקיים מפגשים ולקיים איזושהי תת ועדה ולמצוא פתרון. באמת ניסינו ועשיתי אני אישית הרבה חישובים ונסיעות לפי ענף. הפתרון היחיד שגובש הוא מה שדובר בזמנו בפגישה עם משה אשר, שאנחנו נתייחס לרכב עם מושבים בשורה הקדמית. זה משהו שאנחנו יכולים. מה שכתוב ברישיון, הנתונים שכתובים ברישיון נבדקים בטסטים. זה משהו שאפשר לקיים. לבדוק כמה ציוד יש ברכב בכל רגע נתון, זאת לא יכולה לעשות מערכת מס ואי אפשר לצפות שהיא תעשה את זה.
רועי כהן
זה גם לא רלוונטי.
נטליה מירוניצ'ב
היום קיים ציוד, מחר הזיזו אותו, ואנחנו לא יודעים לבדוק את זה. זה לא ישים. מה שלא ישים, אנחנו לא נוכל לעשות.

לגבי נסיעות בשבת.
היו"ר משה גפני
רגע. לפני שבת. בואי נדבר על יום חול. שבת חשוב מאוד, אני במתח לשמוע אותך אבל קודם דברים אחרים. היו דברים שהחלטנו שכן עושים, ולמה לא עשיתם אותם? קבינה. הרי דיברנו על כמה דברים.
נטליה מירוניצ'ב
כן. אלה פתרונות שבדרך. אנחנו בודקים מול משרד התחבורה. בדקנו אם יש אפשרות לפקח על זה.
היו"ר משה גפני
את הישיבה הזאת קיימנו כבר לפני הרבה זמן.
מוסי רז (מרצ)
ב-7 בספטמבר 2017.
נטליה מירוניצ'ב
אני מציעה שנדבר מול מנהל רשות המסים ונקבע לו"ז. בכל מקרה, באמצע שנת מס לא עושים דברים כאלה.
היו"ר משה גפני
בסדר. לגבי שבת.
נטליה מירוניצ'ב
עשינו באמת בדיקה בזמנו.
רועי כהן
אפשר לעשות את שינוי התקנות עכשיו כך שהוא יחול מה-1 בינואר 2019. אז גם אנשים שעכשיו הולכים לרכוש רכבים, ידעו לאיזה כיוון הולכים.
נטליה מירוניצ'ב
צריך לדבר עם דרג יותר גבוה. מבחינתי אפשר ליישם את הפתרון.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
איזה פתרון? הצעת החוק שלנו?
יוסף חדד
לדעתי דיברנו קודם על רכב חד-קבינה.
נטליה מירוניצ'ב
כן.
יוסף חדד
אם אני נוסע עם שלושה עובדים לבאר שבע, איך אני אשלח את השלישי?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה צעד שהם עשו. חכה למה שאנחנו נעשה. הם עשו צעד של רכב חד-קבינה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לגבי חד-קבינה לקח להם שנה. שלוש-קבינה ייקח להם שבע שנים.
היו"ר משה גפני
נטליה, תגידי את כל מה שאת רוצה לומר.
נטליה מירוניצ'ב
זה פתרון שצריך לעבור גם הסכמה.
היו"ר משה גפני
לגבי מה?
יוסף חדד
הם רוצים לסגור אתך הכול בחד-קבינה.
ישי פרלמן
העמדה שלנו בדיון הקודם הייתה שאנחנו לא חושבים שיש צורך בתיקון התקנות אבל ככל שהוועדה רוצה תיקון, הפתרון שמוצע הוא פתרון שיכול להיות שאנחנו יכולים ללכת עליו. זה לא שהחלטנו שאנחנו חושבים שיש בעיה ואנחנו רוצים לקדם את חד-קבינה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
הם עדיין לא החליטו שיש בעיה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה שהאינסטלטור שנוסע ברכב 3.5 טון מזהם, מקבל הטבה, וזה שהאינסטלטור שלוקח רכב קטן וקומפקטי לא מזהם והוא משמש אותו לעבודה, כן מקבל את ההטבה.
ישי פרלמן
אפשר לדבר על זה.
שגית אפיק
הצעתם רק פתרון אחד לחד-קבינה.
היו"ר משה גפני
אני רוצה לעשות סדר. עלו כאן עכשיו בדיון כמה הצעות. חשוב לי לדעת מה אתם עונים על ההצעות האלה. תעזבו את מה שאמרתם קודם. מה שאמרתם קודם, אמרתם קודם. יש הצעות. הצעה אחת שעודד מעלה אותה כל הזמן, הנושא הזה של תצהיר, של אמירה, הוא ממלא דוח, הוא אומר שהוא לא משתמש ברכב או שהוא משתמש ברכב 10 אחוזים לדברים פרטיים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אגב, יש את אגף מע"מ ברשות המסים שמספק תצהיר כזה לגבי מע"מ.
היו"ר משה גפני
הדבר הראשון הוא תצהיר. אמרתי שאני לא כל כך אוהב את זה אבל אם אתם הייתם מסכימים לזה, הייתי הולך על זה.
נטליה מירוניצ'ב
אנחנו לא.
היו"ר משה גפני
רגע. דבר שני, שיהיה לא ממוצע אלא שיהיה מס אמת. אם יש מקצועות שהמקצועות האלה, נגדיר אותם, המקצועות האלה הרחבים הם צורכי עבודה בלבד, האם אפשר ללכת על הכיוון הזה. האם אפשר לנסח ולהגדיר מה זה רכב עבודה. על כל הדברים האלה את טענת בעבר, ואני עכשיו מתעלם מהעניין הזה, אני רוצה למצוא פתרון. נעזוב את הממוצע. בא בן אדם, נוסע עם הצינורות כל היום, זה הדבר היחיד שהוא עושה ובסוף הוא מקבל במשכורת שווי שימוש, לא רק שזה רכב ישן ושאתם מתייחסים אליו כאל רכב חדש, אלא הוא גם צריך לשלם עליו בשעה שכל הרכב הזה הוא לצורכי עבודה. האם אפשר לנהל דיאלוג ולהגיע למסקנה שנעזוב את הממוצע ונגיע לפתרון בעניין הזה?
נטליה מירוניצ'ב
בוודאי שאפשר לנהל דיאלוג. אני אשת מקצוע ואני עושה חישובים.
היו"ר משה גפני
אני מדבר אליך כאל אשת מקצוע. על פוליטיקה אני אדבר עם יוגב גרדוס.
נטליה מירוניצ'ב
אני הולכת ועושה חישובים ועשיתי חישובים של נסועה לפי ענפים. לקחתי ענפים כביכול שמיועדים להיות כגון אינסטלטור, כגון סוכן ביטוח, ולא רואים הבדל מובהק אל מול הממוצע. פשוט לא רואים. יכול להיות שהסיווג הענפי לא מדויק.
היו"ר משה גפני
אני רוצה לומר לך מקצועית. אני אומר לך כאיש מקצוע ולא כפוליטיקאי. כאיש מקצוע, ברגע שאינסטלטור מקבל שווי שימוש רגיל כמו זה שיושב לידו במשרד והוא לא נוסע עם הרכב לצורכי עבודה, הוא משלם את אותו הדבר כי הממוצע מכניס לו מוטיבציה לומר שהמדינה מתייחסת למס כמס לא צודק אלא כמסחטת כספים. להגיע לעבודה הזאת, שאכן אנחנו נדע שמי שמשתמש בזה לצורכי עבודה, ישלם לצורכי עבודה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
רכב מסחרי, זאת הגדרה של משרד התחבורה. אתם חתכתם את זה ב-3.5 טון. N-1 הוא רכב מסחרי, משא, רכב עבודה, משקל עד 3.5 טון. מה הבעיה להגדיר אותו?
נטליה מירוניצ'ב
בזמנו העלינו הצעה להגדיר רשימת כלי רכב שהם במאפיינים דומים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
יש הצעה של משרד התחבורה. רכב משא. מה שמגדיר משרד התחבורה כרכב מסחרי, משא.
נטליה מירוניצ'ב
לא לזה התכוונתי. רכב שהוא דומה במאפיינים ל-N-1, שהוא קצת מעבר ל-3.5 טון, להתייחס אליו באותה צורה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לא. מתחת ל-3.5 טון.
יעקב אשר (יהדות התורה)
יש רכבים מסחריים לא ב-3.5 טון אלא בפחות. טנדר עבודה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
כדי לנסוע לכנסת, אני לא אקנה טנדר.
היו"ר משה גפני
נטליה, אני מבקש לומר לך. אנחנו נשנה את זה היום, מחר, מחרתיים. נשנה. הלחץ שבא מהציבור והלחץ שבא גם כאן מתוך הוועדה, הוא מאוד גדול. יכול להיות שאת צודקת ובסוף בסוף, גם אם נעשה את הרפורמה בהסכמה ונשנה את הדברים, יכול להיות שהשינוי לא יהיה גדול אבל הצדק ייראה. אני חושב שכן יהיה שינוי גדול. אני לא חושב שהמדינה שמקבלת מהשווי שימוש הזה תוספת של למעלה מ-2 מיליארד שקלים תישאר עם זה. ירד כסף. בקופת המדינה כתוצאה מהעניין הזה, ירד כסף. אפשר להטיל מס אחר, אפשר לעשות מקומות אחרים בהם אפשר לקבל את הכסף הזה. כאן יש אי צדק מובנה. זה ייגמר. עוד ישיבה ועוד ישיבה, עוד חוק ועוד חוק שנעשה ועוד דבר שנעשה, זה ייגמר. לא נוכל להישאר עם הדבר הזה. אנחנו מתגלגלים עם זה כאן ואני תמיד שמח לנהל אתך את הדיאלוג, אבל אנחנו מתגלגלים עם זה הרבה זמן. לי אין עניין בזה אבל ציבור יש עניין בזה. גם לכם צריך שיהיה עניין לציבור.
נטליה מירוניצ'ב
כבוד היושב ראש, אתה יודע טוב ממני מתוקף תפקידך שיש לפעמים לחץ לעשות דברים גם אם הם לא לגמרי נכונים.
היו"ר משה גפני
נכון, ואני לא עושה אותם.
נטליה מירוניצ'ב
ההשלכות שלהם יכולות להיות לא נכונות.
היו"ר משה גפני
אם אני לא עושה אותם, אני מקבל את זה אצל מירב ארלוזורוב בדה-מרקר.
נטליה מירוניצ'ב
ההשלכות הן מחוץ למערכת המס, השלכות פיסקליות.
היו"ר משה גפני
אני מבקש ממך, אם את יכולה, היות ואת מקבלת משכורת על העבודה שלך ואת עושה את העבודה מצוין, אני מבקש ממך עבודה בהתנדבות. אם את יכולה לבדוק את כל ההחלטות שקיבלנו בוועדת הכספים, האם ההחלטות היו פופוליסטיות או מקצועיות. תגידי לי כמה החלטות פופוליסטיות.
יעקב אשר (יהדות התורה)
עם עותק למירב ארלוזורוב.
היו"ר משה גפני
לא. אנחנו נצטרך לשנות את זה. אני חייב את המקצועיות שלך.
יעקב אשר (יהדות התורה)
למה אי אפשר לקבל תשובה על הנושאים. העלינו כאן נושאים.
נטליה מירוניצ'ב
אני מנסה לענות.
היו"ר משה גפני
תסבירי למה לא.
דוד אמסלם (הליכוד)
אני יכול לשאול שאלה?
יעקב אשר (יהדות התורה)
יושב ראש הקואליציה.
היו"ר משה גפני
יושב ראש הקואליציה הגיע.
דוד אמסלם (הליכוד)
בזמנו, עת הייתי בוועדת הפנים, עשיתי דיון לגבי שווי אחזקת הרכב של הכבאים, קציני הכיבוי. את היית גם בדיון. הזמנתי אותך.
נטליה מירוניצ'ב
כן.
דוד אמסלם (הליכוד)
באו אלי מפקדי הכיבוי ואמרו שאחזקת הרכב שלהם - להם יש רכב מבצעי, ג'יפ – שזוקפים אותה אצלם בתלוש, נניח היא 10,000 שקלים והם לא רוצים בכלל את הכלי הזה. ביקשו שייתנו להם פרייבט קטן, כמו כולם, ואחזקה רגילה. היות והרכב הוא גם מבצעי, לכן קראתי להם. אמרתי, רבותיי, זה לא הגיוני. הרי שווי אחזקת רכב הוא סוג של הטבה. אני הרי מניח שאם היו לנו במדינת ישראל ארבעה אנשים שמקבלים את זה, בכלל לא הייתם נכנסים לזה. אבל היות ושווי ההטבה, יכולנו לחלק משכורות על בסיס הטבות, בלי כסף, קח מוצרים מהסופר חינם, סע באוטובוס. באה המדינה ואומרת, רק רגע, איפה אני? בצדק. אז היא עושה שווי הטבה, כאילו קיבלת משכורת ואתה בזבזת את זה על עצמך, וזה נכון כך.

אבל זה צריך להיות שווי הטבה שקשורה באמת להטבה.
היו"ר משה גפני
על זה דיברנו.
דוד אמסלם (הליכוד)
אתה לא יכול לעשות ממוצע של בריכה של 40 סנטימטרים, אותו אחד שטבע בה. יש במקום אחד 20 סנטימטרים ובמקום אחר יש שני מטרים ואתה מחליט היכן אתה מושך את החוט הזה שלא יעברו מצד לצד. לכן אני הצעתי לכם למשל לעשות שווי הטבה מלא, כמו שלי, שאני יכול לתת את הרכב לבן שלי, יש דבר שהוא פטור לגמרי, נניח זה רכב מבצעי, רק מבצעי, לא יוצא מהבסיס או משהו כזה, ויש באמצע, שאתה יכול לנסוע עם הרכב הביתה אבל הילדים שלך לא יכולים לנהוג בו.
יעקב אשר (יהדות התורה)
מבצעי או אינסטלטור.
דוד אמסלם (הליכוד)
כי אתה צריך את זה גם לעבודה. אז ביקשו שלא אסבך אותם, עזוב, שזה יהיה דרך גילום, שייתנו להם עוד במשכורת. בקיצור, לא קרה כלום עד היום, כרגיל. בא הממונה על השכר ואומר שהוא לא יכול לתת. כרגיל, הם הולכים הביתה, אנחנו עשינו כאן את הדיון, צעקנו, אמרנו, הם עשו כך, הלכו, לא קרה כלום.
רועי כהן
זה מה שקורה כבר שנה.
דוד אמסלם (הליכוד)
זה מה שקורה. לכן גם כאן לא יכול להיות למשל שההטבה של מרצדס חדשה היום תהיה זהה לבן אדם ששרוט, הוא רוצה מרצדס, למה? כי כך, בא לו, הוא איש לא כל כך עשיר, אפילו קצת עני, אבל יש לו חלום ילדות והוא קונה מרצדס שהיא בת 40 ובסוף זאת אותה הטבה. אחד שיש לו חנות ירקות בא לו, הוא רוצה, אבל אין לו כסף, אז הוא קונה רכב ישן. הם זוקפים את אותו דבר. זה הגיוני? לא. זאת אותה הטבה? לא.
היו"ר משה גפני
לא נישאר במצב הזה. אני קבעתי ואמרתי. קבעתי ישיבה בשבוע הבא להמשך הדיון. אני מבקש שערן יעקב יגיע לכאן ואני מבקש שאגף התקציבים יגיע. אני לא מתכוון להשאיר את המצב הזה כך. זה מתחיל להימאס.
דוד אמסלם (הליכוד)
אני מציע, במשפט אחרון. אני נתתי לך את הדיון הקודם שעשיתי. הכבאים עד היום מתוסכלים. סיפר לי אחד המפקדים שיום אחד הוא נסע ומה הם אמרו לו? תקשיבו מה הם הציעו לו, מה המצב בפועל, כשהסברתי להם. אם הוא היה הולך לכיוון הזה, זה מה שהיה קורה. היו נותנים לו רכב פרטי וג'יפ מבצעי עומד בחוץ, חדש. כנראה היו גם מבקשים בשבילו נהג. נניח הוא נמצא באמצע הדרך, הוא ייסע קודם כל לבסיס, היכן שהג'יפ המבצעי עומד, הוא ייקח אותו וייסע. כל זה במקום שייתנו לו רק עוד איזה 1,000 שקלים במשכורת. לא משנה שהג'יפ עולה חצי מיליון שקלים וישב. יכול להיות שהנהג יעלה עוד 10,000 שקלים. יכול להיות שבעצם, וסביר להניח, אם הוא מסתובב, הרי הוא מסתובב עם האוטו הלבן ולא עם הג'יפ, אז יכול להיות שהוא נמצא עכשיו באשדוד ויש משהו באילת או שהוא באילת, אז עכשיו הוא צריך לנסוע עם הרכב שלו כדי לקחת את הרכב המבצעי. זה המצב עד היום אחרי דיון שעשיתי לפני שנה. אמרתי לך, הפקידים מזיזים את הראש, כן, כן, והולכים כל אחד לגזרתו כאילו כלום לא קרה. כאילו אנחנו קרטונים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה התחיל לאחרונה. עד עכשיו זה היה אחרת.
דוד אמסלם (הליכוד)
לכן, אם הם לא יסכימו, אנחנו נוביל חקיקה בעניין הזה ונגמור את זה.
היו"ר משה גפני
דיברנו על זה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אגב, בחוק שלי התייחסתי גם לדעתי לבעלי מקצועות.
שגית אפיק
למאובטחים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
נכון. למאובטחים.
היו"ר משה גפני
למאובטחים, כן. הסעיף האחרון הוא המאובטחים.
דוד אמסלם (הליכוד)
גם מגלמים להם. גם זה אבסורד. למה צריך לגלם להם? בן אדם קיבל רכב משוריין.
היו"ר משה גפני
גברתי, תמשיכי. אם את יכולה להתייחס קודם למה שאמר דודי אמסלם, אם יש איזו התקדמות. את היית בדיון בוועדת הפנים?
נטליה מירוניצ'ב
היה דיון על מערך הכבאות. נקבעו וכבר עכשיו קיימים הסדרים של גילום הזקיפה שבעצם תופסים לגבי רוב העובדים. אני לא אגף התקציבים ויכול להיות שאני טועה.
דוד אמסלם (הליכוד)
איך עסק פרטי אמור לגלם?
היו"ר משה גפני
רגע.
נטליה מירוניצ'ב
לפי מה שהבנתי מהם, קיימת איזושהי פינה, הגילום מופעל אבל יש תקרה במשכורת ולכן בעצם התקרה היא זו שמשפיעה על הגילום.
היו"ר משה גפני
אני לא מקבל את העניין הזה. אתם, משרד האוצר. אני לא מקבל את העניין הזה שאגף התקציבים לא כאן. אני מבקש שהם יבואו בשבוע הבא יחד עם מנהל רשות המסים. אגף התקציבים הוא חלק, גם עכשיו במה שאמרת, ואני רוצה לדעת מה נעשה עם הכבאות. לא נשאיר את זה כך.
נטליה מירוניצ'ב
אני רק אומרת שהבעיה היא מאוד מאוד נקודתית.
היו"ר משה גפני
בסדר. אנחנו לא מדברים על הבעיה הנקודתית. אנחנו מדברים גם על הבעיה הנקודתית ואני רוצה תשובות על זה בשבוע הבא. מה שהעלה חבר הכנסת אמסלם, בשבוע הבא אני רוצה תשובות.

לגבי הדברים האחרים.
נטליה מירוניצ'ב
לגבי הדברים האחרים. לגבי רכב ישן. אנחנו הסברנו את זה גם בישיבות הקודמות ואני אחזור בקצרה. עלויות של כל מכונה וגם של רכב גבוהות בתחילת הדרך, כאשר הרכב הוא חדש, על חשבון ירידת ערך ועלויות הון. יש איזושהי נקודת מינימום שהרכב מגיע כשהוא בן שבע, שמונה, תשע שנים, תלוי בסוג הרכב. לאחר מכן העלויות עולות כאשר אנחנו מדברים על אותה תפוקה. כלומר, יכול להיות שהרכב גם לא עולה הרבה אבל הוא גם לא נוסע הרבה, אז מה החכמה? אבל אם הוא נוסע אותם קילומטרים ועושה את העבודה, יש עליו תיקונים והעלויות עולות.
היו"ר משה גפני
דווקא חבר הכנסת אמסלם הגדיר את זה נכון. שווי שימוש הוא הטבה. את כרשות המסים מתערבת בעניין של ההטבה ואת אומרת שאם יש הטבה, גם את רוצה את חלקך. זה מהותו של שווי שימוש. זה המס. אבל אם מדובר ברכב ישן וההטבה היא על רכב ישן, ההטבה היא פחותה. למה אתם גובים כל כך הרבה כסף? אם מישהו מרוויח פחות כסף, אתם גובים ממנו מס הכנסה יותר נמוך. למה על רכב ישן אתם גובים כסף כמו על רכב חדש?
נטליה מירוניצ'ב
אנחנו מודדים את ההטבה כעלות שנחסכה לעובד על עצם זה שהוא לא מחזיק את הרכב באופן פרטי אלא המעסיק מממן לו.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אבל אם אני מחזיק מרצדס חדשה או מרצדס ישנה, זה עולה לי אותו הדבר?
נטליה מירוניצ'ב
יכול מאוד להיות. לוקחים את החלקים של מרצדס ישן.
רועי כהן
מה זה קשור לחלקים?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
את צודקת, צריך לומר לכל מי שמחזיק מרצדס בן 10 שנים שיחדש מיד.
מוסי רז (מרצ)
אפשר להוכיח שחור על גבי לבן.
היו"ר משה גפני
לא. אתה לא יכול להוכיח.
נטליה מירוניצ'ב
הוא טוענת דברים נכונים.
היו"ר משה גפני
אגף התקציבים, שב כאן. נטליה, אני עושה הפסקה לדקה כי אגף התקציבים הגיע וזה יום חג. היה דיון בוועדת הפנים.
אייל טולדו
סליחה על האיחור. לא ידעתי על קיום הדיון. טעות שלי.
היו"ר משה גפני
אנחנו ממשיכים את הדיון בשבוע הבא ואני רוצה שאגף התקציבים יהיה נוכח בהרכב מורחב. אני ארצה גם שרשות המסים תהיה בראשות מנהל רשות המסים.

העלה כאן חבר הכנסת אמסלם, הוא היה יושב ראש ועדת הפנים, שלפני שנה היה דיון על רכבי הצלה, בעיקר כיבוי אש. שווי השימוש. אתה יודע לומר לנו מה עלה כתוצאה מההחלטה שם?
אייל טולדו
שוב, אני לא הייתי מעורב. אני לא מכיר את הנושא.
היו"ר משה גפני
נטליה, את יכולה לחזור כדי שאגף התקציבים ידע? לגבי הדיון ההוא.
נטליה מירוניצ'ב
דובר על רכב של מערך הכבאות. לא הכבאיות עצמן אלא הג'יפים שהמפקחים מגיעים לשטח כדי להעריך את תמונת המצב.
אייל טולדו
רכב איגום של הכבאות.
נטליה מירוניצ'ב
זה לא בדיוק רכב איגום כי הם נוסעים עם הרכב הביתה. אין ספק שיש בו שימוש פרטי ועל זה אין ויכוח.
היו"ר משה גפני
אז היה מדובר שהרכבים האלה - - -
נטליה מירוניצ'ב
מדובר ברכב, בג'יפים שבעצם העובד לא מבקש את ההטבה הזאת אלא המעסיק כופה עליו. לכן נקבעו מהלכי גילום של העלות העודפת, כלומר, העובד משלם כפיפה של רכב משפחתי רגיל וכל מה שמעבר לזה, מגלמים. הבעיה נוצרת אצל כמה בודדים, כך הבנתי - - -
היו"ר משה גפני
אלה לא בודדים.
נטליה מירוניצ'ב
אלה שהם ותיקים ויש לגביהם תקרה של השכר שהגבילה אותם בתקרה ולכן הגילום הזה לא תופס לגביהם. יש התמרמרות והם מסרבים לקחת רכב ונתקעים בשטח וכל הבעיות שנובעות מכך. זו בעיה נקודתית.
היו"ר משה גפני
אתה יודע לענות על זה?
אייל טולדו
לא. אני לא מטפל בכבאות ואני לא יודע לענות על זה, אבל אני מבטיח לדיון הבא לחזור עם כל התשובות.
היו"ר משה גפני
בסדר. אם אתם רצים לומר משהו, בבקשה, כי אני רוצה לסכם את הדיון.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אינסטלטור הוא אותו הדבר.
היו"ר משה גפני
לכן אני התמקדתי בדוגמה הזאת. הדוגמה היא טובה מאוד אבל הדוגמה היא דוגמה. צריך לפתור את הבעיה הכללית.
דוד אמסלם (הליכוד)
שלא ניפול שוב בפח. אני הרי ביקשתי לעשות את הקטגוריות של השווי. הם לא רצו להיכנס לזה. הם אמרו שהם ייתנו לו במשכורת, בגילום.
קריאה
זו שערורייה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה גם לא פותר את השווי האמיתי.
היו"ר משה גפני
משום מה אני מרגיש במשך כל הזמן כאן שבמשרד האוצר, בכל האגפים במשרד האוצר, הם לא רוצים לפתור את הבעיה. הם רוצים או שיהיה גילום או שהאיש יהיה מרוצה, זאת אומרת, הוא יקבל את הכסף אבל בשום פנים ואופן לא לעשות תיקון אמיתי.
דוד אמסלם (הליכוד)
דרך אגב, מה שהיה בדיון, בא גם הממונה על השכר, הבאנו אותו, והם גלגלו את הכול עליו.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אתה מרגיש לא נכון אדוני. הם פשוט מחכים שיעבור הזמן ויעבור הזמן.
דוד אמסלם (הליכוד)
הם מקווים שאנחנו נתחלף.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
נכון.
דוד אמסלם (הליכוד)
קרטונים.
קריאה
ולא רק במקרה הזה.
היו"ר משה גפני
נכון. יש לי כמה מקרים בולטים. המציאות הזאת, אני לא רוצה לתת דוגמאות, אני חי את זה. אני רוצה פתרונות אמיתיים. הם לא רוצים. הם אומרים, מה הבעיה? ההוא צריך לקבל עוד משהו, נעשה לו גילום. אגב, גם על ראש הממשלה הם ביקשו גילום. אני לא הסכמתי. מה זה גילום? או שנכון או שלא נכון.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
ברכבים המשוריינים הם נתנו גילום ואני אומר לך שזאת טעות.
היו"ר משה גפני
כן. טעות גדולה. האמת היא שיש עניין ברשות המסים בגילום בגלל שאז מס הכנסה שהם גובים גבוה יותר. הם יכולים להביא מאזן טוב יותר.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
משהו שלא דיברנו עליו קודם אבל צריך לזכור שאותו עובד על הרכב הזה שהוא משלם עליו שווי שימוש, הוא משלם גם מס בריאות והוא משלם ביטוח לאומי. זאת אומרת, גובים ממנו עוד ועוד.
דוד אמסלם (הליכוד)
היות והם יוצאים מהנחת עבודה שהוא כבר בתקרה.
היו"ר משה גפני
הם לא רוצים. לכן הם לא רוצים את הפתרונות.
ישי פרלמן
הדיון על הגילום, גם על הכבאות, זה היה דיון של המדינה כמעסיק ולא כגובה מס. השאלה היא במצב הזה, מי צריך לשאת בעלות של המסים, האם המעסיק או העובד.
דוד אמסלם (הליכוד)
היית בדיון?
ישי פרלמן
אני מדבר על גילום באופן כללי.
דוד אמסלם (הליכוד)
היית בדיון?
ישי פרלמן
לא אבל אני מדבר על גילום באופן כללי.
דוד אמסלם (הליכוד)
אני אלך לשיטתך.
היו"ר משה גפני
תגיד לי, אין לך מה לעשות רק ליפול לידיים של דודי אמסלם?
דוד אמסלם (הליכוד)
אני אלך לשיטתך בשני מישורים. האחד, נניח שאתה אומר שזה ויכוח פנימי בינינו. עברה שנה ולא עשיתם כלום.
ישי פרלמן
לא. זה לא ויכוח פנימי. לא דיברתי על זה.
דוד אמסלם (הליכוד)
שנית, אני הבאתי את העיקרון בגלל שידעתי שהוא קשור לכל המשק.
שגית אפיק
למה לא גילמתם לגבי הכבאיות? אפשר היה לגלם.
ישי פרלמן
הטענה הייתה שרשות המסים מעבירה את כל הגילום - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
סימן שהשיטה שלהם עובדת.
ישי פרלמן
אני מסביר שזה לא כך.
היו"ר משה גפני
נטליה, את רצית להוסיף עוד משהו?
נטליה מירוניצ'ב
אני רוצה להמשיך.
היו"ר משה גפני
אנחנו ממשיכים את הדיון ביום שלישי.
יעקב אשר (יהדות התורה)
מה יהיה בשבוע הבא?
היו"ר משה גפני
אני אומר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
שלא נופתע.
היו"ר משה גפני
אין מה להיות מופתע. זה כבר נדוש ואתם יודעים בדיוק את הנושא. ביום שלישי הבא בעזרת השם, בשעה 10:00 אנחנו ממשיכים את הדיון. שלא יבואו אלי אחר כך בטענות, אני מבקש שיבוא ערן יעקב, שיבוא אגף התקציבים, כל מי שעוסק בעניין הזה. הדיון יהיה דיון רציני כי אני הולך להגיע למסקנות. אני מבקש שכולם יבואו. יום שלישי הבא. זה גם מופיע בסדר היום.
דוד אמסלם (הליכוד)
תזמינו גם את הממונה על השכר כי מה שקשור במדינה, הם יגלגלו אחד על השני. כדאי שגם הוא יהיה.
היו"ר משה גפני
בסדר. צריך להזמין את הממונה על השכר. הוא צודק. זה לא יהיה הנושא המרכזי. אני לא אתן לגלגל את זה לפתרון בשכר. יזמינו את הממונה על השכר.

אני מבקש חמש תשובות לקבל בשבוע הבא. התשובה הראשונה, אני רוצה לדעת מה נעשה עם חד-קבינה עליו הסכמנו.
יוסף חדד
אבל זה כבר לא קיים.
היו"ר משה גפני
למה אתה מתערב?
יוסף חדד
כי זה כואב.
היו"ר משה גפני
עם כל הכבוד, תן לי לדבר אתם. אתה לא מבין את השפה הזאת בכלל. אתה מבין שפה ישרה. אני לא.
יוסף חדד
כי אני ישר. רוצה לשלם מס אמת ולא יותר.
היו"ר משה גפני
בסדר גמור. יש על זה כמה אמרות בחז"ל אבל נשאיר את זה עכשיו. אני מבקש תשובה לחד-קבינה. אני רוצה לדעת מה נעשה. זה הדבר היחיד שהיה מוסכם, אז מה קרה עם זה?

הדבר השני. אני רוצה תשובה על רכב ישן. רכב שכבר נמצא 30 שנים על הכביש, הטבת מס, הטבה שיש לו בשימוש.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לא צריך 30 שנים. 10 שנים.
היו"ר משה גפני
כן. נתתי את הדוגמה הקיצונית. אני רוצה לדעת את עמדתם. לי יש רכב ישן, אני נוסע אתו. אני רוצה תשובה לגבי הנושא הזה, למה אתם גובים ממני כמו רכב חדש.

הדבר הנוסף. ברור לכל הדעות - ואם אנחנו נסכים, אנחנו נצטרך למצוא הגדרות - שהרכב שאני נוסע אתו, אני חשמלאי ואני נוסע עם צינורות של חשמל, עם כבלים, עם הכול, אני לא יכול להכניס לשם את הילדה שלי ולקחת אותה לגן. אין מציאות כזאת. זה ברור לכל הדעות. למה אנחנו לא יכולים להתחשב בעובדה הזאת?

הדבר הנוסף. עלתה כאן הצעה, וזה מופיע גם בהצעת חוק של עודד פורר, למה אי אפשר ללכת על פי תצהיר. יש תצהיר, הכול היום משוכלל ואם ייתפס מישהו שהוא משקר, העונש יהיה גדול מאוד. למה אי אפשר ללכת על תצהיר?
נטליה מירוניצ'ב
זה לא בר בדיקה בדיעבד.
שגית אפיק
כל ההצעה היא להבחין בהיקף שווי טובת ההנאה. אפשר בתצהיר ואפשר בדרך אחרת.
נטליה מירוניצ'ב
זה לא פתרון ישים.
שגית אפיק
כל דרך שאתם חושבים עליה.
היו"ר משה גפני
לא נפתח עכשיו את הדיון.
נטליה מירוניצ'ב
אני כבר אומרת שאי אפשר.
היו"ר משה גפני
יש הצעה.
נטליה מירוניצ'ב
ההצעה קיימת אבל היא לא ישימה.
היו"ר משה גפני
יש הצעה שאני לא מתלהב ממנה. אמרתי זאת אבל היא הצעה רצינית.
קריאה
תן לי שבוע ואתה תראה איך אני מיישם אותה.
היו"ר משה גפני
ההצעה אומרת ללכת לכיוון הזה שבו יהיה תצהיר. אם יתברר שהאיש שיקר, אתם יודעים מאוד להעניש.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
גם בפורמט של טופס 101.
היו"ר משה גפני
אם אפשר לדבר על זה, אבל היא אומרת שאי אפשר לדבר על זה. אבל אם אפשר לדבר על זה, יש לזה פתרונות. אין דברים שאין להם פתרונות.

הדבר האחרון שאני מבקש לדעת בשבוע הבא, מעבר לעניין של הכבאות, שזה ברור שאני רוצה לדעת תשובה לגבי זה, אני רוצה שאגף התקציבים, מי שעוסק בעניין הזה, שיבוא. אני רוצה תשובה למה זה לא נעשה עד היום. גילום. אני לא אוהב את הגילום, אני לא אוהב את כל הדבר הזה אבל למה זה לא נעשה? אם הסיבה היא בגלל שדודי אמסלם הוא לא יושב ראש ועדת הפנים, זאת תשובה ניצחת. בסדר. אז תגידו. אבל סיכמתם לפני שנה. פתרון. אני רוצה בשבוע הבא פתרון לגבי העניין הזה. זה לא כלול בתוך חמשת הנושאים עליהם דיברתי.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני לא אסכים לגילום.
היו"ר משה גפני
נכון. אני אמרתי את זה, אבל תגידו. תגידו מה נעשה. היה חופש במשרד האוצר בשנה הזאת? דווקא לא הרגשתי את זה. מישהו נתן לי כל הזמן תשובות שליליות, כך שכן הייתם בעבודה.

הדבר האחרון שאני מבקש. עלה כאן על ידי רואה חשבון דגן אבל לא רק הוא העלה את זה אלא העלתה את זה גם היועצת המשפטית של הוועדה וזה עלה כאן בדיונים כמה פעמים. המציאות היא שהאחוז שגובים בעניין הזה הוא אחוז גבוה. אם אפשר לרדת ל-1.81.
נטליה מירוניצ'ב
מי אמר שהוא גבוה? אם זה ממוצע ה-OECD, כל מדינה ריבונית לעשות את המס שהיא רוצה. למה צריך לאמץ את זה?
היו"ר משה גפני
האמת היא שאת צודקת. אנחנו מבקשים שזה ירד. זה אחוז גבוה מאוד לעומת מה שקורה כאן בארץ מבחינת המיסוי כאשר שר האוצר כל הזמן מדבר על כך שצריך להוריד את המיסוי ולא להעלות מסים. זה מס גבוה מאוד. בן אדם נהנה מיגיע כפיו, הוא מביא פרנסה הביתה, הוא פתאום חוטף את המכה הזאת של שווי שימוש שאין לו מזה הנאה. יש לו פחות הנאה.
מוסי רז (מרצ)
לגבי השבת אתה שואל?
היו"ר משה גפני
אני רוצה תשובה לגבי העניין הזה, האם יש מחשבה להוריד את זה.

אני אומר לכם מה הולך לקרות בישיבה הבאה. אם אנחנו נגיע לדיאלוג שבאמת אנחנו נתחיל לראות שהמציאות היא כזאת, בסדר, אבל אם לא, אנחנו נלך לחקיקה, גם בחקיקה של עודד פורר וגם אנחנו נעשה חקיקה. זה לא יישאר כך.
דוד אמסלם (הליכוד)
גם אנחנו נצטרף לזה.
היו"ר משה גפני
כן. לא נוכל להישאר במצב הזה. יהיה דיאלוג, אני בעד דיאלוג. לא יהיה דיאלוג ונקבל תשובות שליליות, נלך לחקיקה.

מה שאמרתי לגבי הבדיקה הזאת, כלולה גם השבת. שבת יוצרת מצב שבו אין הטבה.
מוסי רז (מרצ)
אתה שואל מה עושים בשבת?
היו"ר משה גפני
אם אני הייתי צריך להחליט, הייתי מחליט על כל השאלות אבל לא אני מחליט לבד.

ביום שלישי הבא אני מבקש תשובות.
קריאה
שיהיה לפי הקילומטרים שהבן אדם נוסע.
היו"ר משה גפני
מתי ערן חוזר?
ישי פרלמן
מחר. ביום חמישי.
היו"ר משה גפני
אתם תראו אותו מחר?
נטליה מירוניצ'ב
סביר להניח שלא.
ישי פרלמן
אנחנו נעביר למשרד שלו את הנושא.
היו"ר משה גפני
לא רק למשרד שלו. אני צריך לדבר אתו מחר. יש לי הרבה סוגיות חוץ מיום שלישי הבא.
ישי פרלמן
אני אברר עם הלשכה שלו ואני אעדכן.
היו"ר משה גפני
הוא שאל אותי שאלות ואני צריך לתת לו תשובות. אם הוא חוזר מחר, תאמרו לו בבקשה שאני מחפש אותו.

תודה רבה. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:00.

קוד המקור של הנתונים