ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 02/07/2018

חוק השיפוט הצבאי (תיקון מס' 75), התשע"ח-2018

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



69
ועדת החוץ והביטחון
02/07/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 261
מישיבת ועדת החוץ והביטחון
יום שני, י"ט בתמוז התשע"ח (02 ביולי 2018), שעה 9:00
סדר היום
הצעת חוק השיפוט הצבאי (תיקון מס' 75) (השוואת הענישה וההתיישנות בעבירת האינוס לדין האזרחי והחלת חוק זכויות נפגעי עבירה), התשע"ח-2018
נכחו
חברי הוועדה: אבי דיכטר – היו"ר
רוברט אילטוב
עמר בר-לב
ענת ברקו
מרב מיכאלי
רחל עזריה
מיכל רוזין
נחמן שי
מוזמנים
משה בן יקר - עו"ד, חבר ועדת צבא וביטחון, לשכת עורכי הדין

מזל נייגו פיטוסי - עו"ד, ממונה על חקיקה, לשכת עורכי הדין

ליאנה מגד - עו"ד, משרד המשפטים

מאירה בסוק - יועצת משפטית, ארגון נעמ"ת

שיר פורת - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

אל"מ שרון זגגי פנחס - תצ"רית, משרד הביטחון

סא"ל רוית דנינו - פצ"ר, רע"ן חקיקה, משרד הביטחון

סרן ליאור גרוסמן - פצ"ר, ע' רמ"ד חקיקה, משרד הביטחון

בוסנה מהרט דסה

עו"ד, לשכה משפטית, המשרד לביטחון הפנים

אילת אורנשטיין - ראש מדור נפגעי עבירה, המשרד לביטחון הפנים

עדי עזורי

ראש חוליית ייעוץ משפטי, מדור נפגעי עבירה, המשרד לביטחון הפנים

רונית פלץ - ראש פרויקט מנ"ע, המשרד לביטחון הפנים

איילת רזין בית-אור - יועמ"ש, איגוד מרכז הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית

מוריס הירש - מייצג נפגעי טרור

יוני בן-הרוש - ראש תחום פיקוח תקציב הביטחון
ייעוץ משפטי
עידו בן יצחק
מנהלת הוועדה
שמואל לטקו
רישום פרלמנטרי
שלומית כהן

הצעת חוק השיפוט הצבאי (תיקון מס' 75) (השוואת הענישה וההתיישנות בעבירת האינוס לדין האזרחי והחלת חוק זכויות נפגעי עבירה), התשע"ח-2018, פ/3938/20 כ/761, הצעת ח"כ מרב מיכאלי
היו"ר אבי דיכטר
שלום לכולם. אנחנו פותחים את הישיבה בהכנה להצעת חוק לקריאה שנייה ושלישית, חוק השיפוט הצבאי, תיקון מספר?
עידו בן יצחק
כרגע 75.
היו"ר אבי דיכטר
תיקון מספר 75, לא סופי? למה?
עידו בן יצחק
צריכים לבדוק אם המספר לא השתנה מאז.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אולי תוקנו עוד תיקונים בינתיים. כשמתחילות לעבוד על זה, מספר התיקון לא נדפס?
עידו בן יצחק
הוא נדפס לקריאה הראשונה, אבל בקריאה השנייה והשלישית יכול להיות מספר אחר.
היו"ר אבי דיכטר
כרגע תיקון מס' 75, (השוואת הענישה וההתיישנות בעבירת האינוס לדין האזרחי והחלת חוק זכויות נפגעי עבירה), התשע"ח-2018. מה זה כ/761?
עידו בן יצחק
זה מספר החוברת.
היו"ר אבי דיכטר
בדיון הקודם היו אמורות להתבצע התאמות, לפי בקשתי בסיכום הדיון הקודם. אני מקווה שאנחנו באמת בישורת האחרונה. לחש לי כאן היועץ המשפטי, עידו, שיש הרבה מלל, אבל מעט מחלוקות, אם בכלל. אז אנחנו נעשה מאמץ לסיים את הקריאה היום, ואני מקווה עוד לעשות הצבעה היום.

חברת הכנסת מרב מיכאלי, מאחר שאת היוזמת בדברים האלה, אם יש לך הערות לפתיח, בבקשה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
תודה, אדוני היושב-ראש. קודם כל, מאוד מרגש, אני חייבת להגיד. מהנהנות פה מולי גם נציגת משרד המשפטים וגם התובעת הצבאית הראשית, אז זה באמת.

אני רוצה קודם כל להודות מאוד מאוד לעידו, שעשה עבודה מדהימה, סופר-סופר יסודית, מקצועית, מרחיבה. אני חושבת שעשינו עבודה מאוד מדויקת. כן יש פה דברים שהיינו חולמות לראות את החוק משתפר עוד יותר, על הדרך. גם את החוק האזרחי וגם את החוק הצבאי. אני חושבת שבחוק הצבאי הצלחנו לעשות את זה אולי קצת יותר מאשר בחוק האזרחי. משרד המשפטים מבטיח שהוא יביא תיקונים לחוק נפגעי ונפגעות עבירה, בהקדם. אז אפשר לעבור על הפרטים ולראות.
היו"ר אבי דיכטר
האם יש עוד הערה לפני שאנחנו מתחילים בקריאה? אז אנחנו עוברים לקריאה. בבקשה, עידו.
עידו בן יצחק
אגיד כמה מילים על מה שיש לפנינו. הצעת החוק מלכתחילה הורכבה משני רכיבים. הרכיב הראשון כולל את שני הסעיפים הראשונים של ביטול עבירת האינוס הצבאי. זה נועד להשוות, ברגע שתבוטל העבירה הזאת תחול באופן טבעי עבירת האינוס האזרחי, ויש לזה משמעויות מבחינת רמת הענישה, הן העונש המרבי והן העונש המזערי. וגם לגבי תקופת ההתיישנות.

החלק השני הוא החלת חוק זכויות נפגעי עבירה. בקריאה הראשונה היה לנו נוסח מינורי שאומר שהחוק יחול בשינויים המחויבים על מערכת בתי הדין הצבאיים. לקראת הדיון הזה רצינו לבדוק מה השינויים שצריכים להיעשות, אז נעשתה עבודה מקיפה בפרקליטות הצבאית בעניין הזה, והמסקנה שלהם הייתה שאין לנו מנוס אלא מלשאוב את כל הוראות חוק זכויות נפגעי עבירה בתוך חוק שבות הצבאי, ובתוך אותם סעיפים לעשות את אותם שינויים. כשאני אקרא את הסעיפים אני אגיד מה השינויים, אם היו, לא תמיד היו, לעומת הדין האזרחי.
היו"ר אבי דיכטר
בבקשה. אנחנו עוברים לקריאה.
עידו בן יצחק
"ביטול סעיף 75 1. בחוק השיפוט הצבאי, התשט"ו–1955‏ (להלן – החוק העיקרי), סעיף 75 – בטל".

זה ביטול עבירת האינוס.

"תיקון סעיף 308 2. בסעיף 308(א)(5) לחוק העיקרי, המילים "לפי סעיף 75 לחוק זה" – יימחקו.


הוספת חלק ח'1 3. אחרי סעיף 513 לחוק העיקרי יבוא: "חלק ח'1 – זכויות נפגעי עבירה. פרק א': עקרונות כלליים.

מטרה 513א. חלק זה מטרתו לקבוע את זכויותיו של נפגע עבירה ולהגן על כבודו של נפגע העבירה כאדם; כל זאת, מבלי לפגוע בזכויותיהם על פי דין של חשודים, נאשמים ונידונים, ובכפוף לשיקולים של ביטחון המדינה".

בסעיף הזה ההבדל היחיד לעומת החוק האזרחי הוא ההוספה של כפיפות לשיקולים של ביטחון המדינה. הסעיף הזה הוא גם הסעיף היחיד שיש לי אתו מחלוקת עם הפרקליטות הצבאית. לעמדתי, לא נכון לכרוך את הנושא של ביטחון במטרה הכללית של הפרק. המטרה הכללית של הפרק היא לקבוע את זכויותיהם של נפגעי עבירה. ובמקרים הפרטניים, במקומות שבהם אנחנו נותנים את הזכויות, אם יש התנגשות של ביטחון המדינה, שם לקבוע את הסייגים. למשל, אם יש זכות לכתב אישום, ואם בכתב האישום יכולים להיות פרטים שאנחנו לא רוצים שכל אחד יראה, אז בסעיף הזה לסייג את העניין של ביטחון המדינה, ולא בסעיף המטרה הכללית.
היו"ר אבי דיכטר
ולמה אתם חושבים אחרת?
שרון זגגי פנחס
כי למעשה השיקול הזה, בגלל שזו מערכת שהיא מערכת מורכבת, וכמובן שלובה בנושאים צבאיים, הוא חולש על הרבה מאוד רבדים ורכיבים של זכויות שהחוק נותן, בין אם זה לדוגמה נוכחות בדיונים, שבהם יכולים להיות שיקולים של ביטחון המדינה, בין אם זה לדוגמה כשהשיקולים הם גם לנכוח בדיון, אבל גם יכול להיות מצב שבו נפגע לא יכול להיכנס בגלל שיקולים של ביטחון המדינה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אנחנו לא מתנגדות לעניין העקרוני. אבל למה לא לכתוב את זה בדיוק בסעיפים האלה? אם יש סעיף של נוכחות, אז שם אפשר לכתוב "בכפוף לשיקולים של ביטחון המדינה". ההערה הזאת היא מאוד חשובה, כי אי אפשר להכפיף את הזכויות. זאת אומרת, את העיקרון של זכויות הנפגעות והנפגעים אי אפשר להכפיף. אפשר וצריך במקומות שבהם אתן רואות בעיה. אז למה שלא פשוט נעשה את זה? וסימנו את הסעיפים. אני חושבת שאם נסתכל על רשימת הסעיפים, נראה שאין בינינו הרבה מחלוקת. אבל להכפיף את המטרה – אנחנו מושכות לעצמנו את השטיח מתחת לרגליים.
רוית דנינו
אבל אנחנו חייבים לזכור שאנחנו בעצם נמצאים במערכת דינים שהיא נפרדת מהמערכת האזרחית. לקחנו את כל החוק האזרחי, העתקנו אותו פנימה. נפגעי העבירה יקבלו את מלוא הזכויות. אבל מרגע שאנחנו בתוך חוק השיפוט הצבאי, הדיונים מתבצעים במערכת הצבאית, אנחנו לא בהכרח יודעים לדמיין עכשיו מראש איפה יהיו שיקולים של ביטחון המדינה שייאלצו אותנו לבוא ולשקול עוד שיקול מלבד זכותו של נפגע העבירה. אף על פי שזה העיקרון הכללי. אנחנו נמצאים פה בסעיף המטרה. החלק העיקרי שלו זה זכויות נפגע העבירה. אנחנו עדיין אומרים שיכול להיות מצב שבו שיקולים של ביטחון המדינה, בגלל שאנחנו נמצאים במערכת הצבאית, יכולים להכניס עוד שיקול.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
זה היה נכון אלמלא היינו מכניסות את הסעיפים. זאת אומרת, אם היינו מכניסות רק את העיקרון לתוך חוק השיפוט הצבאי, אז הייתי יכולה להסכים איתך. אבל משום שלא זה המצב, אלא הכנסנו את כל הסעיפים אחד לאחד, כולל ההתאמות, אז אין שום סיבה. לפרוטוקול, יש התלחשויות בצד השני.
שרון זגגי פנחס
אנחנו בהתייעצויות.
רוית דנינו
אנחנו נאמר למה. יש בהמשך את סעיף העקרונות, סעיף 513(ג), שבאמת קובע את העיקרון של מתן הזכויות לנפגע עבירה, תוך התחשבות בו ובצרכיו, שמירה על כבודו והגנה על פרטיותו ובתוך זמן סביר. וגם פה יש המופע שיקול הדעת.
היו"ר אבי דיכטר
רק במטרה ובעקרונות, אם אני שם לב ברפרוף בסעיפים.
רוית דנינו
נכון. יכול להיות שאפשר להוריד מסעיף המטרה ולהשאיר בסעיף העקרונות, כי באמת מדובר בעיקרון. בוודאי שבמערכת הצבאית יש לשמור על ביטחון המדינה.
היו"ר אבי דיכטר
זו בשורה שנראית לכם סבירה?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
להוריד מתחום המטרה זה כבר מצוין.
היו"ר אבי דיכטר
ולהישאר בעקרונות. הם כמו סוחרים, קודם כל נוריד במטרה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
מה אתה אומר, עידו? אדוני, אני באמת חושבת שהדבר הנכון הוא ללכת סעיף-סעיף, ומתוך ההיכרות של התביעה הצבאית עם החומר, בכל סעיף שהן חושבות שיכול להיות רלוונטי ביטחון המדינה, להכניס את זה שם. זה גם נראה לי פחות נכון. זאת אומרת, העיקרון של להשאיר את זה באופן כללי ולאפשר להכפיף כל זכות לזה, גם בלי שיהיה צורך להסביר, כי הרי זה מה שיכול לקרות במקרים כאלה, נראה לי לא נכון.
ענת ברקו (הליכוד)
אבל גם אם את שמה את זה בכל סעיף זה מה שיקרה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
לא בכל סעיף. בכל סעיף שבו זה ייתכן.
היו"ר אבי דיכטר
זה לא מופיע כמעט באף סעיף.
ענת ברקו (הליכוד)
אז למה להוסיף את זה לכל סעיף?
היו"ר אבי דיכטר
ההצעה של שרון, תקני אותי אם אני טועה, אומרת כך: בסעיף המטרה להוריד את זה, לקרוא את זה סעיף 513(א), אם אני קורא פעם נוספת. לא פשוט לקרוא אחרי עידו, אבל: חלק זה מטרתו לקבוע את זכויותיו של נפגע עבירה ולהגן על כבודו של נפגע עבירה כאדם, כל זאת מבלי לפגוע בזכויותיהם על פי דין של חשודים, נאשמים ונידונים. זו הקריאה הנכונה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
עידו ואנחנו ישבנו על הסעיפים הפרטניים ומצאנו שבעה סעיפים שבהם רלוונטית הסוגיה של ביטחון המדינה. עידו יכול לומר מה הם.
היו"ר אבי דיכטר
אני מציע שנקרא ונגיע אליהם. אנחנו קראנו את סעיף המטרה ללא "ובכפוף לשיקולים של ביטחון המדינה". בעקרונות, כמו שאמרתם, אנחנו משאירים את זה כי זה יותר מתאים בעקרונות מאשר במטרה. אני חושב שאתן צודקות.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אנחנו נעבור עכשיו על שאר הסעיפים אז נראה איפה אנחנו חושבות שצריך להוסיף את זה, ואז נראה אם אפשר לוותר על העקרונות.
עידו בן יצחק
הגדרות 513ב. בחלק זה – "בן זוג" – לעניין מי שהעבירה גרמה למותו, לרבות הידוע בציבור כבן זוגו, ובלבד שערב מותו גר עמו וניהל עמו משק בית משותף במשך שנתיים לפחות; "בן משפחה" – בן זוג, הורה או בן זוג של הורה, בן או בת, אח או אחות; "הגוף החוקר" – מי שמבצע חקירה פלילית מתוקף מינויו כקצין בודק, לפי סעיף 252(א)(3); "נפגע עבירה" – מי שנפגע במישרין מעבירה, וכן בן משפחה של מי שהעבירה גרמה למותו, למעט החשוד, הנאשם או הנידון; "עבירה" – עבירה, למעט עבירת תעבורה, שמתקיימים בה כל אלה: (1) היא מסוג עוון או פשע; (2) חקירתה תיעשה בידי הגוף החוקר והתביעה בה תנוהל בבית דין צבאי; "עבירת מין או אלימות" – עבירה מן העבירות המנויות בתוספת השלישית; "עבירת מין או אלימות חמורה" – עבירת מין או אלימות המנויה בחלק א' או בחלק ב' בתוספת השלישית א'; "עבירת תעבורה" – כמשמעותה בסעיף 209א; "הקצין הממונה" – מפקד בסיס משטרה צבאית, או קצין משטרה צבאית שדרגתו לפי תקן היא סרן לפחות; "הרשויות" – גופי החקירה, התביעה הצבאית וכל רשות אחרת אשר לפי חוק או לפי פקודות הצבא, הטיפול בנפגעי עבירה בהליך הפלילי הוא בין תפקידיה; "תובע" – תובע צבאי כמשמעותו בסעיף 181.

בסעיף הזה, ההבדלים היחידים נובעים מהשוני בין הרשויות, ההגדרות מתאימות למערכת השיפוט הצבאי.
ענת ברקו (הליכוד)
הקצין הממונה רק ממשטרה צבאית?
עידו בן יצחק
כן. כי אנחנו בהליך שהוא בתוך הצבא.
היו"ר אבי דיכטר
עקרונות.
עידו בן יצחק
עקרונות 513ג. מתן הזכויות לנפגע עבירה ייעשה תוך התחשבות בו ובצרכיו, שמירה על כבודו והגנה על פרטיותו ובתוך זמן סביר, בכפוף לשיקולים של ביטחון המדינה.

כאן, שוב, השינוי היחיד הוא הנושא של ביטחון המדינה.

דרכי התאמה במימוש זכויות נפגעי עבירה 513ד. (א) מתן הזכויות לנפגע עבירה שהוא קטין ייעשה תוך ביצוע ההתאמות הנדרשות בנסיבות העניין בהתחשב בגילוי ובמידת בגרותו של הקטין, וברוח עקרונות האמנה בדבר זכויות הילד.
ענת ברקו (הליכוד)
אני חוזרת לשאלה שלי, כי יש המון בפעמים מצבים שגם בבסיסי משטרה צבאית אנשים שעוברים תפקידים. הם לא חמ"צ בשיוך החילי שלהם, אבל הם כן קצינים במשטרה צבאית.
שרון זגגי פנחס
אבל אז הם לא מבצעים חקירה. מדובר על רשות החקירה.
ענת ברקו (הליכוד)
כי יש כאן גם העניין הזה שהוא כותב בסיס משטרה צבאית.
שרון זגגי פנחס
הכוונה היא לאלה שמנהלים את החקירה, למשטרה הצבאית החוקרת. זה רוב הזכויות הרלוונטיות.
ענת ברקו (הליכוד)
זה לא כל כך משתמע פה.
שרון זגגי פנחס
כי יש עוד דברים שהם דברים רלוונטיים, לדוגמה שקשורים לכליאה, להחזקה במעצר או במאסר, וגם אז מי שייתן את הזכות הוא קצין שהוא מקבילה לקצין.
ענת ברקו (הליכוד)
ברגע שאתם אומרים קצין משטרה צבאי, ויכול להיות שהוא קצין שהוא לא חמ"צ בשיוך הכללי אבל הוא במשטרה צבאית והוא עבר לאיזשהו תפקיד לצורך עניין מסוים. אני יכולה לקחת את עצמי לדוגמה. אני הייתי מפקדת כלא 400, אבל לא הייתי חמ"צ בשיוך החילי שלי. באתי לתפקיד מסוים וחזרתי לצבא. זאת אומרת שכאן צריך לשים לב שלא יהיה לכם מצב שזה לא מכסה את האופציות.
רוית דנינו
או שהוא יהיה מפקד בסיס משטרה צבאית, כי זה יהיה המינוי שלו, או שהוא יהיה קצין של המשטרה הצבאית. אני חושבת שזה מכסה את כל האפשרויות.
שרון זגגי פנחס
גם אם השיוך החילי הוא אחר. מעט מאוד מקרים. ברוב המקרים, ברגע שנמצאים, השיוך החילי הוא חמ"צ.
היו"ר אבי דיכטר
עידו, בבקשה.
עידו בן יצחק
(ב) מתן הזכויות לנפגע עבירה שהוא אדם עם מוגבלות ייעשה לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח–1998. (ג) מידע והודעות לפי הוראות חוק זה יימסרו, ככל הניתן, בשפה מובנת לנפגע העבירה.

אין הבדלים בין הסעיף הזה לחוק האזרחי.

הבטחת זכויות 513ה. בתי הדין הצבאיים והרשויות, כל אחד בתחומו, ינקטו צעדים הדרושים להבטחת זכויות נפגע עבירה לפי חוק זה.

גם כאן, השינוי היחיד הוא במונח "בתי דין צבאיים".
פרק ב'
זכויותיו של נפגע עבירה בהליך פלילי. הגנה 513ו. במהלך ההליך הפלילי זכאי נפגע עבירה – (1) להגנה, ככל הניתן ועל פי הצורך, מפני החשוד, הנאשם או הנידון ומפני שלוחיו או מקורביו; (2) לקבל בבית הדין הצבאי, ככל הניתן, הגנה מפני מגע או קשר בלתי נחוץ בינו לבין החשוד, הנאשם או הנידון, שלוחיו או מקורביו; (3) לקבל מהמשטרה הצבאית או ממשטרת ישראל מידע לגבי אפשרויות קיימות להגנה מפני כל אחד מהמפורטים בפסקה (1); (4) למדור שקט בביתו בלא נוכחות החשוד, הנאשם או הנידון, אם הוא מתגורר עמו, לפי החלטת בית המשפט בהתאם להוראות החוק למניעת אלימות במשפחה, התשנ"א–1991.
רוית דנינו
בעניין הזה, לגבי סעיף (3), שוחחו איתנו מהמשטרה, ואנחנו הבנו שאפשר להשמיט את האזכור של משטרת ישראל מהסעיף הזה. בגלל שהתיקון הזה עוסק בהליכים שמתקיימים במשטרה הצבאית החוקרת ובבתי הדין הצבאיים, בעצם המפגש של נפגע העבירה עם רשויות החקירה הוא במשטרה הצבאית, לא במשטרת ישראל. ולכן המשטרה הצבאית היא זו שתיתן לנפגע העבירה את המידע על דרכי ההגנה. כמובן שעדיין כאשר הנפגע זקוק להגנה בסביבה אזרחית, זו עדיין חובה של משטרת ישראל כפי שהיא היום.
ענת ברקו (הליכוד)
אז למה להוריד את זה?
עידו בן יצחק
רק לגבי מסירת המידע, לא לגבי ההגנה עצמה.
ענת ברקו (הליכוד)
זה הגיוני.
היו"ר אבי דיכטר
אני לא הצלחתי להבין, ההסתייגות בסעיף (2), לקבל בבית הדין הצבאי ככל הניתן. למה ההסתייגות הזו?
רוית דנינו
זה מועתק מהחוק האזרחי. זה ניסוח אזרחי.
היו"ר אבי דיכטר
אנחנו עכשיו כותבים חוק חדש. אנחנו לא חייבים להעתיק את כל הדברים הפחות טובים.
רוית דנינו
אולי המשטרה יודעת להגיד לנו.
היו"ר אבי דיכטר
"ככל הניתן" זה פתח לא בריא. אם אנחנו חושבים שבחוק הוא אמור לקבל הגנה מפני מגע או קשר בלתי נחוץ בינו לבין החשוד – אם הקשר נחוץ, אז אין לנו בעיה. אם הקשר לא נחוץ, הוא לא יוכל לפגוש אותו.
איילת רזין בית-אור
אני היועצת המשפטית של איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית. זה לא רק נפגע עבירה, הרבה פעמים זה נפגע עבירה ומי מטעמו. אם נפגע עבירה הוא קטין, אני רוצה לקוות שהוא מלווה על-ידי המשפחה. אנחנו רואים את זה הרבה בליווי בבתי המשפט. הרבה פעמים יש התנגשות חזיתית בין מי שמלווה את הנפגע למי שמלווה את החשוד או הנאשם. גם מי שנמצא ותומך ומלווה את נפגע העבירה ראוי להגנה.
היו"ר אבי דיכטר
אבל הסעיף הזה אומר כי במהלך ההליך הפלילי זכאי נפגע העבירה. לא עוסקים פה במעטפת שלו.
איילת רזין בית-אור
אבל ההורה הוא מלווה את אותו קטין לבית המשפט.
היו"ר אבי דיכטר
אני מבין. אבל השאלה שלי לגבי "ככל הניתן", שברגע שאתה מסייג את זה, אז אם לא הייתה ברירה הוא יפגוש אותו. ואני שואל למה.
ליאנה מגד
בחוק האזרחי, הסעיף הזה מלכתחילה נכנס במקור כסעיף הצהרתי בכוונה המרכזית שלו. הרי אף אחד לא חולק על זה, שכאשר אדם זקוק להגנה מפני איום או מפני חשש ממשי וכו', זה מכוח תפקידי המשטרה לגבי כולנו, גם כנפגעי עבירה וגם לא כנפגעי עבירה. אנחנו זכאים באופן כללי להגנה על-ידי המשטרה במקומות שאנחנו זקוקים לזה. בכל זאת הסעיף הזה נכנס בחוק זכויות נפגעי עבירה כדי להסביר שבסטינג המשפטי, כשיש לנו אולם ויש לנו היכל בית משפט שנכנס אליו נפגע ונכנס אליו נאשם, אז ככלל זה נכון יהיה שלמשטרה יהיה תפקיד ביצירת חיץ בין הצדדים כשיש צורך. לא תמיד זה אפשרי. אתן דוגמה. עצם העובדה שמעיד בבית המשפט נפגע ומעיד גם הנאשם, יש ביניהם לפעמים מגע בלתי רצוי ולפעמים גם קשה. לדבר הזה יש הסדרים אחרים לגבי מתן עדות וכל מיני סמכויות של בית משפט. לכן הסעיף הזה הוא במקור סעיף הצהרתי. הוא נועד לומר: ככלל הנפגע זכאי להגנה. הרבה פעמים נפגעים מבקשים להיכנס דרך כניסה צדדית לאולם בית המשפט או להמתין באיזשהו חדר, הסעיף הזה נועד לזה. האמירה "ככל הניתן" היא אמירה שלפעמים נכנסת כדי להסביר שהרשות עושה את המקסימום האפשרי. בנסיבות נתונות יכול להיות שיהיה קושי לייצר חיץ כזה. עדיין הוא יהיה זכאי להגנה. זה כתוב כך בחוק האזרחי, ואין כוונה לגרוע מזה.
היו"ר אבי דיכטר
השתכנעתי. ממשיכים הלאה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אדוני, ברשותך, אנחנו חשבנו להוסיף כאן זכות להגנה בבסיס, מה שנקרא פה מדור.
היו"ר אבי דיכטר
באיזה סעיף אנחנו מדברים?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
פסקה 4, מדור שקט בביתו, בלא נוכחות החשוד, הנאשם או הנידון. אנחנו רוצות לדבר היום על הבסיס, כי באזרחות הרבה פעמים הנוגעים בדבר או הנוגעות בדבר גרות בבסיס. אז אני חושבת שצריכה להיות גם זכות להגנה בבסיס.
ליאנה מגד
בהיבט הזה אנחנו רוצים לעשות בהמשך בחינה של סל כלים, כי יש סל כלים שקיים גם ככה במערכת הצבאית כדי לאפשר את זה. לדוגמה, אם הפוגע והנפגע נמצאים באותו בסיס, יש אפשרויות להרחיק את הפוגע מהבסיס. לכן למעשה הפתרון לדברים האלה קיים כבר היום בפקודות הצבא, ואנחנו רוצים לעשות בחינה נוספת לראות אם אפשר להרחיב את סל הכלים הזה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
למה יש לך התנגדות שנוסיף את זה בסעיף אם זה קיים בפקודות הצבא?
היו"ר אבי דיכטר
מה הבקשה בדיוק, מרב? לא הבנתי. איך אתם רוצים שייכתב בסעיף 4?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
שההגנה תחול גם בבסיס.
היו"ר אבי דיכטר
ואז מה יהיה כתוב?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
מקום שירותו, נניח.
עידו בן יצחק
אם הוא משרת עמו.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אם הוא משרת עמו ולא רק מתגורר עמו.
רוית דנינו
אני אומר רק שכבר היום יש הסדרים בעניין הזה. קודם כל, ליועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר, היועל"מ, יש סמכות לשנות שיבוץ. מי שחשוד בביצוע עבירה – יש סל כלים משמעותי נגדו מבחינת הדחה, השעיה, העברה מתפקיד. בתוך הבסיס, כשמדובר בבסיס עם מגורים, ממילא יש הפרדה. כך שלמעשה כבר היום האפשרויות קיימות ומכסות. אנחנו רואים איזשהו קושי להיכנס בתוך חוק להסדרים של איך מתנהל בסיס צבאי. הרי אין לזה סוף. מרגע שיש לנו סעיף (1) שנותן את ההגנה המלאה, זה כולל בכל מקום, לא רק בבסיס, לא רק מחוץ לבסיס, זאת נראית לנו כפילות שאין לה מקום.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אתן אומרות שהדבר הזה נמצא בפקודות הצבא והוא מטופל וברור?
שרון זגגי פנחס
כן. יש כלים, כמו שאמרה רוית, לדוגמה להשעות, להרחיק מהבסיס, כל מיני כלים שהם כלים פיקודיים או משמעתיים שמאפשרים להרחיק. אני חושבת שדווקא בחוק האזרחי ההגנה למדור שקט בביתו הוא משהו שהוא פחות ברור מאליו, ולכן היה צריך למצוא מקום בחוק. ולעומת זאת ברור שבתוך הבסיס יש גם מחויבות של מפקדים לשמור על ביטחון של חיילים.
היו"ר אבי דיכטר
אוקיי. אנחנו ממשיכים.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
לא סומכות על "ברור", אבל אם אתן אומרות באופן מפורש שזה מטופל, אז אדרבה.
מאירה בסוק
אני חושבת שכל הפקודות הן פקודות והכול בסדר, אבל כשזה נכנס לחוק וכותבים "מקום שירותו", זה נותן איזשהו מעמד הרבה יותר חזק למקום שזה נמצא. זאת דעתי.
היו"ר אבי דיכטר
התייחסותכם.
שרון זגגי פנחס
להותיר את זה כך.
היו"ר אבי דיכטר
להותיר את זה כך. אוקיי, אנחנו ממשיכים.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
להגיד "למקום שירותו" זה לא נכנס לכם לסדרים בבסיס. מה שאמרתם מקובל עלי, שלא צריך להיכנס בחוק לפרטים של מה קורה בתוך הבסיס. אבל להוסיף את עצם הזכות להגנה במקום שירותו, אני לא חושבת שגם לכם צריכה להיות בעיה עם זה.
שרון זגגי פנחס
השאלה אם היא לא נכנסת כבר בסעיף (1) ממילא. כי ממילא נאמר בסעיף (1): זכאי נפגע עבירה להגנה ככל הניתן מפני החשוד הנאשם או שלוחיו. זאת אומרת, ממילא זה נכנס בתוך הסעיף הזה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
כמו שאת אומרת, יכול להיות שבגלל שבאזרחות זה לא מובן מאליו ולכן היה צריך להוסיף את העניין של המדור השקט וגומר, אבל ברגע שהסעיף הזה כבר קיים, אז הגיוני שיהיה צריך להוסיף לו. זאת אומרת, אלמלא היה נמצא הסעיף של המדור השקט הנדרש, אז לא הייתי מבקש אולי לשים "במקום שירותו". אבל ברגע שהוא נמצא, אני חושבת שלהוסיף "במקום שירותו" לא מאיים על כניסה למקום, ומצד שני כן מבהיר שזה מיישר את הקו לגמרי.
רוית דנינו
אף-על-פי שהחוק היום מתייחס למקרה הספציפי של אלימות במשפחה, אין התייחסות למקום עבודה או למקומות כאלה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אבל יש משפחות שגרות בבסיס.
שרון זגגי פנחס
למדור שקט. כי כשהבית הוא בבסיס, זה נחשב כבית, ואז זה ממילא מכוסה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אבל יש אנשים שהמדור שלהם הוא בבסיס מסיבות שירות. זאת אומרת, יש ציבור שגר בבסיס כי הוא משרת בבסיס. לא בגלל שהן גרות באותו בית בבסיס.
שרון זגגי פנחס
בוודאי. ההנחה שלנו היא שממילא זה נכנס גם למדור וזה נכנס גם לסעיף הכללי של ההגנה וזה נכנס גם לפקודות הצבא שבעצם קובעות את זה. יחד עם זאת, מבחינתנו ניתן לחשוב על איזושהי דרך להוסיף את זה. אנחנו לא נתנגד.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
מעולה. אז נסגור את זה סופית.
היו"ר אבי דיכטר
אנחנו סוגרים את זה עכשיו. אנחנו לא יכולים להמשיך.
רוית דנינו
השאלה היא לאיזה סעיף קטן זה יכול להיכנס.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
להוסיף את המילים "במקום שירותו". לא מקובל עליכם?
עידו בן יצחק
רק שאז יש לנו הסיפא של החלטת בית המשפט בהתאם להוראות חוק למניעת אלימות במשפחה, שהיא לא רלוונטית להקשר הזה. אז אולי אפשר להוסיף פסקה (5) להגנה במקום שירותו מפני החשוד, הנאשם או הנידון. אפשר גם להגיד "כפי שייקבע בפקודות הצבא", ואז זה מקשר אותנו למה שקראנו.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
מהמם. בסדר.
שרון זגגי פנחס
נזכיר שוב, שדיברנו מלכתחילה על הנושא של ביטחון המדינה, ואחד הסעיפים שבו זה אמור להיכנס זה כמובן סעיף כזה.
עידו בן יצחק
נכון.
היו"ר אבי דיכטר
אז אנחנו מוסיפים את זה בסעיף (5)?
עידו בן יצחק
כן.
היו"ר אבי דיכטר
אתה יכול בערך לנסח את זה?
עידו בן יצחק
אני יכול אפילו בדיוק. "להגנה מפני החשוד, הנאשם או הנידון, במקום שירותו, כפי שייקבע בפקודות הצבא".
היו"ר אבי דיכטר
מקובל עליכם?
רוית דנינו
בכפוף לפקודות הצבא. זה נכון לגבי כל הסעיפים.
עידו בן יצחק
נכון, זה נכון לכל הסעיפים. זאת אומרת, אם אנחנו עוברים לאזכור של ביטחון המדינה בסעיפים, זה צריך להיות אפילו ברישא. זאת אומרת: במהלך ההליך הפלילי זכאי נפגע העבירה, בכפוף לשיקולים של ביטחון המדינה – ואז כל הרשימה הזאת.
רוית דנינו
נכון.
היו"ר אבי דיכטר
בסדר גמור.
עידו בן יצחק
הגבלה על מסירת פרטים אישיים על נפגע העבירה 513ז. (א) בסעיף זה – "חומר חקירה" – כמשמעותו בסעיף 74 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982; "מסירה" – לרבות בדרך של העמדה לעיון או להעתקה; "פרטים אישיים", לגבי נפגע עבירה – מספרו האישי ברישומת הצבאית, כתובת מגוריו, מקום שירותו והיחידה בה הוא משרת, כתובת מקום עבודתו ומספרי הטלפון שלו ופרטים מזהים נוספים. (ב) הרשויות לא ימסרו לאדם, לרבות לנאשם ולסניגורו, כחלק מחומר החקירה או כחלק מכתב האישום, את הפרטים האישיים של נפגע עבירת מין או אלימות חמורה המנויה בחלק א' בתוספת השלישית א' שבשלה נפתחה חקירה או הוגש כתב אישום. (ג) על אף הוראות סעיף קטן (ב), רשאית כל אחת מן הרשויות, בכפוף להוראות כל דין החלות עליה, למסור את הפרטים האישיים של נפגע עבירת מין או אלימות חמורה המנויה בחלק א' בתוספת השלישית א', כולם או חלקם, אם מצאה כי המסירה נדרשת לצורך ההליכים הפליליים שעניינם העבירה שבשלה נפתחה חקירה או הוגש כתב האישום, לפי העניין, או לצורך הגנה וטיפול בנפגע העבירה, והתקיים אחד מאלה: (1) הפרטים האישיים של הנפגע הם חלק מתיאור העובדות בכתב האישום המהוות את העבירה; (2) המסירה היא בתוך רשות, בין רשות לרשות או מהרשויות לבית הדין. (ד) הוראות סעיף קטן (ב) לא יחולו אם נתן נפגע העבירה את הסכמתו למסירה. (ה) תובע רשאי שלא למסור לנאשם ולסניגורו, כחלק מחומר החקירה או כחלק מכתב האישום, את הפרטים האישיים של נפגע העבירה שאינה מנויה בחלק א' לתוספת השלישית א', אם קיים לדעתו חשש לפגיעה בשלומו של נפגע העבירה.
היו"ר אבי דיכטר
כשמדובר בסעיף (ד), אלא אם נתן נפגע העבירה את הסכמתו למסירה. האם ההסכמה יכולה להיות בכל דרך שהיא? בעל-פה, בכתב?
עידו בן יצחק
אין כאן הוראות בעניין הזה.
ענת ברקו (הליכוד)
צריך להיות בכתב.
ליאנה מגד
זה לקוח מהחוק האזרחי. אנחנו לא מכירים בעיות עם הנוסח הזה, וגם לא טענות של נפגעי עבירה לגבי ההקשר הזה, כך שהייתי מצמידה את זה לנוסח הקיים.
היו"ר אבי דיכטר
הנוסח האזרחי הוא אותו דבר?
ליאנה מגד
אותו דבר. אני לא מכירה מורכבות בהקשר הזה, ולכן אני מציעה לשמור על אותו נוסח.
היו"ר אבי דיכטר
אוקיי.
אילת אורנשטיין
יש שוני מסוים מהנוסח המקורי בהגדרת פרטים אישיים.
עידו בן יצחק
כן. בסוף.

(ו) בית הדין הצבאי רשאי, לבקשת נאשם או סניגורו, להורות על גילוי פרטים אישיים של נפגע העבירה, כולם או חלקם, שלא נמסרו להם לפי הוראות סעיפים קטנים (ב) או (ה), אם מצא כי מסירת הפרטים נדרשת לצורך ניהול הגנת הנאשם. (ז) הורה בית הדין הצבאי על גילוי פרטים אישיים של נפגע העבירה כאמור בסעיף קטן (ו), רשאי הוא לקבוע תנאים או סייגים לגילוי הפרטים, שתכליתם להגן על פרטיותו של הנפגע. (ח) על בקשה בפני בית הדין הצבאי לפי סעיף קטן (ו) יחולו הוראות סעיפים 74(ג) עד (ו) לחוק סדר הדין הפלילי. (ט) הוראות סעיף זה אינן באות לגרוע מכל דין אחר הקובע איסור או הגבלות על מסירת מידע, או חיסיון.

בכל הסעיף הארוך הזה, ההבדל היחיד מהדין האזרחי הוא כפי שציינה נציגת המשטרה, שפרטי נפגעי עבירה כוללים גם את מספרו האישי, מקום שירותו והיחידה בה הוא משרת. כלומר, כפרטים שיש מגבלה על מסירתם.
אילת אורנשטיין
הכתוב "פרטים מזהים נוספים" לא מופיע בנוסח המקורי. השאלה למה זה מכוון.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
זה מה שאמרת עכשיו.
עידו בן יצחק
אבל זה צריך להיות כאן.
רוית דנינו
אני חושבת שהכוונה לפרטים כמו דרגה, מאפיינים של התפקיד שיכולים לחשוף את הזהות ודברים כאלה.
היו"ר אבי דיכטר
אז אולי פרטים מזהים נוספים הקשורים לשירותו הצבאי.
רוית דנינו
אנחנו פה בעצם הרחבנו את ההגדרה כדי לתת מעטפת הגנה יותר משמעותית, בגלל המאפיינים של המערכת.
היו"ר אבי דיכטר
אבל אתם מתכוונים רק לפרטים נוספים הקשורים בשירותו הצבאי, אתם לא מתכוונים לפרטים נוספים הקשורים בדברים אזרחיים.
רוית דנינו
כן.
היו"ר אבי דיכטר
אז כדאי להדגיש את זה.
רוית דנינו
אז נוסיף: הקשורים בשירותו הצבאי. כמובן צריכים לזכור שיכול להיות נפגע עבירה שהוא גם אזרח. לא בהכרח כל נפגעי העבירה משרתים בצבא.

בקשר לסעיף הזה יש שתי נקודות נוספות שאנחנו נרצה לדבר עליהן. קודם כל, שיקולי ביטחון המדינה יכולים לחלוש גם על הסעיף הזה.
עידו בן יצחק
אנחנו פה מגבילים מסירת מידע. מלכתחילה אנחנו מצמצמים את המידע שניתן, זה מה שעושה הסעיף.
רוית דנינו
אוקיי, בסדר, אז זה ייכנס ממילא.
היו"ר אבי דיכטר
תכליתו היא הגבלה.
רוית דנינו
כן. לגבי סעיף (ח), אנחנו בעצם מחילים את סעיף 74 לחוק סדר הדין הפלילי. הסעיף הזה ממומש כיום לחלוטין במערכת הצבאית, אבל ההחלה שלו היא לא פורמלית מבחינת מערכת חוקים נורמטיבית. אנחנו מקדמים, כבר פרסמנו תזכיר שמחיל את הסעיף הזה בצורה מלאה. בגלל שהוא עדיין לא עבר, אנחנו נבקש להוסיף בסוף הסעיף "בשינויים המחויבים". מכיוון שהסעיף האזרחי מדבר על בית משפט אזרחי, ואנחנו בתוך בתי הדין הצבאיים.
ליאנה מגד
מה המשמעות של התזכיר?
רוית דנינו
הוא מעגן בחקיקה את העובדה שנוהגים בצבא באותה דרך שבה נוהגים באזרחות.
ליאנה מגד
אז לא תהיה משמעות לסעיף הזה לפני התזכיר?
רוית דנינו
יש לו משמעות. כבר היום פועלים לפיו. אבל זה לא מנוסח כך בתוך חוק השיפוט הצבאי. אנחנו בעצם מעגנים עלי חוק את ההסדר.
שרון זגגי פנחס
אנחנו מאפשרים להחיל את זה לפני שייכנס התזכיר.
ליאנה מגד
מאה אחוז. אז כשיעבור התזכיר אנחנו נעה תיקון עקיף. תלוי מה יעבור קודם.
רוית דנינו
כן. זה יעבור קודם, מה השאלה. אנחנו פה.
ליאנה מגד
אבל זה דחיית תחולה ל-2021. יכול להיות שהתזכיר יעבור לפני.
רוית דנינו
חלק מהדברים יחולו כבר עכשיו.
משה בן יקר
התיקון הזה קצת מאיין את סעיף 74, חובת חשיפת חומר חקירה בפני סניגור.
רוית דנינו
אדוני מדבר על התיקון הזה?
משה בן יקר
על התוספת שאתם מתכוונים להוסיף.
רוית דנינו
התוספת הזאת באה להגיד שחומר חקירה לא נמסר בבית משפט אזרחי אלא בבית הדין הצבאי. מכיוון שאנחנו בתוך תיקון שנמצא בתוך בתי הדין הצבאיים.
משה בן יקר
אז כדאי שהתיקון יתבצע כבר עכשיו.
רוית דנינו
לכן אנחנו מקדמים תזכיר חוק בעניין הזה. הוא כבר פורסם להערות הציבור.
משה בן יקר
חייבים לתת איזשהו לוח זמנים. כי מצב כזה יוצר מצב שסניגור ייתקל בבעיות בחשיפת חומר חקירה לפי סעיף 74.
רוית דנינו
אין בעיות כאלה, מכיוון שהמערכת פועלת כבר היום כך, לאורך שנים.
משה בן יקר
ברגע שרושמים, נוצרות בעיות כאלה. כי יש המון המון בעיות. סניגור עומד גם ככה בפני בעיה מאוד רצינית בחשיפת חומר חקירה.
רוית דנינו
אבל מה שאדוני מציע זה להשמיט את האזכור של הסעיף.
משה בן יקר
לא להשמיט, להשאיר כפי שהוא.
רוית דנינו
אין אפשרות להשאיר.
משה בן יקר
להשאיר, והתיקון יתבצע.
רוית דנינו
אין אפשרות להשאיר כפי שהוא, מכיוון שהסעיף מדבר על בתי משפט שהם מכוח חוק בתי המשפט, ואצלנו מדובר על בתי דין צבאיים מכוח חוק השיפוט הצבאי.
משה בן יקר
גם ככה בתי דין צבאיים הולכים לפי סעיף 74, בפועל.
עידו בן יצחק
נכון. זה מה שהיא אומרת.
היו"ר אבי דיכטר
אתה אומר לתחום את זה בתאריך גג?
משה בן יקר
כן. כי ייווצר מצב שסניגור שיצטרך חומר חקירה יתקשה לקבל את החומר.
שרון זגגי פנחס
הוא יקבל אותו כמו שהוא מקבל אותו היום.
משה בן יקר
זה בעלמא. בעל-פה אפשר להגיד דברים.
שרון זגגי פנחס
זה לא בעלמא, זה בפועל.
רוית דנינו
אם תוכל להצביע על מקרה שבו סניגור לא קיבל במערכת בתי הדין הצבאיים חומר חקירה, אנחנו נשמח לשמוע על זה. אתה מעלה חשש שהוא חשש בעלמא, מכיוון שהדברים האלה לא קורים בפועל.
משה בן יקר
הוא לא קיבל כי עד עכשיו זה לא היה. עכשיו את רוצה להכניס את זה לחוק. הערה שאולי שופט או שופטת יכולה לחשוב אחרת ולחשוב שאולי, צריך פה - - -
רוית דנינו
אבל יש פסיקה, יש דין, יש הלכות. זה לא עובד ככה.
משה בן יקר
אי אפשר גם לפגוע בזכויות הנאשם. עם כל הכבוד. כמובן, יש הרבה תלונות שווא.
רוית דנינו
אין הרבה תלונות שווא.
משה בן יקר
יש גם תלונות שווא.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אין הרבה תלונות שווא. כל המחקרים מראים על מיעוט דרמטי של תלונות שווא. אנחנו מאוד בעד זכויות נאשמים.
משה בן יקר
גם באלימות במשפחה, הרבה פעמים על מנת לקבל נקודות בעניינים אזרחיים אז אנשים מגישים.
היו"ר אבי דיכטר
בן יקר, אומרים פה גם אנשי הצבא שהבעיה שאתה מעלה היא בעיה בעלמא, ואתה אומר שהיא לא בעלמא.
משה בן יקר
אני אומר שהיא לא בעלמא, כי זו איזושהי הערה בחוק שיכולה ליצור איזשהו מצב שהם לא פועלים לפי סעיף 74, ולכן יש פה איזשהו ברקס בנוגע לקבלת חומר חקירה.
רוית דנינו
ההפניה היא לסעיף שמאפשר לנאשם לעמוד על זכותו לראות את חומר החקירה, מאפשר לו לערער על החלטה של בית הדין לא להראות חומר חקירה, והוא בעצם מעניק את הזכויות לנאשם ולא פוגע בהם.
משה בן יקר
אבל התוספת שאת מוסיפה זה יכול לפגוע.
היו"ר אבי דיכטר
מה התוספת?
רוית דנינו
אם לא נוסיף אותה אז לא תהיה שום משמעות להנחיה הזאת.
עידו בן יצחק
היא רוצה להוסיף "בשינויים המחויבים".
רוית דנינו
כמו שכל החוק הזה מועתק מהמערכת האזרחית בשינויים המחויבים.
עידו בן יצחק
שינויים מחויבים זה לא שינויים שהם ממציאים. זה שינויים שמתחייבים מההבדלים בין החוקים. זאת אומרת שאם כתוב שם בית משפט, אז פה בית הדין.
רוית דנינו
לא מדובר בתובע מכוח הסמכת היועץ המשפטי לממשלה, אלא בתובע צבאי.
משה בן יקר
אם זאת המטרה וזה טכני לחלוטין, אז אין בעיה.
עידו בן יצחק
המונח שינויים מחויבים הוא תמיד טכני.
היו"ר אבי דיכטר
אנחנו ממשיכים. בבקשה, עידו.
עידו בן יצחק
זכות לקבלת מידע על ההליך הפלילי 13ח. (א) נפגע עבירה זכאי לקבל מידע על זכויותיו כנפגע עבירה, ועל הדרך שבה מתנהל הליך פלילי, כפי שייקבע בתקנות.

זאת אומרת, כל המשפט הזה צריך להיות כפי שייקבע בתקנות, ולא חלקו כך וחלקו כך.
היו"ר אבי דיכטר
במקום "שייקבע בפקודות הצבא"?
עידו בן יצחק
כן.
מאירה בסוק
למה צריך לעשות תקנות?
עידו בן יצחק
כך זה בסעיף האזרחי.
מיכל רוזין (מרצ)
יש גם פה "דרכי קבלת המידע ותוכנו ייקבעו בתקנות".
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
זה מה שעידו אמר. אנחנו מוחקים את "פקודות הצבא", זה ייקבע רק בתקנות, כמו באזרחי.
היו"ר אבי דיכטר
אני מזכיר לכם שכוונת החוק הזה הייתה להקביל ככל שניתן לדין האזרחי. אז אם פה ההקבלה מתבצעת, אז מה לנו כי נלין?
ליאנה מגד
חברת הכנסת רוזין, התקנות בעצם יקבעו את מה שקובעות התקנות האזרחיות, באמצעות מערכת מנע או בדרך אחרת שיבחר הצבא, ולכן נדרש שזה יהיה בתקנות, כדי שזה גם יהיה בתיאום עם הגופים האחרים וכו'.
עידו בן יצחק
(ב) נפגע עבירה זכאי לקבל מידע על השלב שבו מצוי ההליך הפלילי בקשר לעבירה שממנה נפגע; ואולם לא ייכלל במידע לפי סעיף קטן זה, מידע שמסירתו אסורה לפי כל דין או שיש במסירתו, לפי שיקול דעתו של האחראי על החקירה או התביעה, כדי לפגוע בחקירה או בפרטיותו או בשלומו של אדם; דרכי קבלת המידע ותוכנו ייקבעו בתקנות.

אגב, זה למשל סעיף שבו הייתי מכניס סייג של ביטחון המדינה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
נכון.
היו"ר אבי דיכטר
זה מקובל עליכם?
שרון זגגי פנחס
כן. אבל לא רק על (ב), גם על (ג).
עידו בן יצחק
נכון. זה בעצם בתוספות יותר.

(ג) נוסף על הוראות סעיף קטן (ב) – (1) נפגע עבירה שביקש זאת זכאי להיות מיודע בשלבים בהליך הפלילי בקשר לעבירה שממנה נפגע, כמפורט בתוספת הרביעית; (2) נפגע עבירת מין או אלימות חמורה שביקש זאת, זכאי להיות מיודע בדבר פרטים נוספים בהליך הפלילי בקשר לעבירה שממנה נפגע, לרבות לעניין זכותו לפי סעיפים 513יז ו-513יח כמפורט בתוספת החמישית.

גם סעיף קטן (ג), אם כוללים את ביטחון המדינה בסעיפים, הוא צריך להיות בסעיף הזה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אז איך אתה מציע להוסיף את זה כך שזה יחול על שניהם?
עידו בן יצחק
את הנוסח נמצא בסוף, אבל העיקרון הוא ששיקולים של ביטחון המדינה הם רלוונטיים ל-(ב) ול-(ג).
היו"ר אבי דיכטר
זאת אומרת, נוסף על הוראות סעיף (ב), ובכפוף לשיקולים של ביטחון המדינה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
גם ב-(ב) וגם ב-(ג).
היו"ר אבי דיכטר
שרון ורוית, לכן לא הייתה הערה לגבי התוספת של ביטחון המדינה?
שרון זגגי פנחס
לא.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אתן חושבות שזה נדרש שם.
שרון זגגי פנחס
כן, בוודאי.
עידו בן יצחק
זכות עיון בכתב אישום 513ט. נפגע עבירה זכאי, לבקשתו או לבקשת בא כוחו, לעיין בכתב האישום נגד הנאשם ולקבל העתק ממנו, אלא אם כן התקיים אחד מאלה: (1) עיון כאמור בכתב האישום אסור על פי דין; (2) פרקליט צבאי סבר כי מטעמים מיוחדים שיירשמו אין להרשות את העיון או את קבלת ההעתק כאמור.

גם כאן, סייג נוסף יכול להיות שיקולים של ביטחון המדינה. רק נגיד שהבדל אחד בין הסעיף הזה לבין הסעיף באזרחי – בסעיף באזרחי יש גם זכות טיעון בהסדר לסגירת תיק, אלא שבחוק השיפוט הצבאי אין פרוצדורה כזאת של הסדר לסגירת תיק, ולכן גם לא ניתנת זכות טיעון בו.

זכות לקבל מידע על מאסר או משמורת אחרת – 513י. נפגע עבירת מין או אלימות שביקש זאת זכאי לכך שהגופים המפורטים בתוספת השישית יידעו אותו על מהלך מאסרו של הנידון או על מהלך שהייתו של הנאשם או הנידון במשמורת חוקית אחרת בעקבות העבירה, לרבות לעניין זכותו לפי סעיפים 513יט ו-513כא כמפורט באותה תוספת.

גם כאן, אין הבדל לדין האזרחי. אבל זה גם סעיף שיכולה להיות בו סוגיה של ביטחון המדינה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
העניין של מהלך מאסרו של האסיר, זה לא כולל שחרורו, נכון?
שרון זגגי פנחס
זה כולל.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אם זה כולל, אז האם יש מצב שישוחרר הנאשם או הנידון, ושיקולי ביטחון המדינה ימנעו מנפגע או נפגעת העבירה לדעת את זה? זה נראה לי harsh מאוד. זה נראה לי מאוד מאוד בעייתי.
ליאנה מגד
מה בעצם הסיטואציה שלא יימסר מידע בעניין ביטחון המדינה לגבי יציאה לחופשה או מאסר?
שרון זגגי פנחס
מה שאני יכולה להעלות על הדעת זה לדוגמה אם יש נפגע מסוים, לאו דווקא בעבירות מין, שהיציאה שלו לחופשה יכולה לסכן אותו מטעמים שהוא משרת ביחידה מסווגת או מההיבטים האלה. סיטואציות מהסוג הזה.
מיכל רוזין (מרצ)
ההגנה היא על הנאשם או על הנפגע?
שרון זגגי פנחס
קודם כל, בוודאי שההגנה היא על הנפגע. אבל יש מקרים שבהם יש נאשמים. זה לא חייב להיות רק בעבירות מין. אבל יכול להיות לדוגמה מישהו שמעורב באיזושהי עבירה, לדוגמה בעבירה שהיא מבצעית.
איילת רזין בית-אור
כאן זה רק מין או אלימות.
ליאנה מגד
אבל בסעיף הזה המידע הוא קונקרטי האם הוא יצא או לא יצא. אין מידע נוסף שמקבל הנפגע בהקשר הזה. הוא לא מקבל פרטים לאן הוא יצא. הוא יודע שהוא יצא לחופשה או שהוא יצא לשחרור בתנאים מגבילים. אין פה פרטים נוספים בסעיף הזה.
רונית פלץ
אם יש שחרור בתנאים מגבילים בצבא, כמו באזרחות, באזרחות מערכת מנ"ע מדווחת.
איילת רזין בית-אור
השאלה באיזה נסיבות שחרור ממעצר או חופשה עצם העברת המידע לנפגע יפגע בביטחון המדינה.
שרון זגגי פנחס
אני מבינה את מה שאתם אומרים, אבל יכולה להיות סיטואציה לדוגמה של עבירה שהיא כן תיכנס לזה, לאו דווקא עבירת מין.
מיכל רוזין (מרצ)
אבל כתוב מין או אלימות.
שרון זגגי פנחס
בסדר גמור. אבל יכולה להיות לדוגמה עבירה של אלימות או אלימות חמורה, עבירות שהן יותר חמורות מזה, עבירות שנמנות בתוספת, וחייל יכול להיות בסיכון מאיזשהו גורם שהוא היה מעורב בעבירה בו אם ייוודע שהוא משתחרר או שהוא יוצא בתנאים מגבילים.
רוית דנינו
אני רק אזכיר שבמערכת הצבאית מועמדים לדין רק חיילים שמבצעים עבירות בנסיבות שהן מבצעיות, בעת לחימה. ברגע שמדובר במעשה שעובר את הרף הפלילי, גם הם עומדים לדין. במצב הזה התמונה משתנה ויכולים להיות שיקולים של ביטחון המדינה.
מיכל רוזין (מרצ)
אז צריך לעשות פה כלל וסייג.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
זה לעשות קצת שימוש מגונה במילים "ביטחון המדינה" בהקשר הזה.
איילת רזין בית-אור
זה לא שונה משוטרים, שגם מבצעים עבירות באוכלוסיות מסוימות לפעמים ומשחררים אותם, ועקרונית נפגעי העבירה אמורים לדעת מהדבר הזה.
מאירה בסוק
לפעמים הסעיף ביטחון המדינה הופך להיות סעיף סל כזה שזה בעייתי. אי אפשר כל הזמן להשתמש בזה.
מיכל רוזין (מרצ)
ההשוואה לשוטרים שיושבים בכלא, מה אתם עושים במקרה הזה ששוטר יושב בכלא והוא יוצא לחופשה, ואתם צריכים להגיד לנפגע העבירה, שהוא חבר מפשע מאורגן, שהאיש יוצא? הרי יש סכנה לביטחונו.
רונית פלץ
יש ביטול קבלת מידע על-ידי מוסמך במנ"ע. קצין משטרה יכול להחליט שמידע לא יימסר.
מיכל רוזין (מרצ)
הנה, בבקשה, זה הסייג.
איילת רזין בית-אור
אבל זה לא ביטחון המדינה. זה הביטחון האישי.
מיכל רוזין (מרצ)
בואו נעשה סייג כזה. צריך סייג, אני מבינה את הצורך בסייג, כדי להגן גם על הכלוא. צריך להגן עליו, אבל צריך לעשות את זה כסייג הגיוני.
איילת רזין בית-אור
וגם הטעם הוא לא ביטחון המדינה אלא ביטחונו האישי.
היו"ר אבי דיכטר
אני רוצה להבין, לאור ההערות שנשמעו כאן, מה התיקון המוצע.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אנחנו בודקות את זה. חברות מהמשטרה, אתן יודעות להגיד איפה נמצא הסייג הזה?
עדי זגורי
להבנתי הסעיף הזה מתייחס לסעיף 8(ב) שהוא מקביל.
עידו בן יצחק
לא, סעיף 10.
עדי זגורי
אבל כל מה שקשור למסירת מידע ולתוספת שמתייחסת למידע שמעבירים לנפגע העבירה במהלך ההליך הפלילי, יש אפשרות בסעיף (ב) בסוף החלק השני למנוע העברה של מידע. אם המידע אסור במסירה על-פי כל דין, או לפי שיקול דעת.
ליאנה מגד
אבל זה כתוב בסעיף הקיים ב-513ב(ב). זה כבר מופיע.
רוית דנינו
בעצם מה שאומרת המשטרה זה שהסעיף הכללי, שבאזרחות הוא סעיף 8 ואצלנו הוא סעיף 513ח, מדבר על הזכות לקבלת מידע ההליך הפלילי, ומכיוון שבתוכו יש סייג, אפשר יהיה להחיל אותו גם במקרה הספציפי הזה.
היו"ר אבי דיכטר
אז מה הסייג שאתם ממליצים להכניס?
עידו בן יצחק
כבר הוספנו ב-513ח(ב) סייג של ביטחון המדינה, והוא מכסה אותנו גם לגבי הסעיף הזה. 513ח(ב) עוסק במסירת מידע לגבי כל השלבים בהליך הפלילי.
היו"ר אבי דיכטר
וזה מכסה את הזכות לקבל מידע?
עידו בן יצחק
כן. המאסר הוא חלק מההליך.
היו"ר אבי דיכטר
זה מקובל עליכם?
שרון זגגי פנחס
כן.
עידו בן יצחק
זכות לקבל מידע על שירותי סיוע – 513יא. נפגע עבירה זכאי לקבל מידע על שירותי סיוע הניתנים לנפגעי עבירה בין שהם ניתנים על ידי המדינה ובין שהם ניתנים על ידי גופים לא ממשלתיים, כפי שייקבע בפקודות הצבא.

כאן ההבדל היחיד הוא שהתביעה הזאת היא בפקודות הצבא ולא בתקנות.

ניהול הליכים בזמן סביר – 513יב. ההליכים הנוגעים לעבירת מין או אלימות יקוימו בתוך זמן סביר, כדי למנוע עינוי דין.

כאן, כמובן, אין הבדל בין זה לבין הדין האזרחי.
מיכל רוזין (מרצ)
חוק שעובר עכשיו בוועדת חוקה, של אמסלם, הצעת חוק שמדברת על תיחום זמן חקירות וכדומה, שזה עומד להיכנס, זה יהיה חלק מזה?
רונית פלץ
לא.
שרון זגגי פנחס
גם ממילא קצובי הזמן והחקירות בצבא הם הרבה יותר קצרות. יש גם תחולה של חוק שיפוט צבאי.
מיכל רוזין (מרצ)
יש הרבה דברים שאפשר לאמץ, את צודקת. אני רק שואלת על איחוד חוקים.
עידו בן יצחק
אני לא יודעת אם ההצעה שלהם חלה על החש"צ.
רונית פלץ
לא.
עידו בן יצחק
היא לא נוגעת.

חקירה של גוף חוקר בדבר עבר מיני – 513יג. (א) במהלך חקירת תלונה בגוף החוקר בדבר עבירת מין או אלימות לא ייחקר נפגע העבירה על עברו המיני, למעט חקירה הנדרשת בנסיבות העניין בדבר קשר מיני קודם עם החשוד, אלא אם כן קבע הקצין הממונה מטעמים שיירשמו, כי חקירה זו חיונית כדי להגיע לחקר האמת. (ב) חקירה על עברו המיני של נפגע עבירת מין או אלימות לפי הוראות סעיף קטן (א) תיעשה תוך שמירה קפדנית על כבודו ופרטיותו של הנפגע.

גם הסעיף הזה זהה לסעיף האזרחי.

זכות לנוכחות מלווה בחקירה – 513יד. נפגע עבירת מין או אלימות זכאי שאדם המלווה אותו, לפי בחירתו, יהיה נוכח בעת חקירתו בגוף החוקר, אלא אם כן סבר הקצין הממונה, כי יש בכך כדי לפגוע בחקירה.

גם כאן יכול להיות עניין של שיקול המדינה. יכול להיות שהגורם המלווה לא מוסמך להיחשף למידע שעולה בחקירה, ולכן פה כן הייתי מכניס את ביטחון המדינה.
מיכל רוזין (מרצ)
יש בזה היגיון.
איילת רזין בית-אור
השאלה היא אם אי אפשר לסייג את זה, למצוא גורם, אולי אפילו מתוך היחידה או מתוך התפקיד, שהוא לא יהיה שם לבד בתוך הסיטואציה הזאת. זאת אומרת, שלא תהיה חובה לאשר כל מלווה, אבל שכן תמיד יהיה ליווי. לאפשר ליווי.
מיכל רוזין (מרצ)
למשל במרכז מהות.
איילת רזין בית-אור
יש הגבלה. הוספנו שיקולים של ביטחון המדינה.
רוית דנינו
אין הגבלה על עצם הזכות להביא מלווה. יכול להיות שמשיקול של ביטחון לא יאפשרו מלווה כזה או אחר.
איילת רזין בית-אור
אני לא בטוחה שזה ברור מנוסח הסעיף.
רוית דנינו
אני שוב מזכירה שאנחנו מדמיינים פה בדיון שמדובר במקרה של חייל שעבר עבירה עם חיילת והיא מתוך היחידה והיא משרתת בצה"ל. אנחנו מדברים הרבה פעמים על אוכלוסיות אחרות לגמרי.
איילת רזין בית-אור
אני יודעת.
היו"ר אבי דיכטר
יכול להיות שמה שיפתור את הבעיה, שזהות המלווה תהיה כפופה לשיקולים של ביטחון המדינה.
איילת רזין בית-אור
נכון.
עידו בן יצחק
זכות נפגע עבירת מין לבחור את מין החוקר – 513טו. (א) נפגע עבירת מין זכאי לבחור את מין החוקר, והוא ייחקר כאמור בהתאם לבקשתו, אלא אם כן התקיים אחד מאלה: (1) הקצין הממונה סבר כי מטעמים מיוחדים שיירשמו, לא ניתן להיענות לבקשה; (2) החוקר האחראי על חקירת העבירה סבר, כי מטעמים מיוחדים שיירשמו, יש בכך כדי לפגוע בחקירה, ובשל דחיפות העניין לא ניתן לקבל את עמדתו של הקצין הממונה. (ב) לא נענתה בקשתו של נפגע העבירה מאחד הטעמים המנויים בסעיף קטן (א)(1) או (א)(2), ייחקר הנפגע בנוכחות נציג הגוף החוקר בן המין שביקש הנפגע כי יחקור אותו, אם נכח באותה עת במקום החקירה, ונפגע העבירה מעוניין בכך. (ג) בתחילת החקירה, יידע החוקר את נפגע העבירה בדבר זכותו כאמור בסעיף קטן (א). (ד) לעניין זה, "עבירת מין" – עבירה בחוק העונשין המנויה בפרט 2 או 5 לתוספת השלישית, ועבירה לפי סעיף 5 לחוק למניעת הטרדה מינית, התשנ"ח-1998.

כאן הסעיף זהה לחוק האזרחי. מאחר שהוספנו בתוספת עוד עבירה בחוק להטרדה מינית, האם לא נכון אולי להוסיף אותה גם פה? עבירה של הפצת סרטונים.
שרון זגגי פנחס
זה לא סעיף 5?
עידו בן יצחק
נכון. 5 זה כל העבירות.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אבל אולי נוסיף מתורגמן. חוקר ומתורגמן.
עידו בן יצחק
יש בעקרונות. באחד הסעיפים הראשונים שקראנו דיברנו על נושא של שפתו.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אבל שאפשר יהיה לבחור את מינו של המתורגמן.
איילת רזין בית-אור
הרציונל של הזכות לבחור את מין החוקר הוא בוודאי רלוונטי כשיש מתורגמן. גם אם יש חוקרת אבל נפגעת צריכה למסור את עדותה בפני מתורגמן, אז כל הרציונל של הסעיף משתבש.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
מה עמדתכם בעניין הזה? לצבא בטח יש זמן להיערך. משום שבאזרחות אנחנו נוסיף את זה בלאו הכי ממש או-טו-טו.
רוית דנינו
אז אנחנו נציע בעניין הזה לחכות לתיקון האזרחי שממילא יועתק גם אלינו.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
לא חראם? כי לכם בלאו הכי כבר יש פה נתון זמן להיערך. זאת אומרת, החוק מאפשר לכם עד 2021.
איילת רזין בית-אור
ואז נוכל להגיד, הצבא כבר הרים את הכפפה, אנחנו חייבים לצמצם פערים באזרחי.
שרון זגגי פנחס
אנחנו אומרים את זה על הרבה דברים בחוק הזה. אנחנו נעדיף שזה יהיה באמצעות התיקון האזרחי.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
חבל.
שרון זגגי פנחס
העיקרון ברור וחשוב, אבל צריך גם שניערך לזה, שהיא לא תהיה אות מתה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אגיד לפרוטוקול, שכמו שציינה אילת בצדק, ברגע שיש זכות לבחור את מינה או מינו של החוקר או החוקרת, ובאמצע יש מתורגמן שאת לא יכולה לבחור את מינו, אז הפכת את הסעיף לאות מתה.
שרון זגגי פנחס
בוודאי. העיקרון הזה ברור.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אני לא יודעת אם אני מעדיפה אותו אות מתה מכאן או מכאן. לפחות שתהיה השתדלות.
איילת רזין בית-אור
ברמה הדקלרטיבית הצבא מקבל על עצמו לנסות. יש בזה אמירה משמעותית.
שרון זגגי פנחס
זה נכון, אבל ההתחייבות הזאת יכולה להיות גם כרגע בלי להכניס אותה לחוק, כי צריך לראות איך נערכים לזה.
היו"ר אבי דיכטר
אנחנו ממשיכים. בבקשה, עידו.
עידו בן יצחק
זכות לנוכחות בדיון הנערך בדלתיים סגורות – 513טז. (א) בכפוף להוראות סעיף 373א, נפגע עבירה זכאי להיות נוכח בדיון בבית הדין בעניין העבירה שממנה נפגע, הנערך בדלתיים סגורות לפי סעיף 324, וכן זכאי הוא שאדם המלווה אותו, לפי בחירתו, יהיה נוכח עמו בדיון כאמור. (ב) על אף הוראות סעיף קטן (א) רשאי בית הדין הצבאי, מטעמים של ביטחון המדינה, או מטעמים מיוחדים אחרים שיירשמו, שלא לאפשר את נוכחותו של נפגע העבירה או של האדם המלווה אותו בדיון בבית הדין הצבאי.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אז אולי נדבר על האדם המלווה אותו או זהותו. פשוט נוסיף את אותו דבר, של או זהותו של האדם המלווה אותו.
שרון זגגי פנחס
מקובל.
עידו בן יצחק
בסדר גמור.

זכות להביע עמדה לעניין ביטול כתב אישום – 513יז. נפגע עבירת מין או אלימות חמורה, שקיבל הודעה לפי סעיף 513ח(ג)(2) על כוונה לבטל את כתב האישום נגד הנאשם לפי סעיף 308, זכאי שתינתן לו הזדמנות להביע את עמדתו בעניין בכתב לפני מי שהוסמך להחליט בבקשה לפי סעיף 308, לפני קבלת ההחלטה, במועד ובדרך שייקבעו בפקודות הצבא.

פה זה הליך מקביל לעיכוב הליכים, מה שיש בדין האזרחי. בדין הצבאי אין עיכוב הליכים, יש ביטול כתב אישום. לכן זה סעיף שונה.
שרון זגגי פנחס
גם פה יש לנו מחשבות אם לא נכון להכליל גם את השיקול של ביטחון המדינה מבחינת היכולת של אדם להביע את עמדתו.
איילת רזין בית-אור
הוא לא מקבל את חומר החקירה, אז למה שהוא לא יביע את עמדתו?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
הוא יביע את עמדתו. בלאו הכי בתוך השיקולים של הצבא מה לעשות אחר כך, את לא צריכה לתת לצבא את הזכות לשקול לפי ביטחון המדינה.
היו"ר אבי דיכטר
אני לא רואה שום סיבה.
רוית דנינו
זה פשוט עניין הסיטואציה של קושי במפגש. אבל מכיוון שמדובר בהעברת עמדה בכתב, אז זה בסדר.
עידו בן יצחק
זכות להביע עמדה לעניין הסדר טיעון – 514יח. (א) נפגע עבירת מין או אלימות חמורה, שקיבל הודעה לפי סעיף 513ח(ג)(2) על האפשרות שהתביעה תגיע להסדר טיעון עם הנאשם או על פרטיו של הסדר טיעון המתגבש עם הנאשם – זכאי שתינתן לו הזדמנות להביע את עמדתו בעניין, בעל-פה או בכתב, לפני הפרקליט הצבאי, לפני קבלת החלטה בעניין. (ב) זכויותיו של נפגע עבירת מין או אלימות חמורה לקבל הודעה על פרטיו של הסדר טיעון המתגבש עם הנאשם ולהביע עמדה בעניין זה כאמור בסעיף קטן (א), לא יחולו לגבי העבירות המפורטות להלן, אלא אם כן ביקש נפגע העבירה להביע את עמדתו לעניין פרטיו של הסדר הטיעון: (1) עבירה לפי סעיף 192 לחוק העונשין, אם נפגע העבירה הוא בן משפחתו של הנאשם; בפסקה זו, "בן משפחתו" – כהגדרתו בחלק ב' לתוספת שלישית א'; עבירה לפי סעיף 382(ב) או (ג) לחוק העונשין. (ג) נפגע עבירת מין או אלימות חמורה המפורטת בתוספת השלישית ב', שקיבל הודעה לפי סעיף 513ח(ג)(2), על פרטיו של הסדר טיעון שהתגבש עם הנאשם, זכאי להביע את עמדתו לעניין הסדר הטיעון, לפני הפרקליט הצבאי, בעל-פה או בכתב, על-פי בחירתו, טרם קבלת ההחלטה על הסדר הטיעון. (ד) בדיון לגבי כתב אישום בעבירת מין או אלימות חמורה, שבו מציג התובע לפני בית הדין הצבאי הסדר טיעון שאליו הגיע עם הנאשם, יברר בית הדין הצבאי האם קוימו הוראות חוק זה לעניין זכויותיו של נפגע עבירת מין או אלימות חמורה לפי סעיף זה, לרבות אם הובאו פרטיו של הסדר הטיעון המוצג לפניו, כאמור בסעיף זה, לפני נפגע עבירה כאמור. (ה) הוראות סעיפים קטנים (א) ו-(ב) יחולו, אלא אם כן קבע הפרקליט הצבאי, כי יש בכך כדי לפגוע באופן ממשי בניהול ההליך. (ו) בתקנות ייקבעו המועדים והדרכים למימוש זכות נפגע העבירה לפי סעיף זה.

ההבדלים לעומת הדין האזרחי, שבדין האזרחי יש גם התייחסות להסדר סגירת תיק, שכמו שציינתי קודם לא קיים פה. פה, מאחר שכן יש אפשרות להביע עמדה בעל-פה, זה אולי המקום שזה יכול להיות.
שרון זגגי פנחס
מקובל.
עידו בן יצחק
זאת אומרת, בסעיף (ה) שהפרקליט הצבאי יכול לקבוע כי יש בכך כדי לפגוע באופן ממשי בניהול ההליך, אז פה או בביטחון המדינה.
שרון זגגי פנחס
אבל זה לא רלוונטי רק ל-(א) ו-(ב). (ה) מתייחס ל-(א) ו-(ב). זה רלוונטי גם ל-(ג).
עידו בן יצחק
זה בעצם רלוונטי רק להבעת טיעון בעל-פה, זה לא רלוונטי להבעת טיעון בכתב. מה שאנחנו צריכים לעשות זה לסייג את הבעת טיעון בעל-פה לשיקולים של ביטחון המדינה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
בסדר. בניהול ההליך או בביטחון המדינה.
עידו בן יצחק
אנחנו נצטרך סעיף קטן נפרד, כי (ה) מתייחס רק ל-(א) ו-(ב) ופה יש לנו גם את (ג).
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
בסדר. כי כאמור ביטחון המדינה לא חל על (א) ו-(ב).
עידו בן יצחק
הצהרת נפגע – 513יט. (א) נפגע עבירה זכאי למסור הצהרה בכתב לגוף החוקר או לתובע, על כל פגיעה ונזק שנגרמו לו בשל העבירה, לרבות נזק גוף, נזק נפשי או נזק לרכוש; מסר הנפגע הצהרה כאמור, זכאי הוא שהתובע יביא את הצהרתו לפני בית הדין הצבאי בדיון בעניין גזר דינו של הנאשם, לפי סעיף 399. (ב) בפקודות הצבא ייקבעו הוראות לעניין הצהרת נפגע לפי סעיף זה, לרבות לעניין דרכי הגשתה, תוכנה ועדכונה.

כאן שני הבדלים. האחד, המהותי יותר, אין כאן התייחסות כמו שיש בדין האזרחי לתזכיר נפגע, וזה משום שבמערכת בתי הדין הצבאיים כרגע אין תזכירים.
קריאה
חברת הכנסת ענת ברקו הגישה הצעת חוק בעניין.
ליאנה מגד
אבל היא לגבי נאשמים.
משה בן יקר
מאחר שיש הצעת חוק, אז אולי כדאי כן.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אבל היא על נאשמים ולא על נפגעות ונפגעי עבירה.
עידו בן יצחק
אבל יכול להיות שדרך ההצעה ההיא אפשר יהיה להכניס תזכירים.
ליאנה מגד
זה מוסד אחר לגמרי גם בדין האזרחי. זה גורמים מקצועיים שונים שעושים את התזכירים.
שרון זגגי פנחס
בכל מקרה יש גם לפי חוק השיפוט הצבאי סמכות לתובע להביא את כל הראיות הרלוונטיות, ולכן מעבר להצהרת נפגע, ככל שיהיו עוד עובדות שקשורות כמובן לנפגע, הוא יכול להביא אותן. זאת אומרת, זה לא מונע את העובדות האלה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
כן, אבל זה לא תזכיר.
שרון זגגי פנחס
נכון.
רחל עזריה (כולנו)
מה הפער?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אין בצבא את הפרוצדורה של תזכיר לנפגע או נפגעת עבירה. אין תזכירים בכלל.
רחל עזריה (כולנו)
ואמרתם שלענת ברקו יש הצעת חוק?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אבל הצעת החוק שלה היא רק לתזכירים לנאשמים. התזכיר לנפגעות ונפגעי עבירה אין כרגע בכלל. זה חסר לנו כאן, כי זה פשוט דבר שלא קיים בצבא. אין מערכת שיודעת לעשות את זה היום. נצטרך לתקן את זה בהמשך.
עידו בן יצחק
הבדל נוסף, שפה ההוראות הן בפקודות הצבא ולא בתקנות.

זכות להביע עמדה לפני רשות מוסמכת להפחתת עונש – 513כ. (א) נפגע עבירת מין או אלימות, שקיבל הודעה לפי הוראות סעיף 513ח(ג)(1) על מועד הבאת עניינו של נידון לפני רשות מוסמכת להפחתת עונש, זכאי שתינתן לו הזדמנות להביע את עמדתו בכתב לפני הרשות, במועד ובדרך שייקבעו בפקודות הצבא, לעניין הסיכון הצפוי משחרור הנידון.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אני חוזרת אחורה לעניין התזכיר. למה ייקבעו הדברים בפיקוד הצבא ולא בתקנות?
עדי זגורי
גם בתקנות האזרחיות כיום קיים יישום, גם של הצהרת נפגע עבירה.
עידו בן יצחק
היסטוריה חקיקתית. בחוק זכויות נפגעי עבירה באמת הכול בתקנות.
ליאנה מגד
זה לא אותו דין.
עידו בן יצחק
בדין האזרחי באמת הכול בתקנות. כשהצבא הגיש את הצעתו הוא רצה שהכול יהיה בפקודות. אנחנו במסגרת המשא-ומתן. אני חשבתי שהנושאים שהם יותר מהותיים, שמהם נגזרות זכויות, צריכים להישאר בתקנות, הם צריכים גם לבוא לאישור הוועדה הזאת. אבל דברים שהם יותר פרוצדורליים אפשר להשאיר לרמה של פקודות, מה גם שהצבא הוא מסגרת שרגילה לעבוד בפקודות ולפקודות האלה גם יש מעמד של דינים. כך שבהקשר הזה לי נראה נכון להשאיר את זה.
עדי זגורי
כל הנושא של תקנות זה יישום והטמעה של החוק.
עידו בן יצחק
נכון.
עדי זגורי
ברגע שיהיו אולי פיצולים, אני לא אעדיף לא לתקן את הכול בתקנות.
עידו בן יצחק
בכל מקרה הם יצטרכו להתקין תקנות נפרדות מהתקנות האזרחיות.
עדי זגורי
זה ברור.
ליאנה מגד
ההיגיון של המערכת האזרחית הוא שונה מעט מההיגיון של המערכת הצבאית, שעובדת. באמת פקודות הצבא מאוד מאוד מורידות למטה הנחיות והוראות, גם מאוד אופרטיביות ומשמעותיות, וכן בדברים שאנחנו חשבנו שמבחינת הנורמה החקיקתית זה יהיה באמת נדרש בתקנות אז זה קבוע בסעיף. אני לא רואה מניעה שהדרך שבה יגיש הנפגע את הצהרתו, דרך איזו פונקציה בצבא הוא יגיש את זה, מי יהיה בתביעה הצבאית הראשית הרלוונטי להעביר לו – אני לא בטוחה שזה נדרש להיות בתקנות לעומת פקודות הצבא, כשבפקודות הצבא יש דברים מאוד משמעותיים. מהשיחות המוקדמות שערכנו אנחנו מבינים שיש דברים מאוד מאוד משמעותיים בפקודות הצבא היום. אז זו כבר נורמה שקיימת.
עדי זגורי
נפגע עבירה צריך לדעת איך הוא פונה.
ליאנה מגד
שרון תתקן אותי אם אני טועה. אבל העובדה שזה ייקבע בפקודות לא אומרת שהנפגע לא יהיה מיודע על איך הוא צריך להגיש את הצהרת הנפגע.
שרון זגגי פנחס
רוב הפקודות הן לא מסווגות, הן נמצאות גם באינטרנט.
ליאנה מגד
החובה ליידע על איך להגיש תהיה בכל מקרה. זו חובה שקיימת, גם אם זה מכוח הפקודות.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
נניח שהיינו רוצות להחליט על כן תזכיר נפגע או נפגעת עבירה בצבא. מה המשמעות של זה מבחינתכם?
שרון זגגי פנחס
בעיקרון, ככל שאני מבינה, כי אנחנו לא עובדים עם תזכירים, זה משהו שהוא בעבודת מטה, התזכירים ניתנים על-ידי משרד הרווחה באיזושהי פרוצדורה מסוימת.
מאירה בסוק
עובדים סוציאליים.
שרון זגגי פנחס
קודם כל צריך יהיה להגדיר אצל שירות הרווחה שהם מבצעים את הפונקציה הזאת, באיזה אופן הם עושים את זה, מה נדרש לטובת הדבר הזה וגם מי יעסוק בזה. יכול להיות שהפתרון הנכון הוא לאו דווקא במשרד הרווחה. אולי אם אלה נפגעים שהם חיילים, אז זה צריך להיות דווקא אצל גורמים צבאיים שיודעים גם לנתח משמעויות שהן משמעויות צבאיות.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
כלומר הת"ש.
שרון זגגי פנחס
לאו דווקא ת"ש. יש בצבא גם קצינים שעוסקים בבריאות הנפש וגם קצינים שעוסקים לאו דווקא בתנאי שירות של חייל, אלא יותר במצב של חייל, איך לשפר אותו, לעשות איזושהי סקירה כוללת של הדברים. זה עולה גם כמובן כמשהו רלוונטי בנושא של תזכירים של חשודים ושל נאשמים. זו איזושהי מערכת שמרכיבה תזכיר כתוצאה מכל מיני עובדות שהיא אוספת ואחרי זה מכינה אותו, שכמובן צריך לקחת בחשבון גם את הנושאים הרלוונטיים האזרחיים וגם נושאים שהם נושאים צבאיים. רוצה לומר, בקיצור, שיש פה משהו שצריך לתת את הדעת עליו ולייצר פה איזושהי עבודה שמבינה מה התהליכים שקורים, איך אנחנו מאמצים ומתאימים אותם, אילו משאבים נדרשים לזה. בעיקרון זה חשוב וזה מקובל, וכמובן ככל שזה היה אפשרי זה משהו שהיה נכנס. אבל כדי לייצר את זה נצטרך לעשות איזושהי עבודה פנימית שמסבירה את המשמעויות של הדברים.
משה בן יקר
יש בצבא מערכת מקבילה שנקראת גחלת, וזה גורמי חזרה לשירות, והם עובדים עם קב"ן במשותף ומוציאים סמי-תזכירים.
שרון זגגי פנחס
גחלת היא מערכת שמיועדת לאנשים שמוחזקים במערך הכליאה כדי לבדוק את השיקום שלהם ואת ההחזרה שלהם לשירות. אני לא בטוחה שזו המערכת המתאימה כדי לעסוק בנפגעים.
רחל עזריה (כולנו)
יש עבודה מאוד אינטנסיבית של הצבא ושל משרד הרווחה. אני מבינה שזה בעבודת מטה, אבל זה לא משהו שהוא בלתי סביר, וגם יש לנו פה איזשהו ניסיון לעשות התאמה בין שתי מערכות משפטיות שבדרך כלל אין ביניהן ממשק, אבל בהקשר הזה זה ממשק מאוד מאוד דומה. אני חושבת שההידוק של הממשק הוא טוב, גם מבחינת החוק ספציפית, אבל גם אחר כך להמשך. הרי מה שקורה היום, שיש שלוש שנים צבא, יוצאים לאזרחות וכאילו אין קשר ביניהם.
שרון זגגי פנחס
החשיבות היא ברורה, פשוט צריך לראות איך עושים את זה בצורה נכונה ומוסדרת.
רחל עזריה (כולנו)
יש משהו שצריך לעשות עכשיו כדי שיהיה יותר קל לעשות אחר כך, כדי להקל עליכם להמשיך את העבודה?
ליאנה מגד
אני רוצה להתייחס, כי בעצם יש עכשיו מהלך של הצבא, של התאמת דינים של הצבא למערכת האזרחית גם בהקשרים אחרים. הנושא של תזכירי קרבן מצריך הקמת מערך מקצועי שלא קיים היום, שזה בשונה מהתיקון שאנחנו עושים פה. התיקון שאנחנו עושים פה מקנה זכויות, אבל לגבי מערכות שעובדות היטב ומוכרות לצבא, ועכשיו הצבא עושה מהלך דרמטי של סנכרון ומתן זכויות אבל במערכות קיימות. הקמת מערך מקצועי כזה – אנחנו צריכים להכניס כמובן את משרד הביטחון בהקשרים המקצועיים ואת משרד הרווחה בהקשרים של עבודה סוציאלית והיכרות עם שירות מבחן, ואז לראות מה המערך המתאים לצבא, אם זה צריך להיות בתוך לצבא, האם זה מחוץ לצבא. אבל זה ממש מערך מקצועי שהוא נדרש, חשוב, לא קיים, אבל אי אפשר לעשות אותו בשלב הזה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
חד-משמעית. רק רציתי להבין במה זה כרוך. שאלתי הבאה, כשאת אומרת שנעשית עבודת מטה, איפה זה עומד? באיזו רמה עבודת מטה בעניין הזה?
שרון זגגי פנחס
עבודת מטה כרגע מתייחסת לחשודים ולנאשמים. שם יש היבטים אחרים, כי יש גם מערכות, כמו שנאמר קודם, שהן כבר קיימות וצריך לראות איך מייצרים אותן.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
זאת אומרת, לנפגעות ונפגעי עבירה עוד אין עבודת מטה בהקשר הזה.
שרון זגגי פנחס
עוד אין עבודה.
ליאנה מגד
מה שכן, אולי אם אוכל להוסיף, וחשוב שזה ייאמר לפרוטוקול, אני לא חושבת שאני מציעה להוסיף פה הוראה שלא קיימת. כי העבודה של הצבא מדהימה. אבל לאור העובדה שהיום אין חוות דעת מטעם נפגע, המשמעות של היעדר תזכיר קורבן היא שאין חוות דעת אובייקטיבית או של גורם מקצוע שמובאת בפני בית המשפט, אלא יש הצהרת נפגע. עדיין יש לנו פה הסעיף של הצהרת נפגע, שגם לפי הפסיקה בדין האזרחי מאפשרת לנפגעים גם להביא עדויות לנזק שנגרם להם. חשוב לומר את זה גם לפרוטוקול, גם בפרשנות של התביעה הצבאית את הסעיף הזה, שכרגע עד שיש לנו תזכירי קרבן, חשוב שתינתן פרשנות מרחיבה להצהרת נפגע. היא קיימת גם בדין האזרחי, אבל על אחת כמה וכמה כשאין לנו כרגע חוות דעת הנפגעים.
שרון זגגי פנחס
זאת הכוונה. ושוב אני אומרת, ממילא כשנדרש בלא מעט תיקים אנחנו מביאים גם חוות דעת חיצוניות או חוות דעת של גורם שבדק את הנפגע.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
ההערה של ליאנה, שאתן תגידו לפרוטוקול שאתן מבינות שכל זמן שאין תזכירים אז אתן תפרשו את זה פרשנות מאוד מרחיבה, היא חשובה.
שרון זגגי פנחס
זה מקובל עלינו.
איילת רזין בית-אור
ואולי ראוי לעשות הבחנה בין נפגעי עבירה שהם חיילים לנפגעי עבירה שהם אזרחים, לפחות בשלב הראשון.
ליאנה מגד
אנחנו לא יכולים לעשות הבחנה בחוק בהקשר הזה, גם לא נראה לי נכון.
איילת רזין בית-אור
אני חושבת שזה בא לשרת את אותם חיילים, העובדה שלוקחים בחשבון גם את תנאי השירות שלהם. אם זה מה שמציב כרגע את המשוכה, אז זו לא בעיה.
שרון זגגי פנחס
בנושא של נפגעי עבירות מין יש את מרכז מהות שדיברנו עליו, מרכז התמודדות ותמיכה, שבו נפגע חייל בעצם מקבל תמיכה מכל הכיוונים, נפשית, רפואית. ואז כל החומרים, ככל שהוא רוצה להעביר אותם ולהשתמש בהם, ניתן להעביר אותם ולהשתמש בהם.
מאירה בסוק
אפשר לעשות תזכיר?
שרון זגגי פנחס
הם לא עושים תזכירים, אבל הם כן יכולים לתת חוות דעת של הגורם המקצועי.
איילת רזין בית-אור
הדבר המשמעותי בין תזכיר לכל שאר האמצעים שמביאים את קולו של נפגע העבירה בפני בית המשפט זה שהוא לא נתון לחקירה נגדית, שזה דבר מאוד מאוד דרמטי. גם בהליך האזרחי לא נעשה בו מספיק שימוש, אבל זה באמת כלי מאוד אותנטי ומקצועי גם. בתי המשפט לוקחים אותו מאוד בחשבון.
היו"ר אבי דיכטר
אנחנו מבקשים להמשיך, אחרת לא נצליח לסיים את זה היום. לא שחייבים.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
חייבים.
עידו בן יצחק
(ב) בסעיף זה – "נידון" – מי שבית דין צבאי הטיל עליו בשל העבירה עונש מאסר בפועל העולה על שלושה חודשים; "רשות מוסמכת להפחתת עונש" – הוועדה לעיון בעונש המוקמת לפי פרק שני שבחלק ח', שר הביטחון, הרמטכ"ל, ראש מחוז שיפוטי לפי פרק שישי לחלק ה', או מי שמונה לרשות להפחתת העונש לפי סעיף 503.

השינוי היחיד בסעיף הזה הוא כל המונחים האלה, שמן הסתם רלוונטיים לצבא ולא למערכת האזרחית.

זכות להביע עמדה לעניין חנינה והקלה בעונש – 513כא. נפגע עבירת מין או אלימות, שקיבל הודעה לפי הוראות סעיף 513ח(ג)(1) על בקשת הנידון לחנינה או להקלה בעונשו מנשיא המדינה, זכאי שתינתן לו הזדמנות להביע את עמדתו בכתב באמצעות הפרקליטות הצבאית, לפני החלטת נשיא המדינה בבקשה כאמור, כפי שייקבע בפקודות הצבא.

ההבדל היחיד הוא שהפרקליטות הצבאית ולא מחלקת החנינות במשרד המשפטים.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אני חוזרת אחורה ל-513כ(א), נפגע עבירת מין או אלימות שקיבל הודעה – לעניין הסיכוי הצפוי משחרור הנידון, למה אנחנו מגבילות את זה רק לעניין הסיכון?
איילת רזין בית-אור
למה שהוא לא יביע עמדתו בכתב לגבי האפשרות להפחתת העונש? נכון שזה מועתק מהדין האזרחי. שיביע עמדתו לעניין.
רוית דנינו
לפחות בדין האזרחי אין מצבים שוועדת שחרורים לא קיבלה עמדה של נפגע עבירה משום שהיא הייתה רחבה יותר מהסיכון. לכן במובן הזה זה מועתק מהחוק האזרחי. אני אפילו אוסיף ואומר, שבדין האזרחי גם הוכר בפסיקה שוועדת שחרורים מוסמכת למשל לאפשר גם טיעון בעל-פה בנסיבות מסוימות, למרות שבחוק זה לא כתוב כך. כך שבאמת הפרשנות של הדינים האלה היא גם אחר כך מתפתחת בפסיקה, וגם מעולם לא הייתה עמדה של נפגע שלא הועברה לוועדה בשל הסעיף הזה. זה כן התכוון לומר מבחינת השיקולים שאותה ועדה מוסמכת לשקול לגבי האסיר, שעמדתו של הנפגע היא רלוונטית לגבי החשש שלו משחרורו של האסיר. שיקולים של אינטרס ציבורי.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
המילה חשש וסיכון זה לא אותו דבר.
ענת ברקו (הליכוד)
זה על ועדה לעיון בעונש?
ליאנה מגד
בין היתר, כן.
רוית דנינו
כשנפגע מעביר את עמדתו, כל שהוא יכול לומר זה החששות שלו ותפיסת עולמו. הוא בוודאי לא מביא חוות דעת מקצועית על הסיכון שצפוי מהאסיר. ולכן הכוונה היא באמת להעביר את התחושה של הנפגע לגבי שחרור כזה.
ענת ברקו (הליכוד)
אולי לא בפני כולם אבל. מאחר שהייתי נציגת שר הביטחון בוועדה לעיון בעונש עד שהגעתי לכנסת, כדאי להדגיש שזה לא יהיה פתוח. אולי להעביר את התחושה בכתב של נפגעי עבירה.
רוית דנינו
זה בכתב. כתוב להעביר את עמדתו בכתב. הדין האזרחי הוא כך שאפשר גם לתת זכות בעל פה, אבל אין זכות קנויה בחוק.
ענת ברקו (הליכוד)
אני רוצה להתייחס לנושא של תזכיר קצין מבחן, אדוני היושב-ראש, כי הייתי צריכה לצאת רגע. זה נושא שקרוב ללבי, אז לכן אני פה.
היו"ר אבי דיכטר
הזכירו את שמך, עם הרבה מחמאות והרבה סופרלטיבים.
ענת ברקו (הליכוד)
זה ממש עוזר לי, כי החוק הזה עדיין תלוי ועומד בוועדת שרים. חיילים עד 21 לא רשאים היום לקבל תזכיר קצין מבחן.
רוית דנינו
רק לחדד שאת מדברת על הנאשמים.
ענת ברקו (הליכוד)
אני מדברת על הנאשמים, אבל גם לנאשמים יש זכויות. מאחר שהוזכר כאן תזכיר קצין מבחן, אנחנו מדברים גם על זה. למרות שאני מהצד של הכלה בדרך כלל.
היו"ר אבי דיכטר
מי הכלה?
ענת ברקו (הליכוד)
הנפגעת בדרך כלל. בכל מקרה, בנושא של תזכיר קצין מבחן, ואני רוצה שגם שרון תתייחס לזה, הצבא מדבר על זה שזה כרוך בהרבה מאוד משאבים להציג את תזכיר קצין מבחן. חייל שנשפט בבית דין צבאי היום לא זכאי לדבר הזה, שכל אזרח עד גיל 21 זכאי לו. ומשום מה הדחייה בוועדת השרים נובעת מזה שהצבא אומר שזה עולה לו הרבה מאוד כסף, בזמן שיש לכם רשת של עובדים סוציאליים. אין כל כך הרבה חיילים שנשפטים בבתי דין. זה לא כמו דין משמעתי. אני מכירה את המספרים, אני מכירה גם את החומר טוב מאוד. ואז מה קורה? חייל מגיע להישפט בבית דין מבלי שהוא מקבל את ההגנה הכי מינימלית, עם חוות דעת של מש"קית ת"ש לפעמים, בת 19. זה ביזיון. והצבא מוכן להקריב את החיילים במובן הזה שלא לדאוג. אומנם שרון היא תצ"ר, אבל אני בטוחה שהיא מבינה בדיוק על מה אני מדברת, ואתם לא לוחצים על זה. זה חוק שהיה צריך מזמן לעבור ועדת שרים. מספרים לי סיפורים שיש לכם חוק כזה, תזכיר חוק ממשלתי. לא אכפת לי שיעתיקו את החוק שלי, אין בעיה. אבל יש כאן מצב שלדעתי, אדוני היושב-ראש, גם כשאנחנו מזכירים תזכיר קצין מבחן כדאי לדעת שדבר כזה לא קיים לגבי חיילים, וחיילים מופלים לרעה. זה נכנס לפרוטוקול, אני אומרת לכם את דעתי. אני חושבת שזה ביזיון אחד גדול. ההצעה הזאת תעלה ביום ראשון הקרוב שוב לוועדת שרים. וגם אם כל שבוע אני אעלה אותה, הדבר הבא שאני אעשה – אני אצא נגד צה"ל באופן גלוי על כך שאתם פוגעים בחיילים שמשרתים, חיילים שגם משרתים שירות חובה וגם מקבלים את היחס הזה.
רוית דנינו
גברתי כמובן תעשה כמיטב הבנתה, ואנחנו באמת מעריכים את פועלך. אני חייבת לומר שהצבא לחלוטין מכיר בתכלית הזאת ומבין את הרציונל שעומד בבסיס ההצעה שהגשת. מתבצעת עבודת מטה ממשלתית.
ענת ברקו (הליכוד)
אתם מוזמנים להעתיק את ההצעה שלי, אין בעיה.
רוית דנינו
כבר מספר רב של חודשים יש עבודה בשיתוף משרד הרווחה, גורמי המשטרה הצבאית, גורמי אגף כוח האדם. יש בחינה מהותית אמיתית על מי צריך לחול התזכיר הזה. יש מאפיינים במערכת השיפוט הצבאית שהם שונים מהמערכת האזרחית, לכן אי אפשר להעתיק את ההסדר האזרחי לתוך ההסדר הצבאי.
היו"ר אבי דיכטר
הדיון הוא מרתק, השאלה שלי האם אנחנו הולכים להכניס בהצעה הזו את הסוגיה הזו. אני אומר לכם בכנות, אין לנו זמן בלתי מוגבל. הנושא הוא מרתק. אנחנו טוחנים אותו והוא נחמד מאוד, רק שהוא עולה לנו בזמן שאנחנו צריכים להצעת החוק הזאת.
משה בן יקר
אם אפשר להעיר הערה. אם מקצים 10 מיליון שקלים לעניין כזה, עדיף שכבר יעשו בד בבד גם תזכיר נפרד.
היו"ר אבי דיכטר
אי אפשר לעשות חקיקה בשיטת "אם כבר, אז כבר".
ענת ברקו (הליכוד)
מישהו כאן התבלבל. זה סיפורי סבתא על כל התקציבים שאתם צריכים. אתם לא צריכים שום תקציב.
רוית דנינו
קודם כל, צריך תקציב מכיוון שמדובר בהכשרה של כוח-אדם, גם קבע וגם חובה. לא זה הנימוק. אני יכולה לומר פה, כפי שאמרנו בוועדת שרים, יש כוונה להתחיל פיילוט של נושא תזכירי עונש בתוך הצבא בשנת 2019.
היו"ר אבי דיכטר
יש לי יסוד סביר להניח, שעוד תשמעו וכולנו נשמע מענת בנושא הזה. אני לא טועה, נכון?
ענת ברקו (הליכוד)
תחטפו.
היו"ר אבי דיכטר
אני לא טועה. תחזית אחת לפחות מתממשת.
שרון זגגי פנחס
צה"ל רואה חשיבות בשתי התכליות.
היו"ר אבי דיכטר
אנחנו ממשיכים. בבקשה, עידו.
עידו בן יצחק
הגנה מפני משפט פלילי או אזרחי – 513כב. אי קיום זכות מהזכויות הקבועות בחלק זה אין בו כשלעצמו כדי לפסול הליך פלילי, או כדי להוות עילה למשפט פלילי או אזרחי נגד רשות ציבורית או עובד ציבור; ואולם אין בהוראות סעיף זה כדי למנוע נקיטת הליך משמעתי לפי כל דין; בסעיף זה, "עובד ציבור" – לרבות חייל.

אין הבדל בין הסעיף הזה לבין הסעיף האזרחי.

זכאות בני משפחה – 513כג. גרמה העבירה למותו של אדם, יוענקו הזכויות לפי חלק זה לבני משפחתו של נפגע העבירה לפי סדר הקדימויות שלהלן: (1) למי שהיה בן זוגו בעת מותו; (2) לילדיו; (3) להוריו; (4) לאחיו; בהיעדרם של כל אלה למי שהיה אפוטרופסו בעת מותו.

גם כאן אין הבדל.

הקמת יחידות סיוע בתביעה הצבאית – 513כד. (א) בתביעה הצבאית יוקמו יחידות סיוע, כפי שייקבע בפקודות הצבא, שתפקידן להבטיח את מימוש זכויות נפגע העבירה לפי הוראות חלק זה, ובין השאר: (1) להבטיח את העברת המידע מהתביעה הצבאית לנפגעי העבירות ומנפגעי העבירות לתביעה הצבאית; (2) להנחות את התביעה הצבאית ולסייע למשרתים בה ביישום ההוראות לפי חלק זה; (3) לאסוף מידע עדכני בדבר שירותי סיוע לנפגעי עבירה, ולהפיצו בתביעה הצבאית. (ב) מבנה היחידות, פריסתן, תפקידיהן ודרכי פעולתן ייקבעו בפקודות הצבא.
היו"ר אבי דיכטר
כשאומרים "יוקמו יחידות סיוע" – מה אנחנו צריכים להבין? יוקמו עם כניסת החוק לתוקף?
שרון זגגי פנחס
עד התחולה של 2021. בינתיים יש עבודה שנעשית. גם אושרו תקציבים, ונעשית עבודה.
היו"ר אבי דיכטר
זאת אומרת, יהיה לכם זמן לראות עם האופוזיציה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
יירשם לפרוטוקול שחייכתי.
עידו בן יצחק
הדברים הם בפקודות ולא בתקנות.

מינוי אחראים במשטרה הצבאית – 513כה. (א) המשטרה הצבאית תמנה אחראים לעניין חוק זה, כפי שייקבע בפקודות הצבא, שתפקידם להבטיח את מימוש זכויות נפגע העבירה לפי הוראות חלק זה ובין השאר: (1) להבטיח את העברת המידע מהמשטרה הצבאית לנפגעי העבירות ומנפגעי העבירות למשטרה הצבאית; (2) להנחות את המשטרה הצבאית ולסייע למשרתים בה ביישום ההוראות לפי חלק זה; (3) לאסוף מידע עדכני בדבר שירותי סיוע לנפגעי עבירות ולהפיצו במשטרה הצבאית. (ב) דרך מינוי האחראים, מספרם, תפקידיהם ואופן פעולתם ייקבעו בפקודות הצבא.

גם כאן ההבדל הוא פקודות לעומת תקנות.
ענת ברקו (הליכוד)
האם נשים יוכלו לבחור האם נשים יוכלו לעסוק בזה מול נפגעות עבירה? לדעתי יש מקום.
שרון זגגי פנחס
בוודאי. מבחינת החוקר יש כמובן זכות לבחור.
ענת ברקו (הליכוד)
יש כאן בעיה, כי היום זה לא כתוב כך.
עידו בן יצחק
סעיף 513טו, שאותו קראנו קודם, עוסק בזכות של נפגע עבירה לבחור את מין החוקר.
ענת ברקו (הליכוד)
אבל כאן, במינוי האחראים במשטרה צבאית, אין?
שרון זגגי פנחס
קודם כל, בכלל הטיפול נעשה ברגישות, וכמובן מתוך כבוד של רצון הנפגע. ואם נפגע מסוים יעדיף מגדר מסוים, אז זה יתאפשר בוודאי. חלק מבעלי התפקידים הם גם בעלי תפקידים שאחראים על המערך עצמו, ואז מבחינת המגדר זה משנה.
עידו בן יצחק
הודעות – 513כו. הודעות לפי חוק זה יישלחו לנפגע העבירה לפי הכתובת שמסר לשם כך או יימסרו לו באמצעות מספר הטלפון שמסר לשם כך, הכול בדרך שתיקבע בפקודות הצבא; הודעות שנשלחו לכתובת שמסר נפגע העבירה כאמור או שנעשה מאמץ סביר לשלוח או למסור אותן בדרך אחרת שתיקבע בפקודות הצבא, יראו אותן כאילו נמסרו לו.

גם כאן ההבדל היחיד הוא פקודות לעומת תקנות.
היו"ר אבי דיכטר
כתובת פה היא גם במשמעות לאו דווקא כתובת פיסית, אלא כתובת אינטרנטית וכיו"ב?
שרון זגגי פנחס
לפי איך שהוא יבחר.
היו"ר אבי דיכטר
אבל כתובת לצורך העניין כוללת גם את הדרכים האלה?
שרון זגגי פנחס
כן.
עידו בן יצחק
לא בטוח שזה ברור.
שרון זגגי פנחס
יש הרי טופס שאמור להיות מצורף לתיק החקירה, ובו אמור הנפגע למלא באיזה אופן הוא מבקש לקבל את המידע, ושם הוא מוסר אם הוא רוצה לקבל בטלפון, בבית, בהודעה.
היו"ר אבי דיכטר
האם אנחנו יכולים להוסיף פה "כתובת פיסית או אלקטרונית"?
שרון זגגי פנחס
מבחינתנו אין בעיה.
היו"ר אבי דיכטר
אנחנו בגיל המעבר, בשלב כזה שכאשר אומרים כתובת זה נשמע רחוב כך וכך.
ענת ברקו (הליכוד)
אבל אם הם חותמים על זה בנספח, למה צריך להוסיף את זה בחוק? הם חותמים על זה.
היו"ר אבי דיכטר
איך זה מופיע בדין האזרחי?
ליאנה מגד
כך זה בדין האזרחי. אבל הדין האזרחי נכתב, אני מזכירה, בשנת 2001, ואחר כך הייתה מערכת מנ"ע. לכאורה אפשר היה גם לכתוב "לפי פרטי ההתקשרות שמסר נפגע העבירה, והכול בדרך שייקבע בפקודות הצבא".
היו"ר אבי דיכטר
אני מודאג שכתובת נותנת איזשהו כיסוי למישהו שישלח לרחוב או לתיבת דואר, משהו שהוא לאו דווקא עדכני, והחיים היום השתנו.
איילת רזין בית-אור
לא רק זה. לפעמים המשפחה של נפגע עבירה לא יודעת שהוא נפגע עבירה ומה העבירה, ואם הוא פתאום מקבל הודעה בדואר הוא עלול להיחשף. לכן זה באמת חשוב.
היו"ר אבי דיכטר
כתובת פיסית או אלקטרונית.
רוית דנינו
לבחירתו של הנפגע. מבחינתנו זה בסדר.
שרון זגגי פנחס
הוא שולח גם למיילים, נכון?
רונית פלץ
הוא שולח גם למיילים, רק יש מעט מאוד מיילים.
רוית דנינו
אבל אם הנפגע בוחר, אז אפשר.
רונית פלץ
אם הוא יבחר, אז כן.
ענת ברקו (הליכוד)
תעשו לפי הבחירה.
משה בן יקר
אם בדין האזרחי יש שינוי, אז יהיה שינוי בדין הצבאי.
היו"ר אבי דיכטר
הדין האזרחי נכתב לפני 17 שנה. זזו דברים מאז.
ענת ברקו (הליכוד)
הדואר של היום – אפשר לסמוך עליו שהוא לא יגיע.
ליאנה מגד
השאלה שאני שואלת את עצמי פתאום היא שאלה הפוכה, האם הנפגע צריך שתהיה לו זכות שישלחו לו גם בדואר. דווקא אפרופו אוכלוסיות פחות מונגשות וכו', האם זה לא חשוב.
עידו בן יצחק
לפי הבחירה שלו.
ענת ברקו (הליכוד)
אפשר להציע כמה אפשרויות, אם מבקשים במייל וגם בדואר. לא לצמצם את זה.
עידו בן יצחק
או שאנחנו מפרטים כתובת או מספר טלפון או דואר אלקטרוני, או שאנחנו כותבים משהו כללי, לפי פרטי ההתקשרות שמסר.
היו"ר אבי דיכטר
מאה אחוז. אני חושב שזה עדיף.
עידו בן יצחק
שינוי התוספות 513כז. שר הביטחון רשאי, בהסכמת שר המשפטים ובאישור ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, לשנות בצו את התוספת השלישית, השלישית א', השלישית ב', הרביעית, החמישית והשישית.

כאן ההבדל הוא, כמובן, בזהות השרים וזהות הוועדה.

ביצוע ותקנות – 513כח. שר הביטחון רשאי להתקין תקנות בכל הנוגע לביצוע חלק זה, בהסכמת שר המשפטים ובאישור ועדת החוץ והביטחון של הכנסת.

גם כאן ההבדל הוא השר והוועדה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אין פה נציג של משרד הביטחון?
רוית דנינו
הם ייפו את כוחנו. אנחנו מתואמים איתם.
היו"ר אבי דיכטר
צה"ל הוא משרד הביטחון מבחינתנו.
עידו בן יצחק
חלק ח'1 – תחילה – 513כט. (א) תחילתו של חלק זה ביום י"ז בטבת התשפ"א (1 בינואר 2021). (ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), תחילתם של סעיפים 513ג עד 513ה, 513ט, 513יא עד 513טז ו-513כג ביום כ"ג בחשוון התשע"ט (1 בנובמבר 2018).

חסר פה הנושא של 513כח, של ביצוע ותקנות, האם תחילתו מיידית או ב-1 בנובמבר. מה אתם מעדיפים?
רוית דנינו
אין בעיה שהיא תהיה מיידית. עדיף אפילו.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אני רוצה שוב להגיד לפרוטוקול, למרות שאין לי ספק שאין לכם כוונה אחרת, העובדה שתחולת החוק הגורפת היא בעוד שנתיים וחצי, זה כמובן לא ימנע מהצבא להמשיך לעשות את מה שהוא עושה כבר היום בטיפול בנפגעות ונפגעי עבירה, ואף להרחיב.
שרון זגגי פנחס
כמו שאמרנו בוועדות הקודמות, ממילא יש לנו הנחיות שמחייבות לפעול כבר היום, והמטרה של החוק היא להפוך את זה בצורה מיטבית, להחיל את זה על כלל האוכלוסיות.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
לבנות יותר כלים.
שרון זגגי פנחס
כן.
אילת אורנשטיין
אני מבקשת לציין לגבי ההערכה התקציבית של המשטרה, שהיא עדיין לא הועברה. יש משמעות גם לגבי המנ"ע וגם לגבי המוקד האנושי לנפגעי העבירה. בעבר היו דיונים שדובר או על חייל שיוצב במוקד או על עובד מוקד נוסף, אבל ההערכה התקציבית של המשטרה לא הועברה. אני לא יודעת אם היא כלולה בתוך הסכום שנרשם בדברי ההסבר לחוק.
שרון זגגי פנחס
לדעתי כן, כי היה סיכום.
אילת אורנשטיין
לא הועבר אלינו ולא שידוע לנו. נרצה להעביר הערכה תקציבית שלנו.
ליאנה מגד
את בטוחה שזאת עמדה של המשרד לביטחון פנים? כי אנחנו התקדמנו אחרי שהיה כבר סיכום עם האוצר ולא היו עוד מחלוקות תקציביות על השולחן, אחרת אנחנו לא היינו פה.
אילת אורנשטיין
לא היינו בקריאה הראשונה.
ליאנה מגד
אז אני מציעה לבדוק את זה כדי שנבין.
אילת אורנשטיין
הדיון היום נבחן וזו עמדתנו.
רוית דנינו
כל הדיונים הקודמים נגעו באמת לנושאים התקציביים.
עידו בן יצחק
אנחנו קיבלנו הערכה תקציבית מהאוצר והיא זאת שמחייבת אותנו.
אילת אורנשטיין
אנחנו היינו צריכים להיות מוזמנים אליהם לפחות. לא הוזמנו.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אני בטוחה שהמשרד לביטחון פנים ייצג אתכם מול האוצר כשקיבלנו את ההערכה התקציבית מהאוצר.
שרון זגגי פנחס
ככל שאני זוכרת, היו דיונים עם רמ"ד נפגעי עבירה הקודם שאני נכחתי בהם גם.
אילת אורנשטיין
שוחחתי איתו הבוקר. היו דיונים פנימיים, לא היו דיונים לגבי הערכת התקציב הזאת. הוא לא מכיר אותה.
עידו בן יצחק
נקווה שעד 2021 נפתור את הבעיה.
אילת אורנשטיין
שלא ידולג הדבר.
היו"ר אבי דיכטר
זה אפילו לא מגביל את ההמשך.
עידו בן יצחק
אחרי התוספת השנייה לחוק העיקרי, הוספת תוספת שלישית עד תוספת שישית 4. אחרי התוספת השנייה לחוק העיקרי יבוא: "תוספת שלישית
(סעיף 513ב להגדרה "עבירת מין או אלימות").

עבירות בחוק העונשין – 1. לפי סעיף 192, בסימן ט' לפרק ח'. 2. לפי סעיפים 203 , 203ב , 203ג ו-214(ב1) בסימן י' לפרק ח'. 3. לפי סעיפים 298, 300, 302, 303, 304, 305 ו-307 בסימן א' לפרק י'. 4. לפי סעיפים 327, 329, 330, 332, 333, 334, 335, 336 ו-337, בסימן ד' לפרק י'. 5. לפי סעיפים 345, 346, 347, 347א, 348, 349 ו-351 בסימן ה' לפרק י'. 6. לפי סעיפים 368ב ו-368ג, בסימן ו'1 לפרק י'. 7. לפי סעיפים 369, 370, 371, 372, 373, 374, 374א, 375, 375א, 376, 376ב, 377 ו-377א בסימן ז' לפרק י'. 8. לפי סעיפים 379, 380, 381 ו-382 בסימן ח' לפרק י'. 9. לפי סעיפים 402 ו-404, בסימן ג' לפרק י"א. 10. לפי סעיפים 427 ו-428, בסימן ו' לפרק י"א.

עבירות בחוק למניעת הטרדה מינית, התשנ"ח-1998 – 1. לפי סעיף 3(א)(5א). 2. לפי סעיף 5.

עבירות בפקודת התעבורה – 1. לפי סעיפים 64 ו-64א.

עבירות בחוק זה – 1. לפי סעיפים 59 עד 65, 85, 118 ו-119.

עבירות בחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א–1981 – 1. לפי סעיפים 2(1), 2(3), 2(4), 2(4א), 2(5), 2(6), 2(7), 2(9), 2(10), 2(11) ו-5, והכול כאשר העבירות נעשו בהקשר מיני או על רקע מיני.

אני אעיר שבתוספת הזאת הצבא בעצם הלך צעד קדימה לעומת הדין האזרחי. קודם כל, יש כאן עבירות צבאיות שברור שאינן קיימות בדין האזרחי. אני אומר למען הפרוטוקול מה הן. מדובר בעבירות אלימות של אלימות כלפי מפקד, כלפי ממלאי תפקיד, כלפי חייל, איום ועלבונות כלפי מפקד, איום על ממלאי תפקיד, התנגדות לפעולה חוקית, התעללות, שימוש בלתי חוקי בנשק, הפרעה להחזקה במשמורת ושימוש באמצעים בלתי כשירים לצורך חקירה. מעבר לזה יש כאן עבירות אזרחיות שלא קיימות בדין האזרחי. דבר ראשון זה עבירה לפי סעיף 3(א)5(א) לחוק למניעת הטרדה מינית, שהיא עבירה שעניינה הפצת סרטוני וידיאו בעלי אופי מיני.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
היא פשוט לא הייתה עוד בחוק למניעת הטרדה מינית כשנחקק החוק.
עידו בן יצחק
נכון. היא חדשה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
מ-2014, בכנסת הקודמת.
עידו בן יצחק
והעבירות לפי חוק הגנת הפרטיות, כאשר העבירות נעברו בהקשר מיני או על רקע מיני. גם בזה הלכנו צעד קדימה לעומת הדין האזרחי.

תוספת שלישית א' (סעיף 513ב להגדרה "עבירת מין או אלימות חמורה") חלק א' – לעניין סעיפים 513ז(ב), 513ח(ג)(2), 513יז או 513יח.

עבירות בחוק העונשין המנויות בתוספת השלישית – 1. עבירות המנויות בפרט 2. 2. עבירות המנויות בפרט 3, למעט לפי סעיפים 303 ו-304. 3. עבירות המנויות בפרט 4, למעט לפי סעיפים 334 ו-337. 4. עבירות המנויות בפרט 5, למעט לפי סעיף 349. 5. עבירות המנויות בפרט 6. 6. עבירות המנויות בפרט 7. 7. עבירות המנויות בפרט 9. 8. עבירות המנויות בפרט 10.

עבירות בחוק זה – 1. לפי סעיף 65(ג).
עבירות בחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981 המנויות בתוספת השלישית – 1. עבירות המנויות בפרט 1.

עבירות בחוק למניעת הטרדה מינית, התשנ"ח-1998 המנויות בתוספת השלישית – 1. עבירות המנויות בפרט 1.

ההרחבה כאן לעומת הדין האזרחי היא תוספת מתוך החשד של עבירה של התעללות בנסיבות מחמירות ועבירות שציינתי של חוק הגנת הפרטיות וחוק מניעת הטרדה מינית.

חלק ב' – לעניין סעיפים 513ח(ג)(2), 513יז או 513יח – עבירות בחוק העונשין המנויות בתוספת השלישית – 1. עבירות המנויות בפרט 1, עבירה לפי סעיף 334 המנויה בפרט 4, ועבירות המנויות בפרט 8, והכול כשנפגע העבירה הוא בן משפחתו של החשוד, הנאשם או הנידון; בפרט זה, "בן משפחתו" – כל אחד מאלה: (1) מי שמקיים או שקיים עם החשוד, הנאשם או הנידון מערכת יחסים זוגית; (2) קטין או חסר ישע, שהחשוד, הנאשם או הנידון, לפי העניין, אחראי עליו או היה אחראי עליו; לעניין פסקה זו "אחראי על קטין או חסר ישע" כהגדרתו בסעיף 368א לחוק העונשין.

2. עבירות לפי סעיפים 303 ו-304 המנויות בפרט 3.

עבירות בפקודת התעבורה – 1. לפי סעיפים 64 ו-64א.

תוספת שלישית ב' – לפי סעיף 513יח(ב) – עבירות בחוק העונשין – 1. עבירות לפי סעיפים 298, 300 ו-305. 2. עבירות לפי סעיף 329. 3. עבירות לפי סעיפים 345 ו-347(ב). 4. עבירות לפי סעיפים 369, 370, 371, 372, 373, 374 ו-374א. 5. עבירה לפי סעיף 402.

בתוספת הזאת אין שינוי לעומת הדין האזרחי.

תוספת רביעית. כאן אנחנו מדברים על מסירת המידע, איזה מידע נמסר ומי מוסר אותו בכל שלב בהליך הפלילי. 1. העברת תלונה לפרקליט צבאי או לתובע צבאי; הגוף החוקר. 2. החלטה שלא לערוך חקירה; הגוף החוקר. 3. זכות לנוכחות מלווה בחקירה (בעבירות מין או אלימות); הגוף החוקר. 4. זכות לבחור את מין החוקר (בעבירות מין); הגוף החוקר. 5. החלטה שלא לנקוט בהליכים מסוג כלשהו כלפי החשוד; התובע הצבאי. 6. החלטה על החזקת החשוד או הנאשם במעצר פתוח, ובלבד שמי שהחליט כאמור קבע שהמעצר הפתוח נועד להגן על נפגע העבירה; יידוע על החזקה במעצר פתוח כאמור, יכלול גם אישור בכתב ובו תנאי המעצר; התובע הצבאי. 7. שחרור של החשוד או הנאשם בתנאים על-פי סעיף 243א, לרבות פירוט התנאים, ובלבד שבית הדין קבע שתנאי השחרור, כולם או חלקם, נועדו להגן על נפגע העבירה; יידוע על שלב זה יכלול גם הודעה על כך שנפגע העבירה רשאי להעתיק את פירוט תנאי השחרור האמורים; התובע הצבאי. 8. החלטה להעמיד את החשוד לדין משמעתי; תוצאות ההליך המשמעתי; התובע הצבאי. 9. החלטה להעמיד את החשוד לדין פלילי; התובע הצבאי. 10. החלטה בדבר ביטול כתב האישום מכוח סעיף 308, או החלטה בדבר העברת בירור ההליך לפי בית משפט אחר או רשות אחרת המוסמכת לחקור או להעמיד לדין לפי חוק אחר; התובע הצבאי; אם מדובר בהעברת תיק חקירה לידי רשות מוסמכת אחרת, טרם העברתו לידי התביעה הצבאית – הגוף החוקר. 11. מועדי הדיונים בבית הדין; חלה מגבלה על פי דין על נוכחותו של נפגע העבירה בדיון מדיוני בית הדין, תימסר לו הודעה גם על כך; התובע הצבאי. 12. הכרעת הדין וגזר הדין; התובע הצבאי. 13. הגשת ערעור על פסק הדין; מועדי הדיונים בהליך הערעור; פסק הדין בערעור. התובע הצבאי.

בתוספת הזאת היו כמה הבדלים. קודם כל, יש דברים שנובעים מההליך הצבאי. ההחלטה על מעצר פתוח, אין באזרחות מעצר פתוח, בצבא יש. דבר שני, שהוא מאוד משמעותי בעיני, החלטה להעמיד לדין משמעתי בתוצאות ההליך המשמעתי. בהליכים אזרחיים, רוב האנשים אינם כפופים לדין משמעתי, וגם כשהם כפופים אז ההליכים מקבילים ולא בהכרח קשורים אחד לשני. פה בהרבה מקרים, הליך שנפתח כהליך פלילי, יכול להיות שתוצאותיו יהיו העמדה לדין משמעתי. וכאן אנחנו מיידעים את נפגע העבירה בעניין הזה ובתוצאות של ההליך המשמעתי. כמובן שהוא לא מעורב בהליך עצמו.
ענת ברקו (הליכוד)
מיידעים קודם כל שההליך הפלילי הפך להיות להליך בדמ"ש, ורק אחר כך מה התוצאות.
עידו בן יצחק
כן.
שרון זגגי פנחס
אני רק אחדד שחלק מהחקירות שנפתחות על-ידי מצ"ח הן לאו דווקא חקירות שהן פליליות. חלק מהחקירות נפתחות מלכתחילה גם כשיודעים שהחשד הוא בעל אופי משמעתי. בכל מקרה יהיה יידוע כמובן.
ענת ברקו (הליכוד)
בכל מקרה זו החלטת פרקליט.
עידו בן יצחק
חוץ מזה יש פה מספר דברים שלא קיימים, מאחר שהם אינם קיימים במערכת הצבאית. דברים שדיברנו עליהם, סגירת תיק בהסדר ועיכוב הליכים. עוד דבר שלא דיברנו עליו קודם ולא קיים פה הוא שיקוף פיקוח אלקטרוני, וזה מאחר שאין כיום בצה"ל הליך של שיקוף פיקוח אלקטרוני. גם זה ראוי שייבחן בעתיד.
רוית דנינו
יש על זה חשיבה. אותם סעיפים 4-3 גם לא קיימים בתוספת בחוק האזרחי, הם לא שלבים בהליך הפלילי.
משה בן יקר
איזוק אלקטרוני, מעצר בית, זה בדיוק הנושא של התזכיר. זה בדיוק חסר פה. זה בור עמוק שחסר פה, וזה הנושא של תזכיר. גם תזכיר לחיילים וגם תזכיר למתלונן.
ענת ברקו (הליכוד)
תגידו ברבים את דעתכם, כי אתם הבעתם את דעתכם כבר בעניין הזה בצורה מאוד ברורה, ואנחנו בבעיה. זה בהחלט רלוונטי.
משה בן יקר
אני חושב ששתי הצעות החוק האלה צריכות ללכת בד בבד. הסכום הזה של תקציב של 10 מיליון שקלים, אני חושב שזה ממש נושא של התזכיר, שזה צריך להיות במשותף עם שני הצדדים. גם כדי לשמור על זכויות הנאשם וגם לשמור על זכויות המתלוננת.
ענת ברקו (הליכוד)
אתה צריך להרחיב את זה. כאן זה זכויות הנאשם באופן הכי כללי בעולם.
עידו בן יצחק
תוספת חמישית – לפי סעיף 513ח(ג)(1) – השלב בהליך הפלילי, הגוף מוסר המידע – 1. שם החוקר שמונה כאחראי על חקירת העבירה; מוסר המידע הוא הגוף החוקר. 2. מעצרו של החשוד או הנאשם במעצר סגור או פתוח, לפי העניין, או שחרורו ממעצר; התובע הצבאי. 3. כוונה לבטל את כתב האישום, מכוח סעיף 308; יידוע לגבי שלב זה יכלול גם הודעה על זכותו של הנפגע להביא את עמדתו בעניין, לפי הוראות סעיף 513יז; התובע הצבאי. 4. (א) הודעה על החלטה להעמיד את החשוד לדין כאמור בפרט 9 בתוספת הרביעית; יידוע לגבי שלב זה יכלול גם הסבר על כך שיש אפשרות שהתביעה תגיע להסדר טיעון עם הנאשם, והודעה על זכותו של נפגע העבירה להביע את עמדתו בעניין, לפי הוראות סעיף 513יח; (ב) פרטיו של הסדר טיעון המתגבש עם הנאשם, והודעה על זכותו של נפגע העבירה להביע את עמדתו לעניין פרטיו של הסדר הטיעון האמור לפי הוראות 513יח; (ג) בעבירות המנויות בתוספת השלישית ב' – פרטיו של הסדר טיעון שהתגבש עם הנאשם, והודעה על זכותו של נפגע העבירה להביע את עמדתו לעניין הסדר הטיעון לפני פרקליט צבאי, לפי הוראות סעיף 513יח(ב); התובע הצבאי. 5. בקשה להעברת ההליך לערכאת שיפוט אזרחית, והחלטה בבקשה זו; התובע הצבאי. 6. (א) מתן צו פיקוח לפי סעיף 12 לחוק הגנה על הציבור מפני ביצוע עבירות מין, התשס"ו-2006, על-ידי בית דין צבאי, לרבות תנאי הפיקוח והמעקב כאמור בסעיף 13(4), (5), (7) ו-(9) עד (11) לאותו חוק, וכן כל שינוי בתקופת תוקפו של הצו או בתנאי מתנאיו, כאמור בסעיפים 14 ו-23 לאותו חוק.
ענת ברקו (הליכוד)
מה קורה כשיש החלטה של ועדה 210 להעביר נאשם לכליאה אזרחית, למאסר בבית כלא אזרחי? איפה זה מתייחס?
שרון זגגי פנחס
זה נכנס גם ליידוע על מהלך המאסר.
ענת ברקו (הליכוד)
אבל מי ממשיך לטפל? אחר כך הוא תחת אחריות שב"ס, איפה זה נופל כאן בין חייל ועד שהוא לא ישוחרר מהצבא? יכול להיות מצב שהוא אסיר של שב"ס. איך פותרים את הבעיה הזאת? יש לזה מענה בחוק? עידו, יש לזה מענה בחוק? ועדה 210 שמחליטה להעביר חייל שנשפט מעל לשנת מאסר, לרצות את העונש בבית כלא אזרחי תחת אחריות שב"ס. הוא עדיין חייל, הוא יובא בפני ועדה לעיון בעונש כחייל, אבל אין לזה מענה בחוק. מי נותן את המענה?
ליאנה מגד
לפי חוק זכויות נפגעי עבירה, החובה של שב"ס לעדכן את נפגע העבירה היא על כל אסיר שנמצא אצלו ויש לו את פרטי נפגע העבירה.
הענת ברקו (הליכוד)
השב"ס יגידו: החייל זה לא ענייננו. זה מה שעובד בדרך כלל.
ליאנה מגד
לפי חוק זכויות נפגעי עבירה, כל אסיר שנמצא בשב"ס - - -
ענת ברקו (הליכוד)
צריך לחדד את זה, כי השב"ס יגיד שהוא חייל.
היו"ר אבי דיכטר
השאלה אם את יכולה לחדד את זה בחוק הזה. הוא לא חוק שחל עליהם.
ענת ברקו (הליכוד)
אני לא יודעת, אבל זה נופל בין הכיסאות.
ליאנה מגד
נדמה לי שמה שבאמת חשוב בדברים שגברתי מעלה זה העברת הפרטים על נפגעי העבירה מהצבא לשב"ס. כי השב"ס לא ידע על נפגעי העבירה מהצבא.
ענת ברקו (הליכוד)
שרון, הוא לא מכוסה כאן.
שרון זגגי פנחס
אני לא בטוחה, כי הפרטים של נפגע העבירה נמצאים במנ"ע בכל מקרה. זאת אומרת שנפגע העבירה נמצא במערכת שהיא יכולה להעביר את זה.
ענת ברקו (הליכוד)
תחייבו את השב"ס. כי מה שקורה היום, זה ייפול בין הכיסאות. לא שב"ס ולא צבא.
שרון זגגי פנחס
להבנתנו השב"ס כבר מחויב בעניין הזה מכוח החוק האזרחי. החוק האזרחי לא מגביל את עצמו.
רונית פלץ
יש בעיה עם שב"ס בהעברת המידע גם היום באזרחי.
ענת ברקו (הליכוד)
אני יודעת את זה.
רונית פלץ
בשב"ס הם קולטים אדם לא לפי מספרי תיקים, ולכן במערכת מנ"ע זה עושה בלגאן גדול. הם טוענים, אולי בצדק מבחינתם, שאם אני מגיעה לשב"ס על ארבעה תיקים, הם לא יכולים נניח בתיק הראשון להגיד שאני מרצה שבועיים, אחרי שבועיים להודיע לנפגע העבירה שלי.
ענת ברקו (הליכוד)
זו הזיה.
רונית פלץ
זו מציאות.
ליאנה מגד
יש לנו קשיים עם מערכת מנ"ע.
רונית פלץ
לכן אני חוששת. היום אנחנו מנסים להגיע איתם למצב שמספרי תיקי כלא הם איכשהו יקלטו, מספרי תיקי צבאיים צריך לעשות איתם עבודה.
ענת ברקו (הליכוד)
זו בעיה.
רונית פלץ
זו בעיה קשה.
ליאנה מגד
אני אומרת שני דברים. קודם כל, יש כל מיני קשיים עם מערכות שונות בהקשר של מערכת מנע ואנחנו לא פותרים אותם כאן, לצערי.
ענת ברקו (הליכוד)
כאן הבעיה היא לא המערכת. כאן הבעיה היא הגורם האחראי. כי אני רואה בוועדה לעיון בעונש לאורך שנים, גם כשהייתי נציגת הרמטכ"ל כשהייתי בצבא וגם כנציגת שר הביטחון, עד שהגעתי לפה, שהיו הרבה מקרים שנפלו בין הכיסאות לגבי חיילים, כי השב"ס אמר הם חיילים, והצבא ידע שהם אסירים של השב"ס. אז ממילא מי שמלווה אותם וכל ההליכים הצבאיים מתקיימים לגביהם, אבל בעצם לא נותנים לשב"ס את הכלים לקיים את החוק.
ליאנה מגד
צריך לבדוק איך הם עושים את זה היום לגבי אסירים שהועברו מהצבא.
ענת ברקו (הליכוד)
לא עושים את זה.
היו"ר אבי דיכטר
להבנתי הצנועה האחריות היא על צה"ל, בכל מקרה. מדובר בחייל, ללא קשר איפה הוא. זה כמו שחייל הולך לבית חולים אזרחי. אז יש להם ר"מ 2.
משה בן יקר
אבל מה שקורה בפועל זה שיש נתק.
היו"ר אבי דיכטר
אנחנו מדברים על האחריות. האחריות חונה להבנתי בצה"ל.
ענת ברקו (הליכוד)
נכון.
היו"ר אבי דיכטר
איפה זה בא לידי ביטוי בהצעת החוק הזאת? שיהיה ברור שהאחריות היא של צה"ל.
שרון זגגי פנחס
בהצעת החוק זה כבר מופיע, כי כשכתוב לדוגמה מי מודיע על מועד שחרור הנאשם או הנידון ממאסר, זו אחריות של מקמצ"ר. זאת אומרת, האחריות נשארה על צה"ל.
ענת ברקו (הליכוד)
מי מודיע על חופשות?
שרון זגגי פנחס
לפי החוק גורמי מקמצ"ר אחראים להודיע על הדברים האלה. יהיה צריך לראות איך מייצרים.
ענת ברקו (הליכוד)
היום זה לא קיים. זה לא בא לידי ביטוי. אתם לא נותנים לזה מענה בחוק, כי איך בעצם אתם חוברים? אין הריץ'-רץ' הזה יחד עם השב"ס.
שרון זגגי פנחס
בתוספת השישית, שמתייחסת לריצוי מעצר בפועל, יציאה לחופשה, למעשה בריחת הנאשם, מקמצ"ר למעשה אחראים על כל הגורמים שקשורים לדיווח על שחרור ממאסר. ולכן לכאורה האחריות שלהם חלה.
עידו בן יצחק
אפשר לחדד פה העברה לבית סוהר.
היו"ר אבי דיכטר
אם זה הולך להיות נידון בתוספת השישית, אז בואו נמתין, נקרא את הסעיפים עד הסוף ושם ניתן לזה מענה. בבקשה. הערה נכונה.
ליאנה מגד
סעיף (ב) לקוח בטעות מחוק זכויות נפגעי עבירה. זו הוראת שעה שבוטלה. אז היום אין הוראה כזאת בעצם בחוק. זה סוכם עם הצבא לפני הדיון. אין בעצם היום הודעות, גם לפי החוק האזרחי, על הפרת צו פיקוח לנפגע עבירה. אין לנו GPS על אנשים. אין מצבים שבהם נפגע העבירה יודע מתי מי שהוטל עליו צו פיקוח מגיע להתגורר או לעבוד ברשות המקומית שבה הוא גר או עובד. זה דבר שלא קיים היום. אין אפשרות לייצר את זה ואנחנו גם לא מציעים להכניס את זה כאן.
שרון זגגי פנחס
העמדה מקובלת עלינו.
היו"ר אבי דיכטר
משטרה, בט"פ, רוצים להתייחס לזה?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אם אין דרך לקיים אין מה לעשות.
היו"ר אבי דיכטר
סעיף (ב) יורד.
עידו בן יצחק
תוספת שישית – לפי סעיף 513י – 1. תחילת ריצוי מאסרו בפועל, או אשפוזו בבית חולים על-פי צו של בית דין לפי חוק טיפול בחולי נפש, התשנ"א-1991 (להלן – בית חולים), של הנאשם או הנידון לפי העניין; מקמצ"ר או בית החולים, לפי העניין. 2. יציאת הנידון לחופשה ממאסר או מבית חולים והמועד הצפוי לחזרתו ממנה; מקמצ"ר או בית החולים, לפי העניין. 3. מועד הבאת עניינו של הנידון לפני רשות מוסמכת להפחתת עונש; יידוע לגבי שלב זה יכלול גם הודעה על זכותו של הנפגע להביע את עמדתו לפני אותה רשות, לפי הוראות סעיף 513כ; נציג הרשות המוסמכת.
איילת רזין בית-אור
צריך איזשהו אלמנט של זמן סביר, שההודעה תינתן זמן סביר לפני הדיון בקבלת ההחלטה. כי מהפרקטיקה אנחנו מכירים שהם מקבלים על זה, אם לא בדיעבד אז יום לפני. האלמנט הזה של זמן סביר חייב להיות. נדמה לי שחוק זכויות נפגעי עבירה האזרחי מדבר על שבועיים מראש בהקשרים מסוימים.
רוית דנינו
זה מועתק מהחוק האזרחי כפי שהוא.
עידו בן יצחק
אולי בתקנות יש שבועיים.
איילת רזין בית-אור
צריך זמן סביר שהוא יוכל לתת מענה.
שרון זגגי פנחס
בכל מקרה, אם מתייחסים לזכות כזכות מהותית, וכך אנחנו מתייחסים, אז ברור שהיא צריכה לתת פרשנות ברורה מאליה שצריכה להינתן תוך זמן סביר.
איילת רזין בית-אור
ראוי שזה יירשם, כי אני יודעת שבפרקטיקה זה לא קורה. בפרקטיקה לא בצבא, בפרקטיקה באזרחות.
ליאור גרוסמן
יש סעיף העקרונות שמדבר על זמן סביר. סעיף העקרונות בחוק, שמשליך כמובן על כל החוק, מדבר על זמן סביר.
היו"ר אבי דיכטר
הערה נכונה. 513ג, מתן זכויות לנפגע עבירה ייעשה תוך התחשבות בו ובצרכיו, שמירה על כבודו והגנה על פרטיותו, ובתוך זמן סביר. בכפוף לשיקולים של ביטחון המדינה. הערה נכונה.
עידו בן יצחק
4. בקשת הנידון להקלה בעונש לפי פרק שישי לחלק ה'; יידוע לגבי שלב זה יכלול גם הודעה על זכותו של הנפגע להביע את עמדתו לפני אותה רשות, לפי הוראות סעיף 513כא(ב); הפרקליטות הצבאית. 5.החלטת רשות מוסמכת להפחתת עונש אם לשחרר את הנידון שחרור מוקדם, אם לאו, כאמור בסעיף 513כ; מקמצ"ר. 6. החלטת גורם מוסמך בבקשת הנידון להקלה בעונש לפי פרק שישי לחלק ה', לפי הוראות סעיף 513כא(ב); הפרקליטות הצבאית. 7. תנאים לשחרור הנידון ממאסר, שמטרתם להגן על הנפגע; מקמצ"ר. 8. בריחת הנאשם או הנידון ממאסר או מבית חולים; מקמצ"ר או בית החולים, לפי העניין.
רונית פלץ
אני חייבת להעיר, שאף אחד לא יתבלבל. בתי חולים לא מדווחים למערכת מנ"ע, גם היום באזרחות. אז צריך לקחת את זה בחשבון. הסיכוי שהם מודיעים לנפגע עבירה הוא אפס, כי הם לא יודעים מי נפגע עבירה. אז שאף אחד לא יתבלבל.
היו"ר אבי דיכטר
למי הם כן מודיעים?
רונית פלץ
הם לא מודיעים לאף אחד, למיטב ידיעתי.
עידו בן יצחק
למשטרה הם לא מודיעים שהנאשם ברח מבית החולים?
רוית דנינו
זה לא בהכרח ברח.
עידו בן יצחק
עזבו רגע את נפגע העבירה. ברח נאשם מבית חולים, האם לא מיידעים את המשטרה?
איילת רזין בית-אור
אם הוא לא במעצר?
שרון זגגי פנחס
אז הוא יהיה כבר נידון.
רונית פלץ
אז הוא באחריות שב"ס.
עידו בן יצחק
כנראה שהוא נמצא באיזושהי משמורת. אחרת זו לא בריחה.
אילת אורנשטיין
אם היא בריחה ממשמורת חוקית, אז מן הסתם הם יידעו.
היו"ר אבי דיכטר
אבל אם הוא לא במשמורת חוקית, למה לברוח?
עידו בן יצחק
אנחנו תכף מגיעים למועד שחרור.
שרון זגגי פנחס
רק אעיר בהקשר למה שעלה קודם, שפה מדובר במועד שחרור ממאסר לעניין של מה שעבר לשב"ס. בעיקרון הכלואים שעוברים לשב"ס הם כלואים שקיבלו עונש של שנה ומעלה, אחרי החלטה של ועדה בצבא. סך הכול מספר הכלואים הוא לא רב. ובכל מקרה האחריות שאנחנו מטילים בתוספת היא אחריות על מקמצ"ר. זאת אומרת, לשאלה הקודמת, גם אם עבר כלוא, האחריות נשארת של מקמצ"ר. מה שגורמי הצבא יצטרכו לייצר זה איזשהו מנגנון שבו הם יקבלו את המידע, אבל האחריות היא עליהם.
היו"ר אבי דיכטר
אבל פה כתוב מקמצ"ר או בית החולים.
שרון זגגי פנחס
נכון. בית החולים זה לנושא של מישהו שהוא מאושפז. אבל עלתה פה קודם שאלה לגבי מה קורה כאשר מועבר אסיר לכלא אזרחי. האחריות נשארת בצבא.
ליאנה מגד
זו הבהרה חשובה, שרון. רק אוסיף שצריך לשים לב שלמשל היום ביציאה של אסיר לחופשה, כשיש חופשה לא מתוכננת של אסיר, מה שנעשה בפועל על-ידי שב"ס זה ממש הרבה פעמים הודעה של קצינת נפגעי עבירה לנפגע. צריך לשים לב שיציאת המנגנון הזה לא תאריך את המועד של העברת המסירות לנפגעים, כי לפעמים כשיש חופשה מיוחדת, צריך ליידע במיידית.
היו"ר אבי דיכטר
אבל גם בתוספת הזאת, ולאור מה שדובר כאן קודם, חסרה אמירה ברורה או סעיף ברור שאומר למי יש אחריות-על בנושא כשמדובר בחייל. פה, אם האחריות-העל היא של הצבא, אני לא יודע מי הגורם בצבא שאתם רוצים לציין פה, חייבת להיות איזושהי אמירה ברורה לאור כל מה שעלה כאן קודם לכן, שלא תהיה טעות. גם אם הוא בשב"ס וגם אם הוא בבית החולים, קל וחומר אם הוא בצבא, אחריות-העל היא של צה"ל או של הגורם בצה"ל שאתם חושבים שנכון לציין.
שרון זגגי פנחס
נכון להיום, לפי התוספת, וזה גם מה שאנחנו נקבע, האחריות היא של גורמי הצבא, מקמצ"ר. גם מופיע בחוק, חלק ממה שהוקם במקמצ"ר בחיל המשטרה הצבאית זה בעצם מנגנון שיטפל בנושא של נפגעי עבירה, הוא יעביר להם מידע גם בנושא של שחרורים, תנאים, חופשות וכך הלאה.
היו"ר אבי דיכטר
איפה זה מופיע?
שרון זגגי פנחס
בסעיף 513כהא מדובר על מינוי אחראים במשטרה הצבאית: המשטרה הצבאית תמנה אחראים לעניין חוק זה כפי שייקבע בפקודות הצבא שתפקידם להבטיח את מימוש זכויות נפגעי עבירה לפי הוראות חלק זה.
ענת ברקו (הליכוד)
למה אין הגדרה יותר ברורה מי במשטרה צבאית?
שרון זגגי פנחס
לדעתי זו ההגדרה שקיימת גם בחוק האזרחי. זה תואם את זה. בכל מקרה אנחנו אמורים להקים בפקודות הצבא.
מיכל רוזין (מרצ)
בחוק כתוב קצין נפגעי עבירה במשטרה, לא?
עידו בן יצחק
לא.
שרון זגגי פנחס
הרעיון הוא להקים יחידה שתהיה אחראית על הנושא הזה.
מאירה בסוק
אולי צריך כמו בתקנות באזרחי.
מיכל רוזין (מרצ)
אי אפשר להגיד שאלה יהיו קצינים לעניין נפגעי עבירה? כי אם את משאירה את זה מצ"ח.
שרון זגגי פנחס
זה לא יהיה מצ"ח. הרעיון הוא, וקיבלנו גם משאבים בשביל זה, לייצר יחידה במשטרה הצבאית, איזשהו מוקד שהוא עוסק בנושא הזה.
ענת ברקו (הליכוד)
צריך יחידה שלמה בשביל זה?
שרון זגגי פנחס
כן.
ענת ברקו (הליכוד)
נו, באמת.
שרון זגגי פנחס
קודם כל, יש הרבה עשייה. יש הרבה אנשים שצריך לדווח.
ענת ברקו (הליכוד)
אולי תיקחו 25 תיקים ותזכירי קצין מבחן. בשביל זה אתם צריכים יחידה? קחו את הכסף הזה ותנו אותו לנכי צה"ל.
שרון זגגי פנחס
הרעיון הוא להקים מוקד שזה יהיה תפקידו, שהוא יתמחה בזה.
ענת ברקו (הליכוד)
לי לא נראה שצריך יחידה. אני מוכרחה להגיד לך, אדוני. הלוואי שהיו לוקחים את הכסף ונותנים אותו לנכי צה"ל.
היו"ר אבי דיכטר
בתוספת השישית, בגלל העובדה שישנם שלושה גופים או שלוש רשויות, יש צה"ל, יש בתי החולים ויש שירות בתי הסוהר, פה חסרה אמירה ברורה, בסעיף גג שאומר: האחריות על חייל באשר הוא, בית חולים או מקום אחר, כל עוד הוא חייל האחריות חונה בצה"ל. איך אנחנו מנסחים את זה כדי שיהיה ברור?
שרון זגגי פנחס
צריך להבדיל מה הוא חייל. חייל יכול להיות נפגע עבירה שהוא חייל וחייל להיות גם הנאשם או הנידון. מרגע שהוא מקבל עונש, בשלב מסוים הוא גם מפוטר משירות, ואז הוא כבר לא יהיה חייל.
ענת ברקו (הליכוד)
לא תמיד הוא מפוטר משירות.
שרון זגגי פנחס
בעבירות החמורות האלה, אם זה הגיע להעברה לכלא אזרחי, זה אומר שזו עבירה שהיא מעל שנה ומעלה. אלה עבירות שהן חמורות, ואז הוא משוחרר משירות.
היו"ר אבי דיכטר
אבל אז הוא הופך להיות אזרח והאחריות עוברת עם האזרחות. עם המעבר גם האחריות עוברת.
שרון זגגי פנחס
לפי מה שנקבנו כרגע מבחינת התוספת, האחריות על כלוא, על אסיר, כשהוא בתקופת המאסר, וזה לא מבדל בין איפה הוא אסור, היא אחריות של משטרה צבאית.
ענת ברקו (הליכוד)
אבל יכול להיות מצב שברגע שמעבירים אותו לאחר החלטה של ועדה 210, גם מחליטים לפטור אותו. זאת אומרת, מעבירים אותו לכלא אזרחי ופוטרים אותו מהשירות, אבל הוא עדיין באחריות צה"ל. נכון, שרון?
שרון זגגי פנחס
לפי התוספת, כן.
ענת ברקו (הליכוד)
יכולים להיות שני מצבים, או שפוטרים אותו לפני או שפוטרים אותו אחרי. או שיש מצבים שגם מחזירים אותו לשירות מכל מיני סיבות.
שרון זגגי פנחס
כל עוד מישהו נמצא בתוך כלא צבאי, הוא נחשב חייל גם אם הוא מפוטר משירות. מרגע שהוא עובר לכלא אזרחי, הוא כבר לא נחשב חייל.
היו"ר אבי דיכטר
אבל איך הוא יכול להיות בכלא צבאי אם הוא לא חייל?
שרון זגגי פנחס
כי הוא מוחזק שם במשמורת. זה חל עליו גם כשהוא מפוטר מכוח זה שהוא מוחזק במשמורת. החוק אבל בכל מקרה מטיל את האחריות לאו דווקא מתוקף זה שהאסיר יכול לצאת בשלב מסוים ולהיות אזרח, זאת אומרת יכול להיות מפוטר משירות. החוק חל מתוקף האחריות של צה"ל לתת זכויות בחקירות שמתנהלות אצלו.
היו"ר אבי דיכטר
אז למה אי אפשר לנסח משהו שבתוספת השישית יהיה ברור שכל מי שהוא לובש מדים או נמצא במשמורת חוקית של צה"ל, אחריות הדיווח חלה על צה"ל?
ענת ברקו (הליכוד)
אבל כשהוא בשב"ס הוא לא במשמורת של צה"ל.
היו"ר אבי דיכטר
אבל הוא לובש מדים.
ענת ברקו (הליכוד)
לפני המאסר יש מצבים שפוטרים אותו והוא עדיין במאסר. אבל צה"ל אחראי עליו.
משה בן יקר
אז אולי אפשר לסייג את זה אם פטרו אותו משירות או לא.
היו"ר אבי דיכטר
אני מחפש חדות שיהיה ברור בחוק. הרי לחוק יש חדות מינה וביה.
ליאנה מגד
בשלב הזה שבו אנחנו נמצאים, שב"ס לא נמצאים פה ליד השולחן, ולכן בכל מקרה אנחנו לא יכולים בשלב הזה להטיל חובה כלשהי על שירות בתי הסוהר לגבי אסיר שנמצא אצלם מבלי שהם היו שותפים להסדר הזה.
היו"ר אבי דיכטר
אבל בתוספת זה מופיע.
ליאנה מגד
מה שאנחנו שומעים כאן מהצבא, זה שמי שאחראי על הדיווח על אסיר, שהחל את מאסרו כאסיר צבאי, אם אני מבינה נכון בכל שלב, גם לאחר מכן, האחריות היא של הצבא. זאת אמירה שהיא חשובה.
היו"ר אבי דיכטר
אם הצבא אומר את זה, אני רוצה לשמוע את זה מהצבא. לא שמעתי את זה מהצבא.
שרון זגגי פנחס
זה מופיע בחוק. החוק לא מבדל. החוק אומר: האחריות להודיע שמועד שחרור ממאסר, זה לא אומר איפה הוא כלוא, היא אחריות של מקמצ"ר. הצבא עצמו ייצר לעצמו מנגנונים עם שב"ס כדי לראות איך.
ענת ברקו (הליכוד)
אתם תגידו שזה לא הארגון שלכם, ואתם לא יכולים להגיד את זה. זה מה שיקרה. צריך להגיד את זה בצורה מאוד ברורה, כפי שאמר היושב-ראש, חדות החוק.
עידו בן יצחק
אני רוצה גם להזכיר את סעיף 513י, שדנו בו קודם, שאומר שהנפגע זכאי לכך שיידעו אותו על מהלך מאסרו של הנידון. מהלך מאסרו, כמו שאני רואה את זה, זה כולל גם העברה מבית סוהר צבאי לבית סוהר אזרחי. יכול להיות שאנחנו צריכים לייחד לזה שורה בסעיף הזה.
ליאנה מגד
השאלה אם זה כולל את השחרור שלו משם והיציאה שלו לחופשות משם, לא רק העברתו.
ענת ברקו (הליכוד)
ברור.
שרון זגגי פנחס
ההחלטה על העברה היא החלטה שמתקבלת בתוך הצבא, והצבא יעביר את המידע הזה כמו שנקבע בחוק.
עידו בן יצחק
אחרי שאתם מעבירים אסיר למערכת שב"ס, אתם לא יודעים יותר מה קורה איתו בכלל?
שרון זגגי פנחס
בעיקרון המעקב אחרי אסיר כזה עולה בוועדה לעיון בעונש, שזו בעצם ועדת השחרורים שאליה הוא מגיע כדי לדון אם יקצרו לו או לא. ואז הוועדה מקבלת מידע מהרשות לשיקום האסיר ומידע מהכלא שנותן לה את התמונה המלאה לגבי מה קורה איתו.
ענת ברקו (הליכוד)
אבל הוועדה הזאת מחליטה אם הוא יעבור או לא יעבור, היא לא מנהלת לאחר מכן מעקב.
שרון זגגי פנחס
יש שתי ועדות. יש ועדה אחת שהיא ועדת 210, שזו ועדה שמעבירה כלואים מכלא לכלא. יש ועדה אחרת.
ענת ברקו (הליכוד)
לא רק מכלא לכלא, היא מחליטה על עצם הכליאה האזרחית, שאסיר לא ירצה את העונש בכלא צבאי אלא בכלא אזרחי.
שרון זגגי פנחס
זו ועדה 210. יש ועדה נפרדת, שבה גם את יושבת, הוועדה לעיון בעונש. זו בעצם ועדת שחרורים צבאית, שבה דנים ומחליטים האם לשחרר לאסיר שליש, להפחית לו פחות, יותר וכך הלאה.
ענת ברקו (הליכוד)
גם כאלה שהם בשב"ס.
שרון זגגי פנחס
הוועדה היא ועדה שמתנהלת בצבא. יושב בראשה שופט צבאי, יושבים שם נציג של הצבא ונציג של משרד הביטחון. הוועדה מקבלת חומרים מהשב"ס, שבעצם נותנים לה נתונים על האסיר, והיא מחליטה אם לקצר או לא לקצר. גם על תהליכים שקורים בוועדה הזאת יש דיווח לנפגע, שנעשה על-ידי צה"ל.
היו"ר אבי דיכטר
זה הדבר היחיד כרגע שתוקע אותנו. זו הבעיה היחידה שכרגע עוצרת אותנו. אני חושב שבתוספת השישית חייבת להיות אמירה ברורה לגבי הגורם האחראי למי שנמצא במשמורת חוקית.
רוית דנינו
כתוב מקמצ"ר.
ענת ברקו (הליכוד)
אבל היום זה לא עובד.
היו"ר אבי דיכטר
איפה זה כתוב?
עידו בן יצחק
זה בעצם כתוב. אנחנו לא מתייחסים באיזה בית סוהר הוא נמצא. אבל למשל בסעיף 2 בתוספת השישית, יציאת הנידון לחופשה ממאסר – אני שם רגע בצד את בית החולים – מקמצ"ר אחראי.
משה בן יקר
אבל בפועל זה לא קורה. אני מניסיון יכול לומר לך, שברגע שהוא מגיע לשב"ס אין לו שום - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אנחנו מחוקקות חוק עכשיו, והאחריות מושמת על הצבא ונלקחת על-ידי הצבא.
משה בן יקר
אני יכול להגיד לך מניסיון, שכאשר החייל מגיע לבית סוהר אזרחי, מי שמתקשר אלי זה פרקליטות אזרחית, זה לא צבא. אין שום נגיעה לצבא מרגע שהוא מגיע לשב"ס.
ליאנה מגד
אני חושבת שאפשר לסכם את הדבר הזה בשני היבטים. קודם כל, לפי הנוסח האחריות כתובה על מקמצ"ר. אין פה נסיגה בנוסח בשום צורה לשב"ס או לגורם אחר. דבר שני, גם שמענו פה את ההצהרה של נציגות הצבא בהקשר הזה. דבר שלישי, יש דחיית תחולה עד שנת 2021. חזקה על הצבא שבמקומות שבהם הוא לא יכול לעמוד כרגע בכל החובות – לשם כך יש לו זמן היערכות – הוא יעשה את כל המהלכים הנדרשים גם בין הרשויות וגם ככל שהוא יידרש לתיקון כזה או אחר, כדי לעמוד בהוראות אותו חוק. מה שחשוב אבל, שעל שב"ס לא ניתן להטיל שום מחויבות על-פי החוק הזה. הם לא היו על שולחן הדיונים.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
שום מחויבות חדשה.
היו"ר אבי דיכטר
זה גם לא הכיוון שלנו.
ליאנה מגד
אני אומרת את זה לפרוטוקול כדי שיהיה ברור.
היו"ר אבי דיכטר
אנחנו מבקשים לוודא בסעיף כתוב. למרות כל ההקראות שהיו כאן, אני לא שמעתי אמירה ברורה או קריאה ברורה, שמזה אנחנו יכולים כחברי כנסת, רגע לפני ההצבעה, להבין שהאחריות האחת והיחידה על חייל או על מי שמוחזק במשמורת צבאית, במשמורת שתחילתה בצבא, היא על צה"ל. ואז אנחנו יודעים שיש כתובת אחת ברורה ואפשר ללכת הלאה.
עידו בן יצחק
זה כתוב לכל האורך פה שזה מקמצ"ר. גם תחילת מיצויי מאסר, גם יציאה לחופשה, גם שחרור.
היו"ר אבי דיכטר
זה "או". כשיש לך "או" - - -
עידו בן יצחק
אבל ה"או" מתייחס למצב של הבריחה מבית החולים.
ענת ברקו (הליכוד)
בריחה ממשמורת זה מצוין. אבל בריחה מבית חולים יכולה להיות גם בריחה ממשמורת.
משה בן יקר
צריך לכתוב משמורת שב"ס, במקום משמורת אחרת.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
לא.
ליאנה מגד
אני רוצה להפנות לעוד דבר. שימו לב שבעצם ההגדרה היא שחרורו וכו' של נידון. ההגדרה של נידון היא מי שבית דין צבאי הטיל עליו בשל העבירה עונש מאסר וכו'. אין שום התייחסות למיקום המאסר. זאת אומרת שההוראה הזאת חלה על מי שנידון בבית דין צבאי לעונש מאסר.
ענת ברקו (הליכוד)
אבל היום זה לא קורה. כי היום אם הוא מגיע לשב"ס, הוא לא מדווח.
ליאנה מגד
אין הטלת חובות מכוח החוק הזה על שב"ס.
היו"ר אבי דיכטר
יציאת הנידון לחופשה ממאסר או מבית החולים – זה או קמצ"ר או בית החולים או הרשות המוסמכת, השב"ס.
ענת ברקו (הליכוד)
בית חולים לא ידווח שום דבר.
היו"ר אבי דיכטר
רשות מוסמכת זה צה"ל, זה לא השב"ס?
עידו בן יצחק
כן, זה בתוך הצבא.
היו"ר אבי דיכטר
אני רוצה לעשות הפרדה בין מה מיושם או לא מיושם. כמו שמה לעשות, הגבלת מהירות התנועה היא 90 קמ"ש בכביש בין-עירוני.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
יותר מזה, אדוני. אנחנו מחוקקות נורמה חדשה. מה שנקבע פה זה לא תלוי מה שמיושם היום.
היו"ר אבי דיכטר
אנחנו מחוקקים את החוק הזה מתוך רצון או דרישה שהוא ימומש.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
כמו כל חוק, אני רוצה לקוות. האמת שזה לא נכון בממשלה הזאת, אני חוזרת בי.
ליאנה מגד
מה שחשוב, מעבר לעובדה שאנחנו לא מטילים פה חובה על שב"ס, זה שכן ברור שיש קושי שיצטרך להימצא לו פתרון לגבי העמידה של הצבא בחובות שלו כשמדובר באסיר שעבר למערכת שב"ס, ולכן הצבא יצטרך למצוא את הפתרונות לקבל את המידע משב"ס ולהעביר את המידע.
ענת ברקו (הליכוד)
אבל החוק הזה לא נותן מענה לזה.
ליאנה מגד
החוק לא צריך לתת מענה לזה.
שרון זגגי פנחס
החוק קובע את החובה על מי שאמור לתת את המידע.
עידו בן יצחק
אני לא יודע איך לחייב אנשים לדבר בחוק.
היו"ר אבי דיכטר
החוק חייב להשית אחריות. אם האחריות ברורה, אז באנו על סיפוקנו. יישום החוק הוא לא המלצה.
מאירה בסוק
בדרך כלל חייל שנפצע בצבא, הוא לא נאשם, לא חשוד, והוא נפצע לזמן ארוך, הצבא משחרר אותו והמערכת האזרחית מטפלת בו. זאת אומרת, אם פה נאמר שהנאשם הועבר לשב"ס ושוחרר מצה"ל, אז הצבא לא יכול להיות אחראי עליו.
היו"ר אבי דיכטר
אם הוא שוחרר, אז המעבר הוא ברור. הבעיה היא באותם מקרים שהוא לא שוחרר.
עידו בן יצחק
הדבר היחידי שמעורר פה שאלות זה במקרה של העברה לבתי חולים, שפה לפי ההצעה מוצע להטיל את האחריות על בית החולים. אני מבין שזה לא ממש עובד.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
האם יש מצב שגם במקרה של בית חולים זה יישאר על הצבא?
רוית דנינו
זה גם מועתק מהחוק האזרחי. אם יש בעיה עם גורמים שלא מיישמים את החובות שמוטלות עליהם בחוק, זה לא יכול להיות לפתחנו.
ליאנה מגד
למען האמת זאת לא הבעיה היחידה. זה לא רק שזה לא עובד בחוק האזרחי, אלא שההוראה הזאת לא תואמה עם משרד הבריאות. במובן הזה זה כן חשוב לשים את זה על השולחן. אני לא מכירה את העמדה של משרד הבריאות לגבי הכללתם בדבר הזה, אף שזה נראה לי הגיוני שכמו לגבי שוהה אחר שהוא במסגרת חוק לטיפול בחולי נפש, אז גם. אבל אני לא מכירה את העמדה.
מיכל רוזין (מרצ)
יש סיבה ששוהה בבית חולים למתמודדי נפש לא נכנס גם בחוק האזרחי.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אבל אנחנו מדברות פה לא על מתמודדי נפש, אלא על בית חולים רגיל.
ליאנה מגד
וזו העתקה של החוק האזרחי, לא שום דבר מעבר.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אלא אם כן אתן מכירות את היכולות שלכן ויכולות להגיד שלצבא יש דרך להתמודד גם עם סוגיית בתי החולים. אנחנו לא מדברות עכשיו על החוק הכללי, אלא רק על חובות הצבא. אם אתן אומרות שהצבא מסוגל, כמו שהוא לוקח אחריות בעניין של אסיר, לא משנה באיזה כלא, לקחת אחריות גם על הדבר הזה מתוקף ההתנהלות השונה של הצבא עם האנשים שלו, גם אם הם מאושפזים בבתי חולים, זה יהיה מצוין.
שרון זגגי פנחס
הקושי שאני מזהה אותו שבסוף המשמעות היא שמרגע שהאדם הזה בורח לדוגמה מבית החולים, שהראשון שיודע מודיע, ואז איך מייצרים איזשהו מנגנון.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אבל יש פה גם בעניין של שחרור, לא רק בעניין של בריחה מבית חולים.
שרון זגגי פנחס
יש פה גם שאלות רפואיות, זו גם שאלה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
נניח שחייל מאושפז בבית חולים אזרחי, הוא לא אשם ולא שום דבר.
ליאנה מגד
אז מכוח מה נמסור עליו מידע?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
האם הצבא יודע אם הוא השתחרר. על זה אני שואלת.
ליאנה מגד
אם הוא לא מאושפז במסגרת הליך פלילי כחלף אחריות, אז אין שאלה.
היו"ר אבי דיכטר
אנחנו עוסקים בפרק שעוסק בזכויות נפגעי עבירה. זה כל הפרק הזה. לכן בית חולים הוא יכול להיות גורם שמחויב לדווח לצה"ל, אבל הוא לא יכול להיות האיש שאחראי בנושא נפגעי עבירה. זה לא תפקידו.
ענת ברקו (הליכוד)
אם הוא חייל, הוא מוצב בר"מ 2 לאחר מספר ימים שהוא בבית חולים. זאת אומרת שר"מ 2 זה צה"ל ואפשר להעביר את הדיווח.
רוית דנינו
הוא נמצא במאסר.
ענת ברקו (הליכוד)
כל חייל שנמצא בבית חולים מוצב בר"מ 2.
רוית דנינו
גם כשהוא אסיר?
ענת ברקו (הליכוד)
כן. ברגע שהוא חייל, הוא מוצב בר"מ 2. היחידה שלו הופכת להיות ר"מ 2. מיד לאחר האשפוז הם מביאים לו את העיתונים, הם מבקרים אותו והם בקשר עם היחידה שלו. הם דואגים שהמפקדים שלו יבקרו אותו.
היו"ר אבי דיכטר
בבתי חולים לחולי נפש יש ר"מ 2?
ענת ברקו (הליכוד)
אם חייל הוא חולה נפש ישחררו אותו עם 21.
היו"ר אבי דיכטר
אבל הוא מגיע לבית חולים לאשפוז, הוא עדיין חייל לכל דבר ועניין.
ענת ברקו (הליכוד)
הם ישחררו אותו לפני כן עם 21. הוא לא יגיע כחולה נפש לאשפוז.
שרון זגגי פנחס
החלק של בית החולים הוא חלק יותר מוקשה, כי יש פה גם שאלות שקשורות לחשיפת הפרטים כי זה מצב רפואי.
היו"ר אבי דיכטר
כל הפרק הזה, חלק ח'1, עוסק בזכויות נפגעי עבירה. מכאן נגזר כל השאר. כשאנחנו מגיעים לתוספת השישית, פתאום מסתבר לנו שמימוש המחויבות היא עניין שמתחיל להתחלק בין שלושה גופים.
שרון זגגי פנחס
אבל כך זה גם במערכת האזרחית.
רוית דנינו
כך זה היום. כך זה מאז שנחקק החוק האזרחי בשנת 2002.
עידו בן יצחק
אולי יש לנו הזדמנות לתקן דברים.
שרון זגגי פנחס
מה שאנחנו נציע בהיבט הזה של בית החולים, בית החולים זה נושא שהוא יותר מורכב. הוא הרבה יותר מורכב גם מנושא של החזקה בשב"ס, שזה יש מערכות מידע שאפשר לתקשר. אנחנו מציעים להוריד את החלק הזה, לתקן אותו בתיקון הבא.
היו"ר אבי דיכטר
להוריד את התוספת השישית?
שרון זגגי פנחס
לא, רק את החלק שמדבר על הבריחה מבית חולים, ולהשלים אותו בתיקון הבא.
היו"ר אבי דיכטר
אם אנחנו מוציאים את הנושא של שב"ס ובתי חולים - - -
ענת ברקו (הליכוד)
אז אתם מעקרים את החוק.
שרון זגגי פנחס
לא שב"ס. רק בתי חולים.
היו"ר אבי דיכטר
אם אנחנו מוציאים את החלק של בתי החולים ושב"ס, המשמעות היא שהאחריות המלאה והמחייבת היא על צה"ל. זו המשמעות בעיני.
שרון זגגי פנחס
אני לא מדברת על שב"ס. בשב"ס האחריות היא של צה"ל.
עידו בן יצחק
סעיף 1 הוא בתי חולים לחולי נפש, אבל 8 ו-9 הם לא.
ליאנה מגד
ההגדרה של בית חולים היא לפי מה שכתוב בסעיף 1.
עידו בן יצחק
אוקיי. אז זה רק חולי נפש.
ליאנה מגד
זה רק חולי נפש. אין לנו אשפוז אחר. כל משמורת אחרת זה ברור שזה באחריות המשמורן.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אז ב-8 ו-9 אפשר למחוק את "או בית חולים".
שרון זגגי פנחס
זה מה שאנחנו מציעים.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
ב-8 ו-9 זה אחריות מקמצ"ר, נקודה.
שרון זגגי פנחס
הבעיה היא, שוב, שבגלל שיש פה שיקולים גם של אשפוז ושל נתונים רפואיים, של קשר גם עם מערכות שהן בתי חולים אזרחיים, שזה בשונה ממערכת של כליאה אזרחית, זה משהו שהוא יותר מוקשי, שאני לא יכולה כרגע למסור לגביו התחייבות. מה שאני מציעה, כדי שאנחנו נוכל להעביר את החוק, זה להוריד את החלק של הבריחה ושל השחרור כרגע מהחוק. התחולה ממילא היא תחולה מ-2012. פשוט לתקן את זה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אני אעדיף להשאיר את זה בנוסח הקיים מאשר למחוק את זה. עדיף לי להשאיר את זה עם הבעיה התפקודית שנצטרך לפתור אותה עד אז. זה עדיף מאשר למחוק את זה מהחוק בכלל.
ליאנה מגד
חברת הכנסת מיכאלי, אני בכל זאת אומרת שזה לא בתיאום עם משרד הבריאות.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
זה מועתק מהחוק.
ליאנה מגד
זה מועתק, אבל זה עדיין מטיל עליהם חובה שלא קיימת היום.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
זה מישהו שמאושפז אצלם, מה זה משנה אם הוא מזה או זה? זה לא נכון. אני לא מסכימה איתך.
ליאנה מגד
אבל אם אנחנו מבינים תוך כדי שאין לנו יישום של החובה הזאת לפי הדין האזרחי, אנחנו צריכים לדעת את זה. לא כי יש לי איזו הצעה אופרטיבית מאוד טובה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
למחוק את זה, זה יותר גרוע בעיני. למחוק את זה בעיני זה להחמיר את המצב. אני יכולה לרשום לפניי יחד עם ענת ונטפל בזה בוועדה הרלוונטית.
ענת ברקו (הליכוד)
חבל לסגור את החוק. ככה אנחנו יכולים להכניס את זה לאותו חוק, לעשות עוד דיון.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
זה בדיוק, שלא.
היו"ר אבי דיכטר
אני אומר לכם שמבחינתי הדבר היחיד שאפשר לעשות כדי להעביר את זה היום הוא להשאיר מקמצ"ר בשניהם, ואחרי זה תעשו תיקון, תגיעו להסדרים עם שב"ס או עם בית החולים. כי ממילא אם אנחנו מוחקים את זה, זה אחריות צה"ל.
עידו בן יצחק
אתם יכולים גם בצו לשנות את התוספת.
משה בן יקר
אפשר גם לפצל.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
לא לפצל.
משה בן יקר
מצד אחד אתם מבצעים השוואה, מצד שני אתם מורידים את החלקים החשובים.
היו"ר אבי דיכטר
אנחנו פשוט מורידים את בית החולים.
משה בן יקר
לא, העניין של משמורן, שב"ס. זה מאוד חשוב.
ענת ברקו (הליכוד)
זה כבד, כי על אילו עבירות אנחנו מדברים? לא על דין משמעתי. מדברים על עבירות כבדות.
משה בן יקר
אנחנו מדברים באנשים, לא בחפצים שעוברים מנקודה לנקודה.
היו"ר אבי דיכטר
נכון. אבל בסופו של דבר אנחנו מחפשים את האחריות. אם הוא תחת הכותרת צה"ל, האחריות היא צה"ל.
משה בן יקר
באזרחי כתוב בפירוש שמדובר בשב"ס.
היו"ר אבי דיכטר
יש הבדל עצום. בצה"ל אתה לא לוקח אזרח מכלל האוכלוסייה ומכניס אותו לכלא בגין עבריינות. בצה"ל יש לך אדם שהוא נמצא במשמורת וולנטרית או על-פי חוק בצה"ל, משמורת שירותית הכוונה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אבל חבל עכשיו על הוויכוח, כי הגענו פה להסכמות. אז בואו נתקדם בבקשה.
ענת ברקו (הליכוד)
לא כדאי להשתמש במילה משמורת.
היו"ר אבי דיכטר
לא משמורת. אתה לוקח חייל שהוא בשירות חובה, על-פי חוק. זה לא המצב לגבי אזרח שנכנס לכלא בגין חקירת משטרה.
משה בן יקר
על אחת כמה וכמה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אני מחכה שתסיימו את הדיון הזה, כי הגענו לפתרון לעניין הסעיף המסתמן, לפי הצעה של עידו.
היו"ר אבי דיכטר
מה הפתרון?
עידו בן יצחק
הם מסכימים שייכתב מקמצ"ר בלבד, ללא בית החולים.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
מה שהצעת, אדוני.
עידו בן יצחק
אגיד גם לפרוטוקול, יש סמכות לשנות את התוספות בצו באישור הוועדה.
היו"ר אבי דיכטר
תקרא מסעיף 7 ואילך.
עידו בן יצחק
7. תנאים לשחרור הנידון ממאסר, שמטרתם להגן על הנפגע; מקמצ"ר. 8. בריחת הנאשם או הנידון ממאסר או מבית חולים; מקמצ"ר. 9. מועד שחרור הנאשם או הנידון ממאסר או מבית חולים; מקמצ"ר. 10. בקשת הנידון מנשיא המדינה לחנינה או להקלה בעונשו כאמור בסעיף 11(ב) לחוק יסוד: נשיא המדינה והחלטת הנשיא בבקשה; הפרקליטות הצבאית. 11. מועד הדיון בוועדה מיוחדת לפי סעיפים 28א עד 28ה לחוק טיפול בחולי נפש, התשנ"א–1991; יידוע לגבי שלב זה יכלול גם הודעה על זכותו של הנפגע להביע את עמדתו בכתב לפני הוועדה המיוחדת לפי הוראות סעיף 28ב(ב) לחוק האמור.

כאן הושמט, אבל צריך להיות הפרקליטות הצבאית.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אדוני, רק נשאר לנו דבר אחד. עכשיו, אחרי שעברנו על כל הסעיפים והכנסנו בכל סעיף שצריך את סוגיית ביטחון המדינה, אני חושבת שאנחנו צריכות לחזור אחורנית ולמחוק מסעיף העקרונות את ביטחון המדינה.
קריאה
מסעיף המטרה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
את המטרה הורדנו. אני מדברת על העקרונות גם.
ענת ברקו (הליכוד)
למה? העיקרון של ביטחון המדינה הוא לא חשוב?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אנחנו עברנו סעיף-סעיף, וראינו שיש סעיפים שבהם זה ממש לא נכון אפילו לכתוב. למשל, בסעיפים שבאים לצמצם את המידע שאפשר לתת על נפגע או נפגעת העבירה. זו קונספציה בכפוף לשיקולים של ביטחון המדינה, אנחנו באים מראש לצמצם מידע. ואני חושבת שחשוב שהמטרה והעקרונות יישארו באמת בעניין של הזכויות של נפגעות ונפגעי עבירה, ובלאו הכי הוספנו את זה קונקרטית בכל אחד מהסעיפים שצריך להכפיף אותם לשיקולים של ביטחון המדינה. לכן בעיני נכון וחשוב להוציא את זה גם מסעיף העקרונות.
שרון זגגי פנחס
חלק מהעשייה שמתייחסת לחוק זכויות נפגעי עבירה זה גם בפסיקה וגם בעצם פרשנות של כל מיני דברים. לא הכול הרי נמצא בחוק. ברגע שזה לא מופיע בעקרונות, אז יהיה קושי מבחינת הפרשנות למקרים שזה יהיה נכון כן להכפיף דברים מסוימים לשיקולים של ביטחון. אז אם זה לא יהיה פרק העקרונות, לדעתי יהיה קושי בפרשנות המשפטית של זה.
היו"ר אבי דיכטר
אני מסכים להסבר של שרון. דיברנו על זה בהתחלה. אני חושב שזה היה נכון לרדת מהמטרה. אני חושב שזה פחות נכון – לא רוצה לומר לא נכון, כי זה עניין ערכי. השארה של זה בסעיף העקרונות היא תכלית ראויה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אז אנחנו צריכים להוציא את זה חזרה מהסעיפים שסייגנו.
עידו בן יצחק
אם אנחנו משאירים את זה בעקרונות, אז אין צורך לומר את זה בכל סעיף.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אוקיי.
ענת ברקו (הליכוד)
אני רוצה להעיר הערה לפני שאנחנו מצביעים על החוק החשוב הזה. היום פורסם שיש צו אלוף לגבי החוק שלי, לגבי נפגעי עבירה בבתי המשפט הצבאיים. אני עושה את ההבחנה. אתם שכחתם לציין שהחלטת האלוף מסתמכת על החוק שעבר בקריאה טרומית, של נפגעי עבירה בבתי משפט צבאיים. משום מה זה לא בא לידי ביטוי בשום צורה.
היו"ר אבי דיכטר
אם אנחנו לא מצביעים בשתי הדקות הקרובות זה יידחה.
מוריס הירש
זה נושא באמת חשוב מאוד, כיוון שכל החוק הזה עוסק רק בחיילים שנפגעים, אבל מפקיר לחלוטין את כל הצד השני של נפגעי הטרור. אם תיקח למשל את הדוגמה של האירוע של אלאור עזריה, אז המחבל ומשפחתו יזכו לזכויות לפי החוק הזה, אבל החיילים שנפגעו, שהנאשם יעמוד לדין בבתי המשפט הצבאיים, כביכול לא יכבד את הזכויות של אותם החיילים שניצלו. לכן השלמה של ההצהרה הזאת בפירוט לגבי צו האלוף היא חשובה, כי החוק הזה יחול על כמה בודדים, ואילו שם זה עשרות נפגעים מדי שנה, אנשים שנהרגים, כולל חיילים.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
מי אתה?
מוריס הירש
אני מהפרקליטות הצבאית לשעבר, כיום מייצג נפגעי טרור למיניהם בכל השלבים השונים. למשל משפחתו של רונן לוברצקי, שנרצח לפני כמה שבועות, ביום חמישי יוגש כתב האישום. המשפחה לא תיהנה מכל הזכויות שקבועות בחוק.
שרון זגגי פנחס
המשפחה קיבלה עדכון. הדברים הם לא נכונים.
רוית דנינו
המצב הנורמטיבי הוא כזה. התיקון שאנחנו נעביר היום יפתור את המצב לגבי הליכים שמתקיימים במערכת בתי הדין הצבאיים. צו אלוף שכבר נחתם ונכנס לתוקף, חל על הנפגעים במערכת בתי המשפט הצבאיים, ובכך בעצם אנחנו מכסים את כל המערכות.
שרון זגגי פנחס
הצו הוא בעצם העתקה של התזכיר שאנחנו מדברים עליו היום, עם אותם עקרונות, ובפועל גם מוריס שהיה פרקליט איו"ש נתן בעצמו ויודע שבפועל אנשי פרקליטות איו"ש נותנים למשפחות של נפגעי עבירה באיו"ש זכויות רבות.
מוריס הירש
ביקרתי הורים של חיילים בכלא לפי טוב ליבי, לא בגלל שהייתה איזושהי חובה, וזה לא נכון.
שרון זגגי פנחס
אז עכשיו יש.
ענת ברקו (הליכוד)
בהסתמך על החוק שלי יש.
היו"ר אבי דיכטר
אנחנו עוברים להצבעה על הצעת החוק, כפי שקרא אותה היועץ המשפטי של הוועדה, עידו. חוק השיפוט הצבאי (תיקון מס' 75), התשע"ח-2018. אנחנו מצביעים בהכנה לקריאה שנייה ושלישית. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד הצעת החוק – 5
נגד – אין
נמנעים – אין
הצעת החוק התקבלה.
היו"ר אבי דיכטר
הצעת החוק עברה פה אחד והיא תובא למליאה לקריאה שנייה ושלישית.

תודה רבה. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:30.

קוד המקור של הנתונים