ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 10/07/2018

חסמים בפני זכות הנשים בדיור, הטרדות מיניות בדיור הציבורי

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



2
הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי
10/07/2018


מושב רביעי

פרוטוקול מס' 265
מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי
יום שלישי, כ"ז בתמוז התשע"ח (10 ביולי 2018), שעה 11:30
סדר היום
1. חסמים בפני זכות הנשים בדיור
2. הטרדות מיניות בדיור הציבורי
נכחו
חברי הוועדה: עאידה תומא סלימאן – היו"ר
חברי הכנסת
דב חנין
אורלי לוי אבקסיס
לאה פדידה
מוזמנים
חגי רזניק - מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון

רות מנע - מנהלת אגף א' - פרט וחריגים, סגנית מנהל, משרד הבינוי והשיכון

חנאן נג'ארה מנסור - ממונה על שוויון מגדרי, משרד הבינוי והשיכון

מרב שיבק - ממונה ארצית אזרחי - הנהלת הסיוע המשפטי, משרד המשפטים

איילת הלברשטט - מרכזת נושא הדיור הציבורי, סיוע משפטי, משרד המשפטים

יעל קסטן רבסקי - עו"ד, מרכזת תחום דיור ציבורי במחוז מרכז, הסיוע המשפטי, משרד המשפטים

מיי אלחג'אג' - מתמחה בצוות דיור ציבורי, סיוע משפטי, משרד המשפטים

אסתי ורהפטיג בס - משפטנית, משרד המשפטים

אפרת שרעבי - סגנית מנהל פרט ומשפחה, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

שני מנדל לאופר - רפרנטית שיכון באג"ת, משרד האוצר

בתיה כהן - מנהלת תחום הבטחת הכנסה, המוסד לביטוח לאומי

נעמה ליבנה - ממונה למניעת הטרדה בקרב לקוחות חברת עמידר, חברות משכנות

מילה רוזין - ראש מטה ומנהלת יישום התכנית האסטרטגית עמידר, חברות משכנות

שני ישראלי - ראש אגף דוברות והסברה חברת עמידר, חברות משכנות

תמר קציר - ממונה מניעת הטרדות מיניות עמיגור, חברות משכנות

רחל אלרואי - מנהלת אגף הנכסים עמיגור, חברות משכנות

הלה נויבך - עו"ד, איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית

ריקי כהן בן לולו - פעילה, פורום הדיור הציבורי

עליזה לוי - פעילה, פורום הדיור הציבורי

מיטל כהן - פעילה, פורום הדיור הציבורי

דנה ימבורג - פעילה, פורום הדיור הציבורי

סמדר אונה - פעילה, פורום הדיור הציבורי

רונית סויסה - פעילה, פורום הדיור הציבורי

עדי משה - פעילה, פורום הדיור הציבורי

אורית משה - פעילה, פורום הדיור הציבורי

מלכה מור - פעילה, פורום הדיור הציבורי

רינת מועלם - פעילה, פורום הדיור הציבורי

פולינה מוגילניצקי גורוביץ - פעילה, פורום הדיור הציבורי

אורית לוי - פעילה, פורום הדיור הציבורי

עטרה כהן אמין - פעילה, פורום הדיור הציבורי

אורית כהן - פעילה, פורום הדיור הציבורי

ניצה אשר - פעילה, פורום הדיור הציבורי

לילה שוורץ - פעילה, פורום הדיור הציבורי

אליס הימן - דוברת ארגון הנכים

עליזה אלון - פעילה חברתית, תנועת הפריפריות

דניאלה חרמון - פעילה חברתית, קבוצת דורשי צדק למען דיור ציבורי בדימונה

גלית רוטברג - פעילה חברתית, קבוצת דורשי צדק למען דיור ציבורי בדימונה

אורלי זרביב - פעילה חברתית, קבוצת דורשי צדק למען דיור ציבורי בדימונה

דוד קשני - קול בשכונות

דני רחל - קול בתמונות

משה בר - יו"ר ארגון תנו יד לחירש

פנינה רוזובסקי - מתנדבת

אליזבט יוספי - מוזמן/ת

שרה אסולין - מוזמן/ת

חיה עופר - מוזמן/ת

רוני אוזן - מוזמן/ת

גילי בר - מוזמן/ת

שלמה מנור - מוזמן/ת

אורה דואק - מוזמן/ת

צביה אסקירה - מוזמן/ת

אנה אברג'ל - מוזמן/ת

מרצדס סיגאוי - מוזמן/ת

איריס אסרף - מוזמן/ת

אילנית לבנה בן יצחק - מוזמן/ת

מיכה רחמן - מוזמן/ת

נעמי הזמי - מוזמן/ת

יוסי וייס - מוזמן/ת

סוהילה סלימאן - מוזמן/ת

גילי רמתי - מוזמן/ת

אימאן אורינגר - מוזמן/ת

נגה מאיר - מוזמן/ת

סער כהן - מוזמן/ת

יונתן ימפולסקי - מוזמן/ת

אביטל אבוטבול - מוזמן/ת

אליהו בלייש - מוזמן/ת

שי דוד - מוזמן/ת

אורלי רביב - מוזמן/ת

ליאת יקיר - מוזמן/ת

אורלי ביטון - מוזמן/ת

אורי אלון - מוזמן/ת

ז'רמי ליבן - מוזמן/ת

אדית זומפר - מוזמן/ת

כרמן אלמקייס עמוס - מוזמן/ת

צחי בובליל - מוזמן/ת
ייעוץ משפטי
ענת מימון
מנהל/ת הוועדה
דלית אזולאי
רישום פרלמנטרי
הדס לוי, חבר תרגומים

חסמים בפני זכות הנשים בדיור

הטרדות מיניות בדיור הציבורי
היו"ר עאידה תומא סלימאן
שלום לכולם, אני פותחת את הישיבה של הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי. אנחנו ב-10 ביולי 2018, והיום במסגרת היום המיוחד של הדיור הציבורי ביוזמתה של חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס וחבר הכנסת, חברי, דב חנין, נדון היום בקריטריונים לנשים בזכאות לדיור ציבורי, הטרדות מיניות בדיור ציבורי.

אנחנו ניסינו, באמת, זאת השנה השלישית שאנחנו מנהלות את הדיון הזה ואני רוצה לברך את שני חברי הכנסת העיקשים שבאמת מנהלים את המאבק הזה ביד רמה, כל שנה מביאים לכנסת את האנשים והנשים הנהדרים והנהדרות ונותנים לי גם הזדמנות להיות חלק במאבק הזה. אני רוצה לתת לכם לפתוח. חבר הכנסת דב חנין או אורלי. בבקשה.
אורלי לוי אבקסיס
תודה רבה לך גברתי היושבת ראש, עאידה. אני חייבת לפתוח בכמה מילים חמות על עאידה. המקום שהכי קל לנו לדעת שהתפנה המקום ואם אין מקום יפנו את המקום ביום המיוחד הזה זה בגלל האישה שעומדת בראש הוועדה הזו. הנושא הזה כל כך קרוב לליבה ולא בכדי עשינו פה דיונים שהיה להם אפקט אמיתי ומתמשך. דב ואני כשאנחנו יושבים אנחנו מכירים את היכולת שלך גם לדפוק על השולחן אבל גם לערוך את הביקורת מה קורה עם מה שהמלצנו.

אז אני מאמינה שאחר כך מנכ"ל משרד השיכון ייתן פה תיאור, חגי רזניק, שאנחנו מודים לו באמת על הנכונות שלו, על הלב שלו שנמצא במקום הנכון ועל היכולת והרצון שלו לנסות ולשנות את תפיסת העולם הכל כך מקובעת, הכל כך אכזרית והכל כך אטומה של פקידי האוצר, של ראשי משרדים כאלו ואחרים שהדיור הציבורי לא היה בראש מעייניהם ולהבין שלא מדובר במספרים אלא באנשים עם סיפורי חיים.

עם נשים שמתמודדות מצד אחד עם קושי אמיתי לכלכל את הילדים שלהם ומהצד האחר לדאוג להם לקורת גג מול מציאות אלימה שלא פעם זורקת אותם לתחתית ולקצה השוליים החברתיים והן עומדות בפני דילמה מוסרית מאוד מאוד בעייתית, האם לדאוג לקורת גג לילדים ולהפוך להיות קורבן לטרף של אנשים שמחזיקים את העתיד של הילדים האלו בידיים ואומרים להם אני אחראי לכך שאם יהיה לך או לא יהיה לך קורת גג מעל הראש. היום פתחנו בתערוכה - - -
קריאה
- - - לאן לחזור היום.
אורלי לוי אבקסיס
תראו, הדיון והיום הזה שאנחנו עושים זה גם כדי לשמר את הנושא הזה בסדר היום גם כאשר כל הזמן מנסים להשתיק אותו. מהרגע שנכנסתי לכנסת כמעט עשור, הנושא הזה אני לא אתן לו ולא נותנת לו לרדת מסדר היום, ביחד עם חבר הכנסת דב חנין וביחד עם חברים נוספים ועם פורום הדיור הציבורי המדהים הזה, עם הנשים החזקות האלו, עם כרמן וריקי ודני ודניאלה, אני אשכח פה שמות, עדיף שאני לא אתחיל ו - - - וכל השאר. והמאבק הזה הוא החיים היום יומיים שלהם.

הילדים האלו זה העתודה של המדינה. אנחנו צריכים להבין שאם עכשיו יש איזה מבצע צבאי, חלילה וחס, קורה לא מעט פעמים שכשהחייל חוזר הביתה הוא מגלה שאין לו בית לחזור אליו כי הוא עבר את גיל 18 ושני האחים הקטנים שלו לא מספיקים כדי לתת זכאות לאמא לקורת גג. אז מפנים אותה או מפסיקים את הסיוע בשכר דירה. זו מציאות לא נורמלית, זו מציאות שצריכה הייתה להשתנות. אני חשבתי שזה יהיה הרבה יותר קל, חשבתי שהמאבק הזה יהיה הרבה יותר קצר.

כשראיתי את השר כחלון מתמנה לשר האוצר אמרתי וואו, יש לנו אפשרות לשנות את הדיסקט. לצערי הרב הדיסקט הזה לא השתנה גם כאשר יש לנו שר אוצר חברתי. הם יכולים לבוא בטענות למשרד השיכון, תקשיבו, הם עשו מהלימון לימונדה. מתוך המקום והתקציבים שיש להם והמעט דיור שעוד נשאר להם הם עשו את מה שהם יכולים. יתירה מכך הם הציעו תכנית ארוכת טווח לטיפול במשבר הדיור הציבורי. שמעתי שקט במשרד האוצר, לא התייחסות, לא איזושהי אמירה, לא להגיד אנחנו מאמצים.

אתם יודעים מה – יש בעיות פנים מפלגתיות בין שר האוצר לבין שר השיכון שלו, אותי זה לא מעניין. כמו שהיה עם הגז. אני בניגוד עניינים מובנה. מצד אחד יש לי חבר שמתווה הגז מתאים לו ומצד שני יש את האינטרס הציבורי. אני מעדיף את החבר. אנחנו על אותו סרט. מצד אחד יש את האינטרס הציבורי האמיתי ומצד שני יש חבר שהוא כבר לא חבר. אז למה האנשים האלו צריכים להפוך להיות קורבן למלחמות אגו בין שני פוליטיקאים. זה הזוי, זה לא נורמלי ואסור שזה יקרה. אבל זה קורה הלכה למעשה.

אנחנו ננסה להתמקד היום. תראו, אני לא באה ואני אומרת, התכנית של גלנט ושל משרד השיכון ביחד עם סגן השר שלו שאני מכירה אותו לעומק, שהיא התכנית המיטבית, אבל היא תכנית לא רעה. יש בה הרבה דברים טובים. יש דברים שאנחנו יכולים להגיד על זה היינו טיפה מתעקשים או משנים. אבל התכנית היא ראייה וצפייה לפני עתיד ואיך מטפלים ואיך מוסיפים 7500 ו-7600 דירות מדיי שנה. אבל איך מעדיף שר האוצר, האבסורד הוא שמצד אחד הוא אומר אני רוצה להבריח את המשקיעים, אני אעשה חוק דירה שלישית, מאידך הוא מוציא 2 מיליארד שקל בשנה להשתתפות בשכר דירה ונותן אותם למשקיעים.

לפי דוח אדוה זה מתווסף על 6 מיליארד שקלים נוספים שעוברים מהעשירונים התחתונים לעשירונים העליונים. ככה אתה מסנן את המשקיעים? אולי נתחיל בבנייה של דיור ציבורי, בנייה תקציבית. ככה זה לא רק לאוכלוסיות המוחלשות ביותר, נעשה גם שכירות ארוכת טווח למעמד הביניים על הדרך. אבל המדינה שותקת. וכשהמדינה שותקת האזרחים על הברכיים. שתיקה פירושה המשך השערורייה שיותר מדיי שנים קורית בדיור הציבורי. אנחנו ננסה להתמקד עכשיו בנקודות שבגינן כינסנו את הוועדה הזאת - - -
קריאה
סליחה, זה באמת, אני באה לפה כבר ארבע שנים - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא, לא, גברתי, שנייה, אני אגיד לך משהו. אני אבקש משהו. אני כבר שלוש שנים מנהלת את הדיון הזה וכולם - - - לא, לא, זה לא הולך ככה, חבל. את לא באת להתעמת איתי אז תשמעי אותי עד הסוף. תשמעו, אני חייבת להגיד משהו ואני אבקש מכולם עכשיו דקה להקשיב לי. אני יודעת עד כמה הדיונים האלה טעונים ואני יודעת עד כמה אתן מלאות ומלאים כעס, ובצדק. אבל מי שנכחה בדיונים בשנתיים האחרונות יודעת טוב מאוד שאם מנהלים את הדיון בצורה שאני מנסה לנהל אנחנו מקשיבות אחת לשנייה ואני מבקשת להעלות את השאלות באופן הכי נוקב כלפי נציגי המדינה ואנחנו מצליחות בסוף לקבל תשובות. להתפרץ, לצעוק, אצלי זה לא הולך.

אז אני מבקשת כל מי שרוצה ורוצה לדבר להירשם אצל מנהלת הוועדה כדי שגם אני אדע מה סדר גודל מספר הדוברים ואוכל לנווט את השיחה. אני מאוד מבקשת, אני פה בשבילכם, בואו לא נתעמת על סדרי מי מדבר ומי לא. חבל לבזבז את הזמן על זה, יש נושאים יותר חשובים.

אורלי, את מסכמת?
אורלי לוי אבקסיס
כן, אני ממש מסכמת. ואני רוצה רק להבהיר לכם. חבר'ה, אנחנו אלה שנושאים את המאבק, אנחנו לא יושבים על השאלטר. אנחנו לא יכולים להפנות עכשיו מיליארדי שקלים. אבל ככל שאנחנו נהיה מלוכדים וככל שנהיה מאוחדים במאבק הזה ולא ניתן להם להפריד אותנו קבוצות נגד קבוצות נצליח לגרום לכך ששר האוצר יבין שאין אופציה אחרת. הוא לא אוהב את גלנט? שיציע תכנית ארוכת טווח משלו בבקשה. אבל אי אפשר לעמוד מנגד, להשקיף מהצד, ולהגיד חוקי הג'ונגל יעשו את שלהם. חוקי הג'ונגל יטרפו פה אנשים. טרפו פה ילדות.

הסיפורים של אותן נשים שמופיעות עכשיו בתערוכה שהצגנו זה סיפורי חיים של הנשים שאין להן יכולת אמיתית לשמור על עצמן ועל הילדים שלהן. וזו דילמה בלתי אנושית ובלתי אפשרית. מי שיכול היום לשנות את המצב זה שר האוצר, אני חוזרת ואומרת. אנחנו מעלים את הבעיות, אנחנו מציעים פתרונות. מי שצריך לאמץ את זה זה לא חברי הכנסת כי אין לנו לא את המנגנון, לא את הכוח, לא את המשרדים ולא את התקציבים. מי שצריך לעשות - - -
קריאה
לא באים - - - היושבת ראש - - -
אורלי לוי אבקסיס
היושבת ראש עשתה את המקסימום - - - אני רוצה - - - בואו נשים דגש. תראו, מה שקורה שאנחנו מתנים את הזכאות בלידת ילד שלישי למציאות של עוני ושל חוסר בקורת גג כדי לקבל זכאות, זה טירוף מערכות. כי אז את מקבלת זכאות על הנייר ואת לא יכולה לעשות שום דבר על הנייר הזה, כי זכאות על הנייר לא נותנת לך קורת גג, אין דיור. וכשזורקים לשוק החופשי את אותן נשים עם איזשהו סיוע בשכר דירה מינימאלי אנחנו יודעים מה צריך להידרש כדי להשלים את הסיוע הזה.

כאשר אנחנו מדברים על התניית זכות בהבטחת הכנסה או השלמת הכנסה מה שקורה הוא דבר נורא פשוט: באים לאותן נשים, חד הוריות, עם שלושה ילדים, שהביטוח הלאומי כבר עשה להן מבחן הכנסה והחליט שהן מוחלשות ביותר, ולכן מגיע להן מזונות דרך הביטוח הלאומי, 2000 ומשהו שקל, ולכן הן לא יכולות לקבל הבטחת הכנסה, אז הן צריכות לוותר על המזונות של הילדים שלהן כדי להיות זכאיות. הבטיחו, סגן שר השיכון שהוא היה פה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני בדיוק רציתי להתייחס לזה.
אורלי לוי אבקסיס
ואני רוצה להגיד לך, עאידה, זה מופיע בתכנית שלהם. זה מופיע בתכנית שהוצגה על ידי משרד השיכון, הם את שלהם עשו. הם המליצו ורוצים לשנות. השאלה אם מאמצים את ההמלצות שלהם או לא.

דבר שלישי – הנושא של הסיוע לא רק שהוא לא מספיק, הוא זורק את האנשים לשוק שלא מתאים להם. אין להם ביטחונות, אם היה להם ביטחונות הם לא היו נמצאים זכאים. זה הביצה והתרנגולת, מה קודם למה. מישהו פה הלך לשכור דירה? אני יודעת, הייתי סטודנטית שנים. עד לא מזמן גם הייתי אני בשכירות. סוף סוף, תודה לאל, הגעתי לבית משלי, אחרי שנים ארוכות של חסכונות וכדומה.

אבל מה קורה לאותם אנשים ושלא ידברו איתי על דיור למשתכן. כי דיור למשתכן הוא לא פתרון לבעיות של הדיור הציבורי. מה גם - - - על 5% מהדיור למשתכן שיהיה לדיור ציבורי לא קרה. יש הצהרות, אין יותר מזה כלום. דירות עומדות ריקות, קבלנים מדברים על כך שאין פונים, גם לא במחיר למשתכן. מה יכול לעשות שר האוצר לעשות? להלאים אותם. תקנו אותם, תעבירו אותם לאותן אוכלוסיות שנמצאות בצורה קשה.

אני רוצה להגיד לך גם הנושא הזה שמבקשים מהם כל שנה לחדש את הזכאות שלהן. אלה אוכלוסיות שקשה להן לעמוד מול בירוקרטיה, קשה להן לעמוד מול טפסים. ואז אם חסר איזה טופס, גם מבקר המדינה אמר שהרבה פעמים הטפסים - - -
קריאה
גם לא מחזירים את הכסף רטרואקטיבית.
אורלי לוי אבקסיס
נכון. כשהטפסים חסרים הרבה פעמים בגלל הפקיד שלא הכניס אותו ולא בגללם ואז שוללים להם את הזכאות. זה לא בסדר. אני מקווה מאוד שאחרי יום הדיור הזה משהו ישתנה אצל שר האוצר והוא יבין שאו שהוא מאמץ את התכנית ארוכת הטווח של משרד השיכון או שהוא מביא תכנית ארוכת טווח משלו. אבל היא צריכה להיות מבוססת תקציב. היא צריכה להיות בבסיס התקציב, הוא לא ראה בזה צורך בתקציב האחרון שהיה - - - עכשיו כלכלת בחירות, נראה מה יהיה עם זה. תודה רבה לך גברתי.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה. אני חייבת להגיד שבדיוק רציתי להתייחס לזה שנכח סגן שר הבינוי והשיכון בישיבה שהתקיימה לפני שנה והוא הבטיח לנו כי יבצע בדיקה מחודשת ודיון מקצועי לקריטריונים לזכאות לדיור ציבורי ואת אמירתו הוא אמר בצורה הכי ברורה כי סעיף המזונות אינו סביר והוא יפעל לשינויו אם בהחלטת ממשלה או בחקיקה. עברה שנה מאז ותיכף נשמע את מנכ"ל משרד השיכון. אבל אני חייבת גם להגיד שאתמול הייתה לי פגישת עבודה עם שר האוצר שהייתה שייכת לנושא אחר, הוקדשה לנושא אחר, אבל על הדרך העליתי את הנושא של עניין שינוי הקריטריונים וסעיף המזונות וכו'. והוא הבטיח לי פגישת עבודה מיוחדת לנושא הזה. זה לא אומר שאני אהפוך את העולם או אשנה את דעתו, אני בטוחה שאתם מדברים יותר ממני בנושא הזה- -
אורלי לוי אבקסיס
יש הצעת - - - בממשלה, שיגיד כן.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
- - אבל אנחנו גם נפעיל את הלחץ הזה.

חבר הכנסת דב חנין.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה לך גברתי יושבת הראש. שלוש פעמים תודה – תודה לך, את באמת, כמו שאמרה אורלי, את מחויבת לנושא הזה, הוועדה שלך מגויסת למאבק הזה, כל הכבוד והרבה הערכה. תודה לך חברתי אורלי על השותפות שבינינו. תאמינו לי, חברות, אנחנו נאבקים מול קיר. לפעמים נראה שהקיר הזה הוא תלול וגבוה ואנחנו מחפשים בו פרצות וזו עבודה דיי קשה. ואני מסתכל תמיד על אורלי בהמון המון התפעלות והערכה ואני שואל את עצמי איזה מן מנוע פנימי הותקן בה שהיא ממשיכה להילחם ולפעול ולהיאבק באמת באותה התלהבות כמו ביום הראשון שראיתי אותה כאן בכנסת.
קריאה
ירושה מהאבא.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
כנראה גם, כנראה גם בהחלט. וגם עוד כל מיני תוספות טובות בדרך.
קריאה
אבל אלה שלא שומעים לך הם צריכים לדעת שאנחנו אלה שבוחרים אותם ועוד ארבע שנים ניפגש בקלפי.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
בעיקר אני רוצה להגיד לכן תודה. אני רוצה להגיד לכן תודה, הפעילות והפעילים, שאני מכיר אתכם, בעיקר פעילות, אתן פשוט נשים מדהימות בעיניי. חלק מכן מתמודדות עם תנאים מאוד מאוד קשים. אתן באמת שוחות במים סוערים ואני אומר לעצמי, בנאדם ששוחה במים סוערים בעיקר הדבר הראשון שהוא מנסה בחיים זה לא לטבוע. אבל אתן לא רק שמנסות לא לטבוע, אתן דרך השחייה שלכן מנסות לשנות את המצב שלכן ולשנות את המצב של הסביבה ולנסות לשנות את המצב של החברה שלנו. ובאמת באמת תודה לכן, בשם כל הציבור, גם אלה שלא נמצאים בחדר הזה, וגם אלה שאפילו עדיין לא הבינו שדיור ציבורי זה הפתרון בשבילן. תודה לכן שאתן החלוצות במלחמה הזאת.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
רק בגלל שדב דיבר אני מרשה את מחיאות הכפיים האלה. ומעכשיו והלאה לא מוחאות כפיים.
קריאה
רציתי למחוא גם לך כפיים אבל אני יודעת שאסור.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני רוצה להגיד משהו על הקשר בין נשים ודיור ציבורי. תראו, האמת היא, דיברנו בשבחה של עאידה, יושבת ראש הוועדה שלנו, אבל האמת היא שהוועדה הזו היא באמת המקום הכי טבעי לדיון הזה. כי איכשהו זה יוצא ככה בעולם המציאות שנשים הן גם הנפגעות הראשיות אבל גם הלוחמות הראשיות. זהו, גם בצד הקשה, הפגוע, אבל גם בצד האופטימי של השינוי. אנחנו מסתכלים על מאבק הדיור הציבורי, נשים מובילות אותו. אני אומר לכם, אני מסתכל על המאבק הזה ואני מבין עד הסוף כמה החברה שלנו תהיה יותר טובה אם נשים יובילו אותה. תאמינו לי, יהיה מקום יותר טוב.

אני רוצה רגע להגיד משהו לגופו של הדיון. אני קראתי - - - את הכתבה הקשה מאוד שהתפרסמה בידיעות אחרונות. באמת, אלה דברים, אנחנו מכירים את הסיפורים, אנחנו שומעים אותם כאן, אבל גם כשאני מכיר את הסיפורים ואני מכיר את העדויות, כשאני קורא את זה אני חייב להגיד לכם שאני מצטמרר. אנחנו ב-2018, חברות, ככה נשים במדינת ישראל חיות? זה מבייש אותי. זה באמת מבייש אותי. אני לא רוצה לחיות במקום כזה. אני רוצה שאנחנו נחיה במקום שדברים כאלה לא יקרו בו. ואנחנו מדברים באמת על פגיעות מיניות מהסוג הכי נאלח, הכי ירוד. על ניצול הכי בוטה, הכי ברוטאלי של נשים במצב הכי קשה. זה במישור אחד.

במישור שני אנחנו מדברים באמת על פגיעה בנשים ובמקום החברתי שלהן, במעמד החברתי שלהן, ביכולת שלהן להתקיים, בצורה איומה. אמרתי בתחילת הדברים שלי, נורא נורא חשוב להבין, בנושא הדיור הציבורי, ואם לא נבין את זה אנחנו לא נצליח להתקדם, אנחנו באמת מול קיר. כשאנחנו התחלנו את המאבק אמרו לנו, אנשים מכובדים מאוד בממשלה, כולל אנשים שנמצאים בממשלה בתפקיד הכי בכיר היום, אמרו לנו, חברים, הדיור הציבורי זה משהו ששייך לעבר, התקדמנו, סגרנו פרק. היום יהיו דברים אחרים. לא צריך דיור ציבורי. נמכור את כל הדירות, לא יישארו דירות דיור ציבורי, נפתור בדרכים אחרות. זה מה שאמרו לנו.

היום, אני אגיד לכם את האמת, אף אחד, כולל ראש ממשלת ישראל שאולי חושב ככה בליבו, לא מעיז לדבר ככה. וזה הישג שלכן. ובחומה הזאת שאנחנו מתמודדים מולה אנחנו מתחילים לראות סדקים רציניים. דיברה אורלי על התכנית שמשרד השיכון פרסם. ואני רוצה להגיד לכם, אני לא שייך למפלגתו של השר גלנט ואין בינינו שום קרבה פוליטית, אבל אני קראתי את התכנית הזאת ואני אמרתי לעצמי, הגענו ליום טוב ששר בממשלה, ממשלה שהכי רחוקה ממני בתחום הכלכלי, בתחום החברתי, בכל התחומים, כותב כזאת תכנית. אנחנו זזים, חברים, ואנחנו אני אומר את זה לכם. אני אגיד את זה גם בדיון של ועדת הכלכלה בצהריים.

אנחנו כולנו, גם אם יש בפרטים ויכוחים כאלו או אחרים, צריכים לתת לתכנית הזאת פוש. אנחנו צריכים לנסות שהיא תעבור, אנחנו צריכים שאנשים במדינת ישראל והממשלה במדינת ישראל תבין נקודה אחת גדולה: דיור ציבורי זה לא הבעיה, דיור ציבורי זה הפתרון למשבר הדיור במדינת ישראל. תייצרו דיור ציבורי. 30%-40% מההולנדים חיים בדיור ציבורי. תאמינו לי, הולנדים חיים ברמת חיים הרבה יותר גבוהה מאיתנו ודיור ציבורי הוא פתרון מרכזי. דיור ציבורי חייב להיות חלק מהפתרון ואם הוא יהיה חלק מהפתרון משבר הדיור לא יהיה. תודה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה לחבר הכנסת דב חנין. אני הבנתי, מר חגי רזניק, מנכ"ל משרד השיכון הצטרף אלינו היום לדיון הזה. אני הבנתי שתיכף תצטרך להיות בעוד דיון ועדה בנושא שלנו, של היום הזה. אני אתן לך להתייחס לנקודות שהועלו ולעדכן אותנו איפה אנחנו נמצאים היום, לאחר שנה מהדיון הקודם. בבקשה.
חגי רזניק
בשמחה. אני קודם כל אעסוק במאקרו, אני אצטרף לדוברים הקודמים. קודם כל, מעבר לכל בעיה פרטנית הבעיה שגם מביאה לבעיות הפרטניות זה בעיה בצמצום המלאי בדיור הציבורי. זה הבעיה המרכזית. זאת אומרת, גם כשבסוף צועק מישהו שהוא לא מקבל מענה זה כי הוא מקום 12 או 13 או 20 בתור ובסוף אנחנו יכולים ללכת וללחוץ בוועדה ובגלל מקרה חריג להקדים ולפעמים נצליח ולפעמים לא נצליח, אבל בסוף הבעיה היא המצאי של הדיור הציבורי. המדינה לאורך השנים מכרה דירות, לא קנתה דירות וזה הבעיה להכל. כשאין מלאי וכשהמלאי נמצא במחזור אז מגיעות תופעות של ניצול ומגיעות תופעות של מחסור ומגיעות תופעות שפונים לראשי המערכת ובאים לטענה, מוצדקת אגב, גם אליי, לראשי - - -
קריאה
- - -
חגי רזניק
בסדר, אז בסוף אתם יכולים להתייחס.
קריאה
- - - היא לא רלוונטית.
חגי רזניק
אז בסדר, אז היא לא רלוונטית, אחרי זה אפשר להגיד דברים אחרים. אנחנו למעשה הצגנו תכנית שלא כולה, אגב, תקציבית, של מעל 7000 דירות בשנה. אני פה מוצא הזדמנות להודות גם לבנות ובני פורום הדיור הציבורי שמביאים גם הרבה ידע לשולחן. אנחנו לא תמיד מסכימים והרבה פעמים הם תוקפים אותנו, גם חלק מהפעמים בצדק, אבל באמת שותפים בגיבוש של תכנית - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כל עוד אתם לא תוקפים אותם זה בסדר.
חגי רזניק
אנחנו אף פעם לא תוקפים - - -
קריאה
הם מנסים עכשיו להיות בסדר איתם כדי שהם לא יתקפו - - -
קריאה
- - - גם מי שלא שייך לפורום.
חגי רזניק
וכמובן, כל פעילי הדיור הציבורי וכל מי שיכול. ותמיד יהיה, אנחנו עושים ככל יכולתנו, לא תמיד יהיה טוב, אבל אנחנו יכולים לעשות ככל יכולתנו. ואם אנחנו מדברים על 7000 דירות בשנה אז חלק מהדירות יכולות לבוא על חשבון טיפול בזכויות תכנוניות מול זכויות חברתיות. זאת אומרת חלק מהדבר הזה זה לא תקציבי לייצר פתרונות תכנוניים. ממתין היום לסיוע בשכר דירה שמקבל בין 3000 ל-3900 שקל כל חודש קיבל ויקבל לאורך זמן, אנחנו יודעים להצביע היום על ה- - - פיננסיים שבהם אנחנו יודעים להוון את הסכום הזה ולרכוש דירות, זה כסף שקיים- - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני מבקשת קודם כל לא לדבר תוך כדי. ואם כבר, תתרחקו מהמיקרופונים, זה מאוד מפריע. בבקשה.
חגי רזניק
תודה. ואני אתן לכם עוד דוגמה. עליות התקבולים של המדינה מקרקע גדלו מ-8 מיליארד שקל ל-15 מיליארד שקל. יש היום קרן שנקראת קרן שטחים פתוחים, הייתי חבר בהנהלתה. הקרן הזאת בונה מגלשות, בונה מדשאות, זה דבר חשוב. אבל באותם מאות מיליוני שקלים אפשר לקנות דיור ציבורי. כל שנה אומרים לי זה חוץ תקציבי, לא חוץ תקציבי, זה הדבר. אנחנו הצגנו תכנית, אפשר להסכים איתה, אפשר לא להסכים איתה. אני אומר לכם שחלק מרכזי מהשלבים הם שלבים שהם ישימים, שיש להם גם פתרון שהוא פתרון תקציבי. הנחנו אותה על שולחן הממשלה ואני מקווה שאוצר המדינה, שר האוצר, שר האוצר אדם חברתי, אני מקווה שהוא יאשר את התכנית. בצוות היישום - - -
אורלי לוי אבקסיס
אנחנו קוראים לו ליישם.
חגי רזניק
אנחנו קוראים לו ליישם את התכנית ובצוות היישום יש נציגים שלו מקצועיים ואין לי ספק שככל שיתנו לזה רוח גבית אני אשמח לשתף איתם פעולה - - -
אורלי לוי אבקסיס
הוא הגיב מאז שהצגתם את התכנית, אדוני המנכ"ל?
חגי רזניק
אני לא עובד בדרג מיניסטריאלי אבל אנחנו ממתינים לאישור רשמי ואני מקווה, מאמין, מקווה ומתפלל שהוא יאשר ושנתקדם. צריך להגיד, השר גלנט בתכנית הזאת שיצאה יחד עם סגנו ז'קי לוי לא רק שמו על השולחן את הטיפול במצאי. יש פה, גברתי היושבת ראש, העלית פה, הייתי פה שותף לפני שנה, יחד עם סגן השר לדיון. אנחנו ראינו שמלבד הטיפול במלאי יש קריטריונים שהם קריטריונים לא סבירים והתחייבנו לטפל בהם ואכן עשינו כך - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
נכון, והבטחתם להגמיש.
חגי רזניק
אז על שולחן הממשלה, על שולחן מזכירות הממשלה כרגע, כחלק מתכנית לגור בכבוד יש פרק שלם שמדבר על הגמשת הקריטריונים והגדלת הסיוע לקהלים שהם קהלים נוספים. הסעיף הראשון שאנחנו מעלים אותו הוא הסעיף שאת עסקת בו, גברתי היושבת ראש, לגבי ביטוח לאומי. אנחנו מדברים על פגועי נפש. כי מי שהוא מאה אחוז פגוע נפש, לי יש ניסיון אישי עם פגועי נפש, אבל לא צריך ניסיון אישי לדעת שפגוע הנפש מאה אחוז הוא כלוא בגופו ובנפשו לא פחות מפגוע גוף. ולכן אנחנו מציעים גם להשית עליו את אותן זכויות.

ומעבר לזה, אם התכנית הזאת תהיה ישימה ואנחנו נוכל בסופו של דבר להגיע למצב שאנחנו בונים וקונים ומייצרים פתרונות לאלפי דירות במשך שנה, וכל שנה, ולהגיע ל-72,000 דירות במשך עשור אז אנחנו למעשה נוכל גם להגמיש את הקריטריונים וגם זה מוצע בדרך כזאת שאנחנו נוכל גם לעודד פרנסה. כי היום מה שקורה בעולם הזה הוא עולם שאתה צריך כל הזמן להוכיח כמה אתה מסכן וכמה אתה מדוכא ואסור לך לייצר מוביליות מהעולם הזה. ואם אנחנו נגמיש את זה ונאפשר שכן תהיה תקרת הכנסה בצורה מדודה, כי בסוף השמיכה היא שמיכה מוגבלת, אז אנחנו נוכל להרחיב את המנעד הזה.

אני רוצה ברשותך להתייחס לעוד המלצות. יושבת פה, אני באמת מתנצל, אני אצטרך ללכת, אני מעריך גם שחלק מהדוברים פה, יש הרבה דוברים שטיפלתי בהם ברמה אישית והצלחתי, יש דוברים שאני מעריך שהם מתוסכלים כי לא הצלחתי לטפל. ותמיד אין פה מאה אחוז של טיפול, אבל מה שנקרא ריבון העולמים העדי, לא צריך מעבר לזה, וזה בסדר שיש פה גם, אני רואה נשים שעושות לי נו נו נו וגם זאת זכותן ואני אנסה לעשות טוב יותר. למרות שיש דברים שלא ביכולתי - - -
קריאה
לא פרטני נקודתי - - -
קריאה
ולהפסיק להגיד אני חברתי חברתי. תהיו באמת חברתיים. לא להגיד אני חברתי. המילה חברתי הפכה להיות מילה במילון של הפוליטיקאים אבל הם לא עושים שום דבר- - -
חגי רזניק
אימצתי ואני גם - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא, זה לא כל פעם ואחר כך סליחה. זהו.
חגי רזניק
אני לא יושב ראש הוועדה. את ההערה שלך אני מקבל באהבה דניאלה. עכשיו לגבי ההערות עצמן. קודם כל דני, איפה דני?
קריאה
דני יצא.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
רצית להתייחס להמלצות - - -
חגי רזניק
לגבי ההמלצות הפרטניות. יושבת פה עורכת דין חנאן נג'ארה, היא תוכל אחרי זה להמשיך. אנחנו אימצנו את כל ההמלצות שהוועדה הזאת לקחה על עצמה. היא לא מורה לנו אבל היא מייצרת איזושהי בקרה על הרשות המבצעת, ובקרה חשובה. ואני רוצה להגיד קודם כל, לראשונה, שזה עוד לא יצא אבל אנחנו ערכנו, זה שנה עבודה, ערכנו את כל התנ"ך של הזכויות של דיירי הדיור הציבורי לרבות סיוע בשכר דירה. ושלא יהיו קודים שהם קודים אלמוניים שאנשים יצטרכו לנחש למה מחליטים להם איך וירגישו שגם אם ההחלטה היא לא שרירותית התחושה היא שרירותית ואני מתחייב - - -
קריאה
מתי יישמו את זה?
חגי רזניק
החוברת בהגהה אחרונה, אני מתחייב שהיא תצא בשבועות הקרובים, זה אחד. בנוסף - - -
אורלי לוי אבקסיס
זה בחלק מהחוק שאני ודב חנין העברנו על הנגשת המידע לדיירים - - - ולכן טוב מאוד שעשיתם עם זה את האוגדן הזה שתדענה וידעו כל מי שנמצאים מה הם הזכויות שלהם. ואם מישהו דוחה אותם בניגוד לאותו מכלול זכויות זאת אומרת שהוא עובר על החוק.
חגי רזניק
אני אמשיך את ההמלצות, יש עוד המלצות. אז קודם כל באמת גם תודה לחברת הכנסת לוי אבקסיס שבאמת מייעצת לנו בכל מה שקשור לעולם הזה.

אני רוצה להגיד משהו נוסף. אנחנו התחייבנו ולקחנו על עצמנו, אפשר להגיד שזה טוב או פחות טוב, אבל עמדנו בדבר הזה, אנחנו גיבשנו תקנון מפורט שנוגע לכלל הנהלים שקשורים ליחס לדיירות, לדיירים, מה קורה במידה וחורגים מהיחס הזה. הטמענו את זה ובנוסף אנחנו שכרנו חברת בקרה שתבקר - - - חיצוני, בסוף משרד השיכון נותן לה כסף, שום דבר לא חיצוני, אבל בסוף אנחנו נייצר מעגל בקרה כלפי החברות וכלפי עצמנו עם דוח סיסטמתי ודוח קבוע, לרבות כתובת שחנאן מרכזת אותה, עורכת הדין נג'ארה, ותגיד לדבר הזה.

בנוסף התחייבנו לפנייך, גברתי יושבת הראש, לגבי קבלנים. זאת אומרת, עוד קהל שאת העלית בזמנו לפנינו. היה שגם כמובן אף פעם לא נגיע למאה אחוז. אני אומר, יש הרבה בעיות, אני לא מנסה לייצר פה מציאות אוטופית. וגם אנחנו לא עושים הכל מאה אחוז וגם אנחנו צריכים להשתפר בהרבה מאוד דברים, אבל היות בהנחה שנשתפר במדדים האלה בעולם הזה יש גם ספקים שהם חיצוניים. הטמענו בכל המערכות המשפטיות של ההתקשרויות שלנו ושל החברות המשכנות את כל המסגרת המשפטית שקבלן, מה שנקרא, אין לו פסילה שנייה. ברגע שיש משהו, חשד, התנהגות שהיא איננה ראויה הוא מסיים את ההתקשרות שלו. ראשי החברות האלה הדבר הזה הוא יהיה מבחינתן דבר עליון.

אני מתנצל שאני צריך ללכת. אני מכבד את היום הזה, מכבד את חברי הכנסת, מכבד את הפעילות והפעילים ומודה לכל הידע שגובש בשטח. ואני מקווה ומתפלל כי באמת הזמן שלנו וגם שלי פה באופן אישי הוא לא לעולם. אני חבר קיבוץ רביבים, אחרי זה נחזור לאסוף ביצים בלול. אני במקצוע שלי לולן רבייה. אבל אני אומר שאחרי שנחזור מפה אני מקווה שתכנית לגור בכבוד שהיא מהווה סמן דרך מרכזי, ואני מודה לשר גלנט על האומץ לשים אותה על השולחן ועסקנו בה ובנינו אותה במשך חודשים ארוכים, היא תהיה הסמן הנכון לאיך צריך לטפל בדיור ציבורי. תהיו ברוכים. תודה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה. אני חייבת להגיד קודם כל אני מודה באמת על ההיענות להמלצות של הוועדה. פעם ראשונה שלמרות שזה אחרי שנה בא אליי מנכ"ל ואומר יישמנו כבר את כל ההמלצות. אני יודעת שלוקח זמן ליישום הזה לחלחל למטה והרבה מה- - - אני רק רוצה להגיד שהבקרה העיקרית על יישום ההמלצות האלה ועל עמידת המשרד בתנאים שדיברנו עליהם ועמידת הקבלנים וכו' זו הבקרה שלכם. זה העובדה שאתם כן תעקבו אחרי מה שקורה, תגישו תלונות ותיידעו אותנו במקרים שבהם כל מה שנאמר לא מיושם.

יש לי רשימה מאוד ארוכה של דוברים ודוברות.
אורלי לוי אבקסיס
עאידה, אני ממש מתנצלת, מאחר שבגלל הזמנים המטורפים שהיו לנו אני צריכה לפתוח וגם להיות בוועדה לביקורת המדינה - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
גם אני צריך לרוץ לשם.
אורלי לוי אבקסיס
אז אני נאלצת לעבור לזירה הבאה ומודה לך שוב. ועדיין מבקשת את ההתערבות שלך מול שר האוצר, אולי הוא סוף סוף יקשיב ליושבת ראש ועדה כי כנראה שלשר שלו פחות. ההמלצות עומדות על שולחן הממשלה במקום של הצעת מחליטים. הלוואי ויישמו את זה. תודה רבה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אנחנו גם נקבל החלטה לקראת סוף הדיון בעניין, לא לדאוג. ונפנה באופן רשמי בשם הוועדה. אני כבר מסגירה לך חלק מהסיכומים. תודה לכם על היוזמה.

חברת הכנסת לאה פדידה, בבקשה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
תודה רבה גברתי היושבת ראש, תודה רבה ליוזמים, לדב ולאורלי שבאמת לא מרפים ומעלים את זה לסדר היום. כשאני שומעת על תכניות או על חוברות קצת הלב כואב לי. אני הייתי סגנית ראש עיר 18 שנה, יש לי תכניות שישבו 20 שנה במגירה. מדיי פעם אני הופכת, מפזרת אבק, ואני אומרת אחלה תכנית שבעולם. ואני אומרת תכניות זה דבר ושלטים בחוצות העיר ובחוצות המדינה, נטו משפחה זה טוב, אבל אנחנו לא רואים תוצאות.

לקראת הדיון הזה הלכתי לסייר ביישוב שבו שירתי, בדורה יש שם הרבה דיור ציבורי, זה בנתניה. לשמוע. לשמוע את הנשים, לראות. וחלקן אמרו שהן בנות מזל כי הן קיבלו דיור ציבורי ורבים מהחברות שלהן מחכות. השאלה היא לא אמפתיה. מה שאנחנו מקבלות פה ומקבלים פה זה המון אמפתיה. אישה שמחכה לדיור ציבורי לא צריכה אמפתיה, היא לוחמת, היא יודעת לשרוד. אישה שמחכה ורוצה בית וקורת גג לילדים שלה לא צריכה אמפתיה, היא צריכה פתרון. מה קריטריון החלם הזה, אני חייבת להבין, והוא לא התייחס לזה. אם אני אמא חד הורית עם שני ילדים ולא יכולה לעמוד בקריטריון מה אתם רוצים שאני אעשה אני אלך, דרוש ילד להשכרה. מה אני אעשה, איפה אני אחפש עוד ילד - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
ללדת עוד ילד.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אבל אין לי, אני אישה חד הורית. אז אני אכתוב הודעה, דרוש פרטנר לילד שלישי. לא באמת. זה משהו שבעצם לוקח אותנו הנשים, ואת אותן נשים שממתינות וסוגר אותנו במעגל שאי אפשר לצאת ממנו, נקודה. אנחנו לא רוצות אמפתיה, רוצות כלים. אם תיתן לי קורת גג, את ההבטחת הכנסה שמגיעה לי, את ההזדמנות להשלים עוד כסף, כל אימא תעשה את זה. היא תנקה, תעבוד, תעשה, אבל אל תיקח לה את הזכות גם להשתכר שוב. ואל תיתן לה משימה שהיא לא יכולה לעמוד בה. שני ילדים זה יותר מדיי אפילו בלי קורת גג.

אם אנחנו ניתן את הכלים לכם, לנו כחברה, לא ניפגש פה. אתם תעצימו נשים אחרות. כי אני יודעת מה זה, לחכות ל-28 ולחכות לדירה, ולהגיד אלוהים ישמור, ייקחו לי את הדירה, לא ייקחו לי את הדירה. ועוד שלא נדבר על מצב הדירות. מה שאני סיירתי, חלק מהדירות ישבתי איתם, שתינו קפה ובכיתי איך הן נראות. זה בכלל, מה שאת אמרת, איפה היא, האישה שצעקה על גיל 18 קודם?
קריאה
היא יצאה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
זה בכלל שוק חיי, זה לא ידעתי. ותודה רבה לכם על המידע- -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אנחנו גם דיברנו על זה בשנה שעברה, כן.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
- - שבגיל 18, מה הוא לא הבן שלי? אני לא מכבסת לו, לא תולה לו, הוא לא בא הביתה לשים את הראש? ודרך אגב בגיל 18 הוא לא רק הבן שלי, הוא הבן של כל המדינה כי הוא חייל. אז עוד יותר צריך לדאוג לו ולתת את זה. אני מודה לכם שאתם באות לפה, ואני רואה פה נשים שבאות וחוזרות ומודה לך. בואו לא נרפה מזה כי אנחנו לא צריכות אמפתיה, צריכות כלים לצאת מהמעגל. ונשים יודעות לעשות את זה אם נותנים להן כלים. תודה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה רבה. גברת ריקי כהן בן לולו, פעילה בפורום הדיור הציבורי, בבקשה גברתי.
ריקי כהן בן לולו
אחד הדברים שרציתי מאוד להגיד זה בעצם כל הדברים שנאמרו כאן הם מאוד חשובים. ואנחנו כאן לא רק שלוש שנים דנים בנושא הזה, אנחנו דנים פה כבר שש ושבע שנים ואני בטוחה שעוד לפניי במאבקים הקודמים גם העלו את הנושא הזה ועדיין אנחנו נמצאים מול שוקת שבורה. ואני חייבת להגיד שאין די בתקנון כל עוד שאין לנו פתרונות, כל עוד שנשים שלא יכולות, שהן לא זכאיות לדירות והן מקבלות סיוע בשכר דירה שהוא לא מתאים, הצימוד של ה- - - כלפיהן היא עצומה כי הן פשוט לא שחקניות שוות בשוק השכירות, אין להן שום קלף מיקוח ואת זה כשלעצמו הוא הפתח לניצול. ברגע שלאישה אין איך לשלם את השכירות שלה תמיד יימצא אותו בעל דירה שיגיד לה במקום השכירות אז תפתחי את הרגליים ואנחנו רואים שזה קורה - - -
קריאה
מעולם לא התפרצתי לדלת פתוחה אבל בתקשורת שלך את יכולה להיות גם עורכת דין. לכי תעבדי ותשכירי דירה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
סליחה, גברתי, זה לא קורה בצורה כזו. אני מבקשת.
קריאות
- - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אתן רוצות שאני אסגור את הישיבה? - - - תשמעו, כולכם בשקט עכשיו. איומים כאלה אני לא מוכנה לקבל בשום פנים ואופן - - -
קריאה
- - - תתביישי לך, תתביישי לך - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תיכף, תוך דקה אחת - - -
קריאה
תסתלקי החוצה שתגידי לנו לעבוד או לא לעבוד. תתביישי לך.
קריאה
היא שופטת היא סתם, היא לא יודעת - - -
קריאה
הלוואי והייתה מקבלת 21 אז היא לא הייתה יושבת פה ונלחמת - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
מיטל, אני מבקשת. כולכן עכשיו נרגעות. גברתי, את האיום - - - אצלי לא מאיימים ואומרים סליחה - - -
קריאה
את איימת ואת דיברת לא יפה - - -
קריאה
תראי לי בחוץ שהיא מקבלת 21,000 דולר - - - שקרנית.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
מה התפקיד שלך, גברת? שגם אני אלך לעבוד. 21,000 דולר.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אף אחת לא יכולה לדבר עכשיו. כל מי שתדבר בלי זכות דיבור אני מבקשת ממנה שתקום ותעזוב את החדר. אחרת אני קמה ועוזבת את החדר. אצלי לא יתנהל המצב שהתקיים לפני דקה. בשום פנים ואופן. לא מוכנה לראות קטטות רחוב בוועדה. בוא נעשה כבוד לעצמנו. אני לא מוכנה שמישהו יתפרץ ויגיד לי סליחה, זה זלזול בי אישית - - -
קריאה
גברתי היושבת ראש - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני לא נתתי לך לדבר. עכשיו זהו. יגיע התור שלך תגידי מה שאת רוצה בכבוד לכל מי שנמצא בחדר. אבל אני נותנת את רשות הדיבור, אף אחד אחר לא. ואני מבקשת דקה.
ריקי כהן בן לולו
אז בעצם אנחנו כאן כדי להמשיך במאבק כי זה לא, כמו שאמרתי, זה לא נגמר בתקנון כי כל עוד שלא יהיו דירות וכל עוד שלא תהיה התייחסות להגמשת הקריטריונים, ואני מתייחסת במיוחד לנשים שהן מקבלות מזונות ולנשים שהן יוצאות מקלט, לא ייתכן שנשים שיוצאות מקלט ידרשו מהן לעשות עוד ילד לתוך עוני כשהן נמצאות במצוקה הכי קשה שלהן. וזה דבר שהוא צריך להיות מובנה, הוא צריך להיות מובן מאליו ולא משהו שאנחנו צריכים להילחם עליו.

אני חייבת להגיד שצריך להסתכל על המחסור בדיור ציבורי בהיקף רחב ואיך הוא משפיע על הנשים שחיות בעוני. כי הרי אם אנחנו צריכים לשלם כ-70% מההכנסה הפנויה, מה שנקרא, כאילו היא פנויה, אז אנחנו יכולים להסתכל על דוח שהוציא הביטוח הלאומי לא מזמן, והוא בדק את מצב הנשים, ואפשר לראות שנשים שמקבלות מזונות מהביטוח הלאומי, גם דוח העוני של הביטוח הלאומי האחרון שהוציאו מראה על עלייה חדה מאוד של עוני שנשים שמקבלות מזונות מהביטוח הלאומי. ואני בטוחה שיש קורלציה גדולה מאוד בגלל מצוקת הדיור המאוד קשה.

חשוב להבין שהסיוע בשכר דירה זה כסף שהוא מגיע בסופו של דבר למי שיש להם כבר דירות. הכסף הזה שניתן כסיוע בשכר דירה שהמדינה אוהבת להשתמש בו כפתרון הוא בעצם סיוע שמקבלים אותו העשירים בלי לעמוד בקריטריונים ואנחנו נרמסות בתוך הקריטריונים ולא מצליחים לקבל את ה- - - אני אומרת דיי עם זה. אני אומרת שהסיוע בשכר דירה לא מאפשר לנשים לשכור דירה בשוק הפרטי כי אין להן צ'קים ואין להן ערבים ובגלל זה הן נאלצות להגיע למקומות מאוד מאוד קשים כי הן לא יכולות להיות, כמו שאמרתי, שחקניות שוות בשוק. ואת זה צריך להפסיק. הנשים האלה צריכות לקבל דירה בדיור הציבורי.

וזהו, ובעצם המטרה היא להמשיך במאבק עד שאנחנו נראה לא רק פרוטוקולים, שאנחנו נראה יישום בשטח של הדברים והגדלה של המלאים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה רבה. עורכת דין מירב שיבק.
יעל קסטן רבסקי
אני נמצאת כאן, עורכת דין יעל קסטן רבסקי מהסיוע המשפטי. הסיוע המשפטי במשרד המשפטים מעניק ייצוג משפטי בשלל תחומים וגם בתחום של הדיור הציבורי. אנחנו רואים עלייה מתמדת במספר הפניות שמטופלות אצלנו בתחום של הדיור הציבורי. שנה שעברה התחלנו וכתבנו דוח לגבי הכשלים והקשיים שאנחנו רואים דרך הפונים והפונות שמגיעים אלינו. והשנה כמובן כתבנו דוח נוסף שמציג באמת את הקשיים והמורכבויות שאנחנו רואים דרך הפניות שמגיעות אלינו.

אני אתחיל ואני אדבר על תנאי הזכאות שדיברתם עליהם כאן בהרחבה. אל הסיוע המשפטי מגיעים לקוחות רבים שעומדים בתנאי המהותי של הכנסה מזכה. זאת אומרת, ההכנסה שלהם היא נמוכה אבל הם, הבקשה שלהם לדיור ציבורי נדחית מאחר והם לא מקבלים השלמת הכנסה או הבטחת הכנסה. דיברתם על זה כאן בהרחבה בנושא של נשים שמקבלות מזונות ולא מקבלות הבטחת הכנסה, ולכן הן נדחות. כמובן שזה נושא עקרוני וחשוב ויש לנו מספר לא מועט של פניות של נשים שלא מקבלות בגלל זה זכאות לדיור ציבורי. יש לנו פניות נוספות של אנשים שלא זכאים לדיור ציבורי מאחר והם לא מקבלים השלמת הכנסה או הבטחת הכנסה ויש להם הכנסה אחרת. בין אם זה הכנסה מעבודה שהיא הכנסה נמוכה, בין אם זה קצבה אחרת למשל שהיא לא הבטחת הכנסה והשלמת הכנסה.

אנחנו גם מייצגים, ויש לנו כזה תיק בעניין מזונות שמתנהל כיום, תלוי ועומד בבית משפט. חשוב לנו להגיד בהקשר הזה שאנחנו סבורים, העמדה של הסיוע המשפטי היא שמדובר בהבחנה שהתוצאה שלה היא אפליה. לטעמנו משרד השיכון יכול לבצע בחינה של מיצוי כושר השתכרות. זאת אומרת, אם התוצאה היום היא שאישה שמקבלת מזונות לא תקבל ואישה שמקבלת הבטחת הכנסה כן תקבל והקצבה שמקבלים היא בדיוק אותה קצבה, ושתיהן עובדות וממצות כושר השתכרות, הטענה היא שמשרד השיכון יכול לבצע את הבדיקה הזו ולטעמנו הוא צריך לבצע את הבדיקה הזו. ואנחנו כמובן מברכים על הנכונות שהועלתה כאן בוועדה ואנחנו סבורים שנדרשת פעולה כזו כי אחרת התוצאה היא אפליה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני יכולה לשאול שאלה?
יעל קסטן רבסקי
כן.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
המשרדים מדברים ביניכם לבין עצמכם?
לאה פדידה (המחנה הציוני)
זה כמעט נראה שכולם יודעים מה צריך היה להיות - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא באמת. כי העמדה שלכם היא מאוד חשובה. השאלה אם אתם מעבירים אותה למשרד השיכון, מה התגובה של משרד השיכון.
יעל קסטן רבסקי
אני יכולה לציין, גם ציינו את זה בפירוט בדוח שלנו, אנחנו קיימנו במהלך השנה מספר ישיבות עם משרד השיכון על הרבה מאוד דברים והרבה מאוד דברים ראינו נכונות של המשרד וגם ביטאנו את זה בדוח, דברים שנאמרו שהם כרגע בעבודה ותיקון. למשל הנמקה ושקיפות ואנחנו כמובן מחכים ליישום המלא בעניין הזה. אנחנו כמובן מחויבים להציג את המצוקות ואת הקשיים כפי שאנחנו רואים אותם.

דבר נוסף שפירטנו אותו גם בדוח שלנו ואנחנו רואים אותו זה העניין הזה של התור לדיור הציבורי. כפי שדובר כאן בהרחבה, גם נשים שמוכרות כזכאיות לדיור ציבורי, מאחר והתור הוא מאוד ארוך, כפי שנאמר, הן מקבלות סיוע בשכר דירה. אבל הרבה פעמים במהלך הדרך באמת מאחר והילדים בגרו ויש שינוי במצב המשפחתי בסופו של יום תיפסק להם הזכאות לדיור ציבורי. ואנחנו רואים בזה קושי משמעותי.

יתירה מכך, אנחנו רואים גם מקרים, וכפי שדיברו על זה פה גם, שגם במקרים שיש זכאות לסיוע בשכר דירה ומדובר בסיוע בשכר דירה מוגדל עדיין אנחנו רואים שהתוצאה היא שיש בסופו של דבר קושי בשכירות בשוק הפרטי והעדר היציבות וקורת הגג. אנחנו מברכים, ככה נאמר, שיתחילו כאן בפיילוט של הצגת ביטחונות או ערבויות, כל מה שנדרש במקרים של דיירים או דיירות שהוכרו כזכאים ולא מצליחים למצוא בפתרון. אנחנו כמובן מברכים ומבקשים שיקדמו את זה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה, תודה רבה. אני חושבת שכדאי מאוד באמת לנסות לגשר בין המשרדים כדי שההמלצות האלה יילקחו בחשבון הלאה.

אני רוצה לתת לעוד כמה לפני שאני חוזרת לפורום. דוד קשני, קול בשכונות, בבקשה דוד.
דוד קשני
תודה רבה לך גברתי. חברים, אני פה 21 שנה בדיוק יושב על הכיסא הזה. מ-1997 כאשר חוקק על ידי חבר הכנסת אז רן כהן, לשעבר, חוק הדיור הציבורי. אז היו במלאי 120,000 דירות בדיור הציבורי. בא איזה טייקון והוא רצה לקנות את כל ה-120,000. רן אמר זה לא יהיה לעולם. הממשלה אכלה, אמרה בואו נחליט החלטה שנמכור לכם את הדירות. רן אמר לא, אני רוצה חוק, כי החלטה אפשר מיד לבטל - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
דוד, תקשיב לי רגע, את ההיסטוריה אנחנו מכירות. אני רוצה לדבר על המצב הנוכחי כי הזמן שלנו מוגבל. תיגש ישר למצב, הבעייתיות הקיימת היום.
דוד קשני
בסדר גמור. תראו, מה שאני מציע מכל מה שלמדתי זה רק חוק. כלומר, אם תחוקקו חוק שהמדינה תבנה כל שנה x דירות לדיור הציבור עם תקציב ממשלתי אנחנו נפתור את הבעיה. הבעיה היא שהמדינה לא מעוניינת להתעסק בדיור הציבורי. והדבר השני זה גם לחוקק חוק בקשר לכל הקריטריונים שאנחנו מדברים עליהם. אפשר לבטל את כל הקריטריונים האלה על ידי חקיקה. עד כאן תודה רבה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה דוד, ואני חושבת שאלה הצעות מצוינות רק אתה לא לקחת בחשבון שלחוקק חוק כזה שיחייב כל ממשלה בבניית מספר דירות לא יהיה אהוד כל כך על הממשלה והחקיקה שלו, אם ישבת 21 שנים פה, אנחנו נשב אולי עוד 21 שנים פה ואולי נצליח לחוקק אותו. אני לא אומרת, הלוואי והפתרונות היסודיים היו יכולים להיעשות בקלות כזו. הבעיה שלנו שאנחנו מנסים לגזול עוד "פיס" ועוד "פיס" ועוד חלק ועוד חלק כדי להבטיח לעצמנו שהמצב ישתפר. כי שינוי מהותי אמיתי כנראה מחייב מהפכה. לא חוק. מהפכה.

אליזבט יוספי, בבקשה גברתי.
אליזבט יוספי
שלום. שמי אליזבט יוספי- - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני רק רוצה לפני, כל מי שנרשמו אצלי שהם יגידו עניין אישי, כלומר המצב שלהם בעניין הדיור הציבורי. אני רק רוצה שתשימו לי שאנחנו בשידור ויש פרוטוקול עם שמות שיהיה מפורסם אחר כך. אני אומרת את זה לא כדי להבהיל אף אחת, חס וחלילה, אלא כדי שתהיו מודעות לפני שאתן מדברות כך שאתן תשלטו במידת החשיפה שאתן רוצות. ואם אתן תרצו שאחר כך פרסום הפרוטוקול יהיה בלי השם המדויק שלכן תגידו לנו ואנחנו נוכל לשים אות במקום השם ויהיה חסוי. ואם מישהי רוצה גם כן לפני זה שאני לא אגיד את השם תשלחו לי פתק. בבקשה גברתי. וזו הערה לכולם.
אליזבט יוספי
שלום חברת הכנסת היקרה. אני אמא לשלושה ילדים, שמי אליזבט יוספי, אני בת 35. הבן הגדול שלי בן 18 עוד חודשיים ואני כבר מנסה לקבל דירה שבע שנים. כל פעם יש ערעור חדש. אני לאחר מקלט לנשים מוכות, לפני שבע שנים. אני מתמודדת עם המון בעיות, יש לי המון חובות שהגרוש שלי השאיר לי. יש לי ילדה חולת אפילפסיה, הילדה האמצעית שלי, בת 15. אני גרה בתל כאביר, משלמת 3,300 שכר דירה כל חודש ולפעמים לא מספיק לי גם לאוכל של הבית או לחשמל או לגז ולכל הדברים. עברתי 19 דירות ב-19 שנים.

אני רק רוצה בית, אני רק רוצה קורת גג בשביל להמשיך לחנך את הילדים שלי ולגדל אותם בכבוד. הבן שלי הולך ללמוד י"ג-י"ד, הולך להיות במדינת ישראל מישהו חשוב בצבא שזה בסייבר. אני רוצה להמשיך לחנך אותם כמו שצריך. ואני גם חולת פיברומיאלגיה אז לפעמים יש ימים שאני לא יכולה לקום מהמיטה. אני מקבלת מזונות, אני מקבלת קצבה של נכות לילדה, אני מקבלת סיוע בשכר דירה 1170 שקל. ואני עובדת עם קשיש. אבל זה עדיין לא מספיק לי.

אני זקוקה לעזרה. אני נפלתי בין כל הכיסאות עם כל הבירוקרטיה. היום במקרה הגעתי לפה. כי גם אני בקושי נרשמתי לוועדה כי יש לי כבר פחד לדבר. אין לי את הכוחות האלה אבל אני זקוקה לזה. אני רוצה לגדל את הילדים שלי בכבוד. יש לי שלושה ילדים מקסימים. אני לא רוצה שהם יהיו גנבים או סרסורים או זונה, אני לא רוצה את זה חלילה.
קריאה
- - - שהילדים שלי ייצאו עבריינים - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אפשר להקשיב אחת לשנייה? נרשמת? תקבלי זכות דיבור, אבל בואי נקשיב לה.
קריאה
לחיות בכבוד מה ביקשנו, לא רוצים חסדים - - - את הקורת גג.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
זו זכות הדיבור של אליזבט עכשיו. תנו לה לסיים את הדברים שלה ואז תוכלו גם כן לדבר.
אליזבט יוספי
עברתי הרבה דברים בחיים, זה כרגע לא חשוב. מה שחשוב זה לקבל את הקורת גג לילדים שלי. תודה לאל, בבית הזה, אני חתומה וגרה כבר שנתיים שם, ברחוב דקל בתל כאביר. בשנה הבאה אני כבר לא יודעת איפה אני אהיה, אני לא יודעת.
קריאה
- - -
אליזבט יוספי
לא, אני גם לא בתור של הדיור כי כל פעם דוחים אותי בגלל משהו אחר.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
מי דוחה?
אליזבט יוספי
משרד השיכון.
קריאה
דוחים אנשים בלי לברר מי הם האנשים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני תיכף אבקש אחרי שחלק מכן ידברו התייחסות מגברת רות שהיא אחראית על העניין של האכלוס ואני ארצה התייחסות לכל מקרה, אם אפשר, בכדי לנסות ולדלות קצת תשובות. במיוחד שאליזבט אומרת שבעוד חודשיים, בשעה טובה ובמזל טוב, הבן שלה יגיע לגיל 18 ועד 120, אבל בינתיים נרצה לדעת מה יהיה בעניין הבית והדירה. תודה אליזבט על זה ששיתפת אותנו.
שרה אסולין
קודם את קראת את השם שלי ודילגת.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בבקשה, שרה.
שרה אסולין
אני את השאלה שלי מפנה לרות מנע, היא במקרה כאן. אני 12 שנה נלחמתי על הבית של אמא שלי, של ההורים שלי. את מכירה אותי מכל הוועדות הקודמות, נכון?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
נכון. מכירה את הסיפור.
שרה אסולין
אז הסיפור שלי הוא כזה: אני הוטרדתי מינית על ידי רכז שטח. ומי שנתן לו את הגב ואת הגיבוי להעמיד לי סוללה של עורכי דין על חשבון עמידר זה משרד השיכון. הבנאדם הזה פשוט 12 שנה גרם לי רק לסבל. בגלל זה הבן שלי, היא מדברת על הבן שלה שמתגייס, אני ממש מקנאה בה, הייתי מוכנה להיות במצב שלה ושהבן שלי לא ירד לפשע. היום הבן שלי אפשר להגיד שהוא פושע. הבן שלי פושע. כן. הבן שלי היום פושע. למה? כי לא יכולתי לחנך אותו. כי כל הזמן ריחף מעלינו האיום של הפינוי של הבית. הם גם עמדו בבית משפט והם שיקרו. הם שיקרו לשופט, הם שיקרו בעליון. וכל פעם שהייתי פונה אליהם, לגברת רות מנע ולאדון רון כהן הם היו אומרים יש לך צו פינוי מהעליון. לא רצו לשמוע אותי. היא בכלל אף פעם לא רצתה לשמוע אותי, אף אחד לא רצה לשמוע אותי - - -
קריאה
- - -
שרה אסולין
לא משנה. היום אני במקום אחר. היום אני רוצה לרכוש את הדירה שלי, 82% מגיע לי כי אני הוכרתי במשרד השיכון כדיירת ממשיכה אחרי מלחמה של 12 שנה אבל עכשיו כל הבקשות שלי נדחות. לא רוצים לתת לי את ה-82.5%, אני לא רציתי להתפרץ לחגי רזניק. הייתי אצלו במשרד בפגישה, הוא אמר, אני לא מבין כלום. הוא לא מבין, הוא באמת לא מבין כלום, מי שמשחק שם בתפקידים זה אנשים שכן מבינים. בקיצור הוא אמר, אני אבקש את מה שיגיד המבקר של משרד השיכון. הם נתנו לי לחכות חודשיים.

הם עשו לי תרגיל, בקיצור, כדי לפספס את הזמן שלי לרכוש את הדירה. כי את פותחת תיק רכישה בעמידר את צריכה לחכות איזה 100 ומשהו יום ואם עברת אותו הכל מהתחלה. את צריכה לשלם עוד פעם על השמאים. ואז השמאי אומר, רגע, לא, לא, אולי יש פינוי בינוי בבניין הזה כי הבניין הזה עומד להתפרק. בקיצור, לא משנה, חגי נתן לי לחכות חודשיים עד שהגעתי למבקר. המבקר נתן המלצה שכן מגיע לי את ה-82.5% ושכן מגיע לי את כל הזכויות ומגיע לי ומגיע לי ואני יכולה גם לדרוש את המחיר הישן. והם דחו אותי. משרד השיכון דחה.

אני רוצה לדעת מה יש להם נגדי אישית שהם דוחים אותי 12 שנה. מה אישי איתי, מה קורה פה. ולהזכיר שהבית הזה הוא 52 מטר, הוא רשום אצלם 82 מטר וכל הזמן היא מנפנפת לי שהבית הוא 82 מטר ותגידי תודה שנתנו לך לגור בבית הזה. אבל הבית הזה הכיל 15 נפשות ב-52 מטר. אני גדלתי כל החיים שלי ישנתי על הרצפה. ולקחו להורים שלי את הבית בכפר שלם שהיה לנו 2 דונם- - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אבל אנחנו לא נחזור עכשיו מהתחלה. בסיכומו של דבר הכירו לך ב-82%- - -
שרה אסולין
לא, לא, בשום - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
שנייה. אני יודעת שאתן מדברות מתוך הלב - - -
שרה אסולין
12 שנה הם דיי והותר.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
את, את השאלה העיקרית שלך עכשיו למה סירבו למכור לך את הבית למרות שהכירו ב-82%.
שרה אסולין
לא, הכירו בי כדייר ממשיך, מגיע לי את ה-82.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אוקיי, אז מה - - -
שרה אסולין
וזה הרכז שטח בעמידר אמר.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
מה השוני בין מה שאמרתי? אנחנו גם נרצה לשמוע תשובה. ואנחנו לא נהפוך עכשיו לפגישת עבודה לפתרון בעיות אינדיבידואליות, חברות. עם כל הכבוד, אתן יודעות איך זה אצלי. בעיות אינדיבידואליות אפשר לפנות אחרי הוועדה ולקבל תשובות כתובות של משרד השיכון ואנחנו נתאם ביניכם. אבל בואו גם כן נחזור לדיון העקרוני.

מיטל, כן, בבקשה.
מיטל כהן
קודם כל שלום לכולם. אני דיירת דיור ציבורי ואני גם מובילה מאבק על הדיור הציבורי ואני יושבת פרטני עם אנשים ועוזרת להם בהתנסחויות. ודווקא היום בחרתי להיות במעמד האישה כי לאחרונה אני נפגשת הרבה עם נשים שחוו אלימות במשפחה, שיוצאות מקלט, והבעיה שמאוד מדאיגה אותי לגביהן, והקושי שלהן והמצוקה שלהן זה הדיור הציבורי. אני לא מבינה למה כשאישה שוהה בתוך מקלט לנשים מוכות למה היא לא יוצאת כבר עם הליך בירוקראטי מוכן אל מול משרד השיכון. זאת אומרת, שאישה יוצאת ממעון לנשים מוכות, היא יוצאת חסרת זכויות בדיור ציבורי והיא צריכה את התהליך הבירוקראטי לבד להתחיל לעשות אותו - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
את האמת, זה לא צריך להיות המצב. העובדות הסוציאליות בתוך המקלטים אמורות, באם היא יוצאת לדיור עצמאי, להתחיל את התהליך כבר כשהן מתכוננות לעזיבה. אני אומרת את זה כי אני בעצמי ניהלתי את העמותה שניהלה מקלט לנשים ואני יודעת שתמיד עשינו את זה לפני שהן עזבו את המקלט. אז אם הן יוצאות בצורה פתאומית לא מאורגנת עם המקלט אז הן יוצאות בלי התהליך הזה.
מיטל כהן
אבל יש נשים, אני אומרת לך, שהן יצאו בצורה מסודרת והן לא קיבלו את הזכויות שלהן בדיור ציבורי. הן באו אליי שאני אלמד אותן איך עושים זכאות לדיור ציבורי. ואם יש פה מישהי, את רוצה?
קריאה
הזכאות היא - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
שנייה, שנייה. זאת הנקודה שרצית להעלות?
מיטל כהן
כן. זה נושא מאוד חשוב שאישה לא יכולה לצאת ממקלט - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אבל אני אומרת לכם, עובדות סוציאליות בתוך המקלטים, חלק מההתארגנות ליציאת האישה בעיקר אם היא יוצאת לחיים עצמאים ולא חוזרת הביתה והיא מבקשת, מתחילות את התהליך הזה. ויש תהליך מזורז אפילו, אני חייבת להגיד.
קריאה
זה 1450 לשלוש שנים. או שאת באה בתור אישה מוכה וזה הסכום שתקבלי שלוש שנים או שאת הולכת ואת לא מביאה מסמכים של אישה מוכה לדיור ציבורי. את לא יכולה לבוא עם מסמכים של אישה מוכה לדיור ציבורי. אני באתי - - -
רות מנע
אני יכולה להתייחס לזה?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כן, רות.
רות מנע
זה שני מסלולים שונים. מסלול ראשון זה סיוע בשכר דירה, הוא מסלול באור ירוק. אנחנו חושבים שצריך למלט את האישה ממקום הסכנה ולתת לה סיוע בשכר דירה. ברגע שקיבלת את הסיוע בשכר דירה אתה יכול גם במקביל, כפי שיושבת ראש הוועדה אמרה, יש עובדים סוציאליים בתוך המקלט שאנחנו בקשרי עבודה מולם, בממשקים מולם, מקבלים את החומרים וכבר בשלב הזה מכינים את החומרים כדי לתת את הזכאויות לדיור ציבורי. אז ככה שזה בהחלט אפשרי וזה לא עובד זה על חשבון זה. זה נעשה במקביל אבל לא רואה בעיה עם - - -
קריאה
אז כשאת הולכת לחברות שעובדים איתכם אומרים לכם, אם את באה עם מסמכים של עובדת סוציאליות שמגישה אותם את לא יכולה לקבל סיוע.
רות מנע
כי זה מסלול אחר. אנחנו רוצים - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
שנייה, שנייה. אני חושבת שהתשובה הייתה מאוד ברורה. את הולכת ומתחילה את המסלול כיוצאת מקלט ואז את מקבלת את הסיוע בשכר דירה. ברגע שהתמקמת וישבת בתוך הדירה את מתחילה את המסלול השני של הדיור הציבורי. מה יותר טוב מזה?
קריאה
יש לי שאלה. את יוצאת מקלט, בלי עבודה, עם ילדים, להכניס אותם למסגרות. עד שאת הולכת, את הולכת לבקש סיוע, עד שלוקח זמן עד שמאשרים לך, גם כשהבקשה של ה- - - לוקח זמן. לוקח איזה חודש-חודש וחצי לאישור.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תשמעו אני לא אתחיל עכשיו, זה לא תפקיד הוועדה, אבל אני אומרת לך, את אמורה להתארגן, או לא אגיד את, העובדים הסוציאליים במקלטים אמורים לארגן אותך ליציאה כך שאישה תצא עם כבר הזכאות לסיוע בשכר דירה. זה מה שאמור להיות. ואני יודעת שיש מקרים שנשים היו מוכנות לצאת ונאמר להן חכו עוד שבוע כדי שתצאו מצוידות בסיוע לשכר דירה. אז אם יש אי הבנה ואפשר לדבר אחר כך ולבדוק באופן ספציפי אם יש אי הבנה או חוסר פעילות נכונה מצד עובדים סוציאליים או הזדרזות אצל האישה לצאת מהמקלט לפני שכבר התארגנה כמו שצריך זה משהו אחר.
קריאה
יש לי שאלה, את חושבת שקל לאישה עם כמה ילדים להיות בתוך חדר במקלט, בתוך חדר אחד עם כל הילדים, להיות תקופה של שנה בשביל לקבל את כל ה- - - נראה לך שזה דבר קל? זה מאוד מאוד קשה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
גברתי, אני יודעת שזה לא קל, אבל זה הרבה יותר קל מאשר להיזרק לרחוב בלי שקיבלתי כבר את הסיוע שמגיע לי בגלל שלא הייתה לי סבלנות להיות בחדר- - -
קריאה
- - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני לא אתווכח עכשיו וזה לא הויכוח ואני מאוד מתנצלת שאני חייבת לקטוע את הדיון הזה. זה לא הויכוח. אני באה מהתחום, אני יודעת בדיוק, אולי יותר ממך אפילו על מה אני מדברת ואני אומרת, סליחה, לפעמים אנחנו צריכות לעשות פשרות בחיים שלנו כדי להגיע לאן שאנחנו רוצות להגיע כי אחרת אם המצב הוא לא היה ככה החיים שלנו היו נראים הרבה יותר טובים ולא היינו צריכות לקיים את הדיונים האלה.

יש לי רשימה שבלתי אפשרי לעבור עליה כולה אבל אני אנסה כמה שיותר. עורכת דין הלה נויבך, איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית.
הלה נויבך
שלום. אני רציתי להעלות סוגיה – בדיון לפני שנה שהתקיים פה בוועדה עלה הנושא של הטיפול של החברות המשכנות בסוגיה של הטרדות מיניות ורצינו לדעת מה נעשה מאז בעצם. האם - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אתם לא הייתם מתחילת הדיון כאשר דיבר המנכ"ל?
הלה נויבך
כן. אבל אנחנו לא יודעים האם יש איזשהו מעקב, כמה תלונות מגיעות, איך הן מטופלות, מה נעשה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אבל בדיוק המנכ"ל התייחס לזה ואמר שהם שכרו גורם חיצוני שיעשה את הבקרה והם הולכים לפתח מנגנון בקרה שיכלול גם דיווח שני.
הלה נויבך
זאת אומרת שבעצם אנחנו לא יודעים מה היה בשנה האחרונה, זה הכל צופה פני עתיד, מאז שנה שעברה לא נעשה דבר.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
עורכת דין חנאן, את יכולה?
הלה נויבך
אשמח להתייחסות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
דווקא יש דיווח שאני קיבלתי לידיי בוועדה. אנחנו ביקשנו ואנחנו קיבלנו וחבל, הייתם יכולים גם לפנות לוועדה ולקבל את - - -
קריאה
לא ידענו, נשמח לראות אותו גם.
חנאן נג'ארה מנסור
שלום לכולם. מה שאני רוצה לציין זה מה שעשינו. אנחנו עשינו הרבה דברים. אני לא יודעת אם את נכחת בדיון הקודם לפני שנה. אנחנו קודם כל בנינו תקנון אחיד לכל החברות המאכלסות. התקנון קיים בכל החברות, אנחנו עקבנו אחרי זה, זה תלוי בכל מקום. יש תקציב לתקנון. התקנון תורגם לשפה הרוסית, אמהרית וערבית ותלוי בכל המקומות כולל בתוך אתרי האינטרנט של החברות.

בתוך התקנון עצמו יש מבנה מסודר איך בדיוק הם מטפלים ומה האחריות של כל גורם בתוך החברה. בכל חברה, כעיקרון, מונתה עובדת שהיא לרוב, בכל משרדי החברות המאכלסות, לרוב זה עורכת דין שהיא מטפלת בעצם בתלונות של ההטרדות המיניות. בחברות הגדולות יש שתי ממונות, אחת ממונה על הטיפול בהטרדות המיניות של הלקוחות, שזה הדיירות והדיירים, והעובדת השנייה, הממונה השנייה, היא מטפלת בהטרדות של העובדות עצמן - - -
קריאה
חבל שהדיירים לא מקבלים את המידע הזה.
חנאן נג'ארה מנסור
המידע קיים - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
את הבאה בתור אז אם אפשר להתאזר בסבלנות.
חנאן נג'ארה מנסור
המידע קודם כל נגיש, כפי שאמרתי, באתרי האינטרנט של החברות, גם במשרד שלנו. גם אצלנו יש דף מצוין ממש על התפקיד שלי. רשום בדיוק לאן אפשר לפנות. ויש עוד מייל ייעודי שהוא המייל שמגיע אליי באופן ישיר לכל אלה שטענו שאנחנו שולחים תלונות לחברות המאכלסות והן לא מטפלות. אז יש להם מייל נוסף. מה שגם אמר כאן המנכ"ל לגבי חוברת מיצוי זכויות – גם שם מופיע מייל שאפשר לדבר ישירות עם משרד הבינוי והשיכון ולעקוף את החברות המאכלסות כאשר אותה דיירת או דייר חוששים שהתלונה שלהם לא תטופל.

יש דוח חצי שנתי. אני רוצה להגיד לך שכל החברות הגישו דוח מסודר, כולל שמות הדיירות שהתלוננו, מה נעשה. הטיפול שנעשה הוא טיפול מאוד קשה. חברות גדולות של קבלנים וקבלני משנה פוטרו או הופסקה עבודתם באופן מיידי, לאחר כמובן שימוע. ואנחנו עושים את זה.

אנחנו גם הכנסנו נספח שזה הסכם עם הקבלנים שבעצם אומר: דע לך, אם אתה או עובד מטעמך עובר עבירה על חוק ההטרדה המינית אנחנו מפסיקים איתכם קודם כל את ההתקשרות וגם יש שם הסכם שיפוי. ואפשר גם לחלט נכסים, לחלט כספים. אז הטיפול הוא בהחלט משהו שלא היה, הדברים נעשים כל יום. היום גם קיבלתי דיווח מחברת עמידר, היו שני מקרים לאחרונה וטופלו, קבלנים מאוד גדולים שהופסקה התקשרות עם שני קבלנים מאוד גדולים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אוקי. תודה.
קריאה
רק רציתי לשאול אם הייתה עלייה במספר התלונות בעקבות ה- - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
עלייה למה? לפני זה לא היה רישום. אי אפשר לבדוק אם יש עלייה. זאת השנה הראשונה שאוספים את המידע הזה. ואני, מישהו לא מזכיר את זה, אני חייבת להגיד, אנחנו במצב הרבה יותר טוב בעניין הזה מהשנה הקודמת. ולמרות שלא אומרים, אבל חלק גדול מזה זה העבודה שנעשתה בוועדה וההמלצות של הוועדה שהקפדנו שהן ימולאו. ואני חייבת להגיד שגם היה שיתוף פעולה מצד המשרד ואנחנו נמשיך לפקח על זה.

גברת לילה שוורץ.
לילה שוורץ
תודה רבה. אני מודה על ההזדמנות להיות פה ולדבר ולשמוע את הדברים. והדבר שהכי מרגש אותי זה לראות את הדור הצעיר עד כמה הוא פעיל. אני אזרחית ותיקה ואני עוסקת באמנות, אני אמנית ידועה, התפרסמתי בשנות ה-80, החיים בזבל, עשיתי בחירייה מיצג של 300 צילומי רום במזבלה. אבל זה רק תזכורת. אני גרה בדיור הציבורי ברמת אביב הירוקה, חס וחלילה מדינת ישראל לא בנתה את שני הבניינים האלה, זה פשוט תורם קנדי בשנות ה-60 תרם שני בניינים ולימים זה הגיע לחברת עמידר שתמיד אני אומרת, אחת החברות המושחתות ביותר בארץ ועבריינים או חלק מהחברה הזאת מנוהלת על ידי עבריינים. יעקב לנקרי בעבר, עד 2012-13 ניהל את שני הבניינים האלה, הוא היה אחראי על גוש מסוים - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
גברתי אנחנו נגיע למצב הקיים עכשיו?
לילה שוורץ
ברגע זה, זהו - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כי אנחנו ממש לחוצים בזמן.
לילה שוורץ
תודה, בסדר. הוא קרא לנו כששני הבניינים היו חלק מהניהול שלו הוא קרא לנו נתינים לדיירי הדיור הציבורי. היום הוא קיבל פרס על זה שהוא קרא לנו נתינים, הוא היום אחראי על כל הנכסים של חברת עמידר. ויש חשד שהוא שולח עבריינים שיכו אותנו, יאיימו עלינו. ואני אגיד לכם - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
גברתי, בכל זאת הבנאדם לא נמצא איתנו. אני מבקשת, היו תלונות במשטרה?
לילה שוורץ
יותר מ-100.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
יש טיפול בתלונות האלה?
לילה שוורץ
הכל נסגר. יש חשד שהמשטרה מגינה על אנשי ציבור ולא על תושבי ישראל. אז אני רוצה לתת דוגמה ברשותך. כל בוקר אני קמה בבוקר או אנחנו קמים, במיוחד האזרחים הוותיקים, "תכיני טופס 17", "אני אדאג שתגיעי לבית חולים", "אני אדאג לגרש אותך מהדירה", "חכי חכי" - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
מה זה? מי, מי, מי?
לילה שוורץ
הם שולחים עבריינים שיאיימו עלינו. קשה לך להאמין? אנחנו גם מקבלים - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא, אני מנסה להבין גברתי. אני לא נוקטת עמדה. אני מנסה להבין.
לילה שוורץ
אני אומרת שיש חשד שאנשים מעמידר שולחים עבריינים כדי - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
שנייה. אתם יודעים על הסיפור הזה?
רות מנע
לא מכירה את האירוע.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
משרד השיכון מודע?
לילה שוורץ
יודע, יואב גלנט יודע, אני שלחתי לו מכתבים לכנסת. הם יודעים. ושלחתי מכתבים לעמידר והיו כתבות גם בעיתונים אם אתם תכתבו דיור ציבורי אז אתם תראו שהיו גם כתבות על הנושא ב-2013.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אז אני רוצה לשאול שאלה כדי לייעל קצת את השיחה הזאת. מה את מבקשת מאיתנו?
לילה שוורץ
אני מבקשת מכם שתבדקו איך יתכן שבשנת 2018 מכים אזרחים ותיקים, מנסים לגרש אותם מהדיור הציבורי, גורמים לנזקים בזדון כדי להקשות עלינו. פה אני שומעת שלאנשים אין דירות אבל איפה שאני גרה יש דירות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אוקי. אני יכולה לבקש משהו? בגלל שלא אני ולא מי שנמצא ממשרד השיכון מוסמך לענות על הטענות האלה - - -
לילה שוורץ
הגברת היא לא ממשרד השיכון?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
גברתי, אני מנסה להגיד משהו. אני אומרת, שאלתי אותה, את מכירה את הסיפור, היא אמרה שלא. אז זה שיואב גלנט, השר, מכיר את הסיפור, זה לא עוזר לי עכשיו כי הוא לא נמצא פה. היא לא מכירה. גם היא כנציגת משרד לא מכירה את הסיפור. אני מציעה ככה – שאם יש לך התכתבויות עם משרד השיכון שאת שומרת אותן בהן דיווחת על מה שאת עוברת והתלוננת על מה שעושים ואת טוענת שעושים מחברת עמידר לאסוף אותן, להעביר לוועדה ועם העתק למשרד השיכון ואנחנו נדאג לטפל בזה.
לילה שוורץ
אני מאוד מודה לך. רק עוד שני דברים – פעמיים היו שריפות אצלנו בשני הבניינים, אחת מעל בלוני הגז ויש חשד שאישה מבוגרת הורעלה ומתה. דברים חמורים ביותר.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
גברתי, אני מאוד מזועזעת לשמוע את זה, אבל אני מבקשת את כל המידע הזה תעבירי לוועדה עם העתק למשרד השיכון ואנחנו נעקוב ונבקש תשובות ממשרד השיכון. הם יעשו את הבירורים מול חברת עמידר וידווחו לי.
לילה שוורץ
יש לי - - - הוכחות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
גברתי, כל מי שפנתה בעבר לוועדה ואליי יודעת טוב מאוד שהיא מקבלת תשובות בסוף.
לילה שוורץ
מאוד מודה לך.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה לך. תשמעו, אנחנו חייבות לסיים את הדיון כי יש עוד דברים בלו"ז שלנו. אם זה עניינים פרטניים של אישה ספציפית שיש לה בעיה בעניין הדיור הציבורי ממילא הם לא יוכלו לתת תשובה פרטנית עכשיו, הם יצטרכו לשלוח לי תשובה פרטנית. אז אני אבקש שאם זה תשובות פרטניות - - -
קריאה
ואם אני הולכת לרחוב בעוד חמשה ימים עם שבעה ילדים, מתוכם חמשה קטינים?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
עכשיו אני הבעיה שלך?
קריאה
משרד השיכון זה הבעיה שלי.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אז אולי תתני לי לסיים את המשפט ואז אני אגיד את דברייך. אם זה מחייב תשובה שלוקחת בירורים וזמן אני מבקשת שתחכו אחרי הדיון ותרשמו את הפרטים שלכן וכך נוכל לברר באופן ישיר עם המשרד ולקבל תשובות וצוות הוועדה יחזור אליכן. ואם זה עניין שאי אפשר לקחת אותו וללכת הביתה עכשיו כמו המקרה שאת דיברת, רציתי להגיד את זה, את יכולה להעלות אותו אבל לא יודעת אם יוכלו לתת תשובה. אבל בבקשה.
חיה עופר
יש לי שבעה ילדים מתוכם חמשה קטינים. אני ב-15 לחודש נזרקת לרחוב אחרי שלוש שנים שכירות. בעלת הדירה שלי מכרה את הבית כי בעלה מאוד מאוד חולה חודשיים לפני תום החוזה. אין לי לאן ללכת, אני מורידה אוהל, לא יודעת עדיין איפה, עם כל החמשה קטינים שלי. הילדה שלי לפני חודשיים בת 9 הייתה מאושפזת בבריאות הנפש בגלל כל המצב. יש לי ילד בן 17 שיורד לפשע בגלל כל המצב. אני כבר נשברת, הבית שלי כבר חצי הרוס, אין לי לאן - - -
קריאה
אני יכולה לעזור לך בדיור ציבורי, תבואי ו- - - איפה שאני גרה.
חיה עופר
אני קיבלתי דירה ב- - - נתנו לי אישור לדירה, להכל, הדירה בתמ"א ועכשיו לקחו לי אותה והורידו אותי למספר אחד בתור כי הקבלנים ששיפצו את הדירה ברחו. אני לא יודעת מה נעשה עם משרד השיכון, אני רוצה בית ופתרון במיידי. אם לא, אני אעמיד מתחת לבית אוהל ואנחנו נביא את כל מי שצריך.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אוקיי.
רות מנע
- - - להתייחס?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בבקשה.
רות מנע
יש לנו באמת במקרים - - -
קריאה
תפני לגלנט.
רות מנע
במקרים מאוד מאוד חריגים - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
שנייה, שנייה, בואו נסגור את הישיבה ותפנו לגלנט. מה התשובה הזו. אני מבקשת מכן, יש נציגה של משרד השיכון שמנסה לענות. אם אתן רוצות לפנות לגלנט אתן לא צריכות את הוועדה הזו, תפנו. בבקשה.
רות מנע
אנחנו עכשיו מקיימים איזשהו פיילוט של סיוע בשכר דירה, מעבר לממתינים זה נקרא. מי שמחכה בתור ואמורה לקבל דירה ושכר הדירה שלה הוא גבוה, אם זה חמשה ילדים קטינים אז זה 3900 - - -
חיה עופר
3300 כי החוזה לשלוש וחצי - - -
רות מנע
פחות, אז זה 95% מערך הדירה. אם יש קשיים בביטחונות כמו שהיא מתארת וגיוס ערבים אז אנחנו נרתמים לעניין הזה, באמצעות עמידר מאתרים להם דירה ועמידר נכנסת לגוף של הערבים והביטחונות הנדרשים ומטפלים. אני כמעט בטוחה שלך זה - - - מה שם המשפחה?
חיה עופר
עופר.
רות מנע
אני כמעט בטוחה שלך כן ניתן האישור הזה - - -
חיה עופר
לא רוצה את האישור הזה, אני רוצה בית, אני מספר אחד בתור, למה שאני אחכה - - - אז הבן של - - - להביא עוד ילדים - - -
רות מנע
לא, לא, לא, זה לא עוד ילדים, זה פתרון זמני לקבלת דירה- - -
חיה עופר
אין פה זמני. זמני חיכיתי שנתיים לדירה ולקחו לי את הדירה. לא התאכלסתי עדיין.
רות מנע
אז אני אענה - - -
קריאה
אני אסביר לכם מה היה איתה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא, לא, אל תסבירו לי. אני יודעת שזכותך לקבל דירה. אני לא עומדת על המלאי של הדירות הקיים ואם קיים או לא קיים אבל ישבתם בוועדה ושמעתם שיש בעיה במלאי הדירות לדיור הציבורי במדינת ישראל. עכשיו לצערי הרב את עומדת מול שני מצבים: או שאת הולכת ומקימה את האוהל כמו שאת החלטת וממשיכה לדרוש את הדירה או שאת עושה את המסלול שדיברה עליו ושמבטיח לך סיוע בשכר דירה עד שתקבלי את הדירה שמגיעה לך. אני לא זאת שאחליט מה הולך להיות. אני מציעה ככה – תי1שארי בקשר ותחליטי מה את רוצה לעשות ואם את תראי שאת לא מקבלת תשובות ומענה לצורך הקיים שלך עכשיו לקורת גג תחזרי אליי ותדווחי מה קורה.
חיה עופר
אבל אני - - - ברחובות. עוד - - -
רות מנע
נזמין לך מישהו שיאתר לך דירה ויעשה את כל החיבור לדירה - - - אין בעיה, את זה אני מוכנה לקחת על עצמי.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תשמעו, בסופו של דבר זה לא תפקידה. ואני מאוד מתנצלת זה נשמע אכזרי, זה נשמע כאילו לא אכפת לי ואם לא היה אכפת לי תאמינו לי לא הייתי יושבת עד סיום הדיון הזה וכבר נכחו אצלי נשים ויודעות את זה, אבל תהפכו אותי לפקידה שמונעת מכם את הדיור. זאת לא אני שמחליטה בעניין הזה. אני מנסה לסייע, אל תשימו אותי במקום הזה כאילו עכשיו אני זאת שמונעת את הדירה הבאה מכן. אוקיי? תודה.
קריאה
אין עלייך. תודה רבה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כן, גברתי.
רוני
גברתי, אני הגעתי לכאן למעמד האישה ואני רשמתי את שמי ואני - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני בדיוק דיברתי לפני כמה רגעים ואמרתי אם זה עניינים פרטניים תחכו ואם זה לא עניינים פרטניים תעירו כי אני רוצה לסגור את הדיון. את יכולה פשוט מאוד להגיד לי, גברתי זה לא עניין פרטני, רוצה לדבר. בבקשה.
רוני
קודם כל אני חייבת לציין שאני מגיעה מאזור של - - - אני לא מעיר, אני גרה באזור של מועצה. ודווקא עכשיו לפני הבחירות, יש עכשיו בחירות בכל הארץ ובחירות אזוריות באוקטובר. והוחלט שאני אכנס לתוך המערכת של המועצה שלנו. אני לא רוצה כרגע לשתף איזה מועצה ואיפה אני גרה וכו'. אבל אני גרה במושב. נולדתי במושב וגדלתי במושב. כשאני מדברת על נשים אני חושבת, אם זכרוני אינו מטעה אותי, מגיל אולי 8, כיתה א', ב', אני כבר לקחתי לידיים שלי נשים וחיזקתי אותן להיות במעצמה שהרמתי אותן הכי גבוהה שרק אפשר. וכל החיים זאת הייתה למעשה האג'נדה שלי לבוא ולחזק נשים. אל תצלמי אותי בבקשה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אנחנו בשידור ישיר.
רוני
לא. הדיון משודר ואני ביקשתי גם ממנה לא לצלם אותי ואני מבקשת גם מכם לא לצלם אותי. תיכף אני אומר לך גם למה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
שנייה. לפני שתגידי לי למה, אני שוב מזכירה, אנחנו בשידור ישיר, כל מי שיושב בבית שלו יכול לראות אותנו עכשיו ואת כדאי שתדעי את זה. אנחנו לא עוצרים את השידור.
רוני
שידור זה משהו אחר, באופן פרטי לפייסבוק זה משהו אחר.
קריאה
זה לא בפייסבוק, בערוץ הכנסת.
רוני
ערוץ הכנסת, אמרתי, שידור זה משהו אחר.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
שנייה. אני לא אהפוך עכשיו את הדיון כולו מה כן ומה לא. ברגע שמחליטים לדבר לשידור ישיר אין לי שום שליטה על מה שקורה. אז בבקשה.
רוני
אני ביקשתי באופן מכובד לא לצלם אותי באייפונים, נקודה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בסדר גמור, זכותך. בבקשה.
רוני
צנעת הפרט, יש את החוק הזה, מקובל, זה הכל.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני לא אוכל לדבר על צנעת הפרט כאשר אנחנו בשידור ישיר.
רוני
אנחנו לא ניכנס כרגע לחוקים גברתי.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
גברתי, את מוכנה להיכנס לדיון שלך?
רוני
אני אכנס לדיון שלי.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בבקשה.
רוני
חזרתי ואמרתי – אני בת 45. שנים קדימה בעזרת השם, ושנים אחורה, טיפלתי בכל הנושא הקשור לנשים נאנסות, לנשים שעברו הטרדה מינית קשה מאוד, לילדות שנאנסו ולילדות שחוו הטרדה מינית על ידי הוריהן, על ידי אחיהן, על ידי כל דבר שרק תרצי. אני חקרתי את הנושא הזה על בוריו שאני יכולה היום להיות דיקן במשפטים על הנושא הזה. אף אישה היום לא יכולה לבוא ולהגיד לי אני נאנסתי או אני הוטרדתי מינית או אני הוטרדתי במקום כזה ואחר מבלי שאני אסתכל על השפת גוף שלה ואני אקרא את השפת גוף שלה - - -
קריאה
חוצפנית ברמות - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא, לא, לא, אל תגרמי לי עכשיו להוציא אותך מהדיון. אני מבקשת, גברתי - - -
קריאה
אל תגרמי - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני מבקשת, גברתי, רוני, הדיון שלנו מתמקד בנושא דיור ציבורי. את לא תחליטי מה האמת של כל אישה עכשיו, אני מבקשת תתייחסי - - -
רוני
אבל - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני לא צריכה, עם כל הכבוד, אני כבר הודעתי שאנחנו בלחץ של זמן - - -
רוני
ממש שיח תרבות - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אם נמשיך ככה אנחנו לא נמשיך, אוקיי? אף אחד לא ילמד אותי מה זה שיח תרבות ומה לא. אז אני מבקשת אם יש לך נקודה להעלות בעניין דיור ציבורי בבקשה. אם לא, את מוזמנת להגיע לכל דיון שקבוע בוועדה בנושא של הטרדות מיניות ותגיעי ותגידי את שלך. אבל עכשיו דיור ציבורי.
רוני
המשפט הבא שרציתי לבוא ולומר לך, גם במעמד האישה וגם בדיור הציבורי גברתי, שכל מכובדייך הם היו, כולל חגי רזניק, כולל מנכ"ל עמידר, כולל מנכ"ל משרד השיכון, אני רוצה כאן להוכיח לכולם פעם אחת ולתמיד ולהודיע אחרי שהודעתי אינספור פעמים בפייסבוק, כן, להודיע פעם אחת, אני לא עובדת משרד השיכון, אני לא עובדת עמידר ואין לי שום כוונה לעבוד לא בעמידר ולא במשרד השיכון. אתן יכולות להיות רגועות.

דבר שני גברתי, יש פורום באינטרנט. האינטרנט הוא חינמי לידיעת כולנו. עמוד בפייסבוק הוא חינמי. נפתח עמוד בפורום הדיור הציבורי, אוקיי?
קריאה
זה לא רלוונטי עכשיו - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא, לא, לא, את לא עונה, אני זאת שעונה. כשאבקש תשובה ממישהו אני אבקש אותה. בינתיים לא ביקשתי. אני רוצה, אם יש בעיות ואני כבר - - -
רוני
אני רוצה בתמציתיות - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא, לא, גברתי שנייה - - -
רוני
אני גרה רחוק מאוד מכאן ואני רוצה גם להגיע הביתה.
קריאה
ומה הקשר?
קריאה
תדברי לעניין.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אם יש בעיות בינך לבין הפורום לדיור ציבורי אני מתנצלת זה לא המקום. זה לא התפקיד של הוועדה. אני לא אכנס לזה וזה לא התפקיד שלי וזה גוזל מזמנן של נשים שרצו להעלות נושאים שקשורים לדיור הציבורי. התפקיד של כנסת ישראל זה רגולציה, זה בקרה, זה חקיקה. אני לא אכנס - - -
רוני
תפקידה של כנסת ישראל זה לשמוע את האמת בפנים, גם את האמת שלי.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אוקיי, זה לא כתוב בשום מקום. בואי שבי פה ותשמעי את כל השקרים שאני שומעת כל יום. מה אני אגיד לך, סליחה, אבל זה לא הולך ככה.
רוני
אנחנו שעתיים פה ולא מפסיקה - - - לשמוע שקרים, זה מזעזע.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אוקיי. תלמדי ממני כושר ספיגה. אני מבקשת עכשיו, תשמעו, אני החזקתי את הדיון הזה בשיניים. אז אני מבקשת מכן, אני כמו כל שנה רוצה לסיים עם המלצות שמשפרות את המצב בדיור הציבורי. אתן תעזרו לי עכשיו בזה שתשמרו על שקט. ואני רוצה, אל תרימו לי ידיים, רק מי שרשומה.
קריאה
אני רשומה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
זה עניין פרטני?
קריאה
לא.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
פרטני, אני אומרת, אל תרימו ידיים, תישארו, תפנו לוועדה אחר כך. זה לא יכול להיות. זה לא עניין עכשיו שאני פותחת איזה תכנית לפתרון הבעיות הפרטניות.
קריאה
זה לא פרטני.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בבקשה, שני משפטים. אני רוצה באמת לסגור את הדיון. גם לצוות וגם לי יש לו"ז, אי אפשר למשוך את זה עד אינסוף. בבקשה.
פולינה מוגילניצקי גורוביץ
שלום, שמי פאלינה. אני באה ממעלה אדומים. אני אם חד הורית לארבעה ילדים, אני גרה בדירה שההורים שלי קיבלו ב-1998 לפני 20 שנה. רוב החיים שלי אני גרתי בדירה למעט כמה שנים שיצאתי עם בן זוגי לדירה נפרדת.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
גברתי זה לא פרטני?
פולינה מוגילניצקי גורוביץ
שנייה, אני אגיע לנקודה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
גברתי, אני מבקשת מכן, תנו קצת כבוד לדברים שאני אומרת, אז לגשת לנקודה, אני מתנצלת. אתן מתחילות להלחיץ אותי כי יש לי לו"ז. אתן מכירות, בוועדות אחרות - - -
קריאה
אבל לא קל לה המעמד, היא נתנה את הרקע.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אל תתווכחי איתי, אני מבקשת לא להתווכח.
קריאה
אני לא מתווכחת, אני מסבירה. היא נתנה את הרקע, עכשיו היא תגיע לנקודה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
מה זה הדרכה עכשיו? אני מבקשת ממנה לדבר.
פולינה מוגילניצקי גורוביץ
אני רוצה להגיד שאני עומדת בכל הקריטריונים של הדיור הציבורי. אני הגשתי בקשה פעמיים וסורבתי. סורבתי מפני שהגשתי את כל המסמכים לבד וזה לא היה מאורגן ולא מסודר כמו שצריך. מתברר גם שבחברה המאכלסת לא היה רישום סדיר של התגוררות שלי בדירה והיום אני נאלצת להוכיח את הדבר שמובן מאליו. אני גרה בדירה קרוב ל-18 שנה עם, כמו שאמרתי, כמה שנים בודדות באמצע שאני יצאתי. שני ההורים שלי נפטרו. אבי נפטר לפני שנה, יש לו ארבעה ילדים שביניהם שניים קטנים. אני עובדת חצי משרה, מפרנסת יחידה ואני רוצה להפסיק לחיות תחת איומים. אני כבר קיבלתי מכתב פינוי. ואני מבקשת לעזור לי בנושא.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה רבה, אבל שלא תעני לי ותגידי לי שזה לא פרטני והנקודה לא הגיעה. זה פרטני - - -
קריאה
את רוצה שאני אסביר לך את המהות?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא את לא תעני ואני ממש לא אוהבת את מה שקורה עכשיו.
קריאה
המהות היא שעמידר לא מנהלת רישום - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
גברתי לא נתתי לך זכות דיבור.
קריאה
לא הקשבת למהות שלה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני הקשבתי והקשבתי טוב מאוד ואת לא תחליטי אם אני הקשבתי או לא הקשבתי. וחבל, חבל להביא אותי לנקודה הזו. זה נושא פרטני, אני מבקשת - - -
קריאה
זה לא, היא מנהלת דיון הוכחות ועוד נשים רבות מנהלות דיון הוכחות מול עמידר.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אפשר להוציא את הגברת מהאולם?
קריאה
כי אמרתי שני דברים שהם לא לטעמך?
קריאה
לא כי את אומרת דברים לא לטעם כל הפורום פה. היא אמרה לא פרטני והציגו פה דבר פרטני.
קריאה
כי היא לא - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
את לא מכבדת את הדיון הזה. אני מבקשת ממך. חבל, באמת חבל. כל מי שהגיע לוועדה הזו יודע טוב מאוד כמה אני מכבדת את הנשים שמגיעות. אני רק מבקשת דבר אחד, לכבד אותי ואת הוועדה. אני מבקשת ממך גברתי, את הפרטים שלך ואת מה שהקראת להעביר לוועדה ואנחנו נטפל מול משרד השיכון. ותהיי בטוחה שאנחנו נטפל מול משרד השיכון.
יעל קסטן רבסקי
מוזמנת גם לסיוע המשפטי.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני רוצה לסיים את הדיון הזה ולסכם. אני מאוד מודה לכל אלה שהגיעו. אני תמיד יודעת שהדיונים האלה הם טעונים. הרבה רגשות והרבה כעסים ואמרתי את זה בהתחלה ובצדק רב. אני יודעת שקשה לכן ואני יודעת שקשה עם כל הנושא של בעיית הדיור הציבורי. אנחנו מסמנות עכשיו לאחר שנה של עבודה, שנה וחצי, עבודה מאוד קשה, שהתקדמנו בנושא של רגולציה מאוד ברורה ותקנון של מניעת הטרדה מינית לדיירות הדיור הציבורי.

אני קוראת לכן, ושוב מדגישה את זה, אתן הבקרה הכי טובה אם העבודה שביקשנו ועשו משרד השיכון וחברות משכנות, אני אומרת לכן, גם החברות המשכנות פיתחו לעצמן את התקנון, ואם העבודה הזו כן מתבצעת אני קוראת לכן תגישו תלונות במקרה וזה קורה. ואנחנו נפקח באמת שזה מתבצע. אני מהישיבה הזו קוראת לכל הנשים שהעלו מקרים פרטניים לשלוח לנו לוועדה, אנחנו נמשיך את הקשר מול משרד השיכון וננסה לתת מענה כמה שיותר מהר.

אני קוראת לשרי הממשלה ולראש הממשלה ובמיוחד לשר האוצר לאמץ לפחות, אני לא בקיאה בכל התכנית ואני לא אחראית על כל התכנית של לגור בכבוד, אבל לפחות את הפרק שמתייחס להגמשת הקריטריונים ולנושא של דיור לפגועי נפש, וגם לנושא של המזונות והדיסריגרד, לאמץ את ההמלצות האלה. אני אפנה בכתב ואני גם כן, כמו שאמרתי, אני קובעת פגישת עבודה עם שר האוצר כדי לנסות ולקדם את הנושא הזה.

שנה לקח כדי שהמשרד באמת יגיש את התכנית שהבטיחו לי בישיבה הקודמת. סגן השר ז'קי לוי ישב בוועדה הזו והבטיח שהם יעשו את זה. הם הגישו את התכנית, עכשיו יש לנו את המאבק על אימוץ התכנית הזאת לפחות בקריטריונים ואנחנו נמשיך את המאבק הזה.

אני מודה לכל אחת שבאה ודיברה על הנושא האישי שלה והפרטני. ואתן, אני מבקשת מכן סליחה אם הצלחתן קצת להוציא אותי מהרוגע שלי, אני מתנצלת, אני אף פעם לא אוהבת לעשות את זה אבל אתן גם כן בשנה הבאה, אם יתקיים הדיון הזה בראשותי אתן כבר יודעות איך אני אוהבת לנהל דיונים. תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:15.

קוד המקור של הנתונים