ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 02/07/2018

יום תכניות עבודה של הממשלה בכנסת - שרת התרבות והספורט חה"כ מירי רגב: 1.ביטול חוק הספרים 2.מימוש התכנית להקמת מכון לאומי למצוינות בספורט 3.פיתוח היצירה התרבותית

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



23
ועדת החינוך, התרבות והספורט
02/07/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 664
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום שני, י"ט בתמוז התשע"ח (02 ביולי 2018), שעה 12:11
סדר היום
יום תוכניות עבודה של הממשלה בכנסת – שרת התרבות והספורט חה"כ מירי רגב: 1. ביטול חוק הספרים. 2. מימוש התוכנית להקמת מכון לאומי למצוינות בספורט. 3. פיתוח היצירה התרבותית
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר
מירב בן ארי
מסעוד גנאים
יוסי יונה
חברי הכנסת
מיכל בירן
ג'מאל זחאלקה
יוליה מלינובסקי
איילת נחמיאס ורבין
לאה פדידה
נחמן שי
מוזמנים
שרת התרבות והספורט מירי רגב
יוסי שרעבי - מנכ"ל, משרד התרבות והספורט

גלית שאשו והבה - ראשת מינהל תרבות, משרד התרבות והספורט

גיא אטיאס - ממונה על התקציב, משרד התרבות והספורט

דניאל חדד - מידענית בדוברות, משרד התרבות והספורט

עופר בוסתן - סגן ראש מינהל הספורט-רשויות, משרד התרבות והספורט

לירי פינדלינג אנדי - מנהלת התוכנית הלאומית לחיים פעילים ובריאים, משרד הבריאות

ניצן ריבלין - משרד התרבות והספורט

אופיר דיין - מתמחה מתנדבת, משרד התרבות והספורט

דביר ז'ורנו - רפרנט מאקרו באגף תקציבים, משרד האוצר

רבקה אהרוני - סמנכ"ל תכנון ומדיניות, רשות האכיפה והגבייה, משרד המשפטים

עימאד שחידם - דובר, מחוז מרכז, רשות האכיפה והגבייה, משרד המשפטים

שירלי אברמי - מנהלת יחידת כת"ף, יחידת הכנסת לתיאום הפיקוח הפרלמנטרי

אביב סקירה - יחידת כת"ף, יחידת הכנסת לתיאום הפיקוח הפרלמנטרי

נעם דוד בוטוש - רכז תחום, מרכז המחקר והמידע של הכנסת

בת חן רוטנברג - רכזת, מרכז המחקר והמידע של הכנסת

רות דין מדר - מנהלת מחלקת חברה, מרכז שלטון מקומי

אלעד מלכא - מנכ"ל, האגודה לזכות הציבור לדעת

זאב גולדבלט - מנכ"ל, פורום ועדי ההורים היישוביים

אמוץ בכר - מנכ"ל, מכון וינגייט

ביני טריואקס - יו"ר, התאחדות המו"לים

צור שיזף - סופר, התאחדות המו"לים

נחמה הילמן - חברה, נשים עושות שלום

אדית זומפר - חברה, נשים עושות שלום

מרטין לאה אנג'ל מדר - ההתאחדות הישראלית לטקוואנדו

מרים שוורץ - מתמחה, האגודה לזכות הציבור לדעת

דן אהרון - מתמחה, האגודה לזכות הציבור לדעת

ארז תדמור - סופר ביכורים

אור רייכרט - מאייר וקריקטוריסט

קרן ברק - שדלן/ית (קונטקטי בע"מ), מייצג/ת את צומת ספרים

משה ברדוגו - שדלן/ת (ברדוגו יועצים), מייצג/ת את אקו"ם, אגודת קומפוזיטורים מחברים ומו"לים למוסיקה בישראל

דפנה כהן איוניר - שדלן/ת (כהן-רימון-כהן), מייצג/ת את התאחדות הוצאות הספרים

רוני ליטינצקי - שדלן/ת (כהן-רימון-כהן), מייצג/ת את התאחדות הוצאות הספרים
מנהל/ת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
א.ב., חבר תרגומים

יום תוכניות עבודה של הממשלה בכנסת – שרת התרבות והספורט חה"כ מירי רגב: 1. ביטול חוק הספרים. 2. מימוש התוכנית להקמת מכון לאומי למצוינות בספורט. 3. פיתוח היצירה התרבותית
היו"ר יעקב מרגי
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, 2 ביולי 2018, י"ט בתמוז תשע"ח. הנושא על סדר היום: יום תוכנית עבודה של הממשלה בכנסת. בשעה הזו אנחנו זכינו לארח את שרת התרבות והספורט, חברת הכנסת מירי רגב יחד עם המנכ"ל המסור שלה, מר יוסי שרעבי, וחברי הכנסת, ואנחנו נשמע את השרה בסקירה קצרה. כפי שאמרתי, זה יום חדש לכנסת, מכל הימים שבאמת מושתים עלינו ממזכירות הכנסת, יום זה ויום זה וכולם חשובים, אבל יום משמעותי ומהותי בכל מושב יהיה יום כזה שמשרדי הממשלה יבואו וידווחו על תוכנית העבודה שלהם ועל ביצוע תוכנית העבודה. מאחר וזו הפעם הראשונה וזה נכנס במושב הקיץ, אז אנחנו נשמע סקירה של שרת התרבות והספורט.

אין ספק שאם משרד התרבות טרום השרה מירי רגב היה משרד חשוב אבל עובד מתחת לרדאר, כנראה היה נחלתם של חלק גדול מהאוכלוסייה אבל לא כולו, השרה מירי רגב נתנה דגש שהתרבות והספורט תהיה נחלתם של כלל האוכלוסיות כולל אלה שהיו מודרות טבעי ומודרות מלאכותי, ואנחנו שמחים כל פעם שאת פותחת מבחני תמיכה. כשר לשעבר אני אומר לכם, אם תדעו מה מסע התלאות שעובר השר בכל מבחן תמיכה חדש או פתיחה או תיקון, המוטיבציה יורדת ואתה שומע פעם אחר פעם, זה לא קל, זה לא פשוט. אומר לכם מי שהיה שם.

מירי, הבמה שלך והתודה נתונה לך. בבקשה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
תודה רבה לך, כבוד יושב ראש הוועדה, חברי, יעקב מרגי.

אני רוצה ראשית להודות לכם, חברי הוועדה, ולך. אנחנו בעצם מסכמים במושב הזה כמעט שלוש שנים של פעילות של משרד התרבות והספורט, והסיוע שלכם כחברי הוועדה לוועדה להוביל חקיקה, לקדם סוגיות וכל מה שקשור להנגשה גם בספורט וגם בתרבות, מביאים בעצם בשורות גדולות מאוד לציבור במדינת ישראל.

אתה היית שר ואתה היום יושב כאן. הייתי יושבת ראש ועדה, ועדת הפנים, ואני יושבת היום כאן וכולנו מחליפים.
היו"ר יעקב מרגי
תעצרי שם. אני לא רוצה להחליף ואת לא רוצה להחליף.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אנחנו כולנו מחליפים כסאות ומה שחשוב הוא שבעצם באמת כשאתה מבין את העבודה משני הכיוונים, גם עבודת הממשלה ואת הקשיים הבירוקרטיים וגם את עבודת הכנסת עם המיוחדויות והאתגרים שלה, אנחנו יכולים באמת להבין את המורכבות של עבודת כנסת/ממשלה, ואני באמת מודה לכם על הסיוע גם מול עובדי צוות המשרד שלי.

(הצגת מצגת)

אני חושבת שלא יכולנו לבחור תאריך טוב יותר מהתאריך הזה שבו אני מגיעה להציג בפני ועדת החינוך, התרבות והספורט את הדין וחשבון על פעילות משרד התרבות והספורט לאחר שפורסם בשבוע שעבר, שמבין כל משרדי הממשלה, משרד התרבות והספורט הוא בעצם המשרד שזכה מכל משרדי הממשלה ל-94% לצורך מימוש תוכניות העבודה וניצול התקציב. 94% מול 77% ממוצע במשרדי הממשלה. יש לכם כאן את השקף. המשרד הזה הוא משרד שבעצם כמו שאתם רואים, לא משרד מדבר, משרד עושה ועושה ועושה עם כוח אדם שלא גדל, עם תקנים שלא גדלו, עם משימות שהוכפלו ושולשו, עם תקציבים שהוכפלו.

אני רוצה בהזדמנות הזאת להודות לכל הצוות המקצועי של המשרד בראשות המנכ"ל, דרך ראשי המינהלים, עופר בוסתן, גלית והבה שאשו, גיא שנמצא כאן, ראש אגף התקציבים, סימה כמובן, כל הקטע המשפטי, החשבי, הביקורי, כל מי שקשור לעבודה וניהול המשרד שבעצם מימש מדיניות של צדק תרבותי. לקבל כזה ציון זה לא פשוט וזה באמת הודות לעבודה היפה של המשרד ואני רוצה להודות לכם וזה בסופו של דבר בשורה אמיתית לחברה הישראלית.

הערכים שעל פיהם אנחנו עובדים במשרד התרבות והספורט הם ערכים שאתם מכירים אותם. דיברנו עליהם מספר פעמים וגם אתם תראו את הערכים האלה, איך הם באים לידי ביטוי בתוכנית העבודה שלנו כמובן ובנגזרות של הפעילות שלנו, אז הדבר הראשון זה צדק תרבותי שנדבר עליו תיכף ונפרוט אותו בעצם לתוכנית עבודה, מה נעשה ומה אמור להתבצע בשנת 2019, כמובן כל סוגיית ההנגשה, גיוון תרבותי, חיזוק המעמד הבינלאומי, מורשת וזהות ונאמנות בתרבות.

עולם התרבות ב-2015 נראה כך, של בעצם שתי מדינות לשני עמים, שאני לא אוהבת את זה לא ברמה הרעיונית המדינית ובוודאי גם לא ברמה החברתית והתרבותית. משרד המשמש ככספומט, אין לו כמעט שיקול דעת. יש תקנות והכסף עובר מהתקנות למוסדות התרבות. חוסר צדק חלוקתי משווע שתיכף נדבר עליהם, כולל הדרת ציבורים ואוכלוסיות בחברה הישראלית, חסמים, חסמים, כולל חסמים משפטיים שהפכו להיות לחסמים חברתיים. ישבתי הרבה מאוד שעות גם אצל יהודה ויינשטיין וגם אצל היועץ המשפטי הנוכחי על מנת לפתור את החסמים המשפטיים על מנת לאפשר הנגשה ותרבות לכלל המגזרים, והחסמים, חלקם כמובן נקשרים לבירוקרטיה.

תמונת המצב, שכל כך הייתה חלוקה פחות או יותר של העוגה, חלוקה שרובה נמצאת בתל אביב, תיכף נדבר על זה. תראו תיכף כמה תל אביב ומחוז תל אביב קיבל, כשאנחנו לא רואים את המגזר הערבי שם, לא רואים את המגזר החרדי. כמובן איו"ש זה לא חלק מהמפה של מדינת ישראל, והפריפריות בשביל מס שפתיים, אז הן שם.

תמונת המצב בשנת 2015, שימו לב, סך הכול התקציב של משרד התרבות שקיבלנו אותו היה כ-630 מיליון. 50% מהתקציב היה למחוז תל אביב, כ-309 מיליון שקלים, מתוכו 80% לעיר תל אביב. 270 מיליוני שקלים לעיר תל אביב. מחוז יהודה ושומרון, רק בשביל ההשוואה, אותו מספר תושבים קיבל 5 מיליון שקלים כשאנחנו מדברים על 400,000 תושבים. מחוז צפון – 28 מיליוני שקלים. מחוז חיפה – 59 מיליוני שקלים. מחוז תל אביב והעיר תל אביב בעצם קיבלו את רוב התקציב של משרד התרבות, רוב התקציב שבעצם השקיעו בו במתקני תרבות, בפעילות תרבות ובעצם שם פרחה התרבות של מדינת ישראל, לכן גם היה ברור שהם קובעים מה היא תרבות. איפה שהכסף, בעל המאה הוא גם בעל הדעה. אתה פותח את ספר התקציב, אתה אומר, לא יכול להיות שמדינת ישראל מחלקת את המשאבים שלה כרגולטור בצורה כל כך לא צודקת. זאת תמונת המצב ולכן היה לי ברור שאנחנו צריכים לקבוע יעדי מדיניות שהם בהתאם לערכים שהצגתי, שיביאו לידי ביטוי תוכנית עבודה וצמצום פערים, לא כזה שנשב פה ורק נעשה 'וי', אלא נעשה 'וי' על תוצאות, ואנחנו רואים שיעדי המדיניות, בעצם הנגשת תרבות וספורט לכול בדגש על פריפריה חברתית וגיאוגרפית, צמצום פערים חברתיים והעדפה מתקנת בלי בושה, העדפה מתקנת למגזר החרדי, למגזר הערבי, כמובן לפריפריה ואוכלוסיות שהיו מודרות, שלא ספרו אותן עד עכשיו, גיוון תרבותי, עידוד וטיפוח של מגוון הקולות בחברה הישראלית. הקולות של המערב הם חשובים וטובים, אבל יש לידם עושר תרבותי לא פחות, תרבות המזרח. אין למעלה, אין מתחת. כולם שווים. צריך לתת תקציבים גם וגם כדי שעל הבמה הזאת נוכל לתת את הביטוי לכלל המרכיבים של הקולות החברתיים במדינת ישראל.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אולי אני חירשת, מירי, סליחה, אבל אני לא שמתי לב, אולי דיברת על עולים חדשים גם כן?
שרת התרבות והספורט מירי רגב
תיכף נדבר גם על עולים חדשים ועל תיאטרון גשר ועל נשים.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
כן, במדינה הזאת יש כמה ציבורים, בסדר?
שרת התרבות והספורט מירי רגב
תיכף נדבר גם עליהם.
תרבות והספורט המנוע לשינוי תרבותי וחברתי, תרבות וספורט כמנוע לחיזוק יחסים בינלאומיים, אנחנו נראה את זה, קידום מצוינות בספורט לצד פיתוח ספורט עממית, התוכנית שהובלנו, "מאלפים לאלופים", לפתח יותר ויותר קבוצות נשים, אימהות, ילדים, ילדות כחלק מספורט עממי ומשם כמובן להוביל לפיתוח של מצוינות. חופש המימון הממשלתי ונאמנות בתרבות, שפה אנחנו נמצאים כרגע בפערים מאוד גדולים. אנחנו נציג את זה כחלק מתוכנית העבודה ל-2019, ושמירה והנחלה של אוצרות התרבות והמורשת של העם היהודי.

התהליכים - כדי לאפשר את המדיניות זה כמובן שינוי תקנות וחקיקה, הגדלת תקציבים, הסרת חסמים, שותפות אסטרטגית עם השלטון המקומי ויישום פרויקטים.

בגידול התקציבי אנחנו רואים שבעולם התרבות, תיכף נעבור לעולם הספורט, אנחנו בעצם מדברים על שינוי המפה התרבותית וצמצום פערים. זו בעצם הכותרת של המיליארד שקלים. חצינו את המיליארד שקלים בתרבות. העלאה של התקציבים בתרבות נועדה בעצם לשנות את המפה התרבותית ולצמצם פערים. היא לא נועדה לחזק את החזקים, היא נועדה בעצם לאפשר שינוי בתמונת המפה התרבותית שכבר תראו אותה היום וכבר תראו איפה היא תהיה ב-2019-2020. זה פשוט שינוי מדהים של עולם התרבות ומפת התרבות במדינת ישראל מרגע שחצינו את המיליארד. מ-700 מיליון שקלים חצינו את המיליארד.

בספורט בעצם המדינה לוקחת אחריות. כידוע לכם, היה מאבק לא פשוט, הגיע גם לכאן, לדיונים לכאן, גם ועדת כספים בינינו לבין האוצר. בסופו של דבר היה סיכום ביני לבין שר האוצר שהמדינה לוקחת אחריות על כספי הספורט, קרי, הספורט לא יהיה נתון למצב ההימורים במדינת ישראל. יש הימורים, יש ספורט, אין הימורים, אין ספורט. זה לא יכול להיות מצב כזה. מדינה מתוקנת צריכה לצבוע תקציב לספורט וכך עשינו. בעצם ממצב של 720 מיליוני שקלים גדלנו למיליארד שקלים בספורט הישראלי, ספורט צבוע של 800 מיליוני שקלים כל שנה ללא קשר להימורים.

הטוטו בעצם מחולק כרגע לשתי חטיבות. אנחנו עוד נביא את זה לתיקון חקיקה קטן, כי ראינו שבסופו של דבר התיקון הזה הביא לפגיעה ביחידות הקצה, בעצם במועדוני ספורט של איגודים כאלה ואחרים בפריפריות ובמגזרים ולכן אנחנו מביאים איזשהו שינוי חקיקה שיעבור כבר המושב הזה. הטוטו בעצם מחולק לשתי יחידות: יחידה אחת שממשיכה להביא ולהתעסק בהימורים. לא מתעסקת בזה, זה לא ענייני. יש רגולטור שמשרד המשפטים קבע והוא האוצר. הוא מתעסק עם הימורים גם של הפיס, שאתה מכיר את זה עוד מתפקידך הקודמים, וגם של הטוטו. החלק השני, הטוטו ממשיך להיות הזרוע הביצועית של משרד התרבות והספורט. זה כרגע מה שאנחנו הולכים לעשות. הכסף עובר מהאוצר. כמו שהוא עובר מהאוצר לתרבות, כך הוא עובר מהאוצר לספורט. אנחנו בעצם הגדלנו את התקציב של הספורט.
קריאה
אבל מהטוטו הוא הולך למשרד האוצר?
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לא, לא, הטוטו לא חלק יותר.
קריאה
לאן הולכות הכנסות הטוטו?
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לאוצר.
קריאה
אה, אז האוצר מקבל את הכנסות הטוטו.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
האוצר מקבל את הכנסות הטוטו, רק שאני אגיד לך שהכנסות הטוטו כל שנה הולכות ופוחתות גם בגלל הורדת כמות המשחקים של ההימורים, צמצום הסוסים ועוד כל מיני כאלה ואחרים, למרות שאני כבר אמרתי בעבר ועל זה אני חושבת שווה לקיים דיון אחד בצורה רצינית, על כל סוגיית ההימורים לא רק בספורט. גם אני מזכירה לך שרוב בתי הספר שלנו ובתי הילדים והמתנ"סים בנויים מכספי הימורים של הפיס. צריך לשבת ולחשוב אם אתה רוצה לעצור את ההימורים, בעצם איך המדינה מכניסה את היד לכיס ומשלמת על זה, והדבר השלישי, איך אתה גורם לאכיפה בתחום של הימורים בלתי חוקיים. אני חושבת שכחלון בסך הכול מוביל את המהלך הזה בצורה מאוד אחראית ונכונה ובעניין הזה אנחנו מתואמים, אבל אנחנו רואים שבפעם הראשונה, יושב ראש הוועדה, יש לנו תקציב חוצה את המיליארד גם בתרבות וגם בספורט, שמאפשר לנו לממש מדיניות אחראית ורצינית ובעיקר לתקן את אותם פערים שעליהם דיברנו.

תיקוני רגב - הוצאתי את חלוקתי בתרבות הישראלית. ככה זה נקרא בהתחלה, תיקוני רגב, אז השארנו את זה כדי שלא תגידו עכשיו, תיקנו את זה.

מיקום גיאוגרפי, שאנחנו נותנים בעצם בונוס למוסדות בפריפריה. הרצון בפריפריה זה אומר, מי שיוצא מהפריפריה למרכז מקבל בונוס נוסף ומי שהמרכז מגיע לפריפריה, גם הוא מקבל תמריצים.

פעילות ביהודה ושומרון, נגב וגליל - נגב וגליל מקבל בעצם מתקנת הפריפריה שהוחלטה על ידי החלטת ממשלה. אנחנו נותנים תוספת לפריפריה ובונוס נוסף, תמריץ ליהודה ושומרון, תמריץ פלוס עשרה אחוז למי שמגיע ליהודה ושומרון, כמובן כל התקנות, כדי לעודד גופי תרבות להגיע ליהודה ושומרון, ואני שמחה לראות את הבימה יותר ויותר מגיעים גם לקריית ארבע, גם לחברון. אנשי יהודה ושומרון נהנים מתרבות כפי שנהנים אנשי המרכז או אנשי הדרום או אנשי הצפון.

ייחוד תרבותי - כאן בעצם מגיעה השאלה שלך, חברת הכנסת. היה לנו ויכוח גדול לגבי ייחוד תרבותי. משרד המשפטים טען, לא צריך כבר ייחוד תרבותי, אין צורך לדאוג לעלייה, אין צורך לדאוג למגזר הערבי אלא אנחנו יכולים לעשות את זה בתקנות הקיימות. אם זה היה קורה, גשר היה נסגר. ישראל ביתנו ניסו להעביר כסף לתקציב דרך הממשלה, לגשר. אין אפשרות לעשות את זה בדרך המשפטית. אם אתה רוצה להעביר כסף לתיאטרון מסוים, הכסף נשפך לכל התקנה כי כולם נהנים מזה ואז בעצם אתה לא יכול לתעדף בתוך תקנה מוסד מיוחד.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
סליחה, גשר זה לא כל התרבות של העולים.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
בסדר, אבל אני נותנת לך דוגמא.
היו"ר יעקב מרגי
היא הביאה דוגמא.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לכן בעצם אנחנו נתנו ביטוי בהחלטה, וכמובן היועץ המשפטי לממשלה שנתן לנו חותמת לעניין הזה, ייחוד תרבותי שמעלה כספים.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
את אומרת שאם אני שרה במרוקאית, אני מקבלת יותר כסף?
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לא, שנייה. ייחוד תרבותי בעצם מאפשר לגשר, אספקלריה, יידישפיל, ערבים, הייחוד התרבותי שאנחנו רוצים לשמור אותו מאפשר להרים את הראש מעל ההישרדות הלא פשוטה שיש להם ואנחנו אפשרנו באמצעות התקנה הזאת יותר תקציבים ייחודיים למאפיינים ייחודיים, לצרכים ייחודיים כדי לאפשר להם להמשיך לפעול על פי הצרכים של הקהילות שאותם הם משרתים. כמובן ייחוד מוזיקאלי, מוזיקה - כל הנושא של המוזיקה הלא מערבית קיבלו הרבה מאוד תקציבים. אנחנו שמחנו שלראשונה, כפי שיש פילהרמונית לאומית, יש גם לראשונה אנדלוסית לאומית ואנחנו בצורה הזאת מביאים לידי ביטוי גם את העושר התרבותי המערבי וגם את העושר התרבותי המזרחי. זה היופי והחוזקה של חברה ושל תרבות והייחוד המוזיקלי עשה את שלו. כמובן כל מה שקשור למגזרים. כל התיקונים ומבחני התמיכה הביאו לצמיחה של הגופים, של תיאטרון מעבדה, של תיאטרון חיפה, של החאן, של הפרינג' בבאר שבע, של אדמה, מחול בשדרות ושל עוד ועוד גופי תרבות. דרך אגב, של עוד ועוד גופי תרבות שתיכף נדבר על כמה גופי תרבות גדלו כתוצאה מההעלאה ומהשינויים שעשינו ב-2017 כבר.

מה קרה בשינוי מפת התרבות ב-2017? שימו לב מה קורה במפה. שלומי עלו מ-1.4 מיליון ₪ ל-2.2 מיליוני ₪. רכסים עלו, לוד עלו, רהט עלו, שלא נדבר על הבריכה הראשונה ב-20 מיליוני ₪ שיש ברהט ואנחנו נחנוך אותה עם ראש העיר טלאל.
קריאה
מתי?
שרת התרבות והספורט מירי רגב
זה טלאל בעייתי, הוא רוצה קרוב לבחירות. מה, אני אריב איתו? טלאל רוצה לחכות עם הבריכה. הבריכה מוכנה לאבן פינה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
יש מים בבריכה?
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
חברי הכנסת מוזמנים לשחות?
היו"ר יעקב מרגי
בתשלום.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
כנראה בהפרדה.
היו"ר יעקב מרגי
ברהט זה בהפרדה ואין שם הדרה מהמרחב הציבורי. דינה זילבר תחיה עם זה טוב.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לא, ההיפך. בכל מה שקשור למגזר הערבי חיים מצוין, רק מה, חרדים גם צריכים להבין, יש את אותה הדרה מטעמי צניעות.
היו"ר יעקב מרגי
אצלנו זה אסור.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אין דבר כזה, מותר גם וגם. תיכף נדבר על זה. כן, זה מוכן כבר. הבריכה מוכנה.
היו"ר יעקב מרגי
טוב, חסל סדר בריכה ברהט.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
נהריה, ראמה, ירושלים, קריית ארבע, דימונה, אתם רואים שם מפה חדשה. היא מפה חדשה, היא מפה שמציינת עלייה של תקציבים. אנחנו רואים תקציבים שעוברים למגזרים, לפריפריה, ואנחנו רואים את השינוי הגדול בעצם כבר היום במפת התרבות. כבר היום יש 550 גופי תרבות חדשים בפריפריה. זה אדיר, חברים. 50% מהם זה בפריפריה. תבינו מה זה אומר. 500 גופי תרבות חדשים בפריפריה ובמגזרים, במחול, במוזיקה, בתיאטרון, באומנות פלסטית. זה דבר אדיר. זה אומר שילדים, שנערים, שאנשים ליד הבית שלהם יכולים ליהנות מרבות על פי הצרכים של הקהילה ועל פי הצרכים של העיר ושל האוכלוסייה.

שינוי מפת התרבות של מדינת ישראל תסתיים, ההתחלה שלה כבר הייתה כמו שאתם רואים, תסתיים ב-2020. המכרז יצא לאוויר. ב-9.7 המכרז מסתיים. יהיו לנו כאן 16 עוגני תרבות חדשים, חברים. אנחנו מקימים אשכולות חדשים במדינת ישראל לטובת התרבות. לקחנו מקומות שיש שם שממה תרבותית ושם יהיו עוגני תרבות. שם אנחנו נעשה אשכולות של תרבות, שאנשים יוכלו ליהנות ממגוון תרבותיות, קרי אם במעלות, סתם לדוגמא, יהיה מרכז מוזיקה, אז בקריית שמונה יהיה תיאטרון. לא יהיה את אותו מרכז גם וגם כדי שבאותו אשכול הציבור יוכל ליהנות ממגוון ובפיזור של גופי תרבות. כמובן ההחלטה שלי במכרז הזה, שעוגן אחד מחויב להיות באוכלוסייה החרדית, שיהיה עוגן מרכזי, ועוגן אחד מחויב להיות במגזר הערבי. אנחנו ממתינים ל-9.7, מסתיים המכרז. אנחנו נראה מי הגיש. אנחנו נעזור לכולם כדי שבעצם העוגנים האלה יוכלו לפרוח. מבחינתי שלוש שנים, אני שמה 10 מיליון שקלים על העוגנים האלה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
את יכולה להסביר את המושג עוגן? מה כלול בעוגן? נגיד את אומרת תיאטרון בקריית שמונה, מה זה אומר?
שרת התרבות והספורט מירי רגב
זה אומר כל מה שזה אומר תיאטרון. כמו שאתה רואה תיאטרון המעבדה בדימונה וכמו שאתה רואה את תיאטרון המראה שנשרף בקריית שמונה. זה אומר, כל המעטפת של הקמת תיאטרון, כל סבסוד הפעילות של התיאטרון, כל ההובלה של הפעילות של התיאטרון, כל ההנחיה של התיאטרון.

כל היופי של המעבדה בדימונה זה שהשחקנים גרים בדימונה. במראה המנהל האומנותי, יפתח, אני מזכירה לך, חלק מהזמן חי בקריית שמונה וחלק הוא חי בתל אביב. אין לנו תמריץ שאומר שאם אתם גרים במקום אתם מקבלים יותר. זה רעיון לא רע לתת תמריצים, שאנשים שמגיעים מהמרכז אפילו ככוחות מחזקים יישארו לגור בפריפריה, אבל כשאני אומרת עוגן, נחמן, זה אומר שיהיה לך בעצם מרכז תרבותי או באומנות פלסטית או במחול או במוזיקה או בתיאטרון במקום מגורים של צפון, דרום, חרדים וערבים כדי שאנשים יוכלו ליהנות, לצרוך תרבות וליצור תרבות. אתה עושה שם שני דברים עיקריים: א', אתה נותן מקום ליוצרים מקומיים. זה דרך אגב מאסט במכרז. אני רוצה לראות את הקשר ליוצרים מקומיים, וכמובן אנחנו מסבסדים, מלווים, כולל תמיכה של שלוש שנים, כולל אותו ביטול של הנחיית חשב לשנתיים.
היו"ר יעקב מרגי
קחי אוויר רגע, גבירתי השרה. אני רוצה להודות לסנדרה שליוותה אותנו בחוק שחוקקנו היום, החינוך המיוחד, עשרים דיונים. תארו לכם עשרים דיונים, מלא, והיא משרתת אותנו בשקט. תודה רבה לך.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
ב-9.7 יפתח המכרז, זאת אומרת נקבל את תשובת המציעים למכרז. אנחנו כמובן נודיע על זה בצורה מסודרת לציבור, מי זכה במכרז.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
ראשי רשויות מחכים לתקציבים שהם הגישו מ-2017.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
רק שיינצלו את התקציבים.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
הם ניצלו. עשית דבר מאוד יפה. תיאטרון קהילתי עוד לא קיבל את הכסף ב-2017.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לא רק שהם ניצלו, 94% מנוצלים ולא חוזרים לאוצר.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אבל את הכסף עוד לא קיבלו.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
קיבלו כולם את הכסף. הדבר היחידי שצריך לעבור זה בעזרת השם ביום שלישי, מחר, בנייה תקציבית בוועדת כספים. ביום רביעי תקציב הטוטו עובר בוועדת כספים ומרגע שזה עובר בוועדת כספים, זה עף החוצה לכולם.

שינוי מפת התרבות כפי שדיברנו על העוגנים, תרבות למגזרים. רק להראות לכם שבנוסף לזה שהמגזרים זוכים לתקנת סלע, לארכיונים, למוסדות מחקר ומוזיאונים, יש גם תקנה ייחודית לדרוזים, לערבים ולחרדים. הערבים עלו מ-10 מיליון ל-34 מיליון שקלים. אין הכלה. הם לא מצליחים להכיל את הכסף. הם אפילו בולעים אותו, למה? כי בעצם קיבלו משפך של תקציבים. עכשיו אנחנו יחד איתם יוצאים לרכש כדי שהם יוכלו לממש את הכסף הזה. דרך אגב, הם לא מממשים, זה לא חוזר אלי לקופה, זה חוזר לקופת האוצר ואני שונאת להחזיר כסף לאוצר.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
יש חלק בגלל החסמים, כבוד השרה, את יודעת.

סלע, אני חייבת להגיד לכם, לקחו אותנו לבג"ץ. זכינו בבג"ץ. תקנה גאונית. זאת התקנה של החסם החברתי והחסם המשפטי שהיועץ המשפטי שם לנו, ומה אומר היועץ המשפטי? שנתיים שגוף לא עובד, הוא לא יכול לקבל תקציב. דרך אגב, בכל.
היו"ר יעקב מרגי
תקנת הינוקא.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לא רק במוסדות תרבות. באנו אליו. אמרתי ליועץ המשפטי, אני מביאה תקנה שנקראת סלע. אני עוזרת מידי וואן לאותו עוגן תרבות, יוזמת את עוגן התרבות ותוך שנתיים מכניסה אותו לתקנות המקצועיות. חברים, זה הביא לנו 550 גופים חדשים בתרבות. תקנת סלע, תקנה גאונית. זו ההזדמנות גם להודות ליועץ המשפטי לממשלה ולכל מי שהקשיב והבין שכסף זה חסם בתרבות. כסף זה חסם. אי אפשר רק לדבר על בירוקרטיה והנה הצלחנו. מידי וואן, תוך שנתיים אנחנו מגדילים ומרחיבים את הגופים ואת המוסדות התרבותיים.

מורשות וזהויות - בזה אני אסיים את התרבות. חשיפת ירושלים הקדומה. העברנו הצעת ממשלה על 47 מיליוני שקלים.

מכוני מחקר תורניים עלו ב-160% בתקציבים שלהם.

בתי מייסדים - חברים, 48 מיליון שקלים החלטתי לשים על בתי מייסדים. צר לי שלא הצלחתי לשתף משרדים נוספים בפרויקט היפה הזה.
היו"ר יעקב מרגי
תסבירי לנו מה זה בתי מייסדים.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
שמתי כרגע 4 מיליוני שקלים.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
מה זה מכוני מחקר תורניים?
שרת התרבות והספורט מירי רגב
מרכזי מחקר תורניים, יש מרכזי מחקר, מורשת.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
תורניים כתוב.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
תורניים, גם יהדות. מחקר יהדות זה גם חלק מהמורשת. יהדות זה גם חלק ממורשת, את יודעת, ומכוני מחקר תמיד קיבלו תקציבים אבל זעומים, והחלטתי להגדיל להם את התקציבים היות שזה נכון וזה חשוב.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
למה זה פה ולא בדתות?
היו"ר יעקב מרגי
אין מחקר בדתות.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
למשל לחגוג פסטיבל שבעת המינים שאנחנו עושים ברשויות.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לא קשור לפסטיבל, זה קשור ללימוד, למחקר, לכתיבה.
היו"ר יעקב מרגי
את עדיין ברשות.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
לא, לא, לשבעת המינים. היא מדברת לשבעת המינים.
היו"ר יעקב מרגי
זו תרבות תורנית.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
בתי המייסדים - תראו חברים, היה לי ויכוח גדול מאוד כשראיתי את הרעיון ושמעתי את הריאיון של מאיר שלו אצל קובי מידן. שאל אותו קובי מידן, תגיד לי, למה הספרים שלך הם כולם עם אותו די.אן.איי, אותן דמויות? אמר לו מאיר שלו, לא היו שם בעמק אחרים. ובכל זאת קובי שאל אותו, אבל בכל זאת, אולי היו דמויות אחרות? אמר לו, אתה יודע מה, היה איזה רב תימני בנהלל, ואני שאלתי את מאיר שלו, אתה לא ראית את העולים ממגדל העמק ומעפולה ששמרו על העמק? איפה אותם חלוצים שלא קראו להם מעולם חלוצים? החלוצים שקראנו להם, ואנחנו גדלנו רק על חלוצים מנהלל ומכנרת ומהעמק. איפה החלוצים ממגדל העמק, מאופקים, משדרות? הם גם היו חלוצים בארץ הזאת, ובתי המייסדים יוקמו ויצא המכרז וזכו בהם מי שהגיש. כל מי שהגיש, זכה, 4 מיליון שקלים. אנחנו נקים מוזיאונים של בתי מייסדים שיספרו את הסיפור המיוחד של העלייה המיוחדת לאותם מקומות.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אתה עושה גם העלייה משנות ה-90'?
שרת התרבות והספורט מירי רגב
החלוצים הם כולם.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
היו כמה עליות. העלייה של שנות ה-90' אותו דבר?
היו"ר יעקב מרגי
יוליה, מייסדים זה לא 90'. זה לא שייך למייסדים.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
יוליה, מדובר על ישובים. ביישוב יש מרוקאים, לובים, רוסים, יוונים, פולנים. כולם גרים יחד ביישוב.

מרכזי עדות ומוסדות חזנות עלה מ-10 מיליון ל-18 מיליון.

קרן למורשת הר הבית - יצאנו למכרז משותף לנו ולשר לענייני מורשת ויש לנו חוקר שיבחן וידבר ויביא את כל העובדות בעניין הר הבית כתשובה לאונסק"ו ולאותם מוסדות שלא מבינים את הקשר של העם היהודי לארץ הזאת.

אמרתי, בתקופתי לא ייסגר שום מוזיאון שעוסק בשואה גם אם הוא לא עומד בקריטריונים, ולכן הגדלתי את תקנת המוזיאונים הייחודית הזאת למוזיאונים בשואה. הגדלתי את זה ב-2 מיליון שקלים.
נחמן שי (המחנה הציוני)
כמה מוזיאונים יש?
שרת התרבות והספורט מירי רגב
שלושה שאותם בעצם הצלנו.
נחמן שי (המחנה הציוני)
חוץ מיד ושם.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
יד ושם מקבל תקציב כמו מוזיאון ישראל. אתה עוד מכיר את זה מתקופתך. עד כאן.
היו"ר יעקב מרגי
שירלי אברמי, ראש יחידת כת"ף שיזמה את היום הזה יחד עם יו"ר הכנסת, תיתן לנו מספר מילים ונעבור לחברי הכנסת.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אני רק רוצה ברשותך להודות לנציגי משרד האוצר שנמצאים פה. זה שיא השיאים, דרך אגב, זה שאני מודה לאוצר, אז איליה, תודה. תודה לכם. כל התקציב הולך למימוש מדיניות אמיתית ואתם שותפים בהצלחה של המשרד. תודה רבה לכם.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. הזכרת את כחלון, עכשיו הזכרת גם את אנשי המקצוע שלו.

בבקשה, גברת שירלי אברמי. תציגי את עצמך וכמה משפטים על היום הזה.
שירלי אברמי
תודה רבה אדוני יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת יעקב מרגי, ותודה רבה לשרת התרבות, חברת הכנסת מירי רגב.

היום הזה הוא כפי שאמר יושב ראש הוועדה, יוזמה של יושב ראש הכנסת שאותה מפיקה ומתאמת יחידת הכת"ף. אני עומדת בראשה. נמצאת כאן גם אביב סקירה שעוסקת בנושא תוכניות העבודה ביחידה והיא שהובילה את היום הזה מטעם יחידת הכת"ף. כת"ף אלה ראשי תיבות של יחידת הכנסת לתאום ופיקוח הפרלמנטרי, והכוונה של יושב ראש הכנסת בהקמה של היחידה הזאת הייתה לחזק את יכולות הפיקוח - - -
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו נגיע בשלב מסוים לשימוע של שרים בקונגרס, בפרלמנט?
שירלי אברמי
תרשה לי לענות במפורש לשאלתך שנאמרה בבדיחות ואני אענה עליה ברצינות.

המטרה של יושב ראש הכנסת הייתה לחזק את יכולות הפיקוח של הכנסת על הממשלה. חיזוק הפיקוח יכול להיעשות באמצעות שני אדנים: אדן אחד זה בניית כלים לחיזוק הפיקוח, מתודולוגיים, דיגיטליים, כלים של האחדה בדיווח של משרדים שונים על מנת שיהיה אפשר להשוות בין משרדים שונים, בין תקופות שונות. בכל הדברים האלה אנחנו עוסקים.

האדן השני הוא אדן תרבותי. האדן התרבותי אומר שחלק מהעניין של חיזוק הפיקוח הוא לייצר מערכת יחסים אחרת בין הכנסת והממשלה, וחלק מהתפיסה שעמדה בבסיס היום הזה היא חיזוק יכולת שיתוף הפעולה בין הכנסת והממשלה ולכן יהיה שימוע בהמשך הדרך, אבל הרעיון דווקא של שיתוף פעולה והרעיון של יצירת מערכת יחסים של הגינות, שבה הנושאים הועברו לממשלה מבעוד מועד על מנת שהיא תוכל להתכונן לדיון ומצד שני הוועדות הן אלו שקבעו את הנושאים על מנת לחזק את יכולות הפיקוח של הוועדות. כל הדברים האלה הם חלק מהקונספט שעמד בבסיס גיבושו של היום הזה על ידי יושב ראש הכנסת.
היו"ר יעקב מרגי
ואיך שזה נראה בתחילתו, זה סיפור הצלחה.
שירלי אברמי
אני מסכימה. חשוב להגיד שאני מתנצלת גם, כי כרגע מתנהלים 12 דיונים. נמצאים פה 12 שרי ממשלה.
היו"ר יעקב מרגי
את צריכה לדלג, לכן הקדמנו אותך.
שירלי אברמי
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
ואנחנו נסלח לך שתצאי.
שירלי אברמי
אני מתנצלת כי אני צריכה לעבור לוועדה אחרת. אני מתנצלת, השרה רגב.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
שירלי, תודה רבה לך ויישר כוח.
שירלי אברמי
תודה רבה. אני מקווה שאכן היום הזה כפי שהודיע יושב ראש הכנסת, יתחיל להיות תחילתה של מסורת ויתקיים פעמיים בשנה. תודה, אדוני.
היו"ר יעקב מרגי
עכשיו כפי שאמרתי, חבר כנסת ואורח, לסירוגין. מיכל בירן.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
תודה רבה ושוב מברכת על היוזמה הברוכה הזאת של היום.
היו"ר יעקב מרגי
רק בקצרה, דקה, דקה וחצי.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
השאלה שלי ברורה. נראה לי שהשרה גם מכירה את השאלה. אני הייתי רוצה להבין איך הגענו למצב שב-2013 את בעצמך בקולך הסברת את החשיבות של רחבה מעורבת לתפילה מעורבת שכל אחד יתפלל על פי דרכו, לבין האמירות שלך היום שאפילו התפטרת מהתפקיד שלך כעומדת בראש הוועדה הזאת, שכאדם מסורתי את לא יכולה לאפשר לקדם את התפילה המעורבת. יש אנשים שטוענים, קבלני קולות. אני רוצה להאמין שיש סיבה אחרת. אשמח לשמוע מה גרם למפנה בתפיסתך.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
תודה רבה לך על השאלה.
היו"ר יעקב מרגי
ביני טריואקס, בבקשה אדוני.
ביני טריואקס
שמי ביני טריואקס, אני יושב ראש התאחדות הוצאות לאור בישראל.

אנחנו מטפלים בנושא של הארכת חוק הספרים למעלה משנה, כאשר עד לפני חודש, ימים ספורים לפני ביטול החוק, כולנו היינו בדעה, כולל משרד התרבות ומנהליו - - -
היו"ר יעקב מרגי
החוק התבטל מעצמו. הביטול נראה אקטיבי.
ביני טריואקס
ברור. זו הייתה הוראת שעה שכולם היו סמוכים ובטוחים שהוראת השעה הזו תוארך על ידי שרת התרבות.
היו"ר יעקב מרגי
אתה שואל למה.
ביני טריואקס
לא.
היו"ר יעקב מרגי
מה השאלה?
ביני טריואקס
אני רוצה, אם תרשה לי אדוני, בכמה דקות לסקור את הנושא.
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא, אין לך כמה דקות. שאל מה אתה מצפה מהשרה.
ביני טריואקס
אני מצפה מהשרה שתפעל בהתאם להחלטות הוועדות שהיא עצמה הקימה, אשר תמכו בהארכת סעיפי חוק הספרים שהם תצוגות שוויוניות לכל המוציאים לאור בישראל ולא רק אלה שיש להם בעלות אנכית על הוצאות הספרים.

סעיף נוסף זה נושא של אי התרת אפשרות לתשלום מוכרנים בגין המלצת ספרים. אני רק רוצה לומר שאני חושב שהשרה הוטעתה על ידי מספר נציגי - - -
היו"ר יעקב מרגי
תן לה להתייחס ואחר כך תסיק מסקנה.
ביני טריואקס
אני את המסקנה שלי הסקתי, אדוני.
היו"ר יעקב מרגי
ביני, תודה.
ביני טריואקס
אני לא מבין מה זה, משטר עריצות פה?
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה לך אדוני, אתה לא לבד פה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
לא הבנתי. חבר כנסת מדבר דקה.
היו"ר יעקב מרגי
אתה רוצה לנאום?
ביני טריואקס
אבל זה נושא כל כך חשוב.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
קריאה
50 דקות אתם - - - . אתם משאירים לדיון - - -
ביני טריואקס
אנחנו באנו, שמענו את השרה.
היו"ר יעקב מרגי
סלח לי אדוני. אני מבקש להוציא אותו בבקשה.
קריאה
לא, אתה לא מבין אותי.
היו"ר יעקב מרגי
אני מבקש להוציא אותו בבקשה.
קריאה
אנחנו נחתום הצהרת נאמנות, רק תוציא אותנו.
היו"ר יעקב מרגי
אל תפריע לי לדיון. אתה יכול לשבת אם לא תפריע.
קריאה
אני יוצא בשמחה. אתה מבזבז את זמננו - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה. להוציא אותו בבקשה.

חברת הכנסת מירב בן ארי, בבקשה.
מירב בן ארי (כולנו)
תודה אדוני. תודה רבה גבירתי השרה.
קריאה
תשתיק - - -
מירב בן ארי (כולנו)
אדוני, כל מהות הדיון זה שהשרה מציגה את התוכנית של המשרד שלה. מה העניין?
היו"ר יעקב מרגי
זה לא יעזור. הצגה מתבקשת וגם משטרה. עריצות מתבקשת.
מירב בן ארי (כולנו)
אני אדבר קצר כי יש לי דקה וחצי.
היו"ר יעקב מרגי
גם לא שמעתי שחזר בו.
מירב בן ארי (כולנו)
אני רוצה להודות לשרה. אני חושבת שהיא הציגה כאן לדעתי תוכנית מדהימה. אני אומרת לך בתור תל אביבית, כשראיתי את המספרים שהצגת, תכל'ס, עם כל זה שבאמת כולם באים ללונדון וכולם באים לניו יורק לראות הופעות, תכל'ס, זה אמור להיות משהו כמו 60:40, 50:50, אבל בצורה כזו? האמת, שפעם ראשונה אני רואה את המספרים. זה לא קל, אז אני רוצה להגיד לך תודה, גם למנכ"ל שלך. מנכ"ל נהדר.

יש לי שתי שאלות קצרות. אחת, נושא שהתעסקתי איתו בהתחלה, אני מסתכלת כאן על הספורט. אני מתעסקת בספורט. אחד, העניין של ההרחבה של הספורטאים המצטיינים, אני יודעת שיש שיח.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
על הצבא את מדברת?
מירב בן ארי (כולנו)
על הצבא. אשמח לדעת מה קורה. המספר קטן מאוד. אנחנו מאבדים ספורטאים מעולים בגלל שלא הצלחנו להרחיב את השורות. אשמח שתתייחסי.

שניים, רציתי להתייחס לעניין של הספורט נשי, אבל אני רואה כאן את ההרחבה גם של אתנה. אני גם בקשר מעולה עם מיכל מאתנה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
עם הגדלת תקציבים. אתמול דרך אגב פעם ראשונה קבוצת נשים כדורמים יצאה לאליפות אירופה בברצלונה. יוקנעם גם שם ופתח תקווה שם.
מירב בן ארי (כולנו)
דבר שלישי, אני רוצה לשאול אותך על ספורט לאנשים עם מוגבלות. אנחנו עושים הישגים יפים.
היו"ר יעקב מרגי
פרא-אולימפי את מדברת.
מירב בן ארי (כולנו)
בדיוק. אנחנו עושים הישגים יפים. בעיקר עכשיו ראינו בטניס את נבחרת ישראל מגיעה למקום שני בעולם בטניס בכיסאות גלגלים. חיפשתי כאן ולא ראיתי - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לא הבאתי את זה. גיא, תן לי את הגידול בפרא-אולימפי.
מירב בן ארי (כולנו)
זה היו השאלות שלי.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. בבקשה אדוני, אנחנו במשטרה. עריצות. זה שמתלונן על עריצות זכה להיפגש איתי כמה פעמים והוא רוצה לדבר עשר דקות כשחבר כנסת מדבר דקה, כשנותרו לנו עשר דקות לדיון. זה לפרוטוקול.
ארז תדמור
אני סופר ביכורים, פרסמתי בשנה שעברה את הספר הזה, הספר הראשון שלי.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
מה שמך?
ארז תדמור
ארז תדמור.

ספר ראשון. הספר מכר טוב, אגב, הצליח, רואה הרבה הדים.
היו"ר יעקב מרגי
אתן לך עצה כדי שתהיה הכי אפקטיבי. תיכנס ישר לשאלה, לקושי אם יש.
ארז תדמור
הנקודה היא פשוטה. כשכתבתי את הספר שלי המטרה שלי לא הייתה להתעשר מזה, להרוויח מזה. את הפרנסה אני עושה במקומות אחרים. כתבתי את הספר כדי להשפיע, כדי שמסר מסוים שאני רוצה להעביר, יחלחל לשיח הציבורי. המטרה שלי הייתה למכור כמה שיותר ספרים, שכמה שיותר אנשים יקראו את הספר, שהמסר יחלחל כמה שיותר.

מבצעים זו הדרך היחידה למכור ספרים ולפרסם ספרים חדשים. מבצעי 3 ב-100 ו-4 ב-100 הם תנאי ליצירה תרבותית, הם תנאי לחופש בספרות, הם התנאי היחיד שיאפשר להוצאות ספרים חדשות לצאת, הם התנאי היחיד שיאפשר להוצאות הספרים הקיימות לקחת סיכונים עם סופרים לא מוכרים ועם ספרים לא מוכרים, כי כשאתה מדפיס 1,000 או 2,000 או 3,000 עותקים של ספר ואתה לא יודע אם אתה תמכור 50 או 200 או את ה-3,000, המבצעים הם אמצעי שמאפשר להוצאות הספרים לכסות חלק מההפסדים האלה, לכן לקחת יותר סיכוי.

חוק הספרים התיימר להגן על סופרים חדשים. הוא עשה בדיוק את ההיפך, כי כשהוצאות הספרים לא יכולות לקחת סיכונים, כשאי אפשר למכור ספרים בזול, אנשים קונים פחות ספרים והוצאות ספרים - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה. המסר הועבר.
ארז תדמור
אני חייב להרחיב את זה.

כאשר אין מבצעים, יש פחות ספרים וראינו את זה בנתונים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. לאה פדידה, בבקשה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
תודה רבה. כבוד השרה, האמת, דברים רבים וטובים אמרת פה ודברים גם שנעשים ואני מפרגנת, אבל לדעתי לא בכדי לא סקרת ולא לרגע את הספורט נשים, ומה שענית לחברת הכנסת מירב - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
עוד לא הגעתי לספורט בכלל.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
לא, ובכלל על תרבות נשים וגם על ספורט נשים, ואני אגיד לך למה, כי מה שענית לחברת הכנסת מירב, הוא קצת הטעיה. אני הקמתי את קבוצת כדור רשת נשים ביקנעם, חיפושיות יקנעם. היום הם בליגה לאומית, מתפללת שלא יגיעו לליגת על, כי אין תקציב לספורט נשים. ספורט הנשים תקוע כבר המון זמן ואותו סעיף תקציבי, למרות שיש מודעות רבה יותר ונשים רבות מצטרפות. גם התקציבים שאת מעבירה לרשות המקומית, הם צובעים אותם לספורט הגברי ולא משאירים. את צריכה לדרוש שבתוך התקציב שאת מעבירה לרשות המקומית, זה יהיה צבוע.

בריכה, אפרופו. את באמת מתקצבת בריכה בפריפריה, שזה דבר מאוד טוב ואנשים זקוקים, אבל את יודעת, לתחזק בריכה, אחרי שנה אותו ראש רשות בפריפריה סוגר את הבריכה. יש גם מה שנקרא תקציב תפעולי.
היו"ר יעקב מרגי
השכן שלי עשה בריכה. הוא רווחי. הוא לא מפסיק לעבוד.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
בטח, רק בבית הוא שם אותו. אתה חושב, חימום גז וכן הלאה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני אומר לך, הוא היה מספיק אם הוא היה מפסיד.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
השאלה האחרונה והקצרה ביותר, את נותנת הרבה דברים לרשויות מקומיות וזה דבר יפה ונכון. כשהייתי עם הצוות שלך בישיבה, שאלתי האם יש קריטריונים ומדדים. אמרו לי שישלחו לי. עד היום לא קיבלתי.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
על מה?
לאה פדידה (המחנה הציוני)
האם יש קריטריונים ומדדים באיזו עיר תהיה ההופעה הזאת או האחרת? אנחנו נשמח לדעת.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
בוודאי שיש קריטריונים. מה זאת אומרת? יש ועדת מכרזים.
היו"ר יעקב מרגי
מסעוד גנאים, בבקשה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
תודה רבה אדוני היושב ראש. תחילה, תודה לכבוד השרה על ההצגה של התקציבים של המשרד שלה. הייתה לי שאילתה לכבוד השרה לעניין של כל תקציב התרבות לחברה הערבית. אנחנו לא יכולים להתכחש ולא להתעלם מזה שיש עלייה בתקציב וזה דבר טוב ומבורך.

שאלתי הייתה בזמנו מדויקת בקשר לספרות הערבית. הכוונה, איך אפשר לתמוך ביוצרים הערבים, משוררים, סופרים, יש כאלה. מהשרה השיבו לי שהם תומכים במרכז הספרות של הילדים, של הערבים, וזה טוב, כ-600,000. יש עניין של תמיכה בכ-150 סופרים דרך הספריות הציבוריות. הכול טוב ויפה אבל זה לא די, גבירתי השרה.

גם הייתה לי ישיבה בעניין של בריכות בחברה הערבית ויש מן החלטה במשרד לבנות מספר של בריכות, מהן אחת שתהיה בחברה הערבית. אני מקווה שזה יתממש, אבל מה בעיה גבירתי השרה? הבעיה שכן, נכון, התקציבים עלו בחברה הערבית וגם התמיכה עלתה, אבל העמדות שלך בקשר ליצירות הערביות, הכוונה, כמו תיאטרון אלמידאן ושאר ההצגות והיצירות, שהערבוב הזה בין העמדה הפוליטית מעיקה. נכון, אנחנו רואים שמשרד התרבות הגביר ויש עלייה בתקציבים, זה טוב, אבל ההתניה.
היו"ר יעקב מרגי
המסר ברור.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
לא, עדיין לא השלמתי.
היו"ר יעקב מרגי
הזמן מוגבל.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
הביקורת על השרה, והיא יודעת את זה, העניין של רדיפה פוליטית ליצירות ערביות ולתיאטרונים הערבים. זה הדבר שהשרה לא צריכה לערב בין שני הדברים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
אור רייכרט
שלום וברכה, קודם כול תודה רבה. הספר הראשון שלי יצא ב-2010 לפני חוק הספרים. הכול היה במבצעים. הוצאה לאור גדולה הימרה ממש על ההוצאה הזאת ונתנה לי בין 10% ל-15% לספר, שבמבצעים יוצא בין שקל לשקל וחצי, מה שמהצד נשמע מעט מאוד. מכר 20,00 ספרים והגיע לבין 20,000 ל-30,000 שקל למשך הרבה מאוד זמן. מאז הוצאתי עוד שלושה ספרים וכשנכנס חוק הספרים הפסקתי להוציא בגלל שלא שווה לי. אף אחד לא יסכים להשקיע, אף אחד לא רוצה.
היו"ר יעקב מרגי
אתה מצטרף לדעה של - - -
אור רייכרט
אני רוצה להודות לשרה, להפסיק את הדבר הזה, שלא יהיה יותר חוק ספרים, לא תהיה יותר הגבלה לאף אחד, ויוצרים צעירים יוכלו להיכנס לשוק ולפרוח בזכות מבצעים, אז תודה רבה לך.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. חבר הכנסת נחמן שי.
נחמן שי (המחנה הציוני)
תודה רבה. אני רוצה קודם כול להביע הערכה לשיטה, גם השיטה הכללית של בדיקת משרדי ממשלה וגם לשיטה הספציפית. ישב פה קודם אודי פראוור והראה לי איך משרדים נדרשים להציג הישגים ומדדים, שזה דבר מאוד נכון בעיניי.

אני שמח על הגידול בתקציבים. זו תמיד הייתה המכשלה העיקרית של משרדים קטנים, שלא מצליחים לתפקד. אם מגיע יותר כסף, בעיניי זה הישג גדול ואני מברך על כך.

אני גם שמח שהכספים מתחלקים בצורה יותר פרופורציונית באזורים שלא קיבלו או שקיבלו מעט, מקבלים יותר. זה חשוב. אני חולק על הגישה שמצביעה על תל אביב כאיזה מוקד בעייתי. אין מה לעשות, התיאטראות הראשיים והגדולים ובכלל התזמורות הגדולות והאופרה הם בתל אביב. יש לנו ויכוח ישן בעניין הזה אם אפשר לעשות כמה מרכזים או שבכל מדינה בעולם יש מרכז אחד גדול לתרבות הבכירה יותר. זה לא פוסל את העוגנים וכן הלאה וזה גם לא בא במקום. זה לדעתי עולמות שמשלימים אחד את השני. ככה זה בכל מקום מתוקן בעולם. יש מקום אחד ויש אזורים נוספים ויש זרימה של כישרונות למקום שבו הם יכולים למצות את עצמם בצורה הבכירה יותר. זה לא אומר קיפוח הפריפריה. אני חוזר ואומר, זה לא אומר, כי הפריפריה גם נהנית מזה, קודם כול כי לאנשים יש איפה לבטא את עצמם וגם כי בסופו של דבר המופעים האלה גם מגיעים לשם וכדומה, כך שזה לא או-או. זה יכול להיות דברים שמשלימים, לכן תל אביב היא לא סמל הרוע.
היו"ר יעקב מרגי
היא לא בעיה והיא לא הרוע. לא נאמר.
נחמן שי (המחנה הציוני)
לכאורה מההצגה עולה כאילו מעט אוכלוסייה מקבלת הרבה כסף. זה לא כך.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אבל זו האמת. זה לא עניין של רוע, זה רק עניין של חלוקה שוויוניות יותר. 80% לתל אביב זה הזוי, עם כל הכבוד.
נחמן שי (המחנה הציוני)
לא, לא, אני גם בעד שוויון, אבל יש לי מחלוקת איתך. זה לא פוסל.

אני רק רוצה להביע דעה על דבר אחר, מירי. העניין הוא שלא דיברת על ההתערבות בתכנים. לך יש דעות משלך, אני מכבד אותן. את באה ממקום פוליטי מסוים, את מקדמת אידיאולוגיה מסוימת וכדומה. התרבות צריכה לקבל את העצמאות שלה כדי לטפח את הערכים שלה ואת חופש הפעולה שלה. ככה זה צריך להיות. את יכולה להביע את דעתך, אני מכבד אותה, אמרתי כבר קודם, אבל לך היו יותר מפעם אחת ניסיונות להתערב בתכנים, וההתערבות בתכנים היא פגיעה עמוקה בתרבות.
מירב בן ארי (כולנו)
אבל אם היא מממנת את זה - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
שאלה מצוינת. תודה, נחמן.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. יוליה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
גבירתי השרה, דבר ראשון, כן אני מסכימה איתך בנושא שמי - - - נגד מדינה, לא צריך לקבל תקציב מהמדינה. אנחנו לא במשטר של סטלין, שכאשר מישהו שהיה לא מתאים, היו סוגרים את זה. - - - , תעבדו. יהיה קל שיקנה כרטיסים. אנחנו לא נממן את זה, ובזה אני מסכימה איתך.

עכשיו אני רוצה את תשומת ליבך לכמה דברים אחרים, קודם כול בנושא של ספורט. זה שאנחנו מתגאים שהנבחרת שלנו יוצאת לאליפות עולם כזו או אחרת, אנחנו שוכחים להגיד שהילדים ממומנים על ידי ההורים, ברובם. הבן שלי מתעסק באקרובטיקה ויש שם נבחרת - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
איפה באקרובטיקה?
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
בחולון. הוא עדיין קטן, הוא לא יוצא לתחרויות כאלה, אבל אני רואה את הנבחרות שיוצאות לתחרות העולם וזוכה במקום ראשון, מי שמממן זה ההורים, ומי שכן נוסע בחינם זה הבירוקרטים. אגב, מה שקורה בהרבה תחרויות בינלאומיות, שדווקא הספורטאים צריכים למצוא מקור מימון והבירוקרטים חופשי כזה.
היו"ר יעקב מרגי
ראשי האגודות, את אומרת.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
כן, בירוקרטים.
היו"ר יעקב מרגי
בדרך כלל ככה. בכל ענף יש אלה שמתפרנסים מהצרות של אחרים.

רבותיי, תוך כדי, בגלל מצוקת הזמן השרה התחייבה שהיא נותנת לנו עוד ישיבה מיוחדת שתיוחד לסקירה על הספורט ודיון על כל סוגיית הספורט.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אני רוצה ברשותך לשים לתשומת ליבך שבספורט חוץ מכדורסל וכדורסל יש עוד המון ענפים, שהענפים האלה לא מושכים את הפרסומת או מימון, אבל דווקא שם אנחנו מביאים הישגים ומדליות. כנראה שכדורסל וכדורסל זה לא הכי חזק כאן, במיוחד כדורגל, אז צריך לשים לב על ספורטאים בודדים שכן מצליחים להביא לנו הישגים ברמה בינלאומית.

מירב בן ארי דיברה על ספורטאים צעירים. אם לא תהיה השקעה בספורטאים צעירים שיש להם פוטנציאל, לא יהיה - - - .

עכשיו בנושא התרבות. תיאטרון גשר הוא כבר מזמן לא תיאטרון רוסי, הוא תיאטרון שמשרת את כלל הציבור בארץ. הוא עושה הצגות בכלל השפות. השם שלו, גשר, בדיוק מדבר על זה, שזה מגשר בין זה, וזה מה שאני מציעה לגבירתי השרה.

מדינת ישראל נבנתה על ידי עולים חדשים והיו גלי עלייה שונים, ומחובתנו לכבד ולשמור את כל גלי העלייה, גם מהעליות הראשונות של האבות המייסדים, כמובן את העלייה ממדינות המזרחיות, אבל גם את העלייה של שנות ה-90, ואין לנו מרוקאים, רוסים או ערבים או חלוצים, יש לנו עולים מרוסיה, עולים ממרוקו. בסוף כולנו ישראלים וזה מה שאני מציעה, גבירתי השרה, לא לשכוח. אני באופן אישי מרגישה שאת מפלגת את העם לאשכנזים ולמזרחיים וזה לא טוב, כי היום, תסתכלי על הסטטיסטיקה. זה המון משפחות מעורבות שיש בחורה מברית המועצות, בחור מרוקאי וילדים מדברים כמה שפות ביחד.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אלעד מלכה, בבקשה.
אלעד מלכא
תודה רבה על עצם קיום הדיון. אני חושב שזה לא ברור מאליו וכל הכבוד.
היו"ר יעקב מרגי
מי כבודו?
אלעד מלכא
אלעד מלכא, מנכ"ל האגודה לזכות הציבור לדעת.

אני רוצה להתייחס למה שנאמר על חוק הספרים. אני רוצה רק לומר, אני מצטרף לעמדה שבאה ואומרת תודה רבה על ביטול חוק הספרים. אנחנו יודעים ששנה לפני ביטול חוק הספרים מחיר ממוצע של ספר עמד על 44 שקלים לספר. נכון לחציון הראשון של השנה הנוכחית המחיר עמד על 70 שקלים לספר, יותר מ-50% יותר. ביטול חוק הספרים יחזיר אותנו חזרה למצב הקודם ועל זה כל הכבוד.

כבר בשבוע הספר האחרון ראינו מחירים של שלושה ספרים ב-100, דבר שלא היה קיים - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה אלעד, המסר ברור.
אלעד מלכא
נקודה אחרונה. ספרי מקור, ספרי יצירה ישראלית. אם אנחנו מדברים על אוגוסט עד דצמבר 2013, 120 כותרים מקומיים היו ברשימת רבי המכר. ב-2017, אוגוסט עד דצמבר רק 75 ספרים מקומיים, כלומר החוק גם פגע ביצירה המקומית.
היו"ר יעקב מרגי
אשמח לקבל את המסמך הזה המקצועי שאתה מדבר עליו.
אלעד מלכא
בשמחה רבה אני אדאג שזה יגיע.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. חבר הכנסת יוסי יונה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, גבירתי שרת התרבות והספורט, אנחנו רוצים לקחת ברצינות את הדברים שנעשים על ידי משרדי ממשלה ולכן זה קצת בעייתי אם אני מקבל מסמך שלוש דקות לפני הדיון, כי אני רוצה ללמוד אותו ולהגיב כהוגן. זו הערה אחת.

הערה שנייה, דיברנו בעבר ובאופן כללי אני דווקא מעודד ותומך בכיוון שאת מובילה, שזה יותר פלורליזם תרבותי בחברה הישראלית והקצאה מחודשת של משאבים. המושג הזה של צדק חלוקתי שנכנס גם בהקצאות של משרד התרבות והספורט הוא מאוד לרוחי ואני דווקא מברך על כך וגם אפילו מסתייג מהדברים שחברי נחמן כאן אמר לגבי הענייניים הללו. אני בעד שיהיו מרכזי תרבות גדולים, משמעותיים בערים גדולות אחרות.
היו"ר יעקב מרגי
שהפקקים יהיו בכיוון השני בערב, לבילוי.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
כן, אז אנחנו צריכים לחשוב על זה גם קצת מחדש, נחמן, וגם בינך לביני יש דיון פתוח בעניין הזה.

למען האמת, גבירתי השרה, בהערה אחרונה שקצת לא תהיה לרוחך. אנחנו יודעים, בתקופות היסטוריות תמיד היו מה שנקרא פטרונים של התרבות, לורצו דה מדיצ'י הידוע מהמאה ה-15. למה אני אומר את זה? התפרסמה איזושהי ידיעה, אני אשמח לשמוע את עמדתך, שאכן התנית איזושהי הקצאה תקציבית לתמיכה במוזיאון ישראל בכך שגברת ראש הממשלה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה קורא עיתונים, אני רואה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
השאלה היא האם היא הפכה להיות פטרון של האומנות?
שרת התרבות והספורט מירי רגב
בגלל שזאת השאלה הכי קלה, זה שטויות, לא נכון, לא היה ולא נברא, אז בוא נמשיך הלאה, חבל לבזבז על זה את הזמן. ממתי אתה מאמין לעיתונים?
היו"ר יעקב מרגי
חברת הכנסת איילת נחמיאס, בבקשה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
תודה רבה לשרה רגב. את יודעת, לפעמים אנחנו מתווכחות, אפילו מתווכחות קשה בהרבה דברים גם שאני אומרת, אבל היום אני רוצה להתמקד איתך בעניין שבעיניי הוא לא תוצר של משהו שאת עשית בשלוש השנים שאת שרה, אלא תוצר של הרבה מאוד שנים, של התייחסות לנושא הספורט ומצוינות בספורט של כל השרים, בואי נודה על האמת.

כל האלמנט הזה במשרד, את יודעת, הרי הוא עבר ממשרד החינוך, התרבות והספורט. אז פיצלו את המשרדים ואז הספורט נהיה נושא מוזנח לטעמי באופן מאוד קשה. נכון לדבר על זה בימים של המונדיאל ואני אגיד לכם מדוע. אתם רואים בסוף מי הקבוצות שמנצחות. זה מדהים הרי לראות. מי הקבוצות? אלה שבאמת יש בהן תלכיד של אנשים שגם אם הם מגיעים מכל מיני מקומות אחרים בעולם, הם מצליחים להגיע, טאק, הם נהיים נבחרת. אורוגוואי, קרואטיה ואיסלנד.

מה שאני רוצה להגיד זה הדבר הבא. אין איתור נכון של ספורטאים במדינת ישראל. יוסי בניון, את עוסקת הרבה בפריפריה. יוסי בניונים יש מעט, אנשים דלי אמצעים שהצליחו להגיע למעמד של יוסי בניון, בין היתר למה? משום שרכיב מאוד משמעותי באיתור מצוינות בספורט לא נמצא אצלך בכלל, הוא נמצא במשרד החינוך. המורים לחינוך גופני נעדרים את היכולות ואת הסמכות מול האיגודים ומול וינגייט ומול כל הגורמים, ודווקא וינגייט הפך להיות מכון למצוינות בספורט, כלומר בעצם אלמנט מסוים בכלל לא נמצא בשליטתך ולכן אני פונה אליך היום. אני מבקשת ממך שתשבי עם השר בנט ותראו איך אנחנו משנים את המציאות הזאת. המורים לחינוך גופני היום הרבה פעמים שולחים את הילדים עם כדור ואומרים להם, תלכו עם הכדור ותשחקו. יש לך הזדמנות אמיתית לעשות פה שינוי דרמטי כדי שלמונדיאל הבא, כדי שלאולימפיאדה הבאה לא נשאל את עצמנו יותר את השאלות האלה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. רבותיי, אנחנו הגענו ל-13:15 ויש לי כבר דיון שאמור להתחיל עכשיו.

כפי שאמרתי, לאור מצוקת הזמן, זה סיפור הצלחה היום הזה. השרה נתנה לנו בוועדה עוד הופעה שתתמקד בספורט.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
על זה נאמר, התשובה במועד אחר.
היו"ר יעקב מרגי
נכון, תהיה תשובה במועד אחר, ואז אנחנו משאירים את שלושת הדוברים האלה שנותרו. אתכם הסליחה, נשמע אתכם בסיבוב הבא.

תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:16.

קוד המקור של הנתונים