ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 25/06/2018

תקנות ההנדסאים והטכנאים המוסמכים (אגרות) (הוראת שעה), התשע״ח-2018

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



17
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
25/06/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 797
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שני, י"ב בתמוז התשע"ח (25 ביוני 2018), שעה 10:06
סדר היום
הצעת תקנות ההנדסאים והטכנאים המוסמכים (אגרות), התשע"ח-2018
נכחו
חברי הוועדה: טלי פלוסקוב – מ"מ היו"ר
ג'מעה אזברגה
דן סידה
מוזמנים
תאיר איפרגן - מנהלת המכון להכשרה טכנולוגית, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

יוני אבוחצירה - רשם הנדסאים וטכנאים מוסמכים, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

דניס אילנה לנקי - מנהלת תחום בחינות, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

ענב חליוה - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

אסף מנוחין - ממונה חינוך טכנולוגי על תיכוני, משרד החינוך

אביעד שוורץ - רפרנט תעסוקה, אגף התקציבים, משרד האוצר

הדיל יונס - עו"ד, משרד המשפטים

רם שפע - יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית

בר זונשטיין - התאחדות הסטודנטים
ייעוץ משפטי
שמרית גיטלין שקד
מנהל/ת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים


הצעת תקנות ההנדסאים והטכנאים המוסמכים (אגרות), התשע"ח-2018
היו"ר טלי פלוסקוב
בוקר טוב, היום ה-25 ביוני 2018, השעה 10:06 ואני פותחת את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות.

על סדר היום הצעת תקנות ההנדסאים והטכנאים המוסמכים (אגרות), התשע"ח-2018.

את התקנות יציג לנו משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.

עורכת דין ענב חליוה, בבקשה. בהצלחה בתפקיד.
ענב חליוה
אנחנו באנו לאשר את תקנות ההנדסאים והטכנאים (אגרות) שמכוח חוק ההנדסאים והטכנאים המוסמכים יש לשר העבודה והרווחה סמכות לקבוע תקנות בעניין בחינות גמר ממשלתיות של המכון הטכנולוגי להכשרת טכנאים והנדסאים. סעיף 43 לחוק נותן לו את הסמכות באישור הוועדה הזאת. יש לנו את הנוסח. הרכיבים בגינם התקנות מבקשות לקבוע אגרה, זו אגרה בעד תשלום במרשם ההנדסאים והטכנאים, אגרה בעד הבחינה עצמה, בעד בחינות רישום בזמן, רישום מאוחר לבחינות והגשת ערעור על הבחינה. בנוסף יש לנו אגרה בעד בחינת הגנה על פרויקט גמר כאשר פרויקט גמר הוא עבודה שעל הסטודנט לבצע ולאחר ביצוע העבודה, יש בחינה בעל פה שזו בדיוק בחינת הגמר. התשלום עבור הבחינה הזאת הוא 300 שקלים.

יש מנגנון של עדכון ואת התחולה.
היו"ר טלי פלוסקוב
הייתי מבקשת ממך לפרוטוקול להקריא לנו את הסכומים של כל מבחן כדי שיהיה לנו רשום ושגם הציבור ישמע.
ענב חליוה
אגרה בעד רישום במרשם ההנדסאים והטכנאים המוסמכים, בעד האגרה הזאת תשולם אגרה בסך 89 שקלים.

בעד בחינות גמר ממשלתיות תשולם אגרה בסך 200 שקלים.

בעד רישום מאוחר לבחינות גמר תשולם אגרה בסך 300 שקלים.

בעד הגשת ערעור על ציון בבחינה תשולם אגרה בסך 75 שקלים.

חשוב לי לציין שהאגרה בעד בחינות גמר ממשלתיות ובעד הערעור, זאת לא עלות מלאה. עלות מלאה היא 300 שקלים ועבור בחינות הגמר הממשלתיות אנחנו גובים רק שני-שלישים מהעלות המלאה. עבור הבדיקה של הערעור אנחנו גובים כ-40 אחוזים.
היו"ר טלי פלוסקוב
את אומרת אנחנו גובים. אם כן, למה התקנות?
ענב חליוה
קודם כל, זאת רק טרמינולוגיה. הכוונה היא שהתקנות מבקשות לקבוע. כיום המכון לא גובה כי ב-2 במאי יצאה הודעת חדילה בעקבות תובענה ייצוגית שהוגשה נגד המשרד בגין גבייה לכאורה שלא כדין. אני אומרת לכאורה כי - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
זאת אומרת, בעבר לא היו תקנות.
ענב חליוה
היה חוק. החוק חוקק ב-2012. החוק קבע את הסמכות לקבוע תקנות. הייתה טיוטה של התקנות. במשך מספר שנים הייתה טיוטה אבל הייתה מחלוקת כספית על סעיף אחד והמחלוקת נמשכה ונמשכה. מנכ"ל התחלף, מנכ"ל נפטר, והגענו עד היום. משהוגשה התובענה, כפי שאמרתי, הוגשה הודעת חדילה, וכיום אנחנו לא גובים. אבל כן הייתה גבייה שהיא לכאורה גבייה שלא כדין. זאת אומרת, בית המשפט עדיין לא דן בשאלה האם הגבייה נעשתה כדין או לא כדין.
היו"ר טלי פלוסקוב
זאת אומרת, החוק כן קיים אבל לא היו תקנות.
ענב חליוה
אנחנו כאן כדי לתקן ולהתקין את התקנות על מנת להסדיר את המצב.
היו"ר טלי פלוסקוב
הבנתי. תודה. מי מבקש להתייחס?
רם שפע
יו"ר התאחדות הסטודנטים. מייצג גם סטודנטים אקדמאים וגם את הסטודנטים מההשכלה הטכנולוגית.

התייחסת לזה שבית המשפט עדיין לא אמר את דעתו בעניין ואני אשמח להרחבה, שתסבירי היכן זה עומד כרגע כי זה נשמע לי רלוונטי מאוד.

באופן כללי חשוב לי להסביר. יש כרגע סיטואציה, בעקבות הרפורמה שיצאה לדרך, בה יש בחינה מעמיקה של כל סוגיית הסכומים שהסטודנטים משלמים עבור הלימודים. זה ממש כרגע נדון, בתקווה שבחודשים הקרובים נצליח לייצר לזה הסדרה משמעותית שתהיה לטובת הסטודנטים. האגרות האלה שאנחנו כביכול הופכים אותן לפרוצדורה טכנית, בסוף יש סטודנטים וסטודנטיות שצריכים לשלם אותן. לפני שאני מביע את ההסתייגויות העקרוניות שלי על כך, אני אשמח לשמוע לפי מה הוחלט על הסכומים האלה, מדוע סטודנט צריך לשלם עבור ערעור 75 שקלים. אני לא יודע איך הסכומים נקבעו. נראה לי שבהתחלה, אני אשמח להבין. אחרי כן יש לי עוד התייחסויות.
ענב חליוה
לגבי הסכומים, גם אגרה בעד בחינה וגם אגרה בעד ערעור. כפי אמרתי, זאת לא עלות מלאה. העלות, יש לנו תחשיב מפורט שאנחנו יכולים להגיש לך. עלות של בחינה, הבחינה כוללת כתיבת הבחינה, בדיקה של הבחינה והתקשרות של המשרד עם חברה חיצונית שכותבת, עורכת את השאלות, בודקת אותן, יושב בוחן ונמצא בזמן הבחינה. כל הדברים האלה עולים כסף. אלה דברים שהמשרד לא יכול לקחת על עצמו. אלה דברים שלא תמיד הוא צריך לקחת על עצמו.

שוב, האגרות האלה, גם בהשוואה לתקנות אחרות, הן לא גבוהות. אנחנו עדיין לא גובים את העלות המלאה.
רם שפע
זה אומר שיש לזה סבסוד?
ענב חליוה
לא. אבל אנחנו לא גובים את העלות המלאה.
היו"ר טלי פלוסקוב
אולי הם אכן מתחשבים בסטודנטים. הם חושבים שלקחת מחיר מופרז, זה לא נכון.
רם שפע
אין בעיה. זה מה שאני רוצה להבין.
ענב חליוה
אנחנו מנסים לצמצם את הסכום כמה שאפשר. כמה שאפשר לספוג, אנחנו סופגים. היכן שאי אפשר, אנחנו לא יכולים לקחת את זה על עצמנו. אין דברים בחינם היום. אני לא מבינה גם מה מהות ההסתייגות. אתה מצפה שהדברים יינתנו בחינם?
רם שפע
ראשית, לא אמרתי שאני מצפה שהם יינתנו בחינם. שנית, יש כאן שאלה הרבה יותר עקרונית ותאיר מכירה היטב את העמדות שלנו. כאשר אתה לוקח כסף מסטודנטים, אתה צריך לשאול את עצמך בעבור מה. השכלה טכנולוגית בהקשר הזה, זה שירות שמדינת ישראל נותנת לציבור הסטודנטים והשירות הזה, יש איזשהו סכום שמשלמים עליו עבור הרבה שירותים שמתקבלים. במהלך הדרך כשאתה לומד, המרצים מלמדים אותך, יש לך כל מיני שירותים רווחתיים שאתה מקבל, יש שומר בכניסה, יש המון דברים שקורים. חלק מהדברים, אתה משלם עליהם ועל חלק מהדברים אתה לא משלם.

לכן האמירה שאין שירותים בחינם, ראשית, בעיני היא אמירה לא במקום, מכיוון שאף אחד לא חושב שהכול צריך להינתן בחינם, אבל מה שאני כן חושב זה שהסטודנטים צריכים לקבל שירות מהמוסד הציבורי אליו הם מגיעים ולשאול על מה הם צריכים לשלם ועל מה לא. למשל, ערעור, בהקשר הזה, חד משמעית אנחנו לגמרי מביעים התנגדות לרעיון שמישהו צריך לשלם על זה שהוא מערער כי הרי ברור שהסיפור הוא לגרום לכמה שפחות סטודנטים לערער. אני גם מבין שאנשים צריכים להתעסק בערעור, אבל בכל זאת. לגרום לכמה שפחות סטודנטים לערער ואז יש סטודנט נכשל ויכול להיות שאולי היה לו יותר קשה בלימודים, ככל הנראה הוא יצטרך לא לערער ולא לעבור. בעיני זה דבר פסול שאותו צריך לחלוטין למחוק מהדף, מה גם שלא ציינת איך החלטתם על הסכומים.
ענב חליוה
קודם כל, כן ציינתי. אמרתי שיש לנו תחשיב ואפשר להראות לך אותו. עוד מעט אילנה תפרט בדיוק בגין מה.

לגבי הערעור. כפי שאתם בוודאי יודעים, הבדיקה בבחינות, זה לא שבודק אחד בודק ואז הוא נתן מספר נקודות ואז הבודק ראה שהבודק הראשון טעה ולכן הערעור מוצדק. זה לא עובד כך. יש שני בודקים שבודקים את אותה בחינה.
היו"ר טלי פלוסקוב
בלי שם קשר לקודם.
ענב חליוה
בלי קשר. כל אחד לוקח את הבחינה ובודק אותה. אז עושים שקלול. הם מקבלים את הציון. כאשר סטודנט רוצה להגיש ערעור, אנחנו לוקחים בודק שלישי. הבודק השלישי בודק את הבחינה ואז עושים שקלול של שני הציונים הגבוהים ביותר. זאת אומרת, זה לא שאחד טעה ואחד צדק אלא זה פשוט אחד נתן 10 נקודות, אחד נתן 20 נקודות, עושים את השקלול ומגיעים ל-15 נקודות. בגלל זה אי אפשר להגיד שמוצדק לעשות מנגנון של החזר. אין בגין מה לגבות את הערעור. נעשתה עבודה שהיא צריכה לקבל תמורה ובאמת זה לא שמישהו טעה בדרך. אף אחד לא טעה בדרך אלא אם כן באמת מישהו טעה בדרך ואז אפשר לחשוב על זה, אבל כאן אף אחד לא טעה בדרך אלא אחד חשב כך ואחד חשב כך. השאלה היא פתוחה. עשינו שקלול הגבוה ביותר וזה מה שהתקבל.
היו"ר טלי פלוסקוב
הבנו. אני לא רוצה להפוך את הדיון לשיח ביניכם.
רם שפע
את זה רציתי לומר. רציתי רק להתייחס. זה בדיוק מה שבאתי לומר, שיש בעיה. כלומר, אנחנו מתדיינים בינינו, הייעוץ המשפטי, אני מאוד מעריך את עמדתך אבל עמדתך קשורה בעיקר לפרוצדורות המשפטיות. אני מדבר על העיקרון.
היו"ר טלי פלוסקוב
היא היועצת המשפטית.
רם שפע
אמרתי. מצוין. היא עושה את תפקידה נאמנה. השאלה היא הרבה יותר עקרונית והיא למה אנחנו גובים מסטודנט כסף על זה שהוא מערער. זאת השאלה.
תאיר איפרגן
כי זה עולה כסף.
רם שפע
ידעתי שתאיר תתייחס. אם זה עולה כסף, למה שכר הלימוד הוא לא 30,000 שקלים?
תאיר איפרגן
מנהלת מה"ט. אני אומר לידידי כאן שאנחנו נמצאים בשיח מאוד כן ומתקדם בסוגיית שכר הלימוד. קודם כל, מבחינתי אם לוחות הזמנים היו פתוחים, כך שהיינו מסיימים לדון בסוגיית שכר הלימוד ואז היינו צריכים להתמודד עם סוגיית הבחינה וזה כמובן אידיאלי. אבל זה לא המקרה. המקרה הוא שביולי יש מועד בחינות, כרגע אין שום יכולת לנהל את מועד הבחינות הזה מכיוון שלא גבינו בגינו תשלומים. לכן לוחות הזמנים הם כאלה שאנחנו חייבים את התקנות האלה כדי להמשיך ולנהל בחינות. לנהל בחינות, זה אומר לתת דיפלומה להנדסאים. זה הסיפור. בסוף אין יכולת להעניק דיפלומה אם אני לא בוחנת בבחינות ממלכתיות.

שנית. אני לא אענה ספציפית על ערעור, כן או לא, אבל אני אומרת לך, רם, כל שירות שיש בגינו תקציבים שמוצאים ממה"ט, אנחנו גובים סכום מסוים מהסטודנט והוא מסוים. הוא לא מלא והתחשיב, אגב, דווקא העברנו אותו לכם. הוא קיים. בחלק מהמקומות אלה 40 אחוזים מהעלות הכוללת, בחלק מהמקומות אלה 70 אחוזים מהעלות הכוללת. יש שם בדיוק איך מוגדרת העלות ומה הרכיבים שלה. מה התשלום לכותב הבחינה, מה התשלום לבודק הבחינה וכן הלאה. זה מאוד מאוד מפורט.

האמירה עבור סטודנט מערער, שיערער פחות – היא לא נכונה. אני אומרת לך, רם, היא לא נכונה. היא בשל העובדה שעבור כל רכיב בשירות הזה אני מוציאה כספים, אז יש איזושהי השתתפות.
רם שפע
סדר עדיפויות שלך.
תאיר איפרגן
לא, זה לא סדר עדיפויות.
היו"ר טלי פלוסקוב
אני חושבת שהיועצת המשפטית נתנה תשובה. היא אמרה מה בעצם עושים בכסף הזה.
רם שפע
אני רק אומר, ואת יודעת את זה כחברת כנסת טוב מאתנו, שהרי בסוף יש עניין של סדרי עדיפויות של המשרד, וזה בסדר גמור ותאיר החליטה עם מי שהיא החליטה היכן היא מסבסדת ב-40 אחוזים והיכן היא מסבסדת ב-70 אחוזים. דהיינו, היא יכלה להחליט שהיא מסבסדת גם ב-100 אחוזים. זכות, אבל ל זאת החלטה עקרונית לא לסבסד ב-100 אחוזים כדי שהסטודנטים יוותרו על ערעור.
תאיר איפרגן
זו החלטה עקרונית לא לערעור. זו החלטה עקרונית לא לשלם שום שירות.
היו"ר טלי פלוסקוב
אני מבינה שהתשלום הזה הוא סוג של הרתעה. בואו נחשוב כמה ערעורים עכשיו יגיעו אם אנחנו לא נגבה שום דבר. גם על זה צריך לחשוב. אני מאוד מעריכה אותך.
רם שפע
אנחנו נותנים שירות לסטודנטים. מה זאת אומרת בואו נחשוב כמה ערעורים יגיעו ולפי זה נקבע את הסכום?
היו"ר טלי פלוסקוב
כשאנחנו נותנים לסטודנטים שירות, זה אחד. שנית, מה לעשות, השירות הזה עולה כסף - - -
רם שפע
הכול עולה כסף.
היו"ר טלי פלוסקוב
הם טוענים שלא לוקחים ממך על מתן שירות.
רם שפע
המדינה מסבסדת את הלימודים האלה.
היו"ר טלי פלוסקוב
הם לוקחים על העבודה שמבצעים על העבודה שאתה מגיש.
רם שפע
האם הסטודנטים משלמים על כל מה שהם מקבלים במהלך לימודיהם? אם הם אקדמאים או הנדסאים?
היו"ר טלי פלוסקוב
וטוב שכך.
רם שפע
אם כן, הטיעון לא רלוונטי.
תאיר איפרגן
גם כאן לא. חלק מסובסד.
רם שפע
זה אומר שאתם החלטתם בהחלטה עקרונית לסבסד את מה שנראה לכם. יכולתם להחליט שמסבסדים בסכום אחר.
תאיר איפרגן
נכון מאוד.
היו"ר טלי פלוסקוב
תודה. שמענו. אני מעריכה מאוד את עמדתך ואתה נמצא במקום שאתה צריך להגן וצריך להילחם. הכול טוב ויפה.
רם שפע
אני די עדין כרגע. אם היו יושבים כאן הסטודנטים, נראה לי שהייתם מבינים שהסיטואציה היא קצת אחרת.
ענב חליוה
גם אנחנו היינו סטודנטים.
היו"ר טלי פלוסקוב
אדוני יושב ראש התאחדות הסטודנטים, אני רוצה לומר דבר אחד. אני אחפש היכן אני יכולה להיטיב עם הסטודנטים אבל בוא נראה, אני רוצה לשמוע את כולם ונראה מה אפשר לעשות.

עוד מישהו מבקש להתייחס?
שמרית גיטלין שקד
אני אשמח לשאול משהו. אני רק מנסה להבין כמה בחינות גמר ממשלתיות נבחן צריך לעבור. האם מדובר רק בבחינה אחת? האם נבחן צריך לשלם גם את ה-200 וגם לדוגמה את ה-300 של הבחינה שעניינה הגנה על פרויקט גמר? אני רוצה להבין אם זאת רק בחינה אחת או יותר.
תאיר איפרגן
לא. זאת לא בחינה אחת. כדי להיות מדופלם בתעודת הנדסאי, היום במה"ט סטודנט צריך לעבור בין שלוש לארבע בחינות, תלוי במגמה.
היו"ר טלי פלוסקוב
ועל כל מבחן לשלם.
תאיר איפרגן
נכון. תלוי במגמה.
שמרית גיטלין שקד
בין שלוש לארבע בחינות.
תאיר איפרגן
נכון.
שמרית גיטלין שקד
ו-300 שקלים. ארבע כפול 200 שקלים ועוד 300 שקלים. זה בערך הסכום.
תאיר איפרגן
נכון. עברה בינואר האחרון החלטת ממשלה שמחילה רפורמה מאוד גדולה על המערכת. כתוצאה מכך אנחנו בתהליך של כל שנות הרפורמה שזה חמש שנים, יורדים בכל המגמות לשתי בחינות. אם כן, זה משתנה. זה גם יוריד את גובה התשלום.
היו"ר טלי פלוסקוב
זה משמעותי.
תאיר איפרגן
אגב, היו חמש בחינות, ירדנו לשלוש וארבע ועכשיו נרד לשתיים.
היו"ר טלי פלוסקוב
עוד מישהו רוצה להתייחס?
רם שפע
שאלה. רכישת חוברת עזר לבחינת גמר ממשלתית, זה גם משהו שמשלמים עליו?
היו"ר טלי פלוסקוב
אצלנו אין דבר כזה, למרות שכתובה המילה רכישה. זה קצת מוזר אבל אני לא רואה את זה בתקנות.
רם שפע
יש לי הצעה. תגידי לי מתי להציע.
היו"ר טלי פלוסקוב
בבקשה, תציע.
רם שפע
כמו שתאיר התייחסה פעמיים, אנחנו נמצאים עכשיו בדיונים מעולים. אנחנו אמנם משני הצדדים אבל יודעים לנהל את המערכת בצורה מאוד בריאה, כך שנראה את כל השיקולים. אני חושב שהדבר הראוי כרגע להחליט, לאור הסיטואציה בה יש לנו דיונים עכשיו שמסתכלים על כל ההיבטים של שכר הלימוד, שלא משנה מה נחליט כאן עכשיו, ומה אני מבין שתאשרו, זה צריך להיות רק לשנה הקרובה מכיוון שאנחנו אמורים וצריכים לקבל החלטות עד סוף השנה הבאה. אם לא נצליח לכלול את זה, בואו נחזור לשולחן הדיונים. זו הצעתי והיא נראית לי מאוד הגיונית על אף שהם כנראה יתנגדו לה.
היו"ר טלי פלוסקוב
מי מקבל את ההחלטות עליהן אתה מדבר? מה"ט?
רם שפע
כחלק מהחלטת ממשלה יש צוות של ארבעה אורגנים של מה"ט, נציגות התאחדות הסטודנטים, נציגות המכללות ונציגות משרד האוצר שתפקידו להסדיר את שכר הלימוד ואנחנו בדרך. חלק מההסדרות קשורות גם לחישובים שלנו של האגרות מכיוון שזה חלק ממה שהסטודנט ישלם וכפי שחישבנו קודם, מדובר בסכומים לא מבוטלים. לכן אנחנו מסתכלים על הכול בצורה הוליסטית. לכן, אם נסדיר את זה, אי אפשר שהאגרות יהיו משהו שהוא אקס שאר שכר הלימוד.
היו"ר טלי פלוסקוב
אני רוצה להודות שלא באת רק בטענות אלא באת עם רעיון. זה דבר שלא קורה כל יום כאן. יישר כוח.
רם שפע
משתדלים.
היו"ר טלי פלוסקוב
כן, זה בסדר גמור. הבנתי את הרעיון שלך. אני חושבת שנלך לכיוון הזה.
תאיר איפרגן
אני יכולה להתייחס?
היו"ר טלי פלוסקוב
כן. בוודאי. לגבי ההצעה? בבקשה. לי יש אפשרות להעביר את זה כהוראת שעה לשנה.
תאיר איפרגן
אז אני שואלת את רם. נגיד ולא הסכמנו, מה הציפייה? שאנחנו באים לכאן?
היו"ר טלי פלוסקוב
זה חוזר לכאן.
תאיר איפרגן
ואז מה? מתדיינים כאן על שכר הלימוד?
היו"ר טלי פלוסקוב
לא. התקנות שוב חוזרות לכאן.
תאיר איפרגן
אנחנו בדיונים על שכר לימוד. ברור לי שהתמונה היא רחבה לגבי כל הגבייה מהסטודנטים. זה בסדר. אבל אני באמת מנסה להבין. נגיד ולא הגענו להסכמות, אם כי אני מאמינה שנגיע, אז מה, עוד שנה אנחנו מגירים לכאן?
היו"ר טלי פלוסקוב
כדי למחוק את השורה האומרת הוראת שעה.
תאיר איפרגן
מה בין זה לבין אי ההסכמה על שכר הלימוד? אז לא נסכים על שכר הלימוד.
היו"ר טלי פלוסקוב
אני מעריכה שרם התכוון לכך שברגע שאתם תגיעו להסכמות לגבי שכר הלימוד, אולי אתם תחשבו כשכר לימוד גם את המבחנים.
רם שפע
בוודאות.
היו"ר טלי פלוסקוב
אולי אפילו זה נכון לעשות את זה.
תאיר איפרגן
אני אומר משהו לגבי המנגנון. זאת לא סתם גבייה ישירה למה"ט לא למכללות הטכנולוגיות.
היו"ר טלי פלוסקוב
ברור.
תאיר איפרגן
לכן זה לא יכול להיות חלק משכר הלימוד, טכנית, כי התקציב הזה נכנס לתוך תקציב המדינה. אני מתוקצבת על ידי אגף התקציבים בסכום הגבייה שנגבה מהסטודנטים כדי לנהל את מערך הבחינות הממלכתיות שלי. לכן זה לא משנה. זה לעולם לא יכול להיות חלק משכר הלימוד. שכר הלימוד הולך למכללה הטכנולוגית.

הוא חושש, בצדק, שהסכום של שכר הלימוד יהיה מאוד גבוה ואז יש נטל על הסטודנטים. ברור לי ועל זה נצטרך לדבר בדיוני שכר הלימוד. אני לא מבינה את הצורך להגיע לכאן שוב בעוד שנה אם לא נגיע להסכמה. זה לא רלוונטי כי המנגנונים הם נפרדים.
היו"ר טלי פלוסקוב
הבנתי. עוד מישהו רוצה להתייחס להצעה של התאחדות הסטודנטים?
רם שפע
בעיני תפקידה של הכנסת הוא לגרום לכך שהדיונים האלה ינוהלו נכון ולכן לבוא לכאן בעוד שנה, זה בדיוק הדבר שאנחנו צריכים לעשות. אם נסכים – מצוין.
היו"ר טלי פלוסקוב
הבנתי את עמדתך.

עוד מישהו רוצה להתייחס?
אביעד שוורץ
אגף התקציבים, משרד האוצר. אני רוצה להצטרף לדבריה של תאיר. באמת כאן העניין הוא לפצות את המנגנון של מה"ט עצמה ולא של המכללות. לכן על בסיס זה מחושב התחשיב של העלות ועל בסיס זה מקבלים היום כסף כנגד התשלום שנגבה. הם מקבלים את אותו תשלום לתפעול המערך ואין מקום לדון על זה עוד שנה. יש את הדיונים על שכר הסטודנטים שמתקיימים בנפרד וימשיכו להתקיים והם לא תלויים אחד בשני.
רם שפע
ברור שהם תלויים אחד בשני.
תאיר איפרגן
אגב שכר סטודנט, ראוי שבדיונים שלנו זה יהיה משהו שאנחנו נתייחס אליו.
רם שפע
קודם נאשר. לא נבוא לכאן אף פעם שוב ונתייחס לזה. זה לא רציני.
תאיר איפרגן
למה לא?
היו"ר טלי פלוסקוב
הריב – לא כאן.

הצטרף אלינו חבר הכנסת דן סידה. בוקר טוב.

עוד מישהו רוצה להתייחס? את משרד העבודה שמענו, את האוצר שמענו, את הנציגות של הסטודנטים שמענו.

לי יש הצעה נוספת. חיפשתי איך להיטיב. אני מחזיקה ביד לפחות שישה מקרים בהם יש אותה מתכונת, וכאן אני פונה אליכם, שאומרת שחייל מילואים פעיל ישלם מחצית מסכומי האגרות הקבועות בתקנות. כאן אני מדברת על תקנות רואי חשבון, על תקנות הטיס, על תקנות המתווכים במקרקעין, על תקנות האזרחות, על תקנות שמאי מקרקעין. אני פשוט נותנת לך דוגמאות. תקנות הנוטריונים. אני מבקשת שגם בתקנות האלה יוסף סעיף על חייל מילואים, בתשלום של 50 אחוזים. אתם יכולים לתת לי התייחסות? אם כן, אנחנו נכניס את זה פנימה.
תאיר איפרגן
קודם כל, בהגדרה אנחנו בהרבה מאוד זירות אחרות עושים הרבה הקלות לאנשי מילואים ובתפיסה שלי כמנהלת המערכת, אני מאוד רוצה להיות שם.
היו"ר טלי פלוסקוב
אבל.
תאיר איפרגן
לא, אין אבל. אני צריכה להבין באיזה סדרי גודל מדובר, מה זה משית. הרי לא גבינו את העלויות האלה סתם ככה. יש מאחוריהן תחשיב. צריך רגע לראות מה זה עושה לתחשיב ואיך אנחנו מנהלים אתה אירוע הזה. אביעד.
היו"ר טלי פלוסקוב
יש לך אפשרות להתייחס?
אביעד שוורץ
אני אומר שאנחנו לא מכירים את הפערים ומה זה יוצר.
תאיר איפרגן
בדיוק. צריך להבין את הפערים.
היו"ר טלי פלוסקוב
ההצעה שלי היא שאכן אני אאשר את התקנות בתנאי שהסעיף הזה נכנס פנימה. זאת אומרת, זה יהיה מותנה בהכנסת הסעיף של חיילי המילואים. אם זה בלתי אפשרי, אנחנו נחזור לדיון כאן. אני פונה כרגע לאוצר ואני אומרת שוב, כדי שיהיה ברור, שאם האוצר אומר לי כן, התקנות מאושרות. אם האוצר אומר לי לא, התקנות לא מאושרות ואנחנו חוזרים לדיון.
אביעד שוורץ
למיטב ידיעתי לא קיים דבר כזה בשאר מנגנוני ההשכלה הגבוהה.
היו"ר טלי פלוסקוב
בבקשה, אני יכולה להעביר לך.
רם שפע
אני לא בטוח שכדאי לך להשוות לשאר מנגנוני ההשכלה הגבוהה כי אתה חורג מהם בגדול בכל מה שאישרנו כאן כרגע.
היו"ר טלי פלוסקוב
תעבירו לנציג האוצר, הנה הדוגמאות.
רם שפע
אם נתייחס לטיעון של נציג האוצר, אם אנחנו רוצים להתייחס להשכלה הגבוהה, על ערעורים למשל אף אחד לא משלם אפילו שקל. אתם מוזמנים לעשות שינוי. האמת, אני חייב לומר בכנות, למרות הצעתך, שאני חושב שאת כן צריכה לייצר את זה כהוראת שעה.
היו"ר טלי פלוסקוב
אני עוד לא אמרתי לא.
רם שפע
אני חושב שזה חשוב וזה גם בסדר גמור להביא גם את הנציג של החברה האזרחית וגם את נציגי הממשלה להגיע לכאן בעוד שנה ולראות שהם הצליחו להסתדר. זה חלק מהתפקיד של המערכת הזאת ולא להקל עליהם.
ענב חליוה
אני רוצה להוסיף ברוח הדברים של הבקשה, במה"ט אנחנו פועלים עכשיו להתקנת תקנות התאמות לסטודנטים במילואים וסטודנטים בהריון ובטיפולי פוריות.
היו"ר טלי פלוסקוב
בוקר טוב. הצטרף אלינו חבר הכנסת ג'מעה אזברגה.
ענב חליוה
כל השיח על חיילי המילואים הוא שיח חי ונושם אצלנו והוא בראש סדר העדיפויות שלנו גם בימים אלה.
היו"ר טלי פלוסקוב
זה רק מצדיק את הבקשה להוראת שעה.

אנחנו נתחיל בהקראה. אני כן מבקשת להוסיף הוראת שעה. ושנית, להוסיף את ההערה שלי לגבי חיילי המילואים. זה יאושר במתכונת הזאת. נעשה אישור מותנה בהסכמה על המתכונת הזאת. אם לא תהיה הסכמה, אנחנו נחזור לדיון כאן.
שמרית גיטלין שקד
אני רוצה להבין. אנחנו מאשרים את זה בכפוף לזה הנוסח כולל את הסעיף הזה.
היו"ר טלי פלוסקוב
בדיוק.
שמרית גיטלין שקד
אם השר מחליט לא לפרסם בעצם את הנוסח הזה, המשמעות היא שהוא יגיש לוועדה נוסח חדש אותו הוא כן מבקש לפרסם.
היו"ר טלי פלוסקוב
בדיוק.
שמרית גיטלין שקד
תהיה לו ברירה, או לפרסם את הנוסח הזה או לחזור לוועדה.
היו"ר טלי פלוסקוב
בדיוק.
שמרית גיטלין שקד
זה המשמעות של האישור המותנה.

תקנות ההנדסאים והטכנאים המוסמכים (אגרות), התשע"ח-2018

בתוקף סמכותי לפי סעיף 43 לחוק ההנדסאים והטכנאים המוסמכים, התשע"ג-2012 (להלן – החוק), באישור שר האוצר לפי סעיף 39ב לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, ובאישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:
היו"ר טלי פלוסקוב
עד שהיועצת המשפטית מקריאה, אולי יש לך אפשרות לבדוק. אני רואה שאתה כבר מתכתב, אז אולי אתה יכול לבדוק.
שמרית גיטלין שקד
1. אגרה בעד רישום במרשם

בעד רישום במרשם ההנדסאים והטכנאים המוסמכים, תשולם אגרה בסך 89 שקלים חדשים.

2. אגרה בעד בחינת גמר ממשלתית

בעד בחינת גמר ממשלתית הנערכת על ידי המכון להכשרה טכנולוגית (להלן – בחינת הגמר) תשולם אגרה בסך 200 שקלים חדשים. בעד רישום מאוחר לבחינת גמר אשר קיבל את אישור המכון להכשרה טכנולוגית, תשולם אגרה בסך 300 שקלים חדשים, ובעד הגשת ערעור על ציון בבחינה כאמור תשולם אגרה נוספת בסך 75 שקלים חדשים. בתקנה זו "רישום מאוחר" – רישום בתקופה של פחות משלושים יום לפני מועד הבחינה.

3. אגרה בעד בחינת הגנה על פרויקט גמר

בעד בחינה אשר עניינה הגנה על פרויקט גמר תשולם אגרה בסך 300 שקלים חדשים.

4. עדכון אגרות

ככל שמדובר בהוראת שעה, אני חושבת שעדכון האגרות הוא לא רלוונטי.
היו"ר טלי פלוסקוב
נכון. הוא לא רלוונטי.
שמרית גיטלין שקד
בכל מקרה, העדכון הראשון לא יהיה ב-1 באוקטובר הקרוב אלא רק אחר כך.

אם כן, תקנה 4 יורדת.

5. תחולה

תקנות אלה יחולו על מי שביום תחילתן של תקנות אלה או לאחריו -

(1) הגיש בקשה לרישום במרשם ההנדסאים והטכנאים המוסמכים.

(2) נרשם או נבחן בבחינת גמר או בבחינת הגנה על פרויקט גמר.

(3) הגיש ערעור על ציון בבחינת גמר.

אני רוצה להדגיש. ב-5(ב) כתוב נרשם או נבחן בבחינת גמר או בבחינת הגנה על פרויקט גמר, המשמעות היא שגם נבחנים שכבר נרשמו בעצם לבחינה אבל לא היו חייבים בתשלום בגלל שהמשרד לא גבה תשלומים, יצטרכו לשלם על בחינות שהם הולכים להיבחן בהן מיום זה ואילך.

גברתי, אני מקריאה את הסעיפים שביקשת להוסיף.

אני מקריאה את הנוסח מתקנות של מינהל המקרקעין בהתאמות. תקנות שהותקנו ב-2017.

"חייל מילואים פעיל ישלם מחצית מסכומי האגרות הקבועות בתקנות 1, 2 ו-3. סכום של 50 אגורות יעוגל כלפי מעלה. בתקנה זו, חייל מילואים פעיל – חייל מילואים כהגדרתו בחוק שירות המילואים התשס"ח-2008, המחזיק בתעודת משרת מילואים פעיל שתקפה שניתנה לו בידי צבא הגנה לישראל ושפרטיו הועברו למשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים באופן ממוחשב על ידי משרד הביטחון".

לגבי הוראת השעה. צריכים להחליט איזו תקופה.
היו"ר טלי פלוסקוב
לשנה.
שמרית גיטלין שקד
השאלה אם את רוצה לכלול גם את הבחינות של הקיץ הבא. אם את אומרת שנה מהיום, זה בעצם אומר שלבחינות הבאות אין להם.
היו"ר טלי פלוסקוב
כולל המבחנים בקיץ הבא כי הכול יכול להיתקע כאן.
שמרית גיטלין שקד
עד מתי?
ענב חליוה
שנה זאת תקופה קצרה מדי.
היו"ר טלי פלוסקוב
זה יוצא קצת יותר כי אם אנחנו מכניסים גם את הבחינות של הקיץ, כבר יש לך עוד חצי שנה. קחי שנה וחצי. 18 חודשים.
שמרית גיטלין שקד
אני רוצה ללכת דווקא לקראתם. יש להם בחינות חורף ויש להם בחינות קיץ. אני חושבת שאנחנו צריכים להפסיק בין איזשהו מועד שהוא בין בחינות קיץ לחורף.
היו"ר טלי פלוסקוב
18 חודשים, זה לא אמצע? תחשבו לי. אנחנו עכשיו ביולי. זה ינואר 2020.
תאיר איפרגן
זה לפני פברואר. לפני מועד פברואר.
שמרית גיטלין שקד
נגיד עד ספטמבר, ואז כשנרשמים - - -
תאיר איפרגן
לא. שנת הלימודים בשנה הבאה מתחילה מאוחר. יכול להיות שמועד הבחינות יהיה קצת מאוחר.
רם שפע
עד מועד תחילת שנת הלימודים. זה מה שנראה לי הכי נכון.
תאיר איפרגן
עכשיו יש לנו מועד בחינות. בפברואר יש לנו מועד בחינות אביב. יש לנו מועד בחינות אביב ואז שוב ביולי-אוגוסט. יכול להיות שחלק מהבחינות יהיו ספטמבר כי השנה, בגלל החגים, שנת הלימודים מתחילה יחסית מאוחר. יכול להיות שגם לקראת ספטמבר עוד יהיו לי זנבות.
היו"ר טלי פלוסקוב
מה אתם מציעים? 1 באוקטובר, זה מתאים?
תאיר איפרגן
נובמבר, אם אפשר, זה מעולה.
היו"ר טלי פלוסקוב
1 בנובמבר?
תאיר איפרגן
כן.
שמרית גיטלין שקד
לא עדיף יותר 1 באוקטובר? כי ב-1 באוקטובר בעצם מתחילה שנת הלימודים.
תאיר איפרגן
אני ביקשתי נובמבר.
היו"ר טלי פלוסקוב
אין לי בעיה לתת עוד חודש. אם כן, 1 בנובמבר.
שמרית גיטלין שקד
תקנות אלה יעמדו בתוקפן עד 1 בנובמבר 2019.
תאיר איפרגן
סעיף מספר 1 באגרות, גבייה של רשם ההנדסאים והטכנאים, הוא לא קשור למה"ט. לכן, אם גם שם מבקשים להחיל 50 אחוזים על משרתי מילואים, זה לא לפתחי.
יוני אבוחצירה
רשם ההנדסאים והטכנאים המוסמכים, מייצג את האגף לרישום ורישוי עיסוקים. אנחנו עשינו תחשיב ביחידה לגבי העלויות של רישום במרשם ההנדסאים. זה לא קשור למה"ט. אנחנו אגף בפני עצמו. אם גם כאן יש השגות להתאחדות הסטודנטים, ראוי שיאמרו אותן אבל אלה שני דברים שאינם קשורים אחד בשני.
היו"ר טלי פלוסקוב
אתם מתנגדים לתת 50 אחוזים לחיילי מילואים.
יוני אבוחצירה
אנחנו לא מתנגדים לשום דבר. אנחנו עשינו תחשיב והגענו לסכום מסוים. השאלה אם גם על זה התאחדות הסטודנטים מעוניינת לערער.
היו"ר טלי פלוסקוב
אני מבקשת מהאוצר לבדוק על מה מדובר כאן. נראה איך אנחנו מכסים לכם את ההוצאות האלה.

אני חוזרת על ההסבר. כרגע היועצת המשפטית הקריאה לנו נוסח. אני אומרת שוב שאנחנו מאשרים מותנה בהכנסה של שני הסעיפים שכרגע דיברנו עליהם. האחד מהם, הנחה לחיילי מילואים, השני הוראת שעה. אם השר או המשרד מתנגד למתכונת הזאת, זה אומר שזה לא מאושר והתקנות חוזרות לכאן לדיון חוזר. הכול ברור כאן? יופי.

אנחנו נצביע על אישור התקנות.
אביעד שוורץ
רגע. ניסיתי לברר ויש עלות של כמה מיליוני שקלים.
היו"ר טלי פלוסקוב
אני רוצה שתבדקו את זה. כך זה לא רציני. תבדקו ותנו לנו תשובה לא על רגל אחת. אם אתה מדבר על כמה מיליונים, תבדקו. בגלל שגם אנחנו לחוצים בזמן, אני לא רוצה שגם אתה תהיה לחוץ. אני רוצה בדיקה וגם אם צריך קצת ללחוץ לגייס את הכספים האלה, אני חושבת שהמטרה היא מוצדקת, לתת 50 אחוזים לחיילי מילואים שלנו שנותנים בשבילנו את הנשמה בתקופות הקשות האלה. אנחנו חייבים לעשות זאת כמדינה. נחשוב איך אנחנו מתמודדים עם זה.

לכן שוב אני חוזרת ואומרת שאנחנו כרגע מאשרים את התקנות עם שני התיקונים שהצעתי.
דן סידה (ש"ס)
גברתי, מדובר בחיילי מילואים פעילים.
היו"ר טלי פלוסקוב
פעילים. בהחלט. זה מה שהקריאה היועצת המשפטית.

מי בעד אישור התקנות? מי נגד?

הצבעה
בעד – פה אחד
תקנות ההנדסאים והטכנאים המוסמכים (אגרות), התשע"ח-2018 נתקבלו.
היו"ר טלי פלוסקוב
תודה. התקנות אושרו בתקווה ששני הסעיפים האלה יאושרו על ידי המשרדים.

תודה רבה. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:40.

קוד המקור של הנתונים