ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 19/06/2018

סירובן של חברות הביטוח למכור ביטוחים מקיפים לנהגים

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



16
ועדת הכספים
19/06/2018


18/07/2018
10:34
מושב רביעי


פרוטוקול מס' 1080
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, ו' בתמוז התשע"ח (19 ביוני 2018), שעה 12:06
סדר היום
סירובן של חברות הביטוח למכור ביטוחים מקיפים לנהגים, הצעה לדיון מהיר של חברת הכנסת עליזה לביא - מעקב
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
מיקי לוי
חברי הכנסת
ואאל יונס
עליזה לביא
מוזמנים
אלעד אלקובי - צוות ביטוחי רכוש, רשות שוק ההון, משרד האוצר

שמואל זקן - צוות ביטוחי רכוש, רשות שוק ההון, משרד האוצר

לירז דנביץ כהן - עו"ד, הלשכה המשפטית, רשות שוק ההון, משרד האוצר

גיל סלומון - סמנכ"ל רגולציה, איגוד חברות הביטוח

ליאור רוזנפלד - נשיא לשכת סוכני הביטוח

עדי בן אברהם - עו"ד, היועץ המשפטי, לשכת סוכני הביטוח

ליאור הורנצ'יק - לשכת סוכני הביטוח

ישראל גרטי - יושב ראש הוועדה האלמנטרית, לשכת סוכני הביטוח

רות פרמינגר - עו"ד, ארגון נפגעי פעולות איבה

אלימלך פרנס - ארגון מבוטחי הרכב

אבנר עורקבי
ששון

-
יו"ר אהב"ה, ארגון הנכים המיוחד בישראל
מוזמן/ת

יובל יפת - שדלנ/ית (עצמאי/ת), אינו/ה מייצג/ת לקוחות בדיון זה (לקוחות קבועים נוספים שנושא הישיבה נוגע אליהם באופן ישיר: אהב"ה, ארגון הנכים בישראל המיוחד, מטב)

עידית שבתאי סידיס - שדלנ/ית (פוליסי בע"מ), מייצג/ת את איגוד חברות הביטוח בישראל

שגיא אהרון - שדלנ/ית (קונטקטי בע"מ), מייצג/ת את איגוד חברות הביטוח בישראל

רות פרמינגר - שדלנ/ית
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
שיר שפר
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים

סירובן של חברות הביטוח למכור ביטוחים מקיפים לנהגים - מעקב

הצעה לדיון מהיר של חברת הכנסת עליזה לביא
היו"ר משה גפני
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. אנחנו עוברים לסעיף האחרון בסדר היום והוא סירובן של חברות הביטוח למכור ביטוחים מקיפים לנהגים, דיון מהיר של חברת הכנסת עליזה לביא. קיימנו דון בנושא ועכשיו אנחנו בדיון מעקב. בינתיים קיבלתי עוד תלונות מכאלה שחברות הביטוח לא מבטחות אותם בעקבות תביעות שהיו.

עליזה, בבקשה, את יכולה להציג שוב את הנושא. אנחנו צריכים לקבל תשובות.
עליזה לביא (יש עתיד)
תודה רבה אדוני על דיון המעקב. נושא הזה הוא נושא שמשותף לכולנו.
היו"ר משה גפני
תדעו שחברת הכנסת עליזה לביא מ-יש עתיד העבירה אתמול חוק שאם מישהו לא רוצה לעוד בשבת, צריך לאפשר לו את זה והוא לא יעבוד בשבת. החוק עבר בקריאה שנייה ושלישית.
עליזה לביא (יש עתיד)
והחוק הזה עבר בזכות יושב ראש הוועדה. שיתפנו פעולה. זה חוק שעבר בניגוד לוועדת שרים. הוא התחיל בדרך לא דרך והכנסת אמרה את דברה.
היו"ר משה גפני
ניהלו נגדי מאבק גדול.
עליזה לביא (יש עתיד)
לגמרי. כן.
היו"ר משה גפני
עם הסתייגויות של השרים בתוך החוק.
עליזה לביא (יש עתיד)
אין דבר כזה ששני שרים מסתייגים וזה מגיע לכנסת. באמת עשינו מעשה ותודה על שיתוף הפעולה. נמשיך כך בעזרת השם גם בגיוס ובכלל.
היו"ר משה גפני
יש דברים, לגופו של עניין, שנשתף פעולה. מה שלא, לא.
עליזה לביא (יש עתיד)
אני לא יודעת אם אתם יודעים, אבל גם בוועדה לפניות הציבור היום הוקדש הדיון לסוגיה הזאת. כלומר, אדוני, ביום אחד שתי ועדות בכנסת – גם ועדת הכספים וגם הוועדה לפניות הציבור – דנה בנושא.
היו"ר משה גפני
זה הופך להיות נושא. אני קיבלתי פניות מאנשים.
עליזה לביא (יש עתיד)
זה הופך להיות נושא. אני מזכירה לכם שאני הייתי אורחת שלכם בכנס החשוב שלכם שנותן במה לסוגיות רבות וגם הסוגיה הזאת עלתה שם. לא הכרנו, לא האמנו שזה קורה, התחלנו לבדוק, הגענו לכאן לדיון ראשון ונדהמנו. הבטיחו לנו כאן הבטחות וההבטחות האלה לא ממומשות אלא להפך, אנחנו שומעים על עוד ועוד בעיות ועל עוד ועוד תלונות וחברות הביטוח נוקטות מדיניות מאוד מאוד קשה ולא מאפשרות, בניגוד למה שנאמר כאן.

אני חושבת אדוני שצריך לבוא ולראות. אם היום הוועדה לפניות הציבור עושה דיון על הנושא הזה, זה נמצא כאן בכל מקום וזה מגיע לכולנו בדרך כזו או אחרת. לכולנו יש ילדים, נהגים צעירים, אנשים שבכלל לא הם אלה שמעורבים אבל הרכבים על שמם. נמצאים כאן המומחים שירחיבו בעניין הזה וייכנסו לפרטי הפרטים. סוג של ניצול. הרי אין כאן אלטרנטיבה. אין כאן דרך נוספת שהמבוטח יכול לבטח ולהיות מסורב ביטוח, זה ממש כמו להיות מסורב עלייה ואנחנו הרי לא רוצים להגיע לזה.
קריאה
או מסורבת גט.
עליזה לביא (יש עתיד)
לגבי מסורבת גט, צריך אומץ הלכתי. לגבי מסורב ביטוח, צריך אומץ של המחוקק.
היו"ר משה גפני
אני לא מסכים עם חצי מילה שחברת הכנסת לביא אמרה. רק בעניין הזה של הביטוח, אני אתה ביחד. כל הדברים האחרים, לא. אפשר לבטל את כל המצוות בתורה עם פטנטים.

מי היה אמור לתת תשובות?
אלעד אלקובי
רשות שוק ההון. היקף התופעה, נכון להיום, גם אנחנו מקבלים לא מעט פניות, אני לא יודעים לומר את היקפה. כלומר, כמה אנשים בפועל מסורבי ביטוח. אני חושב שגם חבריי מהצד השני של השולחן, סוכני הביטוח, יסכימו שיש מבוטחים שהגיוני שלא מקבלים אותם לביטוח. אם אנחנו מדברים על ארבע או חמש תביעות ומעלה, נראה לי ברור. כל השאלה היא בעצם היכן הקו שהוא הגיוני. אני חושב שהוא היה בעבר בשלוש תביעות.

מאז הדיון בוועדה אנחנו פרסמנו טיוטה להוסיף נדבך נוסף להר הביטוח, לאפשר גם למבוטחים, בעיקר למבוטחים, לקבל את היסטוריית התביעות שלהם בקלות ובמהירות, דבר שיאפשר נגישות למידע ומהימנות לנתונים. חברות הביטוח, בחלק מהשיחות שניהלנו אתן, הבנו שיש פער בין המידע שמועבר אליהן לבין המציאות בשטח. הדבר הזה עשוי לשנות קצת את תמונת המצב אבל קצת.

משיחות פרטניות שעשינו עם החברות, המצב הוא שאין חברה שאומרת שהיא מסרבת לכל אדם עם שתי תביעות ומעלה. אכן יש חברות שאומרות למבוטחים חדשים שמגיעים אליה לראשונה, אם היו להם שתי תביעות בעבר, הן לא מוכנות לקבל אותם ברמה הפרטנית. יש מצבים שנדרש אישור של חתם בחברת ביטוח. כלומר, סוכן הביטוח לא יכול להפיק פוליסה אבל החתם יכול לאשר ולאחר מכן כן תופק פוליסה. יש חברות שמקבלות אנשים גם עם שתי תביעות וגם עם שלוש תביעות.
היו"ר משה גפני
כאילו אנחנו נמצאים באיזה דיון פילוסופי או אקדמי, אבל אנחנו לא שם. אנחנו קיימנו דיון ומאז עבר זמן רב. אנחנו מדינה מסודרת. זה לא שיכולה לבוא חברת ביטוח ולומר שהיא לא מבטחת וכולי או סוכן ביטוח שיגיד שלא מוצא חן בעיניו הפרצוף של האיש ולכן הוא לא נותן לו ביטוח. היה מדובר על כך שאתם תבואו לכאן ותגידו מה הכללים שאתם קובעים. הרי צריך לקבוע כללים. אין לי טענה אם תבוא חברת ביטוח או יבוא סוכן ביטוח ויגיד שנכון, אלה הם הכללים אבל יש מציאות שהאיש הזה מבחינתם מסוכן ולכן הוא צריך לקבל מכם אישור. אבל אתה עכשיו אומר לי מה יש בחברות הביטוח. תגיד מה הכללים.
אלעד אלקובי
זה לא מדויק.
היו"ר משה גפני
מה לא מדויק? שאנחנו לא מדינה מסודרת? מה לא מדויק?
אלעד אלקובי
חלק מהדברים. חברת ביטוח לא מחויבת לקבל כל אדם לביטוח ואנחנו מדברים על ביטוח מקיף ולא על ביטוח חובה. היא מחויבת לקבל כל אדם עם ביטוח חובה, ואם היא לא רוצה לבטח, יש לו פתרון בפול.
היו"ר משה גפני
זה נכון שבישיבה הקודמת דיברנו על כך שתקבעו כללים?
עליזה לביא (יש עתיד)
אני לא מבינה. גם אם זה טוטל לוסט וגם אם זו פגיעה כשנפל עץ על הרכב, זה אותו הדבר מבחינת הביטוח.
אלעד אלקובי
אני יכול להשלים את ההתייחסות לנקודות האלה. אין לי בעיה. אני אשמח להתייחס.
עליזה לביא (יש עתיד)
למה אין מדרג? למה אני אשמה שהאחיינית שלי דפקה לי אתה רכב? אני שלושים שנים לא תבעתי את חברת הביטוח ופתאום ביום אחד זה קורה.
אלעד אלקובי
ענף ביטוח הרכב הוא שוק תחרותי ביותר. כלומר, יש פתרונות. זה לא שאין פתרונות.
היו"ר משה גפני
אתה הבנת מה אנחנו אומרים?
אלעד אלקובי
כן.
היו"ר משה גפני
אני חיכיתי עם הדיון הזה שייקח יותר זמן כי אני מבין שהוא מורכב יותר. אתם הרגולטור, אתם המפקחים, אתם מתערבים בהרבה מאוד דברים, לפעמים אפילו סוכני הביטוח מתלוננים על התערבות היתר שלכם. אני אומר את זה לא כדי להקניט. במקום מסודר במדינה מסודרת, אתם הרגולטור ואתם מפקחים על העניין הזה. אנחנו ציפינו שתשבו אתם יחד ותגיעו למדרג, למקום מוסכם. אני יודע שזה לא ביטוח חובה, אני יודע שזה ביטוח מקיף אבל הוא ביטוח כי אחרת יש נזק עצום לנהג הזה או למבוטח. לקבוע מדרג.
אלעד אלקובי
בהמשך לשיחה שלנו, אכן חברה נוספת השיקה מסלול שהיא מקבלת בו מבוטחים עם שתי תביעות בצורה מסוימת. כמו שאמרתי, יש עוד חברות שמקבלות היום מבוטחים גם עם שלוש תביעות. כלומר, יש שוק תחרותי. יש אפשרות ביטוח. אמרתי, מעל מספר מסוים של תביעות, נכון, אין אפשרות לביטוח.
ליאור רוזנפלד
זה לא מדויק מה שאתה אומר.
היו"ר משה גפני
מר רוזנפלד, לא נלך הביתה בלי שאתה תדבר.
אלעד אלקובי
בסוף זה ניהול הסיכונים של החברות. מה שאנחנו מכירים, יש עוד חברות שכבר מתכוונות להגיש תעריפים, בעצם לתת פתרונות גם למבוטחים הללו עליהם דיברנו. אמרנו שהסיכון כמובן יתומחר בהתאם לניהול הסיכונים, אבל כבר היום החברות מגישות.
היו"ר משה גפני
אני סוכן ביטוח, אין לי חברת ביטוח, אני לא רוצה לבטח מישהו שעבר תאונת דרכים ואני הייתי צריך לכסות לו נזק. אני עכשיו לא רוצה לבטח. אתה שותק? אני לא רוצה לבטח יותר. פעם אחת, לא מבטח אותו ביטוח מקיף. אתה שותק?
אלעד אלקובי
סוכן ביטוח משווק פוליסה. הוא לא מבטח.
היו"ר משה גפני
בסדר. חברת ביטוח.
אלעד אלקובי
נכון להיום אין הוראת דין שמחייבת חברת ביטוח לבטח.
היו"ר משה גפני
אין מדרג כזה. אין נייר.
אלעד אלקובי
אין מדרג כזה. כמו שאין שום הוראת דין שתחייב בעל מכולת למכור מוצר כלשהו.
היו"ר משה גפני
לא לזה התכוונו.

מר רוזנפלד.
ליאור רוזנפלד
חבר הכנסת גפני, אנחנו התכנסנו כולנו בדצמבר 2017, התבקשה רשות שוק ההון וגם איגוד חברות הביטוח לבוא עם פתרונות. אנחנו נמצאים היום ביוני 2018 ומנהלים כאן דיון כאילו זה דיון ראשון. זה לא דיון ראשון ולא הגיעו שום פתרונות. כמו שאמרה חברת הכנסת לביא, התופעה הולכת ומחמירה. אני לא יודע איך לא יודעים מה היקף התופעה אבל ההיא תופעה מאוד גדולה.
אלעד אלקובי
יש לכם נתונים?
היו"ר משה גפני
עכשיו הוא ברשות דיבור.
ליאור רוזנפלד
חבר הכנסת גפני, לא יכול להיות שמבוטח שהחנה את הרכב בקניון, חזר ומצא את הרכב שלו אחרי תאונה, וכמו שאמרה חברת הכנסת לביא אחרי חודשיים גם נפל עליו עץ, יש לו שתי תביעות וחברות ביטוח לא מקבלות אותו. אין הבדל בין התביעות. כל תביעה בחברת ביטוח נחשבת כתביעה. אין מדרג של סכום התביעה ולא יכול להיות שאזרח תמים שיהיו לו שתי תביעות לא יתקבל לביטוח.

נאמר כאן על ידי אלעד שיש עוד חברה. יש חברת ביטוח אחת שאנחנו כבר ציינו את שמה בדיון הראשון. מאז לא יצאה עוד חברת בהודעה כזאת.
אלעד אלקובי
וגם זה חלקי.
ליאור רוזנפלד
וגם זה חלקי ובתנאים מסוימים. עוד תיקון, ואנחנו מתקנים את זה בפעם השנייה, לא מדובר רק בביטוח מקיף אלא מדובר גם בביטוח צד ג'.
אלעד אלקובי
צד ג' עוד יותר גרוע.
ליאור רוזנפלד
עוד יותר גרוע. בכלל לא מקבלים. נוסעים אנשים על הכביש והרי כולנו יודעים מי נוהג ברכבים עם ביטוח צד ג', אנשים קשי יום, אנשים צעירים, אנשים שאין להם רכב יקר ואותם אנשים נוסעים ללא ביטוח.
היו"ר משה גפני
למה היית מצפה עכשיו?
ליאור רוזנפלד
חבר הכנסת גפני, הם פוגעים ברכב אחר בכביש ואין מי שישלם לאותו נהג שנפגע, לאותו נהג תמים, כי חברת הביטוח לא רצתה לקבל אותו עם תביעה או עם שתי תביעות.

אנחנו מצפים שתצא מכאן הודעה היום – זה דיון שני וחברת הכנסת לביא ביקשה את זה כבר בדיון הראשון – הודעה חד משמעית מאיגוד חברות הביטוח ומהפיקוח שהחל מהיום הם מקבלים רכבים גם עם שתי תביעות לביטוח מקיף ולביטוח צד ג'. נקודה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חבר הכנסת מיקי לוי.
מיקי לוי (יש עתיד)
הייתה לי התנסות בארצות הברית בביטוח רכב ובארצות הברית העסק מאוד מאוד ברור. יש מדרג, כמו שהם אומרים. עשיתי תאונה ראשונה, עשיתי תאונה שנייה, אני משלם פרמיה כזו וכזו. לכן אני אומר לך שלא יהיה פתרון אלא חקיקה מוועדת הכספים. חובת קיום ביטוח על פי מדרג, חקיקה מוועדת הכספי. שלח את הרגולטור שיביא לך הצעה ואם לא יעשה זאת, אנחנו נעשה זאת. אזרחי מדינת ישראל נוסעים בלי ביטוח וזה הכי חמור כשפוגעים בצד ג', אז לנזקי גוף יש פתרון, מדינת ישראל מצאה פתרון, אבל לנזקי רכוש, וזה עלול להיגמר לא רק בנזק לרכוש לרכב אלא לנזק ברכוש לצד ג', אין פתרון ולפעמים מדובר בכסף רב. אני יכול לגלות שכאשר למדתי באוניברסיטה, לא ידעתי מה לעשות עם עצמי, אז גם לימדתי נהיגה וגם הייתי שמאי כך שאני מתמצא בעניינים האלה.
היו"ר משה גפני
תודה. גיל סלומון.
גיל סלומון
אדוני, אני קצת המום ממה שקורה כאן. אנחנו היינו כאן בדיון הקודם.
עליזה לביא (יש עתיד)
גם אז היית המום.
גיל סלומון
גם אז הייתי המום ועכשיו אני עוד יותר המום ואני אומר לך למה אני המום. אנחנו כאן מדברים בעולם תחרותי. חברות ביטוח רוצות לבטח. זה לא שהן לא רוצות לבטח. הן רוצות לבטח וכמה שיותר. ענף הרכב - וגם הפיקוח הוציא בזמנו נתונים - הוא לא ענף מי יודע מה רווחי בתחום הביטוח. החברות בתחרות עזה אחת עם השנייה.

אחרי הדיון הקודם בו הובא לכאן מקרה, אני יצאתי וב-וובי חיפשנו את הנתונים ומצאנו ארבע פוליסות. יש ביטוחים ישירים, לא כל דבר עובר דרך הסוכן כנראה, יש פתרון לכולם. יש אינטרס של חברות הביטוח לבטח. אנחנו לא מדברים כאן על ביטוח חובה.
היו"ר משה גפני
כאן יכולים להגיד מה שרוצים. פעם אחת אתם הרווחתם כסף בדיון, פעם אחת הפסדתם. עכשיו, אם הייתה לי ממחטה, הייתי מנגב את הדמעות.
גיל סלומון
אלה עובדות. אדוני, אלה עובדות.
היו"ר משה גפני
כן, עובדות. אתם רוצים לבטח ואתם רוצים להרוויח כסף. מה דעתך על זה? לכן, אם מישהו עשה שתי תאונות, אתה לא רוצה לבטח אותו.
גיל סלומון
אלה לא שתי תאונות. אדוני, לכל חברה יש מדיניות חיתום שונה, אנחנו כמובן לא נכנסים לזה, מבחינת הגבלים עסקיים.
היו"ר משה גפני
זה בסדר. אני בעד.
גיל סלומון
אני רק יכול לומר לך שיכול להיות שיש חברות שסופרות תביעות ויכול להיות שיש חברות שסופרות את הסכומים של התביעות אבל לפי מה שמספרים כאן, שאם נופל פעמיים עץ תוך חודש על אותו רכב מחוץ לאותו קניון, זה מדליק נורה אדומה.
היו"ר משה גפני
ולכן מה הצעתך?
ליאור רוזנפלד
אני אומר שיש גם מקומות שגובים יותר פרמיות ולכל חברה יש את המדיניות שלה. חברה אחת יכולה לגבות סכום יותר גבוה וכולי. יש פתרון לכולם. אני מזכיר שלא מדובר על בן אדם שמורידים אותו מהכביש. מדובר רק על ביטוח צד ג'. לא מדובר על ביטוח חובה. הוא יכול להמשיך לנהוג.
היו"ר משה גפני
אתה לא צריך להזכיר לנו את זה כל הזמן. אנחנו יודעים.
ליאור רוזנפלד
אני רוצה לתת דוגמה.
עליזה לביא (יש עתיד)
זה לא נכון שלא מורידים אותו מהכביש. אם אני יודעת שבגלל הבן שלי או הבת שלי או אשתי אני לא אוכל לבטח את הרכב המשפחתי, אחד הרכבים, אתה מוריד את הבן אדם מהכביש כי המשפחה עושה את השיקול שלה.
היו"ר משה גפני
כן, אבל הוא צודק. זה לא להוריד מהכביש אלא זה שלא יהיה ביטוח.
ליאור רוזנפלד
אני לא מוריד מהכביש.

אתן דוגמה אחרת לגמרי. כשאדם נכנס לבנק. בעבר הוא היה אזרח בסדר ובשנים האחרונות יש לו קשיים בחשבונות שלו ויש לו מצב כלכלי קשה. הבנק מחויב לתת לו הלוואה?
היו"ר משה גפני
לא.
ליאור רוזנפלד
לא.
היו"ר משה גפני
רק אם הוא נכה.
ליאור רוזנפלד
ועל משכנתא עם 50 אחוזים ביטוח, בשיפוי. זה שוק עסקי. למרות שהשוק עסקי, הוא שוק מורכב. עדיין אין בן אדם בארץ שאין לו פתרון ואני אומר שאחרי שיצאנו מהדיון כאן בפעם הקודמת, עם אותו מקרה שהובא לכאן, יצאנו החוצה ועשינו באפליקציה של וובי ומצאנו פתרון לאותו בן אדם שהסיפור שלו עלה כאן בדיון.
היו"ר משה גפני
תודה.
ישראל גרטי
אני בא למחוא כפיים על הדוגמה.
היו"ר משה גפני
על פי התקנון אתה לא יכול למחוא כפיים. תמחא לו כפיים בחוץ.
ישראל גרטי
אני די המום. אנחנו כאן חצי שנה אחרי הדיון הראשון.
ליאור רוזנפלד
מהמום להמום.
ישראל גרטי
אנחנו חצי שנה אחרי הדיון. אנחנו נפגשנו עם הפיקוח. אנחנו כלשכה באנו לפיקוח והצענו הצעות. דיברנו על אפשרות להעלות השתתפות עצמית למבוטח. אנחנו כבר לא מדברים על גובה ההשתתפות העצמית. מצדי שיכפילו את ההשתתפות העצמית למבוטח, שייקחו פרמיה כפולה ואז זה שוק חופשי ואני מבטיח לכולם שברגע שהשוק הזה חופשי, המחירים יהיו מחירים נכונים וגם החברה בסוף תרוויח.

ברגע שחברת ביטוח אחת בה המבוטח מבוטח אומרת לו שהיא מסרבת לבטח אותו, אין לו סיכוי להיות מבוטח. יש כאן בעיה והיא מאוד מאוד קשה. אני חושב שבאחריות של כולנו כאן למצוא את הפתרון לכך.

יש מנגנונים שיכולים לשמור גם על חברות הביטוח. אנחנו לא רוצים חלילה שחברת הביטוח תפשוט את הרגל. זה לא המצב וזה גם לא יקרה. אבל אנחנו באים ואומרים שיש מנגנונים. יש גם כלים. יש גם טכנולוגיה מתקדמת. אנחנו אמרנו לפיקוח שגם אפשר לחייב מבוטח עם שתי תביעות למובילאיי שהוא כן מקטין את מספר התאונות.
היו"ר משה גפני
נכון. דיברנו על זה.
ישראל גרטי
חברים, יש פתרונות. אני חושב שלבוא ולהמשיך את הדיון כאילו אין בעיה, לא. אני יכול לומר לכם שאני חצי שנה בתפקיד, נפגשתי עם כל מנהלי האגפים בחברות הביטוח, מנהלי האגפים האלמנטריים, והם מכחישים את הבעיה. הבעיה קיימת. אני מקבל כל יום טלפונים ממבוטחים, מסוכנים, כל הרשתות שלנו מפוצצות בבעיות.
עליזה לביא (יש עתיד)
אם הוועדה לפניות הציבור מקיימת היום דיון בנושא, אתה יכול להבין שיש בעיה.
קריאה
הדיון בוטל.
ישראל גרטי
יש גם בעיה שאנחנו העלינו בדיון הקודם. מבוטח שפעם ראשונה רכש רכב, מסרבים לבטח אותו. אם חלילה הוא לא בן 26 וסיים כרגע את האוניברסיטה, הוא בן 30 כי הוא התחיל ללמוד מאוחר, נקודת המוצא היא שבטוח הוא רמאי, גנב ושקרן ואז אין לו ביטוח. אז הוא צריך לעשות קומבינה כזו או אחרת או לנסוע בלי ביטוח. חברים, זה קורה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אדוני, היום יש סנכרון בין חברות הביטוח לגבי כל סוגי הרכב. זאת אומרת, אם הרכב שלי עשה תאונה בחברת ביטוח איקס, חברת ביטוח ואי יודעת על כך. נגמרו הימים שבאת לחברת ביטוח, ביטחת רכב שהיה פעם עם תאונה, עשית עוד תאונה, קיבלת את כל השווי שלו. נגמר. העסק מסונכרן. יודעים בדיוק מתי הרכב הזה עשה את הביטוח, מה עלות התיקון, אם היה טוטל לוסט או לא היה. יודעים הכול.

אנחנו צריכים לאמץ את המודל של ארצות הברית. הבעלים של אותו רכב שעשה תאונה פעם ראשונה, שנייה, שלישית ורביעית נושא בעלות הפרמיה המוגברת עבור ביטוח הרכב שלו. אם אנחנו כמחוקקים לא נפתור את הבעיה הזאת, אנחנו גורמים לאזרחי מדינת ישראל עוול ולהיות עבריינים כי לא מבצעים ביטוח. חד משמעית, מהניסיון שלי.
עליזה לביא (יש עתיד)
אדוני, אני מזכירה שבדיון הקודם אמרנו שהדבר האחרון שאנחנו רוצים לעשות זה לחוקק. להוסיף עוד חוק על הרגולציה. שמענו דברים וקיווינו.
מיקי לוי (יש עתיד)
עליזה, אני מתנצל שאני מפריע לך. אם יבוא הרגולטור, אם תבוא דורית ותגיד שהיא מוציאה הוראה שמהיום והלאה זו המשוואה, זו הפרמיה, היא מחייבת וחברה שלא תבטח, תיקנס, זה סיפור אחר. אני נגד חקיקה מיותרת.
עליזה לביא (יש עתיד)
אנחנו כאן בדיון נוסף. זה מה שקיווינו בדיון הראשון וזו הייתה ההבנה, שבאמת אתם תתערבו ותגידו את הדברים שלכם. הרי גם כך יש לכם הרבה מאוד טרוניה על כך שאתם מוציאים הרבה מאוד חוזרים. נכון? הרבה מאוד. אז ציפינו לעוד חוזר אחד בנושא שלנו וזה לא קרה. אין כאן שינוי ואתה מחזיר את הכדור למגרש שלנו. אנחנו כאן שליחי ציבור, אנחנו לא יכולים להשאיר את המצב הזה שימשיך להתקיים. הצענו או את המדרג. אתם לא עריצים, אתם צריכים לתת פתרון.
מיקי לוי (יש עתיד)
תשאלי אותו. יש מגמה שהם יכולים לעשות? אם לא, אנחנו נעשה.
עליזה לביא (יש עתיד)
אנחנו מדברים על מענה לציבור ויש כאן סוג של הפרת חוזה. אתם לא נותנים את המענה. אתם זורקים כאן אנשים ואנחנו כאן בשביל לתקן את זה. אם אדוני צריך לעשות את זה בחקיקה, אין ברירה, נעשה את זה בחקיקה.
מיקי לוי (יש עתיד)
יש בעיה להורות בתקנות לבצע את זה לחברת הביטוח? אם אתם אומרים לנו לא, יש לנו מוצא.
אלעד אלקובי
בדיון הקודם חבר הכנסת גפני שאל שלוש שאלות מדויקות וענינו עליהן.
היו"ר משה גפני
תכף נברר. אני מבקש להמתין.
אלימלך פרנס
אני הוזמנתי על ידי הרב גפני. ב-6 ביוני קיבלתי הודעה מהסוכן לקראת חידוש הביטוח שצריך להיות בסוף החודש שחברת הביטוח לא מוכנה לבטח אותי עקב שלוש תביעות בשנים 2016, 2017 ו-2018. שאלתי מה עם חברות אחרות. פנו לחברות אחרות, לחמש חברות, אני פניתי לחברה שישית.
היו"ר משה גפני
אם מותר לדעת מה היו התביעות?
אלימלך פרנס
נזק עצמי. ב-2016 תביעה אחת, ב-2017 עוד תביעה וב-2018 תביעה.
היו"ר משה גפני
תאונה?
אלימלך פרנס
תאונה. כן. נגרם נזק מהתאונה. הנזק הוא נזק עצמי. הודיעו שלא מבטחים אותי. שאלתי אותו מה עם חברות אחרות שהוא עובד אתן. אף חברה לא הסכימה לבטח. פניתי ל-AG, גם לא הסכימה לבטח. אני אשמח לשמוע שיש פתרון. אני כותב לסוכן עד מתי לא נוכל לבטח את הרכב, שנה, שנתיים, שלוש שנים? הוא אומר שהוא מקווה שבשנה הבאה נוכל לחדש, אם יהיה לנו השנה ביטוח מקיף ללא תביעות. לא יודעים כמה זמן חברת הביטוח לא תיתן לי לבטח את הרכב. אם יש פתרון, אני אשמח לפתרון. עוד 12 ימים נגמר לי הביטוח.
מיקי לוי (יש עתיד)
לאשתך יש רישיון רכב?
אלימלך פרנס
כן. את שנינו לא מוכנים לבטח.
קריאה
זה תא משפחתי.
רות פרמינגר
ארגון נפגעי פעולות איבה. אני רוצה לומר שאנחנו רואים עוד פעם ועוד פעם ועוד פעם, אדוני היושב ראש וחברי הכנסת, שחברות הביטוח יש להן מוטו אחד, מה גורם לנו להרוויח ומה לא גורם לנו להרוויח ואז הן מתרחקות מזה. אני חושבת שלא יכול להיות שכל פעם שורת הרווח היא תהיה זאת שמדריכה את חברות הביטוח. זה לא יכול להיות שאנשים לא יוכלו לבטח את עצמם. כל פעם חברות הביטוח גם דואגות, כשאתה לא משלם את הפרמיה שלך ולא משנה לאיזה סוג ביטוח, הן תמיד מוציאות לך הודעות לתשלום. אני חושבת שצריך להיות מאוד נוקשים עם חברות הביטוח. אני ממש מרגישה שהרגולטור בעניין הזה מאוד חלש ונרפה ולא עושה את העבודה שלו כמו שצריך כי הוא לא מייצג אותנו המבוטחים. לא יכול להיות שכאשר אנחנו יכולים להבטיח להם את הכסף שלהם, אנחנו מבוטחים וכשיש להם איזושהי בעיה או איזה חשש, הם לא יבטחו אותנו. זה לא יכול להיות.
אבנר עורקבי
יושב ראש ארגון אהב"ה, ארגון הנכים בישראל המיוחד. אני עוררתי את הנושא הזה לפני כחמש-שש שנים. היה דיון בוועדה לפניות הציבור. לא רצו לבטח רכבים, גם לי באופן אישי וגם לנכים אחרים. אני רוצה לומר לך אדוני שאנחנו אנשים שיושבים בכיסאות גלגלים. אנחנו נוסעים ברכבים כי אנחנו צריכים אותם לניידות שלנו. אם אתה לא עושה לי ביטוח, אני לא יכול לנסוע. כלומר, מנעת ממני ללכת לבדיקות רפואיות ולטיפולים רפואיים, מנעת ממני לסדר כל מיני סידורים, כלומר, אני כלוא בבית כנכה בכיסא גלגלים.

אדוני, פנינו למפקח על חברות הביטוח. ישבנו אתו, הגדרנו לו את הפתרונות – שום דבר לא זז. אני רוצה שאדוני ייקח את זה על עצמו, גם אתם חברי הכנסת. אני מברך אותך עליזה על הדיון הזה. אני מבקש שתארגנו חקיקה מסודרת כי כך זה לא יעבור. אדוני, אני מבקש מאוד כי הנכים סובלים כאן. יש לי הרבה נכים שסובלים ואין להם ביטוח והם בבית.
היו"ר משה גפני
למה לא מבטחים אותם?
אבנר עורקבי
כי הם עשו תאונות.
ששון
גם לא תאונות. לפעמים פתחו את המדף הזה לעלות לאוטו ואיזה רכב עבר ופגע בו. הוא לא אשם, הוא רק רצה לעלות לאוטו. פעמיים קרה להם ולא מבטחים אותם. אין עם מי לדבר. הוא פתח את המדף לעלות לאוטו, עבר רכב ופגע בו.
היו"ר משה גפני
אני קצת מאוכזב, אבל לכל דבר יש פתרון בסוף. אני ציפיתי שאתם תקיימו דיון יחד עם חברות הביטוח ותעשו מדרג. עכשיו יש לי אתגר חדש, זה כבר סיפור חדש, הנושא של הנכים. אנחנו כאן ועדה שעוסקת במפעלים שעומדים להיסגר ועובדים שצריכים ללכת הביתה ואנחנו מטפלים בהם. הדבר הראשון שאנחנו מטפלים בו, הוא בנכים. העברנו חוק שהיה מורכב כל כך ומסובך כל כך בגלל שלנכים אנחנו צריכים לדאוג.

אני רוצה לדעת האם בסוף מה שתאמר יהיה מדרג והמדרג מדבר או על המחירים או מספר התאונות או הבעיות שיש ואז מה קורה, האם צריך לחייב אותם במובילאיי, האם הביטוח צריך להיות יותר יקר, משהו שהרגולטור יכול לומר שזה המדרג.

אם אתם תעשו את זה וחברות הביטוח לא ישמעו לכם בגלל שאין לכם כוח חוקי, נעשה את זה כמו שהציע חבר הכנסת מיקי לוי, נעשה את זה בחקיקה.
ישראל גרטי
חבר הכנסת גפני, זה היה בעבר. בעבר הלא רחוק, לפני חמש-שבע שנים, במקרה שלמבוטח הייתה תביעה, הוא שילם עוד 7.5 אחוזים פרמיה, בשתי תביעות הוא שילם 15 אחוזים וכולי. זה היה.
היו"ר משה גפני
מר אלקובי, אתה תאמר עכשיו את מה שאתה אומר ואני רוצה לדעת כתוצאה מהדברים שתאמר האם אני אפסיק להיות מאוכזב.
אלעד אלקובי
אני רוצה להתייחס כי עלו כאן כל מיני דוגמאות. גם מהבדיקות שערכנו עם החברות - - -
היו"ר משה גפני
יש לך את כל הזמן שבעולם. אפילו שעתיים. רק תעשה את זה בחמש דקות.
אלעד אלקובי
דיברתם על עצים נופלים. ברוב החברות נזקי טבע מוחרגים ולא נחשבים כתביעה, מהבדיקות שאנחנו עשינו. כנ"ל לגבי גניבת רכב. לא נחשב כתביעה ולכן זה לא משפיע על הקבלה של המבוטח בעתיד. דיברת על עבריינות. אין כאן קשר לעבריינות. בסוף אנחנו מדברים על ביטוח רכוש ולא על ביטוח חובה, כי על ביטוח חובה כבר דיברנו.
היו"ר משה גפני
אני רוצה לדעת האם כבר אמרת שזה לא ביטוח חובה אלא ביטוח רכוש.
אלעד אלקובי
אמרתי.
היו"ר משה גפני
אם לא אמרת, אז תגיד שוב.
אבנר עורקבי
רק שתבין שבלי הביטוח אין לי ניידות.
היו"ר משה גפני
עד עכשיו הייתם מצוינים. עכשיו אתם רק יכולים לקלקל.
אלעד אלקובי
העניין של אשמה, התייחסנו אליו. בסוף, כשיש שיבוב - - -
היו"ר משה גפני
אתם בחורים טובים. תגידו מה אתם הולכים לעשות.
אלעד אלקובי
כשיש שיבוב, כלומר, אם אין אשמה של המבוטח, חברת הביטוח תובעת את חברת הביטוח שכנגד ולאחר מכן מבטלת את התביעה למבוטח. כלומר, גם הוא נמחק מהיסטוריית התביעות של הרכב. לכן אנחנו מדברים בעיקר על מצבים כמו שהציף האדון.
אלימלך פרנס
זה לוקח שנים.
אלעד אלקובי
על אשמת מבוטח ושלוש תביעות ומעלה.
היו"ר משה גפני
ימחקו או לא ימחקו, עוד עשר שנים או עוד 50 שנים. בסדר. יש מדרג או אין?
אלעד אלקובי
לגבי מה שאבנר העלה, אני ישבתי אתם בפגישה. בסוף, כשפניות מגיעות אלינו, אנחנו יודעים לתת להן מענה. זה לא שייך לפתרון רוחב שצריך לתת במקום הזה.

יחד עם זאת, יש לנו כלים. אני לא חושב שהמדרג הספציפי הזה שמדובר בו עכשיו הוא הפתרון קסם שייתן מענה לסיפור הזה. יש לנו כלים, חלקם אנחנו חושבים שייושמו בשנה הקרובה, לחלקם ייקח קצת יותר זמן. בטווח הארוך, לדעתנו חברות הביטוח יהיו חייבות לבטח את האנשים האלה. זה לא שאין שם כסף. דיברתם על שורת הרווח של חברות הביטוח, הן מחפשות להרוויח. כמו שאנחנו רואים את זה, בסוף התחרות, כניסה של חברות חדשות, תיתן את הפתרון לסוגיה הזאת.

עד כאן דעתנו.
היו"ר משה גפני
אני מאוכזב.
עליזה לביא (יש עתיד)
יצאת לא מרוצה.
היו"ר משה גפני
לא. אני מאוכזב מכל העניין הזה. זה דבר שהוא בלתי אפשרי. אני מאוד מבקש שתכינו מדרג. אל תגיד לי שאתם מטפלים. אני יודע שאתם מטפלים. אנחנו לא רצינו את הטיפול. לא ביקשנו את זה. זה לא הנושא שלנו. אתם חייבים לטפל, בטח, אתם לא יכולים להשאיר אנשים כך וחברות הביטוח יעשו מה שהן רוצות.

לא לזה הכוונה שלנו. אנחנו מבקשים שיהיה מדרג, מה קורה כאשר יש שתי תביעות, מה קורה כאשר יש ארבע תביעות. צריך למצוא פתרונות. מה צריך לעשות, האם צריך להביא מכשירים שהמכשירים האלה מצמצמים תאונות, האם צריך לשלם ביטוח יותר משמעותי, אבל להביא מדרג כמה זה בתאונה אחת שעולה כך וכך כסף, שהתביעה היא על סכום מסוים, כמה בשתי תאונות, כמה בשלוש, בארבע וכולי. אתם הרגולטור. אתם צריכים להביא את זה. אם בתוך חודש אני לא מקבל את זה, אחרי שכבר עברו כל כך הרבה חודשים מאז הישיבה הראשונה, אנחנו נתקדם.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני אחזור למדרג הישן. 7.5 אחוזים, 15 אחוזים ו-22 אחוזים.
רות פרמינגר
ומהות התביעה.
מיקי לוי (יש עתיד)
לא צריך מהות. לא נצא מזה. בסכום הביטוח היה מדרג קיים. תביאו את המדרג הזה, תנו הוראה בהוראה של דורית לחברות הביטוח ושלום על ישראל. אם לא, זאת תהיה מהות החקיקה.
היו"ר משה גפני
אני מבקש תוך חודש. אני לא הולך להוציא מכתבים אבל זאת פגיעה בוועדה. אנחנו דיברנו בישיבה הקודמת לפני חודשים ארוכים שתעשו את זה. אני חוזר עכשיו על מה שדיברנו קודם. נדמה לי שהוא הציע את זה גם בישיבה הקודמת.
עליזה לביא (יש עתיד)
נכון.
היו"ר משה גפני
אלה דברים שהיה צריך לעשות. הייתם יכולים לבוא לפני חצי שנה או ארבעה חודשים ולהגיד לנו שאתם סבורים שיש פתרונות גם בלי המדרג. הייתם אומרים לנו את זה, הייתי מכנס את הוועדה מיד באותו שבוע. אנחנו מחכים כי חשבנו שזה ייקח יותר זמן, גם הוועדה עמוסה, אבל לא לעשות כלום? אתה בא להסביר לי שעכשיו יש סוגיה חדשה שעלתה ולא עלתה בפעם הקודמת? הנכים. זה שאתה בשתדלנות פותר להם את הבעיות, זה בסדר גמור, אני בעד שתדלנות, אני חושב שאיש לרעהו יעזורו.

אני רוצה פתרון לנכים. פתרון. אין מציאות כזאת שלא מבטחים נכה. אנחנו חיים את הדבר הזה. אנחנו לא נסכים למציאות שנכה יישאר בבית בגלל שאין לו ביטוח והוא יישאר בבית מכיוון שהוא לא יעז להסתכן בנסיעה שבסופו של דבר לא יהיה לו מהיכן לשלם אם הייתה פגיעה ברכב שלו. אני רוצה פתרון לנכים. תגידו במדרג הזה מה אתם הולכים לעשות. אם לא, זה יעכיר את היחסים בינינו כי אנחנו עובדים יחד כל הזמן. אם אתם לא יכולים לעשות את זה, אם אתם סבורים שלא, תגידו, אל תבואו פתאום באופן מפתיע כזה ותגידו שהבעיות נפתרות. הבעיות לא נפתרות אלא הן מחריפות מחודש לחודש. אנחנו מקבלים פניות, אתם מקבלים פניות. צריך לעשות מדרג. אומר חבר הכנסת מיקי לוי שכבר היה מדרג כזה.
אלעד אלקובי
אנחנו חוששים שמדרג כזה יעלה את הפרמיות ליתר המבוטחים. זו הסיבה שלא נעשה מדרג.
היו"ר משה גפני
עם כל הכבוד, בעוד חודש תבוא ותגיד.
ישראל גרטי
אתה תמיד יכול לבדוק. למה אתה חושש? אין מה לחשוש.
אלעד אלקובי
אין לכם נתונים וגם לנו אין.
היו"ר משה גפני
קובי, אתה לא מנהל דיאלוג כאן בוועדה, עם כל הכבוד. אתה היום בנזיפה בכלל. מה אתה מנהל אתו דיאלוג? שב אתו. אני רוצה בתוך חודש תשובה. אם התשובה היא שאין אפשרות לעשות את זה כי זה יעלה את מחיר הפוליסה, אנחנו נחוקק. אנחנו בחקיקה טובים.
עליזה לביא (יש עתיד)
אדוני, ברשותך, לפני שיסתיים המושב. אני מציעה שאנחנו נכין חוק כי אחרת סתם נבזבז זמן. אם אנחנו לא נשים את החוק לפני שמסתיים המושב, אנחנו נבזבז זמן. כך נוכל בראשית המושב הבא לחוקק.
מיקי לוי (יש עתיד)
תאמיני לי שהוא כל כך הרבה מכנס אותנו עד שלפעמים אני חושב שאני לא בחופש.
היו"ר משה גפני
נראה. אני אדבר עם הלשכה המשפטית ונראה איך עושים את הדבר הזה.
עליזה לביא (יש עתיד)
לפחות לקבל העתק.
היו"ר משה גפני
מר אלקובי, אני עדיין מדבר יפה והכול בסדר ואני נותן לכם עוד חודש. דע לך שמבחינתי זו אכזבה גדולה. אני הייתי מצפה מהאגף שלכם שיבוא עם תשובות. לומר בדרך שזה יעלה את מחירי הפוליסות שלל הביטוח, אנחנו לא אסופי שהגיע מהרחוב.
אלעד אלקובי
נתנו תשובות מדויקות. העברנו לאדוני היושב ראש ולחברת הכנסת עליזה לביא תשובות.
היו"ר משה גפני
בסדר. עכשיו אני מבקש מדרג.
מיקי לוי (יש עתיד)
הם חוששים. שדורית תוציא הוראה לכולם לבטח את כל מי שעשה תאונה. הוראה. לא תבטח – יקנסו אותם.
היו"ר משה גפני
אני לא פותח את הדיון מחדש. תגיד לי בתום החודש הזה שאתה לא רוצה בגלל הנושא של מחירי הפוליסות של הביטוח, תגיד שאתה כן יכול לעשות, אבל אני מצפה שאתה תביא מדרג. אני מצפה שיהיה סעיף מיוחד לגבי הנכים. בינתיים אני אבדוק עם הלשכה המשפטית אם אפשר כבר להתחיל להתכונן לחקיקה. אני מעדיף שזה לא יהיה בחקיקה.
עליזה לביא (יש עתיד)
גם אנחנו.
היו"ר משה גפני
זה לא דבר שראוי לחקיקה. גם אתם תתרעמו על כך ובצדק. אני גם מבין את העניין הזה אבל אם לא תהיה ברירה, זה מה שנעשה. תשובה חודש מהיום. מדרג – מצוין. כמובן גם לגבי הנכים. לא מדרג ולא פתרון לנכים – אנחנו נצטרך ללכת למקום אחר אבל אז אני גם אהיה אתכם במתח. אתם תבקשו דברים ואני אומר שאני חושב שאפשר לפתור את זה באופן אחר. אם זה היה נשמע איום, זה נכון.

תודה רבה. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:46.

קוד המקור של הנתונים