ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 20/06/2018

חוק הסמים המסוכנים (עבירת קנס מיוחדת - הוראת שעה), התשע"ח-2018

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



56
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
20/06/2018


מושב רביעי


פרוטוקול מס' 795
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום רביעי, ז' בתמוז התשע"ח (20 ביוני 2018), שעה 9:00
סדר היום
הצעת חוק הסמים המסוכנים (עבירת קנס מיוחדת - הוראת שעה), התשע"ח-2018 (מ/1211).
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר
ג'מעה אזברגה
מירב בן ארי
אילן גילאון
מאיר כהן
דן סידה
חברי הכנסת
שרן השכל
תמר זנדברג
מוזמנים
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן

יועמ"ש מדור אח"מ, המשרד לביטחון הפנים - איה גורצקי

ק' בקרה וחקיקה, המשרד לביטחון הפנים - תמיר גינדין

מנהלת חום בכיר ברשות החדשה, המשרד לביטחון הפנים - אסתר כהנא

מלווה-חטיבת הדוברות-מ"י, המשרד לביטחון הפנים - שבתי גרברצ'יק

ס' רח"ט תביעות, המשרד לביטחון הפנים - רפ"ק רותי שטרית

קמ"ד חקירות, המשרד לביטחון הפנים - נצ"מ דפנה רומן

רמ"ד חקירות, משטרת ישראל, המשרד לביטחון הפנים - גלעד בהט

יועמ"ש, המשרד לביטחון הפנים - יואל הדר

עוזרת יועמ"ש, המשרד לביטחון הפנים - ענת מססה-קינן

סגן מנהל אגף אכיפה ופיקוח, משרד הבריאות - רוני ברקוביץ

מנהל היחידה לקנביס רפואי, משרד הבריאות - יובל לנדשפט

משפטנית, הלשכה המשפטית, משרד הבריאות - שרונה עבר הדני

עו"ד-יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - יפעת רווה

עוזרת ראשית, מח' יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - שושנה סומך

מנהל תחום חקיקה, תכנון ומדיניות, הסניגוריה הציבורית - ישי שרון

יו"ר עלה ירוק - אורן ליבוביץ

מנכ"ל, עלה ירוק - דקל-דוד עוזר

ארגון הנכים - ד"ר עמיחי תמיר

כתב, עמותת מצדיעים לנכי צה"ל - גיא לרר

סמנכ"ל תפעול ארץ פארמסוטיליס בע"מ, מוזמנים שונים - אלון בלק

מוזמן/ת - יהונתן גליקסון
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
אפרת חקאק – ועדת החוקה, חוק ומשפט
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
ראש תחום פרלמנטרי
אתי שבתאי
רישום פרלמנטרי
חפציבה צנעני



הצעת חוק הסמים המסוכנים (עבירת קנס מיוחדת - הוראת שעה), התשע"ח-2018 (מ/1211)
היו"ר אלי אלאלוף
אפשר? כולם יושבים?

בוקר טוב לכולם. היום אנחנו ב-20 ביוני.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
איך זה שדווקא בוועדה הזאת יש "פרייה".
מירב בן ארי (כולנו)
זה כבר בכול הכנסת.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מתחיל לפני הפרוטוקול. קודם כל, בזכות "פרייה", יש קרן רש"י.
מירב בן ארי (כולנו)
נכון. בדיוק באתי להגיד על המעיין.
היו"ר אלי אלאלוף
לקרן רש"י יש השפעה, כולל במפעל הטקסטיל בדימונה.
קריאה
אמרתי: מאתמול.
היו"ר אלי אלאלוף
זה לא אני הזמנתי, אבל אני אומר את זה - - -
תמר זנדברג (מרצ)
למען האמת זה משלשום, מיום שני.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה. אנחנו חוזרים לדיון.
מירב בן ארי (כולנו)
קרן רש"י יצאה מזה – מהמעיין שלהם.
היו"ר אלי אלאלוף
חבר'ה, אנחנו ב-20/6/2018, ז' בתמוז התשע"ח, והשעה היא 09:19. יש לנו דיון על הצעת חוק הסמים המסוכנים – הסמים המסוכנים, לא לשכוח שעל זה הדיון היום – (עבירת קנס מיוחדת – הוראת שעה) – זאת אומרת שאם החוק יעבור הוא יעבור לתקופה מוגבלת – התשע"ח-2018 (מ/1211).

אנחנו באמת גאים ושמחים על השתתפותו של השר לביטחון הפנים גלעד ארדן. תודה שבאת במיוחד להציג בעצמך את מטרות החוק והחוק ונסיבות החוק. אני חושב שראוי שתתחיל ותפתח אתה את הדיון. אדוני, בבקשה.
אזהרה אחת – יש פה מצלמות שאמורות להיות בשימוש עבור תכנית טלוויזיונית מערוץ 2 ללא פרסום. אני רוצה להגיד שהדיון הוא לא הקנאביס הרפואי, ולכן שיהיה ברור: למטופלים של הקנאביס הרפואי יש זכות לנוכחות אבל לא זכות להשתתפות בדיון הזה. כל מי שיגיד דברים יידע שזה מצולם, וכדאי שמבחינת שמירה על החוק לא יגלה את הפרטים האישיים, מפני שזה משודר בטלוויזיה. זו המלצה שלנו.
אילן גילאון (מרצ)
אני מקווה שכשזה יופיע, תהיה לנו גם ככה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי? בנקודה הזאת אני מבקש שתדעו שהפרוטוקול יכלול את כל הדברים שאמרו, ולכן כדאי שהפרטים האישיים יהיו מוסתרים מהפרוטוקול.
נעה בן שבת
אדוני, אולי נציע באמת שאם יהיו איזה שהם פרטים שדרושים לצורך הגנה על עניינו של קטין או חסר ישע או משהו שעלול לנזק למוזמן או לאדם אחר – אם יהיו פרטים כאלה, אפשר יהיה לחסות אותם בדיון הזה באופן מיוחד, באופן חריג.
היו"ר אלי אלאלוף
כל מילה של היועצת המשפטית שלנו בסלע. בסדר? קיבלנו?

אדוני השר, בבקשה.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
תודה, אדוני היושב-ראש. תודה לחברות וחברי הוועדה ולכול המוזמנים שהגיעו לכאן. אני שמח מאוד שאנחנו מתחילים היום את הדיונים בהצעת החוק הממשלתית, שאני הגשתי ומנסה לקדם, ואני חושב שהיא מגלמת בתוכה שינויים מאוד-מאוד חשובים ומאוד-מאוד משמעותיים בכול מה שנוגע למדיניות האכיפה כלפי משתמשים בסמים במדינת ישראל.

כמוך, אדוני, גם אני עוסק ומכיר שנים רבות את הנושא הזה, עוד לפני שאפילו כיהנתי כחבר-כנסת, וזאת בהיותי יושב-ראש אגודת "אל-סם", אגודה שמטפלת בבני נוער שהתמכרו לשימוש בסמים, ואני לא עושה כרגע אבחנה בין סוגי הסמים.

גם לי, כמוך, אין ספק, וכול המחקרים מעידים על כך – גם המחקרים האחרונים וגם המחקר המקיף שביצע הממשל האמריקאי, ונמצאים אתנו כאן גם אנשי הרשות למלחמה בסמים, אלימות ואלכוהול, ולא משנה הסדר כרגע- -
יואל הדר
מאבק.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
כן, מאבק. זה מאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול ולמניעת אלימות.

- - שיוכלו לתת את הנתונים לכך. אני מניח שיהיו כאן דיונים וויכוחים ואפשר לדון ולהתווכח על ההבדל ברמת ההתמכרות, ההשפעה והנזקים ששימוש קבוע ומתמשך בסמים מסב לבני נוער או לאנשים בגיל צעיר יותר בהשוואה לאנשים שמתחילים את השימוש בגיל מבוגר יותר. גם על כך אפשר להציג כאן נתונים. אותו דבר אפשר להתייחס, והמשטרה ודאי תתייחס, גם לשימוש בסמים – שוב, שימוש קבוע ומתמשך בסמים – וההשפעות שלו לאחר מכן או על היותו שער לעבירות אחרות, לעבירות פליליות כאלה ואחרות.
בכול מקרה, אני חוזר ומדגיש
תפיסת העולם שלי, שהיא זהה לתפיסת העולם של אנשי המקצוע בהקשר הזה, היא שהתפקיד שלנו הוא לנסות ולצמצם את השימוש בסמים בקרב הציבור ובפרט בקרב בני הנוער שלנו. אני מזכיר שאנחנו מדינה שעדיין, כל עוד לא הגיע השלום המיוחל ועוד הרבה נושאים שאנחנו רוצים להביא כאן, יש חובת גיוס במדינת ישראל. אני חושב שזו עוד זווית ייחודית שלנו, כמדינה, כשאנחנו מסתכלים על השימוש בסמים מסוכנים.

לכן, ההצעה הזאת לא באה לשנות את התפיסה כלפי הנזקים או המסוכנות של סמים. לגבי זה, אין מחלוקת בקרב אנשי המקצוע, ואין מחלוקת במשרד לביטחון הפנים, וגם אני מקבל לחלוטין את התפיסה הזאת. השאלה היא מהי המדיניות שתביא, בצורה טובה יותר, לצמצום השימוש בסמים, וגם בוחנת את המדיניות שנהגה עשרות שנים במדינת ישראל – שהיא, בעצם, מדיניות שלוקחת את השימוש בסמים כמעשה פלילי וכל הטיפול המשטרתי בו הוא טיפול פלילי של חקירה, של עיכוב ושל כתבי אישום – ובוחנת האם זו המדיניות הנכונה או האם יש מדיניות אחרת שיכולה להשיג תוצאות טובות יותר. אני אומר פה, ביושר, על השולחן, שצריך להודות על האמת: המדיניות הנוכחית נכשלה. המדיניות הנוכחית לא הביאה לצמצום בשימוש בסמים. המדיניות הנוכחית – אי-אפשר כמובן לתלות את זה רק במדיניות וכמובן שיש פה עוד מאפיינים גלובאליים ויש פה החלטות במדינות אחרות שמשפיעות על מה שקורה במדינה אצל אזרחים ויש פה גם מעצבי דעת קהל שכנראה בשל ההפללה או בשל היחס הפלילי אל משתמשי הסמים ואולי כי הם רוצים להציג את עצמם לא כאנשים כאלה שעוברים עבירות פליליות זה גורם להם גם לנקוט עמדות מקלות ולהציג את הנושא הזה כנושא פעוט ונושא שאין לו באמת חשיבות והשפעה. עוד פעם, אני לא בא בטענות כרגע, לא אליהם. אני בא בטענות, קודם כל, אל עצמנו. האחריות היא שלנו כממשלה.

לכן, כשאני ראיתי ובחנתי את הנתונים שלמעשה אנחנו סובלים מעלייה תלולה בשימוש בעיקר בקרב בני הנוער בסמים, כמובן בעיקר בסם הקנאביס, כשאני ראיתי את הנתונים של הרשות למלחמה בסמים ואלכוהול, כשמה הקודם, כאשר בעצם גם תפיסת המסוכנות של הסם הולכת ויורדת, וכשראיתי עוד נתונים גם של המשטרה לגבי חוסר היכולת שלה כיום לאכוף את נושא הנהיגה תחת השפעת סמים – החלטתי שצריך לבחון מחדש את המדיניות הנוהגת, והקמתי אז צוות מקצועי בראשות מנכ"ל המשרד הקודם, רותם פלג, שישבה חודשים ארוכים, וקיימה גם שימוע ציבורי ושמעה את העמדות השונות מהציבור, וכול מי שרצה יכול היה להופיע בפני הצוות ההוא. בסופו של דבר, נכתב דו"ח מקצועי, שהמסקנות שלו גם אומצו בהחלטת ממשלה, ועל בסיס הדו"ח הזה, על בסיס החלטת הממשלה, נכתבה הצעת החוק הממשלתית, שבעצם, הגיעה לכאן בפני הוועדה.

אני מקווה מאוד, שוב, שהוועדה תצליח לחוקק אותה עוד במושב הזה. לא בכדי אני אומר את המשפט הזה, ואגע ממש באופן כללי בעקרונות החוק. שוב, אני בטוח שלא כולם יסכימו עם כל מה שכתוב בחוק, ואפשר להתווכח. זו טיבה של חקיקה. דרך-אגב, גם אני לא שלם עם כל סעיף שיש כאן, וגם חלק מהסעיפים הם, בסוף, תוצר של פשרות בין משרדי ממשלה; משרד המשפטים שם את הדגש שלו בתחום אחד, המשרד לביטחון פנים, כמי שהמשטרה שייכת אליו, שם את הדגש בתחום אחר, וכן משרד הבריאות ומשרד העבודה והרווחה. בסופו של דבר, אם אנחנו מבינים שיש כאן שינוי לטובה אחרי עשרות שנים, אני חושב שיש הזדמנות שאם אנחנו נפספס אותה במושב הזה – ואף אחד לא יודע מה יהיו השינויים הפוליטיים בהמשך – ולא נצליח לחוקק את השינוי הזה, יכול להיות שהכנסת הזאת תתפזר בלי שהשינוי הזה יתרחש.
תמר זנדברג (מרצ)
אתה רומז שהשמאל לא יעשה לגליזציה?
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
מה?
תמר זנדברג (מרצ)
אתה רומז שהשמאל בממשלה הבאה לא יעשה לגליזציה?
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
קודם כל, אני לא רומז. אני אומר. הרבה דברים אני לא יודע, אבל כנראה - -
אילן גילאון (מרצ)
זה מראה משהו על רמת הסטלנות. זה בסדר.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
- - שהממשלה הבאה לא בדיוק תהיה באחריות או בהובלת השמאל.
תמר זנדברג (מרצ)
מאיפה אתה יודע?
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
זו הנחת העבודה.
מירב בן ארי (כולנו)
זו הנחת העבודה הבסיסית.
היו"ר אלי אלאלוף
יש הצעה – שנדון רק במה שאפשר לדון.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
תמר, אני מייצג רק את עמדתי.
היו"ר אלי אלאלוף
חבר'ה, בואו לא - - -
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אני לא אומר את זה בשמכם. להבנתי, הממשלה הבאה גם תהיה - - -
תמר זנדברג (מרצ)
הנחת עבודה – דווקא זה טוב. כך ממשלות נופלות, כשהן יותר מדי בטוחות בעצמן.
היו"ר אלי אלאלוף
חבר'ה, אין לנו הרבה בנוכחות השר.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אני לא יודע - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אדוני השר, אני גם מזמין אותך לא להיגרר לפרובוקציות פוליטיות.
תמר זנדברג (מרצ)
סליחה.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אתה צודק, אדוני היושב-ראש.

בלי קשר, יש סבירות מסוימת שהכנסת הזאת עלולה להתפזר. יש סבירות מסוימת שהממשלה הבאה תהיה גם ממשלת ימין. יכול להיות שהשרים הבאים בפוזיציות האלה יחשבו אחרת ממני.

בכול מקרה, המצב כרגע הוא שמבחינת השוטרים ומשטרת ישראל שימוש בסם הקנאביס מהווה עבירה פלילית. הצעת החוק הזאת משנה את המצב הזה, ובעצם, היא עוברת מאכיפה פלילית לאי-הפללה בפעמים הראשונות, כשביחד עם מיקוד המדיניות, שאני הצהרתי עליו, והיא גם תהיה מדיניות מחייבת של מיקוד אכיפה במרחבים הציבוריים ולא – הנה, נמצא כאן גיא לרר, מפקח עלינו – כניסה לדל"ת האמות של אנשים בתוך בתיהם, אני חושב שיש כאן שינוי מאוד-מאוד משמעותי. שוב, השינוי הזה בא גם כתוצאה מכך שאני ראיתי שבסוף, כשמשטרת ישראל נמצאת וממקדת לפעמים מאמץ במקומות שבהם רמת הפשיעה והאלימות גבוהה יותר, ולצערי, גם יש שם שכבות חלשות יותר, והיא נתקלת גם בשימוש בסמים, קורה, וזו תוצאה לא רצויה – ואני בטוח שפה אין הבדל בין ימין לשמאל – שלבני נוער דווקא מהשכבות החלשות יותר ייפתחו תיקים פליליים ולאחר מכן זה פוגע בהם בסיכוי שלהם להצליח בחיים ולהיות אזרחים נורמטיביים במדינת ישראל. זו תוצאה שאני חושב שדווקא פה אנחנו יכולים להתאחד בזה שאנחנו לא רוצים לראות את הדבר הזה קורה ואנחנו לא רוצים לראות תיקים נפתחים דווקא כלפי בני נוער ממקומות שהמשטרה מסתובבת בהם יותר. שוב, אני מקווה שמפקדי המשטרה גם מבינים את זה ולא צריכים לחכות גם לחקיקה. אני חושב שזה כבר קורה, ויש לנו ירידה מאוד משמעותית בחודשים האחרונים בפתיחת תיקים פלילים.

אבל, אני שוב חוזר ומסביר, אדוני היושב-ראש: מצד אחד, הרעיון הוא לא להדביק תו פלילי לאזרחים נורמטיביים, לבני נוער נורמטיביים, גם אם הם עשו טעות פעם אחת או פעמיים ואפילו אם הם עשו אותה במרחב הציבורי. מצד שני, אנחנו לא יכולים להתעלם מהנזקים שהשימוש בסמים האלה גורמים, ואנחנו כן רוצים לייצר כאן מודל שיפנה את בני הנוער ושיפנה גם את הדור המבוגר יותר, אם הוא משתמש באופן קבוע בסמים, למסלולים של טיפול, למסלולים של שיקום. אני אומר את זה פה גם כלפי המשרד שלי: אני רוצה לראות השקעה הרבה יותר גדולה לאו דווקא באכיפה ובכל מה שסובב אותה, אלא בחינוך, בהסברה ובהשקעה בפרסום בכלי התקשורת לטובת ההורים, לטובת אלה שאולי מדחיקים את מה שהילדים שלהם עושים ויבינו יותר טוב מה הן ההשלכות ומה הם הנזקים שעלולים להיות לשימוש בסמים.

דרך-אגב, המגמה הזאת היא מגמה עולמית. מי שיגיד כאן שבכול העולם עושים לגליזציה מטעה את הוועדה. זה לא נכון. רוב מדינות העולם לא הולכות ללגליזציה. זה נכון שזה מקבל אמפליפיקציה מאוד גדולה, כשיש מדינה בארצות-הברית שעושה משאל והאזרחים שם מצביעים בעד לגליזציה. יציגו כאן בטח כאילו כל העולם הוא קליפורניה וכול העולם זה קולורדו. לא כל העולם זה קליפורניה ולא כל העולם זה קולורדו. יש ויכוח גדול גם על הנתונים שמוצגים באותן מדינות שבהן יש לגליזציה. אני יכול לספר שהמפכ"ל ואחרים רבים באמסטרדם – הרבה מהם מכים על חטא על מה שקרה שם ואיך זה הגביר גם את התופעות של הזנות ותופעות אחרות שעל בסיסן אחר כך רמת הפשיעה באזור עולה.
מירב בן ארי (כולנו)
רוב המדינות לא הולכות ללגליזציה, אבל רוב המדינות מתקדמות לאי-הפללה.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
תהיתי כמה זמן תוכלי להחזיק.
מירב בן ארי (כולנו)
לא. רק על האי-הפללה אני מדברת.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אבל, הנה, לקחת לי את המשפט. ישר כוח. הנה, זה היה המשפט שבדיוק עמדתי להגיע אליו.

רוב המדינות בעולם, שבוחנות את המדיניות שלהן והולכות לכיוון של שינויים, עושות את זה בזהירות ובאחריות, וקודם כל הולכות למודלים כאלה או אחרים של אי-הפללה. בגלל זה, קראתי לזה: אי-הפללה ואחריות, כי גם כשאנחנו משנים מצב אחרי עשרות שנים, ודווקא אני, כמי שהיה יושב-ראש "אל-סם", מביא את השינוי הזה בפני הכנסת, ונכון שהיו פה הרבה חברות כנסת וחברי כנסת – חברי הכנסת לא נמצאים – שפעלו - -
היו"ר אלי אלאלוף
יש חברי כנסת - - -
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
לא. - - שפעלו בנושא הזה והעלו אותו - -
מירב בן ארי (כולנו)
הוא פשוט אומר שהחברות יותר פעילות.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
- - לסדר-היום, וטוב שכך, כי בהחלט צריך לבחון את המדיניות, כי התוצאות לא טובות. אם זה בני נוער בישראל ויש עלייה משמעותית בשימוש וירידה משמעותית בתפיסת המסוכנות, זה דבר שצריך להטריד אותנו ושצריך לגרום לנו לבחון את המדיניות ולבדוק האם אנחנו עושים נכון. המסקנה שלי היא באמת שלא עשינו. בעיניי, צריך הרבה פחות השקעה באכיפה פלילית והרבה יותר השקעה בחינוך, בהסברה, במסלולי שיקום ומניעה, כדי שאנחנו נצמצם את השימוש בסם המסוכן הזה.

אני לא אמשיך כרגע. אני חושב שאפשר לעשות את זה לאחר מכן ולהסביר את היתרונות ואת הפרטים. אני מניח שבהקראה אנחנו נציג את זה.

אני רק אומר אמירה אחרונה: אני לא חושב שכול החוכמה אצלנו או אצלי בנושא הזה. אנחנו פתוחים לעשות שינויים במהלך הליך החקיקה. אני רק רוצה להסביר ולהזכיר שבסוף-בסוף יש כאן את משטרת ישראל, שכשהיא צריכה לפעול בשטח – כל שינוי שמשליך על ההתנהגות של השוטרים בהקשר הזה, יש לו מחירים. הוא לא קורה לבדו. קרי, לא במקרה אנחנו בחנו פה ומול משרד המשפטים ומול היועץ המשפטי לממשלה; כשאתה רוצה להימנע מחקירות בשטח או מעיכוב של חשודים ולעבור למודל של קנסות מנהליים ושהנושא הזה גם לא יירשם להם בכלל במרשם הפלילי וגם לא כפתיחת תיק, יש לזה עלויות. אם הוועדה תעשה פה איזה שהם שינויים משמעותיים שיתנו תמריצים לאנשים, בעצם, להוביל אותנו גם לא לקנסות אלא לוויכוח בלתי נגמר על זה, אז גם לזה יש מחיר שבסוף בא על חשבון עיסוק של המשטרה בהתפרצויות לבתים ובהגנה על שכבות חלשות בתחומים אחרים. צריך לזכור את זה עוד פעם, כשאנחנו מנסים לעשות כאן שינויים, ואני לא נגד שינויים. אני מבין שבתהליך החקיקה יש גם שינויים, וזה תפקידה של הכנסת וזה תפקידה של הוועדה.

אני שוב חוזר ואומר שאני נורא-נורא מבקש: אם אפשר, להשלים את הליך החקיקה הזה במושב הזה, כי אני מאוד-מאוד חרד שבסופו של דבר לא נצליח לעשות את השינוי, ומי יודע מה יקרה בעתיד בכנסות הבאות. תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה לך, אדוני השר. אני רוצה להגיד לך בשם הוועדה: אנחנו קנאים לסיים תמיד מה שהתחלנו וללמוד בוועדה, ולכן החברים עובדים קשה, ויש מי שעובד יותר קשה אבל זה לא חשוב. אני רוצה להגיד לכם: לעניות דעתי, היחס המיוחד לקנאביס נבע מזה שהוכרז שיש גם קנאביס רפואי. אין חוק על הסמים האחרים. תבינו את זה. זה אומר שהוא נשאר סתם. לצערי, בזמן האחרון, זה הופך לבון-טון להשתמש בסמים. כמו שאומרים בצרפתית, אני old fashion – לא משתמש בקנאביס, לא יודע מה זה קנאביס ונלחם בקנאביס, נלחם במה שאני יכול ואני אמשיך להילחם ולא לנסות לעשות מסמים למיניהם בוודאי לא בקנאביס דבר שזה לא נורא ושאפשר להשתמש. גם הגישה הסלחנית הזאת שבאה בזה ש"קודם כל בוא ונעזור להם להבין שזה סם אבל בלי להפליל" אני חייב להגיד שזו גישה מיוחדת, ואני מברך אתכם, המשטרה. לבוא מצד המשטרה זו יוזמה מאוד מיוחדת. אבל תיזהרו. זה גם מקל מדי. הפיקוח יהיה בעיקר באזורים הפתוחים. זה לא אומר שבבית אפשר לעשות הכול. כדאי שנשמור גם על הבתים שלנו, במיוחד כשהבית עם ילדים בגילאים צעירים וגם פחות צעירים, וזה הופך למקום שבו יש ציבור רב לפעמים בבתים. להגיד "שם זו לא עבירה ולא תהיה הפללה עלי" – אז אני רק רוצה להזהיר מהמסר של המדינה, של הממשלה ושל הכנסת, מפני שקנאביס זה קודם כל סם. כשיש עבירה שנעשית תחת השפעה של סם, היא תחת השפעה של סם והמשפט והמהלך של המשטרה על זה והוא לא שונה מאשר סם אחר. אני אומר לכם שאם הכנסת תוציא מהדיונים שלה אווירה שהנה יש עכשיו קנאביס רפואי ויהיה מי שיקבל את המרשם הרפואי הנדרש ויש גם קנאביס חברתי ואפשר להשתמש בו וזה לא כל כך נורא – אני חושב שאנחנו, כאנשי ציבור, נבחרי העם, חייבים להיות מאוד מאוד זהירים בהתנהגות שלנו. זה מה שאני ממליץ שניזהר ממנו, כי מהדיון האחרון שהיה על הקנאביס רפואי יצא מפה: "מה, מסכנים. מה אתם עושים למסכן הזה ששותה את הקנאביס?". שותה. אתם מבינים את ההשלכות.

לכן, אני מזהיר. לא במקרה בעוד יום או יומיים אומרים לי שיהיה תחקיר מעמיק של "ידיעות אחרונות" שיביא לנו תמונה מאוד קשה על עליית הקנאביס בצבא.
נצ"מ רותי שטרית
היום היה.
מירב בן ארי (כולנו)
יהיה בסוף השבוע.
היו"ר אלי אלאלוף
אדוני, זה אומר שלא רק בריאות הציבור בסכנה – ביטחון המדינה בסכנה. אנחנו יודעים על תופעות שהיו עם האמריקאים בוויאטנם, וזה היה גם תהליך שיטתי להחליש את הצבא האמריקאי. לכן אני רוצה שנהיה אחראיים מאוד בכול ההתנהגויות שלנו – אנחנו, אנשי הוועדה, חברי הכנסת, חבריי – במה שאנחנו נגיד היום ובמה שבסוף נוציא מהחוק הזה, שאני מצטרף. אנחנו נעשה הכול כדי שכול התהליך הפנימי יסתיים עד ה-10 ביולי כדי שנוכל להעביר את זה במליאה גם בקריאה שנייה ושלישית.

ברשותכם, חבריי חברי הכנסת הסבלניים היום, שעוד לא קיבלו את רשות הדיבור, כדי לא לפגוע באף אחד נלך לפי התור כפי שישבתם. תמר, בבקשה.
תמר זנדברג (מרצ)
תודה רבה. תודה, אדוני היושב-ראש. תודה, אדוני השר. קודם כל, אני רוצה להגיד שזה רגע משמעותי בשינוי מדינות. צריך להגיד את זה. יושבים כאן מסביב בחדר, ואני יכולה להעיד על עצמי, הרבה מאוד פעילים שנאבקים למען לגליזציה ולמען אי-הפללה הרבה מאוד שנים - -
היו"ר אלי אלאלוף
שכחתי להגיד שלכול חבר כנסת יש בין שלוש לארבע דקות.
תמר זנדברג (מרצ)
אין בעיה.

- - מתוך הבנה שיש אי-צדק במדיניות ההפללה, שלוקחת את החוק הפלילי, שזה מה שאנחנו קוראים לו הפטיש חמש קילוגרם של האכיפה של מדינה, ומטילה אותו על הראש של עבירה שמקומה לא באיסור הפלילי. זו אולי התנהגות שאנחנו לא רוצים לעודד אותה, זו אולי התנהגות שהאמת היא אנחנו לא כל כך רוצים להתייחס אליה והיא לא מעלה ולא מורידה ובטח לא יחסית להתנהגויות אחרות לצריכה של דברים אחרים שגם אותם אנחנו לא מעודדים, ואנחנו בוחרים להתמודד אתם בכול מיני צורות – בקמפיינים, באיסור גיל, באיסור נהיגה, באזהרות, במודעות, במדיניות כזו אחרת, אבל לא באיסור הפלילי. האיסור הפלילי הוא קשה, והוא לא מתאים להתנהגות הזאת. לראיה, האיסור הפלילי הזה, בעצם, מפליל הרבה מאוד אנשים שלפי התפיסה שלנו הם לא עבריינים ולא פושעים, ומי שהופך אותם לכאלה זה החוק ולא ההתנהגות שהם ביצעו.

כך מאות אלפי, ואולי אפילו עד מיליון, ישראלים וישראליות שבסופו של דבר מבצעים התנהגות שהיא שגרתית והיא נורמטיבית, ואין בה איזה משהו – היא לא עבריינית והיא לא פוגענית, ושוב, בטח לא באופן מיוחד יחסית לאחרות – מוצאים את עצמם במסלול הפלילי מול כתבי אישום, מול מעצרים ומול חיפושים וגם על כל הפריפריה המשתמעת, כי אז אנחנו רואים גם חיפושים ואז החיפושים לא חוקיים, והאם היה חשד סביר או לא, וזה רישום פלילי לאדם צעיר שאחר כך זה משפיע עליו. כל הפריפריה גם של ההתנהגות הפלילית של המדינה אל מול האדם מוצאת את עצמה במקרה הזה שלא לצורך ושלא בצדק.

הצעת החוק הזאת לא פותרת את זה באופן מלא. היא לא אומרת: אוקיי, נשמעו, לאורך השנים, קולות שאמרו שאם היינו מתחילים עכשיו לשרטט מחדש את החוק, לא היינו מפנים את ההתנהגות הזאת למישור הפלילי. אבל לביטול, להליכה אחורה, יש משמעות מיוחדת, ולכן אנחנו לא מבצעים את הדבר הזה עכשיו, למרבה הצער. אדוני השר, נכון שעדיין לא כולו ונכון שעדיין לא באופן מלא, אבל, בסופו של דבר, העולם, בהקשר הזה, הולך לכיוון אחד בלבד, וזה לכיוון של אי-הפללה ולגליזציה – הפחתת איסורים פליליים, התרה יותר ויותר של כל מיני סוגים של שימוש בקנאביס בכול מיני צורות, ולא קמה איזו שהיא בעיה עולמית של התמכרויות ונפילה לאלימות וכול הדברים שהזהירו מפניהם. אנחנו לא רואים את זה קורה.

לכן, אני חייבת להגיד שההליכה הזאת, הגם שהיא מאוד לא מושלמת ואולי אפילו, מבחינת חלק מאתנו, לא מספקת, ראויה לציון. אני חושבת שדווקא ממך, אדוני השר – זה לא סוד, ואני תמיד אומרת שכאשר הממשלה הזאת קמה ואתה נבחרת לתפקיד הזה אני קיבלתי הרבה מאוד הודעות מפעילי לגליזציה שאמרו לי: "זהו, הלך עלינו. המנכ"ל של 'אל-סם' לשעבר הוא עכשיו השר לביטחון פנים – אין סיכוי לשום שינוי ולשום התקדמות בתחום הזה בזמן הקרוב".
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
יושב-ראש.
תמר זנדברג (מרצ)
סליחה, יושב-ראש "אל-סם". אבל, יש כאן כן הוכחה שבסוף מאבק ציבורי ודבר שהוא נכון קשה לחסום אותו. קשה לחסום שור בדישו, ודברים כן מתקדמים. קצת יותר לאט, קצת יותר במתינות, אבל מתקדמים.

מילה אחרונה לגבי החוק הזה – הבשורה שתהיה בו או לא תהיה בו תהיה תלויה מאו-מאוד ביישום. יש כאן מעבר לעבירת קנס. אם החוק הזה ייהפך לקופה הרושמת של הקנסות ברחובות, בבתים, בחיפושים ובכול הדברים, לא רק שהוא לא יהווה את השיפור שדיברתי עליו הרגע אלא שהוא יעשה ההפך, וקול הצעקה הציבורי, שליווה את כל המאבק הזה בשנים האחרונות, יחזור במלוא עוצמתו. אם הדברים של אדוני אכן יוכיחו את עצמם, וזה שלמשטרה אין עניין להתעסק בכך אלא רק להשאיר את החוק על כנו, אני לא יודעת, למקרה, כדי שבמורד הדרך יחכה לנו גם הכלי הזה אבל אנחנו לא הולכים למצב - - -
היו"ר אלי אלאלוף
גם היום המשטרה מתעסקת במעל 3,000 תיקים בשנה. אז, היא תמשיך. אל תדאגי.
תמר זנדברג (מרצ)
אני אומרת שזה יהיה תלוי באמת בהתנהגות מדיניות האכיפה של המשטרה אל מול המצב החדש, אל מול הכלי החדש שניתן לרשותה באמצעות החקיקה הזאת, - -
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי.
תמר זנדברג (מרצ)
- - ואנחנו נהיה פה כדי לעקוב אחרי הדברים ולשים לב. תודה.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
הערת בזק – אני מסכים איתך. החוק לא יהיה אות מתה. מי שחושב שהוא יהיה אות מתה – הוא לא יהיה. אנחנו לא עושים חוק כדי שהוא יהיה אות מתה ולעבוד על עצמנו גם כן, כי, כפי שאמרתי, אנחנו לא חושבים שסמים הם לא דבר מזיק בעקבות החוק. הם דבר מזיק. אבל, המגמה בהחלט תתבצע. את כבר רואה, עוד לפני שהחוק עובר, שב-2018, לפי נתוני המשטרה, אין ולו מעצר אחד בתיקי שימוש עצמי. אנחנו אחרי חצי שנה, ולפי הנתונים של המשטרה אין אף תיק שהיה בו מעצר בתחום הזה.
נקודה אחרונה
הקנסות – דרך-אגב, בניגוד לעמדתי, כי האוצר פגע בנו קשות בכול התקציב של 19'-18' – אבל במסגרת הזאת למי שדואג, לפי המודל שמונח פה בחוק, הם ממילא לא הולכים לקופת המשטרה. אז, אין פה תמריץ לשוטרים בהקשר הזה דווקא להרבות במתן קנסות, אלא אני מצפה מהם להפעיל שיקול דעת ושהקנסות האלה יינתנו במקרים המתאימים.
תמר זנדברג (מרצ)
בסוף, בזה יהיה המבחן.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי. תודה רבה. שרן השכל, בבקשה.
שרן השכל (הליכוד)
קודם כל, אני שמחה מאוד לשמוע שהשר לביטחון פנים באמת מודה שהמדיניות הנוכחית נכשלה.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
"מודה" זה משהו שקשור אלי. אני לא מודה – אני קובע על מדיניות של עשרות שנים. זה פשוט כדי שלא יתפרש כאילו אני מודה במשהו.
שרן השכל (הליכוד)
אנחנו, גם בוועדה למלחמה בסמים ובאלכוהול, היינו מעוניינים לראות צמצום בשימוש בסמים, באלכוהול וגם בתרופות ממכרות ועוד כמות גדולה מאוד-מאוד של חומרים שאין להם השפעה טובה על האוכלוסייה שלנו.
היו"ר אלי אלאלוף
כמה הפעמים התכנסה?
שרן השכל (הליכוד)
הרבה פעמים.
היו"ר אלי אלאלוף
כן?
שרן השכל (הליכוד)
מה זאת אומרת? כמעט כל שבוע.
מירב בן ארי (כולנו)
הוועדה למאבק בסמים? מה קרה לך?
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אדוני בטח מתכוון: כמה פעמים היא התכנסה כדי למצוא דרכים להפחית את השימוש?
שרן השכל (הליכוד)
ממש לא.
מירב בן ארי (כולנו)
זו ועדה רצינית מאוד.
שרן השכל (הליכוד)
זה כולל סיורים בתוך מכוני גמילה ועזרה להורים במצוקות.
היו"ר אלי אלאלוף
זו לקונה שלי. הייתי צריך לחפש את הפרוטוקול שלכם. אוקיי, בואו ונמשיך.
שרן השכל (הליכוד)
לא, הוועדה עובדת.

המטרה היא באמת לבוא ולראות כיצד ניתן לצמצם את השימוש בסמים ואלכוהול. אם אנחנו מבינים שהמדיניות הנוכחית נכשלה, זאת אומרת שההפללה של אזרחי ישראל, זה שלוקחים אותם, עוצרים אותם ועושים להם תיק פלילים ושולחים אותם לכלא, זה משהו שלא עובד, אז באמת צריך לבוא ולשנות. החשש שלי הוא שהמדיניות הזאת עושה כאילו ככה בחצי כוח, והיא לא באמת משנה את העיקרון הזה.

במקרה, אתמול ישבתי עם ראש עיריית אבן-יהודה אבי הררי.
מירב בן ארי (כולנו)
אבן-יהודה זה לא עיר. אולי אור-יהודה?
שרן השכל (הליכוד)
לא, אבן-יהודה – הישוב. ראש מועצת אבן-יהודה, אבי הררי.
מירב בן ארי (כולנו)
אבי - - -
שרן השכל (הליכוד)
חבר'ה, זה על הזמן שלי. אני מבקשת.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
מירב, ברגע שפעיל הוא איש ליכוד, אנחנו משדרגים אותו. עיר זה מדינה, ומועצה זה עיר...
שרן השכל (הליכוד)
אלי, אני מבקשת באמת לא להפריע לי. כל שנייה נכנסים בדבריי, ואני מבקשת תוספת זמן.
היו"ר אלי אלאלוף
זה בין אנשי שלומנו, לא?
שרן השכל (הליכוד)
מה זה?
היו"ר אלי אלאלוף
הוא מהמחנה שלך, לא?
שרן השכל (הליכוד)
נכון.
מאיר כהן (יש עתיד)
גם אנחנו מכירים את נשיא אור-יהודה.
שרן השכל (הליכוד)
אלי, מה שמעניין בראש המועצה של אבן-יהודה הוא שבשנות ה-90 הוא באמת הוביל מהלך מהפכני. הוא נכנס להיות מפקד כלא "הדרים". כשהוא נכנס להיות מפקד, הוא מבין שרוב האסירים נכנסים ויוצאים, ורובם חוזרים חזרה אחר כך לכלא על כל מיני פשיעות כאלה ואחרות. הוא בא ואמר: "אני מפסיק את הדבר הזה, ופותח ממש מכון לגמילה ושיקום בתוך כלא 'הדרים'", והוא הוביל מהפכה אדירה בכלל בתוך התפיסה של שב"ס שהובילה אותו למדיניות של היום שבאמת זה יותר ממתקן כליאה שבו פשוט באים, מרצים את הזמן, הולכים ונכנסים ולא משנה; באים ומשקמים את האסירים, באים וגומלים אותם מסמים.

המלחמה והמאבק שלנו, של הרבה מאוד אנשים שנמצאים פה מסביב, הם לבוא ולשנות את זה – באמת לעשות איזו שהיא מהפכה ולשנות את התפיסה ולבוא ולראות איך אנחנו מצמצמים את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
מצמצמים – תסבירי לי.
שרן השכל (הליכוד)
מצמצמים שימוש בסמים ובאלכוהול. האם אתה חושב שאדם שנכנס לכלא על שימוש בסמים – וזה לא משנה אם הוא מכור לאלכוהול או מכור לסמים קשים, והרי הוא נמצא בתחתית של התחתית – האם זה שעכשיו הוא נמצא בכלא יהפוך אותו לאדם מתפקד בחברה?! לא. הרי האדם הזה זקוק לעזרה שלנו. הוא זקוק לטיפול, לגמילה ולתמיכה, ואז עוד תהיה אפשרות לראות איזה שהוא עתיד שבו הוא הופך להיות אדם מתפקד בחברה שלנו. מתוך התפיסה הזאת, אני חושבת שבתוך - - -
היו"ר אלי אלאלוף
שרן, הזמן, בבקשה.
שרן השכל (הליכוד)
אני ארבע דקות מדברת, כולל כל ההפרעות שכולם דיברו תוך כדי.
היו"ר אלי אלאלוף
נוסיף לך עוד דקה.
מירב בן ארי (כולנו)
חשוב לומר, שהיא עשתה לעצמה זמנים.
שרן השכל (הליכוד)
כן.

בתוך כל העולם הזה, גם לי, שהגעתי לחלק מהמפגשים של הוועדה שהתכנסה, חשוב לומר שבתוך הוועדה שהשר קבע לא הייתה אחידות בין הגורמים המקצועיים. זאת אומרת, אפילו רוב הגורמים שהגיעו לוועדה, למעשה, תמכו באי-הפללה בדרך כזו או אחרת, אם זה מבחינת הרשות למלחמה בסמים ואלכוהול שדיברה על המודל הפורטוגלי, אם זה מבחינת משרד המשפטים שדיבר על אי-הפללה ואם זה מבחינת נציג הציבור שדיבר על אי-הפללה. נכון, שהמשרד לביטחון פנים, המשטרה, התנגד, כי הם מעוניינים עדיין בגישה הזאת. אבל, חשוב לי שפה, בתוך הוועדה, באמת ישמעו את הדעה הרחבה של כלל הגורמים המקצועיים, - -
היו"ר אלי אלאלוף
אז, בואו וניתן להם הזדמנות.
שרן השכל (הליכוד)
- - כדי שנוכל לבוא ולתקן דברים מהותיים בתוך החוק הזה.

אני רוצה אולי לדבר רק על שני דברים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
מה זה? תשאירי זמן לאחרים. נו, באמת, שרן.
שרן השכל (הליכוד)
שני משפטים. בסדר. שני חששות שבאמת למשל באים מתוך העניין הזה שהעבירה הפלילית עדיין נשארת. לדוגמה: כאשר כתוב שתשלום הקנס מהווה למעשה הודאה בעבירה פלילית על-פי בית-משפט, יש פה חשש לגבי איך יהיה השימוש בו מבחינת המשטרה בדברים האלה. או אם זה מבחינת המשפט ההוגן, שכאשר אתה אומר שאם אני חולקת על עמדת המשטרה שנתנה לי קנס, שההוכחות, לדעתי, לא מוצדקות ושלא עברתי את העבירה ומגיע לי משפט הוגן וכתוב בהצעת החוק הזאת שאם אני מחליטה להישפט ובית-המשפט מצא אותי אשמה למרות הכול, אני צריכה לשלם פי שלושה? איפה המשפט ההוגן? יש פה הרבה מאוד דברים, שנמצאים בתוך החוק, שאנחנו צריכים לתקן, ואני מקווה שנעשה באמת עבודה יסודית כדי לוודא שאנחנו לא הולכים כמה צעדים אחורה במקום צעד אחד קדימה. תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי. בבקשה.
מירב בן ארי (כולנו)
אל תדאג. אני אדבר קצר. אני בעיקר באתי לשמוע את האנשים ולא את עצמנו.
אגיד שלושה דברים
דבר אחד – ואמרתי את זה גם בשבוע שעבר, להבדיל, לאיילת שקד, בדיון בוועדה לקידום מעמד האישה על מה שבדיוק היה ממש בשבוע שעבר, על עניין הקנסות של צרכני הזנות – אמרתי דבר מאוד פשוט. אמרת גם שזה לא הולך לקופת המשטרה. מהכסף הזה שייגבה צריך לעשות קרן לטיפול. בניגוד למה שנאמר כאן, אני מסתובבת עם תמי, יושבת-ראש הוועדה, כבר שלוש שנים, מבקרת באשפוזיות, בכפרי גמילה, מכפר איזון ועד למלכישוע. נכון שלא היה כפר אחד שלא ביקרנו יחד, - -
תמר זנדברג (מרצ)
נכון.
מירב בן ארי (כולנו)
- - שמענו את האנשים, דיברנו איתם וראינו את הרצידיביזם של אותם אנשים שהולכים וחוזרים באשפוזיות. לכן, אמרתי את זה גם, להבדיל, בנושא אחר: צרכני זנות. זה ממש שונה, אבל מעניין לעניין באותו עניין יש כסף והמדינה לא צריכה לקחת את זה לכיס שלה; היא צריכה להקים קרן לטיפול בכול מה שקשור לאותם - - -
היו"ר אלי אלאלוף
יש לך השפעה על המשרד הזה.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
זהו. אם יש לכם קשר למשרד האוצר, - - -
היו"ר אלי אלאלוף
יש לנו במקרה קשר, ואפילו טוב.
מירב בן ארי (כולנו)
חד-משמעית, אמרתי את זה גם בשבוע שעבר, ואמרתי שאני אעזור. אני לא מפילה את זה על השר. אני גם בעצמי רוצה לעזור, וזה חשוב.

אני רוצה להגיד לך תודה. אני חושבת שזה תהליך לא פשוט. אני חושבת שגם אתה בעצמך עברת תהליך עם עצמך בעניין הזה, ויש כאן שינוי. צריך להגיד לך ברכות, וצריך גם להגיד ברכות לגורמים של החברה האזרחית. כן, גם לתקשורת היה כאן תפקיד. אבל, בסוף, אם אין מישהו שבא ואומר "צריך לעשות שינוי", זה לא קורה. בהחלט מגיעה לך הברכה.

דבר אחרון שאני רוצה לומר, כי יש כאן באמת דברים חשובים שנאמרים, הוא: אנחנו הולכים לכיוון של אי-הפללה, והצגתי את זה מיד כשהשר תיקן. זה צעד נבון, זה צעד נכון. צריך להפסיק לרדוף את אותם צרכני קנאביס. גם למשטרה אין את היכולת להתעסק בזה, וגם לאנשים עצמם. צריך לשחרר מהם, לרדת מאנשים שמשתמשים בקנאביס. איפה כן צריך להתערב? – ואת זה אמרתי בתחילת דבריי, ובזה אני מסיימת – באותם אנשים שזה חלק מההתמכרות שלהם. אני יודעת שלא נעים פה לשמוע, אבל, בסופו של דבר, אנחנו רואים את זה בבני נוער. קראתי היום ושמרתי מהר את הכתבה על החיילים. זה, השימוש בטלגראס בתוך הצבא, מדהים אותי. זה לא היה בתקופה שלנו. משהו השתנה בעשר השנים האחרונות. צריך לשים על זה - - -
תמר זנדברג (מרצ)
הטלגראס לא היה.
מירב בן ארי (כולנו)
השימוש בכלל בסמים בצבא- - -
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי.
מירב בן ארי (כולנו)
רגע, אני ממש על השתי דקות.
היו"ר אלי אלאלוף
זה למרות שביקשתי להיות קצר.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אל תגנבי גם בתחום הזה את הקרדיט מהתקשורת. אם נתת להם קודם את הקרדיט, צריך לראות את כל התמונה. ההשפעות הן לא רק איפה שטוב לנו, אלא הן גם איפה שרע לנו.
מירב בן ארי (כולנו)
נכון. דרך-אגב, אמרתי: גם בתקשורת.

אני רוצה לומר, שבעניין הזה, בסופו של דבר, אנחנו צריכים להבדיל בין העניין של המכורים לבין אלו שמשתמשים. אני אומרת שוב: אי-ההפללה זה צעד משמעותי חשוב.
היו"ר אלי אלאלוף
אתם עושים את ההבדל בסיגריות?
מירב בן ארי (כולנו)
כן, האמת שכן.
היו"ר אלי אלאלוף
בסיגריות אתם עושים את זה?
מירב בן ארי (כולנו)
כן, כן. מה, אתה לא רואה את ההבדל? גם אלכוהול.
היו"ר אלי אלאלוף
בעיניי, בנגע הסיגריות צריך להילחם בכול הכיוונים.
מירב בן ארי (כולנו)
אלכוהול – מה עם אלה ששותים כל יום?
היו"ר אלי אלאלוף
מה קרה? אתם יודעים כשהמשתמש מתחיל הוא משתמש כ"משתמש" במירכאות, והופך להיות יותר ויותר מכור. אל תעשו - - -
מירב בן ארי (כולנו)
אבל, אתה יודע שיש הבדל בין מישהו ששותה כוס יין בארוחת ערב לבין מישהו ששותה בקבוקי וודקה כל ערב.
היו"ר אלי אלאלוף
אתם לא לוקחים את הדוגמה: סיגריות זה היה אופנתי וזה מתאים לסרטי "קזבלנקה" ודברים כאלה, וזה עושה טוב - - -
מירב בן ארי (כולנו)
אלי, זה לא קשור בכלל, נו.
היו"ר אלי אלאלוף
לא. זה כן קשור.
מירב בן ארי (כולנו)
אלי, תשווה את זה לאלכוהול.
היו"ר אלי אלאלוף
גם באלכוהול.
מירב בן ארי (כולנו)
שמה?
היו"ר אלי אלאלוף
פעם היית יוצאת בליל שבת עם בקבוק אלכוהול - - -?
מירב בן ארי (כולנו)
קודם כל, אני לא יוצאת בליל שבת. נתחיל מזה.
היו"ר אלי אלאלוף
מי שיוצא.
מירב בן ארי (כולנו)
אין לי שום עניין להסתובב ביום שישי, בליל שבת - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אילן, בבקשה.
אילן גילאון (מרצ)
אמרת "קזנבלנקה" – אמרת.
היו"ר אלי אלאלוף
הסיגריה של המפרי בוגרט.
מירב בן ארי (כולנו)
יש הבדל.
אילן גילאון (מרצ)
מצד אחד, אני לא party pooper. אני אומר: יש חשיבות להחלטה הזאת. אני חושב שזה מצב יותר טוב ששכטה שלישית יקרה, ששכטה רביעית מאד יקרה ואחרי זה עוד פעם יש הפללה.

גילוי נאות – אדוני היושב-ראש, בניגוד לדעתך, ואני כל כך אוהב אותך ומעריך אותך, אניח ושב שהקנאביס לא צריך להיות בפקודת הסמים. אני בעד להוציא אותו מפקודת הסמים. אני חושב שעד שנות ה-30 של המאה הקודמת זה בכלל לא היה שם. אני חושב שהמדיניות הזאת, בסך-הכול למי שמטפל בסמים, היא מדיניות של בת יענה של לקחת את כל הדברים ביחד. אני אומר לעצמי: כל מה שחל על האלכוהול, שבעיניי הוא יותר חמור מהקנאביס, צריך לחול על הקנאביס. בגדול, זה מה שאני בא לומר.

השר, האמת היא שבניגוד לאחרים אני דווקא ציפיתי ממך להרבה יותר, כלומר להסתכל בהרבה יותר אומץ. איך אמר קלינטון בזמנו? הוא לקח, אבל הוא לקח לריאות. הבעיה המרכזית היא לא זו. מה הם החששות שלי? אל"ף, בעצמך אמרת שאנחנו יודעים איפה מתנהל שיטור היתר ואת מי בעיקר יתפסו. בי"ת, בעצם, אנחנו הולכים, ובסופו של דבר בתהליך הזה לא באמת מגיעים. אתה מצפה שמי שלוקח שכטה ראשונה לא ייקח את השכטה השנייה, השלישית והרביעית?! זאת אומרת, מה הצפי כאן בעניין הזה? תסלחו לי, ותסלח לי על הביטוי, אדוני היושב-ראש, הייתי אומר שיש בחוק הזה קצת משגל נסוג באיזה שהוא מקום.
היו"ר אלי אלאלוף
אל תבקש ממני – תבקש מנשים.
אילן גילאון (מרצ)
מותר לי. לא, כי משגל זה כאילו – בסדר, זו עברית יפה.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
לאנשי שמאל מותר.
אילן גילאון (מרצ)
מותר, מותר.
לכן, אני אומר
קודם כל, אני מברך אותך.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אפשרנו להם את חופש הביטוי.
אילן גילאון (מרצ)
אני לא רוצה שתהיה בלחץ. אני הולך להצביע בעד החוק הזה. גם בדיאטה של 30 ק"ג הקילוגרם הראשון גם חשוב, וזה בסדר. זאת אומרת, התודעה עבדה. ללרר פה, ולתקשורת בכלל, יש חלק בכול התהליך הזה. אנשים כבר מבינים שצריך להסתכל במציאות נכוחה. אדוני היושב-ראש, אני אומר לך שבצבא, לפי מה ששמעתי, ואני כמעט בטוח שאני מדייק, השאלה הזאת הייתה לגבי יחידות נבחרות ומיוחדות: "האם עשית שימוש בסמים?". השאלה הזאת ירדה, משום שזו תקנה שהציבור לא יכול לעמוד בה.

אני אומר שהכלל שחל על האלכוהול צריך לחול, בסופו של דבר, על הפקודה, על הסמים – בדיוק אותו הדבר ולא פחות מזה ולא יותר מזה, לגבי נהיגה ולגבי גיל.

אדוני השר, כמוך, אני בעד להוריד את השימוש בזה, את השימוש באלכוהול ואת השימוש באוכל רווי נתרן וכול מה שאתם רוצים, זאת אומרת את הדברים שלא עושים טוב. אבל בואו ונבין את האמת. הסיפור של הקנאביס נכנס לפקודת הסמים, קודם כל, בתחילתו, בגלל מה שנקרא follow the money, תעקבו אחרי הכסף. תראו מי הרוויח מהדבר הזה ומי הפסיד, ואז תבינו. מה פתאום להשאיר משהו שהוא פתוח בתוך הטבע וחופשי לכולם ויכול להועיל לאנשים מסוימים – ואנחנו עוסקים ברפואי ואנחנו יודעים שזה יכול להועיל – מה פתאום לא לעשות על זה רווחים? ועכשיו, הוא נמשך כך, בגלל שמרנות, פחדנות ויכולת לראות את הדברים נכוחה. תאמינו לי שיש בעיות הרבה יותר חריפות שאנחנו לא עוסקים בהן. סיימתי? סיימתי. אני חושב שדעתי ברורה. אבל, אני תומך. אני באמת תומך, אפילו נלהב, גם בצעד הקטן הזה. גלעד, תזכור את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
אתה חבר הוועדה, ויש לך אפילו אצבע להצביע.
אילן גילאון (מרצ)
בדיוק. זה מה שרציתי להראות.
מירב בן ארי (כולנו)
הוא אמר את זה על ההתחלה.
היו"ר אלי אלאלוף
יפה מאוד. תודה. תודה.

בבקשה, חברי מאיר כהן.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני, בהחלט, תומך בחוק הזה, לא מאותם טעמים של אילן, אבל דווקא בגלל שהייתי מנהל בית-ספר תיכון הרבה מאוד שנים, ומצאתי את עצמי לא אחת נקרא, כאשר תלמידיי הגיעו לגילאי 21-20 והיו צריכים לבוא ולבקש ממני עזרה להוריד את החטוטרת הזאת מעל הגב שלהם, כי כל פשעם היה שאחד או שניים נתפסו על-ידי המשטרה באיזו מסיבה וזה ליווה אותם עד סוף חייהם. ולו בגלל הטעם הזה צריך באמת את שאלת ההפללה לשנות, ואני בהחלט תומך בחוק הזה.

יחד עם זה, שיהיה ברור, גם לאילן ידידי: ההפללה היום מרתיעה. היא מרתיעה. לכן, אין שום ספק שברגע שאנחנו נסיר והחוק הזה יעבור, גבולות הגזרה ייפרצו. אני, שוב, מדבר רק מנקודת מבטם של תלמידי תיכון, כי זה היה עולמי הרבה מאוד שנים. לכן, כשמטפלים בחוק הזה, ראוי שאנשי משרד החינוך יישבו כאן סביב השולחן ויבהירו, אדוני השר, בדיוק מה הם עושים בהסברה ובמניעה, כי, בסופו של יום, עדיין סם הוא סם. לכן, הנקודה הזאת מאוד-מאוד חשובה. אני מברך על זה שלא מפלילים, אני מברך על כך שאף אחד לא ילך עם החטוטרת הזאת על גבו, אבל, יחד עם זאת, משרד החינוך צריך להיערך במקביל לאישור החוק הזה, כי משרד החינוך היום, גם בנושא אלכוהול וגם בנושא הסמים, לצערי, מאוד-מאוד מגמגם, ואין מספיק שיח בתוך בתי-הספר. אמירת ה"לא" או הבהרת הסכנה לא כל כך ברורה. תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה, מאיר.
מאיר כהן (יש עתיד)
כחבר ועדה, אני אתמוך בחוק.
אילן גילאון (מרצ)
כפרה עליו. למה לא למדתי בבית-הספר שהוא היה המנהל שלו?
היו"ר אלי אלאלוף
דן, בבקשה.
דן סידה (ש"ס)
אדוני היושב-ראש, אני נע בין אי-הפללה – בוודאות אני תומך בזה, ובוודאות אני בעד שלא תהיה הפללה - - -
קריאה
מי אדוני?
שרן השכל (הליכוד)
חבר הכנסת מטעם ש"ס.
היו"ר אלי אלאלוף
דן סידה, חבר כנסת מסיעת ש"ס.
דן סידה (ש"ס)
יש לי אפילו נטייה להרחיק לכת לכיוון לגליזציה, אבל אני קצת נרתע. אני חושב שזה מוקדם מדי.

לפני 25 שנה חלוצת המחקר בקנאביס היא באזור מרום הגליל, היכן שאני גר. "תיקון עולם" נמצא במושב ביריה. בעבודתי הציבורית שם נדרשתי לסייע, ונחשפתי, בצורה כזו או אחרת, עשרות פעמים על-ידי מיטב החוקרים שהיום שם לקנאביס ולכול נפלאות הקנאביס, במירכאות או לא במירכאות. מה שהם אמרו אז נראה כאילו לא מחובר למציאות. אבל, ברבות השנים ראינו שלקנאביס יש יתרונות. זה בטוח שהיום כל העולם מסכים שכתחליף למשככי כאבים וכו' זה ראוי. אין שאלה עכשיו על הקנאביס הרפואי, וכולם מסכימים שהוא דבר טוב.

לגבי הקנאביס שנמצא בשוק, אני חושב שבשלב הזה נצטרך עוד מספר שנים כדי לבחון את העניין. ברור שלא להפליל, אבל לתמוך בחוק הזה במצב.
היו"ר אלי אלאלוף
לכן, הצעת החוק היא הוראת שעה. היא מוגבלת.
מירב בן ארי (כולנו)
כמה שנים?
היו"ר אלי אלאלוף
שלוש שנים. זו תקופה טובה כדי לבחון.
מירב בן ארי (כולנו)
כן.
היו"ר אלי אלאלוף
חברי הכנסת, תודה.

אני ממשיך בסיבוב, ומי שרוצה – שירים את היד. בבקשה.
ישי שרון
אני עורך-הדין ישי שרון מהסניגוריה הציבורית. קודם כל, אנחנו באמת מברכים על הנכונות ההולכת וגוברת לבצע חשיבה מחדש על מדיניות האכיפה כלפי משתמשי קנאביס, ולבחון מחדש קונבנציות ישנות בתחום אכיפת החוק זה דבר שהוא מרענן בסך-הכל, יש לברך עליו והוא לא מובן מאליו.

השר ארדן דיבר קודם באמת על כך שמדיניות האכיפה, לדעתו, נכשלה, ואני רוצה לתרום קצת מנקודת מבטנו ולהראות גם כיצד מדיניות האכיפה הקיימת מזיקה לאוכלוסייה שהיא בעיקרה נורמטיבית רחבה מאוד. אנחנו באמת מזהים בשנים האחרונות מגמת ירידה במספר התיקים וכתבי האישום שמוגשים על-ידי המשטרה בגין שימוש עצמי בקנאביס, אבל הנתונים שאנחנו כן מכירים מלמדים שמדי שנה אלפי אזרחים נחשפים למערכת המשפט הפלילי עקב אחזקה או שימוש בצריכה עצמית.

חשוב להדגיש שההתמקדות במשפט הפלילי בהקשר הזה היא פחות במעצרים ואולי גם פחות בכתבי אישום. נזקי הפללה מתבטאים בעיקר בחשיפה של אוכלוסייה רחבה מאוד, שבעיקרה היא נורמטיבית בכול הקשר אחר, לפתיחת תיק פלילי, לזימון לחקירה, לחיפושים ופעמים רבות גם לרישומים פליליים מכבידים במיוחד בשלב שבו התיק נשאר פתוח במשטרה, וגם אחרי שהוא נסגר – גם לכך יש מחיר בתחום הרישום הפלילי.

אבל, מעבר לזה, בכול זאת, אנחנו עדיין נתקלים בעשרות רבות של כתבי אישום בגין אחזקה של כמויות קטנות מאוד - - -
מירב בן ארי (כולנו)
אתה מדבר על השנה האחרונה?
ישי שרון
של השנים האחרונות. אני מדבר על תמונת מצב של השנים האחרונות. המגמה היא ללא ספק מגמה של ירידה, אבל אנחנו עדיין רואים הפללה מאסיבית בתחום של פתיחת תיק לחקירה ופחות בתחום של הגשת כתבי אישום. אבל, אנחנו עדיין רואים עשרות כתבי אישום בשנה, ופעמים רבות – נגד אנשים שמקיימים אורח חיים נורמטיבי. אנחנו רואים שישנם מקרים גם של אנשים שהשימוש העצמי בסם הוא בעל רקע מצוקה נפשית או בעיה רפואית; זו מגמה שאנחנו גם מאתרים. מדובר בעשרות תיקים שחייבים לתהות אם בכלל ומה התועלת - - -
מירב בן ארי (כולנו)
למה הם קיימים?
ישי שרון
נכון. מהי התועלת בכלל? האם המשפט הפלילי הוא בכלל הפתרון לבעיה הזאת והאם לא היינו צריכים ללכת לפתרונות אחרים שדובר עליהם קודם?
היו"ר אלי אלאלוף
כשנגיע לסעיפים, תרחיבו את זה.
ישי שרון
אני רק אומר, שבסופו של דבר, חשוב להדגיש - - -
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אני דווקא מברך על מה שהוא אומר, כי בשונה משנים עברו, כשהיו מדברים על אלפי תיקים ועל מעצרים, הוא מדבר על עשרות בשנה, ואני מדבר גם על אפס מעצרים. בואו ונראה גם את החיוב.
תמר זנדברג (מרצ)
אולי המשטרה יכולה למסור נתונים.
היו"ר אלי אלאלוף
רגע, רגע, רגע. נגיע.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
בטח שהיא יכולה.
היו"ר אלי אלאלוף
בשביל זה היא פה.
ישי שרון
עדיין אלפי תיקים נפתחים ואנשים מזומנים לחקירה.
תמר זנדברג (מרצ)
ב-2018?
ישי שרון
יש לי נתונים רק מ-2016. אני מניח שגם עכשיו זה - - -
תמר זנדברג (מרצ)
בסדר. זה לא סותר. אם מ-2016, שזו המציאות שאנחנו מכירים, עד 2018 הייתה ירידה - - -
ישי שרון
אני מדבר ואני מסיים.
היו"ר אלי אלאלוף
לא. ברשותך. אתה חייב להתכנס.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
עדיין נפתחים תיקים ונסגרים.
ישי שרון
לא נותנים לסיים.
היו"ר אלי אלאלוף
לא. אל תתייחס.
ישי שרון
אני לא נוהג לקטוע חברי כנסת.
היו"ר אלי אלאלוף
סיימת?
ישי שרון
לא, לא. אני ממש מסיים לגבי ההסדר הקונקרטי. בסופו של דבר, אני חושב – ואת זה חשוב להדגיש בכול זאת, דווקא כגורם מקצועי – שההכרעה כאן חברתית וערכית שנתונה בידי חברי הכנסת. אנחנו, בנייר העמדה שלנו, אמרנו שבעצם יש כמה חלופות אפשריות. החלופה הראשונה היא הותרת העבירה הפלילית וריכוך משמעותי של הנחיית היועץ המשפטי לממשלה. החלופה השנייה, שאני חייב לומר שזו באמת המגמה שמדינות רבות הולכות אליה, היא אפשרות שלאי-הפללה מלאה או חלקית. אגב, חשוב להדגיש שאי-הפללה – האופציה הזאת היא לאו דווקא ללכת מיד למודל ההולנדי או האמסטרדמי. רוב המדינות שנוקטות היום באי-הפללה - - -
שרן השכל (הליכוד)
זו לגליזציה, וזה לא אי-הפללה.
ישי שרון
אני ממש חותר לסיום.

רוב המדינות, שהולכות היום לאי-הפללה, מדברות על אי-הפללה חלקית של אחזקה ושימוש מסוימים בנסיבות- - -
מאיר כהן (יש עתיד)
כלומר?
מירב בן ארי (כולנו)
פורטוגל - - -
היו"ר אלי אלאלוף
כמו המודל שמוצע פה.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
זה מה שאמרתי.
היו"ר אלי אלאלוף
זה בדיוק המודל.
היו"ר אלי אלאלוף
זה בדיוק המודל.
ישי שרון
זה לא מדויק.
שרן השכל (הליכוד)
לא. מה שיש בהולנד זה לגליזציה. מה שמציעים זה - - - הדין הפלילי.
ישי שרון
מדובר באי-הפללה, ולא מדובר - - -
היו"ר אלי אלאלוף
תנו לו לסיים.
ישי שרון
האופציה השלישית, שזו בעצם האופציה השלישית שכרגע מונחת לפתחה של הוועדה, היא לעבור משיטה של משפט פלילי רגיל לשיטה של עבירת קנס מיוחדת עם מדרג של מספר התפיסות. אין ספק שהדבר הזה הוא צעד קדימה, אבל אני עדיין רוצה להביע כאן חשש מסוים שיכול להיות שבמציאות אנחנו כן מרעים את המצב הקיים מכיון שהיום אנשים שנתפסים בפעם הראשונה ובפעם השנייה ככלל לא מוגש נגדם כתב אישום, ואילו היום יוטלו עליהם קנסות שהם מכבידים מאוד. דרך אגב, אם היינו הולכים לכיוון של עבירת קנס, אני חושב שהיה צריך ללכת לכיוון של עבירת קנס מנהלית, ולא לכיוון של עבירת קנס פלילית, שבעצם מטילה קנסות בלי שום קשר למספר התפיסות או לנסיבות התפיסה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה רבה.

אדון לרר, בבקשה.
גיא לרר
אדוני היושב-ראש, תודה רבה. אדוני השר, חברות וחברי הכנסת, - - -
היו"ר אלי אלאלוף
תציג את עצמך לפרוטוקול, בבקשה.
גיא לרר
אני גיא לרר מתכנית "הצנרת". כשהתחלנו את הקמפיין, עוד היינו "הצינור". קרו כמה דברים בשוק התקשורת מאז, והשר מכיר את זה, פיצולים, מיזוגים ויהיה בסדר.
אילן גילאון (מרצ)
לרר, יש אומרים שאתה חוזר ל"הצינור".
גיא לרר
או שהוא חוזר אלי. אתה יודע, תלוי איך מסתכלים על זה.

אני רציתי באמת להגיד שני משפטים קודם כל על העבודה שלנו בקמפיין מול הכנסת, ואני חושב שראינו פה את הצד היפה של הכנסת, וזה הפתיע אותי בהרבה מובנים.
ענת כהן שמואל
למה?
גיא לרר
ראינו כאן פוליטיקאים, שנחשבים קשיחים בדעתם, שלומדים מהסביבה והמחקרים ושפתוחים לשינויים, ושהם גמישים ומפעילים תבונה - -
היו"ר אלי אלאלוף
תודה על הציונים שאתה נותן לכנסת
גיא לרר
- - ושיקול דעת.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו לא נשפוט את התקשורת.
גיא לרר
זה לא ציונים. זה מחמאה. בוא ונסתכל על זה ככה.
מירב בן ארי (כולנו)
הוא נתן מחמאה.
גיא לרר
אני מתייחס כאן לשר לביטחון פנים, וכמובן לחברות הכנסת שהובילו את המאבק – לתמר זנדברג, לשרן השכל ולעוד רבים וטובים.

אני חייב להתייחס לדברים שאתה אמרת, כאילו יש כאן איזו מידה של חוסר אחריות או שצריך לשים לב לגבולות ואבחנה בין טוב ורע. דווקא עם חברת הכנסת זנדברג ישבנו, לפני שבועיים, בוועדה או בכנס שתפקידו באמת להדגיש את המלחמה בסיגריות בישראל, ואני שמעתי את הדברים שלה, ואני חושב שהיא מבינה היטב כמה הנושא הזה מזיק וכמה ראוי להילחם בו. כך שאי-אפשר להאשים פה אף אחד בחוסר אחריות או במתירנות. יש דבר אחד: פשוט מבחינים בין טוב לרע, ויודעים שסיגריות רגילות, שזה דבר שהורג אלפי אנשים בשנה, זה לא אותו דבר כמו משהו שהוא בעיקרו תרופה, וכמובן שיש לה השלכות שליליות שצריך לשים אליהן לב. אבל אין בין זה לבין זה שום דבר, ואני חושב שגם התפיסה המיושנת, בעיניי – סליחה – שמי שמתחיל עם זה דינו להתגלגל ולהחמיר בהכרח ולא לדעת להבחין בין הדברים, היא תפיסה שאנחנו צריכים טיפה להתעדכן עליה. אני חושב שהיא מתעדכנת, וטוב מאוד שכך.

עם כל הדברים הטובים והחיוביים שאמרתי על עבודת הכנסת, אני חייב להגיד שלציבור עדיין חסר אמון בסיסי בעבודת הכנסת, בעבודת החקיקה, ובמיוחד במשטרה. אנחנו מדברים עם הציבור, ואני חושב שחבריי כאן - - -
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
טוב שיש לו אמון בתקשורת. זה הכי טוב.
גיא לרר
בסדר. זה הדדי.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
בסקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה, שכידוע הוא לא פעיל ליכוד, כמה שאמון הציבור בכנסת נמוך – בתקשורת הוא בערך חצי מאשר בכנסת.
גיא לרר
אין לי מה לערער. אנחנו לא מתנגחים פה. אנחנו לא רבים - - -
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
לא. אתה כאילו בא כמייצג סקטור. זה לא - - -
גיא לרר
אדוני השר, - - -
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
ההכללות האלה לא רלוונטיות.
גיא לרר
אדוני השר, אני לא מתעמת אתך ולא מתווכח אתך, - -
שרן השכל (הליכוד)
זה לא משהו... זה לא מזה ולא מזה.
גיא לרר
- - ויכול להיות שאתה צודק. אני לא בא לדבר בשם התקשורת, ואנחנו לא בהתנגחות או התנצחות על הרקע הזה.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אז, גם אנחנו לא בשם הכנסת. כל אחד פה לגופו.
גיא לרר
אני מספר את דעתי, ואני שומע מאנשים. אני אומר את זה בהקשר חיובי, כי אנחנו צריכים להילחם בזה ולהראות, כי אני מאמין בעבודה של המשטרה ואני מאמין בעבודה של החקיקה כאן. אני מספר לך שמהתרשמותי ורק מדעתי הציבור מרגיש – לפחות חלקים נרחבים מהציבור או לפחות הציבור שבו הדברים אמורים – שיבואו לעשות עליו סיבוב ושכול מטרת החקיקה, בסופו של דבר, היא לחלוב ולתת את הקנסות, ובסופו של דבר זה גם קנסות וגם הליך פלילי. אני לא מאמין שזו הכוונה שלך, אני לא מאמין שהכוונה שלך היא לחלוב את האנשים, ואני לא מאמין שהכוונה שלך היא שאדם יישב בדל"ת אמותיו ויעשן, נניח, את העניין הזה מטעמים רפואיים למרות שלא קיבל אישור רפואי, וגם זה קורה, ויפשטו עליו שוטרים. אני לא מאמין שזו הכוונה שלך.

אני רק מבקש דבר אחד: בואו ונביא את ההיבטים האלה לתוך החוק שחור על גבי הלבן. בואו ונביא את ההיבטים, בואו נבטיח לאנשים, בואו ונראה להם שזה כתוב ושהם לא יירתעו מהעניין הזה, - -
מירב בן ארי (כולנו)
אבל, בשביל זה אנחנו יושבים כאן.
גיא לרר
- - ולא בהבטחות שלך ולא בהצהרות שלך - -
היו"ר אלי אלאלוף
מירב, תאפשרי לו לסיים.
גיא לרר
אני מסיים, שנייה.

- - שאומרים "זו לא הכוונה שלי". אני מאמין לך. אני חושב שכדי שהציבור יאמין כדאי, מוטב, שהדברים האלה יהיו כתובים בחוק. זה הכול.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה רבה.

אני גם מודה לך על הציונים שחילקת לכול חברי הכנסת.
גיא לרר
מחמאות. אדוני היושב-ראש, מחמאות.
היו"ר אלי אלאלוף
לא. לי לא נתת מחמאה. אני יודע מה אמרת, אבל אני גאה- -
מירב בן ארי (כולנו)
לא נתת מחמאות בכלל.
היו"ר אלי אלאלוף
- - להיות בתפיסת עולמי, כי תפיסת עולמי עשתה הרבה טוב לחברה הישראלית. אני לא בטוח שתפיסת עולמך הייתה באותה רמה. את זה תקבל ממני באהבה.
תמר זנדברג (מרצ)
אדוני היושב-ראש, אני רק רוצה לומר - - -
היו"ר אלי אלאלוף
לא, לא. אל תדברי. אל תתערבי לי בוויכוח הזה.
תמר זנדברג (מרצ)
לא, לא בוויכוח הזה. אני רק רוצה לומר - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אדוני, אני רוצה להגיד לך שאתה שופט בצורה גרועה מאוד את המערכת, ואתה לא מסוגל לשפוט אותה בצורה אובייקטיבית.
גיא לרר
ההפך הוא הנכון. אני אמרתי שאני באתי מוטה, ואני החמאתי לעבודת הוועדה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מבין למה התכנית שלך לא מעניינת אותי.
גיא לרר
אתה לא הבנת את דבריי.
אילן גילאון (מרצ)
מעניינת, מעניינת. אלי, היא מעניינת.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה.
אילן גילאון (מרצ)
יש לך את התרומה שלך, ויש לו את התרומה שלו. היא מעניינת. אל תעשה ממנו לא מעניין.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי. בבקשה.
עמיחי תמיר
אני דוקטור עמיחי תמיר מארגון הנכים.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה, דבר לרמקול.
עמיחי תמיר
אמרתי כאן יותר מפעם אחת: בעברית תרופה זה גאון וסם זה אסון. אבל, כפרמקולוג, אין הבדל בין הדברים. יש סמים קשים שצריכים להילחם בהם מלחמת חורמה, ויש סמים קלים. מבחינת הסמים הקלים, הסם הידוע ביותר נקרא קפאין. לפי ההגדרה בעברית, כולנו עבריינים, כי אנחנו שותים קפה – לא עבריינים מבחינת החוק, אלא תמיד צריך להיות קשר בין החוק לבין הרפואה. בנושא הקנאביס, עיקרון אי-ההפללה, אם יבוצע בצורה נכונה, הוא עיקרון מבורך, ולכן אני מברך על החוק. לא קראתי אותו. אני מקווה שהחוק יבוצע בצורה מתאימה.

במקביל, אני מתחבר גם לדברים שאומר יושב-ראש הוועדה. צריך לחנך בנושא הזה, כדי שלא כל ילד יחשוב שזה דבר טוב ובריא, בגלל שאדם כמוני שסובל מכאבים יכול ליהנות מהקנאביס הרפואי כתרופה שעוזרת לשחרור כאבים. היא עוזרת גם לעוד דברים אחרים. תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
חברים, בבקשה.
דקל-דוד עוזר
אני עורך-דין דקל מ"עלה ירוק". קודם כל, אני רוצה לומר שאנחנו קבענו, כמדיניות, לעסוק באי-הפללה בתור הנושא שהוא אחד הנושאים הבעייתיים ביותר. אני מקבל את מה שאמר כבוד השר ארדן, ובאמת יפה מאוד שאנחנו מקבלים את העקרונות שהוא בעצם מתווה לתוך הדיון הזה. אני רוצה להוסיף לשר ארדן איזו שהיא נקודה. אין ספק שבמדינת ישראל הנתונים מוכיחים שהמדיניות הנוכחית, ההפללה, נכשלה. אנחנו רואים את כמות המשתמשים. הנתון המרכזי הוא שההפללה, כמו שאתה אמרת, מובילה לדעות קיצוניות והיא מובילה גם את המשתמשים שהם לא מואשמים... כולם מתעסקים באנשים שמואשמים ותופסת אותם המשטרה, אבל גם בן-אדם שלא תופסת אותו המשטרה והחוק רואה בו עבריין נאלץ להילחם נגד החוק; לרוב האנשים אין מספיק רגישות באופן שבו הם מדברים, והדבר הראשון שהם באים ואומרים הוא "אני מעשן, וזה לא מזיק לי", ולכן הם מגינים על החומר ולא תוקפים את הבעיה האמתית שהיא התיוג הפלילי שלהם. זו אחת הבעיות שיוצרת נורמטיביות ויוצרת הקטנה של תפיסת המסוכנות.

אני שם רגע בצד. כשאמרתי "תפיסת המסוכנות", אני שוב מזכיר שאנחנו מ"עלה ירוק" ואנחנו תומכים בלגליזציה, וזה לא שאנחנו חושבים שאין מסוכנות אבל אנחנו שהמסוכנות הזאת לא גבוהה. אבל, אני כרגע מתייחס אך ורק לחוק של אי-ההפללה ולעיקרון של אי-הפללה, כי אנחנו קבענו, כמדינות, לעסוק בנושא הזה כדבר ראשון שהוא מבטא, בעינינו, משהו כמו 60%-70% מהבעיה שאנחנו מבקשים לתקוף בנושא הזה.

אשאיר את הזמן לידידי, יושב-ראש המפלגה, אבל אומר מה הדבר היחיד שאני רוצה להתעסק בו. שמתי בפני כולם פה גם את חמש הנקודות המרכזיות שאנחנו רוצים להתעסק בהן, והדבר המרכזי שאני רוצה להתעסק בו הוא שאנחנו הגענו פה לאיזו שהיא מסקנה שההפללה והתיוג הפלילי הם דבר פסול, ואנחנו מנסים למנוע את זה כלפי עתיד. אבל, מה עם כלפי העבר? הרבה מאוד אנשים היום מסתובבים עם רישומים פליליים כלפי עבר, והאנשים האלה נאלצים, בחוק הזה – מכיון שהחוק שומר על האיסור הפלילי, הוראות החוק לא קובעות ביטול של רישומים פליליים שנעשו כלפי עבר. לדעתי, חובה להוסיף סעיף חוק שמבטל את הרישומים הפליליים כלפי עבר. הייתי אפילו שזו אפילו השמטה שלא במתכוון, כי בדרך-כלל כאשר אתה מקטין את חומרת העבירה, החוק הפלילי קובע שאוטומטית כלפי עבר זה מוקטן כלפי כל מי שביצע את העבירה. אם החוק הזה היה הופך לעבירת קנס, אוטומטית כלפי עבר היו נמחקים הרישומים.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רק רוצה לציין שאין פה סעיף שמזכיר לגבי כלפי עבר.
דקל-דוד עוזר
נכון, ולכן אני - - -
היו"ר אלי אלאלוף
זה שינוי מהותי, וכדאי שנדבר - - -
דקל-דוד עוזר
זה אחד מחמשת הדברים שדיברתי. על שאר הדברים נדבר בזמנם, ואשאיר את הזמן לידידי היושב-ראש.
היו"ר אלי אלאלוף
אתה מחליט לקבוע מי מדבר?
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
יש ממד של תחולה רטרואקטיבית בחוק. זה לא לגבי הרשעות עבר, אבל לגבי תיקים פתוחים בהחלט יש. אם נשכיל לחוקק את החוק הזה במושב הזה, למעשה, - - -
תמר זנדברג (מרצ)
מה יש פה?
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
יש פה אפשרות. דרך-אגב, עמדתי היא שכול מי שנפתח נגדו תיק – צריך לראות את העבירות המסוימות: עבירה יחידה, במה מדובר וכו' – - - -
יואל הדר
אפשר יהיה להמיר את זה.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אבל כעיקרון אני לא פוסל שאנשים שנפתח נגדם תיק כעבירה יחידה ובאיזה שהוא שלב הם עדיין בתהליך הזה, שיכול לקחת שנים, התיק הזה יימחק כתוצאה - - -
קראה
יעבור למסלול - - -
אילן גילאון (מרצ)
שיהיה לו - - -
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
כן. יימחק בהיבט הפלילי שלו.
יואל הדר
יומר בקנס.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
כן, יימחק בהיבט - - -
אורן ליבוביץ
להערכתנו, יש עשרות אלפים עם רישום פלילי.
היו"ר אלי אלאלוף
חבר'ה, אני מציע להגיע לפירוט של כל סעיף וסעיף.
אילן גילאון (מרצ)
רק על העבירה הזאת. לא על ריגול לטובת איראן או דברים כאלה.
תמר זנדברג (מרצ)
לא. זה אם הרישום הפלילי כבר קיים. עכשיו הוא בא לעבודה.
היו"ר אלי אלאלוף
משה, אני עברתי אותך, אבל לא ראיתי את היד.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
ריגול לטובת איראן – לא. - -
תמר זנדברג (מרצ)
חס וחלילה.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
- - בעיקר אם זה מצטרף לעוד עבירות כמו סחר בסמים ומעבר לשמאל, אז...
יואל הדר
לא נוגעים ברישום הפלילי הקיים.
אילן גילאון (מרצ)
השר, לעולם לא - - -
מירב בן ארי (כולנו)
יש משהו בחוק על עניין הרטרואקטיביות של אנשים?
היו"ר אלי אלאלוף
חבר'ה, אפשר לחזור לשקט? זה כשנגיע לסעיפים.
מאיר כהן (יש עתיד)
אדוני, סליחה שאני מתפרץ, אבל הרישום הפלילי, אם זה רק זה, - -
מירב בן ארי (כולנו)
צריך להכניס את זה בחוק הזה.
מאיר כהן (יש עתיד)
- - חייבים להכניס את זה לחוק.
מירב בן ארי (כולנו)
כן, כמה שנים אחורה.
היו"ר אלי אלאלוף
לא. אמרתי ההפך. - -
מאיר כהן (יש עתיד)
כשנגיע, נדבר.
היו"ר אלי אלאלוף
- - אני חושב שזה בהחלט שווה ואני בטוח בעד - -
מאיר כהן (יש עתיד)
יש היגיון רב - - -
היו"ר אלי אלאלוף
- - למחוק כמה שיותר עבירות פליליות לאנשים. אבל, זה כשנגיע. אבל כדאי שנכין את עצמנו. באמירה שלי התכוונתי ליועצת המשפטית, שתיקח את זה בחשבון, כדי שנוכל לעשות את העבודה הנדרשת - -
מירב בן ארי (כולנו)
חשוב מאוד.
היו"ר אלי אלאלוף
- - כדי לנסות לעזור ולמחוק – ודאי לכול התיקים הפתוחים שאין עניין לציבור במיוחד.
קריאה
תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה.
אורן ליבוביץ
היושב-ראש, תודה.
היו"ר אלי אלאלוף
תאמר שם ותפקיד.
אורן ליבוביץ
אני אורן ליבוביץ מ"עלה ירוק". תודה לשר לביטחון הפנים גלעד ארדן. אנחנו שומעים פה הרבה עמדות מעניינות. אני מאוד נהניתי לשמוע את העמדה של הסנגוריה הציבורית כמי שמתעסקת בדבר יום יום במשך שנים. מי שייכנס לפרוטוקול שיקרא את זה שוב. הדברים שנאמרו שם חשובים.

בפועל, כבוד השר – אם אתה יכול להקשיב, אני אשמח – אנחנו עשינו קמפיין ציבורי רחב, שאתה היית, באיזה שהוא אופן, שותף לו מהצד השני של המטבע, ואנחנו קיבלנו - - -
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
איפה וילצ'רסקי? למה לא הבאתם אותו?
אורן ליבוביץ
הבן שלו בבית חולה, והוא נשאר.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
רפואה שלמה.
אורן ליבוביץ
מסרתי.

במסגרת הדין והדברים שנערך באותם ימים, אתה אמרת מפורשות, גם במסגרת תכנית בערוץ 10 אז – וזו הדוגמה שניתנה פה – שהרישומים הפליליים יבוטלו רטרואקטיבית. אמרת את זה. כשאנחנו באנו עכשיו לנוסח הצעת החוק, אנחנו רואים שזה לא בדיוק מה שנאמר.
אתה קראת להצעה
אי-הפללה, ובפועל - - -
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אבל, כרגע, אמרתי שהצעת החוק תעבור שינויים פה במהלך החקיקה.
אורן ליבוביץ
בסדר. אני יכול להגיד מה אני חושב על הצעת החוק הנוכחית.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
לא. אתה מציג את זה כאילו אמרתי משהו שהוא לא קורה, לא יקרה או לא קרה.
אורן ליבוביץ
עובדתית, זה מה שקורה.
מירב בן ארי (כולנו)
לא רק זה. אנחנו גם נטפל בזה. אנחנו חברי הוועדה.
אורן ליבוביץ
בבקשה, הפרעת לי בדיון הקודם. תני לי, בבקשה.
מירב בן ארי (כולנו)
מה זה הפרעתי לך? אל תפתח בכלל את מה שהיה כאן בדיון הקודם, עם כל הכבוד. ממש אל תפתח את זה איתי.
אורן ליבוביץ
תודה.
מירב בן ארי (כולנו)
ואני יכולה להעיר לך, כשאני ארצה להעיר לך.
היו"ר אלי אלאלוף
מזכירים לי שגם אמרת עלי דברים.
מירב בן ארי (כולנו)
כן, כן.
היו"ר אלי אלאלוף
היום, סלחתי לך. תקשיב.
תמר זנדברג (מרצ)
טוב, מה יש לכם? מהז ה פה? משטרת - - -?
מירב בן ארי (כולנו)
זה לא קשור ל"משטרת". אני יכולה להגיד מה שאני רוצה והוא לא - - -
תמר זנדברג (מרצ)
זה לא קשור. - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני - - - מדיון א' לדיון ב'. תמשיך.
אורן ליבוביץ
אני מתנצל בפני כל מי שנפגע ממני, ואני מבקש קצת שקט.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, לא, לא. יש לנו יום כיפור בשביל זה. תעזוב.
גיא לרר
תהיה סולחה המונית פה אחרי הוועדה, אדוני יושב-הראש. נראה לי שאנחנו זקוקים לזה. הוא אומר: לא איתי.
היו"ר אלי אלאלוף
ודאי לא איתך. לא סולחה אתך.
קריאה
תהיה מקטרת השלום.
היו"ר אלי אלאלוף
תשלים, בבקשה.
תמר זנדברג (מרצ)
והפיוס.
אורן ליבוביץ
קראת להצעת החוק "אי-הפללה", ובפועל אנחנו נכנסים לנוסח הצעת החוק ורואים שההפללה נשארת בעינה גם בפקודת הסמים וגם בנוסח ההצעה.

אמרת בטלוויזיה, וגם עכשיו אתה אומר, שלא ייכנסו לבתים של אנשים ויתמקדו במרחב הציבורי. בפועל, בנוסח זה לא מופיע בטקסט כתוב.

יש פער בין הדברים שנאמרים לבין הדברים שקורים בפועל. זה מרגיש גם לנו, ולי אישית, וגם לציבור הרחב – ואני חייב להגיד לך כמי שקורא את התגובות של הציבור הרחב מדי יום – גם הציבור הרחב מרגיש את הדברים האלה.

אתה עשית עבודה מצוינת. מינית ועדה של מומחים שישבו במשך קרוב לשנה, אם אני לא טועה, על הנושא הזה, וברובם, כמו שציינה חברת הכנסת השכל, כולל משרד המשפטים, המליצו לבטל את ההפללה מתוך הבנה שההפללה לא עובדת, כמו שגם אתה מציין. אז אני לא מצליח להבין איך זה מגיע היום למצב שלא מבטלים את ההפללה.

דרך-אגב, ועדה דומה התכנסה ב-1995 עם אותה שאלה, ואז יושב-ראש הוועדה היה רפול, וגם הוא מינה צוות שיבחן, וגם הצוות ההוא הפלילי על אי-הפללה, וגם רפול ביטל את מה שהצוות המליץ והמשיך בלי זה.

בשנה וחצי שעברו מאז מסיבת העיתונאים החגיגית שהייתה, אנחנו ראינו עלייה במעצרי קנאביס – אמנם של שימוש עצמי אולי לא, ואני לא יודע את הנתונים של 2018 – ובסך-כל העבירות, כולל גידול ביתי, לצורך העניין של עציץ או שניים וכו', לפי דו"ח של המשטרה, שאני קיבלתי לפי חוק חופש המידע, בסוף 2017, יש עלייה במספר המעצרים, עלייה אסטרונומית בכמויות השימוש בקנאביס בישראל, ירידה חד-משמעית בתפיסת המסוכנות.
מירב בן ארי (כולנו)
מה זה "עליה אסטרונומית"? תגדיר.
אורן ליבוביץ
אנחנו בין המקומות הראשונים בעולם – 27% – לפי סקר אפידמיולוגי של הרשות למלחמה בסמים לפי נהלים של האו"ם. בסדר?
דקל-דוד עוזר
ב-2009 זה היה 9%, וב-2012 - - -
אורן ליבוביץ
היה 8%. פי ארבעה מהסקר הקודם. לדעתי, זה אסטרונומי.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
כנראה לא כל כך חוששים מהמשטרה בישראל. - -
אורן ליבוביץ
עוד דקה, באמת.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
- - זה לא מסתדר עם מה שאתה אומר לגבי העיסוק שלה בתחום.
אורן ליבוביץ
עוד דקה, בבקשה.

ירידה בתפיסת המסוכנות ללא ספק יש, ולא צריך להוכיח את זה. החומרים הולכים והופכים חזקים יותר, והציבור הרחב הולך ומעשן יותר ויותר.

בפועל, כמו שאתה אומר, נכשל המצב. השאלה שלי: אני לא מבין איך התיקון, שאתה מציע פה, בעצם, פותר איזו שהיא בעיה מהבעיות האלה. לא נראה לי שתפיסת המסוכנות תרד, ולא נראה שאחוזי השימוש יירדו. אז, יש פה קצת משהו מוזר.

זה לא סוד שאנחנו בעד הסדרה מלאה של השוק. אני חושב ואני מאמין, ואומר את זה גם ראש ממשלת קנדה בימים אלה, שאי-הפללה משאירה את השוק הזה בידי השוק השחור, ודרושה רגולציה. דרוש פיקוח של המדינה. אני מסתכל מהצד של המדינה. דרושים פיקוח והסדרה גם כדי להעביר משאבים למניעה, לאכיפה ולכול הדברים האלה. דרוש פיקוח. לשם צריך בסוף הדרך ללכת, ואנחנו, בכול מקרה, נגיע לשם, כי המצב הנוכחי והמצב שאתה הולך אליו – אתה נותן פה מתנה גדולה לשוק השחור, ואת זה חשוב לציין.

אני רוצה להגיד שאם הסעיפים האלה, שאנחנו הגשנו פה, חמישה תיקונים, לא יתוקנו ולא ישופרו בנוסח הנוכחי והחוק הזה יעבור – אנחנו עתירה לבג"ץ נגד החוק הזה כדי להפיל אותו.
היו"ר אלי אלאלוף
אל תתחיל. אל תתחיל באיומים. - -
אורן ליבוביץ
נקודה. תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
- - זו ההתמחות שלך.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אני אף פעם לא מבין את העניין הזה שמצד אחד באים לדבר פה כאילו יש לגיטימציה לכנסת, ואז אומרים "אם העמדה שלנו לא תתקבל - -
מירב בן ארי (כולנו)
נגיש עליכם בג"ץ.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
- - אז אין לגיטימציה לכנסת".
מירב בן ארי (כולנו)
בוקר טוב...
אורן ליבוביץ
בג"ץ לא מונע את הלגיטימציה של הכנסת, ואני מוחה על האמירה הזאת.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מבקש לא - - -
אורן ליבוביץ
הכנסת הקימה את בג"ץ.
היו"ר אלי אלאלוף
אדוני, אל תפריע יותר.

אני שמח לראות שהצטרף אלינו חבר הכנסת ג'ומעה אזברגה. שלום.

אדוני השר, בבקשה. אתה מבקש לצאת.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
קודם כל, אני מתנצל על כך שאני נאלץ לעזוב, אבל אני אגיע גם לדיונים הבאים כמובן בהצעת החוק. הבנתי שזה, קודם כל, דיון מקדמי, כדי להביע עמדות.

אני כבר אומר שאין לי יכולת ושאין לי גם רצון לגשר בין השקפת העולם שלי או של אנשים שחושבים כמוני בהקשר של הנזקים של הסמים ואיך אפשר לצמצם אותם לבין תפיסת העולם של "עלה ירוק". להבנתי, אם אנחנו מדברים על צמצום התופעה, לגליזציה שלה, או כמו שאמר אורן, מיסוד שלה - -
אורן ליבוביץ
אמרתי: הסדרה. לא אמרתי "מיסוד".
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
כן. - - מיסוד שלה, קרי כלומר לאשר לא רק את הצד של המשתמש אלא גם את הצד של הסחר והמכירה, כי לזה הוא מתכוון, ובואו ונבין - - -
אורן ליבוביץ
שהחומר יהיה מפוקח והכסף לא יעבור לעבריינים ולגורמי טרור.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אני מבין.
היו"ר אלי אלאלוף
שמת לב שלא הפריעו לך.
אורן ליבוביץ
הפריעו קצת.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אני מבין. להבנתי, מה שהוא בעצם מדבר או מציע, ולא במקרה הציבור הישראלי לא הלך לכיוונים האלה, והתוצאות שלכם בקלפי כנראה מעידות על כך, בעצם, יביא לכך, בדיוק כפי שמי שמדבר - - -
תמר זנדברג (מרצ)
יש רוב בציבור שתומך בלגליזציה.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
בסקרים או במשאלים אפשר להביא רוב כמעט לכול דבר, כי זה תלוי איך מציגים את הנושא ומה ה-upside ומה ה-downside.
תמר זנדברג (מרצ)
מה זאת אומרת? זה אם אתה תומך או לא תומך.
שרן השכל (הליכוד)
ללגליזציה יש רוב בציבור.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אני מניח שיהיה רוב גם לביטול מס הכנסה. אני מניח שיהיה רוב להרבה מאוד דברים. אבל, בשביל זה אנחנו במשטר ייצוגי, והעם בוחר את הנבחרים שנראה לו שהם ייצגו באחריות ובאיזונים הנדרשים את העמדות שלו.
תמר זנדברג (מרצ)
לכן, - - -
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אנחנו לא בפופוליזם.
אילן גילאון (מרצ)
בדיוק, אוקיי. אבל, אתה צריך לדעת לקבל החלטות, ולא בגלל שיש רוב, כי זה נכון.
תמר זנדברג (מרצ)
דרך-אגב, אני לא בטוחה שאין רוב במצביעי הליכוד ללגליזציה.
היו"ר אלי אלאלוף
חבר'ה, תאפשרו לשר לסיים.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
בדיוק כפי שתמר זנדברג לא תתמוך במיסוד הזנות כי היא מבינה שזה יגביר את היקף התופעה הזאת ולא יעלים אותה, למרות שאולי יש יתרונות למיסוד הזה ברמת הפיקוח של המדינה - - -
תמר זנדברג (מרצ)
ההשוואה הזאת מקוממת, כי נשים הן לא חפץ. נשים לא שקולים לסמים בהשוואה הזאת. אני מבקשת להיפטר מההשוואה הזאת ולאלתר.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
הדמגוגיה שללך לא תועיל בהקשר הזה, - -
תמר זנדברג (מרצ)
זו דמגוגיה שלך.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
- -כי אין הכוונה להשוות.
תמר זנדברג (מרצ)
זה מה שעשיתך. זו דוגמה לא טובה.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
הכוונה להשוות במה הסדרה עושה לטובה. - -
תמר זנדברג (מרצ)
בסדר. דוגמה לא טובה. בואו ונתקדם בדיון.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
- - האם היא מרחיבה אותה או מצמצמת אותה?
תמר זנדברג (מרצ)
זו לא תופעה. נשים זו לא תופעה. צריכת גוף של נשים זו לא תופעה. בוא, זו דוגמה לא מוצלחת. - -
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
די עם הדמגוגיה, נו. די, די. בסדר.
תמר זנדברג (מרצ)
- - בוא ונמשיך בוויכוח. די. חבל על - - -
היו"ר אלי אלאלוף
את יכולה להכניס סדר לעצמך ככה? תני לנו - - -
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
מיסוד של כל תופעה מהווה השלמה עם קיומה ולא רצון לצמצם אותה, כאשר אנחנו עדיין אוחזים בגישה שאנחנו רוצים לצמצם את תופעת השימוש בסמים. אני לא אחזור על כל נאום הפתיחה שלי.
תמר זנדברג (מרצ)
גם את - - - לצמצם, וזו עדיין לא עבירה פלילית.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אני לא אחזור על כל נאום הפתיחה שלי. הסברתי גם איך אני רואה את הייחודיות של מדינת ישראל. דרך-אגב, אף אחד פה לא חלק על הנתונים והעלייה, וכול ההשוואות בין שימוש בסמים לבין קפה ולבין חומרים - - -
תמר זנדברג (מרצ)
זו השוואה הרבה יותר תקפה מאשר השוואה לנשים.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אדוני, אני מבין שאין רצון לשמוע אותי או להגן על זכותי לומר את דברי. אז, אני לא חייב - - -
היו"ר אלי אלאלוף
לא, לא, לא. אני מבקש. אתה תפסת אותי בלגימה של תה ללא קוקאין.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
לא יפה לנצל את העדינות שלי וחוסר היכולת שלי להשלים את דבריי.
קריאות
- - -
היו"ר אלי אלאלוף
ללא קוקאין, ללא קפאין וללא כלום. ירוק פשוט.

חבר'ה. אדוני השר, בבקשה. אני מאוד מכבד את נוכחותך.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אני צוחק. אני צוחק. אני לא אתמסכן.
היו"ר אלי אלאלוף
אני שוב חוזר: השליטה בחברי כנסת לא תמיד קלה, אבל, יחסית, אתה יכול להגיד שהיום היה מאוד ענייני.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
נכון, אכן היה ענייני.

אני לא מתכוון להיכנס להשוואות. שוב, לא מדינת ישראל המציאה את היותו של הקנאביס כסם מסוכן, ולא מדינת ישראל הייתה זו שהמציאה את המחקרים שנהיגה תחת שימוש בסמים – וכמובן שככול שהתופעה עלולה להתרחב, והיא מתרחבת, גם הסיכוי שאנשים ינהגו תחת השפעת סמים, אפילו ברמה ההסתברותית, הולך וגובר, בעיקר אם זה במרחב הציבורי כשהרצון שלי הוא להתמקד שם. נכון, לא תהיה מדיניות מושלמת שתענה. דרך אגב, בשום תחום אין דבר כזה. לכול מדיניות יש יתרונות וחסרונות. גם למדיניות הזאת יש חסרונות שאנחנו מציגים כאן. אנחנו חושבים שהחסרונות שלה פחותים ביחס למדיניות הקיימת. הצגתי מה אני חושב שהיתרונות שלה הם. בהחלט מוטלת עלינו גם החובה, לאחר שהמדיניות תשתנה, להוכיח שאנחנו משקיעים הרבה יותר משאבים בחינוך, בהסברה, במסלולי שיקום, מניעה וגמילה, כפי שהציגו כאן - - -
שרן השכל (הליכוד)
אבל, גלעד, הצעת החוק הזאת היא עדיין לא אי-הפללה. עדיין יש את הדין הפלילי - -
היו"ר אלי אלאלוף
אבל, למה? בואו ולא נעשה. זו הודעת השר לפני יציאתו.
שרן השכל (הליכוד)
- - וכאילו הפללה עצמית.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
נכון, כיון שהברירה בין לבטל לגמרי או ההשלכות, בעיניי ובעיני של עוד רבים אחרים, של לבטל לגמרי בקצה של התהליך ולשנות את הנורמה מנורמה פלילית, בסופו של דבר, למשהו שלא מהווה עבירה, ההשלכות עלולות להיות - - -
שרן השכל (הליכוד)
זה קנס מנהלי. זו עדיין עבירה, אבל, כמו שהסנגוריה אמרה, זו עבירה מנהלית ולא עבירה פלילית. עובדה שהם - - - בכיוון הזה.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
גברת שרן השכל, גם נסיעה במהירות גבוהה או אי חגירת חגורה, שבעיקר היא מסכנת את עצמך, גם בה יש קנס מנהלי, - -
שרן השכל (הליכוד)
נכון, אבל לא יכניסו אותך לכלא.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
- - וגברתי לא מנהלת קמפיינים לבטל את הקנס, כי מחוקקים - - -
שרן השכל (הליכוד)
אבל לא יכניסו אותך לכלא על כך שלא חגרת חגורה. לא יכניסו אותך לכלא על כך שחנית באדום-לבן.
היו"ר אלי אלאלוף
שרן, יש לך זכות הערה, אבל לא לדיון בלעדי.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
גם פה לא יכניסו לכלא.
שרן השכל (הליכוד)
מה? אבל, זה לא קשור.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, לא. תתאפקי.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
גם פה - - -
שרן השכל (הליכוד)
אין קשר בין ההשוואות האלה.
היו"ר אלי אלאלוף
מספיק. מספיק. זה לא דיון בין שני - - -
שרן השכל (הליכוד)
אתה חושב באמת שיכניסו אותך לכלא על כך שלא חגרת חגורה?! זה לא - - -
אילן גילאון (מרצ)
אבל למה כל הזמן הוויכוח הזה הוא אינסופי? השר, אני הצעתי לך מפתח.
היו"ר אלי אלאלוף
תנו לשר למסור את ההודעה שלו, ואחר כך יש פה - - -
אילן גילאון (מרצ)
כן, מה הבעיה? תתייחס לקנאביס כמו לכול, ולקנאביס רפואי כמו אוקסיקוטין, ובזה נגמר הסיפור.
מירב בן ארי (כולנו)
דרך-אגב, אוקסיקוטין זה מאוד בעייתי.
אילן גילאון (מרצ)
חמור. אני לוקח דברים יותר חמורים משניהם.
מירב בן ארי (כולנו)
זה חמור מאוד. עדיף להתייחס לקנאביס רפואי כמו - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי. תאפשרו לשר לסיים את דבריו, כדי שנתקדם.
שרן השכל (הליכוד)
אבל, אילן, אם אתה נוסע בלי חגורה, לא תיכנס לכלא.
אילן גילאון (מרצ)
- - -
שרן השכל (הליכוד)
- - - זה הכול.
היו"ר אלי אלאלוף
שרן, לא. את מפריעה. שרן, את מפריעה לדיון.
אילן גילאון (מרצ)
לא רציתי להפריע – רציתי להרגיע. לא הבינו אותי.
מירב בן ארי (כולנו)
אבל, כל הוויכוח הזה מיותר עכשיו.
שרן השכל (הליכוד)
- - -
היו"ר אלי אלאלוף
שרן, אני מבקש. אפשר להתאפק קצת?
מירב בן ארי (כולנו)
זה מיותר עכשיו.
היו"ר אלי אלאלוף
אדוני השר, בבקשה.
אילן גילאון (מרצ)
אנחנו - - - פה?
מירב בן ארי (כולנו)
כן. נו, מה?
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
שוב, אני לא חושב שאצליח לשכנע את מי שיש לו השקפת עולם אחרת. תכבדו את זה. יש בינינו פערים. בסדר, בסוף, חברי הוועדה יכריעו. זו הדמוקרטיה. אני חושב שהחשש מביטול האיסור הפלילי באופן מוחלט, שמשמעותו בעצם לגליזציה, הוא שזה עלול להעלות את מספר המשתמשים, כולל בקרב בני הנוער ששם בעיקר אני חושש, ולכן המדיניות הזאת נועדה לאזן. מצד אחד, לשמר את ההרתעה אל מול בני הנוער. מצד שני, לצמצם משמעותית את האכיפה הפלילית בקרב המבוגרים במדינת ישראל, שבעיניי טועים בכך, אם הם משתמשים באופן קבוע בסמים, אני לא רוצה להדביק להם כתם פלילי. לכן, כפי שאמרתי, לא תהיה מדיניות מושלמת בהקשר הזה. המדיניות הזאת נועדה לטפל בליקויים שיש לתפיסתי במדיניות הקיימת. לצמצם משמעותית את האכיפה הפלילית, ואני חושב שעוד לפני שהחוק הזה עבר זה כבר קורה בשטח על-ידי השוטרות והשוטרים. אני, שוב, מבקש מכם לשקול לעומק את הברירות בין לאשר מדיניות שאולי היא לא בדיוק לפי השקפת עולמכם לבין להותיר את המצב על כנו, שבעיניי זה הרבה יותר גרוע. תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה, אדוני השר. ניפגש בעוד שבוע או עשרה ימים.

(השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, יוצא מחדר הישיבות.)

דב חנין, בבקשה. ברוך הבא.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, תודה. תודה על קיום הדיון הזה. אני שמעתי בקשב רב את דבריו של השר, והשר צודק. יש בעיות. כשמעשנים קנאביס ומעשנים, זה מצב מסוכן. אגב, גם כששותים אלכוהול ונוהגים, זה מצב מסוכן. מול הבעיות האלה צריך לפעול, כולל גם להפעיל את החוק הפלילי ואולי אפילו יותר בתקיפות ממה שאנחנו עושים היום. אנחנו לא רוצים שאנשים יסכנו את עצמם, ואנחנו לא רוצים שאנשים יסכנו אנשים אחרים. יש בוודאי גם מצבי סיכון בקנאביס. בסיטואציות מסוימות, בסיטואציות נפשיות או בסיטואציות של מחלות נפשיות מסוימות, קנאביס, בהחלט, יכול לייצר החמרה ויכול לייצר נזקים. השאלה הגדולה, שהשר לא ענה עליה בתשובה שלו, היא: האם המדיניות הזאת, שהוא ממשיך לנקוט בה, שהיא מדיניות רוחבית שאומרת "אנחנו הולכים לרוחב הגזרה ומייצרים איזה שהם סטנדרטים של מערכת של קנסות", האם זו התשובה לבעיות הנקודתיות האמתיות שהוא מדבר עליהן? האם זו התשובה?

אני הייתי מציע לשקול מערכת אחרת, שבה אנחנו מתמקדים בבעיה האמתית שקיימת, מטפלים בבעיות האמתיות שקיימות, אבל יורדים מהגישה הזאת שהיא גם לא אפקטיבית והיא לא עובדת מבחינה חברתית. היא לא מצליחה. היא לא מצמצמת שימושים. היא לא מייצרת דה-לגיטימציה. היא בעיקר מייצרת מצב שבו הרבה מאוד אנשים, שהם אזרחים שומרי חוק, נמצאים בתוך תחושה שהם עבריינים. אין בזה שום תועלת חברתית. יש בזה רק נזקים. לכן, גם מהבחינה הזאת, מהבחינה המעשית, אני חושב שצריך לחשוב על הדברים האלה בראייה אחרת. הגישה הזאת המלחמתית הרחבה היא לא גישה אפקטיבית.

מעבר לזה, צריך תמיד לזכור את נקודת המוצא העקרונית שלנו. חוק פלילי הוא כלי מאוד חזק של החברה, אבל הוא עובד רק כאשר מסביבו יש מעטפת של לגיטימציה. בנושא הקנאביס לחקיקה הפלילית הקיימת, כולל הצעת החוק הזאת, אין לגיטימציה חברתית. רוב האנשים, שמשתמשים בקנאביס, הם אנשים נורמטיביים לחלוטין, וכול המהלך הזה של החקיקה הוא מהלך שלגמרי לא מחובר לחיים שלהם ולאיזו שהיא תועלת. אנחנו פה עושים טעות.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי. תודה רבה.

הגעתי לאנשי המשטרה. מי מכם רוצה לדבר?

אני מזכיר, שהצלצול מזכיר לנו שב-10:58 יש פיזור של הישיבה.

תאמרי שם ותפקיד, ותתקרבי למיקרופון, כי לא שומעים אותך.
סנ"צ איה גורצקי
אדוני, בוקר טוב. אני עורכת-הדין איה גורצקי, ואני היועצת המשפטית של אגף החקירות והמודיעין במשטרה. אני יכולה לומר בקצרה, שהנתונים שלנו מצביעים על עלייה בצריכת הסם. זה נתון שמדאיג אותו. מצד אחד, יש מגמת עלייה בכמות התיקים שנפתחים. לעומת זאת, יש מגמת ירידה ברורה באחוז הגשת כתבי האישום. רק לסבר את האוזן: השנה, בשנת 2018, הוגשו בגין עבירה של אחזקת סם לצריכה עצמית 145 כתבי אישום בלבד. אנחנו רחוקים מהמילים "מאות ואלפים". יכול להיות שזה נתון משמח, אבל זה גם - - -
תמר זנדברג (מרצ)
כמה?
סנ"צ איה גורצקי
145.
תמר זנדברג (מרצ)
כתבי אישום?
קריאה
- - - זה אלפים.
תמר זנדברג (מרצ)
כתבי אישום זה אומר תיקים נפתחו בעבר, נכון?
סנ"צ איה גורצקי
נכון.
תמר זנדברג (מרצ)
כמה תיקים נפתחו השנה, ב-2018, מתחילת השנה?
סנ"צ איה גורצקי
השנה נפתחו 10,361 תיקים בעבירות של אחזקת סם לצריכה עצמית.
קריאה
השנה?
סנ"צ איה גורצקי
כן. הנתון הזה כולל נתון של עבירה - -
היו"ר אלי אלאלוף
רגע, רגע. תנו לה להציג.
סנ"צ איה גורצקי
תנו לי להציג. אני אדגיש את הדברים.

- -של אחזקת סם לצריכה עצמית כעבירה יחידה, אבל זה כולל גם תיקים לא רק של קנאביס וחשיש. זה כולל תיקים נוספים. אני כבר אומרת שאחוז התיקים - -
תמר זנדברג (מרצ)
אבל, קנאביס זה 70%-80% מביניהם.
סנ"צ איה גורצקי
בדיוק.

- -הנוספים קטן מאוד יחסית.
תמר זנדברג (מרצ)
תקני אותי, אם אני טועה.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, תני לה רק לסיים.
סנ"צ איה גורצקי
אני רק מבקשת לומר שגם לצד ההתקדמות והחשיבה החדשה, תמונת המודיעין שלנו, נכון לסוף 2017, מצביעה לא רק על מגמה של עלייה בצריכת הסם אלא גם על מגמה של סחר נרחב בקנאביס, ובמקביל סחר בקנה-מידה גדול בסחר גם בסמים ממריצים: אקסטזי, קוקאין, ומה שאנחנו קוראים לו סמי פיצוציות. יש הערכות של גורמים שהקנאביס מהווה שער כניסה לסמים נוספים. יש על זה ויכוח. אני לא נכנסת אליו. אני רק אומרת שנתוני - - -
תמר זנדברג (מרצ)
יש על זה ויכוח שהוכרע לפני 30 שנה.
קריאה
זו אמירה חסרת - - -
סנ"צ איה גורצקי
אני לא הפרעתי לך.
היו"ר אלי אלאלוף
חבר'ה, אל תפריעו.
סנ"צ איה גורצקי
נתוני המשטרה מצביעים על עלייה במגמת צריכה ועל עלייה במגמת סחר גם של קנאביס וגם של סמים אחרים. צריך לשים את זה על השולחן.

דבר אחד שחשוב להבין – בגלל הירידה באכיפה, אנחנו מבינים דבר אחד: מצד אחד, יש יותר צרכני סמים מסוג קנאביס. מצד שני, אנחנו, כמשטרה, אוכפים פחות באמצעות הכלי הפלילי, בין היתר, בגלל התפיסה החדשה, בגלל המדיניות החדשה, שמסיטה את המאמצים מההליך הפלילי להליך אחר שנקרא לו: מנהלי יותר. לכן, גם אנחנו מבקשים באמת מאדוני יושב-הראש לקדם את הצעת החוק הזאת בהקדם האפשרי, כדי שנוכל כן לבצע אכיפה מתונה ומתאימה יותר, אבל שלא נישאר במצב הזה, שאנחנו קוראים לנו "עונת מלפפונים", שהוא לא לכאן ולא לכאן.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה רבה.
תמר זנדברג (מרצ)
אם אפשר, רק שאלה קטנה על הנתון.
היו"ר אלי אלאלוף
את לא היחידה פה. יש עוד מישהו שרוצה לדבר? אוקיי, אז זה זמן התגובות שלך.
תמר זנדברג (מרצ)
רק שאלה קטנה: בעצם, הנתון, שאת מסרת, שזה למעלה מ-10,000 פתיחת תיקים בערך בחצי שנה, הוא פחות או יותר הנתון הממוצע של השנים האחרונות, שם דיברו על כל-20,000 תיקים בשנה.
סנ"צ איה גורצקי
נכון.
תמר זנדברג (מרצ)
אז, אין פה איזה שהם ירידה או שינוי, מבחינתכם. זאת אומרת, זה המשך אותה מגמה בשנים האחרונות.
סנ"צ איה גורצקי
להפך, מה שאנחנו אומרים הוא שמשנה לשנה כמות התיקים שנפתחת גדלה, נפתחים יותר תיקים, אבל הרבה פחות כתבי אישום מוגשים. יש פער נורא גדול.
מירב בן ארי (כולנו)
אבל זה לא משנה. עצם העובדה שפתחת תיק לאדם נורמטיבי במשטרה – - -
תמר זנדברג (מרצ)
בדיוק.
מירב בן ארי (כולנו)
- - זה לא עניין של כתב האישום בכלל.
קריאה
זה נתון מדהים.
סנ"צ איה גורצקי
חברת הכנסת, אנחנו מסכימים, ואנחנו מבקשים לקדם את הצעת החוק.
מירב בן ארי (כולנו)
מה זה משנה?
קריאה
למה פתיחת התיקים הזאת?
היו"ר אלי אלאלוף
חבר'ה, חבר'ה.
מירב בן ארי (כולנו)
יש גם תיקים של אלימות שלא מגיעים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אם כל אחד יתחיל לזרוק משפט, לא נוכל לקיים דיון.
מירב בן ארי (כולנו)
מה זה משנה? זה הרישום. אני רוצה להגיד - - -
היו"ר אלי אלאלוף
מירב, רק שנייה. רק שנייה.
קריאה
כמה מעצרים.
היו"ר אלי אלאלוף
תאפשרו לה לענות.
מירב בן ארי (כולנו)
אנשים נורמטיביים לא מוטרדים.
היו"ר אלי אלאלוף
רגע. אפשר?
מירב בן ארי (כולנו)
לא. עוד לא סיימנו לשאול אותה?
תמר זנדברג (מרצ)
כמה ב-2017?
היו"ר אלי אלאלוף
אל תעני ככה בתפזורת, כי הפרוטוקול מתבלבל לגמרי.
קריאה
מעולם לא היו מעצרים.
היו"ר אלי אלאלוף
רגע, אדוני, אל תפריע לדיון ולסדר הדיון.
מירב בן ארי (כולנו)
מה שמפריע לבן-אדם נורמטיבי, ולא דיברתי על עבריין שעוד כתב אישום או פחות כתב אישום לא מעניין אותו, זה זה שנפתח נגדו אותו תיק במשטרה על זה שהוא השתמש. - -
קריאה
נכון.
מירב בן ארי (כולנו)
- -זה מה שכל החבורה כל הזמן מנסה למקד מימין ומשמאל.
סנ"צ איה גורצקי
נכון. אנחנו מסכימים.
מירב בן ארי (כולנו)
האנשים שאנחנו מכירים, - -
תמר זנדברג (מרצ)
כן, אבל אין פה - - -
מירב בן ארי (כולנו)
- -החברים שלנו, שבסוף - - -
שרן השכל (הליכוד)
אז, אלי, - - -
תמר זנדברג (מרצ)
שנייה, תני לי לסיים את המשפט, כי זה נוגע פה לכולנו, ובגלל זה אנחנו מתרעמות.

הבעיה של כל חברי הכנסת, לפחות מי שנמצאים כאן, היא אותם אנשים נורמטיביים, שחלק מהם הם גם חברים שלי, ואני מודה, שעל זה נפתח להם תיק. פה נפגעים בעבודה ושירות המילואים - - -
סנ"צ איה גורצקי
נכון, אבל את זה הצעת החוק פותרת.
היו"ר אלי אלאלוף
רגע, גברת. תני לה לסיים.
מירב בן ארי (כולנו)
זה מה שקשה. זהו, סיימתי.
שרן השכל (הליכוד)
אני גם רוצה.
היו"ר אלי אלאלוף
שרן, את רוצה לומר הערה? שרן, בבקשה.
מירב בן ארי (כולנו)
כמה מחבריי הטובים, והם לא נפלו לסם – הם רק נפלו לתיק.
שרן השכל (הליכוד)
יש לי שאלה. אם יש הסכמה שאנחנו רוצים, למעשה, לעצור את העניין הזה שנפתחים תיקים פליליים לאנשים נורמטיביים, האם לכם יש התנגדות, כמו שאפילו השר ארדן אמר, להשוות את העבירה של שימוש בקנאביס לשימוש בקנס מנהלי כמו לעבירה של נסיעה בלי חגורה, נסיעה מהירה או נסיעה ברמזור?
יואל הדר
זו גם עבירה פלילית.
שרן השכל (הליכוד)
לא. האם אתם מוכנים לשנות את זה - - -?
מירב בן ארי (כולנו)
אבל, מה שאת אומרת זה עבירה פלילית.
שרן השכל (הליכוד)
לא, זו לא עבירה פלילית.
דקל-דוד עוזר
אין בעיה בזה שזה עבירה פלילית. השאלה היא מה העונש המכסימלי עליה?
היו"ר אלי אלאלוף
מישהו אישר לך לדבר? פעם אחרונה שאתה עושה את זה, בסדר? היה לכם זמן לבטא את עצמכם בשקט. המשפט שאתה אמרת, אף אחד לא קלט אותו.
מירב בן ארי (כולנו)
ברור שזו עבירה פלילית.
תמר זנדברג (מרצ)
אבל בקנס יש חלופת משפט.
שרן השכל (הליכוד)
בסדר.
תמר זנדברג (מרצ)
אם אתה רוצה לשלם את הקנס, אתה צריך - - -
גיא לרר
אדוני היושב-ראש, אפשר לשאול את נציגת המשטרה שאלה, שבאמת מעניינת אותי?
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה. יש פה שאלה. רגע, גברת.
גיא לרר
שאלה שבאמת מסקרנת אותי וזה לא בהתרסה. השר לביטחון פנים, כבר במסיבת העיתונאים הראשונה שלו, אמר שתורגש רוח המפקד, וברגע שהשר מנחה, מורה, גם אם זה לא על-פי חוק בינתיים, אנחנו נרגיש את האכיפה בשטח הולכת ויורדת. איך זה הולך יחד עם הנתון האסטרונומי שאת נתת פה עכשיו לגבי כמות כל כך גדולה של תיקים שנפתחה? איפה הקשר בין רוח המפקד לביצוע בשטח?
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה.
סנ"צ איה גורצקי
אדוני, אני יכולה לענות?
אילן גילאון (מרצ)
10,000.
סנ"צ איה גורצקי
יכול להיות שנקודת ההסתכלות שלנו שונה. אני לא רואה סתירה בין מה שאתה קורא לו רוח המפקד לבין מדיניות המשטרה. צריך לעשות אבחנה בין כמות התיקים שנפתחים, כשהמשטרה רואה עבירה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
חבר'ה, אתם לא לבד. תכבדו גם את האחרים.
סנ"צ איה גורצקי
כשהמשטרה רואה עבירה שנעברת לנגד עיניה, עבירה שהיום נחשבת כעבירה פלילית, ואנחנו מדברים היום - - -
מירב בן ארי (כולנו)
היא עושה את העבודה שלה.
סנ"צ איה גורצקי
בדיוק. היום, במצב שלפני התיקון, ואין לי מחלוקת על מה שנאמר כאן - - -
מירב בן ארי (כולנו)
בקיצור, רוח המפקד לא עברה.
סנ"צ איה גורצקי
לא, זה לא נכון.
קריאה
זה רע מאוד.
סנ"צ איה גורצקי
תנו לי רק להשיב.
היו"ר אלי אלאלוף
מירב, תאפשרי לה לסיים.
סנ"צ איה גורצקי
הדבר האחרון שאנחנו מבקשים זה לבוא בהתלהמות או להתנגד. הרי כל הדברים שאת אמרת לפני דקה מקובלים עלינו, ואת זה הצעת החוק באה לפתור. לא ייפתחו תיקים פליליים. לא יהיה רישום פלילי. את זה הצעת החוק פותרת. כל 20,000 התיקים בשנה – לא יהיה.
גיא לרר
אבל, מה בינתיים? מעניינת אותי רוח המפקד, כי רוח המפקד גם אמורה להוות השראה בהמשך.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי. אני חושב שנמסרה תשובה.
מירב בן ארי (כולנו)
אבל, - - -
אילן גילאון (מרצ)
לרר, אתה רואה שהמפקד עושה רוח.
גיא לרר
לא. אדוני היושב-ראש, היא הייתה באמצע.
היו"ר אלי אלאלוף
חבר'ה, יש לנו עוד ארבע דקות.
גיא לרר
זה באמת מסקרן. היא יכולה רק להשלים את התשובה? אני באמת מסוקרן, כי היא לא סיימה אותה.
היו"ר אלי אלאלוף
השלמת?
סנ"צ איה גורצקי
מבחינתי, אין - - -
גיא לרר
לא. מה? הם ראו אותם במרחב ציבורי ואז בגלל זה או שעשו חיפושים וכאלה על אנשים בפריפריות?
סנ"צ איה גורצקי
המשטרה גם היום ממקדת את מאמצי האכיפה במרחב הציבורי. כשנפתח תיק, פירושו שנעברה לכאורה עבירה פלילית, ולכן המשטרה פועלת, באמצעים החוקיים - - -
גיא לרר
כל אלפי התיקים האלה של השנה היו במרחב הציבורי, מאז מסיבת העיתונאים של ארדן?
סנ"צ איה גורצקי
לא אמרתי שכול 20,000 התיקים היו במרחב הציבורי. זה לא נכון, וזה מטעה. המשטרה ממקדת את מאמצי האכיפה שלה במרחב הציבורי.
גיא לרר
"ממקדת" – זה אומר שרוב התיקים?
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. תזמינו אותה לראיון.
קריאה
הערה אחת.
אילן גילאון (מרצ)
יש רוח המפקד - - - רוח. אלה שני דברים שונים.
היו"ר אלי אלאלוף
ג'ומעה, רצית משהו? בבקשה, חבר הכנסת ג'ומעה.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
יש לי דעה אולי קצת... אין לי בעיה עם הענישה, ואני חושב שזה קיים בחוק. נכון להיום, יש ענישה. אבל יש בעיה עם הגדרת הענישה, והבעיה קשורה אחת בשנייה. השאלה של ה-10,000 – אנחנו רואים שהנתונים כל הזמן הולכים וגדלים, כפי שהמשטרה גם מפרסמת. עכשיו קראתי ש-40% מהחיילים משתמשים בסמים שונים – יש קנאביס או חשיש.
קריאה
50%.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
כל הזמן יש מגמת עלייה. לדעתי, השאלה הכי חשובה היא: האם אוכפים את זה או לא? אגב, להגדיל את העונש זה הדבר הכי קל, אבל לבצע את זה בפועל זו השאלה.

שאלתי השנייה, וזה קשור, היא עניין הסחר והצרכנות האישית או הפרטית. הרי כל זמן שגדל מספר הצרכנים, זו פונקציה גם של מסחר. הרי בסופו של יום זה שוק שקשור אחד לשני.
היו"ר אלי אלאלוף
יש הרבה כסף שם.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
אם יש צרכנים – יש גם סוחרים, ואם אין סוחרים – גם צרכנים לא יהיו. זו השאלה. עניין האכיפה חשוב. לגבי ההגדלה של הענישה בחוק, אפשר לעשות ולהגדיל משנה ל-15 שנה, אבל אם לא אוכפים את זה – זה לא שווה.
אורן ליבוביץ
היושב-ראש, עשר שניות באמת. הערה אחת – קודם כל, לדעתי, המשטרה עשתה פה דבר חמור. היא הטעתה את השר לביטחון פנים גלעד ארדן. היא נתנה לו נתון על אפס מעצרים. מעצרים אף פעם לא היו כמעט על דבר כזה. בפועל, יש פה עלייה חדה בתיקים פליליים.
מירב בן ארי (כולנו)
10,000 – מאיזו שנה זה?
אורן ליבוביץ
דבר שני – אני מסיים. חצי משפט.

מעכשיו. חצי שנה.
מירב בן ארי (כולנו)
מ-18'?
היו"ר אלי אלאלוף
מירב, תני לו לסיים.
סנ"צ איה גורצקי
אני מבקשת להתייחס.
אורן ליבוביץ
חצי נקודה אחרונה – כשאתם אומרים שאחרי שהחוק הזה יעבור כאילו לא תהיה הפללה, זה לא נכון. אני מעריך שקראתם את הנוסח. החוק הזה לא רלוונטי למי שכבר יש לו רישום פלילי, למי שלא יודה בעבירה פלילית, למי שיש לו עבירה נילווית וכן הלאה וכן הלאה.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי, תודה רבה.
מירב בן ארי (כולנו)
תגיד: אפשר לדעת מאיזו שנה הנתון של ה-10,000? עד היום, זאת אומרת לא נגמרה השנה בכלל.
קריאה
חצי שנה.
סנ"צ איה גורצקי
עד ה-16 ביוני. חצי שנה.
קריאה
זה 20,000.
מירב בן ארי (כולנו)
אני חשבתי שזה 2017.
אילן גילאון (מרצ)
זה לא נראה לכם מספר - - -?
מירב בן ארי (כולנו)
זה נראה לי קצת הזוי. הזוי. חצי שנה?
נצ"מ רותי שטרית
זה על כל סוגי הסמים.
מירב בן ארי (כולנו)
אני יודעת, אבל היא אומרת שהרוב זה קנאביס.
היו"ר אלי אלאלוף
זה על כל סוגי הסמים.
אורן ליבוביץ
לא. זה בעיקר קנאביס. זה לא כל סוגי הסמים.
מירב בן ארי (כולנו)
היא אמרה.
נצ"מ רותי שטרית
לא. - - -
קריאה
- - - 80% זה קנאביס.
מירב בן ארי (כולנו)
היא אמרה.
אורן ליבוביץ
- - - באמת.
קריאה
אז, זה 80% קנאביס.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי. תודה. הבעתם את דעותיכם, שמענו אותן. בסדר.
מירב בן ארי (כולנו)
וואו. זה מטורף.
אורן ליבוביץ
ככה זה תמיד - - -
קריאה
זה לא משנה. זה לא נראה לי - - -
היו"ר אלי אלאלוף
הפרעתי לך, כשדיברת?
מירב בן ארי (כולנו)
זה מלא.
היו"ר אלי אלאלוף
לא הגענו היום לטרמינולוגיות מוזרות, נכון? אז, בוא ונסיים את זה פה.
יש לי רק שאלה
למי שמשתמש – ואל תזהו את עצמכם, אם לא בא לכם – - -
אורן ליבוביץ
אני.
היו"ר אלי אלאלוף
- - אתה תחגוג ביום שהבן שלך יבוא בגיל 15 ויגיד לך "אבא, אני מעשן"?
אורן ליבוביץ
אני אתן לך תשובה. אני לא אחגוג, אבל אני ודאי לא ארצה ששוטר יתעסק אתו ויכניס אותו לכלא.
היו"ר אלי אלאלוף
אבל, אתה תתעסק בזה?
אורן ליבוביץ
אני אטפל בו. אני אטפל בו.
היו"ר אלי אלאלוף
תטפל.
אורן ליבוביץ
אני אטפל בו. בוודאי.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה רבה.
מירב בן ארי (כולנו)
ברור. זה מה שהוא אומר. זה נכון.
היו"ר אלי אלאלוף
זה לא היה מובן. כדאי שנחשוב על זה שזה יכול להיות בבית של כל אחד מאתנו. אני התנסיתי בזה.
אורן ליבוביץ
זה נושא של ההורה. זה נושא הורי. זה לא משפטי.
היו"ר אלי אלאלוף
תאמין לי, אני התנסיתי.
מירב בן ארי (כולנו)
מה, אצלי במרכז לא היה את זה?! היה אצלי. היו לי נערים, - -
היו"ר אלי אלאלוף
ודאי, אבל בוודאי לא - - - מזה שזה מותר.
מירב בן ארי (כולנו)
- - אבל, אלי, לא הייתי רוצה שהשוטר יפתח תיק לילד כזה בן 16-15 וייתן לו רישום פלילי.
קריאה
אדוני היושב-ראש, - - -
היו"ר אלי אלאלוף
לא, לא. תודה.
מירב בן ארי (כולנו)
במקום זה, אני יכולה לטפל בו או מישהו מקצועי יותר.
היו"ר אלי אלאלוף
אין לי ברירה. אחרת, אקבל נזיפה.

הישיבה נעולה. תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:57.

קוד המקור של הנתונים