ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 19/06/2018

סטטוס חלופה לשדה דב ומתן מענה לתושבי אילת

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



21
ועדת הפנים והגנת הסביבה
19/06/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 663
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שלישי, ו' בתמוז התשע"ח (19 ביוני 2018), שעה 15:11
סדר היום
סטטוס חלופה לשדה דב ומתן מענה לתושבי אילת
נכחו
חברי הוועדה: יואב קיש – היו"ר
יעקב אשר
נאוה בוקר
בצלאל סמוטריץ
חברי הכנסת
איתן ברושי
דב חנין
מיקי לוי
נורית קורן
איציק שמולי
מוזמנים
טל אשכול - מרכזת בכירה, כלכלה ותשתיות, משרד ראש הממשלה

שחר סולר - ממונה תכנון, המשרד להגנת הסביבה

שירה ליכטנבנאום - רפרנטית תחבורה אווירית, משרד הביטחון

דניאלה פוסק - יו"ר ועדה מחוזית, תל אביב, קבינט הדיור, משרד האוצר

אילנה שפרן - מנהלת אגף תחבורה, מינהל התכנון, משרד האוצר

אליהו מורגנשטרן - רפרנט תחבורה, אגף התקציבים, משרד האוצר

דניאל מלצר - רפרנט בינוי ורמ"י, אגף התקציבים, משרד האוצר

אריאל צבי - עו"ד, ייעוץ וחקיקה, אזרחי, משרד המשפטים

משה צמרמן - ממונה תכנון ופיתוח, משרד התיירות

אורלי זיו - תכנון ופיתוח, משרד התיירות

נעם הירש - מנהל תחום ארצי, תכנון ובנייה, משרד הבריאות

רון חלפון - משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

מאיר יצחק הלוי - ראש העיר אילת

יעקב אברהם - עו"ד, עיריית אילת

ינקי פפר - עו"ד, משרד מיתר, ב"כ עיריית אילת

דנה דקו מדנס - מנהלת המחלקה המוניציפאלית, מרכז השלטון המקומי

ארנון גלעדי - משנה לראש עיריית תל אביב-יפו

מיטל להבי - סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו

לריסה קופמן - אדריכלית, עיריית תל אביב-יפו

אדי אביטל - אדריכל, עיריית תל אביב-יפו

רות מעוז - אדריכלית נוף, עיריית תל אביב-יפו

עדי אלמליח - אדריכלית נוף, עיריית תל אביב-יפו

מתן אוריין - יועץ תעופה, עיריית תל אביב-יפו

אביט נאדי - אגף תכנון עירוני, עיריית תל אביב-יפו

צחי דוד - מנהל מרחב תל אביב, רשות מקרעי ישראל

יואב אורן - ראש אגף תפעול מסופי גבול, רשות שדות התעופה

נועם אברהמי - עוזר מנכ"ל רשות שדות התעופה

מוטי שמואלי - מנהל אגף, רשות התעופה האזרחית

שרון אשר ארובס - רכז צמיחה דמוגרפית, מועצה אזורית חבל אילות

ד"ר יאיר בירנבאום - רופא ראשי, כללית שירותי בריאות

ניר דגן - מנכ"ל חברת ארקיע

יעקב ברנט - עו"ד, חברת ארקיע

שירלי תומר - עו"ד, חברת ארקיע

רחל זכאי נוימן - עו"ד, יועצת משפטית, המנהלים מטעם בית המשפט לניהול הגוש הגדול

שבתאי שי - מנכ"ל התאחדות מלונות, אילת

רונן השכל - מנהל מלון נובה, אילת

משה בן חיון
אסף זגורי

-
מנהל מלונות פתאל, אזור אילת
החברה להגנת הטבע

עדן בר - אדריכל, משרד בר לוי אדריכלים ומתכנני ערים

שי גרוס - מוזמן/ת

מירי רמות - מוזמן/ת

ליטל סבר - שדלנ/ית (גלעד יחסי ממשל ולובינג), מייצג/ת את ארקיע קווי תעופה ישראליים, עיריית אילת)

יעל שילוני - שדלנ/ית (גלעד יחסי ממשל ולובינג), מייצג/ת את ארקיע קווי תעופה ישראליים, עיריית אילת)

אביבה ברעם - שדלנ/ית (פוליסי בע"מ), מייצג/ת את המנהלים מטעם בית המשפט לניהול שטח הגוש הגדול

חניתה חפץ - שדלנ/ית (פוליסי בע"מ), מייצג/ת את המנהלים מטעם בית המשפט לניהול שטח הגוש הגדול

רות פרמינגר - שדלנ/ית (פרילוג בע"מ), אינו/ה מייצג/ת לקוחות בדיון זה

שגיא אהרון - שדלנ/ית (קונטקטי בע"מ), מייצג/ת את המועצה האזורית עמק חפר
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
מנהל/ת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים



סטטוס חלופה לשדה דב ומתן מענה לתושבי אילת
היו"ר יואב קיש
צהרים טובים לכולם. אני פותח את ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה. אנחנו ב-10 דקות איחור מהבוקר אבל הפעם נצטרך לסיים בשעה 16:00 כי המליאה מתחילה בשעה זו.

נושא הדיון הוא סטטוס חלופה לשדה דב ומתן מענה לתושבי אילת. נמצא אתנו מאיר יצחק הלוי, ראש עיריית אילת, ויש לנו מעיריית תל אביב את ארנון גלעדי שהוא ממלא מקום ראש עיריית תל אביב וגם את מיטל להבי, סגנית ראש העיר.

אני אומר לכם למה אנחנו מקיימים את הדיון הזה היום. קודם כל, בעקבות מצוקה שקיימת בעיר אילת. החשש מסגירת שדה דב ללא מענה חלופי שנותן מענה לצרכים של עיריית אילת, זו בעיה אמיתית ואני חושבת שבעניין הזה, חוץ מההישג של חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ, חבר הכנסת מיקי לוי וחבר הכנסת איציק שמולי, לדעתי שניכם הייתם מהיוזמים של החקיקה כאן, המובילים שלה, של דחיית השדה האזרחי, באמת בעניין הזה הובלתם מהלך מאוד משמעותי אבל גם המהלך הזה ממצה את היכולות והיתרונות שלו ואנחנו עדיין נמצאים באותה בעיה.

הייתה וגם פורסמה תכנית שדה דב של עיריית תל אביב, וארנון, אתה תכף תציג אותה, אבל לפני שנתחיל אני מבקש לשמוע את ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי.
מאיר יצחק הלוי
אדוני היושב ראש, תודה רבה לך. רק כדי להיכנס למכנה המשותף, אני רוצה להעלות כמה נושאים, ארבעה נושאים, ואני אשתדל לעשות זאת בתמצית.

הדבר הראשון שמבחינתנו הוא החשוב, שדה התעופה, שדה דב, התחנה המרכזית לתושבי אילת, התחנה המרכזית של תיירים רבים המגיעים לאילת. מבחינתנו השדה מהווה את עורק החיים המרכזי של תושבי אילת. היום הגעתי לכאן, עליתי למטוס, אתי היו משהו בסדר גודל של כ-12 חולים – בטיסה אחת 12 חולים שנדרשו לקבל טיפולים רפואיים באזור הזה, דהיינו באיכילוב ובשאר בתי החולים – ואני מניח שכל מי שנמצא כאן הגיע דרך שדה דב. מבחינתנו זה לא מקום בילוי ולא מקום לצאת לבילוי. מבחינתנו זה לסגור לנו את התחנה המרכזית של העיר אילת ואין שום יכולת לחשוב על העיר אילת ללא מתן מענה תעופתי כעיר הפריפריאלית ביותר במדינת ישראל, ללא מתן מענה תעופתי ראוי. על כך אני חושב שאין עוררין. העיר אילת, תושבי העיר אילת אינם תושבים שקופים. אני לא רוצה לדבר על איכות ההחלטה, דנו בה, אני חושב שההחלטה שהתקבלה בעבר הייתה זחוחה, התייחסה ל-60,000 תושבי אילת כאל תושבים שקופים, פגעה מעצם היותה בעיר אילת ואני חושב שאת המחשבה שהעיר אילת לא צריכה לקבל מענה תעופתי ראוי, צריך להוריד מסדר היום. זו עיר הקצה של מדינת ישראל והיא צריכה לקבל את השירות הטוב ביותר.

הדבר השני. אני רוצה לומר ולהבהיר, ושזה יירשם בפרוטוקול, שכאשר יצאנו לדרך, הוקמה ועדה בראשותו של איש נהדר ממשרד התחבורה בשם צ'רלי. אני לא יודע אם הוא נמצא אתנו כאן. הוועדה הזו הייתה אמורה לייצר ולדבר על חלופות. דיברו אז על חלופת בן גוריון. אדוני היושב ראש, אני רוצה לומר בצורה הברורה ביותר. יש לך את הדוח, אני אתן לך אותו ותוכל לראות ששום דבר לא בוצע, אבל הדבר החמור הוא שבן גוריון נכון להיום אינו חלופה ואני שם שמונה סימני קריאה. אם מישהו אומר שכן, אני אומר כאן לפרוטוקול הוועדה הזו, הוא משקר ומייצר כאן הונאה של האנשים. היום בן גוריון נמצא במצב של כאוס מוחלט וכולם יודעים את זה. מדברים על זה ולא מסתירים את התופעה הזאת. לכן לבוא ולומר שכאשר ייסגר שדה דב, אתם תטוסו דרך בן גוריון, מי שאומר את זה, אני אומר כאן שהוא מייצר הונאה ברורה של חברי כנסת, של מקבלי החלטות. אין חלופה כזאת. אני ממש רוצה לבקש ממך אדוני היושב ראש, אנא, בדקו את העניין הזה. תבדקו. אין חלופה כזאת. היום, אנחנו יודעים לומר שהצרכים המתבקשים בטיסות לאו קוסט ולפעולות אחרות לבן גוריון, לא מקבלות מענה. אין מענה. הם מדברים היום על הקמת צריפים ואוהלים ועוד כל מיני דברים מן הסוג הזה. מספיק לשאול את אנשי רת"ע שבאינטגריטי המקצועי שלהם יגידו לכם את האמת והאמת אומרת שאין מענה. זאת אומרת, אם חלילה סוגרים את שדה דב, אנחנו לא יודעים איך להגיע לקבל שירותים רפואיים, ללמוד, להביא מרצים, להביא רופאים לעיר אילת כעיר קצה. אין לנו שום יכולת. בעצם מנתקים וסוגרים את העיר אילת.

דבר שלישי שאני רוצה לומר. מדינת ישראל, משרד האוצר באמצעות המועצה הארצית לתכנון ובנייה, קיבלה החלטה מדהימה, נכונה, עם חשיבות אסטרטגית ברמה הבינלאומית לצאת מחדש לתמ"א שעניינה ותכליתה פריסת שדות תעופה לעשורים הבאים. אני חבר במועצה הארצית לתכנון ובנייה. אני גם חבר בוועדות תכנון 25 שנים. אני 25 שנים חבר מועצה ו-15 שנים ראש עיר. אני מכיר את הדברים לפני ולפנים. החליטו להוציא תמ"א שנקראת תמ"א 15/2. מינו ועדת עורכים כדי שתכין ותביא את המלצותיה למועצה הארצית לתכנון ובנייה. ועדת העורכים עובדת, מתכנסת כבר שבע פעמים, בשני הדיונים האחרונים – אני אתן לך את הפרוטוקולים, אלה לא דברים שאני ממציא – ממוסמך וכתוב, אומרים העורכים עוד בטרם הדיון מתחיל שאסור לסגור את שדה דב. ואני שואל האם אנחנו חיים במדינת חלם. מצד אחד יושבת ועדת תכנון, מתייחסים לתכנית - - -
ינקי פפר
אנחנו אמרנו קצת אחרת.
מאיר יצחק הלוי
אני אקריא מה אמרנו. אני שמח שזה קצת ולא מלא. בסדר. אבל בגדול אמרתם שצריך להשאיר את שדה דב במתכונת אחרת אבל המסלול צריך להישאר, על פי חוות הדעת. לא אמרתם כלום, מעצם היות ועדת עורכים שדנה בנושא פריסת שדות התעופה, נראה לי לא הגיוני, לא צריך להיות אסטרטג גדול כדי להבין שאם עכשיו מתקיים דיון שהוא כל כך משמעותי – דרך אגב, מאוד משמעותי – מה יקרה אם תחליט ועדת העורכים להמליץ בפני המועצה שצריך יהיה שדה באזור, מה נעשה? נבנה אותו מחדש? אני שואל למה החיפזון. דרך אגב, אני חושב שזה ליקוי מאורות, כך אני רואה את זה. ללכת לתכנית ארצית מצד אחד וביד שנייה לקבל החלטות. אנחנו חיים בשתי מדינות? במדינת חלם? מה בדיוק קורה כאן? זה נשגב מבינתי ואני אומר את זה כמי שמוביל תכניות ואסטרטגיות בעיר אילת, ואתה מכיר את זה יואב, אנחנו עושים את זה בהרבה מאוד נושאים וזה נראה לי הזוי ותמוה

אני רוצה לומר עוד משהו באשר לתכנית שמוצעת על ידי עיריית תל אביב. אני הרי מלווה את הנושא הזה והחיים גרמו לכך שהפכתי להיות מומחה לענייני שדה דב ולענייני תעופה. באמת, מומחה גדול. באה עיריית תל אביב, מציעה הצעה שאומרת שאנחנו - הריבון, תנו לה את השטח שלה, זה אזור שלה – יודעים לתת מענה שמשאיר מסלול ומאפשר בנייה של כ-8,000 יחידות מתוכן מה שאנשי הגוש הגדול רוצים ועוד חלק מהיחידות שרוצה מינהל מקרקעי ישראל, משרד האוצר. אני מציע שתייחס לתכנית הזאת.
היו"ר יואב קיש
זאת מטרת הישיבה.
מאיר יצחק הלוי
אני רוצה לומר לך כמי שבנה קצת בעיר אילת, וכמי שמכיר את ועדות התכנון, לבנות 8,000 יחידות דיור במדינת ישראל עם הרגולציה, המשפטיזציה והבירוקרטיה, אני אומר לך כך: עשר שנים זאת עבודה מאוד מאוד מאוד.
היו"ר יואב קיש
היום עם הוותמ"ל עושים את זה יותר מהר.
מאיר יצחק הלוי
אני שואל, אם נגיד הם מקבלים 8,000 יחידות דיור מה החיפזון? לאן אנחנו רצים? איך אנחנו רצים מהר לסגור את העיר? האם 6,000 יחידות דיור – זה בערך פחות או יותר הפער בין המתבקש לבין זה – הם שווים את 20 אלף ומשהו יחידות דיור שלה עיר אילת שתיסגר? אני לא מצליח להבין על מה החיפזון.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אתה נגד?
מאיר יצחק הלוי
להפך. אני בעד.
היו"ר יואב קיש
הוא בעד כל דבר שיעצור את סגירת שדה דב.
מאיר יצחק הלוי
משפט מסכם. אני בעד שייבנה השלב הזה. הרי בתווך הזה - שמעתי אתר אש הממשלה, שמעתי את שר האוצר, שמעתי את כל הגורמים – מדברים היום על אופציה של לבנות אי בסמוך לחופי תל אביב כדי שישמש שדה תעופה.
היו"ר יואב קיש
אי מלאכותי.
מאיר יצחק הלוי
אני אומר שבכסף של ה-8,000 תבנו את האי, האי ישחרר את שטח השדה, את שאר היחידות תבנו.
היו"ר יואב קיש
פינוי-בינוי לשדה דב.
מאיר יצחק הלוי
בדיוק כך. אני חייב לומר לך שקיימתי בחיי כראש עיר הרבה מאוד מאבקים, מע"מ, הטבת מס, בסטות, אני איש מלא מאבקים אבל אני לא זוכר מאבק כל כך הזוי וזחוח כמו המאבק הזה.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה לראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי. לפני שנשמע את חברי הכנסת ואת תכנית עיריית תל אביב, היועץ המשפטי של הוועדה, תומר, אני ביקשתי ממנו להבין את המצב המשפטי, היכן אנחנו נמצאים. הרי היה את החוק ולאחר מכן יש החלטת בג"ץ ויש לנו את בעלי הקרקע. אני רוצה להבין בסך כלה דברים האלה היכן אנחנו נמצאים.
תומר רוזנר
אני כמובן לא אתייחס לכל המסכת העובדתית שהיא נפרסת על פני למעלה מיובל שנים אלא אני בחרתי להתחיל מנקודת החוק כפי שהתקבל בכנסת לפני כשנה וחצי.

מה שהחוק קבע, אלה בעצם שלושה דברים. האחד, ייבנה טרמינל זמני שאליו תועבר הפעילות האזרחית בשדה דב. השני, הפעילות האזרחית תסתיים יחד עם הפעילות הצבאית ולא לפני המועד בו תסתיים הפעילות הצבאית, והשלישי, לגבי אותם חלקים מהקרקע שנדרשים לצורך הקמת הטרמינל הזמני ונתפסים על ידי המדינה, ישולמו פיצויים לבעלי הקרקע שבעצם משתמשים בקרקע שלהם.
היו"ר יואב קיש
מעין שחרור של שני שלבים, שלב אחד שחרור של קרקע ומעבר לטרמינל זמני, וזה בעצם לא קרה.
תומר רוזנר
זה מה שרציתי לומר. בעצם בניגוד לחוק, בניגוד מוחלט לחוק שקבע שהעבודות להקמת הטרמינל הזמני יחלו ללא דיחוי וכולי, הטרמינל הזמני, המסוף הזמני לא הוקם.
מאיר יצחק הלוי
היה מי שקיבל את זה. ברור שמישהו יצר שיהוי מכוון.
היו"ר יואב קיש
אבל זה מעבר על החוק בצורה הכי ברורה שיש.
תומר רוזנר
בצורה מאוד ברורה.
היו"ר יואב קיש
על מי האחריות לבנות את הטרמינל הזה?
תומר רוזנר
המדינה.
היו"ר יואב קיש
איזה משרד?
תומר רוזנר
לא נקבע.
היו"ר יואב קיש
בצלאל, למה לא קבעתם בחוק שמשרד האוצר יבנה? המדינה הפרה את החוק שאתם כתבתם ואנחנו בכנסת הצבענו עליו בעד, בזה שהיא לא התחילה לבנות את הטרמינל הזמני. שאלתי מי במדינה ואומרים לי המדינה. איזה משרד? לא יודעים. אמרתי שאם הייתם כותבים משרד האוצר.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אבל הביאו לכאן הארכה.
היו"ר יואב קיש
לא עשו כלום.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
הביאו לכאן הארכה בצו של התאריך. בינתיים המדינה לא עבריינית כיוון שהאריכו את הזמן של הטרמינל הנוכחי.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה לא קשור. החקיקה חייבה את המדינה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
רק להשלים את התמונה. בוועדת שרים לחקיקה ביום ראשון האחרון הועלה תזכיר ואנחנו התנגדנו לו.
תומר רוזנר
מכל מקום, פורסם תזכיר הצעת חוק, כפי שאמר חבר הכנסת סמוטריץ, שלפיו מבקשת כנראה הממשלה, כנראה תבקש מהכנסת, לתקן את החוק כך שבעצם יבוטלו הוראות הקיימות בתקנות הטרמינל הזמני. מצד שני למיטב הבנתי חיל האוויר הודיע שהוא לא יסיים ולא יכול לסיים את פעילותו בשדה דב לפני קיץ 2019, בעוד כשנה. זה המצב המשפטי.
היו"ר יואב קיש
שאלה לגבי התביעות של בעלי הקרקע והזכויות שלהם. תכף יציג כאן נציג עיריית תל אביב ארנון גלעדי את התכנית שעיריית תל אביב מייעדת תוך כדי השארת השדה ומה כן יתאפשר במתווה החדש שמוצע. אני רוצה להבין, מבחינת התחייבויות היום לבעלי הקרקע על כמות היחידות, מה בעצם המחויבות היום.
תומר רוזנר
לשאלתך הקודמת, ברשותך. נקבע בחוק שהשרים הממונים על ביצוע החוק הם שרי האוצר והתחבורה. אם כן, הם האחראים.
היו"ר יואב קיש
אם כן, יש אחראים. מה לגבי הבג"ץ וכמות היחידות או התמורה שאמורה להיות לבעלי הקרקע?
תומר רוזנר
הנושא הוא קצת יותר סבוך. המדינה תופסת – במובן של תפיסה, מחזיקה - את הקרקע של שדה דב מכוח תפיסה שנעשתה בתקופת המנדט הבריטי. היא לא הפקיעה את הקרקע אלא תפסה אותה בתפיסה זמנית אבל לא שילמה לבעלי הקרקע שום תמורה עבור השימוש הזה. בשלב כלשהו הגיעה המדינה להסכם עם אותם בעלי קרקע שתמורת זה שהיא תמשיך לא לשלם עבור התפיסה, כל עוד השדה עובד, השדה יפונה ונחתם הסכם כזה שהשדה יפונה. בין היתר תיקבע תכנית בנייה על הקרקע שתתפנה מתוכה יקבלו הבעלים מספר יחידות דיור. את המספר המדויק אני לא כל כך יודע.
היו"ר יואב קיש
מישהו יודע לומר?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני יודע. הם אמורים לקבל סביב ה-6,000 יחידות. 50 אחוזים מהשטח מהזכויות שלהם הם העבירו למדינה במסגרת ההסכם, ה-50 אחוזים שלהם שווה בערך 6,000 יחידות דיור. 6,020 ומשהו.
היו"ר יואב קיש
למדינה אמורות להיות עוד 6,000 יחידות.
מיקי לוי (יש עתיד)
8,000 של המדינה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
8,000 למדינה שזה 8 מיליארד. התמחור הוא בערך מיליון שקל ליחידת קרקע.
מיקי לוי (יש עתיד)
היחידות של המדינה הן על המסלול עצמו.
היו"ר יואב קיש
ארנון, תציג בבקשה את התכנית שלכם.
ארנון גלעדי
אני אומר בכמה מלים ואחר כך האדריכל יציג את התכנית כפי שתהיה במצגת. ראש עיריית אילת אמר כאן דברים בצורה מאוד נחרצת. זה מאוד חד משמעי. מדינת ישראל לא יכולה להתבסס – ואתה כטייס לשעבר, גם טייס במילואים – על שדה תעופה אחד בלבד. תל אביב היא עיר של מטרופולין ובעיר של מטרופולין של שני מיליון תושבים, צריך במדינת ישראל, רשויות התכנון צריכות לדרוש את זה, שיהיה שדה תעופה פנימי נוסף שנותן תשובה משמעותית לנושא של תושבים במרכז מדינת ישראל ולא רק משדה תעופה אחד.

הנושא של שדה התעופה בן גוריון, אני מטפל בו מזווית אחרת שאילנה יודעת אותה. יש היום כבר חריגות במפלסי הרעש בנושא של הנחיתות ולדעתי גם בנושא ההמראות מעבר למה שתכנית המתאר מאשרת. תאר לך שמוסיפים עכשיו עוד מיליון אנשים - - -
היו"ר יואב קיש
אנחנו רוצים לראות את התכנית.
ארנון גלעדי
רגע. תאר לך שמוסיפים עוד מיליון אנשים לשדה התעופה וגם כך כאשר יש את החריגה, החריגה תהיה כפל כפליים.

אנחנו אומרים דבר נוסף. כרגע למעשה מבחינת בעלי הקרקע, הם מקבלים את הפתרון עכשיו. הם לא מקבלים את הפתרון הערטילאי. הם מקבלים אותו עכשיו.
היו"ר יואב קיש
זה מאוד משמעותי.
ארנון גלעדי
יש 2,000 יחידות דיור בתכנית הזאת שיכולות להיות למעשה המנוע לדיור בר השגה או דיור לצעירים שלא רק יהיו בדרום תל אביב ובמזרח תל אביב אלא גם יהיו בצפון העיר, וזאת אחת המטרות החשובות ביותר מבחינת הנושא של הטיפול בנושא של מחירי הדיור בעיר תל אביב-יפו וגם במטרופולין. אין ספק ש-2,000 יחידות דיור לזוגות צעירים במחיר למשתכן או במחיר של דיור בר השגה, כשמסתכלים על ההחלטה, צריכים להסתכל בהיבט הכולל, מה היא נותנת מבחינה תעופתית, ואני לא מומחה לתעופה, אבל מה היא נותנת גם מבחינה אורבנית, מבחינת הנושא של התמודדות, מבחינת הנושא של התקדמות והטיפול בעיר, וגם מה אתה נותן מבחינה חברתית ולא רק מבחינה כלכלית. 2,000 יחידות דיור של המדינה יכולות כבר היום להיות כחלק מתוך מנוע של בלימת מחירי הדיור במרכז הארץ ובעיר תל אביב בפרט.
היו"ר יואב קיש
לגבי התכנית. יש לך בדיוק שלוש דקות.
עדן בר
שלום לכולם. אני מציג בתקציר. התכנית היא מן הסתם מספר שכבות. זה לא רק תכנון עירוני אלא יש גם תכנון תעופה ואיכות הסביבה שהם מרכיבים מאוד חשובים לתכנון עצמו.

אני אתן ליועץ התעופה לומר כמה מלים שידבר על התכנית.
היו"ר יואב קיש
מה הסטטוס של התכנית?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
מחר ועדה מקומית?
עדן בר
לא. לפני ועדה מקומית, זו תכנית שבוחנת אפשרות לבנות שכונת מגורים בסמוך לשדה התעופה.
ינקי פפר
מחר היא תוצג לוועדה המקומית.
היו"ר יואב קיש
טיוטת תכנית לוועדה מקומית שתוצג מחר.
מתן אוריין
שלום. אני יועץ תעופתי של הצוות בעיריית תל אביב.
היו"ר יואב קיש
עצור. אם לא הייתי ברור, יש לנו בערך 25 דקות. כמו שאני רואה, יש כאן שישה-שבעה חברי כנסת שרוצים לדבר. זה לא יעבוד כך. אני מבקש, בלי מצגת. אתה רוצה לשים שקף אחד, תשים אתה. תגיד בשתיים-שלוש דקות. אין כאן זמן למצגת. מצטער. אלה לוחות הזמנים שלנו.
מתן אוריין
נגיד את התכנית. נעשתה בדיקה. מכיוון שהצבא עוזב, נעשתה בדיקה בנושא השדה והפעילות שלו. בסביבות 45-50 אחוזים מהפעילות של השדה עוזבים ויהיה מקום – יש שם כ-800,000 נוסעים – לעוד נוסעים בנושא של פנים ויש כ-600,000 בנתב"ג, כך שזה יכול עדיין להגיע לאזור הזה.

התכנית מסדירה גם את השדה ברמה התעופתית. הוא היום לקוי ופועל בצורה זמנית. יש אפשרות להסדיר אותו במסגרת הקיימת עם קצת הרחבת המסלול והארגון שלו.

הנושא החשוב הוא הנושא של איכות הסביבה. בנושא של איכות הסביבה יש את נושא הרעש. הרעש כיום הוא רעש גדול יותר. המגבלות גדולות יותר כיוון שאת החלק הארי של הרעש או היותר גדול של הרעש עושה בעצם המסלול הצבאי שהמטוסים פחות בנויים לו ובעצם מסלול הרעש, ברגע שהצבא יוצא, יכול להצטמצם בכ-100 מטר אורך. הוא גם משחרר קצת קרקעות למוסדות ובעצם אפשר להגיע לכ-50 מטרים הרחקה שלו, כך שהרעש לא יגבר. המטוסים היום הם בריירים, מטוסים מודרניים וכולי.

הנושא השלישי הוא נושא של תל אביב כחלק מראייה או איזשהו מרחב בינלאומי ובטח ארצי, ששדה התעופה נמצא בו. הוא יושב על ציר אבן גבירול, יתאפשר כאן לעשות מרכז תעסוקתי ולהביא איזושהי עירוניות לחלק הצפוני של העיר. אנחנו בעצם מראים כאן את השילוב. בגדול יש כאן את רחוב אבן גבירול, זאת התכנית. כל מה שצהוב בהיר הוא קיים, חלק בנוי, חלק עדיין בבנייה, כולל 3,700 בצפון. זה פארק הירקון. כאן אנחנו רואים את המשך אבן גבירול עם הקו הירוק. זה אותו אבן גבירול.
היו"ר יואב קיש
זה יהיה הגבול של השדה?
מתן אוריין
משמאלו נשאר השדה.
היו"ר יואב קיש
איפה הכניסה לשדה?
מתן אוריין
קודם כל, לשדה יהיה דופן לאבן גבירול. הכניסה לשדה, בקצה איינשטיין, מה זה כניסה? יהיה דרופ אוף לאנשים. זה שדה קטן שהולכים עם הטרולי עד המטוס. זה הרעיון.
היו"ר יואב קיש
לא תהיה שם כניסה למכוניות.
מתן אוריין
לא תהיה כניסה למכוניות. תהיה כאן כניסה לחניון בחלק הדרומי. לידו תקום שכונה. השכונה מתחשבת בנושא של מגבלות הרעש.
היו"ר יואב קיש
והגובה.
מתן אוריין
בנושא של מגבלות הגובה ומצליחה להיות שכונה עם כל התקנים.
היו"ר יואב קיש
8,000 יחידות?
מתן אוריין
8,000 יחידות.
היו"ר יואב קיש
אם הבנתי נכון, אולי נמצאים כאן נציגי בעלי הקרקע, אתם אומרים 8,000 יחידות, לגבי 6,000 ניתן את ההתחייבות שלנו לבעלי הקרקע ואז היתרה גם תישאר לטובת פיתוח העיר והמחיר הוא אותם 6,000 יחידות נוספות שנדחות עד שנבנה אולי שדה מלאכותי בים. זאת בעצם ההצעה.
מתן אוריין
נכון.
היו"ר יואב קיש
בעלי הקרקע, מה ההתייחסות שלכם?
רחל זכאי נוימן
יש רק בעיה אחת קטנה. אני אחת מחמשת המנהלים שמינה בית המשפט לנהל את זכויותיהם של כ-1,800 בעלי קרקע פרטיים. הנייר סובל הכול, ההד סובל הכול, אפשר לומר 7,000 פעמים או 6,000 פעמים כדי שזה יתאים שבעלי הקרקע הפרטיים מקבלים את זכויותיהם במקום הזה. כאשר מדברים על בעלי הקרקע הפרטיים, הם מדברים עלינו, על בעלי הקרקע שאנחנו מייצגים. אנחנו לא מקבלים ותכף במילה אני אסביר למה, וחוץ מאתנו יש עוד - אם אתה יכול להראות שוב את תכנית הבינוי, אני מאוד אודה לך - שעל הקרקע שלהם ממש, בדיוק על הקרקע שלהם, בונים ואין סיבה בעולם שהם יסכימו להתחלק בעוגה הזאת.

עיריית תל אביב, יש לה מטרה. אני לא רוצה להגיד עיריית תל אביב. המטרה של התכנית הזו, שאין ספק שהיא אינה בסמכות ועדה מקומית. היא איננה. הם יכולים רק להמליץ. הם כבר המליצו בשנה שעברה על תכנית שהם הכינו, הם עם כל המומחים שלהם, ביחד עם רשות מקרקעי ישראל ואתנו, סטייט אוף זה ארט, באמת תכנית שדואגת לכל.
היו"ר יואב קיש
זאת התכנית.
רחל זכאי נוימן
זאת התכנית. כן. היא באמת חושבת על תושבי תל אביב, על חוף הים של תל אביב, על תל אביב, על תמורות לבעלי הקרקע, על הכול.
היו"ר יואב קיש
אבל היא לא חושבת לא על שדה דב ולא על אילת.
רחל זכאי נוימן
לא שהיא לא חושבת. היא חושבת ואומרת שלא יישאר שדה. אותה תכנית אושרה, הומלצה על ידי עיריית תל אביב - יש לי את ההחלטה - ב-29 במרס 2017.
היו"ר יואב קיש
מותר לשנות דעה.
רחל זכאי נוימן
תמיד. רק סוס לא משנה דעה. היינו שם. אבל יש רק דבר אחד שלא השתנה. ראשית, הקונטור, המקום, רצועת או מתחם הקרקע.
היו"ר יואב קיש
נניח שהמדינה תסכים ללכת למתווה הזה, אז היא מוותרת על 8,000 יחידות שעליהן בעצם השדה יושב.
רחל זכאי נוימן
זכותה לוותר. דע עקא, היא מוותרת על היחידות שאנחנו לא יכולים לקבל שם פיצוי, ולמה? יש דין במדינת ישראל. יש כללים, יש גם יועץ משפטי לממשלה, יש חוקי הפקעות, יש חוקי תכנון ובנייה שקובעים איך עושים איחוד וחלוקה. כדי שאנחנו נקבל את מה שהתכנית הזאת אומרת ככה, כלאחר יד שנקבל, הדין במדינת ישראל אמור להשתנות והוא לא ישתנה. הוא לא ישתנה כי עיריית תל אביב רוצה. עשו תכנית בה יש שדה, אנחנו, כמו שאמרתי, מתחת לשדה בחלק ניכר מהזכויות שלנו. הוועדה המחוזית, שההחלטה אם התכנית הזאת תתקבל או לא תתקבל היא בסמכותה, בדעה חד משמעית, כמו שהיועץ המשפטי לממשלה בדעה חד משמעית, שלא מקבלים זכויות עבור תשתיות לאומיות על חשבון בעלי קרקע פרטיים. אם תכנית נותנת בינוי בחלק הימני בה בלבד, ייכבדו ויקבלו שם זכויות אלה שיש להם שם קרקע. לנו יש שם פירורים. אז אנחנו נישאר בלי כלום. כל מי שבא ואומר אחרת, טועה ומטעה.
היו"ר יואב קיש
מי הבעלים שם היום?
קריאה
סודי.
רחל זכאי נוימן
לא, לא סודי. אני רק לא חושבת שתפקידי לומר.
היו"ר יואב קיש
בעלים פרטיים אחרים?
רחל זכאי נוימן
כן.
היו"ר יואב קיש
שהיום לא שותפים להסכם בין המדינה?
רחל זכאי נוימן
לא. הם בעלים של חלקות קטנות.
היו"ר יואב קיש
זה לא שטח שהיה בהסכם של הפינוי?
רחל זכאי נוימן
לא. אדוני, אם יורשה לי במילה להסביר. אנחנו מנהלים תיבה ענקית שיש בה 1,800 בעלים במושא. חוץ מאתנו יש חלקות קטנות פרטניות.
היו"ר יואב קיש
תודה. אני עובר לחברי הכנסת. דקה לכל אחד. אם אני אצטרך לקטוע, אני אקטע כי אנחנו לחוצים בזמן.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, חברי הכנסת, שום שיקול נדל"ן לא גובר על הצורך בשדה תעופה שישרת את אילת והערבה והצפון והגולן. אין שום החלטת ממשלה להגדיל את תל אביב. יש מדיניות ממשלה של פיזור אוכלוסייה. אין ממשלה אחראית – אדוני מהמינהל – מספיק סיבכתם אותנו עם ההחלטות לפני כמה שנים. תקשיב עכשיו. שיקול הדעת של האוצר והמינהל הוא שגוי. אין שום החלטה שמחליטים עכשיו להרחיב את תל אביב כיעד לאומי ולהפקיר את אילת והצפון.

לכן מדיניות הכנסת, כפי שאני פירשתי אותה והייתי שותף אחרי המובילים את ההחלטות, היה כאן במידה מסוימת מסר שהממשלה לא מבינה אותו והוא שאנחנו בכנסת לא נאפשר לסגור את שדה דב. נקודת המוצא היא ששדה דב יישאר. מינימום הוא שדה רחל, מקסימום הוא תעופה. לא ייסגר שדה דב. לא יפקירו את התושבים. אין פתרון בבן גוריון לאילת וזה לא הפתרון לשדה משלים.

אני רוצה לומר לתל אביב משפט אחד. השיקולים של תל אביב חשובים אבל קודמים תושבי אילת והערבה. לא נשאיר אותם בלי שדה תעופה, גם במחיר שהאוצר ימצא פיצוי לבעלי הקרקעות.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה. מיקי לוי, בבקשה.
מיקי לוי (יש עתיד)
שלחתי שאילתה לשר האוצר למה לא מקימים בעלות של 60 מיליון שקלים כפי שהחוק חייב את הטרמינל. לא זכיתי לתשובה אבל משרד האוצר הוא שאחראי.
היו"ר יואב קיש
ומשרד התחבורה.
מיקי לוי (יש עתיד)
לא. אני מדבר על התשלום של הכסף.

לפני כחודש ביקרתי בשדה. חלק מהחלקות הפרטיות יושב בצמידות למסלול. בחנתי גם את התכנית של עיריית תל אביב והיא מחויבת תיקונים. נכון, יש שם פיצויים לבעלי קרקע. על המאזניים יש דבר אחד והוא המדינה שתקבל עבור השטח שלה איקס כסף או העיר אילת. אין כאן הרבה אפשרויות. אם מדינת ישראל, הרי ממילא נותנים מחיר למשתכן במחירים של אפס עבור הקרקע – ואני מברך על כך - זה המקום לבטל את הנושא של בנייה על המסלול עצמו ולהשאיר את המסלול על מקומו כי אחרת הורגים את העיר אילת ושכח מהעיר אילת.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה. חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
על גבי כל מה שנאמר כאן, יש שלושה וקטורים שאנחנו צריכים להתחשב בהם עת אנחנו דנים בתכנית. האחד, להשאיר שם שדה. אגב, גם לטובת תל אביב וגם לטובת אילת. שנית, לא לפגוע בזכויותיהם של בעלי הקרקע הפרטיים באזור וגם לא לחשוף את המדינה לסיכונים משפטיים אחר כך, אם יהיו, ואני לא חושב שמותר למדינה בחוק להפקיע אבל לא הייתי רוצה לפתוח את זה כל כך הרבה שנים, ולממן את המעבר של צה"ל דרומה כאשר כאן בנו על התקציב הזה של שדה דב.

למיטב ידיעתי, וישבתי גם אצל ראש העיר תל אביב יחד עם מאיר בעניין הזה, התכנית הנוכחית של תל אביב נותנת מענה לשני הווקטורים המרכזיים. יש שדה ואין פגיעה בזכויותיהם של בעלי הגוש הגדול. בעלי הגוש הגדול יקבלו את כל מה שמגיע להם על פי ההסכם שקיבל תוקף של פסק דין כאשר המדינה לא הולכת לשום סיכון. הדבר היחידי שחסר זה סדר גודל של 8 מיליארד שקלים שיצטרכו לחפש מקורות מימון חלופיים לצה"ל דרומה.
היו"ר יואב קיש
זאת אומרת, את המחיר ישלם האוצר.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
עם כל הכבוד להערכתי סביר. אני מודיע כאן שאנחנו נניח בימים הקרובים הצעת חוק מקבילה שתיישם את מה שדיברנו עכשיו, בכפוף לכך שיש שדה ויש זכויות של בעלי הגוש הגדול. אני לא חושב שנכון לפתוח את זה אחרי כל הוויה דולורוזה שהם עברו עשרות שנים. בהנחה שאנחנו יודעים לתת מענה לשני הדברים האלה, אני מקווה שכל החברים שחתמו על החוק הקודם של חבר הכנסת שמולי ושלי יחתמו גם בסיבוב הזה, 80 חברי כנסת להערכתי, כי אז לממשלה יהיה מאוד קשה לעצור את זה.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה. חברת הכנסת נאוה בוקר.
נאוה בוקר (הליכוד)
כל מילה מחזקת את מה שאמרו כאן חבריי. אני לא אחזור על הדברים שנאמרו. אני חושבת ששדה דב הוא העורק שמחבר את המרכז לאילת ואין לנו ברירה אחרת. אי אפשר לחסל את העיר אילת. נתב"ג לבדו לא מהווה אלטרנטיבה. אין מצב כזה. אם יש מתווה, נאמץ אותו ונתמוך בהצעת החוק של חברי סמוטריץ.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה. חבר הכנסת נורית קורן.
נורית קורן (הליכוד)
תודה. אני אומר לא לסגור את השדה. אני חושבת שהמתווה שחבר הכנסת סמוטריץ נתן, נראה נכון. אני יום אחד הרגשתי מה זה להיות אילתית. הגעתי בבוקר מוקדם וחזרתי בלילה מאוחר. אני רוצה לומר לכם שהטיסה עוד נדחתה ובסוף כמעט הייתי צריכה לישון באילת.
היו"ר יואב קיש
זה לא כזה נורא.
נורית קורן (הליכוד)
לא נורא, אבל נורא היה שגלגל לא נפתח והייתי צריכה להישאר שעה וחצי בשמיים. אני רוצה לומר לכם שצריך להבין שאנשים מגיעים לקבל טיפול רפואי מאילת למרכז. אני כל הזמן חושבת על האנשים האלה שהם יצטרכו להיטלטל ברכבת מבן גוריון עד לתל אביב. אם משרד הבריאות היה מקים בית חולים ומקבלים את כל הטיפולים כמו שצריך, אולי לא היה צריך אבל אנחנו צריכים לסגור ששדה דב הוא עורק ראשי ואסור לנו לסגור אותו.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה. חבר הכנסת יעקב אשר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אדוני, אני אתחיל קודם כל בגילוי נאות. מי שהכין את התכנית הזאת של עיריית תל אביב, זה אדריכל עדן בר שהכין את התכנית של הBBC בבני ברק. כשאני הסתובבתי עם התכנית הזאת, אמרו לי כולם שהנה עוד איזה חרדי מדומיין שהולך להיות מגדלי תעסוקה ומרכז מסחרי ענק בגוש דן. אני לפחות נרגעתי בדבר אחד והוא שלתכנית הזאת יש היתכנות. אני מכיר את העבודה, שזה לא רק לצייר את זה יפה ולא רק לתכלל את זה יפה, אלא שיש היתכנות.

אני לא מבין. יש דברים שהם א'-ב' ואני חושב שכולם דיברו על זה. אם יש אפשרות שאפשר גם לפתח את תל אביב ולתת לה איזשהו פוש וגם לגמור איזושהי גיבנת גדולה של תביעות של אנשים שיש להם קרקע שם ומגיעות להם הזכויות וגם להשאיר את שדה התעופה שיכול לחבר בין המרכז לעיר, וכאן הרי כולנו מתחרים בדיבור על חיבור בין פריפריה למדינת תל אביב וכולי, כאן זה הדבר הכי פשוט והכי ברור. אין ספק שזאת האלטרנטיבה שצריך ללכת עליה ולשמר. זאת פשרה מפא"יניקית כזאת אבל יש לה היתכנות. אם יש לה היתכנות על ידי מומחי תעופה ואדריכלים וזה יעבור את הוועדות הנכונות, אנחנו חייבים לדחוף את זה בכל הכוח ולתת את כל הגיבוי לעניין הזה.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה. חבר הכנסת דב חנין.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה אדוני. יש לי הרבה מה לומר על הנושא הזה אבל הזמן מאוד קצר.
היו"ר יואב קיש
יש לך דקה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
בדקה אני רוצה לומר מעבר לכל הדברים שנאמרו ושיש לי מה לומר עליהם, שבמקביל לכל זה צריך לפתח תחבורה מהירה לאילת. שדה דב לא יהיה לנצח. בסופו של דבר יש חלופות של תחבורה מהירה לאילת שעליהן צריך להתחיל לחשוב מחר בבוקר כי אנחנו רוצים שאילת תהיה מחוברת למרכז הארץ. על יתר הנושאים, בהזדמנות אחרת.
היו"ר יואב קיש
תודה. מיטל זהבי, חברת מועצת העיר תל אביב.
מיטל להבי
סגנית ראש העיר. אני מצטרפת לעמדה של עיריית תל אביב שתל אביב צריכה להיות מחוברת לאילת ושדה תעופה אזרחי צריך להיות.
היו"ר יואב קיש
את מצטרפת לעמדה של עיריית אילת.
מיטל להבי
נכון, של עיריית אילת ועיריית תל אביב. זה חיבור בין שני ראשי הערים. אני רק מעירה תשומת לב, ששדה התעופה כבר היום עושה טיסות לקפריסין ואיך שהוא מתוכנן, אסור יהיה לפרוץ אותו לשדה תעופה בינלאומי.

אני מכניסה עוד וקטור לשיחה שזה הווקטור של כל התושבים שהיום בנויים ולא היו רוצים את השדה בין המגורים שלהם לבין הים. זה פשוט יוצר את החיץ בין מגורים לבין הים. לכן אחת ההצעות, לפי מה שקורה גם בעולם, היא לעשות את השדה בים. לא לבנות אי בים אלא לבנות גשר, מנחת מטוסים, גשר רחב שעומד על כלונסאות, שלא פוגע בזרימת הים ולא פוגע בתנועת החולות, שמשמש רק לנחיתת המטוסים בקנה מידה שמתאים לטיסות פנים ושכל קבלת הפנים שלו וכל העורף שלו נמצא ביבשה. אז לא תיווצר לנו רצועה של שלושה קילומטרים כמעט שמנתקת את השכונות מהים ויתאפשר החיבור בין תל אביב לפריפריה, לא רק לאילת אלא גם לחיפה ולראש פינה.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה. אני רוצה לשמוע את האוצר. מה קרה עם הטרמינל הזמני שבאחריותכם לבנות אותו?
דניאל מלצר
לגבי הטרמינל הזמני, הגשנו תזכיר.
היו"ר יואב קיש
לא הייתם אמורים להתחיל?
דניאל מלצר
התחלנו לעבוד על התכנון של הטרמינל.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
החוק הוא רק למתנחלים. לא כולם צריכים לציית לחוק.
דניאל מלצר
עת קידמנו את התכנון של הטרמינל הזמני התחוור לנו שהטרמינל הזמנו יעלה כ-60 מיליון שקלים. כשהתקדם התהליך, הבנו ש-60 מיליון שקלים בשביל טרמינל שיעבוד מספר מצומצם של חודשים, בהתאם למועד הפינוי - - -
היו"ר יואב קיש
אז הפעלתם שיקול דעת על החוק?
דניאל מלצר
הגשנו הצעת חוק ממשלתית לביטול הסעיף של הטרמינל.
תומר רוזנר
לא. הגשתם תזכיר.
דניאל מלצר
זה בסך הכול אומר שאפשר להמשיך את הפעילות מהטרמינל הקיים כל עוד התעופה הצבאית מתקיימת.
היו"ר יואב קיש
הנקודה המהותית כאן שבעיני היא מאוד לא ראויה, היא שיש חוק שעבר כאן בכנסת עם הנחיה ברורה של תחילת פעילות לטרמינל זמני, והפעלתם שיקול. בחוק לא צריך להפעיל שיקול. סאת לא הייתה המלצה.
דניאל מלצר
מהות החוק הייתה להמשיך את התעופה האזרחית כל עוד - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
החוק היה כתוב בצורה מפורשת, שעד תאריך מסוים אתם צריכים להתחיל לבנות טרמינל זמני.
דניאל מלצר
עשינו עבודות.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
זאת פעם ראשונה שלא מתייחסים לחוק? אספר לך כמה תקציבים תקועים שנים, חודשים, בוועדת הכספים.
היו"ר יואב קיש
זה לא אותו הדבר. זה לא אותו הדבר. יש כאן חוק. זאת לא העברה בתקציב.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
יש גם חוק יסוד.
היו"ר יואב קיש
כאן יש להם הנחיה ברורה וכאן היה הפעלת שיקול דעת על החוק בצורה הכי ברורה שאפשר לומר.
דניאל מלצר
התמונה השתנתה מאז שהתקבל החוק ולכן הגשנו הצעה לתיקון החוק.
היו"ר יואב קיש
מה השתנה?
דניאל מלצר
התמונה. לא ידענו - - -
היו"ר יואב קיש
הפעלת שיקול דעת. החוק לא השתנה. ידעו על 60 מיליון בהכנה, אמרו נתחיל לעשות והממשלה החליטה לפעול בניגוד לחוק. אין לי אמירה אחרת לומר כאן.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אתה יכול להפר אתה חוק אם אתה מכין תזכיר.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא הממשלה.
היו"ר יואב קיש
משרד האוצר כאחראי מטעם הממשלה על החוק החליט לפעול בניגוד לחוק. זה מה שאני מבחין עכשיו מהשיחה.
דניאל מלצר
לא פעלנו בניגוד לחוק.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא קיימו את החוק.
היו"ר יואב קיש
תקריא לי את הסעיף. זה לגבי זה. הבנתי. לגבי ההצעה של עיריית תל אביב, מי רוצה להתייחס? רמי"י?
דניאל מלצר
אני מעדיף שרמ"י יתייחס.
דניאלה פוסק
אם אפשר לפני כן לומר משפט. יושבת ראש הוועדה המחוזית תל אביב. הוועדה להבנתי היא המוסד המוסמך לאשר תכנית כאמור.
תומר רוזנר
אחת הוועדות המוסמכות.
דניאלה פוסק
אני רוצה להבהיר שלוועדה המחוזית תל אביב לא הוגשה ולא הוצגה שום תכנית כאמור. לעומת זאת, כן חשוב לי להבהיר שהוגשה לנו תכנית שמתבססת, שגם היא מוכרת כאן, על פינוי שדה דב והתכנית הזאת תובא לדיון בשבוע הבא בוועדה.
היו"ר יואב קיש
גם היא עוד לא אושרה?
דניאלה פוסק
היא הוגשה ונקלטה. לכן אנחנו חייבים לעמוד בלוחות הזמנים.
היו"ר יואב קיש
רמ"י, התייחסותכם.
צחי דוד
אני אמשיך היכן שדניאלה הפסיקה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
תגיד לי, הכול זאת אותה מדינה?
צחי דוד
יש מה נקרא חלופה, אנחנו מכירים אותה כשבוע וחצי, הוצגה לנו בשבוע שעבר על ידי צוות המתכננים שלה. לדבריהם הם נשכרו להכין אותה לפני ארבעה חודשים. ורסיות שונות של התכנית הזאת מתגלגלות כבר זמן מה. אגף תנועה בעיריית תל אביב הנפיק לפני כחצי שנה איזשהו מסמך, סקר היתכנות, שמאוד דומה לתכנית הזאת זולת העובדה שהוא סביב 4,000 ומשהו יחידות דיור ולא 8,000. ה-8,000 זה אירוע שמבחינתנו בימים, בשבועות האחרונים. יותר קשה לנו להתייחס אליו. אנחנו מכירים את הוורסיות הקודמות. אני אתייחס אליהן ואני כן אומר שלהבנתנו הנושאים הכלכליים, שהקפיצה ל-8,000 יחידות דיור מנסים לפתור, לא נפתרים, מאותן סוגית של איחוד וחלוקה פרטיים אחרים. לא ניתן להכניס שדה תעופה לאיחוד וחלוקה וקשיים כאלה. הבעיות האורבניות של התכנית כפי שאנחנו ראינו אותן - - -
מאיר יצחק הלוי
מי המציא את מה שאתה אומר?
קריאה
יש חוות דעת משפטית אחרת.
מאיר יצחק הלוי
מי המציא את ההמצאות האלה?
קריאה
בתשתיות לאומיות ניתן לעשות איחוד וחלוקה.
היו"ר יואב קיש
בסדר. תן לי לסיים את דבריו.
מאיר יצחק הלוי
קצת אחריות במה שאומרים.
היו"ר יואב קיש
זו דעתו.
צחי דוד
זו דעתי ולא רק דעתי אלא זה גם הדין.
מאיר יצחק הלוי
הכנסת יכולה לשנות.
צחי דוד
זו רק סוגיה אחת. התכנית שאנחנו בדקנו של כ-4,000 יחידות דיור לא כוללת אלמנטים של דיור בר השגה, התכנית של ה-16,000, כמחצית מיחידות הדיור מיועדות למכירה - - -
קריאה
עד היום אתם מנפקים דיור בר השגה בלי כסף.
היו"ר יואב קיש
תודה. אני מתנצל על לוחות הזמנים. אני מסכם את הדיון ואני גם רוצה לעשות כאן החלטה להצבעה. אין יותר דוברים. אני רוצה לומר לחברי הכנסת מה ההתרשמות שלי. אני חושב שהגיע הזמן שנפעל ואני מאוד שמחתי לשמוע על החקיקה. אני בטוח שהרבה יצטרפו אליה.

ראשית, עם כל הכבוד – אני אומר את זה גם לעיריית תל אביב, עם דיור בר השגה וכל מה שקשור לזה – לפחות המסר שאני מרגיש מכל חברי הכנסת הוא חשיבות שדה התעופה בשביל העיר אילת. זה המסר העיקרי וזה מה שאנחנו מבקשים שיישמר. אם יש תכנית – אם כי לא עשינו כאן בחינה מעמיקה של התכנית וזה גם לא תפקידנו – שמסוגלת לעמוד בסיכום עם בעלי הקרקע, ושמענו כאן את בעלי הקרקע שטוענים שזה לא המצב, אבל שמסוגלת לעמוד בסיכום עם בעלי הקרקע, ואת המחיר של השארת שדה דב כשדה פעיל ישלם האוצר באופן כלכלי, אנחנו ממליצים למדינה לספוג את זה ולהתמודד עם המחיר הזה. זו החלטה שאני חושב שאנחנו מציעים. אנחנו קוראים לממשלה לא לנסות ללכת לשיטות עוקפות ולהתחיל לעמוד בקיום החוק, ואנחנו דורשים מהממשלה לפעול להקמת הטרמינל הזמני כי זה יהיה יותר משנה. אני כבר אומר לכם שעוד שנה צה"ל יצא והטרמינל הזה והטרמינל הזה יישאר ואנחנו נמשיך בתכנית שתאפשר לבעלי הקרקע לקבל את הזכויות שלהם ותשמור לנו על העיר אילת. לזה חברי הכנסת מכוונים. אם את זה לא נצליח לעשות, יכול להיות שבלית ברירה, אבל עדיין בסיטואציה הזו הייתי עושה כל מהלך כדי באמת לאפשר מה שנקרא בינוי-פינוי השדה, בינוי אי מלאכותי, העברה ואז פינוי.

אי אפשר להשאיר את אילת ללא השדה הזה. בעיני זה עוול ואני אומר שמבחינת חברי הכנסת, אני רק רוצה להגדיר את הדברים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
תגיד גם הצפון.
היו"ר יואב קיש
נכון, אבל היום אתה רואה מה התנועה. היום זאת אילת.
קריאה
אני מציע שתתייחס לוועדה המחוזית שתתכנס בשבוע הבא.
היו"ר יואב קיש
אלה ההמלצות שלי.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
הוועדה המחוזית תשקול.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
עם כל הכבוד, יש ממשלה בישראל.
היו"ר יואב קיש
אנחנו חברי ועדת הפנים, הפנייה הזו היא בנושא התכנית של עיריית תל אביב. אנחנו פונים לממשלה לבחון במהירות, ולכל גורמי התכנון, את התכנית הזו שתאפשר שמירתו של שדה דב עד אשר יהיה שדה אחר חלופי במרכז הארץ אם כאי מלאכותי או פתרון אחר. זאת אומרת, אנחנו אומרים כיעד מרכזי לשמר יכולת לתושבי אילת להגיע למרכז. זה הנושא המרכזי. אם תכנית כזו לא תאפשר שמירת זכויותיהם של בעלי הקרקע, יש עם זה בעיה וברור שכאן אנחנו במקום אחר גם מול בג"ץ ולכן הבדיקה היא לראות שניתן לממש את הזכויות.
קריאה
לקיים את שני הדברים.
היו"ר יואב קיש
בדיוק. לקיים בנושא הכספי ולכן אני אומר שאנחנו גם נפעל לקדם חקיקה פרטית בנושא. יש תמיכה רחבה בכנסת בעניין הזה.

הדבר האחרון, אנחנו קוראים לממשלה ולמשרד האוצר למלא את הוראות החוק ולפעול לתכנון טרמינל זמני והקמתו בהקדם.
יעקב אשר (יהדות התורה)
עוד דבר חשוב. לפנות למינהל התכנון או למי שאחראי, למשרד הפנים - - -
היו"ר יואב קיש
ללא דיחוי לגבי הטרמינל.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
קוראים לו שר האוצר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא להביא לדיון בוועדה המחוזית.
היו"ר יואב קיש
אין לי בעיה לדיון, אבל לא להחלטה עדיין. עד שלא בוחנים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
יכול להיות שמשפטית זה מכסה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
יש את זאב ביילסקי והוא ממונה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
צריך לדחות את זה עד שייבחן ויתקבלו התשובות.
היו"ר יואב קיש
אני לא רוצה למנוע מהם לדון על מה שהם רוצים. אני קורא להם להחליט על מתווה שיאפשר שמירת שדה דב ופיצוי לבעלי הקרקע.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זאת לא הסמכות שלה. יש מעליה.
היו"ר יואב קיש
בסדר, קראתי למי שמעליה. לא קראתי לה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אפשר לומר שמכיוון שהתכנית הזו לא נותנת מענה, אגב, כולל אותו צוות מתכננים - - -
היו"ר יואב קיש
אנחנו נגיש חקיקה פרטית והכנסת תטפל בזה.

לגבי הנושאים שהעליתי, מישהו רוצה להתייחס? אני מעלה להצבעה.

מי בעד? מי נגד?

הצבעה
בעד – פה אחד
ההחלטה נתקבלה.
היו"ר יואב קיש
דב הלך.

ההחלטה התקבלה פה אחד.

תודה רבה. הישיבה נעולה.



הישיבה ננעלה בשעה 16:00.

קוד המקור של הנתונים