ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 14/06/2018

היערכות מערך הכבאות לטיפול בעפיפוני ההצתה בדרום, דיון משותף פנים-חו"ב בנושא: איום הרחפנים ועפיפוני התבערה מנקודת מבטם של הרשויות המקומיות התייחסות נציגי הממשלה להערות שהעלו ראשי הרשויות ותצפית לעבר מוקדי השריפות

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



16
ועדת הפנים והגנת הסביבה
14/06/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 652
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום חמישי, א' בתמוז התשע"ח (14 ביוני 2018), שעה 15:15
סדר היום
1. היערכות מערך הכבאות לטיפול בעפיפוני ההצתה בדרום
2. דיון משותף פנים-חו"ב בנושא: איום הרחפנים ועפיפוני התבערה מנקודת מבטם של הרשויות המקומיות התייחסות נציגי הממשלה להערות שהעלו ראשי הרשויות ותצפית לעבר מוקדי השריפות
נכחו
חברי הוועדה: יואב קיש – היו"ר
חברי הכנסת
יהודה גליק
מוסי רז
מוזמנים
נסים טויטו - ראש תחום חירום, המשרד לבטחון פנים

דדי שמחי - נציב כבאות והצלה, המשרד לבטחון פנים

יגאל זוהר - מפקד תחנת אשקלון, המשרד לבטחון פנים

עופר שנהב - משטרת ישראל, המשרד לבטחון פנים

אמיר דהן - מנהל מחלקת פיצויים, רשות המסים

יואב מורג - מנהל מחוז דרום, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

יאיר פרג'ון - ראש מועצה אזורית חוף אשקלון

גדי ירקוני - ראש מועצה אזורית אשכול

רפי בביאן - קב"ט המועצה, מועצה אזורית שדות נגב
ייעוץ משפטי
עידו בן יצחק
מנהל/ת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר תרגומים



1. היערכות מערך הכבאות לטיפול בעפיפוני ההצתה בדרום
2. דיון משותף פנים-חו"ב בנושא: איום הרחפנים ועפיפוני התבערה מנקודת מבטם של הרשויות המקומיות התייחסות נציגי הממשלה להערות שהעלו ראשי הרשויות ותצפית לעבר מוקדי השריפות
היו"ר יואב קיש
אנחנו נתחיל. אני פותח את הדיון. הדיון היום הוא בנושא היערכות מערך הכבאות לאיום עפיפוני התבערה. אנחנו עושים היום חצי יום משולב, הדיון הזה הוא רק של ועדת הפנים, בהמשך אנחנו עולים לחדר למעלה יחד עם ועדת חוץ וביטחון. הדיון הזה עיקרו בעיקר להתעסק בנושא ההיערכות של הכבאות בעניין הזה, כמובן גם נציגים שונים רלוונטיים ממשרדים שונים, אבל הפוקוס העיקרי של הדיון הוא הכבאות. בהמשך יש לנו דיון מארבע עד חמש שיתייחס בעיקר לשגרת החיים, נזק כלכלי וראשי הרשויות יישבו איתנו וימשיכו. נמצא איתנו היום גדי ירקוני, לא ראיתי פה עוד ראש רשות.
גדי ירקוני
לא, הם בדרך.
היו"ר יואב קיש
אז הם יבואו. מחמש עד חמש וחצי נמשיך עם נציגי הממשלה על ההערות ובסוף עולים גם לתצפית. אז זה סדר היום להיום. מבחינת אילוצי מקום, הבנתי שפה אנחנו בעיקרון בדיון פתוח, למעלה הדיון יהיה פתוח, אבל אין מקום אז לא יוכלו להיכנס. אנחנו נראה, אבל בעיקרון הקפדנו להזמין רק עד ארבע, מי שרצה מהציבור לבוא ולשמוע, בגלל אילוצי מקום.

בכל מקרה, אנחנו במדינת ישראל מתמודדים כבר, זה חודשים, אפשר להגיד, עם איום עפיפוני התבערה. האיום הזה, צריך לפעול לסיכול שלו בשטחם, זו משימה ראשית שעליה מופקד צה"ל, השלב הבא זה סיכול כמה שיותר מוקדם לקראת זה שזה חוצה והשלב השלישי זה הגנה. כמו בכל איום אנחנו מתמודדים עם הגנה, אם בסוף כשהוא נוחת ומדליק שדה, שבעניין הזה ההיערכות היא מלאה של מערך הכבאות ולכן נמצא איתנו דדי שמחי, שהוא נציב הכבאות.

אנחנו נפגשנו בוועדה על דברים אחרים, אבל היום אנחנו נתמקד רק בעניין הזה. אין ספק שמערך הכבאות נדרש פה למשימה גם בקבועי זמן מאוד קצרים. אמרו לכם 'תבואו לדרום', מה שנקרא מעכשיו לעכשיו ואני רוצה לשמוע איך אתם נערכים, איך אתם רואים את האתגר, נושא המשאבים, איפה אתם מזהים חוסרים, במיוחד בהבנה שאם חשבנו קודם שזה שבוע, שבועיים, שלושה, המציאות מוכיחה לנו אחרת, זה הופך להיות מאמץ מאורגן של החמאס, זה לא איזה טרור יחידים שמישהו יוצא עם סכין. מאמץ מאורגן של החמאס שזיהה פה נזק שנעשה למדינת ישראל, גם נזק לשדות, נזק מורלי, נזק כלכלי לחקלאים ובעניין הזה ההתמודדות לתפיסתי צריכה להיות בהנחה שאנחנו פה לא בפתרון קצר טווח, אלא בחשיבה קצת יותר ארוכה. אז אני אשמח לשמוע אותך ואחר כך נשמע את שאר הדוברים. בבקשה, דדי.
דדי שמחי
שלום לכולם. נמצאים איתי פה גם ראש אג"מ של הכבאות, וגם יגאל, מפקד תחנת אשקלון. אנחנו עובדים פה מה-30.3, אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם כל היישובים, גם עם יישובי העוטף וגם עם צה"ל, קק"ל ורט"ג ואני אתן פה סקירה קצרה על כל מה שקורה.

בעצם יש לנו איום תווך עילי חדש, זה גם עפיפונים וגם בלוני הליום שמייצרים לנו פה שריפות ונזק משמעותי. יש פה גם השלכות כלכליות וגם תהודה ציבורית. אנחנו עזרנו וסייענו לצה"ל בכל מה שקשור לעשן הגדול מהבהרת צמיגים, יש פה גם אירוע של זיהום אוויר, גם ללוחמים סמוך לגדר וגם למי שנמצא כאן. יש פה בעצם מאמץ ארוך שנמשך נכון להיום כבר סדר גודל של 75 ימים.

עד היום טיפלנו ב-75 ימי הלחימה האלה ב-412 שריפות. אני מדבר רק על גזרת העוטף, מאזור יד מרדכי ועד כרם שלום בדרום. סך הכול אנחנו מעריכים, בשיתוף פעולה עם קק"ל, שנשרפו כ-25,000 דונם, מתוך זה כ-4,000 דונם של שטח באחריות קק"ל, בעיקר חורשים. יש לנו בממוצע 11 שריפות ביום כאשר רוב השריפות הן בסופי השבוע, בעיקר בימי שישי. בימי שישי אנחנו קופצים ל-21. אנחנו משקיעים בממוצע בשריפה כשלוש שעות לכיבוי, בעיקר כי חלק גדול מהשריפות זה בשדות גם של חיטה, ששם הכיבוי הוא מורכב, אם אני לא רוצה לתת לזה באופן מקצועי להישרף עד הסוף.
היו"ר יואב קיש
אתה אומר שיש משמעות לנצח את השריפה בשדה, יש לזה משמעות בשעות העבודה שלך.
דדי שמחי
באופן מקצועי מבחינתי כששדה חיטה בוער אז אני צריך רק לתחם אותו ולתת לו להישרף, אין טעם להשקיע בזה מאמצים, אבל פה בעוטף עזה אנחנו מכבים גם שדות חיטה ולא מחכים שהשריפה תגיע לקו הסיום הטבעי שלה. אנחנו עושים את זה בשיתוף פעולה עם התושבים, עם החקלאים, עם הדיסקוסים, עם הקומביינים.
היו"ר יואב קיש
הם סיימו כבר את הקציר?
דדי שמחי
כן, כל החיטה כבר קצורה, 95%-90% קצורה.
היו"ר יואב קיש
זה חלק מהמאמץ להקדים את הקציר בעניין הזה?
דדי שמחי
על זה אני אדבר בסוף, להבא צריך לחשוב קצת אחרת.
גדי ירקוני
דדי, בנושא הזה אני חושב שכדאי להגיד שחבל שלא הקשיבו לראשי הרשויות, כשביקשנו חודש וחצי קודם.
מוסי רז (מרצ)
לא רק בנושא הזה, גדי, בכל נושא חבל שלא מקשיבים ל - - -
גדי ירקוני
לא, לפעמים אנחנו גם טועים, אבל בנושא הזה יצא מכתב חודש לפני או חודש וחצי לפני, לשר הביטחון, לשר האוצר ולשר החקלאות, שייתנו לנו תקציב לקציר המוקדם.
היו"ר יואב קיש
למה היה צריך תקציב?
גדי ירקוני
שני דברים, אל"ף, בשביל לגייס קומביינים מבחוץ, שהם עולים יותר כסף. בי"ת, כשקוצרים כשהחיטה לא מוכנה צריכים אחרי זה תהליכי ייבוש וכל מיני דברים כאלה, וגימ"ל, יש פיצוי שגם הקש שלא יישרף. חבל שזה לקח חודש וחצי עד שקיבלנו על חלק והיום אני מקווה שהכסף באמת יעבור, הוא עוד לא עבר מהאוצר, שני מיליון שקל שאני יודע שתקועים שם. כמו שאני מכיר את שר האוצר הוא יעשה את הכול כשהוא ישמע שזה עוד לא עבר, אבל באמת חבל, וגם לשנה הבאה, כדאי ללמוד את זה.
דדי שמחי
אני אגע בזה בסוף, מה הלקחים.
יואב מורג
אבל אם כבר הזכרתם את זה, אז אני אשלים את התמונה. התחלנו את המבצע הזה ב-18, למרות שהקציר התחיל לפני כן, סיימנו אותו שלשום, ב-12 בחודש, קצרו מעל 35,000 דונם, וכמו שגדי אמר, אנחנו ממתינים שהכסף יגיע ממשרד האוצר כדי להעביר אותו לחקלאים.
דדי שמחי
בעצם אנחנו מתמודדים עם בלוני הליום, עפיפונים והיו גם כמה מקרים של רחפנים. פה אתה רואה את אמצעי ההדלקה, או שהם משתמשים בפחמים שנמצאים בתוך מעטפת של רשת ואז הם גם מקבלים אוויר ונשארים בוערים, או שהם משתמשים בחומרים דליקים.
היו"ר יואב קיש
חומרים דליקים, אבל שהוא יוצא עם אש, הוא לא יוצא - - -
דדי שמחי
כן, בתוך הקופסה הזאת. הם מכניסים את ה - - - שכחתי את השם, מדליקים עם זה את הברביקיו, מין סולר דחוס כזה - - - מדליקים את זה, זיקוקין ויש גם בחלק מהמקומות בקבוקי תבערה. הם הגיעו לעפיפונים גדולים מאוד, כבר הגענו לעפיפון בגודל של רכב, שיכול לסחוב - - - הרבה הרבה יותר גדול.

מה שאתה רואה פה זה חתך אירוע שריפה בעוטף לפי גזרה דרומית, גזרה צפונית. אני רק אאפס את הגזרות. הגזרה הצפונית זה מאזור יד מרדכי עד אזור בארי ודרומית זה מבארי עד כרם שלום. אתה רואה את החלוקה, לפי שבועות. אנחנו רואים שבשבוע ה-20, באזור מאי, סביב כל ימי האזכור, היו עיקר השריפות. אנחנו רואים שבשבוע האחרון יש לנו פחות שריפות. דרך אגב, פחות שריפות גם נובע בין היתר כי מטען האש שנמצא כבר בעוטף, רוב האלמנטים כבר נשרפו.
היו"ר יואב קיש
זאת אומרת יש נפילות של עפיפונים בשטחים שרופים?
דדי שמחי
בדיוק. בעצם הפעילות שלנו זה קודם כל להציל חיים, למנוע מזה להתקרב ליישובים ואחרי זה לצמצם נזק.
היו"ר יואב קיש
היו אירועים שהייתה בהם סכנת חיים?
דדי שמחי
היה לנו אחד בכרמיה שהתקרב לקיבוץ. היה לנו גם באחד המקומות שנפל - - -
גדי ירקוני
בכיסופים.
דדי שמחי
זה בכרמיה. אנחנו גם מנסים לצמצם נזק לרכוש, למרחב החקלאי, וגם לנכסי הטבע, גם שמורת בארי וגם שמורת נחל הבשור וכמובן גם לסייע לצה"ל.

פה אתה רואה את זה פר יישובים. נקודה מאוד חשובה, יש קורלציה, בעיקר המקומות שבהם הם מפגינים, אתה רואה את המפה משמאל, את הריכוזים, זה בעיקר בחלק היותר צפוני של עוטף עזה, באזור כיסופים. בארי, כולל יער בארי וחורשת בארי, נחל עוז, כי יש שם מקום שיש שם הרבה הפגנות, וגם באזור ניר עם.

זו נקודה חשובה, פה אתה יכול לראות באזור השעות. אתה צריך להכיר גם את משטר הרוחות. בעצם משעות הבוקר המאוחרות הרוחות משנות כיוון, הופכות להיות רוחות מערביות לכן עיקר העפיפונים באים בערך מהשעה 11:00 עד השעה שש בערב, שם הריכוז. אנחנו גם ככה מתפקסים גם אנחנו בנושא הסד"כ וריכוז המאמץ.

אנחנו עוסקים בארבעה כיוונים, צמצום זמן התגובה. אנחנו פורסים פה כבאיות לאורך כל הימים. הכפלנו, שילשנו וריבענו פה את סד"כ הכבאות והכבאים.
היו"ר יואב קיש
שהגיע מאיפה?
דדי שמחי
מכל הארץ.
היו"ר יואב קיש
זאת אומרת תחנות אחרות צמצמו באופן קבוע, או שהם באים רק לסוף שבוע?
דדי שמחי
לא, גם באמצע, תמיד יש פה תגבורים. בשבוע שעבר, לדוגמה, תחנות הכיבוי מאיו"ש באו לתגבר פה את העוטף.
היו"ר יואב קיש
מה זה, סבב כזה?
דדי שמחי
וגם היחידה המיוחדת שלנו, יחידת להבה, נמצאת פה הרבה. מיצוי הכוח, אנחנו משתמשים באמצעים ייעודיים, גם באופנועים, קנינו עכשיו טרקטורונים משופרים שאנחנו מדגמים אותם כדי להגיע מהר. יש פה גם בעיית נגישות בחלק מהמקומות, למרות שהכבאיות שלנו פה זה גם - - - זה כבאית שהיא לשטח פתוח, ארבע על ארבע, אבל עכשיו קנינו את הטרקטורונים האלה.
היו"ר יואב קיש
אתם מוצאים את עצמכם מטפלים בכמה מוקדים בו זמנית?
דדי שמחי
אנחנו יכולים להגיע גם לשישה מוקדים בו זמנית. תיכף אני אדבר על עוטף עזה, שלא נתבלבל.
היו"ר יואב קיש
מה? רק עוטף עזה.
דדי שמחי
לא, בזמן הזה יש לנו שריפות בירושלים, כמעט שרפו לנו את הדסה, שהן הרבה יותר - - - הכבאות עוסקת בערך ב-100,000 אירועים בשנה. אלה הפרופורציות. זה יוצא כמעט 2,000 אירועים בחודש. אנחנו עוסקים פה אפילו בשישה מוקדים.

אני חייב פה לציין, אם נזדמן עכשיו לשריפה, אתה תראה פה מחזה שרק בישראל קורה, אתה תראה ככה, לוחמי אש שלי, כבאים של קק"ל, קיבוצניקים ומושבניקים עם גרורים, שופלים ודי-ניינים של הצבא, כבאית של חיל האוויר ורבש"צים עם הג'יפים שגם עוזרים וכמובן יחידת המתנדבים שבאים לסייע.

בטיחות באש, נדבר על זה בסוף, כל נושא קווי החיץ, מניעה מצבית והסברה, כולל מה שדיבר על זה גדי. אני חושב שזה נכון מאוד, גם ראשי היישובים מבינים, בהנחה שהאיום הזה ילווה אותנו, אז צריך להיערך אחרת. כל מה שקשור לנושא הטכנולוגיה, גם גילוי, גם יירוט, אנחנו מחוברים לצבא, לכל אמצעי התצפית של הצבא ואין לנו בעיה של איתור השריפה. כלומר אנחנו - - -
היו"ר יואב קיש
מקבלים מיד מידע.
דדי שמחי
גם מקבלים, גם רואים, יש לנו תצפיתנים של - - -
היו"ר יואב קיש
איפה מרכז השליטה שלכם פה?
דדי שמחי
יש לנו שדכנים בחמ"לים של האוגדה והם מדברים איתנו ישירות, ככה חסכנו מה שנקרא האבּ בדרך.
מוסי רז (מרצ)
מה זמן ההגעה?
דדי שמחי
אנחנו מגיעים בממוצע לשריפה סדר גודל של שבע דקות, בין שבע לתשע דקות.
היו"ר יואב קיש
כשמגיע אופנוע או טרקטורון כזה, הוא יכול לתת מענה או שזה תלוי ב - - -
דדי שמחי
ככל שאני מגיע יותר מהר אני צריך פחות מים וסד"כ. פה אתה רואה את הפריסה המבצעית של כל הכוחות. בשבת ובסופי שבוע אנחנו מעצימים את הפריסה. אין לנו בעיות של סד"כ בלכבות שריפה, אבל יש בעיית נגישות. יש פה בעיה אחרת שנדבר עליה, זה כל מה שקשור לנושא מטוסים. מי כמוך מכיר. יש לי גם 14 מטוסים, יש פה מקומות שאין נגישות לכלי רכב ובמקומות אחרים אני מכבה רק עם מטוסים.
היו"ר יואב קיש
ואין חשש שייפול - - -
דדי שמחי
לא, פה אני לא יכול. פה יש מגבלה של לטוס ליד הקו. אנחנו צמצמנו, בעקבות שיח, את הקו ובאירועים קריטיים, כמו לדוגמה כרמיה, שזה היה מאוד קריטי, זה שטח מאוד מורכב, אז נכנסו מטוסים לעבוד, אבל זה אני אדבר כשנהיה בפורום יותר מצומצם.

פה אתה רואה את המאמצים. אלה הטרקטורונים שרכשנו בסיוע השר ארדן, אופנועי כיבוי. אנחנו עובדים פה עם מרססי גב.
היו"ר יואב קיש
שלום לחבר הכנסת גליק וראש המועצה פרג'ון. אנחנו באמצע המצגת.
דדי שמחי
אנחנו משתמשים גם בכבאיות, גם בטרקטורונים, גם במרססי גב, כיבוי מה שנקרא אצלנו עשבוני, אנחנו מכבים את זה באמצעות - - -
היו"ר יואב קיש
מה זה מרססי גב?
דדי שמחי
מפוחי אוויר, אנחנו מכבים חלק מהשריפות עם אוויר. אנחנו מכבים באמצעות מה שנקרא אש נגדית. אנחנו שורפים שטחים כדי לבלום את האש. יש פה כבאיות של חיל האוויר, יש פה כבאיות של קק"ל, יש פה תצפיות פרוסות, זה בשגרה בדרך כלל, תצפיות של קק"ל שמאתרות לנו את ההצתות, את העפיפונים.
היו"ר יואב קיש
לקק"ל יש כבאיות בכל הארץ?
דדי שמחי
לקק"ל יש סדר גודל של 20 כבאיות. גם קק"ל תגברו, יש צוותים מהצפון שבאו לתגבר את קק"ל והם נמצאים פה. דרך אגב, פה גם ראשי המועצות, גם לוחמי האש שלי וגם לוחמי קק"ל מתארחים בחדרים ביישובים פה, גם בקיבוצים וגם במושבים, ואני רוצה להגיד יישר כוח ותודה רבה.

מצד ימין בתמונה, מימין למטה, זה חלק משיתוף הפעולה והגילוי. זה אפרופו - - - של כל העפיפונים כאן.

אתה רואה פה את מאמצי הפעילות עם השת"פ האזרחי. יש לנו פה מתנדבים. יש לנו פה יחידה מדהימה בקיבוץ כפר עזה של מתנדבים. המתנדבים הם לא רק מהקיבוץ, זה גם משוקדה, מכל היישובים מסביב. חקלאים עם הדיסקוסים. יש פה אחד המעבדים הגדולים, אל קרנאווי מרהט, הוא חלק מהסד"כ שלנו ומפעיל לנו דיסקוסים. דיסקוסים של כל הגד"שים של הקיבוצים. אתה רואה פה שדה חיטה, בעצם בלמנו אותו, אם תשימו לב טוב טוב, בשוליים של השטח השרוף יש פסים של דיסקוס, זה בעצם מה שבלם את האש.

דיברתי על המסוקים. אתה רואה את הצמצומים שעשינו באישור הממ"ז ובאישור הנציב. אנחנו עובדים גם על זה, לצמצם חלק מהדברים האלה.

הגנה מאש. זו נקודה מאוד מאוד חשוב, דיבר על זה גם ירקוני. בעצם צריך להתחיל להכין פה קווי חיץ, יש לזה עלויות, אחרי זה ראשי הרשויות ידברו על - - - צריך גם מסביב לכל היישובים. היום לדוגמה אם יש שדה חיטה - - -
היו"ר יואב קיש
קווי חיץ זה שבילים מפרידים כאלה שנותנים יכולת ל - - -
דדי שמחי
כן. אני אגיד לך עוד נקודה חשובה. לדוגמה, נאמר עכשיו זורעים שדה חיטה של 1,000 דונם. בתצורה הנוכחית של היום אז צריך לקחת אותו, צריך לחלק אותו לארבעה חלקים של 250 דונם, זה מייצר פחת, כי אתה עושה נגיד שני פסים וצריך לטפל בזה, כדי שבמקום שיישרף 1,000 יישרפו רק 250.

כל מה שקשור לבידוד מוקדי סיכון, מתבנים, רפתות וכו'. כל המערך ההידרנטי פה, אנחנו בודקים אותו, בדיקת התקינות ביישובים נעשית פה גם בסיוע של האוגדה והרבש"צים. היה בסדר. עשינו תרגילי כיבוי. ופה זו נקודה חשובה, צריך לתכנן עכשיו, הכוונה פה בחקלאות ירוקה, הרי שדה חיטה אתה יכול לקצור, פה יש מומחים יותר גדולים ממני, אתה יכול לקצור את החיטה כשהיא ירוקה לטובת שחת או תחמיץ, או כשהיא צהובה לטובת לא יודע מה, קרואסונים, אז אולי שווה עכשיו להתחיל לתכנן את זה, חיטה, לקצור אותה כשהיא ירוקה כדי להקדים מה שנקרא תרופה למכה. זה בטח יעלה גם בדיון הבא, אבל זאת המלצתנו המקצועית ככבאות והצלה.

לקחים עד כאן. כל ההיערכות המוקדמת והמוכנות של אוגדת עזה, אני חושב שהיא ראויה לציון, המענה המשולב הוא טוב מאוד. אנחנו, דרך אגב, לוקחים כבר את המודל הזה ומעבירים אותו למקומות אחרים. מתנדבים - קריטי. לאור הדבר הזה אני החלטתי להקים עוד שלוש יחידות מתנדבים, שתיים במועצה אזורית אשכול, אחת תהיה בבארי, כאן, והשנייה תהיה ביישובי החלוציות. ועוד יחידת מתנדבים ב - - -
היו"ר יואב קיש
איך הם מצוידים?
דדי שמחי
יחידת מתנדבים, כמו יחידה פה בכפר עזה. יש פה נגיד 30-20 מתנדבים שעוברים אצלי קורס כבאות, מקבלים ממני ציוד מיגון מלא, בעשרות אלפי שקלים, מקבלים ממני כבאית והם מגנים פה על היישוב ועל היישובים מסביב.
היו"ר יואב קיש
הם יושבים בכוננות? תמיד יש מישהו שיודע ש - - -
דדי שמחי
כן, הם קופצים שלושה במיידי ואחרי זה באים עוד חבר'ה. הם המענה הראשוני. כמובן שאחרי זה - - - אתה רואה? זו הכבאית שהם מקבלים ממני, כבאית רותם כזאת, יש לה קוב מים וזה מספיק למה שהם עושים כמענה ראשוני ואז מגיעים - - -
היו"ר יואב קיש
והיא, מאיפה נלקחה? ממקום אחר בשביל להיות פה?
דדי שמחי
אני קניתי כבאיות, אני מוציא כבאיות, במקום להוציא אותן החוצה לגריטה אני מכניס אותן לפה, אבל הן טובות מאוד. יש בארץ יש היום כאלה, רק לסבר את האוזן, סדר גודל של 60 יחידות עם כבאיות של מתנדבים.

תכנית הגנה מאש יישובית. אנחנו בקשר עם משרד הביטחון, עם סבירסקי, לשדרג לרבש"צים גם את הגרורים. יש היום פטנטים חדשים, שיטות הרבה יותר מתקדמות שאתה מגדיל את נצילות המים. אנחנו, גם אם מצטיידים באופן ייעודי לנושא תוואי השטח, גם בטרקטורים שראית ואני גם ארכוש כנראה כמה כבאיות חדשות, טטרות כאלה, כמו שיש לקק"ל. רכשנו כבר חמש כבאיות ממוגנות לטובת הפעילות, גם באיו"ש וגם פה בסמוך לגדר.

הנושא האחרון שעלה, בעקבות פגישה שלי השבוע עם ראשי הרשויות, זה לטפל בחוסן של הילדים. אנחנו נפעל ביחד עם מחלקות החינוך של הרשויות, נביא לפה את לוחמי האש, נעשה פה הסברה בגנים ובבתי הספר, ננסה לצמצם את האפקט של החשש משריפות ומאש. עד כאן, אם יש שאלות.
היו"ר יואב קיש
רק לגבי המשמעות הכספית של המאמץ הזה. האם זה מבחינתך במסגרת השוטף, או שאתה רואה את זה, כמו שאמרת, אתם מטפלים באלפי שריפות בשנה, אז יש פה אולי ריכוז מאמץ, אבל מבחינתך אין פה איזה עלות תקציבית שלא - - -
דדי שמחי
אנחנו עד עכשיו הערכנו את העלות שלנו, נכון ללפני שבוע, ב-1.7 מיליון שקלים.
היו"ר יואב קיש
עד עכשיו?
דדי שמחי
עד עכשיו הוצאנו 1.7 מיליון שקלים מעבר לשוטף. אני מאמין שמי שצריך לשפות אותי על זה ישפה אותי. גדי, אתה תשפה אותי, נכון?
גדי ירקוני
אני צריך, אתה קיבלת.
היו"ר יואב קיש
כולם פה צריכים שיפוי, זו הבעיה. ההוא שמשפה עוד לא הגיע.
גדי ירקוני
הוא יודע למה הוא לא בא.
יהודה גליק (הליכוד)
מתוך 400 שריפות שטיפלתם כמה אחוז מהם, כדי שנבין את היקף האסון, כמה אחוז מהשטח, מתוך כל השטח שקיים פה?
דדי שמחי
אני לא בקי, אני צריך לבדוק ולחזור אליך.
יהודה גליק (הליכוד)
סדרי גודל.

קריאה

היה כתוב 25,000 דונם.

קריאה

זה בערך 10%?
קריאה
רק באשכול יש 700,000 דונם.
היו"ר יואב קיש
ככל שאתה מתרחק - - - בקו הקרוב אתה רואה שכמעט הכול מסביב בשחור.
יהודה גליק (הליכוד)
מה זה קו קרוב?
גדי ירקוני
שני קילומטר.
יהודה גליק (הליכוד)
בשני קילומטר הכול שרוף?
גדי ירקוני
לא, לא, לא.
היו"ר יואב קיש
זה לדעתי בסביבות - - - אני חושב שאתה יכול לדבר, מבחינת השטח המעובד - - -
גדי ירקוני
חבר הכנסת גליק, אם אתה הולך לפארק הבשור אתה רואה 6,000 דונם שם שרוף. אבל זו לא דוגמה, אם אתה הולך פה מאחורה אתה יכול לראות שדות שלמים שרופים וליד זה חורשות שלמות, ומצד שני אתה יכול לראות לא שרוף בכלל. קשה להעריך. אבל בוא נגיד, 1,000 דונם שרוף נראה בעיניים גיהינום.
היו"ר יואב קיש
טוב, בואו נמשיך. אני מבקש, יש איתנו ראשי מועצות, ראיתי את גדי ויאיר, חוף אשקלון, שהצטרף אלינו. אני אתן לכם ואחר כך נשמע גם נוספים. בבקשה.
גדי ירקוני
אז אני אתחיל בקצרה, בגלל שאת הנאום על החודשיים האחרונים אני אחסוך לכם עכשיו, אני אעשה אותו בעוד חצי שעה.
היו"ר יואב קיש
פה זה באמת ממוקד לכבאות.
גדי ירקוני
כן. אז אל"ף, אני רוצה כמה מילים טובות בהתחלה. באמת, דדי שמחי אמר כאילו הוא לא מפה, אבל הוא מפה, חבל שהוא עזב, אבל הוא גר פה הרבה שנים, שני קילומטרים מפה, אז הוא מכיר בדיוק מה זה חיטה ירוקה ומה זה חיטה לא ירוקה. הוא עשה לנו כאילו הוא לא מכיר, אבל באמת, אני חושב ששיתוף הפעולה שהוא הציג אותו, הכב"ה שמשקיעים פה מאמצים אדירים בחודשיים האחרונים, ולידם - - - אני מפחד את מי לא להגיד, אבל בטח את קק"ל, בטח את חיל האוויר, בטח את הרבש"צים שלנו, את הצבא, את כולם. דדי אמר שזה משהו מיוחד, אני מסכים איתו. אתה רואה צוותים מלאים מכולם ואתה רואה שיתוף פעולה ואתה רואה איך אחד עוזר לשני ואחד אפילו מביא מים לשני וזה דבר מדהים.

מה שאני מתרשם, בתור ראש מועצה, באמת אלה שעושים את זה, אני חושב שצריכים לראות את צוותי הרבש"צים שלנו, איך הם עושים את זה. באמת אנשים שכל היום פה אחראים על הביטחון ולקחו את נושא השריפות האלה - - - אתה יודע, לפעמים יש מזל, אז יש גם מזל, עמיקם סבירסקי, אולי לא קראו את המפה ככה, אבל לפני שנה התחילו תהליך שהביאו כמעט לכל יישוב, אצלי יש 26 כבאיות, גרורים קרא לזה דדי, הם השתתפו במערכה הזאת כל הזמן והם לפעמים גם הגיעו ראשונים בגלל שעם הג'יפים יותר קל להגיע. אני חושב שמגיעה פה גם מילה טובה לעמיקם, שדאג לזה. היה לו את הרעיון הזה. וכמו שדדי אמר, עכשיו זה הזמן לשפץ אותם ולעשות אותם יותר טובים.

אני חושב שבאמת התופעה, ואני לוקח רגע את השנה, עוזב אותה, ואני בטוח שהפיצויים שצריכים יגיעו, אני בכלל לא נבהל לרגע ממה שנשרף מבחינת הפיצוי, זה מס רכוש יודעים, לשמחתי, טוב מאוד, לפצות והם בטוח יפצו את החיטה שנשרפה ואם יש עוד. בנושא הזה אני בכלל לא מודאג. אני אופתע אם אני אהיה מודאג פתאום. אבל אני חושב שמה שנאמר פה זה בדיוק בדברים האחרים, אנחנו צריכים לחשוב קדימה ולשנה הבאה. כנראה התופעה הזאת, שהם ראו שהרוח איתם לא תשתנה בשנה הבאה, אנחנו צריכים לחשוב פה ביחד איך אנחנו מונעים, לא את כל הדליקות, אלא איך אפשר למנוע. וכל זה, הכול בסופו של דבר, רובו זה פיצוי כספי, או עלות כספית, אלא שאם עושים שבילי דיסקוס, כמו שדדי אמר פה, כל 250 דונם, אז זה שטח שהלך ושטח שצריכים לפצות אותו, ואם אנחנו רוצים לקצור, כמו שאמרנו, לתחמיץ ושחת, אז יש פה מחיר שאנחנו צריכים לדעת שהם עושים פה תחמיץ ושחת ולא לגרעינים ובדבר הזה אנחנו צריכים לבוא לקראתם, צריכים להגיד להם לפני השנה, היום, צריכים לבוא אליהם, 'חברים, תזרעו פה', אמרתי את זה גם לשר הביטחון, דרך אגב, 'את א' ו-ב'.'.

לנו הייתה הצעה לראשי המועצות שכמעט הגיעה להבשלה ואולי זה הזמן באמת שהיא תבשיל, אנחנו חשבנו שנכון, והבאנו את זה לשר הביטחון וקמה ועדה שטיפלה בזה, בסוף מס רכוש, הלכו יותר מדי לכיוון שלהם ואף אחד לא יבקש כסף בגלל שהוא לא מסוגל לקבל על זה כסף בשיטה הקיימת. אבל אם יגיעו להבנה שלגדל שני קילומטרים מהגבול יש תמיד הפסד או גם ציונות ועל הדבר הזה צריך לקבל סכום מסוים, ואז גם אנחנו בתור מדינה, אני בתור ראש מועצה, אתם בתור מדינה, תוכלו לבוא לחקלאי הזה ולהגיד 'תקשיב, אתה מקבל פיצוי, עכשיו תעשה פה גידול א' ולא ב'.' אני חושב שחבל שהוועדה הזאת הגיעה לתוצאות שבסוף זה דרך מס רכוש. אני חושב שאם יהיה פה גבול - - -
היו"ר יואב קיש
מס רכוש יפצה על עלות בפועל, לא על זה ש - - -
גדי ירקוני
לא, לא על מה שקרה.
יאיר פרג'ון
גדי, אחת הדוגמאות לזה, שאם רוצים לגדל תירס אז אומרים להם 'אל תגדלו תירס, כי מישהו יכול להסתתר בתירס'.
גדי ירקוני
אבל הצבא לא אומר את זה, הצבא אומר 'תגדלו מה שאתם רוצים', בגלל שהוא רוצה לתת לנו את האחריות וגם להראות שהוא מצליח מבחינה ביטחונית, והוא באמת מצליח לשמור עלינו ואנחנו רואים את זה. אבל אני חושב שפה זה מעבר לביטחון, זה לתחושת הביטחון ולחוסן של היישובים. אני חושב שאם תהיה תכנית כזאת שהיישובים שמאבדים ויש להם כל הזמן איבוד כספי על ידי זה שיש הפרעות כאלה ואחרות והם הולכים ובאים ואפשר לעבוד רק בשעות של האור ליד הגבול, ייתנו גם פיצוי כספי. זה גם יכול לפתור את הנושא הזה.

ובזה אני רוצה לסיים ואני רוצה להגיד עוד פעם, תודה רבה לכם שבאתם הנה, ובייחוד תודה רבה לכבאות ולכל הצוותים מסביב ולקב"טים שלנו ולרבש"צים שלנו שהם שיגעון בנושא הזה.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה, גדי. יאיר פרג'ון.
יאיר פרג'ון
כמה מילים. באמת תודה מיוחדת לכל שירותי הכבאות. אתה השווצת קודם בשמחי, שהוא תושב שלך, אל תתבלבל, גרסה דינקותא, הוא נולד אצלנו במועצה וגדל וכל החינוך שלו הוא קיבל במועצה, עד לא מזמן.
גדי ירקוני
אתה יודע שעל הילדים שלו אשתי אחראית, אז זה כבר יתהפך.
יאיר פרג'ון
אבל על ההורים שלו אני אחראי. אני מודה שבאחד הימים ראיתי חבר'ה עם אופנוענים וזה היה סטארט אפ, מבחינתי פעם ראשונה שראיתי. 20 ליטר על הגב, יכולים מוקד של מדורה קטן, שרק מתחיל, מגיעים אליו הכי מהר ופשוט - - -
היו"ר יואב קיש
והמידע על המוקד הזה, רק להבין, זה בעצם רואים את העפיפון, רואים איך הוא הולך עם הרוח, יודעים לתת נ"צ? מה הם מעבירים?
דדי שמחי
או נ"צ, או - - - יש שפה משותפת, 'סע ליער בארי לפינה', 'סע לפז גז', 'סע על יד אנז"ק'.
היו"ר יואב קיש
מה זה, אופנוע יוצא ומגיע וסוגר - - -
יאיר פרג'ון
נשאלה קודם השאלה בכמה דונמים זה מתבטא, למה זה לא רלוונטי לפעמים? כי האופנוענים האלה יכולים לנטרל מדורה או שריפה, כשהיא שלושה, ארבעה, חמישה מטרים אז אין לה שום ביטוי, אבל אם לא היו מגיעים אליה תוך עשר דקות, אז זה ממשיך ואחר כך המשאיות הגדולות, כבדות ושוקעות, ושופל ובולדוזר וכל הצמ"א צריך להיות שם באזור, והאופנועים האלה, אתה יודע, איך שהם עובדים, זה היה פשוט מרתק.

דיברת כאן על הסוגיה של כבאיות החירום עם צוותי חירום. אכן עלתה פה הסוגיה של הגרורים. בשנה שעברה ולפני שנתיים קיבלנו גרורים שהסתבר ככישלון, כי הם היו מכנית לא טובים ומתפרקים, עכשיו הוצע לקנות משהו אחר. אצלנו במועצה לא קנינו עוד פעם, מתוך החשש המורכב שגרור צריך לבוא עם ג'יפ, רוורס, ולהירתם ועוד שני אנשים וכו'. המודל של לקחת כבאית שתהיה באזור מסוים, שהיא תדע לקפוץ ראשונה עד שבאים הצוותים המוגברים, אז היא הביניים, בין האופנוע לבין צי הכבאיות שיכול להגיע ולתת עבודה רצינית.

כשתופסים כזאת שריפה בשדה חיטה עם כבאית נמצאת, לצורך העניין, מבחינתנו, בתווך, ביד מרדכי, בין גברעם מפה לבין זיקים וכרמיה בצד השני, תוך חמש דקות היא מגיעה לכל נקודה. עוד חמש דקות התארגנות לצוות החירום, עוד חמש דקות עד שנאספים כולם ועוזבים, רבע שעה היא נמצאת בשטח. הרבה מאוד פעמים, בזמן פיק, כשיכול להיות שחלק מהכבאיות הגדולות כבר עסוקות במקומות אחרים, זאת נותנת פתרון מיידי. כך שהמודל הזה - - -
דדי שמחי
בוא נקים יחידה גם ביד מרדכי.
יאיר פרג'ון
כן, עם כל התושבים שלנו.
היו"ר יואב קיש
מבחינת מתנדבים, מה שאתם מרגישים בשטח תהיה היענות לצוותים פה?
יאיר פרג'ון
אנחנו חברה משימתית ונרתמת, מגויסת. עדיין יש לאנשים, זורם להם משהו בעורקים ולא הכול כמה ישלמו לי ולא הכול 'למה אני צריך לעבוד 12 שעות', אנחנו עדיין חברה מגויסת ועל כך אנחנו שמחים, שאנחנו כאלה, ואני חושב שאפשר לגייס ולתת את ההכשרה המתאימה. אבל אחד מהדברים שאנחנו צריכים לרשום לנו בתוך התו"ל של העבודה זה להחזיק אותם במשך השנה. כי כשיש שריפות, אז בסדר, יש מלחמה ואז כולם מתגייסים, כשיש רוגע, שלושה, ארבעה, חמישה חודשים, מתחילה להיות ירידה במתח ו - - - מכירים את זה.
דדי שמחי
כשיש יחידה, אז יש לה כשירות ואימונים והכול. אנחנו נקים גם ביד מרדכי.
היו"ר יואב קיש
מאה אחוז. מוסי, אתה רוצה?
מוסי רז (מרצ)
אני רק רוצה לשאול, כי אני מבין שהזמן קצר, שאלה אחת. אתה אמרת שאתם מתגברים בסופי שבוע, אבל האם יש גם כל מיני הערכות מוקדמות לגבי ימים מסוימים, מתי יותר? סתם לדוגמה, ראיתי כאן שוואלה פרסמו שהפלסטינים אומרים שמחר הם ישגרו 5,000 בלונים. ברור שזה לא יקרה, כן? אבל כנראה שהם ינסו לשגר כמה שיותר. זאת אומרת יש איזה ימים מיוחדים שאתם נערכים סביבם?
דדי שמחי
אל"ף, אנחנו מתגברים כל השבוע וביתר שאת בסופי שבוע, אבל על פי הערכות מודיעין, אנחנו בקשר טוב עם האוגדה, יש ימים מיוחדים, ימי אזכור, גם אם זה יום שלישי יוצא פעמיים אנחנו מתגברים, באים. דרך אגב, גם כנגד העשן, עם מפוחי ענק, מה שצריך. מנטרים ביישובים.
מוסי רז (מרצ)
נגיד יום כמו מחר, מבחינתכם זה יום שישי רגיל?
רפי בביאן
לא, זה סוף הרמדאן.
דדי שמחי
מה שיותר חשוב לי, שלקראת סוף השבוע יש תנאי מזג אוויר קיצוניים, אז גם אנחנו מתנהגים אחרת.
מוסי רז (מרצ)
הגשם זה היה פיתוח שלכם?
דדי שמחי
כן, אבל לא ירד מספיק.
רפי בביאן
אני לא אחזור על כל התודות, אבל באמת החיבור הזה של כיבוי אש מלמעלה עם השלוחות של רבש"צים, קק"ל, רט"ג, השומר החדש, שלא הוזכר כאן, שבועיים השומר חדש נותן לנו תצפיתנים במקומות גבוהים ויש דיבידנדים.
היו"ר יואב קיש
הם רואים ראשונים?
רפי בביאן
הם רואים ראשונים, הם רואים את הבלון ועוקבים אחריו וכבר אומרים לרבש"צים לאן להתארגן. היום התצפית באסף סיבוני זיהתה שני בלונים כאלה והגיעו וכיבו את השריפה ממש בתחילתה. זאת אומרת יש כאן באמת חיבור, שאני לא יודע כמה נוכל למשוך אותו לאורך זמן, אבל חיבור טוב של הרבה כוחות טובים.

דדי נגע ב-412 אירועי שריפה. שאף אחד לא ישמע מחוץ לחדר, חבר'ה, גם בשנה שעברה היו לנו שריפות, יש כוחות שעובדים על מנת לאתר מציתים גם שמגיעים לכאן, כמו שהיה בשנים קודמות. גם בשנים קודמות חווינו שריפות, בטח לא בהיקפים כאלה, אבל יש גם את זה שנכנס פנימה, שצריך גם את זה לקחת בחשבון. הבעיה שלי כקב"ט זה הקשר, הקשר עם המשטרה וקשר עם כיבוי, ממש קשר פיזי. יש לנו את המכשירים, אנחנו מחכים לאישורים כאלה ואחרים על מנת לצרוב את התדרים של התחנות שלנו.

יש בעיה קשה עם משטרת ישראל, שיש פה נציג שלה. שתי בעיות. אחת, שמשטרת ישראל לא עוברת את 232 מערבה. בעיה אחת. בעיה שנייה, שמשטרת ישראל לא מאשרת לקב"טים להתחבר ברשתות הקשר לתדרי השידור שלהם, משהו של השנתיים האחרונות. יש לנו את המכשיר, עמיקם סבירסקי נתן לנו את המכשיר, את הברזל, אנחנו צריכים רק אישורים. לצערי הרב - - -
היו"ר יואב קיש
אתה מכיר את זה?
עופר שנהב
אני לא מכיר את זה, אני אבדוק את זה. אני הייתי אמור להגיע לישיבה הבאה, אני אבדוק את זה ואני אצור איתו קשר ב - - -
רפי בביאן
בשמחה רבה.
עופר שנהב
אנחנו באותו מינהל טכנולוגי, אני אברר את זה.
היו"ר יואב קיש
טוב. עוד מישהו רוצה? רשות המסים, נשמע התייחסות שלך לגבי נזקים.
אמיר דהן
קודם כל מה שידוע לנו עד היום, הוגשו אלינו כ-65 תביעות, סך הכול בכל האזור. אם שאלתם על שטחים שנפגעו, זה יותר מהחקלאים, אנחנו מעריכים את זה ב-5,000 דונם חיטה, יש נזקים גם למטעי אבוקדו, קצת חוחובה, ציוד חקלאי שנשרף. לחלק מהתיקים הגדולים בחיטה, מי שיש לו דונמים רבים, אז זה יוצא - - -
היו"ר יואב קיש
אז מתוך ה-25,000 דונם 5,000 זה חיטה ו-20,000 דונם הנוספים מה הם?
אמיר דהן
מבחינתנו קק"ל ורשות שמורות הטבע והגנים עדיין לא הגישו תביעות, אז אנחנו לא יודעים להעריך את גודל השטחים שלהם. מה שאנחנו יודעים היום זה החיטה, אבוקדו, דברים כאלה. אז החיטה, אנחנו יכולים להעריך שזה 5,000 דונם, לקיבוצים, ליישובים שהייתה חלקה יותר גדולה שנשרפה, כבר העברנו מקדמות בשבוע שעבר, מקדמות שנעות בין 50,000 ל-200,000 שקל.
היו"ר יואב קיש
מה גודל הנזק?
אמיר דהן
אנחנו מעריכים את כל הנזקים עד היום, כולל לא רק החיטה, אבוקדו וכל הדברים שיש, היה נזק במאגר המים, כ-7 מיליון בערך.
גדי ירקוני
מתי יגמרו לקבל את הפיצויים האלה?
אמיר דהן
זה לא תלוי רק בנו, הפיצויים של החיטה. בחלק מהמקומות צריכים לקצור את החלקה ליד שנשרפה כדי לדעת כמה גרעינים יצאו מהחלקה הזו. אני אסביר, אם יש 100 דונם ונשרפו רק 20 דונם - - -
גדי ירקוני
אבל מתי? עד אוגוסט הם יקבלו?
אמיר דהן
בוודאי, קבר קיבלו מקדמות.
גדי ירקוני
לא, את ה-100%, עד אוגוסט יקבלו?
אמיר דהן
100% מבחינתנו, אנחנו מעריכים שבשלושה-ארבעה שבועות הקרובים. הנזקים הקטנים, אנחנו כבר בשלבי סיום לגמור איתם כדי לא לתת מקדמה ולשלם את הכול בבת אחת.
היו"ר יואב קיש
טוב, אני רוצה לסכם רגע את הדיון. קודם כל באמת לברך על מה ששמעתי ברמת שיתוף הפעולה והפידבק מהשטח. לבוא לפה, ואני מודה שלא היינו מוזנים באופן ישיר, אלא רק כמובן מהתקשורת, לבוא לפה ולשמוע על המעגלים הצמודים ואיך שעובדים פה ביחד כל הגורמים הרלוונטיים, אני חושב שבאמת בעניין הזה - - - תמיד יש מה להשתפר, אני לא אומר שלא, אבל קודם כל ההישג הזה של שיתוף הפעולה הצמוד והרגשת השליחות, אני מניח שחלק מזה עוזר למהלך הזה. אז אני באמת מברך את כולם.

כמה דברים נוספים. באמת זה, כמו שאמרת, דדי, למקסם את נושא המתנדבים, את יכולת ההגעה המהירה לכל תא שטח ותגבור של נקודות הקרובות למעגלים, כמו שדיברנו, לשים כבאית אולי עכשיו ביד מרדכי, או איפה שאמרנו, כדי באמת לסגור את המעגלים כמה שיותר מהר. אין ספק שכמה שאתה מגיע יותר מהר לשטח אתה יכול להתמודד עם זה ביותר אפקטיביות וזה מהלך משמעותי.
בסך הכול אני שמח לשמוע שגם אתה רואה שבתגבור הנכון אתם יכולים להתמודד עם הדברים האלה. מה שעוד לא נכנסתי לעומק, ואת זה אולי נשמע בהמשך הדיונים זה באמת האם היה אפשר להביא תוצאה סופית יותר טובה. זאת אומרת מול 1,000 העפיפונים והבלונים שהגיעו וחצו, שילמנו מחיר של 25,000 דונם שחורים, השאלה אם נעבוד יותר נכון היה אפשר להביא תוצאה יותר טובה. לזה עוד לא נכנסנו עכשיו, ניכנס בהמשך, אבל זו שאלה שהייתי שמח גם להתייחס אליה.

אני בעיקר רציתי לשמוע את ראשי הרשויות שיגידו איך הם רואים את המאבק הזה ובעניין הזה אני שמח לשמוע את מה ששמעתי. יש עוד מה לעשות ואנחנו נתמקד למעלה גם בנושא של, אמרתי קודם, איך עוצרים אותם שם, שזה קרב אחד שפחות רלוונטי לוועדת הפנים, למרות שאני גם חבר ועדת חוץ וביטחון, אבל פחות רלוונטי לדיון פה, והשאלה השנייה זה איך אנחנו עושים את קרב ההגנה הזה הכי נכון.

דיברנו, שמענו את הדברים ואני באמת רוצה להודות לכולם על הדברים. תודה ונמשיך למעלה בפורום המצומצם.


הישיבה ננעלה בשעה 16:00.

קוד המקור של הנתונים