ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 27/06/2018

המאבק בזנות ברשת האינטרנט

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



23
ועדת משנה למאבק בסחר בנשים ובזנות
27/06/2018


מושב רביעי


פרוטוקול מס' 37
מישיבת ועדת המשנה של הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי
למאבק בסחר בנשים ובזנות
יום רביעי, י"ד בתמוז התשע"ח (27 ביוני 2018), שעה 9:45
סדר היום
המאבק בזנות ברשת האינטרנט
נכחו
חברי הוועדה: עליזה לביא – היו"ר
חברי הכנסת
יהודה גליק
מוזמנים
דינה דומיניץ - מתאמת המאבק בסחר בבני אדם, משרד המשפטים

איתי גוהר - מחלקת הסייבר פרקליטות המדינה, משרד המשפטים

אוסנת חיטרון - עו"ד, משרד המשפטים

עמרי חסון גרטל - סייע משפטי, משרד המשפטים

דנה רוטשילד - משפטנית, משרד המשפטים

איילת דהאן - עוזרת ראשית - יחידה לתיאום מאבק סחר בנ"א, משרד המשפטים

סטפני קולטון - מתמחה, משרד המשפטים

עדי ירדן - סטודנטית, משרד המשפטים

שירה יהב - בת שירות, משרד המשפטים

מאיר חיון - רמ"ט מערך מאור, משטרה, המשרד לביטחון פנים

יעל מיטלמן - נציגת מערך מאור, המשרד לביטחון פנים

שרית פרץ - ר' חוליית סחר בבני אדם, המשרד לביטחון פנים

בוסנה מהרט דסה - ע' יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

נוגה שילוח - מנהלת מרפאה ניידת, משרד הבריאות

ד"ר זהר סהר לביא - מנהלת המחלקה לאלימות במשפחה, משרד הבריאות

גילה רונן - סגנית מנהלת השירות לנוער, צעירות צעירים, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

רוני דיין - מנהל אגף טכנולוגיות מידע, משרד החינוך

אשרת וילנאי - מדריכה ארצית ביחידה לחינוך למיניות, משרד החינוך

נעמה ריבלין - מנהלת, סלעית - מרכז סיוע לנשים במעגל הזנות

ניצן כהנא - עו"ד, המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות

ג'ורדנה קטלר - מנהלת מדיניות ישראל, פייסבוק

אוגוסטינה דיוויס - אחראית בטיחות, פייסבוק

נועה אלפנט לפלר - מנהלת מדיניות ציבורית, גוגל

שמעון שמואלי - מנהל למדיניות ציבורית, גוגל

סיון יעקבסון - דוברת, קולך - פורום נשים דתיות
מנהל/ת הוועדה
אריאלה אהרון
רישום פרלמנטרי
הדס לוי, חבר תרגומים
המאבק בזנות ברשת האינטרנט
היו"ר עליזה לביא
בוקר טוב, אני שמחה מאוד לפתוח את ישיבת הוועדה, ועדת המשנה למאבק בסחר בנשים ובזנות. היום יום רביעי, י"ד בתמוז, ה-27 ביוני 2018. אנחנו נוגעים היום בעוד נושא מני הנושאים הרבים שמעסיקים את השולחן הזה שלנו. אני לא יכולה שלא לומר כבר בראשית הישיבה שיש לנו עוד שבוע לפרסום התזכיר של שרת המשפטים. לפני שבועיים - - - בדיון בוועדה מביאה, מציגה יחד עם מנכ"לית משרד המשפטים את התזכיר שמפורסם כמה דקות לאחר מכן לציבור.

בדיקה שלי מול המשרד של שרת המשפטים העלה שיש תגובות והערות רבות לתזכיר. הם עובדים בקצב כדי שבאמת אנחנו נוכל, כמו שהובטח לנו, לטפל כאן בכנסת לקריאה ראשונה עוד במושב הזה. אני מקווה מאוד שכך יהיה, סדר הדברים הוא שאני פניתי והזכרתי וביקשתי שאנחנו מבקשים שהצעת התזכיר, כלומר שהתזכיר הממשלתי יעלה לוועדת שרים ב-8 ביולי. אני מקווה מאוד שכל הזרועות באמת יעבדו ביחד מול כל ההערות שמגיעות לתזכיר ואנחנו נוכל כאן בכנסת ישראל במושב הזה שמסתיים ב-17 ביולי, ואני בכוונה אומרת את הדברים פה בפתח הדיון לפרוטוקול, לעמוד בהתחייבות של שרת המשפטים עוד מהמושב הקודם.

היה פה איחור, הובטח לנו שהתזכיר יפורסם בחודש אפריל, הוא פורסם רק לפני שבועיים. ובכל זאת למרות לוח הזמנים הקצר והתזכיר שמלווה בהחלטות ממשלה במיוחד בסוגיה של השיקום אנחנו כאן נכנס דיון מיוחד ביום שני הקרוב לנושא הזה של כל המערך של השיקום שבהצעות החוק הפרטיות זה חלק מהחוק, אני מזכירה. ואני מקווה באמת שנעמוד בלוח הזמנים שהצבנו לעצמנו. ונראה לי שזה ב-22 מסתיים אבל ה-17 זה היום האחרון שהכנסת תעבוד. אז גם את זה צריך לזכור בלוח הזמנים.

טוב, אנחנו לדיון שלנו היום. הדיון שלנו עוסק הבוקר במאבק בזנות ברשת האינטרנט שגם לו נדרשנו אם זה בחקיקות קיימות שבהן הכנסנו את הנושא של הזנות ועדיין אנחנו מכניסים. ובאמת בדיונים השונים אנחנו מדברים ומדברות על זירת האינטרנט שהפכה להיות זירה עיקרית בה מתפרסמים שירותי זנות, בה מגייסים נשים, נערות, כל מי שקשור לרצף הזנות. הרבה מאוד פעמים בסיורים אמרנו שזה לא נמצא פה אבל זה לא אומר שזה לא קיים. כלומר, אם היינו מורגלים לראות תופעות כאן באזור הזה ותופעות שם והן לא קיימות זה לא אומר שהן לא קיימות זה רק שינו את הפלטפורמה כמו שרעות לימדה אותנו, זנות בכף היד. הזנות נמצאת בכף היד במכשירים הוירטואלים.

אחד הנושאים שזוכים וזכו שוב ושוב לביקורת ציבורית בשנים האחרונות זה כמובן הקלות בה ניתן לפרסם שירותי זנות בישראל, גם במרחב הציבורי, גם באתרי האינטרנט, בפלטפורמות השונות, הטכנולוגיות שקיימות היום. וצריך להבין, ואנחנו כאן בטח בחדר הזה מבינים שהפרסום של שירותי זנות זה חוליה משמעותית, מרכזית בתעשייה של הזנות. היא מניעה, היא זו שמעודדת, היא זו שמנגישה, היא זו שמביאה את המידע גם למקומות שלא היו מוכרים. היא בעצם פורצת אל המרחב הפרטי באמצעות הטכנולוגיה גם לאוכלוסיות שלא מוגנות. ואת זה כאן בחדר הזה אנחנו יודעים היטב וההשלכות החמורות זה הגידול באוכלוסיות הללו שמגיעות.

זה גם מספר את הסיפור שלנו כחברה. אם זה קיים ופורץ למרחב הציבורי ונוכח בצורה כל כך עוצמתית אז מי אנחנו, מה זה מספר עלינו, איך חברה מאפשרת את זה בלי שום גורמים מבקרים, מסננים ועוצרים. ובטח ובטח בכל מה שדיברנו עד היום על המקום הזה של הפרסום וההנגשה. ובטח גם עם סל הכלים שקיים היום למעשה סרסור למעשה זנות, הבאת אדם לידי עיסוק בזנות, סחר בנשים לשם עיסוק בזנות וכל המכלול הזה.

אני מזכירה שהחל מספטמבר שעבר ניתן להחשיך אתרי אינטרנט בהם מתקיימים עבירות של סחר בנשים ובזנות. אנחנו מתקדמים, אנחנו הולכים עקב בצד אגודל, גם בחקיקות הקיימות וגם בחוק שאוסר על פרסום הודעות גיוס לזנות שעבר בקריאה שלישית ממש כאן בשבוע שעבר, חוק שהובלנו אותו. ואני חושבת שבכלל בשנתיים האחרונות עוד ועוד כלים, אם זה תקנות, אם זה שיתוף של השלטון המקומי, אם זה הבנות גם של המשטרה וגם של הפרקליטות וגם וגם וגם, בהחלט אני יכולה לבוא ולומר אנחנו מתקדמים.

אבל עדיין צריך להבין שכל מה שקשור בעולם הטכנולוגיה, לעולם הטכנולוגיה תשיג אותנו, את המחוקק. היא מתפרצת יותר, היא חדשנית, היא קיימת, היא מתורגמת, ובטח ובטח לעולם שסובב סביב תעשיית הזנות שכסף רב מעורב בה, שיש שיגידו שהיא צורך, כמו שאני שומעת עכשיו את המתקפות שיש על ההצעות חוק שלנו בנושא הזה של צריכת הזנות. אז כשיש גם הרגלים של הרבה מאוד שנים, כשיש היום פלטפורמות טכנולוגיות שמאפשרות גם בהסתרה, גם בעקיפה של כל השוטרים החברתיים שאנחנו שמנו ושמים, אם זה בחקיקה, אם זה במודעות, אם זה בחינוך ואם ואם ואם ואם. בעצם יש פה עוקף טכנולוגי שצוחק על כל הקיים.

ואנחנו, זה לא סוד, שפעלנו ופועלים גם מול שותפים שאנחנו באים אליהם גם במקום הערכי רעיוני וגם במקום של האחריות החברתית. ואני מאוד שמחה שנמצאים איתנו גם הנציגים של פייסבוק וגם הנציגים של גוגל וגם המשטרה שכבר לפני כמה שנים הבינה שהיא חייבת לעשות מעשה ולפתוח ערוץ נוסף על כל הקמת מערך מאור. ובאמת היום הגישה שלנו כאן, הדיון שאנחנו נבקש להתמקד בו זה מה אנחנו עושים ואיך אנחנו עושים. גם כמובן, אנחנו נמצאים בכנסת ישראל מבחינת החקיקה, אבל גם מבחינת העבודה המשותפת.

אנחנו יצרנו קשר כבר לפני שנה עם פייסבוק ישראל, עם ג'ורדנה, שליוותה לא מעט את עבודת הוועדה ויזמתי פגישה בפייסבוק עם נציגי ונציגות הארגונים של החברה השלישית, ארגוני השטח. ושם בפעם הראשונה אני חושבת שנחשפת לדברים שבאנו והצגנו. כלומר, מהמקום שאנחנו רואים ואנחנו חיים ואנחנו שומעים בעקבות פניות שהגיעו לוועדה בנוגע לקמפיינים שקיימים בפייסבוק, הכלים שלו אפשרו להרחבה של כל אותן התופעות שאנחנו מבקשים לתקן. ואני חייבת לומר שהניסיון הזה שלנו שהוא לא היה כל כך ברור מאליו ומובן מאליו וניסינו לא מעט זמן לפנות ובאמת עד שהצלחנו לייצר את האמון ואת יחסי העבודה. גם את בתוך פייסבוק, פייסבוק ישראל ואחרי זה במקום הבינלאומי. נוצרה פה באמת עבודה משותפת והבנה שאנחנו עובדים ביחד. אני לא ארחיב, אני אשאיר לך אחרי זה גם את המשך הדברים.

אבל אני חייבת לומר שזו דרך נוספת שלנו כאן בוועדה לעבוד עם הפלטפורמות שמנגישות והרבה פעמים הן לא מודעות. ואני מאוד שמחה גם על הפנייה של גוגל ישראל, נועה, לוועדה. וגם כאן, קיימנו פגישה של הארגונים עם גוגל בגוגל וגם כאן הדברים נשמעו, אוזן קשובה. ואני מקווה מאוד שגם כאן נגיע לשיתופי פעולה כי רצון טוב היה, וזה באמת חשוב לציין.

פרקליטות, משטרה, אנחנו נפתח, הדיון צריך להסתיים ב-11:00. אבל אני חושבת שנפתח אולי עם פרקליטות המדינה, בואו נשמע מה קורה אצלנו, אצלכם, בבקשה, נמצא איתנו עורך דין איתי גוהר, מרכז יישום חוק סמכויות לשם מניעת ביצוע עבירות באמצעות אתרי האינטרנט, מחלקת הסייבר, פרקליטות המדינה.

אני רק רוצה לברך שלפני שבועיים, וזאת באמת הייתה אנחת רווחה, שמחה של כולנו, שלפני שבועיים הפרקליטות מבקשת מבית המשפט להסיר מהרשת את אחד האתרים עם דפוסי הניצול, האלימות, הפגיעה והביזוי המכוערים והקשים ביותר יחד עם קבוצה של פורומים דומים לו. אז כך ברכותינו. פגשתי מקודם את פרקליט המדינה בוועדת הפנים אז גם הודינו לו, אבל זה צעד חשוב, קצת יותר מדיי זמן לקח לעשות את זה, אבל אי אפשר שלא לברך, להודות ולקוות שזה יהיה סימן להמשך. תודה.
איתי גוהר
אנחנו באמת בתקופה האחרונה פועלים באופן דיי מאומץ בכל הנושא של יישום חוק סמכויות לשם מניעת ביצוע עבירות באמצעות אתר אינטרנט. לפני כן אני ארצה להגיד כמה מילים שהחוק הזה הוא חלק מסל כלים שאנחנו מנסים לשכלל כל הזמן, שאנחנו מכנים אותו אכיפה אלטרנטיבית שלמעשה אלה כלים שמסייעים לנו במניעה וצמצום חשיפה. דיברת על זירת האינטרנט אז באמת זירת הסייבר היא רחבה, היא מאוד מאוד מורכבת וצריכים להיות גם שם גמישים וטיפה להבין את המאפיינים בשביל לנסות ולתקוף פעילות פלילית שמתרחשת שם.

אז לפני החוק אנחנו פעלנו גם באופן וולונטרי אל מול ספקיות גישה שונות. אני לא אגיד את השמות שלהן ולמעשה כן הורדנו אתרי אינטרנט על בסיס תנאי השימוש של החברות עצמן שפרסמו זנות. גם קצת ברשתות חברתיות וגם בפלטפורמות אינטרנטיות אחרות. למעשה עם חיקוק החוק והסמכת תובעי המחלקה כתובעים לעניין החוק אז אנחנו פועלים ולא רק בזנות, פעלנו גם בפדופיליה בסיוע מוקד 105 שנמצאים גם כן פה. והגשנו בקשה לאחרונה להגבלת גישה ל-31 אתרים שפרסמו תוכן פדופילי והבקשה התקבלה, 31 האתרים האלה חסומים.

בעולמות הזנות אז אנחנו מסוף מרץ הגשנו 17 בקשות שנוגעות ל-21 אתרים, חלק מהבקשות היו בהם כמה אתרים ולא רק אתר אחד. אנחנו קיבלנו בינתיים 13 החלטות, 12 החלטות קיבלנו הגבלת גישה, עוד החלטה אחת של הסרת אתר. למעשה אנחנו חזרנו בנו בשתי בקשות בגלל שהאתר הסיר את עצמו לבד מהאינטרנט אחרי הפנייה שלנו - - -
היו"ר עליזה לביא
אתם פניתם לאתר והוא הסיר את עצמו?
איתי גוהר
אנחנו במהלך החלת החוק מיידעים, למעשה מפעילים - - - סבירה בשביל לאתר את מפעיל האתר. אז אנחנו פונים בכל מיני אמצעים שאנחנו מצליחים לאתר אותם. בדרך כלל זה תיבת יצירת קשר לתוך האתר או פרטים של רישום הדומיין באתר. ואחרי שהודענו למפעיל של האתר על כך שאנחנו פונים בבקשה להסיר אותו אז הוא הסיר לבד את האתר מהאינטרנט. אז זה בשני המקרים. ובנוסף אנחנו הגשנו בקשה מאוד מאוד גדולה שעבדנו עליה לא מעט בנוגע לקבוצת אתרים מאוד מאוד משמעותית כמו שהזכרת ועוד אתר של פורום שבו זנאים היו רושמים חוות דעת מאוד מפורטות, מאוד בוטות ומגעילות - - -
היו"ר עליזה לביא
פוגעניות.
איתי גוהר
פוגעניות, יש המון סופרלטיבים שאפשר לתת לחוות דעת שהיו שם. והדיון יהיה מחר, אנחנו מקווים שגם שם אנחנו נקבל את הצווים שביקשנו.

האם יש שאלות ספציפיות על היישום או - - -
היו"ר עליזה לביא
כן. אתרים שנקבעו על פי חוק להסיר, למה בעצם אתה מהסס בדברים שלך, הרי ברור שצריך להסיר אותם, את האתרים הללו, אז למה אתה מקווה שמחר הבקשה שלכם תיענה. הרי יש פה - - -
איתי גוהר
בסופו של דבר אנחנו סבורים שיש מקום להסיר אותם או להגביל גישה. הגשנו בקשות מפורטות נתמכות בחומרים נוספים אבל נגיע לבית משפט והשופט צריך לראות, להתרשם, לקבל את עמדתנו.
נוגה שילוח
יש הבדל בין חסימה להגבלה? הגבלת גישה וחסימה זה אותו דבר?
איתי גוהר
בגדול כן. מבחינת הסעדים שהחוק נותן אז הסעד הראשוני זה סעד של הסרת האתר, זה כאשר השרת נמצא בישראל או מפעיל השרת נמצא בישראל. סעד נוסף זה חסימת גישה או הגבלת גישה, שזה סעד שאנחנו פונים לספקיות הגישה לאינטרנט, כ-50 במספר, ואנחנו מגישים להן את הצו עצמו והן מבצעות חסימה טכנולוגית למשתמשי רשת מישראל על האתר ואז אי אפשר לגשת אליו. ויש סעד נוסף של הגבלת איתור שהוא מופנה למנועי חיפוש שעדיין לא ביקשנו אותו כי לא היה צורך, הסעדים האחרים היו יותר יעילים במקרים שפעלנו.
היו"ר עליזה לביא
אז אתה יכול לתת לי בבקשה מספרים, חסימה, הגבלת גישה ואני מבינה שקבלת איתור למנועי חיפוש לא ביקשתם כי לא הייתם צריכים, אז כמה חסימה וכמה הגבלת גישה במספרים?
איתי גוהר
כרגע יש לי 12 צווים להגבלת גישה, אני מדבר רק בזנות לא בפדופיליה. צו אחד להסרה של אתר. מחר יש דיון על בקשה אחת שכוללת חמשה אתרים להסרה של האתרים ובקשה אחת שכוללת את הפורום לחסימת גישה אל הפורום. והשתי בקשות הנוספות, כמו שאמרתי, אז האתר הסיר את האתר מהרשת לפני כן אז אנחנו חזרנו בנו מהבקשה.
היו"ר עליזה לביא
אני שאלתי אותך קודם לגבי השופטים, אמנם יש הפרדת רשויות, אבל - - - יש חוק במדינת ישראל ואני מקווה מחר שבאמת תיענו והבקשות שלכם ייענו, אבל והיה והן לא תענינה מה לדעתך עוד צריך לעשות גם כאן בבית הזה?
איתי גוהר
אני חייב להגיד שצריך לחכות למחר לראות בדיוק מה יהיה אופי הסירוב- - -
היו"ר עליזה לביא
ואחרי שאמרת את זה.
איתי גוהר
זה מאוד מאוד תלוי באופי הסירוב. יכול להיות שאנחנו נרצה לערער, לא בטוח שהבית הזה בכלל יידרש לשנות משהו. יכול גם שאנחנו טעינו, הכל יכול להיות, אנחנו צריכים להגיע מחר ולראות.
היו"ר עליזה לביא
אוקיי. טוב. שאלות לפרקליטות. כן.
ניצן כהנא
אותי מעניין, דיברתם על אתרים שכבר ידעו - - - קודם כל ברכות, חיכינו ליום שתגיעו לסקס אדיר ולדומיו, לפורום סקס, האח הקטן או בעצם הגדול שלו, הפורומים, אנחנו מחכות לשמוע מה קורה מחר בבית המשפט. נופתע מאוד אם בית המשפט יחליט לא להסיר אותו כי אין זירת זנות יותר גדולה מסקס אדיר, צריך להגיד את זה - - -

אבל דווקא מה שאותי הכי עניין מהדברים שאמרת, חוץ מזה שכרגע מתעסקים רק ב-21 אתרים מתוך 570 אתרים שעלו בסקר הלאומי מ-2016, הצלחתם להגיע לחלק מבעלי האתרים. כשדיברנו על החוק הזה דיברנו על הקושי להגיע ולהעמיד לדין את בעלי האתרים, ולכן אנחנו יוצרים פה איזשהו פץ', לפחות סוגרים את הזירות, מפסיקים את הקיום שלהן זמני. כבר הצלחתם להגיע אליהם, מה קורה מבחינת חקירות פליליות של האנשים האלה שעוברים עבירות פליליות מאוד חמורות. לסגור להם את זירות הזנות האינטרנטיות האלה זה מצוין, זה התחלה. אבל האנשים האלה, הגיע הזמן שהם ישלמו את חובם לחברה על הניצול האינסופי הזה שהם הרוויחו על גבן של נשים כל כך רבות כל כך הרבה כסף. אתה יודע לספר - - -
איתי גוהר
אני יכול להגיד שדבר ראשון ההליך שלנו הוא מקביל להליך הפלילי, סמכות נוספת והוא לא מחליף את ההליך הפלילי. המקרים שאני דיברתי - - -
היו"ר עליזה לביא
הבנו, אבל זה נעשה? השאלה אם זה נעשה, אם במקביל - - -
איתי גוהר
אני לא יכול להתייחס לחקירות שהן כרגע מתנהלות אבל ללא ספק בחלק מהאתרים - - - אני לא יכול להתייחס לזה - - -
ניצן כהנא
אז אתה לא יכול להתייחס - - - כן יודע למצוא - - -
איתי גוהר
אני בדיוק אתייחס לשאלה שלך. אז כמו שאמרנו באמת זירת הסייבר היא מורכבת, היא דינמית, אחד המאפיינים המשמעותיים שם זה אנונימיות. האתרים שציינתי שהסירו את עצמם מהרשת אני לא הגעתי אל מפעיל האתר בשמו ובזהותו, אני הצלחתי להעביר לו הודעה. כלומר, הצלחת העברת ההודעה על בסיס דרכי התקשרות שהוא סיפק. ולמעשה בשום שלב לא היה לנו קשר איתו או ידיעה מי הוא. אז זה ספציפית לעניין הזה. אז גם זה שהוא יודע על הפעילות לא אומר שאנחנו בהכרח יודעים מי הוא. אנחנו כפרקליטות.
היו"ר עליזה לביא
אנחנו מאוד שמחים שאתה כאן אבל הדיון הזה תואם עם חיים סמוזקה וחלק מהדברים שאולי גם ביקשנו - - - תראה, מתוך 700, 38. מה הלאה?
איתי גוהר
דבר ראשון ה-38 שהועברו אלינו אז אנחנו סקרנו את כולם. באמת מדובר בעולם שהוא דינמי אז חלק מהאתרים כבר לא קיימים מתוך ה-38, אתרים שכשהגענו לבדוק אותם כבר- - -
היו"ר עליזה לביא
כמה? אתה יכול להגיד לנו כמה?
איתי גוהר
אני לא רוצה להתייחס למספרים כי חלק מהאתרים בעבודה. אני יכול להגיד שמתוך 38 של האתרים אז אנחנו כמעט הגענו למיצוי מלא מבחינת פעילות. חלק מהאתרים שדיברתי עליהם קודם אלה אתרים שלא הופיעו ברשימה של ה-38.
היו"ר עליזה לביא
אז מה, זה מתוך ה-700? אני לא - - -
איתי גוהר
עוד פעם, לא אני הפקתי את הנתון של ה-700 ולפי איך שהסתכלתי שהפיקו אותו אני לא בטוח - - -
היו"ר עליזה לביא
אני פשוט מרגישה שהרבה מהדברים נאמרו לך או אתה הכנת את עצמך לדיון אבל אנחנו ביקשנו דיון עם הפרקליטות עם מי שמטפל בעניין הזה - - -
איתי גוהר
אני מטפל בעניין הזה, אני חתום על כל הבקשות, אני - - - את כל הבקשות - - -
שרית פרץ
אני יכולה להתייחס ל-700 האתרים כי בעצם המשטרה היא זו שבדקה את זה.
היו"ר עליזה לביא
אני מיד מעבירה למשטרה את רשות הדיבור.

מה קורה, יש 700 אתרים, אנחנו העברנו אליכם פנייה ב-2016, אחרי הדיון שהיה, 13 בדצמבר 2016, העברנו לכם בקשה בנושא של ההתמודדות עם תופעת הזנות בעידן האינטרנט. לא קיבלנו עדיין מענה למכתב של ההחלטות בדיון הזה. וגם ביקשנו לגבי 38 אתרים שאותרו כמפרסמים שירותי זנות באופן ישיר ועונים על הקריטריונים שנקבעו על פי חוק במדינת ישראל להסיר אותם. ואנחנו מבקשים, וביקשנו, ואני חוזרת ומבקשת מאז 2016 לעדכן את הוועדה לגבי אתרים נוספים שמופו ותהליכים שננקטו נגדם. הבקשה הזאת עומדת מולכם מ-2016, אני מבקשת לעדכן את הוועדה.
איתי גוהר
אז אני אשמח אם המשטרה תוכל - - -
היו"ר עליזה לביא
אוקיי, אז אני מאוד לא מסופקת מהתשובות של הפרקליטות. וכרגע תיכף נראה מה לעשות, נשמע את המשטרה ו- - -
נעמה ריבלין
אבל אפשר רגע עוד התייחסות, רגע שאלה נקודתית. אז קודם כל גם אני מברכת את העובדה שסקס אדיר סוף סוף - - - הייתה לי גם שיחה השבוע עם איתי לקראת הדיון. אני מאוד מאוד מברכת, אני חושבת שזה באמת השחקן הראשי היום בתיווך וסרסור ושידול כמעט כל דבר שאפשרי לקרוא מסביב לזנות וזירת הזנות המרכזית, גם בפגישה עם פייסבוק הראינו כמה זה מאוד מאוד מרכזי.

אני שומעת את ההססנות לגבי האפשרות או, אני מניחה, קטונתי מלהיות משפטנית, אני רק תוהה אם היו, ואני יודעת שאני לא הראשונה שאומרת את זה, אבל אם במקום כל משפט שהיום האישה השם שלה נע על ה-X הזאת היה כתוב גמד או יהודי או יהודון האתר הזה היה יורד מזמן, לא הייתם צריכים מחקרים. פנית אליי לבקש מחקרים על ההשלכות הקשות של הזנות. איך זה בכלל מתקיים במדינת ישראל, איך אי אפשר לבוא להגיד לשופט הרי זה פה, בוא נדמיין שהמילה יהודון נמצאת שם. וזה בערך מה שקורה שם.

אני לא מבינה למה יש בכלל מחשבה שזה לא יעבור מחר. ולמה צריך את כל המחקרים שהולכים אחורה בשביל להוכיח את נזקי הזנות. הרי המילה יהודון הייתה עוזרות, גמד, בוא נעשה לגמדים את הדבר הזה. אני לא מצליחה להבין איך אנחנו צריכים לחזור ולהגיד על נזקי הזנות, על משהו שכל כך טריוויאלי, כל כך פוגעני ברשת. קטונתי מלהבין וזה התייחסות אחת שאני אשמח להבין למה בכלל קו ההגנה הוא לא אפליה חד משמעית כלפי מגזר. המגזר כאן הוא נשים. אנשים בזנות. אני לא מצליחה להבין למה אנחנו צריכים להיאחז במחקרים שוב ושוב ולהוכיח שיש נזקי זנות מעצם זה שזה זה. זה אחד.

שתיים, אני יודעת שזה כבר קפיצה קדימה, והיה ונצליח ונסגור ואנחנו יודעים שכבר גם ברשת אנחנו שומעים את הדברים, אנחנו הרי עם יד על הדופק, הם בלחץ היסטרי מזה שהפורום הולך להיסגר וכבר עצם העשייה כאן היא מאוד מבורכת. הם כבר מדברים על לעבור לכל מיני צורות עבודה אחרות, וואטסאפים - - -
היו"ר עליזה לביא
כבר בסיורים האחרונים ראינו את הוואטסאפים.
נעמה ריבלין
האם אנחנו, מחלקת - - - אנחנו כבר חושבים על הצעד הבא כי אם אנחנו לא נהיה יותר חכמים מהם אז אנחנו סתם תמיד נהיה אחריהם.
היו"ר עליזה לביא
תודה נעמה.

אני רק אסכם מולך, איתי, אנחנו פה הכנו מסמך מאוד מסודר בבקשה אליכם, כולל הצווים, וציפינו שהיום, בדיון היום שחיכינו לו הרבה ותואם מולכם נקבל מידע נוסף על מה שאנחנו יודעים. כלומר, שאלות עומדות עדיין על השולחן. אז אנחנו - - - עכשיו, מה יש למשטרה להרחיב בכלל ולשתף אותנו, אבל אנחנו נבקש מכם לאחר מכן להשלים את התמונה.

אז אני רוצה לעבור למשטרה, המשרד לביטחון פנים, סייבר, ניצב מאיר חיון, רמ"ט מערך מאור, יעל מיטלמן נציגת מערך מאור ורפ"ק שרית פרץ קצינת חוקרים ארצית. בבקשה מאיר.
מאיר חיון
בוקר טוב לכולם. קודם כל ראשית אני, קטונתי, אבל אני חושב שנכון הוא לא להציג כאן שמות של אתרים ספציפיים, נראה לי שאנחנו נותנים פרסום חינם לאותם אתרים ומאדירים את שמם תרתי משמע. נראה לי שנשאיר - - - אנחנו בחדר הזה יודעים פחות או יותר באיזה מקומות מדובר, לא נעשה להם פרסום, בטח לא בשידור חי כדי שלא ייכנסו לשם עוד אנשים.
יהודה גליק (הליכוד)
לא כולנו יודעים במה מדובר, גם נשמח לא לדעת, אז זה בסדר.
ניצן כהנא
אבל 80,000 משתמשים באתר הזה, נראה לי שכבר מאוחר מדיי, הוא כבר מפורסם.
מאיר חיון
כן, אבל בוא נשאיר - - -
היו"ר עליזה לביא
ההערה במקום ואני מסכימה איתך.
מאיר חיון
לגבי התופעה עצמה אז אני חושב שאין כאן שום ויכוח, אני חושב שברור לכולנו שאנחנו כולנו באותו צד של המתרס. אני יכול להגיד רק שראש האגף אצלנו תעדף את זה באחד הדברים המשמעותיים ביותר שהמשימה שלנו כמערך המאור להסתכל על התופעה הזו. אני אדבר ממש בקצרה לגבי המערך, מה שאתם מכירים, המאור, המערך הלאומי להגנה על ילדים ונוער ברשת ואתן אחרי זה לחברתי שרית כדי להציג פעילות אופרטיבית שמבוצעת בנוער במשטרת ישראל שהוא בעצם הגג שמאגד את כל התופעה הזו של טיפול בזנות קטינים בכלל. כשבתוך הדבר הזה יש את הנושא של הרשת שאנחנו מסתכלים עליו ברשת.

הרעיון הוא שהמערך יסתכל על הדבר הזה ביתרון היחסי שלו. כלומר, אם יש איזושהי תופעה מסוימת של זנות של קטינים שבמהלך הפעילות יש אמצעי שמשמש בהם אמצעי תקשורת בין הקטינה לבין מישהו אחר, נאמר בתוכנת וואטסאפ, זה לא תקיפה שאנחנו צריכים להסתכל עליה, כיוון שהקשר הראשוני נוצר בעולם הפיזי ולאחר מכן הם מתקשרים באמצעי תקשורת כזה או אחר.

אנחנו מאוד צריכים להתחבר למה שנאמר כאן לגבי פורומים ואתרים שהם בעצם משמשים פלטפורמה וכמו שחברת הכנסת הציגה בתחילת הדברים שהטכנולוגיה היא אמצעי שמאפשר את הדבר הזה. כלומר, ההתמקדות של המערך יהיה בדיוק בנקודות האלה. לכן שיתוף הפעולה שלנו עם הקולגות שלנו כאן שיושבים מולי הוא מאוד מאוד חשוב לנו ואנחנו בדרך כלל עובדים בשיתופי פעולה מאוד מאוד טובים, בטח בתחומים כאלה שכולנו כמו שאמרתם מאותו צד של המתרס.

אנחנו בוחנים את התופעות האלה בדיוק בהיבטים האלו. כלומר, כל הניסיונות, ושמעתי דברים כאלה, אנחנו לא מתכוונים עכשיו לשים אמצעי ניטור ארציים ולאתר את הדברים האלה, להאזין לכל מדינת ישראל, אנחנו מתכוונים להיות מאוד ממוקדים. וכדי להיות מאוד ממוקדים אנחנו התחלנו בסדרה של פגישות עם השותפים שחלקם נמצאים כאן וחלקם לא נמצאים כאן והתחלנו בסדרה של פגישות כדי להבין בדיוק איפה אנחנו כמערך, אני אומר שוב, לא כמשטרה. כמשטרה אנחנו כבר מזמן שם ושרית תיכף תפרט כבר על פעילויות אופרטיביות שכבר בוצעו. אבל כמערך אני רוצה להיות באותם נקודות שאני יודע שההשפעה שלי היא השפעה מאוד משמעותית כשאני פועל בנקודה מסוימת אני יודע ליצור אפקט מאוד מאוד גדול, כמו שנאמר כאן, על אותם אתרים.

לצורך הדבר הזה מעבר למפגשים האלו בתוך המערך יש לנו יחידה ארצית שיושבת בתוך להב, 433, עם כל הכלים המשטרתיים של יחידה ארצית שזה כלים מודיעיניים מאוד מאוד משמעותיים. והכלים האלה יושמו לאותם מקומות שבהם אנחנו סבורים שיש שם פעילות כזו, שזה אומר כניסה עם יכולות מאוד מתקדמות. לא זה המקום לפרט אבל אני מניח שאתם יכולים להבין כשמעניינת אותנו תופעה כזו אנחנו יכולים להיכנס עם כלים מודיעיניים לאותם מקומות ולפצח את הדברים האלו. אנחנו רק צריכים לדעת לכוון את הכלים למקומות המתאימים כדי שנוכל להפיק, מה שנקרא, תוצרי מודיעין טובים שלאחר מכן יועברו כחומר לכתב אישום לפרקליטות כדי שתוכל להעמיד לדין ולא נתקשר עם גורמים עלומים ונעבוד רק במעטפת.

אז ברור לי שכרגע בוצעה פעילות ראשונית, כפי שאיתי מהפרקליטות סיפר, של חסימה. זה התחלה. זה לא הסוף, אנחנו נכנסים לפעולה הזו כדי לפרק את הדברים האלה עד הסוף, כדי לא להסתפק רק בפעילות כזו אלא גם בפעילות אופרטיבית מבצעית שבסוף נביא אנשים שיעמדו לדין בגין הפרסום, ארגון ויוזמה של כל הדברים האלה.
היו"ר עליזה לביא
אז רק ברשותך אם אתה יכול להוסיף לנו, 700 אתרים זיהיתם, 38 שמענו, מה המידע הנוסף שאתה יכול לשתף אותנו. קודם כל, מעבר ל-700 האלה, הרי חלפו שנים, יש בזירה עוד שחקנים. אז איך אתם מאתרים, מתמודדים מעבר ל-700. וגם לגבי השאלה שהייתה כאן, חקירות נוספות. כלומר, אוקיי, חסמנו, אבל מה לגבי החוקים האחרים שהופרו.
מאיר חיון
אז קודם כל לגבי הרשימה הזו של האתרים אני מכיר אותה עוד מהתפקיד הקודם שלי ביחידת הסייבר, ראיתי את הרשימה הזו - - -
היו"ר עליזה לביא
אני בטוחה שהיא גדלה מאז, מהתפקיד הקודם שלך.
מאיר חיון
אין לי ספק, וגם השתנתה והרבה דברים, כמו שאיתי אמר, פחות רלוונטיים ויש היום דברים במקומות אחרים. אז אנחנו מכירים את הרשימה הזו. זה לא במגרש של המערך הלאומי כיוון שבתוך הדבר הזה אני לא זיהיתי, יכול להיות שיש, אבל אני לא ראיתי משהו שמתעסק בעיקר עם קטינים. כלומר, יש שם הרבה מאוד שמתעסקים בזנות ברשת, לא בקטינים. והמנדט שלנו זה להתעסק עם זנות קטינים ברשת. אבל זה לא אומר שמשטרת ישראל לא עושה את זה, כמובן. כמו שהסברתי מקודם, יש את מערך הנוער בכללותו ואת מערך חקירות בכללותו שמתעסק עם הדבר הזה. אני אתן ברשותך את רשות הדיבור לשרית שתפרט בדיוק מה נעשה עם הרשימה הזו.
היו"ר עליזה לביא
תודה רבה.
שרית פרץ
בוקר טוב. קודם כל אני רוצה לומר שאני מאוד מסכימה עם מה שאמרת בפתח הדברים שבעצם אתרי האינטרנט וכל העולם הטכנולוגי מתקדם ואנחנו כל הזמן מוצאים את עצמנו במרדף סביב הזנב שלנו כדי להקדים צעד אחד ולראות מה השלב הבא, לאן זה יתפתח ואיזה חוקים אנחנו צריכים לחוקק או איך אנחנו כמשטרה צריכים להתמודד עם התופעות החדשות שכל פעם הולכות וגדלות ומתפתחות. אז אני כן רוצה לומר, דווקא באור חיובי, שהחוקים האחרונים שנחקקו מאוד מסייעים לנו להתמודד בצורה טובה עם התופעות האלו לפחות במה שאנחנו מכירים כרגע. אני מניחה שבהמשך אותם אנשים יתחכמו, יתפתחו ואנחנו נצטרך להתאים את עצמנו.

אז לעניין האתרים – נכון שאותרו 700 אתרים, אני מנסה לחפש את המענה שהעברתי בזמנו גם אלייך, חברת הכנסת, על פילוח האתרים האלה ומה אנחנו מצאנו כשבדקנו את 700 האתרים. אני לא מוצאת את זה כי חשבנו שאנחנו דווקא בשלב מתקדם יותר דיברנו על זה בוועדות הקודמות ואני זוכרת שגם הסברנו. 700 האתרים האלו הם לא 700 אתרים שמפרסמים שירותי זנות בצורה שאנחנו כמשטרה או הפרקליטות יכולים לאכוף. ולמה? כי זה מתחלק באיזושהי צורה, אני חושבת שחצי מהאתרים בכלל לא יושבים במדינת ישראל, חצי מהאתרים בכלל לא מפרסמים שירותי זנות באופן ישיר, ואנחנו בחשיבה משותפת עם פרקליטות המדינה חשבנו שכדי ליצור איזושהי מדיניות נכונה, מתאימה, מחמירה עם בתי המשפט לא נלך על כל הקופה אלא באמת נבחר את האתרים שמפרסמים באופן ישיר שירותי זנות ואיתם נרוץ.

וככל שסיננו הגענו למקום שאפילו מתוך 38 אתרים שפרסמו שירותי זנות באופן ישיר גם שם הפרקליטות מצאה איזשהם מספר אתרים שבסופו של דבר לא היה שם פרסום. יכול להיות שבמהלך הדרך מאז שבדקנו ועד לרגע יצירת הבקשה לבית המשפט קרו שם דברים בתוך האתר ושונו עוד דברים. אני יכולה לומר שבאחד האתרים שהוזכרו כאן הדברים שונו. אני ראיתי בתחילת תפקידי את האתר מובנה בצורה מסוימת והוא השתנה לאורך הזמן. משנים את ההגדרות, לא תמיד זה עונה לקריטריונים של החוק.

אז זה משהו שצריך להבין שבסוף אנחנו צריכים להתמודד גם עם איזושהי קביעת מדיניות של בתי משפט. ואני לא יודעת אם זה נצפה כאן, אני לא רוצה לדבר בשם איתי, אבל זה נצפה כחשש או כאיזשהו פחד של הפרקליטות להתמודד עם בית המשפט. אני חייבת לומר שאני לא מסכימה עם זה. המחלקה שם נלחמת ולקחה כל תיק וישבה על כל תיק וביקשה השלמות ועשינו שם פעילויות שאני לא יכולה לפרט. אבל אפילו אחרי שהאתרים האלה הובאו בפני הפרקליטות הם חזרו אלינו להשלמות מאוד מתוחכמות כדי שבאמת נבוא בסופו של דבר לבית משפט עם דברים חד משמעיים כדי שיחסמו את האתרים. ואכן זה קרה. עובדה שמתוך 38 אתרים רובם כן נחסמו. זה לעניין האתרים.

אני יכולה לספר שלאחרונה ניצן ויעל העבירו אלינו פרסום של אתר, אני גם לא רוצה לומר את שמו, של אדם דווקא פרטי שפרסם שם, אני אגב מקדימה, וחבל, זה משהו שאמור לצאת לתקשורת בקרוב, אבל חשוב לי לומר כאן את הדברים שבאמת ביוזמה שלהן ופעילות של ימ"ר תל אביב, של מחלקת מוסר בימ"ר תל אביב נעשתה שם פעילות מדהימה שאיתרה אדם שפרסם שירותי זנות בצורה מובהקת. ולאותו זמן הפרסום, בכל אופן, נעזרנו בחוקים שהיו ולא בגיוס לזנות כי החוק הזה עדיין לא נחקק באותם ימים. זה פשוט מדהים לראות איך בשבועות דברים משתנים, אבל עדיין נעזרנו בחוקים שהיו והוגש נגדו כתב אישום. וזו פעילות באמת יפה ושילוב ידיים של ארגוני הסיוע ושל המשטרה, פעילות יפהפייה של ימ"ר ירושלים.

בפנינו פעילות מאוד גדולה שמתוכננת, אני לא רוצה וזה לא נכון לפרט אותה כאן, בשילוב של חוק חסימת אתרים והגבלת גישה והחוק של חסימת טלפונים שאני מאוד מאוד שמחה כי הוא חוק הרבה יותר פשוט לתפעול. ויש בפנינו פעילות מאוד גדולה ברמה ארצית שאני מניחה שבמושב הבא כבר נוכל לדבר על תוצרים - - -
יהודה גליק (הליכוד)
בכל האתרים האלה מפורסמים מספרי טלפונים אז מספרי טלפונים שמפורסמים בכל האתרים האלה הם כן נחסמים?
שרית פרץ
אנחנו יכולים.
היו"ר עליזה לביא
אפשר, כן, הם יכולים לחסום.
שרית פרץ
בגלל זה אני אומרת שזה יותר קל, כי להתמודד עם החוק הזה זה הרבה יותר קל מהתיקים שהיינו צריכים לבנות כמשטרה. זה מאוד מאוד טכני, מאוד מאוד קשה להתמודד עם הנושא הזה של חוק הגבלת אתרים, הוא הרבה יותר מורכב מחוק חסימת טלפון.
יהודה גליק (הליכוד)
בגלל זה אני שואל, חוק הטלפונים אתם כן מיישמים אותם מיידית דרך האתרים?
שרית פרץ
אז החוק נחקק ממש לאחרונה, צריך גם להבין, וחשוב לדעת שבמשטרה זה לא עובד בשיטה שנחקק חוק ואנחנו רצים לפעול. יש הנחיות שאנחנו צריכים לבנות, אנחנו רוצים לעבוד כחוק. אנחנו לא רוצים לרצות אף אחד, אנחנו רוצים לעבוד בצורה מסודרת, מאורגנת, בצורה של נהלים. בסופו של דבר גם אנחנו ארגון מאוד מאוד גדול, יש משהו שצריך לעבוד באופן גורף על כל המחוזות, עליו, כולם צריכים לעבוד בצורה אחידה ובסופו של דבר לעבוד בקנה אחד עם החוק. זה תהליך, נכון שזה לוקח זמן, אני יודעת שזה לא לשביעות רצון כל היושבים כאן - - -
היו"ר עליזה לביא
לא, אבל דווקא ברשותך בהקשר הזה, אני חושבת שמה שמיוחד בחוקים הללו זה שהם צמחו כאן בשולחן הזה. הם צמחו כאן. כלומר, אנחנו שמענו פה את אנשי השטח של המשטרה, היו פה חמשה, לא זוכרת מי היה בדיון, שישבו פה חמשה חברה שלכם ואמרו, אין לנו כלים. אין לנו כלים. וכל החוקים שהזכרת עכשיו הם לא בכדי קורים פה בשנתיים האחרונות.

כי השיתוף פעולה זה גם עם ארגוני השטח, גם עם המחוקק, גם איתכם, גם להקשיב. זה בעצם שיתופי פעולה שיוצאים מהחדר הזה והיישום שלהם. לכן אנחנו באים ואומרים, זה לא שחלילה אנחנו מבקרים, במקרה הזה אני כן חושבת שנעשית פה עבודה מצוינת. וגם אני שוב רוצה לחזור ולהודות לשר לביטחון פנים שגם כשאין חקיקה בנושא החשפנות למשל הוא אומר את האמירות וקובע את הכיוון של ספינת הדגל. ופה זה באמת סוג של שיתוף פעולה.

וחבר הכנסת, יהודה גליק, לא בירכתי אותך כשנכנסת, אבל מכתב שאתה הבאת כאן לגבי אותם כרטיסי ביקור, ואנחנו תיכף נטפל בזה בוועדה, שעיריית תל אביב יושבת פה לפני כמה חודשים ואני נפגשת עם ראש העיר והוא אומר, אנחנו לוקחים את זה, וכרטיסי ביקור זה התפקיד שלנו ואנחנו נטפל בזה. ותשובה רשמית של מנהלת שירות פניות הציבור של עיריית תל אביב שהם לא יכולים לאכוף את החוק הזה אז אנחנו פה חוברים יחד. כי איך יכול להיות שפה אומרים לנו X ואנחנו שומעים Y.

אז אנחנו גם את זה נבדוק, ותודה לך חבר הכנסת יהודה גליק על הדברים שאתה הבאת. אבל זאת דוגמה. כי יש חוק ויש הבטחה של הרמה המוניציפאלית, של עיריית תל אביב להתמודד עם הנושא של כרטיסים ובסופו של דבר תשובה כל כך עלובה. אז גם כאן במקרה הזה אנחנו שומעים, הבנו, עשינו, קידמנו חוק, זאת תשובה שנענית, תמהה אני.
שרית פרץ
גם כרטיסי הביקור ייכנסו כחלק מהפעילות כי גם שם יש את הפרסום. אני חייבת לומר שגם שם צריך להבין שיש בעייתיות גם עם כרטיסי הביקור, הם מתחכמים, מפרסמים בצורה שונה, אנחנו נצטרך - - -
יהודה גליק (הליכוד)
כן, אבל הם מפרסמים מספר טלפון. ברגע שהם מפרסמים מספר טלפון - - -
היו"ר עליזה לביא
אפשר לחסום.
שרית פרץ
נכון. יש איזושהי פעילות שצריך לעשות כדי להוכיח ש- - -
יהודה גליק (הליכוד)
מתקשרים, מחייגים, בודקים שזה - - -
שרית פרץ
אין בעיה, המשטרה יודעת לעשות את העבודה - - -
יהודה גליק (הליכוד)
זה ממש פשוט, אני מלמד - - - מכשיר כזה שאפילו אזרח כמוני עם איי קיו כמו שלי יכול לחייג את המספר שכתוב שם ובודק האם זה באמת משהו אמיתי - - -
שרית פרץ
שום דבר לא מסובך, אנחנו על זה, מה שנקרא. אני שוב אומרת שבמושב הרבה אני מניחה שנוכל לבוא עם תוצרים ולדבר על מה עשינו עד.
נעמה ריבלין
נקודתית על כרטיסי הביקור – כמה יחידות המשטרה המקומיות מודעות לזה, השבוע קיבלתי פנייה מאזרחית מאוד מוטרדת מפתח תקווה. אגב, פתח תקווה היא זירת זנות עכשיו מאוד מאוד ידועה, אז כרטיסי הביקור מפוזרים שם בכל מקום. הפניתי אותה להתלונן ביחידת המשטרה, יש לי את התלונה שלה, היא שלחה לי את התלונה. עד כמה המשטרה המקומית יודעת מה לעשות עם תלונה על כרטיסי ביקור.
שרית פרץ
קודם כל משטרה פועלת לאכיפת חוקים, הם אמורים לדעת מה לעשות. אני יכולה לומר שזה התפקיד שלי אגב. ובדיוק במקום הזה אני הגורם המנחה, המקצועי לסייע ולעזור ולהכווין בדיוק איך להתמודד עם זה. אני אשמח אחר כך לקבל את מספר התיק ואני גם אפעל בעניין. אבל אשמח גם להבא לקבל ממך ישירות אירועים כאלה. אני עובדת בשיתוף פעולה מלא עם שאר ארגוני הסיוע ואני חושבת שזו דרך מאוד נכונה שבאמת ממנפת פעילות משטרתית בכל היחידות. תעבירי לי את מספר התיק אנחנו נטפל בזה.
נעמה ריבלין
אני אשמח. האמת שבכוונה רציתי לדעת איך גם השטח פועל כי זה בהחלט משהו שהפניתי אותה בכוונה דווקא כדי שיהיו תלונות בתחנות המשטרה. זה לא יתכן שאנחנו כל הזמן רק מלמעלה והשוטרים שאמורים לאכוף - - - אז אמרתי לה, תפני, תגישי תלונה, תעשי מה שצריך, והאמת אזרחית מוטרדת. ואני שוב אומרת, פתח תקווה זירת זנות, כרטיסי ביקור שם זה עבר מתל אביב לפתח תקווה.
היו"ר עליזה לביא
אנחנו יודעים את זה. גם לראשון וגם לאזור אז - - -
נעמה ריבלין
אז כרטיסי הביקור עכשיו גם מדרכות פתח תקווה - - -
היו"ר עליזה לביא
אני אהיה עכשיו השוטרת הרעה, יש לנו פה בעיית לו"ז כי סוגרים לנו את הדיון ב-11:00. אז המשרד לביטחון פנים, אנחנו נעבור אליכם בבקשה.
בוסנה מהרט דסה
מדברים פה על שילוב כוחות, הידוק החגורה של כלל הגורמים הרלוונטיים שמטפלים בכל הנושא הזה של זנות, ואני רוצה להוסיף בהקשר של זה - - - שגובש לאחרונה עם כלל המשרדים שיש להם נגיעה לנושא, מתווה, נוהל בין משרדי להפעלת שולחנות עגולים. המטרה זה לקיים היוועצות רב מקצועית - - -
היו"ר עליזה לביא
מי השותפים של השולחן העגול?
בוסנה מהרט דסה
משטרת ישראל, משרד העבודה והרווחה, פרקליטות המדינה, כמובן מערך לאומי להגנת ילדים ונוער ברשת. בהמשך יש כוונה לשלב גם גורמי חינוך ואולי גם בריאות. מדובר למעשה בהיוועצות רב מקצועית, מערכתית, כאשר הכוונה היא ללמוד על היקף התופעה ברמה כללית וגם לתת פתרונות למקרים פרטניים. תמיד דיברנו בעיקר בדיונים הקודמים על זה שיש פער בין מה שידוע לגורמים במדינה לבין מה שיודעים גורמי השטח. ואנחנו בעצם כרגע באים לשלב את הכוחות וגם מבחינת איגום ידע ואיגום של כל הכלים שיש למדינה בלהתמודד עם התופעה הזאת.

במהלך חודש הבא מתוכנן במשרד לביטחון הפנים בתיאום עם היחידה לקיום המאבק בסחר בבני אדם במשרד המשפטים יום אוריינטציה. ישתתפו שם גורמים רלוונטיים, הן ברמה של שטח והן ברמה של מטה - - -
היו"ר עליזה לביא
והארגונים האזרחיים מוזמנים?
בוסנה מהרט דסה
דינה פה?
היו"ר עליזה לביא
לא.
בוסנה מהרט דסה
דינה הייתה פה. עמותת על"ם אני יודעת שכן, לגבי שאר הגורמים אני לא יודעת - - -
היו"ר עליזה לביא
אז אנחנו נבדוק את זה. תבדקי את זה אריאלה ואני מבקשת להזמין את - - -
בוסנה מהרט דסה
המטרה של יום האוריינטציה - - -
היו"ר עליזה לביא
מטה, קיבלתם הזמנה לזה?
ניצן כהנא
אנחנו לא.
בוסנה מהרט דסה
על על"ם אני יודעת. כשדינה תגיע אפשר לשאול אותה את השאלה הזאת וגם אפשר לבדוק את זה אחרי הדיון.
היו"ר עליזה לביא
בסדר, אנחנו נבדוק את זה.
בוסנה מהרט דסה
המטרה של יום אוריינטציה זה לחשוף את המתווה, לחשוף את הפעילות העתידית שמתוכננת. וגם, כמובן, לתת דגשים, מענה לשאלות וכן לבנות איזושהי תכנית עבודה לפחות ראשונית ובסיסית.
היו"ר עליזה לביא
תודה רבה. מאור, לא שכחתי אתכם אבל אני פונה וככל שיישאר הזמן אני אתן לכם גם קצת.

אז כמו שאמרתי, לפני שנה נפגשנו במשרדי פייסבוק בעקבות הפניות שלנו כדי להסיר קמפיינים נגד הזנות בפייסבוק ומנגד עמודי פייסבוק שמפרסמים שירותי זנות שביקשנו להסיר אותם. ומאז אנחנו נמצאים בקשר הדוק ויציב. שיתוף פעולה של הארגונים, שלנו, באופן קבוע מול פייסבוק. העמודים שמשמשים כפלטפורמה לפרסום זנות, דירות דיסקרטיות, ואתם מסירים אותם. נמצאת איתנו ג'ורדנה, כמובן, אבל גם אורחת מיוחדת, אגוסטינה דייויס שהיא ראש מדיניות בטיחות בפייסבוק, Global head of safety.

(אומרת דברים בשפה האנגלית להלן התרגום החופשי)

קודם כל ברוכה הבאה, אנחנו מעריכים את זה שאת כאן איתנו בבוקר הזה. תודה לך ג'ורדנה על העבודה המשותפת. למעשה הבנו שזאת הפעם הראשונה שהבקשה הזאת מגיעה מפרלמנט ואחרי בקשתנו שמעתי שחשבתם על זה ולקחתם את זה יותר אז היינו רוצים לשמוע אותך וללמוד ממך וכל ה- - - אז בבקשה.
אוגוסטינה דיוויס
(אומרת דברים בשפה האנגלית להלן התרגום החופשי)

ראשית תודה רבה על שהזמנתם אותי לדיון הזה. זאת הפעם הראשונה שלי בכנסת. זאת לא הפעם הראשונה שלי בישראל, הפעם האחרונה שהייתי כאן הייתה בשביל הבת מצווה של הבת שלי. אבל אני חייבת להודות שצילמתי תמונה בחוץ כדי לשלוח לאבא שלי. אז תודה.

אני רוצה גם להודות לכם על העבודה המשותפת עם פייסבוק ולארגונים בחדר שעובדים עם פייסבוק כל כך מקרוב. בדיוק כפי שהמשטרה וארגונים אחרים שפועלים נגד סוגים כאלה של אתרים ניצבים מול אתגרים כך גם פייסבוק ניצבת מול אתגרים דומים. העזרה שלכם והמידע שאתם נותנים לנו מאוד מסייעים לנו מאוד בעבודתנו. אנחנו מומחים ביצירת פלטפורמה לחבר בין אנשים, אבל אנחנו לא בהכרח מומחים בכל הדברים שאנחנו רואים שקורים בפלטפורמה הזאת בין אם זה התאבדות או זנות, ועבודה עם מומחים כמו האנשים שיושבים בחדר עושה את כל ההבדל בעולם.

אני אתן דוגמה ספציפית קודם. אנחנו לא מתירים את הסחר של אנשים בפלטפורמה, ובייחוד אנחנו עובדים מאוד קשה בנושא של סחר בילדים, אנחנו נדבר על זה בעוד רגע. אבל אחד מהאתגרים הוא, כמו תמיד, שהאתרים האלה ינסו להסתיר את ההתנהגות שלהם כך שהם פועלים בדיוק לפי מה שמקובל, או לא מייצגים בדיוק את מה שהם עושים ואז הם נשארים שם. אבל עם העזרה שלכם ושל הארגונים שנמצאים בחדר אנחנו יכולים לאתר אתרים שמפרסמים בפלטפורמה שלנו ולהסיר אותם. אז בעזרת המידע שאנחנו מקבלים מארגונים חיצוניים אנחנו יכולים להבין שהדף הזה הוא דף זנות שלא תמיד נראה כך אם מסתכלים עליו באופן בישיר. אז תודה רבה לכם. ואני יודעת שהסרנו דפים מסוימים - - - כאן בישראל.

אני חושבת שיש דרכים נוספות שבהן אנחנו עובדים עם ארגונים חיצוניים שאשמח לשתף ובתקווה להזמין אנשים כאן - - -
יהודה גליק (הליכוד)
הציבור יודע איך להביא לתשומת הלב שלכם כאשר הם נתקלים בדף שקשור לזנות?
אוגוסטינה דיוויס
כן. אתה יכול לדווח על דף שקשור לזנות בכל מקום באתר שלנו, עשינו את זה כך שיהיה מאוד פשוט לעשות את זה. ואפילו אם זה מדווח בצורה שגויה אנחנו מסתכלים על כל הסיבות שבגינן יכול להיות שמופרית המדיניות שלנו במטרה להוריד אותו.
יהודה גליק (הליכוד)
האם זנות מוזכרת ספציפית כמשהו ש- - -
אוגוסטינה דיוויס
זה מופיע בסטנדרטים - - - שלנו שהם זמינים לציבור, כן. כשאתה מדווח אנחנו לא בהכרח רושמים כל דרך אפשרית שבה הפרת אותם - - - יש לנו גם מרכז עזרה בו יש טופס מיוחד על מנת לדווח על זה. אז כן, בקצרה.

בקשר לדרכים היעילות ביותר שבהן יהיה אפשר לעזור לנו – אחד מהדברים שאנחנו כן עושים הוא שכאשר מישהו רוצה לשתף קישור לדף שהוא מחוץ לאתר שלנו, אנחנו יכולים לעשות משהו שנקרא Black holing לקישור הזה. אם שיתפו את הקישור הזה איתנו, אם מישהו ניסה לשתף אותו בפלטפורמה שלנו ואתה מנסה להקליק עליו אתה לא יכול להגיע לאתר הזה. אז במידה ואתם יודעים על אתרים שהם מחוץ לפייסבוק ואנשים מעלים קישורים להם, אם תוכלו לשלוח לנו את הקישורים האלה נוכל לעשות את הפעולה הזאת. זאת תהיה דרך נוספת שבה נוכל לעבוד ביחד.

בנוסף יש לנו גם ערוץ מיוחד, שאני חושבת שג'ורדנה דיברה איתכם לגביו, שבו ארגונים מהימנים יכולים לדווח לנו ספציפית ולספק מידע נוסף שלא ניתן לספק דרך ערוץ הדיווח הרגיל שלנו. ואנחנו נעלה ארגונים מהימנים לערוץ הזה לעבוד איתנו. זה מאוד חיוני לנו, ולכן אני רוצה להזמין את הארגונים להצטרף לפלטפורמה - - -
יהודה גליק (הליכוד)
אתם מכירים את זה?
ניצן כהנא
יש לנו תקשורת מצוינת עם הפייסבוק.
היו"ר עליזה לביא
האם את יכולה לומר לנו כמה דפים הסרתם?
אוגוסטינה דיוויס
אני לא יודעת את המספר המדויק אבל אני אוכל לבדוק את זה. כשמדברים על מיליארדי פיסות של תוכן שמשתפים בפלטפורמה זה מיליארדים, זה לא מיליארדים שהסרנו, אבל זה מיליונים של דברים שאנחנו מורידים מדיי יום.

אחד הדברים שעשינו לאחרונה שסיפקנו שקיפות נוספת לגבי מה שאנחנו מסירים מהפלטפורמה. אני חושבת שעשינו שלושה או ארבעה אזורים שונים שבהם ממש פרסמנו את המספרים. בחצי השני של השנה הזאת נפרסם סט מספרים חדש שיפרסם גם את הסט הישן, הקטגוריות הישנות, נוסיף לקטגוריות ניצול ילדים. אז אתם תוכלו לראות כמה אנחנו דפים אנחנו מסירים שקשורים לניצול ילדים בפלטפורמה שלנו.

זה אתגר בשבילנו כי אתם יכולים לדמיין לעצמכם שכשאנשים מדווחים אנחנו יכולים להסיר אבל לעתים קרובות הדברים שמדווחים לנו כוללים שש או שבע או שמונה הפרות שהן חלק מהשימוש בפלטפורמה שלנו. אז אנחנו עובדים על יצירת מערכת שתייצר חלוקה לקטגוריות, שתהיה נכונה, שיהיה אפשר לעקוב אחריה, שיהיה לאנשים בייסליין להשוות אליו איפה אנחנו ואיפה היינו. ואנחנו עושים את זה במשך הזמן אז תראו בקרוב מה שנגיד בנושא ניצול ילדים ומה שנסיר. מה שלצערי, הרבה מניצול ילדים קשור לסחר בילדים וקטינים.

אני חושבת שאחד הדברים שאני שומעת כאן היום שזה אתגר בשביל כולם, כוחות הביטחון, הממשלה ופייסבוק גם כן, שלא משנה מה נעשה, אנחנו רודפים אחר האנשים שמעורבים בסוג כזה של התנהגות רעה ממקום אחד לאחר, בתקווה לפינה הקטנה בעולם אם נעשה את עבודתנו נאמנה.

אחד מהדברים שאנחנו מאוד ממוקדים עליו הוא שימוש בטכנולוגיה על מנת לפתור את הבעיה הזאת. אז כפי שאתם כבר בטח יודעים אנחנו משתמשים בטכנולוגיות הנקראות:Photo DNA, Pohto matching, אם אנחנו יודעים על ניצול ילדים שמדווח בפלטפורמה שלנו אנחנו יוצרים - - - הדרך הטובה ביותר לתאר את זה זה סוג של טביעת אצבע דיגיטלית, זה למעשה טביעת אצבע חדשה לתמונה הזאת, וגם וידאו. אנחנו שמים את זה במאגר נתונים, אם מישהו מנסה לשתף את התמונה הזאת או הוידאו שוב בפלטפורמה שלנו זה יהיה - - - השיתוף.

אנחנו עושים את זה בהקשר של ניצול ילדים, אנחנו עושים את זה גם בהקשר של חשיפת תמונות אינטמיות של נשים על הפלטפורמה שלנו. זאת תקוותנו שנוכל להעלות את השימוש בטכנולוגיה בסוג כזה של מקרים. אז - - - משתמשים הרבה ב- Machine learning ובינה מלאכותית על מנת לאתר חשבונות מזויפים. כי אחד מהדברים שאנחנו יודעים זה שיש סבירות של פי שמונה שחשבונות מזויפים יעשו שימוש לרעה בפלטפורמה שלנו.

אנחנו משתמשים בטכנולוגיות לזהות את החשבונות המזויפים ולהוריד אותם. ולמעשה בדוחות השקיפות שלנו, אני חייבת להגיד את המספר הזה כי אני יודעת שאנחנו מוקלטים ולכן אני אבדוק שזה מדויק, אבל זה יותר מ-500 מיליון חשבונות בין ינואר השנה ומרץ שהורדנו בשניות שהועלו לפלטפורמה. זה המקום שבו הטכנולוגיה יכולה להוות שחקן מרכזי, המסווגים שלנו הם שחקנים מרכזיים - - -
היו"ר עליזה לביא
בשנה אחת, המספרים האלה הם בשנה אחת.
יהודה גליק (הליכוד)
פחות מחמישה חודשים.
אוגוסטינה דיוויס
כן. ינואר עד מרץ. שלושה חודשים.
היו"ר עליזה לביא
וואו.
יהודה גליק (הליכוד)
- - - להבין את המספרים האלה - - -
אוגוסטינה דיוויס
כן, זה כל כך גדול שכמעט קשה לתפוש את זה. אז אלה הדרכים שבהן אנחנו מנסים להשתמש בטכנולוגיה. וזה המקום, למעשה, ששוב, הרבה מידע מארגונים חיצוניים מאוד מסייע. אחד מהדברים שאנחנו רואים בסחר, לא רק בנושא של דפי הזנות, אבל בניסיונות של פרטים - - - את ההעברות האלה בפלטפורמה שלנו. אנשים משתמשים בדברים כמו אימוג'י שהם סוג של - - -כך שקשה לנו להבין. שש אימוג'ים שונים בשורה אחת הם בעלי משמעות כלשהי - - -
היו"ר עליזה לביא
שפה נוספת - - -
אוגוסטינה דיוויס
בדיוק.
היו"ר עליזה לביא
עם האימוג'ים?
אוגוסטינה דיוויס
כן, עם אימוג'ים.
היו"ר עליזה לביא
אתם מבינים את זה?
קריאה
לא.
היו"ר עליזה לביא
אולי נעשה חוק נגד - - -
יהודה גליק (הליכוד)
זאת שפה סודית.
אוגוסטינה דיוויס
כן, זה לגמרי מדויק. זה לא רק lol ו- - -
היו"ר עליזה לביא
יש בעצם שפה שדרך האימוג'ים נגיד יש ששה כאלה זה אומר- - -
יהודה גליק (הליכוד)
זה קודים כאלה.
היו"ר עליזה לביא
שאז הם בעצם לא יכולים לבוא ולטרגט את זה כי זה בעצם שפה שמובנית כנראה על ידי ה- - -
אוגוסטינה דיוויס
אחד מהדברים כשעובדים עם ארגונים, במיוחד ארגונים שעובדים עם הקורבנות של סחר, הם בדרך כלל יודעים מה האימוג'ים האלה אומרים. אז ביקשנו מהם לספק לנו את האינפורמציה הזאת כי זה מסייע לנו לפתח טכנולוגיה שבעזרתה נוכל לסייע מה קורה בפלטפורמה, להעלות את זה לפני השטח ואז להסיר את זה.

אז אלה כמה מהדרכים בהן אנחנו עובדים עם ארגונים. אחד מהדברים שעשינו לאחרונה, וזה היה למעשה חוצה את התעשייה אז גוגל השתתפה וגם טוויטר וחברות נוספות. אירחנו אירוע בנושא ביטחון ילדים, עשינו את זה שלוש שנים ברצף, הבאנו מהנדסים מכל החברות השונות, הבאנו ארגונים לא ממשלתיים שממוקדים בנושאים שונים הקשורים לביטחון ילדים. השנה התמקדנו בסחר. אז היו לנו - - - והמרכז הלאומי לניצול ילדים וילדים נעדרים בארצות הברית, איקמיק, - - - , הם הגיעו אלינו והם - - - על טכנולוגיות שיעזרו להם לבצע את עבודתם, האם אתם יכולים לבנות את זה.

צוותים שונים של מהנדסים במשך 48 שעות עבדו לפתח סוגים שונים של אב טיפוס. אחד מהאב טיפוס המעניינים היה כזה שלוקח מידע על תבניות של סוחרים באינטרנט והוא מסוגל להתחיל לזהות אותן. אז כשהם זזים ממקום אחד, מאתר אחד לאחר, אנחנו יכולים להתחיל לראות מה הן התבניות שלהם. אז הארגונים יכולים לפעול כדי למצוא קורבנות ולסייע להם.

אז אלה חלק מהטכנולוגיות שאנחנו עובדים לפתח. הדבר שאני לא יכולה להדגיש מספיק זה שאנחנו חייבים להשתמש בגישה מולטי דיסציפלינארית. אנחנו חייבים שתהיה לנו טכנולוגיה, אנחנו חייבים שתהיה לנו - - -, אנחנו חייבים שתהיה לנו את הכנסת על מנת שנוכל לעבוד ביחד לפתור את הנושאים האלה כי הם אופליין ממש כפי שהם אונליין והם לא נעלמים.
היו"ר עליזה לביא
תודה רבה רבה.

נועה, גוגל, גם איתכם נפגשנו. ואני חייבת לחזור ולומר על הפתיחות ועל ההבנה ועל הרצון הטוב ושיתוף הפעולה. ובואי, אולי, תשתפי אותנו במחשבות שלכם.
נועה אלפנט לפלר
תודה לך עליזה. בקצרה –אני באמת מוקירה אתכן על העבודה שלכן ובלי קשר לגוגל ואני יכולה לדמיין כמה זה מתסכל ותודה על זה. נפגשנו כי אני חושבת שיש, כמו שאמרת, קודם כל יש רצון ויש רצון ללמוד ולהקשיב ומכאן לקחת את זה למקומות שנעבור את המסע הזה ביחד בין אם במוצרים שקשורים לתוצאות חיפוש אורגניות או לפרסום או לסרטונים ביוטיוב, וזה בצד של המוצרים.

אני מסכימה מאוד עם הקולגה שלי מפייסבוק, אנחנו זקוקים לכם כדי ללמוד על הבעיה ואז לחשוב ביחד או לחשוב בתוך הארגון על פתרונות, ולכן אנחנו כאן עדיין בשלב הלמידה, ורצון בהחלט יש. אני מאמינה שגם, בוודאי לא נוכל למגר את התופעה, אבל כל פתרון יכול לקדם אותנו למטרה הזו שבעיניי ברור שהיא מטרה משותפת. בצד השני, לצד מדיניות המוצרים והתוצאות, יש הרבה מה לעשות כדי לעזור לכם לעשות עבודה יעילה יותר בקידום המסרים, בשימוש בכלים קיימים.

וכאן אנחנו עובדים ביחד ואנחנו מקווים שבתקופה הקרובה נעשה הדרכה עם הצוות הרלוונטי מחו"ל, גם ללמד איך לשפר את המיקום בתוצאות החיפוש כך שתכנים שרוצים לקדם, תכנים חינוכיים, תכנים הסברתיים יופיעו באופן אורגני במקום יותר בולט. וגם לעשות שימוש בכלים שיש לגוגל לעמותות, ויש כאן לא מעט עמותות בתחום הזה כדי באמצעות חיפוש ממומן לקדם את המסרים הרצויים. אז הצד הזה של שימוש פוזיטיבי בכלים אנחנו נתאם בקרוב הדרכה כזו עם הצוות הרלוונטי בחו"ל ובצד היותר מתגונן, נניח, של שיפור הכלים הקיימים אנחנו כאן כדי ללמוד ולשמוע ואנחנו רואים בכם שותפים חשובים מאוד לדרך.
היו"ר עליזה לביא
תודה. אני רק אשתף אתכם שאנחנו נדהמנו תוך כדי חיפוש שישבנו שם לראות מודעות ממומנות בגוגל לקידום זנות. ראינו את זה במו עינינו כשישבנו ועשינו את הקייס סטדי. כלומר, כשאנחנו מדברים כאן, אני לא אומרת את זה בשיפוט ולא בביקורתיות, אלא רק בחוסר ידע, אפרופו כל הזמן כשאנחנו מדברים על איך משתמשים, אם היא דיברה עכשיו על אימוג'ים אנחנו מדברים על כך שחברת אינטרנט בעצם נהנית כי היא מקבלת כסף על - - - זה נובע גם מחוסר מודעות, וכאן אני באמת רוצה להזמין את כל העמותות, השותפים, הארגונים, לאותה סדנא שגוגל יארגנו כדי גם שאנחנו גם נלמד וניחשף אבל גם נוכל להביא בפניכם את דף המשימות הרבה יותר טוב ויותר מדויק. אז באמת תודה בעניין הזה ובהקשר הזה. אגב בסדנא הזאת אני לא מוזמנת כי לח"כים אסור להיות - - -
נועה אלפנט לפלר
אסור ללמוד?
היו"ר עליזה לביא
זה מה שאמרתם, שזה לארגונים. אולי הצוות שלי, אני אשמח שיבואו - - -
נועה אלפנט לפלר
לא, הכלים מיועדים לעמותות אבל לח"כים מותר להשתתף.
היו"ר עליזה לביא
אה מותר להשתתף?
נועה אלפנט לפלר
בשמחה אפילו.
היו"ר עליזה לביא
אוקיי, בסדר גמור.

ארגוני השטח, בבקשה, נעמה וניצן, כן.
ניצן כהנא
קודם כל מאוד חשוב לי לברך את פייסבוק ואת ההתחלה עם גוגל, השיתוף פעולה הזה הוא מקצר תהליכים, הוא משנה דרך. מה שעברנו עם פייסבוק בשנה האחרונה הוא לא פחות מתקדימי. אפשר לראות את פייסבוק לפני שהתחיל שיתוף הפעולה ואחרי מבחינת מה שפעם היו קבוצות נערות ליווי שוות בחיפה, אין היום. וכשיש זה מטופל נורא מהר, אז תודה רבה ואנחנו מקוות באמת להמשיך את השיתוף הזה גם עם גוגל.
היו"ר עליזה לביא
אז רק אני אעצור רגע ואני אכריז שעד עכשיו המשרד שלי טיפל בפניות וריכזנו אותן. גם על פי בקשת פייסבוק וגם זה נכון שיהיה כך אנחנו מעבירים את המנדט אליכם, אל המטה, והפניות מהארגונים ייעשו אליכם ואתם תעבדו מול פייסבוק.
ניצן כהנא
לכבוד הוא לי. אני כן חייבת להעיר כמה הערות שנאמרו פה קודם על ידי נציגי המשטרה, בעיקר לעניין אתרי האינטרנט. דיברנו שוב ושוב על 670 האתרים והסבירה שרית, וגם בדיון קודם באמת, שחלק מהאתרים לא נכנסו למספר של ה-38 כי חלקם נמצאים בחו"ל. כשהתעקשנו כל כך להכניס את הזנות לחוק של חסימת גישה או הגבלת הגישה, של ההסרה או הגבלה, רצינו שם כלי שיעבוד על הסיפור הזה, ידענו שיש אתרים בחו"ל ותוך כדי חקיקה, דיונים ארוכים בוועדה חוקה, באמת דובר על זה שיש אתרים שלא נמצאים בארץ, מגבילים את הגישה אליהם. ודיברת היום על 12 אתרים שהוגבלה הגישה אליהם כי הם לא נמצאים בארץ. לכן אני לא מבינה איך זה יכול להיות שהסבר ללמה לא מוסרים מתוך 670 האתרים זה שהם לא נמצאים בישראל ונשמח לדעת אם אולי כן עושים עכשיו שקילה מחדש כן להכניס אותם לטיפול.

עוד דבר מאוד חשוב על העניין של אתרים שרק חלק מהתוכן בהם הוא תוכן של זנות. זה מעלה שוב את החשיבות. רוב יושבות החדר היו לפני יומיים בדיון בוועדת חוקה, דיון נוסף על החוק של הסרת תוכן מרשת האינטרנט. זה שוב מעלה את החשיבות שאם כבר הבנו, הבינו פה בכנסת שיש חשיבות להסיר אתר שלם שמפרסם זנות ודאי שיש צורך בכלי, להוציא צו על חלק מתוכן של אתר שמפרסם זנות. מאוד מאוד חשוב לנו שזה יקבל מענה בתוך אותו חוק, אנחנו יודעים שזה בתהליכים מתקדמים, מאוד חשוב לנו להגיד את הדבר הזה פה שוב.

לעניין חסימת קווי הטלפון ומורכבות של דברים – אני רוצה להזכיר שהחוק של הסרת אתרי האינטרנט נכנס לתוקף בספטמבר. עד שהוגשה הבקשה להסרת אותו אתר שאין לומר את שמו עלו מספר המשתמשים הרשומים בו מ-22,800 ל-25,782 - - -
היו"ר עליזה לביא
בכמה זמן?
ניצן כהנא
מספטמבר עד לפני חודש וחצי. מדובר בעוד 3000 משתמשים רשומים. הנושא שאנחנו מתעסקים בו, ואני יודעת שכל יושבי השולחן יודעים את זה, הוא לא נושא שהוא באוויר ואנחנו מדברים עליו והוא כל כך אסתטי. קווי הטלפון האלה שצריכים להיחסם, האתרים האלה שצריכים לרדת, אנחנו מדברים על פגיעה ישירה באותן נשים שמתרחשת כל לילה בהם לא נחסמים הקווים. אנחנו לא מפקפקים בנכונות הרצונות שלכם לפעול בזה אבל צריך להזדרז. כי כל לילה כזה שהמספרים האלה ממשיכים להיות מפורסמים מול אלה שמגיעים לנצל את הנשים האלה. והכל פה כל כך נשמע - - - מנצלים את הנשים - - - יש פה מספיק נשים סביבנו שיכולות לספר מה המשמעות של הניצול הזה וזה שפה כבר יש כלי והמטה כתב את הצעת החוק של ניתוק קווי הטלפון בגלל הצורך שעלה מהמשטרה. אז הגיע הזמן להשתמש בו.

עוד שתי הערות קצרות אחרונות. מערך המאור – זכינו לסיור ראשוני במערך ואני חייבת להגיד שכשיצאתי משם, ובדרך כלל אני פה זו שמגיעה עם הביקורת, יצאתי בתחושה שיכולה להגיע הגאולה. חד וחלק. מערך המאור הוא מערך שנראה מקצועי, רציני, שמגיע עם התקנים והנכונות האמיתית. אבל חייבים לזכור לנושא שלנו, ומאוד שמחתי לשמוע את הדברים שלך, ותודה עליהם, לעומת המון נושאים אחרים שהמאור מטפל בהם קו 105 לא יהיה רלוונטי כנראה לנושא של הזנות. כי על קטינות שמנוצלות לזנות לרוב האמהות לא ידעו להתקשר ולהגיד הבת שלי נוצלה לזנות. והקטינות האלה ודאי לא יהיו אלה שירימו את הטלפון ובטח לא הגברים האיומים שמנצלים אותן.

אנחנו נשמח להמשיך את שיתוף הפעולה, וכאן עוד הערה – העברנו גם למאור אתרי אינטרנט גדולים בהם יש אפשרות, כתוב לא מנוצלות פה קטינות, הם גם לא מספקים שירותי מין, זה גם כתוב בגדול, אבל כשאישה מציעה את שירותיה היא יכולה לכתוב את הגיל שלה. ושם יש אפשרות גם להכניס גיל 16. חשוב לחזור לאתרים האלה לראות איך מטפלים בהם בהקדם. ובוודאי חשוב לזכור שבדיוק כמו שבני הנוער היום מתפתחים עם האפליקציות, הם כבר לא נמצאים ברשתות המסורתיות גם המאור צריכים להמשיך אחריהם לתוך המקומות האלה שבהם ראינו צריכת זנות מטורפת. תודה רבה.
היו"ר עליזה לביא
תודה.
נוגה שילוח
אני מנהלת מרפאה ניידת לנשים בזנות. לגבי האינטרנט רציתי להגיד שמהניסיון שלי בנושא של אובדנות אני יודעת שאפשר להשתמש באינטרנט לא רק כל הזמן כאיזה קרב בלימה לסגירה אלא הייתי נורא רוצה לראות איזה פעילות אקטיבית שאם מישהו עושה חיפוש זנות, נערות ליווי, הוא יכול לקבל איזושהי תגובה אוטומטית שבעצם אומרת "האם אתה יודע שבחיפושך אחר אישה בזנות אתה פוגע בנשים" וכו' וכו'. וזאת יכולה להיות עבודה חינוכית, חשובה, משמעותית.
היו"ר עליזה לביא
גוגל, זה רעיון מדהים.
נועה אלפנט לפלר
את זה אפשר לעשות באמצעות שימוש בכלי גוגל לעמותות שאתם תעבירו - - -
נוגה שילוח
אני באה מעולם העמותות ועשינו את זה בהקשר של אובדנות - - -
נועה אלפנט לפלר
אז זה יהיה במסגרת פרסום ממומן כזה שאתם תעשו, זה לא כלי, זה לא מסר שגוגל תשלח, אבל הפלטפורמה של פרסום לעמותות מאפשרת בדיוק את זה.
נוגה שילוח
וגם בהקשר הזה אם יהיה אפשר באמת להפנות לקווי החירום של סלעית, של המרפאות הניידות - - -
היו"ר עליזה לביא
אז הנה, זה באמת חלק מהסדנא שאנחנו מבקשים - - -
נוגה שילוח
זה דבר אחד ובאמת אני יודעת שאפשר להשתמש באינטרנט לא רק כזירה שאנחנו כל הזמן בעצם מתגוננות בה. וזה דבר אחד - - -
היו"ר עליזה לביא
זה כמו האזהרה על הקופסאות סיגריות, רק לתרגם את זה - - -
נוגה שילוח
ויודעים היום לאתר רק כשאנשים כבר חושבים על משהו. אז בטח אם מישהו יעשה חיפוש. זה דבר אחד.

ולגבי המשטרה רק לספר שאני כבר שומעת מנשים איזה תדרוכים הן מקבלות לגבי הפרסומים ברשת, מה כן לכתוב, מה לא לכתוב. אנחנו נראה עלייה מאוד גדולה בשירותי עיסוי בקבוצה הקרובה. אנחנו עכשיו השבוע בדיוק מישהי הפיצה, עידית, אצלנו באיזה פורום פנימי איזה מודעה לעיסוי שאנחנו בעצמנו מתלבטות, זה זנות, לא זנות, התמונות הן זנות לחלוטין, זאת אומרת, את רואה אישה כמעט לא לבושה וגבר עירום אבל מדובר בשירותי עיסוי ואנחנו לא יודעות אם לדווח או לא. אפילו אנחנו כבר מתבלבלות. אז קצת נאמר פה שבאמת העבודה האינטרנטית היא חייבת להיות מגובה באיזה עבודה של בדיקת השטח במציאות. או להרים טלפון או ללכת לבדוק את המקומות האלה כי זה הולך להיות מאוד מוסתר ומבלבל.
היו"ר עליזה לביא
תודה. כן, נעמה.
נעמה ריבלין
אז אני דווקא כן רוצה להגיד שאנחנו, אפרופו מה שאמרתי קודם, אנחנו מנסים עכשיו להיות באמת כמה צעדים קדימה. דיי ברור שהלחץ שקורה בעקבות פשיטות של המשטרה, בעקבות אפילו ההטרדות של המשטרה את הגברים צרכני הזנות, אנחנו רואים כל הזמן נדידה של דירות הזנות ואנחנו גם רואים תהליך של נשים שעובדות יותר עצמאית ואז אנחנו חוזרים שוב לזירת הזנות, לא שלא חשבנו שקודם היא לא זירה מאוד מאוד רצינית.

ואפרופו מה שאת ככה מדברת מגוגל, אנחנו כבר בתהליך של משרד פרסום לעשות איזשהו תהליך של הודעה ממונת שהדבר הראשון שיקפוץ, ואנחנו עושים עכשיו באמת בדיקה של כל מילות החיפוש הרלוונטיות כדי שאנחנו יודעים שגם נשים שנמצאות בזנות נכנסות לכל האתרים של סקס אדיר כדי לפרסם את עצמן, בעצם אפילו שהן יהיו במאגר הזה שם ויקלידו מילות חיפוש אנחנו נוכל להגיע עם הודעה ממונת של קו הסיוע של סלעית, ואנחנו נשמח כמובן שההודעה הזאת תהיה לא ממומנת כספית, למרות שזה - - -
היו"ר עליזה לביא
בסדר, אבל זה באמת הדבר שאנחנו רוצים לייצר בעזרת תרומה לקהילה- - -
נעמה ריבלין
אבל אני כבר קיבלתי תשובה שאנחנו תכנית ממשלתית אז אנחנו צריכים לחשוב איך באמת לעקוף את העניין הזה כי אנחנו רוצים לפרסם את קו הסיוע. קו הסיוע הוא סלעית ודרך זה הן יכולות, עדיין, רק לדבר ולחשוב איך לצאת ממעגל הזנות.
היו"ר עליזה לביא
תאמיני לי שגם את זה נפתור לך.
נעמה ריבלין
אז אנחנו כבר שם ואני מקווה שעד הפגישה שנהיה כבר יהיו לנו אפילו תוצאות בשטח מה זה אומר.
היו"ר עליזה לביא
יש פה תשובה מפייסבוק, בבקשה.
אוגוסטינה דיוויס
(אומרת דברים בשפה האנגלית, להלן התרגום החופשי)

אני רוצה להשיב על הנקודה הזאת. אנחנו בפייסבוק אם מישהו מחפש כיום של משהו שעשוי להיות אינדיקציה לחיפוש זנות אז קופץ מידע שאומר שזה מפר את המדיניות שלנו, שזה נגד החוק - - -
היו"ר עליזה לביא
זה אוטומטי?
אוגוסטינה דיוויס
כן וגם מספק להם מידע. האתגר, שאני בטוחה שגוגל יגידו שקיים, הוא שאנשים כשהם מחפשים מילה בודדת יכולות להיות סיבות רבות מדוע מישהו יחפש את המילה מסוימת הזאת. הם אולי מחפשים מידע, הם אולי מחפשים דף זנות. אז הניסיון להתאים בין המילים לבין המידע שמופיע יכול להיות מאתגר. אבל אנחנו עושים את זה כיום בפייסבוק.
נעמה ריבלין
אז אולי גם בפייסבוק אנחנו יכולים לעשות משהו כזה - - -
אוגוסטינה דיוויס
בהחלט, נוכל לדבר לאחר מכן.
היו"ר עליזה לביא
בסדר גמור, תודה.

קודם כל אני חייבת לומר שאנחנו מתקדמים. צריך גם להגיד את הדברים הטובים ואת התודה. אנחנו לא נמצאים במקום שהיינו בו לפני שנתיים וגם לא לפני שנה. גם המודעות שהולכת וגדלה, גם החוקים שנחקקו ומופנמים. אבל גם הרצון הטוב וההבנה שזה לא מישהו נגד מישהו או ארגונים חברתיים שבאים ואין שיתוף פעולה. כן נוצר שיתוף פעולה, כן נוצרו יחסי אמון והבנה שכולנו חייבים לעבוד ביחד. כן אני רוצה לברך את מערך מאור ואת הפוקוס שלו. אני יודעת שהנושאים שלכם הם רבים אבל בהחלט במקום הזה של זנות וזנות קטינים יש הבנה עוטפת, ואני רוצה שרק ימשיך כך.

חלק מהתשובות שביקשנו לא הגיעו במלואן. אני הייתי ממליצה ומבקשת לאחר הדיון מחר והתשובות שתתקבלנה או לא תתקבלנה, נבקש לקבל תשובה כתובה למסמך המפורט שהעברנו לפרקליטות כולל מספרים. או שלא ידעת או שלא רציתם פה בחדר הזה - - - פשוט אני מבקשת תוך שבועיים לתת תשובה מלאה לוועדה למסמך המפורט. אריאלה תיתן לך את המסמך, הוא אפילו ממורקר עם כל התשובות שאנחנו כבר לא מעט זמן מבקשים כאן לוועדה.

אני רוצה להודות לכולם. שלום, מה שלומך? הגעת והצטרפת. שמענו כאן על שולחן עגול ועל שיתוף פעולה שהמשרד לביטחון פנים יוזם ומארגן. היינו מבקשים לזמן את הארגונים החברתיים - - -
דינה דומיניץ
בנושא של זנות קטינים כן?
היו"ר עליזה לביא
כן, בנושא של זנות קטינים.
דינה דומיניץ
בהחלט.
היו"ר עליזה לביא
אז ברשותך.

בדקה לסיום אני רוצה להודות למיכל אצלי בלשכה שמרכזת את הדיונים ואת הוועדה ואת כל מה שקשור. וידייך היו מלאות באמת בכל העבודה ואת פרצת את הדרך מול ארגוני השטח ופייסבוק ועוד ועוד. ועשית פה עבודה ראשונית מהממת עם הרבה מאוד יצירתיות והבנה של המצב הקיים ותרגמת את זה ואת מעבירה את זה עכשיו למטה. אז ממש מיכל תודה רבה רבה רבה.

אני רוצה להודות לכולכם ואנחנו נשוב וניפגש, גם כמובן לאחר התשובות שיגיעו, בראשית המושב הבא להמשך דיון מעקב. תודה לכם ותודה לכולם.


הישיבה ננעלה בשעה 11:00.

קוד המקור של הנתונים