ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 11/06/2018

*הצעה דחופה לסדר-היום בנושא: "פיצויים בגין פגיעה בתיירות בצפון בעקבות האירועים הביטחוניים"

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



21
ועדת הכספים
11/06/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 1068
מישיבת ועדת הכספים
יום שני, כ"ח בסיון התשע"ח (11 ביוני 2018), שעה 10:30
סדר היום
הצעה דחופה לסדר-היום בנושא: "פיצויים בגין פגיעה בתיירות בצפון בעקבות האירועים הביטחוניים", של חה"כ איתן ברושי, ינון אזולאי ומשה גפני
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
איתן ברושי – מ"מ היו"ר
עמר בר-לב
עודד פורר
מוסי רז
חברי הכנסת
ינון אזולאי
חיים ילין
רויטל סויד
נורית קורן
מוזמנים
מינה גנם - סמנכ"לית בכירה, אסטרטגיה ומדיניות, משרד התיירות

גל חנה - יועץ מנכ"ל משרד התיירות

אמיר דהן - מנהל קרן פיצויים, רשות המסים, משרד האוצר

דנה גרוסמן - מנהלת תחום קרן פיצויים, רשות המסים, משרד האוצר

עמרי בן חורין - אגף התקציבים, משרד האוצר

עומר סלע - מנהל תחום ענפי, איגוד לשכות המסחר

פנינה בן דוד - מנהלת המחלקה הכלכלית, התאחדות המלונות בישראל

אורגד רונן - מנכ"ל מלון מדיסון נהריה, התאחדות המלונות בישראל

שמואל חזן - מנהל אגף תיירות, מועצה אזורית גולן

שפריר מור - מנכ"ל מפעלי טוף, מרום הגולן

ליאורה סלע דוד - מנכ"לית עמותת התיירות צפון הנגב

אורי אלון - אתר התיירות שביל הסלט, עוטף עזה

יצחק איבו - מנכ"ל תיירות ניר עם
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים
*הצעה דחופה לסדר-היום בנושא
"פיצויים בגין פגיעה בתיירות בצפון בעקבות האירועים הביטחוניים"

הצעתם של חברי הכנסת איתן ברושי, ינון אזולאי ומשה גפני
היו"ר משה גפני
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. על סדר היום הצעה דחופה לסדר-היום בנושא: "פיצויים בגין פגיעה בתיירות בצפון בעקבות האירועים הביטחוניים" של חברי הכנסת איתן ברושי ומשה גפני.

אנחנו סבורים, בלי קשר לעניין הזה של ההצעה לסדר – כמובן שאנחנו עושים את זה בעקבות ההצעה – שצריך לפצות בגין הפגיעה בתיירות בצפון בעקבות האירועים הביטחוניים.

ראיתי היום ב"יתד נאמן" הודעה שמשרד האוצר ומשרד החקלאות החליטו על מתן פיצוי לאלה שנפגעו בתיירות ואני אשמח מאוד אם במהלך הדיון יתברר שאכן הידיעה הזאת היא ידיעה נכונה. אנחנו הולכים לברר את העניין הזה ואנחנו נראה מה קורה בפועל.

איתן ברושי, אתה ראשון.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, חברי הכנסת, חבריי מעוטף עזה ומרמת הגולן. כדי לאפשר את הדיון, אני לא אאריך. הייתי רק אומר שהזמן שעבר מתחילת האירועים והדיונים שיזמנו והדיון שמתקיים כאן, רק מחזק את הבקשה ואת הדרישה ובמידה מסוימת ההודעה שפורסמה, אומרת שזה חלקי בלבד.

אני רוצה לומר שהאירועים בצפון ובדרום הם לא מלחמה ולא מבצע אלא הם פעילות שנמשכת לצערנו יותר מדי בדרום – בצפון הייתה נקודתית – ואין למדינה כלים ולוקח לה זמן רב להגיב לאירועים ולומר מה תשובתה לנזקים שנגרמים, העקיפים והישירים. בפעילות של התיירות בגולן אנחנו ראינו את זה בימים הבודדים שהיו שם אירועים וההוראה בתקשורת לפתוח מקלטים הייתה האות לפינוי חדרי האירוח.

כאן אני רוצה לומר שהפעילות שנפסקה היא לא רק חדרי אירוח אלא גם אטרקציות, היא גם פעילות אחרת, ובניגוד לדבריו של שר התיירות לא מצאנו שום סימן לפנייה לרשויות האזוריות או בכלל להכין דוח על נזקים. נמצאים כאן נציגי המועצה האזורית גולן וקיבוץ מרום הגולן. באותה מידה גם בעוטף עזה, הנזקים לא התחילו עם העפיפונים אלא קודם לכן והם נמשכים גם בימים האחרונים. לכן מדובר כאן על תקופה יותר ארוכה מזו שצוינה בהודעה לעיתונות שהזדרזה לפני שגפני יסכם את הדיון, אבל זאת שיטה של הממשלה, אבל אולי זה האיום הגדול ועד שהכנסת תחליט, היא מזדרזת קודם. בנוסף לכך, גם תקופות האירועים הן ארוכות מאלו שצוינו ואף אחד לא סיכם ולא הבטיח לנו שזה סופם של האירועים.

לכן כל החלטה שמצמצמת לימים ולנקודות, היא החלטה לא נכונה. צריך לדבר על העיקרון. כשזה לא מבצע ולא מלחמה כאשר יש מצב מיוחד בעורף להם יש כללים לפיצוי, במציאות שאין אירועים תחת ההגדרות האלה שיש בהם כללים לפיצוי – צריכה להיות עמדת ממשלה ברורה.

אדוני היושב ראש, כולנו – ולידי יושב חבר הכנסת ילין שבא משם – היינו במקום, אנחנו מסתובבים שם וכולנו, כמו אזרחי המדינה, מעריכים ומוקירים את עמידתם הנחושה של תושבי קווי העימות בכלל ועוטף עזה בגלל כל כך הרבה ימים ושנים של עמידה בגבורה. אני רוצה לומר שלנו לממשלה, לכנסת, אין בעיה עם מחמאות. גם בתקשורת נותנים הרבה מחמאות. כשזה מגיע להמחאות, מתחילה לחגוג הבירוקרטיה. מצד אחד ראש הממשלה אומר שהוא מקצץ את הבירוקרטיה ומצד שני היא צומחת יותר מהר מהצמחייה שתצמח אחרי השריפות של השדות.

לכן אדוני היושב ראש, צריך גם לנקוב כאן בלוחות זמנים וצריך להיות יותר נדיבים ויותר זריזים כי מדובר כאן על תקציבים שלמדינה הם לא גדולים אבל לתושבים, לחקלאים, לישובים בכלל הם קיומיים. לכן הדיון הזה הוא חשוב ואין מה לעשות, הוא גולש קצת לדיון הבא שאישרנו אותו ביום רביעי בכנסת, לקיים כאן דיון על עוטף עזה שהוא רחב מנושא התיירות. תודה.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת ינון אזולאי.
ינון אזולאי (ש"ס)
אחר כך.
היו"ר משה גפני
אני מבקש לדבר גם על המחמאות מכיוון שהן חלק מהנושא של הפתרון. אנחנו יכולים לבוא ולומר שיש תושבים גם בדרום אבל גם בצפון שנמצאים במקום, לא מפחידה אותם הפגיעה הכלכלית והם שם. אנחנו אומרים את זה קבל עם ועולם, גם כלפי האויבים שלנו וגם כלפי העולם כולו. אנחנו אומרים שאנחנו כאן. אנחנו נמצאים כאן. יש פגיעה, יש פגיעה. אבל אנחנו כשלטון, גם כנסת וגם ממשלה, אנחנו לא יכולים להניח אותם כך לבדם ולומר שתמונת המצב היא מה לעשות, ייקח זמן וכולי וכולי.

אנחנו מדברים על דבר מאוד נקודתי. אנחנו מדברים על פגיעה בתיירות שהיא לא פגיעה של מס רכוש מפני שמס רכוש כן עושה עבודה גם בדרום ואם חס וחלילה יהיה גם במקומות אחרים, הם שם. הם עושים את העבודה. אנחנו עקבנו אחריהם כמה פעמים. הפגיעה בתיירות היא פגיעה שצריך יותר חשיבה, צריך יותר יצירתיות, צריך יותר לוודא את הדברים האלה. זה לא סיפור של פגיעה בבית ואז יודעים כמה הבית עלה, בכמה הוא נפגע וכמה צריך לשלם. בתיירות זה סיפור אחר. צריך להפעיל מערכת שלמה שתפצה את האנשים שנפגעו כתוצאה מהאירועים הביטחוניים, נפגעו בנושא התיירותי שלחלקם הלא קטן זאת הפרנסה שלהם. אי אפשר להשאיר אותם במצב הזה שהם נשארים חסרי כל בגלל שיש אירוע ביטחוני ואנשים לא באים לתיירות באזור.

לכן ביקשנו שלושתנו את הדיון בהצעה לסדר במליאת הכנסת, שם העלינו את הנושא שעבר לוועדה ואנחנו נרצה לברר האם אכן יש פיצוי, ואם אין פיצוי – מה התכנית. ככל הנראה לא נרפה מהעניין עד שיימצא הפתרון. אני מקווה שיתברר לנו עכשיו שהולכים לפתרון. אנחנו נשמע את המשרדים אבל לפני כן חברי הכנסת.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
יש לך פרטים לגבי מה שפורסם?
היו"ר משה גפני
לא. יש לי רק את מה שפורסם. אני הולך לברר את זה עכשיו. לכן הם כאן.
קריאה
הם קבעו קריטריונים ושמו אותם באתר שלהם.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
השאלה אם יושב ראש ועדת הכספים היה מודע לזה.
היו"ר משה גפני
אנחנו מקיימים את הדיון הזה גם אם אין הודעה. אגב, אנחנו רגילים לכך שכאשר עולות כאן הצעות לסדר או דברים מהסוג הזה או חוקים, פתאום הממשלה מזדרזת ומוצאת פתרון ואנחנו שמחים על כך. אם אכן יתברר שזאת תמונת המצב, נברך על כך.
קריאה
ממש לא.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני מברך על העלאת הנושא הזה בזריזות. כפי שאמרת, אולי יש רבים מהתושבים שהתיירות היא הפרנסה שלהם. אני בין אלה שכמעט לא יוצאים מהארץ ובחופשות אנחנו נוסעים לצפון ושם מבלים. אני חושב שזה מקום מאוד יפה. אנחנו באמת רואים את הפריחה שם. האנשים האלה, זה לחמם. הם עובדים בתקופה הזאת עבור כל השנה כי בחורף אין להם עבודה ואין להם פרנסה אבל כשמגיע האביב והקיץ ופתאום יש איזשהו מצב חירום, יוצא שהם מפסידים את הפרנסה היחידה שיש להם לכל השנה. אנחנו שומעים על כל מיני פתרונות ואנחנו כאן כדי לשמוע מה הם אותם פתרונות. כל אחד כאן עם כמה ילדים וזו פרנסתו היחידה. לכן אנחנו מברכים על הדיון ונשמח לשמוע על הפתרונות של הממשלה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חיים ילין ואחריו רויטל סויד.
חיים ילין (יש עתיד)
כבוד היושב ראש, תודה. אני דווקא רוצה לברך את מס רכוש למרות שאני יודע שתמיד באים אליו בטענות. את אמיר אני מכיר, נפגשנו בפצמ"ר הראשון בנחל עוז לפני 17 שנים, הוא היה שמאי מס רכוש, ומאז שנינו גדלנו והגענו לאן שהגענו. דבר אחד ברור לחלוטין והוא שהאמון שיש בין שנינו, הוא אמון של הרבה שנים והוא יודע שלעולם אם אני אומר משהו, לא יהיה מאחורי זה שקר אלא רק אמת.

ב-1 במאי הוא אמר לי שאני צודק, הצפון, מתוך אמירה של צה"ל שאומר לפתוח את המקלטים למרות שהמקלטים היו פתוחים, האמירה הזאת היא לא באה כלפי מדינת ישראל אלא היא באה לומר לסורים, לאיראנים ולכל העולם שאנחנו מוכנים. האמירה הזאת, כל עוד לא נאמרה והמקלטים היו פתוחים, התיירות המשיכה לפרוח. ברגע שנאמר המשפט הזה, אנשים לא מבינים. דיברתם גם על דובר צה"ל. בסדר. המסר לא היה כלפינו אלא הוא היה כלפי הסורים והאיראנים, ואני מבין את זה, זה חלק מהלחימה שלנו, אבל יש לזה גם מחיר והמחיר הוא ביטולים של לינה.

אמר לי אמיר שארכז את כל הביטולים מול הזמנות, כי כך זה עובד, זה כמו פגיעה ישירה, ובגדול אנחנו יכולים לפתור. דרך אגב, יש כאן 20 עמודים של כל התביעות וכל ההזמנות וכל מה שצריך. אני אשאיר את זה כאן.

אז נוצר מצב של אטרקציות בצפון. באותו סוף שבוע, אם היו צריכים להגיע, סתם מספר, 5,000 אנשים לקטיף דובדבנים – אני לא יודע אם המספר הזה נכון או לא אבל סתם נתתי דוגמה – אין איך להוכיח את זה ואז זה נקרא פיצוי עקיף. לצורך זה או שצריך מצב מיוחד בעורף או שצריך מצב מיוחד.
מיקי לוי (יש עתיד)
חיים, אתה טועה.
חיים ילין (יש עתיד)
יכול להיות שאני טועה בהרבה דברים אבל תרשה לי אני כבר 18 שנים אוכל את הדבר הזה ועברתי כבר הכול.

שר התיירות ושר האוצר צריכים להכיר בפיצוי העקיף. הפלוס שיש, ואת זה צריך לדעת, הוא שהאזור שהוגדר כאזור ספר, ההגדרות כדי לפצות ישירות אבל העקיף הוא תמיד הבעייתי.

לכן לפני כשלושה שבועות פניתי גם לשר התיירות וגם לשר האוצר וביקשתי מהם שיכירו בנזק העקיף של האטרקציות בצפון. דיברתי עם שר התיירות והוא מסכים. הוא אמר לי שאדבר עם שר האוצר. שר האוצר העביר את כל החומר לערן יעקב העביר לאמיר שיושב כאן והם בסופו של דבר יצטרכו לקבל את ההחלטה לגבי העקיף.

בוא נלך לדרום. בדרום יש את אותה סיטואציה. היא מאוד דומה. זה קרה במקביל. גם שם אנחנו בבעיה. יש ביטולי לינות אבל יש גם אטרקציות. נמצא כאן אלון שהוא מנכ"ל שביל הסלט. אם 4,600 אנשים היו צריכים להגיע, מוזמנים – 3,000 תגלית - וההגעה שלהם התבטלה – זה פיצוי שצריך לתת לו. זאת אומרת, יודעים אותו. בעופרת יצוקה, בצוק איתן ובעמוד ענן הוא קיבל את הפיצוי כי היה מה שנקרא בטווח מסוים מצב מיוחד בעורף. היום אין הכרזה כזאת. לכן אמיר צריך לבוא ולומר שהוא במצב כזה יכול לפצות. אותו דבר לגבי הביטולים.

לסיכום. אני אומר לך כבוד היושב ראש את הדברים כמו שהם. אני אמנם חבר כנסת אבל עדיין המוח שלי עובד בסנכרון של ראש מועצה וכראש מועצה אני רוצה להילחם למען התושבים.
היו"ר משה גפני
יש ראשי מועצות כאלה ואחרים ויש חברי כנסת כאלה ואחרים.
חיים ילין (יש עתיד)
אני מנסה להביא את זה לכנסת. אנחנו נשמע גם את אמיר, אבל ההוכחה הכי טובה היא ב-1 במאי, אני מצייץ ואני מברך את מס רכוש על כך שבעצם מכיר באירוע הזה. הפוליטיקה שיש בפנים, בתוך האוצר ובמס הכנסה, אני בכלל לא רוצה להיכנס אליה אבל אני חושב שהתקנות שפורסמו אתמול או שלשום ועוד הבהרות שיהיו, אני חושב שאנחנו נצליח לעבור את השלב הזה וכל דבר פרטני – אני אומר את זה בגדול, נמצאים כאן נציגי התיירות – ניתן לחיות עם מס רכוש.
היו"ר משה גפני
הפכת להיות ממשלה או אדמו"ר שאתה מברך כל הזמן?
חיים ילין (יש עתיד)
אני חייב לומר לך משהו. אני קלטתי שלושה ישובים דתיים ואם יש משהו שלמדתי מהמגזר הדתי זאת הכרת התודה.
היו"ר משה גפני
בסדר. ברכות זה בסדר. תודה רבה. אני רוצה לברר את העובדות בעניין הזה לשמו התכנסנו, האם זה באמת הפתרון ואז גם אני אברך. אם לא, נעשה משהו אחר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
יש כאלה שבאים מהשטח והם יגידו לך.
היו"ר משה גפני
רויטל סויד ואחריה עודד פורר.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
בוקר טוב. אני מברכת על קיומו של הדיון. אני ניהלתי את אותה ישיבה בה נלחמנו כדי שזה יעבור לוועדת הכספים, באמת כדי שנצא מכאן עם שורה של צעדים אופרטיביים, ברורים וידועים כדי שבאמת החברים מרמת הגולן שהגיעו, וגם החברים בעוטף, יוכלו לדעת בדיוק על איזו קרקע הם עומדים.

לאחר שהחלה המתיחות בגבול הצפון והיינו עדים לשורת ביטולים של אירוח בצימרים, בחדרי מלון, ממש ירידה בתפוסה מ-100 אחוזים ל-35 אחוזים ברמת הגולן, חבר הכנסת פורר ואני יזמנו הצעת חוק שאומרת שמע"מ אפס על כל שירותי התיירות, בין אם אלה בתי מלון, בין אם אלה חדרי הארחה, מסעדות ואטרקציות ברמת הגולן. זה בעצם אמור להתכתב עם מתיחות ביטחונית כמו שאנחנו רואים שהייתה לנו בשבועות האחרונים בצפון אבל זה גם אמור לתת מענה לאזור שהוא מרוחק גיאוגרפית וממילא מושך פחות תיירות ולא בגלל שהוא לא יפה אלא בגלל המרחק. תושבי רמת הגולן והצפון סובלים גם כך מקשיים לאור המרחק והצעת החוק שלנו היא הצעת חוק שבאה ומאזנת גם תקופות של מתיחות וגם את התקופות בכלל. אנחנו חושבים שלקחת את כל נושא התיירות, מע"מ אפס הוא בהחלט פתרון.

אחר כך ראינו את ההסלמה, לאחר הגשת הצעת החוק החלה הסלמה גם בדרום וכמובן שהדברים יפים ונכונים גם לשם בתקופת מתיחות. אנחנו כמובן רוצים שכולם יצאו נשכרים.

אנחנו רואים היום הודעה שיש לברך עליה, גם של שר האוצר, רשות המסים, ואנחנו כמובן מברכים על כל פיצוי שהוא. יחד עם זאת, הדברים מאוד לא ברורים ומאוד עלומים. על מה אנחנו מדברים? על ימים ספורים, על ימים מסוימים, על איזה פיצוי אתם מדברים? זאת אומרת, זה מאוד יפה להתכתב עם המצב אבל אנחנו בכלל לא מבינים מה קורה כאן. אני חושבת שלא מספיק רק לבוא ולתת כותרות שכולם מחמיאים ואומרים איזה יופי אלא צריכים להיות קריטריונים מאוד מאוד ברורים וצריכות להיות גם החלטות סדורות גם ככלל – וזאת באמת הצעת החוק של פורר ושלי – וגם בטח ובטח בימים כמו עכשיו.

אני לא אכביר מלים על מה שברור לכולנו, שחוסן של אזור, בפרט שהוא מרוחק, נבנה קודם כל מחוסן כלכלי, זה מושך אנשים להגיע, להתגורר במקום, לתייר. ראינו שלרמת הגולן למשל מגיעים 11 אחוזים מהתיירים שמגיעים לארץ. הם נשארים בממוצע כשני לילות באחד האזורים הכי מדהימים בארץ. אין לי ספק שאם המחירים היו יותר אטרקטיביים, אנשים היו נשארים קצת יותר זמן באזור והיו יכולים ליהנות משלל אטרקציות, מסעדות וכיוצא בזה.

יש לנו כאן אחריות והאחריות שלנו היא לאזור הצפון ולאזור הדרום. אנחנו כרגע מדברים על אזור רמת הגולן והצפון, כל יישובי קו הגבול במרחק של 15 קילומטרים מהגבול לכל אורך הגבול ולא רק ברמת הגולן. אני מאוד מקווה שאנחנו נצא מכאן עם אמירה ועם בשורה ונוכל להראות משהו שלאורך כל השנה ישרת את החברים בצפון.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חבר הכנסת עודד פורר.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
תודה. אני לא ארחיב על הצעת החוק המשותפת של רויטל סויד ושלי, אבל אני כן רוצה להתייחס דווקא למה שמונח בפנינו. זה נולד באותה הודעה מבורכת – כולל הדיון שהתקיים – אולי כתוצאה ממשבר שהיה ברור לחלוטין שבצפון חוו משבר. אגב, כולם מתייחסים לעניין הנקודתי אבל אתה רוצה שנזכיר את תכנית הצפון? את הנושא של חיזוק הצפון ועל מה שאנחנו מדברים כבר תקופה ארוכה?

אי אפשר לייצר כלכלה בריאה באזורים האלה אם לא נדאג לאותם בעלי עסקים שתהיה להם גם יציבות מצד אחד, שגם יש להם ודאות לגבי מה קורה בכל שלב ושלב וגם שיהיו מחירים סבירים לתיירות הפנים קודם כל ולא רק לתיירות החוץ. הרי תייר שמגיע ללילה מחוץ לארץ, הוא פטור ממע"מ. הוא לא משלם מע"מ על הלילה הזה. העסק לא צריך לשלם מע"מ. אבל תייר מקומי משלם מע"מ. אז בואו וניתן איזושהי הטבה שגם תמשוך את התיירות הישראלית למקומות האל כי הם אלה שיחזיקו אותם דווקא בעתות המצוקה האלה. לכן אני חושב שצריכה להיות כאן הטבת מיסוי קבועה ולא הטבה נקודתית.
היו"ר משה גפני
איפה עומדת הצעת החוק הזאת?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
תלשו שערות ברשות המסים ברגע ששמעו על הצעת החוק שמדברת על מע"מ אפס ברמת הגולן ובגליל.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
שר התיירות מברך עליה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
שר התיירות בירך עליה אבל הוא אמר לנו שיהיה לנו בהצלחה מול משרד האוצר.

בואו נתייחס למה שכן מונח לפנינו ומונחת לפנינו הודעה טובה עם כותרות טובות, ממש כמו עפיפון מאוד יפה אבל בסוף יש איזשהו חומר נפץ. ומה חומר הנפץ? נכנסתי לקריטריונים. ההטבה שניתנה לרמת הגולן ניתנה ליומיים בלבד, רק לסוף שבוע זה, בין ה-8 ל-10 בחודש. אם אתה גם רוצה לקבל את ההטבה הזאת, בטפסים שאתה צריך למלא, בסעיף 4 של רשות המסים כתוב שאתה צריך להוכיח שהנזק נגרם. זאת אומרת, הביטול נגרם כתוצאה מקשר סיבתי ישיר למצב הביטחוני ובכפוף להמצאת אסמכתאות לעניין אותו סוף שבוע. זאת אומרת, עכשיו אני במקש מבעלי הצימרים, אנא גשו למבטלים ובקשו מאלה שביטלו שישלחו להם תצהיר חתום בפני עורך דין, אולי נוטריון, ועל הבסיס הזה הם יוכלו לקבל את אותה הטבה שכשר הם יקבלו אותה היא כבר לא רלוונטית. צריך להבין, אלה עסקים שחיים מהיד לפה. העסקים האלה, אלה לא אנשים שהם תאגידי ענק. בסדר, תן לו את הפיצוי אחרי שהוא יגיש את הדוחות הכספיים שלו בעוד שנה, תן לו איזו הקלה, הנה, נתת לו משהו. הם צריכים מחר בבוקר עזרה. הם צריכים מחר בבוקר סיוע כי התזרים שלהם דחוק. זה לא סיוע אלא זאת איזושהי כותרת נחמדה.

אני חושב שברשות המסים יש כוונה טובה. אם אתם הולכים על כוונה טובה, קחו תקופה מסוימת שהיא קצת יותר מסוף שבוע. הפגיעה שהם חוו היא לא רק ביטולים לאותו סוף שבוע. אנשים באותו סוף שבוע ביטלו את החופשות שלהם ברמת הגולן גם חודש וחודשיים קדימה.
היו"ר משה גפני
תודה. פנינה בן דוד, התאחדות המלונות. תציגי את עצמך.
פנינה בן דוד
כלכלנית של התאחדות המלונות. אני מאוד מתחברת למה שנאמר כאן. אנחנו מאוד שמחנו על היוזמה כשראינו שיש היום דיון אבל אתמול במפתיע, עת נכנסתי לאתר של רשות המסים, ראיתי את הקריטריונים לגבי מי זכאי ולכמה זכאי, הסתבר שמי שזכאי אלה רק עסקי תיירות בגולן ובקצרין.
היו"ר משה גפני
אם אפשר בבקשה לא לערב מכיוון שעל פי החוק התפקיד שלנו הוא לפקח על עבודת הממשלה. אנחנו לא יזמנו את ההחלטה.
פנינה בן דוד
שמחתי שיש דיון שלכם ואז ראיתי שבמפתיע רשות המסים מיהרה.
היו"ר משה גפני
זה קורה. קורה שכאשר יש כאן דיון, מזדרזים יום קודם לקבל איזושהי החלטה.
פנינה בן דוד
בדיוק. אז הסתבר שזה מתייחס רק לגולן ולקצרין, שם בעיקר צימרים. אין לנו שם בתי מלון. לעומת זאת יש לנו בתי מלון בגליל העליון, בגליל המערבי, ואלה מלונות שלא שייכים לרשתות גדולות אלא בדרך כלל אלה מלונות קטנים בודדים שספגו הרבה מאוד ביטולים, לא רק בסוף השבוע. בקריטריונים שלהם, כמו שציינו כאן, מדובר על סוף שבוע אחד אבל אותם בתי מלון ספגו ביטולים קדימה והם בכלל לא בקריטריונים.
היו"ר משה גפני
מה אתם מבקשים?
פנינה בן דוד
אנחנו מבקשים שיכניסו גם את בתי המלון בגליל בכלל, כולל גליל מערבי, וגם כמובן תקופת הזמן כי הביטולים – תכף אורגד שהוא נציג מנהריה ירחיב אחרי – לא רק לאותו סוף שבוע. ההצעה הזאת שרשות המסים הציעה, מבחינתנו לא נותנת שום דבר.
היו"ר משה גפני
תכף נשמע. לא קיבלנו כל הודעה רשמית.
פנינה בן דוד
לגבי הישובים בעוטף עזה, אלה באמת רק אותם ישובים בעוטף עזה, כאשר גם באשקלון היו אזעקות.
חיים ילין (יש עתיד)
אצלנו אין בתי מלון.
פנינה בן דוד
אני יודעת אבל באשקלון גם היו אזעקות. גם שם יש איזושהי פגיעה.

אני מבקשת שאורגד ירחיב.
היו"ר משה גפני
בסדר. בבקשה.
אורגד רונן
אני מנכ"ל מלון מדיסון בנהריה. אני עושה עכשיו סיבוב שני בנהריה. למי שלא יודע, המנכ"לים אצלנו עושים סיבובים. לצערי הסיבוב הקודם שלי נפל על לבנון 2.

לגבי מה שאמר חבר הכנסת פורר. בלבנון 2, אחרי שקיבלנו פיצוי מאוד נדיב, המדינה נתנה פיצוי מאוד נדיב, שנה אחר כך - - -
היו"ר משה גפני
רגע. לאט לא. אתה היית מנכ"ל המלון בזמן לבנון 2, על מה קיבלתם פיצוי?
אורגד רונן
בזמנו הייתה נוסחה שגובשה כאן בכנסת יחד אתנו בדיונים עם מקדם שהיה אחורה. לקחנו מקדם רבעוני של שנים קודמות ולפי זה ניתן הפיצוי. הפיצוי יחסית היה מאוד נדיב, היה בסדר גמור למלונות. כשאתה לוקח בחשבון, כי זה היה יולי-אוגוסט - - -
היו"ר משה גפני
הכול תיירות.
אורגד רונן
אני מדבר רק על תיירות. למרות זאת, אני רוצה לומר שבזמנו הבעלים של אותו מלון, חודשיים אחרי כן, קרסו כי לא היו הזמנות. לא המשיכו להיכנס הזמנות. למרות הנתונים של הלמ"ס שמראים עכשיו על תיירת אדירה לארץ וכן הלאה, נהריה לא מופיעה. נהריה ברבעון הראשון סיימה ב-26 אחוזים תפוסה, 26 אחוזים ממוצע של העיר. זאת אומרת, כל בעל בית הביא כסף כל חודש מהבית. זה בדרך כלל כך, כאשר באפריל אתה אמור להתחיל לכסות ובמאי אתה מרוויח.

אני מנהל מלון קטן-בינוני עם 90 חדרים. אצלי במיידי זה עלה לי 120,000 שקלים. במיידי.
היו"ר משה גפני
בגלל הביטולים.
אורגד רונן
כן. מכיוון שבאותו סוף שבוע לא היה לי מה לעשות לצערי, אני מאוד אוהב לטייל, נסעתי לחבריי הדרוזים בבית ג'אן. אני מאוד אוהב לטייל בכפר הזה. הייתי לבד שם. אני מסתובב שם הרבה ותמיד המקום עסוק. יש שם מרכזי מבקרים וכולי. רק אני הייתי שם. אף אחד לא נמצא כאן אבל אני אומר לכם שגם שם זה פגע.
היו"ר משה גפני
הכול בגלל הנושא הביטחוני.
אורגד רונן
בוודאי. עוד יותר מזה, המלון שלי מארח אנשי עסקים מחוץ לארץ. בעלי חברות בארץ קיבלו הוראה לשנות את ההזמנות מנהריה למקומות יותר דרומיים ולא להלין את אנשי העסקים אצלנו כי כתוב גליל. הם לא יודעים מה זה גליל מערבי אבל כתוב גליל ואז נגמר הגליל. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. עומר סלע, איגוד לשכות המסחר.
עומר סלע
שלום. תודה. אני מדבר בשם חטיבת חברות האטרקציות התיירותיות שבאיגוד לשכות המסחר. אני לא אחזור על הדברים שנאמרו.
היו"ר משה גפני
אם אפשר כי את העיקרון כבר הבנו.
עומר סלע
לא אחזור על הדברים העיקריים שנאמרו.
היו"ר משה גפני
תגיד דברים ייחודיים למה שאתה עוסק בו.
עומר סלע
דברים ייחודיים. ברשותכם, לחדד. אם זה לא ברור, אני אחדד.
היו"ר משה גפני
בינתיים ברור. נראה מה אתה אומר ונראה אם צריך לחדד.
עומר סלע
גם במקרה של ביטולים, מן הסתם כל עסק שהוא גם בתחום האטרקציות התיירותיות מחויב להמשיך להחזיק צוותים אפילו במינימום של אנשים ולשלם עלויות חשמל, אבטחה וכיוצא בזה. זה ברור וזה מקשה מאוד על העסקים.
היו"ר משה גפני
זאת אומרת, יש הוצאות.
עומר סלע
כן. לא ניתן לעצור.
היו"ר משה גפני
ההוצאות האלה היו צריכות להיות מכוסות על ידי התיירים שמגיעים וברגע שזה לא קורה, יש רק את ההוצאות.
עומר סלע
נכון.

הדבר השני. אמנם אני מאיגוד לשכות המסחר כאשר בדרך כלל מציג צד שונה של הכלכלה, אבל בתחום האטרקציות התיירותיות זה מוצר צריכה שבו הערך המוסף הישראלי, אפשר לומר תוצרת ישראל, הוא גבוה ביותר. זה מוצר שרובו המכריע מיוצר בישראל וצריך לתת על זה את הדעת.

נאמר כאן, אם אני לא טועה על ידי חברת הכנסת סויד, לגבי התכניות לקידום הצפון. אני רוצה לציין בפניכם שמבחינה בירוקרטית נושא האטרקציות התיירותיות, ככל הנראה לא מוגדר מספיק טוב היום, אם בכלל. יש כאן עניין בירוקרטי.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
בחוק של מע"מ אפס הוא מוגדר טוב. בחוק שלנו הוא מוגדר טוב.
עומר סלע
אנחנו נלמד אותו. אנחנו מברכים על כך ונלמד את זה. אני מדבר על משהו אחר. מה שחשוב לנו זה לשים את האטרקציות התיירותיות שהן לא בדיוק מוגדרות על האג'נדה לצד ענפים אחרים, ודוגמה לכך שזה לא על האג'נדה גם בגלל דברים היסטוריים ובירוקרטיים של העבר כאשר למשל בתכניות לקידום הצפון, לקידום ירושלים, לקידום אזורים אחרים יש רשימת ענפים של משרד הכלכלה, יש מאות ענפי כלכלה. בענפי הכלכלה שמוגדרים בין היתר לסיוע, גם נושא של מתיחות ביטחונית וגם תעסוקה וכולי, יש מלונאות, יש הסעדה יש ייצור חלליות, יש ייצור פרווה אבל אין אטרקציות תיירותיות. זאת רק דוגמה לסבר את האוזן.
היו"ר משה גפני
שכנעת אותנו. בסדר.
עומר סלע
אנחנו מציגים את זה בפני משרד התיירות.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אמיר דהן, אני רוצה לתת לך לדבר בסוף כי את הכול אנחנו בונים עליך.
ליאורה סלע דוד
תודה. אני מנהלת עמותת התיירות האזורית של צפון הנגב, עמותה בשותפות של חמש מועצות אזוריות.
היו"ר משה גפני
מהדרום.
ליאורה סלע דוד
מהדרום. אני חברת קיבוץ צאלים, אני חיה בדרום, אני חלק מהחוסן וחלק מצירוף המלים הבלתי אפשרי שגרת חירום. רק אנקדוטה. ההגדרה של שגרת חירום, שזאת ההגדרה שקיבלנו בחודש מאי, לטעמי זה צירוף מלים קצת בלתי אפשרי כמו חופשת לידה.
היו"ר משה גפני
חופשת לידה נשמע יותר הגיוני מאשר שגרת חירום.
ליאורה סלע דוד
כאישה, זה בערך אותו הדבר.

אני לא רוצה לחזור על דברים שנאמרו כאן ונאמרו כאן הרבה דברים נכונים, חשובים וחכמים. אני כן רוצה לחזור על כמה נקודות. אנחנו עיינו בטופס שעלה באתר של רשות המסים. אנחנו קודם כל כמובן מצטרפים לברכות ולתודות לכל העוסקים במלאכה ולכל האנשים שיושבים כאן ודואגים לשמור גם עלינו, עם זאת אני כן מבקשת לחדד כמה נקודות לגבי הקריטריונים שנקבעו.

נאמר כאן אבל אני רוצה לחזור שוב ואם אפשר לחדד או להגדיר את טווח הזמן שהוגדר. למיטב הבנתי בצפון הוגדרו יומיים ובעוטף עזה הוגדרו חמישה ימים. אני מניחה שלכולם ברור שהביטולים ואפס ההזמנות, לא כולם סובבים סביב חמשת הימים האלה. אנחנו בצפון הנגב חיים במציאות הזאת כבר כמה שנים. נכון, יש עליות וירידות, יש תקופות בהן התיירות בשיאה ויש אצלנו הרבה תיירות ותיירות יפה, ויש תקופות בהן התיירות בירידה וזה משהו שאנחנו מתמודדים אתו כבר לאורך כמה שנים. אני מבינה שצריך להגדיר איזושהי תקופת זמן אבל אני מבקשת להגדיל את היריעה לגבי תקופת הזמן בה אפשר לקבל תמיכה, פיצויים או עזרה כלשהי. כולנו מבינים שהמצב עוד לא הסתיים. עוד לא סיימנו. הלוואי והיינו יושבים כאן עכשיו ומדברים על כך כהיסטוריה אבל אנחנו עוד לא שם.

לגבי האטרקציות כבר נאמר. לפצות את אתרי הלינה, זה מעולה אבל זה לא מספיק. יש גם תיירות עוטפת. יש הרבה תיירות מעבר ללינות. אטרקציות, הסעדה, מורי דרך, כולם נפגעים באותה מידה.

דבר נוסף שאני מבקשת לחדד. הפיצויים כרגע מוגדרים על סמך ביטולים בלבד אבל אם נבחן, יש ירידה מאוד משמעותית בהזמנות שנעשו. מאז פסח אנחנו מרגישים ירידה מאוד חדה בהזמנות. אם אפשר, לנסות להשוות את זה לתקופות דומות בשנים קודמות ולא להסתמך רק על הביטולים כי הביטולים הם רק חלק.

נקודה אחרונה. כרגע ההגדרה היא עוטף עזה. התיירות שלנו היא מעבר לעוטף עזה ואת התייר לא כל כך מעניין הקו המוניציפאלי. לא מעניין אותו אם זה עוטף או לא עוטף. ברגע שיש איזושהי מתיחות, לא מגיעים לדרום.
היו"ר משה גפני
למה דווקא הבשור?
חיים ילין (יש עתיד)
שקמה, בשור, אנחנו קוראים לזה כך.
היו"ר משה גפני
שקמה, הבנתי.
חיים ילין (יש עתיד)
נחל הבשור.
היו"ר משה גפני
אבל למה דווקא הבשור?
חיים ילין (יש עתיד)
הוא הנחל שחוצה את מועצה אזורית אשכול.
היו"ר משה גפני
אצלי הבשור הוא לא דבר טוב. שם טבעו שתי מורות מהקהילה שלנו. אני נסעתי לחפש אותן. זה היה בלילה. היה גשם שוטף. הגעתי לוואדי הבשור והייתי צריך לעלות על גשר אברהם כדי לחצות את הוואדי.
חיים ילין (יש עתיד)
זה מול הבית שלה.
ליאורה סלע דוד
נכון.
היו"ר משה גפני
שתיהן טבעו.
ליאורה סלע דוד
תודה על ההקשבה.
היו"ר משה גפני
תודה. אורי אלון.
אורי אלון
אני מייסד חברת תיירות בנגב שנקראת שביל הסלט.
היו"ר משה גפני
מאיפה אתם מביאים את השמות?
אורי אלון
בישראל לא מכירים את האטרקציה הזאת כי מדובר על תיירות שמביאה לנגב 50,000 מטיילים בשנה. 30,000 תיירים מחוץ לארץ מגיעים כל שנה לנגב בלי כל מימון ממשלתי אלא הכול זאת עבודה אישית שלי ושל הצוות שלי. מביאים לנגב כדי לראות מהי ציונות חקלאית. יש דבר כזה. 30,000 תיירים בשנה.
חיים ילין (יש עתיד)
אחלה מקום. מומלץ מאוד.
אורי אלון
בחודש האחרון ביטלו אצלנו 4,600 תיירים מחוץ לארץ שהיו צריכים להגיע.
חיים ילין (יש עתיד)
10 אחוזים לא באו.
היו"ר משה גפני
פחות מ-10 אחוזים.
אורי אלון
זה שיא העונה ומדובר על תיירים מחוץ לארץ, קבוצות נוער, קבוצות תגלית שהיו צריכות להגיע לנגב, להגיע אלי ולעוד אטרקציות אחרות, להסעדה וכולי.
היו"ר משה גפני
45,000 הגיעו.
אורי אלון
צפויים להגיע. זה שנתי.
היו"ר משה גפני
לא ביטלו.
אורי אלון
לא.
חיים ילין (יש עתיד)
זה תלוי בעפיפונים.
אורי אלון
אני מדבר רק על הביטולים בחודש האחרון. זה נזק לכל האזור.

אני רוצה לומר לך לגבי החוסן הלאומי אליו התייחסתם. מצלצל אלי מג"ד של תצפיתניות מחברון ואומר לי שהוא לא מביא את החיילות שלו אלינו כי האימהות שלהן צלצלו אליו ואמרו שמסוכן בעוטף עזה. בעיני האימהות חברון יותר רגועה מעוטף עזה. חיילים שהיו אמורים להגיע, ביטלו. זה המצב שלנו ועם המציאות הזאת אני צריך להתמודד, עם מג"ד שהאימהות לחצו עליו. כאן אנחנו צריכים את הסיוע.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. שמואל חזן, מועצה אזורית גולן.
שמואל חזן
שלום לכולם. אני מנהל אגף התיירות בגולן. אני לא חוזר על הדברים שנאמרו כאן. הקשבתי לכולם רוב קשב. הנקודה היא מאוד פשוטה. אין להפריד אטרקציות מלינה. תיירות היא תיירות.
משה גפני (יהדות התורה)
איתן, תנהל את הדיון לכמה דקות. אל תקבל החלטות. אני הולך לקבל החלטות יותר קיצוניות.

(היו"ר איתן ברושי)
היו"ר איתן ברושי
רמת הגולן, בבקשה.
שמואל חזן
התחלתי לומר שאי אפשר לעשות הפרדה, לקחת את התיירות ולחלק אותה לשני חלקים, לומר שלינה היא תיירות ואטרקציות לא. מבדיקות שעשינו מול הקהלים, הם קודם כל באים לאזורים שיש בהם תוכן. התוכן הוא האטרקציות ועל הדרך יש גם לינה ויש מה לעשות. לבוא ולהפריד ולומר שאנחנו ניתן רק ללינה, זה לומר שאנחנו לא מכירים באטרקציות כמשהו תיירותי וזה עוול שנגרם למי שפועל ויוזם בתחום האטרקציות והנזק שלו הוא לא פחות מאשר בתחום הלינה. לכן אני חושב שהקריאה כאן צריכה להיות לתיירות כתיירות, ללא הפרדה.

דבר נוסף שחשוב לי להדגיש. הגולן מתמודד כבר שבע שנים עם הסיפור הזה ואי אפשר לומר שרק בגלל שפתחו מקלטים, אנחנו בבעיה. אתמול הייתה כתבה שהאיראנים והחיזבאללה לובשים מדי חיילי סוריה ומסתובבים בגבול הדרומי. כשישראלי קורא את זה, הוא אומר שלאזור כזה הוא לא רוצה להגיע. לכן אני אומר שאתם חייבים להסתכל במכלול היותר רחב, להסתכל על משהו יותר רחב ולא להצטמצם ליומיים ולומר שפתרנו לתיירנים את הבעיה. אני חושב שההסתכלות של משרד התיירת ובטח של משרד האוצר צריכה לבוא ולומר שאנחנו אתכם וכאן לצערי ביומיים שהם נותנים פיצוי, זה אומר שאנחנו לא אתכם.
שפריר מור
אני מנכ"ל מלון מרום גולן. אני לא בהתאחדות. אני רוצה לומר לכם שעם קשר ובלי קשר לאירועים, אנחנו היום, בחודש הקרוב, מסיימים לבנות 38 סוויטות חדשות בהשקעה של קצת יותר מ-35 מיליון שקלים, עם כל מה שמתואר כאן הבוקר ואנחנו עושים את זה באמונה שלמה כי אנחנו יודעים, חושבים ומצפים שהתיירים ימשיכו להגיע. ההודעה שיצאה אתמול, שהייתי מאוד מופתע ממנה, היא הודעה לצאת ידי חובה. נתנו אותה בטוויטר ובפייסבוק, אבל זאת הודעה מאוד חלקית, מאוד מצומצמת, מאוד לא משקפת את הנזק.

מחזור הפעילות של מלון מרום גולן בחודש מאי הוא בסדרי גודל, בממוצע בשנים האחרונות, של כמיליון וחצי שקלים. הנזק שהיה בסוף השבוע הנקודתי הזה, כולל הזמנות עתידיות שלא נמצאות במה שהודיעו, היה קצת יותר מ-400,000 שקלים. תבינו את הפרופורציות.
קריאה
כלומר, הפסד של שבוע.
שפריר מור
אתה יכול לתרגם את זה גם כך. לכן שימו לב כמה ההודעה מצומצמת וכמה הציפייה כאן מוועדת הכספים והרצון שלנו להגיע ולהציג את עמדתנו יחד עם הדרום, עם נהריה וכל מי שנפגע מאירועים כאלה. אנחנו ממשיכים לעבוד, אנחנו ממשיכים לפעול, אנחנו ממשיכים להשקיע ולהרחיב כי אנחנו רוצים את התיירות, גם את תיירות הפנים וגם את תיירות החוץ. אני חושב שההצעה לסדר או הצעת חוק, אני לא כל כך מבין בפעילות הכנסת, בנושא של מע"מ אפס לאזור הגולן, היא הצעה מאוד מבורכת ובמקום.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
זאת הצעת חוק שלנו.
שפריר מור
היא בהחלט יכולה לתת יתרון. יכולה להיות הרחבה לגבי כל השנה. אני אשמח מאוד שרשות המסים והאוצר יחד עם הכנסת וועדת הכספים ישנו את מה שפורסם אתמול על מנת לתת באמת פיצוי הולם.
היו"ר איתן ברושי
תודה.
יצחק איבו
אני מקיבוץ ניר עם. דיברו כאן קודם על איזו קרקע אנחנו יושבים. אנחנו יושבים שני קילומטרים מהגדר. שם חדרי האירוח. העשן והעפיפונים מבריחים את התיירים שמבטלים את ההזמנות. 23 חדרים, מאז פסח אין לנו הזמנות. אם אנחנו רוצים להשתוות לעולם המערבי, ואנחנו בעולם המערבי, התיירות מפוזרת בכל הארץ ובכל המקומות, התיירות הכפרית, חדרי האירוח הכפריים, ואם חדרי האירוח הכפריים לא יקבלו את הסיוע האמיתי – לא לחמישה ימים כי אם מישהו מחשב, מאז פסח אנחנו כבר שלושה חודשים וזה עוד לא נגמר. אם שומעים חדשות אחר הצהרים כאשר הרוח נושבת ממערב למזרח לכיוון שלנו, מספיק שבחדשות אומרים שבקיבוץ ניר עם יש שריפות, מיד מופסקות ההזמנות. הזמנות רשומות, לוקחים מספר כרטיסי אשראי ומבטלים. אנשים מבטלים ואנחנו לא יכולים להגיד להם שום דבר בעניין הזה.

אם מדינת ישראל רוצה חדרי אירוח מפוזרים בכל הארץ ואטרקציות מפוזרות בכל הארץ, היא חייבת לתת תמיכה בשעות מצוקה. כאשר רווח לנו וטוב לנו – והשנה, שנת 2018 התחילה מצוין אצלי – אבל בפסח נפילה אחת גדולה. אנחנו חייבים את העזרה הזאת בימים האלה, במצוקות האלה. אחרי כן אנחנו שוחים לבד. ב-2017 תיירות ניר עם השקיעה בסביבות מיליון-מיליון ורבע שקלים בפיתוח, בחדר אוכל גדול ובחדרים נוספים לאירוח.

אנחנו מבקשים שהטווח של הפיצוי יהיה הרבה יותר גדול וכך נוכל להחזיק מעמד עד שנגיע לימים יותר טובים.
חיים ילין (יש עתיד)
תיקון. אנחנו לא מדינה מערבית. אנחנו במזרח התיכון. אם היינו מדינה מערבית, לא היו עפים אלינו עפיפונים והשטח שלך לא היה נשרף.
מוסי רז (מרצ)
מזרח תיכון הוא ביטוי מערבי קולוניאליסטי.
היו"ר איתן ברושי
תודה. אנחנו חוזרים לדיון. משרד התיירות.
מינה גנם
אני סמנכ"לית המשרד לנושא אסטרטגיה ותכנון. אני כמובן מסכימה עם כל מה שנאמר כאן אבל אני רוצה להוסיף כמה דברים. ראשית כל, נושא התיירות באופן כללי בעולם הוא נושא מורכב שצריך להתמודד עם עונתיות והוא רגיש מאוד לכל תנודתיות, בנושאים כלכליים, בכלכלה העולמית וכמובן כאן הנושא הגיאו-פוליטי מאוד משפיע והוא משפיע מהר מאוד. זאת תעשייה שצריכה להתמודד עם כל זה.

עם זאת, אני רוצה לומר שאנחנו שמחים על השיא בתיירות של השנה הזאת. באופן כללי מתרחקים קצת ורואים את הגרף של התיירות כאשר משנת 2012, למעט אירועים גיאו-פוליטיים כאלה ואחרים, הגרף עולה ואנחנו נהנים מפרוספריטי בנושא הזה. המשרד משקיע הרבה מאוד בשיווק כדי שכל העסקים האלה, ובמיוחד בפריפריה מדובר על הרבה עסקים קטנים שעושים את התיירות ועושים אותה מאוד מעניינת.

המשרד היה הראשון לצאת לשטח והוא תמיד נוהג כך עת קורה משהו. היינו שם מיד אחרי האירועים.
היו"ר איתן ברושי
אני צוחק.
מינה גנם
תודה. שמעתי. אנחנו מסכימים שצריך להתייחס גם למצב הזה שהוא מצב עדין. אנחנו גם משתדלים לשדר עסקים כרגיל כדי שיהיו פחות ביטולים. גם זה שם המשחק שלנו.
היו"ר איתן ברושי
הנושא הזה נולד כתוצאה מדיון מיוחד שאנחנו יזמנו אותו והוא הועבר לוועדה הזאת, לוועדת הכספים, ועכשיו אנחנו דנים בפיצויים על אירועים. בגדול מתייחסים כאן למשך התקופה ועל מה זה חל. ברור שהתקופה שמתייחסים אליה היא קצרה מדי.
מינה גנם
קצרה מאוד.
היו"ר איתן ברושי
וזה חל גם על אטרקציות ולא רק על לינה.
מינה גנם
בהחלט. גם על עסקים קטנים.

(היו"ר משה גפני)
היו"ר משה גפני
כולם דיברו?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
כולם דיברו. עכשיו מדבר משרד התיירות ואחר כך רשות המסים.
חיים ילין (יש עתיד)
כל מה שאת צריכה לעשות, ודיברתי עם השר, זה להוציא למס רכוש מכתב המלצה על כל מה שאמרת עכשיו.
שפריר מור
משרד התיירות מתנער מאתנו לגמרי.
מינה גנם
אני כבר דיברתי. אני מוכנה לחזור על הדברים.
היו"ר משה גפני
כן. רק תגידי במשפט אחד מה עמדתכם.
מינה גנם
בסך הכול אנחנו בעד הדבר הזה.
היו"ר משה גפני
אתם בעד, זה בסדר, אבל מה אתם עושים במאבק עם משרד האוצר?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
כלום.
מינה גנם
אנחנו עדיין מגבשים את מה שצריך לעשות, אבל אנחנו בשטח ומשקיעים המון בשיווק, גם עכשיו.
חיים ילין (יש עתיד)
חבל על הכסף שמוציאים לשיווק.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אמיר דהן, יש לי אליך כמה דברים. קודם כל, אנחנו באמת תולים בך תקוות. הרבה פעמים אני אומר בהומור ובציניות אבל עכשיו אני אומר את זה ברצינות. באירועים הקודמים שהיו, עת היה צריך את המעורבות שלכם, שלך, הייתה מעורבות חיובית. בסופו של דבר גם ידענו מה מקבלים ומה הם הקריטריונים. מתברר שכבר היה אירוע כזה שאתה היית מעורב בו. היה האירוע בו אכן הייתה פגיעה בתיירות והם קיבלו פיצוי. הם בעצמם מעידים על כך.

אני שואל אותך איפה אנחנו עומדים היום. זאת אומרת, יצאה הודעה שמבחינתי היא פחות חשובה, אלא אם כן באמת מאחורי ההודעה הזאת עומד דבר ממשי.
אמיר דהן
שלום לכולם. אני אעשה קצת סדר כי נאמרו כאן כל מיני דברים לא תמיד הכי מדויקים.

רשות המסים מטפלת מתוקף חוק מס רכוש והתקנות הנלוות במה שנקרא נזקי מלחמה, אירועי מלחמה. נזק ישיר הוא חוק טריטוריאלי. כל אזרח זכאי לקבל פיצוי בכל מקום בארץ. אפילו תייר שהגיע לארץ עם הרכב שלו, זכאי לקבל פיצוי אם הוא נקלע לפעולת איבה.

נזק עקיף הוא חוק מוגבל לרשימת יישובי ספר שמוגדרת בחוק שלנו, שזאת רשימה של כ-100 ישובים במדינת ישראל שהם זכאים לנזק עקיף. נזק עקיף הוא מה שנקרא אובדן הכנסות.
היו"ר משה גפני
תיירות.
אמיר דהן
תיירות, תעשייה, מסחר. כל אחד, יש לו כללים אחרים. בעבר הורחבה רשימת יישובי הספר, במלחמת לבנון השנייה, כ-40 קילומטרים מהצפון והותקנו תקנות מיוחדות שעברו דרך ועדת הכספים, אותו דבר בעמוד ענן, בצוק איתן, בעופרת יצוקה, והתקנות האלה הרחיבו את זה לאזור יותר רחב. בדרך כלל זה אזור שהיה מתאים להנחיות פיקוד העורף. פיקוד העורף הוציא הנחיות של מצב מיוחד בעורף לאזור מסוים, שזה בעצם מעביר לשר הביטחון את כל הסמכויות גם האזרחיות ואז בעצם אנחנו נצמדנו להנחיות האלה, והאזור הזה קיבל פיצוי. אפשר לראות את זה גם בצוק איתן. הרי היו 40 קילומטרים, אין ספק שגם בתל אביב נפגעו, אבל בסוף יש איזשהו גבול שיכולנו לפצות בו מתוקף החוק בהרחבה של התקנות שעברה כאן בוועדת הכספים.

לגבי המקרים האלה שקרו כאן. ב-8 במאי התחילה ההתחממות בצפון. הייתה הנחיה של פיקוד העורף לפתוח מקלטים, מניעת התכנסות מעל 1,000 אנשים. אני רק אדייק לגבי מה שאמר חיים ילין. זה לא ב-1 במאי אלא הוא דיבר אתי ב-10 במאי. ב-1 הייתה ההתחממות. ב-8 במאי הייתה התחממות. ב-10 במאי הוא דיבר אתי. אנחנו פירטנו את התקנות שלנו. שמעתי את מה שנאמר, הוא גם שלח מכתב לערן יעקב, בחנו את המכתב הזה והחלטנו שבנושא התיירות, בהתאם לתקנות הקיימות – לא צריך להתקין תקנות מיוחדות – נושא התיירות, כי יש הבדל בין תיירות, תעשייה, מסחר ושירותים, כל אחד יש לו כללים אחרים בתקנות. לדוגמה, לתעשייה ומסחר רשום שצריכה להיות הפסקת פעילות של מעל שבוע. בתיירות זה מהרבה הראשון.

אנחנו בעצם קיבלנו החלטה וכתבנו חוות דעת למנהל רשות המסים שאנחנו חושבים שבתקנות הקיימות נושא התיירות, בגלל שהייתה התחממות בצפון ובסוף גם ההתחממות הזאת קרתה בפועל כי ירו עליהם טילים, בעלי התיירות זכאים לפיצוי בגין ביטולים שהיו להם על הזמנות קיימות.

ההנחיה שיצאה אתמול היא לא הנחיה שיצאה מרגע לרגע אלא זאת הנחיה שבאמת רשומה אצלנו כבר הרבה זמן ואנחנו יודעים את עמדתנו. חיכינו להחלטה בהנהלת רשות המסים אם מפרסמים אותה כי זאת העמדה שלנו בהתאם לתקנות הקיימות.

בגדול ההנחיה שלנו היא לא רק לגבי הצפון אלא היא גם על הדרום כי מאז שכתבנו את ההנחיה, הצטרף אירוע חדש בדרום, אירוע של טילים. ההנחיות שלנו אומרות שמי שזכאי לקבל פיצוי, זה מי שיושב בישוב ספר כי זה הנזק העקיף. זה מה שהתקנות הקיימות מאפשרות.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
איזה מרחק?
אמיר דהן
ישוב ספר, יש רשימת ישובים. זה לא מרחק. רשימת ישובים בצפון ורשימת ישובים בדרום. כדי לקבל את הנזק העקיף, הם צריכים להיות ברשימת הישובים.

הקריטריון הנוסף. הוא צריך להיות בתחום התיירות כי ביתר התחומים צריכים הפסקת פעילות של מעל שבוע ולכן הם לא יכולים להיכנס לתקנות הקיימות. אם כן, זה צריך להיות בתחום התיירות.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
מסעדות ואטרקציות, זאת תיירות?
אמיר דהן
בסוף הדברים אני אתייחס לאטרקציות.

הם צריכים להיות בהנחיות של ההתגוננות של פיקוד העורף. אנחנו רוצים להיצמד, וזה מה שעשינו כל הזמן בתקנות הוראת שעה. נצמדנו להוראות הצבא שהן יצרו את הביטולים האלה. אם כן, הוא צריך להיות בתוך ההנחיות של פיקוד העורף.
פנינה בן דוד
אבל זו הבעיה כי זה רק הגולן. גולן וקצרין.
אמיר דהן
אני אענה לך גם על הנושא הזה.
היו"ר משה גפני
קודם כל תפרוס את התמונה השלמה כפי שהיא ואז, אם יהיו שאלות, נצטרך לבדוק.
אמיר דהן
אני חייב לומר שזאת פרשנות שלא הייתה בקרן פיצויים בעבר, ברשות המסים, לתקנות הקיימות. הלכנו כברת דרך בפרשנות מקלה כי אנחנו חושבים שיש התפתחות של נזקי המלחמה. גם אנחנו מתפתחים עם התקנות הקיימות ועם הפרשנות שאפשר לתת. אנחנו כל הזמן מנסים לראות איך אנחנו נותנים פתרונות מתוקף החוק שיש לנו והתקנות. אין לנו אפשרות לעשות מעבר לזה.
היו"ר משה גפני
זאת אומרת, בתיירות, בניגוד לתעשייה, זה מהרגע הראשון.
אמיר דהן
מהרגע הראשון. אנחנו בעצם באים ואומרים שכל הזמנה שהייתה קיימת, ביטולים ספציפיים. התקופה שנתנו היא תקופה בצפון לאותו סוף שבוע – חמישי, שישי, שבת – כל ביטול שהתקבל מאותו יום שהייתה ההנחיה, ובעצם אנחנו נפצה אותם על הביטולים האלה. נכון שיכול להיות שיש ביטולים עתידיים אבל לא תמיד אנחנו יכולים לקשר אותם קשר סיבתי לאותו אירוע.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
איך אתה מקשר את הקשר הסיבתי? איזה אסמכתאות?
אמיר דהן
אני אסביר מה זה האסמכתאות. שמעתי מה אמרתם. האסמכתאות שאנחנו מבקשים הן ההזמנה שהאזרח הזמין ואת הביטול שלו. בסופו של דבר כל עסקי התיירות חייבים לפי מס הכנסה לנהל ספר הזמנות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
ומי שביטל לשבוע אחרי, ל-17 במאי, הוא לא מקבל.
אמיר דהן
הוא לא נכנס.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
ומי שרצה להזמין ולא מזמין, גם הוא לא נכנס.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אתה יכול להשוות לשנה קודמת.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
זאת פשוט התחמקות.
מיקי לוי (יש עתיד)
מכיוון שעבדתי עם אמיר שנתיים בכל הנושאים, אני רוצה לומר שהוא פקיד בכיר והוא עובד על פי הנחיות.
קריאה
זו בדיוק הבעיה, שהוא פקיד.
מיקי לוי (יש עתיד)
אם הממשלה תגדיל את זה, הוא יבצע את הוראות החוק.
היו"ר משה גפני
אנחנו יכולים להפוך את הדיון הזה למחאה אבל לא יצא מזה דבר. אנחנו יכולים להפוך את הדיון הזה לדיון יעיל. אמיר דהן במקרה הזה הוא פקיד יעיל. אגב, פקיד הוא לא חסרון. הוא עובד בכיר והוא יעיל. אנחנו נגיע למסקנות לפי מה שהוא יגיד, שצריך לפנות לממשלה ולשנות דברים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לפני שאמיר ממשיך, אני חייב לומר משפט אחד בהקשר הזה. חשוב לי לומר אותו. הם עשו כאן צעד. הכי קל היה לרשות המסים לא לעשות שום דבר ואז היינו באים אליהם בטענות. עכשיו מה שקורה זה שהם גם עשו וגם באים אליהם בטענות. טוב שעשיתם, עשיתם מהלך נכון והגבתם מהר אבל יש לנו כמה דברים אליכם.
היו"ר משה גפני
אני לא עומד מאחורי המסקנה של עודד פורר. בואו נבדוק. תכף נראה אם זה באמת מועיל או לא מועיל. זה נעשה בידי בשר ודם וצריך להתמודד עם זה.
אמיר דהן
אנחנו בעצם מדברים על ביטולים של הזמנות קיימות.
היו"ר משה גפני
אני הזמנתי שבוע במלון שלו בנהריה. אני, המשפחה שלי והחברים שלי. פתאום התברר שיש חשש ולכן ברור שגם אתה מסכים שאני מבטל את זה, אני צריך לקבל על זה פיצוי. ביטלתי את כל השבוע. למה ביטלתי את כל השבוע? בגלל שהיה אירוע ביטחוני. אם היית שואל אותי, הייתי אומר לך. עברתי למלון אחר שנמצא בירושלים, נניח. איך אתה מחלק לי את הביטול? הביטול נבע כתוצאה מהמצב. זה ברור לך ולי ולכולם שהביטול נבע כתוצאה מהאירוע שהתרחש בצפון. עברתי למקום אחר שהוא במרכז הארץ. איך אתה מפריד בין סוף השבוע שביטלתי לבין יום ראשון, שני, שלישי וכולי שגם אותם ביטלתי? איך אתה מפריד?
אמיר דהן
קודם כל, נהריה מבחינתנו, במקרה של הצפון, לא במשחק. ההנחיות היו בסופו של דבר באזור רמת הגולן וקצרין. זה כמו צוק איתן.
היו"ר משה גפני
נהריה לא בעניין.
פנינה בן דוד
לא. זאת הבעיה.
היו"ר משה גפני
אתה יכול ללכת לשחק כדורגל. למה היא לא בעניין?
מיקי לוי (יש עתיד)
אם אתה משנה את זה, אבל זה לא הוא. אני מנסה להגן עליו. זה עניין של הממשלה.
היו"ר משה גפני
אבל אנחנו צריכים לדעת את זה ולדעת לאן לפנות.
חיים ילין (יש עתיד)
הסברתי. הוא לא יכול לפעול בלי הנחיות.
היו"ר משה גפני
אני לא ביקשתי ממנו שום דבר, רק מידע ואינפורמציה.
אורגד רונן
בגלל הנחיות פיקוד העורף אנחנו לא בעניין.
אמיר דהן
אני אסביר את הנושא בדוגמה אחרת. כמו שבצוק איתן ההחלטה שהתקבלה כאן, או בעמוד ענן, הייתה שאלה 40 קילומטרים מרצועת עזה. בסופו של דבר אנחנו יודעים שגם בעמוד ענן העסקים נפגעו בתל אביב, בחיפה, בקריית שמונה. בסופו של דבר צריך לעצור באיזשהו קו . הקו שעצרנו במקרה הזה הוא בהתאם לכללים שעשינו בכל המבצעים הקודמים. הנחיות פיקוד העורף שהגדירו את האזורים ודרך אגב, גם שם היו אזעקות. הביטולים יכולים להיות גם בתל אביב ויכולים להיות בכל מיני אזורים אחרים בארץ.
היו"ר משה גפני
זה חסר הגיון לחלוטין מכיוון שנהריה נמצאת על גבול הצפון ותל אביב, יכול להיות שהיו בא אזעקות אבל היא לא על גבול הצפון. הרי לא הייתה החלטה שכל הארץ מקבלת פיצוי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אתה טועה מעט בהשוואה. קשה להשוות. כשנפל המטוס, כל הצפון היה תחת אזעקות. המטוס נפל יותר רחוק. אתה משווה את תל אביב והמרכז וזה לא דומה לצמודי גדר או לקו העימות שלא דומים לעורף ישראל.
היו"ר משה גפני
נראה לי שאנשים כאן בלהט גדול ואנחנו מתחילים להתבלבל. אתה אומר שישוב ספר, פיקוד העורף קבע. צריך לבדוק את העניין הזה, האם הפעם זה גם עומד באותם קריטריונים ואם זה עומד באותם קריטריונים, יש לנו בעיה ונצטרך להתמודד אתה.

אני לא מבין משהו במה שאתה אומר. עומדים בקריטריונים, ישוב ספר ופיקוד העורף, הכול בסדר, ביטלו - והוא מוכיח באופן ברור – גם הזמנות עתידיות בגלל המצב הביטחוני. למה אתה לא משלם לו?
אמיר דהן
אני אסביר. קודם כל, אם אנחנו נראה מקרים שהייתה הזמנה מיום חמישי וההזמנה היא ברצף, אותה הזמנה, עד יום שני, אני כן מסכים אתך שלא תהיה לנו דרך ואנחנו נצטרך לפצות את כל המקטע.
היו"ר משה גפני
את כל ההזמנה.
אמיר דהן
אבל אם יהיה אזרח שביום שלישי החליט לבטל לעוד שלושה שבועות, מאוד קשה לנו לראות את הקשר הסיבתי לאותו אירוע.
היו"ר משה גפני
הבנתי. לא זאת השאלה.
אמיר דהן
על הרצף הסברתי.
היו"ר משה גפני
לא רצף. אני הזמנתי במקום של פיקוד העורף בישוב ספר, אני הזמנתי ביום חמישי ליום שני. הזמנתי לא לשבת אלא ליום שני וביטלתי בגלל שפתאום אמרו שהאיראנים נמצאים שם ועלולים לירות טילים. מה אתה עושה אתי במקרה כזה? לא עוד שלושה שבועות. עוד שלושה שבועות, אני מבין שזה רחוק מהנסיבות של המקרה.
אמיר דהן
התשובה לגבי החלק הראשון, הדוגמה הראשונה שנתת לגבי הרצף, אנחנו נבחן את זה ואני חושב שנפצה גם בנושאים האלה כי זה גם הגיוני.

לגבי מישהו שהזמין לשבוע אחרי כן, צריך לזכור שההתחממות בצפון הייתה נקודתית.
היו"ר משה גפני
אני מדבר על שלושה ימים. בן אדם הזמין ביום חמישי ליום שני או שלישי.
אמיר דהן
ליום שני ועד סוף השבוע. יש אפשרות שאותו בית מלון הצליח להכניס דייר אחר במקומו כי כבר ההתחממות לא הייתה קיימת.
שפריר מור
אתה באמת מאמין במה שאתה אומר?
מיקי לוי (יש עתיד)
ברגע שפיקוד העורף הוריד את מצב ההתגוננות.
אמיר דהן
צריך לזכור שהמדינה הורידה בשבת את ההנחיות שלה. מתוקף החוק הקיים, בתקנות הקיימות, ואני שוב אומר שהתחושה היא – סליחה שאני אומר את זה בצורה הזאת - ניסינו לברך ויצאנו מקללים. אני עמדתי על זה והצעתי לערן יעקב, וזה לקח הרבה זמן כי יש כאן איזו פרשנות מרחיבה יותר. בעצם ניסינו לתת כאן איזשהו משהו. נכון שהוא נקודתי, נכון שהוא לא נותן תמיד את כל הפתרונות. גם בצוק איתן ובעמוד ענן נוסחת המחזורים לא נתנה תמיד לכולם את כל הפיצוי.
חיים ילין (יש עתיד)
כן, אבל אז הלכו לאדום.
אמיר דהן
לא נתת לו את כל הפיצוי. צריך לזכור שבסופו של דבר יש איזושהי מגבלה תקציבית. אנחנו עדיין פותחים כאן את התקנות טיפה מעבר למה שעשינו עד היום. נכון שיכול להיות שיש להם נזקים הרבה יותר מזה, אני מסכים עם זה, אבל לא תמיד בתוקף החוק שלנו והתקנות הקיימות אנחנו יכולים להרחיב את זה מעבר לכך.
עמרי בן חורין
אולי צריך לבדוק את התקנות.
אמיר דהן
דיברו כאן על ירידה כללית בהזמנות. צריך לזכור שחוק מס רכוש צריך להיות כלי יעיל ומהיר לפיצוי. צריך לזכור שרוב הישובים האלה בעוטף עזה ובצפון, יש את מה שנקרא הטבות מס לישובים שהם מקבלים בדרך אחרת. כל מיני מענקים שהמדינה נותנת.
היו"ר משה גפני
לא רלוונטי.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
בגלל המרחק הגיאוגרפי. בגלל החיים כשגרה במקום רחוק.
היו"ר משה גפני
יש לי שאלה ובקשה אליך. אם אתה יכול, את מה שהעלה עודד פורר, שזה גם לא מצא חן בעיני החברים כאן וגם לא בעיני, את הבירוקרטיה הזאת של הטפסים, אם הוא נמצא בתוך הקריטריון שעליו אתה אומר – אנחנו עוד נדבר מעבר למה שיש כאן ונראה אם יש אפשרות נוספת, נדבר גם עם משרד התיירות – הבירוקרטיה הזאת, איזה טפסים אתה רוצה שהוא ימלא? היא לא פשוטה.
אמיר דהן
הבירוקרטיה היא פשוטה. לא ביקשנו טפסים. כדי לדעת כמה ביטולים במלון, בוא אני אגיד מה ביקשנו. המסמכים שביקשנו הם טופס תביעה שצריך לחתום עליו, את ההזמנה שהזמינו כאשר כל עסק חייב לנהל ספר הזמנות, אלה כללי מס הכנסה.
עמרי בן חורין
סליחה שאני קוטע אותך אבל יש הרבה לקוחות פרטיים שמגיעים מעכשיו לעכשיו ללא הזמנות. לדוגמה, אני מנהל עסק של שייט קיאקים וסירות בצפון. בא לקוח פרטי, משפחה בשבת בבוקר קמה, באה לצפון ושטה. אם המצב לא טוב, היא מבטלת. איך אתה מודד את זה?
אמיר דהן
זה נושא האטרקציות ועוד רגע אני אגיע אליו.

אם כן, צריך למלא טופס תביעה. צריך לצרף צילום צ'ק, לאן להעביר את הכסף. את ההזמנה שבוטלה.
היו"ר משה גפני
אין צורך בתצהיר.
אמיר דהן
התצהיר הוא רק אם מגישים את התביעה דרך עורך דין, אז צריך תצהיר של בעל העסק שהוא מייפה את כוחו. זה מה שכתוב בתקנות.
היו"ר משה גפני
לא על זה אני מדבר. אני בא אליך ואני אומר לך שזה מה שקרה לי.
אמיר דהן
לא. אין צורך. הוא מביא לנו את ההזמנה שבוטלה ואנחנו עושים חישוב.
עמרי בן חורין
אבל אין הזמנה.
אמיר דהן
עוד נגיע לאטרקציות.
חיים ילין (יש עתיד)
אתה מדבר על אטרקציות והוא מדבר על לינה.
אמיר דהן
המסמך האחרון הוא מה שנקרא דוח רווח והפסד. אותה אטרקציה. אלה הטפסים שביקשנו ולא מעבר לזה. אלה לא טפסים מסובכים אלא טפסים פשוטים שממלאים אותם כל הזמן.

לגבי האטרקציות. התקנות כרגע לא מאפשרות לנו עד ששר האוצר בהתייעצות עם שר התיירות מכריז על עסק כאטרקציה ואז הוא ייכנס לכללים האלה. אנחנו עדיין לא קיבלנו כל פנייה בכתב.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
חלקם קיבל מענקים.
היו"ר משה גפני
רגע. אני במתח. הוא הגיע לשר האוצר עכשיו.
אמיר דהן
ברגע שאנחנו נקבל פניות כאלה, נוכל להעביר אותן לשר האוצר שבהתייעצות עם שר התיירות יכריז עליהן כעל אטרקציות ואז הם ייכנסו לאותם כללים.
היו"ר משה גפני
קודם כל, אני מברך אותך על מה שאתה עושה. באמת. אתה עושה את מלאכתך נאמנה, אתה פועל על פי כללים קיימים, אתה לא יכול לעשות מה שאתה לא יכול.

לגבי האטרקציות. מי מגיש את הבקשה לגבי האטרקציות? אתה? אתה מגיש בקשה לאטרקציות?
עומר סלע
כמו שאמרתי, אני מייצג.
שמואל חזן
אנחנו נטפל בזה. מועצה אזורית גולן.
חיים ילין (יש עתיד)
גם העמותה בנגב.
ליאורה סלע דוד
כן.
היו"ר משה גפני
אתה אחראי על זה שהאנשים שמפעילים אטרקציות יגישו תביעה בנושא הזה של הפגיעה שהייתה כתוצאה מהאירועים הביטחוניים.
ליאורה סלע דוד
לא. הוא צריך שיכריזו על כך.
אמיר דהן
שקודם כל יגישו את רשימת האטרקציות. אנחנו צריכים להעביר את זה לשר האוצר שיכריז עליהם בהתייעצות עם שר התיירות כדי שייכנסו לאותם כללים.
היו"ר משה גפני
למדתי בבית ספר חרדי ולכן אני לא כל כך מבין כמו שאתם. תנו לי לדבר ונגיע לפתרון. אני רוצה שהם יעשו את מה שצריך לעשות כדי שאתה תלך לשר האוצר ותאמר לו שזאת הרשימה שנתנו לך, הם נפגעו כתוצאה מהאירועים הביטחוניים, ואז שר האוצר יחתום לך או לא יחתום לך. אם הוא לא יחתום לך, תכף נדבר על זה. אם הוא חותם לך, שר התיירות כנראה פחות בעיה כי שר האוצר צריך לתת את הכסף ושר התיירות צריך לקבל אותו. אני מעריך ששר התיירות יאשר את זה אם שר האוצר מאשר.

אם שר האוצר לא מאשר, אני מבקש ממך שתאמר לי על כך. אני פשוט אלך אליו ואני אומר לו שיש כאן פגיעה. אני גם אדבר אתו על הנושא הזה של האירוע שפיקוד העורף אמר כי מה שקורה לגבי נהריה, לא מוצא חן בעיני. אני אדבר אתו. אבל לגבי העניין הזה, בוודאי. אם הוא חותם לך, הנה מה טוב. אתה אומר שלא צריך תצהיר ולא צריך כלום אלא צריך את התביעה. אם הוא לא מאשר לך, אני הולך אליו. אני אעשה כל מאמץ על מנת שהנושא הזה יאושר.

הם יגישו אליך את רשימת האטרקציות שמתכוונים להגיש תביעה. הם לא יגישו את התביעה. אני הבנתי את זה. המציאות הזאת שבה אתה יודע שזאת הרשימה שהולכת להגיש תביעה. היא לא הגישה תביעה בגלל מה שאמרת, אתה צריך אישור של שר האוצר. אז או שאני צריך ללכת אליו או שלא ואתה סידרת את זה לבד. חזקה עליך שתסדר את זה לבד. לגבי הנושא הכללי, אנחנו נצטרך למצוא פתרון.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, כיוזם הדיון אני רוצה להעיר הערה. אני מבקש שהוועדה תחליט – ואם צריך, בהצבעה – שהפיצוי כולל אטרקציות ושהוא כולל את חדרי הלינה והאירוח בבתי מלון לאורך גבול רמת הגולן וגבול הלבנון. אנחנו לא באנו רק לשמוע כאן דוחות. אנחנו יזמנו את הדיון הזה ואני רוצה לסכם אותו. אתם תצאו מכאן עם סיכום. עכשיו תלכו לאוצר עם הסיכום ולא עם הבקשות. יש איזה גבול גם כמה אפשר למרוח את האנשים האלה. הם צריכים לקבל עכשיו מקדמות משום שהם במצב קשה, בניר עם, לא רק התיירות נפגעה אלא השדות נשרפים שם.
חיים ילין (יש עתיד)
יש את גבול הלבנון וסוריה. תסביר לכולם איפה זה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני חוזר ואומר שהדיון הזה שמתקיים ביוזמתי ובהצטרפות חברים עוסק ברמת הגולן ועוטף עזה בנושא תיירות. על עוטף עזה יהיה כאן דיון נפרד בימים הקרובים.
עמרי בן חורין
זה לא רק רמת הגולן.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני יזמתי את הדיון. אל תגיד לי מה יזמתי.
עמרי בן חורין
אבל יש עוד עסקים בגליל העליון.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
תן לי להשלים את המשפט. עד עכשיו לא ראיתי אותך כאן.
עמרי בן חורין
עשר פעמים אני מנסה לדבר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
עכשיו זכות הדיבור היא שלי ואני מבקש לסכם את הדיון באמירה הבאה. אנחנו כוללים אטרקציות וחדרי לינה. שנית, אנחנו מכתיבים עכשיו – לא שואלים אתכם, אנחנו מפקחים עליכם – שהסיכום כולל את רמת הגולן וגבול הלבנון ואת עוטף עזה. עכשיו תפעלו לפי הסיכום הזה.

דבר שני. אנחנו מבקשים שתוך ימים בודדים יתנו לפחות 50 אחוזים מקדמות על פי הדוחות ולא לחכות. הם לא יכולים לחכות לכסף שלכם. תודה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
צריך להצביע.
היו"ר משה גפני
אמרתי לך, אני יושב ראש זמני.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אפשר להצביע.
היו"ר משה גפני
לא. אי אפשר. זאת ועדה רצינית שצריכה להתמודד עם הבעיה. אני מסכים עם מה שאמר איתן ברושי. צריך לעשות כל מאמץ שהדברים שנאמרו כאן יבוצעו הכי מהר שאפשר. ודאי שאנחנו רוצים תוך ימים אבל אני יודע שזה לוקח קצת יותר זמן. תדעו שהאנשים האלה – ואני רוצה שזה יהיה כתוב בסיכום – ייפלו כתוצאה מהאירועים הביטחוניים.

אני מבקש להכליל את האטרקציות, את כל מה שנלווה לעניין. הם יעבירו אליך, כפי שסיכמנו, את הרשימה ואתה עם הרשימה הזאת הולך לשר האוצר ומדווח לנו האם זה אכן יתבצע.
פנינה בן דוד
מה עם המלונות בגליל?
היו"ר משה גפני
אני אבקש משר האוצר – אני אדבר אתו - ואם אני צריך לדבר אתו גם על זה, אני אדבר אתו גם על זה. אם לא, אני אדבר על האירועים האלה שהם לא כלולים בתוך הקריטריונים שלך. בקריטריונים שלך אנחנו דורשים שיהיה כמה שיותר מהר, מקדמות וכל מה שאמרת. אבל יש כאלה שאינם נכללים בתוך הקריטריונים שלך. אני אדבר עם שר האוצר על כך ונראה אם אנחנו יכולים לפרוץ את המסגרת הזאת. בכל אופן, זה לא דבר שהוא מי יודע מה. היה מאוד חשוב, הם תיארו כאן נכון את המצב שהמלונות היו במצב מאוד קשה כאשר בעצם תיירים ביטלו את ההגעה שלהם.
היו"ר משה גפני
אתה מצטרף להגדרה שזה כולל את כל גבול הלבנון?
היו"ר משה גפני
אני יכול להצטרף עד מחר להגדרה אבל אם החוק לא קובע את זה והקריטריונים לא קובעים את זה, אנחנו לא יכולים לקבוע. אנחנו יכולים לבקש מהממשלה.
קריאה
פיקוד העורף לא הגדיר את זה כך.
היו"ר משה גפני
אני מבקש לקבל את הדיווח לעניין הזה. אני אדבר עם שר האוצר לגבי המלונות בגליל, שהם לא כלולים בתוך הקריטריונים האלה. שלא תחשבו, זה לא שאנחנו מקבלים החלטה. אנחנו הרשות המפקחת, אנחנו לא הרשות המבצעת. אנחנו יכולים להגיד שאם לא תשמעו לנו, אל תבואו לכאן להעביר כל מיני העברות. אנחנו יכולים. יש לנו כוח.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
התחלנו במינהל.
היו"ר משה גפני
התחלנו במינהל. אנחנו יכולים לעשות מה שאנחנו יכולים לעשות. אתם, אל תאבדו שום דבר מכיוון שאנחנו אתכם. אנחנו כאן. נכון שאני באופן זמני אבל איתן ברושי קבוע. הוועדה קבועה והוועדה לא תרפה מהנושא הזה. כך נהגנו כאשר אמיר הגיע לכאן בזמנו עם הרחבת התחום של 40 קילומטרים. דנו בעניין הזה ואני זוכר שישבנו בתל אביב. אנחנו לא הולכים לשום מקום.
ליאורה סלע דוד
גם אנחנו לא.
היו"ר משה גפני
אנחנו נמשיך לטפל בנושא הזה.

אני מודה לכם על הדיון.

מתי תחזור אלי?
אמיר דהן
אני אקבל את הרשימה. זה תלוי בהם.
היו"ר משה גפני
כמה זמן עד שהרשימה תועבר?
קריאה
שבוע.
היו"ר משה גפני
כמה זמן אחרי כן אתה מודיע לי?
אמיר דהן
שבוע אחרי כן.
היו"ר משה גפני
תוך שבועיים.
עומר סלע
סליחה, אם אפשר, יש בעיה.
היו"ר משה גפני
לא. הדיון הסתיים. אנחנו לא הולכים לשום מקום. אמרנו גולן.
עומר סלע
זה משהו לא מעשי. סליחה, אני מתנצל.
היו"ר משה גפני
תדברו ביניכם. אני מצטער מאוד. אני רוצה את הרשימה בתוך שבוע.

תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:45.

קוד המקור של הנתונים