ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 18/06/2018

הפקת לקחים מירון 2018

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



33
הוועדה לפניות הציבור
18/06/2018

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 142
מישיבת הוועדה לפניות הציבור
יום שני, ה' בתמוז התשע"ח (18 ביוני 2018), שעה 14:00
סדר היום
הפקת לקחים מירון 2018
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר
חברי הכנסת
ינון אזולאי
מנחם אליעזר מוזס
מוזמנים
רפ"ק מיכה טובול - ראש ענף רישוי ואבטחה, משטרת ישראל

רפ"ק שמואל פיאמנטה - מנהל מחוז צפון, ענף רישוי ואבטחה, משטרת ישראל

עודד פלוס - מנכ"ל המשרד לשירותי דת

עמית קצין - עוזר למנכ"ל המשרד לשירותי דת

יוסף שווינגר - מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, המשרד לשירותי דת

מורן יונה - מ"מ מנהלת תחום תח"צ, מחוז ירושלים, משרד התחבורה

ארז לבחר - סגן מנהל אגף תח"צ, חברת "אגד"

דן לנדאו - סמנכ"ל רגולציה, רכבת ישראל

נאיף דעקה - מנהל תחזוקה ותשתיות, חברת נתיב אקספרס

בנימין אלגלי - סגן מנהל אזור טבריה, נתיבי ישראל

יצחק דהן - מנהל אשכול צפון, חברת "קווים"

משה יעקובזון - יועץ לענייני קהילה, חברת "קווים"

יהודה עמר - סמנכ"ל חברת "אפיקים"

שי מלכה - סמנכ"ל שירות, חברת "אפיקים"

איתי אילן - מנהל אשכול בני-ברק, חברת "אפיקים"

דוד קריספל - ארגון "איחוד והצלה"

זאב פרוינד - מנהל מבצע מירון, "עזר מציון"

משה בא גד - עו"ד

יעקב רייניץ - מוזמן/ת

מישל סוויסה - מוזמן/ת

ג'נט נחמוקה - מוזמן/ת
ייעוץ משפטי
ורד קירו זילברמן
מנהל/ת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
ר.ל., חבר המתרגמים

הפקת לקחים מירון 2018
היו"ר ישראל אייכלר
ברוכים הבאים לוועדה לפניות הציבור. אנחנו דנים היום בדיון שנקרא "הפקת לקחים – מירון 2018", זו לא ישיבה ראשונה וגם לא אחרונה בעזרת השם. העובדה היא שמפעם לפעם הישיבה הופכת ליותר חגיגית, כי אפשר לומר שבאופן הכללי ביותר קיבלנו הרבה שבחים מהצבור על כל המערך של היום הגדול הזה, ל"ג בעומר. אני אקח לדוגמה גם מן הבעיות וגם מן הברכות. לדוגמה מכתב שקיבלנו פה מאזרח, אני לא יודע אם צריך להגיד לפרוטוקול את השם אבל - - -
שלומית אבינח
לא, לא להגיד.
היו"ר ישראל אייכלר
יש פה שם וכתובת והכול. הוא כותב כך: "...ראשית, ברצוני לשבח את כל מי שהיה אחראי לתועלת ציבור העולים למירון בל"ג בעומר. בחניון קיבלו את פנינו בלבביות שוטרי משטרת ישראל והדריכו אותנו לאן לפנות..." המשטרה לא רגילה לשמוע את זה, נכון, מיכה? "...וכן ההסעות משם למירון במהירות וללא עלות. אני דווקא רוצה להתלונן על הדרך חזור במוצאי ל"ג בעומר, שנסעתי בתחבורה הציבורית ממירון לצפת...". שם הוא מדבר על בעיות רבות, דברים של עומסים שאתם יודעים אותם, אבל הוא טען גם ש: "...הסדרנים דחסו לאוטובוס את הציבור כסרדינים, כשביניהם היו מבוגרים, נשים, עגלות, ילדים, בו בזמן שהיו מאחור עוד הרבה אוטובוסים ריקים...".

אנחנו ניתן למשרד התחבורה שיבדוק את התלונה ספציפית, אבל פתחתי בו כי הוא התחיל במסכת ברכות וחשבתי שבמקום שאני אברך אני אבקש שהצבור, שתמיד מתלונן, שהוא יברך.

יש פה גם בעיה שקיבלנו גם את תשובת משרד התחבורה ולדעתי התשובה מספקת, לגבי ספסור בכרטיסים. בגלל המכירה המוקדמת הייתה תחושה של חסר, אז היו אנשים שמכרו – אמנם הוא כותב בעצמו שזו תופעה שולית, אבל זה גרם לאנדרלמוסיה ואי אמון בנסיעה בתחבורה הציבורית. לכן הוא טוען נגד הספסרות הזאת. קיבלנו פה מכתב של משרד התחבורה שאומר בצדק שהוא לא אחראי על מה שעושים אנשים פרטיים, הוא רק שומע מהעניין הזה.

אחת הבעיות העיקריות שהיו השנה ואפשר לומר המרכזית, היא דווקא בנושא שמשום מה, לפני ל"ג בעומר, נקטתי בו יוזמה ופניתי, אני לא זוכר כרגע למי, בקשר לזה שבעזרת הנשים נקבע כלל, כדי למנוע סכנת נפשות ולמנוע דחיפות, עשו שרק נכנסים ויוצאים, לא שאחת תשב שלש שעות ליד הקבר ומישהי אחרת לא תוכל להיכנס. יותר מכך, קיבלנו גם תלונות שהמחסומים שנועדו לעשות סדר, גרמו לכך שנשים מבוגרות וצעירות עמדו בשמש שעות עד שהגיע תורן. שוב, בגלל שיש בפנים צפיפות אז הן עמדו בשמש, במקום לא מוצל.

יש לי פה מכתב שמישהי כותבת: "...אני אישה חסידית, עליתי לשפוך שיח בהר מירון בליל ל"ג בעומר, בשעה תשע, כשעוד היו רעננים כולם. נעמדתי בפינה והתפללתי 'שמונה עשרה'. הבאתי אתי כיסא כדי לשבת. מיד כשגמרתי 'שמונה עשרה' ניגשו אלי שוטרת ושוטר בצעקות איומות כאילו גנבתי משהו "תעופי מפה", "תסתלקי מכאן". אמרתי להם: עוד רגע אני הולכת, אני רוצה שניה לשבת, קשה לי, רואים עלי שקשה לי לעמוד, לא עזר לי, לא אכפת להם והשוטרת צעקה "את רוצה שהוא יגע בך?" הוא צועק: "קחי לה את הכיסא" ועמדתי במקום רגיל ליד מחיצות בעזרת נשים. לא היה כתוב שם שזה מעבר והיה זלזול מופגן כאילו אני פושעת לצערי. פעם ראשונה שנתקלתי בדבר הזה. זה נראה כאילו עברו קורס בהכנה לל"ג בעומר איך לסלק אנשים וחבל שזאת הייתה ההתנהגות...".

מכתבים דומים קיבלתי כמה וכמה. התחלתי להגיד שאני פניתי לפני ל"ג בעומר, לאנשים שהם במקום והם אמרו: אולי כדאי לעשות שביל או חלק, מחצית מהאולם של ר' אלעזר, מה שנקרא עזרת הנשים, שזה יהיה רק למעבר, לא לעמוד, ואת החלק השני, האחורי, מי שרוצה לעמוד כמה דקות ולהתפלל, שם זה עם מחיר. זה בחוץ אז היא תדע שהיא עומדת במקום דחוס. יהיה לה חם – היא תצא, זה יחסוך את הדחיפות האלו. נדמה לי שדיברתי עם כולם, אני לא זוכר מי, העוזרים שלי יעזרו לי תיכף. זה לא התקבל. מיכה, אתך גם דיברתי על זה? זה לא התקבל. למעשה, מה שקרה, עד שבמקרה קיצון הייתה איזו פרשה שלא התבררה עד היום, בעניין גז מדמיע או תרסיס פלפל, שהגיע במקום חם וחנוק, זה הגיע עד לפנים המערה. זו הייתה שערורייה שאנחנו צריכים לבדוק אותה. זאת אומרת אנחנו לא בודקים, אתם צריכים לבדוק אותה ואנחנו צריכים לקבל את הדיווח על מה שהיה שם.
עוד מכתב הגיע לגבי הרכבת ולכן הזמנתי את הנהלת הרכבת למרות שזה היה באיחור, ביקשתי מהם שהם יבואו ודן לנדאו, שהוא סמנכ"ל הרכבת, הגיע. הוא מדבר על רכבת לילה למירון בל"ג בעומר והוא אומר "מדוע רכבת ישראל אינה מעמידה שרות רכבות ישיר לכרמיאל במשך כל שעות הלילה בליל ל"ג בעומר?" אדוני, אני רוצה שתשמע את זה. "הלוא השירות של רכבת ישראל מתל אביב לכרמיאל מסתיים בשעה עשר בערב ואין כל התחייבות בשעות האלו לציבור בתחנות האחרות". לכן אפשר היה לעשות רכבת ישירה מתל אביב או מבני ברק, ישירות לכרמיאל. ולידיעתך, הוא כותב "רכבת ישראל מעמידה שרות לילה כל השנה כולה מתל אביב לעכו, בכל שעה עגולה יוצאת רכבת אחת מתל אביב לעכו". אני מעריך שהיא רכבת לא מלאה באמצע הלילה.

עוד שאלה. "גם ביום, הרכבות הקבועות במשך כל השנה, יוצאות אחת לשעה, מדוע לא ניתן לתגבר ליוצאים מל"ג בעומר רכבות נוספות ישירות לכרמיאל?" הוא כותב שזו שערורייה, ש"לאחר פעילות נמרצת שעשה חבר הכנסת הרב מוזס לקדם את הנושא של הרכבת לכרמיאל, התברר לו", הוא כותב ונדמה לי ששמעתי את זה גם פה בדיונים הקודמים, שהמשטרה מעכבת ולא מאשרת רכבות לילה כי הם אינם חפצים בריבוי עולים למירון כי זה לא בטיחותי, כי איך הם יגיעו מכרמיאל למעלה, כאילו שזה מוסיף עומס. היה פה איזה צליל, כשדיברנו פה בדיונים, שהמקום לא יכול לקלוט המונים שיגיעו ברכבות האלו. הוא ממשיך ושואל "מדוע אין לכל הפחות שרות רכבות לילה מכרמיאל לתל אביב, לרוצים לחזור ממירון?".

עוד דברים שצריך לדון בהם, לגבי כרטיס "חופשי חודשי", זה למשרד התחבורה, הגברת מורן, הוא כותב כך "הרוכש כרטיס בל"ג בעומר, "חופשי ארצי" ב-60 שקל, כרטיס שאמור לאפשר נסיעה חופשית בכל סוגי שירותי התחבורה" - - -
קריאה
"יומי".
היו"ר ישראל אייכלר
"יומי", "אגד" לא מאפשרת לנסוע עם הכרטיס הזה בקו 111 ממירון לבני ברק ולא בקו מירון-ירושלים. למה, כי זה לא תחבורה ציבורית, כאילו שזה שרות הזמנה שמישהו פרטי, ינון, חבר הכנסת ינון אזולאי, יצא מצב שאדם שקנה כרטיס בלילה אז ביום, כשהוא חזר, היה צריך לשלם, אלו לא 24 שעות כי בחצות זה משתנה.
מורן יונה
נכון, זה יומי.
היו"ר ישראל אייכלר
יומי, אז שתי טענות יש לו. אל"ף, למה הקו ממירון לא נחשב תחבורה ציבורית, הרי מה זה אם לא תחבורה ציבורית, נסיעה למירון בל"ג בעומר? זו לא הזמנה שמישהו עושה חתונה של איזו חסידות, זה אירוע. לגבי המכירה המוקדמת כבר דיברנו. סליחה על ההקדמה הארוכה אבל יש פה מכתב מהרבנית – מותר להגיד שם? לא – אבל רבנית חשובה מאד מאזור צפת, שיש להם הרבה הרבה 'שנות מירון'. היא כותבת שהם מאד מקושרים למירון וכל חודש הם במירון, בראש השנה הם במירון, משפחה מאד חשובה בצפת. היא אומרת כך: "...כאב לי שראיתי את הציון של רשב"י ריק מנשים בשעות מסוימות. אני ישבתי במקום מוצל בחצר והתפללתי. ראיתי את שתי החצרות החיצוניות והפנימיות ריקות מנשים...". שעות מסוימות – אני לא יודע מתי היא מתכוונת. "...האם זה רצון רשב"י?..." והיא מצטטת מן האר"י הקדוש על החשיבות של נשים ונשים שבאות למירון. היום זה פוליטיקלי קורקט להקריא אולי מה שהיא כותבת לי, מאיזה ספר, שבזמן האר"י ז"ל רצו לגזור שלא ייסעו למירון נשים מטעמי צניעות ואמר להם האר"י ז"ל שאם יעשו כן תבוא מגפה גדולה בעם וייכלו טובים ורעים. שאלו: מה נעשה בעניין הצניעות? אמר להם: אתם צודקים אבל מה נעשה שר' שמעון בר יוחאי רוצה שיבואו גברים ונשים למירון? היא כותבת שנורא כאב לה שיש מגבלות על נשים שיוכלו להיכנס למערה.

אני לא אעזוב את הנושא של החניונים, למרות שזה כבר כמו קאטו הזקן שמדבר על החניונים האלה. יש כוחות אדירים, כנראה, במרכז "הליכוד", שמונעים את הדבר הזה. בכל הישיבות אמרנו וכל האנשים, גם נציגי משרד התחבורה, נציגי המשטרה ונציגי האוצר, כולם אמרו שהם רוצים חניונים. גם שר האוצר בעצמו הקציב לזה ברמ"י תקציב והורה למינהל לעשות חניונים. היום לא נדון בזה הרבה אבל אנחנו עוד נמשיך ונעשה בלי נדר דיונים על החניונים במשך השנה.
אני רוצה לציין דבר שידוע לכולם, שמירון הוא האתר המתוייר השני אחרי הכותל המערבי והשנה ההילולה תוקצבה בסך 14 מיליון. אחת השערוריות הגדולות שהיו השנה - - -
קריאה
15.5.
היו"ר ישראל אייכלר
15.5 מיליון? פה כתוב 14. אחת השערוריות הגדולות היא שבשנה שעברה הכינו עוד מתחם להדלקות וישנה קבוצה גדולה מאד, אני אגיד את זה אפילו לפרוטוקול, של הרב בידרמן, קבוצה של אלפי צעירים מכל החסידויות ומכל העדות, שמאד אוהבים גם את "באר הפרשה" שלו, עד כדי כך שראיתי בעתון "בשבע" שהוא מצטט מ"באר החסידות", מן הדברים של הר' בידרמן ואמרתי לו, לרב בידרמן: יש לך מזל כי אצלי כבר אי אפשר להגיד אף מילה מן הקונטרס שלך, מן העלונים שלך ומן הספרים שלך, לאף אחד. הוא אומר לי: למה? אמרתי: כי כל מי שאני אומר לו משהו אומר: כבר קראתי את זה אצל הרב בידרמן בעצמי. הוא מאד מאוד פופולרי והוא רוצה להדליק הדלקה. שנה שעברה עשו לו תנאים בלתי אפשריים שהוא לא יכל לעמוד בהם מבחינה כספית והשנה בכלל לא נתנו לו. זה גם ענין שאני רוצה שתשיבו לנו עליו תשובות.

בדרך כלל אני נותן למנכ"ל, למנהל של "המקומות הקדושים", יש לנו פה גם את מנכ"ל משרד הדתות אבל יש לנו חובה מוסרית לאדם שנתן ימים ולילות, שעות ארוכות והיה אחראי שאם היה קורה משהו היינו באים רק אליו בטענות, זה רב פקד מיכה טובול, ברשותכם אני רוצה לתת לו לפתוח את הדיון.
מיכה טובול
שלום לכולם. תודה רבה, תודה רבה חבר הכנסת אייכלר על המלים החמות. האמת, מבחינתי אני מסיים חמש שנים על ההר, אני מאמין ומקווה שזו הייתה ההילולה האחרונה שלי, אני אמור לעבור תפקיד במהלך החודשים הקרובים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
תמצא מקום למי שהוביל אלפי אנשים למירון, בוא.
מיכה טובול
חמש שנים מרתקות, שנתיים כסגן מפקד שהוביל, פיני אזרזר, שלש שנים כמוביל ומתכלל מטעם משטרת ישראל. שנים מרתקות, מרתק מאד לעשות את האירוע, זה אירוע מאד מורכב אבל בסופו של יום, כשאתה מגיע לסיום ההילולה וההילולה מסתיימת איך שהיא מסתיימת ללא אבדות בנפש וללא נפגעים, אז אתה מרגיש סיפוק. ובעצם אתה מרגיש שכל העבודה הקשה, כמו שאמרת, הימים, הלילות, השעות ושעות ללא סוף, אז הן השתלמו. זה היה שווה כל רגע וכל מאמץ על חשבון כל דבר אחר.

אני חושב שסוד ההצלחה ודווקא השנה להתחיל ולומר, שאנחנו כל שנה באים וישר אנחנו מתחילים ובעצם מלקים את עצמנו מה לא היינו בסדר, התחושה שלי השנה ואני חושב שזו תחושה של המון אנשים שהיו שותפים להילולה הזאת, הן בהכנות שלה, הן בהיערכות שלה והן בכלל, בהילולה עצמה, הן מדברות על זה שהייתה הילולה מאד מוצלחת. אנחנו הרגשנו את זה, הרגשנו את זה ממש לאורך כל הדרך, גם לאורך ההיערכות שלנו, גם תוך כדי ההילולה, הרגשנו, היו מצבים שהרגשנו שהדברים כל כך זורמים, חשבנו שמשהו לא בסדר אבל ברוך השם, בסופו של יום הבנו שהדברים זרמו בצורה כזו טובה, שהשאירו לנו זמן להסתכל ולהתפעל מדברים שבשנים עברו לא הצלחנו, לא היה לנו זמן להתפעל מהיופי הזה של ההילולה.

אני חושב שסוד ההצלחה הוא באמת שילוב של עבודה מאד יסודית והכנה מקדימה כתוצאה מלקחים, כתוצאה מתחקור שלנו אחורה. נושא של שת"פ בין הגופים ואני חושב שבראש ובראשונה, המשרד לשירותי דת, בניצוחו של המנכ"ל, עודד, המרכז למקומות קדושים שזה שווינגר ודרעי, שבעצם בכל העבודה שלנו, בעצם זה היה הגרעין והליבה של עבודת המטה להילולה. אני חושב שזה בעצם סוד ההצלחה. כמובן, עבודה עם גורמי חרום והצלה נוספים, רבים ומגוונים. משרדי ממשלה והגופים - - - כל העבודה עם החסידויות ולמדתי, למדתי להכיר, מה שלא הכרתי אף פעם, למדתי להכיר אנשים שבאמת אכפת להם מהחסידויות שהם עומדים מאחוריהן ומובילים אותן, בכל הנושא של ההדלקות. ובכלל, עם ישראל, לדאוג לעם ישראל כי הרבה באים להילולה הזאת לאו דווקא כדי להשתתף בהדלקה, אלא באים לעלות לקבר. אני חושב שהם רבים יותר מאלה שבאים ומשתתפים בהדלקות.

יחד עם זאת, אנחנו אף פעם לא שוקטים על השמרים ואנחנו כבר מרגע שנגמרה ההילולה אם לא לפני זה אפילו, מתחילים לתחקר את עצמנו, רושמים ומתחקרים. רשמנו עשרות, עשרות לקחים. אני מתאר לעצמי שכל גוף שנמצא פה תיחקר את עצמו ורשם את הלקחים, רוצה להיות ערוך לשנה הבאה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אולי תגיד לנו, נתחיל בדבר הכי קשה, עם הגז פלפל.
מיכה טובול
תיכף, הנה, אני נוגע בזה. ואנחנו מתחקרים את עצמנו. אנחנו מתחקרים את עצמנו, מתחקרים את עצמנו לעומק. חשוב לי להגיד שעדיין כרגע, בשבוע הבא תתקיים ישיבת לקחים עם מפקד המחוז הצפוני ובה יציגו את כל הלקחים. מפקד המחוז יגיד את דברו, מה אנחנו לוקחים אתנו לשנה הבאה ומה לא. כל שנה אנחנו אומרים שכשיש שנה מוצלחת, בדרך כלל בשנה אחר כך באים יותר אנשים ואין לי ספק שאנחנו נצטרך בשנה הבאה להיערך להרבה יותר - - -
שלומית אבינח
כמה היו השנה?
קריאה
הייתה ירידה - - -
מיכה טובול
תגיד פה הנציגה של משרד התחבורה, בדרך כלל לא אומרים, תמיד אומרים "מאות אלפים".
היו"ר ישראל אייכלר
אני יודע על ירידה משנה לשנה בשנתיים שלש האחרונות.
מיכה טובול
משרד התחבורה הציג ירידה של מן השנה שעברה, משנים קודמות, משיכלול של שנים קודמות. אנחנו לא הרגשנו ירידה, אנחנו לא הרגשנו בזה כי אנחנו חושבים ואני רוצה להתחיל דווקא עם נושא ההדלקות, התחלת עם הרב בידרמן, בשנה שעברה הרגשנו את העומס ואת הלחץ, לחץ נוראי שהיה באתר. עוד פעם, אתם צריכים להבין, השטח הוא שטח, אי אפשר להגדיל את השטח עצמו. היה קשה מאד, לא נשארו לנו הרבה שוליים להרחיב אבל גם אין לנו אפשרות למה שנקרא לדחוס עוד הדלקות ועוד הדלקות כי בסך הכול - - -
היו"ר ישראל אייכלר
למה, אם אתה עושה את זה למטה אתה משחרר לחץ.
מיכה טובול
למטה ביצענו השנה את מתחם ההדלקה בגלל שפתחנו טרמינל. הייתה לנו בעיה של טרמינל, היינו חייבים, כדי לפתוח את המעגל המרכזי, לפתוח טרמינל בכביש 89 בצומת מירון, כדי לרווח ולחלק את - - - בין שני טרמינלים גדולים. אי אפשר לשלב טרמינל של תחבורה ציבורית עם מתחם הדלקה, זה לא עובד בטיחותית, זה לא מסתדר כשהם מתנגשים.
היו"ר ישראל אייכלר
אז מעבירים את זה למקום אחר, חסר שם שטחים?
מיכה טובול
חיפשנו, חסרים שטחים.
היו"ר ישראל אייכלר
למטה?
מיכה טובול
חסרים משטחים, תאמין לי, חסרים משטחים. נגעת בזה, דיברת על הנושא של חניונים, אני אגע בזה ממש לקראת סוף הנאום שלי, כי אני חושב שהנושא של חניונים הוא לא רק חניונים, זה גם משטחים שאנחנו צריכים אותם לדברים אחרים ולא רק לחניונים. ככל שאנחנו מצופפים הדלקות כך אנחנו גורמים להגעה של עומס רב של אנשים להר, וזה יוצר פלונטר בכניסה וביציאה, התנגשות קהל. מזה אנחנו מה שנקרא נמנעים. השנה יישמנו את זה כלקח משנה שעברה, בגלל זה הייתה תחושה שההר רגוע, זאת אומרת שאנשים יכולים לנוע בצורה חופשית.

לגבי מתחם הנשים, מתחם הנשים, אנחנו לפני שלש שנים התמודדנו עם בעיות מאד מאוד מאוד קשות במתחם הנשים. כמו שהצגת, אנחנו יודעים שבמתחם הנשים מגיעות נשים שלא רק באות להגיד דקה שתיים, לנגוע בקבר ולהמשיך קדימה, באות נשים שרוצות לגמור את כל ה"תהלים" על הציון וזו בעיה. אנחנו כמשטרה אמורים להסתכל על כל התמונה ואם אנחנו רוצים שנשים לא תישארנה בחוץ ותיצלנה בשמש, ולא תעמודנה מתחת הצילניות ש"המקומות הקדושים" מתקינים במקום, אז אנחנו הבנו שאם אנחנו לא רוצים כזה עומס בתוך מתחם הנשים וכל הזמן לבצע שימוש בכוח שהוא בעצם מיותר, אנחנו החלטנו לגרום למצב כזה שאנחנו מייצרים שם מובילי קהל, שאישה שמגיעה לא תהיה לה ברירה, האישה מאחוריה תדחוף את האישה הראשונה, כי אין מה לעשות, אי אפשר לתת לכל אישה להיכנס ולעמוד שם חצי שעה או שעה, כי אלפי נשים אחרות גם רוצות לקיים את הזכות הזו, להיכנס ולהתפלל. כל שנה הנושא הזה משודרג, אנחנו עדיין לומדים את הסוגיה הזאת. אני חושב שהשנה, בשונה משנים עברו, המצב היה מצוין. נשאר לנו רק לשדרג את זה בהיבטים טכניים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אי אפשר להשאיר חצי האולם למי שדווקא רוצה להתפלל קצת יותר?
מיכה טובול
העליתי את הסוגיה הזאת בפני מפקדים של המקום. הם מבחינתם, בהיבטים מבצעיים, אמרו שיש שם בעיה. קשה להם לקבל את ההחלטה הזאת. אני יודע שהשנה הם לא אפשרו, הם איפשרו למתי מעט בחלק האחורי. צריך להבין, אין יותר מדי מקום בחלק האחורי. זה נשמע כאילו יש מקום, אין יותר מדי מקום. ברגע שתתחיל לאפשר לנשים ייווצר לנו שם לחץ וזה משהו שאנחנו רוצים להימנע ממנו, כדי שלא יהיו לנו שם בעיות.

דיברת על הנושא שהגברת דיברה על חצרות שהן מרוקנות, אז נכון, כל הקטע שביומיום משמש - - - הנשים ובהילולה הוא משמש כיציאה, כל החצר הזאת היא בעצם ריקה, היא בעצם אמורה לאפשר לנו להזרים את כל הנשים החוצה במקרה של חס וחלילה אסון, כדי שלא תהיה שם היצמדות קהל ואכן היא צודקת. כל הדברים האלה הם בהיבטים של בטיחות.

נושא התרסיס פלפל. מפקד המתחם כן מודע, היה מודע לאירוע הזה בזמן מעשה. אני יודע שהם הגיעו לשם והם תחקרו את האירוע בו במקום. עלתה תמונה והסתובב איזה סרטון ברשתות החברתיות, של איזה שוטר שמכניס שמחזיק תרסיס פלפל ביד ומהתחקיר שנעשה שם במקום התברר, חד משמעית, על ידי מפקד הכוח, שהשוטר הזה לא התיז תרסיס פלפל - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
שלום.
היו"ר ישראל אייכלר
שלום, הרב מוזס הגיע. הגעת בדיוק ברגע התרסיס.
מיכה טובול
התברר מתחקיר שהשוטר הזה לא השתמש בתרסיס פלפל. מה שקרה הוא שהיו נשים שעמדו בקומה השנייה, פתחו שם איזשהו מעבר והתחילו לשאוג שם כל מיני צעקות כאלו ואחרות. הייתה הצבעה על אחת הנשים שם שהיא זאת שהתיזה את תרסיס הפלפל, אלא שלמשטרה היה קשה למצוא אותה, היה קשה לזהות אותה ומבחינתנו זה התחקיר ועם זה אנחנו מגיעים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתה מאמין שיש אישה שבאה למירון עם תרסיס פלפל?
מיכה טובול
קודם כל יש הרבה נשים שהולכות עם גז פלפל להגנה עצמית. מותר ללכת עם זה, זה משהו שעל פי חוק מותר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתה אומר שיש צילום שהשוטר מחזיק את זה.
מיכה טובול
מחזיק תרסיס פלפל אבל נעשה שם תחקיר בו במקום ובאופן חד משמעי, הקביעה היא שהשוטר לא השתמש בתרסיס הזה. הייתה איזושהי כוונה מצד גברים בצד השני של הגדר, להוריד שם את הגדר, לזעזע את הגדר, זה סיכן נשים שעמדו בצד השני. בגלל זה היה שם שוטר שניגש לכיוון הגדר, רצה להרגיע את העומדים מהצד השני, הוא לא השתמש בתרסיס פלפל, זה עלה מהתחקיר. יחד עם זאת, במידה והגיעה תלונה בצורה מסודרת למח"ש, אני מתאר לעצמי שמח"ש יחקרו את הנושא הזה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני מבין שמח"ש כבר חוקרים את זה.
מיכה טובול
כרגע זה לא משהו שהובא לפתחנו. ברגע שיהיו ממצאים אנחנו כמשטרה נתיישר עם המסקנות שלהם ובטח תתבצע חקירה יסודית.

אני רוצה להודות לכל מי שנמצא פה. להודות לסגן שלי ולהרבה הרבה שוטרים שנמצאים אתי, עבדו אתי במהלך השנים. התכנון הוא ששמוליק בעזרת השם יחליף אותי בשנה הבאה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
תדע לך שזו עבודה קשה. זו לא עבודה פשוטה. לא מקבלים מחיאות כפים בעבודה.
ינון אזולאי (ש"ס)
חמש שנים לקח לו בשביל לקבל מילה טובה בוועדה.
היו"ר ישראל אייכלר
למזלך בדיוק השנה אפשר לתת את זה. ואני ממש מברך אותך, אני חושב שבשם כל הקהל, על העבודה הקשה. יש לך זכות גדולה כי בסופו של דבר, כל יהודי שמתפלל שם נזכר בזכותך, כי אתה מאפשר לו את זה. גדול המעשה יותר מן העושה. ה' יברך אותך שתצליח בכל הדרגות שתגיע אליהן, בכל העבודות ובעזרת השם עוד ניפגש.
מיכה טובול
תודה.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אני מבין שאתה מועמד למפכ"לות.
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, אתה כבר רוצה לקלקל הכול. מנכ"ל משרד הדתות, בבקשה.
עודד פלוס
חלק מהדברים שעלו פה אני מניח שיינתנו תשובות על ידי אנשים שנמצאים ועל ידי הרב שווינגר. אני רוצה להתייחס לנושא של השידרוג של התשתיות. אני מבין שאתם לא הולכים לדון בזה וזה מבחינתי בסדר כי אי"ה ב-4.7 אני ביקשתי לזמן פגישה רבת משתתפים במועצה אזורית מרום הגליל ולהציף את כל הנושאים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הבאת את חברי מרכז "הליכוד" מהגליל?
עודד פלוס
אני לא צריך להביא אותם.
היו"ר ישראל אייכלר
אני לא התכוונתי - - -
עודד פלוס
אני חייב לומר, דווקא בהקשר הזה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה שתהיו מאד זהירים להפריד בין הממשלה ומשרד הדתות והאנשים שעובדים בעניין הזה, לבין הפוליטיקה של אזור הגליל.
עודד פלוס
אני יכול לומר ליושב ראש שאנחנו עושים את זה. אני יכול להעיד עליי ועל מיכה ועל יוסי ועל ישראל, שעלתה לנו למשל שאלה לגבי הנושא שהרחבנו את משטחי ההדלקה והאוהלים, אנשי האוהלים באו ואמרו: אנחנו רוצים להישאר, באותה נקודה ששם היינו קודם אנחנו רוצים להישאר גם השנה והתעלמנו מכל רעשי הרקע והגדרנו להם. זו הייתה מלאכה לא פשוטה, הרבה צעקות והרבה דיבורים ואיומים במשפטים, של כל מיני אנשי ממשל ושרים, ואנחנו עמדנו בזה. אני אמרתי שבשנה הבאה אני רוצה שהדברים יהיו יותר ברורים. אנחנו ממשיכים לעשות הרחבה של המשטחים, אנחנו נסמן את זה, אנחנו נגיד: עד כאן אתם יושבים. גם אם זה אומר שאנחנו מרחיקים אותם, גם אם אנחנו שומעים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא התכוונתי דווקא אליהם, התכוונתי דווקא לממסדים היותר ממוסדים. בכל מקרה, אתם צריכים כן לאפשר לעשות משטחי הדלקה וגם כן לאפשר חניונים נוספים ומיכה אמר נכון, לא רק לצורך אוטובוסים, צריך להרחיב כמה שיותר לציבור, שלא יבואו ויגידו לנו: צריך להוריד את מספר הבאים כי המקום מדי קטן. המקום מספיק גדול, הוא מתרחב עד צפת אם רוצים.
עודד פלוס
מה שלמעשה נתנו לו מענה השנה שאמנם בוטל משטח ההדלקה התחתון אבל עשינו הרחבה מאד מאוד גדולה של המשטח של "קרלין" - - -
קריאה
"בני עקיבא".
עודד פלוס
"בני עקיבא", במתחם "בני עקיבא". אני הייתי שם בהדלקה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז למה אי אפשר היה לתת גם לרב בידרמן?
יוסף שוינגר
כי הם נעלמו, הם פשוט סיפור מאד מוזר. הם יצרו קשר עם ישראל דרעי חצי שנה לפני, הוא נתן להם את כל ההנחיות. הם לא חזרו. איך אומרים, עשינו תחקיר אצלנו, הם לא חזרו אלינו. שבוע לפני זה הם נזכרו בל"ג בעומר. מבחינת המשטרה ומיכה, תתקן אותי אם אני טועה, היה מאוחר מאד להתארגן מבחינת בטיחות וכוחות. אני נפגשתי עם הרב בידרמן לא מזמן וביקשתי שכשהם פונים שמישהו יהיה איש קשר כל הזמן. שבוע לפני זה כבר הכול היה על הקשקש.
עודד פלוס
אני חושב שהמתחם הזה, של "בני עקיבא" והרב מוזס יכול לאשר את זה, לפחות אמרו לי, כולל האדמו"ר, זה היה משהו אחר.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
היה מוצלח. גם למחרת - - - שגם היה באותו מקום, נהדר, נהדר היה.
עודד פלוס
ולכן אני, מה שאני אנסה, אחרי הישיבה, מה שאנחנו הולכים לדבר בישיבה, למעשה עושים שם הרבה מאד שיפורים. ציר העלייה, עצרנו את העבודות באמצע כדי לא להפריע להילולה, אבל אני מקווה מאד שאני אוכל ב-4.7 לשמוע שחידשו את העבודות. נעשות עבודות במתחם עצמו. ריהוט, שירותי נשים שפתחו השנה, אנחנו עובדים על שירותי הגברים. למעשה, מה שאנחנו רוצים, אנחנו רוצים לקחת ולהפוך את כל המצבים הזמניים האלה למצבים שהם מוגנים סטטוטורית. זאת אומרת, שיהיו לנו חניונים. מה שהיושב ראש אמר שמינהל מקרקעי ישראל יצר קשר עם מועצה אזורית מרום הגליל, אני יכול לומר שהגיע שלב שהם ככה, לא רצו לחתום על התכניות והתקשרו אלי מרמ"י. אני אמרתי שאם הם לא חותמים אני חותם. בסופו של דבר הם התרצו והם חתמו. יש היום מתכנן, אותו מתכנן - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הגישו את הבקשה.
עודד פלוס
הם הולכים להגיש, יש עכשיו מתכנן, הם חתמו חוזה עם המתכנן, יורם לבל, שזה אותו מתכנן שעשה את התב"ע של מירון, זו תב"ע שעברה, קיבלה תוקף בערב פסח והיא תאפשר לנו, גם אם אנחנו לא נבצע את כל הדברים שמופיעים בתב"ע בגלל כל מיני רגישויות, אנחנו נוכל לגזור קטעים מהתב"ע, כמו למשל אותו ציר שמגיע מצומת המועצה ויאפשר כניסה. מיכה מייחל לציר הזה, זה ציר שייתן מענה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
שיפתח עוד אפיק.
עודד פלוס
כן, כן, זה יאפשר תנועה משני הכיוונים, לרדת ולעלות.
היו"ר ישראל אייכלר
יוכלו להשתמש בזה כל השנה?
עודד פלוס
כן, כן, זאת המטרה. ברגע שהציר הזה יהיה, זה יהיה ציר הליכה, זה יהיה ציר תנועה, זה אמור לשנות מצב שם.
מיכה טובול
בעצם כל המטרה של הציר הזה היא למנוע מעבר בתוך המושב, זה יהיה חיצוני ולא בתוך המושב.
עודד פלוס
זה גם מאפשר תנועה דו סטרית. היום זו תנועה חד סטרית. ברגע שהשיירה יורדת אז כולם מחכים, ברגע שהשיירה עולה אז - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אבל הרב מתנגד כל השנים.
עודד פלוס
יש תב"ע מאושרת.
היו"ר ישראל אייכלר
מי זה?
קריאה
רשות הטבע והגנים.
עודד פלוס
יש תב"ע מאושרת - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אלה שדואגים להולכים על ארבע, לא להולכים על שניים.
היו"ר ישראל אייכלר
דווקא הם הגיעו אתם להסכם.
עודד פלוס
אני חושב שהייתה הבנה. אנחנו גם שינינו את התוואי. באחת הבעיות עשינו איזשהו שינוי בעקבות ההתנגדויות. אני יודע שנעשית עבודה, ב-4.7 אני אהיה יותר מעודכן ואני אעדכן את היושב ראש.
היו"ר ישראל אייכלר
לא רק לעדכן אותי בעובדות אלא גם בלוח זמנים, כי מה שקורה עם הדברים האלה הוא לוח הזמנים - - - בשבוע האחרון כולם נזכרים. צריך לעשות לוח זמנים שבמשך כל ימות השנה, במשך החורף הכול יהיה מוכן.
עודד פלוס
אני חייב לומר, באיזשהו מקום אני החלטתי שאני לוקח את זה על עצמי, למרות שאנחנו בסך הכול נהנים מזה שבועיים בשנה. שבועיים אני אומר בגדול.
היו"ר ישראל אייכלר
אם תכפיל את זה ב-400,000 אז יש לך שנה שלמה. טוב, תודה רבה. הרב מוזס, בבקשה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
תודה רבה ידידי היושב ראש, תודה לכל אלה שעסקו במירון ועשו עבודה נפלאה. אני אתחיל לפי הסדר, שווינגר, מנכ"ל משרד הדתות פלוס, מיכה טובול על מה שהוא עבד, מה שהוא עבד. וכולם, כל אלה יעמדו על הברכה, אני לא רוצה כאן להתחיל הלאה בשמות כי זה לא זמן אזכרת נשמות עכשיו. אני רוצה להודות מקרב לב, עשיתם עבודה נפלאה.

אני רק אומר שני דברים. אל"ף, על ל"ג בעומר והדבר השני, על עכשיו. אתחיל מעכשיו. בשבוע שעבר היה בית ספר, סמינר מאד מכובד, יש לי את כל הפרטים, מנהלת הסמינר עם בנות עלו בליל שבת, באחת עשרה, לציון של הרשב"י, עומדים על המרפסת שני חבר'ה מסוממים, משוכּרים, עם בקבוקים וצועקים כאלו דברי ניבול פה על כל בת ובת, השם ירחם. כאשר רוצים לפנות למישהו – אין עם מי לדבר.
היו"ר ישראל אייכלר
מה זאת אומרת, אין תחנת משטרה שם?
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אין שום דבר, לזה אני מגיע עכשיו. תחנת המשטרה משותקת בשבתות. התחילו בחזרה לישון שם על הספסלים ועל הרצפה ואי אפשר בבוקר להתפלל. יושבים שם אנשים שבואו אני אגיד לכם, כבר חודש הם לא החליפו את הגרביים וכו'. התחילו שוב לאכול בכל פינה ומקום, אין בעל הבית במירון בשבתות, תדעו לכם, בכל בית כנסת, הרב שווינגר, זה נוגע לך או לוועדת החמישה?
יוסף שוינגר
דבר טוב זה אנחנו, הלא טוב זה ועדת החמישה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
הבנתי. בכל אופן, בכל בית כנסת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתה צוחק, הייתה חנות ב"מחנה יהודה" של עופות, היו שם שני אחים, אני גרתי איתם, אז כשאישה הייתה שואלת "מי נתן לי העופות בשבוע שעבר, מי הכין את זה?" אז הוא היה אומר: זה היה טוב או לא טוב? אם זה היה טוב אז אני עשיתי ואם לא אז זה אח שלי.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אני רוצה שתדעו לכם, אני רואה את זה בחומרה רבה מה שקורה. סיפרתי לך, הייתי רק לפני חודש, היה חום אימים וכל המזגנים עבדו על חום מכסימלי, על חום מכסימלי, לא על קור. כי אין מי שייגש לראות מה מצב המזגן ערב שבת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתה רוצה להחיות מתים?
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
לא, אני רוצה שיהיה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אם אבא שלי היה שם, אז כן היה - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אבא שלך היה שם, נו, אז איפה היהודי במקום אבא שלך? שיהיה מישהו על המקום בשבת, ריבונו של עולם. בכל בית כנסת יש גבאי שמסתכל, שיהיו שולחנות, שיהיה מסודר. ממש הפקרות נהייתה במירון, הפקרות בחזרה. תבואו ותראו את הכול, אני מוכן שתבואו ותראו, שבת אחת, אתם יודעים מה, לא השבת, בשבת הבאה אני אהיה במירון - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אפשר למקד את השאלה שלך - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
רגע, לא, אני רוצה למקד, לא, רגע.
היו"ר ישראל אייכלר
מה עם תחנת המשטרה בשבת, מה קרה?
מיכה טובול
יש שם נקודת משטרה, היא עובדת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
תבדקו שם למה הרב מוזס מעיד שהם לא נמצאים.
מיכה טובול
הם יושבים בנקודה, הם משתדלים לא להסתובב יותר מדי, לצאת רק כשיש משהו. אני אקבל ממך אחר כך את הפרטים, אני אבדוק את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
בדיוק.
מיכה טובול
פרטים יותר מדויקים, שעות והכול, אני אבדוק את זה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
מיכה, בוא אני אספר לך. היה מישהו שהוציא סכין ואז תפסו אותו. רצו לתחנת המשטרה, אף אחד לא היה, טוב? השומר טילפן למשטרה, המשטרה באה, לקחה אותו, אחרי כמה שעות הוא הופיע שוב בשטח. מה הם יעשו אתו? מה, האם השוטר ייקח אותו הביתה אליו? אני שואל אותך, זו ההתנהלות.
היו"ר ישראל אייכלר
תציע.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
ההצעה? צריכים גבאי לשבת. גבאי, כמו בכל בית כנסת. אני חושב שהגבאי גם צריך במירכאות איזה בריון טוב. כי כל אלה שבאים, תסלח לי, שיוצאים מבית הסוהר מסוממים, כי יש שם אוכל, יש משקה, יש הכול, נכון?
היו"ר ישראל אייכלר
לגבי ל"ג בעומר.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
לגבי ל"ג בעומר אני רוצה לומר לך, היה יוצא מן הכלל, בלי עין הרע. גם בזכות שזה היה לא בערב שבת ולא במוצאי שבת, זה התפזר ליותר שעות. אני רוצה במיוחד להודות על השלטים שעשו בצומת כדרים על מירון. בכל המקומות שלטים בדרך למירון וזה נשאר, ראיתי השבוע שהשלטים קיימים אבל אני רוצה לדבר על ההחמצה הגדולה ביותר ואני מקווה שיש מישהו מהרכבת.
שלומית אבינח
דן לנדאו.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
דן לנדאו, זה שם מוכר.
שלומית אבינח
היה מנכ"ל הכנסת.
היו"ר ישראל אייכלר
מנכ"ל הכנסת וסמנכ"ל הרכבת. הוא הגיע לכבוד הנושא הזה.
שלומית אבינח
בהתראה קצרה, רק אתמול.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
יופי. ההחמצה הגדולה היא שהרכבת לא פעלה בלילה. הרכבת שלא פעלה בלילה, לנצל את הלילה לרכבת, במקום בחום היום, שהיו אז °33 באותו היום במירון, במקום שאנשים נשים וילדים יצטרכו ללכת ביום, בחמסין, החמצה כזאת. השקיעו מאות מיליונים ברכבת ומשקיעים הלאה אבל אם זה לא מתוכנן שבלילות יהיו רכבות, לנצל רכבות בלילה זה הרי הכי סימפטי מה שיכול להיות. שר התחבורה אמר לי בשיחה, הוא אומר: הייתי בחוץ לארץ, אמרתי, אני הודעתי עד לחוץ לארץ אבל לא יישמו - - - שר התחבורה היה בחוץ לארץ. אני לא יודע אבל דיברתי. זו הייתה החמצה ומיכה מסכים אתי שלא ניצלו את הלילה, זה היה דבר נוראי.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני חייב לתקן. אני גם דיברתי על זה שאין רכבות בלילה אבל מבדיקה שעשיתי דרך הטלפון, לא פיזית, אמרו שיש בשעות הלילה כל שעה לפחות רכבת.
היו"ר ישראל אייכלר
לא היה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
לא היה.
ינון אזולאי (ש"ס)
המוקד נתן לי.
עודד פלוס
אם אתם רוצים לעבור לעובדות תתנו לי לדבר.
היו"ר ישראל אייכלר
אפשר עכשיו לתת לדבר לפניך? דן, סמנכ"ל הרכבת. אתה חייב לסיים בהבטחה שבשנה הבאה "תחנת מוזס" פועלת.
עודד פלוס
רכבת ישראל, בערך חודש לפני ל"ג בעומר, בנתה תכנית שלמה של תגבור של הרבה מאד רכבות. פגשנו את האנשים שאחראים עלינו, הרשות הרגולטורית שאחראית עלינו במשרד התחבורה וכולם מאד התרשמו מהתכנית שהצגנו, כי כולנו זכרנו את הנסיעה החגיגית, שלדעתי גם אתה, בית שמש - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
לפני שנתיים.
דן לנדאו
נכון ולכן קצת הפתיע אותנו לקבל הוראה כתובה ממשרד התחבורה שאומרת שהלו"ז שהצענו לא מאושר וכפי שהוסבר לנו, בשל אילוצים בהפעלת ההיסעים מתחנת כרמיאל להר מירון, לא ניתן לתגבר את פעילות הרכבת ולכן אין לתגבר את הלו"ז לתחנת כרמיאל מעבר ללו"ז המסחרי הקיים. כל שנדרש הוא הפעלת כונן ורכבת שעומדת ספֶּיר בתחנת כרמיאל, בלילה שבין רביעי ה-2 במאי לחמישי ה-3 במאי בשעות הלילה, בין חצות לחמש בבוקר. זו הוראה רשמית מהרגולטור שלנו, שקיבלנו אותה בזמן אמת. מאוחר יותר קיבלנו הוראה טיפה שונה שאומרת: בבקשה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אפשר לדעת את שמו של הרגולטור?
דן לנדאו
הרשות הארצית לתחבורה הציבורית, היא נמצאת מעל אגף בכיר - - -
שלומית אבינח
מאיר חן - - -
דן לנדאו
הוא כבר עזב. מי שנתן לנו את ההוראה הזו זו הרגולטורית - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מי זה?
דן לנדאו
מישהי בשם נועה צור והיא פעלה לא על פי סמכות עצמאית אלא זו החלטה שהתקבלה כמובן מעליה והיא העבירה לנו את הדברים. מאוחר יותר קיבלנו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
סליחה שאני מפסיק אותך. מורן, את מוסמכת על נועה צור?
דן לנדאו
יש את מנכ"לית משרד התחבורה ומתחתיה יש אגפים בכירים.
היו"ר ישראל אייכלר
נועה צור עובדת מאחורי המנכ"לית?
קריאה
מתחת לדרור.
מורן יונה
לא, לא מתחת לדרור.
דן לנדאו
מתחת למנכ"לית יש אגפים, אגפים בכירים, רשויות וכל מיני כאלה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני פשוט צריך לדעת איפה הבעיה.
דן לנדאו
לנו יש אגף בכיר רכבות, בראשו עומד אדם בשם עקיבא רון, זה הרגולטור, מתחתיו יש מנהלת אגף הפעלה ורישוי רכבות – נועה צור והיא חתומה על ההוראה הזו. מאוחר יותר קיבלנו הוראה שמשרד התחבורה מבקש להפעיל רכבת נוספת אחת לטובת נוסעים אשר מעוניינים להגיע לחגיגות ל"ג בעומר, "הרכבת תצא", ממש הוראות, "הרכבת תצא ביום חמישי, ה- 3 במאי, בשעה 01:15 מתחנת חיפה-חוף הכרמל, לתחנת הרכבת בכרמיאל, משם ימשיכו החוגגים בקו אוטובוס 777 ייעודי להר מירון, אשר מופעל ביום זה על ידי חברת אפיקים. אנא היערכו בהתאם". כמובן נערכנו, כמובן ביצענו. המקום שלנו הוא שאנחנו רשות מבצעת, אנחנו חברה שמבצעת מה שאומרים לה. אם יגידו לנו לעשות – נעשה, אומרים לנו לא לעשות – אנחנו לא עושים. אנחנו זרוע ביצועית של המדינה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כמה נוסעים היו ברכבת הזו?
דן לנדאו
סדר גודל, ברכבת הזו - - -
קריאה
8,000 נוסעים - - -
דן לנדאו
אני לא רוצה להגיד לך מתי בפעם הראשונה הסיעו 8,000 יהודים ברכבת אחת, זה היה לפני 75 שנה. רכבת אחת 700-800 איש, סך כל הנוסעים ברכבת במשך היממה וחצי הזו הגיע לבערך 14,000 איש. רוב האנשים, לפחות על פי המידע שהגיע אלינו, הביעו שביעות רצון, אבל היה מדובר ברכבות שהן לא כמו אוטובוסים מיוחדים, הן רכבות שיצאו בזמן. נכון שבאמצעות חברת "אפיקים" וחברות אחרות, הפעילו שאטלים לתחנה וממנה אבל לא הייתה סיטואציה של רכבות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת ש- 14,000 אנשים היו צריכים לשלם בנפרד, גם לרכבת וגם לאוטובוס.
דן לנדאו
לא נסעו באוטובוס, השאטלים היו חינם.
היו"ר ישראל אייכלר
שילמו בנפרד.
דן לנדאו
ברכבת מכרמיאל למירון אפשר היה - - -
קריאה
אני קיבלתי תלונה - - -
דן לנדאו
זה לא היה שאטלים של משרד התחבורה. השאטלים האלה היו חינם. 777 לדעתי היה שאטל חינם, הלוך - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא היה חינם.
דן לנדאו
אבל היו שאטלים חינם, כך אני יודע.
היו"ר ישראל אייכלר
לא.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה היה בתשלום.
קריאה
השאטלים הופעלו על ידי חברת "אפיקים".
דן לנדאו
בכל מקרה זה לא שלנו.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
החמצה אמיתית שאין כמוה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לציין שוב לפרוטוקול את מה שאמרתי בפתיח, שיש כרטיסים של משרד התחבורה שהם כוללים את כל ההסעות, רכבות, אוטובוסים וכל העסק של משרד התחבורה עם כל הרפורמות, ופה הם הוציאו את הקווים של מירון כאילו הם הסעות פרטיות או משהו כזה.
דן לנדאו
לא קשור אלינו. אני רק רוצה לומר שבכל זאת, כדי לנקוט בכל זאת קצת הגינות כלפי הרגולטורים שלנו, אני שמעתי בזמן אמת מן הרשות לתחבורה ציבורית את ההסבר הבא, למה מחליטים לא לעשות, ההסבר הולך כך, הם אמרו כך. רכבת מיוחדת שמגיעה פורקת סדר גודל שבין 500-1,000 אנשים בבת אחת. זה סדר גודל שבין 25-50 אוטובוסים בבת אחת. האירוע הזה של רכבת שמגיעה בבת אחת וצריכים להעמיד שם 20-40 אוטובוסים ובבת אחת הם יעלו להר ובבת אחת הם יגיעו להר, זה דבר שמלכתחילה – כך הוסבר לנו – מעדיפים שלא ינוהל בצורה הזאת.
היו"ר ישראל אייכלר
הם היו מעדיפים גם בכותל שיבואו 50% מן האנשים שמגיעים.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
זאת אומרת, אז למה משקיעים מאות מיליונים על רכבת? בשביל מה משקיעים?
דן לנדאו
אז כיוונתי לדעת גדולים כששאלתי בדיוק את השאלה הזאת בזמן אמת, אז אמרו: תראה, לעתיד לבוא תהיה מתחת להר, הרי מתוכננת תחנת רכבת מתחת להר וזו כנראה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
תחנת מוזס, כן, צומת חנניה.
דן לנדאו
חבל, כי הנוהלים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
שלא תעז לתת שם אחר.
דן לנדאו
מותר לקרוא רק על שם אנשים שכבר הלכו לבית עולמם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לא. כמו אצטדיון טדי ניבנה כשטדי היה בחיים, כך תחנת מוזס וכך גם טרנר בבאר שבע.
דן לנדאו
תנו לי לסיים את המשפט, ברצינות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בשנה הבאה כבר תהיה התחנה בצומת חנניה?
דן לנדאו
ממש לא. כשיאריכו את הקו עד לצפון הארץ, עם הקווים המזרחיים לקריית שמונה, אחת התחנות תהיה מתחת להר מירון. מן התחנה להר זה אמור להיות מקושר באמצעות רכבל. זה סיפור כבר הרבה יותר רציף מאוטובוס.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת שעד שלא יהיה רכבל לא תהיה רכבת?
דן לנדאו
אני לא יודע. עד כאן ההסבר כפי שנמסר לי בזמן אמת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הרכבל להערכתי יהיה בימות המשיח.
דן לנדאו
אני יכול גם לומר שהגורם שאמר לי את זה אישית, הוא גורם מאד מאוד בכיר ברשות הארצית לתחבורה הציבורית ולכן קיבלתי את הדברים שלו.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
זה שמשקיעים מאות מיליונים ברכבת ובסוף בגלל שצריכים 40 אוטובוסים - - -
דן לנדאו
בעניין הזה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
טוב, תודה רבה לדן לנדאו על הדברים המפורטים. אמרת שהציבור היה מרוצה מהרכבות שנסעו, אני מדבר על שהציבור לא היה מרוצה מן הרכבות שלא נסעו.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
זו החמצה בלתי רגילה.
היו"ר ישראל אייכלר
השאלה היא כזאת. האם עכשיו למשרד התחבורה יש תשובות לגבי הכרטיסים או שאתם רוצים אחר כך?
שלומית אבינח
המפעילים לפני.
היו"ר ישראל אייכלר
מה שהמנהלת אומרת. "אפיקים", אתה קשור לרכבת הזאת? בבקשה.
שי מלכה
חברת "אפיקים" מפעילה שירותי הקווים מרכבת כרמיאל ומחניון הילדים בכרמיאל. הקצבנו לטובת המשימה בערך 70 אוטובוסים שפעלו לאורך כל ימי החג. הסענו בסך הכול כ-32,000-33,000 אנשים.
היו"ר ישראל אייכלר
חוץ מהרכבת למירון מה עוד היה לכם?
שי מלכה
חניון הילדים, כפר הילדים בכרמיאל.
היו"ר ישראל אייכלר
מתוך כרמיאל. כמה, 32,000?
שי מלכה
נוסעים בסך הכול.
היו"ר ישראל אייכלר
הכרטיסים אצלכם גם לא היו משולבים עם הכרטיסים האחרים?
שי מלכה
לא, דווקא כן. זאת אומרת שמי שרכש כרטיס "חופשי יומי" יכל לתקף אותו אצלנו ולעלות באמצעות הכרטיס הזה לאוטובוס, גם מי שהיה לו "חופשי חודשי מרחבי" של הצפון - - -
קריאה
אבל הרכבת, אלה שבאו מהרכבת שילמו ברכבת וגם לכם בנפרד. הנסיעה משם למירון.
שי מלכה
כן, מטבע הדברים. מי שבא מהרכבת כנראה לא היה לו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה ל"אפיקים". "אגד", חברת "אגד".
עודד פלוס
אדוני היושב ראש, מבחינת היכולת שהוא אמר, שאי אפשר להסיע כמות כזאת ולהעמיד כל כך הרבה אוטובוסים זה נכון.
שי מלכה
תראו, אני לא רוצה להיכנס לזה אבל אנחנו העמדנו שם ברכבת כ- 35 - 40 אוטובוסים בכל רגע נתון - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אם אתה צריך להביא עוד 40 אוטובוסים, יש לך?
שי מלכה
ענין של החלטה מה משרד התחבורה מורה לנו לעשות, אנחנו עושים מה שאומרים לנו אבל הלכה למעשה התמודדנו עם רכבות מלאות - - - העלינו אותם להר בצורה תקינה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
חברת "אגד", עמרם דריי?
ארז לבחר
ארז. עמרם לא הגיע, ארז הגיע.
היו"ר ישראל אייכלר
ראיתי שזה לא השם שלך. ארז מה?
ארז לבחר
אנחנו הפעלנו השנה משלושת היעדים הגדולים, אשדוד בני ברק וירושלים, משהו בסדר גודל של 2,800 נסיעות להר וחזרה ועוד 80 שאטלים מחניון פָארוֹד. אפשר לומר שהשנה באמת הכול עבד בצורה תקינה, יעילה, נוחה. זה ששינו את שעות היציאה להר מהערים וסיימו את השרות ב-23:00 וחידשנו את זה ביום למחרת בחמש בבוקר, אני חושב שזה עשה פלאים. זה עזר גם למשטרה והטבעת הייתה פנויה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה הוריד את המספר הכולל של הבאים ב-100,000 אנשים בערך.
ארז לבחר
אנחנו פלוס מינוס הסענו משלושת היעדים בסביבות 140,000 נוסעים.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה יכול להסביר למה קווי "אגד" לא נכללו ב"חופשי יומי" בקו 111?
ארז לבחר
כמו שנאמר פה, אנחנו פועלים על פי הנחיות של משרד התחבורה ואלו ההוראות שקיבלנו. יש לנו מחלקת מחירים אצלנו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הרב מוזס, אתה חבר של שר התחבורה, תבטא את המחאה על הדבר הזה, שעשו את הקווים האלה כאילו זה לא חלק מתחבורה ציבורית - - -
ארז לבחר
אני חושב שבסוף יצא כן, אני לא בטוח, אני חושב שבסוף כן יצאה הנחיה לקבל את ה"חופשי יומי".
מורן יונה
ההנחיה הייתה לקבל את ה"חופשי יומי" אבל בהזמנת מקומות מראש.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
בהזמנת מקומות מראש.
ארז לבחר
לא לקחו כסף. מי שהגיע עם "חופשי יומי" לא לקחו לו כסף. הוא לא יכל לבצע הזמנה דרך הטלפון הוא היה חייב - - -
שלומית אבינח
התלונות אומרות שכן דרשו.
היו"ר ישראל אייכלר
כן דרשו כסף?
קריאה
לא, לא, לא, הייתה - - -
ארז לבחר
הוא לא יכל להזמין דרך כוכבית 2800*, הוא היה חייב להגיע לנקודות הקיימות ולקנות שם כרטיס, לרכוש כרטיס במחיר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת הזמנת מקום.
מורן יונה
השעה שבה אתה תיסע לכיוון מירון.
היו"ר ישראל אייכלר
הוא לא יכל לעשות את זה בטלפון או באינטרנט.
ארז לבחר
לא, מי שהיה לו "חופשי יומי" לא יכל.
היו"ר ישראל אייכלר
וחופשי חודשי?
ארז לבחר
מי שהיה לו, כן.
היו"ר ישראל אייכלר
מי שהיה לו "חופשי חודשי" יכל לנסוע?
ארז לבחר
מכירה רק בקופות, לא בטלפון.
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, "חופשי חודשי" כן יכל לנסוע בקווים האלה?
מורן יונה
בהזמנת מקום מראש.
ארז לבחר
יכל לנסוע, להגיע לקופות ולרכוש כרטיס בחינם, לקבל כרטיס בחינם. מגיע שאפו גדול גם למשטרה, גם למשרד התחבורה וגם לכלל החברות שעבדנו בשיתוף פעולה אתן. אם גילינו שלאיזו חברה יש מחסור באוטובוסים אז חברה אחת גיבתה את החברה השנייה. באמת, אני חושב שהיה פה שיתוף פעולה מלא בין החברות, עם המשטרה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה המקום להודות לך, ארז, על העבודה שעשית שם במקום. כבוד האכסניה של האזור, שיש לו את הזיכיון לאזור זה נאיף דעקה מחברת "נתיב אקספרס", בבקשה.
נאיף דעקה
שלום לכולם. השנה, יחסית משנים קודמות, אנחנו ביחד עם משרד התחבורה, הפחתנו את הפעילות של "נתיב אקספרס", כך שמשרד התחבורה החליט לחלק את נפח הפעילות של מירון מהמוקדים של בית"ר, בית שמש, נתניה וכל הערים שאנחנו מכירים. אנחנו לקחנו על עצמנו את בית שמש ונתניה במרחב הבינעירוני והפעלנו את השאטל מצפת למירון, גם חצור לרכב הפרטי וטבעון. שאר המוקדים שידועים לכם, בית"ר, קריית גת וגם ירושלים בני ברק, הועברו לחברות האחרות. לכן ביקשנו בהתחלה לגייס אוטובוסים, כל אחד לקח את הנתח שלו, חברת "קווים" בביתר, ואנחנו התמקדנו יותר בבית שמש ובנתניה. גייסנו סדר גודל של 600 אוטובוסים, הפעלנו את המערך הזה, כולל חיפה, כקו תחבורה ציבורית שהוא גם מתוגבר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני חייב להגיד לך שבכל ימות השנה, בזמן האחרון אני לא מקבל תלונות עליכם, אז משהו לא בסדר.
נאיף דעקה
טוב לשמוע. יש לנו בעיה רק במוצאי שבת, שעכשיו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בקיץ, כן.
נאיף דעקה
הוא מטפל בזה מבחינה תשתית. ועוד נקודה שאני רוצה להעלות, צבעון, שאנחנו גם מדברים עם משרד התחבורה בנושא של התשתיות של טרמינל 89, שגם חברת "קווים" חוו את החוויה הזאת.
עודד פלוס
דיברתם שם עם נציגי - - -
נאיף דעקה
עדיין לא. לא נפגשנו עם נציגי משרד התחבורה. אני מניח שאו-טו-טו תהיה פגישה משותפת. אנחנו נעלה את הדברים כהפקת לקחים ופתרונות לשנה הבאה. גם את הנושא של טרמינל צבעון, גם שם יחול שינוי להכיל את כמות האוטובוסים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
תשלח לנו העתק של המסקנות שלכם, גם אליהם וגם אלינו. זה לא עולה כסף, מייל גם לוועדה, כי אנחנו רוצים להמשיך לעקוב אחרי התיקונים.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
מה עם הכניסה למירון, אתם כבר נכנסים כל הזמן?
נאיף דעקה
אנחנו נכנסים, אבל אנחנו מחפשים איך לצאת. היום הייתה ישיבה יחד עם משרד התחבורה ביפה נוף, בנושא של ציר 866 ואנחנו צריכים שם לקבל החלטות מה אנחנו עושים. יש בעיה. להיכנס פנימה ולהיתקע, אנחנו כל שבת שם נתקעים. גם משרד התחבורה מבקר אותנו בזמנים. אנחנו נכנסים - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
הסכנה בלרוקן את הבגאז' של האוטובוס על כביש עכו-צפת היא נורא ואיום.
נאיף דעקה
יש הנחיה ברורה לנהגים, אין לפתוח את הבגאז', אין לפתוח תא מטען מצד שמאל.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
מפחיד.
נאיף דעקה
אם נהג כזה או אחר שהוא לא ממושמע, אבל אין דבר כזה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אני מעדיף שתקבלו פתרון שתוכלו להיכנס ולצאת.
נאיף דעקה
הבעיה בפנים היא שהם חוסמים אותנו. הרכבים הפרטיים, אנחנו גם לא משתלטים עליהם והם חוסמים אותנו.
היו"ר ישראל אייכלר
צריך להיות מישהו - - -
נאיף דעקה
אני חושב שהפתרון לא בפנים, הפתרון אמור להיות בחוץ, עם נתיב מסודר שהוא יכול להכיל את הכמות של האוטובוסים.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אבל חוצים את הכביש בצורה הכי מסוכנת.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, שהוא יוכל להיכנס ולצאת. "קווים – תחבורה ציבורית", יצחק דהן, מנהל לשכות צפון, בבקשה.
יצחק דהן
אנחנו העברנו הפקת לקחים למשרד התחבורה, מה שאני אציג כאן זה למעשה תמצית דוח מנהלים בחתך נושאים. נתחיל בשלב ההכנות וההיערכות. חברת "קווים" נערכה למעשה להפעיל הסעות מן הערים אלעד וקריית ספר. לאחר מכן נוספה גם העיר בית"ר. סך הכול גידול של סד"כ משנה קודמת 15%, לכך אתה צריך להיערך בהיקף של הסעות בהתאם. הסענו מעל 20,000 נוסעים לכל כיוון, בהיקף של מעל 1,300 כלים. זה בשלב ההיערכות וההכנות.

בשלב התפעול מהערים, בסך הכול עבודה מאד טובה, מאד סדורה, עם הכנה מאד טובה. מה שתרם לכך זה גם ההיערכות המקדימה והמכירה המוקדמת, שאתה יודע לתמהל את עצמך מבחינת תמהיל של כלים וכמות של סד"כ נוסעים כדי להיערך בהתאם.

מה שתרם מאד וצריך להגיד כאן תודה ל"נתיבי ישראל", שהעוקף דלתון החדש, אני הייתי חרד שלא יסתיים לפני ל"ג בעומר ואכן גם בחופשת הפסח עליתי כדי לראות אותו ולגעת בו, העוקף דלתון הזה פינה לכיוון צפון מערב הרבה מאד לחץ והרבה מאד חסכון בתנועה. זה ציר שממש תרם מאד מאוד להובלה, כל החלק הצפון מערבי שייך לחברת "קווים". בשלב התפעול גם מחניון ספסופה, צריך להפריד את החסידויות לחלוטין מחברת "קווים". גודל ההיקפים, אם יש תכנון כזה להתחיל גם בחניון ספסופה, אין מקום להכיל במקום הזה את שתי הקבוצות האלו, גם חסידויות, חסידויות התרכזו במינהל 6, הממשק, דרור עמד לידי, ניצב דרור עמד לידי, דורון ידיד, הוא עשה שם עבודה מאד סדורה, כדי להמעיט ולגמד לחלוטין את החיכוך עם החסידויות. זה אחד הדברים שתרם לעצמו ואלה לקחים משנה קודמת.

טרמינל 89, עם כל מה שהפקנו וכל מה שהישגנו שזה משרד התחבורה, סך הכול הוא סיפק את הסחורה. סך הכול הוא סיפק את הסחורה, טרמינל 89, בהיקפים כאלה, בסדר גודל כזה, בעבודה הסדורה. צריך להגיד כאן שהייתה תנועה למרות שהיה איזשהו רעיון לחסום את הציר וליצור את הבעיה הזאת, עדיין הייתה תנועה שניתן וצריך לדלל אותה, אם אנחנו הולכים להגדיל את הסד"כ שינוע שם.

כאן המקום לציין ש"עזר מציון" שימש את הכלים שלו להוביל נוסעים ואני אומר את זה שנה שלישית ודורון ידיד עמד לידי וראה את זה בעיניים.
היו"ר ישראל אייכלר
שמה?
יצחק דהן
שהם מסיעים נוסעים בכלים שלהם.
היו"ר ישראל אייכלר
אילו נוסעים נכים?
יצחק דהן
נוסעים, מסיעים לשם. אני אומר לך, אני ראיתי במו עיניי עם רב ניצב דורון - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו ניתן לו, נמצא פה מישהו אבל קודם כל אני חייב לתת, תודה רבה.
יצחק דהן
אני עוד לא סיימתי, דבר אחד, דבר אחרון. בשנה הקודמת, אני, במלים בוטות, לא ריחמתי על משטרת ישראל. אני אדם כזה, מכירים אותי, לא ריחמתי על משטרת ישראל, כל הלקחים. והשנה אני מצדיע להם.
היו"ר ישראל אייכלר
כל הכבוד.
יצחק דהן
הפיקו את הלקחים, היה מסודר, סגן ניצב ערן לוי היה צמוד אלינו, היה שיתוף פעולה, שת"פ מלא, עבודה סדורה, מקומות, שום אזרח לא ירד לכביש – מה ששנה קודמת היה סכנת חיים והשנה הם הפיקו את הלקחים. היו גם זמינים וקשובים, שזה מאד חשוב, להיות זמין וקשוב. תודה רבה והפקת לקחים טובה.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה גם לך, איציק דהן. חבר הכנסת הרב ינון אזולאי, בבקשה.
ינון אזולאי (ש"ס)
קודם כל, ישר כוח לכל העוסקים במלאכה. זו לא עבודה של יום אחד בשנה, זו עבודה של כל השנה. גם רואים עכשיו, בכל התקופה הזאת, שעובדים שם על מנת לשפר בכלל את כל דרכי הגישה, ביחד עם "המקומות הקדושים", עם מנכ"ל משרד הדתות, שהוא נמצא שם בהרבה מאד מאוד דיונים. השר דרעי שבאמת עושה שם עבודה נפלאה והמשרד שלו מקצה משאבים רבים לנושא הזה. 'ישר כוח' לכם, מיכה טובול, באמת, כל פניה שפניתי אליך, אני רוצה להגיד לך, עוד לפני שהייתי חבר כנסת, באמת, זה נעשה על הצד הטוב ביותר. אני בטוח שהמחליף שלך בעזרת השם גם יהיה ככה ויצליח. ישר כוח ל"איחוד הצלה" שעושים שם כל השנה, עובדים. גילוי נאות, אני מתנדב של "איחוד הצלה" ואני יודע את זה מקרוב. למד"א, לזק"א, "עזר מציון", גם אם יש עליהם איזו ביקורת קטנה תדע לך שהם עושים כל השנה דברים נפלאים - - -
יצחק דהן
דיברתי על ל"ג בעומר , לא דיברתי על כל השנה.
ינון אזולאי (ש"ס)
בסדר, עכשיו אני מדבר. זה בסדר, מותר להגיד ביקורת אבל לפני שעושים את הביקורת אפשר גם לבדוק, עושים דברים נפלאים. יש משהו שבשוליים צריך באמת להסתכל, אולי אותו מלווה אחד או שנכה מחכה לו במקרה חריג, אני מאמין שלא הצלחת לעלות לכל אמבולנס ולבדוק את זה, אבל זה בסדר. אם יש פה משהו שצריך לתקן זה את התחבורה הציבורית להר מירון מכל הארץ. יש הרבה פעמים מחסור. השעות לא תמיד תואמות לזמן שבאמת כולם רוצים לנסוע. ואני רוצה כאן להזכיר, מצד אולי כיבוד אב, את - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתה יודע למה לא הזכרתי אותו? סליחה, אני חייב להתפרץ לדבריך. אני רציתי מלכתחילה כשהוא נכנס להגיד בשבחו של אבא שאני אוהב אותו הרבה מאד שנים ויש לו חלק גדול מאד - - - אבל אמרתי, יש תופעה שבנים לא אוהבים כשאומרים "אתה הבן של", הוא רוצה להיות בשביל עצמו, לכן לא הזכרתי.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני אגיד לך, בנושא מירון, אתה יודע ונראה לי שגם שלומית יודעת וגם יושב ראש ועדת הפנים עשה רבות למען וגם היום, ובזכות ר' שמעון בר יוחאי הקב"ה יעזור שישלח לו רפואה שלמה, אני בטוח שווינגר היה עושה את זה במקום, אבל בכל אופן, ישר כוח לכולם. תודה רבה, אני חייב ללכת לישיבת סיעה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אדוני היושב ראש, אני יוצא לישיבת סיעה.
ינון אזולאי (ש"ס)
הרב מוזס, כמובן.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
וגם אתה מוזמן לבוא מהר.
היו"ר ישראל אייכלר
אני משתדל.
יצחק דהן
או שאתה מוציא אותו מהסיעה.
היו"ר ישראל אייכלר
לפני שאתה מוציא אותי מן הסיעה אני כבר נותן רשות לתת לכל אחד דקה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אני רק רוצה להגיב על "עזר מציון". הוא עשה עבודת קודש ואם יש מישהו שמתגנב אז לא צריך להכפיש את המוסד הנפלא הזה - - - לפרוטוקול.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה. אני רוצה עכשיו לאפשר ולהמשיך בסדר, משה יעקובזון שמרכז את אזור בית"ר או את כל הקווים של "קווים"? שב בבקשה פה. מוישה, אם אתה רוצה לדבר אתה רשום. בבקשה. תודה למוישה בא-גד על כל מה שהוא עושה. בבקשה, משה יעקובזון, מה אתה מספר? דבר בקול כדי שהפרוטוקול ישמע.
משה יעקובזון
קודם כל הסינכרון לפני השנה היה מאד מאוד יפה, אבל יש דברים שחוזרים על עצמם שנים וזה מאד מוזר. הקטע הזה של ההיערכות כל שנה מחדש, יש דברים שאפשר לקבע אותם, שהם יהיו לאורך ימים ושנים ולא שכל שנה צריך לבוא לשטח, שבוע אחרי שבוע, ולראות, כן התקדם, לא התקדם, השלט הזה קיים, לא קיים. תכניות מסודרות שעובדות כל השנה. יתרה מכך, אנחנו עובדים כל השנה והנושא של כל השנה גם בעייתי. אנחנו מתמודדים עם מצב שכמות אדירה של מכונות שכולם מפעילים יחד, לנו יש כמה ערים, כולם עוברים בו זמנית בכל עיר עם סדר גודל של רכבים, אין מציאות כזאת שהמערכת הזו תעבוד בפרק זמן כזה, בלי שיהיה מקום. קחו את הכניסה למושב, יש שם תחנה אחת, זה הכול. יש שטח ענק, בוא נמסד משהו לאורך השנה וזה גם יהיה פעיל בתקופה של ל"ג בעומר.

דבר נוסף, יש כניסה של השער הירוק. הכניסה השנה הייתה חסומה להולכי רגל וזה חבל. אנחנו לא צריכים לכוון את כולם לאזורים מסויימים. אם אפשר עוד פתח, כל פתח רק עוזר. לנו במיוחד, שהיה לנו את טרמינל 89, אם אפשר לפתוח להם שער בצד, אני מאמין שיש פה בעיה בטיחותית של רכבים והולכי רגל שייכנסו יחד, אם אפשר לתת כניסה מהצד זה יכול מאד מאוד לעזור.

צריך לזכור, יש גידול כל שנה. מי שמסתכל אחורה יראה את הגידול. אם השנה זה עבד – זה לא אומר שהשטחים מתאימים לשנה הבאה. אנחנו חייבים לגדול. וזו עובדה, אחת ההצלחות הגדולות בעיניי היא הוויסות ותוספת השטחים שעשו השנה. ברגע שאנחנו הבאנו 20,000 נוסעים יחד עם "נתיב אקספרס", שנכנסנו מכיוון אחד, יצאנו מאותו כיוון, לא התקרבנו למעגל התנועה, זה הוריד ממעגל התנועה. הוויסותים האלה הם חלק גדול מההצלחה. אין סיכוי בעולם שכמות כזאת גדולה של רכבים ואנשים יגיעו לאותו מקום באותו פרק זמן. תזכרו, שנה הבאה זה רמדאן, זה יהיה חודש קשה, כולם יודעים מהי המשמעות.
קריאה
צריך להיערך לזה.
משה יעקובזון
אפשר להיערך אבל אני לא יודע כמה נוכל לעמוד. קחו את זה בחשבון. אני מאחל לכולם הצלחה.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה למשה יעקובזון ותודה לך על כל ימות השנה. אתה היית הראשון, חברת "קווים", אתם הייתם הראשונים שהוכיחו שאפשר גם לתת שרות, גם לציבור הבא בהמוניו בשעות מסוימות, עם כל הבעיות שהיו לנו פה תמיד. עכשיו הזמן של משרד התחבורה, הגברת מורן, לגבי השאלות שהועלו פה. קודם כל על הכרטיס שמסתיים בשעה 12. אי אפשר לעשות בל"ג בעומר כמו שבת?
יוסף שוינגר
צריך ללכת.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אתה חייב לדבר.
יוסף שוינגר
צריך ללכת.
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, מורן, את תסלחי לשווינגר כי הוא המנכ"ל?
מורן יונה
סולחת לו.
היו"ר ישראל אייכלר
בבקשה, דבר.
יוסף שוינגר
אין לי מה להוסיף. אני מצטרף לכל הדברים ומאחל לכולנו בהצלחה. מורן, בבקשה.
מורן יונה
קודם כל, בנוגע לחוזים מסוג "חופשי יומי", "שבועי" או "חודשי", כמו שאמרתי מקודם, ההנחיה שלנו הייתה שניתן לרכוש חוזה מסוג כזה, אבל צריך להזמין מקום מראש וזה גם כדי שלמפעיל יהיה סדר, הוא יידע בדיוק מי מגיע ומתי וגם כלפי הנוסע. זה דבר אחד.
היו"ר ישראל אייכלר
למה כנוסע אני צריך לשלם קנס על זה שלא נרשמתי בזמן?
מורן יונה
אתה לא משלם קנס, אתה צריך להסתכל על זה אחרת, אתה מבטיח לעצמך מקום מראש. אתה יודע שאתה מגיע למוקד היציאה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אבל אם לא הצלחתי להזמין לעצמי מקום למה אני צריך לשלם יותר?
מורן יונה
אתה לא משלם יותר. זה שאתה קונה "חופשי חודשי" או "חופשי יומי" או "חופשי שבועי", שזה חוזה מאד מאוד משתלם, זו הרפורמה בתעריפים המטרופולינית, מאד מאוד משתלם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל את מציבה תנאי נוסף, שאני ארשם. ב"חופשי יומי" רגיל אני עולה על אוטובוס ורכבת כמה שאני רוצה.
מורן יונה
התנאי של הזמנת מקום הוא לא תנאי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
צריך להזמין, ללכת לאיזשהו מרכז?
קריאה
כן, כי אנחנו צריכים להתארגן.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מבין אתכם אבל תבינו את האזרח, הוא צריך ללכת לאיזה מרכז לקנות כרטיס. אפילו במטוס אני כבר לא צריך ללכת.
מורן יונה
היום יש פיזור מאד רחב של מוקדי מכירת כרטיסים.
משה יעקובזון
הם לא באו לקנות לפני, הם נרשמו לפני טלפונית, לא משנה, הם נרשמו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, טלפונית אי אפשר.
משה יעקובזון
הם נרשמו, הם לא יכולים לקנות את הכרטיס לפני - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתה לא שמעת מה שמורן אומרת. אצלך אולי זה גם טלפונית אבל ב"אגד", במקומות אחרים, אי אפשר טלפונית.
מורן יונה
אבל עדיין הפריסה של מוקדי הזמנת הכרטיסים היא מאד רחבה. לדוגמה, "אגד" מפעילים בירושלים - - -
קריאה
תשעה מוקדים.
מורן יונה
בירושלים יש הרבה מאד מקומות שניתן להזמין מהם והם נערכו בצורה טובה, הם תגברו באותה תקופה את כמות כוח האדם שם ולנו לא מוכרות תלונות על הסיפור הזה.

אני כן רוצה להתייחס לדברים שמשה יעקובזון אמר. קודם כל, משרד התחבורה בכל שנה וגם השנה, השקיע משאבים מאד מאוד גדולים בדגש על תשתיות שהן ברות קיימא, תשתיות שהן יישארו אתנו גם לטווחים ארוכים יותר. לדוגמה, השנה המשרד השקיע בתכנון ובביצוע של טרמינל 89. זה טרמינל שמונֶה 18 רציפים, הטרמינל הזה שירת בעיקר את חברת "קווים", בייעדים שדווקא משה ואיציק הפעילו מהם, בית"ר, מודיעין עלית ואלעד. זה משהו שממש, גם, עוד דבר שעזר לזה שהשירות השנה היה מצוין. חוץ מזה יש את כל הנושא הזה של השילוט, יש לנו תכנית שילוט שאנחנו רצים אתה כבר כמה שנים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
למה שלא תבנו שם תחנה מרכזית קטנה לכל האוטובוסים שבאים כל שבת, כל מוצאי שבת וכל יום כמעט?
מורן יונה
אני יודעת שכן מקודמת תשתית שהיא מתייחסת יותר לשירות בסופי שבוע - - -
היו"ר ישראל אייכלר
וגם סובה כזו שהוא לא יתקע עם האוטובוסים שלו כשהוא נכנס.
מורן יונה
להיכנס לתכניות אני פחות יודעת כי אני לא מאזור הצפון, אבל אני יודעת שכן מקדמים שם תכניות.
קריאה
זו ברמה של הראל דמתי - - -
מורן יונה
זה הראל דמתי, כן, זה הממונה על מחוז הצפון - - -
נאיף דעקה
רציף ההורדה והאיסוף של טרמינל 3, מתחנת הדלק ועד הכניסה, הם רוצים לבנות טרמינל על - - -
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, מה אמרת לי על הכרטיס שמסתיים בשעה 12 בלילה? למה אי אפשר לעשות את זה?
מורן יונה
קודם כל, הפנייה, אני אשמח לקבל אותה. אם הבנתי נכון היא התייחסה לזה שהכרטיס לא בתוקף - - -
שלומית אבינח
אנשים שנסעו - - -
מורן יונה
ה"חופשי יומי" הוא לא בתוקף בגמר שירות.
שלומית אבינח
לא, מי שנסע בלילה ואני יכולה להביא לך, יש הרבה תלונות על זה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הוא נסע בלילה וחזר ביום אז זו כבר שעה אחרת, כי הוא עבר את שעת חצות.
מורן יונה
אם אני מבינה נכון אז התלונה הזו מתייחסת לחופשי מסוג "חופשי יומי". "חופשי יומי" מתחיל בתחילת שרות, סביבות 4 לפנות בוקר, 5, משהו כזה וזה כרטיס שהתוקף שלו מסתיים בגמר שרות.
היו"ר ישראל אייכלר
אז צריך לעשות שהכרטיסים האלה יהיו, ש"יומי" יהיה 24 שעות.
מורן יונה
כרטיסים שהם הלוך וחזור ממירון אז הם כן, מפעילי התחבורה הציבורית נדרשו לכבד אותם בלי הבדל בין הימים. אם קנית ברביעי יכולת לחזור עם אותו כרטיס ביום חמישי.
היו"ר ישראל אייכלר
כן? לפי ההוראות של משרד התחבורה הם כן היו צריכים לכבד את הכרטיס?
מורן יונה
לא. "חופשי יומי" זה אחרת, זה מתחילת שרות עד גמר שרות אבל כרטיס הלוך חזור, כרטיס ייעודי של מירון, ההתייחסות אליו היא אחרת.
היו"ר ישראל אייכלר
זה יותר יקר, לא? הלוך חזור הוא יותר יקר.
מורן יונה
יכול לקנות כרטיס ליום רביעי בארבע אחר הצהרים ולחזור ביום חמישי בערב.
היו"ר ישראל אייכלר
מה אתם עושים עם ימי ששי ומוצאי שבתות, איך זה עובד? אם מישהו קונה ביום ששי בצהרים אז הוא יכול לחזור במוצאי שבת?
מורן יונה
ביומיום? בסופי שבוע רגילים? ההתייחסות היא רגילה לחלוטין.
שלומית אבינח
לא, לא, לפי מה שפונים אומרים – לא.
מורן יונה
אתה קונה ביום ששי כרטיס - - -
שלומית אבינח
לפי מה שהפונים אומרים – לא. לפי הפניות, אני אראה לך, שוב, אני לא מכירה אבל הם אמרו שאם הם היו - - -
מורן יונה
הנסיעה למירון היא כמו נסיעה מירושלים לבני ברק. את קונה כרטיס, חוזרת עם כרטיס אחר שאת קונה, אותו הדבר. את קונה מכל יעד בארץ - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני מדבר על "יומי".
מורן יונה
נוסעת ביום ששי - - -
קריאה
באותו היום עד 24:00.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל ביום ששי?
שלומית אבינח
הם ביקשו טווח 24. הטענות, יש לי פה, שהם הגיעו בערב, נשארו, ואז למחרת, באמצע היום לא יכלו.
היו"ר ישראל אייכלר
אני חייב להתחיל לסגור עניינים. יש לך עוד משהו לומר?
מורן יונה
כן, אנחנו עושים כל שנה הפקת לקחים, אחת מהפקות הלקחים שלנו הייתה הנחיה למפעילים חד משמעית, שביצעו את השרות, כך שלא נגיע למצב של מגיעים ויוצאים בשעות המאוחרות של הלילה. המפעילים עמדו בזה. זה גם חלק מזה שהמבצע הזה עבר כמו שצריך.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לך מה להגיד על הרכבת או שזה לא קשור אלייך?
מורן יונה
אנחנו עושים הפקות לקחים. אתם יודעים, תחנת כרמיאל הופעלה לראשונה השנה, אם אני לא טועה, בסוכות. כמובן שלקראת השנה הבאה ההתייחסות אליה תהיה אחרת אבל מה, צריך להסתכל על חצי הכוס המלאה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
על מה שהם עשו אין טענות, מה שהם - - -
מורן יונה
פעיל מחמש וחצי לפנות בוקר עד רבע לשתים-עשרה בלילה, אני חושבת שזה יפה מאד וזה הרבה יותר ממה שזה היה לא פעיל.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה למורן יונה ממשרד התחבורה, עכשיו ל"עזר מציון" מילה, ל"איחוד הצלה" מילה ונסכם. המנכ"ל, אם הוא ירצה להוסיף משהו, אם לא אז נסכם.
עודד פלוס
לא, לא. יוסי סיכם במקומי.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אני לא יודע, היה נראה לי שהוא קצת נעלב. אני ראיתי מתי שהוא רוצה להיכנס, חשבתי שהוא ייתן דברי נעילה וברכות למיכה, לכולם, אנשים שעבדו בשבילו כל כך קשה אבל כנראה שהוא מיהר. מי מ"עזר מציון"? בבקשה.
זאב פרוינד
שלום, אני בוחר לא להתחיל בתלונה שהייתה פה על ידי חברת "קווים" משום מה, אני דווקא אספר על הצלחה מבחינתנו. אני חוזר על ההרגשה שלנו שההצלחה הגדולה שלנו, עם כלל הגורמים. אתה, היושב ראש, עזרת לנו בזה וכלל הגורמים גם כן. מיכה, שמואל, כולם בעבודה אתנו ביחד, כל ההפקות לקחים שדוברו פה בשנים הקודמות יושמו בשטח - - -
היו"ר ישראל אייכלר
נתנו לכם לנסוע בלי הפרעות.
זאב פרוינד
הרגשה מדהימה והשוטרים שהיו למעלה בהר עזרו לנכים לרדת מהאמבולנסים. אני רוצה בשלושים שניות להגיב כן לטענה שעלתה פה. בשונה מחברות אוטובוסים או כאלו, אצלנו יש רישום מדויק, רישום שמי, ממוחשב, לגבי כל אחד שעולה לאמבולנס, בזמן אמת. שום נהג לא יכול להעלות שום חולה ולא מלווה, יש לנו רישום מדויק, כולל שעות כולל הכול. גם מי שטען בעבר טענות כאלו, קצינה בכירה בעבר, ראתה חבְרה למה שעשינו, נפעמה מזה ודחתה את כל הדברים האלה ממש, אין דברים כאלה.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה אומר שלא עלה אף אחד שלא רשום אצלכם?
זאב פרוינד
אין דבר כזה. הכול בדוק ומתועד ושמחים לעשות את הכול בהתנדבות ובשמחה כל שנה, תודה.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה. "איחוד הצלה" מילה אחרונה. מי זה?
דוד קריספל
קודם כל אני רוצה לפתוח עם זה שבאמת, ההיערכות השנה עם הפקת הלקחים משנים קודמות, גם עם המשרד לשירותי דת, עם הרב שווינגר והרב דרעי, מאד מאוד עזרה. השנה קיבלנו מקום גם בחניונים, שזה סייע לתת מענה רפואי הרבה יותר טוב. וכמובן עם המשטרה, עם מיכה, שאנחנו מאחלים לו בהצלחה ועם שמוליק, מאד סייעה בהיערכות. צריך להגיד פה מילה טובה גם למשטרה, השנה, שנה ראשונה שנערך תרגיל - - - היערכות לפינוי קהל, לא ראינו שנים קודמות, היה יוצא מן הכלל, עם שיתוף פעולה בין הגופים. קצת במספרים, בסך הכול 766 טופלו שחלק קטן מהם, כשליש, במרפאות. ראינו ירידה מאד משמעותית השנה. אנחנו חושבים שזה קשור לריווח של הזמנים ולזה שהיה פחות לחץ על ההר.
היו"ר ישראל אייכלר
גם על הנשים.
דוד קריספל
כן, אנחנו ראינו פחות מקרים. הדגשים ולקחים, תגבור של צוותי נשים ב"תולדות אהרן" בדגש על הטריבונות החדשות שבנו ב"תולדות אהרן" לנשים, ממש עזרו לנו והורידו את כמות הנפגעים שם. היו לנו בצד השני עיכובים מאד משמעותיים וסירוב של מד"א לשלוח צוותים לפנות חולים מתוך המרפאות שלנו, עד לרמה שאנחנו נצרכנו ואני בעצמי פיניתי פעמיים חולים מתוך המרפאות שלנו למד"א. עד שלא הבאנו להם את זה לתוך האמבולנסים שלהם, לא הגיעו לפנות. חולים קשים.

דבר שני שהפעלנו השנה כהפקת לקחים משנים קודמות, ראינו זמני מענה מאד ארוכים באזור המעגלים, הפעלנו השנה שמונה אמבולנסים נוספים וביצענו מעל שלושים פינויים רק באזור המעגלים. לא נכנסנו למירון עם האמבולנסים אבל בחלק התחתון ובעצם שיפרנו משמעותית את זמני המענה.

דבר אחרון מבחינת עומסים של כמות המקרים, אז ראינו יותר עומסים בשעת ההדלקה הראשונה וב"תולדות אהרן" - - - כמות הנפגעים.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה. "נתיבי ישראל" שזכיתם לשבחים, מי מ"נתיבי ישראל"?
בני אלגלי
אנחנו התחלנו את העבודה בסך הכול רק בחודש אפריל. סיימנו, הגשנו את הכול כמו שצריך לפני הזמן.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה. עודד חייב לתת מילות סיכום.
עודד פלוס
תודה. קודם כל אני רוצה להודות ליושב הראש על הישיבה הזאת. אין ספק שאנחנו פה שומעים הרבה דברים, גם אם לא כל דבר - - -
שלומית אבינח
שתי ישיבות – הפקת לקחים והיערכות.
עודד פלוס
אני הייתי רק עכשיו. גם דברים שלא קשורים בהכרח אלינו אנחנו מקשיבים ושומעים. אני רוצה להודות לכל האנשים שלקחו חלק, בראש ובראשונה כמובן למיכה ולמשטרת התנועה. יצא לי לפגוש את המובילים, המסיעים או איך שאתם נקראים, חברות ההסעה, גם בישיבות שהיו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מפעילים.
עודד פלוס
מפעילים, גם בישיבות בחפ"ק שהוביל דרור, אני חייב גם לציין לטובה אותו, דרור. הוא לא נמצא פה, דרור גנון, שעשה עבודה, אני חייב לומר שאני באופן אישי שלחתי לו מכתב, מכתב המלצה - - - התפקיד של מאיר חן. אני חושב שהוא עשה עבודה - - - איך אומרים, להוריד את הכובע. למורן, לכל האנשים, גם לאנשים כמובן שלנו, יוסי, ישראל דרעי, לעובדים שלי. ואני מקווה שההצלחה שהייתה השנה תהיה גם בשנה הבאה ובאמת, תמיד אפשר להשתפר, תמיד אפשר לעשות דברים יותר טוב. אנחנו נשתדל שגם הדברים שעלו היום לא יחזרו על עצמם בשנה הבאה.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה. אני רוצה לסכם ממש במשפטים ספורים. הוועדה מברכת את כל הגורמים שפעלו להצלחת המשימה בל"ג בעומר, בראשם את משטרת ישראל ובראשה את מיכה טובול, שמסיים עכשיו את התפקיד. הוועדה שולחת לו את ברכותיה להצלחה.

הוועדה תמשיך לעקוב אחר נושא שינוי יעודי הקרקע, שנקרא חניונים, לצורך האנשים שבאים לשם. גם בכל ימות השנה, שצריך לעשות שם תשתית לאוטובוסים שיוכלו להיכנס ולצאת ולא איזו תחנה אחת מסכנה באיזה מושב משנות החמישים וגם לל"ג בעומר. כמו שאמר נציג המשטרה, אני חושב, שלא רק לגבי אוטובוסים צריך את זה אלא לכל הצרכים.

אנחנו מבקשים קביעת לוח זמנים לביצוע שינויי הקרקע. אנחנו נבקש גם מרמ"י וגם מכל הגורמים המקומיים, כך שהדברים יהיו מוכנים כבר בחורף הזה לקראת ההילולה הבאה.

אנחנו נקיים ישיבות נוספות בעניין. אנחנו מבקשים את המשטרה להפעיל את התחנה – שלמרות שהיא פתוחה רשמית אנחנו שמענו תלונות של הרב מוזס ואחרים, התחנה הזו צריכה להיות פעילה, בגלל שמתכנסים שם כל כך הרבה אנשים בכל ימות השנה, וגם כשיש ציבור אז יש אנשים שבאים לשם ומפריעים למתפללים, המשטרה צריכה להיות יותר פעילה, כמובן ברגישות הקיימת, בשבתות ובדברים האלה שמובנים.

רכבת ישראל עשתה עבודה טובה בזמן שהיא עבדה אבל היו הרבה תלונות ואנחנו נגיש תלונה גם לשר התחבורה, על החלטת משרד התחבורה לא להפעיל את הרכבת בלילה, למרות שהרכבת הייתה יכולה לעשות את זה ולהביא עוד אלפי אנשים ולהיערך, לתגבר את מערך השאטלים מרכבת כרמיאל לאורך כל הלילה.
שלומית אבינח
בכל ימות השנה?
היו"ר ישראל אייכלר
בכל ימות השנה, אין לי מה להגיד להם כי אני לא מכיר את העומס שיש בקו כרמיאל-מירון. לא מאמין שיש הרבה אנשים אבל אולי במשך הזמן. לגבי ל"ג בעומר אנחנו בפירוש דורשים שכל הלילה תהיה לפחות בכל שעה עגולה, ולא תהא רכבת מתל אביב לעכו בלילות רגילים כמו הרכבת לכרמיאל בליל ל"ג בעומר.

אנחנו מבקשים שכל קווי התחבורה צריכים להיכלל בכרטיס אחד כמו בכל ימות השנה, גם בל"ג בעומר, שלא יהיה הבדל בין רכבת לאוטובוס או מפעיל אחר או שאטלים. אנחנו מבקשים ש"חופשי יומי" יפעל בל"ג בעומר ל-24 שעות ולא לפי שעת סיום השירות, כי בל"ג בעומר אין סיום שירות, השירות ניתן 24 שעות.

אנחנו מבקשים שוב להקים תחנה קבועה, לא רק לל"ג בעומר, כדי לאפשר לאוטובוסים להיכנס למושב ולצאת. להוריד אנשים בכל ימות השנה מכל המקומות, צריך סובה וכל מה שצריך ובכל ימות השנה. אנחנו ממליצים גם שהכרטיס "יומי" בכל רחבי הארץ, ללא קשר למירון, יהיה במשך 24 שעות מרגע הקנייה עד שפג תוקף ולא עד רגע הפסקת השירות. תודה רבה לכולכם, ניפגש בע"ה לקראת השנה הבאה.


הישיבה ננעלה בשעה 15:26.

קוד המקור של הנתונים