ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 12/06/2018

פעולות משרדי הממשלה למען צימצום העישון ונזקיו - לציון יום ישראל בריאה ללא עישון

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



34
הוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול
12/06/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 121
מישיבת הוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול
יום שלישי, כ"ט בסיון התשע"ח (12 ביוני 2018), שעה 11:40
סדר היום
פעולות משרדי הממשלה למען צימצום העישון ונזקיו - לציון יום ישראל בריאה ללא עישון
נכחו
חברי הוועדה: תמר זנדברג – היו"ר
יהודה גליק
חברי הכנסת
יעל גרמן
מוזמנים
חיים גבע הספיל - קידום בריאות, משרד הבריאות

אפי שפר - סגן ראש אגף אכיפה, משרד הבריאות

רוני ברקוביץ - סגן מנהל אגף אכיפה ופיקוח, משרד הבריאות

ניבה בסודו מנור - סגנת מנהל המחלקה לחינוך וקידום בריאות, משרד הבריאות

קרן גולדמן - מרכזת בכירה אלכוהול והתנהגות ממכרת, משרד הבריאות

קרן רוט-איטח - ממונה על מניעת שימוש בסמים ואלכוהול, משרד החינוך

עירית ליבנה - מפקחת על תחום הבריאות, משרד החינוך

ד"ר חגי לוין - מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור, ההסתדרות הרפואית בישראל

אלעד גודינר - נציג ההסתדרות הרפואית בישראל

מאיה רודנאי - חברת ועד, ההסתדרות הרפואית בישראל

ארנונה אייל - מומחית לרפואה תעסוקתית ומנחת סדנאות גמילה, מרכז רפואי סורוקה

ענת יום טוב - מקדמת בריאות - רכזת בכירה, שירותי בריאות כללית

אביטל פאטו בן ארי - מנהלת מחלקת הסברה וקידום בריאות, האגודה למלחמה בסרטן

פאתן ג'טאס - מנהל פעילות האגודה בחברה הערבית, האגודה למלחמה בסרטן

טל נתן - מקדמת בריאות, האגודה למלחמה בסרטן

לאה רוזן - מרצה בכירה, אוניברסיטת תל אביב

שירה כסלו - מנכ"לית, המיזם הרב מגזרי למיגור העישון

אירית שמש - המועצה הישראלית למניעת עישון

מארק לוריא - הוועדה להגבלת העישון

אלעד שפר - עמותת אויר נקי

שוש גן-נוי - ועד החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בישראל

ד"ר מילכה דונחין - יו"ר רשת ערים בריאות בישראל

אליהו יצחק - פעיל חברתי

ויקטור פתאל - רכז מחקר ומידע

צבי הרצוג - מוזמן/ת

יהושע שלמה זוהר - שדלן/ית (גורן עמי יועצים בע"מ), מייצג/ת את שירותי בריאות כללית
מנהל/ת הוועדה
בת שבע פנחסוב
רישום פרלמנטרי
הדס לוי, חבר תרגומים


פעולות משרדי הממשלה למען צימצום העישון ונזקיו - לציון יום ישראל בריאה ללא עישון
היו"ר תמר זנדברג
שלום לכולם, בוקר טוב, צהריים טובים. אני מתכבדת לפתוח את ישיבת ועדת הסמים והאלכוהול של הכנסת. אנחנו מציינים היום ישראל בריאה ללא עישון. אני חייבת לפתוח באיזה נימה אישית, אני מכהנת בוועדה הזו לדעתי כמעט שלוש שנים בערך עכשיו והפעם הראשונה בכהונה שלי שהכנסת ציינה את היום הזה שהיא מציינת כל שנה פנו אליי מהארגונים שיושבים כאן שרובכם הפכתם ברבות הימים כבר להיות באמת שותפים קבועים ואורחים קבועים ושותפים למאבק הזה.

טוב, קיבלתי את הבקשה כי האמת זה לא יפה לסרב ופשוט במהלך הישיבה הזאת אני אישית חטפתי שוק, נפל לי איזה אסימון. ואני כילדה הייתי ילדה בשנות ה-80 או ה-90 עם פרסומת התולעים המפורסמת. כלומר, ידענו את הדברים וזה היה נראה כמו משהו כזה שידוע ואוקיי, בסדר, כבר לא רוצים לשמוע. אבל כששמעתי את הדברים כאן בוועדה לפני לדעתי פחות משלוש שנים באמת אני חייבת להגיד שחל אצלי מהפך באופן אישי. קודם כל אני הפסקתי לעשן מאז אותו יום, את המעט שהייתי מעשנת, אבל ממש מאותו יום לא נגעתי יותר בסיגריה ובאמת אני פתאום - - -
קריאה
היה לך שווה להיות בוועדה הזו.
היו"ר תמר זנדברג
כן, כבר יצא משהו. ובאמת מאז בכל שלוש השנים שאנחנו עובדים ואני עוברת פה באמת על הסיכומים של הדיונים רק של הוועדה הזו מפברואר 18', דצמבר 17', ספטמבר 17', יוני 17', מאי 17', מרץ 17', פברואר 17', ינואר 17' וכו', יוני 16' וכו', באמת אני ממש רק מתוודעת יותר ויותר לאבסורד הזה שבו פשוט אנחנו מחלקים ברישוי המדינה, כי גם טבק זה פריט טעון רישוי בחוק רישוי עסקים, אני אומרת כחברת מועצה לשעבר, רישיון לבנאדם להרוג את עצמו בהתנדבות ובלי שזה נותן לו שום תועלת. לפחות יש דברים אחרים, אתם יודעים, מזון או דברים אחרים, יש תועלת, זה מתוק, זה טעים, זה נחמד, זה נחמה. יש גם נזק, נזק בריאותי, נזק כלכלי, נזק אחר ויש איזושהי מערכת איזונים והמדינה בוחרת עד מתי לעודד.

פה אין תועלת, זה רק נזק, נזק שמסתיים במוות ובתחלואה קשה. ומשום מה הדבר הזה נמשך ואולי אפילו חומרתו לא מספיק מודגשת. וביום הזה אני רוצה באמת לחזור ולעסוק בנושא הזה. הרבה מהמשתתפים כאן כולל אני מגיעים עכשיו מוועדת הכלכלה ששם מתקדמת הצעת חוק שאני מקווה מאוד שתתקדם באמת בנוסח כמה שיותר כוללני וכמה שיותר מהודק. יש הרבה מאוד נושאים שם על הפרק שכוללים גם את הסיגריות האלקטרוניות, גם שיווק, גם פרסום, גם את הנושא של החפיסות שהוא מאוד מאוד חשוב. ויש כמה נושאים שהוועדה הזאת לקחה לעצמה בפריזמה דיי נקודתית ואני רוצה לנצל את הישיבה הזו כדי להתקדם בנושאים האלה.

בינתיים מה שקרה מהישיבות הקודמות לישיבה הזאת זה שפורסם דוח מבקר המדינה שקבע כמה דברים שאנחנו בוועדה כבר ידענו אותם. דבר ראשון שהוא קבע שבאמת אחרי שנים של ירידה חלה בשנים האחרונות עלייה במספר המעשנים. שזה דבר שכשלעצמו צריך מאוד מאוד להדאיג אותנו מכוון שהדברים האלה, כמו שאנחנו רואים בכל נושא ציבורי, הם תוצאה של מדיניות. אם מדינת ישראל פועלת ואם היא מתקדמת בחקיקה, ברגולציה, בתקנות וכו' אז מספר המעשנים כתוצאה מזה יורד מכוון שהדברים האלה, הצעדים האלה עובדים. אם היא נרדמת בשמירה כמו שקרה בשנים האחרונות אז מספר המעשנים עולה. זאת משוואה מאוד מאוד פשוטה וכאן אפשר לראות אותה באופן גורף. זה דבר ראשון.

דבר שני שהדוח קבע זה שמספר משרדי ממשלה, וביניהם משרד הבריאות, משרד האוצר ואפילו ראיתי משרד הגנת הסביבה לא עשו די, לא עשו את המוטל עליהם ולא עשו כל מה שביכולתם שזה מה שמצופה ממשרד ממשלתי לעשות על מנת לתרום להפחתת מספר המעשנים ולהפחתת העישון בישראל. וכאן אני חייבת לומר שאנחנו באנו עכשיו מוועדת הכלכלה, נכח בדיון מנכ"ל משרד הבריאות, שזה מצד אחד חדשות שמשרד הבריאות החליט ולקח על עצמו ובאמת השתתף וישב כל הישיבה. מצד שני אני לא יודעת עדיין להגיד האם משרד הבריאות החליט לקחת על עצמו באופן מלא את הובלת, ממש להיות ראש החץ של המדיניות הישראלית לצמצום העישון באופן דרמטי ולהפחתתו באופן משמעותי. אז אני באמת אשמח לשמוע קצת עדכון מעבר למה שמסר המנכ"ל בוועדת הכלכלה, מה נעשה בתוך משרד הבריאות ומה החשיבה כרגע ולאן זה הולך. זה דבר ראשון.

דבר שני, משרד האוצר. נושא ממש ממש ספציפי ועוד כמה דקות, אני מקווה, יצטרף אלינו חבר הכנסת יהודה גליק שבאמת לקח על עצמו באופן מאוד מאוד משמעותי את נושא המיסוי. מנכ"ל המשרד ישב כאן בוועדה, ממש כאן בכיסא, ב-26 בפברואר 2018, ממש לפני שלושה חודשים אחרי שזימנו אותו בנוהל מיוחד שתקנון הכנסת מאפשר לנו והבטיח שתוך 30 יום הוא יעביר לנו לא את העשייה, לא את המסקנות, אלא רק את המתווה של התאריך לטיפול בנושא. עד לרגע זה למרות שאלות חוזרות ונשנות גם של חברי כנסת, גם של הוועדה, גם של אמצעי התקשורת, אנחנו לא קיבלנו את המתווה הזה.

אני חוזרת – זה לא סוף של תהליך, זה לא מסקנות, זה לא דבר שנעשה, זה רק לדווח לוועדה מתי מתכוונים להתחיל לדבר על עשייה. וגם זה משרד האוצר מנותק קשר, אין עם מי לדבר, מסרב לענות לכל פנייה ואפילו הגדיל לעשות שהיום בבוקר, והסיבה היחידה שאני אומרת את זה כי לצערי הרב זה הפך במשרד האוצר לשיטה קבועה ולהתחמקות שיטתית. היום בבוקר פשוט הודיע שלא יהיה נציג לדיון הזה. ולכן, רק אני מוודאת, אין פה נציג משרד האוצר? גם הנציג של רשות המיסים שהיה אמור להגיע הודיע בבוקר שהוא לא מגיע.

כלומר, לדעתי לפחות בפעם השלישית, אם לא יותר מזה, משרד האוצר פשוט מבריז מהדיון הזה, מסרב להתייצב וזה כשהוא המשרד המרכזי שכרגע יש לנו איתו דין ודברים פתוח כי הובטח לנו משהו על ידי המנכ"ל, לא פחות ולא יותר, לא מישהו אחר, לא מישהו זוטר. הדבר הזה א' לא התקיים עד היום, למעלה משלושה חודשים אחרי למרות שהתחייבו לנו תוך חודש והנציג גם לא הגיע לכאן כדי לדווח על הדברים.

אז אני רוצה להודיע שאנחנו נחזור לאותו סעיף בתקנון הכנסת שמאפשר לנו לזמן לכאן את המנכ"ל. אנחנו נפנה אליו לפי מיצוי הליכים שכתוב בתקנון. אין את זה בפני כרגע אבל אנחנו נפנה את הפנייה הראשונית, נבקש להתייצב בפני הוועדה ואם כמובן נתאם את התאריך ביחד עם המנכ"ל וככל שזה לא יתואם אז אנחנו פשוט נפנה לזימון של עובד ציבור לפי, אין לי כרגע בפניי את הסעיף בתקנון אבל בוא נראה אם כתוב אותו פה. נוציא את זה ונקריא את זה בסיכום מה אנחנו בדיוק נעשה.
קריאה
סליחה, את מרשה להיות ללוביסטים להיות בוועדה?
היו"ר תמר זנדברג
לא, הוועדה הזו סגורה ללוביסטים, לפחות שמייצגים חברות טבק.
מארק לוריא
הייתי מציע לא רק להזמין את המנכ"ל. לפי אותו סעיף לדעתי אפשר גם להזמין את השר. לדעתי השר במקרה זה הוא שקובע את המדיניות הזו שהוא לא מוכן להעלות את המס על טבק ב- - - אני חושב שחבל להזמין את המנכ"ל כי הוא רק יחזור על האוטומט - - -
היו"ר תמר זנדברג
אתה צודק. הסעיף הזה בתקנות הוא סעיף שמיועד לעובדי ציבור, ולכן אנחנו פנינו למנכ"ל כי בעצם אמרנו זה עובד הציבור הבכיר ביותר שהוא אחראי על המדיניות באמת ולא רק על ה- - - שר הוא לא עונה פשוט לפי התקנון, אבל אני מקבלת את מה שאתה אומר, אתה צודק. אני חושבת שמבחינה ציבורית ראוי באמת שהשר באמת פעם אחת יתייצב בפני הציבור ויביע את עמדתו. עד היום שמענו את עמדתו רק בכל מיני תשובות בצ'ט בפייסבוק וכל מיני דברים כאלה דרך שאלות של אזרחים. לכן הוועדה באמת תפנה לשר, תבקש ממנו להתייצב בפני הוועדה ולמסור את עמדתו בנושא המיסוי. במקביל אנחנו נשמור על אותו סעיף בתקנון מכוון שהתקנון הוא מדבר על עובדי המדינה, על עובדי המשרד, ולכן הוא - - -
מארק לוריא
בדקתי עם היועץ המשפטי שאומר שמאותו סעיף אפשר להזמין את השר אבל - - -
היו"ר תמר זנדברג
בייעוץ המשפטי שקיבלתי פעם קודמת נאמר לי שהדרג הכי בכיר שאפשר להזמין לפי הסעיף הזה זה את המנכ"ל מכוון שהוא עובד המשרד. אני אבדוק את זה שוב, אני - - -
מארק לוריא
אם לא, הייתי עושה את זה עם הוועדה לביקורת המדינה כי שם בוודאי יש להם את הזכות - - -
היו"ר תמר זנדברג
אנחנו כבר פנינו לוועדה לביקורת המדינה, אנחנו בקשר עם הוועדה, אני בטוחה שהוועדה לביקורת המדינה בדרך כלל פורסת את כל הדוח ומנהלת דיונים פרקים פרקים. אני ביקשתי מהוועדה שתקיים דיון בפרק הזה בהקדם. אז א' אנחנו בהחלט עובדים מול הוועדה לביקורת המדינה. ב' אנחנו בהחלט נפנה לשר. נתייעץ לגבי האם זה מתוקף הסעיף הזה או לא, אם כן מה טוב, אם לא אז אנחנו נעשה את שני הדברים האלה במקביל. תודה.

אז בואו רגע נתחיל מנציגי משרד הבריאות ברשותכם, תנו לנו איזה עדכון מה חדש מאז הפעם האחרונה שדנו בנושא בנוסף למה שנמסר כרגע בוועדת הכלכלה.
חיים גבע הספיל
שלום. אני יכול להגיד שבגדול אנחנו נמצאים בתהליך אינטנסיבי ומואץ בכל הנושא הזה של העישון. זה מתחבר גם לתהליך ארוך שביצענו של עבודת מטה לגבי החוק של הגבלת הפרסומת וגיבוש של חקיקה ממשלתית. בסופו של דבר, כמו שראיתם קודם, למעשה שילבנו את הנושאים שרצינו להעביר במסגרת החקיקה הממשלתית לתוך החקיקה הפרטית ובצורה כזאת המשרד נמצא ונוכח ומוביל ודוחף. למעשה חקיקה פרטית שמבטאת גם את כל אותן תוספות שהמשרד רצה לקדם במסגרת הממשלתית ושלא היו בחקיקה הפרטית. אז זה לגבי מרכיב אחד.

מרכיב נוסף – יש המון הצעות חוק פרטיות שאנחנו בוחנים אותן ורואים מה ניתן מבחינתנו ואפשרי לקדם ואיפה יש לנו בעיות ולגבי אותן בעיות איך אפשר לתאם כדי באמת לתת גב, שוב, בהתאם למדיניות שלנו ועד כמה שאנחנו חושבים שזה נכון לקדם נושאים שונים שקשורים למקומות ציבוריים למשל. חוק ייעול האכיפה אמור לעלות ביום ראשון לוועדת שרים ואנחנו עובדים על גיבוש של עמדת המשרד ולראות איך אפשר לקדם אותו.
היו"ר תמר זנדברג
זה חוק ממשלתי?
חיים גבע הספיל
הצעת חוק פרטית.
היו"ר תמר זנדברג
מה זה ייעול האכיפה, מה הוא קובע?
חיים גבע הספיל
זו הצעת חוק שעוסקת בתיקון מאוד משמעותי לחוק מניעת העישון במקומות ציבוריים כולל שינוי של כל התוספת לגבי ביטול חדרי עישון ואזורי עישון. אז החוק הזה בעצם מבטא חלק מהדברים שרצינו לעשות ואנחנו בוחנים לגבי אותם דברים שלא חשבנו עליהם או שהיו לנו איתם בעיות מה אפשר לתאם, מה דורש השינויים ולראות שבגדול אנחנו מצטרפים ודוחפים את אותן הצעות חוק פרטיות שבאמת אנחנו יכולים לעשות את זה. זה גם דורש תיאום עם משרד המשפטים אז זה תהליך מורכב אבל יש התקדמות גם בעניין הזה כמובן. אני יכול להזכיר את צו מניעת העישון שאושר לפני שבוע בכנסת שגם הרחיב את ההגבלות על מקומות ציבוריים.

לגבי הנושא של קמפיינים – השנה יש תקציב, יצאנו בקמפיין אחד לצמצום עישון בחברה הערבית בתחילת השנה בעלות של כחצי מיליון שקלים. יש לנו השנה עוד מיליון וחצי שהוקצו לטובת הנושא של קמפיינים בנושא עישון, אנחנו צריכים עוד לתאם בדיוק ולתכנן איך אנחנו מנצלים אותם. לצורך העניין, כרגע עומד על הפרק אותו צו למניעת העישון שאנחנו נבחן את האפשרות לעשות איזשהו קמפיין שיעלה את המודעות בקרב הציבור, המעשנים והלא מעשנים ובעלי מקומות ציבוריים לאותו צו שעבר כדי שיידעו, יכירו וייערכו בהתאם. אז זה עניין אחד.
לגבי החברה הערבית באופן ספציפי חלק מהקמפיינים יופנו לחברה הערבית ויש עוד תקציב של כחצי מיליון שקלים, שיוקדש חלקו השנה וחלקו שנה הבאה, לקידום תכניות לצמצום העישון בחברה הערבית. ותקציב נוסף שכרגע עומד על מיליון וחצי שקלים לטובת הנושא של הגמילה מעישון, הקמה של מוקד טלפוני לאומי לגמילה מעישון שזה אמצעי שקיים בהרבה מאוד מדינות בעולם והוא בעצם מאפשר לצמצם פערים מבחינת גיאוגרפיה, השפה, ומאפשר בעצם להנגיש את שירותי הגמילה מעישון דרך הטלפון. אמצעי יעיל, מוכח ומאוד כדאי. ואמרתי, יש תקציב ראשוני ואנחנו נמצאים בתהליך של בחינה איך להוציא את זה לפועל, יש כאן מורכבות של מכרז והתקשרויות ודברים כאלה, אבל זה נמצא בעבודה ויש ישיבות מסביב לשעון סביב הנושא הזה בתקווה שזה ייסגר מהר.

ב-31 במאי הגשנו את דוח שר הבריאות שנותן איזשהו עדכון, תמונת מצב מאוד מפורטת לגבי העישון בישראל עם הנתונים הכי מעודכנים שיש לנו. השנה יהיה לנו סקר חדש - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
האם הייתה עלייה בדוח האחרון?
חיים גבע הספיל
לגבי הנתונים, מבחינתנו הנתונים הרשמיים, בהתבסס על הסקרים, אז למעשה הנתון הרשמי של שנה שעברה הוא היה 21.6% והנתון השנה הוא 20.5%, ככה שהייתה ירידה של אחוז אבל זה באופן רשמי. אבל העניין הוא שהיה איזשהו שינוי במדגם, טלפונים ניידים, טלפונים נייחים, היא איזשהו שינוי בצורה שבה עושים את הסקרים ואת המדגמים, ולכן מבחינה מקצועית קשה לנו להשוות לשנים קודמות, אנחנו בעצם סוג של מתחילים מדידה מחודשת ומסתכלים על הנתון הראשון כרשמי ומייצג ואפשר להתייחס אליו רק מ-2016 - - -
שוש גן-נוי
אבל בשש-שבע שנים האחרונות למעשה המצב הוא סטטי. אי אפשר להגיד שיש ירידה, וזה הדבר החשוב.
חיים גבע הספיל
אני אחדד שאם אני לוקח את אותה צורת חישוב מעודכנת ומנסה להסתכל אחורה ועושה איזושהי הערכה לא הכי מדויקת, אבל כן הערכה לגבי שנים קודמות אז באמת נראה שהייתה איזושהי התייצבות בשיעורי העישון סביב ה-20, 21, 22 ועכשיו אנחנו משווים את עצמו רק ל-2016. יש עכשיו את הנתון של 2017 שמראה כן ירידה מסוימת וצריך להמשיך לראות אם זה נמשך בשנים הבאות.
שוש גן-נוי
אבל עוד - - - מלפני שבע שנים.
חיים גבע הספיל
המצב היום עדיין לא, היינו במצב, לכאורה, יותר טוב בעבר, היינו ב-20.1% לכאורה. אבל כרגע זה הנתונים מבחינת שיעור המעשנים אבל שוב, זה לא המדד היחידי, המדד צריך להיות כמובן העשייה וקידום החקיקה וכל הפעילות - - -
לאה רוזן
כדאי להתייחס גם לנתונים מרשות הסמים שמשם יש עלייה בקרב אנשים צעירים 18 עד גיל 40 מ-2009 עד 2016. עלייה. רק סיגריות.
חיים גבע הספיל
אני אגיד שאם אנחנו מחפשים עוד נתונים אז יש את הנתון הזה של הרשות למלחמה בסמים, אבל יש גם נתונים מהצבא שהצבא אומר שבקרב המתגייסים הגברים יש 28% עישון בגיוס שזה עלייה לעומת שנים קודמות שזה גם איזשהו אינדיקטור שאומר שהמצב לא מזהיר אם 28% מהבנים שמתגייסים כבר מעשנים אז יש לנו בהחלט פה - - - לגבי נתונים של נוער השנה יש סקר חדש, סקר מאוד מקיף של יוסי הראל שזה סקר משותף עם משרד הבריאות ומשרד החינוך וכשיהיו נתונים הם בטח יוצגו, ואני מקווה שלפחות חלקם נוכל להציג כבר בדוח הבא.

אז יש עשייה ויש תקציבים ויש התקדמות. אני יכול להגיד שדוח מבקר המדינה גם בעניין הזה ויש לנו ישיבות על הפקת לקחים, תיקון ליקויים וכל הדברים האלה כך שיש המון פעילות סביב הנושא הזה והכיוון הוא בהחלט חיובי אבל זה תהליך שמן הסתם ייקח זמן.
היו"ר תמר זנדברג
אוקיי. בבקשה.
יעל גרמן (יש עתיד)
קודם כל אני מכירה את חיים, אני חושבת שהוא עושה עבודה נהדרת, באמת עבודה נהדרת, נאמנה. ואולי קודם כל נתחיל ונברך אותך על הקיום של הדיון הזה ביום הזה - - -
היו"ר תמר זנדברג
תודה, תודה, התחלנו בברכות וב- - - תודה יעל.
יעל גרמן (יש עתיד)
אז אני אצרף את הברכות לכל מה - - - אני רוצה לשאול אותך – אתה יודע שהיום, אנחנו דנו, אני לא הייתי אבל דנו בוועדת כלכלה ובחוק שמנסה באמת למנוע את הפרסום, אבל באותו חוק יש סעיף שמחריג את העיתונות הכתובה ואני רוצה לדעת מה עמדתך לגבי הסעיף הזה.
חיים גבע הספיל
אז אני יכול להגיד שהמנכ"ל נשאל בסוף הדיון בדיוק את אותה שאלה והתשובה שלו הייתה שהנושא יוצג באופן מפורט וברור במסגרת הדיון על הצעת החוק ככה שאני כרגע לא - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
לא נוח לך לומר מה עמדתך.
חיים גבע הספיל
א' זה עמדת משרד הבריאות. יש עמדה למשרד הבריאות בנושא, המנכ"ל ביקש שהוא יציג אותה בדיון הבא על החוק ואני כרגע לא בקיא בכל הפרטים אז אני אמנע אם אפשר.
קריאה
דילמת הלויאליות.
יעל גרמן (יש עתיד)
כן, בסדר גמור, אני מבינה את זה באמת - - - ושאלה שנייה, מה מתכוונים לעשות כדי למנוע את הסיגרית ג'ול מלהיכנס לארץ. מה אתם מתכוונים לעשות לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה למעשה התיר לכם להשתמש בתקנון.
חיים גבע הספיל
אז כמו שזה נראה כרגע יש סוג של תמימות דעים גם בייעוץ המשפטי אצלנו ואצל הנהלת המשרד ואצל היועץ המשפטי שיש מקום להשתמש באמת בסמכות שהיא יחסית חריגה לאסור בהוראה מנהלית. יש עדיין ככל הנראה צורך לעשות איזשהו הליך של - - - כמו שזה נראה כרגע יש כוונה לעשות שימוש באמת באותה הוראה מנהלית ולאסור מיידית, לאחר שימוע, שימוע נדרש כנראה מול החברה, ואז לשקול את זה ובהתאם לאותו שימוע ולאותה התייעצות שהשר יעשה במידה והוא עדיין יהיה רלוונטי אז להוציא איסור מיידי על השיווק של הג'ול בישראל.
ובמקביל תהליך של תיקון, מה שקוראים לזה, דרך המלך, שזה הדרך העקרונית, המהותית, שאמורה לעשות סדר עם כל הנושא של הסיגריות האלקטרוניות במסגרת של חוק הגבלת הפרסומת, להחיל על סיגריות אלקטרוניות את אותן הגבלות כמו מוצרי טבק רגילים וזה יפתור את כל הנושא של מכירה לקטינים ופרסום ועישון במקומות ציבוריים - - -
היו"ר תמר זנדברג
זה העניין עם הטבק והעישון?
חיים גבע הספיל
כן.
היו"ר תמר זנדברג
אני מודה שאני לא הצלחתי, אני שאלתי שם, אבל הבנתי שהם לא רצו להתקדם עם זה וזה ידון ב-- - אתה יכול רגע להסביר לנו מבחינה מקצועית, עזוב רגע משפטית, כי באמת כמו שאמרה חברת הכנסת גרמן, אם האייקוס היה לנו עניין שעד שזה הוכר כמוצר טבק. עכשיו הג'ול יש לו מוצר עישון כי אין בו טבק אבל יש בו ניקוטין למעלה מהכמות המותרת שרוצים בכלל לאסור אותה לגמרי בחוק החדש שיהודה גליק השיג בדיוני האוצר. אז מהזווית שלך, מה זה מוצר טבק ומה זה מוצר עישון ולמה צריך להיות הבדל ביניהם.
חיים גבע הספיל
זה כן הכוכב, יש לו מחסניות ויש - - -
היו"ר תמר זנדברג
זה תמיד נראה כמו דיסק און קי, כמו איזה מוצר אלקטרוני כזה.
חיים גבע הספיל
זה הרעיון, זה מתוכנן.
יעל גרמן (יש עתיד)
זה דיסק און קי.
היו"ר תמר זנדברג
אה זה באמת דיסק און קי.
חיים גבע הספיל
ההטענה שלו היא דרך ה-USB במחשב, זה חלק מהעניין. הוא נראה כמו הסטיקים של המודם של פעם או דיסק און קי.
קריאה
ככה אפשר להסתיר מההורים, מהמורים - - -
חיים גבע הספיל
זה מסתתר בתוך כף היד ובשיעור לוקחים שאיפה וככה נושפים את המעט אדים שיש לו לתוך החולצה ואף אחד לא רואה וזה בא בטעמים - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
תעשיית המוות מתחכמת - - -
חיים גבע הספיל
אני אגיד באופן כללי מאוד קטגורי. אנחנו הכרנו מתמיד את תעשיית הסיגריות, שזה הסיגריה הרגילה, מכילה טבק, שורפים אותה, שואפים וככה צורכים את הניקוטין עם כל חבילת הרעלים והמסרטנים שנלווית אליו. הסיגריות האלקטרוניות זה משהו שהגיע לפני בערך 10 שנים והרעיון הוא למעשה מכשיר אינהלציה אישי קטן, כמו איזה קומקום חשמלי, יש לו גוף חימום שעליו מטפטפים נוזל והגוף חימום הזה בהפעלה מחמם את הנוזל לאדים ושואפים אדים. אז זה לא עישון אלא אידוי. הנוזל הזה בדרך כלל מכיל חומרי טעם וריח, חומרים שעושים אפקטים של אדים ואת הניקוטין, את הסם הממכר ניקוטין. כמו שיש בסיגריה, פשוט צורכים אותו לא דרך שריפה של טבק אלא בצורה של חימום של נוזל שמכיל חומרי טעם וריח ואת הניקוטין- - -
היו"ר תמר זנדברג
זה טכנולוגיה שבעצם לקחה את הניקוטין, עשתה לו מיצוי וטבלה אותו בתוך נוזל?
חיים גבע הספיל
כן, היא אמרה, למעשה המעשנים מכורים לניקוטין, הם צריכים את הניקוטין, רק הם מקבלים את הניקוטין בסיגריה עם עוד חבילה של אלפי חומרים - - -
היו"ר תמר זנדברג
וזה נעשה על מנת שזה לא יוכל להיות מוגדר כמוצר טבק, זאת הכוונה או ש- - -
חיים גבע הספיל
לא, הוא לא נעשה כדי לברוח מהחוק, הוא נעשה כדי לתת חלופה לשוק המאוד מאוד משמעותי הזה של שוק הטבק. כי למעשה זה שוק של מכורים לסמים, פשוט זה סם חוקי שנקרא טבק. הרעיון של הסיגריות האלקטרוניות זה לספק לאותם מכורים חלופה לשריפת טבק אם יוכלו לקבל את הניקוטין בצורה אחרת.
היו"ר תמר זנדברג
רקע, אבל הטבק, מה שמתמכרים בטבק זה גם כן הניקוטין.
חיים גבע הספיל
נכון.
היו"ר תמר זנדברג
זאת אומרת שזה מיצוי של ניקוטין מתוך הטבק והעברה שלו ל- - -
חיים גבע הספיל
נכון, וקבלה שלו בצורה של אדים במקום - - -
יהודה גליק (הליכוד)
חברה תתעשר ו- - -
היו"ר תמר זנדברג
לא, זה ברור, אבל אני שואלת מה פה - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
כאילו - - - מטבק.
היו"ר תמר זנדברג
אבל למה זה נעשה, מה המוטיבציה.
חיים גבע הספיל
זה שוק מטורף, השוק של ההתמכרות לטבק.
היו"ר תמר זנדברג
לצורך העניין, מה רע, במרכאות כפולות לפרוטוקול - - -, מה רע באייקוס לצורך העניין, למה היה צריך עוד טכנולוגיה.
חיים גבע הספיל
זה סיגריות אלקטרוניות. האייקוס הגיע לפני בערך שלוש שנים, כמעט ארבע שנים, והוא פיתוח של חברת הטבק פיליפ מוריס ולמעשה הוא לקח את הרעיון של גוף חימום מהסיגריה האלקטרונית, את הרעיון של הסיגריה הרגילה של פיליפ מוריס ועשה ביניהם שילוב. ובעצם הוא אומר, אני לוקח יחידת טבק לחימום, זה כבר לא נוזל עם ניקוטין, אני לוקח את הסיגריה, עושה לה איזשהן התאמות, עדיין זה אותו טבק עם ניקוטין והכל, עושה לה איזשהן התאמות, ובמקום לשרוף אותו עם אש, עם מצית בקצה הסיגריה אני מכניס אותו לתוך גוף שיחמם אותו בחום מבוקר. במקום 800 מעלות בקצה הסיגריה, 300 מעלות דרך האייקוס. אז זה כן מוצר טבק כי הוא מכיל טבק, בסיגריה אלקטרונית יש רק נוזל עם ניקוטין, פה יש טבק. וזה עובר חימום ולא בעירה.
היו"ר תמר זנדברג
כלומר למעשה מה שאתה אומר שהסיגריה האלקטרונית היא קדמה לאייקוס וג'ול הוא סוג של סיגריה אלקטרונית. מבחינה טכנולוגית זה חזרה אחורה למיצוי של הניקוטין, כאילו מבחינה טכנולוגית האייקוס פה הוא היה הדבר החדש והג'ול אומר אני - - -
יהודה גליק (הליכוד)
מה הנקודה הלא בריאה? האם זה העשן, האם זה הטבק או הניקוטין?
קריאה
גם וגם וגם.
חיים גבע הספיל
הגו'ל לקח את כל אותו שוק של סיגריות אלקטרוניות שקיים כמה שנים, חידד ממנו את אותן נקודות שהן בעייתיות או לא מוצלחות מבחינת המעשנים והפך אותו. הם קוראים לו, היצרנים והעיתונאים והאנליסטים מתייחסים אליו כבעצם כמו האייפון של הסיגריות האלקטרוניות, מבחינתם זה קפיצת מדרגה טכנולוגית ותפיסתית - -
היו"ר תמר זנדברג
למה?
חיים גבע הספיל
- - מוצר שנוצר במטרה להיות חלופה למעשנים הכבדים, כי הוא מגיע עם מחסנית מוכנה מראש, לא ניכנס לכל המאפיינים של הג'ול, אפשר אולי להקדיש לזה דיון מורכב אבל - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
מה הנזק, איפה הנזק, איפה פוטנציאל הנזק - - -
היו"ר תמר זנדברג
לא, אני שואלת רגע משהו עוד לפני איפה הנזק. איפה ערבותא מבחינת המעשנים עצמם או מבחינת החברות ש- - -
חיים גבע הספיל
הג'ול נוצר במטרה, הוא ראה מול עיניו מיליארד מעשנים בעולם ואמר אני יכול לבוא ולהציע לכם את אותו ניקוטין שאתם מקבלים מהסיגריה אבל בלי שריפה של טבק אלא בצורה הרבה יותר מזוקקת עם הרבה פחות חומרים מסרטנים ורעלים וכאלה. תמשיכו להיות מכורים, תמשיכו לקבל את הסם אבל בלי החבילת רעלים שנלווית לו, לאותו ניקוטין, כשאתם מעשנים את הסיגריה.
היו"ר תמר זנדברג
אז למה היה צריך את האייקוס? אני לא מצליחה להבין מה פה - - -
חיים גבע הספיל
האייקוס זה של חברה אחרת, זה פיליפ מוריס - - -
היו"ר תמר זנדברג
אה, זה פשוט חברה מתחרה שאמרה טוב אנחנו נלך לדור הבא.
חיים גבע הספיל
הג'ול זה בתחום הסיגריות האלקטרוניות, האייקוס הוא סוג של – הם קוראים לזה מוצרי טבק לחימום ללא בעירה. למעשה פיליפ מוריס מבינה ששוק הסיגריות כמו שהוא חי על זמן שאול. בסוף זה ילך וידעך ואנשים יפסיקו לעשן סיגריות בטח בעולם המערבי, בעולם השלישי זה עדיין סיפור אחר. אבל היא אמרה, אני רוצה להציע למעשנים חלופה שהם ימותו יותר לאט עם קצת פחות מסרטנים, ולכן היא אמרה בואו תחממו ולא תשרפו והשילוב המוצלח ביניהם של התמכרות וכסף יוכל להמשיך עוד כמה שנים.
היו"ר תמר זנדברג
עוד שאלה לפני שאני מעבירה לדוברים מהחברה האזרחית – לגבי הנושא שגם עלה בוועדת הכלכלה שכאן הוא מאוד מאוד, בעיניי, מאוד מאוד עובד והוא מופיע בהצעת החוק שם, וזה משהו שמשרד הבריאות מאוד התנגד לו בעבר, זה הנושא של התמונות. אני כבר לא מדברת, אנחנו דיברנו כאן גם על הנושא של החפיסות האחידות וכל הדברים האלה, אבל התמונות הגדולות על החפיסות - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
מה שהצליח מאוד באוסטרליה.
היו"ר תמר זנדברג
בדיוק. זה הצליח, גם באירופה זה נכנס עכשיו בכל מקום. אני אמרתי את זה שם – באירופה כשאתה היום יוצא ממדינה אירופית ורוצה לחזור לישראל, מדינה שחברה באיחוד, ואתה בא לקנות סיגריות בדיוטי פרי שואלים אותך לאיזה מדינה אתה נוסע. אם אתה נוסע למדינה מתוך האיחוד אתה מופנה למקום של מקומם של בני התרבות שכבר הבינו שהם רוצים לחיות יותר ולכן הם עושים הגבלות ואז הסיגריות הן יקרות יותר, הן בחפיסות יותר קטנות, אי אפשר לקנות פקטים בהרבה כמות ויש שם את התמונות על החפיסות. שאני אומרת לך, הן מאוד מאוד אפקטיביות, זה ממש, אתה לא רוצה לגעת בזה. אם אתה חייב.

אם אתה נוסע למדינה אחרת מחוץ לאיחוד, בבקשה, פה תהרוג את עצמך ביתר קלות במסלול הירוק, סיגריות בזול יותר בכמות גדולה יותר ועם אריזה הרבה יותר מזמינה. וזה לא מקרה. זה קורה כי זה עובד הדברים האלה והאיחוד האירופי יש לו דירקטיבה והוא יכול לחייב את המדינות שבתוכו. אז מהבחינה הזאת מה העמדה של משרד הבריאות והאם יש עבודה בנושא?
חיים גבע הספיל
בגדול האזהרות עם התמונות זה משהו שהתחיל ב-2001 בקנדה ונכון - - -
שוש גן-נוי
זה דוגמה מקנדה, הם היו הראשונים, וזה הדוגמאות הראשונות. בשנת 2000 הם הציגו את זה בכנס העולמי. אין פה סיגריות בפנים, זה רק האריזות ממש עם ההסברים וזה בהמשך אחרי עם ברזיל על כל החפיסה עם פירוט של איזה מרכיבים יש, לא רק יתרן - - - גם CO ומיקרוזמין וכל מיני חומרים אחרים ומה זה עושה. ממש אני לא דוברת פורטוגזית אבל כתוב כאן- - - אימפוטנציה - - -
חיים גבע הספיל
מאז 2001 שזה לראשונה מקנדה היום כבר יש 105 מדינות שאימצו את השיטה הזאת, את האסטרטגיה הזאת ולמעשה זה האמצעי הנפוץ ביותר בעולם למאבק בעישון יותר מהגבלת מקומות ציבוריים ומיסוי, זה האמצעי שהכי נפוץ בעולם, גם מדינות עולם שלישי כי הוא פשוט לא עולה כסף והוא מאוד זול. זה הדרישה מהחברה, אם את רוצה למכור סיגריות ככה תיראה החפיסה. הוא אמצעי פרסומי מאוד יעיל כי המעשן רואה את זה מול העיניים בערך 7000 פעם בשנה, כל פעם שהוא מחזיק את הסיגריה וזה קמפיין רציף לאורך כל שעות היום עם מסרים מתחלפים ומאוד יעיל, לכן זה שיטה כל כך נפוצה בעולם.

בזמנו בהחלטת הממשלה על התכנית הלאומית זה הופיע בחקיקה הממשלתית - - -
יהודה גליק (הליכוד)
איפה זה עומד כיום במשרד הבריאות, שר הבריאות היום עדיין עומד בהתנגדותו?
היו"ר תמר זנדברג
זאת השאלה.
יהודה גליק (הליכוד)
כי היום ישב מנכ"ל משרד הבריאות בחדר, כולנו הצבענו על המיזוג לחוק של איל בן ראובן שבדיוק מדבר על זה. לא ראיתי אותו אפילו מזיז עם דילול נימה אחת מה- - - של פניו אז לכן אני - - -
חיים גבע הספיל
נכון לעכשיו עד כמה שאני יודע ומה ששמעתי את שר הבריאות משבוע שעבר בכנס ברמב"ם, הוא אמר, זה מה ששמעתי ממנו, הוא אמר שהוא מתנגד לנושא של האזהרות בתמונות, לדעתו זה לא אסתטי. ואנחנו מחפשים דרכים אחרות, למשל להכניס - - - בקיצור, דברים אחרים שלא כוללים תמונה על החפיסה. כרגע המשרד למיטב ידיעתי לא תומך באזהרות עם תמונות.
היו"ר תמר זנדברג
אבל אני שואלת, זה דבר שקיים בהצעת החוק - - -
חיים גבע הספיל
של חבר הכנסת בן ראובן, אצלו בהצעת החוק שלו הופיע הסעיף של אזהרות בתמונות.
היו"ר תמר זנדברג
בהצעת החוק שלך, של איתן כבל ושלי זה לא מופיע?
יעל גרמן (יש עתיד)
מופיע - - -
היו"ר תמר זנדברג
אה זה רק פרסום.
יהודה גליק (הליכוד)
לא, אבל הייתה החלטה במליאה - - -
היו"ר תמר זנדברג
כן, כן, את זה אני יודעת.
יעל גרמן (יש עתיד)
אצל איל בן ראובן, גם אני חתומה שם, אז אין לא את ההחרגה ויש את ה - - - יש את החוק כפי שהוא צריך להיות. מניעת פרסום בכל מקום בלי החרגה כמו שצריך להיות.
היו"ר תמר זנדברג
לגבי ההחרגה של העיתונות אני זוכרת את אותו לילה מר ונמהר שיהודה גליק - - - לא, אני אומרת, לפעמים פה בכנסת משיגים מה שאפשר, הוא רצה, דרך אגב, לדעתי זה התחיל מהחוק שלך של הגיל 21 שמשרד המשפטים התנגד בגלל החיילים, אנחנו שכנענו אותם שכן. ואז ממש בלילה עם הצבעת האוצר, סליחה שאני פה חושפת את מאחורי הקלעים, לדעתי זה כבר פורסם אז הוא- - - כך נולדה הצעת החוק הזו ומכוון שהיא תפסה גם בנוסח המקורי את הנושא של האינטרנט ועוד כמה דברים מאוד מאוד חשובים אז - - - זאת הסיבה שאני למשל החלטתי - - -
יהודה גליק (הליכוד)
- - - שלב אחד שבו הקואליציה אמרה שאיך אני מעז לקדם חוק שחתום עליו איתן כבל ולמה אני לא מגיש אותו מחדש ולחתום יהודה גליק למעלה.
היו"ר תמר זנדברג
כן, אז יפה. אז בתור מי שחתומה שלישית אחרי איתן כבל ואחרי יהודה גליק אני חשבתי שאם אפשר משהו להשיג אז יצאנו עם זה לדרך - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
אני - - - להגיד - - - אני חושבת שאסור להעביר את החוק הזה עם ההחרגה, בוודאי שלא עם ההחרגה - - -
היו"ר תמר זנדברג
זה אני מסכימה איתך, הפרס אני מסכימה איתך, הכפולה.
שוש גן-נוי
אני רוצה בהקשר הזה לציין שבצרפת עכשיו לפני שבועיים פורסמה שמיליון אנשים הפסיקו לעשן בצרפת, מה הדבר המרכזי, הדפיסו תמונות אזהרה על חפיסות הסיגריה וכל האיסור מוחלט וחפיסות - - -מיסוי - - - והנה הם מביאים דוגמה שארגון הבריאות העולמי את מה שנקרא, את התמונות הלא אסתטיות המגעילות כאמצעי יעיל ואפקטיבי. ובתוך שנה, אתם מתארים לכם מה זה, מיליון אנשים הפסיקו לעשן.
חיים גבע הספיל
שיעורי העישון בצרפת גבוהים יותר מאשר שיעורי העישון בישראל, הם היו 28% וירד ל-27%, המצב היה הרבה יותר חקיקה - - -
היו"ר תמר זנדברג
יש לי שאלה, רגע סוגריים, האם ברגע שיש איזושהי רצפה שמתחתיה קשה לרדת, איזה אחוז - - -
יהודה גליק (הליכוד)
באוסטרליה יש - - -
היו"ר תמר זנדברג
באמת 5%?
חיים גבע הספיל
היום מדברים על המושג של נקי מעישון, מדינה נקייה מעישון. מדברים על יעד לקראת 2025, 34', כל מדינה והיעד שהיא הגדירה. והצפי זה להגיע לשיעור של 5% מעשנים מבחינתם זה יהיה נקי מעישון - - - אם יצליחו להגיע לשיעור חד ספרתי כי ככל הנראה תמיד יהיו איזושהם - - -
היו"ר תמר זנדברג
בסדר, אבל נניח בפער הזה, היום בישראל כמה זה 18%?
קריאה
20% - - -
היו"ר תמר זנדברג
22%, אוקיי. אבל נגיד מן הסתם הירידה מ-30 ל-20 היא קלה יותר מאשר מ-20 ל-10 כי יש הרבה יותר.
חיים גבע הספיל
כן. כשרוצים לרדת מתחת, נקרא לזה, לרף פלוס מינוס של ה-20% נדרשים אמצעים משמעותיים יותר כדי להשפיע על אותם אנשים שעד היום לא השפענו עליהם - - -
היו"ר תמר זנדברג
20% זה פחות או יותר הרף האצבע שממנו - - - ואז מה זה נקרא אמצעים מיוחדים, למשל ההכנסות האחידות - - -
חיים גבע הספיל
יש מגוון - - -
שוש גן-נוי
זה כבר לא אמצעים מיוחדים, זה אמצעים נחוצים ודרושים - - -
היו"ר תמר זנדברג
כן, אין לנו ויכוח.
חיים גבע הספיל
היקף היישום שלהם, העוצמה של היישום שלהם צריכה להיות גבוהה יותר. למשל אם יש איסור פרסום חלקי הוא צריך להיות יותר מוחלט. המגוון אפשרויות לגמילה מעישון להרחיב אותם.
יהודה גליק (הליכוד)
אבל לפי דעתי, היושבת ראש, את הובלת פה מהלך שאני מאוד התחברתי אליו ואהבתי אותו שהמשמעות הכי חשובה היא פחות עם המלחמה נגד אלה שכבר מעשנים אלא למנוע זה שלא יצטרפו עוד מעשנים. זה צריך להיות היעד. איך אמרת, מי שנולד ב-2010 מעולם לא ידע שיש דבר כזה סיגריה.
היו"ר תמר זנדברג
נכון, אני מסכימה איתך.

חגי לוין.
חגי לוין
תודה. קודם כל אנחנו לומדים, מה שהכי מפחיד את חברות הטבק, וצריכים בדיוק ליישם את הצעדים שהכי מפחידים אותם, ואחד הצעדים שהכי מפחיד אותם זה שכל הגופים שתומכים בבריאות יפעלו ביחד. ואני חושב שלך יש תרומה כיושב ראש הוועדה בסדרת הדיונים המתמשכת באמת לקדם את שיתופי הפעולה האלה שהם מאוד חשובים וחשוב גם לציין את זה היום.
היו"ר תמר זנדברג
תודה.
חגי לוין
אני ורבים מהיושבים כאן מצטרפים היום לצום של חבר הכנסת גליק וגם אנחנו לא אוכלים היום לאות הזדהות עם המאבק הצודק עם עיוות המס במיסוי הטבק לגלגול. זה אכן שערורייה. משרד האוצר מצפצף בריש גלי על הציבור בישראל, פוגע גם בכלכלת ישראל וגם בבריאות של אזרחי ישראל ובלתי ניתן לתפוס מדוע משרד האוצר משתף פעולה עם חברות הטבק. באותו הקשר עלה שיש יוזמה בינלאומית מאוד גדולה שכבר עשרות מיליארדי דולרים של גופים שמשכו את השקעותיהם מגופים שמשקיעים בחברות הטבק. אנחנו קוראים גם לשר האוצר העומד בראש הקרן לאזרחי ישראל, הכסף שלנו, שלא להשקיע את הכסף הזה בתעשיית הדמים, תעשיית הטבק, ואנחנו קוראים לכל אזרח ולכל גוף לערוך בדק בית ולבדוק איפה הכסף שלו מושקע.

מה ששמענו ממשרד הבריאות, לצערנו, מדינת ישראל מדשדשת, שיעורי העישון לא ירדו. אנחנו הנחנו היום בפני הכנסת, הקואליציה הרחבה, שני ניירות עמדה, שאולי אחרי זה ירחיבו, אחד על המיסוי של הטבק לגלגול והשני על האזהרות הגרפיות. מה שחסר זה תכנית כוללנית, אנחנו דיברנו על כך כאן בוועדה. ההסתדרות הרפואית והשותפים שלנו הצגנו צעדים ברורים שמיושמים בכל העולם ובישראל לא מיושמים. אנחנו מזכירים שהיעד של משרד הבריאות לישראל 2020 היה 15%, זה היה יעד ריאלי. אם ניישם את הצעדים המתחייבים שמיישמים בכל מקום זה גם מה שיכול לקרות בישראל.

לצערנו, גם לאחר דוח מבקר המדינה משרד האוצר באופן תמוה ממשיך לעשות את סדרי העדיפויות שלו לא במקום המרכזי ואנחנו כן מקווים שהמצב הזה ישתנה. אנחנו מצפים שיהיה דיון מעמיק בדוח מבקר המדינה. לא ברור למה טרם התקיים כזה דיון בוועדה לביקורת המדינה, זה נושא דחוף וחשוב שצריך לעשות אותו. הדוח השנה לא הוצג בפני ועדת הבריאות, לא היה דיון שנציגי הארגונים הוזמנו אליו, ויש בזה טעם לפגם, לפי החוק צריך לקיים כזה דיון ובמקום זה הייתה מסיבת עיתונאים. וכל נקודה עכשיו שאם ניקח ונבחן אותה אנחנו רואים שפשוט אין יד מכוונת והאסימון לא נפל במשרדי הממשלה של הצעדים שצריך לעשות ובראשם משרד הבריאות והאוצר. וחבל שכך כי יש הרבה מה לעשות והדברים ידועים.
היו"ר תמר זנדברג
תודה. אני רק מעדכנת שבאמת, אמרתי את זה קודם, אני פניתי לוועדה לביקורת המדינה בבקשה לקיים דיון בנושא.
חגי לוין
גם אנחנו.
היו"ר תמר זנדברג
עד לרגע זה לא נקבע דיון, לכן זאת הסיבה שאני לא המתנתי וקיימתי פה את הדיון בוועדה שלי. אבל יש נוהג מאוד מאוד אפילו לדעתי זה לפי - - - בעצם הוועדה לביקורת המדינה יש לה סמכות לדון באחד משני מקרים: או בדוח שכבר פורסם - - -
יהודה גליק (הליכוד)
אני דיברתי עם שלי בזמנו אז היא אמרה שזה דוח מאוד ארוך והמון המון נושאים ו- - - בסדרי עדיפויות מה לקיים דיון ומה לא.
היו"ר תמר זנדברג
וזה לא מופיע בסדר עדיפויות בכלל?
קריאה
אז קודם כל אני רוצה להזכיר שבדיון בוועדה - - -
יהודה גליק (הליכוד)
- - - וגם כשהגשתי בקשה לדיון מהיר אז - - - גם שם הם לא חשבו שזה נושא ממש חשוב.
חגי לוין
בדיון בוועדה ממלא מקום יושב ראש הוועדה, בן ראובן, התחייב שאנחנו נחזור ונדון בנושא הזה לאחר פרסום הדוח אז יש גם התחייבות של הוועדה. אם אפשר אני רק נזכרתי בדוגמה אחת, הנושא של הג'ול – אז כאן אנחנו רואים דוגמה, אנחנו כמובן תומכים במאמץ של משרד הבריאות, אבל זה צריך להיות צעד גורף ולא ספציפי למוצר. כי אמר היום אמירה מצמררת נציג פיליפ מוריס, יש עוד מאות מוצרים בקנה. ממש מדהים המטאפורה הזאת. ולדוגמה יש בעולם אוסרים טעם מובחן וזה נכון גם לסיגריות, גם לסיגריות אלקטרוניות. אתם יודעים שטעם מובחן הוא כלי מאוד אטרקטיבי למשוך במיוחד בני נוער. ואנחנו שואלים את משרד הבריאות מדוע לא תנצלו את ההזדמנות ותאסרו על טעם מובחן כמו שעושים במקומות אחרים בעולם.
היו"ר תמר זנדברג
תודה.
לאה רוזן
דבר ראשון ברכות לכם במיוחד על העבודה המדהימה שאתם עשיתם - - -
יהודה גליק (הליכוד)
לעדכן שראשות הוועדה התחדשה, עד כה הייתה לנו פה חברת כנסת, עכשיו יש לנו יושבת ראש מפלגה.
לאה רוזן
גם קואליצייה, גם בתוך הכנסת, וגם מחוץ לכנסת, זו התקדמות מאוד מאוד חשובה.

דבר שני, אני חושבת שאנחנו צריכים כולנו לשאוף לעידן שכל הנושא של עישון סיגריות מטבק יהיה מחוץ לחוק וגם מחברה. זה מוצר שהורג לפחות חצי מהאנשים שמשתמשים בזה. זאת אומרת, צריכים, כמה - - - אנחנו צריכים כדי להוציא את זה מהחוק.

עוד משהו בנוסף לנושא של ה- - - הפרטיות מאוד חשוב. בנוסף לנושא של המיסוי על הטבק לגלגול אני הייתי רוצה לשאול מה קרה ל- - - כל כך חשוב - - - להעלות את הגיל של המעשן. אני אישית, כיוון שהתמכרות ממשיכה לקרות עד גיל 25-6, כשהמוח עדיין מאוד פגיע, למה לא להעלות את זה עוד אפילו מעבר ל-21, צריכים לשקול.

אני רואה היום שיש בהחלט סכנה לצעירים שלנו אין שום ספק, אבל יש סכנה גדולה כ- - - של הגלגול עצמי. כי זה כל כך זול ואפילו עם מיסוי יותר גבוה עדיין יהיה זול ועדיין יהיה נגיש וזה גם לצערי הרב מאוד להיט. חושבים שזה פחות מסוכן, זה לא נכון. מה שהכי מסוכן, ותמר זאת השאלה שלך, מה מסוכן בכל הסיגריות, האם זה ניקוטין, האם זה טבק, מה זה, זה שריפת הסיגריה, זה שריפת הטבק. זה הדבר הכי חשוב, הכי מסוכן - - -
היו"ר תמר זנדברג
השאיפה של העשן?
לאה רוזן
כן. וזה גם, טבק לגלגול זה בדיוק אותו דבר כמו סיגריה שבה- - -
היו"ר תמר זנדברג
מה שאת אומרת שבעצם ג'ול בגלל שאין בו - - -
לאה רוזן
זה לא שריפה. תיכף אני אגיע לכל הנושא. אבל כאן להצהיר בוודאות שכולם ידעו שאם זה גלגול זה בדיוק אותו דבר ברמת הנזק כמו סיגריה שבאה בחפיסה בלי האזהרות, לצערי, ועם איזשהו סימן יפה, לצערי.

אני כן רוצה להתייחס לכל הנושא של האם הסיגריה האלקטרונית פחות מסוכנת, יותר מסוכנת, בדיוק איפה זה עומד ואני מדווחת כאן על אנשים גם מארצות הברית, גם מ-UK וגם מה-WHO. קודם כל, כל הנושא של הפחתת סיכון בתוך סיגריה זה התחיל לפני עשרות שנים. כל הנושא של heat not burn שאייקוס אחד מה-heat not burn זה לחמם בלי לשרוף, זה בא מחברות הטבק והיה כזה דבר בשנות ה-80, 90 מהמאה הקודמת. זה נכשל בגלל שהמעשנים לא אהבו את זה.

מה שיש לנו היום שלא היה לנו אז זה הטכנולוגיה להביא את הניקוטין לתוך הריאות של אנשים ולמוח בצורה מאוד יעילה. אומרים שהנזק הכי גדול בא משריפת הטבק, אבל מה שממכר את האנשים זה הניקוטין שיש בתוכו. זה לא שאין בעיה עם ניקוטין אבל כן בהחלט הרבה חושבים שזה הרבה פחות גרוע משריפת הטבק עם כל הסיגריה הרגילה. גם בארצות הברית וגם באנגליה הם הגיעו למסקנה שהסיגריות האלקטרוניות הן ללא סיכון, יש בזה סיכון, לא רוצים שכולם יתחילו להשתמש בזה, אבל יחסית לסיגריה בוערת זה הרבה - - -
חגי לוין
חשוב לציין שיש מחלוקת מקצועית בעניין הזה ויש רבים מהיושבים כאן והמומחים בעולם שסוברים שבגלל הסכנה של כניסת בני נוער למעגל המעשנים שמתחילים במוצרי ניקוטין הסכנה היא גדולה יותר ולכן אסור - - -
היו"ר תמר זנדברג
לגבי הכניסה של משתמשים חדשים אין בכלל שאלה ולכן כל מאמצי - - -
לאה רוזן
זו הבעיה הכי גדולה עם הג'ול.
קריאה
זה לא שאין שאלה, את אומרת אין שאלה אבל כן יש שאלה, זה לא חד משמעי.
יהודה גליק (הליכוד)
צריך להבין, אם ככה, יש הסכמה, לפחות מה שאני שומע מלאה, הסכמה שהמוצר כשלעצמו הוא מופחת סיכון מאשר סיגרית טבק ששורפים אותה - - -
קריאה
כנראה, לא בטוח.
חגי לוין
אני - - -
לאה רוזן
אני מצטטת גם את ה-WHO - - - גם דוח של ארצות הברית, האקדמיה הלאומית למדעים, הנדסה ורפואה שזה לא חברות הטבק, כמובן זה מדענים הכי טובים בעולם וגם מה-UK - - - כולם אומרים, אנחנו דואגים לבעיה של הצעירים אבל למעשן שלא יכול להפסיק לעשן ורוצה להפסיק לעשן ולא יכול לעשות את זה עדיף לעבור לסיגריה אלקטרונית. חד משמעית. אין - - -
קריאה
- - -
היו"ר תמר זנדברג
לאור הדברים האלה אני רק רוצה לשאול כי אנחנו באים עכשיו מוועדת הכלכלה ואחד הסעיפים שיש שם זה לגבי הסיגריה הספציפית הזאת. אני לא יודעת סיגריות אלקטרוניות באופן כללי. לגבי הסיגריה הספציפית הזאת הכוונה - - -
לאה רוזן
הכי מסוכן לצעירים כי זה כל כך - - -
קריאה
ממכר.
היו"ר תמר זנדברג
אה כי זה ממכר.
לאה רוזן
יש לו מעמד - - - מאוד גבוה.
חגי לוין
לכן השאלה היא לא איך המוצר מזיק לפרט אלא איך הוא מזיק לבריאות הציבור. זאת השאלה וזה גם - - -
היו"ר תמר זנדברג
זה אני מבינה אבל אם - - -
שירה כסלו
הם לא נמצאים מספיק זמן, ולכן אין מחקרים על הנזק הרפואי - - -
היו"ר תמר זנדברג
זה אני מבינה. אבל אני - - - אני רוצה להעלות שאלה, בשולחן כאן יש הרבה ידע וזו באמת שאלה בשביל ללמוד. אם תוצאה של המהלך הזה יהיה שהג'ול הזה יהיה אסור לגמרי, כי על זה דובר, שמעל 20 מ"ג יהיה איסור שיווק לגמרי, ולעומת זאת האייקוס שיש שם חימום טבק ושאיפה - - -
לאה רוזן
חימום, אין לו שריפת טבק. חושבים שזה יותר מסוכן מהסיגריה האלקטרונית, פחות מסוכן מהסיגריה הרגילה - - -
היו"ר תמר זנדברג
אז יפה. אני הייתי רוצה לחשוב שהמדרוג - - -
יהודה גליק (הליכוד)
מה שקורה עולם הפוך ראינו. משרד האוצר בעקבות הבג"ץ ניסה את האייקוס. עכשיו משרד הבריאות נלחם נגד הג'ול. אבל הטבק לגלגול שלכולי עלמא הוא הסכנה הכי גדולה הוא אנחנו לא נוגעים.
קריאה
כל הכבוד. מעולה. זה בדיוק.
קריאה
הטבק - - - לנוער בישראל, זה הגלגול - - -
שוש גן-נוי
גם לנרגילה. גם המחיר של טבק לנרגילה הוא גם נמוך וצריך להעלות אותו כי דרך אגב יש עלייה בעישון נרגילות אצל בני נוער בכל - - - גם בנים, גם בנות, גם יהודים וגם ערבים - - -
יהודה גליק (הליכוד)
גם נרגילה וגם טבק לגלגול.
לאה רוזן
השאלה איך לתת למעשנים שלא יכולים להפסיק להוציא משהו מופחת סיכון, איך לתת לו את זה בלי להביא את כל הצעירים - - -
היו"ר תמר זנדברג
בואו נתכנס רגע מעכשיו לשלוש דקות לדובר כדי שנספיק את כולם כי יש בו רבים. בבקשה, שירה כסלו.
שירה כסלו
אנחנו הקשבנו למנכ"ל משרד האוצר בישיבה בפברואר ופנינו לכלכלנים כדי לייצר חוות דעת בשביל תכנית כדי שנקל על העבודה של מר באב"ד. ובתכנית הזאת בחנו את כל צורות המיסוי השונות למוצרים השונים ואלה ההמלצות: אחד, כמובן, חד משמעית הכי דחוף השוואה של המס על הטבק בגלגול למס על סיגריות. הדבר השני שצריך לקחת בחשבון, זה מדהים, אנחנו מ-2013 תקועים עם אותו מיסוי על סיגריות. שלמרות שאנחנו יודעים שהמס על מוצרים בכלל מפחית אנחנו בכלל לא מקיימים את הדיון הזה. איך זה יכול להיות? המוצר שמעשנים אותו הכי הרבה במדינת ישראל זה סיגריות אבל חמש שנים לא נגענו בכלל במיסוי שלה. והדבר השלישי זה שיש לנו מוצרים שנכנסים וכשהם נכנסים הם גם צריכים ישר לקבל מיסוי. כמו מה שעשינו אייקוס, אותו דבר עם הסיגריות האלקטרוניות כולן.

בשביל לסבר את האוזן עשינו את החישובים הכלכליים אז אני לרגע מקריאה אותם עם מספרים כדי שיהיה ברור. רק מהשוואת המיסוי על הטבק לגלגול לסיגריות יהיו לנו 55,000 מעשנים פחות. אנחנו נרד ב-55,000 מעשנים - - -
היו"ר תמר זנדברג
רק מהשוואת מה?
שירה כסלו
רק מהשוואת הטבק לגלגול במיסוי לסיגריות.
היו"ר תמר זנדברג
55,000 תוך כמה זמן.
שירה כסלו
55,000 תוך שלוש שנים.
היו"ר תמר זנדברג
תוך שלוש שנים 55,000 פחות מעשנים. מה מספר המעשנים היום בישראל, נומינלית, לא- - -
שירה כסלו
קצת יותר מ-1.2 מיליון.

שתיים – מדינת ישראל בהכנסות תקבל עוד 276 מיליון ₪ כל שנה בהכנסות. ושלוש – יחסך בהוצאות הרפואיות 610 מיליון.
יהודה גליק (הליכוד)
ארבע הכי חשוב – עוד מאות אלפים לא יצטרפו לעולם העישון. הילדים בני ה-15 שבמקום לקנות במבה קונים שקית טבק לגלגול לא יקנו את הטבק לגלגול הזה. זה הכי חשוב.
שירה כסלו
תבינו לרגע שעצרתי רק בשלב הראשון של ההשוואה של הטבק לגלגול לסיגריות. השלב השני שהעלאת המיסוי על הסיגריות, ופה אנחנו מציעים להשוות לבריטניה שהיא מדינה מאוד מובילה, יביא אותנו לעוד הפחתה של 108,000 מעשנים, כמעט פי שניים, ל-1.26 מיליארד ₪ בשנה הכנסות נוספות ו-1.049 מיליארד חיסכון בהוצאות. המשמעות של כל התהליך הזה אם קודם דיברנו על איך אנחנו מגיעים להפחתה ולאחוז חד ספרתי היא ל-12.6% ירידה בשיעור המעשנים במדינת ישראל. משני הצעדי מיסוי האלה.
היו"ר תמר זנדברג
על פני כמה זמן?
שירה כסלו
על פני השלוש שנים האלה.
היו"ר תמר זנדברג
לא, אבל אמרת 55,000 זה לא - - -
שירה כסלו
55 ועוד 108 כי זה שני תהליכים שונים. 55,000 זה השוואה של טבק לגלגול לסיגריות רגילות ועוד 108,000, כמעט כפול, זה בהעלאה של 30% את מחיר הסיגריות הקיימות כרגע. שני מהלכים. יש פה תכנית ארוכה. הרבה פעמים אני מרגישה שאנחנו עושים טעות כשכל פעם אנחנו נצמדים רק למשהו אחד קטן, אז בואו הנה התכנית הארוכה, זה מה שצריך - - -
היו"ר תמר זנדברג
מה עשיתם עם הנתונים האלה?
שירה כסלו
זה נשלח למשרד האוצר לדיונים שלו.
היו"ר תמר זנדברג
מתי?
שירה כסלו
היום בבוקר.
היו"ר תמר זנדברג
אוקיי. טוב, זה עבודה שאתם עשיתם במיזם למיגור העישון. תודה. כאמור, אנחנו גם נמשיך לעקוב עם השר והמנכ"ל ומול המשרד, זה העבודה - - - אני לקחתי על עצמי את העבודה הזאת.
יהודה גליק (הליכוד)
אני מזכיר שבפברואר הוא אמר שתוך חודש הוא יודיע מתי הוא מקיים דיון.
היו"ר תמר זנדברג
אמרנו את זה בהתחלה.
שירה כסלו
לכן אנחנו נערכנו.
היו"ר תמר זנדברג
ד"ר אביטל פאטו בן ארי מהאגודה למלחמה בסרטן, בבקשה.
אביטל פאטו בן ארי
תודה. אני רוצה להתייחס לכמה דברים שנאמרו כאן כשהדבר הכי חשוב שאני רוצה לדבר עליו זה הנושא של הצעירים. וכשאנחנו מדברים על צעירים חשוב לי לציין שמדינת ישראל, אנחנו לא מדברים רק על בני נוער. אנחנו מדברים על צעירים כי כמו שאנחנו רואים גם חיילים שמתגייסים לצבא, אנחנו כרגע שמענו מספרים, שאנחנו מדברים על כ-30% מהבנים שמתגייסים לצבא הם מעשנים. וכשאנחנו מדברים על עישון בקרב צעירים חשוב לי לציין שלא מדובר רק בבני נוער אלא על צעירים כולל שנות ה-20 המוקדמות לחייהם.

כשאנחנו מדברים על אמצעים, אתם דיברתם קודם על הנושא של אמצעים משמעותיים להפחתת שיעורי העישון ואני רוצה לשנות את הטרמינולוגיה ולא לדבר על אמצעים משמעותיים אלא על אמצעים מוכחים. אנחנו יודעים שהאמצעים המוכחים הם אלה גם המשמעותיים. דיברנו קודם על הנושא של מיסוי ושירה עכשיו פירטה בצורה מאוד יפה את הנושא של המיסוי ואיך הם ישפיעו על מספר המעשנים בישראל, על מספר המעשנים הקיימים.

אני רוצה לציין את הנושא שאנחנו יודעים שהמיסוי או המחיר הוא מאוד מאוד משמעותי בקרב צעירים. הביקוש שלהם הוא ביקוש גמיש. המיסוי צריך להיות או המחיר צריך להיות כל כך משמעותי גבוה שהם ישקלו פעמיים האם ללכת לקנות את החפיסת טבק לגלגול או האם לקנות כרטיס לאיזה קונצרט רוק בפארק במהלך הקיץ הקרוב. זאת אומרת, זה צריך להיות מאוד משמעותי וזה צריך להיות גם לא משהו רנדומלי, פה ושם עלייה במיסוי, זה צריך להיות עם יד מכוונת, תהליך מדיני מאוד מאוד ברור וגם לא צריך להשאיר את זה לכוחות השוק שחברת טבק אחת מחליטה להעלות את המחיר, חברת טבק אחרת מחליטה להוריד את המחיר. זו צריכה להיות מדיניות קבועה וברורה וחד משמעית. אז זה הנושא של המיסוי והמחיר.

דיברנו על הנושא של איסור ופרסום. אנחנו יודעים מהעולם שאיסור ופרסום גורף מפחית את השימוש בטבק בקרב צעירים כולל הנושא, דיברנו קודם על הנושא של אזהרות גרפיות, אנחנו יודעים, ויש לנו נייר עמדה שהקואליציה הכינה לדיון בוועדת הכלכלה, אנחנו יודעים שהשימוש באזהרות גרפיות, מדינות שבהן יש אזהרות גרפיות לפחות על 50% מגודל החפיסה מפחית את השימוש גם בקרב בני נוער, מונע התחלת עישון, לא רק גורם לאנשים להפסיק לעשן אלא גם מונע התחלת עישון.

והדבר הכי חשוב שכל הדברים האלה מביאים, וזה משהו שאנחנו מדברים עליו הרבה בוועדה הזאת ובכלל בכל הפרסומים זה הנושא של נורמה חברתית בנושא עישון. על מנת להפחית בצורה מאוד משמעותית את המספרים ולהביא באמת, כמו שדיברנו קודם, לאחוזים חד ספרתיים במספר המעשנים במדינה אנחנו צריכים לשנות את הנורמה החברתית בנושא עישון.

וכל הדברים האלה שדיברנו עליהם, הנושא של המיסוי או המחיר, הנושא של אזהרות גרפיות, הנושא של איסור בפרסום גורף, מניעת עישון במקומות ציבוריים, אבל לשנות את זה, לשנות את החוק במהותו שלא כל פעם נוסיף עוד צו ועוד צו איפה אסור להפסיק לעשן, פעם בגנים, פעם בבתי ספר, אחר כך אולי באוניברסיטאות. אנחנו צריכים לשנות את המיינדסט של החוק הזה. אסור לעשן בכל המקומות למעט, ולקבוע מספר החרגות. רק אם אנחנו נבצע את כל הדברים האלה בצורה שיטתית ומדיניות קבועה, מוכחת עם יד מכוונת, כמו שגם ראינו בדוח מבקר המדינה אנחנו נצליח להגיע למספר הזה שאנחנו מדברים עליו כשאנחנו מדברים על אחוזים חד ספרתיים של מעשנים במדינה.
היו"ר תמר זנדברג
תודה. פאתן ג'טאס, מנהל פעילות האגודה בחברה הערבית.
פאתן ג'טאס
תודה גברתי היושבת ראש על הדיון, זה מאוד חשוב לדעתי לראות שהמצב הוא מאוד מאוד קשה. גם היום, יום שהכנסת - - - יום ללא עישון, גם היום מתים בישראל 22 איש מהעישון, בכל יום. ואם אנחנו מסתכלים בעשור האחרון עם החלטת הממשלה שהייתה ב-2011 אנחנו מדשדשים באותו מקום. אני מאוד מפקפק, עם כל הכבוד, בדוח של משרד הבריאות שהיה בעניין העישון, בתוצאות שלו. לפחות במגזר הערבי אני בטוח. רק שם - - - שאין שם שום ירידה, להיפך יש עלייה. הדוח הציג כאילו שיש ירידה - - - ב-38%. בסקר של אגודת הגליל שנעשה מדברים על 50% אצל גברים ערבים מעשנים, אחד מכל שניים, זוהי האמת לדעתי שעדיין נשארת.

דיברתם בבוקר בוועדת הכלכלה על העניין של מצב מכירת הטבק באירופה, במדינות אירופאיות או מדינות העולם השלישי. לצערי אם אני מסתכל על מה שנעשה היום בתוך מדינת ישראל אני חש שהחברה הערבית בארץ נמצאת כמעט באותו מצב. אנחנו גם יותר קרובים בכל העניין של הסיגריות לגלגול, של טבק לגלגול, יותר קרובים, זה יותר זמין ויותר קל להגיע אליו - - -
היו"ר תמר זנדברג
הייתה עלייה בשימוש בטבק לגלגול? - - - והנושא של האייקוס והדברים האלה הוא מוכר לך?
פאתן ג'טאס
לדעתי עלייה מאוד גדולה. האייקוס זה עדיין לא כי פשוט מאוד זה עדיין כל כך - - - עניין הנרגילה בעלייה, משהו - - - אי אפשר לראות מה המצב שלנו שנמצא שם ועדיין הסיגריות בעלייה, עדיין זו הנורמה. האכיפה אצלנו כמעט ולא נמצאת בדיון. מה להגיד, דיבר חברי ממשרד הבריאות על פרסום, אני אישית זה שעוסק לא ראיתי את זה בחברה הערבית בכלל. במחוז צפון מקדמת בריאות שאחראית על החברה הערבית יצאה לחופשה שנה שלמה ואין מי שמחליף. זה המחוז היותר גדול שיש בו את החברה הערבית.

לדעתי אנחנו צריכים עם כל מה שיצא ממבקר המדינה בדוח האחרון, אי אפשר לעכל. אם אני מסתכל בעצם אי אפשר לעכל איפה אנחנו נמצאים. הקריאה כאן לדעתי צריכים לראות שצריכים לתפוס את זה כל כך חזק שאכן מה שנעשה כל יום אנשים מתים מזה, צריך לשים את האצבע בדיוק במקום על האחריות של משרד הבריאות, של סגן שר הבריאות, של הממשלה כולה על העניין הזה.
היו"ר תמר זנדברג
תודה. אני רוצה רק לומר שיש כאן בכנסת מצוין כל שנה יום השפה הערבית, שמצוין בכל הוועדות ואנחנו באופן מסורתי, הוועדה הזאת, עורכת דיון בנושא של קמפיינים והסברה בשפה הערבית. אז זה יקרה בהתחלת יולי ושם אנחנו נקדיש יותר לנושא ספציפית הזה וכמובן כולם יוזמנו ויוכלו להביע את עמדתם.

אירית שמש, המועצה הישראלית למניעת עישון.
אירית שמש
קודם יש את העניין של הילדים. אני לא יודעת חיים, מבחינת אחוזים בקרב המעשנים בישראל כמה אחוזים הם עם ילדים. אני יודעת שיש עלייה משמעותית בקרב הילדים. אני רואה ילדים בני 12, אתה דיברת על ילדים בני 15, אני רואה בני 12 ובני 13 מעשנים - - -
קריאה
9-10 גם.
אירית שמש
יכול להיות, אני ראיתי בחטיבה אצלנו ילדים מעשנים, לא רק מעשנים, מעשנים בתוך בית ספר.
היו"ר תמר זנדברג
אוי ואבוי לי, הבת שלי בת 12, אני לא שמעתי בחיים דבר כזה.
אירית שמש
הם מוצאים להם כל מיני פינות כאלה למחששות והמורים יודעים, המנהלים יודעים ולא קורה עם זה שום דבר.
יהודה גליק (הליכוד)
לפי מיטב ידיעתי עדיין 12-13 זה עדיין חריגים, אבל 14, 15, 16 זה כבר בהחלט הפך להיות מיינסטרים.
אירית שמש
אני חושבת שיש פה פשוט חוסר מודעות, אני לא יודעת, לא עושים שום דבר בעניין הסברה. אני לא רואה את זה כדבר שהוא נמצא במערכת שלהם עניין של הסברה נגד עישון, שיסבירו להם מה זה עושה, הם פשוט מתחילים אחד אחרי השני ובאמת שום דבר לא קורה שם - - -
קריאה
את כמורה מבהירה להם?
אירית שמש
אני ממש לא מורה, אבל אני בהתנדבות מסבירה כשאני יכולה. יש פה בעייתיות הם לא מבינים מה זה יעשה להם - - -
קריאה
יש להם פרויקט עמיתים.
היו"ר תמר זנדברג
כן, כן, זה הוצג לנו כמה פעמים פה בוועדה, גם בימים הקודמים. אגב, מה שיותר מטריד אותנו באמת כמו שנאמר כאן, מה שהרבה יותר מטריד אותנו בבתי ספר, זאת אומרת זה קשור אבל זה הנושא של האכיפה של פינות עישון ועישון של מורים. כי זה דבר שהוא מנרמל את התופעה בתוך שטח בית הספר.
אירית שמש
שלא לדבר על המחששות האלה שילדים מעשנים יחד עם מורים. גם זה קיים.
היו"ר תמר זנדברג
כן, לא שמענו משום מקום וקיימנו דיון מיוחד בנושא בעבר, לא שמענו ש- - - יש רצון טוב והבנה אבל לא שמענו שנעשה שום צעד אכיפה קונקרטי מול הדבר הזה בתוך בתי הספר.
אירית שמש
וזה מעביר אותי בדיוק לעניין האכיפה.
היו"ר תמר זנדברג
אוקיי.
אירית שמש
לא בבתי ספר, אני לא רואה את זה בפאבים, אני לא רואה את זה. אנחנו כאן יושבים ומתכננים כל מיני חוקים, איך לכתוב אותם, אם להכניס את המילה הזאת או את המילה הזאת ובסופו של דבר אין אכיפה. צוחקים עלינו. כשאני אומרת פה אסור לעשן פשוט צוחקים עליי. לכי תעשי מלחמה כזאת מול אנשים. אישה אחת כמעט הרביצה לי כשאני באתי והערתי לה על זה שהיא יושבת עם הנכד שלה על הרגליים, הבת שלה בהריון לידה, אני באה ומעירה לה, אני אומרת לה, את יודעת מה זה עושה כשאת מעשנת ככה ליד הבת שלך שהיא בהריון וכשהנכד שלך הקטן על הרגליים, אני מתארת לעצמי שזה הנכד שלך. היא כמעט הרביצה לי. אני באמת באתי אליה בטוב לא באתי עם נבוט. אבל צריכים להעיר את העניין הזה של האכיפה.

דבר אחרון, יעל גרמן הייתה כאן, מה שהיא מציעה לתבוע את חברות הסיגריות זה שוב נדחה מהיום לעוד שלושה חודשים ואני חושבת שאנחנו צריכים לדחוף בכל הכוח. לא יתכן שידחו דיון כזה חשוב, חוק כזה חשוב, זה צריך להיות בחוק.
קריאה
זה ועדת השרים וזה נדחה.
אירית שמש
והם דוחים את זה כל פעם מחדש ואנחנו שותקים. אז את זה צריכים להריץ בהקדם.
היו"ר תמר זנדברג
תודה רבה. אלעד שפר, עמותת אויר נקי, אחריו מר לוריא.
יהודה גליק (הליכוד)
אני יכול לעדכן שיש לנו חוק שכתב אותו אלעד שעולה לוועדת השרים ביום ראשון הקרוב.
היו"ר תמר זנדברג
עדכן חיים ב- - -
אלעד שפר
על זה אני מדבר וגם זה מתכתב עם מה שאירית אמרה. מוסיפים עוד ועוד מקומות ציבוריים לחוק ומוסיפים עוד איסורים והגבלות גם לחוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק. הבעיה היא שפחות מתייחסים לאכיפה או בכלל לא מתייחסים לאכיפה. האכיפה לוקה בחסר אם בכלל יש אכיפה ופשוט מאוד מאוד נדרש להתייחס לזה. אני למשל, בשנת 2014 נכנס לתוקף איסור הצבת מכונות אוטומטיות לסיגריות, אני עדיין מקבל תלונות יותר מארבע שנים אחרי שזה נכנס לתוקף. אני עדיין מקבל תלונות על הצבת מכונות למכירת מוצרי טבק.
היו"ר תמר זנדברג
על מי מוטלת האכיפה בחוק שלכם, על הרשות המקומית או על משרד הבריאות?
אלעד שפר
כרגע הרשות המקומית והמשטרה.
היו"ר תמר זנדברג
אוקיי, אז מה בעצם החוק מוסיף?
אלעד שפר
החוק מוסיף נאמני מניעת עישון - - -
יהודה גליק (הליכוד)
ציבור.
היו"ר תמר זנדברג
מטעם הרשות המקומית?
יהודה גליק (הליכוד)
לא, כמו שיש נאמני ניקיון יש - - -
היו"ר תמר זנדברג
יש להם סמכות?
יהודה גליק (הליכוד)
כן.
אלעד שפר
כמו שיש נאמני ניקיון - - -
היו"ר תמר זנדברג
שמי יכשיר אותם, מי יסמיך אותם?
אלעד שפר
משרד הבריאות. כמו שהמשרד להגנת הסביבה מכשיר ומסמיך נאמני ניקיון, אני אחד מהנאמני ניקיון, ואני מאוד מקווה שהצעת החוק צריכה לעלות בוועדת שרים לענייני חקיקה ביום ראשון הקרוב.
היו"ר תמר זנדברג
תודה. מארק לוריא. אחריו שוש גן נוי.
שוש גן-נוי
אני - - -
היו"ר תמר זנדברג
אם את רוצה לוותר אז אנחנו נשמח כי יש כאן עוד הרבה.
שוש גן-נוי
למעשה כמעט כבר אמרו את הכל. רק להדגיש יותר את הנושא של אכיפה, לא רק בתי ספר או זה אלא בכללותו ואת כל הנושא של הסמכת תלמידי משרד הבריאות ומשרד הפנים במרכז השלטון המקומי, הרשויות המקומיות.
היו"ר תמר זנדברג
מאה אחוז, תודה. מארק לוריא.
מארק לוריא
רק רציתי להעלות לגבי האכיפה את היוזמה החדשה שלנו יחד עם שירה עם המיזם. יש חוק במדינת ישראל מ-2004 איסור מכירה לקטינים עד גיל 18. כמובן שאנחנו גם מעוניינים דרך החוק של יהודה להעלות את זה ל-21. כמה שידוע לי אף פעם לא נתנו קנס כזה במדינת ישראל עד עכשיו. היום החוק הזה בעצם האחריות מוטלת על המשטרה. שוטרים אמרו לי שאם הם יכנסו לתחנה שלה שהם ראו בן 17 קונה חפיסה אחת של סיגריות יצחקו עליהם.

אז מה שאנחנו מציעים להפוך את זה למה שנקרא אווירה מנהלית, להעביר את האחריות גם למשרד הבריאות וגם לרשות המקומית. היום הקנס 14,000, החוק של כבל גליק מעלה את הכנס ל-75,000. אנחנו מציעים שיהיה פה קנס של 5000 ₪. זאת אומרת שאנחנו למדנו ממיט זלר מה-FDA שהיה פה לפני חצי שנה שאחד הדברים ש-FDA מאוד מאוד מקפיד עליהם זה כל הנושא של מכירה לקטינים וזה עובד, זה מוריד בצורה משמעותית את מספר הילדים שקונים סיגריות. ואני חושב שדרך זה אפשר לעשות את זה. כבר יש קצת התקדמות דרך משרד הבריאות, הייתה צריכה להיות פגישה השבוע שבוטלה עקב - - - במשרד הבריאות. אבל כבר העלינו את זה לוועדה לזכויות הילד שגם מטפלים ב- - - ספציפית אני גם מיידע את הוועדה שלך.
היו"ר תמר זנדברג
אוקיי, תודה רבה, קרן גולדמן, משרד הבריאות. אחריה נסגור את משרד הבריאות עם אפי שפר ואחר כך קרן רוט משרד החינוך ותסיים ענת יום טוב משירותי בריאות כללית.
קרן גולדמן
אני אדבר קצת על העבודה שנעשית בתוך המרכזים לטיפול בהתמכרויות שבאחריות משרד הבריאות ששם שיעור המעשנים הוא מאוד מאוד גבוה. ולצערנו זיהינו שגם יש שיעור גבוה של אנשי צוות מטפלים שמעשנים. אז מה שעשינו בשלב ראשון זה מיפוי של אנשי הצוות שמעשנים, ביקשנו למנות בכל - - -
היו"ר תמר זנדברג
את מדברת במרכזי התמכרויות מסמים?
קרן גולדמן
כן. אנשי הצוות מעשנים בשיעורים מאוד גבוהים.
היו"ר תמר זנדברג
אני חייבת לומר, מכוון שהוועדה הזו כידוע לכם היא לא הוועדה למיגור העישון אלא ועדת הסמים והאלכוהול אז באמת היא עוסקת בהרבה מאוד דברים. אחד הדברים שמאוד מאוד בולטים במרכזי מניעת התמכרויות וגמילה וטיפול בהתמכרויות זה באמת הסיגריות. כלומר, יחסית לחלופה כשאנחנו יודעים מאיפה האנשים האלה באים זה באמת אף פעם לא דבר שלפחות אנחנו באמת התמקדנו בו, אבל בעצם מה שאת אומרת זה שיש לכם עבודה שהיא ממוקדת על נושא העישון במרכזי הגמילה וההתמכרויות.
קרן גולדמן
בתוך המרכזים שלנו יש עבודה על נושא של קידום בריאות באופן כללי והנושא של עישון כבר כמה שנים מעסיק אותנו. אז מה שאנחנו החלטנו לעשות זה לעשות איזשהו מיפוי של אנשי הצוות שמעשנים כדבר ראשון. ביקשנו מכל מרכז שלנו למנות נאמן עישון. ביחד עם המחלקה של חיים, כמובן, אנחנו עושים איזושהי הכשרה קצרה לנאמני עישון ולאחריה תהיה תכנית של קורס יועצי גמילה דרך אוניברסיטת בן גוריון שהם יוכלו לעשות אחר כך סדנאות למטופלים. בתוך המסגרת תהיה הכרה בטיפול - - - יוכלו לתת את התרופה ולעשות את הקישורים האלה.

בתוך המרכזים אנחנו העברנו להם שאנחנו לאט לאט רוצים שהם יהיו מקומות שהם נקיים מעישון. זאת אומרת גמילה כפולה גם מחומרים וגם מעישון בו זמנית. אני לא יכולה לשקר ולהגיד שזה לא יצא איזושהי פאניקה בתוך המרכזים עצמם, אבל אנחנו לאט לאט פעלנו, אנחנו בתוך הבקרות שלנו מוודאים את זה שהמרכזים יקצו פינות עישון עם שלטים כמובן ובתוך העבודה השוטפת הטיפולית נעשית עבודה גם על הפחתה ועל הנזקים של העישון.
היו"ר תמר זנדברג
ביחידה שלכם, של מניעת התמכרויות, יש מחשבה ספציפית על התמכרויות לסיגריות, על גמילה ועל מניעת התמכרות לסיגריות בלי קשר לסמים?
קרן גולדמן
כן וזה ביחד עם חיים.
היו"ר תמר זנדברג
חיים הוא אחראי על המדיניות באופן כללי, אתם אגף שהוא בעצם עוסק יותר בטיפול, אנחנו מכירים אתכם מהנושא של - - -
קרן גולדמן
נכון, אבל הוא מסייע לנו. לצורך העניין נניח שיש שאלה בתוך האשפוזיות של בני נוער וצעירים נשאלת שאלה - - -
היו"ר תמר זנדברג
לא, אני עכשיו שואלת משהו אחר. אני שמה בצד את כל נושא העבודה שלך ושל פאולה עם מכורים לסמים והתמכרויות לסמים ולאלכוהול. ואני שואלת ספציפית על עבודה בריאותית עם אוכלוסייה כללית של מעשנים. איפה הנושא הזה מרוכז מבחינה טיפולית במשרד הבריאות.
חיים גבע הספיל
גמילה מעישון מוגדרת בסל שירותי הבריאות וזה באחריות קופות החולים. זה לא נושא שנכנס לתחום ההתמכרויות.
היו"ר תמר זנדברג
ומי הרפרנט לזה, זה אתה? הרפרנט המקצועי.
חיים גבע הספיל
לא, לא, אני אומר, מבחינה עקרונית המשרד מפקח על הקופות, יש אגף לפיקוח על הקופות ושם מוודאים באמת שכל חוק ביטוח בריאות ממלכתי וכל השירותים והכל. אנחנו מצטרפים, היועצים של המחלקה מצטרפים לבקרות בקופת החולים ביחד עם כל המקצועות הבריאות השונים וכל האגפים השונים במשרד הבריאות. ואחד הדברים שאנחנו בודקים זה, כמובן, כל הנושא של הגמילה, ובדוח שר הבריאות מדיי שנה יש פרק שמוקדש לנושא הגמילה מעישון שמרכז את הנתונים מקופות החולים לגבי הגמילה ו- - -
היו"ר תמר זנדברג
הבנתי. תודה קרן. אפי שפר, סגן ראש אגף אכיפה, משרד הבריאות.
אפי שפר
הפרק של האכיפה הוזכר כמה פעמים. לגבי המכונות שהוזכרו אנחנו מקבלים את הפניות של הציבור לגבי המכונות, הצלחנו להסיר את כל המכונות האלה שלגביהן קיבלנו באמת את הפניות. הכל, אם זה בשיתוף הרשויות המקומיות או בשיתוף המשטרה. אז באמת מי שרוצה לפנות אלינו מוזמן.
היו"ר תמר זנדברג
אוקיי, אז יש פה אמירה בהקשר למה שאת אמרת, יש לך פה כתובת.
אפי שפר
אפשר לפנות אלינו ואנחנו נטפל בנושא הזה.
היו"ר תמר זנדברג
מבחינתכם לא ידוע כרגע על מכונות שקיימות ואתם לא הגעתם ולא טיפלתם.
אפי שפר
אין לנו מיפוי של המכונות האוטומטיות.
קריאה
הבעיה היא שחל איסור מוחלט על הצבת מכונות ובכל זאת יש עדיין מ- - - ארבע שנים אחרי- - -
היו"ר תמר זנדברג
זה מה שהוא אומר, הוא אומר שצריך לפנות אליהם איפה שידוע - - -
קריאה
אז הם מסירים את המכונות ומציבים אותם במכון אחר.
היו"ר תמר זנדברג
איפה?
קריאה
במקומות אחרים.
היו"ר תמר זנדברג
יש גורמי אכיפת חוק במדינה. זה לא אומר שאין פשיעה, אני אומרת את זה באופן כללי, זה לא אומר שאין עבירות על החוק, זה פשוט אומר שיש גורמים שמטפלים. אז הוא אומר כאן מרכז אכיפה, הוא אומר אני הכתובת. הוא אומר כאן, תקן אותי אם אני טועה, הוא אומר, לי לא ידוע על מקום שיש בו מכונה ואני לא באתי וטיפלתי והסרתי אותה. אז ככל שיש כאלה- - -
קריאה
אין לי טענות כלפיהם אבל העניין הוא עם החוק שצריך לתקן את החוק כך שמכונה למכירת מוצרי טבק תוחרם. כל מכונה שמתגלה תוחרם.
היו"ר תמר זנדברג
מה אתם עושים עם המכונות שמגלים עליהן?
אפי שפר
כרגע אנחנו מפנים אותן, יש כאלה שהרשויות המקומיות באמת מחרימות אותן. אבל יש כאלה שמוסרות על ידי בעלי עסקים - - -
היו"ר תמר זנדברג
אז למה באמת אם ככה, למה אתם לא- - -
אפי שפר
למשרד הבריאות אין בעצם את הסמכות אכיפה בעניין הזה. למי שיש סמכויות אכיפה מכוח של חוקים אחרים בעצם, זה לא מכוח החוק הזה זה לרשויות המקומיות. אם זה חוק הניקיון - - -
היו"ר תמר זנדברג
אז למה אתם לא עובדים איתם?
אפי שפר
אנחנו עובדים איתם, אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות שלהן בעצם יש את הסמכות לפנות את המכונות האלה. לנו אין את הסמכות לפנות אותן.
היו"ר תמר זנדברג
אני מבינה. מה שאתה אומר פה בעצם זה שאתה מזהה הבדל בין רשויות שונות, יש רשויות שמפנות ויש רשויות אחרות שלא. אז יש לך רשימה כזאת של - - -
אפי שפר
לא, רוב המקרים שאנחנו נתקלים בהם כבר בעלי עסקים ברגע שהם מקבלים את המכתב התראה מאיתנו מפנים את המכונה. מה הם עושים עם המכונה אנחנו לא יודעים בדיוק מה הם עושים עם המכונה. יש רשויות מקומיות - - -
היו"ר תמר זנדברג
אולי אם ככה אפשר להציע נוהל אחר במקום - - - האם אתם יכולים במקום לפנות לבית העסק לפנות לרשות המקומית ולבקש ממנה להחרים את המכונה פשוט על מנת - - -
אפי שפר
אנחנו יכולים לעשות את זה, אנחנו פונים לרשות המקומית, גם לרשות המקומית וגם לבעל העסק, אבל לרוב בעלי עסקים כבר מפנים אותה ולא רוצים להסתבך עם השעיה של ביטוח רישיון עסק וכל הנושא הזה.
היו"ר תמר זנדברג
אבל אז נוצר פה משהו, מה שעולה כאן, זה שיש איזשהו משחק חתול ועכבר. זה רק כל הזמן זז ואתם עד שתקבלו את התלונה הבאה, מכוון שאתם עובדים לפי תלונות וטוב שכך אז בעצם כל מה שבעל המכונה צריך לעשות זה טנדר שיהיה לו וכל פעם שהוא מקבל את המכתב הוא יעביר את זה למקום אחר.
חיים גבע הספיל
המחוקק כשהוא טיפל בנושא של מכונות אוטומטיות הוא קבע איסור הצבה של מכונה, הוא לא קבע איסור על עצם קיומה של המכונה או חובה להחרים אותה או משהו כזה. אז צריך את הסמכות בחוק כדי להחרים אז - - -
היו"ר תמר זנדברג
אני למדתי כאן, אני כאן בכנסת חמש וחצי שנים, יש משהו שלמדתי זה שתמיד מדברים על החקקת ועל חקיקת יתר וכל הדברים האלה, יש חוקים שמתקדמים גם אם לא צריך אותם ומנגד יש הרבה פעמים, הנה, הוא אומר, יש פעמים שהרשות המקומית במקום ללכת ולחפש את הסמכות, זה לא שאין, אין איסור, איסור הצבה, מה זה איסור קיומה, אין איסור על ייצור ואם יהיה זה יהיה תכולה טריטוריאלית ויגידו שזו מכונה מחו"ל והיא באה במכולה. ללכת ולחפש בדיוק את הסעיף בחוק במקום להשתמש בסמכות שכבר קיימת, ונאמר כאן שכבר קיימת, אני חושבת שהתפקיד שלנו כאן, ואתם משרדי הממשלה, אתם אלה שמבצעים, בואו נתחיל בלעבוד קודם כל אל מול הרשות המקומית. בסדר, אז אני אומרת במקום - - -
אפי שפר
פה אנחנו באמת תלויים בשיתוף הפעולה של הרשויות המקומיות בלבד.
היו"ר תמר זנדברג
יפה, ולכן אני שואלת, אני מוכנה למשל לקיים דיון על זה אם יש לכם איזושהי עבודה כבר שאתם יודעים איזה רשויות מקומיות יותר - - - נזמין את מרכז השלטון המקומי, נזמין את הרשויות המקומיות, ניתן לזה פוש ובוא נתחיל. במקום לחוקק ואז יסתבר שחוקקנו ולא הייתה בדיוק סמכות לזה וזה איסור הצבה ולא איסור קיום ואז, כמו עם הכרטיסים, זה בא מחו"ל - - -
אפי שפר
אז בהמשך למה שאת אמרת, באמת, אני רוצה לגעת בנושא של מניעת עישון במקומות הציבוריים לעניין האכיפה. הרשויות המקומיות באמת אחראיות על האכיפה ואת יכולה, אני אפנה אותך לדוח שר הבריאות לפרק האכיפה, אנחנו באגף פנינו לרשויות המקומיות בדואר רשום אפילו בשביל שלא יגידו שלא קיבלו, ומתוך 260 רשויות מקומיות אנחנו קיבלנו תשובות של 25 רשויות בלבד לגבי היקף האכיפה שלהן ברשות המקומית. שמתוך ה-25 האלה חלקן אמרו שהן לא אכפו. זאת אומרת, חילקו אפס קנסות - - -
חיים גבע הספיל
21 רשויות דיווחו על אפס אכיפה, 25 רשויות נתנו איזשהם נתונים שכן יש אכיפה ו-211 בכלל לא ענו.
אפי שפר
כאשר ירושלים ותל אביב עומדות בראש האכיפה. זה באמת - - -
קריאה
את מחנה את הרכב שלך 10 דקות בתל אביב - - -
היו"ר תמר זנדברג
ברור ברור.
קריאה
יש החלטת ממשלה - - -
היו"ר תמר זנדברג
קלטתי, הבנתי, אנחנו טיפה - - - אני מציעה, זה מעולם לא עשינו, אנחנו נעשה כאן דיון, למרות שאנחנו עכשיו נכנסים לבחירות האמת, בחירות מוניציפאליות.
קריאה
דווקא בגלל שנכנסים לבחירות, זה חשוב.
היו"ר תמר זנדברג
אנחנו נערוך בוועדה דיון יחד עם מרכז השלטון המקומי בנושא אכיפה למניעת עישון ברשויות המקומיות, כולל החוק למניעת עישון במקומות ציבוריים - - - אנחנו נזמין.
קריאה
- - -
קריאה
המשטרה מסרבת לאכוף - - -
היו"ר תמר זנדברג
תודה רבה לכולם על העזרה. במקום שנתחיל עכשיו בדקה האחרונה של הדיון דיון חדש אנחנו נעשה דיון מיועד לרשויות המקומיות עם משרד הפנים, עם מרכז השלטון המקומי, אנחנו נפנה אליכם מי עוד המוזמנים, עם המשטרה, כמובן עם משרד הבריאות וניכנס לנושא הזה. כל נושאי העישון כולל החוק למניעת עישון במקומות ציבוריים.

קרן רוט.
קרן רוט-איטח
אני רק רוצה להתייחס בקצרה למה שנאמר כאן ולציין שעבודה חינוכית שתשפיע על הפחתת הנכנסים למעגל העישון לא יכולה להתבצע במנותק ממדיניות כוללת שקשורה למיסוי ומכירה ואכיפה של הדברים האלה. אנחנו, כפי שהתחייבנו, פרסמנו חוזר מנכ"ל שמחדד את צו איסור עישון במקומות ציבוריים ומתייחס לאיסור עישון בתוך המרחב הציבורי. אנחנו מודעים לכך שהדברים לא קורים במלואם ויש מקומות שזה עדיין קורה ומקומות שזה קורה ואנחנו יודעים את זה אנחנו נכנסים ומתערבים ברמה החינוכית והמשמעתית.

בנושא הבקרה והאכיפה, כפי שהתחייבנו, שוב, השנה הכנסנו שאלות שקשורות בקיומן של פינות עישון ועישון בתוך רחבי בית הספר שמתייחסות לצוות החינוכי. זה נכנס לתוך הבקרה, אגף הבקרה סיים בקרה בבתי הספר היסודיים ועוד כשלושה חודשים מגיעים לנו נתונים על מה שקורה במוסדות שעברו את הבקרה. כ-362 עובדות חינוך בחינוך היסודי עברו בקרה. כפי שנאמר גם בדיון הקודם בדצמבר המוסדות של החינוך העל יסודי עדיין לא נכנסו לבקרה בגלל עיצומים של ארגוני המורים, אבל לפחות אנחנו התחלנו את הדבר הזה. תהיה לנו תמונת מצב לגבי בתי הספר היסודיים ואנחנו לקראת שנת הלימודים הבאה - - -
היו"ר תמר זנדברג
שנת הלימודים הבאה זה עכשיו.
קרן רוט-איטח
לא, לא, סיימנו את תהליכי הבקרה, יש נתונים על בתי הספר היסודיים, הנתונים כרגע בעיבוד, יהיו תוצאות בעוד כחודשיים-שלושה, לגבי היסודיים - - -
היו"ר תמר זנדברג
אז אנחנו נבקש להציג אותם בוועדה.
קרן רוט-איטח
אין שום בעיה, נציג אותם. ולקראת שנת הלימודים הבאה בימי הערכות תהיה שוב תזכורת לגבי תקנון בית הספר, לגבי איסור עישון בתוך המרחב הציבורי, בתוך המרחב הבית ספרית תהיה חזרה על זה - - -
היו"ר תמר זנדברג
זה סבבה, אבל השאלה שלנו זה האם תוכלו להראות לנו צעדי אכיפה נגד מחששות בתוך בתי הספר. בתיכון שלי הייתה מחששה וכשהגעתי לפני שלוש שנים, פעם אחרונה שהייתי שם בבחירות כדי לדבר באירוע בחירות המחששה עדיין הייתה שם.
קרן רוט-איטח
אני מאוד מקווה שכשתחזרי לשם השנה לקראת הבחירות לא תמצאי את הדבר הזה. מנהלי בתי הספר מודעים לכך שזה אסור, הם הונחו לזה שזה אסור, המפקחים יודעים שזה אסור - - -
היו"ר תמר זנדברג
אני לא רוצה ללכת לבדוק בתיכון שהבת שלי הולכת אליו שנה הבאה.
קרן רוט-איטח
אז אני מציעה שאת כהורה, במקום של הורה כן תשאלי.
היו"ר תמר זנדברג
בהחלט, תוך כדי אני חושבת על התיכון שלמדתי בו לפני 24 שנה או יותר, בעצם הבת שלי הקטנה הולכת לשם בשנה הבאה אז אולי כדאי שאני בעצמי אתקדם דור, כבר אפסיק לחשוב על עצמי בתור תלמידה ועל הבת שלי. אני אבדוק את הנושא.
קרן רוט-איטח
אני מאוד מקווה ששם אנחנו לא נתבדה ובאמת נמצא שבית הספר עשה שינוי במהלך השנים האלה. שוב אני אומרת, במקומות שאנחנו יודעים שזה קורה וזה מגיע לידיעתנו או דרך הורים או דרך מורים שמתלוננים על הדבר הזה אנחנו פועלים שם ועושים שם פעולות חינוכיות על מנת להתמודד עם הדבר הזה.

צריך להבין שבני נוער גם עצמם מכורים לעישון, הם מכורים לניקוטין, ולכן העבודה היא פה עבודה מאוד מורכבת. לצד העבודה החינוכית אנחנו גם מציעים עבודה שהיא עבודה טיפולית. ואנחנו חברנו גם לקופות החולים על מנת לאפשר בתוך בית הספר איזושהי אפשרות לגמילה. אנחנו עושים פעולות גם כאן וגם כאן וצריך להבין שבית הספר צריך להתמודד עם בעיה כפולה ומכופלת של בני נוער שמכורים לסיפור הזה. אז עוד יותר מקשה על ההפרדה אבל יחד עם זאת אנחנו מאוד נחושים בעניין שאסור לעשן בתוך המרכז החינוכי, גם למורים וגם לתלמידים ודאי.
קריאה
למי פונים שאני אוכל לפחות להפיץ את זה, למי צריכים לפנות - - -
קרן רוט-איטח
למנהל בית הספר ואם זה לא עוזר למפקחת בית ספר, מנהלת המחוז, ואפשר גם לפנות אליי תמיד.
היו"ר תמר זנדברג
אוקיי, תודה. אחרונת הדוברות ענת יום טוב משירותי בריאות כללית, בבקשה.
ענת יום טוב
שירותי בריאות כללית והאיגוד הישראלי למקדמי ומחנכי בריאות. ממש כמה סוגיות קצרות וקטנות. קודם כל, דיברנו הרבה על אזהרות גרפיות אז אני רק רוצה לתת נתונים של מספרים. אנחנו יודעים שבאירופה אנחנו נוסעים ורואים כל מיני תמונות כאלה נוראיות, יש את הדוח הקנדי שממש דירג את כל המדינות מבחינת אזהרות גרפיות, מבחינת גודל האזהרות על חפיסות הסיגריות ומבחינת אם יש אזהרות של תמונות או אין. ישראל מדורגת מספר 123 מתוך 153. כלומר, אנחנו מדורגים למטה למטה, ממש בתחתית הדירוג מבחינת זה שעל חפיסת הסיגריות אצלנו יש רק 30% משטח החפיסה זה אזהרות לעומת מדינות אחרות שיש 50%, 60%, 70%, 80% ועד 90% אפילו. לפנינו ברשימה עומדות מדינות כמו ירדן, פקיסטן, איראן, פרו, מצרים וכו', כך שאנחנו ממש - - -
היו"ר תמר זנדברג
לפנינו מאיזה בחינה?
ענת יום טוב
מבחינת גודל האזהרה על חפיסת הסיגריות. 50%, 60%, 70% ויש גם אזהרות גרפיות, תמונות. ישראל רחוקה מאוד מזה כך שיש לנו הרבה עבודה לעשות. וגם אם הצעת החוק תעבור על 50% מהחפיסה אנחנו עדיין נהיה בתחתית מהבחינה הזאת.

מהבחינה השנייה דיברנו על איסור פרסום ודיברנו על כמה חוזק יש לפרסום. אז אני רוצה להדגיש את העניין הזה שאנחנו מבקשים פרסום ממשרד הבריאות. שנים ושנים כבר לא היו פרסומים נגד העישון. ואם אני בתור ילדה בת שש זוכרת את הפרסומת על התולעים אז זה אומר שזה היה מאוד מאוד אפקטיבי - - -
קריאה
זה לא היה משרד הבריאות דרך אגב.
ענת יום טוב
זה לא היה משרד הבריאות, וגם האגודה למלחמה בסרטן עושה הרבה פרסומת - - -
קריאה
יש גם - - - עישון במקומות ציבוריים, חייבים ללוות את זה.
ענת יום טוב
אם יש לזה כל כך השפעה גדולה צריכות להיות הרבה יותר פרסומות נגד עישון וגם לפרסם את העניין הזה שיש סדנאות לגמילה מעישון שניתנות בחינם בכל קופות החולים ואנשים לא יודעים את זה. אז זה דבר נוסף.

ודבר אחרון אני רק רוצה להראות פה דוגמה שהשילוט בארץ מראה שילוט נגד עישון, בעולם שגם נגד אידוי. כלומר, שתהיה נורמה, אני יודעת שזה - - - שתהיה נורמה שאסור - - -
היו"ר תמר זנדברג
אנשים יחשבו שאסור להעתיק קבצים עם דיסק און קי.
ענת יום טוב
אז גם אסור לעשן וגם אסור לאדות בכל מיני מקומות ובוועדה הקודמת מישהי כמעט ניסתה לאדות עליי את הגו'ל תוך כדי ישיבה אז - - -
היו"ר תמר זנדברג
אוקיי, תודה.
שוש גן-נוי
משפט אחד למשרד הבריאות לגבי נתונים – מה שחסר בדוח שר הבריאות, חיים, אני כל פעם אומרת את זה, זה עישון אצל נשים הרות. אין לנו בישראל נתונים על זה מבוססים, אין לנו לגבי עישון של סיגריות אלקטרוניות ועכשיו גם לצרף את האייקוס. חסרים לנו נתונים כדי שנוכל יותר - - -
קריאה
בכלל אין מעקב מסודר אחרי מצב העישון בישראל.
שוש גן-נוי
זו לדעתי נקודה מאוד מאוד חשוב.
קריאה
הרבה אנשים אומרים אני לא מעשן, אני מעשן אייקוס, לא מגדירים את עצמם כמעשנים.
חיים גבע הספיל
יש נתונים לגבי סיגריות אלקטרוניות אבל הם מאוד מאוד נמוכים - - -
שוש גן-נוי
אוקיי, יש לשנה הבאה? פרויקט לנשים הרות.
חיים גבע הספיל
אין מעקב מסודר, אין - - -
שוש גן-נוי
אני כל הזמן חוזרת ומדגישה את הנושא של נשים הרות - - -
חיים גבע הספיל
זה לא סקר שעושים כל שנה - - -
שוש גן-נוי
אבל לא עשו בכלל.
היו"ר תמר זנדברג
אני רוצה לסכם את הדיון. קודם כל, לפי סעיף 123 לתקנון הכנסת אני רוצה להביא להצבעה את- - - זה צריך היה להיות בסדר יום של הישיבה מראש יכול להיות. אוקיי, נצביע על זה עכשיו ואם יש צורך אז נקבע ישיבה נוספת בשביל זה על מנת שזה יופיע בסדר היום. אבל בהחלט לפי סעיף 123 לתקנון הכנסת אני מבקשת לזמן שוב את שר האוצר ולחלופין את מנכ"ל המשרד כדי לתת תשובה בנושא השוואת המיסוי.

יהודה גליק יצא אבל זה המקום מצד אחד לשבח אותו על מסירותו שבאמת גם כבר גובלת במסירות פיזית ואני לא רוצה לומר מסירות נפש כי זה לא המקרה, אבל באמת מסירות יוצאת דופן. ועם זאת לקרוא לו לשקול את הדברים בצורה מאוד מאוד משמעותית כי אנחנו, הציבור שבחר בו, וכולנו וכל הכנסת זקוקים לו למשימות חשובות לא פחות אז שלא נכלה את כל כוחותינו בעניין אחד.

אז אנחנו נבקש לזמן את השר או את המנכ"ל לדיון בנושא מיסוי מוצרי טבק, כמובן נצרף את הפרוטוקול. הוועדה רואה מאוד בחומרה את ההעדרות השיטתית, ומבחינתנו המכוונת וגם שמביעה מסר של נציגי משרד האוצר מהדיון הזה במקום שבו הם חשובים ביותר ומבחינתנו זה פשוט הזנחה והפקרה של המשימה שעומדת בפניו. שמענו כבר התבטאויות מהשר שאומר שהוא לא מעוניין להעלות מיסים במירכאות. אני רוצה מאוד מאוד לקוות שלא משם נובעת ההיעדרות הזאת, מכוון שמדובר כאן בבאמת חובה, קודם כל בהשוואה מיסוי, ודבר שני בחובה באמת של הצלת חיים ולמען בריאות הציבור ומניעת מוות.

שמענו כאן את הנתונים של המיזם למיגור העישון שמראים על כך שעצם הצעד הזה יביא בבת אחת לשינוי משמעותי מאוד, כמובן בצירוף צעדים נוספים שמתבצעים גם במשרדי הממשלה וגם כאן בכנסת.

אנחנו בנוסף נערוך דיון, כמו שאמרתי, בנושא הרשויות המקומיות על כל ההיבטים ואני מזמינה את כל מי שיושב כאן להעביר אלינו מוזמנים, נושאים, את מי צריך להזמין ובמה צריך לדון בכל הנוגע לרשויות המקומיות. אנחנו נערוך דיון.









אני יכולה לבקש ממך, קרן, שנערוך דיון, אמנם גם הכנסת תהיה בפגרה, אנחנו נהיה איתך בקשר לגבי דיון, אולי עם פתיחת שנת הלימודים או משהו כזה על מנת שזה יהיה בצמוד לשנת הלימודים לגבי האכיפה והפיקוח בבתי הספר. וכמובן בשנה הבאה, ביום המיוחד, לא יודעת אם אני אהיה כאן, אם הכנסת הזאת, כן לא, אבל מה שלא יהיה אני בטוחה שכולנו נשוב וניפגש. תודה לכולם, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:10.

קוד המקור של הנתונים