ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 26/06/2018

מתן הנחות בארנונה למשרתי מילואים פעילים

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



15
ועדת הפנים והגנת הסביבה
26/06/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 671
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שלישי, י"ג בתמוז התשע"ח (26 ביוני 2018), שעה 13:03
סדר היום
מתן הנחות בארנונה למשרתי מילואים פעילים
נכחו
חברי הוועדה: יואב קיש – היו"ר
חמד עמאר – מ"מ יו"ר
מוזמנים
סגן שר במשרד הביטחון אלי בן-דהן
ארי סינגר - קמל"ר, צה"ל, משרד הבטחון

גליה כהן - ממונה מיסוי עירוני, משרד הפנים

שיר אבינועם - רמ"ד תנופה, משרד הבטחון

ביאן ותד - רפרנטית תעסוקה, אגף תקציבים, משרד האוצר

אבי סייג - יו"ר העמותה, העמותה למען משרתי המילואים

יצחק שריקי - גזבר עירית עפולה

מרים סלומון - יועמ"ש, מרכז השלטון המקומי

דנה דקו-מדנס - מנהלת מחלקה המוניציפלית, מרכז השלטון המקומי

נועם רגב - דובר מועצת רמת ישי, מרכז השלטון המקומי

אבי נעים - ראש מועצה, בית אריה

איתי חוטר - סמנכ"ל כלכלה, מרכז השלטון המקומי

עופר בן אליעזר - ראש מועצה מקומית רמת ישי

אפרת אלפסי - נהגת ראש המועצההמקומית בית אריה

מירה סלומון - מנהלת המח' המשפטית, מרכז השלטון המקומי

אברהם סיאג - יו"ר העמותה למען משרתי המילואים

דוד בקר - עמותת צו 8, פורום המילואים

גיל ברכה - עמותת צו 8 - פורום המילואים

דני דורון - עמותת המילואים

דגנית שוקרון - מיל' /צה"ל

עודד מלניק - חבר הוועד המנהל, העמותה למען משרתי המילואים

יואב זינאתי - מוזמן/ת

לילך דחוח - מוזמנ/ת

אהרון אליאס - מוזמנ/ת

מייק רותם - מוזמנ/ת

הודיה מיארה - מוזמנ/ת

שרון סדון - מוזמנ/ת

ליליאן כהן - מוזמנ/ת

דודו אררה - מוזמנ/ת

אליזבט בן הרוש - מוזמנ/ת

משה מוסה שימריך - מוזמנ/ת

ברוך הנדל - מוזמנ/ת
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
עופרה ארגס - חבר תרגומים


מתן הנחות בארנונה למשרתי מילואים פעילים
היו"ר יואב קיש
אני פותח את הדיון של ועדת הפנים שבאה לציין את יום המילואים בכנסת, מתן הנחות ב ארנונה למשרתי מילואים פעילים. נמצא איתנו סגן שר במשרד הביטחון חבר הכנסת בן דהאן ויש איתנו גם את קצין מילואים ראשי קמ"ר ארי סינגר, שלום, לא נפגשנו עדיין אני חושב, אז אני שמח שיצא לנו. אני גם אגיד את זה בשיחה, האמת שבאירוע של היום אני בדרך כלל שותף בכיר ועוסק כשותף בשדולה של המילואים, ספציפית בגלל הלחץ שיש לי עכשיו, אני בא כמו מילואימניק לאירוע ובעניין הזה אני - - -
קריאה
ייצגנו אותך בכבוד.
היו"ר יואב קיש
ייצגתם אותי בכבוד, ויש את הכנס המרכזי ב-14:30 אבל היה לי חשוב שוועדת הפנים - - - אני מפה צריך לצאת ויחליף אותי בהמשך חבר הכנסת חמד עמאר, אני רק רוצה להקריא, והיה לי חשוב להגיד, רשויות מקומיות שחזרו עם תשובה שיש בהן הנחות למשרתי המילואים, ושלום לנציגים מהשלטון המקומי, אני מציין לפי הרשימה כפי שקיבלנו: יש לנו בבנימינה-גבעת עדה, לב השרון, תל אביב יפו, יואב, יהוד, ראשון לציון, רכסים, ירוחם, נשר, מצפה רמון, גן רווה, חולון, מבואות החרמון, כרמיאל, ערבות הירדן, מעלה יוסף, לכיש, זבולון, מטה אשר, שוהם, רמת השרון, נס ציונה, גבעת שמואל, פרדס חנה-כרכור, עמק חפר, משגב, דרום השרון, שפיר וחוף הכרמל. אני לא יודע אם אלה היחידים - - -
אבי נעים
להוסיף את בית אריה.
היו"ר יואב קיש
בית אריה אני מוסיף. מודיעין, מכבים-רעות, מגילות ים המלח, גני תקווה, אשדוד, עמק יזרעאל, הרצליה, חוף אשקלון, עפולה, עמק הירדן, עמק לוד, בית אריה, עומר, הערבה התיכונה, רמת גן, ואני רמת גני אז כנראה שגם אני נהנה מזה. שלומי, אור עקיבא, באר טוביה, קריית ים, ערד, גליל עליון, קריית עקרון, בית שאן, גדרה, ברנר, פרדסיה, מזכרת בתיה, מבשרת ציון וחותמת את הרשימה ירושלים. על ראש שמחתנו.
אבי נעים
וזוהי רק ההתחלה.
היו"ר יואב קיש
טוב. אז יכול להיות שיש כאלה שלא שלחו, אני אשמח לשמוע את ההתייחסות. בסופו של דבר אני באמת כמובן מברך את כל אותן רשויות שפעילות ופועלות בתחום הזה של הנחה בנושא ארנונה. אני חושב שבכלל ההתייחסות שלנו לאנשי המילואים שהופכים למצרך נדיר יותר ויותר, צריך לבוא יותר לידי ביטוי בכל נושא התיגמול, אנחנו צריכים בכלל לעבור לממד שמתגמל באמת את אלה שנושאים בנטל בין אם אלה בגיוס הרגיל גם, שזה גם דיון שמתפתח בחברה, ובוודאי ובוודאי לנושא מי שמשרתים במילואים – יש לנו עדכון כמה אחוז משרתי המילואים מהאוכלוסייה? מה מצבנו?
ארי סינגר
5% מכלל האנשים שיכולים לעשות מילואים, עושים מילואים.
היו"ר יואב קיש
זה מי ששירת בצה"ל.
ארי סינגר
כן.
אבי נעים
אסור להגיד את המספר?
ארי סינגר
אסור.
היו"ר יואב קיש
בגלל זה אמרתי. מכלל המשרתים 5%.
ארי סינגר
לא, מכלל ה- - -
היו"ר יואב קיש
האנשים ששירתו. סך כל האוכלוסייה ששירתה - - -
ארי סינגר
מכמות האנשים בני 25-45 שהם שירתו שירות סדיר.
היו"ר יואב קיש
5%. אז בוא תחשוב עכשיו כמה מתוך האוכלוסייה בכלל נמצא בפלח הכללי ומתוכו אנחנו מדברים רק על 5% ומה שצריך להגיד, ולא פחות חשוב, שאותם 5% זה לא יום-יומיים. בדרך כלל מדברים - - -
ארי סינגר
20 ימים בשלוש שנים.
היו"ר יואב קיש
יש פה פעילות משמעותית וצריך להבין שיש פה נטל לא פשוט על אותו אדם, גבר או אישה, לא משנה בעניין הזה כמובן, ובאמת ראוי לציין את זה. אז אני מודה לכולם שהגיעו, יחליף אותי חבר הכנסת חמד עמאר, תודה רבה, אנחנו ניפגש בהמשך היום.


(היו"ר חמד עמאר)
היו"ר חמד עמאר
אני אתן לסגן השר להגיד כמה משפטים, אני פגשתי אותו כבר בבוקר בוועדות והוא ממשיך לעבור מוועדה לוועדה אז ניתן לו את הכבוד.
סגן שר במשרד הביטחון אלי בן-דהן
תודה רבה. באמת, תודה רבה על הישיבות, תודה בכלל על קיום הדיון הזה כאן. למי שלא יודע, היום הזה הוא יום ההוקרה לחיילי המילואים כצבא העם. אנחנו מקיימים כבר מסורת של מספר שנים את היום הזה, במהלך היום יתקיימו ישיבות כמעט בכל ועדות הכנסת, בנושאים שנוגעים לחיילי המילואים, ב-14:30 יהיה גם באודיטוריום וגם ב-16:00 במליאה יהיה דיון מיוחד של כנסת ישראל, הוקרה והערכה לחיילי המילואים.

הדבר המיוחד שאנחנו מובילים בשנים האחרונות הוא באמת התייחסות לחייל המילואים לא רק אליו בלבד, אלא גם לאשתו, לילדיו, כראייה כוללת של כל חיילי המילואים, כל התא המשפחתי, כי בסופו של דבר אני יכול לומר לכם לפחות על עצמי, אני עשיתי מילואים כשהיו לי ברוך השם תשעה ילדים וכשאני עשיתי מילואים עם תשעה ילדים, עשיתי עשרות ימים בשנה כמפקד. אני יכול לומר לכם שבאמת מי שנשא בעול זו אשתי. אשתי נשארה עם תשעה ילדים בבית, הייתה צריכה לטפל בגידול שלהם, לשלוח אותם לבית הספר, לקבל אותם חזרה ולדאוג לכל הצרכים שלהם, ואילולא הסיוע והתמיכה של אשתי לא הייתי יכול לעשות את ימי המילואים הללו ולכן אנחנו שמים דגש על ראיית התא המשפחתי כולו כסיוע, ואחד הדברים שהבאנו היום כאן שהזכיר כאן היושב ראש, זו החלטה מ-2016, החלטה של ועדת שרים לענייני מילואים שאושרה על ידי הממשלה כולה כמתן אפשרות להנחה עד 5% ברשויות המקומיות לחיילים משרתי מילואים פעילים, לצערי התהליך לקח זמן. הוא לקח זמן בעיקר מסיבות משפטיות כי צריך להבין שמשרד המשפטים בסופו של דבר צריך לאפשר לכל הרשויות המקומיות לקבל את ההחלטה הזאת ורק רשות מקומית יכולה להחליט האם היא מעניקה את ההחלטה הזאת.

אני שמח, יש פה למעלה מ-50 רשויות שכבר אישרו, אני יכול לומר לכם שאני במהלך השבועות האחרונים לוחץ על הרשויות שעדיין לא אישרו, שיאשרו. אני מניח שעד הבחירות, אני מקווה מאוד, גם קיבלנו מועד טוב, אז עד הבחירות כל הרשויות המקומיות יאשרו את מתן ההנחה הזאת. כמובן שבעניין הזה אני יכול לומר שיו"ר השלטון המקומי חיים ביבס תמך ועודד וסייע לעניין, ועמי סייג, מי שלא מכיר יו"ר עמותת אנשי המילואים, אז בעניין הזה אני מודה לכל מי שהרשות המקומית שלו אישרה, אני קורא לרשויות המקומיות שעדיין לא אישרו לאשר את ההנחה הזאת, ואני מקווה מאוד שבמהלך השנה הקרובה אנחנו נביא עוד דברים שנוגעים לוועדה הזאת, וועדת הפנים, מעבר לכך שאנחנו מתכננים בעזרת השם הטבה מאוד מאוד משמעותית עבור חיילי המילואים שתוכרז בוועדת השרים לענייני מילואים כנראה בתחילת חודש אוגוסט. ההטבה הזאת תופיע ותאושר בממשלה והיא באמת תהיה בראייה שלנו הטבה או הוקרה מיוחדת לא רק לחיילי המילואים אלא גם לבני משפחתו. תודה רבה.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. לפי הנתונים שקיבלנו עכשיו ממשרד הפנים, 128 ישובים אישרו את זה - - -
אבי נעים
לא ישובים, רשויות.
היו"ר חמד עמאר
רשויות.
סגן שר במשרד הביטחון אלי בן-דהן
רשויות. זה יכול להיות או מועצה אזורית או מועצה מקומית.
היו"ר חמד עמאר
או עירייה. אישרו את זה. 38 לא אימצו, 91 עדיין לא קיבלנו נתון, אין לנו את הנתון המדויק, אני מקווה שנקבל מכולם את הנתון וכולם יאמצו את הנושא הזה, כי הנושא מאוד מאוד חשוב. אני רוצה לשמוע את נציג צה"ל ואחרי זה אעבור לשאר הדוברים, קצין מילואים ראשי.
ארי סינגר
שלום לכולם. כשמסתכלים על נושא של התגמולים, למעשה יש שלוש נקודות שצריך להתייחס אליהן. אחד זה פיצוי, השני זה תגמול, השלישי זה הוקרה. פיצוי זה דבר שהוא מאוד אישי, אי אפשר לבוא ולפצות כל חייל כי כל חייל יש לו את החיים האישיים שלו ואת - - - הכלכלית שהוא מתנדב בשביל לצאת למילואים, זה דבר שאי אפשר להפוך את הפיצוי הזה למשהו אישי.

מצד שני, וזה כל המחקרים מראים, וגם אני פוגש את זה בשטח, הנושא של ההוקרה. ההוקרה הוא דבר שמאוד מאוד משמעותי. זה נותן משמעות והוקרה, קודם כל של הצבא ושל המדינה ושל החברה על היות אותו חייל, חיילת, שהוא משרת במילואים. אבל הוקרה לא יכולה לבוא לבד בלא תגמול לכן התגמולים מאוד מאוד חשובים, והוא במידה מסוימת מהווה פיצוי מה על היותו עושה מילואים, למרות שכמו ששמעתי בהתחלה, אני מאוד נזהר שהשיח של מערך המילואים יהיה שיח של תגמולים. שמעתי בשתי ועדות שהייתי קודם על חלוקת הנטל הלא שוויוני. אני במילואים מינואר 1983, בחיים לא הרגשתי נטל, זו זכות. היה קשה, היה קשה לי, היה קשה לאשתי, אבל בסופו של דבר זו זכות לעשות מילואים, בסוף המילואימניקים רוצים מאוד שיהיו כשירים ומוכנים למשימה, כמובן צריכים להיות הוגנים איתם, צריכים להוקיר אותם, גם הצבא וגם החברה וכמובן גם המחוקק.

אני חושב שהנחה בארנונה זו דוגמה מצוינת להוקרה כי בסוף זה 5%, סדר גודל של 250 שקל בשנה, אבל אי אפשר לתאר את ההרגשה של איש המילואים או משפחת המילואים שהם יקבלו את הודעת התשלום לארנונה פעם בחודשיים ולמטה כתוב "הנחה למשרת מילואים פעיל". לכן זו דוגמה מצוינת שעם תגמול מסוים, אבל יותר מתגמול, זו הוקרה וצריכים עכשיו לדאוג ששאר המועצות, העיריות, המועצות האזוריות והמקומיות שלא אישרו, יאשרו. תודה.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. נציג הרשויות המקומיות.
אבי נעים
אני גם ראש מועצת בית אריה כבר שלוש קדנציות ואני גם יו"ר ועדת הביטחון של השלטון המקומי כבר 11 שנים, אז כמובן שאנחנו מוקירים ומעריכים את משרתי המילואים, אני נפגש איתם עשרות ימים אם לא מאות במהלך השנה, בעיקר בנושא מוכנות העורף ופיקוד העורף. אני חושב שחל פיחות ביחס של המדינה לנושא הזה, אני חושב שהנוכחות פה בוועדה מוכיחה את זה במידה מסוימת, ישבתי פה בהרבה מאוד ועדות, יש פה תמיד שורה של חברי כנסת שמחפשים את הכיסא, אני לא רואה פה חברי כנסת, אני רואה פה אולם חצי ריק וזה ממש גורם לכאב לב. אני גם מסכים עם קצין מילואים ראשי שהוא גם שכן שלי מפדואל, על כך שצריך להוקיר וצריך גם לתגמל, אני חושב שהתגמול הזה צריך לבוא מהמדינה, חוכמה מאוד קטנה להעביר חקיקה של הנחה של 5% שזה על חשבון הרשויות המקומיות כי עובדה, רובנו אימצנו את זה מיד, אנחנו עושים את זה גם באהבה רבה, אבל המדינה אם היא רוצה להוקיר ולהכיר, אז תואיל ותעשה הנחה יותר גדולה וגם תכניס את היד לכיס ותוציא את זה מתקציב המדינה.

בכל מקרה, הרשימה שהקראתם היא רשימה גדולה, מעל מחצית מהרשויות כבר אימצו את זה ואני מעריך שזה ילך ויגדל ויכלול את רוב הרשויות הציוניות שמשרתים במילואים.

אז מהמקום שלנו כשלטון מקומי, אנחנו רוצים לחזק את הקשר עם הצבא, אנחנו עושים את זה במהלך כל השנה, אנחנו בקשר מצוין עם אכ"א וגם עובדים על השיפור של העניין הזה, אנחנו גם נשמח שיהיה גורם, זה דבר שאמרנו את זה בעבר וזה לא קרה, גורם שהוא אינטגרטור, מקשר בינינו לבינכם על מנת שבמרכז השלטון המקומי יהיו לנו את הנתונים ונוכל גם כן להגיע לאותם חיילים, לוחמים ומשרתי מילואים.

אני חושב שהיום הזה מבורך, אדוני סגן השר וממלא מקום יו"ר ועדת הפנים, אנחנו מודים לכם מאוד.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. אני שאלתי אם הנושא של ה-5% מחייב את הרשויות או לא מחייב?
קריאה
לא מחייב.
אבי נעים
הוא לא מחייב, זה וולונטרי אבל כמו שאמר אלי ידידי בין השיטין, תראה, זה מה שנקרא להרים להנחתה. בשנת בחירות תראה לי ראש רשות שלא ירצה להיות פופולארי ולהעביר חוק כזה, הגם שזה על חשבון הרשות המקומית, אבל באמת באמת אנחנו עושים את זה באהבה גדולה.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. תודה לך, אנחנו מודים גם לסגן השר. ראש מועצת רמת ישי, עופר בבקשה.
עופר בן אליעזר
אני אעשה את זה קצר ואני קודם כל רוצה להגיד תודה על הדיון. אני רוצה להגיד שהרשויות תמיד נמצאות בחוד החנית של אימוץ הרבה דברים והובלת הרבה דברים ובטח חיילי המילואים שאנחנו מכירים ומוקירים אותם, לי מפריע שזה נעשה כצעד פופוליסטי של הממשלה במין הצהרה כזאת מאוד לא מחייבת של המדינה, והמדינה עצמה לא אומרת ועושה מעשה בעניין חיילי המילואים.

אנחנו ראשי הרשויות, ונמצא פה חברי וידידי אבי נעים, מובילים, ואבי במיוחד מוביל את העניין הזה בתוך הרשויות המקומיות כן לתת את ההנחות וזה שיש עכשיו - - -
היו"ר חמד עמאר
128. כמעט 130.
גליה כהן
יש יותר. על 128 אנחנו יודעים.
עופר בן אליעזר
אז יכול להיות שיש יותר, ואם תוריד מתוכן את הרשויות, ואני לא אשתמש בביטויים של אבי נעים- - -
אבי נעים
למה, ציוני. ציוני זה - - -
עופר בן אליעזר
שבהן אין משרתי מילואים, אני אגדיר את זה ככה, אז אני חושב שנגיע כמעט לשלמות של כל המקומות שבהם משרתי המילואים נמצאים ומקבלים הנחות, אני חושב שזה חשוב, אני חושב שיותר חשוב שהמדינה תדאג גם לממן את הדברים האלה ואולי נוכל לתת הנחות יותר גדולות. כשאנחנו רוצים לתת הנחות, דרך אגב, שיהיה ברור, המדינה אוסרת עלינו. אנחנו לא יכולים להחליט מחר בבוקר, אם אבי ירצה מחר לתת 10% או אני 20% לחיילי מילואים, אנחנו לא יכולים.
היו"ר חמד עמאר
אתה צריך אישור של משרד הפנים.
עופר בן אליעזר
של משרד הפנים. דרך אגב, יש לי רעיון - - -
היו"ר חמד עמאר
לי יש רעיון. אם המדינה באה וחייבה את הרשויות ב-5%, שתוציא עוד 10%, 15% למשרתי המילואים, אז שיהיו 20%, שיהיה שווה, אני חושב שמגיע לחיילי המילואים לקבל את ההנחה הזאת.
עופר בן אליעזר
אני חושב שהם צריכים לקבל 20% בזה ו-100% הנחה במס הכנסה. אני בעד. אני אומר לך, הנה, אבי ואני נעביר את זה במרכז השלטון המקומי, 20% הנחה בארנונה אם המדינה תיתן 100% הנחה במס הכנסה.
היו"ר חמד עמאר
אנחנו הבוקר ניסינו להעביר הצעת חוק פשוטה שכל מי שמשרת בצבא, זו הצעת חוק שלי, שתהיה לו העדפה כשהוא ניגש למכרז למשרה בשירות המדינה. קיבלנו התנגדות מכאן עד הודעה חדשה. העבירו לנו את זה בטרומית, היום מרחו אותנו בוועדת החוקה, אפילו לא הביאו להצבעה, אמרו רק דיון. אני אומר, זה לא העדפה או לתת יתרון, אני אומר לתת שוויון. בין מי שמשרת לבין מי שלא משרת, כאשר מישהו נותן מהחיים שלו שלוש שנים ומשרת אותן בצבא ואותו אחד שלא שירת והשתמט או שהוא לא חייב לשרת, הוא מרוויח שלוש שנים מהחיים שלו בלימודים ואז הוא בקפיצה עובר את זה שמשרת בכל מקום שהוא ילך, הוא יגיע לכל מכרז עם תואר שני ועם ותק ואותו צעיר ששירת בצבא, הוא יהיה מאחוריו. לא הצלחנו לעשות את זה וגם כאן אני חושב שהמדינה צריכה להכניס את היד לכיס כמו שאמר ראש המועצה, ולתת את ה-15% שלה ואז יהיו 20% ולא 5%. בבקשה.
אבי סייג
אני אלוף משנה במילואים. אני יו"ר עמותת המילואים. בזמנו זה היה פורום מג"דים מח"טים טייסים לפני 23 שנה, ופורום החיילים הפשוטים התאחדנו. אנחנו מטפלים בהמון היבטים של המילואים פה בבית, עשרות שנים.

קודם כל אני אפתח בזה שאני מודה לכל ראשי הרשויות שנמצאים פה ולאלה שאינם נמצאים פה, בזה שאימצתם את זה. ישנם כאלה שמאמצים ואומרים "נעשה את זה בינואר כי לא תקצבנו", אוקיי, אנחנו קצת כועסים אבל אנחנו אתכם. אז אני מניח שבסופו של דבר כולם יצטרפו ליוזמה הזאת. בשבילי זו סגירת מעגל כי התחלנו בתהליך הזה ב-2011. ב-2011 יצא צו שקרא לשינוי, צו הארנונה, שלא נעשה עשר שנים לפני זה, ויזמנו את ה-5%. ובאמת ועד קהת אם אתם זוכרים, קיבלה אותנו, וזה עבר ועדת שרים כבר פעם אחת ושטייניץ התנגד ועכשיו זה עבר בעזרת סגן השר חבר הכנסת אלי בן דהאן, זה עבר בתמיכה גדולה שלו ועוד חברים פה בבית שעזרו לנו מול ראשי רשויות לעשות את זה, כך שתודה אחת גדולה מגיעה לכולם ומעבר לזה מה שהעלית, אני מבין שאתה ראש מועצת רמת ישי - - -
עופר בן אליעזר
נכון. בקדנציה הזאת וגם בקדנציה הבאה.
אבי סייג
אני אתן לך עוד קדנציה אחת, תוסיף עוד 5%. מה שהעלית, שכל הזמן זה בא על חשבון הרשות, אז אני מודיע לך, אין מה לעשות, כל הזמן זה בא על חשבון מישהו. גם כשנתנו את השעה לבן/בת הזוג כאשר אתה במילואים להגיע מאוחר יותר- - -
מירה סלומון
הטיעון הוא לא כלפי משרתי המילואים, הטיעון הוא כלפי המדינה.
אבי סייג
לא, לא הבנת. אני איתך. רק שניה. גם כשעשינו את זה, אז הנטל נפל על המעסיקים. לא על המדינה. המדינה חכמה כל זמן שזה לא עולה לה. אני איתך בזה שצריך לעשות, אבל תבינו שהנטל נופל לא רק על ראשי הרשויות והרשויות, זה נופל על העצמאים שיוצאים למילואים, על המעסיקים, על כל אחד זה נופל - - -
אבי נעים
אבל מה לעשות שאני ראש רשות שמייצג את הרשויות. אני גם מוכן להיות - - -
אבי סייג
אנחנו היינו שמחים, העלינו הצעת חוק עכשיו, הייתה הצעת חוק בוועדת שרים ביום ראשון, שאומרת שכאשר החייל שלי נמצא במילואים, אני לפחות לא אשלם עליו ביטוח לאומי, בימים שהוא לא נמצא אצלי. הגיוני? מה אני צריך לשלם ביטוח לאומי על חייל שנמצא ממילא בצבא? אני ממשיך לשלם את הביטוח הלאומי. אני לא מדבר על קופות גמל, קרנות השתלמות, לא מדבר על החזקת הרכב שלו ואלף ואחד דברים, פנסיה והכל, אבל לפחות ביטוח לאומי שזה ביני לבין המדינה, ההצעה הזאת הממשלה פסלה אותה. אז אני אתכם בקטע, ברור לי שזה קשה, אבל בכל זאת כמו שאמר הקמל"ר ארי, אין הרבה שעושים מילואים. אם כל אחד יכמת את זה ברשות שלו, אין הרבה.
עופר בן אליעזר
לא, אל תתבלבל. אמר את זה אבי ואני אומר את זה, אנחנו בעד, אנחנו עשינו את זה ואנחנו עושים את זה. אנחנו אומרים שבנוסף לזה, מכיוון שצריך לחזק את אנשי המילואים המדינה צריכה להכניס את היד לכיס ולעשות עוד מהלכים, זה מה שאנחנו אומרים.
אבי סייג
חד משמעית. תודה רבה.
היו"ר חמד עמאר
איתי בבקשה.
איתי חוטר
אני סמנכ"ל כלכלה במרכז השלטון המקומי. תודה אדוני, אני רוצה רק לחדד את הדברים שאמר בסוף אבי נעים. ה-128 רשויות מקומיות אישרו במועצה את מתן ההנחה. חסר לנו חלק משלים לחלק מהרשויות המקומיות, וזה את קבלת נתוני הזכאים ממשרד הביטחון. חשוב להדגיש את זה, חשוב לחדד את זה כי הרשויות אישרו את זה כבר במועצה, מוכנות להעניק את ההנחות בפועל, אבל לא מעט מהן מחכות לנתונים ממשרד הביטחון שלא יודע למה זה לא מגיע לרשויות, נתוני משרתי המילואים, שהם בעצם באמצעות הרשימות האלה, הרשויות המקומיות יכולות להפעיל את זה בפועל ולתת את ההנחה.
קריאה
זה לפי התעודה.
אבי נעים
זה לא לפי התעודה, נקבעו כללים של 20 יום בשלוש שנים - - -
היו"ר חמד עמאר
באמת, לפי מה אמור לקבל אותו משרת מילואים את ההנחה?
ארי סינגר
משרת מילואים פעיל, זו הגדרה על פי חוק של מי שמשרת 20 יום בשלוש שנים.
היו"ר חמד עמאר
אבל איך רשות מקומית יכולה לדעת, הוא צריך להביא לה אישור? אני בעצמי נכה צה"ל, אני מקבל הנחה באופן אוטומטי, זה מגיע לרשות, אני מקבל את זה בתוך התשלום, את ההנחה. כי משרד הביטחון שלח לעירייה איפה שאני גר את השם שלי. אז אני מקבל את זה באופן אוטומטי. למה משרד הביטחון לא עושה את זה גם עם חיילי מילואים, שאותם משרתי מילואים יקבלו את זה, לא להסתמך על אישור.
עופר בן אליעזר
אם משרד הביטחון יעביר רשימות, יהיה לנו הרבה יותר קל.
היו"ר חמד עמאר
להעביר רשימות מסודרות. באמת אנחנו דורשים את זה שאתם תעשו את זה וזה לא - - -
אבי נעים
לא רק זה, זה לטובת משרתי המילואים. בשיטה הנוכחית יהיו הרבה חיילי מילואים שיפספסו את ההטבה. ברגע שאני מקבל ממך רשימה מרוכזת, באופן אוטומטי אני מעביר את זה לגזבר או לגזברית, וזה מטופל.
עופר בן אליעזר
זה צריך להיות רשימה כל שנה.
היו"ר חמד עמאר
כן, אנחנו הבנו את זה, אני חושב שצה"ל יכול לעשות את זה ויכול להעביר את זה כמה שיותר מהר לרשויות, שאותם זכאים ייהנו מזה.
שיר אבינועם
אני אשמח להתייחס. אנחנו כן מעבירים לרשויות שמות, קבצים של אנשים שהם תחת הגדרה מבחינת צה"ל שירות מילואים פעיל, אותה הגדרה שציין קמל"ר, אם יש איזו שהיא בעיה נקודתית כזאת או אחרת אנחנו נבדוק - - -
עופר בן אליעזר
חבר'ה זה לא נקודתי, זה לא עובד.
שיר אבינועם
אנחנו - - -
עופר בן אליעזר
תעבירו לכל הרשויות.
איתי חוטר
דיברו איתי גזברים שאומרים, גם מטעם משרד הפנים מאשר את זה, דיברו איתי גזברים שאמרו "אישרנו במועצה, אנחנו רוצים להפעיל, פנינו למשרד הביטחון", הרי אנחנו עשינו מהלך יחד אתכם. נתנו איש קשר לרשויות שיפנו לאיש קשר במשרד הביטחון, הלכה למעשה הם לא מקבלים את הנתונים.
היו"ר חמד עמאר
מה שאנחנו מבקשים כאן כוועדה, באמת, לדאוג להעביר את הרשימות וראש רשות שלא קיבל את הרשימות שתהיה לו כתובת שהוא יוכל לפנות אליה בשביל לקבל את הרשימות.
שיר אבינועם
אנחנו נעדכן ונבדוק את ההסדרה.
היו"ר חמד עמאר
מי נציג משרד האוצר? אני שמעתי את ההחלטה של הממשלה וראשי הרשויות לקחו את זה, והביאו את זה למועצות שלהם, אישרו את ה-5% כפי שביקשה הממשלה. מה מקומה של הממשלה, מה מקומו של משרד האוצר? האם משרד האוצר מתכוון להוסיף על ה-5% עוד 5% מהמדינה שתעביר לרשויות?
ביאן ותד
אני מאגף תקציבים. החלטת הממשלה קבעה שהרשויות רשאיות לתת את ההנחה הזאת, המדינה לא חייבה את הרשויות לעשות זאת ולכן, אני אשמח שתחלק את השאלה שלך, מה התפקיד של האוצר כאן, שאומר להם "אתם יכולים לעשות את זה" - - -
היו"ר חמד עמאר
אני הבנתי מה האוצר אמר ומה הממשלה החליטה, הבנתי טוב מאוד. שאלתי באופן ברור. לרשויות נתתם את האפשרות לתת את ההנחה. האם משרד האוצר דן, הנושא עלה בדיון שמשרד האוצר גם ייקח על עצמו, ממשלת ישראל, עוד 5% לאותם משרתי מילואים להעביר לרשויות שהיא תיתן להם את ההנחה?
ביאן ותד
זה נושא שיש לו עלות תקציבית וככל שזה יעלה אנחנו צריכים לבדוק את העלויות והממשלה צריכה - - -
היו"ר חמד עמאר
זה אומר שזה לא עלה אצלכם בדיונים בכלל במשרד האוצר.
ביאן ותד
הנושא לא עלה. ככל שיעלה אנחנו צריכים לראות את העלויות וככל שזה יובא לממשלה, הממשלה צריכה להצביע על מקור תקציבי לממן את זה. כי כידוע התקציב של 2017-2018 אושר כבר, הונח על שולחן הכנסת ואושר, וגם שנת תקציב 2019.
היו"ר חמד עמאר
נכון. וזה לא כלול בתקציב, שום הנחה למשרתי מילואים.
קריאה
זה על חשבוננו.
היו"ר חמד עמאר
אתם תחליטו אם תתנו את ההנחה או לא, אבל אמרו שכולם כמעט החליטו לתת את ההנחה.
קריאה
בפרט שזה בשנת בחירות, תראה לי מי לא יעביר את זה.
איתי חוטר
אצלנו זה לא תקציבי.
היו"ר חמד עמאר
זו התשובה שציפיתי לקבל ממשרד האוצר. מקור תקציבי, תדאגו למקור תקציבי, אחרי זה בואו נדבר. זו התשובה שאנחנו מקבלים מכל מי שמגיע ממשרד האוצר. בבקשה.
עודד מלניק
אני מעמותת המילואים, מילואימניק בעצמי. אני רוצה לחדד נקודה, עלה פה המספר של 5%, שזה שיעור המילואימניקים. זה לא השיעור של אלה שיקבלו את ההנחה מארנונה כי הנחה בארנונה מקבלים אלה שיש להם נכס, דירה. חלק גדול מהמילואימניקים זה חבר'ה צעירים, שהשתחררו, גרים עם ההורים שלהם או שרשומים, ולא יקבלו את ה- - -
קריאה
מי שמקבל זה המחזיק בנכס שיכול להיות גם לצורך העניין שוכר.
קריאה
אבל אם הוא גר אצל ההורים הוא לא יכול.
עודד מלניק
בסדר, זה פחות מ-5%, זה המסר.
היו"ר חמד עמאר
אני מבקש התייחסות של משרד הפנים. בבקשה.
גליה כהן
לבקשת הוועדה בדקנו באופן ספציפי לגבי הנחות מילואים למרות שזה יכול להשתנות כל הזמן, גם מועצה שהחליטה יכולה בשנה הבאה להחליט אחרת. כרגע כמו שהבהרתי ליו"ר הוועדה, חלק מהנתונים לא בידינו כיוון שהיינו קצרים בזמן ולכן ייתכן שהמספר של 128 שכבר אישרו הוא לא משקף ויש עוד הרבה רשויות שכן אישרו. אני מחזקת את מה שעלה כאן מהשלטון המקומי, גם רשויות שאישרו ואישרו באופן עקרוני במליאה, חלקן לא יכולות להחיל את זה בגלל שחסרים הנתונים ממשרד הביטחון. אני מצטרפת לבקשה כדי לפתור את העניין וחבל שיתפספסו משרתי מילואים שהמליאה כבר החליטה עבורם ולטובתם, והם לא ייהנו מזה.
יואב זינאתי
אני רוצה להגיב על הדברים. אני יועץ קמל"ר לענייני ממשל, חלק מהתפקיד אני גם נמצא בכנסת. כמה תשובות לדברים שעלו פה. בנושא התקנה, התקנה מאפשרת להציג כרטיס של משרת מילואים פעיל בתוקף כדי לקבל את ההנחה בארנונה, זה מופיע בתקנה. מי שרוצה מראשי הרשויות שאני אשלח להם את זה, מוזמנים לראות את זה. עוד דבר חשוב שצריך להגיד, משרד הביטחון כן הציע למרכז השלטון המקומי שכל המידע יועבר אליו ושהם יעבירו את זה לרשויות המקומיות והם התנגדו, לכן צה"ל יעשה את זה, יש ועדה שמתכנסת ב-9.7 כדי לאשר את העברת ה- - -
היו"ר חמד עמאר
מה שאתה אומר שמשרד הפנים מתנגד לקבל את הרשימות?
יואב זינאתי
לא משרד הפנים, מרכז השלטון המקומי מתנגד לקבל את המידע הזה ושהוא יעביר את זה לרשויות.
איתי חוטר
אנחנו לא גוף סטטוטורי, אנחנו לא יכולים לקבל נתונים על משרתי המילואים שנאמר פה, - - - כל כך רגישים, עם כל בעיות אבטחת המידע שבעניין.
אבי נעים
אסור לך על פי חוק להעביר את הנתונים האלה למרכז השלטון המקומי כי הוא לא גוף סטטוטורי.
יואב זינאתי
אין בעיה, לכן צה"ל, מתכנסת ועדה ב-9.7 שתאשר את העברת המידע וכך הוא יעבור מצה"ל ישירות לרשויות.
היו"ר חמד עמאר
ב-9.7 מתכנסת הוועדה?
יואב זינאתי
כן.
קריאה
זה נקרא טופס א' וטופס ב'.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. מישהו רוצה להוסיף עוד משהו?
מירה סלומון
אנחנו מבקשים להבהיר את הנקודה של הצגת תעודת מילואים לעומת היכולת לקבל נתונים באופן אוטומטי. כאשר מצופה מאדם להגיע באופן יזום לרשות המקומית כדי לבקש את ההנחה הזאת, זה עשוי לא להיעשות בצורה המהירה, יעילה, טובה, שאולי אפשר יהיה אם אנחנו נקבל את זה באופן אוטומטי. אנחנו מבקשים לא שמרכז השלטון המקומי יקבל נתונים כאלה כי הוא לא יכול לקבל נתונים כאלה, - - -
היו"ר חמד עמאר
אנחנו דיברנו על זה וצה"ל אמר שיש להם ישיבה עכשיו - - -
יואב זינאתי
זה הובהר ורק אמרתי שאם אתם רוצים להעניק כבר את ההנחה הזאת עד שהמידע יגיע, יש לכם את האפשרות. יש כרטיס של משרת מילואים פעיל שכל אחד מקבל אותו בדואר, אני קיבלתי אותו בדואר בתור מ"מ שמשרת במילואים, המילואימניק יכול לבוא אליכם, להגיש לכם את התעודה ותתנו לו את ההנחה בארנונה עד שסיפור המידע האוטומטי יסתדר, זה כל מה שאמרתי.
איתי חוטר
אגב, בהחלט יכול להיות שזה מה שקורה. אני לא מאמין שהרשות אחרי שאישרה במועצה דוחה את המילואימניק אם הוא בא - - -
יואב זינאתי
לא, משרתי מילואים פעילים מודיעים שהם מקבלים - - -
עודד מלניק
לא, אני אגיד לך שכן דוחים, למשל במודיעין, אני הגשתי את התעודה הזאת ואמרו לי "לא, תחכה עד שיגיע קובץ מה - - -"
יואב זינאתי
אתה צריך להציג לכם את התעודה פשוט ולהראות להם את התקנה.
עודד מלניק
שלחתי להם צילום של התעודה והם אמרו "זה לא טוב".
היו"ר חמד עמאר
בסדר, העלינו את הנושא, אני חושב שמצאנו את הפתרון וצה"ל אמר שהוא יהיה ערוך לנושא הזה ויעביר את כל הנתונים לרשויות באופן אוטומטי. בבקשה.
יצחק שריקי
אני גזבר עירית עפולה, באתי בדיוק בשביל הדבר הזה. בעפולה יש לפי דעתי מאות, אולי יותר משרתי מילואים, עד היום הגישו רק שבעה משרתי מילואים בקשה ואנחנו מחכים, אנחנו מפרסמים כל שבוע, והבעיה כבר נפתרה, עם מה שאמרו נציגי צה"ל, כי אנחנו פנינו אליהם כמה פעמים ולא נותנים להם את הרשימות ואנחנו רוצים - - -
היו"ר חמד עמאר
לפחות מהדיון הזה ייצא שצה"ל יעביר את הרשימות באופן מסודר לרשויות המקומיות, והכל מסודר, אני חושב שזה יעזור מאוד גם לאותן רשויות שהחליטו לתת את ההנחות. עוד מישהו רוצה להוסיף משהו?
דוד בקר
אני מעמותת צו 8, פורום המילואים. מתי שהרשויות מפרסמות, בדרך כלל זה מופיע בתור איזה שהוא פוסט חד פעמי בפייסבוק וזהו, ואז יש מלא אנשים שלא נחשפים לפוסט הזה ואז הם לא יודעים בכלל שהרשות אישרה את ההנחה, וזה לא מפורסם, לפחות בדקתי בכמה רשויות, באתר של הרשות המקומית, ואני חושב שהכל מתחיל ונגמר במודעות לזכות שמשרת המילואים צריך לקבל.
איתי חוטר
לא צריך מודעות, בגלל זה, זה מחזק את מה שאמרנו - - - לא צריך אפילו פרסום.
היו"ר חמד עמאר
הרעיון הוא שיקבלו את ההנחה באופן אוטומטי בלי לבוא ולהציג שום דבר. ברגע שהרשות מקבלת את הרשימה, מהרשימה שהיא מקבלת ישר מכניסה את זה לתוך החשבון של אותו מילואימניק שעושה את המילואים, הוא יקבל את ההנחה באופן אוטומטי.
אבי נעים
חוץ מזה, זה צריך להופיע בצו הארנונה וחוץ מזה, על כל רשות, חובתה לפרסם את הפרוטוקולים באתר האינטרנט, כך שלהגיד "פוסט" זה לא כל כך מדויק.
היו"ר חמד עמאר
אני רוצה להודות לכל מי שהגיע לכאן, אני חושב שהדיון הזה היה מאוד חשוב, קודם כל אותה הנחה, הרשויות המקומיות שאישרו שצה"ל יעביר את הרשימות, אני מקווה שצה"ל יעשה את זה כמה שיותר מהר, שיעביר לרשויות המקומיות שאותם משרתי מילואים ייהנו מההנחה שכבר הרשויות המקומיות אישרו.

אני פונה לממשלת ישראל, קל מאוד לבוא ולהנחית את זה על הרשויות המקומיות, אבל גם ממשלת ישראל צריכה להכניס את היד לכיס של תקציב מדינת ישראל וגם לתת הנחה לאותם משרתי מילואים. אם חייבנו את הרשויות, לא חייבנו, אפילו המלצנו לרשויות המקומיות, לתת את ה-5% אם רוצים, שמדינת ישראל תוסיף עוד 5% ואז משרת המילואים יזכה ל-10% הנחה וזה יהיה ברכה גם למשרת המילואים. תודה רבה לכל מי שהגיע לדיון, תודה רבה לכם.


הישיבה ננעלה בשעה 13:39.

קוד המקור של הנתונים