ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 26/06/2018

חוק רישוי עסקים (תיקון מס' 34), התשע"ח-2018

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



21
ועדת הפנים והגנת הסביבה
26/06/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 670
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שלישי, י"ג בתמוז התשע"ח (26 ביוני 2018), שעה 9:00
סדר היום
הצעת חוק רישוי עסקים (תיקון מס' ) – רישוי עסקים דיפרנציאלי, פרק י"ב מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2019), התשע"ח–2018 (מ/1996) – הכנה לקריאה שנייה ושלישית.
נכחו
חברי הוועדה: יואב קיש – היו"ר
חברי הכנסת
רועי פולקמן
מוזמנים
עמיחי פישר - מנהל אגף טיוב ורגולציה, משרד רה"מ

שי עגמי ליבוביץ - מנהל תחום טיוב רגולציה, משרד רה"מ

נעמה פויכטונגר - מנהלת מחלקה, משרד המשפטים

רעות בינג - משרד המשפטים

הגר סלקטר - משרד המשפטים

שחר פרלמוטר - עו"ד בלשכה המשפטית, משרד הפנים

איילת שאשה - מנהלת תחום הדרכה והטמעה, משרד הפנים

ליאורה עופרי - לשכה משפטית, המשרד להגנת הסביבה

גילי צימנד - ראש אגף רישוי עסקים, המשרד להגנת הסביבה

רועי הראל - עוזר היועמ"ש, המשרד לביטחון הפנים

אורטל בלילתי - יועמ"ש, מ"י, המשרד לביטחון הפנים

גיא מור - מנהל תחום מדיניות רגולציה, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

עמיר יצחקי - ראש המערך הארצי לבריאות הסביבה, משרד הבריאות

ד"ר שלי עינב - מומחה בבריאות ציבור היחידה הווטרינרית, שירות המזון הארצי, משרד הבריאות

נינא כהן קרן - עו"ד, משרד הבריאות

מרב פלג - המינהל לחוויית התייר, משרד התיירות

תמר מירסקי - ראש ענף סוכנות לעסקים קטנים, משרד התמ"ת

שרגא ברוש - נשיא התאחדות התעשיינים

מירה סלומון - יועמ"ש, מרכז השלטון מקומי

איתן אטיה - מנכ"ל פורום הערים הגדולות, מרכז השלטון מקומי

עינת פלינט - מנהלת המח' הווטרינרית, מרכז השלטון המקומי

אבי צרפתי - יו"ר איגוד הווטרינריים, מרכז השלטון המקומי

איילת וסרמן - מנהלת אגף רישוי עסקים, עיריית ת"א, פורום ה-15

נדיה קסלמן - סגנית מנהלת אגף רישוי עסקים, עיריית ת"א, פורום ה-15

צפריר פדלון - מנהל מחלקת ביקורת ובקרה, עיריית נתניה, פורום ה-15

נפתלי קאיקוב - מנהל אגף רישוי עסקים, עיריית נתניה, פורום ה-15

שמואל שפט - ראש צוות חקיקה, עיריית ירושלים

ח'אלד דגש - ממונה חקיקה, לשכת עו"ד

ד"ר רוני סורקיס - מנהל רישוי עסקים, וטרינר ראשי, שופרסל

אהרון אליאס - רשות הרישוי, עיריית חיפה

לילך דחוח - יועמ"ש, קו-אופ

ניר קפלן - ראש מחלקת רגולציה, התאחדות המלונות

חנן כץ - מנהל רישוי עסקים, מגה בעיר מקבוצת יינות ביתן

חנה קופרמן - יו"ר הפורום הישראלי לשמירה על החופים

רחל כהן - שדלנית יעל גויסקי לובינג, מייצג/ת להב – לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל

גילית רובינשטיין - שדלן/ית (פוליסי בע"מ), מייצג/ת איגוד המסעדות הישראלי

רחל יעל וידל - שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ), מייצג/ת פורום ה-15 הערים העצמאיות
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
לירון אדלר מינקה
מנהל/ת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
ירון קוונשטוק, אלון דמלה


הצעת חוק רישוי עסקים (תיקון מס' ) – רישוי עסקים דיפרנציאלי, פרק י"ב מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2019), התשע"ח–2018 (מ/1996) – הכנה לקריאה שנייה ושלישית
היו"ר יואב קיש
שלום לכולם, בוקר טוב. אני פותח את הדיון בנושא הצעת חוק רישוי עסקים (מ/1196), הכנה לקריאה שנייה ושלישית. שלום שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים. אנחנו בעצם היום גם ביום התעשייה כחול-לבן, ואנחנו גם ביום המילואים. אז אני לא יודע מה המילואים שלך – צריכים רישוי עסקים או לא צריכים רישוי עסקים?
תומר רוזנר
צריכים בורגר ראנץ' בבסיס.
היו"ר יואב קיש
אני רוצה להגיד כמה מילים, אנחנו נתחיל. ראשית, מבחינת לוחות זמנים. אנחנו בעצם היום, ומבחינתי ביום חמישי – יום חמישי ישיבה עד מאוחר – בכוונתי לסיים את החקיקה. זה אומר שכל הנושאים שעוד על הפרק, וביניהם פיקוח ואכיפה שאנחנו תיכף נתחיל, one stop shop, נושא של אירוע המוני, כל הנושא של משרד הבריאות והשינויים הספציפיים לעסקים האלה, משרד הפנים עם כל מה שדיברנו. בכל הדברים האלה אנחנו נדון ביומיים הקרובים ונסכם אותם, וזאת כדי שנשאיר עוד כמה ימי עבודה למחלקה המשפטית שלנו לסיים את הכתיבה. אבל לשם אנחנו הולכים ובעצם מתכנסים לסיום. אני אומר, אחרי יום חמישי נסיים את העבודה, אולי נצטרך עוד ישיבה אחת, אבל בעיקרון זו הכוונה.

זה לעניין. מעבר לכך, אנחנו היום באמת מתחילים בנושא הפיקוח והאכיפה, אבל, שרגא, אני לא חושב שהיית פה לפני כן בדיונים, אז אם אתה רוצה להגיד כמה מילים, בבקשה.
שרגא ברוש
תודה, אדוני היושב-ראש, חברי הכנסת, בוקר טוב לכם. באמת, כפי שאמרת, אדוני היושב-ראש זה באמת יום מיוחד לתעשייה בכנסת. אנחנו הרבה מאוד פה, אבל היום אנחנו פה בגלל כחול-לבן, עשרות תעשיינים. אני גם מאוד שמח שזה קורה יחד עם יום המילואים, כי בסופו של דבר את הנטל אף אחד לא נושא לבד, וכולם ביחד אני מקווה יעשו פה מדינה טובה יותר.

אני רוצה גם לברך על הדיון החשוב הזה. אנחנו מתלוננים די תדיר על הרגולציה ועל הרגולציה ועל הרגולציה, שמפריעה לנו לעשות עסקים. אני חושב שאבן היסוד של מה שמפריע זה באמת הנושא של רישוי עסקים שסביבו – זה רחב מאוד, ואתה הזכרת, one stop shop זה חלום חיים של איש עסקים. זה ישנו בעולם במדינות פחות רציניות במדינות פחות רציניות מישראל, ואין שום סיבה למשל שבישראל זה לא יהיה.
היו"ר יואב קיש
אני חייב להגיד לך שבהתחלה לא חשבתי שזה נחוץ, ודווקא החבר'ה מהשלטון המקומי, מתל אביב ומנתניה, איילת ונפתלי - - -
תומר רוזנר
אבל יש לנו תנאי, שיביא לנו שם עברי.
היו"ר יואב קיש
כן, צריך שם עברי. נכון, בלי זה אנחנו לא עושים. שם כחול-לבן כמו שאומרים.
שרגא ברוש
נמצא, אני מבטיח לך שנמצא.
היו"ר יואב קיש
אז מגיע להם באמת על זה. כן, בבקשה.
שרגא ברוש
אני רוצה לומר: באמת השלטון המקומי, יכול להיות שביניכם לבינינו נמצא השלטון המקומי, והוא חווה את החוויה הקשה הזאת. אבל תאר לעצמך הפוך, שבא איש עסקים, מחייך, רוצה לעשות עסקים בישראל, אומרים לו: אדון נכבד, קח טופס, חכה שבועיים, או שנגיד לך שאנחנו רוצים אותך או שנגיד לך שתלך תצליח במקום אחר. תראה כמה זה יכול להיות פשוט, זה קורה. זה קורה בעולם, והלוואי שתביאו את זה גם אלינו.

מספר מילים. הנושא הזה של ועדה מייעצת גם זה לא דבר טריוויאלי, כי בדרך כלל הרגולטורים יודעים הכול לבד. והעובדה שאתם שמים ועדה מייעצת זה טוב מאוד.
היו"ר יואב קיש
כן, אנחנו צריכים לדבר על זה. זה למעשה עוד לא הוכרע, אבל יש הצעה.
שרגא ברוש
כן, אבל הרעיון הזה הוא, אני חושב, נכון. טוב שהרגולטור שומע דעות שונות, ובתוך זה הייתי שמח אם הוא היה מציג למגזר העסקי. פחות חשוב לי אם יש לו זכות הצבעה או הוא רק משקיף, אבל חשוב לי שהדברים - - -
היו"ר יואב קיש
יש משקיף.
שרגא ברוש
יש משקיף. מצוין. יופי, אז תודה.

הדבר הנוסף זה אורך התקופה. תראו, הרישיונות פעם היו תמידיים, אחר כך התקופה התחילה להתקצר ולהתקצר ולהתקצר. הטרחה להוציא רישיון עסק היא לא פשוטה. אני יכול לתת דוגמה מעצמי, אני קניתי עסק שפשט רגל לפני חמש שנים, בוטלו לו הרישיונות באופן אוטומטי כי הוא פשט רגל, עד היום לא הצלחתי לעשות מחדש רישיון עסק. וזה כבר עלה מיליונים בדרך, לכיבוי אש ולאיכות סביבה ולנגישות ולכל מי שאתם רוצים בעולם – רישיון עסק עוד אין לי. ואתה בעצם הופך להיות עבריין פלילי.

לכן מה שאני חושב, וזה טוב שאתם עושים לעסקים הקטנים והבינוניים, ואני מודע למה שאתם עושים, את המסלולים האוטומטיים, וזה מצוין. אבל גם העסקים הגדולים, מה שאתם קוראים המסובכים יותר, צריך לזכור: רישיון עסק זה רק דבר אחד. קחו לדוגמה את הגנת הסביבה. הגנת הסביבה באה פעמיים בשנה. אם אתה מאבד את היתר הרעלים שלך אתה לא יכול להמשיך לעבוד גם אם יש לך רישיון עסק, זה בכלל לא רלוונטי. אותו דבר משרד הבריאות, מי שצריך את משרד הבריאות.

כך שאם רוצים באמת לסייע גם לתעשייה, אז אני חושב שרישיון העסק צריך להיות רישיון ל-15 שנה, כאשר הרגולטורים השונים, כל אחד על פי תפקידו, עושה את הביקורות השוטפות שלו. ויש כאלה שיש להם סמכות. ואני אומר לכם עוד פעם: היתר רעלים זה נושא שאם אתה מאבד את היתר הרעלים, אתה באותו יום סוגר את המפעל, שיהיה לך 100 רישיונות עסק, זה לא רלוונטי.

ולכן אני חושב שהיציבות והוודאות, והחיסכון לא רק בכסף, גם בבלבול מוח, הוא חשוב מאוד. והייתי מאוד שמח אם תיקחו את זה לתשומת לבכם. אני מאוד מודה לכם על הדיון, ואני מקווה שהתוצאות יהיו רק לטובת כלכלת מדינת ישראל. תודה.
היו"ר יואב קיש
תודה. שרגא, שהוא גם חבר, אז עשינו גם שיחה מקדימה, ואני בדקתי את הדברים שהעלית פה. ואני רוצה להגיד לך שני דברים לגביהם. ראשית, יכול להיות שבנוסח אין את הנושא של נציג בוועדה המייצגת כמשקיף – אנחנו נכניס את זה, אין עם זה שום בעיה, ובהחלט זה נותן אפשרות לשמוע את הקול של הסקטור העסקי.

ולגבי הנושא של חידוש רישיון. הרי אתה מדבר על אותם 50,000 עסקים – עמיחי, תגיד לי אם אני טועה – אלה שהם בעצם ללא תצהיר, והם ברישוי היותר מורכב במסלול הרגיל. בעבר רישיון העסק היה ניתן לצמיתות, ואחרי זה ברפורמה שעוד לא נכנסה לתוקף הוגבל ל-15 שנה.
שרגא ברוש
לא, הוא הוגבל לשלוש ולשבע ולכל מיני מספרים. אנחנו מבקשים שייתנו ל-15 שנה.
היו"ר יואב קיש
אז אני אגיד לך מה הכיוון שאני רוצה ללכת אליו ואיך אני מתכוון לפתור את זה, ואני חושב שמה שאנחנו נותנים זה מענה טוב. אני קודם כול אמרתי, גם לגבי המפרטים, שאני לא רואה סיבה לרדת מחמש שנים. אלא אם יש סיבה מיוחדת, ואני מחכה למשרד הפנים שיציג לי, אם יש דברים שהוא רוצה לעשות מתחת לחמש שנים. בעיקרון חמש שנים זה טווח המינימום מבחינתי.

ואני רוצה להגיד דבר נוסף שאמרתי ונכנס לחוק, תומר, אני מקווה, וזה שבמידה – וזה חשוב, שרגא, כי זה גם רלוונטי לאותם 50,000 עסקים שעובדים ברישוי הרגיל, לא בדרך המפרטים – במידה ועכשיו מגיע זמן חידוש ולא היה שינוי בעסק, במבנה שלו ובהתנהלות שלו, זאת אומרת נשמרה הרוטינה, יוכל הבעלים למלא תצהיר, כמו במקרה של העברת בעלות, דיברנו על זה, תצהיר שבו הוא מצהיר שהעסק שמר על כל ההגדרות של רישיון העסק ולא נעשה שום שינוי, מעביר את התצהיר והרישיון יחודש בהליך - - -
שרגא ברוש
אוטומטית?
היו"ר יואב קיש
יחודש, אלא אם יש דרישות מיוחדות.
שרגא ברוש
לא, אבל מה שקורה, שהדרישות משתנות חדשות לבקרים. ואז יבואו אחרי חמש שנים - - -
היו"ר יואב קיש
אבל אם הדרישות משתנות, אז גם אם היה לך רישיון ל-20 שנה אומרים לך: סליחה, יש עכשיו דרישה שמתלה רישיון ומחייבת שינוי.
קריאה
לא, אבל יש דרישה ויש דרישה. מי מסמן את הדרישות?
שרגא ברוש
יש דרישה שמתלה רישיון ויש שלא. אני מסכים איתך שכל דרישה שמתלה רישיון, ראוי שאחרי חמש שנים כמובן לא תקבל הארכה אם אין לך את זה. אבל דרישה שהיא לא מתלה רישיון - - -
היו"ר יואב קיש
אתה אומר שאז אתה נופל. אני בכל מקרה אשתדל באמת גם באותם עסקים להאריך את משך השהות, אני חושב ש-15 שנים זה באמת הזמן הנכון. משרד הפנים, איפה אתם? אני לא רואה אותה. אה, זה אתה, חוה לא פה. אז מה שאני מבקש, גם ליום חמישי, אותם עסקים, 50,000 עסקים שהם מחוץ לרפורמה, אם יש שמה עסקים שהם פחות מ-15 שנה, תביאו אותם, אני רוצה לראות אם יש הסבר בדיוק בנקודה הזו, ואם לא אנחנו - - -
שרגא ברוש
התצהירים יהיו גם במסלול רגיל.
היו"ר יואב קיש
במסלול הרגיל. אני אמרתי את זה גם לשרגא. חברים, העבודה שנעשתה על ידי משרד ראש הממשלה ומשרד הפנים הייתה עבודה – דרך אגב, באמת, אני מברך אתכם, המשרדים האלה הובילו רפורמה מדהימה, ובאמת, שרגא, אני אומר לך: אני פה גאה להיות מחוקק וגאה לקבל כזה דבר להשלמה. לקחו את ה-150,000 עסקים, שמתוך זה יש אלפי סוגים, אלפי סיווגים, ועל אלפי הסיווגים האלה הם הפרידו מה כן הם יכולים ללכת למסלולים מזורזים, נפרדים, כאלה או אחרים, ומה לא, מה נשאר. אני למקום הזה לא אכנס מהותית, אני משאיר את זה ככה.

משרד הפנים, הדבר היחידי שבו אני רוצה להגיד לכם שחשוב לי, הרי בסופו של דבר על מה הסתכלנו – עשינו אולי טעות אחת בהסתכלות – הסתכלנו על איפה יש הרבה עסקים וזה המסות, ואמרנו זה ה-20-80. אני לפחות, לא אגיד עליכם, אתם אולי כן עשיתם את זה, אני לא אמרתי לעצמי: רגע, אבל כשאני משאיר את העסקים המורכבים, ברובם גם זה המפעלים הגדולים - -
שרגא ברוש
לא, זה כל המפעלים, סליחה.
היו"ר יואב קיש
כן. - - עם אלפי עובדים, עם מחזור של מיליארדים. זאת אומרת, בסוף כספית על כוח אדם יכול להיות שיש פה חמש חברות שהן באותה קטגוריה אבל זה לא פחות – כאילו אמרנו: בוא נטפל בקטנים ובבינוניים כאשר בגדולים בסופו של דבר יש לזה השלכות משקיות לא פחות חשובות.

ולכן אני לא הולך להיכנס עוד פעם לדרישת הרישיון, כי הרישיון עצמו מן הסתם יותר מורכב ונשאיר אותו כמו שהוא. אבל מכיוון שהשינויים שאמרתי עדיין רלוונטיים, זאת אומרת היכולת של אותם נותני אישורים לבוא לאותו מפעל ולתלות לו את רישיון העסק, ומעבר לכך, בעסקים הגדולים המורכבים יש גם, אם זה חומרים מסוכנים, אז רישיון לחומרים מסוכנים, ויש עוד הרבה היתרים נוספים שנדרשים, דווקא רישיון העסק בהרבה מקרים זה לא הדבר הכי משמעותי, אבל מצד שני במשך ההתעללות הבירוקרטית בעסקים הוא מאוד משמעותי.

ולכן אני רוצה לפחות את רישיון העסק לעבור ל-15 שנים, גם באותם קטגוריות של עסקים מורכבים. ומה שהוספתי זה יכולת ביטול. זה דרך אגב, שרגא, לא היה קודם, זה הוספנו פה בוועדה. כדי להאריך את הזמן, וכדי שנותני האישורים יסכימו למהלך של הארכת הזמן, כי היום המנגנון הוא עקום קצת – הם יושבים ואתם באים לחדש את הרישיון. ואמרנו: אוקיי, נעבוד ההיפך, ניתן להם רישיון ארוך, אבל ניתן להם את היכולת לבוא ולהגיד לך, אם זה כמובן חירום אז הוא יכול במקום, אבל אם לא – תוך 30 יום, 180 יום.
שרגא ברוש
- - -
היו"ר יואב קיש
בדיוק. והשילוב הזה הוא בעיניי הרבה יותר ראוי. ואז עלתה השאלה אם עכשיו הם יבדקו יותר או פחות, אני לא יודע, אבל כוח האדם נשאר אותו כוח אדם. בסופו של דבר אם היינו בחוסר ובתקן חסר, אז נמשיך כנראה להיות בתקן חסר, ואם היינו בתקן עודף אז כנראה שיבדקו את הכול. בקיצור, זה השינוי המרכזי, אני מבקש לעשות עליו השלכה גם לאותם 50,000 עסקים, שבתוכם יש עסקים גדולים שגם יש להם משמעות כבדה למשק בעניין הזה, ולבוא לקראת התעשייה גם בדבר הזה.
שרגא ברוש
אני רוצה רק מילה להוסיף למה שאתה אומר, כדי שנבין שעוסקים ב-50,000 עסקים: מפעלי התעשייה כולם זה 2,000–2,500. שתבינו, הרי הם נופלים בתוך ה-50,000 כמו אבן, זה כלום. המפעלים הגדולים שאתם קוראים בתעשייה – יש 20. אז שנבין שהפרופורציות והמספרים קצת מבלבלים. אני מברך, וזה חייבים, כי המפעלים הקטנים והבינוניים והעסקים הקטנים והבינוניים הם מנוע צמיחה אדיר, ואם אתם עוזרים להם אז אתם עושים בוסט בלתי רגיל – בלתי רגיל – אין על זה דיון.
קריאה
אמרת גם שנותן אישור יכול לבטל את הרישיון אצל רשות הרישוי, שלא יהיה בצורה - - -
שרגא ברוש
כן, אבל זה כולל בתי המלאכה.
קריאה
כולל תעשייה קטנה.
שרגא ברוש
תעשייה קטנה אז בסדר. אז אני אומר לכן, שאתם לא מטפלים בכלל בתעשייה אם אתם לא מקשיבים למה שאומר כרגע חבר הכנסת קיש. ולכן ברגע שאתם כן לוקחים את זה לתשומת לבכם.
היו"ר יואב קיש
אז אנחנו נראה מה נוכל לעשות, נעשה את זה ליום חמישי. אני מבקש להזדרז עם הנתונים האלה. תרשמו את זה רגע לדיון ביום חמישי בבקשה, שניישם אותו.
תומר רוזנר
מה לרשום?
היו"ר יואב קיש
הבדיקה של אותם 50,000 – תוקף הרישיונות - - -
שחר פרלמוטר
אני כן אגיד בהקשר הזה שחוה עשתה מיפוי של עסקים לפי תוקף. נבדוק שהוא כולל גם מה שנקרא את העסקים הרגילים, ולקראת חמישי - - -
קריאה
כן, רוב העסקים באמת של התעשייה הם ל-10 או 15.
קריאה
לא, לא.
היו"ר יואב קיש
מספיק שהשאירו איזה משהו, איזה זנב – טוב, תודה רבה. אנחנו ממשיכים עם נושא האכיפה והפיקוח. אתם רוצים להקריא?
קריאה
יואב, אפשר להתייחס לתכנון ובנייה עוד פעם? אנחנו דיברנו שיש - - -
היו"ר יואב קיש
לא, אחר כך. יום חמישי. יש לנו עכשיו סדר-יום, כל ההשלמות וכל הדברים זה ביום חמישי. טוב, בבקשה, תומר.
תומר רוזנר
בוקר טוב, אדוני היושב-ראש. לאחר שפתחנו את השערים במסגרת הדיונים הקודמים והקלנו על העסקים, עמדת הממשלה, כפי שהוצגה בהצעת החוק, היא שלצד ההקלה והדברים האלה, אנחנו הולכים בגישה שהיא קרובה לגישה הנהוגה בארצות הברית, שגם מקנים לרשויות האכיפה מקל יותר אפקטיבי למקרים שהם אותם עסקים שנתנו בהם אמון ונתנו להם לפתוח את העסקים באופן זריז לא עומדים בתנאים או עושים דברים שהם לא תקינים. ונראה היה מההתבטאויות של כל הגורמים שנוגעים בדבר, שזה מקובל על כל היושבים סביב השולחן הזה, שבעצם המהלך צריך להיות שבד בבד עם ההקלה ופתיחת השערים וכו', צריך לתת בידי הרגולטור, הגורם המאסדר, כלים אפקטיביים יותר ממה שיש לו היום בחוק לטיפול בהפרות של החוק.

במסגרת הצעת החוק המקורית נכללו כלים ראשוניים. ואני חושב שאין על כך מחלוקת, זאת עמדה שנציגי הממשלה הביאו בפנינו. ומפאת קוצר הזמן של הטיפול בהצעת החוק, כפי שנעשתה בעת הכנתה לדיון בממשלה וכו', זה נעשה במסגרת חוק ההסדרים כזכור, לא הספיקה הממשלה לגבש מתווה מלא של כלי האכיפה.

ולכן בעצם בסיוע שלנו הממשלה שכללה ויחד איתנו היא מביאה לכאן הצעה יותר מפורטת, הרבה יותר מפורטת, ממה שהייתה בהצעת החוק הממשלתית המקורית, שכוללת את המרכיבים הבאים: המרכיב הראשון הוא טיפול בפרק העונשין, בפרק הפלילי, כתיבה מחדש של העבירות הפליליות והתאמתן לרפורמה. המרכיב השני הוא סמכויות הפיקוח של הגופים השונים הנוגעים בדבר, הפיכתן לסמכויות פיקוח מודרניות מבחינת פירוט הסמכויות, דרכי ההסמכה, דרכי ההזדהות של הפקחים וכו'. המרכיב השלישי הוא טיפול בנושא של אפשרות להטיל עיצומים כספיים לנותני אישור מסוימים שיוכלו לעשות זאת מצד אחד, ומצד שני לנותני האישור האחרים אפשרות להשתמש בעבירות קנס.

המרכיב הנוסף הוא בעצם הטיפול בכל מה שנוגע להפרות, אפשרות לתת צווים מנהליים. הצו המנהלי שיש בחוק הוא מיושן, הוא פורש בצורה מאוד מאוד מצמצמת בבתי המשפט. וגם כאן הרעיון הוא לשפר ולתת את הכלי המתאים בידי הרשות, שמאזן כמובן את זכויותיו של בעל העסק למשפט הוגן מה שנקרא ושלא תהיה סגירה שרירותית לא אפקטיבית או בלתי מידתית של העסק אלא במקרים הנוגעים המתאימים, אנחנו נגיע לזה כשנדבר על הצווים.

בפניכם מונח הנוסח. הנוסח כולל עקוב אחר שינויים לגבי השינויים שמוצעים. שינויים שבהסכמה מופיעים בעקוב אחר שינויים רגיל, שינויים שיש עדיין מחלוקת בין הייעוץ המשפטי לוועדה לבין נציגי הממשלה מסומנים בצהוב. אנחנו בעמוד 36.
לירון אדלר מינקה
ויש דברים שנוסיף בעל פה בנוסח.
תומר רוזנר
כן, סליחה, יש דברים שלאחר שפרסמנו את הנוסח הזה להערות הציבור, בעצם קוימה הידברות נוספת בין נציגי הממשלה לבינינו. ויש דברים שחשבנו, ההסכמות שהגענו אליהן, כדי לא לפרסם נוסח נוסף, אנחנו נביא אותן במהלך הדיון, ונקווה שהוועדה תקבל גם אותן. אנחנו בעמוד 36. אנחנו נתחיל בפרק העונשין, שכפי שאמרתי, הוא כמעט נכתב כולו מחדש. אתה רוצה להקריא?
היו"ר יואב קיש
עמיחי, בבקשה.
קריאה
אפשר רק להגיד כמה מילים?
היו"ר יואב קיש
רק שנייה, עמיחי עכשיו, משרד ראש הממשלה.
עמיחי פישר
מבחינת התיקונים שנעשו פה, צריך - - -
היו"ר יואב קיש
כשאני בא לשפוט בין משרד המשפטים למשרד ראש הממשלה, יש לי איזה נטיית לב, אבל אני לא אספר אותה. בבקשה.
עמיחי פישר
חשוב לומר על התיקונים האלה, שיש לזה שני אלמנטים. אלמנט אחד, כמו שאמר היועץ המשפטי, שלאור ההקלות שעשינו צריך ליצור איזון. אבל יש פה עוד אלמנט, שהכלים שהיו בחוק הישן, גם אם לא היינו עושים שום תיקון, הם כלים מאוד פרימיטיביים – מה שנאמר לגבי צו ההפסקה המנהלי שהוא מאוד מיושן, שזה לצד ביטול היו למעשה הכלים היחידים שהיו. מה שגרם לבעיות הקשות באכיפה שהיו במצב הקיים. זאת אומרת, יש פה שני רבדים לתיקון שמונח: אחד, מענה ספציפי לאור השינויים; ושניים, מענה עקרוני לבעיות המהותיות שהיו בחוק. ואני חושב שזה קו באזורים מסוימים שהוא יכול גם בהמשך הדיון.
היו"ר יואב קיש
כן, בבקשה, משרד המשפטים.
נעמה פויכטונגר
נעמה פויכטונגר, המחלקה הפלילית במשרד המשפטים. היינו שותפים מרכזיים בפרקים שנוגעים לכלי האכיפה בחוק הזה שהם אינם הכלים המנהליים המובהקים. חשוב לי רק לחדד, בהמשך לדברים שאמר היועץ המשפטי, נקודה שיכול להיות שהיא לא מספיק מחודדת. למעשה, אולי זה יפתיע אתכם לשמוע, בנוסח הנוכחי של הצעת החוק אנחנו לא כל כך מוסיפים הרבה כלי אכיפה. למה אני מתכוונת? החוק גם בנוסחו היום כולל גם את העבירות - - -
היו"ר יואב קיש
כשאת אומרת נוסח אני כבר קצת מתבלבל. האם את מדברת לעומת המצב הקיים כיום בכלל בחוק?
נעמה פויכטונגר
אני מדברת לעומת החקיקה היום, כן.
היו"ר יואב קיש
אוקיי. כי חשבתי, כי אפשר להתייחס לנוסח המקורי, לעומת השינויים.
נעמה פויכטונגר
לא, אני מדברת עכשיו על מה שהוכן על ידי הייעוץ המשפטי, אחרי תהליכים.
היו"ר יואב קיש
מול הקיים היום בחוק.
נעמה פויכטונגר
נכון. וכל זאת למה? כמו שנאמר פה, העבירות הפליליות קיימות. קיימת היום אפילו האפשרות לקבוע צווי עבירות קנס, אלא שלא נעשה שימוש בסעיף הזה עד היום. לנותני האישור השונים יש - - -
היו"ר יואב קיש
למה דרך אגב?
נעמה פויכטונגר
היו תהליכים, זה קצת - - -
היו"ר יואב קיש
לא אני רוצה להבין את זה כדי שאני לא אעשה את אותה טעות. את אומרת שזה קיים היום בחוק, את אומרת שאין הבדל גדול. אני רוצה להבין. תפיסתי היא כזו, אני מצטער שאני מתפרץ לדברייך, אני כן ארצה לראות קנסות ולראות יותר הענשה. זה באופן טבעי. ולכן להגיד שאין שינוי – אני בבעיה, אני לא משיג את המטרה.
הגר סלקטר
הכוונה היא לפלטפורמה החוקית.
נעמה פויכטונגר
אני מבטיחה שאני אשיב למה שאדוני שואל, אני אשלים רק את כל התמונה. אז כמו שאמרתי, המפתח לקביעת צווי עבירות קנס כבר קיים. כך גם לנותני האישור יש כלים בחקיקה שלהם, בין אם זה עיצומים כספיים, בין אם זה עבירות מנהליות.
היו"ר יואב קיש
טוב.
נעמה פויכטונגר
מה שביקשנו לעשות פה הוא כמה דברים: קודם כול, כמו שאתה אומר, אנחנו רוצים שיהיו צווי עבירות קנס, מפני שאנחנו חושבים שזאת אכן אכיפה הרבה יותר אפקטיבית וגם הרבה יותר מידתית הרבה פעמים במיידיות שלה מצד אחד, וגם בהשלכות שלה מצד שני, ולכן יש כוונה.

בשביל זה אחד הנושאים המרכזיים שבהם הושקעו הרבה מאמצים של כולם פה היה לטייב את המנגנונים. באיזה אופן? קודם כול, דבר אחד שהוא כן חדש פה ואנחנו מייחסים לו הרבה חשיבות, עוד נגיע אליו, זו ההוראה לתיקון ליקויים. זה נושא מפתח שלא היה קיים עד היום במסגרת כלי האכיפה, והוא נותן לנו איזושהי ברירת מחדל שהיא גם חשובה, וגם האכיפה שלה בדיעבד תהיה יותר פשוטה מאשר הפרות פרטניות. כך שקודם כול סל הכלים כן קצת מתרחב.

נוסף פה כלי של הוספת עיצומים כספיים לפי החוק הזה עצמו, מה שיאפשר לנותני האישור להוסיף דלתא במקומות שהם רואים שהיא חסרה. וגם נעשו פה הרבה מאמצים במסגרת יצירת מנגנוני התיאום, כדי לוודא שכל המערכות האלה יודעות לדבר אחת עם השנייה ולהגיע לתוצאות הטובות ביותר מול העסק עצמו.

כך שאנחנו חושבים שבהקשר הזה יצירת המעטפת הנכונה הייתה עוד יותר חשובה מאשר הכבדה בעוד ועוד כלים, שאולי בסופו של דבר לא ייעשה בהם שימוש, מפני שבשטח העובדה שקיימים כלים עוד לא אומרת שהם כלים שהפקחים ונותני האישור יודעים להפעיל אותם, ושהם רלוונטיים לפעילות היום יומית מול העסקים.

לכן להבנתנו הבשורה המרכזית שאנחנו נדבר עליה פה היא בעיקר ההנגשה של כלי האכיפה וההפיכה שלהם לזמינים ורלוונטיים יותר. ואני מניחה שנחדד את זה - - -
היו"ר יואב קיש
תודה. כן, בבקשה, תומר.
תומר רוזנר
אני רק אוסיף על מה שאמרה עורכת דין פויכטונגר: רגל נוספת שיש לה חשיבות עצומה לדעתנו, והיא גם מתיישבת עם מסקנות ועדת דורנר ועם דברים אחרים שקשורים למשפט הפלילי, היא הוספת כלים שאינם כרוכים – לפי המצב המשפטי היום, כל אכיפה כלפי עסק, למעט ביטול רישיון העסק, כרוכה בהגשת כתב אישום. אפילו צו מנהלי אי אפשר להתמיד בו אם לא מגישים כתב אישום.

בעצם אחד הרעיונות המרכזיים, שלשמחתי הממשלה הולכת איתנו, זה בעצם להוסיף כלים שהם לא כרוכים בהליך פלילי – צו שיפוטי לסגירת עסק, צווים מנהליים שאינם כרוכים בהליך פלילי.
היו"ר יואב קיש
בסדר, זה קורה בהרבה דברים.
תומר רוזנר
נכון. וזו מגמה חשובה.
היו"ר יואב קיש
דרך אגב, המגמה הזו, אין פה שופטים מסביב לשולחן, אבל המגמה הזו נובעת מחוסר האונים של יכולת להגיע להכרעה בזמן סביר בבתי המשפט.
תומר רוזנר
לא רק. לא כל התנהגות היא בעלת גוון פלילי.
היו"ר יואב קיש
נכון. קודם כול, לא כל דבר הוא פלילי, ולכן אין נטייה. אבל גם כשיש דברים, אז בסוף אתה רואה שזה כלי לא אפקטיבי. אני מדבר בעיקר על עבירות בנייה במקרה הזה.
תומר רוזנר
כן. זהו, אפשר להתקדם.
היו"ר יואב קיש
בבקשה. אנחנו נעשה ככה – כמה עמודים זה?
תומר רוזנר
נקריא קודם כול את הפרק הפלילי. הרבה, הרבה. 30.
לירון אדלר מינקה
לא, נקריא סעיף-סעיף, אני חושבת.
היו"ר יואב קיש
לא, אני רוצה להקריא את הכול, כדי שנקבל את כל התמונה. אם אני לא אבין משהו, אני אעצור אותך ואני אשאל. ואחרי זה, אחרי שנגמור את ההקראה, אנחנו נעבור, ונעבור על המקומות שבהם אין הסכמה עם המשרדים, ואם מישהו ירצה לעצור. אבל אני רוצה כן ברצף אחד לעבור על הכול, ואז אחרי זה - - -
תומר רוזנר
מה, את הכול? לא, עזוב, פרק העונשין.
היו"ר יואב קיש
כן.
לירון אדלר מינקה
לא, נעשה את פרק עונשין, פרק מנהלי, פרק עיצומים.
היו"ר יואב קיש
כמה פרקים כאלה יש?
תומר רוזנר
ארבעה.
היו"ר יואב קיש
ארבעה? טוב, בסדר.
תומר רוזנר
תתחילי מפרק העונשין. עמוד 36.
לירון אדלר מינקה
עמוד 36, תיקון סעיף 14, בסעיף 15 להצעת החוק.
היו"ר יואב קיש
זה הנוסח המשולב?
תומר רוזנר
יש הרבה דברים חדשים שלא מופיעים - - -
לירון אדלר מינקה
לא - - -
תומר רוזנר
אה, הם מופיעים? סבבה. סליחה, הכול מופיע בנוסח המשולב.
לירון אדלר מינקה
תיקון סעיף 14
15.
בסעיף 14 –



(1) בכותרת השוליים, במקום האמור בה יבוא "עיסוק ללא רישיון או היתר או בניגוד לתנאיהם, אי קיום תקנות או אי קיום דרישה לתיקון ליקויים";



(1א) במקום סעיף קטן (א) יבוא:
היו"ר יואב קיש
רגע, אני עוד מחפש פה במשולב שלי. עיסוק ללא רישיון - - -
תומר רוזנר
אנחנו מחליפים אותו.
היו"ר יואב קיש
מחליפים אותו לגמרי?
תומר רוזנר
מחליפים כמעט את כולו.
לירון אדלר מינקה
- - - את כותרת השוליים. עכשיו אני קוראת את סעיף (א) החדש.




"(א) העושה אחד מאלה, דינו – מאסר 18 חודשים או קנס כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, ואם הוא תאגיד דינו – כפל הקנס האמור:





(1) עסק בעסק טעון רישוי ללא רישיון או היתר זמני או היתר מזורז, או בניגוד לתנאי הרישיון, ההיתר הזמני או ההיתר המזורז, בניגוד להוראות סעיף 4;
היו"ר יואב קיש
מה זה היה סעיף 4?
לירון אדלר מינקה
סעיף 4 אומר שחייבים רישיון.
תומר רוזנר
שחייבים רישיון לעסק.
לירון אדלר מינקה
(2) לא קיים הוראות שנקבעו בתקנות לפי סעיפים 9 עד 11ב;
היו"ר יואב קיש
שמה זה היה?
תומר רוזנר
אלה הסעיפים שמסמיכים את הגורמים השונים שנוגעים בדבר להתקין תקנות רלוונטיות: את משרד הבריאות בנושא בריאות, את המשרד להגנת הסביבה בנושא סביבה.
לירון אדלר מינקה
זה בנוסף לתנאים שיהיו במפרט האחיד או תנאים אחרים ברישיון.
היו"ר יואב קיש
למה מאסר 18 חודשים?
תומר רוזנר
זה המצב היום גם.
היו"ר יואב קיש
או קנס? זה מה ששינינו?
תומר רוזנר
כן. אנחנו שינינו את הקנס. הקנס היום נמוך יותר, אנחנו שינינו אותו לקנס שהיום משמעותו היא רבע מיליון שקלים. כמובן שזה קנס מרבי, אנחנו לא נגיע לשם ברוב המקרים, בתי המשפט לא יגיעו לשם ברוב המקרים. אבל כמובן צריך לשמור למצבים קיצוניים שבהם מדובר בעסק גדול שבו יש עבירות חמורות, שבאמת יהיה אפשרות לתת קנס משמעותי.
היו"ר יואב קיש
טוב.
לירון אדלר מינקה
(3) לא קיים דרישה לתיקון ליקויים שנמסרה לו לפי סעיף 8ה.
היו"ר יואב קיש
8ה מה זה?
תומר רוזנר
זה הסעיף - - -
היו"ר יואב קיש
אנחנו עושים פה הפרדה בין סוגי הליקויים, או שכל ליקוי, לא תיקן, אנחנו נכנסים פה לקטגוריה?
תומר רוזנר
נכנסים פה לקטגוריה.
היו"ר יואב קיש
אז אי אפשר לעדן את זה?
לירון אדלר מינקה
המטרה בעיקרון של הסעיף הזה בסופו של דבר היא לאפשר קביעת עבירת קנס - - -
תומר רוזנר
שהיא תהיה יותר פרטנית.
היו"ר יואב קיש
ולתת שיקול דעת בגובה הקנס וכל מה שקשור?
תומר רוזנר
בתוך צו עבירות הקנס שיובא כנראה לאישור הוועדה הזו יהיה את העידון של הפרטים מבחינת - - -
היו"ר יואב קיש
אוקיי.
לירון אדלר מינקה
אני לא קוראת את הסיפה של הסעיף, שאנחנו הסכמנו למחוק.
היו"ר יואב קיש
דובר בצהוב שאין הסכמה?
לירון אדלר מינקה
נכון, אבל הם הסכימו. רשום: ובלבד שלא הוגש כתב אישום לפי סעיף 14(א)(1).
היו"ר יואב קיש
אבל אם זה בצהוב אז תגידי: זה היה בצהוב, הוסכם.
לירון אדלר מינקה
בסדר גמור. הוסכם למחוק.
היו"ר יואב קיש
אחרת אני חושב שאולי אנחנו מנסים פה להסתיר משהו.
תומר רוזנר
חלילה, חלילה.
לירון אדלר מינקה
(2) אחרי סעיף קטן (א) יבוא:




"(א1) העושה אחד מאלה, דינו קנס כאמור בסעיף 61(א)(1) לחוק העונשין, ואם הוא תאגיד – דינו כפל הקנס האמור:





(1) לא קיים תנאי כאמור בסעיף 2ז(א) או (ג);




(א2)
(1) הייתה העבירה עבירה נמשכת, שלגביה ניתנה התראה, רשאי בית המשפט להטיל קנס נוסף, בשיעור הקבוע בסעיף 61(ג) לחוק העונשין לכל יום שבו נמשכה העבירה; "התראה" לעניין סעיף זה גם דרישה לתיקון ליקויים לפי סעיף 8ה. ".



(3) אחרי סעיף קטן (ג) יבוא:




"(ד) עבירה לפי סעיף זה היא מסוג העבירות של אחריות קפידה.




(ה) על אף האמור בסעיף קטן (א), רשאים השרים האמורים בסעיפים 9 עד 11ב לקבוע בתקנות לפי אותם סעיפים, כי הפרת הוראה שנקבעה בהן לא תהווה עבירה או כי עונשו של מי שהפר הוראה הקבועה בהן יהיה מאסר עד שישה חודשים או קנס כאמור בסעיף 61(א)(1) לחוק העונשין.".
תומר רוזנר
אוקיי, אני אסביר. לגבי הסיפור של סעיף 2ז, אנחנו מדברים על עבירה שנקבעה בחוק הקיים, ולכן רק העתקנו אותה. אין בה שינוי. מדובר בעסק לקעקועים, שבו אם לא מקיימים איזושהי דרישה שקבועה בסעיף - - -
היו"ר יואב קיש
אה, זה משהו ספציפי?
תומר רוזנר
ספציפי שהעבירה היא יותר קלה. ואנחנו העתקנו אותה מהחוק הקיים, לא שינינו.
נעמה פויכטונגר
יש פה תיקון טכני בגלל טעות שהייתה.
תומר רוזנר
טעות סופר, כן. הייתה שם טעות סופר בהפניה לסעיף לא נכון בחוק.

הדבר הנוסף הוא קביעה מפורשת שמדובר בעבירה של אחריות קפידה. זוהי דרישה של חוק העונשין. לאחר שנחקק בשנת 1996 החלק הכללי של חוק העונשין מחדש, נקבע בו שכדי לקבוע עבירה של אחריות קפידה, קרי שאין צורך להוכיח בה כוונה פלילית, יש צורך באמירה מפורשת של הדבר הזה בחקיקה. כיוון שהעבירות לפי חוק רישוי עסקים נחשבות גם על פי הפסיקה היום כעבירות של אחריות קפידה, שאין בהן צורך להוכיח כוונה פלילית, יש צורך בהבהרה המפורשת הזאת.

והסעיף הנוסף, כפי שאמרנו, מתוך המגמה של דה-קרימיניליזציה של דברים שהם לא בהכרח פליליים, מאפשרים לשרים שמתקינים תקנות לקבוע באותן תקנות שהוראות מסוימות לא ייחשבו עבירות פליליות, כי אילו לא הייתה נכתבת ההוראה הזאת כל הפרה של תקנה הייתה נחשבת עבירה פלילית.
היו"ר יואב קיש
את רואה, בסוף אנחנו כן עוצרים. טוב, בסדר, בוא נמשיך. הבעיה שכל פעם זה מזכיר סעיף כזה, סעיף זה, אני - - -
תומר רוזנר
בסדר, אין בעיה. אלה הבהרות, זה לא דיון.
היו"ר יואב קיש
בבקשה.
לירון אדלר מינקה
תיקון סעיף 14א1
16.
בסעיף 14א1 –



פסקה (1) נמחקה כי העברנו אותה למקום אחר.



(2) אחרי סעיף קטן (א) יבוא:




"(א1) על אף האמור בסעיף קטן (א), צו כאמור באותו סעיף קטן הנוגע לעבירה בעניין מהעניינים המפורטים בסעיף 1(א) יהיה טעון גם הסכמה של השר שקביעתו של עסק כטעון רישוי נעשתה בהתייעצות עמו, לפי סעיף 1(ב).";



(3) אחרי סעיף קטן (ג) יבוא:




"(ד) נקבעה עבירת קנס בשל עבירה של אי קיום דרישה לתיקון ליקויים, לא יוטל הקנס לפיה בשל אי קיום הדרישה כאמור, אם הדרישה ניתנה בשל עבירה אחרת לפי חוק זה שנקבעה כעבירת קנס, והקנס שיוטל יהיה הקנס שנקבע לעבירה האחרת.
היו"ר יואב קיש
למנוע כפל קנסות?
לירון אדלר מינקה
נכון. רק נבהיר כאן, שהעבירה האחרת לפי חוק זה, או עבירה לפי דין אחר, שמהווה הפרת תנאי ברישיון. זאת אומרת, גם אם יש קנס מחוק אחר, שהוא בעצם תנאי ברישיון, והוטל כבר קנס לפי הדין האחר, אז לא יהיה את הכפל.
היו"ר יואב קיש
אז לא יהיה כפל. אוקיי.
לירון אדלר מינקה
הוספת סעיף 14א2
17.
אחרי סעיף 14א1 יבוא:



"מסירת פרטים
לא נכונים
14א2.
מי שמסר פרטים לא נכונים בתצהיר או במסמך כמפורט להלן, דינו – מאסר שמונה עשר חודשים או קנס כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, ואם הוא תאגיד דינו – כפל הקנס האמור:







(1) תצהיר לפי סעיף 6(ג)(1);







(2) תצהיר לפי סעיף 6א(א1)(1);







(3) תצהיר או מסמך לפי סעיף 6א1;







(4) תצהיר או מסמך לפי סעיף 6א3;







(5) מסמך לפי סעיף 6ב(א) המצורף לבקשה להיתר מזורז לפי סעיף 6א1 או לבקשה לרישיון על יסוד תצהיר לפי סעיף 6א3;







(6) מסמכים נוספים לפי סעיף 6ג(ב)(1) או (ג), המצורפים לבקשה להיתר מזורז לפי סעיף 6א1 או לבקשה לרישוי על יסוד תצהיר לפי סעיף 6א3;







(7) תצהיר לפי סעיף 8ב(ה)(2).







(8) הצהרה על תיקון ליקוי לפי סעיף 8ד או 8ה.".
היו"ר יואב קיש
אוקיי, עצרי רגע.
תומר רוזנר
זאת עבירה חדשה. היא בעצם נועדה להתאים לרפורמה, היא ממש נוגעת לרפורמה. היא אומרת: אנחנו נותנים אמון בבעל העסק, אבל הוא צריך למסור פרטים נכונים. אם הוא מסר פרטים לא נכונים, זאת תהיה עבירה פלילית. כאן מדובר בעבירה של כוונה. זאת אומרת, לא יהיה מדובר בעבירה של אחריות קפידה, אלא התביעה - - -
היו"ר יואב קיש
איך אנחנו מבחינים ביניהם?
תומר רוזנר
כי לא כתוב פה שזאת עבירה של אחריות קפידה, אז חוק העונשין קובע שאם לא נקבע משהו אחר - - -
היו"ר יואב קיש
זאת אומרת, אם הוא טעה באיזה מילוי או משהו או שכח איזה סעיף - - -
תומר רוזנר
אם הוא לא התכוון אז הוא לא יהיה אשם.
היו"ר יואב קיש
זאת אומרת, יצטרכו פה להוכיח כוונה של זיוף?
תומר רוזנר
להוכיח כוונה.
נעמה פויכטונגר
לא, סליחה, לא כוונה – מודעות.
תומר רוזנר
מודעות, מודעות.
היו"ר יואב קיש
מה ההבדל?
נעמה פויכטונגר
כוונה זה שהוא רצה להטעות. מודעות זה שהוא היה ער לזה, אבל הוא - - -
היו"ר יואב קיש
לא הבנתי.
תומר רוזנר
תסבירו.
הגר סלקטר
שהוא נתן תצהיר שהוא לא נכון. ביודעין מה שנקרא.
היו"ר יואב קיש
לא, אבל זו כוונה. אני שואל מה ההבדל בין כוונה למודעות. אתם פה טוענים שיש הבדל, אני מנסה להבין אותו.
נעמה פויכטונגר
אז אני אסביר. בכלל בעבירות פליליות יש איזשהו דירוג של יסוד נפשי. היסוד הנפשי החמור ביותר הוא כוונה שהיא כמו מטרה – אני עובר את העבירה כי אני מעוניין לעבור אותה, אני מעוניין להשיג את המטרות.
שי עגמי ליבוביץ
להכעיס.
היו"ר יואב קיש
ומודעות – אני עובר את העבירה כי אני מודע לה, אני לא מתכוון - - -
שי עגמי ליבוביץ
להכעיס, זו המילה.
נעמה פויכטונגר
יכול להיות שאתה מזלזל, שאתה רוצה לגמור עם זה מהר, אתה יודע שיש - - -
היו"ר יואב קיש
אז פה על מה אנחנו מדברים? על מודעות כרגע, אנחנו בשלב המודעות.
נעמה פויכטונגר
כן. אתה צריך להיות ער לזה.
עמיחי פישר
בלי האצבע בעין.
היו"ר יואב קיש
זאת אומרת, אני יודע שהייתי צריך עוד כיור, חתמתי על עוד כיור, אבל לא התחשק לי.
נעמה פויכטונגר
אמרתי לעצמי: שבוע הבא אני כבר אטפל בזה.
רועי פולקמן (כולנו)
לא התכנסת עם כל האנשים ואמרת: חבר'ה, אנחנו הולכים לזייף פה את העוד כיור הזה. כינסת את כל הצוות.
היו"ר יואב קיש
כן, בדיוק – אני לא מסכים לכיור הזה, אני דווקא אכתוב שעשיתי, אבל אני לא מסכים. זה ההבדל. טוב, אז הרוב צריך להיות מודעות.
נעמה פויכטונגר
- - - אני שבוע הבא כבר אתקן את הכיור, בינתיים אני אגיש את המסמך, הם לא יעלו.
היו"ר יואב קיש
לא, אז דווקא פה את מתחילה ללכת איתי למקום שאני יותר רגיש איתו.
עמיר יצחקי
זה לא זה. הוא התקין את הכיור, אבל הוא לא שם את הברז.
קריאה
לא, לא הבנתי. אני לא מצליחה להבין.
נעמה פויכטונגר
ברגע שהוא הגיש תצהיר, והוא כתב עובדות מסוימות שמתקיימות, והוא מודע לזה שמה שכתוב בתצהיר לא נכון באותו הרגע הוא נכנס לסעיף.
תומר רוזנר
הוא מודע שזה לא נכון.
הגר סלקטר
לא בטעות.
תומר רוזנר
אני אבהיר, אנחנו לא מדברים על התרשלות. אם הבן אדם התרשל, זאת אומרת ברמה של רשלנות, זאת לא נחשבת מודעות. מודעות זה שאתה יודע שמה שכתבת לא נכון.
היו"ר יואב קיש
הבנתי. טוב.
קריאה
אבל איך אתה מוכיח את זה? איך מוכיחים את זה?
היו"ר יואב קיש
זו כבר הבעיה של בית משפט.
ישראלה מני
לא, זו בעיה שלנו, בוא נודה על האמת. זו גם בעיה שלנו.
היו"ר יואב קיש
אתם תגידו: תשמעו, האמת שהתבלבלנו, לא שמנו לב. והתביעה צריכה להגיד: לא, הם לא התבלבלו, הם מראש תכננו והיו מודעים. לא עשו את זה דווקא, אבל ידעו בדיוק שהם חוסכים.
ישראלה מני
כן, אבל זה עולה לי עורך דין ועולה לי זמן.
תומר רוזנר
מה לעשות.
היו"ר יואב קיש
בסדר, זה אין מה לעשות.
רועי פולקמן (כולנו)
כי דיווחת דיווח שקר.
נעמה פויכטונגר
צריך לעשות סדר. בכל עבירה פלילית באשר היא צריך להפריד בין מה היסודות של העבירה לבין איך מוכיחים אותן. האחריות של התביעה בכל מקרה תהיה להוכיח שהתקיימו היסודות. לא הצליחה להוכיח, אז אדם לא יורשע או לא ייתן את הדין על מה שקרה.
קריאה
איך אפשר להוכיח - - -
נעמה פויכטונגר
אבל השאלה אם אפשר או אי אפשר להוכיח - - -
היו"ר יואב קיש
מה שאתם צריכים להבין זה שאם יש דרישה למשל שדורשת חדר, מחסן בגודל מסוים; ומישהו חתם שיש לו את המחסן בגודל מסוים. הוא חשב שזה הגודל, הוא חשב שזה בסדר באמת. ולא ידע כי בחנות מספר 15 אין לו את המחסן בגודל המסוים, אבל הוא חתם כי הוא חשב. עכשיו מגיע הפקח ורואה שהמחסן לא בגודל המסוים, מתחיל הליך. בשימוע אתם אומרים: תשמעו, חשבנו, זו ההנחיה, לא ידענו, טעינו, נתקן. אז נראה לי שזה ילך לכיוון מסוים.

עכשיו, קחי את אותו דבר על בעל חנות קטנה, שחתם שיש לו מחסן ואין לו בכלל מחסן, נראה לי שיהיה לו קשה לענות נימוקים הגיוניים. בסדר, תמשיכו.
לירון אדלר מינקה
תיקון סעיף 15
18א.
במקום סעיף 15 יבוא:



"אחריות נושא משרה בתאגיד
15.
(א) נושא משרה בתאגיד חייב לפקח ולעשות כל שניתן למניעת עבירה לפי חוק זה בידי התאגיד או בידי עובד מעובדיו; המפר הוראה זו, דינו – מחצית הקנס הקבוע לאותה עבירה.







(ב) נעברה עבירה לפי חוק זה בידי תאגיד או בידי עובד מעובדיו, חזקה היא כי נושא משרה בתאגיד הפר את חובתו לפי סעיף קטן (א), אלא אם כן הוא הוכיח כי עשה כל שניתן כדי למלא את חובתו.







(ג) בסעיף זה, "נושא משרה" – מנהל פעיל בתאגיד, שותף, למעט שותף מוגבל, או פקיד האחראי מטעם התאגיד על התחום שבו בוצעה העבירה."
היו"ר יואב קיש
רגע.
קריאה
אנחנו לא שומעים אותך. גם מהר וגם - - -
היו"ר יואב קיש
הוא מסביר עכשיו. וזה רשום מול העיניים שלכם, יש נוסח.
תומר רוזנר
קיים בחוק רישוי עסקים הקיים סעיף שעניינו אחריות נושא משרה בתאגיד. זה סעיף שהוא - - -
היו"ר יואב קיש
רק שנייה, אין לכם נוסח?
קריאה
יש לנו.
תומר רוזנר
הסעיף הקיים בחוק רישוי עסקים הוא מיושן, הוא מכביד והוא לא מתאים לגישה המודרנית של אחריות נושא משרה, ולכן בהסכמת הממשלה אנחנו חשבנו שצריך להחליף אותו בסעיף המודרני. הסעיף אומר בעצם שיש נושאי משרה פעילים בתאגיד, להבדיל מנגיד דירקטור או אנשים שהם שותף מוגבל או מי שהוא לא פעיל, אלא המנהל הפעיל או הפקיד שאחראי לתחום, הוא אחראי לעשות את מה שצריך כדי שהחוק יקוים. אם הוא לא עושה זאת הוא יישא באחריות כנושא משרה בתאגיד. ובעצם האחריות שלו תהיה במחצית העונש.

אם יצליחו להוכיח שהוא לא פיקח על מה שצריך לפקח כנושא משרה, במסגרת אחריותו הפעילה, הוא יצטרך לשאת באחריות, אלא אם כן הוא יוכיח שהוא עשה כל מה שהוא יכול. אני אתן דוגמה, בלתי מחייבת כמובן. מנהל פעיל שיוכיח שהוא קבע נהלים והעובדים שלו לא קיימו אותם, יכול להיות שהוא יצליח להוכיח שהוא עשה כל מה שהוא יכול כדי להבטיח שהוראות החוק יקוימו.
לירון אדלר מינקה
בסעיף הקיים היו מאשימים אותו ממש, וזו כבר גישה שהיא לא מקובלת.
נפתלי קאיקוב
בתאגיד הוא מואשם בכפל. אתה רוצה שהוא יואשם בחצי?
לירון אדלר מינקה
בסעיף הקיים אפשר להאשים את המנהל הפעיל בעבירה עצמה. זו כבר גישה שהיא לא מקובלת, והיא גישה כמובן מחמירה, ואנחנו מקילים פה את האחריות.
תומר רוזנר
את אחריות נושא משרה.
היו"ר יואב קיש
אנחנו אחרי זה נדון בסעיפים. נחזור, אחרי זה נעבור, נשאל מי רוצה להתייחס. אני פה בשלב ההבהרות.
קריאה
יש לנו הרבה התייחסויות.
היו"ר יואב קיש
סעיף אחרון, בבקשה.
לירון אדלר מינקה
תיקון סעיף 18
18ב.
בסעיף 18, אחרי "22א" יבוא "22ב", אחרי "מאסר שנתיים" יבוא "או קנס כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין ואם הוא תאגיד – כפל הקנס כאמור, וכן", והמילים "או מאסר שבעה ימים" – יימחקו.



זה סעיף שמדבר על אי קיום של צו של בית משפט. אנחנו הוספנו כאן עוד צו של בית משפט, שאנחנו נדבר עליו בהמשך, שזה צו שיפוטי לסגירת עסק, שאם לא מקיימים אותו אז זו עבירה פלילית, שהענישה עליה היא מאסר שנתיים. הוספנו כאן את הקנס כאמור בסעיף 61(א)(4), שזה הקנס הגבוה יותר מהקנס שמגביל לשנתיים, אבל זה בעצם הולך בעקבות כל החוק שהוספנו שם ב-61(א)(4) בכל העבירות.

ושאם הוא תאגיד זה כפל הקנס כאמור – זה איזושהי החלפה של משהו שהיה כתוב בסעיף 15 שהחלפנו. והורדנו את המאסר שבעה ימים על עבירה נמשכת, שזה גם כן כבר לא מקובל היום. אז יש רק קנס על עבירה נמשכת.
היו"ר יואב קיש
סיימנו את הפרק?
תומר רוזנר
את הפרק הפלילי כן.
היו"ר יואב קיש
להבנתי אין חילוקי דעות, לא ראיתי צהוב.
תומר רוזנר
נכון.
היו"ר יואב קיש
אז בין המשרדים אין.
תומר רוזנר
אני רוצה בהזדמנות הזאת באמת לברך על שיתוף הפעולה הטוב שהיה לנו בעניין הזה עם משרד המשפטים בעיקר, גם עם כל שאר הגורמים שעסקו בנושא. אבל באמת במאמץ משותף הצלחנו להביא לפה, אני מקווה, איזשהו משהו שבאמת נותן מענה מודרני, ומתאים לנושא של הפרק הפלילי.
היו"ר יואב קיש
מאה אחוז. עכשיו אני עובר לפרק הזה בלבד, הערות של הפורום, אם יש, מי שרוצה. משרדים אני מבין שאין, נכון? אז בוא נשמע. שלטון מקומי, בבקשה, מירה.
מירה סלומון
תודה רבה, מירה סלומון, מרכז השלטון המקומי. ההערה שלנו מתייחסת לתיקון סעיף 15, סעיף 18א להצעת החוק.
היו"ר יואב קיש
על נושא משרה בתאגיד אנחנו מדברים?
מירה סלומון
אחריות נושא משרה בתאגיד, נכון. בסעיף קטן (א), לשיטתנו נושא המשרה צריך גם הוא לשאת בעלות המלאה של הקנס, ולא בחצי מהקנס שקבוע לאותה עבירה.

בסעיף קטן (ג), מההגדרה של נושא משרה הושמט המנהל הרשום. וזה למרות שבחוק התכנון והבנייה כן קיים נוסח מודרני עדכני, שמתייחס לנושא משרה שהוא מנהל רשות.
היו"ר יואב קיש
רגע, את בעד העסקים או נגד העסקים?
קריאה
עכשיו זה נגד. אם זה נוח זה נגד, אם זה נוח זה בעד.
מירה סלומון
אנחנו חושבים שכדי להקל על עסקים מצד אחד של הדרך, בזה שאנחנו מעבירים אותם למצב של אמון בהם ואחריות מוגברת, צריך מן הצד שני לפעול נגדם בסנקציות.
היו"ר יואב קיש
אז אנחנו באותה גישה, בסדר. מאה אחוז. אני רק אגיד לכם ככה: אני לא חושב שהדירקטורים צריכים להיות מוגדרים בסעיף זה, ולכן אנחנו הוצאנו את הדירקטורים מהעניין הזה.
תומר רוזנר
מנהל רשות זה דירקטור.
היו"ר יואב קיש
כן. אז אנחנו הוצאנו את הדירקטורים מהסעיף הזה. ולגבי ההתייחסות שלה לסעיף (א), תומר, רצית להתייחס? עונים לך, מירה.
מירה סלומון
כן, אני מקשיבה.
תומר רוזנר
אנחנו לא נמצאים בחלל ריק. החקיקה המודרנית, יתקנו אותי המחלקה הפלילית של משרד המשפטים, של לדעתי 20 השנים האחרונות בעצם אימצה גישה מודרנית, שהיא די עקבית ברוב החקיקה, שזאת הגישה. הגישה היא שאחריות נושא המשרה היא אחריות שמוגדרת כאחריות שילוחית, לא אחריות ישירה לעבירה עצמה, אלא אחריות של קיום חובת פיקוח. והעבירה על אי קיום חובת הפיקוח היא תמיד – לא תמיד אלא ברוב המקרים, אני לא אומר שאין על זה חריגים, אבל ברוב המקרים היא בשיעור מחצית העבירה הרגילה של התאגיד עצמו.
היו"ר יואב קיש
אוקיי. הלאה, עוד הערות לפרק הזה? כן, בבקשה. את רוצה להוסיף את דירקטורים באחריות?
לילך דחוח
הייתי שמחה להוסיף גם יועצים משפטיים, העובד מן השורה, הקופאית, מנהל הסניף. בואו נכניס את כולם או לכלא או לתשלום קנס. זה נראה לי גם יהיה כאן אכיפה משמעותית, זה נורא נחמד. תראו, יש איזו אמירה כללית שחייבת להיאמר.
היו"ר יואב קיש
רגע, אבל קודם כול יש לך התייחסות? בוא נתחיל מההתייחסות העניינית ואחרי זה אני מוכן אהיה לשמוע - - -
לילך דחוח
סעיף 14א2 – דנתם בזה מקודם אבל לא הייתה לנו הזדמנות לומר.
היו"ר יואב קיש
לא דנו, הבהרנו. עכשיו אנחנו דנים. זה הזמן שלך. וקיבלת את הזמן. כן.
לילך דחוח
"מי שמסר פרטים לא נכונים בתצהיר או במסמך" – אני חושבת שכן ההיבט של כוונה הוא חשוב כאן מאוד. אנחנו דיברנו גם קודם לכן בכל מה שקשור לתצהיר כזב או תצהיר שקר.
היו"ר יואב קיש
רגע, מודעות מספיק ברור?
לילך דחוח
מודעות בעיניי זה לא מספיק ברור. גם לא ברמה המשפטית, אני חייבת לומר.
היו"ר יואב קיש
למה? תסבירי למה מודעות זה לא מספיק.
לילך דחוח
תראו, יש דברים, בסופו של דבר גם עם מפרטים וגם – הרי יש כאן גם נושא שאנחנו עוד לא יודעים בדיוק על מה נצטרך להצהיר ועל מה לא. זה ברור שכשאני צריכה להצהיר שיש או אין, אז זה ברור איפה אני מצהירה שיש, איפה אני מצהירה שאין. אבל לא כל התצהיר בהכרח יהיה יש או אין.
היו"ר יואב קיש
אז תני לי דוגמה. אני שואל, אנחנו רוצים להבין.
לילך דחוח
למשל תקינות של מקרר – אני לא יודעת אם זה משהו שנצטרך להצהיר עליו או לא, אבל בוא נצא מנקודת הנחה שכן.
תומר רוזנר
יכול להיות שכן.
לילך דחוח
כן, המקרר תקין, אבל יש רזולוציות מסוימות שבהן, כמו שניתנה כאן כבר הדוגמה קודם על הגומייה.
היו"ר יואב קיש
בסדר, אז אין מודעות. אם המקרר לא תקין, ואת מצהירה שהוא תקין - - -
לילך דחוח
לא, אבל המקרר תקין. הוא נותן טמפרטורה מסוימת שצריכה להיות.
היו"ר יואב קיש
אוקיי, אז אין לה פה מודעות.
לילך דחוח
אבל הוא לא נסגר מספיק, ולדעת המפקח זה לא מספיק תקין – יש לי מודעות או אין לי מודעות? אני יודעת שהגומייה כאן היא לא מספיק בסדר.
היו"ר יואב קיש
לא נראה לי שזה מודעות.
לילך דחוח
אני לא יודעת, אני לא בטוחה.
היו"ר יואב קיש
לא, אני אסביר עוד פעם מודעות, ותסבירי לי למה מודעות לא עונה לך. מודעות זה אומר שאת יודעת שהמקרר לא תקין. את יודעת, אבל את אומרת: יהיה בסדר. את אומרת לי: אני יודעת שהמקרר תקין – אז אין לך מודעות.
לילך דחוח
יש כאן פשוט מספיק מקרים שיהיו גם במפרטים - - -
היו"ר יואב קיש
תראי, פה אני לא איתכם, אני אסביר לך למה. בסיס הרפורמה הוא לתת את האמון בעסקים. וניסינו לגזור איפה הקו. האמון הוא לא בטעות בשגגה ולא אפילו אולי לרשלנות לא מודעת. אבל אם זה במודעות, פה זה משהו שאנחנו לא יכולים לעבור עליו בשתיקה.

אני שאלתי אותך. הסבירו פה בסעיף במיוחד, עשינו דיון חצי פסיכולוגי. בסוף הגענו להחלטה שזו הייתה כוונת הסעיף, ואחרי שהבהרנו את זה מדובר בסעיף שבו יש עבירה מודעת. אם העבירה היא מודעת, אני שואל אותך, האם זה לא מספיק ברור? ואת לא מצליחה לענות לי על זה.
לילך דחוח
בעיניי זה לא מספיק ברור, משום שיש מספיק דברים שהם בשטח האפור והם לא יש או אין – יש לי מקרר, אין לי מקרר, הוא עובד, הוא לא עובד – אלא הם בתחום האפור, שבסוף הוא ייפול על פרשנות על מפקחים בשטח.
היו"ר יואב קיש
טוב, בוא נשמע רגע את משרד המשפטים.
לילך דחוח
אז בואו תסבירו למה זה לא ייפול על פרשנות של מפקחים בשטח, כי מזה אנחנו מאוד חוששים.
נעמה פויכטונגר
אז אני אסביר בדיוק. אז אני כן רואה שצריך פה לפתוח סוגריים קצת שקשורים עוד פעם לעקרונות של המשפט הפלילי. לכל עבירה יש את היסוד העובדתי שלה ואת היסוד הנפשי שלה. היסוד הנפשי הוא מה היה בפועל והיסוד הנפשי הוא מה עבר בראש של הנאשם. הדוגמאות שאת מתארת קשורות למחלוקת ביסוד העובדתי – האם זה נקרא שהמקרר נסגר או לא נסגר? את או מי שאחראי על המקרר מודע לזה שאולי יש בעיה, אבל הטענה שלו היא שעובדתית אין כאן בעיה.

ולכן מחלוקת כזאת מתבררת לא בשאלה של המודעות שלך אלא בשאלה: האם היסוד העובדתי עצמו התקיים? האם הייתה פה הפרה של תנאי ברישיון או לא הייתה הפרה של תנאי ברישיון? זה מישור אחר.
לילך דחוח
זה בסדר, אבל אתם מבינים על כמה פעמים אנחנו נצטרך לגשת לבית המשפט כדי לברר האם היה כאן את היסוד או לא היה כאן את היסוד?
נעמה פויכטונגר
אז אנחנו חושבים שעסק סביר שמכיר את הסטנדרטים שחלים עליו, אמור לעשות כל מאמץ להתאים את עצמו לעמוד בסטנדרטים האלה.
היו"ר יואב קיש
טוב, הלאה, ממשיכים. לא, סיימנו את הדיון. כן.
לילך דחוח
הערה נוספת, סעיף 15(א) – בעינינו הנוסח כאן בכל מה שקשור ל"כל שניתן למניעת עבירה" הוא מחמיר, כפי שאמר תומר.
היו"ר יואב קיש
רגע, 15(א)? איפה את?
נעמה פויכטונגר
סעיף 18א במקום סעיף 15. בתיקון לסעיף 15. כאן זה סעיף 18א. במקום "כל שניתן למניעת העבירה" אנחנו מבקשים להחליף את זה לנוסח של כל שביכולתו. כל שניתן היא מילה שהיא - - -
תומר רוזנר
לא.
היו"ר יואב קיש
איפה זה? רגע, למה אני לא רואה?
תומר רוזנר
זה הסעיף של אחריות נושא משרה.
לילך דחוח
תומר גם הסביר את זה ככה, אז אני לא חושבת שיש מניעה מלהחליף גם את הניסוח הזה – כל שביכולתו.
תומר רוזנר
לא, ממש לא.
היו"ר יואב קיש
תסביר לה, תומר.
תומר רוזנר
הנוסח הזה הוא נוסח המקובל בכל החקיקה. זה הנטל שמוטל על נושא המשרה, לעשות כל שניתן, והוא יצטרך להוכיח שהוא עשה כל שניתן. זה הנוסח שמקובל בכל החקיקה. אנחנו מקלים פה. צריך לזכור, אנחנו מקלים מהנוסח הקיים.
קריאה
יש פה הקלה.
קריאה
במה?
הגר סלקטר
מהנוסח הקיים.
קריאה
בנוסח של החוק הקיים.
היו"ר יואב קיש
טוב. עוד דברים?
רוני סורקיס
אני מבקש לומר משהו.
היו"ר יואב קיש
בבקשה, שם לפרוטוקול.
רוני סורקיס
שופרסל, רוני סורקיס. מדובר פה כל הזמן על יצירת כלים לכל הרשויות בכדי - - -
קריאה
לא, הרשויות ונותני האישור.
רוני סורקיס
ולנותני האישור, היות שניתנו כל כך הרבה הקלות והלכו כל כך הרבה לקראת העסקים. אז אני חייב להגיד פה את עמדתי, כי אנחנו בפרק מאוד מאוד חשוב, שאני בכלל לא רואה את הדבר כמו שאתם רואים את זה. אנחנו היום פותחים את העסקים, מגישים בקשה, ובתוך 30 יום אנחנו פותחים את העסקים. חלק מהמקרים זה עקב נותני אישור שטוענים, ולדעתי בצדק, שהם חייבים לבוא ולראות כיצד העסק פועל. ובפועל, לאחר כל הקיצוצים והסידורים שעשו, אז הביאו אותנו למצב שאנחנו בתוך 45 יום אולי נוכל לפתוח את העסק.
היו"ר יואב קיש
אבל עם הבדל מאוד גדול. קודם כול, לא אולי, אתה ב-45 יום יכול לפתוח. וההבדל הגדול הוא שהיום כשאתה פותח אתה עובר על החוק, וככה אתה פותח עם רישיון בתוקף. זה ההבדל.
רוני סורקיס
אז אני רוצה רגע לומר את דעתי. זאת אומרת, יש פה שני דברים. מצד אחד, הורידו מנותני האישור חלק מהעבודה – צריך להגיד את זה פה בתור אזרח במדינה – הורידו מנותני האישור חלק מהעבודה.
היו"ר יואב קיש
תסביר.
רוני סורקיס
כי חלק מהעסקים הולכים להיפתח בתצהיר. וזה אומר שהעבודה יורדת מנותני האישור.
היו"ר יואב קיש
נכון. זאת אומרת שיש להם עודף כוח אדם, למשרד הבריאות - - -
רוני סורקיס
שתיים, הם הולכים לקבל גם עוד כוח אדם.
היו"ר יואב קיש
לא, הם לא הולכים לקבל. השקלול היה שהחיסכון פה ילך לשם.
רוני סורקיס
אוקיי. הורידו כוח אדם מנותני האישור. ומהצד השני, מאריכים לי את הזמן שבו אני יכול לפתוח את העסק. כל זאת תוך זה שאני נותן תצהיר. זאת אומרת, יש פה איזשהו משהו שאני לא מצליח להבין.
היו"ר יואב קיש
רגע, אני אשאל אותך שאלה. כמה זמן היום רישיון העסק שלך בתוקף?
רוני סורקיס
שנה לאטליז, שלוש שנים למרכול.
היו"ר יואב קיש
עם האטליז אני לא מתעסק.
רוני סורקיס
אוקיי, למרכול שלוש שנים.
היו"ר יואב קיש
שלוש שנים. ולכמה זמן הוא עולה, אתה יודע?
רוני סורקיס
לא הבנתי את השאלה.
היו"ר יואב קיש
הוא יישאר שלוש?
רוני סורקיס
זה הדבר הנוסף שאני רוצה לדבר עליו. אתם מדברים על חמש, בזמן שאני רואה פה שהתעשייה הגדולה הולכת לקבל 15 שנה.
היו"ר יואב קיש
לא. רוני, זה אני אגיד לך ככה - - -
עמיר יצחקי
לפחות בעובדות - - -
רוני סורקיס
אני רק רוצה לומר דבר אחד: אני לא מבין, אם בסופו של דבר היום אני פותח – זאת אומרת, היום הרשות אמורה לפזר את הבקשות לנותני האישור, והם אמורים להגיע בתוך 30 יום. ואתם רוצים להאריך את זה ל-45 יום. עכשיו, כל זה שאתם מאריכים לנו את הזמן - - -
היו"ר יואב קיש
לא, ה-45 יום מתחילים מ-day one.
רוני סורקיס
מ-day one. זה 45 יום אבל.
היו"ר יואב קיש
הארכנו לך ב-15 יום בשביל שתקבל רישיון מסודר.
רוני סורקיס
אבל כל זה תחת תצהיר. אז אני לא מבין בעצם מה המשקל של התצהיר. למה צריך את התצהיר? שיגיעו, אני לא צריך להצהיר, אני לא רוצה תצהיר. כי אם הוא בא לבדוק אותי - - -
תומר רוזנר
תלך למסלול רגיל.
רוני סורקיס
האם יש משקל לתצהיר או לא?
היו"ר יואב קיש
אתה רוצה להישאר במסלול רגיל ולהמשיך לעבור על החוק?
רוני סורקיס
המסלול הרגיל יותר טוב לי. יותר טוב לי. כי אני מרגיש ככה – זה משפט של מישהו שהיה פה בכנסת – גם אני אוכל את הדגים וגם מגרשים אותי מהעיר בסוף. זאת אומרת, גם אני נותן תצהיר, וגם מאריכים לי את הזמן לפתיחה, שהוא קריטי.
היו"ר יואב קיש
קודם כול, רוני, אני שמח שאתה אומר את זה, כי באמת בשביל זה אנחנו פה בוועדה – לשמוע. אנחנו באים לעשות משהו טוב, ולפי מה שאתה אומר אנחנו מקלקלים.
רוני סורקיס
נכון.
היו"ר יואב קיש
מה אתם אומרים? תתייחסו לזה, בבקשה. משרד ראש הממשלה, משרד הפנים, מי רוצה?
שי עגמי ליבוביץ
אני חושב שאתה אמרת את הכול. היום שעובר 30 יום – אגב, אני לא יודע אם זה בכל העיריות, שעובר 30 יום ואתה מתחיל לפתוח, יש עיריות, אני מניח - - -
רוני סורקיס
אני פותח.
תומר רוזנר
הוא פותח לא חוקי, נו.
שי עגמי ליבוביץ
אוקיי, אז הפתיחה היא לא חוקית, עוברים על החוק. כשעושים הסדרה, מה לעשות, מסדירים. ולחלק מהאנשים פוגעים קצת כדי לעשות הכול באופן מסודר וחוקי, לחלק מהאנשים מקלים המון. מערב פרוע הוא מערב פרוע, הסדרה היא הסדרה.
רוני סורקיס
לא, אני חייב להגיד, ויש פה נציגי רישוי: ברגע שאני מגיש בקשה, ואני פותח עם טופס 4, ואני פותח עם אישור כיבוי אש.
היו"ר יואב קיש
לא אוכפים. אין לך רישיון עסק אבל.
רוני סורקיס
אין לי אישור, אבל אני בתהליך.
תומר רוזנר
זה לא מעניין. זה לא חוקי.
היו"ר יואב קיש
רוני, בוא נעשה רגע סדר, וזה אי אפשר להתעלם. אני מקבל את מה שאתה אומר, אבל בוא נבין את המצב הנכון להיום. וזה יש לך יועצות משפטיות משני הצדדים לדעתי, יגידו לך את זה היטב. זה שאתה פותח היום, יש מדיניות אי אכיפה, ונותנים לך לעבוד למרות שאין לך רישיון. זה מה שאומר לך משרד ראש הממשלה פה באמירה הזאת.
רוני סורקיס
אני אמרתי בפתח דבריי: שני גופים לפחות, אני מדבר על הווטרינר העירוני ועל משרד הבריאות, טוענים שבכדי לאשר את הרישיון הם רוצים להגיע בזמן פעילות, הם רוצים לראות כיצד העסק עובד.
היו"ר יואב קיש
אין בעיה. זה יכול לקרות. המשמעות תהיה שאחרי 45 יום אתה תתחיל לעבוד, ואז הם יבואו.
לילך דחוח
אז מה המשמעות ל-45 ימים?
היו"ר יואב קיש
מה הפסדת פה? 15 ימים? תראה, קודם, אני חייב להגיד לך, זה היה 21 יום ועוד 45. ואז אני אמרתי: לא קביל. זה כבר מחיר שאני אומר, נראה לי לא הגיוני, זה בערך עוד חודש של בניגוד למצב הקיים כיום. והגענו להישג בעיניי, שהם עובדים במקביל, וקיצרנו את זה ל-45 יום. זאת אומרת, אתה עכשיו מתווכח איתי, גם במצב הנוכחי, על 15 יום. אתה צודק, 15 יום שבהם אסור לך לפתוח, כי לנותני האישורים יש זמן לבוא ולאשר. הדלתא לעומת המצב היום – 15 יום, זה ההבדל מהבחינה הזו.
רוני סורקיס
ותצהיר. למה אני צריך - - -
היו"ר יואב קיש
עכשיו, מה נותן לך התצהיר? ופה אתה לא יכול להתעלם מזה. התצהיר נותן לך דבר שהיום אין לך: התצהיר נותן לך, אחרי ה-15 יום האלה, רישיון ביד.
לילך דחוח
לא, הוא לא.
היו"ר יואב קיש
בוודאי. בוודאי.
לילך דחוח
לא לנו. הוא לא נותן לנו. במסלול ב' הוא לא נותן.
היו"ר יואב קיש
הוא נותן לך את הרישיון יותר מזורז.
לילך דחוח
לא, הוא לא נותן. אם אני אהיה במסלול א' אולי זה יהיה, אבל לא במסלול ב'.
היו"ר יואב קיש
את מקבלת רישיון אחרי 45 יום. היתר מזורז. עם היתר מזורז את יכולה לעבוד. עכשיו, אם את ההיתר המזורז לא באים לבדוק הוא הופך לרישיון.
לילך דחוח
כן, אבל תבינו שהמצב היום משקף את המצב – אם אני אכנס להסדרה, כמו שאתה אומר, אז המצב שלי היום, אני צריכה להיות במסלול מזורז א', משום שהוא משקף אמיתי את מה שצריך להיות - - -
היו"ר יואב קיש
לא, לא יקרה. רגע, אנחנו בכלל בנושא העונשין, אני רוצה רק לענות לרוני כי חשוב לי, ואני אסיים בזה את הדיון, בזה אנחנו גומרים. שני דברים שאני אומר לך שתדע: אחד, המחיר שאתה משלם זה 15 יום. זה המחיר שאתה משלם. התצהיר בעיניי זה לא מחיר, כי אתה ממילא היית צריך לעשות את זה, ואם לא היית עושה את זה אז לא היה לך רישיון. אז זה שאתה כותב את זה בתצהיר, הרי אתה לא הולך לפרוע את החוק ואתה לא הולך לעשות דברים שהם לא בתצהיר.

אז לתפיסתי התצהיר זה לא משהו שמהותית משנה. כן 15 יום אתה ממתין. ה-15 יום האלה מה הם נותנים לך? ואסור לזלזל בזה. זה נותן לך שני דברים בסיסיים: אחד, שאתה מ-day one שהתחלת לעבוד אתה עובד חוקית. אתה לא מסתכל על זה, אתה אומר: היום אין אכיפה. אבל יש פה משמעויות רבות, ואני חושב שהמדינה הולכת למקום מאוד נכון בעניין הזה.

הנושא השני, ופה אני אומר לך שכן אנחנו נבוא לקראתכם, אנחנו נעשה את התיקונים הנדרשים. אני לא מדבר על רישיונות ספציפיים, בין אם זה לאטליז או לדברים כאלה, רישיון העסק למרכול, שהיום הוא שלוש שנים, אמרתי, במינימום זה יהיה חמש, ואנחנו נבחן את זה, ויכול להיות שהוא יהיה יותר. אין לי שום התנגדות שהוא יהיה יותר, עם חידוש אוטומטי גם, אם כפי ששמעת לא השתנו התנאים.

ולכן בסופו של דבר הוצאת רישיון המרכול יהיה הליך אולי שאתה תעשה אותו קצת יותר עם תצהירים, וייקח עוד 15 יום, אבל בזה גמרת איתו להרבה מאוד זמן, ואתה חוקי מהיום הראשון. זו התמונה כמו שאני מסכם אותה מכל הצדדים.
תומר רוזנר
- - -
היו"ר יואב קיש
לא משנה. ואם יש מחיר, נכון, זה ה-15 יום המתנה. טוב, בבקשה, עוד הערות לגבי הנושא הפלילי. טוב, הפרק הבא, בבקשה.
תומר רוזנר
הנושא הבא הוא נושא תיאום האכיפה בין הרשויות השונות. כפי שאתם יודעים, ברישוי עסקים יש לנו ריבוי רשויות אכיפה. יש לנו את רשות הרישוי המקומית או רשות הרישוי שנותנת את הרישיון, ויש לנו את נותני האישור, שהם משרדי הממשלה הנוגעים בדבר. יש לנו נכון להיום שישה כאלה. ולכן יש לנו ריבוי גורמי אכיפה. ומה שאנחנו באים להסדיר פה זה את התיאום ואת סדרי הקדימויות בין הגורמים השונים.
היו"ר יואב קיש
איזה עמוד זה מתחיל?
תומר רוזנר
עמוד 40. הנוסח שמונח בפניכם, כפי שאמרתי, בעקבות הדיונים שקיימנו בימים האחרונים עם הגורמים השונים שנוגעים בדבר, בעצם הנוסח שמופיע בפניכם הוא לא כל כך מעודכן. אני אבקש מלירון להסביר את הדברים שהשתנו.
היו"ר יואב קיש
רגע, מה שיש להם פה הוא גם לא מעודכן?
לירון אדלר מינקה
לא, כי ממש ככה עד הרגע האחרון.
נפתלי קאיקוב
חבל שלא ישבתם איתנו גם.
תומר רוזנר
ישבנו איתכם.
נפתלי קאיקוב
לא על זה.
היו"ר יואב קיש
לא להפריע. סליחה, בסוף יש לוחות זמנים. ותאמין לי, דיברנו איתכם לא פחות מכל הגורמים האחרים, כולל הייעוץ המשפטי.
קריאה
לא - - -
היו"ר יואב קיש
אז לא הספיקו. אז עושים עבודה גם בוועדה, מה לעשות.
תומר רוזנר
התיאומים היו עד היום בבוקר ממש.
לירון אדלר מינקה
נסביר רגע. המנגנון של התיאום בא להסדיר כמה דברים. קודם כול, שנותן אישור יכול להגיד לגבי דברים מסוימים שהוא רוצה לאכוף אותם, והוא לא רוצה שהדברים האלה ייאכפו על ידי הרשות המקומית אלא על ידי נותן האישור עצמו בדברים שחשובים לו. זה דבר אחד.

דבר שני, רצינו להסדיר כאן שלא יהיה כפל אכיפה. זאת אומרת, נתנו כבר עיצום כספי, שלא ייתנו לאותו דבר גם עבירת קנס, כי יש כאן באמת הרבה גורמים והרבה כלים וכל העסק מתמודד עם כמה גורמים, ולכן אנחנו רוצים למנוע את הכפילות.
היו"ר יואב קיש
אבל זו המטרה של התיאום יכול להיות גם בנושא של - - -
לירון אדלר מינקה
זו המטרה של התיאום.
היו"ר יואב קיש
איך נקרא ל-one stop shop הזה? נצטרך לקרוא לו שם אחר.
תומר רוזנר
זה לא קשור.
היו"ר יואב קיש
לא, אבל למה לא? למה שלא גם הוא ירכז את התיאום?
תומר רוזנר
תראו, בעיקרון יש מנגנונים שאנחנו צריכים לקבוע אותם בחוק, ויש מנגנונים שהם מנגנונים לא פורמליים שמקובלים במצבים מהסוג הזה. יש בתחומים אחרים, וגם בתחום הזה, מוסד שנקרא שולחנות עגולים, שבהם מתכנסים כל גורמי האכיפה ומתאמים ביניהם את המדיניות. אם יש להם פרויקטים שהם רוצים לשים עליהם דגש, באה המשטרה נגיד ואומרת: אנחנו רוצים שתשימו דגש עכשיו על העסקים שמוכרים אלכוהול; בא המשרד להגנת הסביבה ואומר: אנחנו רוצים שתשימו עכשיו את הדגש על מכבסות לניקוי יבש וכו' וכו', ועושים תיאום. זה מנגנון שהוא מקובל.
היו"ר יואב קיש
לא, לא זה. אני מדבר למשל, סתם דוגמה, נגיד אחד הגופים החליט להטיל עיצום כספי או קנס מינהלי על איזשהו עסק, אז שזה יגיע ל- one stop shopהזה שאנחנו מדברים, שגם יהיה מיודע, ויוכל הוא לפחות להגיד, בפעם הבאה שמגיע מישהו אחר שרוצה, אז הוא יגיד לו: שמע, שים לב, פה נתנו. ולחסוך את ההתנהלות הכפולה.
תומר רוזנר
- - -
היו"ר יואב קיש
זאת הכוונה. טוב, בוא נקרא ונתייחס.
לירון אדלר מינקה
לא, הסעיף זה קובע את המסגרת הזאת. בסעיף של ה-one stop shop אפשר להפנות לכאן, אבל זה קובע את המסגרת של מה שצריך להיות מבחינת הכפל.
היו"ר יואב קיש
אנחנו נשתמש בזה.
תומר רוזנר
בסדר גמור.
לירון אדלר מינקה
יש כאן עוד נושא שרוצים להסדיר, שבו אם רשות מקומית התחילה איזשהו הליך אכיפה, ונותן אישור או משטרה או יועץ משפטי לממשלה רוצה להעביר את הליך האכיפה מהרשות המקומית לגורם שהוא גורם ממשלתי, או לגורם אחר שמוסמך לטפל בעבירה, גם כן יש יכולת לעשות את זה, כדי לטפל בדברים שהם יותר רוחביים ודברים כאלה.

הדבר שבנוסח כאן הוא לא מוסדר זה באמת כל הנושא של הדיווח, כי כמו שתומר אמר, יש הרבה דרכי דיווח כאלה שהן לאו דווקא פורמליות וצריכות להיות מוסדרות בחוק. יש לנו כאן איזשהו קושי מול נושא המרשם הפלילי, שנושאים של חקירה ושל כתב אישום אמורים להיות מדווחים, והמידע עליהם אמור להיות מועבר דרך המרשם הפלילי. ולא ליצור עוד מאגרי מרשם פלילי כאלה, כי אנחנו לא רוצים שהמידע, הוא מידע בסך הכול רגיש, ואנחנו לא רוצים שהוא - - -
היו"ר יואב קיש
אז המשטרה אמורה לרכז את זה.
תומר רוזנר
נכון.
לירון אדלר מינקה
לא, בסדר. אבל בגלל שיש כאן הרבה גורמים שאוכפים חוץ מהמשטרה, אז אנחנו לא רוצים לכתוב כאן במפורש את סעיף הדיווח. אנחנו כן חושבים שכדאי לכתוב שנותני אישור יוכלו להורות לרשות מקומית מסוימת שלא לפתוח בחקירה לגבי דברים שהם - - -
היו"ר יואב קיש
ואם הרשות רוצה?
תומר רוזנר
המנגנון הבסיסי של החוק, וזאת גישת הממשלה, הוא שיש קדימות לנותני האישור מול הרשות המקומית.
היו"ר יואב קיש
זה ברור.
תומר רוזנר
ולכן אם עכשיו נותן האישור סבור שהחקירה שמנהלת אותה רשות מקומית היא לא ראויה או מבחינת מדיניות אכיפה באופן כללי או שהוא כבר התחיל בחקירה בעצמו, אז הוא יכול להודיע לה שהיא תפסיק את החקירה.
היו"ר יואב קיש
הבנתי.
תומר רוזנר
מנגנון כזה, אגב, מנגנון מאוד דומה, שכבר אומץ בחקיקה במסגרות אחרות, בין השאר בנושא של אכיפה סביבתית וגם בתחומים אחרים. ההצעה היא בעצם, בשינויים המחויבים כמובן, ללכת על עקרונות דומים.
לירון אדלר מינקה
הנוסח שכתבנו כן כולל מנגנונים של דיווחים, גם מהרשות המקומית לנותני האישור וגם מנותני האישור לרשות המקומית. לאחר שיח עם משרד המשפטים, שהבנו את הבעייתיות שכרוכה בזה בכל הנושא של המרשם הפלילי, אנחנו רוצים לא להתייחס כאן בחוק לדיווח, אבל זה לא אומר שהמידע הרלוונטי לא יעבור. פשוט ככל שזה בנוגע למרשם הפלילי, אז חוק המרשם הפלילי יסדיר את זה ויטפל בזה. ככל שזה מידע שהוא לא ממש העברת מידע אלא ככה יותר תיאום ברמה הלא פורמלית בשולחנות העגולים והדברים האלה, זה גם כן דברים שאפשר לעשות. אבל אנחנו רוצים לקבוע את העיקרון, שלא יהיה כפל. זה בעצם מה שחשוב. אחר כך איך יעשו את זה - - -
היו"ר יואב קיש
שנייה, תעצרי. רוני, אני עוד בנושא שלך. משרד הבריאות, יש לנו שני סעיפים – 4.7ב' ו-4.7ד' – מרכול ללא טיפול במזון דיברנו על עשר שנים, ומרכול עם טיפול במזון ביקשתם חמש שנים, נדמה לי שזה מכם.
קריאה
- - -
היו"ר יואב קיש
אל תענה, אני אומר לך מה אני מבקש. אנחנו נבדוק את זה. עשר שנים אני רוצה גם למרכול עם טיפול במזון, מכיוון שהנושא של האטליז וכל הטיפול במזון המורכב ממילא בנפרד, אם אני לא טועה, נכון? אז למה אנחנו עושים פה הפרדה? זה פשוט משהו שעלה לי בעקבות – אז אני מבקש, אנחנו נדבר על זה ביום חמישי.
שחר פרלמוטר
אפשר שוב לחזור? אני רק רוצה לרשום לעצמי להגיד לחוה – מה אתה רוצה? אטליז - - -
תומר רוזנר
באטליז הוא לא נוגע.
היו"ר יואב קיש
לא יודע, אני דבר אחד למדתי ברפורמה הזו: לא לגעת באטליזים. השאר אני לא יודע. מסכנים האטליזים, מה אני יעשה.
לילך דחוח
למה לא?
תומר רוזנר
זה נושא רגיש.
היו"ר יואב קיש
הפחידו אותי. זה כמו רבי הקומות של הכיבוי אש. אתם רוצים אטליזים? עוזבים את עשר השנים? אין בעיה. בואי, די. אנחנו עושים ככה: 4.7ד' לעשר שנים. בבקשה, תמשיך.
תומר רוזנר
וגם ב', לא?
היו"ר יואב קיש
ב' קיבל עשר שנים.
נפתלי קאיקוב
באטליז אל תיגע, אבל תעביר את כולם ל-15. מה זה עשר, חמש - - -
היו"ר יואב קיש
נפתלי, אנחנו רוצים להקריא. סליחה, זהו, נגמר הדיון בעניין.
איילת וסרמן
- - -
היו"ר יואב קיש
הדיון, איילת, נגמר. אבל הדיון נגמר וימשיך ביום חמישי. בבקשה להקריא.
לירון אדלר מינקה
"הוראות לעניין תיאום פעולות אכיפה ופיקוח בין נותני האישור ורשויות הרישוי
19א.
(א)
בסעיף זה ובסעיף 19ב -




"אכיפה" – פתיחה בחקירה, הגשת כתב אישום, הטלת קנס, קנס מינהלי או עיצום כספי וכן מתן דרישה לתיקון ליקויים, לפי העניין;
אנחנו נוסיף כאן
לגבי עבירה או הפרה לפי חוק זה.




"עובד משרד" – לעניין משטרת ישראל – שוטר, ולעניין הרשות הארצית לכבאות והצלה – עובד הרשות הארצית לכבאות והצלה;
היו"ר יואב קיש
רגע, למה מפרידים פה?
תומר רוזנר
כי הם לא נחשבים עובדים לפי דיני עבודה.
קריאה
זה לא משרד ממשלתי.
היו"ר יואב קיש
אז למה "עובד משרד"?
תומר רוזנר
כי כך קוראים להם.
היו"ר יואב קיש
ככה קוראים להם? במקומות אחרים קוראים להם ככה?
תומר רוזנר
לא, אנחנו מכניסים אותם להגדרה, כדי שיהיה ברור שגם הם נחשבים לצורך העניין עובדי משרד, למרות שהם לא נחשבים עובדים.
היו"ר יואב קיש
טוב.
לירון אדלר מינקה
"עובד מוסמך" – עובד שהוסמך על ידי שר שהוא נותן אישור, מבין עובדי משרדו, לצורך ביצוע הוראות סעיף זה וסעיף 19ב.



הכוונה גם פה לעובד שהוא שוטר - - -
היו"ר יואב קיש
למה זה בצהוב?
לירון אדלר מינקה
כי זה לא היה בהצעה של הממשלה. אבל אני חושבת שאין לנו מחלוקת. יש לנו מחלוקת על העובד המוסמך? אנחנו לא במחלוקת. לא יודעת, מה שתגידו.
קריאה
למשרד המשפטים אין בעיה.
היו"ר יואב קיש
טוב. הלאה.
לירון אדלר מינקה
גם בעובד המוסמך, השוטר ועובד הרשות הארצית זו אותה התייחסות. אנחנו נתאים את הנוסח.





(ב) עובד מוסמך רשאי להורות כי אכיפה של תנאי מתנאי רישיון, היתר זמני או היתר מזורז, או הוראה מההוראות לפי חוק זה, תיעשה רק בידי עובד משרדו; הוראה כאמור תפורסם ברשומות ובפורטל השירותים והמידע של ממשלת ישראל "ממשל זמין".



עכשיו יש את הסעיפים של (ג), (ג1) ו-(ד), שקשורים למנגנון של הדיווח, שאמרנו שאנחנו לאחר מחשבה בעצם מוותרים על המנגנון של הדיווח וקובעים רק את המסגרת, שלא יהיה כפל של דברים. אנחנו כן נכתוב כאן במקום סעיף הדיווח שנותן - - -
קריאה
- - -
היו"ר יואב קיש
תמשיכי. עכשיו הייעוץ המשפטי של הוועדה.
תומר רוזנר
אני מבהיר. הסעיפים (ג), (ג1) ו-(ד) לא יהיו בנוסח, אנחנו מוחקים אותם.
לירון אדלר מינקה
אלא אם כן יש פה משהו חשוב שאתם חושבים, כי השינוי הזה של - - -
תומר רוזנר
זה לבקשת משרד המשפטים, בגלל הבעיות של הדיווח.
לירון אדלר מינקה
לבקשת משרד המשפטים, הנושא של המרשם הפלילי.
אפרת טפליץ
לגבי המרשם הפלילי, אבל לא הכול בעייתי מבחינת המרשם הפלילי. יש קנסות ועיצומים כספיים שהם לא רלוונטיים בהקשר הזה, ואין בעיה לדווח - - -
לירון אדלר מינקה
אז על עיצומים כספיים - - - בסדר.
היו"ר יואב קיש
אז מדובר רק על הנושא הפלילי?
קריאה
רק על חקירה וכתב אישום.
לירון אדלר מינקה
אוקיי, אז על עבירות קנס ועל עיצומים כספיים - - -
קריאה
ועבירות מנהליות אין בעיה.
תומר רוזנר
אז תקראי את זה שוב.
לירון אדלר מינקה
ועבירות מנהליות. אז אני אקרא, ואנחנו נגיד מה נוריד.





(ג) רשות רישוי תודיע לנותן אישור הנוגע בדבר, בתוך 14 יום לכל המאוחר, על המפורט להלן, לפי העניין:



אז סעיף (1) נמחק, כי מדובר על חקירה וכתב אישום. סעיף (2) יישאר.






(2) הודעת תשלום קנס שניתנה לפי חוק זה.
היו"ר יואב קיש
מי זה "רשות רישוי"?
תומר רוזנר
הרשות המקומית.
היו"ר יואב קיש
אבל מאיפה היא תדע?
לירון אדלר מינקה
על עבירות שהיא נתנה.
היו"ר יואב קיש
אה, שהיא הטילה.
לירון אדלר מינקה
תשלום הקנס נשאר.
היו"ר יואב קיש
השלטון המקומי, תקשיבו – איפה היא הלכה? אה, בסדר, יש מחליפים. בעיקרון אתם מטילים קנס על עסק, אתם צריכים לדווח תוך 14 ימים. כן, תמשיכו.
לירון אדלר מינקה
עכשיו, ב-(ג1) רשמנו: (ג1) נותן אישור ידווח לרשות הרישוי הנוגעת לעניין, בתוך 14 ימים לכל המאוחר, על פעולת אכיפה שביצע.



אז שוב, חקירה וכתב אישום לא ייכנסו כאן.
היו"ר יואב קיש
אז כתוב: למעט על פתיחה – אה, לא.
לירון אדלר מינקה
"למעט על פתיחה בחקירה או על הגשת כתב אישום" – בסדר. אז נשאר פה עיצומים כספיים ועבירות קנס. לא צריך לדווח על דרישה לתיקון ליקויים. אף אחד לא צריך לדווח, בגלל שזה באמת משהו שנעשה באופן שוטף ובשגרה אנחנו לא צריכים לעשות - - -
היו"ר יואב קיש
טוב. מאה אחוז.
נעמה פויכטונגר
זה כן כולל גם עבירות מנהליות.
תומר רוזנר
אנחנו נוסיף את העבירות המנהליות ונוריד את - - -
היו"ר יואב קיש
אז עכשיו, אם אני חוזר חזרה לנושא הדיווח, אנחנו את נושא הדיווח הפלילי לא מכניסים פה, נושא הדיווח של דרישת תיקון ליקוי לא מכניסים פה. הדיווח שמדובר פה זה רק על הטלת קנסות או עיצומים כספיים או הליכים מנהליים.
לירון אדלר מינקה
ואנחנו כן נוסיף כאן, שנותן אישור יכול להורות גם על הפסקה וגם לא לפתוח.
היו"ר יואב קיש
להנחות את רשות הרישוי להפסיק או לא לפתוח בנושא מעניינו.
תומר רוזנר
נכון. ברור, ברור.
קריאה
אם אחד מנותני האישור פותח בחקירה - - -
היו"ר יואב קיש
רק שנייה, אחר כך אנחנו נתייחס. נחזור לזה. אני רוצה לסיים את ההקראה ואחרי זה נחזור. תרשמו שאלות.
לירון אדלר מינקה
(ד)
(1) סעיף קטן (ג) לא יחול לגבי עניינים שלגביהם הורה עובד מוסמך כי אכיפתם תיעשה בידי עובד משרדו בלבד, כאמור בסעיף קטן (ב).






(2) עובד מוסמך רשאי להודיע, דרך כלל או לרשות רישוי מסוימת, כי לא נדרש לדווח לו אודות הליכי אכיפה כמפורט בסעיף קטן (ג), הנוגעים להפרת תנאים מסוג שיפרט נותן האישור בהודעתו.






(3) שר הפנים וכן השרים שהם נותני אישור רשאים להורות בנוהל על מתכונת ההודעה לפי סעיפים קטנים (ג) ו- (ד), ועל הפרטים שיכללו בה.





(ה) נעשתה פעולת אכיפה על ידי נותן אישור או רשות רישוי, לפי העניין, לפי חוק זה או לפי דין אחר – ונוסיף כאן: בקשר להפרת תנאי מתנאי רישיון, היתר זמני או היתר מזורז – לא יבוצעו פעולות אכיפה נוספות נגד אותו העסק או אדם, לגבי אותו עניין שבשלו נעשתה פעולת האכיפה כאמור:



אנחנו רק נבהיר כאן, שהסעיף הזה לא חל על דרישה לתיקון ליקויים. זאת אומרת, שאם ניתנה דרישה לתיקון ליקויים, ולא עשו איתה, לא נתנו קנס או דברים כאלה, עדיין אפשר יהיה להטיל קנס. הדרישה לתיקון ליקויים יוצאת – זאת אומרת, הסעיף הזה לא חל.
תומר רוזנר
לא בקטגוריה.
נעמה פויכטונגר
לירון, אנחנו רוצים אולי גם לחדד פה, שלא יבוצעו פעולות אכיפה נוספות, הכוונה היא על ידי גורם אוכף אחר. זאת אומרת, שאם רשות הרישוי אכפה, לא יבוא נותן אישור - - -
תומר רוזנר
ברור, נוסיף את זה. בהחלט, הערה במקום.
קריאה
- - - במקום אחד, כמו שאמרנו.
קריאה
אבל הם לא יודעים אחד על השני - - -
היו"ר יואב קיש
זה מפריע. אחרי זה אפשר יהיה להתייחס.
לירון אדלר מינקה
חקירה וכתב אישום על ידי גורם אחר
19ב.
(א) עובד מוסמך הנוגע בדבר, רשאי להורות על הפסקתה של חקירה שהחלה על ידי רשות הרישוי בעניין מסוים, והעברתה לידי גורם אחר מטעמו שעליו יורה, המוסמך לחקור בעבירה.



(ב) קצין משטרה בכיר כהגדרתו בפקודת המשטרה [נוסח חדש], התשל"א-1971, שהסמיך לעניין זה המפקח הכללי של המשטרה (בסעיף זה – קצין מוסמך), רשאי להודיע לרשות רישוי כי עניין מסוים או סוג עניינים שפירט בהודעתו, נחקר או מטופל על ידי המשטרה; הודיע קצין מוסמך כאמור, לא תפתח רשות מקומית בחקירה באותו עניין או סוג עניינים שפורטו בהודעה, ואם נפתחה חקירה כאמור – תופסק החקירה.
תומר רוזנר
במסגרת הכובע הכללי של המשטרה על כל העבירות.
לירון אדלר מינקה
(ג) היועץ המשפטי לממשלה או מי שהוא הסמיך לעניין זה רשאי להורות על העברת הטיפול בכתב האישום כאמור בסעיף 8(ב), לתובע אחר כמשמעותו בחוק סדר הדין הפלילי.
תומר רוזנר
תובע אחר – אנחנו לא נכתוב: כמשמעותו בחוק סדר הדין הפלילי. לתובע אחר, נקודה.
היו"ר יואב קיש
טוב. זהו?
תומר רוזנר
בזה נגמר פרק התיאום.
היו"ר יואב קיש
הערות? משרדים קודם. משרדי הממשלה, מישהו רוצה להתייחס? לתמיכה גורפת – אפשר, אבל לא צריך.
נעמה פויכטונגר
יש איזו הערה, שאני לא יודעת אם זה בדיוק הזמן לדון בה. העיקרון פה ברור, והוא גם הוסבר, לא נחזור על זה. ברוח זו אנחנו חשבנו שנכון גם להכניס תיקון בסעיף שבעצם עברנו אותו, ב-14א1, שמדבר על הסמכת תובעים של נותני האישור להטיל צווי עבירות קנס. גם שם חשבנו שנכון לקבוע שההסמכה הזאת תהיה מוגבלת רק לנושאים שבהם אין לאותו נותן אישור כלי אכיפה אחרים, כדי שגם אותו נותן אישור לא יתחיל להפעיל סמכויות מקבילות ושונות באותו עניין.
היו"ר יואב קיש
את חושבת שהוא בעצמו ילך גם למסלול פלילי וגם למסלול של קנס?
נעמה פויכטונגר
אני לא חושבת שהם יעשו את זה, אבל החוק מאפשר את זה. ואנחנו חושבים שזה לא נכון.
היו"ר יואב קיש
זאת אומרת, אם מישהו הולך למסלול פלילי – זה פלילי, הוא לא יכול ללכת במסלול - - -
נעמה פויכטונגר
לא, אני חושבת שאם נותן אישור, יש לו עיצום כספי לעניין מסוים, לא נכון שתהיה לו גם אפשרות להשתמש בצו עבירות קנס על אותה הפרה של אותו תנאי.
היו"ר יואב קיש
הוא לא יכול לבחור?
תומר רוזנר
אנחנו חושבים שהנושא הזה לא טעון הסדרה בחקיקה. היועץ המשפטי לממשלה הוא הגורם המרכזי.
היו"ר יואב קיש
נכון. זה לא רק פה, זה נושא גורף. אני צריך פה לקחת צד? תחליטו מה שתחליטו.
נעמה פויכטונגר
לא, זה נכון שזה נושא גורף, אבל בדרך כלל בחקיקה עומדים על זה.
תומר רוזנר
אני לא חושב שצריך.
היו"ר יואב קיש
טוב. הגנת הסביבה, תשבו אבל בכיסא, אם לא תשבו אז אנחנו לא נשמע. מאיפה?
תומר חזות
תומר חזות מרשות הכבאות. אנחנו נבקש מתן שירות לתיקון ליקויים, להוסיף הבהרה שזה לא - -
היו"ר יואב קיש
זה לא פה, תיקון הליקויים.
תומר חזות
אני יודע. - - שמתן שירות לתיקון ליקויים לא תהווה טענת הגנה על כתב אישום. זאת אומרת, שאדם שהוגש נגדו כתב אישום, לא יוכל להתגונן בטענה: רגע, עדיין יש לי הזדמנות לתקן את זה.
תומר רוזנר
למה לא?
תומר חזות
כי אז זה מעקר את הסעיף. כי כל הרעיון שנוכל גם וגם. בגלל זה הורדנו את זה - - -
תומר רוזנר
מה זה גם וגם? גם כתב אישום וגם דרישה לתיקון ליקויים? אין דבר כזה.
תומר חזות
כן. בגלל זה הורדנו את זה מהסעיף. זה התיקון שעכשיו לירון הקריאה.
היו"ר יואב קיש
מה דעתכם, משרד המשפטים?
נעמה פויכטונגר
זו התייחסות מאוד ראשונית, אבל זה נשמע כאילו זה אומר שרשויות המדינה מדברות בשני קולות. אם אתה מעמיד אדם לדין, זאת אומרת שאתה עכשיו רוצה לאכוף ולהעניש אותו על עבירה שהוא כבר ביצע. זה לא עולה בקנה אחד עם גישה שעל פיה אתה נותן לו הזדמנות לתקן. זה נראה כאילו צריך לבחור. אם הדבר הזה הוא לא עד כדי כך חמור, אז שיתקן.
היו"ר יואב קיש
אוקיי. כן, עמיחי, בבקשה.
עמיחי פישר
נכנסנו לסוף, לעניין של כתבי האישום וכאלה, אבל התפיסה העקרונית שהובילה בכל האכיפה, שברירת המחדל הוא לאפשר לעסק לתקן.
קריאה
אם אפשר.
עמיחי פישר
בסדר. אלא אם כן משהו. אבל זו ברירת המחדל, לתת לעסק לתקן, ולכן כל העניין של הדרישה לתיקון ליקויים.
היו"ר יואב קיש
ההליך הפלילי הוא לא שוט לדרישה תיקון ליקויים.
עמיחי פישר
ולכן, כמו שגם נאמר פה, לא הגיוני, לאור ברירת המחדל הזו, שאתה נותן לו את האפשרות לתקן ליקויים ובו בזמן מעמיד אותו לדין.
שי עגמי ליבוביץ
אתה נותן לו שהות לתקן, עם תאריך לתיקון.
עמיחי פישר
הרעיון הוא שאתה נותן לו אפשרות. אם הוא לא עושה אותה, אז הוא חשוף.
היו"ר יואב קיש
בבקשה, המשטרה.
טל ימיני
שאלה הפוכה. אנחנו מגישים כתב אישום, מתבקש שתהיה בעקבות זה דרישת תיקון ליקויים. לא הפוך. אני שואל עכשיו לא על מצב שהגשתי דרישה לתיקון ליקויים ואחרי זה הולך לכתב אישום – זה אולי אפשר לחשוב. אבל אם הגשתי לדוגמה נגד האדם כתב אישום על זה שלא היה לו מאבטח בכניסה כמו שהוא צריך – סתם אני אומר.
קריאה
למה להגיש כתב אישום על זה? - - - לתקן.
טל ימיני
זו דוגמה.
היו"ר יואב קיש
הגיש לו לתקן, שלוש פעמים לא תיקן, עשר ביקורות הוא לא - - -
קריאה
זה משהו אחר.
היו"ר יואב קיש
נו, זה המצב.
קריאה
הוא לא אומר את זה.
היו"ר יואב קיש
בוודאי שכן.
טל ימיני
איך את יודעת מה - - -
תומר רוזנר
נו, מה השאלה?
טל ימיני
ואחרי זה ברור שחייב לתקן את הליקוי. מה, אני אגיש נגדו עוד כתב אישום אחרי זה?
היו"ר יואב קיש
תראה, ופה אני טיפה מתחבר, אתה הרי לא על הפעם הראשונה שהוא לא שם מאבטח תגיש לו כתב אישום, נכון?
טל ימיני
רוב הסיכויים שלא.
היו"ר יואב קיש
אני לא חושב. אם זה, אתה לא מבין את מהות הרפורמה.
טל ימיני
רוב הסיכויים שלא. יש תנאים שהם יותר מחמירים, יותר חשובים לנו.
היו"ר יואב קיש
בסדר, בוא נצא בהנחה שאנחנו מתעסקים בעסקים נורמטיביים, לא באיזה משהו מודיעיני, פלילי ולא יודע מה שקורה. אז אתה אומר לו. באת לביקורת נוספת, ראית שלא קרה. נתת לו התראה, שאם הוא לא יהיה בביקורת הבאה, אתה מוציא לו הליך פלילי, נניח, לצורך העניין. ואז הייתה עוד ביקורת, עוד פעם הוא נכשל. האיש באופן סיסטמתי לא עומד בתנאים, לא עומד בתצהיר שלו. עכשיו אתה מגיש כתב אישום, ובזה נגמר העניין. הוא איבד את הצ'אנס שלו. אם ירצה את הרישיון הבא, הוא יצטרך להוציא רישיון, הוא לא יוכל ללכת למודל של תצהיר, הוא יצטרך לעבוד בשיטת האישורים. ואז אתם תאשרו לו, אחרי שהוא - - -
טל ימיני
כן. אבל נניח שיש לו רישיון לעשר שנים, באתי אחרי שנתיים, יש לו רישיון לעוד שמונה שנים, הגענו לכתב אישום, בית משפט נתן לו עונש. הוא הרי חייב לתקן את הליקוי. ליקוי של מאבטח אולי זה לא זה - - -
היו"ר יואב קיש
אל תדאג, בית המשפט יתייחס בענישה לרישיון שלו ולתנאים.
טל ימיני
אבל הוא צריך לדעת מה הוא צריך לתקן.
לירון אדלר מינקה
מה שאמרנו, שהסעיף הזה על האכיפה הכפולה לא חל על הדרישה לתיקון ליקויים.
טל ימיני
הם העלו את זה.
תומר רוזנר
אני אסביר. התשובה לשאלתך היא בשלושה מישורים. במישור הראשון ניתן יהיה לבקש מבית המשפט צו עשה כלפי הנידון, שזה קבוע בחוק, שאתה יכול לבקש מבית המשפט, להורות לו בדיוק מה הוא צריך לעשות, ואם הוא לא עושה את זה אז זה גם ביזיון בית משפט וגם הפרת צו וכו' וכו'. אחד.

שתיים, הרי זה שלא היה לו מאבטח בתאריך מסוים זאת עבירה. ואם עכשיו אחרי שהוא הורשע עוד פעם אין לו, אז זו עבירה נוספת, אתה תוכל לנקוט בכל ההליכים מחדש – או לבטל לו את הרישיון או להגיש נגדו כתב אישום חדש או לתת לו עבירת קנס. להשתמש בכל הכלים שיש לך. גם גנב שהעמדת אותו לדין, יכול להיות שהוא יגנוב עוד פעם, נכון?
היו"ר יואב קיש
טוב. הגנת הסביבה. שם לפרוטוקול.
גילי צימנד
גילי צימנד, אגף תעשיות ורישוי עסקים. אני רק רציתי לומר, בשביל הפרוטוקול זה ממש חשוב, אנחנו בעד מנגנון תיאום האכיפה, הוא מאוד חשוב ומאוד חסר. אבל אנחנו לא נוכל ליישם אותו במשאבים שיש לנו היום, כי אין לנו מי שיעשה את זה מול 257 רשויות. פשוט אין.
היו"ר יואב קיש
לא הבנתי. הרשויות צריכות לפנות אליכם, לא אתם לרשויות.
גילי צימנד
זה הדדי. התיאום, לפי מה שהבנתי, הוא הדדי.
לירון אדלר מינקה
השארנו את הדיווח של נותן אישור על עיצום כספי ועל עבירות קנס.
קריאה
כמה כאלה יש לכם - - -
תומר רוזנר
בדיוק, כמה תעשו כאלה בשנה?
קריאה
כמה כאלה ומה מסובך לשלוח מייל?
גילי צימנד
מכיוון שזה חדש, לא היו לנו עיצומים, אז אני לא יכולה לתת לכם את הנתונים.
תומר רוזנר
כמה אתם מטילים עיצומים בכלל במשרד בשנה? בכל החוקים שיש.
גילי צימנד
אני לא יודעת.
תומר רוזנר
אז אני יכול להגיד לך שזה לא נמנה בעשרות רבות.
גילי צימנד
אני לא יודעת. פה זה הליך חדש בחוק הזה, וזה החוק שמטפל במספר הגדול ביותר של עסקים. זה המצב - - -
היו"ר יואב קיש
טוב. מאה אחוז. מי כבודו?
גיא מור
גיא מור, משרד החקלאות.
היו"ר יואב קיש
בבקשה.
גיא מור
רק לעניין ההערה של כבאות, לענות מנקודת המבט שלנו כגורם מקצועי, כשאנחנו מסתכלים על הפרות צריך להבחין בין שני מצבים: מצב אחד, יש את המצבים הקשים, שלמשל עסק שפועל בלי רישיון, ברור ששם אני לא מבקש לתקן שום דבר, אני צריך לבוא עם אמצעי אכיפה מאוד מאוד קשים. וזה ברור, ושם אני לא מבקש לתקן שום דבר. דיברתם על אטליזים, אצלנו זה בתי מטבחיים, בתי שחיטה – עסקים מאוד מאוד מורכבים עם רמות סיכון מאוד גבוהות.

המצב השני זה שגרת הפעילות. אם קרה לי איזה משהו, הצבע של הקיר לא בדיוק ככה, הטמפרטורה של המים, כל מיני דברים קטנים כאלה, אז שם אני לא רוצה להתחיל עכשיו הליכי אכיפה - --
היו"ר יואב קיש
אז זה יהיה תיקון ליקויים. יש לך מנגנון. עוד לא הגענו אליו. מה השאלה?
גיא מור
בדיוק, בדיוק. לא, אני מתייחס פשוט לעמדה של כבאות. אנחנו מצטרפים של משרד רה"מ. המחדד שלנו בראייתנו בשגרת הפעילות, אתה לא יכול לנהל הליך עם כולם.
היו"ר יואב קיש
אתה צודק. אתה הבנת את זה כמו שצריך.
גיא מור
לכן אני רוצה לעודד ציות, אני רוצה לעבוד יחד עם העסק, אני לא רוצה כל הזמן - - -
היו"ר יואב קיש
תודה רבה. עוד מישהו מהמשרדים? אז סיימנו עם המשרדים. השלטון המקומי, בבקשה.
שלום זינגר
על כמה דברים אני רוצה לדבר. אחד, סעיף 19א(ב) בעמוד 41. זה סעיף שמתחיל ב"עובד מוסמך רשאי להורות כי אכיפה של תנאי מתנאי הרישיון, היתר - - - או הוראה מההוראות - - - תיעשה רק בידי עובד משרדו; הוראה כאמור תפורסם ברשומות ובפורטל".

הסעיף מנוסח כך שהוא בעצם רחב מאוד. זאת אומרת, לא ברור למה הכוונה – תנאי מתנאי הרישיון ברישיון מסוים, תנאים באופן כללי, סוגי דברים. זאת יכולה להיות הודעה באמצע, שרישיון פלוני שניתן לעסק פלוני, הוא אוכף אותו. לא ברור למה הכוונה. אם רוצים להבהיר - - -
תומר רוזנר
לא צריך. הבנת נכון. זה סעיף רחב, שנותן את הקדימות, היא יכולה להיות פרטנית והיא יכולה להיות כללית.
שלום זינגר
אתה מבין, "עובד מוסמך" יכול להיות עובד שהוסמך לצורך ביצוע הוראות סעיף זה. זאת אומרת, זה יכול להיות גם לצורך אכיפה, ואז הוא מפרסם את זה ברשומות. מפקח שעושה מפרסם לצורך הרשומות – מעכשיו אני - - -
תומר רוזנר
תראה, יש להניח שהמשרדים - - -
שלום זינגר
זו הסמכות. זה נשמע לי די - - -
תומר רוזנר
תראו, אני מסכים איתך שמדובר בהסמכה רחבה. ויכול להיות שיש מקום, וזה תיכף נשמע את עמדת משרדי הממשלה. יכול להיות שיש מקום שכאשר מדובר באמת במשהו שהוא רוחבי וגדול, ואנחנו גם דורשים פרסום ברשומות וכו', לקבוע איזשהו רף של עובד מסוים, שלא כל עובד, פקח, יפרסם הודעה ברשומות. אני צריך לשמוע את עמדת הממשלה בעניין הזה. זאת הערה נכונה.
שלום זינגר
ההערה היא לא רק לגבי הפרסום. השאלה היא אם לא צריך להגביל את זה - - -
היו"ר יואב קיש
עובד שהוסמך על ידי השר?
שלום זינגר
או גם על סוג נושא. אתה לא רוצה בעצם - - -
תומר רוזנר
שכל פקח - - -
לירון אדלר מינקה
הכוונה שלנו לא הייתה כל פקח. הנוסח המקורי היה נותן אישור, ונותן אישור זה גם כן כל עובד - - - אז הכוונה הייתה דווקא כן באמת לכתוב עובד מוסמך - - -
שלום זינגר
והשאלה גם אם הכוונה שלכם היא באמת לסוג מסוים של דברים.
תומר רוזנר
לאו דווקא.
שלום זינגר
אוקיי. זה רחב.
היו"ר יואב קיש
אז איך אנחנו משדרגים את העובד הזה?
נעמה פויכטונגר
אנחנו נסביר רגע מה הכוונה, ומבחינתנו אפשר לדבר על איך בדיוק לעשות את זה. קודם כול, ברור שזה צריך לבוא מהדרגים הבכירים במשרד שאחראים - - -
היו"ר יואב קיש
נו, אבל למי זה ברור? בנוסח זה לא ברור.
נעמה פויכטונגר
אז אני אסביר. כשאנחנו חשבנו שיש מקום להבהיר את זה, נותני האישור אמרו לנו: בפועל כל משרד עובד בצורה קצת שונה, ויש להם מנגנונים פנימיים משלהם. נתקלנו בקושי להגיד בחוק דבר אחד מחייב בעניין הזה. יכול להיות שיש פה הצעה - - -
תומר רוזנר
לא, אבל אולי צריך באמת, כי ההערה היא נכונה, שאנחנו לא רוצים שכל פקח יפרסם הודעה ברשומות.
הגר סלקטר
אבל זה לא יקרה, כי השר לא יסמיך כל עובד לסעיף הזה. שימו לב, יש כאן הסמכה ספציפית לסעיף הזה.
תומר רוזנר
אז בואו תצהירו לפרוטוקול איך זה יעבוד מבחינת המשרדים השונים. אני מבין שיש שונות, אז אולי כן כדאי להצהיר.
נעמה פויכטונגר
איך זה יעבוד? שוב, זה המשרדים צריכים להגיד.
תומר רוזנר
אז בואו, שהמשרדים יגידו.
נעמה פויכטונגר
אנחנו כן יכולים להגיד דבר אחד, שהעיקרון הוא שההחלטה היא החלטה משרדית בדרג בכיר.
היו"ר יואב קיש
יש עובד שהוסמך, קודם כול, הוסמך על ידי השר. ובוא נכתוב שההוראה כאמור תפורסם באישור השר ברשומות ובפורטל. ואז אם באמת זה מגיע לרמה שצריך אישור השר אז - - -
נעמה פויכטונגר
רגע, את הפרסום ברשומות כבר קבענו?
היו"ר יואב קיש
לא, אבל העובד יכול לפרסם.
נעמה פויכטונגר
פרסום ברשומות? מה פתאום.
היו"ר יואב קיש
הוראה זו תפורסם ברשומות ובפורטל. אז בוא נכתוב: הוראה זו, בכפוף לאישור השר. אז הוא יבוא לשר, יגיד לו: אני מבקש לפרסם, ושיחתום לו. זהו.
נעמה פויכטונגר
אין בעיה. הייתי מבקשת לבדוק את זה רק עם מחלקת נוסח החוק, כי אני לא מכירה הוראה שמסמיכה שר לאשר פרסום ברשומות. אני חושבת שזה תלוי בדרך כלל בטיב הפרסום.
שלום זינגר
לא, זה צריך להיות עובד מוסמך באישור השר.
היו"ר יואב קיש
החוק נותן את ההסמכה לפרסום, אבל בכפוף לאישור השר.
תומר רוזנר
לא, את ההחלטה עצמה הוא רוצה.
שלום זינגר
את ההחלטה עצמה השר יאשר.
תומר רוזנר
לא עצם הפרסום ברשומות.
שלום זינגר
את ההחלטה עצמה יאשר השר. זה בסדר, אז אתה יודע שזה באמת בדרג רציני.
לירון אדלר מינקה
רגע, בחוק אכיפה סביבתית זה באמת עובד בכיר.
היו"ר יואב קיש
זה פותר את הבעיה, עובד בכיר?
שלום זינגר
עובד בכיר באישור השר.
תומר רוזנר
השר מסמיך אותו, אז לא צריך אישור.
קריאה
מה ההגדרה של עובד בכיר?
תומר רוזנר
ההגדרה היא הגדרה שמצויה במילון אבן שושן, שהוא עובד לא זוטר.
לירון אדלר מינקה
לא, אנחנו כתבנו פה בחוק כמה וכמה פעמים, כתבנו עובד בכיר. לא, כתבנו את זה בכל החוק – עובד בכיר, שהוא מוסמך לעשות כל מיני דברים.
היו"ר יואב קיש
אז תכתבי: עובד בכיר שהוסמך על ידי השר.
תומר רוזנר
זה מספיק, אני חושב.
היו"ר יואב קיש
וזה יספיק גם לפרסום, כי אם זה עובד בכיר אז גם יש לו שיקול דעת בעניין הזה. כן, הערה טובה. עוד משהו?
שלום זינגר
כן, עוד כמה דברים.
עמיר יצחקי
מי שנותן אישור - - -
היו"ר יואב קיש
לא, אנחנו רגע ממשיכים עם השלטון המקומי.
שלום זינגר
יש לנו בסעיף קטן (ה) בעמוד 42 שנקרא היום: נעשתה פעולת אכיפה על ידי נותן אישור או רשות רישוי, לא יבוצעו פעולות אכיפה נוספות נגד אותו העסק, לגבי אותו עניין שבשלו וכו'.
היו"ר יואב קיש
למנוע כפל אכיפה.
שלום זינגר
היות שהורדתם היום, משרד המשפטים מציע להוריד את הדיווח על פעולות אכיפה.
היו"ר יואב קיש
לא, רק הפלילי.
שלום זינגר
פעולת אכיפה, כולל החקירה.
תומר רוזנר
למעט הפלילי.
שלום זינגר
בסדר גמור, אבל תראו, פה אני לא יכול לעשות דאבל אכיפה. אין כפל אכיפה. עכשיו, פעולת אכיפה מוגדרת בסעיף 19א(א): פתיחה בחקירה, הגשת כתב אישום. עכשיו, הסעיף אוסר על כפל אכיפה בסעיף קטן (ה). אתה לא יודע בכלל שיש כפל אכיפה, כי לא מאפשרים לרשויות לדווח אחת לשנייה על פתיחת חקירה, כי זה הורדתם.
לירון אדלר מינקה
לא, זה שהורדנו זה לא אומר שנחנו לא מאפשרים. אומרים שזה ייעשה לא - - -
היו"ר יואב קיש
יש חוק 19ב(ב).
רעות בינג
אני יכולה להתייחס לזה? באופן עקרוני חוק המרשם הפלילי, יש עכשיו גם דיונים על חוק חדש, שאמורים להסתיים, מחייבים - - -
תומר רוזנר
זה חשוב. רעות, תרחיבי בעניין הזה, כי זה חשוב.
רעות בינג
יש את חוק המידע הפלילי, נמצא כעת בדיונים לקראת קריאה שנייה ושלישית בוועדת החוקה. והוא קובע חובה של כל רשות חקירה לדווח למרשם הפלילי על פתיחה בחקירה. זאת אומרת, שנפתחה חקירה, המידע הזה עובר למרשם הפלילי ונמצא שם. הוא מאפשר גם לכל אותם גופי חקירה לקבל את המידע מהמרשם הפלילי. ולכן גוף שהוא גוף חקירה יכול לפנות למרשם הפלילי ולראות האם נפתחה חקירה או לא נפתחה חקירה?
שלום זינגר
אבל אני לא מבין. עד שהחוק יעבור, מה אכפת לכם שידווחו אחד לשני? מה הסיפור? ממילא יש - - - תדווחו.
רעות בינג
יש כבר היום חוק המרשם הפלילי.
שלום זינגר
אני יודע. שמעתי על זה שיש חוק המרשם הפלילי.
רעות בינג
השינויים שעליהם אני מדברת, הליך החקיקה אמור להסתיים במושב הזה יחד עם - - -
שלום זינגר
יש חמישה, שישה גופים שרצים במקביל בחוק הזה. שידווחו אחד לשני, מה הבעיה?
תומר רוזנר
כי יש בעיה.
רעות בינג
חוק המרשם הפלילי, שאמור להגן על מידע כזה רגיש, אוסר את זה.
תומר רוזנר
עורכת דין בינג, אני רק רוצה להבהיר דבר אחד, אני רוצה לשאול שאלה לפרוטוקול לוודא, כי אני לא מכיר את התיקון ההוא שאת מדברת עליו, אבל רק לוודא שהרשויות המקומיות כגופי חקירה בהקשר הזה, תהיה להן את הגישה המתאימה למרשם.
רעות בינג
אז זה קשור לתיקון נוסף שאנחנו עושים, שמעניק לרשויות המקומיות את הסמכות לחקור. ומרגע שתהיה להן הסמכות לחקור הן בהגדרה גופי חקירה ובהגדרה ייכללו.
שלום זינגר
אגב, אין לנו פה סמכויות חקירה.
רעות בינג
נכון, אבל זה תיקון - - -
היו"ר יואב קיש
בנושא יותר מורכב. שמעו את ההתייחסות. אוקיי, תודה.
שלום זינגר
לא, אני אומר, הסעיף זה בעצם מרוקן מתוכן. ברגע שבו אתה לא מאפשר להעביר, האפשרות של כפל אכיפה - - -
היו"ר יואב קיש
יש בעיה - - -
שלום זינגר
אני לא מצליח להבין מה הבעיה.
רעות בינג
אני רק רוצה להוסיף, והדברים גם נאמרו על ידי היועץ המשפטי של הוועדה, שהדרך הלא פורמלית עדיין קיימת. חוק המרשם הפלילי לא אוסר על הידברות, על שיח בין גופים. וזה משהו שאנחנו מבינים שקיים, ובכל מקרה הוא אפשרי לפי חוק המרשם הפלילי, גם הקיים וגם - - -
שלום זינגר
אבל אם את רוצה למנוע כפל אכיפה, הדרך היחידה למנוע, הדרך היעילה ביותר, הוא שגוף יעביר לשני: התחלתי בפעילות אכיפה. ואז הוא יפסיק לעשות את זה.
רעות בינג
יכול להיות שזו דרך שהיא גם אפשרית.
שלום זינגר
מה רע בה? חוץ מבירוקרטיה - - -
רעות בינג
מה שרע בה זה שהיא יוצרת מנגנון אלטרנטיבי למנגנון של המרשם הפלילי. וחוק המרשם הפלילי - -
היו"ר יואב קיש
לא מאפשר את זה.
רעות בינג
- - שנקרא חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים מגן על אינטרס נוסף של תקנת השבים.
שלום זינגר
הוא לא לא מאפשר את זה אבל. אדוני היושב-ראש, אני חשבתי בהתחלה שעושים משהו בחוק החדש שמאפשר. הוא לא לא מאפשר, להיפך.
רעות בינג
החוק החדש לא יאפשר את זה. הוא לא יאפשר, כי החוק החדש קובע, שעל אף האמור בכל דין, זו הדרך להעברת המידע. זה חוק שאמור להתגבר על כל החוקים.
שלום זינגר
קונקלוסיבי הוא אומר שאין דרך אחרת להעביר?
רעות בינג
כן, כן, כן, כן. זה יהיה חסר משמעות.
נפתלי קאיקוב
אנחנו לא רוצים למצוא את עצמנו מול עסק שכל גופי האכיפה ביחד – הרי גם ככה אנחנו מתכללים - - -
היו"ר יואב קיש
אתם אומרים ככה: אם יש חקירה משטרתית – אבל יש פה סעיף שקצין המשטרה יכול להודיע.
שלום זינגר
לא, זה אחר כך. לא, פה זה עוד - - -
היו"ר יואב קיש
בסדר.
שלום זינגר
אנחנו מדברים עכשיו על זה שמשרד הבריאות החליט שהעסק הזה הוא – והמשרד להגנת הסביבה ומכבי האש, וכולם שמה, ואנחנו לא יודעים על זה. ואז אנחנו הולכים, כי אנחנו גם אוכפים את העסק הזה. והסעיף אוסר עלינו – אני לא מדבר רק על האיסור, הבעיה היא לא האיסור, הבעיה היא ששלושה גופים ירוצו ביחד, ואתה רוצה למנוע את זה, ואתה לא מאפשר לנו כלים למנוע את זה. או תוריד את כפל האכיפה או תאפשר לנו לדעת.
לירון אדלר מינקה
אבל אתה יכול לדבר איתו קודם.
תומר רוזנר
אתה יכול לשאול אותו, אם זה מטריד אותך.
לירון אדלר מינקה
אתה יכול לדבר עם המשרד להגנת הסביבה ולשאול אם הם עשו משהו נגד העסק הזה, גם אם זה לא כתוב בחוק פה.
שלום זינגר
אני יכול לדבר איתו, ואולי אני אקבל תשובה, ואולי אני אמצא עצמי - - -
עמיר יצחקי
כל מכתב שאנחנו מוציאים לגבי עסק שנמצא בתחום רשות מקומית הרשות מקבלת ממנו העתק. כל מכתב.
היו"ר יואב קיש
זה נראה קצת התפלפלות על משהו שלא קורה בשטח. זה הכול. לא הכול אפשר פה להסדיר.
שלום זינגר
לא, אבל אתם מסדירים. אם לא הייתם מסדירים - - -
היו"ר יואב קיש
בוא נלך ל-one stop shop וננסה שם להכניס אולי עדכונים. יאללה, תמשיכו.
שלום זינגר
הנושא של 19ב(א), שוב, בעמוד 42, שעובד מוסמך הנוגע בדבר רשאי להורות על הפסקתה של חקירה שהחלה על ידי רשות הרישוי בעניין מסוים רחב מדי. זאת אומרת, הרשות המקומית או רשות הרישוי התחילה בחקירה, היא מנהלת אותה כבר שנה. ואז מישהו מחליט מסיבה כזו או אחרת שהוא רוצה להביא את החקירה אליו. למה שרשות הרישוי - - -
היו"ר יואב קיש
כי התעדוף פה הוא למשרדי הממשלה.
קריאה
השקיעה משאבים וכסף.
שלום זינגר
השקיעה משאבים. לא, אז תאמר שזה צריך להיות בנסיבות - - - זה שיקול דעת הכי רחב בעולם. לא בגלל החשיבות של העניין – לא, פתאום התחשק לו וזהו. למה זה נכון? למה זה נכון?
היו"ר יואב קיש
אני רואה מקרים שונים. יכול להיות מגוון מקרים. למשל, יכול להיות מקרה שהוא רואה את זה כמשהו חמור יותר, משהו ארצי, והוא רוצה לטפל בזה ברמה הארצית. זו דוגמה אחת. יכול להיות מקרה הפוך, שהוא חושב שהרשות המקומית דווקא סתם מתעללת והולכת לקוצו של יו"ד במקום שהיא לא צריכה, והוא רוצה למנוע מהם את הדבר הזה. אני לא יודע, יכול להיות אלף ואחד דברים. ויכול להיות שהוא רוצה לנהל חקירה סמויה, מוסיף לי פה תומר.

יש פה תפיסה שהדבר הזה כרגע בתעדוף, לפחות של נותן האישורים, ולכן אנחנו משאירים את הסמכות הזאת. מה רצית?
קריאה
אמרתי, בגלל המקצועיות של הגופים - - -
היו"ר יואב קיש
זה לא קשור.
שלום זינגר
אז אולי תאפשרו גם לרשויות המקומיות לומר: בנושאים האלה אנחנו לא מתעסקים. לא רק לשר. זה רק אתם.
תומר רוזנר
לא.
שלום זינגר
תראו מה אתם עושים. מצד אחד אתם אומרים: המדינה יכולה להחליט במה רק היא תתעסק ולא מישהו אחר, היא יכולה להפסיק את החקירה באמצע. אז תאפשרו גם לי לומר, כרשויות מקומיות: אני בזה לא מבין, תעשו את זה אתם.
תומר רוזנר
לא.
שלום זינגר
זה לא.
אפרת טפליץ
אני חושבת שהחשש הוא קצת לא תיאורטי, אבל נותני האישור, משרדי הממשלה, מה שבאמת יעניין אותם ספציפית לגבי הסעיף הזה זה חקירות שהן בליבת תחום העיסוק המקצועי שלהם או איזושהי הסדרה ארצית.
שלום זינגר
זה לא כתוב פה.
אפרת טפליץ
אבל גם אם זה לא כתוב - - -
שלום זינגר
תשמעי, אני מכיר את משרדי הממשלה גם מהצד של הממשלה. אם לא כתוב, זה איננו. יכול להיות מישהו אחר שפתאום יתחשק לו לעשות את החקירה כזאת כי ככה. את רוצה לתחום את שיקול הדעת – תתחמו אותו. לא תתחמו, תראו מה אתם עושים, אתם מטילים עלינו את כל האחריות - - -
היו"ר יואב קיש
טוב, בוא נראה, ננסה לחשוב. איפה הסעיף?
תומר רוזנר
19ב.
נפתלי קאיקוב
יואב, רוב האכיפה בחוק רישוי עסקים מתבצעת על ידי השלטון המקומי ועל ידי המשטרה. סדר האוכפים הוא כזה.
שלום זינגר
אין לנו בעיה - - - תראו עוד יותר מזה, אתם בסעיף קטן (ב) כותבים: קצין משטרה בכיר.
היו"ר יואב קיש
אני מוכן להוסיף ככה, תקשיב: במקרים חריגים עובד מוסמך הנוגע בדבר – נוסיף במקרים חריגים, שזו לא תהיה פרקטיקה.
שלום זינגר
בסדר גמור.
היו"ר יואב קיש
אתם לא תעשו את זה כל יום, מה לעשות.
ליאורה עופרי
אנחנו לא נעשה כל יום.
היו"ר יואב קיש
הנה, אז נגמר העניין. יאללה.
נפתלי קאיקוב
מקרים חריגים.
ליאורה עופרי
לא, אבל מה זה מקרים חריגים?
היו"ר יואב קיש
אז זהו, הוא משאיר לך את זה פתוח.
ליאורה עופרי
זה לא טוב.
היו"ר יואב קיש
למה לא טוב?
שלום זינגר
אלה הערותינו.
היו"ר יואב קיש
טוב, סיימנו אתכם לפרק הזה.
הגר סלקטר
- - - שיוסיפו במקרים חריגים בלבד את היכולת לאכוף לבד?
שלום זינגר
לא, זה לא הם.
היו"ר יואב קיש
זה עובד מוסמך.
שלום זינגר
משטרה יש - - -
היו"ר יואב קיש
זה לא המשטרה, זה העובד מוסמך. זה נותני האישורים.
שלום זינגר
עם המשטרה אין לי בעיה בכלל - - -
קריאה
אתם מדברים על 19ב(א), נכון?
היו"ר יואב קיש
רק על (א), רק על נותני אישור. בסדר? יאללה, אז אנחנו סגרנו את זה – במקרים חריגים.
ליאורה עופרי
אנחנו מתנגדים.
היו"ר יואב קיש
מי זה אנחנו?
ליאורה עופרי
המשרד להגנת הסביבה.
היו"ר יואב קיש
בבקשה. תסבירו.
ליאורה עופרי
ליאורה עופרי מהלשכה המשפטית מהמשרד להגנת הסביבה. למשרד להגנת הסביבה יש בדיוק את המנגנון הזה שמשם הוא פחות או יותר הועתק. בחוק הרשויות המקומיות (אכיפה סביבתית), שלמעשה מסדיר בדיוק את מנגנון התיאום הזה שבינינו לבין הרשויות שהוסמכו לעשות אכיפה ופיקוח על חקיקה סביבתית מאוד ענפה. המנגנון הזה לא הייתי אומרת בדיוק עובד, לכן לא ברור למה הוא כל כך מועתק לכאן, אבל השורה התחתונה היא שאני בוודאי עוד לא יודעת על מקרה כזה שהמשרד משך אליו תיק כזה. אלה מקרים מאוד חריגים.
היו"ר יואב קיש
נו, אז מה - - -
תומר רוזנר
מצוין.
ליאורה עופרי
אין אבל הצדקה לכתוב את זה פה ולקבוע – מה זה מקרה חריג?
היו"ר יואב קיש
את רק מחזקת אותי. כמה פעמים זה קרה?
תומר רוזנר
זה לא קרה.
ליאורה עופרי
אני לא יודעת שזה קרה.
נפתלי קאיקוב
תמשיכי, ליאורה, את עושה את זה טוב.
ליאורה עופרי
לא, כי ברגע שהחוק יגדיר לי מהם אותם מקרים חריגים - -
תומר רוזנר
הוא לא יגדיר את זה. זה פרשנות.
ליאורה עופרי
- - אני מצמצמת לעצמי את שיקול הדעת ואין הצדקה. זה כמו שאמרתם בדיוק בדיון הקודם, שמדובר על סוגיה תיאורטית, וסתם מבקשים להגביל את שיקול הדעת של המשרדים לצורך קבלת החלטות. אם היינו בסיטואציה שבה הפרקטיקה היא שכל תיק שהרשות המקומית עושה המשרדים לוקחים את זה לידיים שלהם, אז אוקיי, תחליטו על איזושהי מגבלה. הדבר הזה לא קורה, ואין הצדקה כבר להכניס אותנו למסגרת.
היו"ר יואב קיש
תודה. מכיוון שזה לא קורה, וזה במקרים חריגים, אז אנחנו נשאיר את הבמקרים חריגים.
ליאורה עופרי
אבל אנחנו נכנסים פה שוב, כבוד היו"ר - - -
היו"ר יואב קיש
בסדר. אני לא מקבל את עמדתך. אם היית אומרת לי: זה לא במקרים חריגים, זה קורה הרבה, אני חוששת מזה שאתה כותב במקרים חריגים ואתה מגביל אותי.
ליאורה עופרי
אבל אז אתה מאלץ אותי בהפעלת הסמכות הזאת להגדיר מהו אותו מקרה חריג שבחרתי - - -
היו"ר יואב קיש
נכון.
ליאורה עופרי
למה אני צריכה - - -
היו"ר יואב קיש
כי אני לא רוצה, כי יש פה סמכות רחבה. בדיוק מהסיבות שהוא נימק. הוא שכנע אותי, ואת לצערי הסברת לי את המורכבות שלך, ואני מבין אותה. אני חושב שהמענה עונה גם לטענות ולדרישות שלך. כן, תמשיכו. תודה. יש עוד התייחסויות? יאללה, לעבור לסעיף הבא. כן, מי אתם רוצים מכולכם? רוני.
רוני סורקיס
רוני סורקיס, שופרסל.
היו"ר יואב קיש
רק לסעיף הזה, אנחנו לא מדברים עקרונית על הרפורמה.
רוני סורקיס
כן, זה בסדר, למרות שלפעמים יש גם חשיבות לדברים האחרים. אבל יש לי כאן בלבול, ואני חייב לציין שזה אולי אצלי. אני אתחיל אחרת: אני לא יודע מתי ניתן קנס ואני לא יודע מתי ניתן עיצום כספי. זה דבר ראשון.
הגר סלקטר
זה יובהר.
רוני סורקיס
הדבר השני, אם וכאשר ניתנים כאלה קנסות או עיצומים כספיים, אני הייתי מקווה שיהיה איזשהו תהליך סדור, כלומר שתהיה אסקלציה, שתהיה איזושהי התראה, אם זה לא ליקוי נקרא לזה שהוא אינו משהו מאוד מאוד חריג. כלומר, שאפשר יהיה לראות זה בצורה כתובה.

הדבר השלישי, וזה לנושא תיקון ליקויים, כי הוזכר פה כל הזמן נושא תיקון ליקויים. אנחנו מקבלים דרישות ולוחות זמנים לתיקון ליקויים שהם לא מציאותיים.
היו"ר יואב קיש
מה למשל?
רוני סורקיס
מה למשל? אתה יודע מה, ניקח דבר מאוד מאוד פעוט: לתקן את הרצפה של חדר קירור או חדר הקפאה.
היו"ר יואב קיש
מה הבעיה ברצפה? בוא נתחיל עם זה.
רוני סורקיס
יכול להיות שהתקלף לה הציפוי. עכשיו, הדבר הזה, ובמיוחד בחברות גדולות, זה תהליך מורכב. אחד, צריך לבוא מישהו למקום הזה, איש טכני, ולבדוק שאכן נדרש תיקון ומה סוג התיקון. שתיים, יש דרישה שיגיעו הצעות מחיר. כלומר, צריכים בחברות מסודרות מספר הצעות מחיר, כי זה לא הולך בצורה כזאת. ואז יש כתב כמויות, ויש בקשה לקבלת הצעות, וכל הדברים האלה.
תומר רוזנר
אז תעשה חוזה מסגרת, שיהיה לך זמין. נו, באמת.
היו"ר יואב קיש
כמה זמן לוקח לתקן רצפה בחדר קירור?
רוני סורקיס
אני נותן לך דוגמה. זה יכול לקחת גם חודש וחצי וגם חודשיים, כי מה שקורה, חדר הקפאה כזה, לאחר שהיו קבלנים ולאחר שהוחלט בדיוק מי צריך לבצע ולאחר שנפתחו המעטפות, צריך להשבית את חדר הקירור הזה - - -
היו"ר יואב קיש
טוב, בוא נדבר על המנגנון בחוק לעניין הזה. הבנתי את השאלה. משרד המשפטים, תתייחסו. תסבירי לו קודם כול קנס ועיצום וכל מה שהוא ביקש.
אפרת טפליץ
אז לגבי העיצומים והקנסות, אני חושבת שזה יובהר בהמשך כשנגיע לפרק של העיצומים הכספיים.
היו"ר יואב קיש
אבל תעשי רגע סדר, כדי שיבין.
אפרת טפליץ
כשיוציאו צו עבירות קנס אז יהיה מפורט בדיוק על איזה התנהגות אפשר להטיל קנס. וזה משהו שהוא מפורסם ותוכלו לדעת. לגבי עיצומים כספיים, זה רק משרד הבריאות והגנת הסביבה יוכלו להטיל עיצום כספי. לגבי תנאים שיפורטו בתוספת לחוק או על אי קיום דרישה לליקויים, לגבי הדברים שהם בתחומים שלהם.
קריאה
התחום הזה מאוד מאוד רחב.
ישראלה מני
התנאים האלה יעלו לדיון פה בוועדה?
תומר רוזנר
כן.
אפרת טפליץ
כן. תיקון התוספת יידון פה בוועדה.
תומר רוזנר
לרבות סכום העיצום.
לילך דחוח
אבל התראה לפני קנס, שזה משהו שרוני העלה כאן, לקבל התראה לפני - - -
היו"ר יואב קיש
רגע, זה תהליך. עכשיו לגבי התהליך.
הגר סלקטר
לגבי התהליך, יש הרי מינימום של זמן שנותנים לך לתקן את הליקויים לפי הדוח. מעבר לזה, חזקה על כל נותן אישור שברגע שהוא מבקש ממך לתקן משהו שברור שנדרש לו זמן רב – לא יודעת, להוסיף קיר – אז הוא ייתן לך זמן סביר לתיקון הליקויים.
לירון אדלר מינקה
בכל מקרה, יש אפשרות להגיש בקשה לביטול הדרישה לתיקון ליקויים. זה בסעיף של הדרישה לתיקון ליקויים, שאפשר להגיש לגורם - - -
תומר רוזנר
לגורם בכיר יותר.
לירון אדלר מינקה
לדעתי כתבנו - - -
היו"ר יואב קיש
אתה חושש מאיזה מפקח בשטח שבא להתעלל. יש מנגנון, הגדרנו אותו. דיברנו על זה, אני מרגיש שאני קצת חוזר, אבל דיברנו על זה ואמרנו שבמידה ואתה חושב שהדרישה היא לא הגיונית, יש לך אפשרות להגיש - - -
הגר סלקטר
אתה יכול לעשות השגה.
תומר רוזנר
לא השגה, בקשה לביטול.
נעמה פויכטונגר
לא, לא, סליחה רגע. אני רק מזכירה, שצווי עבירות קנס, ההסדר הרגיל בחסד"פ זה סוג של עבירה פלילית, אפשר לבקש להישפט עליה, בדומה לכל דוח תעבורה גם. המנגנונים בהקשר הזה הם מאוד מוסדרים. מתן הקנסות בשטח הוא כלי זמין כאשר מדובר בהפרה חד משמעית, ברורה, לא מסובכת להוכחה. זה כלי שהוא כלי שמשקלו מוגבל.
תומר רוזנר
בנוסף למה שאמרה עורכת דין פויכטונגר, יש גם את הכלי הלא פורמלי של לפנות לתובע ולבקש ביטול ההליך. הכלים קיימים.
עמיר יצחקי
גם למי שכתב את – אני לא יכול לעשות את זה בשבועיים, אני צריך חודש וחצי. רוני, אנחנו חיים את המציאות הזאת, הדוגמה הזאת שנתת היא לא כל כך טובה. אני מבין את המהות, לא את הדוגמה.
רוני סורקיס
אני לא מסכים איתך.
עמיר יצחקי
אתה לא מסכים איתי. רוני, אנחנו חיים את המציאות.
לילך דחוח
אנחנו חיים את המציאות.
היו"ר יואב קיש
רק שנייה, הנושא של רצפה של חדר קירור זה משהו מאוד דרמטי? אני לא מבין, אני שואל ברצינות.
עמיר יצחקי
אני אומר: זה משהו שחשוב להסדיר אותו. להפוך אותו למשהו שהוא בלתי אפשרי ושזה - - -
היו"ר יואב קיש
אבל כמה זמן נראה לך צריך לעשות את זה?
עמיר יצחקי
אז זה תלוי במקום. יכול להיות שיש דברים שאפשר לעשות תוך 24 שעות, ויכול להיות שיש דברים שצריכים תוך חודשיים. אני לא רואה היום את הליקוי. לפעמים זה החלפה של חמש קרמיקות ולפעמים זה משהו הרבה יותר נרחב.
היו"ר יואב קיש
ומה הבעיה עם חמש קרמיקות? למה זה צריך להיות כזה דחוף?
עמיר יצחקי
כי אחר כך אי אפשר לנקות את המקום. ואתה לא יכול לנקות, מה לעשות.
קריאה
זה לא נכון שאי אפשר לנקות.
נדיה קסלמן
סליחה, עמיר, יש לנו דוגמה.
היו"ר יואב קיש
שלום, עם מי אני מדבר?
נדיה קסלמן
נדיה קסלמן מעיריית תל אביב.
היו"ר יואב קיש
מה תפקידך?
נדיה קסלמן
אני סגנית מנהלת אגף רישוי עסקים.
קריאה
מהנדסת מזון.
נדיה קסלמן
יש לנו דוגמה, לצערי, עם עסק שיש דרישה של משרד הבריאות לסגור את העסק. ואחת הסיבות המובילות זה חוסר שילוט במדור מסעדה, שזה מדור בשר.
תומר רוזנר
זו אחת הדרישות? אם זה בין השאר, אז ברור שזה נשמע - - -
נדיה קסלמן
זו הדרישה העיקרית?
היו"ר יואב קיש
זו הדרישה העיקרית, לסגור - - -
לילך דחוח
כן, עם זה אנחנו מתמודדים הרי בסופו של דבר.
היו"ר יואב קיש
אתה מכיר את המקרה?
עמיר יצחקי
אני לא מכיר את המקרה, אבל החבר'ה פה כולם גם מכירים אותי, אז אם הם היו רוצים. אני מוחה על השיטה שקורית פה, שבאים גם נציגי רשויות מקומיות וגם כל מיני עסקים, ונותנים כאילו איזושהי דוגמה מיוחדת. אנחנו ארגון שעושה בין 50 ל-60 אלף בקרות בשנה. אני מוכן להציג סקר שביעות רצון שעשינו מעבודת המפוקחים שלנו, מה הם אומרים על עבודת הבקרה שלנו. אם יש מקרה יוצא מן הכלל אי אפשר להפוך אותו לכלל.
קריאה
זו לא ביקורת, עמיר.
היו"ר יואב קיש
תודה. הדיון בנושא הזה הסתיים, אני מבקש שקט. שמענו את דבריך, עמיר, אני חייב להגיד לך שאני לא עשיתי סקר שביעות רצון, אבל לצערי אני דווקא שומע הרבה בעיות וחוסר שביעות רצון מהתנהלות משרד הבריאות, ולאו דווקא מתפקידכם כמפקחים. זאת אומרת, אתם צריכים לפקח, זה ברור שאתם לא תהיו נעימים, במירכאות, ואתם צריכים להקפיד.

אבל אני חושב שאנחנו צריכים לעשות שיחה בנושא הבריאות. אנחנו רוצים לשנות את הכיוון, ובצדק, ואני לא רוצה להיכנס לזה עכשיו. אני לא מכיר את המקרה הפרטי הזה, ואני מניח שגם עמיר, כמו שהוא אמר, לא מכיר, אבל על פניו, אני אומר עוד פעם, בלי להיכנס, אם באמת בגלל שילוט רוצים לסגור עסק, אני חושב שעמיר, גם אתה תסכים איתי שזה לא ראוי. אני לא יודע אם זה נכון, דרך אגב, ופה אני הולך - - -
נפתלי קאיקוב
- - -
היו"ר יואב קיש
נפתלי, רגע, אמרתי לא להפריע. אני אוציא אותך בסוף, אתה מתחיל להגזים. אני לא מוכן להתנהגות הזאת. כרטיס אדום, זה מה זה שזה אומר.
נפתלי קאיקוב
צהוב.
היו"ר יואב קיש
לא, זה אדום, כי הבא זה בחוץ – טוב, צהוב, הבא אדום.
תומר רוזנר
צהוב שני.
היו"ר יואב קיש
אבל אני מסכים עם עמיר, שאי אפשר על סמך האמירה הזו, שיכול להיות שהיא מאוד נכונה ויכול להיות שלא, לבוא ולהשליך על כל מערך משרד הבריאות. ממש לא. זה אחד. שתיים, גם לגבי המקרה הספציפי, אין לו יכולת לענות תשובה אמיתית, כי הוא לא מכיר.

ולכן, מה שאני כן הייתי רוצה, מכיוון שזה כן מטריד אותי, ואני לא מוכן לדבר כזה, אני מבקש שתעבירי לי את הפרטים של העסק הזה, ואני אשב עם עמיר, אנחנו נבחן בדיוק את הדוח ספציפי על העסק הזה, ואם אכן מדובר בעניין הזה אני בטוח שהוא יתקן את העניין. אתה מסכים איתי שלא יכול להיות שנושא של חוסר שלט גורם לסגירת עסק?
עמיר יצחקי
אני מסכים עם זה שגם חוסר שלט לא צריך לסגור עסק. אבל גם אם נניח המצב הוא שמבקשים ממנו שלוש וארבע פעמים והוא לא שם את השלט, אז יש איזשהו גבול, כי אחרת - - -
קריאה
אה.
תומר רוזנר
כן, בזה הוא צודק, נכון.
עמיר יצחקי
כן, יש איזשהו גבול. אם ביקשו, אז בשביל מה צריך שילוט נגד משקאות משכרים?
היו"ר יואב קיש
אם העסק לא עונה לדרישות של המפקח - -
עמיר יצחקי
לא עונה פעם, פעמיים, שלוש.
היו"ר יואב קיש
- - זה עובר ממודעות לכוונה, להראות לו אני לא אתן לך, אז שלא יתפלא שבסוף הוא מקבל בראש, מה אתה רוצה שאני אגיד לכם. טוב, אז אני מבקש את הפרטים להעביר לוועדה, ואנחנו נשב על זה ספציפית ונראה מה היה העניין, כי אי אפשר להתייחס ככה באוויר.

סיימנו את הפרק הזה. צווים מנהליים, בבקשה.
תומר רוזנר
כפי שאמרנו, אחד הכלים שבחוק הקיים הוא מיושן וטעון היה הסדרה מחדש הוא נושא צווי הסגירה המנהליים. בהקשר הזה בעצם מוצע - - -
היו"ר יואב קיש
אני רואה פה הרבה צהוב. זה נכון או שזה נפתר?
תומר רוזנר
נכון. לצערי הרב, בהקשר של הצווים המנהליים לא הגענו להסכמות מלאות עם משרדי הממשלה, והוועדה תצטרך להכריע בדברים.
היו"ר יואב קיש
כל חברי הכנסת פה.
תומר רוזנר
כל חברי הכנסת פה אחד יצטרכו להכריע.

הנושא של צווים מנהליים בעצם מתייחס למצבי קיצון, שבהם העסק או שהוא פועל ללא רישיון במפגיע מה שנקרא, או שהוא פועל וגורם סכנה ממשית וחייבים לפעול באופן מיידי. צריך לזכור שכלי האכיפה של צו מנהלי הוא כלי דרסטי וקיצוני, שצריך להפעיל אותו במקרים חריגים ויוצאי דופן ולא להשתמש בו באופן שגרתי. ולכן אנחנו מציעים לקבוע לו הסדר מאוד מובנה, שיש בו גם ערובות - - -
היו"ר יואב קיש
רגע, היום בחוק הוא קיים רק הוא לא מעוגן כראוי?
תומר רוזנר
הוא קיים. הוא פורש על ידי בתי המשפט בצורה מאוד מאוד מצמצמת.
היו"ר יואב קיש
שלמעשה מה הוא?
תומר רוזנר
שהיום למעשה, לפי הפסיקה, בשורה התחתונה אני אומר, אפשר להוציא צווי סגירה, לפחות לפי הפסיקה, רק במצבי קיצון שבהם יש סכנה מיידית לפגיעה חמורה בשלום הציבור ובביטחון הציבור. למעשה במצב שבו סתם אין רישיון עסקה, לכאורה אי אפשר לסגור עסק שפועל ללא רישיון, מצב שכמובן - - -
היו"ר יואב קיש
אני רוצה רגע שתחדד – אנחנו פה לא בהליך הפלילי.
תומר רוזנר
נכון. לא, לפי המצב היום, חייב להיות הליך פלילי.
הגר סלקטר
לא, רק כדי להאריך מעל 30 יום.
תומר רוזנר
נכון. לפי המצב היום בחוק הקיים - - -
היו"ר יואב קיש
זאת אומרת, עד 30 יום היום אפשר בלי הליך פלילי. אבל המשמעות היא שהוא מאפשר היום סגירה של עסק ל-30 יום?
הגר סלקטר
במצב הקיים היום החוק מאפשר לסגור עד 30 יום – כמובן ככל שיש צורך וכן הלאה – עד 30 יום. לאחר מכן יש צורך בהגשת כתב אישום כדי להאריך ב-30 יום נוספים. זה המצב היום.
תומר רוזנר
זה מצב לא טוב. הוא לא נותן כלי אכיפה מצד אחד, ומצד שני הוא מחמיר מדי בדרישה להגשת כתב אישום. לא תמיד יש הצדקה להגיש כתב אישום, כי יש מצבים - - -

(אחרי כן אד)
היו"ר יואב קיש
זאת אומרת, מצד אחד מחמיר, מצד שני מדרבן לכתבי אישום.
תומר רוזנר
נכון. ויש מצבים שבהם רשות האכיפה אומרת: מה שחשוב לי זה שהעסק הזה לא יהיה קיים. נגיד, עסק שפועל ללא רישיון, חשוב לי שהוא לא יהיה קיים, פחות חשוב להעניש את בעל העסק. יותר חשוב לי לדאוג לכך שהעסק הזה לא יהיה קיים ולכן אני לא רוצה – יכול להיות שיש לה שיקול כזה - - -
היו"ר יואב קיש
והיום אין לה את האפשרות הזאת.
תומר רוזנר
אין לה את האפשרות הזאת. לכן, לעומת המצב הקיים, אנחנו מציעים בעצם הסדר שמתייחס לשני מצבים עיקרים. למצב שבו יש לנו עסק שפועל ללא רישיון, מצד אחד, אנחנו מציעים שזה יהיה רק במצב של הפרה טרייה. זאת אומרת, שהוא פועל תקופה יחסית קצרה ללא רישיון, אנחנו מציעים עד שנה. אם תפסו אותו במצב שהוא פועל ללא רישיון עד שנה, אפשר ללכת נגדו בצו מינהלי.
היו"ר יואב קיש
מה נותן היום הצו המינהלי?
תומר רוזנר
סוגרים אותו.
היו"ר יואב קיש
לכמה זמן? הוא לא מוגבל?
תומר רוזנר
אם הוא בלי רישיון, סוגרים אותו.
לירון אדלר מינקה
עד 60 יום אפשר כרגע.
היו"ר יואב קיש
לא, היום, בחוק הזה, בתיקון?
תומר רוזנר
בחוק החדש? יש בינינו מחלוקת בעניין הזה. אנחנו סברנו שלגבי עסק ללא רישיון אין טעם להגביל בזמן כמובן את הסגירה שלו, ואם הוא רוצה רישיון שיבקש רישיון, והסגירה תהיה כל עוד אין לו רישיון כמובן. הממשלה מבקשת להגביל את זה ל-30 יום. מה שתחליטו, כי זה נראה לי - - -
היו"ר יואב קיש
טוב, הבנתי. עכשיו, למי הסמכות להוציא את זה? איך זה? הליך אחד?
תומר רוזנר
יש פה גורמים מאוד מוגדרים, אתה תראה בהמשך. יש רשימה מאוד מוגדרת של אנשים בכירים שהם אלה שיכולים להוציא צווים, לא כל פקח יכול להוציא צו סגירה.
היו"ר יואב קיש
ואז מה ההליך? תסביר לי את התהליך.
תומר רוזנר
– בעצם אני אתאר תהליך שחלקו מוסדר בחקיקה וחלקו פחות. ההליך שאנחנו מציעים הוא בעצם פקח שמגיע למקום ורואה ניקח דוגמה של עסק טעון רישיון ואין לו רישיון, נניח שפקח מגיע למקום ורואה שיש עסק ללא רישיון, מה שהוא צריך לעשות זה למלא דוח ביקורת שמגדיר שאין רישיון. הוא צריך לקיים את ההתייעצות עם היועץ המשפטי של משרדו ולברר שמתקיימות העילות לסגירת העסק לפי החוק, ולגשת לגורם הבכיר שהוגדר בחוק - - -
לירון אדלר מינקה
גורם מחוזי בעיקר.
תומר רוזנר
למשל, משטרה זה רק מפקד המחוז. לא כל קצין משטרה, אלא מפקד המחוז – זה גם המצב היום אגב – או במשרד הבריאות זה הרופא המחוזי. גורמים בכירים במחוז.
היו"ר יואב קיש
והם מוציאים - - -
תומר רוזנר
והם מוציאים את צו הסגירה. עכשיו, בהוצאת צו הסגירה יש אפשרות לזה שהוציאו נגדו את צו הסגירה לפנות לבית המשפט, לבקש ביטול של צו הסגירה המינהלי.
היו"ר יואב קיש
הצו הוא תוך 30 יום אתה צריך לסגור? מה אומר הצו?
תומר רוזנר
הצו אומר: תסגור מיידית, כי אתה מסוכן.
היו"ר יואב קיש
מיידי. אז הוא יכול ללכת לבית משפט מיידית ולבקש סעד?
תומר רוזנר
נכון. לבקש סעד, לבטל אותו.
קריאה
לבקש ביטול.
תומר רוזנר
כן, לבקש את ביטול הצו. וכמובן בית המשפט יחליט לפי מה שמונח לפניו, אם הצו הוצא כדין או לא הוצא כדין, אם יש בו פגם או אין בו פגם.
היו"ר יואב קיש
הוא גם נכנס לשיקול דעת או לא?
תומר רוזנר
זהו, הכוונה היא שבית המשפט לא יחליף את שיקול דעתו של הגורם המינהלי.
היו"ר יואב קיש
הבנתי, רק להליך עצמו.
תומר רוזנר
להליך או אם יש פגמים. אם נגידאפשר להוכיח שמדובר באכיפה בררנית, שיש חמש מסעדות שפועלות ללא רישיון באותו רחוב והרשות המינהלית החליטה לסגור רק אחת, יבוא בעל העסק ויגיד: סליחה, אתם מנהלים פה אכיפה בררנית, אתם סוגרים עסק אחד וארבעה לא סוגרים. זו אכיפה בררנית, אני לא מקבל את זה שאתם תסגרו רק אותי. או שתסגרו את כולם או שתיתנו לכולם רישיונות, או תפעלו באופן שוויוני. זו דוגמה לאכיפה בררנית.

יכול להיות מצב שבו פקח או גורם מסוים ברשות מקומית מתנכל לעסק מסוים, פועל מתוך שיקולים זרים, או מתוך ניגוד עניינים, או בחוסר תום לב, מכל מיני שיקולים שבעצם הרשות המינהלית פועלת שלא כדין. או שבעצם העסק יכול לטעון בהחלט: יש לכם טעות, אתם חושבים שאני גורם סכנה, אבל עובדתית אני לא גורם שום סכנה, אז אין שום סיבה לסגור אותי. אתם רוצים להגיש נגדי כתב אישום, אתם רוצים להגיש נגדי עיצום כספי? אתם רוצים - - - אכיפה, אבל אין סכנה ממשית.
היו"ר יואב קיש
הבנתי, אוקיי. אמרת "עיצומים", נזכרתי במה שאמרתם קודם על משרד הבריאות ועל המשרד להגנת הסביבה, אני רק רוצה לוודא שבאמת כל הדרישות לקנסות ועיצומים יגיעו לאישור הוועדה ולא יעבור לידי - - -
תומר רוזנר
בוודאי ובוודאי.
היו"ר יואב קיש
בוודאי, בסדר.
תומר רוזנר
לא הדרישה הפרטנית, הסכומים והקנסות.
היו"ר יואב קיש
ברור.
תומר רוזנר
לא הדרישה הפרטנית אם הוא ניתן בזמן.
הגר סלקטר
כן. ברור.
היו"ר יואב קיש
לא, מה שנקרא כמו צו לטובת העניין?
תומר רוזנר
כן, בהחלט.
לירון אדלר מינקה
כן, כן.
היו"ר יואב קיש
יגיע לוועדה? אוקיי. לא יגיע, לא יהיה.
תומר רוזנר
נכון.
היו"ר יואב קיש
אוקיי, גם בסדר. אז בואו נמשיך עם ההקראה.
תומר רוזנר
אז בואו נקריא את זה ואחר כך - - -
הגר סלקטר
רגע, אבל מה אתם מקריאים? את שלכם?
תומר רוזנר
אנחנו מקריאים את הצווים המינהליים.
היו"ר יואב קיש
את נוסח הוועדה.
לירון אדלר מינקה
את הנוסח. זה הנוסח שמונח בפני הוועדה.
היו"ר יואב קיש
ואנחנו אחרי זה נחליט. כמה עמודים זה? עד איפה זה?
לירון אדלר מינקה
זה שניים.
היו"ר יואב קיש
רק "צו מינהלי"?
תומר רוזנר
צווים מינהליים, כן.
היו"ר יואב קיש
ו"צו הפסקה השיפוטי" גם?
תומר רוזנר
כולל.
לירון אדלר מינקה
גם "צו הפסקה השיפוטי".
היו"ר יואב קיש
עד "סמכויות פיקוח"?
לירון אדלר מינקה
עד תיקון סעיף 25, כן.
היו"ר יואב קיש
עד סעיף 28, "סמכויות פיקוח"?
לירון אדלר מינקה
כן.
היו"ר יואב קיש
ואז יישאר לנו רק הפיקוח?
תומר רוזנר
הפיקוח והעיצומים הכספיים.
היו"ר יואב קיש
טוב, בבקשה. אז בואו - - -
קריאה
איזה עמוד? 44?
לירון אדלר מינקה
עמוד 44, סעיף 20.



"צו הפסקה מינהלי
20.
(א) ראה גורם מהגורמים המנויים בסעיף קטן (ג) על יסוד – במקום "תצהיר" נכתוב כאן "דין וחשבון" – דין וחשבון שהגיש לו מפקח כאמור בסעיף קטן (ד), כי יש יסוד סביר להניח כי מתקיים אחד מאלה, רשאי הוא לצוות בכתב על בעל העסק, על המחזיק בעסק, על מי שבפיקוחו או בהשגחתו פועל העסק, ועל כל מי שמועסק בשירותם, להפסיק את העיסוק בעסק, אם בסגירת החצרים ואם בכל דרך אחרת הנראית לו מתאימה בנסיבות העניין כדי להביא לידי הפסקה של ממש בעיסוק (בחוק זה – צו הפסקה מינהלי):








(1) עסק טעון רישוי לפי חוק זה פועל בלא רישיון, היתר זמני או היתר מזורז, ובלבד שבמועד הגשת הדין וחשבון - -
היו"ר יואב קיש
כתוב "תצהיר"?
לירון אדלר מינקה
כן, ואנחנו נחליף את זה ל"דין וחשבון".
תומר רוזנר
זה לבקשת הממשלה.
לירון אדלר מינקה
- - לפי סעיף קטן (א) לא חלפו יותר - - -


כתוב "לא יותר משישה חודשים", אנחנו מוכנים להאריך את זה לשנה.
היו"ר יואב קיש
לא הבנתי מה המשמעות של זה.
תומר רוזנר
המשמעות היא שזה עסק טרי שפועל ללא רישיון. הכוונה שלנו היא - - -
היו"ר יואב קיש
אם העסק כבר כמה שנים עם רישיון אי אפשר יהיה להוציא לו?
תומר רוזנר
צריך ללכת לבית משפט. אנחנו חושבים שעסק שפועל הרבה זמן ללא רישיון, הדרך לפעול לסגירתו היא בדרך שיפוטית ולא בדרך מינהלית. לא מתקבל על דעתנו שאחרי עשר שנים העסק עובד, שעכשיו יגידו: אוקיי, עכשיו אנחנו סוגרים אותך באופן מינהלי.
היו"ר יואב קיש
ואם הוא מחדש רישיון עכשיו?
לירון אדלר מינקה
אנחנו מדברים על עסק בלי רישיון.
תומר רוזנר
עסק בלי רישיון.
לירון אדלר מינקה
אנחנו מדברים על עסק שעובד בלי רישיון, רוצים לסגור אותו. השאלה היא האם הגורם שיסגור - - -
היו"ר יואב קיש
אז רק בשנה הראשונה לזה שהוא בלי רישיון?
תומר רוזנר
נכון. אגב, כך גם נהוג בתכנון ובנייה, על בנייה או שימוש - - -
היו"ר יואב קיש
והגישה שלכם היא מקלה על גישת הממשלה.
תומר רוזנר
נכון.
היו"ר יואב קיש
הבנתי, אוקיי.
הגר סלקטר
בדברים מסוימים היא מקלה ובדברים מסוימים היא מחמירה. אנחנו נציג אחרי - - -
קריאה
מקל או מחמיר זה תלוי בכיוון.
היו"ר יואב קיש
אני מסתכל מבחינת העסקים. על העסקים זה מקל.
הגר סלקטר
אנחנו שוקלים גם את העסקים וגם את הסכנה לציבור, אבל אחרי שתסיימו להקריא אנחנו נתייחס בצורה מסודרת לכל החקיקה הראשית.
היו"ר יואב קיש
מאה אחוז. לא, אנחנו נקריא את הכול ואז נחזור אחורה.
תומר רוזנר
כן, כן.
היו"ר יואב קיש
אני רק צריך להבין ממה לחרוג. בבקשה.








(2) נעברה בעסק טעון רישוי לפי חוק זה או לגביו עבירה לפי סעיף 14 המקימה סכנה ממשית או חשש משמעותי לפגיעה בציבור בשים לב למטרות המפורטות בסעיף 1(א); "
תומר רוזנר
אנחנו נתקן את הסעיף הזה. קודם כל, זה לא לפיהם נעברה העבירה בוודאי – "נעשה מעשה שיש בו הפרה של תנאי" וכו'. להפך, הרעיון הוא לנתק את הצו המינהלי מהעבירה הפלילית, ולגרום לכך שמדובר יהיה בבחינה שהיא לא ברמה הפלילית, אלא לאפשר שיקול דעת מינהלי עם ראיות מינהליות שבהן אנחנו נדבר על הפרה של דרישות החוק כמו שנדרש, אבל לאו דווקא שנעברה העבירה. להפך, פה אנחנו נרצה לנתק את העניין הפלילי - - -
הגר סלקטר
תומר, היום החוק אומר שיש יסוד סביר להניח שנעברה העבירה.
תומר רוזנר
נכון, אבל אנחנו לא רוצים עבירה בכלל, לא להזכיר בכלל את המילה עבירה. להפך, הרעיון הוא שזה לא - - -
היו"ר יואב קיש
אז מה אתה רוצה להקריא? תקריא את הנוסח, לא הבנתי.
תומר רוזנר
"נעשה מעשה שיש בו הפרה של תנאי מתנאי הרישיון או דרישות אחרות של חוק זה, שיש בו כדי סכנה ממשית."
לירון אדלר מינקה
עסק שעובד בלי רישיון לגמרי, יש לי לגביו שני מצבים.
היו"ר יואב קיש
או (1) או (2). זה עסק, סעיף (2) - - -
לירון אדלר מינקה
לא, עסק שעובד בלי רישיון יש לי לגביו שני מצבים: אם הוא מקים סכנה, הוא נכנס בכל מקרה ל-(2).
היו"ר יואב קיש
נכון.
קריאה
לא בנוסחו העכשווי.
תומר רוזנר
בוודאי שכן.
לירון אדלר מינקה
"בעסק טעון רישוי נעשה מעשה" - - -
קריאה
"נעברה בעסק טעון רישוי" - - -
היו"ר יואב קיש
תקשיב למה שמקריאים, פעם אחרונה.
תומר רוזנר
אנחנו חוזרים: לא יהיה כתוב "נעברה העבירה".
לירון אדלר מינקה
לא יהיה כתוב "נעברה עבירה", אבל כמובן שסעיף 14 גם אומר שאסור לעבוד בלי רישיון. אז זו בכל מקרה הכוונה.
קריאה
ברור. אוקיי. מאה אחוז. בסדר.
לירון אדלר מינקה
הכוונה היא שאם עסק עובד בלי רישיון - - -
היו"ר יואב קיש
למה "בלי"? עם רישיון.
תומר רוזנר
או בלי או עם.
לירון אדלר מינקה
או בלי או עם. (2) מתייחס גם לעסק בלי רישיון וגם לעסק עם רישיון, אם יש בו סכנה אפשר לסגור אותו. ו-(1) בעצם מדבר על עסק שעובד בלי רישיון שלאו דווקא יש בו סכנה, רק בגלל זה שהוא - - -
היו"ר יואב קיש
ברור. עזבי את (1). הסברנו את (1). מדברים על (2). עכשיו, (2) רלוונטי לעסק עם רישיון - - -
תומר רוזנר
לכל סוגי העסקים, ברור.
היו"ר יואב קיש
בדיוק, לכל סוגי העסקים. אוקיי.
לירון אדלר מינקה
"(ב) על צו הפסקה מינהלי לפי סעיף קטן (א)(1) יחולו כל אלה:








(1) הצו לא יינתן אם הוגש לבית המשפט כתב אישום או בקשה לצו הפסקה שיפוטי לפי סעיף 22ב בעניין אותו עסק."
ואנחנו נוסיף פה
"באותו עניין" - - -
היו"ר יואב קיש
מה זה "צו הפסקה שיפוטי"?
תומר רוזנר
לזה נגיע בהמשך. אנחנו רוצים לאפשר במצבים שבהם לא יהיה צו מינהלי ללכת לבית משפט ולבקש צו שיפוטי.
לירון אדלר מינקה
כן, אם כבר התחיל הליך בבית משפט.
היו"ר יואב קיש
שהוא לא פלילי?
תומר רוזנר
שהוא לא פלילי, בדיוק. זה הרעיון. כדי שאפשר יהיה, כמו שאמרתי, לסגור עסק בלי להגיש כתב אישום.
היו"ר יואב קיש
טוב. זה טוב גם כדי שלא יהיה כפל.
לירון אדלר מינקה
כן, בדיוק.
תומר רוזנר
נכון. לא, גם להקל על העניין.
היו"ר יואב קיש
לא, אם יש כבר צו הפסקה שיפוטי, שיש הליך משפטי לא פלילי, לא לעשות עכשיו צו מינהלי.
תומר רוזנר
נכון.
היו"ר יואב קיש
הלאה, אוקיי.
לירון אדלר מינקה
(2) הצו לא יינתן אלא אם כן מפקח הגיש, למי שמוסמך לתת את הצו, דין וחשבון חתום בידו שבו ציין את פרטי העיסוק בעסק - -
היו"ר יואב קיש
מה זה דין וחשבון?
לירון אדלר מינקה
שוב, במקום "תצהיר" הוא יגיש: - - דין וחשבון חתום בידו שבו ציין את פרטי העיסוק בעסק וכן כי לפי בדיקתו במועד הגשת הדין וחשבון לא חלפה יותר משנה מיום שהחל העיסוק בעסק.
היו"ר יואב קיש
מה זה?
תומר רוזנר
הפקח צריך להצהיר שיש לו ידע עובדתי שהעסק הזה - - -
היו"ר יואב קיש
זה על (א)(1)?
תומר רוזנר
כן, בדיוק.
היו"ר יואב קיש
חזרה לעסק ללא רישיון.
לירון אדלר מינקה
נכון.
תומר רוזנר
פה באמת תהיה הפניה שזה מתייחס רק לסעיף קטן (א)(1).
לירון אדלר מינקה
זה כן כתוב. זה כתוב בהתחלה.
היו"ר יואב קיש
אוקיי, בסדר.
תומר רוזנר
עכשיו זה מי שרשאי לתת את הצו.
היו"ר יואב קיש
אוקיי. כן.
לירון אדלר מינקה
(ג) המנויים להלן רשאים לתת צו הפסקה מינהלי לפי סעיף זה:








(1) ראש רשות הרישוי שבה נמצא העסק;








(2) הממונה על המחוז;
היו"ר יואב קיש
רגע, ואם זו רשות קטנה?
תומר רוזנר
ראש הרשות המקומית.
היו"ר יואב קיש
זה ראש הרשות המקומית?
תומר רוזנר
כן.
לירון אדלר מינקה
"רשות הרישוי" זו או רשות מקומית או רשות - - -
קריאה
כשזה בתחום הרשות המקומית זה הרשות המקומית.
היו"ר יואב קיש
הבנתי.
תומר רוזנר
ראש הרשות המקומית.
לירון אדלר מינקה
"הממונה על המחוז" - - -
תומר רוזנר
מבקשים ממשרד הפנים להוריד אותו. אנחנו מסכימים.
לירון אדלר מינקה
מבקשים ממשרד הפנים כן להוריד אותו, כי רשות רישוי - - -
היו"ר יואב קיש
מה זה "הממונה על המחוז"?
תומר רוזנר
עזוב, מורידים אותו.
היו"ר יואב קיש
טוב, הורדנו. יאללה, הלאה.
לירון אדלר מינקה
(3) מפקד משטרת המחוז;








(4) מפקד מחוז כהגדרתו בחוק הרשות הארצית לכבאות והצלה, התשע"ב–2012 (בחוק זה – מפקד כבאות מחוזי);
היו"ר יואב קיש
כמה מחוזות יש לכם, לכבאות?
תומר חזות
שבעה יש לנו.
היו"ר יואב קיש
שבעה?
תומר רוזנר
כן. כולל בנימין.
לירון אדלר מינקה
(5) עובד בכיר במשרד הראשי או במחוז שהשר להגנת הסביבה הסמיכו לכך (בחוק זה – ממונה על איכות הסביבה);
היו"ר יואב קיש
רגע, מה זאת אומרת "בחוק זה – ממונה על איכות הסביבה"?
תומר רוזנר
אנחנו מגדירים אותו כממונה על איכות הסביבה. מדובר בעובדים בכירים של המשרד להגנת הסביבה - - -
לירון אדלר מינקה
או מהמטה או מהמשרד הראשי - - -
תומר רוזנר
או מהמטה הראשי או - - -
היו"ר יואב קיש
אבל זה לא נשמע כאילו רק –אה, סליחה – "עובד בכיר במחוז שהשר להגנת הסביבה –ממונה על איכות הסביבה", אוקיי.
לירון אדלר מינקה
"הסמיכו". אז או במחוז, אנחנו נוסיף כאן גם במשרד הראשי, זאת אומרת מישהו מהמטה.
היו"ר יואב קיש
טוב. אתם נותנים פה לכל משרד את המענה שלו, ולכל גורם את הזה שלו.
תומר רוזנר
נכון. בדיוק.
לירון אדלר מינקה
(6) רופא מחוזי כמשמעותו בפקודת בריאות העם, 1940 או סגנו;
היו"ר יואב קיש
כמה רופאים מחוזיים יש?
לירון אדלר מינקה
משרד הבריאות, כמה רופאים מחוזיים?
עמיר יצחקי
שישה.
היו"ר יואב קיש
טוב.
לירון אדלר מינקה
שישה.








(7) מנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר;








(8) מפקח עבודה ראשי כמשמעותו בסעיף 2 לחוק ארגון הפיקוח על העבודה, התשי"ד–1954, במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.
היו"ר יואב קיש
כמה מפקחים כאלה יש לכם?
קריאה
אחד.
היו"ר יואב קיש
אחד. טוב.
קריאה
One and only.
לירון אדלר מינקה
(ה) צו הפסקה מינהלי יכלול את כל אלה:








(1) פרטים בדבר מיקום המקרקעין שבהם חל הצו;








(2) תיאור העובדות שעל פיהן הוחלט לתת את הצו;








(3) אישור בדבר קיום חובת היוועצות לפי סעיף קטן (ו);"
היו"ר יואב קיש
מה זה? עם מי יש "חובת היוועצות"?
תומר רוזנר
עם היועץ המשפטי.
לירון אדלר מינקה
התייעצות עם יועץ משפטי או עם תובע. אנחנו עוד מעט נקרא את זה.
היו"ר יואב קיש
כל צו מינהלי צריך היוועצות עם היועץ המשפטי לממשלה?
תומר רוזנר
כן, כן. זו הגנה, הגנה על העסק.
שחר פרלמוטר
לא. לא היועץ המשפטי לממשלה.
היו"ר יואב קיש
אז עם מי?
תומר רוזנר
עם היועץ המשפטי של המשרד.
לירון אדלר מינקה
היועץ המשפטי של הגוף.
היו"ר יואב קיש
של המשרד, אה, אוקיי.
לירון אדלר מינקה
כן, כן. ברור.
תומר רוזנר
לא היועץ המשפטי לממשלה.
היו"ר יואב קיש
לא הבנתי. אוקיי.
לירון אדלר מינקה
(4) פרטים בדבר הזכות לבקש את ביטול הצו;








(5) פרטים בדבר אופן ההתקשרות עם נותן הצו.







(ו) לא יינתן צו הפסקה מינהלי אלא לאחר שנותן הצו התייעץ עם תובע – "או עם יועץ משפטי" נוסיף כאן – מטעם רשות הרישוי - - -
היו"ר יואב קיש
לא יינתן צו הפסקה אלא אם?
לירון אדלר מינקה
"נותן הצו התייעץ עם תובע או עם יועץ משפטי מטעם רשות הרישוי או נותן האישור שמטעמו פועל נותן הצו".
היו"ר יואב קיש
רגע, לא הבנתי. למה הוא צריך לדבר עם תובע מטעם?
לירון אדלר מינקה
לא לכל גוף יש תובע, אבל בכל מקרה צריך התייעצות עם גורם משפטי.
תומר רוזנר
כדי לוודא שהתנאים מתקיימים.
לירון אדלר מינקה
כשאתה הולך לסגור את העסק, אתה צריך לוודא שבאמת ההפרות שם ברורות.
היו"ר יואב קיש
זאת אומרת, רגע, זה לרשות הרישוי.
תומר רוזנר
זה לכולם.
היו"ר יואב קיש
לא. למה לכולם?
תומר רוזנר
זה לכולם.
לירון אדלר מינקה
גם נותני האישור.
היו"ר יואב קיש
"לא יינתן צו הפסקה מינהלי אלא לאחר שנותן הצו" - -
תומר רוזנר
"נותן הצו". זה יכול להיות - - -
היו"ר יואב קיש
- - "התייעץ עם תובע מטעם רשות הרישוי או נותן האישור שמטעמו פועל נותן הצו".
תומר רוזנר
נכון.
היו"ר יואב קיש
זה נותן האישור עצמו, נו?
תומר רוזנר
לא.
קריאה
תובע מטעמו.
היו"ר יואב קיש
לא ברור לי הסעיף הזה.
תומר רוזנר
שנייה, אני אסביר: סעיף קטן (ד) מונה את האנשים שיכולים להוציא את הצווים.
היו"ר יואב קיש
נכון.
תומר רוזנר
אלה הגורמים שאנחנו מדברים עליהם, מה הם צריכים לעשות לפני שמוציאים את הצו.
היו"ר יואב קיש
נכון.
תומר רוזנר
הם מתייעצים לפי העניין. אם אתה ראש הרשות המקומית, תתייעץ עם היועץ המשפטי של העירייה או עם התובע מטעם העירייה.
היו"ר יואב קיש
לא כתוב פה. כתוב פה רק התובע. אין פה יועץ משפטי.
תומר רוזנר
אנחנו מוסיפים אותו. נוסיף אותו, לבקשת הממשלה.
היו"ר יואב קיש
זהו. אז - - -
תומר רוזנר
היא אמרה את זה.
היו"ר יואב קיש
לא.
לירון אדלר מינקה
אמרתי שנוסיף "תובע או יועץ משפטי".
היו"ר יואב קיש
אז לא הבנתי. "יועץ משפטי או תובע מטעם רשות הרישוי".
תומר רוזנר
נכון.
היו"ר יואב קיש
זה פתר לי את רשות הרישוי, יפה.
תומר רוזנר
או "מטעם נותן האישור".
לירון אדלר מינקה
מטעם אותו משרד – המשרד להגנת הסביבה, העובד הבכיר שרוצה להוציא את הצו צריך לדבר עם היועץ המשפטי של המשרד להגנת הסביבה.
שחר פרלמוטר
לא. זה לאו דווקא היועץ המשפטי של המשרד.
היו"ר יואב קיש
זה לא מנוסח פה טוב כי כתוב: "או נותן האישור שמטעמו" – צריך להיות: "או היועץ המשפטי של נותן האישור".
לירון אדלר מינקה
בסדר, אוקיי.
תומר רוזנר
נכון. זה אתה צודק.
היו"ר יואב קיש
אני קורא מה כתוב.
תומר רוזנר
אתה צודק. בסדר גמור.
היו"ר יואב קיש
זה ניסוח לא ברור.
תומר רוזנר
ניסוח גרוע מאוד.
היו"ר יואב קיש
"גרוע מאוד", בדיוק.
היו"ר יואב קיש
מי כתב את זה?
תומר רוזנר
לא יודע.
שחר פרלמוטר
אם אפשר רק להעיר הערה, יש פה הערת נוסח. זה לאו דווקא "היועץ המשפטי" - - -
תומר רוזנר
יועץ משפטי. לא, לא, יועץ משפטי, בוודאי.
היו"ר יואב קיש
טוב. זה חסר היה בשני המקומות, ועכשיו זה ברור לי.
תומר רוזנר
נכון. אנחנו נוסיף את זה כמובן בשני המקומות.
היו"ר יואב קיש
אוקיי, עכשיו זה ברור לי. זה "חובת ההיוועצות".
תומר רוזנר
נכון.
לירון אדלר מינקה
כן.
תומר רוזנר
המטרה של "חובת ההיוועצות" הזאת – שגם קיימת בהסדרי חקיקה אחרים – היא ערובה דיונית, שלפני שניתן צו מינהלי יש בדיקה משפטית פורמלית, שהתנאים שדרושים לצורך הוצאת הצו מתקיימים.
היו"ר יואב קיש
טוב.
לירון אדלר מינקה
(ז) צו הפסקה מינהלי יומצא למי שהצו ניתן כלפיו בדרך שבה מומצא כתב בית דין בהליך אזרחי.







(ח) ניתן צו הפסקה מינהלי, יופסק העיסוק בעסק בתוך 15 ימים ממועד מתן הצו ואולם נותן הצו רשאי לצוות על הפסקת העיסוק בעסק באופן מיידי אם ראה שיש בעיסוק בעסק כאמור סכנה לשלום הציבור בטיחותו או בריאותו, או גרימת מטרד של ממש לציבור או נזק ממשי לסביבה.
היו"ר יואב קיש
יש פה איזה אבסורד מסוים, כי מלכתחילה אנחנו מדברים שצו כזה נועד למנוע סכנה ממשית או סכנה - - -
קריאה
רק ב-(2), לא ב-(1).
לירון אדלר מינקה
נכון, אבל אם זה - - -
היו"ר יואב קיש
למה 15 יום? כאילו אתה נותן - - -
תומר רוזנר
זה נושא שדנו בו במסגרת חקיקה אחרת. צריך לזכור שאנחנו מדברים על עסק שמעסיק אנשים, שהוא עובד. אנחנו רוצים בעצם לתת לאותו בעל עסק אפשרות – נכון שהוא פועל שלא כחוק - - -
היו"ר יואב קיש
לא. השאלה אם – לא רק שהוא פועל שלא כחוק – יש בו סכנה.
לירון אדלר מינקה
אנחנו נותנים לו אפשרות לפנות - - -
תומר רוזנר
אם יש לו סכנה - - -
קריאה
סכנה זה באופן מיידי.
לירון אדלר מינקה
ה-15 הימים נועדו בעצם לאפשר לו פניה לבית משפט לבטל את הצו.
תומר רוזנר
נכון. זה מידתי כאילו.
לירון אדלר מינקה
זה הנושא. ברור שאם בעסק הזה - - -
היו"ר יואב קיש
אני שואל: למה מלכתחילה, אם אין בו סכנה מיידית, אני משתמש בצו מינהלי?
קריאה
כי אין לו רישיון.
תומר רוזנר
כי אין לו רישיון.
היו"ר יואב קיש
הבנתי.
תומר רוזנר
אין לו רישיון פשוט.
קריאה
זה היה סעיף (1) - - -
לירון אדלר מינקה
אנחנו גם הצענו –חלק מהדברים הם במחלוקת. בעיקרון, השאלה אם סכנה - - -
היו"ר יואב קיש
הבנתי. לא רלוונטי לסעיף (2).
תומר רוזנר
נכון.
היו"ר יואב קיש
זה מה שכאילו - - -
תומר רוזנר
למעשה, כן.
לירון אדלר מינקה
לא. לא תמיד. תראו, בנוסח הראשוני של הממשלה היה כתוב: "סכנה מיידית". אנחנו הצענו לכתוב שהסכנה היא לא "סכנה מיידית" אלא "סכנה ממשית". לא שממש - - -
היו"ר יואב קיש
כן, כי כל סעיף (1) הוא לא בהסכמה עם הממשלה.
תומר רוזנר
נכון.
היו"ר יואב קיש
הבנתי. בגלל זה אני מתחבר - - -
לירון אדלר מינקה
בסדר, אני אומרת שאם מדובר בסכנה ממשית יכול להיות שהדבר הזה הוא לא "חייבים לסגור אותו מהר כי עוד שנייה מתפוצץ", אלא - - -
היו"ר יואב קיש
זה נותן מענה גם ל-(1) וגם ל-(2). אם היינו רק בעולם של (2), אז לא היה צריך את זה.
תומר רוזנר
לא היה צריך את זה, נכון.
היו"ר יואב קיש
בדיוק. אוקיי. הבנתי. הלאה.
לירון אדלר מינקה
(ח) ניתן צו הפסקה מינהלי לפי סעיף זה, יודיע נותן הצו לראש הרשות המקומית שבתחומה ניתן הצו ולנותני האישור שאישורם נדרש לצורך מתן רישיון או היתר לאותו עסק, על מתן הצו מיד לאחר שניתן.
תומר רוזנר
וזה בצהוב?
לירון אדלר מינקה
כן, זה לא היה בהסכמה בהתחלה.
תומר רוזנר
לא בהסכמה?
קריאה
סליחה - - -
לירון אדלר מינקה
לא, אם יש דברים שהגענו אליהם, אתם תעדכנו.
תומר רוזנר
הם יגידו את המחלוקות שלהם אחרי זה.
היו"ר יואב קיש
בדיוק. אחרי זה נעשה סבב. בואו נסיים.
לירון אדלר מינקה
"תיקון סעיף 21" - - -
תומר רוזנר
רגע, רק הערה קטנה לגבי סעיף 20 מבחינת משהו שלא מופיע ולא דיברנו עליו. יש פה סעיף שאומר שצריך לפרט את המקרקעין שלגביהם מתייחס הצו. לעיתים מדובר בעסק שאין לו מקרקעין ספציפיים, כמו עסקי רוכלות למשל, ולכן אנחנו נכתוב: "ככל שזה רלוונטי", מה שנקרא. כי בעסקי רוכלות אין מקרקעין רלוונטי.
היו"ר יואב קיש
טוב.
לירון אדלר מינקה
תיקון סעיף 21
21.
בסעיף 21, אחרי "צו הפסקה מינהלי" יבוא "לפי סעיף 20(א)(2)", ובמקום "אם הוגש לבית המשפט כתב אישום על העבירה ששימשה עילה להוצאת הצו" יבוא "באישור בית משפט השלום או בית המשפט לעניינים מקומיים שבתחום שיפוטו נמצא העסק שלגביו ניתן הצו".



מה שמופיע בצהוב זה הנושא של ההגבלה של ה-30 יום. לדעתנו, צו הפסקה מינהלי כשהוא ניתן - - -
היו"ר יואב קיש
איפה ה-30 יום? אני לא רואה 30 יום.
לירון אדלר מינקה
סעיף 21 אומר שצו הפסקה מינהלי יעמוד בתוקף ל-30 יום מקסימום, אלא אם כן - - -
תומר רוזנר
הוגש כתב אישום.
לירון אדלר מינקה
בחוק הקיים היה כתוב: "אלא אם כן הוגש כתב אישום". כרגע מציעים פה לכתוב שלא צריך להגיש כתב אישום, אבל אחרי 30 יום צריך את אישור בית המשפט.
הגר סלקטר
כדי להאריך את הצו.
לירון אדלר מינקה
כדי להאריך את הצו. עכשיו אנחנו חושבים שהאישור של בית המשפט להאריך את הצו נדרש רק במקרה שהצו הוצא בגלל סכנה, ובעסק שעובד בלי רישיון עד שנה לא צריך הגבלה של זמן, כי עד שיהיה לו רישיון אין טעם שצו ההפסקה הזה יחזור לפעול. הממשלה חושבת שצריך להגביל ל-30 יום בשני המקרים.
היו"ר יואב קיש
עזבי את הממשלה, הם ידברו. תקריאי לי נוסח.
לירון אדלר מינקה
בסדר, אני מסבירה.
תומר רוזנר
תקריאי רק את שלנו.
לירון אדלר מינקה
הקראתי.
היו"ר יואב קיש
אני לא רואה 30 יום בנוסח. לכן הם היו צריכים לבוא - - -
הגר סלקטר
זה כתוב בחוק. זה כתוב בסעיף 21 בחוק.
לירון אדלר מינקה
זה בחוק הקיים.
היו"ר יואב קיש
סעיף 20 (א)(2) הזה?
לירון אדלר מינקה
לא, סעיף 21.
תומר רוזנר
צריך להסתכל על הנוסח המשולב.
לירון אדלר מינקה
בנוסח המשולב.
היו"ר יואב קיש
אה.
לירון אדלר מינקה
בנוסח המשולב, סעיף 21. הוא קובע את כל ה-30 יום.
היו"ר יואב קיש
אה, אוקיי. כן. "צו הפסקה מינהלי יעמוד בתוקפו ל-30 יום מיום נתינתו".
תומר רוזנר
ואת זה לא מתקנים.
היו"ר יואב קיש
את זה לא מתקנים?
לירון אדלר מינקה
לא. מה שמתקנים זה איך מאריכים. היום כדי להאריך את ה-30 יום צריך כתב אישום. עכשיו, לפי הנוסח החדש, לא יצטרכו כתב אישום, אלא יצטרכו את אישור בית המשפט בלי כתב אישום. כדי להאריך את צו ההפסקה המינהלי, יצטרכו לפנות לבית המשפט אבל לא יצטרכו להגיש כתב אישום. זה שינוי שהוא מוסכם. השינוי שלא מוסכם הוא לגבי אילו צווים מדובר על 30 יום.
היו"ר יואב קיש
טוב, אנחנו נגיע לזה, נדבר על זה.
לירון אדלר מינקה
נגיע לזה עוד מעט. אני רק רוצה להוסיף לגבי הסעיף הזה שכן בעקבות שיח עם הממשלה הוצע להוסיף כאן ש"אם הוגשה לבית המשפט בקשה להארכת תוקפו של הצו המינהלי, יעמוד הצו בתוקפו למשך שבעה ימים נוספים מעבר ל-30 יום, אלא אם כן החליט בית המשפט החלטה אחרת קודם לכן". זה באמת לאפשר - -
תומר רוזנר
לאפשר תקופת הגנה.
לירון אדלר מינקה
- - שעד הדיון בבקשה צו הפסקה לא יפסיק.
היו"ר יואב קיש
בואו נראה רגע. אני אומר כך: יש צו הפסקה מינהלי, יש לנו שני מצבים. מצב אחד, זה עסק שיש לו סכנה מיידית, קיבל "בום": תסגור 30 יום. עכשיו מתחיל הליך בית משפט, אני מניח. אם הממשלה חושבת שהיא רוצה לסגור אותו, כן.
תומר רוזנר
להאריך את זה, כן.
היו"ר יואב קיש
להמשיך. מגיעים לבית משפט. עכשיו השאלה היא אם ההליכים מסתיימים תוך 30 יום בעניין הזה בדרך כלל.
תומר רוזנר
התפיסה היא – לפי מה שאנחנו עכשיו הוספנו – שתוך שבעה ימים בית המשפט צריך לתת את דעתו על הצו הזה.
היו"ר יואב קיש
אחרי ה-30 יום? לפני 30 יום?
תומר רוזנר
מתי שפנו אליו.
לירון אדלר מינקה
אנחנו מדברים כאן לא על סיטואציה שבה בעל העסק פונה אלא על סיטואציה שבה בסופו של יום נותן הצו פונה.
היו"ר יואב קיש
המדינה פונה.
לירון אדלר מינקה
ואז הוא מגיע לקראת סוף ה-30 יום - -
היו"ר יואב קיש
נכון. הוא צריך לדעת מה קורה.
לירון אדלר מינקה
- - ורוצה להאריך את הצו.
היו"ר יואב קיש
נכון.
לירון אדלר מינקה
בינתיים, עד שבית המשפט מסתכל על זה - - -
היו"ר יואב קיש
הוא יכול להאריך בעוד שבוע?
לירון אדלר מינקה
אז אנחנו אומרים שבכל מקרה יהיה עוד שבוע שהצו יעמוד בתוקפו, אלא אם כן בית המשפט החליט אחרת.
היו"ר יואב קיש
הבנתי.
לירון אדלר מינקה
כמובן שבמקרים האלה אנחנו רוצים שבית המשפט יעבוד בצורה הכי מהירה.
הגר סלקטר
אם אכן הוגשה בקשה להארכה.
לירון אדלר מינקה
ברור.
היו"ר יואב קיש
וזה לוחות זמנים שבית משפט יכול לעמוד בהם?
תומר רוזנר
צריך לעמוד בהם.
לירון אדלר מינקה
אנחנו רוצים לקצר את הזמן של בית המשפט. בכל זאת, העסק עומד סגור.
תומר רוזנר
לא מתקבל על הדעת שהעסק סגור.
לירון אדלר מינקה
אנחנו קבענו 30 יום, אנחנו לא רוצים לתת לזה - - -
היו"ר יואב קיש
אוקיי. זה במקרה שבו יש סכנה ברורה, מיידית, כל ההליך הוא מאוד חפוז. עכשיו אנחנו מדברים על עסק מפר סיסטמתי, בלי רישיון, אנחנו שם בכלל בוויכוח העקרוני, אבל תכף נעזוב אותו.
תומר רוזנר
הוציאו לו צו.
היו"ר יואב קיש
הוציאו לו צו, סגרו אותו ל-30 יום.
תומר רוזנר
נכון.
היו"ר יואב קיש
עכשיו אנחנו אומרים שגם אם אף אחד מהצדדים לא מבקש ללכת לבית משפט, יש סמכות להאריך את הצו הזה בעוד 30 יום.
תומר רוזנר
פה יש מחלוקת. אנחנו חושבים שלגבי עסק שאין לו רישיון, ברגע שהוצאת לו צו והוא לא הלך לבית משפט, אז הצו עומד בעינו. כל עוד אין לו רישיון, הוא לא יכול לעבוד.
היו"ר יואב קיש
זה מה שהתכוונתי. אוקיי. אז מה? זה לא יהיה 30 יום?
תומר רוזנר
הממשלה רוצה - - -
היו"ר יואב קיש
אז זה צו הסגירה, ואין לך רישיון עסק.
תומר רוזנר
כן. אם אין לך רישיון, אין לך רישיון.
היו"ר יואב קיש
עכשיו יש לך או ללכת לבית משפט - -
תומר רוזנר
או להוציא רישיון.
היו"ר יואב קיש
- - או להוציא רישיון.
תומר רוזנר
זאת העמדה שאנחנו מציגים.
היו"ר יואב קיש
הבנתי.
תומר רוזנר
העמדה שמציגה הממשלה היא שגם כאן היא מקלה כלפי - - -
היו"ר יואב קיש
אוקיי. פה הממשלה מקלה. לטובת מי – זה בסדר.
הגר סלקטר
מה זה מקלה, אנחנו חושבים שנכון לשים כאן איזושהי הגבלה גם על עצמנו.
היו"ר יואב קיש
הבנתי. תכף נדבר על הכול. אוקיי. סיימנו את ההקראה?
לירון אדלר מינקה
לא. רגע. עוד שני סעיפים.
תומר רוזנר
לא. יש את "הצו השיפוטי" כרגע.
לירון אדלר מינקה
"הוספת סעיף 22ב".
היו"ר יואב קיש
רגע, ובזה סיימנו? או שיש לנו - - -
לירון אדלר מינקה
עד סעיף 25.
תומר רוזנר
כולל סעיף 25.
לירון אדלר מינקה
אז זהו, רק התיקונים, כן.
היו"ר יואב קיש
טוב.
לירון אדלר מינקה
הוספת סעיף 22ב
21א.
אחרי סעיף 22א יבוא:



"צו הפסקה שיפוטי - -
אנחנו נוסיף כאן בהתחלה
"היה יסוד סביר להניח כי" - - -
היו"ר יואב קיש
רגע, מה זה "צו הפסקה שיפוטי"? זה מה שאמרנו לא פלילי אבל אפסי.
תומר רוזנר
אבל אפסי, בדיוק.
היו"ר יואב קיש
אוקיי. זה מושג ידוע?
תומר רוזנר
כן, זה קיים בהרבה מאוד חוקים.
היו"ר יואב קיש
בחוק הזה לא היה?
תומר רוזנר
לא היה.
היו"ר יואב קיש
הבנתי.
תומר רוזנר
זה דבר חדש. המטרה היא שבאותם מצבים שאי אפשר להוציא צווים מינהליים. כלומר, אין סכנה – יש סכנה אולי פחותה – או שהעסק פועל הרבה זמן ללא רישיון, אנחנו סבורים שבמצבים האלה לא צריך להגיש דווקא כתב אישום. להפך, אנחנו רוצים - - -
היו"ר יואב קיש
אפשר, או או.
תומר רוזנר
או או, לפי שיקול דעת.
היו"ר יואב קיש
בדיוק. בבקשה.
לירון אדלר מינקה
- - אחרי סעיף 22א יבוא:



"צו הפסקה שיפוטי
22ב.
(א) – גם פה אנחנו השתמשנו במינוחים של "נעברה עבירה", אבל הרעיון הוא – היה יסוד סביר להניח כי נעשה בעסק טעון רישוי לפי חוק זה או לגביו עבירה לפי סעיף 14 - -
תומר רוזנר
"נעשה מעשה".
לירון אדלר מינקה
"נעשה מעשה" שהוא מהווה עבירה לפי סעיף 14, בסדר. זאת אומרת, שהוא עובד בלי רישיון או שהוא מפר משהו שהוא באופן עקרוני היה תנאי ברישיון.





- - רשאי בית משפט שלום או בית המשפט לעניינים מקומיים שבתחום שיפוטו נמצא העסק, לבקשת תובע, לצוות על הגורמים המנויים בסעיף 20(א) להפסיק את העיסוק בעסק, אם בסגירת החצרים ואם בכל דרך אחרת הנראית לו מתאימה בנסיבות העניין כדי להביא לידי הפסקה של ממש בעיסוק.







(ב) בית המשפט כאמור בסעיף קטן (א) לא יצווה כאמור באותו סעיף אלא אם כן נוכח שיש בידי מבקש הצו ראיות לכאורה לביצוע עבירה לפי סעיף 14.
תומר רוזנר
שוב, "לביצוע המעשה".
לירון אדלר מינקה
שוב, לא "עבירה", אלא "לביצוע המעשה".







(ג) מתן צו הפסקה שיפוטי אינו מותנה בנקיטת הליכים נוספים לפי חוק זה."
היו"ר יואב קיש
טוב, ברור.
לירון אדלר מינקה
שיקול הדעת של - - -
היו"ר יואב קיש
על זה מן הסתם אין חילוקי דעות, כי זה כלי נוסף. אז בסדר.
לירון אדלר מינקה
תיקון סעיף 24
21ב.
בסעיף 24, אחרי "22א" יבוא "22ב".



זה סעיף שמדבר על ביצוע הצו.
היו"ר יואב קיש
כן, אוקיי.
לירון אדלר מינקה
תיקון סעיף 25
21ג.
בסעיף 25 בסופו יבוא: "או קנס כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, ואם הוא תאגיד – כפל הקנס האמור; הייתה העבירה עבירה נמשכת, רשאי בית המשפט להטיל קנס נוסף, בשיעור הקבוע בסעיף 61(ג) לחוק העונשין לכל יום שבו נמשכת העבירה".



זו עבירה על הפרת צו הפסקה.
היו"ר יואב קיש
מי שמשאיר עסק פתוח למרות - - -
תומר רוזנר
למרות שיש צו.
לירון אדלר מינקה
כן, בדיוק.
היו"ר יואב קיש
זהו?
תומר רוזנר
כן, לפרק הזה.
לירון אדלר מינקה
כן.
היו"ר יואב קיש
טוב, בואו נחזור להתחלה ונתחיל לראות עם המשרדים. אנחנו נעשה דיון משולב. זאת אומרת, אני לא חוזר אחורנית, אני אתחיל עם המשרדים, ואחרי שנבין מהם, אם יהיו התייחסויות של מישהו משאר הנוכחים, אז נא להרים יד ונשמע אתכם. איפה אנחנו? באיזה עמוד מתחילים בעצם?
תומר רוזנר
40, לא?
לירון אדלר מינקה
44.
היו"ר יואב קיש
44, כן. אנחנו בעצם בנושא הראשון, אם אני מבין נכון, זה בעצם על סעיף (1), ששם יש התייחסות מהותית, שונה של הממשלה. בבקשה.
הגר סלקטר
אני רוצה ברשותך לגעת ישר בלב המחלוקת בינינו.
היו"ר יואב קיש
אוקיי.
הגר סלקטר
למרות שהייתה – צריך להגיד – הרבה מאוד עבודה, הרבה מאוד דיונים, תילי תילים של התכתבויות, וגם ערכנו דיון בפני המשנה ליועץ המשפטי לממשלה שוב בסוגיה לבקשת הייעוץ המשפטי, כי רצינו לשקול שוב את מה שעשינו בכחול.
היו"ר יואב קיש
איזו משנה?
הגר סלקטר
ציבורי-מינהלי.
היו"ר יואב קיש
שמי זו?
הגר סלקטר
דינה זילבר.
היו"ר יואב קיש
דינה.
הגר סלקטר
האמת, היו דיונים רבים בעניין, אבל אני רוצה ברשותך לצלול ללב המחלוקת.
היו"ר יואב קיש
כן.
הגר סלקטר
לפי ההצעה שהוקראה עכשיו, יש לנו כלי מינהלי לגבי עסק שפועל עד חצי שנה.
היו"ר יואב קיש
או שנה, לצורך העניין.
הגר סלקטר
או שנה. נקרא לזה כלי לעסק צעיר.
היו"ר יואב קיש
בלי רישיון.
הגר סלקטר
כרגע כתוב: "חצי שנה". נכון, שאין לו רישיון.
היו"ר יואב קיש
כן.
הגר סלקטר
ויש לנו צו הפסקה לגבי עסקים - -
היו"ר יואב קיש
מסוכנים.
הגר סלקטר
- - שנשקפת מהם סכנה ברף חומרה של חשש משמעותי, סכנה או חשש משמעותי לפגיעה בציבור.
היו"ר יואב קיש
נכון.
הגר סלקטר
מה הדלתא? המחלוקת בינינו היא לגבי כלי מינהלי על העסקים שמעל חצי שנה. צריך להבין שעסק שאין לו רישיון, היכולת שלך לפעול מולו היא מוגבלת. אתה לא יכול לבטל לו רישיון. אין לך את ה"איום" הזה של ביטול הרישיון כי אין לו רישיון. אתה לא יכול להטיל עליו עיצום כספי או קנס כספי.
היו"ר יואב קיש
אז אתם אומרים: לכל עסק שאין לו רישיון, בלי המגבלה של חצי שנה, שנה.
הגר סלקטר
רגע, אתה צודק. אתה הולך לכיוון שלנו. בגלל שאני לא יכולה להטיל עליו עיצום כספי או קנס כספי על זה שהוא מפר תנאי מתנאי רישיון כי אין לו תנאים ברישיון כי אין לו רישיון, אני לא יכולה לבטל לו את הרישיון, אם אני הולכת עם ההצעה הזו, הדרך היחידה שלי לפעול מול העסקים שמעל חצי שנה היא רק דרך מערכת בתי משפט. או שאני מגישה כתב אישום או שאני הולכת לצו השיפוטי.

אנחנו חשבנו שלא נכון להשאיר את הרשויות – זה גם נותני האישור וגם הרשויות המקומיות – בלי כלי מינהלי שאפשר לפעול באמצעותו אל מול עסקים שמעל חצי שנה ואין להם רישיון. עסק כזה שהוא בלי רישיון, צריך להזכיר, עובר עבירה פלילית בזה שהוא מנהל את העסק ללא רישיון.
היו"ר יואב קיש
הבנתי. הבנתי.
הגר סלקטר
עכשיו, אנחנו חושבים גם שיש כאן איזשהו פער די משמעותי בין העובדה שלגבי עסק שהוא צעיר, הוא עד חצי שנה – לעמדת הייעוץ המשפטי של הוועדה – אפשר להוציא צו בלתי מוגבל, ללא הגשת כתב אישום, לא מוגבל בזמן, ואיך שאתה עובר את הרף של החצי שנה או השנה, אנחנו כבר במצב שהדרך היחידה שלי לפעול היא דרך מערכת בתי המשפט. ולכן אנחנו חשבנו שההצעה שלנו, שכוללת אפשרות לפעול גם בדרך מינהלית בלי ללכת לבית משפט, באופן מיידי מול אותם בעלי העסקים - -
היו"ר יואב קיש
אוקיי, הבנתי. את חוזרת על עצמך קצת.
הגר סלקטר
- - אבל, בגלל שאנחנו מבינים את הקושי בדבר, אנחנו כן חשבנו שיהיה נכון להגביל את עצמנו. ואחרי 30 יום לבקש את אישור בית המשפט על הדבר הזה.
היו"ר יואב קיש
אה, זה האיזון שאתם עושים מהצד השני?
תומר רוזנר
כן - - -
הגר סלקטר
בדיוק. אנחנו ניסינו להגיע להסכמות עם הייעוץ המשפטי וניסינו לחשוב על כל מיני דרכים איך לטפל - - -
היו"ר יואב קיש
הבנתי. אז אני רוצה רגע לסכם את המחלוקת. ותומר, אני שמעתי אתכם, אז תגיד לי אם הבנתי נכון את הגישה. יש שתי גישות שונות. אנחנו לא מדברים על עסקים מסוכנים. לגבי עסקים מסוכנים - -
הגר סלקטר
אין מחלוקת.
היו"ר יואב קיש
- - אין מחלוקת וזה פשוט. אנחנו מדברים על עסקים שעובדים בלי רישיון.
הגר סלקטר
נכון.
היו"ר יואב קיש
והשאלה היא איך מתמודדים מול עסקים שלמעשה אין להם רישיון אז הם גם אין להם את מה – מבחינת הפרות וכל זה. אין להם רישיון. הוועדה אומרת שצריך להסתכל אחרת על העסקים שעובדים בלי רישיון - -
תומר רוזנר
טרי, מה שנקרא.
היו"ר יואב קיש
- - במשך זמן ארוך, שהם כבר כאילו הוטמעו, לצורך העניין, ועובדים הרבה שנים בלי רישיון – כרגע חצי שנה, שנה, תכף נדבר על זה – ואתם אומרים: לא, כל עסק שעובד בלי רישיון, גם אם הוא 20 שנה בלי רישיון, מבחינתי הוא עסק בלי רישיון.
הגר סלקטר
זה לא אומר שאני אוציא כלפיו צו.
היו"ר יואב קיש
לא אמרתי, בסדר. אבל אמרתי: אני רוצה שיהיה לי את הכלי להוציא לו צו, אני מאזן את זה על ידי זה שלא יותר מ-30 יום. זו גישה אחת.
הגר סלקטר
נכון.
היו"ר יואב קיש
הגישה השנייה אומרת: דווקא ההפך, אם הוא מאוד מפריע ואתה רוצה להוציא צו אז "תהרוג" אותו כשהוא צעיר. ולגבי העסקים הוותיקים שכבר עובדים בלי רישיון הרבה שנים, אין מה לעשות. אתה לא יכול עכשיו, בחוק הזה, לעשות איתם אסדרה, במירכאות, לך למסלול השיפוטי ותסדיר את זה שם. אלה שתי התפיסות. מבחינתכם, הבנתי את זה נכון?
תומר רוזנר
קודם כול, הבנת נכון לגמרי. אבל אני רק אוסיף לגבי הכלים שיש לגבי העסק שפועל ללא רישיון הרבה זמן, שזה לא מדויק שיש לך רק את האפשרות לפעול דרך מערכת בתי המשפט. אתה יכול גם להפעיל נגדו, לקבוע עבירת קנס אם תרצה - - -
היו"ר יואב קיש
אין לו רישיון, אז על מה הקנס?
תומר רוזנר
עבירת קנס של ניהול עסק ללא רישיון. במצבים האלה אתה יכול לקבוע עבירת קנס אם תרצה.
הגר סלקטר
לא. לא כולם יכולים לעשות את זה. זה בעייתי.
תומר רוזנר
זו אפשרות לקבוע עבירת קנס. יש אפשרות ללכת, כפי שאמרנו, להליך של - -
היו"ר יואב קיש
שיפוטי.
תומר רוזנר
- - שיפוטי. ויש אפשרות להגיש כתב אישום.
היו"ר יואב קיש
טוב. כן, בבקשה.
שי עגמי ליבוביץ'
אני רוצה להוסיף כמה דברים למשוואה. פתחנו את היום, ונעמה, שאני החלפתי אותה, פתחה ואמרה שאנחנו רוצים יותר איזונים חדשים. לעסקים שעובדים עם רישיון אנחנו מבינים שהסכנה זה הקריטריון. לעסקים שעובדים בלי רישיון, אנחנו לא רוצים לייצר מצב – ולפי הרשויות ונותני האישור חצי שנה או שנה, זמן שקל מאוד להתחמק ולא להבין שהעסק קיים.

בסופו של דבר, אין לנו איזה ברקודים ברחוב שאנחנו יודעים מתי נפתח עסק ומתי עוברת לו השנה או החצי שנה, כדי להתחיל לקנוס אותו. ואז זה אומר שבעצם אין לנו כלים מינהליים טובים כדי להתמודד עם עסק שעובד בלי רישיון. עסק שעובד בלי רישיון, למרות שיש לו מסלולים מקוצרים, והוא יכול עם תצהיר – שילך ויגיש בקשה. אם הוא לא עשה את זה, הוא בעצם מסתכן, מה לעשות. הוא הולך עם מטרה על הראש, וצריכים לייצר את המצב הזה. וכרגע חצי שנה או שנה, או הצו השיפוטי, זה משהו לא ריאלי. הוא נחמד שהוא כתוב, הוא לא ריאלי, לא ישתמשו בו. נלך לצו שיפוטי, משרדי הממשלה - - -
היו"ר יואב קיש
זה המצב שלך היום.
תומר רוזנר
לא. היום הוא לא קיים.
שי עגמי ליבוביץ'
לא, לא.
היו"ר יואב קיש
היום יש לו הליך משפטי, אולי לא צו הפסקה.
תומר רוזנר
לא. רק - - -
שי עגמי ליבוביץ'
רגע, אנחנו מסכימים, אבל אנחנו מייצרים מצב חדש של אפשרות להגיש בקשה לרישיון ולקבל אותו בקלות. ולכן אנחנו רוצים כנגד לתת משהו לעסק בלי רישיון.
היו"ר יואב קיש
טוב, הבנתי.
שי עגמי ליבוביץ'
רגע, ולכן אנחנו מציעים לא רק ה-30 יום – זה בעצם האיזון שלנו לדבר הזה – חשבנו גם להציע איזשהו רף אחר. לא הסכנה הממשית כזו עם סימון של רדיואקטיבי שנוציא בגינו צו הפסקה מינהלי, אלא ללכת להפרות פשוטות יותר, שלפחות נגיד לעסק שעובד בלי רישיון: אם אתה רוצה לעבוד בלי רישיון, לפחות תהיה "ספץ" כזה שהציפוי שיש לך בחדר קירור גם לא יהיה אפילו טיפה מתקלף.
היו"ר יואב קיש
ומי יחליט?
שי עגמי ליבוביץ'
נותן האישור. מי יחליט?
היו"ר יואב קיש
טוב, בסדר. אני שמעתי את שתי הגישות.
הגר סלקטר
רק עוד הערה קטנה, הערה קטנה.
היו"ר יואב קיש
כן, נא לסיים. אני רוצה לשמוע את האחרים.
הגר סלקטר
לעניין החשש לשימוש לא מידתי, צריך להגיד שזה לא רק חזקה על בעלי הסמכות אלא חובה להשתמש בצו הזה כשאין אמצעי מידתי יותר שניתן להשיג באמצעותו את אותה המטרה.
היו"ר יואב קיש
טוב.
הגר סלקטר
זאת נקודת מוצא.
היו"ר יואב קיש
מאה אחוז. תודה.
הגר סלקטר
ולכן זה לא אומר שאני אפעיל את הכלי הזה.
היו"ר יואב קיש
מאה אחוז.
ישראלה מני
יש לי שאלת הבהרה.
היו"ר יואב קיש
שלטון מקומי, מי רוצה להתייחס?
קריאה
נפתלי?
נפתלי קאיקוב
אני חושב שצריך להעלות את זה לשנה וגם מיום גילוי - - -
תומר רוזנר
לא מיום גילוי.
לירון אדלר מינקה
לא מיום גילוי.
תומר רוזנר
יום גילוי - - -
היו"ר יואב קיש
רגע, אז התפיסה שלך היא תפיסת הוועדה או של משרד המשפטים? איפה אתם?
נפתלי קאיקוב
עד שנה, נגיד שנה. זאת התפיסה שלי.
הגר סלקטר
שנה, ואז מה לגבי עסקים שהם מעל שנה?
קריאה
- - -
נפתלי קאיקוב
משפטית.
היו"ר יואב קיש
משפטית. משפטית.
הגר סלקטר
מה "משפטית"? "צו שיפוטי", אתה מתכוון.
נפתלי קאיקוב
"צו הפסקה שיפוטי".
היו"ר יואב קיש
מי עוד רוצה להתייחס?
ישראלה מני
אנחנו רוצים לשאול שאלה.
היו"ר יואב קיש
שם לפרוטוקול.
ישראלה מני
ישראלה מני, לשכת המסחר. מה קורה לעסק שנמצא עכשיו בדיאלוג מול נותן אישור, למשל, משרד הבריאות, משרד הבריאות מתעכב מלתת את האישור או כי הם לא הגיעו או כי הם מתעכבים מסיבות אחרות, ואנחנו מצידנו העברנו את כל הדברים שהיינו צריכים להעביר. במהלך התקופה הזאת אנחנו נמצאים בלי אישור.
לירון אדלר מינקה
נכון. הוא לא יכול לעבוד.
קריאה
- - - את לא יכולה לפתוח.
שי עגמי ליבוביץ'
בואו נזכור שיש לזה מסגרת זמנים בחוק.
הגר סלקטר
שהיא לטובתך.
ישראלה מני
בסדר. אתם מדברים איתי - - -
קריאה
תסתכלי על העדכון.
ישראלה מני
רק שנייה, אני חייבת רגע להגיד משהו. אנחנו הרבה מדברים ב"ללה", ואנחנו צריכים להיכנס לתכל'ס. בתכל'ס יש מפקח שמגיע והוא נותן לי עכשיו איזשהן הוראות לעשות אותם. אני עשיתי את ההוראות שלו והמשרד מתעכב. אני לא אומרת לכם כרגע שאנחנו מתעכבים, אנחנו את שלנו עשינו והבאנו את הכול. הם מתעכבים. אני שואלת: בסיטואציה כזאת, עדיין יש לו רשות לבוא אלי ולהוציא לי צו מינהלי?
שי עגמי ליבוביץ'
אז רגע, קבענו - - -
תומר רוזנר
אל תפתחי את העסק. מה זאת אומרת?
שי עגמי ליבוביץ'
לא. רגע, שנייה - - -
ישראלה מני
מה זה "אל תפתחי את העסק"? מה זה "אל תפתחי את העסק"? - - -
קריאות
- - -
היו"ר יואב קיש
רק רגע. בבקשה, תענה לה.
שי עגמי ליבוביץ'
ישראלה, אני אזכיר לך, קבענו default גם למצב כזה שבו מגיע פקח לעסק לפני שהעסק נפתח ונותן לו רשימה של הערות. היה והוא אמר: אני רוצה לבוא ולראות שבאמת התיקונים האלה נעשו, ואני לא מסתפק בהצהרה שלכם שהתיקונים נעשו – אם הוא לא מגיע תוך x זמן אחרי הביקורת, אתם מגישים הצהרה - - -
ישראלה מני
לשנה. בסוף שנה.
שי עגמי ליבוביץ'
לא, לא.
תומר רוזנר
לא, לא. זה מספר ימים מוקדם.
הגר סלקטר
המנגנון הוא לטובתכם. אם לא מגיבים לכם בזמן, ברירת המחדל היא כרגע לטובתכם.
שחר פרלמוטר
כן. וגם הוספנו שזה לא מאריך את המועדים לבדיקת הבקשה. זה לא יכול להאריך את המועד - - -
הגר סלקטר
מעבר לזה, כפי שהסברתי לפני מספר דקות, השימוש בצו הזה צריך להיות מידתי. ולכן זה תלוי בנסיבות. אם את הגשת את כל המסמכים אבל המסמכים שלכם מאוד לא תקינים ושום דבר בהם לא בסדר, זה כנראה לא "סבבה" להתחיל לפעול. לא מספיק שמגישים מסמכים.

לדעתנו, מצב אחר ישדר מסר לכל מי שהצליח לעבור את הרף של החצי שנה או של השנה, שיהיה מאוד קשה לפעול מולו אלא - - - בתי משפט.
היו"ר יואב קיש
לא. אני לא בא משם.
ישראלה מני
היא הרבה פעמים חוזרת לעובדה שהעסק הוא רמאי ושקרן ורוצה לרמות את - - -
היו"ר יואב קיש
לא, לא. אני לא בא משם. אני בא מהמקום שבתוך עמי אני חי והרבה מאוד עסקים היום הם בלי רישיון. ולכן - - -
הגר סלקטר
אנחנו הכנסנו את זה שנה וחצי אחרי שנכנסה כל הרפורמה לתוקף. הדבר הזה לא ייכנס לתוקף אלא שנה וחצי לאחר - - -
היו"ר יואב קיש
בסדר. עדיין יכול להיות שהיו עסקים שהם כבר בלי רישיון 20 שנים.
שי עגמי ליבוביץ'
לא. רגע. זה לא יכול להיות. אין לנו - - -
היו"ר יואב קיש
למה לא?
שי עגמי ליבוביץ'
אני אתייחס שנייה למה שישראלה אמרה. יכול להיות שיש מצב לבוא ולהגיד: תשמעי, אם אני הגשתי את המסמכים ומשרד ממשלתי לא מגיב לי, ולא זה, ובגלל זה אני תקוע, יכול להיות ששם – אני לא יודע אם כדאי להפעיל את הדברים האלה, אני מעלה תהיה, בסדר, על מחשבות.
היו"ר יואב קיש
הרי זה תמיד יהיה מול העסקים שחוששים מהתנהלות דורסנית של נותני האישורים, וכמה מצד שני אנחנו חוששים מעסקים בעייתיים. זה האיזון שאנחנו משחקים איתו בכל הרפורמה הזאת.
הגר סלקטר
נכון.
שי עגמי ליבוביץ'
נכון.
נפתלי קאיקוב
אנחנו תומכים בעמדה של תומר.
היו"ר יואב קיש
כן. אוקיי.
היו"ר יואב קיש
כן. בבקשה, אבל שבי מקדימה, הגנת הסביבה.
ליאורה עופרי
אני רוצה רק להגיד שהתקנות היום קובעות בצורה מאוד מפורשת שאם לא ניתן אישור נותן האישור תוך פרק זמן של עד 90 יום רשאית רשות הרישוי לתת היתר זמני.
קריאה
בסדר, נו. זאת תאוריה יפה.
ליאורה עופרי
ואז היא בעצם עובדת חוקית לצורך העניין.
שי עגמי ליבוביץ'
כן, רק שלא אוכפים את זה.
ליאורה עופרי
זה לא "רק שלא אוכפים", זה קיים היום.
שי עגמי ליבוביץ'
לא. לא אוכפים את זה.
קריאות
- - -
היו"ר יואב קיש
תנו לה לדבר. תנו לה לדבר. לא להפריע לה.
תומר רוזנר
זה גם לא קיים יותר.
ליאורה עופרי
עניין של יישום זה כבר עניין אחר כמו שאולי עושים עם כל הרפורמה הזאת. אין לי מושג. אני רק אומרת שבפועל – לא בפועל, מבחינה משפטית - - -
היו"ר יואב קיש
מאוד נזהרים מזה דרך אגב.
ליאורה עופרי
אנחנו משתדלים. אנחנו עושים את העבודה שלנו ככל הניתן - - -
היו"ר יואב קיש
בגלל זה עשינו את המסלולים הירוקים לעסקים, שנותני האישורים יצטרכו לעבוד, בדיוק מהסיבה הזו.
ליאורה עופרי
אני מדברת אבל על דברים אחרים, לא רק על נושא הרישוי כי הרפורמה היא מאוד גדולה.
היו"ר יואב קיש
איפה? מה למשל? מה עוד?
ליאורה עופרי
מנגנון תיאום אכיפה, כמו שד"ר גילי צימנד הציגה מקודם, כמו הרבה דברים אחרים.
תומר רוזנר
מה היא רוצה?
ליאורה עופרי
אבל מה שאני רוצה להגיד הוא שמשפטית יש סמכות לרשות הרישוי לתת היתר זמני, והרפורמה הזו אפילו - - -
תומר רוזנר
אבל משנים את זה. גם משנים את זה וגם זה לא עובד בפועל. נו, אז מה?
ליאורה עופרי
וגם הרפורמה הזו בעצם אומרת שאם תוך פרק זמן של עד שנה, שנתיים, שלוש – אני לא זוכרת כמה – בכלל לא רשאי לקבל רישיון עסק.
תומר רוזנר
מה?
ליאורה עופרי
זו הרפורמה עכשיו.
תומר רוזנר
שמה?
ליאורה עופרי
שאם היתר זמני לא נתן התייחסות נותן האישור ולא בא לידי - - -
שחר פרלמוטר
אז הוא מקבל רישיון.
קריאה
מקבל רישיון קבוע.
שחר פרלמוטר
מקבל רישיון קבוע.
ליאורה עופרי
רשאי לקבל רישיון, זה מה שאמרתי.
הגר סלקטר
נכון. היא מדברת על - - -
שי עגמי ליבוביץ'
חברים, סליחה, בואו נעשה סדר. יש פה קצת סלט. יש הבדל מהותי בין בקשה לעסק חדש לבין חידוש רישיון. בחידוש רישיון החלטת הממשלה, שתבוא לידי ביטוי בתקנות, קבעה שאם משרד ממשלתי לא הגיב לחידוש הרישיון - -
ליאורה עופרי
נכון.
שי עגמי ליבוביץ'
- - אז מקבלים היתר זמני אוטומטי. לא "רשאית רשות הרישוי" – מקבל היתר זמני אוטומטי. היה ולא הגיבו אחרי שנתיים מקבל רישיון רגיל. אבל עיקר הבעיה, ועל זה מדובר כאן, זה על עסק חדש. ועל עסק חדש לא חייבנו את הרשות המקומית לתת היתר זמני, מכיוון שהרשות המקומית, מה היא מבינה ב"אתם לא הגבתם למפעל בז"ן"? היא לא תיתן בחיים היתר זמני גם לא לחצי מבז"ן ולא לרבע מבז"ן, כי היא לא מבינה בזה. אז לכן זה מנגנון שהוא כמעט ריק ואף אחד לא לוקח את האחריות על דבר כזה. ולכן זה עיקר הבעיה. עיקר הבעיה זה בעסק חדש, לא בחידוש.
טל ימיני
אבל הוא רשאי לפתוח, לא?
שי עגמי ליבוביץ'
לא. מה פתאום?
טל ימיני
למה לא? ב"היתר מזורז ב'", בסוגריים - - - לא רשאי לפתוח?
היו"ר יואב קיש
אחרי 45 יום.
שי עגמי ליבוביץ'
לא בעסקים המזורזים.
טל ימיני
רוב הזה בהיתרים המזורזים.
היו"ר יואב קיש
לא.
שי עגמי ליבוביץ'
לכן מה שאמרתי לישראלה - - -
קריאה
- - -
טל ימיני
גם בב' אחרי 45 יום אפשר לפתוח, לא?
שי עגמי ליבוביץ'
לא, אבל - - -
הגר סלקטר
אלא אם כן יש התנגדות.
טל ימיני
התנגדות זה משהו אחר.
ישראלה מני
בסדר - - -
טל ימיני
היא לא מדברת על מצב שיש התנגדות אלא על מצב שלא הגיבו, נכון?
תומר רוזנר
לא הגיבו, היא לא יכולה לפתוח.
טל ימיני
אחרי 45 יום את יכולה לפתוח.
שי עגמי ליבוביץ'
זה לא מה שהיא אומרת.
ישראלה מני
- - -
שי עגמי ליבוביץ'
טל, טל, ישראלה מציגה מצב כזה: בתוך 45 יום מגיע נותן האישור ומביא לי מספר הערות לעסק, אוקיי? עכשיו אני אומר לו: אני עשיתי, תיקנתי את הליקוי, תיקנתי את הדבר הזה, שלחתי את המסמכים. אממה? הוא לא מגיב.
טל ימיני
נכון.
תומר רוזנר
אבל יש לזה התייחסות.
שחר פרלמוטר
יש לזה התייחסות בהליך הרישוי.
טל ימיני
נתת לזה מענה.
קריאות
- - -
טל ימיני
רגע, שנייה. נתת לזה מענה שתוך 30 צריך לחזור, נכון?
שי עגמי ליבוביץ'
לא. אני רק מציג את המצב שעליו התחלנו לדבר. זה המצב.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה. סיימנו את הדיון. אני רוצה לשמוע עוד התייחסויות לסעיף. כן?
רוני סורקיס
שמי רוני סורקיס, "שופרסל". לגבי צו הפסקה המינהלי, כל הסעיף הזה ולגבי סעיף (2) שכתוב: "נעברה בעסק טעון רישוי לפי חוק זה או לגביו עבירה ממשית" - - -
היו"ר יואב קיש
"סכנה ממשית".
תומר רוזנר
"סכנה ממשית".
רוני סורקיס
"סכנה ממשית", כן. רוב הסכנות הממשיות לדוגמה בעסקי מזון אלה מעשים שאפשר לפתור אותם מיידית, אוקיי? ולכן לא ברור לי מדוע צריכים ללכת למצב – ותיכף אני אמשיך – ולכן לא ברור למה צריך ללכת פה לצו הפסקה מינהלי. אני חושב שצריך להכניס פה סעיף שכתוב: "עבירה ממשית שאינה ניתנת לתיקון מיידי ו/או לא תוקנה העבירה" כי אם, לצורך העניין, בעסק של מזון, נעברה עבירה והיא תוקנה מיידית, אין סיבה להוציא צו הפסקה. שתיים, אני חושב - - -
היו"ר יואב קיש
רוני, אני מבין שאתה מהמון חשש, כנראה מניסיון - - -
רוני סורקיס
מחשש מוצדק אני מדבר.
היו"ר יואב קיש
ואין בעיה. ברור בסיטואציה הזו שאם יש אירוע שמהווה סכנה מיידית, ואומרים לך: תתקן, ותיקנת מיידית, כל העסק הזה לא רלוונטי.
רוני סורקיס
אז אני חושב שזה צריך להיות רשום. שתיים, אני חושב שעבירה חוזרת – ופה לא ברור מה זה "עבירה חוזרת" – לא יכולה להוות עילה להוצאת צו הפסקת העבודה על ידי נותן אישור. יש פה עניין - - -
לירון אדלר מינקה
לא. אם אין סכנה, לא.
היו"ר יואב קיש
עם סכנה או בלי סכנה?
תומר רוזנר
איזו עבירה?
היו"ר יואב קיש
איפה "עבירה חוזרת"?
רוני סורקיס
דיברו פה על "עבירה חוזרת", שבאמצעות - - -
תומר רוזנר
לא דיברו.
היו"ר יואב קיש
לא, לא. תסתכל איפה הנוסח.
שי עגמי ליבוביץ'
הקנס יכול להיות גדול יותר אם יש עבירה חוזרת, נכון? אם אני מבין נכון.
לירון אדלר מינקה
אה, לא, לא.
תומר רוזנר
לא, אבל אנחנו לא פה. אנחנו ב"צו מינהלי".
לירון אדלר מינקה
בסעיף 25 העבירה היא נמשכת כל יום שאתה ממשיך.
רוני סורקיס
לא, יש הבדל בין "נמשכת" לבין "חוזרת".
הגר סלקטר
הוא לא מדבר על סעיף 25.
תומר רוזנר
אין פה. איפה אתה רואה "עבירה חוזרת"?
קריאה
אין את המילים האלה. אין את זה.
רוני סורקיס
אין את זה, אוקיי. עכשיו אני רוצה - - -
קריאה
הוא התבלבל.
היו"ר יואב קיש
שנייה, אני רוצה לבדוק. אני רוצה לבדוק. סעיף 25 - - -
תומר רוזנר
"נמשכת", ולא "חוזרת".
היו"ר יואב קיש
זו "עבירה נמשכת". זו אותה עבירה שלא הופסקה.
קריאה
היא גם בסעיף הקנס, זה לא - - -
תומר רוזנר
אבל אנחנו לא שם.
היו"ר יואב קיש
לא, הוא שם. מה זה "לא שם"?
תומר רוזנר
איפה?
היו"ר יואב קיש
הוא קפץ. אנחנו דנים כרגע על שני הדברים.
לירון אדלר מינקה
- - -
תומר רוזנר
בסדר - - - שיגיד לנו, שנדע על מה הוא מדבר.
רוני סורקיס
אני יודע מה קורה בשטח.
היו"ר יואב קיש
אבל כשנגיע ל"חוזרת" נגיע. אנחנו דיברנו על נושא מהותי בין סעיפים (1) ו-(2), עסק שעובד בלי רישיון, והאם לסגור בצו מינהלי או לא? ורק לחצי שנה, שנה?
רוני סורקיס
עכשיו, אני חייב לומר את דעתי פה. אתם עשיתם פה רשימה מאוד גדולה של אנשים שרשאים להוציא צו הפסקה מינהלי.
היו"ר יואב קיש
מינהלי, נכון.
רוני סורקיס
ואני חושד שהרשות פה חייבת להוות buffer בעניין הזה. היא חייבת להיות איזשהו משהו שימתן או שיאזן את הדברים האלה, כי אחרת אנחנו ניכנס – אני הולך לנקוט במילה קשה – לאנרכיה. אם לא היה פה איזה גוף, איזה מבוגר אחראי, אני רואה פה מצב - - -
היו"ר יואב קיש
בסדר. לגבי זה, אני אגיד לך: כל אחד מהגורמים האלה בעיניי הוא מבוגר אחראי. למה הכוונה? מדובר בגורמים אולי הכי בכירים חוץ מהשר עצמו, גורמים מקצועיים הכי בכירים. אני לא יודע אם שמת לב, שאלתי בכוונה כמה יש כאלה וכמה יש כאלה, כי, אתה יודע, מפקח עבודה ראשי זה אחד כזה, שמעת ממשרד העבודה. זאת אומרת, יש פה גורמים.

לכן אני בכוונה בדקתי את זה ואנחנו נגיע ונדבר על זה, אבל בפירוש יש פה גורמים מאוד בכירים. למשל, ברישוי העסקים מדובר בראש הרשות, או אם זה ראש רשות המקומית אם אין. לכן אנחנו נגיע לסעיף שנתייחס אליו, אבל אני חייב להגיד לך שכן חשוב לי שאלה יהיו גורמים בכירים, ולדעתי זה עונה להגדרה הזו.
רוני סורקיס
העניין הוא אחר, שאותם גורמים בכירים מאצילים מסמכותם.
תומר רוזנר
לא. לא יכולים.
רוני סורקיס
אני אומר את מה שקורה – מאצילים מסמכותם, אוקיי? כי אין להם ברירה.
לירון אדלר מינקה
אתה יכול לתקוף את זה בבית משפט.
תומר רוזנר
רגע, רגע. מר סורקיס, אני רוצה לדעת, כמה צווים מינהליים קיבלת בשנה האחרונה? צווים לסגירה, שסגרו לך.
רוני סורקיס
לא קיבלתי.
תומר רוזנר
על מה אתה מדבר? באמת? אז נו, על מה אנחנו מדברים?
רוני סורקיס
אני אגיד לך. לא, לא, סליחה. לא קיבלתי - - -
היו"ר יואב קיש
לא, הוא חושב שעכשיו אנחנו נותנים פתח. זה מה שהוא חושב.
רוני סורקיס
אני רוצה להגיד לכם. היו לי מקרים שביקשו – ולדעתי שלא בצדק – הפסקת עבודה או מעשה כזה ואחר, אבל הם ביקשו את זה מהרשות. ובדיון ברשות התברר שלא כצעקתה. ולכן אני חושב - -
תומר רוזנר
למרות שגם היום יש להם סמכות להוציא נגדך צווים, ועובדה שהם לא עשו את זה.
רוני סורקיס
- - ולכן אני חושב שהרשות חייבת להמשיך לבצע את תפקידה.
היו"ר יואב קיש
אני רוצה רגע לסגור את העניין במילה אחת לגבי הרשות. בסוף, הרשות היא באמת הגורם העיקרי מול העסקים. ולכן אנחנו הולכים למודל שכגורם, בואו נקרא לו מרכז ומתכלל, הוא יהיה הגורם המשמעותי. אבל צריך להבין – וזה בדיוק המנגנון שנדבר עליו ביום חמישי – ההבדל בין יכולת התכנון לבין הסמכות, כי בסוף הסמכות הסופית היא אצל נותני האישורים לתפיסתנו. ולכן הם ב-override על הרשות בעניין הזה. מה שאתה מבקש הוא לא הגיוני, כי הוא נכנס כבר לסמכות עצמה - - -
הגר סלקטר
זה קיים היום.
היו"ר יואב קיש
מה?
הגר סלקטר
זה עובד היום.
היו"ר יואב קיש
בסדר. אז אני מניח יהיה שיח.
קריאה
גם וגם.
היו"ר יואב קיש
אבל בסופו של דבר, המסר הוא שנותן האישור, כל עוד הוא לא הסמיך את הרשות לעניין הזה – גם אם הוא הסמיך דרך אגב, הוא יכול לקחת את זה חזרה – הוא בעל מה שנקרא הדעה האחרונה בעניין, הוא הגורם המקצועי עם הסמכות.

אני רוצה לחזור לנושא הדיון. אני חייב להגיד לכם שאם אני מחריג את העסקים הקיימים כיום ללא רישיון עסקים, זאת אומרת, יש אפשרות שאנחנו נדבר פה רק על שכן יכול ללכת לכיוון הזה, אחד מהשניים: או שאני הולך עם הכיוון של הממשלה, אבל באמירה שכל עסק שעד תחילת הרפורמה אין לו רישיון עסקים - -
תומר רוזנר
זה הוראות מעבר. זה לא בעיה. אפשר לעשות דבר כזה.
הגר סלקטר
פותרים את זה בהוראת מעבר. כלומר, אתה נותן זמן לרפורמה לעבור, לאנשים להסדיר - - -
היו"ר יואב קיש
לא, לא. יותר מזה.
שי עגמי ליבוביץ'
- - -
היו"ר יואב קיש
בדיוק.
תומר רוזנר
כן, כן. את זה אפשר להסדיר.
היו"ר יואב קיש
לא, זה גם עוד 20 שנה. זה לא הוראת מעבר.
קריאה
לא, אבל אז - - -
היו"ר יואב קיש
מה?
קריאה
אתה מגן עליו. אתה אומר שלא כדאי לו להוציא רישיון.
קריאה
מה זה "לא כדאי לו"? כדאי לו.
היו"ר יואב קיש
לא. ילכו מולו בהליך משפטי. זה מה שאתה עושה איתו היום. אין מה לעשות.
קריאה
- - -
היו"ר יואב קיש
רגע, או לחלופין, אני אלך עם הגישה של הוועדה על כל אספקט שלה ואני מוכן להעלות את זה משנה ל-18 חודשים, כדי לתת buffer קצת יותר גדול.
תומר רוזנר
אני רק אגיד ליושב-ראש הוועדה.
היו"ר יואב קיש
כן.
תומר רוזנר
המודל שאנחנו - - -
היו"ר יואב קיש
הרי על מה הוויכוח פה? זה על הזמן.
קריאה
כן, כן. אנחנו הבנו.
היו"ר יואב קיש
כי אם היינו בין שישה חודשים ל-20 שנה, אנחנו בכל הספקטרום. אז אני אומר שאני אעלה את זה ל-18 חודשים.
תומר רוזנר
נכון.
הגר סלקטר
רק חשוב לי להגיד שזה עדיין אומר שעסק שנגיד פועל שלוש שנים, אין לך כלי.
היו"ר יואב קיש
נכון. שוב, כמו המצב היום, דיברנו על זה. אבל לא הפתעת אותי בשיחה הזו, אנחנו דיברנו על זה.
הגר סלקטר
אבל אנחנו עושים רפורמה מאוד משמעותית, רפורמה מאוד גדולה, והמשמעות היא לא יהיה לך כלי מינהלי. הדרך היחידה היא דרך מערכת בתי משפט.
היו"ר יואב קיש
יש לך 18 חודש לטפל בדברים האלה.
הגר סלקטר
לא. אין זמן. מה זאת אומרת?
היו"ר יואב קיש
אם הייתי אומר חמש שנים? אם הייתי נותן לך חמש שנים?
לירון אדלר מינקה
אם הוא עובד שנה וחצי, את יכולה לבוא אליו עם צו מינהלי.
היו"ר יואב קיש
בדיוק.
לירון אדלר מינקה
לא תפסת אותו שנה וחצי, תתעכבי עוד כמה חודשים בבית משפט.
היו"ר יואב קיש
נכון, נכון.
לירון אדלר מינקה
ותעשי את זה בבית משפט. הקלנו את המצב בבית משפט כי את לא צריכה כתב אישום, אלא את יכולה ללכת לבית משפט - -
תומר רוזנר
עם ראיות מינהליות.
לירון אדלר מינקה
- - עם ראיות מינהליות ולבקש אישור להוציא צו נגד העסק.
היו"ר יואב קיש
אי אפשר לתת לעסקים - - -
תומר רוזנר
כן.
היו"ר יואב קיש
זה גם - - -
הגר סלקטר
אבל גם ככה השימוש בכלי – גם אם אני פועלת מול עסק שפועל, נגיד, ארבע שנים – השימוש בכלי הזה חייב להיות מידתי.
היו"ר יואב קיש
הוא מידתי בעיניי.
הגר סלקטר
לא, אני מתכוונת - - -
היו"ר יואב קיש
טוב, זה אני לא מסכים.
הגר סלקטר
לא, אז לא הבנת אותי.
היו"ר יואב קיש
רגע, רק שנייה.
תומר רוזנר
להתחיל?
היו"ר יואב קיש
כן.
תומר רוזנר
אני רק אשיב ממש בקצרה. לפני כשנה ועדה זו אימצה הצעת חוק ממשלתית, שעניינה במכת מדינה לא פחות חמורה ממכת רישוי העסקים הלא חוקיים, וזה הנושא של תכנון ובנייה, שכפי שאדוני למד בזמן האחרון, יש ממשק לא מועט בין רישוי העסקים לתכנון ובנייה. המודל שאנחנו מציעים לוועדה הוא מודל שהולך אחר המודל שאומץ בתכנון ובנייה. שם מדובר על חצי שנה אגב, ולא על שנה כמו שאנחנו עושים פה. גם שם אם התחלת שימוש שלא כדין במקום, נגיד, אולי פתחת אולם אירועים במתווה חקלאי, למרות שמדובר במכת מדינה שהמדינה ממש רוצה - - - בכלים המינהליים אפשר להשתמש לתקופה מוגבלת ולאחר מכן צריך ללכת לכלים השיפוטיים.
הגר סלקטר
זה נכון מה שאתה אומר, אבל מעבר לחוק תכנון ובנייה צווים מינהליים מופיעים בכל מיני סוגים של חוקים. אנחנו חושבים שיש הבדל בין חוק תכנון ובנייה לחוק רישוי עסקים. בחוק רישוי עסקים יש את הגורמים שמפעילים, יש את נותני האישור. זה לא אותו הסדר, זה הסדר שונה. בחוק תכנון ובנייה, אני יודעת, יש ועדה מקומית - - -
היו"ר יואב קיש
טוב. אני רק רוצה להגיד לך, שאני בניגוד אלייך חושב בהחלט שעסק שעובד ללא רישיון ולא מסדיר וכל פעם נותנת לו צו מינהלי לסגירה, אני לא רוצה להגביל את זה ב-30 יום. אני אומר שזה המקום שבו אתם יכולים – צריך לחשוב כמה – אולי צריכים להגיש עוד פעם צו, זאת אומרת, שזה לא יתארך באופן אוטומטי, אבל כן למנוע את הסיטואציה שהוא יוכל לחזור לעבוד, אלא אם הוא ילך לסעד משפטי בעצמו.
הגר סלקטר
אבל אני שמה את השאלה הזו בצד, אני מבינה את מה שאתה אומר. אבל אני מדברת שוב על הפער לגבי היכולת לעשות משהו מיידי אל מול עסק שאין לו רישיון, שהוא מעל חצי שנה, שנה, שנה וחצי.
היו"ר יואב קיש
אבל אי אפשר להתייחס. אם הייתי נותן לך עשר שנים? הרי בסוף הזמן יש לזה משמעות.
תומר רוזנר
נכון.
היו"ר יואב קיש
אם הייתי אומר לך שאת יכולה לא שנה וחצי, הייתי אומר עשר שנים. הרי בסוף יש את השאלה של מה מהות הזמן וכמה נותני האישורים ברשות הרישוי עובדים, כמה העסק באמת מפריע ולכן יפעלו כנגדו, ושנה וחצי זה המון זמן.
הגר סלקטר
אני אתן דוגמה. יש לך רף מאוד-מאוד – אנחנו חשבנו שיש מקום להבחין בין הרף המאוד-מאוד גבוה שאתה מחיל על העסקים שיש להם רישיון והם היו בסדר ויכול להיות שהם עכשיו מפרים תנאי מתנאי הרישיון ומסכנים את הציבור, לבין כאלה שלא הסדירו את עצמם ואין להם רישיון, הם פועלים שלא במסגרת החוק. ואז בגלל שהם פועלים שלא במסגרת החוק הם משאירים אותי ערומה בלי כלים לפעול מולם.
היו"ר יואב קיש
למה? למה? יש לך כלים.
הגר סלקטר
למה? כי אין לך כלי מינהלי. אתה לא יכול לבטל - - -
היו"ר יואב קיש
לא מינהלי, אבל מה לעשות? אם הוא כבר שנה וחצי עובד ואת לא - - -
תומר רוזנר
הכלי המינהלי הוא חריג.
היו"ר יואב קיש
תשמעי, את לא יכולה לדרוש את הכלי המינהלי לשוטף. את צריכה לפעול בו נקודתית ברגע שיש בעיה. אם את אומרת: אני רוצה את הכלי הזה בארסנל שלי, אני לא בטוח שאני רוצה לתת לך את זה. בתכנון ובנייה לא נתנו את זה.
הגר סלקטר
אני מבינה. אבל אתה שם את בעלי העסקים שיש להם רישיון עסק במצב יותר בעייתי מאשר אלה שאין להם רישיון.
היו"ר יואב קיש
לא. זו אמירה קשה של משרד המשפטים.
הגר סלקטר
למה?
היו"ר יואב קיש
למה? כי המשמעות היא – ואני לא מקבל את זה – שאתם ויתרתם לגמרי על כל הליך שיפוטי.
הגר סלקטר
לא. אני לא מוותרת.
היו"ר יואב קיש
זה מה שאמרת לי פה עכשיו: אני לא מסוגלת להוביל הליכים שיפוטיים ולכן אתה שם את בעלי הרישיון במקום – לא מקובל. אמירה קשה מאוד, סליחה. זה מה שאת אומרת.
הגר סלקטר
לא, לא. אני אחדד. מה שאני אומרת הוא שלגבי כלים מינהליים שאני יכולה להפעיל, אתה משאיר אותי במצב אחר.
היו"ר יואב קיש
נכון. נכון. כלים מינהליים בסוף לא באים להחליף את בתי המשפט. מה לעשות.
הגר סלקטר
נכון. אנחנו לא רוצים שיחליפו את בתי המשפט.
היו"ר יואב קיש
תראי, אם העסק לא הטריד יותר מידי אנשים ועבד, ולא הייתה אכיפה, אני אפילו חושב ששנה וחצי זה מוגזם – אולי שנה. אז אם בשנה זו לא הפריע, אז תפנו בבקשה להליכים השיפוטיים. ואם אתם לא מסוגלים לעשות את זה, אז הבעיה היא שלכם, לא של העסקים.
שי עגמי ליבוביץ'
אבל יש פה שאלה של מדיניות. אתה העלית פה שאלה אם אפשר להפסיק את הכלי השיפוטי – כן או לא. אבל יש פה שאלה אחרת - - -
היו"ר יואב קיש
נכון. זו אמירה מאוד קשה של משרד המשפטים.
הגר סלקטר
לא. זה לא מה שאמרתי.
היו"ר יואב קיש
אני מאוד מופתע.
הגר סלקטר
אבל זה לא מה שאמרתי. התייחסתי לכלים מינהליים בלבד.
שי עגמי ליבוביץ'
הגר, שנייה.
היו"ר יואב קיש
נכון, אבל אנחנו לא במדינה שצריכה להתנהל רק מינהלית.
הגר סלקטר
נכון. אני רגע בודקת את הפן הזה.
שי עגמי ליבוביץ'
רגע.
היו"ר יואב קיש
טוב. דקה והכרעה. כן.
שי עגמי ליבוביץ'
אנחנו לא מדינה שאתה רוצה שהעסקים יפתחו בלי רישיון. עסק פתח בלי רישיון, בלי להגיש בקשה לרישיון - - -
היו"ר יואב קיש
נו, אז? אבל זה נותן לך שנה וחצי עכשיו. תטפל בו, במיוחד אם הוא מפריע. אתה תטפל אחרי חודש, לא אחרי שנה וחצי. התחלת הליך, אתה בא, אתה אומר לו: תתקן. הוא לא תיקן, עוד פעם זה. שישה חודשים – "בום", צו סגירה מינהלי, ואני לא מגביל לך אותו. אז זה נותן לך יותר כוח מזה? על מה אתה מדבר?
שי עגמי ליבוביץ'
השאלה מה קריטריון ההגנה שאתה רוצה לתת. יש קריטריון הגנה אחד שהוא זמן, ויש קריטריון הגנה אחר שזה רף ההפרות שלו. אני חושב שללכת לזמן זה משהו שהוא אקראי, פלואידי, ונותן לאנשים - - -
היו"ר יואב קיש
אבל מי יהיה השופט ברף ההפרות?
שי עגמי ליבוביץ'
נו, מה? הרופא המחוזי, אותם אנשים שמוציאים את צו הסגירה. מה זאת אומרת "מי"? אלה אותם 20 אנשים בכירים ויותר.
היו"ר יואב קיש
אז זה לא מספיק. אז בעיניי גם הזמן. טוב, סגרנו. לעניין הזה?
קריאה
לעניין הסעיף.
טל ימיני
לסעיף הזה.
היו"ר יואב קיש
לסעיף הזה של (1) ו-(2)?
טל ימיני
כן. שתי הערות קטנות.
היו"ר יואב קיש
לא. רגע, שנייה. אני הולך לגישת הוועדה. אני רק מעלה את הזמן ל-18 חודשים, וזה נותן עוד איזשהו buffer לשימוש בכלי מינהלי.
הגר סלקטר
ומה עם האישור?
היו"ר יואב קיש
עכשיו נדבר על זה. נגיע לאישור, נקריא אותו ונמצא לו גם התייחסות, אבל הרעיון הוא - - -
הגר סלקטר
לא, כי גם עסק שפועל שנה לסגור בלי כל הגבלה ובלי כתב אישום זה גם בעייתי.
היו"ר יואב קיש
אנחנו עוברים על זה, בסדר. אמרתי שנגיע לזה. כרגע, קודם כול, בדיון העקרוני הראשוני, אנחנו נלך עם סעיפים (1) ו-(2) כפי שהם הופיעו. אני רק מבקש במקום שישה חודשים – 18 חודשים. עכשיו, לפני שנמשיך אני רוצה לשמוע לגבי זה הערות.
טל ימיני
שתי הערות. אחת, לגבי סעיף 20(ב)(2), רשום שם – אצלנו זה בקר – שצריך להעביר את הדוח בחתימת ידו. עכשיו, המשטרה כבר כמה זמן נמצאת בהליך ממוחשב ברישוי עסקים.
שי עגמי ליבוביץ'
בפקס? איך זה עובד? לא, בצחוק, הפוך, אני מסכים אתכם. ברור שזה הגיוני שיהיה ממוחשב ולאו דווקא - - -
היו"ר יואב קיש
אז אין חתימת יד?
טל ימיני
אנחנו עושים את הכול כיום, כולל הביקורות כולל הכול, במערכות הממוחשבות.
היו"ר יואב קיש
תמחקו את ה"בידו" – "בחתימתו". חתימה דיגיטלית - - -
טל ימיני
דבר שני, בבקשה, בסעיף (ח) השני, יש שם שני (ח), זה (ח) שאמור להיות (ט).
היו"ר יואב קיש
איפה?
טל ימיני
מה שמודגש בצהוב.
היו"ר יואב קיש
אני לא יודע על מה אתה מדבר.
לירון אדלר מינקה
(ט), כן. זה שצריך לדווח - - -
תומר רוזנר
מה שמודגש בצהוב, שצריך לדווח לרשויות.
היו"ר יואב קיש
אתה מוכן להגיד לי איזה סעיף?
טל ימיני
כן. (ח).
היו"ר יואב קיש
אה, (ח) ו-(ח). כן, אוקיי.
טל ימיני
ה-(ח) הצהוב השני.
היו"ר יואב קיש
אבל עוד לא הגענו לשם. תיכף.
טל ימיני
הקראנו את זה.
היו"ר יואב קיש
לא, הקראנו הכול. אני עכשיו חוזר אחורה. אני עכשיו הייתי ב-(1) ו-(2) בעמוד 44. ואמרנו את התיקון. אז אנחנו בסעיף 20(א)(1) ו-(2).
תומר רוזנר
זה כבר סיכמנו.
היו"ר יואב קיש
לא, זה סיכמנו. זה גמרנו. זה "סכנה ממשית", נכון?
תומר רוזנר
כן.
היו"ר יואב קיש
(ב). עכשיו בהנחה שזה המסלול - - -
הגר סלקטר
"או חשש משמעותי".
היו"ר יואב קיש
מה?
הגר סלקטר
רגע, "או חשש משמעותי".
לירון אדלר מינקה
כן, כן.
תומר רוזנר
כן, זה כתוב.
היו"ר יואב קיש
"או חשש". זה בצהוב, אז הקראתי את זה. עכשיו אנחנו ממשיכים הלאה. (ב), בהנחה ששמעתם מה הוחלט בוועדה, עכשיו אנחנו בהתייחסות לדברים. אם יש לסעיף (ב), המגבלות, הערות, מי שרוצה להתייחס. זה בצהוב, בגלל זה אני שואל. אם לא, אנחנו ממשיכים הלאה.

עכשיו אנחנו בסעיף (ג), המנויים שיכולים לתת – ופה אני עונה לך, רוני: אני, לתפיסתי, כל הגורמים שיש פה הם גורמים בכירים ברשויות הרלוונטיות של נותני האישורים. אם זה לא גורם שהוא ראשי בהליך, אז הוא בכלל לא רלוונטי לאישור עצמו. אני לא רואה, תקן אותי אם אני טועה, מישהו שלדעתך הוא גורם לא מספיק בכיר להוציא את הצו המינהלי, אני אשמח לשמוע. כן. או שאתה חושב, אחרי שעברת, שזה בסדר?
רוני סורקיס
עוד פעם, במידה ומדובר בפרסונות האלה, אז זה בסדר.
היו"ר יואב קיש
כן?
רוני סורקיס
במידה והם יאצילו מסמכותם - - -
קריאה
לא. אי אפשר. הם לא יכולים.
תומר רוזנר
הם לא יכולים.
היו"ר יואב קיש
לא. אם הם מאצילים סמכויות קורים שני דברים: אל"ף, הם עוברים על החוק. בי"ת, אם הם יוציאו צו כזה, פרסונה אחרת – הרי יש היוועצות גם עם היועץ המשפטי – הדבר הראשון שהיא תגיד לו: סליחה, אתה לא יכול, זה הוא צריך, אתה לא מוסמך. בסוף אם מישהו רוצה לעבור על החוק, ולפתוח עסק לא כחוק או לנהל משרד ממשלתי לא כחוק, זה משהו אחר.

אז (ג) סיימנו. רגע, אז איך זה קופץ ל-(ה)?
תומר רוזנר
כך יצא.
היו"ר יואב קיש
"כך יצא". אז נתקן אותו. אז גם ב"חובת היוועצות" אנחנו בסדר.
תומר רוזנר
רק ב-(ה) אנחנו מתקנים את מה שאמרתי - - - איפה שאין מקרקעין.
היו"ר יואב קיש
מה?
לילך דחוח
יש לנו הערה לגבי "חובת היוועצות".
היו"ר יואב קיש
כן, הגענו ל"חובת היוועצות". הערה, בבקשה. רגע, המשרדים, עד לשם יש הערה? אז שנייה, תן לי לשמוע אותם ואחרי זה אשמע את כיבוי אש. כן, אתן, אתן קודם.
לילך דחוח
לילך דחוח. רצינו לבקש, יש הרי חובת התייעצות עם תובע או עם יועץ משפטי, שלצו הפסקה מינהלי יצורפו הנימוקים של היועץ המשפטי.
תומר רוזנר
בוודאי, חייב. זה חלק מהצו.
היו"ר יואב קיש
זה כתוב.
לילך דחוח
אם זה חלק מהצו, אז בסדר.
היו"ר יואב קיש
כן.
תומר רוזנר
כן, זה קיים.
היו"ר יואב קיש
ההערה התקבלה ויושמה. כן.
ישראלה מני
לנו יש בקשה, אם אפשר, למשך שלוש שנים ראשונות, אחרי שהחוק הזה נכנס לתוקף, שאנחנו נקבל, הוועדה תקבל סטטיסטיקה של הסגירות, של השימוש בצווים שאתם נותנים להם, בכוח שאתם נותנים פה לנותני האישור. סטטיסטיקה שאנחנו נראה איך סגרו, למה סגרו וכמה. אנחנו נראה את השימושים פשוט, כי יכול להיות שאנחנו כן נראה את מה שאנחנו חוששים ממנו, שיש שימוש לרעה פה בכוח. זהו.
היו"ר יואב קיש
בסדר, מקובל.
שלי עינב
אבל יהיה פה bias.
עמיר יצחקי
לפי חוק חופש המידע שתהיה חובה לפרסם.
ישראלה מני
לא, לא. ממש לא.
קריאה
אנחנו לא רוצים לפרסם.
שחר פרלמוטר
יש לי שאלה בנוגע - - -
היו"ר יואב קיש
מה בעיה? מה זה סותר את מה שהיא אמרה?
שלי עינב
זה לא סותר, אבל יהיה פה bias. יהיה פה bias כי בשלב האסדרה המון עסקים ייסגרו.
עמיר יצחקי
לא. זה לא סותר. לא צריך דוח. אם רואים, רואים - - -
היו"ר יואב קיש
לא. צריך דוח. מה זה קשור? אני לא מרכז את אתר האינטרנט. אתה תפרסם באינטרנט, אין לי בעיה, אבל אתה גם תביא נתונים לוועדה. מה הקשר? לא הבנתי את הניואנס.
קריאות
- - -
היו"ר יואב קיש
למה לא? לא, אין בעיה ואני אקבל את זה. לי זה לא פוסל. הדרישה שלך מקובלת.
ישראלה מני
תודה רבה.
היו"ר יואב קיש
כן. אם אתם רוצים שזה יפורסם, אין לי התנגדות. אלא אם יש פגיעה בחופש - - -
הגר סלקטר
לא יודעת. צריך לבדוק את זה. אני לא יודעת לשלוף.
היו"ר יואב קיש
אז תבדקו את זה בבקשה.
ישראלה מני
זה סטטיסטיקה, מדברים על סטטיסטיקה - - -
היו"ר יואב קיש
סטטיסטיקה – הבקשה שלך התקבלה. סליחה, הרעש מפריע. חברים, זה מפריע.
תומר רוזנר
הגורם המדווח הוא שר הפנים, כמובן.
היו"ר יואב קיש
שר הפנים ידווח. תוסיפו את זה לדיווח עם נושא כמות סגירות הצווים המינהליים והשימוש בהם.
תומר רוזנר
כן, בוודאי.
היו"ר יואב קיש
בוודאי שצריך לעשות פיקוח על זה. וההערה שלך טובה.
תומר רוזנר
ונוסיף הוראה שכל מי שמוציא צו חייב לדווח לשר הפנים, כמובן.
היו"ר יואב קיש
נכון.
שחר פרלמוטר
- - -
תומר רוזנר
לא, לא. לצורך הדיווח.
שחר פרלמוטר
לצורך הדיווח נדרש - - - צריך לדווח לנו - - -
היו"ר יואב קיש
כן, כיבוי אש. כיבוי אש, בבקשה.
תומר חזות
לעניין "חובת היוועצות" אנחנו נבקש להשוות את הצו המינהלי למצב הקיים בחוק הרשות הארצית - -
היו"ר יואב קיש
רגע, רגע סליחה. שקט בבקשה.
תומר חזות
אני תומר חזות, מרשות הכבאות. - - נבקש להשוות את עניין "חובת היוועצות" למצב הקיים בחוק שלנו כיום, ל"נסיבות דחופות". אצלנו הסעיף אומר כיום: "מצא נותן הצו כי מתקיימות נסיבות דחופות, ויש לתת צו הפסקה מינהלי בלא דיחוי, רשאי הוא לתיתו, והוא יובא לעיון היועץ המשפטי, להבעת עמדתו סמוך לאחר נתינתו, ולא יאוחר משלושה ימים לאחר נתינתו". אנחנו נבקש להוסיף את זה גם לצו בחוק הזה.
תומר רוזנר
בסדר גמור. הגיוני.
היו"ר יואב קיש
נראה לי הגיוני. הערתך התקבלה. כן, עוד מישהו רוצה להתייחס? מי כבודו?
שלי עינב
אני ד"ר עינב, משרד הבריאות. אדוני , לנושא הסעיף הקודם - - -
תומר רוזנר
מי זה? מי זה?
היו"ר יואב קיש
ד"ר עינב, משרד הבריאות. מה תפקידך רק, ד"ר עינב?
שלי עינב
אני בשירות המזון הארצי.
היו"ר יואב קיש
טוב.
שלי עינב
לעניין הסטטיסטיקה שביקשו קודם, אני חושש שיהיה פה bias מאוד גדול אם נציג סטטיסטיקה כזאת, ועל סמך הסטטיסטיקה ניאלץ אחר לחשב מה עשינו ואיך עשינו בשלוש שנים הראשונות, או במה שנקרא תקופת ההסתגלות או הזה של החוק. סביר להניח שיהיו הרבה עסקים שלא יעמדו בקריטריונים. כמו שאדוני אמר לפני ארבע ישיבות, שיהיו עסקים שלא יעמדו – זה היה לשאלתו של ד"ר סורקיס – הם יאלצו לסגור אותם. וטעות הסטייה פה תהיה גדולה מדי. אי אפשר יהיה להסתמך עליה.
היו"ר יואב קיש
אתה כבר הולך להסקת מסקנות שהוועדה תסיק בעקבות דוח שהיא תקבל. קודם כול, אני ביקשתי דוח. אחרי שנקבל פה דוח, אנחנו נראה. ויכול להיות שנגלה שלא משתמשים בזה והמצב טוב יותר. יכול להיות שנגלה שכמו שחשבנו השימוש הוא סביר, ויכול להיות שנגלה שהשימוש הוא לא סביר לתפיסתנו. ולכן אני בוודאי רוצה את הנתונים. הנתונים צריכים להיות מרוכזים. סגירת עסק בצו מינהלי זה לא דבר של מה בכך. ראוי שיהיה על זה מעקב, ראוי שידווח, ראוי שיפוקח, וראוי שייבחן שוב בהמשך לתוצאות שנקבל. תודה. עוד מישהו רוצה להתייחס?
הגר סלקטר
רק בואו נדבר על - - -
היו"ר יואב קיש
על מה? חכי, רגע. נגיע. אני עוד לא יודע איפה אני.
הגר סלקטר
ומזה אני חוששת, שנמשיך הלאה.
היו"ר יואב קיש
אנחנו ממשיכים. אנחנו ראינו את סעיף קטן (ו), נכון?
תומר רוזנר
- - - והוספנו את מה שתומר חזות אמר.
היו"ר יואב קיש
הוספנו את מה שביקש תומר מכיבוי אש. יש התייחסות ל-(ח), (ט)? שם – לא יודע – אולי זה (ה), (ו), (ז), ויישאר (ח).
תומר רוזנר
המספרים השתבשו, כן.
היו"ר יואב קיש
כן. לגבי ה-(ח) השני, יש התייחסות?
אריק טייב
כן, כן.
היו"ר יואב קיש
מי רוצה להתייחס? "ניתן צו הפסקה מינהלי, יודיע נותן הצו לראש הרשות המקומית שבתחומה ניתן הצו". מי רוצה להתייחס? כן.
אריק טייב
אנחנו חושבים שאם אנחנו נטיל צו - -
היו"ר יואב קיש
אתה לא רוצה להודיע לרשות המקומית?
אריק טייב
לא, להיפך.
קריאה
שם לפרוטוקול.
אריק טייב
אני אריק טייב, משרד העבודה והרווחה. - - שאם אנחנו נטיל צו הפסקה מינהלי, אני חושב שזה יהיה - - -
קריאה
לא שומעים מה אתה אומר, אריק. מהתחלה.
תומר רוזנר
מה תרצה?
אריק טייב
להודיע רק לרשות המקומית והיא כבר, כגוף מתכלל, תודיע לשאר נותני האישור.
קריאות
אנחנו מצטרפים לזה גם.
תומר רוזנר
כאילו זה יעבור לזה, וזה יעבור להוא, וזה זה - - -
טל ימיני
לא, לא. תומר, תומר, זה לא כזה מורכב. זה כמו שהיה בביטול, שהכרעת בזה כבר, שאנחנו נודיע לרשות, הרשות תודיע למי - - -
היו"ר יואב קיש
כן, רשות מתכללת, אבל גם פה זה לא קריטי. בואו, אנחנו במקרים - - -
קריאה
באיזה סעיף אתם נמצאים עוד הפעם. תקריאו.
היו"ר יואב קיש
סעיף (ח) השני. הצהוב. אתה רוצה לחסוך ממך את ההודעות לשאר - - -
טל ימיני
זה לא "לחסוך".
אריק טייב
אנחנו לא "חוסכים". הם מכירים בדיוק את - - -
היו"ר יואב קיש
בסדר, אנחנו - - - כגוף מתכלל את רשות הרישוי המקומית, ברגע שהיא קיבלה צו מינהלי לעדכן את כל שאר נותני האישורים שניתן צו.
תומר רוזנר
אוקיי. בסדר גמור.
היו"ר יואב קיש
בסדר?
קריאה
תודה.
היו"ר יואב קיש
קיבלו את ההערה.
מירה סלומון
לא הבנתי. צו מינהלי שאנחנו הוצאנו?
היו"ר יואב קיש
אני אומר כך: רשות הרישוי המקומית, ברגע שהגיע צו מינהלי, כל העובדים "יפוטרו", בסדר?
מירה סלומון
קודם כול, כבר פיטרנו.
היו"ר יואב קיש
עכשיו ברור? עכשיו אפשר להמשיך?
מירה סלומון
אבל עכשיו אני שואלת: צו מינהלי שאנחנו הוצאנו?
היו"ר יואב קיש
לא.
מירה סלומון
אז מי?
נפתלי קאיקוב
הם ישבו בשולחנות.
מירה סלומון
מר אריק טייב ישב ב- .one stop shop
קריאה
לא, לא. ממש לא.
היו"ר יואב קיש
אין בעיה, אבל אני לא בטוח שכל רשות קטנה תעשה one stop shop כמו שבתל אביב או בנתניה או באשדוד, או במקומות אחרים יעשו. ולכן יש דרישות מסוימות שאנחנו רוצים שרשות הרישוי בכל זאת כמתכללת, גם אם לא עשתה one stop shop – הרי אני לא הולך לחייב כל רשות מקומית בהשקעות בדבר הזה. זה לא יהיה לחייב, זה יהיה במידה ובוחרת רשות הרישוי אם לעשות את הדבר הזה.

ולכן מה שכן אני רוצה לחייב זה: קיבלה צו הפסקה מינהלי לאחד מהעסקים, תודיע לכל נותני האישורים. גם אם אין לה את ה-one stop shop המפואר, היא עדיין תצטרך להודיע, היא תרכז, היא תתכלל בנושא הזה, ותעדכן את נותני האישורים האחרים. תודה.

בואו נמשיך. עכשיו הגענו ל-30 יום, נכון? סוף סוף הגענו ל-30 יום.
תומר רוזנר
כן.
היו"ר יואב קיש
אחרי שנסיים נעשה הפסקה. רגע, לפני זה, לגבי סעיף 22 "צו הפסקה שיפוטי", יש למישהו התייחסות?
קריאה
22ב?
היו"ר יואב קיש
22ב, כן. מישהו רוצה להתייחס?
הגר סלקטר
22ב, אבל אמרנו שנדון בו ביום חמישי.
היו"ר יואב קיש
אני יודע. אני שמתי את זה כרגע בצד. אני שואל אם לגבי "צו הפסקה השיפוטי" - - -
שלי עינב
לגבי 22ב, כן. אם אני לא טועה, בנוסח שהקראת עכשיו התחלת ב"היה יסוד סביר להניח" ובהמשך נשאר "ראיות לכאורה".
תומר רוזנר
נכון.
לירון אדלר מינקה
כן.
שלי עינב
אין כאן סתירה?
לירון אדלר מינקה
לא.
תומר רוזנר
לא. יש את הבסיס, את כמות הראיות, ויש את מהות הראיות. הראיות הן "ראיות לכאורה" במובן הזה שלא צריך ראיות שהן ברמה של הוכחה פלילית, ברמה שמעל לכל ספק סביר, אלא די ב"ראיות לכאורה". זה מנגנון שאנחנו, שוב, כבר אימצנו גם מהמודל של תכנון ובנייה. הוא מודל שכפי שאמרתי הוועדה הזאת אימצה לפני כשנה, לפי החלטת הממשלה. ופה אנחנו חושבים שבמקרה הזה צריך ללכת באותו מסלול.
הגר סלקטר
אבל צריך להגיד שאמרנו שהנושא של ביקורת שיפוטית יידון ביום חמישי ואז אנחנו נוכל להתייחס גם לזה.
תומר רוזנר
מה קשר לביקורת שיפוטית ולרמת הראיה שצריך לבוא?
הגר סלקטר
זה קשור. הרי זה סוג הביקורת השיפוטית שבית המשפט מפעיל. אז זה קשור.
תומר רוזנר
זו לא ביקורת שיפוטית, זו בקשה לצו שיפוטי.
לירון אדלר מינקה
אנחנו לא מדברים על ביקורת שיפוטית. אנחנו מדברים על הבקשה שנידונה בבית המשפט.
שלי עינב
זה לא לוקח אותנו שוב ל"מעצר עד תום ההליכים", ה"ראיות לכאורה"? זה ייצור את אותה בעיה שאנחנו חוששים ממנה.
היו"ר יואב קיש
טוב, אני רוצה לסיים בנושא האחרון שנשאר לנו. וזה עד ה-60 יום.
שלי עינב
רגע, עוד הערה אחת קטנה.
היו"ר יואב קיש
כן.
שלי עינב
אם אפשר למחוק את המילים "לבקשת תובע"?
תומר רוזנר
לא. למה?
שלי עינב
למה צריך "לבקשת תובע"? נגיד, אצלנו בחוק היום, לא צריך לבקש את זה.
תומר רוזנר
וזה רק תובע, מה פתאום?
שלי עינב
למה שאיש המקצוע לא יוכל לעשות את זה?
לירון אדלר מינקה
מי הולך לבית המפשט?
תומר רוזנר
מי הולך לבית המשפט?
שלי עינב
לצורך העניין, ילך איציק שמעוני.
תומר רוזנר
לא. התשובה היא לא. צריך להיות מישהו שהוא - - -
לירון אדלר מינקה
מי מנהל את ההליך בבית משפט?
תומר רוזנר
מה זאת אומרת?
שלי עינב
בחוק שלנו כיום לא צריך.
תומר רוזנר
אז החוק שלכם לא טוב. מה לעשות?
הגר סלקטר
העמדה שלנו הייתה שאין צורך בתוספת הזאת "לבקשת תובע".
היו"ר יואב קיש
היא לא מזיקה.
הגר סלקטר
גם ככה כמובן שמי שמגיש בקשה לבית המשפט הוא תובע.
תומר רוזנר
נכון. אז גמרנו.
הגר סלקטר
אין צורך לציין את זה כך.
תומר רוזנר
אז אנחנו חושבים שכן יש צורך. שמעתי את הסיבה שהוא חושב שהוא לא צריך. שמעתי.
הגר סלקטר
לא. אני חושבת שיש פה אי הבנה, אבל - - -
היו"ר יואב קיש
בסדר. אז הדיון הזה מיותר. סיים. רק נשאר 60 יום.
אריק טייב
יש רק טעות סופר בסעיף "הפניה לגורמים המנויים", זה סעיף 20(ג) ולא 20(א).
לירון אדלר מינקה
לא.
אריק טייב
לא?
לירון אדלר מינקה
הוא יכול לצוות על הגורמים המנויים בסעיף 20(א), זאת אומרת, על בעל העסק, המחזיק בעסק. לא 20(ג). 20(ג) זה מי שמוציא את הצו.
תומר רוזנר
זה על מי מצווים.
לירון אדלר מינקה
צו הפסקה מופנה לעסקים - - -
אריק טייב
אה.
היו"ר יואב קיש
עכשיו אנחנו נסיים בנושא שמסתנכרן גם עם ההחלטה הקודמת. משרד המשפטים, אנחנו מדברים על סיטואציה שבעסק, במהלך השנה וחצי הראשונים לפעילותו, לא מקיים את - -
תומר רוזנר
לא מוציא רישיון.
היו"ר יואב קיש
- - לא מוציא רישיון, בוא נגיד, מפר באופן סיסטמתי את התיקונים שהוא צריך לתקן ובעצם אין לו רישיון שנה וחצי, ואנחנו בבעיה. אנחנו רוצים שיהיה שוט משמעותי כלפיו. והשוט שאנחנו קבענו זה קודם כול צו מינהלי ל-30 יום. עכשיו השאלה היא מה קורה ל-30 יום הבאים. אני יוצא מהנחה שאותו עסק, קודם כול – אם הוא חש שיש התנכלות של השלטון המרכזי או המקומי כלפיו בעניין הזה – יכול לפנות לבית משפט. לסגור עסק ל-30 יום זה מהלך דרמטי, שאנחנו גם נקבל דיווח פה לוועדה כמה השתמשו בו, אם השתמשו בו, והוא לא איזה משהו שהוא שבשגרה.

נסגר העסק ל-30 יום, אם הוא לא הלך לבית משפט, כבר אומר מבחינתי, שוואלה, אולי הוא מבין שאת הסעד שלו הוא לא ימצא בבית משפט. זה כאילו הבעיה שיש לי עם הדרישה שלכם, כי הרי באופן טבעי, ברגע שהחלטתי שזו הסיטואציה, אני חושב שלא יעזור לאותו עסק סעד אחר מלבד בית משפט. זה צריך להיות מוסדר בבית משפט.
ולכן ההליך הטבעי של הדברים
קודם כול, לא צריך לקרות צו מינהלי. הגיע במקרה הקיצון לצו מינהלי, אם עדיין יש אי הסכמה, אם אותו אדם מרגיש שנפגע, הוא צריך ללכת לבית משפט. זה ההליך השגרתי באותם מקרי קיצון שמגיעים אליהם.
לירון אדלר מינקה
שהוא צריך ללכת.
תומר רוזנר
שהוא צריך ללכת.
היו"ר יואב קיש
ברור, שהוא צריך ללכת. עכשיו אתם אומרים: זה לא מידתי להמשיך ולתת את ה-30 יום. אני מוכן לייצר פה מדרגות, אבל - - -
הגר סלקטר
זה לא בדיוק מה שאמרנו. לא.
שי עגמי ליבוביץ'
זה לא העניין.
היו"ר יואב קיש
אז מה?
שי עגמי ליבוביץ'
הדבר הזה תפקידו להגן על החלש והמסכן. בואו נגיד את האמת, עסקים חזקים ייקחו את עורך הדין, יבינו את הפרוצדורות, וילכו וינסו להגן על עצמם.
היו"ר יואב קיש
אוקיי.
שי עגמי ליבוביץ'
העסקים החלשים הם מסכנים - - -
קריאה
תתקנו את הליקויים אולי גם.
תומר רוזנר
שנייה, שנייה, תן לו להשלים. אני עוד לא שמעתי את הטיעון זה. זה טיעון מעניין.
הגר סלקטר
לא. זה לא תיקונים. אלה העסקים שאין להם רישיון. זה לא קשור לליקויים.
היו"ר יואב קיש
כן, בואו נשמע.
שי עגמי ליבוביץ'
זו העמדה שלנו. אנשים שלא כל כך מבינים ויותר מוחלשים, יקבלו את הדבר הזה, יפסיקו את הפעילות, לא ידעו איך ולאן ללכת.
תומר רוזנר
אוקיי.
שי עגמי ליבוביץ'
ולכן מן הראוי שגם אם מאריכים את הזמן הזה לעסקים שלא נמצא בהם רף של הפרה מסוימת, אלא קריטריון הזמן הוא הקריטריון היחיד, שבית המשפט יסתכל ויבחן, ולראות לפחות שאנשים חלשים לא נפגעים מהדבר הזה. לא יעשו שם הרי בחינה - - -
תומר רוזנר
רגע, אני רק רוצה להבין. קודם כול, הטיעון שלו, שמעתי אותו והוא מעניין. אני רק רוצה לשמוע – אתם מדברים שילכו לבית משפט ואז בית משפט יחליט. זה לא מוגבל ל-30 יום.
שי עגמי ליבוביץ'
לא, לא - - -
תומר רוזנר
פעם אחת.
שי עגמי ליבוביץ'
כן.
הגר סלקטר
אם נדבר על המהות רגע ולא על הטכניקה - -
היו"ר יואב קיש
זה הגיוני.
הגר סלקטר
- - במהות אנחנו חושבים שנכון אחרי איזשהו פרק זמן - - -
היו"ר יואב קיש
זה ילך בהליך אוטומטי לבית משפט?
תומר רוזנר
כן, הרשות תצטרך ללכת לבית משפט.
היו"ר יואב קיש
בשביל להאריך תצטרך פעם אחת לבקר בבית משפט כדי לעזור לחלשים.
שי עגמי ליבוביץ'
כן, כן.
תומר רוזנר
זה בסדר גמור.
היו"ר יואב קיש
בסדר. זה מקובל.
שי עגמי ליבוביץ'
אוקיי.
היו"ר יואב קיש
אז פתרנו את הבעיה הזו. מה עוד נשאר לנו?
לירון אדלר מינקה
שאנחנו מורידים את ההפניה לסעיף 20(א)(2), זאת אומרת, שכל צו הפסקה מינהלי צריך ללכת אחרי 30 יום לבית משפט.
תומר רוזנר
כן.
לירון אדלר מינקה
מי שמוציא את הצו צריך ללכת לבית משפט כדי להאריך את הצו.
היו"ר יואב קיש
לא, אבל השאלה – אבל פעם אחת שהוא - - -
תומר רוזנר
הוא ילך, בית משפט יחליט כמה לתת, או באופן קבוע.
היו"ר יואב קיש
בית משפט ייקח החלטה בעניין.
תומר רוזנר
כן.
היו"ר יואב קיש
אפשר לכתוב: כל עוד בית משפט לא החליט, הצו המינהלי יהיה בתוקף? הוא צריך ללכת תוך 30 יום לזה - - -
תומר רוזנר
לא. אם אתה רוצה שהרשות היא שתלך לבית המשפט, אז אתה לא יכול להגיד את זה. החלטה פוזיטיבית צריכה להיות.
היו"ר יואב קיש
אה.
לירון אדלר מינקה
כן.
היו"ר יואב קיש
לא. אני יכול להגיד: זה 30 יום אלא אם היא הלכה לבית משפט.
תומר רוזנר
כן.
היו"ר יואב קיש
ואם היא הלכה לבית משפט, הצו בתוקף עד להחלטת בית המשפט.
תומר רוזנר
אה, זה בוודאי. זה כתבנו בסעיף אחר. זה כתבנו - - - שבעה ימים.
לירון אדלר מינקה
שאם היא הלכה לבית משפט כדי להאריך את התוקף, אז הצו הוא לעוד שבעה ימים.
היו"ר יואב קיש
אוקיי. טוב.
הגר סלקטר
אפשר לדבר עוד על המנגנון: 30, 60, מי מאריך, באיזה שלב. פשוט ההיגיון הוא שבאיזושהי נקודה תהיה איזושהי עצירה לביקורת שיפוטית.
היו"ר יואב קיש
בסדר, סגרנו את הדיונים האלה.
תומר רוזנר
נשאר לנו בעצם בנושא של האכיפה שני פרקים - - - יחסית הם מאוד-מאוד קטנים, לטעמי.
היו"ר יואב קיש
איפה אנחנו?
תומר רוזנר
את הנושא של "סמכויות הפיקוח", ויש את הנושא של "העיצומים הכספיים" ועוד כמה סעיפים ממש קטנים.
היו"ר יואב קיש
בואו נתחיל.
תומר רוזנר
עכשיו "סמכויות פיקוח".
היו"ר יואב קיש
כמה זמן ייקח להקריא את זה? זה ארוך?
תומר רוזנר
לא. "עיצומים כספיים" זה ארוך.
זלירון אדלר מינקה
זה להקריא, זה הרבה להקריא, אבל זה לא - - -
היו"ר יואב קיש
טוב, אנחנו נעשה הפסקה עכשיו.
הגר סלקטר
אפשר הערה?
היו"ר יואב קיש
עשר דקות הפסקה וב-12:15 אנחנו מתכנסים. טוב, 12:30 אנחנו חוזרים.

(הישיבה נפסקה בשעה 12:05 ונתחדשה בשעה 12:40.)
היו"ר יואב קיש
אנחנו חוזרים לדיון. אנחנו בעצם קראנו והתייחסנו עד לעמוד 48.
לירון אדלר מינקה
עד לעמוד 47.
היו"ר יואב קיש
כן, עמוד 47. אנחנו ממשיכים עכשיו בנושא "סמכויות פיקוח".
לירון אדלר מינקה
ו"עיצומים כספיים".
היו"ר יואב קיש
ו"עיצומים כספיים", אנחנו נקריא את הכול ברצף וזה ייקח זמן, ואנחנו לא נעצור עד שנסיים את ההקראה ואחרי זה נתחיל להתייחס. בבקשה.
לילך דחוח
אפשר רק לפני ההקראה הערה קטנה?
היו"ר יואב קיש
כן.
לילך דחוח
זה קצת מחזיר אחורה, ברשותכם.
היו"ר יואב קיש
אני לא בטוח שאני רוצה לחזור אחורה. כן.
לילך דחוח
כן, אני יודעת, אבל זו הערה שאני חושבת שצריך לדון בה. סעיף 14, עמוד 37, יש תיקון בסעיף קטן (2) לגבי עבירות קנס. בעצם התיקון הזה – פשוט לא היה כל כך חד לי קודם – הוא בעצם משנה את הקנס הקיים היום. אם הקנס היום הוא עד 75,000 שקלים, הרי שהתיקון מביא את הקנס היום לסכום של 220,000 שקלים.
שחר פרלמוטר
זה לא עוזר הקנס הזה.
לילך דחוח
אמנם בהליך משפטי, אבל יש לו נגזרת משמעותית בכל מה שקשור לעבירות מינהליות וקנסות בגין עבירות מינהליות. ואנחנו חושבים שיש כאן גובה קנס גם בגין עבירות מינהליות שהוא קצת לא מידתי. הוא הופך להיות במקום עד 7,500 שקלים לקנס, לעבירה מינהלית למעשה עד 22,000 שקלים. עבירות מינהליות הן לא עיצום כספי והן עבירות מאוד משמעותיות.
היו"ר יואב קיש
אוקיי, הבנו. בבקשה.
לירון אדלר מינקה
צו עבירות הקנס מובא לאישור הוועדה. שום דבר לא נעשה בצורה אוטומטית. לכל עבירה מותאם הקנס שמתאים לה. היום עבירות קנס שקיימות באמת קיימות. עבירות קנס, לדעתי, הכי גבוהות שיש בפסיקה אולי 7,000 שקל, או משהו כזה, 8,000 שקל. אם ירצו, הם ימצאו את המקרה שבו עבירת קנס תחרוג מהדבר הזה וזה יהיה הצדקה – זאת אומרת, כל עבירת קנס מן הסתם תיבחן לפרטי פרטים גם במשרד המשפטים גם בוועדה כאן - - -
היו"ר יואב קיש
פשוט אתם עוד לא רואים את זה, אבל זה יגיע לאישור הוועדה.
לירון אדלר מינקה
זה בסך הכול המסגרת, שום דבר לא נעשה בצורה אוטומטית. ויהיה קשה להגיע לעבירת קנס שהיא למעלה מ-8,000, 9,000, זה לא ייעשה ככה כלאחר יד. ככל שימצאו לזה הצדקה, המסגרת תהיה קיימת, כי אנחנו קבענו כאן את עבירת הקנס על 61 (א)(4) כדי לאפשר בהליכים פליליים גם מול עסקים גדולים ומקווים שבאמת זה היה קנס אפקטיבי. זה משפיע על עבירת הקנס, אבל כל עבירת קנס תיבחן בצורה פרטנית ממילא - - -
לילך דחוח
הקנס אפקטיבי גם ב-75,000 שקלים. זאת אומרת, הוא לא לא אפקטיבי ב-75,000 שקלים.
היו"ר יואב קיש
אין פה קביעה של מספר, זה רק מסגרת וכל הדיון הזה יתבצע כשיגיע כל צו הקנס. תודה. בואו נתחיל להקריא. נא לעצור רק בסיום.
לירון אדלר מינקה
תיקון סעיף 28
21ד.
במקום סעיף 28 יבוא:



"סמכויות פיקוח
28.
(א) שר שקביעתו של עסק כטעון רישוי נעשתה בהתייעצות עמו, רשאי להסמיך מבין עובדי משרדו מפקחים לעניין חוק זה שיהיו נתונות להם הסמכויות לפי סעיף זה, כולן או חלקן, וכן רשאי הוא להסמיך מפקחים בסמכויות כאמור מבין אלה:








(1) עובד מעובדי המדינה – בהסכמת השר הממונה על משרדו של העובד;








(2) עובד מעובדי רשות מקומית – בהסכמת ראש הרשות המקומית שהוא עובד בה.







(ב) ראש רשות רישוי רשאי להסמיך מבין עובדי רשות הרישוי מפקחים לעניין חוק זה שיהיו נתונות להם הסמכויות לפי סעיף זה, כולן או חלקן.







(ג) לא יוסמך מפקח כאמור בסעיפים קטנים (א) או (ב) אלא אם כן מתקיימים בו כל אלה:








(1) הוא לא הורשע בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי, לדעת השר המסמיך או ראש הרשות הרישוי לפי העניין, להיות מפקח;








(2) הוא קיבל הכשרה מתאימה בתחום הסמכויות שיהיו נתונות לו לפי סעיף זה, כפי שהורה השר המסמיך, ולעניין מפקח שהוסמך לפי סעיף קטן (ב) – כפי שהורה שר הפנים;








(3) הוא עומד בתנאי כשירות נוספים כפי שהורה השר המסמיך – אנחנו נוסיף כאן: "ככל שנקבעו" – ולעניין מפקח שהוסמך לפי סעיף קטן (ב) – כפי שהורה שר הפנים."
שחר פרלמוטר
שאלה גם סמכויות שנקבעו.
לירון אדלר מינקה
כן, נכון.







(ד) לשם פיקוח על ביצוע הוראות לפי חוק זה רשאי מפקח –








(1) לדרוש מכל אדם למסור לו את שמו ומענו ולהציג לפניו תעודת זהות או תעודה רשמית אחרת המזהה אותו;








(2) לדרוש מכל אדם הנוגע בדבר למסור לו כל ידיעה או מסמך שיש בהם כדי להבטיח את ביצוען של הוראות לפי חוק זה או להקל את ביצוען; בפסקה זו, "מסמך" – לרבות פלט, כהגדרתו בחוק המחשבים, התשנ"ה–1995;








(3) לבצע בדיקות, לערוך מדידות או ליטול דגימות של חומרים, וכן למסור את הבדיקות, המדידות והדגימות למעבדה, לשמור אותן או לנהוג בהן בדרך אחרת;








(4) להיכנס למקום, לרבות לכלי תחבורה כשהוא נייח, ובלבד שלא ייכנס למקום המשמש למגורים בלבד, אלא על פי צו של בית משפט; לעניין זה – כלי תחבורה – לרבות כלי שיט וכלי טיס.







(ה)
הסמכויות לפי סעיף קטן – כתוב כאן: "(ד)(3) ו-(ד)(4)", אנחנו רוצים להפנות לכל הסמכויות בסעיף (ד), אז – "הסמכויות לפי סעיף קטן (ד) יהיו נתונות גם לשוטר, לשם פיקוח על ביצוע הוראות לפי חוק זה."
ואנחנו רוצים להוסיף כאן
"אין בכך כדי לגרוע מסמכויותיו של שוטר לפי כל דין אחר".
היו"ר יואב קיש
טוב.
לירון אדלר מינקה
"(ו)
(1) מפקח לא יעשה שימוש בסמכויות הנתונות לו לפי חוק זה, אלא בעת מילוי תפקידו ובהתקיים שניים אלה:









(1) הוא עונד באופן גלוי תג המזהה אותו ואת תפקידו;









(2) יש בידו תעודה החתומה בידי מי שהסמיכו, המעידה על תפקידו ועל סמכויותיו, שאותה יציג על פי דרישה.







(ז)
(1) לבעל מקצוע שהוסמך לפי סעיפים 6ב או 6ג, כשהוא פועל מכוח הוראות סעיף 6ו ולצורך מילוי תפקידו לפי הסעיף האמור לשם פיקוח על קיום תנאי הרישיון ודרישות החוק או התקנות, תהיה הסמכות כאמור בסעיף קטן (ד)(4), ובלבד שהוא ילווה בידי מפקח.





הוראת מעבר לעניין מפקחים
21ה.
המנויים בסעיף 28 לחוק העיקרי – וגם אנחנו נוסיף כאן את סעיף 29ט – כנוסחו ערב פרסומו של חוק זה, ומי שהוסמך לפי אותו סעיף ערב פרסומו של חוק זה, יראו אותם לתקופה של שנתיים מיום תחילתו של חוק זה כמי שמתקיימים לגביהם התנאים לפי סעיף 28(ג) לחוק העיקרי כנוסחו בחוק זה".



עכשיו יש פה סעיף – "הוספת 29ז1". אחרי שיחה עם נציגי הממשלה, הם ביקשו להוריד את הסעיף הזה. הסעיף הזה לא נדרש.
היו"ר יואב קיש
אז הוא יורד?
לירון אדלר מינקה
""דרישה לתיקון ליקויים במפעל ביטחוני" – הסעיף הזה יורד.
היו"ר יואב קיש
טוב.
לירון אדלר מינקה
"הוספת פרק ב'2" - - -
קריאה
- - -
היו"ר יואב קיש
סעיף 29ז1 – סעיף 22 בהצעת חוק יורד.
לירון אדלר מינקה
יורד.

הוספת פרק ב'2
23.
אחרי סעיף 29יא יבוא:





פרק ב'2 : עיצום כספי



הגדרות
29יח.
בפרק זה –







"הממונה" – עובד משרד הבריאות או עובד המשרד להגנת הסביבה, לפי העניין, הכפוף במישרין למנהל הכללי של אותו המשרד, ששר הבריאות או השר להגנת הסביבה, לפי העניין, הסמיכו לעניין פרק זה;



אנחנו נוסיף כאן לגבי משרד הבריאות, בגלל המבנה הארגוני שם, שזה לא "עובד הכפוף במישרין" למנכ"ל בהכרח, אלא "עובד בכיר אחד במשרד הראשי שהסמיך השר, ולגבי כל תחום רלוונטי במשרד הבריאות". זה יהיה תיקון.
היו"ר יואב קיש
יש להם תחומים שונים שלא דרך המנכ"ל?
לירון אדלר מינקה
כן. יש מזון, יש - - -
עמיחי פישר
שלא כפופים ישירות אליו.
היו"ר יואב קיש
לא כפופים. זה בגלל המבנה של המשרד.
עמיחי פישר
בדיוק.
לירון אדלר מינקה
כן.
היו"ר יואב קיש
טוב.
לירון אדלר מינקה
"נותן אישור" – כל אחד מאלה:








(1) שר הבריאות;








(2) השר להגנת הסביבה;



עיצום כספי בשל הפרת תנאי או הוראה המנויים בתוספות
29יט.
(א) בעל עסק טעון רישוי המנוי בטור ב' בתוספת השנייה, שהפר תנאי מתנאי רישיון או היתר או הוראה שנקבעה בתקנות לפי חוק זה, המנויים בטור א' בתוספת האמורה, רשאי הממונה שמונה בידי שר הבריאות להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה, בסכום הנקוב בטור ג' באותה תוספת."
היו"ר יואב קיש
רגע, מתי התוספת הזו אמורה להגיע?
לירון אדלר מינקה
התוספות האלה כרגע הן ריקות בעצם והן יצטרכו לבוא לאישור הוועדה, יצטרכו להכין את זה.
היו"ר יואב קיש
וזה כל ה"כספיים" והקנסות וכל זה? אוקיי, בסדר.
לירון אדלר מינקה
(ב) בעל עסק טעון רישוי המנוי בטור ב' בתוספת השלישית, שהפר תנאי מתנאי רישיון או היתר או הוראה שנקבעה בתקנות לפי חוק זה, המנויים בטור א' בתוספת האמורה, רשאי הממונה שמונה בידי השר להגנת הסביבה, להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה, בסכום הנקוב בטור ג' באותה תוספת.



סעיף קטן (ג) – נמחק.







(ד) לא יוטל עיצום כספי בשל הפרה כאמור בסעיף זה, אלא לאחר שנמסרה לבעל העסק לגבי אותה הפרה, דרישה לתיקון ליקויים לפי סעיף 8ה, למעט בהתקיים טעמים המצדיקים הטלת עיצום כספי לפי הוראות סעיף זה אף בלי שנמסרה דרישה בהתאם לנוהל שיקבע נותן אישור, לפי העניין, בהסכמת היועץ המשפטי לממשלה או מי שהוא הסמיכו לכך.



עיצום כספי בשל אי-קיום דרישה לתיקון ליקויים
29כ.
(א) בעל עסק טעון רישוי שלא קיים דרישה לתיקון ליקויים שנתן נותן אישור כאמור בפסקאות (1) או (2) להגדרה "נותן אישור" או מי שהוא הסמיכו לכך, לפי הוראות סעיף 8ה, רשאי הממונה שמונה בידי אותו נותן אישור, להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה, בסכום של 1,000 שקלים חדשים.







(ב) על אף הוראות סעיף קטן (א), לא קוימה דרישה לתיקון ליקויים שניתנה בשל הפרה אשר בשלה ניתן להטיל עיצום כספי גם לפי סעיף 29יט או לפי דין אחר, יוטל העיצום הכספי בהתאם להוראות הסעיף האמור או הדין האחר.



הודעה על כוונת חיוב
29כא.
(א) היה לממונה יסוד סביר להניח כי בעל עסק טעון רישוי הפר תנאי או הוראה כאמור בסעיף 29יט או לא קיים דרישה לתיקון ליקויים כאמור בסעיף 29כ (בפרק זה – המפר), ובכוונתו להטיל עליו עיצום כספי לפי אותם סעיפים, ימסור למפר הודעה על הכוונה להטיל עליו עיצום כספי (בפרק זה – הודעה על כוונת חיוב).







(ב) בהודעה על כוונת חיוב יציין הממונה, בין השאר, את אלה:








(1) המעשה או המחדל (בפרק זה – המעשה), המהווה את ההפרה, ומועד ביצועו;








(2) סכום העיצום הכספי והתקופה לתשלומו;








(3) זכותו של המפר לטעון את טענותיו לפני הממונה לפי הוראות סעיף 29כב;








(4) הסמכות להוסיף על סכום העיצום הכספי בשל הפרה נמשכת או הפרה חוזרת לפי הוראות סעיף 29כד, והמועד שממנו יראו הפרה כהפרה נמשכת לעניין הסעיף האמור;








(5) לעניין מפר שהוא יחיד – את הכוונה לפרסם את שמו לשם אזהרת הציבור, אם יש כזו.



זכות טיעון
29כב.
מפר שנמסרה לו הודעה על כוונת חיוב לפי הוראות סעיף 29כא רשאי לטעון את טענותיו, בכתב, לפני הממונה, לעניין הכוונה להטיל עליו עיצום כספי ולעניין סכומו, בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה, ורשאי הממונה להאריך את התקופה האמורה בתקופה נוספת שלא תעלה על 45 ימים.



החלטת הממונה ודרישת תשלום
29כג.
(א) הממונה יחליט, לאחר ששקל את הטענות שנטענו לפי סעיף 29כב, אם להטיל על המפר עיצום כספי, ורשאי הוא להפחית את סכום העיצום הכספי לפי הוראות סעיף 29כה.







(ב) החליט הממונה לפי הוראות סעיף קטן (א) –








(1) להטיל על המפר עיצום כספי – ימסור לו דרישה, בכתב, לשלם את העיצום הכספי (בפרק זה – דרישת תשלום), שבה יציין, בין השאר, את סכום העיצום הכספי המעודכן ואת התקופה לתשלומו;








(2) שלא להטיל על המפר עיצום כספי – ימסור לו הודעה על כך, בכתב.







(ג) בדרישת התשלום או בהודעה, לפי סעיף קטן (ב), יפרט הממונה את נימוקי החלטתו.







(ד) לא טען המפר את טענותיו לפי הוראות סעיף 29כב, בתוך התקופה האמורה באותו סעיף, יראו את ההודעה על כוונת חיוב, בתום אותה תקופה, כדרישת תשלום שנמסרה למפר במועד האמור.



הפרה נמשכת והפרה חוזרת
29כד.
(א) בהפרה נמשכת ייווסף על העיצום הכספי הקבוע לאותה הפרה החלק החמישים שלו לכל יום שבו נמשכת ההפרה.







(ב) בהפרה חוזרת ייווסף על העיצום הכספי הקבוע לאותה הפרה, סכום השווה לעיצום הכספי כאמור; לעניין זה, "הפרה חוזרת" – הפרת תנאי או הוראה כאמור בסעיף 29יט בתוך שנתיים מהפרה קודמת של אותו תנאי או הוראה שבשלה הורשע או שבשלה הוטל על המפר עיצום כספי, או אי-קיום דרישה לתיקון ליקויים כאמור בסעיף 29כ בתוך שנתיים מהפרה קודמת של דרישה כאמור שניתנה בידי אותו נותן אישור, ושבשלה הורשע או שבשלה הוטל על המפר עיצום כספי.



סכומים מופחתים
29כה.
(א) הממונה אינו רשאי להטיל עיצום כספי בסכום הנמוך מהסכומים הקבועים בטור ג' בתוספות השנייה, או השלישית" – נמחק את "הרביעית" – לפי העניין (בפרק זה – התוספות) או בסעיף 29כ, אלא לפי הוראות סעיף קטן (ב).







(ב) נותן אישור, בהסכמת שר המשפטים ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, רשאי לקבוע מקרים, נסיבות ושיקולים שבשלהם יהיה ניתן להטיל עיצום כספי בסכום הנמוך מהסכומים הקבועים בטור ג' בתוספות או בסעיף 29כ, ובשיעורים שיקבע.



סכום מעודכן של העיצום הכספי
29כו.
(א) העיצום הכספי יהיה לפי סכומו המעודכן ביום מסירת דרישת התשלום, ולגבי מפר שלא טען את טענותיו לפני הממונה כאמור בסעיף 29כג(ד) – ביום מסירת ההודעה על כוונת חיוב; הוגש ערעור לבית משפט לפי סעיף 29לא, ועוכב תשלומו של העיצום הכספי בידי הממונה או בית המשפט – יהיה העיצום הכספי לפי סכומו המעודכן ביום ההחלטה בערעור.







(ב) סכומי העיצום הכספי הקבועים בטור ג' בתוספות ובסעיפים 29כ ו-29לד(ד) יתעדכנו ב-1 בינואר בכל שנה (בסעיף קטן זה – יום העדכון), בהתאם לשיעור שינוי המדד הידוע ביום העדכון לעומת המדד שהיה ידוע ב-1 בינואר של השנה הקודמת; הסכום האמור יעוגל לסכום הקרוב שהוא מכפלה של 10 שקלים חדשים; לעניין זה, "מדד" – מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.







(ג) הממונה יפרסם ברשומות הודעה על סכומי העיצום הכספי המעודכנים לפי סעיף קטן (ב).



המועד לתשלום העיצום הכספי
29כז.
המפר ישלם את העיצום הכספי בתוך 45 ימים מיום מסירת דרישת התשלום כאמור בסעיף 29כג.



הפרשי הצמדה וריבית
29כח.
לא שילם המפר עיצום כספי במועד, ייווספו על העיצום הכספי, לתקופת הפיגור, הפרשי הצמדה וריבית כהגדרתם בחוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א–1961‏ (בפרק זה – הפרשי הצמדה וריבית), עד לתשלומו.



גבייה
29כט.
עיצום כספי ייגבה לאוצר המדינה, ועל גבייתו יחול חוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות, התשנ"ה–1995.



עיצום כספי בשל הפרה לפי חוק זה ולפי חוק אחר
29ל.
על מעשה אחד המהווה הפרה של תנאי או הוראה כאמור בסעיף 29יט או של דרישה כאמור בסעיף 29כ, ושל הוראה מהוראות לפי חוק אחר, לא יוטל יותר מעיצום כספי אחד.



ערעור
29לא.
(א) על החלטה סופית של הממונה לפי פרק זה ניתן לערער לבית משפט השלום שבו יושב נשיא בית משפט השלום; ערעור כאמור יוגש בתוך 45 ימים מיום שנמסרה למפר הודעה על ההחלטה.







(ב) אין בהגשת ערעור לפי סעיף קטן (א) כדי לעכב את תשלום העיצום הכספי, אלא אם כן הסכים לכך הממונה או שבית המשפט הורה על כך.







(ג) החליט בית המשפט לקבל ערעור שהוגש לפי סעיף קטן (א), לאחר ששולם העיצום הכספי לפי הוראות פרק זה והורה בית המשפט על החזרת סכום העיצום הכספי ששולם או על הפחתת העיצום הכספי, יוחזר הסכום ששולם או כל חלק ממנו אשר הופחת, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית מיום תשלומו, עד יום החזרתו.



פרסום
29לב.
(א) הטיל הממונה עיצום כספי לפי פרק זה, יפרסם באתר האינטרנט של משרד נותן האישור הנוגע בדבר, את הפרטים שלהלן, בדרך שתבטיח שקיפות לגבי הפעלת שיקול דעתו בקבלת ההחלטה להטיל עיצום כספי:








(1) דבר הטלת העיצום הכספי;








(2) מהות ההפרה שבשלה הוטל העיצום הכספי ונסיבות ההפרה;








(3) סכום העיצום הכספי שהוטל;








(4) אם הופחת העיצום הכספי – הנסיבות שבשלהן הופחת סכום העיצום ושיעורי ההפחתה;








(5) פרטים על אודות המפר, הנוגעים לעניין;








(6) שמו של המפר – ככל שהמפר הוא תאגיד.







(ב) הוגש ערעור לפי סעיף 29לא, יפרסם הממונה, בפרסום לפי סעיף קטן (א) גם את דבר הגשת הערעור ואת תוצאותיו.







(ג) על אף הוראות סעיף קטן (א)(6), רשאי הממונה לפרסם את שמו של מפר שהוא יחיד, אם סבר שהדבר נחוץ לצורך אזהרת הציבור.







(ד) על אף האמור בסעיף זה, לא יפרסם הממונה פרטים שהם בגדר מידע שרשות ציבורית מנועה מלמסור לפי סעיף 9(א) לחוק חופש המידע, התשנ"ח–1998‏, וכן רשאי הוא שלא לפרסם פרטים לפי סעיף זה, שהם בגדר מידע שרשות ציבורית אינה חייבת למסור לפי סעיף 9(ב) לחוק האמור.







(ה) פרסום לפי סעיף זה בעניין עיצום כספי שהוטל על תאגיד יהיה לתקופה של ארבע שנים, ובעניין עיצום כספי שהוטל על יחיד – לתקופה של שנתיים. בפרסום כאמור יישם הממונה אמצעים טכנולוגיים נאותים ומתקדמים, כדי למנוע, ככל האפשר, את העיון בפרטים שפורסמו בתום תקופת הפרסום, ובלבד שיש אמצעים מקובלים למניעת העיון כאמור.







(ו) נותן אישור רשאי לקבוע דרכים נוספות לפרסום הפרטים האמורים בסעיף זה.



שמירת אחריות פלילית
29לג.
(א) תשלום עיצום כספי לפי פרק זה, לא יגרע מאחריותו הפלילית של אדם בשל הפרת תנאי או הוראה כאמור בסעיף 29יט או הוראה כאמור בסעיף 29כ, המהווה עבירה.







(ב) שלח הממונה למפר הודעה על כוונת חיוב, בשל הפרה המהווה עבירה כאמור בסעיף קטן (א), לא יוגש נגדו כתב אישום בשל אותה הפרה, אלא אם כן התגלו עובדות חדשות, המצדיקות זאת.







(ג) הוגש נגד אדם כתב אישום בשל הפרה המהווה עבירה כאמור בסעיף קטן (א), לא ינקוט נגדו הממונה הליכים לפי פרק זה בשל אותה הפרה, ואם הוגש כתב האישום בנסיבות האמורות בסעיף קטן (ב) לאחר שהמפר שילם עיצום כספי, יוחזר לו הסכום ששולם, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית מיום תשלום הסכום עד יום החזרתו.



שינוי התוספת השנייה והתוספת השלישית
29לד.
(א) שר הבריאות, בהסכמת שר המשפטים, ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת רשאי, בצו, לשנות את התוספת השנייה.







(ב) השר להגנת הסביבה, בהסכמת שר המשפטים, ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת רשאי, בצו, לשנות את התוספת השלישית.







(ד) סכום העיצום הכספי שיקבעו כל אחד מהשרים בתוספות לפי סעיפים קטנים (א) ו-(ב), לא יעלה על –








(1) 17,690 שקלים חדשים, ולעניין עסק שהוא תאגיד – 35,380 שקלים חדשים.








(2) לעניין הפרת תנאי מתנאי – טוב, אנחנו נתקן פה: "לעניין הפרת הוראה שנקבעה בתקנות", רק תקנות – לפי חוק זה, שעלולה להביא לפגיעה ממשית בבריאות הציבור, בטיחותו או בטחונו או לנזק ממשי לסביבה – 75,000 שקלים חדשים ולעניין עסק שהוא תאגיד – 150,000 שקלים חדשים.







(ה) בקביעת סכומי העיצום הכספי בכל אחת מהתוספות, יתחשבו השרים, בין השאר, בחומרת ההפרה, בעסקים טעוני רישוי שהיא חלה לגביהם וברווח או החיסכון שהמפר יכול היה להשיג באמצעות ההפרה.";



אני ממשיכה להקריא עוד כמה סעיפים?
היו"ר יואב קיש
אנחנו גומרים את ההקראה.
לירון אדלר מינקה
תיקון סעיף 38ב
24.
בסעיף 38ב, במקום "מתן היתר זמני" יבוא "מתן רישיון";



"תיקון סעיף 39" – לאחר שיח עם הממשלה הסתבר שאין צורך בו. אז אנחנו לא נוסיף את סעיף 39.
היו"ר יואב קיש
אז לא יהיה תיקון 39?
לירון אדלר מינקה
לא.
היו"ר יואב קיש
מה הוא היה אמור להיות?
לירון אדלר מינקה
הוא היה אמור להיות על הגשת מסמכים באופן מקוון, אבל ההסמכה שיש היום בחוק מספיקה.
היו"ר יואב קיש
אז יורד הסעיף.
לירון אדלר מינקה
יורד.
היו"ר יואב קיש
אוקיי.
לירון אדלר מינקה
הוספת סעיף 41א
25.
אחרי סעיף 41 יבוא:



"הגדרת יום
41א.
(א) בחוק זה, "יום", לעניין מועדים הנוגעים לבדיקת בקשות לרישיון או להיתר – למעט מועד ממועדי ישראל המפורטים בסעיף 18א(א) לפקודת סדרי השלטון והמשפט, התש"ח–1948‏, ולמעט ימי חול המועד וימי שבתון שנקבעו בחיקוק.







(ב) שר הפנים רשאי למעט מההגדרה "יום" שבסעיף קטן (א), ימים נוספים, בין דרך כלל ובין לסוגים של רשויות רישוי ";

הוספת סעיפים 45-50
26.
אחרי סעיף 44 יבוא:



"פרסום ראשון של דרישות רשות הרישוי המקומית
45.
עד יום כ"ה בניסן התשע"ט (30 באפריל 2019), תפרסם רשות הרישוי המקומית כמשמעותה בסעיף 5(א)(1), את המסמכים, התנאים, ההחלטות וההוראות מטעמה" - - -
היו"ר יואב קיש
טוב, זה - - -
לירון אדלר מינקה
בסדר, זה כבר יותר הוראות.
היו"ר יואב קיש
בואו נחכה עם ההוראות. בדיוק. אז נשאר לנו רק ההוראות. זה יהיה כבר ליום חמישי.
לירון אדלר מינקה
"סמכויות הפיקוח" והפרק של "העיצום הכספי". אני רק אגיד שהפרק של "העיצום הכספי" זה בעצם נוסח מקובל ורגיל בכל החקיקה. זאת אומרת, כל הפרטים פה הם פרטים שמופיעים בכל חוק שיש בו עיצומים כספיים. יש כאן כמה דברים שהם פרטים קטנים בתוך – זאת אומרת, חוץ מההסדר, כמובן, שהוא ספציפי לחוק שלנו לגבי הסכומים ולגבי מה שכתוב כאן על הדרישה לתיקון ליקויים, כל שאר ההסדר הם הכוונה – הודעת כוונה לחיוב וכל הדברים האלה, זה פורמט רגיל, הוא מקובל בכל החוקים. אין מה להיכנס פה לפרטים באופן מיוחד.
היו"ר יואב קיש
מאה אחוז.
לירון אדלר מינקה
יש פה כמה פרטים, מה שמסומן כאן בצהוב, אלה כמה שינויים קטנים, שאנחנו ראינו שיש בהסדרים שהתקבלו בחוקים לאחרונה ולא נכנסו כאן ואנחנו חשבנו שכדאי להוסיף אותם גם פה.
היו"ר יואב קיש
ומישהו ממשרדי הממשלה מתנגד?
שי עגמי ליבוביץ'
כן.
לירון אדלר מינקה
משרד המשפטים לא כל כך אוהב את זה. זאת אומרת, הם מתנגדים. אבל שאר ההסדר הוא באמת הסדר מקובל, אין מה להיכנס לפרטים.
היו"ר יואב קיש
טוב, אז בגדול אני מבין שעל המשרדים זה די מקובל, חוץ מאותן נקודות שציינת כרגע, שהן אולי שונות.
אפרת טפליץ
רק מה שמסומן בצהוב.
היו"ר יואב קיש
אני לא יודע, לא ראיתי הרבה שהיה מסומן בצהוב, אבל נעבור על זה. אני רק ברמה עקרונית – כי אני לא אספיק – אנחנו צריכים ב-13:00 לסיים. אז רק לשמוע מילה רגע אם אתם רוצים להגיד.
קריאה
אז אנחנו דווקא נעדיף, אם אפשר, אחרי, כי חבל.
היו"ר יואב קיש
נעדיף. אז בואו נסכם כך, בסדר. לדעתי, סיימנו את ההקראה של הפיקוח והאכיפה, מה שרצינו.
לירון אדלר מינקה
נכון.
היו"ר יואב קיש
נשאר לנו לדון בכל הקטע שדיברנו עליו עכשיו, על הפיקוח והאכיפה בנושא העיצומים ובנושא סמכויות פיקוח. אנחנו עושים הפסקה. לדעתי, ב-14:00 אנחנו מתכנסים פה בחזרה. יש לנו עכשיו עם המילואים, נכון?
לאה קריכלי
נכון.
היו"ר יואב קיש
בכל מקרה, אני אומר לכם שבכוונתי ביום חמישי לסיים את החקיקה. זה אומר שיום חמישי – אני כבר מכין את כולם – יכול להסתיים מאוד-מאוד מאוחר.
קריאה
כמה?
היו"ר יואב קיש
ומי ששואל מה זה "מאוד-מאוד מאוחר", יכול לשאול את ועדת התקשורת, שאני עשיתי את החוק של הערוצים הייעודיים. אז תשאלו שם, יגידו לכם מה זה "מאוד-מאוד מאוחר". זה יכול להיות חצות וחוצה חצות. זו הכוונה.

תודה רבה. ניפגש ב-14:00.


הישיבה ננעלה בשעה 13:00.

קוד המקור של הנתונים