ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 13/06/2018

מחדל האופניים החשמליים: 210,000 זוגות אופניים חשמליים ברחובות ללא אסדרה, וזינוק במספר הנפגעים בתאונות - דו"ח מבקר המדינה 68ג (2018): הסדרת השימוש באופניים ובכלים דו-גלגליים במרחב העירוני

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



51
הוועדה לענייני ביקורת המדינה
13/06/2018


מושב רביעי


פרוטוקול מס' 341
מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה
יום רביעי, ל' סיוון התשע"ח (13 ביוני 2018), שעה 9:00
סדר היום
מחדל האופניים החשמליים: 210,000 זוגות אופניים חשמליים ברחובות ללא הסדרה וזינוק במספר הנפגעים בתאונות – דו"ח מבקר המדינה 68ג (2018): הסדרת השימוש באופניים ובכלים דו גלגליים במרחב העירוני
נכחו
חברי הוועדה: שלי יחימוביץ – היו"ר
איל בן ראובן
מירב בן ארי
חברי הכנסת
תמר זנדברג
דב חנין
איילת נחמיאס-ורבין
מוזמנים
מרב כהן - מנהלת ביקורת, משרד מבקר המדינה

מירה רזין - מנהלת החטיבה לביקורת השלטון המקומי, משרד מבקר המדינה

עובד גופר - סגן מנהל אגף, משרד מבקר המדינה

שלמה ברסקי - מנהל ביקורת, משרד מבקר המדינה

תמר מנס - מנהל בכירה על אגף, משרד מבקר המדינה

יאיר וולף - המפקח הכללי על ביקורת המדינה, משרד ראש הממשלה

אבנר פלור - סמנכ"ל בכיר מינהל תנועה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

חוה מרים ראובני - סגנית היועץ המשפטי, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

איציק סרור - מנהל אגף א' שירותי תחזוקה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

חן כהן - מנהלת אגף הנדסת תנועה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

רחלי טבת ויזל - עורכת די, מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

סנ"צ עדי זלדס - רמ"ד מחקר אגף התנועה, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק עופרה שמואל דסקל - קצינת פיקוח ובקרה אגף התנועה, המשרד לביטחון פנים

חיים אמיגה - עוזר יועץ משפטי, המשרד לביטחון פנים

מקס אבירם - ממונה ארצי זהירות בדרכים, משרד החינוך

יעקב וכטל - הממונה על התקינה, משרד הכלכלה

ורד אורן - דוברת מכון התקנים, משרד הכלכלה

ודיע עואד - צוות ביטוחי חבויות בשוק ההון, משרד האוצר

בתיה מור ספקטורוביץ - עורכת דין, מחלקת ביטוח כללי רשות שוק ההון, משרד האוצר

איה שוורץ - עורכת דין, לשכה משפטית, משרד האוצר

מיכל גרוס - מנהל מחלקת מידע ובטיחות בדרכים, עיריית תל אביב-יפו

יאיר אמר - מנהל אגף הפיקוח, עיריית תל אביב, עיריית תל אביב-יפו

גיל צ'רנוסקי - מנהל מטה בטיחות, עיריית גבעתיים

פרופ' קובי פלג - מנהלת המרכז הלאומי לחקר טראומה ורפואה דחופה, המרכז הלאומי לחקר הטראומה

איתן השחר - מנכ"ל קרנית - קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים

ליטל כספי - מנהלת מחלקת תביעות, קרנית - קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים

גילון הלגה - עורך דין, יועץ משפטי, קרנית - קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים

אילן קנר - עורך דין, חבר פורום נזיקין, לשכת עורכי הדין

פנחס מיכאלי - ממונה חקיקה, לשכת עורכי הדין

לירון אשל - עורכת דין ועובדת סוציאלית המועצה הלאומית לשלום הילד

יותם אביזוהר - מנכ"ל עמותת ישראל בשביל אופניים

ערן שחורי - רכז רוכבים לעבודה

משה אשכנזי - סגן יושב ראש ועדת החינוך

דן מיכאל קדרון - ארגוני הנכים

שגיא אהרון - שדלן/ית (קונטקטי בע"מ), מייצג/ת את איגוד חברות הביטוח בישראל
מנהלת הוועדה
חנה פריידין
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר תרגומים
מחדל האופניים החשמליים
210,000 זוגות אופניים חשמליים ברחובות ללא הסדרה וזינוק במספר הנפגעים בתאונות – דו"ח מבקר המדינה 68ג (2018): הסדרת השימוש באופניים ובכלים דו גלגליים במרחב העירוני
היו"ר שלי יחימוביץ
שלום לכולם, בוקר טוב. אנחנו פותחים דיון של הוועדה לענייני ביקורת המדינה בנושא דו"ח המבקר על הסדרת האופניים החשמליים בישראל. יש כ-210,000 זוגות אופניים חשמליים על הכבישים, על המדרכות וכן הלאה ופחות או יותר אפס הסדרה. אנחנו נשמע תיכף את הפרטים ממבקר המדינה וננסה יחד לחשוב איך אנחנו מתקדמים מכאן ואיך לפתור את הסוגיה הזאת, שנראה שאף אחד לא מעוניין לטפל בה.

אני אקדים ואומר שאני עצמי רוכבת אופניים כל ימי חיי, לא אופנים חשמליים, אופנים רגילים. אני חושבת שמי שלא רוכב באופנים רגילים מאבד את כל היתרונות המדהימים שאפשר להפיק מרכיבה על הכלי הנפלא הזה, אבל עדיין אני לא חושבת שאנחנו במערכה נגד האופניים החשמליים. בסופו של יום, זוג אופניים חשמליים על הכביש יותר טוב מרכב ממנוע על הכביש ובטח עם ארבעה גלגלים. לכן אין כאן ג'יהאד נגד האופנים חשמליים, בדיוק ההיפך מזה. אפשר לברך על הכלי הזה, שהוא פחות מזיק, פחות צפוף, פחות מזהם. פחות מסוכן מרכב ממונע ארבעה גלגלים, אבל עדיין ההפקות שבה כל עולם האופניים החשמליים מתנהל, בלי ולו שמץ של הסדרה, בהחלט דורש טיפול יסודי, חמור, מיידי ומהיר.

אנחנו נתחיל את הדיון בשמיעת עיקרי דו"ח מבקר בעניין הזה. זה דו"ח המבקר 68ג משנת 2018, הסדרת השימוש באופנים ובכלים דו גלגליים במרחב העירוני. מי שתציג את עיקרי הדו"ח היא תמר מנס, מנהלת בכירה באגף ביקורת השלטון המקומי, בבקשה.
מירה רזין
זה האגף שעשה את הדו"ח והעובדים שעשו את הדו"ח נמצאים פה. רכז - - -, מר עובד גופר ומירב כהן ומר שלמה ברסקי.
תמר מנס
בוקר טוב לכולם. לפני שנתחיל אולי כדאי להגדיר בדיוק על מה אנחנו מדברים, איזה כלים אנחנו מדברים. אנחנו דיברנו במטלה גם על האופנים הרגילים, גם על האופנים החשמליים, התקניים והלא תקניים ונכון ציינה יושבת הראש שהמספר הידוע של אופנים חשמליים, אבל יש גם מספר לא ידוע של אופניים שהם פיראטיים, שאנשים הרכיבו עליהם כל מיני מנועים והפכו אותם לאופניים חשמליים. אז המספרים הם בסימן שאלה. ואנחנו מדברים גם על גלגנועים, שהם בעצם קורקינטים ממונעים, שגם מהם אנחנו רואים הרבה בכבישים.

הנתונים, דיברנו קצת על הכמות. מבחינת האימפקט שבגללו יצאנו למטלה הזאת, בעצם לבדוק את כל נושא הפיקוח וההסדרה של הנושא, אז יש לא מעט נפגעים. יש כאלה שיגידו טוב, אז ביחס לתאונות בכלי רכב זה לא הרבה, אבל בשביל משפחה שנפגעת כל פצוע וכל נפגע הוא הרבה מאד.

לכן נכנסנו למטלה הזאת, ושוב, גם אנחנו לא בגישה של נגד אופנים, כי אנחנו נחשפנו לשתי הגישות האלה, אחת שאומרת אל תגבילו, תהיו ביד רכה עם אופניים, כי אנחנו רוצים בסך הכל לעודד את זה; והשנייה שאומרת שבכל זאת נדרשת הסדרה בגלל הנפוצות של התופעה והתחרות הגדולה הזאת שיש בין רוכבי האופניים להולכי הרגל וכלי הרכב והחיכוך שנוצר בין כל המשתמשים בנתיבים.

השימוש באופניים רגילים וחשמליים באמת הביא לשיפור באיכות האוויר, להפחתה של עומסי תנועה וקיצור זמני הגעה, לחיסכון בדלק והפחתת התלות בו. לשיפור בבריאות הציבור. אם באמת אתה רוכב על אופנים לא חשמליים וגם בסיוע של מגמות חברתיות, אקולוגיות וציבוריות וזה גם חשוב מאד.

יחד עם זה, כמו שאמרתי, החיכוך הזה בין הרוכבים להולכי רגל מצד אחד ובין הרוכבים לכלי הרכב, הרבה פעמים הוא הרסני. כאשר רוכב שרוכב על אופניים איננו מוגן באיזו שהיא צורה ונגיד למי שנוסע בכלי רכב, והולכי רגל נפגעים גם ככל שמהירות הכלי עולה. ואנחנו יודעים שהיום יש כלים פיראטיים שמסוגלים להגיע למהירות של לא פחות מ-70 קילומטרים בשעה וככל שהמהירות עולה גם האימפקט של התאונה יותר גדול.
למה זה חשוב – האופנים התקניים – כבר הסברתי, כי כשמתקינים מנוע עם הספק גדול ועם מהירות גבוהה ובמקביל לא דואגים נגיד לאמצעי בלימה מתאימים, אז כמובן שזו סכנה מיידית וברורה.

למה עוד חשוב לפקח – כי כללי ההתנהגות ואנחנו יודעים כולנו, בעיקר בני נוער וצעירים רבים רוכבים על האופניים האלה ומשתמשים בהם, חשוב שתהיה אכיפה כדי להשריש איזה שהם כללי התנהגות בכביש ואנחנו יודעים שמי שעולה על הכביש לא בהכרח יודע את כללי התנועה ולא בהכרח מציית להם וזה אחר כך - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
תמר, בואי נחתוך למה צריך הסדרה ותספרי לנו מה מצאתם בדו"ח על אי ההסדרה ומה קורה במשרדים הממשלתיים וברשויות הרלבנטיות.
תמר מנס
אוקיי, אז אני אלך ישר לממצאים. אנחנו מצאנו שקיים פער גדול בין הנתונים שנמצאים במרכז הלאומי לחקר הטראומה, פער של 365% לעומת הנתונים שנמצאים בידי המשטרה.
היו"ר שלי יחימוביץ
תגידי מספרים.
תמר מנס
אז למשל לגבי מספר פצועים שאושפזו בבתי חולים, אז למרכז לחקר הטראומה, מכון גרטנר, 8,000 לעומת המשטרה – 2,000. זה היה במועד הביקורת. היה איזה שהוא דו שיח בין שני הגורמים, אבל לא הגיע ולעמק השווה בסופו של דבר של העברת הנתונים האלה, על רקע של צנעת הפרט ו - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
לא, זה גם מאד הגיוני שיהיה פער כזה, כי אדם שנפצע בתאונת אופניים חשמליים רץ לבית חולים לקבל טיפול, אבל הוא לא רץ מיד למשטרה בהכרח ולפעמים זה - - - שלו.
תמר מנס
נכון, אז על התאונות היותר חמורות, שבהן יש ממש הרוגים וזה, המשטרה יודעת, אבל על תאונות שאנשים סתם מאושפזים, לא תמיד היא יודעת. אנחנו חושבים שעל הפער הזה של העברת הנתונים, לפחות כמותיים, אפילו לא שמיים, אפשר לגשר איך שהוא, כדי שתהיה תמונה ברורה בידי המשטרה.
היו"ר שלי יחימוביץ
ברור. אין שום פגיעה בצנעת הפרט - - - מספרים.
תמר מנס
כי ראינו שזה הועלה, אבל לא היה.
היו"ר שלי יחימוביץ
מה עוד?
תמר מנס
ההסדרה של תקנות. אנחנו ראינו שמשרד התחבורה מאד התמהמה בתיקון תקנות התעבורה ואז נוצר מצב כזה שאפשר היה לייבא כלי רכב, אבל אסור היה להשתמש בהם. מצב אבסורדי, שבאמת לא היה צריך להיות. מחלוקות שונות. אני רוצה להסביר. הרי כל הנושא של הטיפול באופניים או באופניים חשמליים נמצא בידי משרדים שונים ורשויות שונות, כאשר כל אחד מטפל בעצם בחלק שלו ובתחום האחריות שלו, אבל הסנכרון ביניהם לא תמיד עובד. זאת הייתה גם אחת ההמלצות של הדו"ח, שהתופעה הזאת של שימוש באופנים חשמליים היא כל כך נפוצה וכל כך מהותית, קריטית ואקוטית, שדרושה איזו שהיא חשיבה איפה המדינה שלנו צריכה להיות בעוד 5 שנים, בעוד 10 שנים. ואם יש מחלוקות ואם יש איזה שהוא חוסר שיתוף פעולה - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
ספרי לנו מה המחלוקות.
תמר מנס
פה למשל סמכויות של פיקוח בין משרד הכלכלה למשרד התחבורה.
היו"ר שלי יחימוביץ
אבל זה בסוגית הייבוא.
תמר מנס
כן, יבוא גם של הכלים וגם של חלקי החילוף.
היו"ר שלי יחימוביץ
שמי אחראי לזה לדעתכם ומי לא רוצה להיות אחראי לזה?
תמר מנס
יש פה סיפור שאני לא יודעת אם כדאי להיכנס אליו, שהוא של התקנים, של תקן ישראלי ותקן אירופאי שזה אומר שזה צריך לפקח וזה אומר שזה צריך לפקח.
היו"ר שלי יחימוביץ
כן, זה לא כזה מסובך. אנחנו מכירים את הנושא. כרגע אין פיקוח?
תמר מנס
יש פיקוח מאד חלקי.
היו"ר שלי יחימוביץ
שמי מפקח?
תמר מנס
גם משרד התחבורה וגם משרד הכלכלה אמור לפקח, אבל מאד מאד חלקי. למשל מבצעי אכיפה שמשרד התחבורה עשה, עשה בשנים האחרונות ממש מעט וזה ממש קריטי, כי באמת פה יושבת הבעיה של כל האופניים הלא תקניים. פה הבעיה.
היו"ר שלי יחימוביץ
אוקיי, עוד משהו משמעותי?
תמר מנס
כן, הפיקוח של המשטרה. דווקא ראינו שבשנים האחרונות הם כן הגבירו את הפיקוח.
היו"ר שלי יחימוביץ
יש שיפור. יש כאן נציג של המשטרה?
עופרה שמואל דסקל
כן.
תמר מנס
מה שקריטי וחשוב אולי לציין זה שני דברים נוספים ובזה אנחנו נסיים, כי קראתם בוודאי את הדו"ח. פעולות של חינוך והסברה. מדוע זה כל כך חשוב ושמנו על זה את הדגש, כפעולות של משרד החינוך. גיל הרוכבים הוא מאד צעיר. הם לא עוברים תיאורה. ההזדמנות של להעביר את זה דרך בתי הספר היא הזדמנות פז וראינו שרק ב-8% מהכיתות בכלל מלמדים את הנושא הזה.
היו"ר שלי יחימוביץ
אפילו ללמד תיאוריה בבתי הספר.
תמר מנס
כן.
רחלי טבת ויזל
אתמול הייתה בחינת תיאוריה פעם ראשונה בבתי הספר.
תמר מנס
עכשיו עוד נושא חשוב מאד, והוא כל התחום של המעורבות של משרד התחבורה והרשויות המקומיות בהקמת שבילי אופניים. בעצם לרשות מקומית אין חובה חוקית להקים שביל אופניים, אבל זה צורך. זה צורך שהיא צריכה להיענות לו, כי היא אחראית על הבטיחות ועל הביטחון של התושבים שלה, ואפילו אם זה לא כתוב באיזו שהיא הוראת חוק ספציפית, רשויות מקומיות צריכות להקים שבילי אופניים וראינו שהן ממעטות מאד להקים שבילי אופניים; וגם השבילים שהן מקימות הם לא תמיד כאלה שמסייעים להיות פתרון תכליתי לתחבורה.

אתן דוגמא. עיריית רמת גן, שביל של 300 מטרים, אחרי ש-5 שנים קודם לכן הייתה לה כבר תכנית אב להקמת השבילים. שום דבר כזה לא קרה. עוד יותר מה שציינו זה הנושא של האופנידן, שדווקא זו יזמה של משרד התחבורה לעשות רשת או אוטוסטראדה של שבילי אופניים שתקשר ותהווה חיבוריות בכל הערים של מרכז הארץ. לא ראינו שבדקו בכלל עם הרשויות אם הן מוכנות ויכולות ורוצות ומסוגלות לעשות את השבילים המזינים, שבלעדיהם זה כמעט לא - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
לדעתכם שבילי אופניים נועדו לאופניים חשמליים?
תמר מנס
גם לאלה וגם לאלה.
היו"ר שלי יחימוביץ
זה פשוט שני כלים שונים לחלוטין.
תמר מנס
כן, ברור.
היו"ר שלי יחימוביץ
איטן קשר ביניהם.
תמר מנס
ברור. ואז הרשויות פשוט לא נערכו וגם לא הונחו להקים את השבילים האלה, על מנת שכשסוף כל סוף הפרויקט הזה יעמוד על הרגליים, כי הוא באיחור, תהיה באמת את ההזנה הזאת לשבילים ובאמת הפרויקט הזה ייתן את הפירות שמצפים ממנו. זה לא נעשה.
היו"ר שלי יחימוביץ
אוקיי, תמר אנחנו נסתפק בזה. אחר כך אם יהיו לך הערות, אז נחזור אליכם.
תמר מנס
בסדר.
היו"ר שלי יחימוביץ
טוב, אנחנו מתחילים במשרד התחבורה.
רחלי טבת ויזל
אולי כדאי שאני אתחיל עם הנתונים?
היו"ר שלי יחימוביץ
תציגי את עצמך.
רחלי טבת ויזל
רחלי טבת ויזל, מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.
היו"ר שלי יחימוביץ
את מנכ"לית הרשות, נכון?
רחלי טבת ויזל
נכון.
היו"ר שלי יחימוביץ
אז למה את ממעיטה בערכך?
רחלי טבת ויזל
מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.
היו"ר שלי יחימוביץ
את יודעת מה, אני מקבלת. נתחיל בך.
רחלי טבת ויזל
פשוט יש לי כמה נתונים שאולי כדאי שנתחיל בהם.
היו"ר שלי יחימוביץ
אז עורכת הדין רחלי טבת ויזל, מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.
רחלי טבת ויזל
תודה.
היו"ר שלי יחימוביץ
אני רק מבקשת לתמצת כי יש הרבה דוברים וזממנו מוגדל.
רחלי טבת ויזל
מאד בקצרה. אני רוצה להתחיל עם הנתונים ולהתחיל שנייה עם חוק. החוק היום מאפשר רכיבה על אופנים חשמליים רק מעל גיל 16 ומחייב קסדה בין גיל 16 לגיל 18. החל מגיל 18 אין חובת קסדה. אנחנו נמצאים בהליכים מתקדמים של חקיקה - - -
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
מגיל 18 אין חובת קסדה?
רחלי טבת ויזל
לדרך עירונית. מעל גיל 18 אין חובת קסדה בדרך עירונית. ישנם עכשיו הליכי חקיקה מתקדמים בכדי שתהיה חובת חבישת קסדה בכל הדרכים - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
באופניים חשמליים, לא באופניים רגילים.
רחלי טבת ויזל
לאופניים חשמליים. כמה שניות לגבי הנתונים, כי הנתונים הם באמת מאד מטרידים. בשנת 2017 נהרגו 7 רוכבי אופניים חשמליים במהלך כל השנה. בשנת 2018 עד היום נהרגו כבר 10 רוכבי אופניים חשמליים. זאת אומרת הנתון הוא נתון קשה ומטריד.
היו"ר שלי יחימוביץ
כמה זה ביחס לכלל הנתונים בתאונות דרכים?
רחלי טבת ויזל
אני אגיד. נפגעים בתאונות דרכים השנה יש 135 הרוגים בתאונות דרכים, לעומת - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אני לא טובה במתמטיקה. מול איזה אחוז זה של הרוגים בתאונות.
רחלי טבת ויזל
8%. למה אני מדגישה את זה שזה נתון מדאיג, מכיוון שישנה כבר השנה, כמעט בכל הפרמטרים האפשריים שקשורים לתאונות דרכים, ישנה ירידה משמעותית השנה. אם זה רוכבי אופנוע, אם זה החברה הערבית, אם ילדים, כמעט בכל הפרמטרים יש כבר פחות 27 הרוגים מאשר בשנה שעברה, שזה נהדר. זה הרכיב היחיד, העיקרי, המשמעותי שבו במקום לרדת אנחנו רק עולים.
היו"ר שלי יחימוביץ
טוב, אבל זה קצת קשה ל - - -
רחלי טבת ויזל
כי יש יותר - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
לא, זה פשוט כלי חדש על הכביש. הוא מעולם לא נמדד בעבר ולכן הנתונים שלו חדשים.
רחלי טבת ויזל
הוא נמדד בשלוש השנים האחרונות וכרגע יש לנו עלייה. פילוח קצר מבין העשרה, כי זה גם פילוח הוא מעניין, מבין ה-10 רוכבים 3 אם בכלל מתחת לגיל המותר בשימוש באופניים חשמליים, בני פחות מ-16. אגב, אנחנו עשינו סקר ההורים, האם ההורים יודעים שהרכיבה מותרת מעל גיל 16. ההורים יודעים. שואלים אותם למה בכל זאת הם קונים, לחץ חברתי וכו'. נתון מעניין נוסף, 9 מתוך ה-10 הם ללא קסדה וזה מאפיין של מרבית מתאונות האופניים החשמליים, גם הקטלניות וגם החמורות, מרביתם בלי קסדה.

עוד שני נתונים קצרים מסקר שערכנו לגבי מי משתמש באופניים החשמליים. שליש הם מתחת לגיל 18, כך שצריך כן לכוון לצעירים. 99, לפחות לפני הקמפיין הגדול האחרון, לא חובשים קסדה כשהם נוהגים באופניים חשמליים, כשנתון נוסף, ישנה עלייה ועלייה משמעותית. רוב הנפגעים הם בתווך העירוני ולא בתווך הבינעירוני.

למה אני מדגישה את כל אלה, כי הפתרונות גם מגיעים מהמקום הזה. נתחיל עם זה, אני אמנם לא נציגת משרד התחבורה, משרד התחבורה ידבר על זה, נושא שבילי האופניים הוא קריטי. מתצפיות שלנו, מקום שבו היו שבילי אופניים, רוכבי האופניים החשמליים נסעו בשבילי האופניים. כך שזה הפתרון.

לעניין הרכיבה על הכביש ולא על המדרכה, מאז ומתמיד אצלנו רוכבים על הכביש. אנחנו לא ייחודיים בזה. ככה זה קורה בכל העולם. גם במדינות שהתירו רכיבה על המדרכות, עברו לרכיבה על הכבישים, כי מי שאמור להיות על המדרכות זה הולך הרגל.

מספר נקודות נוספות – אפשרויות האכיפה. מסוף שנת 2016 ניתנו אפשרויות אכיפה לפקחים העירוניים. הפקחים העירוניים, זה לא רק האכיפה, זה גם הנראות שלהם. אני מכירים מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שאכיפה בתווך העירוני על ידי פקחים, יש מעט עיריות שאימצו את זה לצערנו מרבית העיריות לא מאמצות את האפשרויות האלה ויש אפשרויות לאכיפה וחבל. אנחנו שמענו בריש גלי, בכמה דיונים של רשויות שאמרו אנחנו לא נאכוף, לא נוריד רוכבים מהמדרכות לכביש, כי אנחנו לא רוצים לסכן אותם, לכן לא יהיו לנו פקחים. זה לא תירוץ.

הנראות של הפקחים, גם אם לא יורידו אותם לכביש, פקח שרואה ילד מתחת לגיל 16 או בלי קסדה או כל דבר אחר, המשמעות של העשייה שלו היא מאד גדולה. לגבי חינוך והסברה, צדק דו"ח המבקר עד מאות שבדק עד לפני שנה בערך מה עשינו בנושא חינוך והסברה. אני יכולה להגיד שלשמחתי גם בשנת 2017 וגם בשנת 2018 זה נמצא בתוך התכניות וזה כבר נעשה. הדבר המשמעותי הגדול הוא שבמהלך שנת הלימודים הזאת שהסתיימה אתמול, ב-3,500 בתי ספר בכיתות י' למדו חינוך תעבורתי במהלך כל השנה.
קריאה
3,500 כיתות.
רחלי טבת ויזל
כיתות.
היו"ר שלי יחימוביץ
באיזה גילאים?
רחלי טבת ויזל
בכיתה י'. למה כיתה י' נבחרה ככיתה הרלבנטית? רגע לפני שמתחילים ללמוד נהיגה, הגיל הרלבנטי לשימוש באופניים החשמליים וכל - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
ומה הם לומדים בעצם, תיאוריה?
רחלי טבת ויזל
לומדים במהלך כל השנה לא רק תיאוריה, כי תיאוריה זה משהו מאד מצומצם. את כל חוקי התנועה, איך מתנהגים בכביש, סכנות בכביש, איך מתמודדים עם הלא נודע, לחץ חברתי וכו'.
היו"ר שלי יחימוביץ
זה חלק מתכנית הלימודים?
רחלי טבת ויזל
זה בתוך תכנית הלימודים.
היו"ר שלי יחימוביץ
מקבלים על זה ציון?
רחלי טבת ויזל
רגע, שנייה, מקבלים על זה ציון ולא רק זה. יש רישום נוכחות. מי שיהיה בכל השיעורים עם איזו שהיא אפשרות קטנה להיעדרות, בסוף השנה נבחן במבחן של חינוך תעבורתי שהיה אתמול, במתכונת של בחינת בגרות, עם בוחנות וכספת וכו', ומי שעובר אותו פתור מתיאוריה לשלוש שנים. בעצם אנחנו הכנסנו את התיאוריה לבתי ספר התיכון. זה היה ב-500 כיתות אתמול. זה היה אמור להתרחב לכל השנה. מלבד זה, אני מניחה שכולכם נחשפתם לקמפיינים בנושא קסדות, אופניים חשמליים וכו' בתוך מערכת החינוך ומחוצה לה.

כשאני מסכמת לפחות את הדברים שאנחנו מסתכלים עליהם, דבר ראשון שבילי אופניים, שבילי אופניים, שבילי אופניים. זה המקום ששם הם צריכים להיות. משרד התחבורה מקצה לזה תקציבים. צריך רצון טוב של הרשויות עצמן לעשות את זה. לצערי, לא נעים לי להגיד, אבל אנחנו נמצאים בשנת בחירות, לא כל כך רוצים לחפור או לעשות דברים דרמטיים דווקא בשנה הזאת. זה דבר אחד.
היו"ר שלי יחימוביץ
חוץ מתל אביב, שאנחנו יודעים שהיא מנסה - - -
רחלי טבת ויזל
יש מספר ערים - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
איזה עוד ערים באמת כבר - - -
רחלי טבת ויזל
ערים, ממש העיקר לא. העיקר לא, וגם במקומות שיש, אז לא הכל מרושת. אשדוד. יש לך את הרשת? יציגו את כל הרשת. אבל מהמפגש שלנו - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
מי יציג?
רחלי טבת ויזל
משרד התחבורה. מהמפגש שלנו עם ראשי ערים זה עוד לא תופס מספיק, למרות שמשרד התחבורה, אני יודעת שמעודד. זה הדבר השני. הדבר השלישי זה הסיפור של ה - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
רחל, אם אפשר לסיים, כי יש לנו פה הרבה דוברים.
רחלי טבת ויזל
כן, אני מסיימת. הדבר האחרון, אני רוצה רגע להתייחס לנתונים. בוודאי שיש הבדל בספירה, אבל בכדי שבאמת למשטרה יהיו את כל הנתונים, אנחנו בדיוק על זה השבוע, איך אנחנו מסנכרנים את כל הנתונים על מנת שגם למשטרה - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אני לא מבינה בשביל מה כל הדיאלוג הזה בכלל. פשוט תעבירו את הנתונים בווטסאפ.
רחלי טבת ויזל
זה לא כזה מסובך.
היו"ר שלי יחימוביץ
למה אנחנו צריכים לקיים על זה דיון בכלל?
רחלי טבת ויזל
לא, אין על זה דיון. אין אירוע. אין אירוע. הנתונים מועברים למשטרה. אין בעיה.
היו"ר שלי יחימוביץ
אוקיי, בסדר גמור. טוב, אנחנו ננהל את זה ככה שזה יהיה דובר, חבר כנסת, דובר שאינו חבר כנסת ולסירוגין.

חבר הכנסת איל בן ראובן, בבקשה.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
בוקר טוב. קודם כל תודה על הדיון הזה. אני חושב שהדיון הזה הוא חשוב, דווקא בגלל שאנחנו מדברים על כלי חדש יחסית ושלצערי אנחנו התמחינו בהרבה מאד נושאים בלבקר ולהגיע למסקנות ולתקן, אחרי שאנחנו כבר משלמים את המחירים. ופה, למרות שאני אגב לא מזלזל, אני חושב שהנתונים הם נתונים קשים. זאת אומרת אם בשנת 2017 ויש לי גם את הנתון של שנת 2016, ומה שלא דובר פה זה על כמות הפצועים. אנחנו מדברים פה על מאות פצועים.
רחלי טבת ויזל
אלפים.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
או אלפי פצועים מהנושא הזה ובהחלט הנתון ובעיני, כשאני מסתכל על נתון ואני רואה נתון עולה, המשמעות של זה שמה שעשינו עד עכשיו לא מספק. זאת אומרת שצריך לעשות משהו אחר, משהו יותר כדי לתקן את ה - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
כן, אבל איל, אני חייבת להגיד לך שזה לא שעד עכשיו נעשה המובן מאליו וצריך לעשות חשיבה מחוץ לקופסא. עד עכשיו לא נעשה כלום, פשוט. גם בתוך הקופסה לא נעשה עד עכשיו.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
כן, אני אומר, אני חושב שהדבר החשוב שנצא מכאן עם איזו שהיא הבנה ובהמשך הדרך נמשיך לעקוב שבאמת יש איזו שהיא מערכת של עשייה שמביאה תוצאות. כי בסוף המבחן הוא מבחן התוצאה ומבחן התוצאה נכון לכרגע המבחן הוא לא טוב בצורה חד משמעית. זה הוצג פה בצורה מאד ברורה. אני חושב שיש כמה דברים שהם מאד ברורים. קודם כל סוגית החיכוך. מניסיוני, ועוד פעם, אני נוסע באזורים על אופניים וגם אני בחיים לא אעבור לאופניים חשמליים, כמו ששלי אמרה.
היו"ר שלי יחימוביץ
בוא נישבע כאן אמונים לאופניים הרגילים.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
אנחנו נישבע אמונים, אבל הילדה שלי בתל אביב והבעל שלה כן נוסעים על הדבר הזה ואני בעיקר ממשרד למשרד לפעמים כן הולך שם ברחובות של תל אביב, היות שאני בא מהצפון ושם אין סכנה כזאת, זה ממש מסוכן. אתה הולך על המדרכה ופתאום עובר לך איזה משהו כזה, שאתה על המדרכה. כלומר החיכוך בעיקר עם הולכי הרגל, נדמה לי שהוא החיכוך המסוכן ביותר.

אני חושב ואני מניח שנראה פה את סוגית דרכי אופניים וכו'. אני חושב שסוגית הקסדות היא סופר סופר מרכזית בכל הגילאים. רבותי, זה כלי שנוסע מהר וכשאתה נופל ממנו, אני לא רוצה להגיד שאולי בתל אביב בסוף גם נגיע לזה, שגם הולכי הרגל יילכו עם קסדות, כי הם מתנגשים עם האופניים, אבל כנראה לזה לא נגיע. אבל אלה שנוסעים על אופניים בכל הגילאים, זה דבר שצריך להכניס אותו מיד. זה כל כך ברור. זה כל כך הגיוני.
היו"ר שלי יחימוביץ
תיכף נשמע איפה זה עומד.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
הדבר האחרון שאני רוצה לומר, ברור, מהדו"ח לפחות שקראתי, שיש פה כרגיל בעיית אחריות וסמכות – מי לוקח את האחריות על הדבר הזה והסמכות. יש פה משרד כלכלה ויש פה משרד תחבורה בסיפור הזה ואני חושב שמשרד התחבורה צריך להוביל בעניין הזה בכל מה שקשור בעניין הזה. אנחנו נעקוב ואני מקווה שנראה תוצאות.
היו"ר שלי יחימוביץ
תודה איל. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, מי מדבר, אבנר פלור?
אבנר פלור
כן, אבנר פלור, סמנכ"ל בכיר תנועה. אני אתייחס לכל ההיבטים של התקינה והאכיפה שקשורים למשרדנו ואחרי זה חן תציג גם את הנושא של שבילי האופניים.
היו"ר שלי יחימוביץ
מי יציג את הנושא של שבילי האופניים?
אבנר פלור
חן כהן מאגף תכנון.
היו"ר שלי יחימוביץ
אז זה יהיה לסירוגין. אתה תדבר עכשיו ואחר כך נעבור לחן. אחרי שחבר כנסת ידבר.
אבנר פלור
אין בעיה, בסדר. אז מבחינת העמדה של המשרד, כמו שאת אמרת, כבוד יושבת הראש, שאנחנו כן רוצים לשמר את ענף הרכיבה על הכלים האלה ברגולציה מינימאלית, גם משהו ש - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
כלומר גם אתם חושבים שהכלי הזה הוא לא אויב.
אבנר פלור
לא, לא, ההיפך. אנחנו חושבים שכן ועובדה שכן אישרנו את זה במהלך השנים, עד כמה - - -, אבל הנקודה החשובה וכמו שאת אומרת וזה נכון, זה בעצם השימוש בהם בעצם יחסוך עוד כלי רכב על הכבישים ועוד אופנועים על הכבישים בשימוש בכלים האלה וזה נכון, ואנחנו סבורים שכן יש לקדם.

יחד עם זאת, מה שעשינו במהלך השנים בשיתוף ובאמצעות ועדת הכלכלה ותיקוני חקיקה כאלה ואחרים שעשינו, כמו שאת יודעת, גיל הרכיבה היה גיל 14, העלינו אותו לגיל 16 בעקבות עבודה שביצענו, בעקבות שבדקנו מה קורה בעולם.
היו"ר שלי יחימוביץ
אבל אתם העליתם אותו על הנייר. בפועל בני 14 כן רוכבים על אופניים חשמליים.
אבנר פלור
אז פה זה כבר - - -
מירב בן ארי (כולנו)
הרבה פחות מבעבר.
אבנר פלור
אבל כן מה שאנחנו רואים, שלפחות גם במה שמנכ"לית הרשות מציגה, שהגיל עושה את זה שלו. כלומר, ככל שאתה בוגר יותר, אז יש פחות בעיות ותקלות.

הנושא הנוסף שעשינו והתאמנו - - -
קריאה
זה לא באמת - - -
אבנר פלור
תן לי לסיים ואחר כך אני אענה לכל הדברים.
היו"ר שלי יחימוביץ
אל תתייחס עכשיו להערות, חוץ מלהערות שלי כמובן.
אבנר פלור
הנושא השני שעשינו גם, זה בעצם התאמנו עד כמה שניתן את תקנות התעבורה לתקינה האירופאית. כלומר אימצנו תקן אירופאי כשהתקן האירופאי בעצם מחייב את האופניים מקסימום עד מהירות של 25 קמ"ש באמצעות היבטים טכניים כאלה ואחרים. כמו שאמרתי, גם ההספק המרבי הוא עד 250 וואט, שבעצם מזה גם נגזרת המהירות. כלומר יש לנו התאמה As is, בין התקינה האירופאית לבין תקנות התעבורה מבחינת הכלי עצמו.

הדבר הנוסף זה הנושא של האכיפה. בנושא של האכיפה אנחנו ביחד עם משרד הכלכלה, גם בהמשך למה שמוצג בדו"ח עצמו, אמורים בחודש הקרוב לשבת ולסכם את גבולות הגזרה מבחינת האכיפה.
היו"ר שלי יחימוביץ
הבנתי שהויכוח ביניכם הוא על תקינה, לא על אכיפה.
אבנר פלור
לא, לגבי תקינה אין ויכוח. יש פה גם את מנהל אגף התקינה, אבל מבחינת ה - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
ומה שהוא חושב שמשרד הכלכלה צריך לעסוק באכיפה?
אבנר פלור
אני אסביר ואז הוא ישלים.
היו"ר שלי יחימוביץ
לא, לא, אל תחלק פה את זכות הדיבור, אני אחלק.
אבנר פלור
אין בעיה.
היו"ר שלי יחימוביץ
או שאתה תהיה הדובר. אתה לא יכול עכשיו ששלושה אנשים מהמשרד ידברו.
אבנר פלור
לא, הוא לא מהמשרד, זה משרד הכלכלה.
היו"ר שלי יחימוביץ
אוקיי.
אבנר פלור
כי את שואלת אותי שאלות שקשורות אליו.
היו"ר שלי יחימוביץ
לא, אני שואלת על שאלות שאמרה נציגת המבקר, שיש ביניכם ויכוח. היא הדגישה שהוויכוח בין משרד הכלכלה ובין משרד התחבורה הוא בנושא תקינה של האופניים, של הייבוא. אתה אומר שיש ויכוח נוסף בתחום האכיפה?
אבנר פלור
לא, אני לא אומר שיש ויכוח נוסף. אני אחדד ואני אתן מענה. בעצם היום יש תקן רשמי לאופניים חשמליים. מבחינת תקן רשמי, האכיפה של התקן רשמי מוטלת על משרד הכלכלה, כמו כל התקנים הרשמיים האחרים בתהליך של הייבוא.
היו"ר שלי יחימוביץ
ברור.
אבנר פלור
אבל מה שאנחנו עושים כמשרד, אנחנו כן אוכפים באותם מקומות שלאותם יבואנים יש רישיון סחר, אנחנו כן אוכפים במקומות, מגיעים למקומות וגם החרמנו במהלך השנים כמויות של אופניים. בטח שמעתם על כל מיני מבצעים כאלה ואחרים. היה מבצע לפני חודש, גם כן עם רשות המסים וגורמים נוספים. כלומר כל הפעילות שאנחנו יכולים, שבסמכות שלנו לעשות, אנחנו עושים ו - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
סוגיית התקינה של הייבוא נפתרה? משרד הכלכלה אחראי? אין ויכוח יותר?
אבנר פלור
מבחינת התקן עצמו, מבחינת התקן אין ויכוח. התקן הוא רשמי, אין ויכוח. לכן מה שאני אומר, ישנם נושאים אפורים ובגלל זה אנחנו יושבים לנסות - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
מתי אתם מתכוונים לשבת?
אבנר פלור
בחודש הקרוב אנחנו אמורים לשבת ותוך שלושה חודשים מבחינת תיקוני החקיקה של משרד הכלכלה, אני מקווה שזה ייצא לפועל ברבעון האחרון של השנה.

עוד נקודה חשובה שאני רוצה להדגיש לגבי מה שרחלי אמרה לגבי הקמפיין הפרסומי. גם אנחנו, ביחד עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים במהלך השנים גם עשינו המנון קמפיינים פרסומיים. חילקנו כל מיני חוברות וכל מיני מסמכים כאלה ואחרים לגורמים השונים.
תמר זנדברג (מרצ)
איזה קמפיינים, שמה אומרים?
מירב בן ארי (כולנו)
יש גם בגלי צה"ל כל הזמן על האופניים החשמליים.
אבנר פלור
המיקום, איפה אתה יכול - - -
רחלי טבת ויזל
על גיל הרכיבה, קסדות.
מירב בן ארי (כולנו)
כן, על הקסדה, על הגיל.
אבנר פלור
כל מיני שאלות, על קסדה, גיל וכו'. זאת אומרת גם הפעילות של הקמפיין ההסברתי בוצעה.
היו"ר שלי יחימוביץ
אוקי, אילת ומירב, מי הגיעה קודם?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
מירב. לדעתי גם תמי נכנסה לפני.
היו"ר שלי יחימוביץ
חברת הכנסת מירב בן ארי.
מירב בן ארי (כולנו)
תודה.
היו"ר שלי יחימוביץ
שנייה. אני אמרתי שהדיון יתנהל לסירוגין, חבר כנסת ומי שאינו חבר כנסת. אז כולם ידברו.
מירב בן ארי (כולנו)
תודה גברתי יושבת הראש. זו פעם שלישית שאמרתי תודה.
היו"ר שלי יחימוביץ
חברת הכנסת מירב בן ארי, בבקשה.
מירב בן ארי (כולנו)
קודם כל אני כנראה אהיה פה בדעת מיעוט. אני אוהבת את האופניים החשמליים שלי, אני רוכבת עליהם. עכשיו בדיוק עשיתי כיסא גם לבת שלי. אני אוהבת את זה. נסעתי במשך שנים על אופניים, די. בקיץ זה נהפך להיות בלתי נסבל, בטח בתל אביב. אני בעד זה שיהיה, קודם כל ברור, אני שמה - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אוהבים אותך מירב. לא נוקיע אותך.
מירב בן ארי (כולנו)
זה חשוב לי. את יודעת, אני אומרת מראש, שיהיה גילוי נאות שאני רוכבת על אופניים חשמליים. וזה חשמליים ולא חשמליות. לפני שניים גם הייתי ביחד עם משרד התחבורה ועם המשרד לביטחון פנים ובהם החוק שלי התמזג עם ממשלתית ונתן סמכויות לפקחים. למה זה לא עובד? כי הרבה רשויות מתנערות, כמו שאנחנו מכירים מדברים אחרים אגב, להבדיל כמו בעישון במקומות. יש מקומות שבהם יש פיקוח רציני ויש מקומות שאין. אותו דבר כאן.

בתל אביב לקחו את זה ברצינות ולכן אגב רואים את השינוי. רואים את זה בקסדות. רואים את זה בגיל, שהרבה יותר הורים פחות ופחות. פעם היו קונים את זה מתנה לבר המצווה, היום הורים הבינו שלא וקונים את זה בגיל מבוגר יותר.

לטעמי יש כאן שלושה דברים. אחד, מצוקת שבילי האופניים. כל שנה אנחנו נפגשים פה, גם בוועדת הכלכלה, כבר שלוש שנים. אני מודה שברחוב אלנבי בתל אביב – הנה, אני עוברת על החוק ונוסעת על המדרכה. היא רחבה וגדולה. אני לא אסע באלנבי על הכביש, אלא אם כן אני רוצה למות ואין לי שום רצון בכך. יש לי די רצון להמשיך בחיי. אבל, וכאן יש אבל, אם מדרכה באלנבי – ואני נותנת כדוגמה את העיר שלי, כי היא כזאת גדולה – למה לא לסמן שביל אופניים? למה לסכן רוכבים. אגב, גם רוכבים רגילים צריכים באלנבי לנסוע על הכביש, שזו סכנת נפשות וזו רק דוגמא אחת מתוך ערים רבות, שאני בכלל לא מדברת על ערים אחרות, כי אני מניחה ובטח תסכימו איתי, שהמצוקה שם גדולה יותר.

אני רוצה שפעם אחת, וגם בוועדת הכלכלה ביקשתי את זה ואני בטוחה שאת דוחפת את זה, שרשויות יבואו לוועדה וידווחו כמה מהן באמת מיצו את תקציב האופניים שלהן, כי יש תקציב. נכון שיש תקציב? כל פעם מחדש, למה לא לעשות שבילי אופניים? מה העניין? יש תקציב. אמרו שאין בעיה של כסף. למה אין? זה מטריד.
היו"ר שלי יחימוביץ
מי אמר שאין בעיה של כסף?
מירב בן ארי (כולנו)
אמרו. משרד התחבורה אמרו יש לנו תקציב. הנה, הם בטח יענו לך על זה. שיגידו לך כמה ניצלו מהתקציב, אני לא יודעת אם המבקר בדק את זה.
מרב כהן
בדק.
מירב בן ארי (כולנו)
הנה, נהדר. למה רשויות לא לוקחות את הכסף ועושות שביל? אני בכלל לא מדברת ואין לנו זמן לסוגיות של שבילים שהם גם גרועים ומקומות שאין בהם שבילים. גם בעיר תל אביב הגדולה והמדהימה יש מקומות שמסכנים את הרוכבים הרגילים והחשמליים כולם.

דבר שני, אני הסברתי על זה בקטנה, גם כאן נשמח לקבל דיווח כמה ערים מפעילות את הפקחים. קיבלתם סמכות, ישבו כאן בוועדת הכלכלה שנתיים וחצי. אני אומרת לך, כי זה חוק פרטי שלי. אמרו אנחנו צריכים כסף, אנחנו צריכים זה, קיבלו. איפה הפקחים? אין.

ודבר שלישי ועל זה גם חייבים לדבר, זו גם אחריות של ההורים. גם ההורים יש להם אחריות. הורים שבאים וקונים אופניים – ואת זה אני אומרת כל הזמן דרך אגב – זו סכנת חיים. מילא אדם בוגר, שנוסע עם קסדה, שמקפיד על החוקים, שיותר איפה מותר ומה אסור – זה אני עוד יכולה להבין. אבל הורים – ואני ממש חייבת לתת על זה דגש, כי אני ראיתי בכובע הקודם שלי, כשניהלתי את המרכזים שלי, היו לי נערים בני 14 עד 16, שילד בכיתה ח' היה מגיע עם אופניים חדשים, היינו פשוט, לצערי לא יכולתי לבלום את הקנייה, הייתי עוצרת את זה ואומרת אין כניסה של אופניים למתחם. הפסיקו להגיע עם אופניים. אגב, גם בבתי הספר אנחנו יודעים שהפסיקו להגיע עם אופניים חשמליים. זהו, תודה.
היו"ר שלי יחימוביץ
תודה רבה מירב. משרד הכלכלה. תציג את עצמך בבקשה. יעקב וכטל, הממונה על התקינה.
יעקב וכטל
יעקב וכטל, ממונה על התקינה, משרד הכלכלה.
היו"ר שלי יחימוביץ
אז בקצרה תבהיר לנו את סוגית התקינה, מה הויכוח, מה פתרתם כבר.
יעקב וכטל
קודם כל כעמדת משרד, כפי שהובעה, אופניים זה כלי תעבורה ולכן ההסדרה, הרגולטור, צריכה להתבצע ואכן מתבצעת על ידי משרד התחבורה באמצעות תקנות התעבורה ובכלל זה גם מה הדרישות הטכניות מ - - -

לאופניים יש תקן רשמי. התקן הרשמי – אין בינינו ויכוח לגביו – מקובל על שנינו שזה התקן שהאופניים צריכים לעמוד בדרישות שלו, בנוסף לדרישות נוספות שמשרד התחבורה קבע בתקנות שלו. בייבוא, כל האופניים נבדקים ומאושרים על ידי מכון תקנים כמעבדה שעובדת מטעם משרד - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
זה כבר סוכם והובהר. אין על זה ויכוח, אז על מה - - -
יעקב וכטל
הוויכוח ככל שקיים הוא על אכיפת התקן הרשמי כשאופניים כבר נמצאים בשווקים ויש גם לעמדת משרד התחבורה, הוא מבקש לשנות גם את האכיפה בייבוא. הנושא הזה, כמו שאמר אבנר, נמצא בינינו כרגע בדיון ואנחנו ניתן לזה מענה כפי שהתחייבנו, בטווח של שלושה חודשים.
קריאה
זאת אומרת ממשיכים לייבא לא תקניים.
היו"ר שלי יחימוביץ
לא. הוא אמר בדיוק ההיפך.
יעקב וכטל
הייבוא מבוקר. אם מישהו לוקח עליו אופניים ועושה בהם שינויים אפטר מרקט - - -
מירב בן ארי (כולנו)
בתוך החנות. בתוך החנות מגדילים את המצבת של היד.
יעקב וכטל
אז זאת לדעתנו הבעיה.
מירב בן ארי (כולנו)
בטח. ראינו את זה גם במצלמה נסתרת שהכניסו לתוך החנות, שהוא משנה את המצבת.
היו"ר שלי יחימוביץ
תודה רבה. יש לך עוד משהו לומר?
יעקב וכטל
לא, כרגע זהו.
מירב בן ארי (כולנו)
רגע, תתייחס ל - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
רגע, מירב, סליחה. חברת הכנסת תמר זנדברג, בבקשה.
תמר זנדברג (מרצ)
תודה רבה גברתי יושבת הראש ותודה על העיסוק בנושא הבאמת חשוב הזה. קודם כל אני אתחיל בגילוי הנאות של כל אחד פה. אני רוכבת על אופניים רגילים, לא חשמליים.
היו"ר שלי יחימוביץ
את זה כבר אמרו הרבה.
מירב בן ארי (כולנו)
כולם, כולם רוכבים על אופניים, זה בסדר. כבר צחקנו על העניין - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
מירב הייתה - - -
תמר זנדברג (מרצ)
אני יודעת, מירב.
מירב בן ארי (כולנו)
הקונסנסוס הברור. אגב, אני גם עוקבת אחרי כל התמונות של יושבת הראש עם האופניים.
היו"ר שלי יחימוביץ
זה במסגרת הניסיונות שלי לעודד רכיבה על אופניים רגילים.
מירב בן ארי (כולנו)
נכון.
תמר זנדברג (מרצ)
זהו, אז אני רוצה רגע לשים את הדברים באיזה שהוא מדרג. תראו, כל הרעיון של תחבורת אופניים באופן כללי, אגב, לרבות אופניים חשמליים, שיש הבדל ביניהם ואני כמובן ערה לעלייה גם במספר האופניים, גם במספר הנפגעים, בעיקר הפצועים, שהיא כמובן תוצאה של מצב שבו תוך שנים ספורות הגענו ממצב של כמעט כלום לרכיבה מאד מאד נרחבת.

ועדיין, מספר ההרוגים בכבישים ובתחום התעבורה הוא קודם כל ובראש ובראשונה מהרכב הפרטי. למעלה מ-350 הרוגים בשנה, שליש מהם הולכי רגל וחלק גדול מהם במעברי החצייה ובמקומות שמיועדים להולכי רגל. כלומר לא תאונות בכבישים מהירים ודברים מן הסוג הזה, שלא לדבר על אלפי ואולי אפילו עשרות אלפי, אני לא יודעת מה, פצועים. כך שהמעבר המשמעותי לכלי רכב אלטרנטיביים הוא מטרה. אלף.

ב', צעדי המדיניות שלנו בעיני, אני אומרת את זה לנו, בתור כנסת, חייבים להתחיל לא מהסוף, שזה האכיפה שהשוטר רואה את אם יש קסדה או גיל או דברים מהסוג הזה, אלא קודם כל במדיניות. ואני רואה כאן בנתונים של ישראל בשביל אופניים, דובר כאן על סלילת השבילים. בזמנו זכור לי שמשרד התחבורה אמר – תקן אותי אם אני טועה, אם זה עדיין המצב. מדובר על לפני איזה שנתיים - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
תמי, יותם אביזוהר יציג את הנתונים האלה, אז אל תיקחי לו את התפקיד.
תמר זנדברג (מרצ)
כן, כן, אין בעיה. אני לא אציג, אני רק אומרת שבזמנו משרד התחבורה טען שהוא מעמיד תקציב, תקציב שאפילו הייתי אומרת בלתי מסוים או איזה שהוא תקציב של כמה עשרות מיליונים, שזה אגב סכום מאד מאד נמוך, מאד נמוך למען המטרה הזו לכל הארץ; והוא עובד כשרשות צריכה לבקש והמשרד נותן.

הנתונים כאן הם נתונים שפשוט הייתי קוראת להם עלובים מבחינת ניצול התקציב על ידי הרשויות. יש לי את הרושם – ואני גרה בתל אביב ובתל אביב את ציינת, נתיבים מרכזים בתוך העיר לא סלולים לאופניים. אבל אם נצא מתל אביב ונסתכל בערים אחרות שבהן יש שתי תופעות שאני זיהיתי. אחת, שמתייחסים לאופניים בתור ספורט ולא בתור כלי תחבורה ואז סוללים שבילים, מנצלים את התקציב הזה לכל מיני - - -
מירב בן ארי (כולנו)
בפארק.
תמר זנדברג (מרצ)
פארקים שסוללים וכל מיני דברים כאלה. ושנית, וזה בעיקר תופעה של ילדים, רואים את זה בשרון בהרבה מקומות. בתי הספר נמצאים במקומות כל כך מרוחקים ממרכזי הערים, במין קמפוסים כאלה מנותקים ומבודדים, שהדרך להגיע אליהם היא באיזה מין נו-מנס-לנדס כזה, באיזה שביל הליכה, שהולכים בו רק בערב אלה שעושים את הספורט ולא במרחב שהוא שום דבר שקשור למרחב עירוני ולכן תופעת האופניים החשמליים מתגברת הרבה יותר יחסית לאמצעי תחבורה אחרים, כי אין שום דרך לצלוח את המדבר העירוני הזה, שלא באופניים.
היו"ר שלי יחימוביץ
כן, למרות שגם כשיש הסעות הילדים מעדיפים לבוא באופניים חשמליים.
תמר זנדברג (מרצ)
אין בעיה, אבל אם התכנון היה אחר הם היו באים באופניים רגילים או באוטובוס רגיל. את יודעת, הסעות זה גם דבר שהוא מאד מגביל את בני הנוער. הם רוצים אחר כך ללכת עם החברים שלהם ובצדק. ולכן אני חושבת שמה שלנו יש לתרום – אכיפה אני חושבת, האכיפה החשובה ביותר היא בתחום שהוזכר כאן על ידי משרד הכלכלה של התקינה ולבדוק שלא נעשים שינויים במנועים ודברים מן הסוג הזה. זה אכיפה מאד חשובה, כי זה עבירה על החוק.

אחרת כל מה שאנחנו יכולים לתרום לטובת הנושא זה להשקיע ולעודד כל הזמן את התשתיות, את מדיניות עידוד רכיבת האופניים. להעביר חוק אופניים שיקבע מספר דברים שיעודדו ולא להכביד יד עוד יותר על הרכיבה על אופניים, שזה בדיוק הדבר ההופך ממה שצריך לעשות. תודה.
היו"ר שלי יחימוביץ
תודה רבה תמר. יותם אביזוהר, מנכ"ל ישראל בשביל אופניים. היית שותף להרבה חקיקות בתחום האופניים ובכלל ואין ספק שאתה אוצר ידע מאד גדול בתחום. אם אפשר באמת להרחיב קצת את הדיבור על מדיניות גם אצלנו וגם במדינות אחרות, של רכיבת אופניים. כי בלי שום ספק זה דורש תפיסה שהיא הרבה יותר רוחבית ומתבוננת קדימה, בוודאי ביחס לאופניים חשמליים, שהם כלי חדש לחלוטין ודרושה מעבר להכל היערכות. כי אם היום יש 210,000 אופניים על הכבישים, יש להניח בוודאות גדולה מאד, שהמספר ילך ויגדל בטור עולה.

איזו היערכות יש לזה בארץ ואיזו היערכות במדינות אחרות.
יותם אביזוהר
תודה. אז באמת אם אנחנו משווים את מה שקורה בישראל לעומת מה שקורה במדינו ה-OECD, אז אנחנו רואים שבתחום הפופולאריות של האופניים החשמליים, אנחנו דווקא מצטיינים. אופנים חשמליים שכיחים פחות במדינות אירופה למשל, אבל בכל שנוגע למדיניות ולתשתיות, פה אנחנו חלשים. אני קצת אפרט ברשותך. אנחנו רואים מדינות שיש להם תכנית לאומית לעידוד השימוש באופניים שמתייחסות לנושא הזה, שמציבות יעדים מדידים ומנטרות כל הזמן את הנושא.
היו"ר שלי יחימוביץ
כולל עידוד של אופניים חשמליים?
יותם אביזוהר
כולל עידוד של שימוש באופניים חשמליים, נכון. אנחנו רואים שמדינות מאמצות תכנית להגברת בטיחות בדרכים באופן כללי ורוכבי אופניים באופן ספציפי. לא תכנית שהיא רק דקלרטיבית, אלא ששוב, היא עם יעדים ומדדים מאד מאד ברורים ואנחנו רואים שיפור במגמות משנה לשנה. אנחנו רואים רשויות מחויבויות. כלומר זה לא רק המדינה, זה לא רק ברמה הלאומית, זה גם ברמה המטרופולינית וגם ברמה העירונית.

אנחנו רואים בתחום ההסברה ואני מברך על היזמה פה שאנחנו שותפנו בה, על הכנסת החינוך התעבורתי לבתי הספר. אנחנו רואים את זה מגיל הרבה יותר צעיר, לא רק מכיתה י'. אנחנו רואים ודובר פה באמת על 33% ממשתמשי האופניים החשמליים שם בני נוער, יש גם 66% ממשתמשי האופניים שהם לא בהכרח מכירים את החוקים או באמת מודעים לחוקים שרלבנטיים אליהם.
היו"ר שלי יחימוביץ
מה מדינת המודל מבחינתך לאיך מטפלים טוב, גם בתכנון מדיניות אופניים?
יותם אביזוהר
אז אני חושב שהמפתח הוא באמת קודם כל התכנית הלאומית.
היו"ר שלי יחימוביץ
לא, אני שואלת לגבי העולם. אם יש מדינה שאנחנו נושאים אליה עיניים ואומרים ככה אנחנו רוצים להיות.
יותם אביזוהר
המכה של רוכבי האופניים זה כמובן הולנד ודנמרק, בכל שנוגע למדיניות כוללת, אבל גם מדינות אחרות, אנחנו רואים אפילו באלבניה מה שנעשה בשנים האחרונות, זה שמיים וארץ לעומת מה שקורה בארץ. אנחנו רואים מדינות שמזמן עקפו אותנו, למרות אגב שמבחינת מספרים, מספר רוכבי האופניים פה הוא בהחלט מגיע לסטנדרטים אירופאים וזה נעשה במידה רבה למרות המדינה ולא בזכותה.

אם יורשה לי עוד כמה הערות אחרונות. יש אכיפה ובזכות המהלך שחברת הכנסת מירב בן ארי, ביחד עם חברי כנסת אחרים, ביחד עם משרד התחבורה, באמת יש אכיפה. האכיפה לצערנו היא לא מספיק חכמה. אנחנו רואים רוכבי אופניים שמורדים אל הכביש במקומות מסוכנים, כי אין שם שביל. אנחנו רואים פקחים ושוטרים שאורבים – אני משתמש כאן במילה חריפה – אורבים לרוכבי האופניים במקום שהשביל נגמר. אנחנו רואים הרבה מאד. הרי אין פה באמת רשת. יש רסיסים של רשת ושם הפקחים מחכים לנו.

אנחנו חושבים שכן, בהחלט יש מקום לאכיפה וצריכים להגן עלינו. אגב, האכיפה הזאת לצערנו היא מאד מאד בררנית. אנחנו לא רואים אכיפה כלפי נהגים שמסכנים רוכבים, אנחנו בכלל, כל נושא של קמפיינים ומודעות - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
נהגי רכב.
יותם אביזוהר
נהגי רכב פרטי. בסקר שעיריית תל אביב עשתה - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אתה יודע מה, אתה צודק. כל הזמן מדברים על רוכבי האופניים כאילו הם האיום ובסופו של דבר מי שמאיים על רוכבי האופניים זה רכב ארבעה גלגלים ממונע.
יותם אביזוהר
חד משמעי. אנחנו רואים בסקר שעיריית תל אביב עשתה ובחנה מה העמדות של משתמשי הדרך השונים ביחס לרוכבי האופניים, איפה הם צריכים להיות, את רואה שחלק מאד גדול מהנהגים משוכנע ש - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
שזה האויב.
יותם אביזוהר
לא, לא רק שזה האויב, שהמקום שלהם על המדרכה, לא על הכביש.
היו"ר שלי יחימוביץ
כן, נכון.
יותם אביזוהר
ולצערנו אנחנו מכירים המון מחקרים שקושרים בין היעדר מודעות של נהגים לנוכחות של רוכבי אופנים בכביש, לבין העובדה שבשלב מסוים הם - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אתה יודע כמה פעמים נהגים צועקים לי תעלי על המדרכה? אז הם רואים אותי כמובן ו - - -
קריאה
את נוסעת על הכביש?
היו"ר שלי יחימוביץ
אני נוסעת על הכביש, כן. אני רוכבת על הכביש, עם אופניים רגילים. הוא יותר פנוי לרכב דו גלגלי. המדרכה פחות פנויה. בדרך כלל היא יותר צרה, אבל באמת נהגים מרגישים שהאופניים, כשהם נוסעים על הכביש, מפריעים להם.
מירב בן ארי (כולנו)
זה מטרד בשבילם. הם צועקים לך תעלי למדרכה.
יותם אביזוהר
אז אני חייב להגיד שאתן שתיכן זכיתן שהם צועקים לכן, כי עבור רבים מהנהגים רוכבי האופניים פשוט שקופים. הם לא רואים אותם.
היו"ר שלי יחימוביץ
לא, גם יש ניסיונות להיצמד כדי לאיים ולאותת לך. זה לא פשוט.
יותם אביזוהר
כן, אז אני מדבר על מדיניות ותשתית שחסרה. אגב, עוד פעם משרד התחבורה באמת יציג, יש תקציבים שלא ממומשים. שתי הצעות חוק שקיימות על השולחן וחברי הכנסת שפה הם שותפים להן, מעוכבות. במקרה הזה הצעת חוק שמחייבת רשויות מקומיות להטמיע בתכנון העירוני, נוסח מאד מאד פרווה, כי היה פה ניסיון להגיע לתיאום והסכמות עם משרדי ממשלה ולמנוע באמת את הוטו של מינהל תכנון במשרד האוצר. מחייב אותם לבחון האם ואיפה להטמיע ברשת הדרכים העירונית תשתיות לרוכבים. לא. מינהל התכנון מתנגד. בפועל אנחנו רואים שתקציבים לא ממומשים.

כל הנושא של הערכה. אז באמת המדדים שיש לנו כרגע להערכה זה אחד, כמה אופניים נמכרים ושניים, כמה רוכבים נפגעים. כמה רוכבים באמת יש? לאן הם רוכבים? איפה הם רוכבים? לאף אחד אין מושג. אנחנו מנסים לנהל פה משהו, אני לא יודע אם מנסים. הלוואי והיינו מנסים, אבל אין פה את הכלים הבסיסים שבאמת אפשר יהיה לדעת מה ואיך ולאן.
היו"ר שלי יחימוביץ
ולתכנן מדיניות ארוכת טווח.
יותם אביזוהר
בהחלט. אז יש פה באמת יוזמות של המגזר השלישי, של הסקטור הפרטי. עוד חודשיים תושק אפליקציה שבאמת תאפשר לרוכבי אופניים חשמליים ורגילים למצוא את הדרך הבטוחה מ-A ל-B. אנחנו נשיק את זה קודם בתל אביב, באר שבע וירושלים ואני מקווה שבהמשך זה יוכל להתרחב לערים נוספות.

אנחנו מפעילים קורס מעשי לרכיבה בטוחה ונותנים באמת כלים אמיתיים, פרקטיים, לאנשים שיידעו איך לשרוד את הג'ונגל העירוני, אבל זה לא מספיק. זו צריכה להיות התייחסות אמיתית, לאומית ואנחנו שוב מאד מברכים על הדיון החשוב.
היו"ר שלי יחימוביץ
תודה רבה יותם ותודה על העבודה שאתה עושה. חברת הכנסת אילת נחמיאס ורבין, בבקשה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
תודה רבה. אלף גם אני רוכבת על אופניים חשמליים מעת לעת.
היו"ר שלי יחימוביץ
אני רואה שרק רוכבים הגיעו היום לוועדה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
כן. אני מודה שדי הפסקתי, כי זה באמת נהיה ממש ממש מסוכן וגם אני לא רוצה לסכן אחרים, אז אני-. אף פעם אגב לא הייתי מסוגלת להרכיב את הילדים, זה תמיד הפחיד אותי. את בטח הרכבת את הילדים שלך.
היו"ר שלי יחימוביץ
נכון.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אותי זה תמיד הפחיד.
היו"ר שלי יחימוביץ
מקדימה ומאחורה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אותי זה תמיד הפחיד ואגב, אני מוכרחה להגיד לכם, אני רואה תופעות מחרידות. אתה אומר לעצמך מצד אחד תל אביב היא עיר שמבקשת אופניים, היא מזמינה רכיבה על אופניים בכל מובן. מצד שני אתה רואה הורים משולחים לחלוטין. בלי קסדות. מרכיבים את הילדים בצורות לא בטיחותיות. אני משתגעת מהדבר הזה.

המדרכות – ואני אומרת את זה לחברתי מירב וגם לשלי, שאנחנו גרות באיזה שהוא משולש די קרוב – אלנבי הוא פשוט דוגמא נורא טובה, אבל אלף היא דוגמא נדירה. ב', מדרכות אלבני נהיו יותר מסוכנות כמעט מהכביש של אלנבי.
תמר זנדברג (מרצ)
ודיזינגוף ובן יהודה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
נכון.
תמר זנדברג (מרצ)
כל הצירים המרכזים. איפה שנלך.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
איפה שהמדרכות רחבות, וצודקת מירב שבאיבן גבירול יש יותר אכיפה, אבל אתה אומר לעצמך אי אפשר לשאוב את כל הדוגמאות מתל אביב. אבל אני אומרת לכם, הדבר שאני רואה ואני מפנה את זה אל הרלב"ד ולמשרד התחבורה, זה לא רק שהאופניים החשמליים הם על המדרכות, הקטנועים הם על המדרכות. לא את המטרים שמותר להם לרכוב, אלא קילומטראז'ים הם עושים כדי לחתוך ואני מצטערת, ברחובות הקשים האלה אני לא ראיתי ולו פקח עד היום.
מירב בן ארי (כולנו)
בואי לאיבן גבירול. הם אורבים לך שם בדיוק כשנגמר השביל.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני אבוא לאיבן גבירול בהזדמנות. אני אומרת דבר אחד שיהיה ברור, אני מסתכלת על האכיפה, היא מעטה מדי, היא לא מטפלת בדברים הבעייתיים אגב, כולל בהורים שלמצער מסכנים את הילדים שלהם ואני חושבת שזה מאד מאד חמור.

ובסוף, מה שאת הזכרת, גברתי יושבת הראש זה נכון. את אמרת בסוף הארבעה גלגלים מסכנים את הדו גלגליים, אבל זה שרשרת המזון התחבורתית. זאת אומרת באופן הזוי וקשה מאד, יש פה שרשרת מזון וכל אחד מסכן את השני. עכשיו יש גם את הקורקינטים החשמליים, שזה גם. היועץ שלי ירין רוכב והוא רוכב בלי קסדה. אני משתגעת מהדבר הזה. צריך לזכור איך – ואת זה אני מפנה מאד לרלב"ד – איך מחזירים בסוף את המדרכות להולכי הרגל. זה עניין שבעיני נהיה פשוט חירום. אתה רואה את כמות הילדים שנפצעים, את כמות הילדים שכמעט נפצעים, שעליהם בכלל, ברור שאין דיווח, כי את יודעת רק מה שמדווח.

בסופו של דבר אני חושבת שפה נועד לכם תפקיד מאד מאד מרכזי – מדרכות ומעברי חצייה. וצריך להגיד משהו לגבי רוכבי האופניים.
היו"ר שלי יחימוביץ
משפט אחרון, איילת.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
בסדר. שני משפטים אחרונים. זה אמירה כללית והיא מסוכנת, אבל בסוף לא מטמיעים את כללי התנועה על רוכבי האופניים. זאת אומרת אנחנו נרדוף בצדק את נוהגי המכוניות, אבל גם רוכבי האופניים חייבים לנהוג עם התנועה ולא נגד התנועה. דברים הזויים.

אני רוצה לדאוג למישהי שכל הזמן דואגת שאני אדע מה קרה לה על המדרכות בתל אביב, וזו חגית אוריין. אני לא יודעת אם היא שולחת גם לכם אימליים.
מירב בן ארי (כולנו)
לכולם.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
בדיוק, אבל אני באמת רוצה להודות לה, כי אני חושבת שהיא עוזרת להשאיר את הנושא כל הזמן חם וזה חשוב מאד בעיני. תודה.
היו"ר שלי יחימוביץ
תודה איילת. אנחנו חוזרים למשרד התחבורה, עכשיו לענייני שבילי האופניים. איפה זה עומד? ניצול התקציב? באיזה ערים חוץ מתל אביב יש ניסיון לייצר באמת רשת של שבילי אופניים.

חן כהן, מנהלת אגף הנדסת תנועה במשרד התחבורה, בבקשה.
חן כהן
טוב, אני אתחיל קודם כל מהפרויקט שאנחנו התחלנו בו כבר לפני כמה שנים, זה פרויקט האופנידן, שכולם מכירים אותו. הפרויקט כולל למעשה 8 אוטוסטראדות של שבילי אופניים, מה שאנחנו קוראים מטרופולינים. הם שבילים ברמה יותר גבוהה מהשבילים שבתוך העיר, הם ברוחב של 3.5 מטרים, ילוו בכל מיני אמצעים טכנולוגיים בעצירות, במקומות קריטיים, בתחנות מידע, כל הדברים האלה.

הפרויקט הזה נאמד ב-500 מיליון שקלים. הוא פרויקט שהוא לכמה שנים. כבר לקראת סוף השנה מתחילים בביצוע.
היו"ר שלי יחימוביץ
איך זה מחולק? לפי איזה מפתח? מי מקבל את התקציב? איזה ערים?
חן כהן
התקציב הוא לא של הרשויות, זה פרויקט שמנוהל אצלנו ואנחנו מקדמים אותו.
היו"ר שלי יחימוביץ
אני יודעת. אז מן הסתם, הרי בסוף השבילים האלה נסללים. אני שואלת לפי מה אתם מחליטים איפה ייסללו שבילים.
חן כהן
נעשתה עבודה של ועדת היגוי יחד עם הרשויות המקומיות הרלבנטיות ונבחרו - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אז תספרי לנו לאן זה מיועד.
חן כהן
זה מיועד כדי להעביר את ה - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אני שואלת על מקומות. פיזית. גיאוגרפית.
חן כהן
יש מפה, נניח יש את שביל השדה, שהוא הולך מגבעת שמואל עד בר אילן.
מירב בן ארי (כולנו)
עד אוניברסיטת בר אילן?
חן כהן
כן.
היו"ר שלי יחימוביץ
נשמע הגיוני.
חן כהן
כן. יש את שביל הירקון. יש את שביל השרון. יש את שביל החוף, שהולך לכל אורך דרך נמיר. שביל הירקון הולך מששת הימים עד רמת גן, עד מחלף ההלכה. שביל השרון הולך מבני אפרים ועד דרומה, עד דרום תל אביב.
יותם אביזוהר
באופן כללי זה מחבר את כל - - - השכונות לתל אביב וגם את המעגל השני לתל אביב.
חן כהן
כן.
היו"ר שלי יחימוביץ
זה מחבר את המטרופולין בעיקרון.
יותם אביזוהר
אבל רק לתל אביב, לא את החיבורים.
חן כהן
כן. אני יכולה גם להגיד שהתחלנו עכשיו באיזה שהוא קול קורא - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
מה זה אומר? זה אומר שיהיה אפשר לנסוע – האמת היא שזה אפשרי כבר היום – בקו ישר מבת ים לרמת השרון.
חן כהן
כן, אבל זה יהיה שביל ברמה יותר גבוהה, כדי שיאפשר נסיעה יותר - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
מה זה שביל ברמה יותר גבוהה?
חן כהן
יש בו קודם כל כמה וכמה הפרדות מפלסיות מעל כבישים בין עירוניים, שהם נותנים פיתרון לכביש 4 למשל, שחוצה לנו את המטרופולין. יש עוד כמה מקומות. כמו שאמרתי הרוחב הוא יותר גדול. הוא לא עובר בתוך מרכזי ערים צפופים. הוא עובר בחלק מהמקומות, למשל בירקון שם - - -
קריאה
על גשרים?
חן כהן
לא, לא רק גשרים, גם בתוך מקומות פחות הומי אדם. זאת אומרת בגינות, באזורים האחרים.
היו"ר שלי יחימוביץ
אתם יודעים איפה נמצאים שבילי האופניים היום? יש לכם רישות מלא?
חן כהן
כן, כן, יש לנו מפה מפורטת והיא מפורסמת. בנוסף - - -
תמר זנדברג (מרצ)
מה מצב הסלילה משנה לשנה, נניח בשלוש השנים האחרונות מבחינת קילומטרים?
חן כהן
לא, בינתיים עוד לא. רק לקראת סוף השנה יתחילו לסלול אותם.
קריאה
מדברים על שני דברים שונים.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זאת אומרת זה רק בשלב התכנון כרגע.
חן כהן
כן, שלב התכנון. לקראת סוף השנה יתחילו לבצע.
תמר זנדברג (מרצ)
רגע, והכסף, התקצוב, זה מה שמתואר כאן? מה שמפורט לנו כאן? נגיד בשנת 2017 כתוב שהסכום הכולל הוא 14 מיליון שקלים.
חן כהן
לא, אלה - - -
קריאה
אתם מדברים על שני דברים שונים. על שבילי אופניים לרשויות והיא מדברת על - - -
חן כהן
אני חושבת שאלה שבילי אופניים בתוך הרשויות.
קריאה
היא מדברת על אופנידן.
תמר זנדברג (מרצ)
שאת זה משרד התחבורה מתקצב בנפרד מהרשויות?
היו"ר שלי יחימוביץ
כן.
חן כהן
כן. בנוסף לזה - - -
תמר זנדברג (מרצ)
בכמה כסף?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
500 מיליון.
תמר זנדברג (מרצ)
לכל הארץ?
חן כהן
לא, לכל המטרופולין.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לגוש דן.
תמר זנדברג (מרצ)
רק גוש דן?
חן כהן
כן. זה לא כולל - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
היא כבר אמרה את זה כמה פעמים.
תמר זנדברג (מרצ)
לא, רק לא הבנתי שזה נפרד מהסכום של הרשויות.
היו"ר שלי יחימוביץ
500 מיליון שקלים בנפרד.
תמר זנדברג (מרצ)
סליחה, אני מצטערת.
חן כהן
אנחנו הולכים להרחיב את הנושא הזה גם מגדרה עד חדרה בהמשך, בכל המטרופולין שמעבר לגוש דן עצמו, אלא לכל מחוז מרכז. בנוסף לזה גם בונים איזו שהיא תכנית אב לשבילים כאלה גם בירושלים ובחיפה, אבל זה ממש בשלבים ראשונים. גם שם יש כוונה לעשות דברים כאלה.
היו"ר שלי יחימוביץ
את יכולה לדבר איתנו על ניצול תקציבים של הרשויות המקומיות, או שזה לא התחום שלך?
חן כהן
ניצול תקציבי, אני יודעת שיש עלייה בתקציבים שאנחנו נותנים לשבילים שעושים בתוך הרשויות. 100 מיליון שקלים אנחנו מקציבים כתקציב שנתי.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לא, אבל הניצול שלהם.
חן כהן
הניצול שלהם, אנחנו הבנו שיש קצת בעיות בניצול ואנחנו הולכים לעשות את הפיקוח.
היו"ר שלי יחימוביץ
מה זה קצת? יודעים או לא יודעים?
חן כהן
אנחנו צריכים להגביר את הפיקוח כדי שנבין כמה מהם באמת מנצלים את התקציב הזה. זה לא תמיד בגלל איזה שהם חסמים או כל מיני דברים - - -
מירב בן ארי (כולנו)
לא, אבל היינו בוועדת כלכלה. אנחנו עם הסיפור של הניצול כבר שלוש שנים.
חן כהן
נכון.
מירב בן ארי (כולנו)
אתם צריכים לבוא ולהגיד מה-100 מיליון כמה כסף - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
עיריית זה וזה ניצלה רק 15% מהתקציב. תגישו לנו את זה.
מירב בן ארי (כולנו)
כן, זה כבר מלא זמן.
היו"ר שלי יחימוביץ
זה קיים?
אבנר פלור
כן, זה קיים.
היו"ר שלי יחימוביץ
אז תגידו לנו.
חן כהן
זה קיים, אבל יושבת הראש - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
- - - המבקר. נתונים מדהימים – 2013 – 70%. 2014 – 18%. 2015 – 32%. 2016 רק 28%.
היו"ר שלי יחימוביץ
איילת, אני רוצה לשמוע בכל זאת ערים ספציפיות. נכון שבדו"ח המבקר מופיעות ערים כאלה, כמו רמת גן וכן הלאה ואני מקווה שיהיה לנו זמן לשאול אותן, אבל אתם לא - - -
חן כהן
מתקצבים לפי דרישה מהרשויות.
היו"ר שלי יחימוביץ
אבל אתם לא, גם אחרי התקצוב?
חן כהן
יש אצלנו מי שעוקב אחרי זה, אבל אין פיקוח.
היו"ר שלי יחימוביץ
אוקיי. עוד שאלה אחת לגבי שבילי אופניים בתוך הערים.
חן כהן
זה ה-100 מיליון שקלים.
היו"ר שלי יחימוביץ
כן, אבל לכם יש איזה שהוא SAY בעניין או שהרשויות קובעות לעצמן.
חן כהן
הרשויות עצמן קובעות לעצמן. יש להן סמכויות גם לעשות את זה בלי אישור שלנו. אנחנו רק מתקצבים אותן ב - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
כלומר סלילת שבילי האופניים בתוך הערים היא לא נעשית בזיקה לאיזו שהיא תכנית ארצית, אלא כל ראש רשות מחליט החלטות עצמוניות.
חן כהן
כל ראש רשות צריך לבנות תכנית. האופנידן הזה נבנה בוועדת היגוי יחד עם הרשויות המקומיות, כדי שהם יידעו להגיד אם זה באמת מתאים להם, כדי שהם יעשו את השבילים המובילים לשם, המזינים לשבילים האלה.

אני רק רוצה להוסיף עוד משהו בנושא התכנון. אנחנו גם עובדים כרגע לגבי עדכון ההנחיות. אחת מהסיבות מה שיותם אמר, שיש אי רציפות בשבילים, היא מאחר שהייתה בעייתיות וזה גם עלה בדו"ח, שבהנחיות הקודמות אין רציפות ואין פתרונות לנושא הצמתים. אנחנו עושים עכשיו בימים אלה את העדכון של ההנחיות על מנת למצוא פתרונות לשבילים באזור הצמתים. בתקווה שזה יביא באמת ליישום, אז אנחנו נראה שבילים שהם יותר רציפים ולא - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
טוב. משטרה, מי ידבר?
עדי זלדס
סנ"צ עדי זלדס, רמ"ד מחקר ומידע באגף התנועה. המשטרה בעצם אחראית על כל הנושא של אכיפת עבירות התנועה, זה התפקיד שלה ובדגש על עבירות מסכנות חיים ועבירות בריונות. במסגרת הזאת אנחנו הרחבנו את חוברת נוסחי האישור שלנו בשנת 2017 לעבירות בדגש על מסכנות חיים ובריונות ובכלל זה גם נושא של אופניים. הרחבנו את סל העבירות מ-42 ל-64 והמשטרה אוכפת את העבירות האלה.
היו"ר שלי יחימוביץ
אבל עוד לפני זה, עלתה כאן סוגיה שהיא מהותית, והיא הפערים המטורפים של מאות אחוזים בין הנתונים שאתם מחזיקים לבין מה שמערכת הבריאות מחזיקה.
עדי זלדס
אכן, אני מיד אתייחס לזה. בדיוק אני מגיעה לזה. אז אנחנו מבצעים את האכיפה בדגש על מדרכה, מעברי חצייה, הרכבת נוסע, כל אלה נמצאים במגמת עלייה. מהנתונים שלנו עולה כי 46% מהתאונות הן באשמת רוכב האופניים.
היו"ר שלי יחימוביץ
כמה?
עדי זלדס
46%. זה אומר שיותר מ-50% זה באשמת כלי רכב אחרים וגם שם המשטרה נמצאת בנושא של אי מתן זכות קדימה, מקומות של מעברי חצייה, היסח הדעת, אי שמירת רווח. כל הדברים האלה זה עבירות שבסופו של דבר נהגים פוגעים ברוכבי אופניים והמשטרה נמצאת שם.
היו"ר שלי יחימוביץ
ואיך אוכפים את זה?
עדי זלדס
נושא של היסח דעת, סלולארי.
היו"ר שלי יחימוביץ
ואיך אוכפים את זה?
עדי זלדס
מה זאת אומרת? יש את הענישה בהתאם לעבירה.
היו"ר שלי יחימוביץ
אני בחיים לא ראיתי שוטר מתערב באיזה שהוא הבטחת שלום ציבור רוכבי האופניים או מי שזה לא יהיה.
עדי זלדס
אם נהג עושה עבירה שיש בה משום - - - את משתמשי הדרך - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
יכול להיות שאין לכם כוח אדם, אז תגידו. זה באמת משימה חדשה. היא לא במסגרת היעדים שהמשטרה הציבה לפניה לפני חמש שנים נגיד.
עדי זלדס
המשטרה מבטיחה את שלומם של כלל משתמשי הדרך ובכלל זה גם הולכי הרגל, גם רוכבי האופניים - - -
מירב בן ארי (כולנו)
מתי נהג קיבל דו"ח על התעללות ברוכב אופניים? סתם, הלכתי למוקצן.
היו"ר שלי יחימוביץ
על התעמרות.
מירב בן ארי (כולנו)
אני מרגישה שמתעללים בי שם לפעמים. מתי נתתם דו"ח לנהג כזה? כמה דו"חות יש לך לנהגים - - -
עדי זלדס
אלימות?
מירב בן ארי (כולנו)
התעמרות. שנסע רוכב אופניים על הדרך, ועזבי את זה, עזבי את המקרה הקיצוני כמו שהיה אצל חשין ז"ל, שנהרג.
היו"ר שלי יחימוביץ
הוא רכב רכיבת ספורט, רכיבת כביש, זה לא דומה למה שאנחנו מדברים.
מירב בן ארי (כולנו)
זה נפגע. אז זה המקרה הקיצוני. זה בדיוק מה שאמרתי. אני רוצה סתם, אם אי פעם היה נהג של רכיבה בעיר, לא בדרך.
היו"ר שלי יחימוביץ
הבנו, מירב. השאלה הובהרה כבר.
עדי זלדס
הבעיה שלנו היא בעיה מהותית יותר. אנחנו ממקדים את האכיפה שלנו במקומות ובזמנים שהם בעייתיים יותר. את הניתוח הזה אנחנו עושים על סמך הנתונים שיש לנו והנתונים, כפי שנאמר קודם, הם נתונים מאד חלקיים. כי רוכבי אופניים שמגיעים לבתי חולים לא ממהרים להגיע למשטרה, כי אין פה עניין של ביטוח ואין להם מה להגיש דו"ח במשטרה. הם לא מגיעים אלינו. הנתונים חלקיים.

אנחנו הגשנו בקשה למכון גרטנר לקבל את נתוני נפגעי הטראומה כדי לקבל את חומרת הפגיעה ונתונים נוספים של פגיעות שלא מגיעים אלינו. נענינו בשלילה ממשרד הבריאות, בגלל כל הנושא של צנעת הפרט. נכון לכרגע אנחנו עומדים במצב הזה. אנחנו כן יכולים לקבל נתונים לא מזוהים.
רחלי טבת ויזל
נתונים סטטיסטיים אתם מקבלים, אין שום בעיה.
עדי זלדס
הנתונים הלא מזוהים, אנחנו לא יכולים לעשות בהם ניתוח אמיתי בעצם, כי יש את הנתונים שלנו, יש ניתוחים לא מזוהים, שאנחנו לא יכולים לחבר. איך אנחנו נספור אותם? נעשה ניתוח - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
למה? אם אתם מקבלים דיווחים פורמאליים מאנשים שהגיעו - - -
עדי זלדס
מה שמגיע אלינו אנחנו - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
מספרים שמגיעים לבתי חולים.
עדי זלדס
אבל יש מספר שמגיע לבית החולים ומגיע גם אלינו. איך אנחנו יודעים שאנחנו לא סופרים אותו פעמיים? אנחנו צריכים למזג - - -
רחלי טבת ויזל
הלמ"ס מתייק את הנתונים. הוא יודע איך סופרים את זה.
היו"ר שלי יחימוביץ
אז למה שלא תסמכו פשוט על הנתונים של בתי החולים, השם יותר אמינים ויותר זמינים.
עדי זלדס
לא, כי גם הנתונים של בתי החולים זה לא הנתונים שמגיעים אלינו. אצלנו יש ניתוחים של הבוחנים של תאונות הדרכים, ניתוחי עומק. הנתונים האלה לא מופיעים בבתי החולים. סיבות, גורמים, מעורבים. אנחנו חייבים מאגר אחד מאוחד כדי לעשות - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
כן, סליחה, אבל בשביל לתכנן, אני מבינה שברור שהתיעוד של מקרים שמגיעים אליכם הוא הרבה יותר טוב ועמוק, אבל עדיין כדי לתכנן מדיניות ארוכת טווח, המספרים שמביאים בתי החולים הם המספרים הנכונים. הם פשוט מראים לכם את מספר התאונות. זה שני נתונים שונים.
עדי זלדס
ניתוח העומק שיש לבוחנים אצלנו לא קיים בבתי החולים. אם אנחנו נעשה את הניתוח רק על סמך נתוני בתי החולים, יהיה חסר לנו הצד הזה. אנחנו חייבים את השלם.
היו"ר שלי יחימוביץ
את מתעקשת על משהו שאני לא אמרתי. אמרתי דבר אחר לגמרי. לצורך ההתנהלות שלכם לגופן של תאונות וכדי שתהיה לכם תמונה מאד מעמיקה וברורה, עם הניתוח היסודי שאתם עושים, זה הנתונים שלכם. אבל עדיין, הנתונים האמיתיים, מבחינת ההיקף שלהם, שהם בכמה מאות אחוזים יותר מבחינת מספר המעורבים, הוא יותר טוב ומקיף מהנתונים שלכם, כן צריכים לשמש אתכם בקביעת מדיניות ארוכת טווח, כדי שתבינו עם איזו בעיה אתם מתמודדים.
עדי זלדס
לבתי חולים אין נתונים של סיבות וגורמים, יש להם נתונים של אשפוז.
היו"ר שלי יחימוביץ
די נו, עזבי, הבנתי.
עדי זלדס
אבל חשוב להבין, כדי למקד אכיפה אנחנו צריכים גם את הנתונים האלה. אנחנו לא אומרים רק מיקום.
היו"ר שלי יחימוביץ
גם וגם. לא אמרתי לך להפסיק לנתח את המקרים שקורים.
עדי זלדס
אז לכן אנחנו צריכים את כל הנתונים ואני פה מעלה את זה בקריאה שלנו בבקשה להתערבות פה שלך ושל הכנסת, כדי לקבל את הנתונים האלה. היום אנחנו לא מקבלים אותם. אני חושבת שהדבר הנכון מבחינת הפרטים - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
רגע, יותם, אתה יכול לעזור לנו פה? מה זאת אומרת לא מקבלים? מה הבעיה להעביר נתונים מבתי חולים למשטרה? נתונים כלליים.
יותם אביזוהר
אולי כדאי שהם יתייחסו.
היו"ר שלי יחימוביץ
מי אתה?
קובי פלג
אני מנהל את המרכז הלאומי לחקר טראומה ורפואה דחופה. הנתונים האלה אצלי.
היו"ר שלי יחימוביץ
אז רגע, שנייה. את סיימת? את רוצה להגיד עוד משהו?
עדי זלדס
אני רוצה להגיד עוד דבר אחד. המשטרה תומכת גם בקידום כל מה שקשור לחובת הרישוי לאופניים ולרוכבים, כדי למנוע מצב של שימוש באופניים לא תקינים. ברגע שיש חובת רישוי לאופניים, אז יש מבחן רישוי תקופתי ואנחנו יודעים שהאופניים באמת נבדקים מתקופה לתקופה. זה מונע או מצמצם לפחות את כל הנושא של התקנות פרטיזניות.

הנושא של רישוי לרוכבים ימנע מצב שפסולי רישיון נהיגה ינהגו באופניים. מי שפסול רישיון ונוהג באופניים הוא סכנה לציבור באותה מידה. אם הוא מנוסע נגד כיוון התנועה או לא נוהג לפי חוקי התנועה. אחרת למה הוא פסול רישיון? בדיוק מהאנשים האלה צריך למנוע שיסעו גם באופניים.
מירב בן ארי (כולנו)
מה זה קשור? בגלל שבן אדם יכול לקבל פסילה גם מטעות אחת רגעית שהוא עשה? אז בגלל זה גם להגיד לו אל תיסע על אופניים, כי אתה לא יודע את חוקי התנועה? איזו שטות זאת.
עדי זלדס
לא, אני לא אומרת לו את תיסע. אני אומרת שצריך לעשות מהלך - - -
מירב בן ארי (כולנו)
עשה טעות. אגב, זה קרה לכמה חברים טובים שלי, שפסלו להם. אז מה? אז עכשיו לא יהיה לו בכלל? אז מה, הוא סתם ישתמש במוניות ובכלי תחבורה מיותרים?
עדי זלדס
לא, אני אומרת שצריך משהו אולי מצומצם או מיועד קונקרטית לנושא רוכבי אופניים, שתהיה מינימום של הכשרה לחוקי התנועה. הם נוסעים בכביש, הם צריכים להכיר את החוקים.
מירב בן ארי (כולנו)
לילדים, זה נכון.
היו"ר שלי יחימוביץ
תודה רבה.
עדי זלדס
וגם את הנושא של חובת קסדה ואפוד זוהר למען הגברת הבטיחות. זו גם חקיקה שאנחנו תומכים בה. השר לביטחון הפנים פנה בעניין הזה ובכל העניינים האלה גם לשר התחבורה ובאמת חשוב לנו לקדם את הנושאים האלה.
היו"ר שלי יחימוביץ
תודה רבה. תציג את עצמך בבקשה.
קובי פלג
קוראים לי קובי פלג.
היו"ר שלי יחימוביץ
תקרב אליך את המיקרופון ותציג את עצמך שוב, את תוארך, את שמך.
קובי פלג
קוראים לי קובי פלג, אני מנהל - - -
רחלי טבת ויזל
פרופסור קובי פלג.
קובי פלג
אני מנהל את המרכז הלאומי לחקר טראומה ורפואה דחופה במכון גרטנר. טלגרפית, שלושה דברים שהם לדעתי מהותיים. אחד קסדות. תפנימו רגע את הנתון. כל מי שהגיע לבית החולים בחיים ונפטר בבית החולים, לא היה לנו אחד שחבש קסדה ונפטר. אני יכול להמשיך עם זה, אבל - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אבל זה נתון קצת אמורפי.
קובי פלג
הוא לא אמורפי.
היו"ר שלי יחימוביץ
תציג אותו שוב.
קובי פלג
כל רוכב אופניים, גם חשמליים וגם לא, שהצליח להגיע בחיים לבית החולים ונפטר בבית החולים לאחר מכן, אף אחד מהם לא היה עם קסדה.
היו"ר שלי יחימוביץ
אבל ממה הם נפטרו?
קובי פלג
מפגיעת ראש.
היו"ר שלי יחימוביץ
אוקיי, הבנתי. בסדר.
קובי פלג
סליחה, את צודקת, צודקת. פספוס שלי.
היו"ר שלי יחימוביץ
אוקיי, פגיעות ראש שהגיעו.
קובי פלג
נכון, נכון, נכון. את צודקת. לא, בכלל, אבל כולם היו עם פגיעות ראש, למעט נדמה לי אחד.
היו"ר שלי יחימוביץ
המוות הוא תמיד מפגיעות ראש?
קובי פלג
ברוב המקרים באופניים כן.
היו"ר שלי יחימוביץ
כן? חד משמעית? וממה עוד?
קובי פלג
פגיעה רב מערכתית, אבל הרוב הגדול שנפטרו לנו, נדמה לי שלמעט אחד, כולם היו עם פגיעות ראש. ואני יכול להמשיך עם זה סיפור שלם, אבל אני חושב שזה מספיק.

הדבר השני לגבי מה שקורה כרגע, אל תזלזלו במספר. ברגע שיש לנו 10 הרוגים כרגע, זה אומר שאם זה ימשיך באותו קצב, סוף השנה, גם אם הוא לא יעלה, הוא יהיה 22. זה אומר שאנחנו יותר מפי שלושה משנה שעברה בהרוגים באופניים חשמליים.

אני מסכים לחלוטין שהמקום שלהם הוא לא על המדרכה, אבל אנחנו חייבים לבוא ולעשות חושבים. אין לי פתרון מהראש, אבל צריך לעשות חושבים. הורדנו אותם לכביש. יש לזה משמעות של פי שלושה. לא התכוונו שיהיו פי שלושה הרוגים. צריך לשבת ולעשות חושבים. אין לי פיתרון. אני לא יודע מה, אבל שיישבו חכמי הדור.

דבר אחרון לגבי דטא. אני מבין לחלוטין את המשטרה ואני מנסה לסייע לכל מי שאפשר עם נתונים. הנתונים שלנו עוברים מלא, מזוהים, לגוף אחד, יחיד שמותר לנו לתת אותו, זה ללמ"ס. הלמ"ס לוקח את הנתונים שלנו, לוקח את הנתונים של המשטרה, עושה מצ'ינג, מחבר אותם ומה שיש לחבר, כי יש כאלה כמו שנאמר, אין. ומעביר את כל הנתונים האלה לרשות ולכל מי שצריך. מי שקובע בסופו של דבר, מי שאמור לקבוע בסופו של דבר ואני מאמין שגם קובע את המדיניות, זה הרשות, בעבור - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אבל אסור לכם להעביר את הנתונים למשטרה? אני לא מבינה.
קובי פלג
אני מעביר, אין לי שום בעיה להעביר את הנתונים למשטרה, חוץ מנתונים מזוהים. אסור לי לזהות פצוע ולהעביר את הנתונים למשטרה.
היו"ר שלי יחימוביץ
ברור. איך פותרים את הסוגיה האתית הזאת?
רחלי טבת ויזל
דרך למ"ס.
קובי פלג
זה בדיוק מה שאמרתי, אנחנו מעבירים הכל ללמ"ס, הלמ"ס, כמו שרחל אמרה - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אבל אומרת לך נציגת המשטרה שלא מספיק להם מספרים. הם רוצים ניתוח עומק יותר משמעותי. הם רוצים לדעת למשל את הנתון של פגיעות הראש והתמותה מהן.
קובי פלג
אין לי בעיה. ברור, מה, אין לי בעיה להעביר גם תמותה וגם נפגעי ראש. כל מה שהיא רוצה.
היו"ר שלי יחימוביץ
כל דבר אתה יכול להעביר, חוץ משמות?
קובי פלג
חוץ מזיהוי.
עדי זלדס
יש שתי דרכים לעשות את זה. אחת באמצעות העברת מידע בין גופים ובאמצעות ועדות - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
לא, אבל הוא אומר לך שיש פה חיסיון רפואי.
עדי זלדס
כן, אבל בצורה הזאת עוברים גם נתונים רגישים.
רחלי טבת ויזל
כן, אבל הפצועים לא יגיעו לבתי החולים אם הם יידעו שהנתונים שלהם עוברים למשטרה. זה לא הגיוני.
היו"ר שלי יחימוביץ
אתם תצטרכו להסתפק לצורך תכנון מדיניות ארוכת טווח בתיאור המקרים, בלי שם ותעודת זהות. באיזה צורה זה מפריע לכם לתכנן את המדיניות?
עדי זלדס
אנחנו צריכים לחבר את זה לנתונים שלנו. השם לא מעניין אותנו.
היו"ר שלי יחימוביץ
כדי שלא תהיה כפילות.
עדי זלדס
מאגר נתונים - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
טוב, איך שהוא זה נשמע לי פתיר. זה נשמע לי חלם כל הדיון הזה על - - -
עדי זלדס
היום מעבירים נתונים רגישים בגופים ציבוריים, מעבירים. כל מה שצריך, יש עיגון חוקי לזה.
היו"ר שלי יחימוביץ
בסדר, אבל אומרים לך דבר נורא הגיוני. אומרת לך מנכ"לית הרשות לבטיחות - - -
עדי זלדס
לא, אבל למה לא ללכת נכון?
היו"ר שלי יחימוביץ
היא אומרת לך שאנשים לא יגיעו לבתי חולים, כי הם לא רוצים שזה יגיע למשטרה. אנחנו לא רוצים שאנשים יקפחו את חייהם ולא יגיעו לבית חולים כדי שזה לא ידווח למשטרה. בסופו של דבר הצלת חיים עומדת בראש סדר העדיפויות.
רחלי טבת ויזל
יש מי שאוסף את הנתונים ומעביר ללמ"ס. זה בסדר.
עדי זלדס
במסגרת העברת הנתונים מוסבר בדיוק מה מותר לנו ומה אסור לנו לעשות עם זה. זה חלק מהעניין. אם הם חוששים מזה אנחנו יכולים להתחייב לא לעשות שימוש בזה למשהו אחר. אפשרות שנייה שאפשר לעשות זה הסדרה באמצעות חקיקה. זה גם אפשרות שקיימת בנושא הזה.
היו"ר שלי יחימוביץ
כן, אבל גם הסדרה באמצעות חקיקה צריכה להתחשב גם באתוס וגם בכללים של אוכלוסיית הרוכבים.
עדי זלדס
אבל צריך להגיד שאנחנו רוצים את זה לא בשביל לחפש אחר כך את האזרח הזה שהוא - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
הכל ברור.
קובי פלג
אני יכול סיפור קטן על זה?
היו"ר שלי יחימוביץ
כן.
קובי פלג
עשינו מחקר בעבור הרלב"ד על נהגים שהגיעו פצועים לבתי החולים תחת אלכוהול.
היו"ר שלי יחימוביץ
למשל, כן. דוגמא טובה.
קובי פלג
והייתה התחייבות של המשטרה, ביקשנו מראש וקיבלנו התחייבות כתובה מהמשטרה שהם לא יעשו שימוש בנתונים, שאנחנו עושים את זה רק בעבור מחקר בשביל לתת. עד ששוטר אחד חכם בבאר שבע החליט שהוא נכנס לסורוקה ובקיצור הוציא את הנתונים. שנייה אחרי זה, לא שנייה, סליחה, שלוש שעות אחרי זה קיבלתי הודעה מסורוקה, מוועדת הלסינקי, נגמר המחקר שלכם. ככה. בלי למצמץ בעיניים. כי הם לא חייבים.

זו אחת הבעיות. לא שאנחנו לא סומכים על המשטרה, זה אסור לנו לעשות את הדברים האלה. יש בזה סיכון.
היו"ר שלי יחימוביץ
ברור.
עדי זלדס
לא, זה לא שבצורה לא פורמאלית אי אפשר. צריך להשיג את זה בצורה מסודרת.
היו"ר שלי יחימוביץ
יש לך איזה התעקשות לא לשמוע מה אנשים אומרים פה בוועדה.
עדי זלדס
אני בהחלט שומעת.
היו"ר שלי יחימוביץ
אני יודעת שהכוונות שלך טובות, אבל צר לי, אבל את פשוט לא מקשיבה למה שאומרים ואת ממשיכה עם תשובות אוטומטיות.
עדי זלדס
זה לא אוטומטי. זו הדרך שלנו למקד את ה - - -, בעזרת ניתוח של נתונים. ככל ש - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אבל אתם תצטרכו להסתפק בנתונים בלי פרטים מזהים, כי הפרקטיקה ואמנת הלסינקי ודפוסי הפעילות של בני אנוש שרוכבים על אופניים, היא כזאת שהם לא ילכו לבית חולים אם הם יידעו שהנתונים מועברים למשטרה, גם אם אתם תשבעו באלף שבועות ותחתמו על מיליון טפסים שאתם לא תעשו בזה שימוש לצרכים אחרים. יש כאן בעיה שאת מתעלמת ממנה ואותה צריך לפתור. איך שהוא נראה לי שהיא פתירה. זה לא נראה לי משהו בלתי פתיר.

טוב, יש כאן עוד דוברים שרוצים לדבר? בבקשה, תציג את עצמך.
ערן שחורי
ערן שחורי, אני מרכז פעילות רוכבים לעבודה בעמותת ישראל בשביל אופניים. העיסוק שלי בתחום הזה התחיל בשנת 2011, כששלחתי מכתב לרשות לבטיחות בדרכים והצפתי את הבעיה כשרק התחילו להיות אופניים חשמליים, כי בדיוק סיימנו עם החקיקה של חוק קסדה ואני חזיתי את מה שקורה היום. ולא טיפלו בזה, לא ברלב"ד, עם הנהלה קודמת ולא במשרד התחבורה, גררו רגליים בנושא של התקן והתקנות והגענו לשנים מאד מאוחרות עד שנהיה תקן ובזמן הזה הצטברו האופניים החשמליים.

הבעיה שלנו היום היא שהאופניים החשמליים, שאנחנו מכנים אותם אופניים חשמליים, מה שיש בתקן זה מה שבאירופה מכונה פדלקס. זה עד 20 חתיכות. יש להם הגבלות טכניות. בפועל מה שקורה גם כתוצאה מגרירת הרגליים וגם היום, זה נעשה כל יום, כמו שאנשים מודעים לזה, זה או שקונים אופניים חוקיים, בייבוא חוקי, אבל דקה אחרי זה או בחנות או אצל מעאכר שני מטרים משם, הופכים אותם בעצם לקטנועים. קטנועים חשמליים דה-פקטו. כנראה שלא יעזור אפילו מבחן טסט שנתי, כי רגע לפני זה יחזירו את זה למצבו המקורי.
היו"ר שלי יחימוביץ
ואיך פותרים את זה?
ערן שחורי
דבר ראשון, כלומר קודם כל אני בא אל רוכבי האופניים החשמליים, שהם בעצם סוג של בריונים שמשנים את זה לקטנוע ולכן צריך לאכוף. עד היום גם המשטרה, כשהיא אוכפת את התקנות ואת החוקים החדשים שחוקקו, היא אוכפת רכיבה לא תקינה, היא אוכפת קסדות וסלולארי ודברים כאלה, שזה בסדר גמור, אבל היא לא אוכפת את התקינה וזה צריך, מכיוון שמעל 90% מהאופניים החשמליים הם בעצם מה שנקרא E בייקס, ובכלל לא אופניים חשמליים. כשהמינוח הזה הוא מינוח לא נכון גם בעיתונות, זה אחד הדברים להיאבק בתופעה.

כלומר אנחנו הפכנו במקום לרוכבי אופניים חשמליים רגילים, שאת התופעה הזאת אני מברך, לרוכבים על קטנועים. בזה צריך להיאבק גם בצורה של חינוך, אבל גם על ידי המשטרה. אם היו עושים את מה שאני ביקשתי בשנת 2011, לא היינו מגיעים לדיון הזה. והיה זמן חינוך ומשרד התחבורה היה עושה את הדברים בזמן, הרלב"ד היה עושה את הדברים בזמן. אנחנו הגענו למצב שבו המשטרה חייבת להתערב והרשויות, עם הפקחים שלה, אשר לחלוטין לא אוכפים את זה.

זה לא בשמיים לאכוף את הדבר הזה. אני בעין יודע איזה אופניים - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
גם פקחים עירונים, בדגש על - - -
ערן שחורי
גם, הכל. בעין, בעין.
היו"ר שלי יחימוביץ
זה לא קל לזהות אופניים כאלה. הם חולפים כמו - - -
ערן שחורי
רוכב אופניים. לפי החוק, לפי התקנות, תחילת הנסיעה היא על ידי מצערת שאמורה לנתק את המנוע החשמלי בשישה קמ"ש. כשאני רואה רוכב שמתחיל את הנסיעה במצערת וממשיך אותה בלי לדווש כמו שנדרש לפי התקנות, ברור לי שהוא רוכב על אופניים לא-. על קטנועים.
היו"ר שלי יחימוביץ
ברור, נכון.
ערן שחורי
זה חלק מהבעיה, כי רוב-. הרלב"ד ומשרד התחבורה אין פלא שאשמים בזה שהתופעה צמחה. תאמינו לי, מיילים מכאן ועד להודעה חדשה משנת 2011. דיון שהייתי פה בכנסת בוועדת הכלכלה בשנת 2014. בדבר הזה צריך לטפל.
היו"ר שלי יחימוביץ
אוקיי, תודה. איתן השחר נמצא פה?
איתן השחר
כן.
היו"ר שלי יחימוביץ
איתן אתה מנכ"ל קרנית.
איתן השחר
נכון.
היו"ר שלי יחימוביץ
תסביר לנו קודם כל מה זה קרנית.
איתן השחר
קרנית זה תאגיד סטטוטורי שהוקם על פי חוק, שתפקידו לפצות נפגעי תאונות דרכים, שאין להם ממי להיפרע. הכוונה שלא רכשו ביטוח או שנפגעו מרכב חסר ביטוח.
היו"ר שלי יחימוביץ
הכוונה להולכי רגל ורוכבי אופניים?
איתן השחר
לא רוכבי אופניים, רק כאלה שנפגעו מרכב מנועי.
היו"ר שלי יחימוביץ
כלומר אתם גם מפצים את מי שנפגע באופניים חשמליים.
איתן השחר
כרגע לא. אופניים חשמליים לא מוגדרים כרכב מנועי ואנחנו לא מפצים נפגעים כתוצאה מאופניים חשמליים.
היו"ר שלי יחימוביץ
אז אין לכם שום קשר לנושא הזה.
איתן השחר
יש לנו קשר, כי יש פסיקות סותרות בבתי המשפט. הנושא מבחינת חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים לא סגור והכל מסתמך על פסיקות של בתי המשפט ויש פסיקות סותרות ואנחנו מקבלים פניות.
היו"ר שלי יחימוביץ
מוגשות אליכם תביעות ואז מה אתם עושים איתן?
איתן השחר
חלק מהתביעות נדחות וחלק מהתביעות נדונות. זה גם תלוי מה רמת הפגיעה.
היו"ר שלי יחימוביץ
אז חלק מהתביעות אתם כן משלמים?
איתן השחר
לא, אני רוצה להסביר. אם רוכב אופניים חשמליים, כשהיום מדיניותה של קרנית שאופניים חשמליים זה לא רכב מנועי, מאחר שגם זה לא נקרא כך גם בחוק.
היו"ר שלי יחימוביץ
כן, אבל לעומת זאת יש פסיקה של בית משפט שאומרת שזה כן רכב מנועי.
איתן השחר
בית משפט השלום. פסיקות סותרות. אם רוכב אופניים חשמליים נפגע מרכב חסר ביטוח, אנחנו מתייחסים לרוכב האופניים כהולך רגל ואנחנו מפצים אותו.
היו"ר שלי יחימוביץ
הבנתי. זה רק במקרה שהרכב הפוגע הוא חסר ביטוח.
איתן השחר
נכון.
היו"ר שלי יחימוביץ
אבל אם רוכב האופניים נתקל בעמוד חשמל ונפצע, אתם לא מפצים אותו.
איתן השחר
לא, אנחנו לא מכסים אותו וגם אם בעל מכונית חסר ביטוח, בעל המכונית או נוהג המכונית לא מפוצה גם כך על ידי קרנית.
היו"ר שלי יחימוביץ
הבנתי. אז כרגע זה בהולד וזה לא שאתם - - -
איתן השחר
זה לא בדיוק בהולד.
היו"ר שלי יחימוביץ
זה לא שהציבור מממן מכיסו מאות מיליונים כדי לפצות רוכבי אופניים חשמליים.
איתן השחר
כרגע לא.
היו"ר שלי יחימוביץ
אבל יש חשש שזה יקרה?
איתן השחר
זה עשוי לקרות, כן.
היו"ר שלי יחימוביץ
כי חברות הביטוח מן הסתם מסרבות לבטח.
איתן השחר
שוב, הוויכוח הזה, הכאוס המשפטי הזה והפסיקות הסותרות גורמים לוויכוחים גם בינינו מול חברות ובינינו מול רוכבי האופניים.
היו"ר שלי יחימוביץ
אתם נערכים לזה באיזו שהיא צורה?
איתן השחר
אנחנו כל הזמן נערכים לזה. אנחנו גם במגעים מול רשות שוק ההון בנושא הזה, מול משרד המשפטים. אנחנו משנת 2013 הבנו שהולך להיות סיפור גם מבחינת קרנית בנושא הזה ואנחנו עוקבים אחרי זה, נערכים לזה. יש לנו פרויקט על הנושא הזה.
היו"ר שלי יחימוביץ
לאיזה משרד אתם כפופים?
איתן השחר
משרד האוצר.
היו"ר שלי יחימוביץ
ומי במשרד האוצר הוא הרפרנט שלכם לצורך העניין?
איתן השחר
הרגולטור זה רשות שוק ההון. אנחנו לא מבטח כמבטח רגיל, אבל אנחנו נהנים מחוזרי אגף שוק ההון, רשות שון ההון.
היו"ר שלי יחימוביץ
אבל מאיפה ההכנסות שלכם?
איתן השחר
ההכנסות שלנו, שהן כרגע גירעוניות, הן - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
- - - משלם לכם כסף? חברת ביטוח הבנתי.
איתן השחר
אז אנחנו גובים אחוז מכל פרמיית ביטוח חובה. זה אומר שציבור רוכשי ביטוח החובה מממנים את קרנית.
היו"ר שלי יחימוביץ
אז אתה אומר שכרגע אין בעיה ממש, אבל אתם רואים לחלוטין שהבעיה הזאת הולכת ומתפתחת ועלול להיווצר מצב שבו אתם תצטרכו לשלם לאין ספור תביעות של רוכבי אופניים חשמליים.
איתן השחר
אכן.
היו"ר שלי יחימוביץ
שבסופו של דבר מי שמממן אותם זה הציבור הרחב.
איתן השחר
אכן, אכן.
היו"ר שלי יחימוביץ
כי חברות הביטוח מסרבות. יכול להיות שהממונה על הביטוח יצטרך לחייב את חברות הביטוח לבטח אופניים חשמליים.
איתן השחר
זה נושא שקשור גם למשרד המשפטים. אנחנו גם בקשר עם משרד המשפטים בנושא הזה, אבל כן, יש פה גם את נציג רשות שוק ההון. הוא יוכל אולי לספר על כך.
היו"ר שלי יחימוביץ
בוא תתייחס במילה.
ודיע עואד
ודיע עואד, מנהל מחלקת חובה ברשות שוק ההון. קודם כל אני אעשה הבחנה בין שני מצבים, אופניים חשמליים שהם תקניים והלא תקניים. מבחינת התקניים, זה לא נחשב לרכב מנועי, אולם היו פסיקות שחלוקות לגבי הנושא הזה, אם זה רכב מנועי או לא רכב מנועי. גם לפי העמדה של משרד התחבורה, מבחינת הסיכון התחבורתי המופחת שהם מייצרים, אנחנו חושבים שזה כמו אופניים רגילים, אז - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
ברור לכם שזה לא כמו אופניים רגילים, כן?
ודיע עואד
כן, אבל בתקנות של משרד התחבורה יש כל מיני תנאים לגבי מהירות, לגבי הספק, כשמדברים מה זה אופניים חשמליים תקניים ואנחנו חושבים שזה לא רכב - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אבל יש לך אופניים חשמליים שכבר נוסעים - - -
ודיע עואד
שנייה, אני אתייחס.
היו"ר שלי יחימוביץ
במהירות של קטנוע.
ודיע עואד
אני אתייחס גם למשמעויות של הדבר הזה, של הפגיעה של אופניים חשמליים שהם כן רכב מנועי. אולי במובן מסוים אנחנו חושבים שזה עושה הרעה למצב שקיים היום, כי במצב שקיים היום, אם רכב מבוטח דרך חברת ביטוח פוגע באופניים חשמליים, אז האופניים החשמליים, בגלל שהם לא רכב מנועי, לא חייבים בביטוח. הוא נחשב כהולך רגל ואז חברת הביטוח של הרכב שפגע בו, תפצה אותו. אם הטענה שזה רכב מנועי, המצב הוא הרעה מבחינת המצב שלהם ובמקרה הזה הרכב המנועי הזה, שזה אופניים חשמליים, היה צריך לקנות ביטוח ולא קנה וחברת הביטוח תתנער ולא תשלם את הפיצוי המגיע לרוכב.
היו"ר שלי יחימוביץ
אתם נותנים על זה את הדעת באיזו שהיא צורה?
ודיע עואד
ברור, כן.
היו"ר שלי יחימוביץ
ומה קורה כרגע?
ודיע עואד
קודם כל כפי שאיתן ציין, אנחנו עשינו דיון גם עם משרד המשפטים, גם עם משרד התחבורה בנושא הזה ולאחרונה גם הגשנו עמדה לבג"ץ בנושא הזה, בדיוק כמו שפירטתי לגבי הרכבים שזה לא רכב מנועי. זה המצב מבחינתנו כרגע. יש סתירות בפסיקות אנחנו חושבים שכמו שאמרתי, המצב שלכם יכול להיות שייקבע כרגע מנועי, דווקא - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אם אנחנו נקיים דיון בוועדה בעוד שלושה חודשים על סוגיית האופניים החשמליים, אתם תוכלו לבוא אלינו כבר עם תקנות חדשות?
ודיע עואד
אז מה שאני אומר, הדברים גם תלויים בדיונים מול משרדי ממשלה אחרים, שזה משרד המשפטים לגבי ההגדרה של מה זה רכב מנועי וגם משרד התחבורה, לגבי הסיכון התחבורתי שהם מייצרים. צריך לקדם את זה גם מול משרדים אחרים. זה לא סוגיה שתלויה רק ברשות שון ההון במובן הזה. זה תביעה לכאן או לכאן, זאת הכוונה שלי, אם זה רכב מנועי או לא רכב מנועי.
היו"ר שלי יחימוביץ
ברור שזה לא תלוי רק בכם. לא צריך אפילו לומר את זה. השאלה אם אתם נותנים על זה את הדעת, שמתפתחת כאן בעיה מסוג חדש.
ודיע עואד
ברור. אנחנו מודעים לזה, אנחנו בקשר עם משרדים אחרים, גם עם קרנית ואנחנו כן נותנים את הדעת לסוגיה, ברור. אנחנו מודעים לסוגיה.
היו"ר שלי יחימוביץ
מעיריית רמת גן נמצאים כאן? לא. למרות שהם מבוקרים בדו"ח. משה אשכנזי, בבקשה. תציג את עצמך.
משה אשכנזי
כן, תודה. אני משה אשכנזי, סגן יושב ראש ועדת החינוך של מפלגת העבודה, אבל פה אני רוצה - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אני רק אגיד שמשה אשכנזי אמנם חבר מפלגת העבודה, אבל כל פורום שהוקם בכל מפלגה שיעסוק בנושא הזה, יתקבל כאן בברכה ואולי גם יהיה שיתוף פעולה בשטח בין הגורמים.
משה אשכנזי
תודה רבה שלי. אני פה דווקא רוצה להיות בכובע השני שלי, שהוא יו"ר נציגות הורים מוסדית לשעבר, כי הבעיה קודם כל אני מתפלא לא לראות פה נציגי הורים. כנראה יש לכך סיבה. לא פורום ההורים היישובים ולא נציגויות הורים אחרים נמצאים פה. זה פשוט מצער אותי. כי אם אנחנו בוא נאמר נחלק את זה - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
משה, בקצרה בבקשה.
משה אשכנזי
להסברה, חינוך, חקיקה ואכיפה, אנחנו רואים מצב חמור של היעדר אכיפה מוחלטת לא של המשטרה ולא של הגורמים של הפיקוח העירוני. יש לי פה פניות אין סופיות למנהלי אגף של המחלקות של הפיקוח העירוני. הם פשוט לא שם. מי שנמצא, מי שרואה יציאה מבית ספר, של נהירה של תלמידים מתחת לגיל 14 ובוודאי מתחת לגיל 16 ומי שרואה את חניון האופניים החשמליים שנמצאים בכל חצרות בתי ספר - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
זה נכון, זה מחזה מדהים. נכנסים לבתי ספר, רואים ים מטורף של אופניים חשמליים. מאות רבות של אופניים חשמליים בכל בית ספר. רק אז מבינים את עוצמת התופעה.
משה אשכנזי
בדיוק. ולא רק זה, אלא רואים גם את החומרה של המצב והם מגיעים ללא קסדות. הם מגיעים כשהם מרכיבים שניים ושלושה, כאשר השלישי עוד עומד מאחור. הדבר הכי פשוט היה להגיע לשם עם השיטור המשולב או השיטור העירוני או פשוט משטרת ישראל. אני חושב שתוך יומיים, תוך חודשיים אפשר היה למגר את תופעת האכיפה של שימוש באופניים חשמליים על ידי ילדים ונוער מתחת לגיל 16.
היו"ר שלי יחימוביץ
אוקיי, משה, אתה צריך לסיים. אתה יכול להגיד עוד חצי משפט, בבקשה.
משה אשכנזי
משרד החינוך מתרשל פה בגדול, כי אנחנו גם מכשירים פה את הנהגים העבריינים של העתיד. זה הכל.
היו"ר שלי יחימוביץ
תודה. מי את?
לירון אשל
המועצה לשלום הילד.
היו"ר שלי יחימוביץ
טוב, אנחנו נוותר על זה בדיון הזה. את גם הגעת רק עכשיו, נכון? או שישבת כאן כל הזמן?
לירון אשל
ישבתי מהתחלה.
היו"ר שלי יחימוביץ
ישבת כל הזמן? אז בואי תגידי משפט אחד לסיום, אנחנו צריכים לסיים.
לירון אשל
אני אגיד בקצרה. שמי לירון אשל, עורכת דין ועובדת סוציאלית במועצה לשלום הילד. בעינינו, אני אגיד על תחילת הדיון שגם אנחנו קראנו בדאגה את דו"ח מבקר המדינה וכמו שהיא אמרה, בשורה אחת הוא אומר שאף משרד בעצם לא עושה די, לא לעניין אכיפה, לא לעניין חינוך והסברה, לא לעניין פיקוח ולא לעניין תשתיות.

חשוב להבין גם מה המסר שיוצא מתוך הוועדה ומה הם הצעדים עצמם, כי יש פערים. אנחנו יושבים פה במשך שנים וברמה ההצהרתית, אני אומר כביכול נורא ברור איך מתייחסים לאופניים חשמליים ככלי רכב, אבל ברמת השטח מתייחסים לזה כמעין צעצוע וזה גם כנראה מה שמועבר לאוכלוסייה. כי אם ברמת השטח שום משרד בעצם נגיד לא מפקח ולא עושה את העבודה שלו עד הסוף, זה גם בשורה התחתונה מה שמחלחל הלאה.

אמרו פה את הנתונים. חצי שנה, עשרה הרוגים באופניים חשמליים והמשוואה היא פשוטה. הזמן עד הדיון הבא, הזמן זה חיי אדם. שורה תחתונה. נושא הדיון הוא לא אופניים חשמליים, זה איך לשמור על הרוכב הבא ואיך למנוע אולי את המוות הבא באופניים.

מבחינתנו אם המסר הוא שאופניים חשמליים הם כלי רכב, צריכים להתייחס במלוא הרצינות. זאת אומרת גם לחייב בתיאוריה מבחינתנו, גם ברישוי, גם בביטוח, גם בפיקוח הדוק. אין מנוס. זה מחויב המציאות.
היו"ר שלי יחימוביץ
אוקיי, תודה. דובר אחרון באמת, לשכת עורכי הדין.
אילן קנר
שלום, שמי עורך דין אילן קנר, אני נציג הלשכה כאן. ההנחה שלך, כבוד יושבת הראש, שחברות הביטוח מסרבות לבטח אופניים חשמליים, היא שגויה. חברת ביטוח מוכנה לבטח כרכב מנועי אפילו את הדבר הזה. הן מקבלות פרמיות, כולם מבסוטים. הקושי הוא שבעוד שפקודת התעבורה רואה באופניים החשמליים רכב מנועי לכל דבר וכל רכב מנועי צריך רישום ורישוי, הגיע שר התחבורה והחליט לפתור את האופניים החשמליים מחובת רישוי ורישום. ברגע שאין מספר רישוי לאופניים, חברת הביטוח לא יכולה לבטח.

המפקח על הביטוח, מתוך האוצר, עם אינטרסים של האוצר להקטין את מעגל המבוטחים, נוח לו יותר לא להכיר באופניים החשמליים כרכב מנועי, כדי שהנטל הכלכלי על קרנית, מהשאריות מאלה שלא יבוטחו, לא יבטחו את עצמם, יהיה יותר קטן.

מאותה סיטואציה שימי לב, יש שלושה סוגי תאונות. כאשר רוכב אופניים חשמליים מתרסק לבד, עם איזה עמוד חשמל. אין מי. כאשר הוא קוטף איזה הולך רגל בדרך, אין מי שיפצה את הולך הרגל. כאשר הוא פוגע ברכב – וכאן אני רוצה לשים את הדגש – כאשר רכב פוגע בו ולרכב יש ביטוח, לכאורה הביטוח של הרכב צריך לפצות את רוכב האופניים, כי הוא כביכול הולך רגל. אז הרכב מפצה את רוכב האופניים. אבל חברות הביטוח אומרות לא. האופניים החשמליים הם מבחינתנו רכב מנועי ודוחות את התביעה. מי לא יכולה לעשות את זה? קרנית. זה נכון. אבל שאר חברות הביטוח לא וככה יוצאת סיטואציה שנפגעי האופניים החשמליים מוכים פעמיים. פעם אחת בגופם, פעם שנייה בכיסם.
היו"ר שלי יחימוביץ
מה אתה חושב שצריך לקרות?
אילן קנר
רישום ורישוי בשלב א'. לאחר מכן חברות הביטוח יקפצו עלינו עם ביטוח חובה. יקפצו. אם יהיה צורך לעשות, טוענים פרמיות גבוהות מדי, ישנם כל מיני מנגנונים שהנהגנו, אתם הנהגתם, עם אופנועים להשתתפויות לרכב. יש אפשרויות.
היו"ר שלי יחימוביץ
לא הבנתי. משרד התחבורה, אני רוצה להבהיר את עמדתכם, שאתם תבהירו את עמדתכם בנוגע לרישוי ורישום של אופניים חשמליים. מבחינתכם אתם רוצים שכל אופניים חשמליים יהיה להם מספר רישוי?
אבנר פלור
לא, לא, ממש לא.
היו"ר שלי יחימוביץ
אוקיי, הבנתי, אז יש כאן מחלוקת עקרונית. חברים, אני אסיים את הדיון. קודם כל אנחנו נקיים דיון נוסף של גם מעקב אחרי דו"ח מבקר המדינה וגם הדברים שנאמרו כאן. הוא יהיה בתוך שלושה חודשים במקסימום, יתכן אף שקודם לכן.

אני אומר באמירה כללית: האופניים החשמליים הם לא אויב, למרות שבאופן אישי כמובן אני מעדיפה אופניים רגילים, לא ממונעים. אני חושבת שיש לזה יתרונות אדירים, שרבים מאלה שבוחרים באופניים החשמליים יכולים לנסוע גם על אופניים רגילים והם יראו שמדובר בשימוש שהוא מאד נוח, זמין, זול, פחות מסוכן. עדין עדיף אופניים חשמליים על הכביש מאשר רכב עם ארבעה גלגלים. מכל הסיבות שבעולם. תופס פחות מקום. לא מזהם. פחות מסכן חיי אדם מרכב רגיל.

לכן התפיסה של משרד התחבורה, שלא צריך לחייב ברישוי, ברישום ובמספר כל זוג אופניים חשמליים, היא תפיסה נכונה מאד מבחינה רוחבית ובראייה שצריך לעודד את התופעה הזאת, אם רואים בה תחליף לכלי רכב.

ועדיין, כפי שדיברו כאן דוברי בשביל האופניים, חסר בצורה ממהרת איזה שהוא תכנון ארצי כללי. אז שמענו כאן כן בשורה מסוג מסוים, על הקצאה של חצי מיליארד שקלים לסלילת אוטס טרדות של שבילי אופניים בין ערים בתוך המטרופולין, שזה מאד מאד חשוב, אבל כמו שזה נראה עכשיו אין שום היערכות ארצית, איזה שהוא תכלול, איזו שהיא תכנית אב, תכנית חומש. הרי מדובר כאן באמת בתופעה שמציפה אותנו והיא מאד מאד דרמטית. ומעבר ל-לטפל בקצה, בנזקים שלה, נראה שאין שום חשיבה מתכללת של כל הדבר הזה.

זה דבר שהוא מאד חסר ואני מאד אשמח לשמוע ממשרד התחבורה, בפעם הבאה שאנחנו נפגשים כאן, איזו שהיא תכנית שהיא יותר מרחיקת ראות.

לגבי האכיפה, נקודה מאד משמעותית היא אופניים חשמליים שהופכים לקטנוע בקלות רמה מאד ובממדים עצומים ולגבי הדבר הזה אני אבקש מהמשטרה התייחסות. אני לא מבינה למה אי אפשר לעצור קטנוע לא חוקי כזה.
עדי זלדס
מבוצעת אכיפה.
היו"ר שלי יחימוביץ
מבוצעת אכיפה?
עדי זלדס
בוודאי.
היו"ר שלי יחימוביץ
באיזה שיעורים?
עדי זלדס
אני אתן לך את הנתונים של הרבעון האחרון. יש לי פה במקרה את הרבעון הרביעי של שנת 2017. זו עבירת שלישית שנאכפה, מסך 4,340 – 481 היו בנושא של מנוע.
היו"ר שלי יחימוביץ
יפה. מצוין.
עדי זלדס
קרוב ל-500.
היו"ר שלי יחימוביץ
אז אתם נותנים לזה מענה וזה יפה.
עדי זלדס
בוודאי.
היו"ר שלי יחימוביץ
סוגית הביטוח – אי אפשר להשאיר את זה באוויר. אין ברירה. צריך לייצר איזה שהוא ייצור כלאיים לטובת הדבר הזה, שמה לעשות? הוא לא היה קודם והוא נולד. תינוק חדש נולד וצריך לחבר לו קודים ספציפיים ותקנות ספציפיות. אז בישיבה הבאה אני אשמח לשמוע על פגישה, מפגש, עבודה משותפת של משרד התחבורה עם הממונה על הביטוח ואיזה שהוא דיון - - -
רחלי טבת ויזל
קבועה ישיבה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה בשאלת החקיקה של פקודת ביטוח רכב - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
מתי זה קורה?
רחלי טבת ויזל
בתחילת יולי.
היו"ר שלי יחימוביץ
בסדר גמור. מעולה.
קריאה
מה, עוד פעם ניסיון להחריג אותם?
רחלי טבת ויזל
לא, זה לגבש - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
לא, לא, אנחנו לא פותחים דיון. שמענו שיש על זה דיון אצל היועץ המשפטי, אנחנו נשמע על זה עדכון בישיבה הבאה.

סוגיה נוספת שהיא חייבת להיפתר ולא יכול להיות שאין איזה מדען אטום שיודע לפתור אותה, איך הנתונים שמועברים מבתי החולים יועברו למשטרה והמשטרה תוכל להשתמש בהם, מבלי – אני מדגישה – מבלי לזהות את מי שהיו מעורבים בתאונה. בלי זה בלי מספר תעודת זהות, בלי שם, לצורכי היערכות של המשטרה. אני משוכנעת שזה פתיר. לא יכול להיות שזה לא פתיר.
רחלי טבת ויזל
הנתונים קיימים, זה לא בעיה. אם לנו יש את הנתונים, אז גם להם יכולים להיות הנתונים.
היו"ר שלי יחימוביץ
אז אולי עכשיו, בסוף הוועדה, את תיגשי לנציגת המשטרה ותתני לה את הנתונים, כדי שהם יהיו לה ביד. למרות ששמענו שזה נתונים לא מספיק איכותיים מבחינתם, כי הם צריכים לעשות תחקיר עומק של המקרה, שזה מאד יפה ורציני, אבל עדיין אי אפשר להתעלם - - -
עדי זלדס
לא, אנחנו לא - - -
רחלי טבת ויזל
יש סקר תצפיות די בסיסי שמראה איפה הבעיות, איפה המקומות. לא צריך לרדת לרזולוציות האלה.
היו"ר שלי יחימוביץ
בסדר גמור. כל הגורמים שהציגו כן איזה שהם ניירות עמדה מתבקשים להעביר אותם אלינו, אנחנו נעלה אותם לאתר הוועדה. גם אם יש ניירות או סיכומי פגישות שאתם מעוניינים שהציבור הרחב יידע עליהם, אז אנא תעבירו לנו אותם ואנחנו נשמח להעלות אותם בהמשך באתר שלנו, בהמשך לדיון שהתקיים כאן עכשיו.

כאמור, הדיון הזה לא מסתיים. אני משאירה אותו פתוח והוא יימשך בפעם הבאה שניפגש ואני מקווה שנקבל תשובות יותר מדויקות,

תודה רבה לכולם.


הישיבה ננעלה בשעה 10:41.

קוד המקור של הנתונים