ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 11/06/2018

"מדברים גלויות"- תערוכת ציורים של ילדי בתי ספר מפתח-תקווה

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



6
ועדת החינוך, התרבות והספורט
11/06/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 641
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום שני, כ"ח בסיון התשע"ח (11 ביוני 2018), שעה 13:09
סדר היום
"מדברים גלויות" – תערוכת ציורים של ילדי בתי ספר מפתח תקווה
נכחו
חברי הוועדה: מירב בן ארי – מ"מ היו"ר
מוזמנים
איציק ברוורמן - ראש עיריית פתח תקווה

דרורית גור אריה - מנהלת מינהל התרבות וקריית מוזיאונים, עיריית פתח תקווה

חני לוי - סגנית אגף חינוך יסודי, עיריית פתח תקווה

נילי חי - מנהלת אגף אומנויות, עיריית פתח תקווה

רעות פרסטר - מנהלת מחלקת חינוך מוזיאלי, עיריית פתח תקווה

אפרת שבתאי - עיריית פתח תקווה

חזי חקק - דובר העירייה, עיריית פתח תקווה

שלי שרייבמן - תלמידה

אוראל - תלמיד

ליאל לוי - תלמידה

עדי נוימן - תלמידה

ליאן - תלמידה
ייעוץ משפטי
מירב ישראלי
מנהל/ת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
א.ב, חבר תרגומים












"מדברים גלויות" – תערוכת ציורים של ילדי בתי ספר מפתח תקווה
היו"ר מירב בן ארי
שלום לכולם, אני חברת הכנסת מירב בן ארי ואני אחליף את חבר הכנסת יעקב מרגי שהוא יו"ר הוועדה, שלצערו הרב לא יכול היה להיות כאן, כי אני אומרת לכם מניסיון, הוא מאוד אוהב תערוכות והוא מאוד ילדים.

קודם כול אנחנו מברכים אתכם בברוכים הבאים לכנסת. אנחנו שמחים מאוד לראות שאתם כאן איתנו, ויותר שמחים לראות את התערוכה המקסימה הזאת שהוסיפה צבע למקום החום והמשעמם הזה, אז הצבעוניות שהבאתם לכנסת היא מדהימה. ברוכים הבאים ובאמת כל הכבוד על תערוכה שתיכף גם תספרו לנו עליה.

יש איתי פה את הצוות של הוועדה לצידי, שגם הוא בא במיוחד בשביל לראות אתכם ובשביל לשמוע. אנחנו מברכים כמובן את ראש העירייה ואת ראש מינהל התרבות בעיריית פתח תקווה.

לסיכום ולא להאריך במילים כי יש פה אנשים חשובים שבאו במיוחד, אנחנו מאוד שמחים שהגעתם ובכלל אנחנו רוצים להודות לכם, מקווים שתשאירו לנו את התמונות כדי שנוכל ליהנות מהם קצת. הכי חשוב זה שקישטתם את המקום הזה והכנסתם לו קצת אור וצבע וזה תמיד מבורך, אז תודה רבה שהגעתם.

אתחיל עם ראש העירייה. בבקשה אדוני. נשמח אם תאמר כמה מילים לתלמידים.
איציק ברוורמן
כבוד היושבת ראש, תלמידים יקרים, אנחנו באנו הנה בגאווה גדולה עם הפרויקט הזה שהוא חלק ממיזם שאנחנו עורכים כבר כמה וכמה שנים בפתח תקווה, שבו אנחנו נותנים לתלמידים לצייר נושאים שקשורים בעיר ובסופו של דבר אנחנו בוחרים את הציורים המובחרים והופכים את זה להיות ללוח שנה או אלבום שמייחד את הילדים ומיועד באמת למען העיר.

אנחנו שמחים באמת. אפשר פה לראות את העבודות הנבחרות של התלמידים, את החשיבה הגדולה שלהם, את ההשקעה. זה נפלא לראות שילדים, ואני כל הזמן אומר שילדים בעידן שלנו, של הדיגיטציה, שכל אחד הולך עם אייפון, בכל זאת תלמידים, ילדים, ילדות שעוסקים באומנויות, בתרבות. אנחנו עובדים הרבה על העמקת אהבת הספר למרות כל מה שקורה היום עם כל האמצעים הדיגיטליים, על האומנות, על המוסיקה. אנחנו מהמובילים בארץ בפרויקט שנקרא "בית ספר מנגן", שבו אנחנו בכל בתי הספר מלמדים מוסיקה. מינהל התרבות, בעיקר קריית המוזיאונים, ודרורית, חוץ מהיותה מנהלת מינהל התרבות, היא גם האוצרת ומנהלת המוזיאון של פתח תקווה שהוא באמת הפך להיות שם דבר. אנחנו מעמיקים שם את הפעילות, ועשרות אלפי משתתפים, בעיקר ילדים ובני נוער, לוקחים שם חלק. אני מוכרח להודות שזו גאווה גדולה לנו. זו גאווה גדולה שהכנסת בחרה לתת לנו את הבמה, לתת לילדים האלה את הבמה.
היו"ר מירב בן ארי
זה צריך להגיד תודה ליהודית גידלי, מנהלת הוועדה, שדואגת להביא תערוכות לוועדת החינוך.
איציק ברוורמן
אז אני אומר תודה. הייתי רוצה, מאחר שאני לפעמים יושב בוועדות הללו, אז אני חושב שאם הייתם משאירים את זה, זה היה מוסיף לאווירה. זה היה מרגיע קצת.
יהודית גידלי
אנחנו רוצים לתת הזדמנות שווה, כמו לכל הילדים, גם לכל התערוכות.
איציק ברוורמן
זה מאה אחוז. חשבתי שאת רוצה גם לתת הזדמנות שווה לכל חברי הכנסת.
יהודית גידלי
זה לא התפקיד שלי.
איציק ברוורמן
אבל בעיקר אני רוצה להגיד תודה באמת לאנשי המקצוע של מערכת החינוך שלנו בפתח תקווה, החינוך הרגיל והחינוך המיוחד, ובעיקר תודה רבה גדולה לילדים שלוקחים חלק, משקיעים. הם הרבה יותר רציניים מאיתנו לפעמים ומגיעה לכם תודה מכל הלב. אתם מביאים לנו גאווה בעיר הזאת, אתם מביאים לנו כבוד, ותמשיכו, אל תהססו. תמשיכו לתת ביטוי לדמיון, למחשבות, לרצונות שלכם. תמיד אצלנו אומרים, השמיים הם הגבול בסופו של דבר, אז תודה רבה.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה לראש העירייה, מר איציק ברוורמן.

עכשיו אנחנו ניתן לדרורית גור אריה שהיא מנהלת מינהל התרבות וקריית המוזיאונים, ואת זו שיזמת את כל התערוכה הזו במשכן הכנסת. בבקשה.
דרורית גור אריה
באמת דבר ראשון ברוכים הבאים. הנציגים הצעירים שלנו הכול כך מוכשרים, תראו איזה יופי, לאן הגעתם, ואני ממש שמחה ומודה גם ליהודית וגם ליושבת ראש ולכל מי שנטל מצדכם חלק בפעילות המקסימה הזאת, למורים ולהורים.

אני רוצה באמת לברך את ראש העיר, איציק ברוורמן, שהגיע וגם שותף לפרויקט הזה שלנו במשך הרבה מאוד שנים, לדובר העירייה, חזי חקק, והוא שותף שלנו בכל הפרויקט הזה.

ראש העיר כבר הזכיר, אנחנו מתכננים לוח שנה עם העבודות של התלמידים. אנחנו מדפיסים גלויות ואנחנו עושים שלטי רחוב. חשוב לנו באמת החיבור הזה. פתח תקווה היא עיר ותיקה, עם המושבות, אבל יש הרבה מאוד תושבים חדשים, וזו אחת הדרכים שלנו בקריית המוזיאונים, באמת לקרב צעירים ומשפחות למורשת של העיר.

אני רוצה להודות לשותפים שלנו לפרויקט, למינהל החינוך. נמצאת חני לוי שהיא סגנית אגף חינוך יסודי, שזה בוער בעצמותיה הפרויקט הזה, אז המון תודה. לעמוס תמם שהצטרף אלינו השנה, שהוא מנהל אגף חינוך לילדים בעלי צרכים מיוחדים. גאווה גדולה לשתף. לנילי חי, מנהלת אגף האומנויות שלנו שמלווה אותנו, לרעות פרסטר, מנהלת מחלקות החינוך בקריית המוזיאונים, שבאמת עשתה נפלאות, גם התערוכה במוזיאון, ויש לנו עוד הרבה מאוד הפתעות שהיא מכינה לנו לקראת הקיץ, פעילות של משפחות. לאפרת שבתאי שהובילה את הפרויקט יחד - - - , לשירה טבצ'ניק, לכל המורים, המנהלים שמלווים את הפרויקט, להורים כמובן שהביאו את הילדים המדהימים האלה לכאן, את הילדות ואת הילדים. באמת יישר כוח.

כמו שראש העיר ציין, הנושא של חינוך ותרבות, ואני לא רואה הפרדה בין חינוך לתרבות או אומנות. מבחינתי זו אחת הדרכים לערב ילדים למורשת, לתרבות, לסובלנות. זה פרויקט ארוך שנים. אנחנו מודים לכל הכישרונות. כל שנה אנחנו משפשפים את העיניים ואנחנו לפעמים אומרים, ילדים בכיתה ד' עשו את הפרויקט הזה? זה באמת דבר מדהים. ילדים, אתם פשוט מוכשרים. אנחנו גאים בכם. כל הכבוד!

הפרויקט הזה בקריית המוזיאונים, שיש בו גם, כמו שראש העיר ציין, מוזיאון פתח תקווה לאומנות שהוא המוזיאון מהמובילים לא רק בארץ אלא גם בעולם, לשמחתנו. לא אנחנו קבענו אלא קבעו עבורנו. יחד עם המוזיאון לתולדות פתח תקווה אנחנו שוקדים היום על השדרוג שלו. אנחנו מכינים הרבה הפתעות.

לקיץ יש לנו פרויקט שנקרא "אוטובוס אומנות", אוטובוס שמעצב אומן ישראלי, והאוטובוס הזה יהיה יצירת אומנות שבה, ילדים, אני מזמינה אתכם עם ההורים, יבואו הילדים אחר הצהריים עם המשפחות לבלות בקריית המוזיאונים. אנחנו רוצים לשים דגש על פעילות משפחתית, כי ילדים בדרך כלל באים למוזיאונים דרך מערכות החינוך. לנו מאוד חשוב שיהיה כאן את הבילוי המשפחתי. רעות מכינה עוד דברים נוספים, קייטנות.
אנחנו מודים לראש העיר על התמיכה בפרויקט. לכל השותפים, לחזי שאנחנו מבלבלים לו המון במוח עם הפרויקט הזה, כי זה מורכב ויש ועדת שיפוט, והלב נקרע כי צריך בסופו של דבר לבחור מבין כל העבודות הנפלאות האלה את העבודות לתערוכה.

הרבה תודה על האירוח. פנו אלי מהכנסת. גם השאלנו בזמנו עבודות מהאוסף שלנו וגם עכשיו, ל-70 שנה למדינה. בעוד שבועיים שוב אנחנו נהיה כאן. היה לנו מאוד חשוב גם להביא את היצירות של האומנים הצעירים, אז תודה רבה לכם.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה לך. כל הכבוד.

שלי שרייבמן, תלמידת בית הספר.
שלי שרייבמן
נורא שמחתי שבחרו בי - - - המורה לאומנות בבית ספר "הוברמן". היה לי כייף לעשות את הציור בטכניקת הדפס לפי משפט כל כך משמעותי. היה לי קשה לחשוב על ציור, אבל היה לי ברור מהתחלה מה הרעיון לציבור. היה לי מאתגר לתכנן הדפס וגם מאוד מהנה שהעבודה שעשיתי היא חלק משיתוף פעולה עם חבריי לקבוצה, שכל אחד עזר לשני. ממש שמחתי שבחרו בציור שלי להציג בכנסת. בשבילי המעמד הזה נורא משמעותי והיה מרגש בשבילי לדעת שאהבתם את הציור.

המורה הראתה לנו כל מיני משפטים. אני בחרתי במשפט של סולומון, פתח תקווה שאתם מכנים אותה פתח - - -, יום ותהיה עיר בישראל. חשבתי על ציור וכמובן שהמורה נתנה רעיונות ודוגמאות למה אפשר לעשות. ציירתי את הציור בצורה שהכי הבנתי מהמשפט הנבחר. למדתי שכאשר האנשים הראשונים שקנו את האדמות שבה נבנתה העיר פתח תקווה, אמרו להם שהם יתחרטו כי פתח תקווה נבנתה על אדמות של ביצות, אבל האנשים שהחליטו לבנות את פתח תקווה אמרו שזו תהיה עיר של תקווה, וכך זה קרה. בציור שלי הראיתי עד כמה פתח תקווה יפה עם כל הצמחייה והפריחה, ולבסוף מאוד שמחתי מהתוצאה.
היו"ר מירב בן ארי
יפה מאוד. יש לנו מצגת שאתם רוצים להקרין? בבקשה.

(הצגת מצגת)
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה על המצגת המקסימה, ואנחנו לקראת הסיכום של הדיון. יש עוד מישהו, איזו מורה או ילד שחשוב להם לומר משהו לפני שנסכם? הורה? מורה?
נילי חי
אני רוצה להגיד משהו לילדים. שמי נילי חי ואני מנהלת את האגף לאומנויות בעירייה.

אני חושבת שבסופו של דבר, מעבר ליצירה המדהימה שכל ילד עשה, הביקור במקום הזה ייחרט כחוויה בלתי רגילה אצל כל אחד מהילדים פה, ובבוא היום כשהוא יגדל ויתבגר והוא יראה את הכנסת בהקשרים אחרים, של שיח, דיון, ויכוח, תמיד תישאר לו איזושהי פינה חמה, פינה של כבוד למקום הזה שמוצא לנכון להציג גם יצירות אומנות ותרבות במשכן שהוא מעוז הדמוקרטיה כפי שציינת, אז יש לכם במה להתגאות ואנחנו גאים בכם. תודה.
היו"ר מירב בן ארי
תודה. איך קוראים לך?
אוראל
אוראל.
היו"ר מירב בן ארי
באיזה בית ספר אתה?
אוראל
"יסודות". לי בהתחלה היה די קשה לחשוב על רעיון שאני אעשה, אבל בסוף המוח שלי מצא את הפתרון.
היו"ר מירב בן ארי
זה מדהים. זה מראה כמה אתה חכם.

כן, בבקשה, איך קוראים לך?
ליאל לוי
קוראים לי ליאל לוי. רציתי להגיד שגם לי קצת היה קשה, לי ולחברה שלי, אבל בסוף גם המורה קצת נתנה לנו רעיונות לחשוב. האמת שגם אני נהניתי מכל רגע שהיה לנו, שעבדנו, ואני ממש שמחה שזכינו בתחרות גלויה לעיר.
היו"ר מירב בן ארי
גם אנחנו שמחים. תודה.

אני מבית ספר "קיבוץ גלויות".
קריאה
והשם שלך?
ליאן
ליאן. מהרגע ששמעתי שמתחילים לצייר את הגלויה לעיר, אני מאוד שמחתי והתרגשתי. הייתה לי מחשבה בין שני משפטים, איזה מהם לבחור. בסוף בחרתי משפט אחד ועשיתי אותו, ואני שמחה גם להגיע לפה ושהציור שלי זכה.
היו"ר מירב בן ארי
כל הכבוד. יפה, ואחרונה.
עדי נוימן
קוראים לי עדי נוימן, אני מבית ספר "נעמי שמר".

בהתחלה כשבחרו אותי בשביל לצייר ציור כלשהו, אני בהתחלה בכלל לא ידעתי את כל הכיוונים מאיפה להתחיל, איפה לסיים. היו לי כמה אפשרויות לבחור מה אני רוצה לעשות ואז בחרתי את האפשרות שלי, וזו הייתה חוויה מאוד כיפית. שמחתי מאוד לעשות אותה.
היו"ר מירב בן ארי
יופי. תודה רבה.
איציק ברוורמן
משפט סיום רק בעקבות מה שנילי אמרה, זה באמת אליכם הילדים. גם אל המבוגרים, אבל בעיקר לילדים. אתם צריכים לדעת, הבניין הזה הוא לא רק בניין שבו אפשר להציג את התמונות. הבניין הזה זה בעצם המקום שבו מתקבלות ההחלטות שקובעות את החיים שלנו, אבל בעיקר זה הבניין שהתפקיד שלו לשמור שאנחנו נישאר מדינה מתוקנת, חוקית ודמוקרטית. אתם ילדים, נולדתם לתוך חברה כזאת, אבל מי שיודע, זה לא דבר שהוא מובן מאליו, ואני רוצה לאחל לכולנו שתגדלו, תהיו חלק מהציבור שמקפיד ושומר שהבית הזה יישאר בית דמוקרטי, בית שדואג לכולם באשר הם ומבטיח לנו שנוכל להמשיך פה כחברה מתוקנת ודמוקרטית.
היו"ר מירב בן ארי
יופי, אז אני אגיד לכם בשמי ובשם כל הוועדה כאן, תודה רבה. תודה שהגעתם להראות את הציורים שלכם. תודה שקישטתם את המקום הזה. לא רק קישטתם אותו פיזית, ששמתם את התמונות, אלא גם בזה שאתם נמצאים פה וצובעים את כל הכנסת בצבעים שהם יותר כיפיים ממה שאנחנו בדרך כלל רגילים אליהם.

אני רוצה שתמשיכו עם הציורים, תמשיכו עם האומנות. אמר כאן ראש העיר שזה דור כזה שכל הזמן עם הפלאפון, וזה דווקא מאוד מיוחד בעיניי ומקסים שמצאתם את הזמן לצייר, ואמר כאן הילד החמוד שהוא לא ידע ובסוף המוח נתן לו רעיון, אז אני בטוחה שלכל אחד ואחת מכם יש הרבה רעיונות גדולים שרק צריך לכתוב אותם.

אני רוצה להגיד עוד משהו קטן, חינוכי. אל תשתו כל כך הרבה קולה, כי זה לא בריא.

תודה רבה שבאתם, תיהנו מהכנסת. תודה על הציורים המקסימים.


הישיבה ננעלה בשעה 13:35.

קוד המקור של הנתונים