ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 18/06/2018

הגשת דוח מבקר המדינה - דוח נציבות תלונות הציבור

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



3
הוועדה לענייני ביקורת המדינה
18/06/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 344
מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה
יום שני, ה' בתמוז התשע"ח (18 ביוני 2018), שעה 14:00
סדר היום
הגשת דוח מבקר המדינה - דוח נציבות תלונות הציבור
נכחו
חברי הוועדה: שלי יחימוביץ – היו"ר
מוזמנים
יושב-ראש הכנסת יואל (יולי) אדלשטיין
מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף שפירא
אלי מרזל - מנכ"ל משרד מבקר המדינה

עמיחי שי - יועץ המבקר לתפקידים מיוחדים, משרד מבקר המדינה

אסתר בן חיים - מנהלת נציבות תלונות הציבור

דינה סמט - מנהלת אגף, נציבות תלונות הציבור

עידו דון יחיא - מנהל אגף, נציבות תלונות הציבור

אלכס מישקיטבליט - סגן מנהל אגף, נציבות תלונות הציבור

מירי אלה - יועצת משפטית, נציבות תלונות הציבור

רונית זנדברג - סגנית יועמ"ש, נציבות תלונות הציבור
מנהל/ת הוועדה
חנה פריידין
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר תרגומים



הגשת דוח מבקר המדינה - דוח נציבות תלונות הציבור
יושב ראש הכנסת יואל (יולי) אדלשטיין
אדוני מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא, גברתי יושבת ראש הוועדה לביקורת המדינה, חברת הכנסת שלי יחימוביץ, בכירי משרד המבקר, מנהלת הוועדה. אנחנו היום במעמד דומה, אבל קצת שונה, לא דוח מבקר רגיל, אלא כפי שראינו, הגשת דוח של נציב תלונות הציבור, כובע נוסף שהמבקר שלנו חובש אותו.

אני תמיד, אדוני, משבח אותך איך אתה מצליח לבחור ולזהות נושאים שבדיוק כשאתה מגיש את הדוח נמצאים על סדר היום הציבורי, אבל כאן זה מצב קצת שונה, הציבור בחר את הנושאים. הציבור בחר על מה הוא מתלונן. כנראה שיש, לצערי הרב, סיבות להתלונן, כי אם אנחנו בודקים את המספרים, לא עשיתי ניכוי שבתות וחגים, אבל הגעתי למספר מדהים שכל 40 דקות מוגשת תלונה. כמו שאמרתי, אם נעשה בניכוי שבתות וחגים, אז בכלל זה כמעט ייצא לנו שכל כמה דקות מוגשת תלונה.

מכיוון שאתם בודקים גם האם התלונות מוצדקות, אז לצערי הרב בהרבה מאוד מוסדות במדינה התלונות מוצדקות. כרגיל, הביטוח הלאומי והדואר הם, לצערי הרב, עדיין בין הכוכבים של זרם התלונות הזה, אבל הפעם צד את עיני צד נוסף או תחום נוסף, ואלה התלונות בתחום השימוש בקנביס הרפואי. שם, אם אני לא טועה, אדוני המבקר, תקנו אותי אם אני טועה, אבל שם המספר הכי גבוה של תלונות מוצדקות הוגשו בתחום הזה. שלא תבין אותי לא נכון, אני מבין שצריך גבולות ואני מבין שצריך לשמור כאן מכל משמר מזרימה חופשית של מה לעשות, סם, לרחובות שלנו, אבל יחד עם זה לא החולים הסופניים או הכרוניים או הקשים ביותר אשמים בזה שצריך בתחום הזה גבולות, ולכן כולנו צריכים, גברתי יושבת הראש, אני בטוח שהדוח יגיע כמו שאר הדוחות אלייך לוועדה, וכפי שאני מכיר אותך, תנסו לעשות דיון מקיף ורציני מבלי לעגל פינות פה, כדי לראות מה אנחנו יכולים לעשות על מנת קצת לשפר את המצב בתחום הזה, כי כאן הזעקה נשמעת גם כשאני קורא דברים כתובים ולא שומע אותה באופן ישיר.

אז אני עוד פעם מברך אותך ואת אנשיך על הטיפול המסור בתלונות ולאחר ההגשה אנחנו ניקח את זה, באמצעות חברת הכנסת יחימוביץ והוועדה שהיא עומדת בראשה, לטיפול שלנו בתקווה לשפר כל מה שניתן. אדוני המבקר, בבקשה.
מבקר המדינה יוסף שפירא
למען הקיצור, מכובדיי כולם, מבית ומחוץ. אני בשמחה מבקש להציג בפניכם את ד"ר אסתי בן חיים, שהיא מונתה כמנהלת הנציבות לפני כחצי שנה. בתקופה האחרונה גם חלו שינויים נוספים, ותיקים פורשים, חדשים מגיעים, וגם בצער אני רוצה לספר לכם שאתמול בלילה, בתשע בלילה, השתתפתי בהלווייתה של עורכת דין רחל אבני ז"ל, שנפטרה לאחר מחלה קשה, והייתה מנהלת מצטיינת בנציבות.

אני רק אסתפק בציון העובדה שב-2017 רבו התלונות והגיעו בסביבות 15,000 תלונות ובאמת יש תלונות שמצדיקות את הטיפול המהיר ויש תלונות שמצדיקות מעקב יותר ומתן אפשרות להגיע גם להסדרים בין מתלונן לנילון מפני שלפעמים זה כמו במעמד אישי, העובד והמעסיק חייבים להמשיך לעבוד ביחד ולכן תלונות מהסוג הזה לוקחות זמן.

אני רק רוצה לומר שאנחנו שמים דגש מאוד על האגף שעוסק בתלונות של חושפי שחיתות ולאחרונה פרסמנו מכרז לעובדת סוציאלית, כבר קיבלנו כ-30 פניות, וזאת על מנת לתת לחושפי השחיתות טיפול אישי, טיפול הוליסטי, כדי גם לעודד חושפי שחיתות וגם לתת למי שחשף שחיתות את הטיפול הראוי כדי שלא הוא ייפגע ולא משפחתו תיפגע.
היו"ר שלי יחימוביץ
כבוד המבקר, אדוני יושב ראש הכנסת, המנכ"ל, מנהלת הוועדה, ד"ר אסתי בן חיים. הדוח הזה הוא דוח מאוד מאוד חשוב, הוא חשוב בכמה היבטים, גם מכיוון שזה המען הכי יסודי ואחראי שיש במדינה, אני מרשה לעצמי לומר, דווקא כמי שבלשכתה יש מענה מאוד שיטתי לפניות ציבור, אבל באמת היכולות שלכם והנכונות שלכם לטפל בפניות ציבור ממש כמו שמטפלים בקודש הקודשים, כי כל אדם הוא עולם מלא, זה דבר מאוד מאוד משמעותי ויש לכם גם את הכלים וגם את האתוס שנוגעים בדבר.

דבר חשוב מאוד הוא סוגיית חושפי השחיתויות שאתם מושיטים להם יד וסעד ומלווים אותם בדרך מול מערכת מאוד חזקה. דבר נוסף הוא שלפעמים לא מדובר בעולמות נפרדים, תלונות ציבור מול מדיניות, הרבה מאוד פעמים תלונות ציבור מצטברות לגודש כזה שמראה שיש בעיה מערכתית וכאן באמת יש לכם את היכולת גם כמשרד לתכלל את הדבר הזה ולטפל בו.

כבר איחלתי לךְ הצלחה בתפקידך, אני מאחלת לך שוב בהצלחה, אנחנו נקיים כמובן ישיבה מיוחדת בוועדה לביקורת המדינה על הדוח הזה, על המסקנות שלו, ושוב כל הכבוד על העבודה.
אסתר בן חיים
תודה רבה. אדוני היושב ראש, מר יולי אדלשטיין, אדוני מבקר המדינה, נציב תלונות הציבור, השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, גברתי יושבת ראש הוועדה לענייני ביקורת המדינה, הגב' שלי יחימוביץ, מנכ"ל המשרד, מר אלי מרזל, נכבדיי. אני שמחה וגאה לשבת כאן לצדו של מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור ומנכ"ל המשרד במעמד הגשת הדוח השנתי של נציב תלונות הציבור.

התמניתי לתפקיד מנהלת הנציבות, כפי שציינת, שלי, בשלהי שנת 2017 ומתחילת עבודתי ולמעשה אף קודם, בעבודתי הקודמת, אני עדה למסירותם הרבה של עובדי הנציבות ולנחישותם לסייע למתלוננים בכל דרך. הדוח שמונח בפניכם ממחיש ומדגים בצורה הטובה ביותר את האופן שבו עובדי נציבות תלונות הציבור מגשימים את חזונו של מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור לשמש פה לאוכלוסיות המוחלשות בחברה ולהגן על זכויותיהן.
תוכלו לקרוא בדוח על מקרים רבים שבהם דאגו עובדי הנציבות לכך שאנשים שהתקשו לעמוד בעצמם על זכויותיהם, למשל ניצולי שואה, נכי צה"ל, קשישים ומעוטי יכולת, יקבלו את הגמלאות, המענקים וההנחות שהם זכאים להם. עובדי הנציבות שמים דגש מיוחד על תלונות של אנשים עם מוגבלות ופועלים כדי שהסביבה הציבורית והלימודית תונגש עבורם. כך בעקבות התערבות הנציבות הותאמו כיתות לימוד עבור תלמידים בעלי לקות שמיעה והוסדרו מקומות חניה לנכים. חברת החשמל אפילו העתיקה עמוד חשמל שחסם את המדרכה והפריע לאנשים עם מוגבלות לחצות בה. עניינים כאלה שלכאורה נראים פעוטים הם לעתים קרובות, כפי שאמרת, שלי, עולם ומלואו עבור הפרט וכך אנחנו מתייחסים אליהם.

בירור התלונות נועד בראש ובראשונה לסייע למתלונן שפנה לנציבות, אולם לעתים בירור תלונתו של הפרט מעיד על קיומו של ליקוי כללי. במקרים כאלה, שרבים מהם מתוארים בדוח, חותרת הנציבות להביא לתיקון מערכתי של הליקוי כדי שהרשות תפעל באופן תקין ותימנע הפגיעה מאנשים נוספים.
בחוק מבקר המדינה נקבע כי נציב תלונות הציבור רשאי לברר תלונה בכל דרך שיראה, ואכן כל תלונה מבוררת בהתאם לנסיבות שלה ולמאפיינה. בשנים האחרונות אנחנו משתמשים יותר ויותר בהליך הגישור והניסיון שלנו מראה שבסכסוכים בין אזרח לרשות הוא אמצעי יעיל, הולם ועדכני כדי להשיג את התכליות לשמן פועלת הנציבות. בשנת 2017 ניהלו עובדי נציבות שעברו הכשרה כמגשרים כ-100 ויותר הליכי גישור וחלק גדול מהם הסתיים לשביעות רצון שני הצדדים.

אשר לנתונים הכלליים על התלונות אציין כי למעלה מ-40% מהתלונות שהנציבות ביררה בשנת 2017 נמצאו מוצדקות או שעניין התלונה תוקן לשביעות רצון המתלוננים, וזה אחוז מאוד גבוה. לגבי חלק מהגופים שיעור התלונות המוצדקות היה גבוה במיוחד, למשל חברת הדואר, שראינו שהיו 74.2% תלונות מוצדקות. בדוח ניתן ללמוד גם על ליקויים קשים שנמצאו בתפקודה של יק"ר, היחידה לקנביס רפואי במשרד הבריאות, 83% מהתלונות שהוגשו בשנת 2017 על היחידה נמצאו מוצדקות, או שעניין התלונה תוקן בעקבות התערבות הנציבות.

תחום חשוב נוסף שבו עוסק נציב תלונות הציבור הוא הגנה על עובדים חושפי שחיתות. בשנת 2017 סייע הנציב ל-20 עובדים כאלה ובעקבות התערבותו הם קיבלו פיצויים מוגדלים, נמנעו פיטוריהם וגם הופסקה פגיעה אחרת בזכויותיהם. אגב, שישה עובדים קיבלו צו קבוע, 11 עובדים קיבלו צו הגנה זמני. חשוב להדגיש כי עובדי הנציבות ממשיכים לפעול ללא ליאות כדי להגן על חושפי השחיתות וזאת כחלק מהמלחמה של משרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור בשחיתות הציבורית בישראל.

לסיום אני רוצה לנצל את הבמה הזאת ולקרוא לכל חברי הכנסת לממש את זכותם המעוגנת בחוק מבקר המדינה להגיש לנציבות תלונות הציבור תלונות בשם אזרחים הפונים אליהם. שיתוף פעולה פורה בינינו, הנציבות, לבין הכנסת יביא לקידום זכויות האדם בישראל, יתרום לרווחת הציבור ויסייע לפרט בהתמודדות עם רשויות השלטון. תודה.
יושב ראש הכנסת יואל (יולי) אדלשטיין
תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:20.

קוד המקור של הנתונים