ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 06/06/2018

צו הבטיחות בעבודה (הארכת התקופה שבסעיף 8(ב) לתיקון מס' 9 לפקודה) (מס' 2), התשע״ח-2018

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים

הכנסת



8
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
06/06/2018


מושב רביעי



פרוטוקול מס' 783
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום רביעי, כ"ג בסיון התשע"ח (06 ביוני 2018), שעה 9:00
סדר היום
הצעה לצו הבטיחות בעבודה (הארכת התקופה שבסעיף 8(ב) לתיקון מס' 9 לפקודה) התשע"ח-2018
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר
ג'מעה אזברגה
מוזמנים
ראש מינהל תורת הבטיחות, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים - ורדה אדוארדס

ראש תחום הסדרה ואכיפה, משרד הרווחה - סיגל מרד אברגל

בנא"מ, המשרד להגנת הסביבה - איילה אברהמי

לשכה משפטית, המשרד להגנת הסביבה - בנימין חנוך

עוזרת ראשית מח' יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - הדיל יונס

עו"ד, משרד הבריאות
_
טל חדוה אמתי

מחזיק תיק בטיחות בענף הבניה מרחב נגב, ההסתדרות החדשה - יוסף שריקי

ממונת חקיקה, לשכת עו"ד - מזל נייגו
ייעוץ משפטי
ענת מימון
מנהל/ת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
אתי בן-שמחון



הצעה לצו הבטיחות בעבודה (הארכת התקופה שבסעיף 8(ב) לתיקון מס' 9 לפקודה),
התשע"ח-2018
היו"ר אלי אלאלוף
בוקר טוב לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. היום ה-6 ליוני 2018, כ"ג בסיוון, תשע"ח.

אנחנו אמורים להאריך תקופת התקנות של הבטיחות, בעיקר מבטיחות שדורשת מהעובדים היערכויות ספציפיות. אני אגיד לכם את האמת, אם היה מושג של נזיפה, הייתם מקבלים אותו, משרד העבודה בעניין זה - לא פר. אלה דברים שקשורים לחיים של עובדים. אתם שומעים כמונו את הדיווחים הקשים – הגענו ל-18 עובדים שנהרגו מתחילת השנה, וזו זוועה, וזה אומר שאין בטיחות.

אני גר בבית שמסביבי בונים רק 300 וילות בבאר-שבע. אני לא ראיתי אחד עם כובע. לא ראיתי אחד שמנסה להתמודד עם החום המטורף והשמש, שלא לדבר בתקופת הרמדאן, זה לכל אורך השנה. אתם לא עושים מאמץ. התקנות, זה טוב לנייר, זה טוב פעם לבית המשפט. אבל האסונות ממשיכים וקורים, וזה חבל, זה עולה למדינה המון, זה הרס למשפחה - משפחות שלמות נהרסות.


אז להאריך בתקופה של שישה חודשים, זה היה טכני בעיניי, אבל המהות – אתם לא מתמודדים איתה. תעבירו את זה למעלה גם, אני בטוח שהם קוראים את העיתון לא פחות ממני. אבל התופעות שהיום של להאריך כל הזמן את הבטיחות בתקנות שיהיה אפשר לסיים אותן – מה זה לסיים? צריכים שישה חודשים כדי לסיים? אומרים לי שאתם או-טו-טו גומרים את זה, אז תלכו עוד שבוע, תבואו בעוד שבוע, תגמרו את זה. תעבדו בלילה פעם אחת לטובת תקנות מסוג זה של בטיחות של בני אדם. החיים שלהם נגמרים, גם כשהם עובדים, החיים מתחת לקו העוני, אתם יודעים את זה, בחלק מהם ודאי.

באקט טכני, אני מוכן להגיד, בלאו הכי זה פה אחד - אתם רואים כמה זה מעניין את הציבור. אבל תחשבו, אתם מחזיקים פה תקנות של בטיחות שבעיקר אמור לשמור על העובדים. הארכנו בשנתיים, שנתיים לא מצאתם איזה "וויקנד" פנוי לעבוד על זה? אנחנו פה בוועדה עובדים גם בפגרה כדי לקדם את החוק.
ענת מימון
העניין הוא שזה לא רק סט אחד של תקנות, מדובר בכמה סטים של תקנות.
היו"ר אלי אלאלוף
אני אגיד גם מאה – תגמרו את זה. אני בטוח שאתם עובדים, ועובדים קשה. אבל תתנו לבטיחות את הקדימות הנדרשת. זה ממש כואב הלב, אי אפשר. אז עשיתם את המהלך הטכני שמביאים את זה להארכה, אז רשמו את זה, אבל זה לא הציל חיים של עובד אחד. זה לא מחייב את המעסיקים. אני רואה אותם מול הבית שלי, כשאני קם בבוקר בשעה שש, ואני מתחיל לראות אותם, אף אחד לא חושב להמליץ להם תיקחו כובע, תיקחו נעליים נכונות, תאספו את הזבל וכו', אלף ואחד פעולות פשוטות. אז אם אתם רוצים, בבקשה, אם יש לכם מה להגיד, תגידו, תציגו את זה. אני שמח לראות אותך. ברוכה הבאה.
סיגל מרד
אני שמחה לראות אותך, בוקר טוב. אני עו"ד, מהלשכה המשפטית במשרד העבודה והרווחה.

קודם כל, אני כן רוצה להתייחס לדברים החשובים שאדוני אמר, כי בתחום הבנייה, מושם במהלך החצי שנה אחרונה דגש מיוחד מבחינת פעילויות הפיקוח והאכיפה של מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית. כמו שאדוני יודע, אחד המאמצים היותר רציניים שנעשו במשרד במהלך השנה האחרונה, הייתה להכניס לשימוש את הנושא של עיצומים כספיים במטרה להגביר את ההרתעה, ולייעל את האכיפה שמתבצעת בנושא הזה. זו גם אחת הסיבות שקשורה בעצם לעיכובים שקשורים לקידום התקנות.

אני כן רוצה להתייחס למה בכלל התקנות שכרגע לגביהן אנחנו מדברים, כי כן חשוב להבין שאלה נושאים שמוסדרים כבר היום, הם מוסדרים במסגרת נהלים. מה שהוראת המעבר במסגרת התיקון לפקודה קבעה, שאת אותם נהלים יראו כתקנות, ובעצם, ניתן למשרד זמן להפוך את אותם נהלים לתקנות חדשות שיעמדו בכללים המעודכנים יותר שנקבעו במסגרת תיקון מס' 9 לפקודה.

אנחנו מדברים על ארבעה סטים. סט אחד – מדבר על תקנות שקשורות לבודקי מעבדה מוסמכים, ומעבדות מוסמכות. בודקי מעבדה מוסמכים הם אלה שמגיעים לעשות את הבדיקות הסביבתיות תעסוקתיות במקומות העבודה השונים, והמעבדות המוסמכות שבתוכן הם עובדים. התקנות האלה בעצם קובעות את התנאים להסמכה של אותן מעבדות, מתי שוללים הסמכה, הוראות שקשורות להכרה בתוצאות של בדיקות מחו"ל, ועוד סט שלם של עניינים.

רק לדוגמה מבחינת המורכבות של סט כזה של תקנות, היום יש קרוב ל- 20 תקנות ביחס לחומרים שונים, תהליכים שונים, תיקונים בטיחותיים שונים, כשלגבי כל הסמכה והסמכה שניתנת למעבדה או לבודק מוסמך, יש ניואנסים מסוימים. המטרה בעצם בתקנות שאנחנו כותבים, זה לא פשוט לקחת נוהל ולהעתיק אותו לתקנות, ולהגיד הנה, יש לנו תקנות. נעשית עבודה שהיא שונה. המטרה היא למצוא בעצם את המכנה המשותף הרחב ביותר. רק בדברים שאין ברירה, לייצר את אותם סעיפים חריגים שמתאימים לחומר מסוים, או לתיקון מסוים. אבל אנחנו לא נמצאים במצב של ואקום. בעולם שבו בעצם קיימים היום נהלים, אנחנו פעלנו לפי הנהלים האלה על תיקון מס' 9 במשך שנים. מה שכרגע הוועדה מאפשרת לנו, זה להמשיך לא לייצר בעצם ואקום שפתאום אני כבר לא יכולה לתת הסמכות לא למעבדות ולא לבודקים בדוגמה הראשונה שנתתי, אלא להמשיך לפעול לפי הנהלים עד להתקנת התקנות החדשות.

התקנות הספציפיות האלה סט כבר הוכן. יש כבר טיוטה. הטיוטה הועברה למשרד המשפטים להערות ראשוניות. אנחנו בפינג פונג עם משרד המשפטים לגבי טיוב אותן דרישות שקיימות במסגרת התקנות. סט נוסף עוד כדוגמה מתייחס לנושא של הכרה במוסדות להכשרה של בעלי תפקידים בתחום הבטיחות. אלה תקנות שהעניין שלהם בעצם באיזה תנאים אני אכיר במוסדות שעושים קורסים בתחום הבטיחות במגוון רחב מאוד של תחומים. יש לי פה עולמות תוכן שונים. היו קיימים נהלים שונים לקורסים שונים, וגם כאן, המטרה היא לייצר האחדה ופישוט של תהליכים, ופעם סרבול לעומת מה שהיה קיים בעולם של נהלים. זה סט שאנחנו עדיין בשלבים של כתיבה פנים משרדית.

סט נוסף שקיים מתייחס להסדרת הפעילות של נותני שרות רפואי מוסמך בתחום רפואה תעסוקתית. מעבר למרפאות שהן תחת משרד הבריאות, קיימות גם מרפאות פרטיות שמבצעות בדיקות רפואיות תעסוקתיות לעובדים. התקנות האלה בעצם קובעים את הכללים למתן הכרה באותן מרפאות. היום יש נוהל בין-משרדי שלנו ושל משרד הבריאות. קיים גם תקן שנכתב לעניין הזה, ועדיין גם מה שלי היה נראה מעורר הרבה מורכבויות והתדיינויות שבינינו לבין משרד המשפטים. זה נמצא על שולחן העבודה ועובדים על זה במרץ.

סט נוסף שקיים, מתייחס לבודקים מוסמכים לכלים טעוני בדיקה. למשל, על בודקי המעליות, בודקי העגורנים, בודקי מכונות הרמה למיניהם ואביזרי הרמה, בודקים שם כל מיני כלים, שהפקודה הגדירה אותם ככלים טעוני בדיקה. גם פה היום קיימים נהלים לפיהם פעלנו, אנחנו ממשיכים לפעול לפיהם. התקנות האלה בעצם אמורות לעשות סוויץ', לבטל את מרבית ההוראות שבנהלים, ולעגן את הדברים במסגרת תקנות. ולכן, כן חשוב להבין, זה לא נושא שאנחנו לא עובדים עליו, זה לא נושא שאנחנו לא נותנים לו את החשיבות והקדימות, אלה תקנות חובה. אנחנו מתייחסים לגמרי ברצינות למועדים שקובע המחוקק ביחס לתקנות חובה. יש פה הרבה מאוד עבודה. יש פה הרבה היבטים מורכבים. מבחינתנו, אנחנו מנסים לעשות את המקסימום כדי לקדם את הדברים בצורה מהירה.

אדוני העיר על עבודה בלילות, אנחנו מזמינים אותך לראות את כרטיסי הנוכחות שלנו ואת שעות המיילים שלנו. מיילים בלילה זה דבר רגיל, אנחנו עובדים לילות, אנחנו נותנים את כל תשומת הלב לנושא. עדיין בסופו של דבר, כמות כוח האדם שלנו היא מוגבלת, וכשיש לי עובד שקורה לו אירוע תאונתי מצער, ובגלל זה נותר לי חסר של כוח אדם - אז אין לי מה לעשות, אז כולם מתגייסים. וכשהגדרנו פרויקט של עיצומים כספיים כנושא ראשון בחשיבות, אז אין מה לעשות, זה אותו כוח אדם, זו אותה תמיכה שכל פעם מזיזים אותה מצד ימין לצד שמאל. אין קסמים בדברים האלה. כמו שאצלי קיים חוסר כוח אדם, גם במשרד המשפטים קיים חוסר כוח אדם. אין לי טענות.
היו"ר אלי אלאלוף
אז את רוצה שאני אשנה את הפתיח שלי?
סיגל מרד
לא, חס וחלילה. אני רק אומרת, שהתפיסה, או נקודת המוצא ההתחלתית שאתם לא עושים מספיק, או אתם משכיבים את הדבר הזה ולא מקדמים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
זה ההבדל ביניכם לבנינו - אתם הרשות המבצעת ואנחנו המחוקקת. אנחנו חייבים לראות את השורה האחרונה. השורה האחרונה – זה עוד לא מוכן.
סיגל מרד
זה בטוח, בזה אנחנו רואים עין בעין.
היו"ר אלי אלאלוף
זו הבעיה, זה תפקידנו כנבחרים. אז זה המצב. אתם חייבים למצוא את תכנון הזמן שלכם וכוח האדם בהתאם כדי לקדם את זה. אני בטוח שזה כואב לכם מה שכואב.
סיגל מרד
אדוני מכיר את השרות הציבורי כמוני, ושמע כבר מספיק.
היו"ר אלי אלאלוף
מי האיש המקצועי פה?
סיגל מרד
ורדה. ורדה משמשת כראש תחום רגולציה בתורת הבטיחות ובענייני התקנות כגורם קריטי.
היו"ר אלי אלאלוף
ורדה אנחנו רגילים לראות אותה למעלה, למעלה.
סיגל מרד
היא עדיין למעלה בתפקיד שונה.

כן חשוב לי להגיד, שכרגע הבקשה שלנו התייחסה לארכה עד ה-28 בינואר 2018. אנחנו יודעים בוודאות שזה לא פרק זמן שמספיק לנו.
ענת מימון
לא, חצי שנה מ-28 בינואר.
סיגל מרד
צודקת, 28 ביולי 2018.
היו"ר אלי אלאלוף
עד מתי אתם רוצים עכשיו?
סיגל מרד
28 בינואר 2019, יש פה טעות.
ענת מימון
הנוסח שהוגש דיבר על שישה חודשים מ-28 בינואר. זאת אומרת, עד 28 ביולי 2018. אם אני מבינה נכון, מה שאתם מבקשים עכשיו – להאריך לעוד חצי שנה.
סיגל מרד
אלה תקנות חובה, אני מחויבת, אני מוסרת דיווחים למזכירות הממשלה לגביהם, למשרד המשפטים, לכנסת.
היו"ר אלי אלאלוף
תאריך סופי ומדויק.
סיגל מרד
אנחנו רוצים עד 28 בינואר 2019.
היו"ר אלי אלאלוף
אם ייצא לכם, ותגמרו את זה לפני הזמן, כולל בפגרה, אנחנו נשמח להתכנס כדי לאשר. תקנות לא צריכים לחכות למליאה.
ענת מימון
צו הבטיחות בעבודה – הארכת התקופה שבסעיף 8(ב) לתיקון מס' 9 לפקודה, התשע"ח-2018.

בתוקף סמכותי לפי סעיף 8(ב) לחוק לתיקון פקודת הבטיחות בעבודה (מס'9), התשע"ו-2016 (להלן – החוק), בהסכמת שרת המשפטים ובאישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, אני מצווה לאמור:

התקופה שבסעיף 8(ב) לחוק







הארכת התקופה האמורה בסעיף 8(ב) לחוק, שעניינו המשך תחולתן של הנחיות והוראות נוהל הקובעות דרישות לבטיחות שהוצאו מכוח פקודת הבטיחות בעבודה [נוסח חדש], התש"ל-1970, עד לביטולן או עד שייקבעו הוראות שיחליפו אותן או עד שנתיים מיום תחילתו של החוק, תוארך בשנה.
סיגל מרד
נאמר שבעצם צריך יהיה לעשות שני צווים. נשמח אם באישור שנקבל, יהיה כתוב שהוועדה מאשרת לנו לתקופה של - - -
ענת מימון
אפשר להגיד בשתי תקופות של שישה חודשים.
סיגל מרד
היא חשבה שעדיף שזה יהיה בשני צווים נפרדים.
ענת מימון
בכלל, כל הנושא של הניסוח - הניסוח פה הוא מאוד מסורבל ומורכב, אנחנו בדרך כלל לא כל כך מתערבים בשאלות ניסוחיות. מבחינת הוועדה, המהות היא שבעצם אנחנו הולכים בשתי תקופות לשישה חודשים.
היו"ר אלי אלאלוף
ביחד זה 12 חודשים.
סיגל מרד
אחד – מינואר 1918, עד יולי 1918, בעצם תקופה שחלקה כבר עבר.
היו"ר אלי אלאלוף
שימי לב למה שאת מבקשת, וגם זה לא נעים. אז סיכמנו לשתי תקופות.
ענת מימון
יש פה תוספת חשובה.

"לא יישא אדם באחריות פלילית בשל הפרה של ההנחיות והוראות הנוהל כאמור שעבר בתקופה שמיום י"ב בטבת התשע"ח (28 בינואר 2018) עד יום פרסומו של צו זה".

"תחילתו של צו זה ביום י"ב בטבת התשע"ח (28 בינואר 2018)".

הצו הזה הובא לנו מאוד באיחור, אנחנו צריכים בעצם לכסות תקופה גם תקופה קודמת, אם אדם נשא באחריות פלילית בגלל הנהלים שהיו בתוקף, בתקופה שלא היו בתוקף, ואי אפשר יהיה להעמיד אותו לדין פלילי.
היו"ר אלי אלאלוף
אז אין ברירה אלא לנזוף בכם, כי אתם מביאים תיקון התקנות שזמנם כבר עבר, מועד הפעלתם כבר עבר. עד יולי, אני מציין את זה, שזה חריג שאנחנו מאשרים רטרו-אקטיבי תקופה. איך לתבוע, אם לתבוע, וכו', אני משאיר בידי המשפטנים לעשות.

שנית, אנחנו מאשרים תקופה נוספת מיולי עד ינואר 2019, בימים שציינתם כדבר נוסף. לשמחתכם זה ללא נזיפה, הנזיפה היא על הראשון. אני לא אעשה את זה יותר, אני מודיע לכם, ודאי לא בתקנות.

מי בעד אישור שני הצווים?


הצבעה

בעד – רוב
נגד – אין
שני הצווים אושרו.
יוסף שריקי
אדוני הדגיש שבשנה האחרונה נהרגו 18 עובדים, כמובן, היו גם עוד 150 פצועים קשה, שגם יצאו ממעגל העבודה, ונפצעו כמה מאות בפציעות קלות יותר. העיצומים של משרד העבודה, לא מנעו, ולו תאונה אחת. אמנם הוצאו העיצומים בהיקף של למעלה מ-70 שקלים, אך הקבלנים אינם מתרשמים מהדבר הזה, מכיוון שהם לא משלמים גם את זה. מספר הפקחים נשאר נמוך במידה שאינה מאפשרת פיקוח.
היו"ר אלי אלאלוף
כמה פקחים הגעתם?
סיגל מרד
אני יכולה לבדוק, אני לא יודעת.
ורדה אדוארדס
למיטב ידיעתי, המספר הכולל של המפקחים לא השתנה, הוא לא השתנה משמעותית. כן היה איזשהו מיקוד בבנייה.
יוסף שריקי
לא נעשה דבר גם בעניין הרישיונות של המנופאים, ומנופאים רבים עובדים גם ברישיון מזויף, יש בעיות רבות עם קבלני המשנה בכל תחומי הבניין. קבלנים לא מורשים, עובדים בלתי מקצועיים, עובדים שלא הוכשרו לעבודה בגובה, ועוד ועד. ציוד אישי שלא מחולק לעובדים מיועד כמובן להגנה מנפילה, שאינה מסופק או מתאים לאותו גובה. מנהלי העבודה שאינם מכירים את נושא הבטיחות בכלל. בקיצור, הנושא הזה של הבניין הוא כל כך כואב שאין יום, לצערנו הרב, או בן אדם נופל מהגובה או שנפצע. היום צריך לעשות כל מאמץ, לפחות בכל עיר להגדיל בחמישה עד שישה פקחים. אני מוניתי כאחראי על בטיחות מטעם הסתדרות פועלי הבניין. ואני אומר לכם זה כואב לי, לא רק על העובדים שהם בלי כובע, אנשים בלתי מקצועיים - אין יום שמישהו לא נפגע, לצערי הרב.
היו"ר אלי אלאלוף
יש הצעת חוק נוספת של חבר הכנסת אייל בן ראובן, עבד אל חכים חאג' יחיא ואנוכי, יש לנו הצעה נוספת בנושא רכזי בטיחות, הצעת חוק שאושרה בוועדת שרים. אנחנו נדון בה יחד עם הצו תאונות עבודה בענף הבניין בשבועות הקרובים. אמור להיקבע תאריך, זה רק טכני, כי אנחנו בהחלט מסכימים, לצערי, לתיאור הקשה שלך, למרות שניסינו לעשות דברים – סגירת האתרים אחרי תאונה שגרמה למוות או לפציעה קשה, זו הצעת חוק שלנו, של שלושת החברים.

יש לנו ועדת משנה שמשתדלת. את התפקיד שלנו אנחנו ממלאים. אני יודע שבמשרד העבודה יש שינוי לעומת התקופה שזה היה במשרד הכלכלה. אבל להגיד ששם נתפוס על מהירות מופרזת, זה לא קורה, לצערי, האיטיות גדולה מאוד.

הייתה בעיה נוספת, אני מזכיר לכם, על התיאום בחקירה בין המשטרה לפרקליטות המדינה בגלל מחסור בתקציב. אנחנו השגנו תקציב מיוחד של 14 מיליון שקל שתקום יחידה משולבת. אנחנו באמת עשינו את זה, אבל זה לא מספיק.
ענת מימון
תתייחס גם על התיקון לגבי העלאת גובה דמי הביטוח לגבי מעסיקים שהיו אצלם פגיעות בעבודה, זה גם אמור להיכנס לתוקף.
היו"ר אלי אלאלוף
אז עשינו מספר מהלכים, אבל האחריות המוחלטת היא על משרד העבודה לזרז, יש תקנים. הנושא של הפקחים, מאז שאני פה שומע את המספר - 20, 22, 21 משחקים ומשאירים תקנים פנויים, כ-18 תקנים פנויים כאלה ואחרים, בתחום הזה של הפיקוח על תאונות העבודה, לא רק בבנייה, אבל בעיקר בבנייה. משרד עבודה צריך לעשות את העבודה שלו. ולכן, אנחנו קיים את הדיון יחד עם הדיון על החוק החדש שהצענו. תודה רבה.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
אתה מדבר לגבי הבטיחות. אנחנו מודעים לעניין של הבעיה של הבטיחות, בהחלט אנחנו תומכים בהוספת תקנים לעניין הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
תקנים יש רק אין עובדים.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
מה, קשה לגייס עובדים?
היו"ר אלי אלאלוף
כן, מפני שהתנאים הם עלובים. הבעיה שאין טיפול לדעתי מספיק אינטנסיבי לסגור את העניין הזה, אבל נקיים דיון בקרוב, כי יש לנו הצעת חוק משותפת לאייל בן ראובן, עבד אל חכים ואני, על הנושא של רכזי בטיחות. כשזה יגיע, נקיים דיון כולל בנושא. תודה.

תודה רבה לכולם. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 09:30.

קוד המקור של הנתונים